lees de ervaringen

Mirtazapine

Depressie - antidepressiva overig
Geef mening

Wordt gebruikt bij:
  • Depressie (97 meningen)
  • Slapeloosheid (53 meningen)
  • Angststoornis (17 meningen)
  • ...

Pagina 1 van 2

16-04-2014
Vrouw (60) - Angststoornis

Tevredenheid over:
Ik neem nu Mirtazapine 15 mg -+ 15 dagen, ze zeiden dat het pas werkte binnen enkele weken ......Bij mij was het de 1 dag prijs! Neem ook Bromazepam 6 mg ermee, vind het raar morgen naar de DR daar ik wel de ganse nacht doorslaap en niks angst meer heb, geen gepieker, geen zenuwen, hadden met dat ook geven om te verdikken, maar kijk sinds ik dit neem heb ik geen enkel ho[lees meer...]ngervoel meer !!!!!!!!!!!!Raar!!!! Ook de ganse dag geen goesting iets te doen en word er juist niet vrolijker van, niks kan me schelen, zelfs m n vriend niet etc pfff weet het ook niet meer ben 60 jaar en maar 45 kg !!!!
U kunt alleen reacties geven als u ingelogd bent. Inloggen kunt u rechts hiernaast op deze pagina of maak eerst een account aan als u dit nog niet heeft gedaan. Registreer

15-04-2014
Man (30) - Angst & panie...

Tevredenheid over:
Hallo heb bijna 4 jaar mirtazapine gebruikt, dit in combinatie met andere medicatie voor angst en depressie, ben begonnen met 30 mg, maar altijd moe door dit medicijn, geen energie om wat te ondernemen, en ontzettend droge mond, ben blij dat ik er mee gestopt ben echt ht gevoel dat ik een paar jaar van mn leven weg gegooid heb door dit, helpt wel maar nare bijwerkingen.

28-02-2014
Man (45) - Depressie
Algehele tevredenheid: 1

Tevredenheid over:
Werkt bij mij absoluut niet ga er kapot aan.

27-02-2014
Vrouw (44) - Depressie

Tevredenheid over:
Vreselijk moe van dit medicijn, ik gebruik dit nu 12 weken. Werkt wel tegen de angsten en heb ook wel weer zin in iets te ondernemen, maar door de vermoeidheid lukt dit helaas niet. Iemand hier ervaring mee? En gaat het over?

17-02-2014
Man (54) - Depressie

Tevredenheid over:
Niet goed. gewichtstoename. nu, vandaag te horen gekregen dat mijn vrouw niet verder met mij wil. Zie het helemaal niet meer zitten.

31-01-2014
Vrouw (70) - Hoofdpijn

Tevredenheid over:
Dit medicijn gekregen om af te komen van paracetamol als pijnstiller en om te slapen. Na 4 dagen zware diarree, elke ochtend. Eerst loperamide om dit stoppen, maar het kwam steeds weer terug. 4 weken geslikt, 6 weken diarree. Gestopt me dit medicijn.

18-01-2014
Vrouw (46) - Depressie

Tevredenheid over:
Hallo, Ik gebruik nu 2 dagen Mirtazapine. Ik moest overstappen van Venlafaxine die ik al jaren gebruik naar dit middel omdat ik niet slaap de laatste tijd en weer een depressie kreeg. Ik denk dat ik ook in de overgang zit. Ik moest van mijn huisarts een week 1 tablet van de Velafaxine nemen en dan een week stoppen en na deze week beginnen met Mirtazapine. Omdat ik tegen de[lees meer...] muur vloog met die afkickverschijnselen, heb ik hem gebeld en moest 2 dagen geleden meteen met de Mirtazapine beginnen. Heeft iemand hier ervaring mee, met deze overgang in korte tijd van deze middelen? Ik word er helemaal gek van. Ik wil het liefst de hele dag slapen en binnen blijven. Zelfs boodschappen doen enzo gaat niet. Ben zeer geagiteerd, omdat ik verder al jaren goed op de Venlafaxine reageerde, zit ik te denken om uit mezelf er weer mee te gaan beginnen. Ik kan nu niet eens normaal functioneren. Ik vind mijn begeleiding met de huisarts niet goed. Ik moet pas over 2 weken bij hem terug komen om dit te bespreken. Ik weet dat de Mirtazapine tijd nodig heeft om te gaan functioneren, maar zoals ik me nu voel is niet normaal.

Reactie:

Ik heb een soortgelijke overstap van Venlafaxine naar Mirtazapine. Ik heb de Venlafaxine afgebouwd door steeds de helft eraf te doen en zou afgelopen vrijdag stoppen voor 2 weken (slikte nog 37,5) maar moest nu meteen de overstap maken naar Mirtazapine 15 mg eerste week en daarna overstappen op 30 mg. Ook ik heb vreselijke opvliegers echt heel vervelend. Krijg zweetaanvallen, drijfnat vooral `s nachts en zodra ik vestje of iets uit doe steen koud. Ik heb dit sinds mijn overstap van 75 naar 37,5 en nu dus 4 weken. door het weekend kon ik m,n Mirtazapine vandaag pas ophalen en durf eigenlijk niet zo goed te beginnen aangezien ik nog ontwenningsverschijnselen van de Venlafaxine heb.

Datum 31-03-2014 21:16

02-12-2013
Vrouw (52) - Manisch-depre...
Algehele tevredenheid: 1

Tevredenheid over:
Ik heb al jaren last van depressies en stemmingswisselingen, hiervoor hele rij antidepressiva geprobeerd. Nu twee weken Mirtazapine maar ik was zo duf, ik kon niet fietsen, vergat pincode mobiel, kocht fout treinkaartje. Dit is zo waardeloos dus ben ik sinds twee dagen gestopt, morgen weer naar de huisarts voor iets anders.............alweer......ik las een boek van G.[lees meer...] Van Bethem van den Bergh, hij schrijft erg duidelijk over zijn manisch depressieve ervaring hij heeft veel baat bij Lithium, ik denk dat dat misschien voor mij ook een optie is, ben bijna door de lijst AD door.

Reactie:

Hoi, ik had hetzelfde als jou. Ik heb daarna alsnog heel langzaam opgebouwd en na 2 maanden voelde ik langzaam aan het anti depressieve effect opkomen. Vanwege de aanvankelijke sederende werking heeft het middel echt z'n tijd nodig. eerst en week op 3,75 mg, dan een week op 7,5 mg, dan een week op 15 mg. Dan nog ruim een maandje wachten en dan wordt je langzaam minder suf en rustiger in je hoofd. Daarna kan je voor een nog sterker effect nog verder ophogen naar bv 22,5mg. Pas op: tijdens het opstarten wordt je eerst somberder en suffer en je krijgt eetlust. Na twee maanden kan je pas evalueren

Datum 03-12-2013 08:15

29-11-2013
Man (56) - Angst & panie...
Algehele tevredenheid: 5

Tevredenheid over:
Mirtazapine heeft mijn leven verandert. 30 jaar lang heb ik zo wat rond gedwaald op deze wereld tussen angsten en paniek aanvallen. Vanalles uitgeprobeert maar mocht allemaal niet baten totdat ik mirtazapine voorgeschreven kreeg. Ben bijna 3 jaar aan de mirtazapine en ik moet zeggen dat mijn leven weer een heel stuk aangenamer is geworden. Ben begonnen met een halve table[lees meer...]t van 15mg en na 4 dagen moest ik verhogen naar 15mg. Mijn onrust was nog niet weg maar de eetlust kwam wel heel snel naar boven en dat had ik wel nodig want ik woog maar 59 kilo. Na 2 weken moest ik de dosis ophogen naar 30mg en dat zo'n dag of 10 gedaan en merkte dat de dosis veel te hoog voor mij was. Angste kwamen weer boven en zelfs zelfdodings gedachte wat ik mijn leven lang nooit heb gehad. Ben toen in overleg met de huisarts weer snel terug gegaan naar de 15mg en na enkele dagen voelde ik me weer een stuk rustiger worden. Alles bij alles duurde het zo'n 3mnd voordat de mirtazapine aansloeg en dat ik kon zeggen dat dit het middel is wat mij weer helemaal op de been heeft gebracht. Sinds 1 jaar ben ik begonnen met afbouwen met 1 kwart tablet per mnd. en blijf steken op 1/4 tablet. Heb in totaal 2 weken zonder gedaan maar de angst en de paniek kwamen weer naar boven. In overleg met de huiarts blijf ik nu 3,75mg (1/4 tablet) slikken en moet zeggen dat ik het daar heel goed op doe. Slaap nu goed, heb plezier in mijn leven wat ik al die 30 jaren niet gehad heb. De bijwerkingen bij het opbouwen van mirtazapine waren bij mij; veel zweten, onrustige benen, hevige dromen en een enorme eetlust. Ben nu op bijna 3jr. 25 kilo aangekomen en ik voel me er goed bij.

Reactie:

Komt mij bekend voor dat na afbouwen die kwart tablet, hoe laag de dosis ook blijft werken. Ik heb die kwart tablet er uiteindelijk langzaam uitgetitreerd over een periode van een maand. Aan de andere kant, volgens mij kan je ook oud worden op die lage dosis

Datum 03-12-2013 08:20

24-10-2013
Man (53) - Chronische de...
Algehele tevredenheid: 4

Tevredenheid over:
Gebruik bijna twee jaar mirtazapine i.v.m. recidiverende (terugkerende) depressie. Heb meerdere antidepressiva (AD) gebruikt met alleen zeer nare bijwerkingen, zowel tricyclische zoals anafranil als SSRI's o.a. prosac. Mirtazapine (tetracyclische AD) heeft voor mij als enig vervelende bijwerking dat ik erg aangekomen ben maar geen last van o.a. droge mond, hartkloppingen, [lees meer...]zweten, trillen, libido verlaging zoal met de andere AD. Slaap er goed van en voor mij, zelf uitgeprobeerd, maakt het bijna niets uit of ik 60 mg (onderhoudsdosering) of het dubbele gebruik, bij hogere dosering is mijn slaapritme eerder wat gestoord. Het verschilt ook erg per persoon, mijn psychiater(s) hebben ook maar uitgeprobeerd, HET ideale middel tegen depressie moet nog uitgevonden worden. Had gehoopt op een lichte manie (tegenpool van depressie, denk aan bipolair/manisch-depressief) wat een van de mogelijke bijwerkingen van mirtazapine is maar helaas heb ik dat nog niet mogen ervaren.

16-10-2013
Vrouw (42) - Depressie

Tevredenheid over:
ik heb deze ivm overprikkeling. dit helpt mij niet. wel een fijne bijkomstigheid is dat je ellende of negatieve dingen sneller naast je neer legt. Zeer negatief vind ik dat je er heel veel kilo's van aankom. Mijn huid is helemaal strak en doet zeer van het aankomen. ik raad het niemand aan.

05-10-2013
Man (50) - Manisch-depre...

Tevredenheid over:
Ik slik ook mirtazapine en ook daarbij diazepam 30 a 40 mg per dag. En ik denk dat ik voor ons allemaal spreek dat, al heb je een goede band met je huisarts die je ook begrijpt en je ook zoveel mogelijk helpt, maar als je ook onder behandeling bent van een psycholoog of in mijn geval nu op dit moment (en ook in het verleden) onder behandeling van een psychiater, en die m[lees meer...]aken er gewoon een zooitje van omdat ze je niet begrijpen of dat ze zelf gestoord zijn geworden van hun werk. dan kan je slikken wat je wil en dan schrijven ze je ook nog de verkeerde medicijnen voor, dan worden de problemen alleen maar groter omdat je ook steeds agressiever wordt naar de mensn om je heen waar je van houdt en maar ook zeker naar de instanties om je heen die je zogenaamd moeten helpen zoals maatschappelijk werkers. en bij mij is de diagnose borderline ++ met ptss, dus die begrijpen er helemaal niks van en dan ga je pas echt in de diepste depressie en als je niet uit kijkt compleet door het lint en dan is pas echt de beer los, dus als ze nu eens eerst goed luisteren en begrijpen wat er speelt en wat je verteld zoals je je eigen op dat moment voelt en zelfs zelfmoordneigingen hebt dan zal het voor ons allemaal een stuk beter gaan.

30-09-2013
Vrouw (43) - Overspannen/b...
Algehele tevredenheid: 4

Tevredenheid over:
sinds januari zware inzinking, veel gewichtsverlies en slecht slapen. Ik had in het begin schrik om het te nemen, angst om verslaafd te worden. Begonnen met kwartjes, na 2 weken halve en daarna 1 tablet en vanaf juli weer halve tablet. Mijn gewicht was maar 48kl en nu 55kl dus dat is goed. Ik slaap ook beter. Soms kan ik nog neerslachtig zijn, alle dagen zijn niet hetzelf[lees meer...]de. Ga vandaag naar dokter om te zien hoe het verder moet.

18-09-2013
Vrouw (43) - Depressie

Tevredenheid over:
Eerste aanraking met medicijnen en AD. Sinds bijna 4 weken gebruik ik mirtazapine, eerste 3 weken 15mg en sinds week 4 1 1/2 tablet ( dus 22,5 mg). Moet ng opbouwen naar 30 mg. Dit ivm met een depressie. was al thuis ivm fikse burnout. dacht het wel zelf te kunnen, maar duurde allemaal langer dan verwacht en er kwamen wat complicerende zaken bij die de depressie aanwakk[lees meer...]erde. Eerste twee weken tijdens start medicatie veel geslapen, erg moe en een soort dronken/verdoofd gevoel ( incl dubbele tong). Waarschijnlijk het zombi-achtige gevoel wat sommigen beschrijven. Weinig gepieker, wat even heerlijk is, en lastig dingen kunnen onthouden/slecht kunnen concentreren., leek naast de vermoeidheid , een soort zorgeloos bestaan. Na twee weken wat minder vermoeid maar wel prikkelbaar. Ook nog wat aangeschoten ipv dronken. Lijk inmiddels iets meer zin te krijgen wat te gaan doen, al houd de vermoeidheid het nog tegen. Of de vermoeidheid erger is geworden door het medicijn, of het toch nog de burnout is weet ik niet. Ben benieuwd hoe het nu verder gaat. Ik zou het, volgens huisarts en psycholoog ( ga verder begeleid worden) dit ongeveer 6 mnd moeten slikken. Ik hoop dat vermoeidheid (veel) minder gaat worden en dat het 'niet kunnen piekeren-gevoel' blijft ;-). Ik heb al flink overgewicht helaas, dus hoop niet zwaarder te worden, nu nog te kort om daar wat over te zeggen, heb niet het gevoel meer te moeten eten, lijk ook nog geen meer trek te hebben. Volgens wel wat meer vocht vasthouden. Ondanks dat ik genoeg water drink blijf ik droge mond houden en weinig plassen.

16-09-2013
Vrouw (21) - Slapeloosheid

Tevredenheid over:
Ik heb de afgelopen jaren veel meegemaakt en slaap daar door heel slecht met als gevolg somberheid. Ik was/ben gemiddeld 27x wakker in een nacht van 7 uur waardoor ik niet uitrust. op advies van arts mitrazapine gekregen en wat ik er van merk is dat mijn hoofd leger is op het moment dat ik moet gaan slapen waardoor ik sneller in slaap val. Ik voel me niet minder somber.. e[lees meer...]n niet minder moe.. ook kom ik sinds ik halve tabletten slik aan, iets dat ik verschrikkelijk vind! iemand dezelfde ervaringen als ik?

08-09-2013
Man (54) - Depressief

Tevredenheid over:
Mitrazipine 15 m voorgeschreven gekregen door de huisarts, ivm blijvende somberheid en slecht slapen door vervelende gebeurtenis het afgelopen jaar. Ik had hiervoor al fluoxetine gehad dit heb ik 6 weken volgehouden, maar had erge bijwerkingen. Imniddels verhoogd naar 30 mg, ik slaap redelijk 6 a 7 uur per nacht, voorheen 1 a 2 uur. Somberheid en angstig gevoel is er[lees meer...] nog wel maar minder. Ik noteer iedere dag mijn gewicht en sport ernaast veel, ik ben nog niet aangekomen. Merk in de avond wel een neiging naar meer eten ( snoepen). Overdag wisselende stemmingen. De ene dag gaat het beter als de andere dag. Ik blijf het nog even slikken, ik wil het de maximale kans geven. Bemerk nu wel al een psychische afhankelijkheid ivm het slapen. Niet slapen zorgde voor een viciueze cirkel van piekeren. Naars de medicatie volg ik psychotherapie, sport regelmatig tot veel en ben gestart met een cursus mindfulness, ik hoop dat deze combinatie mij weer op de been krijgt. Ik zie medicatie als ondersteuning niet als oplossing.

volgende > >>
Pagina 1 van 2

Mirena spiraal (1693) - Anticonceptie - overig
Thyrax Duotab (347) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Amoxicilline (302) - Antibiotica - penicillines breedspectrum