sertraline

Postnatale depressie (15 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (14 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

23-09-2021 | Vrouw | 34
sertraline (50mg)
Ik heb nu sinds 4 weken dit medicijn. Ik vind het vreselijk ben afwezig vergeet super veel heel moe en kan me tot bijna niks aanzetten. Wegens last van bijwerkingen is mij geadviseerd het in de avond in te nemen. Maar dan ben ik overdag hele dag moe en somber Ze zeggen dat je er doorheen moet maar ipv verbetering is het voor mij bijna niet te dragen en belemerd heel erg[lees meer...] in functioneren

23-09-2021 | Vrouw | 51
sertraline (50mg)
Ik slik al jaren 75 mg sertraline en doe het het goed op. Het grote nadeel is dat er wisselwerking is met veel sterke pijnstillers. 2 weken geleden ben ik aan mijn voet geopereerd, ik had een ruggenprik gekregen en werd tijdens de operatie 2 keer heel erg naar, bij de 2e keer heb ik gevraagd om sedatie. Later hoorde ik dat ik constant aan het bewegen was. Thuis nam ik [lees meer...]de voorgeschreven naproxen en een tijdje later kreeg ik last van verkrampingen en begon ik spiertrekkingen te krijgen, werd vreselijk naar en hevig transpireren. Hier ben ik zo vreselijk van geschrokken want ik had totaal geen controle meer over mijn lichaam. Overleg gehad met mijn huisarts en mocht absoluut geen zware pijnstillers meer slikken omdat ik nu het serotoninesyndroom had wat dus erg gevaarlijk kan zijn. Het enige wat ik nog mocht was 4 x 2 paracetamol per dag waardoor ik de 1e dagen vreselijk veel pijn heb gehad. Ik had voor de operatie contact gehad met de apotheek over de pijnmedicatie die ik zou krijgen en gezegd dat er een gevaar is door de sertraline, ik kreeg te horen dat ik het maar moest proberen. Bij deze wil ik mensen dus waarschuwen. Ik was zo vreselijk bang toen mijn lichaam er zo op reageerde dat ik er nu nog steeds ( na 2 weken) van overstuur ben.

17-09-2021 | Vrouw | 28
sertraline (100mg)
Ik slik nu een aantal maanden sertraline, omdat ik langere tijd last had van enorme stemmingswisselingen en ik ben in een burn-out beland. Daarnaast heb ik meer dan 2 jaar al last van slaapproblemen. Ik was zelf altijd tegen antidepressiva, maar ik was er zo klaar mee om mij te voelen dus uiteindelijk wel begonnen. Eerst op 75 mg, vond de bijwerkingen in het begin erg verv[lees meer...]elend, maar daar moet je echt even doorheen. Inmiddels zit ik op 100 mg, omdat mijn stresslevel weer te hoog werd. Wat ik ervaar is dat ik eindelijk weer slaap, wat echt een verademing is (geen slaapmiddelen meer nodig) en ik pieker veel minder. Daarnaast had ik erg last van paniekaanvallen, wat ik nu niet meer heb en ik weer kan functioneren overdag. Ik heb wel bijwerkingen, mijn libido is compleet weg en ook het 'hoogtepunt' lukt mij niet meer, maar voor mij wegen er zoveel voordelen tegenover, dat ik dit accepteer. Mocht je al langer twijfelen, dan zou ik het je zeker aanraden om te beginnen! Soms heb je even een steuntje in de rug nodig, het haalt echt even de scherpe randen er vanaf.

09-09-2021 | Vrouw | 49
sertraline (150)
Ik heb sinds vier maanden een burnout/depressie en ik heb eerst afgebouwd citalopram 40 mg en 2 augustus begonnen met 50 mg sertraline na drie weken geen resultaat. Verhoogd in 10 dagen naar 150 mg. Vanaf vorige week donderdag 150 mg en de dag erna veel angsten en depressief, hoofdpijn en misselijk en onrust. Hoofdpijn en misselijk is wel weg maar de andere zijn er nog. Om[lees meer...] gek van te worden vooral die nare gedachten. Heeft iemand hier ervaring mee

08-09-2021 | Vrouw | 43
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Eerst Escitaloprám gebruikt, na bijwerking aanmaak prolactine, overgestapt naar Sertraline. Ik was emotioneel verdoofd, was mezelf niet meer. Effectiviteit: nul. De bijwerkingen zijn te zwaar. Vooral nu na 10 dagen gestopt te zijn is het puur lijden door ontwenningsverschijnselen. Duizelig, lage bloeddruk, hartkloppingen, zware krampen in onderbuik, flatulentie en constipa[lees meer...]tie, maagklachten, overal spierpijn en nog steeds aanmaak prolactine, doch minder. Snel geagiteerd en gespannen. Nooit meer SSRI's!

07-09-2021 | Man | 44
sertraline (100mg)
Er een jaar over doen om er vanaf te komen. Sertraline reduceert je emoties (denken, voelen en handelen) tot een fractie van wie je bent. (Red. mijnmedicijn.nl: tekst ingekort tot persoonlijke ervaring)

21-08-2021 | Man | 40
sertraline (50mg)
Ik wou even mijn verhaal delen om mensen een riem onder het hart te steken, ik ben 2 jaar geleden in een diepe mentale put gevallen door chronische stress en overbelasting, alles geprobeerd.. yoga, sport, ontspanning, maar niks hielp mij erdoor en dan moet je jezelf niets gaan verwijten, en beseffen dat dit het enigste is die je nog kan helpen, en het is zeker geen cadeau [lees meer...]ook.. de eerste weken zijn heftiger nog dan dat het al was maar dan gaat de mist zachtjes over. Ik ben nu 5 maand verder en voel me prima, eerst 3 maanden 50 mg en nu al 2 maanden op 25mg. Ik ben terug mezelf geworden, ik kon niet meer onthouden of rekenen, verlangde nog enkel naar de avond toen ik met rust werd gelaten.. Dit medicijn heeft mij ongelooflijk geholpen en ik ben er zeer dankbaar voor.. en mij niet alleen, mijn gezin kan nu ook herademen..

18-08-2021 | Vrouw | 53
sertraline (50mg)
Na drie weken 25 mg opgehoogd naar 50 mg. Nu na een week zijn de bijwerkingen zo ernstig dat ik overweeg om te stoppen. Het is niet te doen. Paniekaanvallen komen een hele dag continue. Ben er doodop van. 3 x 10 mg helpt ook helemaal niet genoeg. Slapen gaat heel slecht, krijg geen eten meer naar binnen en continue gespannen, beverig en trillerig. Enorm hoge hartslag cons[lees meer...]tant. Ik ga morgen praten met de huisarts. Ik had echt gehoopt om van mijn angst en paniek af te komen. Maar dit is gewoon een hel!!

14-08-2021 | Vrouw | 38
sertraline (20mg/ml)
Met verbazing lees ik hoeveel mensen bepaalde klachten als angst en paniekaanvallen zeggen dat ze PTSS hebben. PTSS behelst vele malen meer dan angst en paniekaanvallen, PTSS is een getraumatiseerde ziekte veroorzaakt door vaak vroegkinderlijke misbruik en verwaarlozing/mishandeling en sommige veteranen en politieagenten krijgen een PTSS. Een angst en paniek stoornis[lees meer...] of soortgelijke klachten hebben door een eenmalige nare gebeurtenis is geen PTSS.

06-08-2021 | Vrouw | 35
sertraline (25mg)
Ik slik het vandaag 3 weken 25mg ik moet het verhogen naar 50mg maar durf niet voor de bijwerkingen. Zo heftig

31-07-2021 | Vrouw | 50
sertraline (100mg)
Ik slik sinds 4 maanden sertraline voor depressie en merk zeer weinig positief effect. Wel was ik blij dat de bijwerkingen erg meevielen; ik verwachtte maagdarmklachten. De dosis is enkele keren verhoogd en zit nu op 150 mg. Bijwerkingen zijn er wel, maar niet ernstig. Ik heb altijd al wel hartkloppingen, maar die komen nu meer voor. Ook heb ik het veel eerder warm. Ik l[lees meer...]as hier iemand die last heeft van gespannen kaakspieren, iets wat ik nooit aan sertraline zou hebben toegeschreven, maar het is opvallend dat ik dus ook vaak merk dat mijn kaken erg gespannen zijn. Verder vind ik het kwalijk dat er in de bijsluiters vrijwel alleen over seksuele disfunctie bij mannen wordt gesproken. Vrouwen hebben door sertraline moeite met het bereiken van een orgasme. Dat is de opvallendste bijwerking voor mij in in elk geval en ik ben niet de enige. Dit moet echt in de bijsluiter worden vermeld als men recht wil doen aan vrouwen. Zelf ga ik er waarschijnlijk mee stoppen omdat ik te weinig een positief effect merk.

28-07-2021 | Vrouw | 23
sertraline (50mg)
Voor het gebruik van sertraline heb ik een tijd Escitalopram gebruikt. Na een switch heeft sertraline heeft mij zeker 1,5 jaar geholpen om door mijn zware depressie heen te komen en om te gaan met sociale angsten. Het piekeren nam af, ik kon weer goed afgewogen keuzes maken en de aanhoudende somberheid was zo goed als weg. Wel kreeg ik last van hevig zweten, geen zin meer [lees meer...]in seks en gewichtstoename. Ik ben zeker 10 kg aangekomen als het niet meer is. Ik ben nu bezig met afbouwen om over een maand geen sertraline meer te gebruiken, maar ik ben heel blij met hoe dit medicijn me heeft geholpen.

26-07-2021 | Vrouw | 35
sertraline (20mg/ml)

09-07-2021 | Vrouw | 45
sertraline (50mg)
Ik slik nu 4 weken Sertraline van Sun. 1e week 25 mg en daarna 50 mg. Ik merk wel dat de heftige paniekaanvallen minder zijn, maar ik ben nog verre van beter. Ik heb ook enorme bewegingsdrang met m'n benen en voeten. Is dit herkenbaar voor iemand? De dokter wil wel dat dit in de komende 2 weken afneemt. Verder enorm moe en veel slapen, ik was misselijk maar dat is eigenlij[lees meer...]k wel weg nu. Die bewegingsdrang vind ik wel erg beangstigend. Ik hoop een reactie te horen

06-07-2021 | Man | 47
sertraline (100mg)
Intussen 4 maanden aan de Setraline voor stress en angststoornis. (150 mg) Voor stress had het geen effect voor angst merkte ik wel verschil. Nadeel dan weer dat ik losser werd en sneller ging snoepen en alcohol drinken om die blijvende stress te onderdrukken. Sinds gisteren aan het afbouwen daar de nadelen groter zijn dan de voordelen. Bij spanningen bv trillende handen [lees meer...]en zweten. Ook voor mijn seksleven heel negatief. Blijkt trouwens ook voorgeschreven te worden bij mannen die te snel klaarkomen en daar werkt het middel wel super voor. Twee uur voor de seks innemen en je merkt enorm verschil. Een ander nadeel was als ik met vrienden of collega's samen was en iemand een grap vertelde ik er niet meer spontaan kon mee lachen maar enkel geforceerd. Verder ook vaak gespannen kaakspieren iets wat ik nooit eerder had. Trillen en zweten is een typische bijwerking van deze klasse geneesmiddelen spijtig genoeg maar aan dit middel zaten er nog meerdere andere aan.

05-07-2021 | Vrouw | 66
sertraline (50mg)
Ik slik nu een aantal maanden sertraline voor depressie en angst/paniekstoornis. Ik ben verder blij met het middel, ik slaap er beter door, pieker minder en mijn algehele stemming is ook beter. De eerste week is even doorbijten. Alles smaakte naar metaal, ik had een kurkdroge mond waar ik meerder keren 's nachts van wakker werd (ondanks veel water drinken), heftige opvli[lees meer...]egers, duizelig, misselijk... de hele rataplan. Het meeste zakte wel na een aantal dagen, maar ik heb dit 3x moeten meemaken steeds als ik ophoogde. Ik zit nu op 75mg per dag. Ik heb nog steeds een vreemd gevoel in mijn mond, vooral 's ochtends voor ik het heb genomen, valt lastig te omschrijven? En de laatste tijd heb ik weer last van heftige dromen, en soms als ik wakker schrik hallucineer ik nog door. Heel weird. Weet niet of dit door de sertraline komt of gewoon door mijn brein, want ik heb sowieso al mijn hele leven slaapproblemen en ben ADHD'er/autistisch. Misschien is het de combinatie van medicijnen die ik slik? Ik slik ook Elvanse voor mijn ADHD. Doet verder wel wat het moet doen trouwens. Ik pieker een stuk minder, mijn hoofd is rustiger, heb minder paniekaanvallen en heftige stemmingswisselingen. Dus dat is fijn.

Thyrax Duotab (862) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (573) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (526) - Antibiotica - penicillines breedspectrum