Ervaringen met medicijnen

Wat is uw ervaring met medicijnen?
Heeft u wel eens bijwerkingen of juist een positieve ervaring met medicijnen?

Goed om te weten

Wij geven geen persoonlijke gegevens (met medicijngebruik) door aan derden. Klik hier voor meer informatie.

Primolut N

25-11-2022 | Vrouw | 26
norethisteron (5mg)
Uitstellen van menstruatie
Nooooooooooit meer!! Gebruikt om niet ongesteld te worden op mijn verloving, ivm de jurk. Nooit, nooit en nooit meer! Ik heb alle bijwerkingen gehad, abnormaal veel vocht vastgehouden (is te zien op de verlovingsfotos), ik voel me zo depressief na het gebruik. Moodswings en ik voel alsof ik mezelf niet meer ben. Buikkrampen, nonstop hele dag door. Heftige bloedverlies, wat[lees meer...] ik normaal vind maar houd hier rekening mee. Maar het ergste is jezelf depressief voelen. Ik kon beter ongesteld worden, wat ik nu meemaak is veel erger. Aub dames let op jullie gezondheid, geestelijk gezond zijn is echt belangrijk. Uiteindelijk niet kunnen genieten van me dag, omdat ik mezelf niet meer was + ik vind mezelf spuuglelijk op de fotos door de vocht die ik heb vastgehouden. Echt troep medicijn gewoon

Sertraline

25-11-2022 | Vrouw | 67
sertraline (100mg)
Hierbij wil ik reageren op het vermeerderen van Sertraline hoeveelheid. Ik gebruik al AD medicatie vanaf 1986 en heb al meerdere malen de dosering moeten verhogen en na een paar maanden kon ik die weer verlagen. Er blijven altijd situaties of gebruik andere medicatie , bij ziekte, die niet goed samen werken. Maar voor als nog ben ik zeer tevreden. Zeker met de gedachte van[lees meer...] hoever ik ben moeten komen en waar ik nu sta.

Methylfenidaat

24-11-2022 | Man | 53
methylfenidaat (36mg)
ADD
Overgestapt omdat het vorige merk niet meer leverbaar was. Nu 3 weken in gebruik maar ik ga het terugbrengen.

Rizatriptan

24-11-2022 | Man | 30
rizatriptan (10mg)
Al jaren (lees 20jr) last van migraine zeker 1x per week. Dit gaat vaak samen met misselijkheid en normaal functioneren is er dan niet bij. Verschillende middelen gehad maar nu al een aantal jaar rizatriptan en het is voor mij een wondermiddel. Ik voel de aanval vaak al als ik wakker wordt. Neem dan een tablet en met een half uur begint het te minderen en met een uur is he[lees meer...]t zo goed als weg. Heerlijk! Heel af en toe wel wat duf maar alles beter dan migraine en misselijkheid. Ook een poos maxalt gebruikt maar toen het patent van de stof veranderde werd dit rizatriptan. Voor mij is de werking van deze 2 gelijk. Nadeel is de smaak van de smelt tablet maar goed deze is na een x aantal minuten verdwenen en als dat het enige is...

Ethinylestradiol / Levonorgestrel

24-11-2022 | Vrouw | 39
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/150ug)
Onregelmatige menstruatiecyclus
Weer besloten om aan de pil te gaan om meer controle te krijgen over mijn cyclus en de migraine aanvallen tijdens mijn menstruatie te verminderen. Vanaf dag 1 al doorbraakbloedingen, deze hebben twee maanden geduurd. Na zo'n drie maanden in korte tijd vaak extreem misselijk, rommelende darmen, diarree, nauwelijks eetlust en extreem van last van geuren (mijn moeder dacht[lees meer...] al dat ik zwanger was). Daarnaast was ik veel moe, ik lag maar op de bank voor de tv (heb ik normaal een hekel aan) ging extreem vroeg naar bed, geen zin meer om te koken, huishouden te doen, om even lekker de deur uit te gaan. Voelde me snel boos en opgefokt en werd gewoon angstig om in een winterdepressie te raken. Vanaf het begin van slikken van de pil even veel stress gehad ivm ernstig ziek huisdier, daarna corona gekregen, dus dacht bij de klachten niet meteen aan de pil. Maar afgelopen week bedacht ik me dat de pil wel eens de oorzaak kon zijn, ben gaan lezen op de bijwerkingen en schrok me rot. Ben meteen gestopt (was extreem misselijk) en binnen een dag extreme bloedingen, heftige buikpijn en hoofdpijn. Hopelijk verdwijnen deze klachen snel en voel ik me snel weer de oude. Nooit meer de pil voor mij.

Prozac

24-11-2022 | Man | 65
fluoxetine (20mg)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Prozac werkte sinds 1998 erg goed. Wel duurde het ongeveer 4 weken (halfwaardertijd!) voordat ik me beter voelde en activer werd. Ik gebruik nu al weer jaren Paroxetine, maar het middel helpt me al geruime tijd niet meer. Daarom in overleg met psychiater afgebouwd van 30, via 20, naar 10 mg per dag en dan weer terug overstappen op Prozac.

Paroxetine

24-11-2022 | Man | 65
paroxetine (10mg)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Samen met mijn psch besloten om weer terug te gaan naar Prozac, dat ik 10 jaar geleden slikte en dat een langere halfwaardetijd heeft. Nu afbouwen van Paroxetine van 30 mg, via 20 mg naar nu 3 weken 10 mg. Veel gesis in mijn hoofd. Ooit 2 keer afgebouwd naar 0 en dat was werkelijk de hel. Erg agressief, driftbuien en huilbuien en ook continu en gekmakend gesis in mijn hoof[lees meer...]d. Hoop dat ik zeer spoedig kan overstappen met Prozac.

Ebastine

24-11-2022 | Man | 57
ebastine (10mg)
Allergie
Ivm met allergie voor huisstofmijt en een dierenallergie. Ben voor alsnog erg tevreden met ebastine. Hiervoor diverse allergie medicatie gehad. Begonnen met mizollen deze hebben mij jaren geholpen. Vervolgens Telfast 180 mg ook deze hebben mij jaren gediend. Daarna nog Arius en loratedine geprobeerd echter zonder resultaat. Mijn vorige medicijn was levocetirizine hier moes[lees meer...]t ik na een paar dagen mee stoppen ivm vreselijke bijwerkingen.

Omeprazol

24-11-2022 | Vrouw | 67
omeprazol (10mg)
Maagzuur
Ja, 10 mg was voor mij ook voldoende. Moeilijk te krijgen. Alleen bij bestelling.

Zoladex

24-11-2022 | Vrouw | 45
gosereline (3,6mg)
Myoom
Ik gebruik Zoladex nu bijna 3 maanden om de myomen en mijn baarmoeder kleiner te laten worden voor de operatie. Uiteraard is het vervelend om zo direct in de overgang te komen, maar op de opvliegers na valt het mij mee.

Tramadol

24-11-2022 | Vrouw | 39
tramadol (50mg/ml)
10 jaar rugpijn en tramadol gebruik. Eerst 4x 125mg op aanraden van huisarts. Zelf geminderd naar huidige dosis, 2x 75mg. Bij teveel gebruik gaan mijn spieren juist meer opspannen en pijn doen. Alle therapieën geprobeerd, van psycholoog, rugschool, verschillende kinesisten en osteopaten. Een half jaar geleden, op aanraden van collega naar iemand geweest voor proprioceptiev[lees meer...]e zolen en eindelijk een verlichting van de pijn. . Mijn heup stond 8mm scheef waardoor mijn lichaam meer verbruikte dan normaal. Ik werd met pijn wakker, kon precies niet wandelen op mijn voeten hierdoor. Ik was bijna gestopt en dan breek ik mijn voet, dus terug vertrokken maar altijd lage dosis gehouden. Ben nu bezig om mijn zolen aan te passen en hoop zo terug zonder pijn wakker te worden. Ik ben blij dat ik tradonal had voor de pijn maar als ik meer besef zou gehad hebben over het verslavend gedeelte was ik waarschijnlijk niet begonnen ermee.

Systen

23-11-2022 | Vrouw | 52
estradiol transdermaal (50ug/24)
Ik had al 1,5 geen menstruatie gehad. Ik had veel last van pijnlijke gewrichten, moe, somber en stemmingswisselingen en soms een opvlieger. Ik ben Femoston gaan gebruiken en dat ging goed, het enige waar ik nog last van had was vlak in emotie. Ik ben naar de gynaecoloog geweest voor eventueel iets anders. Ik heb systen 50 gekregen met utrogestan pillen. Het is een poos goe[lees meer...]d gegaan totdat ik een onttrekkingsbloeding kreeg , daarbij voelde ik mij zo rot van hyperventilatie en paniekaanvallen, pijn in onderbuik en veel bloedverlies. Mijn vraag is zijn er dames die dit herkennen met dit medicijn? Want mijn gynaecoloog zegt dat “het kan” maar ik denk dat ik nu bij elkaar in twee maanden 10 bloedingen heb gehad.

Nortrilen

23-11-2022 | Vrouw | 47
nortriptyline (10mg)
Enorm kort lontje. Ik gebruik dit voor zenuwpijn, morgen overleggen met huisarts maar wil ze niet meer innemen

Fosfomycine

23-11-2022 | Vrouw | 66
fosfomycine (3g)
Blaasontsteking
Ik ben allergisch voor de meeste antibiotica, Fosfomycine heb ik goed verdragen met als enige bijwerking matige misselijkheid. Ik was snel van mijn blaasontsteking af.

Grazax

23-11-2022 | Vrouw | 36
pollen van Timotheegras (75000)
Hooikoorts
Grazax gestart iom allergoloog. Ongeveer 2.5 maand gebruikt. Ik ben bekend met eczeem. Door de start gigantisch veel eczeem gekregen op de borst en buik. Op de armen, achter mijn oren. Veel in gezicht ook. Daarnaast ontstoken ogen gekregen. Daarvoor oog antibioticazalf gekregen. Het eczeem komt maar niet tot rust na de stop vh middel. Ontiegelijk veel jeuk gehad. Blaze[lees meer...]n op de huid. Nu gestart met Prednison iom allergoloog en dermatoloog. Dit middel is absoluut niet mild en niet voor iedereen te gebruiken. Daar ben ik van overtuigd. Naast de klachten van verergert eczeem, oogontsteking en benauwdheid is het ook nog eens zo dat ik mijn antihistamine medicatie moest verdubbelen. Als je het mij vraagt zou dit middel verboden moeten worden. Kost heel veel geld, daarbij kan je al bestaande medicatie verdubbeld worden én ben je niet zeker van een blijvend resultaat na 3 jaar. Het is een verdienmodel voor de farmaceutische industrie. Kortom: overweeg goed of je dit durft te proberen als je al eczeem hebt en licht astmatische klachten had of hebt. Wie weet werkt het bij anderen heel goed. Mijn ervaring was bijzonder teleurstellend.

Escitalopram

23-11-2022 | Vrouw | 52
escitalopram (15mg)
Ik gebruik escitolapram 15 mg. Maar wel van de fabrikant Teva. Een switch naar een ander merk zorgde dat ik terug bij af was. Helaas vergoedt de ziektekosten verzekering dit niet. Ik moet dit merk dus zelf betalen...Maar dat heb ik er voor over. Toen ik het 2 jaar geleden ging gebruiken had ik ook een depressie en een burn out en angsten en paniek!. De start was de eerste [lees meer...]weken zeer pittig! Ik snap het als mensen hierdoor afhaken. Ik ben blij dat ik heb doorgezet want ik heb mijn leven weer terug. En de bijwerkingen die ik nog heb neem ik voor lief.

Ritalin

23-11-2022 | Man | 34
methylfenidaat (10mg)
ADD
Sinds een maand de diagnose ADD gekregen door drukte in mijn hoofd, overprikkeld zijn in drukke omgevingen, moeilijk te concentreren en impulsiviteit. Nu 2 weken begonnen met 3 maal daags 1 tablet 10 mg van het merk Escupac,dit werkte goed wel met enige bijwerkingen. Hartkloppingen en soms een onrustig gevoel. Daartegenover stond meer concentratie, gemotiveerder en goed [lees meer...]in slaap komen! Mits het geslikt wordt op de juiste tijden. Echter na de 1e week was me medicatie op bij de apotheek en kreeg ik Sandoz als merk voorgeschreven. Via dit portaal e.a gelezen en ik was niet blij met de wisseling van medicatie. Sandoz veroorzaakt Stemmingswisselingen en er komt niks uit me handen op vrije dagen. Even aankijken zij me behandelend arts!

Methylfenidaat

23-11-2022 | Vrouw | 56
methylfenidaat (36mg)
ADD
Ik ontdekte dat ik AD(H)D heb omdat ik stopte met roken. Nicotine heeft de symptomen bijna 40 jaar gedempt en toen is stopte met roken werden ze heel heftig. Na een zoektocht van maanden bleek het dus ADD te zijn en kreeg ik methylfenidaat retard 36 mg. Het helpt me om weer structuur en rust te krijgen na enige tijd ging ook het slapen weer beter maar vanaf dag 1 vererger[lees meer...]de mijn hunkering naar nicotine terwijl ik op dat moment al 5 maanden gestopt was met roken. Het werd onhoudbaar. Het is een fysieke ernstige hunkering, te vergelijken met de hunkering die ik had toen ik 3 dagen gestopt was met roken. Niemand kon me advies geven. Het is nu een keuze tussen wel medicatie en getreiterd worden door die mega hunkering die niet meer stopt of geen medicatie en veel minder effectief kunnen werken en leven. Deze bijwerkingen zijn bij niemand bekend, vaak ook niet bij huisarts en al helemaal niet bij coaches voor stoppen met roken. Maar wel bewezen in een officieel onderzoek, notabene in NL gedaan. Het is zeldzaam, maar het komt dus voor.

Implanon (hormoonimplantaat)

23-11-2022 | Vrouw | 32
etonogestrel (68mg)
Na mijn bevalling (8,5 mnd geleden) kreeg ik in het ziekenhuis mijn eerste implanon. Dit leek mij handig. Na langer dan 6 weken te bloeden nam ik contact op met het ziekenhuis en kreeg een paar controles, gevolgd door een kijkoperatie waarbij een poliep verwijderd werd. Echter bleven de bloedingen doorgaan en werd ik wanhopig, verdrietig en wist ik niet wat er aan de hand [lees meer...]was. Weer contact met het ziekenhuis opgenomen en controles gehad. Er werd gedacht dat het door de implanon kwam en daarom moest ik een paar maanden de pil erbij slikken, om mijn cyclus op gang te brengen. Dit ging goed! Er ging een wereld voor mij open, maar de pilstrippen raakten leeg en nadat ik weer contact op nam met het ziekenhuis, was het volgens de gynocoloog onnodig om de pil te blijven slikken maast de implanon. Ik was bang dat de bloedingen weer begonnen en ja hoor, nog geen week later begon de ellende weer! We zijn nu 8,5 mnd verder en ik ben er helemaal klaar mee! Ik ben alleen maar aan het bloeden en voel mij zo down hierdoor..Ik heb de afgelopen maanden nog nooit zoveel tampons gekocht als ooit van tevoren. Ik heb nu een afspraak gemaakt om de implanon te laten verwijderen. Er is teveel tijd overheen gegaan..Als ik dit van tevoren had geweten, was ik er NOOIT aan begonnen!! Ik ga over op de pil, voor mij nooit meer implanon.

Depakine

23-11-2022 | Man | 50
valproinezuur (1000mg)
Epilepsie
Ik slik 2 x daags 1000 mg samen met 2 x daags 200 mg Vimpad. Vervelende bijwerking is het beven van de handen

Duloxetine

23-11-2022 | Vrouw | 29
duloxetine (30mg)
Ik ben geswitcht van Duloxetine naar Sertraline omdat de bijwerkingen steeds erger werden.

Sertraline

23-11-2022 | Vrouw | 29
sertraline (50mg)
Ik slik Sertraline vanwege depressiviteit. Eerste slikte ik Duloxetine maar daar kreeg ik steeds meer bijwerkingen van, zoals zweetaanvallen en slapeloosheid. De eerste paar dagen van Sertraline waren zwaar en ik wist niet waar ik het moet laten. Volgens mij voel ik me nu langzamerhand wat beter. Hopelijk gaat dit nog vooruit.

Vagifem

23-11-2022 | Vrouw | 50
estradiol (10ug)
Overgang
Ik had al een tijdje enorm last van nachtzweten. Ook werd mijn nachtrust daardoor verstoord en dat kon ik merken overdag, weinig concentratie en vergeetachtigheid maar vooral moe! Ik dacht , ach iedere vrouw moet hier doorheen. Was ook al begonnen met bij een sportschool omdat dit meer vitaliteit zou kunnen opleveren (via mijn werkgever welke aangesloten was bij bedrijfsf[lees meer...]itness plan scheelt 40% abonnementskosten!) Ik heb geen overgewicht en eet gezond dat is ook belangrijk volgens de sportschool en hadden voor mij een eetplan die geeft de hele dag door energie (6x per dag eten ipv 3x), dit kun je dus ook laten controleren en het eetplan is per persoon verschillend. Bij mij is het vooral gericht op calorieën. Al met al zag ik aan mijn lichaam dat dit wel gestroomlijnd werd maar voorkwam niet het nachtzweten en het vaak naar het toilet moeten. Toen ineens vrijen pijnlijk werd heb ik als de sodemieter een afspraak gemaakt met mijn huisarts . Die schreef mij deze wonderpil voor. Na de 2e pil merkte ik direct verschil. Geen nachtzweet en 6 uur slaap achtereenvolgens wat fijn! Totaal geen bijwerkingen overigens. Prachtige uitvinding. En niet onbelangrijk dat het vrijen weer fijn is!

Ritalin

22-11-2022 | Man | 52
methylfenidaat (10mg)
ADHD
Absoluut Geen bijwerkingen ! Helpt mij Enorm, niet druk te zijn, te kunnen concentreren, aandacht bij de zaken te houden. (prikkels welke voor afleiding zorgen gewoon te handelen)