This website is hosted on a Carbon neutral infrastructure.

lees de ervaringen

Pagina 1 van 7

29-07-2015
Vrouw, 18 jaar

Mirena (levonorgestrel)

Ik heb nu anderhalf jaar geleden de mirena spiraal in een privekliniek laten plaatsen. De eerste paar maanden ging het wel redelijk, af en toe buikrampen, kleine hoeveelheden bloedverlies enzovoort. Na 3 maanden ging het erg goed en had ik nergens meer last van. Ik was erg blij met de mirena spiraal. Ik bloedde veel minder en had geen pijn meer. Nu zijn we iets langer da[lees meer...]n een jaar verder en mijn gezondheid is flink achter uit gegaan. In de afgelopen tijd ben ik ontelbaar keer naar de huisarts gegaan. Ik kreeg last van hartkloppingen, hyperventilatie, angstaanvallen, depressie, misselijkheid, duizeligheid, paniekaanvallen, pijn in me hele lichaam voornamelijk benen en borst. Kortom, elke dag had ik wel iets. Vaak ambulance erbij gehaald, meerdere keren hartvideo's gemaakt, bloedonderzoek gedaan.. Er mankeerde helemaal niets aan mijn hart en uit de bloedonderzoeken was er ook helemaal niets te zien. Ik fitness graag en dat kon ik uiteindelijk ook niet meer doen omdat ik er iedere zo misselijk en duizelig van werd. De dokter had me lopen wijs maken dat het iets psychisch is en heeft me naar de psycholoog doorverwezen. Ik ga elke week naar de psycholoog om van me zogenaamde verbeeldingen af te komen. Ik had besloten om ervaringen over de mirena spiraal te gaan lezen en was erg verbaasd over de hoeveelheid vrouwen die precies hetzelfde als ik hadden! Ik was aan de ene kant erg blij om die reacties te lezen omdat ik begon te denken dat ik gek aan het worden was. Ik heb de huisarts gelijk gebeld en morgen wordt mijn spiraal eruit gehaald. Ik wil liever een paar dagen in de maand rondlopen met pijn door me menstruatie dan dat ik nog een dag met een mirena spiraal rondloop.
29-07-2015
Vrouw, 19 jaar

Mirena (levonorgestrel)

Plaatsen was te voelen, maar niet pijnlijk. Ongeveer 3 dagen een oncomfortabel gevoel en ongeveer een week gevloeid. De eerste 3 dagen ook "menstruatiepijn" en verder nooit meer last van gehad. Geen bijwerkingen. Geen menstruatie meer.
26-07-2015
Vrouw, 44 jaar

Abnormaal vaginaal bloedverlies

Het plaatsen was een naar gevoel, maar niet pijnlijk en goed te doen zonder verdoving. Ik heb ongeveer 2 maanden licht gevloeid. Nu is het weg en ben ik nauwelijks nog ongesteld. Mirena bevalt mij prima. Ik nam Mirena vanwege zware menstruaties.
15-07-2015
Vrouw, 22 jaar

Mirena (levonorgestrel)

Prima, weinig last van, max 3 dagen per maand last van matige menstruatie, nadeel is dat je niet weet wanneer je daar last van krijgt. Af en toe last van krampen
08-07-2015
Vrouw, 24 jaar

Mirena (levonorgestrel)

Gisteren heb ik een spiraaltje laten plaatsen. Mijn ervaring gaat dus vooral over het plaatsen zelf en de dag erna. Het viel mij allemaal reuze mee. Ik heb het bij de huisarts laten zetten, want daarvoor ben ik verzekerd in mijn basispakket. Aangezien een spiraaltje ongeveer €160 kost en de soatest daarvoor onder het eigen risico valt vond ik het geheel al duur genoeg. Mij[lees meer...]n huisarts behandelt voornamelijk studenten, dus met hun ervaring met het zetten van spiraaltjes zit het wel goed. Let daar wel op bij je eigen huisarts. Bij een huisarts met te weinig ervaring is het risico dat het spiraaltje verkeerd geplaatst wordt (en dus opnieuw gedaan moet worden) groter. Het geheel, van binnenkomst tot het bedanken van de huisarts, duurde twintig minuten. In die twintig minuten kreeg ik eerst de uitleg en de mogelijke complicaties bij het zetten (die kunnen best afschrikwekkend klinken, maar komen vrijwel nooit voor, de huisarts is alleen verplicht je die te vertellen zodat je helemaal op de hoogte bent van de procedure en weet waar je aan begint). Ze legde ook uit waar elke tang voor was en daarmee wat ze precies ging doen. Toen mocht ik mijn onderkleding uitdoen en op die huisartsbank gaan liggen op mijn rug met mijn benen als een kikker gespreid. Ze richtte de lamp goed zodat ze alles goed kon zien en begon met de eendenbek. Dat kan oncomfortabel voelen, maar doet zeker geen zeer. Als het goed is hebben ze die ook al bij het vooronderzoek gebruikt om naar de ligging van je baarmoeder te kijken. Vervolgens ging ze over op de tang waarmee ze de baarmoedermond vast moet pakken om later het spiraaltje in te kunnen brengen. Met die tang kan ze namelijk de baarmoedermond iets opentrekken zodat ze de baarmoeder in kan gaan. Dit is oncomfortabel, omdat het een onnatuurlijk proces is. Voordat ze de baarmoedermond pakte moest ik eerst van haar hoesten, waardoor het blijkbaar makkelijker is voor haar om de mond vast te pakken. Het vastpakken zorgde voor een venijnig zeurende pijn, gevolgd door krampen (de baarmoeder protesteert tegen het onnatuurlijke proces). Sommige mensen vergelijken dit met weeën, maar ik heb nog geen kind gehad, dus ik heb geen idee. Wat bij mij hielp is om goed te blijven ademen (3 seconden in door de neus en langzaam uit door de mond), niet te snel, want dan wordt je duizelig. Het kan zijn dat je het warm krijgt en wat begint te zweten, blijf gewoon rustig liggen en focus op je ademhaling. Ik vergeleek het met een heftige menstruatie. Vervolgens bracht ze een stangetje naar binnen om de lengte van de baarmoeder te meten. Dit voel je alleen wanneer ze met het stangetje de baarmoedermond passeert en wanneer ze de bovenkant van je baarmoeder zachtjes raakt. Ook dit is ongemakkelijk, maar het voelt vooral krampachtig en niet als een stekende pijn. Als ze de baarmoeder goed heeft gemeten gaat ze het spiraaltje inbrengen. Wederom voel je dat ze de baarmoedermond passeert en het loslaten van het spiraaltje voel je ook. Dit is het laatste. Daarna knipt ze namelijk alleen nog de draadjes af, die overigens erg zacht zijn en die op den duur waarschijnlijk om je baarmoedermond heen krullen, en haalt ze de eendenbek er weer uit. Ik heb de ervaring van het plaatsen zo uitvoerig mogelijk beschreven, zodat je een beetje weet wat te verwachten. Soms zeggen mensen dat vrouwen 'tegen het plafond schieten van de pijn'. Dat geloof ik niet en heb ik zeker niet zo ervaren. Het zijn namelijk de krampen die het naarst zijn en daar schiet ik niet van tegen het plafond. Het valt allemaal reuze mee. Het vastpakken van de baarmoedermond is het vervelendst, omdat je dan van geen pijn gelijk naar die heftige krampen gaat. Daarna is je baarmoeder al aan krampen aan het afgeven wat voor mij de andere pijntjes veel minder erg maakte. De beste tip die ik je kan geven is: leg je handen op je buik, adem rustig vanuit je buik en focus op je ademhaling. Het zetten is niet leuk, daar ga ik niet over liegen, maar het valt echt reuze mee. Ik heb alleen dezelfde dag nog naproxen accord 500 mg genomen, ook voor het slapen gaan. De volgende dag had ik al geen last meer. Ik heb het spiraaltje laten zetten tijdens mijn menstruatie en ik heb niet het idee dat de menstruatie erger is geworden na het zetten. De huisarts zei dat ik beter twee dagen geen seks kon hebben en dat het spiraaltje na die twee dagen gelijk werkte en ik dus niet noodzakelijk een voorbehoedsmiddel hoef te gebruiken dan (tenzij ik niet zeker weet dat de ander geen soa heeft natuurlijk). Na ongeveer 6 weken kom ik terug voor controle of het spiraaltje nog steeds goed zit. Mocht ik 24 uur na het plaatsen ineens steeds meer pijn krijgen dan moest ik terugkomen. Ik hoop iets betekend te hebben en als ik eraan denk zal ik ook nog weer wat plaatsen over een half jaar.
01-07-2015
Vrouw, 26 jaar

Mirena (levonorgestrel)

Ik ben nu 26 jaar en op mijn 24e kreeg ik een vaste relatie. Onder andere door mijn ADD vergat ik telkens de pil te slikken... Niet erg handig...dus besloten over te gaan op een spiraal. Mijn HA vertelde mij over de mirena spiraal. Deze heb ik laten zetten. Het leek me ideaal! Nooit meer nadenken over de pilinname en geen stress over eventuele zwangerschap. Ik heb bijna ee[lees meer...]n jaar lang de mirena spiraal gebruikt. Het zetten deed erg veel pijn. Maar dat was maar zo. Inderdaad meteen geen maandelijkse bloedingen meer, geen menstruatie klachten die ik eerder wel had. Het viel me al snel op dat ik meer trek kreeg in zoetigheid en kwam in een korte tijd veel in gewicht aan. Een paar weken na het zetten merkte ik dat ik neerslachtiger werd. Ik had dit op dat moment nog niet aan de mirena gekoppeld. In deze periode was ik erg druk met stage en studie. Ik weet het hier aan. Naarmate de maanden verstreken begon ik echt depressieve klachten te vertonen. Ik zal niet snel het woord depressief in de mond nemen, ik ben van mijzelf een erg opgewekt en positief persoon, maar op sommige momenten zag ik echt door de bomen het bos niet meer. Ik heb al een motivatie en concentratie issue ivm mijn ADD, maar dit werd wel heel ernstig! Er waren momenten dat ik alleen maar huilde en niet mijn bed uit wilde komen. Ik dacht er serieus soms over na dat het hele leven geen zin meer had en ik ging alleen de deur nog uit als het echt moest. Mensen om mij heen herkende mij niet meer en ik mijzelf niet meer. Sociaal contact had ik bijna niet meer en leefde in mijn eigen grijze wereld. Na avonden gegoogeld te hebben, kwam ik op Amerikaanse sites terecht met zelfde verhalen van vrouwen met een mirena spiraal en depressieve klachten. Er begon een belletje te rinkelen. Ik belde de HA, op afspraak gekomen en na 5 minuten stond ik weer buiten met de boodschap dat het totale onzin was dat mijn klachten door de spiraal zouden komen. Ik had wel een doorverwijzing naar de hulpverlening. Na ongeveer een half jaar aangekloot te hebben met hulpverlening en mijzelf was ik er klaar mee. Ik had een afspraak gemaakt om dat rot ding te laten verwijderen. Ik heb een tijd lang geen enkele anticonceptie tot mij genomen. Ik merkte al na een paar weken dat ik beter in mijn vel begon te zitten en herkende mijzelf weer. Zelfs nóg meer als toen ik de pil gebruikte. Deze gebruikte ik al vanaf mijn 16e. Mijn libido was enorm, mijn gewicht nam af, ik voelde me meer "in mijn lichaam" en had minder last van stemmingswisselingen. Na een paar maanden besloot ik weer over te gaan op de pil. Veel klachten kwamen, weliswaar in mindere mate dan met de mirena, terug . Ik had nu ervaren hoe het is om zonder " toegevoegde hormonen" te leven en besefte mij hoeveel dit eigenlijk met je kan doen, zowel op lichamelijk als op geestelijk gebied. Op dit moment heb ik een koper spiraaltje en dit bevalt heel goed! Een paar mensen om mij heen hebben dezelfde ervaring met de mirena en ook hen HA zegt dat dit niet hierdoor kan komen. Na verwijdering van het spiraaltje waren de klachten bij hen ook afgenomen. Laat je dus niks wijsmaken en luister naar je eigen lichaam! Overigens, ik ken ook mensen die wél tevreden zijn met de mirena, iedereen is natuurlijk anders... Maar nogmaals: luister gewoon goed naar je eigen lichaam! :)
25-06-2015
Vrouw, 20 jaar

Mirena (levonorgestrel)

Ik heb 1,5 jaar geleden de Mirena laten plaatsen. Dit was niet pijnloos maar ik vond het erg meevallen, het voelde als een vrij hevige menstruatiekramp. Ik ben er tot nu toe erg positief over, ik hoef nergens meer aan te denken en ik word vrijwel niet meer ongesteld. Daarnaast voel ik me veel beter, ik verdraag hormonen niet zo goed en met de pil had ik regelmatig periodes[lees meer...] dat ik me erg neerslachtig voelde. Het enige minpuntje is dat mijn acne weer een beetje terug is gekomen (ik ging van de Diane pil naar de Mirena) maar daar gebruik ik nu benzoylperoxide voor. Alle voordelen wegen voor mij veel zwaarder dan dit ene nadeel. Ik zou de Mirena aan iedereen aanbevelen!
20-06-2015
Vrouw, 44 jaar

IJzergebreksanemie

Op 4-6-2015 een Mirena-spiraaltje geplaatst om menstruatie in te perken. Had door menstruatie zwaar ijzertekort en een bloedtransfusie volgde. Slik na TIA bloedverdunners. Sinds 18-6-2015 zware bloedingen. Bloed loopt gewoon weg. Elke 5 minuten nieuw maandverband. Op 20-6-2015 ziekenhuis gebeld waar ik meteen terecht kon. Gynaecoloog maakte echo en zag alleen maar bloed en[lees meer...] stolsels in de baarmoeder. Mirena eruit gehaald. Hb-waarde gezakt. Ik reageerde volgens haar heel heftig. Misschien door bloedverdunners? Nu pillen om bloedingen te stoppen. Als die niet helpen, word ik deze week opgenomen.
volgende > >>
Pagina 1 van 7

Thyrax Duotab (671) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Amoxicilline (352) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (335) - Anticonceptie - eenfase

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik
en maak kans op een Tony's Chocolonely
reep!

Als je meer wilt weten over Tony's Chocolonely, klik dan hier.

Tony's Chocolonely