categorie

Cholesterol

Waarom DNA test belangrijk is bij hoog cholesterol

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Cholesterol

25-11-2020 | Man | 56
Hoog cholesterol
Woensdags op advies cardioloog begonnen en direct na de 1e dag scheurende hoofdpijn en duf. derde dag krampen in arm met gevolg dat ik arm niet meer goed kon bewegen en krachtverlies had ( linkerarm) hierdoor wordt je toch wel angstig. Maandags naar huis gebracht omdat ik moe was en niet meer kon concentreren. Ik ben gestopt na 5 dagen en nu 1 week later nog wat minder las[lees meer...]t van arm en nog steeds moe. Met name concentratie vermoeidheid.

22-11-2020 | Man | 52
Allergische reactie
7 jaar geleden een bypass operatie moeten ondergaan, nadien op statines gezet met daarbij flinke bijwerkingen. Uiteindelijk in aanmerking gekomen voor Praluent, in eerste instantie had ik niet het idee dat ik van Praluent bijwerkingen had maar na verloop van tijd kwam er toch twijfel. Telkens als ik Praluent had geïnjecteerd heb ik een aantal dagen erna een grieperig ge[lees meer...]voel en periodes met aanhoudende keelpijn. De aanhoudende keelpijn is diverse keren door de huisarts en kno arts onderzocht zonder resultaat, de keelpijn wordt niet genoemd door gebruikers in Nederland maar op buitenlandse sites met ervaringen over Praluent wel degelijk! Ook de huisarts die eerst mijn visie over de link met keelpijn en Praluent weg wuifde gaf nu ook toe dat er inderdaad mensen wereldwijd klagen over aanhoudende keelpijn. Tevens vaak het gevoel of dat ik met de 'handrem' erop liep, ik wilde zelf wel maar mijn lichaam wilde niet. Ik vraag mij af of dat er meer gebruikers zijn van Praluent die dezelfde klachten ervaren. De cholesterol waardes in mijn bloed waren overigens wel prima in orde, al waren deze nooit hoog geweest.

12-11-2020 | Man | 49
Hartinfarct
In Mei 2018 onverwachts een hartinfarct gekregen na intensief sporten (tennis) bij hoge buitentemperatuur. Oorzaak van het infarct was een nagenoeg volledig geblokkeerde (rechter) kransslagader en aan de hand hiervan meteen gedotterd en een stent geplaatst. Schade aan het hart bleek ondanks de impact van het infarct gelukkig mee te vallen en na een aantal weken thuis op[lees meer...] krachten te zijn gekomen weer voorzichtig de tennisbaan opgegaan waarbij sneller dan verwacht mijn fysieke conditie sterk verbeterde en na een aantal maanden zelfs beter was als voor het infarct. Na het plaatsen van de stent moest ik in het ziekenhuis al beginnen met het nemen van een aantal medicijnen waaronder een statine (Atorvastatine) en al snel (na twee weken) werd ik geconfronteerd met de inmiddels bekende onaangename bijwerkingen van statines. Aan de hand van betreffende klachten overleg gehad met de cardioloog en meerdere andere statines (o.a. Simvastatine) geprobeerd en ook hierbij wederom dezelfde hoeveelheid bijwerkingen zoals extreme spierpijn, rugpijn in de onderrug, maar ook depressiviteit. Doordat ik hierdoor zoveel negatieve impact opliep tijdens het sporten en ook tijdens mijn werk ben ik op eigen initiatief gestopt want mijn kwaliteit van leven ging dusdanig achteruit dat dit voor mij simpelweg niet meer aanvaardbaar was ! Bij de halfjaarlijkse controle bij de cardioloog werd ik gevraagd naar mijn gebruik van statines want de cardioloog wilde mijn gemeten cholestrol waardes (totaal 3.91 mmol - Ratio 4.2 mmol - LDL 2.48 mmol zonder gebruik van statines !) absoluut omlaag hebben met sowieso een LDL waarde van max. 1,8 mmol. Aangezien ik mij na het stoppen met de statines gelukkig weer veel beter voelde had ik weinig zin om weer aan de gang te gaan met cholesterol verlagende middelen, maar heb mij toch door de cardioloog over laten halen om met het middel Ezetimibe te gaan beginnen... Na 1,5 week dit medicijn te hebben geslikt werd ik wederom geconfronteerd met bijwerkingen die zelfs nog heftiger waren dan met de eerder genoemde statines; kortademigheid, druk op de borst en pijn tussen de schouderbladen (met name tijdens slapen of liggen in horizontale positie), dagelijks zeer stijve kuitspieren met daarbij zelfs een achillespees ontsteking, en ook nog rugklachten in de onderrug waardoor dit alles mij enorme negatieve impact en beperkingen opleverde met sporten en in het dagelijks leven. Na genoemde ellendige periode was ik volledig klaar met alle denkbare mogelijke rotzooi aan cholestrol verlagende pillen en heb alles wat nog in huis lag uit pure woede en frustratie in de vuilnisbak gegooid ! Op een gegeven moment was het weer zover dat ik voor controle bij de cardioloog moest komen en uiteraard kwam daar het onderwerp cholesterol weer bij naar voren. Nog niet volledig vrij van de Ezetimibe bijwerkingen werd mij aangegeven dat ik blijkbaar erg gevoelig was voor statines en dat er nog een laatste middel voor handen zou zijn om de blijkbaar primaire LDL waarde van max. 1.8 mmol te kunnen behalen, en dat zou dus een PCSK9 remmer (Repatha) zijn... een medicijn wat nauwelijks tot geen bijwerkingen zou geven en in staat zou zijn om na enkele maanden gebruik de cholestrol waarden tot droomwaarden te transformeren ! Gezien de stelligheid en overtuiging van mijn cardioloog v.w.b. het uitblijven van bijwerkingen van Repatha toch maar akkoord gegaan om dit middel te gaan gebruiken vanaf 18 Oktober j.l. Inmiddels ben ik bijna een maand verder na de eerste injectie en zou aankomende zondag mijn 3e injectie moeten plaatsen maar heb inmiddels al weer zoveel bijwerkingen ervaren dat ik zeer sterk twijfel om ooit nog dit medicijn te gaan gebruiiken want de div. bijwerkingen die ik eigenlijk al vanaf de eerste week na de eerste injectie ervaar worden met de dag heftiger en heftiger. Onderstaande klachten waren/zijn aan de orde bij mij: * Griepachtige klachten (koude rillingen en hoofdpijn) - twee dagen na injecteren * Wisselend opspelende hoofdpijn klachten - random terugkerend * Keelpijn en slijm in keel - random terugkerend en vooral s'ochtends duidelijk aanwezig * Kortademigheid (hoge luchtwegen aangetast ??) - random terugkerend en ook duidelijk merkbaar met sporten door minder goede conditie en hogere hartslag * Spierpijn (met name boven de middel bij armen en schouders) - bijna dagelijks aanwezig en voelbaar, ook tijdens slaap * Plotseling opspelende en onverklaarbare heftige rugpijn vanuit de onderrug - dagelijks aanwezig en voelbaar tijdens wat meer dynamische belasting van de rug * Constant aanwezig vreemd (druk/honger/misselijkheid) gevoel hoog in de buik en borst met daarbij een aanwezig trekkende en stekende pijn op de rug tussen de schouderbladen (sterk voelbaar tijdens slapen en horizontale positie liggende op de bank) Het moge duidelijk zijn dat bovengenoemde dagelijks aanwezige klachten dusdanig negatieve invloed hebben op hoe ik mij momenteel voel en dus ook op de kwaliteit van leven. Helaas strookt de mening van mijn cardioloog dat dit middel nagenoeg geen biijwerkingen geeft totaal niet met mijn ervaringen en voel ik mij gedwongen om niet verder te gaan met dit medicijn wat naar mijn mening en ervaring veel meer bijwerkingen geeft dan de producent aangeeft in de bijsluiter. Uitspraken en meningen van medici dat ik met wat hogere cholestrolwaarden (waar ligt de grens ??) meer risico loop op een eventueel hart - of herseninfarct wegen voor mij niet op tegen de zeer negatieve impact van dit middel v.w.b. mijn fysieke - en mentale gesteldheid. Het effect van dit medicijn gebruik zou over een maand getest gaan worden bij mij dus over de effectiviteit kan ik (nog) niets zeggen. Ben erg benieuwd of er meer gebruikers zijn die soortgelijke negatieve ervaringen hebben gehad met dit medijn... (?)

10-11-2020 | Vrouw | 63

10-11-2020 | Vrouw | 63
Hartinfarct
Na een hartinfarct in 2018 bleek ik al snel intolerant voor statines te zijn, ze hadden ernstige bijwerkingen waar ik niet mee kon leven.. omdat ik familiair belast ben met hart en vaatziekten wilde mijn cardioloog me aan de praluent injecties hebben, maar daarvoor moet ik ezetimibe gebruiken anders worden deze dure injecties niet vergoedt door de zorgverzekering. Ik geb[lees meer...]ruik nu een maand de injecties, maar de ezetimibe gebruik ik inmiddels vier maanden. Voor het verlagen van mijn cholesterol hebben ze bewezen geen enkel effect te hebben. Wel hebben ze veel bijwerkingen , zoals spierpijn, extreme vermoeidheid en hoofdpijn. Ik kan er dus niet mee stoppen omdat ik anders de praluent injecties niet vergoed krijg. Dus ik ben ze voor de nacht gaan slikken ipv in de ochtend en dat helpt goed tegen de vermoeidheid en de hoofdpijn. De spierpijn is er niet minder door, maar er valt nu een stuk beter mee te leven. Wie weet stop ik wel, en doe ik alleen nog alsof ik hem slik, door wel regelmatig het recept te vernieuwen. Dan blijft mijn injectie tenminste vergoed.

Ezetimib

30-10-2020 | Man | 59
Herseninfarct
Iets meer dan een jaar na mijn infarct heb ik drie statines en nu enzitimibe gebruikt. De statines haven soortgelijke bijverschijnselen echter alles iets heftiger. Wel haven de statines een grotere verlaging van het cholesterolgehalte. Ik heb het gehele lijstje van de verzekeraars gevolgd en mag volgende week pcsk9 remmers naar de enzitimibe gebruiken. Dat is een vereist[lees meer...]e voor het verstrekken van de pcsk9 remmers.

29-10-2020 | Vrouw | 56
Cholesterol
Na de 1e 30 tabletten kwam de hoofdpijn en de misselijkheid. 2 weken gestopt om te kijken of het dan beter werd. Opnieuw begonnen na verbetering en toen begon de misselijkheid en de hoofdpijn opnieuw

Crestor

28-10-2020 | Vrouw | 49
Hoog cholesterol
Heb een hoog lipoproteine-a , wat niet beïnvloedbaar is met voeding en waarvoor nog geen medicatie is. Daarnaast te hoog LDL en totaal cholesterol. In een poging deze risicofactor te verkleinen al eerder statines gebruikt, met veel spierklachten als bijwerking. Nu toch weer hogere waarden en besloten, naast ezetimibe, toch 5 mg rosuvastatine te proberen. Na ongeveer 1 week[lees meer...] flinke maagpijn en daarna een zwaar gevoel/zeurende spierpijn borstkas/middenrif en bovenrug, alsof er steeds tegelijkertijd op gedrukt en aan getrokken wordt. Na 2,5 week gestopt. Hopelijk trekken de klachten weg. Nu definitief geen statines meer.

28-10-2020 | Vrouw | 80
Cholesterol
slik al jaren en bijna altijd misselijk in meerdere momenten overdag

26-10-2020 | Vrouw | 62
Hartinfarct
Na jaren allerlei soorten statines te hebben geslikt, en daardoor bijna niet meer kon lopen, (ik liep op t laatst met een stok), kreeg ik Rephata, chorestorol daalde enorm, en is nu prima, weinig tot geen bijwerkingen. Ik speel weer badminton, en loop weer prima.

22-10-2020 | Vrouw | 81
alirocumab
Na de nodige statines en repata praluent,ga ik stoppen ,dit is geen kwaliteit van leven

18-10-2020 | Vrouw | 73
Gewichtstoename, vervelende hoofd,nekpijn.

14-10-2020 | Vrouw | 63
Beroerte
Helaas kon ik niet meer lopen door het gebruik van bloedverdunners en barste van de pijn in mijn hele lichaam. Heb helaas moeten stoppen met bloedverdunners en nu maar afwachten of het goed blijft gaan. Maar kwaliteit van leven is voor mij belangrijker, dan de hele dag op bed liggen met ontzetten veel pijn.

07-10-2020 | Vrouw | 76
Aangeboren hartafwijking
Ik heb met de cholesterol. Medicijnen nooit goede ervaringen gehad De hoop met repatha dat te verbeteren is mislukt Nu is het mogelijk maanden proberen de reacties kwijt te raken

07-10-2020 | Vrouw | 76
Aangeboren hartafwijking
Mijn hele systeem en afweer zijn ontregelt. Alle bijwerkingen en meer. Afschuwelijk.

06-10-2020 | Vrouw | 58
Hoog cholesterol
Na een paar keer zonder reden flauw gevallen te zijn door de mangel gehaald. Kwam niks uit behalve te hoog cholesterol. Waarschijnlijk stress gerelateerd.

23-09-2020 | Vrouw | 74
Cholesterol
Iets te hoog cholesterolgehalte toen dit medicijn voorgeschreven gekregen. Achteraf gezien , langzamerhand steeds meer last van hevige verkramping in voeten en benen. Ik ga nu stoppen met simvastatine en wil even ervaren hoe het dan met de kramp gaat.

22-09-2020 | Man | 77
Hartinfarct
Het werkt maar veel spierpijn in bekken en benen. Cardioloog geloofd mij maar half. Nu hiel problemen aan het bestrijden met doclophenac.

22-09-2020 | Man | 71
Hoog cholesterol
Na vele jaren problemen te hebben gead met de Statines, vooral nachtelijke kuitkrampen in overleg met mijn cardioloog overgestapt op Praluent. Nu al bijna 2 jaar Resultaat is super , mooie cholesterol waardes en het belangrijkste geen kuitkrampen meer.

Inegy

22-09-2020 | Man | 67
ezetimibe / simvastatine
Hoog cholesterol
Mijn cholesterol blijft mooi laag en binnen de gehanteerde grenzen. Begonnen met het merk Inegy (duur!!), maar onder druk van de zorgverzekeraar krijg ik van de apotheek steeds andere fabrikaten. Wel dezelfde samenstelling, maar in verschillende innamevormen en formaten: busje met losse tabletten, doordrukstrip.

19-09-2020 | Vrouw | 70
Hoog cholesterol
Verschillende staties gebruikt bij allemaal bijwerking. Gebruik omdat ik infarct heb gehad en pacemaker

02-09-2020 | Vrouw | 49
Hoog cholesterol
Gebruik nu 2 maanden dit medicijn. Dode voeten en krampen in de benen. Sinds een week gevoel "van de wereld" te zijn. zeer angstig en onrustig gevoel in mijn hele lijf. Lijken neurologische klachten te zijn (duizelig, moe, zweverig). Sinds 3 dagen gestopt, klachten nemen nog niet af, ik hoop dat het in de loop van de week verbetert. Voelt heel naar!!! Heb me bijna bij[lees meer...] psychiatrie op laten nemen gisteren.

30-08-2020 | Man | 44
Hoog cholesterol
Een opluchting na vele jaren statines slikken. Na een hartinfarct 3 jaar geleden mocht ik Praluent gaan gebruiken. Geen last meer van spierpijn en het cholesterolgehalte ging flink omlaag.

Cholestagel

24-08-2020 | Vrouw | 31
colesevelam
Galstenen
Namens onze dochter. Na 17 jaar dokteren, vreselijke diaree. Met 14 jaar gal/stenen verwijderd. Heeft ze eindelijk beetje haar leven terug. Maar cholestagel hiervoor niet vergoed te krijgen. Schandelijk iets wat eindelijk helpt. 180 tabletten € 247, bijbetalen.

19-08-2020 | Man | 54
Hoog cholesterol
ik neem nu al sinds 15 jaar simvastatine en ik heb ontdekt dat het samen innemen met vitaminen B12 de bijwerkingen (krampen benen) sterk verminderen

19-08-2020 | Man | 63
Afslanken - overgewicht

17-08-2020 | Vrouw | 56
Hartfalen
Slik verschillende medi Rosuvastatine 20 mg Atenol 25 mg Grepid 75 mg Amlodipine 5 mg Perindopril 8mg Pantoprazol 40 mg Acetylsalicylzuur 80 mg En allemaal bijwerkingen waar je niet blij van word

09-08-2020 | Man | 68
atorvastatine
Dit medicijn geeft veel bijwerkingen zodat ik mij afvraag of het een voordeel geeft. Ik vind het erg nadelig.

08-08-2020 | Vrouw | 66
Herseninfarct
Vroeger Simvastatine gebruikt na diabetes 2 indicatie. Door de vele bijwerkingen gestopt. Over Statines ging toen het verhaal " Baat het niet, het schaadt wel". Na herseninfarct in sept.2019 op advies van neuroloog gestart met Atorvastatine 20 mg. In overleg met intenist toch doorgegaan met Atorvastatine omdat mijn cholestorol naar de gewenste hoogte was gedaald. Door h[lees meer...]erseninfarct heb ik nu Niet Aangeboren Hersenletsel (nah) wat ook invloed heeft op mijn dagelijks doen en laten. Snel moe, slechte wandelaar

05-08-2020 | Vrouw | 70
geen

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (5232)
Anticonceptie - overig (3810)
Cholesterol (2916)
Depressie - antidepressiva overig (2755)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2389)
Pijn - morfine-achtigen (2227)
ADHD - psychostimulantia (2106)
Pijn (2014)
Verslavingsziekten (1980)
Bloeddruk - betablokkers (1704)
Maagzuur - protonpompremmers (1580)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1531)
Anticonceptie - eenfase (1405)
Angststoornissen (1240)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1179)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1155)
Depressie - antidepressiva TCA (1052)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (975)