www.mijnmedicijn.nl

Nieuwsbrief sept 2020

Nieuwe regels rondom cholesterolverlagers

Uit de meer dan 2000 ervaringen over cholesterolverlagers die we hebben verzameld, blijkt dat deze groep medicijnen in het algemeen slecht verdragen wordt. Ze worden meestal voorgeschreven bij een hoog cholesterol, maar het gebruik lijkt vaak gepaard te gaan met veel bijwerkingen. Spierkrampen is een vaak genoemde bijwerking, maar kan bij sommige mensen overgaan in het scheuren van de spier. Uit onderzoek is gebleken dat de gevoeligheid voor bijwerkingen op deze groep medicijnen genetisch bepaald is. Genetische invloed kan gemeten worden door middel van een farmacogenetische test.

Er zijn door de apothekersorganisatie KNMP adviezen uitgegeven voor farmacogenetisch testen bij gebruik van cholesterolverlagers:

Advies voor genotypering voorafgaand aan start van de therapie:

• Simvastatine 80 mg/dag - gen SLCO1B1 - Genotypering van patiënten voor start van de therapie is essentieel voor de veiligheid van het geneesmiddel. Genotypeer alle patiënten voor start van de therapie en kies het geneesmiddel op basis van het genotype.
  • Simvastatine ≤ 40 mg/dag - gen SLCO1B1 - Genotypering van patiënten voor start van de therapie is gunstig voor de veiligheid van het geneesmiddel. Het wordt geadviseerd om patiënten voor (of direct na) start van de therapie te genotyperen.
  • Atorvastatine - gen SLCO1B1 - Genotypering van patiënten voor start van de therapie is mogelijk gunstig voor het voorkomen van bijwerkingen van het geneesmiddel.

Bekijk onze mogelijkheden om het gen SLCO1B1 te bepalen met de mijnmedicijn personal medicine test en krijg tegelijkertijd informatie over nog eens 26 genen die onder andere betrokken zijn bij de bloedstolling en over genen die bepalen hoeveel bijwerkingen je ervaart op vele soorten medicijnen, zoals bijvoorbeeld hart- en vaatmedicatie of antidepressiva.

Bij ons blijft jouw DNA informatie van jou!

De Tegenlicht uitzending van 30 augustus '20 maakt nogmaals duidelijk dat bij DNA testen de veiligheid van de DNA informatie van het grootste belang is. Wanneer aanbieders gebruik maken van Amerikaanse bedrijven voor de bepaling van de resultaten, dan verdwijnen uw gevoelige gegevens uit de EU en kan dat Amerikaanse bedrijf in principe uw data verder beheren en verkopen. Vraag dus altijd wie uw DNA monster gaat bepalen en wie er allemaal inzage kan krijgen in de data.

Wij doen dat anders: jouw gegevens zijn gewoon van jou!

En ook alleen van jou.

- Geen grote onderzoeksdatabases waar de gegevens in verdwijnen.

- Geen commerciële bedrijven die de DNA monsters bepalen: wij werken samen met een universiteitslaboratorium dat zich heeft verplicht uw gegevens te vernietigen.

Leer jezelf kennen door onze DNA testen

• De DNA gegevens zijn van jou - incl. ruwe data !
  • Overzichtelijk en begrijpelijk rapport.
  • Zorgverleners-rapportage in te zetten naar wens - eenvoudig beheer over inzage-rechten.
  • Bekijk je resultaten in een browser of in de mijnmedicijn-app.
  • Eenmalige test, jouw DNA verandert niet.

Ook goed om te weten...

Moderne technologie met moderne beveiliging van jouw data!
Wij staan klaar voor jou en jouw medische zoektocht!
Wij zijn officieel geregistreerd als apotheek en streven dus ook naar de hoogste inhoudelijke kwaliteit die hoort bij deze rol.

over mijnmedicijn.nl |  privacy |  disclaimer |  links |  sitemap |  contact