ziekte

Mijn advies bij acne/puistjes

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor acne/puistjes

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: acne/puistjes

18-10-2019

Acne/puistjes

Ik ben sinds vandaag gestart met me 2de roa kuur. Ik heb deze eerder gehad toen ik 26 jaar was. Ik voelde me vreselijk met die puistjes steeds in me gezicht en opmaken was voor mij ook geen pretje want leek zelfs erger te worden er van. Ik wilde dus heel graag deze optie gebruiken. Me vorige kuur heb Ik 9 maanden geslikt en alles was verdwenen. Het bleef anderhalf jaar we[lees meer...]g en toen begon ik langzaam weer wat kleine puistjes te krijgen. Alleen dit keer kreeg ik het minder erg als in begin. Ik hoop dat deze 2de kuur er voor zorgt dat niet meer terug komt. De bijwerkingen zijn even doorbijten maar ik voelde me wel stuk zekerder toen alles was was er door. Dus ben benieuwd naar dit eindresultaat
15-10-2019

Orgametril (lynestrenol)
Acne/puistjes

Ik nam deze tabletten voor het uitstellen van mijn menstruatie i.v.m een vakantie. Ondanks dat ik deze innam precies volgens de instructies heeft het totaal geen effect gehad op het uitstellen van mijn menstruatie. Ik kreeg ook puistjes op mijn gezicht.
06-10-2019

Acne/puistjes

Na de hele cycles te hebben doorlopen gaf mijn dokter als laatste optie doxycycline. Dit middel heb ik 3 maanden gebruikt, mijn huid werd droog en mijn puistjes werden in eerste instantie minder. Richting het einde van de kuur kwamen de puistjes weer terug en toen ik gestopt was werd het zelfs erger dan normaal. Ik kwam terecht bij de dermatoloog en die schreef mij isotret[lees meer...]inoïne voor. Ik gebruik het middel nu 2,5 week 20 mg per dag. In eerste instantie werden mijn puistjes een stuk erger. Nu begint het langzaam te verminderen maar door de droge huid blijven de wondjes lang zitten voor deze wegtrekken(als iemand tips heeft over wat de wondjes sneller heelt hoor ik het graag!). Ik wist dat het langer zou duren voor het middel effect zou hebben en dat de kans groot was dat het in eerste instantie erger zou worden. Ik hoop dat het van nu af aan gaat verbeteren en dat het uiteindelijk weg zal gaan.
05-10-2019

25-09-2019

Doxycycline (doxycyline)
Acne/puistjes

Ik had al 4 jaar last van puisten op mijn kin. Vooral daar. Hele grote dikke het zat eruit alsof ik ergens allergisch voor was. Toen ik 18 was werd ik het echt zat. Na veel zalfjes, crèmes te hebben gebruikt. Niks hielp. Toen ben ik naar de dokter gegaan. Ik kreeg eerst antibiotica zalf. Dat hielp gelijk. Maar zodra ik stopte kwamen de puisten weer terug. Ik ben weer ter[lees meer...]ug gegaan naar de dokter en ik kreeg antibiotica kuur. Die hielpen super goed. Mijn kin werd rustig sinds jaren! Super blij mee. Alleen als de pillen op zijn of ik een paar dagen de pil niet neem de puisten komen gelijk terug. Nu gelukkig doorverwijzing dermatoloog. Maar de antibiotica hielp in ieder geval al goed
25-09-2019

Acne/puistjes

Nu 3 weken bezig, al enorm verschil. Puistjes, meeeters en poriën worden minder / kleiner. Slaap ook zeer goed door de pillen, veel vaster. Enkele bijwerking dat je zeer droge lippen krijgt. Heel tevreden. Van al die geruchten dat je stemmingswisselingen krijgt, merk ik echt niets. Was ik maar eerder begonnen!
21-09-2019

Flexi-T (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)
Acne/puistjes

Ik had een koper spiraal genomen omdat ik anticonceptie zocht zonder hormonen vanwege mijn acne. Op mijn 21e heb ik daarom een spiraal laten plaatsen en dit is helemaal goed gegaan. Ik had een normale cyclus en geen pijnlijke of zware menstruaties. Tot ik 3,5 jaar later geconfronteerd werd met een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Ik ben met spoed opgenomen in het zieken[lees meer...]huis en er zat niets anders op dan een kijkoperatie. Hierbij hebben ze één van de eileiders verwijderd. De ervaring was verschrikkelijk en de gevolgen zijn enorm... Achteraf zou ik NOOIT maar dan ook NOOIT meer een spiraal nemen. En mocht je er dan toch één willen neem dan een spiraal met hormonen zodat de kans op zwangerschap nog kleiner is. Desondanks zou ik de spiraal 100000 x afraden. Nu kom ik er pas achter hoe vaak het voorkomt dat vrouwen met een spiraal toch zwanger worden!
20-09-2019

Acne/puistjes

Na het hele acnebehandelcircuit te hebben doorlopen kwam ik eindelijk uit bij isotretinoïne, ook wel roaccutane genoemd. In het begin was ik enorm bang voor alle bijwerkingen. Mijn acne bestond dan niet uit extreme puisten of dat mijn gezicht helemaal onderzat, maar het was wel hardnekkig. Ik had vooral last van onderhuidse, pijnlijke ontstekingen. Dit zorgde voor een extr[lees meer...]eme daling in mijn zelfvertrouwen, waardoor ik dagen de deur niet uit durfde te gaan. Ik ben toen de eerste maand gestart met 20mg. Het ging heel erg goed. Ik had dan wel droge lippen en een beetje een droge huid, maar binnen 2 weken was mijn huid bijna acne vrij. Toen ik met mijn tweede maand startte werd de dosis verhoogd naar 30mg. Mijn acne kwam ineens weer terug en ik kon wel janken. Helaas moet je bij dit medicijn nu eenmaal volhardend zijn. Na de 2de maand begon mijn acne langzaam minder te worden en rond de 4,5 maand was mijn acne helemaal weg. Ik heb toen nog 1,5 maand de medicatie geslikt en ben toen gestopt. Ik heb de resterende 5 maanden op 30mg gezeten. Al met al kijk ik heel positief erop terug, want het heeft mij ECHT geholpen. Ik heb nergens meer een puistje. Toch zijn de bijwerkingen zeer vervelend. Om de 20 min vaseline smeren, een kapotte neus, droge huid, vermoeid, prikkelbaar en zeer somber. Uiteindelijk sla je je hier wel doorheen, maar makkelijk is het niet. Wel zijn de bijwerkingen voor iedereen anders. Verder nog wat tips: louis widmer creme zonder parfum - ik had nooit last van schilfers. Mijn huid bleef gehydrateerd en ik kon gewoon make up dragen. Verder zou ik vaseline aanraden de echte dan wel, geen labello. Mocht je beginnen met deze kuur of er aan begonnen zijn, succes! De aanhouder wint.
16-09-2019

Yasmin (ethinylestradiol/drospirenon)
Acne/puistjes

Ooit begonnen bij Diane (recept gekregen van een dermatoloog) vanwege puistjes (hielp perfect, prima pil voor mij) en later geswitcht naar microgynon 30 omdat m’n nieuwe huisarts Diane te eng vond. Puistjes kwamen terug. Heel veel antibioticakuren van 3 maanden gehad waar je dan even plezier van had, maar de puistjes kwamen altijd terug. Na de zoveelste antibioticakuur[lees meer...] werkte het ook helemaal niet meer. Daarbij kon ik microgynon 30 ook niet langer dan 2 strips doorslikken zonder doorbraakbloedingen en op een gegeven moment begon ik al doorbraakbloedingen te krijgen tijdens de eerste strip. De laatste maanden dat ik microgynon gebruikte waren die bloedingen zo erg dat ik tampons moest gebruiken. Ook kreeg ik in de laatste week van de strip veel pijn in m’n onderbuik en borsten. Heel irritant. Twee jaar gelden ben ik voor de acne begonnen aan een 7 maanden durende Roaccutanekuur. Vreselijke bijwerkingen, acne werd de eerste maanden veel erger dan het ooit was geweest, maar na 7 maanden wel een mooi resultaat. M’n dermatoloog wilde eigenlijk dat ik de Diane weer zou gaan gebruiken ipv Roaccutane. Ik had last van “milde tot matige” acne, wat heel slecht is voor je zelfvertrouwen (m’n dermatoloog: “je gaat er niet dood aan, maar je kan er wel doodongelukkig van worden), maar niet ernstig genoeg om de bijwerkingen van Roaccutane waard te zijn. Daarbij had ik dus ook last van m’n huidige pil en was ik geen risicogeval voor trombose, dus de Diane pil leek de beste en veiligste oplossing. Maar niet in de ogen van m’n huisarts, dus Roaccutane it was. Roaccutane dus 7 maanden gebruikt. De eerste 5 maanden waren vreselijk, de laatste 2 maanden waren prima. Aan het eind van de rit was m’n huid echt prachtig. Echter, 4 maanden na te stoppen met Roaccutane begon ik kleine bultjes te krijgen. Niet echt zichtbaar, maar m’n huid voelde onregelmatig. Blijkbaar viel dit onder “zeer milde acne”, maar ik was het gewoon echt zat. Ook omdat ik nu echt heel erg veel last had van m’n huidige pil. Ik had op internet gelezen dat Yasmin in andere landen vaak wordt gebruikt tegen acne, dus heb m’n dermatoloog hierover gesproken. Die zei dat dat inderdaad het geval is, maar in Nederland nog niet, dus dat ze het me daarom ook niet kon aan- of afraden op het gebied van acne. Echter, als ik het wilde proberen moest ik dat vooral doen en als de acne erger werd kon ik altijd terugkomen voor een Roaccutanekuur. Yasmin zou de kans op trombose ook verhogen, dus moest alsnog naar een andere huisarts overstappen om deze pil te krijgen (mijn huisarts gelooft alleen in Microgynon), maar het was me het gedoe waard en ik slik nu bijna een jaar Yasmin. Het bevalt heel erg. De eerste drie maanden wel last gehad van bijwerkingen, maar dat valt de verwachten als je opeens andere hormonen in je lichaam stopt. Daar moet je lichaam aan wennen. Mijn gewicht was op Microgynon prima, 51kg en 1.64, maar blijkbaar hield ik “veel” vocht vast op die pil. Na 1 week Yasmin was ik twee kilo kwijt en na de tweede twee in totaal 3.5. Had geen idee dat ik zo veel vocht vast hield op m’n vorige pil, omdat ik altijd gewoon veel spierdefinitie heb. Op Yasmin is dat dus nog een stuk meer. Het gewichtsverlies stopte gelukkig na die eerste twee weken. M’n huid werd ook gelijk een stuk droger dan hij eerst was en ik had al een droge huid om mee te beginnen (waarom de meeste crèmes ook niet hielpen tegen mijn puistjes btw. Het enige dat m’n huid kan verdragen is Differin en dat gebruik ik ook nog elke avond. Kan geen kwaad volgens m’n dermatoloog). Echt heel droog. Crèmes hadden een uurtje effect en daarna de rest van de dag een schilferige kin. Geen puistjes though en dat vind ik persoonlijk erger dan schilfers. Ook had ik last van een droge mond en gewoon heel veel dorst. Dit alles hield 3 a 4 maanden aan. De eerste maand was ik ook wat somberder. Ik huil normaal nooit en opeens merkte ik dat ik best regelmatig op het punt stond om ik huilen uit te barsten zonder aanleiding. Heel raar, maar gelukkig bleef dit niet lang. Verder kan ik Yasmin prima 6 maanden slikken zonder stopweken, zonder doorbraakbloedingen en zonder pijn. Al met al heel blij met de overstap. Had het jaren geleden al moeten doen.
12-09-2019

Diane-35 (cyproteron / ethinylestradiol)
Acne/puistjes

Heeft u nu meer rimpels als anderen van de diane 35 pil of valt dat mee ? Ik vraag het mij af omdat u al in de overgang geweest bent en nogsteeds die pil slikt. Ik ben zelf 41 jaar en wil hem ook gaan gebruiken inverband met acne.
09-09-2019

Acne/puistjes

Ik heb nooit echt last gehad van puistjes. 1 puistje in 3 maanden was normaal. Totdat ik over ben gestapt naar deze pil die ik nu slik. Ik wist dat deze mij puistjes zou gaan geven maar zoveel😨 mijn hele rug zat onder en daar had ik echt NOOIT een puistje. Mijn gezicht. Ik lijk wel een kind van 14 die helemaal vol zit. Ik ben 23 trouwens. De dokter adviseerde mij deze cr[lees meer...]ème, ik moet zeggen ik gebruik hem nu 4 weken en het is een heel stuk minder, mijn huid is heel droog. Lijkt wel alsof ik een facelift heb gehad😂 maar toch komen er toch puistjes door. Ik smeer bv me hele rug in dus niet alleen de plekjes want dan komen ze ergens anders. Maar het werkt dus niet volledig. Op dit moment vind ik mijn gezicht het ergste. Ik ga morgen naar de dokter toe en ga vragen voor de jasmin pil. Ik word hier niet goed van. Ik hoop met heel me hart dat deze pil mij gaat helpen en geen andere nare bijwerking geeft!
06-09-2019

Acne/puistjes

Ik heb sinds de puberteit behoorlijk last gehad van acne, vooral in mijn gezicht. Ik heb allerlei dingen geprobeerd - speciale dieëten, antibiotica, zalfjes, de pil....totdat ik er op mijn 21e klaar mee was dat het maar niet over ging. Dus ben ik, na een bezoekje aan de huisarts, isotretinoïne gaan slikken. Eerst een maand 20 mg, toen 30 mg, voor ongeveer 9 maanden, totdat[lees meer...] ik de cumulatieve dosis voor mijn gewicht had bereikt. Het gebruik van isotretinoïne is me ontzettend meegevallen! Ik was bang geworden door allerlei horrorverhalen hier en op andere fora, maar ik heb denk ik erg geluk gehad :) Ik had natuurlijk last van de extreme droogte - ik smeerde mijn lippen zo'n 10x per dag in met Purolzalf (vond ik een stuk beter werken dan Vaseline!) en ik gebruikte Effaclar H van La Roche Posay voor mijn gezichtshuid. Dit werkte eigenlijk perfect. Mijn haar werd niet meer vettig, maar dat vond ik eigenlijk alleen een hele fijne bijwerking. Vervelend was het uitdrogen van de huid van mijn handen, armen en benen, maar ook daarvoor gold: goed blijven insmeren. Ik gebruikte hiervoor de handcrème van Dr. Swaab, ook een aanrader! Ik was bang voor een verergering van de acne, maar het begon eigenlijk al vanaf de derde maand minder te worden, en sindsdien zijn de puistjes steeds meer afgenomen. Na zo'n 5 maanden was mijn huid helemaal puistjesvrij, en dat is nu, nadat ik een aantal maanden gestopt ben met de kuur, nog steeds zo. Ik ben heel blij en dankbaar met hoe mijn huid er nu uitziet en ik hoop heel erg dat dit zo blijft! Mijn huisarts vond het niet nodig om de cumulatieve dosis te bereiken aangezien ik na een paar maanden al helemaal glad was, maar ik heb dit voor de zekerheid toch gedaan. Als je, net als ik, weinig last hebt van bijwerkingen, raad ik je aan om dit ook te doen. Isotretinoïne is een heftig medicijn en je moet zeker twee keer nadenken voor je eraan begint, maar ik hoop dat dit positieve verhaal een beetje tegenwicht geeft aan alle enge dingen die ik gelezen heb - bij mij is het heel rustig en prima verlopen, en ik ben nu zoveel gelukkiger met mijn uiterlijk, dat gun ik iedereen :)
04-09-2019

Acne/puistjes

Na vijf dagen (eenmaal per dag) gebruik in de avond, even moeten stoppen. Ik kreeg op de plekken waar ik de gel gesmeerd had een extreem rode kleur (en gevoelig!). Op mijn kin kreeg ik huidschilfers en een trekkerig gevoel in/op de huid. Overigens is de gel wel effectief! Nauwelijks tot geen nieuwe puisten erbij gekregen. Na deze ‘stop’ ga ik weer door met smeren en kijken[lees meer...] hoe dat uitpakt. Wellicht af en toe met een tussenstop van een dag omdat mijn huid dus gevoelig blijkt te zijn. Bijwerkingen zijn onder andere jeuk en bijtend wanneer ik de gel op mijn huid smeer. Maar dat heb ik er wel voor over. Het trekt ook vrij snel in gelukkig.
02-09-2019

Amfexa (dexamfetamine)
Acne/puistjes

Voorheen slikte is magistraal gemaakte dexamfetamine 2.5 mg. Dit omdat ik per inname 12.5 mg moet slikken. Sinds deze maand ben ik verplicht om over te stappen naar amfexa, omdat dexamfetamine 2.5 mg niet meer uitgegeven mag worden van de inspectie. Volgens de apotheker heeft amfexa dezelfde werking en zou er dus niets moeten veranderen. Amfexa doet wat het moet doen, het[lees meer...] haalt de scherpe randjes van mijn ADHD weg waardoor ik beter functioneer. Echter ervaar ik met amfexa meer bijwerkingen en is de werking weldegelijk anders. Als de amfexa 's avonds uitwerkt krijg ik hoofdpijn. Vaak is deze zo hevig dat ik moeite heb om licht en geluid te verdragen. Ik val moeilijker in slaap, ik heb gelukkig nog geen slapeloze nachten meegemaakt. Tijdens de werking van amfexa trillen mijn handen. Soms trillen deze zo hevig dat ik moeite heb om netjes te schrijven of mors ik het drinken uit mijn glas nog net voordat ik een slok heb kunnen nemen. Mijn eetlust is verdwenen, ik heb nergens trek in en ervaar geen gevoel van honger. Hierdoor moet ik mijzelf dwingen om iets te eten waardoor ik soms misselijk word. Als ik eet, moet het voedsel vochtig zijn omdat mijn mond erg droog is. Ik heb bijna geen speeksel meer in mijn mond waardoor ik iets simpels als brood niet kan doorslikken zonder een slok water. Ik heb zodra de amfexa in begint te werken last van hartkloppingen. Soms zijn deze zo hevig dat ik rond 130 slagen per minuut zit. Ik heb constant het gevoel dat ik bezig moet zijn. Niets doen is geen optie meer. Met de magistraal gemaakte dexamfetamine ervaarde ik een aantal van de bovenstaande bijwerkingen ook, echter waren deze in mindere mate aanwezig en ondervond ik daar minder last van. Omdat de amfexa word geleverd in een drukstrip, moet ik werken met een pillen doosje. Dit vind ik zelf niet prettig. Het splitten van deze tabletten is overigens erg gebruiksvriendelijk door de speciale vorm.
01-09-2019

Acne/puistjes

Al sinds mijn 10e heb ik last van milde acne. Op mijn 14e heb ik Benzoyl peroxide ontdekt en dit heeft voor mij echt een groot verschil gemaakt! In het begin merkte ik niet veel verschil, maar na een paar maanden had ik veel minder last van acne en was mijn huid op sommige dagen zelfs helemaal acne vrij. Ik raad aan om Benzoyl peroxide the combineren met de reinigings gel [lees meer...]van Kruidvat Pure, deze effectieve en goedkope manier heeft mij geholpen om acne tegen te gaan. Ik ben nu 19 jaar en gebruik het product al 5 jaar en ben nog steeds erg tevreden. De enige bijwerkingen zijn dat de huid soms droog en schilferig wordt, maar dat valt goed tegen te gaan met een hydraterende crème (bijvoorbeeld van Kruidvat Pure ;-)). Al met al echt een aanrader en zeker het proberen waard!
21-08-2019

Orthica Orthiflor Original Probiotica (Bifidobacterium / Lactobacillus)
Acne/puistjes

Betreffende de acné is deze wel tweemaal zeer mooi verdwenen, maar pas na 5 maanden gebruik en daarbij gestopt te zijn komen de pukkeltjes toch terug. Kort samengevat: Een emotionele rollercoaster. Ideaal voor tieners/jongeren? Ik zou zeggen: Onder ouderlijk toezicht, en in overleg met de huisarts. Gevoelig voor psychoses? Niet gebruiken. Het wekte bij mij alleen maar me[lees meer...]er problemen. Het begint met een opgeblazen gevoel, maar dat trekt snel weg; vrij onschuldig. Na eenmaal braakneigingen en wanen, is het eigenlijk niet verstandig om door te gaan; roep de huisarts erbij. Niet ongecontroleerd zelf gaan slikken, laat het de huisarts weten. Daarna ervoer ik enorme angstaanvallen. Omdat mij werd verteld dat het juist tegen de angst is, kwam ik in een visueuze cirkel. Pas op met de dosering, ik zou aanraden: 1 per dag ; Géén max 3. Bij buikpijn halveren/noteren en de huisarts tijdig op de hoogte houden. Het effect bij mij: Teveel aan slaap; van 20:00 - 15:00 uur. Dat betekent: Teveel slaap geeft geen besef van tijd, een opgeblazen gevoel geeft geen eetlust (dat meer problemen schaad) en leuk dat de acné verdwijnt maar het baat niet tegen de kosten. Ik vond het middel echt heel sterk werken op de emotie, een uur na inname werd ik enorm emotioneel en huilbuien en emoties kwamen eigenlijk meer op dan dat het het wegnam. Gevolgen voor de omgeving natuurlijk, dus laat de omgeving (of tenminste 1 persoon) weten zodat zij er rekening mee kunnen houden. Het middel staat nu in de kinderschoenen betreft onderzoeken naar autisme, bipolair, depressie en schizofrenie. Dat heeft nog zo'n 10 jaar nodig om officieel net als een 'paracetamol' op de markt met een bijsluiter te komen. Pas hiermee dus op betreft de inname. Weet je niet of je wellicht in aanmerking komt maar ben je gevoelig aangelegd, ga eerst naar de huisarts; er zijn verschillende soorten om een bijpassende te vinden. Het gaat dan wel om darmbacteriën, maar ieder persoon heeft een andere darminhoud, dus heeft het middel ook op ieder persoon een andere werking. Het is geen vitamine, het is geen medicijn, het is wel een voedingssupplement onder voorbehoud.
21-08-2019

Acne/puistjes

Op mijn 16de kreeg ik last van binnen-onderhuidse puistjes, voornamelijk op mijn voorhoofd (hele kleintjes) toen werd de pil aan mij doorverwezen. Nadat ik de pil had genomen werd de acne beter en daarna niet echt last van gehad; zo hier een daar een puistje maar niet storend. Op mijn 21ste kreeg ik last van binnen-onderhuidse puistjes en dit keer voornamelijk op mijn wang[lees meer...]en. ze begonnen heel klein en daarna werden ze steeds groter en kwamen steeds meer bij. Ben naar de huisarts gegaan en niks helpte. Ik loop nu bij de dermatoloog en gebruik nu 30mg. Echter ik zit nu in 3de week (misschien te vroeg om te oordelen) maar ik heb wel een uitbraak gehad, mijn acne is alleen maar groter meer een roder geworden. Wat mij best onzeker maakt. Ook komen steeds puistjes bij op me voorhoofd en kin. Ik heb gisteren me eerste bloedneus ervaren en heb al best snel (na week 1 of1,5) last van droge lippen. Ook wordt rondom me acne droog. Gek genoeg jeukt ook sommige puistjes. Ik weet niet hoelang me kuur doet maar wil er asap vanaf..
15-08-2019

Ethinylestradiol/Drospirenon (ethinylestradiol/drospirenon)
Acne/puistjes

Ik heb dit middel gebruikt tegen acné (en anticonceptie als bijzaak). Binnen enkele weken was mijn acné zo goed als verdwenen en na een paar maanden was mijn huid weer helemaal rustig. Echter vond ik de andere bijwerkingen van dit middel erg storend en ben daarom na een jaar gebruik weer gestopt. (Mede door het libidoverlies is dit ook een zeer effectief anticonceptie[lees meer...]middel gebleken ;-)) Nu ruim een halfjaar later is mijn acné nog steeds weggebleven (met af en toe een klein pukkeltje rond mijn menstruatie). De overige bijwerkingen zijn in het geheel verdwenen.
12-08-2019

Acne/puistjes

In het kort: de bijwerkingen zijn heel heftig, maar het werkt. Verder: Ik slik nu 7 maanden 30 mg per dag (ik begon met 10 mg een maand en de 2e maand slikte ik 20 mg pd om het op te bouwen.) Ik moet nog enkele maanden. De bijwerkingen lijken nu minder heftig dan in het begin, of ik ben er aan gewend. Bijwerkingen die ik had: Droge huid, erge vermoeidheid, droge lippen, [lees meer...]bloedneuzen, stemmingswisselingen, emotioneel, jeuk, spierpijn, dunne huid, zon gevoelig, mondhoeken gescheurd. Ik heb momenteel nog af en toe bloedneuzen en altijd droge huid etc, maar de vermoeidheid lijkt minder. Dit zijn mijn tips: -smeer non stop purol op je lippen of gezicht - smeer iedere dag je lichaam in met creme - gebruik factor 50 voor in de zon en een pet - smeer vaseline in je neus met een wattenstaafje tegen de bloedneuzen (iedere dag) - drink heel veel water! - neem veel slaap en rust - drink weinig tot geen alcohol (1 glas per week oid) - eet de pillen met wat vettig voedsel, dan worden ze beter opgenomen - doe rustig aan! In het begin is het heel heftig, ik was vaak emotioneel - hou de dosis laag! Hierdoor heb je echt minder bijwerkingen. De totale dosis in je hele kuur is belangrijk en niet de dosis per dag. De dosis is een wereld van verschil. - bij gescheurde mondhoeken, stop de kuur totdat ze geheeld zijn en ga dan weer verder, anders kom je er niet vanaf. dosis minderen kan ook. - was je acne gebieden alleen met water, het is heel gevoelig, doe ook geen scrubs, maskers of andere treatments na 7 maanden slikken heb ik er geen spijt van, maar alleen omdat het echt goed werkt. Na een maand ging het al beter, maar na 5 maanden was m’n kin pas stukken beter (hormonale acne met ontstekingen). Het ziet er nu echt goed uit, wat een opluchting. De kuur is wel te doen bij een lage dosis, maar ik kijk er helemaal naar uit om ermee klaar te zijn, met een stralende huid ;)
12-08-2019

Diane-35 (cyproteron / ethinylestradiol)
Acne/puistjes

Ik slik de Diane 35 al bijna 30 jaar en heb er nooit last van gehad. Acne ging er keurig mee weg en slikte hem 6 maanden achter elkaar en dan 1 stopweek. Op het moment van de stopweek altijd mega migraine vandaar het doorslikken. Nu ben ik bijna 60, dacht ik stop er nu voor altijd mee, maar nu al 10 dagen zware migraine en ben in staat hem weer in te van nemen, want voel [lees meer...]me doodziek hiervan. Huisarts weet geen alternatief, ja fysio of dagboek bijhouden. Volgens mij weet ze het zelf allemaal niet zo goed. Echt een doffe ellende!
03-08-2019

Acne/puistjes

Sinds mijn puberteit heb ik al last van acne, nu al ruim 10 jaar. Na allerlei zalven, crèmes, antibiotica en lotions ervoor gekozen om aan deze medicatie te gaan. De eerste maanden was erg zwaar aangezien het resultaat langzaam was en de bijwerkingen op de voorgrond stonden. Nu na 6 maanden geen puistjes meer en mijn huid wordt elke week beter. De bijwerkingen neem ik nu v[lees meer...]oor lief. Ik heb nog iets roodheid en wat littekens maar deze vervagen met de tijd. Nog zo'n 3-4 maanden te gaan.
31-07-2019

Minocycline (minocycline)
Acne/puistjes

Ik kreeg opeens hele erge acne op mijn wangen en kaak. Na twee weken kreeg ik geen nieuwe puisten meer en verdwenen ze bijna allemaal. Na een maand ben ik gestopt. Helaas krijg ik nu weer puisten op mijn wang en kan ik weer opnieuw beginnen met slikken.
29-07-2019

Acne/puistjes

Ik gebruik dit medicijn nu 6 maanden, de eerste maand heb ik 20mg geslikt en vanaf de tweede maand 30 mg, de totale duur van de kuur is 10 maanden. In de eerste paar weken kreeg ik last van een verergering van de acne. De eerste 2 maanden verder nog niet veel bijwerkingen. In de loop van de kuur kwamen wel meer bijwerkingen. o.a. last gehad van; een droge en zeer gevoel[lees meer...]ige huid, gescheurde mondhoeken die maar niet wilde genezen, droge ogen, vermoeidheid. Ook leken mijn angst- en stemmingsklachten verergerd; dit gaat wat in vlagen en is nu weer wat meer stabiel. Ik heb het er voor over om de kuur af te maken; ik ben al erg tevreden met het resultaat tot nu toe, ik heb geen grote ontstekingen meer en mijn huid voelt glad. Er zijn nog wel wat mee-eters en soms een klein plekje; hopelijk trekt dit in de laatste maanden nog weg. Het is de worsteling waard; jarenlang worstelen met acne heeft mij namelijk meer gekost. Mijn dermatoloog is niet zo strict met zwangerschapstesten en levertesten. Zwangerschapstest slechts 3 keer gedaan, en hoeft niet meer tot einde van de behandeling. Leverwaarden werden alleen de eerste twee afspraken gecontroleerd, en een derde keer op eigen verzoek. Ik raad dit medicijn aan als je al langer kampt met huidklachten; wel moet je zijn voorbereid en je levensstijl aanpassen: op tijd rust nemen, niet meer drinken, etc.
29-07-2019

Yasmin (ethinylestradiol/drospirenon)
Acne/puistjes

Ik gebruikte altijd ethinyl/levenorgestrel en toen ik daarmee stopte kreeg ik last van acne. Toen weer terug gegaan op de levenorgestrel, maar dat hielp niet, ook niet na 3 maanden. Dus begonnen aan deze pil, na 2 weken merkte ik al ontzettend veel verschil en na 3 weken was mijn acne helemaal weg! Ik wil binnenkort wel stoppen met de pil, omdat ik er gewoon klaar mee ben[lees meer...]. Maar hij werkte heel goed tegen mijn acne.
23-07-2019

Acne/puistjes

Ik kreeg roaccutane voorgeschreven door de dermatoloog omdat ik heel veel last had/heb van acne & Folliculitis in een best ernstige vorm, ik moest deze medicatie 7 maanden nemen, het werkte in het begin heel goed men puistjes gingen weg mijn huid was wel in een hele slechte staat, super fel uitgedroogd en heel kapot, mijn lippen waren extreem droog en gebarsten, maar dat[lees meer...] nam ik erbij want het hielp wel tegen mijn acne , in de 3 de maand voel ik mij opeens super slecht , heel angstig super opgejaagd , de hele tijd huilen zonder reden dat ik echt niet wist wat ik meer moest doen ik was echt onhandelbaar super depressief , wat ik zo gek vond, mijn gedachte waren zo negatief zonder dat er een aanleiding tot was, onmiddelijk ben ik gestopt met roaccutane omdat ik wist dat het door deze medicatie kwam, en toen ik gestopt was ging het elke dag terug beter met me, mijn acne was ook weg voor een lange tijd, maar na een tijdje is mijn acne ook gewoon weer terug gekomen en dit keer feller dan de ooit maar deze medicatie heeft me wel de slechtste bijwerkingen & ervaring ooit gegeven, ik zal het echt niet aanraden om te nemen als je een super gevoelig persoon bent want dit is echt troep.. het is niet oké dat een medicatie je zulke gevoelens kan geven, ook moest ik elke maand bloed laten trekken in het ziekenhuis voor allemaal testen te doen omdat ik deze medicatie nam. Ik loop dan liever met puistjes rond dan dat ik er geen heb en me zo slecht in men vel voel! Dus blijf er alsjeblieft vanaf want dit kan niet goed voor je zijn!!
22-07-2019

Acne/puistjes

Sinds dat ik 10 jaar ben heb ik al last van hevige acne (zit in de familie). Ik ben in Juli 2018 begonnen met Doxycycline, dit had helemaal geen effect, de acen werd zelfs alleen maar erger. Ik gebruik sinds Oktbober 2018 Isotretinoïne. De eerste 2 maanden zag ik niet heel veel verschil. Pas na 4/5 maanden kon ik echt heel erg duidelijk verschil zien. Alle acne op mijn ben[lees meer...]en, rug, borst was zo goed als weg. Op mijn gezicht zaten hier en daar nog wat plekjes maar dat is nu vooral nog rood en littekenweefsel. Als ik de medicijnen door blijf slikken zoals ik dat nu doe, is mijn gezicht aan het eind van dit jaar acne en litteken vrij.
21-07-2019

Differin (adapaleen)
Acne/puistjes

ik gebruik dit in combinatie met een soort alcohol van de huisarts en het werkt echt heel goed. in het begin wordt het even erger, maar na twee weken is mijn huid egaal en ga ik weer zonder make up naar buiten!
17-07-2019

Acne/puistjes

Ik ben begonnen met 30 mg per dag. Dit trok mijn lichaam niet helemaal, dus ben ik naar 20 mg per dag gegaan. Dit was te doen voor mij. Wel last van droge ogen (oogdruppels extra bevochtiging) en droge lippen (elisabeth arden 8 hour cream). Eerste 2 maanden pijn aan mijn neus, alles zat vast van binnen en had vaak een bloedneus. Na 2 maanden stopte dit. Na 6 maanden verd[lees meer...]ween mijn acne eindelijk!! Ik had van alles gesmeerd op mijn gezicht wat dus niet mocht, maar dit wist ik niet. Hierdoor duurde het zo lang voordat de acne verdween.. De laatste 2 maanden kreeg ik erg veel last van spierpijn. Al met al vond ik dit het allemaal waard!! Ik ben nu 7 maanden gestopt en ik ben gelukkiger dan ooit. Ik heb wat hyperpigmentatie overgehouden door de acne, maar hier gebruik ik een goed serum voor wat het langzaam maar zeker laat verdwijnen. Voor de kuur had ik een mega vette huid, nu helemaal niet meer. Ik heb wel het idee dat mijn zicht sinds de kuur iets minder is geworden.
11-07-2019

Acne/puistjes

Na een kleine 10 jaar waren de puistjes weer terug! Ronduit frustrerend. Eerst heeft de dermatoloog mij 2 capsules (2 x 20 mg) per dag voorgeschreven. De acne in mijn gezicht verdween vrijwel onmiddellijk. De puistjes op mijn rug, schouders en hals bleken hardnekkiger. Bijwerkingen: schrale lippen. Vervolgens heeft de dermatoloog mij 3 capsules per dag voorgeschreven. De [lees meer...]acne op mijn rug verdween enigszins sneller maar de bijwerkingen worden ook ernstiger. Ik slik nu 3 weken 3 capsules per dag en overweeg terug te gaan naar 2 capsules of enige tijd te stoppen, want het medicijn is nu erger dan de kwaal: hele droge, schrale, bloedende lippen en elke ochtend moet ik mijn neus 5 minuten lang snuiten om het taaie snot en geronnen bloed te verwijderen.
17-06-2019

Acne/puistjes

Ik begon acne te krijgen in mijn laatste jaren van de pubertijd. Na ongeveer een maand heilig iedere avond het op te smeren begon ik resultaten te zien. Na ongeveer 3 maanden had ik een egale huid. Dit heb ik ongeveer een jaar/anderhalf jaar volgehouden en ben er toen mee gestopt (met het idee dat ik misschien intussen over de acne heen was gegroeid). Ik heb het product [lees meer...]toen ongeveer een half jaar niet gebruikt, maar helaas kwam de acne weer terug. Dus toen probeerde ik het weer, maar tevergeefs. Ik denk dat mijn huid inmiddels resistentie heeft opgebouwd voor de benzoylperoxide (als dat tenminste kan) want het werkt nu niet meer... :( MAAR het werkte de 1e keer zeer goed! Dus zeker een aanrader. Zorg er wel voor dat je goede moisturizer/dagcreme gebruikt, aangezien je er een droge huid van krijgt.

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2196)
Depressie (1807)
Angst & paniekstoornis (1651)
Hoge bloeddruk (1258)
Acne/puistjes (869)