lees de ervaringen

Toon/Verberg Farmacotherapeutisch Kompas
Sertraline
Geef mening

Wordt gebruikt bij:
  • Depressie (215 meningen)
  • Angst & paniekstoornis (96 meningen)
  • Angststoornis (78 meningen)
  • ...

volgende > >>
Pagina 1 van 7

04-02-2016

Stress

Ik ben in 2014 begonnen met dit medicijn, omdat ik me heel angstig en paniekerig voelde. Ik had heel veel stress in verband met het niet kunnen vinden van een baan (ik was al 3 jaar zonder werk) en ik sliep bijna niet meer. Ik heb het ongeveer 8 maanden geslikt en toen voelde ik me beter en had inmiddels weer werk gevonden. Door een aantal stressvolle gebeurtenissen in de [lees meer...]laatste maanden (ik trek me alles altijd heel erg aan) voelde ik me weer heel naar. Somber, geen energie, nergens zin in en overal tegenop zien etc. Besloten om weer met Sertraline te beginnen. Ik slik het nu ruim 3 weken en heb niet veel bijwerkingen. Het enige vervelende is dat ik heel erg zweet en dat ik slecht slaap. Ik voel me op zich wel wat beter, maar nog niet voldoende om te zeggen dat de Sertraline echt werkt. Maar het heeft waarschijnlijk tijd nodig omdat ik het nog maar 3 weken slik.
03-02-2016

Sertraline (sertraline)

sinds ongeveer een jaar slik ik sertraline, dit omdat ik zo depressief werd dat ik alleen nog maar kon huilen en tobben om alles wat er is/was! Ik heb de wereld aan therapieën gevolgd mijn hele leven, maar dit medicijn blijkt de oplossing te zijn. w.s. door een gebrek aan serotonine ben ik altijd slecht stressbestendig te zijn geweest en snel in de war en overspannen. Nu i[lees meer...]s dat voorbij en weet na 60jaar dat dit de oplossing voor mij is.
03-02-2016

Sertraline (sertraline)

Na drie life-events in 2008 kort na elkaar, incl een agressieve exit werkgever, via psychiater overgestapt van Seroxat (die ik in periodes gebruikte samen met diazepam 2 mg) naar Sertraline eerst 200 mg; na twee jaar 100 mg in combinatie met diazepam 3 x dd 5 mg. Soms meer diazepam nodig. Doe dit in overleg psychiater. Bij life-event val ik steeds terug.
23-01-2016

Sertraline (sertraline)

Beste lotgenootjes, Ruim tien jaar ben ik zoekende geweest naar waar ik last van had. Mijn stemming kon zomaar omslaan in neerslachtigheid gepaard met onverklaarbaar verdriet. Ook ergerde ik mij continue aan een oppervlakkige levenshouding van veel mensen. Van toen nog eerste lijn psychologie naar praktijkondersteuner, naar cognitieve gedragstherapie, naar haptonomi[lees meer...]e, naar accupunctuur en naar nog meer therapie.. Ik moest er achter komen wat het was en hoe het kwam. Tijdens een eenmalig gesprek met een psychiater als onderdeel van het malle molen onderzoek van mijn nieuwe huisarts, kwam de term gegeneraliseerde angststoornis naar boven. Hier kon ik mij wel in vinden. Met name omdat de veel genoemde depressie vooral op het verleden berust is of een situatie welke duidelijk heeft plaatsgevonden (bij mij niet van toepassing) en een depressie vaak van tijdelijke aard is en mijn klachten mij al jaren achtervolgen. In ieder geval werd Sertraline voorgeschreven als goed middel voor angststoornissen. Dit was in mijn ogen zo wel een beetje de laatste optie of ik zou het accepteren zonder een verklaring. En het werkt! Even door de zure appel heen maar wat een opluchting. Rust in mijn hoofd, relaxt, minder algehele onrust, schouders makkelijker ophalen, voor mezelf kiezen, minder onzekerheid en niet te vergeten zoveel fijner ook voor mijn relatie, familie en vrienden. Na 3 maanden weet je of het bij je past, hierna in ieder geval 6 maanden gebruiken. Ik ben nu bijna daar maar wil er nu niet mee stoppen. In overleg met mijn huisarts ga ik het in de zomer afbouwen. Ik geloof dat dit medicijn mij echt helpt door de serotonine waar mijn hersenen zelf een steekje hebben laten vallen:). Dus als ik stop.. dan gaan ze het niet in een keer wel aanmaken. Een zodanige aangeleerde gedragsverandering in het afgelopen jaar, waardoor ik nu in een keer zen in het leven sta, geloof ik ook niet echt in. Als blijkt dat ik na de afkickverschijnselen weer terugval in het oude patroon, ga ik het opnieuw slikken en zal het waarschijnlijk een tot de dood ons scheidt verhaal worden. So be it. Leuk om dit een keer te delen met lotgenoten! Dit is mijn verhaal, jouw verhaal wellicht anders maar het delen is fijn. Ik ben ook nog eens een hoog sensitief persoon. Seriously;). Zooo herkenbaar om hierover te lezen (Aron) en ik ga ook af en toe eens praten met een HSP kenner. Al met al zit ik nu na een dikke 10 jaar weer goed op de rit. Als mensen vragen hoe het met mij is, antwoord ik een dikke GOED. Lieve groet, Ilja
15-01-2016

Sertraline (sertraline)

Sinds 20 december 2015 gebruik ik Sertraline voor mijn depressie. De eerste twee weken 50mg en sindsdien 100mg per dag. De eerste twee weken heb ik erge bijwerkingen gehad: trillende handen, duizeligheid, evenwichtsstoornissen, concentratieproblemen en vermoeidheid. Ik merk heel veel van deze medicijnen in de positieve zin. Ik heb rust in mijn hoofd, voel me voor het eerst[lees meer...] sinds jaren gelukkig, ik kan meer genegenheid tonen naar mijn vriend en ik merk dat ik vrolijk ben. In gedrag merk ik en merkt mijn omgeving dat ik rustiger ben geworden. Ik ben erg tevreden over deze medicatie. Het enige minpuntje is dat ik niet meer goed slaap sinds het gebruik van Sertraline. Ik kom niet in slaap en wordt elk uur á twee uur wakker. Dit ga ik nog even voorleggen aan mijn psychiater.
13-01-2016

Sertraline (sertraline)

Na vele jaren met af en toe terugkerende depressieve klachten voor het eerst medicijnen geprobeerd. Was me ervan bewust dat ze tijd nodig hadden om te gaan werken, en wist dat mijn klachten eerst konden verergeren. Dat gebeurde ook, daarnaast had ik een gevoel niet mezelf te zijn, last van een droge mond, 's nachts heel nodig moeten plassen. Behalve dat plassen sliep ik e[lees meer...]r wel goed mee! Maar mijn gevoel van apathie werd alleen maar erger, ik kwam helemaal niet meer van de bank af werd alleen maar moeier en lustelozer. Na 8 weken heb ik het opgegeven en ben overgestapt naar citalopram, wat een verademing!! Soms is het dus even uitproberen wat bij je past...
07-01-2016

Posttraumatische stress-stoornis

Help, ik ben gisteren begonnen met Sertraline, jeetje wat voel ik mij beroerd, een heel wazig gevoel in mijn hoofd, wat ik hier lees is dat dat zelfs wel 3weken kan duren, ik kan nou al bijna niet meer werken, loop als een zombie , pfffffff dat wordt heel moeilijk volhouden zo :-(
04-01-2016

Sertraline (sertraline)

hoi allemaal, Ik heb na maanden last eindelijk de diagnose gekregen dat ik angst & paniekstoornis heb. Ik kon nergens meer heen, heb een dwang opgelopen om te snoepen als ik last krijg van mijn paniek (dan gaat het beter denk ik dan) inmiddels alweer een jaar verder. Ik heb toen citalopram 20 mg gekregen. ben met 10 mg begonnen, kreeg alleen maar erger last (bijwerkingen d[lees meer...]uurde 3 weken ongeveer), dus oxazapam 10 mg hielp me een beetje. toen het beter ging, kon ik door naar 20 mg. ging supergoed, voelde me eindelijk weer mezelf. Kreeg alleen na 3 maanden slikken verschrikkelijke jeuk uitslag. na onderzoeken bleek het van de medicijnen te komen. Nu hebben ze mij sertraline 50 mg voor geschreven. vond het jammer want het ging super met me, alleen de jeuk werd vervelend. nu ben ik vanaf 30 dec 2015 aan sertraline begonnen en het gaat flink bergafwaarts. veel last van paniek, me dwang slaat weer meer toe. Dus de oxazapam 10 mg gaan der weer vaker in, waar ik niet blij om ben. nu ben ik dan een week aan de nieuwe medicijn, maar word er weer behoorlijk teleurgesteld van. Iemand hier ook ervaring mee? en zie zoveel reacties en verhalen van personen die precies hetzelfde hebben. dat voelt zo fijn, want niemand snapt het bij mij in mijn omgeving en heb zoveel down momenten. ben 19 jaar en radeloos. iemand tips of kan iemand mij helpen met de bijwerkingen, hoe jullie er mee om gaan?
volgende > >>
Pagina 1 van 7

Thyrax Duotab (705) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Amoxicilline (362) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (353) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (323) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Cymbalta (272) - Depressie - antidepressiva overig
Seroxat (256) - Depressie - antidepressiva SSRI

Deel jouw ervaringen over
medicijngebruik en maak kans op
het boek de POWER Patiënt!

Hoe word je sneller beter?
Hoe krijg je de best passende behandeling?
Hoe krijg je minder last van bij-effecten?
Lees het in dit boek!

Als je meer wilt weten over dit boek, klik dan hier.

de Power Patiënt

Geschreven door Wil Konings.