ziekte

Topiramaat (Topamax) bij migraine

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor migraine

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: migraine

13-06-2019

Metoprolol (metoprolol)

Vorig jaar Metoprolol voorgeschreven vanwege wekelijkse migraineaanvallen. De eerste weken waren een ramp. Ik kon niet opstaan of moest mij ergens aan vasthouden omdat het zo duizelde. Ook merkte ik verzuring tijdens inspanning, maar heb toch doorgezet. In het laatste jaar slechts een aantal keer een migraineaanval gehad dus snel onder controle was met een neusspra[lees meer...]y. Wel veel last van normale hoofdpijn gehad, maar of dit van het medicijn kwam weet ik niet aangezien ik al een tijdje chronisch hoofdpijn heb. Ben nu aan het afbouwen van 100mg naar 50mg en dan naar 25mg om vervolgens helemaal te stoppen. Het grote nadeel van dit medicijn vind ik de eerste bijwerking maar daar moet je echt even doorheen bijten. Daarnaast ben ik 8kg aangekomen, zonder dat mijn voeding of trainen is aangepast. Daar baal ik enorm van, ben erg benieuwd hoe dat zometeen gaat als ik gestopt ben.
12-06-2019

Topiramaat (topiramaat)

Ondertussen zijn we weer een paar maanden en bezoekjes aan de neuroloog verder,.. Het gaat uitstekend met me,. kan me niet meer voorstellen dag in dag uit met die druk te moeten leven,.. Ik heb heel af en toe nog eens een aanval,. Maar ben er dankzij de nieuwe medicatie helemaal van af!!! De enige bijwerking is een lage bloeddruk maar dan neem ik voor lief! šŸ‘ŒšŸ»šŸ˜Š
05-06-2019

Imigran (sumatriptan)

Hartinfarct van imigran: Al jaren had ik migraine, van een jaar of 23 af, het is erfelijk, mijn moeder en oma hadden het ook. Na 24 jaren geĆ«xperimenteerd met allerlei voedsel achterwege laten, en een hoofdpijn dagboek bij gehouden te hebben, ben ik in 2006 naar de huisarts gegaan, en die concludeerde ook met zekerheid migraine, dus kreeg ik imigran 100mg voorgeschreven[lees meer...]. Ik knipte de imigran tablet vaak in 2 stukken omdat soms ook een halve tablet net voldoende was. Het was een ware verbetering deze imigran, de pijn werd goed bestreden en ik kon dan eindelijk slapen, wel merkte ik als ik normaal piano speelde ik 5 fouten in een muziek stuk maakte, maar met imigran ingenomen waren de fouten ongeveer 40 maal erger! Jaren lang deze imigran gebruikt, de frequentie van de migraine werd in de loop der jaren heftiger en was helaas genoodzaakt om meer imigran in te nemen. Dit tot 4 December 2017 toen ik 10 dagen op IC cardiologie heb gelegen, ik had een hartinfarct gehad, en eerste wat de cardioloog afpakte was de imigran, want die veroorzaakte waarschijnlijk deze hartinfarcten omdat imigran de bloedvaten vernauwen, en inderdaad, als je wereldwijd in het engels gaat zoeken, kom je inderdaad waarschuwingen tegen van hartinfarcten veroorzaakt door imigran. Afgelopen hart- controle in mei 2019 heb ik dit nog eens gevraagd aan de cardioloog en die bevestigde dat het heel goed mogelijk was dat de hart infarct veroorzaakt is door de imigran. Na ontslag kreeg ik geen imigran meer mee maar Tramadol, nu daar hoor ik zulke horror stories over dat ik verder ben gegaan met onderzoek naar alternatief en ik kwam bij CBD+ 5% uit en dat neem ik preventief iedere dag 2 x 5 druppels om 10:00 en om 16:00 uur en mijn migraine aanvallen zijn met 75% gereduceerd zo ook de ernst van de aanvallen die zijn met 80% gereduceerd, soms neem ik er wat Paracetamol 1000mg bij in en dat werkt super goed voor mij! Ik was op dit CBD+ idee gekomen om dat ik half jaren ā€™80 ook al eens een migraine aanval had van graad 8 en ik van de buurjongen een joint kreeg, tot mijn verbazing, na een paar trekjes was binnen 10minuten de migraine als sneeuw voor de zon verdwenen!
02-06-2019

Aleve (naproxen)

Helpt uitstekend bij migraine. Hierdoor hoef ik niet altijd naar mijn triptanen te grijpen. Wel af en toe erge maagpijn en opgeblazen gevoel daarna.
27-05-2019

Migrafin (acetylsalicylzuur / metoclopramide)

het helpt door in slaap te vallen...
25-05-2019

Mirtazapine (mirtazapine)

Ik kreeg dit omdat ik veel piekerde en dan niet in slaap kon komen. Ik gebruik een hele lage dosering, 7,5 mg. Daar slaap ik goed op, heb rust in mijn hoofd en heb nauwelijks last van bijwerkingen, alleen wat gewichtstoename. Hogere dosering gaf vervelende bijwerkingen. Ik heb vanaf de puberteit altijd migraine gehad. Vaak 2x per maand icm cyclus. De laatste jaren werd dit[lees meer...] wel 6x per maand. Gebruikte veel imigran en later fromirex. Prettige bijkomstigheid van mirtazapine is dat ik nu geen migraine meer heb. Dit gebeurde langzaamaan gedurende een maand of 6. Toen viel me op dat ik steeds minder hoofdpijn had. Heb nu rond de menstruatie wel wat hoofdpijn maar zet niet door naar migraine. Heb al 6 maanden geen triptanen meer nodig!!!
15-05-2019

Paracetamol (paracetamol)

14-05-2019

13-05-2019

Amitriptyline (amitriptyline)

Ik loop al meer dan een jaar met erge migraine aanvallen en gewone hoofdpijn wat bijna dagelijks is migraine aanval +- 1x per week , heb hiernaast fibromyalgie waarvoor ik 2x daags tramadol en 4x zaldiar gebruik. Metoprolol gehad voor migraine als onderhoud en daarnaast nog medicatie om migraine aanval te verhelpen op dat moment. Vorige week bij huisarts geweest zijn voor[lees meer...]stel was stoppen met tramadol en hiervoor in de plaats amitriptyline gezien je van tramadol ook hoofdpijn kunt krijgen en amitriptyline ook goed werkt bij fibromyalgie. Zoals gezegd geprobeerd en sinds ik geen tramadol meer gebruik en de amitriptyline hiervoor in de plaats gebruik ben ik van mijn hoofdpijn en migraine af! heerlijk eindelijk eens geen hoofdpijn te hebben.
09-05-2019

Candesartan (candesartan)

Ivm (chronische) migraine ben ik candesartan gaan slikken. Het werkt regelijk goed zeker in samenwerking met de microgynon 50 anticonseptie die ik slik. Hierdoor ben ik van 5-12x per maand een migraine aanval naar maximaal 3x per maand een migraine aanval gegaan.
09-05-2019

Microgynon '50' (ethinylestradiol / levonorgestrel)

Ik heb last van doorbraakbloedingen en migraine. Microgynon 50 zorgt er voor dat ik geen doorbraakbloedingen heb en dat ik ook een stuk minder last heb van migraine. Migraine aanvallen voor microgynon 50 was 5-12x per maand. Sinds ik begonnen ben met slikken van microgynon 50 is dit drastisch verlaagd. Tot maximaal 3x per maand. Wat een enorm verschil is! Ik was gewaarschu[lees meer...]wd door de huisarts op mogelijke bijwerkingen en dat deze na ongeveer 3 maanden weg moesten zijn. Ik had enorm last van stemmingswisselingen en vermoeidheid maar dit is na 6 weken gelukkig weggegaan. Het waren 6 pittige weken, ook voor mijn omgeving maar wat ik er voor terug krijg is enorm veel!
02-05-2019

Frovatriptan (frovatriptan)

Gedurende een aantal jaren geslikt voor migraine. Lange tijd wel baat bij gehad. Echter, uiteindelijk moest ik het zoveel slikken per maand, dat ik als bijwerking weer forse hoofdpijnen kreeg, met als ultieme bijwerking oogmigraine en een week hoofdpijn. Toen overgestapt naar metoprolol, dat vooralsnog voor hoofdpijn beter werkt, maar weer andere bijwerkingen kent (duizeli[lees meer...]g, moe, koud)
02-05-2019

Metoprolol (metoprolol)

Ik heb al jaren last van migraine. Hiervoor vanalles geprobeert en uiteindelijk hielpen triptanen goed. Maar op een gegeven moment verviel ik van hoofdpijn in hoofdpijn als bijwerking en slikte ik wel meer dan 10 triptanen per maand. Overgestapt op metaprolol. Sindsdien geen hoofdpijn gehad meer! Wel voel ik 2x per maand nog ā€˜iets op de achtergrondā€™ , maar is geen pijn te [lees meer...]noemen. Voelde me in de eerste dagen erg duizelig en wazig, ook lezen lastig. Naarmate ik het langer gebruik lijken bijwerkingen wat te verdwijnen. Koude handen en soms duizeligheid blijft. Ik slik savonds omdat ik sochtends te veel bijwerkingen voel na 2 uur na inname. Ik ben toevallig deze week een dag vergeten. En had de dag erna direct wel weer de bijwerkingen zoals boven genoemd. Consistent slikken is dus van belang.
23-04-2019

Propranolol (propranolol)

Ik ben sinds 20 jaar migraine patiƫnt. Aanvallen tot 4 x per maand . Sinds ik Propranolol neem is mijn migraine drastisch verminderd . Neem deze medicatie ondertussen 6 maanden en heb nog maar 2 keer terug een aanval van migraine gehad . Voor mij een wondermiddel !
22-04-2019

Sumatriptan (sumatriptan)

Ik neem een pil bij het opkomen van de aura's. Dan weet ik dat het een heftige aanval zal zijn. Na de inname verdwijnen de aura's en hoofdpijn heel snel. Alleen na een kwartier tot 20 minuten valt een steen op mijn maag. Ik word heel misselijk en draaiierig, ik ben zelfs al eens flauwgevallen. Dan mag ik een dikke 2 uur met een emmer in mijn bed kruipen. Heel effectief maa[lees meer...]r de bijwerkingen zijn echt niet normaal
19-04-2019

Almogran (almotriptan)

Gebruik deze ook al 8 jaren. Bij mij is het vooral een hormonaal probleem waardoor ik maandelijks migraine aanvallen krijgt, almotriptan helpt meestal wel en na 8 jaar nog steeds even goed.!
15-04-2019

Candesartan (candesartan)

Werkt super, ipv 4x migraine per week, nu nog maar max 1 of 2x per maand. Meestal heeft dat dan ook een oorzaak.
02-04-2019

Cerazette (minipil) (desogestrel)

na heel wat jaren van alles uit proberen .van spiraal tot implanon tot allerlei pillen .ben ik nu sinds een week begonnen met deze pil tot nu toe so far so good .geen migraine tot nu .ik had die paar per week .mijn gevoel begint weer normaal teworden .ik hoop dat het zo blijft šŸ˜
25-03-2019

Sandomigran (pizotifeen)

Vanaf dat ik sandomigran gebruikte ging het eerst langzaam vooruit daarna steeds beter en ik had weer een leven. Nu krijg ik van de apotheker te horen dat sandomigran uit de handel is. Dat is toch niet te geloven. Dit zou het besluit van het kabinet zijn. M B
14-03-2019

Depakine (valproinezuur)

ik had 1 tot 3 aanvallen migraine per week. Van huisarts propranolol (80 mg per dag) voorgeschreven gekregen, maar dat werkte niet. Neuroloog schreef ook depakine voor: de combi propranolol en depakine werkt voor mij heel goed. Weinig bijwerkingen en geen(!) migraine aanvallen meer gehad. Zodra ik afbouw of stop, komt de migraine weer terug.
12-03-2019

Sumatriptan (sumatriptan)

Van de huisarts moest ik een pil nemen als ik de hoofdpijn voelde opkomen. Ik heb zelf al best een tijdje last van migraine; gemiddeld met zo'n 3-4 aanvallen per week met een duur die varieert van een paar uur tot een paar dagen. Ik voelde weer migraine opkomen en name een pilletje in. Echter binnen 40 minuten voelde ik me erg vaag: mn hart begon heel snel en hard te klopp[lees meer...]en, ik werd heel erg misselijk en had het gevoel dat ik weg ging vallen want ik kon mijn ogen bijna niet open houden. Ik ben vervolgens naar de WC gelopen en hier heb ik een uur gezeten en enkele keren overgegeven. De hoofdpijn is toen na dat uur in de wc wel ongeveer weg, maar ik weet niet of ik dit medicijn nog een keer durf te gebruiken.
11-03-2019

Relpax (eletriptan)

Omdat de Imigran injectie na ruim 20 jaar gebruik hun werking begon te verliezen en de vele profylaxe middelen geen soelaas boden, overgestapt op aanraden van de neuroloog op Relpax. Daar waar Imigran injecties hun werk deden binnen een half uur, doet de Relpax pil er duidelijk langer over: soms tot wel twee uur. Maar het werkt. Alleen de afgelopen jaren verworden tot een[lees meer...] Relpax-junk. 15 keer per maand was geen uitzondering. Gevolg een medicatie-afhankelijke chronische hoofdpijn. Sind een week gestopt, en ervaren wat ook alweer het oorspronkelijk aantal migraine aanvallen was. En dan opnieuw bekijken wat de beste remedie is.
11-03-2019

Excedrin (acetylsalicylzuur/paracetamol/coffeĆÆne)

Gebruikt tegen migraine. Werkt binnen 30 minuten waardoor ik weer de dagdagelijkse dingen kan doen en niet op bed hoef te blijven liggen.
10-03-2019

Metoprolol (metoprolol)

In eerste instantie een afname van frequentie van aanvallen. Sinds 2016 nam de frequentie weer toe.
08-03-2019

Zoely (estradiol / nomegestrol)

Aangezien ik regelmatig last had van migraine, steeds rond mijn menstruatie, stelde mijn gynaecoloog voor om met Zoely te starten. Ik had ook steeds heel hevige bloedingen wat mijn dagelijkse leven soms onmogelijk maakte. Met deze pil zou ik geen maandstonden meer hebben en zou mijn migraine minderen. Het is ook effectief veel beter. Ik ben niet meer ongesteld want ik [lees meer...]neem de pil gewoon door. Heel soms nog wat bloedverlies maar dit is te verwaarlozen. Mijn migraineaanvallen zijn behoorlijk geminderd. Ook hier soms rond de periode van menstruatie een opflakkering maar dit is goed te onderdrukken met pijnstillers (nurofen meestal).
01-03-2019

Sumatriptan (sumatriptan)

Werkt niet zo sterk als gehoopt. 2 nodig voordat ik eenigzins want begin te voelen qua verlichting migraine. Wel zeer dromerig. Paracetamol erbij helpt.
26-02-2019

Rizatriptan (rizatriptan)

Sinds mijn pubertijd heb vaak last van hoofdpijn, meestal in- en rond het weekend. Bij een ā€˜goeieā€™ aanval kon ik 48 uur niet normaal functioneren, geen diagnose gesteld en alleen maar paracetamol geslikt. Rond mijn 30e werkte ik op een dag samen met een collega die wel migraine gediagnoseerd had. Hij voelde tijden het werk een aanval opkomen en had daarvoor een Maxalt ta[lees meer...]blet. Ik zag het als een wonderpil, hij was 1 1/2 uur later weer helemaal hoofdpijn vrij! Ik heb van hem een pil gekregen en bij mijn eerste signalen van hoofdpijn ingenomenā€¦ het was echt als een wonder, ik was binnen 2 uur hoofdpijnvrij!!! Sinds dien slik ik (Eerst Maxalt) Rizatriptan. De lichte bijwerkingen neem ik graab voor liefā€¦ ik kan weer normaal mee dunctioneren in de maatschappij, en dat is heerlijk.
23-02-2019

Topiramaat (topiramaat)

Mijn huisarts kwam in mei 2018 met Topiramaat als mogelijk preventief medicijn voor mijn migraine (gem. 3x per week, onderdrukt met zomitriptan icm naproxen). Vol goede moed begonnen met opbouwen, maar al hƩƩl gauw ging dit gepaard met bijwerkingen: vermoeidheid, tintelingen in vingers, lichtflitsen, moeite met concentreren, moeite om op woorden te komen, constant gevoel v[lees meer...]an stress/druk, afgevlakte emoties. Omdat de migraine in de eerst paar weken minder leek (achteraf denk ik dat dit redelijk toeval was; ik heb wel vaker 1 of 2 weken achter elkaar geen migraine), wilde ik toch doorzetten. Elke keer als de dosis moest worden verhoogd, werden de klachten erger. Op een gegeven moment was ik er zo klaar mee (vooral omdat het niet echt hiep tegen migraine), dat ik ermee ben gestopt (na in totaal zo'n 4 maanden). Achteraf besef ik me wat voor troep Tomiramaat was, als ik stil sta bij alle bijwerkingen. Na het stoppen leek het of ik de hƩle nacht aan het dromen was; achteraf las ik dat Topiramaat ook wordt gebruikt om nachtmerries te onderdrukken bij PTSS. Ik had dus al die tijd niet gedroomd, maar dat kwam in het kwadraat terug leek wel. Voor degenen met migraine; helaas heeft het bij mij niet geholpen, en wogen de bijwerkingen te veel op om te stoppen. Als de migraine minder was geworden, had ik het de bijwerkingen waarschijnlijk wel waard gevonden. Inmiddels heb ik het Mirena spiraaltje gekregen en is mijn migraine niet per se in frquentie afgenomen, maar wel in heftigheid. Het is beter beheersbaar en als ik toch naar de zomitriptan icm napoxen grijp, is een halve dosis vaak voldoende.
23-02-2019

Mirena (levonorgestrel)

Na ruim 10 jaar aan de pil, op advies van de huisarts overgestapt op het Mirena-spiraaltje. Dit omdat ik tijdens mijn stopweek (die ik al beperkte door het doorslikken van de pil) maar ook vooral buiten de stopweek om veel migraine-klachten had, gemiddeld zo'n 3x per week. Hoewel ik door het lezen van alle reacties hier op het punt heb gestaan om de afspraak bij de huisa[lees meer...]rts voor het laten plaatsen op het laatste moment bijna heb afgezegd, ben ik blij dat ik heb doorgezet. Het plaatsen zelf wat niet zo prettig, dit deed echt even pijn. De uren daarna ook krampen gehad en bloedverlies, dit werd de paar dagen daarop steeds minder en sindsdien (inmiddels 6 maanden geleden) nergens meer last van gehad! Geen horror-ervaringen met krampen of aanhoudende ongesteldheid of wat dan ook. In de afgelopen 6 maanden ben ik alleen 1 maand na het plaatsen heel licht ongesteld geweest, daarna niet meer. Wat betreft mijn migraine: het scheelt dat ik niet meer ongesteld word en dat scheelt al. Helaas is de migraine niet verdwenen en is de frequentie gemiddeld gezien ook niet minder (hooguit iets afgenomen), maar de ernst van de klachten en mate van pijn is wel afgenomen. Waar ik voorheen wekelijks zomitriptan icm naproxen innam, is dat nu niet meer altijd nodig (en als ik wat moet innemen, red ik het vaak met de halve dosis). De enige nadelen zijn dat mijn haarbos wat dunner is geworden, en dat ik wat meer puistjes in mijn rug en gezicht heb (waar ik altijd al gevoelig voor ben/was). Laat je niet afschrikken door alle negatieve reacties; onthoud dat juist mensen met negatieve ervaringen deze eerder zullen delen dan wanneer ze een positieve ervaring hebben. Als ik al deze reacties niet zou hebben gelezen, zou ik mijn ervaring denk ik niet eens gedeeld hebben. Ik ken meerdere vrouwen die het Mirena-spiraaltje hebben en zij zijn er allemaal tevreden over.
11-02-2019

Propranolol (propranolol)

de eerste vier Ć  vijf dagen van het gebruik, voelde ik me fantastisch: geen hoofdpijn, energiek,... Dit gevoel ebde de dagen nadien jammer genoeg weer weg, en een significante impact op mijn migraine had het ook niet, zelfs na verdubbeling van 1x naar 2x 40mg per dag... Gelukkig ook niet veel bijwerkingen, occasioneel een beetje licht in mijn hoofd, verder niks.

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2119)
Depressie (1741)
Angst & paniekstoornis (1563)
Hoge bloeddruk (1223)
Acne/puistjes (840)