Ervaringen met medicijnen

Wat is uw ervaring met medicijnen?
Heeft u wel eens bijwerkingen of juist een positieve ervaring met medicijnen?

Goed om te weten

Wij geven geen persoonlijke gegevens (met medicijngebruik) door aan derden. Klik hier voor meer informatie.

Bisoprolol

06-12-2021 | Man | 20
bisoprolol (2,5mg)
Hartritmestoornissen
Ik neem dit sinds 2 weken om hartoverslagen tegen te gaan (1000 / 2000 in 24u) Na 2 weken zijn deze aanzienlijk vermindert. Bijwerkingen: hoofdpijn, koude handen/voeten Inname: tablet smelt vaak zeer snel op de tong, wat gebruiksgemak verlaagd.

Furabid

05-12-2021 | Vrouw | 72
nitrofurantoine (50mg)
Blaasontsteking
Mijn zus kreeg kort na inname van furabid een anafalactische shock en moest met spoed naar het ziekenhuis. Als haar partner niet snel was thuis gekomen had zij het waarschijnlijk niet overleefd. Ik denk dat je met het gebruik van een nieuw medicijn moet zorgen dat je niet alleen bent zodat als het fout gaat iemand een ambulance kan bellen! Het begon bij haar bij haar voet[lees meer...]en en eindigde met enorme druk op de borst en benauwdheid.

Tentin

05-12-2021 | Man | 54
dexamfetamine (5mg)
ADD
Geen overzicht, chaos in mijn hoofd

Ferrofumaraat

05-12-2021 | Vrouw | 45
ferrofumaraat (200mg)
IJzergebreksanemie
Na de 2e dag doodziek, misselijk buikpijn krampen diarree. Echt verschrikkelijk ziek, duizelig en alles. Zweten, trillen op de wc en op het randje van flauwvallen. Paar dagen niet genomen en toen geprobeerd om de dag een tabletje te nemen. Weer enorm misselijk buikpijn krampen duizelig enz. Ook geen honger meer. Wat een troep. Nu een week niks genomen en nog steeds dar[lees meer...]men helemaal van slag. Lijkt wel of ik niks meer kan eten. Nooit meer deze troep.

Furadantine

05-12-2021 | Vrouw | 35
nitrofurantoine (100mg)
Blaasontsteking
Gebruikt tegen urineweginfectie. Vaak gebruikt als kind. Na meer dan 15 jaar dit nog eens voorgeschreven gehad, als kind nooit enige bijwerking/last van gehad. Kuur ging goed, niks te merken. 2 dagen na stoppen behandeling was 1e symptoom dat ik opmerkte vreselijke jeuk. Nog geen vermoeden hoeveel erger het zou gaan worden! Tegenover elke dag van de kuur stond een dag van[lees meer...] allergische reactie in de ergste vorm. 7 dagen lang wisselden plekken op mijn lichaam zich af van vreselijke jeuk tot vuurrode verkleuring (daarna blauw/paars/grijs), verder zwaar misselijk zijn, tot 2 maal toe flauwvallen... het was toen 30 graden maar ik kon mij niet warm houden - constant koude rillingen, zwelling (oedeem) aan polsen, voeten, oogleden en lippen die dagen aanhield. In mijn doosje stak nog een bijsluiter van 2019 en daarin stond zelf niks vermeld (onbekend klonk het toen nog) van huiduitslag en dergelijke. Deze anafylactische reactie wordt ineens wel vermeld in de nieuwe bijsluiter van maart 2021. Ik nam loratadine (antihistamine) tegen de jeuk in maar dit hielp eigenlijk niet, ook de maximale dosis hielp niet veel. We hebben het elke dag zelf goed gemonitord en huisarts geraadpleegd. Gelukkig zijn mijn keel en tong niet opgezwollen geraakt, het hield op bij mijn lippen, maar anders was een ziekenhuisopname of EpiPen zeker nodig geweest voor deze ernstige anafylaxie. Frappant is dat in de bijsluiter vermeld staat te stoppen met het innemen van Furadantine terwijl ik net de kuur al beëindigd had. Het kan dus ook zeker ontstaan nadien... dit zou nog moeten gewijzigd worden. Ik kan/mag dit nooit meer nemen. Een volgende keer zou het sowieso levensbedreigend zijn... ook nu was het elke dag bang afwachten. Elke vezel van mijn lijf heeft pijn gedaan ( van hoofdkruin tot voetzolen), ik was er zeer zwaar door aangedaan. Meld het bij je huisarts - deze kan een melding maken bij het FAGG (BE) of Lareb (NL) - je kan het ook zelf doen maar het moet sowieso in je medisch dossier komen.

Lisinopril

05-12-2021 | Man | 68
lisinopril (10mg)
Hoesten en dat vooral ook in de nacht

Itraconazol

05-12-2021 | Vrouw | 34
itraconazol (100mg)
Kalknagel(s)
Ik had een vrij ernstige kalknagel besmetting. Alle nagels waren verdikt en brokkelig. Door een negatieve ervaring met deze medicatie in mijn omgeving heb ik het lang uitgesteld om naar de dokter te gaan. Uiteindelijk toch gegaan en dat was het beste wat ik ooit heb gedaan. Al mijn nagels zijn nu weer gezond aan het groeien. En er waren voor mij geen bijwerkingen (neem h[lees meer...]et wel altijd tijdens het eten in, 1x niet gedaan). Ik nam het zelf tijdens het ontbijt in.

Kyleena

05-12-2021 | Vrouw | 23
levonorgestrel (19,5mg)
Ik was erg bang voor het plaatsen na veel verhalen gehoord te hebben. Had 1 ibu en 1 paracetamol genomen en voelde nauwelijks iets van het plaatsen, alleen een beetje een klein gek krampje, maar het viel héél erg mee. Voordelen voor mij zijn: fijn dat je je geen zorgen meer hoeft te maken om de pil slikken, libido is verbeterd, gewicht meer in balans, humeur over het alg[lees meer...]emeen ook beter naar mijn idee. Nadelen: wat meer puistjes, hoofdpijn en mijn haar is dunner geworden, vooral bij mijn inhammen. Vooral dat laatste vind ik erg vervelend. Maar misschien is het ook stress. Lastig. Hebben mensen hier ervaring mee?

Clonazepam

04-12-2021 | Vrouw | 61
clonazepam (10mg)
Epilepsie
Goedendag, ik slik nu 30 jaar clonazepam, het werkt goed tegen mijn epilepsie samen met Depakine, maar heb weinig herinneringen van me leven , het beïnvloed enorm je geheugen Voorbeeld-ik sla alle informatie wel op maar kan het niet terug halen dit lukt alleen als ik getriggerd wordt door iets of iemand , een ramp Je vergeet alles de leuke dingen maar ook de sle[lees meer...]chte dingen , Leren of van dingen leren is hierdoor bijna onmogelijk, Nu ben ik bezig frisium te vervangen door Lamotrigine, zit op de helft van de medicatieswitch en voel me veel fitter me geheugen is ook beter , erg wennen , ik stap uit mijn mistige wolk , zoals mijn neuroloog al voorspelde - U gaat zich een heel ander mens voelen,

Alprazolam

04-12-2021 | Vrouw | 50
alprazolam (0,5mg)
Overspannen/burn-out
Overgeslagen met slaap tekort

Tracydal

04-12-2021 | Vrouw | 53
tranylcypromine (20mg)
Ivm een ernstige depressie tal van antidepressiva geslikt zonder enige verbetering. Ook ECT behandelingen geen positief effect. Het laatste redmiddel, het medicijn tracydal, heeft mij uit die vreselijke hel waar ik dag in dag uit inzat, getrokken. Na ongeveer 10 weken met opbouwen van het medicijn ging ik mij beter voelen. Kon weer een gesprek aangaan en soms weer lachen.[lees meer...] Tot actie komen duurde langer.

Valdispert

04-12-2021 | Vrouw | 20
valeriaan (450mg)
Al mijn hele leven ben ik gevangen door ernstige angsten waardoor ik eigenlijk bijna nooit optimaal kon functioneren, meerder malen paniekaanvallen gehad, zweet handen trillende handen, hoofd die overspoelt wordt met informatie. Gek worden van jezelf noem het maar op. 2 keer in mijn leven zeiden verschillende psychologen dat ik moest gaan nadenken over het gebruik van medi[lees meer...]cijnen, daar was ik zwaar op tegen dus heb de afgelopen tijd eerst de ‘natuurlijke medicatie’ onderzocht en uitgekomen op ‘Valdispert stress moments’. En wauw! wat een verandering, ik gebruik het nu een week 1 keer per dag en wat een verschil, ik kan normaal nadenken, communiceren als ik enorm in mijn spanning of angst zit, mijn handen trillen niet meer en voel me veel zelfverzekerder dan voorheen. Voor mij is dit echt een verademing hoe ik er nu bij zit. De eerste 2 dagen had ik in de avond wat hoofdpijn, geen idee of dat hier van komt maar denk het zelf wel, de rest van de week heb ik dat niet meer gehad, wat erg fijn is. Mijn conclusie is dat ik erg tevreden ben en het iedereen aanraad die geteisterd wordt door enorme angst en paniekklachten/aanvallen, dus ik ga dit zeker nog lang gebruiken.

Trazodon

04-12-2021 | Man | 45
trazodon (100mg)
Dit medicijn neem ik intussen meer dan 3 jaar. Opgestart na het afkicken van een zolpidem verslaving. De eerste weken lijkt het niet te werken, nadien werkt het heel goed, maar duurt het langer om de slaap te kunnen vatten. In die tijd (ongeveer anderhalf uur) krijg ik een niet te stillen hongergevoel. Resultaat: 10kg erbij de afgelopen twee jaar sinds ik dit medicijn n[lees meer...]eem. Andere bijwerking: verstopte neus, ongeveer een halfuur na inname. Het doet wel wat het moet doen: je slaapt door (in mijn geval 6 à 7 uur). Heb wel de indruk dat de effectiviteit vermindert na een paar jaar.

Sofradex oor

04-12-2021 | Man | 67
framycetine, gramidicine en dexamethason (0,5mg/2,5mg/10.000ie/ml)
Oorontsteking
Merk niets van verbetering , lijkt eerder slechter en pijnlijker te worden.

Oxazepam

04-12-2021 | Vrouw | 23
oxazepam (10mg)
De pillen werken tegen mijn angst en maken mij wel rustig maar de bijwerkingen maken het alleen maar erger. Heb constant last van een vage duizeligheid en verder last van hartkloppingen. Mijn hartslag schiet alle kanten op. Zonder de bijwerkingen vind ik het top maar door die bijwerkingen wil ik niet eens slikken meer

Cerazette (minipil)

04-12-2021 | Vrouw | 22
desogestrel (0,075mg)
Hiervoor slikte ik al jaren een andere pil en voor elke stopwerk was het raak en de gehele week hoofdpijn niet lekker in m’n vel zitten en die week van m’n menstruatie ook. Toen slikte ik de pil een paar keer door en had ik alsnog last van doorbloedingen.. Totdat ik laatst iemand op facebook iets zag delen over de minipil, ik heb mijzelf erin verdiept en een afspraak gemaa[lees meer...]kt bij de huisarts. Ik slik de pil nu al vanaf eind september / begin oktober de minipil en voel mezelf zo anders. Zit zoveel lekkerder in m’n vel, geen last van migraine door menstruatie en de 2 hormonen die in de andere pil zitten, geen menstruatie meer. Echt een top pil!

Amlodipine

03-12-2021 | Vrouw | 42
amlodipine (5mg)
Lichaam moet er even aan wennen, maar ik begon tegelijk met de Sotalol ivm boezemfibr. dus moeilijk te zeggen waar het vanaf komt. Blozen en warm gezicht. Geen honger gevoel, erg moe, in de avond rillerig, diarree en een paar kg lichter. Maar na een week een heel rustig hart! En bijwerkingen bijna weg. Beetje suf nog. Maar wat een verademing met hoe ik me hiervoor voelde[lees meer...]. Slapen lukt goed, eindelijk geen natte dekens van het zweten!

Multiload Cu (koperhoudend spiraaltje)

03-12-2021 | Vrouw | 27
koperhoudend spiraal (375)
Plaatsen spiraal
4,5 jaar geleden geplaatst. Plaatsing ging goed, naast wat menstruatie-achtige pijnscheuten prima. Hierna ook altijd tevreden geweest met deze spiraal. Spiraal is echter kapot gegaan, en kwam er zomaar uitzetten zonder pootjes. Heel toevallig dat ik het zag, anders had ik het niet gemerkt. Vrij bizar dat een spiraal uit elkaar kan gaan ín je baarmoeder. Vandaar niet 100% t[lees meer...]evreden.

Citalopram

03-12-2021 | Man | 45
citalopram (10mg)
Helaas na een heftige long covid besmetting. Te lang doorgelopen en in in burn-out terechtgekomen. Hierdoor een angst en paniekstoornis opgebouwd. Op dokters advies aan de Citalopram gegaan. Slik nu een week 10 mg per dag. Maar heb helaas behoorlijk wat bijwerkingen. Voel me soms een soort van chemisch angstig. Slaap erg onrustig en ben duizelig afwezig en ligt in [lees meer...]het hoofd. Hoop dat de bijwerkingen snel over zijn. En ik profijt ga hebben van het medicijn.

Haldol

03-12-2021 | Man | 25
haloperidol (2MG)
Schizofrenie
ik wou andere mensen de dood injagen en dingen in laten exploderen. 6 maanden haldol, seroxat en invega te nemen werden de gevoelens/ gedachten te verminderen. In van plaats van invega ben ik overgeschakeld naar xeplion. En nu na een jaar medicatie te nemen zijn mijn gedachten niet meer op de voorgrond aanwezig. Dus zeer positief over de medicatie. Ik nam in het begon 2[lees meer...]mg haldol en nu nog 0,5mg op regelmatige basis. invega 9 mg of 100 mg xeplion, nu 75 mg iedere maand seroxat 40 mg iedere dag

Amoxicilline / Clavulaanzuur

03-12-2021 | Vrouw | 33
amoxicilline / clavulaanzuur (500/125mg)
Blaasontsteking
Vanaf pil nr 2 ernstige niet op te houden diarree. Vieze smaak in de mond en oprispingen (ondanks al jaren gebruik van maagzuurremmers). Vanaf dag 3 uitslag gezicht en borst met hevige jeuk (brandend gevoel alsof je in de brandnetels rolt). Huisarts zegt, och smeer maar koel zalf. Ivm overgevoeligheid van die ingrediënten niet mogelijk. Ik moet dit nog 4 dagen uitzitten. V[lees meer...]reselijk medicijn. Of het effectief is weet ik nog niet, ik heb een infectie zonder symptomen, dus daar kan ik niets over zeggen.

Zyban

03-12-2021 | Man | 55
bupropion (150mg)
Ik ben dit middel gaan slikken tegen roken. Ik merkte echter dat mijn depressiviteit ook verdween!!! Ik heb vele vele medicijnen geslikt tegen depressie, en allemaal of geen effect of alleen kortstondig. Wel altijd de bijwerkingen... En dit middel Het werkt!!!! ik lach weer om internetfilmpjes, kook weer lekker en geniet van muziek. (en kan nog lang door gaan) En bi[lees meer...]jwerkingen? --> GEEN. Ik ben 55 jaar oud, mijn hele leven last gehad van zware depressies (dicht bij zelfmoord) en als ik daar nu aan terug denk is dat een vreemde herinnering. Sta 100% anders in het leven. Voor mij is dit een wondermiddel en gelukkig is het nu chronisch voor geschreven. Ik wil er echt , echt, echt niet van af. Geen idee of het er iets mee te maken heeft, maar ik heb ook autisme. Misschien de combinatie, maar zoals gezegd, ik ben geen arts. o, ja, en ik ben gestopt met roken.....

Ethinylestradiol / Levonorgestrel

03-12-2021 | Vrouw | 36
ethinylestradiol/levonorgestrel (30/150ug)
Ben nu 36 jaar en slik meer dan 10 jaar deze pil. Voorheen slikte ik 2 hormoon pil, maar wilde van de menstruatie perikelen af. Ik kreeg de 1 hormoonspil Levonorgestrel-Ethinylestradiol voorgeschreven. Door de tijd heen heb ik verschillende merken gekregen. Er werd door de zorgartsen/apotheek verteld dat de werkzame stoffen ongewijzigd waren gebleven. Ik las n[lees meer...]ooit de bijsluiter en heb achteraf gezien jaren klachten gehad die ik toeschreef aan mijn werkomstandigheden. Na veranderingen in mijn werk bleven de klachten zich aanhouden, waardoor ik dacht dat het gewoon aan mijn sensitieve persoonlijkheid lag. Mijn klachten zijn voornamelijk: - langdurig neerslachtigheid - weinig zin in sociale contacten/niet echt van genieten - onregelmatige emotionele huilbuien - regelmatig feedback van mijn omgeving dat ik in een bubbeltje zou zitten - regelmatig denken aan suïcide: op en af aan trajecten aan psychische hulp - vaak vermoeid na werk en geen motivatie om dan nog te sporten - soms zeurderige pijn in buik/ ook periode gehad stekende pijn rond buikstreek - enkele keren pijn rond borst streek bij inspanning (1 a 2 x per jaar) - enkele keren tintellende bovenbeen (1 a 2 x per jaar) - soms hoofdpijnen aan 1 kant van mijn hoofd (mini migraine?). Door voornoemde gemoedsstemming ( achteraf gezien zeer waarschijnlijk de bijwerkingen) ben ik, meer dan 7 jaren, geen relaties aangegaan en had ik dus ook geen seksuele gemeenschap. Over de effectiviteit van de pil kan ik niet meer zeggen dan dat ik niet menstrueerde en dat achtte ik al voldoende. Inmiddels heb ik de bijsluiter gelezen en schrok mij een hoedje. Het verklaart de langdurige klachten en ik zit ook in een risico categorieleeftijd (>35 jr).

Temazepam

03-12-2021 | Man | 24
temazepam (20mg)
Het doet helemaal niet. Absoluut helemaal niets ervan gemerkt.