ISO 27001

ervaringen per categorie

ADHD - psychostimulantia

ADHD

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: ADHD - psychostimulantia

25-05-2017

ADD

Na diagnose ADD (17 jaar) medicijn strattera gaan gebruiken. Eerste twee a drie jaar prima werking, daarna gaan twijfelen over effecten. Veel last van vaste harde spieren, lage onderrug en buikpijn, harde buik en wanneer er in gedrukt wordt erg gevoelig. 1x klisma moeten nemen ivm obstipatie. Nu aan het afbouwen ivm de harde spieren en lage rugpijn en buikpijn.

ADHD

Ik gebruik Methylfenidaat nu bijna een week. De eerste twee dagen nam ik 5 mg per keer (halve tabletjes), maar ik voelde helemaal geen verschil. Ook geen duidelijke bijwerkingen. Daarna overgegaan op 10 mg per keer. Ik kan me nu wel beter focussen, maar niet op een fijne manier. Ik heb opeens chronisch hoofdpijn en voel me nog meer gespannen dan anders. Nu heb ik ook de di[lees meer...]agnose Gegeneraliseerde angststoornis gekregen, dus dat dit medicijn me nog meer gespannen maakt is echt volkomen kut. Voordat ik begon met Methylfenidaat kon ik me met enige moeite nog wel redelijk overgeven tijdens de Yoga-ontspanning. Nu is dat volkomen onmogelijk geworden. Ik heb tijdens de vorige ontspanning (max. 5-10 minuten) ongeveer 6 verschillende dingen bedacht die ik wilde opzoeken op internet. Niet echt ideaal.

ADD

Mijn bijwerkingen: Misselijk, weinig tot geen eetlust, licht in hoofd, trillen, hartkloppingen, nerveus, spierpijn, slapeloosheid, moeite te ontspannen.

ADD

Methylfenidaat en dexamfetamine bleken niet effectief. Vooral bij methylfenidaat (ritalin) had ik veel last van forse rebound. Bij dexamfetamine ook, maar in iets mindere mate. Bovendien bij beide slaapproblemen. Ben nu atomoxetine aan het uitproberen. Iets mindere mate slaapproblemen, maar bij 80 mg heb ik nu behoorlijke stemmingswisselingen. Wordt vervolgd.
19-05-2017

Vermoeidheid

Voor mijn nooit geen Ritalin meer. Ik heb dit 6 weken geslikt (voor idiopathische Hypersomnie) en werd een totaal ander mens. Ik werd depressief, was door alles en iedereen geïrriteerd. Ik twijfelde aan mijn relatie, aan mijn werk. Het enige voordeel was dat ik niet meer zo moe was. Na overleg met de neuroloog overgestapt naar modafinil. Hopelijk hier geen bijwerkingen va[lees meer...]n
15-05-2017

ADHD

Door mijn drukte in mijn hoofd en impulsief gedrag, veel praten, vaak dan moeilijk tot de kern komen, heel snel afgeleid. Het vervelende opgejaagde gevoel van dat ik iets moet. Bijna paranoia achtig. Veel therapieën gehad, veel piekeren soms om niks. Minderwaardig gevoel, laatste ervaring verslavingskliniek werd ik te vaak teleurgesteld. Ik heb wel veel baat bij c g t en e[lees meer...]cht helpend is voor mij regelmaat, duidelijkheid, maar het blijft wel het langer vol houden van structuur, want door mijn drukte gaan mijn gedachten nog steeds snel, moet er maar mee leren leven.
15-05-2017

ADHD

Ik ben een 17jarige jongen en ik neem al vanaf mijn 9 jaar strattera.. Sinds vorig jaar verhoogd van 40 naar 60mg. . Het neemt de chaos in mijn hoofd weg. Ik heb meer zekerheid en een betere rem. Ik ben er tevreden over aangezien ik ook gilles de la touret heb en dit medicijn mijn tics doet verdwijnen. Dit medicijn neem ik hoofdzakelijk voor rust in mijn hoofd, want de co[lees meer...]ncentratie die is pas aanwezig als ik er een ander middel bij slik. Het vervelende aan de strattera is dat ik soms een witte uitscheiding heb tijdens het plassen, wat achteraf zeer veel pijn kan doen ter hoogte van de balzak. Ook stimuleert strattera mijn talgproductie waardoor ik volg van de acne sta. Dit compenseer ik nu door een acnepillenkuur bij de dermatoloog. Herkent iemand deze vervelende bijwerkingen? Aarzel niet om te reageren!
14-05-2017

ADHD

Na jaren aanmodderen met anti depressie medicatie die ik overigens nog steeds gebruik, In oktober 2016 begonnen met ritalin. Ik had binnen het tijdsbestek van nog geen week er om de 2 uur 1 nodig, daarbij werd ik daar erg onrustig en opgefokt van. Gebruik nu een maand concerta 54 mg. Heb alleen ook niet genoeg aan 1 capsule per dag. Maar voel me wel erg goed, ben eindel[lees meer...]ijk weer wie ik ben, en niet meer zo afgevlakt.
12-05-2017

ADD

slecht slapen, hele dag niks eten, niet sociaal op school, verlegen door gebruik, erg moe aan het eind van de dag.
12-05-2017

ADD

Ik slik ritalin omdat ik anders niet kan leren. Ik heb ADD en slik al concentratie pillen sinds mijn 10e. Heb veel verschillende concentratie pillen geprobeerd en ben nu weer op zoek naar een andere. Het zijn teveel vervelende bijwerkingen (slecht inslapen, eet hele dag niks, emotioneel, boos, ongezellig, geen pauze nodig voor gevoel, eind van de dag te moe om te praten) [lees meer...]waar ik niet mee om kan gaan. Ritalin werkt wel erg goed voor een betere concentratie.
11-05-2017

Narcolepsie

Eind 2013 ben ik vanwege behoorlijke vermoeidheidsproblemen onderzocht bij een slaapcentrum en heeft mijn neuroloog narcolepsie, zonder kataplexie (spierverslappingen), bij mij geconstateerd. Als ik geen methylfenidaat gebruik heb ik tijdens lichamelijk actieve werkzaamheden geen last van vermoeidheidsproblemen. Daarentegen krijg ik behoorlijk last van vermoeidheid tijdens[lees meer...] fysiek rustige momenten zoals administratieve werkzaamheden. Hierbij kan ik dan binnen 5 min, en bij extreme vermoeidheid wel binnen 1 min, zittend in slaap vallen. Mijn rijbewijs is hierdoor aangepast en moet periodiek hiervoor gekeurd worden d.m.v. slaaponderzoek bij het slaapcentrum en met deze analyse kan ik, indien deze voldoende is, mijn rijbewijs verlengd krijgen. Hierdoor sluit ik uit dat eventuele gevolgen door bijv. een auto ongeluk nadelige juridische/medische gevolgen kan hebben. Door 3 maal daags het medicijn, methylfenidaat 10mg van het merk Sandoz, krijg ik net dat extra zetje waardoor ik normaal kan functioneren. Blijf hierdoor met mijn aandacht scherp en alert, wat ik nodig heb tijdens studie en werk. Bijkomend nadeel hiervan is dat ik minder goed mijn rust neem, tijdens pauzes. Ook een 'over'-focus waardoor ik me regelmatig te veel verdiep probleemsituaties en hierdoor teveel hooi om m'n vork neem, met als gevolg dat ik het overzicht verlies. Aan het einde van de dag ontstaat hierdoor zo nu en dan drukkende hoofdpijn gecombineerd met een vermoeide gespannen gezichtsuitdrukking (krijg ik regelmatig te horen van mensen). Dit helaas samen met een kort lontje waardoor onbedoeld fel of 'boos' door mij wordt gereageerd tijdens een normaal gesprek of communicatie naar mij toe. De nadelige gevolgen voor anderen probeer ik te verhelpen door regelmatig over situaties te praten met mijn vriendin. Ik vindt het vervelend als door mij verkeerde onbedoelde indrukken worden gegeven of men 'afschrikt' van de wijze waarop ik wel eens kan communiceren. Relativeren en leren ontspannen, van lichaam en geest, blijf enigszins lastig maar lukt vrij goed. Het gebruik van methylfenidaat help mij wel net die 2 stappen extra te maken en mezelf als een actief persoon neer te zetten en hierdoor neem ik de nadelige effecten naar anderen voor lief. Toch maak ik me de laatste tijd wel een beetje zorgen gezien de berichten in het nieuws over de bijwerkingen van methylfenidaat bij volwassenen. Gezien hartkwalen bij mij in de familie zitten wil ik het liefst af van dit medicijn. Afgelopen jaar heb ik een periode van 2 maanden met enige regelmaat behoorlijke hartkloppingen gehad en had hiervoor van de dokter 24 mijn hartritme moeten meten. Hier is gelukkig niets uit gekomen. Over een tijdje wil ik gaan proberen door met iets van een geselecteerd voedingspatroon de dosering af te bouwen. Hiervoor moet ik me nog verder verdiepen wie me hierbij kan helpen. Wat mij opvalt is dat er geen beoordelingen staan vermeld m.b.t. narcolepsie, of de ervaring/relatie met methylfenidaat. Ben benieuwd of er binnenkort meer bekend wordt over de gevolgen van gebruik van methylfenidaat bij volwassenen. Graag jullie reactie als iemand bekend is met geselecteerde voeding voor het vervangen van medicatie bij narcolepsie (zonder kataplexie).
07-05-2017

ADHD

Effectief medicijn met weinig bijwerkingen in vergelijking met SSRI's, methylfenidaat en dexamfetamine. Doet weinig voor hyperactiviteit maar veel voor impulsiviteit, angsten, dwangen en focus. Bijwerking zijn bij mij obstipatie, pijn na klaarkomen (zeurderig gevoel vanuit prostaat) en last van vroegtijdig verliezen van sperma, nog voor het klaarkomen.
06-05-2017

ADD

Bij een opname is add geconstateerd, sindsdien concerta. Bijwerkingen: Geen hongergevoel, zweethanden en soms toch druk.
05-05-2017

ADHD

Hoi allemaal. Alvast excuses voor de enorm lange tekst, maar ik probeer zo volledig en uitgebreid mogelijk mijn verhaal te doen over mijn ervaring van een jaar Dex omdat ik hoop dat ik mensen hiermee kan informeren wat het middel met je kan doen. Ik wil niet zeggen dat de bijwerkingen bij iedereen hetzelfde zijn, maar ik wil je er wel bewust van maken wat de gevolgen kunne[lees meer...]n zijn van lange termijn gebruik. Ongeveer een jaar geleden ben ik gediagnosticeerd op ADHD. Mijn hele leven lang had ik al moeite met concentreren, motivatie vinden voor minder leuke dingen in het leven en dingen afmaken. Mijn middelbare school periode was een hel. Uiteindelijk wel op eigen kracht, toen nog zonder medicatie, afgemaakt. Vervolgens ging ik studeren en daar ging het eigenlijk al snel weer mis: 2 studies vroegtijdig moeten stoppen omdat ik niet gemotiveerd was en niet wist wat ik met mijn leven nou precies wilde. Op dit moment zit ik in het 4e jaar van mijn 3e studie (inmiddels ben ik dus ongeveer in totaal 7 jaar aan het studeren). Ongeveer 3 jaar geleden kwam ik voor het eerst in aanraking met ritalin. Vrienden van mij gebruikten het middel en ik kon altijd wat van ze krijgen om te studeren. Ik merkte dat het studeren gelijk al makkelijker ging. Ik ging sneller door de leerstof heen, ik behield het overzicht makkelijker, eerder gemotiveerd om te beginnen, minder snel afgeleid, alleen werd ik wel ontzettend vlak van ritalin. Toch besloot ik om te laten kijken of ik ADHD zou hebben, want het leek er wel ontzettend op en het leek me fijner om zelf de medicatie te kunnen halen als ik het nodig zou hebben. Na de diagnose ging er voor mij dan ook een wereld open. Ik was zo blij dat ik eindelijk wist waar alles vandaan kwam. Alles viel gewoon op zijn plek. Mijn ouders hebben dit vroeg nooit bij mij gezien omdat ik voornamelijk altijd druk in mijn hoofd ben en niet zo zeer van buiten. Maar, mensen zien mij wel altijd als een heel energiek, enthousiast, soms impulsief maar positief en gezellig, warm persoon. De instelling waar ik me heb laten testen kwam vervolgens met een nieuw middel wat me zou kunnen helpen en omdat het je minder vlak zou maken: Dex. De eerste keer dat ik het middel nam bij die instelling voelde fantastisch: ik had overzicht in mijn hoofd. Ik omschrijf het altijd als volgt: normaal is mijn hoofd een boekenkast waar alle boeken door de war op de grond liggen, maar als ik het middel heb genomen voelt het als een opgeruimde boekenkast met de boeken op alfabetische volgorde. Tuurlijk, er waren directe bijwerkingen (droge mond etc), maar die wogen niet op tegen de positieve werking op dat moment. Vervolgens ben ik het middel gaan gebruiken op regelmatige basis, dus alleen tijdens mijn stageperiode en tijdens het leren van toetsen, dus niet in de weekenden en niet tijdens de vakanties bijvoorbeeld. Wauw wat werd ik productief: studeren ging makkelijker, toetsen maken ging makkelijker, eerder huishoudelijke klusjes doen, overzicht bewaren op stage/school/werk, makkelijker gesprekken volgen (minder snel afdwalen), zin om dingen te doen overdag. Oke er waren nog steeds wat zichtbare bijwerkingen (droge mond, veel naar wc, veel water etc), maar ook die wogen nog niet op tegen de positieve bijwerkingen. Naarmate ik het middel langer gebruikte kwamen er toch helaas meer vervelende klachten bij... Op dit moment ben ik bezig met mijn scriptie en eigenlijk gaat eigenlijk alles ontzettend goed in mijn leven, maar door het gebruik van Dex ben ik gewoon een deel van mijn levensenergie verloren en kan ik gewoon die goede dingen niet meer inzien. Vooral wanneer het middel uitwerkt (vaak rond 19:00 omdat ik mijn laatste dosis rond 14:00 uur nam vnw slecht slapen), werd ik ontzettend prikkelbaar, had ik geen zin meer om dingen te doen en kon ik alleen maar voor de tv zitten als een soort zombie. Als ik na 14:00 uur nog Dex zou nemen, zou ik gewoon slecht tot niet kunnen slapen. Dit is per persoon anders, maar blijkbaar reageert mijn lichaam er gevoelig op (daar moest ik zelf ook nog achter komen). Daarnaast kwamen alle gedachtes in een keer terug die ik daarvoor in de boekenkast had opgeruimd. Ik kon nog maar weinig positieve dingen zien, terwijl ik altijd juist zo'n positief persoon was. Mijn vriendin waar ik mee samenwoon heeft het gezien en heeft me erop gewezen dat ik anders was wanneer ik het middel op had. Terwijl ik wel (gelukkig) mezelf was als ik geen Dex op had. Ik begon me er gewoon bewust van te worden dat ik me gelukkiger voelde wanneer ik een tijdje geen Dex had gebruikt. Kortom: Dex speelt met je emoties en hoe. Ik ben er door veranderd en ik heb dan ook gister besloten om met het middel te stoppen. Dan ben ik maar soms wat minder productief, maar ik ga op zoek naar een andere, natuurlijke manier om me beter te concentreren. Voor mij wegen de positieve bijwerkingen niet op tegen de negatieve bijwerkingen. Ik was altijd blij met mezelf als persoon, maar door het gebruik van Dex ben ik minder blij met mezelf geworden en dat is voor mij het momentum om te stoppen. Ik weet niet hoe ik me de komende weken/maanden ga voelen omdat ik pas net gestopt ben, daarnaast moet ik mijn scriptie nog afronden dus dat wordt waarschijnlijk ook een hele opgave, maar me psychisch en emotioneel slechter en deprimerend voelen door drugs, want dat is het eigenlijk, is voor mij genoeg reden om er per direct mee te stoppen. Nogmaals, het middel kan je zeker helpen om je productiever te maken. Maar dit kan wel ten koste van je persoonlijkheid en je moet je afvragen of dat is wat je wil. Ik in ieder geval niet. Liever ben ik een ongestructureerd, chaotisch en soms ongemotiveerd persoon, maar wel positief, energiek en enthousiast persoon. Dan een zombie die wel netjes al zijn werk afmaakt, maar vervolgens thuis dood op de bank ligt. Tuurlijk, het middel reageert anders op iedereen, maar het speelt wel met je hersens dus houd daar rekening mee.
04-05-2017

ADD

Tijd lang ritalin gebruikt voor ADD. Kan zonder geen bladzijde lezen maar de bijwerkingen zijn het niet waard. Voel me erg opgejaagd,gefrustreerd en angstig. Krijg er ook stijvere spieren van waardoor nekpijn erger word. De rebound na ong 4 uur is erg vervelend, voelt alsof t leven uit je word gezogen en je niks meer waard bent. Neem het af en toe nog als ik echt ergens op[lees meer...] moet concentreren maar ben hard op zoek naar andere mogelijkheden!
29-04-2017

ADHD

Ben begonnen in 2012 eerst met methylfenidaat kort werkend(ritalin), vrij snel daarna vanwege rebounds over op concerta. Ik herinner mezelf nog de allereerste tablet, ik fietste voor het eerst naast mijn partner ipv een paar meter voorruit. Op de snelweg dacht ik waarom heb ik zo'n haast en rijdt ik zo hard. Ik kon luisteren bij verjaardagen en had helaas de eerste weken w[lees meer...]el veel hoofdpijn en het gevoel dat ik een vreselijk rood gezicht had. Na jaren gebruik kreeg ik hartklachten en moest per ambulance naar het ziekenhuis, hier bleek dat ik vertragingen kreeg van mijn hartslag en het hart dubbele slagen ging maken(overslaan). Moest per acuut mijn medicatie stoppen en bij controle van mijn hart bleek deze totaal niets meer te mankeren! De medicijnen dus, moest minderen met medicatie omdat er geen alternatief was en kreeg weer problemen op het werk door aandachtsstoornis. Weer ophogen gaf weer hartklachten en een gevaarlijk hoge bloeddruk. Daarna gestart met 2x 18mg verspreid over de dag ( 1x 8:00 en 1x 15:00) dit ging prima, echter heb veel last van depressiviteit gekregen. Eigenlijk voel ik me wel 100% met concerta, maar mijn humeur is afgevlakt. Heb veel geleerd doordat ik concerta heb gebruikt en ga er nu mee stoppen. Na paar dagen stoppen komt er wel iets meer chaos terug, maar als ik mezelf goed controleer neem ik meer rust. Voel me veel gezelliger en vrolijker zonder medicijnen en dat geeft voor mij de doorslag. Ik wil weer echt leven ipv van in een soort cocon. Heb altijd het gevoel met concerta dat ik niet echt leef. Geniet er nu veel meer van je voelt je meer ' gedrukt'. Ik moet bekennen dat ik de concerta nodig heb gehad om mijn leven weer op de rails te krijgen en problemen op te lossen, maar er kwamen er met concerta dus ook veel bij. De bijwerkingen zijn gevaarlijk en ook ontstaat er sneller depressiviteit bij langer gebruik met hogere doseringen.

ADHD

Veel duf makkende effecten, Dexamfetamine heeft dit bij mij niet gelukkig. Maar geeft wel de structuur, rust en kalmte.

ADHD

ADHD oogende klachten. Wereld is 180 graden gedraaid. Nog nooit zoveel rust en kalmte gevoeld. Jammer dat als het bij mensen niet bekend is of niet het juiste effect heeft er gelijk negatief over gedaan word. Misselijkmakend is de prijs en de prijsstijging, en het daarbij behorende gedoe om vergoeding. Nog even en de poeders uit de limburgse labjes zijn goedkoper.

ADD

Als 13-jarige heb ik al gebruik gemaakt met ritalin, door de heftige bijwerkingen en veel gewichtsverlies, slaapproblemen en ''zombiegevoel' moeten stoppen en overgestapt op concerta. Na het behalen van diploma op de middelbare ben ik er mee gestopt omdat de bijwerkingen (depressieve en geïrriteerde gevoelens, hartkloppingen, diarree, sterk verminderde eetlust, hoofdpijn) [lees meer...]niet afwogen tegen de prestaties. Nu ik weer gestart ben met een zware opleiding waarbij ik me lang achter elkaar moet kunnen focussen, ben ik ook weer begonnen met ritalin. De bijwerkingen zijn nog steeds aanwezig en daarom neem ik enkel in als het niet anders kan. De medicatie is effectief om te kunnen concentreren maar de bijwerkingen blijven voor mij een issue en reden om dit niet dagelijks in te nemen. Ik ben volwassen en heb de lichtste dosis (10mg), ondanks dat na een dag ingenomen te hebben krijg ik ontzettende hoofdpijn.

ADD

Via een lang traject - Coaching, psycholoog, psychiater - en na heel veel onderzoek is diagnose ADD. Mijn psychiater gaf aan dat er diverse behandelmethoden waren maar dat er ook medicijnen mogelijk waren. In overleg met Concerta begonnen omdat dit een langdurige werking had. Eerst een lage dosis daarna opgebouwd nu al een aantal jaar op 36 mg en ik word er rustig van. Ge[lees meer...]en meerdere gedachtenstromen, kan me dus beter concentreren. Ik maak nu weer zaken af. Ik heb bij deze dosis geen last van bijwerkingen.
26-04-2017

ADHD

Sinds 2 maanden gebruik ik nu Dexamfetamine na een volwassen diagnose ADHD. Heel mijn leven al klachten, pas na een zeer stressvolle periode in mijn leven is er door specialisten ADHD vastgesteld. Er ging voor mij een wereld open, eindelijk een verklaring voor de klachten die ik al heel mijn leven had/heb. Door de psychiater kwam een voorschrift voor ADHD medicatie. Ik[lees meer...] ben me gaan inlezen op Ritalin (methylfenidaat) en dexamfetamine. Ik ben voor dexamfetamine gegaan omdat ik van de psychiater de keus kreeg. Dexamfetamine heeft een geleidelijke opbouw en geleidelijke afbouw, methylfenidaat daarintegen "kickt" vaak in en geeft een zwaardere rebound. Bij het eerste gebruik van Dexamfetamine kwam er een enorme concentratie en rust over me heen. Ik had voornamelijk last van de drukte in mijn hoofd (ADHD). Dexamfetamine helpt me enorm, ik voel me zo rustig dat ik nog moet wennen aan mijn nieuwe IK. Enige nadelen zijn, weinig eetlust, een droge mond, vaak naar het toilet, veel drinken. Slapen is voor mij geen probleem, ik neem de laatste dosis rond 16:00. Ben wel skeptisch over wat dexamfetamine op de langere termijn met me gaat doen. Dexamfetamine voelt in deze moeilijke periode goed en brengt me rust, maar mijn ADHD heeft me ook veel gebracht en dexamfetamine vlakt me wel af. Minder sociaal, maar meer doordacht en minder impulsief (financieel, alcohol en drugs gebruik, en niet constant opzoek naar uitdagingen etc.). Dexamfetamine heeft voor mij persoonlijk veel voordelen, maar de persoon die mijn omgeving kent veranderd wel door de dexamfetamine. Dit is voor mezelf ook wennen. Een nadeel wat ik niet veel lees op het internet door dexamfetamine gebruikers. Echter ik persoonlijk wel ervaar.
19-04-2017

17-04-2017

ADHD

Sinds een maand gebruik ik langdurende methylfenidaat (strattera) voor mijn Adhd. Sinds 5 jaar weet ik dat ik adhd heb. Eerst Ritalin gebruikt kort werkende dosis. Daar ook zo'n last van rebound gevoel. En nu lijkt wel weer of ik steeds een rebound gevoel krijg. Mijn hoofd word druk, ik word misselijk, angstig, hartkloppingen, vreselijk moe, draaierig, moet heel erg huilen[lees meer...].Heel mijn gevoel slaat op hol. Ik moet gewoon in bed gaan liggen en ergens waar geen geluiden zijn, wie heeft daar ook dezelfde klachten van?
12-04-2017

ADHD

Mijn dochter van 7 gebruikt dit medicijn en het helpt haar goed om haar hoofd beter te kunnen "ordenen" zoals ze zelf zegt.
12-04-2017

Modiodal (modafinil)
Narcolepsie

Viel af en toe zo maar in slaap, aan de huiskamertafel, tijdens werk aan pc, of tijdens tv kijken- op zich niet verontrustend. Partner vond wel dat ik er mee naar de huisarts moest i.v.m. werk - ik was op dat moment koerier. Ik zocht het eerst op: af en toe in slaap vallen en vond narcolepsie. Vervolgens keek ik onder Narcolepsie en vond Modiodal als medicijn. Ik met die w[lees meer...]etenschap naar de huisarts en die schreef mij dat voor - Vervolgens reed ik er mee b.v. naar Noord Denemarken en terug en alleen gestopt om te tanken.. Logische bijwerking was Slaapstoornis, Modafinil heeft als bijwerking Slaapaanval. Is er wezinlijk verschil tussen beide medicamenten en hoe rijm ik: middel tegen slaapaanvallen en de waaarschuwing voor slaapaanvallen??
10-04-2017

ADD

Na de eerste dag heb ik al gebeld met mijn psychiater om te stoppen, omdat ik de bijwerkingen zo vervelend vond. De bijwerkingen waren hoofdpijn, zwaar hoofd, pijn in spieren, duizeligheid, onrustig. Op zijn advies toch doorgezet, om te kijken of de bijwerkingen na verloop van tijd minder zouden worden. Dat was niet het geval en ik had ook niet het idee dat ik meer focus k[lees meer...]reeg door deze medicijnen en mij dus ging helpen. Na 5 vermoeiende dagen heb ik, na overleg met een neef die huisarts is en ook AD(H)D heeft, besloten te stoppen. Voor zover ik begrijp zou het middel namelijk vrij direct moeten werken. Ga nu kijken of de dosering niet te hoog was ingezet of dat ik beter een ander middel kan gebruiken. Ik ga in overleg met mijn arts denk ik eerst eens rustig proefdraaien met Ritalin, om de juiste dosering te vinden.
07-04-2017

ADD

Dag mensen, Ik ben (nu 45) sinds 5 jaar gediagnosticeerd met ADD. Allemaal leuk en aardig, medicatie, maar het is een verschrikkelijk verslavend goedje. Iedereen heeft het altijd over afhankelijkheid van benzodiazepinen, opiaten en andere medicijnen die verslavend zouden zijn, maar ritalin wordt nóóit genoemd. Gek eigenlijk want ik heb gemerkt dat ik er binnen de pe[lees meer...]riode van 5 jaar een enorme tolerantie voor op heb gebouwd. Slik nu minstens 300 mg per dag (waarvan deels recept / deels van anderen die het recept niet benutten). Ik kom er niet vanaf, krijg het niet afgebouwd en wanneer ik iets lager in dosering ga zitten krijg ik enorm veel last van ontwenningsverschijnselen. Bekendste hiervan zijn met name vermoeidheid en de "cravings". oftewel behoefte naar energie. Hiermee wil ik één ding suggereren: GEEF - DIT - MIDDEL - NIET - AAN - UW - KIND. Als volwassene kunt u zelf beslissen of de voordelen zwaarder wegen dan de nadelen, maar een kind heeft vaak geen keuze. Geef het niet aan kinderen, want het zorgt alleen maar voor veel ellende. Bij opmerkingen hoor ik het graag, Groeten, C. de A.
06-04-2017

ADHD

Ik ben er een jaar geleden achter gekomen dat ik ADHD heb. Bij een specialist laten testen en heeft mij eerst Ritalin gegeven. Na een week gelijk mee gestopt aangezien ik een zombie werd en mensen aanstaarde alsof mijn ziel uit me getrokken was. De eerste keer dat ik het innam voelde het echt heerlijk alsof ik geluk inslikte. Maar na langdurig ingenomen te hebben was het n[lees meer...]iet prettig. Overgestapt op dexamfetamine, eerste keer dat ik het innam dacht ik dat er niks met me deed aangezien ritalin als een bom overgaat op aktie en met dexamfetamine geleidelijk toeneemt. Na een iets hogere dosering merkte ik toch onbewust dat ik veel meer focus had en dat ik zin had om te lezen en het voor mijn gevoel eindelijk kon zonder dat ik 1 bladzijde las en vervolgens 4 keer opnieuw heb gelezen en alsnog niet wist wat ik had gelezen. Moet zeggen dat het echt heerlijk spul is. Ik omschrijf het altijd als een stamboomeffect. Dat je alle takjes (wat dus gedachtes zijn) een sluiswerking heeft en alleen hoeft te denken als je er zelf daadwerkelijk aan wilt denken. Het jammere van dit al is dat ik het nooit fijn vind dat het toch chemisch spul is wat van nature niet in een lichaam hoort en heb mij daar altijd druk om gemaakt. Mijn bijwerkingen zijn het niet kunnen eten en echt extreem slecht kunnen slapen. Waardoor ik weer erg afval en weet dat mij lichaam zichzelf sloopt, omdat ik het zelf niet onder controle heb als ik medicatie slik. Daarom slik het alleen wanneer ik een test moet maken of wanneer ik zelf vind dat ik het nodig heb (niet vaak dus). Als ik dex slik dan kan ik echt genieten van alleen al simpel op een bank te zitten. Heb dan ook gelijk zin om dingen te doen wat ik leuk vind zoals piano spelen en natuurfotos maken. En dat doe ik dan echt met plezier en als ik geen medicatie op heb dan laat ik het voor 80 procent naast me liggen aangezien ik dan denk van, geen zin in of er komt toch niks leuks uit of dat ik gewoon geen geduld kan opbrengen. Voor jongeren die moeten leren zal ik het zeker aanraden om je toetsen te halen, alleen vind ik persoonlijk dat het niet alle zorgen weghaald voor lange termijn, aangezien het altijd terug komt wanneer je geen medicatie slikt en op ten duur ook terug komt en dan harder omdat je het contrast dan erg hebt van met medicatie naar niet en dat verschil ervaar ik als zeer onprettig. Ik probeer gewoon veel te sporten en muziek te maken en er mee proberen te leven. Heb daarbij ook een cognitieve gedragstherapie erbij gehad zodat ik met de dingen waarmee ik struggelde nog beter mee wist om te gaan en moet zeggen dat dat echt een aanrader is aangezien je veel beter inzicht krijgt in wat je voor je gevoel fout doet en wat je kan veranderen en accepteert dat je sommige dingen anders doet dan andere. Je praat ook met mensen die verstand en ervaring hebben met ADHD en ADD. En dat is zeer fijn om met iemand daarover te praten. Mijn persoonlijke conclusie: Neem het als jij vind dat je het nodig hebt en kijk of de voordelen hoger zijn dan de nadelen. Ik neem het alleen wanneer ik echt vind dat ik er voldoening aan heb.
04-04-2017

ADHD

Dexamfetamine is zeker wel het middel wat doet dat het moet doen, namelijk dat ik me kan concentreren op school, de taken doe die ik moet doen (ook in huis) en vanalles in die richting, heb heeel erg veel andere middelen geprobeerd (concerta, ritalin, methylfenidaat, strattera etc) en van al die medicijnen kan ik mij het beste concentreren, maar die bijwerkingen... dat is [lees meer...]een hele waslijst, zoals koude handen en voeten, enorm zweten, geen eetlust, enorm droge mond dus veel drinken, emoties zijn erg afgevlakt, word heel erg in mezelf gekeerd, ik slaap er vaak heel erg slecht door, hele erge hartkloppingen en als kers op de taart, als ik dex inneem ben ik erg depressief, en op n dag als ik t niet in neem ben ik altijd heel vrolijk en spontaan. Maarja wat voor andere opties heb ik nog? Geen, ik moet het slikken want anders haal ik mn examens niet. Maar ben dolgelukkig als ik die troep zometeen niet meer hoef te slikken
04-04-2017

ADHD

In het begin had ik heel veel last van bijwerkingen zoals nervositeit en vermoeid. Na 2 maanden gingen deze klachten weg. Inmiddels ben ik weer begonnen met sporten, maar ben nog niet op het niveau van 3 maanden geleden. Een klein beetje last van de rebound. Concentratie is veel beter geworden en ben ook rustigere geworden.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (3865)
Anticonceptie - overig (2960)
Cholesterol (2330)
Depressie - antidepressiva overig (2164)
Epilepsie (1952)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (1757)
Pijn - morfine-achtigen (1666)
Pijn (1583)
ADHD - psychostimulantia (1489)
Verslavingsziekten (1441)
Maagzuur - protonpompremmers (1334)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1307)
Bloeddruk - betablokkers (1168)
Anticonceptie - eenfase (1084)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (896)
Migraine (856)
Angststoornissen (837)
Depressie - antidepressiva TCA (819)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (806)

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!