ziekte

Topiramaat (Topamax) bij migraine

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor migraine

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: migraine

23-04-2019

Propranolol (propranolol)

Ik ben sinds 20 jaar migraine patiënt. Aanvallen tot 4 x per maand . Sinds ik Propranolol neem is mijn migraine drastisch verminderd . Neem deze medicatie ondertussen 6 maanden en heb nog maar 2 keer terug een aanval van migraine gehad . Voor mij een wondermiddel !
22-04-2019

Sumatriptan (sumatriptan)

Ik neem een pil bij het opkomen van de aura's. Dan weet ik dat het een heftige aanval zal zijn. Na de inname verdwijnen de aura's en hoofdpijn heel snel. Alleen na een kwartier tot 20 minuten valt een steen op mijn maag. Ik word heel misselijk en draaiierig, ik ben zelfs al eens flauwgevallen. Dan mag ik een dikke 2 uur met een emmer in mijn bed kruipen. Heel effectief maa[lees meer...]r de bijwerkingen zijn echt niet normaal
19-04-2019

Almogran (almotriptan)

Gebruik deze ook al 8 jaren. Bij mij is het vooral een hormonaal probleem waardoor ik maandelijks migraine aanvallen krijgt, almotriptan helpt meestal wel en na 8 jaar nog steeds even goed.!
15-04-2019

Candesartan (candesartan)

Werkt super, ipv 4x migraine per week, nu nog maar max 1 of 2x per maand. Meestal heeft dat dan ook een oorzaak.
02-04-2019

Cerazette (minipil) (desogestrel)

na heel wat jaren van alles uit proberen .van spiraal tot implanon tot allerlei pillen .ben ik nu sinds een week begonnen met deze pil tot nu toe so far so good .geen migraine tot nu .ik had die paar per week .mijn gevoel begint weer normaal teworden .ik hoop dat het zo blijft 😁
25-03-2019

Sandomigran (pizotifeen)

Vanaf dat ik sandomigran gebruikte ging het eerst langzaam vooruit daarna steeds beter en ik had weer een leven. Nu krijg ik van de apotheker te horen dat sandomigran uit de handel is. Dat is toch niet te geloven. Dit zou het besluit van het kabinet zijn. M B
14-03-2019

Depakine (valproinezuur)

ik had 1 tot 3 aanvallen migraine per week. Van huisarts propranolol (80 mg per dag) voorgeschreven gekregen, maar dat werkte niet. Neuroloog schreef ook depakine voor: de combi propranolol en depakine werkt voor mij heel goed. Weinig bijwerkingen en geen(!) migraine aanvallen meer gehad. Zodra ik afbouw of stop, komt de migraine weer terug.
12-03-2019

Sumatriptan (sumatriptan)

Van de huisarts moest ik een pil nemen als ik de hoofdpijn voelde opkomen. Ik heb zelf al best een tijdje last van migraine; gemiddeld met zo'n 3-4 aanvallen per week met een duur die varieert van een paar uur tot een paar dagen. Ik voelde weer migraine opkomen en name een pilletje in. Echter binnen 40 minuten voelde ik me erg vaag: mn hart begon heel snel en hard te klopp[lees meer...]en, ik werd heel erg misselijk en had het gevoel dat ik weg ging vallen want ik kon mijn ogen bijna niet open houden. Ik ben vervolgens naar de WC gelopen en hier heb ik een uur gezeten en enkele keren overgegeven. De hoofdpijn is toen na dat uur in de wc wel ongeveer weg, maar ik weet niet of ik dit medicijn nog een keer durf te gebruiken.
11-03-2019

Relpax (eletriptan)

Omdat de Imigran injectie na ruim 20 jaar gebruik hun werking begon te verliezen en de vele profylaxe middelen geen soelaas boden, overgestapt op aanraden van de neuroloog op Relpax. Daar waar Imigran injecties hun werk deden binnen een half uur, doet de Relpax pil er duidelijk langer over: soms tot wel twee uur. Maar het werkt. Alleen de afgelopen jaren verworden tot een[lees meer...] Relpax-junk. 15 keer per maand was geen uitzondering. Gevolg een medicatie-afhankelijke chronische hoofdpijn. Sind een week gestopt, en ervaren wat ook alweer het oorspronkelijk aantal migraine aanvallen was. En dan opnieuw bekijken wat de beste remedie is.
11-03-2019

Excedrin (acetylsalicylzuur/paracetamol/coffeïne)

Gebruikt tegen migraine. Werkt binnen 30 minuten waardoor ik weer de dagdagelijkse dingen kan doen en niet op bed hoef te blijven liggen.
10-03-2019

Metoprolol (metoprolol)

In eerste instantie een afname van frequentie van aanvallen. Sinds 2016 nam de frequentie weer toe.
08-03-2019

Zoely (estradiol / nomegestrol)

Aangezien ik regelmatig last had van migraine, steeds rond mijn menstruatie, stelde mijn gynaecoloog voor om met Zoely te starten. Ik had ook steeds heel hevige bloedingen wat mijn dagelijkse leven soms onmogelijk maakte. Met deze pil zou ik geen maandstonden meer hebben en zou mijn migraine minderen. Het is ook effectief veel beter. Ik ben niet meer ongesteld want ik [lees meer...]neem de pil gewoon door. Heel soms nog wat bloedverlies maar dit is te verwaarlozen. Mijn migraineaanvallen zijn behoorlijk geminderd. Ook hier soms rond de periode van menstruatie een opflakkering maar dit is goed te onderdrukken met pijnstillers (nurofen meestal).
01-03-2019

Sumatriptan (sumatriptan)

Werkt niet zo sterk als gehoopt. 2 nodig voordat ik eenigzins want begin te voelen qua verlichting migraine. Wel zeer dromerig. Paracetamol erbij helpt.
26-02-2019

Rizatriptan (rizatriptan)

Sinds mijn pubertijd heb vaak last van hoofdpijn, meestal in- en rond het weekend. Bij een ‘goeie’ aanval kon ik 48 uur niet normaal functioneren, geen diagnose gesteld en alleen maar paracetamol geslikt. Rond mijn 30e werkte ik op een dag samen met een collega die wel migraine gediagnoseerd had. Hij voelde tijden het werk een aanval opkomen en had daarvoor een Maxalt ta[lees meer...]blet. Ik zag het als een wonderpil, hij was 1 1/2 uur later weer helemaal hoofdpijn vrij! Ik heb van hem een pil gekregen en bij mijn eerste signalen van hoofdpijn ingenomen… het was echt als een wonder, ik was binnen 2 uur hoofdpijnvrij!!! Sinds dien slik ik (Eerst Maxalt) Rizatriptan. De lichte bijwerkingen neem ik graab voor lief… ik kan weer normaal mee dunctioneren in de maatschappij, en dat is heerlijk.
23-02-2019

Topiramaat (topiramaat)

Mijn huisarts kwam in mei 2018 met Topiramaat als mogelijk preventief medicijn voor mijn migraine (gem. 3x per week, onderdrukt met zomitriptan icm naproxen). Vol goede moed begonnen met opbouwen, maar al héél gauw ging dit gepaard met bijwerkingen: vermoeidheid, tintelingen in vingers, lichtflitsen, moeite met concentreren, moeite om op woorden te komen, constant gevoel v[lees meer...]an stress/druk, afgevlakte emoties. Omdat de migraine in de eerst paar weken minder leek (achteraf denk ik dat dit redelijk toeval was; ik heb wel vaker 1 of 2 weken achter elkaar geen migraine), wilde ik toch doorzetten. Elke keer als de dosis moest worden verhoogd, werden de klachten erger. Op een gegeven moment was ik er zo klaar mee (vooral omdat het niet echt hiep tegen migraine), dat ik ermee ben gestopt (na in totaal zo'n 4 maanden). Achteraf besef ik me wat voor troep Tomiramaat was, als ik stil sta bij alle bijwerkingen. Na het stoppen leek het of ik de héle nacht aan het dromen was; achteraf las ik dat Topiramaat ook wordt gebruikt om nachtmerries te onderdrukken bij PTSS. Ik had dus al die tijd niet gedroomd, maar dat kwam in het kwadraat terug leek wel. Voor degenen met migraine; helaas heeft het bij mij niet geholpen, en wogen de bijwerkingen te veel op om te stoppen. Als de migraine minder was geworden, had ik het de bijwerkingen waarschijnlijk wel waard gevonden. Inmiddels heb ik het Mirena spiraaltje gekregen en is mijn migraine niet per se in frquentie afgenomen, maar wel in heftigheid. Het is beter beheersbaar en als ik toch naar de zomitriptan icm napoxen grijp, is een halve dosis vaak voldoende.
23-02-2019

Mirena (levonorgestrel)

Na ruim 10 jaar aan de pil, op advies van de huisarts overgestapt op het Mirena-spiraaltje. Dit omdat ik tijdens mijn stopweek (die ik al beperkte door het doorslikken van de pil) maar ook vooral buiten de stopweek om veel migraine-klachten had, gemiddeld zo'n 3x per week. Hoewel ik door het lezen van alle reacties hier op het punt heb gestaan om de afspraak bij de huisa[lees meer...]rts voor het laten plaatsen op het laatste moment bijna heb afgezegd, ben ik blij dat ik heb doorgezet. Het plaatsen zelf wat niet zo prettig, dit deed echt even pijn. De uren daarna ook krampen gehad en bloedverlies, dit werd de paar dagen daarop steeds minder en sindsdien (inmiddels 6 maanden geleden) nergens meer last van gehad! Geen horror-ervaringen met krampen of aanhoudende ongesteldheid of wat dan ook. In de afgelopen 6 maanden ben ik alleen 1 maand na het plaatsen heel licht ongesteld geweest, daarna niet meer. Wat betreft mijn migraine: het scheelt dat ik niet meer ongesteld word en dat scheelt al. Helaas is de migraine niet verdwenen en is de frequentie gemiddeld gezien ook niet minder (hooguit iets afgenomen), maar de ernst van de klachten en mate van pijn is wel afgenomen. Waar ik voorheen wekelijks zomitriptan icm naproxen innam, is dat nu niet meer altijd nodig (en als ik wat moet innemen, red ik het vaak met de halve dosis). De enige nadelen zijn dat mijn haarbos wat dunner is geworden, en dat ik wat meer puistjes in mijn rug en gezicht heb (waar ik altijd al gevoelig voor ben/was). Laat je niet afschrikken door alle negatieve reacties; onthoud dat juist mensen met negatieve ervaringen deze eerder zullen delen dan wanneer ze een positieve ervaring hebben. Als ik al deze reacties niet zou hebben gelezen, zou ik mijn ervaring denk ik niet eens gedeeld hebben. Ik ken meerdere vrouwen die het Mirena-spiraaltje hebben en zij zijn er allemaal tevreden over.
11-02-2019

Propranolol (propranolol)

de eerste vier à vijf dagen van het gebruik, voelde ik me fantastisch: geen hoofdpijn, energiek,... Dit gevoel ebde de dagen nadien jammer genoeg weer weg, en een significante impact op mijn migraine had het ook niet, zelfs na verdubbeling van 1x naar 2x 40mg per dag... Gelukkig ook niet veel bijwerkingen, occasioneel een beetje licht in mijn hoofd, verder niks.
01-02-2019

Paracetamol (paracetamol)

01-02-2019

Ibuprofen (ibuprofen)

31-01-2019

Carbasalaatcalcium (carbasalaatcalcium)

Beetje erg laat maar na twijfel toch maar even melden. Een paar jaar geleden kreeg ik vanuit het niets een zeer zware migraine aanval. Het was gewoon eng, normaal gesproken is het niet zo erg. Ik begon ook hevig te zweten, het stroomde bijna in stralen van me af. Ik heb de huisartsenpost gebeld en kon direct bij het ziekenhuis terecht. Ik kreeg zakjes calciumcarbasalaat. [lees meer...]De migraine was de volgende ochtend bijna weg maar toen raakten al mijn gewrichten rood en ontstoken. Ik kon niets meer buigen of strekken zonder pijn. Na ongeveer een week kon ik weer beter lopen. De ontstekingen gingen weg, alleen m'n knieën zijn nu, 3 jaar later nog steeds aan het kraken. Voorheen nog nooit van gewrichtsontstekingen last gehad. Op de verpakking stond ontstekingsremmer, is dat niet ironisch?
30-01-2019

Amlodipine (amlodipine)

Ik kreeg deze medicatie wegens hoge bloeddruk. Maar wat bleek, mijn migraine aanvallen (2 per week gemiddeld )bestreden met sumatriptan, bleven weg. Nu anderhalve maand. Migraine sinds de puberteit (ben nu 65 jaar) en vrijwel elk medicijn of behandeling gevolgd. Nu blij verrast met deze "bijwerking" De bloeddruk is ook wat gedaald tot acceptabele waarden
25-01-2019

Topiramaat (topiramaat)

Eerste migraine 03/2009 tijdens een fietstocht (klimmen). In 2010 valt mijn zicht weg omwille van een aura, ongerust (dacht dat ik een tumor had) en bezoekje aan neuroloog, deze schrijft me sumatriptan voor en stelt voor een migraine dagboek bij te houden. Ben bij Yin-Yang dokters geweest, accupunctuur, shiatsu, sacraal behandelingen,. speciale diëten,. Iedereen kent w[lees meer...]el iemand die er op zulke manier vanaf is geraakt,... Je probeert alles! Ondertussen weet ik dat het erfelijk is, hormonaal, heb ik inspanningsmigraine (fietsen), E-nummers (chinees eten), alcohol (bubbels+witte wijn), stress,... te lang wachten met eten, te kort, te lang slapen,. Ik ben altijd héél voorzichtig geweest met pijnstillers. Op het einde van de aanval, soms 's avonds of 2 dagen later spijt hebben dat je toch niet eerder een triptaan hebt genomen!!! Mij vele jaren thuis opgesloten wegens minstens 15-20 aanvallen (zwaar en lichte met constante druk: welk je gewoon bent, deze horen ondertussen bij je leven!) Het werd me weer te veel en in januari 2018 bij neuroloog 2 terechtgekomen en topiramaat voorgeschreven gekregen. Dit 8 maanden genomen,. ik was de constante druk kwijt en de aanvallen waren naar 5 per maand gezakt maar was ondertussen ook mijn werk kwijt, mijn eigen ;), bijna mijn partner, mijn vrienden en kennissen,. ik was een robot, kon niet meer functioneren,. kg's kwijt, niet op mijn woorden komen, geen interesse, super negatief, rare gedachten, heel wantrouwig,..... !!! Deze medicatie heeft mijn hele leven overhoop gehaald. 09/2018 Neuroloog 3 pakte het heel anders aan en onderzocht me daadwerkelijk en ging een rustig gesprek met me aan en nam haar tijd. Ze merkte dat ik moest leren loslaten en dat ik alles te goed wou doen,.. Ze raadde me yoga of mind-fulness aan. Ook is ze ervan overtuigd dat het niet van voeding komt dat je migraine krijgt!? Ze heeft me andere inzichten gegeven. Ze schreef me ondanks mijn lage bloeddruk toch een verlagend middel voor: Candesartan 8mg. Het gaat me goed af, de constante druk en 'het wazige' is weg. De migraine is beperkt tot 3-5 per maand. Ik merk wel dat ik vaker wakker word van hoofdpijn/druk 's morgens rond 5u,..maar als ik op sta, gaat deze over.
25-01-2019

15-01-2019

Metoprolol (metoprolol)

Heeft een tijd goed geholpen maar uiteindelijk niet voldoende
15-01-2019

Candesartan (candesartan)

Aanvallen minder erg en het aantal sterk vermindert! Voor mij een uitkomst.
30-12-2018

Topiramaat (topiramaat)

Werkt als preventief geneesmiddel, helpt matig, nog altijd migraine, maar in mindere maten.
28-12-2018

Topiramaat (topiramaat)

Hormonale migraine ging in de overgang over in dagelijkse hoofdpijn/ migraine. Na ruim een jaar steeds zwaardere pijnstillers gekregen te hebben doorverwezen naar de neuroloog die topiramaat voorschreef. In het begin vrijwel alle bijwerkingen afwisselend gehad, het was geen pretje. En nog steeds zie ik het als kiezen uit twee kwaden; ik heb erg weinig migraine. Soms nog ee[lees meer...]n aanval maar dat is te overzien en niet meer elke dag dat zware gevoel in mijn hoofd. Maar mijn kortetermijngeheugen is waardeloos, ik kan vaak niet op een woord komen, en mijn mooie lange haar is inmiddels gehalveerd in dikte; het valt vreselijk uit. Als de overgang voorbij is, de topiramaat niet meer nodig is , dan neem ik een borrel en gaat de vlag uit hier !!
27-12-2018

Mirena (levonorgestrel)

Ik had jaren last van hoofdpijn/migraine meestal voor en tijdens mijn menstruatie. Niets werkte meer dus op aanbeveling van mijn huisarts toch maar naar een spiraal gekeken. Na maanden wikken en wegen (verschrikkelijke verhalen gelezen) toch maar de stap gezet onder het mom: we zien het wel. Zelf had ik altijd behoorlijk last van menstruatie pijn. Je kan het kwa pijn daar [lees meer...]wel een klein beetje mee vergelijken (x2). Tuurlijk is het even een rot gevoel... maar dat is maar een paar seconden. Ik zei daarna tegen mijn huisarts: ‘Is dit het?! Oke het was 2x even bijten maar ben ik hier nou maanden bang voor geweest? Dit had ik veel eerder moeten doen!’ Na het zetten had ik af en toe wat flinke buikkrampen maar dat was met een nachtje slapen ook weer weg. Ik heb de volle 3 weken na het zetten constant bloedingen gehad maar ik wist dat het de eerste 3 maanden heel onregelmatig kon zijn. Nu 10 maanden na het zetten kan ik oprecht zeggen dat ik niet meer anders zou willen. Geen hoofdpijn/migraine meer, ik heb in die tijd geen bloedingen gehad (ook geen ‘drupje’) en vrij weinig last van bruikkrampen (misschien 1 keer in de 2/3 maanden). Ik ben in ieder geval super blij, dus ik zou zeggen... probeer het gewoon:)
23-12-2018

Relpax (eletriptan)

Eerste triptaan die helpt. Het heeft, met andere woorden, zin om door te zoeken tot je de juiste hebt gevonden.
12-12-2018

Imigran (sumatriptan)

Ik heb deze immigrant jaren lang gebruikt, met veel succes, ik had er veel baad bij, mijn migraine pijn was soms graad negen en dan zou ik wel van balkon willen springen, zo zere kop en pijn achter de ogen had ik, maar de imigrain deed wonderen, tot JL 4 Dec 2017 toen ik opgenomen werd met een hart infarct, ik bleek na catheteresatie al jaren lang geleden een "STILLE" ( St[lees meer...]il infarct) gehad te hebben die de gehele rechterkransslagader had afgesloten. De Cardioloog heeft mijn imigran in beslag genomen omdat die zeer gevaarlijk zijn voor hart patiënten, echter ik wist niet dat ik jaren geleden een stille heb gehad. Ik heb toen 10 dagen in het ziekenhuis gelegen en tegen de cardioloog gezegd dat ik zonder migraine pillen niet naar huis wilt, die heeft overleg gehad met een neuroloog en die heeft Tramadol voor geschreven, echter heb ik dat nog steeds niet gebruikt want ik hoor er horror verhalen over, maar gelukkig zijn mijn meeste aanvallen die ik krijg het laatste jaar beneden graad 9 en met 4 paracetamol op de dag lukt het wel ook medicinale wiet olie werkt ook goed als ik last heb.

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2082)
Depressie (1713)
Angst & paniekstoornis (1514)
Hoge bloeddruk (1187)
ADD (568)
Depressiviteit (526)
Angststoornis (476)
Astma (472)

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!