This website is hosted on a Carbon neutral infrastructure.

lees de ervaringen

Efexor

Depressie - antidepressiva overig
Toon/Verberg Farmacotherapeutisch Kompas
Efexor, werkzame stof venlafaxine
Geef mening

Wordt gebruikt bij:
  • Depressie (237 meningen)
  • Angststoornis (100 meningen)
  • Angst & paniekstoornis (53 meningen)
  • ...

Pagina 1 van 7

26-07-2015
Vrouw, 38 jaar

Efexor (venlafaxine)

Ik gebruik Xanax retard 0.5 en efexor 150mg, ik neem 2x per dag mijn xanax maar voor den efexor ben wat bang om de bijwerking! ik kan ze niet slikken dus wil ik die capsules opendoen en nemen met wat yoghurt ofzo, maar het mag zogezegd niet! nu weet ik ff nie wat ik moet doen! ik heb gebeld naar mijn psy en die raad me af om ze open te doen, maar ik kan ze echt niet slikke[lees meer...]n en ik moet ze echt nemen! ik wil gewoon genezen... mijn aanval en hyperventilatie hou me in gevangenis! ik durf niet meer weg, ik heb geen sociaal leven niet meer! heeft er etwien ervaring met die capsules van efexor 150mg ? zou ik ze kunnen opendoen om ze in te nemen? aub? :(
05-07-2015
Vrouw, 38 jaar

04-07-2015
Vrouw, 36 jaar

Efexor (venlafaxine)

Hallo, Reden van gebruik medicatie: Ik had een angststoornis en was totaal opgebrand door nare gebeurtenissen. Ik heb eerst de Venlafaxine gehad van Focus care, maar daar kreeg ik altijd last van later op de avond. Alsof het middel dan was uitgewerkt. Ik kreeg daarom 2 capsules van 75. Ik werd daar heel erg raar van in mijn hoofd, die dosis is heel normaal werd mij v[lees meer...]erteld... Nou, jammer genoeg niet voor mij. Ik weet nu na heel veel ellende met medicatie dat ik super heftig op medicijnen reageer. Helaas nam/neemt geen arts dit serieus. Ik had ooit de tablet van, ik dacht Pfizer, de echte Efexor (gekregen omdat ik zo moe was tijdens mijn eisprong). Die beviel goed, ik dacht dat klachten die ik kreeg de schuld van iets anders waren, niet van efexor... Dus daarom ben ik maar de echte Efexor capsule gaan proberen met afgifte gedurende de hele dag. Mijn klachten gingen snel over. Sommige mensen ervaren dat Venlafaxine hetzelfde is als Efexor, ik merk helaas heel duidelijk het verschil in deze 2 medicijnen. Ik begon in januari 2013 en kreeg bijwerkingen die ik bij de Venlafaxine niet had. Langzaam kreeg ik last van stapeloedeem. Ik schrok toe ik een foto zag: ja hoor, voor de 4e keer kreeg ik heftige oedeem bij medicatie. Ik was al wel aan het afbouwen omdat deze dosis Efexor veel te hoog was.En nu was dat ook wel nodig... Ik heb niet vaak gelezen of gehoord dat mensen last krijgen van oedeem bij een AD, bij mij is het van de 5 keren, 4 x gebeurd. Ik zou graag eens contact hebben met iemand die dezelfde ervaring heeft. Ik werd in korte tijd 14 kg (tot soms wel 20 kg) zwaarder, en mijn hele gezicht anders begon te worden. Hamsterwangen, een ongelijke neus, wallen, etc. Ik heb foto's gemaakt en op 1 dag verschilt het zoveel dat het gewoon 2 verschillende mensen lijken te zijn. Ik heb een mapje met foto's en ik lijk elke keer compleet iemand anders. Ik heb het aangegeven bij de psychiater en die vroeg of het van het weer kwam. Tja, ik word altijd helemaal anders als het kwik boven de 25 graden komt! Ze nam me helemaal niet serieus. Ook een andere arts zei doodleuk: Sommige mensen vinden een beetje aankomen niet erg. Dat had ik ook prima kunnen hebben, om mijn part 5 kg in simpel vet maar geen oedeem. Schoenen gingen stuk, kleding werd te klein, mijn uiterlijk verpest etc. Ik was er zo verdrietig om. Ik ben nog eens bij mijn toenmalige huisarts geweest. Ik zat met mijn handen in het haar en vroeg of ik doorverwezen kon worden omdat ik niet terug wilde naar mijn oude psych, die me helemaal niet goed hielp en alles bagetaliseerde. Dat wilde hij niet, dat was volgens hem een hele goede psychiater. Ik wilde graag naar het GGZ, omdat de problemen met de medicatie te heftig waren. Hij verdomde het om mij door te sturen. Ik had mijn buik er vol van en ben toen zelf heel langzaam gaan afbouwen, zonder hulp. Ik heb zoveel negatieve ervaringen met artsen dat ik er toen ook niets meer mee van doen wilde te hebben. De andere bijwerkingen waren: ontstekingen in het lichaam, rare hoest (vocht in de longen) en libido problemen. Ik heb overigens bij mijn eerste keer Efexor een dubbele longontsteking ontwikkeld, ik was toen 25 jaar, waarbij ik nauwelijks nog kon lopen en met 30 graden zomer in bed lag te rillen met een muts en handschoenen. Ook die dokter heeft er nauwelijks iets aan gedaan toen. Nu staat dat inmiddels aangegeven in de bijsluiter, iets met bloedlichaampjes. Hoe had ik dat ook kunnen weten. En ik vertrouwde de arts... Ik slik nu nog een 4 balletjes per dag en hoop er binnenkort helemaal mee te stoppen. Ik hoop dat mijn klachten wegblijven, ik doe er alles aan met vitaminen, mineralen, aminozuren etc. Verder verdiep ik mij in de werking van neurotransmitters. Ik ken mijn lijf inmiddels heel erg goed en ook de effecten van bepaalde stoffen. Hopelijk heb ik snel mijn eigen figuur en gezicht terug. In 1 dag en nacht was ik al 1 kg kwijt... Dat geeft hoop. Het heeft me goed geholpen om van bepaalde klachten af te komen, maar wel tegen een hoge prijs. H.S.
03-07-2015
Vrouw, 50 jaar

Efexor (venlafaxine)

In 2002 begonnen met 150 mg efexor wegens crisis, ik lijd al van 45 jaar aan angsten, is nu een gegeneraliseerde angststoornis geworden. Het duurde ongeveer 5 weken voordat het werkte, daarna een periode van euforie (ik moest toen de Xanax afbouwen die ik tegelijkertijd gebruikte). Bijwerkingen die ik heel vervelend vond, droge mond, uit je mond ruiken, extreem zweten, gee[lees meer...]n libido meer, moeite met klaarkomen, spierkrampen in armen en benen, niet kunnen slapen zonder xanax. Helaas kan ik niet zonder, maar ben wel heel erg langzaam geminderd tot nu 75 gram. Dat is net genoeg, als het leven soepel verloopt. Stoppen of minderen moet je heel erg geleidelijk doen. Ik heb de korreltjes uit de capsules gehaald met een paar tegelijk, dat een paar weken volhouden, dan weer een paar korreltjes extra er uit halen enz. enz. Werkt uitstekend, geen last van afkickverschijnselen! Dit raad ik iedereen aan, ik heb er meer dan een jaar over gedaan om van 150 naar 75 te gaan, zonder een enkel probleem!! Voel nu wel extra spanning, meer gevoel (kan ook prettig zijn) maar de bijwerkingen zijn allemaal minder geworden, al zijn de meeste niet verdwenen. Ik ben nu 50 jaar, blijf het middel in ieder geval tot na de overgang gebruiken, daarna zien we wel verder.
17-06-2015
Vrouw, 876 jaar

Efexor (venlafaxine)

Heb al enige maanden effexor als medicijn. ( 187,5 mg. per dag) Leek in het begin te helpen, echter er blijft steeds een angstgevoel bij me, jammer zeer tot mijn spijt. De vervelende bijwerking van erg droge mond huid en nagels wordt als maar erger. Nu tot overmaat van ramp dikke voeten en spontane bloeduitstortingen op mijn kuiken?? Is dit misschien ook nog een bijwerki[lees meer...]ng. Bij volgende gesprek vraag ik het aan mijn arts.
16-06-2015
Vrouw, 52 jaar

Efexor (venlafaxine)

De eerste keer nadat ik het had gebruikt, kwam na 1 uur mijn ontbijt er uit. De volgende dag tot na 1 week was is nog wel misselijk maar heb niet meer over gegeven. Ik ben begonnen met 37,5 mg en opgebowd tot 225mg. Nu zit is sinds ongeveer 6 jaar op 187,5 mg. Hiervoor heb ik verschillende soorten medicijnen gebruikt tegen mijn paniek aanvallen. Eerst zo'n 1,5 jaar Anafran[lees meer...]il wat toen ook goed werkte. De tweede keer werkte deze medicijnen al minder en de derde keer eigenlijk helemaal niet meer. Ook kwam ik hier enige kilo's van aan. Na mijn laatste zwangerschap, nu 16 jaar geleden, kwamen de paniek aanvallen weer hevig terug. Ik heb toen wederom therapie gehad, maar toen bij Ensis. Dit was toen nieuw. Het was de bedoeling zonder medicatie de klachten te bestrijden, maar omdat ik de klachten al zolang had ( vanaf 13 jaar en ben nu 52) en ook 3 jonge kinderen had rond lopen die toch ook van- en naar school moesten, ben ik in overleg met de huisarts Efexor gaan gebruiken. Ik heb hier nooit spijt van gehad en denk dat ik ze levenslang zal moeten blijven gebruiken. Na 1 maand gingen ze al werken. Ik moet zeggen dat ik niet altijd zonder klachten ben, maar er is tenmiste wel beter mee te leven. De bij werkingen vallen na zo 'n lange tijd eigenljk wel mee. Wel vaak een droge mond, weinig zin in sex, af en toe duizilig hoewel ik niet zeker weet of die door de effexor komt. Mijn andere klachten als veel hoofdpijn (ook spanningshoofdpijn) zijn er niet echt mee weg gegaan. Ook heb ik wel last van mijn gewrichten en rugklachten, maar die is niet de schuld van effexor. Ik ben trouwens ook niet van aan gekomen. Wel heb ik soms een onwezenlijk gevoel in mijn hoofd, dat ik wel eng vind.
31-05-2015
Vrouw, 45 jaar

Borderline persoonlijkheidsstoornis

Gedurende de afgelopen 16 jaren regelmatig Venlafaxine gebruikt in doseringen van 225 mg tot wat ik nu nog in neem 37.5 mg. Met regelmaat, omdat ik een persoon ben die echt wilde experimenteren welk medicijn in combi met andere medicatie het beste werkt en iedere keer kwam ik ondanks vervelende bijwerkingen als transpireren, droge mond, gewrichts-stijfheid, een nare geur o[lees meer...]m mij heen en meer, toch uit op Venlafaxine gedurende mijn depressies en nu ik weinig tot geen klachten meer heb hou ik in overleg met mijn huisarts deze laagste dosering aan, ook nu ik de leeftijd heb om in de overgang te komen...
25-05-2015
Vrouw, 20 jaar

Efexor (venlafaxine)

Ik gebruik nu bijna een jaar Efexor 150mg. In het begin ging er een nieuwe wereld open, maar dat was zeker niet van al te lange duur. Ook sinds ik de medicatie neem zweet ik als een gek. Ik kom net uit de douche, droog mijn haar en ben weer zo nat als wat. Ik ga ergens naartoe en tegen ik er ben ben ik weer zo nat; Na bijna een jaar te leven met die bijwerking heb ik besl[lees meer...]oten ermee te stoppen. Ik heb het al eens geprobeerd om te stoppen en het was zo hard! Duizelig, elektrische schokken in hoofd, heel emotioneel. Maar toch zet ik deze keer door, koste wat het koste. Ik wil dat het uit mijn lichaam is en dat voor altijd! Als ik de tijd kon terugdraaien, was ik er nooit aan begonnen. Het zweten lijkt voor veel mensen iets van 'als het dat maar is' maar geloof mij, het houdt je voor heel veel dingen tegen in het dagelijkse leven en voor een jonge vrouw als ik is het ook niet echt zo'n leuk puntje.
volgende > >>
Pagina 1 van 7

Thyrax Duotab (668) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Amoxicilline (352) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (335) - Anticonceptie - eenfase

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik
en maak kans op een Tony's Chocolonely
reep!

Als je meer wilt weten over Tony's Chocolonely, klik dan hier.

Tony's Chocolonely