Ervaringen met medicijnen

Wat is uw ervaring met medicijnen?
Heeft u wel eens bijwerkingen of juist een positieve ervaring met medicijnen?

Goed om te weten

Wij geven geen persoonlijke gegevens (met medicijngebruik) door aan derden. Klik hier voor meer informatie.

Lyrica

23-01-2021 | Man | 26
pregabaline (75mg)
Eerst valium gekregen van dokter voor mijn angstoornis. Maar aangezien het niet zo gezond is overgestapt naar 2x 25 mg lyrica per dag. Haalt de scherpe randjes eraf maar ook niet meer. Net zoals bij valium het geval is misschien moet de dosis verhoogt worden voor een beter effect te hebben. Maar al bij al toch content van en GEEN bijwerkingen. Want daar was ik bang voor z[lees meer...]eker als je gans de lijst met bijwerkingen leest. Maar geen bijwerkingen persoonlijk waarschijnlijk door de lage dossis van 2 x 25 mg per dag.

Escitalopram

23-01-2021 | Vrouw | 34
escitalopram (5mg)
Last van angst, paniek en sociale fobie. Angst voor het alledaagse. Bang ‘het’ niet aan te kunnen, het leven.

Perio-Aid Mondreiniging

23-01-2021 | Man | 30
mondverzorging (1,2mg/ml)
Tandvleesontsteking
Na mijn eerste koortslip met alles erop en eraan (aften, opgezette klieren, meerdere plekken op gezicht), bleef ik uiteindelijk over met een flinke tandvleesontsteking achter mijn voortanden. Ik had al weken gespoeld met onder andere baking soda/zuiveringszout, maar er zat weinig tot géén progressie meer in. Op aanraden van de tandarts met Perio-Aid begonnen. Na het le[lees meer...]zen van de meeste reacties over tandverkleuring zou ik het fijn gevonden hebben als de tandarts me daarvoor gewaarschuwd had. Ik heb me daarin verdiept, en er is op meerdere pagina's (online) te vinden dat zowel wijn, koffie als andere dranken een chemische reactie opwekken in combinatie met Perio-Aid. Dus in principe heb ik alle dranken gelaten, terwijl ik toch al niet echt drink. Voor de zekerheid, en ik zou dit ook als tip meegeven, heb ik eerst mijn tanden gepoetst en vervolgens gespoeld met baking soda, alvorens ik begon te spoelen met Perio-Aid. Ofwel: zorgen dat eerst 100% alle troep uit mijn mond verdwenen is. Tot nog toe ben ik een week verder en heb ik geen last van tandverkleuring (of andere bijwerkingen), maar is mijn tandvleesontsteking bijna verdwenen. Voor de informatie: naast Perio-Aid heb ik elke dag veelvuldig vitamines geslikt, waarvan onder andere vitamine C. Daarnaast sport ik elke dag en eet ik geen vlees, maar vrijwel alleen groenten. Ik gok dat een gezond leven en daarmee een goede weerstand het effect alleen maar versterkt. Verwacht dus geen wondermiddel, maar een waardevolle toevoeging, en doe er alles aan om ook te zorgen dat je lichaam 'vecht' tegen die ontsteking.

Ferrofumaraat

23-01-2021 | Vrouw | 38
ferrofumaraat (200mg)
IJzergebreksanemie
Door een maandenlange menstruatie bleek mijn ferritine gehalte nog maar 5 te zijn. Dus deze pillen 1x daags 200 mg van de dokter gekregen. Op voorhand las ik hier de recensies en durfde het medicijn bijna niet in te nemen. Ik ben een hypochonder en angsthaas 1e klas, en als je de verhalen hier mag geloven, ga je nog net niet dood aan dit pilletje. Nadat ik mijn test[lees meer...]ament geschreven en de top 10 liedjes voor mijn uitvaart had uitgezocht, heb ik de ferro ingeslikt. De eerste 5 min had ik een mega snelle hartslag (niet van de ferro hoor, van mijn eigen angst). Na 10 min dacht ik: hey ik ben er nog! En na een half uur besefte ik mij dat ik het had overleefd. 🥳🍻 Niks aan het handje dus. Lieve mensen die hier komen speuren, pas op voor alle negatieve reacties want de positieve zul je hier waarschijnlijk niet vinden en het jaagt alleen maar angst aan. Vertrouw op je huisarts, je krijgt het niet voor niks.

Amitriptyline

23-01-2021 | Vrouw | 66
amitriptyline (10mg)
Bij de overgang kreeg vreselijke migraine aanvallen. Die duurde 72 uur en daarna begon weer een nieuwe aanval. Dit maanden aan één stuk door. Ik kon niet meer functioneren in mijn werk en thuis ook niet. Ik lag constant in bed pijn te lijden. Uiteindelijk doorgestuurd naar de neuroloog en die schreef amytriptyline voor. Na 6 weken verdween de pijn, heerlijk. Nu.. na 13 [lees meer...]jaar bij toevallig bloedonderzoek blijken mijn leverwaarden iets te hoog en moet dit nu iedere 3 maanden laten onderzoeken. In de bijsluiter staat dit inderdaad . De assistente vertelde dat dit door overmatig alcoholgebruik of medicijnen kan komen. Ik drink iedere dag 1 glas rode wijn bij t eten , nu heb ik dit ook gestopt , en ik probeer de 10mg die ik slik nu af te bouwen . Ik merk wel dat ik minder goed slaap en een tintelend hoofd heb. Maar omdat ik nu toch over de overgang heen ben zet ik door. Ben benieuwd of mijn leverwaarde beter is over 3 maanden.

Citalopram

23-01-2021 | Vrouw | 28
citalopram (10mg)
Na 3 jaar intensive therapie vanwege jeugdtraumas , depressie en een angststoornis lukte het toch niet om weer aan het werk te gaan etc. Ik bleef mij somber voelen. Een half jaar na deze therapie toch gestart met 10 mg citalopram. Nu na 3 weken voel ik mij al zoveel beter! De somberheid is weg en alles gaat gewoon een stuk makkelijker. Ik voel een soort vrolijkheid die ik [lees meer...]al een tijd kwijt was. Bijwerkingen alleen de eerste week minimaal. Wat hoofdpijn, duizelig en niet kunnen slapen, maar dit was na 4 dagen over en sinds dien slaap ik gewoon 9 uur aan een stuk. Ik was sceptisch na mijn Google zoektocht naar ervaringen. Als je twijfelt probeer het! Het heeft mij net het laatste zetje gegeven om weer te kunnen genieten.

Kyleena

23-01-2021 | Vrouw | 23
levonorgestrel (19,5mg)
Normaal gesproken plaats ik nooit een review. Echter vind ik het in dit geval wel belangrijk. Voor het plaatsen van mijn Kyleena spiraal heb ik een aantal ervaringen doorgenomen waar ik zacht uitgedrukt zenuwen van kreeg en twijfelde of ik nog wel wilde. Met veel zenuwen zat ik dan ook bij de huisarts, maar het plaatsen van het spiraal viel echt mee. Van te voren had ik pa[lees meer...]racetemol en aleve fenimax imgenomen. Je voelt drie nare steken waarbij je even rustig moet doorademen en dan is hij gezet. De dag zelf wel wat last gehad van krampen, maar met paracetemol en een kruik was dit prima te doen.

Clindamycine

23-01-2021 | Man | 30
clindamycine (150mg)
Ontsteking (mond)
Gebruik dit medicijn voor een ontsteking in de kies. Amoxciline kan ik niet tegen. Daarom gekozen voor clyndamicine. Werkt perfect geen bijwerkingen nu dag 3/5. Aanrader voor ontstekingen !!

Quetiapine

22-01-2021 | Vrouw | 49
quetiapine (12,5)
Na veel slapeloosheid,lees 1 uur per nacht, in een pittige depressie terecht gekomen. Bij en psychiater in behandeling die dit middel voorschreef. Ik heb er heel veel baat bij en slaap heerlijk. Een uurtje of 7 en ik word uitgerust wakker. Ik ben blij dat ik ook eindelijk weer beter functioneer overdag.

Ezetrol

22-01-2021 | Vrouw | 66
ezetimibe (10mg)
Hoog cholesterol
Vroeger ezetrol gebruikt zonder problemen, nu dit product en een en al ellende

Enstilar

22-01-2021 | Man | 64
calcipotriol/​betamethason (0,5mg/50ug/g)
Psoriasis
Wat een middel Enstilar. Na15 jaar binnen 8 weken nagenoeg schoon Nu geen enstlair meer beschikbaar. Mijn zorgverzekering vergoed het niet meer door een prefentiovereenkomst (wurgcontract) afgesloten. Krijg nu weer een vette.zalf met dezelfde werkzamestof. Ik hoef geen lichttherapie meer bezuiniging van 700 a 800 euro. Meer kosten schuim 120 per jaar Wie h[lees meer...]et wil weten. IZA onderdeel v VGZ volgend jaar andere zorg verzekeraar

Dexamfetamine

22-01-2021 | Vrouw | 33
dexamfetamine (5mg)
ADHD
Zeer wienig bijwerkingen, alleen een uurtje na inname naar het toilet doordat mijn darmen gestimuleerd worden. Vergelijkbaar met koffie, niet ernstig. En je voelt de honger minder. Ik dacht dat dit laatste wel mee zou vallen en wil iedereen daar graag alert op maken. Want ik heb gemerkt dat ik toch onbewust minder eet en dan kan ik 'hangry' worden, omdat ik te weinig brand[lees meer...]stof heb. Maar dat voel ik dan niet lichamelijk, ik word alleen een beetje chagrijnig. Dit komt dus niet door het medicijn, maar doordat ik/je te weinig eet. Als ik voldoende eet, heb ik daar geen last van.

Venlafaxine

22-01-2021 | Vrouw | 51
venlafaxine (75mg)
Door de nodige privé problemen begon ik afgelopen jaar depressief te worden en heb me uiteindelijk bij de huisarts gemeld. 2.5 jaar geleden was ik ook al depressief, tijdens een burnout, en ben er toen uitgekomen zonder medicijnen. Zag er nu ook erg tegenop, maar het moest nu echt. En was ook net op tijd, want vlak daarna kreeg ik te maken met o.a. overlijden van mijn moe[lees meer...]der, en mijn vader ook bijna. Zonder dit had ik dat echt niet gered. Was erg bang voor de bijwerkingen maar daar heb ik bijna geen last van, alleen een droge mond. Zit op een dosis van 75 mg, en blijf daar voorlopig ook op. Wil niet hoger want dan ben ik bang dat mijn rouw ook onderdrukt wordt. Voor nu is het voor mij afdoende. Over ongeveer een half jaar wil ik als het goed gaat af gaan bouwen, maar dat zie ik tegen die tijd wel. Voor nu ben ik erg tevreden.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel

22-01-2021 | Vrouw | 20
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/150ug)
Buikpijn
Zelf had ik altijd zeer heftige menstruaties. Ik verloor niet alleen super veel bloed, maar ik had de eerste paar dagen (vooral de eerste twee dagen) ook vreselijk heftige buikpijn. Het was zo erg dat ik letterlijk niks kon doen en alleen maar in m’n bed aan het creperen was. Verder was ik ook redelijk onregelmatig ongesteld. Nu zit ik +- een jaar aan deze pil, van het mer[lees meer...]k ‘Mylan’. Ik kreeg een keer een ander merk, en dat was een drama. Met dat andere merk (maar zelfde soort pil) was ik gewoon 4 weken ongesteld en kreeg ik bij pas de 2e en 3e week buikpijn. Bij gebruik van deze pil van het merk Mylan was ik eindelijk regelmatig ongesteld. Maar het allerfijnste was, dat ik niet meer zulke heftige buikpijn had en zoveel bloedverlies. Echter was dit bij de eerste 1/2 maand(en) niet het geval. Waarschijnlijk omdat m’n lichaam nog moest wennen. Kortom, deze pil, van het merk Mylan, werkt voor mij ideaal en is voor mij de beste keuze.

Metoprolol

21-01-2021 | Vrouw | 25
metoprolol (25mg)
Hartritmestoornis
Ik ben 25, en ik heb dit medicin gekregen omdat mijn bloeddruk vaak te hoog is, en mijn hartslag is eigenlijk altijd te hoog. ( tachycardie ) ik heb vooral als is 's avonds naar bed ga last van maagzuur. En overdag ben ik vrijwel altijd moe. Verder echt een top medicijn!

Venlafaxine

21-01-2021 | Vrouw | 42
venlafaxine (75mg)
Na 18 jaar paroxetine te hebben geslikt voor sociale fobie en angsten 4 jaar geleden in een depressie gekomen mede door omstandigheden, flink overspannen en angstig via de psychiater over op venlafaxine. Venlafaxine zorgde ervoor dat ik wel milder werd als toen bij de paroxetine, libido een stuk verbeterd maar verder altijd zeer gejaagd, erg slecht slapen en gevoel door te[lees meer...] draaien, hoge bloeddruk, ik probeerde al jaren aan te geven aan huisarts het gevoel te hebben alsof er een knop werd ingedrukt wat mij zo enorm gespannen maakte, maar alles werd nog steeds op de omstandigheden gegooid, terwijl ik daar alles aan deed om uit te komen, en ook het gevoel had uit te zijn, alleen dat doorgedraaide gevoel bleef, totdat ik vorig jaar oktober op de 1e hulp belande met hypertensive crisis(204/125). door naar de internist, tja misschien proberen af te bouwen want kan hoge bloeddruk geven. van 150 afgebouwd naar 37.5 mg over naar citalopram, nou werd zeer agressief, ik ben normaal de geduld zelf, maar mijn man en dochter hadden zoiets, alsjeblieft stop hiermee, opnieuw overgestapt naar sertraline, nu sinds 2 weken op 25 mg. Dat gejaagde gevoel is weg!, Bloeddruk is goed! Ik slaap weer sinds jaren en de pijnklachten in mijn spieren en gewrichten is met 80% afgenomen. Nu alleen somber en erg gauw geïrriteerd, moet opbouwen naar de 50 mg, maar zit te denken om er helemaal mee te stoppen. Maar ook dit beangstigt mij, alhoewel ik een stuk rustiger ben als bij venlafaxine gebruik

Prolia

21-01-2021 | Vrouw | 84
denosumab (60mg/ml)
Osteoporose/botontkalking
Mijn mama heeft gedurende 5 jaar ( het maximum) om de 6 maanden een injectie gekregen in haar arm Alles ging goed tot de laatste keer, nadien pijn op de plek en nu nog altijd pijn , kan soms arm amper gebruiken. Ook na tandextratie pijn in bot, doorverwezen naar stomatoloog en daar vernomen dat Prolia gebruik het helen van de wond vertraagt of soms groeit de wonde nooit d[lees meer...]icht. Dus opletten, laat je tand indien mogelijk nooit uittrekken. Dit wisten we niet op voorhand en hadden dit dus niet aan tandarts gezegd, waardoor ze nu nog altijd pijn heeft waar de tand getrokken werd. Maar het goede nieuws is dat bij de laatste botscan er geen sprake meer is van osteoporose en ze had het nochtans in hoge graad.

Repatha

21-01-2021 | Man | 74
evolocumab (140mg/ml)
Hoog cholesterol
In 2013 kreeg ik een hartinfarct en kreeg een stent geplaatst wat bij mij meteen zeer veel effect heeft gehad, ook doordat ik meteen gestopt was met roken. Toen moest ook de oorzaak van het te hoog cholesterol worden aangepakt . Nadat ik het hele arsenaal aan statines had geprobeerd met de nodige vervelende klachten, leek repatha (140 mg) de oplossing. Nu ruim 2 jaar ge[lees meer...]bruik zonder bijwerkingen ,het cholesterol (LDL) bleek echter prima gedaald, zodat het leek of dit het wondermiddel voor mij zou zijn. Helaas ik kreeg toch weer heftige spierkrampen en loop bij een fysiotherapeut. Momenteel gebruik ik ezetimide (10 mg) welke tot dusver geen bijwerking heeft.

Isotretinoine Capsules

21-01-2021 | Man | 28
isotretinoine (20mg)
Acne/puistjes
Last van acne op de kaken die niet weggaat door benzolperoxide of andere middelen. Laatste redmiddel was isotretionine. Snel effect: binnen 6 weken waren de puisten al bijna weg, rest van het halfjaar nodig voor wegtrekken rode vlekken. Daarnaast had ik een vette voorhuid en borst, dat is ook helemaal verdwenen. Qua bijwerkingen waren droge lippen en in het begin de wi[lees meer...]tte huidschilfers die van het hoofd afkwamen (met vooral veel jeuk!) wat vervelend, maar te behappen. Bijwerkingen die wel vervelend waren: vermoeidheid, je kan echt een stuk minder dan normaal en de pijnlijke gewrichten, hardlopen (langere afstanden) zit er nauwelijks in. Tip: zorg de gehele periode dat je altijd purol of vaseline voor je lippen bij je hebt (gaan kilo's doorheen), ook smeersels voor armen (worden ook vrij droog).

Nifedipine

21-01-2021 | Man | 58
nifedipine (20mg)
goede ervaring, werkt perfect en geen of minimale bijwerkingen

Dexamfetamine

21-01-2021 | Vrouw | 28
dexamfetamine (5mg)
ADD
Ik lees hier allemaal verhalen over de magistrale bereider. Ik heb hier nooit eerder van gehoord. Intussen ben ik genoodzaakt over te stappen naar Tentin. Hiervoor zat ik aan de amfexa en Sandoz? Ik kan helaas het doosje niet meer lezen. As vrijdag heb ik een controle met mijn arts. Ik krijg alle bijwerkingen weer terug. Ik heb ADD, maar het lijkt nu of ik ADHD heb. I[lees meer...]k kan niet stil zitten, ben impulsief en heb steeds het gevoel dat ik iets moet doen. Een rustig avondje op de bank zit er helaas niet in. Naast deze bijwerkingen heb ik ook geen eetlust, staan mijn kaken op spanning, lik ik continue aan mijn lippen en transpireer ik meer.. Het is niet alleen maar negatief.. Ik presteer beter op mijn werk, heb ik zin om mezelf te ontwikkelen en zijn mijn doelen nu concreet aan het worden. Daarbij kom ik beter uit mijn woorden en ben ik assertiever geworden. In a good way.. Ik weet alleen niet of deze positieve gevolgen opwegen tegen het feit dat ik mij dagelijks zo moet voelen. Ik ga dit bespreken met mijn arts en dat we samen kijken naar andere mogelijkheden.

Desogestrel

20-01-2021 | Vrouw | 33
desogestrel (0,075mg)
Enorm last van stemmingswisselingen, doorbraakbloedingen (6weken aan een stuk ongesteld) en een slechtere huid (last van puistjes), vetter haar. Na 2 maanden gestopt, wat een opluchting! Voel me véél beter.

Lexapro

20-01-2021 | Man | 38
escitalopram (10mg)
Chronische depressie
Zijn er onder jullie d8 last hebben van spier en gewrichtspijn als bijwerking van dit medicijn?

Fluoxetine

20-01-2021 | Vrouw | 36
fluoxetine (20mg)
Zijn er onder jullie die gewrichtsklachten of spierpijn hebben als bijwerking van de fluoxetine? Ik hoor graag jullie ervaring.