categorie

Cholesterol

Waarom DNA test belangrijk is bij hoog cholesterol

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Cholesterol

03-08-2021 | Man | 68
Hoog cholesterol
Ik zelf ben gezond, althans ik voel me gezond. Helaas heb ik te hoog cholesterol. Gelukkig zijn er medicijnen voor omdat een beetje omlaag te krijgen Rosuvastatine is de tongbrekende naam van deze rommel. De eerste weken totaal geen bijwerkingen gehad totdat..... IK kreeg een zeurende pijn in mijn onderrug wat van kwaad naar erger werd. Op een gegeven moment kon ik mij bed[lees meer...] niet meer uitkomen van de spierpijn. Alles deed zeer. Mij armen, m,n benen, mijn nek en mijn rug. Verschrikkelijk ! Foto,s gemaakt van mij rug en uiteindelijk bij de fysio terecht gekomen. Om een onverklaarbaar moment ben ik toch gaan zoeken op het medicijn en wat de ervaringen zijn. Wat een rotzooi is me voorgeschreven. Wat een gif en dat wordt geneesmiddel genoemd? Dit middel is een hulp om je in een rolstoel te krijgen. Ik ben meteen gestopt en heb contact met de huisarts opgenomen. Daar werd gezegd dat ik alleen ka stoppen in overleg met de huisarts. Gelukkig heb ik regie over eigen leven, dus de pilletjes naar de apotheek gebracht. Mocht u ooit dit middel voorgeschreven krijgen weet dan dat het middel erger dan de kwaal kan zijn

02-08-2021 | Man | 67
Hartinfarct
3 keer geholpen aan het hart dmv plaatsing stents. iedere keer te hoge cholesterol. bloeddruk blijkt na 3x keer te hoog. Cardioloog vermeld dat cholesterol te hoog is en wil verlaging. Waarop de normen van de waarden zijn kreeg gebseerd kreeg ik geen overtuigend antwoord op. Ben zelf op onderzoek gegaan en vond heel veel over de cholesterol mythes. Na de zoveelste inform[lees meer...]atie uit het boek over cholesterolmythe was ik zeer verbaasd wat hier allemaal met op feiten gebaseerde onderbouwingen in stond. Advies leest dit boek en er gaat een wereld voor je open. Heb zelf last van spierpijn schouders armen en been bekken spieren en bij regelmaat depri. Arts hiervan op de hoogte gebracht en ondanks het advies ? respecteert zij mijn mening.Na verloop van enkele maanden geen spierpijn en depri is nu zeldzaam geworden. Kan verder wel uitvoerig motiveren waarom deze keuze doch is deze beoordeling niet voor bedoeld . Lees het boek! Freddy

21-07-2021 | Vrouw | 59
Hoog cholesterol
Ik heb inmiddels alle statines geprobeerd behalve de rosuvastatine. Ik heb niet de erfelijke vorm van Hypercholestromie, maar cholesterol al jaren veel te hoog ( 9,1) ondanks dieet en gezonde levenswijze. Door fibromyalgie verdraag ik de statines slecht, en ik krijg de spuiten die eigenlijk nog als enige optie zijn, niet vergoed door de ziektekostenverzekeraar, en die zijn[lees meer...] te hoog om zelf te betalen. Ik vraag me af hoe je in aanmerking komt voor spuiten na slechts 2 statines te hebben geprobeerd ( zie voorgaande reactie). Iemand suggestie?

Ezetimib

14-07-2021 | Vrouw | 47
ezetimibe
Hoog cholesterol
Ezetimibe samen met Repahta voor geschreven gekregen omdat ik van vele andere cholestorverlagers enorm spierpijnen kreeg. Repatha krijg je alleen als je ook Ezetimibe gaat gebruiken van de zorgverzekering, raar maar waar. Nadat ik begonnen ben met fitness kwam ik erachter dat mijn spierpijnen in benen maar niet over gingen, zo erg dat ik in nacht niet kon slapen en daar [lees meer...]pijnstillers voor moest nemen. Zelf gestopt nu met Ezetimibe, nu 6 dagen en wat is het heerlijk. Mijn neusholtes zijn nu volledig open en geen pijn meer in lage rug, heupen, bovenbenen en onderbenen. Hoop dat ik nu ook sneller van mijn hielspoor ga af komen, weet niet of dat er ook iets mee te maken heeft.

14-07-2021 | Man | 77
Hoog cholesterol
Kan bijna niet meer normaal lopen, veel pijn in onderrug.

08-07-2021 | Vrouw | 49
Aderverkalking
Ik kreeg Atorvasatine voorgeschreven door de vaatarts nadat ik vrij plotseling last had gekregen van een etalagebeen, wat toch wel opmerkelijk was gezien mijn leeftijd (en ook geen last van overgewicht ) Ondanks dat mijn cholesterol perfect bleek (2,5) moest ik deze toch levenslang gaan gebruiken volgens de arts. Na enkele maanden dit middel geslikt te hebben begon ik [lees meer...]langzaam maar zeker steeds meer klachten te ervaren van dit "medicijn" wat zich vertaalde in een zeurderige doffe pijn in mijn onderrug, erg pijnlijke knieën, spierzwakte en slapeloosheid. Ik voelde steeds meer weerstand tegen dit medicijn, ondanks dat de vaatverpleegkundige had gezegd dat het niet aan dat middel kon liggen. Waarop ik mijn gevoel maar ging volgen en dus op eigen houtje ermee gestopt ben. Binnen 'n paar dagen kon ik gelukkig weer gewoon slapen, ging ook de pijn in mijn rug en knieën weg en werd m'n humeur ook 'n stuk beter! Ik hoef die troep niet meer in ieder geval en m.i. is het, zeker in mijn geval, echt overbodig. Ik eet nu extra gezond, heel weinig vet en amper zout. Dat geeft me een veel beter gevoel.

Lipanthyl

01-07-2021 | Man | 57
fenofibraat
Hoog cholesterol
Lipanthyl 267 help zeer goed tegen trygliceriden. De nano daarentegen heb ik geen effect . Deze laatste vervangt de eerste . 😪😪

Pravastatine

29-06-2021 | Man | 63
pravastatine
Hoog cholesterol
Nachtmerries met uit bed vallen

Crestor

29-06-2021 | Man | 63
Hoog cholesterol
Na een aantal statines geprobeerd te hebben ( Simvastatine, Crestor, Atorvastatine, Pravastatine en weer Crestor [rosuvastatine] ) uitgekomen op rosuvastatine. Slik dit dus een aantal jaren nu. Sinds enkele jaren heb ik ook last van nachtmerries waarbij ik in mijn slaap schreeuw, ook vaak in combinatie met slaan en trappen in de lucht. Ook val ik regelmatig uit mijn bed [lees meer...]door dingen die in de nachtmerrie gebeuren. Ben daarmee bij een neuroloog uitgekomen die me Gabapentine voorschreef wat ik steeds meer ging slikken ( tot 600 mg ! ). Dit is een spierverslapper die gebruikt wordt om bepaalde prikkels in de hersenen te dempen. Dit hielp niet. Dus ben ik ermee gestopt. Recent sprak ik een vriend die ook Rosuvastatine moest gaan slikken en hij kreeg last van nachtmerries. Vervolgens ben ik accuut gestopt met deze pillen. Ik vraag me nu af of er meer ervaringen zijn met wat ik heb en of er alternatieven zijn waarbij je geen nachtmerries krijgt ???

28-06-2021 | Man | 70
Hoog cholesterol
Eerst 75 mg gehad. Werkte eerst goed maar na jaren totaal niet meer. Toen overgegaan op 150mg. Nu zware hoofdpijn. Zere holtes. En tinnitus.

28-06-2021 | Man | 70
Hoog cholesterol
Eerst jaren 75 mg gehad, werkte aanvankelijk goed. Maar na jaren totaal niet meer, daarna 150 mg. Werkt wel weer maar zeer ernstige hoofdpijn, en een harde fluitttoon in mijn oor. Heb tevens CLl . Ik weet niet of dat hierdoor is ontstaan of er verband mee houdt. Ik kan totaal niet tegen staties. Gebruik 5mg rosuvastatine. Meer gaat niet.

27-06-2021 | Man | 62
Hartinfarct
In 2018 heb ik een hartinfarct gekregen en ben driemaal gedotterd en er zijn drie stents geplaatst. Ik moest gelijk beginnen met het slikken van statines, want mijn cholesterolwaarde was te hoog (rond de 5). Ik heb verschillende statines geprobeerd, maar van elke statine kreeg ik heftige bijwerkingen. Het was zo erg dat ik een weekend op bed heb gelegen omdat ik niet meer [lees meer...]kon lopen. Heftige spier en gewrichtspijn, mijn handen onder de eczeem (de vellen hingen erbij) en constant het gevoel van echt ziek zijn. Na alles statines te hebben geprobeerd, "mocht" ik met Repatha beginnen. Een cholesterolverlagend medicijn zonder enige bijwerking, werd mij gezegd. Ik ben begonnen met tweemaal een injectie per maand. De bijwerkingen kwamen net zo hard weer terug (wat volgens de arts niet mogelijk is) en werd op eenmaal per maand een injectie gezet. De bijwerkingen werden minder, maar niet helemaal weg. Ondanks ik best wel last had van bijwerkingen, heb ik dat maar voor lief genomen. Mij werd toch wel het gevoel gegeven dat ik mij aanstelde omdat bijwerkingen nagenoeg niet voorkwamen bij dit medicijn. Ok, de Repatha verlaagde mijn cholesterolwaarde, maar verlaagde nog meer mijn kwaliteit van leven. Buiten de spierpijn, gewrichtspijn en eczeem, voelde ik mij ook angstig, depressief en soms tegen het paniekerig aan. Eerst twee jaar lang met verschillende statines geprobeerd met de nodige ellende en nu een jaar lang met Repatha. Drie jaar van mijn leven die ik als weggegooid zie. Op 10 april 2021 heb ik de Astrazeneca vaccin gekregen. De volgende ochtend voelde ik mij wat misselijk, maar dat was snel verdwenen. Tegen de avond leek het wel alsof het was ontploft in mijn lichaam. De pijn in mijn rug, knieën, heup en vingers werden zo erg dat ik amper kon lopen. Ook het eczeem kwam in alle hevigheid weer terug. Mijn huisarts heeft bloed afgenomen om te kijken of ik misschien teveel urinezuur in mijn bloed had. Dit was niet het geval en er werd gedacht aan reuma. Ik ben doorverwezen naar een reumatoloog die ook weer bloed heeft afgenomen. (De tweede prik van Astrazeneca moest ik verplaatsen tot na dit onderzoek). Ook bij dit bloedonderzoek was niets verontrustend te zien. Wel gaf de reumatoloog aan dat Repatha een antilichaam is en Astrazeneca ook een antilichaam is en dat dat wellicht de reden kon zijn. Dit zou ik met mijn cardioloog moeten bespreken. Kort hierna ben ik bij mijn cardioloog geweest en die vertelde dat ik direct moest stoppen met de Repatha. Wederom kreeg ik te horen dat bijwerkingen bij Repatha nagenoeg niet voorkomt, maar aangezien ik nu al drie jaar lang veel last heb van bijwerkingen, ik maar even moet stoppen. Over twee maanden (als de Repatha uit mijn lichaam is) word ik weer onderzocht en gekeken wat te doen. Mijn tweede Astrazeneca prik heb ik moeten verplaatsen naar een later tijdstip, maar ik ben huiverig om deze nog te nemen. Ondertussen veel gelezen over te hoog cholesterol, statines en Repatha en ik moet zeggen dat ik niet meer weet wat te doen. Men wordt bang gemaakt voor een te hoog cholesterol en dat de cholesterolwaarden naar beneden moet en aan de andere kant word je bang gemaakt dat een te laag cholesterol levensgevaarlijk is. Word je overtuigd door de cardioloog en neem je medicatie tegen een te hoog cholesterol, heb je (in mijn geval dan) geen kwaliteit meer van leven en voel je je gewoon ziek. Wie moet je geloven?

23-06-2021 | Vrouw | 59
Diabetes type 2
Heb nu 3 maanden simvastatine en dit medicijn werkt prima bij mij. Totaal geen bijwerkingen zoals anderen melden.

19-06-2021 | Vrouw | 60
Hoog cholesterol
Dit is nu het 2e medicijn en op bij de medicijn reageer ik het zelfde. ( 40mg en de 10mg) Volgens Arts kan ik niet tegen de stof Statine. ..... nu gaan we voor een altenatief spuiten 2x p.maand hopelijk helpt dat wel

Ezetrol

17-06-2021 | Man | 71
ezetimibe
Cholesterol

13-06-2021 | Vrouw | 61
Hoog cholesterol
loop al een jaar bij psycholoog voor paniekaanvallen ,ben nu aan laatste traject bezig door deze medicijnen weer paniekaanvallen gekregen wat een rot medicijn

12-06-2021 | Man | 54
Hoog cholesterol
Ben september 2020 geopereerd , 8 vernauwingen. Met 4 bypasses verholpen. Statines , 3 verschillende en ezetimibe intolerant. Nu inmiddels 3 injecties gehad en eigenlijk geen , bewuste , bijwerkingen. Dus tot nu toe zeer tevreden. Alleen vreemd dat ik 2 x per week toch 5 mg ezetimibe moet slikken. Vooral als je leest dat dit waarschijnlijk moet van de verzekeraar??

Pravastatine

07-06-2021 | Man | 69
pravastatine

05-06-2021 | Vrouw | 50
Hoog cholesterol
Slechts tien dagen geslikt vanwege iets verhoogde cholesterol, toen accuut gestopt vanwege krachtverlies in benen. Ook snelle verzuring bij inspanning. Moeizaam lopen. Hardlopen is onmogelijk. Moe en met momenten kortademig. Nu, drie dagen na stoppen, geen verbetering qua klachten.

05-06-2021 | Man | 66
Hoog cholesterol
Cholesterol ging goed omlaag helaas HDL goeie maar ook als slechte LDl

31-05-2021 | Vrouw | 49
Hoog cholesterol
Na 14 dagen en 7 dagen niet slapen, extreem angstig, geen prikkels meer kunnen verdragen, rare loop. Contact gehad met apotheker. Die stelde voor om de dag te slikken ivm bijwerkingen. Contact met psychiater gehad en ik moest direct stoppen met rosuvastatine. Nu 2 weken later moet ik mezelf nog hervinden. Wat een gevaarlijke troep. Voor mij nooit weer.

Questran

30-05-2021 | Vrouw | 55
colestyramine
Ik had jaren darmklachten, met langere periodes diarrree, zonder bloed of slijm. Pas recent werd via biopten van het colon de diagnose vastgesteld. Biopten zijn nodig omdat bij coloscopie geen afwijkingen worden gezien bij deze diagnose. 1 e keus medicatie is Enterocort ,( prednison) maar dan wel langdurig en kans op terugval bleek groot. Toen ben ik op zoek gegaan naar al[lees meer...]ternatieven. Questran ofwel colestyramine zou ook kunnen helpen las ik. Dat bleek inderdaad. Na 2 dagen al waren de klachten over . Ik raad een ieder met deze diagnose aan dit te proberen.

Lipitor

25-05-2021 | Man | 62
zie mijn andere verhaal

25-05-2021 | Man | 62
Hoog cholesterol
TIA in 2006, in 2010 CVA en 2 hartinfarcten in 2012/13. nu 6 stents bij elkaar Na 6 jaar lipitor met weinig bijwerkingen kreeg ik ander merk statines. Veel bijwerkingen en klachten Ook lipitor zelf gekocht werkte niet meer zonder bijwerkingen. alle statines geprobeerd. Daarna Ezitimibe en Repatha. Die kon ik niet verdragen. bijna geen LDL meer. Daarna praluent. Eerste h[lees meer...]alf jaar ( na even hoofdpijn) geen bijwerkingen en een prima cholesterol. van2005: 7,4 LDL 5,3. 2021: 3,55 LDL 1,54. Nu elke dag, vooral nacht spierpijn en stijfheid in schouders, borstkas, heupen. grieperig gevoel in buik. Ook hartkloppingen bij gewoon wandelen of liggen in bed, hetgeen ik nooit gehad heb. Ik overweeg om even met praluent te stoppen om te zien of het daarmee samenhangt. Stoppen met een glas wijn lijkt te schelen in hartkloppingen. Omdat ik bij anderen hoor en lees dat LDL veel hoger is en Cholesterol ook, lijkt stoppen niet onzinnig omdat bijwerkingen een paar keer per week nacht lang mij de slaap ontneemt. Elke morgen met stevige spierpijn in onderrug wakker. Gaviscon verbetert s nachts de buikklachten enigzins. Opstaan en dagbegin is moeizamer geworden. Jammer want Praluent werkt fantastisch. Toch hoop ik van de klachten af te raken. en stiekem hoop ik dat steeds sterker wordende klachten niet van Praluent komen.

24-05-2021 | Vrouw | 68
Hoog cholesterol
Na de eerste prik, alleen last van een gevoelige buik, na de tweede prik bleek ik obstipatie te hebben, na de derde prik bleek dat ik niet verkouden was, maar mijn rechterkant van mijn hoofd, volledig verstopt zat, inclusief een ernstige mate van tinnitus, daarna volgde nog een onherkenbare nerveusiteit, spierpijn, maar toch nog de vierde prik toegebracht, maar kon toen ge[lees meer...]en tvprogramma meer volgen, volledig afgeleid door de herrie en pijn in mijn hoofd, , hartkloppingen, jeuk over mijn hele lichaam, duizelig, kortom niet te doen. Wel had ik een cholestrolgehalte van 1,6. Maar ik ben gestopt.

20-05-2021 | Vrouw | 25
Hypercholesterolemie de erfelijke variant

18-05-2021 | Man | 68
Diabetes type 2
Ik dacht dat ik artrose in m'n handen en voeten had. Maar het werd allemaal veroorzaakt door Simvastatine. Nu ik ermee gestopt ben functioneer ik weer prima. Ik kon geen kleine schroefjes en zo meer vast houden door de kramp. Nu gaat dat weer prima. IK GA HET NOOIT MEER GEBRUIKEN

16-05-2021 | Vrouw | 52
Diabetes type 2
Sinds een half jaar is mijn dosis verhoogd van 20 naar 40mg. Met klachten van zeer duizelig, hartkloppingen, steken in hartstreek en schouder-nekklachten op de hartbewaking terecht gekomen. Na lichamelijk onderzoek, is er alleen gecontateerd dat de CK waarde veel te hoog was (> 340) Advies van cardioloog was om te stoppen met de statines. Het gaat nu, na 1 week stoppen, b[lees meer...]ijna van de klachten af.

16-05-2021 | Man | 48
Hoog cholesterol
Na Diversen Statines te hebben gebruik en geprobeerd, gaf mij dit alleen maar problemen. nu in verband met erfelijkheids onderzoek kwam mijn internist met Praluent. van een totaal van 10 naar 3,6 in 6 weken. kon mijn ogen niet geloven. in mijn geval was de kwaal erger dan de bijwerkingen die het medicijn geeft. ik zeg van mijn kant uit, als je dit middel mag en kan geb[lees meer...]ruiken, dan doen

16-05-2021 | Man | 48
Hoog cholesterol
Ik heb in het verleden een hoop statines geslikt ik kon niks verdragen. Nu aan de Praluent, weinig to geen bijwerkingen, van een totaal cholestrol van 10,5 naar 3,6 gegaan in 6 weken. Ik zeg top medicatie, zeer effectief en gebruiksvriendelijk.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (5462)
Anticonceptie - overig (3997)
Cholesterol (2995)
Depressie - antidepressiva overig (2829)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2502)
Pijn - morfine-achtigen (2300)
ADHD - psychostimulantia (2232)
Pijn (2080)
Verslavingsziekten (2063)
Bloeddruk - betablokkers (1747)
Maagzuur - protonpompremmers (1624)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1576)
Anticonceptie - eenfase (1451)
Angststoornissen (1286)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1243)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1203)
Depressie - antidepressiva TCA (1089)
Antibiotica - urineweginfectie (1031)