categorie

ADHD - psychostimulantia

ADHD

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: ADHD - psychostimulantia

15-05-2019

ADHD

Gebruik al jaren Methyfenidaat van Sandoz en ben er tevreden over (ADD/ADHD). Op gegeven moment kreeg ik het merk Mylan en moest constateren dat dit niet goed werkte. In overleg met huisarts terug naar Sandoz. Weer tevreden. Merk nu wel dat de effecten wisselend lijken te worden. Nu op zoek naar recente ervaringen van anderen. Daarvoor houd ik o.a. het meldpunt medicij[lees meer...]nen in de gaten. Uit diverse bronnen kwam naar voren dat het innemen van omega 9 een averechtse werking zou kunnen hebben. Het tijdstip van thee drinken en het innemen van vitaminepreparaten zou ook een verminderde werking kunnen hebben (dus beter niet direct vóór de inname van de Methylfenidaat ). Dit zijn (nog) geen eigen ervaringen!
13-05-2019

ADD

Sinds januari 2019 de diagnose ADHD type ADD gekregen op eigen verzoek. Ik kwam tot inzichten door een collega die symptomen omschreef waarin ik mijzelf herkende. Het resultaat van de diagnosestelling verbaasde mij daarom niet. Over het algemeen kan ik in deze paar maanden van gebruik stellen dat het bitterzoet is. Aan de ene kant bieden de medicijnen mij rust in mijn alti[lees meer...]jd overvolle hoofd. Ik kan mijn hersencapaciteit beter gebruiken en toepassen op momenten waar het moet. Mijn humeur op het moment van inwerking is vrijwel vaak heel goed en ik voel niet dat ik moe ben. Ik heb meer vertrouwen in mijn eigen kunnen omdat ik eindelijk kan nadenken zonder constant afgeleid te zijn. Aan de andere kant ondervind ik een aantal psychische problemen. Mijn PTSS is teruggekomen. Dit na ongeveer 3 maanden na gebruik. Omdat ik zoveel tijd heb om na te denken, pieker ik over onzekerheden. Ik slaap de laatste tijd slecht tot bijna niet omdat ik in de nacht het meest nadenk. Ik overdenk en pieker mezelf suf waardoor ik ontzettend erge hartkloppingen krijg. Ik slik daarom melatonine pillen om te kunnen slapen. Ik heb onlangs ook een psycholoog benaderd om mij te helpen met mijn PTSS. Daarnaast ben ik 12 kg afgevallen sinds februari. Ik ben ook vaak in de war en weet ik niet wie ik ben sinds ik ineens wél goed kan nadenken en stilte in mijn hoofd heb. Het is lastig uit te leggen wat ik voel tenzij je herkenning kunt vinden in mijn ervaring. Ik ben van mening dat als je geen diepe psychische onopgeloste zaken hebt, je deze klachten niet zult hebben alleen als je die wel hebt .. bereid je voor.
11-05-2019

ADHD

Gebruik dexamfetaime nav diagnose (milde)ADHD onder begeleiding van psychiater icm therapie. 3x2,5 mg na 1 week verhoogd naar 3x5 mg ivm matige effect. Bijwerkingen in eerste drie dagen lichamelijk wat erger maar dit ging over. Psychische bijwerkingen bleven jammer genoeg en wogen voor mij niet op tegen de positieve effecten. Kon me wat wat beter concentreren en uitstelged[lees meer...]rag was verdwenen maar voelde me erg prikkelbaar en had last van stemmingswisselingen. 4 weken volgehouden en toen gestopt in overleg met psychiater. Overgestapt op methylfenidaat (ritalin) maar daarmee precies dezelfde bijwerkingen dus ook gestopt na 2 weken. Het was van tevoren bekend dat de kans hierop groot was. Binnenkort overleg met psychiater om te kijken wat de volgende stap kan zijn, wellicht bupropion. Conclusie: dexamfetaime werkte voor mij een beetje maar ik ben gevoelig voor dit type medicijn waardoor dit medicijn niet bij mij past. Jammer maar niks aan te doen, ik heb het geprobeerd!
10-05-2019

Medikinet (methylfenidaat)
ADHD

Ik nam dit voor het verbeteren van mijn concentratie en daarvoor hielp het ook allen had ik te veel bijwerkingen waarvan ik veel last had dus ben ik er mee gestopt en concerta gaan slikken.

ADHD

Ik ben met concerta begonnen omdat ik van medikinet, wat ik hiervoor 5 jaar nam, te veel last van bijwerkingen had zoals constante hoofd- en buikpijn. Van die bijwerkingen heb ik nu geen last meer alleen heb ik wel nogsteeds veel moeite met slapen en heb ik zolang de medicatie werkt totaal geen eetlust. De medicatie helpt me erg veel bij mijn concentratie en ook met het o[lees meer...]mgaan van veel te veel prikkels waar ik anders veel last van heb.

ADHD

Op mijn 22ste de diagnose ADHD en ADD gehad. Begonnen met 2 keer per dag 5 mg. De eerste 2 weken behoorlijk veel last gehad van de rebound klachten. Het voelde alsof ik dood ziek was. (Misselijkheid, duizelig, hoofdpijn, droge mond, last van mijn ogen ) Ook best wel wat afgevallen wat voor mij niet best was omdat ik altijd al op ondergewicht zat/zit. Ik woog voor het g[lees meer...]ebruik van de dexamfetamine 53 kilo en ben toen afgevallen naar 48 kilo. Omdat ik me niet elke avond dood ziek wilde voelen, heb ik na overleg met de zorgverlener besloten om op venlafaxine over te stappen. Ik zocht dit eerst op internet op en kon hier niks positiefs op vinden, mijn gevoel zei me dat ik hier niet aan moest beginnen. Toen met lichtelijke angst weer terug gegaan naar de dexamfetamine. Ik slik op dit moment 2 keer 7,5 mg op een dag, en kan gelijk merken wanneer ik een dosis vergeten ben. Dan ben ik weer hartstikke onrustig in m'n hoofd en lichaam, begin ik over mijn woorden te struikelen en praat ik als een sneltrein. Het medicijn werkt voor mij nu super goed, ik ben er heel alert van geworden en voel rust in hoofd en lichaam. Ook na 2 weken helemaal geen last meer gehad van de rebound klachten.
21-04-2019

ADHD

Ik heb autisme en een lichte vorm van ADHD. Sinds ik concerta gebruik gaat het een stuk beter in mijn hoofd. Minder snel boos en als ik boos ben dan weer sneller niet meer boos. Meer rust in mijn hoofd. Ik vergelijk het op deze manier: Zonder concerta: een hele drukke snelweg, rijd niet door en het is een chaos. Met concerta: nog steeds een drukke snelweg, alleen geen [lees meer...]chaos meer. Iedereen kan normaal doorrijden. Dat is bij mij het geval.
17-04-2019

ADD

Nadat ik een burn out heb gehad en anti depressiva niet hielpen, bleek na tests dat ik ADD heb. De voorgeschreven kortwerkende ritalin hielp maar 1,5 tot 2 uur en gelukkig kon ik snel over op concerta. Wat een verbetering. Ik slaap veel beter, mijn dagen zijn nooit meer lusteloos en deprimerend, ik doe gewoon de dingen die moeten, vergeet niet meer dat de was na twee dagen[lees meer...] nog in de machine zit, ga gewoon aan de slag met alles wat gebeuren moet. Ik kan hierdoor weer leven, meedoen en vooral ook blij zijn. Dit is dus hoe andere mensen altijd al zijn, terwijl ik mijn leven lang zo heb moeten vechten om het ook allemaal voor elkaar te krijgen (ik snapte nooit hoe andere dat altijd deden) Mijn stemming is het tegenovergestelde van zombie en heb gelukkig geen bijwerkingen. Op sommige dagen werkt het wel s minder en ik kan nog niet achterhalen waar dat dan door komt. Twee kinderen met ADHD gebruiken ook Concerta de 1 ervaart het net als mij en de ander geeft aan dat zijn gedachten minder vrolijk zijn met gebruik van Concerta en neemt het dan ook alleen tijdens schooldagen voor de concentratie en slaapt dan ook beter. Soms neem ik een dag geen Concerta (gewoon om te kijken hoe het is) en dan doe ik niets, onderneem niets, vind niets leuk enzovoort, zonde van die ene dag!
14-04-2019

ADHD

Al 8 jaar lang aan het aanrommelen met concerta en ritalin. Ontzettend veel bijwerkingen, waarbij het sociaal en emotioneel afgevlakt zijn en de zombie-modus mij er meestal van weerhield ze op mijn werk te slikken. Resultaat dat ik bijna tegen een burn out aan liep en steeds met mezelf in de knoop bleef zitten. Onrust uitte ik in overeten en mijn huid open krabben. Na al[lees meer...] jullie ervaringen te hebben gelezen ben ik nu zelf ook sinds 2 dagen begonnen met Dexamfetamine. 4x daags 7,5 Mg. Ik heb zelf besloten ook de avonden in te nemen, omdat ik vooral de rebound erg vervelend vind. Door savonds ook nog een dosis in te nemen krijg ik de rebound terwijl ik slaap en heb ik er minder last van. Ik heb overigens niet erge slaapproblemen door de dex, wat ik bij concerta en ritalin wel heel erg had. In eerste instantie heel positief, want ik heb geen last van de zombie-modus. Ik ben nog steeds vrij spontaan en kan gewoon lachen om grapjes i.p.v. zo apathisch voor me uit te blijven staren. Wel het gevoel dat ik drugs heb gebruikt en zit te spacen. Ik ervaar de wereld nu wederom anders, maar misschien is het een kwestie van wennen. Eetlust is totaal weg en in 2 dagen al 2 kilo kwijt. Maar dit had ik destijds met concerta ook. Soms ontzettende hoofdpijn en hartkloppingen maar hopelijk wordt dit minder. Ik merk wel dat ik veel minder onrust ervaar en mijn hoofd niet continue alle kanten op schiet. Helaas daardoor wel ruimte om veel na te denken waardoor al mijn ‘demonen’ zoals onzekerheid en weinig eigenwaarde weer uit de kast komen. Het schijnt dat dit een gevolg is van onbehandelde adhd. Voor jullie beeldvorming; ik was 22 toen ik de diagnose kreeg en met concerta begon, nu ben ik net 30 en ben ik begonnen met Dexamfetamine. Ik ben benieuwd of er mensen zijn die ook psychologische hulp krijgen tegen de negatieve gedachtepatronen? Ik denk dat ik hier nu wel opnieuw mee aan de slag moet.. de Dex creëert de rust, maar nu nog een positiever zelfbeeld zien te ontwikkelen. Indien iemand ervaringen wil uitwisselen sta ik daar zeker voor open. Toch fijn om te weten dat je niet de enige bent:)
13-04-2019

Autisme

01-04-2019

ADHD

je kunt een test laten doen om te kijken of het bij je werkt!
24-03-2019

ADHD

Danzij de diagnose van ADD&ADHD gecombineerd en de daarbijbehorende behandeling met medicatie kan ik eindelijk normaal studeren. Daar waar ik moeite had met het HBO, doe ik nu 2 WO studies.
23-03-2019

Amfexa (dexamfetamine)
ADHD

Ik gebruikte eerst Dexamfetamine en kreeg nu ineens Amfexa en ik kan wel janken. Dexamfetamine werkte perfect, ik was er ontzettend blij mee. De bijwerkingen aan het begin gingen snel weg en ik kreeg er energie van, ik was gemotiveerd en vrolijk. Ik kon helder denken. Allemaal dingen waar ik lang van droomde en nu niet meer zonder wil. Maar toen kreeg ik Amfexa en alles is[lees meer...] terug bij af. Letterlijk alle klachten waarvoor ik in eerste instantie naar de huisarts ging (en na een lang proces de diagnose ADHD kreeg) zijn terug. Slapeloosheid, geen focus en geen overzicht hebben, depressieve klachten. Ik neem totaal niks in me op, vraag me niet wat ik gisteren heb gedaan. Ik kan net zo goed een pil lucht nemen. Ik wil mijn dex weer terug.
23-03-2019

ADHD

Ik gebruikte al een jaar (sinds mijn diagnose) merkloze dexamfetamine van 2,5 mg. Ik was er enorm blij mee en het helpt me naast ADHD ook bij depressieve klachten en mijn slaapstoornis. Maar nu heb ik ineens Amfexa gekregen. Ik heb drie keer gevraagd of het EXACT hetzelfde is, want ik wil niks anders. Volgens de apotheker was dat zo. Ik kan niet eens in woorden uitdrukken [lees meer...]wat Amfexa voor rotzooi is. Het enige wat het doet is me wakker houden tot 4 uur 's nachts. In plaats van de mentale helderheid die gewone dex geeft lijkt het wel alsof ik in een droom leef, alles gaat langs me heen. Ik kon met dex gewoon naar de supermarkt en met de trein in de spits, maar nu ben ik enorm paranoïde. Ik ben rusteloos, kan niet slapen, heb hoofdpijn, voel me enorm down. Dexamfetamine is super, maar Amfexa komt gewoon rechtstreeks uit de hel.
19-03-2019

ADHD

Gebruik dexamfetamine nu 1,5 maand en mijn ervaringen zijn wisselend. In de ochtend en voormiddag voel ik me gefocust, minder moe en redelijk opgewekt. In de namiddag en avond wordt mijn lichaam moe en word ik nerveus, onwezenlijk, geirriteerd en gespannen. In de avond ook extreem moe. Heb allerlei intervallen en doseringen geprobeerd maar de winnende combinatie zit er tot[lees meer...] op heden nog niet tussen. Vooral de rebound is extreem heftig. Blijf het wel nog even volhouden want de enkele keren dat het goed aansloeg werken enorm helpvol.
14-03-2019

ADHD

Over Ritalin weten heel veel niet gebruikers altijd heel veel te vertellen. Het is een drug als speed, het is mega verslavend, het is onwijs slecht voor je, je wordt er een zombie van en ga zo maar door. Dan zijn er ook nog mensen die stellig beweren dat ADHD niet bestaat, ADD hebben ze vaak niet van gehoord. En verplaatsen in iemand die lijdt aan ADHD en/of ADD kunnen [lees meer...]ze zich al helemaal niet! De 'grap' Alle Dagen Heel Druk kennen de meeste wel, maar hoe dat echt voor iemand is? Nee, dat weten ze niet! Ik lijd aan beide, ADHD en ADD en nee dat is geen pretje! Ik kan letterlijk gek van mezelf worden! Niet heel veel mensen weten dat en dat hoeft ook niet, want mede door de Ritalin heb ik het veel beter onder controle. Ik kan me concentreren, ik kan bij het gesprek van een ander blijven, zonder ondertussen af te dwalen naar 80.000 andere gedachtes, ik kan ergens aan beginnen en het vervolgens ook afmaken, zonder ondertussen aan andere dingen te beginnen en dat alles vervolgens niet af te maken. Ik ben er een stuk rustiger door, maar zeker niet afgevlakt!!! Verslavend? Nee, ook niet. Ik raak echt niet in paniek als ik ze toevallig niet bij me heb, ook raak ik niet in paniek als mijn specialist zou zeggen dat ik er acuut mee zou moeten stoppen. Wel zou ik het ontzettend jammer vinden, want het helpt mij gewoon enorm. Het is gewoon heel jammer dat er zoveel mensen zijn die een nogal uitgesproken mening over Ritalin hebben die vaak kant nog wal slaat. Hierdoor ontstaat er een soort van taboe en dat is heel erg jammer! Want er zijn genoeg mensen die met dit middel gebaat zouden kunnen zijn. Wel kan ik me voorstellen dat wanneer je dit middel zou slikken maar niet aan de aandoening lijdt waarvoor dit middel dient, dat de werking weleens heel vervelend zou kunnen zijn. Maar dat geldt voor heel veel medicatie. Bijwerkingen heb ik er niet van, het enige wat ik wel als vervelend ervaar is de rebound aan het einde van de dag, maar die neem ik maar voor lief. En wat ook prettig zou zijn als er een vorm zou bestaan die gemakkelijker in is te nemen. Niet altijd is er water voor handen en dan is het toch een verrot taai pilletje om door te slikken. Maar dat is eigenlijk het enige, verder heb ik er alleen maar profijt van. Ik ben echt heel blij dat er een middel als Ritalin bestaat!
13-03-2019

09-03-2019

ADD

Sinds december 2018 aan het medicijn voor ADD: Man, 38 jaar Na veel gelezen te hebben op het internet, schijnt het medicijn een echte life changer te zijn zodra men met de medicatie start. Helaas heb ik dit gevoel echter nooit gehad. Wel is de concentratie sterk verbeterd om ergens aan te beginnen en het af te maken. Tevens heb ik nu een helicopter view op het werk, als[lees meer...] het gaat om actie / reactie. Ofwel, ik zie het gevolg van imput die ik in mijn werk stop. Ik heb een sales baan en ben me nu beter bewust van alle taken en de vervolgacties die ik kan verwachten. Bij navraag aan de specialist schijnt het voor ADHD wel een life changer te zijn in de vorm van rust.. niet alleen in het hoofd, maar ook in gedrag en druk zijn met je lichaam. Ik had te hoge verwachtingen.. Ik voel me dezelfde persoon. nog steeds wat introvert, maar wel zelfverzekerder aan het worden, Ik ben bereid vragen te beantwoorden via de site
01-03-2019

ADHD

Ik ben net begonnen met dit medicijn en heb wisselende ervaringen. Van top dagen tot dagen dat ik nauwelijks effect merk tot enorme terugval. De combinatie met koffie (waar ik al overgevoelig voor was) is bij mij extreem. Ging trippen (fijn, maar niet wat ik dagelijks zou willen mee maken), knarsetanden, heel veel praten. Die avond enorme dip, verward, voelde me zeer slech[lees meer...]t. Het bleek gelukkig een incident op de 2e dag van gebruik. Het is nog te vroeg om uitgebreid over mijn ervaringen te vertellen en ben bovendien erg verkouden en heb een blessure die me wakker houdt snachts dus eea is moeilijk te beoordelen, maar de hoofdreden dat ik dit schrijf is om te wijzen op hoe zeer de werking en bijwerkingen afhankelijk zijn van wat je doet en eet. Bewegen (wandelen) lijkt een positieve invloed te hebben. Koffie dus extreme interactie bij mij. Bij een bakje havermout in de ochtend een top effect, precies wat ik zou willen. Vanochtend nam ik daarnaast ook thee met citroen en honing en een multi vitamine pil en de de werking was nihil. Na nalezen blijkt vitamine c en evt andere stoffen die je urine verzuren de werking enorm te kunnen verminderen. Ook zijn er blijkbaar stoffen (vit b6, b12?, omega x) die het zou kunnen verbeteren. Zo ook kunnen de bijwerkingen blijkbaar verminderen bij het juiste voedings en beweeg/leef patroon. Wat wel of niet werkt ben ik nog niet uit en is ook heel persoonlijk - getuige de ervaringen op deze site - maar ik raad iedereen aan om naast het uitproberen van moment en dosering ook vooral te experimenteren met je eet en leef gewoonte rondom het gebruik van dit medicijn en op zoek te gaan naar de interactie (best na te zoeken in het Engels, in het Nederlands is minder Info lijkt het). Voor mijn korte ervaring geldt: het kan in de juiste combi een fantastisch effect hebben. Rust, focus, plezier, zorgen lijken van me af te vallen, maar het is echt zoeken naar de juiste balans.
28-02-2019

ADD

Voor m'n concentratie werkte het geweldig. Alleen de buikpijn en misselijkheid zijn zo ernstig dat ik er mee op moest houden. Pas toen ik op vakantie ging en m'n concerta even niet nam kwam ik erachter dat de erge buikpijn en misselijkheid hier door kwamen. Erg jammer, want ik had er wel baat bij.
28-02-2019

ADD

Ik kreeg dit middel voorgeschreven i.v.m. somberheidsklachten in combinatie met een vorm van adhd. De werking begon direct: opgejaagd gevoel, versnelde hartslag, een soort roes alsof ik dronken was. Onprettig. De volgende dag hetzelfde, alleen dan zonder de roes. Ik kon slecht schakelen tussen taken en signalen kwamen laat binnen waardoor ik traag reageerde. Ook het autori[lees meer...]jden leidde hier onder. Ik was chaotisch, terwijl ik normaal gesproken gestructureerd ben. Ik deed langer over taken. Ook had ik de eerste paar dagen last van een droge mond, hoeveel ik ook dronk. Als het middel uitgewerkt was, was ik doodmoe, zo moe dat ik dubbel zag en naar bed moest. Dag 4 en 5 merkte ik bijna niets meer van het middel, alleen was ik nog chaotisch en kon ik slecht schakelen. Mijn partner gaf aan mij als hyper te ervaren. Na contact met de specialist (waarin ik bovenstaande allemaal vermeld heb), is de dosis verdubbeld. De dag dat dit gebeurde kwamen alle klachten zoals op de eerste en tweede dag beschreven terug, alleen dan heftiger. Op advies van de specialist na 7 dagen gestopt. Ik heb er geen positieve ervaringen aan. Het enige positieve was dat ik geen last had van vreetbuien. Mijn gewone trek nam echter wel toe.
26-02-2019

ADHD

Op advies van de huisarts gestart met Ritalin toen ik meer en meer last begon te krijgen van mijn ADHD, dit is destijds vastgesteld toen ik 20 was maar ik wilde het eerst gewoon proberen zonder medicatie. In eerste instantie was dit erg fijn, er ging een wereld voor me open. Ik voelde me veel minder moe, kon me ineens concentreren en was veel stabieler doordat ik niet meer[lees meer...] zo'n last had van stemmingswisselingen. Helaas begon ik me na een tijd steeds slechter te voelen. Bij de juiste dosering voelde ik me soms volledig buiten mezelf, alsof ik drugs had gebruikt, dit was zo'n naar gevoel. Toen de dosering lager werd hielp het me niet voldoende. De bijwerkingen wogen niet op tegen de baat die ik erbij had en omdat de huisarts alleen Ritalin kon voorschrijven en ik niet onder behandeling stond bij een psychiater ben ik toen gestopt. Na enkele jaren overigen via de psychiater alsnog gestart met Concerta, dit gebruik ik nu nog steeds naar volle tevredenheid.
26-02-2019

ADHD

Zo'n 7 jaar geleden in eerste instantie begonnen met Ritalin, dit ging in eerste instantie goed maar toen ik verder opbouwde begon ik me steeds slechter te voelen, alsof ik dagelijks aan de XTC zat. Erg jammer want het werkte in eerste instantie echt goed en ik had er vee baat bij. Na een paar jaar zonder medicatie op advies van de psychiater gestart met Concerta. Dit ru[lees meer...]stig opgebouwd. De eerste dosering ging goed maar daarna met iedere opbouw behoorlijk ziek geweest. Voelde me grieperig, gejaagd, had een veel te hoge bloeddruk, kon niet in slaap komen en kon niet eten, pas vanaf 21.00 uur kreeg ik weer er beetje trek. Dit hield dan een week ongeveer aan en werd dan minder. Omdat ik er wel een erg hoge bloeddruk van hou, stop ik af en toe even een week of twee tot een maand. Ik merk dan na een week gelijk dat ik weer meer last van mijn ADHD krijg. Ik word wat neerslachtig, emotioneel kan ik minder hebben en ik ervaar flinke stemmingswisselingen. Omdat ik stop tijdens vakanties is dat allemaal prima te overzien maar na enkele weken vind ik het ook weer prettig om te starten met de medicatie. Ik merk dan na een paar dagen meteen dat het piekeren minder wordt, mijn stemming wat stabieler is, mijn concentratie weer beter te reguleren is en ik minder last heb van chaos in mijn hoofd, het wordt letterlijk wat stiller. Het opnieuw starten na enkele weken brengt wel weer bijwerkingen met zich mee maar naarmate de tijd vordert lijkt dat wel steeds korter te duren. Die hoge bloeddruk hou ik overigens wel (tussen 140 en 160/90) deze was voor het gebruik altijd goed en mijn eetlust blijft gedurende de dag minder dan wanneer ik geen concerta gebruik.
21-02-2019

ADHD

ik werd er erg ziek van wat langere tijd aan hield en pas weg ging toen k stopte met het gebruik van methylfenidaat
21-02-2019

ADHD

ik gebruik het voor mijn concentratie, het werkt erg goed ik kan een lange tijd goed werken alleen het nadeel is is dat ik het gevoel krijg alsof ik koorts heb en erg misselijk kan worden
18-02-2019

ADD

Ik gebruik Concerta nu 9 jaar. Vanaf het begin werkte het al top. Door de psychiater goed op de hoogte gesteld van de bijwerkingen en de medicatie is rustig opgebouwd. Binnen een jaar slikte ik 54 mg en dit werkte goed voor mij. Ik had soms sochtends last van hoofdpijn en melatonine slikte ik om in slaap te komen maar dit was niet storend. Ik had eindelijk weer mijn dag en[lees meer...] nacht ritme op orde. Ik raakte niet meer steeds gefrustreerd dat er niet uit kwam wat er in zit op school. Ik kon me weer fatsoenlijk richten op een gesprek zonder steeds afgeleid te raken. In groepen raakte ik niet steeds overprikkeld en ga zo maar door. Aan het einde van mijn opleiding naar 45 mg overgestapt omdat ik wel wil kijken of ik misschien met minder kan leven of misschien ooit een keer kan stoppen. Bij de wisseling van 54 naar 45 mg had ik wel last van bijwerkingen als een stijve kaak en onrust maar dat trok na een week weer weg. Concerta is voor mij een enorme uitkomst geweest en ik denk dat ik 'gezegend' ben met amper bijwerkingen. Van de mensen in mijn omgeving die ook ADD/ADHD hebben ben ik de enige die Concerta kan slikken zonder last te hebben van bijwerkingen. De rest heeft moeten stoppen vanwege o.a. tics, onrust, ernstige slaapproblemen en hartproblemen. Ik moet wel zeggen dat mijn huisarts niets had met de controle voor mijn medicatie. Dus ik ben al een lange tijd niet meer voor controle geweest.
12-02-2019

ADHD

Nare bijwerkingen. Maarja wat moet ik anders doen. Zonder mijn pillen kan ik niet productief zijn of me concentreren, dus moet ik het er maar voor over hebben. ADHD wens ik niemand toe
06-02-2019

ADHD

Voor mij een zeer doeltreffend medicijn. Het maakt dat ik daadkrachtiger ben, minder opzie tegen spannende/vervelende klussen en energieker ben. Maar het allergrootste voordeel is dat de onrust in mijn hoofd weg is, dus ook de negatievere gedachten, waardoor ik ook minder last heb van depressieve gevoelens. Ik kan mij voorstellen dat de uitwerking van dit medicijn voor ied[lees meer...]ereen verschillend is, maar mij geeft het dus de wind in de rug. Ik neem 4x per dag 10 mg. Bijwerkingen: iets minder eetlust, maar gelukkig ben ik een goede eter. Slaapproblemen heb ik niet, terwijl ik die daarvoor wel had. Ik gebruik dit medicijn nu ongeveer twee maanden. Hopelijk blijft de werking zo goed.
05-02-2019

ADD

Een aantal weken terug is er bij mij ADD geconstateerd. Ik ben 15 jaar en sinds een aantal dagen slik ik ritalin. Ik ben niet van plan om het te blijven slikken, maar omdat ik binnenkort een toetsweek heb en er erg veel toetsen aankomen gebruik ik het nu. Ik slik 10 mg per dag (2 tabletten van 5 mg, als proef om te kijken of het aanslaat). Vanaf dag één gelijk duidelij[lees meer...]k verschil. Ik had niet verwacht dat het zo goed zo werken. Echt fantastisch. Ik weet eindelijk hoe het is om me goed te kunnen concentreren! Helaas zijn er een paar negatieve bijwerkingen. Ik heb een ontzettend droge mond (niet dat dit mij het er van weerhoud om de medicatie te gebruiken, het is meer dat het mij opvalt en ik neem gewoon een paar extra glazen water ;p ), en daarnaast merk ik ook dat ik iets last heb van hartkloppingen (al is het wel zo dat ik al een tijd lang hartkloppingen heb, waarschijnlijk niks ernstigs iets met een slechte conditie etc.). Tot nu toe zijn mijn ervaringen zeker positief. Op de lange termijn weet ik niet hoe het zal zijn, daarnaast denk ik dat ik het gebruik ervan ga beperken tot alleen hele drukke periodes, om zo andere bijwerkingen te voorkomen (er staat tegenwoordigs zo veel engs op het internet). Nog een tip voor beginnende gebruikers: bouw langzaam op met doseringen, vooral met medicatie die maar een aantal uur werkt. Ga geen pillen slikken na 3 uur s'middags (zeker niet zonder enige tolerantie te hebben opgebouwd voor het medicijn), anders kan ik je verzekeren dat je ligt te stuiteren in je bed. En mocht je enige vorm van onrustig zijn/hartkloppingen/kortademig/etc. ervaren, probeer je eerste pil van de dag niet te vroeg te slikken (bijv. om 9 uur/ half 10 en niet vlak na het opstaan), je lichaam vind het niet fijn om met een pep-middel (want dat is het uiteindelijk) wakker te worden. Daarnaast moet je natuurlijk al je bijwerkingen melden aan je huisarts!

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (4618)
Anticonceptie - overig (3421)
Cholesterol (2702)
Depressie - antidepressiva overig (2499)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2136)
Pijn - morfine-achtigen (2041)
Pijn (1847)
Verslavingsziekten (1754)
ADHD - psychostimulantia (1711)
Bloeddruk - betablokkers (1552)
Maagzuur - protonpompremmers (1473)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1422)
Anticonceptie - eenfase (1268)
Angststoornissen (1057)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1038)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1018)
Depressie - antidepressiva TCA (962)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (899)

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!