evolocumab

Ezetrol (153 meningen)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

26-10-2021 | Man | 74
Hoog cholesterol
Na diverse stents ben ik inI jan. 2017 geopereerd aan mijn hart. Diverse omleidingen . Vanaf medio 2017 Repatha gaan gebruiken. In 2019 aan beide benen vaatoperatie verricht (wegens etalagebenen, pijn in kuiten). Lopen ging daarna weer goed. Sinds ongeveer een kan ik nu nog maar 200 meter lopen zonder rugklachten en pijn in bovenbeen. Even rusten en dan weer 200 meter ver[lees meer...]der lopen. MRI onderrug en röntgen heupen geen aanwijzing ernstige artrose of zenuw beklemming. Mogelijk toch na 4 jaar spuiten bijwerking Repatha???

17-10-2021 | Man | 60
Hoog cholesterol
Mijn partner is na 6 maanden gestopt met deze injectie. Perfect cholesterol. Echter kwaliteit van leven nihil. Kon zo goed als niks meer en had constant pijn en kon ook niet meer goed lopen, zonder telkens even stil te staan. Van de cardioloog kreeg ik te horen gewoon door te gaan, mocht het aan de vaten liggen ik naar de vaatchirurg moest. Voor gebruik van medicatie voor[lees meer...] hoog cholesterol, voelde ik me prima, na mijn hartinfarct en behandeling van dat probleem ook goed. Maar doordat mijn cholesterol naar beneden moest, en daar dus medicatie voor kreeg maar dit niet kon verdragen, dus injecties, met na ongeveer 2 maanden gebruik, afschuwelijke pijnen en echt geen kwaliteit van leven meer. Gestopt met deze middelen. Ik begon me beter te voelen nu na bijna 2 jaar gestopt te zijn. Meer kwaliteit van leven, minder pijnen, maar wel restverschijnselen. Maar dit is acceptabel.

14-07-2021 | Man | 77
Hoog cholesterol
Kan bijna niet meer normaal lopen, veel pijn in onderrug.

12-06-2021 | Man | 54
Hoog cholesterol
Ben september 2020 geopereerd , 8 vernauwingen. Met 4 bypasses verholpen. Statines , 3 verschillende en ezetimibe intolerant. Nu inmiddels 3 injecties gehad en eigenlijk geen , bewuste , bijwerkingen. Dus tot nu toe zeer tevreden. Alleen vreemd dat ik 2 x per week toch 5 mg ezetimibe moet slikken. Vooral als je leest dat dit waarschijnlijk moet van de verzekeraar??

24-05-2021 | Vrouw | 68
Hoog cholesterol
Na de eerste prik, alleen last van een gevoelige buik, na de tweede prik bleek ik obstipatie te hebben, na de derde prik bleek dat ik niet verkouden was, maar mijn rechterkant van mijn hoofd, volledig verstopt zat, inclusief een ernstige mate van tinnitus, daarna volgde nog een onherkenbare nerveusiteit, spierpijn, maar toch nog de vierde prik toegebracht, maar kon toen ge[lees meer...]en tvprogramma meer volgen, volledig afgeleid door de herrie en pijn in mijn hoofd, , hartkloppingen, jeuk over mijn hele lichaam, duizelig, kortom niet te doen. Wel had ik een cholestrolgehalte van 1,6. Maar ik ben gestopt.

13-05-2021 | Vrouw | 68
Hoog cholesterol
Cholesterol is laag, maar enorm veel bijwerkingen

06-05-2021 | Man | 74
Hoog cholesterol
Statinus gaven teveel bijwerkingen, toen over naar Repatha. 2 jaar geen last gehad, maar daarna kwamen toch weer de klachten.

05-05-2021 | Man | 72
Hoog cholesterol
Na 26 jaar statinen van alle merken en types te hebben gebruikt in augustus 2020 gestart met Rephata 140mg. Met rovustatine 5 mg was de LDL waarde 2.3. Maar de nieuwe waarde moet nu 1,8 zijn. Gezien ik altijd spierpijnen krijg van statinen werd in overleg met de cardioloog een keuze gemaakt, stoppen, statinen handhaven of Rephata proberen. Voor het laatste gekozen. De eers[lees meer...]te maanden ging het goed en in november was mijn LDL 0,9 dus uitstekend. Maar geleidelijk aan kreeg ik steeds meer last van bijwerkingen. Eerst jeuk, daarna buikpijn en maagpijn. Zelfs zo erg dat het 24/7 was. Ook pijn in de onderrug en krachtverlies in de spieren. Kon geen 20 kg meer tillen. Steeds meer energie raakte weg en in maart had ik nergens meer fut voor. De jeuk op de rug werd niet te harden, Ook last van de neusholten en de keel. Half april ben ik zelf gestopt met rephata. En daarna overleg gehad met de cardioloog. Die was het eens met stoppen en later weer terug te gaan naar de rovustatinen 5 mg. Ik voelde me na een week stoppen al weer vooruit gaan en geleidelijk aan gaat het gelukkig beter. Nu dus afwachten hoe het straks gaat met de statinen. Maar liever een LDL van 2,3-2,5 en een beetje spierpijn dan alle bijwerkingen van Rephata.