Ervaringen met Forxiga

dapagliflozine

dorstig droge huid droog haar gewichtsverlies hongerig

Diabetes type 1 (2 meningen)

17-03-2024 | Vrouw | 38
Diabetes type 2

gewichtsverlies droog haar hongerig dorstig droge huid

Ik slik nu 3 maanden forxiga. Naast methformine en glyclazide. Ik ben van 89 naar 82 kilo gegaan. Ik wacht nog een paar maanden maar dan wil ik stoppen. Ik heb geen vervelende bijwerkingen maar mijn gewicht blijft naar beneden gaan en ik heb de hele dag honger. Mijn suikerwaardes zijn daarentegen perfect!

25-11-2023 | Man | 47
Diabetes type 2
Heb membraneuze neufropathie en hierdoor 3 x een rituximab behandeling gehad en helaas door deze nier ziekte diabetes type 2 ontwikkeld. Door m'n specialist forixga 10ml voorgeschreven gekregen. Nu in gebruik en nog geen nadelen ervaren. Plas wel iets vaker maar dat is ook alles. Gebruik het nu 5 weken.

05-04-2023 | Man | 50
Diabetes type 2
Als ik geen forxiga neem heb ik geen bijwerkingen, als ik op de voeding let, staat mijn glycémie redelijk goed ! Dus die uitslag is zeker van het product!!!!

10-02-2022 | Vrouw | 50
Diabetes type 2
Hoop dat ander medicijn veder werken goed schimmelinfectie veel last van

14-07-2022 | Man | 52
Diabetes type 2
ik gebruik forxiga nu een maand en ik ben zeer tevreden ,m'n hb1ac is in een maand tijd al gedaald van 80 naar 66.mol.

04-06-2022 | Man | 52
Diabetes type 2
Ik heb naast metformide, 2x daags 1000 nu ook een maal daags 10 mg forxiga. Bloedsuiker is redelijk onder controle. De forxiga voorgeschreven door internist als aanvulling op de metformine. Na ben ik wel sinds het gebruik hiervan in januari al 6kg afgevallen. Mijn vraag is of dit afvallen wel een keer ophoud. Afvallen is leuk maar het gaat nu maar door. Wie kan mij hierove[lees meer...]r wat vertellen vanuit zijn ervaring.

12-10-2021 | Man | 55
Diabetes type 2
Ik viel ruim 10 kg af na enkele maanden gebruik van dit middel en ook mijn bloedwaarden waren heel goed . Ik heb ruim 13 jaar type 2 en neem daarnaast ook 3x daags Metformine 850 mg .

06-02-2021 | Vrouw | 55
Diabetes type 2
Mijn suikerwaardes waren vrijwel direct verlaagd. Dit is een heel goed middel. Ben in een korte tijd hierdoor ook afgevallen, heel erg fijn. Maar de jeuk bij mijn geslachtsdeel die vrij direct ook begon, om gek van te worden. Heb meerdere zalfjes gebruikt om dit te verlichten, maar tevergeefs. Ik moest helaas hiermee stoppen van de internist.

06-07-2023 | Vrouw | 56
Diabetes type 2
Al veel medicijnen gebruikt, of veel bijwerkingen of geen voldoende resultaat. Nu ruim 2 maanden Forxiga en het gaat super goed. Slik ook nog 2 gliclazide en spuit 1 x per dag insuline. Naast medicijnen eet ik nu koolhydraatarme maaltijden. Het gaat nu zo goed dat ik van 90 eenheden insuline naar 20 ben gegaan!! En voel me zo veel beter :) ik ben zeer tevreden

31-03-2023 | Man | 58
Diabetes type 2
Ik ben na vele medicijnen overgegaan naar Metformine 1000 mg en Forxiga 10 mg. In eerste instantie goed ontvangen. Nu een aantal maanden later jeuk, schimmelinfecties, droge mond en ogen, heel erg veel dorst, veel plassen (urine blijft de hele dag licht oranje) en behoorlijke duizelingen. Het grote voordeel, ik ben van de 125 kg naar de 108 kg gegaan en HBA1c wordt beter)[lees meer...] Verder gebruik ik 3 x 80 mg Sotalol en bloedverdunners. Ik vraag me af of de nadelen opwegen tegen de voordelen (afvallen en betere HBA1c)

06-03-2021 | Man | 58
Diabetes type 2
Ik gebruik sinds 5 weken Forxiga en heb een pomp die de insuline in mijn lichaam spuit. Gelukkig hoef ik niet meer bij te spuiten ( basaal) want volgens mij doet Forxiga heel veel met mijn lichaam. Het probleem is dat ik bij mij geslachtsdeel enorme schimmelinfectie heb en graag wil weten of deze infectie blijft zolang ik Forxiga slik of dat deze infectie tijdelijk is?

14-07-2023 | Man | 60
Diabetes type 2
Ik hen 1 maand forxiga10 mg gebruikt, gaat goed met suiker, eiwit verlaag, nierfunctie beter geworden, maar nadeel dat ik krijg jeuk in mijn penis, rood en schimmel. als ik 1 week stop dan gaat de jeuk enz weer over.

07-01-2023 | Man | 67
Diabetes type 2
In ben zo voelt het althans in het pak genaaid- kom bij de internist- door mijn handicap kan ik niet zelf de glucosewaarden meten- dus wordt er HCA1 geprikt- had (oude waarden) 8.9- nou dat was in 2012 ook al zo- nu leek het erop dat ik de rouwkaarten al kon bestellen....want direct dit medicijn- samen met metf 2 x 1000 en 3 x 80 mg glicazide- nooit ergens last van gehad- [lees meer...]geen diabetes voeten- wonden etc- wel een pacemaker - dat is van een geheel andere orde geweest ( dat inplanteren) was mij niet verteld over gewichtsverlies dus door mijn Niet Aangeboren Hersenletsel - geheel in paniek- na 4 weken brak de schimmel uit- wat een drama- er werd 3 pillen van 150 mg anti biotica ingezet- en dermovate creme- het verdween en kwam 12 dagen na pil 3 weer in heftigheid terug- huid van de penis kapot- door de bloedverdunners natuurlijk bij voortduring bloeden- celstof tussen de benen- met mijn spasme en allen zijn verschrikkelijk. de 14e december pil 3 van de 2e kuur genomen en als kerstpresentje op 2e kerstdag was het er weer...ik had voor de zekerheid een kuurtje extra gevraagd dus gelijk weer aan de pillen ( toch te dol voor woorden dat je deze erbij moet slikken) afijn, brief aan de internist en de HA geschreven die belde moest maar stoppen met de dermovate - en- afwachten of nu- afgelopen donderdag pil 3 genomen- elke 5e dag ééntje- het weg blijft. de HA had het zelf over een uroloog omdat alles verkleefd is- ik zei hem- dat is door de schimmel- voor 3 maanden geleden nooit last gehad- een pijn in het kruis niet te beschrijven en dan de moeiten die het voor mij als gehandicapte geeft om het te verzorgen- ik walg van mijzelf- moest 2e kerstdag na het ontbijt toen ik ging douchen en weer schoonmaken ervan overgegeven. Astra in Stockholm een mail in het Zweeds geschreven, kwam een zeer ontwijkend antwoord op terug- moet naar de internist en/of HA- er staat een afspraak bij haar in het ziekenhuis voor 9 februari - heb nu weer een extra kuurtje antibiotica in de kast- moet d 23ste naar de oogarts- ook daar is nooit wat mee aan de hand. Ik ben aan het einde van mijn latijn- en- zo wil ik niet verder meer leven- het is voor mij al allemaal zwaar genoeg

10-11-2022 | Man | 67
Diabetes type 2
Mijn oorspronkelijke medicatie was als volgt: - Januvia tablet OMH 50mg )1xd) - Metformine tablet OMH 1000mg (2xd) - Glicazide Ret tablet 60mg (1xd) Er is mij forxiga 10mg voorgeschreven i.p.v. januvia. Forxiga heeft bij mij nogal ingrijpende bijwerkingen: - veel dorst en dus ook vaker naar het toilet; - zeer droge mond (nauwelijks speeksel, zeker ’s-nachts); [lees meer...]- met grote regelmaat duizeligheid en problemen met evenwicht; - zeer weinig energie (slap, erg moe en slecht slapen); - geen noemenswaardige verschillen te constateren m.b.t. mijn bloedsuikerspiegel; - in 2.5 maand ben 6.5 kg afgevallen. In augustus was mijn gewicht nog 71.5 kg - inmiddels is mijn gewicht gezakt naar 66.5 kg. Inmiddels heeft de internist mij op mijn verzoek gelukkig weer januvia voorgeschreven. Ik zou eigenlijk insuline moet gebruiken, maar ik ben allergisch voor de draagstof. Er is een onderzoek gaande of er wellicht een insuline is waar ik niet allergisch voor ben. Het schijn dat er één soort is met andere draagstoffen, maar die wordt niet vergoed. Mijn schommelende bloedsuikerwaarden slaan bij mij op m'n gebit. Ik heb al jaren ontstekingen. De afgelopen 8 jaar ben ik ruim 8 kiezen en tanden verloren. Dat slingert mijn diabetes verder aan. Er is besloten dat de enige manier om dat proces te stoppen het verwijderen van mijn gebit betekent. Omdat ik geen insuline gebruik worden de medicijnen en de testcassettes niet vergoed door de ziektekostenverzekering. Nederland op z’n smalst…

11-05-2022 | Vrouw | 69
Diabetes type 2
Ik heb diabetisch type 2 en hoge bloeddruk en last van hartfalen Sinds een week of 6 slik ik forxiga, bloeddruk is gezakt van 169 naar 129, suiker is gezakt en ben 6 kg afgevallen . Het bevalt mij goed al heb ik wel een droge mond, maar kan ook door andere medicijnen komen. Heb wel uitslag op mijn onderbenen. Maar heb er geen last van.

07-11-2021 | Man | 69
Diabetes type 2
Na twee tabletten te hebben ingenomen begon de ellende: ik moest elk half uur urineren met zeer grote drang. Internist heeft na telefonisch overleg gezegd dat ik gelijk moest stoppen. We zijn nu een aantal weken na de laatste tablet en ik ondervind nog steeds problemen met urineren plus oedeem verergering in mijn benen.