www.mijnmedicijn.nl

Coronavirus & DNA verschillen

Genetische verschillen: indicatie naar verloop COVID

Al sinds het begin van de pandemie is het duidelijk dat bij mensen die geïnfecteerd raken met het coronavirus, SARS-CoV2, het ziekteverloop heel verschillend kan verlopen. Er is een grote groep mensen die bijna geen symptomen vertonen, maar er is ook een groep waarbij het virus veel schade aanricht en ervoor zorgt dat de patiënt op de IC terecht komt of zelfs overlijdt. Nieuw onderzoek heeft aangetoond dat een groot deel van dit verschil verklaard kan worden door verschillen in het immuunsysteem.

Minstens 3,5% van de onderzochte mensen met een ernstig ziekteverloop had mutaties in genen die onderdeel zijn van de antivirale afweer. Bij deze personen was het onderdeel dat de interferon respons wordt genoemd niet juist aanwezig en uit bloedonderzoek kwam naar voren dat zij nauwelijks interferon in hun bloed hadden. Interferonen zijn eiwitten die worden uitgescheiden door cellen die geïnfecteerd zijn door een virus. Door dit signaal weet het lichaam dat deze geïnfecteerde cellen opgeruimd moeten worden. Bij zeker 10% van alle onderzochte mensen met een ernstig ziekteverloop zijn er foutieve antilichamen gevonden die in plaats van de geïnfecteerde cellen de interferonen zelf afbreken, waardoor de interferon respons ook niet meer kan optreden.

Bij deze eerste 3,5% zijn de genen in kaart gebracht die de fout veroorzaken. Er is  een groep van 13 genen gevonden waarbij een mutatie ervoor zorgt dat de antivirale afweer niet goed meer werkt.

Bij de laatste 10% weten ze nog niet zeker welk gen en welke fout hier aan ten grondslag ligt maar het onderzoek hiernaar blijft zeker doorgaan.

Met onze DNA test worden de verschillende genen van het immuunsysteem uitvoerig getest, hieronder vallen ook de genen die in dit artikel genoemd worden, zoals TLR3, IRF9 en IFNAR. Elke patiënt had echter een andere variatie in deze genen dus het is een behoorlijke puzzel. De precieze varianten die hierbij betrokken zijn en hoe deze in onze test naar voren komen, wordt op dit moment uitgezocht. We zijn druk bezig met de rapportage over het immuunsysteem en de rol bij de antivirale afweer. Wij hopen u snel meer te kunnen vertellen over uw eigen immuunsysteem en of u een grotere kans heeft op een ernstig ziekteverloop bij een besmetting met het coronavirus.

Bekijk hier ons aanbod DNA testen

Coronavirus ontwikkelingen - video

We kwamen een interessante video tegen (in het Engels) die een goed overzicht geeft van de huidige status van het coronavirus, mogelijke lange termijn effecten, de verwachtingen en uitdagingen rondom de ontwikkeling van een vaccin en een update geeft rondom de huidige behandelmogelijkheden. We wilden u deze video niet onthouden.

Tevens geeft de video aan het einde (rond 37 min) aanbevelingen over wat je zelf kunt doen om een ernstiger verloop van een besmetting te voorkomen met leefregels, voeding en vitamines, waaronder:

- Zink supplementen

- Vitamine C (500 tot 1000 mg/dag)

- Vitamine D (2000 tot 5000 IU/dag)

Voor mensen boven 50 jaar worden er nog andere voedingssupplementen ter suggestie besproken.

En het feit dat stress je afweersysteem onderdrukt, komt natuurlijk ook langs!

Vind het filmpje hier:    https://youtu.be/vAiRvjbxz3g

over mijnmedicijn.nl |  privacy |  disclaimer |  links |  sitemap |  contact