ISO 27001

ervaringen per categorie

ADHD - psychostimulantia

ADHD

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: ADHD - psychostimulantia

22-01-2018

Modafinil (modafinil)
Narcolepsie

Ben erg blij met dit medicijn. Heb er per dag veel wakkeren uren erbij gekregen sinds ik dit slik.
16-01-2018

ADHD

snelle rebound, raar gevoel, verschillende doses geprobeerd maar bracht geen verandering.
16-01-2018

ADHD

Na jaaaaarenlang tobben bij psych terecht gekomen en na uitgebreid onderzoek diagnose adhd. Als anti-medicatiegebruiker was ik fel tegen het slikken van pillen voor mijn klachten. Echter adhd coaching leerde my dat ik alles in mijn leven al heb gedaan om de klachten te verhelpen en dat dit niet gelukt is. Toch gestart, eerst met methylfenidaat wat een drama was. Toen dex, [lees meer...]en wat een verademing! Langzaam en voorzichtig opgebouwd, meteen effect! Ben er heel blij mee, ik functioneer gewoon 10 x beter zie alles helderder, minder stress, geen alsmaar jagende gedachten meer, ook zonder lijstjes vergeet ik dingen niet meer, minder agressie, kan langer en beter stilzitten en luisteren. Heel fijn dus. Nadeel is wel het wat slechter slapen en het gevoel dat het echte heerlijke gave fijne effect van de begindagen nu weg is, dosering verhogen helpt daarbij niet. Maar: positief dus!
14-01-2018

ADHD

Het is voor mij een fijn medicijn. Ik word er rustig van en kan mij concentreren. Een nadeel vind ik wel dat ik er erg van ga zweten en een beetje trillen.
11-01-2018

ADHD

Als het medicijn uitgewerkt is na 8 tot 12 uur krijg je soms, zeker als je net ermee begint, last van hoofdpijn

meer in mezelf gekeerd,

ADHD

In de periodes dat ik dex voorgeschreven kreeg nam ik het de eerste maanden netjes op de gezette tijden in.. maar de verslaafde kwam sluipend weer naar boven en daardoor kon ik geen maat houden en het ging misbruiken. In het begin ervaarde ik het als fijn maar dat duiveltje is makkelijk te voeden als je lang en veel heb gebruikt. Je komt snel weer in een oud en ziekmakend [lees meer...]patroon. De dex is pure dopemine die je inneemt. Als je een actieve speed gebruiker was of bent heb je jezelf aangeleerd om dopamine zelf te reguleren, zelf te dokteren. Als je daar ineens mee moet stoppen krijg je even geen gelukshormoon binnen en kan je verslaving overgaan in een andere verslaving. Zo sterk is de verslaafde in de mens. En vooral als je niet zonder heb geleefd in je leven en dus helemaal moet leren genieten leg de terugval op de loer. Bij de methylfenidaten krijg je een andere werking waardoor ik gevoel krijg dat ik helemaal in mezelf keer. Geen grappen meer maak en echt helemaal niet meer de impulsieve debbie ben.. maar een robot met perfect georganiseerde gedachte en gevoelens.. ik vergelijk deze adhd medicatie met coke... totaal niet mijn ding maar eenmaal begonnen ga ik als een bezetene door terwijl ik mezelf alleen maar meer een kk gevoel geef. Deze variant geeft geen dopamine af maar werk via een andere weg. ik ben heel toevallig vandaag gestopt met de dex. En wil terug naar de concerta. dit is ook een methylfenidaat alleen ik moet kiezen tussen de 2 kwade.. of geen controle hebben over het medicijn of mezelf minder extrovert kunnen uiten maar wel de dingen kunnen doen of niet doen. Geen uitspattingen die uit het niks kunnen komen voor een ander of juist 10 dingen tegelijk aan het doen waardoor je alles door elkaar haalt en dus niks af of juist. ik ben benieuwd hoe dit gaat lopen omdat het al 4 jaar geleden is dat ik dit slikte en nu minder lichamelijke adhd heb maar meer de add drukte in me kop. ik ben benieuwd wie deze lap tekst heb gelezeb hahaha

ADHD

Je bent 42 en komt er eindelijk achter dat er echt iets mis in je hoofd. Er wordt ADHD geconstateerd. Deze afwijking vergroot een heel aantal problemen. Is misschien niet altijd de oorzaak van veel zaken maar wel het vergrootglas. Voor de kenmerken van ADHD zie Dr. Google of bijvoorbeeld het boek Hypersapiens. Dexamfetamine is een middel wat je helpt een aantal zaken m[lees meer...]eer onder controle te krijgen vanuit je hoofd. Het is dus niet de enige oplossing en kan niet alleen maar genomen worden zonder verder enige psychologische begeleiding. De dosering en de momenten waarop je het neemt en in welke dosis komt bij dit medicijn erg nauw. Mijn ervaring? Positief: - Meer rust in mijn gedachten - Mijn hyper fases worden onderdrukt (minder stuiteren) - Ik heb duidelijker in de gaten dat ik druk praat. (Dus tijdens het gesprek en niet pas erna) - Beter slapen als je vlak voor het slapen 5 mg neemt. (Is persoonlijk en niet voor iedereen zo) - Geen vreetbuien meer uit frustratie en niet meer met eten bezig in mijn gedachten. - Gelijkmatiger libido. - Beter boodschappen doen want je kunt zaken beter scheiden. - Veel minder impulsief in alles. (Dingen kopen, koken, geld uitgeven algemeen, dingen er uit flappen, eerst nadenken voordat je mensen wilt helpen, beter nee zeggen tegen projecten en wensen van anderen) - Stabieler humeur - Minder pijn van mijn rughernia en duidelijke verbetering t.o.v. coördinatie van mijn been die eerst verpest werd door de hernia. Nadelen: - Hoofdpijn, maagpijn (in het begin) en droge mond. - Heeeeeeeel veeeeeeel plassen. - Bij overdosering kom je in een mentale doos terecht. Mensen om je heen vinden je een beetje apatisch worden en veranderen. (Dit heb je dan zelf wel in de gaten maar je kunt er niets aan doen) - Sporten en andere lichamelijke inspanning en een hoge dosis doen eigenlijk hetzelfde tegelijk. Dan voelt het dus snel als overdosering waar je niets van begrijpt. - Je bloeddruk kan stijgen. Dit voelt dan tegenstrijdig met de werking van het medicijn. - Zomaar tussendoor stoppen kan bijna niet. Dan komen alle kenmerken die je hiermee onderdrukt dubbel zo hard naar boven.

ADD

Ik heb veel geblowd in mijn jeugd. Toen ik daar mee gestopt ben had ik heel erg veel onrust ook op langer termijn. toen ze erachter kwamen dat ik add had en dit voorschreven wou ik dat dit veel eerder had. Vond mijn rust in het blowen maar kwam niet meer in beweging. Nu kan ik deze medicatie gebruiken en gaat alles een stuk beter, het concentreren op school en werk, geen d[lees meer...]ingen meer gehaast doen rustig op de bank kunnen zitten
26-12-2017

ADHD

In de veronderstelling en verhalen van anderen ben ik na de specialist begonnen met het gebruiken van Methylfenidaat. De eerste maanden deed het zijn werk in mijn ogen, maar na 3 maanden begon het effect af te nemen. In overleg ben ik gaan verhogen en deed het wat het moest doen, maar was kreeg ik meer problemen met het rebound effect. Ook kon ik minder hebben van anderen [lees meer...]en werd ik depressief. Een half jaar later had ik niet meer het gevoel dat het echt werkte en ben ik het gaan verhogen. Na 10 maand het gebruikt te hebben besloot ik het af te bouwen en te stoppen, omdat niet het effect gaf wat ik wilde en mijn humeur en gedrag werd er niet beter op. Ik ben onder een maand gestopt. Ik voel me me meer opgewekt en heb nu niet het gevoel dat ik me minder kan concentreren dan met dit medicijn. Helaas ben ik 5 kilo aangekomen door die vreetkicks en ook hebben we de feestdagen. Maar door weer vol te gaan trainen komt het wel goed. Al met al zie ik dit medicijn als iets met een tijdelijk effect. Als ik dit allemaal had geweten was ik er niet aan begonnen. Voor mij heeft het uiteindelijk geen positief effect gehad
18-12-2017

ADHD

Ik kreeg zodanig last van hartkloppingen dat ik over ben gestapt. Ik was te rusteloos dus ook ordenen ging niet goed. Zat er niet lekker door in mijn vel
18-12-2017

ADHD

Sinds 3 jaar slik ik dexamfetamine omdat methylfenidaat teveel bijwerkingen veroorzaakte. Met deze medicatie krijg ik veel meer voor elkaar, zonder dexamfetamine blijf ik gerust op de bank hangen maar zodra ik ze heb ingenomen ga ik alleen maar door en dan vooral opruimen en schoonmaken. Voor het huishouden is dit fijn maar voor man en kind wat minder want ik ben alleen ma[lees meer...]ar gefocust op waar ik mee bezig ben en vind het vervelend om daar dan mee te moeten stoppen. Helaas begin ik steeds vaker last te ondervinden van bijwerkingen. Deze waren er altijd wel maar niet in grote maten. Tegenwoordig lig ik regelmatig met hartkloppingen en slapeloosheid de uren in de nacht weg te tellen tot het ochtend is. Hartkloppingen treden overdag ook steeds vaker op. Regelmatig begin ik flinke hoofdpijn te krijgen, inspanningen maken dit alleen maar erger. Gelukkig helpen aspirines hier nog tegen. Steeds meer krijg ik een droge mond, mijn tong voelt dan als leer, keel voelt geprikkeld en het gaat niet weg ondanks de hoeveelheid water dat ik drink. Ik moet onnodig vaak plassen, in 1 uur tijd zeker 3x aandrang en het met moeite op kunnen houden en dat de hele dag door. Ondanks dit is het een goed medicijn, ik kan hiermee mijn dag vullen en mijn werkprestaties zijn aanzienlijk beter dan zonder deze medicatie.
17-12-2017

Strattera (atomoxetine)

15-12-2017

ADHD

Ik gebruik concerta nu al een paar jaar, wegens ADHD. Heb met een specialist (kinderarts) gesproken en die heeft me begeleid in het vinden van de juiste dosis. Ik slik enkel doordeweeks, omdat ze dan echt nodig zijn bij het concentreren bij mijn studie. In het weekend laat ik ze liever even liggen. Ik heb persoonlijk redelijk veel bijwerkingen, maar die treden vooral op aa[lees meer...]n het begin van de werkweek. Ik heb het gevoel dat dit komt door het niet slikken in het weekend. Ik heb vooral last van verminderde eetlust en verhoogde stress. Toch wegen de bijwerkingen niet op tegen het feit dat ik me nu heel goed kan richten op één taak, bij het studeren, en dat voor een paar uur lang. Ik zou wel als dringend advies geven concerta niet zomaar op eigen initiatief te gebruiken. Een specialist of huisarts heeft verstand van de dosis en weet precies wanneer het fout zit. Te hoge dosis is niet alleen lichamelijk vervelend, maar vooral psychologisch raak je in de war.
09-12-2017

ADHD

Methylfenidaat was de eerste medicatie die ik kreeg voorgeschreven na diagnose ADHD. Begonnen met 36mg, opgebouwd tot 90mg. De medicatie deed niks voor mij, dit is uiteindelijk ook bevestigd door herhaling QB-test. Enige effect vd medicatie was minder eetlust en door kunnen gaan op 3uur slaap wat de problematiek alleen maar verergerde.
09-12-2017

ADHD

Augustus 2017 diagnose ADHD gekregen, beter laat dan nooit want ben 41 inmiddels. Advies: coaching en medicatie. Gestart met methylfenidaat. Dit werkte niet, ook niet na meerdere malen verhogen van de dosering. Het enige effect was dat ik nog later naar bed begon te gaan dan normaal en op 3 uur slaap de hele dag door kon, niet echt bevorderlijk voor functioneren. He[lees meer...]rhaling van QB-test bevestigde wat ik zelf al wist; dit middel doet niks voor mij, maakt de problematiek (chaos) alleen maar erger. Blijkbaar behoor ik tot de uitzonderingen bij wie deze medicatie 0 resultaat geeft. Overgestapt op dexamfetamine. In eerste instantie geen verschil, maar na goed gesprek met medisch verpleegkundige en ophoging vd dosering heb ik nu het idee dat het voor me gaat werken. Eindelijk weer in staat om tot actie te komen (huishouden bijv) en efficiënt bezig te zijn. De medicatie is geen wondermiddel waardoor alles ineens vanzelf gaat maar ik ervaar nu het 'duwtje id rug' wat ik nodig heb om tot verandering te komen. Verder is coaching belangrijk.
05-12-2017

ADD

Ik ben over het algemeen tevreden met dit medicijn. Het helpt mij overzicht te houden waardoor ik ook minder last heb van angsten. Ik ben wat actiever en kom meer in actie dan zonder. Zonder medicatie blijf ik op de bank zitten met een hoofd vol plannen en gedachten. Wel had ik in het begin last van bijwerkingen zoals moeilijk in slaap komen, weinig eetlust en gespannen [lees meer...]spieren. Nu heb ik alleen nog last van droge ogen en mond en slaap lichter dan zonder medicatie.
01-12-2017

ADHD

Ik heb dit een lange tijd geleden gebruikt, nu opnieuw. Het is wel oppassen met dit spul! Als je gevoelig bent of aanleg hebt voor verslavingen is dit met dexamfetamine zeker een mogelijk risico. Zelf ben ik gestopt door uiteindelijk tegen mijn ouders (die toen mijn medicijnen beheerden) dat ze het niet meer moesten geven. Na een jaar was ik 20 kg afgevallen door verm[lees meer...]inderde eetlust, ook kreeg ik na het stoppen met dexamfetamine niet meer dan een half broodje weg, wat zwaar op de maag viel. Ik kan zo nog wat dingen noemen.... Nu later opnieuw begonnen voor studie en stage, gaat goed. Het werkt niet meer zoals het ooit deed. Dat ik me dingen op tijd herrinnerde en wel een 'werkgeheugen' had zegmaar. Maar het helpt me nog wel goed met de focus, maar als je je niet zelf op de juiste dingen focust kan je zo 3 uren kwijt zijn aan je telefoon of iets dat je doet. Ik merkte ook in het sociale stuk dat ik zeer geremd was en weinig behoefte eraan had. Terwijl ik leef op mensen om me heen, 1 van de meest socialen. Nu heb ik er niet zoveel last meer van. Het boven geschreven verhaal was ik volgens mij 15. Ik kreeg een dosis van 40mg per dag, dat kon eerst niet maar vanwege mijn lengte kon dat wel (1,85 toen +-)
20-11-2017

Ritalin (methylfenidaat)

20-11-2017

ADHD

Ik begon dit middel te gebruiken voor mijn adhd maar ook om gewicht te verliezen. Uiteindelijk een tijd lang "plezier" gehad van het middel, maar de negatieve bijwerkingen (rebound-effect, nervositeit, gespannen, ongezellig, weinig sociaal, nachtzweten, chagrijnigheid) wegen toch niet op tegen de voordelen.
15-11-2017

Ritalin (methylfenidaat)

Goedendag. Ik ben zeer tevreden over het medicijn. Gebruik het voor mijn school om te concentreren en het helpt me ook enorm met mijn motivatie. Er is niks dat mij ooit beter heeft kunnen helpen op het gebied van school dan Ritalin. Ik ben dan ook zeer tevreden! Groetjes
12-11-2017

ADHD

Ik ben zo'n 11 jaar geleden begonnen met concerta nadat bleek dat Ritalin slikken 3 keer per dag niet lukte. Eigenlijk altijd tevreden geweest, hielp met concentreren en chaos in mn hoofd. De laatste tijd merkte ik echter vaak dat ik moeite had met slapen, en dat het gebrek aan eetlust vaak zo extreem was dat ik een hele dag niks at. Vooral hierdoor ben ik sinds kort (lees[lees meer...]: 3 dagen) overgestapt van 54mg naar 36mg (met toestemming van mijn arts). Vreemd genoeg merk ik wat hormonale schommelingen, buikpijn, jeugdpuistjes die ik jaren niet heb gehad. Ik wacht het even af voor de rest. (ADHD, Asperger)
06-11-2017

ADD

Ik ben begonnen met Concerta om de ADD-verschijnselen te verminderen. Dit middel werkte in het begin zeer effectief (1 x 18 MG), maar na een tijdje ervoer ik het effect minder. Toen ben ik overgestapt op 2 x 18 (1 x 's ochtends en 1 x 's middags). Hierbij merkte ik dat de angstklachten toenamen, maar ook na een paar keer weer minder werden. Echter gold dit ook voor de gewe[lees meer...]nste effecten. Om toch de positieve werking te kunnen ervaren ben ik 1 x 36 ('s ochtends) en 1 x 18 ('s middags) gaan gebruiken. Ik merk nu (na vijf dagen op deze dosis) dat ik de angstklachten helaas ook weer toenemen. Ik merk dat ik mij somberder voel dan normaal, en ik voel mij vooral sociaal onzekerder / stiller. Dit terwijl het daarvoor juist goed met me ging (op dat gebied). Ik ben bang om over te stappen op een lagere dosis omdat ik het juist ook wel een kans wil geven. Wat is jullie mening / ervaring hierin?
29-10-2017

Equasym (methylfenidaat)
Autisme

Door mijn autisme kreeg ik zoveel prikkels per dag binnen met name een werkdag dat ik na het werken nog te moe was om te eten. Wat dus resulteerde in werken, douchen, het avondeten skippen om direct als een blok in slaap te vallen. In mijn huis kreeg ik de huishoudelijke dingen niet op een rijtje. Het gevoel hebben nog zóveel te doen te hebben en aan het einde van de dag h[lees meer...]elemaal op zijn maar toch helemaal niks van mijn doelen behaald te hebben. Nu met de equasym medicatie is er ruimte en rust in mijn hoofd om dingen te plannen, uit te voeren en naast mijn werk nog een prive leven te kunnen hebben. Ik ben inmiddels 27 en ben begonnen met de medicatie toen ik 16 jaar was, omdat de MBO school zoveel prikkels met zich mee bracht dat het niet lukte. Nadat ik gestart ben met de medicatie heb ik in een verkorte tijd 3 diploma's behaald. Na 8 jaren van onafgebroken gebruik van equasym was het effect weg hierna nog een half jaar geprobeerd met een verhoging van 20 Mg maar dit resulteerde in een opgejaagd en angstig gevoel met een depressie als gevolg. Hierna ben ik een jaar helemaal gestopt met de medicatie. Na dat jaar ben ik weer begonnen met 30 Mg en het werkt weer even perfect als toen ik 16 was. Nu probeer ik zo nu en dan opde dagen dat ik geen veel prikkels te verwerken krijg geen medicatie te slikken om zo te voorkomen dat het na jaren geen effect meer heeft. Kortom voor mij een top medicijn !
28-10-2017

ADD

Sinds 2010 heb ik dit medicijn voorgeschreven gekregen na de diagnose ADD. Na eerst het opbouwschema gevolgd te hebben, van laag naar hoog tot de conclusie gekomen dat ik veel baat heb bij de 54mg Concerta. Resultaat: Minder chaotisch in mijn hoofd, weer kunnen focussen op studie/werk, beter plannen/organiseren enz.. persoonlijk heb ik geen last gehad van vervelende bijwer[lees meer...]kingen, maar dit verschilt natuurlijk per persoon. Voordeel is de vertraagde afgifte waardoor er niet de gehele dag om de paar uur Ritalin genomen hoeft te worden. Nadeel is echter de hoge kosten die zelf betaald moet worden bij de Apotheek, daar geen enkele zorgverzekering deze vergoed.

Modafinil (modafinil)

ADD

Ik gebruik nu 1,5 jaar het medicijn. Mijn redding in nood. Ik had veel last van onzekerheid doordat alles langs mij heen ging en Ik in mijn eigen wereld zat. Mijn werk en relatie gingen leiden onder mijn concentratie problemen. De eerste 2 weken tijdens het gebruik van het medicijn had je de standaard bijwerkingen zoals weinig eetlust, tikkende tong en wat hoofdpijn maar o[lees meer...]p en top geconcentreerd. Koffie drinken kon totaal niet. Ik steeg naar het plafond en begon te trillen. Tegenwoordig geen last meer van. Tot op heden super tevreden. Ik zou nooit meer willen stoppen. Zodra ik het medicijn 1 dag vergeet merk ik na een paar uur al dat ik niet geconcentreerd ben. Met koffie kan ik het redelijk opvangen maar zonder kan ik niet meer.
13-10-2017

ADHD

Ik slikte eerst 3x per dag ritalin 10mg per dosis. werkte niet meer naar behoren, voelde me niet meer fijn. Na overleg met de huisarts begonnen met Concerta 36mg. Deze dosis was echt te hoog. Ik had last van hartkloppingen voelde me niet prettig en kreeg zelfs hyperventilatie. Na overleg (ik wilde eigenlijk ermee stoppen) de 27mg concerta gekregen om te proberen. Ik ben [lees meer...]blij dat ik dit gedaan heb want sinds ik de concerta 27mg inneem voel ik me weer mens. Ik heb rust in mijn hoofd. ben niet meer zo prikkelbaar en ik voel me er echt goed bij. Super fijn. Ook geen last van rebounds eigenlijk.. Wel blijf ik onder controle om de zoveel tijd maar volgens mijn huisarts kan zo'n lage dosering in principe als je gezond ben geen kwaad. Ik ben er blij mee want ik heb eindelijk wat meer rust en weer zin om dingen te doen. Ook niet zo snel op mijn tenen getrapt. Voor diegene die ook hartkloppingen krijgen enz raad ik aan om dan een lagere dosis te proberen en wel de "echte" concerta te nemen.
12-10-2017

ADHD

Ik gebruik dit middel al sinds mijn 14de en ben van mijn 19de tot 21e tijdelijk gestopt, dit om te kijken hoe dat ging. Helaas was dit voor mij niet ideaal en daarom ben ik er weer mee begonnen. Ik heb eindelijk rust in mijn hoofd waar het eerst chaos was. Dagelijks slik ik 15mg, uitgezonderd de weekenden. Het lukt me weer om overzicht te creëren in mijn hoofd en mijn [lees meer...]omgeving, de studie gaat een stuk beter. Ik ben minder impulsief en stel de dingen een stuk minder uit, ook kan ik me beter concentreren. Soms heb ik echter wel last van "hyper concentratie" dan ben ik zo geconcentreerd dat alles wat in mijn omgeving gebeurd me volledig ontgaat. Vanwege de lange werkingsduur (10 uur), neem ik de medicijnen nooit na 1 uur 's middags in. Anders kan ik niet goed inslapen of helemaal niet slapen. Ik ben ontzettend tevreden over dit medicijn, het is een uitstekende vervanger voor ritalin. Ik slik het 3x daags met tussenpozen van 1,5 uur.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (4106)
Anticonceptie - overig (3094)
Cholesterol (2460)
Depressie - antidepressiva overig (2259)
Epilepsie (2056)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (1861)
Pijn - morfine-achtigen (1801)
Pijn (1686)
ADHD - psychostimulantia (1568)
Verslavingsziekten (1537)
Bloeddruk - betablokkers (1436)
Maagzuur - protonpompremmers (1396)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1369)
Anticonceptie - eenfase (1151)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (951)
Angststoornissen (918)
Depressie - antidepressiva TCA (868)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (843)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (809)

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!