ISO 27001

DNA

Wij zijn uniek

Ooit wel eens slaperig geworden van een niet-sederende pil? Of een ​​bepaald medicijn werkt prima voor jouw partner maar heeft absoluut geen effect bij jou?
Dit komt omdat we allemaal genetisch verschillend zijn, dat is wat ons uniek maakt. Omdat we elk onze eigen genen hebben, verschillen onze lichamen ook in de manier waarop we reageren op medicijnen.

Mijnmedicijn personal medicine

De mijnmedicijn personal medicine-test, een medicatieresponstest (ook bekend als een farmacogenetische test) bepaalt hoe jouw lichaam medicijnen afbreekt op basis van jouw DNA.
Met deze resultaten kan jouw zorgverlener beter geïnformeerd beslissingen nemen over welk medicijn het beste bij jou past en in welke dosis/sterkte.

Direct naar bestellen!

Jouw DNA heeft invloed op het resultaat

In jouw DNA is bepaald hoe jij reageert op medicijnen. Jouw genen hebben een enorme invloed op de manier waarop een medicijn opgenomen wordt, zich verdeeld in het lichaam en weer afgebroken wordt.
Ze kunnen hierdoor verantwoordelijk zijn voor 20 tot 95 procent van de verschillen in respons op een medicijn [1]. Jouw genen bepalen of jouw lichaam een medicijn te langzaam, normaal of te snel afbreekt, wat kan resulteren in nare bijwerkingen of juist helemaal geen effect.
Een farmacogenetische test toont de activiteit van de verschillende betrokken enzymen aan en geeft zo informatie over het soort medicijn wat bij jou past en de bijbehorende dosis.

[1] Kalow W, Tang BK, Endrenyi I. Hypothesis: comparisons of inter- and intra-individual variations can substitute for twin studies in drug research. Pharmacogenetics. 1998;8:283–289. [PubMed]

Waarom is dit de beste farmacogenetische test?

Wij hebben gekozen voor een geaccrediteerd laboratorium en een test die met een zeer hoge betrouwbaarheid voorspellingen kan doen over uw enzymactiviteit. De hoge betrouwbaarheid komt doordat de test erg inzoomt op die plaatsen in het DNA die coderen voor enzymactiviteit. Deze specificiteit verhoogt de nauwkeurigheid.
Met onze resultaten kan je met een gerust hart naar een arts, specialist of apotheker om het te laten gebruiken voor dosisaanpassingen van je medicijn.
Voor ons is dit erg belangrijk, want betrouwbaarheid van jouw genetische uitslag is wat jou een betere behandeling met medicatie kan opleveren. Dat is wat jou direct helpt. Wij zijn daar graag een betrouwbare partner in.

Over welke medicijnen hebben we het dan?

Klik op de afbeelding om de hele tabel in een nieuw venster te openen

Deze tabel geeft medicijnen weer per specifieke cytochroom P450-isovorm. Een medicijn verschijnt in een kolom als er gepubliceerd bewijs is dat het, tenminste gedeeltelijk, wordt gemetaboliseerd via die isovorm. Hier hoeft niet noodzakelijkerwijs uit te volgen dat de isovorm de belangrijkste metabole route is in vivo, of dat veranderingen in de snelheid van de metabole reactie die door die isovorm wordt gekatalyseerd, grote effecten op de farmacokinetiek van het geneesmiddel zullen hebben.
De informatie op de website van de universiteit van Indiana is uitsluitend ter informatie, bedoeld als algemene gezondheidsinformatie en als een educatief hulpmiddel. Het is niet bedoeld als medisch advies.
Flockhart DA. Drug Interactions: Cytochrome P450 Drug Interaction Table. Indiana University School of Medicine (2007). “https://drug-interactions.medicine.iu.edu” Accessed dec 18, 2018.

Waaruit halen jullie DNA?

We gebruiken alleen maar wat wangslijmvlies. Even schrapen met een wattenstaafje aan de binnenkant van je wang en je bent klaar.
Dus: geen naalden en geen bloed!

Hoe werkt de DNA verzameling?

Het is erg simpel: onze test-kit bevat een speciaal wattenstaafje waarmee je gemakkelijk speeksel kan verzamelen door het langs de binnenkant van je wang te bewegen. Het wattenstaafje stuur je in de retour-envelop aan ons terug en wij zorgen dat het lab er mee aan de slag gaat.

Hoe lang duurt het?

We streven ernaar de resultaten van het lab met 4-6 weken aan je te kunnen aanbieden.
Als het zover is ontvang je van ons een email. Je resultaten staan dan overizchtelijk weergegeven in jouw account.

Van wie zijn de DNA resultaten?

Dat is makkelijk: van jou!
Jij bepaalt wat er gebeurt met jouw gegevens. Wij zorgen ervoor dat dat op de meest betrouwbare en veilige manier gebeurt. Wij kunnen je meer informatie over jouw genen geven als je de gegevens bij ons laat staan, maar je kan ze ook bij ons verwijderen. Dat is jouw keuze, de gegevens zijn immers van jou.

Gebruiken jullie mijn data verder?

Nee.
Het zijn jouw gegevens. En mochten we tegen een goed onderzoek aanlopen waar we graag onze medewerking aan willen verlenen om de wetenschap een stap verder te helpen, dan vragen we dat gewoon aan jou. Zonder jouw expliciete toestemming, op dat moment, gebeurt er niets.

Staan mijn gegevens veilig bij jullie?

Wij doen onze uiterste best om te voorkomen dat er nare dingen gebeuren: we hebben maatregelen genomen om illegale toegang te voorkomen zodat jouw genetische informatie bij ons veilig is.

• Volledig gescheiden databases houden uw genetische informatie ontkoppelt van uw persoonlijk (identificeerbare) informatie.
  • Alle verbindingen met onze website zijn gecodeerd met behulp van TLS/SSL (Transport Layer Security/Secure Sockets Layer) technologie.
  • Externe firewalls beperken ongeautoriseerde verbindingen met onze databases.

Hoe krijg ik mijn uitslag?

Wij sturen je een email zodra de gegevens van het lab bij ons binnen zijn.
Binnen jouw account zijn alle geteste data overzichtelijk weergegeven.
We geven duidelijk aan wat de uitslag betekent en welke impact dat voor jou kan hebben.

Voeren jullie de test zelf uit?

Voor de DNA analyse werken we samen met een gevestigd en geaccrediteerd laboratorium. Zo kunnen we een hoge kwaliteit DNA analyse aanbieden.

Wat wordt er precies getest en wat zijn de mogelijke uitslagen?

Onze farmacogenetische test controleert de volgende genen: ABCB1, COMT, CYP1A2, CYP2B6, CYP2C9, CYP2C19, CYP2D6, CYP3A4, CYP3A5, DPYD, HLA-B, MTHFR, OPMR1, SLCO1B1, TPMT, UGT1A1 en VKORC1.

Mogelijke uitslagen:
EM = normale omzetting in de stofwisseling
IM = verlaagde omzetting in de stofwisseling
UM = zeer snelle omzetting in de stofwisseling
PM = langzame omzetting in de stofwisseling

Gerelateerde artikelen

Hoe genetisch onderzoek ernstige bijwerkingen door chemo kan voorkomen Ellen de Visser, 2 januari 2019 Het aantal kankerpatiënten dat ernstig ziek wordt of zelfs overlijdt door het veelgebruikte chemomedicijn 5-FU kan drastisch omlaag door alle patiënten vooraf genetisch te testen en daarna eventueel de dosis aan te passen. Nederlands onderzoek onder elfhonderd patiënten in zeventien ziekenhuizen levert daarvoor nu het definitieve bewijs.
De belangrijkste verklaring daarvoor is al jaren bekend. 5-FU, dat via een infuus of per pil wordt toegediend, wordt door een enzym in de lever afgebroken tot een inactieve stof. Maar 8 procent van alle mensen heeft een genetische variatie waardoor dat enzym niet of minder actief is. Gevolg: het medicijn wordt te traag of helemaal niet afgebroken, waardoor het gehalte aan werkzame stof in het bloed hoog blijft en het medicijn de kans krijgt om gezonde weefsels ernstig aan te tasten. In hun dna werd gezocht naar de vier meestvoorkomende variaties die de activiteit van het betrokken enzym verminderen of uitschakelen. Bij de 85 patiënten met een van de onderzochte variaties werd de dosis van het kankermedicijn aangepast, ze kregen een kwart tot de helft minder. Het aantal patiënten met ernstige bijwerkingen halveerde, staat beschreven in The Lancet Oncology.
De mijnmedicijn personal medicine test niet alleen die 4 mutaties maar daarnaast ook nog vele anderen waarvan u de resultaten mee kunt nemen naar uw behandelend arts.
Voorkomen of genezen? Bennie Mols (VPRO), 2018 Een kijkje in het Estse pionierswerk over gepersonaliseerde geneeskunde.
Combinatorial Pharmacogenetics Useful in Treatment for Depression Emily Pond, 7 September 2018 Het gebruik van farmacogenetica bij de behandeling van depressieve stoornissen wordt ondersteund door onderzoeksgegevens gepubliceerd in het Journal of Psychiatry Research.
Pharmacogenetics in Psychiatry: Promising Developments and Potential Pitfalls Batya Swift Yasgur, 30 mei 2018 Het vinden van een, voor een bepaalde patiënt, effectief en verdraagbaar antidepressivum kan lange tijd duren. Gedurende deze tijd worden patiënten blootgesteld aan ineffectieve medicatie met potentiële nadelige effecten en de schadelijke effecten van de depressie zelf. De redenen voor een negatieve reactie op antidepressiva kunnen complex zijn, maar genetische componenten zijn duidelijk relevant. Het gebruik van farmacogenetica bij behandelingen met antidepressiva is daarom bedoeld om de remissiepercentages van depressie te verbeteren en de nadelige effecten te verminderen.
Genetic testing to predict medication side effects Robert H. Shmerling, 12 januari 2018 Statines zijn in Nederland veel voorgeschreven medicijnen. Statines zijn de eerste keuze voor artsen.
Gemiddeld genomen stopt ongeveer 50% van de patiënten met statine medicijnen. Dit heeft verschillende oorzaken. Er wordt geen verbetering gevoeld en/of er is sprake van bijwerkingen en/of men gelooft publiciteit, waarin de werking in twijfel wordt getrokken. Vaak start zo’n 25% weer opnieuw met een ander statine medicijn. 25% echter kiest ervoor om geen statine medicijn meer te gebruiken, vanwege de vervelende bijwerkingen.
In Chicago is een onderzoek gedaan met patiënten, die gestopt waren met statine medicijnen. Bij hen werd een DNA-test afgenomen en op basis hiervan werd een bij het gevonden DNA-profiel passende statine medicijn voorgeschreven. Bijna 60% van deze groep was weer bereid om met de nieuwe medicatie door te gaan.
Na 8 maanden waren de cholesterol waardes lager. Van de controlegroep, waar de DNA-test niet is afgenomen, was slecht 33% bereid om opnieuw te beginnen met statine medicijnen te gebruiken.
Medicatie te weinig aangepast aan DNA patiënt KNMT, 13 april 2017 Bij 200.000 medicijnrecepten in 2016 zou de dosis aangepast zijn als apothekers het DNA-profiel voor medicijnafbraak hadden kunnen aanvragen.
Farmacogenetica essentieel bij behandeling op maat ZonMw, 6 april 2017 Farmacogenetica – een onderdeel van personalized medicine - maakt het mogelijk om te vast te stellen of een bepaald geneesmiddel wel of niet effectief is bij een individuele patiënt of mogelijk bijwerkingen geeft die tot ziekenhuisopname of zelfs de dood kunnen leiden.

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!