This website is hosted on a Carbon neutral infrastructure. This website is hosted on a company which complies to standard ISO 27001:2005 for Information Security Management Systems.
lees de ervaringen

Sertraline

Depressie - antidepressiva SSRI
Toon/Verberg Farmacotherapeutisch Kompas
Sertraline
Geef mening

Wordt gebruikt bij:
  • Depressie (199 meningen)
  • Angst & paniekstoornis (86 meningen)
  • Angststoornis (71 meningen)
  • ...

volgende > >>
Pagina 1 van 7

28-06-2015

Sertraline (sertraline)

Ik neem nu 4 dagen een halve tablet 50 mg in en ik merk nu al verschil. Ik slaap als een roos, het piekeren is gestopt, mijn hoofd is rustig (alle gedachten stromingen zijn gestopt). Alleen zijn - met weemoedige herinneringen - leidt niet meer tot angst of een onbestendig gevoel. Herinneringen brachten me van stuk. In 5 jaar tijd 3 geliefden naar het kerkhof gebracht. Mijn[lees meer...] zus (52 jaar), mijn jeugdvriendin (46 jaar) en mijn moeder (88). Heb moeite met het verzorgen van mijn vader, heb het gevoel er alleen voor te staan.
21-06-2015
Vrouw, 36 jaar

Sertraline (sertraline)

Gebruik nu ruim 4 maanden Sertraline. De eerste week heb ik me erg vreemd gevoeld, alles ging aan me voorbij. Echter, mijn angstklachten, nervositeit en somberheid werden in de eerste week al een stuk minder. Ook heb ik geen last van misselijkheid gehad of slapeloosheid, nare dromen. Wel heb ik tot op heden wat last van oorsuizingen, maar dit is zeker niet continu en ik er[lees meer...]vaar het ook niet als erg storend. Ben een paar kilo afgevallen, maar dit is niet vanzelf gebeurd. Heb wel het gevoel dat Sertraline bijgedragen heeft aan mijn doorzettingsvermogen. Verder ben ik ontzettend blij met dit medicijn. Ik heb het gevoel weer grip op mijn leven te hebben, ik voel me goed en heb weer energie. Ik heb weinig tot geen last meer gehad van piekergedachten en wanneer ze wel opkwamen heb ik ze vrij gemakkelijk kunnen relativeren. Behalve dat ik Sertraline gebruik, word ik begeleid door een psycholoog en doe ik iedere dag aan mindfulness.
17-06-2015

Sertraline (sertraline)

Ik gebruik dit medicijn nu 2,5 week en waarschijnlijk nog tekort om aan te geven of het helpt. Van mijn 22/32e heb ik 4x een angststoornis gehad die zich bij mij altijd openbaarde door niet meer te kunnen slapen en dan angst krijgen om niet meer te kunnen slapen en uiteindelijk niet meer durven te slapen. 1x ben ik daarvoor behandeld met prothiaden (na bevalling zoon voo[lees meer...]r ca 6 mnd), de overige keren met een paar weken tranxene, slaapmiddel en vooral oxazepam. 18 jaar heb ik geen last gehad en 2 weken geleden is de slaapstoornis toch weer teruggekomen. Ivm stress al een aantal weken niet naar werk geweest, inmiddels langzaam aan het opbouwen en werkte weer 4 dgn van 4,5 uur. Ik merkte wel dat ik slechter ging slapen en dus moe werd maar gaf er toch niet zo heel veel aandacht aan (had ik dat maar wel gedaan). Ik merkte dat ik wat obsessiever werd tav lichamelijke ongemakjes en opeens 3 weken geleden snachts heel erg geschrokken, de volgende dag moe en de avond erop bedacht ik wel nu moet ik wel even lekker slapen want anders word ik toch wel erg moe. Natuurlijk lukte dat niet en toen ben ik echt totaal in paniek geraakt. GROTE PANIEK. Hartkloppingen, extreme angst en denken dat je gek wordt! Volgende dag naar huisarts en oxazepam en zolpidemtartraat gekregen. Twee nachten geslapen en daarna ging het weer fout. Omdat ik niet zoals jaren geleden weer verder wilde afglijden besloten om met sertaline 50 mg per dag te beginnen. Ik slik het nu 2,5 week. Ik moet zeggen dat ik alleen maar angstiger ben geworden. Licht in mijn hoofd, diarree, af en toe overgeven en val lekker af (enige pluspunt tot nu toe) en slapen (incl. oxazepam en zolpidemtartraat) gaat moeizaam. Alle herinneringen aan de moeilijke jaren zolang geleden komen ook in alle hevigheid weer terug. Ik wil zo graag merken dat ik mij beter en minder angstig ga voelen en niet meer zo obsessief bezig met dat slapen. Tot op heden merk ik er niets van maar misschien ben ik ook wel te ongeduldig. Op dit moment erg verdrietig, angstig en het vertrouwen dat het wel weer goed komt is ver te zoeken. Wie herkend dit en kan mij toch iets van vertrouwen geven dat het wel weer gaat lukken?
16-06-2015
Vrouw, 17 jaar

Obsessieve-compulsieve stoornis

Zelf neem ik dit nog niet, volgende week ga ik beginnen. Maar nu heb ik toch wel wat negatieve reacties gelezen over bijwerkingen zoals seksuele problemen. Ik zou graag even van anderen willen horen, hebben veel mensen hier last van? Ook zou ik graag weten of alcohol nog gedronken mag worden. Op de website apotheek.nl zeggen ze van niet, maar mijn psychiater zei dat dit g[lees meer...]een probleem is. Wat is jullie ervaring hiermee?
16-06-2015
Man, 27 jaar

Sertraline (sertraline)

Na enorm veel (voornamelijk negatieve) verhalen gelezen te hebben over de bijwerkingen van SSRI's moest ik er van mezelf toch aan geloven. Ik was na bijna 2 jaar weigeren in de fase beland dat het niet meer op deze manier verder kon. Ik had een abonnement bij de eerste hulp en kon regelmatig ergens worden opgevist omdat ik niet meer verder kon. Doordat ik zelf echt [lees meer...]tot in den treure reviews hebben zitten lezen op dit platform en ook buitenlandse platforms, begrijp ik dat het belangrijk is voor mensen je ervaringen te delen. Dan nu waar het eigenlijk om draait, het medicijn. De bijwerkingen vallen mij echt alles mee, helemaal geen verergering van de klachten bij opstarten zoals vele andere wel ervaren. Ik denk dat dit meer tussen je oren zit, lees ook dat sommige adviseren een paar dagen vrij te nemen als je start met dit medicijn, ik zou het tegenovergestelde adviseren, zorg dat je volledig gefocust moet zijn. Dit voorkomt mijn inziens dat je in je hoofd gaat zitten malen of je al dan niet iets voelt van de medicijnen. De enige bijwerkingen die ik ervaar zijn ernstige vermoeidheid en moeilijker kunnen klaarkomen. Het tweede is nu eenmaal een feit bij dergelijk medicijnen, van het eerst hoop ik dat het overgaat. Al met al zou ik niet al te lang twijfelen als je leeft met een paniekstoornis en/of angststoornis en reguliere therapie niet blijkt te werken.
11-06-2015
Vrouw, 34 jaar

Sertraline (sertraline)

In het begin verergerde de klachten, maar na 2 weken werd dit minder. Pas na paar maanden en nog een verhoging bleek dit medicijn toch aan te slaan.
06-06-2015

Sertraline (sertraline)

weet ernogniet zo veelover benerpas mee begonnenmaar vanaf dar iker mee begonnen benslaapikniet meer
02-06-2015
Vrouw, 59 jaar

Sertraline (sertraline)

Ik heb Diabetes, hartproblemen en ben depressief. Veel meegemaakt in het verleden van zowel mijzelf als van mijn gezin. Ik ben meerdere malen ernstig depressief geweest (nare scheiding) tussen 1999-2002. Begin 2014 nadat mijn dierbare hond overleden was, ben ik wederom in een heftige depressie gekomen. Ik wilde dood en zag het helemaal niet meer zitten. niets klopte meer,[lees meer...] en zelfs mijn kinderen konden mij niet overeind houden, terwijl ik geen probleem met hun heb en we van elkaar houden, toen ben ik bij een tweede lijns psycholoog gekomen en dat samen met de sertraline heeft mij weer op de rit terug gebracht. Ik heb nog steeds ergens een dood wens, die af en toe aanwezig is. maar ik kan het handelen nu. na een week sertraline was ik al een ander mens! ik wil niet meer zonder, voel mij rustiger, kan alles beter aan. het is goed zo.
volgende > >>
Pagina 1 van 7

Thyrax Duotab (663) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Amoxicilline (350) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (334) - Anticonceptie - eenfase

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik
en maak kans op een Tony's Chocolonely
reep!

Als je meer wilt weten over Tony's Chocolonely, klik dan hier.

Tony's Chocolonely