This website is hosted on a Carbon neutral infrastructure.

lees de ervaringen

Lexapro

Depressie - antidepressiva SSRI
Toon/Verberg Farmacotherapeutisch Kompas
Antidepressivum Lexapro
Geef mening

Wordt gebruikt bij:
  • Depressie (137 meningen)
  • Angst & paniekstoornis (73 meningen)
  • Angststoornis (69 meningen)
  • ...

Pagina 1 van 7

17-07-2015
Vrouw, 61 jaar

Manisch-depressieve stoornis

Denk wel tevreden te zijn al vind ik dat gewichtoename niet prettig
12-07-2015
Man, 71 jaar

Lexapro (escitalopram)

Heb mijn al veel voorgeschreven gekregen in mijn leven tegen angst en depressie. Dit is het enige middel dat echt hielp.
09-07-2015
Man, 37 jaar

Lexapro (escitalopram)

Lexapro begonnen in lichte dosis via de psychiater 5mg, voor sociale fobie. Later kwam er een burnout/depressie bij en angst-/paniekstoornis, PTSS. Lexapro verhoogd naar 2x 20mg dus 40mg, tijdens mn klinische opname op de PAAZ van het UMCU. Angsten en paniek en sociale vrees verdwenen als sneeuw voor de zon. Durf weer naar buiten en meer zelfvertrouwen. Echter de depressie[lees meer...] bleef. Hiervoor Seroquel 200mg XR gekregen, depressie nu stabiel en voel me stukken beter. Totdat ik doorverwezen werd naar een lokale GGZ, kreeg een interim psychiater (elke 3 maanden weer een ander, bezuinigen hè) die aan de medicijnen begon te knoeien en de Lexapro op 10mg zette, Seroquel afbouwde en Reapam 10mg opbouwen.. Sindsdien stortte ik weer in een diep dal.. angsten terug, depressie verslechterd, en die interim psychiaters luisteren gewoon niet naar je... Terug van de GGZ naar het UMC wordt je erg moeilijk gemaakt, ze willen je houden want dat levert geld in het laatje.. Nou ze kunnen de pot op, heb eigenhandig mn medicatie weer op het oude gezet, heb genoeg voorraad in huis opgespaard om paar maanden door te kunnen. Tussentijds voor terugverwijzing naar mn vaste psychiater die ik in het UMC had. Voel me stukken beter op de oude medicatie met Lexapro 2x 20mg!
30-06-2015
Man, 50 jaar

28-06-2015
Vrouw, 24 jaar

Lexapro (escitalopram)

Ik gebruik dit medicijn nu 2a3 maanden! Voelde me na 4/5 weken inname veel beter! Kan beter met dingen omgaan en loslaten.. Helaas een week terug een flinke terugval en in overleg met de psycholoog en huisarts ophoging van 10 na 20 mg per dag.. Bijwerkingen die ik ervaar: moeilijker in slaap komen, maar uiteindelijk in slaap ook gelijk goede slaap. Alleen in de ochtend nie[lees meer...]t weten uit bed te komen zo suf, maar voel mezelf zo veel beter. En kan alles beter aan.
03-06-2015
Vrouw, 47 jaar

Lexapro (escitalopram)

In september ben ik gestart met 15 mg omdat ik in een ernstige depressie ben geraakt. Omdat ik de erg opzag tegen het gebruik heb ik de eerste dag waarschijnlijk vanwege deze angst ook een hele ernstige paniekaanval gehad, waardoor ik zelfs op de crisisopvang van de GGZ instelling terecht kwam (niet opgenomen maar Lorazepam gekregen- gebruik ik nog maar incidenteel). Enkel[lees meer...]e dagen daarna zakte deze aanval af, en na een week op 2/3 voelde ik al voorzichtig de positieve effecten van de Lexapro (somberheid nam af, geen paniek, kon meer genieten). Ik ben in de afgelopen periode 10 kilo aangekomen door heftige (vr)eet-buien. Sinds een week of 6 ben ik begonnen met het afbouwen naar 10 mg, en deze week begonnen met 5 mg. Ik heb de volgende bijwerkingen ervaren, naast de gewichtstoename: - libido afname - soort van duf/suf gevoel (alsof ik niet echt wakker werd) - prikkelende tong - vlakheid gevoel - niet scherp zijn, niet snel kunnen 'schakelen' - vermoeidheid maar deze wegen niet op tegen het positieve effect van het medicijn. Het heeft mij goed geholpen en hoop binnenkort helemaal te kunnen stoppen. Ik ben wel de gehele periode in therapie geweest. Ook dit heeft bijgedragen aan het beslechten van deze depressie!
27-05-2015
Vrouw, 25 jaar

Lexapro (escitalopram)

Mijn psychiater had dit voorgeschreven voor mijn depressie. Ik heb al ruim een jaar weer last van een best zware depressie. Ik ben begonnen met 10mg. Dit gaf geen effect. Na zo'n 6 weken overgegaan op 20mg. Dit heb ik zo'n 12 weken gebruikt, maar hier merkte ik ook niks van. Ik had verder ook geen last van bijwerkingen. Nu hier mee stoppen en iets anders proberen.
11-04-2015
Man, 55 jaar

Lexapro (escitalopram)

Probleem met bijwerking slaperigheid. Lexapro voorgeschreven gekregen wegens depressie. Het medicijn werkte daar goed tegen. Echter, als bijwerking trad op dat ik per dag 10 tot 12 uur slaap nodig had (in plaats van voorheen 5 tot 6 uur slaap per nacht). 10 tot 12 uur slaap per nacht is behoorlijk ontwrichtend voor het dagelijks leven. Bij minder slaap was het ook geen z[lees meer...]aak van gewoon moe zijn, maar moest je die alsnog later op de dag inhalen. Geen kwestie van keus maar van noodzaak. Na 1 jaar en experimenteren met de dosis geen verbetering met dit slaapprobleem. Ik ben toen gestopt met Lexapro. De huisarts heeft mij toen verwezen naar de psychiater. Die heeft mij Lithium voorgeschreven. (Dat gaf bij mij als ernstige bijwerking trillen. Dat is onder controle nadat ik er Propanolol bij ben gaan gebruiken.)
volgende > >>
Pagina 1 van 7

Thyrax Duotab (671) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Amoxicilline (352) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (335) - Anticonceptie - eenfase

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik
en maak kans op een Tony's Chocolonely
reep!

Als je meer wilt weten over Tony's Chocolonely, klik dan hier.

Tony's Chocolonely