categorie

ADHD - psychostimulantia

ADHD behandeling

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: ADHD - psychostimulantia

Tentin

28-02-2024 | Vrouw | 17

Bijwerkingen

droge mond

28-02-2024 | Vrouw | 17

Bijwerkingen

droge mond hartkloppingen verminderde eetlust moeite met slapen

04-02-2024 | Vrouw | 22
ADHD
Na 8 jaar incidenteel ritalin gebruiken, ben ik zo'n 2 jaar geleden aan de dagelijkse lisdexamfetamine begonnen. Dit omdat ik op mezelf ging wonen en elke dag mijn verantwoordelijkheden wilde kunnen aanpakken. Ik wilde ook minder bijwerkingen en dat is gelukt! Ik voel me geen zombie meer en tril veel minder. De vervelendste (verminderde eetlust) blijft wel, al in mindere m[lees meer...]ate. Verder merk ik als creatief persoon wel dat mijn 'mind's eye', verbeelding, bijna afwezig is op de dagen dat ik het slik. Daar baal ik van en is een specifieke overweging voor mensen die dit medicijn willen slikken. Verder is mijn tip, als veteraan-gebruiker: neem een zo laag mogelijke dosis en zorg ervoor dat je mega goed let op je voeding en je slaap. Als je dit wel doet heb je zo min mogelijk bijwerkingen + prima effect, als je niet zo op je gezondheid let bij een lage dosis heb je bijna geen effect (in mijn ervaring). Mijn psychiater heeft ook kortwerkende dexamfetamine voorgeschreven, dat kan ik erbij gebruiken op een dag dat ik even wat meer nodig heb voor korte tijd. Ook een aanrader als je slim om wil gaan met je dosis. Het is moeilijk om goed op je voeding te letten als je toch geen eetlust hebt, maarja, deze afweging is het voor mij absoluut waard. Lisdexamfetamine heeft het mogelijk gemaakt om mijn droomcarriere achterna te gaan en mijn persoonlijke leven op orde te houden. Groot fan!

02-02-2024 | Man | 23
ADHD
Ik merk dat het de eerste 3/4 uur goed zijn werk doet. Daarna merk ik duidelijk dat het effect afzwakt en ik steeds minder kan hebben. Ik wordt geïrriteerd, snel boos, kan me niet concentreren en snel overprikkeld. Het zou 13 uur moeten werken maar zo lang merk ik het effect echt niet.

Amfexa

31-01-2024 | Vrouw | 40

31-01-2024 | Vrouw | 40
ADHD
Ik heb alle adhd medicatie geprobeerd. Magistraal bereiding van dexamfetamine werkte het best maar was snel uitgewerkt en ik vergat het steeds. Elvanse sprak mij aan omdat je het maar 1 x hoeft in te nemen. Ik begin met 20 mg (ik weeg 55 kg) dat zorgde al voor minder prikkels zoals geluiden die minder hard binnenkomen. Concentratie bleef uit toen 30 en 40 mg geprobeerd. V[lees meer...]oor mij werkt 30 het beste omdat ik dan geen bijwerkingen ervaar. Alleen wanneer het uitwerkt vermoeidheidsklachten. Ik neem het iedere ochtend rond 6/7 uur . Eind van de middag is het nagenoeg uitgewerkt. Met een hogere dosering blijf ik langer wakker daarom terug naar 30 mg. Al met al tevreden

Equasym

31-01-2024 | Man | 39
ADHD
In vergelijking met Concerta werkt het net iets minder goed en het lijkt erop dat het een iets kortere werkingsduur heeft maar al bij al met de prijs inbegrepen ben ik toch wel zeer tevreden.

28-01-2024 | Vrouw | 49
Vol hoofd, focus, prikkelverwerking

26-01-2024 | Vrouw | 34
ADHD
Gebruik dit medicijn nu enkele maanden. Ben zeer bekend met de adhd medicatie in zo ongeveer alle soorten en maten. Dexamfetamine vind ik zeer fijn alleen werkt zo snel uit. Daarom over naar Elvanse. Ik merk dat het de eerste 3/4 uur goed zijn werk doet. Daarna merk ik duidelijk dat het effect afzwakt en ik steeds minder kan hebben. Ik wordt geïrriteerd, snel boos, kan me [lees meer...]niet concentreren en snel overprikkeld. Het zou 13 uur moeten werken maar zo lang merk ik het effect echt niet. Alhoewel lichamelijk merk je het nog wel.. tot aan bedtijd nog last van hartkloppingen, gejaagdheid, kaakklemmen en erge spierpijn. Ik voel me veel meer mezelf zonder de medicatie maar zonder is er zoveel chaos in mn hoofd.

23-01-2024 | Vrouw | 29
ADD
Toen ik op mijn 27ste een nieuwe studie binnen de anesthesie begon, lukte het mij niet meer te functioneren zonder adhd medicatie. Mijn klachten werden dusdanig erg dat ik ‘vastliep’ wanneer ik afgeleid raakte of overprikkeld was. Hierdoor bevroor ik tijdens mijn handelen. Hierna onder behandeling van de psychiater gestart met ritalin. Hier ervaarde ik sterke bijwerkingen [lees meer...]van bij lage dosering zoals een gejaagd gevoel en zweten. Hierna overgestapt op dexamfetamine. De dosering van 2 maal per dag 10mg dexamfetamine bleek effectief te zijn voor mijn ADD klachten alleen ik vergat de medicatie vaak in te nemen. Vandaar ben ik overgestapt op lisdexamfetamine 30 mg Ivm de gebruiksvriendelijkheid van 1x per dag 1 capsule. Dit leek onvoldoende effect waardoor de ADD klachten alleen maar versterkte. De dosering is verhoogd naar 40 mg. Ook deze dosering lijkt voor mijn ADD klachten niet voldoende maar de bijwerkingen ervaar ik wel. Hierdoor wil ik niet hoger in dosering. Naar waarschijnlijkheid zal ik terug gaan naar de dexamfetamine.

17-01-2024 | Vrouw | 32
ADD
Dag, Sinds November gestart met eerste de kortewerkende varianten (3x10) maar dit gaf teveel rebound effect (huilen en emotineel na uitwerking). Dus overgestapt naar 36 mg 1x. Dit gaf al veel meer rust maar de effectiviteit achteruit en slaperig in de middag. Dus nu sinds kort overgestapt naar 54 mg 1x. Ervaar meer rust, fijn dat ik het maar 1x p.d. moet innemen en niet[lees meer...] meer dat heen en weer van 3x per dag innemen. Dus ik ben benieuwd of de effectiviteit hoog blijft na een aantal maanden op deze dosis.

12-01-2024 | Man | 58
ADHD
Als kind adhd maar in m’n volwassen leven weinig last van, los van wat onrust en teveel inzet. Na bekomen niet aangeboren hersenletsel (NAH) was de impact op de prefontale cortex groot met terugkeer van add achtige klachten. Na jaren werd de overprikkeling steeds groter en uiteindelijk via HSK en GGZ doorverwezen naar PsyQ. Die zijn inmiddels gestart met psychotherapie [lees meer...]en Lisdexamfetamine. De eerste weken is de overprikkeling significant gedaald met een algemeen positief effect op het wel bevinden.

Strattera

12-01-2024 | Vrouw | 16
atomoxetine
ADHD
Onze dochter (16) is nu bijna 2 jaar bezig om het juiste medicijn te vinden voor haar ADHD. Gestart met methylfenidaat, werkte voor haar niet, wij merkten wel dat ze iets rustiger was. Daarna dexamfetamine zelfde resultaat, overgegaan op lisdexamfetamine, zelfde resultaat. Telkens met de opbouw was ze er niet lekker aan de eerste 2 weken maar dit was gelukkig van voorbijga[lees meer...]ande aard. Tot slot konden we nog 1 medicijn proberen en dat was atomoxetine. Rustig opgebouwd en vanaf de tweede verhoogde dosering gaf ze aan dat ze rustiger werd. We zitten nu sinds 2 mnd op 80 mg maar ze heeft wel veel last van bijwerkingen. Af en toe slap voelen, duizelig maar vooral nu met die 80 mg hoge hartslag (gem. boven de 100). Toch wil ze deze hoeveelheid blijven slikken ondanks de bijwerkingen, want ze wil slagen voor haar examen! Afgelopen proefwerkweek geen enkele onv. met hetzelfde leerpatroon als anders dus volledig te danken aan de medicatie. Ze zijn nu aan het kijken of ze toch terug moet naar 60 mg vanwege de hoge hartslag. Geef niet op en kijk vooral waar jij je prettig bij voelt!!

28-12-2023 | Man | 20
ADD
Ik begon dit medicijn te slikken omdat er sprake was van een redelijk zware depressie waarvan gedacht wordt dat mijn ADD hieraan ten gronde lag. Voor mij werkt het geweldig, ik voel me aanzienlijk veel beter omdat ik heel veel minder pieker, ik heb een veel betere focus en heb meer rust in mijn hoofd over het algemeen. Ik heb bovendien bijna geen bijwerkingen behalve een b[lees meer...]eetje hoofdpijn af en toe. veel mensen ervaren verlies van eetlust met dit medicijn maar ik heb door dit medicijn eigenlijk mijn eetlust juist weer terug gekregen omdat ik nooit honger had omdat ik altijd gestresst was. Ik vond het zelf heel spannend om medicijnen te gaan slikken maar het is heel goed uitgepakt. Tegen de mensen die het ook spannend vinden om medicijnen te gaan slikken wil ik dan ook zeggen: het is niet zo dat je alle bijwerkingen die genoemd worden ook krijgt, de meeste mensen hebben er maar een paar lichte en sommige mensen helemaal geen. Overleg goed met je psychiater en probeer het gewoon in een periode waarin je verder niets moet. Het kan wat aanpassen van leefstijl nodig hebben omdat ik nu bijvoorbeeld minder prikkels nodig heb, maar het heeft me heel veel gebracht dit te gaan slikken.

28-12-2023 | Man | 30
ADHD
Ik heb 80MG gekregen maar ik merk dat ik alleen in het begin wat voel, maar ik merk nog niet heel veel bij zulke doseringen. Ik heb denk ik wel 120MG nodig, en hopelijk kan een arts hierover mee denken want ik heb wel het idee. Dat het bij 120MG pas zijn werking gaat doen. Ja anders haal ik Coke, en dat is echt niet meer de bedoeling. Dat was eerst me zelf medicatie. Nu ge[lees meer...]ef ik toch Elvanse de kans, en merk dat het wat pas doet bij 120MG en heeft iemand daar al is eerder ervaring mee ? Soms slik ik wel is het dubbele namelijk 160MG en dan pas voel ik dat ik me wat lekkerder in me vel ga voelen en dat ik zin heb om actie te willen ondernemen ipv rond te tollen in me hoofd en een beetje rondjes lopen in me huis. Nu kan ik met 160MG me wel aardig focussen en bij de les blijven. Maar dat 80MG de maximum dosering is? Vind het vrij onlogisch klinken, of ben ik de ADHDer zoals me arts al beschreef. De 1% variant die het heel ernstig heeft ? Bedoel ik heb dankzij me ADHD ook veel moeten nalaten in het leven, zwaar verslaafd geweest en ben nog altijd god dankbaar dat ik een dak boven me hoofd heb en deze medicatie. Alleen ben ik nou zo ernstig dat ik zulke doseringen nodig heb ? Of lijkt het anders echt geen effect op me te hebben bij 80MG ?

Concerta

25-12-2023 | Vrouw | 26
ADHD
Pas sinds een maand gediagnosticeerd met ADHD. De Concerta 54mg is het eerste medicijn die me eindelijk liet in zien hoe mensen zonder ADHD functioneren. Voelt zo intens oneerlijk dat dát altijd van me werd verwacht en ik dat nooit heb kunnen waarmaken. Was ik maar eerder getest geweest.

Strattera

23-12-2023 | Man | 54
atomoxetine
ADHD
Ivm ADHD en angst/paniekstoornis eerst begonnen met methylfenidaat, daarna dexamfetamine, daarna Ritalin en nu sinds een maand Atomoxetine. Doet meer aan de angst maar bijwerkingen zijn heftig. Vreselijke last van obstipatie, buikpijn, rugpijn, pijn bij plassen, niet goed kunnen uitplassen en pijn bij klaarkomen. Ik eet pruimen, kiwi’s, havermout en gebruik een laxeermidde[lees meer...]l maar stoelgang is vreselijk.

Medikinet

18-12-2023 | Vrouw | 16
ADD
Tot 5 havo mijn examenjaar heb ik altijd moeite gehad met het halen van voldoendes, had het idee dat mijn hoofd anders was dan die van andere klasgenoten die dan een 8 haalden en ik een onvoldoende. In de laatste toetsweek moest ik zo hard mijn best doen dat ik van vroeg tot laat dagenlang leerde. Dit jaar ben ik onderzoek gaan doen en er kwam add uit, we hadden gelijk bes[lees meer...]loten om voor medicatie te gaan. Ik begon toen het schooljaar weer startte na de zomervakantie, waarin ik de eerste 2 weken last had van bijwerkingen die ongeveer na maand over waren en het resultaat was duidelijk zichtbaar na mijn eerste toetsweek waarin ik gelijk allemaal zevens en achten had gehaald. Daarna overgestapt op een langer werkend medicijn, wat voor mij geen toegevoegde waarde had en de bijwerkingen alleen maar erger maakten. Nu sinds 3 weken geleden ongeveer teruggegaan op medikinet, weer alle bijwerkingen helaas opnieuw. Waar ik het meeste van last heb en blijf hebben is het misselijk zijn, als ik misselijk word dan neem ik iets kleins te eten en daarna gaat het weer, maar na het eten van iets groters of het avondeten wordt ik heel misselijk. Het misselijk worden van eten zorgt dat ik niet alle vrijheid meer heb die ik eerst wel had. De spijt is dus heel groot van het overstappen van de langere versie. Ik ben nu opzoek naar een oplossing Blij met de resultaten maar niet met de bijwerkingen

Ritalin

06-12-2023 | Vrouw | 40

28-11-2023 | Vrouw | 35
ADHD
Pas onlangs - op 35 jarige leeftijd - een diagnose gekregen. Het is heel druk in mijn hoofd, ik ben heel kritisch op mezelf, perfectionistisch en pas tevreden als ik productief ben. Het is heel moeilijk om me te ontspannen, omdat rusten als tijdverspilling aanvoelt. Elvanse voorgeschreven gekregen, omdat rilatine te veel op het gemoed zou werken. Begonnen met 20mg, een wee[lees meer...]k later naar 40mg en zit nu al enkele weken op 60mg. Vorige week 2 dagen 30mg geslikt, omdat ik me behoorlijk emotioneel begon te voelen. Ook heb ik artrose in beide knieën die aanzienlijk erger werd (bijna niet te houden zelfs), gelijklopend met de verhoging Elvanse. Zag nu in de reviews dat nog mensen er last van hebben. Anders had ik het zelf niet gelinkt. Ik voel ook alsof ik niet kan stoppen. Ik zet me gemakkelijker aan dingen, maar ga voorbij mijn grenzen. Mijn focus leek ook beter bij 30mg.

24-11-2023 | Vrouw | 19
ADHD
Ik slik nu 1,5 jaar methylfenidaat. Eerst begon ik met 10 mg, maar daar voelde ik niet zoveel van. Nu zit ik op 3x 15 mg per dag en ik heb wel de focus en energie om dingen te gaan doen en vol te houden. Helaas heb ik veel last van bijwerkingen en ben ik in overweging om te stoppen.

20-11-2023 | Vrouw | 50
ADHD
Ik ben sinds een maand nu bezig met dit medicijn. Ik ben nog zoekende naar dosering, gebruik nu 4x 10 mg ,moest verhogen naar 15 mg per inname merk dat ik daar heel onrustig van wordt en ook wazig ga zien,ga toch weer naar 10 mg,misschien ben ik ook wel te snel verhoogd. Mn hoofd geeft mij echt rust nu ,ik merk wel dat mijn hyperactiviteit niet is afgenomen.gesprekke[lees meer...]n makkelijker te voeren,meer focus Van Rebound totaal geen last maar om 2130 ben ik echt wel heel erg moe en kan de hele nacht zalig slapen wel 0600 wakker en lekker weer aan. Ik heb er echt baadt bij ,blij mee

Medikinet

18-11-2023 | Man | 39
Syndroom van Asperger
Met de juiste dosering is dit middel mijn redding geweest en kan niet meer zonder! - Als ik niets neem slaap ik heel de dag en ben ik in alles enorm chaotisch. - Met een te hoge dosering: zie bovenstaande bijwerkingen ^^^ + Met de juiste dosering kan ik mij als vakman, op een rustige, doordachte wijze met volle aandacht met mijn werk bezig houden en krijg ik dag[lees meer...]elijks mijn taken overzichtelijk afgewerkt. + Ik ben gemotiveerd om met goesting aan mijn dag te beginnen en voel een soort “drive” / duwtje in de rug die me motiveert om alles wat ik dagelijks moet en wil doen, ook daadwerkelijk te doen. Ik kan me hyperfocussen op taken die dat vragen (ben een geboren vakman en perfectionist maar na een zware en lange burn-out lukt het mij niet meer om mij “in the zone” te stellen en mis ik die hyperfocus van vroeger. —> Medikinet brengt dat 100% terug!! Wel een opmerking: Bij een té hoge dosering is het effect tegenovergesteld! Dan geraak ik zodanig diep in die hyperfocus-status dat ik in een soort “waas” blijf en véél te veel tijd spendeer aan een bepaalde handeling, taak of lezen van bv een artikel, dat ik niet meer uit die “zone” geraak. Zelfs bij het beseffen wat er gaande is, lukt het bij overdosering niet om je daaruit te halen en dat is iets waar ik wel voor wil waarschuwen. Kort gezegd: als je bv je dosering plots verdubbeld kan het zijn dat je de komende 2uur naar de muur aan het staren bent terwijl je gedachten helemaal in overdrive gaan en je aan alles en niets aan het denken bent.

14-11-2023 | Man | 46
ADD
Ik ben begonnen met 3x 10 mg van Mylan, daarna i.o. naar 3 x 20 mg. bij Mylan nauwlijks bijwerkingen en een goede focus en hoofd terug. bij het 2e recept teva gekregen, bijwerkingen hoge vermoeidheid, geen focus / wazig.

Tentin

11-11-2023 | Man | 28
ADD
Gewoon top. Niks op aan te merken. Het enige aparte is dat ik 4x daags 2 tabletten van 5mg heb, in plaats van 4x daags 1 tablet van 10mg. Zie ze van meer dan 5mg ook nooit voorbij komen. Maar goed, gebruik dus 60 tabletten per week. Indien ik 5mg per dosering gebruik heb ik last van rebound.

Dexamfetamine

06-11-2023 | Vrouw | 50
ADHD
Jaren geleden met Dex begonnen. Eerst met Methylfenidaat begonnen, vreeselijke rebounds en had er geen goed gevoel bij.. met Dex; wel het werkte super. Toen werd het Amfexa en daarna Tentin.. het ging wel maar niet altijd goed. Vorige wk kreeg ik Dex weer en ik voel me veel rustiger en beter. Alleen heb ik wel weer dat begin gevoel van toen ik eerst met Dex begon.. geen [lees meer...]trek, veel dorst en een beetje hyper van binnen (ik bedoel dat rush zeg maar) en niet echt hartkloppingen maar weet je dat gevoel waar je denkt je bloed te kunnen voelen pompen door je lichaam? Ik vraag me af of er meer mensen zijn die dit ook hebben? hl

Dexamfetamine

06-11-2023 | Vrouw | 30
ADHD
Ik heb vorige week een herhaalrecept opgehaald voor mijn ADHD (dexamfetamine, 5mg). De leverancier is veranderd. Eerst had ik Dexamfetamine via Tentin en nu heb ik dexamfetamine via De Magistrale Bereider (DMB). Dit medicijn werkt voor geen meter. Ik kan me niet focussen en heb constant tintelingen in mijn vingers. Heeft iemand ook slechte ervaringen met de medicatie via D[lees meer...]MB?

05-11-2023 | Man | 44
ADHD
Ik ben met 3 weken bezig met methylfenidaat 27 mg langwerkend. Ik slik dit in combinatie met fluoxetine 30 mg. Ik merk weinig verschil mn ogen staan wat wijder open en heb iets meer energie en als het uitgewerkt is dan voel ik de energie uit mn lichaam vloeien. Ik ben wel wat opgewekter.

04-11-2023 | Man | 34
ADHD
Soms wat een droge mond, ik ben recentelijk van arts veranderd en de beste man weigert me methylfenidaat voor te schrijven ///// RED mijn medicijn.nl - Let op: deze mening is aangepast, persoonlijke verwijzingen zijn verwijderd. In de gebruiksvoorwaarden staat dat er geen 'handel in medicijnen' gedreven mag worden op mijnmedicijn. Medicijngebruik dient via een voorschri[lees meer...]jvend arts plaats te vinden en aflevering van medicatie via een geregistreerde apotheek./////

Amfexa

31-10-2023 | Vrouw | 23
ADD
Toen hij de apotheek werd verteld (inmiddels een paar jaar geleden) dat ik vanaf nu Amfexa kreeg i.p.v. de merkloze dexamfetamine (waar ik altijd zeer tevreden over was) dacht ik er niet zoveel van. Het was immers gewoon dezelfde werkzame stof: dexamfetamine, dus ik had er niet eens bij stilgestaan dat het zo anders kon vallen. Toen ik Amfexa begon te nemen snapte ik niet [lees meer...]wat er ineens mis met me was. Ik heb eigenlijk nooit last van mentale problemen of instabiliteit, maar toen ik Amfexa kreeg was ik elke dag (aan het eind van de dag) klaar om mezelf van een gebouw te gooien. Ik had heel erg last van hartkrampen en had in rust standaard een hartslag van boven de 150 bpm. Daarnaast was de effectiviteit laag; ik werd er heel erg opgejaagd van, zag wazig en had eigenlijk altijd hoofdpijn. Ik werd dusdanig vlak aan het eind van de dag dat ik nauwelijks in staat was om te praten/een gesprek te voeren. Ik raad niemand dit medicijn aan. Ik heb gelukkig nu - na heel veel moeite te hebben gedaan - merkloze dexamfetamine terug en dat is een enorme verademing; de werking van de twee is niet eens vergelijkbaar.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (6302)
Anticonceptie - overig (4466)
Cholesterol (3270)
Depressie - antidepressiva overig (3099)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2858)
ADHD - psychostimulantia (2524)
Pijn - morfine-achtigen (2514)
Verslavingsziekten (2295)
Pijn (2251)
Bloeddruk - betablokkers (1909)
Maagzuur - protonpompremmers (1773)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1696)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1661)
Anticonceptie - eenfase (1581)
Angststoornissen (1567)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1441)
Antibiotica - urineweginfectie (1263)
Depressie - antidepressiva TCA (1224)