ervaringen per categorie

ADHD - psychostimulantia

ADHD

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: ADHD - psychostimulantia

22-02-2017

Autisme

het helpt mij mijn gedachten op orde te brengen oftewel er is geen chaos in mn hoofd en kan me makkelijker uiten naar anderen zonder een warrig verhaal te vertellen en achteraf nog niet hebben kunnen zeggen wat ik wou zeggen. Ook geeft het me de moed om contact te maken met onbekende mensen en dus makkelijker sociale contacten op te bouwen en onderhouden. Verder zorgt het [lees meer...]bij mij voor een veel beter en constant dag- en nachtritme.
16-02-2017

ADD

Na de diagnose ADD van een jaar geleden begonnen met gebruik van Methylfenidaat. Begonnen met af en toe gebruiken om uit te proberen, toen het medicijn goed leek aan te slaan begonnen aan dagelijks gebruik. Sindsdien is het altijd een afweging geweest hoeveel ervan ik nou echt wilde gebruiken; de effecten waren uitermate positief - eindelijk de rust en concentratie om aan [lees meer...]dingen te beginnen die ik wilde of moest doen en ook af te maken, overzicht houden op alles en alerter (minder afwezig) - maar het voelde tegennatuurlijk om elke dag van die pillen te slikken. Ik gebruik sinds het begin dezelfde dosis (3xdaags 10 mg), en heb nog geen behoefte gehad om deze te verhogen. Bijwerkingen zijn bij mij verhoogde nervositeit, en soms iets te veel in een tunnelvisie zitten. Bij een lagere dosis heb ik dat niet , maar 5mg is te weinig en helaas zijn er geen pillen van 7.5 mg. Langwerkende worden niet vergoed door de verzekering, behalve de 'goedkope' versie van Concerta, maar deze deed bij mij meer kwaad dan goed helaas. Wel merk ik dat je bij langdurig gebruik enorm afhankelijk wordt van deze pillen. Als ik een dag zonder Ritalin gaat voel ik me enorm afwezig (nog erger dan voordat ik begon met ermee) en chaotisch. Wanneer ik wil stoppen met deze medicijnen gaat dat dus wat worden ben ik bang. Voorlopig blijf ik het in ieder geval gebruiken, omdat het over het algemeen heel goed werkt!
09-02-2017

Amfexa (dexamfetamine)
ADD

Ik heb dit medicijn ongeveer 2 maanden gebruikt. Ik had veel last van bijwerkingen. Ik kon nachten niet slapen, puur omdat mijn lichaam nog heel onrustig was door dit medicijn. Ik had ook altijd iets in mijn oog dat bonkt, maar ik dacht dat het niets ernstigs was. Tot op een nacht lag ik gewoon in bed en zag ik witte flitsen opeens uit het niets en elke keer dat ik mijn o[lees meer...]gen sloot trilde ze als een gek. Ik ben toen gestopt met mijn medicatie en had het later pas tegen mijn specialist verteld: Ik moest acuut stoppen. Ook had ik heel af en toe last van hartkrampen en ook dat rondom aders in mijn lichaam bonkte. Nu ik ben gestopt met het middel heb ik deze klachten niet meer en kan ik lekker weer slapen (: Maar tegelijkertijd was dit middel wel effectief. Het hielp mij erg goed met concentratie. Ik maakte ook een perfecte start op school. Mijn emoties waren wel wat vlakker, maar niet zo vlak als ik bij methylfenidaat had. Daarbij was ik minder angstig en had meer motivatie. Door dit middel werd ik nog meer in mezelf en had ik meer overzicht. Dat vond ik erg fijn. Alleen als het medicijn was uitgewerkt kreeg ik een terugval en was dan snel prikkelbaar, maar ook dat vond ik niet heel erg. Ik kon me wel niet concentreren op wat mensen zeiden, maar als ik zelfstandig aan het werk moest gaan kon ik me perfect concentreren. Dus het leerwerk, huiswerk enzovoort ging uitstekend.
03-02-2017

Equasym (methylfenidaat)
Autisme

Mijn zoontje van bijna 9 gebruikte eerst enige tijd de 20 mg. Werkt super goed alleen was hij aan het einde van de dag altijd helemaal "op". Slapen als een os. Doordat hij teveel kreeg werd hij wat suffig en soms wat warrig. Voor het gebruik van dit middel methylfenidaat kort werkende tabletjes gehad. Veel onrust en veel depressieve gevoelens. Gelijk gestopt met de kort [lees meer...]werkende tabletten. Wel door lang werkende medicatie minder bijwerkingen gemerkt. Waarschijnlijk is de 10 mg voldoende voor onze zoon. Alsnog fijn dat we hem iets kunnen geven waardoor hij minder snel, hoog in zijn frustratie en emoties zit, hij krijgt hierdoor meer zelfvertrouwen en zit beter in zijn vel, gaat beter op school en sociaal is het een stuk relaxter.
28-01-2017

ADHD

Ik slik sinds mijn 9e medicijnen voor ADHD, begonnen met 5 mg per dag en zit ondertussen op 45 mg (1 keer 18 en 1 keer 27) per dag. Werkt goed en ik kan me beter concentreren op school. Ook ben ik er minder onhandig door geworden. Ik laat minder vaak dingen vallen en val zelf ook minder vaak. Toppie op het inslapen na dan. Begin en einddatum wist ik niet dus maar wat ingev[lees meer...]uld dat volgens mij wel in de buurt ligt.
23-01-2017

ADHD

Na burn out (28 jr, V) thuis komen te zitten na JAREN gerend te hebben. Begonnen met schematherapie en daar stil moeten staan bij mijn verleden (en wat ik nog mee draag maar geen controle over heb zoals bijv. verslavingen en psychische problematiek in de familie). Hier ook stil moeten staan bij ik als persoon. Na verloop kwam er uit dat ik ADHD combi heb (ADD/ADHD). Dit ma[lees meer...]akt voor mij zoveel duidelijk... echter is mijn brein echt even op geraakt.. het functioneert niet altijd zoals ik zou willen en dat maakte mij nog onzekerder (vermoeidheid, geen concentratie, lusteloos, nog gevoeliger voor dwangmatig gedrag, grote emotieschommelingen). Mijn hoofdbehandelaar weet dat ik liever geen medicatie slik, maar heeft mij overtuigd om het te (tijdelijk) te proberen om mijn brein te herstellen en het resultaat ook goed is om mij uit een bepaald patroon te trekken. Ik slaap chronisch slecht, daar kreeg ik een lage dosis lexapro voor. Slapen beter, dromen blijven altijd intens. Na 2wk gestart met toevoegen van Methylfenidaat.. Het advies was om 3x per dag 15mg te slikken. Ik merk dat zodra ik het inneem ik meer focus heb, taken beter kan afronden. Echter... (als sporter en met prestatiedrang) frustrerend dat ik last heb van een verhoogde hartslag en momenten super warm. Daarnaast ben ik in 2 weken bijna 3kg verloren, eetlust snel kwijt of momenten heel erg trek maar zodra ik ga eten of eten zie ik behoorlijk misselijk wordt. Over 2 weken weer een afspraak bij mijn hoofdbehandelaar...

ADD

ik gebruik het medicijn voor mij add, het help mij goed en heb geen bijwerkingen. vroeger toen ik klein was had ik ritalin, maar was achteraf toen niet nodig en zijn gestopt, maar gebruik sinds 2010 Methylfenidaad en dat bevalt goed. kan mij beter concenteren

ADD

verhoogde concentratie, minder afgeleid. niet meer zo opvliegerig, levend lustiger, aardiger, niet meer zo snel uitgeput. Weer interesse in mensen, vrienden maken, liefde. Als ik 's morgens tablet neem, kan ik weer 3 uur slapen. Minder somber, vrolijker.

ADD

Op vlak van concentratie heeft het me echt geholpen om door mijn studies te geraken. Wanneer ik aan mijn bureau zit en het niet heb ingenomen, kan je zeggen dat ik de focus van een vis heb. Het is belangrijk op te bouwen, en nog beter om sowieso met halfjes te werken i.p.v. volledige tabletten. Aangezien je zo beter opbouwt en kan afbouwen, en de effectieve werktijd kan bi[lees meer...]j iedereen anders liggen. In het begin moest ik ze elke dag nemen op school, maar nu kies ik er zelf voor wanneer ik ze neem en dat is enkel in de examens aangezien de bijwerkingen me te zwaar vallen. Tijdens de blok zit ik toch thuis, en moet ik voor niemand een glimlach forceren, enkel studeren! Een aanrader voor ADD'ers, maar enkel wanneer het echt nodig is best. Ik vind dat er na een periode toch wel enig gewenningseffect komt.
16-01-2017

ADHD

Ik begon met een hele lage dosering, die voor mij niet werkte. Ik moest gaan opbouwen per week met telkens 5 mg meer. Uiteindelijk had ik een goede dosering, maar aangezien ritalin maar voor 3-4 uur werkt, moest ik telkens opnieuw een pilletje nemen. Ik ben nogal vergeetachtig waardoor ik dit heel vaak vergat. Ik vond dit vervelend en heb dus gevraagd of er een optie was [lees meer...]om medicatie te gaan gebruiken met een langere werking. Ik vond het daarbij geen fijne pilletjes om in te nemen, ik kan namelijk geen paracetamol doorslikken en qua vorm leken deze pilletjes erg op paracetamol. Ik ben dus geswitcht naar een ander medicijn.
16-01-2017

Medikinet (methylfenidaat)
ADHD

Ik gebruik nu ongeveer 2 jaar dit medicijn. Ik vind het een heel fijn product en heb een veel betere concentratie erdoor. Het enige wat een beetje moeilijk is, is de verminderde eetlust; ik kan niks eten maar heb wel een hongergevoel, ik krijg gewoon niks door mn keel. Verder is het qua gebruiksgemak erg fijn, het zijn kleine capsules die makkelijk doorslikken. Verder heel[lees meer...] tevreden over deze medicatie.
12-01-2017

ADHD

Hallo, Wondermiddel. De hele antidepresiva lijst afgewerkt, niets hielp, veel, heel veel bijwerkingen, nu Concerta. Het brengt Rust. Formidadel middel. Je kan het beter wel als niet proberen. De eigen bijdrage, in tegenstelling tot Ritalin, moet n ieder voor zichzelf bepalen, mij is het meer dan waard. 's Morgens 1 tablet, en er ging voor mij een nieuwe wereld open.
10-01-2017

ADHD

Ik ben meerdere keren ingesteld op Ritalin en dexamfetamine. op beide reageerde ik eigenlijk alleen op de bijwerkingen. Het gevoel niet in mijn eigen lijf te zijn, maar boven mijn hoofd te hangen. Tandenknarsen, verkrampte maag, ogen niet kunnen focussen. Na een gesprek met een speedgebruiker heb ik besloten te stoppen. Alles dat ik als bijwerking noem, noemde hij als wer[lees meer...]king van speed.
07-01-2017

ADHD

Methylfenidaat 36mg van Sandoz werkt maar 5 uur??!!
07-01-2017

ADHD

Werkt goed, gebruiksvriendelijk en niet om de zoveel uur nieuwe medicatie moeten nemen.
05-01-2017

ADHD

ik zelf geen bijwerkingen en ben zeer blij dat ik het nu gebruik. Het gaat nu beter met mij en de omgang met anderen.
29-12-2016

Equasym (methylfenidaat)
ADHD

ik ben enorm blij met de werking van equasym. Ik ben helemaal geen voorstander van medicatie. Deze heeft invloed op wie je werkelijk bent. Maar: 1) Equasym geeft mij structuur 2) het laat mijn hersenen optimaal gebruiken ondanks mijn concentratiestoornissen. 3) Daarbij is het ook makkelijker om linken tussen verschillende onderwerpen te leggen. Mijn hoofd zat vaak v[lees meer...]ast als ik wou gaan beredeneren, linken leggen,... en equasym deblokkeert deze blokkeringen. 4) Last but definitely not least: geen enkele bijwerkingen!
28-12-2016

ADD

Na mijn Add onderzoek ben ik qua medicatie begonnen met Ritalin, dit beviel me echter al snel niet goed en ben toen overgestapt op dexamfetamine. Dit werkte wel en ik ervaarde een werkelijk 'zen' gevoel in mijn hoofd. Rustig en geconcentreerd.
28-12-2016

ADD

Ik heb al mijn hele leven last van motivatie problemen, moeite met starten waardoor ik nooit iets op tijd af kreeg. Hierbij helpt Dex goed. Zodra het begint te werken sta ik op mijn voeten en ga ik aan de slag. Ik raak enorm gefocust, al moet ik wel bewust blijven waarop ik die focus richt. Huishoudelijke klusjes gaan haast vanzelf, maar als ik even vergeet wat mijn doel i[lees meer...]s kan ik in de details blijven hangen en dat kan vervelend zijn. Aan de andere kant, mijn oven heeft er nog nooit zo sprankelend uitgezien!
27-12-2016

21-12-2016

ADD

Na de diagnose add heb ik dex voorgeschreven gekregen. Ik had er mijn twijfels bij omdat het hier gaat om amfetamines, drugs dus. Ik wilde mijn kracht niet afhankelijk stellen van een pilletje, maar omdat ik veel moeite had met concentratie, gestructureerd werken, aandacht erbij houden, dingen afmaken, verzekerde mijn psychiater dat dex amfetamine niet verslavend werkt voo[lees meer...]r iemand met add. Het dopamine level zou door de medicijnen op een normaal peil komen waardoor het gebruik van drugs niet wordt ervaren. Dex heeft zeer zeker zijn pluspunten zoals geconcentreerd werken, taken afmaken, dagelijkse klussen oppakken, eigenlijk alles waar ik me moeilijk toe kon zetten, deed ik door de dex. Maar achteraf zeg ik ' de prijs die je ervoor betaald is hoog' je lichaam gaat wennen aan de extra brandstof die je door de dex krijgt, moeheid wordt onderdrukt en taken doe je alleen nog maar als het door de dex wordt aangestuurd. Zodra je langere tijd deze medicatie gebruikt en daarna stopt, merk je dat je lichaam niet meer zonder dit extraatje wilt. Ik merkte dat mijn gedrag afhankelijk werd van de dex, op dagen dat ik geen medicatie nam, voelde ik me uitgeput, kreeg eetbuien (alsof de onderdrukte honger ingehaald moest worden), was motivatieloos, omdat ik zonder dex geen concentratie meer kon opbrengen en zelfs de kleine taken waren me teveel. Denk goed na over het gebruik maken van dit medicijn. Je lichaam gaat namelijk denken dat hij niet meer zonder dit hulpmiddel kan. Ik heb het nu een jaar gebruikt, en ben sinds 1 maand gestopt. Als ik terug kijk heeft mijn lichaam het grootste gedeelte op de dex gewerkt met alle bijwerkingen van dien: stemmingwisselingen, nerveus, hartkloppingen, prikkelbaar, sociaal afgevlakt, onderdrukte honger, koude handen en voeten, veel zweten, slecht slapen, geirriteerd raken door kleine dingen. Ik ben er klaar mee om alleen nog maar taken te kunnen en willen uitvoeren dmv een pilletje. Mijn lichaam moet weer gaan wennen om op een natuurlijke manier meer dopamine aan te gaan maken. Mijn lichaam is niet meer in balans en moet bijkomen, afkicken beter gezegd. Wat ik met mijn verhaal duidelijk wil maken is dat dex verslavend werkt, ook al heb je adhd/add. Het is belangrijk dat je lichaam een natuurlijke bron heeft of krijgt waardoor je op een gezonde manier voor meer dopamine aanmaak kunt zorgen. Denk aan voeding, mediteren, sport, een geregeld slaappatroon hebben. Hoe dan ook, dex is en blijft drugs.
20-12-2016

ADD

Een paardenmiddel voor mij, te heftig. De focus is er wel enorm, maar het voelt als een sneltrein waar je in geslingerd wordt. Niet te doen eigenlijk. Extreme onrust en nervositeit. Dosering weet ik niet meer helemaal zeker.
20-12-2016

ADD

Sinds ruim een half jaar gebruik ik Dex, waar ik voorheen ook andere medicatie (Ritalin, Concerta, Medikinet) en andere behandelmethoden voor mijn ADD heb geprobeerd. Dit is de eerste die aanslaat en mij helpt tijdens het focussen, concentreren, gesprekken voeren, dingen onthouden, structureren en studeren. Bij te veel gebruik (zoekende naar goede dosering) werd ik echter[lees meer...] erg nerveus, zeker niet prettig. Ik heb daarnaast erg veel moeite met het tijdig innemen van medicatie. Dit is wellicht beter te doen bij mensen met continue ritme, maar dan nog ben je hele dag in je hoofd bezig met het vermijden van de dip. Al met al is het mij lang niet zo zwaar gevallen als eerdere middelen, daar werd ik echt niet goed van. Mijn bijwerkingen: slapeloosheid (moeilijk in slaap komen + licht slapen), vlakt me ontzettend af (saaie stemming), minder eetlust, wisselende stemming, egoïstischer, heftige hartslag/hartritmestoornissen, minder zin in seks/moeilijker erectie/minder klaarkomen, wisselend zweten, koude handen en voeten, gefrustreerder ná gebruik, vermoeidheidsdip (na cyclus van 4 uur per dosis).
19-12-2016

ADD

Sinds begin deze maand gebruik ik methylfenidaat voor mijn ADD. Na er 20 jaar mee rondgelopen te hebben was het nu tijd voor actie. Ik voel me veel georganiseerder en neem de tijd voor dingen, zoals ik vroeger nooit kon. Ook ben ik fysiek rustiger, ondanks dat de diagnose ADD en niet ADHD was. Ik kan me concentreren op m'n werk en heb minder de neiging impulsief dingen te [lees meer...]doen die uiteindelijk leidden tot ziekmelden of zelfs simpelweg niet op komen dagen op afspraken of werk.
14-12-2016

ADD

Ik gebruik al langer dan een jaar dexamfetamine, 3x per dag 5 mg. Na 20 minuten begin ik erg te zweten. Maar de laatste maanden stinkt mijn zweet naar pure ammonia. En dat, terwijl ik niet aan het sporten ben, maar gewoon thuis ben. Ik ben niet te dun, ik heb vet genoeg om te verbranden, maar als ik dex slik, wordt niet mijn vet of suiker verbrand, maar mijn eiwitten[lees meer...]. Ik weet niet of dit ernstig is, maar wat wel erg is, is dat ik zo echt de deur niet uit kan. Het zweten houdt uren aan. Dus nu neem ik vaak niet, terwijl het als medicijn wel goed helpt, beter dan alle andere medicijnen. Hebben meer mensen dat? Ik heb het namelijk nooit gelezen en er is niks op te vinden op internet?
13-12-2016

ADD

Sinds een half jaar gebruik ik Methylfenidaat, ivm de diagnose ADD. Tot een een paar weken terug slikte ik om de 4 uur, 3x per dag. Echter had ik dus ook 3 x per dag een rebound. Na overleg met de psychiater dosis opgevoerd naar 4 x per dag, om de 3 uur. De eerste week na het opbouwen voelde ik me prima, concentratie was top en ik was rustig. Nu een paar weken later, ben i[lees meer...]k opgefokt, onrustig en heb ik continu een zeurende hoofdpijn. Concentratie is tijdens gebruik wel goed en rebound heb ik niet meer zo'n last van. Ik zou graag eens Dexamfetamine willen proberen, maar gezien het kostenplaatje ziet het er naar uit dat ik Methylfenidaat moet blijven gebruiken. Het is lastig, zonder voel ik me rustiger en heb ik geen last van bovengenoemde bijwerkingen, maar komt er niks uit mijn handen en ben ik passiever...
07-12-2016

ADHD

Hallo dit is een wereld medicatie, toen ik ben begonnen met concerta is mijn wereld compleet veranderd. De thuissituatie veranderde positief, op mijn werk ging het veel beter met name concentreren, ik had nogal eens ongelooflijk veel verzuim door mijn impulsieve gedrag wat resulteerde in ongelukken op de werkvloer. Alles werd voor mij ineens duidelijk. Ik hoop dat dit verh[lees meer...]aal je kan helpen.
03-12-2016

Medikinet (methylfenidaat)
ADD

Ik gebruik deze medicatie nog niet zo lang maar ik heb de laatste tijd last van bijwerkingen. Ik ben misselijk, hoofdpijn, slaperigheid (ik slaap al bijna 3 dagen aan een stuk) ik heb geen eetlust, heb de hele week bijna niets gegeten, ben bijna 1kg afgevallen.., Ik heb af en toe last van een vastgekrampte kaak. Ik neem ook sertraline tegen angststoornis en depressie maar[lees meer...] ik heb het gevoel dat deze minder gaan werken. Mijn concentratie is wel beter maar van korte duur. Aangezien ik medikinet nog niet superlang gebruik hoop ik dat de bijwerkingen wel verminderen
02-12-2016

ADHD

Ik weet nu ong 1,5 jaar dat ik ADHD heb. Ik dacht altijd wel dat er iets anders was aan mij, ik was altijd heel druk in mijn hoofd, liep overal over te piekeren, zag overal het negatieve van in en raakte daardoor steeds onzekerder. Ik heb toen ook meteen Ritalin gekregen van de Psych maar ik durfde deze niet te nemen omdat ik erg bang was voor dat was het met me zou doen e[lees meer...]n ik daar geen controle over zou hebben. Over medicatie ben ik altijd erg sceptisch geweest en heb altijd gezegd dat ik het zonder wou proberen. Tot ik voor een paar maand geleden deel nam aan een praatgroep voor volwassenen met ADHD. Hier werden er zoveel positieve dingen verteld over Ritalin en ik raakte toch wel erg nieuwsgierig. Nu heb ik vorige week donderdag mijn eerste pil ingenomen alleen om te kijken wat het deed, en het werkte verrassend goed. De drukte in mijn hoofd was weg, ik kon logisch nadenken en alles leek een stuk overzichtelijker. Dus begonnen met 3x daags. De eerste bijwerkingen waren slecht slapen, diarree en verminderde eetlust. En ik begon toch wel te merken dat ik niet meer mezelf was, er hangt een soort waas over me heen waar ik me niet heel erg prettig bij voel. Momenteel heb ik elke dag last van hoofdpijn en ik heb het idee dat ik er heel erg emotioneel van word, ik ga overal nog meer over piekeren en het word nu zo extreem dat mijn hele lichaam dan onder spanning staat en ik super opgejaagd en nerveus ben. Nu zegt de Psych dat ik het even aan moet kijken dat de bijwerkingen weggaan en dat ik met de tijd beter merk wat het nu eigenlijk doet en wanneer het is uitgewerkt. Want dat merk ik nu niet vanwege de bijwerkingen. Ik twijfel nu heel erg of ik er mee door wil gaan of niet, want feit is: ik ben nog steeds erg sceptisch over (in mijn ogen) chemische pillen die je elke dag moet slikken. En ik ben bang dat ik er op ten duur meer lasten bij krijg dan voorheen. Lastig!
26-11-2016

ADHD

vanaf mijn 4de "anders", maar gelukkig met een goed stel hersens. in 1953 heette het nog mbd. in 2002 eindelijk diagnose na suicidepoging. ritalingebruik als jo-jo. start: 80 mg; *ik zit dan 2-3 maanden lekker in mijn vel dan wordt de rebound heftiger en de werkingsduur korter: op dit moment duurt 20 mg 2 uur. ik hoog de dosis op tot 140-160 mg. ik word steeds ongelu[lees meer...]kkiger. tot ik rigoreus stop. eetlust komt weer terug, sombere gedachten minder. kortom beter in 't vel. na zo'n maand 'vakantie' word ik gek van mijzelf en word doodmoe van overprikkeling. ik start weer en (vervolg boven bij de asterisk). ben nu aan het nadenken over medi-wiet....

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (3753)
Anticonceptie - overig (2909)
Cholesterol (2284)
Depressie - antidepressiva overig (2126)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (1711)
Pijn - morfine-achtigen (1604)
Pijn (1537)
ADHD - psychostimulantia (1442)
Verslavingsziekten (1408)
Maagzuur - protonpompremmers (1305)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1233)
Bloeddruk - betablokkers (1137)
Anticonceptie - eenfase (1061)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (885)
Migraine (847)
Angststoornissen (817)
Depressie - antidepressiva TCA (806)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (787)

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!