lees de ervaringen

Bijwerkingen
Pagina 1 van 7

16-08-2016

Sertraline (sertraline)

ik neem sertraline 25mg al 6 jaar voor angst en paniek, ik neem het samen met emcoritis mitis en 1 uur daarvoor neem ik euthyrox. Nu las ik (bijsluiter) dat deze medicijnen niet samen mogen gebruikt worden, mijn huisarts zegt dat ze daar niet van op de hoogte is. nu ben ik begonnen met euthyrox te nemen om 7u, om 8 u ( bij ontbijt) emcoritic mitis en om 12 u bij diner de [lees meer...]sertraline. Ik probeer nu af te bouwen en neem de sertraline om de 48 u ( 2 dagen).
10-08-2016

Sertraline (sertraline)

Ik had veel last van angsten, depressie en piekeren en kwam er, ondanks psychologische hulp, niet goed uit. Ik ben begonnen met vier dagen 25 mg. Hiermee had ik (meteen na het eerste gebruik) veel last van bijwerkingen: het vervelendste was de depressie die in eerste instantie erger werd, de angst en paniek (ook 's nachts, niet goed durven gaan slapen), huilen en onrustig [lees meer...]zijn (zowel lichamelijke onrust in beweging (niet stil kunnen zitten) als onrust in het hoofd) en af en toe hartkloppingen. Andere, wat minder vervelende, bijwerkingen waren: hoofdpijn (alsof er een badmuts op je hoofd zit), wat duizelig, licht misselijk, een wat droge mond, diarree en het gevoel grieperig te zijn. Na een aantal dagen gebruik werd ik zo angstig, depressief en lichtelijk geobsedeerd door mijn bijwerkingen dat ik overwogen heb te stoppen, maar de huisarts had gemeld dat de bijwerkingen ongeveer twee weken zouden kunnen aanhouden, dus heb ik volgehouden. Na vier dagen verhoogde ik naar 50 mg per dag. Na twee weken precies waren de ergste bijwerkingen over en na drie weken voelde ik me redelijk goed. Toen kwam er een stijgende lijn in en na zes weken was het positieve effect maximaal. Ik pieker minder, ben niet meer angstig en depressief, zie de toekomst wat positiever en geniet weer meer van het leven. Ook ben ik aardiger voor mezelf en voor anderen, wat 'relaxter', minder streng. Ik slik het nu ongeveer 9 weken en de bijwerkingen die ik nu nog ervaar zijn: soms moeilijk doorslapen (te vroeg wakker, daarvoor slik ik soms een melatoninetabletje en drink een kop kamillethee voor het slapengaan), 's nachts een beetje duizelig (alsof ik wat lig te dobberen), beetje nachtelijk transpireren (iets vaker beddengoed verschonen) en overdag soms wat slaperig. Maar dit alles weegt niet op tegen de voordelen. Het was voor mij behoorlijk doorbijten in het begin, maar nu ben ik blij dat ik er mee begonnen ben. PS: Ik gebruikte eerst van het merk PCH en nu, sinds een week, van Ranbaxy. Ranbaxy is wat makkelijker te slikken, want iets kleiner en valt niet uit elkaar bij contact met water/speeksel dus geen vieze smaak.
02-08-2016

Sertraline (sertraline)

vanaf week 2 ongeveer waren mijn angsten en rare gedachten bijna helemaal weg.
27-07-2016

Sertraline (sertraline)

Sertraline is een goed middel om een angst- en paniekstoornis te bestrijden. Het middel heeft mij geholpen om activiteiten waar ik mij erg druk om maakte op een leefbare manier door te komen. Ik kon vroeger niet zonder problemen naar feestjes, de bioscoop of andere sociale activiteiten, terwijl ik ook bij prestatiemomenten als presentaties of tentamens door zware angsten g[lees meer...]ekweld werd. Sertraline zorgde er bij mij voor dat ik dit op een betere manier kon invullen. Ik wil wel aan iedereen meegeven dat het stoppen of minderen met de dosering (bij mij 50mg per dag) erg heftig is, doe dit altijd in overleg met een specialist. In een periode van 4 maanden stapte ik terug naar 1 pil om de dag, dit is niet goed voor je medicijnspiegel. Ik ben er ongelooflijk depressief van geworden en heb zwaar in de put gezeten, waardoor ik terug ben gegaan naar de oorspronkelijke dosering van 50mg per dag. De komende tijd zal ik de dosering gelijk houden en starten met therapie zodat de combinatie mij hopelijk terugbrengt op het niveau van voor het afbouwen.
24-07-2016

Sertraline (sertraline)

Ik slik nu 12 dagen sertraline, in de ochtend, 50 mg. Voel me nog zo beroerd. Misselijk, eten smaakt niet, last van trillen in het lichaam, veel paniek. Gebruik al 3 weken slaapmiddel, Zopiclon 7.5 mg, waar ik angstig van wakker word. Moet 2 x half tabletje slikken, want tijdens de nacht word ik wakker. Afgelopen wo, do en vrij op aanraden van Psyg lorenzepam 1 mg erbij ge[lees meer...]slikt. Daar moest ik zaterdag mee stoppen, want dan had ik de piek gehad. Maar het is nog niet veel beter. Heb vandaag kwartje lorenzepam genomen. Met de slaapmedicatie ben ik gisteren gestopt. Kreeg het vreselijk koud, Wil niet afhankelijk worden van Lorenzepam, maar me zo voelen is ook zo naar Ik trek het bijna niet meer. Dit is al de 3e antidepressiva, die ik nu slik. De 1e 2 werd ik zo ziek van. Ben dus nu al een mnd beroerd. Weet het effe niet meer. Wie kan mij een positief antwoord geven? Heb ergens gelezen, dat zink erbij nemen wel kan helpen.
20-07-2016

Sertraline (sertraline)

Omdat ik het vermoeden heb dat veel mensen met wie het inmiddels goed gaat, dit forum minder snel bezoeken, wil ik graag mijn ervaringen delen. Ik slik nu zes maanden sertraline en in combinatie met enkele behandelingen cranio sacrale - en reflex inhibitie therapie, kan ik oprecht zeggen dat ik me een ander mens voel! Sinds mijn 17e heb ik veel last gehad van een gevoe[lees meer...]ligheid voor prikkels waardoor een ‘gewoon’ dagelijks leven gaande houden met huishouden, werk en sociale contacten me enorm uitputte. Daardoor was ik regelmatig angstig en neerslachtig. Ik heb nooit medicijnen willen slikken, maar zes maanden geleden heb ik toch de stap gezet, en ben ik begonnen met sertraline met een begindosis van 50 mg. De eerste paar dagen waren hels. Door de misselijkheid kon ik niets eten, ik kon niet slapen en was angstig op een manier waarvan ik niet wist dat het bestond. Ook had ik last van obsessieve compulsieve gedachten en zelfmoordgedachten, waar ik nooit eerder mee te maken heb gehad. Gelukkig kreeg ik vrij snel 10 mg oxazepam van de huisarts erbij om de bijwerkingen wat dragelijker te maken. Na 12 dagen waren de ergste bijwerkingen voorbij. En na vier weken begon ik te merken dat ik iets minder gespannen was. Ik voelde me echter – vooral in contact met andere mensen - nog niet zoals ik me wilde voelen en heb daarom in overleg met de huisarts de dosis na drie maanden verhoogd naar 75 mg. Later heb ik de dosis verhoogd naar 100 mg. Die laatste verhoging had geen effect op mijn stemming, maar maakte me slepend moe. Bij beide ophogingen kwamen de bijwerkingen van in het begin in lichte mate terug. Vooral de vreemde gedachten. Maar na een paar dagen verdween dat ook weer. Gelijktijdig met het starten van sertraline heb ik enkele behandelingen cranio sacrale en reflex inhibitie therapie gedaan. Dat heeft naar mijn idee (ook) voor een forse afname in mijn prikkelgevoeligheid gezorgd. Ik heb nu na zes maanden het gevoel dat ik steviger op de grond sta en als het ware meer verankerd ben in mezelf, waardoor ik niet meer zo eenvoudig wordt overspoeld door van alles en nog wat. Het is lastig te zeggen wat door de sertraline komt en wat de alternatieve behandelingen teweeg hebben gebracht. Waarschijnlijk is het een combinatie van beide. Ondertussen heb ik ontdekt dat 62,5 mg sertraline voor mij de perfecte dosering is. Bij 75 mg bleef ik erg moe en bij 62,5 mg niet. Dat lijkt een te verwaarlozen verschil, maar ik voel duidelijk het effect. Als ik spannende situaties moet aangaan, neem ik weleens een halve oxazepam van 5 mg erbij. Maar ik merk dat ik dat steeds minder doe. Al met al ben ik dus heel tevreden!
17-07-2016

Sertraline (sertraline)

Ik ben sinds een kleine maand deze medicatie aan het nemen. Heb al 7 jaar last van angst en paniekstoornissen die mijn jeugd toch wel verandert heeft, heb al verschillende medicatie gebruikt (zoals alprozolam,...), deze hielpen een korte tijd, maar dan was het effect terug voorbij. Ik heb nu sertraline voorgeschreven gekregen en heb toch vrij veel bijwerkingen gehad (moeit[lees meer...]e met slikken, geen eetlust), maar ik zit nog steeds met 1 (voor mij) groot probleem namelijk (erectieprobleem). Aangezien mijn jonge leeftijd kan het namelijk enkel maar door deze medicatie komen, ik vraag mij af of dit nog terug weg gaat of dat dit gaat blijven zolang ik de medicatie blijf nemen? Kan er mij iemand helpen? Alvast Bedankt..
12-07-2016

Sertraline (sertraline)

Van mijn 18e tot 20e sertraline 50 mg gebruikt. Geen bijwerkingen gehad en heeft goed gewerkt. In Januari heel voorzichtig afgebouwd. Toen ik er mee gestopt was, heb ik 2 weken last van buikpijn en diarree gehad. Afgelopen mei werd ik ineens ziek, leek in eerste instantie buikgriep. Na 2 weken bij de HA geweest, echo laten maken en bloed laten testen. Dit was allemaal goed[lees meer...]. Door aanhoudende klachten naar een internist doorverwezen. Inmiddels 10 kg lichter, lichamelijk erg zwak door weinige eten en drinken werd mij omeprazol voorgeschreven om een eventuele maagvlies ontsteking te verhelpen. Helaas werden de klachten alleen maar erger en werd er steeds meer uitgesloten. Ben opgenomen in het ziekenhuis en heb een gastroscopie gehad. Geen maagzweer oid. Volgens de artsen nog maar 1 mogelijkheid: dit is psychisch. Nu 1 week terug aan de sertraline (12.5 mg nog wel) en ik ben dood en dood ziek. Ik val alleen nog maar meer af en kan nog minder eten dan voorheen. Ook erg last van steken door mijn hele buik en kan ik niet naar het toilet. Erg vreemd aangezien ik de eerste keer bij sertraline geen bijwerkingen had.
Pagina 1 van 7

Mirena (1909) - Anticonceptie - overig
Thyrax Duotab (750) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Amoxicilline (381) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (374) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (332) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Cymbalta (287) - Depressie - antidepressiva overig
Seroxat (268) - Depressie - antidepressiva SSRI

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik
en maak kans op 2 toegangskaarten voor
de Historische Grand Prix in Zandvoort
op 2, 3 of 4 september.

Als je meer wilt weten over deze Grand Prix, klik dan hier!

Historische Grand Prix in Zandvoort