Ervaringen met Psorinovo / dimethylfumaraat

dimethylfumaraat

Bij  PsoriasisX

Artritis psoriatica (10 meningen)
Lichen sclerosus (3 meningen)

Stelara (93 meningen)
Neotigason (50 meningen)
Dovobet (33 meningen)
Enstilar (15 meningen)
Taltz (12 meningen)

10-05-2017 | Man | 21
Psoriasis
Ik gebruik deze medicijnen nu 3 maanden en heb het opgebouwd tot 8 pillen van 120 mg per dag. Helaas tot nu toe geen enkele verbetering. Ik had er grote verwachtingen van omdat ik op internet bijna alleen maar positieve reacties lees. Ik blijft het nog een maand gebruiken hopelijk komt er toch nog verbetering, al zijn mijn hoge verwachtingen aardig bijgesteld.

16-11-2016 | Vrouw | 22
dimethylfumaraat (30mg)
Psoriasis
* opstartperiode van dimethylfumaraat + 2 maanden dimethylfumaraat & 2 maanden psorinovo geprobeerd * Heb sinds mijn 4e levensjaar in wisselende mate last van psoriasis guttata en psoriasis vulgaris op zowel hoofdhuis als lichaam. Soms haast niets voor jaren achtereen en soms mijn hele lichaam onder. Na zeker 4 jaar amper plekjes begon het vorige zomer ineens in alle h[lees meer...]evigheid op te vlammen terwijl ik op vakantie was. Van niets, naar mijn hele lichaam vol! Eerst geloofde ik niet dat het psoriasis was omdat ik nog nooit binnen 2 weken van niets naar bedekt in jeukende plekjes was gegaan. Na een tijdje begon het langzaamaan weg te trekken maar na een tweede vakantie kwam het in alle hevigheid weer terug! Weer in Nederland mocht ik van de dermatoloog tussen lichttherapie en dimethylfumaraat kiezen: de keus voor een pilletje in plaats van 2 keer per week naar het ziekenhuis gaan voor lichttherapie was snel gemaakt. De opbouwperiode van de dimethylfumaraat was afschuwelijk. Ik voelde me al niet lekker in mijn vel met al die jeukende plekken maar de misselijkheid en vermoeidheid die er door de dimethylfumaraat bijkwamen. Van mijzelf ben ik erg optimistisch en zeker een doorzetter, maar nu kon ik om het minste in huilen uitbarsten en voelde me erg ongelukkig en alleen in mijn gevoel. Dit staat niet bij de bijwerkingen, maar zou een oorzaak kunnen zijn van de vermoeidheid die dimethyl wél veroorzaakt (en natuurlijk het feit dat de jeuk en de esthetische ongemakken van psoriasis gewoon kut zijn) Wel moet ik nageven: twee maanden na de opstartperiode waren álle plekjes weg, wat een paardenmiddel. Is het het waard? Ik weet het niet. Ik ben na 4 maanden na de opstartperiode gestopt, de psoriasis bleef grotendeels weg en behalndel me weer met hormonen crème. Ik wil iedereen die dimethylfumaraat of psorinovo overweegt sterk aanraden contact op te nemen met de psorinovo vereniging of de psoriasis vereniging. Zij zijn ongelofelijk vriendelijk, weten heel veel.

04-04-2018 | Man | 23
Psoriasis
Nu twee maanden aan de fumaraten en ben erg tevreden. Vanaf mijn 16e heb ik last van psoriasis gehad. De eerste lichtbehandelingen waren effectief maar hebben er waarschijnlijk voor gezorgd dat psoriasis ook in het gelaat doorgebroken was. De afgelopen twee jaar smeerde ik 4x per dag, niet te doen. Nu sinds twee maanden aan de fumaraten en ben er goed over te speken. In[lees meer...] de opbouwende fase wat onwennig, last van flushes en vermoeidheid. Op het moment zie ik de psoriasis per week verbeteren en heb nog maar 2x per week last van de flushes(duren maar uurtje). Ik ben gestopt met de vette vitamine D zalf en smeer alleen nog 3 dagen in de ochtend hoormoonzalf. Als de bijwerkingen bij je meevallen zou ik het iedereen aanraden die het constante smeren zat is. Na een paar maanden kreeg ik een belletje over dat mijn lymfocytenwaardes(witte bloedlichaampjes) laag waren en er werd besloten om de dosering te minderen. Desondanks niet veel later herpes zoster(gordelroos) opgelopen welke langdurige zenuwpijn aan kan richten. Waar de bijwerkingen in het begin mild leken kreeg ik op een begeven moment last van allerlei verschillende kwaaltjes. Dit middel onderdrukt het immuunsysteem wat voor vreemde consequenties kan zorgen. Denk goed na voor je aan deze medicatie begint. Het werkt maar je moet er wat voor over hebben.

28-02-2017 | Vrouw | 32
Psoriasis
Bij mij is de psoriasis tot uiting gekomen op mijn 15e. Als die jaren heb ik gesmeerd. Twee keer per dag. Het verzachtte de plekken iets, maar weg ging het niet. Ik was het smeren beu! Na de geboorte van mijn eerste kindje was de psoriasis zo erg dat er echt iets moest gebeuren. Tijdens mijn zwangerschap had ik zalfjes gekregen die minder sterk waren, waardoor de psoriasis[lees meer...] nog erger was geworden. De dermatoloog stelde voor om aan Psorinovo te beginnen. Helaas moest ik daarvoor wel stoppen met de borstvoeding die ik toen nog aan mijn pasgeboren dochtertje gaf. Ik heb psorinovo opgebouwd volgens het schema: Week 1: 1 x 30 mg; Week 2: 2 x 30 mg; Week 3: 3 x 30 mg; Week 4: 1 x 120 mg; Week 5: 2 x 120 mg; Week 6: 3 x 120 mg; Week 7: 2 x 120 mg + 1 x 240 mg; Week 8: 1 x 120 mg + 2 x 240 mg; Week 9: 3 x 240 mg. Ik begon meteen erg last te krijgen van de bijwerkingen buikkrampen en diarree. Telkens als de dosering verhoogd werd, was ik echt niet lekker. Vooral 's nachts had ik buikkrampen en was ik ontzettend misselijk, wanneer de diarree er weer uit was verlichtte het wel wat. Als ik een paar dagen op de nieuwe dosis zat verdwenen deze klachten gelukkig. Daarnaast kreeg ik ontzettend veel jeuk. Dit was ondraaglijk. Dit stopte ook niet. Ik heb vanwege de jeuk in de 5e week op het punt gestaan om te stoppen, zo gek werd ik er van. Uiteindelijk heb ik toch doorgezet en in de 7e week werd de jeuk veel minder. Uiteindelijk is hij helemaal verwenen gelukkig. Een paar keer (op een hand te tellen) heb ik afgelopen jaar een opvlieger gehad, waarbij ik het gevoel van warmte kreeg en mijn gelaat rood werd. Dan kwam de jeuk ook even terug. Wel bleven de buikkrampen en diarree regelmatig terugkomen. Soms vervelend, maar zo fijn dat bijna alle plekken met psoriasis verdwenen zijn! Ik had van mijn kop tot teen plekken, kleintjes maar ook grotere plekken. Ik durfde niet meer naar het zwembad of strand en dat kan nu weer wel. Nu hoef ik maar 3 keer per dag een pilletje tijdens het eten in te nemen. En wat een super resultaat! Had ik dit maar jaren eerder ontdekt. Elke 3 maanden moet ik bloed laten prikken, tot nu toe zijn de bloedwaarden nog steeds goed. Doordat ik steeds diarree heb ben ik het afgelopen jaar wel 4,5 kilo afgevallen, dat is voor mij wel de max. Dus of ik deze medicatie kan blijven gebruiken vraag ik me af. Ook willen wij ooit nog een tweede kindje en dan mag je Psorinovo ook niet gebruiken. Ik zie er wel tegenop om te stoppen, want dan komen alle plekken terug ben ik bang.

13-01-2017 | Man | 32
Psoriasis
Werkt. Soms opvliegers. Lymfocyten boven de 0,5 houden, indien langer dan 2 a 3 maanden lymfopenie (lager dan 0,5) dosis verlagen totdat lymfopenie is opgeheven. Uiteraard is ieder persoon anders volgende nauwkeurig het advies op van een specialist. Sterkte.

06-02-2019 | Man | 34
Psoriasis
Ik gebruik dit medicijn nu ongeveer 4 jaar. Mijn plekken waren volledig onderdrukt, een leek zou niet zeggen dat ik Psoriasis had, het was gewoon niet meer te zien, echter deze winter toch een klein plekje op het achterhoofd, ik slikte 2x 120mg per dag. Zeer bekend probleem is de lage waarde van lymfocyten, bij mij kwamen deze niet hoger dan 0.8 en waren heel regelmatig[lees meer...] zelfs 0.6, hetgeen wat problematisch is als je wilt ophogen als de plekjes (zoals in mijn geval) iets terug kwamen. Er bestaat echter wel een manier om deze lymfocyten wat omhoog te krijgen en dit wil ik iedereen meegeven. Ik slik sinds 3 weken 2x 500mg "N-acetyl-L-cysteïne" vandaag kreeg ik te horen dat ondanks mijn verhoging van Psorinovo, mijn lymfocyten 1.0! hadden bereikt! dit had ik nog nooit in 4 jaar gehaald, Cysteïne werkt dus zeer zeker en is vrij te verkrijgen, doe je je voordeel mee. ps, overal waar Psoriasis wordt aangeduid als huidziekte, gelijk niet verder doorlezen, Psoriasis is een auto-immuunziekte en heeft gek genoeg helemaal niks direct met je huid te maken, je zou eerder denken aan een type stofwisselingsziekte.

14-07-2017 | Man | 40
Psoriasis
gebruik het nu een aantal jaar en ben bijna schoon op een enkele plek na. Al vanaf begin regelmatig 1x per dag een opvlieger, ook darmen zijn wat van slag(obstipatie of diarree, laatste jaar last van slaapproblemen en vermoeidheid. Ook een tijdje slokdarm problemen gehad maar dat was na 3 maanden weer over. Het werkt uitstekend tegen psoriasis maar heeft op korte en la[lees meer...]nge termijn wel wat bijwerkingen, maar ja altijd nog beter dan al die plekken met schilfers en jeuk.

22-03-2017 | Man | 40
Psoriasis
gebruik het nu een jaar of 2 heb hiervoor lichttherapie gehad wat in het begin goed hielp maar de tweede keer al veel minder. slik nu 5x 120mg en ben op een paar plekjes na helemaal schoon. bijwerkingen zijn wel wat jammer maar liever dat een paar keer in de week dat helemaal onder zitten. Bijwerkingen regelmatig opvliegers die wel een uur aan houden,gezicht rood en trek[lees meer...]t op het eind naar armen en benen. wat nog wel eens helpt als je het voelt aankomen om koud water op je achterhoofd te doen,werkt bij mij 8 op de 10 keer en stopt opvliegers voor de rest zijn je darmen wat van slag,soms moeilijk naar wc en paar dagen later 5x. ook nog wel eens last van opgeblazen gevoel. Dus over het algemeen goed te doen en het werkt super

22-05-2021 | Vrouw | 42
dimethylfumaraat (120)
Psoriasis
Gebruik dit medicijn sinds 2012, ben er zeer te vrede over. In het begin wat bij werkingen gehad. Nu niet meer. Lymfocyten zijn soms wel wat laag, waar door n hoger dosering in de winter maanden (wat dan wel wenselijk is) niet kan. Maar las hier iets over N-Acetyl-L-Cysteine. Ik ga dat eens proberen.

15-09-2018 | Man | 45
dimethylfumaraat (3)
Psoriasis
Bedankt , ik ga het met mij dermatoloog overleggen, ik ziet nu 12de week 3×120 en nog steeds geen duidelijke verbeteringen 😞 wel elke nacht maag en darmen klachten + diaree 🤢

21-08-2018 | Vrouw | 45
Psoriasis
Kan iemand mij helpen?Ik ben nu 8 weken Psorinovo aan het slikken 5x120mg per dag,tot nu toe geen zichtbaar verbeteringen zelf nieuwe psoriasis plekjes ,wel veel last van mag darm klachten en diarree. Werkt het medicijn bij mij niet ? Is het nog te vroeg om verbetering te zien?

12-04-2023 | Man | 46
dimethylfumaraat (120)
Psoriasis
Zat aardig onder de psoriasis. Veel schilvers op de hoofdhuid en elders ook rood schilverende plekken. Zelf een arts gevonden die Psorinovo voorschreef. Nu al 25 jaar een tevreden gebruiker. Het is voor 98 procent onder controle

30-09-2018 | Vrouw | 47
Psoriasis
Ik heb al 18 jaar de ziekte van Andrew Barber. Psoriasis aan handen en voeten. Eindelijk na zoveel jaar een andere mening aan andere arts gevraagd en kreeg psorinovo. Merkte na 1 maand al verbetering. Hoop dat dit zo blijft. Moet wel maandelijks bloed en urine controleren, maar t gaat goed.

09-01-2020 | Vrouw | 49
dimethylfumaraat
Psoriasis
Dit middel werkte tegen mijn psoriasis, maar zelfs bij een lage dosis zat ik elke nacht met buikkramp en diaree op het toilet. Ook ben ik in de twee jaar dat ik het middel slikte gigantisch veel ziek geweest. Mijn leven werd een aaneenschakeling van griepjes, keelontstekingen, holteontstekingen, luchtweginfecties, buikgriep en koortsaanvallen waarbij ik soms 42 graden aant[lees meer...]ikte. Pas toen een arts aangaf dat de waarde van leukocyten in mijn bloed veel te laag was en dat dit door de psorinovo kon komen, begreep ik dat dit middel mijn immunsysteem grondig ontregelde. Ik ben ermee gestopt en heb sindsdien mijn psoriasis terug, maar ook mijn gezondheid.

06-01-2017 | Vrouw | 51
Psoriasis
Het middel werkt dat staat buiten kijf! Binnen 3 maand helemaal schoon. Ben daar super blij mee. Maar..... Gisteren een bericht gelezen dat psorinovo een gevaarlijk middel is en er al 1 dode is gevallen door dit middel. Buiten dat je allerlei infecties kunt oplopen, omdat je weerstand ernstig verlaagd, kan je ook nog dikke darmkanker krijgen en een hersenaandoening waar [lees meer...]door je in een rolstoel beland en uiteindelijk dood kan gaan. Heb er niet van kunnen slapen. Wat dan??? Niet meer slikken en van top tot teen onder komen staan ?! Wat is de waarheid? Eigen bijwerkingen: Diarree, maagklachten, hogere leverwaardes, erg groot ijzer tekort, hogere chloretorol. Erg lage lymfocyten en leukocyten. Hot flashen.

10-04-2019 | Vrouw | 54
Psoriasis
Ben Psorinov gaan gebruiken 3 jaar geleden voor Psoriasis hoofdhuid. Langzaam opgebouwd van 30 mg tot nu 3x 240 mg per dag. Het duurde enorm lang voordat er verbetering optrad. Toen, na 1 jaar was ik klachtvrij. Dit duurde precies 1 jaar. Na een jaar kwamen er weer kriebels terug en heb ik nu weer plaque. Echter nog steeds niet zo ernstig als eerst. Nu slik ik Skilarence [lees meer...]omdat de dermatoloog geen psorinovo meer voorschrijft. Dit werkt precies hetzelfde is alleen duurder. Wordt wel door CZ vergoed. Dit is echter wel het nu enige officiële middel tegen psoriasis. Psorinovo is dat niet. Dit middel was oorspronkelijk voor andere ziektes maar werkte en passant voor psoriasis. Bij mijn volgende afspraak met de dermatoloog wordt besproken of ik op iets anders kan overgaan dan Skilarence. Hoop dat de klachten dan weer verdwijnen. Want Psorinovo/Skilarence raakt bij mij nu uitgewerkt. Ook bij vermindering van doseringen kwamen mijn klachten direct terug.