Ervaringen met medicijnen

Wat is uw ervaring met medicijnen?
Heeft u wel eens bijwerkingen of juist een positieve ervaring met medicijnen?

Goed om te weten

Wij geven geen persoonlijke gegevens (met medicijngebruik) door aan derden. Klik hier voor meer informatie.

02-06-2020

Levocetirizine (levocetirizine)
Hooikoorts

Ik neem Levocetirzine tabletten voor mijn hooikoorts. Ik merk zeker dat dit medicijn de klachten onderdrukt. Jeukende ogen en neus zijn stukken minder na inname. Ook de constante loopneus wordt onderdrukt. Wat wel heel opvallend is dat ik er heel moe van wordt. Niet zozeer geestelijk, maar vooral lichamelijk. Ik heb weinig 'puf' en zodra ik ga staan merk ik dat ik duizeli[lees meer...]ngen krijg. Net of je te snel gaat staan. Betreft potentie werkt het ook niet echt bevorderlijk zeg maar... Al met al is dit wel het enige medicijn wat bij mij enigszins werkt en deze bijwerkingen neem ik dan maar voor lief. Beter dit dan totaal uitgeschakeld zijn door de hooikoorts.
02-06-2020

Xarelto (rivaroxaban)
Trombose

In de zomer van 2014 had ik weken lang last van een zeurende lichte pijn in mijn linker borst. Daarnaast was ik kortademig. Het bleek een longembolie te zijn en een trombose in mijn rechter onderbeen. Al zo lang ik weet heb ik last van vocht in mijn benen. Meteen boven mijn sokken was altijd een verdikking te zien. Maar trombose was nieuw voor me en komt verder ook niet in[lees meer...] mijn familie voor. Eén jaar lang moest ik acenocoumarol slikken en 2 jaar lang een steunkous dragen. Ook na de 2 jaar heb ik nog regelmatig een steunkous gedragen, omdat ik een zeurende rechter onderbeen had en de steunkous verlichting gaf. Dit is jaren goed gegaan tot 25 juni 2019. Ik was 1, 5 dag terug van mijn vakantie in Canada toen ik plotseling hevige pijn in mijn linker onderbeen had. Het bleek een trombose te zijn. Een diep liggende bloedader bleek geheel afgesloten te zijn. Op de terugweg van Canada had ik zo’n 9 uur op een vliegtuigstoel gezeten, zonder bezoek aan toilet. Ik had wel regelmatig wat oefeningen gedaan met mijn rechter onderbeen, maar niet met mijn linker onderbeen. Verder had ik geen steunkousen aan. Als ik wel regelmatig had gewandeld in het vliegtuig, steunkousen had gedragen en voldoende water had gedronken, dan was er niets aan de hand geweest. Ik besef nu, dat in uitzonderlijke situaties (lange vliegreis) mijn lichaam extra ondersteuning nodig heeft om trombose te voorkomen. Via een echografie werd de trombose in mijn linker onderbeen vastgesteld en als medicijn kreeg ik Rivaroxaban (Xarelto) voorgeschreven. Al vrij snel had ik zowat continue last van een lichte hoofdpijn, lichte pijn in mijn maag en continue jeuk aan beide onderbenen en ik zat niet lekker in mijn vel (maar het was te verdragen). Na de kuur, 3 weken 2x 15mg per dag en 100 dagen 1x 20mg tablet, ben ik in overleg met huisarts en specialist van het ziekenhuis gestopt met bloedverdunners. Ook omdat ik 4 jaar lang, van 2015 tot en met 2019, totaal geen problemen met trombose heb gehad. Verder had ik besloten om voortaan continue, aan beide benen steunkousen te dragen. De bloedstolsels kwamen vanuit mijn onderbenen en door het dragen van steunkousen zou dat verder voorkomen gaan worden. Verder had mijn huisarts aangegeven: als je weer een lange vliegreis maakt kun je preventief starten met het slikken van bloedverdunners om een trombose/longembolie te voorkomen Twintig oktober 2019 had ik mijn laatste Rivaroxaban tablet geslikt. Eind november/begin december werd ik weer langzaam wat kortademig. Er gingen bij mij niet direct alarm bellen rinkelen. Ik droeg altijd steunkousen dus het kon geen trombose zijn. Op 4 december kreeg ik plotseling een paar flinke pijnscheuten in mijn rechterborst. In de nacht van 4 op 5 dec weer (10 minuten lang) en ’s morgens tijdens de rit naar mijn werk had ik weer last van zowat aanhoudende pijnscheuten en de pijn was het hevigst op het moment dat ik ademhaalde. Ik ben omgedraaid en ben naar huis gegaan en heb direct de huisarts gebeld. Onderzoek in het ziekenhuis bevestigde een dubbele longembolie, een longinfarct in de midden kwab van mijn rechterlong en een infectie in mijn longen. Na een dag in het ziekenhuis werd ik naar huis gestuurd met een antibiotica kuur en bloedverdunner Apixaban. Ook weer een nieuwe bloedverdunner die verder geen controle behoeft. Omdat ik ook van deze bloedverdunner dezelfde klachten ondervond als Rivaroxaban, ben ik na +/ 6 weken, in overleg met de specialist overgegaan naar Acenocoumarol. Met Acenocoumarol heb ik nooit klachten gehad. Ik wilde begrijpen wat er aan de hand was. Ik ben bijvoorbeeld in juli 2015, na één jaar slikken van Acenoucomarol gestopt met Acenocoumarol en had daarna geen gezondheidsproblemen. Ik heb met de huisarts en specialist van het ziekenhuis een gesprek gehad, maar ben daar niet wijzer van geworden. Ik heb geopperd dat er een duidelijke relatie moet zijn tussen het stoppen met Rivaroxaban en mijn dubbele longembolie en longinfarct. Ik had veel vragen. O.a. ik droeg altijd steunkousen, waar kwamen die bloedstolsels vandaan? Pas sinds begin 2016 wordt Rivaroxaban

Atorvastatine (atorvastatine)

AANGEBOREN ERFELIJKE HOGE CHOLESTEROL

Arcoxia (etoricoxib)

Misselijk, heftige hartkloppingen
01-06-2020

Grazax (pollen van Timotheegras)
Hooikoorts

Ivm ernstige hooikoortsklachten heb ik gedurende vier (5?) jaar Grazax geslikt, elke dag 1 tablet. Ik ben er niets mee opgeschoten, de hooikoorts is terug en ik ben weer aan de medicijnen. Het heeft me alleen veel geld gekost, jaarlijks eigen risico.

Rhinocort (budesonide)
Hooikoorts

Ik ben immuun voor alle medicijnen geworden, 3 jaar desensibilisatie gedaan, medical taping, noem het maar op. Uiteindelijk op rhinocort uitgekomen, wat ik inde winter op halve dosering mocht blijven gebruiken. Ik kon sinds 40 jaar weer gewoon in de zomer naar buiten! Nu is het uit de handel! Ik zit nu weer binnen met dit prachtige weer. Neem het aub snel weer in productie[lees meer...]!

Forxiga (dapagliflozine)
Diabetes type 2

TEVREDEN. IS BETER. MINDER METFORMAX. DIAB. POLYNEUROPATHIE. NAAM 4X METFORMAX/DAG

Loprox (ciclopirox)
Voetschimmel

Grote teen nagels waren geïnfecteerd met schimmel en met behulp van Loprox was ik er zo weer vanaf na 2 maanden elke dag smeren op de nagels

Emesafene (meclozine/pyridoxine)
Zwangerschap

Wat een verademing om niet meer zo misselijk te zijn! Nu wel zeer vermoeid, maar dat vind ik persoonlijk beter dan die misselijkheid. Ik heb last van een droge mond, waarna ik ging kijken of dit een bijwerking kon zijn. Dit staat onder ‘zelden’. Ook heb ik krachtverlies in mijn armen en benen. Dit moet ik nog terug koppelen naar mijn HA.

Loperamide (loperamide)
Darmproblemen - diarree

Ik heb veel baat bij dit medicijn. Ik gebruik het nu een lange tijd. Ik kan niet meer zonder. Neem het 1 dag niet in.... en de volgende dag ben ik aan de diarree. Ik neem het alleen niet in als ik ziek ben. Dan moet mijn lichaam worden 'gereinigd'. Ik zorg wel dat ik genoeg in huis heb. Ik neem het altijd mee als de deur uit ga. Evenals een fles(je) met water.

Movicolon (macrogol/elektrolyten)

Na verwijdering van maag en dunne darm en omlegging van de galwegen ivm ernstige complicaties na een GBP, kan ik niet meer normaal eten. Hierdoor zware pijnaanvallen waarvoor ook weer zware medicatie waaronder oxycodon en morfine soms Fentanyl injecties. Hierdoor dus obstipatie en niets lijkt te helpen. 4x movicolon en nog 20 ml X-prep. Tips zijn welkom !!

Omeprazol (omeprazol)
Maagklachten

De Antagel moet in de koelkast bewaard worden, maar als je het dan neemt is het heel koud en weer een aanslag op de maag. En als je erna drinkt krijg ik weer maagzuur. Er staat niets in de beschrijving hoe Lang je moet wachten met drinken na de inname! En zuur gevoel blijf ik houden. Is iemand hiermee bekend? Hoe werkt het met drinken tussendoor? Ook met snakken, of na[lees meer...] een poosje met je toetje... weer een uur wachten?

Roaccutane (isotretinoine)
Acne/puistjes

Na jaren lang sukkelen (nu 20 jaar oud) en alles te hebben uitgeprobeerd kwam ik radeloos aan bij de dermatoloog. Mijn ouders waren jarenlang tegen het gebruik van Roaccutane door het negatieve imago dat het medicijn heeft. Na een gesprek met de dermatoloog kwam ik te weten dat de ernstige bijwerken niet frequent voorkomen en dat het mij zeker kon helpen. Ik besloot om te [lees meer...]starten aan de behandeling omdat mijn zelfvertrouwen ver te zoeken was. Ik weeg 50 kg en begon met 20 mg wat mij zeer goed beviel. In het begin werd het wel erger maar na 3 weken zag ik duidelijk resultaat. Ik zit nu op 30 mg en ben 3 maanden bezig en mijn huid heeft er nog nooit zo goed uit gezien (lees: volledig egaal, enkel nog enkele littekens). Ik heb bijna geen last van bijwerkingen: droge lippen, droge ogen en neus. Dit valt echt te doen en ik heb zelfs geen droge plekken in mijn gezicht. Goed je huid insmeren is wel belangrijk en overdag met een goede factor beschermen. Ik ben zo blij dat ik begonnen ben en wou dat ik dit veel eerder Had gedaan.

Venlafaxine (venlafaxine)

Helpt goed tegen somberheid, suicidale gedachtes zijn sterk verminderd en ik voel mij veel sterker in mijn schoenen staan. Wel veel bijwerkingen en dat is echt vervelend. Heb 225mg en 75mg = 300mg, het werkt dan ook als SNRI.

Bocasan (natriumperboraat)
Trekken van tand of kies

Bocasan was een goed en gebruiksvriendelijk product. Jammer dat het niet meer wordt gemaakt. Er is wel een drogist of apotheek die een vergelijkbaar product maakt en verkoopt, bikasan.

Aerius (desloratadine)
Hooikoorts

Ik neem Aerius al een aantal jaren, sinds hooikoorts is vastgesteld. Dit helpt heel goed tegen klachten als niezen en een loopneus.

Dogmatil (sulpiride)

Neem dat voor te slapen.overdag enorme spierpijn.mijn gewrichten doen er pijn van

Buprenorfine (buprenorfine)

Door plotselinge wisseling van merkmedicijn Buprenorfine Sandoz 5 microgram/uur, al jarenlang zonder bijverschijnselen, naar Buprenorfine Glenmark 5 microgram/uur direct na gebruik van deze pleisters nare bijverschijnselen zoals algehele verstoring van de nachtrust, jeuk, misselijkheid. Ik ben 81 jaar en hoge bloeddruk patient, Parkinson, hartpatie etc. Substit[lees meer...]utie van het medicijn Buprenorfine Sandoz, wat ik al jarenlang zonder bijverschijnselen gebruik naar alle tevredenheid, wordt dan ook ten sterkste ontraden door KNMP en. BCG. Voor ouderen boven de 80 jaar!,,

Kyleena (levonorgestrel)

Circa 1,5 jr geleden, na 2 zwangerschappen, gekozen voor Kyleena vanwege lage dosering hormonen. Plaatsen ging perfect, weinig gevoeld & het eerste half jaar ook prima. Echter bleven mijn zwangerschapsklachten al lage rugpijn/bekkenpijn zeer sterk aanwezig/kwamen terug en daarbij kreeg ik steeds langer wordende menstruaties (plm 2 weken) met bijbehorende klachten. Na ruim [lees meer...]8 maanden maar eens laten controleren of alles goed zat; ja dat was het geval. Er speelden toen ook andere dingen in mijn leven waaraan ik de evt klachten icm stress/onzekerheid/angsten wellicht kon verklaren. Nu na 1,5 jaar alles in rustiger vaarwater maar klachten nemen eigenlijk alleen maar toe. Besloten om te laten verwijderen; vrijwel pijnloos en nu direct al mn eerste menstruatie met minder pijn... Benieuwd naar het verdere verloop.

Risperidon (risperidon)

Ik kreeg dit medicijn omdat ik aangaf bij de psychiater niet goed sliep. Ik heb er geen dag beter door geslapen, en voelde me alleen maar ziek. Als ik aangaf aan de psychiater wat ik voor gevoel kreeg als ik te lang wakker lag na het innemen, of in de nacht naar de toilet moest, zei hij simpelweg dat hij de bijwerkingen niet eerder gehoord had en verhoogde zelfs de dosis.[lees meer...] Hij heeft nooit aangegeven waarom ik een antipsychotica kreeg als slaapmiddel, ik heb nooit psychotische klachten gehad. Als ik het middel nam en niet snel genoeg in slaap viel begon alles voor mijn ogen te draaien, en voelde het of ik mij in een wilde achtbaan, of een woeste zee bevond. Ook werd ik enorm misselijk en begon ik te trillen. Als ik wakker werd en naar het toilet wilde moest ik kruipend de trap op en af omdat ik niet op mijn benen kon staan. Daarnaast had ik meer last van mijn epilepsie, voelde ik bijna geen emoties, was ik elke ochtend doodmoe, en ben ik ruim 40 kilo aangekomen zonder dat mijn eetpatroon was veranderd. Ik ben nooit ‘behandeld’ voor mijn problemen, mijn bloed en alle dingen die bijgehouden moesten worden zijn niet een keer gecheckt voor of tijdens de pillen, en het heeft me heel wat jaar en verschillende instanties gekost voor ik iemand vond die zei dat ik mocht afbouwen. Omdat niemand begreep waarom ik de pillen had gekregen. Nu sinds een week gestopt, ik voel me beter dan ooit!

Tranxene (clorazepinezuur)
Onrust

In slaap vallen

Otezla (apremilast)
Psoriasis

Na 30 maanden Humira (biological) prikken was ik 100 % clean. Humira gestopt want risicovol voor man op leeftijd (dixit dermatoloog). Na 6 maand opnieuw 60% psoriasis op benen en voeten. Huidarts schrijft Otezla voor: 2 x 30mg p/dag. Na 10 weken komen nul resultaat; er komen nog steeds plekken bij! Voor mij is OTEZLA 100% onefficiënt.
29-05-2020

Fentanyl (fentanyl oromucosaal/transdermaal)
Reuma

Fijne pleister heb tietze en fibro met veel pijn heb alles geprobeerd. Nasid s avonds morgens paracetamol ook 100mg langdurig Tramadol. De pijn Bleef 24/7 Nu heb ik de pleister na 2 dagen was de pijn weg! Geen bijwerkingen ik ben blij!! Voor eventuele opvlamming bij de tietze heb ik nog een smelttablet Ik ben tevreden en raad t aan bij chronische pijn!
29-05-2020

Citalopram (citalopram)

Ik had veel stress , kreeg zo ineens paniekaanval en hyperventilatie, elke dag tegen de avond . Slikte daar oxezepam tegen. Maar dat werd steeds meer . Toen naar de huisarts kreeg citralopram mee 20 mg , maar nu nog erger en ook vrij lage bloeddruk, vind het allemaal maar eng . Nu wil ik stoppen met citralopram, ik slik het nogmaar een week , kan dat , heeft iemand hi[lees meer...]er ervaring mee ?