Ervaringen met medicijnen

Wat is uw ervaring met medicijnen?
Heeft u wel eens bijwerkingen of juist een positieve ervaring met medicijnen?

Goed om te weten

Wij geven geen persoonlijke gegevens (met medicijngebruik) door aan derden. Klik hier voor meer informatie.

Amoxicilline / Clavulaanzuur

03-12-2021 | Vrouw | 33
amoxicilline / clavulaanzuur (500/125mg)
Blaasontsteking
Vanaf pil nr 2 ernstige niet op te houden diarree. Vieze smaak in de mond en oprispingen (ondanks al jaren gebruik van maagzuurremmers). Vanaf dag 3 uitslag gezicht en borst met hevige jeuk (brandend gevoel alsof je in de brandnetels rolt). Huisarts zegt, och smeer maar koel zalf. Ivm overgevoeligheid van die ingrediënten niet mogelijk. Ik moet dit nog 4 dagen uitzitten. V[lees meer...]reselijk medicijn. Of het effectief is weet ik nog niet, ik heb een infectie zonder symptomen, dus daar kan ik niets over zeggen.

Zyban

03-12-2021 | Man | 55
bupropion (150mg)
Ik ben dit middel gaan slikken tegen roken. Ik merkte echter dat mijn depressiviteit ook verdween!!! Ik heb vele vele medicijnen geslikt tegen depressie, en allemaal of geen effect of alleen kortstondig. Wel altijd de bijwerkingen... En dit middel Het werkt!!!! ik lach weer om internetfilmpjes, kook weer lekker en geniet van muziek. (en kan nog lang door gaan) En bi[lees meer...]jwerkingen? --> GEEN. Ik ben 55 jaar oud, mijn hele leven last gehad van zware depressies (dicht bij zelfmoord) en als ik daar nu aan terug denk is dat een vreemde herinnering. Sta 100% anders in het leven. Voor mij is dit een wondermiddel en gelukkig is het nu chronisch voor geschreven. Ik wil er echt , echt, echt niet van af. Geen idee of het er iets mee te maken heeft, maar ik heb ook autisme. Misschien de combinatie, maar zoals gezegd, ik ben geen arts. o, ja, en ik ben gestopt met roken.....

Ethinylestradiol / Levonorgestrel

03-12-2021 | Vrouw | 36
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/150ug)
Ben nu 36 jaar en slik meer dan 10 jaar deze pil. Voorheen slikte ik 2 hormoon pil, maar wilde van de menstruatie perikelen af. Ik kreeg de 1 hormoonspil Levonorgestrel-Ethinylestradiol voorgeschreven. Door de tijd heen heb ik verschillende merken gekregen. Er werd door de zorgartsen/apotheek verteld dat de werkzame stoffen ongewijzigd waren gebleven. Ik las n[lees meer...]ooit de bijsluiter en heb achteraf gezien jaren klachten gehad die ik toeschreef aan mijn werkomstandigheden. Na veranderingen in mijn werk bleven de klachten zich aanhouden, waardoor ik dacht dat het gewoon aan mijn sensitieve persoonlijkheid lag. Mijn klachten zijn voornamelijk: - langdurig neerslachtigheid - weinig zin in sociale contacten/niet echt van genieten - onregelmatige emotionele huilbuien - regelmatig feedback van mijn omgeving dat ik in een bubbeltje zou zitten - regelmatig denken aan suïcide: op en af aan trajecten aan psychische hulp - vaak vermoeid na werk en geen motivatie om dan nog te sporten - soms zeurderige pijn in buik/ ook periode gehad stekende pijn rond buikstreek - enkele keren pijn rond borst streek bij inspanning (1 a 2 x per jaar) - enkele keren tintellende bovenbeen (1 a 2 x per jaar) - soms hoofdpijnen aan 1 kant van mijn hoofd (mini migraine?). Door voornoemde gemoedsstemming ( achteraf gezien zeer waarschijnlijk de bijwerkingen) ben ik, meer dan 7 jaren, geen relaties aangegaan en had ik dus ook geen seksuele gemeenschap. Over de effectiviteit van de pil kan ik niet meer zeggen dan dat ik niet menstrueerde en dat achtte ik al voldoende. Inmiddels heb ik de bijsluiter gelezen en schrok mij een hoedje. Het verklaart de langdurige klachten en ik zit ook in een risico categorieleeftijd (>35 jr).

Temazepam

03-12-2021 | Man | 24
temazepam (20mg)
Het doet helemaal niet. Absoluut helemaal niets ervan gemerkt.

Citalopram

02-12-2021 | Man | 20
citalopram (10mg)
Net begonnen met citalopram te slikken voor een depressie, nog te vroeg om te zeggen of het werkt of niet, maar wel enige bijwerkingen die toch best vervelend zijn. Ik zal over een Paar maanden een update geven wat voor effect het heeft. Het verdoofd alleen heel erg mijn fijngevoeligheid, ookal is dat wat mij depresief maakt.

Venlafaxine

02-12-2021 | Vrouw | 44
venlafaxine (75mg)
Ernstige Depressie Venlafaxine is door de Psychiater opgebouwd tot 300mg. Ik merkte geen verbetering. Na enkele maanden vond ik de bijwerkingen nogal wat en wou ik stoppen, alleen bleek al heel snel dat afbouwen even een dingetje zou zijn! Ik was hier niet van tevoren voor gewaarschuwd. Het is me gelukt met veel pijn en moeite om af te bouwen naar 75mg. Nu zit ik vast. [lees meer...] Verder afbouwen zou in heel kleine stappen over een langere tijd moeten. Steeds 10%. Op steun van de Apotheek moet ik niet rekenen, dat wordt niet vergoed. Ik baal ervan dat ik vertrouwen had in een Psychiater, want wat dit middel met mij doet is afschuwelijk. Ik wou dat ik er nooit mee begonnen was. Overweeg je het te gaan nemen? Informeer je eerst bij mensen die het gebruikt hebben en nu proberen te stoppen.

Superol

02-12-2021 | Vrouw | 78
oxychinoline (1)
Keelpijn
Heb de pilletjes waarschijnlijk al meer dan 30 jaar in huis. Oplossen in wat water en dan een keer of 5 gorgelen per dag. Smaakt smerig, maar zeer effectief.

Montelukast

02-12-2021 | Man | 56
montelukast (10mg)
Hoest
Ik was een 8 weken geplaagd met een droge hoest , dokter schreef me dit voor . De hoest werd minder frequent maar ik voel me niet goed , buik klachten maar nu ook veel pijn bovenaan mijn rug tussen schouderbladen uitstralend naar mn armen . Ik ben niet 100% zeker dat het van dit medicijn is ,maar ik stop er toch mee denk ik .

Victoza

02-12-2021 | Man | 47
liraglutide (1,8)
Diabetes type 2
Net met Victoza bezig. Eerst twee dagen 0.6 dan 1.2 en nu op maximum 1.8. Verloop laatste dagen: misselijkheid, geen honger en braken. Gaan deze bijwerkingen snel over? Suikerspiegel staat wel goed.

Concerta

02-12-2021 | Man | 46
methylfenidaat (27mg)
ADD
Methylfenidaat (verlengde afgifte) kreeg ik voorgeschreven ter onderdrukking van ADD symptomen. Hoewel de focus beter werd werd ik wel onrustig en zelfs een beetje angstig. Ook mijn hartslag ging flink omhoog. Hierna ben ik overgestapt op lisdexamfetaminedimelylaat 30 mg (Elvanse). Voor mij persoonlijk een wereld van vesrchil en een enorme verbetering.

Elvanse

02-12-2021 | Man | 46
lisdexamfetamine (30)
ADD
Bij mij zijn op 45 jarige leeftijd 3 DSM5 classificaties vastgesteld: ADD, ASS en dysthymie. Erg confronterend als je jarenlang allerlei problemen hebt waarvoor geen oorzaak wordt gevonden. Uiteindelijk valt alles op z'n plaats. Om de ADD symptomen te beperken ben ik aanvankelijk gestart met Methylfenidaat 18 en 27 mg. Helaas gaf dit teveel bijwerkingen (onrust, verhoog[lees meer...]de hartslag) Op advies van de psychiater heb ben ik Elvanse 30 mg gaan gebruiken. Wat een verschil! De eigen bijdrage betaal ik graag! Elvanse geeft me de juiste focus op werk en onderdrukt zelfs depressieve klachten (dysthymie). Ik adviseer iedereen dit middel te proberen wanneer Methylfenidaat niet de gewenste effecten of teveel bijwerkingen geeft.

Kyleena

02-12-2021 | Vrouw | 22
levonorgestrel (19,5mg)
Aangezien er hier bijna alleen maar horrorverhalen te vinden zijn wil ik hierbij graag mijn positieve ervaring delen. Ik heb afgelopen maandag de Kyleena spiraal laten plaatsen bij mijn huisarts. Ik zag er best wel tegenop omdat ik veel enge verhalen gelezen had. Ik moet zeggen, het plaatsen viel mij echt ALLES mee (ik heb geen kinderen gehad). Het is oncomfortabel maar [lees meer...]het was zeker niet erg pijnlijk. Alleen bij het opmeten van de diepte van de baarmoeder even een kramp gevoel maar die was vergelijkbaar met een hevige menstruatie kramp. De rest van de dag wel wat krampen en wat licht bloedverlies gehad maar allemaal heel goed te doen. De dag daarna al nergens meer last van gehad :) Laat je dus vooral niet te bang maken door alle verhalen op internet: ieder lichaam is anders en iedereen ervaart dingen anders.

Gyno-Daktarin

02-12-2021 | Vrouw | 34
miconazol (1200mg)
Vaginale schimmelinfectie
Antibiotica = schimmel, zo'n beetje standaard bij mij. Wat een horror verhalen lees ik hier, zelf heb ik hier minder laat van. De eerste nacht wel wat branderig en word wakker met jeuk... Standaard smeer ik al met miconazol creme, deze kun je gewoon zonder recept bij de apotheek kopen (veel goedkoper als bij de drogist) deze mag je niet vaginaal inbrengen maar wel ui[lees meer...]twendig, dit verlicht bij mij de jeuk en zwelling enorm, waardoor ik eigenlijk na een nacht en halve dag van de klachten af ben. Nu maar hopen dat het weer een tijdje duurs nu voor ik m

Oxycodon

01-12-2021 | Man | 62
oxycodon (10mg)
Alvleesklierontsteking
naast paracetamol ook oxycodon gekregen. 5 mg. Het doet bij mij helemaal niks. Later thuis bij een heftige migraine aanval ook ingenomen, maar totaal geen effect. Paracetamol deed wel zijn werk. Ik vind dat raar.

Moviprep

01-12-2021 | Vrouw | 61
macrogol/elektrolyten
Voorbereiding (slok-)darmonderzoek
Wegens rectaal bloedverlies, leidend tot bloedarmoede, moest ik een colonscopie ondergaan. Ik heb ervaringen met het gebruik van moviprep gegoogled en kwam op deze website behulpzame tips tegen: water om te mengen vast in de koelkast zetten, drinken met je neus dicht geknepen, bezig blijven om jezelf af te leiden, tussendoor een kauwgompje nemen, enz. Ik ben gewend a[lees meer...]an het drinken van movicolon, ook een wat slijmerig drankje, dus dat was niet zo’n probleem. De glazen snel leegdrinken en direct daarna spoelen en gorgelen met lauwwarm water maakt je mond lekker schoon. Daarna een kauwgummetje en een kwartiertje afleiding zoeken ( de was ophangen, wat opruimen, enz.) Het middel werkt enorm goed. Ik was voorbereid op lang op de wc zitten. Puzzelboekje bij de hand en ik ben zelfs thee gaan zitten drinken tijdens die “zittingen”. Wel duurde het heel lang voor ik het gevoel had zonder “ongelukjes” te kunnen gaan slapen. Ik ben even voor 18.00 uur begonnen met drinken en om 23.00 uur moest ik voor het laatst naar de wc. De volgende morgen ging alles een stuk sneller. Ben ook een uur eerder begonnen met drinken, waardoor ik tijdens de reis naar de kliniek nergens last van had. Alles bij elkaar viel het allemaal heel erg mee.

Diclofenac

01-12-2021 | Vrouw | 34
diclofenac (50mg)
Pijn (algemeen)
Ik kreeg de diclofenac aangezien ik erge pijn had. Helaas werkte de medicatie niet, maar aangezien ik dacht dat pijnstillers zo weinig effect hoorden te hebben bleef ik het toch nemen. Na een aantal maanden kreeg ik enorme buikpijn, bloed bij mijn ontlasting, diarree en koorts. Om deze rede ben ik gelijk overgestapt naar Zaldiar. Deze pijnstiller werkt gelukkig wel goed. B[lees meer...]innen drie dagen was mijn ontlasting weer goed. De buikpijn en koorts bleven, maar dit was mede doordat ik ook coeliakie heb, wat toen nog niet was gediagnosticeerd.

Zaldiar

01-12-2021 | Vrouw | 34
paracetamol / tramadol (37)
Pijn (algemeen)
Ik heb al een paar jaar last van een functionele neurologische symptoomstoornis. Aangezien paracetamol en diclofenac niet hielpen zijn we overgestapt op de zaldiar. Dit medicijn werkt enorm goed! Ik heb geen bijwerkingen, alleen minder pijn. Door een terugval slik ik nu tijdelijk wat meer, maar ik probeer het normaal te houden op 1 a 2 per dag. Zo nu en dan gebruik ik het [lees meer...]een week niet om te kijken of ik ook zonder kan functioneren, maar dat maakt helaas een enorm verschil. Voor mij is dit medicijn dus een enorme verademing.

Lorazepam

01-12-2021 | Man | 36
lorazepam (1mg)
Ik slik sinds gisteren lorazepam ervaar wel rust nu maar ook beetje bijwerkingen ....gaan die liggen? Na verloop van tijd zo dat ik uit me cirkel kan komen en miss gaan werken en meer socialer worden voor nu ben k alleen maar duizelig en moe en slap

Toviaz

01-12-2021 | Vrouw | 60
fesoterodine (8mg)
Urine-incontinentie
Kan het nu beter ophouden, verlies geen urine meer.

Salmeterol/Fluticason

01-12-2021 | Vrouw | 65
salmeterol/fluticason (50/250ug/do)
Astma
Nu ik de slechte ervaringen van anderen lees begrijp ik ineens waarom het minder tot niet werkt. Bij het mindste krijg ik het al benauwd, ik hoest veel en ben doodmoe. Daarbij gaat het inhaleren erg zwaar. Schandalig dat de oude seretide diskus niet meer vergoed wordt.

Ozempic

01-12-2021 | Vrouw | 54
semaglutide (0.5mg)
Afslanken - overgewicht
Ben nu op de helft van mijn 3de week en al 4 kg minder. Ben benieuwd naar de hogere dosis, of je dan meer/sneller afvalt. Moet zeggen het onderdrukt super het snaaigedrag. Miet eraan denken om te eten. Bij teveel koolhydraten wordt ik misselijk en moet vreselijk boeren. Sta tevens op groen licht voor een GBP maar ivm een allergie voor nikkel durf ik het niet aan daar ze al[lees meer...]les dicht maken met nietjes, blijkt dat in titanium ook een percentage nikkel zit. Voor mijn is dit dus een goede vervanger, ben hoopvol.

Medikinet

Tabex

30-11-2021 | Vrouw | 54
Cytisine
Stoppen met roken
Accuunctuur, alan carr, therapiesessie, zyban twee keer, cold turkey, nicotine kauwgum. Niks werkte. Tabex gekocht omdat de Champix waarmee ik wilde stoppen via de huisarts niet leverbaar was en ik oerse wilde stoppen. Fantastisch. Vanaf dag 5 gestopt en geen sigaret meer aangeraakr, het doet me niks. De sigaretten die ik nog rookte na start van de tabletjes smaakten pre[lees meer...]cies als altijd, niet anders zials bij Zybzn. Maar ik hoefde ze gewoon niet meer. Wel veel aan gedacht nog maar gewoon niet meer belangrijk. Ik geb geen enkele bijwerking ondervonden 👍

Novorapid

30-11-2021 | Vrouw | 57
insuline aspart (12)
Diabetes type 2
Insuline werd alsmaar opgehoogd en bood geen echte oplossing. Diëten hielpen. Ier om af te vallen. In plaats daarvan werd ik alleen maar vetter