Ervaringen met Mirtazapine

mirtazapine

agressie gewichtstoename eetbuien levendige dromen

Chronische depressie (22 meningen)
Postnatale depressie (2 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (2 meningen)

Bojan Nikolik (14-04-2015)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

08-03-2024 | Vrouw | 30
mirtazapine (15mg)
Door verslavingsverleden wil ik niet aan de reguliere slaapmedicatie. Kwartje mirtazapine geeft mij acht uur onafgebroken slaap. Absolute aanrader. De dag erna nog wel wat moe.

20-02-2024 | Vrouw | 26

eetbuien levendige dromen

Sinds kort ben ik begonnen met mirtazipine ivm slecht slapen en niet door kunnen slapen. Ik gebruik 1/4 dit werkt voor mij het beste. Wel zijn mijn eetbuien na inname ontzettend toegenomen en wil ik alles eten wat ongezond is hierdoor ben ik ook aangekomen ( voor mij niet vervelend gezien dit altijd een ding is geweest en ik graag ook wilde aankomen ) ik moest gaan experim[lees meer...]enteren met het tablet nu heb ik al meerdere keren een half tablet geprobeerd. Hierbij ga ik heel levendig dromen en kan ik echt ontzettend lang slapen soms wel 12/14 uur. Ik ervaar dat niet als prettig de volgendedag word ik heel moe en versuft wakker. 1/4 werkt perfect voor mij ik kan eindelijk weer doorslapen. Maar zoals vele recencies hier op het forum ben ik gelukkig niet de enigste die toegenomen eetlust ervaart

13-02-2024 | Vrouw | 39

agressie gewichtstoename

Ja, herkenbaar. Ik wilde je wijzen op Taperingsstrips via de Regenboogapotheek. Dan kun je in heel kleine stapjes afbouwen. Dankzij dit zit ik nu op 0,1 (!) mg. Dat ene stapje naar 0 moet ik nog maken, ik reageer heftig op medicatie, jij waarschijnlijk ook als je zo veel last hebt van afbouwen… aangezien je al op 2 mg zit zou je de regenboogapotheek kunnen vragen om een ‘[lees meer...]stabiliseringstraject’ van 2 mg bestaande uit allemaal pilletjes van 0,1 mg per stuk. Zo kun je zelf er steeds 1 pilletje af halen, bijv per week of 2 weken (heb ik gedaan). Mocht dit bericht onduidelijk zijn zou ik je aanraden de regenboogapotheek in Bavel te bellen, ze hebben met mij toen heel goed meegedacht. Succes met het afbouwen.

01-02-2024 | Vrouw | 60
mirtazapine (15mg)
Na 20 jaar eindelijk een middel waar ik heerlijk op inslaap. Niet uren nog wakker zijn. Word nog wel wakker ‘s nachts maar val weer in slaap daarna. Helaas wel kilo’s aangekomen, meer eetlust en name ook snoepen! Dat is jammer maar slapen is wel heel fijn nu :)

28-01-2024 | Vrouw | 53
mirtazapine (30mg)
Ik ben nu 5 weken gestopt met Mirtazapine. De eerste 2 weken alles ok. Maar vanaf week 3: veel pijn in de onderbenen, jeuk over hele lichaam, hele dagen misselijk....en dat duurt nu al 3 weken. Tegen een uur of 6 s avonds ga ik mij beter voelen en heb ik nog een paar normale uurtjes. Ik heb al vaak gedacht: ik neem het middel terug in want het werkte wel. Alleen de sterke [lees meer...]gewichts toename is een grote struikelblok. Dus ook ik ben nog steeds in dubio.

27-01-2024 | Vrouw | 38
mirtazapine (7,5)
Ik gebruik sinds 10 dagen 7,5 mg mirtazapine. Voorgeschreven door mijn psychiater. Enige bijwerkingen die ik heb zijn abnormale dromen en toegenomen eetlust. Niet bepaald fijn met mijn overgewicht. Op advies moest ik beginnen met 7,5 mg aangezien ik erg gevoelig reageer op bijwerkingen. Over een week word het opgehoogd naar 15 mg . 7,5 mg is gewoon te weinig. [lees meer...] De startdosis is ook 15 mg. Dus dan zal het wel iets moeten gaan doen qua werking. Ik hoop dat het slapen over 3 weken beter gaat!

27-01-2024 | Vrouw | 38
mirtazapine (7,5mg)
Ik heb enorm last van piekeren en de laatste jaar last van slapeloosheid. Ik had eerst Zoloft maar vanwege de heftige bijwerkingen en ik ook erg gevoelig ben voor bijwerkingen, hiermee gestopt. Met mijn psychiater contact gehad en hij heeft mij Mirtazapine 7,5 mg voorgeschreven omdat ik anders bij een te hoge dosering weer meer last van bijwerkingen kan krijgen. [lees meer...]Ik zit nu 10 dagen op de Mirtazapine. Echt enorm veel last van abnormale dromen en wat toegenomen eetlust. Niet zo fijn met mijn overgewicht. Ik zelf weet wel zeker dat 7,5 te weinig is om beter te slapen, omdat 15 mg officieel de start dosering is. Ik moet het nu nog een week in nemen en dan word het opgehoogd naar 15 mg. Ik ga ervanuit dat het dan wel helpt. Hopelijk zijn de abnormale dromen minder. Opzich niet een vervelende bijwerking, als het slapen maar goed gaat zal mij al enorm veel helpen.

25-01-2024 | Man | 62
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Slechte ervaring met dit medicijn. Zou helpen tegen ptss maar kreeg weer veel nachtnerries. Dus ipv hulp is het een vijand gebleken dit medicijn

24-01-2024 | Vrouw | 63
mirtazapine (7,5)
Eerste gebruik ging goed, tweede en opeenvolgende nachten erge nachtmerries.

11-01-2024 | Vrouw | 70
mirtazapine (30mg)
Sinds ik mirtazapine gebruik is mijn gewicht gestaag omlaag gegaan.(15 kilo in 7 jaar) Medisch ben ik helemaal binnenste buiten gekeerd en zijn er geen afwijkingen gevonden. Gewichtsafname staat niet vermeld als bijwerking en wordt bij navraag ook onwaarschijnlijk geacht. Ik ben daar niet zo zeker van!

03-01-2024 | Vrouw | 50
mirtazapine (30mg)
Ik neem nu een week emergon maar ondervind nog geen effect. Gaat het nog werken? Zijn er mensen die een positief effect hebben en hoelang heeft het geduurd?

26-12-2023 | Vrouw | 52
mirtazapine (45mg)
Postnatale depressie
Ik ben zeer tevreden ovemijn medicatie

24-12-2023 | Vrouw | 35
mirtazapine (15mg)
Het werkt heel goed tegen slaapproblemen. Mijn slaapproblemen zijn ontstaan na een burn out. Je hebt niet steeds meer nodig om hetzelfde effect te hebben zoals bij slaapmiddelen. Ik gebruik het 1 of twee keer per week. Ook bv nadat een nacht slecht heb geslapen gebruik ik het en heb ik het achter de hand.

16-12-2023 | Man | 58
mirtazapine (15mg/ml)
Na maanden nachten achter elkaar niet slapen en allerlei slaapmiddelen gebruikt die kort werkten en me daarna nog verder van mezelf vandaan brachten en ik ondertussen angst en paniek heb ontwikkeld. Aan dit alles gingen 7 keer verhuizen binnen een jaar door omstandigheden vooraf. Dit door scheiding uit een zeer toxische relatie van bijna 30 jaar. Afgelopen maart kreeg ik M[lees meer...]irtazapine 7,5 mg voorgeschreven om weer te kunnen slapen en de hoeveelheid oxazepam af te bouwen. Het slapen werd daardoor weer hersteld. En ik zit momenteel op een lagere dosering oxazepam maar nog steeds teveel en te lang. Voor de angst en paniek heb ik 20 mg Fluoxetine voorgeschreven gekregen ook in de hoop de oxazepam te verminderen. De Fluoxetine gebruik ik nu 3 maanden en de paniek is enigszins onder controle maar nog steeds in combinatie met de oxazepam. Zodra ik minder oxazepam neem krijg ik heel veel lichamelijke klachten en voel me zeer onrustig en gespannen. Ook neem ik de oxazepam in na de MIrtazapine anders kom in niet in slaap. Wel voor de nacht heb ik die kunnen afbouwen van 3,5 oxazepam 10 mg naar 2 oxazepam 10 mg. Overdag zit ik op ongeveer 2 oxazepam soms wat meer. Probleem daarmee is dat de werking steeds korter wordt.

12-12-2023 | Vrouw | 37
mirtazapine (15mg)
Ik lees hier veel over mirtazepine als slaapmiddel, maar als nare bijwerking veel aankomen en veel eetlust.Er zijn 2 andere middelen die ook goed werken als slaapmiddel en niet deze bijwerking hebben: quetiapine en promethazine. Ikzelf gebruik al 8 jaar quetiapine 25 mg/12.5 mg als slaapmiddel en dit werkt nog steeds prima, en in deze lichte dosis geen bijwerkingen zoals a[lees meer...]ankomen. Quetiapine is een antipsychotica met offlabel in lage dosis slaapmedicijn(antihistamine werking zorgt voor slaap), prometazine is een antihistamine. Beide middel werken top als slaapmiddel, niet verslavend en vanwege de lage dosis geen bijwerkingen. Proberen waard ipv mirtazepine!

04-12-2023 | Man | 58
mirtazapine (15mg)
Begonnen met 15mg. Gelezen dat onder de 30 mg vooral de sederende werking overheerst dus in overleg met de arts de dosering verhoogd naar 30. Vanaf 30mg gaat het middel de antidpressieve werking krijgen. Nu echter moet ik na 4 weken weer oxazepam gebruiken om rustig te worden, iets waar ik bij 15 mg geen behoefte meer aan had. Ik ga weer terug naar 22,5mg (1½ tablet). Moc[lees meer...]ht dit afdoende blijken dan hou ik 22,5 aan, anders na 2 weken terug naar 15mg. Liever ben ik duf van Mirtazapine dan van oxazepam omdat de laatste verslavend is en daar pas ik voor. Ik heb mijn huisarts overigens als meerdere malen gevraagd om een ander medicijn van Mitrazapine. Als arts is hij hier terughoudend in omdat ik echt eerst 6 weken moet doorzetten alvorens te gaan wisselen met medicatie aangezien dit dan weer onnodig onrust gaat geven. Iets wat je met een depressie nu net niet wil natuurlijk