Lexapro

escitalopram

Obsessieve-compulsieve stoornis (7 meningen)

Antidepressivum Lexapro

Arjen Walstra (26-04-2013)

14-09-2019

Lexapro (escitalopram)

2 jaar geleden begon voor mij de ellende.. ik had paniekaanvallen.. Na een tijdje heb ik toch besloten er medicatie voor te willen, ik was nooit bang voor medicatie.. Toen kreeg ik clomipramine voorgeschreven en werd alleen maar erger!! Was mezelf niet, doodsbang.. durfde niks.. kon niet meer slapen echt een hel. Natuurlijk mee gestopt maar de hevige angstklachten die[lees meer...] ik daarvan had gekregen bleven.. van alles geprobeerd.. antipsychotica , pammetjes.. maar niks hielp. Toen ben ik zelf opzoek gegaan en begon aan de mirtazapine die ik eerder gehad heb. Dat hielp meteen slapen! Maar niet met de angst. Toen kreeg ik eeb nieuwe psychiater en die zei dat ik nooit zulke sterke medicatie als clomipramine had mogen hebben ivm het sterke reageren in het verleden op het kleine zusje amitriptiline.. Dus ik kreeg lexapro.. begon met 3 druppen. Bijwerkingen waren in het begin vervelend, maar niet te vergelijken met clomipramine..(waar ik ptss van heb opgelopen) Ik slik nu ongeveer een jaar Lexapro. Geen paniekaanvallen meer . .. minder angst! Ben nu nog aan het ophogen, dus mijn tip als je gevoelig bent doe het rustig aan op je eigen tempo. Voel me nog vaak nerveus en onrustig.. maar ik heb geen paniekaanvallen meer.. Nu word ik behandeld voor de ptss doormiddel van emdr. Maar de paniekaanvallen zijn weg! Voel soms wel eens de sensaties, maar valt niet meer in paniek! Echt een verademing. Ben er nog lang niet, maar dankzij Lexapro heb ik het gevoel dat ik weer een kans krijg.. een beginnetje. Ik kom weer buiten en zelfs alleen!!( wel in de buurt) maar toch.. alleen!! Nooit verwacht dat ik dat ooit weer zou kunnen! Ben je gevoelig? Is dit echt een aanrader! Je kunt rustig opbouwen doormiddel van druppen, zelf kreeg ik er lorazepam bij om de bijwerkingen draagbaarder te maken ivm het verleden met clomipramine.. Succes iedereen!!
03-09-2019

Lexapro (escitalopram)

Nu 1 week aan de escitalopram (lexapro) ivm angst en paniek, ik heb het medicijn in druppelvorm om het langzaam op te bouwen, zit nu op de helft 5mg gaan naar 10mg, tot nu toe eigenlijk geen bijwerkingen gehad. Ik was ontzettend bang om het te nemen ivm nare bijwerkingen maar het valt me (tot nu toe) eigenlijk hartstikke mee, ik merk gedurende de dag dat me stemming iets [lees meer...]schommelt sinds een dag of 3 maar dat is te verwaarlozen. Ik hoop dat ik in deze flow blijf gedurende de opbouwfase, en als het dan ook nog uit eindelijk zijn werk gaat doen ben ik helemaal happy.
14-08-2019

Lexapro (escitalopram)

Gebruik het middel lexapro Nu een week 2,5 Mg opbouwend naar 5mg Alleen voel me van 2,5 al de hele dag dof in m’n hoofd Zijn d’r meer mensen die daar last van hebben bij zo lage dosis?
10-08-2019

Lexapro (escitalopram)

Graag wil ik mijn positieve ervaring over dit middel delen. Ik gebruik dit middel toe ik in een zware postnatale depressie kwam. Ik wist niet wat me overkwam, werkte toentertijd zelf in de psychiatrie als hulpverlener. En nu gebeurde het mij. Ik kreeg van een bevriende psychiater lexapro voorgeschreven, dit was net overgewaaid uit Amerika. Ik gebruik dit middel nu 11 jaar [lees meer...]( omdat leven zonder geen optie is ) en een wat hogere dosering. 40mg per dag. Bij 20mg heb ik een spiegel in het bloed en bij 40 mg wel. Ik merk ook echt verschil. Ik wil iedereen een hart onder de riem steken. Het komt goed..... echt!
14-06-2019

Lexapro (escitalopram)

Ik heb eindelijk de knoop door gehakt, een gesprek met de huisarts tijde ertoe at ik openhartig kwam te spreken over paniekaanvallen en depressieve periodes. Ik ben nu in mijn 6de week, Ik heb al redelijk wat bijwerkingen gehad; niet kunnen slapen tot 4/5 uur, trillende handen, verhoogd hartritme... Is er iemand die dit leest die kan zeggen dat het beter zal worden [lees meer...]met tijd? Alvast tot hoors! love
28-05-2019

Lexapro (escitalopram)

Werkte voor mij helemaal niet. Alleen maar bijwerkingen.
20-05-2019

Lexapro (escitalopram)

Begonnen met 5 mg, na een week omhoog gegaan naar 10 mg. Na 8 weken verhoogd naar 15 mg. Eerste 3 weken heel misselijk geweest. Angst en onrust werden de eerste weken ook veel erger waardoor ik er 4 weken oxazepam bij heb geslikt. Pas na 3 maanden merkte ik dat het ging werken en kreeg ik rust in mijn hoofd en lichaam. Geef het dus de tijd en bijt even door de zure appel [lees meer...]heen.
07-04-2019

31-03-2019

Lexapro (escitalopram)

Na 30 jaar Fevarin/Fluvoxamine te hebben gebruikt bleek dit niet meer te werken. Direct van 150 mg Fluvoxamine over op 10 mg Escitolapram.. Al enkele dagen ervaar ik behoorlijke spierspanning in nek en schouders wat erg vervelend is. Zijn er meer gebruikers die dit in de opstart hebben bemerkt? Verder voel ik mij wel iets rustiger en ben ik niet meer elke ochtend, zoal[lees meer...]s voor het gebruik, misselijk. Maar die spierspanning is echt irritant. Zou het fijn vinden als ik zou horen dat dit mogelijk een bijwerking is tijdens de opstart en dat dit mogelijk op termijn verdwijnt. Heb ingevuld matig effectief maar realiseer dat het gebruik nog maar 7 dagen is.
18-01-2019

Lexapro (escitalopram)

Ik gebruik sinds 3 dagen lexapro druppels van Lundbeck.Deze heb ik gekregen voor een angststoornis. Ik heb angst dat ik slecht slaap en door de angst lukt goed slapen niet. De bijwerkingen zijn vreselijk trllen, zweten, onrust, misselijk. In het verleden gebruikte ik ecitalopram van Teva. Dit is langgeleden en weet niet meer of ik daar ook zulke bijwerkingen bij had. Wie [lees meer...]gebruikt deze druppels ook? En wanneer gingen de bijwerkijnen over?
14-12-2018

Lexapro (escitalopram)

Ik gebruik sinds 3 weken Lexapro en ben hier echt niet blij mee. Ik zit al ruim 2 jaar aan de Escitalopram van Sandoz maar omdat deze tijdelijk niet meer beschikbaar zijn moest ik wisselen naar Lexapro. Waar het mij de afgelopen 2 jaar prima ging , gaat het mij nu echt slecht. Ik ben de gehele dag moe, heb een grieperig gevoel en ben zo misselijk als wat. ook gaat Lexapro [lees meer...]bij mij totaal niet samen met mijn Anticonceptie pill. Dit is allemaal een drama. Ik wil weer heel graag terug naar Escitalopram van Sandoz maar helaas moet ik nog even doorbijten tot 1feb 2019. Ik was benieuwd of er nog meer mensen zijn die ook deze wissel hebben gedaan en ook zoveel bijwerkingen en problemen hebben.
29-11-2018

Lexapro (escitalopram)

In 2016 ben ik begonnen met de originele lexapro. Eerst voorzichtig opgebouwd van 5 naar 20mg. Daar 6 weken over gedaan. Eerst 5mg 2 weken toen 1 week 10mg daarna 15mg voor 2 weken en toen 20mg. De arts vertelde mij dat je dit medicijn niet moest vergeten en nooit extra moest innemen. De eerste 2 wkn werdt de angst veel erger, maar dat zei de arts tegen mij maar na de 2 we[lees meer...]ken was het een verademing. Helaas een jaartje ltr maar voorzichtig terug naar 5 mg vanwege erectie probleem. Bij de 5 was dit voorbij maar de angst kwam weer terug. Terug naar de dokter en rade mij aan terug naar 15 te gaan. Dus 1 week 10 en toen 15mg. Daar zit ik nu nog steeds aan, maar helaas de erectie probleem is gebleven. Dus ik heb er nog een pil bij om toch een erectie te krijgen. En heb daar geen spijt van. Je erectie met deze pil is uitstekend. Maar voor iedereen zijn bijwerkingen verschillend. Maar ik raad u aan om rustig op te bouwen met deze pillen. En vraag naar de originele Lexapro. De goedkopere zijn niet zo goed als de originele.
16-11-2018

Overspannen/burn-out

Sinds 5 weken gebruik ik Escitalopram (huismerk apotheek) ivm spanningsklachten, piekeren en somberheid. In combinatie met quetiapine tegen slapeloosheid. De eerste 2 weken waren niet zo fijn, piekeren was zwaar en ik had last van ochtendmisselijkheid. Na 2 a 3 weken begon ik effect te merken. Het is minder zwaar in mijn hoofd, ik krijg meer energie en mijn stemming wordt [lees meer...]beter. Ik heb wel terugval en de ene dag is de andere niet dus de klachten zijn niet meteen compleet over. Heeft ook tijd nodig. Overigens let ik wel op een regelmatig slaapritme, gezond eten, nauwelijks alcohol en veel bewegen, iedere dag maak ik een wandeling door het bos. Ik heb het eerst zelf proberen op te lossen maar aangezien de overspannenheid terugkwam na een jaar toch gekozen voor medicatie om er bovenop te komen.
22-10-2018

Lexapro (escitalopram)

Ben in 2012 begonnen met dit medicijn ivm ernstige paniekstoornis in voornamelijk sociale situaties. Het heeft zeker geholpen omdat het de scherpe randjes van de paniek afhaalde. Na 2 jaar gebruik begon ik last te krijgen van mijn nek, dit ging van kwaad tot erger en uiteindelijk had ik er dagelijks ontzettend veel pijn van, ben vaak bij de huisarts geweest maar die zei da[lees meer...]t het gewoon door stress kwam! Uiteindelijk kreeg ik het vermoeden dat de lexapro wellicht de oorzaak was en ben radicaal gestopt, dit had ik overigens beter niet kunnen doen want de verschijnselen die ik toen kreeg waren bizar! Ik herkende mezelf totaal niet meer en had totaal geen controle meer over mijn emoties! De nekpijn was overigens bijna verdwenen dus ja de lexapro was de oorzaak! Ik kreeg na het stoppen o.a last van rusteloze benen, niet meer kunnen slapen, jeuk, extreme angstklachten met ademhalingsproblemen, tinnitus en depressief. Voor het gebruik van dit medicijn heb ik nooit last gehad van deze klachten! Uiteindelijk na 4 maanden besloten om venlafaxine te gaan gebruiken en mijn angstklachten waren verholpen maar mijn nekpijn kwam terug erger dan ooit tevoren! Nu slik ik nog een lage dosis maar wil daar graag mee stoppen! Ben alleen ontzettend bang voor de gevolgen! Zijn er meer mensen die nekklachten hebben gekregen bij dit soort medicijnen?
10-09-2018

Lexapro (escitalopram)

Samen met huisarts dit medicijn (orginele lexapro) uitgezocht, omdat ik hier ook zelf de hand in wou hebben en er eigenlijk niet aan wou! Ik had eerst 17,5 mg maar dit was te hoog. Na een paar jaar kreeg ik escitalopram ivm verzekering! Ik kwam van de laatste 15 kg aan, terwijl ze zeiden dat dit precies dezelfde was! Nou nee hoor, ik kreeg daarbij ook nog dat ik 's nachts [lees meer...]ging snurken! Niet zo prettig voor je partner! Na n bezoek bij de kno bleek de escitalopram de oorzaak ervan te zijn ivm gewichtstoename. Nu weer n aantal jaar lexapro. Gewicht is iets minder geworden maar snurken is gebleven! Ik betaal nu ervoor en dat is mij t echt wel waard!
05-09-2018

Overspannen/burn-out

Ik heb mij zo lang ik mij kan heugen regelmatig last van perioden van met depressie. Sinds mijn pubertijd heb ik ook al last van onbestemde angsten, waardoor ik in mijn twintigerjaren na de bevalling van mijn eerste kind een aantal jaren zo fobisch was dat ik mijn huis niet meer uit kwam. Ik ben iedere keer toch weer zelf opgekrabbeld, vanaf mijn27e slik ik wel regelmatig [lees meer...]Tranxene om dingen te doen waarbij ik anders zo angstig word dat het mijn plezier verpest. Dankzij deze mogelijkheid heb ik alsnog mijn studie kunnen afronden en heb ik mijn verdere leven kunnen werken. De meeste mensen kennen mij als een krachtige, vrolijke en humoristische vrouw. Mijn depressies weet ik aardig verborgen te houden. Maar de laatste zeven jaar viel ik in mijn privé leven van de ene hectiek in de andere. Ik had de ene klap nog niet verwerkt en de volgende kwam er al weer overheen. Ik ging maar door en door, tot het echt niet meer ging. Jaren van stress, pijn op de borst, hart kloppingen, overprikkelbaar, steeds slechter slapen en op het laatst gewoon wanhopig. Dus ben ik (en dat is een stap voor een zorgmijder) maar met de huisarts gaan praten. Ik had zelf al uitgezocht dat ik Lexapro wilde proberen want ik zag geen andere uitweg meer. De huisarts was gelukkig meteen met mij eens. Desondanks voelde ik veel weerstand tegen het slikken van een AD. Maar ik heb met mijn verstand de beslissing genomen het te proberen. ik ben begonnen met langzaam opbouwen met druppels, maar ik kreeg het gevoel dat ik daardoor langer last had van de bijverschijnselen, daarom heb ik het toch versneld. Na twee weken zat ik op 10 mg. De eerste drie weken vond ik soms wel moeilijk vanwege het feit dat ik me zo nu en dan heel vreemd voelde en ook wat onbestemde angstgevoelens kreeg die ik al lang niet meer gehad had. Tegelijkertijd merkte ik dat ik ondanks dat weer kon slapen en dat mijn hartslag lekker rustig was. Nu zit ik in de vierde week en merk ik dat ik me steeds beter ga voelen. Ik hoop dat dit zo verder zal gaan. Ik ben van plan het middel een jaarte gaan gebriken zodat mijn serotonine spiegel goed op peil is.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (512) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (482) - Antibiotica - penicillines breedspectrum