lees de ervaringen

Maagzuur - protonpompremmers
Protonpompremmer omeprazol
Geef mening

Wordt gebruikt bij:
  • Maagzuur (brandend) (102 meningen)
  • Maagzuur (92 meningen)
  • Maagklachten (49 meningen)
  • ...
4,5

533 meningen
volgende > >>
Pagina 1 van 2

09-04-2014
Vrouw (27) - Maagzuur

Tevredenheid over:
Als sinds mijn geboorte heb ik veel last van maagzuur, helaas ben ik het pas serieus gaan nemen rond mijn puberteit. Inmiddels gebruik ik al zeker 10 jaar Omeprazol tegen het overmatig aanmaken van maagzuur. Ik heb gemerkt dat het middel bij mij beter werkt als ik het 's ochtends inneem, vooral voor het ontbijt. Zelf heb ik nooit bijwerkingen gehad, ik heb helaas wel d[lees meer...]irect problemen als ik een pilletje vergeet. Heel soms komt het wel eens voor en rond een uur of 3 's middags merk ik dat het maagzuur weer begint te branden. Ook kan ik er misselijk van worden als ik het medicijn vergeet.
1 Reactie
U kunt alleen reacties geven als u ingelogd bent. Inloggen kunt u rechts hiernaast op deze pagina of maak eerst een account aan als u dit nog niet heeft gedaan. Registreer

Reactie:

Geachte mevrouw, Hoewel omeprazol een zeer veilig geneesmiddel is, zou ik in ieder geval een kanttekening plaatsen bij langdurig gebruik van omeprazol. Deze proton pomp remmer zorgt ervoor dat de aanmaak van maagzuur wordt geremd en de maag minder zuur wordt. Een van de belangrijke vitaminen, vitamine B12 dat onder andere zit in melk, vlees en eieren, wordt met een minder zure maag minder goed opgenomen. Wanneer je geen vegetariër bent is het risico beperkt. Wanneer je naast het gebruik van omeprazol ook vegetariër bent is dit iets om op te letten. Met vriendelijke groet, Arjen Walstra, apotheker

Datum 11-04-2014 12:07

04-04-2014
Vrouw (72)

Tevredenheid over:
Al enkele jaren een gevoelig maag/darmstelsel. Heb ook een voedselallergie. Ben overgevoelig voor medicatie. Al een jaar lang heb ik pijn tegen het borstbeen, tot zeer erge pijnen. Diverse keren naar huisarts geweest, ook diverse keren medicijnen (maagzuurremmers) voorgeschreven maar door mijn zeer overgevoeligheidsreactie, ook net zo snel weer moeten staken. Nu is de p[lees meer...]ijn zo erg geworden de laatste week, dat ik weer naar de huisarts ben gegaan en deze heeft mij Omeprazol 20 mg msr voorgeschreven. Na de eerste capsule voelde ik als het ware de maagpijn per uur minder worden, kon voor het eerst sinds een week weer normaal slapen. Vandaag weer een capsule ingenomen en al vrij snel kreeg ik een soort opvliegers, opgeblazen gevoel, hoofdpijnig en het hart sloeg op hol, niet een paar keer, maar het werd alsmaar erger, werd stijf, reactievermogen werd minder en het spreken ging ook moeilijk, de juiste woorden kon ik niet vinden. Ik dacht, dit zijn bijverschijnselen en die zullen wel weer overgaan Ook vooral het gezicht en de armen een geval van prikkende jeuk.. Voelde me meer en meer zieker worden.Kreeg ook last van het lamplicht en het geluid van de TV. Vanavond tegen 9.00 u begon ik het gevoel te krijgen, dat ik flauw zou vallen en begon over mijn hele lichaam te trillen en het hield maar niet op. Het hart ging te keer als een gek. Bloeddruk opgemeten en de was omhoog gegaan naar 195/104/98, niet alarmerend, maar in zijn totaliteit wel om je zorgen te maken. Mijn man heeft de huisartsenpost gebeld en er heeft een arts mij teruggebeld, ik kon heel erg moeilijk de woorden formuleren en "vinden". Hij zei direkt al, dat komt niet door de omeprazol, dat bestaat niet. Hij had de indruk dat het een paniekaanval was, ongelooflijk, ben beslist geen stresskip en heb ook nooit een paniekaanval gehad, daar ben ik het type niet voor. Verder raadde hij aan, om maandag naar de huisarts te gaan en een afspraak te maken voor een galblaas/galstenen onderzoek. Ik ben niet helemaal onkundig op het gebied van de zorg, maar kan dit plaatje niet rijmen Ik herken de reactie als bovenomschreven op medicijnen, alleen niet zo heftig, waarom op je hulpvraag , dan een antwoord van het lijkt op paniek. Nee geen paniek, maar een allergische reactie, omdat ik het herkenden, alleen niet zo heftig. Ik ben eigenlijk boos, dat het me weer is "overkomen"

01-03-2014
Man (42) - Maagzuur (bra...

Tevredenheid over:
Na jaren maagzuur 'behandelen' met Rennies toch maar eens naar de huisarts gegaan. Ik kreeg Ranitidine wat 0 effect had, omdat ik nog steeds Rennies moest slikken. Uiteindelijk op eigen verzoek Omeprazol gekregen en gebruik dat nu al ruim 5 jaar naar volle tevredenheid en heb alleen nog last van maagzuur als ik de tablet 's ochtends vergeet in te nemen. Ik heb wel in[lees meer...] de omgeving gemerkt dat mensen die Omeprazol krijgen, vaak niet erop gewezen worden dat de capsule even tijd nodig heeft om te gaan werken. Omeprazol nemen en dan meteen gaan eten doet de werking teniet. Zo hebben we al een aantal mensen van meerdere tabletten naar één tablet per dag gekregen. Als je meteen gaat eten, gaat de maag maagzuur aanmaken, oftewel de protonpomp gaat werken, waardoor de omeprazol deze niet meer goed kan afsluiten. Dus eerst de capsule nemen en pas na een kwartier gaan eten en drinken.

14-02-2014
Man (55) - Jicht

Tevredenheid over:
Zo´n één keer per jaar a 1,5 jaar, heb ik een jicht aanval. Dit voel ik meestal aankomen en slik dan om de top van de aanval te onderdrukken Omeprazol als maagbeschermer en 75 mg Dyclofenac als ontstekingsremmer/pijnverdrijver. Op vakantie altijd bij me want dan lijkt zo´n aanval mij vaak te overkomen. Zo ook in aug 2013, drie dagen lang deze combi geslikt om de nacht goed[lees meer...] te slapen, dan kun je overdag wel doorkomen. (ik minimalizeer dus zoveel mogelijk) Nu had ik in oktober 2013 weer een aanval, dus veel sneller dan anders en nam bij het naar bed gaan dezelfde combi als anders, maar lag in bed met een gevoel dat er "iets" was, onbestendig gevoel, ademhaling begon daarna te piepen, dikke tong, vochtblaren op mijn lijf en onder de rode bulten, mezelf al open gekrabt van de jeuk, handoek om mijn handen gedaan om erger te voorkomen, maar de jeuk was ondraaglijk, onder de douche gaan staan met warm en koud water hopende dat de jeuk wat zou minderen, dat was wel zo, maar na een kwartier begonnen beide douche lampen heen en weer te flitsen en ben toen snel op de rand van mijn bed gaan zitten om niet in de douche te vallen o.i.d. Op bed zittend begon de 3D wereld zich om te vormen naar 2D, dus diepte verdween en alle kleuren ook, ik zak alleen nog de kleur geel, op dit moment aangekomen dacht ik nog: shit ik ga de pijp uit en ik kan er niets aan doen, vrouw, kinderen, je kunt ze geeneens gedag zeggen... Vanaf dat moment was ik in shock (lag plat op bed ogen normaal open), mijn vrouw stond naar mij te roepen, ik hoorde haar zag haar, zag weer kleur, zij lag mij in de stabiele zijligging en belde 112. Vanaf inname Omeprazol tot shoch was circa één uur. Al bellende kon ik weer enigsinds reageren zij het heel traag en moeilijk pratend want mijn tong paste nagenoeg niet meer in mijn mond. Met de ambulance mee geweest (ondertussen infuus met Tavegil gehad) en in het ziekenhuis een uur gemonitord (bloeddruk was gezakt van 140 naar onder de 80) en liep daarna, zij het hondsmoe fluitend het ziekenhuis uit! De meeste moeite van dit alles heb ik met het idee dat ik "aan de poort" heb gestaan en dat je voelde dat het daarheen ging, je niets kunt doen, berustend, maar dan een uur later weer bent zoals je voor het voorval was. Ondertussen een uitgebreid allergie onderzoek gehad, met nog een komend vervolg onderzoek naar Omeprazol, daar zit in ieder geval voor mij de narigheid. Voor de zekerheid heb ik nu altijd een Tavegil pilletje in mijn portemonnee zitten met de reden waarom ik dat bij me heb, ter geruststelling. Sterkte met Omeprazol, maar voor mij niet meer...

05-02-2014
Man (39) - Maagzweer

Tevredenheid over:
Omeprazol werkt bij mij nauwelijks tot niet. Eerst slikte ik dit middel ter preventie chronisch, dit i.v.m. andere medicatie. Later kreeg ik een maagzweer waarbij (ik en behandelend arts) echt geen idee heb(ben) hoe ik eraan kom en het is niet de bekende bacterie die een maagzweer veroorzaakt heeft en ibuprofen e.d. gebruik ik niet. Op z'n minst is dit vreemd? Omeprazol h[lees meer...]ielp in deze behandeling van de maagzweer helemaal niks. Ik ben ontevreden over dit product. Bijwerkingen had ik nauwelijks, was alleen wat slaperiger dan normaal. Dus dat was oké. Gebruik nu Nexium (de echte, niet generiek/ stofnaam) en ik merk nu pas echt hoe effectief de maagbeschermer is.

30-01-2014
Vrouw (60) - Maagzuur (bra...

Tevredenheid over:
halfwege de dag en s,nachts maag pijn

30-01-2014
Man (57) - Middenrifsbreuk

14-01-2014
Vrouw (46) - Maagzweer

Tevredenheid over:
Sinds een paar weken heb ik veel pijn in mijn buik 's nachts. DAt werd steeds erger en naar de huisarts gegaan. Omeprazol 40 mg voorgeschreven voor de nacht. Het lijkt alsof het daarmee veel erger wordt. Ik krijg last van een heel brandend gevoel in mijn maag. Als het zoutzuur zo wordt losgelaten. Daarna misselijk en duizelig. Vannacht heb ik toen nog 10 mg extra genomen m[lees meer...]et als resultaat dat ik later iom 0200u n de nacht helemaal misselijk en duizelig werd! Huisarts post gebeld. Die zeiden nog een omeprazol van 10 mg en paracetamol innemen. Toen leek ik helemaal in vuur te staan. UIteindelijk zakte de pijn wat. Om 0600u werd ik toch weer wakker van de pijn. Weer omeprazol 10 mg ingenomen. WEer heel ziek en misselijk en zuurbranden. Naar de huisarts. Huisarts verdubbelde de dosering naar twee keer 80 mg. Omdat ik er 's nachts al 30 mg extra had genomen vanmorgen 10 mg weer genomen. MEt hetzelfde verhaal. Ik twijfelde nog aan mezelf. Maar nu ik al deze verhalen lees denk ik toch dat de klachten door de omeprazol komen. Van de regen in de drup. Heb ook antagel gekregen. Hopelijk helpt dat beter.

14-12-2013
Man (46) - Maagzuur (bra...

Tevredenheid over:
vanwege ernstige maagzuur en brandend maagzuur heb ik dit voorgeschreven gekregen. vanaf de eerste dag eigenlijk werkt het voor mij goed tegen het maagzuur.

11-12-2013
Man (49) - Slokdarmkanker
Algehele tevredenheid: 3

Tevredenheid over:
Vroeger Nexium gebruikt en nu weer losec ampullen voor infuus. Ik heb een jejunumsonde en spuit het door de sonde. Met Nexium kreeg ik last van borstvorming, ik ben een man dus dat is niet fijn. Dit was aan de rechterkant. In het ziekenhuis een echo en een punctie gehad, ze dachten aan borstkanker. Er stond toen nog niks van vermeld in de bijsluiter. Mijn arts heeft een he[lees meer...]le hoop papieren moeten invullen en nu staat het wel vermeld als bijwerking gynaecomastie heet het. Nu heb ik sinds ik aan de losec zit dezelfde klachten ontwikkeld alleen nu aan de andere kant. De enige oplossing is een operatie maar dat is een grote operatie en daarom doe ik het niet. Het valt ook nog wel mee maar het is pijnlijk. Ik moet het gebruiken omdat ik geen slokdarm meer heb maar een buismaag en daarom veel last van maagzuur heb.

03-12-2013
Vrouw (67) - Maagklachten

Tevredenheid over:
Kortgeleden na behoorlijke maagklachten en het eindelijk lezen van de bijsluiter sloot ik niet meer uit, dat het gebruik van dit middel behoorlijk negatieve invloed had op mijn lever. De lever-specialist woof mijn mededeling hierover ter zijde. Zou niet vaak voorkomen, dus... Verder tintelingen in mijn handen en blijkt nu: geen smaak meer behalve de hoofdsmaken. Hier he[lees meer...]b ik al lange tijd last van. Verder ondanks regelmatig sporten last van mijn spieren en het gevoel inkl. de gedachte, dat ik toch geen last van mijn botovergangen ga krijgen? Hoop, dat die pijn niet gaat doorzetten. Kreeg geen andere medicatie!

27-11-2013
Vrouw (67) - Maagklachten

Tevredenheid over:
Vanaf 1993 van de specialist in het AZG voor hernia middenrif en veel problemen na de warme maaltijden de nog niet zo lang op de markt gebrachte Losec voorgeschreven gekregen. De échte Losec gaf minder bijwerkingen maar was duur. Later werd er polyartrose door het hele lichaam vastgesteld en kreeg ik in 2004 Diclofenac . Slecht voor de maag dus bleef de losec nodig. La[lees meer...]ter ging men over naar mups omeprazol die ik niet verdroeg en pijnlijk waren bij innemen. Mijn arts om capsules gevraagd. Omdat de verzekeraars de apotheken opleggen wat er mag worden verstrekt, en ook al zegt men dat dezelfde stof erin zit, er zitten verschillen in bijwerking qua merk. Van de goedkope omeprazol, galbulten, misselijk, haaruitval, diarree. Maar in één van de bijsluiters stond onder bijwerkingen dat men een cyste kon krijgen in de lymfeklieren. Naar aanleiding van een aantal Tia's vorig jaar constateerde men bij mij een cyste gevuld met vocht van 6 bij 4 in mijn hoofd door middel van een mri. Bij mij komt nu vaak de gedachte op dat wanneer er een cyste in de lymfeklieren kan ontstaan, het ook niet onwaarschijnlijk hoeft te zijn in het hoofd. Mijn huisarts had er nog nooit van gehoord dat oemaprezol een cyste kon veroorzaken en zocht het op in de computer en kon niets vinden. Ik heb een kopie gemaakt van mijn bijsluiter en die op de huisartsenpost afgegeven. Mijn huisarts is er daarna nooit meer op teruggekomen, toch vreemd niet? Ik ben zeer huiverig voor dit medicijn geworden, omdat ik niet wil dat de cyste in mijn hoofd groter wordt met alle gevolgen vandien. Ik gebruik bloedverdunners en nog andere medicijnen i.v.m. de Tia's en laat de diclofenac daarom al staan. Vaak veel pijn door het middenrif probleem en veel pijn in de rug bij langer staan en bepaalde werkzaamheden, de polyartrose. t'ja wat is wijsheid i.v.m de omeprazol? artsen geven geen antwoord hierop en wat moet je dit dan als patient.

14-11-2013
Vrouw (54) - Maagzuur (bra...

Tevredenheid over:
Ik slikte Omeprazol vanaf maart 2013 van wege maagzuur.Het hielp goed.Ik nam 1 tablet in de 3 dagen.Na een paar weken kreeg ik het koud,licht in het hoofd zodat ik niet kon werken voor een week.Daarna ging het wel weer maar nog steeds last. Wazig zien,diarree.Heel vast slapen. Voelde mij niet goed. Ik ben 4 weken geleden gestopt en hen nog steeds last van duizelingen.Voo[lees meer...]ral bij lezen en als ik onder fel licht sta.Schemering. Ik heb een neurologisch onderzoek gehad,Kno arts geweest ,bloed geprikt om te kijken of ik ijzer tekort heb.Alles was goed. Heb therapie voor mijn nek en schouders.Dacht misschien komt het daarvandaan. Hoe lang duurt het voor ik van die verschijnselen af ben.Lijken wel ontwenningsverschijnselen. Heel vervelend.Slik die troep echt nooit meer.Heb trouwens minder last van mijn maag nu ik gestopt ben.Heel vreemd.

13-11-2013
Vrouw (49)

Tevredenheid over:
Na enkele dagen slikken kreeg ik griep. Dacht ik. Diarree, hoofdpijn, spierpijn, keelpijn, oorpijn en gevoel van koorts. Dit is nu na enkele weken weg. Net als mijn maag en buikpijn. Voor mij prima spul.

07-11-2013
Man (47) - Acute inflamm...

Tevredenheid over:
Ik neem 22pillen per dag waaronder Omeprazol en mijn maag doe het nog altijd goed!?

26-10-2013
Vrouw (29) - Middenrifsbreuk
Algehele tevredenheid: 3

Tevredenheid over:
Voorheen een ander middel (Nexium). Omeprazol zorgde vooral in het begin voor wat klachten, waaronder moeheid en duizeligheid. Last van de darmen heb ik ook sinds ik het gebruik, ook last van spieren van gewrichten. Het is mij persoonlijk niet duidelijk of het met Omeprazol te maken heeft, aangezien ik niet zonder dit middel kan, kan ik dit niet testen. Het doet zn werk go[lees meer...]ed.
1 Reactie

Reactie:

Bij mij verergerde dit middel op een bepaald moment de klachten. Echter sinds ik Pantoprazol gebruik heb ik hier geen last meer van. Moet dit middel in dosering 40 mg 1 x per dag voor de maaltijd innemen anders krijg ik wel problemen. Heb in 2010 een maag/slokdarmoperatie zgn Nissen is gemaakt, zeg maar maagverkleining vanwege het brandend maagzuur. Kroop hiervoor letterlijk van de pijn door mijn bed. Heb in het ziekenhuis eerst ook Nexium gehad, wordt Zilveren Kruis niet vergoed, daarnaast heb ik kaliumlosartan en voor de nacht, rantandine .

Datum 01-11-2013 21:46

volgende > >>
Pagina 1 van 2

Mirena spiraal (1693) - Anticonceptie - overig
Thyrax Duotab (349) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Amoxicilline (302) - Antibiotica - penicillines breedspectrum