Verbeter uw gezondheid met mijnmedicijn!

Medicatieveiligheid door DNA-tests en ervaringen uit de praktijk.

Dna testen

meamedica|PRO

Medicijn beoordelingen

Bewijs uit de praktijk in de gezondheidszorg

mijnmedicijn.nl is een onafhankelijke website die patiënten en hun ervaringen met medicijnen het belang geeft dat zij verdienen. Recensies van patiënten over hun medische ervaringen vormen de basis van ons platform. De website is geoptimaliseerd voor patiënten en zorgt ervoor dat een patiënt snel en eenvoudig toegang heeft tot waardevolle gegevens uit de praktijk of contact kan opnemen met andere patiënten.

Laatste beoordelingen

Ajovy

16-07-2024 | Vrouw | 19
fremanezumab (225mg)

spierpijn jeuk

Ik heb chronische migraine, 2-3 aanvallen per week. Ik heb voordat ik met dit medicijn begon meerdere medicijnen geprobeerd en dit is het eerste dat echt helpt. Ik heb nog steeds ongeveer even veel aanvallen maar ze duren minder lang en de pijn is minder erg. Sinds ik ben begonnen met de injectie kan ik tijdens een aanval vaak nog een (makkelijk) gesprek voeren en simpele [lees meer...]dingen voor mezelf doen, zoals naar beneden lopen om wat te eten te pakken. Eerst moest ik dan urenlang in bed liggen. Pijnstillers zoals ibuprofen en paracetamol zijn nu effectiever dan voordat ik met dit medicijn begon. Het werkte de eerste twee maanden het beste, toen leek het bijna alsof mijn migraine weer afhankelijk werd van triggers in plaats van chronisch. Helaas is dat niet zo gebleven maar alsnog ben ik een stuk beter af met dit medicijn dan zonder. Verder zijn de bijwerkingen minimaal. Ze hebben meer te maken met het moeten injecteren van het medicijn, dan met het medicijn zelf.

Zoely

16-07-2024 | Vrouw | 26
estradiol / nomegestrol (1,5/2,5mg)
Na negatieve ervaringen met andere pillen, toch overgegaan op deze pil en ik heb het idee dat het een wereld van verschil is. Ik heb altijd last gehad van stemmingswisselingen en depressieve gevoelens door de pil. Van de mirena spiraal voelde ik me afgevlakt en zonder hormonale anticonceptie had ik weer pms klachten. Sinds ik deze pil slik (wat nu een maand is ongeveer) h[lees meer...]eb ik het idee dat ik een stuk stabieler ben mentaal en me ook niet afgevlakt of somber voel. Ik voel me gewoon normaal eigenlijk naar mijn idee. Als het zo blijft ben ik erg tevreden over deze pil. Tot nu toe heb ik het idee dat ik niet echt bijwerkingen merk van deze pil.

Methylfenidaat

16-07-2024 | Vrouw | 25
methylfenidaat (10mg)

Bijwerkingen

nervositeit hartklopping angst misselijkheid geen honger

Mylan Methylfenidaat werkte voor mij niet. Het zorgde de eerste paar weken voor hevige misselijkheid. Deze werd na verloop van tijd iets beter maar verdween nooit volledig. De ergste bijwerking was voor mij de continue nervositeit en hartkloppingen. Ik dacht dat dit kwam door mijn dosis, dat ik minder moest nemen of dat ik de dosissen niet goed timede. Uiteindelijk bleek d[lees meer...]it simpelweg het effect dat dit medicijn op mij heeft. Toen mijn broer later ook met ADHD werd gediagnosticeerd en precies dezelfde ervaring had kwam ik tot de conclusie dat methylfenidaat niet bij me past. Hierdoor ben ik (na een aantal jaar niets te hebben gebruikt) overgestapt op Tentin Dexamfetamine. Het duurde even voordat ik opnieuw medicatie ben gaan proberen en achteraf gezien was ik graag eerder weer begonnen. Methylfenidaat wordt altijd als eerste aangeraden en geprobeerd maar weet dat je ook andere opties hebt! Dit was bij mij nooit duidelijk (genoeg) gemaakt.

Tentin

16-07-2024 | Vrouw | 25
dexamfetamine (5mg)

geen honger

Ik ben gediagnosticeerd met ADHD en ASS. Zonder Tentin Dexamfetamine zou ik mijn leven niet kunnen leven zoals ik dat nu doe. Het helpt mij met name met prikkelregulatie en het tot actie kunnen komen. Zonder medicatie kan ik zo een paar uur op de grond zitten en niets doen; niet uit luiheid of onwil (want wat zou ik toch graag dingen doen), maar omdat het me simpelweg niet[lees meer...] lukt om iets te gáán doen. Zonder medicatie zit ik vast in mijn eigen hoofd en zit mijn “emmer” bij het minste of geringste vol. Iets simpels als boodschappen doen op een zonnige dag kan al teveel zijn. Ook met medicatie lukt het me misschien niet om een hele dag achter een bureau te gaan zitten (ik vraag me af of we dat überhaupt moeten willen?) en ik zal uiteindelijk sneller “op” zijn dan iemand zonder mijn stoornissen, maar daar gaat het niet om. Dexamfetamine geeft me een kans om tot actie te komen, om iéts te doen, me competent te voelen en om mijn gedachtes te structureren, waardoor ik niet constant in gevecht met mezelf ben. Ik slaap beter (dieper) dan ik deed voordat met deze medicatie begon. Dit merk ik met name aan het feit dat ik veel minder dromen onthoud. Persoonlijk heb ik nooit inslaap problemen gehad maar ik weet dat sommigen dat wel ervaren. Na inname duurt het net iets minder dan een uur voordat het begint te werken. Na vier uur neem ik de volgende dosis en in zijn geheel werkt een dosis ongeveer vijf uur. Ik kan niet precies inschatten wanneer het medicijn precies is uitgewerkt want zelfs al gaat het innemen van de volgende dosis vrij nauw, ik heb het gevoel dat het een relatief gelijkmatigere uitwerking heeft; het stort je niet van het ene op het andere moment in een crash. Dit laatste had ik met Methylfenidaat veel sterker. Dit gebruikte ik in mijn tienerjaren, toen ik net was gediagnosticeerd met ADHD. Hier kreeg ik echter hartkloppingen en nervositeit van. Dit was een persoonlijke ervaring die maakte dat de voordelen niet zwaarder wogen dan de nadelen. Mijn broer, ook gediagnosticeerd met ADHD, had dezelfde ervaring en gaat ook veel beter op Tentin Dexamfetamine, dus het lijkt iets te zijn dat in de familie zit. Wel heb ik het gevoel dat ik na een paar weken dagelijks gebruik van Dexamfetamine baat heb bij een dag zonder, omdat ik na een tijdje continu gebruik wel wat angstig wordt. Ik vermoed dat dit komt omdat mijn lichaam niet volledig de kans krijgt alles af te breken voor de volgende dosis wordt genomen, waardoor het zich ietwat opstapelt. Na een enkele, medicatieloze dag verdwijnt deze nervositeit altijd volledig. Verder is het verminderde hongergevoel wel een belangrijk punt. Ik ben vrij veel afgevallen toen ik begon met het gebruik van Dexamfetamine, al is dit niet meer dan toen ik op mijn zestiende met Methylfenidaat begon. Het verschil ligt hem voor mij met name in het feit dat Methylfenidaat me misselijk maakte, waardoor ik geen zin had in eten, terwijl Tentin ervoor zorgt dat ik minder goed herken wanneer ik honger heb. Hierdoor sla ik veel sneller maaltijden over. Tegelijkertijd vermoed ik ook dat ik door de betere prikkelverwerking minder neiging heb om te gaan snacken. Dit was namelijk (onbewust) een van mijn voornaamste manieren om mijn prikkels te reguleren. Deze noodzaak is nu minder omdat de medicatie me daar al bij helpt. Al met al zou ik niet weten wat ik zou doen als ik deze medicatie zou moeten missen. Het is een kruk die ik in de jaren dat ik geen medicatie gebruikte niet had, met als gevolg dat ik steeds verder de negativiteit in zakte. Niet omdat ik faalde in de grote aspecten van het leven, maar omdat ik elke dag weer met mijn neus op de kleine bewijzen van mijn eigen incompetentie werd gedrukt. De nadruk ligt voor mij dan ook op de ondersteunde werking. Dexamfetamine “geneest” iemand niet, maar het zorgt ervoor dat er touwen zijn om in handen te kunnen nemen. En tegen de mensen die niet afhankelijk willen zijn van medicatie zeg ik graag dit: dat wilde ik ook nooit. Het voelde als valsspelen om mijn success afhankelijk te laten zijn van een middel, maar als het uitvoeren van “simpele taken” voor jou zoveel moeilijker is dan dat het is voor anderen, dan maakt het niet uit hoe “sterk” je bent. Uiteindelijk is het het belangrijkst dat iemand kan leven op een manier die hun gelukkig maakt. Dexamfetamine geeft me de kans om te doen wat ik wil doen en daar ben ik erg dankbaar voor. Als laatste een disclaimer: mijn ervaringen zijn geen feiten en ik ben geen expert. Ik vind het belangrijk dat iemand die dit leest weet dat wat ik heb beschreven mijn persoonlijke ervaring is. De connecties die ik leg hebben misschien weinig met de dexamfetamine medicatie te maken en ik heb niet de moeite genomen om al mijn punten wetenschappelijk te onderbouwen. Blijf kritisch, is mijn tip!

Seroquel

16-07-2024 | Vrouw | 57
quetiapine (25mg)

Bijwerkingen

gegeneraliseerde spierzwakte chronische vermoeidheid migraine hartritmestoornissen

Lang geleden heb ik het eerder geslikt omdat ik een psychose kreeg van een antidepressivum. Iets eat ik nog nooit eerder in mijn keven had gehad. Ik heb tevens 8 jaar 180mg oxycodon geslikt tegen pijnklachten en er werd niet naar de oorzaak gezocht. Na het stoppen oxycodon slep ik niet meer en kreeg 200 mg Seroquel voorgeschreven. Je slaapt er 8 uurtjes op maar je bent [lees meer...]bent tot aan de volgende avond te moe voor wat dan ook. Tevens verhoogt het de kans op beroertes voor al bij ouderen. Ik heb het om laten zetten naar 8x 25 mg zodat ik die troep zélf op een verantwoorde wijze kan afbouwen. Ik had al onbehandelde hart-en vaat ziekten en heb er meerdere CVA's aan overgehouden. Artsen doen maar wat en het merendeel weet niets van afbouwen. Ook psychiaters niet. Zogenaamd binnen 2 weken "uitsluipen". Zoek (internationaal) naar info over dit medicijn hoe af te bouwen en slik je het nog niet en je bent niet psychosegevoelig of andere psychische kwetsbaarheid: laat je je dit middel niet voorschrijven!!!

Escitalopram

16-07-2024 | Vrouw | 30
escitalopram (10mg)
Overspannen/burn-out
Hier een positief verhaal. Ik had dit namelijk ook willen lezen in de tijd dat ik het nodig had. Wat begon als overspannenheid is uiteindelijk overgegaan op neerslachtigheid-angst. Begonnen met therapie (ACT) en daar de tools geleerd. Hier leer je de tools om met dingen om te gaan, maar mijn gevoel bleef op den duur onveranderd. Angst en neerslachtigheid door het hele proc[lees meer...]es namen het over. Na lang overwegen toch de stap gemaakt om met 10 mg escitalopram te starten. En lang overwogen heb ik. Het liefst doe ik alles eerst zelf. Bang voor bijwerkingen, bang voor veranderingen in mijn persoonlijkheid, bang voor een eventuele medicatie verslaving. Vaak lees je alleen 'slechte reviews' online en ik wil dus ook het positieve laten horen. Qua bijwerkingen heb ik 1 week last gehad van obstipatie en 2 dagen wazig zien bij het opstarten. Ik voelde me in enkele weken al vrij snel de oude ik. Rustiger, minder piekeren. Niet meer alles overdenken of ik het wel goed doe? Maar gewoon doen. Genietend van het leven zoals ik voorheen ook deed. Al met al heb ik het 1,5 jaar ingenomen en heb ik een aantal maanden geleden het medicijn afgebouwd (tip: 1 mg per week zakken met druppels en richting het voorjaar). We zijn 4 maanden zonder AD en het gaat prima. Ja soms pieker je weer even of heb je wat stress, maar ik herinner mij eraan dat ieder mens dat soms heeft en dat het er mag zijn. Ik maak nu andere keuzes dan voorheen. Ik geloof niet dat iedereen wie overspannen is dit middel als quick fix moet gebruiken. Sterker nog, ik denk dat het in sommige gevallen (wanneer ik sommige verhalen lees) te snel gegeven wordt. Het is goed om tot stilstand te komen en echt tot de kern van het probleem te gaan samen met goede begeleiding. De dingen anders doen en andere keuzes maken moet je zelf doen. Mij heeft het slechts het laatste zetje gegeven om er weer voor te gaan. Ik heb er geen spijt van gehad. Mocht ik ooit in de toekomst onverhoopt in een zelfde positie komen, dan ben ik niet bang om opnieuw te starten met dit medicijn. Ik wens ieder in een zelfde positie als ik destijds veel kracht toe.

Clomipramine

16-07-2024 | Man | 53
clomipramine (25mg)
Met het papieren recept van de huisarts naar de apotheek gereden. Medicijnen zelf betaald (€ 5 voor een doosje van 50 st)

Rosuvastatine

16-07-2024 | Vrouw | 58
rosuvastatine (5mg)

Bijwerkingen

tintelingen en prikkeling in vinger(s) zenuwpijnen pijnscheuten blauwe plekken algemene zwakte overal spierpijn

Ik startte met het medicijn op 06/02/2024 en na een week kreeg ik bovenstaande bijwerkingen. Ik kon me in mijn bed amper nog omdraaien, kon geen kracht meer in mijn vingers zetten, ik was doodop en zwak. Ik relateerde het niet met het medicijn maar met een reactie op mijn stresserende verhuis van 02/02/2024. Toen ik echter ook einde maart blauwe plekken kreeg op mijn beide[lees meer...] onderarmen en mijn armen amper nog kon opheffen, heb ik de dokter gecontacteerd die me aanraadde de inname meteen te stoppen. Ondertussen zijn we 16/07/2024 en tintelen mijn wijsvinger en duim nog steeds, voelen verdoofd aan en als ik er kracht mee wil zetten, voelt het als een elektrische schokje. Ik hoop dat de zenuwen zich nog mogen herstellen.

Ritalin

16-07-2024 | Vrouw | 35
methylfenidaat (10mg)
ADHD
Mijn andere huisarts werd ik doorverwezen naar cgg. Daar werd borderline vastgesteld. Terwijl ik mij daar niet in herkende. Gesprekken met psychologen en psychiater ging niet goed. Omdat ik tegen hun in ging. Toen hebben ze mij geweigerd om te helpen. Ze zeiden ge hebt dag therapie nodig. Ik heb nu recent een nieuwe huisarts. Een schat van een dokter. Zij luistert echt naa[lees meer...]r u als mens. En door het gesprek heen. Zei ze is er ooit bij u adhd/autisme vastgesteld. Ik zei nee. Omwille van financiële problemen kan ik nu geen psychiater betalen. Huisarts zei ik ga u rilatine voorschrijven en in 2026 gaan we afspraak maken met psychiater om diagnose te laten vastleggen officieel. Sinds ik rilatine gebruik kan ik mij veel beter concentreren en ben veel rustiger. Omdat ik ook stemmingswisselingen heb. Krijg ik binnenkort langwerkende adhd medicijnen. En ga ik ook medicijnen krijgen voor stemmingswisselingen. Ieder persoon reageert anders op medicijnen. Voor de 1 kan het werken voor de andere niet. Maar je moet wel openstaan voor medicijnen te nemen en uw ziekte te aanvaarden.

Nortrilen

15-07-2024 | Vrouw | 51
nortriptyline (10mg)
Spierpijn
Al weken met erge pijn in mijn benen. Dag en nacht. Maar nu nortiptyline 10 mg en zo goed als geen pijn meer.

Lipanthyl

15-07-2024 | Vrouw | 65
fenofibraat (140)

been doet pijn

Ik neem deze pillen nog niet lang maar krijg nu pijn in mijn rechterbeen (de kuiten) dit straalt door tot aan mijn teen, zowel als ik stilzit of een flinke wandeling doe, ik ga nog even volhouden en eventueel van die speciale reiskous n dragen want dit is het enige nadeel dat ik ondervind anders is deze meditatie best te verdragen

Seroquel

15-07-2024 | Vrouw | 36
quetiapine (250mg)

Bijwerkingen

verhoogde eetlust gewichtstoename afnemende lichamelijke conditie slokdarmproblemen vermoeidheid droge mond

Ik neem elke avond verdeeld over 3 soorten tabletten dit rot"medicijn". Het heeft me letterlijk gesloopt. Toen bleek dat de diagnose van de psychiater niet klopte zou ik gelijk moeten minderen/stoppen. Echter is mijn lijf nu zo verslaafd aan de werkzame stoffen, dat ik zonder begeleiding thuis ga afbouwen. Ik heb nog nooit een psychose gehad,geen zelfmoord gedachten en dat[lees meer...] soort klachten. Ik kan niet geloven dat de betreffende psychiater nu zomaar met pensioen is. Echt verschrikkelijk deze pillen!

Telmisartan

15-07-2024 | Man | 63
telmisartan (20mg)

Bijwerkingen

gebrek aan energie onderarm jeukt slaperigheid moeilijk in slaap vallen abnormale huid

slik dit middel 4 weken de bloeddruk blijft hetzelfde dus doet niks! vanwege de enorme bijwerkingen (sportman) gestopt, het is niet te doen dus geen bloed verlagers meer voor mij, waardeloos kwaliteit van leven neemt af

Strepfen

15-07-2024 | Man | 62
flurbiprofen (8,75mg)
Keelpijn
Werkt goed, zelfs niet gehoest tijdens de nachtrust. Ook de keelpijn vermindert sterk. Voor mij gewoon geweldig, maar ik haal elk seizoen een nieuwe.

Furabid

15-07-2024 | Vrouw | 57
nitrofurantoine (100mg)
Urineweginfectie

Bijwerkingen

benauwdheid neusverkoudheid dikke smurrie ophoesten hoofdpijn

Voor een ernstige blaasontsteking kreeg ik voor een week furabid voorgeschreven. Al binnen twee dagen werd ik verkouden en benauwd en ging erg hoesten. Nadat ik de kuur had afgemaakt kwam de blaasontsteking meteen weer terug en werden de hoest en benauwdheid klachten erger. Ben daardoor ziek thuis gebleven

Concerta

15-07-2024 | Vrouw | 24
methylfenidaat (27mg)

Bijwerkingen

negatieve gedachten gebrek aan eetlust vermoeidheid hoofdpijn

Vrouw hier, op mijn 24e gediagnosticeerd met ADHD. Zit al vanaf mijn 12e in de hulpverlening, gegeneraliseerde angststoornis, depressies, sociale angststoornis, PTSS, persoonlijkheidsstoornis cluster C. Een eerdere ADHD diagnose en medicatie had mij zoveel stress bespaard. Ben blij dat het er nu is. Ik heb al die jaren keihard gewerkt aan meer stabiliteit krijgen in mijn[lees meer...] stemming, wat snel alle kanten op vliegt. Concerta heeft mij hier enorm bij geholpen. Ik voel me niet een soort vlakke robot, maar gewoon een mens dat werkelijk ervaringen kan verwerken en niet uren blijft hangen in de hevigheid van een emotie. Ik ben veel minder snel overprikkeld (is dit hoe boodschappen doen is voor mensen zonder ADHD?! wat een eitje). Normaal raakte ik in paniek en ging ik huilen zeker 3x/week omdat ik het allemaal niet overzag en me extreem overprikkeld voelde. Dat is nu veel minder. Ik ben sociaal minder bang, kan mijn studiewerk veel beter bijhouden (nu 2 weken literatuur van de 12 gemist in plaats van 6/12) en haal dan ook betere cijfers. Nadelen zijn hoofdpijn bij rebound, stijve nek en verminderde eetlust. Dat laatste kun je goed opvangen door vóór je je medicijnen inneemt, je lunch en snacks alvast klaar te maken, zodat de drempel wat lager is. Soms kan ik gefixeerd raken op een negatieve gedachte(stroom), maar ik heb inmiddels wel tools om daar mee om te gaan. De laatste tijd ook wat somber, maar ik heb ook heel heftige familieomstandigheden, dus dat zal een combinatie zijn. In het begin was het wennen, maar nu kan ik mijn alledaagse leven echt een stuk beter aan. Ik wissel tussen 0/18/27/36 afhankelijk van wat de dag van me vraagt en dat gaat goed. Ohja, ik heb een hartprobleem en dat is gek genoeg verbeterd, omdat ik nu minder stress dankzij de concerta.

Propranolol

15-07-2024 | Vrouw | 24
propranolol (40mg)

Bijwerkingen

hypersomnie afwezigheid van menstruatie duizeligheid bij het opstaan lage bloeddruk

Zeeeer effectief tegen de migraineaanvallen, deze zijn totaal verdwenen. De bijwerkingen zijn het voor mij du smeer dan waard, migraine is veel erger.

Maxalt

15-07-2024 | Vrouw | 56
rizatriptan (10mg)
Dit is voor mij super effectief, ik had iedere week een aanval van 72 uur gemiddeld . Begonnen met 5mg, dit hielp op zich goed maar een enkele keer slechts een paar uur ( te laat ingenomen denk ik- twijfelde vaak bij het begin van een aanval of het migraine was of gewoon hoofdpijn) nu met 10 mg stopt het tot nu toe altijd en neem ik zelden een tweede tablet,. Bijwerken h[lees meer...]eb ik nauwelijks, klein beetje high maar niet storend en kan gewoon werken.

Repatha

14-07-2024 | Vrouw | 56
evolocumab (140mg/ml)

Bijwerkingen

spierpijn in benen en rug misselijkheid Hoofdpijn buikspierpijn

Erfelijke cholesterol, vorig jaar stent geplaatst in de kransslagader. Cholesterol moest verder omlaag. Hogere dosering dat gaf veel spierpijn. Overgestapt op andere medicijnen atorvastitine en enzetabine ook niet t gewenste resultaat en weer spierpijn. Over op spuiten met rephata. Dacht dat dit goed ging maar nu heb ik steeds veel pijn in me benen. Dacht dat t kwam van d[lees meer...]e verhuizing ,klussen, sjouwen traplopen. Maar nu ga ik toch erg twijfelen. Veel meer pijn in beide benen. Ook vlagen van misselijkheid, opvliegers, hoofdpijn Is t de overgang of wordt t nog erger versterkt. Spuit vanaf mei 2024. Ik weet niet wat moet doen. Voel me een oud mens . Heeft iemand ideeën of tips.

Puri-Nethol

14-07-2024 | Vrouw | 29
mercaptopurine (50mg)
Ziekte van Crohn

overal spierpijn vermoeidheid

Een jaar lang puri-nethol gebruikt, ziekte van Crohn was goed onder controle, maar ik werd steeds vermoeider IBD coach zei dat dit door de Crohn zou kunnen komen dus best een tijdje mee door gelopen toen kreeg ik er ook hele erge spierpijn bij ik kon bijna niet meer lopen, en opstaan, dit was geen bekende bijwerking dus werd het daarom niet meteen gekoppeld aan de puri-net[lees meer...]hol. Uiteindelijk medicatie spiegel geprikt daaruit bleek dat de waardes te hoog waren, ik moest direct stoppen overstap gemaakt naar thiosix dit gebruik in inmiddels 2 jaar, en dat gaat prima.

Diclofenac

14-07-2024 | Vrouw | 53
diclofenac (50mg)
Peesontsteking schouder

buikkrampen misselijkheid diarree

Diclofenac in zetpil vorm gaf zeer vervelende bijwerking van diarree en misselijkheid.

Metoprolol

14-07-2024 | Vrouw | 47
metoprolol (50mg)
Angina pectoris
Allen vooraf en tijdens onderzoek CT coronairen. IVM AP klachten. Geen bijwerkingen, kort gebruik.

Abilify

14-07-2024 | Vrouw | 56
aripiprazol (5mg)
Ik wil dit middel afbouwen. Maar als ik van 5 mg naar 2.5 mg ga word ik.angstig na 4 dagen en onrustig . Heeft iemand hier ervaring mee?

Letrozol

14-07-2024 | Vrouw | 46
letrozol (2,5mg)
Borstkanker

Bijwerkingen

moeilijk in slaap vallen zwelling van de kuit scheenbeen doet pijn carpaal tunnel syndroom verstoorde slaap artritis in de voetboog

De eerste 2 maanden had ik alleen opvliegers, maar daarna kreeg ik steeds meer klachten. Ik was eerst 5 a 6 dagen in de week op de sportschool, maar binnen een paar maanden kon ik nog niet eens een kwartier lopen omdat ik pijn had in mijn enkel, voeten en benen. Nu heb ik ook van mijn knieën, nek, schouders en rug. Slapen gaat ook bijna niet meer, van de pijn.