ISO 27001

Bijwerkingen
Pagina 1 van 7

16-11-2017

Mirena (levonorgestrel)

Ik was al een tijdje aan het twijfelen om een spiraaltje te laten zetten. Om mij heen hoorde ik veel positieve verhalen, maar op internet was dat zeker niet het geval. Ik heb het spiraaltje door een gynacoloog in het ziekenhuis laten zetten tijdens mijn menstruatie. Het zetten van het spiraaltje zelf was 2 keer een seconde of 10 pijnlijk. De dag zelf had ik erna last [lees meer...]van een wat zeurende buikpijn. De volgende dag was dit al veel minder. Dit is allebei prima te verhelpen met ibuprofen of paracetamol. 2 tot 3 weken erna nog licht bloedverlies (spotting). Nadat dit voorbij was nooit meer ongesteld geweest en/of buikkrampen gehad. Ideaal!
15-11-2017

Mirena (levonorgestrel)

Eind 2015 een mirenaspiraal laten plaatsen. De ingreep zelf was snel en pijnloos, maar ik kreeg al snel last van hele vervelende bijwerkingen zoals hartkloppingen, en het gevoel flauw te gaan vallen (dit is ook 1 keer echt gebeurd). De symptomen gingen vaak gepaard met een gevoel van angst, omdat ik niet wist wat er met me aan de hand was. De klachten werden steeds heviger[lees meer...], en ik ben ongeveer een jaar na de plaatsing naar de dokter gegaan. Ik kreeg kalmeringsmiddelen voorgeschreven. De effecten hiervan waren natuurlijk niet stuctureel, en ik begon langzaamaan te vermoeden dat het bijwerkingen zouden kunnen zijn van de mirena. Volgens mijn dokter was dit vrijwel onmogelijk (niet alles geloven wat er op internet staat). Tegen zijn advies in toch mijn spiraal eruit laten halen, en de vervelende bijwerkingen waren binnen een paar weken verdwenen. Na ruim een jaar zoeken was dit echt een enorme opluchting voor mij. De stelligheid waarmee mijn dokter zei dat mijn klachten niet konden liggen aan mijn spiraaltje vind ik verbazingwekkend. De klachten die ik had heb ik voor en na de spiraal nooit meer gehad, dat lijkt mij niet toevallig. Ik raad de mirenaspiraal nier perse af, ik ken ook vrouwen die hem jarenlang gebruiken en nergens last van hebben. En hoewel ik zelf nog wel ongesteld bleef worden tijdens de mirena had ik daar veel minder last van dan nu ik de koperspiraal gebruik. Ik denk wel dat het goed is om alert te blijven op bijwerkingen, de verhalen die ik op internet las hebben mij in ieder geval gesterkt in het besluit om mijn spiraal eruit te halen :).
14-11-2017

Mirena (levonorgestrel)

Na lang twijfelen toch een mirena genomen. Na het plaatsen heeft mijn lichaam drie maanden moeten wennen aan het spiraaltje. Niet in de zin van pijn maar spotting. Toen het wennen eenmaal voorbij was ik ontzettend tevreden. Niet meer ongesteld zijn was heel fijn. Alleen na een paar maanden begon de acne en de haaruitval. Ik heb het dan niet over een paar haren per dag maa[lees meer...]r handen vol. Ook raakte ik steeds meer met mijzelf in de knoop. Uiteindelijke heb ik besloten om het spiraaltje te laten verwijderen. Ik hoop dat de bijwerkingen nu weg trekken. Ben alleen wel bang voor bijwerkingen van de pil...
12-11-2017

Mirena (levonorgestrel)

In 2009 heb ik de overstap gemaakt van Microgynon30 naar de spiraal vanwege het beoogde gebruikersgemak. Geen pil elke dag en plaatselijke hormoonafgifte. Achteraf bezien best 'dom' want medicijnen en dus ook hormonen hebben effect op je hele lichaam, in dit geval ook de hypofyse. December 2015 ben ik gestopt met de Mirena om mijn lichaam 'schoon' te maken van hormonen en [lees meer...]wie weet de wens om ooit een gezin te beginnen. Spontaan gebeurde er niks en na 2 jaar en wat levenswijsheid verder hebben we toch de intentie om zwanger te raken. Altijd al het gevoel gehad, sinds het verwijderen, dat die spiraal niet zo'n goed idee was geweest. Totdat ik het artikel van ErasmusMC gisteren las: 'hormoonspiraaltje verhoogt stressrespons'. Stress is 1 van de mogelijke oorzaken voor secundaire amenorroe. Dus als ik jarenlang een verhoogd cortisol level heb gehad, is dit voor mij de bevestiging dat de Mirena wel voor verminderde vruchtbaarheid verantwoordelijk is bij vrouwen die een uitblijvende menstruatie hebben na het verwijderen van de Mirena. Sinds oktober 2017 ben ik onder behandeling bij de fertiliteitskliniek om een eisprong op te wekken. Beetje crux; weer aan de hormonen en anti-hormonen. Ik zou graag een onderzoek initieren waarbij we vaststellen hoeveel procent van de vrouwen met onbegrepen secundaire amenorroe in het verleden een Mirena spiraal hebben gehad. Omgekeerd ook, hoeveel procent van de gebruikers van de Mirena spiraal hebben uitblijvende menstruaties gehad, hoe lang etc.

Mirena (levonorgestrel)

Slapeloosheid, rusteloosheid, depressieklachten identiek aan mijn postnatale depressie.

Mirena (levonorgestrel)

Van de pil krijg ik een hoge bloeddruk, mirena leek een goede oplossing. Advies was half jaar proberen. Hormoon zou alleen lokaal afgegeven worden. Ik voelde mij in dat half jaar beslist niet goed (gejaagd, hoofdpijn, stemmingswisselingen, angstiger, negatiever, gestresst), wat niet anders te verklaren leek dan door het spiraal. Toen ik het na 6 maanden proberen heb laten [lees meer...]verwijderen (afspraak in de ochtend) voelde ik mij tegen de avond al weer meer mezelf worden. Mijn man benoemde dat hij zag dat ik weer de oude werd. Ontspannen, vrolijk en opgelucht. Ik heb mij ook niet weer zo gevoeld als tijdens die periode. Ik wijt dat volledig aan de hormonen die de mirena afgeeft aangezien ik jaren daarvoor en koperspiraal heb gehad wat altijd goed beviel. Het is voor mij erg prettig te horen en lezen dat de hormonen toch niet alleen lokaal worden afgegeven maar in het hele systeem terecht komen. Het gaat er nl wel op lijken dat je psychisch niet helemaal lekker in je vel zit als het deze bijwerkingen heeft. En dat is een zeer negatieve glijdende schaal.
Pagina 1 van 7

Mirena (2019) - Anticonceptie - overig
Thyrax Duotab (828) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Amoxicilline (424) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (424) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (353) - Antibiotica - penicillines breedspectrum

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!