sertraline

Postnatale depressie (16 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (14 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

19-05-2022 | Man | 54
sertraline (50mg)
Dit is de 2de keer dat ik het gebruik na mijn CVA. De vorige keer ongeveer anderhalf jaar en heeft het me na een aantal weken geholpen om me beter te voelen. Daarom afgebouwd en gestopt in de hoop dat ik het ook zonder kon, maar na een aantal maanden weer meer depressieve gedachten en daarom in overleg 4 weken geleden weer begonnen. Nu veel spanning en lusteloosheid wat m[lees meer...]e erg bezig houdt. Momenteel soms ook zenuwachtig, wat ik niet goed kan plaatsen, waar dit vandaan komt. Vandaag weer overleg met huisarts, hoe nu verder. Is gevoelsmatig behoorlijk afzien en hoop snel op verbetering.

16-05-2022 | Vrouw | 33
sertraline (100mg)
Het werkte niet voor mij. Van 25, naar 50, naar 100mg opgebouwd. Ging telkens eventjes goed en daarna ineens veel slechter. Mijn perspectief verdween, ik werd veel passiever en voelde helemaal niets meer. Wel mega paniekaanvallen, geen geluksgevoelens. En de suicidale gedachten namen toe. Uiteindelijk Quetiapine 25mg 2x pd erbij gekregen en daarmee waren de nare gedachten [lees meer...]in 1 klap weg. Inmiddels 2 weken afgebouwd naar 0 en ik voel me eindelijk weer mezelf. De Quetiapine houd me stabiel en ik kan daarnaast eindelijk weer genieten van de mooie dingen. Ben ook weer actiever wat fijn is aangezien ik 15kg was aangekomen in de tussentijd.

15-05-2022 | Vrouw | 29
sertraline (100mg)
Zit nu bijna 3 weken aan de sertraline (waarvan de eerste week op 50mg). Merk nog helemaal niets van effect. Wel voel ik me somberder dan ooit en heb ik een continu gespannen gevoel alsof ik zenuwachtig ben. Is dit normaal of past deze anti depressiva gewoon niet bij mij?

02-05-2022 | Vrouw | 50
sertraline (50mg)
Jaren gebruikt (ongeveer 20 jaar). Nu ongeveer 5 jaar gestopt. Pas na het stoppen langzaamaan gemerkt wat een enorme invloed die medicijnen hebben gehad. Ik was altijd, dag in dag uit, moe, moe, moe. Sliep daarnaast slecht en nog veel meer klachten. Nu ik ze, eindelijk, niet meer gebruik zijn al die klachten als sneeuw voor de zon verdwenen. Voel me sensitiever, kan meer[lees meer...] genieten van natuur, muziek enz. Depressieve perioden uiteraard ook weer terug.

28-04-2022 | Vrouw | 33
sertraline (50mg)
Eerste week 25 mg Sertraline. Bijwerkingen waren vervelend maar toch de ophoging gedaan naar 50 mg. Nu gestart met de 2e week 50 mg en nog veel onrust/ paniek. Ik heb er oxazepam bij gekregen en dit neem ik zodat de bijwerkingen wat minder heftig zijn. Ik heb al eens eerder een andere ssri gehad wat mij destijds veel geholpen heeft. Hopelijk gaan de bijwerkingen snel [lees meer...]afnemen en het medicijn zijn werk doen. Ik zit nu op de 16e dag gebruik. Waarvan 9 dagen op 50 mg. De arts zegt dat de bijwerkingen meestal weg gaan na 14 dgn dus ik ga dit de komende dagen hopelijk ervaren!

27-04-2022 | Vrouw | 29
sertraline (25mg)
Voorgeschreven 2 jaar geleden door psychiater, In eerste instantie bang dat ik een afgevlakte versie van mijzelf zou worden, maar ik werd juist weer meer mijzelf. Er kwam meer kleur en zachtheid over de dingen. Rust en ruimte voor het geen wat er echt toe doet. Kon opeens weer gelukzalig adem halen en genieten bijv. Zonder angst en stormen, de zwaarte van diepe dalen. Er [lees meer...]kwam heel veel beters voor terug. Dat was echt een super fijne ervaring, en leefde er onwijs van op, zowel werk als privé. Mijn creativiteit en productiviteit leden er juist niet onder in de eerste 1,5 jaar. Het stopt het ellendige gepieker en gevoelens van angst. Pas wel op dat je je niet té comfortabel gaat voelen met dit middel; blijf werken aan de kern/grondslag van je depressie. Want het maakt ergens bij langdurig gebruik passief, op een onschuldige manier. Dit uit zich in; meer slaap uren, minder libido en sneller tevreden zijn. Waardoor mijn huis en verzorging iets meer verslonsde. Dat viel wel in het niet met alles wat ik ervoor terug kreeg. Ik zou dit antidepressivum zeker aan raden als steun in de rug om tot rust te komen, en weer ‘fijn’ te kunnen functioneren. Het geeft een onwijs goede en verbeterende boost als je een lange periode dealt met angst en somberte. Want die verdwijnen hierdoor. Maar voor lang gebruik vind ik het wat moeilijker omdat ik dan toch het gevoel krijg dat er een soort bescherm laagje om me heen komt. En dan wil ik weer het vurige en scherpe ervaren. Maar als je gek wordt van angst en hele diepe dalen steeds ervaart dan is het perfect dit een tijd te proberen en zal je weer een heel fijne versie van jezelf ervaren. Het middel helpt je dan zeker om uit een depressie te komen.

25-04-2022 | Man | 40
Sociale fobie
Door teveel nare ervaringen werd ik steeds meer op mezelf, ging vrijwel nergens meer heen na het werk vanwege onzekerheid en onverwerkte trauma's en ik voelde mij zeer negatief naar mensen toe. Alles raakte mij ontzettend en ik lag vrijwel mn hele leven wakker van gepieker en dingen die mensen tegen mij hadden gezegd. Ik voelde mij vaak minder dan anderen en in groepen vri[lees meer...]enden voelde ik mij zeer eenzaam. Alsof iedereen elkaar aardiger vond, daardoor heb ik een muur om me heen en vinden mensen het lastig mij te leren kennen. Het zal waarschijnlijk lijken of ik arrogant ben. Na een paar weken ging ik weer eens naar een feestje, zonder weg te gaan zodra het druk werd. Mijn vrienden merkten op dat ik vrijwel geen negatieve dingen meer zei en goed in mijn vel zit. Mn familie merkte dit ook op. Ik heb weer dagen dat ik sta te dansen op muziek. De nadelen zijn best aanwezig maar de voordelen zijn veel beter. Ik wou dat ik dit vroeger had gekregen voor mn adhd klachten. Ben nog druk maar klaag bijna niet meer en als je veel kan praten zonder ervoor na te kunnen denken, is dat erg handig. Omdat het lang duurde voordat het werkte, voel ik mij niet anders dan mezelf.

19-04-2022 | Vrouw | 30
Premenstrueel syndroom (PMS)
Sinds ik sertraline gebruik ben ik mentaal stabiel. Ik begon met intermitting dosering (rond een bepaalde periode in de mijn cyclus waar de klachten op zijn hevigst waren) Bijwerkingen heb ik de eerste week gehad: angstaanvallen, maar dat viel te relativeren. Na een dag of twee was dit voorbij. Rond mijn menstruatie veranderde ik compleet in een ongrijpbare, niets on[lees meer...]tzienende tiran. Dat is gelukkig verleden tijd. Wel verschoof mijn cyclus na een paar weken waardoor ik het raadzaam achtte steeds eerder met de medicatie te starten in de maand. Na overleg met mijn huisarts ben ik uiteindelijk begonnen met een constante dosis sertraline, dus elke dag 1 tablet, dat doet mij erg goed. Mijn menstruatie lijkt daardoor wel uit te blijven. Ik heb geen kinderwens meer, dus dat mijn menstruatie uitblijft zit mij niet dwars, ik heb er tenslotte ook geen last meer van in de zin van dat ik de hierboven beschreven tiran wordt...

11-04-2022 | Man | 30
sertraline (25mg)
Ik worstel al meer dan 10 jaar met een angststoornis en een aantal fobieën. Ik dacht dat ik het op eigen kracht kon doen afnemen d.m.v. therapieën, helaas. En ik was zo koppig om nooit medicatie in te nemen. Ik wil niet zeggen dat therapieën niet helpen, want ze geven wel handvatten om het enigszins onder controle te krijgen, maar door nu met Sertraline (25 mg) te beginne[lees meer...]n zijn mijn angstklachten zo goed als verdwenen, echt een wondermiddel. Procentueel 80-90% afgenomen, de overige procenten poets je makkelijk weg met therapie. De eerste week was wel even doorbijten want dat verergeren de angsten, maar in week 4 begon opeens alles af te nemen. Als je twijfelt, gewoon doen. Je kan het!

01-04-2022 | Man | 22
sertraline (100mg)
Naast Autisme en ADHD, heb ik veel last van angst, vooral in sociale situaties. En daardoor ook een somber toekomstbeeld. Eerder al eens citalopram geprobeerd maar dat deed niet zoveel. Maar sertraline doet echt wonderen. Eerst 50 mg, de eerste paar dagen voelde ik me heel erg suf maar tegelijkertijd was de angst al een heel stuk minder. Na een week kwam de angst wel weer [lees meer...]voor een groot deel terug. Sinds gisteren 100 mg. En de rust die ik voel is geweldig. Ik kan naar de supermarkt gaan en een gesprekje met de kassière houden met weinig stress, de spanning, schuld- en schaamtegevoelens zijn een heel stuk minder. Ik hoop dat het zo blijft. Er zijn wel wat bijwerkingen, maar die vind ik het persoonlijk waard voor de voordelen die het me geeft. Dit is mijn persoonlijke ervaring, iedereen reageert anders op antidepressiva, maar mij helpt het in ieder geval!

29-03-2022 | Vrouw | 44
sertraline (25mg)
Sinds 3 maanden begonnen met Sertraline, ik slik nog steeds de begin dosis van 25 mg. Heel veel bijwerkingen gehad gedurende de eerste 10 dagen. Zo erg dat ik weinig kon en niet kon werken. Aantal malen op het punt gestaan om te stoppen. In overleg met apotheker toch doorgegaan. Nu twijfel ik of ik de dosis zal gaan verhogen naar 50 mg per dag. Mijn gedachten nemen[lees meer...] weer toe nl. Ik zie erg op tegen de mogelijke bijwerkingen. Merk sinds een aantal weken dat ik trillende handen heb en een erg gejaagd gevoel op mijn borst. Ik vermoed ook dat ik een verhoogde hartslag heb. Sertraline helpt absoluut om minder gedachten te hebben, ik blijf ook minder lang hangen in een gedachte. Maar het is geen wonder medicijn.

26-03-2022 | Vrouw | 26
sertraline (100mg)
Ik had een angststoornis veroorzaakt door mijn fobie voor braken (emetofobie). Het was nogal tegenstrijdig om te beginnen met deze medicatie, omdat een bijwerking misselijkheid is. Hoewel ik er ook misselijk van was, ging het heel snel beter. Ineens kon ik weer dingen doen, het huis uit. De angst zette niet door, waardoor ik niet in paniek raakte. Dit was al na zo'n 3 weke[lees meer...]n. Nu, 6 jaar later gebruik ik het nog steeds, maar ik heb wel mijn leven terug! Ik zat ooit op 125mg, maar tegenwoordig nog maar op 75mg. Een groot voordeel van deze medicatie (merk ZOLOFT) is dat je kunt op- en afbouwen met vloeistof. Dit zorgt voor heel geleidelijke ophoging of vermindering. Hierdoor heb je ook veel minder last van bijwerkingen. Medicijnen zoals deze zijn niet per definitie de oplossing, maar het geeft je een goede duw in de juiste richting. In combinatie met therapie is het heel zinvol.

13-03-2022 | Vrouw | 51
sertraline (20mg/ml)
Ik slik ze vanaf 1990.Ik heb afgelopen 21 jaar 40 mg perdag geslikt Tussen door 3x geprobeerd af te bouwen.Kreeg daardoor meer last van depressie's. Aangezien ik afgelopen 5jaar door leukemie, borstkanker & trombosebeen/longembolie had mee gemaakt verhoogd naar 60mg.Ik ben tot nu toe heel tevreden met sertraline alleen 1nadeel. Ben flink aangekomen daardoor. Liever overgew[lees meer...]icht&goed gevoel dan slank&ongelukkig zijn.

07-03-2022 | Vrouw | 15
sertraline (100mg)
Alleen maar meer angst en paniek door gehad. Werd depressiever en suicidaler. Herkende mezelf niet meer. Ik was maar 15 jaar en werd volgepompd met 100 mg. Criminelen zijn het

06-03-2022 | Man | 48
sertraline (350)
zwaar depressief..begonnen met sertraline 100mg..geen effect..200mg geen effect..bloedspeigel bleef te laag..blijkt dat ik een snelle stofwisseling heb..nu heb ik 350mg sertraline en voel me als nieuw..sloeg de eerste weken door van zwaar depressief na te vrolijk..voel me nu goed..heb weer energie..lach weer..leven is een stuk aangenamer..geen last van bijwerkingen..sertr[lees meer...]aline is voor mij de bevrijding

18-02-2022 | Vrouw | 36
sertraline (25mg)
Angst, somberheid en paniek na de geboorte van mijn tweede kind. Ik zakte letterlijk weg. Depressieve gedachten. Vrijwel direct kreeg ik sertraline voorgeschreven. Begonnen met 50mg. Opgebouwd naar 150 en zit nu weer op 50 in combinatie met schildklierhormoon. Recent een poging gewaagd te stoppen, maar ik zakte weer terug. Dus nog even door tot mijn behandeling klaar i[lees meer...]s.

Thyrax Duotab (867) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (585) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (433) - Antibiotica - penicillines breedspectrum