categorie

Immuunsysteem - immunosuppressiva

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Immuunsysteem - immunosuppressiva

28-03-2024 | Man | 59

levertoxiciteit

Gebruik methotrexaat zo'n 12 jaar voor psoriasis en artritis psoriatica, eerst in tabletvorm maar inmiddels al jaren als injectie. De psoriasis is goed onder controle maar niet helemaal weg. Het duurde lang voordat ik de diagnose artritis psoriatica kreeg, waardoor het meerdere jaren niet behandeld werd. Ik had PSA aan mijn kleine tenen (dactylitis), enkele gewrichtjes va[lees meer...]n mn handen en pezen van rechterheup en rechter hamstring. Meteen na start medicatie namen de klachten sterk af, waardoor ik bijna alles weer kon doen. Het laatste restje klachten duurde wat langer maar nu zijn alle PSA klachten 100% weg. Metho is hepatoxisch, dus niet goed voor je lever. Mijn ALAT nam jarenlang heel geleidelijk toe, na 10 jaar net boven de normaalwaarde. Geen enkel probleem volgens de reumatoloog, maar ik vond het geen fijn idee. Daarom gebruik ik nigella sativa olie (supplement met hepa-protective eigenschappen, geen medicijn) en dat zorgt er nu al 2 jaar voor dat mijn leverwaarden (ALAT) keurig binnen de norm blijven. Kortom, echt enorm blij met de metho, kan alles weer doen.

Aubagio

24-03-2024 | Vrouw | 37
teriflunomide
MS (multiple sclerose)

haaruitval tintelingen in de voeten tintelingen in de handen diarree gewichtsverlies

Sinds 2016 diagnose MS. Eerste jaar zonder medicatie geprobeerd, maar veel schubs gehad. Sindsdien 5 jaar Copaxone en daarna 1 jaar Plegridy gespoten. Wilde van het injecteren af, dus nu sinds een half jaar Aubagio. Ik ervaar extreme haaruitval en gewichtsverlies. (Nu ondergewicht) Stoelgang was in het begin diarree, lijkt nu te stabiliseren naar gewone ontlasting. [lees meer...]Af en toe last van tintelingen handen en voeten.

Enbrel

17-03-2024 | Vrouw | 84
etanercept

Duizeligheid

Vreselijk veel bijwerkingn..alle die staan vermeld..de ellend begint 4 dagen na injectie Geen sociaal leven meer..echt heel ziek ervan

11-03-2024 | Man | 57
methotrexaat

vermoeidheid moeite met beginnen met plassen moeite met concentreren oorsuizen gevoelige darmen dunner wordend haar

Beste, Ik neem nu zo'n 4 maand Ledertrexate in. pilletjes 1 x 6/week. Ik heb ontzettend last van bijwerkingen. drie dagen vermoeidheid tot slapen toe. hoofdpijn, oorsuizen (pieptoon), hoofdpijn, concentratieproblemen, misselijkheid ... het zorgt er voor dat ik eigenlijk nauwelijks kan functioneren gedurende een drietal dagen per week en d'as niet leefbaar. Dermatoloog hee[lees meer...]ft het nu over inspuitingen 1x/week, maar ik had eigenlijk voor mezelf beslist om ermee te stoppen. Is echt geen leven meer. Natuurlijk.. de klachten aan mijn handen zijn wel wat verbeterd alhoewel er 2 weken geleden, plots een opstoot was.Ik twijfel, moet ik de spuitjes toch doen? maar voor mij zijn de neven effecten nu te groot .

Olumiant

11-03-2024 | Man | 64
baricitinib
Artritis

chronische verstopte neus

eerst metaxotraat gestoorde lever dan arava nog erger dan benepali(enbrel) fantastisch voor twéé jaar dan geen werking meer dan humira totaal geen effect nu overgestapt op olumiant onmiddelijk verbetering beetje pijn bij belasting

Leflunomide

09-03-2024 | Vrouw | 69
leflunomide
Reumatoïde artritis

rugspierpijn vermoeidheid koorts duizeligheid wazig in het hoofd

Sinds 2002 RA vastgesteld. Ruim 15 jaar metharexaat geslikt. Werking werd minder en was de dag na inname misselijk. Nu Leflunomide. Zit nog in de eerste week maar heb veel bijwerkingen. Kijk het nog een week aan. Blijft dit dan overleg reumatoloog

Enbrel

05-03-2024 | Man | 73
etanercept

zwakte in onderbenen

Enbrell is een goed middel wat aardig helpt tegen mijn RA. Gebruik ook al 2 jaar ander middel Spuit Repahta tegen Cholesterol, de prik heb ik nog nooit gevoeld in tegenstelling tot Enbrell. De spuitnaalden zijn waardeloos elke spuit die ik injecteer voel je behoorlijk. uiteraard liever wekelijks deze pijnprik als pijn door mijn reuma. Echter men zou eens een voorbeeld [lees meer...]kunnen nemen dat er ook goede spuitnaalden (Repatha) voorhanden zijn, MAAR NIET DIE VAN ENBRELL.

Prograft

04-03-2024 | Man | 51
tacrolimus
Orgaantransplantatie

trillingen in handen

Ik gebruik Prograft na een niertransplantatie, kort geleden. Inmiddels op 2x 4mg. Plan is om af te bouwen, en eerlijk gezegd kan dat me niet snel genoeg gaan. Ik ervaar veel last van trillingen, al is ongecontroleerdheid misschien een betere omschrijving. Van snijwerk in de keuken tot medicijnen uit de verpakking halen wordt echt een opgave. Het zal ongetwijfeld z’n werk g[lees meer...]oed doen, daar heb ik geen verstand van. Maar de bijwerkingen zijn bij mij geen pretje.

Remicade

25-02-2024 | Vrouw | 36
infliximab
Colitis ulcerosa

psoriasis slijm ophoesten hyperactiviteit ontstoken ogen gemakkelijk blauwe plekken krijgen

Sinds januaro 2019 de diagnose colitis Ulcerosa gekregen. Alle variaties medicatie gehad . In maart 2022 kreeg ik ( op eigen aandringen) infliximab toegediend.. het heeft tot mei 2023 goed gewerkt. Ik had ontzettend jeuk__) ik legde zelf wel de link naar infliximab, de rest natuurlijk niet.... dermatoloog gaf aan dat ik psoriasis had ontwikkeld... toen ben ik gestopt met[lees meer...] infuus...en de psoriasis is verdwenen, wauw!! .....nu geen medicatie, dat gaat met vallen en opstaan....maar ben nog meer met leefstijl/supplementen/ voeding aan de slag ..

20-02-2024 | Vrouw | 56
Vasculitis

vermoeidheid

vasculitis van de grote vaten/aorta/slagaders, na diverse mislukte pogingen van 60 mg prednison af te bouwen vlamde de ziekte rond 7.5 mg weer op. (Weer verhoogde ontstekingswaarden) Nu Methotrexaat erbij, van 15 mg injecties opgebouwd naar 25 mg. Na een week of 6 zijn de ontstekingswaarden weer binnen normaalwaarden en kan ik de prednison weer afbouwen van 10 mg naar 7.[lees meer...]5 mg. Van de mtx injecties geen bijwerkingen, ik ben wel vreselijk moe maar dat ben ik al sinds het begin van de ziekte en medicatie. (prednison, bloeddrukverlagende medicatie, zoledroninezuur infuus, pantoprazol etc.)

21-01-2024 | Vrouw | 64
Psoriasis
Nu 3 weken verder na eerste injectie en ik zie het verbeteren , na open bloedende jeukende plekken naar gave huid. Nog niet alles maar ben hier al erg blij mee , was erg bang voor bijwerkingen, na reacties gelezen te hebben . Maar tot nu toe geen bijwerkingen, behalve dat ik er zelf zelfverzekerder en gelukkiger van wordt. Ben nog maar 3 weken bezig hoop dat het zo doorg[lees meer...]aat , heb in m'n achterhoofd dat het kan veranderen , maar ....... misschien heb ik geluk . Heb al 40 jaar ernstige psoriassis en nu na 3 injecties een flink stuk beter. Gave huid , nog wel met lichte plekken maar het is een prima begin. Ik voel me opgewekte en wat meer waard. Raar gezegd maar zo voelt het wel voor mij.

03-01-2024 | Vrouw | 50
Ziekte van Crohn
Ik merk na iets meer dan een jaar dat mijn haar uitvalt. Gelukkig heb ik dik haar maar het valt me wel op. Ook ben ik in een jaar tijd 13 kilo!! aangekomen. En mijn gewrichten doen pijn

Advagraf

30-12-2023 | Vrouw | 68
tacrolimus
Orgaantransplantatie

Rinvoq

25-12-2023 | Vrouw | 40
upadacitinib
Eczeem
Al 40 jaar ernstig eczeem, alle medicatie al doorlopen. Dit jaar gestart met rinvoq. De eerste 6 maanden waren fantastisch. Ik had geen creme neer nodig, super zachte huid en nergens last van. Plots na 6 maanden kreeg ik weer 2 rode vlekken in mijn nek die weer wat jeukerig waren en dit breidde weer compleet uit over gezicht, nek en borst. Ik moest weer gaan smeren om[lees meer...] het toonbaar te houden. Als ik daarna een paar dagen stopte, dan zwollen mijn ogen ineens op. Ik ben nu 6 dagen gestopt met rinvoq, de klachten kwamen na 24 uur stoppen direct terug. Nu weer terug op prednison.

CellCept

22-12-2023 | Vrouw | 62
mycofenolaatmofetil
Hartfalen
Gebruik nu 6 maanden, samen met ciclosporine , deze medicatie om te proberen om mijn immuunsysteem te resetten, omdat ik chronische myocarditis heb. Hier is nog geen medicatie voor. De eerste onderzoeken van bloed,urine en echo zijn hoopvol.

11-12-2023 | Man | 25
Colitis ulcerosa
Ivm colitis dit medicijn voorgeschreven gekregen alvorens ik mercaptopurine/purinethol geprobeerd had. Zeer effectief medicijn waarbij ik gelukkig maar een lage dosering nodig heb. Ervaar weinig tot geen bijwerkingen, soms wat haaruitval. al met al tevreden over het middel.

10-12-2023 | Man | 73
Reumatoïde artritis
Reumatische artritis.. Na 20 maanden nog last van chronische pijnen en ochtend stijfheid .

Azathioprine

04-12-2023 | Vrouw | 30
azathioprine
Nu 4 maanden onderweg met de Azathioprine. Meer mensen die ontzettend veel acne/ pukkels ervan krijgen, witte vlekken vlekken en haar uitval??? Vooral de acne is erg pijnlijk en speelt al 4 maanden lang - me hele huid zit onder de littekens waar ik eerst nooit pukkels had

11-11-2023 | Vrouw | 49
Artrose

Azathioprine

05-11-2023 | Man | 50
azathioprine
Ziekte van Crohn
Jaren lang imuran gebruikt waardoor ik nu ernstige huid problemen heb. Huidkanker ontwikkeld en heb al 2 carcinomen heb moeten laten wegsnijden. Wratjes over heel het lichaam. Staat trouwens ook vermeld op de bijsluiter. Na het stoppen met imuran waren binnen de 6 maanden de wratjes verdwenen. Echter de huid is enorm beschadigd waardoor ik niet meer in de zon mag komen. Be[lees meer...]n nu overgeschakeld op Entyvio maar helaas is het kwaad geschiedt. Eén raad, neem het niet!!!

23-10-2023 | Man | 51
Eczeem
Ik gebruikte klasse 3 hormoonzalven met matig effect. Voordat je op een biological mag, moet je eerst Methotrexaat of een vergelijkbaar middel gebruiken. Bij de eerste keer bloedprikken waren de leverwaarden verhoogd en had ik rode ogen met jeuk. Daarbij kwam dat ik steeds minder kon plassen (ik gebruik een kaliumsparende bloeddruk medicatie, is vocht afdrijvend). Uitei[lees meer...]ndelijk gestopt. Leverwaarden weer okay. Maar rode jeukende ogen blijven. Niets helpt. Iemand ervaring als deze??

Neoral

22-10-2023 | Man | 50
ciclosporine
Ben begonnen na de atgam therapie met 2x 200mg. Na ca. 3 maand sloeg het aan en begon m'n beenmerg zich te herstellen. Ben nu heel langzaam aan het afbouwen met 25mg per 2 maand hopelijk blijven de bloedwaardes goed. Wel inmiddels amlodipine 5mg omdat m'n bloeddruk te hoog was. Goed medicijn voor me, wel veel lastige bijwerkingen.

18-10-2023 | Man | 55
Psoriasis
Binnen twee weken was ik helemaal klachten vrij. Ben toen van 6 tabletten naar 4 gegaan. Het ging helaas maar Twee maanden goed. Bij de tweede controle bleek dat mijn bloedwaarden fout waren en ik meteen moes stoppen. Nu ben ik weer bij af en sta ik weer helemaal onder.

CellCept

04-10-2023 | Vrouw | 56
mycofenolaatmofetil
Vasculitis
Ik ben overgestapt op Cell-cept nadat het gebruik van Metotrexaat veel klachten gaf m.b.t. mijn tandvlees. Heb nu iets minder last, gebruik Paradontax maar nog steeds teruggetrokken tandvlees wat bloedt tijdens het poetsen.

02-10-2023 | Vrouw | 55
Oogontsteking
Ik was heel bang toen ik hoorde dat ik MTX moest gaan innemen. En dat kwam vooral door alle negatieve reacties die de mensen geven over de bijwerkingen. Ik wil een positieve reactie geven ik heb helemaal geen bijwerkingen alleen zo af en toe een paar aften in mijn mond die ook zo weer weg gaan.

19-09-2023 | Vrouw | 18
Artritis psoriatica
Eerst lange tijd 8 pilletjes per week, toen opgehoogd naae 10. Helaas hadden de MTX pilletjes geen werking voor mij, nu gebruik ik elke week MTX in de vorm van prikpen maar nog geen resultaat re zien

06-09-2023 | Man | 66

Leflunomide

24-08-2023 | Vrouw | 19
leflunomide

Benepali

17-08-2023 | Man | 65
Etanercept
Artritis psoriatica
De pen is pijnlijker dan een losse injectie! De pen heeft een dikkere naald, geef de injectie op 5 cm naast de navel, eerst desinfecteren met een alcohol doekje dan in 1 keer inbrengen, na 15 jaar gaat dit nog steeds prima en is nagenoeg pijnloos!!

14-08-2023 | Man | 50
Reumatoïde artritis
Het injecteren is niet moeilijk. Na injecteren voel ik me misselijk, maar kan wel gewoon eten. Daarnaast wordt ik in de loop van de dag suffig, halverwege de middag moet ik plat en slapen. De sufheid duurt meestal 1 dag. Al met al ben ik 1,5 dag niet 'lekker' van dit medicijn. Eerder slikte ik pillen methotrexaat, maar de bijwerkingen daarvan waren heftiger.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (6319)
Anticonceptie - overig (4476)
Cholesterol (3277)
Depressie - antidepressiva overig (3110)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2862)
ADHD - psychostimulantia (2533)
Pijn - morfine-achtigen (2516)
Verslavingsziekten (2301)
Pijn (2254)
Bloeddruk - betablokkers (1916)
Maagzuur - protonpompremmers (1779)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1706)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1663)
Anticonceptie - eenfase (1590)
Angststoornissen (1571)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1445)
Antibiotica - urineweginfectie (1270)
Depressie - antidepressiva TCA (1229)