Mirtazapine

mirtazapine

Postnatale depressie (1 mening)
Obsessieve-compulsieve stoornis (1 mening)

Mirtazapine

Bojan Nikolik (14-04-2015)

06-08-2019

Mirtazapine (mirtazapine)

Zoals vermeld in een eerdere anonieme bijdrage: "Ik kom hier nog wel eens om te kijken hoe het andere mensen vergaat met het gebruik van Mirtazapine. Vooral omdat het mij zo vreemd, zeg maar gerust verkeerd gevallen is. Toen ik in 2013 een crisis leek te hebben wat door de huisarts als depressie werd aangemerkt kreeg ik Sertraline voorgeschreven wat mij in de eerste nacht [lees meer...]na gebruik een onverklaarbare epileptische aanval leek te veroorzaken incl 112 assistentie. Ik was na 2 dagen van gebruik een fysiek en mentaal een wrak en moest direct stoppen met het gebruik ervan. Een gevolg van dit korte gebruik was evenwel een totaal niet meer kunnen slapen. Na twee weken 2 uur slaap per nacht kwam ik bij de crisis-ggz terecht die mij 15mg mirtazapine voorschreven voor slaap. Ik sliep / lag na de eerste pil 11 uur in een soort coma. Dit effect zwakte na een week af maar meer dan een koortsdromen tot het middaguur werd het slapen niet meer. Kort samengevat heb ik het 1,5 jaar (+1 jaar afbouw) gebruikt waarbij ik last kreeg van: desorientatie, paniekaanvallen, pleinvrees, overgevoeligheid voor licht, zenuwpijnen ledematen, 18 kilo gewichtsVERLIES (!), vertigo, suicidaal van het niet kunnen functioneren, kleine hallucinaties van een paar secondes, rusteloze benen, niet stil kunnen zitten want gevoel 20 espressos op te hebben, droge ogen (plakkende oogleden snachts) en mond. Toen ik zelf moest besluiten (want Psych gaf geen draad) om af te bouwen verdwenen de meeste klachten waaronder de pijn met name, in een paar maanden. Toen ik begin 2016 mijn laatste mini dosering nam, heeft het nu achteraf bezien nog een jaar geduurd om van deze symptomen af te komen. Ik loop nu bij een trauma therapeut om van de rest af te komen. Het verbaast mij best wel dat sommige mensen wel varen bij mirtazapine."
06-08-2019

Mirtazapine (mirtazapine)

door te veel bijwerkingen ben ik gestopt met mirtazepine ik had te veel last van duizeligheid misselijkheid eetbuien
04-08-2019

Mirtazapine (mirtazapine)

Ik gebruik sinds 4 dagen 7,5 Mg mirtazapine van het merk Aurobindo. De tabletjes zijn 15 Mg en die breek ik door zodat ik de dosering langzaam opbouw. Omdat ik door heftige overgangsklachten mij erg gejaagd en zenuwachtig voel zit ik nachten op de bank. Omdat ik bijna niet meer slaap kreeg ik ernstige vermoeidheids klachten. Heb wel oxazepam om wat rustiger te worden maa[lees meer...]r daar heb ik er steeds meer van nodig. Daar raak je echt aan verslaafd en dat wil ik niet. Om te slapen gebruik ik af en toe zolpidemtartraat. Dit is een slaappil waar je ook verslaafd aan raakt. Daarom heb ik nu de mirtazapine via de huisarts gekregen. Ik voel mij zeker rustiger maar ik kan niet meer normaal functioneren. Om 20.00 uur neem ik het tabletje in en om 23.00 uur ga ik naar bed. Ik raak dan binnen 1 uur in diepe slaap en krijg dan rara dromen. De eerste dag dat ik ze gebruikte heb ik vanaf 23.00 uur tot de volgende dag 17.00 uur geslapen. Ik kon echt niet wakker worden. Het voelde of ik onder narcose was geweest en niet kon wakker worden. Ik zit nu voor de 4e dag op de bank te hangen. Ik ben heel licht in mijn hoofd en doodmoe. Ik heb nergens zin in en wil het liefst alleen maar slapen. Ik ga het toch proberen door te zetten. Het schijnt dat het ongeveer 2 weken kan duren voordat de bijwerkingen verminderen. Wie heeft er ervaring mee?
01-08-2019

Mirtazapine (mirtazapine)

Heel fijn als slaapmiddel, maar als antidepressiva had het geen effect op mijn stemming. De niet te onderdrukken vreetbuien zorgden voor een gewichtstoename van 5 kg in een half jaar. Ik ben er mee gestopt, omdat ik een antidepressiva wilde nemen die me op zijn minst bij mijn stemming zou helpen.
01-08-2019

Chronische depressie

Mirtazapine werkt goed bij slapeloosheid. Maar waar ik het voor heb voorgeschreven gekregen, chronische depressie, doet het helemaal niets. Depressie blijft manifest. Enorme vermoeidheid overdag. Gevoelens van leegte.
29-07-2019

Maagklachten

Specialist schreef dit voor om m'n maag -en darmklachten te verbeteren (veel gewicht verloren na ziekte enz). De gewichtstoename vind ik niet erg, maar het blijvende hongerig gevoel vind ik vervelend omdat ik me soms heel de dag door volprop om geen flauwte te krijgen. Nog iemand hier ervaring mee? Over het algemeen vind ben ik tevreden over het medicijn.
29-07-2019

Mirtazapine (mirtazapine)

Ik werd er slaperig van, dus nam ik ‘s avonds voor het slapengaan in. Verder was ik erg tevreden over dit medicijn. Omdat mirtazapine niet meer voldeed tegen mijn aanhoudende depressie, ben ik overgestapt op vortioxetine/brintellix. Daar heb ik, tot op heden, zeer goede ervaringen mee.
18-07-2019

Mirtazapine (mirtazapine)

Ik moet het helaas ook (weer) gebruiken. Helpt wel maar ik kom na 1 week alweer aan. Dat was in het verleden ook zo, en dat vind ik een ernstige bijwerking. Voor de rest geen bijwerkingen, alleen de eerste dag hoofdpijn.
17-07-2019

Posttraumatische stressstoornis (PTSS)

Gebruik dit voor men slaapproblemen. na heel veel andere medicatie eindelijk effect. ik slaap direct in en slaap ook door. ben enkel als ik wakker word enkele uren super suf. 1 nadeel ik ben hier afhankelijk van geworden. Met arts overlegd voor mindere dosis en dan gaat het weer van kwaad naar erger.
10-07-2019

Mirtazapine (mirtazapine)

ik heb 25 jaar venlafaxine geslikt na een hele lange tijd met hulp van spygoloog was ik er af het was een hel . na 2 . maanden nog steeds heb ik Mertazipine voor geschreven gekregen 15 mg ik slaap er goed op alleen weer zo vreselijk nerveus overdag iemand hier ervaring mee ?
06-07-2019

Mirtazapine (mirtazapine)

Ik neig naar impulsiviteit als ik dit middel niet neem. Mijn gedachten hierover maken me neerslachtig. Verder helpt t me goed bij slapeloosheid. Negatieve bijwerkingen zijn: droge mond tijdens het slapen, lichte gewichtstoename en vermoeidheid overdag. Dit is niet een wondermiddel tegen depressieve gedachten, wel een middel dat helpt relativeren en het helpt bij een goe[lees meer...]d slaapritme. Dit voorkomt bij mij dat de depressie de overhand neemt. Depressieve gedachten heb ik in therapie leren relativeren/counteren. Een goede combi van pillen en copingstetchnieken (leef je leven, schematherapie) kunnen helpen voorkomen dat je doorschiet in het negatieve. Ik heb wel moeten accepteren dat ik soms somber. In het verleden heb ik het gecombineerd met citalopram. 7,5mg mirtazipine 30 mg citalopram. Dat werkte wel goed tegen de depressieve klachten ten gevolge van medicatie.
14-06-2019

Mirtazapine (mirtazapine)

Ik ben begonnen met 15 mg om te kunnen slapen en dat me klachten van depressie te onderdrukken. Ik slaap niet en word altijd s nachts wakker waar ik meer prikkelbaar word. Na overleg met huisarts nu 30 mg. Slaap iets beter maar niet altijd en gevoel onderdrukken lijkt ook niet helemaal je van het te zijn. Zodra er iets gebeurt schiet ik in de stress en ga ik beven hyper[lees meer...]ventileren draaierig. Dus op naar de huisarts jammer hoopte dat het zal werken.
10-06-2019

Mirtazapine (mirtazapine)

Mirtazapine 2wk genomen, ben er nu gelukkig weer mee gestopt. Ik kreeg er plotse suicidale gedachten van terwijl dat niet aan de orde was voor ik begon. Kreeg ook een vreemd naar, bijna pijnlijk gevoel in m'n hoofd. Ben in korte tijd veel aangekomen, borsten van cup AA naar B en zeer pijnlijk, ook bloedde ik vanaf t koment dat ik begon tot nu ik er mee gestopt ben ondanks [lees meer...]dat ik ook de pil gebruik. honger gevoel zelfs nog na 7 boterhammen. Ik kreeg ook plots erge pijn aan mijn voeten en benen, de een noemt het zenuwpijn, de ander burning skin syndrome. Mij maakt het niet uit wat het was, maar het werd steeds erger hoe langer ik de Mirtazapine nam.
28-05-2019

Mirtazapine (mirtazapine)

Gebruik nu +- 6 weken Mirtazapine 30mg vóór het slapen gaan rond half 10. Uurtje later kan ik goed slapen. Nadeel is dat ik heel erg vermoeid ben de volgende dag. Omdat ik het consistent moet slikken ivm depressieve klachten ben ik dus eigenlijk altijd ernstig vermoeid. Depressieve klachten nemen af en voel me iets beter. Heb nog steeds soms het gevoel van leegte maar [lees meer...]beter te handelen als voorheen.
25-05-2019

Mirtazapine (mirtazapine)

Ik kreeg dit omdat ik veel piekerde en dan niet in slaap kon komen. Ik gebruik een hele lage dosering, 7,5 mg. Daar slaap ik goed op, heb rust in mijn hoofd en heb nauwelijks last van bijwerkingen, alleen wat gewichtstoename. Hogere dosering gaf vervelende bijwerkingen. Ik heb vanaf de puberteit altijd migraine gehad. Vaak 2x per maand icm cyclus. De laatste jaren werd dit[lees meer...] wel 6x per maand. Gebruikte veel imigran en later fromirex. Prettige bijkomstigheid van mirtazapine is dat ik nu geen migraine meer heb. Dit gebeurde langzaamaan gedurende een maand of 6. Toen viel me op dat ik steeds minder hoofdpijn had. Heb nu rond de menstruatie wel wat hoofdpijn maar zet niet door naar migraine. Heb al 6 maanden geen triptanen meer nodig!!!
22-05-2019

Chronische depressie

Combinatie met 30mg/dag fluoxetine. Mirtazapine omdat ik destijds ernstige slaapproblemen had. Ik sliep ook niet met slaappillen. Met mirtazapine slaap ik weer uitstekend.

Amoxicilline (476) - Antibiotica - penicillines breedspectrum