categorie

Cholesterol

Waarom DNA test belangrijk is bij hoog cholesterol

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Cholesterol

16-06-2024 | Vrouw | 59

Bijwerkingen

maagzuur misselijkheid speekselvloed tintelingen of prikkeling in de voet tintelingen en prikkeling in vinger(s)

Meteen een uur na eerste inname. Veel speeksel, misselijk, maagzuur, tintelingen gezicht vingers voeten. Heel naar

16-06-2024 | Man | 53
Hoog cholesterol
Aan het begin veel bijwerkingen. Na 4 weken namen de bijwerkingen af. Gebruik nu 12 weken en alleen na injecteren een dag wat lichte bijwerkingen zoals kortademig,lichte spierpijn en een warm gevoel.

16-06-2024 | Man | 52

weinig energie

Ik gebruik atrovitne 40 mg al ruim 2 jaar. Heb eigelijk weinig energie en kracht en weinig Conditie en buiten adem en duizeligheid. Als ik halve tablet gebruik veel minder last.

13-06-2024 | Vrouw | 66

Bijwerkingen

spierpijn branderig gevoel in spieren pijn in dijbeen

5 jaar geleden moest er volledig onverwacht na een preventief onderzoek een stent geplaatst worden in een hartslagader. Stress zou de oorzaak geweest zijn. Tot dan had de huisdokter mij steeds gezegd dat mijn cholesterol goed was, ik had vooral ‘goede’ cholesterol en heel weinig slechte. Toch schreef de cardioloog mij meteen dagelijks 20 mg Atorvastatine voor. Ik nam de[lees meer...]ze medicatie ongeveer 2 jaar zonder problemen. Toen zei de cardioloog dat 40 mg Atorvastatine nodig was omdat de limieten betreffende cholesterol verstrengd waren voor hartpatiënten. Vorig jaar veranderde ze de medicatie nog eens. Het werd nu Atozet dat 40 mg Atorvastatine bevat + 10 mg Ezetimibe. Sinds ongeveer 5 weken heb ik nu vreselijke pijn in mijn linker bovenbeen, vooral ook aan de aanhechting van het been aan de romp en weinig of geen kracht in de linker voet. Ik stap zeer moeilijk en met veel pijn. Ben verplicht Ibuprofen te nemen om ‘s nachts wat te kunnen slapen. Bij het in en uit de auto stappen lijkt het alsof mijn been van mijn romp gescheurd wordt. Ik realiseer mij nu dat ik al veel langere tijd steeds ‘stijver’ werd, maar dat ik daar niet bij nadacht zolang ik niet echt pijn voelde. Ik heb mijn huisarts gezegd dat ik zeker 2 maanden stop met de Atorvastatine, bij de cardioloog heb ik pas binnen 2 maanden een afspraak kunnen krijgen. Ik probeer te relativeren maar dit is echt het ergste dat ik ooit meemaakte. Ik denk dat ik geen statines meer zal nemen. Ik mag er niet aan denken dat mijn toestand zo zou blijven.

13-06-2024 | Vrouw | 64

Bijwerkingen

hoofdpijn haaruitval onwel worden buikpijn

Helaas heb ik een ander merk atorvastatine gekregen . Vooral over de aanhoudende hoofdpijn en plotselinge haaruitval maak ik mij ernstige zorgen.

12-06-2024 | Vrouw | 59

Bijwerkingen

schouder spierpijn rugspierpijn maagzuur duizeligheid hoofdpijn darm/maag van streek

Tijd gestopt. Vanwege bijwerkingen. Nu cholesterol weer hoog. Gisteravond weer begonnen met 15 mg. Ongelooflijk maar waar de dag erna weer alle bijwerkingen zoals hierboven geschreven. Zie er erg tegenop om mij lange tijd weer zo te voelen. Na jarenlang geslikt te hebben, jarenlang pijn in mijn lijf

12-06-2024 | Vrouw | 75
Cholesterol
Het pilletje is formaat rijstkorrel, vrij moeilijk uit de strip te krijgen en breekt geregeld. Ga maar een halve rijstkorrel zoeken......... vind t een onmogelijk medicijn en kreeg nu gelukkig een andere..........

08-06-2024 | Vrouw | 80
Trombose

haaruitval

06-06-2024 | Vrouw | 48

Bijwerkingen

gezwollen tong gezwollen lippen acne-achtige uitslag in één gebied opgezwollen gezicht duizeligheid bij het opstaan vermoeidheid

Na de eerste injectie , week erna snachts wakker van jeuk en bulten overal lichaam, was effe schrikken, allergie pillen genomen, toen nam de jeuk af, 2 dagen erna opgezwollen lippen, tong, jeuk branderig gevoel in de mond alsof ze al je tanden hadden getrokken, pijn en jeuk tong brandend, weer dosis verhoogd allergie pillen werkte niet, weer huisartsen post en cortisoine[lees meer...] prik gehad plus extra dosis tavegyl , zwelling nam af na paar uur, 2 dagen erna weer hetzelfde 1e hulp geweest adrenaline spuit gehad, werkte ook niet, plus tavegyl en dexamethason 2x per dag, toen nam het weer af, nu over het hoogte punt heen ,duurd gewoon paar weken voordat die repatha totaal uit je lichaam is, iedere nacht nog pijn tong brandend gevoel, maar we wachten af, neem nog steeds de tavegyl en de dexamethason 2x perdag totdat alle klachten verdwijnen maar ben er bijna , wel helemaal vermoeid en die allergie pillen maken je een zombie zijn erg sterk en vloert je gewoon, voor mij geen cholesterol verlagers meer, maar rode rijst tabletten en viscapsules ,

06-06-2024 | Man | 57

Bijwerkingen

depressief weinig energie Angst overal spierpijn

Diverse statines gebruikt. Heel veel bijwerkingen. Spierpijn en moeheid waren al bijna ondoenlijk. Maar door de angst die erbij kwam, kon ik nergens meer naar toe en functioneerde ik totaal niet meer. Ook zeer neerslachtig. Nu gestopt en pas na bijna een jaar voel ik me weer een beetje mezelf. Duurt erg lang voor de bijwerkingen verdwijnen.

05-06-2024 | Man | 58

Bijwerkingen

elleboog pijn voorkant van de knie doet pijn spierpijn

Ik heb last van pijn bij de spieren van knieeen en ellebogen. En algemeen gewone spierpijn in mijn benen. Niet fijn maar kan alles nog doen. Ik gebruik de injectie en cholesterol pillen Atorvastatine 40 MG en ezetimibe 10mg. De injectie gebruik ik vanaf begin april 2024. Voor heen had ik een LDL van 2,6. Sinds de injecties LDL 0,5. Voordat ik de injecties nam had i[lees meer...]k al spierpijn/ vermoeide spieren en zwaardere spierpijn bij ellebogen /knieen omliggende spieren. Eerst dacht ik dat het door het 3x in de week sporten kwam. Maar na een pauze van 2 weken vakantie bleef de spierpijn aanhouden. De cardioloog is bezig om de statines/ medicijngebruik te wijzigen. Ik hoop dat ik van de spierpijn afkomt. Maar over algemeen. Ik kan alles doen. Veel bewegen, sporten en overal zin in. Ik heb 5 by-passen gehad (eigenlijk 6 zijn) in december 2023 en voor de operatie was ik zeker minimaal 10 jaar maar constant moe, nergens zin in en bankzitten en overgewicht. Terwijl ik voorheen 6 dagen per week sportte. Ik vind dat ik de kwaliteit van leven weer terug is. Ik hoop dat het ook op langere termijn geen bijwerkingen aankomen. Maar als het zo mag blijven dan vind ik het ook goed.

31-05-2024 | Vrouw | 67

moeite met slapen

Het eerste jaar spierpijn hoofdpijn krampen en na het 1e jaar begonnen de problemen te komen met slapen ,eerst vaak wakker en daarna gewoon niet meer kunnen slapen .

Questran

27-05-2024 | Vrouw | 56
colestyramine
Darmproblemen - diarree

winderigheid

Probeer het met een rietje te drinken!

27-05-2024 | Vrouw | 75

Bijwerkingen

artrose ernstige rugpijn moeite met ademhalen

Zodra ik dit gebruik , komen mijn klachten mbt de bijwerkingen weer terug.

24-05-2024 | Vrouw | 67

Bijwerkingen

moeite met lopen misselijkheid acute rugpijn Achillespees pijn

Enorme pijn inbenen en rug,moeilijk lopen,opgezwollen keel misselijk,overgeven,heel naar van dit medicijn

17-05-2024 | Man | 55

Bijwerkingen

Biceps spierzwakte van de schoudergordel hoge suikerwaarden rugspierpijn armspieren krimpen wazig zien

Ik neem al jaren cholesterol verlagende middelen. In onze familie komt hoog cholesterol voor (8+). Toch kreeg ik op mijn 47e problemen en op mijn aandringen kreeg ik een katheterisatie en bleek ik ernstig ziek te zijn tot onze schrik. 3 kransslagaderen helemaal dicht en binnen 5 dagen ben ik geopereerd. Daarna v2.0 ! Herboren. Maar kreeg Inegy 20mg ezetimibe, 40 simvastati[lees meer...]ne. Omdat ik toch nog hoog bleef in ldl is werd dit een 2 wekelijkse Repatha injectie en dagelijk 10mg ezitimibe en plots 20mg Atorvastatine de laatste 3 jaar ipv simvastatine. Nu we gestopt zijn met Atorvastatine, weet ik na 3 weken zeker dat dit de oorzaak is geweest van al mijn problemen. Al mijn gewrichten deden zeer, belasten maakte het nog erger. Mijn diabetesmedicatie verdubbelde, ogen wazig zien, niet tegen fel licht kunnen, tennisellebogen. Biceps spierafbraak, pezen zeer pijnlijk, depri voelen, rugpijnen. En dat al meer dan 2 jaar. Laatste half jaar veel bij de huisarts geweest, fysiotherapie. Tot we zelf eens gingen nadenken, wat er veranderd was. Atorvastatine. Zelf direct gestopt, de dinsdag overlegd met de huisarts en nam mijn dossier eens goed door (0.26 ldl, heel laag !) en mogelijke bijwerkingen. Gelijk stoppen met een voorzichtig " rotzooi". Nu na 3 weken. Wazig zien weg, geen jarenlange gewrichtspijnen meer, lijkt alsof de gordijnen open gingen, biceps pijnscheuten weg en wordt al sterker (had na metingen nog maar 25% kracht van links), dit gaat vast beter worden, slaap ook al beter, vermoeden is wel spierafbraak, peesproblemen. Afgelopen maandag bloed nuchter ook weer netjes. Over 2 maanden de cholesterol metingen. Onaangekondigd is dus Simvastatine wat jaren terug omgezet in Atorvastatine. Nooit zal ik dit middel meer nemen.

13-05-2024 | Man | 59

spierpijn maagproblemen kuitspierkramp

Begonnen in 2007 met Simvastatine 20mg, later 40mg vond praktijkondersteuner Atorvastine 40mg effectiever. Die verpleegkundigen kijken naar de waarden en niet naar de patient. Bijwerkingen worden gebagatellisseerd. Nu andere huisarts en ondersteuner: zelfde laken een pak. Norm gaat ook steeds verder omlaag van ldl. Spierpijn, enorme vermoeidheid, slaapproblemen, onrustige [lees meer...]maag. Ben het nu heel langzaam aan het minderen, 4 of 5x per week en werking blijft gek genoeg hetzelfde. Wil er uiteindelijk helemaal mee stoppen, hoe paniekerig de arts-ondersteuner daar ook bij kijkt.

08-05-2024 | Man | 71

duizeligheid

Niet goed

04-05-2024 | Vrouw | 60
Hoog cholesterol
Ik heb eerst 3 type statines geprobeerd, kreeg daar overgevoeligheidsreacties van. Nu al 3x een injectie gezet en zover ik weet: geen enkele bijwerking😊 Top dus, hopelijk word het wat voordeliger

02-05-2024 | Vrouw | 79

Bijwerkingen

spierspanning in de rug spierpijn spierpijn in benen en rug

Gebruik al sinds 1990. Eerst Zocor en later heel veel andere soorten staties waaronder praluent. Cholesterol ging naar beneden maar na ongeveer 15 jaar gebruiken werden de bijwerkingen steeds groter. Maakt niet uit welke statine het is. Eigenlijk wil ik het niet meer. Voel me inmiddels bijna invalide. Nu sinds 3 weken Pravastatine en lopen gaat steeds moeizamer. Pijn[lees meer...] in onderrug en spierzwakte in benen.

Simvastatine

25-04-2024 | Vrouw | 64
simvastatine

Bijwerkingen

ontstoken ogen wazig zien jeukende ogen branderig gevoel in de ogen droge ogen

Na 3 weken gebruik last van droge, branderige en jeukende ogen. Ook wazig zien en ontstekingen. Rosuvastatine geeft dezelfde bijwerking bij mij. Na stoppen na 14 dagen nagenoeg klachtenvrij. Over het verlagen van het cholesterol kan ik niets zeggen, tekort geslikt.

25-04-2024 | Vrouw | 64

Bijwerkingen

wazig zien jeukende ogen branderig gevoel in de ogen droge ogen

Na 3 weken gebruik last van droge, branderige en jeukende ogen. Ook wazig zien en ontstekingen. Simvastatine geeft dezelfde bijwerking bij mij. Na stoppen na 14 dagen nagenoeg klachtenvrij. Over het verlagen van het cholesterol kan ik niets zeggen, tekort geslikt.

23-04-2024 | Man | 58

Bijwerkingen

energieverlies neerslachtig voelen verminderd libido spier- en gewrichtspijn

Heb alle statines gebruikt met allemaal veel bijwerkingen. De rosuvastatine is de meest effectieve voor mij met relatief minste bijwerkingen. Echter energieverlies is significant hoog evenals spierpijnen en pijnen in corpus. Maarrr…; na ontvangen tip q10 supplement te gebruiken gaat het beter. Klachten worden gedempt, maar verdwijnen niet. Wel verbetering dus.

19-04-2024 | Vrouw | 52

buikpijn

Voor mij echt een vreselijk medicijn. Naast Rosuvastatine had de cardioloog Ezetimib voorgeschreven om het cholesterol onder de 1.8 te krijgen. Een paar uur na inname kreeg ik ernstige buikpijn. Ik wist gewoon echt niet meer waar ik het zoeken moest. Op dit moment, een paar dagen later, is de buikpijn nog steeds niet helemaal over. De cardioloog heeft nu de dosering van d[lees meer...]e Rosuvastatine verhoogd. Prima, want dat verdraag ik wel. De Ezetimib was afschuwelijk en eens, maar nóóit meer!!

Questran

17-04-2024 | Vrouw | 4
colestyramine
Darmproblemen - diarree
Onze dochter van 4 jaar heeft sinds een paar weken diarree. Nu komt dit waarschijnlijk omdat ze geen galblaas meer heeft die is met 2,5 jaar eruit gehaald. Nu ruim een week begonnen en het lijkt echt een stuk verbeterd te zijn. Ik krijg het alleen haast in geen mogelijkheid bij haar naar binnen, zo vies..

10-04-2024 | Man | 52

Bijwerkingen

ontsteking in de darmen chronische vermoeidheid maagproblemen depressief

Ik heb dit medicijn meteen vanaf mijn infarct gekregen en heb sindsdien ook van van alles last als altijd moe zwak ziek misselijk depressief Ik ben nu sinds enkele weken gestopt met atorvastatine en weiger andere te nemen Ik ben t pad van voeding opgeslaan en sinds ik dit niet meer neem ben ik afgevallen ,meer energie , minder neerslachtig en van overtuigd dat dit verd[lees meer...]er weg zal gaan ,minder maagpijn en vooral ook nagenoeg geen opstopping of pijn in de darmen meer en voel me zoveel beter en wat de verhoogde cholesterol betreft houdt ik die tot nu toe met gezonder levens en eetpatroon heeeeel goed onder controle dus ik ben blij dat ik na bijna 4 jaar mezelf klote voelen die stap heb genomen en mezelf weer langzaam maar zeker beter ga voelen Natuurlijk wel met t totaal plaatje van levensstyle verandering en vooral ook voeding

05-04-2024 | Vrouw | 64
Hartfalen

Bijwerkingen

overal spierpijn lucht in darmen opgeblazen gevoel opvliegers

Meerdere statines hadden negatief effect: ldl na een jaar zelfs bijna 2x zo hoog en vreselijke spierpijn. Na bezoek aan spoedpost en labwaarden in overleg gestopt en nu 11 maanden ezetimibe. Resultaat: nog steeds die gemene spierpijn en ldl hetzelfde niveau. Overigens: vroeger veel gesport dus weet wat spierpijn kán zijn. Lees de publicatie van het Radboud over statines o[lees meer...]ok eens! Je kunt je afvragen waarom dit wordt voorgeschreven aan hartpatiënten!

04-04-2024 | Vrouw | 47

depressie

Dit was de 3de statine die ik voorgeschreven kreeg na diverse bijwerkingen. In het begin leek er geen vuiltje aan de lucht tot ik mij steeds meer neerslachtig ging voelen. Nee geen dipje of een keer geen zin om op te staan maar het gevoel hebben dat het voor mij allemaal niet meer hoefde. Normaal ben ik een super positief persoon en wordt ik heel blij van mijn jonge kind[lees meer...]eren maar zelfs dat kon mij niet meer bekoren. Ik werd letterlijk depressief van de Atorvastatine. Na stoppen duurde het een aantal weken voordat ik weer de oude was, gelukkig loop ik nu (zonder deze troep) weer fluitend en vrolijk rond.

03-04-2024 | Vrouw | 60

spierpijn

Ik gebruik dit nu 9 dagen en merk dat ik pijn in mijn benen heb futloos ben en spierpijn heb.. daar waar zonder moeite kon bukken gaat dat nu met moeite! Ik merk ook dat mijn gewicht toeneemt! Ik wist niet dat je dit binnen een week al zou ervaren..

Simvastatine

30-03-2024 | Man | 80
simvastatine
Hoog cholesterol
kreeg eerst 40 mg voorgeschreven, waar ik ronduit depressief van werd. daartna van 20 mg naar 10 mg, wat niet helemaal het gewenste effect had maar geen bijwerkingen meer.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (6381)
Anticonceptie - overig (4505)
Cholesterol (3308)
Depressie - antidepressiva overig (3136)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2875)
ADHD - psychostimulantia (2554)
Pijn - morfine-achtigen (2522)
Verslavingsziekten (2320)
Pijn (2265)
Bloeddruk - betablokkers (1933)
Maagzuur - protonpompremmers (1785)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1743)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1668)
Anticonceptie - eenfase (1606)
Angststoornissen (1577)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1453)
Antibiotica - urineweginfectie (1287)
Depressie - antidepressiva TCA (1250)