categorie

ADHD - psychostimulantia

ADHD behandeling

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: ADHD - psychostimulantia

21-01-2020

Beter dan de amfexa
21-01-2020

ADHD

Werking 0,0. Houd je ‘s nachts wel goed wakker. Door de merknaam Amfexa mag de merkloze dexamfetamine niet meer geleverd worden, helaas geen baat bij dit medicijn.
20-01-2020

ADHD

Het is zooi, vergeleken met dexamfetamine van magistrale bereidingen van apotheek.
20-01-2020

ADHD

Na mijn diagnose eerst langwerkende methylfenidaat gebruikt. Dit werkte best prima voor mij, maar had twee nadelen: 1. Het kostte redelijk wat geld (alleen de kortwerkende wordt vergoed). 2. Ik had af en toe last van overmatig transpireren en een merkbaar verhoogde hartslag. Ik ben erg tevreden: Pluspunt 1: Elvanse valt nu onder de terugbetaalregeling en dit houdt i[lees meer...]n dat deze medicatie mij niets kost. Pluspunt 2: Daarnaast werkt het langer, geleidelijker en voel ik me meer mezelf (in vergelijking met de methylfenidaat). Ik kan nu, net als met de methylfenidaat, mezelf focussen, maar ik kan ook nog lekker creatief denken en meer mezelf zijn. Pluspunt 3: Ik heb geen last meer van de eerdergenoemde bijwerkingen. Wat mij betreft een aanrader.
18-01-2020

ADD

Werkt heel snel, heb echter wel last van rebounds. Na 1,5 uur wordt ik weer gespannen en somber. Langdurige versie werkt niet bij ivm maagverkleining. Kortom, werkt goed maar echter wel last van de rebounds.
16-01-2020

ADHD

Het helpt voor de rust in je hoofd, het laat je vlotter praten en beter nadenken over je woordkeuze in plaats van het impulsieve wat je gewend bent van ADHD. Het geeft je meer energie voor de dingen die je moet doen en het werkt motiverend en verbeterend voor je stemming!
16-01-2020

Nee
15-01-2020

ADD

Over het algemeen werken medicijnen sowieso niet zolang als dat er gezegd word 13 uren staat er, bij mij zal dit misschien de helft zijn. Ik slik het nu ongeveer een maand en ben vorige week overgegaan naar 60 MG. Ik had toen ik net begon met menthylfenidaat vreselijk het gevoel alsof ik constant moest plassen terwijl mijn blaas dan leeg is. Sinds een dag of 3 terug heb ik[lees meer...] nu steeds weer het zelfde gevoel en moet ik constant mijn blaas dichtknijpen om het zo maar te zeggen. Zijn er meer die dit krijgen van elvanse?
12-01-2020

ADHD

Na diagnose ADHD werd dexamfetamine voorgeschreven. Dit resulteerde in een hoop positieve veranderingen in mijn leven. Ineens was er rust, focus, structuur en lukte het ook om eindelijk te presteren. Dit zorgde voor veel minder stress en voldoende energie om ook andere dingen te ondernemen en sociale contacten te onderhouden. In het begin was het een tijdje behoorlijk wenn[lees meer...]en om de juiste dosis te vinden. Ik merkte wanneer het tijd werd om even een aantal dagen een break te nemen. Maar door gebruik van diverse supplementen, zoals magnesium, valeriaan, vitamine c en melatonine werden de meeste bijwerkingen verholpen. Uiteindelijk het belangrijkste om de rust te bewaren, genoeg water drinken/gezond eten en zorgen voor voldoende slaap. Helaas sinds de verplichte overstap naar Amfexa aardig gefrustreerd geraakt, aangezien dit nog niet een klein beetje in de buurt komt qua werking, maar een hoop nare bijwerkingen met zich brengt.
12-01-2020

ADHD

Sinds de verplichte overstap van dexamfetamine naar amfexa behoorlijk last gekregen van vreemde bijwerkingen. Moeilijker en onregelmatig ademhalen, steken/strak gevoel op de borst, verkleuringen van handen en voeten en een gezicht dat soms rood verkleurt. Daarnaast ook tintelingen, krampen, trillingen en dof gevoel in ledematen. Ook een groot negatief verschil merkbaar in [lees meer...]humeur en in sociale omgang. Qua effectiviteit heb ik na twee weken ook nog niet echt baat van gehad helaas. Ik had nog een laatste potje dexamfetamine staan, dit een aantal dagen weer geprobeerd en stond weer even versteld wat een rust, focus en positievere mindset dit gaf en bovendien zonder vreemde, nare lichamelijke en mentale klachten. Bizar dat gepretendeerd wordt dat beide medicatie hetzelfde is, maar voor sommige dit een compleet andere werking heeft. Raak er aardig gefrustreerd van...

ADHD

Op mijn 59e diagnose ADHD. Amfexa voorgeschreven gekregen, enorm rustig in mijn hoofd, de gedachten-flipperkast die ik daar had is weg. Slaap misschien wat minder, maar wel beter, ben 's morgens beter uitgerust. Mijn zoon, (ook ADHD) is onlangs over van de"oude" dex naar amfexa, hij vindt de werking vergelijkbaar, maar vindt de rebounds minder heftig!!!

Autisme

Mijn al drukke hoofd werd opgejaagd tot orkaankracht. Kon me soms zelfs niet eens meer bewegen, terwijl ik mij daar wel degelijk van bewust was.

Autisme

Pogingen om mijn concentratie te verbeteren lukten niet door de zware bijwerkingen zoals migraine en geen eetlust meer.

ADHD

Oude dex was niet elke batch even goed wereldwijd bekent probleem toen kwam amfexa de 5mg pillen als de bijwerkingen te veel zijn proberen te minderen de eerste 6 tot 8 weken moet het lichaam wennen de bijwerkingen dan ook het ergst ritalin en amfexa 2 medicaties die 2 verschillende dingen doen als amfexa niet werkt is Rita een optie en snel is ook de langwerkend3 amfexa[lees meer...] op d3 markt aviance niet verslavend en medicinale amfetamine ivm met drugs controle medicatiebewijs met rijden meenemen
02-01-2020

ADHD

Amfexa 1 maand geprobeerd, bijwerkingen werden niet minder. Super onprettig medicijn en zeker niet het zelfde als de oude dex.
30-12-2019

ADD

van magistrale dexamfetamine overgegaan naar deze. Positieve effecten nauwelijks merkbaar en zeer veel bijwerkingen.

Top!

Methylfenidaat (methylfenidaat)

Door een depressie met suïcidale gedachtes ben ik hulp gaan zoeken bij een hulpdienst. Na een aantal gesprekken kwamen ze er op uit dat ik ook ADD heb en willen ze eerst dat aan pakken... Nu ben ik niet meer heel de dag emotioneel en denk ik aan de dood. Maar dat betekend niet dat ik die gevoelens niet meer heb. De bijwerkingen zijn heel vervelend. Het begon met duizelighe[lees meer...]id, hoofdpijn, misselijkheid, een opgejaagd gevoel, geïrriteerd, en een continu poep gevoel. Eerst dacht ik dat het tussen mijn oren zat dus ik negeerde het. Vervolgens begon ik steeds vergeetachtiger te worden. Sleutels in de deur vergeten, niet meer weten waar ik het over heb.. En na 3 weken gebruik gebeurde er iets waardoor ik aan de bel trok. Ik kreeg voor het eerst in mijn leven een angst aanval. Uit het niet raakte ik in paniek begon ik vreselijk te zweten raakte buiten adem terwijl ik stil stond. En moest ik me helemaal uitkleden omdat ik het belachelijk heet kreeg. Ik was helemaal drijf en drijfnat. Zelfs mijn kleding was goed nat. Nadat ik weer tot rust was gekomen zocht ik alles op. En ja hoor meerdere mensen hebben last van de symptomen en methylfenidaat kan een angst aanval aanwakkeren. Ik zit op dit moment echt met mijn handen in het haar.

ADHD

Geeft focus en rust. Geen wondermiddel maar echt een topmiddel voor kinderen en ook volwassenen die het nodig hebben.Het verbetert echt de kwaliteit van je leven. De eerste tijd (weken/maanden) goed instellen medicatie ; tijdrns instellen kan je last krijgen van bijwerkingen zoals slapeloosheid en geen honger ook opgejaagd gevoel...maar op een gegeven moment verdwijnt dit[lees meer...]. Maar kijk uit, altijd Proberen voldoende te slapen en een gestructureerde leven te leiden. Het gevaar bestaat dat je denkt dat de medicatie niet meer werkt, maar dat is het niet. Het komt omdat je steeds meer van je zelf verwacht nu je “ meer aan kunt” dankzij medicatie.
28-12-2019

ADHD

Instelperiode is ontzettend zwaar, dexamfetamine van DMB werkt vele malen beter. Ik dacht dat het tussen mijn oren zat, maar toch maar de vrijheid genomen om een oud pilletje te proberen. Wereld van verschil. Ik weet niet wat ik nu moet doen.
27-12-2019

ADHD

3x 2 2,5 mg tabletten steeds rebounds. Laatste weken ging ik ipv om de 3 uur om de 2,5 uur tabletten nemen om de rebounds te voorkomen. Wel lastig om steeds te rekenen, wanneer en hoe laat en hoe dat in te passen in het dagelijkse leven (werk, sociale activiteiten)
27-12-2019

ADHD

Omdat dexamfetamine niet meer geleverd mocht worden, werd het Elvanse. Ik had 3x2 2,5mg dex nu 1x , 1 tablet 30 mg. Dit is natuurlijk veel makkelijker. Bij de dex wel rebounds of steeds kijken wanneer weer nieuwe inname. om de rebound te beperken (voorkomen). Sociaal ook niet altijd handig als er rond een bepaald tijdstip midden op de dag medicatie ingenomen moet wor[lees meer...]den. Hier dus van af. Geen enkele bijwerking, waar ik met andere medicatie in het verleden wel last van had met opstarten. Voel me rustig. Gebruik het nu 3 weken. Neem rond 8.00 uur in In de middag rond 16.00 uur vaak een dip. Even moe. Daarna trekt het wel weer bij. Kan zijn dat het met gebeurtenissen die zo gebeuren in het leven te maken heeft of dat de sterkte net te gering is voor mij. Dit even aanzien en overleggen met de voorschrijvend arts. Maar al met al nu redelijk tevreden, kan wellicht iets beter als het wat rustiger in het leven wordt of met verhoging doses.
25-12-2019

ADHD

Ook net begonnen, ben benieuwd hoe het nu werkt bij je!
25-12-2019

ADHD

Ook net begonnen, hoe is het nu voor jou?
24-12-2019

Medikinet (methylfenidaat)
ADHD

Toen mijn dochter 3 jaar geleden de diagnose adhd kreeg, vielen er bij mij heel veel puzzelstukjes op zijn plaats. Ik was toen nog onder behandeling van een psychiater en had al de nodige, oneerbiedig gezegd, "stempeltjes" gekregen, waar achteraf dus (gelukkig) helemaal niks van klopte. Zo vertelden ze mij dat ik een persoonlijkheidsstoornis zou hebben en had ik een flinke[lees meer...] hoeveelheid aan medicatie ivm een chronische en heftige depressie. Ik ben nu ruim een jaar verder en ik gebruik geen antidepressiva meer. Wat een verademing was het voor mij om me gehoord te voelen en om eindelijk eens de juiste diagnose te horen. Sinds ik medikinet gebruik is er een nieuwe wereld voor me opengegaan. Ik kan gesprekken volgen, me beter concentreren, heb veel meer structuur en kan dingen plannen zonder dat het een chaos wordt in mijn hoofd.
24-12-2019

Ritalin (methylfenidaat)
ADHD

Het werkt als een trein. Kan eindelijk opletten in de les, ik hoor alles, kan goed luisteren ineens naar mensen. Met Ritalin kan ik ook beter contact maken met mensen, omdat ik minder met die andere 100.000 dingen in mijn hoofd en daarbuiten bezig ben. Maar heb een kleine hersenbloeding gekregen, met spraakuitval en uitval coördinatie van mijn rechterarm. Ik durf het nooit[lees meer...] meer te nemen. Dan maar terug warrig.
21-12-2019

ADHD

Ik gebruik nu met 3 dagen dit medicijn nu zij mijn huisarts na 1.5 uur gaat het wel werken, maar ik voel en merk er niks van. Het enige is dat ik gisteren ineens heel veel hoofdpijn had en ontzettend agressief werd.
19-12-2019

ADHD

Ik heb pas sinds kort officieel de diagnose maar had eerder de regenboog dex gebruikt. Wereld ging open en heb me mede daardoor laten testen. Ik krijg nu amfexa 3x7.5.. Ik ben de 2e nacht bijna naar de SEH hulp gegaan. Maar heb het toch aan de huisarts gelaten. Het lijkt op hartkramp. Nierstenen. Nierbekken. (Echo liet niks zien dus tot ik volgende test doe denk ik [lees meer...]bijwerking.) Daarbij klem ik non stop met mijn kaken. Heb ik overal aangespannen spieren en gewrichtspijn. Soms duizelaanvallen. Altijd een hartslag op 110/130, vergrotende druk en pupillen/traanogen) en na een uur of 3 sierlijk neerstorten net als buzzzz. Waarna de tintelingen beginnen en de irritatie. De werking op zich is niet heel verkeerd.. maar dat is op het moment niet waar mijn "concentratie" naartoe gaat. Ik ga nog een wwek door om te kijken of het iets weg trekt.(in overleg) zo niet dan mag ik lisdexamfetamine proberen. (Al klinkt "langwerkend" mij niet fijn in de oren. Zoiezo jammer dat ze de magistrale niet meer hebben Die had bij mij nauwelijks bijwerkingen. Werking was iets beter. En rebound minimaal.
17-12-2019

Strattera (atomoxetine)

12-12-2019

ADHD

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (4918)
Anticonceptie - overig (3600)
Cholesterol (2822)
Depressie - antidepressiva overig (2623)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2243)
Pijn - morfine-achtigen (2130)
ADHD - psychostimulantia (1938)
Pijn (1920)
Verslavingsziekten (1847)
Bloeddruk - betablokkers (1611)
Maagzuur - protonpompremmers (1522)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1462)
Anticonceptie - eenfase (1338)
Angststoornissen (1148)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1095)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1075)
Depressie - antidepressiva TCA (1014)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (929)