Ervaringen met medicijnen

Wat is uw ervaring met medicijnen?
Heeft u wel eens bijwerkingen of juist een positieve ervaring met medicijnen?

Goed om te weten

Wij geven geen persoonlijke gegevens (met medicijngebruik) door aan derden. Klik hier voor meer informatie.

Mirtazapine

25-11-2020 | Vrouw | 42
mirtazapine (30mg)
Na 9 jaar Amitriptyline 30mg te hebben gebruikt, kreeg ik dit jaar uit het niets paniekaanvallen. Mijn vader is 11 jaar geleden onverwacht overleden toen ik 6 maanden in verwachting was, 2 jaar na zijn overlijden zijn de slaapproblemen begonnen. Destijds gaf de huisarts mij Amitriptyline 30mg en oxazepam 10mg om bij te tanken omdat ik 3 maanden amper geslapen had. N[lees meer...]a een half jaar gebruik van oxazepam was ik afgevlakt geraakt. Afgebouwd met de oxazepam, en zopiclon 7,5mg gekregen. Toen óók bloed na laten kijken, ik had een b11 en een b12 tekort. Ik was heel nerveus en wist niet waardoor, totdat mijn b11 en b12 weer op peil was. Langzaam voelde ik mij weer opknappen. Tot afgelopen januari opeens een paniekaanval. Ik wist eerst niet wat het was, een nare vlaag van nervositeit trok door heel mijn lijf, misselijk, mijn hart ging als een malle tekeer, ik kon zelfs niet meer slikken, alles in mijn lijf sprong op slot. Ik ademde via de buik om hyperventilatie te voorkomen. Soms duurden ze 5 minuten, maar ook weleens 2 uur, op en af. Ik werd er gek van, alhoewel ik gewoon nog de deur uit ging en mij niet liet belemmeren door paniekaanvallen. Uiteindelijk ten einde raad heb ik mijn huisarts gebeld en gevraagd of ze iets wist tegen rust en paniekaanvallen. Ze stelde Mirtazapine 30mg voor, opgebouwd van 15mg ipv Amitriptyline. Dus Amitriptyline weg, Mirtazapine genomen. In het begin, de eerste 3-4 weken had ik continu trek, de eerste 2 nachten sliep ik 8 uur aan één stuk, maar daarna niet meer. Ik neem nog steeds zopiclon erbij. Ik slik nu zo'n 4 maanden Mirtazapine, ik heb sindsdien geen paniekaanval meer gehad! Het maakt voor het slapen gaan wat meer rust in mijn hoofd.

Primolut N

24-11-2020 | Vrouw | 18
norethisteron (5mg)
Ik wilde mijn menstruatie uitstellen voor een week. Ik gebruik zelf geen hormonale anticonceptie dus dit vond ik het beste alternatief. Je moet dit 3 x op een dag nemen, ik heb de tijdstippen 12:00-16:00-20:00 aangehouden. Ik ben soms onregelmatig ongesteld dus ik ben ongeveer 4 dagen voor de verwachte menstruatie begonnen. De eerste 3 dagen merkte ik niks, maar daarna mer[lees meer...]kte ik dat ik wel wat meer moe was. Niet extreem hoor, maar gewoon een beetje extra moe. Ik had af en toe wat krampen alsof ik ongesteld zou worden, maar dat was maar heel even en het heeft mij niet gehinderd. Deze pil deed zijn werk , en ik werd 3 dagen erna weer ongesteld. Dit was een normale menstruatie maar dan met wat minder krampen. De maand erna werd ik 5 dagen te laat ongesteld, maar ik heb wel vaker last van onregelmatigheid. Mijn ervaring is positief en ik zal het zeker vaker gebruiken!

Anastrozol

24-11-2020 | Vrouw | 55
anastrozol (1mg)
Borstkanker
De eerste 4 weken vielen de bijwerkingen nog mee, daarna begon het zich langzaam op te bouwen tot ik het punt bereikte na 3 maanden dat ik amper nog mijn veters kon strikken, amper normaal kon lopen en de hel dag door vreselijke pijn had in armen, benen, enkels, polsen en mijn kaak. Ben nu 3dagen gestopt en voel mij al 65% beter. Als ik dit 5 jaar moet volhouden ben ik ban[lees meer...]g dat ik mij met een rollator moet verplaatsen. Nog maar te zwijgen wat voor (chronische) schade je oploopt door deze troep te slikken. Ik heb eind 2018 een beiderzijdse amputatie ondergaan (rechts uit voorzorg), links geen uitzaaiingen, dus geen chemo en geen bestralingen. Mijn tumor was 1,2 cm, graad 1, en de grens voor anti-hormoontherapie ligt bij 1 cm. Ik zat dus 0,2 cm boven deze grens. Inmiddels heb ik bijna 2 jaar Tamoxifen geslikt met hangen en wurgen, en 3 maanden geleden overgestapt op Anastrozol. Ik ben 55 jaar, houd van lange fietstochten maken, hardlopen, wandelen, motorrijden, actieve vakanties (vaak met een klein tentje) dit alles ging dus niet meer. Ik vind de kwaliteit van leven zeeeer belangrijk, dus ik stop met de anti-hormoonbehandeling. Ik merk na 3 dagen al een heel groot verschil.

Citalopram

24-11-2020 | Man | 51
citalopram (10mg)
Spierspasmes
Hallo allen, ik slik citalopram 10 mg nu drie weken en nu pas beginnen bij mij de gevreesde bijwerkingen, ik slik dit medicijn tegen de enorme spierspanning die ik heb na hartinfarct ( ik vermoed dat het daar door komt)spierspanning op borst nek en onderug niet te harden daarbij een enorm onhebbelijk gevoel, geïrriteerd boos verdriet,lusteloos, kan geen mensen om me [lees meer...]heen dulden.. Begin nu depressieve gedachten te krijgen en enorm moe maar slapen snachts gaat redelijk..ik moet even doorzetten en dat doe ik ook..maar het valt me zwaar..lees veel ervaringen en die zijn vaak niet echt positief, ik ben me bewust dat mensen niet gauw in de pen klimmen om ook de positieve kanten van dit soort medicijnen te beschrijven , maar ik zou ze zo graag lezen/ horen...grtjs

Atacand

24-11-2020 | Vrouw | 51
candesartan (8mg)
Na jarenlang propanolol gebruikt te hebben ben ik door flinke toename van de frequentie van de aanvallen toch overgestapt op Candesartan als preventief middel. Bij 12 mg per dag heb ik een goed evenwicht gevonden en heb ik nu de frequentie teruggebracht na eens per paar maanden. Bijwerkingen dacht ik niet te hebben, maar toen bleek dat het irritante hoesten en kuchen daa[lees meer...]rna terug te leiden was. Lastig in Coronatijd ... Ook heb ik sinds stoppen met proponalol een trilling in mijn lijf, handen. Het feit dat ik mijn hartstreek voel alsof er een soort druk op ligt herken ik ook uit andere ervaringsverhalen. De bijwerkingen zijn niet beperkend maar het goed om te weten dat het van het medicijn afkomstig is.

Humira

24-11-2020 | Vrouw | 60
adalimumab (50mg/ml)
Ziekte van Bechterew
Eerste maanden ging het super, effect lijkt na 1,5 jaar gebruik te verminderen. Bloedwaarden slechter en veel pijn in pezen.

Keppra

24-11-2020 | Man | 48
levetiracetam (500mg)
Epilepsie
Werd gestoorde EEG gedaan. Sinds enkele maanden neem ik dit spul. Wel gratis maar geen voordeel bij. Waarom het moet weet ik echter niet.

Xtandi

24-11-2020 | Man | 77
enzalutamide (40mg)
Prostaatkanker
Betreft uitgezaaide prostaatkanker na verwijdering prostaat in 2005. Eerste 12 jaar cyproteronacetaat gebruikt in lage dosering. Werkte na 12 jaar niet meer. PSA was eerder ver20-voudigd in 6 maanden tijd (van 2 naar 40). Toen gebruik van Zoladex en iets daarna ook Enzalutamide Na 18 maanden gebruik van Enzalutamide gestopt in overleg met oncoloog wegens veel bijwerking[lees meer...]en. Na stoppen met Enzalutamide is om de 3 maanden de PSA (en andere waarden) gecontroleerd. De PSA bleef tenminste tot 18 maanden (okt. 2020) na stoppen met Enzalutamide onmeetbaar. Volgens oncoloog heb ik een afwijkend ziektebeeld. Komt nooit zo voor , maar het is toch echt zo. Daarom na 3 jaar gebruik van Zoladex ook daarmee gestopt in aug. 2020 en 5 maanden na de laatste inplantaatinjectie bleek de testosteronwaarde nog zeer laag, zoals die is bij demping via medicatie. Dat herstelt kennelijk niet meer. Nu verder afwachten wat de PSA zal doen.

Kyleena

24-11-2020 | Vrouw | 24
levonorgestrel (52mg)
Sinds het plaatsen van de Kyleena heb ik maandelijks heftige migraine aanvallen waarbij ik mijn zicht deels verlies. Hiervoor had ik de Mirena spiraal. Toen nergens last van gehad.

Fluoxetine

24-11-2020 | Vrouw | 38
fluoxetine (20mg)
Ik kreeg obsessies vanuit trauma's en erstige angst . Durfde niets meer want miss kom ik in aanslag, dodelijke steek, auto ongeluk ect. Ook dwang voor contact met mensen. Ging vriendschappen stalken. Bang voor alleen gelaten te worden. Dit alles is nu weg. Angst nog wel licht en gezond maar totaal geen traumas meer. Ik was wel extreem moe. Dus hoop na afbouwen da[lees meer...]t ik minder moe ben. Ik slikte jaar of 3 20 mg per dag Nu sinds half jaar tot jaar 20 mg per 2 dagen.. Nu een maand lang 20 mg per 3 dagen en daarna stoppen. Heb soms rusteloos gevoel benen maar zal wel weer over gaan.

Champix

24-11-2020 | Vrouw | 40
varenicline (0,5mg)
Allergische reactie
Inmiddels 2 weken gestopt met roken met n halve tablet per dag {0.5 mg}. Enige bijwerking die ik ervaar na het innemen van champix is boertjes laten. Dit verdwijnt binnen 30 minuten. Misschien voor mensen die nare en heftige bijwerkingen ervaren, de dosis te halveren!! Wel verstandig om dit in overleg te doen met je ondersteunde hulp

Perio-Aid Mondreiniging

24-11-2020 | Vrouw | 52
mondverzorging (1,2mg/ml)
Na een flapoperatie en het trekken van een kies mocht ik niet poetsen tot de hechtingen eruit waren. Dus spoelen met Perio Aid 0,12 chl. Enige bijwerking is dat ik minder zout proef. Verder nergens last van, behalve van de ingreep zelf die moet helen.

Microgynon '30'

24-11-2020 | Vrouw | 44
ethinylestradiol / levonorgestrel (30/150ug)
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Slik sinds aantal weken deze pil, maar nu van Aurobindo, en nu last van nachtelijk transpireren, hallucinaties. Hoofdpijn en misselijkheid had ik ook al last van bij Teva. (leuk hè, die verzekeringsmaatschappijen die voor jou bepalen welk merk je krijgt?!)

Trachitol

24-11-2020 | Vrouw | 63
aluin/ lidocaine/ propylparahydroxybenzoaat (1/1,8mg)
Keelpijn
Na 4 dagen van de kriebel in de keel, keelpijn, hoesten en verhoging van temperatuur af. Fijne smaak.

EllaOne

23-11-2020 | Vrouw | 17
ulipristalacetaat (30mg)
Ik heb deze pil genomen na mislukking van anticonceptie ik dacht ik doe het toch maar voor de zeker, ik had totaal geen klachten week lang na innamen maar de tweede week kreeg ik enorme krampen en was ik ver vermoeid. Alsnog vind ik deze pil erg goed ben sinds deze week weer ongesteld en liever bijwerkingen inplaats van toch ineens zwanger zijn.

Pantoprazol

23-11-2020 | Vrouw | 68
pantoprazol (20mg)
Maagbeschermer
voorgeschreven gekregen als maagbeschermer bij 'n ander medicijn, was soort van verplichting. verschillende merken gehad, maar heb geen bijwerkingen waar ik vanaf weet. wat 't op de lange duur doet? mijn vader had ook medicijnen voor zijn hart en kreeg steeds maagzweren. ik weet niet of hij toen (1978) ook al maagbeschermers kreeg................. indien nìet dan hoef ik m[lees meer...]e niet al te ongerust te maken, maar houd 't wèl goed in de gaten.

Escitalopram

23-11-2020 | Vrouw | 34
escitalopram (10mg)
Gewoon goed. Maar werkt meer tegen angst dan depressie, is iemand het weleens opgevallen dat een depressie nooit echt verdwijnt? Angst? Nergens te bekennen. Depressie? Het is er maar op de achtergrond. In slaap komen is nog altijd wel een dingetje..

Fentanyl

23-11-2020 | Man | 64
fentanyl oromucosaal/transdermaal (25ug)
Lage rugpijn
Heb al sinds jaren een hernia, die niet te behandelen zou zijn, dus vaak en veel pijn. De huisarts schreef mij nu Fentanyl voor, maar na 6 dagen geen verlichting alleen bijwerkingen. Ga nu toch aandringen op een operatie.

Escitalopram

23-11-2020 | Vrouw | 34
escitalopram (10mg)
Aangesmeerd door de apotheek bij gebrek aan normaal merk. Uitleg zonder dat ik daarom vroeg...Toch maar genomen. Net zoals normaal merk best wel ok. Geen bijwerkingen . Maar sinds ik dit middel neem heb ik een ernstig uitgedroogde mond. Gewoon altijd, zelfs 10 minuten na insmeren met lipbalsem zie ik eruit zoals Hank in Me, myself and Irene. En een droge keel. Zelfs na [lees meer...]3 glazen water. De pil is slecht te snijden. Er is geen schone breuklijn, het verkrummeld makkelijk. Dus geen goeie kwaliteit. Werkt wel maar niet op de momenten dat je het echt nodig hebt. Depressie..mwah. Libido? Compleet weg. Stress? Doet het niks voor. Angst? Weg ja.

Oxycodon

23-11-2020 | Vrouw | 68
oxycodon (5mg)
Rugpijn
ik ben begonnen (na miskend ernstig letsel door ongeval) met 2x5mg, 3x op 'n dag, versterkt met 2x500mg paracetamol. heeft maar weinig effect op mij gehad, maar ook geen bijwerkingen ervaren. nu na 4,5 jaar alléén nog in gebruik bij noodgevallen, dan nog 1 à 2 pilletjes van 5mg. ik ben niet verslavingsgevoelig en ben zonder problemen netjes geminderd en uiteindelijk gestop[lees meer...]t.

Amitriptyline

23-11-2020 | Vrouw | 89
amitriptyline (10mg)
Gebruik het wel maar zie geen verbetering. Klachten komen voor uit maag-darm problemen en ernstige voedingsallergie. Sinds een jaar bij een orthomolec. therapeut die mij goed heeft behandeld met voedingssupplementen en omega 3 caps. Voor antidepressie stelt zij sero-plus voor maar moet die even bestuderen . Ik zal Amitriptyline laten staan.

Lucrin

23-11-2020 | Vrouw | 59
leuproreline (3,75mg)
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Erg veel bloedverlies tijdens menstruatie die dan 3 week duurde. Toen 3 jaar lucrin gebruikt en helemaal droog, en nergens geen last van ,alleen wel wat kiloos aan gekomen Na 6maand weer vloeien, en weer begonnen nu Met heel veel bijwerkingen ,en nu ik ben 59 jaar pppfff

Lyrica

23-11-2020 | Vrouw | 67
pregabaline (75mg)
Lage rugpijn
Fel pijn sacroillacaal gewricht en gebroken bekken met gescheurde heup spier na val Ondraaglijke pijn alle dagen.

Pantoprazol

23-11-2020 | Man | 28
pantoprazol (40mg)
Maagzweer
Ik heb deze maagbeschermers bij een zware antibiotica kuur. Na de kuur moest ik nog een maand deze tabletjes slikken.. tot zover geen bijwerkingen van dit medicijn.