levonorgestrel

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (1130 meningen)
Menstruatiepijn (207 meningen)
Plaatsen spiraal (84 meningen)

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

06-10-2020 | Vrouw | 30
Menstruatiepijn
Heb de Mirena vorige week maandag laten plaatsen. Vanaf donderdag heb ik hevige buikkrampen gekregen. Zo pijnlijk dat ik ook niet goed kan slapen. Voor controle teruggeweest. Ze weten het niet goed. Het kan zijn dat dit niet "bij je past". Oftewel mijn lijf niet tegen de hormonen kan, net zoals bij de pil (kon ik ook niet tegen, zoveel bijwerkingen). Ik krijg vrijdag een e[lees meer...]cho, maar of ik hem last zitten tot dan... Als het zo heftig blijft gaat hij eruit!

04-10-2020 | Vrouw | 43
levonorgestrel (19,5mg)
Ik heb het spiraal laten zetten ivm overgangs klachten waaronder heel veel bloedverlies door 2x per maand menstrueren. 12jr hormoonvrij geweest dus zag dit totaal niet zitten maar na 8maanden 2x per maand heel heftig ongesteld te worden moest er wat gebeuren.. want Ik was een wandelende tijdbom qua hormonen in mijn lichaam. Koperspiraal verwijderen was een hel en het pla[lees meer...]atsen van de mirena was ook geen pretje daardoor. 1e wk elke dag bloedverlies gehad maar veel minder dan dat ik gewend was. 2e tm 5e wk nog vaak spotting per dag maar nam na 3e week af en is alleen nog met plassen iets zichtbaar en als ik teveel gedaan heb qua tillen of sporten dan bruin bloedverlies. Wel nog regelmatig kramp gevoel in mijn buik en rug maar houdt even aan en verdwijnt. Wel erg weinig vaginaal vocht wat weer irritatie oplevert.. Maar geen hormonale overgangs trekjes meer, lekker weer rustig. Wel aangekomen terwijl ik op dieet ben en sport (buik bovenbenen,billen en vooral de borsten die zijn vaak opgezwollen) 1e menstruatie ook weer 1x pm en was vrij normaal.. nu wachten op de volgende. Wel vaker hoofdpijn lijkt het

02-10-2020 | Vrouw | 42

19-09-2020 | Vrouw | 23
levonorgestrel (52mg)
Oké normaal plaats ik nooit echt reviews, maar na het lezen van vele horrorervaringen vind ik toch dat ik mijn ervaring ook moet delen. Afgelopen donderdag heeft de huisarts de mirena spiraal bij mij geplaatst. De plaatsing is niet fijn maar ik had het erger verwacht. Vooral omdat mijn pijngrens behoorlijk laag ligt. De spiraal kon ik zelf ophalen bij de apotheek en op[lees meer...] de dag van plaatsing meenemen naar mijn huisarts. De plaatsing werd gedaan door een arts in opleiding en mijn eigen huisarts. Hier ben ik normaal geen fan van maar goed het was niet haar eerste keer. Alhoewel ze de eendenbek niet helemaal goed geplaatst had, deze moest de huisarts anders zetten wat niet een fijn gevoel was, verliep de plaatsing opzich goed. Blijkbaar als je nog nooit bevallen bent moeten ze met de plaatsing langs een randje af wat niet fijn aanvoelt. Tijdens en na de plaatsing had ik het Spaans benauwd maar ik ben niet flauwgevallen. Maar goed dat heb ik ook al als ik bloed moet laten prikken, iets met stress en mezelf te druk maken... De afspraak had ik om 15:00 uur en een kwartier later stond ik alweer buiten. De rest van de dag heb ik het rustig aan gedaan en veel op de bank gelegen. Na de plaatsing had ik weinig last van bloedverlies, het was eerder wat bruinig maar echt heel weinig. Bij vriendinnen had hun huisarts speciale pijnstillers voorgeschreven, echter zei mijn huisarts dat dat nergens voor nodig is. Maar toch vond ik het prettig om iets in te nemen. Voor de plaatsing heb ik 2 stuks ibuprofen ingenomen en na de plaatsing nog 3 of 4. Oké misschien iets teveel van het goede maar daar voelde ik me beter bij. De dag na de plaatsing heb ik gefietst en twee dagen na plaatsing heb ik seks gehad, zonder ook maar ergens last van te hebben. Nu heb ik af en toe nog wat kramp in m’n buik maar ik denk dat m’n lichaam gewoon nog even moet wennen na 12 jaar de pil geslikt te hebben opeens te stoppen. De spiraal is bij mij op donderdag gezet en eigenlijk zou ik op donderdag m’n laatste pil hebben en hierna de stopwerk, dus die buikpijn kan misschien ook daardoor komen. Ohja en mijn huisarts zei dat sommige andere huisartsen etc met het plaatsen van de spiraal de baarmoedermond vastpakken met een tangetje wat pijnlijk is en kan zorgen voor een wondje. Hij begrijpt echter niet waarom sommige daar gebruik van maken omdat het voor ons alleen voor ongemak zorgt. Over een maandje moet ik een afspraak maken bij de huisarts ter controle, maar vooralsnog ben ik tevreden. En nog voordat ik het vergeet, de huisarts zei tegen mij dat de spiraal niet vergoed werd door de verzekering, maar nu keek ik bij mijn cz en stond erbij dat het wel vergoed werd. (Aanvullend jongeren verzekerd)

13-09-2020 | Vrouw | 22
levonorgestrel (52mg)
POSITIEF! Plaatsen: Ik heb bijna 2 jaar gewacht met plaatsen omdat ik mega bang was voor het plaatsen en de pijn met de bijbehorende horrorverhalen. De dag van het plaatsen was ik ongesteld (4e dag van mijn ongesteldheid). Ik heb 2 uur voor plaatsen 2 parcetemol genomen en 1 uur van te voren 2 Naxopren. De assistent was heel vriendelijk. Ze kon eerst mijn baarmoeder[lees meer...] niet goed vinden, maar na paar min en creatieve oplossing bedeken door op mijn hand te zitten lukte het. Het plaatsen zelf was zo gedaan. Ik voelde bij het meten eerst druk bij mijn baarmoeder net als of ik menstruatiekramp heb maar dan net iets anders maar viel erg mee (heb zelf nouwlijks last van menstruatiekramp en heb best hoge pijn grens). Toen de Mirena plaatsen en zelfde als het meten, maar toen bij het inzetten deed het 1 sec pijn. toen was het klaar. Easy!!! Verder: Ik heb de Mirena nu bijna 3 weken en I love it!. ik heb nergens last van. 1e dag in de avond 1 uur beginnende weeën gehad, althans ik denk dat dat weeën waren, de volgende avond ook heel lichtjes. De 1e week spotting en weg was mijn bloed, seks deed de 1e week nog wel beetje pijn/gevoelig maar daarna niet meer. Ik kreeg een paar dagen na het plaatsen paar puistjes in mijn nek maar alles is nu weg. Verder nergens last van gehad. Ik voel me gewoon prima. Toen ik de pil slikte (8 maanden) had ik ook nergens last van, behalve soms van mijn stemmingswisselingen, opgezette buikt en puitje in mijn nek). Maar nu merk ik geen/nauwelijks veranderingen. Ik raad dit aan als je dit wil proberen, want het is het proberen waard!

31-08-2020 | Vrouw | 30
Onregelmatige menstruatiecyclus
Ik had altijd de pil, microgynon en was flauw van al die hormonen en hield veel vocht vast Toen gekozen voor mirena spiraal. Heb hem nu 3 jaar en voel wel dat ie soort van uitwerkt.(voel meer krampen en voel hem soms steken) Ik had/heb ook opgezette borsten en voelde ook knobbels in mijn borsten dus ook een echo laten maken, gelukkig niks aan de hand. Af en toe zijn ze[lees meer...] gevoelig. Wel ineens last van haargroei op mijn kin (??!!!) Het plaatsen deed bij mij ook heel zeer. Niet meer ongesteld echt heerlijk en nauwelijks hormoon schommeling. Zou het zo weer doen, ondanks de pijn.

09-08-2020 | Vrouw | 38
levonorgestrel (52mg)
3 jaar zonder problemen en tevreden mijn Mirena spiraal gehad. Geen menstruatie meer. Heerlijk! Na deze 3 jaar elke maand rond mijn menstruatie periode hoofdpijn. Elke maand heftiger. Tot het afgelopen 3 weken aanhield en ik alleen nog maar op bed kon liggen. Teveel gedaan dacht ik. Ik heb een jaar geleden door een ongeval een zware hersenschudding opgelopen. Ik wijtte de [lees meer...]hoofdpijn daaraan. Ook slaap ik al maanden enorm slecht. Maar een paar uur per nacht. Moeite met inslapen en doorslapen. Afgelopen week 3x bij de huisarts geweest. Pijnstillers en slaap medicatie gekregen. Niets hielp. Tot ik 5 dagen geleden mijn spiraal liet verwijderen. Ik slaap sindsdien elke nacht goed en het geen hoofdpijn meer! Bizar! Ook voel ik me innerlijk rustiger. Ik raak mijn kussen en ik slaap. Ik voel me een ander mens! Nu even mijn lichaam tot rust laten komen en mogelijk daarna de Kyleena proberen. Jaren tevreden geweest dus. Mogelijk is mijn lichaam de hormonen gaan stapelen? Eerder de Yasmin en vroeger de Diane35 gehad. Vaker na een tijd gebruik hoofdpijn klachten.

04-08-2020 | Vrouw | 41

01-08-2020 | Vrouw | 42
levonorgestrel (19,5mg)
Na 25 jaar overgegaan van de pil naar spiraal...ik had last van depressies en migraine. De mirena spiraal zou mij wellicht kunnen verlichten van deze klachten. Nu heb ik m een klein jaar. Wat een pijn met plaatsen...brrr. verder v9een last van mijn buik...maar ik merk van alles aan mijn lichaam. Opgezette buik..borsten. moe gezicht..vochtwallen. moe. Haaruitval. Mijn ei[lees meer...]gen lichaam voelt anders en irriteert me. Weet niet of dit toeval is maar herkent iemand dit misschien?

13-07-2020 | Vrouw | 40
levonorgestrel (52mg)
In maart liet ik de mirenaspiraal zetten. De plaatsing ging vlot en ik was zeer tevreden. Geen bijwerkingen of zo. Half april kreeg ik last van druk op de borstkas, hartkloppingen, hartritmestoornissen. Ik ging naar de HA en die wees me onmiddellijk door naar de cardioloog . Die constateerde een over en onderslag in mijn hartritme. Ik kreeg 2 soorten medicatie en als dit n[lees meer...]iet zou helpen gingen ze met een camera langs de lies naar het hart. In het begin nam ik de medicatie en het hielp wel. Maar 2 weken later kwam de druk terug. Ik heb altijd het gevoel gehad dat dit door de spiraal zou komen. Maar de dokters lachten dit weg. Dit was geen bijwerking vd Mirena. Alvorens ik met een camera naar mijn hart laat kijken, besliste ik om de spiraal te laten verwijderen. Ik moest zeker zijn! En inderdaad 3 dagen na het verwijderen zijn de hartkloppingen bijna helemaal weg!!! Ik ga nu volgende week naar de huisarts en trachten de medicatie van de cardioloog af te bouwen. Ongelofelijk toch ! Ben ik blij dat ik verlost ben van dat ding!!

10-07-2020 | Vrouw | 30
levonorgestrel (19,5mg)
De dokter had deze mirena spiraal geplaatst. Direct hevige bijwerkingen, veel pijn, uitzich zelf door de baarmoederwand gegaan en in mijn buik terecht gekomen. Vanwege hevige bloedingen hierdoor met de ambulance naar het ziekenhuis gegaan, waar er is geopereerd om hem uit mijn buik te halen. Zeer slechte ervaring. Geen enkele reactie van de producent Bayer behalve juridisc[lees meer...]he taal. Zou dit product nooit gebruiken, in mijn geval levensgevaarlijk geweest.

06-07-2020 | Vrouw | 37
levonorgestrel (19,5mg)
Ik ben ruim twaalf jaar geleden begonnen aan de Mirena omdat ik anticonceptie wilde en na de geboorte van mijn oudste mijn hormoonhuishouding dermate overhoop gegooid was dat ik met de pil een libido had gelijk aan die van een baksteen. Werkte perfect, na een lange menstruatie (6 weken, ik was net een week voor het plaatsen bevallen van de tweede) nog 1x spotting gehad v[lees meer...]oor ik hem moest vervangen. Het vervangen verliep niet vlekkeloos. De draadjes waren naar binnen "gekropen" dus het moest op de OK gebeuren. Ik had toegestemd dat iemand die het nog moest leren hem ging vervangen en dat heb ik geweten. Hij raakte twee keer de grip op de touwtjes kwijt waarbij de Mirena terug schoot tegen de baarmoederwand aan. Ook zat de vervanging niet goed op zijn plek en moest meteen weer vervangen worden. Op weg naar de auto met mijn moeder die mee was ben ik onwel geworden en ik kon nog net op tijd op een bankje gaan zitten met mijn hoofd tussen mijn benen om niet out te gaan. Uiteindelijk ben ik door een verpleegster in een rolstoel gezet en mijn stiefvader heeft me zo naar de auto moeten brengen. Hierna ben ik drie dagen ongesteld geweest en verder niets meer. Geen bijwerkingen, alleen maar elke vier tot vijf weken wat pukkeltjes in mijn gezicht, maar dit had ik ook al vóór de Mirena en tijdens de eerste. De tweede keer vervangen ging vlekkeloos en ook hierna was ik drie dagen ongesteld. Echter, sinds de derde Mirena zit(nu twee jaar en een paar maanden) ben ik weer ongesteld. Ik kan er niet van op aan wanneer het gebeurt, soms op tijd, soms dagen te vroeg of te laat(oplopend tot tien dagen beide kanten op). Bovendien heb ik de eerste twee dagen van de menstruatie zo veel pijn in de baarmoeder rond het litteken van mijn keizersnedes, dat ik overleef op paracetamol en ibuprofen. Maar het ergste van alles is wel het tussentijds bloedverlies. Ik spot zo veel dat ik bijna niet meer zonder maandverband durf te lopen. Ik heb bijvoorbeeld vandaag exact twee weken geleden de laatste dag van mijn menstruatie gehad en sindsdien heb ik al zes dagen gespot. Ik ga de deur echt niet meer uit zonder maandverband voor, het risico op vieze bruine vlekken is te groot geworden. In de eerste tien jaar dat ik de Mirena gebruikte bleef ik vrij mager, 55kg bij 1,76m. Ik kon eten wat ik wilde en ik kwam niet aan. Na het plaatsen van de laatste ben ik tien kilo aangekomen en voel me hier een stuk prettiger bij. Of dit samenhangt met het wel/niet menstrueren weet ik niet, maar het valt wel op. Als anticonceptiemiddel werkt het wel goed en mijn libido is vanaf het gebruik van de Mirena terug hoog zoals voor ik beviel van de oudste. Ik adviseer echter wel goed na te denken voor je voor een mirena gaat. Ik heb tien jaar geluk gehad, nu kan ik mijn leven regelen naar mijn bloedverlies en dat gun ik niemand.

06-07-2020 | Vrouw | 27
Gistinfectie van de huid
Goedendag, Van de mirena spiraal BAYER, heb ik zeer,zeer ernstige infectie 's in mijn gezicht gekregen, ik heb dit bevestigd gekregen van de dermatoloog waar ik onder behandeling ben nu! Ik krijg van haar de zwaarste kuren om dit weg te krijgen! Bayer is hier nu van op de hoogte maar doet verder NIKS ! Ik wil alle vrouwen die deze spiraal krijgen hiervoor waarsc[lees meer...]huwen! Ik ben zo boos dat Bayer zo laconiek hier in is, onderzoek nu alle wegen om een aangifte tegen Bayer te doen! Bij deze vraag ik een deskundige hierin mij te ondersteunen? Bij deze teglijkertijd een oproep hiervoor! Ondertussen ga ik door gesteund door mijn moeder! Ook al zou dit niks uithalen ik ga door tegen Bayer over dit mirena spiraal! Hulp welkom !

04-07-2020 | Vrouw | 34
Premenstrueel syndroom (PMS)
Zou PMS verminderen. Maar verkeerd geïnformeerd. Afwezigheid van oestrogenen verergerd klachten. Ernstig suïcidaal, ernstige migraine. Zeer ongeschikt middel. Ook nog erg veel ervaringsverhalen van personen die toch zwanger werden.

01-07-2020 | Vrouw | 47
Premenstrueel syndroom (PMS)

26-06-2020 | Vrouw | 24
levonorgestrel (19,5mg)
Een jaar de mirena gehad. Veel klachten ondervonden zoals stemmingswisselingen, somberheid, snel geirriteerd en dit heeft mij mijn relatie gekost. Ik herkende mezelf ook niet meer! Naar huisarts geweest voor hulp en die stak het op een depressie. Ben 10 kilo aangekomen in een jaar tijd ondanks sporten en lijnen. Totaal geen libido meer en mijn menstruatie(klachten) werden [lees meer...]ook steeds heviger. Heb het nu 3 weken geleden laten verwijderen en ik ben mezelf weer!!! Voel me zoveel lekkerder in mijn vel, relaxter en voel me sinds lange tijd ook veel gelukkiger! Ook ben ik zonder iets te doen al weer 4 kilo afgevallen afgelopen weken en libido is weer terug. Heel raar dat dit allemaal door een spiraaltje kan komen. Had ik dit maar eerder geweten dat het puur door de mirena kwam want dan had ik dat ding er veel eerder uit laten halen. NOOIT meer voor mij!!

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (551) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (505) - Antibiotica - penicillines breedspectrum