Ervaringen met medicijnen

Wat is uw ervaring met medicijnen?
Heeft u wel eens bijwerkingen of juist een positieve ervaring met medicijnen?

Goed om te weten

Wij geven geen persoonlijke gegevens (met medicijngebruik) door aan derden. Klik hier voor meer informatie.

Mirena (levonorgestrel)

Ik heb een gekantelde baarmoeder dus het plaatsen was wat pijnlijk ondanks gebruik van dicloflinac. Al vrij snel bleef mijn menstruatie uit! Nergens last van gehad héérlijk! Dit jaar moet ik hem weer vervangen en daar zie ik wel een beetje tegenop, maar ik heb er zoveel profijt van dat het me dat allemaal waard is!

Methylfenidaat (methylfenidaat)
ADHD

Na burn out (28 jr, V) thuis komen te zitten na JAREN gerend te hebben. Begonnen met schematherapie en daar stil moeten staan bij mijn verleden (en wat ik nog mee draag maar geen controle over heb zoals bijv. verslavingen en psychische problematiek in de familie). Hier ook stil moeten staan bij ik als persoon. Na verloop kwam er uit dat ik ADHD combi heb (ADD/ADHD). Dit ma[lees meer...]akt voor mij zoveel duidelijk... echter is mijn brein echt even op geraakt.. het functioneert niet altijd zoals ik zou willen en dat maakte mij nog onzekerder (vermoeidheid, geen concentratie, lusteloos, nog gevoeliger voor dwangmatig gedrag, grote emotieschommelingen). Mijn hoofdbehandelaar weet dat ik liever geen medicatie slik, maar heeft mij overtuigd om het te (tijdelijk) te proberen om mijn brein te herstellen en het resultaat ook goed is om mij uit een bepaald patroon te trekken. Ik slaap chronisch slecht, daar kreeg ik een lage dosis lexapro voor. Slapen beter, dromen blijven altijd intens. Na 2wk gestart met toevoegen van Methylfenidaat.. Het advies was om 3x per dag 15mg te slikken. Ik merk dat zodra ik het inneem ik meer focus heb, taken beter kan afronden. Echter... (als sporter en met prestatiedrang) frustrerend dat ik last heb van een verhoogde hartslag en momenten super warm. Daarnaast ben ik in 2 weken bijna 3kg verloren, eetlust snel kwijt of momenten heel erg trek maar zodra ik ga eten of eten zie ik behoorlijk misselijk wordt. Over 2 weken weer een afspraak bij mijn hoofdbehandelaar...
23-01-2017

Malarone (atovaquon / proguanil)
Malaria

Het is dus preventief. Kan het prima verdragen in het buitenland. Innemen in de ochtend tijdens het ontbijt met een glas melk. Wel diaree maar niet dat je er ziek van bent. En hele vreemde dromen. Nu thuis nog 7 dagen gebruiken en daar heb ik meer last van duizeligheid, vreemde kleur ontlasting. Maar goed nog 3 dagen dan is het klaar.

Brintellix (vortioxetine)

Medicijn gekregen vanwege vermoeidheid en depressiviteit. Begin was ik een beetje misselijk, maar niet echt vervelend. Opgebouwd uiteindelijk van 5 naar 15 mg. Soms heb ik het gevoel dat het prima helpt en andere keren ook helemaal niet. Ik kan pas iets zinnigs erover zeggen als ik uiteindelijk gestopt ben denk ik. Wel in toenemende mate last van obstipatie. zeker vanaf de[lees meer...] verhoging van 10 naar 15 mg kwam ik in een kansloze situatie waarbij ik hulp nodig had de verstopping op te lossen. Ik heb het gevoel dat ik minder reactievermogen heb bij autorijden. Ik word nu vaker verrast dan vroeger.

Morfine (morfine)
Polyneuropathie

Na verschillende operaties voor discus hernia, lumbaal, blijvende zenuwpijn met uitstraling naar de beide benen. 4 jaar neuromodulatie gehad, maar wegens infectie hebben ze het toestel moeten wegnemen en werd er beslist om opiaten op te starten (Durogesic 50 µg en 5x 10mg msdirect per dag)

Gyno-Daktarin (miconazol)
Vaginale schimmelinfectie

2 keer een kuur gehad van 3 dagen, kort achter elkaar. Geen last van bijwerkingen, heeft mij totaal niet geholpen!! Nooit meer.

Citalopram (citalopram)
Chronische depressie

Ik heb 5 jaar lang gevochten tegen zware depressies. In die periode kreeg ik wekelijks therapie en heb ik een aantal keren anti depressiva gebruikt die niet het gewenste effect gaven. Eind 2014 zat ik er écht doorheen. In overleg met mijn psycholoog besloot ik medicatie nog één kans te geven. De psychiater heeft mij toen Citalopram voorgeschreven. Nu, drie jaar later[lees meer...], kan ik zeggen dat dit middel mijn leven heeft gered. De eerste twee weken waren heel zwaar, ik lees dit ook terug in andere reacties. Je voelt je ellendig en het gevoel dat alles 'beter' wordt is op dat moment ver te zoeken. Na twee weken gebruik viel het mij ineens op dat ik me een stuk beter begon te voelen. Het zware gevoel in mijn hoofd en lijf leek weg te nemen, en daarnaast stopte de paniek aanvallen en derealisatie 'aanvallen' waar ik erg onder leed. Ik was trouwens erg bang dit ik door medicatie mezelf niet meer zou zijn, maar dit was absoluut niet het geval. Ik ben ondertussen al een tijdje gestopt met therapie, Citalopram neem ik nog trouw dagelijks in. Ik had een aantal jaren geleden nooit gedacht dat ik dit zou zeggen, maar ik voel me goed! Bijwerkingen heb ik geen last meer van, alleen koud zweet 's nachts. Dit neem ik voor lief. Ik hoop met mijn ervaring iemand te kunnen helpen. Ik weet hoe het voelt om in een zwart gat te zitten, de angst voor medicatie, bang voor het onbekende. Geef niet op. Zoek hulp, en als je medicatie moet slikken om je beter te kunnen voelen .. so be it. Geef het een kans, het zou veel voor je kunnen betekenen. Liefs, M.
22-01-2017

Vaseline cetomacrogol creme FNA (vaseline / cetomacrogolwas)
Jeuk

Ik gebruik de zalf voor een droge huid. De zalf is lekker vet maar komt moeilijk uit de tube. Daarnaast blijft er veel achter. Ik neem de moeite de tube open te knippen zodat ik er nog dagen van kan smeren. Deze zalf in een pot zou kostenbesparend zijn. Hygiene bij het aanbrengen letten we zelf wel op.

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!