ISO 27001

ervaringen per categorie

ADHD - psychostimulantia

ADHD

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: ADHD - psychostimulantia

18-09-2018

ADHD

Sinds 4 dagen slik ik dex. Sochtends 3 x 2,5mg en smiddags 2x 2,5mg. Ik eet amper, slaap amper ben al 4 dagen misselijk en heb afgelopen 2 dagen steeds ijskoude handen en een beetje een neurotisch gevoel. Mijn zweet ruikt anders dan normaal en mijn spieren zijn allemaal onwijs stijf! Einde van de dag zit ik er nu dus ook best wel doorheen terwijl ik dex voorgeschreven[lees meer...] heb gekregen omdat ik in de knoop zit met mijn geachtens en het lastig vind om uit het cirkeltje te komen. Ik wil weer opnieuw gelukkig zijn en meer rust in mijn hoofd. De ggz medewerker schreef het naar mijn idee snel voor maar ik wil graag kijken of het werkt. Hij denkt dat ik meer rust in mijn hoofd kan vinden en daardoor ook gelukkiger wordt. Toch lees ik veel bijwerkingen zoals afgevlakte gevoelens en suïcidale gedachten zelfs, juist dit wil ik echt niet wil krijgen want dan ben ik bang om in een depressie te komen?! Tot nu toe heb ik nog niks positiefs aan dex ervaren en merk ik (behalve de bijwerkingen) niks. Ik vind het eerlijk gezegd heel spannend en wil ook niet alleen gelukkig zijn door pilletjes. Ik heb wel besloten nog even aan te houden (minstens 2 weken dan heb ik weer een afspraak bij ggz) Ik vind het trouwens wel gek dat diegene die het voor schreef eigenlijk niks heeft gezegd over de bijwerkingen (hij deed meer alsof die amper voorkomen) en ook dat hij me zei dat ze voor het slapen gaan innemen misschien hielp om rustiger te slapen en minder te dromen terwijl ik nu als ik de laatste voor 16:00 slik zelfs al niet kan slapen!! Ik sta er nog open in en ben erg benieuwd, maar tot nu toe niet veel positiefs, spannend!
17-09-2018

ADHD

Geen goede ervaring met dit medicijn. Alleen maar bijwerkingen als slapeloosheid, geen eetlust, hevige stemmingswisselingen en een heel laag libido zodra de medicijnen geslikt waren. Voelde mij ook niet mezelf, eerder een soort zombie. Kon mij wel goed concentreren op huiswerk maar was dan zo in mijn eigen wereld dat ik vergat te eten en drinken. Ik raad dit medicijn ook d[lees meer...]aarom niet aan.
17-09-2018

ADHD

Ik gebruik nu 3 maanden strattera en het heeft mijn leven heel positief veranderd!! Ik heb ook andere ADHD medicatie als ritalin en concerta geprobeerd maar die werkten niet voor mij, veelste veel bijwerkingen en voelde mij net een zombie.. Toen las ik over strattera en mocht van mijn psychiater deze medicatie gaan proberen. Ik heb het rustig opgebouwd en had, naast dat ik[lees meer...] soms iets emotioneler dan normaal was, geen last van bijwerkingen. Na 4 weken kreeg ik al het gewenste effect. Mijn emoties werden voor het eerst in mijn leven aardig stabiel, kon opeens een stuk beter functioneren, voelde mij rustig in mijn hoofd maar ook stilzitten gaat stukken beter. Ik kan sindsdien bijvoorbeeld rustig een film afkijken, en beslissingen sneller maken; bijvoorbeeld een menukaart lezen in een restaurant doe ik nu 5 / 10 min over ipv 20! Mijn omgeving zegt mij ook positief veranderd te vinden en mijn positieve karaktereigenschappen meer naar voren komen. Ik had nooit verwacht dat dit medicijn mijn leven zou veranderen op zo een goede manier. Ik voel mij in tegenstelling tot andere ADHD medicijnen nogsteeds mezelf alleen dan een betere versie van mij. Ondanks dat het enige nadeel is dat het voor mij wel €100 per maand is, vind ik het zeker waard, en raad ik dit medicijn iedereen aan! Veel beter dan die andere medicijnen.
06-09-2018

Concerta (methylfenidaat)
ADHD

Mijn zoon van nu 10 kreeg deze ellende voorgeschreven. En hij heeft alleen maar geklaagd over buikpijn, misselijk, hoofdpijn. En dat werdt al erger zo erg dat hij getest werd op de ziekte van Crohn. En sinds gister achtergekomen dat het door de Concerta komt! Want hij heeft het 6 weken niet geslikt met de vakantie en hij slikt t nu weer sinds maandag en ja hoor wede[lees meer...]rom zijn de klachten in alle hevigheid terug. Ik stop ook met die troep te geven hoj zit op een speciale basisschool en ze nemen hem maar zoals hij is
29-08-2018

ADHD

Met zelfdiagnose naar psychiater (geen psychotherapeut) gestapt: klachten depressie adhd. Zij heeft eigenlijk zonder veel vragen onmiddelijk Spiralexa + Medikinet voorgeschreven. Heb Spiralexa nog niet geprobeerd. De Medikinet wel. Je voelt echt je bloeddruk stijgen en je spieren verstijven. Geeft meer het gevoel van strak staan, dan van gefocusd.
23-08-2018

ADHD

Ik ben deze medicatie gaan gebruiken nadat er adhd is vastgesteld. Met dank aan het medicijn kan ik mij weer focussen en hoef ik veel minder moeite te doen om continue te compenseren voor mijn beperkingen. Gevolg is dat mijn chronische vermoeidheidsklachten verdwenen zijn. Ik ben nog steeds beweeglijk, maar beduidend minder dan voorheen, ik ben minder impulsief, voel mij m[lees meer...]eer ontspannen, minder gejaagd en emoties komen minder heftig binnen. Ik voel mij emotioneel veel stabieler en bovenal gelukkiger. Het medicijn heeft echt mijn leven veranderd en ik wilde dat ik het eerder was gaan gebruiken. Mijn leven was dan waarschijnlijk een stuk makkelijker geweest. Nadeel blijft voor mij op tijd innemen en meer moeite met inslapen. Naast medicatie heb ik veel baat bij mindfulness en gebruik ik veel technieken vanuit de cognitieve gedragstherapie om mijn dagelijkse leven te structuren en overzicht te houden. De adhd heeft nog steeds invloed op mijn leven, maar veel beperkter dan voorheen.
22-08-2018

Medikinet (methylfenidaat)

Genomen om mij beter te concentreren, ik loop al jarenlang een neuroloog, ook een tremor aan mijn nek. Letterlijk alles geprobeerd, tegen migraine, psycholoog, .... Toch nog eens een vorm van rilatine geprobeerd, ervoor had ik dit echter maar een paar dagen genomen, omdat ik hierdoor echt vele angstiger wordt als ervoor. Nog steeds wel heel veel last van direct o[lees meer...]verstrest, mijn angst is geen paniek, maar alles verkrampt en zeer moe en leeg in mijn hoofd. Ik voel wel dat de concentratie zeer sterk gestegen is, vooral de individuele concentratie, luisteren naar iemand anders is ook wel gestegen, maar het lijkt soms of ik nog even verkrampt ben als vroeger om te reageren. Misschien komt dit ook door de werking op de noradrenaline en moet mijn lichaam nog de balans vinden. Ik heb ook heel erg hard moeten huilen de eerste dagen van gebruik, maar meer zelf getriggerd, omdat ik voelde dat ik het nodig had. Geen depressieve klacht ofzo Over de paar weken over het algemeen wel tevreden, en we zullen zien wat de toekomst geeft. Ik hoop dat ik met behulp van dit en de toegenomen concentratie, meer zaken op orde krijg en zo mijn chaos in mijn hoofd, en gespannenheid onder controle ga krijgen. Dit kan enkel de toekomst uitwijzen.
22-08-2018

Strattera (atomoxetine)

Heb altijd last gehad van vergetenheid,disorganisatie,rommelig bestaan. Uiteindelijk naar psychiater gestapt en blijk adhd te hebben. Strattera helpt inderdaad om minder tijd te verspelen met dingen die ik contsant kwijt raak te zoeken en mindert bij mij het gevoel van gejaagdheid en onmachtigheid. Maar ik denk dat ik van medicijn af wil.Wat niet zo eenvoudig is want mn [lees meer...]psychiater wil me aan de medicijnen houden en stelde nu ritalin voor wat in italie waar ik woon onder de drugswet valt en uit eigen zak betaald moet worden ongeveer 120 € x mnd. Bovendien ben ik 54jr en werkeloos sinds 1 jr en zoek ook geen baan meer en krijg geen uitkering.Dus volgens mij was goede psychotherapie beter geweest . Voel me echt als een proefkonijn.
21-08-2018

ADD

Ik gebruik nu ruim 10 jaar methylfenidaat, sinds een jaar of 3 merk ik dat ik veel instabieler ben geworden, kortom oude gewoontes steken de kop op. Ik heb om onder andere deze redenen ook een hogere dosering gekregen 5x 25mg per dag, ( en nee ik weeg geen 125kg , integendeel , ik weeg 65kg bij een lengte van 1.82m) dat is dus het volgende punt waar ik tegenaan loop, ik b[lees meer...]en vrij lang en door de verminderde eetlust ( al moet ik zeggen dat ik nog best goed eet omdat ik eet voor ik mijn medicatie inneem) en ritalin verhoogd de stofwisseling ook aardig en ik eigenlijk ook graag af en toe sport ik gewoon afval. Met als gevolg dat ik tegenwoordig maar extra nutridrinks erbij neem. Moet niet gekker worden. Ook heb ik last van het fenomeen van renauld, bloed trekt weg uit mijn vingers en/ of tenen , vermoeidheid, depressieve momenten ( gelukkig heb ik mezelf vrij veel geleerd en kan ik er redelijk mee om gaan) , angst etc. Ik ben redelijk klaar met dit onbehagelijke gevoel en heb binnenkort of een gesprek met de psychiater ( mijn huisarts regelt normaal gesproken alles omtrent mijn medicatie) of bij de specialist in het radbout ziekenhuis. Na van alles geprobeerd te hebben ( concerta, dexamfetamine en andere zooi) vind ik het wel prettig om serieus genomen te worden wat betreft mijn klachten. Misschien klinkt het heel onlogisch als ik zeg dat ik eigenlijk heel erg tegen het medicijn ben , maar het wel slik. Inderdaad omdat ik nog geen ander alternatief heb gevonden. Sinds mijn zwangerschap 7 jaar geleden ben ik iets anders naar ritalin gaan kijken. Ik heb het om de volgende redenen niet gebruikt; vroeg geboorte, hersenafwijkingen, lichamelijke afwijkingen, en de dood tot gevolg. Zou het kindje wel " gezond " op de wereld komen dan moet het 2 weken in het ziekenhuis blijven om af te kicken. Dit in combi dat het onder de opiumwetgeving valt dus eigenlijk gewoon een drugs is, vraag ik me werkelijk oprecht af wat ik voor bende naar binnen werk, al ruim 10 jaar en wat de langetermijneffecten zijn. Ik bedoel het is best heftig spul. En daarnaast ben ik moeder van een prachtige zoon en hoop toch wel dat ik hem op mag zien groeien. ( ritalin kan ook de dood tot gevolg hebben) En ik vind ook dat medici er vrij laks mee om gaan, voor als het gaat om de controles, en bijwerkingen. Mijn ervaring is dat er erg gemakkelijk mee om word gegaan. Misschien klinkt het allemaal erg dramatisch maar ik denk dat de ernst van de bijwerkingen van dit medicijn nog steeds enorm worden onderschat . Wel wil ik zeggen dat ik er zeker ook ooit veel baat bij heb gehad, vooral de eerste jaren. Na dit hele betoog ben ik eigenlijk erg benieuwd of er mensen zijn die dezelfde mening hierover hebben of ook merken dat na lange tijd ritalin/ methylfenidaat te gebruiken er toch wat veranderd ..... Ik ben erg benieuwd.
18-08-2018

Rilatine (methylfenidaat)
ADD

Rilatine deed gewoon niéts bij mij. Geen nevenwerkingen, geen verhoogde concentratie, geen helderder hoofd, geen beter geheugen, niets.
18-08-2018

ADD

Ik neem Strattera nog maar zes dagen, maar door mijn hooggevoeligheid voor medicijnen hoef ik geen drie maanden te wachten om effect te hebben. Vanaf dag 3 was ik helderder, meer gefocust en voelde ik mij ook happier hoewel ik geen depressie of zo heb. Het tobben is ook minder en ik ben pro-actiever. Naar werkprestaties is dit zeer significant: ik krijg dubbel zoveel afgew[lees meer...]erkt in een zelfde tijdspanne als er voor. Het is voor mij dus een immens verschil in mijn functioneren op zo'n korte tijd. Ik ben dan ook zeer benieuwd of dit blijft. Indien wel, dan heb ik éindelijk, éindelijk de juiste neurochemische ondersteuning gevonden! Helaas is de prijs voor mij onbetaalbaar om dit te blijven innemen. Een terugbetaling is volgens mij echt nodig voor de mensen die met rilatine of andere terug betaalde medicijnen niet geholpen zijn.
13-08-2018

Narcolepsie

Eigenlijk lijd ik al mijn hele leven aan overdreven slaperigheid overdag, met onbedwingbare “ dutmomentjes”. Maar pas op mijn 32e, toen ik voor de zoveelste keer met veel moeite met de wagen thuis was geraakt, me laten testen en narcolepsie vastgesteld. Ik gebruik nu sinds enkele maanden rilatine. Aanvankelijk laaiend enthousiast over de waarneembare verbetering, maar erva[lees meer...]ar toch ook wel wat ongewenste bijwerkingen: hoofdpijn, gejaagdheid (en bijhorend slecht humeur, kort lontje), misselijkheid en duizeligheid. Ik sta er niet om te springen dit geneesmiddel op lange termijn te gebruiken, en tracht me te verdiepen in mogelijke andere oplossingen (vnl voeding, slaapritme, ...?). Mochten jullie ervaringen hierover wensen te delen, graag!
05-08-2018

ADHD

Ik neem sinds het 5de leerjaar al strattera (ik was toen 10 of 11 ofz) dus dat is al zo een 8 jaar denk ik. In het begin had ik wel last van een mindere eetlust, ik ben hiervoor terug naar de kinderpsychiater geweest en zij raadde mij aan om voorlopig het aantal mg te minderen en later weer op te bouwen. Sindsdien heb ik daar nooit meer last van. Ik heb wel regelmatig last[lees meer...] van een droge mond, maar dat stoort mij niet zo. Ik ben vooral zeer blij met de voordelen die de medicatie brengt. Voor mij is strattera een echte aanrader! Ik heb veel meer rust in mijn hoofd en kan langer geconcentreerd zijn. Ik ben ook minder verstrooid en kan nu ook eens stil zitten. Mijn ouders hebben in de tijd voor strattera gekozen omdat ik een hele slechte slaper ben. Door de Strattera kan in doorslapen door dat het 24 uur lang werkt. De enige kritiek die ik heb is de prijs namelijk €121 en een paar cent. (in België) Ik neem nu strattera 80 mg. Toen in 40 mg nam was dat nog een stuk goedkoper. Ik hoop dat het ooit word terug betaald.
04-08-2018

Hypersomnia

Voor mijn idiopatische hypersomnie slik ik al lange tijd Dexamfetamine. ik heb erg veel medicatie geprobeerd waarvan ik eigenlijk geen werking en alleen bijwerkingen merkte, vermoeidheid bleef altijd zeer aanwezig, liep nogsteeds altijd op mijn tandvlees. Dexamfetamine zorgt er voor mij echt voor dat ik even mijn moeheid vergeet en dingen kan ondernemen. erg effectief, maa[lees meer...]r de keerzijde is dat de rebound erg heftig is, net zoals de bijwerkingen.
03-08-2018

ADD

Veel (vooral verschillende merken en werkingsduur en) methylfenidaat getest. Daaruit bleek dat het zeker een positief effect had maar ook dat de bijwerkingen best wel aanwezig waren. Na verschillende sterktes en merken langwerkende methyl geprobeert te hebben, ook de kortwerkende variant kunnen testen en deze bleek goed aan te slaan bij mij. Uit nieuwsgierigheid ook de dex[lees meer...]troamfetamine mogen testen. Dat bleek in eerste instantie geen succes. Het effect was niet sterk aanwezig en de bijwerkingen toch wel duidelijk merkbaar. Ik had vooral 'last' van de verminderde eetlust en dat zat me meer in de weg dan de positieve effecten.... Nu een maand later nog eens de dex getest en nu lijkt het overdag wel een wondermiddel! Ik heb bijna geen last meer van de negatieve bijwerkingen en kom met 2of 3keer op een dag innemen bijna een hele dag door wat met de methylfenidaat alleen lukt met zo'n 8 inname momenten(!) dus zeker positief! 😊 Waar ik vooral bijzonder blij mee ben is dat ik me bewust duidelijker een stuk rustiger voel dan zonder de medicatie. Ik voel me daardoor zeer op mijn gemak en dat bevalt me wel... Ik sla soms ook gewoon een paar dagen over om niet afhankelijk te zijn of worden van medicatie maar ben er stiekem toch wel heel erg blij mee dat de mogelijkheid er wel is... Vragen worden altijd beantwoord dus stel ze gerust! Ik help je graag! 😊
02-08-2018

Intuniv (guanfacine)
ADHD

Helpt de symptomen van ADHD te verlichten of te verminderen maar mijn zoon kreeg er spijtig genoeg depressieve gevoelens en somberheid gedachten in zijn hoofd erbij. Tót wenens toe wist hij niet wát hij allemaal van gedachten in zijn hoofd kreeg sedert de opstart van de medicatie. Hij wou dit niet meer en daarom zijn we voor zijn gedachten/gevoelens terug gestopt.
29-07-2018

Ritalin (methylfenidaat)
ADD

Beste lezer, ik gebruik al een paar jaar Ritalin. In het begin leek het een wondermiddel. Betere concentratie, mist trok op en een heldere koude beek stroomde door mijn hoofd. Ook betere stemming. In de loop der jaren lijken er meer negatieve bijwerkingen te zijn bij gebruik van Ritalin. Spontane geilheid, lichte misselijkheid en nervositeit. En een soort onnatuurlijk voel[lees meer...]end enthousiasme. En dat is erg jammer. En teleurstellend. Mijn smaak lijkt ook veranderd te zijn. Lust veel minder koffie dan voorheen. Mijn ogen zijn ook wat afgenomen, maar kan ook ouderdom zijn. Ik vind dat gevoelens wel echt moeten zijn, ook minder leuke, wat niet door Ritalin ondergesneeeuwd mag worden. Anders tast dit de creativiteit aan. Na innemen krijg ik wel wat energie, kjan echter zijn dat Ritalin op langere termijn mijn karakter matter heeft maakt. Verder vraag ik me af of Ritalin wel gezonde bestandsdelen voor mijn lichaam bevat. Want als het schadelijk is voor mijn lichaam is het mij niet waard. Heeft iemand ook dergelijke ervaringen ? Misschien is koffie met cafieëne beter recept dan Ritalin of ander medicijn op termijn.
19-07-2018

ADHD

Dit medicijn werkte bij mij in periodes waar het prima werkte en periodes waar het een hel was om te slikken. Zelf werd ik er ook depressief van. Als je teveel bijwerkingen hebt raad ik je aan om niet te wachten om van medicatie te wisselen. Ik had dit veel eerder moeten doen.
19-07-2018

ADHD

De bijwerkingen zijn vooral aan het begin erg. Als je van plan bent om hiermee te beginnen zou ik een paar dagen vrij nemen, want slapen lukt de eerste drie dagen amper. Na ongeveer 10 dagen heb je daar geen last meer van en is het een uitstekend medicijn. De verminderde eetlust blijft wel en het is aan te raden om je gewicht bij te houden.
17-07-2018

Dexamfetamine (dexamfetamine)

40 jaar en dan hopla add/adhd ernstige vorm volgens adhd centraal. Veel nieuwe inzichten openbaringen duidelijkheid over wie ik ben en waarom ik vroeger dee wat ik dee gekregen. Helaas bestond me leven op het laatst uit werken en daar de joker uithangen en tegelijkertijd was me werkplek de enigste plek waar ik kon ontspannen leek wel alsof ik ontspande als mensen stresste[lees meer...]. Maar thuis zonder prikkels was ik down depri en zat ik maar op de bank en dee ik niks behalve beetje gokken zoals ik al heel me leven doe. Desondanks werden rekeningen altijd betaald. Toen kwam dex ik ervaarde voor het eerst levensvreugde en er viel een spanningsveld van me af de 1ste keer 7.5mg 3kwartier later zat ik als een klein huilend kindje.het voelde als thuiskomen in me eigen lijf zalig werelds onbeschrijvelijk. Me leven kon beginnnen leek het. Ik gimg op in het gevoel en leefde me leven verder zoals ik voorheen dee alleen met een goed gevoel dacht ik na 1 maand had ik ineens soort van onbewust een schuld van 12000euro bij de bank kan het nog nie bevatten de spanningen van de bank brieven etc maakt het op een gegeven moment zo erg dat ik dwangmatig ging gokken wat ik nog nooit gehad had vermoed dat ik een manie gehad heb die starte met euforie en omsloeg naar depressie die gevoed bleef worden door spanningen. Desondanks zou ik nie meer zonder dex willen de verdwenen onrust zorgt voor zoveel goeds. Normale stoelgang geen pijn in nek en schouders kan beter denken focussen en ga zo maar door. Maar door de euforie in combinatie met de onkunde van lichaam en geest zit ik nu aardig in de shit. Vind de nazorg op het psychische vlak zeer onder maat. Heb me handen vol aan de nieuwe realiteit waarin ik nu leef en al zijn eisen en in combi met mijn onkunde en nieuwe inzichten kan ik de financiele situatie er totaal nie bij hebben maar wss ben ik de uitverkorene. Bijna klaar om te mogen knallen op weg naar een volwaardig leven na 40jaar onbewust beperkt te zijn. Maar eerst wss nog effe aantal jaar beperkt door schuldsanering of iets in die trand. Is moeilijk te verkroppen. En geen instantie waar je echt terecht kan ervoor. Thats my life
10-07-2018

Amfexa (dexamfetamine)
ADHD

Hoofdpijn, ik slik het nu zo ongeveer 2 maanden, ik ben pas 15 jaar, maar ik krijg er erg veel hoofdpijn van, mensen zeggen ook dat mijn ogen rood worden, en het voelt gewoon alsof me hoofd word geplet.
06-07-2018

ADHD

Na tientallen jaren zonder medicatie voor mijn adhd, ben ik het toch gaan proberen. Wat een ontzettend groot verschil, en dat al met 18mg per dag. Een hogere dosis vind ik niet fijn, de adhd 'uitschakelen' lukt toch niet, maar ondersteuning is wel fijn.
05-07-2018

ADHD

Vorig jaar zomer heb ik de diagnose ADHD gekregen. Alle puzzelstukjes vielen bijeen. In het begin was het een wondermiddel; ik had zin om dingen te ondernemen en ik was klaar om de wereld aan te gaan. Ik merkte dat ik er wat angstiger en afstandelijker van werd maar dat had ik er voor over en ik kon er goed mee omgaan. Ik kon langer dan een half uur lezen, opdrachten af kr[lees meer...]ijgen voor de deadline en ik had niet meer van die vervelende inkakkers na 3 uur wakker te zijn. Nu na 12 maanden dexamfetamine gebruikt te hebben ben ik gestopt. Ik merk dat dit medicijn invloed heeft op mijn emoties. Ik ben afgevlakt, geremd en ik ben gemakkelijk gespannen. Spierspanningen in mijn kaken is gebruikelijk. Mijn ouders gaven aan dat ik een ander persoon was als de dex aan het werken was. Ik heb geen zin in sociaal contact en ook al zet ik mij erdoorheen, merk ik dat ik er geen plezier uit mijn contacten haal. Als de dex is uitgewerkt merk ik dat deze zin terug komt. Conclusie: Gewenste bijwerkingen - ik kan mij langer focussen zonder afgeleid te worden. - Meer motivatie en energie. - Langer door kunnen gaan (kost wel uiteindelijk veel energie). Ongewenste bijwerkingen - Geen eetlust (5kg afgevallen) - Voel mij niet mijzelf - Geen plezier halen uit sociale interacties - Apathisch en afgevlakt voelen - Verhoogde angst - Gespannen - Onrustig gevoel - Hartkloppingen

ADD

Ik denk dat het protocol was van de ggz maar gestart met de retard variant methylfenidaat (vertraagde afgifte) van verschillende fabrikanten (Mylan, Sandos en concerta) met allemaal een andere werking, effect en bijwerking. Werkten allemaal maar maximaal zo’n 3uur terwijl de bijwerkingen wel zo’n 6 uur aanhielden. Daarna op eigen verzoek ook nog getest met kortwerkende met[lees meer...]hylfenidaat van fabrikant Mylan in de hoop dat de bijwerkingen minder zouden zijn vanwege de kortere werkingsduur. Dat bleek ook zo te zijn.

ADD

Een half jaar geleden gediagnosticeerd met ADD. Veel dingen vielen daardoor op z’n plaats. Uit nieuwsgierigheid naar het effect van medicatie via de ggz gestart met methylfenidaat langwerkende variant. De eerste keer weet ik nog goed want ik werd er erg rustig van in mijn hoofd. Helaas werkte deze variant niet erg lang en gaf in hogere doseringen veel vervelende bijwerking[lees meer...]en waardoor de drempel om in te nemen voor mij hoger werd. Ook de verschillende merken gaven allemaal een ander effect en resultaat. Mylan, Sandos, concerta allemaal getest in langwerkende vorm in 36mg en 54mg 2x op een dag waarmee ik de dag nog steeds niet helemaal door kwam. Na veel getest op eigen verzoek ook de kortwerkende methylfenidaat kunnen proberen. Eerst 5mg tabletten, maar al snel naar 10mg. Deze werkt voor mij redelijk snel al (na zo’n 30minuten) maar ook kort (ongeveer een uur) maar daardoor wel goed te doseren. Veel minder bijwerkingen dan de langwerkende variant en ook goed in de avond nog te gebruiken zonder dat ik last krijg om in slaap te komen. Helaas wel soms ruim 8 tabletten nodig voor een hele dag maar dat vind ik geen probleem meer omdat de positieve werking er toch duidelijk is en nu niet meer wordt overschaduwd door de bijwerkingen. Ook de Dexamfetamine nog geprobeerd maar deze gaf een sterkere bijwerking met veel mindere eetlust en een meer aanwezige droge mond. Ook het effect was wel aanwezig maar veel meer subtiel op de achtergrond, in combinatie met de 10mg kortwerkende methylfenidaat en een hele lage dosis dexamfetamine wel weer prettig waardoor ik een iets langere tijd tussen de pilletjes door kan laten zitten. Ik slik niet iedere dag, heb soms een paar dagen dat ik bewust geen medicatie neem maar vind het zeer prettig om wel als optie in te kunnen zetten. Dat zorgt er bij mij voor dat ik wel kan genieten in een redelijk druk restaurant of op een verjaardag of op een feestje waar ik voorheen toch echt veel moeite mee had en zeker niet genoot.

ADHD

Inmiddels krijg ik Ritalin al jaren via de huisarts, maar het is uitgeschreven destijds door PSYQ (specialist). Nu begreep ik van iemand die in behandelibg is bij Psyq dat het merk Mylan zo ineffectief is dat het niet meer door Psyq wordt uitgeschreven vanwege de vele klachten. Zelf ervaarde ik ook een matige werking, vandaar een de hoge dosering die ik slik. Misschien[lees meer...] ervaren anderen dit ook en weten ze nu dat ze niet de enige zijn.

ADD

Kreeg van de huisarts medikinet voorgeschreven ipv ritalin want ritalin voelde als een trein, zo snel gingen mijn emoties heen en weer en ritalin had bijwerkingen als hoofdpijn en boosheid. Medikinet werkt lang en houdt mijn humeur in balans, laat mijn dwanggedachten afnemen , zorgt voor een ‘ i dont give a fuck ‘ houding en ik voel me mentaal sterker plus een betere[lees meer...] concentratie en meer sociaal. En dat na enkele dagen.. wauw

Afslanken - overgewicht

In het begin was ik wat voller tot dat ik het begon te slikken toen begon ik weer super skinny te worden en was sporten een groot succes nu ik ben gestopt ben ik 40 kilo aangekomen en werkt sporten ook niet meer. Ik wil wel iedereen laten weten probeer het altijd zonder medicijnen en pas goed op dit product verpest uit eindelijk je leven als ik nog 5 jaar langer was door[lees meer...] gegaan had ik het denk ik niet door kunnen vertellen aangezien mijn hartklachten toenamen en ik daarnaast nog risperidon slikte. Ik ben gezonder gaan leven en dat doet een hoop met je lichaam!! Bij vragen mail me gerust dit was namelijk niet alles ik heb nog een aantal vervelende dingen die iedereen zou moeten weten wanneer ze met het product willen beginnen

Ritalin (methylfenidaat)
ADHD

Het werkt prima voor mijn focus en concentratie. De ene keer valt het veel slechter van de andere keer helaas. Ik krijg dan bijwerken zoals Angst, Stemmingswisselingen, Paranoide soms extra alert en geluiden komen luider en scherper binnen, ook duizeligheid. Het is geen pretje. Daarom gebruik ik het maar een paar keer in de week.
29-06-2018

ADD

Ik zit nog in een proeftraject maar weet nu wel dat de kortwerkende variant voor mij wel het beste werkt. Ben al zeker een aantal maanden aan het testen maar uiteindelijk op eigen verzoek toch ook de kortwerkende variant kunnen en mogen testen. Deze is voor mij persoonlijk veel beter te reguleren dan de langwerkende variant en werkt ook nog eens beter. Met de langwerkende [lees meer...]methylfenidaat had ik een hoge dosis (2x 54 Mg mylan) en veel bijwerkingen. Met de kortwerkende methylfenidaat kan ik veel beter ‘sturen’ en zijn de bijwerkingen minimaal. Ook dexamfetamine geprobeerd maar helaas meer op de achtergrond dan de methylfenidaat voor mij. In combinatie wel weer heel effectitief overigens! 5mg Dex met 5mg methyl kortwerkend werkt perfect! Maar of dit ook oké is weet ik niet.... maandag (het is nu vrijdag) weer een afspraak....

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (4370)
Anticonceptie - overig (3241)
Cholesterol (2572)
Depressie - antidepressiva overig (2367)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (1985)
Pijn - morfine-achtigen (1934)
Pijn (1761)
Verslavingsziekten (1653)
ADHD - psychostimulantia (1644)
Bloeddruk - betablokkers (1493)
Maagzuur - protonpompremmers (1439)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1403)
Anticonceptie - eenfase (1215)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (995)
Angststoornissen (980)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (927)
Depressie - antidepressiva TCA (913)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (869)

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!