Methotrexaat

methotrexaat

Bij  ReumaX

Artritis psoriatica (43 meningen)
Gewrichtsontsteking (10 meningen)
Ziekte van Crohn (9 meningen)
Artrose (3 meningen)
Ziekte van Bechterew (2 meningen)
Colitis ulcerosa (1 mening)
Juveniele reumatoïde artritis (1 mening)

Methotrexaat

Bojan Nikolik (12-07-2015)

12-06-2019

03-04-2019

Reuma

In eerste instantie met tabletjes mtx begonnen nadat RA was vastgesteld. Bij gebruik 20 mg mtx kreeg ik even verhoogde leverwaarde. Overgestapt op injectie pen 20 mg. en slik daarnaast Mariadistel om leverwaarde in toom te houden. Binnen 3 weken is leverwaarde gezakt van 57 naar 31.
15-02-2019

Reuma

Ik kreeg 15 mg Ledertrexate (2 x 7,5 mg) per week voorgeschreven door de reumatologe. Na elke inname was ik een dag of twee wat misselijk (vervelend, maar doenbaar), na een week of vier voelden mijn gewrichten (vooral reuma aan polsen) wat minder pijnlijk en gezwollen aan. Na een maand medicatie bleken mijn ontstekingswaarden gedaald - goed nieuws dus - maar bleken al mij[lees meer...]n leverwaarden (SGOT, SGGT, alkalische fosfatase, gamma GT) zeer ernstig verstoord. Gamma GT bijvoorbeeld stond op 582 (terwijl die onder de 33 moet staan). Ik moest onmiddellijk met deze medicatie stoppen. Zelfs na het stoppen bleven mijn leverwaarden nog een maand verslechteren, alvorens dan plots te verbeteren. Ze blijven evenwel nog te slecht om meteen met een ander geneesmiddel tegen reuma te starten.
11-09-2018

Reuma

S morgens injectie 15 mg mtx. S middagslaapje doorsziek in het ziekenhuis. Middel ongeveer 17 jaar gebruikt. Arts wist binnen 2 uur dat het een alvleesklierontsteking was. Het komtveel voor bij het gebruik van mtx.
06-09-2018

Reuma

Na eerste injectie bleek allergische reactie op te trede . Witte bloedcellen naar nul niveau. Met spoed opgenomen in ziekenhuis ( met ambulance). Witte bloedcellen bleven laag, infectie in slokdarm opgelopen en op intensive care beland. Kantje boord volgens specialist. Lange herstelperiode met nodige gevolgen. Nu zoeken naar alternatieve medicijnen in biologicals maar nog [lees meer...]niet gevonden helaas..
30-05-2018

Reuma

Ik slik al enige jaren methotrexaat. Of het helpt, weet ik niet, omdat ik sinds de diagnose trouw geslikt heb. Er ontstaan wel overal knobbels en bobbels aan handen en voeten die blijkbaar niet weg te halen zijn. Bij mijn hand drie maal geopereerd, maar de bult zit er nog. Ik heb veel pijn aan handen en voeten en eigenlijk overal. Slik maar 15 mg. per week. Mijn vitaliteit[lees meer...] is enorm afgenomen, ik kan steeds minder ver lopen zonder overal pijn in mijn rug te krijgen. Sporten lukt steeds minder goed: ik ga niet vóór- maar achteruit. Ik zwem ook elke week. Mijn vraag: val je af van die pillen? Ik ben sinds ik slik gevaarlijk mager geworden: 50 kg , dat is 10 kg. eraf bij 175 cm. ik vind dat bedreigend. Ik zie er ook slecht uit, helaas. Ook maak ik me zorgen over eventuele afname van botdichtheid,of is dit niet nodig? Neemt je testosteron ook af bij deze medicatie, of is dat bij vrouwen geen punt? Waarom lees je alleen over afname bij mannen, of is dat daar ook niet aan de orde? Feit is dat ik dat niet kan vinden op internet bij de bijwerkingen. Weet iemand een antwoord? Zou ik in overleg eens moeten stoppen met dit medicijn?
22-10-2017

Reuma

Moeilijk aan te geven. Weet niet hoe ik me zou voelen als ik dit niet zou hebben gehad. Ik heb colitis ulcerosa, zou deze ziekte kunnen negatief kunnen beïnvloeden, maar mtx werkt als ontstemmingsremmer, geen idee hoe eea invloed heeft op elkaar. Volgens mijn apotheker kan mtx de werking van de griepprik kunnen beïnvloeden. Toedienen griepprik enkele dagen uitgesteld.
15-05-2017

Reuma

na een prednisoninjectie waren de ra klachten zo goed als weg, maar kwamen langzaam weer opzetten na een week of 3. toen de methotrexaat aan zou moeten slaan. De klachten waren minder als voor de prednison injectie, maar zeker niet weg. stijve vingers bleven, alleen duurde de ochtendstijfheid nu 10 minuten ipv uren.. pijn in de spieren was verdwenen. elke maand een bloed [lees meer...]onderzoek en de leverwaarde stegen eerst langzaam van 30 naar 54 en toen ineens naar 3000. ik moest direct stoppen. Dat is nu bijna 3 weken geleden en de reuma klachten zijn nog steeds weg. Mijn gevoel was ook dat de diagnose niet helemaal klopte. als ik stijve handen had en mijn onderarm masseerde gingen de klachten weg. ook voelde ik veel triggerpoints op deze spieren. Helaas ineens erg donkere urine, geen honger meer en moeite met diep doorademen. erg moe en voor de rest zijn we nog aan het uitzoeken wat de exacte oorzaak is.
10-03-2017

11-07-2016

Reuma

Methotrexaat heeft mij niet geholpen. Ik slik het al zeker een jaar en in die tijd is er niets aan mijn reumatische artritis veranderd. Ik heb wel last gehad van bijwerkingen.
27-06-2016

12-05-2016

Reuma

Sinds september 2015 gebruik ik MTX i.v.m RA. Na de oplaadtijd gebruik 8 tabletten à 2.5 mgr per keer. Al snel was ik de dag na inname als een zombie, voelde mij doodmoe en ik was tot werkelijk niets in staat. Ik ben online gaan zoeken en kwam uit op een Engelstalige site, waar een apotheker het advies gaf om de MTX over 2 dagen in te nemen om minder last te hebben van bij[lees meer...]werkingen. Ik neem sinds februari 2016 4 tabletten op zondagavond en 4 tabletten op maandagavond voor het slapen gaan. Het verschil is enorm! Ik voel mij niet meer 2 dagen als een zombie. Helaas heb ik wel weinig energie. Ook gebruik ik (op mijn eigen verzoek) 2x per week 5 mgr Foliumzuur, omdat ik veel last kreeg van nachtelijke kuitkrampen en krampen in bovenbenen. Het 'voordeel' van MTX bij mij is, dat ik minder trek in eten heb en daardoor waarschijnlijk minder ben gaan eten, want ik ben sinds begin 2016 ruim 5 kg afgevallen. Sinds de MTX kan ik weer normaal slapen en kan ik weer op mijn rug en zij liggen. Voor de MTX moest ik door de pijn rechtop zitten slapen en dat lukte meer niet dan wel.
23-03-2016

Reuma

het werkte in eerste instantie goed indien gecombineerd met 2X200 mg plaquenil. Na een korte stopperiode weer begonnen met methotrexaat, leverwaarden bleken al snel niet goed te zijn. Waardoor ik binnenkort overstap op etanercept of adalimumab.
16-01-2016

Reuma

Het medicijn is agressief, heeft vele bijwerkingen, tot zeer ernstig zelfs. Na 2,5 maanden overweeg ik het gebruik van dit middel te staken en bij het eerstvolgende consult bij de reumatoloog de klachten c.q. bijwerkingen zodanig te onderstrepen dat er gezocht wordt naar een alternatief. Daarbij zou ik aanvullend bloedonderzoek willen aanvragen en verder aankaarten dat dit[lees meer...] middel niet met het doel van overige medicatie die ik gebruik lijkt overeen te komen, mogelijk zelfs een tegenovergestelde werking heeft. Hierbij denk ik aan de ernstige osteoporose en mijn gevoeligheid voor nierstenen waarvoor ik herhaaldelijk ben behandeld. Ik ben me bewust van de progressief toenemende afwijkingen aan mijn gewrichten, maar wil zeker aandringen op een alternatief voor dit medicament.
09-01-2016

Reuma

Ik heb RA en naast de Metrotrexaat injecties, sulfasalasine, Plaquenil en prednisolon. Daarnaast ook andere middelen voor het hart. Ik ben vooral erg moe en lusteloos de eerste 2 dagen na de injectie. Wel erg effectief in mijn geval icm de andere middelen.
06-09-2015

Reuma

Na aanloopproblemen nu werkzaam bij hogere dosis. Injectie geeft minder last van misselijkheid. 2 x p week foliumzuur erbij.

Thyrax Duotab (848) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (539) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (497) - Antibiotica - penicillines breedspectrum