Ervaringen met medicijnen

Wat is uw ervaring met medicijnen?
Heeft u wel eens bijwerkingen of juist een positieve ervaring met medicijnen?

Goed om te weten

Wij geven geen persoonlijke gegevens (met medicijngebruik) door aan derden. Klik hier voor meer informatie.

Implanon (hormoonimplantaat)

27-09-2022 | Vrouw | 21
etonogestrel (68mg)
implanon laten zetten op advies van huisarts, door mijn implanon constante spier, hoofd en buikpijn. Constant ongesteld en depressieve klachten.

27-09-2022 | Vrouw | 26
citalopram (10mg)
Een jaar lang getwijfeld om dit te nemen. Telkens durfde ik het niet en was ik bang om afgestompt te raken of van mijzelf verwijderd te raken. Al twee jaar lang vechten tegen angstklachten/ gedachten. Mijn hele leven al gevoelig hiervoor. Door de angst raakte ik ook somber. Nu 3 weken langzaam begonnen met 5 mg. En zit nu op 10mg. Ik heb bijna geen bijwerkingen gehad[lees meer...]. En ik ben zo dankbaar dat ik het nu toch gedaan heb! De angst wordt gedempt. Ik voel me sterker. Gedachten nemen minder de overhand. In de ochtend wordt ik heel ontspannen wakker. Ik voel me meer mijzelf zo. Ik krijg weer zin om dingen te ondernemen en vertrouwen dat ik het leven gewoon aan kan.

Zopiclon

27-09-2022 | Vrouw | 60
zopiclon (7,5mg)
Dwangstoornis
Einde van mijn latijn kreeg ik zoplicon, heb er 1 uur op geslapen De volgende dag weer 1 genomen, die deed helemaal niets bij mij, ja ik werd beetje duizelig.

Metformine

27-09-2022 | Man | 57
metformine (1000mg)
Diabetes type 2
Al zeker 1 jaar lang. Heel veel bijwerkingen.

Oxazepam

27-09-2022 | Man | 31
oxazepam (10mg)
Overspannen/burn-out
Ruim 2 geleden voorgeschreven door de arts voor zo nodig tijdens een heftige burn-out. Ik heb ze zo minimaal mogelijk geslikt want ik wil geen afhankelijkheid van dit middel want dan schijnt het middel erger te zijn dan de kwaal als je wilt stoppen. Mijn ervaring is wel dat het bij hele heftige spanning (in de buik) zeer effectief is, maar om je gedachten te stoppen of rus[lees meer...]tiger te maken niet zo. Ook slappe benen maar dat is logisch met dit middel. Als het uitgewerkt is krijg ik altijd hele erge chemische hoofdpijn. Dit is niet mijn middel. Ik heb voor nu Alprazolam / Xanax als ik een pammetje nodig heb. Deze heeft bij mij geen noemenswaardige bijwerkingen en werkt beter voor me.

27-09-2022 | Man | 31
citalopram (10mg)
Overspannen/burn-out
Na ruim 4 jaar met pieken en dalen rondgelopen te hebben met (heftige) overspannen klachten waar ik maar niet vanaf kwam eind augustus toch maar het advies van de huisarts opgevolgd om te starten met Citalopram. Ik kwam er maar niet uit. Onafgebroken dwanggedachtes gedurende 2 jaar over van alles en nog wat, heftige spanning in de buik zo nu en dan, en dan het idee dat[lees meer...] je bijna hersteld bent om vervolgens uit het niets weer bij het begin te beginnen. Ik was er goed klaar mee. Heb verschillende interventies gehad, regulier en alternatief maar het werkte gewoon niet (afdoende). Sint Janskruid geprobeerd, visolie, magnesium , 5HTP en zo’n beetje alles aangegrepen om niet aan de antidepressiva te hoeven. Het was voor mij een uitgemaakte zaak dat ik zou beginnen als ik weer een terugval zou krijgen. Het zag er naar uit dat ik het op eigen kracht ging redden maar toen ineens terug bij af, althans zo voelde ik het. Ik ben nu 4 weken bezig en het voelt onwennig. Begonnen met 5 mg de eerste 2 weken. Ik voelde me toch knap ellendig dus wat was nou van de bijwerkingen, of wat heeft te maken met m’n terugval? Het enige wat ik waarnam was dat ik geen libido meer had de eerste paar dagen. Dit trok wel bij na een week ongeveer. Ik mag graag met mijn vrouw naar bed gaan en dit lukt weer heel aardig. Het is anders dan anders maar toch best heel goed mogelijk. Ondertussen voelde ik subtiele verbeteringen, maar nog niet echt een eureka moment. Hoe meer bijwerkingen, hoe beter het aanslaat zei de arts. Na 2 weken overleg met de huisarts, ik mocht ophogen naar 10 mg, hier zit ik vandaag net een week op en heb toch al best wat goede momenten gehad die ik al jaren niet meer had. Ik voel me nog wel wat onwerkelijk maar heb wel vertrouwen dat het middel aan zal slaan. De dosering moeten we maar afwachten. Ik zal proberen te updaten hoe het verder verloopt. Ik hou de pagina in de gaten.

Alendroninezuur

27-09-2022 | Vrouw | 50
alendroninezuur (70mg)
Osteoporose/botontkalking
Na 1/2 jr verspringende neurologische doofheid uitval in armen en benen , eers t kwam gevoel terug, later niet meer, kapotte axon . Kreeg helaas verkeerde diagnose en medicatie wat het klachten erger en definitief maakte. Geur veranderde ook en kreeg obstipatie. medicatie stop en zink slikken, ging beter .Kreeg helaas verkeerde diagnose en medicatie wat het klachten er[lees meer...]ger en definitief maakte.. Men kent het niet, mogelijk door combinatie met calciumcitraat.

27-09-2022 | Vrouw | 55
citalopram (20mg)
De bijwerkingen zijn vervelend: moeilijk inslapen en doorslapen, ik gebruik een warme trui en kruik om warm te blijven, dit helpt iets om beter te slapen. Ook voel ik me sommige dagen erg moe. Ik hoop op betere tijden na 6 weken ( nu 3 weken bezig) De bijwerkingen zijn echter wel te doen. De depressie vond ik erger. Ik slik het nu 3 weken, van 10 naar 20 mg opgebouwd. De [lees meer...]1e 2 dagen beetje high gevoel, daarna neutraler, zie alles niet meer zwart maar meer normaal. Ik wil nog verder verbeteren dus ik slik door, ik ben benieuwd hoe het na 6 weken is.

Implanon (hormoonimplantaat)

27-09-2022 | Vrouw | 34
etonogestrel (68mg)
Ik heb twee keer een implanonstaafje laten plaatsen. De eerste werd het geplaatst toen ik 28 was en is het drie jaar vrijwel zonder klachten blijven zitten. Heb het zelf als ideaal ervaren. Het plaatsen is binnen 3 minuten gedaan en vervolgens blijft het staafje drie jaar zitten. Niets om over na te denken. De dosis hormonen die je krijgt is ook lager dan bijvoorbeeld bij [lees meer...]de traditionele dagelijkse pil, wat ik een positief punt vind. Ik heb wel het idee dat ik iets meer haarverlies heb, maar niet opvallend. Het verwijderen van de eerste implanon was lastiger dan het plaatsen. De huisarts moet een kleine incisie maken om de implanon vervolgens te verwijderen, maar de implanon was een beetje vastgegroeid aan de omliggende spieren. De implanon is wel binnen 15 minuten verwijderd en het deed geen pijn. Na het verwijderen van de eerste implanon meteen de tweede laten plaatsen. Ik ben nu aan het einde van de drie jaar dat deze tweede implanon in je arm mag zitten en merk dat ik het laatste jaar steeds vaker tussentijdse bloedingen krijg. Bijvoorbeeld na na ongesteldheid na een week opeens weer 2 dagen of langer last van bloedverlies. Vaak wat donkerder/andere kleur dan bij normale menstruatie en soms maar heel licht). Dus wil de implanon binnenkort wel laten verwijderen. Ik lees meer verhalen van vrouwen die bij langer gebruik van implanon last krijgen van tussentijdse bloedingen, dus twijfel of ik een derde implanon zal nemen.

Candesartan

27-09-2022 | Man | 70
candesartan (4)
Hoofdpijn
Al 43 jaar migraine. Behandeld met injectie sumatripan. 3 x per week zware hoofdpijn. Belastte mijn hele werkzame leven. Gebruik injecties: ca 60 keer per jaar. Na bezoek neuroloog november 2021 tablet Candesartan lage dosering. voorgeschreven gekregen . Werkte al na enkele dagen. Nu, na 11 maanden slecht 3 x migraine gehad en injectie moeten gebruiken. Mijn leven ziet [lees meer...]er nu heel wat beter uit.

Jardiance

27-09-2022 | Man | 79
empagliflozine (10mg)
Diabetes type 2
Ik gebruik dit middel vanaf januari ‘22 Eerste maanden veel plassen en een paar keer een schimmelinfectie gehad. Mijn bloedwaarden zijn super vooruit gegaan en ik voel me fit. Meer zin in bewegen, wat geresulteerd heeft in 15 kg verlies. PS mijn cardioloog was aangenaam verrast door de start met Jardiance

Ozempic

27-09-2022 | Vrouw | 60
semaglutide (1mg)
Diabetes type 2
Omdat dit medicijn ook gebruikt wordt door mensen die alleen willen afvallen, hebben mensen zoals ik nu geen medicatie meer. Graag op een andere manier paar kilo afvallen zodat wij diabetes patiënten niet zonder komen te zitten

T-Safe

27-09-2022 | Vrouw | 30
koperhoudend spiraal (300)
ik heb hier een aantal maanden geleden ook een artikel geschreven toen ik de koper spiraal nog had. sinds 2 maanden heb ik hem er uit laten halen omdat ik mij op zijn zachts gezegd heel slecht voelde. nu hij er uit is merk ik pas wat het met mijn hormonen heeft gedaan (volgens de huisarts zou dit onmogelijk zijn) ik voel mij weer fit, vrolijk en actief. mijn menstruatie is[lees meer...] weer 4 dagen met normaal bloed verlies i.p.v. 8 dagen met hevige krampen. mijn libido en gevoel zijn weer terug. het enige nadeel is dat mijn haar op dit moment wat uitvalt maar dat komt door de hormoon schommelingen. het verhaal dat koper geen effect kan hebben op je hormonen is dus niet waar! indirect kan dit zeker effect hebben en in mijn geval was het nog erger dan met de pil. al met al een goede beslissing geweest om hem te laten verwijderen.

T-Safe

27-09-2022 | Vrouw | 44
koperhoudend spiraal (300)
Ik heb in 2015 ooit een koper spiraal laten plaatsen dit was 1 jaar na een zwangerschap. Daar nooit pijn gehad ook niet met plaatsen. Nu heb ik 1 maand geleden met heeeel veel pijn er 1 laten plaatsen. Ik heb hevige krampen en rugweeen en dit straalt uit naar mijn bekken en benen. Ik heb zoveel pijn dat ik dit spiraaltje vandaag laat verwijderen.

Mirena

26-09-2022 | Vrouw | 40
levonorgestrel (19,5mg)
Zeer depressief, na half jaar eruit gehaald en de dag erna weer ik alweer positiever

Euthyrox

26-09-2022 | Vrouw | 43
levothyroxine (137ug)
Trage schildklier
Temperatuur regulatie veel beter, soms opvliegers ondanks goede bloedwaarden. Gewicht blijft ongewijzigd.

Nozinan

levomepromazine (25mg)
Ik ben nog jong maar wegens al meer dan tien jaar slaapproblemen en allerlei medicijnen dit gekregen. Voorschrift was 12.5mg per dag, ik merkte totaal niets. Ben toen 25mg gaan slikken, op een zowat bijna lege maag zodat t goed opgenomen zou worden, maar lig na anderhalf, twee, drie uur nog wakker. De volgende ochtend zo suf als wat.

Pregabaline

26-09-2022 | Man | 57
pregabaline (75mg)
Ik heb sinds ik dit medicijn heb erectie problemen gekregen , ik ben begonnen met 2x 75 mg daarna naar 3 keer per dag. En nu weer naar 2x per dag , ik ben ook ontzettend moe en heb veel klachten van spierpijnen en hoofdpijn , voorheen nooit gehad , ik wil dit medicijn afbouwen en er helemaal mee stoppen vanwege de hoofdpijn maar vooral erectie probleem is voor mij de rede[lees meer...]n om ermee te stoppen , dan maar pijn .

Priadel

26-09-2022 | Man | 40
lithium (400mg)
Beste lotgenoten, In Okt2021 ben ik voor de vier x depressief geweest (te hoge werkdruk). maanden depressief op bed gelegen en in Maart2022 mezelf wat aangedaan. 2x 4 weken opgenomen, gesloten en open. Nu ervaar ik door de priadel een gevoel dat ik onder de normale spiegel zit hoe je jezelf moet voelen heel vervelend. Ik slik het middel nu al 6 maanden. Andere men[lees meer...]sen hier ook last van? Ook ervaar ik vrij veel steken op me borst/hart ze zeggen dat het een vorm van hyperventilatie is. Bedankt!

Azathioprine

26-09-2022 | Vrouw | 44
azathioprine (50mg)
Lupus
Na een jaar gebruik van Azathioprine stop ik nu met het gebruik ervan. Mijn trombo's en leuko's zijn te laag en mijn lever vindt het ook niet prettig meer. Ik stap in overleg met de immunoloog over op Cellcept. Hopelijk doet dit de SLE activiteit afnemen.

Crestor

26-09-2022 | Man | 58
rosuvastatine (5mg)
Hoog cholesterol
Inmiddels 10 jaar geleden werd bij mij een verhoogd cholestorol geconstateerd bij een bevolkingsonderzoek, lifelines. 7mmol/L en HDL ratio 7 Advies van de HA was gezonder eten en meer bewegen. Ik at al redelijk gezond, olijfolie, groente, fruit en volkorenproducten maar wel wat aangepast in plaats van dagelijks een biertje om de dag een biertje en eenmaal in de week ve[lees meer...]tte vis. Bewegen deed ik voldoende 20km hardlopen en 80km fietsen per week. Na enkele maanden is weer cholestorol gemeten maar het "dieet" had geen effect. Dus aan de rosuvastatine 5mg/dag. Na een jaar of 8 kreeg ik tintelende voeten en gevoelloze vingertoppen. De HA verwees me door naar een neuroloog . De HA dacht aan polyneuropathie en als je dat hebt ben je niet blij. In de bijsluiter stond als mogelijke bijwerking (1 op de >10.000) polyneuropathie. Dus ik ben direct gestopt met de rosuvastatine en ben "extreem" gezond gaat eten. Gezondeten betekent voor mij havermout, chiazaad, noten, magere yoghurt, zuurdesem volkorenbrood, humus, veel groenten, bonen, zilvervliesrijst, vette vis en af en toe kip. Dus absoluut geen (en nooit) suiker, roodvlees, witmeel, kaas, koekjes en koffie. Jammer voor de thuisbakkunsten van mijn vrouw en ongezellig in de weekenden. Nu na een jaar is het cholestorol gezakt naar 4,9 mm/L en de HDL ratio naar 3,7. Kortom goede waarden. Tevens merk ik bij het fietsen en hardlopen dat ik minder snel geblesseerd ben en meer kracht heb. Zo ben ik 1km/h sneller geworden met lopen. Kortom mijn ervaring is dat rosuvastatine nare bijwerkingen heeft en dat het kan lukken door heel gedisciplineerd te leven cholestorolwaarden te verlagen cq te verbeteren.

Elocon

mometason (1mg/g)
Lichen sclerosus
Huidproblemen verspreiden naar andere plekken op de huid. Huid verslaafd aan de zalf. Geen verbetering van mijn huidprobleem.

Diltiazem creme

diltiazem (20mg)
Rectale / anale fistel
Doet vaak veel pijn bij het aanbrengen. Moeilijk aan te brengen door plek, heeft eigenlijk een opzet stuk nodig. Geen verbetering gemerkt na 2 maanden gebruik. Soms te branderig om de zalf te laten zitten (wellicht door gebruik op open huid), en dat voor iets wat me voorgeschreven is voor (open) scheurtjes in de huid.

Mebeverine

26-09-2022 | Vrouw | 31
mebeverine (200mg)
PDS (prikkelbare darmsyndroom)
Volgens dokter PDS, dus aan de medicijnen. Eerste pil gelijk raak, tintelingen mond, dikke tong, keel tintelingen, dokter gebeld, die belde ambulance, uiteindelijk lichte allergische reactie, maar moest er gelijk medicatie voor gaan halen. Mag het niet meer slikken.