lees de ervaringen

Bijwerkingen
Pagina 1 van 7

19-02-2017

Mirena (levonorgestrel)

In mei 2015 bevallen van een tweeling en 6 weken erna een spiraal laten zetten. Ik ben bekend met een paniekstoornis in het verleden. Na ongeveer 7 maanden kreeg ik last van paniek klachten en mn angsten van t verleden kwamen terug. Ik ben toen via google op allemaal negatieve ervaringen van de mirena terecht gekomen. Waaronder vooral angst en paniekklachten. Die zouden ve[lees meer...]roorzaakt worden door de mirena. Ik wilde de mirena dus per direct eruit. Ondertussen had ik al hulp gezocht bij een psycholoog voor mijn klachten. Nu een jaar later.. een jaar lang hormoon vrij te zijn geweest en therapie te hebben gehad heb ik nog steeds last van paniekklachten. Niet zo erg meer.. maar ze zijn er wel soms. Achteraf bleek ik een burnout te hebben waar deze klachten allemaal bij horen. De mirena heeft er nu in mijn ogen dus niks mee te maken gehad. Ik ben gewoon erg gevoelig voor paniekklachten. In stress situaties zal ik daar last van blijven houden. Ik denk dus ook niet dat angst en paniek klachten worden veroorzaakt door de mirena. Ik heb hem vorige week weer terug laten plaatsen en ben er nu al blij mee. Mijn menstruatie stopte bijna meteen en kijk erg uit naar 5 jaar geen menstruatie.
18-02-2017

Mirena (levonorgestrel)

Helaas had mijn huisarts mijn geschiedenis met ernstige depressies niet serieus genomen (wat in de bijsluiter vermeld staat als een mogelijke reden om het middel niet te gebruiken) en daarna ook niet mijn klachten dat ik erg depressief werd vlak nadat ik de Mirena had gekregen. Mij werd steeds verteld dat het waarschijnlijk met verloop van de tijd wel zou wegtrekken deze k[lees meer...]lachten, zoals ook het dagelijks bloedverlies. Ondanks dat ik bijna elke maand weer vroeg of het niet verstandiger was er mee te stoppen, werd mij steeds tot de achtste maand verzocht door te gaan. Ik was na die acht maanden enorm depressief geraakt en had nog steeds last van veel onregelmatig bloedverlies. Voor vrouwen met een geschiedenis van (ernstige) depressies is extreme voorzichtigheid verstandig. Daarnaast had mijn huisarts veel moeite met het juist inbrengen en moest ik door complicaties naar het ziekenhuis om o.a. een echo te laten maken of het wel goed zat na haar vele pogingen. Dus een ervaren arts of gynaecoloog is geen overbodige luxe. Ik raad iedereen met depressieve klachten en gevoeligheid voor hormonen deze manier van anticonceptie af.
16-02-2017

Mirena (levonorgestrel)

Gisteren de mirena laten zetten. Verschillende verhalen gehoord over het laten zetten, maar de conclusie is dat elk individu hier erg verschillend op reageert. Het laten opmeten van de baarmoeder en laten zetten van de spiraal is zeer pijnlijk indien je nog geen kinderen hebt gehad, maar doordat dit een korte pijn is, ben je het snel vergeten. Tegen verwachting in een heft[lees meer...]ige reactie van mijn lichaam gehad na het laten zetten. Normaal val ik nooit flauw en heb ik een hoge pijngrens, maar mijn lichaam nam het over door de erge nakrampen die ik had. Erg misselijk, heet, zware benen en was er niet helemaal meer bij (tegen flauwvallen aan). Meteen naproxen ingenomen en gaan liggen en toen hielden de steken op. Hierna geen steken of klachten gehad, dus nu erg tevreden en achteraf vind ik het waard. 1 uur pijnlijden voor 5 jaar lijkt me fair. Maar schrik niet van de reactie die je lichaam kan geven. Ook het bloedverlies werd meteen minder.
08-02-2017

Mirena (levonorgestrel)

Sinds vandaag heb ik een spiraaltje. Van te voren had ik vanalles opgezocht op internet; wat het is, wat het doet, maar belangrijker: of het pijn doet. Ik had verschillende verhalen gehoord, mensen waren flauwgevallen of hadden nog nooit zo'n erge pijn gehad. Mijn dokter vertelde me al dat ik niet alleen maar naar die negatieve verhalen moest kijken (die er vol van staan [lees meer...]op internet), maar dat ik het gewoon op me af moest laten komen. Dus dat deed ik ook. Vandaag was de dag dat het spiraaltje gezet werd en ik ging vrij nuchter, niet zo zenuwachtig, naar de dokter. Ik moest een half uur van te voren ook nog 2 pijnstillers nemen, soort naproxen ofzoiets. Dit was ook zodat de baarmoeder er wat relaxed bij lag. Bij het zetten wordt er eerst een eendenbek in je geplaatst. En dan gaan ze eerst de diepte van de baarmoeder opmeten. Omdat het opmeten tot aan de baarmoederwand komt, kan dit pijnlijk zijn. Dat was het ook wel. Je kan het vergelijken met een steek wanneer je ongesteld bent, maar dan wat erger. Ik vond het niet supererg, aangezien dit maar 2/3 seconden duurde. De eerste pijn was zo voorbij. Mijn baarmoeder was 8cm diep dus wist de dokter hoe ver het spiraaltje er in moest. Ook bij het zetten komt het spiraaltje tegen de baarmoederwand aan en dit doet dus ook weer pijn. Of ja, pijn. Het is gewoon een naar gevoel. Net zoals een steek in de buik, ook weer 2/3 seconden lang. Ik merkte wel dat de pijn iets deed met me, maar omdat ik nog even rustig was blijven liggen ben ik niet flauwgevallen of wat dan ook. Het was ook echt binnen 5 minuten gebeurt, echt supersnel. De dokter zei ook dat ik me goed had ontspannen, dus dat ik zeker een goeie tip! Conclusie: het opmeten en zetten doet een beetje pijn/een naar gevoel. Maar ik heb er absoluut geen spijt van tot nu toe. Het is maar 5 minuutjes liggen, waar je uiteindelijk 5 jaar(!) profijt van hebt. Als dat niet de moeite waard is....
05-02-2017

Mirena (levonorgestrel)

Hoi, Ik wil toch graag even mijn verhaal kwijt. Ik heb 3 weken geleden ondanks de horror verhalen toch de spiraal laten zetten. (Mirena, met hormoon). Mijn lichaam kon niet meer tegen de pil, dus ik had weinig keus. Het zetten zelf, was pijnlijk. Ik heb het bij de huisarts laten doen. Ook ben ik flauwgevallen tijdens het zetten. Maar zoals het op internet beschreven staat [lees meer...]is erg overdreven. Je kan het tijdens en na het zetten vergelijken met hele heftige ongesteldheid krampen. Uiteraard is het geen pretje, maar het was te doen. De dag zelf en de dagen erna veel krampen gehad. Maar absoluut geen spoor van bloed. Krampen bleven aanhouden, en ook een erg opgezwollen gevoel in de buik. Verder extreme hoofdpijn, buikpijn, benauwd, pijnlijke borsten (het leek wel steen). Dit heeft 3 weken lang aangehouden tot dat ik afgelopen vrijdag mezelf eraan herinnerde dat ik er beter van zou gaan worden. Mensen om me heen zeiden geef het wat tijd de pijn word minder etc, Maar mijn besluit stond vast. Ik ga hem eruit laten halen, want ik ga niet nog langer met pijn lopen. Dus inmiddels is hij eruit. Krampen zijn weg en ben gelijk ongesteld. Voor mij nooit meer een spiraal. Het idee al dat het in me buik zit vind ik niet fijn. Met dit verhaal wil ik zeggen: Je hoeft het niet te laten, omdat het zetten of verwijderen erg pijnlijk is. Het is zeker uit te houden. Maar de klachten die ik heb gehad, is ook niet bij iedereen. Elk mens verschilt.
03-02-2017

Mirena (levonorgestrel)

Ik heb de Mirena nu voor de 3e keer. Ideaal: nooit meer ongesteld. Het inbrengen doet bij mij heel veel pijn helaas. Maar toch heb ik het er voor over. Nooit meer zwanger worden en niet meer ongesteld.
27-01-2017

Endometriose

Pilmoe en endometriose speelde teveel op, maar ivm schot in de baarmoeder zou de mirena eerst niet plaatsbaar zijn. Weer aangekaart bij de huisarts, naar de gynaecoloog verwezen en met meten, echo en op de tanden bijten, toch geplaatst, hetzij met moeite, maar bevallen doet veel langer pijn, nu 5 weken geleden..Eerst wat wenverschijnselen , misselijk en krampen een dag o[lees meer...]f 5, en een paar weken pijnlijke borsten en nog lang dagelijks bloedverlies. Had ik met de zwangerschappen ook 3 maanden Ik weet dat ik het de tijd moet geven, heb minder last vd endometriose, niet meer op pijnstillers leven de halve maand geef mijn lichaam een maand of 5 de tijd om te wennen.
23-01-2017

Mirena (levonorgestrel)

Ik heb een gekantelde baarmoeder dus het plaatsen was wat pijnlijk ondanks gebruik van dicloflinac. Al vrij snel bleef mijn menstruatie uit! Nergens last van gehad héérlijk! Dit jaar moet ik hem weer vervangen en daar zie ik wel een beetje tegenop, maar ik heb er zoveel profijt van dat het me dat allemaal waard is!
Pagina 1 van 7

Mirena (1946) - Anticonceptie - overig
Thyrax Duotab (786) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Amoxicilline (402) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (395) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (338) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Cymbalta (291) - Depressie - antidepressiva overig

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!