sertraline

Postnatale depressie (14 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (14 meningen)

22-09-2020 | Vrouw | 26
sertraline (50mg)
Voor mensen die dit medicijn net gebruiken en heftige bijwerkingen ervaren... hou vol!! Na ruim 4 weken begin ik mijn leven weer terug te krijgen. Heftige paniek aanvallen uit het niets... (burn-out)) in een klap verloor ik grip op mijn leven. De angst overheerste en was mezelf totaal kwijt, na gesprek met de huisarts die mij dit voorschreef dit gaan gebruiken. De eerste [lees meer...]weken waren nog heftiger enorme onrust, continue bezig zijn met mijn ademhaling. Ik merk nu dat het begint af te vlakken, als ik ergens lang over door blijf malen blokt het en gaan me gedachten over.. ze zijn er nog wel maar niet meer zo heftig. Ik kan weer opbouwen..... het geeft mij een steuntje in de rug. Ik begin pas net, maar het begin is er gelukkig dus wel!!.

16-09-2020 | Vrouw | 44
sertraline (25mg)
Hallo, ik slik nu sinds drie dagen sertraline, maar vandaag heb ik koorts gekregen, het staat wel bij de bijwerkingen. Maar heeft iemand anders hier ook last van gehad? En moet ik gelijk de arts bellen?

15-09-2020 | Vrouw | 47
sertraline (50mg)
Na lange tijd psychologische hulp besloten om dit medicijn te gaan gebruiken . Eerste weken veel bijwerkingen, verergering klachten en veel onrust. Daarna is er een wereld voor me open gegaan. Piekeren, angsten, somberheid nagenoeg over nu. Ik heb nu weer tijd om te genieten ondanks dat ik wat vaker moe ben.

12-09-2020 | Vrouw | 67
sertraline (50mg)
Door depressieve klachten heeft een psychiater mij dit voorgeschreven inmiddels gebruik ik dit al jaren en heb het idee dat het niets meer doet. Ik ben moe en lusteloos en zeker 10 kilo aangekomen. Bij verschillende psychologen en psychiaters geweest waarbij ook nog eens ADHD en angststoornis is geconstateerd heb ik alprazolam erbij gekregen o 0, 10 mg 2 x per dag dit [lees meer...]maakt mij wel rustig maar ook vergeetachtig. Ook heb ik eens een ander medicijn gehad tegen angst en depressie maar daar werd ik nog depressiever van. Nu vanwege covid 19 en minder sociale contacten worden de angst en onzekerheid steeds meer. Ook de depressie. Er zijn wachtlijsten bij de GGZ en de berichten op tv en programma's zijn ronduit deprimerend !! Zelf durf ik mij nergens voor in te schrijven tewijl ik juist erg veel behoefte heb aan nieuwe ideeën en impulsen. Mijn pubertijd is niet prettig verlopen en de middelbare school niet afgemaakt. Nu ik gepensioneerd ben zou ik daar juist iets mee willen gaan doen en nu kan het weer niet. 15 of 20 jaar een zelfde medicijn slikken en zelfs nog meer erbij kan volgens mij niet echt goed zijn ! Huisartsen kunnen deze problemen niet aan en de psychische gezondheidszorg al helemaal niet ! Initiatief nemen om patiënten of cliënten eens per tijd eens door te lichten...of liever gezegd eens voor te lichten wat er voor andere mogelijkheden zijn is er niet of nauwelijks. Ik vind het niet zo gek dat de maatschappij doordraait door alle tegenstrijdige voorlichting en berichtgeving via de regering en de media. Wanneer komt men daar als medicus eens in opstand ? En zet de cliënt centraal en niet de commerciële handel in nog meer consumeren en iedere bijwerking van een medicijn maar weer behandelen met nog een medicijn erbij !

10-09-2020 | Vrouw | 38
sertraline (100mg)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Hoi, ik gebruik nu sertraline ongeveer 8 jaartjes vanwege ptss en paniekaanvallen. Begonnen met 200 mg en paar jaar terug afgebouwd naar 100 mg. Daar heb ik het een aantal weken zwaar mee gehad maar nooit meer behoefde gehad om het weer te verhogen dus dat was een goede zet. Sertraline heeft mij in het begin heel erg geholpen maar ik begin nu steeds meer lichamelijke klac[lees meer...]hten te krijgen en ik kan niet goed plaatsen of dit aan mijn leeftijd ligt, of aan de medicatie of iets anders... Ik heb vaak last van nachtzweten, maagpijn, toch paar kilo aangekomen, eet wel meer maar raak niet snel verzadigd, vaak last van mijn darmen, hoofdpijn, vaak heel moe, vaak redelijk lage bloedsuikerspiegel (vooral na het eten), af en toe ijzer te kort, echt hele slechte concentratie en libido is al jaren kwijt haha. Dezd klachten zijn nu afgelopen jaren/ maanden op komen zetten. In overleg met mijn huisarts ga ik nu afbouwen. Ik hoop in ieder geval wat klachten kwijt te raken en hopelijk gaat mijn stofwisseling weer wat beter functioneren. Ik merk dat dit ook veranderd is. ( kan ook de leeftijd zijn) Heeft iemand ervaring met de genoemde bijwerkingen? Ik hoor het dan graag hoor.... groetjes R

07-09-2020 | Vrouw | 21
sertraline (50mg)
Sinds (ongeveer) 2 maanden gebruik ik nu Sertraline. Ik heb al lange tijd last van angsten en paniek, die vorig jaar juni erg extreem werden. Ik heb antidepressiva altijd afgewezen uit angst voor bijwerkingen, maar ook uit angst dat ik er nooit meer vanaf zou komen. Toen ik zodanig ziek, geisoleerd en ongelukkig was, besloot ik er toch aan te beginnen. Ik ben begonnen [lees meer...]met een zeer lichte dosis, 25mg, omdat ik bang was voor bijwerkingen. De eerste week heb ik me wat misselijk, duizelig en slaperig gevoeld. De bijwerkingen namen eigenlijk al snel af. Ook bij de ophogingen heb ik wat bijwerkingen gehad, maar dit was allemaal makkelijk te verdragen. Tot nu toe merk ik positief verschil. Ik durfde eerst letterlijk niks. Nog geen 5 meter van mijn huis af te lopen. Nu merk ik dat mijn gedachtegang heel anders is. Ik denk wat vaker: ‘ach, wat maakt het ook uit’. Ook heb ik voor mijn gevoel enorm veel energie erbij gekregen. Normaal kwam ik mijn bed niet uit, maar nu spring ik rond alsof ik energie te veel heb haha. Ik kom steeds meer de deur uit en doe steeds meer positieve ervaringen op. Ik ben blij dat ik ermee begonnen ben, tot nu toe helpt het mij snel in de goeie richting. Gisteravond heb ik de dosis opgehoogd naar 75 mg, want ik ben er nog niet. Maar als het zo blijft doorgaan als nu, zie ik de toekomst positief in. Een tip: Bij angst voor bijwerkingen, lees NIET de bijsluiter. Laat het op je af komen. Het zal voor elk mens anders zijn, dus durf te ervaren hoe het voor jou is. Als het niet perse nodig is om antidepressiva te nemen zou ik er persoonlijk niet aan beginnen. Maar als je echt in een zwart gat zit, give it a go! Doe het voor jezelf en neem er ook de tijd voor. Zorg dat je de eerste paar dagen genoeg afleiding hebt!

31-08-2020 | Man | 57

29-08-2020 | Vrouw | 24
sertraline (50mg)
Ik heb dit middel 1.5 jaar gebruikt ivm depressie, angst- & paniekstoornis en overprikkeling. Het heeft bij mij goed effect gehad op de depressieve klachten, zo goed dat de depressie is verdwenen. Voor de angst en paniek klachten heeft het geen effect gehad en de klachten verergerden De bijwerkingen waren erg aanwezig, ik had continue een dromerig gevoel alsof mijn licha[lees meer...]am niet bij mij hoorde, dit versterkte de angstklachten waardoor ik dingen ging vermijden zoals auto rijden. Daarbij voelde ik me vlak en onverschillig . Van nature heb ik graag de touwtjes in handen en houd ik van plannen etc, dit maakte mij niks meer uit. Ik had last van veel ongecontroleerde bewegingen en spiertrekkingen in mijn benen (met name voor het slapen gaan). Ik merkte dat ik veel meer in m’n hoofd/lichaam zat waardoor ik heel zelfbewust was in sociale situaties wat weer een paniekaanval kon triggeren. Ook had ik géén eetlust maar wel de behoefte om te eten. Ik ben nu een maand gestopt en alle hierboven genoemde klachten zijn er niet meer, waar ik heel blij mee ben. Ik merk wel dat mijn stemming wat minder goed is, hier heeft het medicijn echt een goed effect op gehad. Mocht je alleen stemming klachten hebben zou ik het zeker proberen.

24-08-2020 | Man | 63
Depressief

24-08-2020 | Vrouw | 22
sertraline (50mg)
Begon hiermee na een langdurige depressie die gepaard ging met overemotionele buien. De eerste 6 weken waren vreselijk, veel bijwerkingen. Ik begon hiermee in een vakantie dus kon de symptomen handelen. Na de 6 weken werd het flink minder en merkte ik dat ik me weer mijn oude zelf voelde. Moest wisselen van ochtend naar avond voor het slikken van de pillen omdat ik andersg[lees meer...]ek werd van de brain zaps. Heeft een jaar perfect gewerkt, was er super blij mee. Toen begon hevig nachtzweten en ben ik gaan afbouwen, afbouwen gaat heel goed. Sertraline was een vreemd medicijn maar gaf me wel echt de steun om mijzelf weer op te bouwen

08-08-2020 | Vrouw | 47
sertraline (50mg)
Vreselijke depressie na een traumatische ervaring. Het opbouwen was vreselijk kon niet naar mijn werk en lag heel de dag op bed. Na twee weken ging het iets beter maar toen moest ik ophogen naar 50 mg heb dit ook weer gehalveerd. Maar kreeg toen ook al weer bijwerkingen. Hoop dat laatste stukje opbouwen meevalt, ik wil mijzelf Zo graag beter voelen.

03-08-2020 | Vrouw | 48
sertraline (50mg)
Sinds september lijd ik aan een depressie (met angststoornis). Eerst andere anitdepressiva (Sipralexa) genomen, maar na 4 dagen ben ik moeten stoppen omdat ik een zware allergie kreeg. Daarna heb ik geen medicatie meer gekregen omdat ik waarschijnlijk ook hier allergische reacties zou op hebben. Omdat mijn vitale depressie en angstaanvallen enkel erger werden en consultati[lees meer...]es bij de psycholoog weinig vooruitgang boekten, ben ik doorverwezen naar een psychiater die me Serlain voorgeschreven heeft. Ondertussen neem ik 3 maanden Serlain (Sertraline). Ik ben begonnen met 4 dagen 25mg om zo op te bouwen tot 50 mg. De eerste 3 weken in combinatie met slaapmedicatie. Zelf heb ik gelukkig weinig bijwerkingen. Enkel dat ik overdag meer vermoeid ben, sneller en meer transpireer en dat ik vooral ’s nachts last heb van tintelingen in mijn linker arm en mijn linker been. Heeft iemand dit ook? Ik ben nooit misselijk geweest. De eerste weken voelde ik weinig verschil. Na 5 weken Serlain te nemen (en ondertussen minder slaappillen) ben ik rustiger geworden. Ik slaap de meeste nachten al wat beter (heb wel veel rare dromen) en mijn angst- en paniekaanvallen, hartkloppingen, ... zijn verminderd. Mijn gemoedstoestand is nog steeds niet optimaal, maar mijn echtgenoot merkt verbetering aan mijn reacties. Ik relativeer meer, wat positief is. Ik blijf zeker doorzetten om zo snel mogelijk weer de ‘oude’ te zijn.

01-08-2020 | Vrouw | 35

31-07-2020 | Vrouw | 29
sertraline (100mg)
Begonnen met dit medicijn 7 jaar geleden ivm postnatale depressie. Die tijd heeft het medicijn me gered. Slikte 7 jaar 50mg. Een aantal maanden geleden afgebouwd en uiteindelijk gestop. Helaas na een paar maanden een heftige terugval, veel piekeren en angstaanvallen die ik daarvoor nooit gekend heb. Ik stop nooit meerna deze terugval! Nu alweer 5 weken begonnen maar h[lees meer...]elaas had de 50mg te weinig effect, nu sinds maandag begonnen met 100mg. Weer veel onrust, diarree ect. Kan dit komen doordat ik weer ben gaan ophogen? Ondertussen gebruik ik ook oxazepam om de inwerkingstijd van de setraline te overbruggen. 3x daags 10mg Nu afwachten of het voldoende gaat werken. Ik weet dat het veel tijd nodig heeft (helaas) Nog meer mensen die methet ophogen weer klachten kregen? Liefs

24-07-2020 | Man | 52
sertraline (50mg)
Heb last van paniekaanvallen, is 3 jaar geleden begonnen op de snelweg met autorijden. Wist niet wat me overkwam, of ik dood ging... Eerst andere medicijnen gebruikt maar naar 3 jaar overgestapt naar Sertaline... Ik hoop dat dit gaat werken omdat ik alleen maar per fiets naar mijn werk kan een verder niets onderneem door de angsten. Wie heeft hier ervaring mee?

17-07-2020 | Vrouw | 43
Premenstrueel syndroom (PMS)
Helpt tegen pmdd/ pmss. Ben minder agressief voordat ik ongesteld ga worden. Ik ben ook beter gaan slapen. Ik heb helemaal geen bijwerkingen gehad.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (549) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (503) - Antibiotica - penicillines breedspectrum