ISO 27001

ervaringen per categorie

ADHD - psychostimulantia

ADHD

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: ADHD - psychostimulantia

17-07-2017

ADHD

Voor mijn ADHD en ADD besloot ik om dit medicijn te proberen, om te kijken of het bij me paste. Eén van de bijwerkingen is dat het slecht op je stemming werkt; dat deed het bij mij. Ik heb het ongeveer een week gebruikt en heb me nog nooit zo neerslachtig gevoeld. Ik ben wel ietwat depressief aangelegd, dus dit zal er vast wat mee te maken hebben.
17-07-2017

ADHD

Ik neem dit medicijn omdat ik ADHD gecombineerd type heb; ik heb dus ook ADD. Vooral de concentratieproblemen waren erg lastig voor mij. Ik kon me vaak niet eens 20 minuten op iets concentreren. Sinds ik dit medicijn neem wordt het langzaam beter. De veranderingen zijn nog erg subtiel, maar er is zeker vooruitgang. Ook merk ik dat ik op sommige vlakken meer overzicht h[lees meer...]eb: ik vergeet minder snel dingen en m'n leven is niet meer zo'n erge chaos. Natuurlijk heb ik dit ook behaald door oefeningen, maar dexamfetamine helpt me hier zeker in.
13-07-2017

ADHD

Ritalin werkte voor mij 15 jaar lang prima. De afgelopen jaren bracht het me niet de rust die ik gewend was. Daarom ben ik inmiddels overgestapt op Straterra. Straterra voelt heftiger en bij Ritalin voelde ik me meer mezelf maar Straterra werkt wel beter om rust in mijn hoofd te krijgen. Ik gebruikte van Ritalin een erg lage dosis. Soms maar 2,5MG per keer. Bij meer had[lees meer...] ik al gauw last van bijwerkingen.
13-07-2017

ADHD

Mijn ervaring is over het algemeen vrij positief. De eerste maand flinke psychische bijwerkingen gehad, maar dat viel te verwachten. Deze bijwerkingen waren angst en erg gevoelig en emotioneel zijn (huilen). De bijwerkingen kwamen terug elke keer als mijn dosis verhoogd werd. Ik heb 15 jaar lang ritalin gebruikt en Strattera maakt me rustiger in mijn hoofd. Ik word er [lees meer...]minder impulsief van en ben volgens anderen wat toegankelijker geworden dan met Ritalin. Zelf voel ik me wel vlak, stil en wat emotieloos. Ik kan me voorstellen dat dit bij sommige mensen een depressie kan opwekken maar ben hier zelf niet zo gevoelig voor. Al met al niet super, maar wel beter dan Ritalin. Één keer per dag nemen is ook wel erg handig.
11-07-2017

Concerta (methylfenidaat)

Ik heb hier weinig anders over te melden dat ik dat dit medicijn mij niet past. Bijwerkingen: zweten, onrust, hyperactief, slaaploosheid, zeer verhoogde hartslag. ongemakkelijk in sociaal contact.
08-07-2017

04-07-2017

ADHD

Het enige medicijn die mij direct rust geeft! Het was bij mijn eerste gebruik echt wonderbaarlijk hoe goed en snel het werkt. Jammer dat het niet gezond is maar ik zou niet meer zonder willen.
01-07-2017

ADHD

Ik ben in december 2016 getest op ADHD en ik heb het gecombineerde type. Ik ben nu 20 jaar. Altijd al zeiden docenten dat ik druk was en nergens zin in had, maar dat als ik het wel zou willen dat ik het zeker allemaal kon. Maar de echte reden waarom het niet lukte was dus dat ik behoorlijke ADHD heb, ja al die tijd al. Ik ben gelijk begonnen met medicatie en CGT en ik be[lees meer...]n er zeer positief over. Ik slik methylfenidaat (Ritalin), 3 maal per dag 20 mg. Als ik dagen heb dat ik niet veel hoef te doen, dan neem ik een lagere dosis van 10-15 mg per keer. Ik heb mij nog nooit een zombie gevoeld, maar ja je wordt er rustig en gefocust van en je gaat eerder beginnen aan de belangrijke zaken die je moet doen. Na vele studies te hebben verpest, ben ik nu zeker op de goede weg. Mijn cijfers zijn goed en ik kan eindelijk een project afmaken. De nadelen die ik heb bij Ritalin zijn o.a. veel transpireren en om de vier uur eraan denken je pilletje te slikken. Ook heb ik wel verminderde eetlust, maar ik heb op studie vaste pauzes en dan eet ik gewoon prima. Kortom, ik ben zeker fan van Methylfenidaat, maar ik raad iedereen aan om CGT te volgen als je gaat starten met de behandeling.
26-06-2017

ADD

dit medicijn werkte bij mij wel als het puur om concentratie gaat, maar vanwege de erg vevelende bijwerkingen viel dit eigenlijk weg.
26-06-2017

ADD

Ik slik dit medicijn sinds mijn 17e, ik ben nu 19. ik had eerst metylfenidaat maar kreeg hiervan hartkloppingen. Ik gebruik hiernaast ook slaappillen vanwege ongerelateerde redenen, maar als ik op 1 dag veel dex genomen heb en daarna geen slaappil slaap ik wel beduidend slechter dan als ik geen of weinig dex genomen heb. Let ook op hoe laat je het nog neemt! ik raad aan mi[lees meer...]nstens 3 uur voor dat je gaat slapen geen dex meer te nemen
20-06-2017

Syndroom van Asperger

de werking was goed maar tegen de uitwerktijd waren de rebounds vreselijk
20-06-2017

Equasym (methylfenidaat)
Syndroom van Asperger

Werkt goed om de concentratie te verhogen ivm overprikkeling door Asperger.
17-06-2017

ADHD

Ik ben een jongen van 17 jaar en ik neem 6 tal jaar strattera en ik heb last van acne. Ik zit nu aan een dermatologische behandeling, maar dat is een tijdelijk remedie om deze vervelende bijwerking tegen te gaan. Heeft iemand hier ook last van? Twijfel zeker niet om hierop te antwoorden!
16-06-2017

ADHD

Wat een afschuwelijk medicijn. Ja, zo nu en dan was ik beter gefocust en gemotiveerder, waardoor ik me opgeruimder voelde en mijn dag een stuk lichter was. De nacht die daarop volgde echter.... Deze pillen maakten mij altijd grieperig en hielden me de hele nacht wakker. 1 tabletje in de vroege ochtend was genoeg voor 1 slapeloze nacht. Mijn psychiater raadde me telkens aan[lees meer...] de medicatie tenminste een week achter elkaar te gebruiken, om mijn lichaam te laten wennen. Dit resulteerde telkens in een enorme ramp; de laatste keer dat ik dit deed, veranderde ik ineens in een bipolair, suicidaal wrak. Ik herkende mezelf niet meer terug. Verder regelmatig 'los' gebruikt als er een deadline gehaald moest worden. Werkte onder het mom van "beter dan niets", maar altijd met een slapeloze nacht en een week ziekte tot gevolg. Een tijd geleden maar helemaal afgeschaft. De relatief kleine voordelen wogen niet op tegen de enorme nadelen. Ik raad dit medicijn aan niemand aan. Sterker nog: ik raad het ouders die dit overwegen voor hun kind streng af. Wat een ongelofelijke troep.
13-06-2017

13-06-2017

ADD

Na me 21 jaar "anders" gevoeld te hebben en regelmatig met mezelf en andere in de knoop te liggen kwam daar eindelijk dé diagnose; ADD. Waar de meeste mensen balen van hun diagnose, is het voor mij een verademing om te weten wat er nou gaande is in mijn hoofd, waarom ik ben zoals ik ben. Eerst een jaar gewone methylfenidaat gehad, hielp al een beetje maar had daarbij erge [lees meer...]last van rebounds. Toen een jaar lang concerta (langwerkende methylfenidaat) gebruikt. In eerste instantie merkte ik niet veel verschil, alleen dat ik geen rebounds meer had. Na een maand of twee begon mijn gedrag te veranderen, ik werd manisch, deed rare dingen, ging roken, begon met alcohol en ging vreemd. 5 maanden lang was ik mezelf helemaal kwijt, ik weet dan ook niet veel meer van deze periode, enkel wat vage herinneringen en dat wat mij vertelt is. Op verzoek van mijn man heb ik destijds aangegeven dat concerta niet mijn ding was en toen kreeg ik dexamfetamine. Man, wat een verademing!! Ik gebruik het nu een jaar en heb me nog nooit zo goed gevoeld. Ineens ben ik sociaal, heb ik zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen. Ik kan me super goed concentreren en zelfs rekenen gaat goed. Allemaal dingen die voor anderen heel gewoon lijken maar voor mij van onschatbare waarde zijn. Ik ben verzekerd bij DSW, zodat ik ze vergoed krijg via de regenboogapotheek (via de post).
09-06-2017

ADHD

Jaren terug gebruikte ik concerta tijdens mijn studie en na 3 jaar gebruik had ik deze niet meer nodig. 1 jaar geleden begon ik met werken. Er gaat dan een hele nieuwe wereld voor je open en mensen die ook adhd/add hebben hoef ik niet te vertellen hoe moeilijk het is aan die kwaliteitseisen te voldoen. Ik werk in de kinderopvang en daar is iedere dag anders. Het is chaotis[lees meer...]ch en ieder kind heeft zijn eigen dingetjes waar je aan moet denken. Ouders geven dingen door. En er komt altijd wat tussen als je ergens mee bezig bent, je komt handen te kort. Ik ben dus opnieuw voor medicatie gegaan. Methyfinidaat eerst begonnen met een lichtere dosering nu 36 miligram. Je hoeft er niet van te verwachten dat je ineens een totaal ander mens bent en alles op orde hebt. Maar het helpt wel. Ik krijg de dingetjes net iets beter geregeld, ik heb net dat beetje meer concentratie en mijn hoofd heeft wat meer rust. Dit zien anderen ook, ik loop wat minder rond als een kip zonder kop haha. Wel snap ik ook de negativiteit over deze tabletten, er zitten zeker nadelen aan. Maar deze wegen niet af tegen mijn voordelen. Ik slik ze bewust alleen op werk dagen. Ik let goed op mijn eten, want door de tabletten heb ik vaak minder honger en in het begin viel ik af. Nu ik vaak voor inname eet is dit niet meer het geval. Ik slik ze niet na 12 uur in de middag, want dan kan ik avonds niet slapen. Af en toe/ voornamelijk in het begin had ik last van hartkloppingen, maar dit valt reuze mee. Ik heb bewust gekozen voor 1x per dag met geleidelijke afgifte, zodat ik niet steeds last heb van de uitwerking en er aan hoef te denken om nieuwe te pakken. Ik hoop dat jullie iets hebben aan mijn ervaring.
08-06-2017

25-05-2017

ADD

Na diagnose ADD (17 jaar) medicijn strattera gaan gebruiken. Eerste twee a drie jaar prima werking, daarna gaan twijfelen over effecten. Veel last van vaste harde spieren, lage onderrug en buikpijn, harde buik en wanneer er in gedrukt wordt erg gevoelig. 1x klisma moeten nemen ivm obstipatie. Nu aan het afbouwen ivm de harde spieren en lage rugpijn en buikpijn.

ADHD

Ik gebruik Methylfenidaat nu bijna een week. De eerste twee dagen nam ik 5 mg per keer (halve tabletjes), maar ik voelde helemaal geen verschil. Ook geen duidelijke bijwerkingen. Daarna overgegaan op 10 mg per keer. Ik kan me nu wel beter focussen, maar niet op een fijne manier. Ik heb opeens chronisch hoofdpijn en voel me nog meer gespannen dan anders. Nu heb ik ook de di[lees meer...]agnose Gegeneraliseerde angststoornis gekregen, dus dat dit medicijn me nog meer gespannen maakt is echt volkomen kut. Voordat ik begon met Methylfenidaat kon ik me met enige moeite nog wel redelijk overgeven tijdens de Yoga-ontspanning. Nu is dat volkomen onmogelijk geworden. Ik heb tijdens de vorige ontspanning (max. 5-10 minuten) ongeveer 6 verschillende dingen bedacht die ik wilde opzoeken op internet. Niet echt ideaal.

ADD

Mijn bijwerkingen: Misselijk, weinig tot geen eetlust, licht in hoofd, trillen, hartkloppingen, nerveus, spierpijn, slapeloosheid, moeite te ontspannen.

ADD

Methylfenidaat en dexamfetamine bleken niet effectief. Vooral bij methylfenidaat (ritalin) had ik veel last van forse rebound. Bij dexamfetamine ook, maar in iets mindere mate. Bovendien bij beide slaapproblemen. Ben nu atomoxetine aan het uitproberen. Iets mindere mate slaapproblemen, maar bij 80 mg heb ik nu behoorlijke stemmingswisselingen. Wordt vervolgd.
19-05-2017

Vermoeidheid

Voor mijn nooit geen Ritalin meer. Ik heb dit 6 weken geslikt (voor idiopathische Hypersomnie) en werd een totaal ander mens. Ik werd depressief, was door alles en iedereen geïrriteerd. Ik twijfelde aan mijn relatie, aan mijn werk. Het enige voordeel was dat ik niet meer zo moe was. Na overleg met de neuroloog overgestapt naar modafinil. Hopelijk hier geen bijwerkingen va[lees meer...]n
15-05-2017

ADHD

Door mijn drukte in mijn hoofd en impulsief gedrag, veel praten, vaak dan moeilijk tot de kern komen, heel snel afgeleid. Het vervelende opgejaagde gevoel van dat ik iets moet. Bijna paranoia achtig. Veel therapieën gehad, veel piekeren soms om niks. Minderwaardig gevoel, laatste ervaring verslavingskliniek werd ik te vaak teleurgesteld. Ik heb wel veel baat bij c g t en e[lees meer...]cht helpend is voor mij regelmaat, duidelijkheid, maar het blijft wel het langer vol houden van structuur, want door mijn drukte gaan mijn gedachten nog steeds snel, moet er maar mee leren leven.
15-05-2017

ADHD

Ik ben een 17jarige jongen en ik neem al vanaf mijn 9 jaar strattera.. Sinds vorig jaar verhoogd van 40 naar 60mg. . Het neemt de chaos in mijn hoofd weg. Ik heb meer zekerheid en een betere rem. Ik ben er tevreden over aangezien ik ook gilles de la touret heb en dit medicijn mijn tics doet verdwijnen. Dit medicijn neem ik hoofdzakelijk voor rust in mijn hoofd, want de co[lees meer...]ncentratie die is pas aanwezig als ik er een ander middel bij slik. Het vervelende aan de strattera is dat ik soms een witte uitscheiding heb tijdens het plassen, wat achteraf zeer veel pijn kan doen ter hoogte van de balzak. Ook stimuleert strattera mijn talgproductie waardoor ik volg van de acne sta. Dit compenseer ik nu door een acnepillenkuur bij de dermatoloog. Herkent iemand deze vervelende bijwerkingen? Aarzel niet om te reageren!
14-05-2017

ADHD

Na jaren aanmodderen met anti depressie medicatie die ik overigens nog steeds gebruik, In oktober 2016 begonnen met ritalin. Ik had binnen het tijdsbestek van nog geen week er om de 2 uur 1 nodig, daarbij werd ik daar erg onrustig en opgefokt van. Gebruik nu een maand concerta 54 mg. Heb alleen ook niet genoeg aan 1 capsule per dag. Maar voel me wel erg goed, ben eindel[lees meer...]ijk weer wie ik ben, en niet meer zo afgevlakt.
12-05-2017

ADD

slecht slapen, hele dag niks eten, niet sociaal op school, verlegen door gebruik, erg moe aan het eind van de dag.
12-05-2017

ADD

Ik slik ritalin omdat ik anders niet kan leren. Ik heb ADD en slik al concentratie pillen sinds mijn 10e. Heb veel verschillende concentratie pillen geprobeerd en ben nu weer op zoek naar een andere. Het zijn teveel vervelende bijwerkingen (slecht inslapen, eet hele dag niks, emotioneel, boos, ongezellig, geen pauze nodig voor gevoel, eind van de dag te moe om te praten) [lees meer...]waar ik niet mee om kan gaan. Ritalin werkt wel erg goed voor een betere concentratie.
11-05-2017

Narcolepsie

Eind 2013 ben ik vanwege behoorlijke vermoeidheidsproblemen onderzocht bij een slaapcentrum en heeft mijn neuroloog narcolepsie, zonder kataplexie (spierverslappingen), bij mij geconstateerd. Als ik geen methylfenidaat gebruik heb ik tijdens lichamelijk actieve werkzaamheden geen last van vermoeidheidsproblemen. Daarentegen krijg ik behoorlijk last van vermoeidheid tijdens[lees meer...] fysiek rustige momenten zoals administratieve werkzaamheden. Hierbij kan ik dan binnen 5 min, en bij extreme vermoeidheid wel binnen 1 min, zittend in slaap vallen. Mijn rijbewijs is hierdoor aangepast en moet periodiek hiervoor gekeurd worden d.m.v. slaaponderzoek bij het slaapcentrum en met deze analyse kan ik, indien deze voldoende is, mijn rijbewijs verlengd krijgen. Hierdoor sluit ik uit dat eventuele gevolgen door bijv. een auto ongeluk nadelige juridische/medische gevolgen kan hebben. Door 3 maal daags het medicijn, methylfenidaat 10mg van het merk Sandoz, krijg ik net dat extra zetje waardoor ik normaal kan functioneren. Blijf hierdoor met mijn aandacht scherp en alert, wat ik nodig heb tijdens studie en werk. Bijkomend nadeel hiervan is dat ik minder goed mijn rust neem, tijdens pauzes. Ook een 'over'-focus waardoor ik me regelmatig te veel verdiep probleemsituaties en hierdoor teveel hooi om m'n vork neem, met als gevolg dat ik het overzicht verlies. Aan het einde van de dag ontstaat hierdoor zo nu en dan drukkende hoofdpijn gecombineerd met een vermoeide gespannen gezichtsuitdrukking (krijg ik regelmatig te horen van mensen). Dit helaas samen met een kort lontje waardoor onbedoeld fel of 'boos' door mij wordt gereageerd tijdens een normaal gesprek of communicatie naar mij toe. De nadelige gevolgen voor anderen probeer ik te verhelpen door regelmatig over situaties te praten met mijn vriendin. Ik vindt het vervelend als door mij verkeerde onbedoelde indrukken worden gegeven of men 'afschrikt' van de wijze waarop ik wel eens kan communiceren. Relativeren en leren ontspannen, van lichaam en geest, blijf enigszins lastig maar lukt vrij goed. Het gebruik van methylfenidaat help mij wel net die 2 stappen extra te maken en mezelf als een actief persoon neer te zetten en hierdoor neem ik de nadelige effecten naar anderen voor lief. Toch maak ik me de laatste tijd wel een beetje zorgen gezien de berichten in het nieuws over de bijwerkingen van methylfenidaat bij volwassenen. Gezien hartkwalen bij mij in de familie zitten wil ik het liefst af van dit medicijn. Afgelopen jaar heb ik een periode van 2 maanden met enige regelmaat behoorlijke hartkloppingen gehad en had hiervoor van de dokter 24 mijn hartritme moeten meten. Hier is gelukkig niets uit gekomen. Over een tijdje wil ik gaan proberen door met iets van een geselecteerd voedingspatroon de dosering af te bouwen. Hiervoor moet ik me nog verder verdiepen wie me hierbij kan helpen. Wat mij opvalt is dat er geen beoordelingen staan vermeld m.b.t. narcolepsie, of de ervaring/relatie met methylfenidaat. Ben benieuwd of er binnenkort meer bekend wordt over de gevolgen van gebruik van methylfenidaat bij volwassenen. Graag jullie reactie als iemand bekend is met geselecteerde voeding voor het vervangen van medicatie bij narcolepsie (zonder kataplexie).
07-05-2017

ADHD

Effectief medicijn met weinig bijwerkingen in vergelijking met SSRI's, methylfenidaat en dexamfetamine. Doet weinig voor hyperactiviteit maar veel voor impulsiviteit, angsten, dwangen en focus. Bijwerking zijn bij mij obstipatie, pijn na klaarkomen (zeurderig gevoel vanuit prostaat) en last van vroegtijdig verliezen van sperma, nog voor het klaarkomen.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (3923)
Anticonceptie - overig (2989)
Cholesterol (2353)
Depressie - antidepressiva overig (2180)
Epilepsie (1973)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (1785)
Pijn - morfine-achtigen (1696)
Pijn (1611)
ADHD - psychostimulantia (1508)
Verslavingsziekten (1457)
Maagzuur - protonpompremmers (1349)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1325)
Bloeddruk - betablokkers (1175)
Anticonceptie - eenfase (1095)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (910)
Migraine (867)
Angststoornissen (856)
Depressie - antidepressiva TCA (828)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (814)

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!