lees de ervaringen

Bijwerkingen
Pagina 1 van 7

19-05-2016

Sertraline (sertraline)

Ik neem deze pillen vandaag exact 5 weken. In ben begonnen met halve tabletjes (van 25 mg) en in het begin werkte het goed had in de indruk. Ik was er rustiger van en ik sliep ook goed (misschien een beetje te goed want soms hoorde ik mijn wekker niet meer). Ik heb last van paniekaanvallen, vooral 's nachts, dus ik was blij dat ik eindelijk eens kon doorslapen. Als je 's n[lees meer...]achts goed slaapt, maakt dat al veel van je dag natuurlijk. Na 1 week ben ik begonnen met een volledige tablet (50 mg) want dat was me door de psychiater ook zo voorgeschreven en de eerste dagen geen last van, maar nu heb ik de indruk dat het minder uitdoet. Nochtans had ze me gezegd dat de pillen pas effectief na 2 weken zouden worden. Ik heb het gevoel dat ik opnieuw paniekaanvallen heb. Ik ga ondertussen wel wekelijks bij een psycholoog om hierover te praten. Ik heb nu ook last van trillende handen, maar weet niet of het aan de medicatie ligt of niet. Veel bijwerkingen zijn er eigenlijk niet en het is gemakkelijk om in te nemen. Ik vraag me wel af hoe lang ik dit nog zal moeten nemen en of de dosis voldoende is en of men hieraan kan verslaafd geraken. Er was me verzekerd van niet, maar ik ben er niet helemaal zeker van.
14-05-2016

Sertraline (sertraline)

Je wordt er wat rustiger door.
11-05-2016

Sertraline (sertraline)

Sinds 2 maanden gebruik ik Sertraline van Sandoz. Ik heb dit voorgeschreven gekregen voor PMS klachten en een depressie. Op zich is 2 maanden behoorlijk kort om iets te zeggen over de effectiviteit van een medicijn, omdat het pas na 4 tot 6 weken echt werkt, en enkele bijwerkingen daarna ook nog kunnen afnemen (aldus internet en mijn psychiater). Ik begin verschil te merke[lees meer...]n bij mijn PMS klachten, deze zijn minder heftig. Minder emotioneel en onredelijk (lees: hysterisch). Ik voel mij ook stabieler, alsof ik weer wat grond onder mijn voeten heb. Voel mij minder wanhopig en iets onverschilliger. Ik kom wat meer nuchter over volgens anderen. Ik heb het idee dat het ook invloed heeft op mijn verliefdheid. Ik zit niet meer zo in een achtbaan. Dit is ergens ook wel eens jammer, kriebels in je buik hebben is soms wel lekker. Oh! Ik ben ook 3 kilo afgevallen. Geen vervelende bijkomstigheid. Niet dat ik te zwaar was (gezond bmi..). Maar nu de nadelen: sinds ik dit medicijn slik heb ik bijna elke dag last van hele dunne ontlasting en of diarree. Dat had ik daarvoor nooit (tenzij ziek). Mijn derrière is daardoor vaak schraal. Auw, niet fijn. In het begin was ik elke dag misselijk. Dit duurde zo'n 2 weken. Ook flinke hoofdpijn, die nu alleen af en toe nog op komt zetten. Mijn dromen zijn de laatste tijd vaak lachwekkend. Hele bizarre dromen. Leuk om de volgende dag aan kennissen en vrienden te vertellen. Ik slaap ook wat lichter en kom moeilijker in slaap. Gelukkig kan ik mijn vriend inzetten om mijn rug te kriebelen, dat helpt vaak wel wat. Het meest stomme vind ik nog wel dat ik niet meer kan klaarkomen tijdens de seks. Voorheen kwam ik makkelijk 5 a 6 keer per vrijbeurt klaar. Ja, dat is voor de meeste uitzonderlijk. Echter, nu helemaal niet meer. Mijn clitoris is vaak verdoofd. Het voelt alsof er geen zenuwen meer in zitten. Ik vind seks belangrijk in een relatie en klaarkomen hoort daar wel bij. Dat hoeft geen 5 keer per vrijbeurt te zijn, maar een keertje komen vind ik wel prettig. Het lijkt wel alsof ik vaak 'op het randje zit'. Dat is dan frustrerend. Want daarna komt er niks. Ook niet als we net iets langer en intenser doorgaan. Mijn libido is ook minder, maar niet weg. Mijn conclusie: binnenkort met de arts overleggen of ik niet kan overstappen op Wellbutrin. Dat schijnt geen effect te hebben op het vermogen om klaar te komen.
05-05-2016

Sertraline (sertraline)

Ik heb al enige jaren last van sociale angst, slecht zelfbeeld en hieraan verbonden depressieklachten. Inmiddels volg ik een intensieve therapie hiervoor en hier werd mij wederom aangeraden om een antidepressiva te gaan gebruiken. Na Sint Janskruid te hebben geprobeerd (licht effect, maar niet afdoende) ben ik toch overstag gegaan. Sertraline (75 mg) zorgde voor een geeste[lees meer...]lijke afname van angst en intense gevoelens, maar lichamelijk begon ik het meer te voelen zweten, paniekaanvallen, hyperventilatie). Ik kreeg het gevoel alsof de emoties alsnog een uitweg zoeken, alleen op een andere manier. Ook was er een sterke toename van onrust, hierdoor had ik weer meer neiging tot alcohol en nicotine. Ik ben afgebouwd naar 50 mg en merkte minder onrust. Wel ben ik ook bekend met veel negatieve (dwang/beelden) gedachten welke meer begonnen te spelen. Opmerkelijk echter dat deze veel grilliger, negatiever werden. Ik weet niet of dit door de sertraline komt of niet, maar ik heb besloten om over te stappen op escitalopram. Daar ben ik nu een paar dagen mee bezig, hopelijk dat dit, op een lage dosering wat ondersteuning kan bieden. Ik denk dat medicatie kan helpen, maar ik ben op een punt dat ik ook probeer te accepteren (ipv vechten tegen) dat ik een bepaalde gevoeligheid heb waar ik mee om moet leren gaan. Mijn verhaal over sertraline is niet bijzonder positief. Maar bij de meeste mensen die ik ken werkt antidepressiva voornamelijk als een demper. De pieken kunnen eraf gaan, maar ook de dalen en dat kan soms wel net zorgen voor wat meer grip. Ik wens iedereen veel succes en sterkte.
29-04-2016

Sertraline (sertraline)

Slik nu Sertraline 50pch om mijn angsten en nachtmerries te onderdrukken. De werking is goed, helaas zou ik van die bijwerkingen af willen. Met name meer seksueel actief willen zijn en minder vermoeidheid zou ook welkom zijn. Dan is het gevalletje 'auto rijden' er nog... zodra ik een beetje moe begin te worden, ga ik zweven over de weg en is mijn reactievermogen dusdanig l[lees meer...]aag dat het eigenlijk onverantwoordelijk is om nog te rijden dan, maar soms moet je wel. Volgens mijn echtgenoot is een goede stoelgang erg belangrijk, wel... dat is ook minder geworden. Hou daarnaast meer vocht vast, ben dus dikker geworden, maar op zich is dat niet zo erg... was meestal wat aan de dunnere kant. Maar als er iemand een minder onvriendelijk medicijn weet... hoor ik dat graag.
26-04-2016

Sertraline (sertraline)

Na een half jaar Sertaline gebruikt te hebben, heeft het antidepressivum weinig tot geen resultaat geboekt. In combinatie met ADD waar ik dus ritalin voor heb gebruikt, werd ik dagelijks suf, en lusteloos. Wat mij dagelijkse functionering heeft belemmerd. Het gebruik van Sertaline werd door mijn psychiater voorgeschreven, als doeleinde om mijn stemming te stabiliseren. Doo[lees meer...]rdat ik posttraumatische stress stoornis en borderline heb, is het moeilijk om vasteberaden keuzes te maken. Door sertaline werd ik geremd in mijn impulsiviteit, en daarnaast werd ik meer bewust van mijn omgeving. De eerste weken met het gebruiken van sertaline had ik last van veel bijwerkingen zoals, continue suf, maagklachten, droge mond, gewichstverlies (in 3 maanden tijd, was ik maar liefst 14 kilo afgevallen, wat eigelijk wel goed uitkwam), geen honger, geen zin in seks en moeilijk opgewonden te raken. Na een half jaar sertaline te hebben gebruikt, had ik elke dag last van sufheid, en lusteloosheid, wat niet goed gepaard ging met mijn dagelijkse activiteiten. Daarnaast werd mijn stemming alles behalve beter, tot op heden heb ik nog last van somberheid, paar keer per week zonder sertaline. Maar met sertaline wordt de somberheid met factor 3 vergroot.
17-04-2016

Sertraline (sertraline)

Gebruik dit medicijn als angstremmer en ter behandeling van obsessieve compulsieve dwang.
09-04-2016

Sertraline (sertraline)

Ik heb last van depressie en angststoornis en paniek aanvallen gehad en door Sertraline zijn mijn problemen in deze drie gebieden aanzienlijk verminderd. God zij dank dat zulke medicijnen bestaan en door het ziekenfonds vergoed worden.
Pagina 1 van 7

Thyrax Duotab (719) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Amoxicilline (372) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (359) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (326) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Cymbalta (284) - Depressie - antidepressiva overig
Seroxat (262) - Depressie - antidepressiva SSRI

Verwen jezelf of een ander met de
verzorgingsproducten van The Body Shop.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik
en maak kans op een cadeaubon t.w.v. €35!

Als je meer wilt weten over The Body Shop, klik dan hier.

The Body Shop