ISO 27001

Bijwerkingen
Pagina 1 van 7

19-04-2017

Mirena (levonorgestrel)

8 maanden geleden mijn spiraaltje laten plaatsen, dit na 10 jaar de pil te hebben gehad. De pil werkte voor mij niet meer goed. Slikte 2 strips en en dan een stopweek, op een gegeven moment werd ik gewoon ongesteld tijdens de inname van de 1e strip. En vaak veel krampen en migraine tijdens ongesteldheid. Daarom gekozen voor de Mirenaspiraal. Plaatsen was geen pleziertje,[lees meer...] maar wel te doen. Scheelt veel als je pijnstillers vooraf inneemt. Vooral het vastgrijpen van de baarmoeder om te meten deed bij mij veel pijn. Dit was gelukkig maar een paar seconden. Na het zetten was ik wel een beetje flauw, heb 10 minuten moeten zitten. Na een uur begonnen de hevige krampen, volgens sommige te vergelijken met weeën. Dit heeft bij mij 2 uur geduurd, daarna was deze pijn weg. 3 maanden lang dagelijks bloedverlies gehad, van zeer licht, tot normale bloedingen. Zeer vervelend maar ik dacht ik blijf volhouden, sowieso 6 maanden. Na die 3 maanden nog 2 bloedingen gehad van 6 dagen, niet regelmatige cyclus. In februari mijn laatste ongesteldheid gehad, niet echt zo te noemen, maar te zwaar voor een inlegkruisje. Bijwerkingen: Tijdens het gebruik van de pil had ik last van migraine, deze is echter wel verminderd. En mijn hormonale acne is ook verbeterd. Mijn huid heeft er de afgelopen 10 jaar nog nooit zo goed uit gezien. Qua emoties ben ik minder vlak, ben vrolijker, maar kan ook gemakkelijk huilen om een zielige film/ docu. Libido is toegenomen, deze was er namelijk haast niet tijdens het gebruik van de pil. Over het algemeen genomen ben ik zeer tevreden, ondanks de eerste 3 maanden. Maar als de werking hoe die nu is zo blijft voor de komende 5 jaar, kan ik het alleen maar aanraden. Het scheelt dat er niet meer dagelijks aan gedacht noet worden om de pil in te nemen. En al helemaal fijn dat ik niet meer ongesteld word.
17-04-2017

Mirena (levonorgestrel)

Na een buitenbaarmoederlijke zwangerschap bij een koperspiraal, overgestapt op Mirena, nu de tweede keer, na een bewuste zwangerschap. Hoewel het erg fijn is om amper ongesteld te worden heb ik sterk het gevoel dat het mijn "persoonlijkheid" beïnvloed. Ik ben veel angstiger en emotioneler. Ook herken ik mezelf niet in soms explosieve reacties op situaties. Al met al erg ve[lees meer...]rvelend. Ook is mijn libido zeer laag. En al een aantal jaar last van hartkloppingen waarvan ik nu uitvind dat dat een bijwerking kan zijn van de mirena. Ik overweeg serieus om de Mirena te laten verwijderen.
06-04-2017

Polycysteus-ovariumsyndroom (PCOS)

21, nog geen kinderen en meerdere pillen geprobeerd die steeds een andere vervelende bijwerking hadden. Door PCO is geen pil slikken onhandig (buikkrampen, zeer onregelmatig menstrueren) dus op aanbevelen van zowel huisarts als gynaecoloog gister mirena laten plaatsen. Plaatsen viel me achteraf erg mee, deed heel kort pijn. Nu al anderhalve dag erg veel buikkrampen. Ben [lees meer...]benieuwd wanneer dit gaat verdwijnen. Hoop dat verdere bijwerkingen uitblijven.
06-04-2017

Abnormaal vaginaal bloedverlies

Tja..de Mirena. Voor velen een uitkomst maar voor mij een drama. Maar ik ben iemand die altijd al heel veel nare bijwerkingen had van synthetische hormonen. De pil....kan ik niet tegen. Heb wel 18 verschillende soorten versleten w.o. de prikpil. Na de 1e bevalling een koperspiraal laten plaatsen en dat ging goed. Tot ik begin 40 was. De menstruaties werden steeds heftiger,[lees meer...] had ook heel erg last van PMS en inmiddels van menstruele migraine. Werd besloten om de Mirena te plaatsen. Deze moest er na 3 maanden weer uit. Doodziek was ik ervan. Na verwijdering ging het weer goed. Maar mijn menstruaties werden zo heftig dat op aanraden van de huisarts vorig jaar weer een Mirena is geplaatst onder het mom van...je bent 7 jaar verder en misschien kan je er nu wel tegen. Nou, ik zou willen dat ik het nooit had gedaan. Heb 'm er vandaag na 9 maanden uit laten halen. Ja pas na 9 maanden want geen menstruatie was een verademing dus ik heb (tegen beter weten in) doorgezet in de hoop dat het uiteindelijk wel stabiel zou worden. Maar de klachten werden steeds erger; stemmingswisselingen die zelfs per uur konden verschillen. Van super goed voelend tot zwaar depressief en dood willen, zenuwachtig gevoel, gejaagdheid, chaotisch hoofd, emotioneel, uit het niets angstaanvallen, agressief, mateloos geïrriteerd, bijna iedere dag hoofdpijn, misselijk, temperatuurschommelingen in de nacht en na een maand of 4 kreeg ik extreme pijn in mijn rechterheup dat uitstraalt naar rug, bil en been. Nooit gedacht dat dit evt. van de Mirena zou kunnen komen. Tot ik dit bij toeval op een forum las en toen verder ben gaan zoeken. Legio vrouwen met hetzelfde probleem en na verwijdering van de Mirena was de pijn verdwenen. Bizar. Ik ben heel benieuwd hoe ik mij ga voelen nu na de verwijdering. Laat dit zeker nog weten.
05-04-2017

Mirena (levonorgestrel)

Ik heb mirena bijna 4 jaar geleden laten plaatsen omdat ik de pil beu was. Het plaatsen zelf deed heel erg veel pijn bij mij (geen kinderen) en heb de hele dag buikpijn gehad en veel geslapen, maar het is het helemaal waard. Ik heb al die tijd geen menstruatie gehad tot vorige maand, ineens krampen en paar dagen bloed verlies. Ik merk nu dat ik wel weer 'last' krijg van me[lees meer...]nstruatie klachten (eetbuien, humeur schommelingen, (onder)buikpijn) heb huisarts gebeld en waarschijnlijk neemt de werking van spiraaltje af bij mij. Bij iedereen werkt het anders maar ik zou het zeker adviseren!
04-04-2017

Mirena (levonorgestrel)

Ik heb 9 jaar de pil gehad. Toen 5,5 jaar de spiraal. Nu weer 1,5 week de Pil Yasmine. Ervaring van de 5,5 jaar Mirena Spiraal: Ik ben nooit zwanger geworden en deed het dagelijks onveilig. Werd 3 dagen heeeel licht ongesteld, maar zo weinig hoogstens 3 druppels per dag. Ook heb ik het idee dat het libido en de emotionele staat beter is dan met een pil. Vaginale gevoelighe[lees meer...]den zoals schimmelinfecties/ blaasontstekingen zijn minder dan bij gebruik van de pil, toen vaker blaasontsteking en schimmel infecties, bij spiraal nooit meer (kan toeval zijn). Energielevel is beter dan bij gebruik pil. Als ik niet enorme acne had nu en dat wel eens zou kunnen komen van de spiraal dat ik dus bij de 1 tot 10% van de gebruikers hoor, had ik nu nog steeds de spiraal gehad. 3 dingen die belangrijk zijn. 1. Vergeet nooit bij het plaatsen of verwisselen 1,5 uur van te voren 2 goeie pijnstillers te nemen. 2. Je bent zelf verantwoordelijk hem elk 5 jaar te wisselen doe die iets eerder anders werkt hij dus niet! 3. 1 tot 10 % van de gebruikers wat ik dus best veel vind krijg enorme last van acne. En dit is niet meteen de volgende dag maar duurt maanden voordat je het merkt dus remember krijg je acne het zou van de spiraal Mirena kunnen zijn. Ik heb de spiraal 4,5 jaar gehad vervolgens verwisseld (vergeten pijnstillers te nemen (niet te doen)) en toen werd mijn acne nog erger en ik wist maar niet waardoor het kwam. Na de wissel van de spiraal en het nog erger worden, heb ik nu de spiraal er uit laten halen, terwijl hij er nog maar een half jaar in zat, maar ik ben nu een week overgestapt op de Yasmine pil. Ik wist niet dat er zoveel mensen last hadden van de spiraal met acne, ergens hoop ik dat ik daar 1 van ben anders ligt het nog ergens anders aan en ben ik verder van huis ;)
02-04-2017

Mirena (levonorgestrel)

Heb mijn mirena nu een halfjaar, bij het plaatsen wel pijn gehad, een hele irritante pijn, gelukkig van korte duur (15sec ongv) In het begin goede hoop, aangezien ik hiervoor een koperspiraal had. Beviel ook goed, alleen bleek dat deze bij mij niet goed zat, toen overgestapt naar mirena, om te proberen eigenlijk. De eerste keer ongesteld verschrikkelijke pijn gehad, kon ni[lees meer...]et liggen of zitten. De eerste 3 maanden zijn wennen zeggen ze, dus deze sowieso uitgezeten ermee. Maar mijn onregelmatige bloedingen bleven (nu nog). Dit is dus mijn bijwerking, ontzettend vervelend. Ik had voorheen een hele regelmatige cyclus. Ik loop elke dag met tampons in en ga de deur niet uit zonder, want als ik ook maar iets voel is het vaak bloed. Buikpijn heb ik een paar keer per week, kort. Ik kan nooit inschatten wanneer ik ongesteld zal gaan worden.
31-03-2017

Mirena (levonorgestrel)

Bij het plaatsen had de huisarts al verteld dat er in het begin extra bloedingen kunnen komen tot wel een half jaar lang. Maar dat niet iedereen dat heeft. Ik helaas wel. Daarna gelukkig wel iets minder vaak. Ik ben vaker ongesteld maar dan wel weer minder heftig. Vervelendste bijwerking, maar ik weet niet zeker of het door de Mirena komt is dat ik me sinds de plaatsing ve[lees meer...]el somberder en chagrijniger voel. Dat gevoel wat je wel eens kan hebben als je ongesteld moet worden maar dan vrijwel elke dag... Ik ga hem laten verwijderen en dan zal ik nogmaals een reactie achterlaten. Mocht ik weer helemaal opknappen, dan lag het echt aan de Mirena. Zo niet, dan is het toeval geweest en is er wellicht iets anders met me aan de hand.
Pagina 1 van 7

Mirena (1965) - Anticonceptie - overig
Thyrax Duotab (795) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Amoxicilline (408) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (403) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (342) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Cymbalta (293) - Depressie - antidepressiva overig

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!