categorie

ADHD - psychostimulantia

ADHD behandeling

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: ADHD - psychostimulantia

21-10-2021 | Vrouw | 38
ADD
Ik slik sochtends om de dag te beginnen 5 mg en savonds ben ik klaarwakker en kan ik de slaap niet vatten

19-10-2021 | Man | 30
ADHD
Ik heb mijn leven lang wel het idee gehad ADHD te hebben maar door een stabiele jeugd en omgeving heb ik gewoon goed gepresteerd, zij het met wat moeite en uitspattingen. Rond mij 30e toch maar eens laten testen omdat mijn carrière en stress er onder leed; bleek ik in de hoogste 1% te zitten op de testscores ('primair zeer ernstig'). 10x 5mg ritalin of 56mg concerta gaf [lees meer...]enerzijds te weinig effect op de concentratie en maakte me emotioneel afgevlakt, doch met een (onregelmatige) hartslag van +-100 en een te hoge bloeddruk. Bovendien bijna 5kg in een maand afgevallen (van 80 naar 75). Elvanse is VEEL beter op alle vlakken; je beïnvloed je humeur hoogstens positief, bijwerkingen zijn zodra je er aan gewend bent nauwelijks aanwezig en je kunt zelf nog kiezen of je druk/excentriek/hyper bent of je ergens op focust en prikkels wegfilterd!

18-10-2021 | Vrouw | 15
ADHD
vanaf mijn 7de levensjaar gebruik ik dit middel. In 8 jaar tijd geen psychiater meer gezien. Het heeft goed geholpen. Op het laatst zat ik op een dosis van 1 keer 54 mg en 1 keer 20 mg. Ik ben nu bijna 15 jaar en nu ontstaan al die heftige bijwerkingen. Ik ben nu gestopt en al de bijwerkingen zijn weg. Ik ben nu weer blij en vrolijk en heb geen depressieve gevoelens meer.

16-10-2021 | Man | 26
ADD
Algheel ontevreden tenopzichte van magistraal bereide dexamfetamine

15-10-2021 | Man | 23
ADHD
Ik neem lisdexamfetamine (60mg) en als dit dan wat uitwerkt rond 4 uur 's middags 1 Tentin tablet van 5mg. Voor mij doet het wat het moet doen. Eerst dacht ik dat het misschien niet goed zou werken of bijwerkingen zou geven gezien alle negatieve recensies maar voor mij is het een prima uitkomst om de namiddag en avond mee door te komen. Straks als ik voor werk in p[lees meer...]loegendienst moet werken zal ik geheel overstappen van lisdexamfetamine naar 'gewone' dex en aan de hand van mijn ervaring nu verwacht ik eigenlijk geen verschil (behalve iets van schommeling.) Kortom; heel tevreden.

06-10-2021 | Vrouw | 52
ADD
Wat een bocht! Enorme galbulten in m’n gezicht. Diarree, en toegenomen nervositeit en angst. Ik stap over op wat anders, wat en werkt en minder bijwerkingen geeft.

01-10-2021 | Man | 32
ADD
Na de diagnose ADD op eigen verzoek begonnen met medicatie. Methylfenidaat als eerste geprobeerd. Gigantisch veel last gehad van bijwerkingen waaronder hoofdpijn, droge mond maar het meest vervelende, misselijkheid en geen zin in eten. Het was zelfs zo erg dat ik moest kokhalzen tijdens het eten. Overgestapt op Tentin. Ik was eerst heel terughoudend met dit middel aan[lees meer...]gezien veel mensen het als negatief hadden ervaren. Voor mij was dit echt een uitkomst! Ik heb nauwelijks last van bijwerkingen. Soms een beetje een gejaagd gevoel en ik zweet wat meer dan normaal. Aan de andere kant, rust in mijn hoofd, focus, en het algemene gevoel is veel beter.

30-09-2021 | Vrouw | 41
ADHD
Moe, chagrijnig, hartkloppingen, hogere bloeddruk. Altijd Dexamfetamine van de Magistrale bereider gehad en dat was top. Dit is echt een zware tegenvaller en erg dat het zo gaat hier in Nederland.

Ritalin

30-09-2021 | Man | 22

30-09-2021 | Man | 22
ADD
Ik heb eerst de 'standaard' Ritalin gebruikt na diagnostiek AD(H)D op 22 jarige leeftijd een aantal maanden terug. Mijn voornaamste klachten zijn onrust in mijn hoofd, moeite met concentratie/motiveren en het aanpakken van taken dat vaak door elkaar/misloopt. Ook met autorijden heb ik veel last van mijn ADD. Ritalin vond ik heel ongemakkelijk omdat je deze meerdere kere[lees meer...]n op één dag moet nemen, wat ik bijna altijd vergat. Daarbij deed de Ritalin bij mij niets, en op een dosis van 15mg hiervan werd ik héél onrustig en paniekerig, ging ik heel erg overdenken en werd de lichamelijke en mentale onrust nog véél erger. Precies het averechtse effect dus. Hier ben ik mee gestopt en nu gebruik ik al een aantal weken Elvanse. Zoals hierboven heb ik wel wat van dezelfde bijwerkingen, die geloof ik bij elke ADHD medicatie voorkomen. Het is wel een stuk gemakkelijk om Elvanse 1x per dag in te nemen. Al moet dit wel vroeg aangezien deze lang doorwerkt, rond de 12 uur. Ik moet nog uitvinden hoe lang deze precies bij mij werkt, dit verschilt ook per persoon. M Maar ik merk wel veel positiever effect op mijn leven met Elvanse. Rij(lessen) gaat stukken beter, ik heb meer "drive" om taken te beginnen en af te maken. Al moet je die focus wel goed richten, wat nog een vak apart kan zijn.. Op mijn werk merk ik iets minder effect, al merk ik wel een beetje verschil. Ik kan nu makkelijker orderenen en wordt iets minder snel afgeleid hierin. Het meeste effect merk ik zover nog met rijlessen. Ik heb niet het idee dat ik 'minder druk in mijn hoofd' ben helaas. Besproken met psychologe, en we hebben het idee dat juist de 'ruimte' die Elvanse me geeft omdat de dagelijkse dingen wat soepeler gaan dus ook vaak voor overdenken kan zorgen. Of juist wat meer onrust. Het is een heel proces, in dosering en ook in hoe je weer met die medicatie om moet gaat! Voor nu blijf ik wel doorgaan met de Elvanse. Ik neem deze nu niet dagelijks, alleen als ik weet dat ik een werkdag heb of ga autorijden. Of als ik weet dat ik ergens geconcentreerd voor moet zijn of veel moet gaan doen op een dag. Maar dat ligt natuurlijk ook aan hoeveel last je ervaart in je dagelijks leven! Ik vind de eetlust wel de moeilijkste bijwerking. Omdat ik de medicatie vroeg 's ochtends moet nemen, lukt het mij dan vaak niet om te ontbijten en te lunchen. Dan komt pas laat op de middag of laat op de avond weer wat honger naar boven, als het is uitgewerkt. Dat is natuurlijk niet goed voor je lichaam en ik vind het lastig om mezelf dan tóch te forceren te eten. Terwijl ik normaal niet veel moeite met eten heb, alleen het vroege ontbijt als ik weet dat ik weg moet. Anderzijds is dit misschien niet héél erg, aangezien ik ook veel at als stimulering vanuit de ADD, ook al had ik géén honger. Een balans vinden dus :)

28-09-2021 | Vrouw | 51
ADD
Sinds mijn apotheek eerst amfexa en daarna tentin voorschreef heb ik me nog nooit zo slecht gevoeld. Dit is zó totaal een waardeloos ‘medicijn’ De oude dexamfetamine door de apotheek gemaakt was het beste, maar die is eruit gehaald, heel erg jammer Tentin is heel slecht

Modafinil

24-09-2021 | Man | 39
modafinil
Narcolepsie
neemt het gevoel/ aandrang van slaap weg. helpt me overdag alert te zijn en de algemeen dagelijkse activiteiten te kunnen uitvoeren en daardoor slaap ik 's nachts weer beter (lees: minder onderbrekingen van de nachtrust) heeft mijn leven veranderd.

22-09-2021 | Vrouw | 30
ADHD
Vlooit magistraal bereide variant gehad dus kan daar helaas niet mee vergelijken. Ik kreeg dus direct tentin. In het begin droge mond en weinig eetlust maar dit normaliseerde wel. Helaas ALTIJD binnen een uur na inname dunne ontlasting. eerst zocht ik er niks achter want ik heb PDS en wel vaker buikpijn. Maar na 4 weken iedere dag diarree ondanks geen triggerfoods te eten,[lees meer...] ging ik de Dex eens inspecteren. Zag dat er oa isomalt in zit, iets dat vrijwel alle PDS’ers niet verdragen. Toch vreemd dat ze dit toevoegen omdat ADHD zo vaak gepaard gaat met PDS. Nadat ik stopte met tentin verdwenen mijn darmklachten als sneeuw voor de zon. Echt balen want ik merkte wel dat ik meer energie had en mijn vreetbuien over waren. Nadat ik stopte ook gelijk weer veel chaos in m’n hoofd en overprikkeld door alles in mijn omgeving. Ik heb tot op heden geen ander medicijn gevonden dat mij helpt. Methylfenidaat doet helemaal niks voor mij, bupropion maakte mij suïcidaal. Dus beste effect tot nu toe van de tentin maar de darmproblemen die ik ervan kreeg zijn te heftig om mee door te gaan. Kon de deur niet uit… ik hoop echt dat Laren hier iets mee doet. Uiteraard heb ik dit gemeld bij ze.

ADHD
Droge mond is een bijwerking die ik hiervoor af en toe ook had met dexamfetamine van de regenboogapotheek. Sinds de apotheek niks meer doet met medische noodzaak ook gedwongen overgestapt naar Tentin (hiervoor Amfexa). Waar mijn depressieve klachten voorheen juist minder werden bij dexamfetamine lijkt dit nu erger te zijn. Inmiddels een half jaar verder en nog steeds een t[lees meer...]oename van onrust en hartkloppingen. Ik blijf hopen dat dit probleem serieus wordt aangepakt want blijkbaar heeft een van de nieuwe hulpstoffen toch een dusdanig negatief effect.

ADHD
Het hielp om mijn gedachten tot rust te brengen en beter te concentreren. Depressie gedachten werden een stuk minder. Na overstap op Tentin (hiervoor Amfexa) veel meer last van bijwerkingen.

Amfexa

Ritalin

16-09-2021 | Man | 55
ADD
Dit is een van de ergste medicijnen die ik ooit voorgeschreven heb gekregen. Ik ben er aan verslaafd geraakt, ik ben er meer alcohol door gaan drinken, ik kan er niet val in slaap komen, en mijn algehele persoonlijkheid is totaal veranderd. Mijn advies is: nooit aan beginnen.

Strattera

16-09-2021 | Man | 10
atomoxetine
ADHD
I.o.m. de kind- en jeugdpsychiater gestart met Atomoxetine voor mijn zoon van 10 jaar i.v.m. ADHD. 9 weken aangemodderd en achteraf gezien veel en veel te lang! In de eerste week van gebruik was hij een aantal dagen zeer ernstig emotioneel labiel. Dusdanig, dat mijn man en ik op het punt stonden om met hem te laten stoppen met dit medicijn. Onze zoon had echter de hoop dat[lees meer...] het hem op langere termijn zou kunnen gaan helpen meer rust in zijn hoofd te ervaren en nét toen we op het punt stonden om te stoppen, ging het plotseling een stuk beter. Dat was voor ons een reden om nog door te gaan. In de weken daarna ging het eerst een beetje op en af, maar op zich acceptabel en omdat het medicijn een inwerktijd nodig heeft, toch doorgezet (telkens in overleg met onze zoon, want hij hoeft geen medicatie in te nemen als dit voor hem niet goed voelt). Uiteindelijk werd zijn gedrag steeds heftiger en heeft hij in deze periode een dwangstoornis ontwikkeld (dwanggedachten had hij vóór gebruik ook al, maar nog wel acceptabel en niet te spreken over een dwangstoornis), speelde niet meer met vriendjes, snel verdrietig en de start van het nieuwe schooljaar was voor hem dramatisch. Dat was voor hem en ons de druppel en zijn we gestopt met deze troep! En serieus, binnen een week hadden we weer een vrolijk kind die weer met zijn vrienden speelt, positief in het leven staat en weer vol levenslust. Nog steeds wat dwanggedachten, maar weer acceptabel en goed te sturen. Als het aan ons als ouders ligt, krijgt hij helemaal geen medicatie meer, maar onze zoon zelf heeft eerder ervaren met de Methylfenidaat dat wanneer een medicijn wel werkt, hij hier ook echt veel profijt van heeft (alleen werkte dit medicijn na verloop van tijd helaas niet meer voor hem), met name op school op gebied van aandacht en concentratie. Vandaar dat hij mogelijk toch nog de (lis)dexamfetamine zou willen proberen, maar dat moeten we nog maar eens zien. Voorlopig gaat er niets gebeuren op gebied van medicatie.

08-09-2021 | Vrouw | 20
ADD
Verschrikkelijk al die ADHD medicatie. Ik heb bijna alles gehad, en de volgende was erger dan de vorige. Ik slikte al ADHD medicatie vanaf mijn 8e jaar. Ik begon met Concerta, 2mg, 2 keer per dag... dat deed niet veel meer naar mate ik ouder werd, dus op mijn 10e met 2 keer 5mg begonnen. Ik werd er enorm stil van en enorm warrig. Het voelde alsof mijn hersenen geblokkeerd [lees meer...]waren. Simpele dingen begreep ik minder goed. Hierna nog veel meer mg geslikt en meerdere medicaties geprobeerd voor mijn ADD. Ik heb tot mijn 15e pillen geslikt. Mijn laatste was ADHD medicatie gemengd met anti-depressiva waarmee ik begon op mijn 14e. Ik werd mute, hartkloppingen, paranoia, i trilde enorm, ik sliep niet , voelde me depressief en ik was enorm in de war. Sinds mijn 16e gestopt, en ik voel me veel beter dan met alle zooi! Het is even een kwestie van leren omgaan met de zwakke punten, maar liever dat dan de hele dag niks kunnen doen....

22-08-2021 | Vrouw | 31
ADD
Tja, geen enkel middel komt zonder bijwerkingen op het gebied van de bestrijdingen van de ADD symptomen. Het is een voortdurende en eeuwige strijd die je gewoon nooit gaat winnen wat dat betreft. Ben in groep 6 begonnen met Ritalin en af en aan gestopt en dan weer begonnen. Ook een veeg teken natuurlijk als kind zijnde. Wanneer ik niets slik ben ik veel meer mezelf maar d[lees meer...]an komen wel de add kanten enorm naar voren en dat is niet altijd handig. Amfexa en Concertea geprobeerd maar werkte ook niet zoals ik zou willen, plus gigantische bijwerkingen als in letterlijk kotsend op je werk staan en zware hoofdpijnen en spannings kaken. Zou dit middel prima aanbevelen maar alsnog niet super, maar her is het een of het ander uiteindelijk. En verschilt per persoon natuurlijk. Liefste zonder middelen leven uiteraard, maar anders komt die admin nooit af :)

22-08-2021 | Vrouw | 45
ADHD
Met mijn 44e werd adhd geconstateerd. Doordat ik geen lontje had,hart op de tong erg zwart wit ben en druk dacht mijn nu man die ik net kende goh heb jij geen adhd? Pffff wie ik? Echt niet. Toch maar naar huisarts, doorverwezen. Eerste afspraak al meteen duidelijk wie ik was. Arts was te laat tja zeg ik wat van ;). Op bijna elke vraag kon ik ja antwoorden. Medische ch[lees meer...]eck ( ivm hoge bloeddruk) begonnen met kort werkend 3x daags pffff wat een ramp...rebound zo heftig niet leuk meer. Overgestapt op concerta ( eerst goed uitgezocht of dit mocht ivm bloeddruk en mijn werk). Gestart... dosering al snel omhoog. Nu 1x daags 2x 36 mg. En ik functioneer! Lontje is nu duidelijk langer ( zelfs mijn collega's viel t op en ik werk nog wel tussen de mannen, zouden wat gewend moeten zijn ). Heb emoties das beetje jammer soms ha ha. Als ik een dag vergeten ben heb ik de volgende dag echt een probleem! Geïrriteerd, voel me heel erg zielig, verdrietig niemand houdt van me enz enz. Drama dus. Hoofd was minder maar trekt zich de laatste tijd iets minder aan van de concerta dus dat is een dingetje. En ik kan alleen niet slapen een hele nacht. Ga op tijd naar bed, manlief ruikt kussen en slaapt grrr en ik tel schaapjes, koeien tijgers noem maar op. Alle gedachtes vliegen door mijn hoofd. Slaap ik eindelijk ben ik 2a 3 uur later weer wakker. 2 uur 4 uur en dan gaat de wekker. Jaloers op mensen die zeggen ik heb heerlijk geslapen... hoe dan???. Nou werk ik afwisselend dag en nachtdiensten. Is ook niet gunstig alhoewel collega's zijn s nachts moe ik niet hoor... kom maar door met een extra laad los adres. Binnenkort onderzoek bij adhd centraal , hoop dat hun de dosering nog iets beter af kunnen stellen. Heb ze al gewaarschuwd dat ik van de tijd ben ( en dat voor een adhd er) en voor onderzoek mag ik 1 dag van tevoren niks nemen. Dus heb ze ook alvast succes gewenst 😜. Maar tot nu toe ben ik blij met concerta afgezien vd bijwerking.

Medikinet

17-08-2021 | Man | 22
ADD
Ik ben als kind begonnen met deze soort medicatie de eerst paar jaar ging het goed en rond mijn 16 merkte ik dat ik sociaal niet meekwam als ik mijn medicatie slikte. Hierdoor had ik het gevoel dat ik moest kiezen tussen gelukkig zijn en mijn diploma halen

17-08-2021 | Man | 22
ADD
Door het gebruik van deze medicatie kan ik mijzelf zijn en hab ik goed concentratie wat bij mijn vorig medicatie vaak een afwezig was

13-08-2021 | Vrouw | 23
ADHD
Het middel heeft me heel erg geholpen om helderder in m’n hoofd te worden en m’n dagen goed vol te houden. Wel is het verstandig om 1 rustdag in de week te plannen, waarbij je minder / geen medicatie neemt. Bij mij ging ik anders maar door, waardoor ik over mijn grenzen ging en oververmoeid raakte.

09-08-2021 | Vrouw | 23
ADHD
Dexamfetamine van DMB hielp mij op alle fronten van mijn leven. Omdat er rust in mijn hoofd kwam, was er van piekeren en angst veel minder sprake en kon ik mij focussen op het positieve. Ik werd opgewekter, kon langere dagen beter hendelen doordat de prikkels minder hard binnen kwamen, en de muur in mijn hoofd verdween.

09-08-2021 | Vrouw | 23
ADHD
Na een tijd niet mezelf te zijn geweest kwam het besef dat ik sinds de overstap van DMB Dexamfetamine naar Tentin me hetzelfde ben gaan voelen als toen ik concerta gebruikte: niet in controle, heel erg reactief en prikkelbaar, geen blijdschap meer voelen. Ik heb 0 geduld meer en heb mijn relatie in de afgelopen maanden weten te verpesten doordat ik alleen nog maar kon mop[lees meer...]peren. Carriere ligt ook op stilstand want voel geen motivatie meer. Zonder medicatie ben ik ook niks waard en piekerde ik mij dood, kreeg ik niet zelfstandig mijn huishoudelijke taken en financiën op orde etc. Maar nu ga ik dat maar weer proberen want niks is erger dan de resultaten van Tentin. Ik hoop sterk op een terugkeer van mijn vorige vertrouwde DMB medicatie zodat ik hopelijk mijn leven weer op de rit kan krijgen.

02-08-2021 | Vrouw | 40
ADD
Overstap naar Teva. Ondanks dat dit hetzelfde zou moeten werken als de methylfenidaat rt van Sandoz is dit voor mij absoluut niet het geval. Depressieve gevoelens en agressie. Iets wat eerder, met en zonder medicijnen, nooit was.

Medikinet

01-08-2021 | Man | 13
ADD
Geen enkel effect. Niet positief, maar ook niet negatief

26-07-2021 | Vrouw | 24
ADHD
Ook ik had eerst Dexamfetamine van de Magistrale Bereider / Oud Beijerland. Dat werkte erg fijn voor mij. Bij die had ik de eerste 3 weken sinds ik ermee was begonnen veel last van de rebounds, hoofdpijn en misselijk en alle geluiden en andere prikkels kwamen dan 3x zo hard binnen. Daarna nooit meer last gehad van noemenswaardige bijwerkingen. Het is momenteel 05:04 ‘s[lees meer...] nachts, of ja, ochtend dus. Ik heb liggen woelen en draaien en na minstens 5 keer opstaan en 3 slaap meditaties verder, wilde ik even m’n ei kwijt over de boosdoener van mijn slapeloze nacht. Ik heb overal spierpijn alsof ik gesport heb, ook zo’n lekkere bijwerking. Maar goed, van de één op de andere dag dachten we allemaal bij de apotheek ons gebruikelijke herhaalrecept te komen ophalen, maar kregen wij een ander medicijn voorgeschoteld, eerst Amfexa en nu Tentin. Er wordt hard geroepen en geschreven dat de ‘samenstelling’ van al deze medicijnen hetzelfde zou moeten zijn, dezelfde werkzame stof etc. etc. Maar zoals ik om me heen hoor en op deze website en forums lees, ervaren ik en duizenden anderen AD(H)D’ers wel degelijk verschil tussen de magistraal bereide pillen uit Oud-Beijerland en deze goedkope fabriekstroep. Zoals je kunt lezen heb ik heel wat bijwerkingen van Tentin. Ik was aan het max. aantal woorden, dus nog niet eens alles staat erbij. De eerste dosering van de dag lijkt altijd best prima te gaan. Tot het moment dat die begint uit te werken of ik mijn volgende dosering neem. Dan komen alle bijwerkingen aanwaaien. Het begint met mijn stemming die daalt, alsof een strak blauwe zomerlucht uit het niets volledig bedekt wordt met dikke grijze donderwolken. Ik voel dan ook plotselinge desinteresse naar alles om me heen, zelfs mijn favoriete dingen en bezigheden (vrienden, mensen, verhalen, de natuur, muziek). Ik probeer dan wel eens toch hardop mee te zingen met de liedjes die ik normaal gesproken uit volle borst meezing, maar dat voelt dan geforceerd en raar en als te veel moeite, dus daar stop ik dan weer mee. Zonder medicijnen zing ik de hele dag en ben ik niet stil te krijgen. Wanneer ik Tentin heb genomen dan kan niet meer enthousiast reageren als iemand me iets leuks verteld. Ik ben ook te veel gefocust op mezelf en de taken die ik op dat moment doe omdat ze nuttig zijn, dat ‘entertaintment’ niet altijd in mijn straatje past op zo’n moment. Daarna stapelen de bijwerkingen zich altijd op: geen eetlust, droge mond (dus eten is überhaupt niet lekker), hoge en ‘onvolledige’ ademhaling, koude handen en voeten, spierspanning, hartkloppingen en ontzettende rusteloosheid, angstig/nerveus gevoel, neerslachtigheid en nog meerdere dingen. Dan eindigt de dag vaak met een hongergevoel (want ondanks dat ik goed probeer te eten, krijg ik weinig weg), niet kunnen eten nadat de medicijnen zijn uitgewerkt omdat mijn mond droog en kapot is, een volledig leeggezogen en bekaf gevoel, soms oorpijn, hoofdpijn, gevoel dat ik moet overgeven. Plotseling een soort opvliegers van hitte en dan weer kou. ‘S nachts in bed niet kunnen slapen (ogen willen niet rustig dicht), mijn hoofd raast door, door de droge mond krijg ik een soort obsessieve drang om vaak te slikken, een knorrende maag, rusteloze armen en benen, soms nachtzweten, zachte ‘steken’ op m’n borst (bijna alsof m’n hart aan het bijkomen is van de aanslag). Het ‘positieve’ aan het medicijn is dan dat ik me beter kan focussen op administratief werk, ik ruim gerichter op, raak gewoon minder afgeleid. Soms heb ik dat nodig, maar door al deze bijwerkingen heb ik liever dat ik continu afgeleid raak, van hot naar her fladder en zingend, springend en lachend de afwas weer eens laat staan en deadlines mis. Kortom, wat een zooi. Ik wil er vanaf en de Magistrale Bereider terug. Of iemand ervaringen met een soortgelijk alternatief? Ik ben hier namelijk helemaal klaar mee, maar dat was wel duidelijk gok ik zo.

19-07-2021 | Man | 51
ADD
Dexamfetamine wekte perfect, werd helder in mijn hoofd en kon me goed concentreren.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (5518)
Anticonceptie - overig (4039)
Cholesterol (3014)
Depressie - antidepressiva overig (2856)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2532)
Pijn - morfine-achtigen (2324)
ADHD - psychostimulantia (2258)
Pijn (2099)
Verslavingsziekten (2078)
Bloeddruk - betablokkers (1768)
Maagzuur - protonpompremmers (1647)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1585)
Anticonceptie - eenfase (1462)
Angststoornissen (1306)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1258)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1227)
Depressie - antidepressiva TCA (1107)
Antibiotica - urineweginfectie (1057)