mirtazapine

Postnatale depressie (1 mening)
Obsessieve-compulsieve stoornis (1 mening)

Bojan Nikolik (14-04-2015)

28-11-2020 | Vrouw | 40
mirtazapine (15mg/ml)
Voorgeschreven gekregen voor slapeloosheid gecombineerd met een lichte angststoornis door die slapeloosheid. De eerste twee dagen hielp het nauwelijks. Na de eerste dagen slaap ik weer, niet als een blok, maar wel zoals ik sliep voor de slaapstoornis. Van soms een goede nacht, ben ik nu naar soms een slechte nacht gegaan. Het maakt het verschil voor mij. De angsten word[lees meer...]en gedempt en zijn er nu ook minder, stapje voor stapje. Nauwelijks bijwerkingen, soms wat suf in de ochtend, trekt snel weg. Af en toe beweegt mijn been wat in rust. Hooguit 5 x per dag. Geen hongergevoel. Ik hoop dat het zo blijft. Tot nu toe een lifesaver voor mij. Probeer het eerst rustig en geef het de tijd. Ik gun het iedereen.

28-11-2020 | Man | 42
mirtazapine (45mg)
15 jaar geleden gebruikte ik géén enkele medicatie. Tot ik slaapproblemen kreeg. Naar de huisarts, begonnen met mirtazapine 15-30 en nu 45. Ik merkte dat ik zonder deze pil ook niet meer kon slapen. Af en toe verschillende drugs genomen recreatief. Met voornamelijk XTC kwamen de problemen. In combo met mirtazapine angst/paniek aanvallen. Tegen angst bijkomend duloxetine/Cy[lees meer...]mbalta 60 Mg gekregen. In het begin werkte dit goed, tot ik er opeens enorm nerveus en zenuwachtig van werd. Volgens de dokter kon dit niet dus... Angsten bleven, ook na staken druggebruik. Heb dan nog verschillende andere soorten medicatie gekregen met gruwelijke bijwerkingen. Van escilatopram/syprilexa kreeg ik aanvallen van dystonie. Enorm ongecontroleerd schokken en beven. Echt leuk. Van bepaalde neuroleptica kreeg ik acathisie. Een constante staat van ondraaglijke rusteloosheid. Ik heb redelijk lang vast gezeten in de gevangenis, en daar kregen we géén benzo's, enkel anti-psychotica die mij geen meter verder helpt aangezien ik nooit psychotisch ben geweest. Na vrijlating gevangenis, heroïne gaan gebruiken en alcohol tegen de angsten. De mirtazapine is de enige constante al 15 jaar dus vraag ik me af of dat verantwoordelijk is voor de angst/paniek. Ik heb me 2 maanden geleden laten opnemen in de psychiatrie dubbeldiagnose. Ik krijg nu naast mirtazapine en Efexor ook 4mg Subuxone en 3 maal daags 1mg rivotril. Ik heb me nog nooit zo goed en rustig gevoeld als nu. Drang tot gebruik en alcohol is zo goed als verdwenen. Ik ben me er terdege van bewust dat rivotril verslavend is, maar de minpunten zijn voor mij van ondergeschikt belang als dat medicijn mijn levenskwaliteit sterk verbeterd. Ik reageer soms verkeerd en paradoxaal op bepaalde geneesmiddelen en het zijn altijd negatieve en slechte bijwerkingen. Kijk uit met zéér langdurig SSRI of andere antidepressiva te gebruiken. Dit verandert de hersenverbindingen en structuur, en kan permanente schade geven. Zie boven bij 'Dystonie' door escilatopram. Slechts enkelen hebben hier last van, er zijn veel mensen die goed reageren op escilatopram en er zich wel goed bij voelen. Psychiatrie is geen exacte wetenschap, de ene arts zegt dit, de andere arts weer een andere diagnose, zo blijven we bezig. Ik plak enkel echt vast aan de mirtazapine! Zonder kan ik niet meer slapen, en ik heb nog geen goed alternatief gevonden.

25-11-2020 | Vrouw | 42
mirtazapine (30mg)
Na 9 jaar Amitriptyline 30mg te hebben gebruikt, kreeg ik dit jaar uit het niets paniekaanvallen. Mijn vader is 11 jaar geleden onverwacht overleden toen ik 6 maanden in verwachting was, 2 jaar na zijn overlijden zijn de slaapproblemen begonnen. Destijds gaf de huisarts mij Amitriptyline 30mg en oxazepam 10mg om bij te tanken omdat ik 3 maanden amper geslapen had. N[lees meer...]a een half jaar gebruik van oxazepam was ik afgevlakt geraakt. Afgebouwd met de oxazepam, en zopiclon 7,5mg gekregen. Toen óók bloed na laten kijken, ik had een b11 en een b12 tekort. Ik was heel nerveus en wist niet waardoor, totdat mijn b11 en b12 weer op peil was. Langzaam voelde ik mij weer opknappen. Tot afgelopen januari opeens een paniekaanval. Ik wist eerst niet wat het was, een nare vlaag van nervositeit trok door heel mijn lijf, misselijk, mijn hart ging als een malle tekeer, ik kon zelfs niet meer slikken, alles in mijn lijf sprong op slot. Ik ademde via de buik om hyperventilatie te voorkomen. Soms duurden ze 5 minuten, maar ook weleens 2 uur, op en af. Ik werd er gek van, alhoewel ik gewoon nog de deur uit ging en mij niet liet belemmeren door paniekaanvallen. Uiteindelijk ten einde raad heb ik mijn huisarts gebeld en gevraagd of ze iets wist tegen rust en paniekaanvallen. Ze stelde Mirtazapine 30mg voor, opgebouwd van 15mg ipv Amitriptyline. Dus Amitriptyline weg, Mirtazapine genomen. In het begin, de eerste 3-4 weken had ik continu trek, de eerste 2 nachten sliep ik 8 uur aan één stuk, maar daarna niet meer. Ik neem nog steeds zopiclon erbij. Ik slik nu zo'n 4 maanden Mirtazapine, ik heb sindsdien geen paniekaanval meer gehad! Het maakt voor het slapen gaan wat meer rust in mijn hoofd.

21-11-2020 | Man | 38
Overspannen/burn-out
Flink overspannen geworden, na 10 jaren van depressie. Ik sliep zeer slecht Ervaarde overdag veel stress in mijn lichaam. Werken ging haast niet meer. 6 week geleden begonnen, met 7.5 mg mirtazapine Dit bracht wat meer rust overdag en functioneer beter ook slaap ik beter, eerste 2week wat bijwerkingen, nu 6 week later zijn deze stukken minder geworden, alhoewel ze er [lees meer...]nog wel zijn. Maar dat is niet erg in vergelijking met de klachten die ik had. Ik ben nog niet aangekomen, misschien komt dat ook omdat ik nog werk 32u, en ben blijven sporten 3x per week. Je krijgt wel trek van deze medicatie, maar slecht of gezond snacken is en blijft toch een eigen keus. Nadelen zijn: sochens suf, lichte darmproblemen, droge mond, afvlakking van gevoel. -naast deze medicatie gebruik is al jaren citalopram 20mg, prima combi. Voor als je het flink te pakken hebt, (mijn ervaring) Hopelijk heeft iemand wat aan deze info . Keep up!

13-11-2020 | Vrouw | 17
mirtazapine (15mg)
Jaa , ik ben 17 en had die medicijn genomen ... in de klas voelde ik me zo slecht... de arts schreef mij die pil om te kunnen aankomen , ik heb een beetje ondergewicht dus wou echt aan komen . Als je hem inneemt zorg dan ervoor dat je altijd eten bij je hebt waar dan ook, ik ben in de klas bijna flauw gevallen 😂 ik heb uiteindelijk 7 kg bij gekregen ...

01-11-2020 | Man | 51
mirtazapine (15mg)
Ik ben 4 maand geleden begonnen met dit medicijn, was helemaal de weg kwijt en sliep nauwelijks meer. In het begin sliep ik meteen weer door en begon op te knappen. Het vervelende is dat het ten koste gaat van je libido, dit is totaal weg. Verder heel weinig emoties en energie. Verschrikkelijk. Geprobeerd de 15 mg af te bouwen, zat na 2 week op 7,5 mg. Toen werd ik erg dep[lees meer...]ressief en ben maar weer 15 mg gaan nemen.

31-10-2020 | Vrouw | 54
Overgang
Depressie,maar het was hormonaal,

17-10-2020 | Man | 66
mirtazapine (15mg/ml)
ik slik dit middel naast cognitieve therapie. in het begin dagelijks maar nu de therapie lijkt te helpen één tot twee keer per week. als ik tegen negen uur 's avonds toch spanning voel neem ik er één in. dan word ik dus al voor het slapen rustig. ik heb nu geen hallucinaties mee en ook de pijn aan mijn rug is weg.

29-09-2020 | Vrouw | 40
mirtazapine (15mg)
Sinds mijn scheiding starte sliep ik tussen de 6 a 7 uur. Meestal minder. Ik barste echter van de energie en ging maar door. Soms vroeg/vraag ik me af of dit het nieuwe normaal is. Ik ben echter niet happy met mijn huis, mijn werk, mijn nieiwe relatie. Toen de laatste eindigde storten ik in. Huilbuien en paniek. Ik weet niet mee wat ik moet doen. Mirthazepine zorgde e[lees meer...]rvoor dat ik op slecht dagen 7 uur haalde tot 9 uur slaap. Ik ervaar rust in mijn hoofd en praat mezelf niet meer naar beneden. Ik zit nu op een week, maar voel me weer een beetje normaal. Nog steeds energiek, maar mijn gedachten gaan nu 50km/h ipv 120km/h

28-09-2020 | Vrouw | 54
mirtazapine (15mg)
Mirtazapine heeft wel mijn zenuwpijn verlicht. Maar een half jaar verder is de werking verminderd en ben ik 17 (!!) kilo aangekomen, zonder dat ik veel meer ben gaan eten of minder ben gaan bewegen! Ik ben zó niet blij met dit middel en geen arts die van deze bijwerkingen iets weet...?!

26-09-2020 | Man | 59
mirtazapine (30mg)
Gestart in november 2019 ivm depressieve klachten na een kanker behandeling. Daarom ook gestopt met alcohol ivm de onwenselijke combinatie om beiden te gebruiken. Gebruik werd gestart en opgebouwd naar 37.5 mg per dag. Na 2 a 3 weken begonnen de bijwerkingen. Lopen ging slechter, conditie weg. Na 2 maanden begon ik effect te merken, opgewekt en ik had weer zin in dingen.[lees meer...] Beter slapen. Echter de bijwerkingen sloegen ook toe. Ik kreeg zo een beetje alle ellende die in de bijsluiter staat. Gewichts toename, vocht in de enkels, vermoeidheid, geen conditie meer gewrichtspijn. Zo een beetje alle bijwerkingen had ik. Het was de hele gebruiks periode dat ik daar last van had. Meer last van de bijwerkingen als van het bedoelde effect. In augustus 2020 begonnen met de afbouw. Na 6 weken stond ik weer op 0. Een verademing. Mijn gewicht ging iets omlaag, vocht uit de enkels, tintelingen zijn weg, spierpijn weg, ik loop makkelijker en mijn conditie begint weer op te bouwen. Dus het heeft zijn werk gedaan in het begin dat ik het gebruikte. Ben blij dat ik er vanaf ben.

20-09-2020 | Vrouw | 44
mirtazapine (30mg)
Eerst citalopram geprobeerd daar veel bijwerkingen van waardoor ik mij nog steeds rot en vermoeid voelde toen naar de mirtazapine maar daar kom ik van aan en heb ruim een uur last van tintelende benen

15-09-2020 | Vrouw | 67
mirtazapine (15mg)
Ik ben langzaam gestart met dit medicijn. Het viel in het begin wel mee. Ik kon vanaf dag 1 goed slapen en daar was ik erg blij mee. Gewichtstoename en gewrichtspijn nam ik op de koop toe. Ik ben nu een half jaar verder en het slapen gaat ook al weer wat moeilijker en ik dat dat ik het aankomen op den dUur wel onder de knie zou krijgen maar dat is niet zo. Ook gewrichtspij[lees meer...]n wordt naar mijn idee steeds erger. Ik kies er nu wel voor on dit middel nog een poosje te slikken maar ik hoop toch dat ik tzt er mee stoppen mag.

10-09-2020 | Man | 34
mirtazapine (15mg/ml)
1e. 3weken bij werking: veel diree, spontaan hoofdpijn duizeligheid, hart klopping, moeite met ademhalen, agressie pieken geen eet lust tot exstreem veel eten veel dorst, gewicht toeneemt met 2 kg van 65 kg naar 67 in 3 weken. Veel meer roken. een totaal verlies van libido 1 orgasme per 4,5 maand zeg maar een natte droom die ik niet gedroomd heb. Geen behoefte meer hebbe[lees meer...]n aan sociaal contact. Energie hebben maar geen gevoel bij is (een schaterlach van een kind dat je vrolijk doet maken. nu iets is van kind doe normaal). Geen gevoel meer geen empathie geen gedachten. Ik ben een zombie .en mijn problemen zijn niet verholpen mijn probleem is ik heb moeite met het accepteren van mijn geaardheid en het omgaan van dicriminatie. Hier heb je een pil was een leuk gesprek lucht op he zie je volgende maand. U doc ik ben ook hoogsensitief persoon............ Je bent een depressie hier 15 mg mirtazapine sdz Na 6 maanden heb ik zelf afgebouwd met elke 2weken 10% onder pil toen ik bij 2 mg per dag was besefte ik pas dat ik binnen 20 min in slaap viel waar ik ook lag zat of stond ben zelfs 7 keer wakker worden soms met een peuk in de hand en 2 keer een brandgat in mijn broek om 5:00 in de achtertuin onderkoeld.heb in een tijd van 24 uur 14 wekkers ingeschakeld om een normale dag vulling te krijgen dat is het enige wat help als je alleen bent.

31-08-2020 | Vrouw | 73
mirtazapine (15mg)
Vwg burnout/depressieve klachten/slaapproblemen gebruik ik sinds maart jl mirtazapine. De helft van een tabletje, 7,5 mg, voor het slapen gaan. Daarbij een ‘beetje’ oxazepam, 5 mg, soms iets meer want op de mirtazapine sliep ik niet in ( oxa. voorheen wel..). Vlgs de huisarts mag dit samen, het werkt over het algemeen ook wb het slapen maar ik heb er geen goed gevoel o[lees meer...]ver dat ik beide med. neem. Voel me overdag ook vaker mat en weinig energie. Msch moet ik het toch alleen met de mirtazapine proberen? Die wil ik vooralsnog liever niet stoppen want ze helpen tegen de angstklachten, vlakken ze af. Qua gewicht ongev. 2,5/3 kg aangekomen, niet erg in mijn geval want had ondergewicht. Wel veel last van hartkloppingen de laatste tijd, vooral na eten/drinken. Herkenbaar? Graag een reactie, met dank,

23-08-2020 | Vrouw | 30
mirtazapine (15mg)
heb deze nieuwe medicatie gekregen van huisarts tegen slapeloosheid. dit zou een medicatie zijn zonder verslavingseffect terwijl ik niet eens verslaafd ben tegen welke medicatie op de markt. ik kan niet slapen tegen pestende buren en hun geluidsoverlast, daarom vroeg ik aan huisarts om een slaapmiddel. heb namelijk last van slapeloze nachten door buren die niet slapen en[lees meer...] expres met zware meubels bonken, gooien en etc. als ik niet slaap dan ben ik een wrak en kan door slappe kracht niet meer eten door slaapgebrek. uit nood huisarts gevraagd om slaapmiddel. ik kreeg eerst een andere rustgevende middel die alleen bij 2x per keer (2 tabletten per dag/keer) bij mij helpt. daar kreeg ik geen nare bijwerkingen van. kreeg voldoende slaap en kon de volgende dag wel functioneren. dus omdat geluidsoverlast al maanden duurt en ik die andere rustgevende medicatie paar keer kreeg, wilt huisarts mij dat spul niet meer geven wegens mogelijke verslavingsgevaar. had duidelijk bij vermeld dat ik daar geen last van heb en dit middel goed werkt en dat ik dit niet dagelijks gebruikt. bij huisarts gaat dit oor in en oor uit. er word niet geluisterd naar patiënt. dus ik zijn advies volgen met mirtazapine wegens geen verslavingsgevaar, maar nu voel ik me goed beroerd en kan niks meer. met mirtazapine kan ik ook niet goed inslapen of doorslapen, waardeloos medicijn. ben zwaar vermoeid en nogal suf de hele dag door. kan niet eens naar buiten, wankel nogal. ga dit troep niet meer gebruiken. hopelijk gaan de nare bijwerkingen voorbij.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (553) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (509) - Antibiotica - penicillines breedspectrum