categorie

Verslavingsziekten

Mijn advies om te stoppen met roken

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Verslavingsziekten

07-05-2021 | Vrouw | 49
Deprisie slaap slecht

29-04-2021 | Man | 23
Stoppen met roken
Via POH een stoppen met roken gesprek aangevraagd en Champix voorgeschreven gekregen. Veel negatieve verhalen gehoord over dit middel en de bijwerkingen hiervan. De eerste twee weken van de kuur naast champix gerookt en stopdatum uitgekozen. De stopdatum niet kunnen halen omdat na een aantal dagen de sigarettenrook dermate misselijkmakend werd dat het makkelijk was om de s[lees meer...]tap tot het niet opsteken te zetten. De kuur van 15 weken afgemaakt en moet zeggen dat het makkelijker af is gegaan dan gedacht. Champix heeft mij goed geholpen door de eerste periode te komen van het stoppen met roken. Het is een hulpmiddel om de zin en het genot naar en van de sigaret te verminderen zodat je het ‘rookpatroon’ kunt verbreken. Al met al zeer tevreden met het resultaat!

25-04-2021 | Man | 44
bupropion
Ik ben 44 jaar en gebruik welbutrin zoals een net amfetamine waar ik vroeger verslaafd aan was na het stoppen er mee raakte ik depperesief dokter welbutrin voor geschreven voel der niks van nu plet ik ze zodat ik het op kan snuiven vervolgens doen mij restoren een vonk geven en word spontaan actief verhoogd hartslag en zo ik raad aan dit niet te doen maar voor mij werkt[lees meer...] het echt op weekend niet zn beetje ook ik neem 6 tabletten per dag ( overdosis) dokter vind dit niet fijn en weet dat ik een sterke jongen ben ik vind het een fantastisch middel !!! ////RED mijnmedicijn.nl: Wanneer u teveel van dit medicijn gebruikt, kan dat leiden tot ongewenste bijwerkingen. Gebruik dus nooit méér dan de voorgeschreven hoeveelheid. Vraag uw arts of apotheker om uitleg als u niet precies weet hoe u uw medicijnen moet gebruiken of wanneer u dat bent vergeten. Als u zich niet goed of depressief voelt, raad ik u aan om naar uw arts te gaan en om begeleiding te vragen. Iemand die goed naar u luistert en u begeleid bij de problemen die u heeft. Als uw arts dat zelf niet kan, laat u dan doorverwijzen naar iemand anders.

24-04-2021 | Vrouw | 37
ADHD
Een half jaar geleden voorgeschreven gekregen naast mijn elvanse omdat ik depressief werd. Weinig last gehad van bijwerkingen, een wat droge mond en wat hoofdpijn in de eerste week. 1 bijwerking was wel heel gek, huiduitslag op mijn benen. Het jeukte enorm maar was ook binnen een week weer weg. Al snel naar dosering 450mg. Mn bloeddruk moet ik wel in de gaten houden met di[lees meer...]e elvanse ernaast. Door dit middel is mijn hoofd flink rustiger geworden, minder piekeren, minder emotioneel labiel en ik slaap beter. Blij mee!

Naltrexon

22-04-2021 | Man | 41
naltrexon
Allergie
Ik slik LDN om voedselintoleranties te verminderen. Daarbij merkte ik dat na een week of vier mijn hooikoortsklachten verdwenen. Dit na 25+ jaar hevige klachten van maart tot en met september. Een absoluut fijne bijwerking. Het middel geeft geen bijwerkingen, behalve slaapproblemen als ik ze in de avond inneem. Bij inname in de ochtend zijn deze bijwerkingen er niet.

21-04-2021 | Vrouw | 50
bupropion
Enorm blij met dit middel, wel 10 andere anti depressiva geprobeerd maar elke keer door bijwerkingen moeten stoppen. Ik heb mijn DNA laten testen bij mijn psygiater ( wordt bloed geprikt en opgestuurd) daar kwam uit dat een enzym in mijn lever niet normaal functioneert, dit middel reageert daar niet op. Grote tip om naar dit DNA onderzoek te vragen als je veel bijwerkinge[lees meer...]n hebt. Ik heb echt nul bijwerkingen nu, eerste paar weken veel dorst verder niets. Ik ben dolgelukkig met dit middel en na jaren van mijn depressie af.

21-04-2021 | Vrouw | 46
Stoppen met roken
Ik ben een jaar of 8 weer beginnen roken daarrvoor gestopt met shampix . Maar modat het mij zo goed geholpen heeft ben ik direct met de 1mg begonnen .heb nu wel bijwerkingen maar heb het ervoor over . Het gaat nu mijn derde dag zijn dat ik ze terug neem en ik walg al van een sigaret komt ook omdat ik de voorbije 8 weken stickers heb gebruikt maar kreeg een allergische reac[lees meer...]tie dus moezt ik stoppen. Daarom nu weer shampix en ik raad het iedereen .

20-04-2021 | Vrouw | 46
ADHD
Na vervelende en heftige bijwerkingen van de methylfenidaat en dexamfetamine overgegaan op bupropion. Het geeft niet de focus van de 1e 2 medicijnen maar het geeft wel heel veel rust en daar ben ik blij mee en mijn omgeving ook. :-) Echter, nu met de dosering van 450 mg/dag ontwikkel ik een piep in mijn oor. Heel vervelend dus maar weer aan de bel trekken bij de arts en [lees meer...]bespreken hoe verder... Heel erg jammer want ik was heel tevreden.

19-04-2021 | Vrouw | 69
Chronische depressie

Methadon

15-04-2021 | Vrouw | 58
methadon
Drugsverslaving
Ik zou graag contact hebben met iemand die is afgekickt met Temgesic. Ik slik nu methadon maar ben ooit in een afkickkliniek met Temgesic behandeld; hetgeen mij erg goed is bevallen. Ik ben ju zo'n 20jr verder en gebruik methadon maar ik heb zoveel bijwerkingen hiervan....Ik zoek een oplossing!!!

14-04-2021 | Man | 34
Overspannen/burn-out
7 jaar geleden door opgekropte emoties en een drukke baan in een burn-out beland waar kort erna een depressie bij kwam. Door cognitieve gedragstherapie, citalopram 10mg en een carrière switch kon ik weer normaal functioneren. In de afgelopen 7 jaar ben ik meerdere malen geswitcht van ssri. Lexapro, Brintelixx etc. Bij alle medicaties kreeg op het gegeven moment een zeer af[lees meer...]gevlakt gevoel en kon ik nergens meer van genieten. Ik voelde mij daardoor in gezelschap ook akward , omdat ik niet intens mee kon genieten met vrienden. Ik voelde me letterlijk een levende dode. 1.5 jaar geleden gestopt met ssri omdat wij graag aan kinderen wilde beginnen en ik dat voor 100% wilde voelen qua emoties. Ben super blij dat ik die keuze heb gemaakt en heb een prachtige zoon van 6 maanden. Heelaas door wederom emotionele frok door iemand, me veel te druk maken in combinatie met het vele werken als barbier ben ik toch weer in een burn-out beland. Nu wil het het oplossen zonder ssri ivm de emotionele afvlakking. Heb samen met de huisarts besloten om te starten met 150mg Bupropion HCI het merk TEVA. Ik zit nu in mijn 3de week en voel mij erg geïrriteerd, opgejaagd, hartkloppingen, emotioneel, prikkelbaar. De medicatie geeft me wel energie en meer helderheid/concentratie. Door de burn-out is mijn lichaam helemaal op maar ik hoop dat de Bupropion mij een zetje geeft in mijn herstel.

14-04-2021 | Man | 49
bupropion
Ik pak het nu 2 weken. In het begin wat misselijk. Heel veel last van agressiviteit nu. Vanalles kapot gesmeten, gevochten met echtgenote, verkeersagressie, brullen ... Ik neem het nooit meer !

Antabus

11-04-2021 | Vrouw | 45
disulfiram
Alcoholverslaving
Refusal ervaring Ik blijf me doodmoe voelen energie is helemaal weg Ken alleen nog maar slapen echt uren lang Ook vaak misselijk en hoofdpijn Voel me ook draaierig in mijn hoofd Soms net of ik dronken ben of high terwijl ik totaal nuchter ben.

10-04-2021 | Vrouw | 40
Stoppen met roken
Een heeft effectief middel . Ik ben een zware roker en met enigste doorzettingsvermogen en de pleisters is het een stuk makkelijker stoppen. Maar... De plakkers die leven nogal een eigen leven . Ze plakken meer op mijn kleren of in mijn haren dan dat ze effectief blijven zitten op mijn lichaam . Of ik nu arm , schouder , rug , nek , heupen probeer . De plakkers lopen ze[lees meer...]lf naar omhoog naar beneden en uiteindelijk plakken ze nergens. Ik vind dat een kostelijke grap als ik telkens een nieuwe plakker moet gebruiken na een uur of 4 . Vooral de plakkers van 14 Mg zijn vreselijk

Naltrexon

31-03-2021 | Man | 37
naltrexon
Ik ben 3 jaar ernstig verslaafd aan opiaten geweest zoals Oxycodon en Fentanyl.. van eerstgenoemde slikte ik gemiddeld wel 8 pillen per dag. Daarnaast gebruikte ik ook veel Benzodiazepinen zoals Oxazepam en Lorazepam. Ik ben opgenomen geweest in een afkick-kliniek om van deze 'medicatie' verslaving af te komen. In de kliniek werd voor mij Naltrexon 50 mg voorgeschreven. Ee[lees meer...]rst een halve tablet per dag en toen een hele tablet. De eerste weken had ik met bijwerkingen vooral last van overmatig zweten onder mn oksels. Dit had ik voorheen nooit. Nu is dat wel veel minder gelukkig. Verder heb ik geen last van bijwerkingen gehad. Naltrexon heeft mij geweldig geholpen om van mijn opiaten verslaving af te komen. Sinds ik met Naltrexon ben begonnen (jaar geleden) heb ik geen opiaat of ander 'verdovend' medicijn meer aangeraakt. Daarnaast kon ik ook stoppen met het drinken van alcohol al deed ik dat al niet veel. Heb totaal geen behoefte meer aan opiaten, benzo's of alcohol. Naltrexon laat je in mijn ogen anders naar deze middelen kijken.. alsof je er nooit verslaafd aan bent geweest... je brein wordt bij wijze gereset heb ik het idee. Ik neem nog dagelijks Naltrexon in maar ipv in de ochtend nu savonds omdat ik het in de ochtend wel eens vergat. Ik kan iedereen die kampt met een opiatenverslaving Naltrexon zeer zeker aanraden.

30-03-2021 | Vrouw | 56
Stoppen met roken
Mijn man en ik zijn samen begonnen met stoppen. Dit is absoluut een must als je ook samen gerookt hebt. Ik ben een gelegenheidsroker en hij is een stress-roker. Het verschil kun je nu ook lichamelijk merken: ik heb eigenlijk weinig last als alleen een opgezwollen gevoel in mijn maagstreek. Mijn man heeft het zwaarder met stoppen. Het is dus verschillend per persoon. Het st[lees meer...]oppen zelf gaat beiden redelijk goed af.

29-03-2021 | Vrouw | 38
ADHD
Ik gebruik nu ruim een jaar wellbutrin ivm adhd en depressie. De eerste 6 weken had ik veel bijwerkingen, sindsdien nergens meer last van en ik voel me zo goed dat ik soms vergeet dat ik adhd heb. Afgelopen winter ook voor het eerst lachend doorgekomen en zelfs de corona crisis weet ik goed te verdragen. Zonder deze medicatie was de kans reëel dat ik in deze omstandighede[lees meer...]n stikdepressief en suicidaal zou zijn geraakt. Ik ben nog steeds erg tevreden met dit medicijn.

26-03-2021 | Man | 58
Stoppen met roken
40 jaar verstokte roker en zonder peuk was er geen leven mogelijk (dat denk je dan). Dag 1 : de eerste pleister op mijn schouder geplakt na een hafuur bekrijpt je een heerlijk voldaan gevoel alsof je net je peuk uit gemaakt hebt en dat gevoel blijft de hele dag constant aanwezig Dag 2,3,4,5 dit volgehouden wat een makkie was daar je totaal geen trek meer hebt. Dag 6 d[lees meer...]acht ik .. ik knip de pleister door de helft met het idee dat je dan lekker lang met je pleisters doet, maar bleef dat voldane gevoel houden . Dag 7: De halve pleister ook door de helft en die op mijn schouder geplakt Wat later op de dag was ik wat rillerig maar voelde als suiker tekort na zware arbeid.. na wat zoets gegeten te hebben nam dat gevoel af.. dag 8,9,10,11 nog met een kwart pleister blijven lopen en daarna zonder ... Dit was mijn 1e poging en heeft zelfs tegen mijn eigen verwachting in . De bult pleisters die ik over had heb ik aan mijn buurman gegeven en ben inmiddels al 5 jaar er van af . Lees al het gezeik over stoppen met roken niet .. gewoon pleisters kopen en plakken. Als je die pagina's leest staat er wel 450 keer het regeltje "stoppen met roken" in , en als je verslaafd bent wil je dat niet lezen Pleisters moet je gewoon ervaren .. Wat een immens TOP product is dit. Geen stres meer op het werk ... kan ik hier roken? waar kan ik roken? .. ik moet nu een peuk!!!... Allemaal verledentijd .. wat een bevrijding

23-03-2021 | Man | 70
Stoppen met roken
Ik ben nu in mijn 7e week niet-roken. Dikwijls heb ik een poging ondernomen om te stoppen, rook vanaf mijn tienertijd en ben nu 70 jaar. Door een paar ernstige gesprekken met hart- en vaatziekten specialisten (die mij niets opdrongen, maar slechts zakelijk informeerden) heb ik het besluit genomen te stoppen met behulp van dit voor mij onbekende medicijn, Champix. Ik ben,[lees meer...] ondanks tamelijk vervelende bijwerkingen toch opgetogen over dit medicijn. Ofschoon ik de wil om te stoppen af en toe wel nodig heb, vergt dit geen (te) grote inspanning. ik ben niet humeurig en heb ook niet de behoefte om vervangende dingen in mijn mond te steken. Ik geloof dat het mij voor de eerste keer echt gaat lukken om niet meer te roken. Wel ben ik beducht voor het einde van het medicijngebruik. Misschien is het verstandig om ook dat langzaam af te bouwen. Ik raad Champix iedere roker aan, die al eerder op eigen kracht of met pleisters o.i.d. er niet in slaagde te stoppen. Succes allemaal!!

17-03-2021 | Vrouw | 62
Stoppen met roken
Na 47 jaar roken, plm 30 per dag 11 dagen geleden gestopt met hulp van pleisters Geen trek in nicotine door de werking van de pleisters maar natuurlijk wel moeilijke momenten door gewoonte gedrag ‘s Nachts doe ik de pleister af zodat ik beter slaap ‘s ochtends na het bad plak ik weer een nieuwe op Ik heb geen bijwerkingen en vind dit een prima middel als ondersteuning s[lees meer...]amen met de stop app, ben zeker van plan dit door te zetten. Alleen ga ik geen maanden plakken😅

16-03-2021 | Man | 58
Stoppen met roken
Na 43 jaar te hebben Gerookt was ik er helemaal klaar mee,eerst laser therapie gehad,maar dat werkte niet genoeg om er van af te komen.Begin Februari naar de Huisarts gegaan en die rade mij champix aan.Wat ben ik Super blij dat ik deze stap heb genomen.En heb nu al 4 weken geen sigaret meer aan geraakt,heb er ook totaal geen behoefte aan. Ben zo trots op mezelf dat hij m[lees meer...]ij na 43 jaar gerookt te hebben is gelukt.En ik sta vind ik zelf veel Positiever in het leven.Mijn smaak is terug zie er veel beter uit zeggen ze allemaal ,kortom zeer aan te raden Champix als je van het roken af wilt komen.

16-03-2021 | Vrouw | 30
bupropion
Wellbutrin hielp mij geweldig! tot dat ik last kreeg van oorsuizen die steeds erger werden en ik mijn totale gehoor verloor. Ik moest gelijk stoppen! Gelukkig is mijn gehoor daarna weer hersteld.

14-03-2021 | Vrouw | 60
Stoppen met roken
Ik ben drie weken terug begonnen. Wilde gewoon niet meer roken ik was het helemaal zat. En het lukt aardig . Heb echt geen trek meer in een peukje. Het is wel zo dat ik wat mis na de koffie enzo enz maar dat is echt een gewenning denk. En ik ben super trots op mijzelf. De bijwerkingen vallen tot nu toe mee. Beetje licht in me hoofd. En af en toe ben ik heel rustig. Dus g[lees meer...]a lekker verder.

12-03-2021 | Vrouw | 31
Psychische klachten
Wellbutrin werd mij voorgeschreven om te activeren bij lusteloosheid/niet in gang geraken en depressieve klachten. Ik denk dat het goed werkt. Ik merk geen bijwerkingen.

12-03-2021 | Vrouw | 26
ADD
Nu ongeveer 2 weken gebruik ik dit medicijn van 150 mg. Ik ben niet depressief maar ik heb add. Ik lees hier veel dingen over het medicijn wat mijn keuze meer bevestigd om hier mee te stoppen, ook al zit ik nog in mijn proef fase.... Ik ben nooit zo angstig geweest als ik nu ben, ik heb dagen lang dat ik moet huilen maar weet niet waarom... ik ben zo ontzettend angstig en[lees meer...] gister avond was mijn toppunt. Als dit zo blijft wil ik dit niet meer. Ik wil niet continu onzeker zijn, en het gevoel hebben dat je moet huilen. De nachtmerries vind ik ook heel verschrikkelijk... ik droom elke keer dat er een geliefde vermoord wordt. Of dat zie ik gebeuren of ik zie het achteraf. Beide niet fijn ik droom wel echt heel gedetailleerd. Vroeger had ik ook vaak nare dromen maar niet zo intens als deze. Nog een andere bijwerking is de diarree. Soms moet ik wel 4 x op een dag naar de toilette. Maar dat vind ik opzich het minste erg van de bijwerkingen die ik heb. Ook ben ik continu misselijk. Voor de rest lees ik dat mensen depressief zijn die dit slikken. Ik ben niet depressief en vraag me dan ook af of dit wel het goede medicijn voor mij is? De reden dat ik medicatie gebruik is om rust in mijn hoofd te creëeren. Hiervoor gebruikte ik elvanse maar daar werd ik zo ongeconcentreerd van dat ik continu vergat wat ik wou zeggen. Ook echt heel naar als je in een sollicitatie gesprek zit. Daar ben ik dus al gauw mee gestopt. De reden dat ze deze medicatie aanraadde voor mij is omdat mijn vader dit slikt voor concentratie en zijn add. Hij gebruikt hier nog concerta bij. In het verleden heb ik 9 jaar concerta geslikt met negatieve bijwerkingen. Ik voelde mezelf niet alsof ik op achtergrond stond en iemand anders voor mij beslissingen maakte. Dit medicatie moest mij helpen om geconcentreerd te blijven op school en met thuis leren. Dit heb ik vanaf groep 3 tot mijn 3e klas geslikt. Daarna ben ik over gegaan op ritalin 1 jaartje heb in dat geslikt ik zat in m’n examen jaar en heb nog nooit zulke goede concentratie gehad. Daarna hielp het averechts en ben ik er mee gestopt. Hetzelfde probleem als bij concerta. Nu 8 jaar later ben ik het toch weer gaan proberen. Maar als dit zo blijft dan stop ik er wel direct mee... ik hoop dat er nog andere opties voor mij zijn.

10-03-2021 | Man | 32
Stoppen met roken
Ik ben Nils, ik rook ondertussen +/- 17 jaar een 12-tal sigaretten op normale weekdagen en ik heb ADHD. Ik rook altijd op "vaste" tijdstippen, smorgens bij de koffie, tijdens de pauze op het werk, na het eten, als ik even moet wachten uit verveling. Ik ben de uitdaging om te stoppen met roken aangegaan omdat: - Ik vaker begon te hoesten - Echt geen conditie heb - Mij[lees meer...]n stem een piepgeluidje maakte wanneer ik soms uitademde - Ik een operatie wil laten doen - Mijn uiterlijk er op achteruit gaat (Gezicht, tanden, ..) - Geld valt wel mee aangezien ik geklikte sigaretten rookte. Ik had op het werk gehoord dat er nog iemand ging stoppen met roken, met behulp van Champix. Heb er veel over opgezocht en ik begon me al wat zorgen te maken over wat ik las. Uiteindelijk een afspraak gemaakt bij de dokter, pillen gaan halen bij de apotheker en die rade mij al meteen aan, zoek niets meer op op het internet en begin er gewoon aan. Paar dagen nog even afgewacht op het "juiste" moment. Toen ben ik de eerste 8 dagen begonnen met de medicatie, gewoon blijven roken, mijn zin nam niet af, sigaretten smaakte nog even goed dus ik dacht dit gaat echt niet helpen. De eerste dagen van de medicatie had ik wel een heel onrustig/eerder opgefokt gevoel van binnen, maar dit is weg gegaan. Ik had gehoopt dat de zin naar een sigaret zou minderen of tenminste dat ze niet meer zo lekker zouden smaken. Dag 11 was het zo ver, mijn pakje sigaretten was om 16u op een vrijdag op en ik had beslist, nu stop ik. Ik ben nu 6 dagen gestopt en ik heb nergens geen last van, ik mis het niet, ik heb minder hoofdpijn, meer zelfvertrouwen, heel levendige dromen (die ik wel leuk vind) meer energie (alsof ik dat nog niet genoeg had), ik merk er echt totaal niets van, buiten dat ik een heel klein beetje buikpijn heb, maar dat is het ook. Ik dacht dat het veel moeilijker ging zijn en dat het niet ging lukken maar laten we hopen dat het zo blijft zoals het nu is en dat ik nooit meer zal roken! Zeker een aanrader!

07-03-2021 | Man | 52
bupropion
Eerst Venlafaxine voor 8 jaar gebruikt en de eerste jaren echt goed geholpen maar de laatste 2 jaar bijna geen positief gevoel meer. Het lijkt dat Venlafaxine nu niet meer werkt. Afbouwen met Venlafaxine, en sinds een week van 150 mg naar 300 mg Wellbutrin. De laatste 2 dagen met dit middel en gestopt met Venlafaxine is een hel. Het is gewoon gevaarlijk zo depressief ben [lees meer...]ik nu...Zijn dat de bijwerkingen en moet ik deze hel zogenaamd 2/3 weken volhouden. Met Venlafaxine nooit depressief geweest in het begin.

03-03-2021 | Vrouw | 55
bupropion
Eerst ongeveer 3 jaar seroxat gebruikt maar begon weer milde depressieve gedachtes te krijgen. Direct aan de noodklok gehangen en kreeg ik Bupropion 150mg wat weinig effect had dus 150mg erbij 300mg in de ochtend. Ik ben een timide persoon die niet snel boos wordt. Maar na 2 maanden herkende ik mijzelf niet meer, overal ruzie maken en zeer agressief reageren, overal bo[lees meer...]os om worden. Ik slik ook nog 2 maal daags clonazepam 0,5mg. Nu direct gestopt met de Bupropion. Liever depressief dan agressief!

03-03-2021 | Man | 48
ADHD
Ik kreeg Wellbutrin 300mg voorgeschreven door een arts bij een verslavingskliniek. Hij had goede ervaringen met dit medicijn om (mede) te stoppen met het gebruik van cannabis. Omdat bij mij door een psycholoog was vastgesteld dat ik ADHD had leek Wellbutrin XR het juiste medicijn. Nu 2 jaar later ben ik redelijk tevreden. Redelijk omdat ik rust in mijn hoofd heb en geen s[lees meer...]tress meer heb. Enige nadeel is dat het niet echt helpt tegen roken bij mij. Ben wel gestopt met gewoon roken maar blowen doe ik af en toe nog wel. Het is gelukkig geen dagelijkse dwang meer🙂

02-03-2021 | Vrouw | 40
Stoppen met roken
Perfect middel om je te helpen stoppen met roken. Wel steeds eten voor je het neemt want anders zeer misselijk! Ik nam zelf maar halve dosis want ik had er zeer merkwaardige dromen van 😅 Met de helft van de dagelijkse dosis was het voor mij perfect. Ik raad dit middel echt aan, zeker aan verstokte rokers! De craving naar sigaretten is echt weg. Uiteraard zal het altijd a[lees meer...]fhangen van je eigen karakter of je terug een sigaret opsteekt... maar Champix kan wel zorgen om de 1e grote stap te zetten, dwz het effectieve stoppen. Persoonlijk was ik heel bang voor dit moment, maar Champix maakt dit eigenlijk makkelijk. Je vergeet dat je zin hebt in een sigaret, heel raar, maar wel heel effectief.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (5383)
Anticonceptie - overig (3944)
Cholesterol (2961)
Depressie - antidepressiva overig (2806)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2471)
Pijn - morfine-achtigen (2275)
ADHD - psychostimulantia (2191)
Pijn (2059)
Verslavingsziekten (2036)
Bloeddruk - betablokkers (1731)
Maagzuur - protonpompremmers (1609)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1555)
Anticonceptie - eenfase (1437)
Angststoornissen (1271)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1228)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1192)
Depressie - antidepressiva TCA (1079)
Antibiotica - urineweginfectie (1005)