ISO 27001

ziekte

Mijn advies bij acne/puistjes

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor acne/puistjes

Naam Aantal ervaringen Effectiviteit Algehele tevredenheid
Fucidin crème/ intertulle/ zalf 1 1
Terbinafine tabletten 1 3
Spironolacton 1 5
Hydrocobamine 1 5

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: acne/puistjes

25-05-2017

Eryacne (erytromycine cutaan)
Acne/puistjes

Na een week gebruikt te hebben al zichtbaar resultaat. Op advies van huisarts een half jaar gebruikt om te voorkomen dat de Acne weer terug zou komen. Nadien nooit meer echt last gehad van Acne.
19-05-2017

Acne/puistjes

Ik ben sinds 25 april begonnen met Isotretinoine oftwel Roaccutane. en houd sindsdien een site bij, totaal niet vindbaar of professioneel, maar gewoon voor mensen die alles willen weten http:// isotretinoine. webnode. nl/. Ik plaats wekelijks foto's en een verslag van de bijwerkingen en tips. Zoals je op de foto's zal zien is mijn acne echt gehalveerd in 3 weken. Nu is mi[lees meer...]jn dosis van 20 naar 40 mg gezet, wel heb ik net te horen gekregen dat mijn leverwaarde omhoog zijn gegaan dus of ik die 40 vol ga houden weet ik niet, maar ik doe mijn best en houd iedereen op de hoogte via de site.
17-05-2017

Acne/puistjes

Dit is een belangrijke tip voor vrouwen: heb je een mirenaspiraal, laat die dan eerst verwijderen voor je roaccutane probeert! Ik hoorde later van mijn schoonheidsspecialist die gespecialiseerd is in acne, dat de mirenaspiraal bij veel vrouwen voor acne zorgt. Veel huisartsen en zelfs dermatologen weten niet dat de mirenaspiraal ernstige acne kan veroorzaken en checken nie[lees meer...]t of je die hebt. Maar goed, mijn verhaal: ik heb altijd lichte acne gehad, in de pubertijd vrij vervelende acne maar dat werd minder. Totdat ik de mirenaspiraal ongeveer een jaar had. Toen kreeg ik plotseling ernstige ontstekingen op mijn rug en pukkeltjes aan de haargrens. Omdat ik al jaren steeds waardeloze crèmes etc had gekregen, heb ik bij de huisarts om een doorverwijzing naar de dermatoloog gevraagd. Die schreef me direct roaccutane voor. De spiraal heb ik voor de zekerheid laten verwijderen omdat ik in de bijsluiter las dat het daardoor kon komen, maar de dermatoloog zei daar verder niets over. De bijwerkingen waren heel vervelend. Ik sliep heel slecht en kon niet meer goed omgaan met stressvolle situaties, voelde me licht depressief. Het slecht slapen schijnt als bijwerking weinig voor te komen, maar ik zag het als een tijdelijk iets en wilde de kuur per se afmaken. Achteraf duurde het best lang voordat ik mentaal weer de oude was. Verder heb ik permanente pigmentvlekken aan de kuur overgehouden omdat ik een paar keer ben vergeten zonnebrandcrème te smeren. Mijn huid is na 2 jaar nog steeds zo dun dat ik factor 50 moet smeren als ik maar even in de zon kom. Ik heb nooit meer een ontsteking op mijn rug gehad, maar mijn gezicht is er snel door verouderd. Als ik dit allemaal had geweten had ik eerst de spiraal laten verwijderen en was ik er waarschijnlijk niet aan begonnen.
16-05-2017

Acne/puistjes

Ik ben een jongen van 20 jaar en ik heb een half jaar 1 keer per dag een 20mg isotretonoine autobindo pil geslikt tegen mijn lichte acne. Ik heb er vanaf mijn 14e ongeveer last van en met de jaren is het wel minder geworden maar nooit echt over gegaan. En half jaar terug kreeg ik met periodes weer uitbarstingen en besloot ik naar de huisarts te gaan. Ik hoorde hoe goed het[lees meer...] werkte van een vriendin en stelde zelf voor om het te gaan gebruiken. Hij schreef het me voor en ik zag na een paar weken al effect. Nu is alles weg en heb ik nergens last meer van. De bijwerkingen vallen ook echt mee. Heb 2-3 dagen over 6 maanden gehad dat ik me echt down voelde. Verder had ik wel last van een soort uitslag op mijn bovenkant handen. Na goed smeren was dit zo weg. Voor mijn lippen gebruikte ik blistex donkerblauw. Werkte als enige om mijn lippen ingescheurd te houden. Ik zou het iedereen aanraden het heeft mij echt een goed gevoel gegeven. Ik heb een super egale en gladde huid zonder ook nog maar een mee eter, echt niks gewoon.
09-05-2017

Acne/puistjes

In februari gestart met het gebruik van Roaccutane (20mg per dag). Na veel zalfjes, antibiotica, cremes te hebben gebruikt werd het tijd om een betere huid te krijgen. Aangezien ik veel met sporten (fitness) bezig ben en een eiwitrijk dieet nuttig was ik een beetje bezorgd over de mogelijke bijwerkingen. De dermatoloog vertelde mij geen eiwit-supplementen te gebruiken [lees meer...]en creatine en rustig aan te doen met krachttraining. Hier heb ik mij tot zover ook aan gehouden. Van te voren een bloedtest afgenomen en gestart met de kuur. Na enkele weken merkte ik dat mijn lippen wat droger werden, hiervoor heb ik een vaseline gebruikt wat het iets aangenamer maakt. na 3-4 weken kreeg ik rare staken in de onderbuik en soms ook naar lever toe. Ook heb ik de bloedtest teruggekregen en het bleek dat mijn lichaam een ernstig vochttekort had. Op advies van de arts ben ik tussen de 4-5 water gaan drinken. De steken verdwenen na enkele weken (ik denk dat mijn lichaam moest wennen aan de antibiotica?) . Na 2 maand gebruik had ik al nette resultaten! Op de schouders en rug is alle acne verdwenen (waar ik het minst had zitten). Ook mijn gezicht is wat rustiger geworden. Ik heb de acne voornamelijk lichtjes op mijn hoorhoofd en wangen. Helaas ook wat meer bijwerkingen ondervonden. Mijn mondhoeken waren ingescheurd wat erg pijnlijk was bij het eten. (hier heb ik tot op de dag van vandaag nog last van). Veel vaseline en zalfjes strijken helpt maar tijdelijk helaas, alhoewel ik nu wel gewend ben aan de scheurtjes. Ook met krachttraining merk ik af en toe wat lichte pijn in de rug. In de 2e maand kreeg ik ook heel veel last van bloedneuzen. Vroeger had ik hier vaak last van en sinds een aantal jaar nooit meer een bloedneus gehad. Zelfs in een week tijd 12x een bloedneus gehad.. Erg vervelend met witte kleding aan. Gelukkig werd het daarna minder en heb hier zo nu en dan nog eens last van. Ben nu met de 4e maand bezig en volgens de arts moet ik de antibiotica nog tot half juli gebruiken. Het medicijn werkt super goed! Acne is in het gezicht ook zo goed als verdwenen. Kleine donkere bultjes (littekens) zijn nog zichtbaar maar dit kan na zo'n kuur worden verwijderd met laser- en andere technieken. De bijwerkingen zijn soms vervelend, zoals het minder zwaar kunnen trainen en de ingescheurde mondhoeken (vooral met scherpe dingen eten). Ook merk ik dat ik erg vermoeid ben na een lange dag werken sinds een aantal weken. Ik werk 40-50 uur in de week en sport daarnaast 5-6 x in de week. Wanneer ik een zwaar weekend heb gehad merk ik dat mijn lichaam een energietekort heeft en langere tijd nodig heeft om te herstellen. Nog 2,5 maand te gaan dus!

Inderm (erytromycine cutaan)
Acne/puistjes

Een van de laatste opties voor acne. Erg effectief, maar het voorkomt de acne niet. Plaatsen die je niet in smeert (langs de mond, ogen, neus, en rug) worden alsnog bedekt met acne..

Benzoylperoxide Hydrogel (benzoylperoxide)
Acne/puistjes

Gebruikt tegen acné, hielp eigenlijk totaal niet. Puistjes kwamen gewoon terug, misschien zelfs iets meer.
30-04-2017

Diane-35 (cyproteron / ethinylestradiol)
Acne/puistjes

Ik kreeg deze pil tegen acne, omdat niets anders leek te werken. Deze pil werkte enorm goed: nooit puisten (huid kon letterlijk alles aan), nooit vet haar en omdat ik de pil door slikte ook nooit ongesteld. Helaas veel last van hoofdpijn, depressiviteit en stemmingswisselingen. Ik voel me een stuk beter zonder de pil en zou er ook nooit meer aan willen beginnen, hoewel de [lees meer...]puisten net zo erg terug kwamen waardoor de diane wel verleidelijk blijft.
29-04-2017

Minocycline (minocycline)
Acne/puistjes

Beter roaccutane. Acne komt terug na stoppen van Minocycline.
29-04-2017

Acne/puistjes

Ben een man van 50 en ja werkt goed na een maand gebruik van 10mg zie ik al verbetering alleen droge lippen en droge huid in gezicht
24-04-2017

Acne/puistjes

Ik ben in december gestart met Roaccutane en verwachting is dat ik deze tot en met mei/juni nog moet slikken. Ik begon de eerste maand met een dosering van 20 mg en ben daarna overgestapt op 40 mg. Deze dosis kan ik goed verdragen zonder al te vervelende bijwerkingen (zie verder). Mogelijk dat ik nog overstap naar 60 mg om toch voor de zomer klaar te zijn. De eerste maan[lees meer...]d merkte ik na ongeveer twee weken dat mijn lippen droog werden. Zolang ik goed smeer (meerdere keren per dag) gaat het prima. Ik gebruik de Blistex Lip Relief crème, die bevalt mij het beste. Het droge gevoel is vervelend, maar meer ook niet. Ik heb bijvoorbeeld geen last van ingescheurde mondhoeken. Ook mijn haaraanzet werd droger, maar met lang haar alleen maar fijn, want ik hoef het minder vaak te wassen. En geen glimmend voorhoofd meer! De eerste weken verschenen er met name op mijn kaaklijn en kin veel onderhuidse, kleine witte comedonen (whiteheads). Na vier weken ben ik overgestapt naar de dubbele dosis van 40 mg. Niet gemerkt dat de bijwerkingen per se heftiger werden, maar kreeg toen ook last van af en toe zere rug en meer velletjes in het gezicht. Ook wel een soort constante vermoeidheid, maar slapen doe ik daarop dan wel weer erg goed. Nu, na een paar maanden op 40 mg ben ik de schrale lippen wel zat, maar overall is het echt wel goed te doen, Qua huid zie ik echt wel verbetering. De kleine comedonen op mijn kaaklijn en kin zijn groter geworden; echt onderhuidse bobbels. Deze lijken nu te vervellen en langzaam kleiner te worden. Voorhoofd, neus en wangen zijn gaaf en ook al vrij van mee-eters. Ik hoop dat de kaaklijn en kin de komende twee maanden gaan verbeteren. Mijn rug was de afgelopen maand erg schoon, maar gaat nu weer een beetje opspelen. Sinds een aantal weken is mijn neus van binnen wat pijnlijk en treden af en toe spontaan bloedneuzen op. Nou ben ik daar van kinds af aan al gevoelig voor, dus ik ben wel wat gewend. Het stopt meestal ook snel. Op mijn handen en armen heb ik een soort droogte eczeem, lijkt het. Goed vet houden lost het probleem wel op en jeuken doet het eigenlijk niet. Het voelt alleen niet zo lekker. Velletjes op mijn gezicht zitten vrij los, maar ik moet ze niet altijd lostrekken, want de huid is echt dun en soms gaat het wat bloeden. Qua gemoedstoestand voel ik me soms wat neerslachtig. In de zon zitten kan ik wel, maar ik smeer met factor 50 (Eucerin SPF 50, Oil control voor acnegevoeligheid - aanrader!) en beperk de tijd. Ben sneller rood/bruin. Alcohol drinken doe ik soms, hou het dan wel bij 3-4 biertjes. Ik merk dat ik sneller een kater heb, je lever moet toch flink verwerken. Tot slot af en toe last van 's nachts minder goed zicht bij het autorijden en af en toe duizelig. Al met al valt het me tot nu toe alles mee. Als je echt al lang worstelt met je huid (ik al zeker toch 10 jaar) en veel hebt geprobeerd (verzorgingsproducten, gels, benzylperoxide, antibiotica), dan is dit geneesmiddel het overwegen waard. Laat je wel goed inlichten. Bij vragen kun je gerust contact met me opnemen. Tips verzorgingsproducten: Make-up remover; Jojobaolie (verkrijgbaar bij de Tuinen) o.i.d. -> voedt gelijk je droge huid. Facewash: Effaclar H van Roche Posay (Creme lavante hydratante vette/tot acne neigende huid): zacht, prikt niet en laat niet een droog gevoel op de huid achter. Serum: Vitamine E van de Body Shop of pure vitamine E olie op plekjes/littekens smeren. Dagcreme: Eucerin Ultrasensitive Kalmerende Crème voor Droge Huid.
23-04-2017

Acne/puistjes

Beste allemaal, Ik slik nu ongeveer een maand of 2 isotretinoine aurobindo (de capsules dus). Ik slik 1 keer per dag, na het avondeten, 2 pillen met een slokje water. Dit gaat heel gemakkelijk en ik doe het nu dan ook meestal uit gewoonte. In de eerste 2 weken dat ik de capsules slikte, schrok ik wel een beetje van de bijwerkingen. Ik kreeg opeens heel veel onderhuidse [lees meer...]acne en hele droge lippen. Ik heb toen echt wel even moeten doorbijten omdat ik me er heel vervelend over voelde. Toch, na 1 maand, begon ik al verschil te zien. Ik had hele erge acne op mijn voorhoofd, rood en echt puisten. Nu is het slechts een lichte rode huid en er zit eens in de week 1 bultje op, maar daar heb ik geen probleem mee aangezien ik er mijn pony overheen draag. Op mijn wangen en rond mijn mond begonnen de rode plekken een beetje te vervagen en ik heb steeds minder echte puisten of onderhuidse acne. Op mijn rug is de roodheid ook sterk afgenomen en daar zitten nu ook een stuk minder puisten. Ik ben best wel tevreden over het resultaat tot nu toe en ik beveel het product dan ook wel aan aan mensen die echt zelfvertrouwensproblemen hebben door hun puistjes. Het is even doorbijten maar je moet er ook iets voor overhebben :-) Zelf gebruik ik om mijn droge huid een beetje te kalmeren vaseline lotion (deze trekt WEL in de huid) en hierdoor zie je niet dat ik eigenlijk een hele droge huid heb. Op mijn lippen doe ik gewoon labello uit een potje (wel flink dik) en ik scrub soms mijn lippen om de dode velletjes weg te halen zodat je er niks van ziet. Ik hoop dat de mensen die isotretinoine willen gaan slikken iets aan mijn ervaring hebben, en ik zou zeggen dat het zeker het proberen waard is!
10-04-2017

Acne/puistjes

Ik ben een vrouw van 42 en heb al sinds mijn pubertijd last van acne. Alle wegen heb ik bewandeld en elk dieet geprobeerd maar wat eerst acne was werd steeds erger en elke dag zat wel ergens een mega ontsteking. Ook had ik een vreselijk vette huid en vet haar elke dag. Moedeloos was ik. Na jaren bij de Huidtherapeut te hebben gelopen heb ik een dermatoloog bezocht en ik kr[lees meer...]eeg direct het voorstel om dit medicijn te gaan gebruiken. Eindelijk durfde ik er eerlijk voor uit te komen dat dit echt vreselijk was voor me. M'n rug, borst, gezicht, billen. Overal ontstekingen welke ook nog eens heel pijnlijk waren. Maar nooit gedacht dat ik daar ook zulk vet haar van had. Mijn talgproductie was gewoon veel te veel. Ik gebruik nu 2 maanden de isotetrinoine 20mg per dag en voel me super! Hele droge lippen maar mijn huid wordt zacht en glad en geen ontstekingen meer. Gewoon een mooie gave huid en niet elke dag meer haar wassen. Dit heeft mijn leven zo ontzettend veranderd! Super tevreden tot nu toe. Ik moet nog zeker 4 maanden maar ben hoopvol en wilde dat ik er eerder aan begonnen was. Wat een ellende heb ik gehad en wat voel ik me nu goed! Alle horror verhalen had ik gelezen maar ik had geen keus meer en raad dit echt aan als je erge acne hebt.
07-04-2017

Acne/puistjes

Ik had vanaf begin puberteit hele kleine bultjes/puisjes, vooral op mijn voorhoofd. Na jaren van alles geprobeerd te hebben begon ik op mijn 22ste met het medicijn. Ik ben er super tevreden mee. Mijn huid is nog nooit zo gaaf geweest en de bijwerken vallen daarmee in het niets. (Je krijgt wel extreem droge lippen en een extreem droge huid.) Ik mag bijna stoppen met de kuur[lees meer...] na 4 maandjes al omdat het zo goed gaat. Laat je niet afschrikken door alle bijwerkingen die er beschreven worden. Je wordt goed in de gaten gehouden door een bloed en urine test elke 4 weken.
03-04-2017

Acne/puistjes

Ik ben begonnen met isotretinoïne eind december 2016 en wil graag mijn verhaal delen met jullie. ik ben 18 jaar en struggle met heftige acne voor een jaar nu. Ik heb nooit mooi huidje gehad vanaf 13 jaar last van puistjes hier en daar. Van alles geprobeerd van zalfjes tot antibiotica en noem maar op. Niks wat hoef effect had. Afgelopen jaar merkte ik dat mijn huid heel vee[lees meer...]l talg produceerde mijn makeup bleef niet langer op dan een uurtje en kon ik het met mijn vingers zo afvegen zo vettig was mijn gehele gezicht. Ik merkte dat mijn poriën groter werden stukken groter en kreeg veel kleine bultjes wat later tot heftige ontstekingen leiden acne! Dit heeft mijn leven drastisch veranderd mijn zelfvertrouwen was weg. Verstopte me voor iedereen die ik kende, durfde niemand aan te kijken. Tot punt dat ik mezelf dag in dag uit op mijn kamer opsloot. Nadat mijn huisarts mij had gezien, was ze verbaast hoe snel het zo erg is geworden en heeft me ook zonder twijfel doorverwezen naar een dermatoloog. Waar ik mocht beginnen aan isotretinoïne. Na alle horror verhalen die ik heb zitten lezen, had ik besloten dat ik er niet aan wilde beginnen ook in verband met zomer dus had ik alles stop gezet. Na mijn vakantie werd het nog erger en zag ik geen enkel andere optie dan isotretinoïne en hierbij wil ik mijn ervaring delen. Laat je niet afschrikken van wat je leest! Ieder persoon ervaart het anders. Ik ga nu maand 5 in! Ik begon op 20 mg en zit nu op 30, hoger mag ik niet in verband met mijn gewicht. In begin werd het wat erger, verder heb ik geen last meer van een vettige huid of haar!!! Pluspunt! Bijwerkingen heb ik niet tot nauwelijks, last van mijn lippen zijn wat droger geworden maar kan makkelijk zonder vaseline! Heb afgelopen maand wel last gehad van uitslag maar dat is verdwenen. Af en toe rugpijn maar niks ernstigs. Mijn gezicht ontsteking vrij! Geen enkele puistje te zien. Veel littekens aan over gehouden wel, maar dat zal ik na mijn kuur ook gaan behandelen. Isotretinoïne heeft mijn zelfvertrouwen teruggegeven en mijn leven veranderd! Ik heb geen enkel spijt dat ik hier aan ben begonnen, zou het zo weer doen! Ik loop weer rechtop met mijn hoofd omhoog. Ik raad dit iedereen aan met heftige acne en het mentaal ook negatieve effect heeft. ga ervoor, ervaar het zelf en laat je niet afschrikken door wat je leest. Depressiviteit heb ik trouwens ook helemaal geen last van gehad ben met de dag vrolijker zelfs! Wat ik persoonlijk niet had verwacht, omdat wanneer ik begon al last had van depressie. Aanrader dit!! Nu hopen dat het ook weg blijft.
23-03-2017

Acne/puistjes

Ik heb al vanaf mijn 11e al last van wat pukkeltjes. Ik heb geen last van acne! maar ik had een zeer vette huid en een aantal pukkeltjes. Ik had er altijd wel wat. Dat vond ik zeer vervelend en vooral de vette huid was echt iets waar ik graag van af wilde. Na heel veel medicatie geprobeerd te hebben zoals o.a. Benzoylperoxide gel, doxycycline, tot antibiotica zalfjes en no[lees meer...]em maar op had ik er nog steeds last van. ik heb letterlijk bijna alles geprobeerd en niks hielp! Toen hoorde ik over Roaccutane en wilde ik dat graag proberen! Mensen vonden me gek omdat ze niet veel pukkels zien. Ik was me van de bijwerkingen bewust maar ik vond het het waard om te proberen. Ik ben dan nu ook al 5 maanden bezig met mijn behandeling en ik vind het een super middel! De bijwerkingen vallen reuze mee, ik heb voornamelijk droge lippen en neus. Maar neusspray en Purol en dat soort lip smeersels kunnen dat makkelijk verhelpen! Ik ben ook wel iets vermoeider. Ik raad het iedereen aan die zich niet lekker voelt vanwege pukkeltjes en dergelijke om het iig een kans te geven! Bij mij is het het zeker waard! De verwachting is dat ik het 9 maanden ga gebruiken met een dosering van 30 mg per dag. Stel gerust je vraag als je die hebt !
17-03-2017

Acne/puistjes

Ik ben nog bezig met de behandeling maar wil graag mijn verhaal delen omdat voor ik begon met de tabletten "bang" werd van sommige recensies hierop. Maar toch omdat ik er totaal klaar mee was toch maar gewoon gedaan! Ik ben eerst zelf thuis begonnen met crèmes, Benzac en huismerk crème van kruidvat. Ongeveer een jaar lang dingen geprobeerd, maar dit had geen resultaat. T[lees meer...]oen heb ik besloten maar eens naar de dokter te gaan, eerst heb ik een andere pil gekregen (Yasmin), gaf ook geen resultaat. Weer een bezoekje bij de dokter en eindelijk kreeg ik antibiotica voorgeschreven (doxycycline), eerst 8 weken, en weer geen resultaat, dus weer een bezoekje aan de dokter gebracht (ja ik was er inmiddels goed klaar mee). Nu kreeg ik weer 6 weken doxycycline, maar weer geen enkel resultaat. Weer mocht ik terug naar de dokter en was ik eindelijk door gestuurd naar de dermatoloog, hier werd ik super geholpen en kreeg ik gelijk isotretrioine. Inmiddels ben ik 3 weken bezig, mij werd gezegd dat het de eerste weken erger zou kunnen worden, dit heb ik de eerste week dan ook zeker wel gemerkt. Dit is een onwijs baal moment maar je weet dat het beter word! Week 2 zag ik wel degelijk verschil en nu week 3 word het langzaam telkens minder! Maar ook ik heb helaas last van wat bijwerkingen: Week 1: rugpijn, droge lippen Week 2: droge ogen, droge lippen, spierpijn door kleinste belastingen Week 3: droog gezicht, voornamelijk rondom neus/ wangen, droge lippen, huiduitslag handen/ elleboog holtes Maar met deze bijwerkingen is het prima vol te houden! Je huid word immers weer mooi. Zorg wel alsjeblieft voor een goede dag (en nacht) crème en een pot vaseline voor je lippen! Ik maak elke week een foto van mijn gezicht om de verbeteringen voor mijzelf te zien! Mocht iemand hier veel belangstelling bij hebben zou ik dit evt kunnen opsturen. Ik ben blij met de tabletten en tevreden over het resultaat die er nu al is! Ik raad het dan ook zeker weten aan! (En de bijwerkingen zijn echt wel prima te doen hoor, geen zorgen! :)
15-03-2017

Doxycycline (doxycyline)
Acne/puistjes

dit heeft niks geholpen bij mij.
15-03-2017

Acne/puistjes

Ik heb In totaal 9 maanden ongeveer deze pillen geslikt, tijdens het gebruik vond ik de bijwerkingen zoals pijn in mijn rug en droge huid heel vervelend. Na 3 maanden ongeveer ging de rugpijn weg en werd mijn huid iets minder droog, ik heb alleen altijd last gehad van ongelofelijk droge lippen. Sinds ik met de kuur gestopt ben, nu ongeveer 3 maanden, ik heb 2 maanden geen [lees meer...]last gehad van puistjes. De afgelopen paar weken komen ze weer terug, in mindere maten moet ik zeggen maar alsnog zeer vervelend na bijna een jaar de pillen geslikt te hebben.
14-03-2017

Acne/puistjes

Ik ben begonnen aan Isotretinoïne, omdat ik de acné zat was. Het zat voornamelijk op mijn gezicht en borst, ook regelmatig in nek en rug. Verschillende middeltjes geprobeerd maar niets hielp. Ik ben begonnen met 20mg capsules en na een maand geslikt te hebben 10mg omhoog gegaan. Hierna ging het elke maand met 10mg omhoog tot ik op de 50mg per dag zat. Ik heb veel bijwerkin[lees meer...]gen gehad, vooral toen ik op de 40 en 50mg per dag zat, maar ik merkte zoveel verschil dat ik het ervoor over had. Ik heb totaal rond de 150mg per kilo gewicht geslikt. Ben nu sinds oktober gestopt en heb nog nauwelijks een pukkel gezien. Af en toe één klein bultje maar dat kan je geen acné noemen (even afkloppen gelijk). Ik ben heel erg blij dat ik de kuur gedaan heb en heb alles er voor over gehad. Ja, het was een half jaar afzien, maar het is het meer dan waard.
14-03-2017

Acne/puistjes

Ontzettend efficiënt medicijn, onderschat de bijwerkingen alleen niet. Mijn bijwerkingen: Ernstige rugpijn, hoofdpijn, droogheid lippen, droogheid huid, bloedneus, droge ogen, nekklachten, last van benen, erge vermoeidheid.
06-03-2017

Yasmin (ethinylestradiol/drospirenon)
Acne/puistjes

Ik gebruik sinds 2 dagen de pil omdat ik sinds 2 maanden last heb van steenpuisten. Dit heb ik in het verleden weleens gehad toen ik 16 was. Tot nu toe geen ernstige bijwerking, behalve in de ochtend beetje misselijk. Daarom neem ik de pil voor het slapen gaan. Heeft iemand enige ervaring met de pil en acné? Wanneer neemt acné af? Ik vind het vreselijk :(
05-03-2017

Differin (adapaleen)
Acne/puistjes

Na 5 jaar hevige tot matige acne ben ik door dit middel in 3 weken bijna helemaal acne vrij. Benzoylperoxide werkte ook, maar droogde mijn huid sterk uit en zorgde ervoor dat mijn huid ging schilferen. Antibiotica werkte ook niet heel goed. Differin heeft de eerste twee weken mijn acne licht verergerd, het brandde echter niet en droogde mijn huid ook niet sterk uit. vanaf [lees meer...]twee weken was het aantal nieuwe puistjes per dag sterk verminderd. Nu gebruik ik het 3 weken en mijn huid heeft er de afgelopen 5 jaar niet zo goed uitgezien.
01-03-2017

Diane-35 (cyproteron / ethinylestradiol)
Acne/puistjes

Jarenlang heb ik de Diane-35 geslikt. Ik heb weinig bijwerkingen gehad, behalve dat er een paar kilo's bij zijn gekomen. Hiernaast heb ik dit vooral voor mijn acne voorgeschreven gekregen toen ik 14 was ofzo. Nu 8 jaar later heb ik af en toe een terugval van acne en dit werkt niet meer met de Diane 35 voor mij. Ik heb een ontzettend droge huid gekregen, misschien omdat het[lees meer...] het aanpak van talg tegengaat, wat bij mij nu averechts werkt. Hiernaast kon ik eerst deze pil lang doorslikken, maar ben ik gevoelig hier voor geworden. Ik moet nu altijd een stopweek inlassen. Ook heb ik de laatste tijd bloedingen gehad tijdens het pilstrip gebruik. Na jarenlang heb ik toch besloten over te stappen op een andere pil, wegens gezondheidsredenen. Ik heb angst weer acne terug te krijgen, maar als ik niet de keuze maak om ooit de stoppen , stop ik nooit. Het is nooit het juiste moment. Ik vind het ook een eng idee om de Diane nog heel mijn leven te gebruiken, vooral omdat het algemeen bekend is dat deze eigenlijk erg slecht voor je is. Ik begin binnenkort met de Marvelon, hiernaast een antibiotica kuurtje voor de vervelende pukkels, dus ik hoop dat dit gaat werken!
22-02-2017

Acne/puistjes

Ik heb last van grote onderhuidse ontstekingen in mijn gezicht en acne. Veel zalfjes geprobeerd maar het hielp niet. Nadat ik de dermatoloog om raad had gevraagd, bood hij mij roaccutane aan. Binnen 1 à 2 weken waren mijn onderhuidse ontstekingen weg. Ook merk ik dat mijn huid gladder wordt en mijn littekens wegtrekken. Fantastisch paardenmiddel. Wees je ervan bewust dat z[lees meer...]o'n paardenmiddel ook bijwerkingen heeft. De bijwerkingen bij mij waren droge ogen, erg droge lippen, verminderderde weerstand, dunnere huid, af en toe een spontane bloedneus, korstjes in de neus, iets minder goed in het donker kunnen kijken en zonlicht kan zo nu en dan nogal fel zijn. Klinkt nogal heftig bij elkaar opgeteld, maar valt in werkelijkheid reuze mee. Als je erg last hebt van acne en kans hebt op littekenvorming dan is dit middel een aanrader. Als ik opnieuw voor de keuze had gestaan, had ik het zo weer geslikt.
15-02-2017

Fucidin crème/ intertulle/ zalf (fusidinezuur)
Acne/puistjes

fucidin lijkt mij niet goed te helpen, helemaal niet eigenlijk
13-02-2017

Minocycline (minocycline)
Acne/puistjes

Ik heb het ruim een jaar lang gebruikt en telkens wanneer ik mijn kuur af heb komt het acne veel erger terug!! ( vooral op de kin ). Ik weet niet of dit bij iedereen het geval is maar denk niet dat het de bedoeling is om heel je leven lang aan een kuur te zitten. Ik vind het zeker geen aanrader anders zit je eraan vast dus ben ik maar begonnen met natuurlijke gezichtsbehan[lees meer...]delingen voor mijn acne, aanraader ook voor anderen...
08-02-2017

Acne/puistjes

Vanaf 2013 heb ik last van acne. alle medicijnen van de dokter geprobeerd maar niets hielp. Toen ik in 2014 hoorde van Roaccutane ben ik opnieuw naar de dokter gegaan en ben ik doorverwezen naar de dematoloog. Ik ben toen niet begonnen met de medicijnen omdat ik de bijwerkingen te heftig vond (recensies op internet gelezen). In 2016 nog steeds heftige acne en ondertussen o[lees meer...]ok behoorlijk wat littekens, ik voelde me zo onzeker daardoor en vond het zo erg! Toch opnieuw naar de dermatoloog geweest en begonnen aan Roaccutane. Eerste 2 maanden 20mg per dag (juni en juli 2016) en tot nu 40mg per dag. Ik moet de medicijnen slikken tot 29 maart 2017. Een behoorlijk tijd aan die medicijnen dus. Mijn bijwerkingen vallen heel erg mee! De bekende droge lippen / handen maar verder eigenlijk niets. Ook af en toe sombere dagen maar die kan ik wel relativeren; zonder die medicijnen heb je ook wel eens een off-day! Ik vind eerder dat er nog een mooi pluspunt aan zit; voor de medicijnen moest ik mijn haren elke dag wassen omdat het dan alweer vet was. Nu kan ik een week mijn haren niet wassen en dan is het nog niet vet. De eerste 2 maanden zag ik nog geen verschil maar daarna werd het steeds een beetje beter. Vanaf oktober heb ik al geen pukkel meer gehad. Ik heb me netjes gehouden aan geen alcohol drinken. Eigenlijk bevalt me dit prima. Ik zou deze medicijnen aan iedereen aanraden die ongelukkig is door de acne. Je kan het altijd proberen! Zijn jouw bijwerkingen erger, dan kan je net zo makkelijk weer stoppen. Ik ben in ieder geval sinds al die jaren weer acne vrij en heel gelukkig daardoor! Als ik wist dat de bijwerkingen zo minimaal zouden zijn dan was ik in 2014 al begonnen.
02-02-2017

Acne/puistjes

Hallo allemaal! Ik heb niet heel erg last van acne maar meer van paar kleine puistjes op de voorhoofd. Er is nooit een tijd geweest dat ik echt weken zonder puisten heb gezeten. Vandaar dat ik bij de dermatoloog (na het proberen van antibiotica en andere middeltjes) heb gevraagd om roaccutane. Iedereen verklaart mij voor gek omdat zij vinden dat ik bijna niks heb. Voor [lees meer...]de duidelijkheid ik heb dus absoluut geen acne, maar hier en daar wat puistjes. Mijn vraag is dus of ik roaccutane even lang moet slikken als de gemiddelde gebruiker die wel echt acne heeft? Kan iemand mij uitleggen hoe dit precies werkt.. ik heb om een lage dosis gevraagd 20mg. De dermatoloog vertelde mij dat ik dit ongeveer 4 maanden moet slikken. Kan iemand mij hier meer over vertellen want ik heb gelezen dat je een bepaald aantal mg in je lichaam moet krijgen. Maar hangt dat niet af van hoe ernstig je acne nou is. Ik hoop dat iemand mij hier meer informatie over kan geven. Alvast bedankt.
01-02-2017

Acne/puistjes

Ik heb sinds mijn 10e ontzettend veel last van puistjes gehad. Normaal gesproken trekt dit op een bepaalde tijd (na de puberteit) ook weer weg, helaas was dit bij mij niet het geval. Via de huisarts heb ik meerdere verschillende soorten zalfjes geprobeerd, die allemaal geen resultaat hadden. Hierna ben ik in Eindhoven naar een speciaal behandelcentrum voor acne gegaan, gen[lees meer...]aamd Vital. Dit was pure oplichterij, ontzettend veel geld kwijt geraakt aan behandelingen die 0,0 effect hadden. Uiteindelijk na wat zoekwerk op het internet uitgekomen bij roaccutane. Via de huisarts ben ik doorverwezen naar de dermatoloog die mij dit medicijn heeft voorgeschreven. Ik heb dit 6 maanden lang gebruikt. Gedurende deze 6 maanden heb ik erg veel last gehad van bijwerkingen, zoals: enorme spierpijn, bacteriële infectie op het gezicht en in het oor, sombere gedachten, etc. Voornamelijk de spierklachten waren hevig. Waar ik normaal een voetbalwedstrijd van 90 minuten met gemak uitspeel, kon ik nu na +/- 20 minuten al geen stap meer zetten. Het resultaat van het gebruik van dit medicijn was echter wonderbaarlijk mooi! Ik heb sindsdien nog maar sporadisch enkele puistjes (waar voorheen mijn hele gezicht vol zat). Het is nu ongeveer een jaar geleden dat ik ben gestopt met roaccutane en het resultaat is gelukkig hetzelfde gebleven. Ik zou dit zeker aanraden voor mensen die zich geen raad meer weten. Dit is een mooi laatste "redmiddel".

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (1657)
Depressie (1364)
Angst & paniekstoornis (1150)
Hoge bloeddruk (929)
ADD (470)
Depressiviteit (449)
Astma (385)
Angststoornis (367)

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!