categorie

ADHD - psychostimulantia

ADHD behandeling

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: ADHD - psychostimulantia

21-01-2021 | Vrouw | 28
ADD
Ik lees hier allemaal verhalen over de magistrale bereider. Ik heb hier nooit eerder van gehoord. Intussen ben ik genoodzaakt over te stappen naar Tentin. Hiervoor zat ik aan de amfexa en Sandoz? Ik kan helaas het doosje niet meer lezen. As vrijdag heb ik een controle met mijn arts. Ik krijg alle bijwerkingen weer terug. Ik heb ADD, maar het lijkt nu of ik ADHD heb. I[lees meer...]k kan niet stil zitten, ben impulsief en heb steeds het gevoel dat ik iets moet doen. Een rustig avondje op de bank zit er helaas niet in. Naast deze bijwerkingen heb ik ook geen eetlust, staan mijn kaken op spanning, lik ik continue aan mijn lippen en transpireer ik meer.. Het is niet alleen maar negatief.. Ik presteer beter op mijn werk, heb ik zin om mezelf te ontwikkelen en zijn mijn doelen nu concreet aan het worden. Daarbij kom ik beter uit mijn woorden en ben ik assertiever geworden. In a good way.. Ik weet alleen niet of deze positieve gevolgen opwegen tegen het feit dat ik mij dagelijks zo moet voelen. Ik ga dit bespreken met mijn arts en dat we samen kijken naar andere mogelijkheden.

18-01-2021 | Man | 7
ADHD
zoontje van 7 kan zich niet concentreren, is altijd afgeleid en kan niet stilzitten. Hij houdt ook niet van kleine knutselwerkjes, schrijven of andere taken zoals veters strikken waardoor hij niet mee kan in de klas. zijn fijne motoriek, lees en schrijfvaardigheden lopen achter. Sinds een maand gebruikt hij langwerkende Medikinet. bij een ontbijt verstrooien op zijn bote[lees meer...]rham met pasta en we merken dat het doorwerkt tot in de avond. Het blijft een dezelfde karakter (lief en super sociaal) maar hij kan zich veel beter concentreren. Werkjes en taken komen af. gaat nu zelf knutselen, lezen en schrijven zonder te vragen. enigste nadeel is dat hij overdag wat minder eetlust heeft. Alert blijven dat hij voldoende binnen krijgt en genoeg drinkt. in de avond wil hij meetal na het avondeten nog een paar boterhamen omdat hij dan weer honger heeft. Ook de medicijnen niet te laat in de ochtend geven, anders slapen ze om 22 uur nog niet. als we een keer willen uitslapen dan geven we een dag niks en dat gaat ook prima hij gaat nu

17-01-2021 | Man | 69
Onrust
Voel me voor het eerst sinds vele jaren rustiger

15-01-2021 | Man | 23
ADD
In het kort: In 2020 heb ik mijn medicatie weinig gebruikt en ik had nog dexamfetamine (2,5mg) dat door de apotheek was bereid. Ik ben laatst weer gestart met de medicatie (5mg per dosis 3x per dag), maar kwam erachter dat mijn voorraad bijna op was en wilde daarom nieuwe bestellen. Mij werd verteld dat de apotheek de 2,5mg pilletjes niet meer maken en ik Tentin voorgesc[lees meer...]heven kreeg. Inmiddels gewend aan de dexamfetamine ging ik over op de Tentin pilletjes, maar dat bevalt niet goed. Het lijkt alsof er veel minder werkende stof inzit, hoewel dit misschien niet zo is. De bijwerkingen zijn gelukkig minder erg (en ook niet anders dan de vorige medicatie), maar mijn concentratie is ook gigantisch afgenomen. Het enige wat ik merk is dat ik me niet zo snel zenuwachtig voel. Nu kan het per persoon verschillen, maar ik vind (en zeker na het lezen van de beoordelingen hier) dat er erg veel geld wordt gevraagd voor een medicijn dat zo slecht werkt.

12-01-2021 | Vrouw | 51
ADD
Helaas moest ook ik over van mijn dexamfetamine van Ceban naar Angela/Tentin. Wat een ramp. Binnen een paar dagen zo depressief als wat, huilbuien en totaal niet het positieve effect wat ik al ruim 7! jaar bij de Dex ervaarde. En nu? Geen idee... Waardeloos dat men denkt deze medicijnen zomaar ineens vd markt af te kunnen halen zonder na te denken wat voor leed dit kan [lees meer...]veroorzaken.

10-01-2021 | Man | 23
dexamfetamine
Gebruik sinds kort Dexamfetamine ivm een concentratieprobleem, merk veel verschil. Meer focus en meer energie, wat heel erg fijn is. Wat ik me af vraag is: moet ik na verloop van tijd een hogere dosering gaan gebruiken voor hetzelfde effect wat ik nu heb? Als dit het geval is weet ik niet zeker of ik hier mee door wil gaan ivm eventuele bijwerkingen die dan waarschijnl[lees meer...]ijker worden.. Graag reactie, dank!

Concerta

07-01-2021 | Man | 50
ADHD
Werkte in het begin goed. Maar als snel kwamen er bijwerkingen. Die werden steeds erger en het werden er steeds meer. Uiteindelijk kon ik er niet op functioneren.

07-01-2021 | Man | 50
ADHD
Nadat Ritalin te veel rebound gaf en Concerta teveel bijwerkingen, ben ik overgestapt op dit medicijn. Het doet wel wat met me. Ik race als Speedy Conzales door het leven. De dosering al geprobeerd te halveren, maar dan werkt het niet. Ik hoop dat ik snel over mag op de Lisdex.

06-01-2021 | Vrouw | 50
ADD
Van dexamfetamine moest ik naar amfexa wat TOTAAL iets anders is en voor mij een waardeloos middel! Helaas heb je hierover niks te zeggen... amfexa is alleen geschikt om direct in de afvalbak te gooien

06-01-2021 | Man | 29
ADD
Blij dat het bestaat, maar nog niks ideaals gevonden. Veel minder rebound dan Ritalin kortwerkend wel. Medikinet CR werkt bij mij maar 5 uur. Gebruik 5 mg. Concerta heeft deze lage dosis niet. Ik vind het jammer dat ik na 3 uurtjes ongeveer toch echt veel minder effect voel.

05-01-2021 | Vrouw | 18
ADHD
Voor school deze medicatie voorgeschreven gekregen. Concentratie werd beter! Maar last van ernstige depressie en stemmingswisselingen. Ik dacht dat het door privé en schoolstress kwam. Toen ik afgestudeerd was stopte ik met de medicatie. Daarna weer begonnen voor een cursus en toen kreeg ik de depressie weer enorm. Vanuit mijn ervaring geen aanrader! Ben overgestapt naar T[lees meer...]entin, een aanrader!

23-12-2020 | Man | 26

20-12-2020 | Vrouw | 29
ADHD
Ik slik deze medicatie nu een week, ben aan het opbouwen. In het begin best een opgejaagd gevoel. Maar wat vooral heel extreem is is de nek en rugpijn. In de bijsluiter is er weinig over te vinden maar als ik google zijn er meer met deze klachten. Verhoogde spierspanning. Wat er voor zorgt ik soms niet weet hoe ik moet liggen en of zitten. Herkennen meer mensen dit? Ben be[lees meer...]nieuwd of die vanzelf over gaat. Slik trouwens tentin

17-12-2020 | Man | 22
ADHD
Hallo, ik ben 22 jaar heb ADHD/ODD met ernstige concentratieproblemen en ik ben WETTELIJK zwart op wit verplicht Dexamfetamine te slikken. Dexamfetamine (ADHD Medicijn) werd gemaakt door de apotheek zelf omdat er geen merk voor was. Waar ik en honderden-duizenden anderen al jarenlang heel erg blij mee waren. Maar op het moment dat een bedrijf medicijnen met de zelfde gr[lees meer...]ondstof (dexamfetamine) produceert en er een merk (Amfexa/tentin) van maakt is de apotheek verplicht jou die te verstrekken. Terwijl de bij-stoffen zowel als het effect compleet anders zijn. De bijwerkingen bestaan uit: stress, een onvermogen tot concentratie, slapeloosheid, eetlustvermindering, hartritme-stoornissen, misselijkheid, braken. hoofdpijn, manische depressies, woede uitbarstingen, paniekaanvallen en nog véél meer. Maar vooral een gevoel van machteloosheid en boosheid gericht op ministers die door maatregelen als deze levens overhoop weten te gooien, zonder ook maar één moment na te denken wat de gevolgen daarvan zouden kunnen zijn voor mensen die daar al jarenlang afhankelijk van zijn. Ik heb alle adhd medicijnen geprobeerd. En ik heb alle dexamfetamine soorten en vervangers geprobeerd. Amfexa/tentin: teveel nare bijwerkingen Lisdexamfetamine: teveel nare bijwerkingen Deze twee werken niet waarvoor het bedoeld is. Op deze manier gaat het niet lang meer duren voordat er alweer iemand zelfmoord pleegt door de wijziging van dit medicijn.

16-12-2020 | Man | 41
ADD
Dit 'medicijn' nu enkele dagen gebruikt , zowel 50 , 70 als 100 mg per dag. Bij elke dosering hetzelfde resultaat, namelijk , helemaal NIETS.... Geen werking , geen bijwerkingen, helemaal niets. Begin bijna te twijfelen of ik niet per ongeluk placebo heb gekregen of dat er een fout is gemaakt bij de bereiding oid. Ondertussen zo ongeveer alle klachten waar ik het tege[lees meer...]n nam wel weer terug gekomen. Terug gegaan naar de Medikinet, binnen no time klachten weg, helaas bijwerkingen terug. Dit spul direct in de vuilnisbak gegooid.

15-12-2020 | Man | 16

12-12-2020 | Man | 39

12-12-2020 | Man | 39

11-12-2020 | Man | 17
ADHD
Ik denk dat medicanet echt geweldig is alleen moet je wel de bijwerkingen kunnen hendelen. IK ben een erg positief persoon maar als ik het op heb heb ik geen emoties meer en voelt alles het zelfde. Ik moet iets doen anders voelt je je heel erg beroerd. Je gaat ook nadenken over het leven en wat voor een rommel het is. Mensen voelen heel erg dom en nutteloos, ze lijken [lees meer...]zo overbodig en nutteloos. Je gaat jje niet fijn voelen het is echt om mijn werk aftemaken en slik ze ook alleen voor school en niet in de weekenden. IK ben dan 17 maar blow soms dit helpt heel erg goed tegen de negatieve bijwerkingen Ik voel mij dan veel beter en kan ook emoties tonen en dingen leuk vinden dat lukt anders niet. IK raad neimand aan om te gaan blowen maar mij heeft het erg geholpen als je het doet doe het in een veiliege omegeving met iemand met ervaring en graag over je longen en aftikken en fix de inburner. Maar zonder grappen het helpt sirieus bij mij maar doe dit alleen als je er klaar voor bent.

04-12-2020 | Man | 36
ADHD
Een week geprobeerd het verergerde alles waar ik het eigenlijk tegen nam. Terug naar Methylfenidaat dit werkt. Maar is onhandig.

04-12-2020 | Man | 36
ADHD
Het werkt vind het niet ideaal. Gezien de korte werkings duur. Gebruik nu 2x54 langwerkende methylfenidaat en 4x kortwerkend 10mg. Concentratie is velemale beter. Maar ben niet minder druk. Ervaar wel beter dat ik druk ben. De rebound effecten vind ik zwaar vervelend. Voel me dan gejaagd. En iriteer me overal aan. Daar om slik ik alleen op kantoor dagen. Slik ook regel[lees meer...]matig 10mg voor het slapen gaan dit werkt geweldig zeker na een avond dienst binnen 10 minuten onder zijl vaak wel vroeg wakker om dat het is uitgewerkt. Eigenlijk volledig ongeschikt voor mij. En mijn onregelmatige werk tijden. Dom middel voor mensen die toch al problemen met structuur en plannen hebben. Zou graag zien dat er een retard variant uitgegeven word die 24uur werkt

29-11-2020 | Man | 40
ADHD
Mijn leven een half jaar verwoest. ADHD klachten werden erger, voelde me opgefokt en werd snel agressief. Ik had ADHD centraal gevraagd om weer terug te keren naar mijn oude medicijn dexamfetamine, wat wel bij mij werkte. Maar dit was niet mogelijk, na dit aangegeven te hebben aan mijn huisarts was dit wel mogelijk om weer terug te keren naar mijn oude werkende medicijn.

26-11-2020 | Man | 40
ADHD
Begin dit jaar aan dit middel begonnen, langzaam dosering opgebouwd tot 50mg per dag. Dat bleek de juiste dosering voor mij te zijn. Ik weet niet waarom. Ik ben wat aan de grote en zware kant misschien heeft het daar iets mee te maken. Bij deze dosering ervoer ik rust, ik kon 1 ding tegelijk doen en mijn gedachten heerlijk bij 1 ding houden. Hoewel ik me een beetje afgevl[lees meer...]akt voelde bleef mijn stemming er wel stabiel bij wat ook wel prettig was. Helaas ging dit na een aantal weken fout. Mijn stemming sloeg om naar depressief en ik kwam daar voor mijn gevoel niet meer uit. Zo kende ik mezelf helemaal niet en ik had toch echt wel het idee dat het door dit middel kwam. Ik ben er toen direct mee gestopt zonder echt overleg met mijn arts wat best dom was want ik kreeg ook meteen last van afkickverschijnselen. Heftig dromen, de hele dag moe, nog depressievere gevoelens. Na een weekje werd het beter en eigenlijk binnen 2 weken was ik weer de oude. Gelukkig was mijn stemming ook weer goed. Helaas was ik wel weer terug bij af met mijn adhd klachten. Ik heb sindsdien ook geen Amfexa meer geslikt omdat ik een erg negatief gevoel aan dit middel over gehouden heb. Maar begin deze maand begon ik het toch weer te overwegen. Ik werd moe van mezelf door de drukte in mn hoofd en zat niet lekker in mn vel. Daardoor besloten de medicatie weer rustig aan op te pakken en het een tweede kans te geven. Het viel meteen goed, ik zat meteen weer prettig in mn vel en nu inmiddels een maand later gaat het nog steeds goed! Ik vraag me af hoe het komt dat het nu wel goed gaat..Misschien dat die 'pauze' me heeft doen beseffen dat deze medicatie misschien toch wel beter voor me is dan geen medicatie. Ik heb ook ontdekt dat ik mijn stemming veel beter kan sturen. Negatieve gedachten herken ik vrijwel meteen en er lijkt nog amper plaats voor te zijn in mn hoofd. Alsof ze geblokkeerd worden. Wat dat betreft ben ik nu erg tevreden met dit medicijn en ik hoop dat het nog lang zo blijft! Ik lees hier veel negatieve berichten over Amfexa, maar wat me opvalt is dat dat voornamelijk mensen zijn die overgestapt zijn van de magistrale bereider dex. Misschien is het gewoon even wennen? Uit mijn verhaal blijkt in ieder geval wel dat je het een kans moet geven en niet meteen te negatief moet zijn over een middel. Dat draagt bij aan het negatieve denkpatroon en versterk je er alleen maar mee. Iets wat denk ik veel adhd'ers bekend in de oren klinkt. Wil je op mijn verhaal reageren of iets aan of opmerken? Graag, ik hoor graag jullie ervaringen.

21-11-2020 | Vrouw | 18
ADHD
Ik weet vanaf mijn 15e dat ik ADHD heb en slik sindsdien medicatie. Ik heb Ritalin en Concerta gebruikt. Momenteel slik ik weer Ritalin. Het middel werkt goed, maar de bijwerkingen zijn erg vervelend. Soms wegen deze zwaarder mee dan de normale werking. Daarom slik ik Ritalin niet meer door als ik merk dat de bijwerkingen te heftig worden. Dan ben ik liever mezelf. Ritalin[lees meer...] is voor mij dus echt een haat liefde relatie. Dankzij dit medicijn heb ik mijn examens veel beter gemaakt dan ik anders zou kunnen, maar door Ritalin zit ik soms ook slecht in mijn vel en heb ik minder zin om sociaal te zijn. Ik merk echt verschil in mijn gedrag als ik met mensen om mij heen ben, omdat ik dan veel geremder ben. Ik ben minder grappig, minder aanwezig in het gesprek, voel me meer een zombie langs de kantlijn. Ook moet je nooit andere drugs nemen als Ritalin nog in je bloed zit, vooral geen Alcohol. Als je gevoelig bent voor angstaanvallen of paniekaanvallen zou ik dit medicijn sterk afraden. Ook als je gevoelig bent voor eetstoornissen of er eentje hebt. Het vermindert namelijk je eetlust behoorlijk en dat kan dan natuurlijk gevaarlijk zijn in combi met een eetstoornis.

17-11-2020 | Vrouw | 59
lisdexamfetamine
Prima middel alleen het is niet meer te betalen zit bij z en z de eerste 250 moest ik zelf betalen euro bedoel ik nu krijg ik volop rekeningen zit al bijna op 700 euro hoe doen jullie dat zit av top

14-11-2020 | Man | 30
ADD
Ik gebruik Elvans nu enkele weken. Wat ik mensen graag wil meegeven: laat je nooit beperken door de zogenoemde ‘maximale dosering’. Die bestaat namelijk niet voor dexamfetamine. De afbraaksnelheid, stofwisseling en andere factoren maken dat hoogte v/d dosering dexamfetamine voor iedereen verschillend is. Als je merkt dat je AD(H)D verbetert bij hogere doseringen en je daa[lees meer...]rbij geen of nauwelijks bijwerkinegen ervaart kun je daarmee doorgaan net zolang tot je op de juiste dosering zit. Doe dit overigens wel altijd in samenspraak met je arts! Mijn dosering Elvans is bijvoorbeeld 300mg per dag. In de ochtend 150mg en in de middag 150mg. Dat werkt voor mij prima en ik heb totaal geen bijwerkingen (bloedruk, etc allemaal in de normale range).

13-11-2020 | Vrouw | 26
ADD
Sinds Maart 2020 noodgedwongen overgestapt naar Amfexa, na 5 jaar zeer tevreden magistraal bereidde Dexamfetamine voorgeschreven te hebben gekregen. Zonder enig bericht kreeg ik ineens 6 doosjes mee in plaats van de potjes die ik gewend was. "Ja mevrouw, sinds Januari mag het magistraal niet meer de toonbank over. Maar Amfexa is precies hetzelfde." Ik wist al dat dit niet [lees meer...]zo was en stond versteld van hoe de apotheek voorlichting geeft over dit medicijn en doet alsof het magistraal bereidde pilletje hetzelfde als Amfexa is. Na 5 trouwe en stabiele jaren, was de 2,5mg dex dan nu toch echt einde verhaal. Ik moest er nu dan aan geloven, en overstappen naar Amfexa. En jongens, wat was dit een ellende. Opnieuw weer bijwerkingen, Droge bek, Rebounds, Geen honger, strakke kaken.. Ja hoor; alles erop en eraan. Hier was ik allemaal alleens eerder doorheen gegaan toen ik net begon met Dexamfetamine, en na de overstap dus weer opnieuw. Echt helemaal hezelfde medicijn hoor! Wat een ONZIN! Ook fijn dat ze andere onwetende zich hier mentaal even op laten voorbereiden. Niet dus. Echt onvoorstelbaar. Ik weet niet wat voor andere troep ze erbij hebben gegooid, voor een betere bloeddruk. Leuk en aardig maar mijn bloeddruk was prima voorheen gedurende de 5 jaar dat ik magistraal bereidde Dex had en deze ellende was echt niet nodig geweest. Maargoed, we zijn nu in November dus ik zit zon 9 maanden aan de Amfexa en de werking is nihil. In vergelijking met hoe stabiel mijn leven was voor Amfexa is daar vrij weinig van over. Ik neem het nog omdat het me een beetje wakker houdt. Ik ga er geen doekjes om winden, zonder enige vorm van amfetamine ben ik niet vooruit te branden. Daar waar mensen hun dag beginnen met koffie ben ik nu na al deze jaren toch zeker afhankelijk geraakt van de werkzame stof Dexamfetamine die ergens in Amfexa zit tussen al die andere troep waar ik nu nog bijwerkingen van heb. Consentratie is nihil, en met slapen maakt mijn brein overuren met allerlei stressvolle gedachten. Voorheen nam ik 2,5mg dex, dan was het eindelijk stil en kon ik gewoon lekker slapen. (klinkt gek, maar ik kon er prima mee slapen na 2 jaar). Amfexa heeft dit rustgevende effect niet. Daar waar Dex mijn hoofd helemaal leeg kon maken voelt het alsof Amfexa wel ruimte maakt maar de chaos aan de kant duwt, en dit ook niet altijd. Het effect lijkt te verschillen. Lastig in woorden te omschrijven. Ook mijn geheugen is slecht, De afgelopen maanden van Maart tot nu zijn wazig en ik begin mij dingen van daarvoor ook slecht te heugen. Vrienden/Familie staan versteld van hoe slecht mijn geheugen is momenteel. Aangezien ik daarvoor met Dex gebeurtenissen van jaren terug glashelder en tot in detail kon vertellen. Ik kan dit nu simpelweg gewoon niet meer? Nog altijd is dit weer een nieuwe zoektocht naar wie ik nu weer ben. Waar de Dex mij introvert/kalm maakte, komt de extraverte en impulsieve versie van mij nu langzaam weer terug. En dit zorgt voor problemen. Sociaal gezien niet, maar stabiel gezien wel. Ik geef weer impulsief geld uit, en dat wat is gespaard de afgelopen jaren er nu keihard doorheen gebrast in no-time. Ik wil mijn magistraal bereidde Dex terug. Maar hoe?

13-11-2020 | Vrouw | 26

12-11-2020 | Man | 43
ADHD
Ondanks verschillende doseringen dezelfde bijwerkingen. Oncomfortabele rush na inname, hyperfocus bij elke dosering, hartkloppingen, bij uitwerken een terugslag, emotioneel onstabiel, overprikkeling, woedeaanvallen.

12-11-2020 | Man | 43
ADHD
Na gebruik methylfenidaat met ongewenste resultaten overgestapt op dexamfetamine (Elvanse). Tot nu toe bij 50mg het beste resultaat. Meer ruimte in mijn hoofd, focus en daadkracht. Na jaren van chaos, inefficiëntie, frustratie en stress een hele fijne ontwikkeling.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (5285)
Anticonceptie - overig (3847)
Cholesterol (2928)
Depressie - antidepressiva overig (2775)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2415)
Pijn - morfine-achtigen (2235)
ADHD - psychostimulantia (2127)
Pijn (2027)
Verslavingsziekten (1996)
Bloeddruk - betablokkers (1714)
Maagzuur - protonpompremmers (1587)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1539)
Anticonceptie - eenfase (1416)
Angststoornissen (1249)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1188)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1166)
Depressie - antidepressiva TCA (1062)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (980)