categorie

Cholesterol

Waarom DNA test belangrijk is bij hoog cholesterol

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Cholesterol

Rosuvastatine

22-11-2022 | Man | 67
Hoog cholesterol
Nachtmerries, slaan,schoppen, naast mijn bed vallen, met mijn hoofd tegen de muur slaan, allemaal tijdens mijn nachtmerries!

22-11-2022 | Man | 67
Hoog cholesterol
Weet hier iemand een oplossing voor? ik ben intolerant voor statines!

21-11-2022 | Man | 67
Hoog cholesterol
gebruik rovustatine 20 mg oftewel crestor 20 mg veroorzaken deze klachten na onderzoek in samenwerking met mijn huisarts! Nu weer gestopt en zoek naar een oplossing!

16-11-2022 | Man | 76
Cholesterol
Wegens het feit dat ik na gebruik van statines binnen de kortste keren een jicht aanval krijg en de cardioloog toch zorgen had om mijn cholesterol kreeg ik Praluent voorgeschreven. Aanvankelijk werd ik helemaal blij, kreeg waarden terug die ik in jaren niet had. Echter na 3 kwart jaar kreeg ik allerlei vervelende spier en gewricht klachten. Ook werd ik ernstig vermoeid, be[lees meer...]n een actief persoon, maar iedere middag was ik volledig uitgeschakeld. In overleg met de cardioloog gestopt met Praluent. De klachten verminderden snel echter nu na een half jaar gestopt te zijn ben ik voor mijn gevoel nog steeds niet 'de oude'.

14-11-2022 | Man | 70
Hoog cholesterol
cholesterol was optimaal tot dat ik hartinfarct kreeg. de ene dag perfect, de volgende veel te hoog. alle ellende van statines gehad en uiteindelijk op de rhepatha gezet. Na jaren gebruik werden de bijwerkingen steeds heftiger. Door cardioloog z.g. tijdelijk stop gezet. wordt niet meer over hoog cholesterol door iemand gesproken.

05-11-2022 | Man | 57
Hartinfarct
Na een hartaanval begonnen met statinus veel klachten zoals verkrampingen van spieren. Na overleg met cardioloog overgestapt naar Repatha dit gebruik ik nu bijna 2 jaar maar heb nu ruim een half jaar een soort van spierpijn in mijn onderrug . Verder heb ik last van een lichte verkoudheid loop neus. Mijn ldl was 1.6 en is nu 1.8 . Ik twijfel of ik zal stoppen met de inject[lees meer...]ies

26-10-2022 | Man | 57
Hoog cholesterol
Voordat ik met dit middel begon in combinatie met ezetrol was mijn tryglicde tussen de 25 en 40 hoog. Nu met gebruik ongeveer 4a5 , ook het ldl peil is gedaald op een zeer goed niveau. Op deze manier blijven mijn aderen beter functioneren want voor de start werd ik om het jaar wel gedotterd. En 2x een bypass gehad.

Questran

16-10-2022 | Vrouw | 69
colestyramine
Gedurende 4 jaar had ik extreme,chronische diarree. Na twee dagen ( half zakje ) Questran, geen diarree meer. Test uitgevoerd : telkens ik geen Questran neem, komt de diarree onmiddellijk terug. Ik ben dus héél tevreden over dit geneesmiddel.

Ezetrol

16-10-2022 | Vrouw | 36
ezetimibe
Sinds 2017 gebruik ik dit medicijn tezamen met (inmiddels) Rosuvastatine. Dit omdat uit Dna onderzoek was gebleken dat ik FH (familiaire hypercholesterolemie) heb. Hierdoor blijft mijn cholesterol te hoog, ongeacht etensveranderingen. Beide medicijnen zorgen er bij mij juist voor dat ik mij weer normaal voel. Normaal is voor mij: Geen onrust, Goed kunnen nadenken, Mijn[lees meer...] voeten weer voelen, Algehele positionering van het lijf weer aanvoelen. Ik ben zeer dankbaar voor de medicatie.

13-10-2022 | Man | 54
Hoog cholesterol
Ik heb van 2009 t/m 2016 Atorvastatine geslikt, veel onverklaarbare klachten die naa googlen door de statines konden komen, gestopt met statines en heel langzaam werd het iets beter maar nooit helemaal hersteld. Nu in 2022 kwam de praktijondersteuner met ezetimibe aan, of ik het wilde proberen, na de derde dag hevige klachten, een zwaar verdoofd gevoel in mijn hoofd, spie[lees meer...]rkrampen en verhoogde bloeddruk. ik stop hier onmiddellijk mee, ik zei al tegen mijn huisarts, ik ga liever 10 jaar eerder dood dan dat ik zo moet leven

Bezalip

09-10-2022 | Man | 71
bezafibraat
Hoog cholesterol
Ik had ook al ezetimibe en kreeg deze erbij tot na een paar maanden tot 2x toe pancreatitis ofwel alvleesklierontstekingen begonnen. Daar zit niemand op te wachten want dat is zeer pijnlijk achter je maag….

04-10-2022 | Man | 57
Hoog cholesterol
Eind april 2021 kleine beroerte gehad, ga er nog steeds vanuit dat dit door mijn corona infectie veroorzaakt is eb toen 4 dagen onafgebroken hoofdpijn gehad, en in de neurologische mallemolen geraakt. Na vele onderzoeken is mijn lichaam nu ingesteld op 1x per dag Grepid 75mg en Atorvastatine 40mg tevens ook nog een Hydrochloorthiazide 25mg welke ik al had. Na vele weken th[lees meer...]uiszitten weer aan het werk gegaan doch op een of andere manier is de kracht, uithoudingsvermogen en ook mildheid bij luistern verdwenen en anders. Ook vaak krampen 's nachts, vooral onderbeen en rare verkleuringen van de huid in de zomer tevens vooral koude handen altijd terwijl ik in de vriendengroep degene was welke altijd in een t shirt overal heen kon en in bed het kacheltje voor mijn vrouw was. Nu thuis met vreemde spier problemen in been, leek op zweepslag, en schouderspier welke kleine scheurtjes leek te hebben. Fysiotherapeut zegt bij eerste bezoek, gebruik jij cholesterol verlager en nu zit ik mij dus in te lezen. Mooie zooi die ik slik, lijk mij aan het vergiftigen te zijn. Ergste is nog mijn karater verandering waar mijn jonge kinderen en vrouw al een jaar mee moeten dealen. Nu op zoek naar een beter middel!

28-09-2022 | Vrouw | 69
Cholesterol
Mijn cholesterol is 3.4, maar ik ben een risico geval door een tia en hartklachten en mijn cholesterol mag niet hoger dan 1.8 zijn. Alle statines heb ik al gehad, kan er niet tegen. Nu deze gekregen en het is verschrikkelijk! -Als ik me 's ochtends had gewassen was ik compleet gesloopt en dan moet je dag nog beginnen. -Overal pijn, zelfs in mijn sleutelbeen, heel vreemd[lees meer...]. Kon niet lang meer lopen. -Zo vreselijk moe. Ik heb een hond en die ging ik al vaak voor 1 uur uitlaten zodat ik daarna naar mijn bed kon voor een paar uur anders kwam ik de dag niet door, vreselijk gewoon. -Het was zo erg dat ik liever dood zou zijn. Ik ben ermee gestopt en na een week voelde ik me een stuk beter en nu na 2 weken voel ik me weer prima. Ik heb gelukkig weer energie. Ik neem nooit maar dan ook nooit meer iets voor cholesterolverlaging in. Er zijn injecties tegenwoordig die moet je 1x in de maand nemen. Ik laat me niets meer wijs maken, ik neem cholesterolverlagers echt never nooit meer.

26-09-2022 | Man | 58
Hoog cholesterol
Inmiddels 10 jaar geleden werd bij mij een verhoogd cholestorol geconstateerd bij een bevolkingsonderzoek, lifelines. 7mmol/L en HDL ratio 7 Advies van de HA was gezonder eten en meer bewegen. Ik at al redelijk gezond, olijfolie, groente, fruit en volkorenproducten maar wel wat aangepast in plaats van dagelijks een biertje om de dag een biertje en eenmaal in de week ve[lees meer...]tte vis. Bewegen deed ik voldoende 20km hardlopen en 80km fietsen per week. Na enkele maanden is weer cholestorol gemeten maar het "dieet" had geen effect. Dus aan de rosuvastatine 5mg/dag. Na een jaar of 8 kreeg ik tintelende voeten en gevoelloze vingertoppen. De HA verwees me door naar een neuroloog . De HA dacht aan polyneuropathie en als je dat hebt ben je niet blij. In de bijsluiter stond als mogelijke bijwerking (1 op de >10.000) polyneuropathie. Dus ik ben direct gestopt met de rosuvastatine en ben "extreem" gezond gaat eten. Gezondeten betekent voor mij havermout, chiazaad, noten, magere yoghurt, zuurdesem volkorenbrood, humus, veel groenten, bonen, zilvervliesrijst, vette vis en af en toe kip. Dus absoluut geen (en nooit) suiker, roodvlees, witmeel, kaas, koekjes en koffie. Jammer voor de thuisbakkunsten van mijn vrouw en ongezellig in de weekenden. Nu na een jaar is het cholestorol gezakt naar 4,9 mm/L en de HDL ratio naar 3,7. Kortom goede waarden. Tevens merk ik bij het fietsen en hardlopen dat ik minder snel geblesseerd ben en meer kracht heb. Zo ben ik 1km/h sneller geworden met lopen. Kortom mijn ervaring is dat rosuvastatine nare bijwerkingen heeft en dat het kan lukken door heel gedisciplineerd te leven cholestorolwaarden te verlagen cq te verbeteren.

23-09-2022 | Man | 69
Hoog cholesterol
Vermoeidheid, spierproblemen, migraine, rugpijn, schouders !

23-09-2022 | Man | 69
Hoog cholesterol
Forse vermoeidheid, forse spierproblemen, voel me er ziek van. Na 2 injecties ben ik compleet out, nee dit werkt absoluut niet voor en met mij.

22-09-2022 | Man | 75
Hartinfarct

21-09-2022 | Man | 73
alirocumab
Door de behoorlijke bijwerkingen van oa statines in overleg met de cardioloog overgegaan op praluent en de bijwerkingen verdwenen

20-09-2022 | Man | 63
Aderverkalking

20-09-2022 | Man | 63
Aderverkalking
Gebruikte hiervoor Atorvastatine dat was al een ramp, met dit spul is het wel iets beter geworden sinds ik het tegelijk met eten inneem.

Simvastatine

20-09-2022 | Man | 68
simvastatine
Hoog cholesterol
sinds mijn hartaanval eind 2020 aan de medicatie,daarvoor nooit iets gebruikt.na 3 stens en een gerepareerde leiding voelde ik me weer als nieuw...met dank aan het UMCG Groningen.na enkele maanden kreeg ik klachten zoals benauwdheid zweten e.d.ik gaf de medicatie de schuld gebruik nu simvastine 40mg bisoprolfumaraat deco acetylclzuur cardio en als toetje perindropil..ik vi[lees meer...]nd dat mijn conditie het afgelopen jaar achteruit gaat...veel vage klachten spierpijn en ga maar door sinds begin dit jaar last van een opgezette buik/maag ? kan van mijn huisarts weer een pilletje toevoegen aan het geheel maar ben dit niet meer van plan....na alle reactie,s gelezen te hebben over het wondermiddel simvastine schrap ik deze als eerste en kijk hoe ik me dan ga voelen ...ik hou u op de hoogte langs deze weg..

02-09-2022 | Vrouw | 56
Hoog cholesterol
Erg ziek geweest van verschillende statines, uit DNA test bleek statine intolerantie, ezetimibe weer intollerantie met gevoel van blaasontsteking, 1x spuit 150 Praluent weer allerlei bijwerkingen: zere keel, grieperig, branden in buik, ontzettende spierpijn en zwakte in lichaam, extreem moe, veel slapen, kon de trap bijna niet meer op, hitte in lichaam. Werd helemaal naar [lees meer...]en na 2 weken nog niet hersteld. In overleg met de arts gestopt. LDL na 1x spuiten naar 2,3. Maar was net een zombie.

29-08-2022 | Vrouw | 63
Hoog cholesterol
Na meer dan 5 jaar statines te hebben gebruikt overgestapt naar repatha , ook 4 jaar meegedaan aan trial voor dit medicijn. De resultaten zijn redelijk maar niet geheel tevredenstellend , het gehalte is nog steeds te hoog totaal cholesterol rond de 9. Aanvankelijk leek het medicijn goed verdraagzaam , langzamerhand kwamen er klachten . Vooral darmklachten en pijnlijke ru[lees meer...]g plus slechter zicht. Volgens de specialist kan dit absoluut geen verband hebben met het gebruik van repatha. Bij de laatste scan van het hart blijkt er ook mogelijk sprake van sarcoidose ( auto immuun ziekte) Nachtelijk zweten , droge hoest, ontstoken huid op scheenbeen, pijnlijke ogen, weinig eetlust.) te zijn. Voor mij vallen puzzlestukjes op hun plaats. Nu nog de moed vatten om repatha te staken om te zien of er verbetering van de klachten optreedt.

27-08-2022 | Vrouw | 72
Hoog cholesterol
Al na de eerste inname dag voelde ik mij vervelend. Medicijn 14 dagen ingenomen tesamen met lisinopril en amlodipine ivm hypertensie. Doktersassistente vertelt over sterke spierpijn etc. Toch advies blijven slikken. Na 6 weken ben ik zelf gestopt met atorvastatine. Over 14 dagen bloedafname om werkzaamheid cholesterolverlaging . Ik ben benieuwd naar uitslag. Wat de uitkoms[lees meer...]t ook zal zijn, ik slik deze troep niet meer.

23-08-2022 | Man | 57
Hoog cholesterol
Door hypercholesterolemie en een statine-allergie heb ik jarenlang lopen tobben om mijn cholesterol op een acceptabel niveau te krijgen. Praluent is echt een uitkomst; een simpele injectie één keer in twee weken en m’n cholestrol is perfect en geen bijwerkingen. Ideaal.

21-08-2022 | Man | 67
Hartklachten
Gebruik deze met simvastatine 20 mg. En slaap hierdoor slecht. Eerst simvastatine 40 mg en sliep ook slecht daarbij. Dosis simvastatine gehalveerd tot 20 mg sliep beter. Maar Ldl cholesterol 2 ipv 1,8 moest aanvullen met ezetimibe

17-08-2022 | Vrouw | 73
Hoog cholesterol
merk er niets van, maar werkt wel

14-08-2022 | Man | 63
Hoog cholesterol
Na atorvastine, deze gekregen van de cardioloog maar het is net zo'n rotzooi als de statines in het algemeen

07-08-2022 | Vrouw | 65
Hoog cholesterol
Sinds anderhalf jaar gebruik ik repatha 1 x per maand daarna is het oorsuizen aan de linkerkant begonnen. Ik last bij de review dat er meerdere mensen hier last van hebben Dit gaf mijn een helder ogenblik het beheerst je leven het gesuis ,en angsten daarom besloten om met de cva arts dit te gaan bespreken. Ik dacht zelf dat het aan de bloedverdunners lag hier ook a[lees meer...]ndere voor gekregen . En vandaag de injectie repatha gezet nu weer heel de dag gesuis in het hoofd

05-08-2022 | Vrouw | 82
Hoog cholesterol
Na symvastatine met heel veel bijwerkingen overgestapt naar atorvastatine.Nu een jaar gebruikt . Na een halfjaar veel pijn in heupen en billen ,wordt er heup slijtage ontdekt. Heb ik geaksepteerd maar de spierpijn bleef hevig toen gestopt met medicijn en na 4 dagen kon ik weer redelijk lopen en voelde ik me stukken beter.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (5817)
Anticonceptie - overig (4277)
Cholesterol (3119)
Depressie - antidepressiva overig (2950)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2697)
Pijn - morfine-achtigen (2425)
ADHD - psychostimulantia (2394)
Verslavingsziekten (2186)
Pijn (2169)
Bloeddruk - betablokkers (1830)
Maagzuur - protonpompremmers (1697)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1627)
Anticonceptie - eenfase (1510)
Angststoornissen (1439)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1434)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1348)
Depressie - antidepressiva TCA (1169)
Antibiotica - urineweginfectie (1149)