ISO 27001

ervaringen per categorie

ADHD - psychostimulantia

ADHD

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: ADHD - psychostimulantia

14-09-2017

ADHD

Dit middel was geen succes. Zowel van Concerta als kortwerkend methylfenidaat krijg ik suïcidale gedachten, ik voelde me net een zombie, ik werd heel angstig en ik ergerde me aan alles. Het leek ook of ik er alleen maar drukker door werd in mijn hoofd. Ik heb het middel voorheen al een gebruikt, maar toen was het effect wel goed. Nu ben ik echter volwassen. Wellicht is de [lees meer...]werking daardoor anders.
14-09-2017

ADHD

Voorheen heb ik methylfenidaat gehad, zowel kortwerkend als Concerta. Van beide werd ik net een zombie en ik werd er heel angstig van. Tevens kreeg ik suïcidale gedachten. Wellbutrin was ook geen succes. Met dexamfetamine heb ik geen last van psychiatrische bijwerkingen. Dexamfetamine werkt ook nog eens heel goed voor mijn ADHD. Ik kan me uitstekend concentreren, ik heb zi[lees meer...]n om dingen te doen, ik stel dingen veel minder snel uit, ik ben minder impulsief met eten en met geld uitgeven en ik voel me een stuk rustiger in mijn hoofd en lijf. Helaas heb ik wel andere bijwerkingen: inslapen is/was een ramp, mijn spieren worden behoorlijk stijf, soms zo erg dat het een beetje pijn doet, in de winter heb ik meestal koude handen - gelukkig niet zo erg dat mijn handen verkleuren - en ik voel me een beetje opgejaagd als ik doses te snel na elkaar inneem (lees: binnen 4 uur na de vorige inname). Gelukkig slaap ik nu weer heerlijk, maar dat komt doordat ik sinds enige tijd voor het slapen mirtazapine neem tegen een angststoornis.

ADHD

Voor onze zoon werd eerst ritalin voorgeschreven maar dat is snel uitgewerkt en krijg je een rebound en dexamfetamine heeft minder bijwerkingen dan ritalin. omdat het een duurder medicijn is werd dat bijna niet voorgeschreven. maar naar goed inlezen hoe een medicatie voor ADHD werkt vond ik deze het beste. Alleen de retard vorm was voor mijn zoon niet genoeg 3 x per dag 2[lees meer...]0 mg. en dat is best veel. zijn eetlust werd er nog minder van, en de vergoeding stopte ook, vandaar zijn we ermee gestopt. Ik wilde 1 pil voor heel de dag.

Intuniv (guanfacine)
ADHD

Onze zoon 10 jaar gebruikte eerst dexamfetamine kort en langwerkend, helaas door alle kosten en het meerdere keren op een dag te geven wilde ik voor hem wat anders. Gelezen dat er per eind vorig jaar (2016) intuniv bestond. We begonnen in overleg met de specialist het langzaam het op te bouwen nu half jaar later op 4 mg. Het werd in de ochtend 07:00 ingenomen (zonder mel[lees meer...]k) dat beinvloed de werking! Soms was hij rond 17:00 uur zo moe dat hij in slaap viel. toch ben ik tot nu toe nog niet helemaal tevreden over de werking hij is nog onrustig en slaperig. (word wel minder) maar met alle bijwerkingen is bij hem het voordeel dat hij wel honger kreeg!! (ondergewicht door de dexamfetamine en hij was al een slechte eter). hier zijn we heel blij mee. voor hem een voordeel maar misschien voor andere die geen gewicht erbij willen niet.

ADD

Dexamfetamine 29 juni 2017. Ik ben nu 31 jaar en sinds dat ik me kan herinneren kamp ik met concentratieproblemen en uitstelgedrag. Sinds mijn 18e heb ik last van depressieve episodes waar ik al veel verschillende antidepressiva's tegen heb geslikt. Vorig jaar waren mijn depressie gevoelens wat afgenomen waarop mijn psychiater voorstelde een keer te experimenteren met medi[lees meer...]catie tegen de ADD die ik waarschijnlijk heb. Ik ben 1.60 en weeg 48 kilo dus startte met 5 Mg twee keer op een dag. Hier voelde ik niets van. Toen ik 7,5 Mg per keer probeerde voelde ik een licht verschil maar toen ik startte met 2 keer op een dag 10 Mg voelde ik bizar veel verschil op allerlei vlakken. Ik zal proberen het zo duidelijk mogelijk uiteen te zetten. Als eerst is het gevoel super fysiek. Mijn hart begint sneller te kloppen en het lijkt alsof ik kan voelen dat mijn bloed sneller door mijn lichaam wordt gepompt. Er ontstaan een soort fijne (drugsachtige) tintelingen in mijn handpalmen en onder mijn voetzolen. Ik begin sneller te ademen en kan me met geen mogelijkheid ontspannen, maar eerlijk gezegd bevalt dat me wel omdat ik op deze manier niet kan vervallen in sloom zijn en uitstelgedrag. Mensen omschrijven mij vaak als extravert en enthousiast. Eigenlijk voel ik mij eerder introvert. Ik laad pas op als ik alleen ben en ik vind sociaal contact al snel vermoeiend. Op het moment dat de Dexamfetamine in slaat na ongeveer een uur na innemen, voel ik me meer die persoon hoe ik overkom op veel mensen. Ik heb meer plezier in sociaal contact. Voel me zelfverzekerder en energiek. Voel me sterk en alsof ik heel veel energie heb. Dit klinkt ideaal maar het is tegelijk ook best uitputtend. Door dat fysieke gedeelte waar mijn hart als een bezetene klopt, ik een droge mond heb, meer energie voel dan ik in werkelijkheid heb en mezelf daarom misschien uitput / over m'n eigenlijke grenzen heen ga. En omdat mijn gedachtes gaan als die bal in een flipperkast. Best intens. Maar als ik het vergelijk met de slome, nergens aan toe komende persoon die ik zonder vaak ben, is dit in ieder geval een stuk levendiger en ben ik achteraf trotser op mezelf en op wat ik gedaan heb. Dit kan zorgen voor een opwaartse spiraal als ik verder wel goed voor mijn lichaam zorg. Dus niet te weinig slaap door de Dex te laat te nemen. (Ik slaap überhaupt erg slecht als ik Dex op heb. Maar dat is nog erger als ik het na 16:00 neem). En wat ook nog het vermoeden waard is; normaal ben ik best een warm en fysieke partner. Zodra ik Dex op, heb heb ik vrijwel geen behoefte aan kroelen.
12-09-2017

12-09-2017

ADHD

Ernst en mate van reboundeffecten bij Methylfenidaat (Ritalin) maakte dat overgang naar Amfexa een verstandige keus leek. Medicijn werkt minder heftig in en uit. Rebound effecten zijn minder heftig en stemming blijft milder. Nu over op langwerkende dexamfetamine. Minder frequent medicatie inname en ook minder snel vergeten in te nemen waardoor minder kans op negatieve [lees meer...]bijwerkingen voortkomend uit het uitwerken van de medicatie. Meer evenwichtige verdeling over de dag en spiegel blijft meer op peil.
09-09-2017

ADD

Al aantal jaren slik ik dit medicijn (10mg). Op de middelbare school was dit voor mij een super medicijn (cijfers gingen van 3 naar 9) super geconcentreerd en ik kan me eindelijk helemaal afsluiten en had minder uitspattingen en voelde mindere persoonlijke aanvallen. Nadeel: ook mijn omgeving merkte dat ik helemaal in mijn eigen wereldje zat en had ik mindere emoties. Rond[lees meer...] de leeftijd 20/21 (nu) slechte ervaringen met het medicijn. Veel bijwerkingen zoals oog-migraine, enorme gewrichtspijn (terwijl ik zeer sportief ben), heel weinig slaap (soms angst voordat ik ga slapen), lusteloos en taken uitvoeren ZONDER medicijn lukken mij niet (voor mijn gevoel). Ook last van keel die dicht geknepen zit. Soms neem ik 2 a 3 medicijnen per dag en voel ik irritatie in mijn rug op een bepaalde plek. Vooral het laatste baart mij zorgen.. Het medicijn beviel me jaren goed, en nu nog steeds.. taken/tentamens leren gaat helemaal goed met hoge cijfers. Maar de bijwerkingen zijn nu zo enorm geworden dat ik er gewoon naar van wordt. Terwijl ik niet zonder het medicijn wil leven (misschien licht verslaafd?)
06-09-2017

Syndroom van Asperger

Ik gebruikte hiervoor 0,5 gram speed per dag gedurende 2 jaar zonder onderbrekingen. Hier heb ik nu geen trek meer in met deze medicijnen.
03-09-2017

ADHD

jaren ritaline gebruikt 12x 10mg, gedoseerd 3x40mg. ging op en neer, inwerking was 3 kwartier, uitwerking 2,5 uur. moeilijk om te plannen. met dex geen last van, werkt 10uur plusminus.
02-09-2017

ADD

Student 22j, Een klein jaar geleden de diagnose van ADD gekregen. Vroeger heel veel last voor het volgen van een planning of het opletten in de klas/college tot het verwerken van leerstof en het leggen van verbanden. Na de diagnose begon ik met concerta 18 mg wat een ongelooflijk effect achterliet. Mijn leerprestaties kende ongeziene hoogtes. Ik had enkel wat last va[lees meer...]n de klassieke bijwerkingen en rebounds.. Na enkele weken, na significant effect, viel het effect precies weg. Buiten een gevoel van gewenwording had het een heel negatieve invloed om mijn gemoedstoestand. Niets kon me nog interesseren en mentaal aan de grond. Deze negatieve gemoedstoestand verdwijnt wanneer ik er mee stop. herkenbaar voor iem? let me know
30-08-2017

25-08-2017

Medikinet (methylfenidaat)
ADD

ik heb deze medicatie nu al 10 jaar lang gebruikt op een dagelijkse basis. en heb hier een erg verdeelde mening over gekregen. de medicatie werkt erg goed, beter dan ritalin, concerta en equasim. vanaf het eerste gebruik was er geen eetlust. en bij het uitwerken raak je in een euforische staat, gevolgd door een zware down. deze medicatie werkt 8 uur lang door, onafhankeli[lees meer...]jk van mijn dosis. dit betekent dus ook 8 uur lang (en soms zelfs 10) compleet geen slaap. de eerste 3 jaren bleef het op deze bijwerkingen. echter zijn er na die 3 jaar langzaam steeds meer bijwerkingen naarboven komen kruipen, die mij ernstige zorgen baren. waaronder onregelmatig hartritme, wat ik ook voel, en vaak te snelle hartkloppingen (heb recent een hart en long onderzoek laten doen en ze zijn wel nog kerngezond) ook kan ik het plotseling heel heet krijgen, duizelig, gevolgd door een gevoel van extreme misselijkheid. wanneer ik soms focus op iets zie ik het eerder dubbel of wazig dan scherp. (dit is nieteens de helft van de waslijst) deze medicatie is superslecht voor je lichaam op lange termijn, het verandert ook je persoonlijkheid, bijna alsof je een masker op doet. medikinet is zeker aan te raden als je je wil concentreren zonder de bijwerkingen erg te voelen, maar NIET op regelmatig gebruik!! het is tevens erg moeilijk om ermee te stoppen, en erg duur.
22-08-2017

ADD

Eerste weken na gebruik alle bijwerkingen gehad. vooral slapeloosheid, hartkloppingen en duizeligheid. Daarna verdwijnenen deze en weken/maanden daarna lijkt wondermiddel. Wereld veranderd en je kunt taken afmaken en ziet ook niet alles meer als persoonlijke aanval. Daarna wordt (voelt) werking minder dramatisch en onderdeel van dagelijks leven.
18-08-2017

ADD

Na diagnose ADD begonnen met Ritalin. 's Ochtends hielp het redelijk om beter op gang te komen en ik leek me minder snel te ergeren aan mij concentratie problemen, hoewel mijn concentratie er niet veel beter van werd. Een 5/6 tal andere problemen die ADD met zich mee bracht pakte Ritalin niet aan. Daarentegen kreeg ik wel een hoge hartslag (120/130 met regelmaat in rust). [lees meer...]Fysiek een heel onrustig gevoel, spanning en stijve spieren. Mentaal hielp het misschien lichtelijk maar fysiek was het geen pretje. Op aanraden van huisarts en haar psycholoog overgegaan op Dexamfetamine
17-08-2017

ADHD

op late leeftijd met gestart, brengt rust maar is wennen.
16-08-2017

ADD

Relatief kort bezig met deze medicijnen. Heb het gevoel nog niet op de juiste dosis te zitten, maar dat komt wel. Kwestie van proberen. Uiteraard niet zelf, maar met zorgverlener. Ik merk (nog) niet zozeer verschil met mijn dagelijkse bezigheden, maar in mijn hoofd is het wel een stuk rustiger.
10-08-2017

ADHD

Ik verbaas mij over de bijwerkingen die in veel van de ervaringen wordt beschreven. Vooral de negatieve conclusies die er domweg aan worden toegekend. De negatieve bijwerkingen en de impact ervan op de kwaliteit van leven begrijp ik maar al te goed. In mijn zoektocht naar het juiste medicijn, de dosis en (minstens even belangrijk) de aanpassingen van alledaagse gewoontes, [lees meer...]ben ik de meeste van doe bijwerkingen ook ondervonden. Ik slaap veel beter op Dex, inslapen in 30seconden en uitgerust wakker worden. Mijn hartslag tempo gaat naar beneden. Mijn bloeddruk gaat eveneens naar beneden. Methylfenidaat heb ik ook geprobeerd, daarmee ervaarde ik wel veel van de fysieke bijwerkingen.
10-08-2017

Nog maar pas begonnen
08-08-2017

ADHD

Enkele maanden geleden ben ik gediagnosticeerd met ADHD- gecombineerd type. Mijn klachten waren vooral slapeloosheid, overprikkeling en drukte in mijn hoofd. De eerste keer dat ik dit medicijn innam heb ik werkelijk genoten van de rust die het creëerde in mijn hoofd. Ik dacht helemaal dat ik het medicijn gevonden had waardoor ik mezelf weer zou worden. Toen ik het eenm[lees meer...]aal regelmatig begon te gebruiken, kwam ik er al snel achter dat er toch ook wel wat vervelende bijwerkingen bijzitten, zoals het niet in slaap kunnen vallen 's nachts. Alsof ik 20 bakken koffie gedronken had... Ook vond ik de hartkloppingen in bed best eng. Met het overmatig transpireren en de droge mond (wat ook niet echt fijn is) kan ik toch wel goed leven. Ook al nam ik de laatste dosis om vijf uur 's middags, dan nog had ik last van de slapeloosheid. Ik moet zeggen dat wanneer je er wat melatonine bij neemt om te slapen, het redelijk gaat.... Redelijk! Dexamfetamine helpt zeker voor een goede focus, je wordt wat meer gestructureerd en je pakt wat meer dingen op. Dingen die je normaal altijd uitstelt tot het laatste moment, bijvoorbeeld huishoudelijke klusjes. Ook bij het kijken van een film/ serie, of het lezen van een boek, haakte ik al direct af (zonder medicatie). Met dit medicijn kun je gewoon je hoofd erbij houden en raak je veel minder snel afgeleid door andere dingen die om je heen gebeuren. Ook de duizend gedachten die soms tegelijk door je hoofd gaan worden zo goed als stilgelegd en alleen de dingen die er toe doen komen door. Ook een voordeel is dat de onrustigheid in je lijf iets afneemt. Het is bijvoorbeeld erg fijn wanneer je een poosje stil moet zitten. Misschien zijn mijn klachten van de ADHD, iets persoonlijk.. Dat weet ik eerlijk gezegd niet. Kort samengevat: Prima medicijn, alleen je slaapt er erg slecht op!
30-07-2017

ADHD

Ritalin bleek erg kort bij mij te werken, waardoor ik rebounds kreeg. Daardoor zat ik elke ochtend rond 10 uur te internetten op mijn werk, omdat ik me niet kon concentreren. Ook had ik daardoor vaak zin in eten. De overstap naar concerta heeft ervoor gezorgd dat ik nu beter functioneer.
30-07-2017

ADHD

Na jarenlang ritaln te hebben geslikt, ben ik overgestapt op concerta. Ritalin bleek te kort te werken, waardoor ik veel last van rebounds had. Door de concerta kan ik nu een baan hebben op mijn eigen werk- en denkniveau en ik ben sneller klaar met klussen in huis. Ik heb de concerta alleen nodig op werkdagen. Ik slik heel bewust geen concerta in het weekend.Na inname kan[lees meer...] ik 16 uur niet slapen en mede daardoor slaap ikdoordeweeks soms wat te weinig. Door in het weekend niet te slikken, kan ik in het weekend mijn rust pakken. Ik ben echt enorm blij met concerta.
17-07-2017

ADHD

Voor mijn ADHD en ADD besloot ik om dit medicijn te proberen, om te kijken of het bij me paste. Eén van de bijwerkingen is dat het slecht op je stemming werkt; dat deed het bij mij. Ik heb het ongeveer een week gebruikt en heb me nog nooit zo neerslachtig gevoeld. Ik ben wel ietwat depressief aangelegd, dus dit zal er vast wat mee te maken hebben.
17-07-2017

ADHD

Ik neem dit medicijn omdat ik ADHD gecombineerd type heb; ik heb dus ook ADD. Vooral de concentratieproblemen waren erg lastig voor mij. Ik kon me vaak niet eens 20 minuten op iets concentreren. Sinds ik dit medicijn neem wordt het langzaam beter. De veranderingen zijn nog erg subtiel, maar er is zeker vooruitgang. Ook merk ik dat ik op sommige vlakken meer overzicht h[lees meer...]eb: ik vergeet minder snel dingen en m'n leven is niet meer zo'n erge chaos. Natuurlijk heb ik dit ook behaald door oefeningen, maar dexamfetamine helpt me hier zeker in.
13-07-2017

ADHD

Ritalin werkte voor mij 15 jaar lang prima. De afgelopen jaren bracht het me niet de rust die ik gewend was. Daarom ben ik inmiddels overgestapt op Straterra. Straterra voelt heftiger en bij Ritalin voelde ik me meer mezelf maar Straterra werkt wel beter om rust in mijn hoofd te krijgen. Ik gebruikte van Ritalin een erg lage dosis. Soms maar 2,5MG per keer. Bij meer had[lees meer...] ik al gauw last van bijwerkingen.
13-07-2017

ADHD

Mijn ervaring is over het algemeen vrij positief. De eerste maand flinke psychische bijwerkingen gehad, maar dat viel te verwachten. Deze bijwerkingen waren angst en erg gevoelig en emotioneel zijn (huilen). De bijwerkingen kwamen terug elke keer als mijn dosis verhoogd werd. Ik heb 15 jaar lang ritalin gebruikt en Strattera maakt me rustiger in mijn hoofd. Ik word er [lees meer...]minder impulsief van en ben volgens anderen wat toegankelijker geworden dan met Ritalin. Zelf voel ik me wel vlak, stil en wat emotieloos. Ik kan me voorstellen dat dit bij sommige mensen een depressie kan opwekken maar ben hier zelf niet zo gevoelig voor. Al met al niet super, maar wel beter dan Ritalin. Één keer per dag nemen is ook wel erg handig.
11-07-2017

Concerta (methylfenidaat)

Ik heb hier weinig anders over te melden dat ik dat dit medicijn mij niet past. Bijwerkingen: zweten, onrust, hyperactief, slaaploosheid, zeer verhoogde hartslag. ongemakkelijk in sociaal contact.
08-07-2017

04-07-2017

ADHD

Het enige medicijn die mij direct rust geeft! Het was bij mijn eerste gebruik echt wonderbaarlijk hoe goed en snel het werkt. Jammer dat het niet gezond is maar ik zou niet meer zonder willen.
01-07-2017

ADHD

Ik ben in december 2016 getest op ADHD en ik heb het gecombineerde type. Ik ben nu 20 jaar. Altijd al zeiden docenten dat ik druk was en nergens zin in had, maar dat als ik het wel zou willen dat ik het zeker allemaal kon. Maar de echte reden waarom het niet lukte was dus dat ik behoorlijke ADHD heb, ja al die tijd al. Ik ben gelijk begonnen met medicatie en CGT en ik be[lees meer...]n er zeer positief over. Ik slik methylfenidaat (Ritalin), 3 maal per dag 20 mg. Als ik dagen heb dat ik niet veel hoef te doen, dan neem ik een lagere dosis van 10-15 mg per keer. Ik heb mij nog nooit een zombie gevoeld, maar ja je wordt er rustig en gefocust van en je gaat eerder beginnen aan de belangrijke zaken die je moet doen. Na vele studies te hebben verpest, ben ik nu zeker op de goede weg. Mijn cijfers zijn goed en ik kan eindelijk een project afmaken. De nadelen die ik heb bij Ritalin zijn o.a. veel transpireren en om de vier uur eraan denken je pilletje te slikken. Ook heb ik wel verminderde eetlust, maar ik heb op studie vaste pauzes en dan eet ik gewoon prima. Kortom, ik ben zeker fan van Methylfenidaat, maar ik raad iedereen aan om CGT te volgen als je gaat starten met de behandeling.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (3974)
Anticonceptie - overig (3022)
Cholesterol (2384)
Depressie - antidepressiva overig (2199)
Epilepsie (1988)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (1810)
Pijn - morfine-achtigen (1723)
Pijn (1629)
ADHD - psychostimulantia (1531)
Verslavingsziekten (1484)
Bloeddruk - betablokkers (1399)
Maagzuur - protonpompremmers (1364)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1337)
Anticonceptie - eenfase (1108)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (926)
Angststoornissen (874)
Depressie - antidepressiva TCA (841)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (819)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (762)

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!