ziekte

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor diabetes type 2

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: diabetes type 2

14-05-2022 | Vrouw | 54
Diabetes type 2
De eerste weken misselijk,overgeven en moe,wel 5 kilo er af en een paar cm omvang kwijt. De bijwerkingen blijven best lang vindt ik. Ik ben nu 7 weken bezig,maar nog steeds regelmatig misselijk en moe Maag geeft snel aan ik zit vol,ik at al niet veel,nu bijna niets. Lucht van eten maakt mij al kokhalzen,koffie is al helemaal een ramp,drink de hele dag water zelden iets[lees meer...] anders. Hoop wel dat bijwerkingen snel ophouden.

Forxiga

11-05-2022 | Vrouw | 69
dapagliflozine
Diabetes type 2
Ik heb diabetisch type 2 en hoge bloeddruk en last van hartfalen Sinds een week of 6 slik ik forxiga, bloeddruk is gezakt van 169 naar 129, suiker is gezakt en ben 6 kg afgevallen . Het bevalt mij goed al heb ik wel een droge mond, maar kan ook door andere medicijnen komen. Heb wel uitslag op mijn onderbenen. Maar heb er geen last van.

Abasaglar

09-05-2022 | Man | 72
insuline glargine
Diabetes type 2
De werkzame stof lijkt O.K. alleen de pen is een hopeloos ding, slecht mee te werken.

08-05-2022 | Man | 71
Diabetes type 2
Zo. 13/02 Om 11 uur de eerste maal 0.25 mg. Ozempic ingespoten. Heb er weinig van gemerkt, normaal gegeten, alleen in de late avond een beetje opgeblazen gevoel. Moest een paar forse oprispingen maken. Ma. 14/02 Tweede dag na de injectie. Merk er weinig van, na de lunch, 1 tarwe boterham met wat kaassalade en 1 mandarijn, wel een vol gevoel. Avond eten ongeveer 50 %. Di.[lees meer...] 15/02 Derde dag, gaat goed, tot op heden niet veel bijwerkingen. Wel wat oprispingen, verder geen honger of snaaidrang, als het zo blijft… Vr. 18/02 Voel mij goed, geen snaaibuien of drang daartoe. Dwing mijzelf om minder te eten. Zo nu en dan wat hoofdpijn (zwaar hoofd) maar niet erg genoeg om een paracetamol te nemen. Woensdag heel even een beetje duizelig maar ook niets ernstigs. Wel wat problemen met knoertharde ontlasting, ga maandag vragen naar Lactulose stroop. Als dit zo blijft ben ik erg blij met Ozempic. Za. 19/02 Denk dat ik weer toe ben aan een prikje, krijg wat hongergevoel. Beetje afgevallen 1.8 kg. Ik had op meer gehoopt. Zo. 20/02 Voor de 2de X (0.25) prik gezet geen probleem, ben benieuwd. Wo. 23/02 Zero ernstige bijwerkingen, het enige is een beetje wee gevoel in mijn maag voor het eten aan het einde van de dag. Za. 26/02 Hetzelfde als vorige week, de laatste 2 dagen voor de nieuwe prik krijg ik weer hongergevoel en ook snaaidrang. Weet dat wel te onderdrukken. Zowat een kilo afgevallen, had op meer gehoopt. Zo.27/02 Vandaag derde prik gezet (0.25), geen vervelende reacties. Ma. 28/02Vandaag een beetje wee in mijn maag, weinig puf of energie. Ontlasting is een beetje op gang gekomen. Vr. 04/03 Prima week gehad geen vervelende zaken, ben niet topfit, beetje weeïg maar verder okay. Zo.06/03 Vandaag de laatste kwart dosis, heb het gevoel dat ik aan een verdubbeling toe ben, eind van de week is moeilijk om vol te houden. 4.5 kilo kwijt dus dat is niet slecht in 3 weken, al had ik op meer gehoopt. Wo. 09/03 Voel mij goed geen bijzonderheden. Zo. 13/03 Vandaag eerste maal 0.50 geïnjecteerd. Heb Corona, dus misschien zijn de rapportages lichtelijk daardoor beïnvloed. Heb hoofdpijn (Covid ?). Verder alles okay. Wo. 16/03 Merk niets van de verhoogde dosis, val ook niet verder af. Zo. 20/03 Vandaag weer 0,5 mg geïnjecteerd. Heb de laatste week geen bijwerkingen bemerkt. Val ook niet verder af. Misschien door de Covid ? Zo. 27/03 Vandaag weer 0,5 geïnjecteerd. Weinig last van tot nu toe, ben weer een kilo kwijt, BMI begint ook te zakken. Zo.03/04 Vandaag laatste 0.5 geïnjecteerd. Ben n zowat 7 kilo kwijt, gaat erg langzaam, maar wel gestaag. BMI is 2 hele punten gezakt. Ben tevreden, maar ik had meer verwacht. Doordat ik geen bijwerkingen heb is het goed te doen. Wo.06/04 Ik ben echt toe aan de volle dosis, afvallen is gestopt dus…. Kijk uit naar zondag, dat wordt de eerste volle mep. Zo. 10/04 Eerste maal volle dosis. Raar, niet echt last, maar moest gedurende de hele dag erg veel opboeren. Wo. 13/04 Nu 3 dagen na de eerste volle dosis, rare smaak in mijn mond al een paar dagen, en veel opboeren. Maar als ik lees wat andere mensen doormaken is het een fluitje van een cent. Ben nu 2 maanden bezig en ongeveer 7 kilo kwijt, had hier wel wat meer van verwacht. Zo. 17/04 Weer de volle dosis ingespoten, ben benieuwd naar resultaat. Zo. 24/04 Derde volle dosis ingespoten, merk er eigenlijk steeds minder van. Tot het moment dat ik iets meer ga eten, dan meteen een opgeblazen gevoel en erg veel boeren. Ontlasting is erg onregelmatig, afvallen gaat heel langzaam, maar er komt niets bij. Het is iedere week maar een paar ons. BMI zakt ook langzaam. Ben erg benieuwd naar de glucosewaarde. 01/05 Deze week 4de volledige dosis. Val heel weinig af, ongeveer 2 a 3 ons in de week. BMI zakt ook heel langzaam. Ben erg benieuwd naar de suikerspiegel. Deze week bloedprikken, heb een erg hevige jichtaanval achter de rug, daardoor veel medicatie geslikt, zal wel terug te vinden zijn in het bloedonderzoek. Verder geen last meer van de Ozempic. 08/05 Weer een volledige dosis ingespoten. Geen merkbare bijwerkingen meer, zoals opboeren en/of opgeblazen gevoel. Gewichtsafname gaat langzaam maar gestaag. Hoop op verlaging van de suikerspiegel waardoor ik de medicatie kan afbouwen. Datum Gewicht BMI Vet % Vet kg FFM TBW 12/02 104.4 34.1 40.0 41.8 62.6 45.8 19/02 102.6 35.5 40.9 42.0 60.6 44.4 26/02 101.7 33.2 40.6 41.3 60.4 44.2 05/03 100.2 32.7 39.8 39.9 60.3 44.1 12/03 99.9 32.7 39.5 39.5 60.5 44.3 19/03 99.9 34.2 43.1 43.1 56.9 41.7 26/03 99.0 32.3 38.5 38,0 60.9 44.6 02/04 98.2 32.1 37.6 36.9 61.3 44.9 09/04 97.9 32.0 38.7 37.9 60.0 43.0 16/04 98.0 32.0 38.0 37.2 60.8 44.5 23/04 97.8 31.9 38.1 37.3 60.5 44.0 30/04 97.6 31.9 36.4 35.5 62.1 45.5 07/05 96.7 31.6 36.4 35.2 61.5 45.0 Gele arcering is een week met vermoedelijk Corona.

08-05-2022 | Man | 75
Diabetes type 2
Veel hoofdpijn maar wel een hele nette hartslag bloeddruk 155 78 65 maar voor de suiker alleen maar de hoogte in

03-05-2022 | Man | 61
Diabetes type 2
Ik gebruik het inmiddels al meer dan een half jaar. Ben zeer blij met dit middel. Ik spuit 1x per week 1mg en mijn bloedsuikers zijn zeer acceptabel en beter dan ooit. Ook ben ik er mee op een veel beter gewicht gekomen, nadat ik na mijn Gastric Bypass toch weer wat zwaarder aan het worden was.

02-05-2022 | Man | 58
Diabetes type 2
Op advies POH nu 8 weken gebruikt. 6 weken 0.25 ml , hierbij weinig klachten wel snel een aantal kilo's afgevallen. Nu sinds 4 weken 0.5 ml , dit zorgt voor veel maagpijn , in overleg met HA extra Omeprazol innemen, maar eerste dagen na spuit toch veel last van misselijkheid en maagzuur. Goed opletten wat ik eet. De glucose waarden sterk gedaald en twee tabletten gliclazid[lees meer...]e minder. Volgende week overleg met POH . Totaal nu 8 kilo afgevallen.

Trulicity

14-04-2022 | Vrouw | 56
dulaglutide
Diabetes type 2
Ook ik heb last van misselijkheid en slecht eten de eerste 3 dagen vooral, maar na 3 weken stopte dat laatste, misselijk ben ik op en af. En ja mijn maag moet vol blijven anders wordt ik weer misselijk. Aan andere kant vergeet je zo ook niet te eten. Kon wel slecht naar de toilet , maar gebruik nu dagelijks poeder om beter naar de toilet te kunnen. Ben gestart met 8wkn 1,[lees meer...]5mg/week en het resultaat ben ik al erg tevreden mee. 8 kilo minder en lange termijn suiker gezakt van 65 naar 61. Dinsdag gestart met verdubbelen dosis, dus 3 mg per week. Was bang weer hetzelfde te krijgen als in hetbegin, maar dat is gelukkig (nog) niet zo. Gewoon nog zelfde misselijkheid als de laatste 5wkn. Niet fijn maar valt mee te leven. Ik weet waar ik het voor doe.

Abasaglar

08-04-2022 | Vrouw | 49
insuline glargine
Diabetes type 2
Ik ben zéér ontevreden over dit product. In het kader van het preverentiebeleid moeten overstappen van Lantus naar Abasglar, maar de pen hapert zeer regelmatig waardoor dit in feite een onbruikbaar product is. Je kunt niet inschatten hoeveel insuline je daadwerkelijk injecteert, er blijft te vaak iets achter in de pen. Klacht ingediend bij Menzis omdat ik terug wil naar La[lees meer...]ntus maar ik vind geen gehoor, terwijl het toch regent van de klachten lees. De apotheker en diabetesconsulent doen hierin ook te weinig naar mijn mening. 'Fijn' dat de zorgverzekering uitmaakt welke medicatie je mag gebruiken. Zeer frusterend.

08-04-2022 | Vrouw | 43
Diabetes type 2
Een paar uur na inname begon de extreme hoofdpijn en na 2 dagen kwam de rest van de klachten erbij. Na 3 dagen gestopt de bijwerkingen hebben nog zo een 3 dagen geduurd. Daarna op aandringen arts de medicatie verlaagd naar 1 pil. 6 uur na inname weer dezelfde klachten. Huisartsen zeggen niet bekend te zijn met deze extreme klachten. Ik slik ze nu niet meer en er wordt geke[lees meer...]ken naar ander medicijn.

06-04-2022 | Man | 70
Diabetes type 2
Gebruik dit medicijn nu 2.5 week en ben er zeer ontevreden over!!

01-04-2022 | Vrouw | 59
Diabetes type 2
Een al maanden durende ellende door de Ozempic, 0 energie op tweede en derde dag en de hele week enorm veel last van bijwerkingen die alleen maar erger worden en helemaal niet van korte duur zijn. Dat staat in de bijsluiter, nou ik heb al maanden last en voel me voornamelijk ziek ervan, erg ziek. Hele nachten wakker door spugen en zuurbranden. Als ik mijn tanden poets mo[lees meer...]et ik kotsen. Vreselijk klotemiddel. Ik ga er nog mee door omdat ik er van afval. In vier maanden 6 kg. Ik gebruik andere medicatie waar je juist van aankomt dis die 6 kg is al heel wat. Maar wat een hel.

Januvia

16-03-2022 | Man | 49
sitagliptine
Netelroos Roodheid gezicht Jeuk

14-03-2022 | Man | 54
Diabetes type 2
Ik gebruik nu sinds 2 maanden Jardiance. Tot heden geen ongewenste bijwerkingen door goede hygiene. 2keer per dag erogene delen wassen met water en zeep. Inmiddels ben ik al 10kg afgevallen en dit motiveert enorm om meer te gaan bewegen en goed te letten op inname van koolhydraten en vet. Ik heb meer energie gekregen en mijn suikerspiegel gaat mooi naar beneden.

Gliclazide

12-03-2022 | Vrouw | 66
gliclazide
Diabetes type 2
Gliclazide en metformine, hebben nauwelijks effect, Begonnen met strikt koolhydraatarm eten en nu gaan de waarden naar een gezond niveau.

05-03-2022 | Vrouw | 66
Diabetes type 2
Ben zeer tevreden over deze medicatie maar niet over arts die mij nog meer wil voorschrijven bizarre

28-02-2022 | Man | 64
Diabetes type 2
Ik had eerst Metformine van Sandoz nu die niet meer door het ziekenfonds worden vergoed kreeg ik Aurobindo en elke keer dat ik een tablet in neem krijg ik hartkloppingen. 1 tot 4 uur na de tijd .Dit niet prettig .

27-02-2022 | Man | 60
Diabetes type 2
Ik gebruik Ozempic nu ongeveer 2 maanden. In het begin begonnen met 0.25 injectie. De enige bijwerking die ik had was de combinatie met Metformine. Dus dit medicijn een paar dagen gehalveerd, daarna terug 3 x 850 mg Metformine. Nu sinds 3 weken injectie met 0.5. Bijwerkingen zijn nihiln combinatie met Metformine werkt perfect. Het enige waar je op moet letten is om op [lees meer...]tijd te stoppen met eten. Verder eten omdat het zo lekker is, zal je inderdaad een zware maag en misselijkheid opleveren. Maar als je de signalen van je lichaam goed volgt en zoals ik 2 boterhammen 's morgens, 's middags en bijvoorbeeld 300 gram klaargemaakte spaghetti bolognaise, dan voel je niks. Toen ik begon met dit medicijn woog ik 125 kg. Ik had meer dan 8 glucose. Vanaf ik startte met Ozempic ook mijn eet en leefgewoonten veranderd. Weinig vetten, suikers en veel bewegen. Na 2 maand ben ik 11,5 kg kwijt. Ik ben heel tevreden en beschik over veel meer energie. Ik ben zeer blij dat mijn endocrinoloog dit medicijn heeft voorgeschreven. Mijn glucosewaarden zijn gedaald naar minder dan 6. Voor mij is Ozempic het beste medicijn.

Atorvastatine

26-02-2022 | Man | 50
atorvastatine
Diabetes type 2
Eerst hoge prolactine waardes 0.88 toen mogelijke hypofyse nooit hoge bloeddruk of cholesterol toch Atorvastatine 20mg p.d en nu al 2 jr last van vermoeid depressief spierpijn Tintellingen in tenen en vingers harde keutels

Gliclazide

14-02-2022 | Man | 76
gliclazide
Diabetes type 2
bloedsuiker spiegel was met Gliclazide rond 7,5, na op verzoek van de arts overgegaan opJardiance, zou beter voor het hart zijn, maar de bloedsuikerspiegel ging in 10 dagen naar 15

14-02-2022 | Man | 76
Diabetes type 2
op advies arts over van gliclazide naar jardiance sinds 10 dagen dat ik overgeschakeld bent is mijn suikerwaarde ten nadele verdubbeld.

12-02-2022 | Vrouw | 30
Diabetes type 2
Al lange tijd dit medicijn in gebruik 0,5 maar vanaf het begin al erg misselijk braken vieze rotte ei boeren en moeilijk naar de wc kunnen. Afgelopen januari '22 opgenomen geweest in het ziekenhuis ivm ernstige verstopping. Endoscopie gehad en niks raars te vinden. Nu gestopt en het gaat stukken beter. Voor mij deze troep niet meer dan maar Leven met wat hogere waard[lees meer...]en.

Forxiga

10-02-2022 | Vrouw | 50
dapagliflozine
Diabetes type 2
Hoop dat ander medicijn veder werken goed schimmelinfectie veel last van

Insuman Basal

04-02-2022 | Vrouw | 55
insuline isofaan
Diabetes type 2
Waarschijnlijk allergische reactie voor een van de hulpstoffen erin 2 weken gebruikt , vanaf morgen over op levemir ( Hopenlijk gaat dat beter )

30-01-2022 | Vrouw | 69
Diabetes type 2
Goed medicijn geen bijwerkingen Ik lees veel over schimmel invectie gebruik vaseline dat helpt veel zukses .vooral na het plassen steeds insmeren.

22-01-2022 | Man | 65
Diabetes type 2
Hallo ik heb suikerziekte diabetes type 2 ik gebruik 2 x 2 tabletten van 500 mg met daarbij 2 x per dag insuline spuiten 2 x 60 ml eenheden per dag en nu is mijn suiker mooi regelbaar en blijft onder de 5 zonder de metformine krijg ik mijn suiker niet mooi geregeld.

19-01-2022 | Vrouw | 53
Diabetes type 2
Je valt effectief af omdat je dusdanig misselijk bent dat je amper kan eten... verder heb ik ook veel last van oprispingen en blijft het beetje dat ik eet uren op mijn maag liggen. Suiker was ook wel gedaald.

Avandamet

18-01-2022 | Man | 60
metformine / rosiglitazon
Diabetes type 2
Metformine heeft mij niet veel geholpen om mijn glucosepeil naar beneden te krijgen. Mijn glucosepeil ging steeds langzamer hoger en hoger. Metformine is makkelijk om in te nemen maar misselijkheid is wel iets dat je zeker in het begin kan overkomen. In mijn geval was dit medicijn onvoldoende werkzaam.

18-01-2022 | Man | 60
Diabetes type 2
Ik neem sinds bijna 4 weken Ozempic 0.25. Mijn waarde nuchter was 8.2. Ik neem af en toe mijn glucose peil. De laatste keer, een week geleden, had ik nog slechts 5.5 als waarde. Ik heb 0% bijwerkingen. In het begin was ik soms misselijk na het eten maar dat stopte toen ik de metformine tijdelijk van 850 per tablet naar 425 bracht. Nu neem ik terug een volledige tablet van[lees meer...] 850 mg Metformine. Ik heb ook mijn manier van eten totaal veranderd. Ik luister naar mijn lichaam en eet nooit nog veel. Zo eet ik twee boterhammen 's ochtends en twee 's middags en dit met mager beleg of light kaas. Ozempic geeft me ook een signaal als ik iets teveel heb gegegeten. Ik voel me dan licht misselijk na het eten en weet dan dat ik dit de volgende keer niet mag doen. Ik denk dat veel mensen hier minder last van bijwerkingen zouden hebben indien men ook het soort eten en de hoeveelheid eten strikt onder controle houdt.

Trulicity

10-01-2022 | Man | 69
dulaglutide
Diabetes type 2
Gebruik het het nu7 weken 1x per week. Na de eerste injectie 2 dagen erna diaree durf deur niet meer uit. 7 weken later nog steeds diaree. Ook schildklier tot boven de norm.

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2744)
Depressie (2197)
Angst & paniekstoornis (2186)
Hoge bloeddruk (1570)
Blaasontsteking (1156)