Mirena

levonorgestrel

zeer veelgeen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (1084 meningen)
Menstruatiepijn (203 meningen)
Plaatsen spiraal (83 meningen)

Farmacoterapeutisch Kompas

Mirena spiraal

Arjen Walstra (26-04-2013)

<< < vorige
Pagina 1 van 7
28-03-2019

Mirena (levonorgestrel)

In juni 2017 heb ik onder een roesje de Mirena bij de gynaecoloog laten plaatsen. In het begin veel buikkrampen gehad wat toch enige maanden bij inspanning aanhield. Sinds 5 maanden last van stemmingswisselingen, huilbuien en veel hinder van acne. Op sommige momenten herken ik mezelf niet meer. Besloten om Mirena toch te laten verwijderen.
22-03-2019

Mirena (levonorgestrel)

Na 2,5 jaar lang een mirena spiraal te hebben gehad, toch zwanger geworden. Na weken in onzekerheid was door de spiraal de zwangerschap buiten de baarmoeder gaan zitten en moet afgebroken worden. 2 keer meerdere dagen in het ziekenhuis gelegen en zo ziek dat ik 8 kilo ben afgevallen in 2 weken. En nu heb ik een verhoogde kans op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap in de[lees meer...] toekomst. Dan word ik toch liever door de pil heen zwanger, dan heb ik tenminste een keuze en een kans op een goede zwangerschap.
10-03-2019

Mirena (levonorgestrel)

Deze week voor de derde keer de Mirena spiraal laten plaatsen in het ziekenhuis. Mijn algehele ervaring is heel positief. Ik word niet meer ongesteld en kamp niet meer maandelijks met zoveel pijnen en bloedverlies. Ik dank de uitvinder op mijn knieën. Helaas is het plaatsen wat minder fijn. Tien jaar geleden voor het eerst, voelde ik er eigenlijk niks van. 5 jaar geleden, [lees meer...]deed het helaas erg zeer en heb ik weken na pijnen gehad in mijn buik. En wederom deze week weer erge buikpijn. Inspanning is te pijnlijk. Ik heb ben nooit zwanger geweest. Het plaatsen kan dus heel onprettig zijn, maar de rest van de 5 jaar, heb ik 0,0 klachten. Dat lijkt het mij zeker waard.
01-03-2019

Mirena (levonorgestrel)

Ik heb de mirena spiraal laten zeggen wegens goede verhalen. Het heeft ook veel positieve kanten: je hoeft nergens aan te denken, je hebt geen menstruatie en je voelt je lekker in je vel. Helaas zijn de bijwerkingen voor mij te heftig. Daarom wil ik hem eruit halen. Ik heb enorme last van acne gekregen op mijn kin en in mijn nek. Daarnaast is mijn libido erg laag. Ik ben e[lees meer...]r klaar mee!
23-02-2019

Mirena (levonorgestrel)

Na ruim 10 jaar aan de pil, op advies van de huisarts overgestapt op het Mirena-spiraaltje. Dit omdat ik tijdens mijn stopweek (die ik al beperkte door het doorslikken van de pil) maar ook vooral buiten de stopweek om veel migraine-klachten had, gemiddeld zo'n 3x per week. Hoewel ik door het lezen van alle reacties hier op het punt heb gestaan om de afspraak bij de huisa[lees meer...]rts voor het laten plaatsen op het laatste moment bijna heb afgezegd, ben ik blij dat ik heb doorgezet. Het plaatsen zelf wat niet zo prettig, dit deed echt even pijn. De uren daarna ook krampen gehad en bloedverlies, dit werd de paar dagen daarop steeds minder en sindsdien (inmiddels 6 maanden geleden) nergens meer last van gehad! Geen horror-ervaringen met krampen of aanhoudende ongesteldheid of wat dan ook. In de afgelopen 6 maanden ben ik alleen 1 maand na het plaatsen heel licht ongesteld geweest, daarna niet meer. Wat betreft mijn migraine: het scheelt dat ik niet meer ongesteld word en dat scheelt al. Helaas is de migraine niet verdwenen en is de frequentie gemiddeld gezien ook niet minder (hooguit iets afgenomen), maar de ernst van de klachten en mate van pijn is wel afgenomen. Waar ik voorheen wekelijks zomitriptan icm naproxen innam, is dat nu niet meer altijd nodig (en als ik wat moet innemen, red ik het vaak met de halve dosis). De enige nadelen zijn dat mijn haarbos wat dunner is geworden, en dat ik wat meer puistjes in mijn rug en gezicht heb (waar ik altijd al gevoelig voor ben/was). Laat je niet afschrikken door alle negatieve reacties; onthoud dat juist mensen met negatieve ervaringen deze eerder zullen delen dan wanneer ze een positieve ervaring hebben. Als ik al deze reacties niet zou hebben gelezen, zou ik mijn ervaring denk ik niet eens gedeeld hebben. Ik ken meerdere vrouwen die het Mirena-spiraaltje hebben en zij zijn er allemaal tevreden over.
19-02-2019

Mirena (levonorgestrel)

Gekozen voor de Mirena i.v.m. leveringsproblemen van de pil en dat ik deze zo af en toe vergat. Daarbij leek het ook aantrekkelijk om, na waarschijnlijk 6 maanden, geen of bijna geen menstruatie te hebben. Ook is het prettig dat je er 5 jaar niet meer aan hoeft te denken. Ik heb de avond van tevoren en 1 uur voor het plaatsen naproxen genomen. Het plaatsen zelf viel reuze [lees meer...]mee, het opmeten met de sonde geeft een vervelende kramp maar dit is na een minuutje weer weg. Iets bloedverlies gehad nadien, maar dit was minimaal. Ik heb die dag gewoon normale dingen kunnen doen en had de dag erna nog iets buikpijn. Voel er nu niets meer van, heel soms een druppel bloed verlies en daar blijft het bij. Tot nu toe erg tevreden, ik hoop dat dit zo blijft!
13-02-2019

Mirena (levonorgestrel)

Het plaatsen van de spiraal ging super! Slikte de dag van te voren, dag van plaatsing en dag erna pijnstillers, voorgeschreven door de huisarts. Plaatsing van de spiraal was heel even vervelend maar zeker geen helse pijn. Stond zo op en liep met gemak weer naar de auto toe. Dag na de plaatsing had ik wel behoorlijke buikkramp. Gelukkig bleef het daar bij. Spiraal zit e[lees meer...]r nu bijna een jaar in, ben nog wel ongesteld. Inmiddels vrij regelmatige cyclus. Dag van te voren wat ongesteldheids buikpijn, maar dan weet ik ook dat het er aan zit te komen. Verder ben ik in 7 maanden tijd 8 KG afgevallen. In het begin wel een beetje prettig, maar mag toch hopen dat het afvallen een keertje stopt.

Abnormaal vaginaal bloedverlies

Plaatsing door gyno was zo gepiept, als een blij ei in de auto en aan het werk. Maar na 2 uur begon alle ellende, vreselijke bloedingen en krampen. Ben een enorme doorzetter dus tanden op elkaar. De bloedingen en krampen non stop duurden 1,5 jaar daarna rust. Daarvoor in de plaats kreeg ik grote puisten in gezicht, hals, schouders en rug, vermoeidheid, spierverzuring, gewr[lees meer...]ichtspijnen en zelfs astma. In het derde jaar daar bovenop uit het niets angstoornissen en paniekaanvallen terwijl ik een enorm nuchter persoon ben. Nu ik ook psychische klachten heb is de maat vol en moet ik accepteren dat mijn lichaam al die tijd vecht tegen dit lichaamsvreemde voorwerp. Een onderzoek van het MC Erasmusziekenhuis uit 2017 heeft uitgewezen dat deze spiraal niet plaatselijk hormonen afgeeft maar door het hele lichaam. Cortisolwaarden ( stresshormoon) en hartslag waren verhoogd bij mirenagebruikers. Mijn lichaam is uitgevochten dus eruit.

Mirena (levonorgestrel)

Het laten zetten deed geen pijn. Vanaf dag 1 licht bloedverlies. Eerste menstruatie veel heftiger en langer dan normaal. En dat hield 2 maanden aan. Maandverband was niet aan te slepen. Geweldig effectief tegen zwangerschap want zin in seks heb je dan niet. Door bloedverlies last van hoofdpijn en duizeligheid. Morgen een afspraak om dat ding te verwijderen. Lijkt me nie[lees meer...]t gezond zoveel en zolang bloeden. Normaal heb ik een minimale menstruatie en amper klachten. Ik baal ervan. Qua hormonen is het nameljjk super. Geen moodswings meer.

Mirena (levonorgestrel)

De mirena was het helaas niet voor mij. Bleef ongesteld en had veel buikpijn, voelde alsof mijn baarmoeder er constant geïrriteerd door was. Na een jaar laten verwijderen en de Kyleena laten zetten want een goede keuze was. Kleiner spiraaltje en minder hormonen. Ik nam hem alleen voor de zwangerschapspreventie, denk wel dat als je de mirena ook voor andere reden neem (huid[lees meer...], ongesteldheid problemen) dat het dan absoluut anders kan zijn. Succces x
01-02-2019

Menstruatiepijn

Inmiddels heb ik mijn derde spiraal. Het laten plaatsen is een hel, maar met een paar pijnstillers is het te doen. Ik heb al een aantal jaren onverklaarbare klachten in mijn onderrug, linkerheup, linkerbeen en knie en niet tr vergeten de depressieve gevoelens. Verwezen naar een orthopeed, scans gemaakt. Cyste gevonden in mijn heupbot en de diagnose piriformis syndroom. Ben[lees meer...] een aantal maanden bezig met fysiotherapie. Maar echt resultaat blijft uit. Ik ga deze spiraal laten verwijderen om te zien wat dit voor effect zal hebben op mijn pijnklachten. De spiraal heeft de eerste jaren het gewenste effect gehad: geen pijn en uitblijven menstruatie, maar de ernst van de bijwerkingen heeft mij doen besluiten dit ding er uit te laten halen. Mochten mijn bijwerkingen niet weggaan dan laat ik gewoon weer een nieuwe plaatsen.
31-01-2019

Mirena (levonorgestrel)

Heb de mirena genomen omdat ik slordig was met de pil. Ben er over het algemeen heel tevreden over en verlies nu na 2,5 maand af en toe nog wat bloedverlies als in een druppel per dag. Het zetten van de spiraal was pijnlijk, maar is zo gebeurd en daarna viel het reuze mee!
23-01-2019

Mirena (levonorgestrel)

In maart 2010 bevallen van ons enige kind. 7 maand turbelentie in zwangerschap. Ik had in week 12 zwangerschapsvergiftiging wat uitgelopen is in HELL, en bijna de hele zwangerschapsduur (7mnd) in het ziekenhuisbed doorgebracht. Na een vroeggeboorte is direct sterk afgeraden om überhaupt nog een keer zwanger te worden. Hierop direct op ingespeeld door mijn echtgenoot. Maar[lees meer...] ik wilde ook aan de anticonceptie, om alle kansen minimaal te houden. Echter ben ik een warhoofd met pilletjes slikken, waardoor de anticonceptiepil een no-go werd. In overleg (8weken na bevalling) werd de mirena voorgesteld, met nog een bijkomend voordeel: Geen menstruatie ... Vanwege dat ik geen borstvoeding kon geven vanwege mijn vergiftigde lichaam werd ik vrij snel weer ongesteld. Met de 2e menstruatie deze laten zetten. Dat ging heel soepel. Geen pijn of na problemen ondervonden. Daarna nog amper een menstruatie gehad, en na 6maanden werd ik helemaal niet meer ongesteld. 5 jaar later een nieuwe laten zetten, zonder moeite. En de oude verwijderen: HEEL soepel! Wegens de rede dat ik geen kinderen meer mag krijgen, problemen begin te krijgen met mijn baarmoeder, is er een operatie voorgesteld: Baarmoeder verwijdering . Deze is teruggezet na een Novasure (vanwege ernstige leegloop momenten van dat ik wel nog menstruatie had), als ik daarna nog last hou, kan de baarmoeder er altyd nog uit. In februari 2019 hoop ik, voorgoed, van de anticonceptie af te zijn! Ik vind de mirena super, je moet het alleen even de tijd geven, er is toch iets IN je geplaatst. Het mag geen pijn doen! Dan even naar je huisarts.
23-01-2019

Mirena (levonorgestrel)

Zoals elk meisje jong begonnen met de pil. Toen Ik een jaar of 18 was vergat ik de pil regelmatig. Als ik het de ochtend vergat was ik in de middag ongesteld en drie x in de maand ongesteld zijn is niet leuk. Dus gestopt met de pil en begonnen met de prikpil. Dat was DRAMA. De eerste dag deed ik niks anders dan huilen en daarna weer lachen. Gigantische stemmingwisselingen [lees meer...]kreeg ik ervan. Was niet te genieten. Naar ander half jaar geen anti conceptie gebruikte hebben merkte ik wat hormonen met je kan doen. Ik wou niet terug naar de pil. Aangezien ik een vermoed dat die hormonen ook veel invloed hadden op mij. Tegenwoordig met de spiraal een gevoel van meer stabieliteit. Helemaal geen klachten. Maar ik blijf me afvragen wat die hormonen voor werking op mij heeft....
21-01-2019

Menstruatiepijn

Na het plaatsen had ik weinig tot geen menstruatie meer, maandelijks wel beetje bloedverlies in het eerste jaar, tweede jaar bijna niets meer, de laatste 2 jaar terug elke maand beetje. Mood swings bleven. Lage rugpijn en borstpijn ging weg. Migraine aanvallen leken er wel méér door. Maar het ergste: GEEN libido meer!
16-01-2019

Mirena (levonorgestrel)

Ik heb mijn doktersafspraak heel lang voor me uitgeschoven te hebben door alle vreselijke verhalen die op het internet te vinden zijn. Zelfs toen ik eindelijk een afspraak had gemaakt, moest ik deze weer verzetten, omdat mijn menstruatie uitbleef (door de stress en angst denk ik voor het plaatsen van de mirena). Afgelopen maandag is de mirena eindelijk geplaatst.. echt[lees meer...] was dit t nou? Ik heb geen pijn gevoeld? Ik voelde een beeje gerommel in mijn buik en alsof er iets in mijn lichaam gespoten werd, wat een beetje apart voelde, maar echt pijn? Nee hoor. Was ik hier nou zo bang voor al die tijd? Ik ben 25, geen kinderen gehad. Ik heb speciaal vervoer terug naar huis geregeld (twee straten verderop) maar ik kon huppelend naar huis, dus was nergens voor nodig. Na afloop een beetje menstruatiekrampen, maar echt de moeite niet hoor mensen. Het bloeden is gelijk gestopt. Over de bijwerkingen kan ik verder nog niets zeggen, maar tot nu toe tevreden! Laat je niet bang praten door alle horrorverhalen. Ook al zou het wel beetje pijn voelen, het is het allemaal waard als de mirena goed werkt en je er verder geen last van hebt!
<< < vorige
Pagina 1 van 7

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (491) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (467) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Amoxicilline / Clavulaanzuur (376) - Antibiotica - penicillines breedspectrum

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!