categorie

Cholesterol

Waarom DNA test belangrijk is bij hoog cholesterol

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Cholesterol

15-05-2022 | Man | 75
Hoog cholesterol
Hallo, mijn man heeft ook diabetes en zijn nieren werken niet goed en zijn cholesterol is niet te hoog maar ze willen dat zo laag mogelijk hebben. Mijn man gebruikt dit medicijn eerst 5 mg. en dat ging goed, maar zijn chloresterol moest toch nog meer naar beneden en nu gebruikt hij 10 mg sind 4 maanden maar hij krijgt nu tintelende vingers. Wat nu te doen.

13-05-2022 | Vrouw | 71
Hoog cholesterol
SInds ik dit middel slikken moet (cholestorolgehalte te hoog) heb ik last van slapeloosheid. Elke dag om half 5 wakker worden en niet meer kunnen inslapen is funest voor mij, nu na 8 maanden elke dag! Ik ben mantelzorger voor mijn man en dit kost me mijn nachtrust dus. Het staat in de bijsluiter dat slapeloosheid voor kan komen; ik val dus in de prijzen. Wél is mijn chol[lees meer...]estorolgehalte omlaag gebracht, maar tegen welke prijs?? Ik overweeg dan ook maar te stoppen en op een andere manier mijn cholestorol naar beneden te gaan krijgen (vis, minder chips etc.)

Crestor

26-04-2022 | Man | 61
Hoog cholesterol
Mijn vriend werd langzaam erg down en had veel spierpijn, voornamelijk in zijn benen. Ook nauwelijks eetlust en werd steeds stiller en vond werkelijk niets meer leuk. Ik werd er erg bezorgd over. Normaal zingt hij de hele dag maar t leek n kaarsje dat langzaam uit ging. Ook lichamelijk contact vond hij niet meer fijn. In overleg met huisarts gestopt en heel langzaam zi[lees meer...]e ik hem weer opleven. Niet te geloven en na precies een week gestopt te zijn was en is hij weer de oude. Even was ik bang voor een enge aandoening maar het lag dus echt aan de rosuvastine

21-04-2022 | Man | 49
Aangeboren hartafwijking
Verdraag geen statines

12-04-2022 | Man | 66
Hoog cholesterol
4 jaar geleden begonnen met Simvastatine 20 mg dagelijks. Ik nam om het jaar bloed af om cholesterol waardes te testen. Waardes waren wel iets verbeter, maar niet 100%. Wel kreeg ik na 1 jaar gebruik, last van duizeligheid, uitslag op de huid en zelf mijn libido zakte behoorlijk. Motorrijden kon ik niet, vanwege een misselijk gevoel. Totdat ik in sept. 2019 flauwv[lees meer...]iel en met ambulance naar ziekenhuis gebracht moest worden. Daar konden ze niks vinden. Ik heb me toen van a-z laten onderzoeken, cardioloog, huidspecialist, uroloog etc. En veel onderzoeken en rekeningen later geen afdoende antwoord. Tot ik plots stopte met simvastatine te nemen. Tot begin 2020 mijn cholerstol waarde toch nog te hoog waren, ben ik op verzoek arts overgestapt op Ezetimide. Ik voelde me direct een stuk fitter en alerter en de bijwerkingen zijn allemaal verdwenen . In febr. 2022 heb ik mijn bloed onderzocht en nu zijn mijn cholesterol waardes 100% gezakt . Twee cholerstol remmers, maar met 2 totaal verschillende werkingen op mijn lijf.

12-04-2022 | Man | 66

Praluent

11-04-2022 | Man | 53
alirocumab
Hoog cholesterol
2019 1 keer gebruikt en al gelijk bijwerkingen zoals omschreven . Na1 keer gelijk gestopt. 2022 toch maar weer geprobeerd en gelijk weer dezelfde bijwerkingen als in 2019 . Nu nooit meer .

08-04-2022 | Vrouw | 57
Hoog cholesterol
Ik wil dit alleen delen omdat ik mijn bijwerking er niet bij zie staan. Naast de “gewone Bijwerkingen zoals hoofdpijn, hardlijvig en spierpijn slaap ik al een hele lange tijd heel slecht. In slaap vallen gaat prima maar na 2 a 3 uur slaap altijd wakker en dan ook wakker voor zo’ n 2 tot 4 uur. Elke nacht dus haal het ook niet in. Erg vermoeiend en niet bedacht dat het aan [lees meer...]de Ezetimibe kon liggen. Dacht dat het aan de overgang lag en zie het nergens als bijwerking. Nu gestopt sinds een week en ik slaap weer! Ik kan het bijna niet geloven. Hopelijk help ik hier anderen mee om ook wakker te worden! (Figuurlijk dan)

07-04-2022 | Man | 64
Angina pectoris
Na jaren (na 4 stents) Totalip 80 te hebben gebruikt kwam de cardioloog een jaar geleden op de proppen met AtoZet 10/40. Daar werd ik echt down van. Huisarts adviseerde Rosuvastatine 10. Daar had ik niet echt bijwerkingen van. Bij de laatste bloedprik stond mijn LDL cholesterol aan 88 (5.0), en dit zou beneden de 55 (3.1) moeten zijn. Dus de 10mg vervangen door 20mg. En[lees meer...] dat bevalt me niet na een maand. Mijn maag en darmen zijn pijnlijk en lijken moeilijk voedsel te verteren. Mijn bovenarmen doen pijn. Ze boven mijn hoofd tillen lukt niet goed. Ook soms tintelingen in de armen en handen. Algemene stramheid, wat licht in het hoofd. Ook enkel kilo bijgekomen in de maand, denk aan vocht. Omdat ik niet zonder medicatie kan ga ik terugschakelen naar 10mg, en desnoods terug naar Totalip waar eigenlijk niks mis mee was.

26-03-2022 | Man | 45
Hoog cholesterol
Statines veroorzaken vaak spierpijn. Bij mij gebeurde dit met een lage doses van 20mg/dag en was de pijn zo hevig bij het hart dat het leidde tot opname op de ICU. Nadat ik stopte met de statine waren alle klachten binnen 48 volledig verdwenen. De eerste klachten ontstonden c.a. 12 dagen na eerste inname. Heb dezelfde klachten ook ervaren met Simvastatine.

26-03-2022 | Man | 45
Hoog cholesterol
Nadat ik allergisch bleek te zijn voor Statines, heeft de cardioloog Repatha voorgeschreven. Gebruik het nu 4 maanden en ervaar geen bijwerkingen. Het toedienen is eenvoudig middels een injectiepen die eenmalig gebruikt kan worden. Levering in Nederland wordt verzorgt door 1 apotheek en ondanks dat zij aan huis komen leveren, verloopt het maken van afspraken hieromt[lees meer...]rent soms moeizaam. Het kost je dus wel wat moeite om de levering goed ingeregeld te krijgen. De begeleiding voor de toediening is dan weer uitstekend geregeld. Aardige medewerkers die de tijd nemen voor je en eventueel ook de levering kunnen organiseren.

22-03-2022 | Man | 66
Hoog cholesterol
vreselijk veel bijwerkingen spierpijn verwardheid duizeligheid, stijfheid. Te veel om op te noemen en hierbij is het middel veel ernstiger dan de kwaal. Gestopt en nooit meer statines, beter met goed dieet en naar een homeopatisch arts. Vreselijk

21-03-2022 | Vrouw | 52
Hoog cholesterol
Deze nu 1 maand aan het gebruiken . Cholesterol nog hoog . En veel last van bijwerkingen . Die met de dag erger worden . Spierpijn krachtverlies veel zweten snachts . Sport 3 x p week maar mijn kracht is nog maar de helft . Vandaag naar assistente huisarts geweest en advies te stoppen ermee . Voel me net iemand van 80 terwijl ik 52 ben .

21-03-2022 | Man | 66
Hoog cholesterol
Na een epileptische aanval onderzocht in het ziekenhuis, Scan, MRI, EEG, Hartecho, niet direct een oorzaak gevonden. Dan zal het wel het hoge cholesterol zijn. Na 6 weken atorvastatine 20 mg te hebben gebruikt lijk ik wel een man van 90 terwijl ik 66 ben. Ik kom nauwelijks nog vooruit ben doodop, pijn tussen de schouderbladen, pijn in de heupen, gewrichtspijn en pijn op d[lees meer...]e borst. Ik krijg nog liever dichtslippende aderen dan dat ik dit spul nog langer gebruik.

19-03-2022 | Man | 61
Hoog cholesterol
Ik gebruik dit medicijn vanwege Familiaire Hypercholesterolemie (FHC).

09-03-2022 | Vrouw | 51
CVA (cerebrovasculair accident)
Na een herseninfarct ben ik aan de simvastatine gezet. Mijn LDL was 3.2 voor de start. Maar ik ben pas na een aantal maanden begonnen toen bij nieuwe meting mijn ldl op 3.7 zat. Gedurende 1,5 maand gebruik simvastatine (10mg) kreeg ik last van: erg down wakker worden (trok gedurende de dag wel wat bij), angstig, vermoeid, slecht slapen, geen zin meer om te vrijen of op pa[lees meer...]d te gaan, en overall afgestompt gevoel. Toen gestopt en 2 maanden ongeveer niets gebruikt en kwam mijn levendigheid weer terug, sliep weer lekker door (heerlijk!) en werd rustig wakker zonder sombere gedachten, voelde mijn zin en energie terugkomen. En ondertussen ook veel gedaan aan voeding en beweging wat maakte dat mijn LDL waarde was gedaald van 3.7 naar 2.6. Daarover heel tevreden want deels dus op eigen kracht gegaan. Maar liefst heeft mijn arts de waarde op 1.7. In overleg begonnen met cholesterol verlager Rosuvastatine 5 mg. Ik slaap duidelijk weer korter en slechter, direct al, ben moe, beetje angstig (wel minder als bij simvastatine), heb pijnlijke schouders en verergerde huidklachten in hals en gezicht, droge huid, rood en veel jeuk. En ik heb al wel lang last van eczeem met name in de winter, dus of dat is toe te schrijven aan dit middel weet ik niet . Het houdt bij mij wel verband met goed slapen. Ik gebruik het nu 2 weken en doe nog 1 week om te zien of de bijwerkingen minder worden, schijnt de 1e 2 weken het meest aanwezig. Mocht er niets veranderen dan stop ik 2-3:weken om te ervaren wat het effect daarvan is. Verandert er niets dan blijf ik dit middel nemen. Als ik me wel beter ga voelen dan ga ik weer in overleg met de arts hoe ik mijn LDL waarden op een andere manier naar beneden kan krijgen.

02-03-2022 | Man | 76
Cholesterol
Over gelijke klachten al bij Praluent gebruik. Cholesterol is prima, algemene conditie slecht. Tot voor een maand (na gestopt te zijn met Praluent) bijna dagelijks wat kunnen sporten, kan ik niet meer opbrengen. Ben met Repatha teruggegaan na i x per 3 weken. Werkt dat niet dan zijn ik moeten stoppen.

Praluent

02-03-2022 | Man | 76
alirocumab
Cholesterol
Na een maand of zes gebruik kreeg ik plotseling allerlei klachten, kort samengevat net een griepaanval, spierpijnen gewrichtspijnen. In overleg met de cardioloog overgegaan op 1 x per maand spuiten. Dat leek de oplossing, tot na een maand of 3 de klachten terugkwamen. Na enige tijd niet gespoten te hebben knapte ik zienderogen op. Op advies van de cardioloog overgegaan op [lees meer...]Repatha (dat leek geen bijwerkingen te geven, helaas te vroeg gejuicht ook daar krijg ik klachten op).

01-03-2022 | Vrouw | 71
TIA

27-02-2022 | Vrouw | 62
Hoog cholesterol
dit medicijn heeft vervelende bijwerkingen

27-02-2022 | Vrouw | 62
Hartinfarct
dit is een goed werkend medicijn

26-02-2022 | Man | 50
Diabetes type 2
Eerst hoge prolactine waardes 0.88 toen mogelijke hypofyse nooit hoge bloeddruk of cholesterol toch Atorvastatine 20mg p.d en nu al 2 jr last van vermoeid depressief spierpijn Tintellingen in tenen en vingers harde keutels

24-02-2022 | Man | 70
Hoog cholesterol
zeer effectief middel, helaas treden er na tijdje bijwerkingen op die niet gering zijn. Elke dag behoorlijke bloedneus, pittige hoofdpijn, band om hoofd. Keel die in brandstaat etc

24-02-2022 | Man | 70
Cholesterol
eerste tijd ging goed, cholesterol heel erg mooi in cijfertjes. en toen na langdurig gebruik begon de ellende. Hoor van cardioloog dat ze genoemde klachten bijna dagelijks horen.

13-02-2022 | Vrouw | 71
Hoog cholesterol
Moest dit middel (na lang aandringen van de dokter- ik heb het niet zo op medicijngebruik) gaan slikken in 2021. DIt omdat mijn cholesterolgehalte te hoog was. Ik had eerst maanden geprobeerd dit zelf omlaag te brengen, echter zonder resultaat. Neem het tabletje in tijdens het avondeten, met wat water. Geen bijwerkingen tot nu toe (februari 2022) Makkelijk in het gebr[lees meer...]uik. Heeft goed effect op de cholesterol! Deze is drastisch omlaag gegaan bij laatste meting!

12-02-2022 | Man | 69
Cholesterol
Zoek eens op Google naar statines en vit Q10. Mijn vader had ook last, neemt Q10 bij en is van alle bijwerkingen verlost . Vooral pijn in benen en gewrichten. Statines blokkeren de aanmaakt van Q10 en laat nou Q10 super essentieel zijn voor je hart...

02-02-2022 | Man | 70
Hoog cholesterol
na alle statines geprobeerd te hebben ten einde raad aan de spuit. cijfertjes daalden geweldig. kwaliteit van leven ook. Uit eigen beweging 1 x overgeslagen met spuiten en wat een verschil van leven... Vanmorgen ter controle weer gespoten, nu eind avond zijn de meeste bijwerkingen weer terug. Kwaliteit van leven is voor mij belangrijker dan de cholesterol waarden. De kans[lees meer...] dat ik de andere spuiten nog gebruik is nihil.

24-01-2022 | Vrouw | 66
rosuvastatine
Heel veel hoofdpijn, niet slapen, pijnlijke gewrichten, pijn bij lopen

22-01-2022 | Man | 65
Hoog cholesterol
ik gestopt met dit middel en voel mij nu veel béter, het middel was zo slecht voor mij met te veel ernstige bijwerkingen zeer vermoeid zo benauwd en om te gaan slapen stikken hart kloppen, nu ik geen cholesterol medicijnen meer gebruikt voel ik me weer veel béter en slaap ik weer gewoon zonder alle klachten.

21-01-2022 | Vrouw | 58
Hoog cholesterol
Ik gebruik sinds 2016 repatha injectie geen bijwerkingen maar sinds 1 jaar begon ik soms dubbel te zien.. ben na 5 mnd naar een optrimist geweest, daar heb ik niks aan gehad .heb nu een afspraak voor een oogarts in het ziekenhuis half februari 2022 .ik zie nu alles dubbel de hele dag.... wie herkent dit ook...

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (5656)
Anticonceptie - overig (4158)
Cholesterol (3066)
Depressie - antidepressiva overig (2900)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2602)
Pijn - morfine-achtigen (2372)
ADHD - psychostimulantia (2325)
Pijn (2133)
Verslavingsziekten (2126)
Bloeddruk - betablokkers (1800)
Maagzuur - protonpompremmers (1673)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1604)
Anticonceptie - eenfase (1483)
Angststoornissen (1353)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1314)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1305)
Depressie - antidepressiva TCA (1138)
Antibiotica - urineweginfectie (1108)