categorie

Depressie - antidepressiva overig

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Depressie - antidepressiva overig

25-07-2024 | Vrouw | 54
mirtazapine

angst tintelingen over het hele lichaam hartkloppingen zelfmoordgedachten versuft hypertensie

Kon door burn-out niet meer dan 4 uur per nacht slapen. Kreeg dit van de huisarts om te slapen. Met 7,5 mg begonnen. Werd misselijk, kreeg spierpijn/gewrichtspijn, werd enorm duf, kreeg angstklachten en suïcidale gedachten en ging er niet beter van slapen. Na 4 weken teruggegaan naar 3,75 mg. Ging 1 week beter en toen kwamen de klachten weer terug. Nog 3 weken volgehoud[lees meer...]en m.b.v. Angstremmers maar het was niet te doen. De huisarts zei dat ik er gewoon mee kon stoppen en dat niemand die hij kende daar ooit problemen mee heeft gehad. Gestopt, ging 1 week goed, 5 weken heel slecht met alle ellende die ik ook bij het opbouwen had. Inmiddels zit ik in week 8 na stoppen en worden de ontwenningsverschijnselen minder. Heb al 18 dagen geen angstremmer meer op, al fluctueert de angst nog wel. Ook begin ik godzijdank weer een beetje beter te slapen. Mijn huisarts snapt er niks van maar een psychiater bij PsyQ zei dat alles mogelijk is met deze medicatie en dat het dus geen idioot verhaal is. Ook op diverse Engelse sites heb ik dit soort horrorverhalen gelezen. Heb in het verleden ook al eens grote problemen gehad met Paroxetine. Deze middelen helpen veel mensen maar voor mij is het middel erger dan de kwaal.

21-07-2024 | Man | 65
venlafaxine

verhoogde hoeveelheid zweten lichte duizeligheid

Ik heb het overlijden van mijn oudste zoon (26) en de scheiding van mijn vrouw ten gevolge daarvan nooit verwerkt! Nadat ik mijn baan verloor uitte dit zich, 10 jaar na het overlijden van mijn zoon, in een burnout met angstaanvallen en slapeloosheid. Via mijn huisarts bij Psychiater in behandeling geweest en tevens een behandeling uitgestelde rouwverwerking bij Psycholoo[lees meer...]g gestart. Inmiddels ben ik ruim 3 jaar verder en heb niet de illusie ooit nog te kunnen stoppen met de Venlafaxine. Ik gebruik dagelijks de 225 mg capsule. Als bijwerking ervaar ik overmatig zweten en incidenteel lichte duizeligheid. Ik heb 3 jaar geleden een hond aangeschaft en heb sindsdien een gestructureerde dagindeling. Ik kan het leven weer redelijk aan maar moet mijzelf wel blijven motiveren. De Venlafaxine helpt mij daarbij.

11-07-2024 | Man | 49
mirtazapine
Mirtazapine wordt door sommige artsen off-label voorgeschreven tegen slaapproblemen. Zo ook bij mij. Ik kreeg 15mg per dag voorgeschreven. Dat werkte op zich goed, maar ik voelde me overdag moe en lusteloos. Ik ben er na verloop van tijd achter gekomen dat een veel kleinere dosis van ongeveer 1,5 to 2 mg ook effectief is en niet leidt tot bijwerkingen. Ik breek hiervoor de[lees meer...] pilletjes sin kleine stukjes. Het is goed te weten dat mirtazapine erg langzaam wordt afgebroken in het lichaam, daarom kan het nemen van 1 dosis, afhankelijk van de sterkte, meerdere nachten effect hebben.

07-07-2024 | Vrouw | 36
duloxetine

migraine gevoeligheid voor licht astma misselijkheid darm/maag van streek verminderde eetlust

Voorgeschreven gekregen voor aanhoudende zenuwpijn. De bijwerkingen lijst waarschuwt al wat je eventueel te wachten staat in de eerste 1 a 2 weken dus mijn instelling was het vol proberen te houden. Niet gelukt. Het was alsof de wereld op z’n kop stond, ik zeeziek dobberde op zee met vlekken voor m’n ogen. Licht was te fel, geluid te hard en de geur van eten was te veel. [lees meer...]Hele dag met clusterhoofdpijn op bed gelegen, opgezwollen lymfeklieren in de nek, astma aanval. ‘s nachts druk in het hoofd en lage bloeddruk. Ik ben meteen gestopt en hoop dat de nasleep snel ophoudt, ben total loss. Ik heb bij sommige voedingsmiddelen problemen met histamine afbraak, en hoorde dat dit medicijn soms meer histamine aanmaakt en/of vasthoudt. Ik hoop dat het diegene die het hard nodig hebben beter afgaat. Ik twijfelde al om te beginnen maar je weet het niet als je het niet probeert. Effectiviteit kan ik niet beoordelen dus dit is ook slecht één ervaring.

04-07-2024 | Vrouw | 77
duloxetine

verlies van eetlust koorts diarree duizeligheid bij het opstaan

na veel verschillende medicijnen, nu gisterenavond 2 caps duloxetine 30mg ,maar wat een verschrikkelijk iets. de hele dag ziek in bed door duizeligheid en diarree en koorts en meer bijwerkingen. afschuwelijk. ga ze niet meer innemen. de vorige medicijnen waar onde ramitriptyline hielpen niet meer na een paar maanden.

01-07-2024 | Vrouw | 47
Depressiviteit

spierpijn hoofdpijn slaperigheid

Na mijn burn-out aanhoudende pieker, spanning en depressieve klachten toch erbij neergelegd medicatie nodig te hebben. Vanwege positieve ervaringen collega, de relatief weinig bijwerkingen en het niet erg lang in je lichaam blijft zitten, voor Duloxetine gekozen. Voor mijn behandelaar was dit overigens niet meteen een middel waar zij aan zou hebben gedacht voor te schrijv[lees meer...]en. Ik ben er erg tevreden over!! Al vrij snel had ik weer rust in mijn hoofd! Mijn stemming verbeterde, veel minder piekeren en geen last meer van irreële angsten.

30-06-2024 | Man | 31
Chronische depressie

nachtmerries zelfmoordgedachten druk voelen in hoofd

Heb dit medicijnen langzaam opgehoogd eerst naar 150mg. Dat ging wel maar sinds opbouw naar 225 voel ik me volledig kut. Niet mezelf. Ik wil afbouwen van dit spul. Maar dat willen de psychiaters niet. Ik ga het toch langzaam doen. Ondanks ontwenningsverschijnselen die ik lees. Nachtmerries zijn overigens de hel.

21-06-2024 | Vrouw | 46
Overspannen/burn-out

zweten verminderd libido

Een aantal jaar geleden na een heftige burn-out met slaapproblemen en veel angst ben ik met dit medicijn begonnen. In het begin wel wat bijwerkingen, maar goed te doen. Ben tevreden want hiermee wel uit het dal kunnen klimmen en inmiddels alweer een aantal jaar weer hersteld van de burn out. Voor mij een erg fijne bijkomstigheid is dat ik nauwelijks meer last heb van migra[lees meer...]ine aanvallen sinds ik dit slik. Heb wel eens geprobeerd te stoppen dmv afbouw maar dat gaat lastig.

18-06-2024 | Man | 65

overgewicht

Voor mij is het een geweldig medicijn na totaal opgebrand en angst aanvallen gehad te hebben Ben ik door deze medicijn herboren ik slaap als een roos alleen elke voordeel heeft zijn nadelen seksueel is niets en ik ben bijna 20 kg aangekomen in een jaar Ik moet nu op zoek naar een alternatief of ik moet het gewicht voor lief nemen

18-06-2024 | Vrouw | 75

vermoeidheid

nu 1 week 30mg Slapen doe ik nog net zo weinig. Ben erg moe. Onrustig zijn is iets minder

11-06-2024 | Man | 56

07-06-2024 | Man | 66
mirtazapine
Ook bij mij begon het met corona. Aansluitend stress en depressiviteit. Volgens een homeopaat was het een vorm van long-covid. Blijkbaar ben ik niet de enige met dit beeld. Bijwerkingen die ik met mirtazapine heb ervaren: in het begin wat duizelig. Daarom mag je de eerste week niet auto rijden. Na een week was dit verdwenen. Verder lichte gewrichtspijn in wijsvinger en rec[lees meer...]hterheup. Dit verdween na een maand. Verder geen bijwerkingen tijdens het gebruik. Ook tijdens het gebruik was ik niet geheel verlost van stress en depressiviteit. Het was wel veel minder. De nawerkingen zijn erger dan de bijwerkingen: soms wat depressiviteit of stress, maar ook geregeld niet fit en in elk geval slaapproblemen.

06-06-2024 | Vrouw | 54

maagzuur

Gebruik het middel tegen gewrichtspijnen, botpijnen en spierpijnen na behandelingen voor hormonale borstkanker. Werkt ook goed tegen overgangsklachten. Helpt opvliegers flink te verminderen Enige bijwerking die ik ervaar is maagzuur. Hiervoor gebruik ik maagzuurremmers. Tevreden over de werking waar ik het voor gebruik.

05-06-2024 | Vrouw | 75

versuft

medicatie word opgehoogd tot 30mg. ben bezig het op tehogen, gebruik nu 1,5 tabl. Word binnen enkele dagen 1x30mg. ben behoorlijk suf. Slapen wil nog niet

01-06-2024 | Vrouw | 64
mirtazapine
Helpt geweldig maar weinig nodig: ik snij de tablet in 4 stukjes Slaapplomenen sinds de overgang dus al meer dan 15 jaar steeds na 4 uur snachts wakker worden en bijna niet meer slapen. Zeer vermoeiend. Dit medicijn van de huisarts gekregen. Bijwerking slaperigheid. Nou geweldig, ben begonnen met 1/8 e tabletje omdat ik geen andere bijwerkingen wilde, nu al een jaar op 1/[lees meer...]4 tablet ( dus 3.25 mg ) om 22.30 voor t slapengaan. Ik slaap nu hele nachten door 8 uur. Als ik snachts even naar de wc ga voel ik me niet gedrogeerd. Dit is net t zetje dat ik nodig heb om snachts niet meer te piekeren. En geen bijwerkingen!

29-05-2024 | Vrouw | 29
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)

afwezig voelen emotionele afvlakking toename van zelfmoordgedachten migraine

3 jaar gebruikt. Start nu met de tweede keer verlagen van 225 mg naar 150 mg. De eerste poging was een hel, crisis dwang opname. 60 kg gegroeid door dit middel. Nu vandaag start 2de poging van snri naar ssri. Langzaam tempo, per stap minimaal 4cweken.

25-05-2024 | Vrouw | 31
venlafaxine

toename van zelfmoordgedachten hartkloppingen constipatie

Het fijne aan dit medicijn vond ik dat ik eerst nauwelijks bijwerkingen had. In het begin kreeg ik wat hartkloppingen na het innemen, maar na een paar dagen was dat voorbij. Verder had ik last van verstopping, terwijl ik altijd een hele stabiele stoelgang had. Psyllium vezels gebruiken hielp wat daarbij. Maar met dat als enige bijwerking, was ik vooralsnog heel blij met di[lees meer...]t medicijn. Echter werkte het nog niet in lage dosering, mijn depressieve klachten namen toe. Dus ging ik langzaam opbouwen tot 150mg. Bij elke opbouw kreeg ik meer en concretere suïcidale gedachten. Hoewel ik daar rustig onder was en niet naar handelde, is dit wel een zorgelijke bijwerking. Daarom ben ik nu aan het afbouwen en starten met een ander medicijn.

22-05-2024 | Man | 66

gebrek aan energie slapeloosheid

Overspannenheid/burnout zorgde voor depressiviteit, stress en slapeloze nachten. Eerst heeft de huisarts maagzuurremmers en daarna oxazepam voorgeschreven. Toen dat niet het gewenst effect gaf en slapeloze nachten niet verdwenen heeft de huisarts mirtazapine 15 mg voorgeschreven. Dit heb ik 2 jaar gebruikt. Eerst 1 per dag, later ook 2 en ook 3 tabletten per dag. Ondanks d[lees meer...]e mirtazapine af en toe toch depressief en stress. Sliep sindsdien wel goed. Het afbouwen van mirtazapine valt niet mee. Het voorgeschreven afbouwschema werkte bij mij niet. Ging veel te snel. De laatste maanden slikte ik er 1 per dag. Daarna 14 dagen ½ per dag. Daarna ½ per 2 dagen. Van mirtazapine wordt gezegd dat het niet verslavend is. Mijn ervaring is anders. Direct na het stoppen kreeg ik slaapproblemen. Gedurende 3 weken heb ik daarvoor elke avond 1 oxazepam genomen. Een week na het stoppen met mirtazapine soms niet lekker, beroerd, niet fit. Na te zijn gestopt met de oxazepam kan ik wel inslapen, maar word erg vroeg wakker. Al met al gaat het langzaam de goede kant op. Maar mirtazapine niet verslavend? Nou, wel dus!

Cymbalta

19-05-2024 | Vrouw | 43

misselijkheid acute hoofdpijn braken

Ik heb de ziekte Primaire Progressieve MS en gebruik al een aantal jaren tramadol capsules 50 mg, 3 maal daags en baclofen 10 mg, 3 maal daags. Dit is erg weinig met mijn ziekte, voor mij werkt dit prima daarom zit ik ook al jaren op een lage dezelfde dosis. Maar van mijn huisarts moet ik dit medicijn nemen en mijn tramadol afbouwen. Echt wat een rommel is dit, het lijk[lees meer...]t wel zware harddrugs waar je van gaat trippen en alleen maar overgeven en dagen zwaar ziek geweest. Ik neem dit medicijn nooit meer, heb al lyrica, amytriline,oxycodon en baclofen gebruikt maar ik vind dit medicijn echt heel gevaarlijk. Ook de combinatie van de tramadol en baclofen met dit medicijn is echt onverantwoordelijk.

18-05-2024 | Vrouw | 55
Chronische depressie

wazig in het hoofd wazig zien dubbel zicht oog flits problemen maagproblemen geen honger

Na 5j vechten tegen depressie (en niets willen innemen daarvoor) 5 dagen geleden dan toch bezweken voor het advies mijn arts nav een zeer ernstige mentale crash. Ik weet dat het té vroeg is om dit medicijn correct te beoordelen op effectiviteit maar ik moet er helaas al terug mee ophouden: draaierig, lichtflitsen zien, misselijk worden van tv kijken, maagpijn. Het helpt wé[lees meer...]l tegen spierpijnen heb ik de indruk maar ik ga er niet mee verder

18-05-2024 | Man | 37
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)

vermoeidheid versuft verminderd libido droge mond zweten gebrek aan emoties

Ik begon met Venlafaxine omdat ik veel last had van triggers en prikkels uit mijn verleden. Mijn jeugd was traumatisch, beide ouders waren alcoholisten. Mijn vader ontwikkelde Korsakov en mijn moeder leed aan psychoses en levercirrose. Hoewel ik nooit voorstander was van medicatie om prikkels te onderdrukken, besloot ik na vele bezoeken aan de psycholoog en EMDR toch Venla[lees meer...]faxine te proberen om de scherpe randen van mijn gevoelens af te halen. Het medicijn werkte bijzonder goed voor mij. Ik gebruikte de laagste dosering (37,5 mg) en binnen een week voelde ik al verlichting. De prikkels waren er nog wel, maar ze vervlogen snel. Na anderhalf jaar besloot ik te stoppen met de medicatie. De ontwenningsverschijnselen waren behoorlijk heftig. Omdat ik de laagste dosering gebruikte, besloot ik in overleg met mijn huisarts om cold turkey te stoppen. De tweede, derde en vierde dag waren bijzonder zwaar. Ik had last van veel zweten, rusteloosheid, diarree en constante "schokjes" in mijn lichaam, alsof ik voortdurend lichte elektrische schokken kreeg. Kortom, het medicijn werkte heel goed voor mij en ik heb er veel baat bij gehad, maar de ontwenningsverschijnselen zijn moordend. En dat terwijl ik slechts de laagste dosering gebruikte.

14-05-2024 | Vrouw | 51

gewichtstoename

Slapeloosheid, wat begon in oktober '23 met slecht in en doorslapen. Vanaf december sloeg ik hele nachten over. Temazepam, Lorazepam...het deed weinig tot niks. Maar gewoon doorgaan met werken totdat het lichtje uiteindelijk echt uitging in februari en ik helemaal overstuur aan het bureau van de huisarts zat die me de diagnose 'burn out ' gaf. Die slapeloosheid was "maar" [lees meer...]onderdeel van... Ik slik vanaf die tijd Mirtazapine 15 mg. Elke avond een halfje. Het heeft bij mij wel even geduurd voordat het wat deed. Inmiddels heb ik weer veel slaap in kunnen halen en ga ik vanaf vandaag kijken of ik zonder medicatie kan slapen. Ik heb dit wel in overleg met mijn huisarts gedaan. Ik mag ten alle tijden stoppen. Ik heb op 7 kg gewichtstoename in korte tijd (!) na geen bijwerkingen opgemerkt.

13-05-2024 | Vrouw | 32
Overspannen/burn-out

verminderd libido gewichtstoename

Ik gebruik Mirtazapine iets minder dan 2 jaar, 15 mg per dag. ik neem de pil voor het slapen gaan. In eerste instantie was ik 5 kg aangekomen maar inmiddels ben ik dat weer kwijt en zelfs bezig met afvallen waardoor ik maar liefst 9 kg ben afgevallen. het is dus wel mogelijk om (met veel zelfdiscipline) niet aan te komen en zelfs af te vallen. Ik moet wel toegeven: het is [lees meer...]niet makkelijk. Ik heb veel meer trek dan normaal, het is lastig om mezelf in te houden en niet te eten. Daar komt (naar mijn mening) voornamelijk de gewichtstoename door waar iedereen het over heeft: toegenomen hongergevoel. Heel vervelend, maar heb je flinke zelfdiscipline, dan is het wel te doen. Ik vind de voordelen in mijn geval opwegen tegen het verhoogde hongergevoel. Ik ben mirtazapine primair gaan slikken vanwege langdurige, zeer ernstige slaapproblemen. Secundair vanwege angst/obsessieve klachten en stemming. Dit is allemaal gekomen vanwege een zware en lange burnout (2.5 jaar) waar ik gelukkig nu uit ben, mede dankzij de mirtazapinie. Maar jemig, wat een godengeschenk als je weer kan slapen zeg... Ik vond de 5 kg die ik aankwam destijds niet eens erg omdat het geschenk van goed kunnen slapen zo ontzettend veel zwaarder woog. Het is maar net hoe diep je zit, wat je ervoor over hebt om weer goed te kunnen slapen. Ik merk overigens ook dat ik veel minder ben gaan piekeren en me minder gestresst voel. Dit komt deels door het medicijn en ik denk ook een groot deel doordat ik weer goed slaap. Als je niet goed slaapt ben je immers veel humeuriger/angstiger/depressiever. Ik ben heeeel dankbaar dat mirtazapine bestaat :) Dus heb je ernstige insomnia en wordt je gillend gek hiervan? Dan is dit echt een aanrader.

Efexor

11-05-2024 | Man | 32

duizeligheid gewichtstoename veranderde stoelgang

Mianserine

11-05-2024 | Man | 32
mianserine

07-05-2024 | Vrouw | 38

verhoogd cholesterol gewichtstoename

Dit is het enige medicijn dat helpt bij mijn slaapstoornis. Het effect is ongelooflijk goed. Mijn stemming verbeterde ook (maar dat kan ook komen doordag ik eindelijk sliep). Helaas ben ik wel in een jaar twintig kilo aangekomen en werd mijn cholesterol zelfs te hoog. Een kilo of tien heb ik wel voor mijn slaap over, maar omdat het aankomen niet leek te stoppen en mijn gez[lees meer...]ondheid in gevaar kwam heb ik helaas moeten afbouwen. Het aankomen kwam niet door meer eten, zoals je vaak leest. Ik ben heel bewust omgegaan met voedsel. Ook bleef ik goed bewegen. Na het stoppen met de mirtazapine viel ik vanzelf weer af.

23-04-2024 | Man | 21
na het ophogen van de medicatie heeft mijn zoon van 21 suicide gepleegd

21-04-2024 | Vrouw | 38

verstoorde slaap misselijkheid hartklopping

Ik leef al jarenet angst. Nu heb ik de medicatie in beging erg moe en misselijk. 1x zware hardklopingen gehad wat meerg bang maakte. Gelukkig doorgezet. Nu 2,5 week veder en voel me al aardig beter in me vel. Geen stemmetjes meer in me hoofd.

21-04-2024 | Man | 62

koud nachtelijk zweten lusteloos

Na de zelfmoord van mn moeder, ben ik in een burnout geraakt. Veel overwerken, stress etc. na enkele bezoeken bij de psycholoog conconstateerd dat er in mn jeugd veel misgegaan is (hier min of meer achter gekomen door EMDR nav de afscheidsbrief van mn moeder). Daarna volgde een klote tijd, scheiding, mn baas had zn bedrijf verkocht etc. Dus aan de mirtazapine, eerst 30[lees meer...] mg, daarna uitkomend op 60 mg. En om te slapen THC- olie. Na 3 jaar gebruik, en op afraden van iedereen (achteraf) cold turkey gestopt. Dus van 60 mg mirtazapine en een flesje THC olie naar NUL. Geen fijne tijd maar na een week of 5 a 6 begon ik me beter te voelen. Niet genezen maar de dikke deken die over mn gevoel leek te liggen leek verdwenen. Daarna enkele weken een euforisch gevoel. Dat overigens na enkeke weken verdween. Ben nog steeds patient, met zn moeilijke periodes. Voor het slapen soms een temazapammetje en een druppeltje thc-olie. Maar ik werk volledig, mn kinderen die bij mij wonen zien me beter worden en ik kan weer functioneren. Heb het idee dat de mirtazapine me goed geholpen heeft op mn diepste punt (lusteloos, zweetaanvallen, geen kracht, oververmoeid etc). Maar ook dat het stoppen met het medicijn me vooruit geholoen heeft. Hoewel ik tevreden ben over het stoppen raad ik eenieder dat ALLEEN te doen in overleg met je behandelaar, de donkere gedachten bij dit proces zijn gitzwart. Mijn psycholoog had zeer regelmatig kontakt met me inzake suicidaliteit Wat mij geholpen heeft in mijn herstel zijn de teksten van Lukas Graham (purple album) en het boek van Pete Walker over CPTSS. En bezig zijn met het ontspannen van je hersenen, ik mediteer regelmatig op een eenvoudige manier. Gewoon ontspannen liggen op bed en focussen op het niets en je zintuigen zo open mogelijk maken. Mediatie en hersentraining maken mn COMPLEXE PTSS dragelijker .. ......misschien kom ik er ooit vanaf, maar medicijnen ? Voorlopig niet mijn keuze meer

Trazodon

15-04-2024 | Vrouw | 29
trazodon
Oops ik neem 2ng lormetazepam en 100mg trazodone en ik slaap nog ni. Is nu 1u30 geleden ingenomen

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (6407)
Anticonceptie - overig (4522)
Cholesterol (3319)
Depressie - antidepressiva overig (3146)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2889)
ADHD - psychostimulantia (2571)
Pijn - morfine-achtigen (2526)
Verslavingsziekten (2330)
Pijn (2272)
Bloeddruk - betablokkers (1940)
Maagzuur - protonpompremmers (1793)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1765)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1670)
Anticonceptie - eenfase (1613)
Angststoornissen (1584)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1459)
Antibiotica - urineweginfectie (1293)
Depressie - antidepressiva TCA (1264)