categorie

Kanker - hormonen en antihormonen

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Kanker - hormonen en antihormonen

10-04-2024 | Vrouw | 56
Borstkanker

ontsteking in de mond vermoeidheid opvliegers gewrichtspijn stemmingswisselingen spierpijn

Het maakt voor mij heel veel uit welk type letrozol ik krijg. Bij Letrozol Accord liep in binnen twee weken zo slecht van de spier- en gewrichtspijn, dat ik bijna rollator nodig had. De Letrozol Sandoz had ik helemaal geen bijwerkingen, maar wordt niet meer gemaakt. Van de Letrozol Amrox had ik zeer veel opvliegers tot wel 70 per dag tijdens werk. De Letrozol Sun en de[lees meer...] Lerozol Teva geven wel opvliegers, maar dan zijn ze te behappen in combinatie met opvlieger-medicatie. In alle gevallen wel last van gewrichten en stemmingswisselingen zeker bij vermoeidheid, maar met huidige variant goed te doen. Daarnaast dus meer tandvleesontstekingen. Al preventief behandeling paradontitis gehad. Advies: veel bijwerkingen, probeer andere variant.

02-04-2024 | Vrouw | 52
Myoom

vermoeidheid Lichte hoofdpijn

Mijn vleesboom was 20 cm dus dat was fors. Door de lucrin injecties is hij in 3 maand tijd van 20 naar 14 cm gegaan. Weinig bijwerkingen gehad, alleen lichte hoofdpijn en vermoeidheid. Daarna heb ik de mri hifu behandeling ondergaan in Zwolle en hebben ze van die 14 cm 80% kunnen behandelen. Heel mooi resultaat en ik heb geen openbuik operatie hoeven ondergaan met alle ris[lees meer...]ico’s van dien.

01-04-2024 | Vrouw | 64
Borstkanker

moeite met slapen hoofdpijn depressief slaperigheid kortademigheid spierpijn

3x borstkanker , daarna chemo s , bestralingen en immunotherapie . heb diepflapoperatie gehad , dus amputatie van de borsten en van buikvet en huid borsten gemaakt . Helaas is deze operatie mislukt , mijn borsten en navel zien er niet uit . mijn buikwond is zelfs open gescheurd. hierna weer 2x geopereerd, zwarte huid is toen verwijderd en huid van mijn bovenbeen op de[lees meer...] wonden gezet. Ik heb mis daar nu nog een flink stuk huid in mijn onderbuik Ik heb nu 3 jr last van mijn buik , strak gevoel . heb vocht , litteken weefsel en hard bindweefsel , ga nu nog steeds naar de fysio om mijn buik een beetje soepel te krijgen , wat niet lukt. Ik ben in Isala in Zwolle geopereerd door een plastisch chirurg , ben teruggegaan naar hem , maar hij bleef volhouden dat hij de operatie goed heeft gedaan . Ik heb een erfelijk gen , het Sjeck 2 gen ,was inhoudt dat ik steeds weer borstkanker kon krijgen . Heb 4 jr Anastrozol geslikt en zoveel last van bijwerkingen ,dat ik nu gestopt ben . Ik heb een kans van 3% dat het weer terugkomt , dus minimaal en kwaliteit van leven vindt ik nu belangrijker

Eligard

25-03-2024 | Man | 59
Prostaatkanker

heup doet pijn chronische pijn

Hoi allen. Hans is mijn naam. Ik heb net mijn 2e injectie in de buik gehad. Het is huilen met de pet op. Ik had prostaatkanker met uitzaaiing in de zaadblaas en lymfeklier. 35x bestraald, waaronder de bekkenbodem. Omdat alles bij mij op een andere plek lag, de blaas, urinewegen en dikke darm lagen veel meer in de gevarenzone dan bij andere mannen, en hebben daardoor[lees meer...] de volle laag gehad. Zelfs de heupgewrichten hebben behoorlijk wat straling gehad waardoor ik na 5 weken bestraling overal al hevige pijn had, en morfine moest nemen. Het was een hele lange lijdensweg voor mij. Ik kon niets meer en sliep niet meer. De problemen die ik nu al maanden en ook met de bestraling ervaar, zouden pas na een of twee jaar komen. Ik ben nu 59, sporter en fitness instructeur had een goede conditie en strak in het vel. Maar nu voel mij meer 80 plusser, futloos, moe, kan niet zitten, autorijden vanwege pijn in mijn heupen, de pezen en spieren daar. Ik val tegenwoordig zomaar om met het opstaan. Dingen die op de grond vallen oppakken? Vreselijke, drama en pijn. Mijn prostaat, darm en blaas genezing wordt door eligard geremd en daarom ervaar nog steeds dezelfde problemen ondanks dat het 5 maanden geleden de laatste bestraling was. Ik ervaar nu na de tweede injectie nog meer en dus vele eligard gerichte klachten. Ik schijn volgens de arts alle te hebben. Wat ik erg vind is dat mijn erectie is 8cm minder is, en steeds het gevoel hebben dat je lul en ballen de hele dag tussen de deur zit. Dus stekende pijn in je piemel, ballen en prostaat. Erectie is er nog, maar dat was het dan ook. Mijn psa waarde was 83 maar is nu 0,3. Ik ben een sportman, al 37 fitness instructeur. Mijn lichaam staat op 1. Maar sporten is een crime geworden, want je hebt geen sturing meer over de darm en blaas. De dikke darm blijft een probleem, met pijn en bloedingen. Ontstekingen en gasvorming. Soms is het zo erg dat ik bijna de wc haast niet halen kan. Licht incontinent? Eligard slaat op mijn darmen, maag en blaas. Door eligard begin ik vetophopingen te krijgen op mijn buik en in mijn taille. Ik ben nog nooit boven de 80 kg geweest, nu is het al 82 kg en groeiende. Dat terwijl ik veel sport in de week. Conditie blijft een drama. Geestelijk krijg je tik op tik door eligard. Ik was voor mijn kanker al chronisch ziek, dat was net als nu ook kantje boord en waarvoor ik dagelijks medicatie moet nemen. Het is net alsof eligard daarmee in conflict is. En ik heb het idee dat de injectie niet goed is gezet. Het ging niet met het zetten en ik ben nu 2 bulten onderhuids, wat is te voelen. Al met al: Ik sport dus 4 a 5x per week om weer wat conditie te krijgen maar na de 2e injectie voel ik mij alleen maar slechter worden. Ik heb nu veel meer problemen erbij gekregen, dat nu nog erger aan het worden is, meer pijn en ongemakken dan de kwaal zelf. Mijn kwaliteit van leven is ver achteruit gegaan door eligard. En ik rook niet, drink niet, eet vetarm en heb een gezonde lifestyle. Vreet mij ongans in vitamines en mineralen enzovoort. Ik ben uiterlijk ingesteld met een gezonde levensstijl. Conclusie: Dit geeft mij op vele vlakken zoveel problemen dat ik er alleen maar ongelukkiger van word. En ik heb het idee dat ik meer als 70 of 80 plusser gezien wordt, maar ik ben niet een ander. Voor mij zijn andere dingen heel belangrijk. Dus heb ik besloten dat ik niet verder met Eligard ga. Het stopt hier voor mij met deze 2 injecties. Mijn kwaliteit van leven staat op 1, mijn hele sexualiteit gaat ermee naar de kloten, of wat er nog van over is. Voor mij bestaat er meer dan alleen mijn ziek zijn of dat ik in een straal van 5 km moet gaan leven omdat het niet anders meer kan. Daar pas ik voor. Oud worden doe ik toch al niet, maar ik wil nog wel normaal kunnen leven, zonder hulpbehoevend te gaan worden. Daar ben ik nog te jong voor. Hoop dat men hier wat aan heeft. Ik ben de baas over mijn eigen leven en wat ik wens te ervaren beslis ik zelf altijd nog. Sterkte allemaal. Groet Hans

Fulvestrant

21-03-2024 | Vrouw | 69
fulvestrant

Pijn billen

42 keer zo’n spuit gehad. Belangrijk is dat hij langzaam gezet wordt en dat je na die tijd een uur gaat lopen, het moet goed opgenomen worden in het lichaam. Door het middel krijg je hele harde plekken in de billen.

Exemestaan

11-03-2024 | Vrouw | 64
exemestaan

gewrichtspijn zere voeten

Had borstkanker in 2020. Amputatie. 4 lymfklieren aangedaan. Chemo, bestraling enHormoonkuur exemestaan. Veel nare bijwerkingen. Erge gewrichtsklachten in knieen, enkels, handen, polsen en ellebogen. Moe, duizelingen. Ook veel last van het middel tegen ostroporose die je ernaast moet slikken. Gebruik het nu 3 jaar. Denk er over te stoppen.

11-03-2024 | Vrouw | 35
Borstkanker

chronische vermoeidheid krachtverlies in armen en handen slapeloosheid prikkelbaarheid spierpijn vermoeidheid

Precies hoe ik de bijwerkingen ervaar. Ik slik het sinds 2 februari jl., heb uitgezaaide borstkanker in lever en meerdere lymfeklieren. Werden de bijwerkingen na december minder..? Veel sterkte met het herstellen van de operatie.

07-03-2024 | Vrouw | 52
Endometriose

opvliegers opgezette buik

Vanaf 2016 heftige menstruatie pijnen, pijn bij het plassen, opgezwollen buik en anuskrampen. Elke keer dat ik naar de gynaecoloog ging zei ze van dat er niks aan de hand was. Zo heeft het 5 jaar geduurd. Totdat de gynaecoloog besloot de gynaecoloog 1 eierstok te verwijderen omdat die vergroot was en de eileiders. Tijdens de kijkoperatie kwam ze achter dat ik veel verklev[lees meer...]ingen had. Ze had meteen verwijderd wat verwijderd kon worden. Het ging iets minder dan een jaar goed toen begon de ellende opnieuw. Heb zoely gekregen maar hielp niet echt. De lucrin wilde ik toen niet. Geen enkel pil wat ik voorgeschreven kreeg hielp dus toch maar lucrin injectie genomen voor 3 maanden. In het begin veel last gehad maar na 3 weken merkte ik op dat minder pijn had en na een maand had ik bijna geen pijn meer. Volgende week krijg ik de 2de injectie. Ik heb er spijt van dat ik dit niet eerder lucrin heb genomen had zoveel pijn gescheeld. Ik dacht omdat ik zo teleurgesteld was dat de verschillende soorten pil wat ik had gekregen en niet werkte dat lucrin ook niet bij mij zou werken.

02-03-2024 | Vrouw | 53
Myoom

opvliegers

Ik heb myomen, daardoor zoveel bloedverlies met veel stolsels, waardoor mijn hb zo laag werd dat ik bloedtransfusie moest ondergaan. Dit kon zo niet doorgaan. In overleg met de gynaecoloog gekozen voor lucrin. Heb meteen gekozen voor een injectie van 3 maanden. In de eerste maand nog wel bloedverlies gehad. Na deze maand niks meer en gebruik het nu 3 jaar lang. Ik ben er[lees meer...] super blij mee. Heb weer energie en ben van het bloedverlies af. Hb is weer goed. Nu eind februari geen nieuwe injectie meer gehad, vanwege mijn leeftijd. Wij kijken even aan wat mijn lichaam nu gaat doen. Of ik in de overgang ben. Zijn er vrouwen die ervaring hebben na hoeveel weken de menstruatie weer begint na het stoppen van de injecties? Ik ben nu namelijk heel onzeker omdat ik niet weet wat ik kan verwachten.

Tamoxifen

20-02-2024 | Vrouw | 46
tamoxifen
Borstkanker

artritis in veel gewrichten die beweegt depressie

In 2009 borstkanker, ernstig. O.a. chemo (AC 1x per 2 wk) en okselkliertoilet gehad (plus ablatio mammae bdz met directe reconstructie) en nadien Tamoxifen. Vervroegd in menopauze. Zou Tamoxifen 5 jaar moeten slikken maar dat was niet te doen. Kon niet goed meer lopen door o.a. de gewrichtsklachten en toenemende depressie. 2x driekwart jaar gebruikt. Toen definitief gestop[lees meer...]t en gekozen voor kwaliteit van leven ipv kwantiteit. Na een poos (maanden) zo'n beetje weer terug op oude lichamelijke en psychische niveau en terug in oude functie. Meer moeite gehouden met plannen en overzicht houden. Weet niet of het door de chemo of door de Tamoxifen of vervroegde menopauze kwam.

Exemestaan

20-02-2024 | Vrouw | 60
exemestaan

gewrichtsontsteking in 1-4 gewrichten

Na 2 jaar tamoxifen en serieuze gewrichtsklachten overgestapt op anti-atomizers. 5 jaar exemestaan gebruikt, uiteindelijk in overleg met oncoloog gestopt vanwege toenemende gewrichtsklachten. Er wordt hier naar de effectiviteit van het geneesmiddel gevraagd maar dat weet je natuurlijk niet. Het is de bedoeling dat de kanker niet meer terugkomt als je behandeling voorbij is[lees meer...]. Na het stoppen toch weer vrolijker. Komt vast omdat ik voor het eerst in 7 jaar weer hele nachten doorslaap. Het duurt een aantal weken voor de bijwerkingen verdwijnen (als je een paar jaar slikt), even twee weken stoppen voor een vakantie lijkt me dan ook erg vreemd.

03-02-2024 | Man | 67
Prostaatkanker
Na 3 maanden degarelix waar in de derde maand vergelijkbare klachten ontstonden, door de oncoloog overgeschakeld naar soladex. De meeste dagen heb ik veel last van de omschreven bijwerkingen. Soms zijn er uren dat ik me redelijk voel, zelden een hele dag. Maar nooit meer mijzelf zoals ik was voor het gebruik van de hormoonremmers.

28-01-2024 | Vrouw | 45
Borstkanker
Slikte het inmiddels 3 jaar en in overleg en op mijn verzoek 6 weken gestopt om te kijken of de klachten verminderen. Volgende week afspraak met oncoloog om te kijken of klachten zijn verminderd, omdat hij aangeeft dat het na 6 weken uit m'n systeem is. Echter geloof ik dat de schade al is aangericht en heb besloten zonder Anastrozol door te gaan om kwaliteit van leven te [lees meer...]verbeteren.

25-01-2024 | Vrouw | 27
Vruchtbaarheid
Deze medicatie is mij voorgeschreven om een eisprong op te wekken. Gestart met 2,5 mg en na uitblijven resultaat uiteindelijk opgehoogd naar 7,5 mg. Na een aantal maanden gebruiken kreeg ik last van huilbuien, sombere stemming, leeg gevoel en gespannenheid. Dit in dusdanige mate dat ik tijdelijk moest stoppen met werken.

14-01-2024 | Vrouw | 51
Endometriose
Na ruim jaar lucrin toch gestopt. De bijwerkingen waren niet meer vol te houden. Gestopt in de hoop dat mijn overgang in gang was gezet(51 jaar) helaas na 2 maanden waren mijn endometriose klachten weer net zo heftig terug. Half jaar niks gebruikt. 1 x per maand 1 dag heftige pijn. Niet te doen! Daarna 3 a 4 dagen nog naweeën. De pijn aanvallen komen zelfs met oxycodon er [lees meer...]nog doorheen. Nu sinds 1 maand dienogest 2 mg. Wel wat krampen. Geen heftige aanvallen. Bijwerkingen tot nu toe. Snel prikkelbaar. Moet dit minimaal 2 maanden vol houden. We wachten af

Femara

13-01-2024 | Vrouw | 65
Borstkanker
Toen ik in 2014 startte met Femara (ik was toen in de overgang) had ik zoveel bijwerkingen dat ik er horendol van werd. Spier- en gewrichtspijn, depressie. Na drie jaar ben ik gestopt ik was op het randje van suïcidaal. Vijf jaar later bleek de kanker uitgezaaid. Ik kreeg weer Femara en nam het met een bang hartje. Nu ben ik anderhalf jaar verder en buiten lichte gewricht[lees meer...]spijn in mijn vingers en tenen heb ik geen klachten.

11-01-2024 | Man | 54

07-01-2024 | Vrouw | 70
Borstkanker
Ik slik.nog maar kort anastrozol. Ik ben ruim 70 en vraag me af of 5 jaar ellende en inboeten op.kwaliteit van leven opweegt tegen de effectiviteit die bij 70 plus vrouwe ook.nog eens niet onderzocht is. Ik bem.vreselijk.moe, kan weinig, val eind van de dag in slaap. Daarbij ook.nog emotioneel labiel en de hele dag hoofdpijn. Ik overweeg daarom.toch te stoppen

27-12-2023 | Vrouw | 78
Borstkanker
Mijn moeder heeft sinds enkele weken heel veel last van een ontsteking van de volledige mond en lippen. Volgens de oncoloog kan het niet van de femara komen. Lees je de bijwerkingen dan staat dit er wel bij. Zijn er soms nog mensen met dezelfde zéér vervelende bijwerking ?

22-12-2023 | Vrouw | 39
leuproreline
Injectie gekregen vanwege groot myoom van 11 cm in de baarmoeder. Doel was dat het myoom zou krimpen. Na 3 maanden is het met 2,5 cm gekrompen. Ik krijg nu een nieuwe injectie. Verwachting is dat het komende 3 maanden nog eens met 2,5 cm krimpt. Daarna wordt de baarmoeder verwijderd. Doordat myoom kleiner wordt zal de operatie makkelijker verlopen met minder bloedingen. [lees meer...]Door medicijn heb ik veel opvliegers op een dag (ook ‘s nachts). Verder af en toe concentratieverlies, maar alles bij elkaar valt het me heel erg mee. Ik slik er geen hormonen bij, omdat ik trombose heb gehad. En zelfs dat gaat gelukkig prima.

Casodex

14-12-2023 | Man | 80
bicalutamide
Prostaatkanker
Casodex gebruikt ca. 3 jaar .werkte op het laatst helemaal niet meer. Er waren geen bijwerkingen . Gebruik nu al ruim 14 jaar Anandron. Merk geen bijwerkingen. Werkt veel beter dan casodex.

Anandron

14-12-2023 | Man | 80
nilutamide
Prostaatkanker
Gebruik dit medicijn anandron 14 jaar. Naar volle tevredenheid. Hiervoor casodex gebruikt. Dit werkte maar korte periode. Anandron 150mg p.d. en 1 x in de 13 weken zoladex injectie . Werkt tot nu toe perfect als remmer voor prostaatkanker met uitzaaiingen. Tot mijn grote schrik is de anandron per dec 2023 niet meer te verkrijgen. Hoe zit dat met leveringsplicht?

08-12-2023 | Vrouw | 58
Borstkanker
Sinds 1 september slik ik letrozol. De tumor (3,7 cm) is in 3 maanden 0,4 mm geslonken. Doorslikken door eind februari 2024 en dan hopelijk eind maart operatie. In het begin vh gebruik v letrozol was de vermoeidheid die me “pakte”. De laatste weken, verga ik van de pijn in spieren en gewrichten. Het voelt als zware spierpijn. Dit vreet energie en ik heb het gevoel dat de [lees meer...]kracht in mijn lijf langzaam verdwijnt. Het sporten lukt me hierdoor ook niet meer. Gelukkig eerdaags professionele begeleiding.

26-11-2023 | Vrouw | 45
leuproreline
Ik heb al 23 jaar PMDD en was mentaal op. SSRI's kan ik niet tegen. Nu 3 x een injectie Lucrin gehad ter voorbereiding van verwijdering van mijn eierstokken. Mijn hoofd staat uit, ik leef weer, meer energie, slaap beter, niet meer suïcidaal. Wat een uitvinding!

18-11-2023 | Vrouw | 54
Borstkanker
Als zeer optimistisch en vrolijk persoon volledig depressief na 4 weken Letrozol gebruikt te hebben. Doorgaan om te zien of het beter werd was geen optie. Dus besloten om terug te gaan naar Tamoxifen.

16-11-2023 | Vrouw | 66
Borstkanker
6 jaar geleden borstkanker borstbesparend en bestralingen . Nu uitzaaiing in m'n wervelkolom.

11-11-2023 | Vrouw | 74
Borstkanker
4jaar terug borstkanker,nu4jaar later uitzaaiingen ,gebruik sinds 2maanden letrazol, 2,5

09-11-2023 | Vrouw | 65
Borstkanker
Eerst kreeg ik Anastrozol accord. Na 5 dagen zag ik bont en had veel jeuk. Netelroos. Op internet had ik gelezen dat Anastrozol PCH minder bijwerkingen had. Die heb ik gevraagd en nu heb ik alleen af en toe een opvliegers. Dit is heel goed te doen.

09-11-2023 | Man | 80
Prostaatkanker
Heb enkele jaren geleden 3 jaar lang 1x per kwartaal implantaatinjecties gehad. De werking was als voorspeld. Veel bijwerkingen en een suf en doelloos leven. Je wordt er niet vrolijk van en ook mijn huisgenoot werd er niet blij van. Leven als een zombie.

01-11-2023 | Vrouw | 43
Premenstrueel syndroom (PMS)
Hallo, op 9 okt 2023 zoladex inspuiting gekregen . Ik ben 43 j en altijd last gehad van pms klachten . 2 weken in de maand liep ik goed. Ik mag geen hormonen nemen omdat ik een aangeboren vaataandoening heb en kans op trombose groot is . Dus enige oplossing is weghalen eierstokken . We zijn 3 weken verder en voel me echt ziek … grieperig gevoel … last in gewrichten … misse[lees meer...]lijk …. Veel slapen .. maar mentaal ben ik wel veel beter. De hormonale schommelingen zijn weg . Heeft iemand ook zulke bijwerkingen ? En hoelang gaan die nog duren ?

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (6337)
Anticonceptie - overig (4479)
Cholesterol (3283)
Depressie - antidepressiva overig (3117)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2865)
ADHD - psychostimulantia (2536)
Pijn - morfine-achtigen (2518)
Verslavingsziekten (2308)
Pijn (2257)
Bloeddruk - betablokkers (1921)
Maagzuur - protonpompremmers (1781)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1714)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1664)
Anticonceptie - eenfase (1593)
Angststoornissen (1574)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1447)
Antibiotica - urineweginfectie (1276)
Depressie - antidepressiva TCA (1233)