Ervaringen met Colchicine

vergrote prostaat

Bojan Nikolik (02-07-2015)

01-02-2021 | Man | 68
Jicht
Onbegrijpelijk dat een middel als dit op de markt is. Het is puur vergif. Kennelijk heeft maar liefst 1 op de 10 last van misselijkheid en braken. In wat grotere hoeveelheden is volgens eigen zeggen schadelijk voor het beenmerg, en kan het zelfs tot harstilstand en de dood leiden. Bij eerdere aanvallen prednisolon gebruikt; veel effectiever en geen enkele bijwerking.

24-07-2019 | Man | 44
Jicht
Nu diverse keren gestart met een kuur. Telkens word ik na 2 weken doodziek. Opgezette lymfklieren griep en onwijze keelpijn. Volgens reumatoloog is dit toeval. Maar na 3x?? Ga het middel nu gebruiken bij een aanval. Slik naproxen ernaast maximale dosering ook vanwege rugpijn(dec gebroken). Na stoppen binnen 3dgn van griep en keelpijn af.

22-08-2018 | Man | 48
Jicht
Na 1 dag al diarree en na twee dagen was dit onhoudbaar en ben ik gestopt met het nemen van dit medicijn.

03-02-2016 | Man | 61
Jicht
colchicine helpt wel, maar erg diarree en misselijk, maar dat kan ook komen door mijn zwakke darmen.

06-11-2015 | Vrouw | 75
Jicht
Na 2 dgn midden in de nacht wakker van hevige pijn achter borstbeen. Dag later ineens straalmisselijk, gestopt met inname. Medicatie A was diclofenac 50 mgr 3 dgs 1 tabl. weinig resultaat kuur van 10 dgn. Begin datum 31-8-2015.

29-09-2014 | Vrouw | 81
Jicht
helpt geweldig tegen jicht maar de bij werking is niet mis, spier afbraak erg pijnlijk zal wel weer goed komen maar kan nu niet veel.

06-11-2020 | Man | 32
Jicht
Na 3 dagen wordt ik helaas erg ziek van dit medicijn. Overgeven, hondsberoerd en na ongeveer 1 uur na inname bonkende hoofdpijn voor ongeveer 1 uur lang. Helaas werd ik steeds zieker en zieker dat ik per direct moest stoppen van mijn arts. Tegen de jicht werkte het wel redelijk, na 2 dgn was de pijn velen malen minder.

28-01-2018 | Man | 81
Jicht
Dat is een heel lang verhaal. Ik slik wel 7 tot 9 medicijnen per dag, met tussendoor kuren door huisarts en specialisten. Mijn vorige medicijn was Allopurinol en daar had ik bijwerkingen van zoals huiduitslag. Huisarts wil proberen alleen bij aanval van jicht Colchicine te nemen om de aanval te verzwakken.

17-12-2012 | Man | 21
Jicht
Ben sinds kort erachter gekomen dat ik jicht heb, bij elke lichte pijnscheut gebruik ik meteen colchicine, meteen bij de eerste verschijnselen van een mogelijke aanval neem ik 1 pilletje in. Maar wanneer er urinezuur kristallen neerslaan op mijn gewrichten, voornamelijk grote teen, en ik 2 pillen colchicine inneem begint na een uur het diarree gevolgd met enorme misselij[lees meer...]kheid en braken. Het beste voor mij is wanneer ik er op tijd bij ben anders ben ik 3 á 4 doodziek van het slikken van colchicine. Maar het remt de jicht wel.

03-09-2018 | Man | 80
Jicht
Ik zou bij acute jichtaanval tot 5 mg Colchicine 0,5 mg kunnen gebruiken(bijsluiter). Na 8 x 0,5 mg per 2 uur was aanval vrijwel weg. Nog 1 x 0,5 mg genomen om af te ronden. Ik had het nog niet doorgeslikt of de aanval was in hevigheid terug. Om de 10 sec. flinke steek in grote teen linker voet. Krijg nu van de dokter Pretnisolon om 5 dagen 1 tablet in te nemen. Allopu[lees meer...]rinol blijven gebruiken. Eventueel 2 x daags 1 tablet Colchicine 0,5 mg. Resultaat nog niet bekend.

07-09-2017 | Man | 46
Jicht
Ik slik de medicatie alleen wanneer ik de Jicht voel aankomen dit werk bij mij het best, allopurinol gebruik ik bijna dagelijks. Ik krijg de Jicht aanval ca. 2 x per jaar maar dan ook hevig ik ben dan 2 dagen thuis en dan gaat het weer.

02-07-2012 | Man | 51
Jicht
Bij opkomende jicht schrijft mijn arts direct twee pillen colchicine voor , en elk uur een pil, tot de jicht aanval heklemaal over is. De aanval is dan meestal binnen twee tot drie dagen over. Maar heb na een dag gebruik tot een dag na laatste gebruik van colchicine diaree als water.

02-03-2024 | Man | 66

vergrote prostaat

Begonnen met dit medicijn ivm positieve berichten dat dit ook effectief zou kunnen zijn tegen artrose. Omdat ik ook jicht hebb heb ik na overleg met de huisarts besloten over te stappen op colchicine. Ik dacht dat ik alleen maar last had van artrose in mijn handen en dat stijfheid in mijn lijf vooral samenhing met leeftijd. Na start van gebruik van colchicine was ik behoo[lees meer...]rlijk verbaasd hoe snel dit medicijn werkte. Niet alleen bij mijn handen. Stijfheid en pijn in rug, knieen, heupen verbeterden behoorlijk. Kan nu weer sokken van de grond oprapen zonder ergens op te steunen of op mijn knieën te gaan zitten. Bijwerkingen zijn er zeker ook. Mijn urine en ontlasting veranderden van geur. Mijn urine werd ook donkerder. Een van de mogelijke bijwerkingen is dat het invloed heeft op de hoeveelheid zaadvocht en dus invloed heeft op de prostaat. Ik heb nu een licht vergrote prostaat en ga dit binnenkort bespreken met mijn huisarts. Ik hoop niet dat ik daarom moet stoppen met dit medicijn. De voordelen van het gebruik van colchicine zijn in mijn geval groot.

04-08-2021 | Man | 67
Jicht
Na een week NSAID's die wel tegen de pijn hielpen, maar minder tegen de ontsteking, overgestapt op colchicine 3x/dag 0,5 mg. Na 4 dagen gestopt met redelijk succes.Beetje diarrhee gehad.

08-07-2021 | Man | 56
Jicht
Gebruik Colchicine alleen als ik een directe jichtaanval aan voel komen, iets wat ik tegenwoordig goed voel. Heb jicht aanval in de teen en begin met 3x daags, bouw ook zo snel mogelijk weer af want je raakt ervan aan de diaree.Gebeurt meestal 2 a 3 keer per jaar. Standaard onderhouds middel tegen jicht is 100mg Allupurinol per dag. Colchicine werkt bij mij zeer doeltreffe[lees meer...]nd.

16-02-2019 | Man | 35
Jicht
Na een zeer slechte levenstijl de afgelopen drie jaar (veel alcohol, droge worst, salami, verzadigde vetten, weinig sporten etc.. )Dit middel 3x daags voorgeschreven gekregen van de huisarts. Dit omdat het eerste keus middel diclofenac teveel andere nare bijwerkingen gaven. Opzich een zeer effectief middel tegen chronische jicht, alleen om de juiste dosering te bepalen is [lees meer...]het vaak nog lastig voor sommige specialisten etc.. gebruikelijk is de onderhoudsdosering 3 maal daags 0,5mg of 6x per week 0,5mg. Dit middel wordt ook voorgeschreven in combinatie met urinezuurverlagers (allopurinol, ferbuxostat etc..) voornamelijk de eerste 6 maanden. Maar goed. Ik gebruik dit middel "zo nu en dan" mocht ik weer een jichtaanval voelen opkomen (gelukkig door een andere levensstijl en dieet is het nu al 3 weken weg) en geloof me ik liep er maanden mee. Dan weer een aanval, dan weer weg, en ze werden steeds heftiger en heftiger.. Dus het roer moest om, en meteen merkte ik al dat de aanvallen steeds milder en milder werden totdat ze verdwenen (even afkloppen...) Wat ik nu veel gebruik om jichtaanvallen te voorkomen, is veel ongezoete biologische kersensap drinken, 1000mg vitamine c per dag en veel Omega 3 capsules, en iets meer koffie dan normaal. En ik moet zeggen, ik kan het natuurlijk niet bewijzen maar ik denk dat dit wel een soort remedie tegen jicht kan zijn of in iedergeval verlichting kan geven. Ik heb toevallig mijn urinezuurgehalte laten meten in mijn bloed en deze waren van 630 in 1 maand tijd naar 420 gegaan( moet ook ergens tussen de 200 en 420 liggen) dus ik ga de goede kant op. Maar goed lang verhaal kort, ik gun jicht mijn ergste vijand niet. Het is een ware HEL.