categorie

ADHD - psychostimulantia

ADHD behandeling

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: ADHD - psychostimulantia

05-04-2020

05-04-2020

ADHD

Begonnen aan concerta. 36 mg was na 6 uurtjes uitgewerkt, 56 mg werd ik erg depressief van. Nu al weer aantal weken op elvanse. Iedere keer als ik 10 mg op wilde hoge. Duurde het 2 weken voor k van de bijwerkingen af was. Hef effect van de medicatie is top. Kan zijn zoals k ben, ben geordend in mijn hoofd ect. Helaas merk ik, dat als k mijn medicatie niet inneem, ik d[lees meer...]ie nacht al beter slaap, ben moe rond bed tijd en kan weer uitslapen! Na 3 dagen geen medicatie te hebben ingenomen weer 1 ingenomen en meteen weer een slapeloze nacht. Totaal geen moeheid en mijn hoofd blijft maar denken.
02-04-2020

ADHD

Begonnen aan de universiteit en sinds toen lukte het me niet meer met studeren en mijn leven goed op orde houden. Op de middelbare lukte het allemaal prima omdat er veel structuur was en ik het vwo niveau net aan kon. Ouders dachten aan onderpresteren maar dat boeide me niet echt. Toen gaan studeren en naar de huisarts gegaan omdat ik het vervelend vond en ik graag mijn st[lees meer...]udie wilde halen. ADHD diagnose gekregen en toen gestart met concerta 36 mg. Van 54 mg werd ik echt een anti sociale zombie. Met 36 lukt het prima al heb ik wel veel haaruitval laatste tijd. Soms ben ik best wel snel opgefokt en wil ik met rust gelaten worden, grootste deel van de tijd ben ik gewoon mezelf. Fijn middel en ik ga mijn eerste jaar halen waarschijnlijk en raak ik minder snel gefrustreerd en kan ik veel langer met een taak bezig blijven.
02-04-2020

Methylfenidaat (methylfenidaat)
ADHD

Ben 47 jaar en pas onlangs gediagnosteerd met ADHD. ik zocht medicinale ondersteuning ivm slechte focus, concentratie, intense prikkels, slecht geheugen, 1000 gedachten, impulsiviteit onrustig, en chaotisch zijn. De methylfenedaat gaf de eerste weken erge bijwerkingen in de zin van zenuwachtig - en opgejaagd voelen, ook voelde ik me vlak. Gelukkig verdween dit al snel en b[lees meer...]en super tevreden Ik voel me nu ' normaal', in balans, slaap weer goed, ben niet meer mentaal uitgeput, veel rustiger,heb meer impulscontrole en ook lukt het me om langer op 1 ding te concentreren en is mijn geheugen verbeterd. Let wel: het is een hulpmiddel, geen wondermiddel. Maar mijn ADHD klachten ( er zij ook pluspunten aan he) zijn een stuk beheersbaarder. Ik slik ook 300mgWellbutrin dit omdat ik in 1e instantie een milde depressie had. Concerta / Ritalin/ methylfenedaat gaat daar perfect mee samen. Ik ervaar geen bijwerkingen, hoogstens meer dorst. Positieve bijwerking is voor mij dat ik veel rustiger ben..en ook minder impulsief snack en eet.

ADHD

Afgelopen jaren tot 2x toe op de Amfexa gezet ivm wat er mag voorgeschreven worden. Het medicijn heeft op mij maar een licht effect, omdat ik gewend ben met mijn dexamfetamine dat mijn brein op medicatie wel alles correct verwerkt maar nu ineens maar flarden oppakt leidde dit tot veel bijzondere situaties. Ik kreeg last van moodswings, vergeetachtigheid, mijn ogen begonne[lees meer...]n raar te doen en zo ook mijn informatieverwerking. Ergens in november 2019 op amfexa weer gezet. In eerste instantie dacht ik dat mijn foutjes zouden komen door werk of de tijd van het jaar. Toen ik in eind januari voor de TWEEDE keer in een MAAND tijd blikschade reed, wat ik anders niet doe was ik er klaar mee. Op dokteradvies weer overgegaan op dexamfetamine. Toen pas viel mij op hoeveel last ik had van de Amfexa, ineens was ik weer vrolijk, kon ik goed geconcentreerd doorwerken en viel er een last van mij af, ik begreep de wereld weer en nee ik heb niets meer geraakt met mijn auto. Ik wil best betalen voor mijn medicijnen, maar laat het dan ook werken. Daarnaast zijn de strips super onhandig in gebruik, al helemaal als de medicijnen je concentratie al wankel maken. Het overzicht in hoeveel je nog hebt en of je extra moet meenemen is volledig weg. Geef aan bij je dokter als je last hebt van deze bijwerkingen. Mocht het recept ooit veranderen dan wil ik het met alle liefde weer een kans geven, maar nu is het gewoon mijzelf pesten.

ADD

Dexamfetamine 2,5mg van DMB werkte uitstekend. Amfexa werkt niet. Het is een afschuwelijke ervaring. Alsof je een prachtig bergachtig zonovergoten natuurlandschap inwisselt voor een grauw bedrijventerrein. Ik gebruik geen Amfexa meer.

ADD

Begonnen met dexamfetamine 2,5mg; werkte uitstekend! Weinig bijwerkingen en ik had mijn leven weer onder controle. Mijn energie en focus ging van een 4 naar een 8. Dit was voor mij ontzettend goed, maar ook voor mijn vrouw en kinderen (die weer een man en vader met aandacht hadden) en mijn werkgever (waar ik gewoon veel meer kwaliteit kon leveren). Overstap naar Amfexa[lees meer...]: vanaf het eerste moment was van de positieve effecten niets meer over. Het leek zelfs erger dan zonder medicatie. Ik kwam niet meer uit mijn woorden, was heel mistig en verward in mijn hoofd (bij het koken in plaats van een pan te pakken stond ik met een stapel borden in mijn handen). Ik heb na twee dagen het middel weer naar de apotheek terug gebracht. Het liefst heb ik de oude 2,5 mg terug, maar dat zal hem niet worden met zo’n machtige farmaceut die het middel geregistreerd heeft. Noodgedwongen moet ik op zoek naar iets anders. Ik vind het onbegrijpelijk vanuit medisch of maatschappelijk oogpunt dat een goedkoop verkrijgbaar goed werkend middel omgezet moet worden naar een duur niet of minder werkend middel. Vanuit bedrijfseconomisch oogpunt snap ik dat beter, want meer winst, maar kom op: dat is toch een heel onvolwassen?
28-03-2020

ADHD

Overgestapt omdat Amfexa veel bijwerkingen had zonder te doen wat het moest doen. Slikte daarvoor dexamfetamine, ook een hoge dosering. Ik had in het begin wat last van kramp in mijn handen en een droge mond, maar nu enkel nog een wat droge mond soms. Ik vind het een verademing vergeleken met amfexa, heb nu weer innerlijke rust, concentratie en controle, en daarin alle rui[lees meer...]mte om mijn creatieve, actieve zelf te zijn. Heel fijn dat het op een lege maag kan worden ingenomen, maakt de ochtend routine stukken makkelijker. Kan makkelijk dutjes doen terwijl het op volle kracht is. Vind ook de langdurige werking heel fijn, de werking houdt een hele werkdag aan ipv een paar uur en dan weer een nieuwe dosering. Ook kan ik ze hierdoor thuis laten en kan ik dus geen pillen vergeten/kwijtraken. Dat geeft rust. Ook helpt het om niet om de paar uur herinnert te worden aan 'ik moet pillen slikken om te functioneren', een vervelend gevoel wat ik soms had, maar sinds Elvanse niet meer. Dosering was even puzzelen, maar zo werkt dat nou eenmaal. Ik ben erg tevreden!
27-03-2020

Ritalin (methylfenidaat)

na 16uur niet meer nemen door slaapproblemen ervan krijgen
26-03-2020

ADD

Op 38 jarige leeftijd gediagnosticeerd met ADD. Nadat methylfenidaat teveel bijwerkingen gaf overgegaan op dexamfetamine sulfaat (generiek). Er ging een wereld voor me open. Alsof je voor het eerst functioneert zoals het eigenlijk zou moeten. Een boek kunnen lezen, niet door elk geluidje afgeleid worden, eindelijk je gedachten kunnen verwoorden. Mijn omgeving hoefde minder[lees meer...] rekening te houden met mijn onvermogen me te kunnen focussen. Een betere kwaliteit van leven, is een understatement. Nu verplicht aan de Amfexa. Die toegenomen levenskwaliteit heb ik grotendeels weer moeten inleveren. Het medicijn werkt lang niet zo goed als de generieke versie en geeft flinke maagklachten. Het idee dat een goedkoper, beter werkend medicijn niet meer verstrekt mag worden en we nu flink betalen voor iets wat relatief weinig effect heeft.. Ik kan er niet bij. Misschien moeten beleidsmakers een poosje iets slikken wat de breincapaciteit met 50% terugschroeft. Dan kunnen ze zelf ervaren hoe schrijnend de dagelijkse realiteit voor velen van ons nu is.
22-03-2020

19-03-2020

17-03-2020

ADHD

Sinds de diagnose ADHD is vastgesteld kreeg ik 2,5mg dexamfetamine voorgeschreven. Helaas had dit amper tot geen effect op mijn concentratieklachten... mijn behandelaar schreef mij een nieuw recept, 2x 5mg Amfexa per dag. Door dit medicijn ervaarde ik eerder bijwerkingen dan de 'daadwerkelijke' werking van dit medicijn zelf!!! Ik kreeg last van hartkloppingen, slapende led[lees meer...]ematen, slaapproblemen en ervaarde een onrustig gevoel. Eenmaal gesproken te hebben met mijn behandelaar besloot zij weer dat ik terug moest naar 2,5mg dex wegens de bijwerkingen. Zoals ik in het begin al zei heeft dit geen effect. Ik besloot zelf om 2 x 2,5mg per keer te gebruiken. Dit betekent dat ik 2 x per dag 2 pillen slik van 2,5mg dex. Dit heeft wel effect ZONDER de bijwerkingen. Vandaag verteld aan mijn behandelaar en vond dit een goede oplossing! Vraag je behandelaar of dit misschien ook een mogelijkheid is voor jou
13-03-2020

ADD

Als er zoveel problemen ( verschillen zijn )met Amfexa ipv Dexamfetamine, dan moet er toch een kern van waarheid in zitten. Er zijn zoveel negatieve reviews over dit middel. Wat word er met de informatie van deze site gedaan en heeft het enigszins zin om deze reviews te plaatsen. Ik hoop ook dat de info bijdraagt aan een extra controle van een medicijn en de zuiverheid [lees meer...]van de grondstoffen.
13-03-2020

Dexmethylfenidaat (dexmethylfenidaat)
ADD

1. Methylfenidaat sandoz 2x 54 innametijd 900 en om 1400.gestopt na 1.5 jaar ivm negatieve gedachten. Isoleerde mij thuis en overvroeg mijzelf. Een tablet werkte voor mij 6 uur lang vandaar twee tabletten. 2. Concerta.eerst 2x 54 geprobeerd bleek te veel. Daarna overgegaan naar 1x 54 mg op een latere tijdstip namelijk rond 10.30. Dit ging beter. Sociaal ging het beter [lees meer...]en wilde meer met vrienden ondernemen en mij begeven in sociale situaties. Meer succeservaringen. In de ochtend dronk ik koffie en aan het eind van de.middag iets van cafeine voor meer effect. Daarom overgegaan na 1.5 jaar Concerta naar Dexamfetamine. 3. Dexamfetamine 4 maanden geprobeerd sloeg minder aan. Verschillende dosissen uitgeprobeerd. 4. Nu sinds een maand gezocht naar de juiste dosis Langwerkend Dexmethylfenidaat Retard. Start 20.00 met 20 mg. Tablet van 15+5 mg om 8.00 uur s'ochtends. Rond 16.00 neem ik 2mg erbij om rebound te overbruggen. Voordelen: - Rust - Overzicht - Taken afmaken - Stap voor stap kunnen nadenken. - Verbanden leggen - functioneren op werk en sport
12-03-2020

ADD

Mijn zoon heeft sinds het gebruik van deze medicatie zo zichzelf kunnen zijn. Hij kon zich eindelijk concentreren op zijn werk opschool en is in 1 jaar tijd 2 niveaus gegroeid op school. Hij kon eindelijk wat meer vrienden maken zonder te veel strubbelingen. Tijdens sporten kon hij erbij blijven met zijn gedachtes. Verjaardagen bezoeken was geen hel meer voor hem. Hij k[lees meer...]on het nu allemaal overzien. We balen daarom echt dat hij de overstap naar amfexa heeft moeten maken en zijn hard op zoek naar een oplossing hiervoor
12-03-2020

ADD

Mijn zoon kreeg eerst dexamfetamine voor geschreven dit werkte goed. Kon zich concentreren vriendjes maken, samen spelen, werken op school. Nu na 2,5 maand verplicht aan de amfexa veel last van lichamelijke klachten; hoofdpijn, duizeligheid. Ook in ene veel last van heftigere emoties. Hij vind alles oneerlijk wat er gebeurd (thuis, op school, met vrienden) waardoor hij va[lees meer...]ker alleen thuis zit.

ADD

Methylfenidaat werkt eigenlijk heel goed, maar voor zeer korte duur. Daarna enorm veel last van bijwerkingen, enorme rebound en ontzettend veel moeite met ontspannen. Ik voelde me enorm high, enorm 'strak' staan. Dit voelt heel ongemakkelijk op straat en in contact met anderen.

ADD

Ik ben van Concerta overgestapt naar dexamfetamine 2.5 mg. Toen ook verplicht overgestapt op Amfexa. Voor mij is het het beste medicijn voor ADD. Heel goede focus en motivatie zonder een high gevoel te hebben, wat ik wel enorm had met methylfenidaat, of het gevoel te blijven willen bijpakken. In tegenstelling tot de meeste anderen, ben ik enorrm tevereden met dit medicijn[lees meer...]. Het kost wel een hoop, maar goed ik heb het er voor over.

04-03-2020

ADD

Een paar jaar geleden (2015) ook al Dex gebruikt, dat goed beviel. Uiteindelijk afgebouwd omdat ik het gevoel had dat de medicatie niet langer nodig was + een actieve kinderwens. Eind 2019 weer begonnen. Eerst verplicht Methylfenidaat (wat een ramp, zoveel bijwerkingen). Dus ik wilde graag weer over op Dexamfetamine. Verplicht over moeten stappen op Amfexa, net als de r[lees meer...]est van Nederland. Omdat ik erg slecht reageerde op Amfexa 5mg (binnen 1,5 week was ik zwaar depressief en was ik niet meer in staat goed voor mijn dochtertje te kunnen zorgen), ben ik in overleg met mijn psychiater meteen overgestapt op Dexamfetamine 2,5mg van de Magistrale Bereider van de Apotheek. Dit keer 2x daags 2 tabletten 2,5mg. om 8 en om 12:30 uur. Hoewel het wel goed bevalt heeft het bij lange na niet het effect dat ik gewend was uit 2015. Wellicht dat mijn lichaam er anders op reageert dit keer. Jammer. Ik heb een nerveus onderliggend gevoel de hele dag, en heb nog steeds flinke opstartproblemen bij het starten van taken. Daarnaast ervaar ik een heftige rebound precies tijdens het avondspitsuur thuis. Na het in bed leggen van mijn dochtertje stort ik qua energie enorm in en wil ik helemaal niets meer. Ik ga nu in overleg met mijn psychiater over op 3x daags 2 tabletten 2,5mg met de hoop dat ik de rebound kan opvangen en kan uitstellen totdat ik al slaap. Ik hoop dat ik geen inslaap problemen krijg, maar dat zullen we wel zien. Ook zit ik eraan te denken om naast mijn medicatie te starten met Omega-3 voedingssupplamenten. Heeft iemand daar positieve ervaringen mee met betrekking tot ADD/ADHD?
03-03-2020

03-03-2020

01-03-2020

ADD

Sinds 7 weken ben ik opgenomen in een kliniek, hier, zijn we met o.a diognastiek bezig. In het verleden heb ik de diagnose add gekregen en hiervoor kreeg ik het medicijn bupropion (welbutrin) voorgeschreven dit geen een tijdje goed totdat ik erg suïcidaal werd. Dit middel werd voorgeschreven omdat ik op dat moment ook heel erg depressief was en wilde stoppen met roken. Nu[lees meer...] een paar jaar later kreeg ik de vraag of ik concerta wilde proberen. Hier ben ik mee akkoord gegaan omdat ik heel onrustig in mijn hoofd was en veel aan het piekeren was. We begonnen met de 18mg en ik merkte gelijk al verschil. De eerste dagen veel hoofdpijn en misselijkheid maar daar was ik al voor gewaarschuwd. Na een week hebben we het verhoogd tot 36mg. Nu merk ik dat het een stuk beter gaat. Het enigste vervelende is, is wanneer de concerta is uitgewerkt ik veel last heb van hoofdpijn waardoor ik ook wat minder slaap. Maar al met al heb ik er veel baat bij.
29-02-2020

ADHD

Ik ben gestart met 30 Mg en 3 weken later is dit verhoogd naar 50 Mg. Bij 50 Mg voelde ik mij niet prettig, daarom terug gegaan naar 30 Mg. Alleen heb ik het idee dat het maar een uur of 4/5 zijn werk doet, ondanks dat het een langwerkend medicijn moet zijn. Ik neem nu in overleg 1 x 30 Mg om 07:00 uur en 1 x 30 Mg rond 12:00 uur. Dit gaat wel beter, maar ik heb aan het ei[lees meer...]nd van de middag toch weer een dip en het idee dat het niets meer doet. Hebben jullie ook het idee dat het niet erg lang werkt? En hebben jullie misschien tips over hoe jullie dit doen?
28-02-2020

28-02-2020

ADD

Na kortwerkende dexamfetamine waar ik me heel ongelukkig door voelde en last kreeg van dwangmatig piekeren nu 2 weken gestart met Elvanse. Heb weer energie, ben helder en opgewekt. Het werkt heel rustig in en heb eindelijk niet het gevoel dat ik een medicijn gebruik. Ben met de laagste dosering begonnen omdat ik bang was voor de bijwerkingen maar die heb ik nog niet.[lees meer...] Ik slaap nu goed en diep en word s’nachts niet wakker. Voordat ik met Amfexa begon sliep ik heel licht en was vooral met een lang werkend medicijn bang dat ik helemaal niet meer zou slapen. Heb het idee dat dit medicijn mij in balans brengt. Tot nu toe heel tevreden dus.
27-02-2020

ADHD

Begonnen met 70 mg Levanse. Merkte echter dat ik niet ‘helemaal op de wereld’ was. Afwezig, dromerig, wazig en niet scherp. Gestart met 50mg en dat ging super! Gebruik het nu een tijd en heb het gevoel dat de werking afneemt nu ik het langer gebruik? Herkent iemand dit? Op het werk geregeld overprikkeld en het is zeker een contrast met hoe het is zonder medicatie haha, maa[lees meer...]r naar mijn beleving was dit in de startsfase van de medicatie stukken minder.
27-02-2020

ADHD

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (4979)
Anticonceptie - overig (3668)
Cholesterol (2854)
Depressie - antidepressiva overig (2662)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2270)
Pijn - morfine-achtigen (2157)
ADHD - psychostimulantia (2003)
Pijn (1945)
Verslavingsziekten (1886)
Bloeddruk - betablokkers (1635)
Maagzuur - protonpompremmers (1535)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1489)
Anticonceptie - eenfase (1357)
Angststoornissen (1174)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1118)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1092)
Depressie - antidepressiva TCA (1027)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (940)