escitalopram

Obsessieve-compulsieve stoornis (7 meningen)

02-08-2020 | Man | 46

09-04-2020 | Man | 62
escitalopram (5mg)
Ik heb in 2015 ineens last gekregen van angst en Paniekstoornis. Ik ben twee keer opgenomen geweest en kreeg in het begin seroquel, haldol, Escitalopram (lexapro) SSRI, en drie maal daags 1 mg lorazepam voorgeschreven. Ik werd een soort kasplantje, vergat erg veel en was altijd moe, duf en verward. Naast mijn angsten waren dat de gevolgen van de anti psychotica en de ant[lees meer...]i depressiva. voor mij was de lorazepam de grote redder. Als ik plots een paniek aanval kreeg dan nam ik een extra lorazepam 1 mg in en ging dan wandelen (dag of nacht) en na een uur was ik dan rustig. Ik kan niet zeggen dat ik baat heb gehad bij de anti depressiva/psychotica. Ik kreeg heel veel honger, was altijd moe en vergeetachtig, duf en verslapt. slapen deed ik wel in die tijd, kan ook niet anders met zoveel medicijnen. Ik heb nu geen klachten meer, de angst is weg. Ik heb de seroquel 3 jaar geleden afgebouwd, dat ging prima. een jaar later de haldol, dat was minder leuk, veel (angstige) bijwerkingen. toen de lorazepam, dat ging redelijk goed. En als laatste ben ik sinds 10 weken bezig met het afbouwen van de 20 mg Escitalopram. Escitalopram is een SSRI: Selectieve serotonineheropnameremmers. Het afbouwen van SSRI is een verhaal apart. ik raad iedereen aan die hier mee te maken heeft om zich goed te informeren. Het is bepaald geen peuleschilletje. (Goede) Informatie te over op Pubmed. Al deze artikelen gaan over de ontrekkingsverschijnselen van de SSRI. Heel veel succes.

04-04-2020 | Man | 38
escitalopram (10mg)
Ik heb meer dan een decennium zeer heftige angstklachten gehad. Ik durfde bijna niet meer naar buiten en had eigenlijk geen leven. Na alle therapien geprobeerd te hebben, bleef als enige de optie medicijnen over. Ik was nogal bang voor bijwerkingen, dus ik ben begonnen met druppels. Zodat ik met 1 druppel kon beginnen. Elke 4 dagen 1 druppel meer, totdat ik op 8 druppels [lees meer...]zat. Dat is voor mij de perfecte dosis. Ik gebruik het nu bijna twee jaar. Ik ben zeer tevreden over het medicijn. Ik ben van meerdere paniekaanvallen per dag, naar misschien 1 per jaar gegaan. Ook kom ik weer elke dag buiten. Ik neem het savonds, zodat de meeste bijwerkingen snachts gebeuren. Vooral de sloomheid was vervelend toen ik het nog sochtends nam. Ik zweet veel gedurende de nacht, en droom ook veel. Maar niet perse nare dromen. Als je leven beheerst word door angst, kan ik dit medicijn zeker aanbevelen.

11-02-2020 | Vrouw | 61
escitalopram (15mg)
Was angstig maar niet depressief. Tijdens de opbouw kwam er ook depressieve klachten bij. Bij de laatste ophogingkwam er een zwarte wolk met diepe sombere gedachtes. De psychiater ontkent dat het door het medicijn komt. Maar het is bekend dat dit kan. Black box warning USA. Ben nu afgebouwd maar ben nog steeds depressief. Wie heeft er hier ervaring mee. Zit nu wee[lees meer...]r op Setraline maar deze voldeed niet meer. Best beangstigend En het vertrouwen in mijn behandelaar is niet groot. Zei zegt u denkt u depressief. Merkwaardig voor mij.

06-02-2020 | Vrouw | 35
escitalopram (5mg)
Altijd heb ik antidepressiva als een zwaktebod gezien. Flink zijn, doorgaan, niet klagen. Ik los dit zelf wel op, met hulp van psycholoog/coach. Maar ik ken mezelf inmiddels van haver tot gort; weet precies waar mijn klachten hun oorsprong vinden. Maar met deze wetenschap en gesprekken werd het niet beter en ik was ‘uitgepraat’. Uiteindelijk kostten angst en somberheid mi[lees meer...]j zoveel energie dat ik toch de stap gewaagd heb. Eng; want medicatie innemen betekent: controle loslaten. Hoe zal het zijn? Word ik anders? Welke bijwerkingen zal ik krijgen? Zou het wel helpen? Nu, 6 weken verder, kan ik zeggen: wat een verschil! Ik sta lichter in het leven, pieker minder, ben minder angstig, kan minder tegen dingen opzien, minder kort lontje, en, last but not least: ik slaap al weken super en dat is nog nooit vertoond! De eerste week was wat pittig; dat zal ik niet ontkennen. Toch wel wat meer angst en paniek. Nu is dat over, en voel ik me prima. Onwennig nog, kan het haast niet geloven dat ik me ‘gewoon goed’ voel! En dat zonder enige bijwerkingen. Ik ga voorlopig zo door; 5mg is voor mij mooi zat. Ik ben erg tevreden!

12-12-2019 | Man | 30
escitalopram (15mg)
Ik worstel al 10 jaar met een gegeneraliseerde angststoornis en depressie. In de eerste jaren Venlafaxine en Mirtazapine geslikt, met slecht tot matig resultaat, zelfde gold voor meerdere types ADHD medicatie die daarna volgden. Aantal jaren geen medicijnen gebruikt daarna. Maar na weer een hele diepe periode van depressie begin dit jaar moest ik wel; alleen kunnen over[lees meer...]leven op oxazepam, heftige emoties, zelfmoordgedachten en niet alleen kunnen zijn...het ging niet meer. Psych gebeld voor medicatie en begonnen met Lexapro - heel blij dat ik dat gedaan heb. Ik kan nu weer op mezelf wonen- langer dan ooit. Heb het gevoel dat ik meer grond onder m'n voeten heb, kan weer meer aan. De angst is een stuk beter te handelen dan eerst, en de diepe gevoelens van depressie zijn weg - op een paar dagen na (met name bij sterk slaapgebrek). Ik heb besloten om voor de "merkechte" Lexapro te gaan, omdat ik meestal erg gevoelig op medicatie reageer en ik las dat mensen soms beter reageren op de "echte" dan de reguliere - kost me rond de 10-15 euro per maand, meer dan waard. Daarnaast heb ik heel langzaam opgebouwd: van 5mg naar 15mg in stapjes van 2.5mg tegelijk, aantal maanden over gedaan. En daardoor weinig last gehad van bijwerkingen. Oxazepam achter de hand gehouden voor bij het inwerken. Bijwerkingen die ik had: na eerste dag slikken voelde het alsof mijn hoofd in "overdrive" ging - heel erg actief werd. Daarnaast wat hoofdpijn en moeite met slapen de eerste nachten (bekende bijwerking) en alleen de eerste dag diarree. En dat is eigenlijk wel het meeste. Het was even vervelend, en ik werd er angstig van, maar het was goed te houden, soms in combi met oxazepam. Na inwerken verdwenen de bijwerkingen meer (na een paar dagen denk ik?). Al in de eerste week merkte ik dat het hielp; ik durfde de deur weer uit (soms angstig, maar ik deed het wel) Elke keer verhogen met 2.5 mg ging prima; bovenstaande bijwerkingen kwamen in verzwakte mate kort terug, alleen van 12.5 naar 15 heb ik wel een aantal dagen slaapmiddel nodig gehad en voelde ik me een weekje beroerd, duurde een week of 2 voordat het volledig lekker werkte op de nieuwe dosis. Nu op 15 gaat het goed, en ik heb nog ruimte om naar de max dosis te gaan als dat nodig blijkt. Het is niet alsof ik gelijk weer 100% happie ben; genieten mag nog wat meer worden. Maar deze medicatie zet me wel meer op m'n voeten en stelt me in staat om te groeien - het is tenslotte bedoeld ter ondersteuning :-). Ik ben geen arts, maar de merkechte variant pakken en heel langzaam laten inwerken (paar weken per 2.5mg) hebben me erg geholpen.

09-11-2019 | Vrouw | 67
escitalopram (10mg)
al jaren gebruik ik lexapro,naar volle tevredenheid,eerst 15 mg,nu 10 mgen gaat nog steeds goed

07-11-2019 | Vrouw | 63
Chronische depressie

14-09-2019 | Vrouw | 26
escitalopram (13)
2 jaar geleden begon voor mij de ellende.. ik had paniekaanvallen.. Na een tijdje heb ik toch besloten er medicatie voor te willen, ik was nooit bang voor medicatie.. Toen kreeg ik clomipramine voorgeschreven en werd alleen maar erger!! Was mezelf niet, doodsbang.. durfde niks.. kon niet meer slapen echt een hel. Natuurlijk mee gestopt maar de hevige angstklachten die[lees meer...] ik daarvan had gekregen bleven.. van alles geprobeerd.. antipsychotica , pammetjes.. maar niks hielp. Toen ben ik zelf opzoek gegaan en begon aan de mirtazapine die ik eerder gehad heb. Dat hielp meteen slapen! Maar niet met de angst. Toen kreeg ik eeb nieuwe psychiater en die zei dat ik nooit zulke sterke medicatie als clomipramine had mogen hebben ivm het sterke reageren in het verleden op het kleine zusje amitriptiline.. Dus ik kreeg lexapro.. begon met 3 druppen. Bijwerkingen waren in het begin vervelend, maar niet te vergelijken met clomipramine..(waar ik ptss van heb opgelopen) Ik slik nu ongeveer een jaar Lexapro. Geen paniekaanvallen meer . .. minder angst! Ben nu nog aan het ophogen, dus mijn tip als je gevoelig bent doe het rustig aan op je eigen tempo. Voel me nog vaak nerveus en onrustig.. maar ik heb geen paniekaanvallen meer.. Nu word ik behandeld voor de ptss doormiddel van emdr. Maar de paniekaanvallen zijn weg! Voel soms wel eens de sensaties, maar valt niet meer in paniek! Echt een verademing. Ben er nog lang niet, maar dankzij Lexapro heb ik het gevoel dat ik weer een kans krijg.. een beginnetje. Ik kom weer buiten en zelfs alleen!!( wel in de buurt) maar toch.. alleen!! Nooit verwacht dat ik dat ooit weer zou kunnen! Ben je gevoelig? Is dit echt een aanrader! Je kunt rustig opbouwen doormiddel van druppen, zelf kreeg ik er lorazepam bij om de bijwerkingen draagbaarder te maken ivm het verleden met clomipramine.. Succes iedereen!!

03-09-2019 | Vrouw | 25
escitalopram (10mg)
Nu 1 week aan de escitalopram (lexapro) ivm angst en paniek, ik heb het medicijn in druppelvorm om het langzaam op te bouwen, zit nu op de helft 5mg gaan naar 10mg, tot nu toe eigenlijk geen bijwerkingen gehad. Ik was ontzettend bang om het te nemen ivm nare bijwerkingen maar het valt me (tot nu toe) eigenlijk hartstikke mee, ik merk gedurende de dag dat me stemming iets [lees meer...]schommelt sinds een dag of 3 maar dat is te verwaarlozen. Ik hoop dat ik in deze flow blijf gedurende de opbouwfase, en als het dan ook nog uit eindelijk zijn werk gaat doen ben ik helemaal happy.

14-08-2019 | Vrouw | 50
escitalopram (2,5mg)
Gebruik het middel lexapro Nu een week 2,5 Mg opbouwend naar 5mg Alleen voel me van 2,5 al de hele dag dof in m’n hoofd Zijn d’r meer mensen die daar last van hebben bij zo lage dosis?

10-08-2019 | Vrouw | 34
escitalopram (20mg/ml)
Graag wil ik mijn positieve ervaring over dit middel delen. Ik gebruik dit middel toe ik in een zware postnatale depressie kwam. Ik wist niet wat me overkwam, werkte toentertijd zelf in de psychiatrie als hulpverlener. En nu gebeurde het mij. Ik kreeg van een bevriende psychiater lexapro voorgeschreven, dit was net overgewaaid uit Amerika. Ik gebruik dit middel nu 11 jaar [lees meer...]( omdat leven zonder geen optie is ) en een wat hogere dosering. 40mg per dag. Bij 20mg heb ik een spiegel in het bloed en bij 40 mg wel. Ik merk ook echt verschil. Ik wil iedereen een hart onder de riem steken. Het komt goed..... echt!

14-06-2019 | Man | 30
escitalopram (10mg)
Ik heb eindelijk de knoop door gehakt, een gesprek met de huisarts tijde ertoe at ik openhartig kwam te spreken over paniekaanvallen en depressieve periodes. Ik ben nu in mijn 6de week, Ik heb al redelijk wat bijwerkingen gehad; niet kunnen slapen tot 4/5 uur, trillende handen, verhoogd hartritme... Is er iemand die dit leest die kan zeggen dat het beter zal worden [lees meer...]met tijd? Alvast tot hoors! love

28-05-2019 | Man | 28
escitalopram (15mg)
Werkte voor mij helemaal niet. Alleen maar bijwerkingen.

20-05-2019 | Vrouw | 40
escitalopram (15mg)
Begonnen met 5 mg, na een week omhoog gegaan naar 10 mg. Na 8 weken verhoogd naar 15 mg. Eerste 3 weken heel misselijk geweest. Angst en onrust werden de eerste weken ook veel erger waardoor ik er 4 weken oxazepam bij heb geslikt. Pas na 3 maanden merkte ik dat het ging werken en kreeg ik rust in mijn hoofd en lichaam. Geef het dus de tijd en bijt even door de zure appel [lees meer...]heen.

07-04-2019 | Man | 44
escitalopram (15mg)

Thyrax Duotab (851) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (547) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (500) - Antibiotica - penicillines breedspectrum