categorie

ADHD - psychostimulantia

ADHD behandeling

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: ADHD - psychostimulantia

Equasym

16-05-2022 | Man | 65
Heel herkenbaar!

13-05-2022 | Vrouw | 23
ADD
Ik merk dat ik veel meer energie heb en mijn stemming een stuk beter is als ik het slik. Ook ben ik minder snel overprikkeld waardoor ik meer kan doen op een dag en is het wat rustiger in mijn hoofd. Ik ervaar gelukkig geen bijwerkingen en heb ook geen last van rebounds. Helaas doet het voor de bevordering van mijn concentratie en motivatie niet zoveel, ik heb wel iets mee[lees meer...]r concentratie maar niet zoveel als dat ik zou willen. Ik heb ook methylfenidaat geslikt en daarbij had ik een veel betere concentratie, maar ook veel meer bijwerkingen.

09-05-2022 | Man | 23
ADD
Ik heb dit medicijn als kind al jaren gebruikt, toen weer een tijdje gestopt. nu na enkele jaren weer begonnen. Maar het heeft helaas niet meer het effect van vroeger. Ik ben kort af continu overprikkeld. Kan echt maar aan 1 ding tegelijk denken/doen. Wel zijn mijn gedachten helderder, of in ieder geval minder gedachten tegelijk . Voor mijzelf is het medicijn top, alleen v[lees meer...]oor mijn omgeving is het minder.

07-05-2022 | Man | 54
ADHD
Dit middel moest geprobeerd worden door de IZA zorgverzekering omdat dit goedkoper is dan concerta. Helaas is dit middel, net als de eerder verplicht opgelegde goedkopere medicijnen voorzien van veel bijwerkingen. Ik raad dit middel niet aan.

04-05-2022 | Vrouw | 23
ADD
Werkt goed, ik vind dit erg waardevol middel op mijn werk. Geen vervelende bijwerkingen tijdens werking. Wel rebound (depri, moe) maar dat lijkt me normaal bij dit soort medicatie. Ik moet 1,5 tablet slikken. Dat betekent dat ik telkens moet halveren en de helft weer in de verpakking moet stoppen. Dat is best onhandig. Ook vraag ik me af of de werking van het halve table[lees meer...]tje dan niet vermindert omdat er voortdurend zuurstof bij komt hierdoor. Ook werkte Amfexa en nu Tentin bij lange na geen 4 uur bij mij. Na 3,5 uur is het uitgewerkt. Ook werkt het bij mij sneller dan de bijsluiter stelt. Na een half uur merk ik dat de medicatie effect begint te hebben. Al met al tevreden.

29-04-2022 | Vrouw | 26
ADHD
Hoi Allen, Sinds ongeveer één jaar het ‘officiële’ label van AHDH. Doordat ik er in mijn dagelijkse bezigheden steeds meer last van had, ben ik begonnen met de zoektocht naar een geschikt medicijn. Van ritalin naar Tentin naar lisdexamfetamine. Bij elvanse 30mg had ik eindelijk het idee dat ik wat meer mentale rust kreeg, maar nog geen betere focus. Daarom nu sinds 3 we[lees meer...]ken opgehoogd naar 50mg. Nog steeds de mentale rust maar niet meer focus helaas.. ook denk ik te merken dat ik wat meer neerslachtige gevoelens heb sinds de ophoging, maar ik durf niet met zekerheid te zeggen dat dit door de verhoging komt. Heeft hier toevallig iemand vergelijkbare ervaringen mee? Ik had gehoopt dat dit het eindpunt van de zoektocht was, maar we gaan nog even door.

28-04-2022 | Vrouw | 6
ADHD
Mijn dochter van 6 heeft meerdere medicaties gehad voor een ernstige vorm van adhd en niks helpt bij haar. Na al een keer lisdexamfetamine gebruikt te hebben een paar maanden geleden wilde ik het nog een keer proberen helaas zonder succes. Mijn dochter werd wel goed rustig en kon zich concentreren maar begon veel te klagen over buikpijn en hoofdpijn ze bleef er over zeuren[lees meer...] wel 500 keer op die dag. Alsof er een bandje wel afgespeeld. Ze stopte niet met constant het zelfde te zeggen ook met veel andere woorden. Ze was haar zelf compleet kwijt. Ze at heel de dag niks en normaal slaapt ze met een Melatomine pilletje rond 19:00 toen sliep ze om 00:00 nog niet. Een en al drama. Nooit meer

28-04-2022 | Man | 26
ADD
Mensen die starten met deze medicatie pas op! Na 7 weken ben ik acuut gestopt. Het begin was redelijk maar na verloop van tijd werd ik steeds angstiger nerveus kreeg last van paniekaanvallen waardoor ik onbewust sociale situaties ging vermijden en een soort sociale fobie heb ontwikkeld. Nu ik gestopt ben merk ik dat dit medicijn z’n sporen heeft na gelaten.. terug bij af [lees meer...]dus. Denk a.u.b 2x na voordat je hieraan begint. Iedereen is anders maar de reacties liegen er niet om.

26-04-2022 | Vrouw | 39
ADHD
Zeer tevreden over deze medicatie. Probeerde eerst methylphenidaat, daar had ik zeer veel bijwerkingen van. Van de dexamfetamine heb ik totaal geen bijwerkingen, voel me meer gefocust en gevoncentreerd en helpt ook nog eens voor een betere stemming. Ben er heel blij mee.

26-04-2022 | Man | 41
ADD
Helaas eind 2019 over moeten stappen naar Tentin/Amfexa, sindsdien is het een groot drama. Medicijn ondersteund totaal niet meer, en lijkt zelfs mijn AD(H)D klachten te verergeren!

25-04-2022 | Vrouw | 24
ADHD
Eerst 3 jaar methylfenidaat geslikt, werkte op het begin prima maar na verloop van tijd begon ik me er ontzettend opgejaagd van te voelen en verloor ik concentratie. Overgestapt op lisdexamfetamine, wat een verademing. Ik heb nooit meer last van een rebound, ik voel me veel minder 'onderdrukt', ik ben even gezellig/spontaan/creatief en ik kan me heel goed focussen. Mijn st[lees meer...]udiepresentaties zijn door het dak gegaan! Ik heb nauwelijks last van bijwerkingen, als ik er een zou moeten noemen dan zou het een droge mond/dorstig zijn, dat neemt helaas niet echt af (gebruik het ongeveer 8 maanden). Mijn eetlust is prima, ik ben niet snel hongerig en heb geen zin om veel te snacken, maar ik kan wel goed eten als het voor mijn neus staat. Dit in tegenstelling tot methylfenidaat; daarmee kreeg ik echt geen hap door mijn keel. Al met al ben ik ontzettend blij dat ik ben overgestapt!

Amfexa

22-04-2022 | Vrouw | 34
ADD
Ik wil graag even een tegengeluid laten horen. Ik leeds dat veel mensen niet tevreden zijn met Tentin, en dat ze hun vorige dexamfetamine fijner vinden. Ik juist niet ! Bij de vorige vroeg ik mij weleens af of het wel werkte terwijl Tentin zonder twijfel werkt. Ik voel me energiek, socialer, kan mij beter toezetten op werk en (misschien is dat nog het fijnst) pieker ik vee[lees meer...]el minder. Ook op het eind van de dag als het uitgewerkt is, voel ik mij goed omdat ik een veel productievere dag heb gehad. Weliswaar ben ik dan iets chaotischer, maar niet minder gelukkig. Uiteraard verschillen alle mensen heel erg. Daarbij scheelt het misschien dat ik nooit echt last heb van prikkels van buitenaf maar vooral van mijn eigen gedachten. Ik had altijd neiging om heel lang te blijven hangen in negatieve (overfocussed add?) dat is met Tintin een stuk minder. Wel moet ik meer dan met de oude Dex opletten met alcohol, als ik meer dan 2 glaasjes drink dan voelt het de volgende dag alsof ik een zuipfestijn heb gehouden.

Strattera

21-04-2022 | Man | 27
atomoxetine
ADD
Gebruik dit middel nu circa een half jaar naast dexamfetamine voor ADD klachten omdat de dexamfetamine steeds opgehoogd moest worden en uiteindelijk niet meer toereikend was. Toen Atomoxetine gestart naast een onderhoudsdosering dexamfetamine (2x daags 5mg). Ik merkte vrijwel meteen verschil, meer rust in mijn hoofd en beter in staat om overzicht te houden. Toen besloten o[lees meer...]m de atomoxetine op te hogen en dexamfetamine af te bouwen. Bij ophogen kreeg ik echter meer bijwerkingen m.n. bij 80mg 1x daags. M.n. ogeveer 40min na inname misselijkheid, zweten en soms ook hartkloppingen. Dat werd na verloop van tijd wel minder maar bleef een vaag ongemakkelijk gevoel ervaren na inname wat moeilijk te plaatsen is. Daarom gekozen om 2x 25mg in te nemen 's ochtends met een uurtje tussen beide capsules. Dat loste het probleem voor mij op en ik ben en blijf erg tevreden over het effect. Wel is het middel slecht te combineren met alcohol, de katers en bijwerkingen zijn erger de dag na het drinken.

20-04-2022 | Vrouw | 35
ADHD
Sinds een paar dagen begonnen met de medicatie, startdosering 30 mg. De eerste dagen voelde ik mij alsof ik onder lichtelijke invloed was. Maar mijn hoofd was rustig, en mijn motorische onrust was ook weg. Daarnaast kwam ik beter uit mijn woorden dan zonder medicatie en voelde ik mij kalmer. Positieve effecten op mijn concentratie. Wat enkele bijwerkingen zoals hoofdpijn e[lees meer...]n bij het begin van inname lichtelijke onrust. Nu op dag 5 en merk dat dat de positieve effecten een stuk minder aanwezig zijn. De dosis zal nog moeten worden aangepast. Maar overal ben ik positief verrast van wat deze medicatie met mij doet.

17-04-2022 | Man | 47
ADHD
Van wellbutrin naar concerta naar medikinet en mylan overgegaan naar tentin. Werkt voor mij prima op behoud van concentratie, plannen, overzicht, stemming. Veel minder slaap dipjes. Ben meer tevreden dan met methylfenidaat.

16-04-2022 | Vrouw | 38
ADHD
Ik gebruik 4x per dag 5mg tegen adhd klachten. Wat een rust in mijn hoofd, ik kan me beter concentreren. Ik erger me minder aan alle prikkels om me heen en heb minder snaaien behoefte gedurende de dag. De bijwerkingen vind ik goed te behappen, ik slaap ook wat beter .

13-04-2022 | Vrouw | 36
ADHD
Binnen twee dagen van vrolijk en ondernemend, naar depressief en in mezelf gekeerd. Snel geirriteerd ook... Echt bizar dat deze troep nog op de markt is en dat het het tegenovergestelde effect lijkt te hebben van Ceban waar ik heel tevreden over was.

12-04-2022 | Man | 48
ADD
TEVA (goedkoop is duurkoop) op advies psychiater, zorgverzekeraar en regering, het middel werkt niet! Of onvoldoende en heeft bijwerkingen, hartkloppingen en hoge bloeddruk 154 over 126 (norm 128 over 88 en hoge hartslag 86 (normaal 68) Bij verhoging meer bijwerkingen zoals; gedachtes buiten mijzelf, primaire reacties bijvoorbeeld verbale agressie in het verkeer.

12-04-2022 | Man | 30
ADHD
Pas op mijn 28e gediagnosticeerd met ADHD & ADD. De laatste jaren ging het mij steeds meer opvallen dat ik van alles vergat, niet rustig ergens kon zitten, alles maar dan ook alles binnen kwam in me hoofd waardoor je je niet meer kon concentreren en bij een gesprek met iemand kon houden. Toen begon het zoeken naar het juiste middel en nog. Hiervoor methylfenidaat gehad zow[lees meer...]el lang (54mg retard) als kortwerkend (4 x 15mg) maar niet overtuigd. De retard werkte te snel uit en gaf meer bijwerkingen en kortwerkende was heel vervelend omdat je constant op de tijd moest letten om het elke 3 uur te nemen anders werkte het uit. Nu had ik nog Elvanse 70mg staan die ik tijdens mijn ADHD onderzoek had gekregen om te testen en dacht ik ga deze maar eens proberen. Eigenlijk lijkt dit veel beter te werken en werkt het veel geleidelijker, en het werkt ook stukken langer (+- 12 uur na inname, duurt wel langer voordat het werkt 1,5 uur ongeveer). Gebruik dit nu weer een weekje dus moet het nog wat langer testen (heb de huisarts hier al van op de hoogte gesteld en kon deze bij de huisarts aanvragen als deze ervaring nog een paar dagen positief blijft). Tot nu toe merk ik vooral dat ik meer concentratie en rust heb, wat erg fijn is. Ook heb ik iets meer energie wat ook erg fijn is gezien mijn chronisch vermoeidheidssyndroom. Als bijwerking heb ik tot nu toe gemerkt; soms wat lichte hoofdpijn, droge mond (lijkt al minder te worden) en verminderde eetlust (opzich heel fijn, kan nu gewoon 3 keer per dag eten en dat is dan genoeg, normaal had ik ALTIJD honger en had ik nooit genoeg). Ik hoop dat dit positief blijft en dat ik hier voorlopig verder mee kan.

Concerta

09-04-2022 | Vrouw | 20
ADHD
De dosering was te hoog voor mij. Het middel werkt niet voldoende en ben daarom overgestapt op dexamfetamine.

Strattera

09-04-2022 | Vrouw | 20
atomoxetine
ADHD
Nadat 27 en 36mg concerta niet aansloeg en het middel teveel bijwerkingen gaf ben ik overgestapt op Strattera. Ik startte met 40mg. Ondanks alle bijwerkingen merkte ik langzaam aan dat het medicijn begon te werken. Ik kon mijn leven weer iets meer oppakken en kon meer drukte aan. Toch merkte ik dat ik rond 3 a 4 uur smiddags heel erg moe en overprikkeld was. Daarom de keuz[lees meer...]e gemaakt om de dosis te verhogen naar 60mg. De eerste week voelde ik vrij weinig van het medicijn. M’n adhd klachten kwamen weer terug en ik voelde me wat afgevlakt. Maar aangezien de arts had gezegd dat het middel pas na 2 weken effect gaf bleef ik volhouden. In de tweede week begon alle ellende. Langzaam aan merkte ik dat ik niet meer goed kon nadenken. Ik voelde me afgevlakt, emotieloos en omschreef mijn gevoel toen zelf der tijd als een ‘zombie gevoel’. Ik voelde me afgesloten van de werkelijkheid en was compleet in mezelf gekeerd. Ik besloot mijn dosis weer te verlagen naar 40mg omdat dit voorheen wel effect gaf. 2 weken geslikt wachtend op effect, maar dit gebeurde niet… Ik bleef mezelf een zombie voelen. Ik had geen controle meer over mijn eigen gevoel en gedachten. Elke beweging die ik maakte overdacht ik. Ik voelde me zo angstig en opgesloten in mijn eigen lichaam. Ik had vreselijke hartkloppingen dus heb zelfs een hartfilmpje laten maken. Na 2 meter lopen was mn hartslag al rond de 130 en werd ik helemaal duizelig. Ik was er HELEMAAL klaar mee ! Zo erg dat ik besloot om mijn medicatie NIET meer te nemen. Wat er toen gebeurde is een vreselijke ervaring geweest. Ik kreeg hele erge wanen en had het gevoel dat iemand me iets aan ging doen. M’n hele lichaam stond onder angst en ik was zo in paniek zonder dat ik controle had over mezelf. Eenmaal thuis nam ik mijn medicatie weer en waren de wanen voorbij. In de week erna heb ik mijn medicatie langzaam afgebouwd van 40mg naar 0mg. Toen ik eenmaal gestopt was heet het vier weken (!!) geduurd voordat ik me weer mezelf voelde. De medicatie was uit m’n lichaam maar ik bleef me vreselijk voelen. Ik was nog steeds volledig in mezelf gekeerd en had totaal geen controle over mijn eigen lichaam en gedachten. Al mijn emoties waren weg, ik voelde me afgevlakt en ik voelde niks meer. Ik wist niet meer wat ik moest doen. Uiteindelijk heb ik mezelf na het slikken van deze troep weer teruggevonden door veel te praten en therapie. Achteraf denk ik: ik had allang moeten stoppen met dit medicijn. Maar ik kon simpelweg gewoon niet meer logisch nadenken toen ik Strattera slikte. Überhaupt nadenken lukte amper. Ik ben blij dat ik dit middel niet meer slik en mezelf weer terug gevonden heb. Artsen zeggen dat je zomaar kan stoppen met dit middel zonder enig probleem. Dat is helaas niet wat ik ervaren heb. Wel is het zo dat medicatie bij iedereen anders aanslaat. Als je het niet geprobeerd hebt weet je ook niet of het effect heeft. Als je de keuze maakt om met dit middel te starten, wil ik je graag wat meegeven. Als je dit medicijn slikt en je merkt dat je je NIET meer jezelf voelt , lichamelijke problemen krijgt of als je merkt dat de klachten die je ervaart overeen komen met de klachten die ik heb ervaren… STOP ERMEE! Er zijn genoeg alternatieven en je kan altijd na het stoppen nog ervoor kiezen om het medicijn in een lage dosering verdeeld over 2 giften te slikken.

07-04-2022 | Man | 26
ADD
Ben gestopt met Methylfenidaat, omdat dit medicijn mij niet meer het gewenste effect gaf. In overleg met mijn behandelend arts overgegaan op dexamfetamine van Tentin. De reacties op internet waren niet veel belovend, maar wil toch alle medicijnen een kans geven. De 1e dag beviel goed! Het werkte rustig in en voelde me vrolijk en gemotiveerd al voelde ik me een ongeleid pro[lees meer...]jectiel.. ik hield er rekening mee dat het medicijn moet wennen en dat waarschijnlijk een korte bijwerking was. Na de 1e week iom de arts de dosis verhoogd. Dit ging goed echter na een paar dagen begon de ellende: droge mond handen en gezicht ondanks het vele drinken. Alle ADD klachten namen toe continu een honger gevoel en voelde me verward overmatig zweten steken in mijn hart. En voelde me compleet contact gestoord. Kortom wat een troep! Ik overweeg het nog een kans te geven met een Verlaagde dosis van 3x per dag 5 mg, als dit niet werkt neem ik graag afscheid van deze rotzooi.

07-04-2022 | Vrouw | 44
ADHD
Ik gebruikte vroeger ritalin, dat werkte na verloop van tijd niet goed meer. Bij het opstarten met elvanse had ik veel last van hartkloppingen, na verloop van tijd verdween dat. Nu heb ik er geen last meer van.

03-04-2022 | Vrouw | 18

30-03-2022 | Vrouw | 16
ADD
Werkt best wel goed alleen ben soms licht in mijn hoofd of heb hoofdpijn wanneer het begint uit te werken

28-03-2022 | Vrouw | 44
ADHD
De jeuk/speldenprikjes zijn herkenbaar. Door deze hinderlijke bijwerking ook gestopt met de Elvanse en weer terug naar de Tentin waarmee ik dit niet had.

25-03-2022 | Man | 26
ADD
1 jaar geleden heb ik kennis mogen maken met het medicijn methylfenidaat van farmaceut Mylan. Eerst de kortwerkende en na een tijd de retard. Ik deel mijn ervaring over de retard ( langwerkend ). Het medicijn heb ik in totaal 1 jaar gebruikt. Circa de eerste 6 maanden voldeed de methylfenidaat aan mijn verwachtingen ik werd er rustig van zoals ik het zelf test omschree[lees meer...]f eindelijk een “flatline” in mijn hoofd. Ik had overzicht kon mijn werk weer fatsoenlijk afmaken en had geen last van bijwerkingen. Na verloop van tijd voelde ik steeds vaker dat oude patronen weer op de voorgrond traden tics, rusteloos, veel op mijn telefoon, impulsiviteit, vaker alcohol drinken, chagrijnig, oogcontact vermijden, maar het ergste van alles ik voelde me leeg.. het was alsof het medicijn omplaats van rechts om het ineens links om werkte en daarom het tegenovergesteld effect had. Omdat ik al een tijd dit medicijn gebruikte had ik niet direct in de gaten dat het aan de medicijnen lag. Heb hiervoor dan ook eerst even alle oorzaken op een rijtje gezet en weg gestreept en alleen de medicatie bleef over. In overleg met mijn behandelend arts heb ik besloten om te stoppen met mehylfenidaat en te starten met Dexamfetamine van Tentin 3 x 2x 5 mg. Wat een wereld van verschil met methylfenidaat rust, een goed humeur structuur en geen leeg gevoel! .Wel moet ik erbij vermelden dat ik nog in de opbouw fase zit en daarom wat bijwerkingen ervaar wetende dat alle psystimulantia in de beginfase tijd nog hebben om te wennen.

Amfexa

18-03-2022 | Man | 46
tintin amfexza werkt niet

17-03-2022 | Vrouw | 20
ADD
Ik vind het fijne medicatie ondanks de bijwerkingen. Ik heb zelf andere medicijnen gebruikt maar kreeg daarvan erg veel last van depressieve bijwerkingen. Bij tentin zijn het momenteel vooral fysieke lasten zoals, helemaal geen eetlust ik eet van mezelf erg veel maar zodra ik aan me medicijnen zit kan ik de hele dag niks eten daar word je dus pittig vermoeid van. Verder la[lees meer...]st van zweet tril handen en nog wat andere dingetjes maar ik ervaar ook juist GOEDE dingen zoals veel meer lichamelijke energie kan meer dingen tegelijk doen en kan wat makkelijker dingen onthouden. Ik denk dat de bijwerkingen er vooral aan licht dat ik nog bezig ben met de goede dosering vinden. Ook vind ik het lastig als het uitwerkt savonds ik in één klap klaar ben 0 energie of juist heel veel praten en herhalen van zinnen. En redelijke hoofdpijn en misselijkheid. Verder hoop ik dat iemand mij kan helpen met de volgende VRAAG ik krijg het niet duidelijk gevonden qua verzekering van de tentin hoe zit dat bij jullie.

11-03-2022 | Vrouw | 27
ADD
Na methylfenidaat en ritalin, ben zeer te spreken over dexamfetamine. Ik slik het al een paar jaar. De psychiater schreef mij 2x daags 2 tabletjes voor maar omdat vergeetachtigheid een van mijn grootste valkuilen is, heb ik dit zelf opgebouwd naar 's ochtends 4 tabletjes. Dit werkt erg goed voor mij maar als ik het een dagje vergeet in te nemen ben ik de hele dag ontzetten[lees meer...]d vermoeid en wil ik eigenlijk alleen maar liggen en iets gaan kijken op de tablet. Als ik de medicatie dus niet vergeet voel ik mij verder prima.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (5656)
Anticonceptie - overig (4158)
Cholesterol (3066)
Depressie - antidepressiva overig (2900)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2602)
Pijn - morfine-achtigen (2372)
ADHD - psychostimulantia (2325)
Pijn (2133)
Verslavingsziekten (2126)
Bloeddruk - betablokkers (1800)
Maagzuur - protonpompremmers (1673)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1604)
Anticonceptie - eenfase (1483)
Angststoornissen (1353)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1314)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1305)
Depressie - antidepressiva TCA (1138)
Antibiotica - urineweginfectie (1108)