ISO 27001

Bijwerkingen
Pagina 1 van 7

17-09-2017

Sertraline (sertraline)

Ik zit nu vier weken op de sertraline. na vijftien jaar citalopram geslikt te hebben. daar moest ik afbouwen in veertien dagen van de 50mg naar 20 mg. en toen begonnen met sertraline. maar wat een hel, voel me nu al vier weken zeer onrustig en met paniekaanvallen. het is dat je er mee moet doorgaan anders zou ik zo stoppen. ik zat eerst op 25mg toen 50mg en nu op de hond[lees meer...]erd. dan ga je denken het wordt wel beter. nu mijn vraag zijn er ook mensen waar het echt beter mee gaat worden???
11-09-2017

Sertraline (sertraline)

Vandaag de sertraline voorgeschreven gekregen van de huisarts, maar na 't lezen van de bijsluiter durf ik ze niet zo goed te nemen, aangezien ik al 8 weken met angstklachten loop over me hart. Dit is allemaal wel uitgesloten, maar angst en klachten blijven en als je dan ineens leest dat 't hartaanval en eventueel andere hartproblemen kan veroorzaken dan durf ik ze niet zo [lees meer...]goed in te nemen. Morgen terug naar de huisarts om hier over te praten.
08-09-2017

Chronische depressie

Ik heb een poos aan de Anafranil gezeten, dit als laatste redmiddel tegen mijn depressie. Dit was ook het enige middel wat ook daadwerkelijk werkte. Alleen de bijwerkingen waren niet mals. Mijn psychiater heeft mij toen geïntroduceerd bij een Farmatoloog en die schreef mij toen Sertraline voor, dit was eerst wel even afkicken van de Anafranil maar na een paar weken werd h[lees meer...]et beter, Sertraline heeft wel wat bijwerkingen; ik zweet snel en heb snel last van warmte maar het is een stuk beter dan de Anafranil en het heeft mijn depressie goed onder controle.
05-09-2017

Sertraline (sertraline)

In de eerste weken had ik echt veel last van. nu veel ontstekingen in de mond, en echt kurk droge mond. Soms zo erg dat ik niet kan slikken... ook ben ik met vlaggen er erg duf van, scheelt van dag tot dag.
31-08-2017

Overspannen/burn-out

Vanaf 2013 tientallen specialisten en (alternatieve) behandelaars bezocht vanwege veel lichamelijke pijnklachten, blessures die niet over gingen, tintelingen, erg moe, lusteloos, paniekaanvallen, hyperventilatie, continue gejaagdheid, onrust, hyper zijn, benauwdheid, kramp op de borst, spiertrekkingen overal, slapeloosheid, klapperen van de oren, met uiteindelijk neerslac[lees meer...]htigheid, het niet meer zien zitten, enorm prikkelbaar en extreme wanhopigheid tot gevolg. Ook behandeld voor de Ziekte van Lyme zonder echt resultaat. Wat er uiteindelijk toe heeft geleid dat ik sinds september 2016 thuis zit. Mijn lichaam was helemaal ontregeld en de hele dag in paniek zonder reden. Al eerder was mij geadviseerd om Sertraline te gebruiken, maar omdat ik erg tegen medicatie (vooral deze) ben wilde ik dat absoluut niet. Ook was ik bang nooit meer te kunnen stoppen. Uiteindelijk lukte het in mei 2017 echt niet meer op eigen kracht, waardoor ik toch min of meer gedwongen werd om het te proberen. Ik zag er enorm tegen op (oktober 2016 zelfs na 3 dagen weer gestopt omdat het me zo tegen stond), maar ik had de eerste week geen enkele bijwerking tot mijn verbazing. Elke week opgehoogd met 50 mg tot ik op de 150 zat. Halverwege merkte ik een lichte toename van de klachten. Inmiddels gebruik ik het nu 3 maanden en sinds lange tijd is er weer licht aan het einde van de tunnel. Ik ben voorlopig nog niet aan het werk, maar ik voel me eindelijk weer wat beter en merk een afname van mijn klachten. Of dit puur door de medicatie komt durf ik niet te zeggen, ik ben namelijk ook al ruim een jaar onder behandeling bij de psycholoog. Een maand geleden teruggegaan naar 100 ivm erge onrust in de ochtend. En ivm diarree mag ik evt terug naar 50, maar voorlopig laat ik het nog even zo. Al met al is het me enorm meegevallen en vond ik het ondanks mijn negatieve houding het proberen waard. De diarree en verminderde libido vind ik wel vervelend.
22-08-2017

Sertraline (sertraline)

Ben begonnen met deze medicijnen inmiddels al 2 jaar geleden. Ik startte met 20 mg en heb het in 6 weken opgebouwd tot 100 mg. Waar ik nog nog altijd op zit. Ik had het erg zwaar tijdens het opbouwen, erg ziek, misselijk, gekke krampen in mijn hals en kaak. Heel raar gevoel maar langzaam ging het wel beter. Ik kan zeker zeggen dat het me heeft geholpen maar je moet ech[lees meer...]t door de zure appel heen. Helaas heeft het ook nare bijwerkingen. Geen libido, weinig "levend" gevoel. Erg vlak en meer een houding van "ach wat maakt het uit". Ik wil er graag vanaf. De laatste tijd spookt het toch wel door mijn hoofd maar het is best eng.
02-08-2017

Onrust

De Sertraline (50mg) ben ik gaan slikken op advies van huisarts voor angst/onrust, veel piekeren veroorzaakt door spanningen, daarbij staken ook depressieve klachten de kop op. In de 1e week nam de onrust toe, depressieve gevoelens en gedachten werden heftiger, kon nauwelijks nog slapen. Ook veel darmklachten, opvliegers. Maar na ongeveer 3 weken begon het medicijn langzaa[lees meer...]m maar zeker te werken. Sliep steeds beter, werd een stuk rustiger in mijn hoofd. Na 2 maanden veel minder klachten. Medicijn helpt goed om wat beter te kunnen relativeren. Weinig bijwerkingen, na inname ('s avonds) alleen wat slaperig. Concentratie en stemming is verbeterd. Het heeft mij op tijd geholpen om niet in een depressie te belanden. Blijf het voorlopig nog slikken.
23-07-2017

Sertraline (sertraline)

Ik wil graag een positief tegenlicht geven op alle negatieve verhalen die er rondzweven op het internet. Ik zit gebruik nu ong 7 maanden Sertraline, Sandoz, 125 mg. Ik wilde natuurlijk liever niet aan de medicatie (zoals niemand dat graag wil), maar het was een kwestie van leven of dood. Mijn angststoornis/paniekstoornis/depressie (het was een hoop ellende) was zo erg [lees meer...]dat ik niet meer kon functioneren en het zorgde ervoor dat ik me zo ontzettend verschrikkelijk voelde dat ik op die manier niet meer wilde bestaan (ik wilde vooral heel graag beter worden, maar elke dag was er 1 teveel). Ik begon met 25 mg Sertraline (vrij laag), omdat de psychiater vermoedde dat ik nog wel eens gevoelig voor medicatie kon zijn (vanwege neurose omtrent bijwerkingen vooral). Om eerlijk te zijn vond ik de eerste paar weken echt een hel: ik werd nog 100 keer angstiger en ook heel depressief, er gebeurde rare dingen met mn zicht, duizeligheid, misselijkheid, hoofdpijn, heftige spierstuipen en ik heb zelfs een nacht geslaapwandeld (wat ik heel eng vond, omdat ik dat nog nooit had gehad). Elke pil voelde als puur vergif en ik wilde graag stoppen, maar mijn psychiater hamerde erop dat ik nog even door zou zetten, omdat het echt beter zou worden. Ik ben nu 7 maanden verder en eigenlijk al zo'n dikke 3 maanden wel echt stabiel. Omdat ik online veel had gelezen verwachtte ik dat de medicijnen na ong een maand wel echt aan zouden slaan en ik me meteen beter zou voelen. Ik merkte dat de bijwerkingen wel grotendeels weg waren na een maand (af en toe nog kleine spierstuipjes en mn libido is wat verminderd), en dat ik me met ups en downs wel beter voelde, maar dat het toen nog wel 2 maanden duurde voordat ik echt het gevoel had dat ik weer mezelf was. Inmiddels kan ik me haast niet meer voorstellen dat ik me 'slechts' een halfjaar geleden nog zooo ontzettend slecht voelde en dacht dat het nooit meer goed zou komen. Ik ben weer rustig aan het werk, ik lach weer met vrienden, ik ga weer op vakantie en vind het ook weer heerlijk om lekker een avondje niks te doen (eerder lukte 'alleen zijn' me echt helemaal niet). Ik was trouwens erg bang om heel erg aan te komen van de medicatie, maar dit lijkt ook heel erg mee te vallen. Ik heb wat extra vet op mn buik (normaal ging het daar eigenlijk nooit naartoe), maar voor de rest heb ik nog steeds hetzelfde figuur als daarvoor. Ik kan natuurlijk niet in de toekomst kijken, dus ik weet niet hoe het verder zal gaan. Maar ik ben - ondanks de zware start van de medicatie - toch erg blij dat ik die stap gezet heb, omdat het me uiteindelijk wel echt geholpen heeft om mijn leven weer op orde te krijgen en mijn systeem wat tijd en rust te geven om te herstellen. Conclusie: zware startfase van een paar weken, en het duurt even voordat het echt aanslaat, maar dan werkt het ook echt heel goed en vallen de bijwerkingen erg mee.
Pagina 1 van 7

Mirena (1996) - Anticonceptie - overig
Thyrax Duotab (814) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Amoxicilline (419) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (417) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (352) - Antibiotica - penicillines breedspectrum

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!