lees de ervaringen

Bijwerkingen
Pagina 1 van 7

20-09-2016

Sertraline (sertraline)

Na negen maanden registreer ik het volgende: slechtere concentratie, heel veel moe, nog steeds neerslachtige gevoelens of gedachten, minder angst en paniek, daardoor: beter slapen, veel minder ruzies met vriend, waardoor dus ook minder stress of problemen. door vermoeidheid minder sportief, dus aantal kg aangekomen, droge mond bij eten van ui en knoflook, in opbouwfase d[lees meer...]roge mond en nachtmerries of heftige dromen, en warme vingertoppen. na paar weken over. Voor angst- en paniek zou ik het aanraden, in combinatie met therapie. Liefst wil ik nu stoppen, vooral door die vermoeidheid en concentratie, maar ik wacht nog even om de therapie meer kans te geven.
14-09-2016

Sertraline (sertraline)

Vanaf pil 1 had ik rust in mijn hoofd. Na vanalles geprobeerd te hebben gebruik ik nu ant-depressiva. DIt had ik veel eerder moeten doen. Ik heb moeite met inslapen maar ik heb zoveel meer energie dat die bijwerking te verwaarlozen is.
11-09-2016

Sertraline (sertraline)

Ik ben 5 augustus begonnen met sertraline, de eerste 2 weken met 25 mg en daarna met 50mg 's ochtends en 's avonds een halve tablet van 25 mg. In het begin lichte bijwerkingen gehad zoals slecht slapen, veel zweten en een beetje onrustig. Toen ik met 50 mg begon na de 2e week werden mijn gedachtes wel heftiger. Ik heb ook een obsessief compulsieve stoornis waar ik nu een d[lees meer...]epressie bij kreeg. Nu slik ik het ruim 5 weken en ik merk wel degelijk verschil, mijn gedachtes zijn een heel stuk minder waardoor ik veel beter in mijn vel zit. De medicijnen werken goed en bijwerkingen heb ik totaal niet meer, ze hebben gezegd een half jaar slikken, dus hoop dat ik het over een half jaar kan afbouwen, omdat wij toch ook zwanger willen worden.
28-08-2016

Sertraline (sertraline)

Ik ben begonnen met 25 mg en opgebouwd naar 100 mg binnen 1 maand. Veel last gehad van de bijwerkingen en jeuk en eetbuien zijn niet overgegaan. Ik krabde mijn hele rug en hoofdhuid kapot en ben in 2 maanden tijd 2 kilo aangekomen, ik kwam zelf aan op dagen dat ik 'normaal'at en geen extra honger had. Nu gestopt en ontwenningsverschijnselen, hetzelfde als hierboven maar [lees meer...]weet nu dat het minder wordt. Ga het zonder antidepressiva proberen, want de voordelen wegen niet op tegen de bijwerkingen....
16-08-2016

Sertraline (sertraline)

ik neem sertraline 25mg al 6 jaar voor angst en paniek, ik neem het samen met emcoritis mitis en 1 uur daarvoor neem ik euthyrox. Nu las ik (bijsluiter) dat deze medicijnen niet samen mogen gebruikt worden, mijn huisarts zegt dat ze daar niet van op de hoogte is. nu ben ik begonnen met euthyrox te nemen om 7u, om 8 u ( bij ontbijt) emcoritic mitis en om 12 u bij diner de [lees meer...]sertraline. Ik probeer nu af te bouwen en neem de sertraline om de 48 u ( 2 dagen).
10-08-2016

Sertraline (sertraline)

Ik had veel last van angsten, depressie en piekeren en kwam er, ondanks psychologische hulp, niet goed uit. Ik ben begonnen met vier dagen 25 mg. Hiermee had ik (meteen na het eerste gebruik) veel last van bijwerkingen: het vervelendste was de depressie die in eerste instantie erger werd, de angst en paniek (ook 's nachts, niet goed durven gaan slapen), huilen en onrustig [lees meer...]zijn (zowel lichamelijke onrust in beweging (niet stil kunnen zitten) als onrust in het hoofd) en af en toe hartkloppingen. Andere, wat minder vervelende, bijwerkingen waren: hoofdpijn (alsof er een badmuts op je hoofd zit), wat duizelig, licht misselijk, een wat droge mond, diarree en het gevoel grieperig te zijn. Na een aantal dagen gebruik werd ik zo angstig, depressief en lichtelijk geobsedeerd door mijn bijwerkingen dat ik overwogen heb te stoppen, maar de huisarts had gemeld dat de bijwerkingen ongeveer twee weken zouden kunnen aanhouden, dus heb ik volgehouden. Na vier dagen verhoogde ik naar 50 mg per dag. Na twee weken precies waren de ergste bijwerkingen over en na drie weken voelde ik me redelijk goed. Toen kwam er een stijgende lijn in en na zes weken was het positieve effect maximaal. Ik pieker minder, ben niet meer angstig en depressief, zie de toekomst wat positiever en geniet weer meer van het leven. Ook ben ik aardiger voor mezelf en voor anderen, wat 'relaxter', minder streng. Ik slik het nu ongeveer 9 weken en de bijwerkingen die ik nu nog ervaar zijn: soms moeilijk doorslapen (te vroeg wakker, daarvoor slik ik soms een melatoninetabletje en drink een kop kamillethee voor het slapengaan), 's nachts een beetje duizelig (alsof ik wat lig te dobberen), beetje nachtelijk transpireren (iets vaker beddengoed verschonen) en overdag soms wat slaperig. Maar dit alles weegt niet op tegen de voordelen. Het was voor mij behoorlijk doorbijten in het begin, maar nu ben ik blij dat ik er mee begonnen ben. PS: Ik gebruikte eerst van het merk PCH en nu, sinds een week, van Ranbaxy. Ranbaxy is wat makkelijker te slikken, want iets kleiner en valt niet uit elkaar bij contact met water/speeksel dus geen vieze smaak.
02-08-2016

Sertraline (sertraline)

vanaf week 2 ongeveer waren mijn angsten en rare gedachten bijna helemaal weg.
27-07-2016

Sertraline (sertraline)

Sertraline is een goed middel om een angst- en paniekstoornis te bestrijden. Het middel heeft mij geholpen om activiteiten waar ik mij erg druk om maakte op een leefbare manier door te komen. Ik kon vroeger niet zonder problemen naar feestjes, de bioscoop of andere sociale activiteiten, terwijl ik ook bij prestatiemomenten als presentaties of tentamens door zware angsten g[lees meer...]ekweld werd. Sertraline zorgde er bij mij voor dat ik dit op een betere manier kon invullen. Ik wil wel aan iedereen meegeven dat het stoppen of minderen met de dosering (bij mij 50mg per dag) erg heftig is, doe dit altijd in overleg met een specialist. In een periode van 4 maanden stapte ik terug naar 1 pil om de dag, dit is niet goed voor je medicijnspiegel. Ik ben er ongelooflijk depressief van geworden en heb zwaar in de put gezeten, waardoor ik terug ben gegaan naar de oorspronkelijke dosering van 50mg per dag. De komende tijd zal ik de dosering gelijk houden en starten met therapie zodat de combinatie mij hopelijk terugbrengt op het niveau van voor het afbouwen.
Pagina 1 van 7

Mirena (1917) - Anticonceptie - overig
Thyrax Duotab (758) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Amoxicilline (386) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (377) - Anticonceptie - eenfase