Ervaringen met medicijnen

Wat is uw ervaring met medicijnen?
Heeft u wel eens bijwerkingen of juist een positieve ervaring met medicijnen?

Goed om te weten

Wij geven geen persoonlijke gegevens (met medicijngebruik) door aan derden. Klik hier voor meer informatie.

Topicorte

12-04-2024 | Vrouw | 69
desoximetason (2,5mg/g)
Eczeem
Gebruik, zonodig. Dit kan een paar dagen achter elkaar zijn of weken niet. Ik gebruik deze emulsie ongeveer 50jaar en nog steeds effectief! Bijwerking iets drogere huid .

Amitriptyline

12-04-2024 | Vrouw | 40
amitriptyline (25mg)

gewichtstoename

Werkt heel goed tegen nekpijn. Wel gewichtstoename, maar veel gelukkiger en pijnvrij

11-04-2024 | Man | 35
Astma
Novolizer salbutamol werk niet ook gekregen diep inhaleren lukt mij niet bij apotheek gemeld heb nu deze Salbutamol gekregen Airomir Autohaler Aerosol die is veel beter hoef niet diep inhaleren

Tirosint

11-04-2024 | Vrouw | 52
levothyroxine (50ug)
Ziekte van Hashimoto
Vanwege trage schildklier paar jaar geleden gestart met Tirosint. Ik heb geen ervaring met andere medicijnen met Levothyroxine. Ik had mijn huisarts meteen om Tirosint gevraagd omdat andere merken veel hulpstoffen hebben en ik dat liever vermijd. Veel klachten zijn wel verdwenen of minder geworden. Helaas voel ik me nooit meer de oude door de ziekte van Hashimoto.

Ferrofumaraat

11-04-2024 | Vrouw | 52
ferrofumaraat (100mg)
IJzergebreksanemie

winderigheid opgezette buik buikpijn

Ik kan iedereen met bijwerkingen aanraden om over te stappen op IJzer Bisglycinaat in plaats van ferrofumaraat. IJzer Bicglycinaat (ander type ijzer) geeft geen darmklachten en neemt heel goed op. Mijn ijzerwaarde steeg daarmee ineens wél heel goed. Ik snap niet waarom artsen nog steeds ouderwets ferrofumaraat voorschrijven terwijl er een goed alternatief is. Vanwege vee[lees meer...]l te lage ferritinewaarden kreeg ik ferrofumaraat voorgeschreven. Hielp nauwelijks en het gaf veel darmklachten met zelfs slecht slapen tot gevolg. Het was niet te doen! Ook genant vanwege de hele dag extreem vieze stinkende winden (rotte eieren) terwijl ik daarvoor nooit winderig was.

Marvelon

11-04-2024 | Vrouw | 55
ethinylestradiol/desogestrel (30/150ug)
Menstruatiepijn
Marvelon heb ik vanaf mijn 17e tot mijn 53ste geslikt. Enkele jaren vanwege zwangerschappen gestopt. Het hielp geweldig tegen mijn menstruatie pijnen. Die waren weg. Maar ook al mijn gezicht huidontstekingen verdwenen. Dit is misschien wel de belangrijkste reden van het door blijven slikken. Om een idee te geven van de heftigheid van menstruatiepijnen. Toen ik mijn beide[lees meer...] kinderen kreeg kon ik niet voorstellen dat het z’n makkie was. Geen vergelijk met mijn menstruatie pijnen. Waren wel gewone bevallingen zonder complicaties.

Ciprofloxacine

11-04-2024 | Man | 62
ciprofloxacine (500mg)
Blaasontsteking

Bijwerkingen

diarree na de maaltijd koud zweet nachtmerries acute hoofdpijn

na 2 a 3 dagen werkt die wel, maar gaat lanzaam beter, merk wel merdere bijwerkingen zoals omschreven in bijsluiter...

11-04-2024 | Vrouw | 43
Ademhalingsproblemen

Bijwerkingen

tintelingen in vingers tintelingen in de voeten

In 2019 heb ik astma onderzoeken gehad. Alleen bij de bronchoscopie was de uitslag: 'mogelijk astmatische bronchitis' Andere testen gaven geen astma aan. Ook had ik last van stress en spanningen waardoor dit als oorzaak van mijn ademhalingsproblemen werd gezien. Ik kreeg voor bescherming Alvesco mee. Dit gaf over het algemeen wel wat bescherming, maar nu (april 2024) nog [lees meer...]steeds problemen met vochtig weer. In maart kreeg ik een longontsteking en ademhalingsproblemen werden weer erger. Huisarts schreef na een aantal weken Salbutamol voor. Het werkt goed. Alleen heb ik nog wat last van mijn verkoudheid dus kan niet helemaal zeggen of dit DE oplossing is. Maar het helpt zeker.

Salmeterol/Fluticason

11-04-2024 | Man | 30
salmeterol/fluticason (25/250ug/do)

Bijwerkingen

droge keel keelpijn moeite met ademhalen verhoogde hartslag

Jarenlang zonder problemen Seretide gebruikt voor de behandeling van mijn Astma. Dit werd altijd netjes door mijn zorgverzekeraar (DSW) vergoed. Sinds 1 januari 2024 heeft echter ook DSW zich aan het preferentiebeleid te houden. Hierdoor onlangs de inhalator van Neutec gekregen. Door de apotheek meegegeven zonder waarschuwing. Toen ik thuis de verpakking opende en een ande[lees meer...]re discus zag, heb ik de apotheek gebeld of dit wel het juiste medicijn was. Volgens de apotheker zou dit exact hetzelfde zijn als de Seretide. Niets is minder waar gebleken. Vrijwel direct na gebruik ontstonden de klachten. Heb het medicijn in totaal 4 dagen gebruikt, maar daarna gestopt als gevolg van zeer ernstige bijwerkingen: - Benauwdheid nam toe en ademen kostte veel meer moeite. - Enorm droge keel, opgezwollen klieren en hevige keelpijn. - Structureel verhoogde hartslag in rust structureel met zo'n 15-20 slagen per minuut. - Mijn partner gaf aan dat ik 's nachts erg onrustig sliep en diverse ademstops had. Deze bijwerkingen direct bij de huisarts gemeld. Sinds enkele dagen heb ik gelukkig weer Seretide in gebruik. De klachten namen direct af. Veel meer lucht, hartslag weer op het normale ritme, keelpijn bijna weg en ook slaap ik 's nachts weer normaal.

Creon

11-04-2024 | Vrouw | 63
pancreatine (18000/25000/1000)
Pancreatitis

Bijwerkingen

buikpijn opgezette buik buikkrampen buikklachten

Ge bruik het nu 4 dagen heb er erge buikpijn van en gespannen buik

Co-Trimoxazol

11-04-2024 | Man | 66
co-trimoxazol (160/800mg)
Oorontsteking

Bijwerkingen

beenkrampen Jeuk over het hele lichaam huiduitslag hele lichaam koortsig gevoel algemene malaise energieverlies

Hele slechte ervaring met dit middel 960mg Middel werkte niet, en na paar dagen heel veel bijwerkingen, algehele malaise, echt ziek voelen, misselijk, braken, duizeligheid, koortsaanvallen, koude rillingen, spierkrampen in benen, gewrichtspijnen in armen en polsen, hoofdpijn die niet meer met pijnstillers was te onderdrukken en het ergste was huiduitslag over het hele lic[lees meer...]haam met onhoudbare jeuk.

Mirtazapine

10-04-2024 | Vrouw | 22
mirtazapine (15mg)

overgewicht vermoeidheid

Ik heb al sinds mijn tienerjaren al last van depressieve gevoelens. Voor mijn 18e wilde ik niet aan medicatie beginnen, omdat mijn hersenen nog in ontwikkeling zijn. Op mijn 20e maakte ik veel mee, waardoor slapen niet goed ging en mijn hoofd alleen maar vol was. Mirtazapine kreeg ik voorgeschreven en het hielp direct. Ik kon fantastisch slapen en piekerde niet meer. H[lees meer...]et enige nadeel is dat ik 14 kilo aankwam in 7 maanden. Ik kreeg geen waarschuwingen over gewichtstoename. Tot op de dag vanaf vandaag gebruik ik het nog, maar halveer ik. Ik ben aan het afbouwen. Het afvallen wilt totaal niet. Ik ben nog geen gram afgevallen, terwijl ik fanatiek sport en gezond eet. Iemand tips?

Amoxicilline

10-04-2024 | Vrouw | 59
amoxicilline (500mg)
Keelontsteking

verstikkend gevoel

Kuur voorgeschreven voor 5 dagen 3x per dag vanwege een aanhoudende verkoudheid met keelontsteking. 1e pil ingenomen om 2220 uur, 112 gebeld om 2227 uur vanwege een rood opgezwollen gezicht, dikke oogleden, jeuk en tintelingen over m'n hele lichaam en na 10 minuten het gevoel dat de keel werd dicht geknepen., enorm hoesten en benauwd. Trauma heli , ambulance en politie [lees meer...]met gillende sirenes naar ons toe. Adrenaline, anithistamine injecties gehad, zuurstof is toegediend en een middel in het infuus tegen de allesoverheersende jeuk. Na een paar minuten deden de medicijnen hun werk en kwam ik weer bij. Had geen 5 minuten langer moeten duren anders was het verkeerd afgelopen. Volgens de trauma was ik het zoveelste geval met deze reactie na amoxicylinne van het merk MYLAN. Dank aan de zorgverlening die ontzettend aardig waren.

Letrozol

10-04-2024 | Vrouw | 56
letrozol (2,5mg)
Borstkanker

Bijwerkingen

ontsteking in de mond vermoeidheid opvliegers gewrichtspijn stemmingswisselingen spierpijn

Het maakt voor mij heel veel uit welk type letrozol ik krijg. Bij Letrozol Accord liep in binnen twee weken zo slecht van de spier- en gewrichtspijn, dat ik bijna rollator nodig had. De Letrozol Sandoz had ik helemaal geen bijwerkingen, maar wordt niet meer gemaakt. Van de Letrozol Amrox had ik zeer veel opvliegers tot wel 70 per dag tijdens werk. De Letrozol Sun en de[lees meer...] Lerozol Teva geven wel opvliegers, maar dan zijn ze te behappen in combinatie met opvlieger-medicatie. In alle gevallen wel last van gewrichten en stemmingswisselingen zeker bij vermoeidheid, maar met huidige variant goed te doen. Daarnaast dus meer tandvleesontstekingen. Al preventief behandeling paradontitis gehad. Advies: veel bijwerkingen, probeer andere variant.

Itraconazol

10-04-2024 | Man | 44
itraconazol (100mg)
Kalknagel(s)
Ik heb jarenlang af en aan itraconazol gebruikt. In het begin werkte het goed maar steeds als ik stopte kwam het snel weer terug. Ik deed puls behandeling voor kalknagels 1 week op 3 weken af. Het leek ook wel dat na verloop van tijd de effectiviteit afnam, maar nu moet ik zeggen dat ik een atleet ben en mijn nagels vaak beschadigt raakten door te kleine schoenen, dat prob[lees meer...]leem heb ik inmiddels opgelost door die te vervangen. Maar ik gebruik nu terbinafine tabletten en die lijken toch veel effectiever.

Terbinafine tabletten

10-04-2024 | Man | 44
terbinafine (250mg)
Kalknagel(s)
Ik ben overgeschakeld van itraconazol naar terbinafine. Het verschil is zeer duidelijk. Terbinafine werkt een stuk beter en ook verschillende onderzoeken laten dit zien. Ik was altijd bang voor bijwerkingen maar zowel met itra als deze geen last. Ik gebruik dit nu 35 dagen. Ik moet wel zeggen dat ik veel sport, niet rook/drink en verder gezond leef. Als je dit gebruikt [lees meer...]lijkt het me niet verstandig te drinken ook al mag het.

Concerta

10-04-2024 | Vrouw | 45
methylfenidaat (54mg)
ADD

Bijwerkingen

emotioneel verhoogde hartslag verminderde eetlust

Ik ben in januari na diagnose add op 45 jarige leeftijd, gestart met methylfenidaat. Per toeval als eerste met Concerta 27 mg. Daarna kreeg ik allerlei B merken. Ik blijk toch gevoelig voor de hulpstoffen erin dus met medische noodzaak krijg ik nu (na lang aandringen bij de apotheek) weer Concerta. Ik zit nu op 54 mg maar als ik het dan druk heb merk ik toch verhoogde hart[lees meer...]slag en dat ik sneller van 0-100 schiet in mijn emotie als ik ineens super down of droevig (had ik nooit voorheen-vrij beheerst). Dus nu doe ik soms een dag de 36 mg (helaas doet dit minder met mn focus en concentratie) maar geeft minder tot geen bijwerkingen. Voordeel van Concerta is echt de focus en eindelijk gewoon een planning kunnen maken in m’n hoofd en m’n productie op werk is echt zoveel beter! Minder afleiding. Top. Oh ja en val in slaap als een blok. En dat voor een piekeraar. In het begin was eetlust afname een dingetje. Kan soms wat maagklachten hebben:moet ervoor waken dat ik niet na inname tijd niks eet en dan in avond ineens veel en ook suiker behoefte. Je knopje van trek is een beetje van slag dus wel zaak dat je goed en gezond, verdeeld blijft eten. Verder zie ik het zo als m’n leven ipv 6 een 8 kan zijn met dit pilletje dan heel graag;) Hoop wel dat de werking zo blijft. Begreep dat er gewenning kan optreden, dus zaak om soms even pauze in te lassen. Althans zo vertelde de psych mij.

10-04-2024 | Vrouw | 64
Astma
Novolizer werkt niet. Diep inhaleren gaat niet want dan moet ik direct hoesten en poeder blijft in mond

Levetiracetam

10-04-2024 | Vrouw | 32
levetiracetam (1000mg)
Epilepsie

stemmingswisselingen depressief agressief

Ik heb ongeveer 12 jaar levetiracetam geslikt. Toen ik begon met de medicijnen kreeg ik enorm veel bijwerkingen, stemmingswisselingen, neerslachtig, hele enge dromen. Na een paar weken verdwenen deze. De afgelopen 12 jaar heb ik eigenlijk geen last gehad van de medicijnen. Toen ben ik een maand of 4 geleden begonnen met afbouwen. Ik begon enorm agressief te worden, had hee[lees meer...]l veel stemmingswisselingen en werd agressief. Nu ben ik een week of 5 gestopt met de medicijnen en ik merk dat ik mij erg depressief voel, stemmingswisselingen heb, nog steeds agressief (terwijl ik helemaal niet zo ben van nature) En ik heel snel emotioneel ben en moet huilen. Ik kan begrijpen dat medicijnen invloed hebben maar ik ben nu een week of 5 gestopt en ik blijf hier last van hebben. Er is weinig te vinden over de afbouw van deze medicijnen en de consequenties. Hebben meer mensen hier last van en hoe lang duurt zoiets?

Atorvastatine

10-04-2024 | Man | 52
atorvastatine (40mg)
Hartinfarct

Bijwerkingen

ontsteking in de darmen chronische vermoeidheid maagproblemen depressief

Ik heb dit medicijn meteen vanaf mijn infarct gekregen en heb sindsdien ook van van alles last als altijd moe zwak ziek misselijk depressief Ik ben nu sinds enkele weken gestopt met atorvastatine en weiger andere te nemen Ik ben t pad van voeding opgeslaan en sinds ik dit niet meer neem ben ik afgevallen ,meer energie , minder neerslachtig en van overtuigd dat dit verd[lees meer...]er weg zal gaan ,minder maagpijn en vooral ook nagenoeg geen opstopping of pijn in de darmen meer en voel me zoveel beter en wat de verhoogde cholesterol betreft houdt ik die tot nu toe met gezonder levens en eetpatroon heeeeel goed onder controle dus ik ben blij dat ik na bijna 4 jaar mezelf klote voelen die stap heb genomen en mezelf weer langzaam maar zeker beter ga voelen Natuurlijk wel met t totaal plaatje van levensstyle verandering en vooral ook voeding

Citalopram

10-04-2024 | Vrouw | 28
citalopram (20mg)
Psychische klachten

Bijwerkingen

duizeligheid misselijkheid wazig zien hoofdpijn afwezig voelen

Na heel erg veel wikken en wegen tòch de sprong in het diepe gewaagd om te beginnen met antidepressiva. Ik zit inmiddels ruim anderhalf jaar thuis vanwege cptss. Inmiddels heb ik mijn ptss overwonnen, maar bleef ik tot mijn eigen teleurstelling depressieve gevoelens hebben, stemmingswisselingen, dwangneigingen en piekerde ik veel. Dus ben ik over mijn kritische ste[lees meer...]m heen gestapt en in overleg met mijn psychiater begonnen met 20mg Citalopram. Mijn psychiater is een voorstander van gelijk op een juiste dosering starten zodat je niet al te lang last hebt van de bijwerkingen met het opbouwen. De bijwerkingen waren vooral lichamelijk pittig (deze hielden zo’n 2-3 weken aan), maar ik voelde tegelijkertijd ook bijna direct (waarschijnlijk placebo, maar daar heb ik geen problemen mee haha) een positief verschil. Ik ben energieker, voel me lichter in mijn stemming en heb meer draagkracht en belastbaarheid! Na zo’n 2 maanden verhoogd naar 30mg omdat ik benieuwd was of dat een NOG beter effect zou hebben (je bent perfectionist of je bent het niet…), maar de opbouw was verschrikkelijk en ik had voornamelijk meer last van de vervelende bijwerkingen dan dat het een positieve invloed had op mijn stemming. Dus ik ben nu weer aan het afbouwen naar 20mg. Ik zou het oprecht iedereen die twijfelt aanbevelen. Er hangt zo’n stigma rondom antidepressiva, maar het is simpelweg een extra stofje nemen welke je hersenen zelf onvoldoende in staat zijn om aan de maken. Als je ijzertekort hebt, neem je ook een hulpmiddel op dit aan te vullen, toch? Probeer het niet te zwaar te maken voor jezelf/er teveel lading aan te geven. Dit was waarom het mij zoveel tijd heeft gekost om aan te geven dat ik een hulpmiddel zou willen uitproberen. Dus bij deze een hart onder de riem als jij momenteel door dezelfde twijfels ervaringen aan het onderzoeken en afwegen bent! Als het helpt is dat alleen maar een hele verademing! Gun jezelf dat steuntje in de rug :)

Flixonase neusspray/neusdruppels

10-04-2024 | Vrouw | 62
fluticason (1mg/ml)
Allergie

neusbloedingen droge neus

Opgelost in zoutwater neus spoelen werkte het beste. Ik heb vooral last van sinussen en oren.

Spiriva

10-04-2024 | Man | 80
tiotropium (2,5ug/do)
Ademhalingsproblemen

Bijwerkingen

duizeligheid kan geen slijm of slijm ophoesten blaffende hoest

Aanwijzing van copd advies longarts

Naltrexon

09-04-2024 | Vrouw | 69
naltrexon (50mg)
Alcoholverslaving

Misselijkheid

heb naltrexon gebruikt, maar dat was bij mij niet effectief Gebruik nu een half jaar antabus 200 mg per dag, drink geen druppel meer