lees de ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI
Sertraline
Geef mening

Wordt gebruikt bij:
  • Depressie (175 meningen)
  • Angststoornis (61 meningen)
  • Angst & paniekstoornis (56 meningen)
  • ...

Pagina 1 van 2

20-04-2014
Man (49) - Depressie

Tevredenheid over:
Ik lees hier veel verhalen van mensen die na slechts een paar weken alweer stoppen. Doe dat niet! Pas na 6 tot 8 weken heeft het pas het goede effect. Ook ik vond de bijwerkingen verschrikkelijk, heel onrustig, niet stil kunnen zitten, de hele tijd wiebelen, sommige momenten nog depressiever, enorm zweten 's nachts. Maar na een week of zes ging het het langzaamaan beter[lees meer...] en begon me echt een stuk beter te voelen. Heel langzaam. En ik sliep 's nachts ineens de hele nacht door, zonder al die piekermomenten diep in de nacht. Doordat ik ook eindelijk kon slapen werd ik ook alsmaar rustiger in mijn hoofd. Ben wel begonnen met 50mg daarna naar 100mg en vervolgens nog naar 150 mg. Bij elke verhoging kwamen wel weer de bijwerkingen terug maar waren wel sneller verdwenen. Ik heb nog wel enorme pieken en enorme dalen. Maar ik verdwijn gelukkig niet meer in die enorme dalen dankzij de Sertraline. Ik ben blij dat ik destijds heb doorgezet met dit medicijn. Dit heeft mij een lijdensweg van jaren bespaard van telkens andere medicatie proberen. Antidepressiva heeft tijd nodig om aan te slaan.
U kunt alleen reacties geven als u ingelogd bent. Inloggen kunt u rechts hiernaast op deze pagina of maak eerst een account aan als u dit nog niet heeft gedaan. Registreer

17-04-2014
Vrouw (32) - Angst & panie...
Algehele tevredenheid: 1

Tevredenheid over:
Ik heb dit middel voorgeschreven gekregen van de psychiater voor mijn Complexe PTSS en depressie. De eerste week moest ik met 50mg beginnen, daarna 100mg. Ik ben niet verder dan de eerste week gekomen, de misselijkheid viel mij nog erg mee, maar ik kreeg een verschrikkelijke, onhoudbare stekende hoofdpijn aan de rechterkant van mijn hoofd! Het komt vaak bij inspanning of, [lees meer...]hoe raar ook, een orgasme. Dan begint het aan de rechter achterkant van mijn hoofd en binnen 5 seconden is het de gehele rechterkant en voelt het alsof mijn aders gaan springen! Bij elke hartklop enorme steken! Ik heb zelf ook last van migraine, maar dat was deze hoofdpijn zeker niet, deze hoofdpijn was 10x erger en echt onhoudbaar! Stil liggen is dan echt onmogelijk, tranen lopen over mijn gezicht van de pijn en het trekt zelfs door naar de rechterkant van mijn gezicht, ook trok mijn rechteroog soms dicht. Alsof je in een citroen gebeten had! Deze hoofdpijnaanvallen houden per keer zo'n 3 uur aan voor het ook maar ietwat afzwakt en loop daarna nog 4 dagen met een hoofdpijn die steeds verschuift en bij het voorover bukken of iets, schiet het er zo weer terug in. Ik heb deze medicatie niet langer dan een week gebruikt en ben ermee gestopt! En ook al ben ik er nu ruim een week mee gestopt, als ik nu een orgasme krijg, komt de hoofdpijn meteen weer terug.....Ik weet niet wat het in mijn hoofd heeft gedaan of kapot heeft gemaakt, maar ik ga snel een nieuwe afspraak met de huisarts en psychiater maken om het na te laten kijken! Wat een rotzooi! Nooit meer!

11-04-2014
Vrouw (51) - Posttraumatis...

Tevredenheid over:
Ik heb deze medicijnen gekregen op aanraden van mijn psychologe, ondanks dat ik EMDR gehad heb van haar, was ik erg depressief geworden en had ik zelfmoordneigingen. (ik had nog geen veilige thuishaven), via de Huisarts Setraline gekregen van 50 mg en het werkte al vrij snel subliem, binnen 3 dagen, maar wat een angsten had ik zeg, terwijl ik van mijzelf helemaal niet angs[lees meer...]tig ben, daar staat het middel om bekend en inderdaad zoals ze zeiden na 2 weken was het over. Ik die veel energie had, ging veel meer slapen. Mijn gevoelens werden afgevlakt en voelde raar. Orgasme krijgen was heel moeilijk met dit middel en dat vond ik wel jammer, maar mijn klachten waren te erg om te stoppen. Eind 2013, maakte ik weer wat mee dat mijn PTSS weer helemaal terug kwam en 100 MG ging slikken op advies van huisarts en Psychologe. Ik leefde als een zombie en sliep onwijs veel, ik voelde helemaal niks meer en sex werkte al helemaal niet meer. Ik werd zo boos op mijzelf en ben terug gegaan naar 50 mg en daarna uit mijzelf gestopt, heel en heel en heel veel nachtmerries, ik voel weer, me lijf reageert weer (zalig gevoel) Griep gevoel inderdaad, misselijk , enorm zweten en gelukkig weer zin in sex. Ik hoop dat ik zonder kan en ik denk er niet te veel over na, ik zie het wel. Enorm veel energie, heerlijk, het middel heeft mij goed geholpen, absoluut, maar nu voel ik mijzelf weer en dat is ook heerlijk.

08-04-2014
Man (36) - Depressie

Tevredenheid over:
Zijn er hier mensen die volgende symptomen hebben met Sertraline? Zich raar voelen, in zichzelf gekeerd, dromerig net of je een plant bent. Het is een gevoel dat moeilijk te beschrijven is, maar het is net of je jezelf nimmer bent en dit is bij mij soms beangstigend. Het is net of ik een robot ben. Ik neem het 's morgens in, heb door de dag perioden dat ik echt moe ben[lees meer...] en op bed moet gaan liggen. Wanneer ik 's morgens wakker word, zware benen, vaak geëmotioneerd. Wanneer ogen opendoe even draaierig en word wakker door tintelingen in mijn hoofd. Rare is dat ik me 's avonds beter voel dan door de dag. Door de dag soms ook nog periode van emotioneel. Neem het nu 4 weken in . Ik stel me de vraag of ik wel depressief was en niet even een downperiode ( februari ) gehad heb en dit medicijn wel nodig heb. Sinds een drie weken psychiater gecontacteerd en op gesprek geweest, maar die schrijft me na een eerste gesprek van een 30 minuten al enorme zware medicatie voor zoals Invega (paliperidon) en Staurodorm (Flurazepam). Na wat gezocht te hebben op internet deze nog niet ingenomen daar ik hem duidelijk gezegd had geen zware medicatie voor te schrijven in het begin en zeker geen medicatie waar je slecht vanaf raakt.

06-04-2014
Man (37) - Depressiviteit

Tevredenheid over:
I.v.m. terugkerende depressies waarbij ik niet meer door wil gaan met leven, dit middel voorgeschreven gekregen van de huisarts. Het middel werkt tot op bepaalde hoogte. Voornamelijk de omgeving geeft aan dat het beter gaat met me dankzij het gebruik. Ik merk wel dat de destructieve gedachtes minder zijn. Ik merk overigens geen afvlakking van mijn gevoel/humeur. De extreme[lees meer...]n zijn gewoon minder geworden. Nadelen: Extreem libido verlagend. (Heel vervelend voor mijn vriendin) 's Nachts zweet ik ontzettend veel. Daarnaast vaak last van diarree. Dit gebeurd voornamelijk als ik het medicijn een keer vergeet in te nemen. Ook is de leverfunctie verhoogd sinds ik het medicijn gebruik. Ik gebruik de sertraline van producent Mylan. Dit is overigens niet de originele (dure) versie. Heb wel eens andere (goedkopere) gekregen waarbij de diarree extreem werd. Die wil ik liever niet meer gebruiken.

31-03-2014
Vrouw (25) - Angst & panie...

Tevredenheid over:
Ik slik dit medicijn omdat ik last heb van een angst-en paniekstoornis. Ongeveer twee jaar geleden ben ik hiermee begonnen en slik 150 Mg per dag. De klachten van de stoornis zijn vrijwel geheel weg. Ik heb plezier in mijn werk en zie nergens meer tegenop. Toch overweeg ik om te gaan afbouwen aangezien ik de afgelopen periode ruim 10 kg ben aangekomen. Niet zelden word[lees meer...]t de vraag gesteld of ik niet zwanger ben. Binnenkort willen mijn man en ik wel aan een gezin beginnen en hebben liever niet dat ons kind verslaafd wordt geboren. + klachten geheel weg - gewichtstoename

07-03-2014
Vrouw (20) - Depressie

Tevredenheid over:
Hoi ik ben 20 jaar en ik gebruik nu bijna 3 maanden sertraline... Voor mijn depressie. Ik heb alleen dat ik snachts tussen half 3 en half 5 wakker wordt en dan heb ik een hele volle blaas en moet naar de wc.. Daarna slaap ik ook niet meer. Ik heb dagelijks hoofdpijn en 's ochtends als ik op sta doet mn kaak zeer. Soms heb ik nare gedachtes en emoties zijn soms moeilijk on[lees meer...]der controle te houden. Hiervoor had ik echter niet veel last van dit soort dingen... Heeft iemand dit soort dingen ook gekregen na het gebruik van sertraline???????

03-03-2014
Man (26) - Depressie

22-02-2014
Vrouw (18) - Sociale fobie

15-02-2014
Vrouw (32) - Depressie

Tevredenheid over:
Door een reactieve depressie op de scheiding ben ik begonnen met sertraline. De eerste 6-8 weken waren verschrikkelijk. Ik had eerder gelezen over de mogelijke bijwerkingen en begreep dat ik moest doorzetten om te weten of het zou kunnen werken. Ik heb een paar paniekaanvallen gehad, was erg moe en kreeg last van overmatig zweten en trillen. Na een week of 8 rolde ik er [lees meer...]doorheen. Ik kreeg meer energie, de eetlust begon terug te komen , het zweten nam behoorlijk af en geen paniekaanvallen meer. Ik kom niet aan en slaap beter, het voelt gelijkmatiger. Geen last van afgevlakte emoties, kan mezelf goed uiten, heb nog veel inlevingsvermogen en kan gewoon lachen en huilen. Daarnaast kreeg ik weer zin om te gaan werken en om dingen te gaan ondernemen. Ik heb nog wel last van angsten voor de toekomst en veel moeite met acceptatie en loslaten van oude vaste patronen, maar ik voel dat ik er wel ga komen. Vooral ook met steun van familie, vrienden en collega's. Ik heb overigens nooit last gehad van depressieve klachten en paniekaanvallen, ben er enorm van geschrokken hoe ik reageerde op de scheiding (niet mijn keuze). Maar de medicijnen zijn er niet voor niks, gelukkig doet het iets positiefs en daar maak ik dankbaar gebruik van. De enige bijwerking die ik nu nog heb, is het gevoel hier niet helemaal aanwezig te zijn en trillerig zijn. Daarnaast heb ik gesprekken met een psycholoog en ben ik bewust bezig met omdenken en anders denken. Hierdoor voel ik me sterker en hoop ik af te kunnen gaan bouwen als ik in een rustiger vaarwater zit. Het geeft me meer inzicht in mezelf en manier van denken en zie ook dat daar iets in zit van hoe de depressie is ontstaan. En tot slot: ritme en regelmaat zijn zo belangrijk merk ik. Ik heb de alledaagse dingen met de kinderen, het huishouden, werk en sociale contacten opgepakt (nog voordat het goed begon te werken) en dat gaf ook wat energie. Ik wens iedereen die in depressie zit heel veel sterkte, geloof in jezelf..

11-02-2014
Vrouw (50) - Borderline pe...
Algehele tevredenheid: 5

Tevredenheid over:
Dit medicijn heeft mij heel erg geholpen. Ik was mijn hele leven nogal ongelukkig. Door deze medicijnen kreeg ik veel energie en levensvreugde en was minder overgevoelig. Het nadeel is dat ik totaal geen zin heb in sex met mijn partner, voor hem niet leuk, en ik heb veel eetlust...alles is zo lekker en dus ben ik een paar kilo aangekomen. Ik slikte eerst 50mg en daarna hee[lees meer...]l lang 25 mg. Nu ben ik gestopt, omdat ik niet nog meer wil aankomen. Nu hoop ik maar dat ik niet te labiel wordt. Even volhouden..... Ben al eerder gestopt en toen lukte het niet goed. Ik werd weer te snel boos, dat hoop ik nu niet te hebben, ik ben heel gemotiveerd en hopelijk is mijn BL een beetje afgezwakt. Mijn man steunt mij nu ook bij het stoppen dat scheelt wel denk ik.

03-02-2014
Man (42) - ADD

Tevredenheid over:
ik gbruik dit middel, omdat ik angsten en hyperventilatie aanvallen heb sinds meer dan 6 jaar. Ik heb ADD en een licht verstandelijke beperking en kan niet tegen drukten in kleine ruimtes, word ik vaak angstig. Sertraline werkt goed en helpt me om op de been te blijven, maar genieten van intimiteit is niet geweldig. Ik wil gewoon kunnen genieten van seks zoals andere mense[lees meer...]n dat ook kunnen, de bijwerkingen verhinderen vaak een erectie of een zaadlozing.

28-01-2014
Man (44) - Angst & panie...
Algehele tevredenheid: 1

Tevredenheid over:
Ik gebruik dit middel nu bijna 4 jaar en aangezien het middel niet werkt tegen mijn paniekstoornis wil ik er al jaren mee stoppen. Het middel werkt sterk negatief op mijn libido, ik kwam er kilo's van aan en het is vanwege de onthoudingsverschijnselen voor mij onmogelijk om er mee te stoppen. Zelfs zeer voorzichtig afbouwen (met een nagelvijl) zorgt voor slecht slapen, bra[lees meer...]in zaps, overgevoeligheid voor geluid, aanraking en het gevoel alsof ik een zware griep heb. Ik heb jaren lang Xanax gebruikt in hoge doseringen... 5 mg per dag (een zeer verslavende Benzodiazepine) maar Xanax afbouwen is een eitje vergeleken met het afbouwen van Sertraline (Zoloft)

30-12-2013
Vrouw (16) - Borderline pe...

Tevredenheid over:
In de eerste instantie dacht mijn hulpinstantie dat er sprake was van een depressie - later bleek dit een bedreigde persoonlijkheidsontwikkeling-. Toen ik de medicijnen begon in te nemen was ik in een kliniek en toen werd sertraline voorschreven. De eerste week was ik nog erger suïcidaal en werd erg snel moe. Daarna begon het beter te worden en had ik last van minder ang[lees meer...]sten en voelde me blijer. Toch werden mijn emoties bij 150 mg echt afgevlakt en dat is de reden waarom ik er nu mee ben gestopt. Ik ben overgestapt op fluoxetine.

29-12-2013
Man (56) - Depressiviteit

Tevredenheid over:
Ik ben sinds een half jaar depressief en heb ook angststoornissen. In het begin kreeg ik van mijn psychiater sertraline 50 mg. voorgeschreven. Omdat dit geen resultaat gaf kreeg ik er Quetiapine 50 mg. tabletten bij. Ik werd door de ARBO-arts weer aan het werk gezet en ben voor 2 halve dagen gaan werken. Na anderhalve week wilde ze het aantal uren opschroeven naar 8 uu[lees meer...]r per dag. Dit gaf zo'n enorme stress en druk op mij, dat het zeer snel bergafwaarts ging met mij. Mijn suïcidale gedachten werden zo hevig dat ik meteen opgenomen werd in een GGZ kliniek. Daar ben ik 5 weken geweest. In die tijd hebben ze alleen maar mijn medicatie verdubbelt van 50 naar 100 mg. Na die 5 weken werd ik ontslagen uit die kliniek terwijl ik aangaf dat ik mij slechter voelde dan in het begin. Omdat de sertraline van 100 mg. niet goed z'n werk doet moet ik nu gaan afbouwen. Ik moet over 2 weken beginnen met EFEXOR VENLAFAXINE 75 mg.

23-12-2013
Man (34) - Angststoornis

Tevredenheid over:
hallo ik gebruik sinds mijn jeugd al dexamfhetamine voor adhd,verder al sinds mijn 20e antidepressia,s bijna alles wat er staat op het lijstje van alle AD en nu sinds september sertraline ben begonnen met 25mg ivm afbouw van notrilen langzaam afbouwen tot je bijna geen notrilen meer gebruikt toen gaan verhogen naar 50mg deed niks kreeg wel bijwerkingen hoort erbij toen naa[lees meer...]r 100mg toen begon de ellende psyghose erbij seroquell erbij dus nu aantal maanden verder op 150mg bijwerkingen zijn hoofdpijn tinteling in handen voeten mond stuk gebeten en de werking tja angsten wel minder,naar buiten boeit me niet vrienden pfff geen zin in wordt het nou nooit een keer een stabiel leven nou zou bijna zeggen geef het op maar ga nu naar een pro persona kliniek om daar testen mri scans doen net zolang tt het stabiel is want als je al meer dan 10 psyghiaters versleten hebt in 2jaar laat staan psyghologen hebt er niks aan mijn mening dan,,,,,,,en dat een psyghiater zelf tegen mij zegt ik weet het niet meer hoe wat ik kan doen klinkt wel vreemd in me oren......en heb ook nog lamotrigine, valium,dexamfetamine,omeprazol,seroquel,promethazine...greetzzz

volgende > >>
Pagina 1 van 2

Mirena spiraal (1693) - Anticonceptie - overig
Thyrax Duotab (349) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Amoxicilline (302) - Antibiotica - penicillines breedspectrum