ISO 27001

ziekte

Mijn advies bij acne/puistjes

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor acne/puistjes

Naam Aantal ervaringen Effectiviteit Algehele tevredenheid
Fucidin crème/ intertulle/ zalf 1 1
Terbinafine tabletten 1 3
Spironolacton 1 5
Hydrocobamine 1 5

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: acne/puistjes

24-07-2017

Clindamycine gel/ lotion (clindamycine)
Acne/puistjes

Goedendag Ik heb dit middel in lotion vorm gekregen, en ik moet toegeven dat er duidelijk verschil is Sinds mijn 13e had ik hier last van en ben inmiddels 28 en ben blij dat er toch nog iets aanslaat. ik heb bijna geen puistjes of onsteking meer in mn gezicht ik gebruik het in combinatie benzoylperoxide 5%. Ik zou zeggen probeer het ook eens uit ,als je al andere dingen[lees meer...] hebd geprobeerd. Succes 😉
23-07-2017

Doxycycline (doxycyline)
Acne/puistjes

Ik heb doxycycline voorgeschreven gekregen van de huisarts voor acne voor 3 maanden. De eerste paar dagen werd de acne zeer heftig, daarna nam deze steeds verder af. Na 2 weken had ik geen last meer van de acne. Na 1 week begon ik echter last van een bijwerking te krijgen (welke niet in de bijsluiter stond). Ik werd steeds somberder, kreeg depressieve gevoelens en had nerg[lees meer...]ens zin meer in. Ook mijn relatie leed eronder. Voor mij kwam dit vanuit het niets, aangezien ik eerst hartstikke goed in mijn vel zat en geen redenen had om mij somber te voelen. Ik begreep niet waar dit vandaan kwam en toen ik de bijsluiter las kon ik het ook niet aan de doxycycline koppelen. Na 3 wekengebruik ben ik gestopt met dit middel om te testen of het er toch mee te maken kon hebben. 3/4 dagen nadat ik was gestopt begon ik mij weer steeds beter te voelen en was ik na +- 1,5 week weer helemaal de oude. Voor mij dus een medicijn dat ik nooit meer ga gebruiken. De acne is echter wel tot op de dag van vandaag weg (3 weken na stop), dus qua effectiviteit werkt het zeer goed.
17-07-2017

Acne/puistjes

Ik had al sinds mijn 12e last van acne, en dit is altijd blijven aanhouden, heb verschillende anticonceptie pillen gehad, antibiotica kuren, zalfjes, huis- tuin- en keukenmiddeltjes maar niks hielp, en ik was er zó klaar mee. Ik had van tevoren al verschillende dingen gelezen over roaccutane en werd er wel bang van, omdat je van alles leest over depressiviteit en andere he[lees meer...]ftige bijwerkingen. Ondanks dat toch gekozen om te beginnen met mijn kuur van 4 maanden 40 mg per dag, en het is de beste beslissing van mijn leven geweest! Last van bijwerkingen heb ik zeker gehad, maar dat was bij mij te verminderen met veel vaseline en iets minder te gaan sporten. Ik ben nu 2 maanden klaar en ben elke dag nog zo blij als ik in de spiegel kijk, al mijn acne is weg! Laat je niet bang maken door andere verhalen, ieder zijn proces is anders. Ik raad het medicijn zeker aan!
14-07-2017

Diane-35 (cyproteron / ethinylestradiol)
Acne/puistjes

Vanaf mijn achttiende begon ik met de Diane. Ik ben nu 25. Toen had ik erg last van puistjes. De pil heeft erg geholpen en mijn gezicht was helemaal acne vrij. Wel had ik erg last van gewichtstoename en depressieve klachten door deze pil, wat ik toentertijd niet besefte . Twee jaar geleden ben ik gestart met de Yasmin vanwege de negatieve verhalen die er toentertijd spee[lees meer...]lde. De Yasmin had wat minder effect op mijn acne en had ik af en toe een puistje, wat eigenlijk helemaal niet zo ernstig was. Maar omdat de Diane zo'n geweldige werking had en daar aan gewend was geraakt, besloot ik 3 maanden geleden weer te beginnen met de Diane. Nu ik voor de tweede keer de Diane ben gaan slikken heb ik enorm veel last van acne, meer dan ooit te voren! Ook ervaar ik darmklachten en opgeblazen gevoel. Ik besef mij nu dat mijn depressieve klachten en gewichtstoename te maken hadden met de pil. Bij de Yasmin ervoer ik juist een gewichtsverlies. Ik had ook begrepen van de arts dat de Diane een slechte invloed heeft op de werking van je darmen wat een bijdrage levert aan gewichtstoename. Ik heb enorm spijt dat ik weer ben begonnen met de Diane en hoop dat de Yasmin snel weer zijn werking doet. Ik vraag me alleen af of ik nu de enige ben die dit heeft ervaren? Voorheen werkte de pil enorm goed en nu, het tegenovergestelde.
14-07-2017

Depronal (dextropropoxyfeen)
Acne/puistjes

Al enige jaren last van acne, middel sloeg niet aan bij mij. Geen last van bijwerkingen.
12-07-2017

Acne/puistjes

Tja, niets hielp tegen acne. Huisarts wilde verder niks doen. M'n dermatoloog was ook terughoudend en schreef een paar kuurtjes antibiotica voor. Na een tijd googlen heb ik zelf voorgesteld dit te proberen. Ik heb een kuur afgemaakt. M'n acne was weg, maar m'n huid ziet er niet uit. 10+ jaar lang acne heeft m'n huid omgetoverd in een maanoppervlak. De behandeling van litt[lees meer...]ekens mag je zelf uitzoeken en betalen. Nu is het een paar jaar verder en de acne komt terug. Ik voelde me beroerd tijdens het nemen van dit medicijn, en betwijfel of ik nogmaals een kuur zou nemen
06-07-2017

Acne/puistjes

Beste, Sinds mijn 12 jaar heb ik last van puistjes. Natuurlijk gebruikte ik alle zalfjes en middeltjes die op de markt aanwezig waren. Niets hielp me hiervan af. Rond mijn 16de ben ik naar een dermatoloog gegaan. Die gaf me een behandeling met zelfbereide zalfjes, maar ook die hielpen me er niet vanaf. Zelfs niet een klein beetje. Met wat onzekerheden en make up[lees meer...] heb ik mijn jaren verder gesleten met mijn acne. Ik dacht dat ik er na mijn puberteit wel vanaf zou geraken. Ik ben nu 27 jaar en heb er nog steeds last van. Mijn gelaat glansde de hele tijd en ik kreeg heel regelmatig nieuwe puistjes bij. Niet dat mijn gezicht vol staat, maar genoeg om er me erg onzeker over te voelen. Volgens een vriendin moest ik meer mijn gezicht eens grondig laten reinigen. Zodus ben ik vorig jaar om de 6 weken naar een schoonheidsspecialiste gegaan voor een gezichtsbehandeling. Zeer duur en buiten het feit dat het zalig is, hielp het niets om acne te verminderen. Begin dit jaar beslist dat het genoeg was, dus opnieuw naar een dermatoloog gegaan. Een nieuwe anticonceptiepil voorgeschreven gekregen (die ook zou helpen tegen acne) en 3 maanden minocycline genomen (antibiotica tegen acne). Helaas moeten vaststellen dat dit niet hielp bij mij. Begin mei 2017 gestart aan de roaccutane 20mg per dag. Vol goede hoop en moed. Het voelt alsof dit mijn laatste kans is voor een gave huid. Zodus hier mijn ervaring met roaccutane tot nu toe: (8 weken bezig nu) Heel snel erg droge lippen gekregen met daarbij horende scheurmond. Mijn neus zat vol met kroeten, maar daar komt nu verbetering in. Ik gebruik Purol voor mijn lippen en mondhoeken en neus daar gebruik in nu Eucerin Aquaphor voor, serieuze aanrader! Mijn ogen pieken vaak en voelen droger aan (ik heb lenzen), oogdruppels bij de apotheek gaan halen en dat helpt me goed. Ik ben een pak vermoeider dan anders en heb voortdurend een lichte hoofdpijn en keelpijn. Bovendien loop ik graag, maar bij lange afstanden ligt mijn huid open. Sportkledij (bh) schuurt tijdens lopen en bezorgen me brandwonden. Wondjes genezen een pak trager. Nu heb ik ook een blaasinfectie gekregen, nooit eerder gehad en niet 100% zeker dat dit door de roaccutane komt. Al die bijwerkingen neem ik er bij, omdat ik hoop dat die kuur me echt zal helpen. Het meest vervelende en ook wel die ene bijwerking waardoor ik vroegtijdig mijn kuur zou beëindigen, is de neerslachtigheid. Normaal gezien ben ik optimistisch en opgewekt. Nu heb ik momenten waarbij ik kan huilen om geen enkele reden. Ik verlies een beetje mijn vrolijke zelve. Gelukkig kan ik dit tot nu toe relativeren. Maar het is wel de voornaamste reden waarom ik mijn kuur voorlopig niet zal opdrijven. Ik blijf bij 20mg per dag wat er wel voor zorgt dat ik veel langer zal moeten nemen voor het gewenste (en hopelijk blijvend) effect. Je moet namelijk 120mg/kg lichaamsgewicht genomen hebben in totaal. Om de 6 a 8 weken onderga ik een bloedtest. Hierop zie ik al een verhoging van mijn cholesterol (wat nadien weer normaliseert). Alchohol en vetinname moeten door de medicatie dus een pak gereduceerd worden. Ik kan ook geen twee glaasjes alcohol meer verdragen of mijn hoofdpijn gaat x5. Voorlopig kan ik wel zonlicht verdragen, alsook mijn huid. Ik smeer wel goed met factor 50. Na 8 weken roaccutane ben ik nog niet echt tevreden. Ik had al wat meer resultaten verwacht. Mijn voorhoofd is wel mooi egaal geworden. Ik glim een pak minder en hoef maar 1.5 keer per week mijn haar te wassen. Alleen komen er nog vaak puistjes door rond mijn kin en kaaklijn. Die drogen wel sneller op en maken plaats voor nieuwe. Ik moet wat geduld hebben vrees ik. Hoop op beterschap ;-) Mocht ik geweten hebben op voorhand dat ik nu nog last zou hebben van acne, ik was er veel eerder aan begonnen. Maar het effect op je lichaam en geest is niet te onderschatten. Roaccutane slikken moet je erg goed overwegen en zeker eerst alle andere middeltjes uitproberen. Ik denk bij elke inname 's avonds bij het eten, mijn pilletje vergif. Succes aan iedereen!
03-07-2017

Minerva (cyproteron / ethinylestradiol)
Acne/puistjes

Deze pil slikte ik tegen mijn acne en daar hielp de pil goed voor. Op een gegeven moment ging de Minerva/Diana pil het schap uit i.v.m. bijwerkingen en het feit dat de pil teveel gebruikt werd als anti-acne middel in plaats van anticonceptiemiddel. Ik was erg tevreden over de pil. Soms wat hoofdpijn of overmatig zweten, maar mijn huid was nagenoeg gaaf, bijna nooit puis[lees meer...]tjes of onderhuidse ontstekingen. Helaas ging hij dus het schap uit en gebruik ik nu als vervanger de Minerva. Werkt ook prima tegen acne, maar mijn huid is nooit meer zo gaaf geworden als dat hij was. Wel last van stemmingswisselingen en uiteindelijk ook depressie gehad. Of dit er mee te maken heeft, geen idee.
03-07-2017

Yasmin (ethinylestradiol/drospirenon)
Acne/puistjes

Doordat de Minerva-pil niet meer geleverd werd (Diane ging uit het schap), ben ik in gesprek gegaan met mijn huisarts over een nieuwe anticonceptiepil. Eerst ben ik helemaal gestopt met de pil, maar daardoor kwam mijn acne hevig terug (gistpuistjes over mijn hele gezicht). Ik ben toen gestart met de Yasmin en die slik ik nu nog steeds. Mijn huid is vrijwel gaaf, met af en [lees meer...]toe wat bultjes en soms onderhuidse puisten op mijn kin en rondom mijn mond. De acne op mijn rug en borst is veel minder geworden. Ben heel tevreden over deze pil als het gaat om het verslaan van acne. Wel merk ik dat ik meer last heb van stemmingswisselingen, soms last heb van overmatig zweten (zeker rondom einde pil of menstruatietijd) en hoofdpijn op het moment dat ik ongesteld moet worden. Daarbij ben ik zo'n 1/2 kilo aangekomen en ik krijg het er amper af. Ik denk dat ik mij zonder deze pil beter in mijn vel zou voelen, maar ik wil mijn acne ook niet terug. Dus voorlopig stop ik nog niet met de pil.
01-07-2017

Acne/puistjes

Ik wil graag anderen helpen die last hebben van ernstige acne, probeer roaccutane, als je echt alle hebt geprobeerd natuurlijk en echt last hebt van ernstige acne. Ik heb vanaf 16 jaar tot na geboorte dochter, was ik 28 jaar last gehad van ernstige vorm van acne. Iedere dag opstaan met het idee hoe zou ik er vandaag weer uitzien? Naast dat iedereen altijd dacht dat ik ziek[lees meer...] was, vlekken bulten laten je nu eenmaal er niet lekker uitzien laten we eerlijk zijn, deed het pijn zowel fysiek maar vooral mentaal. Mijn zelfvertrouwen was gekoppeld aan mijn huid. Dit was gedaald tot ver onder het nulpunt. ik weet nog goed dat de dermatoloog zei toen ik de kuur ging starten, welkom in je nieuwe leven. Dat is ook echt zo. ik ben nu 10 jaar verder en dank God nog altijd op mijn blote knieën dat ik opsta met een gave huid. Die bijwerkingen ben je echt zo weer vergeten als je een leven zonder ernstige acne tegemoet gaat. Mijn huid ziet er top uit, op wat littekens na. Maar ik ben er nog steeds super dankbaar voor.
26-06-2017

Acne/puistjes

Bijwerkingen: bloedende lippen, erg droge huid, rugklachten
24-06-2017

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)
Acne/puistjes

Na mijn bevalling overgestapt naar deze anticonceptiepil ivm acne klachten. Geleidelijk aan kreeg ik last van diverse klachten; ik had zware, vermoeide en pijnlijke benen, wist soms niet hoe ik zitten of liggen moest. Ik kreeg met regelmaat last van zeer pijnlijke steken bij het hart waardoor de pijn soms zo hevig was dat ik er naar van werd en weg viel. Ik heb zelf een ha[lees meer...]rtafwijking en daarom maakt deze klacht die een aantal keer per week de kop opsteekt mij bang. De pijn is zo hevig dat het moeilijk is om door te ademen en op zo'n moment brak het zweet mij uit, na een paar minuten ebt het langzaam weer weg en val ik uiteindelijk in slaap. Voordat ik met deze pil begon had ik vrijwel nooit last van hoofdpijn. Maar eenmaal begonnen met de pil namen de hoofdpijnen steeds frequenter toe. Ook nam mijn gewicht toe. Ik raakte vaker in een dip, ik wilde zoveel op een dag maar er kwam niets uit mijn handen. Na een tijdje bleef dit gevoel iedere dag aanwezig. Ik ben enorm moe, gaap veel en kan niet tot laat opblijven. Omdat ik zelf het idee heb dat al deze klachten door deze pil veroorzaakt worden, ben ik sinds vandaag gestopt met het gebruik van deze pil. Ik hoop dat de klachten snel zullen afnemen en ik meer energie krijg om zoveel mogelijk uit mijn dag te kunnen halen met mijn kinderen.
12-06-2017

Acne/puistjes

Vanaf ik in de pubertijd kwam, had ik last van onderhuidse puistjes op mijn voorhoofd. Deze waren telkens te bestrijden met lotions zoals zineryt, benzoylperoxide, salicylzuur... Op mijn 21e kreeg ik last van zweren op mijn kin, ook de puistjes op mijn voorhoofd werden heviger. Ik probeerde allerlei middelen uit waaronder ook minocycline, waarvan ik in het begin een kleine[lees meer...] verbetering van zag maar enkele weken later kwam het terug. In overleg met mijn arts besloot ik een kuur te starten van 20mg roaccutane per dag. In het begin werden de puistjes wat erger. Mijn huid was erg droog en schilferde af, mijn lippen waren droog, soms wat last van prikkende ogen, en af en toe wat bloed uit mijn neus. Ik ben nu een maand bezig met de kuur en ik zie al duidelijk een verbetering. De bijwerkingen zijn niet leuk, maar het compenseert zeker het gevoel van onzekerheid die je hebt over de acne!
10-06-2017

Acne/puistjes

Al sinds mijn 10e erge acne gehad. Eerst niks aan gedaan omdat ik dacht dat het gewoon bij de Pubertijd hoorde. Op mijn 16e was het nog niet weg. Bij de dokter een heel aantal producten geprobeerd. Antibiotica, zalfjes, pillen (o.a. de pil)... Tijdelijk effect of geen. Op mijn 18e kwam ik informatie over de roaccutane kuur tegen. Afspraak bij de dermatoloog en ik mocht beg[lees meer...]innen. In de eerste maand nog niet echt droge mond/huid, wel spierpijn en rugpijn. Ik slikte 10 mg p.d. ook heel erg last van rode, geïrriteerde handen. In de 2e maand meer droge huid en mond. Smeer veel labello of purol. Ook meer bloedneuzen. Vaak in de nacht. Bijna geen rugpijn meer. Wel last van droge ogen. Mijn acne was iets verminderd maar nog niet bizar veel. Ik slikte nu 20 mg x 2 op een dag. Deze hoeveelheid tot de dag van vandaag. In de 3e maand meer opklaringen van de acne. Ik merk wel dat ik steeds moeier wordt. Aan t einde van de dag echt moe. Af en toe bloedneus . Haast geen rugpijn meer. Wel kurkdroge lippen. M'n acne is bijna weg. Alleen nog rode plekken. In de 4e maand sukkelen deze bijwerkingen beetje door. Droge lippen/huid/haar, moeheid en af en toe bloedneus. Ik moet nog tot augustus. Nog even doorzetten dus..
07-06-2017

Acne/puistjes

Ben nu zelf ongeveer 3 maanden bezig met de isotretinoine voor de hardnekkige acne op mijn rug en soms gezicht, en tot op heden heb ik alleen verergering gemerkt. De acne op mijn rug zijn nu echt complete steenpuisten geworden, rood/groot/gezwollen. Ik wil graag van mijn acne af, maar dit is serieus niet leuk meer. Ik hoop dat het in de komende maanden echt zijn werk gaat [lees meer...]doen!
06-06-2017

Acne/puistjes

Rond mijn twaalfde kreeg ik last van puistjes. Ik had er altijd wel een of twee, maar het was nooit echt heftig. Tot twee jaar terug, toen nam de hoeveelheid alleen maar toe en de roodheid ook. Ik maakte mijn gezicht zeer grondig schoon en ging naar de dermatoloog. Niks hielp, maar ik werd erg onzeker. Toen ik twintig werd en niet meer de pubertijd er de schuld van kon gev[lees meer...]en ben ik naar de huisarts gegaan. Ik kreeg verschillende middelen voor geschreven (zoals doxycycline en antibacteriële zalfjes), maar dit hielp niet. Ik kreeg er zelfs nog meer bij op mijn voorhoofd, die tot dan toe altijd droog was. Toen raadde de huisarts isotretinoïne aan. Ik schrok wel van de bijwerkingen die konden optreden en de verhalen die ik op internet las. Omdat ik altijd kon stoppen als de bijwerkingen te heftig werden, ben ik toch maar begonnen met de kuur. Dit is mij echt heel goed bevallen. Ik heb zo bijna geen puistjes meer bijgekregen. Na drie maanden was mijn gezicht helemaal puistjesvrij. Dit is nu ik eindig met de kuur nog steeds het geval. Wel had ik last van droge lippen en wat droge plekjes op mijn huid, maar met smeren verhelp je dat weer. Ook had ik af en toe pijn in mijn rug, maar niks ernstigs. Je ziet nog steeds littekens, maar ik ben erg tevreden. Ik raad iedereen aan die twijfelt over isotretinoïne: gewoon doen! Je gezicht is het waard en je zal je een stuk zekerder voelen. En ben je bang voor de bijwerkingen: je kan altijd stoppen en de dermatoloog begeleid je goed. Succes iedereen die hierover twijfelt!
25-05-2017

Eryacne (erytromycine cutaan)
Acne/puistjes

Na een week gebruikt te hebben al zichtbaar resultaat. Op advies van huisarts een half jaar gebruikt om te voorkomen dat de Acne weer terug zou komen. Nadien nooit meer echt last gehad van Acne.
19-05-2017

Acne/puistjes

Ik ben sinds 25 april begonnen met Isotretinoine oftwel Roaccutane. en houd sindsdien een site bij, totaal niet vindbaar of professioneel, maar gewoon voor mensen die alles willen weten http:// isotretinoine. webnode. nl/. Ik plaats wekelijks foto's en een verslag van de bijwerkingen en tips. Zoals je op de foto's zal zien is mijn acne echt gehalveerd in 3 weken. Nu is mi[lees meer...]jn dosis van 20 naar 40 mg gezet, wel heb ik net te horen gekregen dat mijn leverwaarde omhoog zijn gegaan dus of ik die 40 vol ga houden weet ik niet, maar ik doe mijn best en houd iedereen op de hoogte via de site.
17-05-2017

Acne/puistjes

Dit is een belangrijke tip voor vrouwen: heb je een mirenaspiraal, laat die dan eerst verwijderen voor je roaccutane probeert! Ik hoorde later van mijn schoonheidsspecialist die gespecialiseerd is in acne, dat de mirenaspiraal bij veel vrouwen voor acne zorgt. Veel huisartsen en zelfs dermatologen weten niet dat de mirenaspiraal ernstige acne kan veroorzaken en checken nie[lees meer...]t of je die hebt. Maar goed, mijn verhaal: ik heb altijd lichte acne gehad, in de pubertijd vrij vervelende acne maar dat werd minder. Totdat ik de mirenaspiraal ongeveer een jaar had. Toen kreeg ik plotseling ernstige ontstekingen op mijn rug en pukkeltjes aan de haargrens. Omdat ik al jaren steeds waardeloze crèmes etc had gekregen, heb ik bij de huisarts om een doorverwijzing naar de dermatoloog gevraagd. Die schreef me direct roaccutane voor. De spiraal heb ik voor de zekerheid laten verwijderen omdat ik in de bijsluiter las dat het daardoor kon komen, maar de dermatoloog zei daar verder niets over. De bijwerkingen waren heel vervelend. Ik sliep heel slecht en kon niet meer goed omgaan met stressvolle situaties, voelde me licht depressief. Het slecht slapen schijnt als bijwerking weinig voor te komen, maar ik zag het als een tijdelijk iets en wilde de kuur per se afmaken. Achteraf duurde het best lang voordat ik mentaal weer de oude was. Verder heb ik permanente pigmentvlekken aan de kuur overgehouden omdat ik een paar keer ben vergeten zonnebrandcrème te smeren. Mijn huid is na 2 jaar nog steeds zo dun dat ik factor 50 moet smeren als ik maar even in de zon kom. Ik heb nooit meer een ontsteking op mijn rug gehad, maar mijn gezicht is er snel door verouderd. Als ik dit allemaal had geweten had ik eerst de spiraal laten verwijderen en was ik er waarschijnlijk niet aan begonnen.
16-05-2017

Acne/puistjes

Ik ben een jongen van 20 jaar en ik heb een half jaar 1 keer per dag een 20mg isotretonoine autobindo pil geslikt tegen mijn lichte acne. Ik heb er vanaf mijn 14e ongeveer last van en met de jaren is het wel minder geworden maar nooit echt over gegaan. En half jaar terug kreeg ik met periodes weer uitbarstingen en besloot ik naar de huisarts te gaan. Ik hoorde hoe goed het[lees meer...] werkte van een vriendin en stelde zelf voor om het te gaan gebruiken. Hij schreef het me voor en ik zag na een paar weken al effect. Nu is alles weg en heb ik nergens last meer van. De bijwerkingen vallen ook echt mee. Heb 2-3 dagen over 6 maanden gehad dat ik me echt down voelde. Verder had ik wel last van een soort uitslag op mijn bovenkant handen. Na goed smeren was dit zo weg. Voor mijn lippen gebruikte ik blistex donkerblauw. Werkte als enige om mijn lippen ingescheurd te houden. Ik zou het iedereen aanraden het heeft mij echt een goed gevoel gegeven. Ik heb een super egale en gladde huid zonder ook nog maar een mee eter, echt niks gewoon.
09-05-2017

Acne/puistjes

In februari gestart met het gebruik van Roaccutane (20mg per dag). Na veel zalfjes, antibiotica, cremes te hebben gebruikt werd het tijd om een betere huid te krijgen. Aangezien ik veel met sporten (fitness) bezig ben en een eiwitrijk dieet nuttig was ik een beetje bezorgd over de mogelijke bijwerkingen. De dermatoloog vertelde mij geen eiwit-supplementen te gebruiken [lees meer...]en creatine en rustig aan te doen met krachttraining. Hier heb ik mij tot zover ook aan gehouden. Van te voren een bloedtest afgenomen en gestart met de kuur. Na enkele weken merkte ik dat mijn lippen wat droger werden, hiervoor heb ik een vaseline gebruikt wat het iets aangenamer maakt. na 3-4 weken kreeg ik rare staken in de onderbuik en soms ook naar lever toe. Ook heb ik de bloedtest teruggekregen en het bleek dat mijn lichaam een ernstig vochttekort had. Op advies van de arts ben ik tussen de 4-5 water gaan drinken. De steken verdwenen na enkele weken (ik denk dat mijn lichaam moest wennen aan de antibiotica?) . Na 2 maand gebruik had ik al nette resultaten! Op de schouders en rug is alle acne verdwenen (waar ik het minst had zitten). Ook mijn gezicht is wat rustiger geworden. Ik heb de acne voornamelijk lichtjes op mijn hoorhoofd en wangen. Helaas ook wat meer bijwerkingen ondervonden. Mijn mondhoeken waren ingescheurd wat erg pijnlijk was bij het eten. (hier heb ik tot op de dag van vandaag nog last van). Veel vaseline en zalfjes strijken helpt maar tijdelijk helaas, alhoewel ik nu wel gewend ben aan de scheurtjes. Ook met krachttraining merk ik af en toe wat lichte pijn in de rug. In de 2e maand kreeg ik ook heel veel last van bloedneuzen. Vroeger had ik hier vaak last van en sinds een aantal jaar nooit meer een bloedneus gehad. Zelfs in een week tijd 12x een bloedneus gehad.. Erg vervelend met witte kleding aan. Gelukkig werd het daarna minder en heb hier zo nu en dan nog eens last van. Ben nu met de 4e maand bezig en volgens de arts moet ik de antibiotica nog tot half juli gebruiken. Het medicijn werkt super goed! Acne is in het gezicht ook zo goed als verdwenen. Kleine donkere bultjes (littekens) zijn nog zichtbaar maar dit kan na zo'n kuur worden verwijderd met laser- en andere technieken. De bijwerkingen zijn soms vervelend, zoals het minder zwaar kunnen trainen en de ingescheurde mondhoeken (vooral met scherpe dingen eten). Ook merk ik dat ik erg vermoeid ben na een lange dag werken sinds een aantal weken. Ik werk 40-50 uur in de week en sport daarnaast 5-6 x in de week. Wanneer ik een zwaar weekend heb gehad merk ik dat mijn lichaam een energietekort heeft en langere tijd nodig heeft om te herstellen. Nog 2,5 maand te gaan dus!

Inderm (erytromycine cutaan)
Acne/puistjes

Een van de laatste opties voor acne. Erg effectief, maar het voorkomt de acne niet. Plaatsen die je niet in smeert (langs de mond, ogen, neus, en rug) worden alsnog bedekt met acne..

Benzoylperoxide Hydrogel (benzoylperoxide)
Acne/puistjes

Gebruikt tegen acné, hielp eigenlijk totaal niet. Puistjes kwamen gewoon terug, misschien zelfs iets meer.
30-04-2017

Diane-35 (cyproteron / ethinylestradiol)
Acne/puistjes

Ik kreeg deze pil tegen acne, omdat niets anders leek te werken. Deze pil werkte enorm goed: nooit puisten (huid kon letterlijk alles aan), nooit vet haar en omdat ik de pil door slikte ook nooit ongesteld. Helaas veel last van hoofdpijn, depressiviteit en stemmingswisselingen. Ik voel me een stuk beter zonder de pil en zou er ook nooit meer aan willen beginnen, hoewel de [lees meer...]puisten net zo erg terug kwamen waardoor de diane wel verleidelijk blijft.
29-04-2017

Minocycline (minocycline)
Acne/puistjes

Beter roaccutane. Acne komt terug na stoppen van Minocycline.
29-04-2017

Acne/puistjes

Ben een man van 50 en ja werkt goed na een maand gebruik van 10mg zie ik al verbetering alleen droge lippen en droge huid in gezicht
24-04-2017

Acne/puistjes

Ik ben in december gestart met Roaccutane en verwachting is dat ik deze tot en met mei/juni nog moet slikken. Ik begon de eerste maand met een dosering van 20 mg en ben daarna overgestapt op 40 mg. Deze dosis kan ik goed verdragen zonder al te vervelende bijwerkingen (zie verder). Mogelijk dat ik nog overstap naar 60 mg om toch voor de zomer klaar te zijn. De eerste maan[lees meer...]d merkte ik na ongeveer twee weken dat mijn lippen droog werden. Zolang ik goed smeer (meerdere keren per dag) gaat het prima. Ik gebruik de Blistex Lip Relief crème, die bevalt mij het beste. Het droge gevoel is vervelend, maar meer ook niet. Ik heb bijvoorbeeld geen last van ingescheurde mondhoeken. Ook mijn haaraanzet werd droger, maar met lang haar alleen maar fijn, want ik hoef het minder vaak te wassen. En geen glimmend voorhoofd meer! De eerste weken verschenen er met name op mijn kaaklijn en kin veel onderhuidse, kleine witte comedonen (whiteheads). Na vier weken ben ik overgestapt naar de dubbele dosis van 40 mg. Niet gemerkt dat de bijwerkingen per se heftiger werden, maar kreeg toen ook last van af en toe zere rug en meer velletjes in het gezicht. Ook wel een soort constante vermoeidheid, maar slapen doe ik daarop dan wel weer erg goed. Nu, na een paar maanden op 40 mg ben ik de schrale lippen wel zat, maar overall is het echt wel goed te doen, Qua huid zie ik echt wel verbetering. De kleine comedonen op mijn kaaklijn en kin zijn groter geworden; echt onderhuidse bobbels. Deze lijken nu te vervellen en langzaam kleiner te worden. Voorhoofd, neus en wangen zijn gaaf en ook al vrij van mee-eters. Ik hoop dat de kaaklijn en kin de komende twee maanden gaan verbeteren. Mijn rug was de afgelopen maand erg schoon, maar gaat nu weer een beetje opspelen. Sinds een aantal weken is mijn neus van binnen wat pijnlijk en treden af en toe spontaan bloedneuzen op. Nou ben ik daar van kinds af aan al gevoelig voor, dus ik ben wel wat gewend. Het stopt meestal ook snel. Op mijn handen en armen heb ik een soort droogte eczeem, lijkt het. Goed vet houden lost het probleem wel op en jeuken doet het eigenlijk niet. Het voelt alleen niet zo lekker. Velletjes op mijn gezicht zitten vrij los, maar ik moet ze niet altijd lostrekken, want de huid is echt dun en soms gaat het wat bloeden. Qua gemoedstoestand voel ik me soms wat neerslachtig. In de zon zitten kan ik wel, maar ik smeer met factor 50 (Eucerin SPF 50, Oil control voor acnegevoeligheid - aanrader!) en beperk de tijd. Ben sneller rood/bruin. Alcohol drinken doe ik soms, hou het dan wel bij 3-4 biertjes. Ik merk dat ik sneller een kater heb, je lever moet toch flink verwerken. Tot slot af en toe last van 's nachts minder goed zicht bij het autorijden en af en toe duizelig. Al met al valt het me tot nu toe alles mee. Als je echt al lang worstelt met je huid (ik al zeker toch 10 jaar) en veel hebt geprobeerd (verzorgingsproducten, gels, benzylperoxide, antibiotica), dan is dit geneesmiddel het overwegen waard. Laat je wel goed inlichten. Bij vragen kun je gerust contact met me opnemen. Tips verzorgingsproducten: Make-up remover; Jojobaolie (verkrijgbaar bij de Tuinen) o.i.d. -> voedt gelijk je droge huid. Facewash: Effaclar H van Roche Posay (Creme lavante hydratante vette/tot acne neigende huid): zacht, prikt niet en laat niet een droog gevoel op de huid achter. Serum: Vitamine E van de Body Shop of pure vitamine E olie op plekjes/littekens smeren. Dagcreme: Eucerin Ultrasensitive Kalmerende Crème voor Droge Huid.
23-04-2017

Acne/puistjes

Beste allemaal, Ik slik nu ongeveer een maand of 2 isotretinoine aurobindo (de capsules dus). Ik slik 1 keer per dag, na het avondeten, 2 pillen met een slokje water. Dit gaat heel gemakkelijk en ik doe het nu dan ook meestal uit gewoonte. In de eerste 2 weken dat ik de capsules slikte, schrok ik wel een beetje van de bijwerkingen. Ik kreeg opeens heel veel onderhuidse [lees meer...]acne en hele droge lippen. Ik heb toen echt wel even moeten doorbijten omdat ik me er heel vervelend over voelde. Toch, na 1 maand, begon ik al verschil te zien. Ik had hele erge acne op mijn voorhoofd, rood en echt puisten. Nu is het slechts een lichte rode huid en er zit eens in de week 1 bultje op, maar daar heb ik geen probleem mee aangezien ik er mijn pony overheen draag. Op mijn wangen en rond mijn mond begonnen de rode plekken een beetje te vervagen en ik heb steeds minder echte puisten of onderhuidse acne. Op mijn rug is de roodheid ook sterk afgenomen en daar zitten nu ook een stuk minder puisten. Ik ben best wel tevreden over het resultaat tot nu toe en ik beveel het product dan ook wel aan aan mensen die echt zelfvertrouwensproblemen hebben door hun puistjes. Het is even doorbijten maar je moet er ook iets voor overhebben :-) Zelf gebruik ik om mijn droge huid een beetje te kalmeren vaseline lotion (deze trekt WEL in de huid) en hierdoor zie je niet dat ik eigenlijk een hele droge huid heb. Op mijn lippen doe ik gewoon labello uit een potje (wel flink dik) en ik scrub soms mijn lippen om de dode velletjes weg te halen zodat je er niks van ziet. Ik hoop dat de mensen die isotretinoine willen gaan slikken iets aan mijn ervaring hebben, en ik zou zeggen dat het zeker het proberen waard is!
10-04-2017

Acne/puistjes

Ik ben een vrouw van 42 en heb al sinds mijn pubertijd last van acne. Alle wegen heb ik bewandeld en elk dieet geprobeerd maar wat eerst acne was werd steeds erger en elke dag zat wel ergens een mega ontsteking. Ook had ik een vreselijk vette huid en vet haar elke dag. Moedeloos was ik. Na jaren bij de Huidtherapeut te hebben gelopen heb ik een dermatoloog bezocht en ik kr[lees meer...]eeg direct het voorstel om dit medicijn te gaan gebruiken. Eindelijk durfde ik er eerlijk voor uit te komen dat dit echt vreselijk was voor me. M'n rug, borst, gezicht, billen. Overal ontstekingen welke ook nog eens heel pijnlijk waren. Maar nooit gedacht dat ik daar ook zulk vet haar van had. Mijn talgproductie was gewoon veel te veel. Ik gebruik nu 2 maanden de isotetrinoine 20mg per dag en voel me super! Hele droge lippen maar mijn huid wordt zacht en glad en geen ontstekingen meer. Gewoon een mooie gave huid en niet elke dag meer haar wassen. Dit heeft mijn leven zo ontzettend veranderd! Super tevreden tot nu toe. Ik moet nog zeker 4 maanden maar ben hoopvol en wilde dat ik er eerder aan begonnen was. Wat een ellende heb ik gehad en wat voel ik me nu goed! Alle horror verhalen had ik gelezen maar ik had geen keus meer en raad dit echt aan als je erge acne hebt.
07-04-2017

Acne/puistjes

Ik had vanaf begin puberteit hele kleine bultjes/puisjes, vooral op mijn voorhoofd. Na jaren van alles geprobeerd te hebben begon ik op mijn 22ste met het medicijn. Ik ben er super tevreden mee. Mijn huid is nog nooit zo gaaf geweest en de bijwerken vallen daarmee in het niets. (Je krijgt wel extreem droge lippen en een extreem droge huid.) Ik mag bijna stoppen met de kuur[lees meer...] na 4 maandjes al omdat het zo goed gaat. Laat je niet afschrikken door alle bijwerkingen die er beschreven worden. Je wordt goed in de gaten gehouden door een bloed en urine test elke 4 weken.

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (1680)
Depressie (1402)
Angst & paniekstoornis (1177)
Hoge bloeddruk (942)
ADD (474)
Depressiviteit (455)
Astma (391)
Angststoornis (377)

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!