ISO 27001

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: diabetes type 2

22-04-2018

17-04-2018

Diabetes type 2

Ik ben al sinds 2002 diabeet en ben begonnen met pillen maar na aantal jaar werkte dat niet meer en ging over op insuline. Ook dat werkte een paar jaar. Nu sinds 3 jaar gebruik ik metformine(2x1), glimepiride(1x), victoza(1x). De metformine is uiteindelijk verhoogd naar 2xdaags 2 en sinds een week is daar jardiance bij gekomen. Tot op heden nog geen idee of het werkt. Ik p[lees meer...]las erg veel, drink ook veel water want ik ben enorm dorstig. Voel mij wel suffiger dan ervoor maar het is te doen. Ik heb geen last, tot nu toe, van bijwerking zoals uitslag maar wel af en toe beetje jeuk. Ik lees dat vele van dit middel zijn afgevallen dus ik ben benieuwd of ik ook nog wat kilo's ga afvallen. Door de Victoza ben ik al behoorlijk veel afgevallen maar er mogen van mij nog best kilootjes af. Ik hoop dat met dit middel mijn absurd hoge waardes lager word, want ik schommelde op den duur rond de 20. Ik wacht het af ...
16-04-2018

Crestor (rosuvastatine)
Diabetes type 2

Crestor werkte perfect maar toen moest ik van apotheker een nieuw middel gebruiken ( rosuvastatine 10 mg ) centen kwestie zorgverzekeraar CZ !!!!! nou ben ik bang voor bijwerkingen niet de artsen bepalen het medicijn maar de zorgverzekeraar die gaan over lijken voor de winst!
12-04-2018

Diabetes type 2

Op eigen verzoek onderzoek bij internist aangevraagd . Insuline werd steeds verder verhoogd maar effect nihil. Ochtendwaarden waren +/- 14 en wijzigde niet. DAC bezocht, en internist stelde Victoza voor. Na eerste gebruik direct effect, ochtend waarde 6!!! Vermoeidheid neemt af en insuline is nu na 6 weken afgebouwd tot nul. Inmiddels ook 6 kg afgevallen, ondanks geen v[lees meer...]erandering in voedingspatroon en beweging. Die waren er al maar hadden geen effect, ook de motivatie ontbrak door de vermoeidheid. Ik word fitter en de waarden worden beter, zonder insuline. Wat een suc6, ben er blij van. Gr. R
04-04-2018

Gliclazide (gliclazide)
Diabetes type 2

Ik weet nog niet of het medicijn helpt aan het onprettige gevoel, of de te lage glucose... Als ik meet et mijn oude meter, dan is een nuchtere glucose 8,4 mmol/ltr en en van mijn huisartsen 12,+ (vergeten wat het precies was sorry) Ik was enige tijd ziek geweest en ben hierdoor slordig geweest met het innemen van medicatie.) Een volgende nuchtere glucose, mijn meter 8,+ d[lees meer...]ie van de assistente 9,2. Ik heb inmiddels een hele nieuwe meter voor een paar weken. Die geeft ongeveer het zelfde aan dan mijn oude meter. Ondanks het verschil van de meters bij de dokter werd mij toch verteld dat hun meters goed waren... Tja welke meter is dan goed? Die van mij of van hun? Ik heb een auto totaal los heb gereden omdat mijn hoofd stopte met werken, in die dagen gebruikte ik Metformine maar ook heel slordig, maar er is een mogelijkheid dat het is gekomen door een te laag glucose gehalte het is jammer dat alles is gemeten die dag maar geen glucose... Inmiddels heb ik al vaker uitval gehad en ben ik consequent met gliclazide begonnen en heb ik al 2 keer uitval gehad die ik mij niet herinner en die mijn vrouw mij later vertelt, en ook laat zien wat mijn werkzaamheden zijn. Ik zou over gevoelig voor glicazide kunnen zijn als ik lees wat soms de bijverschijnselen kunnen zijn en ik dat lijk te hebben. Zo heb ik ook altijd het graatje in de vis of de haar in mijn soep of eten. Ik heb voor de algehele tevredenheid / neutraal gekozen omdat ik van mijn arts tot het volgende nuchtere prikje het medicijn consequent moet gebuikt hebben voor we besluiten meer dan 1 tablet per dag te gaan geven, maar het is niet bekend of de uitval van mijn hoofd door een tekort aan glucose is of iets anders... Dat zijn we nu met behulp van een neuroloog, psychiater en psycholoog aan het onderzoeken. Als het wel door diabetes of het medicijn wordt veroorzaakt hou ik U graag later op de hoogte. Ik blijf volgens meting na de gliclazide hoog in de glucose, als ik uitval hersen heb, is de glucose nog niet eerder gemeten dus of ik dan een hypo of een hyper heb is nog niet gemeten. Zo heb ik veel bijwerkingen gekozen, maar weet nog niet zeker of het van gliclazide komt.
27-03-2018

5 kg afgevallen en de Hbaic stuk verbetert van 70 naar 60
26-03-2018

Diabetes type 2

Ben al 10 jaar diabeet... 2x opgenomen geweest voor insuline resistentie (spoot meer dan 250 eenh. per dag) Jardiance sinds 1 jaar na laatste opname. Meteen 5 kg afgevallen. Bijwerking: schimmelinfectie. Opgelost met "gloves in a bottle". Nu, na 1 jaar gebruik, plotseling ene hypo na andere.... insuline injecties teruggebracht naar nul! Gewichtsverlies: 8 kilo. Gem. suik[lees meer...]er tussen 5 en 7. Waardes laten prikken: alles normaal!
23-03-2018

Januvia (sitagliptine)
Diabetes type 2

Laatste “redmiddel” om insulinespuit te voorkomen
21-03-2018

Trulicity (dulaglutide)
Diabetes type 2

De eerste maanden de eerste 3 dagen na de injectie ziek van geweest. Erg misselijk, geen zin in eten, snel vol zitten, beroerd. Moeite met nadenken, slecht concentreren. De klachten van misselijkheid namen af na 2,5 maand. Grootste probleem is nu de moeheid en het me niet meer concentreren. Erg emotioneel ook. Ga de internist vragen een aantal weken te stoppen om te kijken[lees meer...] of de bijwerkingen van de slechte concentratie, het wazig zijn, en de moeheid verminderen zullen. Dan weet ik of dit ook een bijwerking is. Zijn hier meer ervaringen mee?
16-03-2018

Galvus (vildagliptine)

15-03-2018

Diabetes type 2

Sinds 3 jaar gebruik ik Metformine wegens Diabetes type 2. Ik heb me intussen met de bijwerkingen verzoend want er schijn geen echte vervanger te zijn voor Metformine is mij verteld. Deze zijn: vermoeidheid; lelijke smaak en adem; rode vlekken in gezichtl veel plassen, maar voel me zonder Metformine over het geheel beter. Nu gebruik ik sinds 4 dagen Metformine van een an[lees meer...]der merk nl.: Aurobinda. Nu heb ik iedere morgen na het opstaan er lichte hoofdpijn bij gekregen. Ik vraag me af of dit aan het het andere Metformine-middel ligt. Ik heb het bij de apotheek nagevraagd. Nee zeggen ze daar het is hetzelfde effectieve middel. Dit is zo, maar kan het niet aan de vulstof waar de pillen van gemaakt zijn liggen? Weten ze niet. Basta;-(
13-03-2018

Diabetes type 2

Meestal had ik sochtens een bloedsuiker spiegel van 20 en dan ging het lopende de dag wat omlaag. Ik spoot grote hoeveelheden insuline. Nu zit de suiker gemiddeld op 5 of 7 en iedereen is blij :) Heb het jaren afgehouden omdat de internist beweerde dat het niet vergoed werd. Het word 100% vergoed hier.
12-03-2018

Diabetes type 2

Ineens kreeg ik Diabetes type 2 vanwege een cocktail van andere middelen, dat is de oorzaak. Op dat moment woog ik door die medicatie 135 kilo. Ik kreeg te horen dat ik nu ook nog diabetes had, ben gaan afvallen en actievere levensslijn op na gaan houden en zo in aantal jaren 71 kilo afgevallen en van metformine, de andere medicamenten en diabetes af gekomen
10-03-2018

Diabetes type 2

Ik slikte eerst glicolazide, maar dat werkte niet en had veel naardere bijwerkingen als metformine. Ik heb de internist zelf voorgesteld om metformine te gaan gebruiken. Mijn glucosewaarden zijn omlaag gegaan en ik ben behoorlijk tevreden. Sommige bijwerkingen zoals moeilijke stoelgang zijn lastig. Met de andere bijwerkingen kan ik leven, maar het is wel vervelend. Iemand [lees meer...]schreef hier vermoeidheid na het eten, dat heb ik de laatste tijd ook. Ik moet me erop instellen en dan valt er mee te leven. Ik weet niet wat de effecten, dwz qua bijwerkingen op de lange termijn zijn, dwz als je het middel lang gebruikt.
07-03-2018

Diabetes type 2

Zie bijwerkingen. Inmiddels ben ik er mee gestopt. Ik spuit ook nog 4x per dag insuline.
05-03-2018

Diabetes type 2

Vicieuze cirkel: obese-DMII-insuline-gewichtstoename-toename resistentie- meer insuline- gewichtstoename- toename resistentie etc. Met empagliflozine is deze vicieuze cirkel doorbroken en met een reductie van 60% van mijn inslinebehoefte zijn mijn BG waarden beter dan sinds de eerste diagnose in 1997.
01-03-2018

Diabetes type 2

goed middel , ik heb zeer goede bloedwaarden sinds het gebruik . ook ben ik 5 kilo afgevallen en voel me over het algemeen zeer goed , heb wel last van enkele bijwerkingen waaronder een droge mond en dorstig maar dit is niet zo erg , waar ik wel een probleem mee heb is behoorlijke huiduitslag met name op de gehele armen , veel rode vlekken die jeuken waardoor je gaat krabb[lees meer...]en , toch ga ik niet stoppen met dit medicijn want de voordelen zijn beter dan de nadelen , mijn suiker is doorgaans weer rond de 6.0 .
18-02-2018

Glimepiride (glimepiride)

18-02-2018

Januvia (sitagliptine)
Diabetes type 2

Kreeg 8 jaar geleden diabetes 2, met ernstig hoge suikerwaarden. Dokter schreef metformine voor. Dat bleek niet voldoende effectief. Kreeg januvia erbij. Januvia gaf na enige tijd grote rode vlekken rond mijn oksels. Stapte over op glimepiride. Eerst 2, daarna 3, daarna 6 Mg per dag. Weinig effect. Op advies huisarts januvia weer opgestart, ditmaal in combinatie met de gli[lees meer...]mepiride en de metformine. Ernstige Diarree klachten, dagelijks. Ondanks maximaal pillengebruik, steeds hoge waarden. Hba bleef rond de 11. Zeer streng dieet bracht het terug tot 9.5 was zeer ontmoedigd en had niet meer de discipline om door te gaan met dieet. Tijdens vakantie in het buitenland, verplichtte mijn nieuwe vriendin mij om opnieuw op dieet te gaan. Compleet suikervrij. Mijn dagelijkse kopje thee met stevia, ter okekke zerr populaire zoetstof. Na 2 Dagen suikerwaarden russet 6-7 !! In 5 jaar nite meegemaakt! Reeds ernstige zenuwschade wegens doorlopend the hoge waarden. Gedurende hele week vakantie iedere dag tussen 5-7 gezeten. Eenmaal thuis, direct weer tussen 10-13 suikerwaarden!!?? Mijn vriendin had mij een grote pot stevia meegegeven. Ik besloot weer thee te drinken met stevia. Iedere ochtend waarden rond de 5-6 !!! Werd ineens heel ziek. Pijn in de maag/ borst. Arts dacht aan hartklachten, ik ging het ziekenhuis in. Geen aanwijzing voor hartproblemen, maar het nare gevoel bleef. Ik vermoedde dat de combinatie met de pillen en stevia geen goed deed. Eergisteren gestopt met januvia. Resultaat? Weg diarree, suikerwaarden met iedere dag 2 x kopje thee met stevia: tussen de 5-7!!! Conclusie: die pillenrotzooi is stinkend duur en helpt nauwelijks. Pot stevia kost 80 cent , klachten weg, suikerwaarden na 5 jaar ploeteren weer normaal, pillen kunnen in de kast blijven! Heel lang niet zulke waarden gehad!! Nu een prima gevoel. Blijft de vraag: in het buitenland weten ze al jaren van het positieve effect van stevia op het bloedsuikergehalte. Waarom in Nedetland niet? Belang van de farmaceutische industrie? Ook op het internet staan onderzoeksresultaten die aangeven dat het middel de suikerwaarden tot 20 % kan doen zakken!!
14-02-2018

14-02-2018

Laatste 5 jaar samen met insuline spuiten is dit redelijk onder controle
05-02-2018

Janumet (sitagliptine / metformine)
Diabetes type 2

Jaren lang problemen met gebruik van Metformine. Kon bijna de deur niet meer uit i.v.m. spontane diarree. Klachten bij huisarts, maar geen oplossing. Andere huisarts, dezelfde huisartsenpraktijk. overgegaan op Janumet. Eern wereld van verschil. Geen problemen meer met de ontlasting, en mijn waarden zijn prima. Een aanrader voor mensen met dezelfde problemen als ik.
20-01-2018

Insulatard (insuline isofaan)
Diabetes type 2

Nuchtere waarden gaan de goede kant op. De verdere bloedsuikerwaarden zijn wisselend. Word nog ingesteld.
13-01-2018

Diabetes type 2

Sinds ik Jardiance gebruik moet ik veel plassen en soms pijn aan mijn rechter nier en heb constant een droge mond , heb mijn urine laten onderzoeken en die bevatte enorm veel suiker, verder ben ik al enkele kilo's afgevallen , voor de rest zijn er geen bijwerkingen tot nu toe
03-01-2018

Diabetes type 2

ik heb al en lange weg gewandeld voor iemand van 17 jarige leeftijd, ik ben de laatste 3 jaar enorm ziek beginnen worden.. tot op het punt ik niet meer kon rechtstaan.. niet meer kon denken.. niet meer wauw eten.. na en stuk of 14 specialisten verspreid over die 3 jaar, zijn we terecht gekomen bij en internist, die me als vervolg de diagnose : chronisch vermoeidheidssyndro[lees meer...]om gaf, ik was hier absoluut niet mee verder geholpen en wauw het nog niet accepteren.. als vervolg en afspraak gemaakt bij mijn huisarts om me door te verwijzen naar en endocrinoloog, ik dacht dat er misschien iets mis was met mijn schildklier want ondanks ik bijna niets eet val ik geen gram af.. toen ik bij de specialist kwam, besloot hij testen te doen waar als gevolg weer niets uit kwam, maar deze endocrinoloog was ook gespecialiseerd in suikerziekte.. na veel na denken en veel testen is er uit gekomen dat ik diabetes type 2 heb, heel fijn om eindelijk en diagnose te krijgen Hij vertelde me dat ik beter zou worden als ik gewicht zou verliezen, ongeveer 10 kg dus stuurde hij me door naar en diëtiste, zij schreef mooi en plan uit voor mij met de maaltijdhoeveelheden voor mij om af te vallen.. ze zij dat ik zo zeker gewicht zou verliezen daarna vroeg ze me wat ik per dag zo al eet.. om daarna tot de conclusie te komen.. dat ik per dag 400 calorieën minder eet dan haar plan om mij te laten af vallen.. dus ze wisten wederom geen raad met mij, mijn suikerdokter heeft me dan naar de metabole eenheid gestuurd, waar ik en nacht moest verblijven en waar ze mijn metabolisme en alles zouden meten.. waar uit kwam dat mijn metabolisme praktisch niet werkt.. dat zelfs en blad sla mij dik kan maken.. dat ik nooit echt nooit uit me zelf gewicht zou kunnen verliezen.. ik heb het gevoel dat dit mijn enigste kans en mijn laatste hoop is om gewicht te kunnen verliezen en me beter te gaan voelen.
23-12-2017

Diabetes type 2

3x daags 500 mg is voor mij de maximum dosis omdat ik anders darmklachten krijg.
23-12-2017

Diabetes type 2

Metformine van het merk Aurobindo heb ik een keer tussendoor gehad en kreeg van deze tabletten erg veel bijwerkingen. In de vorm van misselijkheid en diarree. Metformine van het merk Teva heb ik geen last van.
07-12-2017

Xultophy (insuline degludec/​liraglutide)
Diabetes type 2

In 2011 werd bij mij diabetes type 2 geconstateerd. Nadat het niet lukte om mijn bloedsuiker met standaard medicatie (tabletten) te reguleren, moest ik Lantus insuline gaan spuiten (1x 40 IE per dag), in combinatie met Metformine 500 2x per dag. Door het gebruik van de insuline kwam ik heel snel 20 kilo aan en woog ik 102 kilo. Het lukte niet om mijn bloedsuiker te regule[lees meer...]ren naar een goede waarde, ook niet in combinatie met kortwerkende insuline en andere tabletten. In 2015 ben ik gestopt met het gebruik van de Lantus insuline en slikte ik alleen nog 3x per dag Metformine 850 mg. Daarnaast ben ik koolhydraatarm gaan eten. Door het koolhydraatarm eten en stoppen met Lantus insuline ben ik afgevallen tot 80 kilo. Mijn bloedsuikerwaarden waren een stuk verbeterd, maar nog niet zoals het zou moeten zijn. In augustus 2017 bij de internist geweest om te bespreken wat de juiste weg zou kunnen zijn. Ik heb 3 maanden Tresiba IE 20,een zeer langwerkende insuline, gebruikt (6 kilo aangekomen), wat een goede invloed had op mijn bloedsuiker. Sinds een paar weken gebruik ik Xultophy, een combinatiepreparaat van Tresiba insuline en Victoza. Ik ben begonnen met de startdosering van IE 16 1x per dag en zit nu op 18. Mijn nuchtere bloedsuiker is nu standaard rond de 6,5 en mijn bloedsuiker is 's avonds na het eten rond de 10,0. Ik slik er Metformine 850 3x per dag bij. Omdat ik een vrij lage dosering Xultophy nodig heb, heb ik maar een paar dagen last gehad van bijwerkingen: lichte misselijkheid en het gevoel niet naar het toilet te kunnen (ontlasting). Na een paar dagen was dit gevoel over en had ik normaal ontlasting. De Victoza zorgt voor een iets vertraagde maaglediging en onderdrukt daarmee het hongergevoel, waardoor je minder eetlust hebt, minder eet en af kunt vallen. Ook zorgt het ervoor dat je niet aankomt door de insuline. Ik ben niet aangekomen, maar ook niet afgevallen. Ik eet vrij matig en koolhydraatarm. Ik ben erg blij dat mijn bloedsuikers zo snel verbeterd zijn. Ik vraag me af of de Victoza wel werkt bij een hogere dosering, maar dat kan ik natuurlijk niet uit gaan proberen. De maximale dosering is IE 50 per dag en ik denk dat je dan wel meer en langduriger last kunt hebben van bijwerkingen.
05-12-2017

Diabetes type 2

Bijna meteen bijwerkingen, misselijk en hoofdpijn. Zéér nare bijwerkingen
05-12-2017

Velmetia (sitagliptine / metformine)
Diabetes type 2

Ik had eerst metformine maar daar kon ik niet tegen, misselijkheid en hoofdpijn

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (1857)
Depressie (1550)
Angst & paniekstoornis (1333)
Hoge bloeddruk (1061)
ADD (515)
Depressiviteit (491)
Astma (429)
Angststoornis (416)

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!