Ervaringen met medicijnen

Wat is uw ervaring met medicijnen?
Heeft u wel eens bijwerkingen of juist een positieve ervaring met medicijnen?

Goed om te weten

Wij geven geen persoonlijke gegevens (met medicijngebruik) door aan derden. Klik hier voor meer informatie.

Venlafaxine (venlafaxine)

Ik slik ruim 20 jaar Efexor, Venlafaxine. 150 mg per dag. Ik heb er veel baat bij. Ik mis kennelijk een stofje in mijn hersenen dat met Venlafaxine wordt aangevuld. Ik was voorheen depressief en erg angstig. Hiervoor heb ik ook psychotherapie gehad. Venlafaxine helpt mij goed. Geen depressie meer. Geen bijwerkingen. Alleen in begin wat zweten. Maar naderhand was dat over. [lees meer...]Mijn gevoelens worden niet afgevlakt. Ben erg tevreden met dit middel.
02-04-2020

Triamcinolon crème/ zalf/ smeersel (triamcinolonacetonide)
Rosacea

Rosacea op oogleden en rond de ogen - in 3 jaar langzaam erger wordend. Eerst allerlei hormonale cremes, triamcinolon sinds januari 2019 - daarna sinds januari 2020 antibiotica dochcicline en sinds 5 weken metronidazol zalf. Langzame verbetering, maar de roodheid blijft nog. Na smeren tranende ogen.
02-04-2020

Metronidazol crème / gel (metronidazol)
Rosacea

In combinatie met doxycicline tabletten. Rosacea voornamelijk rond de ogen en op de oogleden. Na 6 weken antibiotica en smeren wordt de roodheid en ontsteking langzaam minder en de jeuk beter uit te houden, zodat de neiging om de oogleden aan te raken, laat staan krabben, minder is geworden. Huid is droog en het geheel geeft een vermoeide blik.

Spironolacton (spironolacton)

Verschrikelijk jeuk vooral rug borst en rond tepels om helemaal gek van te worden niemand doet er wat mee helemaal gek word ik er van!!!

Spironolacton (spironolacton)

Metformine (metformine)
Diabetes type 2

weinig verandering met deze medicijnen,alleen ernstige darmklachten

Glimepiride (glimepiride)
Diabetes type 2

Ik heb type 2 sinds mijn glablaas is verwijderd want niet kon volgens de verpleegkundige. Toeval wil dat ik 20 jaar geleden een hartinfarct heb gehad dus ben al 20 jaar onder de bloedcontrole. In 2016 april is mijn galblaas verwijderd wegens een ontsteking en 3 weken later op bloedcontrole glucose waarde gestegen van 8 naar 18. Na een jaar stelde verpleegkundige voor iets [lees meer...]aan de hoge glucose waarde te gaan doen omdat deze hoog bleef. Bij mij werkte geen medicijn geen metformine(darmklachten,diaree) ,geen glicazide(darmklachten,diaree)en geen glimepride. Nu aan de insuline 3 x per dag 10 mg bij eten en de glucose waarden blijven te hoog. Ik krijg em alleen laag als ik intensief sport of beweeg. De doktoren bleven zeggen dat de glucose niet door de verwijderde galblaas kan komen maar de bloedwaarden zeggen toch echt iets anders ...

Allergo-COMOD neusspray (cromoglicinezuur)
Hooikoorts

Slechtste neusspray die ik ooit heb gebruikt!!!! Helpt voor gene meter €13 verspild aan deze 'neusspray'

Xarelto (rivaroxaban)

Gelijk aan eerder beschreven ervaring bij iemand had ik anderhalf jaar geleden heftige pijn in de linker kuit. Bij controle in ziekenhuis kwam bloedprop in knieholte uit de bus en daarmee gepaard gaande mogelijke longembolie. Ter behandeling werd Xarelto 20mg voorgeschreven (1xdaags). Dit werkte, want de pijn verdween binnen een termijn van ca 3 weken. Na 9 maanden gebrui[lees meer...]k gesprek met.Longarts, die op basis van mijn ervaringen de dagelijkse dosis verlaagde van 20 naar 10mg. Inmiddels weer 9 maanden verder en pijn In been is niet terug gekomen. Over 3 maanden opnieuw gesprek met Longarts gepland. Heb behalve snellere vermoeidheid geen aantoonbare andere bijwerkingen. Hoop dat ik over 3 maanden mag stoppen met dit middel!
01-04-2020

CaD (calciumcarbonaat / colecalciferol)
Osteoporose/botontkalking

Ik vind het ongelooflijk dat je geacht wordt gezond te leven en te letten op je voeding en dat Menzis sinds een paar jaar alleen deze weerzinwekkende bruisgranulaat troep (Wills) vergoedt. Er zit zo'n synthetische sinaasappelsmaak en het is zo mierzoet dat je het de hele dag blijft proeven. En geloof me: ik heb het de eerste keer bij één slok gehouden. Eet je biologisch mo[lees meer...]et je hier dagelijks een chemische fabriek naar binnen werken. Belachelijk! Calci Chew is ook (te) zoet, maar snel weg te werken en zonder chemische smaakmakers. Lijkt mij normaal voor medicijninname, maar bij Menzis (en andere verzekeraars) mag je die gewoon helemaal zelf betalen.

Kyleena (levonorgestrel)

hallo vrouw, 16 jaar. Dat na t plaatsen het (donkere) bloed verlies langer aan houd is normaal hoor, tenminste ik ben het vaker tegen gekomen hier. Dit als je de eerdere reacties terug gaat lezen. dus maak je geen zorgen :)

Xolair (omalizumab)
Netelroos

Ik gebruikt al 7 manden tegen netelroos urticaria Helpt zeer goed maar ik weet het niet als hij schadelijk is voor langer gebruik ?

Rhinocort (budesonide)
Hooikoorts

Gebruik deze inhaler al sinds 1988, naar volle tevredenheid, voorgeschreven door een allergoloog. Nu kom ik bij de apotheek en krijg de mededeling dat hij niet meer leverbaar is en wat anders krijg. In het verleden heb ik meerdere keren iets anders geprobeerd maar nooit met de gewenste resultaten. Dat waren dan neussprays. Hierdoor kreeg ik korstjes en bloedneuzen en de [lees meer...]vloeistof liep zo mijn keel in, bah. Ik wil de Rhinocort turbuhaler weer terug. Ik ben het hele voorjaar en de zomer ziek van de hooikoorts.
30-03-2020

Midalgan (glycolsalicylaat / methylnicotinaat)
Lage rugpijn

Na goed (!) handen gewassen aan mijn gezicht gezeten. Deze werd felrood en bloedheet. Echt niet te houden, gelukkig had ik ook nog een koude gel deze heb ik er als een gek opgesmeerd en gelukkig trok daardoor de warmte weg...

Roaccutane (isotretinoine)
Acne/puistjes

Roaccutane was voor mij het middel dat eindelijk hielp. Ik gebruikte al parfumvrije producten en ik droeg alleen katoenen kleding. Ook heb ik allerlei middelen gebruikt, maar alleen roaccutane heeft mij geholpen. De bijwerken waren heftig, maar voor mij te doen omdat ik altijd al een droge huis had en gewend was aan vette creme smeren. Dit werd in combinatie met mijn g[lees meer...]raspollenallergie wel heel heftig. Als mensen een goede creme willen hebben raad ik absoluut cetaphil aan, deze creme is niet heel duur en ontzettend fijn in gebruik. Ook heeft de lippenbalsem 'rescue me' van de Hema mij goed geholpen, vaseline was voor mij echt geen optie.

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

ik heb mijn staafje in december gezet 2019 en ben in 1 maand 9 kilo bijgekomen :O en januari nog eens 3 kilo en in februari/ maart nogmaals 1 kilo erbij vindt het echt niet leuk ga het laten verwijderen ben er klaar mee ik heb zelf ook last van angststoornis en dat is door dit staafje verdubbelt :( en heb steeds buikpijn elke week omdat ik niet ongesteld meer[lees meer...] word ik vind het echt een drama staafje weg ermee !!! raad het echt niet aan :( voel me ook erg depri erdoor dat is mijn mening

BuTrans (buprenorfine)
Artrose van de wervelkolom

Voor jeuk onder de pleister gebruik ik een pomje dat normaal gebruikt wordt astma. Ik spray de huid eerst in en plak dan de pleister. Werkt zeer goed. Alleen de verkleuring van de huid daar is niks aan te doen.

Buprenorfine (buprenorfine)
Artrose

Deze pleisters heb ik gekregen voor mijn rugpijn, na vel jaren oxicodon te hebben geslikt ben ik na een lange heel onplezierige ontwenningsverschijnselen over moeten gaan naar de pleisters. Deze helpen goed, maar in het begin ontzettend veel last van hevige jeuk tot blaartjes aan toe onder de pleister. Door vooraf de huid te behandelen met een pomje dat voor de luchtw[lees meer...]egen is bedoeld gaat het prima. Alleen de verkleuring van de huid op die plaatsen vindt ik vervelend.

Amfexa (dexamfetamine)
ADHD

Afgelopen jaren tot 2x toe op de Amfexa gezet ivm wat er mag voorgeschreven worden. Het medicijn heeft op mij maar een licht effect, omdat ik gewend ben met mijn dexamfetamine dat mijn brein op medicatie wel alles correct verwerkt maar nu ineens maar flarden oppakt leidde dit tot veel bijzondere situaties. Ik kreeg last van moodswings, vergeetachtigheid, mijn ogen begonne[lees meer...]n raar te doen en zo ook mijn informatieverwerking. Ergens in november 2019 op amfexa weer gezet. In eerste instantie dacht ik dat mijn foutjes zouden komen door werk of de tijd van het jaar. Toen ik in eind januari voor de TWEEDE keer in een MAAND tijd blikschade reed, wat ik anders niet doe was ik er klaar mee. Op dokteradvies weer overgegaan op dexamfetamine. Toen pas viel mij op hoeveel last ik had van de Amfexa, ineens was ik weer vrolijk, kon ik goed geconcentreerd doorwerken en viel er een last van mij af, ik begreep de wereld weer en nee ik heb niets meer geraakt met mijn auto. Ik wil best betalen voor mijn medicijnen, maar laat het dan ook werken. Daarnaast zijn de strips super onhandig in gebruik, al helemaal als de medicijnen je concentratie al wankel maken. Het overzicht in hoeveel je nog hebt en of je extra moet meenemen is volledig weg. Geef aan bij je dokter als je last hebt van deze bijwerkingen. Mocht het recept ooit veranderen dan wil ik het met alle liefde weer een kans geven, maar nu is het gewoon mijzelf pesten.

Cerazette (minipil) (desogestrel)

Ik ben de cerazette gaan nemen, omdat ik anticonceptie wolde met zo min mogelijk hormonen. Ik slik hem nu een jaar en op een verlaagd libido na heb ik geen bijwerkingen. In het begin werd ik nog ongesteld, dit werd in de loop van de tijd steeds minder tot dat deze helemaal weg bleef. Voor mij is dit echt de perfecte anticonceptie, vrijwel geen bijwerkingen en niet meer ong[lees meer...]esteld.

Ciprofloxacine (ciprofloxacine)
Blaasontsteking

2de dag last van mijn gewrichten en pijnlijke benen. 3 de dag behoorlijke drukkende pijn op het borst, kortademig, maagzuur, zweten, keelpijn en spierpijn. HA gebeld en moest gelijk met de kuur stoppen. Krijg nu Trimethoprim 300mg.

Rytmonorm (propafenon)
Boezemfibrilleren

na jaren sotalol te hebben geslikt kreeg ik een te lage hartslag toen naar metoprolol en hetzelfde effect nu aan de rytmonorm en meteen minder storingen soms om de 3weken ,heb ook hoge bloeddruk medicatie halve plaspil 20 mg lisonopril en 2.5 mg amlodipine ik voel me er wel goed bij alleen als je wat snel wilt gaan doen gauw hartkloppingen en gauw moe en een bloedverdunne[lees meer...]r van eliquist 2.5 mg 2x per dag.ik heb alleen bij inname eliquist altijd een half uurtje hartkloppingen maar dat had ik ook toen ik bij de trombosedienst liep voor de rest wel tevreden.

Dexamfetamine (dexamfetamine)
ADD

Dexamfetamine 2,5mg van DMB werkte uitstekend. Amfexa werkt niet. Het is een afschuwelijke ervaring. Alsof je een prachtig bergachtig zonovergoten natuurlandschap inwisselt voor een grauw bedrijventerrein. Ik gebruik geen Amfexa meer.

Amfexa (dexamfetamine)
ADD

Begonnen met dexamfetamine 2,5mg; werkte uitstekend! Weinig bijwerkingen en ik had mijn leven weer onder controle. Mijn energie en focus ging van een 4 naar een 8. Dit was voor mij ontzettend goed, maar ook voor mijn vrouw en kinderen (die weer een man en vader met aandacht hadden) en mijn werkgever (waar ik gewoon veel meer kwaliteit kon leveren). Overstap naar Amfexa[lees meer...]: vanaf het eerste moment was van de positieve effecten niets meer over. Het leek zelfs erger dan zonder medicatie. Ik kwam niet meer uit mijn woorden, was heel mistig en verward in mijn hoofd (bij het koken in plaats van een pan te pakken stond ik met een stapel borden in mijn handen). Ik heb na twee dagen het middel weer naar de apotheek terug gebracht. Het liefst heb ik de oude 2,5 mg terug, maar dat zal hem niet worden met zo’n machtige farmaceut die het middel geregistreerd heeft. Noodgedwongen moet ik op zoek naar iets anders. Ik vind het onbegrijpelijk vanuit medisch of maatschappelijk oogpunt dat een goedkoop verkrijgbaar goed werkend middel omgezet moet worden naar een duur niet of minder werkend middel. Vanuit bedrijfseconomisch oogpunt snap ik dat beter, want meer winst, maar kom op: dat is toch een heel onvolwassen?