Ervaringen met Lexapro

escitalopram

Chronische depressie (12 meningen)
Sociale fobie (11 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (8 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (6 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

05-10-2023 | Vrouw | 43
escitalopram (5)
Obsessieve-compulsieve stoornis
Ongeveer 12 jaar geleden begonnen met 10 mg ivm depressie/burnout. Eerste week was heftig. Verschrikkelijk moe. Ik kon geen gesprek meer volgen. Na ongeveer 2 weken begon de zon door te breken en na een maand of drie was de depressie weg. Toen deed mijn therapie ook wat. Ben weer gaan werken, leven opbouwen. Zeker dipjes gehad maar daar kon ik mezelf uittrekken. Ongeveer 3[lees meer...] jaar geleden midden in de coronaperiode afgebouwd naar 5 mg met druppels in 5 weken. Daar ben ik heel lang stabiel op gebleven. 4.5 maand geleden van werk veranderd (en dat gaat niet goed) en mijn moeder overleed recentelijk. Nu weer last van angst en somberheid maar niet zoveel erg als 12 jaar geleden. Hopen dat het een fase is. Voor nu red ik het nog met een goed dagritme, gezond eten en veel wandelen en temazepam 2x per week.

24-04-2023 | Man | 37
escitalopram (5mg)
Gebruik het pas 3 weken maar begin wel resultaat te merken. Ik neem het voor een angst-en piekerstoornis en ik moet zeggen, het is echt wel beter. Ik ben minder met he negatieve bezig en focus me meer op het positieve. Wat ik ook merk is dat ik iets harder ben geworden in mijn emoties (wat voor mij een zeer goede uitwerking is) Kijk uit naar de komende weken/maanden. Verd[lees meer...]er is mijn libido zeker niet gedaald, de hardheid van erectie wel. Ik wil graag een nieuw bericht maken na 2 a 3 maanden, om mijn verdere ervaringen te delen. Want grotendeels door jullie ervaringen heb ik de stap gezet naar dit medicijn, en ben ik van een zeer donkere grot naar een lichtpunt aan het wandelen. Zeer waardevolle website.

17-03-2023 | Man | 54
escitalopram (10mg)
Hallo even je verhaal gelezen, deze informatie heb ik helaas niet .Maar wel herkenbaar klachten worden heviger. Meer piekeren, meer onrustig, meer opgejaagd enz eerder slechter dan beter. Maar heb me laten vertellen dat het na een week of 2 beter moet gaan.van hier uit succes

04-02-2023 | Vrouw | 24

03-10-2022 | Vrouw | 35
escitalopram (5)
Hai Ik heb een vraag, Ik ben gestart met 5 mg druppels escitalopram/ lexapro merk lundbeck. Nu 19 dagen. Voor - depressie - gegeneraliseerde angsstoornis - paniekstoornis Ik heb last van Verergerde angst Gevoel van depersonalisatie/dissociatie Trillingen Spierpijn Kaakklemmen Hoofdpijn Onrust Paniek Ik weet dat dit erbij hoort. Maar ik hoop op wat re[lees meer...]acties van mensen die deze klachten herkennen waarbij het na een aantal weken overging. Beetje ter bevestiging, geruststelling. Groet

07-08-2022 | Vrouw | 73
escitalopram (5mg)
Ik vind het niet te doen Voel mij slechter inplaats van beter.Mijn man heeft prostaat kanker gehad veel zorgen gehad

09-06-2022 | Vrouw | 62
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Heb 6,5 jaar Lexapro genomen 10mg P dag Dat was nodig nadat ik te horen had gekregen dat ik na na 3jaar bij mijn Psycholoog te horen kreeg dat ik in een Depressie zou belanden. Vwg Trauma’s uit mijn Verleden die ik weg stopte al ruim 30 jaar. In 2017 nov ben ik begonnen met afbouwen omdat het voor mij niks meer toevoegde feb 2018 volledig gestopt . Totaal geen bijwerk[lees meer...]ingen gehad. Ik stond er ook 150% achtervom te stoppen nu al 4,5jaar zonder voel mij prima.

09-06-2022 | Man | 39
escitalopram (10mg)
Zeer nerveus,angstaanvallen, alles geprobeerd van therapieen. Ik sliep slecht dus nam slaappillen. Nu neem ik nog enkel dit pilletje. En ik ben rustig(er)

08-02-2022 | Vrouw | 21
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Gebruik dit medicijn voor Borderline, depressie en (sociale) angst. Heb daarnaast ook nog ASS, ADHD en PTSS. Bijwerkingen bij het opbouwen vielen wel mee. Het helpt best goed tegen sociale angst en mijn heftige mood swings. Maar daar houd het ook bij op. Ik heb nog steeds erg last van depressieve episodes, paniekaanvallen, flashbacks, piekeren etc. Ik heb erg veel last van[lees meer...] de volgende bijwerkingen: 0 libido, moeheid, het lukt me niet zo goed om dingen te ondernemen, spierspanning (in mijn kaak vooral, begint soms helemaal te klapperen), mijn nachtmerries zijn ook erger geworden, vaker last van slaapverlammingen. Ik wil graag een ander medicijn proberen want het is het net niet voor mij. Ik ben al eerder gestopt met dit medicijn en daarna weer begonnen. De ontwenningsverschijnselen zijn nog veel erger dan de bijwerkingen bij het opbouwen: schokken in hoofd, zweten, paniek, mood swings, ziek gevoel. Ik kwam er laatst ook achter dat je dit medicijn niet kan combineren met drugs die op je serotonine werken, dit kan zelfs erg gevaarlijk zijn! Ik wist dit toen niet, misschien heeft iemand er wat aan.

18-01-2022 | Vrouw | 67
escitalopram (20mg/ml)
Ben met lexapro gestopt omdat het niet de werking had wat ik zou willen

18-10-2021 | Vrouw | 21
escitalopram (20mg)
Ik heb dit nu 1 jaar geslikt. Langzaam opgebouwd met druppels tot de 20 mg. Dat hielp heel erg met de bijwerkingen. Maar na een tijdje had het alleen effect op mijn paniek en angststoornis en niet mijn depressie. 2 keer opgenomen omdat ik suïcidaal was. Vervolgens gesprek met arts en ik gaf aan dat het niet werkte met mijn stemming. Het viel hem ook op dat ik veel was aan[lees meer...]gekomen. 20 kilo in een jaar. Dat hielp ook niet mee met mijn zelfbeeld. Afgebouwd naar 10mg. Voelde mij wel iets beter, wel aanwezige angstklachten maar minder dan eerst. Stemming niet veel veranderd maar suïcidale gedachten wel op de achtergrond. Ging naar een andere locatie dus tot 10mg gestopt met afbouwen. Nu andere arts en net een gesprek gehad. Mag gaan beginnen met sertraline 50mg. Dus verder afbouwen en daarmee starten. Dat was de enige optie wat niet zo erg zou zorgen voor gewichtstoename. Twijfel toch erg of escitalopram op lagere dosis beter werkte dan maximale. Maar wil gewoon van die gewichtstoename af. Mijn vorige arts zei dat het daardoor komt. Als dit nieuwe medicatie niet werkt kap ik er helemaal mee en wil ik even zonder antidepressiva aankijken hoe het gaat.

31-07-2021 | Man | 75
escitalopram (20mg)
gestressed, snel geirriteerd, kort lontje, nu rustig , relaxed , iets van ze zien maar enigste probleem even gaan zitten en slaap 2 uur, libido naar nul

17-06-2021 | Vrouw | 35
escitalopram (15mg)
Ik heb 10 jaar lang deze medicatie geslikt in het begin werkte hij wel ,Maar ik heb het gemerkt na langdurig gebruik went je lichaam aan deze stof en hij werkt niet meer,Helaas is afbouwen ook heel erg moeilijk,Dat wist ik zelf echt niet van te voren,Toen hij mij niet hiep en moest het afbouwen was het echt een Hel,Alleen maar slapen ,Braken ,Geen eetlust ben inmiddels 6,5[lees meer...] kilo afgevallen binnan 2 weken,Gelukkig heb ik nog 2 dagen en mag ik Overstappen naar andere medicijn,Nooit meet Lexapro voor mij😞

15-06-2021 | Vrouw | 35
escitalopram (15mg)
Ik gebruik dit middel ruim 10 jaar altijd bij 15 mg gebleven omdat 20 mg niet veel hielp bij mij,Na jarenlang gebruiken Werkt hij niet meer en de Depressie is weer terug,Piekeren enz,Nu ben ik bezig met afbouwen wat een Hel is dat ben ruim 2 weken mee bezig eerst naar 10 mg en nu naar 5 mg Nooit eerder meegemaakt hoe zwaar het afbouwen is,Overleg met de huisarts ga ik vana[lees meer...]f maandag beginnen met seroxat 10 ,Ik hoop dat hij minder bijwerkingen heefd dan Lexapro want Afbouwen is vreselijk 😞

24-04-2021 | Vrouw | 44
Angststoornissen

08-02-2021 | Vrouw | 66
Manisch-depressieve stoornis
Heb lexapro gebruikt 20 mg. Het is een middel met weinig bijwerkingen slapeloosheid had ik hiervan. Deze antidepressiva slaap ik als een roos