Ervaringen met Atovaquon / Proguanil

Malarone (78 meningen)
Lariam (37 meningen)
Clioquinol (12 meningen)
Hydroxychloroquine (7 meningen)

Risico op ernstige bijwerkingen door chloroquine en hydroxychloroquine

De malariamedicijnen chloroquine en hydroxychloroquine kunnen ernstige hartritmestoornissen veroorzaken bij coronapatiënten (COVID-19), in sommige gevallen met dodelijke afloop, in een hoge dosering of in combinatie met andere medicijnen. Dit blijkt uit recente onderzoeken uitgevoerd bij coronapatiënten. Het Europees medicijnagentschap EMA en medicijnautoriteit CBG adviseren artsen om coronapatiënten die deze medicijnen krijgen extra goed te monitoren, met name bij gevoeligheid voor hartritmestoornissen.

Chloroquine en hydroxychloroquine zijn goedgekeurd voor de behandeling van malaria en een aantal auto-immuun ziektes. Het is bekend dat zij hartritmestoornissen kunnen veroorzaken door invloed van de elektrische activiteit van het hart (QT-verlenging).

College ter Beoordeling Geneesmiddelen (CBG) (23-04-2020)

12-10-2017 | Vrouw | 18
Malaria
Voor een vakantie in Zuid Afrika en een deel in Swaziland was mij aangeraden om deze pillen te slikken. Ik ben er echter best misselijk van geworden en heb ook last gekregen van hoofdpijn. Daarnaast is deze hele periode mijn menstruatie weggebleven, terwijl ik normaal heel regelmatig menstrueer. Dit heeft 10 dagen geduurd tot dat ik weer ongesteld ben geworden. Het vervele[lees meer...]nde is dat er in de bijsluiter niks staat over het uitblijven van ongesteldheid. Echter heb ik online wel gelezen dat andere vrouwen hier ook last van hadden en leg ik de link dus met deze pil. Voor de rest doet deze pil naar mijn mening wel zijn werk alleen de bijwerkingen waren voor mij erg vervelend. Van de 3 mensen waarmee ik heb gereisd die ook dezelfde pillen namen, had er 1 last van buikkrampen en 2 mensen hadden nergens last van!

26-12-2023 | Vrouw | 31
Malaria
Voor mijn reis naar Gambia werd mij geadviseerd om malaria pillen te nemen. Deze pillen zou de minste psychische bijwerkingen hebben. Eenmaal daar begreep ik dat het malaria (/regen) seizoen allang voorbij was. Ik ben toch door gegaan voor de zekerheid. De eerste paar dagen had ik namelijk nergens last van. Toen begon de buikpijn en werd de ontlasting met de dag dunner. Ik[lees meer...] had regelmatig last van vlagen van misselijkheid en heb één avond meerdere keren moeten overgeven. Sinds ik thuis ben, merk ik ook hoe warrig ik ben. Ik vergeet van alles, ben ontzettend snel moe en vaak duizelig/licht in mijn hoofd. Ik kan makkelijk 10 uur achter elkaar slapen en in de middag nog een uur of twee. De warrige dromen zijn opvallend maar niet problematisch gelukkig. Ik zal dit medicijn niet snel nog een keer gebruiken. Ik zou een volgende keer meer informatie opzoeken en alle risico's afwegen om een keuze te maken en niet blind het advies va de ggd persoon opvolgen:

27-11-2022 | Vrouw | 32
Malaria
Op dringend advies van de GGD opgehaald voor mijn reis naar west Afrika. Neem deze pillen echt in met een zware maaltijd anders word je onmiddellijk ziek: misselijk, diarree, (randje van) overgeven. Ik had vooral veel last van ongemak aan mijn darmen: diarree, kramp, opgeblazen buik. Ook hoofdpijn die lijkt op spanningshoofdpijn. Veel mensen klagen echter over enge, hele r[lees meer...]ealistische dromen; dat had ik niet - ik heb zelden zo lekker geslapen en durf bijna te zeggen dat dit voor mij een bijwerking was van deze pillen.

21-05-2019 | Man | 38
Malaria
Op advies van GGD deze pillen opgehaald. Deze pillen zouden de mildste bijwerkingen hebben. Na 3 pillen heb ik een dag erge hoofdpijn ervaren het wilde maar niet over gaan. Na 7 pillen voelde ik mij niet lekker darmklachten, opgeblazen buik, misselijkheid en hoesten. De darmkrampen in combinatie met diarree en opgeblazen gevoel zijn gebleven moet nog 4 tabletten slikken. M[lees meer...]ijn vriendin kreeg vergelijkbare bijwerkingen op de terugweg in het vliegtuig. Kunnen niet met zekerheid zeggen of deze bijwerkingen voortvloeien met het gebruik van dit medicijn. Ik en mijn vriendin kijken er naar uit om de laatste tablet te mogen slikken. Groet Eugène

19-04-2015 | Vrouw | 47
Malaria
Voor een weekje vakantie naar Gambia naar het reizigersconsult bij de huisartsenpost voor een vaccinatie Hepatitus A voor mijn dochter. Daar aangekomen kregen we te horen dat we ook een vaccinatie gele koorts moesten hebben. Dat vonden we niet zo erg omdat het niet zo duur was en voor 10 jaar zou werken. Maar daarna kwam ook het dringende advies om anti-malaria pillen te n[lees meer...]emen. Dat wilden wij eigenlijk niet. We voerden aan dat een kennis van ons daar vaak naar toe gaat en hij gezegd heeft dat we niets nodig zouden hebben en dat we niet van plan waren om de jungle in te gaan en dat we sowieso niet van de medicijnen zijn en ook nog eens hooggevoelig. De adviseur bleef echter aandringen en wij zijn zo stom geweest om ons over te laten halen. 1 dag voor de vakantie gestart met Malarone. Na 3 dagen begonnen de bijverschijnselen zich te tonen: enorme vermoeidheid, gebrek aan eetlust, koorts, angstdromen, hoofdpijn, maagkrampen, overgeven, darmkrampen, diarree, huidvervelling. Na 7 dagen de kuur maar afgebroken en nu na 3 weken te zijn gestopt ben ik nog steeds niet opgeknapt. De maag/darmklachten hebben nog ruim 2 weken geduurd, maar de enorme vermoeidheid, depressief gevoel en hoofdpijn zijn nog steeds niet over! De helft van de vakantie is verpest en na de vakantie dus al 3 weken ziek, terwijl de anti-malariapillen niet nodig waren geweest. Ik heb daar gehoord dat er alleen malaria heerst in het regenseizoen (aan de kust) en we hebben bijna geen mug gezien zelfs! Mijn dochter had last van maag en darmklachten/ diarree en jeuk. Voor ons NOOIT meer anti-malaria pillen.

06-08-2016 | Man | 48
Malaria
Wij zijn met ons gezin een week in malariagebied geweest dus twee weken pillen geslikt (Atovaquon/Proguanil van Glenmark). Het middel lijkt ons effectief (voor zover we dat kunnen zeggen althans, maar in ieder geval zijn we net terug en heeft geen van ons tot nu toe malariaverschijnselen) maar we hebben wel vervelende bijwerkingen ervaren. Ik had op dag 3 sterke hoofdpijn [lees meer...]en misselijkheid maar dat is bij 1 dag gebleven. De hele 2e week last van buikkrampen en diarree gehad; dat kan ook een andere oorzaak hebben gehad maar ik had de indruk dat er op zijn minst wel samenhang was met de pil-innames. Bij onze (oudere) kinderen geen noemenswaardige bijwerkingen. Mijn vrouw kreeg op de laatste dag van de kuur een stevige allergische reactie op de pillen (huiduitslag, jeuk) waartegen zij van de huisarts een antihistaminicum heeft gekregen.

17-11-2022 | Vrouw | 51
Malaria
Preventief op aanraden GGD, vanwege 2 weken vakantie op Zanzibar, voorgeschreven gekregen. Direct na eerste inname (dag voor vertrek) de volgende ochtend al dunne ontlasting. Dit werd gaandeweg steeds erger. In tweede week alleen nog maar waterdunne ontlasting, blaren op lippen, maagpijn, enorme hoofdpijn. Doodziek teruggevlogen en kuur niet afgemaakt. Direct na thuisko[lees meer...]mst naar arts. Sprake van uitdroging, verstoorde leverfunctie vanwege de pillen en daardoor geel zien. Zowel de tweede week vakantie als de week na terugkomst flink ziek geweest en nu nog herstellende. Nooit meer die troep. Het voelde al vrij snel dat ik mijn lichaam aan het vergiftigen was, wat uiteindelijk ook het geval bleek te zijn.

11-08-2018 | Vrouw | 53

23-03-2018 | Man | 58
Malaria
Op advies van de GGD heb ik deze tabletten gedurende ca. 2 weken ingenomen: één dag voor vertrek naar Zanzibar, tot éé week na terug komst. Op de eerste dag ’s morgens met een gekookt ei en yoghurt ingenomen. Ik kreeg een lichte gloeiing in mijn hoofd, en een lichte hoofdpijn. Later op de dag kreeg ik het gevoel dat ik diarree zou krijgen, maar dat bleef uit. Wel een opg[lees meer...]eblazen gevoel in de buik. ’s Avonds nog een glas bier gedronken, zonder verdere bijwerkingen, en goed geslapen Op de tweede dag, de tablet weer op hetzelfde tijdstip, rond 10:00 uur ingenomen in het vliegtuig, met een bekertje yoghurt. Hierna ook weer een lichte gloeiing in het hoofd, die later weer weg trok. Vanaf dag 3, iedere dag in het hotel bij het ontbijt, een tablet ingenomen, met twee gebakken eieren, en wederom yoghurt. Geen bijwerkingen meer waargenomen. Ook geen bijwerkingen na een avondje aan de bar, na enkele cocktails en biertjes. Na de vakantie heb ik de kuur afgemaakt, met telkens een gekookt ei en een bekertje yoghurt te eten bij de inname. Ik heb lang getwijfeld of ik deze tabletten zou slikken voor mijn vakantie. Mede door de negatieve ervaringen op deze site. Ook navraag bij collega’s leverde verschillende verhalen op, van lichte hoofdpijn, tot diarree. Diarree kan in het buitenland m.i. meerdere oorzaken hebben. Al met al ben ik “tevreden” over het medicijn, en voel mij goed. Op vakantie ook weinig last gehad van muggen. Hierdoor kan ik dus moeilijk beoordelen of het medicijn effectief is geweest. We hebben ook nog als voorzorgsmaatregel anti-muggen crème gebruikt met DEET 40%, en creme met icaridin.20%. Icaridin wordt in Duitsland geadviseerd voor de tropen, en is ca. 60% goedkoper (bij de DM), dan DEET producten in Nederland. Verder hadden wij nog een spuitflacon “Bio Kill” gekocht (20 euro voor 500ml.). Hiermee kun je de kleding ed. mee inspuiten, kleur en geurloos, en werkzaam voor enkele weken.

03-12-2018 | Man | 63
Malaria
Wij gaan regelmatig naar Afrika (Senegal) en komen daar ook in waterrijke gebieden. Buiten de nodige maatregelen (een goede bescherming is een goed aangebrachte 'gaaskooi', bij voorkeur in DEET gedrenkt elke week 1x)nemen wij (ik en mijn vrouw) Malarone. Altijd vanaf de eerste nacht ondervind ik dat ik meer droom en zeker levendiger. Dit blijft duren tot enkele dagen n[lees meer...]a de laatste inname. Mijn vrouw klaagt al eens van vermoeidheid, maar dat is niet rechtstreeks aan het geneesmiddel toe te wijzen. Voor de rest verdragen wij Atovaquon/Proguanil (merknaam Malarone) goed.

04-09-2016 | Vrouw | 65
Malaria
Ik heb malarone een aantal malen geslikt op mijn reizen naar West-Afrika (Gambia, Senegal, Conakry). Werking: Eén keer ben ik ziek geworden en de artsen daar dachten, dat het desondanks malaria was. Ik heb toen een injectie gekregen en de koorts en maagpijn verdwenen. Inname gemak: het is niet altijd makkelijk op de juiste tijd zuivelproducten of warme maaltijd bij de [lees meer...]hand te hebben. Drinkwater moet je natuurlijk altijd bij je hebben. Bijwerkingen: Ik sliep slecht en werd zwetend wakker, dat kan ook aan het klimaat liggen natuurlijk. Verder voelde ik me heel onzeker en labiel, huilerig, wat ik anders niet heb. Beetje duizelig en gedesoriënteerd. Ook kreeg ik telkens meerdere dagen ernstige diarree. Ook dat kan aan andere zake liggen. De laatste keer hield het weken na thuiskomst aan. Ik heb de peperdure pillen weer in huis, omdat ik vlak na het regenseizoen langs de rivier ga reizen, maar weet nog niet of ik ze wel ga nemen. Veel DEET?