categorie

Verslavingsziekten

Mijn advies om te stoppen met roken

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Verslavingsziekten

04-06-2020

Stoppen met roken

Zware roker gedurende 45 jaar, overgegaan op vapen om af te bouwen, echter dat gaf me allerlei pijnen en malaise. Dan niquitine tabletjes, die zijn fenomenaal maar na 1 jaar heb ik ze nog steeds nodig. Ik breek een 4mg tablet in 2, dat gaat makkelijk. Gebruik nog enkele tabletjes per dag. Longarts heeft er geen probleem mee, zolang ik maar niet rook. Probeer toch ook d[lees meer...]aarmee helemaal te stoppen
23-05-2020

Wellbutrin XR (bupropion)

Hier een goede ervaring met bupropion! Ik gebruik het samen met 5 mg escitalopram in de ochtend. Ik reageer sterk met veel bijwerkingen op de ssri’s, daarom de bupropion erbij geprobeerd ipv de escitalopram ophogen. De eerste 2,5 week waren niet fijn, daar heeft de psychiater me ook voor gewaarschuwd. 1 dag hoofdpijn gehad en 2,5 week heel veel onrust en opgejaagd gev[lees meer...]oel. Problemen met inslapen en doorslapen (die had ik sowieso al). Even doorbijten, dit gaat weg! Verder waren de bijwerkingen heel mild voor mij, wat me verbaasde omdat ik altijd sterke bijwerkingen heb bij medicijnen. Na 2,5 week was de onrust gezakt en kwamen de lichtpuntjes langzaam weer door de dagen. De slapeloosheid beperkte zich tot een paar keer per nacht wakker worden, maar ook snel weer inslapen. Dus niet meer moe overdag. Voel me nu gewoon lekker fit en vrolijk na 4 weken gebruik! Bijwerkingen die overgebleven zijn: af en toe ene oorsuizing (vind ik niet hinderlijk, is binnen paar seconden weer weg). In het begin had ik veel haaruitval, maar dat is minder geworden. Gelukkig heb ik heel dik haar en kan ik wel wat missen. Menstruele problemen: tussentijds bloedverlies en een onregelmatige cyclus. Dat laatste heb ik al mijn hele leven, ook dat is voor mij te behappen. Nachtzweten: dit vind ik wel het meest vervelende. Maar dat kreeg ik van alle antidepressiva. Ik verschoon wat vaker mijn bed en T-shirt, tot nu toe gaat dat zo wel. Bijkomende voordelen: ik heb veel minder trek in zoetigheid en snoepen. Ik kom er niet van aan! En mijn libido is weer helemaal terug, daar had ik bij de ssri wel problemen mee. Al met al ben ik heel positief. Het heeft mijn leven veranderd, mijn depressieve gevoelens zijn weg, ik voel me weer mezelf! Ik ben weer een vrolijke partner en mama, ik blijf de medicijnen nu ook gebruiken na zoveel depressieve episodes. Ik ben ook bij de pop poli geweest ivm nog een kinderwens. Het advies was blijven doorgebruiken voor mij ivm het risico op ook een nieuwe prenatale/postnatale depressie. De medicijnen zijn nu als veilig getest en de risico’s zijn minimaal.
23-05-2020

Afslanken - overgewicht

Na 1000 diëten, therapiesessies en 2 operaties werd mij wellbutrin voorgeschreven in de hoop dat het mij zou helpen niet met eten bezig te zijn. Terwijl ik het opschrijf, vind ik het zelf vreemd vinden. Ik heb er geen hoge verwachtingen van, maar wou hier toch eens polsen of iemand deze medicatie om dezelfde reden kreeg voorgeschreven en of het iets uitgehaald heeft. Bedan[lees meer...]kt.
22-05-2020

Ademhalingsproblemen

Na ruim 55 jaar minimaal 30 a 35 sigaretten per dag toch wat problemen als astma copd enz. Nu 12 dagen niet gerookt, eerst 10 dagen alleen Champix en hierbij gerookt. Op dag 11 van de kuur ook geen sigaret meer aangeraakt. Voel lichamelijk nog geen verschil maar hoest al wel veel minder. Mis mijn sigaretten wel, maar dat is logisch na zoveel jaar maar met hulp van de Cham[lees meer...]pix valt het tot nu toe niet tegen. Het moet lukken deze keer !
02-05-2020

Stoppen met roken

Na zeker 15 stoppogingen besloot ik om met pillen in combinatie met de rook-stop poli hier in het ziekenhuis nog een serieuze poging te wagen. Vol goede moed begon ik met de pillen, al na de tweede dag voelde ik me heel naar, licht in mijn hoofd en afwezig... alsof ik beneveld was. Een vriendin dienstmeid met mij begonnen was had hetzelfde en is gestopt. Ik heb de dosis ge[lees meer...]halveerd en ben verder gegaan. Na een dag of tien merkte ik dat ik steeds minder dacht aan een sigaret maar toch ben ik niet na 14 dagen gestopt met roken maar na 3 weken... heel bewust mijn laatste sigaret uit dat pakje opgerookt.. de eerste week ging prima, maar daarna begon voor mij een soort afscheidsgroet...30 jaar lang was de sigaret de enige die er altijd was... bij vreugde en verdriet , bij vakantie of feestdagen... nooit was ze er niet.... ik moest alles leren doen zonder dat ding.. en het was echt niet makkelijk. Maar het is me gelukt...Sinds 5 februari 2012 heb ik geen sigaret meer aangeraakt. Iets wat me zonder champix nog nooit gelukt was.
01-05-2020

Stoppen met roken

Na 50 jaar stevig roken nu sinds zes weken aan de champix. Geweldig middel om het roken te onderdrukken/stoppen. Door de vele bijwerkingen al snel overgestapt naar 1 tablet per dag. Toch nog steeds bijverschijnselen zoals misselijkheid, winderigheid, hikken, waar ik me steeds meer aan ga storen. Meer rare dromen in een lichte vorm is eigenlijk wel grappig. Ik hoop de bijve[lees meer...]rschijnselen te kunnen accepteren tot het einde van de kuur. Positieve resultaten zijn nu al merkbaar: algeheel gevoel van gezonder zijn, mooiere huid, wat meer eetlust en een paar kilo erbij hetgeen niet misstaat.
01-05-2020

Stoppen met roken

Ik zit vandaag op de 3de dag van de eerste strip waar je 2x 1mg per dag slikt. Vanmorgen was ik super vroeg wakker en kon niet meer slapen, toen ik opstond om te gaan werken moest ik ineens zo erg overgeven. Dat heb ik nog niet eerder ervaren, echter had ik vandaag mijn ontbijt voor in de auto meegenomen, voorgaande keren dat ik de pilletjes nam had ik wel eerst gegete[lees meer...]n. Ben nu 5 dagen gestopt met roken. Ik rookte 1 pakje Marlboro van €10 in 1,5 a 2 dagen.
27-04-2020

ADHD

Vorig jaar werd de diagnose ADHD vastgesteld. Iets wat ik al lang wel dacht, maar dat doet nu niet ter zake. Naast therapie ook gestart met medicatie. Zo ongeveer alle “traditionele” medicatie geprobeerd, maar die verdroeg ik absoluut niet. Als laatste “redmiddel” gestart met Wellbutrin. Opgebouwd van 150 naar 300 mg in een week. De 150 gaf geen bijwerkingen, de 300 wel.[lees meer...] Ik werd misselijk en duizelig. Terug gegaan naar 150, en na een aantal weken weer 300 geprobeerd. Dat gaf slechts een aantal dagen minimale bijwerkingen, prima mee om te gaan. Het middel heeft me rust gegeven. Mijn gedachten gaan niet meer met 100 km per uur alle kanten op! En, voor mij echt geweldig, ik slaap voor het eerst sinds zoveel jaren weer zonder slaapmedicatie! Ik heb zoveel meer energie, echt erg fijn. Het is dus voor mij een geweldig medicijn, en ik vind het belangrijk voor andere mensen om te lezen dat het niet alleen maar kommer en kwel is :-)
23-04-2020

Campral (acamprosaat)
Alcoholverslaving

Hoe lang duurt het voordat het effect heeft. Ik begin vandaag en heb nog gedronken. Toch wil ik beginnen. Ik heb m'n hoop hier wel wat opgezet. Dronk 6 tot 8 flessen port per dag en zit nu op gemiddeld 3 zware biertjes (12%) en 2 normale (5%). En ik wil dit zó niet meer. Ik ben er zo klaar mee om blij te zijn dat ik toch nog een half biertje heb in de ochtend of om 08:01 v[lees meer...]oor de Aldi te staan wetende dat zij die daar werken allang weten dat ik voor bier kom. Miss zegt iemand dat ik, als ik echt niet wil, dan ook niet drink. Maar ik ben hiervoor 25 jaar verslaafd geweest aan heroïne en cocaïne en...en...en... Wel duidelijk lijkt me ; ). Ik lees dat het 4 weken duurt voordat je iets merkt en ik ben bang dat ik het niet zolang vol hou om niks te drinken. Ja erg hè, ik weet het wel... Hoop dat iemand mij een onbevooroordeelde mening kan geven, alsjeblieft. Gr. Mrjm Beetje raar dat ik in deze enquête al moet invullen wat de effectiviteit is, terwijl dat juist mijn vraag is. Oooh, dit is natuurlijk een review gedeelte... Oeps
22-04-2020

Stoppen met roken

Werkt prima! Maar de bijwerkingen zijn te heftig!!! Zooo het niet waard*! Zelfs minderen tabletten bleven de bijwerkingen. Hoofdpijn, duizeligheid, buikpijn, neerslachtigheid.. Na 3 weken nog... Niet te doen, een hel!!
21-04-2020

Zyban (bupropion)

Veel last van bijwerkingen, je zou met de zyban stoppen, maar wil toch graag stoppen met roken. Hopelijk raak ik aan de zyban gewend en verdwijnen daarmee ook de bijwerkingen. Maar als t lukt blijf ik doorslikken. Heeft iemand ervaring? Worden de bijwerkingen minder naar mate je lange slikt of gaan ze pas weg als je ook geen zyban meer gebruikt?
20-04-2020

Nicotinell (nicotine)
Stoppen met roken

Na meerdere cold turkey stop pogingen en impulsieve acties was ik er nu sinds een aantal maanden helemaal klaar voor inclusief grondige aanpak. 6 weken 21 mg, 2 weken 14 mg en 2 weken 7 mg pleisters geplakt. Beetje rood en jeukerig na afhalen maar dat trok snel weg. Telkens een andere plaats kiezen en de nacht zonder pleisters. Nu inmiddels 3maanden rookvrij en geen afkic[lees meer...]kverschijnselen of bijwerkingen.
20-04-2020

Stoppen met roken

40 jaar lang een zware roker geweest, zeker 25 cigaretten per dag. Zoals iedereen was ik eerst wantrouwig, had al van alles geprobeerd. Champix help enorm goed met de 'goesting' en de kick in de hersens te bedwingen. Uiteraard zit je met wat nevenverschijnselen tijdens het afkicken, maar godzijdank was dat met Champix best te volharden. Ondertussen ben ik reeds 9 maanden[lees meer...] gestopt met roken en na 2 maand ook met Champix gestopt. Ik raad het iedereen aan.
16-04-2020

ADD

Ongeveer 1,5 maand geleden ben ik begonnen met 150g Wellbutrin. Dit omdat ik erg veel last heb van ADD in mijn dagelijkse routine. De eerste 2 weken waren niet prettig; veel hoofdpijn, slechter zicht (alsof ik soms van een afstandje alles bekeek), zweten in de nacht, droge mond. Dit ging gelukkig na 2 weken voorbij en ik voelde me fijner. Rustiger in mijn emoties. Niet mee[lees meer...]r zo snel in paniek raken. Ook kreeg ik dit te horen van mijn omgeving dat ik erg rustig was geworden en dat het fijn is. Ik merkte dus wel verschil maar voor mijn gevoel had ik nog altijd een add-storm in mijn hoofd. Toen heb ik besproken met mijn psychiater om het te verhogen naar 2 x 150g om dit uit te testen. Ik zit nu in mijn eerste week en het voelt totaal niet prettig, veel misselijk geweest, erg weinig eten etc. Hopelijk gaat dit voorbij en heb ik er wat aan, zo niet ga ik weer naar 1x 150g per dag. Al bij al, het heeft me nu al geholpen.
11-04-2020

Stoppen met roken

Werkt wel, maar heb toch redelijk last van de bijwerkingen, ik slaap slecht, ben fel vermoeid overdag, en kan me moeilijk concentreren, maar dit alles weegt niet op om het toch terug roken, dus ik ga de pillen uitnemen, en hoop dat ik dan na drie maanden volledig van het roken af ben, ik ben nu 14 dagen gestopt, vorige poging ben ik na een maand gestopt met de pillen en ee[lees meer...]n paar dagen erna terug beginnen roken, dus nu ga ik ze uitnemen en hopen dat het me lukt, maar ik denk maar dat het leven saai gaat worden zonder sigaret, maar van die gedachte moet ik af, is meer dan een illusie. Ik vind sigaretten onaangenaam ruiken, maar soms heb ik toch een lichte zin om het terug te doen, maar ik ga volhouden
10-04-2020

Wellbutrin XR (bupropion)

Al twee keer in mijn leven een periode wellbutrin genomen. De eerste keer Was ongeveer 10 jaar geleden en toen een aantal jaar blijven doornemen (ik denk 3), voor een hevige depressie. Onlangs nog eens 6 maanden om de winter te overbruggen (nu net gestopt). De eerste 4 weken voel je je loom en lethargisch, kan je alleen in de zetel hangen. Vreemd gevoel voor een medicijn d[lees meer...]at energie zou moeten geven. Maar vanaf de vijfde week ebt dit weg en voel je je beter. Wel wat opgedraaid soms, maar niet storend. Geen depressieve stemming meer, maar ook niet in een roes. Lijkt alsof je niets neemt, maar je hebt gewoon geen onverklaarbare dieptes meer. Mijn eetlust verdween wel beide keren, wat niet fijn is. Daarom ben ik er nu mee gestopt, dit nadeel woog niet meer op tegen de reden waarom ik begon (milde depressie in de herfst).
09-04-2020

Naltrexon (naltrexon)
Alcoholverslaving

Ik vond diverse ervaringen uit de US op internet en youtube. Ik was al eerder met cognitieve gedragstherapie gestart maar dat had na een jaar nog niet het gewenste resultaat. De huisarts was terughoudend maar na overleg met de Jellinek kliniek en na bevestiging van mijn psycholoog wilde ze het wel voorschrijven. Omdat ik niet een hardcore alcoholist ben (ik drink alleen[lees meer...] in het weekend) is het moeilijk te zeggen of het medicijn werkte. Ik heb een aantal keer gedronken en het matig gehouden. Maar ik heb ook een aantal keer gedronken dat ik echt door ging drinken omdat ik niets merkte van waar ik naar op zoek ben als ik drink (alcohol roes). Ik voelde me wel vreemd van de medicijnen. Ik gebruikte ze volgens de Sinclair methode. Dus voordat ik ging drinken en niet iedere dag. De huisarts had mijn volgens de Jellinek klliniek methode iedere dag 1 voorgeschreven. Het is moeilijk te omschrijven maar je wordt bijvoorbeeld wel dronken, dwz je word onhandig en een beetje lollig, maar het is niet meer zo manisch als normaal. Verder merkte ik dat als het medicijn echt uitgewerkt was (na enkele dagen). Dat ik een stuk vrolijker werd. Als je alcoholist bent of gewoon vindt dat je teveel drinkt, dan zou ik je zeker aanraden dit uit te proberen. Als het nu ook niets voor jou is, zet dan door en zoek een andere weg. Iedereen is verschillend.
09-04-2020

Stoppen met roken

5 dagen gebruikt en moest stoppen, nu 3 weken later nog steeds rode gloeiende plekken op de 5 plaatsen waar de pleisters hebben gezeten.
07-04-2020

Methadon (methadon)
Drugsverslaving

Ik ben in '79 helemaal clean geworden, echter na een vreselijk drama heb ik een terugval gekregen van ongeveer 10 weken. Toen kreeg ik methadon voorgeschreven, maar men is mij vergeten op te roepen bij cad (dokter had teveel kindjes) De psychiater zou het voorschrijven. Ik heb menigmaal gevraagd af te bouwen met twee vieze middelen want had enorme bijwerkingen. Kreeg de dr[lees meer...]eiging, als jij stoppen wilt ga jij niet mee in mijn beleid en zet ik je eruit. Maar deze arts kreeg, toen ik doodziek, echt doodziek omdat ik met beide middelen in een keer gestopt was, seroquel en methadon (ik had geen kennis over nooit in een keer stoppen) van een vz medewerker te horen, waarom heeft deze vrouw methadon??? Daar komt ze nooit meer van af. Ik ben toen, ik kroop van het ziek zijn, door drie personen, twee artsen met grote fouten en medewerker de aanbieding, kom voor even in het heroïne project, en dan stop je gewoon als je het niet meer nodig hebt. Een hele grote fout maar de dokters fouten moesten onder een zwarte mantel geschoven worden. Dat is ze gelukt. Mensen, ik werd niet gehoord door dokters en achteraf bleek dat ik beide middelen niet nodig had. De artsen hebben mijn leven verwoest. Dus denk nooit zoals ik, de dokter heeft het goed met je voor. Voel en ga informatie op google zoeken. Zoek het niet bij een dokter wil je gezond blijven. Mijn leven is verwoest, laat het jou niet gebeuren.
06-04-2020

Stoppen met roken

Ik ben nu vier maanden gestopt met roken. Het medicijn is erg effectief als het gaat om het uitschakelen van het nicotine seintje in de hersenen. Wel veel last van bijwerkingen die ik in het begin totaal niet kon plaatsen maar er nu achter ben dat het door de Champix komt. Het begon met slapeloze nachten (van 01:00-06:00 uit bed) toen ik nog de volle dosering slikte. Sind[lees meer...]s ik deze gehalveerd heb slaap ik gelukkig weer door. Iets anders wat ik vanaf het begin af aan heb en totaal niet iets voor mij is; ik ben emotioneel gezien ineens zwaar instabiel. Ik kan om het minste geringste in huilen uitbarsten en er niet meer mee stoppen. Soms blijven de tranen de rest van de dag stromen. Ik voel me ineens onzeker en twijfel aan van alles (normaal zie ik mijzelf toch wel als een assertieve en sterke persoon) en voel me doodongelukkig en zie dan geen uitweg. Ik ben twee dagen geleden gestopt met de pillen en hoop dat ik me snel beter ga voelen....
05-04-2020

03-04-2020

Tabex (Cytisine)
Stoppen met roken

Tabex was voor mij een heel goed middel. Ik ben gestopt met roken door deze pillen zonder al te veel moeite. Vooral in het begin gaat het heel goed. Als de kuur op is wordt het lastiger. Ik gebruik zo nu en dan nog een pilletje op moeilijke momenten. Ben nu 6 weken rookvrij na zo’n 50 jaar roken en vele stoppogingen. Dit keer gaat het echt lukken.
29-03-2020

Wellbutrin XR (bupropion)

Nog nooit zo ziek geweest, bijna een maand volgehouden maar toch moeten afbouwen. De ene dag 150 mg, de andere 300 mg. Het gaat nog steeds moeilijk maar ik kan al wel terug functioneren. Enige positieve is vermindering in eten en verdwijnen van zin in zoetigheid.
23-03-2020

Tabex (Cytisine)
Stoppen met roken

Na 47 jaar gerookt te hebben met tabex redelijk makkelijk er van af gekomen.
21-03-2020

Stoppen met roken

De eerst twee weken van gebruik extreme vermoeidheid en hoofdpijn en duizeligheid. Op dag 14 gestopt met roken. Toen werden de bijwerkingen ook minder. Nu twee weken gestopt met roken, maar het blijft erg moeilijk. Maar zonder Champix zou het nog veel moeilijker zijn. Ik rookte een pakje per dag.
19-03-2020

Champix (varenicline)

In eerste instantie dacht ik dat de pillen niet werkte, bleef gewoon trek houden. Na 10 dagen ineens geen trek meer en sindsdien ( vandaag 3 weken ) gestopt. Ook begon ik daarna de pillen vergeten in te nemen, dus die laat ik ook maar links liggen. Nog steeds geen behoefte, dus goed geslaagd!
13-03-2020

NiQuitin (nicotine)

Uitslag op mijn huis en blijven niet plakken moet er bij de huisarts een doorzichtige pleister bijvragen voor er overheen te plakken ben zeerk te vreden met de pleister alleen de dromen zelfs zo er g dat mijn vriend er op reageert
12-03-2020

Methadon (methadon)
Hernia

09-03-2020

Stoppen met roken

Ik was eerst vrij sceptisch over dit medicijn. Maar wat ben ik blij dat ik het heb gedaan! Na 10 jaar flink gerookt te hebben en al meerdere malen het geprobeerd cold turkey te doen, lukte het nooit. Nu wilde ik er toch echt wel heel graag van af en met behulp van Champix is het me gelukt. In het begin dacht ik dat het niet werkte bij mij, maar na een dag of 5/6 begon het [lees meer...]roken me toch echt vies te smaken. Na 8 dagen gestopt met roken. En nog steeds gestopt! De eerste paar dagen was ik wat somber en licht gevoelig en kon ik snel boos worden, maar dat was maar van korte duur en niet heel erg hinderlijk. Het is het zeker waard om het te proberen, want een rookvrij leven voelt zoveel beter!
06-03-2020

Champix (varenicline)

Intussen ben ik 3 weken volledig gestopt met roken en neem ik 5 weken champix. Vanaf het begin dat ik champix nam merkte ik meteen dat het mij een ongelukkig gevoel gaf en tot op vandaag is dit nog steeds het geval. Momenteel sta ik heel onzeker in het leven terwijl ik dit voorheen nooit had. Ik voel mij nog niet sterk genoeg om volledig te stoppen met champix daarom heb[lees meer...] ik beslist om de dosering te halveren in de hoop dat de bijwerkingen minder effect hebben. Ondanks alle bijwerkingen vind ik het een heel effectief medicijn en is de zin in een sigaret minder dan ooit.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (5026)
Anticonceptie - overig (3699)
Cholesterol (2871)
Depressie - antidepressiva overig (2688)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2301)
Pijn - morfine-achtigen (2179)
ADHD - psychostimulantia (2029)
Pijn (1957)
Verslavingsziekten (1906)
Bloeddruk - betablokkers (1659)
Maagzuur - protonpompremmers (1547)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1501)
Anticonceptie - eenfase (1371)
Angststoornissen (1192)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1135)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1108)
Depressie - antidepressiva TCA (1034)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (948)