Sertraline

sertraline

Obsessieve-compulsieve stoornis (13 meningen)
Postnatale depressie (12 meningen)

Sertraline

Arjen Walstra (26-04-2013)

19-11-2019

Sertraline (sertraline)

(Mijmedicijn.nl: ter informatie, deze platform is gericht om persoonlijke ervaringen met medicijnen te wisselen)
09-11-2019

Overspannen/burn-out

Na burn-out in depressie beland. Inwerkperiode van 3 weken was niet prettig. Geprobeerd af te bouwen maar dat is niet fijn. Donker gevoel komt terug. Ben onverschilliger. Heeft mij enorm geholpen. De bijwerkingen staan in schaduw van het effect
06-11-2019

Sertraline (sertraline)

Hoi Nou ik kan jou helemaal begrijpen,sinds februari begonnen met anafranil,in 1ste instantie enorme bijwerkingen. Deze zijn wat af gevlakt maar waren altijd aanwezig. Heb mij er nooit goed bij gevoeld. Ik ben nu op de 3de week helemaal gestopt met anafranil,af gebouwd van 20mg naar 10mg,en nu 3weken niets meer. Ik heb ontwenningsverschijnselen niet normaal,beven,spi[lees meer...]erpijn ,een dof en raar gevoel in mijn hoofd,huilen,dan weer niet kunnen huilen,hulp is ver te zoeken,mijn psychiater liet mij op deze manier af bouwen van 20 naar 10 in 1 week,en dan maar naar o. Nu zit ik hier heel zeker dat dit ontwenningsverschijnselen zijn en wil mijn psychiater mij aan een andere antidepressiva zetten,ik begin hier nooit meer aan!!!!! Door zetten nu al is het de hel. X
06-11-2019

Sertraline (sertraline)

Door verschillende oorzaken, waaronder werkstress, heb ik een burn-out en depressie opgelopen. Van huisarts Citalopram voorgeschreven gekregen. Na 10 dagen mee gestopt, want de bijwerkingen waren verschrikkelijk en sloopten me. Enige tijd later Sertraline gaan slikken. Slik dit nu bijna een jaar, dagelijks 3 tabletten van 50 mg. Niets is zeker, maar ik denk dat het me vrij[lees meer...] snel heeft geholpen. Het maakt me vlakker/onverschilliger. Nu wil ik graag gaan afbouwen (gaat waarschijnlik in overleg met behandelend arts binnenkort ook gebeuren), want ik vermoed dat mijn huidige vermoeid- en sufheid bijwerkingen zijn. Ook wel eens lichte misselijkheid, opgeblazen gevoel, drukkend gevoel op de borst en verminderd libido. Al deze bijwerkingen waren in het begin bijzaak, maar ervaar ik nu wel als belemmerend en frustrerend nu het beter met me gaat.
05-11-2019

Sertraline (sertraline)

(Mijnmedicijn.nl: tekst verkort tot ervaring zelf)
04-11-2019

Chronische depressie

Reeds 4 maanden sertraline 50mg per dag aan het gebruiken ivm chronische depressie en angst. Enige bijwerking waar ik last van had was een droge mond in de eerste maand-anderhalve maand. Nu helemaal geen bijwerkingen. Effectiviteit is goed, de depressie is (nog) niet voorbij, maar dat komt zeer waarschijnlijk doordat ik 2 jaar heb gewacht met hulp zoeken voor de stoornis. [lees meer...]Kleine stapjes.
02-11-2019

Sertraline (sertraline)

Ik ben sertraline gaan gebruiken ivm angst/paniek/ depressie. In eerste instantie Mirtazapine voorgeschreven gekregen, aangezien ik ook heel slecht sliep. Voor het slapen werkte dit super, echter de rest werd zeker niet minder. Sertraline duurde ook zeker 6 weken voor ik iets ging merken, maar uiteindelijk heel blij mee. Eén keer gestopt, zat al tijd lang op 25 mg, dit [lees meer...]heel langzaam afgebouwd. Ging heel goed, nauwelijks of geen afkickverschijnselen. Helaas later weer klachten gekregen en niet te lang gewacht om toch weer te starten met Sertraline. Duurde echt weer 2 maanden voor het werkte, weer bij de opstart misselijk, duizelig en soms de gekste dingen, waardoor ik soms echt twijfelde aan mezelf. Je hoeft niet bang te zijn om Oxazepam te gebruiken om daar mee om te kunnen gaan. Daar stop je vanzelf mee zodra de sertraline goed aanslaat. Al met al blij mee, niet aangekomen of iets, libido wel 0,0, maar niet zeker dat dit door sertraline komt.
01-11-2019

Sertraline (sertraline)

ik werd depressief en kreeg paniekaanvallen dus kreeg sertraline voorgeschreven. het hielp vrijwel metteen tegen de paniekaanvallen en de depressie maar kreeg gewichtstoename en was erg moe overdag. ik moest elke middag wel slapen om de dag weer door te kunnen. ik raad iedereen aan begin er nooit nooit nooit aan maar los je problemen op een andere manier op want ik ben op [lees meer...]dit moment aan het stoppen en dit is onmogelijk. ik ben nonstop aan het huilen, kan mij niet bewegen, ben moe maar kan niet slapen, mijn hele lichaam titelt, warm/koud gevoel en geef veel over. ik heb dit langzaam afgebouwt maar ik ben van mening dat dit gewoon een drug is. je raakt verslaafd en stoppen is een hel. hoe wanhopig je je op dit moment ook voelt begin er alsjeblieft niet aan en ga naar een therapeut of ga reizen. dit is de grootste fout van mijn leven. Afhankelijk zijn van een medicijn en mijn hele lichaam is verpest, ik was altijd mooi strak en slank en nu gewoon mollig.
26-10-2019

Sertraline (sertraline)

Ik slik dit voor: derealisatie, depersonalisatie en een angst&paniek stoornis. Ik heb dit voorgeschreven gekregen in februari 2018, pas in juni 2018 durfde ik het te slikken. Hiervoor durfde ik dit niet, omdat ik erg bang ben voor overgeven, en dat stond in de bijsluiter. Toen ik het eenmaal genomen had kreeg ik heftige bijwerkingen, terwijl ik de bijsluiter al verg[lees meer...]eten was, dus, nee, geen placebo. Duurde 6 weken. Eerste week 25mg daarna 50mg (TEVA). Ik nam een halfuur voor het avondeten een domperidon en dan nam ik tijdens het avond eten de sertraline in. Ik heb (hierdoor) geen last gehad van misselijkheid. Het eindresultaat is dat ik nog lang niet van mijn stoornis af ben, maar ik kan wel weer de hond uitlaten en boodschappen doen, rijden etc.! Ik ben alleen nog zo nu en dan duizelig. En zit ik nu, naast sertraline, ook vast aan 20MG oxazepam per dag omdat de bijwerkingen te heftig waren.
21-10-2019

Sertraline (sertraline)

Vanwege depressie begon ik aan sertraline, 25mg. Helaas lukte het opbouwen niet omdat de klachten/bijwerkingen te ernstig waren. Kon niet meer slapen etc. Wel werkte het positief op mijn hartslag, ik was veel rustiger en had minder stres.
30-09-2019

Sertraline (sertraline)

Is nu ietsje langer als een maand dat ik deze pillen neem. Werken voor mij heel goed. De eerste week bij inname had ik er niet meteen veel van gemerkt: ik piekerde 's nachts nog even veel en had nog steeds angst/paniekaanvallen; maar na die week heb ik het verschil echt wel beginnen merken. Ik ben er (voorlopig) nog niet van bij gekomen, maar heb wel wat last van acne en p[lees meer...]uistjes op mijn gezicht. Echter kan ik niet met zekerheid zeggen of dit een bijwerking is van deze medicatie of een (algemeen gekende) bijwerking van mijn hormonenspiraal.
30-09-2019

Sertraline (sertraline)

Tijdens mijn scheiding mishandeld en zwaar bedreigd.Bedreigingen gaan nog steeds door. En uiteindelijk heeft ex man huis genomen dichtbij mij in de buurt.Waardoor ik me constant angstig voel en heel oplettend ben.Straatverbod helpt niet.En verhuizen is geen optie helaas hij komt me toch achterna ,we hebben kinderen waardoor hij me toch weet te vinden.Door aanvallen van pt[lees meer...]ts vlak achter elkaar in depressie beland en nu met veel psychische begeleiding dit medicijn en oxepam proberen om er overheen te komen
24-09-2019

Paniekaanvallen

Ik ben bijna 4 jaar geleden begonnen met setraline n.a V. Mijn paniekstoornis. Hier had ik had jaren last van maar het werd op een gegeven moment zo erg dat ik niet meer kon functioneren. Boodschappen doen was een hele grote issue geworden het liefst bleef ik veilig binnen. Maar ook thuis begon ik paniekaanvallen te krijgen zat vaak nachten op het balkon de hyperen en te [lees meer...]denken oke nu ga ik dood. Ik had toen nog 1 zoon en mijn huisarts heeft me verwezen naar de GGD 1ste lijnszorg voor cognitieve gedragstherapie, het heeft me toen der tijd niet geholpen miss lag het aan de methode of aan de psycholoog de aanvallen bleven continu op de loer en toen werd me geadviseerd om toch te beginnen aan dit medicijn om de scherpe randjes ervan af te halen. Ik ben begonnen met 25 mg omdat ik alleen van het idee om dit te gaan slikken al een paniekaanval kreeg met tranen in mijn ogen heb ik de eerste pil genomen in de avond wel met 5mg oxazepam erbij. De bijwerkingen tijdens het opbouwen was te handhaven ik kon wel gewoon werken. Bijwerkingen die ik toen had was extreem zweten vooral in de nacht, veel gapen, erg moe, verstopping en of diaree, misselijkheid en spiertrekkingen vooral bij mijn benen. Na enkele weken opgehoogd naar 50 mg dit ging op zich best oke niet heel veel erge bijwerkingen daarvan gehad. Het heeft zeker 3 maanden geduurd voordat ik voelde dat dit medicijn wat voor mij deed maar toen het eenmaal begon te werken voelde ik me super ik durfde weer normaal naar de stad toe en ontweek niks meer. De meeste bijwerkingen zoals het zweten de misselijkheid en spiertrekkingen verdwenen maar mijn libido was gezak onder het vriespunt en ik kreeg enorme eetbuien vooral koolhydraten. Ik ben dan ook zo een 15 kilo zwaarder geworden. Ik wilde er van af en ben op eigen houtje heeeel langzaam gaan afbouwen van 50 mg naar de 25mg heb hier zeker 8 maanden over gedaan en dat ging eigenlijk prima ik luisterde goed naar mijn lichaam. Alleen toen ik lager wilde gaan ging dit niet goed dus ben ik een jaar blijven hangen op de 25 mg ik heb veel laat weer van paniekgevoelens niet zo erg als voordat ik aan deze meds begon heb ook veel hoofdpijn en veel slechte dagen ik voel me dan gewoon wattig,licht in het hoofd. Ik ben nu over op de vloeibare versie om te kijken of ik zo kan afbouwen maar wel in combinatie met therapie ik hoop op die manier helemaal van de medicijnen af te komen en te leren omgaan met mijn paniek. De medicijnen hebben mij zeker geholpen in mijn slechte tijden ik kan niet anders zeggen, maar het lost niks op het onderdrukt. Het is een tijdelijke hulpmiddel!
04-09-2019

22-08-2019

Sertraline (sertraline)

Hallo ik ben sinds 1.5 jaar sertraline aan het slikken deze kreeg ik voorgeschreven tegen een depressie. In het begin last van bijwerkingen gehad. Last van mijn spieren en dergelijke. Ik heb de beginperiode doorstaan maar begon al redelijk snel te merken dat ik last kreeg van seksuele problemen en onverschilligheid. Ik zat een kleine 17 maanden op 100 mg en nu sinds een[lees meer...] kleine maand op 50 mg. Ik merk nu dat ik mij overdag moe voel,de neiging heb om op de meest ongepaste lokaties in slaap te vallen. Dit alles heeft ook zijn negatieve werking op mijn relatie en brengt ongerustheid met zich mee vanuit mijn omgeving. Ook voel ik mij nog steeds erg onverschillig en dat vind ik erg vervelend omdat ik zo normaal gezien niet ben. Mijn karakter is behoorlijk verandert sinds ik sertraline gebruik en niet altijd in de positieve zin.
16-08-2019

Sertraline (sertraline)

Ik ben nu zo'n twee maanden geleden gestart met Sertraline op advies van de huisarts voor mijn depressieve klachten in combinatie met (sociale) angstklachten. Het was de bedoeling dat ik de eerste 4 dagen 25mg zou innemen en daarna naar de 50mg zou overgaan. Echter was de opstart periode echt een hel. Mijn klachten verergerden fors, ik kon helemaal niets meer (ik werkte e[lees meer...]erst nog gedeeltelijk maar dat was echt niet meer mogelijk). Ik heb twee weken niets anders gedaan dan lethargisch op de bank gehangen, vast in mijn eigen hoofd. Ik durfde ook niet naar buiten. Ook had ik veel last van misselijkheid, diarree, dodelijk vermoeid, traag reactievermogen, heel droge mond, ik voelde mij alsof ik in een bubbel zat en de wereld niet echt meemaakte (verdoofd), depressief en angstig. Kortom vreselijk. Ik evalueerde wekelijks met mijn huisarts, die mij adviseerde door te zetten omdat dit bekend is bij de opstartfase, wel is afgesproken dat we de opbouw met langere tussenpozen gingen doen, ik heb uiteindelijk twee weken 25mg geslikt, ik merkte toen dat de bijwerkingen afnamen in intensiteit, maar nog geen positieve effecten. Toen de stap van de verhoging naar 50mg genomen, dit zorgde wederom voor een toename aan klachten en bijwerkingen. Gelukkig verdwenen deze na 1,5 week. Daarna, vanaf 4 weken, ben ik mij heel geleidelijk beter gaan voelen. Ik merkte dat ik weer energie had, dat mijn gevoelsleven er nog was en ook steeds meer terugkwam en ik mijn depressieve buien en angst veel beter aankon. Dit heeft ervoor gezorgd dat ik weer werk, dat ik op mijn werk beter kan concentreren, dat ik mij rustiger kan houden in situaties die normaal veel angst veroorzaken en dat ik over het algemeen stabieler ben en mij fijner en rustiger voel. Dit is een enorme verademing en ik start volgende week met therapie, heb nu ook echt het gevoel dat ik dat aan ga kunnen. Ik heb nog steeds erg veel last van een droge mond, ook heb ik vaker dan voorheen last van hoofdpijn. Ook merk ik dat het mij moe maakt, ik lijk langer slaap nodig te hebben en ben vooral in de middag moe. Deze bijwerkingen zijn niet fijn, maar wegen niet op tegen de positieve invloed die sertraline op mij heeft. Ik ben blij dat ik de stap genomen heb en mij door die vreselijke opbouwperiode heb heengesleept.

Amoxicilline (483) - Antibiotica - penicillines breedspectrum