ISO 27001

Bijwerkingen
Pagina 1 van 7

19-06-2018

Sertraline (sertraline)

Tijdens langdurige revalidatie van ziekte onder grote spanning en stress komen te staan. Het gevolg waren paniekaanvallen s'nachts en in de ochtend en hevige onrust en angst en slapeloosheid. Sertraline in het verleden gebruikt met snel resultaat. Eerste 2,5 week waren pittig omdat de angsten toenemen. Opgevangen met benzodiazepines. Nu 1 maand later al goed resultaat. Gee[lees meer...]n paniekaanvallen meer, slaap weer goed zonder benzodiazepines, eetlust en levenslust weer aanwezig. Ik ben wel vermoeider. Lastig te zeggen of dit te wijten is aan de medicatie of aan de ziekte, stress van de afgelopen tijd. Ik ben erg tevreden. Ik hoop dat ik met mijn goede ervaringen andere mensen minder ongerust maak om te starten met dit middel.
17-06-2018

16-06-2018

Chronische depressie

Ben nog in de opbouwfase, gewisseld van Venlafaxine. Na 5 weken 50 mg nu bijna 4 weken op 100 mg. Merk helaas nog geen positief effect. Wel nog steeds toename (vergeleken met periode voor start) van angst en stress, weinig eetlust, moe, neerslachtig. Heb Xanax erbij. Zijn er mensen bij wie de opbouwfase zo lang duurt/ duurde? En gebruiken jullie ook het merk Ranbaxy?
15-06-2018

Sertraline (sertraline)

Enkele maanden geleden begonnen met dit medicijn. De eerste dagen vond ik erg pittig omdat ik erg misselijk was en daardoor slecht sliep. Maar dit werd al gauw (na enkele dagen) beter (tip: kopje gember thee voor het slapen gaan). Al vrij snel verbeterde mijn slaap en stemming en was ik significant minder emotioneel. Ik slik het medicijn ihkv een burn-out en slapeloosheid[lees meer...] en dit middel heeft zeker een hele goede zet in de juiste richting gegeven. Ik voelde me langzaam stabieler worden, waardoor je het ook langzaam weer aandurft wat dingetjes te ondernemen. Wel heb ik nog steeds wel last van sufheid/moeheid, maar of dit door het medicijn komt of door de burn-out is moeilijk te zeggen.
01-06-2018

Sertraline (sertraline)

Ik had last van hyperventilatie-aanvallen, waarschijnlijk omdat ik e.e.a. had meegemaakt en ook veel stress had voor mijn werk. Daarom ben ik begonnen. Eerst met Escitalopram, later met Sertraline. Ik kan van beide NIET zeggen dat dat tegen mijn angst heeft gewerkt. Wat ik wel kan zeggen is dat ik exact sindsdien mijn fysieke energie compleet kwijt ben. Ik voel mij sindsd[lees meer...]ien vaak een dweil, koortsig, soort van terminaal. Dat is niet normaal als je nog geen 30 bent. Dit heeft tot gevolg dat ik daardoor absoluut niet goed meer kan functioneren (terwijl ik voorheen fysiek juist heel sterk was en nog wel altijd veel fysiek werk moet verrichten) en daar dus juist depressief van raak.. dus dan ben ik niet alleen angstig maar ook nog depressief. De conclusie is dat ik nu met dit middel ben aan het afbouwen en nog moet blijken of ik dan ook van deze bijwerking afkom. Ik ga er wel van uit... Maar mijn bijwerking hoeft de jouwe niet te zijn. Wel raad ik iedereen die fysiek werk moet verrichten AF om Escitalopram danwel Sertraline(en dus misschien wel alle antidepressiva) te gebruiken want je kunt het diengevolge heel moeilijk meer; je lichaam raakt letterlijk OP.
01-06-2018

Sertraline (sertraline)

Al maanden ging het super slecht met mij. Mijn lijf zat vol met spanning. Elke dag voelde ik mij super nerveus. Ik kreeg er veel verschillende klachten van. Nervositeit, hoofdpijn, moe, misselijkheid (ik lijd ook aan emetofobie, angst voor misselijk zijn en overgeven) dat beïnvloedde mijn leven de laatste maar maanden heel erg. Durfde niet goed meer leuke dingen te doen wa[lees meer...]nt was altijd bang dat ik me slecht zou gaan voelen, daardoor vaker oxazepam nodig gehad om rustig te worden. In 2016 citalopram iets langer dan een half jaar geslikt, super erge nare bijwerkingen van gehad en uiteindelijk deed dat medicijnen niks. Toen tijdje niks geslikt maar lichamelijk ging het weer slechter op ten duur. Ten einde raad besproken of ik misschien een ander AD zou moeten proberen. Vanaf nu precies 8,5 week geleden mee gestart en na een week of 2 bijwerkingen te hebben gehad van vooral lusteloosheid, spierverkrampingen, wazig zien en minder eetlust begon ik te merken dat het wat deed. Ik voelde mij minder gespannen. En dat was na 3 weken zo goed als sneeuw voor de zon verdwenen! Wat een opluchting! Vandaag de dag vrijwel geen spanning/nervositeit meer gevoeld in Mn lichaam. Zo’n verademing! Ik kan weer leuke dingen doen zonder mij druk te maken of dat het fout gaat. Geen oxazepam meer geslikt sinds mijn sertraline gebruik. Ik was bang na de citalopram om me weer zo extreem slecht te voelen maar dit middel helpt mij enorm! Heb nog wel vaak last van aparte dromen, maar dat is niet zo erg. Ook nog regelmatig gedurende dag gaap aanvallen, en dan ook helemaal inkakken en pas na half uur/uur weer eruit komen. Maar het is het waard, gezien ik mij voelde zo lang!
27-05-2018

Sertraline (sertraline)

Een kleine zes weken terug begonnen met dit medicijn. De reden: mijn angst en hooggevoeligheid voor prikkels. De eerste 2 weken een dosering van 25mg en vervolgens verhoogd naar 50mg. Ondertussen nog op 50mg. Het medicijn zou meer rust moeten geven, maar in tegendeel. Mijn angst lijkt regelmatiger op de achtergrond aanwezig en ik ben veel meer prikkelbaar.
21-05-2018

Sertraline (sertraline)

Na een burnout heel veel last gehad van angst en depressie (was al langer bekend met angst). Na lange tijd (zo'n twee/drie jaar) werd de burnout minder, maar de angst helaas erger; agorafobie, claustrofobie en sociaal isolement zorgden ervoor dat ik ineens heel vervelende depressieve buien kreeg en het leven echt niet meer zag zitten. Uiteindelijk door psycholoog doorgest[lees meer...]uurd naar psychiater. Zij waren beide van mening dat ik m.b.v. een antidepressivum wat rust zou krijgen in mijn hoofd, zodat ik toch vooruit kon in het leven. Bijna vier jaar geleden begonnen met Sertraline (Mylan) - doodsbang voor de bijwerkingen - met als resultaat dat ik inmiddels weer normaal door het leven ga en zelfs al na een paar weken van inname iets had van: waarom ben ik hier drie jaar geleden niet mee begonnen?!?!?! x) De bijwerkingen waren niet van ernstige aard, met name een beetje een gevoel van 'high' zijn, hyperactief en niet goed uit mijn woorden kunnen komen, maar dit was vooral de eerste twee dagen. Slaappatroon is een tijdje anders geweest en er waren nog allemaal kleine dingetjes die ik me niet meer kan herinneren. Het feit is dat bij mij alles na een aantal weken neutraliseerde. Enige bijwerking die bleef is dat ik af en toe wat spastische benen heb, maar ach, als dat het is... Oh ja, en helaas de gewichtstoename :( Maar ja, ik had ook zoiets van: liever wat zwaarder en vrolijk, dan dood willen en mager zijn... ik bedoel: prioriteiten mensen! Bij sommige personen kunnen AD zorgen voor een afgevlakt gevoel. Bij mij was het juist andersom; ik had ervóór heel afgevlakte emoties, erna kon ik alles weer eindelijk echt voelen. Mijn conclusie is dat dit medicijn mijn leven heeft gered. Ik heb echt weer zin in het leven, zoals vanouds. Binnenkort wil ik ook gaan afbouwen (wat ik - zacht uitgedrukt - wel een beetje eng vind). Ik besef dat niet iedereen zo'n positieve ervaring heeft met AD. Helaas is het een kwestie van uitproberen. Ik gun het iedereen zó dat ze met dit middel een positieve ervaring hebben!
Pagina 1 van 7

Mirena (2050) - Anticonceptie - overig
Thyrax Duotab (836) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (450) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (445) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Amoxicilline / Clavulaanzuur (363) - Antibiotica - penicillines breedspectrum

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!