ISO 27001

Bijwerkingen
Pagina 1 van 7

15-01-2018

Mirena (levonorgestrel)

Op advies van gynaecoloog spiraal gaan gebruiken om ernstige bloedingen tegen te gaan. Dat doel is redelijk behaald. Had niet of nauwelijks last meer van ernstige bloedingen. De bijwerkingen zijn begonnen na ong. een maand en werden steeds erger. Vorige week was ik het zo zat, dat ik hem door de huisarts heb laten verwijderen. Mijn eigen gynaecoloog doet inmiddels dit soor[lees meer...]t gevallen niet meer en is niet bereikbaar voor overleg. Ook dit vind ik zeer vervelend. Bijwerkingen heb ik als zeer vervelend ervaren. Ik ben iemand anders geworden door dit spiraaltje. Iemand die ik niet ken en ook niet wil zijn. Hopelijk verdwijnen deze klachten nu in ras tempo. Ik voel me nu al wel veel rustiger en relaxter.
15-01-2018

Mirena (levonorgestrel)

Ik dacht dat dit een uitkomst was. Maar dat viel tegen. Ik heb ruim een half jaar bloedverlies gehad en buikkrampen. Daarna bleef de pijn na de sex. Mijn vriend kwam tegen het spiraal aan en kreeg daar ook pijn van. Ik had buikpijn na de sex. Van vrienden hoorde ik dat zei ook het spiraal voelde tijdens de sex.
02-01-2018

Mirena (levonorgestrel)

Beste lezers, ik ben een 21 jaar en eigenlijk totaal geen type die een verhaal of reactie achterlaat op sites of forums, maar door wat ik de afgelopen tijd hebt meegemaakt heb ik er toch voor gekozen om mijn verhaal op te schrijven. Aan de ene kant om eventueel andere hierdoor te kunnen helpen die zich hierin herkennen en aan de andere kant om misschien door andere te wor[lees meer...]den geholpen door een reactie. Hierbij mijn verhaal, afgelopen jaar heb ik in februari een mirena spiraal laten plaatsen. Ik was gestopt met de pil omdat (volgens mij) die de rede was voor de paniekaanvallen die ik dat jaar kreeg toen ik hem slikte. Mijn moeder heeft altijd veel baat gehad bij de mirena en het voordeel dat je daardoor ook nog eens niet meer ongesteld werd zorgde ervoor dat ik voor deze spiraal koos. Het plaatsen ging goed en ook de maanden erna voelde ik mij een stuk beter dan toen ik de pil slikte, soms nog wel een kleine paniekaanval maar daar hielt het dan wel bij op. Tot in oktober... ik merkte dat ik na een klein griepje ineens niet echt meer de oude was. Ik voelde mij erg dromerig en mijn emoties waren vrij vlak, ik kon niet écht meer genieten van bepaalde momenten waar ik normaal juist heel erg bij stil kon staan, ook last van een soort dissociatie gevoel. Daarnaast kreeg ik last van hoofdpijn boven mijn wenkbrauwen/slaap, pijn in mijn rug en schouders. Na 3 weken werd ik ook ineens extreem vermoeid en had ik het gevoel dat ik pfeiffer had, maar na bloedprikken bleek op dat gebied niets aan de hand te zijn. Met als klap op de vuurpijn kreeg ik steeds meer last van hyperventilatie en op kerstavond een erge paniekaanval. Na die avond kwam er een onrust in mijn lichaam die niet meer weg ging. De zenuwen raasde door mijn lichaam en voor mijn gevoel moest ik elk moment een live tv programma presenteren voor 10000 man. Ik wist niet wat het kon veroorzaken en was bang voor een burnout, maar dat op 21 jarige leeftijd en met totaal geen gespannen of druk jaar achter de rug deed me dat toch twijfelen. Mijn ouders zijn gaan googelen en kwamen op een gegeven moment de horror verhalen over de mirena te lezen. Ineens vielen de puzzelstukjes voor hun gevoel op zijn plaats omdat zoveel klachten overeen kwamen. Die dag erna heb ik mijn spiraal laten verwijderen en nu is het afwachten wat dit gaat doen. Hoe ik me heb gevoeld afgelopen tijd was echt een hel, ik ben zo’n totaal ander mens normaal gesproken. Ik hoop zo onwijs erg dat de verwijdering van mijn spiraal wat gaat betekenen want dit gevoel maakt mij zo onzeker. Verder ben ik meerdere keren langs de huisarts geweest die ook niet echt een duidelijke oorzaak weet te benoemen, door bloedprikken hebben we zo veel mogelijk uitgesloten. Ik hoop dat mensen die zich hierin herkennen misschien mij hun verhaal kunnen laten horen! X
29-12-2017

Mirena (levonorgestrel)

Op 9 maart 2017 spiraaltje laten plaatsen omdat ik, na jarenlang anticonceptie gebruik, af wilde zijn van de maandelijkse ongesteldheid. De plaatsing van het spiraaltje was niet prettig, na de plaatsing had ik namelijk erge pijnscheuten in mijn onderbuik, deze ware n te vergelijken met heftige menstruatiekrampen. Ik dacht uiteindelijk aan het resultaat, met hopelijk ee[lees meer...]n aantal jaren geen omkijken meer naar een of ander vorm van anticonceptie. Helaas begon de ellende na circa 3/4 maanden. Mijn hele bovenrug zat onder de dikke onderhuidse ontstekingen. Omdat het toen zomer was en ik een vrij bleke huid had dacht ik dat het kwam door de zonnebrand (zonnebrand kan de poriën in de huid verstoppen) Na een aantal weken begonnen de onderhuidse ontstekingen ook op mijn hals, nek en kin te voorschijn te komen. Ook hier dacht ik in eerste instantie aan de reinigingsproducten die ik, in die tijd, voor mijn huid gebruikte. Mijn hele nek en kin zat onder de dikke ontstekingen en en ontstonden steeds meer gele dikke puisten en deze zijn ook nog eens zeer pijnlijk! Dokter gaf aan dat dit inderdaad een bijwerking zou kunnen zijn van de mirena spiraal. Op advies van de dokter met de benzolperioxide crème in de weer gegaan, helaas zonder resultaat. Inmiddels bij de dermatoloog en hier heb ik een crème en antibiotica gekregen. De kuur is inmiddels achter de rug. De grootste onstekingen zijn weg, maar ik ben nog altijd niet acne vrij. Plus ik heb inmiddels een vaginale schimmel gekregen van de antibiotica kuur. Het enige voordeel is dat ik niet ongesteld werd, maar alle nadelen wegen écht niet op tegen dit 'kleine' voordeel. Nooit meer een mirena voor mij!
23-12-2017

Mirena (levonorgestrel)

Sinds ruim anderhalf jaar heb ik het mirena spiraal, na het spontaan verliezen van de koperspriaal. Na al het gedoe rondom de pil voordat ik zwanger werd, was ik vastbesloten nooit meer een hormonale A.C. te gebruiken. Een beetje noodgedwongen werd ik voor de keuze gesteld toen i het koperspiraal verloor... dus toch gekozen voor MIRENA. Het plaatsen deed geen pijn. De maan[lees meer...]den erna doorlopend ongsteld. Korte cyclussen van max 24 dagen met sowieso een week of langer bloed verlies, soms wel tot de volgende menstruatie. Vorige maand heb ik nog bij de huisarts gezeten omdat ik twijfelde of het spiraal wel goed zat, gezien mijn vele bloedverlies en korte cyclussen. Zij kon er niks van maken en gaf het advies om nog een paar maanden af te wachten. Deze maanden verliepen het zelfde als daarvoor. Daarbij had ik opeens (gezien door een collega) een grote kale plek op mijn achterhoofd. Voor mij was het 1plus1 en heb ik meteen het spiraal het laten verwijderen. Voor nu de diagnose Alopecia. Verschillende oorzaken maar deze zijn middels een bloedtest uitgesloten. Stress kan meespelen. En daar herken ik mezelf dan ook in. Het is nu een plek, waar hopelik geen uitbreiding meer bij komt. Voor mij NEVER NOOIT WEER hormonale AC! Ben echt opgelucht dat hij er uit is! Hopelijk nu snel groeiend haar op mijn hoofd.
16-12-2017

Mirena (levonorgestrel)

- inbrengen pijnlijk - bij mij hield het niet meer op met bloeden, bijna elke dag ongesteld terwijl ik nooit ergens last van heb gehad - ik kreeg een hele slechte huid - geen succes, na 4 maanden verwijderd
16-12-2017

Mirena (levonorgestrel)

Ik wil beginnen met jullie te wijzen op een wetenschappelijk onderzoek van het AMC dat in 2017 over de hormoonspuraal (Mirena) gepubliceerd is. Google dit, lees de bevindingen en lees mijn verhaal dat hier naadloos bij aansluit: 12 jaar geleden heb ik mijn eerste Mirena spiraal laten plaatsen na de geboorte van mijn tweede kind. Plaatsen was pijnlijk maar daarna was ik i[lees meer...]n eerste instantie tevreden, vooral omdat ik niet meer menstrueerde. Ik was wel steeds erg moe en had vaak een gevoelens van stress. Maar ik legde het verband niet met de Mirena. Dacht dat het door mijn drukke leven van werk, jong gezin en huishouden kwam. Dus na 5 jaar braaf een nieuwe spiraal laten zetten en 5 laar later weer. Vorig haar, na plaatsen van de 3e spiraal nam de vermoeidheid nog meer toe en had ik constant last van hartkloppingen en erg overspannen gevoel. Ik kon geen dag doorkomen zonder tussentijds te slapen. Toen las ik het wetenschappelijk onderzoek van het AMC en vielen alle puzzelstukjes op hun plaats. Het (grootschalige) onderzoek wijst uit dat Mirena bij een groot percentage vrouwen leidt tot verhoogde cortisolwaarden. Oftewel stresshormoon...met alle bijwerkingen van dien. Ik heb naar aanleiding van dit onderzoek mijn spiraal laten verwijderen en na enkele weken nam de stress en vermoeidheid al enorm af. Inmiddels ben ik vier maanden Mirena-vrij en ik ben zooo blij dat het spiraalrje eruit is. Mijn stressgevoel is bijna helemaal weg en mijn oude energieniveau is grotendeels terug. Maar triest dat ik er pas na meer dan 11 jaar achter ben gekomen wat het effect van Mirena op mijn lichaam was.
14-12-2017

Mirena (levonorgestrel)

Voor de 2e keer het mirena spiraal gebruikt. Het enige waar het goed voor is geweest is dat ik niet zwanger ben geweest tijdens het gebruik. Voor de 2e na ongeveer een jaar alleen maar last van hormonale klachten. NOOIT MEER!
Pagina 1 van 7

Mirena (2031) - Anticonceptie - overig
Thyrax Duotab (831) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Amoxicilline (436) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (433) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (359) - Antibiotica - penicillines breedspectrum

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!