ISO 27001

Bijwerkingen
Pagina 1 van 7

22-04-2017

Sertraline (sertraline)

Werd 's morgens vroeg (rond 5 uur) meestal wat trillerig wakker. Rare gedachten/dromen. Laatste half jaar werd het erger, echt dagelijks. Op 12/4/17 naar de huisarts en die vond dat deze symptomen bij een gegeneraliseerde angststoornis horen. Sertraline voorgeschreven gekregen. Direct een pil ingenomen. Een uur later hoofdpijn, misselijk en moe. Heb 24 uur in bed gelegen z[lees meer...]onder eten. 2 Na de tweede pil op 13/4 weer beroerd en idem na de derde op 14/4. Ben direct gestopt en was opdat moment 2 kilo lichter. Ik lees wel dat je moet doorzetten en dat het daarna beter wordt, maar kom op zeg. Ik weiger troep te slikken waar je eerst hondsberoerd van wordt. En daarna? Doorslikken de rest van je leven? Afbouwen en dan weer klachten? Googelend kwam ik bij de Alpha Stim uit. Toevallig stond er zo'n apparaatje te koop op Marktplaats voor minder dan de helft van de aanschafprijs, dus de gok gewaagd. Dinsdag 18/4 begonnen met 2x daags ('s morgens om 8 uur bij het ontbijt en 's avonds een uur voor het slapengaan, telkens 20 minuten per keer). Sliep de eerste nacht al dieper. Had nog wel wat trillen en rare gedachten bij het ontwaken om 5 uur, maar wel minder heftig. Nu op 22/4 kan ik zeggen dat mijn klachten met minimaal 50% zijn verminderd. Voel me nog wel wat down bij het ontwaken en wordt nog wel wat vroeger wakker dan gewenst, maar het trillen is over en ook de rare gedachten/dromen. Ging vaak 's middags nog even een dutje doen, maar voel me nu zoveel alerter en fitter overdag dat dat niet meer hoeft. Vreemd dat zo weinig hoort over deze therapie (m.u.v. de GGZ). Aan antidepressiva wordt waarschijnlijk meer verdiend.
13-04-2017

05-04-2017

Sertraline (sertraline)

Eind november stortte ik net zo onverwacht als compleet in; de ene paniekaanval na de andere. Na een aantal weken trok ik dit niet meer een gestart met Sertraline. Eerst 1 week 25mg, daarna 50mg en nog steeds. Bijwerkingen opbouw: spuugmisselijk. Verder niets noemenswaardigs. Ging na een dikke week over. Bijwerkingen lange termijn: eerste maanden nachtmerries (go[lees meer...]ed te relativeren omdat ze bij de bijwerkingen horen), zijn nu weg. Nu nog over: nachtzweten. Echt alleen s'nachts. Irritant, maar acceptabel wat mij betreft. Effect: al weet ik niet 100% zeker wat de medicatie is, wat mijn eigen groei of rustigere omstandigheden... Ik voel me beter dan ik me in jaren heb gevoeld (inclusief ruime periode voor mijn "crash" waarin ik dacht dat het prima met me ging)! Geen paniekklachten meer, veeeeeeel minder piekeren, vrolijker, rustiger, zelfverzekerder. Soms, als ik lees wat de "afkickverschijnselen" zijn, denk ik wel eens 'was ik er maar nooit aan begonnen'. En je kunt je ook afvragen in hoeverre je alleen symptomen bestrijdt. Aan de andere kant: het kan dus ook heel veel voor je betekenen. En dat is het echt wel waard als je op de bodem van een punt zit met geen idee hoe je eruit moet komen en 0,0 kracht meer hebt om te klimmen, omdat je al uitgeput bent... Als ik advies zou moeten geven: gaat het echt niet meer? Doen! Kun je het (nog) aan het eerst met therapie te proberen? Dan eerst dat doen.
23-03-2017

Sertraline (sertraline)

Na een half jaar psychosociale hulp wel enige verbetering mbt angstklachten maar het bleef een grote rol spelen in mijn leven. Op advies van psycholoog en arts Sertraline gaan gebruiken. Ik vond dit doodeng want de bijwerkingen die genoemd werden waren behoorlijk pittig. Maar ik besefte mij ook dat ik dat extra steuntje in de rug wel kon gebruiken. Met buikpijn begonnen aa[lees meer...]n de eerste tablet, ik moet wel zeggen dat het pas echt begon te werken na 8-10 weken. Bijwerkingen in het begin waren sufheid, iets toename van angst en paniek. Waar ik heel bang voor was waren de heftige dromen, hier heb ik geen last van gehad, omdat de dokter adviseerde de tablet dan in de ochtend te nemen. De eerste weken zijn redelijk zwaar, omdat de symptomen iets kunnen verergeren, maar als je weet dat dit erbij hoort kan je dit ook weer opvangen. Ik gebruik dit middel nu 4 maanden en ik merk zeker verbetering. Toch moet je het grootste gedeelte zelf doen, dit middel is zeer geschikt als steuntje in de rug. Ik ging weer goed slapen en de scherpe randjes gingen er vanaf. Piekeren nam ook af. Ik begon mij steeds vaker goed te voelen. Eerst was dit maar een uurtje per dag, nu heb ik dit hele dagen achter elkaar. Soms nog een rotdag maar die is goed op te vangen. Heb vooral tijdens mijn menstruatie last van hartkloppingen, maar de arts gaf aan dat dit echt onschuldig is. Hartkloppingen is dus het enige irritante wat ik tot nu toe ervaar. Voor iemand met angst en paniek klachten is dat niet heel handig, maar ik heb het er zeker voor over. Voor iedereen die net als ik, bang is om medicatie te slikken; zet even door, het is 't meer dan waard als je angstklachten afnemen! Ik kan nu weer genieten van de kleine dingen, die ik voorheen helemaal niet meer zag omdat angst mij opslokte! Voorlopig blijf ik dit gebruiken icm psychosociale hulp. Ik boek geweldige vooruitgang en hoop in 2017 nog af te kunnen bouwen. In een periode dat ik dit zeer hard nodig had heeft dit me uit een dal getrokken.
20-03-2017

Overspannen/burn-out

Na bijna een half in een burn-out situatie te hebben gezeten, leek deze over te slaan in een depressie die psychisch alle energie en levenslust bij mij weg nam. De keren dat ik een huisarts bezocht in mijn leven, waren op één hand te tellen. Maar nu was er geen andere mogelijkheid en kreeg ik Sertraline mee om me te ondersteunen. Want, zo liet de huisarts mij eerlijk weten[lees meer...]: het heet dan een geneesmiddel, maar het geneest helemaal niets. Het is meer een pijnstiller die zowel positief als negatief neutraliseert. Vanaf dag 1 had ik het idee dat het hielp, maar dat kan ook een placebo-effect zijn. Nu vier week later heb ik wel het idee dat het meer structureel helpt, maar ik ben me er ook van bewust dat ik er nog niet ben. Ik ben wat rustiger en beschouwender. Mijn gedachten gaan er minder vaak "met mij vandoor" maar weg is het nog niet. Bijwerkingen vielen mee, af en toe hoofdpijn en mijn keel voelde heel dik. Verder wat trillen, en energieloos bij bijvoorbeeld sporten. Verder uitgestelde of geen ejaculatie bij seksueel contact, maar dat wordt nu al beter. Welke bijwerkingen ik niets over lees maar welke ik wel heb zijn veel maagzuurproblemen/oprisping en zoals dat wel eens voor komt bij een antibioticakuur; loslatend vel op vingertoppen en voeten. Inmiddels is die laatste weg, maagzuur blijft regelmatig terug komen. Meer mensen last van?
17-03-2017

Sertraline (sertraline)

Ik had al 9 verschillende A.D. geprobeerd.....sommige werkten prima maar steeds waren te heftige bijwerkingen de reden dat ik moest stoppen. Toen van mijn arts sertraline voorgeschreven, een schot in de roos het werkt 100%. Géén paniek of angst meer! Ik durf alles weer! Minpuntje: gewichtstoename en verminderd libido.....
16-03-2017

Sertraline (sertraline)

Vandaag week 3 aan de Sertraline 50 mg. (1/2 's morgens en 1/2 's avonds.). Is ietsje beter, maar voel me nog altijd zenuwachtig en soms raar in mijn hoofd (precies of ik leef in andere wereld, zeker eerste uren na inname). Is dit normaal of moet dat nog overgaan? Maak me er wel zorgen over. Eerste week 1/2 tabletje per dag en vanaf week 2 een heel. Eerste week misselijk e[lees meer...]n geen hongergevoel, maar dat is ondertussen over, maar dat zenuwachtig onrustig gevoel niet. Slapen lukt soms beter maar niet altijd. Nu moet ik er wel bijvertellen dat mijn vader reeds 2 weken in het ziekenhuis ligt en zijn toestand is niet goed dus dat zit ook weeral constant in mijn hoofd. Hoop dat het beter wordt en dat ik terug van het leven kan genieten. Iemand ervaring?
14-03-2017

Sertraline (sertraline)

Ik slik nu sinds 1,5 jaar Sertraline 50 mg. Hiervoor was ik een jaar medicijn vrij en daarvoor slikte ik clomipramine wat mij super heeft geholpen. Helaas kwam de depressie weer terug en sloeg de clomipramine niet meer aan waardoor ik over moest stappen op de Sertraline. Het medicijn sloeg redelijk snel aan en de bijwerkingen duurden niet heel lang. Ik merkte dat de medici[lees meer...]jnen wel hielpen maar dat mijn angst en depressieve gevoelens altijd ergens op de achtergrond bleven. Alsof ze om het hoekje stonden om elke keer als ik wat stress had of iets teveel gedaan had toe te slaan. Ik kreeg af en toe nog een klein dipje wat na een paar dagen weer over was. Ik dacht dit hoort er nu eenmaal bij. Todat de dipjes steeds vaker terugkwamen en steeds langer en steeds heftiger werden. Ik probeerde telkens een reden hiervoor te vinden, bijvoorbeeld stress of teveel hooi op mijn vork genomen. Maar op een gegeven moment waren mijn redenen op en nadat ik me al weken depressief en angstig voelde besloot ik naar de huisarts te gaan. Verhogen had ik zelf al geprobeerd naar 75mg. Dit leek maar een beetje te helpen en van 100mg werd ik alleen maar zieker. De huisarts heeft mij nu overgezet op een ander middel: citalopram 20 mg. Ik moet direct stoppen met de Sertraline en overgaan op dit middel. Ik moet zeggen dat ik mij met de Sertraline ook nooit zo goed/stabiel heb gevoeld als met de clomipramine. Ik hoop dus nu echt dat de citalopram wel goed aan gaat slaan en ik me weer wat stabieler mag gaan voelen.
Pagina 1 van 7

Mirena (1965) - Anticonceptie - overig
Thyrax Duotab (797) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Amoxicilline (409) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (403) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (343) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Cymbalta (293) - Depressie - antidepressiva overig

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!