Ervaringen met medicijnen

Wat is uw ervaring met medicijnen?
Heeft u wel eens bijwerkingen of juist een positieve ervaring met medicijnen?

Goed om te weten

Wij geven geen persoonlijke gegevens (met medicijngebruik) door aan derden. Klik hier voor meer informatie.

Nexium (esomeprazol)
Maagbeschermer

Gewoon te koop in Spanje en Portugal. Waarom niet in Nederland ?

Topamax (topiramaat)

Ik gebruik Topamax Sprinkle nu 12 jaar. Neuroloog adviseerde dit: ik had gemiddeld 3 aanvallen per week Op dit moment ongeveer 1 per mnd. Super. In het begin behoorlijke bijwerkingen: tintelingen, concentratieverlies, suffig, gewichtsverlies. Is al een tijd gestabiliseerd. Ik gebruik het merk Janssen Een keer kreeg ik een ander merk en prompt zat ik onder de bloeduitst[lees meer...]ortingen. Kreeg meteen weer het juiste merk gelukkig.

Oxazepam (oxazepam)
Paniekaanvallen

Oxazepam heb ik altijd in huis sinds ik een moeilijk periode heb meegemaakt ( werk gerelateerd). Oxazepam heeft mij door deze moeilijke periode heen geholpen. Ik gebruik het nu nog alleen op sommigen momenten van stress en drukte in mijn hoofd. Het moet geen gewenning worden ik ben dus voorzichtig met inname van dit middel. Ook gebruik ik het heel af en toe voor het in sla[lees meer...]ap komen.

Biktarvy (bictegravir/​emtricitabine/​tenofoviralafenamide)
HIV

Ik ben door een vreselijke periode van 3 weken gegaan met Biktarvy. Begonnen met deze medicatie omdat het een nieuwe combinatie is en 'minder schadelijk' zou zijn voor je nieren en andere organen op langere termijn. Vol goede moed begonnen maar ik ben uiteindelijk door een hel gegaan! Aan de orde van de dag was enorm veel gasvorming in de darmen. Heel onprettig. Als er gas[lees meer...] ontsnapte stonk dit egt verschrikkelijk! Ook had ik tijdens het slapen hele zieke nachtmerries. Heel 'donker'. Ik sliep heel onrustig en als ik wakker werd (veel eerder dan normaal) leek het net alsof ik helemaal niet geslapen had. Op internet heb ik slechte reviews van mensen gelezen die deze symptomen ook kregen. Sommigen zeiden dat dit na 2 weken voorbij was. Dus ik volle moed doorgezet. Maar in week 3 kon ik lichamelijk en geestelijk niet meer. De druppel die de emmer deed overlopen was het feit dat de spierpijn icm spierzwakte groter werd en de andere symptomen bleven hetzelfde. Ik ben weer terug bij mijn oude regime. Er zijn veel mensen waarbij Biktarvy goed werkt zonder bijwerkingen, maar bij mij werkte het dus niet. Ik zou mensen willen adviseren om echt te luisteren naar zijn of haar lichaam. Elk lichaam is anders. 6 jaar HIV positief en still staying strong. Ga alsjeblieft niet met de pakken neerzitten en geniet van elk moment!

Perio-Aid Mondreiniging (mondverzorging)
Trekken van tand of kies

Na verwijderen van twee kiezen dit middel voorgeschreven gekregen. Smaak verdween of was raar, wonden ernstig ontstoken, gehemelte branderig, Verkleuring gebit en tong zwart, groeven in tanden. Door zeer ernstige ontstekingen van de wonden een antibiotica kuur gekregen. Werd maar niet beter alleen erger. Dit rot middel gestaakt en wonderlijk werden de wonden rustiger. God[lees meer...]zijdank want arts herkende deze vorm van ontstekingen ook niet. Let goed op bij mij is het van kwaad tot erger geworden.

Hydrocobamine (hydroxocobalamine)
Anemie door vitamine B12-deficiëntie

Na mijn schildklier probleem in 2009 voelde ik me nog niet oké terwijl naar een jaar medicijn gebruik mijn schildklierwaardes weer goed waren. 2010 op verzoek van een vriendin mijn b12 waarde laten meten, dat was net op de grens 150. Dus kreeg een paar spuitjes en klaar zei de dokter. Maar ik voelde me niet goed. Altijd pijnlijke spieren, prikkelbare darm, vermoeid, depres[lees meer...]sief. Dit is zo 7 jaar doorgegaan, allerlei onderzoeken gehad, maar kwam niks uit. In 2015 tot 2016 zwaar depressief ( burn out werd er gezegd, ook nog de stempel fibromyalgie gekregen en onverklaarbare lichamelijke symptomen) tot dat ik in november 2017 verlammingsverschijnselen in mijn gezicht kreeg, tintelingen in handen, dood op zijn en al weken barstende hoofdpijn. Toen heb ik wederom mijn b12 laten prikken en ja hoor weer te kort en nu onder de grens. Afgedwongen dat ik zelf b12 ging spuiten en dat de dokter maar met een b12 specialist moest gaan bellen voor uitleg. Want 2x te kort kan niet en moet je levenslang spuiten, gelukkig heeft ze dat gedaan en spuit ik nu 2 jaar b12 injectie van het merk Takeda, in het begin veel beginners verergering wat heel normaal is. Tot afgelopen week dat ik ineens het merk centrafarm kreeg, dat moest ineens van de apotheek/verzekeraar, terwijl ik b12 zelf betaal!!! Nou ik heb 2 x centrafarm gebruikt en wat werd ik ziek, barstende hoofdpijn, misselijk, opgezette buik, ineens heel veel plassen, maagzuur, buikpijn, pijnlijk plek en been naar het spuiten wat wel een half uur tot een uur duurde, het was net of ik de griep kreeg. Ook voelde ik meteen dat ik achteruit ging want mijn tintelingen in mijn hoofd en vermoeidheid was er weer. Meteen de huisarts gebeld dat ik dit niet wens en mijn oude b12 van takeda terug wil!!! Gelukkig heeft ze mij serieus genomen en nu staat er een melding in mijn dossier dat ik alleen takeda mag hebben( medische noodzaak). Moest nog 2 dagen wachten met een injectie en toen ik mijn vertrouwde b12 injecteerde knapte ik meteen op. Nu kan ik weer verder met mijn herstel, voorlopig moet ik nog steeds 2 x in de week injecteren ivm neurologische klachten. Maar het gaat steeds beter hopelijk in de toekomst dat ik ook maar 1 x in de maand hoef te spuiten.

Grepid (clopidogrel)
Perifeer arterieel vaatlijden

Stenose in 1 bovenbeen. Claudicatio intermittens klachten.by

Ferinject (ferricarboxymaltose)
Aambeien en vaatscheurtjes

Door dat ik bij ontlasting veel bloedverliste kreeg ik eerst ferro tabletten daar kreeg ik buik pijn van, daarna kreeg ik ferinject. Heb gisteren de ferinject gehad rond 11.00 uur in de ochtend, duurde 2 uur ongeveer. Met tabletten kreeg ik buikpijn. Vandaag rond 19.00 uur voel ik me suf, draaierig, huilbuien, moe, geen zin , vergeetachtig.

Ramipril (ramipril)

Ik slik het 14 dagen en de bloeddruk is gezakt.

Metoprolol (metoprolol)
Hartklachten

Na infarct en inmiddels 3 keer dotteren (in 20 jaar) toch regelmatig nog restklachten bij inspanning nav lichte hartspierschade door het infarct. Van 50 naar 100mg, zeer effectief, nu echt klachtenvrij. Ik ben actief persoon, veel beweging. Gaat prima, alleen bij bijv. fietsen heb ik echt moeten inleveren. Word ingehaald door echt iedereen, mis kracht sinds de 100mg, maar [lees meer...]wél klachtenvrij. Krijg de trappers slecht rond, maar heb verder absoluut geen last van vermoeidheid of zo, wat ik veel lees. Voel me verder uitstekend en ben eigenlijk dus zeer tevreden.

Tempocol (pepermuntolie)
PDS (prikkelbare darmsyndroom)

Na zoveel jaren onverklaarbare buik en darm problemen, medische onderzoeken en medicatie had ik weinig geloof in iets wat zou helpen. Het een plek proberen te geven en niet in een sociaal isolement komen bleef de bedoeling. Elke dag klachten wat me belemmerde met werk, school, sporten en onverwachte activiteiten. Wel besloten om mijn eetpatroon drastisch te veranderen. [lees meer...]Reduceren van alcohol, snacks en meer sporten en fruit eten. De PDS klachten namen af. Nu was er 1 op de 2 en soms 3 dagen erge klachten. Een vooruitgang maar toch bleef de onzekere factor. Op advies van moeders begonnen met Tempocol. En dat had ik eerder moeten weten dat dit medicijn begon. Het is nog voorbarig om te zeggen na 3 weken medicatie maar een wereld van verschil. Mijn buik en darmen zijn tot rust gekomen. Weliswaar nog 2 dagen op 3 weken klachten gehad maar dat kan ik herleiden tot bepaald voedsel. Ik ben zeer verrast over het positieve effect en hoop dat dit de komende weken, maanden, jaren hetzelfde effect zal geven zodat ik met meer vertrouwen, energie en positiviteit naar de toekomst kan kijken.

Citalopram (citalopram)

Ik gebruik dit medicijn nu sinds maart, dus ruim 7 maanden. Maar ik kan eigenlijk niet veel bruikbaars zeggen over deze medicatie. Ik vroeg mij dan ook af hoeveel mg anderen van dit medicijnen gebruiken. Ik gebruik nu 15mg, (voor angst + depressie) en merk redelijk verschil, dat zeker, ik ben 'positiever', en ik pieker/denk veel minder. Vooral dat laatste is heel fijn, no[lees meer...]rmaal kon ik alle opties 1000.000 keer overwegen: 'wat als....', 'zou ik dat wel kunnen zeggen...' etc etc... Echter maakt het me heel loom, het boeit me allemaal niet...bijna lui zou ik willen zeggen. Ik kan de hele dag op bed liggen en alles 'komt morgen wel'. Ik heb zelf het gevoel dat het aantal mg mij te weinig is, de psych zegt dat ik zelf moet experimenteren met het hoeveel aan mg. Aan de ene kant wil ik dus verhogen, aan de andere kant ben ik bang dat het verhogen het niet minder erg maakt, maar dat het luie,lakse, lome erger wordt. Daarom hoop ik reacties te ontvangen, zodat ik weet wat iedereen gemiddeld (mg) ervan gebruikt. Ik ben zelf 29, 1.66m en weeg +-60 kilo. Hopelijk ontvang ik wat reactie!

Fentanyl (fentanyl oromucosaal/transdermaal)

ik ben zeer tevreden over de plijsters Fentanyl

Trimbow (beclometason/​formoterol/​glycopyrronium)
Astma

De beste puf die ik ooit gehad heb. Voor het eerst geen longontsteking meer.

Prolia (denosumab)
Osteoporose/botontkalking

Ik heb de spuit nu 1x gehad. Meteen na het zetten heb Ik het benauwd gekregen. Ik had al een half jaar geen astma medicijn nodig nu weer een week wel nodig gehad na de spuit. Ik heb maanden erge verstopping gehad. Ook heb ik diabetes 2, die is verslechterd door de prolia. Ik neem al jaren 1 tablet maar moet er nu 3 innemen sinds ik prolia heb gekregen. Mijn smaak is veran[lees meer...]derd. Bah wat een vreselijk medicijn. Ik weet dus nog niet of het medicijn effect heeft.

Rosuvastatine (rosuvastatine)
Aortaklep aandoening

Nadat de apotheker weer die goedkope rotzooi leverde kreeg ik kriebelhoest die niet over ging. Ik heb 16 jaar Crestor geslikt en eigenlijk weinig last van bijwerkingen gehad tot de apotheker begon met rovustatine auro bindo zeer veel bijwerkingen nadat ik zelf had uitgezocht waarom blijkt volgens het farmacotherapeutisch kompas da de combinatie met Clopidogrel niet zo gelu[lees meer...]kkig is. Rosuvastatine blijft veel langer werkzaam dan zou moeten. Ben nu gestopt in overleg met de huisarts.

Superol (oxychinoline)
Keelpijn

Vanmorgen wakker geworden met keelpijn, vooral bij het slikken. Dat is voor mij altijd het begin van ernstige verkoudheid en/of griep. Gelukkig herinnerde ik me het buisje Superol tabletjes dat ik nog had. TIEN jaar voorbij de gebruiksdatum maar ik heb 't toch maar gebruikt. Oplossen in warm water (zéér slecht oplosbaar), en langdurig gorgelen. Binnen enkele uren was d[lees meer...]e keelpijn weg. Ooit heb ik geprobeerd een nieuw buisje te kopen maar de drogist vertelde mij dat het medicijn allang verboden was ! Vandaar dat ik heel erg zuinig ben op de weinige overgebleven tabletjes. P.S. Zojuist ontdekte ik dat Superol wel degelijk nog steeds verkrijgbaar is !
18-09-2019

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Heb deze pil een maand geslikt en langer kon ik ook niet aan. Kreeg allerlei vage klachten (had de link nog niet gelegd) maar na een paar weken was het me wel duidelijk. Ik had nog nooit migraine gehad maar ik kreeg ineens 'aanvallen' toen ik deze pil slikte. Ik had last van hartkloppingen en voelde me gejaagd. Het allerergste vond ik de maagzuur die ik hierdoor kreeg; dez[lees meer...]e werd opbouwend erger tot ik aan het einde van de strip zelfs 's nachts wakker werd van het maagzuur. Dit soort klachten nog nooit gehad en nadat ik gestopt ben zijn ze ook na zo'n 2 weken weer verdwenen.

Biktarvy (bictegravir/​emtricitabine/​tenofoviralafenamide)

Sinds 5 weken neem ik Biktarvy, tot nu toe geen enkel bijwerking. Ben overgestapt omdat ik bij mijn vorige medicijnen minimum 500 kcal moest nemen wat zonder honger best moeilijk was.

Toctino (alitretinoïne)

Ik heb een zeer ernstige vorm van handeczeem. Tot nu toe is Toctino het enige medicijn wat 100 % werkt. Sinds 8 maanden vrij van mijn klacht. Ik heb een poging gedaan om af te bouwen en te stoppen. Na 10 dagen komt het in alle hevigheid terug, wondjes rode en te droge huid en vreselijke jeuk, de jeuk verdwijnt als ik mijn handen onder de hete kraan houdt. Ik krijg een nie[lees meer...]uw medicijn weet de naam niet. Hopelijk helpt deze net zo goed als de Toctino.
17-09-2019

Microgynon '30' (ethinylestradiol / levonorgestrel)
Hartkloppingen

Deze pil gaf mij zoveel bijwerkingen ik had constante hartkloppingen/overslagen. De misselijkheid in de eerste dagen na de stopweek was verschrikkelijk. Verder elke maand last van migraine en stemmingswisselingen.

Cerazette (minipil) (desogestrel)
Hartkloppingen

Van mijn vorige pil (microgynon30) had ik heel veel bijwerkingen, zoals bij een nieuwe strip extreme misselijkheid, migraine, veel last van hartkloppingen. Toen ik zwanger was geweest en borstvoeding ging geven kreeg ik Cerazette. Bij deze pil heb ik geen enkele klacht, ik heb nooit bloedverlies, hooguit één keer per jaar twee dagen. Dus ik ben er heel blij mee.

Lyrica (pregabaline)
Hernia

Ik heb een hernia doet heel veel

NiQuitin (nicotine)
Stoppen met roken

Na 19 jaar roken gestopt met deze pleister. In mei 2019 begonnen, een maand stap 2 gebruikt (rookte 10-15 sigaretten per dag) en nog steeds rookvrij. Na een maand met pleisters vergat ik ze af en toe op te plakken. Ik heb ook het boek van Alan Carr gelezen. Pleister bleven bij mij redelijk goed zitten, ik heb ik zelfs mee gesport en gezweet.