Ervaringen met Crestor

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-01-2022

Bij  CholesterolX

Hartinfarct (34 meningen)
Angina pectoris (9 meningen)
Hartklachten (4 meningen)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

W Wessels - mijnmedicijn.nl (03-09-2019)

04-12-2023 | Vrouw | 57
Hoog cholesterol
Sedert een maand inname rosuvastatine zeer veel nachtelijke hoofdpijn,tintelingen in alle ledematen.Geen enkele goede nacht meer.Stop er nu mee om te zien hoe de evolutie is.

17-04-2023 | Man | 70
406 cholesterol in bloed,geel zien vrmoeidheid

22-11-2022 | Man | 67
Hoog cholesterol
Weet hier iemand een oplossing voor? ik ben intolerant voor statines!

21-11-2022 | Man | 67
Hoog cholesterol
gebruik rovustatine 20 mg oftewel crestor 20 mg veroorzaken deze klachten na onderzoek in samenwerking met mijn huisarts! Nu weer gestopt en zoek naar een oplossing!

26-09-2022 | Man | 58
Hoog cholesterol
Inmiddels 10 jaar geleden werd bij mij een verhoogd cholestorol geconstateerd bij een bevolkingsonderzoek, lifelines. 7mmol/L en HDL ratio 7 Advies van de HA was gezonder eten en meer bewegen. Ik at al redelijk gezond, olijfolie, groente, fruit en volkorenproducten maar wel wat aangepast in plaats van dagelijks een biertje om de dag een biertje en eenmaal in de week ve[lees meer...]tte vis. Bewegen deed ik voldoende 20km hardlopen en 80km fietsen per week. Na enkele maanden is weer cholestorol gemeten maar het "dieet" had geen effect. Dus aan de rosuvastatine 5mg/dag. Na een jaar of 8 kreeg ik tintelende voeten en gevoelloze vingertoppen. De HA verwees me door naar een neuroloog . De HA dacht aan polyneuropathie en als je dat hebt ben je niet blij. In de bijsluiter stond als mogelijke bijwerking (1 op de >10.000) polyneuropathie. Dus ik ben direct gestopt met de rosuvastatine en ben "extreem" gezond gaat eten. Gezondeten betekent voor mij havermout, chiazaad, noten, magere yoghurt, zuurdesem volkorenbrood, humus, veel groenten, bonen, zilvervliesrijst, vette vis en af en toe kip. Dus absoluut geen (en nooit) suiker, roodvlees, witmeel, kaas, koekjes en koffie. Jammer voor de thuisbakkunsten van mijn vrouw en ongezellig in de weekenden. Nu na een jaar is het cholestorol gezakt naar 4,9 mm/L en de HDL ratio naar 3,7. Kortom goede waarden. Tevens merk ik bij het fietsen en hardlopen dat ik minder snel geblesseerd ben en meer kracht heb. Zo ben ik 1km/h sneller geworden met lopen. Kortom mijn ervaring is dat rosuvastatine nare bijwerkingen heeft en dat het kan lukken door heel gedisciplineerd te leven cholestorolwaarden te verlagen cq te verbeteren.

26-04-2022 | Man | 61
Hoog cholesterol
Mijn vriend werd langzaam erg down en had veel spierpijn, voornamelijk in zijn benen. Ook nauwelijks eetlust en werd steeds stiller en vond werkelijk niets meer leuk. Ik werd er erg bezorgd over. Normaal zingt hij de hele dag maar t leek n kaarsje dat langzaam uit ging. Ook lichamelijk contact vond hij niet meer fijn. In overleg met huisarts gestopt en heel langzaam zi[lees meer...]e ik hem weer opleven. Niet te geloven en na precies een week gestopt te zijn was en is hij weer de oude. Even was ik bang voor een enge aandoening maar het lag dus echt aan de rosuvastine

09-11-2021 | Man | 49
Hoog cholesterol
Binnen 1 dag al impotentie, maagklachten, spierzwakte, etc. Niet te doen die statines en de dokters doen er gemakkelijk over.

29-06-2021 | Man | 63
Hoog cholesterol
Na een aantal statines geprobeerd te hebben ( Simvastatine, Crestor, Atorvastatine, Pravastatine en weer Crestor [rosuvastatine] ) uitgekomen op rosuvastatine. Slik dit dus een aantal jaren nu. Sinds enkele jaren heb ik ook last van nachtmerries waarbij ik in mijn slaap schreeuw, ook vaak in combinatie met slaan en trappen in de lucht. Ook val ik regelmatig uit mijn bed [lees meer...]door dingen die in de nachtmerrie gebeuren. Ben daarmee bij een neuroloog uitgekomen die me Gabapentine voorschreef wat ik steeds meer ging slikken ( tot 600 mg ! ). Dit is een spierverslapper die gebruikt wordt om bepaalde prikkels in de hersenen te dempen. Dit hielp niet. Dus ben ik ermee gestopt. Recent sprak ik een vriend die ook Rosuvastatine moest gaan slikken en hij kreeg last van nachtmerries. Vervolgens ben ik accuut gestopt met deze pillen. Ik vraag me nu af of er meer ervaringen zijn met wat ik heb en of er alternatieven zijn waarbij je geen nachtmerries krijgt ???

09-02-2021 | Vrouw | 68
Hoog cholesterol
Heb zeker 10 jaar crestor gebruikt met uitstekend resultaat. Sinds 2 jaar ernstige spierpijnen en ernstig verzwakte spieren. Neem nu sinds 'n maand Atorvastatin. Nog af en toe spierpijn en wacht momenteel het resultaat van bloedonderzoek af! Neem nooit nog crestor!

07-08-2019 | Vrouw | 69
Cholesterol
Om op te starten gebruikte ik sinds 3 weken 5 mg per dag. En ik kon ineens een groot stuk vel van mijn huid wrijven. De hele dag wist ik niet meer wat ik wilde doen.

11-01-2019 | Vrouw | 55
Hoog cholesterol
ernstige depressie en psychose vermoeidheid spierzwakte hoofdpijn alle jaren sinds ik crestor gebruik. sinds stop crestor geen last meer. Nu omdat lipiden weer afwijkend zijn start crestor resultaat hoofdpijn vermoeidheid prikkelbaar en depressie. Wat een rot medicijn

05-05-2021 | Man | 72
Hoog cholesterol
26 jaar allerlei merken en typen statinen gebruikt. Bij het ene merk meer spierpijnen dan bij het andere. Bij 5 mg Rovustatinen was spierpijnen houdbaar. Maar LDL niet onder 2,3 te krijgen. Daarom over gegaan naar Rephata 140 mg per twee weken.

28-10-2020 | Vrouw | 49
Hoog cholesterol
Heb een hoog lipoproteine-a , wat niet beïnvloedbaar is met voeding en waarvoor nog geen medicatie is. Daarnaast te hoog LDL en totaal cholesterol. In een poging deze risicofactor te verkleinen al eerder statines gebruikt, met veel spierklachten als bijwerking. Nu toch weer hogere waarden en besloten, naast ezetimibe, toch 5 mg rosuvastatine te proberen. Na ongeveer 1 week[lees meer...] flinke maagpijn en daarna een zwaar gevoel/zeurende spierpijn borstkas/middenrif en bovenrug, alsof er steeds tegelijkertijd op gedrukt en aan getrokken wordt. Na 2,5 week gestopt. Hopelijk trekken de klachten weg. Nu definitief geen statines meer.

21-12-2018 | Vrouw | 67
Hoog cholesterol
In het begin ging het goed, mijn cholesterol was gezakt Maar de laatste 2 jaar ging het mis, zakte zomaar door mijn benen. Of met lopen steeds struikelen heeft mij 2 kapotte kniebanden gegeven. Heb wat blauwe plekken gehad en pijn. Kreeg verdikte bulten op mijn armen en Dacht het zijn spieren. Nee hoor Kreeg ze van Crestor. Moest van de specialist stoppen met cres[lees meer...]tor. Binnen een maand waren die bulten weg en ben niet meer gevallen heb meer ernstige bijwerkingen en die kan ik niet bewijzen. ( Heb hartinfarct gehad ) heb F.H.

04-01-2024 | Man | 23
Hoog cholesterol
Erfelijke cholesterol op jonge leeftijd waar ik niks aan kan doen. Helpt wel maar ik heb een actieve job en ik ben savonds altijd heel moe. Wat begonnen is samen met deze medicatie. Dus het zal daar wel aan liggen want de rest van al mijn vetaminen staan in orde.

15-09-2021 | Vrouw | 61
rosuvastatine (40mg)