This website is hosted on a Carbon neutral infrastructure.

lees de ervaringen

Pagina 1 van 7

29-08-2015
Vrouw, 51 jaar

Mirena (levonorgestrel)

Ik ben 51, en paar maand geleden stelde specialist bij controle myomen vast in mijn baarmoeder, ik kreeg heel weinig uitleg behalve dat ik een progestogeen pil kon nemen maar dat haar eerste keuze uitging naar spiraaltje, zonder verdere uitleg. De baarmoeder verwijderen was een zware ingreep en ze vond dat in feite niet ideaal gezien mijn leeftijd de menopauze de groei van[lees meer...] myomen toch stopt zonder behandeling. Ik begon dan maar aan die pil met wat tegenzin vanwege het ontbreken van oestrogenen, deze bevatte Nomegestrol acetate ( Lutenyl), en dit progestogeen is wel hooggedoseerd, (kan trouwens ook als anticonceptie worden gebruikt zonder oestrogenen) , maar vooral let op het volgende (van Wikipedia) "Nomegestrol acetate (INN; Lutenyl), or 19-normegestrol acetate, is a steroidal progestin with additional antigonadotropic effects which was introduced in 1986 and is used as a hormonal contraceptive. Unlike many other steroidal progestogens, it is selective for the progesterone receptor, lacking any significant affinity for other steroid receptors such as the androgen, estrogen, glucocorticoid, and mineralocorticoid receptors. As a result, it does not possess any androgenic, estrogenic, glucocorticoid, or mineralocorticoid effects. The combination with estradiol is also used as a hormonal contraceptive and approved in Europe under the name Zoely. let op het feit dat het uitsluitend de progesteron receptoren beinvloed en de receptoren voor bv cortisol of androgenen (oa testesteron), mineralcorticoiden enz met rust laat ..... Ik had het verkeerde idee dat dat spiraaltje mirena veel minder hormonen afscheid en dacht dat het dus minder invloed zou hebben op mijn algehele stemming, honger, energie enz enz.....zonder veel nadenken of opzoeken liet ik het 7 weken geleden inbrengen (wat trouwens pijnlijk was maar ok) Aanvankelijk dacht ik dat ik nu zeker geen last meer kon hebben van teveel progesteron en te weinig oestrogeen want mirena werkte "locaal" en liet mijn eigen cyclus met rust..althans dat werd mij verteld maar... Ik kwam intussen op 7 weken precies 7 kilo bij, andere symptomen zoals geen energie of niet willen tussen mensen gaan bracht ik nog niet in verband met mirena. Maar vanwege de gewichtstoename ben ik vorige week net voor de check up snel langs enkele fora gesurft over ervaringen met mirena en las niet slechts over gewichtstoename maar ook stemmingsschommelingen, angsten, moeheid, spierkrampen, ziek voelen algemeen, lichaamsbeharing, huidproblemen, hartkloppingen, gezwollen benen, en totaal geen zin in seks....het waren opvallen dezelfde specifieke klachten leek me, en bij de specialist vroeg ik naar deze reacties en vermelde mijn snelle gewichtstoename en opgezwollen gezicht en benen, spierstijfheid enz, maar kon het zelf niet verklaren en liet me afschepen met het feit dat ik wat moest aanzien en niet alles op internet geloven enz....Nu gelukkig neem ik niet klakkeloos alles aan wat specialisten mij vertellen, en zeker nu voelde ik dat de uitleg absoluut niet strookte met hoe het voelde en wat ik las aan klachten die erg gelijklopend zijn op het internet. Ik heb me na dat doktersbezoek verdiept in het waarom van die speciefieke klachten want ik wil kunnen duidelijk begrijpen hoe dat komt en argumenteren dat het wel degelijk mogelijk is wanneer ik binnenkort ga vragen de mirena te verwijderen, (ik overweeg trouwens ook eens hierover met alle feiten die ik heb met een endocrinoloog te gaan praten en daar een reactie te krijgen en misschien nog extra inzichten). Maar ja het kan absoluut perfect kloppen de klachten rond bloeddruk, hartkloppingen, lichaamsbeharing, haarverlies, libidoverlies, gewichtstoename, spierpijn en stijfheid, moeheid en stemmingsproblemen of angsten, enz enz. Al werkt mirena "locaal" en geeft "weinig" hormonen af in het bloed tov pil komt een duidelijk verhaal in beeld.... dat "weinig" in het bloed is ongeveer één tiende van dat in de pil MAAR! , het hormoon dat mirena bevat heeft heel andere invloed op de verschillende receptoren in ons lichaam en ......lees even .... "Its in vitro relative binding affinities at human steroid hormone receptors are: 323% that of progesterone at the progesterone receptor, 58% that of testosterone at the androgen receptor, 17% that of aldosterone at the mineralocorticoid receptor, 7.5% that of cortisol at the glucocorticoid receptor, " Vergelijk dit profiel van receptoren invloed samen met de bindingsaffiniteit aan deze receptoren (hoe groter deze bindingsaffiniteit is dan het natuurlijk hormoon, hoe sterker de werking ervan bij omgekeerd evenredige hoeveelheid, dus zoveel het sterker bindt, zoveel minder is er nodig om effect te krijgen vergelijkbaar met natuurlijk progesteron als ik dit tenminste juist begrijp) en dan zie je dat zelfs al is de bloedwaarde slechts één tiende van die bij piliname, de progesteron werking 324 keer sterker is dan natuurlijk progesteron....en verder vooral ook in tegenstelling tot de progesteron pil boven en het hormoon erin dat uitsluitend progesteron receptoren beinvloed en waar ik uiteindelijk ook relatief weinig last van had, lees je bij mirena met de "levonormogestrel" dat dit hormoon naast de progesteronreceptoren, ook bv de androgeenreceptoren bindt en bovendien 58 keer sterker dan testesteron zelf (de bijwerking van beharing op het lichaam en haarverlies dat velen melden, is hiermee deels verklaart, idem voor de huidproblemen en acne) , verder de cortisolreceptoren en ook hier 7,5 keer sterker dan cortisol zelf ....cortisol is belangrijk stresshormoon dat op langere termijn of bij overmaat water laat ophouden, gewichtstoename veroorzaakt, glucosegevoeligheid veranderd, verantwoordelijk is voor de psychische gezondheid en bij te langdurige stress (hoge cortisolwaarden) depressies veroorzaakt, spierheropbouw tegengaat en spierafbraak bewerkstelligd, wondgenezing remt, en het immuunsysteem onderdrukt zodat je makkelijker ziek wordt. Precies dit allemaal zijn de klachten van een hoop vrouwen die mirena lieten inbrengen in de hoop dat hun hormonenbalans veel minder verstoord zou worden dan bij pilgebruik.. ook ik was zo naief blind deze stelling van specialist aan te nemen, en moest vaststellen pas na klachten van echt 1 kg per week en gezwollen gezicht enz, ik ben gaan nadenken hierover en reacties van anderen overlopen tot mijn verbazing de algemene en ingrijpende klachten gelezen, incluis mijn eigen gewichtstoename en zwellen van gezicht en benen en spierstijfheid. Na ontkenning van dit alles door specialist bij controle ben ik verder gaan zoeken naar precieze gegevens, het specifieke hormoon in mirena en de dosis in het bloed die vrijkomt tov bv de pil en moest tot de conclusie komen dat alle klachten perfect te verklaren zijn en het onzin is dat deze bijwerkingen tussen de oren zitten of onbegrijpelijk.. Ze veroorzaken de totale afname van levenskwaliteit over de hele lijn met mirena bij toch niet weinig vrouwen, en veel vrouwen beseffen bovendien pas laat dat mirena hun klachten veroorzaakt door de uitleg van vele artsen dat zo weinig hormonen dat niet kunnen verklaren...en zoeken psychiaters op of krijgen diagnoses "chronische vermoeidheid" enz. ik ben zeer erg verontwaardigd dat ik zo weinig uitleg kreeg van mijn arts voor dat ik het liet inbrengen, en dat die mij verzekerde dat er te weinig hormoon vrijkwam in het bloed om invloed te hebben op gemoed of gewicht of iets anders dat het hele lichaam beïnvloedde. Heb echt spijt dat ik dat zo snel beslist heb afgaande op wat de arts zei. Al die miseri van pijn van inbrengen, het er nu gaan laten uithalen en de 7, bijna 8 kilo die ik kwijtmoet nu dringend, had ik kunnen besparen door betere voorlichting, of door zelf te zoeken (maar dat doet niet iedereen en het is bovendien de taak van de arts voorlichting) Mogelijk komen deze reacties van dokters mede ook door de promotie van bayer zelf rond mirena. (nota bene mirena verhoogt met 20 procent de kans op borstkanker bij vrouwen die menopause naderen, ergens tussen 45 en 55, dit bleek recent uit studie over tien jaar bij duizenden vrouwen in finland, men onderzocht kans op baarmoederkanker maar werd verrast door de opvallende stijging in borstkanker.. ook eierstokcystes ontstaan in 16 ^procent van de gebruiksters van mirena, deze twee laatste toch ernstige aandoeningen zijn niet iets typisch voor alle orale anticonceptie zoals de pil, zelfs niet voor alle progestogeen alleen gerichte pillen zoals lutenyl bv. De kans op bloedklonters trouwens bij mirena is precies dezelfde als bij pilgebruik.....hoe locaal ook mirena zou werken en hoe weinig hormonen er dan aanwezig zijn in het bloed.. Het hormoon levonormogestrel zelf niet slechts in mirena maar ook in de pil, door oa de androgene werking enz staat hiervoor bekend in tegenstelling tot natuurlijk progesteron of het synthetisch hormoon dat in mijn pil zal lutenyl en geen invloed heeft op androgenen, cortisol, enz. Los van de veel minder voorkomende maar veel ernstigere problemen zoals perforatie van de baarmoeder of innesteling in de baarmoeder of erbuiten met onvruchtbaarheid soms als gevolg, vind ik de klachten die "dikwijls" voorkomen, (tot 10 procent of meer) schandalig en niet opwegend tegen het voordeel geen pil te moeten nemen elke dag, en is het totaal absurd te denken en te promoten dat de spiraal "locaal" werkt en zo weinig hormonen in het bloed afgeeft dat er in feite geen invloed kan zijn op algemeen welbehagen, alleen de orale pil kan deze algehele invloed hebben. Dit klopt dus totaal niet! Neem beter een pil met hormonen met minder risico's waar de progesteron zich tot progesteroninvloeden beperkt, en zowel klachten als risico op aandoeningen fysiek en psychisch zijn niet perse meer bij de pil. Hieronder de verschillende progestogenen beschreven met duidelijk verschil in veroorzaken van borstkanker: "Progesterone also appears to be involved in the pathophysiology of breast cancer, though its role, and whether it is a promoter or inhibitor of breast cancer risk, has not been fully elucidated.[66] In any case, while certain synthetic progestins with androgenic effects such as medroxyprogesterone acetate and 19-nortestosterone derivatives including norethisterone acetate, norgestrel, and levonorgestrel have been found to significantly increase the risk of breast cancer in postmenopausal women in combination with estrogen as a component of hormone replacement therapy, the combination of natural progesterone or the pure, non-androgenic progestin dydrogesterone with estrogen has been found not to do so. In fact, progesterone or dydrogesterone added to estrogen appear to decrease the risk of breast cancer relative to estrogen alone. levonormogestrel in mirena (en zeker pil met ditzelfde levonormogestrel) is een slecht progesteronhormoon om langdurig te nemen zowel via spiraaltje als via pil.. de klachten door mirena zijn perfect logisch te verklaren. en zitten absoluut niet tussen de oren, de (wat lange) uitleg hoop ik, verheldert dit een beetje, en zal vrouwen helpen hopelijk kritischer en assertiever te zijn tov artsen die "zeker" zijn dat deze klachten onmogelijk door mirena kunnen komen enz .....Groetjes monika. ps ik laat wel weten wanneer mijn mirena eruitgaan en hoe dat evolueert, ga niet wachten tot ik nog meer klachten krijg zoals beharing en depressies en nog tien kilo bijkom....echt niet. Het valt me trouwens op op dit forum dat van alle medicatie de meeste reacties mirena betreffen, er is duidelijk wel iets mis met wat vrouwen ervan verwachten en wat het echte resultaat is..
26-08-2015
Vrouw, 23 jaar

Mirena (levonorgestrel)

Reden voor mirena is omdat de pil onnodig veel hormonen bevat en deze overal in je lichaam terecht kunnen komen. Het spiraaltje zit op een vaste plek en is geconcentreerd. Bevat minder hormonen dan de pil. Bovendien is de spiraal zeer gebruiksvriendelijk. Je hoeft je geen zorgen meer te maken als je de pil wat later inneemt of zelfs bent vergeten. Over 4 jaar mag ik weer n[lees meer...]aar de dokter voor een nieuwe spiraal. Dat ga ik dan zeker doen! Het zetten deed bij mij zeer en diezelfde middag heel erg (krampen), maar had paracetamol ingenomen ipv een sterkere paracetamol. Het is aan te raden om sowieso erna dus ibuprofen in te nemen. De dag erna een heel stuk minder last. Eerste 3 mnd last van onregelmatige bloedingen, maar was niet heftig. Eerder irritant. En nu... Nu word ik niet meer ongesteld! Wat is die 3 maanden nou tov de overige 4jr en 9 mnd? Ideaal! Niet iedereen wordt niet meer ongesteld, maar velen hebben een stuk kortere en minder heftigere menstruatie. Soms heb ik nog wel wat krampen in mn onderbuik als ik te lang wacht met plassen maar dat is te overzien! Al met al. Zeer tevreden!!
22-08-2015
Vrouw, 26 jaar

Mirena (levonorgestrel)

Superblij met spiraal. Het zetten is heel even wennen, maar toen die zat was het alleen maar fijn. Voorheen met de pil alleen maar last van migraine en doorbraken in de pil, sinds de Mirena geen enkele dag meer migraine gehad.Dat ie 70% minder hormonen bevat was voor mij ook van belang. Kun je nagaan wat een troep de pil kan zijn voor je hele lijf.. Geen dag meer ongesteld[lees meer...] geweest dus ik ga hem weer voor de tweede keer laten zetten! Laat je niet bang maken door alle verhalen. Niemand is hetzelfde en als dit het beste is voor je moet je dit gewoon doen! Ik zou hem aanraden.
14-08-2015
Vrouw, 44 jaar

Mirena (levonorgestrel)

Inbrengen voelde ik, eerste jaren af en toe pijn door cysten. Met vocht gevulde blaasjes van binnen. Veel op controle geweest, ook omdat touwtjes te kort waren afgeknipt. 1,5 cm ipv 3 of 4...? Geen menstruatie meer. Heb hem al 10 jaar in en zit goed. Ben er zeer blij mee. Waarom genomen? Omdat ik de pil slikte en ik een tia kreeg. Ik rook en daarom wilde ik de mirena, omd[lees meer...]at deze de hormonen op de plaats zelf het meeste afgeeft. Mijn dokter zei, je kunt m gewoon inhouden, zolang deze werkt en goed zit. Dus omwisselen om de 5 jaar is niet nodig zolang deze werkt. Ik was bang dat deze er na zoveel jaar niet meer uit kon (zou vergroeien...?) maar ze had m zo te pakken en was dus niet van toepassing. Voor n ieder werkt deze anders denk ik. Ik ben er echt heel blij mee
29-07-2015
Vrouw, 18 jaar

Mirena (levonorgestrel)

Ik heb nu anderhalf jaar geleden de mirena spiraal in een privekliniek laten plaatsen. De eerste paar maanden ging het wel redelijk, af en toe buikrampen, kleine hoeveelheden bloedverlies enzovoort. Na 3 maanden ging het erg goed en had ik nergens meer last van. Ik was erg blij met de mirena spiraal. Ik bloedde veel minder en had geen pijn meer. Nu zijn we iets langer da[lees meer...]n een jaar verder en mijn gezondheid is flink achter uit gegaan. In de afgelopen tijd ben ik ontelbaar keer naar de huisarts gegaan. Ik kreeg last van hartkloppingen, hyperventilatie, angstaanvallen, depressie, misselijkheid, duizeligheid, paniekaanvallen, pijn in me hele lichaam voornamelijk benen en borst. Kortom, elke dag had ik wel iets. Vaak ambulance erbij gehaald, meerdere keren hartvideo's gemaakt, bloedonderzoek gedaan.. Er mankeerde helemaal niets aan mijn hart en uit de bloedonderzoeken was er ook helemaal niets te zien. Ik fitness graag en dat kon ik uiteindelijk ook niet meer doen omdat ik er iedere zo misselijk en duizelig van werd. De dokter had me lopen wijs maken dat het iets psychisch is en heeft me naar de psycholoog doorverwezen. Ik ga elke week naar de psycholoog om van me zogenaamde verbeeldingen af te komen. Ik had besloten om ervaringen over de mirena spiraal te gaan lezen en was erg verbaasd over de hoeveelheid vrouwen die precies hetzelfde als ik hadden! Ik was aan de ene kant erg blij om die reacties te lezen omdat ik begon te denken dat ik gek aan het worden was. Ik heb de huisarts gelijk gebeld en morgen wordt mijn spiraal eruit gehaald. Ik wil liever een paar dagen in de maand rondlopen met pijn door me menstruatie dan dat ik nog een dag met een mirena spiraal rondloop.
29-07-2015
Vrouw, 19 jaar

Mirena (levonorgestrel)

Plaatsen was te voelen, maar niet pijnlijk. Ongeveer 3 dagen een oncomfortabel gevoel en ongeveer een week gevloeid. De eerste 3 dagen ook "menstruatiepijn" en verder nooit meer last van gehad. Geen bijwerkingen. Geen menstruatie meer.
26-07-2015
Vrouw, 44 jaar

Abnormaal vaginaal bloedverlies

Het plaatsen was een naar gevoel, maar niet pijnlijk en goed te doen zonder verdoving. Ik heb ongeveer 2 maanden licht gevloeid. Nu is het weg en ben ik nauwelijks nog ongesteld. Mirena bevalt mij prima. Ik nam Mirena vanwege zware menstruaties.
15-07-2015
Vrouw, 22 jaar

Mirena (levonorgestrel)

Prima, weinig last van, max 3 dagen per maand last van matige menstruatie, nadeel is dat je niet weet wanneer je daar last van krijgt. Af en toe last van krampen
volgende > >>
Pagina 1 van 7

Thyrax Duotab (676) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Amoxicilline (358) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (338) - Anticonceptie - eenfase

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik
en maak kans op een Tony's Chocolonely
reep!

Als je meer wilt weten over Tony's Chocolonely, klik dan hier.

Tony's Chocolonely