Ervaringen met medicijnen

Wat is uw ervaring met medicijnen?
Heeft u wel eens bijwerkingen of juist een positieve ervaring met medicijnen?

Goed om te weten

Wij geven geen persoonlijke gegevens (met medicijngebruik) door aan derden. Klik hier voor meer informatie.

Humira

18-03-2024 | Man | 62
adalimumab (40mg/0,8ml)
Ziekte van Bechterew
Geweldige ervaringen met Humira en Hyrimoz. Ik kreeg wel last van jeukaanvallen (zogenaamde rash) maar slik nu 1x per week een histamine tablet en heb nergens meer last van. Humira begon te werken direct na de dosis en alle klachten waren na 3 dagen verdwenen. Begindosis 1 injectie per 14 dagen nu 1x per maand. PROBEER HET, HET KAN JE LEVEN OP EEN POSITIEVE MANIER VERAN[lees meer...]DEREN!!!

Furabid

18-03-2024 | Vrouw | 57
nitrofurantoine (100mg)
Blaasontsteking

hartkloppingen opgezette buik duizeligheid

Donderdagavond begonnen, las de verhalen hier en daar werd ik niet vrolijk van maar ik moest want flinke blaas/urinewegontsteking. Tot en met zondag weinig last, af en toe beetje duizelig, opgeblazen gevoel, is nog overkomelijk. Vanaf zaterdag af en toe raar gevoel in keel. Maar afgelopen nacht werd ik werd wakker met een hartslag van rond de 120, huisartsenpost gebeld, bi[lees meer...]jwerking furabid, hartslag zakte langzaam weer naar normaal, maar ik neem ze niet meer, ben me kapot geschrokken. Zo huisarts bellen dat ik gestopt ben na 3 en halve dag, ik voel wel dat nog niet helemaal lekker zit maar kijk het wel even aan.

Actiq

18-03-2024 | Vrouw | 35
fentanyl oromucosaal/transdermaal (50ug)
Hernia

slaperigheid

Begonnen met deze pijnstiller, werkt goed nu wil de arts afbouwen maar dat wil ik niet, ik werk en heb deze medicatie nodig. Ondanks mijn leeftijd, waar kan ik deze medicatie kopen? Kan iemand mij helpen? Graag reactie hieronder

Praluent

17-03-2024 | Vrouw | 67
alirocumab (150mg/ml)
Hoog cholesterol
Na 3 statines geprobeerd te hebben ( met zeer veel klachten en ernstige bijwerkingen) nu overgegaan op Praluent. Cholesterolwaarde van 9,4 naar 5,2 gegaan, super resultaat met minimale bijwerkingen. Ik varieer wel de injectie locaties. 2 dagen enigszins grieperig, goed te doen. De bijgeleverde Ezitimibe gebruik ik niet ivm de vele bijwerkingen.

Primolut N

17-03-2024 | Vrouw | 47
norethisteron (5mg)
Uitstellen van menstruatie
Na het lezen van deze horrorverhalen, ontzettend bang om met Primolut te starten. Uiteindelijk toch gedaan! Zo blij dat ik het toch ben gaan slikken. Totaal geen negatieve bijwerkingen, alleen positief! Hoewel veel vrouwen omschrijven dat zij psychische klachten kregen, werkte het bij mij juist andersom. Juist een keer geen stemmingswisseling, onrust en gierende hor[lees meer...]monen maar juist rust! Heel prettig om ook eens te ervaren. Na het stoppen kwam de cyclus 1 a 2 dgn later opgang. Probeer het gewoon, mocht je ellende ervaren dan ben je ook zo weer gestopt. Ik heb me overigens wel heel strikt aan de tijden gehouden. En ook maar 3 a 4 dgn geslikt.

Methylfenidaat

17-03-2024 | Man | 60
methylfenidaat (18mg)

hoofdpijn

Man, 60 jaar. Blijvende gevolgen van zware burnout. Hierdoor erg prikkelgevoelig geworden en een verminderd vermogen tot prikkelverwerking gekregen. Mijn leven was hierdoor erg zwaar geworden en ik leefde - vooral in de eerste jaren na mijn burnout - veel in afzondering, omdat ik o.a. geluid slecht kon verdragen. Methylfenidaat heeft de kwaliteit van mijn leven signific[lees meer...]ant verbeterd. Het ondersteunt mijn hersenfuncties in brede zin, waardoor ik op nagenoeg alle terreinen weer redelijk kan deelnemen aan het sociale leven. De dagelijkse dosering die ik inneem varieert van nul tot het equivalent van zo'n 30mg op een dag; in het laatste geval betekent dat 2x18mg langwerkend + 1x10mg kortwerkend. Maar net hoe ik verwacht dat mijn dag er qua prikkelintensiteit uit komt te zien. Ik probeer hierop te anticiperen. Als ik mezelf overbelast qua prikkels, sleept methylfenidaat me er op dat moment meestal wel doorheen, maar moet ik het de volgende dag (en veelal meerdere dagen erna) bezuren. Als ik over mijn belastbaarheidsgrenzen gegaan ben, lijkt een nieuwe inname van methylfenidaat eerder contraproductief voor mij te werken, dan positief. Mijn lichaam en geest moeten dan gewoon de tijd krijgen om te herstellen en als ik dit respecteer, blijkt enige dagen erna de inname van methylfenidaat me weer zodanig te ondersteunen dat ik weer beter aan het sociale leven kan deelnemen. Voor mijn kwaliteit van leven is methylfenidaat een zegen gebleken, mits ik de inname ervan mindful afstem op de signalen waarmee mijn lichaam me duidelijk wil maken hoe de vlag erbij hangt.

Methylfenidaat

17-03-2024 | Man | 27
methylfenidaat (5mg)
ADHD

somber voelen lusteloos vaak moeten plassen verminderde cognitieve vaardigheden prikkelbaar diarree

Een paar weken geleden ben ik gediagnostiseerd met ADHD. Daarnaast ben ik als kind gediagnostiseerd met Asperger (Ik heb het geluk dat beide aandoeningen elkaar balanceren) Ik heb mijn huisarts gevraagd of ik DEX amfetamine zou kunnen proberen aangezien ik vaak moeite heb met het houden van overzicht en last heb van rusteloosheid en overprikkeling. Mijn huisarts zei dat he[lees meer...]t protocol is om eerst met methylfenidaat te beginnen. Ik had hier al sterke twijfels over aangezien bijna elke ADHD'er die ik er naar heb gevraagd slechte ervaringen had met methylfenidaat. De eerste twee dagen was ik wel iets rustiger, want de rusteloosheid werd vervangen door lusteloosheid. Vanaf de derde dag werd de rusteloosheid juist erger. Concentratie werd juist slechter in plaats van beter. Door mijn ADHD heb ik vaak moeite om dingen stap voor stap te doen, bijvoorbeeld als ik mijn huis schoonmaak. Dit werd door methylfenidaat versterkt in plaats van dat het hielp. Zolang als het middel werkte voelde het of ik een kater had in combinatie met een lichte griep. Ik had gehoopt dat ik door methylfenidaat beter opdrachten zou kunnen maken voor mijn studie. Het werkte alleen maar averechts. Ik kon niets onthouden van wat ik las en mijn motivatie was volledig weg. Ik probeer al een tijdje te stoppen met roken, methylfenidaat zorgde er echter voor dat ik twee keer zoveel rookte als normaal Nadat het middel volledig was uitgewerkt voelde ik mij juist weer erg goed, het is een fijn gevoel om weer nuchter te zijn. Na vier dagen ben ik met dit middel gestopt. Ik heb de bijsluiter erbij gepakt en in de eerste alinea staat al dat dit middel niet bedoelt is voor volwassenen.

Utrogestan

17-03-2024 | Vrouw | 49
progesteron (200)
Overgang
Utrogestan gaan gebruiken voor pre-overgangsklachten. Kreeg eerst elke dag 100 mg voorgeschreven maar daardoor veel bloedingen tussendoor. Dosering bleek niet te kloppen. Omdat ik nog menstrueer hoor je 2 weken de Utrogestan te slikken en daarna even niet. Ik merkte echter direct dat ik in die weken dat ik het niet slik, minder goed slaap. In het begin beetje duizelig gew[lees meer...]eest, maar dat verdwijnt na een paar weken. Slapen aanzienlijk verbeterd. Sneller in slaap vallen en ook dieper. Geen gewrichtspijn meer maar het is moeilijk te bepalen wat precies mijn klachten verbeterd, dit middel of de estradiol pleisters. In elk geval is deze combinatie een gouden combinatie voor mij!

Forxiga

17-03-2024 | Vrouw | 38
dapagliflozine (10mg)
Diabetes type 2

gewichtsverlies droog haar hongerig dorstig droge huid

Ik slik nu 3 maanden forxiga. Naast methformine en glyclazide. Ik ben van 89 naar 82 kilo gegaan. Ik wacht nog een paar maanden maar dan wil ik stoppen. Ik heb geen vervelende bijwerkingen maar mijn gewicht blijft naar beneden gaan en ik heb de hele dag honger. Mijn suikerwaardes zijn daarentegen perfect!

Betahistine

17-03-2024 | Vrouw | 48
betahistine (16mg)
Ziekte van Menière
Na chemobehandeling ben ik zeer vatbaar gebleven voor overprikkeling id hersenen waardoor er chronische stress id hersenen is ontstaan welke mijn evenwichtsorgaan ook irriteren, dit lokt vervolgens menière aanvallen uit. De betahistine voorkomt dit maar ik merk zelfs dat het stress gevoel in mijn hoofd er wat mee weg gedrukt word. Een onverwacht extra plusje voor mij met[lees meer...] dit medicijn

Mometason neusspray

17-03-2024 | Man | 72
mometason (50ug/do)
Bijholteontsteking
Bijholte ontsteking na elke lichte verkoudheid. Zolang de afvoer van vocht niet blokkeerd geen pijn. Zodra de afvoer geblokkeerd wordt door gezwollen slijmvliezen in de neusholte flinke hoofdpijn. Dan gelijk beginnen met Mometason, na een week gaat het beter zo niet tijdelijk iets hogere dosering. Zoutwater spoelen met kannetje en ananas eten helpt ook

Concerta

17-03-2024 | Man | 48
methylfenidaat (90mg)
ADHD
Hallo allemaal, Benieuwd wie zich kan herkennen in mijn verhaal. Een verhaal over de overlap tussen PTSS, hoogbegaafdheid en ADHD en hoe Concerta daar wel/ niet een rol in speelt. Ik ben een man van 48. Maatschappelijk geslaagd, goede baan, hypotheek, getrouwd, kinderen, etc. Als het gaat om mijn mentale gezondheid ben ik heel m'n leven al aan het tobben. In de afge[lees meer...]lopen jaren een hele collectie 'diagnoses' verzameld. Eerst een gegeneraliseerde angststoornis. Daar kreeg ik Venlaflaxine voor die ik nu sinds 24 jaar slik. Daarna borderline persoonlijkheidsstoornis en na een periode van verslaving kwam ook complexe PTSS daarbij. Een jaar geleden ben ik voor de zoveelste keer weer gestart met therapie. Voor het eerst in al die tijd heb ik het idee dat ik dichter bij de kern van mijn problematiek ben gekomen. Wat er nu een beetje uit lijkt te rollen is: complexe PTSS (trauma), mogelijk hoogbegaafd en mogelijk ADHD. Omdat heel veel symptomen van deze 3 diagnoses elkaar overlappen is het lastig om te achterhalen waar, wat nu precies vandaan komt. Na een jaar lang schema-therapie en ook EMDR sessies mocht ik van mijn psychiater ook gaan 'experimenteren' met ADHD medicatie. Ik ben nu een week of 8 aan het 'experimenteren'met Concerta, kijken naar de juiste dosering. Ik zit nu op de 90mg. Ik verwachtte eigenlijk dat de Concerta zou 'in-kicken', net zoals je dat bijvoorbeeld bij alcohol of drugs kunt ervaren. Ik dacht dat op die manier de werkzaamheid heel erg voelbaar zou zijn. Dat is bij mij niet het geval. Ik heb ook helemaal geen bijwerkingen. Ik vindt het erg lastig om te bepalen of Concerta wat voor me doet en wat ik aan de schema-therapie en EMDR sessie heb gehad. En als Concerta ook een rol speelt, welke bijdrage levert het dan aan de positieve veranderingen? Mijn vraag is of mensen het volgende herkennen en dit toeschrijven aan het gebruik van Concerta: Positieve ontwikkelingen: - minder gejaagd, - veel productiever (ik doe aanzienlijk meer op een dag). - zie veel minder op tegen 'dingen doen'/ 'dingen ondernemen', - kan een CD luisteren zonder om de 10 seconden naar het volgende nummer te zippen. - kan bijvoorbeeld de vaat op het aanrecht laten staan en eerst even gaan zitten om koffie te drinken i.p.v. de 'dwang' dat eerst alles aan kant moet zijn, - mijn algehele draagkracht lijkt toegenomen, - ik voel me niet meer zo uitgeput maar 'gezond' vermoeid, - geen onvliegendheid/ kort lontje meer, - kan langere tijd aan een taak werken, - ben meer present in het hier en nu (in plaats van in mijn hoofd bij toen en straks). - ik voel me niet 'opgefokt, of opgepept' maar 'energieker'. * Herkennen jullie dit? * Voelen jullie wél dat het medicijn 'werkt?' * Dat je bijvoorbeeld kunt aangeven: nu voel ik het werken of nu voel ik dat het uitgewerkt raakt? Ik ben benieuwd naar jullie reacties, Goede groet, Stefan

Amlodipine

17-03-2024 | Vrouw | 78
amlodipine (5mg)
Hoge bloeddruk

rode uitslag in één gebied gezwollen enkels pijn in de beenspier buikkrampen

De bijwerkingen gaan niet weg het word steeds erger

Enbrel

17-03-2024 | Vrouw | 84
etanercept (50)
Reumatoïde artritis

Duizeligheid

Vreselijk veel bijwerkingn..alle die staan vermeld..de ellend begint 4 dagen na injectie Geen sociaal leven meer..echt heel ziek ervan

Rosuvastatine

17-03-2024 | Man | 64
rosuvastatine (10mg)
Hoog cholesterol
Ik heb een gemuteerd gen dat zorgt voor de stofwisselingsstoornis E2/E2 . Ik had een ldl cholesterol van 14,5 en Trygliceriden van 28.3. Nu respectievelijk 1,3 en 1.6 met 10 mg Rosuvastatine. Blij mee dus.

Topiramaat

17-03-2024 | Vrouw | 50
topiramaat (25mg)

maagpijn tintelingen en prikkeling in vinger(s)

Door de psychiater voorgeschreven gekregen ivm ernstige herbelevingen en nachtmerries. Langzaam opgebouwd vanwege bijwerkingen en op een gegeven moment merkte ik dat de nare beelden verdwenen en de herbelevingen minder werden. Verdere behandeling is psychotherapie en de bedoeling is de topiramaat op termijn weer af te kunnen bouwen. Ik heb wat bijwerkingen, maar ben en[lees meer...]orm blij dat de herbelevingen zo verminderd zijn, want dat was niet te doen.

Metoprolol

16-03-2024 | Vrouw | 39
metoprolol (25mg)
Hartritmestoornissen

agressie gebrek aan energie vermoeidheid acute hoofdpijn

Ik gebruik metropolol al 3 jaar. Eerst 100 mg maar daardoor werd ik een zombie en vaak gevoel van flauwvallen. Duizelig. Naar 50 mg en uiteindelijk tijdens Zwangerschap naar 25 mg. Mijn man merkt karakterverandering. Snel boos, meer angsten. Helaas moet ik dit medicijn mijn hele leven blijven slikken. Ben na 3 jaar nog steeds snel moe en kramp in de benen tijdens sporten[lees meer...].

Sotalol

16-03-2024 | Man | 78
sotalol (80)
Atriumfibrilleren

duizeligheid Moe

Laatste jaar na nieuwe hartklep regelmatig aanvallen. Neem dan nog een extra Sotalol. Na 3 uur zakt het weer tot56. Tijdens aanval tot 140 slagen. De volgende dag doodmoe en duizelig. Het blijft een angstig gevoel

Repatha

16-03-2024 | Man | 71
evolocumab (140mg/ml)
Beroerte

acute rugpijn overal uitslag concentratieproblemen weinig energie vermoeidheid griepachtige symptomen

Vorig jaar een TIA gehad en geopereerd aan de halsslagader die vernauwd was. Voor deze tijd altijd sportief, redelijk energiek iemand; gezond eten, geen overgewicht. Kreeg meteen statines voorgeschreven en kreeg na enkele weken spier- en vooral rugpijn met pijnscheuten. Drie andere statines geprobeerd en steeds hetzelfde patroon. Uiteindelijk in oktober 2023 begonnen [lees meer...]met Repatha injecties. Ldl cholesterol dook meteen omlaag van 3.0 naar 1.0. De volgende maanden zeer ernstige klachten gekregen, van griep met langdurige hoestbuien tot zware spitaanvallen. Veel pijnstillers gebruikt. Totaal geen energie en een hoofd vol watten. Rugklachten gingen en kwamen weer in alle hevigheid terug. Pas later gerealiseerd dat dit door Repatha zou kunnen komen. Januari 2024 i,o,m, de specialist gestopt; ik had geen leven meer. Na 2 weken werden rugklachten minder en na een maand verdwenen ze. Nu , half maart nog steeds last van perioden van minder energie en soms huiduitslag. Bewegen en een beetje sporten lukt weer.

Esomeprazol

16-03-2024 | Man | 53
esomeprazol (40mg)
Maagbeschermer

paniekaanvallen hallucinaties

Na jaren overgestapt van Pantoprazol. De derde dag begonnen de hallucinaties en bijkomende flauwtes. Na vijf dagen verband gelegd en direct gestopt. Een dag later over. Paniek aanvallen (eerder bekend mee maar was onder controle ) duren nu vier dagen later nog....

Clomipramine

16-03-2024 | Vrouw | 64
clomipramine (25mg)
Hier hetzelfde Clomipramide 25 mg niet meer te verkrijgen bij de apotheek wat mij ook weer angstig maakt omdat ik al 36 jaar Sandoz heb geslikt! Mylan ook eens voorgeschreven gehad maar na 2 maanden slikken weer bij af!Is clomipramide echt uit de handel of worden wij weer voor de gek gehouden!!!

Sertraline

16-03-2024 | Man | 51
sertraline (100mg)

moeite met het bereiken van een orgasme

Na Fluoxetine, Duloxetine, Bupropion, Agomelatine, Fluvoxamine, Citalopram en Escitalopram zonder enig resultaat tegen depressie te hebben gebruikt, nu Sertraline geprobeerd. Op één bijwerking na geen enkel resultaat: vreselijk veel moeite met klaarkomen.

Champix

16-03-2024 | Man | 70
varenicline (0,5)
Stoppen met roken
Goed middel om te stoppen met roken , ik was een heftigeroker , ik rookte 5 pakjes shag per week ,ik ben nu al 12 jaar rookvrij dankzij Champix, het heeft mijn leven veranderd! Ik raad het iedereen aan die wil stoppen met roken ! Succes en groeten van Rien !

Amoxicilline

16-03-2024 | Vrouw | 51
amoxicilline (750mg)
Nierbekkenontsteking

zweten vermoeidheid buikpijn verlies van eetlust misselijkheid hoofdpijn

Heb dit middel gekregen vanwege een nierbekkenontsteking met een urosepsis, nadat ik eerst 5 dagen in het ziekenhuis heb gelegen. Ondanks de kweken, werkte het middel niet goed genoeg, en kwam infectie terug. Veel bijwerkingen, maar de hevige pijn in m’n darmen vind ik het ergste, het zijn geen krampen, maar pijn, wat doorstraalde naar rug en liezen. Verder geen eetlust,[lees meer...] misselijk en veel hoofdpijn. Niet mijn middel