ziekte

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor diabetes type 2

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: diabetes type 2

19-01-2022 | Vrouw | 53
Diabetes type 2
Je valt effectief af omdat je dusdanig misselijk bent dat je amper kan eten... verder heb ik ook veel last van oprispingen en blijft het beetje dat ik eet uren op mijn maag liggen. Suiker was ook wel gedaald.

Avandamet

18-01-2022 | Man | 60
metformine / rosiglitazon
Diabetes type 2
Metformine heeft mij niet veel geholpen om mijn glucosepeil naar beneden te krijgen. Mijn glucosepeil ging steeds langzamer hoger en hoger. Metformine is makkelijk om in te nemen maar misselijkheid is wel iets dat je zeker in het begin kan overkomen. In mijn geval was dit medicijn onvoldoende werkzaam.

18-01-2022 | Man | 60
Diabetes type 2
Ik neem sinds bijna 4 weken Ozempic 0.25. Mijn waarde nuchter was 8.2. Ik neem af en toe mijn glucose peil. De laatste keer, een week geleden, had ik nog slechts 5.5 als waarde. Ik heb 0% bijwerkingen. In het begin was ik soms misselijk na het eten maar dat stopte toen ik de metformine tijdelijk van 850 per tablet naar 425 bracht. Nu neem ik terug een volledige tablet van[lees meer...] 850 mg Metformine. Ik heb ook mijn manier van eten totaal veranderd. Ik luister naar mijn lichaam en eet nooit nog veel. Zo eet ik twee boterhammen 's ochtends en twee 's middags en dit met mager beleg of light kaas. Ozempic geeft me ook een signaal als ik iets teveel heb gegegeten. Ik voel me dan licht misselijk na het eten en weet dan dat ik dit de volgende keer niet mag doen. Ik denk dat veel mensen hier minder last van bijwerkingen zouden hebben indien men ook het soort eten en de hoeveelheid eten strikt onder controle houdt.

10-01-2022 | Man | 69
Diabetes type 2
Gebruik het het nu7 weken 1x per week. Na de eerste injectie 2 dagen erna diaree durf deur niet meer uit. 7 weken later nog steeds diaree. Ook schildklier tot boven de norm.

09-01-2022 | Vrouw | 64
Diabetes type 2
Ik gebruik 2 maal 500 mg methformine. Insuline lanthus verdroeg ik niet goed:: werd er dik van en injectie brandde bij toedienen. Ik heb eind okt. een DMR behandeling gehad waarbij mijn slijmvlies in de 12v darm weg gebrand is zodat die opnieuw kon aangroeien. De stof die daar aangemaakt wordt gaat naar de alvleesklier. Deze zelfde stof zit in trilucity. Ik ben met [lees meer...]0.75 ml begonnen vier weken , daarna opgehoogd naar 1.5 ml. Nu totaal 9 weken. Voordeel: Heel blij dat ik kon stoppen met langwerkende insuline! Ondanks maar licht overgewicht toch 8 kg afgevallen in 9 weken! Mijn diabetische waarden zijn nu nét goed, hoop dat het nog wat zakt. Nadeel: de eerste twee dagen na injectie vreselijk misselijk en kan ik niet eten.. Vooral vlees en vis en kaas gaat er slecht in. Ik eet nu over de hele dag kleine beetjes, vooral karnemelk omdat het lekker dik is en yoghurt. (Pap zou ook kunnen vlg diëtiste maar ik eet geen koolhydraten. ) De maag moet vol blijven merk ik. Smaak is nog niet geweldig maar je móet íets eten anders wordt je weer misselijk . Ook neem ik eiwitrijke shake’s. Voor extra voeding omdat ik nog weinig eet. Tegen misselijkheid neem ik Nux Vomica D66 Na drie dagen gaat het eten beter en dan begint het weer na een week van voor af aan. Men zegt dat uiteindelijk de misselijkheid over gaat ik hoop het maar want verder vindt ik dit een fantastisch middel!! Ff doorzetten dus.

Tresiba

08-01-2022 | Man | 54
insuline degludec
Diabetes type 2
Door internist van abasaglar naar tresiba overgestapt. Helaas bleek tresiba niets te doen. Mijn suikerspiegel bleef tussen de 15 en 25 schommelen. Dosis over weken verhoogd echter geen resultaat. Nu 3 mnd verder terug naar abasaglar op eigen initiatief. Suikerspiegel nu tussen 6 en 12. Voor mij nooit meer tresiba.

06-01-2022 | Vrouw | 46
Diabetes type 2
In aug 2020 gestart. Drie maanden behoorlijk misselijk en winderig. Nu na anderhalf jaar alleen aan de diarree bij vet eten. Inmiddels 23 kilo kwijt (start 96). Ben zo blij! Van maat 48 naar 42. Zelfs in de maanden dat ik vaak snoepte ivm scheiding, kwam ik niet aan.

29-12-2021 | Vrouw | 67
Diabetes type 2
Waarders zakken, afgevallen 8 kilo eerste 2 weken . Maar ligt 3 dagen ziek per week nu al 5 weken lang

23-12-2021 | Man | 63
Diabetes type 2
Ik heb sinds 6 jaar diabetes2. Ik nam voorheen 2 x500mg metf. P dag. Vorig jaar 7 maanden amper kunnen bewegen door hernia, waardoor de waardes stegen. Kreeg 2 x 1000mg voorgeschreven met 2 x 3mg glimepiride. Dat is een tijdje goed gegaan tot ruim een maand geleden: een uur na het ontbijt, rennen voor papperige ontlasting; 2 uur later nog wat dunnere ontlasting, en s’midda[lees meer...]gs rond 16 uur waterige ontlasting. En als je dan moet, dan moet je er ook snel bij zijn. Ik ga er eens een paar dagen mee stoppen, en kijken of mijn waardes weer van voor de hernia zijn. Misschien krijgt mijn pancreas nu wel een overdosis die overbodig is.

20-12-2021 | Vrouw | 74

19-12-2021 | Vrouw | 54
Diabetes type 2
Na jaren allerlei medicatie en diëten zonder resultaat nu aan de Ozempic. Zit nu in de 3e week. Ben altijd al snel misselijk en buikkrampen/diarree is voor mij ook niks nieuws. Suikerwaarde is gehalveerd en ben 3 kilo afgevallen. Voor het eerst in jaren een goede nuchtere bloedsuikerwaarde. Al met al voor mij een verademing in mijn jarenlange strijdt tegen de suiker en [lees meer...]kilo's. Ondanks de bijwerkingen zeer de moeite waard.

08-12-2021 | Man | 54
Diabetes type 2
ondanks vervelende bijwerkingen wou ik doorgaan , maar ik kan niet meer rustig slapen door gas vorming in mijn buik

Victoza

02-12-2021 | Man | 47
liraglutide
Diabetes type 2
Net met Victoza bezig. Eerst twee dagen 0.6 dan 1.2 en nu op maximum 1.8. Verloop laatste dagen: misselijkheid, geen honger en braken. Gaan deze bijwerkingen snel over? Suikerspiegel staat wel goed.

Novorapid

30-11-2021 | Vrouw | 57
insuline aspart
Diabetes type 2
Insuline werd alsmaar opgehoogd en bood geen echte oplossing. Diëten hielpen. Ier om af te vallen. In plaats daarvan werd ik alleen maar vetter

30-11-2021 | Vrouw | 57
Diabetes type 2
Vrouw 57 jr, 17 jr diabetes. Nu 6 weken Ozempic, sinds 2 weken 0,5 Mg. Bij de start (eerste 2 weken) erg moe en van tijd tot tijd erg misselijk. Inmiddels nauwelijks bijwerkingen. Een enkele keer maar gaat heel snel over. Bls waarden fantastisch veranderd. Van 12 eh kortwerkende insuline 3 x per dag naar 0 eh. Gebruik dus helemaal geen kortwerkende insuline meer. Wel langw[lees meer...]erkende en 2 x per dag 100 mg metformine. Het is absoluut waard. 6 kg afgevallen tot nu toe

17-11-2021 | Vrouw | 52
Diabetes type 2
Op zaterdag om 12:00 uur mijn eerste (en tevens laatste) prik gezet. Al vrij snel een opgeblazen gevoel en misselijkheid. Bij de gedachten aan eten kreeg ik al braakneigingen. De zondag doorgekomen met 1 cracker. Kon echt niet meer eten. Van zondag op maandag heel slecht geslapen door buikkrampen. Op maandag begon het heftig braken, zelfs bij een slokje water en dat ging d[lees meer...]e gehele dag door. Zelfs op dinsdag en heb toen de HA ingelicht. Zij heeft mij toen medicatie voorgeschreven tegen de misselijkheid en gelukkig heeft dat goed gewerkt. Maar door het heftig braken wel een rib gekneusd. Op advies van de HA gaan we hier niet mee verder, ik reageer namelijk te extreem op Trulicity.

17-11-2021 | Vrouw | 49
Diabetes type 2
Ik spuit nu 3 maanden ozempic, eerste 2 maanden 0.25 en nu 0.5 Het helpt om de suikerwaarden te verminderen, dat is zeker. Echter zijn er veel bijwerkingen. Eerste 2 dagen na het spuiten ben ik duizelig en misselijk. Daarnaast heb ik veel last van buikkrampen en diaree. Egaal wat ik eet. Telkens van te voren bedenken als je ergens naar toe gaat: is daar wel een wc? En als[lees meer...] je een buikkramp krijgt meteen moeten rennen naar de wc. Ja ik ben afgevallen maar das ook niet gek op deze manier ga ik overwegen om hiermee te stoppen.

10-11-2021 | Man | 69

10-11-2021 | Vrouw | 32
Diabetes type 2
Beviel eigenlijk heel goed. Maar mijn diabeetverpleegkundige wilde graag ozempic proberen bij mij.

10-11-2021 | Vrouw | 32
Diabetes type 2
Makkelijk in gebruik. Gebruik het nu zo’n 3 maanden, maar nog steeds last van bijwerkingen na het nemen van elke spuit elke week.

Jardiance

10-11-2021 | Vrouw | 63
empagliflozine
Diabetes type 2
Na een DMR behandeling. Gestart met 10 mg. Binnen 48 uur doodziek .. overal hevige pijnen en heel ziek gevoel. Suikerwaarden heel goed. Lag na twee dagen in ziekenhuis a d morfine en vocht infuus. Vreselijk ziek. Keto-acidose!! Kantje boord . Na een week naar huis.. nu nog verzuurde spieren en moeizaam lopen. Geen middel voor mij!! Ook pijnlijke plas begin al na tw[lees meer...]ee pilletjes! Ik hoop dat het voor andere helpt maar voor mij is het GIF!

07-11-2021 | Man | 69
Diabetes type 2
Na twee tabletten te hebben ingenomen begon de ellende: ik moest elk half uur urineren met zeer grote drang. Internist heeft na telefonisch overleg gezegd dat ik gelijk moest stoppen. We zijn nu een aantal weken na de laatste tablet en ik ondervind nog steeds problemen met urineren plus oedeem verergering in mijn benen.

06-11-2021 | Vrouw | 59
Diabetes type 2
8 november Ik spreek voor mijn zus die is nog herstellende. Het gebruik van Ozempic was om haar diabetes onder controle te brengen. De start 1 x pw 0,5 mg Ozempic en later 1 mg Ozempic per sc injectie. Daarbij 3 x per dag metformine 850 mg en in het begin 3 glicazide tbl. welke zij alleen de glicazide naar eigen inzicht moest afbouwen tot alleen Ozempic en metformine [lees meer...]overbleef. In een woord, een verschrikking! Zij heeft het ruim 1 jaar toegediend gekregen van de huisarts en heeft daarmee 1.1/2 jaar van haar leven verloren. Kwam uiteindelijk (gaande weg de Ozempic periode) met al haar extreme klachten die alleen maar erger werden bij een chirurg terecht. Zij had een scheurtje in haar buikspier die de klachten zouden hebben veroorzaakt. Geopereerd, het leek 2 weken beter te gaan . Echter de klachten kwamen na 2 weken in alle hevigheid terug. Naar een nieuwe huisarts (praktijkondersteuner) en haar bloedsuiker bleek veel te laag. Medicatie direct gestopt en overgegaan/doorgegaan met Metformine. Tot op de dag van vandaag is de suiker nog niet onder controle. Na het stoppen van de Ozempic medicatie injecties, april dit jaar, verdwenen de klachten geleidelijk en zijn nu weg. Echter nu een half jaar later is zij is nu nog op krachten aan het komen. Haar klachten tijdens het gebruik van Ozempic: gedurende ruim een jaar medicatie gebruik: braken, diarree, ontzetten moe kon niet van de bank af komen, heel veel pijn in de darmen, geen eetlust en alles kwam er weer uit, speciale voeding (drankjes) om nog iets aan Vit en brandstof binnen te krijgen. Slecht slapen ect Het was een uitputtingsslag en een nachtmerrie. En 20 kilo afgevallen dat was niet de inzet, mijn suiker moest onder controle!! Ik heb zeer mijn bedenkingen bij deze “experimentele”? medicatie ”Ozempic! Ik wil weten: Is het een geregistreerd medicijn ? is het experimenteel ? Zit het in een onderzoek (wat zijn de bevindingen ect) Doet de farmaceut zijn eigen onderzoek (keurt de slager zijn eigen vlees)? ik wil het weten. Op vallend, na het stoppen van de Ozempic bleek ik de enige cliënt in de praktijk waarbij dit medicijn was voorgeschreven?? Mij is door de HA (1ste bezoek) gezegd het is een bekent en een goed middel met nagenoeg geen bijwerking. Mij was niet verteld dat het vooral wordt voorgeschreven als voorbereiding van Bariatrische ingreep, om vooral snel af te vallen. Haar doel en HA bezoek was om haar diabetes onder controle te brengen. Achteraf hoorde zij dat de farmaceut elke maand bij de huisarts over de vloer kwam om de voortgang van het onderzoek! te bespreken, ook daar wist zij niets van. Zij heeft haar HA nooit meer gezien of gesproken (bleek opeens met pensioen) Samengevat: In een woord de hele behandeling en vooral het middel Ozempic is gewoon misdadig. Ik wens antwoorden van de farmaceut over dit middel. Ben benieuw of dit commentaar ook op de website wordt geplaatst. Zo niet dan is dat voor mij aanleiding om hoger in de boom te klimmen. En dit horror verhaal neer te leggen bij de Nederlandse gezondheidsraad.

25-10-2021 | Man | 68
Diabetes type 2
Gebruik Ozempic sinds 10 weken , 4 weken 2.5 , 4 weken 0.5 en nu 2 weken 1,0 en dat 1 keer per week . Ben af en toe wat misselijk , maar krijg nu ik 1.0 gebruik last van mijn rechterhand ( zenuwsteken ) en doof gevoel . Ben daarintegen wel 5 kilo afgevallen . En veel minder zin in eten , verder wel tevreden .

24-10-2021 | Vrouw | 57
Diabetes type 2
Ik gebruik Ozempic nu 9 weken. Mijn nuchtere bloedsuikers zijn lager dus daarover zeer tevreden. Afvallen op dit moment nog helemaal niets en baal daar best van want de bijwerkingen zijn niet mis. De hele week door met vlagen misselijk. Net als bij een zwangerschap en dan moet ik ff iets eten. Knoop in de maag. En twee dagen na toediening altijd heel erg misselijk waardoo[lees meer...]r ik gewoon niet functioneer. Heeft iemand een idee of de bijwerkingen nog gaan afnemen en of het gewicht na 9 week ook iets minder wordt nog?

21-10-2021 | Vrouw | 53
Diabetes type 2
Gebruik dit nu 4 maanden afvallen gaat goed 1 kg per week. Blijf vaak misselijk dag en nacht op verschillende tijden, om het weg te krijgen drink ik veel water, nuchtere suikerwaarden gaat langzaam omlaag, maar gemiddelde waardes van 3 maanden is goed, het beste geen koolhydraten eten of smoothies maken als je geen eetlust heb dan heb je toch calorieën binnen.

19-10-2021 | Man | 60
Diabetes type 2
Ik ben nu 6 weken bezig met dit middel. Zat wel niet in diabetes type 2. En viel totaal niet af van sporten en gezonde levensstijl. Eerst 4 weken 0,25 mg nu 0,50 mg 3 weken. Wel soms misselijk en geen zin in eten. Maar wel blijven drinken ondanks geen dorst. Nu 8 kg afgevallen. Suiker mooi tussen 5.5 en 6.3 Voor mij als zwaar hartpatiënt een uitkomst. Nog 20kg t[lees meer...]e gaan. Bloedwaarden zijn top en prima in orde nu. Wel nadeel zelf betalen. Maar voor bijna 100 euro heb ik het er voor over. Afval pillen kosten bijna net zoveel.

17-10-2021 | Vrouw | 54
Diabetes type 2
Op mijn glucosespiegel heeft een matige werking: gedaald van gemiddeld 28 naar gemiddeld 14, lager wil niet lukken. Wél ben ik er moeiteloos 20 kilo door afgevallen, puur doordat ik eindelijk het gevoel van verzadiging heb leren kennen na een normale portie eten. Ik heb geluk qua bijwerkingen: behalve dat ik af en toe heel ondamesachtig de hik krijg heb ik nergens last van[lees meer...].

Simvastatine

14-10-2021 | Vrouw | 61
simvastatine
Diabetes type 2
Na langdurig gebruik kreeg ik steeds meer last van mijn onderrug en bovenbenen. 's nachts behoorlijk transpireren, bij het opstaan vrijwel niet kunnen lopen wat aanvoelde als spierzwakte; alsof mijn benen mijn lichaam niet konden dragen. Vooral tijdens mijn werk (ik werk in de thuiszorg) had ik zeer veel hinder van de pijn in onderrug en bovenbenen. In een later stadium kr[lees meer...]eeg ik ook pijn in mijn nek (heel zwaar gevoel) en bovenarmen. Algehele malaise.. soms moeilijk slapen want wakker bij het draaien.. voelde me vaak slecht en doodmoe.. geen zestiger maar een tachtiger.. Fysio gaf wel even verlichting maar niet lang. Huisarts dacht aan spierreuma maar daar waren de bloedwaardes te goed voor. Ineens was daar, eureka, het idee dat ik maar eens moest stoppen met de simvastatine omdat daar wel eens de oorzaak kan liggen! Ik hoop zó dat ik het verschil kan voelen binnen nu en zes weken! Als dat zo is dan in elk geval nooit meer simvastatine voor mij!

12-10-2021 | Man | 55
Diabetes type 2
Ik viel ruim 10 kg af na enkele maanden gebruik van dit middel en ook mijn bloedwaarden waren heel goed . Ik heb ruim 13 jaar type 2 en neem daarnaast ook 3x daags Metformine 850 mg .

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2687)
Depressie (2166)
Angst & paniekstoornis (2127)
Hoge bloeddruk (1540)
Blaasontsteking (1132)