This website is hosted on a Carbon neutral infrastructure.

lees de ervaringen

Pagina 1 van 7

26-08-2015
Vrouw, 23 jaar

Mirena (levonorgestrel)

Reden voor mirena is omdat de pil onnodig veel hormonen bevat en deze overal in je lichaam terecht kunnen komen. Het spiraaltje zit op een vaste plek en is geconcentreerd. Bevat minder hormonen dan de pil. Bovendien is de spiraal zeer gebruiksvriendelijk. Je hoeft je geen zorgen meer te maken als je de pil wat later inneemt of zelfs bent vergeten. Over 4 jaar mag ik weer n[lees meer...]aar de dokter voor een nieuwe spiraal. Dat ga ik dan zeker doen! Het zetten deed bij mij zeer en diezelfde middag heel erg (krampen), maar had paracetamol ingenomen ipv een sterkere paracetamol. Het is aan te raden om sowieso erna dus ibuprofen in te nemen. De dag erna een heel stuk minder last. Eerste 3 mnd last van onregelmatige bloedingen, maar was niet heftig. Eerder irritant. En nu... Nu word ik niet meer ongesteld! Wat is die 3 maanden nou tov de overige 4jr en 9 mnd? Ideaal! Niet iedereen wordt niet meer ongesteld, maar velen hebben een stuk kortere en minder heftigere menstruatie. Soms heb ik nog wel wat krampen in mn onderbuik als ik te lang wacht met plassen maar dat is te overzien! Al met al. Zeer tevreden!!
22-08-2015
Vrouw, 26 jaar

Mirena (levonorgestrel)

Superblij met spiraal. Het zetten is heel even wennen, maar toen die zat was het alleen maar fijn. Voorheen met de pil alleen maar last van migraine en doorbraken in de pil, sinds de Mirena geen enkele dag meer migraine gehad.Dat ie 70% minder hormonen bevat was voor mij ook van belang. Kun je nagaan wat een troep de pil kan zijn voor je hele lijf.. Geen dag meer ongesteld[lees meer...] geweest dus ik ga hem weer voor de tweede keer laten zetten! Laat je niet bang maken door alle verhalen. Niemand is hetzelfde en als dit het beste is voor je moet je dit gewoon doen! Ik zou hem aanraden.
14-08-2015
Vrouw, 44 jaar

Mirena (levonorgestrel)

Inbrengen voelde ik, eerste jaren af en toe pijn door cysten. Met vocht gevulde blaasjes van binnen. Veel op controle geweest, ook omdat touwtjes te kort waren afgeknipt. 1,5 cm ipv 3 of 4...? Geen menstruatie meer. Heb hem al 10 jaar in en zit goed. Ben er zeer blij mee. Waarom genomen? Omdat ik de pil slikte en ik een tia kreeg. Ik rook en daarom wilde ik de mirena, omd[lees meer...]at deze de hormonen op de plaats zelf het meeste afgeeft. Mijn dokter zei, je kunt m gewoon inhouden, zolang deze werkt en goed zit. Dus omwisselen om de 5 jaar is niet nodig zolang deze werkt. Ik was bang dat deze er na zoveel jaar niet meer uit kon (zou vergroeien...?) maar ze had m zo te pakken en was dus niet van toepassing. Voor n ieder werkt deze anders denk ik. Ik ben er echt heel blij mee
29-07-2015
Vrouw, 18 jaar

Mirena (levonorgestrel)

Ik heb nu anderhalf jaar geleden de mirena spiraal in een privekliniek laten plaatsen. De eerste paar maanden ging het wel redelijk, af en toe buikrampen, kleine hoeveelheden bloedverlies enzovoort. Na 3 maanden ging het erg goed en had ik nergens meer last van. Ik was erg blij met de mirena spiraal. Ik bloedde veel minder en had geen pijn meer. Nu zijn we iets langer da[lees meer...]n een jaar verder en mijn gezondheid is flink achter uit gegaan. In de afgelopen tijd ben ik ontelbaar keer naar de huisarts gegaan. Ik kreeg last van hartkloppingen, hyperventilatie, angstaanvallen, depressie, misselijkheid, duizeligheid, paniekaanvallen, pijn in me hele lichaam voornamelijk benen en borst. Kortom, elke dag had ik wel iets. Vaak ambulance erbij gehaald, meerdere keren hartvideo's gemaakt, bloedonderzoek gedaan.. Er mankeerde helemaal niets aan mijn hart en uit de bloedonderzoeken was er ook helemaal niets te zien. Ik fitness graag en dat kon ik uiteindelijk ook niet meer doen omdat ik er iedere zo misselijk en duizelig van werd. De dokter had me lopen wijs maken dat het iets psychisch is en heeft me naar de psycholoog doorverwezen. Ik ga elke week naar de psycholoog om van me zogenaamde verbeeldingen af te komen. Ik had besloten om ervaringen over de mirena spiraal te gaan lezen en was erg verbaasd over de hoeveelheid vrouwen die precies hetzelfde als ik hadden! Ik was aan de ene kant erg blij om die reacties te lezen omdat ik begon te denken dat ik gek aan het worden was. Ik heb de huisarts gelijk gebeld en morgen wordt mijn spiraal eruit gehaald. Ik wil liever een paar dagen in de maand rondlopen met pijn door me menstruatie dan dat ik nog een dag met een mirena spiraal rondloop.
29-07-2015
Vrouw, 19 jaar

Mirena (levonorgestrel)

Plaatsen was te voelen, maar niet pijnlijk. Ongeveer 3 dagen een oncomfortabel gevoel en ongeveer een week gevloeid. De eerste 3 dagen ook "menstruatiepijn" en verder nooit meer last van gehad. Geen bijwerkingen. Geen menstruatie meer.
26-07-2015
Vrouw, 44 jaar

Abnormaal vaginaal bloedverlies

Het plaatsen was een naar gevoel, maar niet pijnlijk en goed te doen zonder verdoving. Ik heb ongeveer 2 maanden licht gevloeid. Nu is het weg en ben ik nauwelijks nog ongesteld. Mirena bevalt mij prima. Ik nam Mirena vanwege zware menstruaties.
15-07-2015
Vrouw, 22 jaar

Mirena (levonorgestrel)

Prima, weinig last van, max 3 dagen per maand last van matige menstruatie, nadeel is dat je niet weet wanneer je daar last van krijgt. Af en toe last van krampen
08-07-2015
Vrouw, 24 jaar

Mirena (levonorgestrel)

Gisteren heb ik een spiraaltje laten plaatsen. Mijn ervaring gaat dus vooral over het plaatsen zelf en de dag erna. Het viel mij allemaal reuze mee. Ik heb het bij de huisarts laten zetten, want daarvoor ben ik verzekerd in mijn basispakket. Aangezien een spiraaltje ongeveer €160 kost en de soatest daarvoor onder het eigen risico valt vond ik het geheel al duur genoeg. Mij[lees meer...]n huisarts behandelt voornamelijk studenten, dus met hun ervaring met het zetten van spiraaltjes zit het wel goed. Let daar wel op bij je eigen huisarts. Bij een huisarts met te weinig ervaring is het risico dat het spiraaltje verkeerd geplaatst wordt (en dus opnieuw gedaan moet worden) groter. Het geheel, van binnenkomst tot het bedanken van de huisarts, duurde twintig minuten. In die twintig minuten kreeg ik eerst de uitleg en de mogelijke complicaties bij het zetten (die kunnen best afschrikwekkend klinken, maar komen vrijwel nooit voor, de huisarts is alleen verplicht je die te vertellen zodat je helemaal op de hoogte bent van de procedure en weet waar je aan begint). Ze legde ook uit waar elke tang voor was en daarmee wat ze precies ging doen. Toen mocht ik mijn onderkleding uitdoen en op die huisartsbank gaan liggen op mijn rug met mijn benen als een kikker gespreid. Ze richtte de lamp goed zodat ze alles goed kon zien en begon met de eendenbek. Dat kan oncomfortabel voelen, maar doet zeker geen zeer. Als het goed is hebben ze die ook al bij het vooronderzoek gebruikt om naar de ligging van je baarmoeder te kijken. Vervolgens ging ze over op de tang waarmee ze de baarmoedermond vast moet pakken om later het spiraaltje in te kunnen brengen. Met die tang kan ze namelijk de baarmoedermond iets opentrekken zodat ze de baarmoeder in kan gaan. Dit is oncomfortabel, omdat het een onnatuurlijk proces is. Voordat ze de baarmoedermond pakte moest ik eerst van haar hoesten, waardoor het blijkbaar makkelijker is voor haar om de mond vast te pakken. Het vastpakken zorgde voor een venijnig zeurende pijn, gevolgd door krampen (de baarmoeder protesteert tegen het onnatuurlijke proces). Sommige mensen vergelijken dit met weeën, maar ik heb nog geen kind gehad, dus ik heb geen idee. Wat bij mij hielp is om goed te blijven ademen (3 seconden in door de neus en langzaam uit door de mond), niet te snel, want dan wordt je duizelig. Het kan zijn dat je het warm krijgt en wat begint te zweten, blijf gewoon rustig liggen en focus op je ademhaling. Ik vergeleek het met een heftige menstruatie. Vervolgens bracht ze een stangetje naar binnen om de lengte van de baarmoeder te meten. Dit voel je alleen wanneer ze met het stangetje de baarmoedermond passeert en wanneer ze de bovenkant van je baarmoeder zachtjes raakt. Ook dit is ongemakkelijk, maar het voelt vooral krampachtig en niet als een stekende pijn. Als ze de baarmoeder goed heeft gemeten gaat ze het spiraaltje inbrengen. Wederom voel je dat ze de baarmoedermond passeert en het loslaten van het spiraaltje voel je ook. Dit is het laatste. Daarna knipt ze namelijk alleen nog de draadjes af, die overigens erg zacht zijn en die op den duur waarschijnlijk om je baarmoedermond heen krullen, en haalt ze de eendenbek er weer uit. Ik heb de ervaring van het plaatsen zo uitvoerig mogelijk beschreven, zodat je een beetje weet wat te verwachten. Soms zeggen mensen dat vrouwen 'tegen het plafond schieten van de pijn'. Dat geloof ik niet en heb ik zeker niet zo ervaren. Het zijn namelijk de krampen die het naarst zijn en daar schiet ik niet van tegen het plafond. Het valt allemaal reuze mee. Het vastpakken van de baarmoedermond is het vervelendst, omdat je dan van geen pijn gelijk naar die heftige krampen gaat. Daarna is je baarmoeder al aan krampen aan het afgeven wat voor mij de andere pijntjes veel minder erg maakte. De beste tip die ik je kan geven is: leg je handen op je buik, adem rustig vanuit je buik en focus op je ademhaling. Het zetten is niet leuk, daar ga ik niet over liegen, maar het valt echt reuze mee. Ik heb alleen dezelfde dag nog naproxen accord 500 mg genomen, ook voor het slapen gaan. De volgende dag had ik al geen last meer. Ik heb het spiraaltje laten zetten tijdens mijn menstruatie en ik heb niet het idee dat de menstruatie erger is geworden na het zetten. De huisarts zei dat ik beter twee dagen geen seks kon hebben en dat het spiraaltje na die twee dagen gelijk werkte en ik dus niet noodzakelijk een voorbehoedsmiddel hoef te gebruiken dan (tenzij ik niet zeker weet dat de ander geen soa heeft natuurlijk). Na ongeveer 6 weken kom ik terug voor controle of het spiraaltje nog steeds goed zit. Mocht ik 24 uur na het plaatsen ineens steeds meer pijn krijgen dan moest ik terugkomen. Ik hoop iets betekend te hebben en als ik eraan denk zal ik ook nog weer wat plaatsen over een half jaar.
volgende > >>
Pagina 1 van 7

Thyrax Duotab (676) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Amoxicilline (355) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (338) - Anticonceptie - eenfase

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik
en maak kans op een Tony's Chocolonely
reep!

Als je meer wilt weten over Tony's Chocolonely, klik dan hier.

Tony's Chocolonely