Ethinylestradiol / Levono...

ethinylestradiol/levonorgestrel

Microgynon '30' (211 meningen)
Yasmin (189 meningen)
YAZ 24+4 (129 meningen)
Marvelon (51 meningen)
Microgynon '20' (40 meningen)

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

25-02-2020

Stemmingswisselingen

Vandaag deze pil opgehaald bij de apotheek omdat deze is voorgeschreven door mijn huisarts i.v.m. stemmingswisselingen. Ik lees zeer verschillende verhalen en dat maakt mij terughoudend om te gaan starten. Ik ben een vrouw van (bijna) 47 en heb ook een Mirena spiraal. Al enige tijd heb ik enorm veel last van stemmingswisselingen echt een "jantje huilt jantje lacht" stemmin[lees meer...]g. Wanneer we 4 weken nemen dan ben ik van de 4 weken 1 week in balans, heb ik het naar m'n zin en schijnt het zonnetje. De overige weken ga ik van links naar rechts (ups and downs). Wie heeft hier ervaring mee of eventueel een alternatief?
17-02-2020

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Ik werd vrijwel direct depressief. Kwam m'n bed nouwelijks uit. Zin in seks was compleet verdwenen. In de stopweek was het er weer. Duurde een paar weken tot ik het verband legde. Kreeg paniek aanvallen om niets. Ben op werk naar huis gestuurd omdat ik totaal labiel was. Toen ik stopte was ik naa een week weer helemaal de oude. Het was een verschil als Dag en nacht.
06-02-2020

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Ik gebruik al sinds mijn 14e de pil, dus al 12 jaar, altijd de stediril 30 gehad tot een jaar of 5 geleden. Met de stediril ging het altijd prima. Daarna een wirwar aan merken gekregen, had het idee dat mijn huid iets beter op de ene dan op de andere reageerde en ook wel eens wat andere "vage" klachten gehad, maar omdat ik de pil al zo lang gebruik kan ik het er niet direc[lees meer...]t aan linken. Inmiddels ben ik sinds 2 maanden overgestapt op het merk "focus", maar daar krijg ik, en dit heb ik in al die jaren nog nooit gehad, vroegtijdige bloedinkjes van. Als ik stop met de pil, weet ik precies dat er een X aantal dagen tussen het stoppen en de menstruatie zit. Nu krijg ik 1 of 2 dagen na het stoppen al kleine bloedinkjes. Erg vervelend vooral. Daarnaast doet mijn huid het er ook nietl ekker op, veel oneffenheden.
04-02-2020

Abnormaal vaginaal bloedverlies

02-02-2020

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Ik slik nu Ong een jaar de pil. Eerst slikte ik een zwaardere variant van deze pil maar dat was hopeloos. Ik was een emotionele achtbaan en mijn borsten deden veel zeer. Nu een halfjaar met lichtere variant gestart en dit werkt het best. Nog wel zeker emotionele periodes en ik link dit zeker hieraan. Ik heb geen doorbraak bloedingen en verder geen gezondheidsproblemen h[lees meer...]ier door gehad
27-01-2020

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Ik gebruik hem nu een half jaar ben een vrouw van bijna 35 maar gebruik hem niet als anticonceptie maar eerder voor mijn stemmingen . als ik hem niet slik in de stopweek ben ik een soort van in puin. Ik huil om de stomste zinnen die ik uit spreek emotioneel labiel. Door de anticonceptiepil ben ik wellicht aseksueel geworden maar wel stabieler , Ik heb geen last mee[lees meer...]r van schommelingen en depressieve gevoelens Ik ben inderdaad zoals ik verder lees van andere heel erg afgevlakt. maar ik ben een single vrouw en ik vind dat eigenlijk wel prima. Ik heb wel nog een kinderwens ik wil heel graag een bam moeder worden. Ik heb het geaccepteerd dat ik alleen blijf maar ik zou toch wel mijn eigen gezinnetje nog willen. maar daar komt het al, Ik heb een angst om te stoppen nu met deze pil want ik denk dat ik dan echt in een zwart gat ga vallen, het gat van realiteit. Dankzij de pil lijkt alles verbloemd en mij niet te raken, inderdaad emotie dood. Ik ben er niet van aangekomen eerder afgevallen, Ik heb ook geen last van pijnlijke borsten en ook geen hoofdpijn. Maar wel een rustigere huid. want ik had voor mijn pilgebruik last van melasma in mijn gezicht. Ach ik weet het allemaal ook niet meer Ik heb nog 5 jaar voordat ik niet meer vruchtbaar ben. 12 jaar geleden heb ik deze pil ook geslikt toen werd ik er wel depressief van maar nu maakt het mij beter. dus op een schaal van 1 op 10 werkt deze als een tien voor mij. Maar helaas ben ik hier wel psychisch afhankelijk van geworden verslavend werkt het ,een soort van uitstel Van executie? Ik snap eigenlijk ook niet hoe dit zo inderdaad legaal verkocht wordt ik weet dat als ik ga stoppen mijn hele leven weer in puin ligt.
20-01-2020

Menstruatiepijn

Onze dochter van 17jr kreeg deze pil in mei 2019 voorgeschreven om de heftige menstruatie klachten te verminderen. Binnen 2 maanden kende we onze dochter niet meer terug! Langzaam maar zeker ging het bergafwaarts met haar, met haar school, met ons gezin. Depressie, lusteloos, burn-out, dagelijks huilbuien. In 1e instantie dachten we aan puberale klachten, hormoonwisseling[lees meer...]en et.. Dat is op deze leeftijd natuurlijk ook gaande. Maar op advies gingen we deze hormoonhuishouding nog eens versterken door deze troep erin te gooien. Toen ze niet meer naar school kon gaan, haar eindexamen niet meer kon halen, niet met vriendinnen uit kon, niet meer kon sporten, mijn vrouw 4 maanden 'overspannen'' thuis zat, hebben we de huisarts gevraagd of het misschien niet toch aan de pil kon liggen? 'Nee nee nee hoor het is echt psychisch.' Naar de natuurgenezer, fysio, accupunctuur, haptonoom en kinderarts. 'Nee nee nee hoor het is echt psychisch'. Toen ben ik PAS gaan Googelen en kwam alle overeenkomstige verschrikkelijke verhalen tegen op deze site!!!!! DANK DAARVOOR! We zijn direct gestopt met deze troep. Het was begin december 2019. Het is nu 20 januari en we hebben iedere dag onze dochter zien groeien, terug zien komen in haar kracht. Het is een absurde verschrikkelijke tijd geweest. We zien dat we dit af gaan sluiten, onze dochter maar ook wij als ouders hebben het overwonnen. Ik schrijf dit verhaal in de hoop dat andere meiden/ouders hier iets aan hebben.
20-01-2020

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

De ethinyleststradiol levenorgestrel Mylan Was voor mij een ramp en een grote zorg Ik had eerst geen mylan maar toe ik hem kreeg Vaak zeurige pijn, en schimmel infecties Spotting op vakantie erg vervelend Ik heb gelijk een ander gehaald bij de apotheek en voelde me 3x beter, maar nu ga ik overstappen naar een koperspiraal, genoeg hormonen gehad. Heb zelfs nu weer[lees meer...] een andere merk pil van de apotheek andere fabrikant weer dat is dus om de zoveel tijd dat ze een andere aanbieden met dezelfde stof Mijn libido is gewoon weg, klaar ermee Pil was wel erg effectief geweest voor me en beschermde me goed ik slike hem ook erg goed. Maar ik wil mijn eigen natuurlijke cyclus weer terug. En mijn gevoel
15-01-2020

11-01-2020

Acne/puistjes

5 dagen geleden ben ik bij de huisarts geweest omdat ik iets zocht tegen mijn acne. Vrij gemakkelijk kreeg ik deze pil voorgeschreven en ik heb me nog nooit zo slecht en onzeker gevoeld. Ik had vooral acne op mijn voorhoofd, maar nu zit ook mijn hele kin en kaken vol. Ik ga er vandaag mee stoppen, puur omdat ik er geen goed gevoel over heb en ik denk dat die puistjes van 5[lees meer...] dagen geleden zonder die pil inmiddels wel al weg waren geweest.
04-01-2020

Acne/puistjes

Ik begon deze pil te slikken voor mijn acne, nou dit was dus de slechtste keuze ooit geweest want mijn gezondheid is ernstig achteruit gegaan. Ik kreeg na verloop van tijd steeds ernstigere maagklachten, ik durfde uiteindelijk niet eens meer te eten omdat ik me zo slecht voelde. Er waren ook problemen met mijn lever zag de dokter in mijn bloed en daarbij was ik vaak moe en[lees meer...] mistig in mijn hoofd. Blijkt dat er ook iets is mis is met mijn lever, veroorzaakt door de pil, en nu moet ik verder onderzoek doen..
31-12-2019

Premenstrueel syndroom (PMS)

Ik heb de pil nu 5 dagen geslikt maar ik ga er mee stoppen echt een rot pil . Heb sinds de eerste dag dat ik hem nam al heel erg last van misselijkheid en hartkloppingen , ik heb vandaag en gister ook mijn bloeddruk genomen en die is bijna 2 keer zo hoog als normaal . Ik voel me ook veel angstiger en slaap nog slechter dan normaal . De huisarts had deze pil voorgeschreven[lees meer...] omdat dit de eerste is die ze altijd voorschrijven maar het is echt troep snap niet dat ze dit geven !!!
18-12-2019

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Sinds 3 weken gebruik ik deze pil na verwijdering van de spiraal. Ik moet zeggen dat ik nu al een aantal vage klachten ervaar: 1. Hoofdpijn: enorm! 2. Misselijk: gedurende de hele strip 3. Acne: mijn gezicht, en met name de kin lijkt wel een maanlandschap. Daarnaast heb ik opgemerkt dat mijn bloeddruk aanzienlijk is gestegen. Ik wacht het nog even een paar weken[lees meer...] af om het echte resultaat te zien, wellicht dat mijn lichaam nog moet wennen aan deze nieuwe vorm van anticonceptie.
15-12-2019

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Sinds mijn pubertijd heb ik de pil geslikt. (Totaal 17 jaar lang) In het begin was er niks aan de hand. Of in ieder geval viel het me niet op. Na 4 jaar kreeg ik migraine, maar linkte dit niet aan de pil. De heftigheid van de migraine had ook te maken met hoe druk ik was dus ik dacht dat het daardoor kwam. Naarmate de jaren verstreken kreeg ik steeds meer en langer la[lees meer...]st van migraine en ook puistjes in mijn gezicht wat ik als puber totaal niet had. Ik ben me bezig gaan houden met voeding en gezondheid en kwam erachter dat de pil helemaal niet zo bijwerking-vrij was als dat ik altijd dacht. Ik ben gestopt met de pil en de migraine en puistjes werden minder! Ik ben weer 1 maand begonnen maar direct weer gestopt want de bijwerkingen waren erger dan ooit! Nu ben ik ongeveer 6 maanden van de pil af en ik heb bijna geen last meer van migraine en zeker niet in die heftigheid. De puistjes zijn minimaal aanwezig en wat me eerder nooit opviel omdat ik al zo lang aan de pil was is dat mijn libido nu veel hoger is en ik me over het algeheel veel beter voel! Ik zou het iedereen aanraden: slik zo min mogelijk hormonen..
20-11-2019

Menstruatiepijn

Eerst had ik een deze pil van Wecare daar kreeg ik langzamerhand ook meer last van volgensmij toen kreeg ik die van Focus en Laatste tijd last van paniekaanvallen angst gedachtes moeite met ademen zelfs in huis trillen en angstig voelen ik ben gestopt met deze pil en het is al heel erg verminderd zijn er mensen die hetzelfde hebben met deze pil?
16-11-2019

Acne/puistjes

Ik ben deze pil 4 maanden geleden begonnen met slikken om mijn hormonale acne te verhelpen. Ik ben nu 16 en wilde er graag vanaf. Aan het begin was ik erg misselijk en had ik last van opvliegers maar na een maand ging dit weg. Hierna merkte ik nauwelijks verschil in mijn huid en ik had ook geen last meer van bijwerkingen. De huisarts vertelde mij ook dat ik pas goed result[lees meer...]aat van mijn huid kon zien na 3 maanden. Vanaf maand 2 kwam ik 2 kilo’s aan en had ik elke dag last van een opgezwollen buik. Het begon in de ochtend en was het ergst in de avond. Vanaf toen ging het alleen maar slechter. Ik ben nu ondertussen 6 kilo aangekomen en heb de hele dag een opgezwollen buik. Ik pas de helft van mijn kleren niet meer en ik herken mezelf niet meer. Ik ben altijd heel dun en lang geweest en paste altijd een s in de winkel. Binnen een maand ben ik van een s naar een m gegaan en passen al mijn broeken mij niet meer door de opgezwollen buik. Het enige voordeel en de reden dat ik nog steeds aan deze pil zit is omdat mijn huid is opgeklaard en ik veel minder last van acne heb.

Thyrax Duotab (846) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (531) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (492) - Antibiotica - penicillines breedspectrum