Eczeem

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor eczeem

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: eczeem

Topicorte

12-04-2024 | Vrouw | 69
desoximetason
Eczeem
Gebruik, zonodig. Dit kan een paar dagen achter elkaar zijn of weken niet. Ik gebruik deze emulsie ongeveer 50jaar en nog steeds effectief! Bijwerking iets drogere huid .

16-02-2024 | Man | 33
Eczeem
Jaren seborroïsch eczeem gehad. Ik denk wel 15 jaar. Op een gegeven moment was het echt extreem toen ben ik Selsun gaan gebruiken. In 1 week was alles weg. Nergens meer last van.

Emovate

29-12-2023 | Man | 10
clobetason
Eczeem
Voor onze zoon van 7 van baby af aan hormoonzalf gebruikt ivm eczeem. Volgens advies dermatoloog geprobeerd af te bouwen. Omdat "eczeem" steeds terugkwam, in blokken gaan smeren, indien nodig, volgens geadviseerde schema. Nooit meer dan aanbevolen dosering. Na 7 jaar een website gevonden en diverse wetenschappelijke artikelen gelezen. Zalf afgebouwd, omdat ik geen vertrouw[lees meer...]en meer in had doordat eczeem steeds uitbreidde, en mijn zoon krijgt alle symptomen van TSW: topical steroid withdrawal. Enorm hevige jeuk over hele lijf, slaapproblemen, natte rode plekken, schilfering, bij naar buiten gaan galbulten op zijn armen. Als je ervoor kiest deze zalf te gebruiken, weet waar je aan begint. Als ik dit had geweten, was ik er nooit mee begonnen. We zijn nu 3 jaar geleden gestopt. In de 7 jaar ervoor is de "eczeem" (echter dit bleken deels gevolgen van gebruik van hormoonzalf) verergerd van enkels naar knieholtes, armen, gezicht, nek, hele romp, piemel, handen. Er werd steeds een hogere klasse zalf geadviseerd en het enige dat zou helpen was hormoon zalf. Het stoppen was een hel, mn de eerste 6 maanden. Maar na een jaar al veel betere huid. Nu na 3 jaar alleen nog lichte handeczeem, die goed te behandelen is zonder hormoonzalf. Met deze review hoop ik anderen te waarschuwen, verdiep je in topical steroid withdrawal (oa artikelen Rapaport, Belinda Sheary) om te voorkomen dat je kind steeds ergere klachten krijgt. Verschillende dermatologen die wij hadden erkenden het niet. Toch nu een klachtenvrij kind. Het wordt dan gegooid op: hij is erover heen gegroeid, maar ik geloof niet dat dit was gebeurd als we waren doorgegaan met hormoonzalf.

Rinvoq

25-12-2023 | Vrouw | 40
upadacitinib
Eczeem
Al 40 jaar ernstig eczeem, alle medicatie al doorlopen. Dit jaar gestart met rinvoq. De eerste 6 maanden waren fantastisch. Ik had geen creme neer nodig, super zachte huid en nergens last van. Plots na 6 maanden kreeg ik weer 2 rode vlekken in mijn nek die weer wat jeukerig waren en dit breidde weer compleet uit over gezicht, nek en borst. Ik moest weer gaan smeren om[lees meer...] het toonbaar te houden. Als ik daarna een paar dagen stopte, dan zwollen mijn ogen ineens op. Ik ben nu 6 dagen gestopt met rinvoq, de klachten kwamen na 24 uur stoppen direct terug. Nu weer terug op prednison.

19-11-2023 | Vrouw | 33
Eczeem
Al mijn hele leven heb ik constitioneel eczeem. Ik ben nu 33 jaar en heb werkelijk alles gehad... Hormoonzalven (betnelan, dermovate en triamcinolon), ureum zalf, protopic, neoral, ciclosporine, prednison, lichttherapie, teerpakking en uiteraard krabtherapie. Zoals je ziet aardig wat. Maar dupilumab heeft echt mijn leven verandert. Waar bijv. Neoral echt wel hielp, maar[lees meer...] ook mijn nieren aantastte, is dupilumab een onschuldig medicijn mbt bijwerkingen. De uitslag rond mijn ogen is met kleine aanstipping van hormoonzalf goed onder controle te houden. Waar ik eerder 4 dagen hormoonzalf smeerde om 3 dagen niet op bijna 80% van mijn lichaam, smeer ik nu nog maar 8% op 2 dagen per 2 weken. Geweldig dus voor de psyche ;-) Klein nadeel: ik ben nu al 4 weken aan het hoesten en proesten met bijholteontsteking en kom er maar niet vanaf/doorheen. Hoort dit bij dupilumab?! Ik raad het iedereen aan die hetzelfde traject heeft doorlopen en net als mij ten einde raad is.

18-11-2023 | Vrouw | 35
Eczeem
Seborisch eczeem hoofdhuid, gebruikte al 13 jaar ketoconazol shampoo met steeds minder effect. Laatst werd het hoofdhuid probleem weer heel extreem zoals in mijn jeugd. HA stelde selsun voor, wordt niet vergoed. Maar ik vind de geur aangenamer dan locoid, teershampoo of ketoconazol. Prikte niet op de open wonden zoals locoid. En enorm effectief! 1e week eigen shampoo en 2x[lees meer...] selsun. 2e week om de dag. 3e week om de 2 dagen-2x per week. 4e week 1x per week. Hoofdhuid Direct schoon van schilfers, jeuk en pijn verminderde enorm snel.

Methotrexaat

23-10-2023 | Man | 51
methotrexaat
Eczeem
Ik gebruikte klasse 3 hormoonzalven met matig effect. Voordat je op een biological mag, moet je eerst Methotrexaat of een vergelijkbaar middel gebruiken. Bij de eerste keer bloedprikken waren de leverwaarden verhoogd en had ik rode ogen met jeuk. Daarbij kwam dat ik steeds minder kon plassen (ik gebruik een kaliumsparende bloeddruk medicatie, is vocht afdrijvend). Uitei[lees meer...]ndelijk gestopt. Leverwaarden weer okay. Maar rode jeukende ogen blijven. Niets helpt. Iemand ervaring als deze??

Cetomacrogol creme/zalf FNA

20-08-2023 | Vrouw | 69
cetomacrogolwas
Eczeem
Creme voorgeschreven door dermatoloog, in januari nav plotseling ontstoken oogleden en rosacea achtige klachten. Nu bijna 8 maanden later steeds meer ontstekingen in gezicht. Of het ligt aan deze cetamacrogelcreme of aan de soolantra creme die ik ook al bijna 8 maanden gebruik . Hier ben ik mee gestopt enkele dagen geleden. Maar de ontstekingen zijn nog steeds heftig.[lees meer...] Overal pukkels en uitslag, ontstekingen in hele gezicht. Ik heb al 20 jaar rosacea maar nooit noemenswaardige klachten hierdoor gehad. Ook nooit seciale zalf of crème hiervoor nodig gehad. Maar sinds ik die twee cremes gebruik en allerlei soorten oogzalven tegen ontstekingen aan oogleden is mijn hele gezicht een puinhoop geworden en heb ik nu ook nog occulaire rosacea ontwikkeld.

Cetomacrogol creme/zalf FNA

19-03-2023 | Vrouw | 20
cetomacrogolwas
Eczeem
Ik kreeg deze crème voorgeschreven nadat ik een klein eczeemplekje had op mijn arm en eentje op mijn wang, als baby had ik eczeem maar sindsdien nooit meer last van gehad. Als advies kreeg ik om deze als bodylotion te gebruiken na het douchen omdat het toen winter werd, om de huid goed vet te houden. Ik had destijds nooit allergische reacties ervaren op huidproducten, dus [lees meer...]ik die avond mijn hele bovenlichaam ingesmeerd met de cetamacrogolcrème (ivm dat ik lui was niet mijn gehele lichaam ingesmeerd). Na een paar uur begon ik op te zwellen, had ik over mijn gehele gezicht, hals, borst en armen allemaal verheven rode plekken, op mijn buik allergiebultjes. In het begin leek het met de dag erger te worden, mijn ogen werden ook helemaal dik. Dit heeft twee weken geduurd voordat het er "normaal" genoeg uitzag voor mij om weer naar school te kunnen. Afspraak met de dermatoloog was met spoed maar duurde alsnog bijna 2 maanden, als ik me het goed herinner. Bij de dermatoloog heb ik een allergietest laten doen met plakkertjes op mijn rug, hier kwam gek genoeg niks uit. Nog steeds een raadsel waarom mijn huid op deze manier heeft gereageerd. Toen hormoonzalf en koelzalf zonder rozenolie voorgeschreven gekregen, omdat ik sinds de uitbraak nu over mijn gehele bovenlichaam eczeem had. Deze crème heeft waarschijnlijk mijn eczeem getriggerd, het is nu 3,5 jaar later en ik loop er nog steeds mee, in de tussentijd is het ook verspreid naar mijn benen... Ik raad iedereen aan om een allergietest te doen met deze crème aangezien het zo heftig is uitgepakt bij mij en ik nu niet van mijn eczeem afkom.

22-02-2023 | Vrouw | 57
Eczeem
Refractair exzeem in mijn aangezicht dat niet verbeterde na cortisone, integendeel. mijn huid was gans kapot, dun en uitgedroogd.... , zeer pijnlijk ..... Na opstart protopic : Eerste dagen last van pijn en branderig gevoel. Na een tweetal dagen een gigantische verbetering die niet optrad bij het gebruik van cortisone.Zeer tevreden.

08-02-2023 | Vrouw | 35
Eczeem
Ik heb sinds mijn geboorte last van ernstige eczeem gehad, over heel mijn lichaam. Van alles geprobeerd, ziekenhuis in en uit, en van hormoonzalven tot aan lichttherapie en andere heftige en (vieze pillen die zwaar onderdrukken en de rest van je organen verpesten, prednison, ciclosporine etc) geprobeerd. Niets had geholpen alleen voelde ik mij steeds slechter erdoor. Mi[lees meer...]jn eczeem gaat gepaard met astma en allergieen. Nu ben ik 35 en zo een 2 tot 3 jaar geleden is mijn leven, dankzij de juiste medicatie, enorm verbeterd. Wondermiddelen bestaan nog! Op mijn 33e, zo een 2,5 jaar geleden begon ik met het gebruik van dupilumab (merknaam dupixent). Ik vroeg gewoon aan mijn dermatoloog (Erasmus MC) of er nog nieuwe middelen zijn tegen mijn eczeem en diegene kwam hiermee. Gebruikte met 2 spuitjes per maand en na 4 maanden zag ik weldegelijk groot verschil. Mijn eczeem was aan het verdwijnen zonder zware andere bijwerkingen te hebben. Geleidelijk ging het eczeem weg en op een gegeven moment was het vrijwel helemaal verdwenen. Daarop ben ik begonnen met het afbouwen van het middel, nu spuit ik 1x per maand en merk steeds dat ik langer kan wachten voor het eczeem weer terug komt. Helaas ben ik nog niet af van het middel maar het is echt een godsgeschenk! Voor degene die kampt met eczeem, ik zou dit zeker bespreken met je arts of je dit kan gebruiken. Wel moet ik erbij vermelden dat ik na 1,5 jaar last gekregen van gewrichtsklachten, mijn knieen en handen. Daar heb ik geen oplossing voor. Maar ik heb liever pijn dan eczeem. Daarnaast schijnt dupilumap ook goed te helpen tegen astma, het zou kunnen dat dit mij ook daarmee heeft gehokpen, ik heb nauwelijks last ervan, maar dat wad voor dupilumab ook al zo, dus het heeft het waarschijnlijk versterkt. Tegeb mn allergieën gebruik ik dynista, een neuspray die ook erg goed helpt zonder binwerkingen (alleen in t begin tot een half jaar). Maar al mijn allergieën zijn verdwenen. Nu op mijn 35e heb ik nergens last meer van dankzij dymista en dupilumab. Ik hoop dat mijn verhaal een ander geholpen kan worden met de vreselijke hel van eczeem, astma en allergieën.

08-10-2022 | Vrouw | 30
Eczeem
Ik gebruik protopic voor twee problemen. Als begin twintiger kreeg ik enorme eczeem plekken langs mijn ogen. Na een paar dagen smeren verdween het volledig. Ik moet het onderhouden dus eens per maand komt het licht terug. En daarnaast vlekjes op mijn lijf, hier werkt protopic ook goed bij. Ik heb normaliter geen bijwerkingen. Maar, ik heb helaas ondervonden dat als je maar[lees meer...] een paar druppels alcohol drinkt terwijl je de zalf gebruikt dan lijkt het of de locatie waar de zalf is in brand staat. Een branderig en verontrustend gevoel. Ik schrok snachts wakker en ben naar de spiegel gerend omdat ik dacht dat mijn ogen in brand stonden. Dus géén alcohol drinken bij deze medicatie. Over het product zelf ben ik super tevreden.

Locoid

05-10-2022 | Vrouw | 25
hydrocortisonbutyraat
Eczeem
Na verschillende zalven deze voorgeschreven gekregen voor seborroïsch eczeem rondom de neus + kin. Andere zalven werkten niet, werd er eerder gekker van… Deze werkt erg fijn. Geen bijwerkingen, na een paar dagen bijna overal vanaf. Vooral gewoon niet te veel gebruiken (dun smeren), niet te lang en goed afbouwen.

Triamcinolon crème/ zalf/ smeersel

28-09-2022 | Vrouw | 19
triamcinolonacetonide
Eczeem
Deze zalf werkt perfect voor mijn eczeem. Hierdoor trekt de jeuk weg en heelt de huid die kapot is gekrabt. Enig nadeel is dat er pigment uit mijn huid wegtrekt en daardoor lichte witte vlekken op mijn eczeemplekken heb. Maar qua werking van de zalf werkt het erg goed.

Toctino

20-08-2022 | Vrouw | 59
alitretinoïne
Eczeem
Heb een hardnekkige vorm van eczeem aan mijn handen, vingers en linkerbeen en linkervoet zool, sinds een paar jaar. Van alles geprobeerd, zalfjes, crème, licht therapie. Niets leek te helpen. Toen door dermatoloog Toctino geadviseerd. Direct gestart met 30 mg. Effect was er al vrij snel. Eczeem verdween na een paar weken. Was natuurlijk blij aangezien eczeem je leven beh[lees meer...]oorlijk beïnvloed. Gestopt met de Toctino. Eczeem bleef een paar maanden weg maar kwam helaas weer terug. Opnieuw weer in overleg met dermatoloog begonnen. Zelfde proces. En weer nadat het in een wat lichtere mate terug kwam opnieuw met 10 mg weer gestart. Bloedprikken om de waarden weer in de gaten te houden. Daar kwam gelukkig steeds een positieve uitslag, m.u.v. de laatste keer, vervettings waarden iets verhoogd. Vandaag besloten om toch te stoppen, vanwege bijwerkingen. Hitte in mijn hoofd is o.a een reden om te stoppen. Daarnaast een algeheel niet fit gevoel. Twijfels of de medicatie hier ook aan meewerkt. Eczeem is minimaal, hopelijk blijft het nu zo, blijft de heftigheid uit, dan kan ik er wel mee leven.

Denorex RX

14-06-2022 | Man | 21
koolteer/ levomenthol
Eczeem
Zoals anderen benoemen, het enige middel dat werkt tegen eczeem. Omdat ik graag iets vergelijkbaars wilde, veel gezocht op internet. Er bleek een apotheek (uit Oldenzaal) een tijdlang een tussenoplossing te hebben, met dezelfde werkzame stoffen. Toen ik daar weer een keer voor een extra fles heen belde, kreeg ik het bericht dat het nu ook weer machinaal geproduceerd wordt[lees meer...], door 'De magistrale bereider'. Kortom, Denorex bestaat niet meer, maar er zijn vervangende oplossingen met precies dezelfde werkzame stoffen.

08-06-2022 | Man | 26
Eczeem
Heel mijn leven heb ik last van eczeem. Zoveel dingen geprobeerd maar niets werkte zoals het zou moeten. Op mijn 22e heb ik enorme uitbraken in mijn gezicht en hals gekregen (en ook over de rest van mijn lichaam maar minder erg.) Waardoor ik zo onzeker was en altijd pijn had. Ik krijg Dupixent nu al 2 jaar en het werkt echt top! Af en toe smeer ik hormoonzalf maar na 1 x s[lees meer...]meren is de uitslag alweer weg. In het begin wat bijwerkingen gehad bij mijn ogen waardoor ik heel slecht begon te zien. Dit is wel terug gebeterd. Al blijven mijn ogen wel wat gevoelig en de huid errond ook. Maar er is een gigantische verbetering! Ik ben zo dankbaar dat dit bestaat en dat ik het krijg.

22-05-2022 | Vrouw | 29
Eczeem
Na jaren van alles te geprobeerd te hebben over gegaan naar dupixent. Na 1 jaar gebruik dupixent toch weer gestopt naar vervelende bijwerkingen. Maar het effect van dupixent was goed, geen eczeem en jeuk meer!

28-04-2022 | Man | 57
Eczeem
Nu 3 weken in gebruik , voel en zie nog niet echt de voordelen heb extreme schilfering hoofdhuid, heb een vermoeden dat het een reactie is op het afbouwen hormoonzalf (tsw) hoop dat het steeds beter wordt , heb hiervoor jaren hormoonzalf gebruikt en 3 maanden ciclosporine wat ik moest staken ivm hoge bloeddruk

09-03-2022 | Man | 32
Eczeem
Voor mij echt een wondermiddel. Jarenlang last gehad van Seborroisch eczeem. Diverse zalfjes en shampoos gebruikt voor mijn hoofd, gezicht en baard. Nu ik dit gebruik heb ik bijna geen last meer van schilfers. Ik moet dit wel elke week gebruiken en het stinkt ook behoorlijk, maar dat heb ik er graag voor over.

Dermovate

17-01-2022 | Man | 70
clobetasol
Eczeem
Last van Lychen planar, met name op de benen.

26-12-2021 | Vrouw | 58
Eczeem
Ik gebruik het nu 2 maanden bij eczeem rondom en op de oogleden. Nooit eerder eczeem gehad, nu pas sinds een half jaar. Zo vervelend en lelijk in je gezicht natuurlijk. Verschillende sterktes hormoonzalf gebruikt. Werkten even maar het kwam steeds weer terug. Ook slecht voor de huid om lang te gebruiken. Dermatoloog in het ziekenhuis schreef me Tacrolimus ( is protopic) vo[lees meer...]or. Wat een geweldige zalf! Ik ben er gelukkig mee! Ik smeer het voor ik ga slapen dun, en in de ochtend. Huid is weer als vanouds en kan gewoon weer make-up gebruiken zonder problemen. Huid is weer mooi flexibel en gezond. Bij gebruik van alcohol inderdaad heel warm in je gezict, alsof je koorts hebt maar dat verdwijnt weer na korte tijd, geen probleem. Ik zeg... doen, je zult er blij mee zijn!

18-11-2021 | Vrouw | 19
Eczeem
ik heb sinds baby zijnde eczeem. De jeuk irriteerde me het meest. Ik heb aanvallen die me nergens anders aan laten denken dan de jeuk en dat duurt soms uren. Ook ben ik allergisch voor veel stoffen in zalfjes. dus alles geprobeerd wat ik kon maar helaas had het weinig effect. toen maar beginnen aan de ciclosporine., maar wat een bijwerkingen! Gelukkig kan het niet slechter[lees meer...] als die vervelende jeuk maar ik voel me niet helemaal mezelf. eczeem is 95% weg! dus dat is mooi. ik hoop dat er snel wat anders op de markt komt waar ik niet zulke bijwerkingen van krijg

Toctino

28-10-2021 | Man | 62
alitretinoïne
Eczeem
Gebruik ze nu al 2 jaar. Totaal geen last van bijwerkingen wel om de 3 maanden bloedprikken. Al mindere dosering geprobeerd maar dan komen de klachten weer terug. Voor mij een heel goed middel maar kom er waarschijnlijk nooit meer vanaf. Ik let wel op vet eten en sport regelmatig. Volgens de dermatoloog heb ik last van Eczema hyperkenafoticum et rhagadiforme. Heel veel las[lees meer...]t van kloven aan handen en voeten. Eerst niatigason gebruikt maar werkte minder goed dan toctino 30 mg

21-09-2021 | Man | 60
Eczeem
Zit nu bijna 3 jaar aan de Dupixent en kan na 30 jaar eindelijk zeggen dat ik mijn atopisch eczeem onder controle heb. Kreeg in begin iedere 2 weken een spuit, maar nu om de 5 weken. Zo nu en dan gebruik ik nog wel eens cetomacrol en of hormoonzalf . En dat voornamelijk voor mijn handen, om te voorkomen dat er weer barsten en kloven in komen. Voor mij echt een top med[lees meer...]icijn, heb nu sinds bijna 3 jaar geen predison meer gehad. Terwijl ik voor de Dupixent zeker 3 a 4 stoot kuren per jaar had. En om over de diverse tubes hormoonzalf maar te zwijgen. P

21-07-2021 | Vrouw | 20
Eczeem
Het heeft de ruwe kantjes van mijn eczeem weggehaald, maar de eczeem is zeker niet verdwenen. Plaatsen waar ik nooit eczeem heb gehad begonnen ineens te jeuken. Daarentegen is mijn astma compleet verdwenen en kan ik weer een eindje fietsen zonder puffers! Nu zit ik zelf nog met een dilemma of deze prik het mij waard is vanwege mijn oogproblemen.

Hydrocortison crème/ zalf/ smeersel

09-07-2021 | Vrouw | 24
hydrocortison
Eczeem
Al sinds mijn geboorte heb ik last van eczeem. Hier heb ik al meerdere zalfjes voor gekregen en nog nooit heeft iets echt geholpen. Sinds een ruime week gebruik ik deze zalf omdat het eczeem al een tijdje weer aan het etteren op mijn handen. Echter is de eczeem 10 keer zo erg geworden sinds deze zalf. Waar het voorheen alleen een droge huid was wat af en toe erg jeukte zij[lees meer...]n het nu plekken met diepe kloven die niet meer dicht gaan en zitten mijn vingers helemaal vol met blaasjes. Ik stap voor nu af van de zalfjes en ga natuurlijke producten proberen.

08-07-2021 | Vrouw | 55
Eczeem
Na vele medicijnen,tabletten,zalven,lichttherapie,sloeg dit medicijn wel meteen aan,al na 4dagen zichtbaar resultaat. Het regelmatig bloedonderzoek,en bloeddrukmetingen,heb ik het er graag voor over. Hopelijk na het afbouwen,blijft het weg. (Extreme handen /vingers eczeem)

02-07-2021 | Vrouw | 38
Eczeem
35 jaar eczeem Hormoonzalf werkte niet meer na 30 jaar Lichttherapie ook niet Eerst aan de ciclosporine,daar kreeg ik na 3 dagen een ernstig krentenbaard en herpes infectie van. Per direct gestopt. Met dupilumab en prednison gestart.mijn huid was heel onrustig. Na 10 weken gestopt met prednison en doorgegeven met de injecties. Werkt top! Geen jeuk, geen kapotte en [lees meer...]droge huid Nu 18 weken bezig. Voor de rode jeukende ogen als bijwerking een oogzalf gehad, werkt prima. De gewrichtspijn is wel vervelend in mijn knieën. Helaas kunnen we daar niks aan doen. Maar geen eczeem meer, mijn leven heb ik terug!

01-07-2021 | Vrouw | 38
Eczeem
Gestart door ernstig eczeem 3 dagen gebruikt en ineens een herpes en krentenbaard infectie gekregen. Ik ben per direct gestopt.