categorie

ADHD - psychostimulantia

ADHD behandeling

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: ADHD - psychostimulantia

23-05-2020

ADHD

Ik gebruik concerta nu al een aantal maanden. Begon met 27mg, dit is na een week verhoogd naar 36mg. Ik neem het soms 2x per dag in, ligt aan de dag. Momenteel neem ik 1x per dag 36mg in de ochtend en als ik de tweede inname nodig heb 27mg. Niet 2x per dag 36mg. Het medicijn werkt goed, alleen het grootste nadeel is het effect op mijn eetlust. Ik kan niks binnenkrijgen, ik[lees meer...] heb ook geen honger gevoel meer. En als ik eet, eet ik met tegenzin. Vaak krijg ik last van misselijkheid en moet ik ervan braken. Binnenkort weer een afspraak bij mijn psychiater, hopelijk is er een manier om dat op te lossen. Ik heb namelijk sinds het begin er al last van, dosering is toen verhoogd naar 36mg vanwege de effectiviteit.
19-05-2020

ADHD

Afgrijselijk middel wanneer je paraberk allergie hebt. Ik ben gevoeling voor Isomalt e953 waar nog onbekend van is hoeveel de adi is. Tevens staat in de bijsluiter dat het niet per se geschikt is voor volwassenen. Absurd dat dit de norm is, zodra ik mijn (gelukkig) uitgestelde deadline voor mijn bachelors haal ga ik hier een megaprobleem van maken.
17-05-2020

11-05-2020

ADD

Verplicht over gestapt van Dex na vijf jaar gebruik. Ik had ook bijwerkingen bij de Dex (slapeloosheid, gebrek aan eetlust ezv) maar die waren het waard omdat die WEL werkten, ook had Dex minder invloed op mijn emoties. Amfexa werkt niet. Ik heb geen motivatie en geen energie, ben emotioneel afgestompt en heb dagelijkse huilbuien (onverklaarbaar). Ik ben verward en heb wo[lees meer...]ordvindingsproblemen. Bij het schrijven van dit stukje moet ik ongeveer vier keer in een zin stoppen om even voor me uit te staren, zonder verdere reden. Eerlijk gezegd heb ik het gevoel dat ik in een soort droomwereld leef los van de echte wereld aangezien de echte wereld geen effect meer op mij heeft. Ik voel niks meer. Ik vind het schandalig dat iemand heeft besloten dat Amfexa beter zou zijn dat Dex. Ik heb de apotheek, huisarts en verzekeraar gebeld en niemand kan mij uitleggen waarom Dex wettelijk verboden is. Onbegrijpelijk dat ervoor gekozen is om met de werking van de hersenen van een groep mensen te experimenteren zonder toestemming van die persoon of tussenkomst van de behandelend arts. HOE EN WAAR KAN IK EEN KLACHT INDIENEN EN WIE HEEFT DEZE BESLISSINGEN VOOR ONS GEMAAKT?
08-05-2020

ADHD

Gedwongen over moeten stappen van magistrale bereiding op Amfexa. Magistrale bereiding werkte perfect, effectief en zonder heftige bijwerkingen. Amfexa maakt een ander mens van je. Niet het effect dat je zoekt, juist een extra overvol hoofd, slapeloosheid, sombere gevoelens, chagrijnig, agressief en hoofdpijn. Ik begrijp niet waarom dit het geregistreerde middel is dat de [lees meer...]magistrale bereiding vervangt. Amfexa moet verboden worden!
04-05-2020

ADHD

ik gebruikte eerst dexamfetamine, dit werd neit meer vergoed, nu gebruik ik afmexa, dit werkt minder goed.
30-04-2020

Equasym (methylfenidaat)
ADD

Hiervoor gebruikte ik naar alle tevredenheid medikinet. Goede werkzame stof en veel gebruiksgemak mbt de capsule en het verpakkingsmateriaal. Equasym heeft een zeer slappe capsule die slecht uit de verpakking wil. Meestal krijg ik het alleen voor elkaar met een schaar of een mes. De capsule deukt in en lost te snel op in de mond waardoor je een vieze plakkerige smaak in[lees meer...] de mond krijgt. Naast mij gebruiken ook mijn beide 2 kinderen Equasym, dus heel veel tijd dat verloren gaat met ergenissen over het verpakkingsmateriaal. Ik ben ABSOLUUT NIET tevreden.
29-04-2020

Autisme

Tegen overprikkeling en ADD/ADHD klachten maar vooral conflicten en overprikkeling naast de onrust die andere middelen als bijwerking geven naast afvlakking, akatasie en verergering tics en ASS dwang en drang, nu weer start Concerta 18mg ophogen naar hogere dosering in komende weken. Eindelijk weer eerste dosering start Concerta 18mg met ophogen dosering in komende weken[lees meer...], nu van alle andere psycho farmaca af, dus geen anti psychotica meer of anti depressiva, stemmingstabillisoteren. Na 17 jaren geworstel is het zover!
17-04-2020

ADHD

Ook ik moest uiteindelijk na jaren dexamfetamine te hebben gebruikt over stappen op amfexa. In het begin was dit even wennen omdat ik nu de tablet moet breken om op 7.5 mg te komen. De eerste weken merkte ik zelf nog niet zoveel verschil. Het effect was iets minder en de werkingstijd voelde iets korter. Na een 4-6 weken merkte Ik dat ik toch wel vaak moe was na werk, nerg[lees meer...]ens zin aan had, ik voelde me neerslachtig en futloos. Rond die tijd begon ook mijn vriend dit op te merken. Ik ben toen op internet eens gaan zoeken naar ervaringen van anderen om te kijken of amfexa de oorzaak kon zijn van mijn klachten. Ik weet namelijk nog in de fase dat ik ging testen welk medicijn mij kon helpen met mijn ADHD, dat ik dezelfde soort klachten had tijdens het gebruik van concerta. Op internet bleek dat veel mensen last hadden van allerlei klachten. Daarom heb ik toen besloten te stoppen met mijn medicatie om te kijken of het dan beter met mij zou gaan. Gelukkig lukte dit omdat mijn werk als fysiotherapeut veel ritme, regelmaat en sturing geeft met wat ik doe op een dag. Nu we vanwege het corona virus thuis moeten werken liep ik weer tegen problemen aan. Daarom besloot ik weer mijn amfexa erbij te pakken. Al snel kreeg ik last van de zelfde bijwerkingen en daarbij nog dikke koppijn in de ochtend en avond. Gisteren dan toch eindelijk de dokter gebeld en mijn verhaal voorgelegd. Hij ging direct informeren bij de apotheek naar de mogelijkheden. 5 minuten later kreeg ik het telefoontje dat het geregeld is. Ik mag maandag mijn oude medicatie dexamfetamine weer ophalen bij de apotheek. Wel met de mededeling dat ze niet weten hoelang dit medicijn nog beschikbaar blijft maar voor nu heb ik via de huisarts akkoord dat het medisch noodzakelijk is. Dus mocht je problemen hebben bel je huisarts!! Laat hem/haar informeren bij de apotheek.
16-04-2020

ADD

Vreselijk veel last van bijwerkingen
16-04-2020

ADHD

Ruim 4 maanden geleden ben ik begonnen met Elvanse na de diagnose ADHD. Na verschillende doseringen geprobeerd te hebben is er gekozen voor de hoogste dosering die op dit moment is toegestaan, 70 mg. Ik voelde mij direct rustiger en beter door alleen werkte het medicijn helaas een stuk korter dan de beloofde 12/13 uur. Met als resultaat dat ik halverwege de middag mij [lees meer...]slechter begon te voelen. Na een paar maanden kreeg ik steeds meer last van klachten. Ik ging mij weer juist angstig en opgejaagd voelen. Ook kreeg ik allerlei tintelingen in mijn tenen en vingers en voelden een paar tenen zelfs dood aan. De tintelingen en het dode gevoel bleken het syndroom van Raynaud te zijn, wat een bijwerking van Elvanse kan zijn. Na controle bij de huisarts bleek mijn hartslag te hoog te zijn. Op mijn fitbit zag ik terug dat sinds de start van Elvanse mijn hartslag in rust in stijgende lijn omhoog was gegaan. Dus noodgedwongen gestopt met Elvanse. De tintelingen en het dode gevoel waren snel verdwenen en ook mijn hartslag gaat weer omlaag.
15-04-2020

ADHD

Medicijn werkt goed en het word vergoed door de staat enigste nadeel is de inloop tijd en uitloop tijd moet goed gepland worden anders merk ik gewoon dat me consternatie boor fluktueert over de dag heen. Let op mensen je zorg verzekeraar vergoed gewoon rittalin dat duurder is dan metilfenidaan laat je aphoteek dit geld niet van je af pakken als je van methilfenitaat koppi[lees meer...]jn krijgt. Niet alle aphoteekers doen dit maar er zijn een aantal die dit wel doen.
15-04-2020

ADHD

Werkt goed ik heb ooit de hoogste dosering gehad. maar het bouwd heel langzaam af. Ik merk ook dat ik niet zozeer druk wordt meer zonder medicijnen wat ik vroeger had. ik heb nu meer last van verwarring zonder de medicijnen door alle prikkels die ik op pak. Enkel een min punt van de staat rotaling word volledig vergoed hoewel dit meer fluktueert dan conserta maar go[lees meer...]ed ik betaal gewoon aangezien ik beter presteer en me zelf niet zo verstreek.
10-04-2020

ADD

Ik slik al een aantal jaren dexamfetamine ivm mijn pddnos en add, daarbij alleenstaande ouder en dus best een beetje heftig leven. Vorig jaar overgezet op de amfexa en toen begon het drama, constant angstig, paniekaanvallen, gehaast voelen, geen rust van binnen kunnen vinden etcetera. Geen arts die naar me wilt luisteren.

ADD

2x per dag 2,5 mg sinds jaren van apotheker eigen bereiding, helemaal top! Nu sinds paar maanden Amfexa en enorm veel bijwerkingen. Het voordeel wat ik had van de Dex is geheel weg. Als een doorsnee apotheker een goed werkende tablet kan maken, hoe kun je dan als fabrikant de werking dan zo vergriepen! En dan nog patent erop krijgen ook. Dit is echt niet ok. Ik ben gesto[lees meer...]pt met Amfexa

ADHD

Over moeten stappen van dexamfetamine op Amfexa. Het effect, ofja de goede effecten van Amfexa zijn minimaal en ik heb heel veel bijwerkingen. Geen overzicht, heel vergeetachtig, snel afgeleid, niet kunnen concentreren en zeurende pijn in verschillende lichaamsdelen. Ik had eerst niet helemaal door waar al deze klachten vandaan kwamen, maar na een tijdje viel ineens het k[lees meer...]wartje: die klachten zijn er sinds ik Amfexa gebruik ipv de dexamfetamine die ik hiervoor had.
06-04-2020

ADD

Ritalin is lange tijd het enige werkende medicijn voor de concentratie, en dat nadat ik al een aardig wat heb geprobeerd (concerta, strattera, dexamfetamine..). Echter wegen in mijn geval de voordelen (betere concentratie, grote langdurige focus, daadwerkelijk zín en plezier hebben in activiteiten/leren) uiteindelijk niet op tegen de vele en ernstige bijwerkingen die ik he[lees meer...]b. Ik heb altijd al een haat-liefde verhouding met dit medicijn gehad. Vlak na dat het begint in te werken voel ik me opgewekt (dan ook al hogere hartslag) en erg geconcentreerd over het algemeen. Alleen na een paar uurtjes geldt het tegenovergestelde. Het lijkt alsof de negatieve klachten die ik heb extreem worden versterkt, of ik dit nou wel of niet in combinatie met antidepressiva slik (dit is voor spanning/somberheid, geen depressie). Zelfs als ik me goed voel en dit medicijn slik, voelt het écht alsof ik voor zolang het werkt (een aantal uur per pilletje van slechts 5 mg) depressief word, en na uitwerking is alles weer prima. Bijwerkingen als minder eetlust lijken misschien te helpen voor de concentratie (geen afleiding door hongergevoel bijvoorbeeld), maar uiteindelijk voel je misschien niet zoveel honger, alleen je lichaam laat uiteindelijk merken dat het honger heeft door -ondanks te ritalin- mindere concentratie te krijgen. Jaren geleden had ik het ook al genomen en toen gestopt, ook ivm bijwerkingen. Toen later toch weer begonnen omdat er niks anders leek te werken (wat nu dus niet zo blijkt te zijn, ik ga waarschijnlijk binnenkort moidodal/modafinyl en/of guanfacine proberen). Ik heb geprobeerd op regelmatige basis langere tijd het medicijn te slikken, om te kijken of de bijwerkingen na enige tijd verdwenen. Dit was niet het geval, zelfs niet bij 5 mg op een dag. Sindsdien heb ik het 'naar behoefte' geslikt, dus inderdaad als ik het echt nodig had, bijvoorbeeld tentamenperiodes (1 tot 3x per dag 5mg). Kortom in mijn geval zijn de bijwerkingen een reden om al jaren vaak genoeg gezegd te hebben dat ik 'dat spul haat'. Ook al is dit tot nu toe het enige wat me echt helpt bij concentratie, dit is niet goed om te blijven gebruiken (zoals meerdere mensen in mijn directe omgeving hebben gezegd). Natuurlijk hoeven mijn bijwerkingen niet voor iedereen te gelden, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee.
05-04-2020

05-04-2020

ADHD

Begonnen aan concerta. 36 mg was na 6 uurtjes uitgewerkt, 56 mg werd ik erg depressief van. Nu al weer aantal weken op elvanse. Iedere keer als ik 10 mg op wilde hoge. Duurde het 2 weken voor k van de bijwerkingen af was. Hef effect van de medicatie is top. Kan zijn zoals k ben, ben geordend in mijn hoofd ect. Helaas merk ik, dat als k mijn medicatie niet inneem, ik d[lees meer...]ie nacht al beter slaap, ben moe rond bed tijd en kan weer uitslapen! Na 3 dagen geen medicatie te hebben ingenomen weer 1 ingenomen en meteen weer een slapeloze nacht. Totaal geen moeheid en mijn hoofd blijft maar denken.
02-04-2020

ADHD

Begonnen aan de universiteit en sinds toen lukte het me niet meer met studeren en mijn leven goed op orde houden. Op de middelbare lukte het allemaal prima omdat er veel structuur was en ik het vwo niveau net aan kon. Ouders dachten aan onderpresteren maar dat boeide me niet echt. Toen gaan studeren en naar de huisarts gegaan omdat ik het vervelend vond en ik graag mijn st[lees meer...]udie wilde halen. ADHD diagnose gekregen en toen gestart met concerta 36 mg. Van 54 mg werd ik echt een anti sociale zombie. Met 36 lukt het prima al heb ik wel veel haaruitval laatste tijd. Soms ben ik best wel snel opgefokt en wil ik met rust gelaten worden, grootste deel van de tijd ben ik gewoon mezelf. Fijn middel en ik ga mijn eerste jaar halen waarschijnlijk en raak ik minder snel gefrustreerd en kan ik veel langer met een taak bezig blijven.
02-04-2020

Methylfenidaat (methylfenidaat)
ADHD

Ben 47 jaar en pas onlangs gediagnosteerd met ADHD. ik zocht medicinale ondersteuning ivm slechte focus, concentratie, intense prikkels, slecht geheugen, 1000 gedachten, impulsiviteit onrustig, en chaotisch zijn. De methylfenedaat gaf de eerste weken erge bijwerkingen in de zin van zenuwachtig - en opgejaagd voelen, ook voelde ik me vlak. Gelukkig verdween dit al snel en b[lees meer...]en super tevreden Ik voel me nu ' normaal', in balans, slaap weer goed, ben niet meer mentaal uitgeput, veel rustiger,heb meer impulscontrole en ook lukt het me om langer op 1 ding te concentreren en is mijn geheugen verbeterd. Let wel: het is een hulpmiddel, geen wondermiddel. Maar mijn ADHD klachten ( er zij ook pluspunten aan he) zijn een stuk beheersbaarder. Ik slik ook 300mgWellbutrin dit omdat ik in 1e instantie een milde depressie had. Concerta / Ritalin/ methylfenedaat gaat daar perfect mee samen. Ik ervaar geen bijwerkingen, hoogstens meer dorst. Positieve bijwerking is voor mij dat ik veel rustiger ben..en ook minder impulsief snack en eet.

ADHD

Afgelopen jaren tot 2x toe op de Amfexa gezet ivm wat er mag voorgeschreven worden. Het medicijn heeft op mij maar een licht effect, omdat ik gewend ben met mijn dexamfetamine dat mijn brein op medicatie wel alles correct verwerkt maar nu ineens maar flarden oppakt leidde dit tot veel bijzondere situaties. Ik kreeg last van moodswings, vergeetachtigheid, mijn ogen begonne[lees meer...]n raar te doen en zo ook mijn informatieverwerking. Ergens in november 2019 op amfexa weer gezet. In eerste instantie dacht ik dat mijn foutjes zouden komen door werk of de tijd van het jaar. Toen ik in eind januari voor de TWEEDE keer in een MAAND tijd blikschade reed, wat ik anders niet doe was ik er klaar mee. Op dokteradvies weer overgegaan op dexamfetamine. Toen pas viel mij op hoeveel last ik had van de Amfexa, ineens was ik weer vrolijk, kon ik goed geconcentreerd doorwerken en viel er een last van mij af, ik begreep de wereld weer en nee ik heb niets meer geraakt met mijn auto. Ik wil best betalen voor mijn medicijnen, maar laat het dan ook werken. Daarnaast zijn de strips super onhandig in gebruik, al helemaal als de medicijnen je concentratie al wankel maken. Het overzicht in hoeveel je nog hebt en of je extra moet meenemen is volledig weg. Geef aan bij je dokter als je last hebt van deze bijwerkingen. Mocht het recept ooit veranderen dan wil ik het met alle liefde weer een kans geven, maar nu is het gewoon mijzelf pesten.

ADD

Dexamfetamine 2,5mg van DMB werkte uitstekend. Amfexa werkt niet. Het is een afschuwelijke ervaring. Alsof je een prachtig bergachtig zonovergoten natuurlandschap inwisselt voor een grauw bedrijventerrein. Ik gebruik geen Amfexa meer.

ADD

Begonnen met dexamfetamine 2,5mg; werkte uitstekend! Weinig bijwerkingen en ik had mijn leven weer onder controle. Mijn energie en focus ging van een 4 naar een 8. Dit was voor mij ontzettend goed, maar ook voor mijn vrouw en kinderen (die weer een man en vader met aandacht hadden) en mijn werkgever (waar ik gewoon veel meer kwaliteit kon leveren). Overstap naar Amfexa[lees meer...]: vanaf het eerste moment was van de positieve effecten niets meer over. Het leek zelfs erger dan zonder medicatie. Ik kwam niet meer uit mijn woorden, was heel mistig en verward in mijn hoofd (bij het koken in plaats van een pan te pakken stond ik met een stapel borden in mijn handen). Ik heb na twee dagen het middel weer naar de apotheek terug gebracht. Het liefst heb ik de oude 2,5 mg terug, maar dat zal hem niet worden met zo’n machtige farmaceut die het middel geregistreerd heeft. Noodgedwongen moet ik op zoek naar iets anders. Ik vind het onbegrijpelijk vanuit medisch of maatschappelijk oogpunt dat een goedkoop verkrijgbaar goed werkend middel omgezet moet worden naar een duur niet of minder werkend middel. Vanuit bedrijfseconomisch oogpunt snap ik dat beter, want meer winst, maar kom op: dat is toch een heel onvolwassen?
28-03-2020

ADHD

Overgestapt omdat Amfexa veel bijwerkingen had zonder te doen wat het moest doen. Slikte daarvoor dexamfetamine, ook een hoge dosering. Ik had in het begin wat last van kramp in mijn handen en een droge mond, maar nu enkel nog een wat droge mond soms. Ik vind het een verademing vergeleken met amfexa, heb nu weer innerlijke rust, concentratie en controle, en daarin alle rui[lees meer...]mte om mijn creatieve, actieve zelf te zijn. Heel fijn dat het op een lege maag kan worden ingenomen, maakt de ochtend routine stukken makkelijker. Kan makkelijk dutjes doen terwijl het op volle kracht is. Vind ook de langdurige werking heel fijn, de werking houdt een hele werkdag aan ipv een paar uur en dan weer een nieuwe dosering. Ook kan ik ze hierdoor thuis laten en kan ik dus geen pillen vergeten/kwijtraken. Dat geeft rust. Ook helpt het om niet om de paar uur herinnert te worden aan 'ik moet pillen slikken om te functioneren', een vervelend gevoel wat ik soms had, maar sinds Elvanse niet meer. Dosering was even puzzelen, maar zo werkt dat nou eenmaal. Ik ben erg tevreden!
27-03-2020

na 16uur niet meer nemen door slaapproblemen ervan krijgen
26-03-2020

ADD

Op 38 jarige leeftijd gediagnosticeerd met ADD. Nadat methylfenidaat teveel bijwerkingen gaf overgegaan op dexamfetamine sulfaat (generiek). Er ging een wereld voor me open. Alsof je voor het eerst functioneert zoals het eigenlijk zou moeten. Een boek kunnen lezen, niet door elk geluidje afgeleid worden, eindelijk je gedachten kunnen verwoorden. Mijn omgeving hoefde minder[lees meer...] rekening te houden met mijn onvermogen me te kunnen focussen. Een betere kwaliteit van leven, is een understatement. Nu verplicht aan de Amfexa. Die toegenomen levenskwaliteit heb ik grotendeels weer moeten inleveren. Het medicijn werkt lang niet zo goed als de generieke versie en geeft flinke maagklachten. Het idee dat een goedkoper, beter werkend medicijn niet meer verstrekt mag worden en we nu flink betalen voor iets wat relatief weinig effect heeft.. Ik kan er niet bij. Misschien moeten beleidsmakers een poosje iets slikken wat de breincapaciteit met 50% terugschroeft. Dan kunnen ze zelf ervaren hoe schrijnend de dagelijkse realiteit voor velen van ons nu is.
22-03-2020

19-03-2020

ADHD

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (5023)
Anticonceptie - overig (3697)
Cholesterol (2870)
Depressie - antidepressiva overig (2687)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2298)
Pijn - morfine-achtigen (2176)
ADHD - psychostimulantia (2021)
Pijn (1954)
Verslavingsziekten (1905)
Bloeddruk - betablokkers (1655)
Maagzuur - protonpompremmers (1545)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1501)
Anticonceptie - eenfase (1371)
Angststoornissen (1191)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1134)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1106)
Depressie - antidepressiva TCA (1034)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (948)