Ervaringen met Briviact

brivaracetam

Bij  EpilepsieX

23-03-2021 | Man | 69
Epilepsie
Mijn eerste tonisch-clonische toeval kreeg ik 's nachts, op mijn 18de. Er waren geen drugs of alcohol in het spel. Ik bezocht geen arts omdat ik niets van epilepsie wist en geen getuigen kende. Al mijn toevallen vinden altijd om 03:00 uur plaats en altijd in bed. Boffen, dus. Ik heb niet veel toevallen gehad in vergelijking met anderen, plm. twee per jaar. Ik consulteer[lees meer...]de uiteindelijk 6 neurologen ook bij de Stichting Eplipsie Nederland, vaak omdat de bijwerkingen van de anti-epileptica heel naar kunnen zijn. Mijn anti-epileptica omvat Lamictal, Tegretol, Keppra, Briviact en Depakine. Van 2007 tot 2021 (14 jaar lang ) gebruikte ik twee maal daags 1000 mg. Keppra. Keppra vind ik een paardenmiddel omdat het wel helpt, maar grote invloed op mijn leven heeft gehad. Zo werd ik direct agressief, jaloers en snel geagiteerd. Mijn gezin en ik raakten snel vervreemd van elkaar. Naast Keppra kreeg ik ook nog 3000 mg Depakine voorgeschreven. Ik kwam zeker 10 kg. aan, maar weet niet of dat aan de Keppra of aan de Depakine lag. Sinds 2014 kreeg ik ook diarree, een bekende bijwerking van Depakine. Daardoor kon ik het huis niet meer uit, wat goed uitkwam met de Covid-19 pandemie (grapje). Naarmate ik ouder werd (nu 69) kon ik niet meer fietsen of zelfs maar rechtuit lopen, maar schommelde en verloor mijn evenwicht. Dat waren geen toevallen (ik was bij bewustzijn). Ik ben zelfs enkele malen thuisgebracht door passanten met medelijden. Mijn laatste neuroloog constateerde direct dat mijn Depakinedosis te hoog was en wij startten samen een afbouwtraject van 4 maanden. Keppra werd ineens (!) vervangen door Briviact . Momenteel zit ik op 2 maal daags 100 mg. Briviact en nog maar 2 maal daags 500 mg. Depakine.

06-09-2023 | Man | 64
Epilepsie
Begin 2019 eerste grote aanval. Ambulance. Vier dagen ziekenhuisopname. Conclusie: geen bijzondere oorzaak. Gewoon pech. Medicijn: Valproïnezuur. Daarvan veel hinderlijke bijwerkingen. Daarom herfst switch naar Levetiracetam. Bijwerkingen vrijwel hetzelfde. Daarom na een jaar, in overleg met neuroloog, gestopt met medicijn. Anderhalf jaar aanvalsvrij, hoera, bijna vergeten[lees meer...] dat er nog aanvalsrisico bestond. Wel fietshelm blijven dragen voor de zekerheid, en niet alleen de zee in bijvoorbeeld. Zomer 2021 tweede grote aanval. Ambulance. Middagje ziekenhuisopname, onderzoek immers niet meer nodig. Weer aan de medicijnen, nu blijvend omdat de epilepsie blijvend blijkt. Weer dus Levetiracetam. Ik neem bijwerkingen maar voor lief, want tja, wat moet je anders. Begin 2023 lees ik in een besloten Facebook-groep voor het eerst over Briviact. Ik google wat, het blijkt (vooralsnog) 'tweede-keus-medicijn'. Ik check op deze site: gunstige reviews. Ik bel voor informatie naar mijn verzekeraar en leg contact met ZorgInstituut Nederland, maar krijg daar onduidelijke informatie. Mijn neuroloog vind het prima dat ik wil switchen naar Briviact, maar ze wil wel mijn verwachtingen/hoop over minder bijwerkingen temperen. September 2023. Drie maanden omswitchtraject achter de rug, nu sinds enkele weken alleen nog de Briviact. Mijn conclusie: hoera! Echt veel minder bijwerkingen. Aanrader voor iedereen. Nouja, niet iedereen dan. Alleen voor mensen mét epilepsie, vooral degenen die nu bijvoorbeeld Levetiracetam of Valproïnezuur gebruiken en daar hinderlijke bijwerkingen van ervaren.

29-09-2019 | Man | 60
Epilepsie
Zeer tevreden met Briviact meedte bijwerking is op nuchtere maag wat slaperig versuft na gebruik voedsel verdwijnt dit enigzins Het besturen van voertuig gaat ook weer prima Wel oppassen met alcohol versterkt enorm slaperigheid

06-10-2022 | Vrouw | 54
brivaracetam (75mg)
Epilepsie
Sinds 16e jaar last van partiële epilepsie. Veel medicijnen(combinaties) geprobeerd. Keppra raakt ik helaas allergisch voor. Nu goed ingesteld op een combinatie van Depakine en Briviact. Snel moe, maar inmiddels aan gewend. De prikkel om te eten, trek te krijgen is verdwenen en daarbij soms misselijk. Maar minder eetlust kan voor sommigen misschien ook een voordeel zijn. W[lees meer...]as van depakine juist ongewenst aangekomen, maar dit effect is verdwenen sinds ik er Briviact bij slik. Ook minder prikkelgevoelig. Prettig middel, ben er blij mee, nauwelijks nog aanvallen.

11-02-2021 | Vrouw | 52

26-01-2023 | Man | 43

02-11-2020 | Man | 41
Epilepsie
Begonnen met Briviact omdat mijn oude medicijn, oxcarbazepine, me meer kwaad dan goed deed. Ben sinds 1 week nu helemaal over na een "ombouwperiode" van een paar maanden van Oxcarbazepine over naar Briviact. Ik zit nu op 2 x 100mg per dag ( en 10 mg Clobazam vor het slapen gaan ) Toen ik begon met opbouwen Briviact merkte ik direct een enorme energie- en positieviteitsboo[lees meer...]st. Tijdens het process wel lichte klachten gehad, maar ja epilepsie gaat niet over en het afbouwen en opbouwen doet uiteraard ook wel wat met je lichaam. Sinds Briviact er bij zit geen grote ( Tonische ) aanvallen meer gehad. Ik merk uiteraard nog wel eens wart abnormale activiteit in mijn hoofd maar voe echt dat er een deming overheen zit. Ik heb er geen "last" van. Alcohol versterkt de vermoeidheid enorm, ik as al minder gaan drinken maar nu helemaal. 1 voordeel, heb geen katers meer ;) Humeur is wisselend, maar ben niet tenergeslagen, angstig of depressief. Als het een keer minder is heb ik eerder een "plat" humeur, beetje gevoelloos. gelukkig is dit niet vaak. Vandaag bloed test en woensdag de uitslag, kijken of mijn natrium, welke Oxcarbazeoine afbrak, eindelijk weer omhoog op niveau gekomen is. Voorlopig voor mij geen ander medicijn, ik ben tevreden!

16-06-2020 | Vrouw | 39
Epilepsie
Na jarenlang op zoek naar geschikte medicijnen, eindelijk de ideale combinatie: briviact en lamictal. Buiten een klein beetje vermoeidheid, geen bijwerkingen en geen aanvallen.

28-01-2023 | Man | 34
Epilepsie
3 soorten medicatie gehad, met mixen van soorten samen... Niks hielpt. Meermaals per week aanvallen. Sinds briviact er op, 2 x 25mg meteen geen aanvallen meer. Uit voorzorg 2 x 50mg. En na 10 weken nog altijd geen aanvallen. Hoe blij en gelukkig kan een mens zijn. Kwaliteit van leven is terug. En ik heb geen bijwerkingen. Terwijl ik van het broertje Keppel, juist heel veel[lees meer...] bijwerkingen had.

03-09-2022 | Man | 34
Epilepsie
Had eerst 8 maand levetiracetam 500 mg 2 maal daags maar later bijwerkingen slapeloosheid en later veel stres depressie hied en angst en trillen van me handen geen aanvallen ghad nu me nureloog brivaracetam voor gesheefen en weg is ale bijwerkingen en kan weer slapen goede medishijn

21-03-2018 | Man | 33
Epilepsie
Sinds inname en opbouw van briviact geen enkele aanval meer gehad. Ik had voor briviact elke dag 1 tot meerdere aanvallen. Ook met een nvs erbij. Nu sta ik versteld ervan en kan niet geloven dat ik geen aanvallen krijg. Het is eigenlijk heel raar voor mij.

29-03-2022 | Vrouw | 31
brivaracetam (10mg/ml)
Epilepsie
In 2020 geopereerd aan een hersentumor, en daarna uit voorzorg levetricam gekregen maar bij een weekend zonder te zijn gekomen kreeg ik een aanval, dus sindsdien overgegaan op briviact en dat bevalt vele malen beter.

20-01-2023 | Vrouw | 29
Epilepsie
Na gebruik van Keppra met veel vermoeidheidsklachten, stemmingswisselingen en schoolverzuim 8 jaar later begonnen met Briviact. Mijn neuroloog waarschuwde voor dezelfde bijwerkingen als Keppra en dat bleek te kloppen. Enorm moe. Moest op de raarste momenten op de dag gaan slapen of viel in slaap. Nu ik gestopt ben voel ik me weer energiek en kan ik weer helder nadenken. He[lees meer...]t leek of alles werd afgevlakt.

13-06-2021 | Vrouw | 26
Epilepsie
Ik ben Briviact nog aan het opbouwen maar dit heeft mijn kwaliteit van leven al veranderd. Aan het begin was ik moe maar ik heb gemerkt dat genoeg rust en een goed slaappatroon enorm helpt. Mijn aanvallen zijn van dagelijks naar zo goed als geen aanvallen gegaan. Waar ik alleen al voor zou tekenen. Voor de rest geen bijwerkingen. Zelf kan ik niet geloven dat dit mogelijk i[lees meer...]s. Iets eten en de vermoeidheid is ook weg. Je voelt zelf ook nog goed aan wanneer je even moet rusten of pauzeren om aanvallen te voorkomen. Als iemand die enorm gevoelig is aan medicatie en al een hele hoop geprobeerd heeft van depakine, keppra etc ben ik zo opgelucht en dankbaar (zoals vele hier☺️) dat Briviact bestaat. Ik kan het alleen maar aanraden.

07-07-2021 | Vrouw | 25
Epilepsie
Briviact is voor mij een bijzondere medicatie. Eerst had ik wekelijks tonisch clonisch, maar nadat ik het sinds maart inneem heb ik er nog geen aanval gehad. Bijwerkingen zijn vooral meer prikkelbaar/humeur en vermoeidheid, neuroloog zei over de vermoeidheid dat dat ook kan komen door cominatie met lamictal en trilleptal wat heel zwaar voor mijn lichaam. Ik ben al bijna [lees meer...]13 jaar bezig met uitproberen van medicatie (negen soorten medicatie + nvs) en er werkte geen een helemaal goed. In het begin was ik bang voor Briviact omdat dit een broer van Keppra was en met Keppra werd ik agressief en verschikkelende gedrag. Gelukkig heb ik dat met Briviact. Na 13 jaar alles uitproberen is Brivact het wonder medicijn!!!! :)

21-02-2019 | Vrouw | 23
Epilepsie
Ik heb ruim 2 jaar Levetiracetam gebruikt, hier heb ik vooral het eerste half jaar veel fysieke bijwerkingen van gehad. Na anderhalf jaar ebde het ergste weg, maar ik bleef hangen met de psychische bijwerkingen. Bij het minste of geringste raakte ik zeer gestrest en te neergeslagen, ik had vaak last van depressieve gevoelens. Ik was echter wel aanvalsvrij, ik durfde daaro[lees meer...]m voor een lange tijd niet over te stappen naar een ander middel. Straks sla je die hele weg in, met allerlei bijwerkingen, ben je wellicht niet aanvalsvrij en dus geen steek verder. Ik nam lange tijd de bijwerkingen maar voor lief, want die aanvalsvrijheid was me heilig. Totdat ik Briviact geadviseerd kreeg, het is 'het zusje' van Levetiracetam alleen schijnt het minder psychische bijwerkingen te geven. Voor mij geldt dit zeker! De overstap was eenvoudig en ik heb geen fysieke bijwerkingen ervaren in deze periode, omdat de medicijnen zo dicht bij elkaar liggen. Ik vond het wel heel spannend, omdat het medicijn vrij nieuw is en ik weinig ervaringen van andere gebruikers kon vinden. Psychisch voel ik me helemaal top! Fijn om de bevestiging te hebben dat het wel degelijk door de medicijnen kwam en ik dus niet langzaam gek werd, zoals ik me soms wel eens voelde. Ik zou het iedereen aanraden die maar niet van die hardnekkige psychische klachten af komt die Levetiracetam met zich meebrengt. Aanvalsvrijheid is niet alles, je moet ook nog wel een beetje kwaliteit van leven hebben. Het enig wat ik merk is snellere vermoeidheid, maarja dat heb je helaas met al de troep...