categorie

ADHD - psychostimulantia

ADHD behandeling

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: ADHD - psychostimulantia

09-01-2022 | Vrouw | 25
ADD
Slik al concerta sinds 2007. Dus toen was ik 10 jaar. Voor mij is het de oplossing. Ik wordt rustiger in m'n hoofd en kan mijn taken afronden. Als ik het niet neem ben ik heel vaag in m'n hoofd en kom ik tot niks. Ik ben wel pas 3 jaar op dezelfde dosering. Ik mag nu niet meer hoger ondanks dat ik gewend raak aan het medicijn. Dit vraagt dus meer van mijn eigen kunnen. Ik [lees meer...]ging 1x in de 1,5 jaar omhoog met de dosering omdat ik erg snel wen aan medicatie. Zit nu op 108 mg (1x daags 2x 54 mg). Mijn emoties zijn wel wat afgevlakt maar dit ervaar ik niet als een probleem. Ik heb bijna geen eetlust meer als de medicatie werkt. Hierdoor eet ik veel te weinig. Ik zou het veel mensen aanraden. Mits je er depressief van wordt.

29-12-2021 | Vrouw | 45

28-12-2021 | Vrouw | 41
ADHD
Waardeloos!! Bij gebrek aan beter neem ik ze maar.. IK WIL DEXAMFETAMINE terug!!!

25-12-2021 | Vrouw | 26
ADD
Was voor mij niet het juiste medicijn.

25-12-2021 | Vrouw | 26
ADD
Tentin werkt voor mij een stuk fijner dan de 2,5mg tabletjes! Ik neem het nu consistent 2 keer per dag in. Merk enorm verschil met als ik het niet inneem. Heb dan veel minder overzicht, ben snel geïrriteerd omdat alles me te veel is, en ik loop rond 'als een kip zonder kop' (woorden van m'n baas). Maar nu dus niet meer. Helpt me echt enorm!

Amfexa

15-12-2021 | Vrouw | 27
ADHD
Ik voel het inkicken een half uur nadat ik het heb genomen en het lijkt voor mij alsof ik opnieuw wakker word. De blurrige foto wordt scherp gesteld en ik besef nu pas wat ik zie. In plaats van in mijn hoofd, ben ik in de wereld.

10-12-2021 | Vrouw | 26
ADHD
Hi, Ik ben 26 jaar oud en sinds begin oktober 2021 gestart met medicatie voor ADHD nadat ze dit bij mij hebben gediagnoticeerd. Wat ben ik zoekende naar wat goed is, ik had niet verwacht dat het zo moeilijk is en het gepaard gaat met veel bijwerkingen. Op dit moment slik ik dexamfetmine van Elvanse, waarbij ik 's ochtends twee capsules van 30 mg moet slikken en tussen 14:0[lees meer...]0 en 15:30 nog een capsule van 20 mg. Overdag gaat het echt super met de focus, daar kan ik geen kwaad woord over zeggen. Maar dan.. 's avonds wanneer het uit gaat werken heb ik hele zware drukkende hoofdpijn en voel ik me onrustig (hartritme versneld). Verder voel ik ook een druk op mijn oren (als je je oren klaart, het gevoel dat het steeds op het punt van het klaren staat). Verder heb ik een tijdje last gehad van slapeloosheid, maar dat gaat gelukkig wel beter. Daarnaast voel ik me ook meer somber zodra het uitwerkt en wazig en een beetje in mezelf gekeerd. Eerst slikte ik een andere dosering (90 mg in de ochtend) maar hierbij had ik een te grote last van een rebound. Vandaar dat ik nu 's middags nog een kleine dosis slik. Ik zit te denken om over te stappen naar Methylfenidaat (Concerta) en als dit niet bevalt mogelijk Atomoxetine. Samengevat: moeizaam traject.

10-12-2021 | Vrouw | 26
ADHD
Hi, Ik ben 26 jaar oud en sinds begin oktober 2021 gestart met medicatie voor ADHD nadat ze dit bij mij hebben gediagnoticeerd. Wat ben ik zoekende naar wat goed is, ik had niet verwacht dat het zo moeilijk is en het gepaard gaat met veel bijwerkingen. Op dit moment slik ik dexamfetmine van Elvanse, waarbij ik 's ochtends twee capsules van 30 mg moet slikken en tussen[lees meer...] 14:00 en 15:30 nog een capsule van 20 mg. Overdag gaat het echt super met de focus, daar kan ik geen kwaad woord over zeggen. Maar dan.. 's avonds wanneer het uit gaat werken heb ik hele zware drukkende hoofdpijn en voel ik me onrustig (hartritme versneld). Verder voel ik ook een druk op mijn oren (als je je oren klaart, het gevoel dat het steeds op het punt van het klaren staat). Verder heb ik een tijdje last gehad van slapeloosheid, maar dat gaat gelukkig wel beter. Daarnaast voel ik me ook meer somber zodra het uitwerkt en wazig. Eerst slikte ik een andere dosering (90 mg in de ochtend) maar hierbij had ik een te grote last van een rebound. Vandaar dat ik nu 's middags nog een kleine dosis slik. Ik zit te denken om over te stappen naar Methylfenidaat (Concerta) en als dit niet bevalt mogelijk Atomoxetine. Samengevat: moeizaam traject.

10-12-2021 | Vrouw | 25
ADD
Ik heb verschillende medicatie doseringen moeten uitproberen omdat het bij vrijwel alle doseringen van Tentin totaal misging. Geen woorden voor. Hoe kan een fabrikant dit soort rotzooi produceren? Moodswitch die je van dit ‘medicijn’ krijgt is niet te bevatten. Overprikkeld, opgejaagd gevoel, concentratie is vreselijk, non-verbale communicatie met mensen en details me[lees meer...]rk je immers bijna niet op. Je wordt een soort van ‘zombie’. Dieptepunt was echt het neerslachtig gevoel en wanneer je denkt dat het beter is om een paar dagen uit te stellen zijn de uitwerkingsverschijnselen net zo erg. Bij de behandelaars het probleem aangegeven maar die trok mijn diagnose in twijfel. Waarom moet er winst gemaakt worden over de gezondheid van mensenlevens? Zieke systeem.

Amfexa

09-12-2021 | Vrouw | 18
ADHD
Ik gebruik het medicijn vanwege mijn diagnose: ADHD. Het ondersteunt mij bij de concenstratie en impulsiviteit. Ik heb er veel baat bij en ben blij dat ik dit middel heb ontdekt. Zeker een aanrader! Het is wel belangrijk dat het per persoon verschillend is. Bij de een kan het erg helpen en bij de ander juist niet. succes6

07-12-2021 | Vrouw | 25
ADHD
Sinds kort gediagnosticeerd met adhd. Ritalin werkte helaas niet, daar kreeg ik veel angstaanvallen van. Sinds 3 dagen aan de dexamfetamine. Het is een nachtmerrie. Overdag gaat alles prima en voel ik me super, maar zodra die pil is uitgewerkt stort mijn hele wereld in. Somberheid, angst en suïcidale gedachten overspoelen mijn hersenen. Wat een troep.

Equasym

06-12-2021 | Vrouw | 44

05-12-2021 | Man | 54
ADD
Geen overzicht, chaos in mijn hoofd

02-12-2021 | Man | 46
ADD
Methylfenidaat (verlengde afgifte) kreeg ik voorgeschreven ter onderdrukking van ADD symptomen. Hoewel de focus beter werd werd ik wel onrustig en zelfs een beetje angstig. Ook mijn hartslag ging flink omhoog. Hierna ben ik overgestapt op lisdexamfetaminedimelylaat 30 mg (Elvanse). Voor mij persoonlijk een wereld van vesrchil en een enorme verbetering.

02-12-2021 | Man | 46
ADD
Bij mij zijn op 45 jarige leeftijd 3 DSM5 classificaties vastgesteld: ADD, ASS en dysthymie. Erg confronterend als je jarenlang allerlei problemen hebt waarvoor geen oorzaak wordt gevonden. Uiteindelijk valt alles op z'n plaats. Om de ADD symptomen te beperken ben ik aanvankelijk gestart met Methylfenidaat 18 en 27 mg. Helaas gaf dit teveel bijwerkingen (onrust, verhoog[lees meer...]de hartslag) Op advies van de psychiater heb ben ik Elvanse 30 mg gaan gebruiken. Wat een verschil! De eigen bijdrage betaal ik graag! Elvanse geeft me de juiste focus op werk en onderdrukt zelfs depressieve klachten (dysthymie). Ik adviseer iedereen dit middel te proberen wanneer Methylfenidaat niet de gewenste effecten of teveel bijwerkingen geeft.

01-12-2021 | Man | 51

Medikinet

01-12-2021 | Vrouw | 9
Druk geen concentratie vanaf maart 2021 aan de medicatie

29-11-2021 | Man | 44
ADHD
Fantastisch middel. Werkt erg goed bij mij. Eerste 2 weken kreeg ik 20 mg per dag. (4×5 mg. Nu krijg ik 8x 5 mg per dag. Ik heb veel meer rust en heb weer zin in het leven. Ik las veel negatieve verhalen over dit medicijn. Ik denk dat veel mensen te weinig mg krijgen voorgeschreven.

19-11-2021 | Vrouw | 62
ADHD
Hyperactiviteit verergerde juist. Extreme hyperfocus. Verhoogde hartslag. Onrust nam toe. 3 innamemomenten zijn niet handig op een drukke werkdag.

19-11-2021 | Vrouw | 62
ADHD
Na een proef met methylfenidaat en dexamfetamine (Tentin) nu overgestapt op Elvanse (30 mg). Behalve het gemak van maar 1 innamemoment (08:00) is de werking veel geleidelijker: geen pieken/dalen en geen rebound. Ik focus me beter op taken, beheers impulsen veel beter en ben inderdaad veel kalmer. Ik lees dat mensen hier problemen hebben met ‘s morgens stevig eten, terwi[lees meer...]jl je écht wel een bodempje nodig hebt bij dit medicament. Mijn oplossing: de Plenny Shakes van Jimmy Joy. Alle benodigde voedingsstoffen in één drankje en je bent met 440 Kcal gecoverd tot na het middaguur. Want inderdaad: die onderdrukte hongerprikkel is wel iets om in de gaten te houden. En ook ik heb de ervaring dat (lis)dex absoluut niet samengaat met alcohol (ook al is het maar 1 klein glas). Tenzij je misselijkheid en knallende hoofdpijn voor lief neemt.

16-11-2021 | Man | 42
ADHD
Rotzooi neem het niet, heb nu meer ellende als zonder. Koppijn heel de dag, van vrolijk naar boos , droge mond. Depressie

16-11-2021 | Vrouw | 31
ADD
Ik slik de Elvanse bijna een jaar. In het begin heeft het mij veel gebracht. Ik merkte verschil bij concerta, elvanse is wat soepeler en de focus is meer aanwezig dan bij concerta. Ik vergat altijd de methylfenidaat en dan is elvanse wel fijn. Duur van werking kan tot 2 uur duren. Vervelend is wel als je uitgeslapen hebt of lui in de ochtend je dan elvanse niet meer kan ne[lees meer...]men. En ik merk dat ik erg overprikkeld ben rond 1900/2000 ik neem de Elvanse standaard 0730/0800 uur in. Ik ben nu aan het afbouwen, steeds 10 mg er af. Lees toch veel dat je zonder medicatie blijer bent en meer jezelf bent. Dat gevoel heb ik lang niet ervaren. Vandaar dat ik wil kijken hoe het gaat zonder.

Dexmethylfenidaat

14-11-2021 | Vrouw | 32
dexmethylfenidaat
ADHD
Je kan heel goed merken dat dit een zuiver medicijn is. Ik heb geen vervelende rebounds meer en heb mijn focus veel gereguleerder. Over de 6 uur voor ik de volgende dosis heb, heb ik 6 uur een goed werkzaam vermogen. Ik ben veel alerter met tijdstippen en kan goed functioneren zonder dat ik me neerslachtig voel.

09-11-2021 | Man | 48
ADD
Sinds mei/juni gebruik ik Tentin. Persoonlijk voel ik mij er hee goed bij; veel rust in mijn hoofd en minder afgeleid. Dat laatste merk ik het best als ik auto rijdt en aan mijn werk ben. Voorheen stoorde ik mij mateloos aan andere weggebruikers, nu bijna niet. Met mijn werk kan ik langer gefocust blijven en stoor ik mij minder aan dingen. Om 8uur start ik met de eers[lees meer...]te 5mg en elke 4 uur later neem ik de volgende. Soms 2x,soms 3x per dag. Ligt eraan hoe mijn dag eruit ziet. Rebounds heb ik amper. Wel een half uur na het innemen voel ik aan mijn hartslag dat het gaat werken. S nachts slaap ik niet makkelijk in en slaap dan ook te weinig. Dit had ik voor Tentin ook, dus of dit een bijwerking is? Geen idee... Nu nog iets vinden waardoor mijn twijfel meer afneemt (zonder al die hoeveelheid bijwerkingen en elke keer opbouwen / afbouwen) en ik ben blij!

31-10-2021 | Vrouw | 41
ADD
Direct begonnen met 50 mg..vond het een verademing dat je maar 1 keer per dag aan de medicijnen hoeft te denken. De werking gaat zeer geleidelijk dus geen opgejaagd gevoel..helaas vanaf uur of 2 doodmoe..kwam alsnog niets uit mijn handen. Bleek dat hij al vrij vroeg piekte. Dus verhoging naar 70 gekregen. Vermoeidheid was gelukkig over maar helaas verbeterde mijn concentra[lees meer...]tie er niet van..begin erge hartkloppingen en nu na naar 4 weken gebruik nog steeds last van snel geïrriteerd..chagerijnig..snel boos...helaas dit middel is t niet voor mij

21-10-2021 | Vrouw | 38
ADD
Ik slik sochtends om de dag te beginnen 5 mg en savonds ben ik klaarwakker en kan ik de slaap niet vatten

19-10-2021 | Man | 30
ADHD
Ik heb mijn leven lang wel het idee gehad ADHD te hebben maar door een stabiele jeugd en omgeving heb ik gewoon goed gepresteerd, zij het met wat moeite en uitspattingen. Rond mij 30e toch maar eens laten testen omdat mijn carrière en stress er onder leed; bleek ik in de hoogste 1% te zitten op de testscores ('primair zeer ernstig'). 10x 5mg ritalin of 56mg concerta gaf [lees meer...]enerzijds te weinig effect op de concentratie en maakte me emotioneel afgevlakt, doch met een (onregelmatige) hartslag van +-100 en een te hoge bloeddruk. Bovendien bijna 5kg in een maand afgevallen (van 80 naar 75). Elvanse is VEEL beter op alle vlakken; je beïnvloed je humeur hoogstens positief, bijwerkingen zijn zodra je er aan gewend bent nauwelijks aanwezig en je kunt zelf nog kiezen of je druk/excentriek/hyper bent of je ergens op focust en prikkels wegfilterd!

18-10-2021 | Vrouw | 15
ADHD
vanaf mijn 7de levensjaar gebruik ik dit middel. In 8 jaar tijd geen psychiater meer gezien. Het heeft goed geholpen. Op het laatst zat ik op een dosis van 1 keer 54 mg en 1 keer 20 mg. Ik ben nu bijna 15 jaar en nu ontstaan al die heftige bijwerkingen. Ik ben nu gestopt en al de bijwerkingen zijn weg. Ik ben nu weer blij en vrolijk en heb geen depressieve gevoelens meer.

16-10-2021 | Man | 26
ADD
Algheel ontevreden tenopzichte van magistraal bereide dexamfetamine

15-10-2021 | Man | 23
ADHD
Ik neem lisdexamfetamine (60mg) en als dit dan wat uitwerkt rond 4 uur 's middags 1 Tentin tablet van 5mg. Voor mij doet het wat het moet doen. Eerst dacht ik dat het misschien niet goed zou werken of bijwerkingen zou geven gezien alle negatieve recensies maar voor mij is het een prima uitkomst om de namiddag en avond mee door te komen. Straks als ik voor werk in p[lees meer...]loegendienst moet werken zal ik geheel overstappen van lisdexamfetamine naar 'gewone' dex en aan de hand van mijn ervaring nu verwacht ik eigenlijk geen verschil (behalve iets van schommeling.) Kortom; heel tevreden.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (5568)
Anticonceptie - overig (4096)
Cholesterol (3036)
Depressie - antidepressiva overig (2878)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2561)
Pijn - morfine-achtigen (2340)
ADHD - psychostimulantia (2283)
Pijn (2120)
Verslavingsziekten (2105)
Bloeddruk - betablokkers (1782)
Maagzuur - protonpompremmers (1660)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1594)
Anticonceptie - eenfase (1467)
Angststoornissen (1324)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1276)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1263)
Depressie - antidepressiva TCA (1120)
Antibiotica - urineweginfectie (1087)