categorie

ADHD - psychostimulantia

ADHD behandeling

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: ADHD - psychostimulantia

10-05-2021 | Vrouw | 32
ADHD
Over moeten stappen sinds 1 week op Tentin. Na jaren ve intensieve therapie in combinatie met het slikken can de oude dexamfetamine 2,5mg tabletten voelde ik mij eindelijk stabiel. Nu kan ik niet functioneren en werken door de dagelijkse angst voor en de vele paniekaanvallen. Ik ben mij ten einde raad en voel mij machteloos over hoe het verder moet met mijn toekomst op dez[lees meer...]e manier. Dit is voor mij geen leven op deze manier. Ik vind het schandalig dat de farmaceutische industrie mij met het aansmeren van deze troep mijn kwaliteit van leven misgunt. Zoveel energie gestoken om de juiste medicatie in te stellen. Zo hard gevochten voor het zoeken naar de juiste balans om te functioneren zonder problemen en dat is nu door deze troep die ik nu verplicht moet slikken, omdat de andere dexamfetamine 2,5mg niet meer leverbaar is totaal verwoest. Er staan mensenlevens op het spel. Mensen die baat hebben bij de juiste medicatie. Met de oude dexamfetamine 2,5mg waren zoveel levens zoveel beter dan dat ze nu zijn. Ik hoop dat de farmaceutische industrie in kan zien dat dit zo langer niet gaat en inziet dat het op deze manier vele levens de totale vernieling in helpt, terwijl al deze mensen, waaronder ikzelf, met de oude Dex gewoon optimaal konden functioneren. Ik ben zo ontzettend kwaad, omdat ik zoveel tijd en energie heb gestoken jaren lang om de juiste medicatie in te kunnen stellen. En dit wordt door deze rotzooi in 1 klap met de grond gelijk gemaakt en drijft mij tot wanhoop. Ik hoop echt dat de oude dexamfetamine terug op de markt komt, zodat ik niet dagelijks alle bijwerkingen hoef te ervaren die ik op dit moment voel. Aub farmaceutische industrie doe hier wat aan, want Tentin maakt meer levens kapot dan je lief is!

10-05-2021 | Vrouw | 41
ADD
Na een lange zoektocht uiteindelijk gebruik gemaakt van magistraal bereide Dexamfetamine 4 x 2,5 mg 3 x per dag. Dit gaf rust en structuur in mijn leven en daarmee ook in het leven van de rest van mijn gezin. Eindelijk met aandacht en in rust kinderen opvoeden , mijn werk naar tevredenheid doen en een leuke partner zijn. Helaas kortdurende overgestapt op Amfexa vanweg[lees meer...]e beleids redenen van onze overheid/ verzekeraars. Dit was een hele nare ervaring voor zowel mijzelf als mijn kinderen en partner. Alle grond werd weggeslagen en alle klachten van overprikkeling, chaos , stemmingswisselingen en het niet of slecht in staat zijn om goede zorg te dragen met daarbij ook nog extra lichamelijke klachten als misselijk, duizelig, hartkloppingen, hoofdpijn en neerslachtigheid. Gelukkig heeft mijn medicatie-voorschrijvende arts ingegrepen en ervoor zorggedragen dat ik op medische grond mijn "oude" medicatie (magistrale bereiding dexamfetamine 2,5 mg)weer kon gaan gebruiken. Klachten verdwenen en mijn leven kwam weer op de rit. Totdat er wederom besloten is vanuit hogerhand dat de bereide Dexamfetamine toch weer vervangen moest worden door een fabrikant. Wonderlijk met een onbekende naam (Tentin) waar ik later pas begreep dat dit het product Amfexa is maar met een naamswijziging. En helaas is mijn ervaring hetzelfde. Oude klachten kwamen terug met de nieuwe lichamelijke klachten er nog bovenop. Het is heel pijnlijk om te constateren dat je hierin willoos overgeleverd bent en er geen rekening wordt gehouden met de gevolgen van deze wijziging voor zowel patient als zijn/haar omgeving.

Strattera

09-05-2021 | Vrouw | 30
atomoxetine
ADHD
Werkt ge-wel-dig voor mijn hyperactiviteit. Zo rustig, ik heb ook voor het eerst in jaren geen ‘angstig’/onrustig gevoel. Maar het maakt me iets te ontspannen? Heel erg slaperig. Ik kan mijn ogen niet open houden. ‘Drowsy’ is het woord. Al een maand bezig en het gaat niet weg :( jammer want Ritalin hield me wel wakker maar daar had ik extreem veel bijwerkingen van. Ik ga h[lees meer...]et maar in de avond proberen in te nemen en anders een lagere dosis. Andere bijwerkingen zijn overigens een veel lager libido en ik heb juist meer honger. Ook menstruatie lijkt te zijn veranderd. Voelde me de eerste dagen ook heel apathisch depressief. Dit is allemaal wel minder geworden gelukkig. Ik weet niet wat ik moet. Alleen dit helpt voor mijn onrust adhd maar ik kom zo nergens aan toe door de slaperigheid waardoor ik nog minder productiever ben :( heel jammer.

08-05-2021 | Man | 35
ADHD
Ruim 3 jaar geleden ben ik er achter gekomen dat ik ADHD heb. Ik kreeg toen magistrale Dex ging een nieuwe wereld voor mij open. Na 1 jaar verplicht op amfexa direct ging het mis, met een dokters verklaring medische noodzaak kreeg ik Dex magistraal terug wel zelf betalen 170 euro per 3 weken. Dat heb ik er voor over. Begin 2021 toch naar tetin maar hier begin ik beter op [lees meer...]als bij de magistrale. Ik kom zelf 5-6 kilo aan eet beter ook met het gezin gaat beter. Nu in mei 2021 toch kleine terug slag via de dokter en de Rijksoverheid aanvraag voor magistrale Dex en gekregen ik probeer tetin nog even. Om geen misbruik te maken van het systeem

Dexamfetamine

06-05-2021 | Vrouw | 24
ADHD
Omdat ik bij Ritalin de bijwerkingen te hevig vond en Concerta mij sterk afvlakte, ben ik met Dexamfetamine begonnen. Altijd zeer goede ervaring mee gehad. Jammer dat dit veranderd is en alleen nog maar onder Amfexa/Tentin te krijgen is. Ik zou graag terug willen naar deze medicatie.

06-05-2021 | Vrouw | 24
ADHD
Nadat ik verplicht over moest stappen van Dexamfetamine naar Amfexa/Tentin, is het alleen maar achteruit gegaan. Amfexa/Tentin werkt totaal niet, last van schommelingen in het humeur, weinig motivatie, gigantisch slechte concentratie en dingen kosten mij gigantisch veel energie. Hier had ik met Dexamfetaminesulfaat helemaal geen last van. Ik hoop binnenkort over te stappen[lees meer...] naar andere medicatie.

03-05-2021 | Man | 57
ADHD
Na een jaar Sandoz gaat de apotheek over op Teva. Vreselijk spul. Werk absoluut niet zoals de Sandoz variant.

Ritalin

02-05-2021 | Man | 52
ADHD
Ritalin geeft absoluut rust in mijn hoofd, maar de zware depressieve gevoelens met suïcidale neigingen maakt me bang. Die verminderde eetlust helpt mij zelfs met mijn overgewicht dus dat vind ik niet spannend. Droge mond is vervelend maar dat is ook te verhelpen met veel water drinken. Alleen dat loodzware depressieve gevoel...

02-05-2021 | Vrouw | 38
ADHD
Ben super blij met dit middel, ik heb AD(h)D en hiervoor kortwerkend rotailin gebruik 4 maal daags 20 mg, maar teveel rebound en vergeten in te nemen en stemmingswisselingen door uitwerking. Nu sinds kort aan de langwerkende Concerta 18 mg van Teva, en ik voel me stabiel kan me goed focussen, soms weleens iets te goed. Ik kan me nu met gemak op 1 ding tegelijk concentrer[lees meer...]en ipv dat mijn gedachten en handelingen 'all over the place' zijn. Het geeft me enorme rust en ik hoef het maar 1 keer per dag in te nemen. Het werkt wel vroeg uit (savonds om 17:00) dus savonds zit ik vaak te stuiteren omdat ik dan geen medicatie heb genomen

01-05-2021 | Man | 36
ADD
Tentin is vergif! Jarenlang magistrale bereiding gebruikt met een positief resultaat. Na 3 weken Tentin verandert in een zombie. Geen honger, vergeetachtig, niet kunnen slapen, geen concentratie. Misselijkmakend dat dit kan..

30-04-2021 | Vrouw | 43
ADHD
het ging enkele weken goed, na de eerste dagen van bijwerkingen, maar sinds 5 dagen gaat het echt mega slecht. de bijwerkingen zijn echt niet leuk, en maken zelfs angstig, de hoofdpijn spierpijn wazig zicht en tintelingen zijn het ergste , daarbij dan nog heel koude handen en de hele dag dood moe tot ze uitgewerkt zijn, nee ik ga dit niet meer slikken. dit geeft meer ellen[lees meer...]de als mijn adhd.

21-04-2021 | Man | 35
ADHD
Vervelend genoeg, moet ik over op Amfexa / Tentin, hiervoor de magistrale bereiding. Mijn leven is weer terug bij af en in mijn ogen dus onnodig kapot gemaakt, vanwege een financiële patent kwestie. Uitermate vervelende rotzooi, pas op.

21-04-2021 | Vrouw | 42
ADHD
Kreeg dit voor mijn adhd, word hier alleen super relaxed van, maar krijg geen focus ervan. Het voelt als stoned zijn zonder wiet. Helpt niet bij mijn adhd problemen.

21-04-2021 | Vrouw | 42
ADHD
Super tevreden.met Amfexa/Tentin. Doet wat het moet doen.

19-04-2021 | Vrouw | 49
ADD
Het leek in het begin een wondermiddel. Ik startte met 20 mg, maar dat bleek al snel te weinig dus naar 40mg gegaan. Mijn focus is nu beter, al zou het nog meer verbeterd mogen worden, maar ik heb zelf het gevoel dat 50mg te veel zal zijn. Ik dacht in beginsel eigenlijk nauwelijks last van bijwerkingen te hebben, totdat het me op begon te vallen dat ik tegenwoordig wel [lees meer...]extreem snel vermoeid ben en in ademnood kom als ik een stukje moet fietsen. Het lijkt wel alsof na ong. 100mtr mijn benen al beginnen te verzuren waardoor ik bijna geen kracht meer heb om nog te trappen en krijg het gevoel zowat astmatisch te zijn. Ook een stukje stevig doorlopen is er niet meer bij. Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar aangezien deze klachten zijn begonnen sinds ik dit medicijn ben gaan gebruiken heb ik het vermoeden dat het daaraan ligt. Benieuwd of iemand ook dit zo ervaart en of het van voorbijgaande aard is.

19-04-2021 | Vrouw | 16
ADHD
Ik ben veel afgevallen, wat ik best wel vervelend vond aangezien ik altijd al tegen de ondergrens aanlag. Nu ben ik daar dus overheen gegaan. Daarnaast is eetlust sterk verminderd en heb ik het vaak opeens koud. Maar het gaat nu supergoed met school en ik heb er erg veel baat bij! Ik haal veel voldoendes en kan me urenlang concentreren zonder moeite. :)

17-04-2021 | Vrouw | 18
ADHD
Vooral met werk en leren veel meer concentratie! Heel fijn om gewoon aan 1 stuk aan iets te kunnen werken! Eetlust is wel minder en vanbinnen soms wat onrustig. Maar helpt super! Ook m’n stemming is erg goed door deze pillen.

12-04-2021 | Vrouw | 51
ADD
Eerder had ik Sandoz, en hoewel ik soms twijfelde of het wel echt werkte, merkte ik het vooral als ik het niet gebruikte. Als ik het wel gebruikte merkte ik nauwelijks bijwerkingen en was mijn concentratie wel een heel stuk beter. Nu is de apotheker overgestapt op Teva en ik vind het verschrikkelijk. Zeer versnelde hartslag en de zenuwen gieren door mijn lijf tot laat in d[lees meer...]e avond door mijn lijf. Na ongeveer 5 tot 8 uur word ik erg moe en voel me zeer somber of depressief en krijg huilbuien. Het helpt me totaal niet bij de concentratie. Ik durf het nu bijna niet meer te gebruiken, vanwege de extreme bijwerkingen. Ik functioneer nog beter zonder Teva Methylfenidaat. Ik slik al 12 jaar methylfenidaat, ooit begonnen met Ritalin, toen Concerta, Mylan, Sandoz en nu Teva.. Heb me het beste gevoeld met Concerta, en nu het slechtste met Teva.

ADD
De naamsverandering van Amfexa naar Tentin bevestigt alleen maar hoeveel er wel niet mis is met deze medicatie. De reputatie werd zo slecht dat ze de naam maar hebben veranderd. Het gaat nog steeds om exact hetzelfde middel met extreem veel bijwerkingen waarvan sommige vrij ernstig zijn zoals hartkloppingen en een erg onrustig gevoel. Dit in tegenstelling tot de oude 2,5mg[lees meer...] dexamfetamine waarbij er juist rust was in mijn hoofd. Ook was er totaal geen probleem met een verhoogde hartslag terwijl Amfexa juist voor een veel te hoge hartslag zorgt. Het is belachelijk dat alleen dit medicijn nog beschikbaar is en de oude dex niet meer verkocht mag worden. Het verschil is zo groot dat het lijkt alsof je te maken hebt met een heel andere medicatie terwijl Amfexa beweert dat het om exact dezelfde zou gaan. Ook is de spreiding van de pillen niet goed waardoor de ene pil sterker is dan de andere.

ADD
De naamsverandering van Amfexa naar Tentin bevestigt alleen maar hoeveel er wel niet mis is met deze medicatie. De reputatie werd zo slecht dat ze de naam maar hebben veranderd. Het gaat nog steeds om exact hetzelfde middel met extreem veel bijwerkingen waarvan sommige vrij ernstig zijn zoals hartkloppingen en een erg onrustig gevoel. Dit in tegenstelling tot de oude 2,5mg[lees meer...] dexamfetamine waarbij er juist rust was in mijn hoofd. Ook was er totaal geen probleem met een verhoogde hartslag terwijl Tentin juist voor een veel te hoge hartslag zorgt. Het is belachelijk dat alleen dit medicijn nog beschikbaar is en de oude dex niet meer verkocht mag worden. Het verschil is zo groot dat het lijkt alsof je te maken hebt met een heel andere medicatie terwijl Tentin beweert dat het om exact dezelfde zou gaan.

ADD
Amfexa heeft extreem veel bijwerkingen waarvan sommige vrij ernstig zijn zoals hartkloppingen en een erg onrustig gevoel. Dit in tegenstelling tot de oude 2,5mg dexamfetamine waarbij er juist rust was in mijn hoofd. Ook was er totaal geen probleem met een verhoogde hartslag terwijl de amfexa juist voor een veel te hoge hartslag zorgt. Het is belachelijk dat alleen dit medi[lees meer...]cijn nog beschikbaar is en de oude dex niet meer verkocht mag worden. Het verschil is zo groot dat het lijkt alsof je te maken hebt met een heel andere medicatie terwijl amfexa beweert dat het om exact dezelfde zou gaan. Ook is het zo dat de spreiding van de pillen niet goed is waardoor de ene pil meer kan bevatten dan de andere wat zeer slecht is voor het behouden van een juiste spiegel.

08-04-2021 | Man | 42
ADD
Pas op 40 jarige leeftijd diagnose gehad en met dit wonderspulletje begonnen. 36mg van het merk Sandoz. Oh wow, kan het leven ook zo zijn!? Ik heb nu genoeg aandacht om te kunnen genieten van bijvoorbeeld het lezen van een boek. Super! Echter, na twee jaar gebruik van dit merk, ging mijn apotheek over op het merk Teva. Hetzelfde spul, dezelfde hoeveelheid, maar een ande[lees meer...]r merk. Helaas bleek dat een regelrechte ramp. Ik werd er ziek van. Kreeg een pieptoon in mijn hoofd en pijn op mijn borst. Nu ga ik weer door het leven zonder. En ben ten einde raad.

07-04-2021 | Vrouw | 40
ADD
Sinds mijn diagnose in 2018 ben ik uiteindelijk beland op een fijn wekend medicijn dexamfetamine 2,5 mg van de magistrale bereider. Eindelijk had ik de rust in mijn hoofd en functioneerde ik naar behoren, totdat de apotheek zonder enige reden of overleg met een specialist andere medicatie mee gaf. Allereerst Tentin een totaal verkeerd effect had en daarom werd ik over gez[lees meer...]et naar Elvanse eerst 30 mg, dat werkte amper tot niet, dat is opgebouwd naar 70 mg. In december met alle klachten naar de huisarts gegaan die mij weer terug verwees naar een specialist en waardoor ik op een wachtlijst terecht ben gekomen van maanden. Maanden lang functioneer ik niet naar het eerdere resultaat, val ik terug in neerslachtige buien en heb ik totaal geen concentratie meer. Wel tot de conclusie gekomen dat Elvanse niet het gewenste resultaat bereikt en nu nog altijd niet verder ben door een wachtlijst. Onbegrijpelijk ook dat een apotheek je zomaar overzet naar een ander medicijn en dat ik nu door het niet werken van de medicatie die door een apotheker is voorgeschreven terug verwezen word naar een specialist.

04-04-2021 | Vrouw | 28
ADHD
Sinds 2 weken gebruik ik lisdexamfetamine 30 mg. Ga volgende week ophogen naar 50 mg. Heb na inname een uur wat hart kloppingen, en gehele dag kan mijn bloeddruk wat hoger zijn. Van mezelf een te lage bloeddruk dus geen vervelende bijwerking. Mijn darmen waren wat onrustig maar dat gaat al stuk beter. Wel nog veel gasvorming. Het zorgt voor meer rust in mijn hoofd en bete[lees meer...]re / langere focus en concentratie op wat ik op dat moment wil doen. Ben benieuwd naar de 50 mg!

02-04-2021 | Vrouw | 20
ADHD
Ik vindt het ontzettend fijn dat een middel is die je 1x slikt. Veder geeft het snel een stabiel effect. De hoop pijn is de eerste week vervelend daarna is het een fijn middel

31-03-2021 | Man | 50
ADHD
Bij een dosering downshift genoeg is voor effect zijn er veel heftige bijwerkingen. Bij een dosering die lager is verdwijnen de bijwerkingen, maar ook het positieve effect. Uiteindelijk kwam ik uit op een dosering van 3/4 tablet om de 2,5 uur 5x per dag. Dat is nogal gedoe, maar dan had ik de beste balans tussen effectiviteit en bijwerkingen.

Strattera

31-03-2021 | Man | 50
atomoxetine
ADHD
Het medicijn werkt effectief tegen de symptomen van ADHD. De bijwerkingen zijn echter tamelijk heftig, maar nemen beetje bij beetje af. Ik ben nu 4 weken bezig. Ik hoop dat ze nog verder afnemen. Ik geef het nog een maand. Als de bijwerkingen dan niet nagenoeg weg zijn, dan zal ik ook hier weer mee stoppen. Ik heb stevige ADHD. Zonder medicatie functioneer ik niet. Ik be[lees meer...]n nu met de vijfde medicijnen aan het leven en ook bij deze zijn de bijwerkingen te heftig. Hiervoor: Ritalin, Concerta, Tentin, lisdexamfetine. Bij allemaal was de halfwaardetijd veel korter dan de fabrikant aangeeft en waren de bijwerking heftig. Ik kan de dosering in dit formulier niet meer aanpassen, mastbok neem 2x per dag 40mg.

30-03-2021 | Man | 22
ADD
Dit medicijn maakt mij alerter en meer gefocust. Ook voel ik me blijer wanneer ik het gebruikt. Ik ben introverter zonder het en ik voel me ongeorganiseerd en ook lui. Eigenlijk heeft het mijn depressie een beetje genezen. Ik voel me minder leeg. Enige negatieve aspect is de ‘half-life’ en rebound. Ik moet het 5 keer per dag nemen. Degene die langer effect heeft is niet[lees meer...] vergoed door mijn verzekering dus moet ik er meeleven. Over het algemeen voel ik me beter, gemotiveerd en zelfverzekerd. Het maakt mijn leven beter te regelen. ////////////// (original text: This medicine makes me more alert and focused. I also feel happier while on it. I'm more introvert without it and I feel disorganized and lazy as well. It actually cured my depression a bit. I feel less empty. The only downside is the halflife and the rebound. I have to take it five times a day. The longer lasting one isn't covered by my insurance so I'll have to deal with it. Overall I feel more on track, motivated and confident. It makes life easier to manage. ) /////

22-03-2021 | Vrouw | 20
ADD
Ik ben echt radeloos, ben geen zeurderig mens en kan van alles hebben maar ik ben sinds kort overgestapt op 36 omdat 27 weinig werkte en ik voel me nu een verdoofd wrak. Ik zat net aan mijn huiswerk en ik kon maar niets begrijpen. Alsof ik een dode zombie was die iets probeerde te lezen maar het lukte niet. Ik gebruik het nu al bijna twee jaar en 1 ding waar ik wel om kan [lees meer...]janken: ik ben 6 kilo afgevallen. ( ik had een mooi lichaam van 58 kilo en ik woog gister 52 kilo ). Ik was nog zwaarder toen ik 14 was. Ik schaam me rot voor mijn lichaam, het wordt ook opgemerkt door anderen. Ik eet vrijwel vegan/vegetarisch en een kook fanaat ben ik ook niet dus misschien maar aan de shakes. Ik wil stiekem gewoon af van deze troep maar helaas ben ik er afhankelijk van geraakt. Ik heb geen idee wat nog helpt en amfetamientjes zijn nog schadelijker dus daar wil ik niet aan beginnen. Ik ben al bezig met paddenstoelen als alternatief, alleen ik heb nu examens dus heb concerta ook echt nodig. Wat een wereld leven we in. Ik schrok enorm van mijn lichaam, er is geen spier of vetje over. Ik zie er letterlijk uit alsof ik een eetstoornis heb. ( zo eet ik ook. ) Heeft iemand raad behalve dat ik meer “ vezelrijk” moet gaan eten?

Equasym

22-03-2021 | Vrouw | 25
ADD
Na de eerste week heel wat bijwerkingen ondervonden zoals vermoeidheid, apathisch en hoofdpijnen. De tweede week ging veel beter en zijn de bijwerkingen bijna allemaal verdwenen. Ik werk wel dat ik steeds moe ben na een werkdag en dit elke dag net iets vroeger komt. Door het verhogen en spreiden van de medicatie ging het even goed (2 weken). Ik merk dat elke keer de medica[lees meer...]tie verhoogd ik de eerste week het gevoel heb dat het helemaal goed zit en de tweede week weer last krijg van vroegtijdige vermoeidheid. Komt dit omdat mijn medicatie nog niet op de juiste dosis zit? Zijn er andere mensen met dezelfde ervaring?

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (5383)
Anticonceptie - overig (3944)
Cholesterol (2961)
Depressie - antidepressiva overig (2806)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2471)
Pijn - morfine-achtigen (2275)
ADHD - psychostimulantia (2191)
Pijn (2059)
Verslavingsziekten (2036)
Bloeddruk - betablokkers (1731)
Maagzuur - protonpompremmers (1609)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1555)
Anticonceptie - eenfase (1437)
Angststoornissen (1271)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1228)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1192)
Depressie - antidepressiva TCA (1079)
Antibiotica - urineweginfectie (1005)