categorie

Cholesterol

Waarom DNA test belangrijk is bij hoog cholesterol

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Cholesterol

13-05-2021 | Vrouw | 68
Hoog cholesterol
Cholesterol is laag, maar enorm veel bijwerkingen

12-05-2021 | Man | 56

11-05-2021 | Man | 50
Afslanken - overgewicht
Ik heb een te hoog 6,8lld en kreeg dit niet omlaag door af te vallen 30 kg , nu dit medicijn proberen. ik las veel bijwerkingen; echter ik heb totaal nergens last van geen hoofdpijn geen spierpijn niet veel plassen ….. geen bijwerkingen in totaliteit.

Inegy

07-05-2021 | Man | 62
ezetimibe / simvastatine
Aderverkalking
Slik dit inmiddels zo'n 10 jaar zonder problemen en bijwerkingen. Dit i.v.m. etalagebenen( claudicatio intermittens ) cholesterol waardes zijn nu prima. Wellicht is dit ook mede te danken aan mijn gezonde levensstijl zonder roken, alcohol en veel bewegen.

07-05-2021 | Man | 58
Hoog cholesterol
Gebruik nu 2 jaren praluent. Sindsdien is geheugen slechter geworden, sneller last van gewrichtspijnen, slaapprobleem.

06-05-2021 | Man | 74
Hoog cholesterol
Statinus gaven teveel bijwerkingen, toen over naar Repatha. 2 jaar geen last gehad, maar daarna kwamen toch weer de klachten.

Crestor

05-05-2021 | Man | 72
Hoog cholesterol
26 jaar allerlei merken en typen statinen gebruikt. Bij het ene merk meer spierpijnen dan bij het andere. Bij 5 mg Rovustatinen was spierpijnen houdbaar. Maar LDL niet onder 2,3 te krijgen. Daarom over gegaan naar Rephata 140 mg per twee weken.

05-05-2021 | Man | 72
Hoog cholesterol
Na 26 jaar statinen van alle merken en types te hebben gebruikt in augustus 2020 gestart met Rephata 140mg. Met rovustatine 5 mg was de LDL waarde 2.3. Maar de nieuwe waarde moet nu 1,8 zijn. Gezien ik altijd spierpijnen krijg van statinen werd in overleg met de cardioloog een keuze gemaakt, stoppen, statinen handhaven of Rephata proberen. Voor het laatste gekozen. De eers[lees meer...]te maanden ging het goed en in november was mijn LDL 0,9 dus uitstekend. Maar geleidelijk aan kreeg ik steeds meer last van bijwerkingen. Eerst jeuk, daarna buikpijn en maagpijn. Zelfs zo erg dat het 24/7 was. Ook pijn in de onderrug en krachtverlies in de spieren. Kon geen 20 kg meer tillen. Steeds meer energie raakte weg en in maart had ik nergens meer fut voor. De jeuk op de rug werd niet te harden, Ook last van de neusholten en de keel. Half april ben ik zelf gestopt met rephata. En daarna overleg gehad met de cardioloog. Die was het eens met stoppen en later weer terug te gaan naar de rovustatinen 5 mg. Ik voelde me na een week stoppen al weer vooruit gaan en geleidelijk aan gaat het gelukkig beter. Nu dus afwachten hoe het straks gaat met de statinen. Maar liever een LDL van 2,3-2,5 en een beetje spierpijn dan alle bijwerkingen van Rephata.

05-05-2021 | Vrouw | 75
Hoog cholesterol
Ik heb veel en heel lang statines gebruikt en daar neuropathie van gekregen, wat vreselijk is ! Voel me Gehandicapt. Nu ik een paar jaar repatha gebruik, ook veel spierpijn en holte ontsteking de hele winter door ! Ik ga stoppen met de medicatie, en zie dan wel wat de toekomst brengt, want dit is echt geen leven!

05-05-2021 | Man | 49
atorvastatine
Vreselijk medicijn, enorme last van spierkrampen, hoofdpijn die niet overging en voelde me depressief worden. En dan zegt de bijsluiter dat deze bijwerkingen niet veel voorkomen, bij minder dan 10 % van de mensen. ....Geloof er niks van. Een huisarts zou gelijk een melding moeten maken bij ernstige bijwerkingen maar dit wordt nooit gedaan dus de bijwerkingen blijven onderb[lees meer...]elicht.

Zocor

03-05-2021 | Man | 58
Hoog cholesterol
Na 26 met wisselend succes Zocor (en andere statines) te hebben geslikt mag ik over op een PCSK9-remmer. Dat voelt als een opluchting. Hoewel Zocor veel goeds voor me gedaan heeft is het al die jaren ook een last geweest. Zolang ik simvastatine slikte van Zocor waren de bijwerking nog net dragelijk. Soms door pauzes in te lassen van ongeveer 6 weken. Maar het gaf veel gedo[lees meer...]e met apotheek en verzekeraar die om de zoveel tijd een poging deden me om te zetten naar een generiek middel. Waar weer extra consulten met artsen nodig waren om het allemaal telkens weer recht te breien. Diverse andere statines geprobeerd, maar Zocor bleef het best te verdragen. Door bestralingen in het verleden veel schade aan de bloedvaten. Daarom is afzien van een cholesterolremmer een slechte optie. Nu, na een openhartoperatie, zijn de bijwerkingen icm andere medicatie ondragelijk geworden en ga ik overstappen op de PCSK9-remmer. Zocor heeft mij zeer waarschijnlijk behoed voor nog grotere problemen, maar ik kan niet zeggen dat we heel erg goed bevriend zijn geraakt...

02-05-2021 | Man | 75
Hoog cholesterol
Na jaren van vervelende bijwerkingen m.b.t. tot het gebruik van statines ben ik tenslotte overgegaan naar het gebruik van Ezetimibe i.v.m. mijn verhoogde Cholesterol. Hoewel geen bijwerking bleek dit middel minder effectief. Na hartproblemen en het het plaatsen van een stent heeft de cardioloog mij Praluent voorgeschreven. Een keer per 14 dagen een injectie. Dat kan ik ze[lees meer...]lf doen met een speciale 'pen' hetgeen erg goed werkt. Gelukkig heb ik na 9 maanden gebruik weinig tot geen bijwerkingen (in het begin wat vermoeid). Van belang is dat al na 6 weken bleek dat mijn Cholesterol gehalte zich volledig heeft genormaliseerd. Voor mij een goed werkend medicijn met weinig tot geen bijwerkingen!

Lipanthyl

12-04-2021 | Man | 55
fenofibraat

08-04-2021 | Man | 58
atorvastatine
Ik heb deze gekregen nadat er kalkvorming werd geconstateerd, zij het minuscuul. Daar het een erfelijke aandoening is deze tabletjes gekregen. Ik kreeg zoveel spierklachten dat ik vaak moest gaan liggen. Nadat ik hoorde van andeten dat dit wel eens door de statines kon komen ben ik in overleg met de huisarts gestopt. Nu bijna 2 weken later gaat het langzaam beter. Dus maar[lees meer...] eens kijken of er geen alternatieven zij zijn.

07-04-2021 | Man | 74
Hoog cholesterol
De laatste 7 maanden heb ik last van een zeer hinderlijke oorsuizen. Dit ontstond ineens midden in de nacht. Het is een hoge constant piep welk continue aanwezig is. Het vreemde is dat ik bemerk dat het irritante gefluit gedurende 2 weken minder wordt. Ineens kwam ik er achter dat de plotselinge toename kwam op de dag dat ik de Praluent 150 injecteerde. Ik heb de laatste [lees meer...]4 maanden heel speciaal erop toegezien of de toename van het gepiep in mijn oren plasts vond. Inderdaad het kan bijna geen toeval zijn. Zijn er praluent gebruikers die dit ook ervaren. Het gefluit in mijn oren is niet te vrrdragen.

07-04-2021 | Vrouw | 71
Hoog cholesterol
De apotheker is overgestapt naar bovenstaand merk. Al snel kreeg ik vervelende bijverschijnselen. Nu ben ik weer overgestapt naar een ander merk en hoop dat dit minder bijverschijnselen heeft. Effectiviteit, ik heb het medicijn ruim 2 weken gebruikt dus de effectiviteit hiervan weet ik niet. Moest iets invullen 😌

05-04-2021 | Vrouw | 80
Veel klachten zins ik dit medicijn gebruik ongeveer ruim 1 jaar

31-03-2021 | Man | 72
Hoog cholesterol
Kan niet tegen statines daar om zelf gaan prikken eerst een andere gehad erg veel last van bijwerkingen klachten zijn bijna altijd het zelfde spierpijn, jeuk,pijnlijke gewrichten, slecht slapen, op advies cardioloog gestopt. Kijken over drie maand hoe het gaat geen cholesterol verlagers meer gebruiken. Volgens míj komen de klachten doordat het slechte cholesterol veel te [lees meer...]laag wordt .ik heb last van kleine ontstekingen en die veroorzaken dat het slechte cholesterol te hoog is .

Ezetimib

31-03-2021 | Man | 61
ezetimibe
Ik heb in 2019 een cva gehad en eerst simvasttatine gekregen was geen fijn middel nu dit maar krijg dezelfe verschijnsellen en weet niet wat ik moet ben best bang wil er niet nog een krijgen weet gewoon niet wat re doen

28-03-2021 | Vrouw | 54
Bloedverdunnen
Ben sinds dondëdag simvastatine beginnen nemen. Vrijdags had ik al een beetje spierpijnen in armen en benen. zaterdag. Spierpijnen zijn erger geworden, alsook heb een brandend gevoel in bovenbenen. Kan bijna niet stappen. Braakneigiingen Ik ga ermee stoppen. Teveel last van spierpijnen, brandend gevoel en braakneigingen. Alsook, hoofdpijn, enz...

Questran-A

22-03-2021 | Man | 32
colestyramine
Darmproblemen - diarree
Na twee darmoperaties wegens vernauwing (oorzaak Crohn) veel last van diarree gehad. Met dit medicijn zijn de diarreeklachten nagenoeg weg en hoef ik niet meer 10 keer per dag naar het toilet. Het smaakt niet super lekker maar zeker niet vies Poeder goed laten oplossen zorgt ervoor dat het niet zo korrelig proeft.

15-03-2021 | Man | 65
Hartfalen
In tegenstelling van dat ik hier voornamelijk lees ( veel bijwerkingen) ben ik gezegend met dit middel ism ezetimide. Wgeen bijwerkingen. Wat een ellende maakt u mee. Veel sterkte aan u.

09-03-2021 | Vrouw | 63
Cholesterol
Ik gebruik nu sinds twee maanden deze injecties. De eerste keren deed het prikken niet zeer. Kan geen effectiviteit benoemen. Niet getest nog. Op de plek waar geprikt werd ontstond een bultje. Mijn waarden zijn niet echt hoog maar het zou naar beneden moeten vanwege de nieuwe normen. Af en toe wat keelpijnklachten en verkoudheid. Staat in de bijwerkingen en is nu lastig.[lees meer...] Kan me niet elke keer laten testen. Ik hoef de voorgeschreven Medicijn met een E niet in te nemen.

Gemfibrozil

07-03-2021 | Man | 65
gemfibrozil
Had eerst simvastine en daarna nog een statine. Gaven veel bijwerkingen. Nu met gemfibrozil van Aurobindo weinig tot geen probleem. Ander merk valt niet goed en geeft bijwerkingen zoals duizeligheid.

03-03-2021 | Man | 46
Hoog cholesterol
Ik was al onder behandeling voor hoge bloeddruk, die is aardig onder controle nu. Toch een veneuze occlusie (afsluiting van een afvoerend bloedvat) in het netvlies gehad en naar aanleiding daarvan is ook cholesterol onderzocht. Die bleek licht verhoogd. Bij gebruik van 40mg is LDL meer dan gehalveerd. Dosis is vervolgens aangepast tot 20 mg. Was huiverig voor bijwerkingen[lees meer...] (spierpijn/cognitief e.d.), maar merk er uiteindelijk weinig/niks van.

26-02-2021 | Man | 70
Hartinfarct
In dec 2013. Mee gedaan onderzoek (Repatha). Ziekenhuis Alkmaar. Gebruikt Repatha vanaf 2015. Ervaring: zeer positief, LDL vaak niet meetbaar bij bloed onderzoek. Geen bijwerkingen. (Let op: deze mening is aangepast, persoonlijke verwijzingen zijn verwijderd)

26-02-2021 | Man | 57
Hoog cholesterol
Eerder al Repatha geprobeerd daar kreeg ik geen maagzuur van. Helaas nu ook weer ernstige zeer beperkende gewrichts en spierpijn.

12-02-2021 | Vrouw | 60
Hartinfarct
Na alle statines geprobeerd te hebben ben ik over gestapt op Repatha. Ik was voor alle statines erg allergisch en gaf daar door hele dagen over. Hield geen eten en drinken meer binnen. De eerste weken ging het goed, maar toen begon de ellende. Ik dacht dat ik een gewoon griepje had, wat op zich niet vreemd is voor de maand januari. Maar dit bleef aanduren..kreeg er een [lees meer...]oogontsteking bij, keelpijn die maar niet overging. Na 10 maanden zo aangesukkeld te hebben, en vele dokterbezoekjes verder, ben ik iom de cardioloog met de Repatha gestopt. Nu 3 maanden verder, voel ik mezelf eindelijk beter.

Crestor

09-02-2021 | Vrouw | 68
Hoog cholesterol
Heb zeker 10 jaar crestor gebruikt met uitstekend resultaat. Sinds 2 jaar ernstige spierpijnen en ernstig verzwakte spieren. Neem nu sinds 'n maand Atorvastatin. Nog af en toe spierpijn en wacht momenteel het resultaat van bloedonderzoek af! Neem nooit nog crestor!

Rosuvastatine

07-02-2021 | Man | 59
Aderverkalking
Na het plaatsen van 4 stunts in 2012 altijd aan de cholesterolverlagers. Eerst niet veel problemen met simvastatine maar effect was niet altijd goed. Daarna over op de atorvastatin, hierbij altijd spierpijn. Vorige jaar over op de rosuvastatine 10mg. Helemaal geen problemen meer, maar uiteindelijk niet veel verlaging van cholesterol, LDL nog iets te hoog. Vorige wee[lees meer...]k dosis verhoogd naar 20mg. Nu kan ik mijn bed niet meer uit van de duizeligheid. Is in drie dagen erger geworden, zonder dat ik de link had gelegd. Eerst alleen ‘s morgens toen ik wakker werd, maar nu gaat het niet meer weg. Morgen even overleg met de arts

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (5386)
Anticonceptie - overig (3945)
Cholesterol (2963)
Depressie - antidepressiva overig (2806)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2471)
Pijn - morfine-achtigen (2275)
ADHD - psychostimulantia (2191)
Pijn (2059)
Verslavingsziekten (2036)
Bloeddruk - betablokkers (1731)
Maagzuur - protonpompremmers (1609)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1557)
Anticonceptie - eenfase (1438)
Angststoornissen (1271)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1229)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1192)
Depressie - antidepressiva TCA (1079)
Antibiotica - urineweginfectie (1005)