categorie

ADHD - psychostimulantia

ADHD behandeling

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: ADHD - psychostimulantia

12-07-2019

Strattera (atomoxetine)
ADHD

Ik kreeg vroeger ritalin dit werkte en na een tijdje niet meer en toen kreeg ik bijna 6 jaar lang dexamfetamine dat ging goed 3 jaar lang super. De laatste 2,5-3 jaar ging het wat minder goed met me door slechte ervaringen in een beschermd wonen traject. Nu zit ik in een kliniek en dit is de eerste en laatste keer dat ik strattera inneem. Je voelt je gewoon ziek met wijd [lees meer...]openstaande ogen niet wetend wat je moet doen, zo snel mogelijk nuchter willen worden. Dexamfetamine werkt gewoon goed zonder al die misselijk makende bijwerkingen. Van dexamfetamine wordt je nuchter en voel je niet echt dat je onder invloed bent behalve in de beginstadia dat je euphorisch kan worden maar dat trekt meestal weg. Ik heb eigenlijk alleen maar slechte bijwerkingen met ssri's en snri's dus als buproprion en/of duloxetine en alle ssri's verkeerd bij je vallen neem dan niet eens de moeite. En al helemaal niet als je autisme hebt want die zijn meestal controlefreaks en het gevoel dat je onder invloed bent is dan sowieso niet aangenaam.
24-06-2019

22-06-2019

19-06-2019

Amfexa (dexamfetamine)
ADD

Door slechte levering van Dexamfetamine krijg ik nu Amfexa en vind het verschrikkelijk! Wat ben ik onrustig, heb opeens ook allemaal tics, slaap slecht, ben boos en het engste vind ik dat mijn hart zo tekeer gaat. Kan niet goed zijn!
16-06-2019

ADHD

Ik heb het in de middelbare school altijd heel goed gedaan. Toen ik naar de universiteit ging waren mijn resultaten enorm hard gedaald. Ik was na het eerste jaar niet voor genoeg vakken geslaagd om vakken van het tweede jaar te mogen opnemen. Toen ben ik hulp beginnen zoeken. In oktober kreeg ik na een concentratie onderzoek de diagnose ADHD. Dit verklaarde voor mij [lees meer...]veel en leek voor mij na de uitleg een heel logische diagnose. In maart was mijn eerste afspraak met de psychiater. Die schreef me concerta 36mg voor. In het begin sliep ik slecht en vergat ik te eten. Ik ben sowieso mijn hele leven lang al iemand die moeilijk in slaap valt, maar nu was ik vaak nog wakker om 2u 's nachts. De verminderde eetlust vond ik voordelig, omdat ik iemand was die heel de dag door ongezonde dingen at. Ik had hierdoor ook een beetje overgewicht, dus de eetlustverminderde werking was voor mij een pluspunt, ben intussen 7 kg kwijt (onder toezicht van een diëtiste ook). Op mijn concentratievermogen had de concerta 36mg enkel effect als ik ook echt de motivatie had om te focussen. Als ik uiteindelijk de moed vind en ergens fatsoenlijk ingevlogen ben, ben ik helemaal in die bubbel en is het moeilijk om me aan te spreken of af te leiden. Het gebeurde echter nog te weinig dat ik ook echt ergens fatsoenlijk aan begon. Daarom ben ik, ondanks de al aanwezige bijwerkingen, toch nog 54 mg beginnen nemen. Nu ik deze neem heb ik een hele dag een lichte maar vervelend aanwezige hoofdpijn, voelt zoals een lichte kater. 'S avonds huil ik bijna gegarandeerd en 's nachts ben ik gemakkelijk wakker tot 3-4u. Ik durf ze geen 2 dagen achter elkaar te nemen, omdat mijn slaaptekort dan gewoon veel te groot wordt, en ik me overdag geen mens meer voel. Toen ik dit tegen de psychiater vertelde heeft ze gezegd dat ik door het slaaptekort moet stoppen met concerta (want ze wou niet én concerta én slaapmedicatie voorschrijven), en heeft ze antidepressiva voorgeschreven (wellicht omdat ik letterlijk huilend haar kantoor binnenwandelde). Ik voel mij echter echt niet goed bij haar beslissing en wil deze eigenlijk niet gaan halen, dit heb ik dus ook nog niet gedaan. Momenteel neem ik de concerta van 54mg nog wel, maar enkel om de 2 dagen, omdat ik nu in de examenperiode zit. Dan heb ik letterlijk een patroon van de ene dag slaaptekort, en de andere dag 12u. Heeft iemand hier enige ervaring mee?
08-06-2019

ADHD

Ik voelde me opgejaagd, druk, tijdgebrek en moe. Het hielp enorm om meer innerlijke rust te vinden. Ik praatte ook minder van de hak op de tak en minder snel. Omgeving kon het goed merken. Ik had ontzettend last van mijn darmen. Constante darmkrampen met aandrang. Ontlasting was ook anders. Kan ook door het bindmiddel van het tablet komen. Mijn psychiater wil dexamfetam[lees meer...]ine nu proberen.
05-06-2019

ADHD

Ik slik dit nu ruim 14 jaar. Voordeel: - werkt langer dan Ritalin - smaken niet zo ranzig als Ritalin Nadeel: - de verpakking is met druk draai dop. Ik krijg dit ‘s ochtends nooit in 1 keer open en word daar enorm agressief van. Snap dat het voor de veiligheid is maar mijn dag begint dan gelijk al zo opgefokt.. - als het uit begint te werken heb ik steeds het i[lees meer...]dee dat het 10 mij we werkt en 20 min niet enz enz. Dit vang ik op door 20mg Ritalin te nemen - zijn niet altijd leverbaar - Sandoz werkt bij mij niet goed. Dit is de goedkoopste versie van Concerta. - als ik hem na 10uur inneem, blijf ik de hele nacht wakker
05-06-2019

ADHD

Ik slik al 24 jaar Ritalin. Werkt super goed. S ochtends slik ik 36mg+54mg concerta. Vanaf 13:00 uur stap ik over op Ritalin. Voordeel: - werkt snel in (10a15min) - makkelijk verpakt Enige nadeel: - smaakt ranzig - werkt maar kort en vergeet nieuwe dosis te nemen
03-06-2019

ADHD

Na vele jaren kritisch t.o.v. het gebruik van deze medicatie te staan, heb ik dit jaar toch de stap gezet. Uit noodzaak eigenlijk. Momenteel studeer ik aan de universiteit, voor deze opleiding heb ik mijn master in de kunstschool afgerond. Mijn gehele eerste semester van het academiejaar heb ik mezelf veroordeeld, beschuldigd, e.a. vanwege mijn gedrag. Ik kon me niet conce[lees meer...]ntreren, elke zin die ik las -kwamen er 10 000 andere gedachten in me op ... Ik voelde me opeens opnieuw dat irritante kind in de klas Latijn, back in highschool. Dat was een heel pijnlijke ervaring met enorme psychische klachten als gevolg. Omdat ik geen raad meer wist met mezelf stapte ik naar de psycholoog en van daaruit naar de psychiater. AHDH vertelden ze mij op 23-jarige leeftijd. Ik kreeg een voorschrift voor 10mg ritalin. Ondanks de bijwerkingen die bij mij toch opspelen (maagpijn, humeurigheid, ...) vind ik het nog steeds een goed medicament. Mijn late diagnose speelt in mijn ogen wel een belangrijke rol hierin. Niemand zoekt nl. het kind met ADHD in een klas Latijn -ondanks dat dat zeker mogelijk is. Ik heb veel van mijn gedragingen gewoon opgevat als 'een deel van mezelf'. En dat zijn ze tenslotte ook. In mijn vijf jaar in kunstonderwijs heb ik hiervan weinig last gehad -los van eeuwige besluiteloosheid en problemen met planning. Ik heb er doorheen de jaren ook gewoon mee leren omgaan -gaan wandelen, studeren a.d.h.v. een kleurensysteem, ... Ik heb hier vooral twee lessen uit getrokken voor mezelf: Ik kan zonder -zeker als ik besluit me toe te leggen op creatief werk, taken die beweegruimte e.a. voorzien, ... Maar soms zit 'wat ik wil bereiken' en 'wat ik ben' elkaar zodanig tegen dat het gebruik van Relatine me vooruit kan helpen. Vaak zelfs maar gewoon voor de aanvang van die taak. Ik beperk mezelf sterk in mijn dosering, max. 2 x 10 mg per dag op een studiedag. En merk ook dat het zeker helpt dit niet elke dag te nemen, dan stapelen de bijwerkingen zich veel minder op. De medicatie heeft me vooral voorzien van zelfvertrouwen en de mogelijkheid het tempo van mijn omgeving te kunnen volgen. Maar het is inderdaad belangrijk de grenzen van haar nut te herkennen. Ik raad ouders van kinderen met ADHD op basis van mijn ervaringen wel aan zich kritisch t.o.v. een langdurig gebruik ervan op te stellen. Je ontneemt je kind ook deels de mogelijkheid om zelf manieren te vinden om hiermee om te gaan. Niemand neemt die pillen voor het leven -maar die 'ADHD' of liever dat gedrag dat we ermee 'bestrijden' blijft. Ik denk dat een hoop van mijn gedragingen evenzeer in mijn voordeel hebben gespeeld in bepaalde situaties. Punt is: zie het zeker niet als de enige oplossing!

Amfexa (dexamfetamine)

Medikinet (methylfenidaat)

ADHD

Ik slik nu 10 jaar Concerta. Toen ik begon zag ik pas wat ADHD voor invloed had op mij. Ik kreeg wel een enorm opgejaagd gevoel en wilde er mee stoppen. Gelukkig heb ik een goede huisarts en hij schreef Bisoprololfumaraat van Sandoz voor, 2.5mg gelijk met de Concerta innemen. Alle klachten opgelost! Ik ben er erg blij mee en het heeft mijn leven een stuk beter gemaakt.
26-05-2019

Modafinil (modafinil)
Narcolepsie

helemaal geen effect inhet begin. na een weekje meer effect. verhoog io met de dokter nu de dosis naar 3x daags 2omg
26-05-2019

Narcolepsie

Na 4 jaar modafinil geslikt te hebben, 4x per dag had dit middel ong.2 maanden geleden geen enkel effect meer.Ik ben ritalin gaan gebruiken. 3x 10 mg per dag. merkte in eerste instantie geen enkel opwekkend effect. na een kleine week voelde ik de druk van de vermoeidheid wat afnemen. ik ga nu 3x daags 20 mg slikken. ik hoop dat werkt en dat ik over een maand of 3 weer moda[lees meer...]finil kan gaan gebruiken. omdat nu mijn tolerantie voor dit middel te hoog is.
25-05-2019

ADD

Ik heb begin dit jaar besloten medicatie weer een kans te geven, i.v.m. verandering van werkzaamheden en workload. Ik ben voornemens de medicatie enkele dagen per week te gebruiken tot ik m'n nieuwe cadans heb gevonden. Ik voel me met dexamfetamine net zo levendig als anders. Groot pluspunt in vergelijking met Ritalin. M'n beste vriendin merkt nu in mij als persoon geen[lees meer...] verschil t.o.v. zonder medicatie, terwijl ik met Ritalin in een een soort zombie veranderde. Concentratie gericht vasthouden en prioriteiten stellen gaan me (net als met Ritalin) veel beter af dan zonder medicatie. Wel merk ik dat ik erg moe/futloos ben op de dagen dat ik de pillen niet neem. Als ik een dag niets hoef neem ik de pillen (i.s.m. arts) niet, maar kom ik vaak ook mijn bed nauwelijks uit en dat vind ik erg vervelend: extremere opstartproblemen dan zonder medicatie. Ook het monitoren van mijn slaappatroon blijft (mede door onregelmatig werk) een uitdaging. Die lethargie kan een gevolg zijn van onregelmatig gebruik van de medicatie, met als gevolg een onregelmatig slaappatroon. Ik kan me echter ook voorstellen dat ik gedurende het gebruik mijn 'batterijen' zo ver leeg trek, dat ik rust in moet halen. Ik ga hierover in gesprek met m'n arts. In het laatste geval zal ik met de medicatie stoppen.
23-05-2019

ADHD

Ik neem al 5 jaar dexamfitamine enkel tijdens de examenperiodes (2x14mg per dag). Het werkt om mij te kunnen concentreren, maar na mijn studies zal het zeker niet meer opwegen tegen de vele bijwerkingen. Ik lees bij niemand dat hij/zij last krijgt van reflux, ben ik de enige?
22-05-2019

15-05-2019

ADHD

Gebruik al jaren Methyfenidaat van Sandoz en ben er tevreden over (ADD/ADHD). Op gegeven moment kreeg ik het merk Mylan en moest constateren dat dit niet goed werkte. In overleg met huisarts terug naar Sandoz. Weer tevreden. Merk nu wel dat de effecten wisselend lijken te worden. Nu op zoek naar recente ervaringen van anderen. Daarvoor houd ik o.a. het meldpunt medicij[lees meer...]nen in de gaten. Uit diverse bronnen kwam naar voren dat het innemen van omega 9 een averechtse werking zou kunnen hebben. Het tijdstip van thee drinken en het innemen van vitaminepreparaten zou ook een verminderde werking kunnen hebben (dus beter niet direct vóór de inname van de Methylfenidaat ). Dit zijn (nog) geen eigen ervaringen!
13-05-2019

ADD

Sinds januari 2019 de diagnose ADHD type ADD gekregen op eigen verzoek. Ik kwam tot inzichten door een collega die symptomen omschreef waarin ik mijzelf herkende. Het resultaat van de diagnosestelling verbaasde mij daarom niet. Over het algemeen kan ik in deze paar maanden van gebruik stellen dat het bitterzoet is. Aan de ene kant bieden de medicijnen mij rust in mijn alti[lees meer...]jd overvolle hoofd. Ik kan mijn hersencapaciteit beter gebruiken en toepassen op momenten waar het moet. Mijn humeur op het moment van inwerking is vrijwel vaak heel goed en ik voel niet dat ik moe ben. Ik heb meer vertrouwen in mijn eigen kunnen omdat ik eindelijk kan nadenken zonder constant afgeleid te zijn. Aan de andere kant ondervind ik een aantal psychische problemen. Mijn PTSS is teruggekomen. Dit na ongeveer 3 maanden na gebruik. Omdat ik zoveel tijd heb om na te denken, pieker ik over onzekerheden. Ik slaap de laatste tijd slecht tot bijna niet omdat ik in de nacht het meest nadenk. Ik overdenk en pieker mezelf suf waardoor ik ontzettend erge hartkloppingen krijg. Ik slik daarom melatonine pillen om te kunnen slapen. Ik heb onlangs ook een psycholoog benaderd om mij te helpen met mijn PTSS. Daarnaast ben ik 12 kg afgevallen sinds februari. Ik ben ook vaak in de war en weet ik niet wie ik ben sinds ik ineens wél goed kan nadenken en stilte in mijn hoofd heb. Het is lastig uit te leggen wat ik voel tenzij je herkenning kunt vinden in mijn ervaring. Ik ben van mening dat als je geen diepe psychische onopgeloste zaken hebt, je deze klachten niet zult hebben alleen als je die wel hebt .. bereid je voor.
11-05-2019

ADHD

Gebruik dexamfetaime nav diagnose (milde)ADHD onder begeleiding van psychiater icm therapie. 3x2,5 mg na 1 week verhoogd naar 3x5 mg ivm matige effect. Bijwerkingen in eerste drie dagen lichamelijk wat erger maar dit ging over. Psychische bijwerkingen bleven jammer genoeg en wogen voor mij niet op tegen de positieve effecten. Kon me wat wat beter concentreren en uitstelged[lees meer...]rag was verdwenen maar voelde me erg prikkelbaar en had last van stemmingswisselingen. 4 weken volgehouden en toen gestopt in overleg met psychiater. Overgestapt op methylfenidaat (ritalin) maar daarmee precies dezelfde bijwerkingen dus ook gestopt na 2 weken. Het was van tevoren bekend dat de kans hierop groot was. Binnenkort overleg met psychiater om te kijken wat de volgende stap kan zijn, wellicht bupropion. Conclusie: dexamfetaime werkte voor mij een beetje maar ik ben gevoelig voor dit type medicijn waardoor dit medicijn niet bij mij past. Jammer maar niks aan te doen, ik heb het geprobeerd!
10-05-2019

Medikinet (methylfenidaat)
ADHD

Ik nam dit voor het verbeteren van mijn concentratie en daarvoor hielp het ook allen had ik te veel bijwerkingen waarvan ik veel last had dus ben ik er mee gestopt en concerta gaan slikken.

ADHD

Ik ben met concerta begonnen omdat ik van medikinet, wat ik hiervoor 5 jaar nam, te veel last van bijwerkingen had zoals constante hoofd- en buikpijn. Van die bijwerkingen heb ik nu geen last meer alleen heb ik wel nogsteeds veel moeite met slapen en heb ik zolang de medicatie werkt totaal geen eetlust. De medicatie helpt me erg veel bij mijn concentratie en ook met het o[lees meer...]mgaan van veel te veel prikkels waar ik anders veel last van heb.

ADHD

Op mijn 22ste de diagnose ADHD en ADD gehad. Begonnen met 2 keer per dag 5 mg. De eerste 2 weken behoorlijk veel last gehad van de rebound klachten. Het voelde alsof ik dood ziek was. (Misselijkheid, duizelig, hoofdpijn, droge mond, last van mijn ogen ) Ook best wel wat afgevallen wat voor mij niet best was omdat ik altijd al op ondergewicht zat/zit. Ik woog voor het g[lees meer...]ebruik van de dexamfetamine 53 kilo en ben toen afgevallen naar 48 kilo. Omdat ik me niet elke avond dood ziek wilde voelen, heb ik na overleg met de zorgverlener besloten om op venlafaxine over te stappen. Ik zocht dit eerst op internet op en kon hier niks positiefs op vinden, mijn gevoel zei me dat ik hier niet aan moest beginnen. Toen met lichtelijke angst weer terug gegaan naar de dexamfetamine. Ik slik op dit moment 2 keer 7,5 mg op een dag, en kan gelijk merken wanneer ik een dosis vergeten ben. Dan ben ik weer hartstikke onrustig in m'n hoofd en lichaam, begin ik over mijn woorden te struikelen en praat ik als een sneltrein. Het medicijn werkt voor mij nu super goed, ik ben er heel alert van geworden en voel rust in hoofd en lichaam. Ook na 2 weken helemaal geen last meer gehad van de rebound klachten.
21-04-2019

ADHD

Ik heb autisme en een lichte vorm van ADHD. Sinds ik concerta gebruik gaat het een stuk beter in mijn hoofd. Minder snel boos en als ik boos ben dan weer sneller niet meer boos. Meer rust in mijn hoofd. Ik vergelijk het op deze manier: Zonder concerta: een hele drukke snelweg, rijd niet door en het is een chaos. Met concerta: nog steeds een drukke snelweg, alleen geen [lees meer...]chaos meer. Iedereen kan normaal doorrijden. Dat is bij mij het geval.
17-04-2019

ADD

Nadat ik een burn out heb gehad en anti depressiva niet hielpen, bleek na tests dat ik ADD heb. De voorgeschreven kortwerkende ritalin hielp maar 1,5 tot 2 uur en gelukkig kon ik snel over op concerta. Wat een verbetering. Ik slaap veel beter, mijn dagen zijn nooit meer lusteloos en deprimerend, ik doe gewoon de dingen die moeten, vergeet niet meer dat de was na twee dagen[lees meer...] nog in de machine zit, ga gewoon aan de slag met alles wat gebeuren moet. Ik kan hierdoor weer leven, meedoen en vooral ook blij zijn. Dit is dus hoe andere mensen altijd al zijn, terwijl ik mijn leven lang zo heb moeten vechten om het ook allemaal voor elkaar te krijgen (ik snapte nooit hoe andere dat altijd deden) Mijn stemming is het tegenovergestelde van zombie en heb gelukkig geen bijwerkingen. Op sommige dagen werkt het wel s minder en ik kan nog niet achterhalen waar dat dan door komt. Twee kinderen met ADHD gebruiken ook Concerta de 1 ervaart het net als mij en de ander geeft aan dat zijn gedachten minder vrolijk zijn met gebruik van Concerta en neemt het dan ook alleen tijdens schooldagen voor de concentratie en slaapt dan ook beter. Soms neem ik een dag geen Concerta (gewoon om te kijken hoe het is) en dan doe ik niets, onderneem niets, vind niets leuk enzovoort, zonde van die ene dag!
14-04-2019

ADHD

Al 8 jaar lang aan het aanrommelen met concerta en ritalin. Ontzettend veel bijwerkingen, waarbij het sociaal en emotioneel afgevlakt zijn en de zombie-modus mij er meestal van weerhield ze op mijn werk te slikken. Resultaat dat ik bijna tegen een burn out aan liep en steeds met mezelf in de knoop bleef zitten. Onrust uitte ik in overeten en mijn huid open krabben. Na al[lees meer...] jullie ervaringen te hebben gelezen ben ik nu zelf ook sinds 2 dagen begonnen met Dexamfetamine. 4x daags 7,5 Mg. Ik heb zelf besloten ook de avonden in te nemen, omdat ik vooral de rebound erg vervelend vind. Door savonds ook nog een dosis in te nemen krijg ik de rebound terwijl ik slaap en heb ik er minder last van. Ik heb overigens niet erge slaapproblemen door de dex, wat ik bij concerta en ritalin wel heel erg had. In eerste instantie heel positief, want ik heb geen last van de zombie-modus. Ik ben nog steeds vrij spontaan en kan gewoon lachen om grapjes i.p.v. zo apathisch voor me uit te blijven staren. Wel het gevoel dat ik drugs heb gebruikt en zit te spacen. Ik ervaar de wereld nu wederom anders, maar misschien is het een kwestie van wennen. Eetlust is totaal weg en in 2 dagen al 2 kilo kwijt. Maar dit had ik destijds met concerta ook. Soms ontzettende hoofdpijn en hartkloppingen maar hopelijk wordt dit minder. Ik merk wel dat ik veel minder onrust ervaar en mijn hoofd niet continue alle kanten op schiet. Helaas daardoor wel ruimte om veel na te denken waardoor al mijn ‘demonen’ zoals onzekerheid en weinig eigenwaarde weer uit de kast komen. Het schijnt dat dit een gevolg is van onbehandelde adhd. Voor jullie beeldvorming; ik was 22 toen ik de diagnose kreeg en met concerta begon, nu ben ik net 30 en ben ik begonnen met Dexamfetamine. Ik ben benieuwd of er mensen zijn die ook psychologische hulp krijgen tegen de negatieve gedachtepatronen? Ik denk dat ik hier nu wel opnieuw mee aan de slag moet.. de Dex creëert de rust, maar nu nog een positiever zelfbeeld zien te ontwikkelen. Indien iemand ervaringen wil uitwisselen sta ik daar zeker voor open. Toch fijn om te weten dat je niet de enige bent:)
13-04-2019

Autisme

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (4705)
Anticonceptie - overig (3465)
Cholesterol (2726)
Depressie - antidepressiva overig (2527)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2164)
Pijn - morfine-achtigen (2064)
Pijn (1867)
Verslavingsziekten (1772)
ADHD - psychostimulantia (1730)
Bloeddruk - betablokkers (1563)
Maagzuur - protonpompremmers (1485)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1424)
Anticonceptie - eenfase (1287)
Angststoornissen (1078)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1047)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1035)
Depressie - antidepressiva TCA (975)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (907)