Ervaringen met medicijnen

Wat is uw ervaring met medicijnen?
Heeft u wel eens bijwerkingen of juist een positieve ervaring met medicijnen?

Goed om te weten

Wij geven geen persoonlijke gegevens (met medicijngebruik) door aan derden. Klik hier voor meer informatie.

Questran

27-05-2024 | Vrouw | 56
colestyramine (4g)
Darmproblemen - diarree

winderigheid

Probeer het met een rietje te drinken!

Doxycycline

27-05-2024 | Vrouw | 53
doxycyline (100mg)
Longontsteking

hoesten vermoeidheid longontsteking

Een kuur van 8 dagen. Na 4 dagen gaf het goede resultaten, minden hoesten en minder benauwd. Alleen ontzettend moe tijdens deze kuur,verder geen bijwerkingen.

Repatha

27-05-2024 | Vrouw | 75
evolocumab (140mg/ml)
Hoog cholesterol

Bijwerkingen

artrose ernstige rugpijn moeite met ademhalen

Zodra ik dit gebruik , komen mijn klachten mbt de bijwerkingen weer terug.

Paroxetine

27-05-2024 | Vrouw | 61
paroxetine (10mg)

Bijwerkingen

echt slaperig overdag slapeloosheid paniekerig emotionele afvlakking verminderde eetlust

De eerste week was een hel. Niet kunnen eten, niet kunnen slapen, en bekaf. Zopiclon erbij om te slapen. Paniekaanvallen met elektrische sensaties over mijn armen. Na 1 week eetlust terug, en hoe! Pieken en dalen in emoties totaal afgevlakt. Paroxetine verergerde mijn PLMD waardoor ik niet goed tot slapen kwam. Na 2 maanden de paroxetine in 1x gestopt. Een week lichteli[lees meer...]jke onrust, daarna weer mezelf, met piken de dalen qua depressieve gevoelens. Anti depressiva? No thanks! Inmiddels psychologische behandeling gestart om te leren mijn leven fijn in te kunnen richten.

Betmiga

27-05-2024 | Vrouw | 59
Mirabegron (50mg)
Urine-incontinentie
Wow na jarenlang incontinent te zijn geweest, begon heel mild maar werd steeds erger naar de huisarts gegaan. Echt vanaf de eerste dag merkte ik verschil en ben nu helemaal van mijn incontinentie af.

Angeliq

27-05-2024 | Vrouw | 57
estradiol / drospirenon (1/2mg)
Osteoporose/botontkalking

bloeding na de menopauze

Voorgeschreven gekregen (huisarts, België) ivm osteoporose en overgangsklachten. Slik het nu 5 weken. Had al vrij snel het idee dat het positieve effecten had op mijn energieniveau en stemming maar na precies 3 weken 'spotting' dat overging in licht tot matig vloeien dat nu al 2 weken aanhoudt -met daarbij de verschijnselen van vroegere menstruaties (stemming minder, zeurd[lees meer...]erige buikpijn, moe). Bijsluiter geeft aan dat in de eerste drie maanden onregelmatige bloedingen kunnen optreden maar ik noem dit niet meer onregelmatig...Als het eind deze week niet gestopt is ga ik het melden bij mijn huisarts.

Escitalopram

26-05-2024 | Vrouw | 43
escitalopram (10mg)

Bijwerkingen

lichte duizeligheid verlies van seksuele sensaties

Ivm aanhoudende, terugkerende depressie, angsten en paniek uiteindelijk toch besloten medicatie te proberen. Het begon voor mij zeer snel (na 6 dagen) al te werken en heeft sindsdien constant gezorgd voor veel meer rust in mijn hoofd, een kalmere, constante modus, het kunnen dealen met tegenslagen en teleurstelling zonder weer onder water getrokken te worden. Veel minder a[lees meer...]ngst en paniek. Een ontzettend groot verschil! De bijwerkingen zijn minimaal en absoluut niet noemenswaardig voor mij. Ben heel dankbaar en tevreden!

Imipramine

26-05-2024 | Vrouw | 70
imipramine (25mg)
in 1989 van de trap gevallen aangetaste zenuw in de rug na het lang ontkennen en vinden van de artsen immipramine voor geschreven gekregen. deze heb ik 34 jaar geslikt naar volle tevredenheid. plots zijn ze niet meer op de markt van de ene op de andere dag moest ik er mee stoppen. wat natuurlijk niet wenselijk was. mijn inziens heeft de apotheker hier een grote steek laten[lees meer...] vallen. Toen amitriptyline voorgeschreven deze ongeveer 5 maanden gebruikt en de is toen in anderhalve week afgebouwd ik gebruikte hiervan 4 x25 mg deze bevielen niet.. Afgesproken met de arts dat ik helemaal zou stoppen met de medicijnen 14 april heb ik de laatste medicijn gehad. en nu ben ik aan het afkicken het is vreselijk hoeveel ik daarvan onder vind. Toen ik met immipramine gestopt was heb ik liggen te schudden op bed daarna hoge koorts. de volgende dat vreselijke nekpijn enz.. maar nu even weer terug naar nu ik voel mij zo ellendig heb alle verschijnselen die ook op het internet staan. ik wil zo niet verder ga deze week met mijn man naar de huisarts om er over te praten. en ik wil een handvat hebben voor nu hoe verder. ik heb mij in deze materie verdiept en ben van mening dat ik na zoveel jaren slikken er veel langer over het afbouwen gedaan moet hebben. waarschijnlijk wel 4 a 5 maanden hiervoor wil ik jullie waarschuwen denk erom. Mijn huisarts heeft er lang niet genoeg verstand van want anders had hij dit niet zo gedaan met mij. ik wil nu graag contact met een psychiater deze heeft ze mij ook voorgeschreven op verzoek van het UMCG voor 34 jaaar terug. Daar ligt de expertise niet bij de huisarts.

Metoprolol

26-05-2024 | Man | 67
metoprolol (25)
Hartritmestoornissen
Prima behandeld in Ziekenhuis.

Sumatriptan

26-05-2024 | Vrouw | 49
sumatriptan (50mg)

slaperigheid

Ik ben heel blij met Sumatriptan. Mijn migraine kan ik er goed mee stoppen. Vaak neem ik 1 tablet ( 50 mg) soms zelfs maar een halve . Dat ik er wat duf en slaperig van word neem ik voor lief .

Enbrel

26-05-2024 | Man | 72
etanercept (50mg/ml)
Reumatoïde artritis
man 70+ ongeveer 20 jaar mtx max 7 per week , veel bijwerkingen , maar wel effectief daarna kon het lichaam het niet meer verdragen overgestapt naar Enbrel dat gebruik ik nu meer dan 5 jaar tot volle tevredenheid, effectief en geen bijwerkingen zonder Enbrel kom ik in grote problemen, gebruik 1 x per 2 weken 50mg, minder is niet mogelijk

Macrogol en elektrolyten

26-05-2024 | Man | 65
Macrogol-elektrolyten (20)
Darmproblemen - verstopping

Bijwerkingen

buikkrampen koorts misselijkheid darm/maag van streek doffe hoofdpijn duizeligheid

In verband met obstipatie dit gaan gebruiken.Strontmisselijk, hoofdpijn, opgezette buik, duizelig, enorme buikpijn, brandende maag. Voelde me hondsberoerd.Had 1 zakje op, ingenomen om 6 uur 's,avonds, duurde tot de volgende avond 7 uur eerdat de klachten minder werden. Huisartsenpost gebeld en die gaven me als advies direct te stoppen. Dit dus nooit meer.

Botox

26-05-2024 | Vrouw | 53
botulinetoxine A (100)
Spierspasmes
Ik had veel last van kaakklemmen en was daarvoor al eens bij de orofaciale fysiotherapeut geweest. Ik las onlangs in een tijdschrift dat Botox een oplossing kon bieden bij kaakklemmen. Ik heb door een cosmetisch arts (wel een echte arts) in beide kauwspieren Botox laten spuiten. Vier injecties per kant. Na drie weken moest ik op controle komen en is er nog eens 1 injectie [lees meer...]per kant gezet. Ik had al tinnitus in één oor (ik ben links volledig doof). Na de behandeling verergerde die tinnitus aanzienlijk. Ik kreeg echter ook een harde tinnitus (suis+ piep) in mijn horende oor. Ik ervaar dit echt als verschrikkelijk. Als ik het van tevoren had geweten had ik nooit voor deze behandeling gekozen en was ik gewoon weer naar de orofaciale fysiotherapeut gegaan. Ik hoop dat, wanneer de Botox uitgewerkt, het geluidsniveau van de tinnitus is weer zakt en dat het in mijn horende oor weer helemaal verdwijnt. Wat een enorme tegenvaller is dit. Dus wanneer u al tinnitus heeft, begin dan niet aan Botox in uw kauwspieren is mijn advies. Het kaakklemmen is wel gezakt, maar tien keer liever kaakklemmen dan deze harde tinnitus in beide oren.

Oramorph

26-05-2024 | Vrouw | 64
morfine (10mg/ml)
Ik neem het wanneer de ik de dagelijkse pijn echt zat pen en oramorph verlicht de pijn. Soms gebruik ik dagen niks, en soms wel 3 per dag. Geen enkele bijwerking gelukkig, , terwijl ik oxycodron niet kan verdragen,

Ajovy

26-05-2024 | Vrouw | 39
fremanezumab (225mg)
Ik ben 39 jaar en sinds 8 jarige leeftijd migraine, vanaf de puberteit 2 tot 3 keer per week. Nooit gewone hoofdpijn. Sinds ik kinderen heb gekregen werden de aanvallen meer. Sumatriptan hielp goed, maar kon ik beperkt nemen om medicatie afhankelijke hoofdpijn te voorkomen. Protocol gevolgd om met Ajovy te mogen beginnen na 30 jaar migraine. Migraine werd erger tijdens[lees meer...] de andere middelen. Gebruik het nu 1 jaar. Ajovy werkt heel erg goed. Wel ben ik begonnen met spuiten rond menstruatie. Dat gaf meer migraine/hoofdpijn in die periode dan nodig. Die twee moeten apart van elkaar liggen. In het begin heel vermoeiend, ik was non stop bezig wat ik normaal deed tussen de aanvallen door. Meer balans bracht minder vermoeidheid, maar over het algemeen wel een ietsje lager energieniveau dan voorheen tussen de aanvallen door. Sinds een paar weken heb ik zo nu en dan het geluid van een knalerwtje noem ik het maar in mijn hoofd. Dit geluid nooit eerder gehoord.

Irbesartan

26-05-2024 | Vrouw | 67
irbesartan (300mg)

oorsuizen

Ik slikte irbesartan nu ongeveer 2 jaar en kreeg last van oorsuizen en dat werdt steeds erger werd er nerveus van en wist niet hoe dit zo kwam tot ik 3 weken geleden eens goed de beschrijving van irbesartan las en zag dat oorsuizen een bijwerking kon zijn .in overleg huisarts 2 weken geleden gestopt om te kijken en oorsuizen bijna zo goed als weg dus ik ben blij dat ik de[lees meer...]ze stap genomen heb ,gaan nu kijken voor andere medicatie voor mijn bloeddruk.

Methylfenidaat

25-05-2024 | Vrouw | 44
methylfenidaat (10mg)
ADHD

Bijwerkingen

depressief wazig in het hoofd emotioneel overal uitslag pijn op de borst hartritmestoornissen

Pas begonnen, gestart met Mylan was echt een blij ei, lang niet zo gelukkig gevoeld, meer voordelen als nadelen. omdat ik met 5 mg Mylan begon en het mocht ophogen met 10 wat veel beter was, kreeg ik Pharma HCI 1a 10 mg. bij eerste inname, direct emotioeel, niet lekker, raar voelen ,depresief, hartslag ging van heel hoog naar heel laag en weer terug, kwam niet vooruit zo[lees meer...] niet happy. Na 2e inname werd het erger en ben gestopt. Verschrikkelijk. Voor mij is tot nu toe Mylan de beste.

Mysimba

25-05-2024 | Vrouw | 50
bupropion / naltrexon
Afslanken - overgewicht

duizeligheid misselijkheid trillingen hoofdpijn

ik kom alsmaar bij, maar geraak er niet van af..

Flagyl

25-05-2024 | Vrouw | 38
metronidazol (500mg)
Bacteriële vaginose

hoofdpijn vermoeidheid

Na de 1e ovule direct van de geur af, super fijn. Zit nu aan het einde van mijn kuur en heb behoorlijk hoofdpijn. Ook licht vermoeid maar kan niet met 100% zekerheid zeggen dat dit aan het medicijn ligt. Voor mij wegen de bijwerkingen niet op tegen de klachten.. ik neem de bijwerkingen voor lief zolang ik maar van mijn klachten af ben. Nu afwachten en kijken hoelang ik kla[lees meer...]chtenvrij ben.

Femoston

25-05-2024 | Vrouw | 46
estradiol / dydrogesteron (1/5mg)
Overgang

Bijwerkingen

kortademigheid hartkloppingen uitputting chronische vermoeidheid

Allereerst wil ik de dames bedanken die de moeite hebben genomen hier hun ervaringen te delen. Ik ben een half jaar geleden met Femoston begonnen. Ik had last van nachtzweten, beetje somber, overgangsklachten. In eerste instantie was ik erg tevreden. Echter werd ik steeds meer moe, kortademig, en kreeg ik hartkloppingen. Bloedonderzoek wees uit dat mijn b12 erg laag was, d[lees meer...]us ik weet het daaraan. Maar na bijslikken b12 geen verbetering, sterker nog; ik ging mij steeds slechter voelen. Zo absurd moe, totale uitputting, de minste inspanning was teveel. Verder veel hartkloppingen/hartbonzen. Meerdere bezoeken huisarts; bloedonderzoek, longfoto, hartfilmpje. Niks verklaarde mijn klachten. Ik sliep enorm veel en deed haast niks meer buiten de deur. Ook vrij angstig want ik voelde mij ZO slecht dat ik vreesde dat ik ernstig ziek moest zijn. Als laatste optie bedacht ik te stoppen met Femoston. Ik kon immers altijd weer beginnen. Na ongeveer tien dagen merkte ik opeens op dat ik niet uitgeput was. Dat ik weer wat dingen had gedaan zonder om te vallen van vermoeidheid of kortademigheid. Nu twee weken verder en ik voel mij met de dag een beetje beter. Was ontzettend fijn hier soortgelijke verhalen te vinden, mede ook omdat de bijwerkingen die bekend zijn niet aansluiten bij mijn klachten. Voor mij geen Femoston meer, het kostte mij ruim 4 maanden waarin ik mij hondsberoerd heb gevoels.

Venlafaxine

25-05-2024 | Vrouw | 31
venlafaxine (150mg)

Bijwerkingen

toename van zelfmoordgedachten hartkloppingen constipatie

Het fijne aan dit medicijn vond ik dat ik eerst nauwelijks bijwerkingen had. In het begin kreeg ik wat hartkloppingen na het innemen, maar na een paar dagen was dat voorbij. Verder had ik last van verstopping, terwijl ik altijd een hele stabiele stoelgang had. Psyllium vezels gebruiken hielp wat daarbij. Maar met dat als enige bijwerking, was ik vooralsnog heel blij met di[lees meer...]t medicijn. Echter werkte het nog niet in lage dosering, mijn depressieve klachten namen toe. Dus ging ik langzaam opbouwen tot 150mg. Bij elke opbouw kreeg ik meer en concretere suïcidale gedachten. Hoewel ik daar rustig onder was en niet naar handelde, is dit wel een zorgelijke bijwerking. Daarom ben ik nu aan het afbouwen en starten met een ander medicijn.

Escitalopram

25-05-2024 | Vrouw | 31
escitalopram (15mg)

vermoeidheid concentratieproblemen Gapen wazig zien

Ik heb dit middel een jaar gebruikt, maar toch gestopt vanwege de vervelende bijwerkingen. Ik was er zo versuft van dat ik overdag telkens wilde slapen, vanaf een uur of 11. Dat gaat natuurlijk niet als je ook werkt. Toen ik het medicijn in het begin nam zag ik ook heel wazig, maar dat werd later beter. Autorijden was onmogelijk gedurende de op en afbouw periode. Op en afb[lees meer...]ouwen van dit middel heb ik sowiewso als heel vervelend ervaren, heel apathisch werd ik daarvan. Toen ik het medicijn starte zat ik er echt doorheen, en had ik een aantal paniekaanvallen per dag. Dit medicijn heeft me zeker geholpen om die periode te overbruggen, zodat alles minder hard binnenkwam. Toen ik een keer het medicijn was vergeten heb ik met 113 moeten chatten, sindsdien zet ik altijd een wekker om medicijnen in te nemen. Een haat/liefde verhouding dus met dit medicijn.

Lorazepam

25-05-2024 | Vrouw | 52
lorazepam (1mg)
Hallo, even een vraagje: bevalt de ophoging van de Paroxetine 40 mg. Dat heb ik namelijk nu ook. En Lorazepam sinds gisteren, 1 mg. Ik ben heel benieuwd naar de ervaringen! Groet Ilse

Zyban

24-05-2024 | Man | 57
bupropion (150mg)
Chronische depressie
Ik gebruik Bupropion nu zo'n week of 6 tegen chronische depressie. Mijn stemming is nog niet verbeterd, maar ik merk dat ik veel minder slaap nodig heb. Ik word zelfs uitgerust wakker, terwijl ik mijn hele leven met moeite het bed uitkwam. Meer energie dus en dat is me ook al heel wat waard. De enige bijwerking is een wat drogere mond.