categorie

ADHD - psychostimulantia

ADHD behandeling

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: ADHD - psychostimulantia

18-10-2020 | Vrouw | 36
ADHD
Sinds 3 mnd weet ik dat ik ADHD heb. Gelijk begonnen met medicatie. Eerst met ritalin maar dat werkte zo kort dat er niet tegen te slikken was. Als het werkte, voelde ik me wel goed. Daarna concerta geprobeerd maar de bijwerkingen waren te heftig. Daarna op Elvanse overgegaan. Begonnen met 20mg waar ik niks van merkte, ook 30 en 40mg had te weinig effect. Nu op 50 mg. De b[lees meer...]ijwerkingen waren in het begin heftig maar die ebden langzaam weg. De slapeloosheid en droge mond zijn wel nog aanwezig en ook de mindere eetlust. Ik functioneer er zeker op mijn werk wel beter op. Mijn focus is veel beter. Maar ik merk ook wel wat nadelen die ik in het begin niet of minder voelde. De prikkelbaarheid blijft en ik ben minder spontaan.

18-10-2020 | Man | 63

16-10-2020 | Vrouw | 42
ADHD
Wat misselijk geweest in de eerste week. dosering niet aanpas baar was natuurlijk 2.5mg tabletten

16-10-2020 | Vrouw | 42
ADHD
2de keer dat ik begonnen ben met amfexa/tentin, eerste x zelfde grote problemen, toen zonder problemen overgestapt op magistrale bereider. Nu geen opties meer, maar volgens mij is het middel erger dan de kwaal. Dit zou weleens kunnen zorgen dat ik dus NIET medicatie trouw word. De bijwerkingen zijn, werkgeheugen doet het gewoon niet. Hele hoge hartslag, allemaal rode puntj[lees meer...]es in de huid. Misselijk en problemen met kijken. Probleem is zonder een middel dat dopamine regelt.... slaap ik straks weer niet, (weekje of 6 tot dat effect is bereikt). Geloof me. zonder slaap word je gek.

16-10-2020 | Vrouw | 49
ADD
Diagnose ADD gekregen in december 2019 om m’n 48e! Na gestart te zijn met Methyfendidaat toch overstap naar Amfexa gemaakt, hiervan werd ik bij elke dosering zo hyper dat ik er doodmoe van werd. Dat kwam door de poetsdrang die elke dosering me opleverde. Ook problemen met bloeddruk. Medicatie hiervoor was ook niet direct ideaal. Toen overstap naar Elvanse 20mg 1x pd 1 met [lees meer...]andere bloeddrukverlager. Dit ging tijdje goed maar bleek toch te laag. Sinds 11 aug 2020 verhoogd naar 30mg 1x pd 1, nog steeds met bloeddrukverlager. Gaat goed behalve dat ik 1x per maand een week zeer neerslachtig ben. Bijkomstig probleem is dat ik ook een jong kind heb met adhd waarmee ik dagelijks in de weer ben, we vormen samen een soort Irak Iran in de ochtend uren. Ik twijfel nu of ik moet overstappen naar een ander medicijn. Om goed te kunnen slapen gebruik ik elke avond 5mg melatonine en magnesium tabletten.

16-10-2020 | Man | 23
ADD
Concentratievermogen is voor het eerst in mijn leven aanwezig. Ik kan eindelijk ergens aan werken en er vol op concentreren, zonder dat mijn gedachten ergens anders heen gaan.

Ritalin

14-10-2020 | Man | 49
ADHD
geeft vaak hoofdpijn en werkt snel uit . jammer dat de dextamvitamine niet vergoed word daar had ik meer baat bij , de arts wou wat meer ritalin voor schijven maar mijn bloedruk staat te hoog komt waarschijnlijk ook door de ritalin

13-10-2020 | Vrouw | 27
ADHD
De eerste dagen leek het prima te gaan. Ik leek beter in staat dingen om gericht ergens mee aan de slag te gaan. Ook veranderde mijn stemming positief. Dit was echter van korte duur. Na 3 dagen verloor ik de controle over mijn lichaam en veranderde het in onrust en diverse paniekaanvallen. In het verleden last gehad van angst en ben hier voor behandeld door een haptonoom. [lees meer...]Alles wat ik daar geleerd had en voorheen kon toepassen wanneer ik een paniekaanval voelde aankomen leek verdwenen. Dit heeft mijn vertrouwen in mezelf enorm beschadigd. Waardoor ik het opbouwen van het zelfvertrouwen om geen angstaanvallen te krijgen weer helemaal opnieuw moest ondervinden. Ik ben natuurlijk ook direct gestopt met de Amfexa, troep vind ik het! Toen over gestapt op de Ritalin en dat is het ook niet voor mij omdat ik hiervan super rustig en dromerig wordt. Voor alle gedachtes in mijn hoofd heeft de Ritalin wel goed zijn werk gedaan. Die had ik namelijk vrijwel niet meer. Maar de rebounds zijn ook niet totaal gezellig. Ook vind ik de pieken vervelend. Vanaf overmorgen stap ik over op de elvanse-lisdexfetamine. Ik heb hier hele goede hoop op! Amfexa komt er bij mij NOOIT meer in. Van te voren had ik de negatieve ervaringen nog niet eens gelezen. Phoe het internet staat er vol mee! Echt neem die troep niet of denk er eerst goed over na. Zeker als je in het verleden last hebt gehad van paniekaanvallen.

12-10-2020 | Vrouw | 51
ADD
Heb een maagverkleining en last van depressies, waarschijnlijk kimt datbdoor de hormonen. Hele leven al, nu in overgang. Hogere dosering werkt daar goed op, alleen heb ik daardoor erg veel bijwerkingen, want het heeft een korte werkingsduur vanwege maagverkleining. Na uiteindelijk op 3x p dag 40 mg nu: 2x 20. Is eigenlijk te weinig, heb snel een overprikkeld hoofd en nog [lees meer...]steeds last van stemmingen voor de menstruatie. Maar is beter dan niets te gebruiken. En meer is ook geen optie, veel te veel bijwekingen, kon niet meer staan door duizelingen en soort van hypo's. Ook veel last vvan ontwenningsverschijnselen, koud, koortsig, hoofdpijn branderige ogen. Hoef nu geen anti depressiva meer.

11-10-2020 | Vrouw | 25
ADD
ik was zeer tevreden over de medicijn dexamfetamine en nu ben ik berplicht overgestapt naar amfexa en ik vind het verschrikkelijk

11-10-2020 | Vrouw | 25
ADD
Ik heb zeer goede ervaringen met de oude dexamfetamine. Alsof ik helemaal geen ADD meer had. Nu is alles weer zoals toen door de rotmedicijn amfexa. begrijp niet waarom het nog steeds niet van de markt is en waarom we ook nog eens zoveel moeten betalen voor een medicijn die niet werkt

Ritalin

08-10-2020 | Man | 50
ADD
Werkte redelijk alleen als het uitgewerkt was kreeg ik irritatie en kon moeilijk slapen

08-10-2020 | Man | 50
ADD
Werkt perfect maar lastig te krijgen door macht van de farmaceutische industrie, betaal het zelf maar toch wil de apotheek het niet verstrekken

07-10-2020 | Vrouw | 31
ADD
het enige merk waar ik tegen kan is van DMB ( De Magistrale Bereider), heb veel andere merken gehad waar ik niet tegen kon en resulteerde in onrustigheid en heel erg prikkelbaar, agressief en werd er heel erg chaotisch door en nachten niet sliep. Van het merk DMB heb ik geen bijwerkingen en het zorgt voor de rust in mijn hoofd en lichaam en een betere concentratie en z[lees meer...]elfs het slapen gaat beter.

28-09-2020 | Man | 25
ADHD
Helpt mij erg goed met het onder controle houden van mijn impulsiviteit. Daarnaast kan ik me nu veel projecten maken / teksten schrijven. Voorheen was dit een enorme strijd. Nu gaat het veel soepeler. Jammer dat het niet veel doet aan drukte in je hoofd. Bij een hogere dosis word de drukte aanzienlijk erger.

26-09-2020 | Vrouw | 23
ADD
Ik was zeer tevreden met de generieke dexamfetamine die ik 2 jaar slikte zonder enige problemen. Sinds de gedwongen overstap naar amfexa is de effectiviteit van het medicijn minimaal en zeer kortwerkend. De dexamfetamine werkte voor mij ruim 4 uur uur lang met 10 mg nu moet ik met amfexa steeds blijven verhogen en naar 3x per dag gaan omdat amfexa binnen 2,5 uur uitwerkt. [lees meer...]Daarnaast is de werking niet geweldig met dit medicijn het is beter dan niks maar daar is alles ook mee gezegd. Het helpt me wel met aan taken en opdrachten beginnen wat zonder medicatie niet lukt maar het lukt me niet om ze af te maken. Waar ik eerst mijn taken en opdrachten voor een dag af kon krijgen lukt mij dat sinds het wisselen van medicijnen niet meer binnen dezelfde tijd. Ik pak te veel taken in een keer op en maak momenteel met veel moeite de helft af. Sinds de overstap meer moeite met mijn zinnen afmaken voor ik weer aan een nieuwe zin of onderwerp begin. Mijn functioneren is geheel afhankelijk van medicatie en dan heb je eindelijk iets wat werkt en dan is dat niet meer leverbaar en zit ik vast aan een medicijn die gewoon niet werkt. De rust die ik had met dexamfetamine is me afgenomen en ik zit nu weer vast in mijn hoofd omdat ik mijn gedachtes geen structuur kon geven zoals ik dat kon met dexametamine.

22-09-2020 | Man | 25
ADD
Ik had persoonlijk niet heel veel problemen of bijwerkingen bij methylfenidaat. Ik vond het alleen niet zo fijn dat het werkte als een soort 'concentratie-boost'. Voor mij waren de dips tussen door moeilijk om aan te wennen. Dan was ik 4 uur heel hyper, en daarna wilde ik alleen maar slapen. Het hielp niet tegen mijn depressieve klachten of insomnia.

Modafinil

12-09-2020 | Vrouw | 67
modafinil

12-09-2020 | Vrouw | 40
Syndroom van Asperger
Sinds 1,5 jaar slik ik dexamfetamine ivm prikkelverwerking. Psychiater schreef Amfexa voor, nooit gekregen bij de apotheek. Steeds verschillende merken gekregen. Allen waren in principe goed, geen bijwerkingen. Op een gegeven moment kreeg ik steeds 2,5 mg tabletten van De Magistrale Bereider. Deze waren nóg prettiger, waar ik bij de eerste tabletten nog een sluierachtig ge[lees meer...]voel had, waar ik overigens geen last van had, voelde ik me bij deze alsof het juist helderder en frisser werd in mijn hoofd. Sinds enkele weken kreeg ik ineens Tentin/ Amfexa mee. Ik las zoveel negatieve ervaringen, dus ik was erg benieuwd hoe ik het zelf ervaren zou. Ik kan alleen maar positief zijn. Wát een fijne tabletten. Tot nu toe de beste ervaring. Ik gebruik ze nu 2 weken en ik voel me herboren. Zóveel rust en een helder, fris hoofd. Ik heb nog geen bijwerkingen ervaren. Ik voel me fit en heb eindelijk weer energie. Wat ik in tegenstelling tot de andere tabletten wel merk, is dat als ik wat later ben met innemen, ik wel veel sneller een dip krijg. Dit is bij mij vooral vermoeidheid en ben sneller overprikkelt. Eenvoudig op te lossen door beter op de tijd te letten. Helaas heb ik nog 3 potjes met 30 2,5 mg's van De Magistrale Bereider, dus die ga ik nu maar eerst opmaken. Dat is wel jammer, omdat ik me bij Amfexa/Tentin zó goed voel. Gelukkig het vooruitzicht dat ik me over enkele weken weer optimaal voel.

Concerta

08-09-2020 | Man | 22
ADHD
Ik begon op mijn 16de met concerta , naar zes jaae geslikt te hebben en geen bijwerkingen gehad te hebben. Kreeg ik heel erg last van hyperventilaties en paniekaanvallen. Ik durfde op een begeve moment mijn huis niet meer uit en schrok al als het gordijn bewoog. Nu naar 2 weken gestopt te zijn nig steeds bijwerkingen. Het duurt even voor het concerta uit me lichaam is. Oxa[lees meer...]zepam helpt mij om rustig te blijven en toch nog dagelijkse dingen te kunnen doen en langzamer hand te genezen. Aan iedereen die dit leest : kijk uit met dit medicein. Gebruik het voor school, en niet het dagelijks leven en stop er op tijd mee. En het belangrijkst laat je regelmatig controleren! Ik stop er mee en blijf er van af. Het maakt je eerst compleet , maar het xal je hoe dan ook gaan slopen! Meerdere mensen in mijn omgeveing die dit gebruikte hebben dit ook mee gemaakt op ten duur. Ik dacht ook dat het mij niet zou over komen. Maar helaas. Pas aub op! Ik hoop dat jullie hier iets aan hebbe

03-09-2020 | Vrouw | 35
ADHD
Ze zeggen dat het hetzelfde moet werken als Dexamfetamine. Nou ik kan je zeggen, dit is niet het geval. De werking maakt me opgefokt, en fysiek lijkt alles op hol te slaan. Dat ik door dit bedrijf gwwn Dexamfetamine meer mag gebruiken omdat er patent op zit is ronduit schandalig! Laat mensen zelf ervaren en kiezen wat werkt. Naast mijn oude Dexamfetamine is er niets wat m[lees meer...]ij goed helpt en nu dit afgepakt wordt is mijn leven echt een stuk minder aangenaam! Bedankt geldwolven!!

27-08-2020 | Vrouw | 31

26-08-2020 | Man | 25
ADHD
Sinds een maand gebruik ik lisdexamfetamine van evanse. Werkt super goed! en lang! Voordat ik begin raad ik dit iedereen aan. Het is een pro-drug waardoor de werkzame stof dexamfetamine in je lichaam wordt gemaakt. de stof in de capsule zelf is inactief. Het is super stabiel en werkt voor mij +-6 tot 8 uur. Die tijd is helaas voor mij net niet lang genoeg en ben om die[lees meer...] reden begonnen aan amfexa. Ben er na 2 dagen alweer klaar mee. Heb het gevoel dat het maar 2 uur werkt en dat de rebound heftig is. Als de ADHD hyperfocusser die ik ben ging ik op onderzoek uit. Er zit blijkbaar een stofje in Amfexa (die niet in de andere dexamfetamine medicatie zit) genaamd isomalt. Dit is een zoetstof. Je zou denken dat een zoetstof weinig effect op de werking zou moeten hebben, Maar tot nu toe lijkt dat de boosdoener te zijn. Dit omdat uit onderzoek blijkt dat deze stof de dopamine (en ook serotonine) juist remt (vooral beschadigd op langer termijn). En omdat een aantal bijwerkingen de ADHD symptomen juist verergeren. Het veroorzaakt ook maag en darm klachten. Omdat ik veel bezig ben geweest met zelfmedicatie ben ik er van overtuigt dat ik een goeie theorie kan vertellen over wat er gebeurt in je hoofd. Let op! het is een theorie. Ik heb geen wetenschappelijk bewijs dat mijn claims steunt. De dexamfetamine in Amfexa doet gewoon zijn werk op de normale manier. Maar omdat er een stof in zit die de werking tegen gaat krijg je een soort vaag raar gevoel met veel up's en down's van emotie en energie. De beste vergelijking die ik kan maken is die van Alcohol en Cocaine. Maar inplaats van ze apart van elkaar te nemen is het samen in 1 tablet gedrukt. Daardoor komt de snelle en heftige rebound ook. Nogmaals het is een theorie. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en hoe jullie je voelen! Zoals ik in het begin al zei in het bericht. Stap over op lisdexamfetamine. Het heeft mijn leven veranderd en neem het elke dag met enorm plezier. Bijwerkingen verdwenen na 2 week. De inwerking duurt +- 1 a 2 uur en werkt heel stabiel over de gehele dag. Het is ook veel meer op de achtergrond waardoor het allemaal minder chemisch aanvoelt.

25-08-2020 | Vrouw | 42
ADHD
Wat een vreselijk spul is Amfexa. Ik had er nog niks over gelezen en bewust geen bijsluiter gelezen omdat ik gevoelig ben voor wat er staat. Naarmate ik rare klachten kreeg en mezelf aan het verliezen was ben ik gaan lezen op internet. Wat een opluchting was dat. Ik ben niet gek het is gewoon troep. Veel bijwerkingen zijn bij vele zoals ik ze ervaar. Desondanks wilde ik he[lees meer...]t toch een kans geven omdat je ook door de periode van gewenning moet. Hoe langer ik het slik hoe ernstiger de klachten werden. Het rebound effect is ook echt verschrikkelijk. Ik word agressief en depressief en vreselijke huilbuien. Mijn leven staat stil en kan niks meer. Ik ben een wrak die niets meer kan en durft. De paniekaanvallen zijn zo erg dat ik echt waanideeën krijg. Ik slik ook diazapam 10 mg per dag maar om wat klachten op te vangen zijn ze op een paar dagen op. Wat weer resulteert in een afhankelijkheid aan meer diazepam. Ik was al blij dat ik zelfstandig gestopt was met temazepam, tramadol en andere diverse benzo. De hang naar alcohol wordt groot om de rebound te willen opvangen. Ik heb al heel wat middelen in mijn leven gebruikt maar dit is echt een ware hel. Ik wil dan ook stoppen en meteen maar dat kan niet. Ik slik het nu 4 maanden dus moet afbouwen. Ik weet nog niet wat het stappenplan gaat zijn maar ik hoop zo snel mogelijk van deze zooi af te zijn. Ik kan alleen maar zeggen begin er nooit aan want het maakt mijn leven echt kapot.

19-08-2020 | Vrouw | 21
ADHD
Sinds vorig jaar oktober met ADHD gediagnosticeerd. Methylfenidaat in bijna elke vorm werkte niet. Nu test ik amfexa. Het is effectief voor concentratie, maar na 4 uur krijg ik hoofdpijn. Na ongeveer 6 uur heb ik barstende hoofdpijn en kan niet meer tegen licht of geur. Ik slaap slecht (slechter dan anders) en wordt soms ook wakker met hoofdpijn. Paracetamol verlicht de pi[lees meer...]jn maar een beetje. ik wordt al misselijk van het idee van eten en wil constant frisse lucht maar wanneer ik buiten ben, snak ik daar nog steeds naar.

19-08-2020 | Vrouw | 32
ADHD
Dit middel voorgeschreven gekregen nadat er bekend werd dat ik ADHD heb. 3x per dag 3 pilletjes van 5mg. De eerste dag ging oké, behalve dat ik duizelig was leek ik wel rustiger te zijn. Na dag 2 begon de ellende. Ik voelde me verschrikkelijk, geen eetlust, duizelig, misselijk en eindstand op de dag mega somber en depri. Even aankijken omdat ik dacht het word wel beter. [lees meer...]Helaas werd het alleen maar erger. Dag drie overgeven nadat Het middel uitgewerkt was, trillen en mega warmte aanvallen. Door het slechte eten was er niets om over te geven dus mega veel pijn. Totale eetlust was 0.0. Prima, wat kilo’s afvallen kan geen kwaad maar de hele dag misselijk zijn is niet fijn. Vanaf 3 dagen als een zombie op de bank gelegen. Ik kwam tot niks. Zelfs met minder hoge dosering bleven de klachten aan. Na 4 dagen gestopt omdat alles langs me heen ging. Kreeg niks mee van gesprekken en sommige vragen moesten 3x gesteld worden om überhaupt te snappen wat er gevraagd werd. Alles ging langs me heen. Voor mij echt nooit meer dit middel! Toen ik gestopt was voelde ik me weer herboren en mezelf!

16-08-2020 | Vrouw | 22
ADHD
Ik heb anderhalf jaar Amfexa gebruikt nadat mijn geliefde dexamfetamine niet meer geleverd mocht worden. Het is werkelijk rommel. Het heeft bij mij gezorgd voor extreme angstklachten en uiteindelijk een burn-out (ik kon niet eens meer focussen/blijven zitten bij een sitcom aflevering van 20 minuten, zelfs niet om 10 uur 's avonds). Ik heb door de burn-out, angst en het ge[lees meer...]brek aan focus en motivatie een jaar van mijn studie verknald. Dik 2000 euro verspild. Ik weet nog de eerste dag dat ik het nam, ik kon letterlijk niet stoppen met dingen doen. Niks afmaken natuurlijk, en aan het einde van de dag kon ik niet bevatten hoe ik in godsnaam zoveel tijd heb besteed, en dat ik niks had afgemaakt. Waar is de tijd gebleven? Enorm opgejaagd en rusteloos. Toen ik net begon met Amfexa (na ongeveer een maand) heb ik me ook een paar weken suïcidaal gevoeld. Het was vanaf het begin al een drama, maar een alternatief was er niet! Het was iets meer focus dan normaal (wat enorm snel omsloeg in hyperfocus op onbelangrijke dingen, zoals de lay-out van een document), of niks. Dan toch maar iets meer focus. Ik kon natuurlijk ook niet weten dat het een angststoornis en een burn-out zou veroorzaken. Je raakt snel gewend aan een nieuw "normaal". Amfexa heeft enorm veel kapot gemaakt voor mij. Ik ben terug bij af en dan nog een heel stuk verder naar beneden. Let heel goed op bijwerkingen als je dit neemt en onderneem actie als je merkt dat je stresstolerantie minder wordt.

07-08-2020 | Vrouw | 23
ADHD
Na de gewone dexamfetamine moeten overstappen naar Amfexa. Met Amfexa meer bijwerkingen dan voordelen van de medicatie. Daarom probeer ik nu Elvanse voor ongeveer een maand. Het werkt heel prettig voor mij. 1 keer per dag een pil in de ochtend en verder hoef je er niet meer over na te denken. De bijwerkingen zijn ook minder, ik denk doordat de langwerkende medicatie mind[lees meer...]er pieken en dalen geeft dan 2 of 3 keer per dag een dosis. Ik heb alleen wat minder eetlust en wat meer dorst. Ben ook wat moe, voor ongeveer een uur, wanneer het uitwerkt na zo'n 8 uur. Maar dat vind ik allemaal niet erg, er is prima mee om te gaan. En natuurlijk heb ik meer controle over waar ik mijn aandacht op vestig en verlopen mijn dagen een stuk minder chaotisch.

05-08-2020 | Man | 35
ADD
Daxamfetamine hielp mij serieus vooruit, bracht kleur in mijn leven, relatie beter, kind gekregen, promotie op werk, etc. Amfexa wist dit allemaal van mij af te pakken binnen maar liefst 3 weken. Lieve mensen, pas op hiermee. Zal misschien niet voor iedereen zo zijn, maar wil dit toch even kwijt.

02-08-2020 | Man | 45
ADD
Van dex nu 2 weken overgestapt op Elvanse . Week 1: - prikkelbaar. - hoofdpijn. - negatieve gedachten. - onrustig gevoel. - chaotischer dan met dex. Week 2: - Alle bovenstaande ebt langzaam weg, en er is rust. - Mijn partner zegt dat ik toegankelijker ben. - Verlaagd libido. Ik ga het 4 weken proberen, en zoals het er nu uitziet ga ik niet meer t[lees meer...]erug naar dexamfetamine.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (5186)
Anticonceptie - overig (3788)
Cholesterol (2905)
Depressie - antidepressiva overig (2738)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2372)
Pijn - morfine-achtigen (2216)
ADHD - psychostimulantia (2087)
Pijn (1999)
Verslavingsziekten (1962)
Bloeddruk - betablokkers (1693)
Maagzuur - protonpompremmers (1570)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1528)
Anticonceptie - eenfase (1396)
Angststoornissen (1225)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1170)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1140)
Depressie - antidepressiva TCA (1046)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (967)