This website is hosted on a Carbon neutral infrastructure. This website is hosted on a company which complies to standard ISO 27001:2005 for Information Security Management Systems.

Ervaringen met medicijnen

Wat is uw ervaring met medicijnen?
Heeft u wel eens bijwerkingen of juist een positieve ervaring met medicijnen?

Goed om te weten

Wij geven geen persoonlijke gegevens (met medicijngebruik) door aan derden. Klik hier voor meer informatie.

Maak je keuze

Man, 49 jaar

Bisoprolol (bisoprolol)

Ik heb dit medicijn nu zo'n 20 jaar tegen hoge bloeddruk gebruikt en had hartritmestoornissen waarvan ik niet wist waar ze vandaan kwamen. Doordat ik altijd koude vingers en tenen had, kreeg ik een ander medicijn. Toevallig ontdekte ik dat mijn hart regelmatiger begon te kloppen! Bisoprolol kan dus hartritmestoornissen veroorzaken.
Vrouw, 45 jaar

Euthyrox (levothyroxine)
Trage schildklier

Op 18 jarige leeftijd hypertheroidie gekregen, na een traject van veel medicatie gekozen voor operatie aan schildklier, 6 ons weggehaald. Klein stuk schildklierweefsel is achtergebleven, na een jaar te weinig actieve werking daarvan, dus levotheroxine gekregen. Inmiddels zo'n 25 jaar stabiel.
Vrouw, 38 jaar

Euthyrox (levothyroxine)
Ziekte van Hashimoto

Sinds kort overgestapt van Thyrax naar Euthyrox wegens een vermoedelijk allergische reactie op een bestanddeel van Thyrax. Na een week begon de hoofdpijn tot migraine aan toe en gaat slapen opeens weer slecht. Ik hoop op meer stabiliteit als mijn lichaam weer, net als bij de Thyrax, beter gewend is aan de medicatie. Nu voel ik me steeds meer uitgeput, dus kan nog niet onve[lees meer...]rdeeld tevreden zijn. De allergische huidreactie is wel verdwenen.

Ciprofloxacine (ciprofloxacine)
Blaasontsteking

Een blaasontstekinf is supernaar natuurlijk. Dit middel heb ik een week moeten gebruiken. Ik was wat suffer en mn spieren deden wat meer pijn dan gemiddeld. Toch heeft t mijn blaasontsteking echt binnen een week weggenomen.

Oxazepam (oxazepam)
Nervositeit

Doordat ik niet lekker in mijn vel zat en daar bovenop enkele vervelende mededelingen te verwerken kreeg en mezelf niet meer rustig kon krijgen, heeft de arts mij Oxazepam voorgeschreven. Het heeft me goed geholpen weer rustig te worden. De enige bijwerking die ik heb ervaren is het suffe gevoel de hele dag. Maar verder heel tevreden met dit middel. Aangezien het verslaven[lees meer...]d werkt, ben ik zodra ik kon gestopt met het gebruik van dit middel.
Vrouw, 21 jaar

Escitalopram (escitalopram)

Het begon met een overspanning en ging over in depressieve episodes. Het eerste halfjaar heeft dit me beperkt in mijn functioneren. Dit duurt al ongeveer twee jaar. In overleg met begonnen met Lexapro (op het doosje staat Escitalopram) 5 mg, waar ik na een aantal weken wel effect van merkte. Vervolgens verder opgebouwd naar 10 mg. De opbouwperiode ging erg moeizaam en de [lees meer...]depressie verergerde behoorlijk. Ik kreeg last van suïcidale gedachten, hele dagen huilbuien en durfde niet meer een alleen te zijn. Na ongeveer 6 tot 8 weken namen deze heftige gevoelens af, maar merk weinig tot geen effect.
Man, 38 jaar

Lyrica (pregabaline)

Lyrica gestart als opvolger van venlafaxine hetgeen niet hielp bij mijn angststoornis en veel bijwerkingen had. Opbouwfase geen problemen gehad. Later gemerkt dat gewicht enorm toenam en ik last kreeg van stoppende ademhaling wat leidde tot onrust en paniekklachten. Daarvoor was eigenlijk het medicijn juist bedoelt om die af te zwakken, maar helaas nam dit alleen toe. Uite[lees meer...]indelijk lyrica afgebouwd van 600 mg per dag naar 75 mg per dag en toen klaar. Na ongeveer 4 dagen begonnen de ontwenningsklachten. Onrust, angst nam toe en was moe maar kon niet slapen. En als ik slaap viel werd ik om de een a twee uur wakker, slopend dus. Hopelijk duren deze ontwenningsklachten niet al te lang. Eerst afbouw venlafaxine en nu de lyrica....ik ben voorlopig wel even klaar met dit spul. Misschien als de angst blijft terug naar een ssri als citalopram. Hierbij had ik in het verleden weinig op- en afbouwklachten. Het hielp ook maar deels tegen de angst maar ja beter dan het experimenteren met medicatie als deze.
Vrouw, 30 jaar

Zaldiar (paracetamol / tramadol)
Spierpijn

Ter achtergrondinformatie: ik heb zaldiar voorgeschreven gekregen van een pijnspecialist voor chronische spier- en hoofdpijn ten gevolge van een aanrijding. Ik slik hiernaast al enkele jaren een antidepressiva (lexapro) en een antipsychotica. Ik ondervond veel bijwerkingen van dit medicijn, zoals buikpijn, diarree, een verhoogde spiertonus en hevige hoofdpijn. Dit laatst[lees meer...]e baarde me nog het meeste zorgen, het voelde alsof er een enorme druk op mijn schedel stond. Ik heb eerst afgewacht, maar het trok niet weg, het werd eerder erger naar mijn idee. Ik ging op zoek naar ervaringsverhalen en kwam meerdere malen tegen dat de combinatie SSRI's (lexapro) en tramadol sterk werd afgeraden. Bij nader onderzoek bleek het aanleiding te geven tot het ontstaan van het zogeheten serotoninesyndroom . Ik herkende veel van de beschreven verschijnselen en ben onmiddellijk gestopt. Het gaat sindsdien geleidelijk aan wat beter met me. Ik heb binnenkort een gesprek met de desbetreffende arts en ga hem hier zeker op aanspreken. Ik vind het bijzonder slordig, nalatig zelfs, dat mijn er niet (goed) is uitgezocht wat de combinatie van mijn medicatie tot gevolg kan hebben. Ik heb het van tevoren zelfs nog aangegeven en zodoende vertrouwde ik op het recept wat ik kreeg. Wees gewaarschuwd!

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik
en maak kans op een Tony's Chocolonely
reep!

Als je meer wilt weten over Tony's Chocolonely, klik dan hier.

Tony's Chocolonely