Ervaringen met medicijnen

Wat is uw ervaring met medicijnen?
Heeft u wel eens bijwerkingen of juist een positieve ervaring met medicijnen?

Goed om te weten

Wij geven geen persoonlijke gegevens (met medicijngebruik) door aan derden. Klik hier voor meer informatie.

Imuran

28-10-2020 | Vrouw | 44
azathioprine (75mg)
De schade aan mijn lever ( fibrose) herstelt zich. Na 8j inname van Imuran kan ik beginnen afbouwen van medicatie. Had dit nooit durven dromen.

Amfexa

28-10-2020 | Man | 25
dexamfetamine (5mg)
ADHD
Ik slik nu mijn 3e dag Amfexa (3x5mg per dag). In het begin had ik sterk het gevoel dat ik me langer kon focussen, echter werd ik er soms ook een beetje warrig van. 2e dag slecht kunnen slapen, tintelingen, vage hoofdpijn, niet kunnen slapen. Het voelt net alsof ik cocaine op heb maar dan met minder effect. Nu de 3e avond echt niet kunnen slapen, misschien te hoge dosering[lees meer...]. Tijdens het werken voel ik geen stress en heb ik het gevoel dat ik een beetje strak sta. Ik Ga er vanaf morgen mee stoppen, geen gewenst effect, te veel bijwerkingen.

Champix

27-10-2020 | Man | 59
varenicline (1mg)
COPD
Werkt zeer goed ik rookte van af me 12e een pakje zware shag per dag. Nu al 26 dagen niets meer.

Amiodaron

27-10-2020 | Vrouw | 84
amiodaron (200mg)
Boezemfibrilleren
Bij het constateren van een boezemflutter was uiteindelijk Amiodaron dat zorgde voor een regelmatig hartritmestoornis. Echter, na circa 5 maanden 1x per dag 200 mg slikken traden ernstige oogklachten op. In beide ogen is zicht verdwenen. Na 2,5 maand waren er al symptomen, klachten over droge ogen, niet goed fel licht kunnen verdragen, etc. Maar oogarts constateerde geen[lees meer...] bijzonderheden. Uiteindelijk op 84-jarige leeftijd is mevrouw volledig afhankelijk geworden van ondersteuning en kan niet meer zelfstandig wonen. Prognose van de ogen is onbekend; herstel blijft waarschijnlijk uit.

Metoprolol

27-10-2020 | Vrouw | 32
metoprolol (100mg)
Ik gebruikte sandoz en werd plots overgezet op mylan. Ik had continue het idee dat mijn migraine verergerde. Nu lees ik ook meerdere recensies dat mylan niet helpt bij migraine. Ik ga dus ook weer terug naar sandoz in de hoop dat mijn aanvallen verminderen.

Bocasan

27-10-2020 | Vrouw | 39
natriumperboraat (10)
Tandvleesontsteking
Op internet heb ik een alternatief voor Bocasan gevonden: Bikosan. Eenvoudig en redelijk goedkoop te bestellen bij een Nederlandse internetapotheek. Het lijkt hetzelfde qua samenstelling en werking. Ook net als het oude product oplossen in een beetje heet water.

Ascal Cardio

27-10-2020 | Man | 73
carbasalaatcalcium (100mg)
Herseninfarct
wel veel misselijk en benauwd en ook hoofdpijn

Quetiapine

27-10-2020 | Man | 35
quetiapine (100mg)
Sowieso aankomen tot 30 kilo. En bijna doof aan 1 oor plus tinitus. Verder slaap ik nu perfect , alleen heel veel dromen. En regelmatig zo heftig dromen dat ik helemaal gespannen wakker wordt! En dan dus al kapot naar mijn werk vertrek.

Lucrin

27-10-2020 | Vrouw | 24
leuproreline (11,25mg)
Borstkanker
Eerlijk gezegt is het echt een vervelend medicijn. Na ongeveer een maand na de injectie ga je je wat beter voelen, maar hoe meer injecties hoe slechter je je voelt en dat beter voelen neemt alleen maar af. Venlafaxine gekregen tegen de zware depressie die ik krijg van de lucrin in combinatie met de medicatie anastrazol, zelfs die anti-depressiva lijkt verhoogd te moeten wo[lees meer...]rden na elke injectie. Gelukkig lijkt de lucrin wel goed te werken tegen de uitzaaiingen wat maakt dat we er gewoon zo lang mogelijk mee door gaan, maar leuk is het niet.

Levocetirizine

27-10-2020 | Man | 56
levocetirizine (5mg)
Allergie
het helpt tegen mijn allergien, zonder deze tabletjes was ik altijd moe van mei tot oktober. hielp in de eerste instantie goed kon weer goed ademen mijn ogen hoefde niet meer gedruppelt te worden en het niezen werd minder. Voelde me beter in mijn vel. Merk alleen de laatste jaren dat ik het hele jaar moe ben. slaap genoeg kom alleen niet uitgerust uit mijn slaap. gelukki[lees meer...]g wordt het nu onderzocht.

Plegridy

26-10-2020 | Man | 22
peginterferon bèta-1a (125)
MS (multiple sclerose)
Ongeveer een jaar geleden begonnen met Plegridy, eerste dosis viel mee, maar daarna ben ik zeker een half jaar lang elke twee weken goed ziek geworden. Te denken aan blijven trillen en het ijskoud hebben, samen met spierpijn en hoofdpijn. Al met al geen prettige bijwerkingen. Na een tijd ben ik de prik voor het slapen gaan innemen in combinatie met 2 paracetamol. Hierdoor [lees meer...]ben ik er eigenlijk weinig van gaan merken. Wel wat hoofdpijn en een verminderde eetlust de volgende dag, maar goed te verdragen. Vooral in het begin was het even door bijten, merk er nu eigenlijk bijna niks meer van. Ook geen schub meer gehad sinds ik gestart ben.

Amoxicilline / Clavulaanzuur

26-10-2020 | Man | 73
amoxicilline / clavulaanzuur (100/12,5mg/ml)
Tandvleesontsteking
Vreselijke bijwerkingen. Hele mond vol met schimmel en een half jaar tongbranden gehad.

Amitriptyline

26-10-2020 | Vrouw | 28
amitriptyline (10mg)
Heeft enigszins geholpen vooral om spieren te laten ontspannen. Je merkt dat je vicieuze cirkel hebt doorbroken en kunt opletten op je mond-gedrag, stress en voeding. Je hebt wel meer energie en als je problemen hebt met angst zal dat minder worden. Maar wat heb ik enorme zenuwpijn van gekregen. Overal pijn vooral aan me benen waar ik eerder nooit had.Denk dat ik die kl[lees meer...]achten chronisch heb overgehouden. Daarnaast heb ik last gehad van verstopping. Precies na stop van medicatie is het wel over. Maar echt denk na als je dit middel wilt nemen. Chronische zenuwpijn gaat nooit meer weg.

Nasonex

26-10-2020 | Man | 70
mometason (50ug/do)
Na een neusverkoudheid naar de huisarts. Daar kreeg ik nasonex voorgeschreven. Ik werkte in n omgeving waar veel stank voorkwam. Na 2 dagen gebruik van de nasonex viel mij op dat de stankoverlast beduidend verminderd was ( dacht ik ) . Vlgs mijn collega zat ik fout. Nu bleek dus na 2 dagen gebruik mijn reuk aan het verdwijnenwas. Nog 1x gebruikt. Fout nu is de geur compl[lees meer...]eet weg. Later bij de kno arts geweest. Deze schrijft ze zonder pardon weer voor. Na n opmerking van geurverlies schrok hij hiervan. Nog 2 kno artsen geweest deze kenden dit verhaal ook niet en schreven het nog steeds voor. HARTELIJK DANK ONTWIKKELAAR.

Repatha

26-10-2020 | Vrouw | 62
evolocumab (140mg/ml)
Hartinfarct
Na jaren allerlei soorten statines te hebben geslikt, en daardoor bijna niet meer kon lopen, (ik liep op t laatst met een stok), kreeg ik Rephata, chorestorol daalde enorm, en is nu prima, weinig tot geen bijwerkingen. Ik speel weer badminton, en loop weer prima.

Champix

26-10-2020 | Vrouw | 36
varenicline (1mg)
Stoppen met roken
De opbouwperiode super na dag 3 al geen behoefte meer maar op advies van de begeleiding door blijven roken totdat de opbouwfase klaar was en ik op de 'normale' dosering zat. Helaas ging na mate de opbouw t roken steeds minder tegen staan, al werd de behoefte weinig tot niet. Vanaf dag 10 ellende, verdrietig depressieve klachten vaak wakker en ondanks dat ik gestopt was w[lees meer...]eer gaan roken. Nu in overleg terug naar 2x per dag 0,5 mg of zelfs 1x per dag en dan stoppen met roken op karakter. Opzich werkt t medicijn prima waarvoor t bedoeld is alleen heb im teveel last van de negatieve effecten

Quetiapine

26-10-2020 | Vrouw | 22
quetiapine (100mg)
Quetiapine heb ik op 100mg een paar jaar geslikt voor het slapen. Anders sliep ik gewoon niet, totale slapeloosheid. En ja, het werkte weldegelijk. Maar ik moet ieder jaar op bloed controle, om mijn suikerspiegel te controleren. Ik ben in het begin 10kg aangekomen. Daar heb ik veel moeite mee gehad. Maar het was de keuze: slank blijven of niet slapen. Ik vind het toch [lees meer...]naar om ieder jaar gecontroleerd te moeten worden, wetende wat er met je lijf kan gebeuren. Werkzaam? Zeker. Bijwerkingen zijn alleen behoorlijk serieus en moet je niet onderschatten. Nu heb ik besloten om eens te gaan kijken naar andere slaap ondersteuning. Stoppen met deze troep dus. Maar het afbouwen is ook een hel. Ontwenningsverschijnselen zijn echt heel pittig. Buikpijn, misselijk, ziekig gevoel, pijn, en uiteraard weer de slapeloosheid. Blijft een lastige overweging. Kiezen voor bijwerkingen maar wel slapen, of minder goed slapen maar geen risico’s?

Amfexa

26-10-2020 | Vrouw | 19
dexamfetamine (5mg)
ADHD
Ik slik nu ongeveer twee maanden Amfexa/Tentin. De problemen die ik ervoer door mijn ADHD worden nu goed gereguleerd door de medicatie. Ik kan me erg goed motiveren om te beginnen met schoolwerk (hoger onderwijs), ik vind dingen interessanter, en ik kan aan een ding werken zonder constant in beweging te zijn. Verder heb ik veel minder lichamelijke onrust, kan ik beter op [lees meer...]mijn beurt wachten en luister in meer naar wat anderen zeggen. Ook tijdens het rijden merk ik dat ik veel geduldiger ben en beter kan relativeren. Ik heb ook een paar bijwerkingen, ten eerste heb ik constant een droge mond (niet zo veel last van), voel ik soms zonder reden me heel erg zenuwachtig, heb ik meer puistjes op mijn gezicht, en is het hongergevoel verdwenen. Ik had niet echt een reserve maar doordat ik niet meer snack of ongezonde dingen eet ben ik erg afgevallen (in de eerste twee weken vier kilo). Na twee maanden lukt het nu gelukkig wel om mijn gewicht een beetje constant te houden.

Venlafaxine

26-10-2020 | Vrouw | 61
venlafaxine (75mg)
Overspannen/burn-out
Ik stortte in op mijn werk begon te wenen en dit duurde 1 dag lang het stopte niet. Iets meer dan 4 maanden heb ik thuis gezeten en ik was op 2 maanden tijd 10 kilo vermagerd In het begin was ik zéér moe en was alles mij te veel geworden. Door de medicatie was ook mijn libido verminderd. Na 2 maanden zei mijn huisarts je moet iets doen om je te ontspannen dus besloot ik y[lees meer...]oga te volgen niet in een sporthal of turnzaal maar in een gezellige ruimte typisch yoga stijl. De eerste maand dacht ik wat zit ik hier te doen die oefeningen en meditatie doen mij niets, ik sprak erover met de yogadocent en ze zei doe maar rustig op jouw tempo en je zie wel wat er komt. De rust kwam na 2 maanden, ik begon mij te ontspannen k wist niet meer wat dat wás dit was een zalig gevoel. Door de yoga voel ik mij goed nu pas ik meer meditatie toe. Ik besloot na meer dan +- 12 jaar te stoppen met het slikken van medicatie. Ik had al 2X op eigen initiatief proberen af te bouwen maar dit mislukte iedere keer. Mijn pensioen naderde en ik wilde stoppen met de medicatie omdat de stress en de deadlines van mijn werk zou wegvallen. Ik weet van de vorige keren dat dit niet gemakkelijk zal zijn en dat ik moet oppassen voor driftige buien 't was toen 1 keer voorgevallen en ik was nadien zo erg geschrokken dat ik dacht was ik dit en toen nam ik maar terug mijn medicatie uit schrik. Samen en onder begeleiding van mijn huisarts hebben wij een plan voor ogen dat het wel móet lukken dit in 1 jaar af te bouwen. Deze keer wou ik er de tijd voor nemen op mijn eigen tempo want ontwenningsverschijnselen zijn er zoals angst, onrust, slaapproblemen, snel geïrriteerd. Nu zijn we 2020 en ben ik 2,5 jaar gestopt met de medicatie. Dit jaar was niet gemakkelijk wij hébben een sterfgeval en andere familiale veranderingen meegemaakt wat mij véél stress gaf en dan heb ik wél gedacht het is te hopen dat ik dit volhoudt. Door zelf thuis extra yogameditatie te doen is het mij gelukt dit onder controle te houden. Ik wil niet meer terug naar de medicatie want mijn lichaam is béter zonder. Neveneffecten heb je altijd met medicatie wat men ook beweert en ik wilde niet gans mijn leven vast zitten aan Effexor / Venlafacine. Natuurlijk spreek ik voor mijzelf en dat is vóór ieder persoon verschillend. Ik heb soms nog wel ééns stress maar ik heb het onder controle. Ontspannen is moeilijk maar door yoga en volharding ben ik blij dat ik ervan af ben. Ik wens iederéén het beste en ik hoop dat u iets heeft gehad aan mijn verhaal.

Xarelto

26-10-2020 | Vrouw | 44
rivaroxaban (20mg)
Trombose
Nou, ik weet niet hoor. Gebruik dit middel al een aantal weken voor mijn arm trombose. Maar het helpt voor geen meter. Ik heb nog steeds erg veel pijn aan mijn arm, dik opgezwollen en brandende aders. Plus dat mijn rechterarm hetzelfde heeft. Ik slikte al meer dan een jaar 10 mg, maar dat heeft niet kunnen voorkomen dat ik opnieuw trombose heb gekregen. Nu 20 mg, maar het [lees meer...]werkt echt helemaal niks. Lijkt wel of ik imuun er voor ben. Je zou zeggen met zo’n hoge dosis dat het met gemak zou moeten werken. Maar nee dus.

Lorazepam

26-10-2020 | Vrouw | 29
lorazepam (1mg)
Ben er nu 4 dagen geleden mee begonnen. Na 1 uur voelde ik de werking, best heftig maar niet angstig. Veel sterker dan temazepam en oxzazepam. Ik slaap er beter van in en slaap zo'n 8 a 9 uur. Ik ben in 4 dagen tijd wel 3 kilo afgevallen. Voor mij bevalt het tot dusver erg goed. Minder angstig, beter slapen en geen vervelende bijwerkingen.

Naproxen

26-10-2020 | Vrouw | 61
naproxen (500mg)
Aangezichtspijn
Dit neem ik nooit meer . Heb nog nooit maagpijn gehad en nu enorme steken, opgezwollen maag, borrelende darmen. Je moet de bijsluiter eens lezen om bang van te worden. Ook hoofdpijn. Hielp ook niet echt voor pijn aan mijn kaak.

Furabid

25-10-2020 | Vrouw | 38
nitrofurantoine (100mg)
Blaasontsteking
Binnen drie minuten kreeg ernstige benauwdheid en extreme jeuk. Met ambulance afgevoerd naar het ziekenhuis en daar werd ik behandeld. Daar werd mij verteld dat ik een allergische reactie heb gehad op de AB. Dit mag ik nooit meer slikken.

Bisacodyl

25-10-2020 | Vrouw | 22
bisacodyl (5mg)
Voorbereiding coloscopie / endoscopie
Hier werd ik niet zo blij van. Inname rond 11/12 uur in de avond ervoor en rond half 10 in de ochtend kwamen de eerste krampen. Tot de ochtend tot avond 4 of 5 keer op de wc gezeten met diarree en heftige krampen. Het is eng, vooral als je geen ontlasting meer hebt maar alleen maar slijm en vocht in de pot ziet liggen en je blijft maar gaan. Er zit geen rem aan. Erg versta[lees meer...]ndig om veel te drinken en niet naar buiten te gaan en dicht bij een wc te blijven. Ik moest het voor een darmonderzoek nemen. Maar neem voortaan maar 1 tablet want 2 is niet te doen. Is inmiddels al bijna een hele dag dat ik op 2 tabletten heb gezeten en ik moet er nog 2..ben ook vreselijk misselijk er van.