Mirena

levonorgestrel

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (1113 meningen)
Menstruatiepijn (206 meningen)
Plaatsen spiraal (84 meningen)

Anticonceptie-pil heeft effect op emotie, maar hoe?

Estrella Montoya, biopsycholoog (23-01-2020)

23-03-2020

Mirena (levonorgestrel)

Het zetten van het spiraaltje was pittig pijnlijk maar na een paar uur voelde ik alsof ik ongesteld was. Daarna niks aan de hand. Na 2 weken waren de krampen nog niet gestopt, ondertussen blaasontsteking, krampen, rugpijn, pijnlijke borsten(nu 7 maanden later) afspraak met het ziekenhuis ter controle door de krampen. Als ik dit allemaal wist had ik hem nooit laten zetten. [lees meer...]De prikpil of iets anders had minder pijnlijk geweest. Ik ben ook na het zetten nog maar 2 keer ongesteld geweest, daarna geen bloedingen meer maar wel de pijn ervan. Voor mij was dit dus geen goede oplossing. Ik word er ook echt heel onzeker van. Gelukkig geen emotionele buien meer...
19-03-2020

Endometriose

Om klachten endometriose tegen te gaan mirena laten plaatsen als laatste optie. Helpt in voldoende mate tegen de bijkomende klachten. Echter zijn de bijwerkingen niet niks. - De eerste 6 maanden na het plaatsen dagelijks bijna ondraaglijke krampen ervaren, de gynaecoloog weet het aan een overgevoelige reactie van de baarmoeder op de Mirena, waardoor de baarmoeder gaat sa[lees meer...]mentrekken. Na 6 maanden werden de krampen minder. - Acne in gezicht, op de borst en rug - migraine om en nabij menstruatie - zwaardere menstruatie dan voorheen
19-03-2020

Abnormaal vaginaal bloedverlies

Mijn man is 6 jaar geleden gesteriliseerd, dus anticonceptie niet nodig. Laatste 1,5 jaar veel last van mijn menstruatie, pijnlijk, onregelmatig en veel bloedverlies. Dus op advies van huisarts Mirena laten plaatsen. Ik heb de Mirena nu een half jaar en ben niet tevreden, ik heb constant wat bloedverlies, dus moet altijd een inlegkruisjes dragen en zeker 10 dagen van [lees meer...]de maand een tampon. Ik ben 6 kilo aangekomen, veel eetlust en ik kan het niet onderdrukken. Voorheen al 15 jaar op een vast gewicht van 66 kilo. Dus ik vind dit storend. Ben chagarijnig zelfs wel depressieve klachten te noemen. Mijn libido is weg, terwijl dat voorheen totaal geen probleem was. Tijdens de sex voelt mijn man de draadjes wat alles behalve fijn is. Ik kan me voorstellen dat het fijn is dat je niet meer dagelijks hoeft te denken aan de pil, maar daar heb ik hem niet voor. Mijn huid is wel wat egaler geworden, maar dat weegt niet op tegen de nadelen. Ik wilde mezelf een half jaar de tijd geven om eraan te wennen. Maar ik denk dat ik de spiraal eruit ga halen. Mooi geweest zo!
06-03-2020

Mirena (levonorgestrel)

Ik was al jaren bekend met de pil. Maar om risico op trombose en hormonen door heel lichaam wilde ik eens van de pil naar Mirena spiraal. Minder ongesteld, je hoeft niet aan de pil te denken, lokale afgifte hormonen. Klonk als muziek in de oren. Ik heb mega veel onrust gekregen, paniekaanvallen, instabiel en acne. Nog nooit puistjes gehad. Nu was het hele kaaklijnen link[lees meer...]s en rechts vol met atheroomcystes. Bij de dokter werd er niet aan gedacht dat het van spiraal kwam. (hormoonhuishouding) Met 6 mnd bij dermatoloog geweest nadat ik biopten moest laten afnemen, had echt mega atheroomcyste plek , breidde zich zich meer uit. Bij 3e dermatoloog die vroeg uit over anticonceptie. Dus spiraal eruit laten halen. 1.5 jaar verder, ik wilde namelijk even helemaal geen anticonceptiepil meer, lichaam tot rust. Maar alles bleef, paniek, acne. Ik werd naar psycholoog gestuurd daar 2j geweest, geen verschil. Toen heb ik op eigen initiatief besloten dat ik weer wilde starten met anticonceptie pil. Na 2 weken werd de huid al beter en geen paniekaanval meer gehad. Hormoonhuishouding kan heel heftig zijn. Zelfs de psycholoog zei ' daar moet je het niet in zoeken, weer de pil, beter SSRI nemen' nou..... Ben blij dat ik dit heb geprobeerd. Nu 5 mnd weer aan de pil en geen paniekaanval meer gehad sinds start en huid is weer helemaal rustig!!!! Dus luister naar je eigen intuitie.
05-03-2020

Mirena (levonorgestrel)

Na de zwangerschap van mijn zoontje de spiraal laten plaatsen. Dokter was zeer zorgvuldig en ik vond het plaatsen al met al voornamelijk ongemakkelijk, met wat krampen Er werd al gezegd dat je langer blijft bloeden, ik heb in totaal 3 maanden gebloed, non-stop. Uiteindelijk heb ik hem 3 jaar laten zitten. Weinig tot geen bloed verloren. Mijn vriend voelde het wel tijde[lees meer...]ns de gemeenschap (ding heeft een ijzeren "touwtje" om hem te verwijderen die bij mij alle kanten op ging). Toch niet tevreden, ik heb jarenlang echt last gehad van de hormonen die erin zaten. Mijn zusje had exact hetzelfde, een irritatie die je voelt tot in het puntje van je tenen. Eruit gehaald, wilde zwanger worden. Ga deze nooit weer plaatsen!
28-02-2020

Onregelmatige menstruatiecyclus

Ik heb een maand geleden de vijfde mirenaspiraal laten verwijderen ivm 20 jaar gebruik en ik ben er zeer tevreden over. Even pijn bij het inbrengen en eruit halen en daarna geen klachten meer gehad. Nu op een leeftijd dat ik geen nieuwe meer nodig heb. Altijd heftige menstruaties gehad voor mij was mirena DE oplossing.
27-02-2020

Mirena (levonorgestrel)

Nu voor de 3e keer een Mirena laten plaatsen. Ik heb alle keren geen pijn of last gehad met inbrengen of verwijderen en geen bijwerkingen gehad. Soms licht bloedverlies maar mag het eigenlijk geen menstruatie noemen.
25-02-2020

Menstruatiepijn

Ik schrijf dit niet om mensen angst aan te jagen of om het af te raden. Integendeel. Ik had voordat ik mijn eerste Mirena liet plaatsen zulke heftige menstruatiepijnen dat ik te pas en te onpas flauwviel. Ik was eerst een tijdje aan een lichte pil (microgynon 20) omdat ik nogal heftig reageerde op hormonen van de zwaardere variant. Maar na tig doorbraak bloedingen en PM[lees meer...]S klachten, toch maar even bij de huisarts over de Mirena gepraat. Die vond het op dat moment een geniaal idee en we hebben een afspraak gemaakt hem te laten plaatsen. Begrijp me niet verkeerd het plaatsen was geen feest. Ik werd behoorlijk licht in mijn hoofd en moest even rustig aandoen die dag, maar verder viel het mee. Ik werd ook niet erg volledig geïnformeerd over de bijwerkingen maar dat was in dit stadium ook niet van toepassing. Ik heb de Mirena voor bijna de volledige 5 jaar gehad zonder zware bijwerkingen. Hier en daar wat spotting, maar mijn menstruatie was weg, geen drama meer iedere maand en ook geen pms. Ik besloot hem na deze 5 jaar meteen bij het verwijderen te laten vervangen voor een nieuwe. We zijn nu 2 jaar verder in mijn tweede Mirena en nu beginnen ineens de bijwerkingen waar ik niet voor was gewaarschuwd. Ik heb nu al tweemaal een cyste op mijn eierstok gehad (beide kanten) met alle gevolgen van dien; krampen en donkere afscheiding die nu al bijna 2 maanden aanhouden, pijn in mijn onderrug, en zeer gevoelig daar beneden, dus ook niet bepaald goed voor mijn sexleven. De eerste cyste ging uit zichzelf weg maar de tweede zit er nog steeds en moet wellicht operatief verwijderd worden omdat deze formaatje xl kippenei heeft. Daar zit ik nou echt niet op te wachten. Ik woon nu in Duitsland en de dokters hier vertellen me doodleuk dat het een bijwerking is die toch echt wel vaker voorkomt. Het gekke is dat mijn lichaam dus meer dan 5 jaar de mirena super getolereerd heeft maar nu ineens in de stress schiet. Ik ben er nu serieus over na aan het denken het ding eruit te laten halen. Ik zou niet weten wat een goed alternatief zou zijn, maar dit kan ook niet echt veel langer doorgaan zo. Tips over goede alternatieven die het liefst zo min mogelijk hormonen bevatten zijn absoluut welkom.
22-02-2020

Mirena (levonorgestrel)

Gisteren de mirena laten plaatsen. Wat deed dat pijn zeg! Een reden voor mij om niet nog een keer een mirena te laten plaatsen. Veel buik krampen en lusteloosheid. Als dit zo blijft dan gaat hij er heel snel weer uit.
18-02-2020

Mirena (levonorgestrel)

Oke, dus ik heb 1,5 jaar aan de pil gezeten, en ik had het gevoel dat ik er mentaal niet lekker op ging dus anderhalve week geleden heb ik een mirena spiraal laten zetten, met gevolg als dat ik nu inclusief mijn ongesteldheid al 2 weken bloed, mijn buik is zo opgezet ik lijk wel zwanger, de buikkrampen zijn niet te doen en houden me van mijn werk, en rugpijn.. Kan iemand m[lees meer...]ij vertellen of dit over gaat? Ik voel me ineens na de eerste 4 dagen al zo dik, terwijl ik eigenlijk altijd alles kan eten en ik kom nog geen grammetje aan... HELP me
16-02-2020

Mirena (levonorgestrel)

Aangezien ik slecht tegen de pil kan, heb ik 5 jaar geleden besloten een Mirena te laten plaatsen. Het voordeel, je hoeft niet bang te zijn dat je de pil vergeet en ook tijdens gemeenschap hoef je nergens aan te denken. In menstureerde gewoon, maar dat is niet erg. Echter de laatste 2 jaar is dat on regelmatiger geworden, ook heb ik veel meer acne gekregen, afgelopen week [lees meer...]heb ik de spiraal eruit laten halen omdat ik een kinderwens heb. Mijn acne is binnen 4 dagen ontzettend opgeknapt en ook voel ik mij energieker en vrolijker. Echter nu wel last van heftige menstruatie (terwijl ik dat vorige week nog had) dus ik vermoed dat mijn lichaam alles probeert schoon te maken. Ik heb ook een grote hoeveelheid baarmoederslijmvlies uitgedreven wat lijkt op een deciduaal weefsel. Ik denk dat als ik weer anti conceptie wil, ik niet weer kies voor de mirena. Het geeft mij achteraf toch teveel bijwerkingen.
14-02-2020

Mirena (levonorgestrel)

Mirena spiraal laten zetten vanwege het gebruiksgemak en lagere dosis hormonen (ik heb trombose gehad en gevoelig voor hormonen). De plaatsing zelf was een beetje vervelend, maar niet extreem pijnlijk. Helaas vrij snel na het plaatsen van het spiraaltje acute psychische klachten gekregen, extreme buikpijn, eierstokpijn, lage rugpijn en continue bloeden. Na drie weken was d[lees meer...]e depressiviteit zo extreem dat ik eerder terug ben gevlogen van vakantie en de huisarts heeft besloten de spiraal er per direct uit te halen.
10-02-2020

Abnormaal vaginaal bloedverlies

Hormoonspiraal Mirena laten plaatsen ter voorkoming van nieuwe poliepen en met oog op naderende overgang. Plaatsing was erg pijnlijk. Na ongeveer 8 weken begonnen de hartkloppingen (bonzend hart, overslagen). Ook verhoogde bloeddruk, gevoel van zware griep in hele lijf, extreem moe, spierpijnen in borstkas en armen, koude voeten, stemmingswisselingen, gevoelens van onrust [lees meer...]en bezorgd om niets, rommelende darmen, hoofdpijn, tintelingen in lippen en tong, dagelijks bloedverlies in wisselende mate. Klachten namen in rap tempo toe, waardoor ik niet meer kon functioneren thuis of op het werk. Na ruim 3 maanden Mirena laten verwijderen. Binnen een week drastische afname van klachten, na 4 weken bijna klachtenvrij (nog wel lichte hartkloppingen af en toe, maar niet meer hinderlijk).
08-02-2020

Endometriose

Wegens endometriose laten plaatsen. Plaatsen op zich valt mee. Je voelt wat maar lang niet zo erg als de normale menstruatiepijn die ik kende. Daarna begon het drama. Na 4 dagen veel pijn, vloeien en koorts. Bleek baarmoederontsteking. Antibiotica en toen ging het 4 weken goed. Echter weer veel pijn veel vloeien en weer koorts. Mirena stootte af. Was blij dat hij eruit g[lees meer...]ing!
31-01-2020

Mirena (levonorgestrel)

ik heb zoveel klachten maar tot kort gelden nooit de link gelegd met de mirena. totdat ik bij de huisarts ben ingestort mijn verhaal heb gedaan en aangegeven dat ik dacht dat het iets hormonaals is waarom ik me zo voel, ik kon er niet precies de vinger op leggen maar er klopte iets niet, waarom voelde ik me toch zo opgejaagd en gestresst en paniekerig. ik begon de laatste[lees meer...] tijd zelfs te hyperventileren. in de afgelopen jaren heb ik verschillende artsen bezocht voor een cyste in mijn kaakholte die moest worden verwijderd, voor een vergroeide teennagel die moest worden verwijderd, bij de dermatoloog voor eczeem, bij de orthopeed voor mijn gewrichtpijnen en nergens kwam er ooit iets uit, je denkt dat je gek wordt, zoveel klachten en er wordt niets gevonden naar therapeut gestuurd maar geen verbetering. Haaruitval heel vergeetachtig zijn. Ik ben 44 en heb 11 jaar de Mirena gehad en al die tijd mezelf niet mezelf gevoeld maar nooit aan kunnen wijzen waar het aan ligt tot nu en wat ben ik geschrokken van de klachten die vrouwen dankzij de mirena ervaren. ik zat tegen een burnout aan.. de laatste weken had ik ook onverklaarbare huilbuien. Terwijl ik geen redenen heb om ongelukkig te zijn en dat ben ik ook niet weet ik diep van binnen maar waarom voelt het dan vaak wel zo? Gisteren was de dag hoop ik die het verschil gaat maken, ik heb de mirena laten verwijderen en het is net of de mist in mijn hoofd al is opgetrokken ik ben heel benieuwd of deze verbetering zich door zal zetten. voor mij nooit geen hormonen meer.
31-01-2020

Abnormaal vaginaal bloedverlies

Ik heb de Mirena gekregen ivm een niche litteken in de baarmoeder van 3 keizersnedes het zou de hormoon klachten laten verdwijnen. 24 uur na het zetten van de mirena veranderde ik compleet ik sport 5 tot 6 keer per week ik ben zeer sportief en heb een hoge pijngrens . Binnen 24 uur was ik mijzelf compleet kwijt. De mirena is per direct verwijderd

Thyrax Duotab (847) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (534) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (494) - Antibiotica - penicillines breedspectrum