ISO 27001

ervaringen per categorie

Cholesterol

Waarom DNA test belangrijk is bij hoog cholesterol

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Cholesterol

17-10-2018

Aambeien en vaatscheurtjes

17-10-2018

Cholesterol

Na in 2013 een bypass operatie hebben moeten ondergaan moest ik de gebruikelijke medicijnen gaan slikken waaronder statines, diverse merken statines gekregen en uitgeprobeerd maar telkens zeer veel vervelende bijwerkingen, uiteindelijk uitgekomen bij de internist die mij Praluent voor kon schrijven, dmv een injectie met een wegwerp injectiespuit injecteer ik mijzelf 1x in [lees meer...]de 2 weken. Sindsdien verdwenen de bijwerkingen die ik had van de statines en tot nu toe (na 1 jaar Praluent) geen bijwerkingen kunnen ontdekken. Een cardioloog die ik sprak had actief mee gedaan aan de ontwikkeling van dit middel en noemde het baanbrekend en dé vervanger voor de statines. Echter is het een duur medicijn en je krijgt het alleen onder bepaalde voorwaarden voorgeschreven.

Pravastatine (pravastatine)

Geen klachten

Fluvastatine (fluvastatine)
Cholesterol

Na diverse andere cholesteroltabletten te hebben geprobeerd eindelijk een tablet zonder bijwerkingen |(tenminste in mijn geval). Op advies van mijn specialist in sept 2018 overgegaan naar Praluent 75MG, dit schijnt de LDL waardes te halveren, ben benieuwd of dit werkt. 1 ding stoot me tegen de borst, het is waanzinnig duur (ook al betaald de verzekering het) dus...

Cholesterol

Gebruik al 12 jaar cholesterolmedicijnen, eerst diverse soorten statines maar heb daar nogal flinke bijwerkingen van gehad. Op het laatst had ik Fluvastatine 80MG Retard en dit beviel goed, geen bijwerkingen dus. Nu op advies Praluent 75MG gaan gebruiken maar heb op dit moment enorme spierpijn in mijn hele lichaam en krachtverlies in mijn handen. Het kan toeval zijn, maar [lees meer...]ik heb er mijn bedenkingen over. Even afwachten wat de specialist zegt, anders maar weer terug naar de Retard. Ik weet niet of iemand anders dit herkent en ben daar zeer benieuwd naar. Wat betreft de effectiviteit, geen idee eigenlijk wordt over 2-3 maanden gecontroleerd.

Hoog cholesterol

Of de medicijnen werken, weet ik nog niet. Over 2 maanden pas weer een bloedtest en dan zal het blijken. Verder lichte bijwerkingen, vooral spierpijn, maar niets ernstigs.
10-10-2018

09-10-2018

Gemfibrozil (gemfibrozil)

Te hoog cholesterol, Triglyceride. Na ongeveer 1,5 maand begon ik te merken dat mijn haar dunner werd. Dit gaat maar door. Niet alleen fysiek vreselijk maar mentaal een aanslag! Ben door chemo al een periode mijn haar kwijt geweest! Heb morgen overleg met mijn huisarts. Ga zeker met dit medicijn stoppen. Overweeg om op mezelf te vertrouwen en streng op mijn voeding te blij[lees meer...]ven letten.
08-10-2018

Werkt prima. Bracht cholesterol flink (50%) omlaag
02-10-2018

Hoog cholesterol

jarenlang te hoog cholestrol gehalte waarvoor ik meerdere statines heb geprobeerd met zeer veel bijwerkingen, gebruik ik nu sinds Juni Rephata. Ik ben zeer tevreden over de 2 wekelijkse injecties. Heb alleen als bijwerking veel jeuk. Ook de gewichtstoename vind ik niet fijn.
01-10-2018

Cholesterol

5 mg crestor 29.81 de 30 stuks 10 mg crestor 54.27 de 30 stuks 20 mg 82.91 de 30 stuks. krankzinnige prijzen voor een pil waar een probleem bij verzonnen is. Gesprek met mijn apotheker over de generiek. Wanneer er aantoonbaar iets anders is gebruikt dat te veel bijwerkingen geeft dan mag je terug naar de crestor mits op recept. Dan komt bizarre: elk jaar onderhandel[lees meer...]d de zorgverzekeraars met de apotheek. wanneer hij van die klanten heeft die persé dat duurdere medicijn moeten krijgen wordt dat in zijn onderhandeling mee genomen en wordt hij echt niet beloond. Meer dan van de gekke, hij is uitsluitend tussen persoon en heeft niets te maken met wat voorgeschreven wordt. hij wordt er wel op afgerekend. Denk maar niet dat de apotheek hier gelukkig mee is, en dat wij allemaal altijd het beste van het beste willen is logies maar niet altijd redelijk. O ja, die injecties tegen te hoog cholestorol 1 x per 14 dagen injecteren die kost maar 230 euro per injectie.... of te wel 460 per maand.
30-09-2018

Hoog cholesterol

Heb Crestor gebruikt maar krijg het niet meer van de apotheek. Het is te duur.... Toen een goedkoper alternatief Rosuvastatine geprobeerd van Teva; veel bijwerkingen zoals duizeligheid, vermoeidheid en hallucinaties en nachtmerries 's nachts. De internist schreef toen weer Crestor voor maar de apotheek weigert het en wilde weer een goedkoop alternatief geven maar dat he[lees meer...]b ík geweigerd. Op mijn vraag waarom ik de Crestor niet krijg zeiden ze dat de intrnist "graag" op het recept had geschreven en dat was volgens de apotheker een verzoek en geen medische noodzaak!! Kennelijk moet men met de koevoet werken! Een grote schande dat de patient hieraan is overgeleverd. Voorlasnog gebruik ik dus niks.
28-09-2018

Ezetrol (ezetimibe)
Angina pectoris

mijn cholesterol was te hoog en ik kon niet tegen statines. Daarom ezetrol gekregen. Dit gaat heel goed
24-09-2018

Hoog cholesterol

gebruik het niet indien het nog zonder kan . pijn kan heel erg zijn en heel slecht voor de spieren
23-09-2018

Hoog cholesterol

Ik gebruik nu twee jaar repatha spuit 140mill geen bijwerkingen.mijn erfelijkheid cholesterol was 16 nu 2.1 .ik moest voor de verzekering de ezestrol erbij nemen maar niet innemen.. je ezestrol erbij nemen anders wordt de repatha spuit niet vergoed.
17-09-2018

Cholesterol

Na bijna 3 maanden gebruik zijn de cholesterol waarden drastisch gedaald naar mooie waarden. Had een ldl van 5 en totaal van 7.7 Nu zijn deze resp 2.6 en 4.8. Bijwerkingen zijn echt nul. Dit was wel anders met de statines. Resultaat op cholest erol niveau was echt 0. Bijwerkingen in overvloed Mijn cardioloog is ook blij want de kans op herhaling en nog met bypasses[lees meer...] zijn stuk minder.
10-09-2018

Simvastatine (simvastatine)

was een vreselijke ervaring,de klachten werden heviger plaats van minder.
10-09-2018

Crestor (rosuvastatine)

preventief gekregen. sinds april 2018 ben ik gestopt en zie wel wat mijn cholestorol doet. ik heb geen te hoog cholestorol.

Hartinfarct

Ik heb dit middel een poos door gebruikt tot ik echt zo veel pijn had dat ik er gewoon uit mijzelf mee gestopt ben. Gelukkig begreep de Cardioloog dit en toen kreeg ik rosuvastatine en sinds dien heb ik die pijn niet meer en heb ik een mooie lage cholesterol.

Rosuvastatine (rosuvastatine)
Hartinfarct

Ik heb al meerdere statines uitgeprobeerd en kreeg telkens weer die vervelende pijn vooral in mijn kuiten. Aangezien ik al een hartinfarct heb gehad en niet graag een nieuwe wil krijgen wil ik toch graag een goede statine zonder bijwerking. Gelukkig ging het helemaal goed met de rosuvastatine. Ik ben blij met dit middel, het verkleint de kans op een nieuw hartinfarct en h[lees meer...]eeft nagenoeg geen bijwerkingen bij mij.

Hoog cholesterol

Het middel is schadelijker dan waar voor het dient , het verstoord verschillende functie's en andere organen, kans op kanker vooral in de lever, hartfalen, hartkloppingen, maagzuur, heftige spierpijn, gewrichtspijn, schandelijk dat deze produkten op de markt komen alleen om de fabrikant te spekken, levensbedreigend niet aan te raden, en er zijn andere manieren om je chole[lees meer...]sterol te verlagen Heb mijn huisarts ingelicht over de symptomen en ben gestopt wil nog langer leven dit middel kan je leven verkorten.
03-09-2018

Hoog cholesterol

Ik gebruik Repatha nu meer dan een jaar, de eerste maanden zakte mijn cholesterol heel goed, maar na de laatste controle was het weer omhoog gegaan. Ben nog steeds erg moe en waar ik echt boos om ben dat je Ezetimibe erbij moet nemen. Ik heb zeer slechte ervaringen met pillen die dit moet verlagen, mijn cardioloog heeft mij door gestuurd omdat ik geen enkele pil verdroeg[lees meer...]. Maar je krijgt geen repatha als je die pillen er niet bij neemt , dus elke 3 maanden gooi ik voor een kapitaal weg. Omdat Menzis , de internist en apotheker hier goed aan verdienen. Dit gaat niet meer over de patient of hij beter wordt, dit gaat over geld dat ze naar binnen halen om hun zakken te vullen, ik vind dit een grof schandaal en allemaal halen ze hun schouders op en zeggen het is nu eenmaal zo. Dus het is de bedoeling dat je goed ziek wordt en absoluut niet beter wordt, want daar verdienen zij niet aan. Ik ga ook zeker stoppen met die repatha aan mij gaan ze niks meer verdienen het zijn regelrechte criminelen.
31-08-2018

Trombose

31-08-2018

Aneurysma

ik heb het middel slechts enkele dagen gebruikt. Ik kreeg meteen last van spierpijn

Atorvastatine (atorvastatine)

In het voorjaar van 2017 zijn bij mij 3 stents geplaatst. Uit cardiologisch onderzoek bleek dat geen hartaanval had plaatsgevonden en mijn hart heeft ook geen beschadigingen. Met mijn probleem had ik mij tijdig gemeld en hierdoor verdere gezondheidsproblemen voorkomen. Door de cardioloog werd Atorvastatine Mylan 40 mg voorgeschreven. Dit leverde voornoemde bijwerkingen voo[lees meer...]r mij op. Vervolgens werd door de apotheek, het merk Mylan eenzijdig en zonder hierover met mij te communiceren, gewijzigd in Sandoz 40 mg. Vanwege de bijwerkingen ben ik in april 2018 met de inname geheel gestopt. Dit in overleg met huisarts. Na bloedcontrole bleek cholesterolgehalte te hoog. Vervolgens nieuw overleg met huisarts en gestart met Sandoz 20 mg. Bij bloedcontrole bleken waarden cholesterolgehalte en bloedglucose prima. Verder minimaal last van beschreven bijwerkingen. Nu in augustus 2018 via apotheek en zonder overleg met mij hierover, werd Atorvastatine Xiromed 20 mg aan mij verstrekt. Heb met huisarts en apotheek al 2 jaar zeer vervelende discussies gehad over deze werkwijze. Dus het medicament Atorvastatine Xiromed 20 mg toch maar uitgeprobeerd. Resultaat: alle voornoemde bijwerkingen zijn weer terug. Moraal van dit verhaal: ook al probeert de patiënt tot een fijn-afstemming te komen rondom de inname van medicamenten en betaalt hij/zij hiervoor ook via zijn/haar zorgverzekering, de professionals doen toch wat ze zelf willen! De enige weg die rest om dit arrogante gedrag te keren, is het gebruik van klachtenprocedures. Dus het arrogante gedrag van zorgprofessionals rond het voorschrijven en uitreiken van medicamenten, veroorzaakt weer een extra kostenpost in de zorg! Het alternatief is dat de patiënt zich tevreden stelt met vermoeidheid, slapeloosheid, allergische reacties en blaarvorming op de huid, verhoging bloedglucosespiegel, kortademigheid, spierzwakte en afbouw van spiermassa, gewrichtspijnen. Ik kan mij als patiënt niet voorstellen, dat zorgverzekeraars dit voor hun verzekerden een goed gezondheidsperspectief vinden. Ook kan ik mij niet voorstellen, dat onze overheid en politiek, dit onwelzijn van burgers als wenkend perspectief hanteert, teneinde de medicijnkosten te kunnen beteugelen. Dus huisartsen en apothekers, moeten rondom het voorschrijven en uitreiken van medicamenten, niet met de vingers wijzen naar de zorgverzekeraar of de overheid.

Atorvastatine (atorvastatine)

In 2017 na plaatsing 3 stents werd door de cardioloog Atorvastatine Mylan filmomhulde tablet 40 mg voorgeschreven. Na de start last van kortademigheid, spier- en gewrichtspijn en allergieverschijnselen huid dmv rode schilvering / plekken en kleine vochtblaasjes. Na overleg met huisarts, inname in april 2018 geheel gestopt. Daarna bloedcontrole en hierbij bleek het cholest[lees meer...]erolgehalte iets te hoog. Na nieuw overleg met huisarts, in mei 2018 opnieuw gestart met een dosis van 20 mg. Vervolgens opnieuw bloedcontrole en hierbij bleken de waardes prima te zijn, inclusief de waarde bloedglucose.

Hoog cholesterol

Ruim een jaar geleden begonnen met deze tabletten van Ranbaxy. Daarvoor ook al deze geslikt maar van een andere fabrikant. Na een maand of twee begonnen mijn vingers te vervellen en daardoor had ik ook een heel branderig gevoel daarin. eerst begon mijn rechter middelvinger, daarna kwam de wijsvinger rechts erbij. iets daarna begon hetzelfde aan dezelfde vingers van mijn [lees meer...]linkerhand. Uiteindelijk na een maand of twee alle vingers behalve beide ringvingers. In september naar een dermatoloog in het Elkerliek ziekenhuis in Deurne doorverwezen door de huisarts. Na ruim 3/4 jaar daar verschillende medicaties, pillen en zalven gehad te hebben géén resultaat. Het werd alleen maar erger. Alle huidlagen van de vinger toppen tot aan het tweede kootje waren op een na allemaal weg. Af en toe zo erg dat het helemaal tot bloedens toe kapot was. Op die momenten prednisolon gekregen. Doorverwezen naar Radboud Nijmegen. 3 dermatologen kwamen alleen tot de conclusie dat het fingertip dermatitis/ eczema tyloticum was. Ook hier weer zalven, vet houden dus. Erg ongemakkelijk, geen handen te gebruiken, moest uiteraard handschoenen aan en later heb ik de vingers apart ingepakt. Je gaat natuurlijk bij jezelf na wat er veranderd is in je leven waardoor dit probleem opeens ontstaan kan zijn. Uiteindelijk bij de atorvastatine terecht gekomen. Kon niet volgens artsen Radboud. Hadden ze nog nooit van gehoord van deze bijwerking. Ik ben toch daarmee gestopt en jawel, langzaamaan ging het beter met mijn vingers. Na 6 weken (uitwerktijd) was de situatie veel verbeterd. Niet over, maar het was veel minder erg in de zin van branderig gevoel en het vervellen en niet meer tot bloedens toe open. Nu gebruik ik een zalf twee maal daags, bevat actief vitamine D3, 0,5 microgram, gedurende 8 weken. Ik heb er alle vertrouwen in dat mijn huid daardoor verder zal herstellen. Ook van deze zalf was geen wetenschappelijk bewijs dat die zou helpen maar uiteindelijk toch voorgeschreven gekregen. Kortom ;-), heb je ook last van onverklaarbaar vervellende vingers, denk dan ook eens aan de Ranbaxy atorvastatine. Ik slik het niet meer. Dat dit middel de trigger voor mijn problemen is geweest is mij in ieder geval duidelijk.
23-08-2018

Aderverkalking

Ruim 10 jaar geleden na een hartstilstand (dank aan de brandweerman die me redde), gedotterd. Na 1/2 jaar weer dicht, weer dotteren, andere stents. Bloedverdunners en statines. Jeuk ellende. Nog eens gedotterd. Na 10 jaar weer aders dicht. Oorzaak is vermoed ik : erfelijke afbraak van cholesterol receptoren in de lever (uit mijn vaders tak, opa overleed al op 42 jarige le[lees meer...]eftijd). Met statines was cholesterol niet lager dan 3.5 te krijgen. Ernstige bijwerkingen : vaak zeer ernstige jeuk over het hele lijf (gordelroos). Experimenten met div. andere merken medicijnen hielpen onvoldoende. Reeds enkele jaren Eliquis/apixaban bloed verdunner. Één week na de eerste Repatha injectie toevallig naar ziekenhuis wegens zeer slechte conditie : ik kon nog geen 200m meer lopen. Nu was een zijtak van de bovenste kransslagader bijna dicht geslibd. Cholesterol gemeten : in één week van 3.5 naar 1.7 ! Maanden later weer gedotterd : cholesterol 0,9. Laatste meting nog lager !(0,7 ?). WONDERMIDDEL. Ezetrol werd niet goed verdragen, jeuk. Daarom slechts 2x week één pil Ezetrol. De Repatha leverende apotheek (Houten) vond dat niet leuk. Ik kreeg plots Eztimibe van de eigen apotheek. Elke dag 1 pil geprobeerd : geen jeuk. Nu elke dag 1 pil Ezitimibe. Ik hoop nu dat Repatha (op de duur) plak uit aders langzaam verwijdert. Eliquis en Repatha werken kennelijk ook tegen dementie (ze verwijderen afvalstoffen uit de hersenen). Zeer duur, maar mijn redding.
21-08-2018

Rosuvastatine (rosuvastatine)
Hoog cholesterol

Ik had eerst Crestor dat ging heel goed , maar de verzekering wilde dat ik Sandoz ging gebruiken , na 1 maand wist ik niet wat er met mij gebeurde, ik kon niet meer normaal mij bed uitkomen van de spierpijn , ik werd s nachts wakker van de spier en gewrichtspijnen ( de dokter dacht eerst nog aan artrose )maar nu blijkt dat het van deze rosuvastine Sandoz komt ! vreseli[lees meer...]jk wat medicijnen met je kunnen doen zeg!
20-08-2018

Hoog cholesterol

Toen ik voor mijn militaire opkomst medisch werd onderzocht bleek een flink te hoge ldl waarde. Vanaf dat moment heb ik geleefd met veel medicijnen, een dieet en een leefstijl die moesten zorgen voor verlaging van het ldl. Met veel moeite lukte het om ldl waarde iets naar beneden te krijgen, echter het bleef ruim boven de 5,0 mmol/l. In 2016 via "mijn" internist begonne[lees meer...]n met Repatha. 1X 2/wk 140 mg. Bij de eerste controle (na 3 maanden) is de ldl waarde < 2 mmol/l Controles daarna gaven een waarde van < 1 mmol/l Toen ik 30 jaar was heb ik de eerste afsluiting van de rechter kransslagader gehad, dit herhaalde zich elke 10 jaar. Inmiddels ben ik 60 jaar, een vierde afsluiting is voor de hand liggend. Voorlopig zo blijkt uit onderzoek, zijn mijn kransslagaders mijn of meer vrij van plaque.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (4392)
Anticonceptie - overig (3262)
Cholesterol (2586)
Depressie - antidepressiva overig (2379)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2002)
Pijn - morfine-achtigen (1945)
Pijn (1766)
Verslavingsziekten (1661)
ADHD - psychostimulantia (1653)
Bloeddruk - betablokkers (1502)
Maagzuur - protonpompremmers (1444)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1406)
Anticonceptie - eenfase (1223)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (998)
Angststoornissen (990)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (933)
Depressie - antidepressiva TCA (919)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (874)

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!