ISO 27001

Ervaringen met medicijnen

Wat is uw ervaring met medicijnen?
Heeft u wel eens bijwerkingen of juist een positieve ervaring met medicijnen?

Goed om te weten

Wij geven geen persoonlijke gegevens (met medicijngebruik) door aan derden. Klik hier voor meer informatie.

Primolut N (norethisteron)
Menstruatiepijn

Ik begon met dit medicijn naar aanleiding van een zeer lange ongesteldheid. Mijn lichaam hield meteen al het vocht vast en ik leek 10 kilo zwaarder. Ook had ik de heletijd een opgeblazen gevoel. Later kreeg ik ook stemmingswisselingen. Hopelijk trekt dit weer een beetje weg. Ik gebruik het medicijn nu 2 maal daags 2 tabletten.

Methylfenidaat (methylfenidaat)
ADHD

Ik ben vandaag begonnen dit te slikken dus mijn ervaringen pas ik later aan ookal moet ik nu iets verplicht invullen Na 41 jaar deze medicatie gekregen op basis van onderzoek naar ADHD/ADD Ten eerste wil ik zeggen dat ik stond te popelen om met mijn eerste pil te starten om te zien wat het mij brengt. Tegelijkertijd ben ik ook een beetje bang/nerveus om te starten omda[lees meer...]t ik niet echt voor medicijnen ben. Heb jaren lang alternatieven geprobeerd(maatschappelijk werkers, mindfulness, cognitiviteit) om eens een beetje te kunnen genieten van het leven zonder voor mn gevoel alles als een moetje te hoeven zien, heel erg moe ben in de middag en altijd een vol hoofd te hebben en gek word van alle prikkels om mij heen zoals geluiden, druktes en details. Niks heeft gewerkt en nu hoop ik dus dat dit medicijn mij kan gaan helpen. Ik heb me hier aangemeld om misschien eens met anderen uit te wisselen hoe het gaat en om anderen hun verhalen te lezen. Kijken of ik mij erin herken etc. I hoop echt dat dit voor mij een andere wereld opent die ik zelf niet open kreeg. Ik besef me wel dat ik ook niet teveel hoop moet hebben want dat leidt tot een teleurstelling wanneer het niet zo uitpakt. Hoe kun je eigenlijk bij iemand 100% adhd/add vaststellen? Ik heb gewoon heel veel punten die hierbij horen. Die mij altijd "lastig" hebben gevallen in vele situaties. Omdat ik al 41 ben heb ik natuurlijk mijn hele leven tot nu toe gecompenseerd en gevoelens onderdrukt.bij vrienden/kennissen, verjaardagen , relaties , supermarkten, openbare ruimtes, o.v noem maar op alles was eigenlijk een opgave. Te veel prikkels, details waardoor ik nooit echt kon genieten. Door opleidingen heb ik me ook heen gesleurd terwijl ik veel meer dan een ander mn best moest doen de stof in me op te nemen , op te letten, te luisteren, lang stil zitten en sowieso in een lokaal zitten vind ik een hel. Mocht je wat te melden hebben dan hoor ik dat graag en ben benieuwd hoe dit voor jullie was/is e vooral ben ik geïnteresseerd in mensen die dit zelfde medicijn gebruiken, of zij zich een beetje in mijn verhaal herkennen en hoe het nu gaat met de medicatie Ik doe dit niet alleen voor mezelf maar ook voor de mensen om mij heen

Grepid (clopidogrel)

Heb een Tia gehad, kortdurend. Heb MS, dus weinig lichaamsbeweging en iets overgewicht. Heb in 't verleden een hartoperatie ondergaan , reparatie mitralisklep en hartfalen, hetgeen met weinig medicijnen onder controle is. Ben zeer overgevoelig voor medicijnen. Nu ben ik (door de Grepid?) erg beroerd, duizelig, maag/buikklachten, blauwe plekken op gewrichten en een op tong[lees meer...]. Voel mij erg naar. Statines mocht ik al mee stoppen, de cholesterol was eigenlijk normaal. Ik wil eigenlijk een kinder-aspirin proberen.....Wie herkent dit? alles zal niet, maar het gebruik van de Grepid.

Risperdal (risperidon)
Psychose

Ondanks de bijwerkingen ben ik zeer tevreden met het medicijn. De bijwerking afvlakking van emoties is juist een reden om het in te nemen. Veel van de klachten bij anderen die ik lees ken ik als horend bij de ziekte of levensomstandigheden (zoals een trauma vanwege een beroving) en niet bij het medicijn. Ook ik ben een tijdje gestopt maar kreeg weer psychoses, waarbij [lees meer...]ik moet zeggen dat door verbeterde levensomstandigheden de psychose ook minder ernstig was. De ene psychose is de andere niet. Ik weet nu dat ik het zal blijven moeten gebruiken om psychoses te vermijden. Bij hevige angst - zoals piekende zorgen - werkt de afvlakking niet zodat ik toch de paniek voel waar ik zonder medicijn gevoelig voor ben. Van de geheugenklachten kan ik zeggen dat ik denk dat ze door de ziekte komen, omdat ze na langdurig gebruik minder zijn geworden. Perfect is het nog niet. Dit medicijn is beter voor de creativiteit dan een ander dat ik daarvoor slikte. Ik kan er verhalen mee verzinnen want ik schrijf korte verhalen. Sowieso raad ik een creatieve hobby aan bij psychose als revalidatie en als motivator en om wel iets te voelen en wakker te blijven. Je hebt bij deze zware ziekte een sterke motivator nodig om iedere dag voor op te staan en bezig te blijven en een flinke portie wilskracht wat regelmatig leidt tot oververmoeidheid. Door het medicijn 's avonds in te nemen ben ik overdag meer wakker en tegen de tijd dat ik het medicijn weer inneem voel ik me een beetje onrustig. De creativiteit wordt beter nadat je een tijdje een creatieve hobby doet als revalidatie. Sowieso vergeet men vaak dat je ook bij een psychose revalidatie nodig hebt. De aansturing van mijn lichaam voelde vreemd in het begin en voelt nu beter maar nog steeds niet normaal. Daarvoor is het nodig dat ik de balans vind tussen dingen doen en creatief bezig zijn. Ik heb veel schriften volgeschreven en heb dat nu minder nodig. Ik heb het nodig gehad voor de verwerking. Ik had de levensomstandigheden te verwerken waardoor ik de psychose kreeg, mijn leven dat verstoord was dat weer op orde moest komen en de psychose zelf te verwerken. Aan dat laatste kwam ik minder toe dan aan mijn leven weer oppakken. Eerst de basis. Nadat de basis weer in orde was, kon ik pas goed zien wat het effect van mijn medicijn nu echt is los van de ziekte. Het hebben van een psychose is behoorlijk overrompelend voor jezelf en voor de omgeving. Aan de andere kant is het ook een soort verplichte pas op de plaats. Alles stopt en je moet je wel alleen met jezelf bezig houden. Nu alles weer op rolletjes loopt, niet optimaal vanwege beperkingen maar zeg maar de basale dingen zoals verzorging zijn acceptabel, ben ik erg blij dat dit medicijn er is. Meestal voel ik prikkels niet zo sterk en af en toe zijn de prikkels te sterk voor de medicijnen. Als het medicijn helemaal geen emoties meer zou doorgeven, dan zou ik vragen of de dosering omlaag kan zodat je een soort evenwicht vindt. Van het moeizame omschakelen tussen verschillende activiteiten vraag ik me af of het door de medicijnen komt omdat ik dit lang gehad heb. Ik heb het gevoel dat ik een hoge drempel over moet bij een nieuwe handeling zoals onkruid wieden en even tussendoor water aan een plant geven. Als ik eenmaal bezig ben voel ik dat moeizame niet meer. Dat laatste ga ik nog eens vragen aan mijn specialist, want ik wil graag alles checken of het klopt. Dat is denk ik de beste raad die ik voor je heb. ;) Als ik weer eens oververmoeid ben, probeer ik het met een middagslaapje op te lossen. Meestal is dat een paar keer per week genoeg. Ik sta wel vroeg op iedere dag en door mijn hobby heb ik weer zin in mijn leven gekregen. Wat ik ook bedacht heb als je wel moet doorgaan is de slaapkuur van negen dagen: negen dagen lang vroeg naar bed en je knapt op. Ik slik nu jaren de medicijnen en pas sinds een jaar ben ik minder moe, dus de vraag is of het wel van de medicijnen komt alleen of ook door de ingrijpende ziekte / levensomstandigheden. Ik ben erg blij dat ik van mijn wanen af ben dankzij het medicijn en dat de kwaliteit van mijn leven dankzij vechten met mezelf om actief, creatief en verantwoordelijk te zijn stukken vooruit is gegaan.

Kyleena (levonorgestrel)

Op 2 juni heb ik het laten plaatsen. Ik heb helemaal geen pijn gehad en überhaupt nauwelijks gevoeld dat het geplaatst werd. Ik was 3 maanden ervoor bevallen, dat moet ik er wel bijzeggen. Ik heb geen kramp had in de dagen er na. Wel bloed ik nu al anderhalve week iedere dag. Dit varieert van lichtroze tot echt helderrood bloed. Ik geeef tevens borstvoeding. Ik heb n[lees meer...]iet het idee dat de productie verminderd is.

Olanzapine (olanzapine)
Autisme

Dit jaar is bij mij ASS vastgesteld. Alles viel eindelijk na jaren op zijn plek. Voor het vele piekeren en moeilijk in slaap komen, krijg ik nu Olanzapine 10 mg. Dit werkt erg goed voor mij. Wel ben ik in korte tijd behoorlijk aangekomen. Ik kan dit middel zeker aanraden, het haalt de scherpe kantjes eraf als het ware. Hou er wel rekening mee dat je qua gewicht snel aankom[lees meer...]t.

Oxycodon (oxycodon)

Mijn dochter heeft een gebroken rug en kreeg dit medicijn voorgeschreven . Een langzaam werkende en een snel werkende erbij voor acute pijn. Ik zag mijn dochter per dag achteruit gaan door dit medicijn . Haar ogen draaide in haar kassen en was kotsmisselijk . Het werd afgelopen zaterdag zo erg dat ik dacht dat ze onder mijn handen weg glipte . Ben acuut gestopt met dit [lees meer...]medicijn te geven , daarop kreeg ze hevige pijn maar de misselijkheid ging weg en kon weer wat drinken .Haar ogen stonden weer normaal nadat we gestopt waren . Maandag contact opgenomen met EHBO van het ziekenhuis en daar kreeg ze een pure morfine voorgeschreven wat nu heel goed gaat zonder dat ze misselijk is en niet suf . Ik snap niet dat dit medicijn voorgeschreven wordt . Zoveel bijwerkingen dat je zowat de pijp uitgaat als je dit slikt .

Citalopram (citalopram)

Bijna 5 jaar geleden ben ik begonnen met citalopram. Hiervoor had ik al jaren last van depressies en angst. Het was een hele drempel voor mij om met medicatie te beginnen, maar uiteindelijk zag ik op dat moment geen andere oplossing. Ik ben begonnen met 10 mg en merkte al binnen een week dat ik me beter ging voelen! De bijwerkingen waren op dat moment nihil. Ik heb nooit e[lees meer...]en moment spijt gehad van mijn beslissing om met citalopram te beginnen. Eindelijk kreeg ik dat duwtje in de rug dat ik nodig had, en kon ik daardoor beter aan mezelf werken. Na verloop van tijd worden de bijwerkingen wat duidelijker. Mijn libido is bijvoorbeeld veel lager dan vroeger, ik heb continu een droge mond, heb af en toe moeite met urineren en ben ook best vaak moe. Voor mij een teken om te stoppen, het gaat inmiddels heel goed met me en ik heb mijn zaakjes op orde kunnen krijgen. Ik ben nu sinds een aantal dagen aan het afbouwen naar 5 mg. Tot nu toe geen klachten, ik hoop dat dat zo blijft. Hierna wil ik helemaal stoppen en proberen het op eigen kracht te doen. Maar mocht het in de toekomst nog eens nodig zijn dan zou ik zeker weer voor citalopram kiezen, ik weet nu dat mijn lichaam goed op dit middel reageert.

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!