ISO 27001

ziekte

Topiramaat (Topamax) bij migraine

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor migraine

Naam Aantal ervaringen Effectiviteit Algehele tevredenheid
Lisinopril 1 4
Enalapril 1 2
Isosorbidedinitraatvaselinecreme 1 4
Acetylsalicylzuur Cardio / Neuro 1 2

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: migraine

06-04-2017

Sanalgin (paracetamol / propyfenazon / coffeine)

Al jaren heb ik last van hormonale migraine. Zodra ik merk dat de hoofdpijn toeneemt slik ik 2 tabletten Sanalgin. De aanval neemt af binnen een half uur. Wel word ik er vaak wat misselijk van en krijg een ander reukgevoel in mijn neus (lijk wat meer te ruiken). Na ongeveer 6 uren bij het plassen ruikt mn plas naar Sanalgin. Al met al wat nadelen maar dat neem ik op de koo[lees meer...]p toe, omdat het de migraineaanval draagbaar maakt.
13-03-2017

Sumatriptan (sumatriptan)

Heb 10 jaar lang tot tevredenheid sumatriptan geslikt...Had elke maand rond m n menstruatie migraine, maar had het niet op hetzelfde moment, dus of ervoor of erna...als het rond hetzelfde tijstip zou zijn kon ik een middeltje krijgen die ervoor zorgde dat je het niet kreeg, ben ff de naam kwijt...soms kon ik het wel 3 dagen hebben en slikte dan wel 10 pilletjes ,het ging w[lees meer...]el weg maar kwam ook weer terug...erna was ik 1 dag gesloopt van de ellende..Totdat de overbuurvrouw zei, misschien moet je maar eens stoppen met de pil,want de overgang en de pil is erg slecht...ik heb het op m n 48 e gedaan en heb nagenoeg geen migraine meer,kan nu met 1 doosje van 6 pilletjes wel 3 maanden doen ipv 10 in 1 maand,wat een verademing!!
09-03-2017

Maxalt (rizatriptan)

Na het innemen wat niet altijd evenveel hielp kon ik nog net thuis komen en m'n bed in. Van dit middel was ik echt langere tijd suf en viel ik ook in slaap. Heel prettig als de hoofdpijn heel hevig is maar inmiddels weet ik dat er andere medicijnen zijn die voor mij beter en sneller werken.
09-03-2017

Zomig (zolmitriptan)

Na diverse malen bij de huisarts langs te zijn geweest eindelijk werkende medicijnen gekregen. Ik heb diverse soorten gebruikt maar bij Zomig heb ik weinig bijwerkingen. Zodra ik dit inneem en een half uur tot een uur rustig aan doe werkt dit middel voor mij perfect. Ik hoef niet meer te gaan liggen en ben geen dagen meer uitgeschakeld. De enige bijwerkingen die ik ervaar [lees meer...]zijn tintelingen in neus en keel. De smaak mogen ze van mij wel veranderen. Die zoete lucht en nasmaak werkt niet als je maag van streek is.
08-03-2017

Frovatriptan (frovatriptan)

Voor gebruik triptanen 1 tot 3 dagen op bed met ernstige hoofdpijn, lichtgevoeligheid, braken. Nu bij eerste verschijnselen inname frovatriptan, daarna wisselend van 1/2 uur tot 2 uur, afname verschijnselen, weer helemaal fit! Wondermiddel. Gelukkig geen last van bijwerkingen, al vraag ik me wel af hoe schadelijk het op den duur is, om met tussenpozen van enkele weken som[lees meer...]s 2 keer per week dit middel te slikken. Houdt voor mij in, soms 3, soms 6 tabletten per maand. P.S.: Voor gebruik Frovatriptan gebruikte ik een smelttabelt, hielp de eerste maanden wel, maar steeds minder, zodat ik 3 dagen achter elkaar een tablet gebruikte.
07-03-2017

Excedrin (acetylsalicylzuur/paracetamol/coffeïne)

Op aanraden van de huisarts, overgestapt op dit middel om migraine-aanvallen sneller te onderdrukken. Wanneer de migraine opkomt, 2pilletjes samen met een beetje koffie... binnen het kwartier effect. Zalig!

Metoprolol (metoprolol)

Geslikt tegen migraine. Na een aantal maanden werkte het perfect en had ik geen aanvallen meer. Nu heb ik echter zoveel last van de bijwerkingen dat ik nog wat anders ga proberen; Candesartan. Mocht dat niet helpen, dan keer ik terug naar Metoprolol want migraine wil ik echt niet meer en neem ik de bijwerkingen voor lief

Amitriptyline (amitriptyline)

Na ongeval met schedelfractuur en epidurale bloedingen, is door neuroloog de morfine vervangen door Amitriptyline, voor de aanhoudende hoofdpijnklachten
03-03-2017

Valproinezuur / Natriumvalproaat (valproinezuur)

Na een ongeval met schedelfractuur en epidurale bloedingen in 2014 blijven hoofdpijnklachten. Nu proberen deze te behandelen met Valproaat.

Topiramaat (topiramaat)

Eerste maanden veel last gehad van misselijkheid, dit nam geleidelijk af. Nu naar paar maanden nauwelijks last meer van. Korte periode wat last van haaruitval gehad, ook dit trok weer weg. Dit weegt echter niet op tegen de voordelen. Na een maand gebruik aantal migraine vrijwel weg. Eerst 2-4 keer per week een aanval. Als ik nu last heb dan is de pijn een stuk dragelijker.[lees meer...] Erg tevreden!

Metoprolol (metoprolol)

Ruim drie jaar gebruikt tegen migraine en verschillende doses gebruikt. Omdat het steeds minder effectief werd, werd de dosis steeds hoger. Altijd migraine blijven houden tijdens gebruik. Laatste maanden 3-4 keer per week last. Daarbij veel last van bijwerkingen: extreme vermoeidheid en duizeligheid. Blij dat ik mee gestopt ben.

Sumatriptan (sumatriptan)

Ik heb ca. 4 keer per maand migraine. Gebruikte voorheen Naratriptan 2,5 mg. Laatst naar de huisarts geweest want de migraine begon mijn sociale leven te beïnvloeden. In plaats van Naratriptan gebruik ik nu Sumatriptan. Met dit medicijn is de migraine in ca. 30 minuten verdwenen. Ik word er wel wat sloom van maar dat neem ik voor lief. Ben recent ook gestart met Metoprol[lees meer...]ol 50 mg dagelijks om het aantal aanvallen te verminderen. Dit lijkt te werken. Ik heb de afgelopen maand 1 x een migraine aanval gehad, die met een tablet Sumatriptan snel verdween.Tot nu toe erg tevreden.
13-01-2017

Cafergot (ergotamine / coffeine)

Was niet goed voor mij, natuurlijk ging de migraine weg, maar de bijwerkingen (hartkloppingen, zo hard dat ik s'nachts niet meer kon slapen en misselijkheid) waren te sterk en ik werd er bang voor.
13-01-2017

Naramig (naratriptan)

Tot ik heb voorgeschreven kreed had ik vreselijke migraine, kreeg cafargot met verschrikkelijk veel bijwerkingen. Ik gebruikte tot aan de menopause voor en na de menstruatie maar ook tijdens de eiersprong. Nu zijn de migraines wat minder en gebruik ik naramig (nu naratriptan) ongeveer 4 x per maand. Vroeger wel 6 tot 8 keer.
10-01-2017

Sumatriptan (sumatriptan)

Gebruik dit medicijn nu ong. 2 jaar, kan eigenlijk niet meer zonder. zodra ik migraine voel opkomen dan 1 pilletje liefst even 1 uurtje slapen en weg is het. maar helaas dat je je daarna zo suf voelt als bijwerking. durf dan ook bijna niet auto te rijden. afgelopen dagen een 4 dagen aanvallen gekregen zo niet blij mee, haat mijn hoofdpijn/migraine. Ik kamp hier al mee sind[lees meer...]s mijn 11e jaar hormonaal geef ik hier maar de schuld van maar ook stress en spanningen. Al heb ik ook een behoorlijk auto ongeluk gehad en veel last in mijn onderrug. Bij een chiropractor in het verleden gelopen ivm vele hoofdpijnen en nu bij een osteopaat.
09-01-2017

Candesartan (candesartan)

Na jaren Triptanen te hebben gebruikt heb ik zelf besloten, ook met het oog op hoog risico van patiënten met migraine met aura op hersen-/hartinfarct, over te stappen op profylactische medicatie. Ik heb 2/3 aanvallen per maand. Ik sport vrij veel en was in de veronderstelling dat Candesartan beter bij dit profiel zou passen, dan bijv. Propranolol omdat Candesartan geen bèt[lees meer...]ablokker is (zie wetenschappelijke studie waarbij Candesartan met Propranolol wordt vergeleken (Stovner et al. 2014)). Helaas moet ik vanwege de bijwerkingen (misselijk, moe, duizelig) stoppen met Candesartan na een maand (in overleg met apotheker en neuroloog). Sporten lukt ook niet meer echt. Na stukje te hebben hard gelopen/gezwommen te hebben ben ik echt buiten adem. Heel erg vervelend. Ik ben bang dat dit met bètablokkers niet anders zal zijn... Het is echt een afweging die mensen met migraine moeten maken, wel hoofdpijn en niets meer kunnen doen, minder hoofdpijn, maar wel last van bijwerkingen, etc... Hetzelfde geldt voor de Triptanen. Fromirex werkte bij mij redelijk goed, maar op een gegeven moment niet meer. Overgestapt op Relpax (eletriptan) maar deze medicatie werkte helemaal niet. Vervolgens toch weer Fromirex geprobeerd en deze werkte toch wel weer. Echter vanwege de schadelijkheid van migraine met aura (zie wetenschappelijke artikelen, even googlen) toch voor preventieve medicatie gekozen. Na een maand Candesartan (8 mg) gebruik 2x aanvallen met aura, waarvan de eerste aanval verder niet heeft doorgezet, de tweede helaas wel. Echter door alle misselijkheid kon ik hierbij niet ook nog een triptaan innemen... Daarnaast een raar soort hoofdpijn in de eerst week van gebruik, aan de rechterzijde. Twee dagen beroerd van geweest. Daarnaast extreem misselijk en bij te weinig eten aantal keer bijna flauwgevallen. Voortdurend 'hongergevoel' welke niet overgaat bij eten. En duizelig bij opstaan. Mijn bloeddruk is al niet heel hoog en deze medicatie verlaagt het nog meer. Waarschijnlijk stap ik over op Propranolol... Ik gebruik nu nog even de halve dosering van Candesartan (4 mg) omdat ik wacht op een gesprek met mijn neuroloog. Zelfs met de halve dosering ben ik nog misselijk/extreem duizelig. Graag hoor ik je ervaring met profylactische medicatie, mocht je een goed advies voor me hebben dan verneem ik dit zeer graag!!
03-01-2017

Relpax (eletriptan)

bijwerkingen circa half uur na inname, ik kan het het best omschrijven alsof het naar je hoofd stijgt, gevoel na het eten van een ijsje achter elkaar, kortom geen prettig gevoel, maar is van korte duur en vergelijkbaar met andere triptanen zoals Fromirex en weegt zeker op tegen de nadelen van migraine. Door de vernauwing van je aderen krijg ik ook last van een extreem gevo[lees meer...]elige huid (prikkend/tintelend gevoel) bijv. tijdens wassen van mijn handen of douchen. Helaas werkte deze medicatie niet bij mij. De migraine aanval werd niet gereduceerd qua dagen en ernst migraine. Hiervoor gebruikte ik Fromirex (2,5 mg) een aantal jaar, maar op een gegeven moment werkte de medicatie niet meer. Ik heb dit medicijn na de Eletriptan (Relpax) weer opnieuw geprobeerd omdat ik heb gelezen dat je resistent kunt worden nadat je een triptaan een tijdje hebt gebruikt. Na dus even gestopt te zijn met Fromirex lijkt het nu wel weer (enigszins) te werken, dwz aanvallen minder heftig en soms de volgende dag (na aura) over. Normaliter duurt de aanval zeker 3 dagen. Ik ben nu overgestapt op profylactische medicatie. Helaas moet ik vanwege de bijwerkingen (misselijk, moe, duizelig) stoppen met Candesartan na een maand (zie mijn review van dit medicijn). Waarschijnlijk stap ik over op Propranolol... Graag hoor ik je ervaring met profylactische medicatie, mocht je een goed advies voor me hebben dan verneem ik dit graag.
03-01-2017

Candesartan (candesartan)

Ik slik nu een maand Candesartan ter voorkoming van migraine (circa 2-3 aanvallen per maand). Dagelijks zeer veel last van duizeligheid, misselijkheid, moeheid en onrustig gevoel. Erg vervelend als je je de gehele dag beroerd voelt. Ook last van 'hongerklop', na eten ging dit echter niet weg. Daarnaast continu erg misselijk en duizelig (dit werd erger als ik te weinig had [lees meer...]gegeten). Mijn bloeddruk is al redelijk laag, deze medicatie verlaagt het nog meer zodat je ook sneller duizelig kunt worden (bij opstaan bijv.). Na overleg met apotheek vandaag, welke aangaf dat bijwerkingen na 2-4 weken minder moeten worden, ga ik morgen in overleg met neuroloog over op andere medicatie (wrs Propranolol). Hopelijk heb ik wat minder last van bijwerkingen van deze medicatie. Wat betreft de aanvallen; tot nu toe twee aanvallen. Bij de eerste kwam er na de aura geen hoofdpijn, dit kan effect van medicatie zijn. Tweede aanval helaas gewoon migraine. Ik hoor graag van mensen die de overstap hebben gemaakt naar Propranolol of een andere positievere ervaring hebben met een profylactica.
01-12-2016

Maxalt (rizatriptan)

Ik ben erg tevreden over Maxalt. Ik neem al jaren bij opkomende hoofdpijn een Maxalt in combinatie met Naproxen 500mg (op voorschrijven van neuroloog!). Na een uur hooguit anderhalf uur is de migraine verdwenen. Ik heb korte tijd de volgende bijwerkingen; slaperigheid, duizeligheid en vermoeidheid. Dit verdwijnt na korte tijd. Ik heb een keer meegemaakt dat ik om wille va[lees meer...]n de ziektekostenverzekeraar een goedkoper middel kreeg. Het beviel mij in het geheel niet, de migraine verdween niet. Ik heb hierop de apotheek gezegd dat ik de Maxalt wens die ik altijd gebruikte. Dit betaal ik dan zelf, omdat het niet vergoed wordt door de ziektekostenverzekeraar. Het is erg duur (18 tabletten voor € 114,00) maar liever dat dan migraine. Ik ben voornemens mijn neuroloog te bellen. Deze kan het dan opnieuw medisch voorschrijven, waarop het middel wel door de verzekeraar vergoed wordt. Dit heeft de neuroloog in het verleden ook al eens gedaan.
24-11-2016

Maxalt (rizatriptan)

Ik heb vanaf mijn veertiende migraine aanvallen, en heb de meeste triptanen geprobeerd. Maxalt werkt met een enkele uitzondering altijd. Bijwerkingen die prima te handelen zijn voor mij zijn dit extreme slaperigheid, moeite met slikken en veel moeten plassen. Vervelendste bijwerking vind ik het klemmen van mijn kaken, en de pijn die daar op volgt een dag later. Deze pijn g[lees meer...]aat soms zelfs weer in een migraine aanval over. Tijdens zwangerschap (tot 20ste week en met goedkeuring van neuroloog geslikt), omdat aanvallen frequenter werden en heviger en niets anders hielp. Baby lijkt prima in orde.
21-11-2016

Indometacine (indometacine)

Ik heb al 40 jaar migraine en de laatste jaren is daar ook spierspanningshoofdpijn bijgekomen. Ik heb alle soorten profylaxe geprobeerd en alle weer gestopt vanwege de vele bijwerkingen. Gelukkig heb ik de imigran injecties die goed helpen. 4 jaar geleden moest ik afkicken van alle medicijnen omdat ik te veel triptanen gebruikte. Omdat ik vaak wakker word met hoofdpijn kre[lees meer...]eg ik de tip om 's avonds voor het slapen gaan indomethacine in te nemen. En inderdaad: het helpt. Maar nu mag ik van mijn huisarts dit niet dagelijks gaan gebruiken, want daar is het niet voor zegt hij. Overigens werkt het bij mij niet als pijnstilling als ik al hoofdpijn heb.
18-11-2016

Atacand (candesartan)

Ik heb ongeveer 18 jaar migraine. Het werd steeds erger. 2 keer per maand 3 dagen per keer (6 dagen per maand dus) migraine. Ik werd er gek van. Ik kon niet meer functioneren. Mijn dochter van vier vroeg een keer aan een vriendinnetje of haar moeder ook zo vaak hoofdpijn had en op bed lag. Mijn hart brak. Van de laatst bezochte neuroloog (Jeroen Boschziekenhuis, aanrader!)[lees meer...] kreeg ik preventief candesartan cilexetil. Ik heb nog 1 aanval gehad die ik heb weten de onderdrukken met zolmittriptan. Sinds 11 oktober 2016 dus migraine vrij. Weet niet of het zo blijft maar voor nu ben ik dol gelukkig. Ik heb m'n leven terug! Niet meer bang zijn dat er elk moment weer een aanval kan komen en je niet weet hoe je thuis moet komen. Ik kan en durf weer leuke dingen te gaan doen. Ik werd op een gegeven moment echt bang voor de volgende aanval. Zolmittriptan, sumatriptan, maxalt, niets hielp meer bij een aanval. Dan gaat de kwaliteit van leven hard achteruit. Voor nu ben ik erg gelukkig!
16-11-2016

Imigran (sumatriptan)

Sinds ik 6 was heb ik alle medicatie voorbij zien komen en allen met vervelende bijwerkingen. Op een gegeven moment heb ik imigran injecties voorgeschreven gekregen van de neuroloog in Nijmegen en deze werken wel. Na het zetten van de injectie voel ik dat de aanval zwaarder wordt en daarna neemt het weg. Mijn hele lichaam tintelt. Mijn hele leven heb ik 3 tot 4x per week a[lees meer...]anvallen gehad waardoor het mijn hele leven in puin heeft gegooid. Eindelijk iets van een verlossing: Ik heb van de neuroloog een Cefaly neurostimulator voorgeschreven gekregen (wordt niet vergoed door de zorgverzekeraar) en kost zo'n 300 euro. Dat ding ziet eruit als een kroontje. Je moet een sticker met 2 metalen punten op je hoofd plakken en daarop moet je het kroontje plaatsen. Het doel hiervan is om je pijncentrum te trainen. Die kroon geeft hele lichte schokjes door de oogzenuw naar de pijncentrum. Je moet wel consequent zijn in de behandeling. Je moet namelijk 1x per dag op dezelfde tijdstip de behandeling van 20 minuten uitvoeren om effect te willen hebben. De neurostimulator mag je gratis 2 maanden (zonder te betalen) proberen en mocht je er niet tevreden over bent, stuur je dat ding gewoon terug. Daarnaast heb ik gelet op wat ik eet en wat mij heel veel geholpen heeft is om te letten op E nummers. Er bestaat een app die je kunt downloaden (e-nummer app) en daarin staan de effecten van zo'n e-nummer omschreven en daar schrok ik behoorlijk van. De combinatie van die twee heeft mijn aanval frequentie afgenomen van 4 aanvallen per week naar 2 lichte aanvallen per maand. Volgens de neuroloog is het mogelijk dat ik een medicijn afhankelijke migraine had ontwikkeld in combinatie met de omgevingsfactoren en hetgeen dat ik consumeer. Ik hoop dat iemand anders hier ook wat aan heeft, want ik weet als geen ander hoe rot het is.
13-11-2016

Sumatriptan (sumatriptan)

Ben nog steeds zoekende wat nu werkelijk de oorzaak is. Kan stress, voedsel zoals chinees zit smaakversterker in maar ook sterke kruiden, zout, maar ook airco in een kantoor of auto is voor mij funest.
09-11-2016

Naramig (naratriptan)

al sinds mij 30ste migraine aanvallen, 10 jaar opgelost met gewone pijnstillers maar moest altijd overgevend naar bed. Toen ik op mijn 40ste ander werk had kon ik me niet veroorloven om in de proefperiode ziek te zijn. Het ging redelijk goed. Ervaren bijwerkingen zijn prikkelingen in slokdarm, misselijk, maagbranden, moe, slaap, slecht zien, volgende dag: somber en duf[lees meer...] in hoofd, kan me dan niet goed focussen en obstipatie. Het is alsof er ook een verdovend middel in zit. De hoofdpijn is weg, maar ik kan door alle klachten nog steeds niet werken, kantoorwerk. Buiten wandelen lukt wel. Voel ondanks dat de hoofdpijn weg/ minder is toch beroerd.
06-11-2016

Advil (ibuprofen)

Wondermiddel. Heb al jaren migraine, paracetamol en gewone ibuprofen helpen niet. Kreeg van de huisarts immigran, maar dat is duur en heeft veel bijwerkingen. Toen dit maar eens genomen en het werkt altijd. Ik heb eindelijk weer een leven. Ik raad dit 100% aan in een soortgelijke situatie, alleen niet als je maag- of darmklachten hebt.
01-11-2016

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Nu bijna een jaar mijn implanon en geheel van mijn maandelijkse migraine af, gelukkig ook van mijn ongesteldheid! Een echte verademing na 10 jaar creperen! Helaas wel last van wat bijwerkingen; libido is weg, last van matig haaruitval (gewoon een wat vollere borstel, geen hele plukken haar) wat meer en vaker pukkeltjes op mijn gezicht, en angstgevoelens. Ik raad hem vr[lees meer...]ouwen aan die last hebben van de hormoonschommelingen en menstruatie gerelateerde migraine!
25-10-2016

Maxalt (rizatriptan)

Altijd tevreden geweest over Maxalt. Opeens kreeg ik de merkloze varianten voorgeschreven. Hier moest ik ineens altijd twee tabletten van innemen, en dan was het soms nog niet over. Maxalt neem ik in als ik hoofdpijn voel opkomenen. Liefst ga ik dan minimaal een uur liggen. Daarna voel ik mij echt stukken beter. Wat echt heel fijn is in een gezin met jonge kinderen. 1 tabl[lees meer...]et is vrijwel altijd afdoende. Maxalt is een topper voor migraine klachten.
13-10-2016

Topamax (topiramaat)

Blij met de topamax, weinig aanvallen meer. Enigste bijwerking heel veel gewichtsverlies. Zijn er meer mensen die sinds de start van topamax elke dag diarree hebben....
06-10-2016

Sumatriptan (sumatriptan)

Bij de start van mijn migraine aanval ingenomen, na ongeveer 2-3 uur geen last meer van iets. Goede werking, onaangename bijwerkingen.

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (1636)
Depressie (1349)
Angst & paniekstoornis (1128)
Hoge bloeddruk (919)
Zenuwpijn (458)
Depressiviteit (448)
Astma (382)
Angststoornis (359)

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!