ISO 27001

Ervaringen met medicijnen

Wat is uw ervaring met medicijnen?
Heeft u wel eens bijwerkingen of juist een positieve ervaring met medicijnen?

Goed om te weten

Wij geven geen persoonlijke gegevens (met medicijngebruik) door aan derden. Klik hier voor meer informatie.

17-11-2018

Allopurinol (allopurinol)
Jicht

had veel last van jicht, via de huisarts doorgestuurd naar een reumatoloog. bloed laten testen op urinezuren en was te hoog. begonnen met colcichine en twee dagen later met 100mg alopurinol deze volgorde aangehouden omdat alopurinol in het begin een jicht aanval kan uitlokken. na drie maanden weer bloed laten testen op urinezuur gehalte en was nog iets verhoogd. weer eerst[lees meer...] colcichine en later 200mg alopurinol. daar er geen tabletten zijn van 200mg slik ik er twee per dag. na drie maanden weer bloed laten testen en had een mooie waarde van 0.31 ik had gehoord dat de waardes moeten zijn tussen 0.25 en 0.45 dus mijn waarde was mooi. ik heb sinds dat ik met alopurinol ben begonnen geen jicht meer gehad en dat is geweldig. laat je door je arts of reumatoloog goed informeren zodat je weer kan genieten van het leven.

Depakine (valproinezuur)
Bipolaire stoornis

Voorgeschreven voor bipolaire stoornis. Het hielp wel tegen zenuwachtigheid en overgevoeligheid, maar het hielp bij mij niet voldoende om stabieler blijven. Ik had diverse periodes per jaar van vitale depressies

Camcolit (lithium)
Bipolaire stoornis

Ik heb 18 jaar depakine 600mg geslikt samen met eerst zoloft, 100mg later lexapro/escitalopram 20mg. Desondanks meerdere (min.3×) malen per jaar terugval naar met name depressies. De depressies duurden de laatste jaren steeds langer. (Laatste keer 3 maanden) Overstap gemaakt naar lithium/camcolith 400mg sinds 5 mnd, gebruik dit samen met escitalopram/lexapro 20mg. T[lees meer...]ot nu toe ben ik heel tevreden over de werking. Ik ben wat rationeler. En ben tot nu toe stabiel en goed gehumeurd. Ik ben héél benieuwd of de terugvallen nu ook weg zullen blijven. Mijn moeder had vanaf haar 45e veel last van langdurige depressies, afgewisseld met hypomanie. Toen kreeg zij met 70 jaar lithium. Daarna is ze nooit meer depressief geweest.

Thyrax Duotab (levothyroxine)
Hypothyreoïdie

Merkte toen in de eerste week verschil! Moe wakker worden en half uur na inname was ik een beetje mens. Vervelend dat ik het geneesmiddel een half uur boor ontbij in moest nemen... Toen er in 2016 problemen ontstonden met het leveren ervan, ben ik overgestapt op Euthyrox. Aspen Pharma Trading krijgt mij niet meer terug als ‘klant’, daarvoor hebben ze mij (en vele an[lees meer...]deren) keihard laten vallen. Ik wens APT veel verandering toe.

Tecfidera (dimethyl fumarate)
MS (multiple sclerose)

Ik ben in sept 2017 begonnen met Tecfidera. Mijn vermoeidheid nam met rasse schreden af, had geen bijwerkingen, heb eerlijk waar aan de verpleegkundige gevraagd of ik geen placebo had. In Sept 2018 werd het minder, ik voelde me ziek had elke avond verhoging eind september bleek ik een blaasontsteking te hebben en niet 1 die ik kende. Ik had eerder blaasontstekingen gehad [lees meer...]maar dat waren altijd 3 pijnlijke druppels urine. Nu was dat niet zo, ik kreeg een kuur en na 5 dagen ging het wel weer. Met na druk op wel weer, ik bleef verhoging houden en voelde me ziek, urine bleek schoon na een week na 2 weken weer urine laten controleren, die was schoon verstandig om hem op kweek te zetten. Voordat de week om was kreeg ik ontzettende pijn aan de zijn kant bijna achter net boven mijn heup ( nier hoogte ) ik kon niet eens gapen iets wat ik vaak doe zo pijnlijk was het. Op naar me volgende kuur. Na dat die kuur voorbij was, kreeg ik ook nog herpes.Toen kwam het verlossende woord van mijn huisarts. Zij verteld mij dat zij mij vroeger nooit zag en dat we nu al 6 weken bezig zijn met ontstekingen en verhoging. Zij dacht toch echt dat het aan mijn medicatie lag, en logisch ook met dit soort middelen ben je natuurlijk ook vatbaarder.Ik heb 8n de tijd dat ik Tecfidera gebruikte geen schub gehad. Ik ben eerlijk gezegd op 5 november jammer genoeg gestopt met Tecfidera en ben nu in gesprek met me neuroloog wat de volgende stap gaat worden. Eerst 8 weken stoppen immuunsysteem weer up to date brengen en dan verder praten. De vraag is wat nu? Ik ben een persoon die medicatie wil nemen omdat geen medicatie voor mijn gevoel niet goed is, MS is een onvoorspelbare ziekte maar geen medicatie is voor mij geen optie.

Lexapro (escitalopram)
Overspannen/burn-out

Sinds 5 weken gebruik ik Escitalopram (huismerk apotheek) ivm spanningsklachten, piekeren en somberheid. In combinatie met quetiapine tegen slapeloosheid. De eerste 2 weken waren niet zo fijn, piekeren was zwaar en ik had last van ochtendmisselijkheid. Na 2 a 3 weken begon ik effect te merken. Het is minder zwaar in mijn hoofd, ik krijg meer energie en mijn stemming wordt [lees meer...]beter. Ik heb wel terugval en de ene dag is de andere niet dus de klachten zijn niet meteen compleet over. Heeft ook tijd nodig. Overigens let ik wel op een regelmatig slaapritme, gezond eten, nauwelijks alcohol en veel bewegen, iedere dag maak ik een wandeling door het bos. Ik heb het eerst zelf proberen op te lossen maar aangezien de overspannenheid terugkwam na een jaar toch gekozen voor medicatie om er bovenop te komen.

Efudix (fluorouracil)
Actinische keratose

4 jaar gelden voor het eerst ondekt op mijn hoofd. Picato gebruikt was heftig maar snel herstel.Laatste 2 jaar Efudix, nu ook mijn gezicht. Eerst gedacht dat het enkele plekjes waren , maar Efudix detecteerde veel meer ( wat niet zichtbaar was) Ik ben zwaar getekend met vele korsten en jeuk. kan niet meer werken. Nu ook nog allergische reactie na ochtend insmeerbeurt: bult[lees meer...]en en vlekken op de gewrichten, voeten, stuitje,oksels, heupen die ontzettend jeuken , heel intens. Nog 2 weken smeren... pfffff

Mirena (levonorgestrel)

Ik heb gisteren de Mirena laten zetten. Door alle horrorverhalen zag ik er erg tegenop, maar al met al viel het mee. Van tevoren had ik 500mg naproxen en 1000mg paracetamol genomen. Eerst wordt er een eendenbek ingebracht, wat ik zelf totaal geen probleem vindt; niet onprettig zolang je maar ontspant. Vervolgens wordt je baarmoedermond vastgepakt met een haak; dit was wel [lees meer...]echt een hevige pijnscheut en ik kreeg direct daarna een soort hevige 'ongesteldheidskramp'. Dan wordt de baarmoeder opgemeten met een stalen staafje dat in je baarmoeder wordt gebracht; onprettig gevoel, en een flinke pijnscheut als dat staafje tegen de achterkant van je baarmoedermond duwt. Dit was voor mij het pijnlijkste moment, maar dat duurde dus maar een paar seconden. Het plaatsen van de mirena zelf was vervolgens eigenlijk helemaal niet pijnlijk, ik denk dat dat meetding mijn baarmoedermond al een beetje had opgerekt. Ik heb na afloop een half uurtje kramp gehad, zoals bij een hevige ongesteldheid. Rest van de dag nergens last van, hoogstens een licht zeurend gevoel in mijn onderbuik. Ik had nog wel 2 dagen bloedverlies. Heerlijk idee dat ik nu 5 jaar lang nergens meer aan hoef te denken wat anticonceptie betreft! Dat half uurtje pijn/ongemak weegt daar niet tegenop :).

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!