Ervaringen met Amitriptyline

Spanningshoofdpijn (20 meningen)
Aangezichtspijn (16 meningen)
Polyneuropathie (5 meningen)
Rugklachten (4 meningen)
Artrose van de wervelkolom (3 meningen)
Fantoompijn (1 mening)

Hebben mijn genen invloed op antidepressiva?

W. Wessels (24-01-2018)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

10-03-2024 | Vrouw | 52

gebrek aan emoties

Dit medicijn hielp niet veel tegen de zenuwpijnen. Wel werd ik qua emoties een zombie. Kon nergens meer om lachen, vond alles irritant en stom. Ook zo'n woei in mijn hoofd. Nu twijfel ik nog steeds aan mijn diagnose maar ja, op één of andere manier drukken sommige artsen hun eigen overtuiging door waar ik vervolgens niets mee kan. Jammer. Nu gebruik ik pcm met nurofen. Mij[lees meer...]n klachten liggen echt in de extreme spierverkrampingen en spasmen plus sclerose in de SI gewrichten. Ik vermoed dat daardoor die zenuwpijnen ook zijn ontstaan. Tevens mijn leven lang al enorm druk in mijn hoofd. Heel ver doordenken, alles uitpluizen. Dit in combinatie met pijn ben ik gewoon uitgeput. Daardoor hartklachten en zo gaat het maar door. Gezeik. Medicatie wat wel hielp mocht ik niet meer omdat een huisarts er niet achter stond. Ik ben er nu wel klaar mee. Uitzingen dit leven.

19-02-2024 | Man | 31
Spanningshoofdpijn
Na jarenlang spanningshoofdpijn gehad te hebben en vele andere dingen te hebben geprobeerd en mij geen raad meer te weten ben ik op onderzoek uit gegaan. Amitriptyline kwam voorbij, maar waarom zou ik een antidepressiva gaan slikken als ik niet depressief was? Dus ik stelde het uit. Na nog meer onderzoek bleek dit middel ook een positief effect te hebben op mijn prikke[lees meer...]lbare darmen en angsten. Ik was om en stelde het voor aan mijn huisarts. Omdat wij al vele oplossingen hebben geprobeerd in de afgelopen jaren, ging hij akkoord en vertelde dat dit middel positief effect kon hebben. Na hier gelezen te hebben wat de mogelijke bijwerkingen konden zijn was ik wat aan het aarzelen, maargoed.. beter wat bijwerkingen dan de pijn en ongemak die ik al had. De eerste week had ik geen enkele bijwerking. Ik sliep heerlijk. De 2e week merkte ik een lichte sufheid en concentratie problemen. Nu zat ik ook tegen een burn-out aan, dus dat kon de symptomen ook versterken. De spanningshoofdpijn zou pas gaan verminderen na maanden gebruik, maar dit bleek al veel sneller. Na 1,5 week was mijn spanningshoofdpijn zo goed als weg. Na 2 weken begon ik trek te krijgen in producten die ik had geskipt in mijn dieet omdat deze vele ongemakken gaven. Nu ruim 3 maanden later kan ik zeggen dat de prikkelbare darn zo goed als weg is. Ik kan eten wat ik wil, zonder pijn en een opgeblazen gevoel. Ik slaap heerlijk (soms wat overactief aan het dromen). De scherpe randjes van de angst is iets afgenomen en vooral de spanningshoofdpijn is weg. Soms komt het 'volle hoofd' gevoel wel terug bij overprikkelling. Maar wanneer ik dan even een stap terug neem en afleiding zoek, verdwijnt dit ook weer. Ik ben dus zeer tevreden over dit middel!

18-02-2024 | Vrouw | 31
amitriptyline (10mg)
Na 3 jaar pijn onder het schouderblad (vermoeden is intercostale neuralgie) eindelijk verlichting. Mijn pijn is van een gemiddelde 7 naar een 1 of 2 gegaan. Hierdoor kan ik weer prettiger bewegen, zonder nadenken huishoudelijk taken doen, en een hele dag werken (pc) zonder pijn savonds. Ik heb ook 0.0 bijwerkingen. Conclusie: niet pijnvrij, wel aanzienlijke verlichting waa[lees meer...]rdoor weer meer kwaliteit van leven.

27-01-2024 | Vrouw | 53
Fibromyalgie
Behoorlijke gewichtstoename is mijn grootste ergernis qua bijwerkingen

19-01-2024 | Man | 77
Reumatoïde artritis
Ik heb gordelroos in mijn gezicht enop mijn hoofd. Dit heb ik sinds November 2021 . De zenuwpijnen zijn met pregabaline en 10 mg. Amitriptyline redelijk onder controle te houden.Ik neem deze 10 mg. In een uur voordat ik naar bed ga en slaap dan de hele nacht door.Ook overdag heb ik vaak slaap en kan daardoor geen auto meer rijden. Verder heb ik geen last van bijwerking.

17-01-2024 | Man | 67
amitriptyline (25mg)
Na jaren vermoeidheid van slecht slapen en rare hallucinaties en rusteloze benen en slaapparalyse

12-01-2024 | Man | 35
Pijn (algemeen)
Lees de gebruiksaanwijzing goed door. Probeer bij een lichte dosering (ik gebruik 10 mg) het een uur tot een half uur voor het slapen gaan in te nemen. Het stimuleert je slaap, komt in diepere slaap, gaat op den duur dromen (droomde voorheen nooit) Bij mij zeer effectief. In de zin van scherpe randen van de pijn weg nemen. Ik heb chronische pijnen na een ongeval, dan komt [lees meer...]in combinatie met enkele paracetamol na 2 jaar voor mij deze medicatie als het best passend na voren. Bij meer gebruik (proberen deze op het meest handige moment van de dag in te nemen) dat je bijvoorbeeld tussen bepaalde tijden thuis bent en niet meer weg hoef met bijvoorbeeld een auto. Dit omdat je er gewoon enorm slaperig van kan worden. Ook uitkijken met feestjes en alcohol. Een drankje kan zeker, maar er absoluut mee uitkijken in combinatie.

28-12-2023 | Vrouw | 56
amitriptyline (50mg)
Fibromyalgie
Alleen de eerste paar dagen suf geweest. Slaap er heerlijk op zonder pijn. Slik het al 11 jaar zonder problemen. Overdag wel wat pijn, maar door afleiding is het te doen. Slik wel paracetamol en ibuprofen bij als het te erg wordt.

21-11-2023 | Vrouw | 52
amitriptyline (10mg)
Door chronische pijn bij het plassen en vermoeden van blaaspijnsyndroom zat ik om het uur op het toilet om te plassen in de nacht. Dit is nu verminderd naar twee tot drie keer per nacht en soms maar een keer.

10-11-2023 | Vrouw | 52
amitriptyline (10mg)
Ik slik het ook 19 mg in begin nu na 2 weken 25 mg merk al echt verschil alleen ze moeten wel aangeven dat je bij je tandarts speciale tandpasta kan regelen verder goed medicijn voel me al veel beter

05-11-2023 | Vrouw | 51
amitriptyline (50mg)
Ik nam Amitriptyline wegen pds klachten en hopen dat ik beter ging slapen. Tegen pds klachten vernam ik met een al een verschil. Ik werd al 6 weken dat ik vroeg wakker wer en niet weer in een diepere slaap kom. Ik neem de Amitriptyline 50mg een uur voor het slapen in. Hads geen goede invloed op mijn slaap. Totdat ik ze in de ochtend innam werd mijn nachtrust gelijk een s[lees meer...]tuk beter. En de sufheid neem ik maar voor lief. Hoelaat nemen jullie de Amitriptyline in. Op internet zie ik 20u staan???

22-10-2023 | Vrouw | 68
amitriptyline (10mg)
Mijn vrouw kreeg na een chemokuur voor non- Hodgkin lymfklierkanker Amitriptyline voorgeschreven voor neuropathie pijn in haar voeten. Dit middel werkte prima in haar geval en had ook het “voordeel” dat het een antidepressiva is wat zij op dat moment best kon gebruiken. Nu na acht jaar is zij gelukkig nog steeds vrij van non-Hodgkin. Het enige bijverschijnsel dat zij ov[lees meer...]erhad van de chemokuren was chronische diarree. Talrijke onderzoeken heeft zij hiervoor ondergaan, o.a. darmonderzoek, ontlasting op kweek en steeds aangekaart bij de oncoloog. Mocht allemaal niet baten. Conclusie was steeds “uw darmstelsel is dermate beschadigd door de chemo dat hierdoor diarree ontstaat, u moet er mee leren leven” Na acht jaar wilde mijn vrouw mede door het negatieve nieuws over antidepressieve middelen stoppen en afbouwen van Amitriptyline onder begeleiding van de huisarts en dit is ook gebeurd. Het gevolg laat zich raden: de neuropathie in haar voeten liet zich weer heftig gelden, echter, de chronische diarree verdween en werd weer een “normale” ontlasting! Het hele verhaal voorgelegd bij de neuroloog en die vond dat de diarree bij mijn vrouw een typisch geval van pech was en heeft nu Nortriptyline voorgeschreven, weliswaar ook een antidepressiva, maar het werkt ook goed voor de neuropathie zonder chronische diarree! Conclusie: Na acht jaar tobben voor mijn vrouw heeft niemand onderkend dat Amitriptyline chronische diarree kan veroorzaken.

12-10-2023 | Vrouw | 63
amitriptyline (10mg)
Bij mij is de ziekte neuralgische amyotrofie vastgesteld en ik heb in een periode van een week of 5 niet kunnen slapen van de extreme pijn die erger werd in de avond en nacht. Daarna ging het langzamerhand beter maar ik kon nog steeds niet lang achter elkaar lopen of staan vanwege de pijn in m'n rug/schouder. Via de neuroloog kreeg ik amitriptyline voorgeschreven en na een[lees meer...] maand nu voel ik me stukken beter. De zenuwpijn is echt afgenomen, helaas nog wel last van m'n spieren maar dat heeft tijd nodig om te genezen. Ik kan nu weer redelijke afstanden lopen. Ik heb wel iets van de bijwerking slaperigheid gemerkt maar het was en is eigenlijk prettig om eindelijk weer goed te kunnen slapen!

10-10-2023 | Man | 42
Overspannen/burn-out
Ik ben nu in mijn tweede burnout die vrij rap naar de eerste kwam. Vijf jaar eigenlijk al aan het tobben. Ik heb met name last van overprikkeling. Ik merk dat amitriptyline echt helpt in het herstel, ik slaap beter en kan (mede daardoor) meer prikkels aan. Mijn arts vermoedde dat mijn zenuwstelsel te gevoelig is afgesteld en amitriptyline dan kan helpen. De bijwerkingen[lees meer...] waren in het begin heel duidelijk, doodmoe van 10mg, maar verdwenen ook vrij snel. Na twee maanden een tevreden gebruiker met nu 35 mg per dag. Denk dat ik dit voorlopig zo ga houden.

02-10-2023 | Man | 82
amitriptyline (10mg)
het is voor prikkelde benen . en kon daar door niet in slaap vallen. maar het help weinig ben gestopt. en ben nu bezig naar een ander zieken huis. en dat ben ik een keer geweest eerst nog onderzoeken en bloed onder zoek en een schan

03-09-2023 | Vrouw | 63
Fibromyalgie
Eerst kreeg ik ze van epharma geen bijwerkingen op wat sufheid na nu van HCI strides , wat een rotzooi , kan amper de straat op door duizeligheid, zelfs al van de trap gestruikeld, word steeds maar verdrietiger, en de Apotheek maar blijven volhouden dat het onmogelijk is dat ik zo reageer want dat het de normale bijverschijnselen zijn. Kan de andere leverancier wel krijgen[lees meer...] maar moet het dan zelf betalen. Of ik niet al genoeg narigheid heb door de fybro, nu ook deze stress er nog eens bij