sertraline

Postnatale depressie (16 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (14 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

16-08-2022 | Vrouw | 37
sertraline (100mg)
Dit bericht is voor iedereen die zich nu slecht voelt en door pagina's als deze scrollt in de hoop iets te vinden dat voor hem/haar werkt. Er is hoop. Ik was zoals jullie. Door de aanhoudende stress in de Coronaperiode begon ik me steeds minder goed te voelen en vreemde klachten te ontwikkelen. Eerst was er alleen 's ochtends een grote onrust die over me heen viel. Panieka[lees meer...]anvallen, hyperventilatie. Na een tijdje voelde ik me continu opgejaagd en onrustig, nooit op mijn gemak. Angstige gedachten raasden constant door mijn hoofd: "ik word gek", "ik ben depressief en ga mezelf iets aandoen", "ik ga me nooit meer normaal voelen". Het leek alsof ik nooit nog liefde en geluk zou voelen. Ik voelde me als een uitgewrongen dweil. Het was weerzinwekkend en verschrikkelijk, want ik hield zoveel van het leven. Ik was obsessief bezig met hoe ik me voelde en welke gedachten ik had, zocht het hele internet af naar ervaringen van lotgenoten. Wekelijks zat ik bij de huisarts. Ik heb eerst ademhalings-en ontspanningsoefeningen geprobeerd, ging naar de psycholoog en kinesist, deed aan yoga. Maar niets hielp echt. Dan maar aan de medicatie. Verschillende soorten antidepressiva en antipsychotica heb ik geprobeerd, zonder noemenswaardige verbetering. Erg frustrerend, omdat je steeds zo lang moet wachten om te weten of iets aanslaat. Het bleef status quo totdat de psychiater Sertraline voorschreef. Ik had verwacht dat dit ook niet zou werken, want ik had al SSRI's geprobeerd. Maar na enkele weken voelde ik me lichter, opgewekter, hoopvoller. De momenten dat ik me weer mezelf voelde, duurden langer en werden talrijker naarmate ik de medicatie ophoogde. Ik neem het medicijn nu 5 maanden en de laatste restjes onrust ebben langzaam weg. De biochemie in mijn hoofd voelt weer (grotendeels) in balans. Ik kan weer de levenslustige, opgewekte mama, echtgenote, vriendin, collega zijn die ik vroeger was. Ik besef dat het een combinatie zal zijn van verschillende factoren, maar Sertraline heeft me wel een grote duw in de rug gegeven om me weer goed te kunnen voelen!

13-08-2022 | Vrouw | 37
sertraline (50mg)
Ik gebruik sertraline nu ruim een jaar. Het duurde echt drie maanden voor ik het gevoel had dat ik rustig werd en weer kon genieten van het leven. De eerste week had ik 25 mg, daarna 50 mg. Als bijwerking had ik de eerste drie maanden heel erg zweten snachts. En ik ben in een half jaar tijd 20 kg aangekomen, vanaf het moment dat ik me goed begon te voelen. Dat is puur do[lees meer...]ordat ik onverzadigbaar ben sinds de medicatie. Ik ben sinds twee weken afgebouwd naar de 25 mg. Ik merk weer schommelingen in m’n emotie en wat onrust/angst. In overleg met de huisarts probeer ik dit even vol te houden om te kijken of het gevoel weg gaat. Ik heb goede hoop!

28-07-2022 | Vrouw | 59
sertraline (25mg)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Ik slik het nu bijna een week en heb het gevoel dat ik iets minder gespannen ben. Wat ik merk is dat de ochtenden heel moeilijk zijn, veel huilen en gespannen.

20-07-2022 | Vrouw | 42
sertraline (50mg)
Slik dit middel al jaren ivm paniekstoornis. Ben er in principe zeer tevreden over. Weinig bijwerkingen gelukkig, alleen de gewichtstoename is echt niet fijn.

20-07-2022 | Man | 31
sertraline (75)
1e week 25mg daarna 50 en na 5 weken 75 opgehoogd en zit nu ondertussen op week 7. Tot en met de 50mg nam ik gemiddeld 3x daags oxazepam om de bijwerkingen te onderdrukken, dat hielp minimaal maar kon daardoor wel boodschappen doen of koken. Nu bij 75mg sertraline neem ik 1 maal daags lorazepam 1mg op aanraden van de arts. Dit heeft bijna 0 effect en de bijwerkingen zij[lees meer...]n niet fijn. Ik heb een verleden met meerdere depressies, burnouts en heb daardoor ook een angststoornis ontwikkeld. Daarnaast heb ik ook ADHD. Heb veel soorten medicatie geprobeerd waaronder venlafaxine 150mg, dat deed goed zn werk. Uiteindelijk na ongeveer een jaar ben ik daarmee gestopt omdat ik geen erectie meer kon krijgen en ben toen na een half jaar weer teruggevallen in een depressie. Opnieuw gestart met de effexor maar dat werkte ineens volledige averechts. Hetzelfde nu met de sertraline, dat deed zijn werk prima. Ben er mee gestopt vanwege nog wat enkele bijwerkingen waar ik last van had. Half jaar verder weer een terugval en alweer de ziektewet in en begonnen met het medicijn. Het is nu ineens alsof ik elke dag met mijn gezicht over de bodem van de hell word gesleept terwijl ik brand sta en met stenen word bekogeld, ik vraag me af of dit wel oke is. Maargoed, er word gezegd dat dit er bij hoort. Dus pas op met dit medicijn en bouw heel rustig op, bijvoorbeeld de eerste maand 25 mg daarna pas verhogen naar 50. Dat is het enigste wat ik mee kan geven.

09-07-2022 | Vrouw | 19
sertraline (50mg)
Ik slik het nu al en paar maanden in het begin had ik nergens last van maar nu heb ik continu maagpijn en maagzuur.. Dit belemmert mijn dag en doordat ik een angststoornis heb om ziek te worden maakt dit de angst alleen maar erger.. Vandaar dat ik ook ga stoppen

09-07-2022 | Vrouw | 40
sertraline (50mg)
Wat een wondermiddeltje! Het is de eerste AD die ik gebruik. Ik had een burnout en daarnaast veel last van angsten, overal zorgen om maken, doemscenarios bedenken en piekeren. Ik begon met 25mg en hoewel er werd gezegd dat dit te laag was voor enig effect voelde ik wel al verschil. Daarna na 50mg gegaan en dat was voldoende. Wat een verschil!!!! Ik was weer positief, kon[lees meer...] lachen om het leven, dingen veel makkelijker loslaten en sliep heerlijk! Ik heb eigenlijk amper bijwerkingen gehad, alleen de eerste week en de eerste week na ophoging wat hoofdpijn en licht misselijk. Ik ben wel 7 kilo aangekomen, maar dat heb ik er graag voor over!

02-07-2022 | Vrouw | 34
sertraline (100mg)
Vanaf de eerste dagen kon ik niet meer huilen. Vond ik in het begin heel lastig want dan merk je pas dat huilen bijna verslavend is. De eerste weken helemaal geen zin in seks. Ik heb sertraline ingenomen van oktober tot juni en ben gestopt omdat ik 20kg ben bijgekomen. Het heeft me mentaal wel geholpen. Door een langere tijd rationeler te kunnen denken lijken mijn hersenen[lees meer...] geherprogrammeerd.

01-07-2022 | Vrouw | 45
Chronische depressie
Ik gebruik dit middel al een flink aantal jaren. Na een postnatale depressie is het gebleven. Nog 1 keer tussendoor een lange periode niet genomen. Maar ik begon mijn toch weer slechter te voelen. En nu gebruik ik t weer omdat ik ook niet weet welke anders kan helpen. Maar de klachten zijn niet weg. Het is een somberheid gecombineerd met angst. Ongegronde angst, geen idee[lees meer...] waarvoor. Ik zie overal tegenop. Bij de huisarts geweest om een ander te proberen. Maar die durft t niet aan om te zoeken naar een ander. Bij de therapie die ik volg heb ik dit ook aangegeven. Maar tot nu toe is dat niet op de planning. Eerst werken aan t onderliggende.

18-06-2022 | Man | 81
sertraline (100mg)
Na zeker 6 andere antidepressie middelen sloeg sertraline tot mijn grote opluchting eindelijk aan en heb ik er al jaren heel veel baat bij.

17-06-2022 | Vrouw | 49
sertraline (50mg)
Ik slik dit middel sinds 2006 voor mij werkt het goed . Het is zoeken naar juiste dosering . Al een aantal keer geprobeerd om af te bouwen . Maar dat ga ik niet meer doen !

13-06-2022 | Vrouw | 34
sertraline (25mg)
Heeft er iemand ook tand pijn en veel spanning in het gezicht en hoofdpijn bij sertraline ik gebruik maar 25 mg nu een maand groetjes

02-06-2022 | Vrouw | 68
Overspannen/burn-out
Ik slik op aanraden van mijn huisarts nu bijna 6 weken Sertraline 50mg. Ik ben niet meer zo erg depressief, maar verder doet het weinig met me behalve erg trillen en nerveus en nergens zin in hebben. Zes kilo afgevallen. Valt me zo tegen. Ik slaap ook slecht, dus ik gebruik er ook nog temazepam bij Lorezepam en nog slaap ik slecht. Ik heb in het verleden ooit paroxetine g[lees meer...]ehad en de bijwerking vind ook erg pittig in het begin , maar na een weken ( weet helaas niet meer hoeveel weken) werd ik weer helemaal de oude. Zo fijn! Na een paar maandjes elke week een heel klein stukje van de pil afgehaald met een scherp mesje en totaal geen problemen gehad met afbouwen. Had ik er nu ook maar weer voor gekozen.. 😖

31-05-2022 | Vrouw | 70
sertraline (100mg)
Sinds mei 2016 slik ik sertraline tegen depressie, ging eerst best goed maar heb het idee dat het steeds minder doe maar wil niet nog meer verhogen! Misschien andere ssri pr oberen!

19-05-2022 | Man | 54
sertraline (50mg)
Dit is de 2de keer dat ik het gebruik na mijn CVA. De vorige keer ongeveer anderhalf jaar en heeft het me na een aantal weken geholpen om me beter te voelen. Daarom afgebouwd en gestopt in de hoop dat ik het ook zonder kon, maar na een aantal maanden weer meer depressieve gedachten en daarom in overleg 4 weken geleden weer begonnen. Nu veel spanning en lusteloosheid wat m[lees meer...]e erg bezig houdt. Momenteel soms ook zenuwachtig, wat ik niet goed kan plaatsen, waar dit vandaan komt. Vandaag weer overleg met huisarts, hoe nu verder. Is gevoelsmatig behoorlijk afzien en hoop snel op verbetering.

16-05-2022 | Vrouw | 33
sertraline (100mg)
Het werkte niet voor mij. Van 25, naar 50, naar 100mg opgebouwd. Ging telkens eventjes goed en daarna ineens veel slechter. Mijn perspectief verdween, ik werd veel passiever en voelde helemaal niets meer. Wel mega paniekaanvallen, geen geluksgevoelens. En de suicidale gedachten namen toe. Uiteindelijk Quetiapine 25mg 2x pd erbij gekregen en daarmee waren de nare gedachten [lees meer...]in 1 klap weg. Inmiddels 2 weken afgebouwd naar 0 en ik voel me eindelijk weer mezelf. De Quetiapine houd me stabiel en ik kan daarnaast eindelijk weer genieten van de mooie dingen. Ben ook weer actiever wat fijn is aangezien ik 15kg was aangekomen in de tussentijd.

Amoxicilline (551) - Antibiotica - penicillines breedspectrum