Ervaringen met Roaccutane

isotretinoine

droge lippen verstoorde leverwaarden moeite met slapen hoofdpijn vermoeidheid spierpijn nierfunctiestoornis droge huid nagels breekbaar of gemakkelijk breekbaar

Acne/puistjes (447 meningen)
Folliculitis (2 meningen)

26-01-2024 | Vrouw | 23
Acne/puistjes
Ik ben 4 maanden geleden begonnen met het slikken van roaccutane, 30 mg per dag. Dit medicijn heb ik eerder al gehad (paar jaar geleden), hier had ik vrijwel geen bijwerkingen buiten een beetje droge huid en droge lippen. Het is in de loop van de jaren langzaam weer teruggekomen en ben dus weer aan roaccutane begonnen op aanraden van mijn dermatoloog. Ik vond het nogmaals[lees meer...] het proberen waard. Nu ben ik dus alweer even bezig en moet zeggen dat mijn de ontstekingen in mijn huid al helemaal weg zijn, ik heb wel echt super veel littekens die ik voorheen nooit had? Dermatoloog zegt dat dit komt door de dunne huid en dat het nu beter zichtbaar is, zelf hoop ik dat dit wegtrekt gezien ik dit voorheen nooit heb gehad. Nu heb ik nog minimaal een half jaar te gaan dus hier ga ik het ook de tijd voor geven natuurlijk. Ik heb wel zodanig last van de bijwerkingen deze keer, dat dermatoloog mij aanraadde om nogmaals te bloedprikken en ik krijg deze uitslag maandag hiervan + een belafspraak. Mochten mijn waardes niet goed zijn, moet ik minderen of misschien wel stoppen. Ik heb last van droge huid, droge ogen, droge lippen, al 2 keer een oogontsteking gehad, ik heb nu een koortslip die ik voorheen nooit heb gehad, ik loop mank (dezelfde plek waar ik vorig jaar een peesontsteking heb gehad in mijn enkel/voet) het tast blijkbaar ook je pezen aan, hoofdpijn, super vermoeid, verminderd zicht, weinig zin in dingen, moeilijk mijn bed uitkomen en overal pijn in mijn lichaam. Ik ben zelf 23 en dit is natuurlijk niet normaal of gebruikelijk. Ik raad iedereen aan om echt goed te overwegen of het het waard is, en of je nog andere alternatieve probeert voordat je aan deze troep begint, en niet iedereen hoeft er zoveel last van te hebben natuurlijk, maar ik ben er nu wel achter dat het niet zomaar een medicijn is!

24-01-2024 | Vrouw | 27
Acne/puistjes
Ik slik nu bijna 9 maanden roaccutane. In het begin was ik vooral erg bang dat de acne zou verergeren maar dit is gelukkig niet gebeurd en de ernstige acne nam al snel af. Hier en daar af en toe nog een ontsteking maar deze zakken al veel sneller af dan voorheen. Ook de acne op mijn schouders en rug waren heel snel verdwenen. Nu heb ik rondom mijn menstruatie nog af en toe[lees meer...] een pukkeltje maar dit is echt te overzien. Wel heb ik nu het buiten ook kouder is last van een ontzettend droog gezicht, hier viel echt niet tegen aan te smeren. Ik stond meerdere keren per dag met mijn dagcreme paraat, maar sinds ik ook een andere gezichtsreiniger ben gaan gebruiken is dit ook al minder. Ik ben over een paar weken klaar met mijn behandeling en moet zeggen dat ik het wel een beetje beangstigend vind of het weer terug gaat komen maar ik heb er alle vertrouwen in dat dit goed gaat komen. Voor mij, na jaren te hebben zitten kl*ten met verschillende huidspecialisten, behandelingen en medicijnen is dit de beste uitkomst geweest.

14-11-2023 | Vrouw | 24
isotretinoine (30mg)
Acne/puistjes
Sinds ik een jaar of 12-13 was had ik al last van acne. Vanaf toen talloze keren naar de huisarts geweest voor diverse lotions/crèmes, naar de schoonheidsspecialiste, en in 2012 al eens naar de dermatoloog geweest. Dit allen zonder resultaat. Niets leek te helpen, dus camoufleerde ik mijn acne met wat concealer. Toen ik wat ouder werd begon ik met het toepassen van een g[lees meer...]oede skincare. De acne bleef bestaan, waarop ik in 2021 naar een huidtherapeut geweest ben en dure producten had aangeschaft, maar dit ook zonder enkel resultaat. Hierdoor besloot ik de huisarts te vragen voor een verwijzing naar de dermatoloog. Eenmaal bij de dermatoloog bleek dat er eigenlijk maar 1 oplossing zou zijn voor mijn acne; starten met een behandeling met Roaccutane. Voor de afspraak had ik mij hier al over ingelezen en besloten dat ik hier wel aan zou willen beginnen. Van eind januari tot begin november heb ik 30mg per dag geslikt; en een korte periode 40mg (maar hier werd ik wat somber van, dus toch weer terug naar 30mg). Maandelijks bloedprikken, zwangerschapstesten, dit hoorde erbij. Ook mocht je geen alcohol drinken, maar dit vond ik zelf niet zo erg. Verder oppassen in de zon en goed insmeren. De grootste bijwerking was het hebben van droge/kapotte lippen. De eerste 2-3 maand werd de acne alleen maar erger, ik dacht waar ben ik aan begonnen. Mijn huid maakte mij zo onzeker, ik durfde soms haast de deur niet uit. In deze tijd droeg ik minerale make-up; dit sluit de huid niet af en camoufleerde de onrustige huid voor een deel. Naarmate de behandeling vorderde, zag ik steeds meer resultaat. Nu, 10 maand later, heb ik enkel nog rode vlekjes/littekentjes, die hopelijk nog meer gaan vervagen. Het was een heel proces, maar ik zou het zo over doen! Nu hopen dat het voor altijd weg zal blijven.

08-08-2023 | Vrouw | 14

26-04-2023 | Vrouw | 30
Acne/puistjes
Normaal zal ik niet snel een reactie plaatsen maar ikzelf heb deze reacties ook gelezen voordat ik begon aan roaccutane. Daarom wil ik met jullie ook graag mijn ervaring delen. Na enorm veel geprobeerd te hebben aan producten en de 30 aangetikt te hebben was ik radeloos wat ik nog kon doen mijn ecne weg te krijgen. Eenmaal naar de dermatoloog geweest begon ik weer te t[lees meer...]wijfelen omdat het zo'n zware medicijnen zijn. Begin september ben ik toch begonnen aan mijn roaccutane kuur. Hier heb ik lang over nagedacht omdat ik erg opzag tegen de bijwerkingen. In het begin werd mijn acne erger . Gelukkig vielen de bijwerkingen mee. Ik had last van droge lippen en vermoeidheid. De vermoeidheid weet ik niet of dit van de medicijnen afkomstig is. Mijn lippen was goed bij te houden met smeren. Ik ben begonnen met 40mg per dag. Na 2 maanden zag ik nog weinig verbetering en mocht ik mijn hoeveel mg ophogen naar 60mg per dag. Ook toen bleven mijn bijwerkingen goed te doen. Na 5 maanden was mijn acne nog steeds niet weg. Ik werd er onzeker van en begon te denken dat ik nooit af zou komen van mijn acne. Maar wachten en doorzetten wordt beloont. Nu na 8 maanden is mijn acne geheel verdwenen. Na 6 a 7 maanden werden mijn lippen wel steeds droger. Ik ben ontzettend blij dat ik hieraan begonnen ben. De kuur was het meer dan waard. Hopelijk komt mijn acne dan ook niet meer terug. Maar daar kan ik nu nog niets over zeggen. Hopelijk hebben jullie iets aan mijn ervaring en boeken jullie ook mooie resultaten wanneer jullie aan deze kuur beginnen.

31-03-2023 | Vrouw | 24
Acne/puistjes
Sinds mijn puberteit last gehad van hormonale acné, vooral op kin en rond mond. Niet heel ernstig, maar soms wel diepe onstekingen waar ik soms ook in de weken na mijn menstruatie last van had. Ik probeerde dit zelf altijd op te lossen door skincare met salicylzuur of andere bestandsdelen te gebruiken. Werkte nooit écht, en was vooral erg duur. Ik heb bij een huidthera[lees meer...]peut/schoonheidsspecialiste peelings gehad, en ook wel eens microneedling, maar om eerlijk te zijn was dit ook weer weggegooid geld. Het heeft mijn huid alleen nog maar gevoeliger gemaakt. Na 10 jaar hormonale acné dacht ik op mijn 24e dat het inmiddels wel afgelopen moest zijn met die jeugdpuistjes en de psychische klachten die daarbij kwamen kijken (ik was zeer onzeker en zei regelmatig plannen af omdat ik slecht in mijn vel zat vanwege mijn huid). Toen brak het hoofdstuk huisartsenzorg aan en heb ik de volgende dingen gebruikt: - Benzyolperoxide (het voorkomt puistjes niet maar droogt bestaande puistjes wel snel uit maar bleekt ook je kleding en beddengoed) - Antibacteriele lotion (rook heel erg naar alcohol en was ook weel te agressief) - Doxycycline (in totaal twee keer deze anti-biotica kuur van 3 weken gedaan, hielp tijdens de kuur wel maar acne kwam terug toen ik stopte) - Treclinac (gel, iets van 4 maanden gesmeerd, maakte eerst mijn huid erger maar hielp daarna wel met het sneller genezen van pukkels, ik bleef wel rond menstruatie pukkels houden) Niets hielp écht. Totdat mijn huisarts toch de verwijzing naar de dermatoloog had gemaakt, en die schreef na de intake 30mg isotretinoine voor. Ik ben haar eeuwig dankbaar voor deze beslissing! Hoewel ik me de eerste maanden erg zorgen maakte over de bijwerkingen waarover ik had gelezen, de 'purging' fase, etc, bleek dit allemaal zorgen om niets te zijn. Ja, er waren wat bijwerkingen, maar deze vielen reuuuze mee. Ik heb mezelf op lippenbalsem getrakteerd (allerallerbeste is Aquaphor van Eucerin (bij de apotheek zonder recept te krijgen) en ik druppel wat eyedrops als ik lenzen inheb, en doe ik nu elke dag SPF50 maar verder heb ik nauwelijks last gehad. En ja, na 1 maand had ik een periode van wat heftigere puisten - maar niets wat ik niet al in die 10 jaar hiervoor had gehad. Ik heb zojuist de laatste afspraak met mijn dermatoloog gehad en na 6 maanden isotretinoine en 0 puistjes de afgelopen 3 maanden (ik geloof het haast niet als ik het typ) ben ik nu klaar. De afgelopen maanden is mijn zelfvertrouwen zó ontwikkeld dat ik het gevoel heb dat mijn huid nog meer is gaan stralen. Ik ben er zo gelukkig mee geweest! Nu heb ik Differin voorgeschreven gekregen als nazorg na het stoppen van het slikken van dit medicijn. Ik hoop dat dat goed blijft gaan (ik lees ook dat het help met rimpels dus twee in 1 haha). Misschien dat ik ook nog een cosmetische behandeling voor de littekens ga doen ooit, maar ik ben er nu heel gelukkig mee. Als je vragen hebt, stel ze gerust! Ik wens iedereen een goed herstel toe :)

05-02-2023 | Vrouw | 21
Acne/puistjes
erge acne na stoppen/starten anticonceptie, in het begin extreem droge lippen bloeddende/ lippen scheuren, ontstoken oogleden,droge mond en droge ogen, neerslachtigheid. maar de acne word al gauw stukke beter, dit maakt je wel vrolijker en motiveert je, alles droogt uit, ik gebruikte daarvoor dagcreme en lippembalsem van la roche posay, tot heden nu inmiddels 1 jaar na de [lees meer...]kuur van roacctuane, nog steeds in gebruik de dagcreme effaclar en de reiningsgel van de effaclar lijn, ik kan niet meer zonder,zelfs de zonnebrand van la roche posay is top! nu 1 jaar na de kuur en nog steeds een egale en gladde huid, zonder puistjes, ik heb af en toe tiijdens mijn menstruatie een paar puistjes onder mijn kin, maar dat verdwijnt direct na de menstruatie en het is niet zo erg als eerst, ik heb verders nooit meer last van puistjes of een onzuivere huid, heb nauwelijks littekens! het is een rot medicijn in het begin, maar het is het aller effectiefste en meest opgeleverde medicijn in me leven, acne kan je erg onzeker maakte ik huilde elke dag voor de spiegel met mega grote puisten over me wangen en kin heen, maar dit medicijn heeft mij super geholpen!!! iedereen aan te raden met erge klachten van acne waarbij ook niets anders hielp, even doorbijten, mar je krijgt er zoveel voor terug!!! nu krijg ik complimenten over hoe mijn huid zo egaal en glad kan zijn, ;)

25-05-2022 | Vrouw | 27
isotretinoine (30mg)
Acne/puistjes
Ik heb 4 keer deze kuur gehad. De laatste keer voor 9 maanden. Mijn huid ziet er nu heel goed uit. Hopen dat het zo blijft. Mijn tip is als je dit medicijn slikt goed te luisteren naar je lichaam. Wanneer je moe bent ga dan niet door, wanneer je lichaam pijn doet, rust uit en drink voor water.

05-04-2022 | Vrouw | 22
isotretinoine (40mg)
Acne/puistjes
Na jaren heftige cystische acne en allerlei pogingen om het weg te krijgen, toch maar hiermee begonnen. Maar - ondanks de vele vervelende bijwerkingen - echt meer dan tevreden. Langzamerhand verdwenen de ontstekingen, ik ben nu 1,5 maand bezig en durf na jaren weer in de spiegel te kijken. Alleen nog wachten tot alles heelt. Wel extreem droge lippen gehad, goed smeren dus,[lees meer...] en nu ook al 2 weken zulke gescheurde mondhoeken dat lachen en eten pijn doet (en het verder scheurt...). Een andere bijwerking zorgt ervoor dat ik mijn haar maar 1x per week hoef te wassen, wat echt enorm fijn is! Andere nadelen zijn wel dat alcohol drinken niet echt kan, en tatoeages zetten mag ook voor langere tijd niet.. :( Maar al met al erg blij met hoe het uitpakt, ik verkies enorme droogte sowieso boven een rode acne huid.

20-01-2022 | Vrouw | 20
Acne/puistjes
Ik heb al een aantal jaar last van acne. Voornamelijk rode vlekjes (waarschijnlijk littekens) en wat puistjes. Soms een periode waar het bijna weg was en dan kwam er een periode waar het weer terug kwam. Ik was (ben) er klaar mee. Ik had veel (erge) verhalen gelezen over Roaccutane en was op het ergste voorbereid. Ik ben nu ruim 3 maanden bezig en gaat heel goed. In het [lees meer...]begin kreeg iets meer puistjes maar dit werd al aangegeven en dit verdween ook later. Ik heb meerdere gezichtsproducten geprobeerd tijdens Roaccutane. Ik begon met de lijn Effaclar van La Roche Posay maar hier reageerde mijn huid niet goed op en bleef rood. In het begin was mijn huid droog en wat schilferig. Hierna ben ik op Cerave (cleanser voor normale tot droge huid en moisturizer voor droge tot zeer droge huid) gegaan. Dit kalmeert mijn huid en hydrateert. Ik raad deze daarom zeker aan. Op het moment ervaar ik schrale (wat droge lippen) en een wat droge huid (droge plekken op armen) maar dit komt ook door de kou (denk ik). Verder heel af en toe last van mijn rug en hoofdpijn (heb ik daarvoor nooit). Maar hier heb ik eigenlijk niet erge last van. Tot nu toe zijn de bijwerkingen licht en zijn ze goed te doen. Maar dit valt bij ieder persoon anders. Mijn gezicht is al een stuk rustiger geworden en hoop dat het egaler wordt na langer gebruik. Ik raad Roaccutane aan. Even door de (milde ;) voor mij dan) zure appel bijten.

28-09-2021 | Vrouw | 27
Acne/puistjes
Vanwege cystische acne uiteindelijk na een hoop proberen via huisarts, uitgekomen bij de dermatoloog die gelijk roaccutane aanraadde als enige definitieve oplossing. 6 mnd gebruikt ongeveer 20 mg per dag. Man, wat was ik blij dat ik van die pijnlijke bulten af was. Nu, >5 jaar na de behandeling nog steeds niet teruggekomen, op een enkel puistje na tijdens menstruatie. Bijw[lees meer...]erkingen waren te doen, maar richting het einde was ik er wel heel erg zat van. Tot op de dag van vandaag heb ik nog wel 's winters enorm droge handen, sinds deze behandeling. Maar liever wat vaker smeren, dan de Pyreneeën op mijn gezicht. Ik ben er erg blij mee, heeft mijn leven/zelfvertrouwen positief verandert.

05-09-2021 | Vrouw | 20
isotretinoine (40mg)
Acne/puistjes
Jarenlang rondgelopen met acne en een vette huid, hopende dat het na mijn pubertijd vanzelf wel weer zou verdwijnen. Dit was helaas niet het geval, door de jaren heen kreeg ik alleen maar meer cystische acne. Verschillende middelen geprobeerd: de pil, zalfjes, voeding aanpassen, betere gezichtsroutine en antibiotica. De pil hielp al redelijk maar nog steeds had ik last van[lees meer...] puistjes. Na antibiotica te slikken toch maar de stap genomen om naar de dermatoloog te gaan voor roaccutane, een middel waar ik altijd bang voor was. Ik slik nu 2,5 maand dit medicijnen en het heeft echt wonderen gedaan voor mijn huid. Al na twee weken was al mijn cystische acne verdwenen en kreeg ik alleen af en toe last van een klein puistje. Binnen een maand ook al mijn mee eters weg en aan het eind van de dag eindelijk geen glimmend gezicht meer. Het middel is dus zeer effectief en kan het dan ook sterk aanbevelen, was ik er maar eerder aan begonnen! Wel is er ook een negatieve kant aan het verhaal. Het is nou eenmaal een heftig middel en ik heb dan last van een aantal bijwerkingen. Vooral de continue vermoeidheid vind ik erg vervelend en je huid en lippen drogen ook erg uit. Ook heb ik vaker last van hoofdpijn. Met een goede lippenbalsem (aquaphor van eucerin) en gezichtsolie (rose hip oil van de ordinary) heb ik niet zo'n last van de droogheid. De vermoeidheid en weinig energie hebben voor activiteiten door het medicijn is wel iets wat helaas niet zo makkelijk op te lossen valt. Toch ga ik wel door met de kuur, wellicht alleen niet de volle 7 maanden die ik moet, want het zelfvertrouwen wat een mooie huid mij geeft is het zeker waard!

28-06-2021 | Man | 26
Acne/puistjes
Ik had al jaren last van acne . Soms was de acne mild maar soms erger en dan wilde ik eigenlijk niet naar buiten. Al met al had een aanzienlijke negatieve invloed op mijn zelfvertrouwen en zat ik hierdoor minder lekker in mijn vel. Na een bezoek aan de dermatoloog heeft roaccutane voorgeschreven. Ik gebruik het nu 6 maanden en mijn actieve acne is voor zeker 90% verdwene[lees meer...]n. Ik heb nog nooit zo'n gave huid gehad. Mijn huid is ook veel minder vettig dan vroeger. Al met al ben ik zeer tevreden met de effectiviteit. Ik slik slechts 20mg om de dag. Omdat ik een lage dosering slik, moet ik het nog iets langer blijven gebruiken. De enige bijwerking die ik heb is droge lippen. In het begin had ik ook last van droge ogen. Ik zou iedereen aanraden om vanaf dag 1 (of al eerder) een goede moisterizer, lippenspul/vaseline en eventueel oogdruppels te gebruiken. Vooralsnog ben ik zeer tevreden. Ik hoop dat mijn acne niet terugkomt en dat er geen bijwerkingen op de lange termijn zijn. Als je merkt dat je acne echt een negatieve invloed op je kwaliteit van leven heeft en als andere middelen niet werken, dan zou ik roaccutane zeker overwegen. Je leest op internet horrorverhalen over depressie als gevolg van roaccutane maar ik heb hier zelf niets van gemerkt. Realiseer je ook dat juist de acne kan bijdragen aan depressie en dat het dus goed is om een oplossing voor je acne te vinden. En overweeg ook om een lage dosering te gebruiken. Er lijkt steeds meer onderzoek te zijn dat aangeeft dat een lage dosering ook effectief kan zijn terwijl het voor minder bijwerkingen zorgt.

24-05-2021 | Vrouw | 18
Acne/puistjes
Ik had erg veel acne en niks werkte. Bij de huisarts gelopen, allerlei cremetjes en pillen geprobeerd en niks hielp. Na 6 maanden Roaccutane was mijn huid helemaal opgeklaard en waren al mijn puistjes weg. Mijn huid was wel erg droog en mijn haar is een beetje uitgevallen. Verder ben ik erg tevreden!

17-05-2021 | Vrouw | 33
Acne/puistjes
Ik loop al ruime tijd met hormonale disbalans met als resultaat acne en onderhuidse ontstekingenop plekken waarvan ik niet eens wist dat je acne kon krijgen. 2 jaar lang werkelijk alles geprobeerd van zonnebank tot specifieke dieeten, benzac, zonnebank kuren noem het maar op en niets maar dan ook niets hielp. Ik vond het zeker eng omdat alle bijwerkingen best heftig zijn[lees meer...] (en ik veel gehoord heb het zijn maar puistjes) toch gaan proberen. Ik begin nu aan de 3e week en merk duidelijk verschil. Ik heb een foto gemaakt van de probleem gebieden en maak elke week nieuwe foto zodat als het me niet snel genoeg gaat (het is wel echt een lange kuur vind ik) dat ik kan kijken naar de fotos of ik verbetering zie en warempel ik zie nu ik aan week 3 begin echt heel erg veel verschil in mijn huid al. Ik heb voor mijn acne nog nooit iets gedaan qua huidverzorgings routine maar heb nu wel een goede duurdere moisturizer gekocht om mn huid gehydrateerd te houden want ik merkte wel dat ik droge rode plekjes ging krijgen. Qua mentaal ben ik niet helemaal mijzelf en ik ben heel erg gauw moe en op de kast, maar omdat ik zie hoe goed het werkt ga ik de kuur wel volledig afmaken.

07-04-2021 | Vrouw | 32
Acne/puistjes
Zeer tevreden over dit middel, eindelijk iets dat werkt! Ik heb dermatitis perioralis/acne Door de verhalen op internet durfde ik het niet te nemen. Het is een heel sterk middel, dus ik zou het zeker niet aanraden voor mensen die nog alternatieven te proberen hebben en/of milde acne of dermatitis hebben. Voor mensen bij wie niks (meer) werkt en bij wie het ernstig is, [lees meer...]is dit echt een absolute aanrader, want dit werkt wel! in ieder geval voor mij. Ik ben heel blij dat ik de moed bij elkaar heb geraapt, want ik heb nu eindelijk weer een ontstekingsvrije huid. Momenteel zit in 3 maanden aan de kuur, ik gebruik 20 mg per dag, ik weeg 52 kg. De bijwerkingen die ik heb zijn een wat droge huid en droge lippen en een keer een bloedneus gehad. Dit is allemaal heel goed te doen door de huid goed in te smeren. Voor de lippen gebruik ik gewoon vaseline, dat werkte voor mij beter dan allerlei andere "speciale" lippenbalsems. Vorige maand heb ik een maand lang 30 mg geslikt, dat ging voor mij minder goed, ik heb namelijk ook nog eens een eczeem gevoelige huid en door de droogte kreeg ik eczeem op mijn gezicht en handen, hier gebruik ik protopic voor. Ik heb mezelf verschrikkelijk gevoeld door hoe ik er uit zag, kon wel janken als ik in de spiegel keek, ik wilde zelfs geen mensen meer zien en als ik dat deed was het met lood in de schoenen. Ik ben tot nu toe heel blij! Het medicijn is voor mij heel goed te doen en het is een bevrijding om eindelijk mezelf weer goed te voelen zonder een gezicht voor ontstekingen en zonder een gevoel vol van schaamte!

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (624) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (600) - Antibiotica - penicillines breedspectrum