Dr. Mike Evans

St. Michael’s Hospital

4expert mening(en) geschreven

Diabetes (suikerziekte) - orale middelen

Mijn advies bij diabetes

Veel voorkomende ziektebeeld in deze categorie

Diabetes (suikerziekte) - orale middelen

Omschrijving van dit ziektebeeld

Bij patiënten met diabetes type 2 wordt er te weinig insuline aangemaakt en reageert het lichaam minder sterk op de insuline die wel aanwezig is. Hierdoor wordt het suikergehalte in het bloed te hoog. Het is goed om op 2 manieren naar diabetes te kijken. Ten eerste, het hoge suikergehalte in het bloed tast die delen van het lichaam aan, waar zich kleine bloedvaten bevinden, zoals de nieren en de ogen. Ten tweede, diabetes vergroot de kan op hart- en vaatziekten. Dit risico kan tot wel 4x vergroot zijn. Dus, om er een positieve draai aan te geven, alles wat jij, als diabetespatiënt, doet om de gezondheid van je hart te vergroten, heeft bij jou een groter effect dan bij een persoon zonder diabetes.

Tips m.b.t. deze aandoening

Ik adviseer mijn patiënten om regelmatig hun arts te bezoeken, elke 3 à 4 maanden. Hier wordt er gekeken naar bloedsuikerwaarden, de bloeddruk en het cholesterolniveau. Daarnaast adviseer ik ze om hun activiteit te verhogen en om af te vallen. Kijk hier naar mijn filmpje over diabetes voor meer uitleg!

31-03-2014