ISO 27001

ervaringen per categorie

ADHD - psychostimulantia

ADHD

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: ADHD - psychostimulantia

23-04-2018

ADD

Gebruik dit medicijn om m'n ADD iets te verminderen. In het begin met de dosering wel wat problemen ondervonden: ben begonnen met 10mg maar dat gaf veel duizeligheid en hoofdpijn. Ben toen overgestapt op 5mg en dan vaker op de dag (5x). Zo'n 1,5 jaar tevreden geslikt en daarna een zomervakantie zonder geprobeerd (kijken of dat ook kon), toch weer na de zomer begonnen maar [lees meer...]met 10mg en 3x per dag. Dan duurt het iets langer voor het uitwerkt (4-5 uur) en hoef je minder vaker het in te nemen. Heb wel 5mg pilletjes voor als ik een dag wat minder wil. De bijwerkingen in het begin waren: verminderde eetlust, duizeligheid en hoofdpijn, maar daar heb ik nu minder last van. De positieve effecten zijn voor mij veel belangrijker: minder moe aan het eind van de dag, prikkels komen minder heftig binnen, taken komen in 1x af door meer concentratie, emotioneel stabieler. Het is wel zo dat het zoeken naar de juiste dosis best lastig kan zijn, en dat je met de verkeerde dosis je niet helemaal jezelf voelt (kasplantje/zombiestand) omdat je als ADD'er gewend bent dat er veel in je hoofd gebeurt en er dan opeens radiostilte is. Ik merkt dat ik zonder medicijnen gewoon ontzettend onrustig ben in m'n hoofd, met 20 dingen tegelijk bezig ben en op alles veel heftiger reageer, dus het is voor mij heel prettig om met deze medicijnen wat meer met het hier en nu bezig te zijn.
10-04-2018

04-04-2018

Equasym (methylfenidaat)
ADD

Ik kreeg op mijn 23ste de diagnose van ADD. Voor mij was het een ware opluchting. Voorheen lukte het mij niet om mijn hoge potentieel te realiseren in mijn studies en leven. Al vanaf de lagere school had ik serieuze problemen met organisatie, maar dit werd pas écht problematisch vanaf de derde graad in het middelbaar. "Slim" zijn was dan echt niet genoeg meer. Je moest da[lees meer...]n ook effectief kunnen plannen en organiseren, iets wat onmogelijk was voor mij. Alleen snapte ik nog niet waarom ik hier zoveel meer moeite mee had dan anderen rondom mij. Ook buiten school. Ik begreep niet waarom ik zo chaotisch was en moeite had met simpele taken af te ronden/te onthouden, terwijl de rest van de wereld hier geen moeite mee leek te hebben. Ik ben vrij laat pas professionele hulp gaan zoeken. Eerder durfde ik er zelfs niet over na te denken omdat ik uit een immigrantengezin kom en het stigma rondom ADD/ADHD nog sterk leeft in de oorspronkelijke cultuur van mijn ouders. Echt wel jammer, want nu besef ik meer dan ooit hoeveel mensen er constant mee geholpen worden en dat de medicatie die ervoor gebruikt wordt erg veilig kan zijn als het gebruikt wordt onder goede begeleiding. Na een consultatie bij mijn huisarts en een neuroloog kreeg ik Equasym XR voorgeschreven. Ik pak het nu ongeveer anderhalve maand en merk het verschil enorm hard! Ik kan veel makkelijker opletten en ben in het algemeen meer "aanwezig". Het was wel eventjes wennen, want ik merkte in het begin wel dat ik soms milde hartkloppingen kreeg en af en toe wat dissocieerde, maar omdat ik wist dat dit aan de medicatie lag en tijdelijk was kon ik dit makkelijk relativeren. Dan ging het meestal vrij snel weer over. Voor de rest heb ik helemaal geen bijwerkingen. Ik val nu juist beter in slaap dan ooit en voel dat mijn slaap ook kwalitatief beter is, want ik word meestal uitgerust wakker. Ook met mijn eetlust heb ik eigenlijk weinig problemen. Soms merk ik wel dat ik minder honger heb doorheen de dag, maar toch voel ik aan mijn lichaam wel wanneer ik zou moeten eten. Als ik me opeens zwakker voel, bijvoorbeeld. Ik probeer gewoon op regelmatige tijdstippen te eten en tot nu toe lukt dat wel goed! Het is wel makkelijker om gezonde keuzes te maken nu, omdat ik beter kan nadenken en geduldiger kan zijn. Equasym werkt goed en doet wat het moet doen, maar het is zeker geen wondermedicijn dat opeens al jouw problemen zal oplossen of van jou een supermens zal maken. Veel mensen hebben ook (cognitieve) gedragstherapie nodig. Het is heel belangrijk om goede gewoonten aan te leren, en dat is iets waar je zelf actief aan moet werken! Het enige jammere is natuurlijk wel de kostprijs. Ik betaal ongeveer €50 per maand, omdat ik twee capsules moet innemen per dag. Het wordt niet terugbetaald tenzij je jonger bent dan 16 jaar in België, dat vind ik helemaal niet kunnen! Dit versterkt het enorm schadelijke idee dat "mensen gewoon maar uit hun ADHD moeten groeien", terwijl dit natuurlijk niet zomaar gaat. Je kunt niet opeens een ander brein groeien. Maar over het algemeen wel erg tevreden over dit medicijn.
03-04-2018

Strattera (atomoxetine)
ADD

Rond mijn 15e gediagnosticeerd met add. Was erg impulsief en geen rust in mijn hoofd, kon geen overzicht houden. Heb langzaam opgebouwd, hierbij was ik misselijk en emotioneler als dat ik gewend was. Jarenlang heb ik op 80mg per dag gezeten. 4 jaar geleden heb ik geprobeerd af te bouwen want ik wil kunnen functioneren zonder medicatie. Echter lukte afbouwen me toendertijd [lees meer...]echt niet. Ik viel teveel terug in mijn oude patroon en liep op bepaalde punten vast. Echter nu sinds 1,5 jaar weer aan het afbouwen omdat gevolgen van het gebruik op de lange termijn niet bekend zijn en bij mogelijke zwangerschap wordt er geadviseerd direct met het medicijn te stoppen. Maar dit gaat echt en koste van jezelf. Aangezien ik de strattera nu 10 jaar met goed resultaat gebruik maar toch een zwangerschapswens heb, ben ik nu rustig aan aan het afbouwen. Inmiddels zit ik op 25 mg per dag. Ik moet zeggen dat het redelijk gaat, maar moet erg mijn best doen mezelf onder controle te houden. Ik zou strattera echt aan iedereen aanbevelen. Mijn advies zou wel zijn het zeer rustig op te bouwen en jezelf goed te laten voorlichten. Nadeel: strattera is erg duur en wordt sinds dit jaar nog maar minimaal vergoed door de zorgverzekering. Ik betaal 78 euro per maand, waarvan mijn zorgverzekeraar tot op vorig jaar nog 1000 euro per jaar vergoedde. Helaas is dat per 1 januari teruggedraaid naar 200 euro per jaar. Voor sommige mensen is dit absoluut niet betaalbaar en zullen zij dus genoodzaakt zijn om te snel met het medicijn te moeten stoppen omdat het financieel niet meer haalbaar is.
02-04-2018

ADHD

ik ben begonnen met methylfenidaat voor een onderzoek aan de Universiteit van Amsterdam. toen ik daarmee begon slikte ik nog maar 5 milligram. ik wou toen zo graag dat het werkte dat het voor mijn gevoel ook wel een beetje werkte, maar toen ik het een week slikte bleek al dat het niet goed werkte. toen zijn we na enig overleg overgestapt naar 10 mg. nu slik ik 12,5 mg en d[lees meer...]aar ben ik heel blij mee.
30-03-2018

Autisme

Was vaak en veel te veel overprikkeld, te veel dingen die door mijn hoofd heen gingen, waardoor ik meerdere keren compleet instortte. Was in zombie mode. Hierdoor kon ik heel vaak helemaal niks meer doen, laat staan werken. Dankzij dit medicijn is mijn hoofd nu rustig, kan mij beter concentreren, ben alert, heb meer energie. Op het werk zien ze nu een totaal ander pers[lees meer...]oon. S'nachts slaap ik nu door, voorheen, zolang als ik mij kan herinneren, sliep ik bijna geen enkele nacht door. Ik ben heel blij dat ik toch de stap heb genomen om medicijnen te gaan slikken. De eerste paar dagen was ik af en toe duizelig, dat is nu niet meer het geval. Enige nadelige bijwerking die ik wel wil melden is de afgenomen eetlust, heb vooral problemen met het avondeten. De normale portie aardappels kan ik niet meer weg werken, krijg de groente en vlees nog wel naar binnen, maar zit gewoon heel snel vol. Voordeel van de verminderde eetlust is dat ik nog amper chips, koekjes, chocola eet, heb er gewoon geen trek in.

ADD

Om normaal te kunnen studeren en concentreren neem ik dit in de ochtend. Na ongeveer een uur voel ik mij energiek en heb ik het idee dat ik alles aankan. Dat voelt top. Maar na ongeveer een uur zakt het alweer in en ben ik terug bij af. Daarbij krijg ik ook nog zweet handen en koude handen. Ook een gevoel van vervreemding met de mensen om mij heen en een soort van angstig [lees meer...]gevoel.

ADHD

Door een operatie werkte de concerta niet meer.

Ritalin (methylfenidaat)
ADHD

Door druk in mn hoofd en druk voor andere om me heen.. en nooit ergens zin in hebben. Heb ik nu wel ik vind het heerlijk om aan het werk te gaan
24-03-2018

Modafinil (modafinil)
Vermoeidheid

Na jaren ontzettend moe te zijn geweest heeft het mijn leven veranderd. Ik kon de dag niet doorkomen zonder dutjes. Maar heb geen narcolepsie. De neuroloog schreef eerst ritalin voor, maar de bijwerking hoofdpijn was te heftig. En het had ook niet het gewenste effect. Het rebound effect was heftig. Toen overgegaan naar modafinil. Eerst 200mg, toen 300mg en nu met 400mg is[lees meer...] mijn leven drastisch veranderd. Loop niet meer op mn tandvlees door de vermoeidheid. Ben niet hyper actief o.i.d. maar kom de dag door zonder dutjes. Ik gebruik het nu zo n ruime twee maanden. In het begin wel erge hoofdpijn, dit is nu nog amper aanwezig. Geen rebound effect. Ik ben wat "te" adrem in mn reacties. En heb wel geregeld kort hartkloppingen. Ben er superblij mee.
14-03-2018

Strattera (atomoxetine)
ADD

Inmiddels de hele rij gehad, methylfenidaat, dexamfetamine, ook originel Amfexa, strattera. maar ik heb een gigantische allergische reactie en mag voorlopig niets gebruiken, tot mijn grote spijt want zeker de methylfenidaat werkte bij mij zo goed, sloeg direct aan. Maar de huiduitslag is niet te doen. Nu dus kruisallergische reactie, wat betekent iedere medicatie in deze [lees meer...]groep wordt direct aangevallen door mijn lichaam. Nu is advies voorlopig rust daarna maar weer kijken Onder de huiduitslag, brandende zweren en plekken van top tot teen, ernstige allergische reactie. Heel spijtig want het medicijn is perfect, alleen de bijwerkingen bij mij niet.
13-03-2018

12-03-2018

ADHD

In het begin deed Concerta zijn werk. Maar ik ondervind de laatste maanden vervelende bijwerkingen zoals onrustig, piekeren, paniek, problemen met geheugen, gemoedswisselingen, angstig.
07-03-2018

07-03-2018

ADD

Dit medicijn doet in principe alles wat het moet doen. Ik kan me beter en langer concentreren, ik ben minder impulsief en ik heb geen eetbuien meer. Ik kan makkelijker uit bed komen mezelf tot dingen zetten. Helaas heeft dit medicijn ook een keerzijde. Ik krijg er flink buikpijn van, soms bijzonder heftig. Daarnaast hoofdpijn en met momenten rusteloos. Tot slot voel ik een[lees meer...] dip op het moment dat het is uitgewerkt. Dan ben ik stiller en prikkelbaarder dan normaal en slaat de vermoeidheid toe.
05-03-2018

ADHD

De medicatie werkt bij mij 1 uur waardoor ik nog steeds veel last van mijn ADHD heb. In dat uur werkte ze wel perfect. Sinds eind Februari overgestapt naar methylfenidaat HCI Mylan Retard
01-03-2018

Ritalin (methylfenidaat)
ADD

Ik was 11 toen ik deze rommel ging slikken, het bracht me niks anders dan ellende. Ik had nóg meer last van stemmingswisselingen, licht geraakt, geen eetlust en ik was agressief. Voor mij een periode waar ik met liever niet aan terugdenk. Ik zal dit nooit aanbevelen aan wie dan ook, Ik gun dit mijn ergste vijand niet.
01-03-2018

ADD

Ik slik dit medicijn al vanaf mijn 11e, ben nu 26. In de loop der jaren de dosering bijgesteld naar hetgeen ik nodig had/heb. Zonder dit medicijn was er niks van me terecht gekomen, ik ben heel blij dat ik deze medicijnen kan gebruiken en daardoor alles uit mezelf kan halen.
19-02-2018

Concerta (methylfenidaat)

Concerta heeft mij voor een hele lange tijd zeer goed geholpen en heeft mijn leven significant verbeterd. Ik kreeg toen ik wat ouder werd echter bijwerkingen die steeds erger werden ook nam de werking van het medicijn af. Ik heb toen besloten te stoppen met Concerta
18-02-2018

ADD

Na jaren last te hebben gehad van ADD verschijnselen toch maar eens begonnen met medicatie en psycho educatie. Ik heb echt geprobeerd er iets van te maken maar door slaapgebrek kwam ik in soort van verhoogde staat. Ik bleef maar door racen tot ik letterlijk omviel. Ben er echt manisch/ licht psychotisch van geworden. Ergens voelde dat ook weer heel lekker en daarom stopte [lees meer...]ik er niet eerder mee. Heeft me bijna mijn huwelijk gekost.. ik draaide helemaal door. Wellbutrin is voor mij een veel beter medicijn. Ik voel me rustig en kan goed slapen. De scherpe kantjes van de ADD zijn weg, verder ben ik helemaal mezelf.
13-02-2018

ADD

ik heb 11 jaar deze medicatie gebruikt voor mijn ADD, en heb altijd erg veel sociale demping gehad door deze medicatie. Dit kwam onderandere door dat ik blijkbaar een Slugish cognitive type van ADD heb die door Methylphenidaat versterkt word. Overstap naar dexamphetamine heeft ten zeerste gewerkt.
13-02-2018

ADD

Zeer tevreden, ik heb 11 jaar methylphenidaat gebruikt. Uiteindelijk bleek dat ik naast ADD ook de Slugish cognitive type variant had en dat methylphenidaat een neuroremmer was die dit effect versterkte. Na overstap op Dexamphetamine merkte ik direct resultaat. Mensen in mijn omgeving zeiden dat ze mij sociaal hetzelfde vonden met medicatie als dat ik was zonder medicat[lees meer...]ie. en dat ze het ook fijn vonden om met mij om te gaan nu als ik mijn medicatie gebruik aangezien ik anders behoorlijk ingetogen was. Naast deze sociaal verhoogde oplettendheid en omgang werken de concentrationele aspecten ook zeer goed en kan ik met dexamphetamine overweg met een fractie van de dosering die voor methylphenidaat noodzakelijk was. (wat ook een vermindering in bijwerkingen betekend.) Zeer tevreden met deze medicatie.
08-02-2018

ADHD

Ik ben er pas laat a ch ter gekomen dat ik adhd heb. Na een tijdje Ritalin gebruikt te hebben ben ik er jaren geleden mee gestopt. Omdat ik erg veel last van de rebound had Een aantal maanden geleden kwam ik echter in een burn out terrecht en mij werd aangeraden om weer voor korte tijd aan de medicatie te gaan omdat ik maar in dat cirkeltje bleef zitten en maar bleef pi[lees meer...]ekeren denk wel bekend onder ons. Het is dexamphetamine geworden omdat ik daar minder rebound klachten van zou hebben. Ik slik nu 2 keer 5 mg per dag en merk dat het heerlijk rustig in m'n hoofd maar heb wel het gevoel dat ik heel de dag loop te spacen. Ik denk dat mijn lichaam en geest eerst even aan rust moet wennen . Omdat ik in geen jaren meer rustog was . Beetje moeilijk uit te leggen maar ik weet zeker dat jullie precies weten wat ik bedoel .
06-02-2018

Rilatine (methylfenidaat)

05-02-2018

ADHD

Eerst methylfenidaat mylan gehad, wat een zooi. Daarna na eigen vraag op concerta van janssen-cilag, de echte dus. Wat een verheldering, impulsiviteit weg, rustiger en beter concentreren. Voor iedereen die in zichzelf of onrustig is met concerta...je dosering is te hoog!!
04-02-2018

28-01-2018

ADHD

Laat je niet beïnvloeden door negatieve recensies. Het einde van mijn behandeling bij m'n toenmalige psycholoog was in zicht. Ruim een jaar daarvoor had ik wel eens iets voorbij zien komen over ADHD en vond mijzelf daar in, maar ik dacht: 'Ik? ADHD? Nee joh, ik ben absoluut niet hyperactief'. Aldus het stereotiep ADHD'er dat ik in mijn hoofd had. Een jaar later zag ik [lees meer...]een bericht over ADHD op facebook. Ik moest weer aan dat jaar daarvoor denken en zocht meer informatie op. De symptomen van ADHD had ik vrijwel allemaal, dit vertelde ik aan mijn toenmalige psycholoog. Zij verwees me door naar ADHD Centraal (Zwolle). Een paar weken later kwam ik bij ADHD Centraal. Op de diagnose dag heb ik toen met diverse psycholoog en psychiaters gepraat en testen gedaan. Je ziet 'm al aankomen, ADHD gecombineerd. Er werd mij toen geadviseerd dexamfetamine te gaan slikken, ik kreeg diezelfde dag proefmedicatie (10 mg) om te zien of het werkte. Na 1,5 uur moest ik opnieuw diezelfde testen doen. Ze vergeleken de resultaten voor en na medicatie met elkaar en het was een groot (positief) verschil. Wat een magisch spul, dacht ik. Ik heb diezelfde dag nog een recept meegekregen en opgehaald bij de apotheek. En toen kwamen er de eerste 2 weken heel veel bijwerkingen, vrijwel het hele lijstje van de bijsluiter (dit was mij bij ADHD Centraal ook verteld). Laat je je hier niet door afschrikken! Ik ging veel resecties lezen en maakte mezelf bang. Dit is nergens voor nodig en ik wou dat ik dit niet had gedaan. Mensen met een slechte ervaring posten hun 'issues' nou immers sneller online dan mensen met een goeie ervaring. Na 2 weken waren alle bijwerkingen weg (behalve droge mond, maar dat is de enige bijwerking die blijft). Na bijna 2 maanden gebruik kan ik zeggen dat ik ontzettend tevreden ben over dit medicijn. Het doet wat het moet doen en maakt het leven een stuk prettiger. Ik verdraag drukte (en dus prikkels) veel beter, ik kan me eindelijk op 1 ding tegelijk focussen. Ik heb nu gewoon 1 gedachte in plaats van 10. Ik heb rust en ontspanning in mijn lijf. Ondanks al die dingen is dex geen wondermiddel. Ik heb nog steeds moeite met afgeleid zijn en plannen. Daarom is het ook zo belangrijk om naast medicatie ook een behandeling te volgen, bijvoorbeeld cognitieve gedragstherapie. Ik volg dit zelf bij ADHD Centraal Zwolle en het gaat de goeie kant op. Bij ADHD Centraal moet je ook regelmatig terug komen. Bij m'n eerste afspraak na de diagnose (na 4 weken) zagen we dat m'n hartslag nog steeds hoog was. Dit is de eerste 2 weken normaal maar moet daarna afnemen. Dit gebeurde niet, de psychiater en ik hebben toen besloten de dosering te verlagen. Ik ging van 3x 10mg op een dag naar 10mg, 7,5mg, 7,5mg. Ik neem dex om de 4 uur in. M'n hartslag is weer op een normaal niveau en de dex werkt nog even goed. Wel neem ik soms 2,5 mg meer als ik me echt goed moet concentreren, dit helpt dan beter. Dit doe ik alleen als ik 7,5 slik. Ik slik dus niet meer dan 10 mg per inname. Kortom: Zorg dat je je verwijzing voor dex van een expert hebt, experimenteer in overleg met je arts/psychiater over de dosering om er voor te zorgen dat je zo min mogelijk bijwerkingen hebt en ga naast medicatie ook met jezelf aan de slag bijvoorbeeld door cognitieve therapie. (Ik slik dex van: 'apotheek de magistrale bereider oud beijerland' maar dit staat niet bij fabrikant, vandaar 'onbekend')
23-01-2018

ADD

Na jaren eindelijk een verklaring voor mijn gedrag en een super werkend medicijn, zelf merkte ik het niet direct maar de omgeving wel. Maar ik zat binnen enkele weken helemaal onder de huiduitslag, ( Normaal is mijn huid super gaaf, geen puistje of wat dan ook)eerst benen, rug, schouders aangezicht, hals. Het ziet er niet uit en lijkt op brandwondjes, zo voelt het ook aan,[lees meer...] geen jeuk, wel pijn en het laat lelijke littekens na die weken lang blijven trekken en irriteren.Verwezen naar dermatologie. Die konden geen link leggen naar Methylfenidaat, allerlei onderzoeken gehad. Geen verklaring. Een soort van Herpes dacht men aan.( er zijn 100 varianten)Omdat ik eindelijk in evenwicht was, door dit medicijn en er niet zo een ernstige huiduitslag bekend was. Wilde men ook niet stoppen. Ik ben dus zelf gestopt en nu na 1 week is de uitslag voor 85% verminderd er komt niets meer bij, mijn gezicht is weer toonbaar, alle plekken zie je per dag verdwijnen.. Rara. Wie herkent dit? En wat is dan een alternatief voor mij? Ik heb sinds gisteren Dexamfetaminesulfaat 2,5 mg 4 x daags in te nemen, voorgeschreven gekregen. Ik hoop dat dit het zelfde resultaat geeft. Maar die huiduitslag mag toch wel vermeld worden hoe ernstig die kan zijn. Graag hoor ik meningen.
22-01-2018

Modafinil (modafinil)
Narcolepsie

Ben erg blij met dit medicijn. Heb er per dag veel wakkeren uren erbij gekregen sinds ik dit slik.
16-01-2018

ADHD

snelle rebound, raar gevoel, verschillende doses geprobeerd maar bracht geen verandering.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (4209)
Anticonceptie - overig (3154)
Cholesterol (2508)
Depressie - antidepressiva overig (2301)
Epilepsie (2093)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (1912)
Pijn - morfine-achtigen (1855)
Pijn (1718)
ADHD - psychostimulantia (1596)
Verslavingsziekten (1593)
Bloeddruk - betablokkers (1463)
Maagzuur - protonpompremmers (1417)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1387)
Anticonceptie - eenfase (1173)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (974)
Angststoornissen (946)
Depressie - antidepressiva TCA (886)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (858)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (854)

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!