Ervaringen met medicijnen

Wat is uw ervaring met medicijnen?
Heeft u wel eens bijwerkingen of juist een positieve ervaring met medicijnen?

Goed om te weten

Wij geven geen persoonlijke gegevens (met medicijngebruik) door aan derden. Klik hier voor meer informatie.

Methotrexaat

03-08-2020 | Man | 51
methotrexaat (2,5mg)
Psoriasis: ik gebruik sinds mijn 31st. 80 mg Valsertan en 5 mg Amlopine voor mijn hoge bloeddruk. Mijn bovendruk was 220 onderdruk 124. Nu 120 bij 84 dat is een mooi getal, soms heb ik het behoorlijk koud bij 20 graden of hoger (weet niet of het goed is) Na een paar jaar dit gebruikt te hebben begon ik wat jeuk (schilfers) te krijgen op mijn hoofd en lichaam het werd st[lees meer...]eeds droger en roder, over al een soort brandwondje. Ik ben toen doorverwezen naar het ziekenhuis voor verdere onderzoek. Men kwam erachter dat het psoriasis (een erger soort) is en moest direct aan de 2,5 mg Methotrexaat en 5 mg Foliumzuur. Bij het innemen van dit medicijn word ik nog steeds misselijk kan mij niet meer concentreren en kan niets meer hebben (wat ik heel erg vervelend vind). Mijn lever functie is een stuk achteruit gegaan. Nu wilt men dat ik overgaat naar de injectie. Ik weet niet of dit een goed idee is nu ik de reviews gelezen heb.

Bisoprolol

02-08-2020 | Vrouw | 48
bisoprolol (1,25mg)
Hartkloppingen
Na een 3tal weken zijn de hartkloppingen fel verminderd. Wel een drukkend gevoel op de borst en ademhalingsmoeilijkheden. Ook meer heosten met slijm. Weet niet of dit normaal is, maar soms lijkt het of ik een hartstilstand krijg en vooral bij het slapen op linkerzij. Dokter zegt dat dit niet kan en dat het hyperventilatie is door de angst wat ik heb.

Barnidipine

02-08-2020 | Vrouw | 77
barnidipine (10mg)
Mijn bloeddruk is te hoog en ik heb nu alle medicijnen geprobeerd. Bij ieder medicijn veel nare bijwerkingen. In eerste instantie dacht ik dat dit het goede medicijn was voor mij. Na ruim 1 maand kreeg ik steeds meer last van bovengenoemde bijwerkingen. Ik word er depressief van. Komende week nog meer water drinken en anders vervroegd terug naar de huisarts. Ik worstel[lees meer...] al 16 jaar met overgewicht zonder ook maar 1 kilo af te vallen. Met dit medicijn er weer 2 kilo bij.

Zofran

02-08-2020 | Vrouw | 44
ondansetron (8mg)
Zofran bij chemo voorgeschreven. Het werkt perfect tegen misselijkheid maar veroorzaakt bij mij helaas zware hoofdpijn.

Morfine

02-08-2020 | Vrouw | 50
morfine (10mg)
Chronisch pijnsyndroom
Chronische pijn na buikoperatie en dubbele hernia operatie .

Champix

02-08-2020 | Vrouw | 59
varenicline (1mg)
Stoppen met roken
Na 45 jaar heb ik beslist om nogmaals een poging te doen om te stoppen met roken. Ik had veel last van zware hoestbuien en heel kortademig. Ben op 17 juni met champix begonnen had wel enorm schrik voor de bijwerkingen ,de eerste dagen wel een beetje last van mijn maag en een lichte hoofdpijn. Daarna niks meer ondervonden buiten die rare dromen maar daar genoot ik echt van.[lees meer...] Begrijp echt niet dat er zoveel mensen bijwerkingen hebben. Ik ben nu al 2 maand gestopt met roken en voel mij een heel ander mens gedaan met hoesten en kortademig wel een paar kilo's bij maar die ga ik wel terug kwijt geraken. Het enige dat ik wel merk is soms de goesting om een sigaret te roken maar doe het niet en de goesting ga vlug over en dat doet champix wel een beetje denk ik toch, maar lieve mensen ik ga heel eerlijk zijn je moet wel ook een beetje wilskracht hebben. Nu nog tot woensdag mijn laatste champix's nemen en daarna zien of ik het vol hou we zien wel

Ozempic

02-08-2020 | Vrouw | 65
semaglutide (0,5)
Vanaf maart 2020 begonnen met Ozympic. Na 2 weken begon de misselijkheid en eetlust verdween. Maandag prikken, donderdag ziek. Nu ruim 4 maanden verder 13kg afgevallen en bloedsuikerwaarde 5.9!!!. Zit nu dosering 0,5, zat op 1,00. Op advies van dokter gezakt vanwege maagklachten. Ik gebruik 2 x 1000 metfotmine. Met Glicazide moest ik gelijk stoppen toen ik met Ozympic bego[lees meer...]n. Twijfel heel erg of ik hiermee moet doorgaan omdat ik mij lang niet 100% goed voel. Maar met de waarde en gewicht ben ik heel blij mee.

Isosorbidemononitraat Tabletten

02-08-2020 | Vrouw | 70
isosorbide-5-mononitraat (30mg)
Hartritmestoornissen
4 omleidingen 6 jaar later 4 stents, mocht stoppen met promocard, als ik last kreeg weer beginnen, kreeg last...weer begonnen ideaal nu geen last meer

Elvanse

02-08-2020 | Man | 45
lisdexamfetamine (50)
ADD
Van dex nu 2 weken overgestapt op Elvanse . Week 1: - prikkelbaar. - hoofdpijn. - negatieve gedachten. - onrustig gevoel. - chaotischer dan met dex. Week 2: - Alle bovenstaande ebt langzaam weg, en er is rust. - Mijn partner zegt dat ik toegankelijker ben. - Verlaagd libido. Ik ga het 4 weken proberen, en zoals het er nu uitziet ga ik niet meer t[lees meer...]erug naar dexamfetamine.

Ciclosporine

02-08-2020 | Vrouw | 37
ciclosporine (100mg/ml)
Psoriasis
Ik ben 37 en heb sinds mijn 19de psoriasis. Ik heb alles geprobeerd; cortizone zalfjes, pillen, pure aloe Vera, zon, zee, dieet, bioresonantie, homeopathie. Rond mijn 32ste werd de psoriasis erger en had ik op elk lichaamsdeel plekken, die uiteindelijk zo groot werden, dat het uiteindelijk samen kwam en er plekken van meer dan 15 cm ontstonden om mijn armen en onderbenen[lees meer...]. Ik was verbaasd met de ciclosporine, want niks had ooit zo goed geholpen, al verbeterde het maar met 50%, maar ik was al blij dat het minder werd. Je moet veel discipline hebben om constant pillen te nemen, en de bijwerkingen waren vervelend; zo ongeveer een half uur na inname werd ik duizelig en kreeg ik vreselijke tintelingen in mijn vingers, waardoor ik bijna niet naar mijn werk durfde omdat ik bang was flauw te vallen. Uiteindelijk geswitched naar Stelara, wat mijn leven heeft veranderd! Binnen 5 dagen waren alle plekken wit (voorheen vuurrood) en binnen een maand was bijna alles weg (mijn benen duurde het langst). Ik heb 3,5 jaar Stelara genomen. Ik heb alleen wat hoofdpijn in de eerste week nadat ik de prik heb gekregen. Het is ongelofelijk hoe ik 3 jaar 100% psoriasis vrij ben geweest!! Ik ben nu sinds maart gestopt doordat de ziekenhuizen dicht gingen voor de covid19 (ik woon in Portugal en heb hier de behandeling, en het wordt 100% vergoed), en omdat ik zwanger wil worden heb ik besloten tijdelijk te stoppen. Het is nu 7 maanden na mijn laatste prik en de psoriasis begint nu terug te komen. Hopelijk snel zwanger zodat ik weer snel kan beginnen.

Repatha

02-08-2020 | Man | 71
evolocumab (140mg/ml)
Hartinfarct
Talloze medicijnen voorgeschreven door Cardioloog . Veel jaren gebruikt (20 jaar). Resultaat cholesterol e.d. Zeer weinig ( < 10 %). Repatha 140 mg bleek voor mij een wondermedicijn te zijn. 02/08/2020

Abilify

02-08-2020 | Man | 71
aripiprazol
Chronische depressie
In deze kleine dosis Twee mg werkt het bij mij als stemmingsstabilisator. Minder depressie minder moe meer energie minder onrust. Alleen zijn er doorslaapstoornissen zonder echte vermoeidheid overdag

Baclofen

01-08-2020 | Vrouw | 27
baclofen (10mg)
Drugsverslaving
Dit medicijn heeft me gered!

Macrogol en elektrolyten

01-08-2020 | Vrouw | 48
Macrogol-elektrolyten (13,7g)
PDS (prikkelbare darmsyndroom)
De eerste 2 ä 3 dagen merkte ik niet veel maar daarna wel. Ik moest eerst 1 zakje gebruiken. Dit hielp 2 weken en daarna niet meer. Nu gebruik ik 2 keer per dag en dit werkt heel goed. Heb nog nooit diarree gehad. Ik voel me er gewoon nu een heel ander mens door ook psychisch en ben helemaal tevreden. Wel moet je dit medicijn niet gelijk met andere medicijnen slikken w[lees meer...]ant dan worden ze ook weggespoeld als het ware. Je moet minstens 3 uur voor of na je andere medicijnen innemen. Dit kreeg ik als doktersadvies.

Xarelto

01-08-2020 | Vrouw | 44
rivaroxaban (20mg)
Trombose
Na tweede keer trombosebeen kreeg ik xarelto (eerste keer was 10 jaar geleden, toen ander middel waarvan ik de naam niet meer weet). Ik heb steeds meer het idee dat xarelto een middel is met nare bijwerkingen. Ik ga weliswaar naar 10 mg per augustus, maar ik overweeg ook een ander middel te vragen.

Lorazepam

01-08-2020 | Vrouw | 58
lorazepam (1mg)
Ik neem lorazepam om de vreselijke bijwerkingen van citalopram te onderdrukken en dat is meteen na inname goed gelukt ik heb weer rust na 10 weken vreselijke bijwerkingen citalopram . Al 3 weken rust en voel mij super goed.

Citalopram

01-08-2020 | Vrouw | 58
citalopram (10mg)
Eind april kreeg ik te horen dat mijn grote liefde mijn man uitgezaaide darmkanker heeft. Ik raakte in shock en ik een angst stoornis. Nog nooit gehad. Eerst via de huisarts oxazepan, maar dat was niet genoeg. Toen gestart met citalopram druppel 1 per dag en per week opgehoogd. Nou ik kreeg zoveel angst en paniekaanvallen door de bijwerkingen niet normaal er kwam ee[lees meer...]n team thuis bij mij met psychiater ik moest meer oxazepan nemen. Toen kreeg ik na 3 weken een gesprek met een psychiater en hij gaf mij Lorazepam 1 voor de nacht en overdag 3 stuks, dit was te veel ik kon mijn ogen niet openhouden. Nu alleen in de ochtend 1 halve en voor het naar bed gaan 1 hele. Dit was de verlossing echt waar. Ik raad iedereen aan die met angst en paniekaanvallen kamp en citaprolam krijgt de eerste weken erbij lorazepam te nemen. De angst is meteen weg en je voelt je weer mens. Nu werkt de citalopram eindelijk goed dus ik ben nu aan het afbouwen met lorazepam en moet vanavond voor het eerst voor het slapen gaan olanzapine nemen 2.5 mg ipv lorazepam. Dit is mijn verhaal, ik kan nu ook veel beter omgaan met de ziekte van mijn man.

Refusal

01-08-2020 | Man | 51
disulfiram (400mg)
Alcoholverslaving
Hallo, Gisteren Refusal ingenomen, diezelfde avond gewoon 8 halve liters bier gedronken,geen effect!

Mirena

01-08-2020 | Vrouw | 42
levonorgestrel (19,5mg)
Na 25 jaar overgegaan van de pil naar spiraal...ik had last van depressies en migraine. De mirena spiraal zou mij wellicht kunnen verlichten van deze klachten. Nu heb ik m een klein jaar. Wat een pijn met plaatsen...brrr. verder v9een last van mijn buik...maar ik merk van alles aan mijn lichaam. Opgezette buik..borsten. moe gezicht..vochtwallen. moe. Haaruitval. Mijn ei[lees meer...]gen lichaam voelt anders en irriteert me. Weet niet of dit toeval is maar herkent iemand dit misschien?

Amfexa

01-08-2020 | Man | 24
dexamfetamine (5mg)
ADHD
Ik ben begonnen met methylfenidaat van Mylan en werd daarvan echt een depressieve hersenloze zombie. Daarna overgestapt naar Amfexa en dat leek in het begin goed te gaan (2.5mg 2 maal daags en daarna 5mg 2 maal daags en toen 7,5mg 2 maal daags) Vanaf 7,5mg 2 maal daags begon de ellende: Nou de amfexa leek in het begin wel te werken. Maar ik denk dat dit placebo effe[lees meer...]ct was. Ik hoopte dat het zou werken. Maar ik ben er nu achter dat mijn paniek/angstaanvallen echt wel 3 tot 4 x per dag zijn. Toen ik naar 7,5 mg ging leek het wel alsof ik XTC op had. Constant met strakke ogen uit m’n gezicht kijken. Slaapproblemen (ik heb een week super slecht geslapen). Hartslag was torenhoog, hoofdpijn, misselijk, diaree, constant eng/angstig gevoel op de borst en in de maag. Opgezette en borrelende maag, niet uit m’n woorden komen (veel meer dan zonder medicijnen), heel erg prikkelbaar zijn. Oorsuizen en emotie disregulatie, versterkt gehoor en moeite met inademen en erg onrustig zijn. Concentratieboog is soms zelfs korter dan normaal. De hele dag enorm moe zijn, nog meer dan normaal. Zelfs nu dat ik al maanden slaap met een slaapbeugel en daardoor dus geen slaapapneu meer heb. Ik krijg rond 13:00 zo enorm veel slaap dat normaal functioneren niet echt meer gaat. 18:30 als de medicatie begint uit te werken voel ik me zo moe alsof ik al wil gaan slapen tot de volgende ochtend. Alleen dat is veelte vroeg waardoor ik mezelf forceer om wakker te blijven. Maar dan ben ik rond 21:00 over m’n slaap heen en dan slaap ik pas 05:00/06:00 in de nacht. Ik ben zelf teruggegaan naar 5mg en nu kan ik een stuk beter slapen. (Weer gemiddeld 6 uur). Maar alle andere klachten zijn er nog steeds. Ik dacht dat ik gewoon paniekklachten had en dat het daardoor kwam. Maar de amfexa zorgt er 100% voor dat ik 3/4 paniekaanvallen per dag heb van gemiddeld elk een uur. En zelfs na een nacht van 6/7 uur slapen voel ik me nog verrot. Ik merk ook dat ik weer meer depressief begin te worden. Puur door slaap te kort en constant vermoeid zijn en alle paniekaanvallen die enorm veel energie kosten. Ik hoop dat ik de oude dexamfetamine via de regenboog apptheek mag proberen zodat ik kan kijken of dit mij wel helpt. Want de amfexa doet meer kwaad dan goed voor mij..

Primolut N

01-08-2020 | Vrouw | 21
norethisteron (5mg)
Uitstellen van menstruatie
Ik heb dit medicijn meerdere malen gebruikt om mijn menstruatie uit te stellen voor kamp en vakantie. Het stelde inderdaad prima mijn menstruatie uit, al hoorde ik van anderen wel dat ik wat chagrijniger overkwam en ik had last van stemmingswisselingen (een beetje zo'n ongesteldheids chagrijnigheid). Na het stoppen met slikken kreeg ik wel een hele intense menstruatie met [lees meer...]veel meer pijn dan normaal, iets waarmee ik dus rekening hou als ik het gebruik.

Champix

31-07-2020 | Vrouw | 39
varenicline (0,5mg)
Stoppen met roken
Dag 1. 1 tablet 0.5mg tintelende tong. Verminderde smaak. Dag 2 tot 4 gevoelloze tong één kant van tong voelt branderig kan geen smaak meer waarnemen. Al deze dagen veel dromen. Overmatig zweten. Dag 4 spiertrekkingen in oog en mond. Dag vijf bij ontwaken geen gevoel in ooglid en mond. Spieren functioneren niet naar behoren. Één oog sluit snel (zwaar) ander sluit niet. Bo[lees meer...]venlip trekt naar één kant onderlip naar de andere kant

Grazax

31-07-2020 | Man | 30
pollen van Timotheegras (75000)
Hooikoorts
Mijn hele leven (ik ben nu 30) heb ik vreselijk last gehad van hooikoorts, zo erg dat ik niet naar buiten wilde/kon. Veel medicijnen en combinaties van medicijnen geprobeerd (neussprays, oogdruppels, pillen, etc.), dit hielp altijd erg weinig. Ik zit nu op anderhalf jaar met het grazax traject, en heb deze zomer veel minder klachten. Zo'n 75% minder zou ik zeggen. Ik b[lees meer...]en dan ook ontzettend blij dat ik hier aan ben begonnen, en kan het iedereen aanraden die last heeft van (gras)pollen.

Paroxetine

31-07-2020 | Man | 69
paroxetine (30mg)
Chronische depressie
Paroxetine heeft mij lang geholpen. Dit heb ik zeker 15 jaar genomen. Tijdens de voorbije 40 jaren heb ik bijna alle SSRI's gebruikt. Niet alleen voor depressie maar ook voor angsten en fobies. Mijn psychiater heeft me altijd goed geholpen. De dokter is echter op zijn 75 met pensioen gegaan. Sindsdien ben ik echt het noorden kwijt. voor het moment volg ik nu EMDR. Maar[lees meer...] na 5 sessies geen verbetering. Het enige medicijn dat ik nog niet genomen heb is Prozac. Na mijn pensioen in 2010 ging nog alles redelijk goed. Maar nu ben ik echt in het zwarte gat gevallen. de voornaamste oorzaak is de coronacrisis en de verveling. De huisarts heeft gezegd dat ik sociale contacten moet opnemen en een bezigheid zoeken. Maar ik slaag er niet in. Ondertussen heb ik een voorraad voorschriften van paroxetine, valium en bromazepam. Bovendien drink ik nu ( stiekem) meer alcohol. Eigenlijk ben ik ten einde raad. De moed zakt me in de schoenen.Kan iemand raad geven