Ervaringen met Simvastatine

simvastatine

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-01-2022

Bij  CholesterolX

Diabetes type 2 (53 meningen)
Diabetes type 1 (15 meningen)
Diabetes type 3 (1 mening)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

W Wessels - mijnmedicijn.nl (03-09-2019)

15-12-2022 | Vrouw | 76
Cholesterol
last van spieren en gewrichten. Waren pijnlijk

10-04-2023 | Man | 75

24-08-2023 | Vrouw | 72
Hoog cholesterol
Had een hoog cholestorol gehalte in mijn bloed, dat jaarlijks gecontroleerd wordt omdat ik ook Losartan tegen hoge bloeddruk slikte. Moest Simvastatine maar gaan gebruiken. Direct ging mijn cholestorolgehalte omlaag, merkte ik aan een volgende bloedafname. Echter, toen ik op een morgen een kwartier lang hevige hartkloppingen kreeg diréct ná het innemen van de Simvastatine[lees meer...], ben ik abrupt gestopt met dit middel. Ik weet de hartkloppingen aan de inname van dit medicijn. De eerstvolgende bloedafname gaf aan dat mijn cholestorol meteen weer gestegen was, dus drong de huisarts aan om tóch maar weer te beginnen met de Simvastatine. Desnoods een half tabletje. Hier ben ik dan ook maar weer mee begonnen, met een half tabletje p.d. Ben op mijn hoede nu voor hartkloppingen, temeer daar hartproblemen in mijn directe familie voorkomen (vader en zus) Denk dat ik op aanraden van huisarts in de toekomst toch wel weer een heel pilletje zal moeten gaan innemen..... Slik nu (augustus 2023) sinds 1 maand een halve pil weer, nadat ik zo'n 4 mnd. gestopt was.

16-02-2023 | Vrouw | 72
Hoog cholesterol
Gebruik dit middel nu meer dan een jaar en heeft goed effect op mijn cholestorol; is omlaag gebracht. Echter, vanmorgen na inname hevige hartkloppingen gekregen gedurende een kwartier! Gewoon , terwijl ik rustig zat aan mijn laptop, ineens! Ik las hier ook dat het middel niet geslikt hoeft te worden door mensen die boven de 70 jaar zijn, omdat er nauwelijks cholestorol [lees meer...]aangemaakt meer wordt dan. Ik overweeg dan ook te gaan stoppen hiermee. Het is vrij beangstigend om zulke hartkloppingen te hebben na inname van dit middel.

03-05-2023 | Vrouw | 71
Hoog cholesterol
deze heb ik gekregen na mijn zocor tabletten, die zijn uit de handel genomen. nu al aantal jaren simvastatine. de hartkatherisatie was niet helemaal goed en nu moet ik atorvastatine gaan gebruiken, deze hebben nog meer bijwerkingen echter, doch de cardioloog vindt de atorvastatine het beste voor mij. 24 per dag zware hoofdpijnen, heel veel spierpijnen etc is niet te doe[lees meer...]n. heb gesprek met de cardioloog er over gehad , maar nu begint de simvastatine ook al met dezelfde klachten. ze zeggen geen statines meer na je 70 ste jaar en ook geen amlopine,maar dat is bij mij beiden. ik sta volledig in contact met mijn cardioloog welke medicatie nu met al die andere medicijnen nu bij mij passen

13-05-2022 | Vrouw | 71
Hoog cholesterol
SInds ik dit middel slikken moet (cholestorolgehalte te hoog) heb ik last van slapeloosheid. Elke dag om half 5 wakker worden en niet meer kunnen inslapen is funest voor mij, nu na 8 maanden elke dag! Ik ben mantelzorger voor mijn man en dit kost me mijn nachtrust dus. Het staat in de bijsluiter dat slapeloosheid voor kan komen; ik val dus in de prijzen. Wél is mijn chol[lees meer...]estorolgehalte omlaag gebracht, maar tegen welke prijs?? Ik overweeg dan ook maar te stoppen en op een andere manier mijn cholestorol naar beneden te gaan krijgen (vis, minder chips etc.)

13-02-2022 | Vrouw | 71
Hoog cholesterol
Moest dit middel (na lang aandringen van de dokter- ik heb het niet zo op medicijngebruik) gaan slikken in 2021. DIt omdat mijn cholesterolgehalte te hoog was. Ik had eerst maanden geprobeerd dit zelf omlaag te brengen, echter zonder resultaat. Neem het tabletje in tijdens het avondeten, met wat water. Geen bijwerkingen tot nu toe (februari 2022) Makkelijk in het gebr[lees meer...]uik. Heeft goed effect op de cholesterol! Deze is drastisch omlaag gegaan bij laatste meting!

05-12-2022 | Vrouw | 70
Hoog cholesterol
Alle statines is alle maal niks. Alles geeft zeer veel klachten. Gewoon stoppen ermee.

15-06-2022 | Man | 70
simvastatine (10mg)
Hoog cholesterol
Na enige tijd Simvastatine te hebben gebruikt, kreeg ik vreselijke last van mijn rug. Op een gegeven moment kon ik niet meer opstaan van de bank of van het bed. Bij de huisarts werd me aangeraden om pijnstillers te gebruiken en naar de fysio te gaan. De pijnstillers hielpen zo lang ik ze gebruikte. De fysio was echter geen echt succes, omdat de oorzaak in de pillen blee[lees meer...]k te zitten. Dat was me duidelijk omdat ik in de periode 2007 tot 2015 ook verschillende merken statines had gebruikt. Daar was ik (zonder overleg met de huisarts) mee gestopt, omdat ik ook toen veel last van mijn rug had. In de jaren 2015 t/m 2020 heb ik geen enkele keer last van mijn rug gehad.....

20-09-2022 | Man | 68
Hoog cholesterol
sinds mijn hartaanval eind 2020 aan de medicatie,daarvoor nooit iets gebruikt.na 3 stens en een gerepareerde leiding voelde ik me weer als nieuw...met dank aan het UMCG Groningen.na enkele maanden kreeg ik klachten zoals benauwdheid zweten e.d.ik gaf de medicatie de schuld gebruik nu simvastine 40mg bisoprolfumaraat deco acetylclzuur cardio en als toetje perindropil..ik vi[lees meer...]nd dat mijn conditie het afgelopen jaar achteruit gaat...veel vage klachten spierpijn en ga maar door sinds begin dit jaar last van een opgezette buik/maag ? kan van mijn huisarts weer een pilletje toevoegen aan het geheel maar ben dit niet meer van plan....na alle reactie,s gelezen te hebben over het wondermiddel simvastine schrap ik deze als eerste en kijk hoe ik me dan ga voelen ...ik hou u op de hoogte langs deze weg..

12-04-2022 | Man | 66
Hoog cholesterol
4 jaar geleden begonnen met Simvastatine 20 mg dagelijks. Ik nam om het jaar bloed af om cholesterol waardes te testen. Waardes waren wel iets verbeter, maar niet 100%. Wel kreeg ik na 1 jaar gebruik, last van duizeligheid, uitslag op de huid en zelf mijn libido zakte behoorlijk. Motorrijden kon ik niet, vanwege een misselijk gevoel. Totdat ik in sept. 2019 flauwv[lees meer...]iel en met ambulance naar ziekenhuis gebracht moest worden. Daar konden ze niks vinden. Ik heb me toen van a-z laten onderzoeken, cardioloog, huidspecialist, uroloog etc. En veel onderzoeken en rekeningen later geen afdoende antwoord. Tot ik plots stopte met simvastatine te nemen. Tot begin 2020 mijn cholerstol waarde toch nog te hoog waren, ben ik op verzoek arts overgestapt op Ezetimide. Ik voelde me direct een stuk fitter en alerter en de bijwerkingen zijn allemaal verdwenen . In febr. 2022 heb ik mijn bloed onderzocht en nu zijn mijn cholesterol waardes 100% gezakt . Twee cholerstol remmers, maar met 2 totaal verschillende werkingen op mijn lijf.

19-06-2022 | Man | 65
simvastatine (60mg)
Hoog cholesterol
De bijwerkingen: "spierscheuring kuiten, kramp in ledematen, haaruitval, dove tintelingen in handen en voeten, spierpijn, gewrichtspijn in knieën, problemen met geheugen, opgezwollen pijnlijke buik, zuurbranden, constipatie, veel winden laten. " zijn na een aantal dagen geen simvastatine innemen* verdwenen. En als de Britse autoriteiten in 2012 de dosering maximaliser[lees meer...]en tot 20mg waarom dan toch 40mg in Nederland? En waarom dan 60mg van je huisarts opgelegd krijgen anno 2021? *Tot tweemaal toe heb ik geen tabletten gehad wegens vakantie en net te weinig tabletten en telkens na een dag tot twee dagen geen klachten meer en je fantastisch voelen. Hier moet echt wat aan gedaan worden. Ik weet het met 29 miljard omzet voor de farmacie dit niet gemakkelijk zal gebeuren!

10-07-2022 | Vrouw | 64
Hoog cholesterol
Lees hier nu zoveel over bijwerkingen dat ik mij afvraag of ik wel door moet blijven gaan met slikken. Poos gestopt toen was het weer te hoog. Watiswijsheid. .

29-11-2023 | Vrouw | 61
simvastatine (10mg)
Hoog cholesterol
Ik kreeg vreselijke krampen in mn kuiten en benen-in vingers en handen. En ik had behoorlijk last van het kortetermijn geheugen, tot grote ergernis van sommige vrienden

16-12-2023 | Man | 60
Hoog cholesterol
Voldoende effect op cholesterol. Na vele jaren gebruik spierpijn in vooral de handen. Daarom overgestapt op ander medicijn.

08-11-2023 | Vrouw | 59
Hoog cholesterol
Omdat het in de familie zit (erfelijk hoog cholesterol) al 20 jaar aan de staties. Begonnen met 10 mg en van lieverlede naar 40 mg gegaan. Tot nu toe eigenlijk niet veel bijwerkingen. Heel af en toe wat kramp in mijn tenen. Vorig jaar vanwege een vreselijke ziekenhuis ervaring ptss opgelopen. Dit begon met hartkloppingen , hiervoor Bisoprolol 2,5mg gekregen voor de hart[lees meer...]kloppingen en therapie, emdr en act voor de ptss. Nu na een jaar nog steeds af en toe hartkloppingen. De huisarts en psycholoog zeggen dat het door de stres komt. Misschien toch van de slimvastatine? Maar ik durf er niet mee te stoppen.