lees de ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI
Antidepressivum Lexapro
Geef mening

Wordt gebruikt bij:
  • Depressie (120 meningen)
  • Angststoornis (55 meningen)
  • Angst & paniekstoornis (54 meningen)
  • ...
3,5
4,5
3,5

353 meningen
volgende > >>
Pagina 1 van 2

02-04-2014
Vrouw (47) - Angst & panie...

Tevredenheid over:
Ik heb maar 5 mg ingenomen en het werkte al goed. Sliep er ook heel goed op ,wel hele indrukkende dromen.Na een paar weken kreeg ik last van hartritme stoornissen.Ik moest gelijk met het medicijn stoppen en alles komt weer terug en de hartritme stoornis is gebleven.Cardioloog raad mij aan om samen met psychiater iets anders te zoeken waar geen hart bijwerkingen bij zitten [lees meer...]omdat ik er gevoelig voor ben.Heb nu sertraline voorgeschreven gekregen,maar weet het verschil niet???Ik durf ook eigenlijk niet te beginnen.
1 Reactie
U kunt alleen reacties geven als u ingelogd bent. Inloggen kunt u rechts hiernaast op deze pagina of maak eerst een account aan als u dit nog niet heeft gedaan. Registreer

Reactie:

Hallo mijn hartritmestoornis heb ik laten behandelen en gebruik nu nog steeds 10 mg Lexapro. Het gaat nu prima.

Datum 22-04-2014 11:26

23-03-2014
Vrouw (23) - Angst

Tevredenheid over:
Dit medicijn was voorgeschreven tegen angst en mijn paranoide gedachten. Hierbij slikte ik ook Mirtazepine en na een week werd ik volledig psychotisch. Voor veel mensen werkt dit medicijn, voor mij niet helaas. Daarna ben ik naar Abilify overgestapt en ik hoop dat dat beter zal werken!

Reactie:

Wel een vreemde combi, Mirtazapine en Lexapro 2 antidepresivas.

Datum 22-04-2014 11:24

20-03-2014
Man (43) - Angststoornis

Tevredenheid over:
Als lange tijd, zo'n 20 jaar, continu last van angsten in sociale situaties. Het werd zo erg dat het in alles een belemmering vormde; gestopt met werken, vriendschappen laten verwateren, studies stop gezet, smoesjes verzinnen om ergens niet heen te hoeven gaan etc. Nu diverse therapieën ben ik nu bij een psychiater onder behandeling die me lexapro voor heeft geschreven.[lees meer...] Ben nu 3 dagen bezig met 5 mg, het moet elke 4 dagen met 5 mg worden verhoogd tot 20 mg. Ik merk wel het medicijn dingen in gang zet in mn lichaam/hersenen. Nog niet in positieve zin; de angst/onrust is verergerd, zweten, tintelen etc ............ maar dat is een normale reactie. Bovendien zijn de bijwerkingen niet zodanig dat het ondraaglijk is. Heb goede hoop dat het na een aantal weken stilletjes aan zn werk gaat doen. Ik geef het sowieso enkele maanden de kans. 2BContinued, Marcel

Reactie:

Hoi Marcel, Ik vond de eerste 6 weken een hel! Heb het iets weten te onderdrukken met oxazepam. Daarna wordt het echt beter. Ik ben 18 dec begonnen met 5mg en na 5 dagen naar 10mg. Op dit moment gaat het redelijk al heb ik nog steeds mindere dagen vooral icm hormonen maar daar heb jij dan weer geen last van ;) heel veel sterkte!!! Komt echt goed ..

Datum 24-03-2014 14:40

01-03-2014
Vrouw (38) - Borderline pe...

Tevredenheid over:
Ik slik nu anderhalf jaar lexapro 10 mg. Heb nu nog veel last van zelfmoordgedachten en negatief in mijn hoofd. Ook ben ik kilo's aangekomen wat mijn zelfvertrouwen ook beschadigd heeft. Ik voel gewoon letterlijk dat er iets niet goed zit in mijn hoofd. Ook voel ik me net een robot je spontaniteit verdwijnt. Soms ook rare vreemde gedachtes in mijn hoofd. Nee ik ben niet [lees meer...]tevreden over dit middel. Ik ga dan ook zorgen dat ze mij iets anders gaan geven.

27-02-2014
Man (26) - Depressie

Tevredenheid over:
ik ga niet het hele verhaal doen. Maar wil gewoon zeggen dat die schokjes van sipralexa of lexapro na enkele weken overgaan. Dus ben je aan het afbouwen en krijg je elektrische schokjes of golven in je hoofd. Dit is normaal en kan geen kwaad. Probeer niet angstig te worden. Als je vragen hebt. reply en ik contacteer je wel.

31-01-2014
Vrouw (37) - Angst & panie...

Tevredenheid over:
Vanwege angst en paniekaanvallen dit voorgeschreven gekregen, maar na bijna 6 wk wat betere dagen, maar ook nog steeds hele slechte "hoogspanningsdagen". Ernaast gebruik ik nu 5mg oxazepam per dag. Tot 3 wk geleden 20mg dus het wordt wel beter, maar wanneer kan ik stabiliteit verwachten? Vooral hartkloppingen en gespannen kaken en een opgejaagd gevoel, ook ga ik nog niet a[lees meer...]lleen een supermarkt in. Graag jullie ervaringen! Bvd
2 reacties

Reactie:

Ik ben 18 dec begonnen met 5 , bijna een week en daarna naar 10mg. Volgende week heb ik weer een afspraak met de psychiater maar ik mag geen oxazepam meer gebruiken. Gelukkig heb ik in het begin minder gebruikt zodat ik nu wat over heb want ik red t niet zonder. Hoogspanning en megahoofdpijn! Na een griepaanval is het weer erger geworden, ook de angst. Ik wil ook opbouwen met lexapro want volgens mij gaat 10mg mij niet voldoende helpen. Jij ook zoveel last van bijwerkingen?

Datum 05-02-2014 18:29

Reactie:

Tijd en nog eens tijd. Ik ben in okt. begonnen met 5 mg en nu een paar maanden later, ik slik nu bijna een maand 20 mg. En nog steeds oxazepam erbij. Die wil ik heeeeel langzaam afbouwen. Ik weet niet hoeveel mg je nu slikt?? Bij mij is er elke maand bekeken hoe het met de stemming ging. Dus misschien een verhoging?? Doe dit via een psychiater, die is het meest deskundig.

Datum 04-02-2014 17:07

31-01-2014
Vrouw (40) - Chronische de...

Tevredenheid over:
heb meerdere antidepressiva voorgeschreven gekregen. We spreken over jaren. Niks hielp. Vervolgens moest ik Lexapro gebruiken. Dit is geëindigd in een verplichte opname bij het GGZ, omdat ik een zelfmoordpoging heb gedaan. Niemand heeft gemerkt dat ik dit van plan was. Van de een op de andere dag zei een stemmetje dat ik dood moest. dat was DE oplossing voor al mijn proble[lees meer...]men. Heb allerlei slaappillen besteld op het internet, pillen ingenomen, de rest is bekend. In het GGZ is de Lexapro afgebouwd. Sindsdien niet meer depressief. Ik vind dit echt rotzooi!!!

Reactie:

Ben vanmiddag weer voor de maandelijkse controle geweest bij de psychiater.Ik slik nu 4 weken 20 mg,langzaam opgebouwd.Ik overleg met de psych.langzaam afbouwen van de oxazepam.Zolang je nog in de opbouwfase zit,gebruik er oxazepam bij.Sta erop!!!Anders is het niet te doen,de bijwerkingen zijn te heftig.Dit is mijn tweede depressie en heb erop gestaan dat ik er oxazepam bij kreeg.Ik heb gedreigd dat ik mezelf anders "wat zou aandoen".En dat was ook zo.Dus hou vol en ik weet het duurt akelig lang in een depressie voordat de medicijnen hun werk gaan doen. Sandra.

Datum 07-02-2014 17:16

27-01-2014
Vrouw (42) - Depressiviteit

Tevredenheid over:
Jaren op seroxat gezeten maar was de zweetaanvallen en het aankomen zo zat, durfde niet over te stappen uit angst voor werking nieuwe medicijnen. Hoorde over Lexapro en had ik het maar eerder gedurfd, geen zweetaanvallen meer en kan eindelijk weer dieet volhouden en ook afvallen. Enige nadeel is dat de vermoeidheid blijft maar dat neem ik voor lief. Verder zorgt lexapro er[lees meer...]voor dat ik gewoon kan fuctioneren zonder woedeaanvallen (geen rem).

25-01-2014
Vrouw (47) - Angststoornis

Tevredenheid over:
Sinds september 2013 dag en nacht angst en spanning sinds een paar maanden. Dus geen paniekaanvallen (die duren blijkbaar 10 tot 30 minuten), maar non-stop superspanning in hoofd en lijf, angst & spanning, gewoonweg onhoudbaar. Daarom van psychiater alprazolam (xanax) gekregen en gelijktijdig gestart met Lexapro. Ga morgen, na 5 weken opgebouwd te hebben van 5 mg naar 15 [lees meer...]mg, beginnen met 20 mg. Met waarschijnlijk dus weer (vanwege het ophogen): extra angst, spanning, depressieve gevoelens en misselijkheid. Maar, en dat vind ik het moeilijkste van alles, ik merk nog helemaal NIETS van de angstdempende werking van de Lexapro. Ben ik te ongeduldig? Wie herkent zich in mijn non-stop angst/spanningsklachten en kan mij hoop geven door te zeggen: ja, je bent te ongeduldig, zet het slikken door en je zal zien dat het helpt? Alsjeblieft, reageer want ik heb steun en vertrouwen nodig!
3 reacties

Reactie:

Effe geduld nog, bij mij kwam het goed. 15 mg is idd miss nog te weinig. Komt goed, de spanningen namen bij mij op een gegeven moment af.

Datum 22-04-2014 11:36

Reactie:

Heel herkenbaar.Ik ben afgelopen okt.na 15 jaar seroxat te hebben geslikt overgestapt naar de lexapro. Het afbouwen van de seroxat was een hel en heb ik kunnen doen met behoorlijke hoeveelheden oxazepam.Nu zit ik sinds 3 weken op 20 mg lexapro.Dus de opbouw met de nodige bijverschijnselen heb ik nu wel gehad.Er zit iets verbetering in,maar heb nu weer buikgriep.Mijn lichaam is soms gewoon op. Het gaat allemaal tergend langzaam.Daarbij gebruik ik nog altijd teveel oxazepam.Dat moet ik in de toekomst afbouwen.Waar ik enorm tegen opzie.Volgens de psychiater kunnen medicijnen 30 procent doen.Het heeft ook een tijd geduurd voordat je in een depressie komt,het duurt dus ook lang voordat je eruit komt.Ik probeer het maar te accepteren en van tijd mijn bondgenoot te maken.Ik ben ook door angst en enorme spanning in een depressie terechtgekomen.Dit is zelfs mijn tweede depressie in 15 jaar tijd.Depressie is bij mij ook nog eens familiair bepaalt.Ik weet wat je doormaakt,gelukkig heb je xanax. Psychiaters zijn huiverig voor deze benzo"s,begrijpelijk.Maar je hebt ze hard nodig om je leven draagelijk te houden.Ik heb erop gestaan,omdat dit mijn tweede depressie is,dat ik genoeg oxazepam zou krijgen,omdat ik anders een einde aan mijn leven zou maken.Soms denk ik daar nog wel over,als ik slechte dagen heb.Dan hoeft het voor mij allemaal niet meer.Maar mijn autistische zoon heeft mij te hard nodig.Ik begrijp je helemaal.Een verhaal van een lotgenote,van jou leeftijd 45 jaar.

Datum 31-01-2014 16:49

Reactie:

Ik ben half december begonnen met 5mg en na een paar dagen naar 10mg gegaan. Betere dagen maar ook nog hele slechte met veel angst en spanning. Gewoon nog even doorzetten. Ik vond de bijwerkingen ook verschrikkelijk en waarschijnlijk moet ik ook verhogen dus weer door diezelfde "hel" sterkte!

Datum 29-01-2014 12:55

20-01-2014
Vrouw (47) - Angst & panie...

Tevredenheid over:
Sinds 5 weken slik ik Lexapro, de 1e week 5 mg, daarna 3 weken 10 mg en sinds 1 week 15 mg. De laatste week voel ik me down, misselijk en moe. Ik ervaar sinds september 2013 nonstop stress en angstige gevoelens. Sinds een week of 2 ben ik wel lichamelijk actiever, maar voor de stress/angstige gevoelens is er nog niks veranderd. Moet ik gewoon meer geduld hebben voor dat [lees meer...]die nare, afschuwelijke angstige gevoelens verminderen, met andere woorden: is 5 weken Lexapro slikken nog te kort? Alsjeblieft, laat iets van je horen, want ik heb echt steun nodig op deze rotweg.
4 reacties

Reactie:

Maak van tijd je bondgenoot,ik slik nu 20 mg.Ik behoor tot de chronische groep.Ik slik al 15 jaar medicijnen.Vorig jaar okt.de seroxat snel afgebouwd en met de lexapro begonnen,langzaam opgebouwd nu dus de hoogste dosering.Nu begin ik eindelijk wat meer licht te zien aan het einde van de donkere tunnel.Wel met oxazepam erbij,anders had ik het niet "getrokken".Dit is mijn tweede depressie,dus niet zonder oxazepam.Als ik me beter ga voelen,bouw ik die weer langzaam af. Sandra.

Datum 24-01-2014 00:03

Reactie:

Ik kan erover meepraten.Sinds okt.vorig jaar heb ik heel snel seroxat afgebouwd(een hel) en met de opbouw van lexapro begonnen.Onder begeleiding van een psychiater.Door het continue opbouwen wordt je steeds weer teruggeworpen.De 15 mg deed niet genoeg en nu sinds 2 weken 20 mg lexapro. Dit is mij tweede depressie,dus heb wat ervaring.Daarom wilde ik genoeg oxazepam erbij om de verschijnselen te onderdrukken.Anders is het een lijdensweg.Dus vraag aan de arts oxazepam,om het wat makkelijker te maken.Psychiaters zijn hier niet gek van i.v.m verslaving.Maar als de lexapro goed is ingewerkt kan je de oxazepam weer makkelijk afbouwen.Na al die maanden zit er eindelijk wat verbetering in mijn stemming.Maak van tijd je bondgenoot en accepteer je depressie,hoe moeilijk het ook is.Tip van een lotgenoot.Moeder van een autistische zoon,met mcdd. Ik heb gesprekken met de psychiater(een vrouwelijke)van mijn leeftijd,45 en een soc.psychiatrisch verpleegkundige.Dertig procent kunnen de medicijnen doen en de rest moet met therapie en veel praten met deskundigen op dit gebied.Ik ben geen voorstander om dit via een huisarts te doen. Mijn zoon staat onder begeleiding van een kinderpsychiater en die is weer meer gespecialiceerd in autisme.Zorg dus dat je de juiste begeleiding krijgt!!! Accepteer dat je ziek bent,depressie is een hersenziekte.Waar helaas vaak nog een taboe over bestaat. Net als het autisme van mijn zoon.Als iets voor mensen te ingewikkeld wordt,blijven ze weg. Ben je lichamelijk ziek,dan snappen mensen het.Depressie is,als je het zelf niet meemaakt ook heel moeilijk te begrijpen voor anderen.Ik hoop dat je wat hebt aan mijn verhaal en hou vol,dat doe ik ook!! Mvg Sandra.

Datum 23-01-2014 23:54

Reactie:

Ik gebruik het sinds begin november. Eerst 2 wk 5mg. Daarna 10 mg. Nu sinds een week 15mg. Ik merk nog steeds nix. Ik moet geduld hebben zegt mijn psych. Maar hoe lang nog. Klachten lijken wel erger te worden. Zijn vast de bijwerkingen van de laatste 5 mg extra. Hou vol he. Dan doe ik het ook. Sterkte

Datum 22-01-2014 14:55

Reactie:

Ik gebruik het zo'n maand , maar ik lees op internet dat het toch wel een week of 6 tot 8 kan duren voordat het wat doet. Bij mij doet het ook nog niet zoveel, maar ik zou zeggen volhouden en afwachten totdat het zonnetje gaat schijnen, want uiteindelijk gaat het zonnetje echt wel schijnen , succes verder ;-)

Datum 21-01-2014 12:58

12-01-2014
Vrouw (31) - Obsessieve-co...
Algehele tevredenheid: 4

Tevredenheid over:
Ik slik nu 6 weken lexapro 10 mg druppels. Heel rustig opgebouwd. Ik heb bijna geen bijwerkingen, alleen beetje slaperig, maar dat is als ik het heb ingenomen en dan ga ik daarna gewoon slapen 's avonds. Verder kan ik alles, werken, autorijden etc. De donkere wolken in mijn hoofd zijn verdwenen....

03-01-2014
Vrouw (37) - Angst & panie...

Tevredenheid over:
Sinds 2 wk gebruik ik lexapro 10mg en mijn paniekaanvallen zijn heftiger, constant jet gevoel dat ik onder hoogspanning sta. Ik heb er oxazepam bijgekregen om het wat te onderdrukken. De ene dag voel ik me redelijk en de andere weer super slecht. Ook heb ik veel hoofdpijn en slaap ik erg veel. herkenbaar en wanneer wordt dit minder?
2 reacties

Reactie:

Dat wordt minder,ik ben in oktober begonnen met 5 mg,toen 10mg,nu 15 mg en a.s vrijdag 20 mg. Alles onder begeleiding van een psychiater.Ik slik er ook oxazepam bij,teveel.Het is een lange weg,een depressie.Nadeel van de lexapro,voordat je de juiste dosering hebt gevonden.Is een lange weg en voordat de medicijnen echt z'n werk gaan doen,duurt ook lang.Ik krijg vrijdag de hoogste dosering,hopelijk wordt mijn stemming dan wat beter.

Datum 06-01-2014 11:47

Reactie:

Klopt inderdaad. Gebruik nu zelf 20mg omdat ik het idee had dat het te weinig deed. Eerste weken werden de aanvallen en gevoelens steeds beroerder en dat onder hoogspanning staan herken ik zeer goed. Heb ook met (gedoseerd) oxazepamgebruik het enigszins draagbaar kunnen houden. Ben nu 2 maanden verder en heb nu het idee dat het pas begint te werken. Het devies is:volhouden,volhouden. Hoofpijn,dikke ogen ,wazig,constant vermoeid enz. Maak de tijd je bondgenoot en probeer door te gaan met de medicatie. Sterkte

Datum 03-01-2014 15:57

02-12-2013
Man (49) - Depressie

Tevredenheid over:
Gebruik het nu sinds 2011 en de eerste weken was heel heftig: gedachten aan zelfmoord, slecht slapen, huilbuien, een groot donker diep gat. Na 3 maanden ging het beter en was de weg omhoog gevonden. Ook therapie, veel sporten en mindfullness hebben me geholpen. Na 9 maanden thuis weer aan de slag. Ben blij met lexapro, heb geen enkele bijwerking en voel me super (afkl[lees meer...]oppen). De huisdokter wil dat ik overweeg om te stoppen, maar ik wil er niet meer van af. Wou dat ik dit middel eerder had ontdekt. Heb mijn leven weer terug. Succes allen!

Reactie:

Beste, Met hoeveel mg ben je begonnen Lexapro? gr. Wikjew

Datum 10-12-2013 16:09

30-11-2013
Man (56) - Psychische kl...

Tevredenheid over:
Ik gebruik nu 2 en half jaar Lexapro , ben ze 2 weken geleden een keer vergeten in te nemen en daardoor dag later weer ingenomen maar ik heb vanaf die dag te maken met terug val emoties onrustig angstig en paniekerig. Kan iemand mij vertellen of die hiermee ook in aanraking is geweest en hoe men hiervan af is gekomen. gr, B

20-11-2013
Man (57) - Angst & panie...

Tevredenheid over:
gebruik lexapro en mirtazipine. ik heb weinig bijwerkingen alleen de eerste 2 a 3 weken. ik blijf in de depressie zitten samen met angst- of paniekstoornis. resultaat na 2 jaar werkeloos (uwv) 80-100% afgekeurd. mijn psychiater gaf me de keus of opname of aan de medicatie, ik ben blij dat ik voor het laatste heb gekozen.

14-11-2013
Man (36) - Depressie

Tevredenheid over:
Ik gebruik dit medicijn sinds 9 weken (eerste week 5 mg daarna 10 mg) omdat ik al 3 jaar met een zware depressie kamp. Ik heb eerst alternatieve therapieen (homeopathie en acupunctuur) gehad wat me goed geholpen heeft. Mijn stemming bleef echter vrij vlak en down. Ook veel last van overmatig denken en piekeren en snel uit balans. De eerste 2 weken na te zijn begonnen met L[lees meer...]exapro gingen moeizaam, erg moe en angsten waren erger. Echter na 2 weken is het steeds beter gegaan en deze positieve lijn blijft doorgaan, super! Ik voel me stabieler, minder piekeren, minder snel uit balans, mn stemming is veel beter en heb weer energie om dingen te ondernemen. Bijwerkingen die wel aanwezig zijn zijn : moeilijker inslapen, verminderd libido en neiging om in gewicht aan te komen. Al met al ben ik echter zeer tevreden! Wat voor mij goed werkt is om het medicijn smorgens al te nemen (voor 10.00 uur) en niet na de middag. Ook combineer ik het met voedingssuplementen (magnesium, chroom,vit b6 en b12, dormeasan= homeopathisch middel) om de bijwerkingen van het slapen en het aankomen in gewicht te verminderen. Voor mij werkt dit.

volgende > >>
Pagina 1 van 2

Mirena spiraal (1693) - Anticonceptie - overig
Thyrax Duotab (349) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Amoxicilline (302) - Antibiotica - penicillines breedspectrum