Ervaringen met medicijnen

Wat is uw ervaring met medicijnen?
Heeft u wel eens bijwerkingen of juist een positieve ervaring met medicijnen?

Goed om te weten

Wij geven geen persoonlijke gegevens (met medicijngebruik) door aan derden. Klik hier voor meer informatie.

Lamictal (lamotrigine)
Epilepsie

Ik werd op mijn 21e zonder vragen overgezet van Depakine op Lamictal. De neuroloog vond dat ik in een fase kwam waar ik aan kinderen zou kunnen beginnen... Achteraf bekeken had ik toen al moeten vertrekken bij die neuroloog-lang verhaal van slechte ervaringen, maar swat... Merkte toen al vermoeidheid en bijkomen in gewicht. Ben niet de eerste 6 maanden (toen schommelde het[lees meer...] met 2 kg), maar in het jaar erna 10 kg bijgekomen. Volgens de neuroloog onmogelijk dat het aan medicatie lag. Bij overstap naar andere neuroloog even overgeschakeld naar Topamax, gezien dit normaal even goed werkt en ook tegen migraine, maar ook hier gewichtstoename en tal van andere bijwerkingen, zoals vocht op mijn longen. Nu terug op Lamictal wegens de vele bijwerkingen en aankomende planning om zwanger te worden. Ondertussen in totaal op 13 jaar tijd 18 kg bij, diëten uitgeprobeerd bij verschillende diëtisten, maar geen resultaat. Plan is om na zwangerschap toch andere medicatie te proberen, want ik herken me niet meer in de spiegel... Maar voor een zwangerschap is Lamictal het medicijn met minste bijwerkingen naar het kindje toe, dus even behouden. Mijn epilepsie is onder controle met 2x50 en 's avonds 1x2mg Rivotril, maar bij een nacht heel slecht slapen voel ik wel dat ik kleine aanvallen heb. Ik heb me er ondertussen wel bij neergelegd dat mijn gezondheid voorgaat op mijn figuur, hoe vervelend dat ook is met reacties van de omgeving...

Meloxicam (meloxicam)
Artrose

enkele jaren geleden kreeg ik Meloxicam 15 mg 1xper dag voorgeschreven door de Reumatholoog . Een fantastisch middel , mijn pijnen namen af! maar ik nam het zeer onregelmatig in! omdat ik medicijnen niet te veel wil innemen. Na enkele jaren van toenemende pijnen heb ik bij mijn huisarts weer gevraagd voor Meloxicam ,ik kreeg 20 stuks, dit omdat ik ze zonodig en niet con[lees meer...]tinu wil slikken. Nu heb ik een wortelkanaal behandeling in mijn voortand gekregen in november afgelopen jaar! niks als ontstekingen en antibiotica moeten slikken ,uiteindelijk mocht ik geen nieuwe kuur antibiotica anders werd ik imuun daarvoor begrijpelijk dus! Odat ik veel Nekklachten heb ben ik weer begonnen met de Meloxicam en wat blijkt! ook de pijn in mijn tand is weg! 3 maart gaat deze voortand er uit doordat hij door de ontsteking los is gaan zitten, Maar ik heb nu gelukkig geen pijn, stop ik een dag met de Meloxicam dan is de pijn in de tand niet te harden dus Meloxicam helpt mij bij de Artrose en nu ook even tegen deze ontstekingspijnen in mijn tand!

Femara (letrozol)
Borstkanker

Gestopt na 6 jaar Femara , geen leven meer door dit medicijn,alles doet pijn,thorax,schouders ,rug en handen, polsen , verleden jaar in 2019 door een val mijn heup gebroken omdat ik hevige botontkalking heb door Femara ...ik wilde zo niet verder leven want je hebt geen leven meer en die vermoeidheid vreselijk.

Tavanic (levofloxacine)
Blaasontsteking

5 daagse kuur. 1 dag even last van schouders en knie. Verder totaal geen klachten gehad. Vanmorgen laatste pil ingenomen maar lijkt onvoldoende te werken. Klachten nog in mindere maten aanwezig. Hiervoor ook al een 3 daagse kuur gehad van een ander antibiotikum

Crestor (rosuvastatine)

1 pil van 5 mg werkt als een neutronenbom op ldl. Deze was slechts licht verhoogd. Na een week van 2.8 ldl nog maar 0,60 ldl, ervaar afgrijselijke zenuwpijnen tot gevolg. Extreme spierpijn in benen en depressief gevoel. Geheugen problemen eveneens. Ongelooflijk dat wanneer ik al niet tegen een minder sterke statinen kon, ik dan meest sterke krijg! Voor mij nooit meer dit v[lees meer...]ergif.

Diazepam (diazepam)
Spierspasmes

Ik begon met 1 mg. En verder ben ik niet gekomen helaas. Ik heb 3x daags 2mg diazepam voorgeschreven gekregen v huisarts bij ernstige zenuw pijn en spierspasm in m'n rug. Ik ben 34 en heb volgens de orthopeed foramen stenose. Wat ik me niet kan voorstellen op mijn leeftijd. Ik functioneer nog amper door deze pijnen. Half uur na inname barstte er een bom en ik dacht dat ik [lees meer...]gek werd. Ik had maar 1 mg genomen. Ipv de 2 mg die de huisarts voorschreef. Ik kreeg 't benauwd. Begon te zweten en een onrust en pure angst. Ik voelde mij gevangen. Gooide de deur open voor frisse lucht. En ijsberen. Totdat manlief me mee nam naar m'n huisarts omdat ie 't niet normaal vond. Het voelde zeer beangstigend. De benauwdheid en het gek worden. Alles tintelde. Handen gezicht. Ik voelde m'n eigen hand niet meer. 1 oog trok scheef. Volgens huisarts was het okay. Maar dit nogmaals nemen.. Nee. En ik ben een zeer nuchter mens. Heb al temazepam en oxazepam geslikt om ontspannen te raken. Helpt goed. Maar diazepam was puur voor de spierspasmen. En net hierop reageerde ik enorm heftig. Terwijl dit ook in de benzodiapinen valt. Maar... Het werkte als een tierelier voor m'n spierspasme in m'n rug. Al heel snel. En dat na 1 mg. Ongelooflijk na 2 jaar veel pijn te hebben. Ik ga het helaas niet nogmaals slikken. Risico is me te groot. Ik had het gevoel dat ik doordraaide. En dat heeft me zo afgeschrikt dat ik dit niet meer neem. Ook de benauwdheid was zorgwekkend.

Tramadol/paracetamol (tramadol/paracetamol)
Hernia

als ik het niet neem is de pijn in mijn bil en been te heftig, dan kan ik niet goed functioneren. Paracetamol met tramadol haalt de scherpe randjes eraf maar je houd wel gewoon pijn al is het in mindere mate. In combinatie met proefblokkade in de zenuw die helaas niet gewerkt heeft. Ik ben gewaarschuwd voor het kalmerende en verslavende effect maar merk daar niks van, ik [lees meer...]ben niet suffer of kalmer helaas, maar dat had ik ook toen ik een roesje kreeg, schijnbaar ben ik niet zo gevoelig daarvoor.

Mirena (levonorgestrel)

Oke, dus ik heb 1,5 jaar aan de pil gezeten, en ik had het gevoel dat ik er mentaal niet lekker op ging dus anderhalve week geleden heb ik een mirena spiraal laten zetten, met gevolg als dat ik nu inclusief mijn ongesteldheid al 2 weken bloed, mijn buik is zo opgezet ik lijk wel zwanger, de buikkrampen zijn niet te doen en houden me van mijn werk, en rugpijn.. Kan iemand m[lees meer...]ij vertellen of dit over gaat? Ik voel me ineens na de eerste 4 dagen al zo dik, terwijl ik eigenlijk altijd alles kan eten en ik kom nog geen grammetje aan... HELP me

Brilique (ticagrelor)
Aderverkalking

Kreeg het voorgeschreven na gedotterd te zijn. Soms een beetje ademnood, erger was dat vaak meteen na inname m'n hartslag van 40 - 50, normaal in onze familie, terug liep naar 30 - 35 en ik erg duizelig werd. Dan met gymnastiek de hartslag weer opgang gebracht. Een week na te zijn gedotterd me via 112 terug naar het ziekenhuis laten vervoeren bij een hartlsag van minder d[lees meer...]an 30. Daar div. onderzoeken ondergaan, aan het infuus gelegen en na 8 uur weer terug naar huis gezonden met het advies om vooral al de voorgeschreven pillen te blijven slikken.

Nitrofurantoine (nitrofurantoine)
Blaasontsteking

Ik kreeg dit medicijn voor een lichte blaasontsteking; naast pijn bij plassen had ik er nauwelijks last van. Na inname van de eerste pil begon ik me binnen een uur beroerd te voelen en dit werd alleen maar erger. Ik kreeg enorme pijn in mijn rechter zij (in/rond mijn nieren, kon daardoor nog amper lopen of zitten, werd emotioneel, werd trillerig, alle energie verdween uit [lees meer...]me, en ik ben bijna een paar keer flauwgevallen. Gelukkig kon ik gelijk terecht bij de huisarts en heb ik een andere kuur gekregen. Binnen een paar uur zijn de bijwerkingen gelukkig bijna volledig verdwenen. Dit medicijn slik ik nooit meer.

Tamsulosine capsules (tamsulozine)
Prostaathyperplasie

Eerste advies uroloog. Gestopt ivm bijwerkingen

Silodyx (silodosine)
Prostaathyperplasie

Vergrote prostaat leidde tot herhaalde blaasontstekingen. Uroloog schreef 1x per dag Tamsulisine 0,4mg voor. Daar werd ik duizelig van en daarom werd het Silodyx 8mg eenmaal daags. De klachten bleven, werden eerder meer dan minder. Daarom werd het ‘s ochtends 4mg en ‘s avonds 4mg Silidyx. Het plassen ging iets beter en de blaasontstekingen bleven uit. Maar de bijwerkinge[lees meer...]n bleven. Aanvankelijk viel het mee, maar het spul werkte als een bètablokker: ik was bij de geringste inspanning buiten adem. Dat werd erger. Opbadvies van de huisarts ben ik accuut gestopt. Hoe nu verder weet ik niet - opereren waarschijnlijk. Ik zie het eerst even aan.

Avamys (fluticason)
Oorontsteking

Ik heb deze neusspray gekregen om vocht achter het trommelvlies te krijgen. Het heeft helaas geen enkel effect gehad.

Venlafaxine (venlafaxine)

Ik begon met slikken met een lagere dosis van 37,5 mg, na twee weken ben ik naar een dosis van 75 mg gegaan. In de eerste week had ik rotte bijwerkingen. Was erg misselijk, ik schrok steeds wakker van nachtmerries. Maar ook zag ik redelijk wazig. Ik moet wel zeggen dat het de moeite waard is om te slikken. Ik ben nu een paar maanden verder en mijn levenslust is weer [lees meer...]terug en ben weer aan het genieten. Wel zal ik aanraden om af te bouwen onder proffesionele begeleiding en zeer langzaam. Heb namelijk al van dit medicijn geleerd dat je niet zomaar kan stoppen dit geeft ernstige klachten. Ik had met name veel last van paniek, angst maar ook werd ik er beroerd van. Dit middel heb ik namelijk twee jaar geleden geslikt. Maar kreeg een terugval daarom ben ik weer op nieuw gestart met venlafaxine.

Bactroban zalf (mupirocine)

Voorgeschreven gekregen na coblatie, 2 x pd insmeren in neus. Na enkele dagen wat plekken, begint als Pytyriasis Gek van de jeuk en pijnlijke plekken, zweten en geen wollen trui meer aankunnen. Nu alles aan het vervellen. Prednison helpt. Nu fucidinezuur... ben benieuwd

Seroquel (quetiapine)
Stress

Ik heb deze medicatie voorgeschreven gekregen omdat ik constant zat te piekeren vanwege hoog stressniveau. Ik gebruik het nu een week. Vier maal per dag 25 Mg. Ik ben compleet van de wereld door het medicijn. Het lijkt wel of ik stoned ben. Ik ben duizelig, heel erg wazig, praat soms met dubbele tong. Ik onthoud niets meer, zelfs niet op hele korte termijn. Ik heb weinig t[lees meer...]ot geen rem op lust tot eten. Kortom mijn gehele leven staat stil. Ik voel geen behoefte om naar buiten te gaan en kan niets afspreken omdat normaal gesprek met anderen niet echt gaat. Ik kan alleen slapen of tv kijken en soms lukt lezen me. Ik heb de psychiater al aangegeven dat ik wil stoppen hiermee. Hij vindt het voor mij een goed middel omdat het mijn denken stillegt en snel werkt. Ik vind het een heel naar middel .

Elvanse (lisdexamfetamine)
ADD

Ik merk dat het goed werkt op het gebied van planning en ik ben actiever. Kom sneller tot actie. Anderen vinden mij duidelijker in mijn verhaal en minder druk en hak op de tak. Ik ben ook minder moe en overzie de dag/week beter. Ik heb echter wel veel last van de bijwerkingen. Ik voel me extreem nerveus met spanning in mn spieren en hoge ademhaling. Ook last van hartkl[lees meer...]oppingen en duizeligheid. Eigenlijk wel gedurende de hele dag. vooral als ik tot rust kom. In het weekend neem ik m niet en dan voel ik me wel rustig (nl niet nerveus), maar wel weer erg moe en moeilijk tot actie te komen. De vraag is dus...werken de bijwerkingen op tegen de voordelen?! ik weet het nog niet.

Dulcolax (bisacodyl)
Obstipatie

Ik gebruik het al jaren 1x p.w zetpil nooit last van bijwerkingen en buikkrampen ik herken ook helemaal niets van de horror verhalen . Ik heb zelf spastische darmen dus heel gevoelig, daar in tegen kan ik weer niet tegen laxeermiddelen

Alprazolam (alprazolam)

Ik neem slechts 0,25mg per dag. Héél zelder 2 x 0,25mg per dag. Help héél goed maar...ik kan het bijna niet meer missen, zeker in de winter en dagen zonder zonder zon... Een dagje of weekendje weg doet ook goed, dan kan ik wel zonder...maar ik kan niet elk weekend op stap gaan hé, da's financieel niet mogelijk...Zo'n angst en paniekaanvallen wens ik niemand toe...

Zolpidem (zolpidem)
Hypersomnia

Ik heb door zolpidem verschrikkelijk veel last van vergeetachtigheid en vermindering van emoties. Ik vergeet sinds ik dit neem zo veel dat het eng word en ik ben moeten stoppen met deze medicatie. Ik raad het af, het maakt je depressief

Fraxiparine (nadroparine)

Ik heb een aanrijding gehad en er zit nu wat bloed rond mijn knie, hiervoor gebruik ik fraxiparine.

Sensodyne Tandpasta (mondverzorging)
Gevoelige tanden

Ik gebruik sinds een paar weken de nieuwe Sensodyne "gevoeligheid &tandvlees. Ik heb een raar gevoel in mijn mond, beetje opgezwollen wangen, vieze smaak, en een gezwollen droge onderlip, zelfs wat hoofdpijn en misselijkheid. Vanmorgen naar de tandarts geweest, die vertelde dat het aan de tandpasta kan liggen...ik wist niet wat ik hoorde....je kunt dus allergisch zijn voo[lees meer...]r tandpasta!! Ik stop er nu dus mee, eens kijken of dat gaat helpen. Ik heb er goede hoop op. Iemand anders ook deze ervaringen??

Advagraf (tacrolimus)
Orgaantransplantatie

Hart transplantatie

Claritromycine (claritromycine)
Longontsteking

Voor ernstige hoestklachten met hoorbaar maar niet ophoestbaar slijm in mijn luchtwegen, ben ik naar mijn huisarts gegaan. Na het beluisteren van mijn longen Claritromycine 500 mg. 1x/dg. meegekregen voor een kuur van 7 dagen ter behandeling van longontsteking. Vrijdag 14 februari begonnen en de volgende dag al beduidend minder hoestklachten maar nog wel gerochel. Bijwerki[lees meer...]ng pijn in maag, buik en rug bestreden met paracetamol. Zaterdag 15 februari tweede en laatste tablet ingenomen. Dit aangezien de bijwerkingen van verwardheid en spierslapte mijzelf en mijn omgeving erg BEANGSTIGDE. Deze laatste ernstige bijwerkingen verdwenen langzaam na twee dagen. Alhoewel dit medicijn mij wel grotendeels van de hoest af heeft geholpen na slechts 2 tabletten, zou ik deze antibiotica NOOIT meer nemen! In de twee dagen na de stopzetting van het medicijn werd het gerochel steeds minder. Vandaag 18 februari voel ik me gelukkig stukken beter en 'normaler/mijzelf' geworden. Ook heb ik voor het eerst weer goed en aaneensluitend kunnen slapen.