This website is hosted on a Carbon neutral infrastructure. This website is hosted on a company which complies to standard ISO 27001:2005 for Information Security Management Systems.
lees de ervaringen

Efexor

Depressie - antidepressiva overig
Toon/Verberg Farmacotherapeutisch Kompas
Efexor, werkzame stof venlafaxine
Geef mening

Wordt gebruikt bij:
  • Depressie (235 meningen)
  • Angststoornis (99 meningen)
  • Angst & paniekstoornis (49 meningen)
  • ...

Pagina 1 van 7

19-05-2015
Man, 33 jaar

Efexor (venlafaxine)

Vanwege matige depressieve klachten werd mij door mijn psychiater Efexor voorgeschreven. Het middel had voor mij weinig positieve effecten maar ik merkte wel dat mijn libido fors achteruit was gegaan wat nogal onwenselijk was voor een man van 27 die net in een nieuwe relatie zat. Wat ik misschien nog wel zorgwekkender vond, waren de ontwenningsverschijnselen die al snel [lees meer...]opdoken wanneer ik niet precies binnen 24 uur na de laatste dosis mijn pilletje had gehad. Ik heb ervaring met het cold turkey afkicken van hoge dosis benzodiazepines (oxazepam, diazepam) maar de afkickverschijnselen van Efexor waren nog ernstiger...duizeligheid, paniek en heftige schokken (net elektriciteit) in mijn hoofd. Ik ben toen overgestapt op fluoxetine (wat een stuk minder heftige ontwenningsverschijnselen heeft), daarvan de dosis gehalveerd en toen gestopt en begonnen met 5-HTP, een voedingssupplementen wat direct omgezet wordt in serotonine i.p.v. via de omslachtige manier van SSRI's. Ik zou dit middel nog met geen stok meer aanraken.
17-05-2015
Man, 53 jaar

Efexor (venlafaxine)

reeds na 3 weken problemen met potentie, die later totaal werd, lees totale impotentie, de nacht-dag angstmerrie 's zijn wel weg, maar de neveneffecten zijn ook niet mis.
20-04-2015
Man, 32 jaar

ADD

De meeste reviews zijn vaak van de mensen met negatieve ervaringen.. logisch, want het zit in ons om te waarschuwen. De mensen waarbij overwegend positief wordt ervaren hoor je niet omdat ze vaak niet de behoefte voelen om dit te delen. Na het lezen van veelal slechte ervaringen met het middel denk ik dat het goed is om ook een de andere kant van de medaille te laten lezen[lees meer...]. Ik heb een lang traject in de geestelijke gezondheidszorg achter de rug. Van hevige depressies tot suicidaliteit en opnames.. veelal was het ook lastig om er achter te komen wat er nou eigenlijk aan de hand was. Zoals waarschijnlijk bij velen is mijn diagnostiek wat complex. Ik heb niet “alleen”last van depressie, angst en persoonlijkheidsproblematiek, maar ook ADD. Dit laatste is pas aan het licht gekomen een jaar terug. Omdat vaak niet meteen duidelijk is wat er nu met je aan de hand is wordt al vaak medicatie voorgeschreven tegen het meest aanwezige en kunnen dingen die “latent” (dus niet zichtbaar maar wel aanwezig) opeens de kop op steken. Daarom is het van belang dat je een hulpverlener zoekt die weet wat hij/zij doet.. laat je dit medicijn niet door de eerste de beste huisarts voorschrijven. Ga ook eens bij jezelf na wie je bent en hoe je tegen het leven aan kijkt. Medicatie is slechts een hulpmiddel in dit geval. Als je op cognitief (dus je gedachten patronen) gebied nog niet rijp genoeg bent om te dealen met je behoeftes/wensen/realisatie zal medicatie je veelal rottigheid geven. Ik denk dat maar bij een enkeling medicatie zonder aanvullende cognitieve therapie afdoende zal werken. Na de opstart heb ik veel bijwerkingen gehad.. dit wist ik en heb er rekening mee gehouden. Ik lag veel op de bank, was misselijk en voelde me hondsberoerd. Na 4 weken begon ik me af te vragen of het uberhaupt wel ging werken voor mij. Maar blijkbaar wint de aanhouder! Ik zit inmiddels op de laagste dosis van dit medicijn. Het werkt voor mij prima. Ik heb weinig spanning / angst / verdrietige gevoelens.. ik heb een stuk meer energie en onderneem meer. De dingen die er nog zijn zoals af en toe een dip.. druk in het hoofd (ADD) en nog wat andere randzaken probeer ik zo goed en kwaad als het kan te accepteren en me te focussen op de positievere dingen in het leven. Sommige dingen/gevoelens/gedachten gaan nooit weg.. acceptatie is echt het sterkste middel. En Efexor is voor mij een supergoed hulpmiddel.
17-04-2015
Vrouw, 38 jaar

Chronische depressie

in het begin had ik wel last van de bijwerkingen, zoals wazig zien, duizeligheid en vermoeidheid maar na het middel een jaar geslikt te hebben verdwenen deze klachten. nu slik ik het al jaren en het helpt mij om mijn leven leefbaar te houden. volgens mij werkt het ook tegen angsten want hier heb ik ook stukke minder last van dan voorheen.
12-04-2015
Man, 57 jaar

Efexor (venlafaxine)

Ben auteur - produceerde weinig meer - werd dik en pafferig - ben cold turkey gestopt (weg met die troep!) - ging samen met mijn gezin door een explosieve periode heen - voel me nu geweldig - werk hard aan mijn vierde roman - ben sedert oktober 21 (!) kilo afgevallen - nooit meer efexor of andere pretpillen!
08-04-2015
Vrouw, 45 jaar

Astma

Ik slik al meer dan 10 jaar Efexor. Met een kleine onderbreking in 2006 door zwangerschap. Ik slik niet elke dag,maar op het moment dat ik ontwenningsverschijnselen heb. Zo ong 1 x per 3 dgn. Dit bevalt mij goed. Enige bijwerkingen die ik ervaar zijn het af en toe halve nachten wakker liggen. Is vervelend op dat moment,maar probeer dit op een ander moment weer in te halen[lees meer...]. Ook gevoelens zijn afgezwakt,maar ervaar dit niet als vervelend. Ik heb al eens geprobeerd af te bouwen,maar wordt erg prikkelbaar en reageer bozer. Ik heb een kortere lont. Ik heb me erbij neer gelegd dat deze medicijnen bij me horen. Dan maar humor uit een doosje 😊.
31-03-2015
Man, 48 jaar

Efexor (venlafaxine)

Tot 2014 gebruikte Efexor 7 jaar lang naar volle tevredenheid. Voelde me prima, wel bijwerkingen maar daar was mee te leven. Vermoeidheid, bewegende benen in de nacht , extreme dromen en bloedneuzen. Medicijn afgebouwd en ging eigenlijk prima tot januari 2015. Sinds januari weer depressief en angst- en paniek gevoelens. In overleg met huisarts weer begonnen met Efexor. Dez[lees meer...]e keer vreselijke paniekaanvallen en op slag impotent. Ondragelijk, gestopt en toen leek alles over. Nu sinds een week is alles weer terug. Vandaag terug naar huisarts voor Citopram. Hopen dat dit werkt. Blijkbaar kan een medicijn dat in het verleden goed werkte nu hele andere uitwerkingen hebben. Het zal dus proberen blijven totdat ik weer een medicijn heb dat bij mij past.
26-03-2015
Vrouw, 43 jaar

zelfde werking als venlafaxine
volgende > >>
Pagina 1 van 7

Thyrax Duotab (659) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Amoxicilline (345) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (329) - Anticonceptie - eenfase

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik
en maak kans op een Tony's Chocolonely
reep!

Als je meer wilt weten over Tony's Chocolonely, klik dan hier.

Tony's Chocolonely