Ervaringen met medicijnen

Wat is uw ervaring met medicijnen?
Heeft u wel eens bijwerkingen of juist een positieve ervaring met medicijnen?

Goed om te weten

Wij geven geen persoonlijke gegevens (met medicijngebruik) door aan derden. Klik hier voor meer informatie.

15-07-2019

Microgynon '50' (ethinylestradiol / levonorgestrel)

Na jaren te zoeken naar een pil waarbij ik geen doorbraakbloedingen kreeg eindelijk gevonden! Een aantal weken flink last gehad in het begin (vooral steken in de borsten, moodswings...) maar daarna zeer tevreden! Nu een maand gestopt met de pil... enorm last van het ontpillen, maar eindelijk een normaal libido (daarvoor enorm laag) en minder afgevlakte emoties. Ik w[lees meer...]as redelijk tevreden over deze pil!
15-07-2019

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)
Onregelmatige menstruatiecyclus

Na t slikken van deze pil heb ik heel erg last van spanning en stress de laatste tijd om de kleinste dingen. Ik kan om de kleinste dingen al gaan piekeren waar geen enkele reden voor is. Ik heb heel erg last van stemmingswisselingen en hele erge dipjes. Ook ben ik een aantal kilo aangekomen.

Keppra (levetiracetam)
Epilepsie

als je keppra 250mg gebruikt , en je hebt/krijgt geen honger/eetlust, gebruik dan het 500mg tablet. want er zitten verschillende medicijnen in de tabletten. dit heb ik zelf uitgezocht en de fabrikant en de dr. gaven mij gelijk.

Primolut N (norethisteron)

ik had sinds meerdere maanden een medium cyste op mijn eierstok en mijn eierstok was aanzienlijk vergroot. in een poging de cyste te doen verdwijnen en mijn eierstok te laten slinken kreeg ik Primolut N 10mg voorgeschreven. dagelijks gebruik voor 10 dagen vanaf dag 14 in de cyclus, 2 cycli. Ik vond het heftig, zeer veel stemmingswisselingen, 'mijn bloed kookte', ik sliep s[lees meer...]lecht door en had veel buikpijn. bij de tweede ronde voelde ik ook mijn eierstokken zitten als ik op mijn zij lag. Het heeft wel geholpen! de cyste is weg en mijn eierstok heeft een normale grootte. p.s. ik woon in Spanje, ik kon weinig vinden over dit medicijn 10mg in het Nederlands of van deze toepassing en ps 2, wij proberen zwanger te worden en ik ben ouder dan 35, daarom is gekozen voor een hormonale aanpak ipv operatief verwijderen.

Lorazepam (lorazepam)
Overspannen/burn-out

Dit middel doet de helft niet wat Lorazepam apotex 2,5 mg wel bereikt

Lorazepam (lorazepam)
Overspannen/burn-out

Lorazepam Apotex 2,5 mg hielp mij om nog wat te slapen. Na herstel sliep ik er pria op en kon ik zelf de tablet halveren om een nacht te slapen. Nu Lorazepam Prolepha 2,5 mg gekregen ( bepaald zorgverzekeraar) en helaas doet dit nog niet de helft van de Lorazepam apotex. SLaap nu hooguit paar uurtje en dan nog veel even wakker.

Gabapentine (gabapentine)
Lage rugpijn

Sterke pijnstillers (O.a. (half)opiaten) noch fysiotherapie kon de steeds heviger wordende pijn in de onderrug (met uitstraling tot boven de knieën) verzachten. Daardoor veel arbeidsverzuim. In de opstartfase (met bijbehorende gewenningsklachten!) merkte ik dat de pijn werd afgetopt. Kon daardoor eindelijk weer aan het werk en de draad oppakken

T-Safe (koperhoudend spiraal)

Ik heb gekozen voor een koperspiraal vanwege een eerdere ervaring met een zware depressie tijdens het gebruik van de anticonceptiepil. Door deze mogelijke correlatie voelde ik weinig voor hormonen. Daarnaast vond ik de cijfers belangrijk en heb ik mezelf laten overtuigen door het relatief lage aantal zwangerschappen op jaarbasis tijdens het gebruik van dit anticonceptiemid[lees meer...]del (bron: NHG standaard anticonceptie). Het inbrengen van de spiraal was voor mij niet heel spannend. De huisarts was superssympathiek en het was maar op één moment even flink pijnlijk (minuutje doorbijten). Het eerste uurtje na plaatsing viel me reuze mee, maar de 24 uur erna had ik veel last van krampen. Ik zou dus wel aanraden om voor het huisartsbezoek alvast voldoende paracetemol, NSAID's, voedsel, en een warme kruik in huis te hebben, zodat je de bank in die tijd niet meer af hoeft. De eerste twee menstruaties na plaatsing waren pijnlijk en zwaar (2× 2 dagen thuis vanwege hevig bloedverlies), menstruatie 3 en 4 waren op te lossen met een paar enkele maandverbandjes. Menstruatie 4 was de hel (de lichte vloei van nr. 3 en 4 werd ruimschoots gecompenseerd met de uitstoot van hele lappen baarmoederwand tegelijk), maar nummer 5 en 6 waren prima. Mijn menstruaties laten tegenwoordig iets langer op zich wachten en vaak gaat er een aantal dagen licht (bruin) bloedverlies aan de menstruaties vooraf. Dit eerste vind vooral mijn partner onprettig, het laatste schijnt redelijk normaal te zijn. Veel belangrijker: de spiraal zit netjes op zijn plaats en doet zijn werk goed. Wat mij betreft is dit anticonceptiemiddel de moeite dubbel en dwars waard. Dit zal echter verschillen per persoon. Als je blij bent met je huidige anticonceptie en je deze feilloos goed gebruikt zou ik niet direct aanraden om over te stappen: de ervaringen met het spiraaltje verschillen, net als bij de pil, per persoon en je neemt dus wel een risico door over te stappen.

Mebeverine (mebeverine)
Darmproblemen - diarree

ik slik al jaren duspatal, naar tevredenheid. Nu vd apotheek een ander merk; HCI Mebeverine van Mylan. Bah vieze smaak

Duloxetine (duloxetine)
Aangezichtspijn

Ik heb mijn hevige schokken in het gezicht nu onder controle. Dus kiezen, wangen, lippen en neus zijn nagenoeg schokvrij. De zenuwknoop levert mij nog wel pijn op, maar is te doen. Wel raak ik en mijn omgeving gefrustreerd door dat ik dingen verkeerd versta of afwezig ben.

Myambutol (ethambutol)

Heb veel pijn gehad in de long locatie. Eerst onderzoek van maag en slokdarm. Toen long onderzoek. Bleek in de lymfeklieren tbc te zitten. Geen idee hoe of wanneer ik het heb opgelopen, maar blij dat het gevonden is
15-07-2019

Rifinah (isoniazide / rifampicine)

Na jaren van ziek zijn eindelijk een arts die heeft gevonden wat het wel was

Wellbutrin XR (bupropion)

Dit product gebruik ik nu ik denk bijna een jaar. Het heeft mijn stemming wel verbeterd, je wordt er rustig van, remt af. Maar ik heb ook het gevoel dat de tijd dan ineens heel langzaam gaat, vooral in de weekenden, weet niet zo goed hoe dat komt. Net of je niet meer vooruit kunt komen. Wel ben ik flink afgevallen, dat mocht ook wel wat. Maar vind het nu wel erg hard ga[lees meer...]an en ik eet normaal. Ik ben 1.90 woog 95 kg, nu 83 kg. Ben wel anders gaan eten, maar komt vooral door de Wellbutrin. Verder weet ik niet zo goed wat ik van dit product moet zeggen, vind het erg lastig te zeggen of dit aan mij ligt of aan het product. Wel ben ik bezorgd dat ik hierdoor zoveel afval en wil de arts vragen of ik mag minderen/afbouwen of ander product.

Neupro (rotigotine)
Restless legs syndrome (rusteloze benen)

Samen met oxycodon mva 15 mg echt effectief tegen ermstige RLS na alle andere middelen in de afgelopen 20 jaar te hebben geprobeerd

Dormonoct (loprazolam)

Neem dit al dertig jaar om in slaap te vallen en rustig te slapen -super product met Oor mij geen bijwerkingen -spijtig genoeg is het al een paar maanden niet meer Te verkrijgen

Tramadol (tramadol)

Door instabiliteit opgelopen tijdens zwangerschap (zat in een rolstoel), nog steeds veel pijn in onderrug, benen en op slot slaan van mijn benen. In combinatie met een trauma waarvoor therapie nodig was, werd de pijn heftiger met de tijd, dacht ik. In overleg met huisarts tramadol gekregen om de tijd te overbruggen met therapie. Het werkte niet echt, maar moest opbouwen n[lees meer...]aar 200 gr pd en toen dat ook niet werkte en ik buikpijn kreeg moest ik het alsnog een kans geven en kreeg zakjes voor de buikpijn. Bleef niet werken na 3 maanden, maar stoppen in 1 keer lukte inmiddels niet meer. Vreselijke ontwenning: zweten, griep gevoel, niezen, gapen, toegenomen angst en negatieve gevoelens. Nam na overleg met dokterspost weer in en kreeg de bijwerkingen en ontwenning door elkaar en hallucinaties erbovenop. De dokter gevraagd om hulp bij afbouwen. Dokter nr 7 inmiddels zegt: eigen schuld dikke bult, jij nam het toch in? Oh en je hebt vast jezelf wijs gemaakt dat je pijn hebt, want anders werkte het wel.. Dan maar zelf afbouwen: eerst geen pil en dan twee keer wel. Langzaam steeds minder. Dodelijke bijwerkingen en ontwenning: elke keer met trekkende kaken in de trein naar mijn werk, super vrolijk en de volgende dag super kortaf chagrijnig en veel extra pijn. Steeds een pil eraf en verder. Laatste huisarts zegt: wist je dat zo'n 30% van de mensen geen pijnstillende effect ervaart van tramadol? Bij jouw familie werkt het ook niet, dus kan wel eens genetisch zijn.. dank u dokter.. Ik ben eindelijk klaar vandaag! Nooit meer tramadol. Ben blij dat ik 7 kilo kwijt ben, als ik dan iets positiefs moet noemen, maar zo had het niet gehoeven.

Wartec (podofyllotoxine)
Genitale wratten

Was mij opgevallen dat ik bultjes rond de ingang van mijn vagina had zitten. Naar de huisarts gegaan en die bevestigde dat het genitale wratten waren. HA heeft mij Wartec voorgeschreven. Ik moest 2x per dag het aanbrengen op de wratjes, en dit 3 dagen lang. Op de 4e dag merkte ik dat meer dan de helft verdwenen was, er zitten er echt nog maar een paar. Ik ben tot nu toe he[lees meer...]el positief over deze crème, ik ga het nog een keer gebruiken en hopen dat alles dan verdwijnt. Ik had tijdens de behandeling soms een ongemakkelijk gevoel, een beetje brandend. Maar dat betekende dus dat het zou gaan werken

Lamictal (lamotrigine)
Epilepsie

In mijn puberteit begon erfelijke epilepsie, na 5 jaar stabiel met carbamezapine stelde de arts voor om af te bouwen in overleg besloten om dit na mijn rondreis door Europa, Rusland, Kazachstan en weer terug door Europa te doen. Nog maar een paar dagen onderweg kreeg ik mijn eerste aanval. Er volgden er nog meer. Na drie weken reizen met spoed teruggevlogen uit Kazachstan.[lees meer...] Eigen neuroloog gaf al snel aan dat hij niet wist wat hij er mee moest. Doorverwezen naar Kempenheaghe daar tijdens opname van carbamezapine naar 1x 750 mg Keppra & 175 mg Lamictal 1x 1000 mg Keppra & 200 Lamictal Als ik ongesteld ben mag ik er bij de ochtend nog 25 mg bijdoen omdat de klachten dan erger zijn. Dagelijks minstens 10 x een absence als ik ongesteld ben minstens 10 per uur. Nu heb ik de laatste maanden veel last van duizeligheid/rondlopen maar niks komt meer binnen. Ook emoties ben ik kwijt. Hopelijk wordt de oorzaak snel gevonden en is het snel beheersbaar. Zit namelijk bijna aan de hoogste dosis.

Champix (varenicline)

Ik heb 35 jaar 4 pakjes zware shag gerookt,begin januari begonnen met champix,na 3 weken totaal geen zin meer in een sigaret,nu al bijna 6 maanden rookvrij.Ik heb wel last van slecht slapen gehad,en erg veel misselijk,maar dit weegt niet op tegen de voordelen.Gewoon volhouden,dan lukt het wel.

Effentora (fentanyl)
Chronisch pijnsyndroom

Hier in Belgie is dit nu sinds kort ook al van de markt. Hielp goed als doorbraakpijn bij de durogesic pleisters. Het enige fentanyl gerelateerde dat hier voor doorbraakpijn nog op de Belgische markt is zou Breakyl moeten zijn. Mar dat bevat maar 4 stuks en zou enkel 200UG zijn. 5j geleden heb ik eens Abstral 800UG gekregen maar dat moest via NL besteld worden en voor 10 t[lees meer...]abletjes zeeeeeerrrr duur +70 euro de volle pot !!!! Maar dan vraag ik me af of en arts dan ook actiq of instanyl uit NL mag voorschrijven ook?? Aja..Aangezien de Abstral toen ook uit NL moest komen.

Bromazepam (bromazepam)

Verslaving. 30 mg Bromazepam per dag. 15-07-2019 heb ik een intake met een psycholoog en psychiater voor een ambulante detox. Een eerdere klinische afbouw (maart dit jaar) van deze zwaar verslavende medicijnen in het Radboud UMC in Nijmegen is na twee weken op een totale mislukking uitgelopen. Het afbouwschema bleek veel te snel met alle akelige complicaties tot gevolg. Ze[lees meer...] wilden mij in 5 weken van de Bromazepam afhelpen. Ik ging er met 27 mg per dag naar toe en ik kwam er met 30 mg weer uit, nadat ik snel weer ben gaan opbouwen.

Tegretol (carbamazepine)
Aangezichtspijn

De pijn in de kaken gebit en achter mijn ogen werd na 4 dagen minder alleen de bijwerkingen zijn heftig

Pregabaline (pregabaline)
Rugklachten

Vanwege een amputatie van mijn onderbeen (2017) kreeg ik een prothese waarbij ze je weer recht willen laten lopen . Daardoor kreeg ik ( door al deze tijd verkeerd te hebben gelopen) last van enorme zenuwpijn in de onderrug met uitstraling naar de bil tot aan de tenen. Begonnen met pregabaline 2 x 75 mg 2 x p/d. Eigenlijk geen werking , dus na een tijdje de boel verhoogd [lees meer...]naar 300 mg `s morgens en 300 mg `s avonds. en ja....het werkte naar behoren. Pijn niet helemaal weg, maar ik kon weer lopen. Na een tijdje voelde ik me moe worden....zo moe dat ik in slaap viel als ik op m`n telefoon keek. Ik gebruik het nu bijna 2 jaar en heb last van vergeetachtigheid..Hartkloppingen... soms wazig zien...en vooral `s nachts in rust last van warmte en koude aanvallen..Ik heb dan het gevoel dat de huid koud is , maar dat onder de huid de warmte in "golven" door mijn lichaam gaat. Ik moest een hart registratie kastje dragen vanwege de soms heftige hartkloppingen die ik heb en de "steken "die ik voel . Maar ja..na 4 dagen dat ding ingeleverd en na een telefoongesprek werd er gezegd dat hij niets geregistreerd had....DUSSSS dat mag ik binnenkort over doen. Na wat rond gegoogeld te hebben en na wat andere medicatie gekeken te hebben blijkt wel dat pregabaline veel klachten met zich mee brengt dan bijvoorbeeld GABAPENTINE. A.s maandag even contact met de huisarts hebben over het wisselen van deze medicatie. Hopelijk dan minder klachten . Maar nu nog iets. Er was bij mij een tumor geconstateerd op de schildklier....GEEN KANKER, maar kan het wel worden zei de internist, dus er uit met dat ( **##*^^*##) wat er niet hoort. Nu heb ik vandaag een gesprek gehad met iemand die bijna het zelfde heeft als mij, en hij vertelde me dat ook hij eerst een tumor kreeg op de rechter helft van zijn schildklier, en later ook aan de linker kant. Eerst het ene deel eruit, en later het andere deel verwijderd. Ook hij gebruikt pregabaline......Zie ik daar nu een overeenkomst of heb ik dat verkeerd. Misschien heeft iemand anders ook dit ( meegemaakt ). Dan is het dus wel dat pregabaline een tumor veroorzaakt en dan moet dit toch doorgegeven worden. Dus indien mogelijk .... geef dit door aan uw arts..

Eliquis (apixaban)
Longembolie

Ik gebruik dit medicijn nu sinds 3 maanden voor de behandeling na een longembolie. Daarvoor heb ik 2 weken xarelto genomen, maar daarvan kreeg ik elke dag erge migraine. Eliquis heeft bij mij geen sterke bijwerkingen. Ik merk dat mijn haar sneller en vaker uitvalt, heb af en toe hoofdpijn en vergeet dingen snel. Ik heb geen last van bloedingen of maag/darmklachten.