Ervaringen met medicijnen

Wat is uw ervaring met medicijnen?
Heeft u wel eens bijwerkingen of juist een positieve ervaring met medicijnen?

Goed om te weten

Wij geven geen persoonlijke gegevens (met medicijngebruik) door aan derden. Klik hier voor meer informatie.

Mirena

28-01-2022 | Vrouw | 29
levonorgestrel (52mg)
Menstruatiepijn
Vanaf het moment van ongesteld worden altijd een zware menstruatie gehad diverse pillen gebruikt, koperspiraal en nuvaring. Sinds 2012 al meerdere mirena spiralen gehad, wat een verademing. Geen stemmingswisselingen, elke maand ongesteld (2-4 dagen Max) met licht verlies, geen gewichtstoename of verdere bijwerkingen. Het plaatsen is altijd even rot (geen kinderen) maar na [lees meer...]een uur ook weer gezakt. Iedere ervaring is anders, maar voor mij nooit meer anders!

Constella

Foster

28-01-2022 | Vrouw | 50
formoterol/beclometason (100)
COPD
Heeft iemand meer klachten met slapeloosheid met Foster

Zyprexa

27-01-2022 | Man | 37
olanzapine (10mg)
Psychose
Verschillende heftige psychoses gehad door autisme en hevige werkdruk bij slechte werkgever. Bij crisis dienst beland. Kreeg zyprexa 5 mg voorgeschreven. Dosering liep op tot 17,5. Heeft lang geduurd voordat het wat rustiger in m'n hoofd werd. Ook stemmen die er lang doorheen kwamen. Na ongeveer anderhalf jaar last van alvleesklier ontsteking. Nu al 4x gehad en is beslist[lees meer...] geen pretje.Een van de zeldzame bijwerkingen. Daarom ook afbouwen via apotheek Transvaal die per 0,5 en 1mg kan maken. Nu op 13 mg. Ik bouw per maand een halve af. Het kan misschien wel wat sneller omdat het goed gaat. Het is een noodzakelijk kwaad deze middelen maar soms is het niet anders.

Metronidazol

27-01-2022 | Vrouw | 46
metronidazol (500mg)
Tandvleesontsteking
Ik was huiverig vanwege de gemelde bijwerkingen. Echter heb ik er geen enkele gehad. Qua effect werkt dit middel prima.

Xylometazoline Neusdruppels/Neusspray

27-01-2022 | Vrouw | 39
xylometazoline (1mg/ml)
Oorsuizen
Voor mijn oorpijn met daarbij pulserende oorzuizen kreeg ik dit middel voorgeschreven. Er is niet bij verteld dat het mogelijk een probleem op zou leveren in combinatie met antidepressiva. Het lijkt erop dat het niet te combineren is. Ik heb een extreme hoofdpijn, bijna migraineachtig. Duizeligheid, niet kunnen functioneren. Ook een hele droge mond. Heeft ook niets geholp[lees meer...]en tegen de pulserende tinnitus. Ik stop hiermee.

Oxycodon

27-01-2022 | Vrouw | 58
oxycodon (10mg/ml)
Pijn (algemeen)
Bij slijmbeursontsteking in linkerschouder, eerst begonnen met Tramadol wat niet hielp. Toen naar de sterkere pijnstiller Morfinesulfaat, waar achteraf de werking van de bloedverdunner ernstig werd verstoord. Ocycodon 2x per dag 10mg, na 2 dagen ontstond er een zeer pijnlijke heup, bil, en bovenbeen ook aan de linkerzijde. De pijn werd ondraaglijk en was 24 uur continue[lees meer...] aanwezig. De pijn van de slijmbeursontsteking in schouder bleef wel weg. Zelf besloten om met Oxycodon te stoppen, en de pijn in linkerbeen, heup en bil verminderde binnen een paar uur. Na 2 dagen weer begonnen met Tramadol, de pijnen verminderen langzaam.

Puri-Nethol

27-01-2022 | Man | 68
mercaptopurine (50mg)
Ziekte van Crohn
Gedurende circa een jaar 2017 gebruikt omdat chrohn vaak optvlamde Nystagnus symptomen eind 2017 hebben in overleg met de MDL arts tot stoppen met dit medicijn geleid, Nystagnus is helaas gebleven tot heden evenals een licht verstoord evenwicht Momenteel is mijn Crohn zeer stabiel met inflectra 8 weken infusen Purinethol is in mijn geval dus toxisch voor diverse neurol[lees meer...]ogische functies gebleken

Methylfenidaat

27-01-2022 | Vrouw | 42
methylfenidaat (5mg)
ADHD
Ik gebruik sinds een jaar Methylfenidaat 5mg vanwege ongespecificeerde ADHD/ADD en mijn leven is heel veel makkelijker geworden! Ik was altijd erg aan het hyperfocussen om me te concentreren, cijfers niet om te draaien, dingen niet kwijt te raken, alles te onthouden in chaos van input en daardoor had ik heel veel stress, in periodes uitend in woede aanvallen. Nu kan ik me [lees meer...]eigenlijk iets minder goed concentreren, maar wel veel makkelijker. Interessant is ook dat ik juist makkelijker in slaap val omdat mijn hoofd rustiger is. Ik gebruik dus maar 5mg, 4x per dag. Ik heb er speciaal om gevraagd want de startdosis zou 10mg zijn. Van 10mg krijg ik wat bijwerkingen en voelt het 'chemisch ' met 5mg heb ik er ook niet zo n last van als ik het eens vergeet of te laat inneem. Precies een randje rust en orde in de chaos om me veel beter te voelen.

Citalopram

27-01-2022 | Vrouw | 26
citalopram (20mg)
Tijdens mijn 2e zwangerschap gestart met sertraline vanwege angststoornis, afgebouwd in oktober vorig jaar. In december helaas toch een terugval gekregen. Gelijk gestart met citalopram bij de huisarts. 2 weken op 10 mg, bijwerkingen onwerkelijk gevoel, derealisatie, vreselijk onrustige nachten (meerdere keren wakker en tegen 4 a 5 uur klaarwakker), toename van de angstklac[lees meer...]hten, veel piekeren. Na 2 weken op 20 mg overgegaan. Nu 2 weken op 20 mg en ik sta versteld van het effect. Eerst durf je er niet goed aan, bang voor placebo-effect, maar ik voel me nu al zo vele malen rustiger. In doen en denken. De angst wordt gedempt. Wie weet verandert het nog, maar voor nu ben ik blij dat het zo gaat. Ik ben benieuwd wat het resultaat over een aantal weken is. Dus voor iedereen die in de opbouw is; hou vol!! Ik heb zelf veel aan positieve verhalen gehad in die eerste weken. Het wordt echt beter.

Prolia

27-01-2022 | Vrouw | 65
denosumab (60mg/ml)
Osteoporose/botontkalking
2 maanden geleden 1ste spuit gekregen- Het is dus afwachten…

Pregabaline

27-01-2022 | Vrouw | 62
pregabaline (150mg)
Ik heb tal van aandoeningen, belangrijkste is Fybromyalgie en Artrose en botontkalking. Daarnaast tekenbeet gehad aantal jaren geleden. Heb last van chronische hernia op links en soms op rechts, etc. Waardoor ik last had van dusdanige zenuwpijnen, dat ik daardoor soms nachten in de weer was. Niet wist hoe ik moest liggen, zitten, staan en lopen. Alles deed mij verrotte ze[lees meer...]er. Niet te beschrijven. Zodoende ben ik langzamerhand in het traject beland van pijnstillers, waaronder Pregabaline, Oxycodon 5 mg (1-6 dg), Oxy 20 (3 dgs), Oxy 10 langdurig (2 dgs). Daarnaast nog Oxazepam (indien nodig 2 dgs) en Zetpil 1000 mg (4 dgs). Als ik ook maar één medicijn oversla per dag, dan draag ik daar gelijk de "pijn"-consequentie van. Gebruik ik alles naar behoren en op tijd, dan kan ik met de juiste dagindeling en géén stress, zeer goed de dag doorkomen. Ik heb eens geprobeerd om af te bouwen, maar dat ging jammergenoeg niet op. Binnenkort ga ik proberen, door een nieuwe manier van eten (100% gezond), in combi met astronautenvoeding, te zien of dit mij kan helpen om mijn leven weer beter op de rit te brengen. Dit samen met ondersteuning van mijn man en gebed. Anders zou ik het niet redden. Zo heeft ieder zijn of haar eigen verhaal. Ik wens een ieder veel sterkte toe met zijn of haar beslissingen. Reacties zijn welkom.

Anoro

27-01-2022 | Man | 32
vilanterol/umeclidinium
COPD
32 jaar en sukkel al 4jaar met COPD, fors emfyseem op de longtoppen. Voorheen een andere puffer gebruikt maar bleef maar last hebben en vaak heel hard hoesten. Sinds ik deze gebruik, kan ik alleen maar aansluiten bij de anderen, ontzettend goed en ontspant je spieren van de longen helemaal. Ik voel meteen na een puf een hele verruiming!!! Een zeer aan te raden puf , heel[lees meer...] tevreden sinds het gebruik.

EllaOne

26-01-2022 | Vrouw | 20
ulipristalacetaat (30mg)
Na onveilig te hebben gedaan , heb ik de dag erna Ella one geslikt. Ik ben ruim 20 dagen over tijd geweest. Op dag 21 ongesteld geworden. Toch een gemengd gevoel hierover omdat ik toch heel laat ongesteld ben geworden . Uiteindelijk doet het wat het beloofd en dat was de insteek.

Diltiazem

26-01-2022 | Man | 82
diltiazem (200mg)
Hartritmestoornissen
Aanvankelijk geen probleem. Slik Diltiazem sinds 2019. Maar vanaf december 2021 last van ernstige slapeloosheid.

Tentin

26-01-2022 | Vrouw | 45
dexamfetamine (5mg)
ADHD
Ik kreeg de diagnose pas op mijn 45ste. Doordat mijn zoontje van 7 jaar vanaf zijn 4de jaar in gr.1 al met gedrag problemen te maken kreeg, ben ik ook naar mijzelf gaan kijken. Ik gebruik nu de tentin sinds 1 week , met weinig bijwerkingen en ben er wat rustiger mee. De methyl was voor mij teveel bijwerkingen en geen resultaat, juist onrustiger erdoor. Ik heb het stieke[lees meer...]m eigenlijk altijd al geweten, denk vanaf mijn 30ste, er is toen veel te veel gebeurd. Ook vanaf basisschool achterstand, middelbare niet afgemaakt maar pas 7 jaar later, onrustige relaties, vaak met foute vrienden omgaan, vatbaar voor verslavingen ( alcohol, roken ) , steeds ander werk en nu nog niet voor uit kunnen komen met werk carrière maken, het zit allemaal in mijn hoofd, maar komt er niet juist uit . Met alles in mijn leven wel, als ik er nu achteraf op terug kijk, concentratie is er niet, snel afgeleid en ik zit nu met een 3de burn out thuis. de eerste toen ik 31 was en ging samenwonen, daarna 39 jaar toen ik een drukke peuter had vanaf geboorte tot hij 2 was en alle ballen in de lucht moest houden en nu zit ik weer op mijn 45ste met een burn out thuis. Ik doe nu een superbrains training in groepsverband en medicijnen. Ik hoop zo verder te komen om er mee te leren omgaan. Maar maak mij ook heel erg veel zorgen over mijn zoon, alle signalen zie ik in mijn zelf terug. En wil niet dat zijn levenspad zoals die van mij gaat lopen. Teleurstelling op teleurstelling, hij zit nu in gr.4 op zijn 2de basisschool en ook hier gaat het concentreren niet en daardoor moeite met leren, faalangst en uit dat uit zich weer in gedragsproblemen. Op deze school willen ze hem nu " kwijt" en doorsturen naar een SO of SBO. Maar goed of dat nu het beste is voor iemand met ADHD? Ik en zoveel andere hebben tenslotte ook regulier onderwijs gevolgd en later door veel gedragsproblemen met een omweg de middelbare afgemaakt met 9en op mijn diploma, en werk inmiddels al jaren op een Universiteit op HBO niveau. Ik zou willen dat ik alle ellende en verdriet mijn zoon kan besparen, maar weet niet hoe? Ik ben tenslotte ook niet de "rustigste". ;-)

Sanalgin

26-01-2022 | Vrouw | 62
paracetamol / propyfenazon / coffeine (250/250/50mg)
Heb jaren sanalgin gebruikt voor mijn hoofdpijn was het enigste wat me echt hielp . Nu iedere dag hoofdpijn .mag van mij zo snel mogelijk terug komen

Candesartan

26-01-2022 | Vrouw | 46
candesartan (8mg)
Ik neem sinds enkele jaren candsartan, tot 2 weken geleden goed gewerkt. Ik heb bu al 2 weken terug hoofdpijn. Sta er vooral ‘s morgens mee op!? Ligt het aan de boosterprik van 4 januari (begonnen na 2 dagen) of het merk candesartan krka. Hiervoor kreeg ik candesartan EG. zou er een stofje niet inzitten jij eerstgenoemde?!? Ik word de er gek van; terug die spanning op mi[lees meer...]jn hoofd, elke dag weer 😢. Sumatriptan erbij nemen helpt maar ik wil dat mijn preventieve pillen werken. 😨

Melatonine

26-01-2022 | Man | 21
melatonine (5mg)
Dit "melatonine" moet illegaal gemaakt worden, het maakt mensen super strak en houd je wakker. Het is nog sterker dan speed en dat zegt wat. Geen grap ik lig nu al nachten wakker van dit spul. Echt wat een wereld leven we in.

Ozempic

COVID-19 Vaccine Moderna

25-01-2022 | Vrouw | 56
COVID-19 mRNA Vaccin
Allergische reactie
Eind mei 2021 en eind juli 2021 Moderna vaccin gekregen. Een paar dagen wat beurs gevoel op de prikplek, daardoor eerste nacht niet zo goed geslapen. Begin januari 2022 weer een Moderna. Na 10 dagen over mijn hele lichaam jeuk. Ben nu 8 dagen is de allergische reactie nog steeds niet voorbij.

Combodart

25-01-2022 | Man | 72
tamsulosine / dutasteride (0,4/0,5mg)
Prostaatklachten (overig)
Met Combodart kom je niet meer klaar, maar ik heb nu wel een kop met haar.

Fluvoxamine

25-01-2022 | Vrouw | 67
fluvoxamine (50mg)
Ik slik flufoxamine al 30jaar. Eerst een hogere dosis, ik had toen wel bijwerkingen, last van de maag vooral. Maar na een aantal weken had ik hier geen last meer van, ben er wel iets door aangekomen. Wat ook logisch is , je word wat rustiger. Paniekaanvallen worden langzamerhand minder, maar had daarbij ook hulp van een psycholoog. Het bleek op een gegeven moment dat [lees meer...]ik het beter kon blijven slikken, i.v.b. met serotonine tekort, wat veel in mijn familie voorkomt.

Implanon (hormoonimplantaat)

25-01-2022 | Vrouw | 38
etonogestrel (68mg)
Het implanonstaafje heeft ruim een halfjaar in mijn arm gezeten en mij niet veel positiefs gebracht, zowel op lichamelijk als op psychisch vlak. Anticonceptie met hormonen zijn niet aan mij besteed. Het beheerst mijn leven op alle fronten.