categorie

Verslavingsziekten

Mijn advies om te stoppen met roken

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Verslavingsziekten

15-08-2022 | Man | 52
bupropion
Ik heb 10 jaar Venlafaxine gebruikt en dat ging 9 jaar goed en het laatste jaar was de positieve werking van dit medicijn verdwenen. Nu krijg ik Bupropion 300 mg en Risperdon ( Add) Wat ik niet begrijp is dat Bupropion serotonine en dopamine extra reguleert (toename) en Risperdon dit juist laat afnemen. Het is nu ook zo dat ik er niet beter door voel en juist meer depressi[lees meer...]ef ben. Ik heb het aangegeven bij de psycholoog en die gaat er niet op in en verhoogt de dosis Risperdon? Wat ik vooral niet begrijp dat ik geen tekst en uitleg krijg van de behandelaar en tevens geen inspraak.

15-08-2022 | Man | 57
Stoppen met roken
Hielp bijzonder goed om de fysieke ontwenningsverschijnselen tegen te gaan, maar had voor mij te veel bijwerkingen Rode irritatie plekken op de huid met veel jeuk en dat bleef dagen door gaan, soms tot 2 weken per plek waar een pleister gezeten had. Huid werd ook droog en schilferig en zwol op Na 6 weken over naar stap 2 van de pleisters, 14 mg, maar geen verbetering. P[lees meer...]aar dagen later gestopt. Pleisters bleven ook zeer slecht zitten.

14-08-2022 | Vrouw | 31
buprenorfine / naloxon
Grote rotzooi dit middel ! Het geeft zo enorm veel ongewenste bijwerkingen Je raakt jezelf volledig kwijt door dit middel te gebruiken in alle opzichten Inmiddels een detox gehad om hier vanaf te komen Dit was een ware lange hel De ontwenning verschijnselen waren heftig ,zo enorm ziek geweest En het heeft een lange adem en vooral 100 % motivatie nodig om hier[lees meer...] echt vanaf te willen komen en een lange ,langzame hersteltijd Maar het is alles waard geweest ! Voor mij nooit meer deze rotzooi Dt is mijn ervaring ,dus persoonlijk

11-08-2022 | Man | 60
Stoppen met roken
Het nadeel is dat je verslaafd blijft aan nicotine. Dus naderhand ben ik weer gaan roken.

Champix

11-08-2022 | Man | 60
varenicline
Stoppen met roken
Inmiddels al 3 jaar gestopt, het was voor mij een "wondemiddel". De eerste paar weken rook je ook met 2 pillen. Daarna smaakt de sigaret niet meer, en maak je de kuur van 3 maanden af. Hierna ben je niet meer verslaafd aan nicotine. Wel grappige dromen.

10-08-2022 | Man | 41
buprenorfine / naloxon
Ervaring met suboxone.Ik vind het erger dan methadon. Veel bijwerkingen zie je niet op de Nederlandse Google.Het is troep

Zyban

06-08-2022 | Vrouw | 37
Stoppen met roken
Zeer slechte ervaringen mee. Voorgeschreven gekregen via ZoHealthy, dit naam kunnen ze ook beter schrappen. Na een vragenlijstje kreeg ik de pillen thuisgestuurd via een coach. Eerste paar dagen gingen redelijk daarna begon ik last te krijgen van krampen en trillingen. Tweede week was een hel, ongelooflijk nerveuse trekjes die ik normaal niet had en autorijden ging gewoon[lees meer...] niet meer. Op mijn werk enorm prikkelbaar en begon slecht te slapen en vreemde gedachtes te ontwikkelen. Mijn huisarts verwees mij door naar mijn coach maar die wist er niet 1-2-3 raad mee, ik vraag mij af of deze mensen wel een medische opleiding hebben gehad. Uiteindelijk bij de weekendarts terechtgekomen die behoorlijk schrok en mij direct heeft geholpen en aangeraden heeft te stoppen. Via haar moest ik vernemen dat het middel eigenlijk een anti-depressivum is en dat er heel veel bijwerkingen gemeld worden. Als ik dit allemaal had geweten was ik er nooit aan begonnen. Nu 2 maanden verder slaap ik nog steeds slecht, autorijden kan wel weer maar de vreemde gedachtes die ik nooit had steken af en toe de kop op. Inmiddels gestopt met Niquitin en veel doorzettingsvermogen.

05-08-2022 | Man | 60
methadon
Ik ben 2 keer geopereerd aan n dubbele nekhernia , maar de pijn bleef hetzelfde. Eerst doorgestuurd naar de pijnpoli voor zenuwblokkade ingrepen, die zeer kortdurend werkten. Ik ben nu twee jaar verder en uitbehandeld en zal de aankomend jaren steeds zwaardere pijnstillers moeten gaan gebruiken.

Champix

04-08-2022 | Vrouw | 48
varenicline
Stoppen met roken
Wonderpillen! Ben na 2 weken helemaal van het roken af! Bijwerkingen zijn verwaarloosbaar, moe, droge mond en gekke dromen.

Antabus

26-07-2022 | Man | 27
disulfiram
Alcoholverslaving
Ik dacht, dat valt vast wel mee. Is niet zo. Bij een slok merk je het al: hete, rode kop en hartkloppingen. Ik wilde de grens weleens opzoeken. Ik dronk 4 glazen. Resultaat: direct brak alsof ik 2 flessen achterover had getikt. Kotsen, hete rode kop, hoofdpijn, hartkloppingen. Het werkt enorm goed en ik ben nu mooi van de alcohol af

26-07-2022 | Vrouw | 56
Stoppen met roken
Al 40 jaar een roker, laatste jaren een zware roker. Ik was het zat, last van mijn longen, hoesten, kortademig enz. dus aan de pleisters want cold turkey voel je je 3 dagen super beroerd en had ik geen trek in. In 2020 ook succesvol en zonder enige moeite d.m.v. NiQuitin gestopt tot er iets heftigs gebeurde en ik na horten en stoten weer begon met roken. Nu dan weer gest[lees meer...]opt met pleisters. Ik had eerst Nicotinelle, maar daar kreeg ik onverdraaglijke jeuk & uitslag van en trok zelfs een keer mijn huid kapot ermee wat 2 weken duurde eer het genezen was. Hier met Niquitin geen last van. Voordeel van Nicotinelle is dat je die er af kunt halen en terug plakken, met NiQuitin gaat dat niet. Ze blijven prima zitten bij mij. TIP VOOR MENSEN: Ik plak ze altijd op mijn bil, de dag erna op de andere bil, dag daarna wat hoger of lager dan de vorige keer. Hier zit relatief veel vet voorbij op je armen en geeft geen enkele last.Niet plakken waar de huid dunner is (binnenarm of been en zeker niet op de buik. Dichtbij hart lijkt me ook niet handig). TIP2: 's nachts er af halen anders slaap je voor geen meter. En je rookt tenslotte 's nachts ook niet. Het helpt perfect, mits je de gewoonteverslaving de baas kunt blijven. Ik had binnen 1 week al meer lucht, vieze smaak 's ochtends is heel snel weg, hoesten wordt ook al snel minder (niet maanden, maar dagen). Na 2 maanden stoppen op een workshop "OHM" chanten, normaal kon ik dat maar heel kort. Nu was iedereen al uitgechant en ik had nog lucht over! IK, die zo'n zware roker was!! Dat was zo'n heerlijk gevoel! En niet meer piepen, hijgend op de fiets etc. Echt verbaasd hoe snel mijn longen zich herstelden. Top dat deze pleisters er zijn. Zeer tevreden. Ik ga er nu dan ook weer voor.

23-07-2022 | Man | 69
Drugsverslaving
Stop er me is zwaar verslavend

09-07-2022 | Man | 33
bupropion
Omdat ik ADD heb en in een depressie (door lange GHB verslaving die evolueerde naar GBL verslaving) voorgeschreven gekregen door neuropsyhiater. Het pletten van een pil en het poeder snuiven komt zeer dicht bij het snuiven van amfetamines! Werkt voor mij en mijn vriendin (alternatief voor amfetamines) zeer goed!

06-07-2022 | Man | 30
bupropion
De bijwerkingen zijn vooral in het begin. En ik heb ervaren dat doorslikken loont heb word beter het moet in je systeem komen ook al denk je van ik stop er maar mee ineens stoppen geeft grote bijwerkingen. dan moe je juist door zetten ik slik ook paroxetine en ook daarbij hetzelfde verhaal het is echt op lange termijn je moet echt denken in maanden. En ook belangrijk in de[lees meer...] ochtend met ontbijt innemen. Het is een ondersteuning. Het is een medicijn. Geen drugs.. MVG Ko

02-07-2022 | Vrouw | 42
Drugsverslaving
Precies een jaar geleden ben ik vrijwillig naar een verslavings kliniek gegaan om af te kicken van een hoge dosis oxycodon Doordat dit een ware hel was ,werd besloten om de oxycodon in 1 keer er af te doen en te vervangen door suboxone ,10 mg Toen begon alle ellende ,ik kreeg heftige hallucinaties, rariteiten in mijn hoofd, vervreemding van mijzelf ,moe zijn,niet te[lees meer...]gen prikkels kunnen ,altijd onrust Afgelopen jaar was vreselijk Nu ben ik wederom naar een kliniek gegaan om dit keer af te bouwen van suboxone ,ondanks dat deze ook een opiaat is ,was de afbouw wel iets milder ,maar bij de laatste stap naar 0 mg ,was een paar dagen heel heftig Maar ik ben zo blij dat ik eindelijk kan zeggen dat ik opiat vrij ben ,rustiger in mijn hoofd en zie het leven weer zitten Mijn advies begin niet zomaar aan oxycodon of suboxone Tenzij het echt niet anders kan bijv als het nodig is om zucht weg te houden van bijvoorbeeld drugs

30-06-2022 | Man | 28
Drugsverslaving
Ellende. 4 of 5 dagen goed ziek om stoppen van heroine is toch iets fijner, ookal is het iets erger dan methadon maar methadon is 3 tot 4 weken. en het scheelt niks kwa erge bijwerkingen komt er nooit vanaf afbouwen kan soms heeeeeeel langzaam in maanden/jaren tot 30mg. wil je proberen lager of de bedoeling was tot 0. paat weken verder zit je weer aan heroine en ka[lees meer...]n bet rideltje weer opnieuw beginnen met hoge dosis. ze zeggen daar dat je er wel vanaf komt? langzaam . ik moet verplicht naar die heroinepost waar al de gebruikers komen war ik nou net vanaf wil apotheek en huisarts willen dit niet verstrekken want er moet zicht op zijn? het zicht zijn normaal gesproken hart en bloed testen.. het enige wat ik voor controle krijg na 2 jaar van heroine ad zijn drugstesten die verplicht moeten ik wil dat leven niet meer, ik wil die mensen niet meer, ik wil heel die omgeving en sfeer njet meer want waar ik me methadon moet halen kiezen zij ook welke tijd ik het moet innemen, want wanneer ik daar moet komen moet ik het innemen waar ze bijstaan, terwijl ik het liever gewoon sochtends inneem maar ga je die tijden elke week veranderen dag bii dag dan word je ook niet vrolijk van.. begin er niet aan. en als je dan toch afkickt. word dan 4 of 5 dagen ziek van heroine. en ik weet het ja kotsziek botte bevriezen zo voelt het pijnlijk maar methadon is niet minder ze zeggen van wel maar dat is echt niet zo je bent een levenslange patiënt. *ze zeggen dit alleen om minder criminaliteit, minder straatheroine en rommel weinig verschil maakt. ik denk soms zelfs om weer heroine te pakken een maand en dan daarvanaf te gaan een weekje ellende en dan klaar. maar dan ga ik ook weer basen en dat gaat me iets te ver kost me zon 4 tot 8 honderd euro per dag als t tegenzit het is beter dan heroine maar alleen als je helemaal niks meer wilt gebruiken, geen dealers meer wilt, gezonder of beter kwa de rest durf ik niet te zeggen na eigen ervaring. ik heb er spijt van.... ( ik denk dat het wel kan als je het 1 maand gebruikt en daarna binnen 2 weken gelijk afbouwt maar meestal adviseren ze dit gewoon blijvend te gebruiken of maanden/jaren maar dat zou ik niet doen. het is ook ellende als ik ergens impulsief een avondje ben en niet thuis slaap. ik moet sochtends meteen weg want ben ik een uur later kots ik alles onder en is het hek van de dam.. (mensen die denken dat het goed voelt je voelt er na paar dagen niks meer van, behalve als je het vergeet of eens niet in neemt of een keer niet in kunt nemen.) dit is de ergste afkick en drugs die ik ooit gehad heb.. en ik heb alles gehad als verslaving dus dat zegt wel wat ben van me 10de tot nu onderant verslaafd geweest waarvan van me 15 tot 26 zwaarverslaafd problematisch psychotisch enzv..

Tabex

30-06-2022 | Vrouw | 52
Cytisine
Stoppen met roken
Wat een geweldig middel! Ik heb het ooit eerder met champix, onder begeleiding van de huisarts, getracht te stoppen echter na 2 weken werd ik echt hondsberoerd van de champix en kreeg allerlei klachten en 100,- lichter! Ik ben accuut gestopt met de champix met als gevolg dat ik ook weer, tegen beter weten in, de sigaret oppakte en weer ging roken. Een jaar later tegen [lees meer...]Tabex aangelopen. Na 5 dagen dacht ik dat ik waterstof aan het roken was. De nicotine deed dus totaal NIETS! ik proefde helemaal niets van de sigaret en het smaakte ook nog eens anders, niet prettig in ieder geval dus stoppen ging me vrij makkelijk af. Niet te verklaren maar het gebeurde wel. Nu al 4 maanden gestopt, ik heb overigens de kuur niet eens geheel afgemaakt want ook die ene pil die ik dan nog moest nemen vergat ik ook op den duur. Ik kan het iedereen aan bevelen, en voor de kosten hoef je het niet te laten, 3 pakjes sigaretten niet roken en je hebt het er al uit!! Ik ben er zo blij mee. Ook al heb ik natuurlijk af en toe nog wel eens zo'n gedachte op bepaalde momenten (vooral als ik uit ben met alcohol) dan bedenk ik me ook dat ik echt geen zin heb dit hele traject nog een keer te doen, dat ik altijd weer spijt heb en dat die eerste sigaret altijd smerig is! en daarbij, als je even 2 minuten die gedachten laat rond gaan, dan gaat die net zo snel weer weg als dat hij kwam. Heel veel succes iedereen!!!

29-06-2022 | Man | 22
ADHD
Medicatie voor adhd normale middelen hadden geen effect en daarom met verpleegkundige specialist gekozen voor welbrutin omdat adhd een sterke comibiliteit heeft met depressies het helpt me te functioneren het is geen wondermiddel maar het feest je net ff die extra schop onder je kunt die je met adhd nodig hebt.

25-06-2022 | Vrouw | 21
Psychische klachten
Ik neem nu zo´n twee weken Wellbutrin en het is echt een hel. Ik heb heel erg veel bijwerkingen: duizeligheid, misselijkheid, verhoogde hartslag, bloeddruk ligt verhoogd, geen concentratie, coördinatie en motoriek zijn een ramp geworden, vergeetachtigheid. Ik moet het nog twee weken kunnen volhouden vooraleer effect te zien is. Ik heb eerst Sypralexa genomen maar die sloeg[lees meer...] niet aan, ik sta nu op Efexor en Wellbutrin. Bij Efexor had ik ook veel last van de bijwerkingen omdat ik op de hoogste dosis stond, de dosis werd naar beneden gehaald maar nu sloeg het niet meer aan. Daarom ben ik terug op de hoogste dosis gezet samen met 150mg Wellbutrin.

21-06-2022 | Vrouw | 58
Psychische klachten
3e week 150mg voel me slechter dan de 2e week, en ben benieuwd of dit over gaat, 4 juli dan begin ik 5e week en evaluatie met psychiater of ophogen of stoppen, heeft er iemand dit ook gehad ? en moet ik doorzetten of stoppen? hoop zo dat het gaat helpen, en dat iemand ervaring hier mee heeft. Heb al zoveel ADs geprobeerd zonder het gewenste resultaat , wordt er zo moedelo[lees meer...]os van. HELP!!

21-06-2022 | Vrouw | 58
Chronische depressie
nu 3e week 150mg 2e week ging iets beter nu weer niet. doodmoe nergens zin in pijn in mijn maag hoofdpijn,nerveus pijn op borst. 4 juli gesprek psychiater misschien dan ophogen naar 300 mg.dan iets langer dan 4 weken gebruikt. Hoop dat het nog goed gaat komen, heb al zoveel AD geprobeerd, tot nu toe nog geen resultaat, iemand ervaring dat de 3e week weer slechter gaat[lees meer...], en uiteindelijk toch gaat werken?

Refusal

20-06-2022 | Man | 48
disulfiram
Alcoholverslaving
Drink geruime tijd al 32 jaar denk maar dan niet iedere dag en ook niet door de weeks maar alleen in de weekenden vrij en/of zaterdag. Ik heb veel meegemaakt in me leven leuke maar ook nare dingen waardoor ik ben blijven hangen en waarschijnlijk ook in de drank. Ik wilde dit allemaal niet meer want ik wil nog meer uit het leven halen en besloot om het roer om te gooi[lees meer...]en en me vrijwillig aan te melden bij de verslavingshulp wat nu ook in volle gang is gezet . Tot nu toe geen spijt van deze beslissing en ik voel me al stuk beter en lichamelijk fitter /sterker worden . Oja de 1ste 2 weken was ik best wel moe en was opgeven heel makkelijk maar door mijn sterke wil niet gedaan en dat wordt hopelijk nu beloont en ik zeg er ook bij dat ik iedere dag 10 km wandel buiten in de frisse lucht dat doet een mens ook goed.Als je zelf maar wil.

13-06-2022 | Man | 47
Nek- / rughernia
Na een ongeval chronisch pijnpatiënt geworden. Na enkele jaren oxycodon te hebben gebruikt was de werking sterk verminderd. In overleg, onder begeleiding overgezet op suboxone. Al snel kwam het probleem van inslapen. Nu ruim twee jaar na de omzetting is er spraken van volledig onvermogen tot inslapen. Op advies quetiapine gaan gebruiken. Eerst 50, toen 100, en nu in[lees meer...]middels 200. Gebruik met tussenpozen temazepam. Dit om de werking te behouden. Ik ben chronisch pijnpatiënt geworden en suboxone wordt mijn dood. Je leven verandert in een hel als je dit middel lang gaat gebruiken. Had ook het gevoel dat ze de info over onvermogen tot inslapen ‘achter’ hebben gehouden bij het voor lichtende gesprek.

11-06-2022 | Man | 49
Drugsverslaving
Elke dag minimaal 10 euro aan hero werd me te veel. Daarom gaf het cad me maar iets wat 10 keer zo verslavend was. Meerdere malen door een hell gegaan mar toch viel ik elke keer weer terug in het gebruik van heroïne. Tot dat na zo'n 15 detoxen mij voor werd gesteld om methadon te blijven gebruiken , een zeer hoge dosis. Ik moet zeggen dat het succes heeft gehad. Ik ben ge[lees meer...]stopt met heroïne en kreeg een normale plek in de maatschappij. Ik ben wel "gevangen" voor het leven en heb een diep geheim. Een normale jongeman neemt een condoom mee als hij op stap gaat en de kans bestaat dat hij snachts niet meer thuis komt. Ik, ik moet zorgen dat ik ook nog 2 ampullen methadon bij me heb die ik dan smorgens stikum op moet drinken. Dus begint een nieuwe evt relatie gelijk met een geheim. Als ik op vakantie wil dan moet ik bij veel landen eerst bij de ambassade toestemming vragen en als ik mijn medicatie kwijt ben of ik heb een potje laten vallen dan is er gelijk paniek. Gelukkig doet mijn verslavings arts niet moeilijk maar ik ken er die om een aangifte van diefstal of vermissing vragen. Ok ik ben van de heroïne af en soms denk ik dat ik idd een normaal persoon ben in de maatschappij. Maar hoe ze het mij toen het advies hebben gegeven dat klopt niet. Ik moest het zijn als een suikerpatiënten die dagelijks zijn insuline moest nemen. Wat een bullshit, hij hoeft zich niet te schamen, kan zo elk land in, word niet super ziek etc etc. Methadon is een ramp mensen, raak je verslaafd aan de heroïne pak dan maar subexsone.

11-06-2022 | Vrouw | 53
Stoppen met roken
Sinds ik ze gebruik maagpijn,wordt er wakker van s,nachts

07-06-2022 | Man | 21
Psychische klachten
Ik ben welbutrine beginnen nemen voor allereerst depressieve klachten, na mijn eerste sessie en eigenlijk amper iets te hebben gezegd tegen de psychiater die meer over zichzelf bezig was dan dat hij luisterde schreef hij mij dit voor, het leek een wondermiddel zoals hij het voorstelde. Ook zei de psychiater dat dit zou kunnen helpen met slaapproblemen, adhd en stoppen met [lees meer...]roken. In het begin was ik er heel tevreden mee, ik voelde me helderder in mijn hoofd en had terug energie om dingen te doen. Maar toen begon ik de bijwerkingen te voelen, de verwardheid en geheugenproblemen kunnen soms heel extreem zijn ik denk ergens aan en kan mijn hele gedachtenstroom opeens verliezen door afleiding en dan kan ik me met alle macht niet meer herrineren wat ik aan het denken was. Nu wilde ik ermee stoppen maar begon ik last te krijgen van een volledig nieuw symptoom: dissociaties waarin ik dus volledig vervreemd geraak van mn lichaam. Ik hang er nu dus eigenlijk aan vast, ik had veel liever alleen therapie gevolgd of toch tenminste in combinatie met medicatie.

07-06-2022 | Man | 21

31-05-2022 | Vrouw | 38
bupropion
Om over de long covid vermoeidheid heen te komen, kreeg ik deze medicatie een week geleden voorgeschreven . En opzich vond ik de eerste dagen niet heel erg. De bijwerking dat ik geen honger heb, kwam mij goed uit, want wilde toch een paar kilo afvallen. Echter op dag 6 werd het heel weird in mijn hoofd. Mijn gedachtes werden extreem negatief en angstig en ik klapte daardo[lees meer...]or linea recta in een meltdown. Voor mensen die gevoelig zijn voor medicatie, alcohol en drugs en moeite hebben met het aanvoelen van lichamelijke signalen (zoals wat bij mij het geval is) raad ik dit mega sterkt af. Ik heb in t verre verleden wel eens mdma gedaan en speed. Maar ik werd daar altijd heel weird van als de high over was en de boel begon uit te werken. Ik kom dan in een soort situatie waarin ik en mijzelf twee verschillende entiteiten worden en niet meer met elkaar verbonden maar los van elkaar. Nu moet ik wel zeggen dat ik ook door trauma therapie erg in een verwerkende fase zit en dit sowieso bijdraagt aan de mentale staat waarin ik verkeer. Echter , de meltdown die ik vannacht had was extreem. Zo extreem dat ik op t punt stond om de crisis dienst te bellen. Op t moment dat ik dacht dat het niet erger kon, kickte de slaap pillen in en ben ik huilend en al in slaap gevallen.

24-05-2022 | Vrouw | 63
Psychische klachten
Voor de onrustige benen heb ik speciale sokken gekocht. Stringenergie sokken en echt voor de benen op bed te gebruiken is geweldig. Ik heb er heel lange nachten voor op gezeten maar met deze aanschaf heb je eigenlijk al meteen de eerste nacht resultaat. Je geloof5 het niet maar is echt zo!! Internet bestellen en te lezen. Zijn niet goedkoop maar een goede nachtrust i[lees meer...]s veel waard. Ik hoop nog iets te horen eventueel Goede nacht en Liefs

Tabex

23-05-2022 | Man | 55
Cytisine
Stoppen met roken
Aangezien Champix (wat ik I het verleden succesvol heb gebracht) al ongeveer een jaar niet leverbaar is Tabex geprobeerd. Mijns inziens werkt Tabex beter en met minder bijwerkingen dan Tabex. Ik droom wel iets vaker en intensiever, vind ik geen probleem, ik droom graag, zelfs nachtmerries vind ik leuk (nog niet gehad sinds ik met Tabex ben begonnen). De aandrang momenten k[lees meer...]omen minder voor en duren veel korter dan met Champix, Zyban wil ik niet eens in deze vergelijking meenemen, zou naar mijn mening geen stoppen met roken medicijn genoemd mogen worden. Heel vreemd dat Tabex in Nederland niet verkocht mag worden, is dat soms omdat het door een niet westerse fabrikant gemaakt wordt of is het dat omdat Tabex een beetje tė goed werkt?

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (5733)
Anticonceptie - overig (4215)
Cholesterol (3092)
Depressie - antidepressiva overig (2929)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2648)
Pijn - morfine-achtigen (2399)
ADHD - psychostimulantia (2356)
Verslavingsziekten (2156)
Pijn (2147)
Bloeddruk - betablokkers (1814)
Maagzuur - protonpompremmers (1680)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1617)
Anticonceptie - eenfase (1501)
Angststoornissen (1399)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1394)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1330)
Depressie - antidepressiva TCA (1158)
Antibiotica - urineweginfectie (1126)