Ervaringen met medicijnen

Wat is uw ervaring met medicijnen?
Heeft u wel eens bijwerkingen of juist een positieve ervaring met medicijnen?

Goed om te weten

Wij geven geen persoonlijke gegevens (met medicijngebruik) door aan derden. Klik hier voor meer informatie.

24-04-2019

Foster (formoterol/beclometason)
Astma

Toen eenmaal bekend was dat ik astma had, heb ikneerst Foster 100/6 gekregen. Deze hielp niet genoeg, en na omschakeling naar Foster 200/6 heb ik weinig benauwdheidsklachen meer!

Tabex (Cytisine)
Stoppen met roken

Goed. Geen bijwerkingen. Binnen 20 dagen gestopt met roken. Kuur niet eens afgemaakt. Ik da nr dat het me nooit zou lukken. Pleisters en kauwgom rook ik doorheen, champix ook en die bijwerkingen waren het ergste.. hier geen last van behalve wat meer emoties af en toe maar dat hoort bij het stoppen met roken. Ik ben maar 3 kg aangekomen dus qua vreetbuien valt het mee.

Monuril (fosfomycine)
Blaasontsteking

Vaker gebruikt. Meestal wel geholpen. Alleen lastig, omdat het voor het slapen gaan (na de laatste keer plassen) ingenomen moet worden. Vaak val ik niet snel genoeg in slaap en is het na ongeveer een uur alweer uitgeplast.

Quetiapine (quetiapine)

Prima pil! Werkt bij slapeloosheid, angsten, depressie en nog veel meer. Had deze pil veel eerder moeten hebben. Werking is nu naar 5 jaar nog steeds optimaal.

Stilnoct (zolpidem)

Medicatie voorgeschreven gekregen nadat Seroquel leidde tot diabetes welke was voorgeschreven voor slaapproblemen/stress/psychische klachten. De afgelopen 2 jaar is de doses verhoogt van 10 mg per dag naar 15 mg per keer. Die "keren" kwamen uit op tweemaals per dag om de (PTSS) stress te onderdrukken en de dag door te komen omdat klachten uit het verleden weer toenamen.[lees meer...] Sinds anderhalve week ik mijn medicatie op en gebruik ik deze niet meer. De eerste dagen erg onrustig en verlangde ik naar het middel om tot rust te komen/ in slaap te vallen. Na de dagen van onrust, heftige van nachtmerries en slecht slapen zijn de "afkickverschijnselen" aanmerkelijk verminderd. Ondanks mijn angst om te gaan slapen zonder medicatie slaap ik na 2 weken ongeveer 8 uur per dag. Weliswaar wordt mijn nachtrust diverse malen onderbroken maar waar ik voorheen na 4 uur "hyper" uit mijn bed stapte, kom ik nu enigszins loom uit bed, maar slaap ik gewoon langer. Doordat mijn PTSS klachten/depressie de afgelopen 2 jaar zijn toegenomen, bemerk ik dat sinds ik geen Zolpidem meer gebruik mijn depressie langzaam verdwijnt. Of dit gelegen is dat ik beter slaap. minder angst heb om te slapen of de angst om de dag door te komen, dat kan ik nu nog niet verklaren. Na gedegen "Google" geraadpleegd te hebben, blijkt Zolpidem toch te leiden tot suïcidale gedachten, nachtmerries, verlaagd bewustzijn, ondermijning zelfredzaamheid te te veroorzaken. Ik heb dit middel tot 2 weken geleden ruim 11 jaar gebruikt. Nu besloten om dit middel niet meer te gebruiken. Uberhaupt: na een eerste gesprek aangaande een psycho-diagnotisch onderzoek waarin al direct gesteld werd dat een behandeling enkel mogelijk zou zijn met medicatie, heb ik besloten om geen "rommel" voor psychische klachten meer in mijn lichaam toe te laten. P.S. Slaapmiddelen, anti-deprissiva, anti-psychotica etc. zijn een prima middel om de klachten bij aanvang te verminderen. Mijn inziens ligt de oplossing van deze klachten voor 90% bij het hebben van een goede vrienden, prettig sociaal netwerk, werk/baan, lotngenotengroepen etc. Maar goed dit is slechts mijn verhaal.

Propranolol (propranolol)

Ik ben sinds 20 jaar migraine patiënt. Aanvallen tot 4 x per maand . Sinds ik Propranolol neem is mijn migraine drastisch verminderd . Neem deze medicatie ondertussen 6 maanden en heb nog maar 2 keer terug een aanval van migraine gehad . Voor mij een wondermiddel !

Hydrochloorthiazide (hydrochloorthiazide)

Gekregen als extra med. tegen hoge bl.druk. Ace remmer werkte maar matig. Plaspil leidde tot veel minder plassen 'snachts, beter slapen. Op verzoek van huisarts gestopt na ruim 2 weken, nadat uit bloedcontrole bleek dat nierfunctie fors was verminderd.

Clomipramine (clomipramine)

vooral in begin van behandeling veel last van bijwerkingen,verergering depressie,moe ,veel op bed liggen ,niet veel kunnen doen zweten had toen ook hogere dosering ,maar ik goed was ingesteld werkte het middel goed,kwam alleen ontzettend veel aan in gewicht en daarom de onderhoudsdosis gestopt,maar nu helaas na ghalf jaar toch weer depressie begonnen

Omeprazol (omeprazol)
Maagbeschermer

Bijwerkingen zoals schimmelinfecties, gist-infectie op de huid,

Venlafaxine (venlafaxine)

sinds geboorte van zoon een postnatale depressie gehad en sinds dien nog steeds zwaar op de hand en verschillende burnouts /depressies gehad.verleden 2 maal anafranil gehad,waarbij ik zeer heftige bijwerkingen van had en flexotide,maar dat was helemaal een ramp,kreeg er zelfs suïcidale gedachten van.dinds een hals jaar vrij van medicatie van anafranil.,aar depressie komt [lees meer...]toch steeds weer terug,mede door druk gezin met 2 kinderen met beperking en eigen bedrijf waae mijn man veel tijd in steekt.nu sinds 2 weken gestart met venlafaxine,eerst 37,5 mgr ivm mijn heftige reacties op medicatie en nu sinds week verhoogd naar 75 mgr.ik heb heel veel last van de bijwerkingen,moe,misselijk minder zin in eten en smaakvermindering nerveus gevoel zweten,lijken ook opvliegers,en het vervelende tintelend en prikkelend gevoel in je lijf wat vooral smorgens het ergtse is.om de bijwerkingen tegen te gaan mag ik er zonodig 3 oxazepam bijslikken,dat had ik ook bij de anafranil in het begin. is er ook iemand die veel last heeft van de bijwerkingen???ik slik het middel nog maar kort 2 weken,dus heeft ook zijn tijd nodig om te gaan werken...

Xyzal (levocetirizine)
Netelroos

Toen ik last kreeg van dermografie en geen enkele behandeling helpte merkte ik dat xyzall de symptomen (jeuk, roodheid,)) wel tegenhield. Ik heb het 7 jaar kunnen gebruiken zonder problemen en deze week zijn alle symptomen teruggekomen en werkt er geen enkele dosis xyzall nog jammer genoeg, heb wel een paar bijwerkingen ervaren (moeheid, leegheid, depressie, sterke afhanke[lees meer...]lijkheid van het medicijn)

Atarax (hydroxyzine)
Allergie

Ik gebruik deze tabletjes nu al zeker 20+ jaar en heb hierdoor aanmerkelijk minder jeuk aan mijn huid dan wanneer ik deze minitabletjes niet gebruik. Als ik deze tabletjes meer dan twee dagen niet gebruik, dan vlamt mijn jeuk op de huid(overal) flink op en wordt slapen echt een uitdaging. Verder heb ik, sinds ik deze tabletjes gebruik, ook zo goed als geen last van hooikoo[lees meer...]rts meer. Ik gebruik er twee per dag. Sommige periodes 1 per dag, als mijn huid erg rustig is.

Lorazepam (lorazepam)

neemt de werking af wanneer je het zo lang gebruikt?
22-04-2019

Depo-Provera '150' (prikpil) (medroxyprogesteron parenteraal)

Na heftige menstruaties en het feit dat de pil bij mij niet voldoende werkt, overgestapt op prikpil. 10 kilo aangekomen, dat was niet prettig. Deze kilo's gaan er ook met geen mogelijkheid af. Opvallend is dat ik na zetten, de eerste weken echt heel vermoeid ben. Libido is ergens onder de grond begraven. Al met al is dit de laatste keer dat ik het gebruik, na jaren. De voo[lees meer...]rdelen wegen niet op tegen de nadelen. Wat betreft gebruiksgemak, ja het is handig, maar ik heb 2 dagen spierpijn in mn bil haha. En, het is inmiddels 2x voorgekomen dat de spuit niet werkte dus 2x 2 prikken. Auw.

Prevalin neusspray (cromoglicinezuur)
Hooikoorts

last van niezen, jeuk, branderige ogen door allergieën voor katten, huisstofmijt en pollen. Spray gekocht en gelijk na sprayen enorm branderig gevoel, erger gaan niesen en direct hoofdpijn. Super duur spul en werkt bij mij absoluut niet. Werkt inderdaad na paar minuten maar als het is uitgewerkt heb je nog ergere klachten dan voorheen. Wat een troep. Het ligt al in de vuil[lees meer...]nisbak.

Citalopram (citalopram)

Na 2, 5 jaar twijfelen over medicijnen, nu eindelijk de knoop doorgehakt en wat ben ik blij dat ik gestart ben met citalopram! Na mijn bevalling had ik allerlei klachten en ben bij de psycholoog terechtgekomen. Daar bleek ik een gegeneraliseerde angststoornis te hebben. Na vele sessies bij de psycholoog (meta)cognitieve gedragstherapie) leek het iets beter te gaan , ook i[lees meer...]n combi met yoga en mindfullness. Ondanks alle inzet bleef ik dat nerveuze gevoel houden stemmingswisselingen en na een lange vakantie toch maar naar de huisarts gegaan. Begin april gestart met 10 mg en de eerste week was een drama, want was extreem emotioneel, moe , onrustige benen , slecht slapen en wat meer angstig. Na 1, 5 week kan ik zeggen ; ik geniet weer van alles! Ik voel me de persoon die ik graag wil zijn, meer ontspannen en laat zaken makkelijker van me afglijden. Soms is de angstgedachte er wel maar er volgt geen lichamelijke reactie . Wel ben ik blij dat ik toch eerst de therapie heb gehad zodat mijn gedachten toch wat meer geordend zijn en ik beter weet hoe zaken anders te buigen. Maar de medicijnen geven het allerlaatste zetje wat ik enorm nodig had. Voor alle mensen die twijfelen en soortgelijke klachten hebben, probeer het! Als ik , angsthaas als ik was voor inname medicijnen, het kan kan jij het ook. Betere kwaliteit van leven en daar gaat het toch om!

Rosuvastatine (rosuvastatine)
Hoog cholesterol

onlangs is de Crestor die ik voorheen slikte vervangen door een zogenaamd gelijkwaardig doch goedkoper product. Goedkoper zal wel, maar gelijkwaardig zeker niet gelet op de enorme spierpijen die ik weer heb. Ik blijk allergisch voor bijna alle producten die er op dit gebied bestaan. Vandaar dat na veel uitproberen ik met 10 mg Ezetrol en 5 mg Crestor nog net uit de proble[lees meer...]men bleef, maar sinds de twee merken vervangen zijn voor respectievelijk Ezetimide en Rosuvastine zijn alle problemen weer in volle heftigheid terug. Daarnaast doe ik mee aan een onderzoek met een nieuw middel (inclineren) dat wordt ingespoten en een zeer geweldig resultaat zonder enige bijwerking

Tamsulosine capsules (tamsulozine)

Plasklachten en pijn teelballen
22-04-2019

Sofradex oor (framycetine, gramidicine en dexamethason)
Middenoorontsteking

Ik loop al 6 maanden met een verstopte buis van eustachius, na meerdere neussprays en een antibioticakuur heb ik van de huisarts sofradex gekregen omdat resultaat uitbleef. Ook was m’n gehoorgang geïrriteerd. Slecht na 2 druppels gebruikt te hebben begon het oorsuizen al. Ik ben totaal niet op de hoogte gesteld van deze bijwerking. Niet door de huisarts, apotheek en he[lees meer...]t stond ook niet in de bijsluiter. Na een website van kno artsen te hebben bezocht en de algemene apotheek website stond er tot mijn schrik dat dit voor kan komen en blijvend is. Ik ben erg teleurgesteld in de zorg en deze fout.

Roaccutane (isotretinoine)
Acne/puistjes

Na bijna 40 jaar huidproblemen en het gebruik van allerlei alternatieven toch aan de roaccutane. Na 2 weken goede verbetering, helaas nog wel wat ontstekingen maar die trekken sneller weg dan ik gewend ben. Ik heb wel wat bijwerkingen zoals droge ogen, vooral droge scheenbenen, bij sporten spier-en gewrichtspijn, sneller vermoeid en ik slaap minder goed. Ik lees dit nerge[lees meer...]ns terug dus mocht iemand hier ook ervaring mee hebben graag een reactie. Doch de bijwerkingen wegen niet op tov het resultaat tot nu toe. Heb goede hoop! Ondanks alle negatieve reacties (dit zijn mensen die het gevolg van acne niet kennen de schaamte en de pijn) heb ik spijt niet eerder met roaccutane te zijn gestart.

Androgel (testosteron)

overstapt tesatvan, testosteron was gedaald naar 4.7 norm 10-30 Vrije testosteron 90 pmol norm 175-730 Oestradiol 24 !!! Pmol norm 28-156 Fsh 10.5 ul. Norm 1-12 Lh 6 ul norm 1.7-8.6 Shbg 33 nmol norm 12-75

Metoprolol (metoprolol)

Ik heb al geklaagd bij apotheek - klacht neergelegd bij Lareb - FDA in Amerika schrijft - dit medicijn NOOIT aan mensen over 70 voorschrijven - de bijwerkingen zijn te intensief en gevaarlijk voor deze groep. mijn lichaam hield op met werken, klappen in mijn nek en hoofd, benen wilden niet meer, longen wilden niet meer, ijskoud, trillingen, duizelig duizelig, hoofdpijn, h[lees meer...]artkloppingen, enz enz - bijwerkingen werden steeds erger over vijf dagen

Sumatriptan (sumatriptan)

Ik neem een pil bij het opkomen van de aura's. Dan weet ik dat het een heftige aanval zal zijn. Na de inname verdwijnen de aura's en hoofdpijn heel snel. Alleen na een kwartier tot 20 minuten valt een steen op mijn maag. Ik word heel misselijk en draaiierig, ik ben zelfs al eens flauwgevallen. Dan mag ik een dikke 2 uur met een emmer in mijn bed kruipen. Heel effectief maa[lees meer...]r de bijwerkingen zijn echt niet normaal

Anafranil (clomipramine)

Hoi,in februari 2019 begonnen met anafranil 10mg dit ging zonder problemen geen bijwerkingen en voelde na de 10de dag geen angst of paniek meer. Dan opgebouwd naar 20mg bij deze kreeg ik alle bijwerkingen erbij,het ergste was de werking op mijn spieren en enorme spierzwakte op mijn benen. Na ongeveer 12 dagen verdween alles van bijwerkingen. Nu zijn we april en krijg ik si[lees meer...]nds 3dagen barstende hoofdpijn,misselijk,en terug enorme spierzwakte op de benen. Ik neem 20mg per dag in 2 innamens, kwa angst en paniek werkt het super goed deze zijn helemaal verdwenen,ik vraag mij nu af vanwaar deze bijwerkingen vandaan komen en wat kan ik er mee doen??? Neem ik mss te weinig of te veel??? Want de spierzwakte op de benen is hel. Alvast bedankt. Groetjes Angke.

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!