ISO 27001

ervaringen per categorie

ADHD - psychostimulantia

ADHD

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: ADHD - psychostimulantia

19-07-2018

ADHD

Dit medicijn werkte bij mij in periodes waar het prima werkte en periodes waar het een hel was om te slikken. Zelf werd ik er ook depressief van. Als je teveel bijwerkingen hebt raad ik je aan om niet te wachten om van medicatie te wisselen. Ik had dit veel eerder moeten doen.
19-07-2018

ADHD

De bijwerkingen zijn vooral aan het begin erg. Als je van plan bent om hiermee te beginnen zou ik een paar dagen vrij nemen, want slapen lukt de eerste drie dagen amper. Na ongeveer 10 dagen heb je daar geen last meer van en is het een uitstekend medicijn. De verminderde eetlust blijft wel en het is aan te raden om je gewicht bij te houden.
17-07-2018

Dexamfetamine (dexamfetamine)

40 jaar en dan hopla add/adhd ernstige vorm volgens adhd centraal. Veel nieuwe inzichten openbaringen duidelijkheid over wie ik ben en waarom ik vroeger dee wat ik dee gekregen. Helaas bestond me leven op het laatst uit werken en daar de joker uithangen en tegelijkertijd was me werkplek de enigste plek waar ik kon ontspannen leek wel alsof ik ontspande als mensen stresste[lees meer...]. Maar thuis zonder prikkels was ik down depri en zat ik maar op de bank en dee ik niks behalve beetje gokken zoals ik al heel me leven doe. Desondanks werden rekeningen altijd betaald. Toen kwam dex ik ervaarde voor het eerst levensvreugde en er viel een spanningsveld van me af de 1ste keer 7.5mg 3kwartier later zat ik als een klein huilend kindje.het voelde als thuiskomen in me eigen lijf zalig werelds onbeschrijvelijk. Me leven kon beginnnen leek het. Ik gimg op in het gevoel en leefde me leven verder zoals ik voorheen dee alleen met een goed gevoel dacht ik na 1 maand had ik ineens soort van onbewust een schuld van 12000euro bij de bank kan het nog nie bevatten de spanningen van de bank brieven etc maakt het op een gegeven moment zo erg dat ik dwangmatig ging gokken wat ik nog nooit gehad had vermoed dat ik een manie gehad heb die starte met euforie en omsloeg naar depressie die gevoed bleef worden door spanningen. Desondanks zou ik nie meer zonder dex willen de verdwenen onrust zorgt voor zoveel goeds. Normale stoelgang geen pijn in nek en schouders kan beter denken focussen en ga zo maar door. Maar door de euforie in combinatie met de onkunde van lichaam en geest zit ik nu aardig in de shit. Vind de nazorg op het psychische vlak zeer onder maat. Heb me handen vol aan de nieuwe realiteit waarin ik nu leef en al zijn eisen en in combi met mijn onkunde en nieuwe inzichten kan ik de financiele situatie er totaal nie bij hebben maar wss ben ik de uitverkorene. Bijna klaar om te mogen knallen op weg naar een volwaardig leven na 40jaar onbewust beperkt te zijn. Maar eerst wss nog effe aantal jaar beperkt door schuldsanering of iets in die trand. Is moeilijk te verkroppen. En geen instantie waar je echt terecht kan ervoor. Thats my life
10-07-2018

Amfexa (dexamfetamine)
ADHD

Hoofdpijn, ik slik het nu zo ongeveer 2 maanden, ik ben pas 15 jaar, maar ik krijg er erg veel hoofdpijn van, mensen zeggen ook dat mijn ogen rood worden, en het voelt gewoon alsof me hoofd word geplet.
06-07-2018

ADHD

Na tientallen jaren zonder medicatie voor mijn adhd, ben ik het toch gaan proberen. Wat een ontzettend groot verschil, en dat al met 18mg per dag. Een hogere dosis vind ik niet fijn, de adhd 'uitschakelen' lukt toch niet, maar ondersteuning is wel fijn.
05-07-2018

ADHD

Vorig jaar zomer heb ik de diagnose ADHD gekregen. Alle puzzelstukjes vielen bijeen. In het begin was het een wondermiddel; ik had zin om dingen te ondernemen en ik was klaar om de wereld aan te gaan. Ik merkte dat ik er wat angstiger en afstandelijker van werd maar dat had ik er voor over en ik kon er goed mee omgaan. Ik kon langer dan een half uur lezen, opdrachten af kr[lees meer...]ijgen voor de deadline en ik had niet meer van die vervelende inkakkers na 3 uur wakker te zijn. Nu na 12 maanden dexamfetamine gebruikt te hebben ben ik gestopt. Ik merk dat dit medicijn invloed heeft op mijn emoties. Ik ben afgevlakt, geremd en ik ben gemakkelijk gespannen. Spierspanningen in mijn kaken is gebruikelijk. Mijn ouders gaven aan dat ik een ander persoon was als de dex aan het werken was. Ik heb geen zin in sociaal contact en ook al zet ik mij erdoorheen, merk ik dat ik er geen plezier uit mijn contacten haal. Als de dex is uitgewerkt merk ik dat deze zin terug komt. Conclusie: Gewenste bijwerkingen - ik kan mij langer focussen zonder afgeleid te worden. - Meer motivatie en energie. - Langer door kunnen gaan (kost wel uiteindelijk veel energie). Ongewenste bijwerkingen - Geen eetlust (5kg afgevallen) - Voel mij niet mijzelf - Geen plezier halen uit sociale interacties - Apathisch en afgevlakt voelen - Verhoogde angst - Gespannen - Onrustig gevoel - Hartkloppingen

ADD

Ik denk dat het protocol was van de ggz maar gestart met de retard variant methylfenidaat (vertraagde afgifte) van verschillende fabrikanten (Mylan, Sandos en concerta) met allemaal een andere werking, effect en bijwerking. Werkten allemaal maar maximaal zo’n 3uur terwijl de bijwerkingen wel zo’n 6 uur aanhielden. Daarna op eigen verzoek ook nog getest met kortwerkende met[lees meer...]hylfenidaat van fabrikant Mylan in de hoop dat de bijwerkingen minder zouden zijn vanwege de kortere werkingsduur. Dat bleek ook zo te zijn.

ADD

Een half jaar geleden gediagnosticeerd met ADD. Veel dingen vielen daardoor op z’n plaats. Uit nieuwsgierigheid naar het effect van medicatie via de ggz gestart met methylfenidaat langwerkende variant. De eerste keer weet ik nog goed want ik werd er erg rustig van in mijn hoofd. Helaas werkte deze variant niet erg lang en gaf in hogere doseringen veel vervelende bijwerking[lees meer...]en waardoor de drempel om in te nemen voor mij hoger werd. Ook de verschillende merken gaven allemaal een ander effect en resultaat. Mylan, Sandos, concerta allemaal getest in langwerkende vorm in 36mg en 54mg 2x op een dag waarmee ik de dag nog steeds niet helemaal door kwam. Na veel getest op eigen verzoek ook de kortwerkende methylfenidaat kunnen proberen. Eerst 5mg tabletten, maar al snel naar 10mg. Deze werkt voor mij redelijk snel al (na zo’n 30minuten) maar ook kort (ongeveer een uur) maar daardoor wel goed te doseren. Veel minder bijwerkingen dan de langwerkende variant en ook goed in de avond nog te gebruiken zonder dat ik last krijg om in slaap te komen. Helaas wel soms ruim 8 tabletten nodig voor een hele dag maar dat vind ik geen probleem meer omdat de positieve werking er toch duidelijk is en nu niet meer wordt overschaduwd door de bijwerkingen. Ook de Dexamfetamine nog geprobeerd maar deze gaf een sterkere bijwerking met veel mindere eetlust en een meer aanwezige droge mond. Ook het effect was wel aanwezig maar veel meer subtiel op de achtergrond, in combinatie met de 10mg kortwerkende methylfenidaat en een hele lage dosis dexamfetamine wel weer prettig waardoor ik een iets langere tijd tussen de pilletjes door kan laten zitten. Ik slik niet iedere dag, heb soms een paar dagen dat ik bewust geen medicatie neem maar vind het zeer prettig om wel als optie in te kunnen zetten. Dat zorgt er bij mij voor dat ik wel kan genieten in een redelijk druk restaurant of op een verjaardag of op een feestje waar ik voorheen toch echt veel moeite mee had en zeker niet genoot.

ADHD

Inmiddels krijg ik Ritalin al jaren via de huisarts, maar het is uitgeschreven destijds door PSYQ (specialist). Nu begreep ik van iemand die in behandelibg is bij Psyq dat het merk Mylan zo ineffectief is dat het niet meer door Psyq wordt uitgeschreven vanwege de vele klachten. Zelf ervaarde ik ook een matige werking, vandaar een de hoge dosering die ik slik. Misschien[lees meer...] ervaren anderen dit ook en weten ze nu dat ze niet de enige zijn.

ADD

Kreeg van de huisarts medikinet voorgeschreven ipv ritalin want ritalin voelde als een trein, zo snel gingen mijn emoties heen en weer en ritalin had bijwerkingen als hoofdpijn en boosheid. Medikinet werkt lang en houdt mijn humeur in balans, laat mijn dwanggedachten afnemen , zorgt voor een ‘ i dont give a fuck ‘ houding en ik voel me mentaal sterker plus een betere[lees meer...] concentratie en meer sociaal. En dat na enkele dagen.. wauw

Afslanken - overgewicht

In het begin was ik wat voller tot dat ik het begon te slikken toen begon ik weer super skinny te worden en was sporten een groot succes nu ik ben gestopt ben ik 40 kilo aangekomen en werkt sporten ook niet meer. Ik wil wel iedereen laten weten probeer het altijd zonder medicijnen en pas goed op dit product verpest uit eindelijk je leven als ik nog 5 jaar langer was door[lees meer...] gegaan had ik het denk ik niet door kunnen vertellen aangezien mijn hartklachten toenamen en ik daarnaast nog risperidon slikte. Ik ben gezonder gaan leven en dat doet een hoop met je lichaam!! Bij vragen mail me gerust dit was namelijk niet alles ik heb nog een aantal vervelende dingen die iedereen zou moeten weten wanneer ze met het product willen beginnen

ADHD

Het werkt prima voor mijn focus en concentratie. De ene keer valt het veel slechter van de andere keer helaas. Ik krijg dan bijwerken zoals Angst, Stemmingswisselingen, Paranoide soms extra alert en geluiden komen luider en scherper binnen, ook duizeligheid. Het is geen pretje. Daarom gebruik ik het maar een paar keer in de week.
29-06-2018

ADD

Ik zit nog in een proeftraject maar weet nu wel dat de kortwerkende variant voor mij wel het beste werkt. Ben al zeker een aantal maanden aan het testen maar uiteindelijk op eigen verzoek toch ook de kortwerkende variant kunnen en mogen testen. Deze is voor mij persoonlijk veel beter te reguleren dan de langwerkende variant en werkt ook nog eens beter. Met de langwerkende [lees meer...]methylfenidaat had ik een hoge dosis (2x 54 Mg mylan) en veel bijwerkingen. Met de kortwerkende methylfenidaat kan ik veel beter ‘sturen’ en zijn de bijwerkingen minimaal. Ook dexamfetamine geprobeerd maar helaas meer op de achtergrond dan de methylfenidaat voor mij. In combinatie wel weer heel effectitief overigens! 5mg Dex met 5mg methyl kortwerkend werkt perfect! Maar of dit ook oké is weet ik niet.... maandag (het is nu vrijdag) weer een afspraak....
22-06-2018

ADHD

Ik ben vandaag begonnen dit te slikken dus mijn ervaringen pas ik later aan ookal moet ik nu iets verplicht invullen Na 41 jaar deze medicatie gekregen op basis van onderzoek naar ADHD/ADD Ten eerste wil ik zeggen dat ik stond te popelen om met mijn eerste pil te starten om te zien wat het mij brengt. Tegelijkertijd ben ik ook een beetje bang/nerveus om te starten omda[lees meer...]t ik niet echt voor medicijnen ben. Heb jaren lang alternatieven geprobeerd(maatschappelijk werkers, mindfulness, cognitiviteit) om eens een beetje te kunnen genieten van het leven zonder voor mn gevoel alles als een moetje te hoeven zien, heel erg moe ben in de middag en altijd een vol hoofd te hebben en gek word van alle prikkels om mij heen zoals geluiden, druktes en details. Niks heeft gewerkt en nu hoop ik dus dat dit medicijn mij kan gaan helpen. Ik heb me hier aangemeld om misschien eens met anderen uit te wisselen hoe het gaat en om anderen hun verhalen te lezen. Kijken of ik mij erin herken etc. I hoop echt dat dit voor mij een andere wereld opent die ik zelf niet open kreeg. Ik besef me wel dat ik ook niet teveel hoop moet hebben want dat leidt tot een teleurstelling wanneer het niet zo uitpakt. Hoe kun je eigenlijk bij iemand 100% adhd/add vaststellen? Ik heb gewoon heel veel punten die hierbij horen. Die mij altijd "lastig" hebben gevallen in vele situaties. Omdat ik al 41 ben heb ik natuurlijk mijn hele leven tot nu toe gecompenseerd en gevoelens onderdrukt.bij vrienden/kennissen, verjaardagen , relaties , supermarkten, openbare ruimtes, o.v noem maar op alles was eigenlijk een opgave. Te veel prikkels, details waardoor ik nooit echt kon genieten. Door opleidingen heb ik me ook heen gesleurd terwijl ik veel meer dan een ander mn best moest doen de stof in me op te nemen , op te letten, te luisteren, lang stil zitten en sowieso in een lokaal zitten vind ik een hel. Mocht je wat te melden hebben dan hoor ik dat graag en ben benieuwd hoe dit voor jullie was/is e vooral ben ik geïnteresseerd in mensen die dit zelfde medicijn gebruiken, of zij zich een beetje in mijn verhaal herkennen en hoe het nu gaat met de medicatie Ik doe dit niet alleen voor mezelf maar ook voor de mensen om mij heen
19-06-2018

ADD

Na jaren gekampt te hebben met obsessieve gedachten, drukte in mijn hoofd, verstrooidheid, slecht slapen en chaos kwam ik zelf bij ADD uit na het nodige (vluchtige) leeswerk. Dit kwam ook uit de test bij het onderzoek. Ik begon twee weken geleden met 3 x 10 mg Ritalin. Dit maakte me wel iets rustiger maar deed nog niet echt veel. Een week later schreef mijn arts me drie ke[lees meer...]er 15 mg voor. Ik kreeg bij de eerste pil lichte hoofdpijn, maar wat daarna volgde was ongekend. De rust in mijn hoofd en de mogelijkheid me te concentreren bestaat dus wel. Ik kan eindelijk naar mijn omgeving kijken en dingen opnemen zonder afgeleid te worden door enorme chaos in mijn hoofd. Om beter te slapen slik ik een lichte dosisTrazolan, dit is een anti depressiva. Met add rustig slapen zit er anders gewoon niet in voor mij. Dit gaat prima samen en geeft haast geen bijwerkingen. Normaal stond ik op met een gevoel van een kater in mijn hoofd en dit ging pas weg na een powernap in de middag. Nu sta ik fit op en blijf ik dit veel langer. Door alle prikkels moest ik gewoon rond vier uur altijd slapen. Het belangrijkste is misschien nog wel dat de enorme gehaastheid enorm afneemt en ik taken een voor een kan afmaken. Ik moet wel mini pilletjes breken om halve te krijgen nu dus dat is niet zo handig. Ik slik drie keer per dag 1,5 pil Ritalin van 10 mg nu.
19-06-2018

ADD

Voor mijn concentratieproblemen kreeg ik eerst gewone rilatine voorgeschreven zonder gereguleerde afgifte, maar door de pieken kreeg ik zeer veel bijwerkingen zoals misselijkheid en extreme nervositeit. De dokter heeft mij dan deze pillen voorgeschreven. Ik krijg nog steeds bijwerkingen, en vooral braakneigingen eenmaal de pil begint te werken (na een halfuur ongeveer), ma[lees meer...]ar na ongeveer 30 minuten tot 1 uur verminderen deze bijwerkingen sterk. De symptomen zijn alvast minder extreem dan bij de niet-gereguleerde afgifte. Wat me ook opvalt is dat deze medicatie ook inwerkt op je stoelgang (wat niet per se slecht is)
18-06-2018

ADD

Toen ik begon met de medicijnen zat ik in de eerste klas. Ik had moeite met concentreren en we hadden al vele medicijnen geprobeerd maar concerta was de enige die voor mij leek te werken. Ik had alleen geen besef van alle bijwerkingen tot 2 jaar geleden, toen ik in de 3e klas zat. Ik merkte dat het achteruit ging met mijn mentale gezondheid en dat ik ongelukkig was, maar i[lees meer...]n de weekenden en vakanties (periodes dat ik de medicatie niet slikte) voelde ik me wel erg blij en gelukkig. Ik begon besef te krijgen van het feit dat de medicijnen me ongelukkig maakten, ik stopte ze te slikken. Mijn schoolresultaten gingen achteruit en ik ben zelfs van het vwo naar het havo overgestapt. Maar dit heb ik hier zekerweten voorover. Je geluk komt eerst, dan je succes, want wat is succes zonder geluk, uiteindelijk zal je er toch wel komen. Ik heb ook een tijdje ritalin geprobeerd maar merk wel dat concerta effectiever is voor mij. Ik slik nu dus alleen nog maar concerta op dagen dat ik veel moet leren of hele belangrijke toetsen heb. Dit helpt voor mij heel goed.

ADHD

Mijn zoon at de hele dag niet tot het medicijn was uitgewerkt.

ADHD

Mijn zoon gebruikte eerst Methylfenidaat van het merk SANDOZ. Hier verloor hij zijn eetlust door. Nu hij hetzelfde product van het merk MYLAN RETARD gebruikt, is zijn eetlust weer terug. (Alleen jammer dat dit product slecht leverbaar is. Hierdoor moet hij 2 pilletjes van 27mg slikken, waardoor de kosten meer dan het dubbele zijn.

ADHD

Ik heb al een tijd de diagnose van ADD maar heb hier vroeger nooit iets voor ingenomen omdat mijn moeder en ik allebei zo liefst mogelijk eerst natuurlijke middelen proberen. Dus ik neem al van jongs af aan dagelijks omega-3, glycine-magnesium en ginseng tabletten. Ik heb in 2016 ook neurotherapie gevolgd om mij nog meer te helpen met mijn symptomen. Dit werkte voor een [lees meer...]tijd goed, vooral op het vlak van het constant vermoeid zijn. Ik ben wel met deze therapie gestopt omdat ik, zoals met veel dingen, er geen zin meer in had. De symptomen die ik vooral heb zijn vergeetachtigheid, vermoeidheid, ik ben heel chaotisch, ik kan heel gevoelig zijn aan sommige dingen en kan soms ook heel fel reageren, ik kom vaak afwezig over en heb last met grotere projecten af te maken en/of er consequent mee bezig zijn. Allemaal dingen waarmee ikzelf nooit heel veel last van heb gehad. Soms had ik het emotioneel wel moeilijk, maar wie niet denk ik dan? Ik deed het altijd goed op school, hoewel ik steeds vergat wanneer er een test of een taak was, heb ik het altijd kunnen redden aangezien ik snel dingen begrijp en meestal oplette in de les en dit was genoeg voor mij. Het enige waarmee ik wel last mee heb is dat ik vaak niet wordt begrepen door andere mensen, simpelweg omdat ik totaal anders denk, wat best vervelend kan zijn voor zowel mezelf maar ook hen. Wat ik dus wil zeggen is dat ik mij nooit slecht heb gevoeld over het feit dat ik ADD heb en met mijn 'symptomen' wel kon omgaan. In december 2017, kreeg ik het wel moeilijk. Ik kreeg plots verschrikkelijke stemmingswisselingen. Dit had ik ervoor ook al wel maar niet zo drastisch en zeker niet zo regelmatig. Dit is trouwens nu nog steeds gaande. Ik heb er een tijdje mee gezeten en dacht zelfs even dat ik misschien een bipolaire stoornis had. Uiteindelijk heb ik hulp gezocht bij mijn moeder, die dacht dat het een goed idee zou zijn als ik naar een neuropsychiater (die gespecialiseerd is in ADD, ADHD en authisme) zou gaan om mijn emotionele problemen aan te kaarten en eraan te werken. Na enkele testen werd er dus alweer vastgesteld dat ik inderdaad AD/HD (gecombineerd type) heb. Dit wist ik al. Nu in de plaats van eerst therapie voor te stellen, of eender wat, schreef de psychiater onmiddelijk Medikinet voor. Hij zei dat dit mij ging helpen op school, etc. Hoewel ik dacht dit niet nodig te hebben, aangezien ik niet ging voor concentratieproblemen maar omdat ik mij mentaal enorm slecht voelde, heb ik het toch een kans gegeven. Een week duurde dit. Ik vond het vreselijk. Ik zat stil achter de schoolbanken de eerste 2u na inname en voelde me totaal niet mezelf en de volgende 2u was ik helemaal hyperkinetisch. Dit bovenop het feit dat ik me om te beginnen al niet goed voel bij pillen slikken. Toen ik dit vertelde aan de psychiater, stelde hij ook niets anders voor en stond erop dat ik de pillen zou blijven nemen. Ik heb dit niet gedaan. Ondertussen slik ik nog een extra supplement (NMDA Relief) wat mij effectief helpt met de klachten die ik had (de extreme stemmingswisselingen). Ik blijf erbij dat de natuurlijke dingen die ik inneem, beter werken voor mij dan 'echte' medicijnen. Deels ook omdat ik me hier veel beter bij voel aangezien er geen bijwerkingen zijn en mij veiliger voel. Ik raad dan ook iedereen aan om eerst dit te proberen voor je allerlei pillen gaat slikken, die meer kwaad dan goed doen. Ik haal de mijne ofwel uit de natuurwinkel ofwel van internet. Medikinet was zeker en vast niet goed voor mij. En die psychiater al evenmin.
11-06-2018

Intuniv (guanfacine)
ADHD

In december op advies van de kinderarts is mijn dochter (toen 9 jaar) overgestapt op intuniv . In 4 weken tijd opgebouwd to 4 Mg. Vanaf 3mg begon Mn dochter licht met bedplassen wat haar erg onzeker maakte. Dit verdween na ongeveer een maand. Vanaf de tweede week (2mg) was ze heel erg moe en viel om de haverklap in slaap. Ook op school maakte ze een erg moeie indruk. De ge[lees meer...]wichtstoename zette ook vrij snel in terwijl ze niet meer at dan voorheen. Beetje opgeblazen alsof ze vocht vasthield ( al zweette ze veel) Eenmaal ingeregeld gaf ze aan zich beter te kunnen concentreren. Ook werd het makkelijk voor haar vriendinnen te houden. Toen het bedplassen verdwenen was werd ze extreem angstig, iets wat totaal niet bij haar past. Ook op school viel het op en werden wij er door de juf op aangesproken zonder er zelf naar gevraagd te hebben. Samengevat bestond de angst er uit ontzettend ziek te worden of dood te gaan. Alle gebeurtenissen werden zo ver doorgeredeneerd dat ze als gevolg van de gebeurtenis MISSCHIEN wel zou kunnen sterven. Oorzaak kon al zijn een stift die dicht bij haar handen geweest. Of de angst om te gaan slapen omdat op dat moment je ademhaling langzamer wordt, je MISSCHIEN wel te weinig zuurstof dan binnen krijgt waar door je MISSCHIEN zuurstof gebruik krijgt, dan MISSCHIEN een hersenbeschadiging hebt en MISSCHIEN. Zelfs sterft. Dit zijn maar 2 voorbeelden maar bedenk hierbij even dat zij meerder keren per dat met dit soort scenario’s kwam, telkens verschillend. Het besluit te stoppen en terug te gaan naar medikinet vond ze niet makkelijk omdat ze zich wel beter kon concentreren. We hebben een paar maanden geleden besloten terug te gaan naar 3 Mg in de hoop dat de bijwerkingen minder zouden worden. Helaas is dat niet zo geweest. Op een half jaar tijd is ze heel wat kilo’s aangekomen (ongeveer 6). Ze is ook een fanatiek sporter en haar prestaties zijn nu behoorlijk slechter dan een half jaar geleden. Om een indicatie te geven, ze heeft nu tijden van meer dan een jaar geleden. Zowel gewichtstoename als verminderde sportprestaties wegen bij ons niet op tegen de verhoogde concentratie en toename van sociale contacten. Uiteindelijk hebben we door de vele angsten en het verdriet wat dat haar gaf toch de knoop doorgehakt en zijn we een paar dagen geleden gaan afbouwen. Hopelijk nemen nu de angsten snel . Ideaal aan het middel is verder dat het 24 uur per dag werkt en er dus geen sprake is van rebound. Ook hoef je je niet in allerlei bochten te wringen om het middel mee te nemen naar het buitenland. Als je geen last hebt van de bijwerkingen heeft het middel vele voordelen het is alleen voor onze dochter helaas niet geschikt
31-05-2018

ADHD

Beetje darmklachten en hoofdpijn, maar niet echt heel erg.
26-05-2018

Onrust

Concerta werkte niet optimaal.. Het voelde enig sinds als retalin, maar dan stukken minder intens en over en veel langere periode uitgesmeerd. Een groot nadeel is dat je dit dagelijks blijft slikken en niet 'even' een weekendje of dag sociaal kunt doen. Je blijft een zombie zonder eetlust (wel minder dan bij retalin, maar retalin werkt ook korter). Ik zou dit middel niet [lees meer...]aanraden.
26-05-2018

Onrust

Dit werkt geweldig bij mij. Ik kan niet ontkennen dat dit medicijn geen bijwerkingen heeft, want dat heeft het zeker wel. Vervelend is het ook.. Maar, het doet precies wat ik ervan had gehoopt. Het maakt mij rustiger, geconcentreerd.. Ik kan stukken beter leren wanneer ik Retalin slik en dat vind ik geweldig. Aan het einde van de dag of de dag erna slik ik het niet meer en[lees meer...] voel ik me voldaan met wat ik heb bereikt. Inmiddels is het bij tentamens voor mij haast onmisbaar te noemen, zo goed helpt dit spul. Wanneer gebruikt: ik gebruik het al jaren. ABSOLUUT niet elke dag, maar zeker wel in voorbereidingen voor tentamens en tentamens zelf. 1 á 2 weken slikken (behalve in de weekenden) en dan mijn tentamen maken. Super. Door de vele klachten over de bijwerkingen heb ik andere middelen geprobeerd (in overleg met de huisarts en later ook een deskundige!). Maar niets heeft zo'n fijn effect als dit. Doeltreffend. Wanneer je je 'even' goed wilt concentreren is dit een geweldig middel.
14-05-2018

ADD

Toen ik op mijn 18e gediagnosticeerd werd met autismespectrumstoornis (toen heette dat syndroom van Asperger) + ADD, bood de psychiater me aan om Concerta voor te schrijven, vooral om het beter te doen op school. Ik was immers van plan om verder te studeren in het hoger onderwijs. Mijn schoolresultaten waren altijd wisselend geweest, fluctuerend van zeer goed tot midde[lees meer...]lmatig (net geslaagd), de reden waarom dat kwam daar had ik toen nog niet genoeg inzicht in. Nu veel beter maar daar ga ik nu niet dieper op in. Ik het voorstel om Concerta te beginnen geweigerd omdat ik het niet echt nodig vond. Mijn hogere school ging uiteindelijk goed het eerste jaar, pas vanaf het 2e jaar kwam ik in de problemen. Mijn schoolresultaten gingen redelijk snel naar beneden tot middelmatig scoren ongeveer mijn beste was, ik had toen echt hulp nodig en heb verschillende begeleidingen gekregen, gezocht wat er kon gedaan worden maar Concerta was uiteindelijk mijn laatste toevlucht. Ik was dan al 24 jaar geworden wanneer ik Concerta begon te nemen. Uiteindelijk heeft het me niet geholpen met mijn schoolresultaten, het was eigenlijk veel te laat helaas. Toch heeft het een positieve werking. De prikkels en indrukken die ik ervaar kan ik nu precies netjes in mijn hoofd op een rijtje plaatsen en verwerken, waar dat zonder Concerta meer een soort van soep en chaos is. Daardoor kan ik nu veel makkelijker groepsgesprekken volgen en eraan deelnemen, waar dat vroeger in het algemeen moeilijker ging. Het openbaar vervoer nemen vergt niet zoveel energie van mij meer, doordat mijn prikkelverwerking minder chaotisch is. Ik heb het altijd heel moeilijk gehad met vooral drukte, lawaai en licht, dit put me harder uit dan ik zelf doorhad eerder. Ik kan je nog allerlei voorbeelden geven waarin het een positieve invloed heeft in mijn dagelijkse leven maar dit zijn de eerste die snel in me opkomen. Het enige nadelige effect dat het op me heeft en me echt kan storen, is dat ik iets serieuzer ben en mijn gelaatsuitdrukkingen er moeilijker doorkomen, wat me nog serieuzer doet overkomen. Helemaal niet handig in sommige situaties, maar goed. Ook vaak last van een droge mond, lichtjes verhoogde hartslag en lichte beef in handen vooral de eerste paar uren na inname, maar dit vind ik veel minder storend. Afhankelijk van mijn gemoedstoestand kan de uitwerking wel wat onaangenaam zijn. Kortom, ik denk dat Concerta me het meest helpt met simpelweg inzicht krijgen. Inzicht in wat ik aankan qua prikkels en waar mijn grenzen liggen (als dat steek houd). Zo hoop ik mijn leven te kunnen sturen en aanpassen tot ik in het meest ideale geval er geen meer nodig heb. Oh, het is ook heel erg duur wel :(
14-05-2018

ADD

ik wil alleen toevoegen dat als je ADD hebt, chaotisch hoofd, dat je ook op B12 moet testen. en b1 en vitamine D. Want ik kreeg die tip en sindsdien krijg ik B12 injecties sinds een jaar, en toen is mijn leven pas echt op de rit gekomen. Ik had een B12 niet zoerg onder de 200, de norm. Toch mocht ik 1 jaar lang elke week 2 injecties, nu nog 1x pweek. En B12 is dus ook nodi[lees meer...]g voor neurotransmitters. Ook mijn D was onder 25 en na wat ampullen ook een groot verschil. Ik heb nog steeds ADD daar niet van, en slik nog steeds dex maar toch wil ik dit graag toevoegen aan ervaringen: dat tekorten in het bloed je nog erger chaotisch kunnen maken, ik had een paar jaar geleden echt blackouts etc. Ik doe tegelijkertijd er ook alles aan qua sport en gezond eten en minimaal 9 uur slaap en ik hou een logboek bij en zit soms even stil (meditatie voor zover ik dat kan) en yoga etc. Ik doe geen therapie meer omdat het niet klikte met de paar therapeuten die ik had geprobeerd jaren geleden, ik had 2x burnout. Maar ben toen zelf gaan zoeken zelfhulpboeken en veel youtube kanalen ''maladaptive daydreaming'' blijkt eigenlijk een soort dissociatie te zijn. Dat kan kloppen want ik heb ''emotionele verwaarlozing'' in mijn jeugd (ook volgens vroegere officiele ggz therapeut) dus daar moet je ook aan werken. Maar ADD zit heel erg in de familie en ik denk wel dat ik ''het'' heb, wat het ook is. Maar als ik niet alleen dex neem maar ook vitamines erbij, en heel erg let op mijn dagindeling en logboek bijhoudt, mocht ik dagen achter elkaar weer niet goed geconcentreerd kunnen werken of van alles kwijt zijn, dan probeer ik erachter te komen hoe het komt. Meestal is het ook een trigger uit jeugd. Dus ik zou willen zeggen: dex is een lifesaver, maar ondertussen gewoon doorgaan met vitamines en psychotherapie desnoods via youtube, want dex is niet het hele verhaal (bij mij althans). Sinds ik B12 injecties kreeg anderhalf jaar geleden, ben heb ik mijn dex dosering omlaag gebracht. Ik merk duidelijk dat B12 invloed heeft op de neurotransmitters. Als je het verschil wilt weten tussen lichamelijke moeheid en psychische moeheid: er is geen verschil: B12 helpt tegen allebei, goed slapen helpt tegen allebei. maar na het hardlopen was ik altijd extreem uitgeput: zat uren voor me uit te staren. (na alleen maar een beetje rond het park dribbelen). Moest dagen bij komen. Echt twee uur in koma op de bank na iets fysieks gedaan te hebben: toen was het voor mij duidelijk: ook al zei iedereen ''het zit tussen je oren'' en ''je hebt 8 jaar geleden al een burnout gehad: eens psychisch altijd psychisch'' : toch luisterde ik naar een goede vriendin en heb het B12 verhaal uitgeprobeerd. En hoewel ik niet extreem te laag zat toch injecties gekregen en ik kan je vertellen: het scheelt een slok op een borrel zoals wij zeggen: het scheelt best wel. Je hele ADD probleem is niet over, maar als je alles bij elkaar neemt, en stapje voor stapje op alle fronten tegelijkertijd dingen probeert, zowel psychisch als chemisch, dan merk ik toch dat die neerwaardse spiraal weer langzaam omhoog gaat. Ik had laatst weer een half jaar gewerkt, en dat ging heel goed. Heel geconcentreerd werk, 32 uur per week maar ik maakte ook overuren dus fulltime. Dat had ik drie jaar geleden nooit gekunt. Dus dames en heren: hou vol en test ook eens B12 en D: en ook als het niet extreem tekort is, vul het toch maar aan. Als je een B12 tekort hebt, helpen vitamine tabletten niet: B12 zit overal in (als je gezond eet kun je normaal geen tekort krijgen) dus als je dan toch wel een tekort hebt, wordt het blijkbaar niet goed opgenomen.
11-05-2018

ADHD

Na jarenlange chaos in mijn hoofd, onrust, concentratieproblemen werd de diagnose ADHD gesteld. Een enorme opluchting, want eindelijk was er voor een groot aantal 'problemen' een verklaring. Ik kreeg methylfenidaat voorgeschreven en de eerste maanden ging er een wereld voor me open. Ik kon me veel beter concentreren, had energie, kon orde scheppen in de chaos. Mijn studie [lees meer...]ging me ineens gemakkelijk af en cijfers schoten omhoog. Echter, nu een jaar later ben ik alles behalve tevreden.. Ik ben grotendeels neerslachtig, somber, weinig tot geen behoefte meer aan sociale contact (terwijl ik ' vroeger' overal voor in was). Ik merk een soort vervreemding en ben het liefste alleen. Tevens de enorme reboundeffecten. Ik heb ook last van extreme onzekerheid en het idee nergens meer bij te horen. Methylfenidaat heeft een hoop voordelen, maar op langere termijn wint het niet van de vele bijwerkingen. Voor mij een sluipmoordenaar.
03-05-2018

ADHD

Ik zelf ben een meisje van 16 die sinds kort de diagnose adhd heeft. Naja eerlijk gezegd wisten we het al veel langer maar dat ligt een beetje ingewikkeld! Op het moment zit ik op de 25 mg en dan 2 keer op een dag. Voorheen kon ik mij totaal niet functioneren op school. Ik heb een klas met 30 kinderen en dat maakte mij en de docenten helemaal gek. Maar toen ik aan de methy[lees meer...]lfenidaat begon had ik hele erge bijwerkingen maar gelukkig nam dat af. Ik raad het je wel aan maar het is bij ieder persoon anders!
29-04-2018

Syndroom van Asperger

vanaf mijn 36 de diagnose van Asperger (licht autisme) gekregen. Hiervoor gediagnosticeerd met persoonlijke stoornis en in die tijd meerdere SSRI's geprobeerd. Na de autisme diagnose las ik in een universiteit onderzoek dat Asperger wellicht zou helpen. Ik had namelijk nog steeds buien van agressie en langzaam opkomende rusteloosheid bij sociale evenementen. Dit middel (w[lees meer...]el in combinatie van 10mg paroxetine en 10mg brintellix) is voor mij de oplossing geweest die mijn leven heeft veranderd. De bijwerkingen zijn vooral in het begin en verdwijnen na een maandje of 2. Ik ben er heel tevreden over. Ik ben een ander mens. Ik heb geen agressieve buien meer en kan me veel beter focussen in sociale situaties. Ik merk wel na 1jaar een beetje van gewenning gaat ontstaan.
28-04-2018

ADHD

Ik heb al meerdere keren Ritalin (Methylfenidaat)gebruikt en weet helaas niet meer wanneer ik begonnen ben. Dit verslag gaat echter over 2016 (gebruik het inmiddels sinds eind 2016 niet meer). Ik had een dosering van 5 of 10 mg (weet ik ook niet meer helaas). Dit, omdat ik last had van een slecht concentratievermogen en ADHD. Ik had echt het gevoel dat ik in een ander lich[lees meer...]aam zat, ik was mezelf niet meer en zo voelde ik me ook niet. Elke keer dat ik het tabletje in moest nemen, had ik het gevoel dat ik weer al die bijwerkingen kreeg en vond het gewoonweg erg vervelend om het in te nemen. Ik at ook weinig, omdat het ervoor zorgt dat je geen trek in iets hebt. Ik had ook gehoord dat dit onder de opium-wet valt en dat het schade zou aanrichten aan de hersenen. Mijn idee daarover is dat dat gewoon klopt, hoe langer je het gebruikt, hoe meer schade aan de hersenen. Ikzelf vind het vreselijke medicatie en zou het niet aanraden. Ik ben erg blij dat ik er vanaf ben en hoef het ook nooit meer in te nemen! Hopelijk kan ik hier iemand mee helpen. Groetjes * Ingevoerde informatie kan onjuist zijn, maar het gaat om de "main thing" en de ervaring ervan. * De ingevoerde datum is de periode waarbij ik op een groep/instelling zat. * Ik gebruik het medicijn NIET meer. * Dosering kan ik mij niet helemaal meer voor de geest halen.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (4294)
Anticonceptie - overig (3198)
Cholesterol (2550)
Depressie - antidepressiva overig (2331)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (1953)
Pijn - morfine-achtigen (1893)
Pijn (1739)
ADHD - psychostimulantia (1627)
Verslavingsziekten (1617)
Bloeddruk - betablokkers (1478)
Maagzuur - protonpompremmers (1431)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1394)
Anticonceptie - eenfase (1194)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (986)
Angststoornissen (964)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (902)
Depressie - antidepressiva TCA (897)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (859)

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!