categorie

Depressie - antidepressiva overig

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Depressie - antidepressiva overig

28-01-2020

Venlafaxine (venlafaxine)

10 jaar geleden werd mij de venlafaxine voor geschreven door mijn huisarts. Eigenlijk wou ik geen antidepressiva slikken omdat ik in het verleden genoeg nare ervaringen heb gehad bij een naaste die anti depressiviteit slikte. Maar ik had eigenlijk geen andere keuze omdat het psychisch niet lekker met me ging. Er gebeurde zoveel narigheid in mijn leven, ik werd depressie[lees meer...]f en ik wou rust. 10 jaar heb ik het geslikt, tot ik de regie zelf in handen wou hebben. Na verschillende operatie’s achter de rug gehad te hebben, vond ik dat het genoeg was , ik wou geen “troep” meer in mijn lichaam en besloot ik om te gaan afbouwen met de venlafaxine... nou viel dat even vies tegen! Zoveel nare bijwerkingen, ik voelde me zo ellendig erbij dat ik het maar weer ben gaan gebruiken. Ik ben me er verder in gaan verdiepen en kwam erachter dat er een taperingstrip bestaat om geleidelijk te helpen bij de afbouw van de venlafaxine, Deze kan je alleen verkrijgen via de regenboog apotheek. Ik heb deze via mijn huisarts aangevraagd ( hij wist niet van het bestaan af van deze taperingstrip) In 28 dagen ben ik gaan afbouwen van 37,5 mg. naar 0! Inmiddels ben ik 9 weken verder na mijn volledige afbouw van de venlafaxine, dus 9 weken slik ik helemaal niets meer. Hoe ik me nu voel? Ik vind het zwaar, heel zwaar! Ik heb veel last van somberheid, depressieve gedachtes, ik ben heel emotioneel en kan van weinig dingen meer genieten. Ik heb een gezin en ook mijn man en kinderen zien mijn verdriet, mijn strijd....dit maakt het allemaal niet makkelijker. Ik ben inmiddels begonnen met een cursus mindfulness, dit verlicht iets, maar minimaal! Elke ochtend wordt ik weer wakker met dat nare gevoel. Ik weet even niet wat ik moet gaan doen, terug aan de venlafaxine? Het nog even de tijd geven, of gaan kijken voor een andere antidepressiva? maar zoals ik me nu dagelijks voel is ook niet echt een pretje. Heeft iemand advies?

Mirtazapine (mirtazapine)

Ik slik sinds januari 2014 mirtazipine 15 mg per dag de laatste 2 jaar 7.5 mg vooral voor het slapen. Ik heb mijn hele leven al in fases last van inslaap problemen. Vanaf kind zijn al. Verder kan ik goed functioneren in het leven al gebeurd dit wel met vallen en op staan. Heb regelmatig last van sombere gevoelens en Ben nogal een denker en erg prikkelgevoelig voor gel[lees meer...]uiden licht en andere kleine dingen. De slaapproblemen komen denk ik niet helemaal uit de lucht vallen. Ik vermoed dat ik ook wat kenmerken heb van add. In 2013 liepen mijn slaapproblemen volledig uit de hand. Ik viel 4 dagen per week pas om half 5 snachts in slaap. En dat terwijl ik intensief werk doe en mijn slaap heel hard nodig heb. Na een sessie met een psycholoog met mindfulness oefeningen ging het nog steeds niet beter. Om gek van te worden. Na maanden sukkelen was ik helemaal Gesloopt geestelijk en lichamelijk. Sinds ik mirtazipine slik slaap ik weer 8 uur per nacht. In het begin vooral in het weekend soms 13 uur per nacht en dan nog het idee hebben uren te kunnen slapen. Ik had een hoop in te halen. Mijn enige bijwerkingen in de eerste dagen waren blaren in me mond en verhoogde eetlust. Ik Lees ook veel negatieve reacties op dit forum, maar mij heeft dit medicijn heel erg geholpen om de structuur terug te vinden in mijn leven. Voor mij was het echt een fijn medicijn en een licht aan het einde van een hele donkere gang. Ik vind het nu wel mooi geweest en wil niet me Hele leven een medicijn te hoeven slikken dus heb besloten om proberen af te bouwen via taperingsstrips. Dit gebeurd in 28 dagen. Ik ben benieuwd wat dit met mij zal doen.

Efexor (venlafaxine)

Ik heb in 2004 een burn-out gehad en daar kwam mijn paniekstoornis tot uiting. Na een halfjaar gestart met Alprazolam en Efexor (75mg en later 187.5mg). Het beschermde de angst een beetje en ik kon na 2 jaar thuiszitten weer aan het werk, maar hield eigenlijk altijd flink wat paniekaanvallen over. In 2010 kreeg ik een merkloze variant en die deed helemaal niets. Ik was b[lees meer...]innen 3 weken helemaal terug bij af en lag weer trillend en huilend op de bank. Terug naar het Merk Efexor en het ging stapje voor stapje beter. In 2017 merkte ik dat het eigenlijk niet echt meer hielp. Zat ik eerst op 50% werking van het middel, dan was het nu nog geen 20%. Terug naar de psychiater en begin 2018 kon ik overstappen op Citalopram. Dit heb ik een jaar geslikt, maar bij mij had het helaas de uitwerking dat ik er somber en zelfs bij een hogere dosering zwaar depressief van werd. De angst was wel beschermd!! Dus ik had bijna geen paniekaanvallen meer, wel sensaties in mijn lijf, maar ze schoten nooit door naar mijn hoofd, echt al een heel stuk beter dan de Efexor!! Omdat ik zwaar depressief werd, weer naar de psychiater en ik ben nu aan het afbouwen om over te slappen op Clomipramine, nog 7 dagen afbouwen, dan kan ik gaan starten. Heel benieuwd!

Efexor (venlafaxine)

Efexor was mijn eerste medicatie (2004) tegen mijn paniekstoornis. Het verlichte de angst een beetje en ik kon na 2 jaar thuiszitten weer aan het werk, maar dat bleef keihard knokken. Efexor heeft bij mij de paniek nooit echt beschermd, alleen licht ondersteund. In 2010 kreeg ik van de apotheek een merkloze variant mee van Venlafaxine en binnen 3 weken lag ik weer huil[lees meer...]end en vol in paniek op de bank. Een enorme terugval, terwijl ik net zoveel overwonnen had. Meteen terug op het met Efexor en dat hielp een stuk, maar heeft nooit de angst helemaal beschermd. Ik bleef altijd flinke paniek(aanvallen) houden.

Venlafaxine (venlafaxine)

Ik heb in 2004 een burn-out gehad en daar kwam mijn paniekstoornis tot uiting. Na een halfjaar gestart met Alprazolam en Efexor (75mg en later 187.5mg). Het beschermde de angst een beetje en ik kon na 2 jaar thuiszitten weer aan het werk, maar hield eigenlijk altijd flink wat paniekaanvallen over. In 2010 kreeg ik een MERKLOZE VARIANT en die deed helemaal niets. Ik was[lees meer...] binnen 3 weken helemaal terug bij af en lag weer trillend en huilend op de bank. De hulpstoffen zijn anders dan in het origineel en daarom nam mijn lichaam helemaal niets op. Terug naar het ORIGINELE MERK Efexor en het ging stapje voor stapje beter. Het duurde een half jaar voordat ik weer aardig op de rit was en een trauma rijker, want dit hakte er goed in. In 2017 merkte ik dat het eigenlijk niet echt meer hielp. Zat ik eerst op 50% werking van het middel, dan was het nu nog geen 20%. Terug naar de psychiater en begin 2018 kon ik overstappen op Citalopram. Dit heb ik een jaar geslikt, maar bij mij had het helaas de uitwerking dat ik er somber en zelfs bij een hogere dosering zwaar depressief van werd. De angst was wel beschermd!! Dus ik had bijna geen paniekaanvallen meer, wel sensaties in mijn lijf, maar ze schoten nooit door naar mijn hoofd, echt al een heel stuk beter dan de Efexor!! Omdat ik zwaar depressief werd, weer naar de psychiater en ik ben nu aan het afbouwen om over te slappen op Clomipramine, nog 7 dagen afbouwen, dan kan ik gaan starten. Heel benieuwd!

25-01-2020

ADHD

25-01-2020

Remeron (mirtazepine)
Overspannen/burn-out

Draagkracht/draaglast altijd gauw in disbalans, omdat ik een hoog sensitief persoon ben. Door allemaal heftige gebeurtenissen in mijn leven en paniek- en angststoornis ontwikkeld. Tijdens mijn zwangerschap, nadat mijn partner zei na 4 maanden: toch maar een abortus kreeg ik paniekaanvallen, Tinnitus, en heel opgedraaid en nerveus gevoel. Kon niet meer slapen en had het ge[lees meer...]voel dat ik constant moest bewegen. Mijn lichaam kon de zwangerschap niet aan, allemaal rare klachten van sinusitis tot aan kapotte handen van eczeem, lage bloeddruk en daardoor extreem duizelig, ik voelde het bloed soms zo uit mijn hersenen zakken in mijn slaap en dan schrok ik wakker en durfde niet meer te slapen, bang om niet meer wakker te worden. Na de bevalling overgegaan. Daarna na 1,5 jaar alleenstaande moeder te zijn, ingestort. Kreeg Remeron en na 6 maanden weer stabiel. Had tijdens het gebruik wel ontzettend last van rusteloze benen, kwartier na inname, terwijl er tegelijkertijd ook slaperigheid opkwam, heel tegenstrijdig, maar uiteindelijk wel profijt van het kunnen slapen. Ook een sterk afgevlakt gevoel met soms rare gedachten die zomaar opkwamen. Kon me er welk steeds overheen zetten. Daarna in mijn overgang door stress en nervositeit weer Tinnitus en extreem rusteloos, met wanen. Vroeg om Remeron, omdat het eerder had geholpen en ik angst had om iets anders te nemen. Kreeg nl eerst iets anders en daar reageerde ik heel vreemde op: teruggetrokken, agressief, geen eetlust ...Ik ben na 1 pil gestopt en terug naar Remeron gegaan. Weer dezelfde bijwerkingen, maar na 1 jaar gebruik en het werken aan de stress in mijn leven, weer de oude. 3 jaar later wéér ingestort. Weer Remeron en oxazepam sinds de zwangerschap als en soort paracetamol in mijn nachtkastje voor als ik rusteloos ben en niet kan slapen. Nu 6 maanden uit de roulatie geweest. Deze keer zonder Tinnitus, maar zeer neerslachtig en problemen met slapen door een druk hoofd. Kreeg quetiapine in slaapdosering: <25mg. Kan me niet herinneren of ik Remeron kreeg. Nu, vreemd genoeg, weet 3 jaar later, na een zwaar stressvol jaar, met klap op de vuurpijl in december en operatie, tijdens herstel stress ontwikkeld door de immobiliteit, het opgesloten zitten thuis. Tinnitus terug die ik heel slecht verdraag, paniekaanvallen, slapeloosheid,....ik dattum te geloven dat ik een terugkerende depressie heb met deze specifieke kenmerken. Dus ben nu aan het rommelen met slaapmediatie waar ik een angst op heb ivm angst om afhankelijk te worden en angst, dat al deze op de hersenen ingrijpende medicijnen je hersenen afhankelijk gaan maken, zodat de farmacie blijft verdienen. Ik wil uit eigen kracht herstellen, met meditatie en andere manieren oom mijn balans weer te vinden, aangezien het volgens mij steeds komt door overmatige en langdurige stress door verminderde draagkracht. Maar de hinder door Tinnitus noopt mij slaap- en kalmerende medicatie in te nemen, anders draai ik door en krijg ik misschien weet psychoses. Ik zit eraan te denken om toch weer Remeron te gaan gebruiken, dan hoef ik geen slaap medicatie meer (wissel nu tussen oxazepam, temazepam en promethazine om afhankelijkheid te voorkomen) en eet een bordje havermoutpap in bed, dat wekt bij mij slaap op. Belangrijkste is dat de Tinnitus naar de achtergrond verdwijnt want die houdt mij wakker door de constante herrie. Ik denk sterk dat de Tinnitus en symptoom is van mijn stress en depressie. Hij is nl steeds weggegaan als ik weer stabiel werd. Ik hoop dat het nu ook weer zo zal zijn. Maar waarschijnlijk ga ik, voor de stabiliteit, Remeron vragen.
24-01-2020

Duloxetine (duloxetine)

ik was ermee gestart omdat ik er goede voorbeelden van kreeg maar bij mij integendeel..eerst het wennen en alle bijkomende klachten..dan na 2 maanden een serieuze maagontsteking die 5 weken duurde..bijkomend totaal niet meer kunnen slapen..ook niet met slaapmiddelen..de hele nacht klaarwakker..dan mezelf open krabben van de jeuk..ook hoestbuien 's nachts..het enige positie[lees meer...]ve is dat ik geen angstaanvallen meer heb en al is buiten durf komen voor effe maar eerlijk gezegd heb ik er meer slecht dan goeds over te vertellen.ik ga nu afbouwen omdat ik echt wel terug moet slapen en terug wil leven en hopelijk terug werken.

Mirtazapine (mirtazapine)

Sinds ik een depressie heb gehad lukt het me niet meer om zelfstandig te slapen (dit komt niet door afhankelijkheid medicatie). Ik word dan na 2 a 3 uur wakker. Hartkloppingen, angstig, zweten, nervositeit, piekeren) Mirtazapine geeft me rust in mijn hoofd èn lichaam, want dat staat uiteraard met elkaar in verbinding. Ben 's nachts en overdag veel rustiger en heb veel mind[lees meer...]er negatieve gedachtes. Dit is een AD waar ik nooit nare bijwerkingen van heb ervaren, behalve een opgeblazen buik en winderigheid. Maar daar kan je pepermuntolie voor slikken (tempocol) Oh en in de eerste week was ik wel best lang duf 's ochtends maar dit werd steeds minder. Mirtazapine heeft m'n extreeme nervositeit met driekwart verminderd en slaap ik bijna nooit korter dan 6 uur! Regelmatig slaap ik dus 7 uur en soms 8. Het heeft me m'n sociale leven, werk en plezier teruggegeven, waardoor ik lekkerder in m'n vel zit en daardoor meer zelfvertrouwen voel.

Mirtazapine (mirtazapine)

Neem mirtazapine naast venlafaxine om te kunnen slapen. Helpt wel om beter door te slapen en ik ben er rustiger van maar nu na 2weken gebruik voel ik me zo somber. Het liefst wil ik hier terug mee stoppen, maar dan kan ik niet meer slapen.

Venlafaxine (venlafaxine)

Gebruik het nu 8 jaar, Dik tevreden. Wel van 150 naar 75mg gegaan omdat ik het net iets te hoog vind. Mijn max ligt op 100mg zonder probleem. Seks? Ik lees veel reacties dat dat minder word met venlaflaxine. Integendeel bij mij werkt het juist wel voor seks. De eerste 2 maanden zijn minder fijn, na 2 maand meer zin in seks. Langere orgasme. Verhoging naar 150mg da[lees meer...]n wordt seks voor mij een opsessie. Vandaar ik mede 75mg prima vind. Slik hiernaast ook al jaren tramadol, ook zonder probleem. Het stoppen heb ik meerdere keren gedaan in de 8 jaren. In tijden dat ik me goed voelde. Ook stoppen met venlaflaxine in 1 keer zonder moeite. Oke 4 dagen duizelig en dat was het. Over het algemeen ben ik wel wat medicatie gewend zo ook morfine. Ook daar geen last van. Zaldiar, diclofenac nsaids medicatie is voor mij wel een probleem. Uitslag en ziek worden. Misschien zit er handige info tussen. Let wel, er zit veel tussen je oren, en vaak angst die het dan overwint ;)
21-01-2020

19-01-2020

Mirtazapine (mirtazapine)

Vervelend om dit te horen. Wilt u uw ervaring delen, Laat het me weten, ik ben helaas alleen geen wonder dokter. Maar vind het vervelend om dit te lezen.
17-01-2020

Depressief

Wat rommel, veel bijwerkingen en na 4 maand nog steeds weinig verbetering. Wil er van af maar stoppen is heel lastig
17-01-2020

Fibromyalgie

Geen effect op de fibromylogie ,erg moe energieloos,duizeligheid en hoofdpijn
16-01-2020

Psychische klachten

Zeer extreemovergiwicht 50kilo
14-01-2020

Venlafaxine (venlafaxine)

Mensen om mij heen hebben het sneller in de gaten dan ik zelf. Voel me zwart- grijs vanbinnen in (kleur uitdrukking)zomers wit van binnen. Erg snel huilen bv om n kleinigheid. Dat is zomers niet. Ik heb al jaren een Philips lichttherapielamp. 1 keer per dag 20 minuten ervóór zitten, houd dat 3 weken vol. Hij staat op de strijkplank met een leesboek ernaast, dus le[lees meer...]kker erbij lezen. Winterdepressie kan bij mij drie keer in het jaar voorkomen, balen, maar je houdt het niet tegen, het komt gewoon. Ik heb het zo'n beetje al 47 jaar. Het bestaan ervan zag ik in een krant waar gezocht werd naar proefpersonen in Groningen.
12-01-2020

Spanningshoofdpijn

Ik heb al bijna 2,5 jaar last van chronische spanningshoofdpijn. Nadat oefentherapie, fysiotherapie en verschillende medicatie die onder antidepressiva vallen niet of nauwelijks geholpen heeft. Ben ik op advies van een psychiater begonnen met duloxetine, dit lijkt te helpen. Ondertussen ook bij een osteopaat geweest, dat lijkt ook geholpen te hebben. Deze twee samen zorgt[lees meer...] ervoor dat ik weer redelijk kan functioneren.

Valdoxan (agomelatine)

Vrij snel na inname suïcidale gedachten die niet verminderden na verloop van tijd.

Mirtazapine (mirtazapine)

Kreeg het, naast Venlafaxine, als middel om te kunnen slapen. Op dat vlak hielp het niet, wel werd ik er suïcidaal van.

Venlafaxine (venlafaxine)

Heftige bijwerkingen. Geen positief effect. Op het moment dat ik eindelijk mocht afbouwen kreeg ik weer energie en voelde ik mij stukken beter. Gedurende de gehele gebruiksduur een soort van elektrische schokken door mijn hersenen enige uren voordat ik de volgende dosering in moest nemen.

05-01-2020

Posttraumatische stressstoornis (PTSS)

Ik kreeg dit middel tegen de slapeloosheid die gepaard ging met mijn depressie naast mijn PTSS, ik heb ook al een aantal andere antidepressiva geprobeerd maar kreeg daar vaak rare bijwerkingen van. Zoals; Bupropion, Venlafaxine en Sertraline alleen deze laatste werkte goed bij mij maar ik wilde zelf stoppen omdat het zo goed ging. Nu Brintellix (Vortioxetine) proberen en h[lees meer...]open dat het helpt tegen depressie en PTSS.
02-01-2020

Depressief

depressief met zelfmoord neiging duloxetine heeft me erover heen geholpen en nog van 30 mg naar 60 mg naar 90 mg per dag dat bleek mijn effectieve dosis te zijn nu na een jaar proberen af te bouwen naar 0 mg merkte dat depressie terugdreigde tekomen weer verhoogd van 10 mg naar 30 mg sat houd met op de been nu
01-01-2020

30-12-2019

Depressief

Hallo, wie kan mij helpen of ondersteunen.De nood is hoog bij mij. Ik gebruik nu 7,5 mg al weken om te slapen. Ik wordt op dit moment geadviseerd om 15 mg te gaan nemen voor de stemming te verbeteren. Ik ben bang voor de hele .bang dat ik me nog slechter ga voelen. Wie heeft hier ervaring mee, en wil daar met mij mee in gesprek? Het zou mij heel erg helpen. Ik slik [lees meer...]al oxazepam en xanax omdat ik overdag veel paniek heb.Wat heeft jullie er doorheen geholpen? Ik hoop op positieve reacties.Alvast heel erg bedankt
28-12-2019

Sint Janskruid (hypericum)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)

1 tablet kruidvat sintjanskruid (165 mg extract gestandaardiseerd op 500 mcg hypericine per tablet): Binnen een week al een lichte verbetering van de gemoedstoestand. Iets positiever, iets ontspannender en een positievere blik op de toekomst. Na 2 weken meer effect. Best prettig. Toegenomen interesse in dingen. Hoger libido ipv lager wat ik verwachtte. 2 tabletten werk[lees meer...]te sterker maar wat ook stimulerend. Afbouwen van 2 naar 1 tablet ging zonder problemen. Nu weer op 1 tablet en het voelt alsof ik dichter bij mijzelf kom en er ruimte komt om de sombere gevoelens te voelen en verwerken. Eigenlijk geen bijwerkingen ervaren, ook de toegenomen gevoeligheid voor de zon niet ervaren. Hoger libido is misschien een bijwerking maar ik vond dat positief :).
28-12-2019

Mirtazapine (mirtazapine)

Op zich sliep ik er goed op, werd redelijk uitgerust wakker. Maar 3e week van gebruik hele dagen doodmoe in bed. Ik had al chronische vermoeidheid maar kon nog dingen. 3e week van dit middel lag ik doodop hele dagen in bed. Het ergste vind ik nog dat de arts zei dat dat niet door dit middel kwam en het maar door moest slikken. Op eigen houtje gestopt en overgegaan op ander[lees meer...]e medicatie (alprazolam) die ik nog had liggen. Na 2 weken was het flink opgeknapt. De alprazolam ben ik nu succesvol aan het afbouwen (je wordt er afhankelijk van). Ook leek de wereld wel nep te zijn (derealisatie).
26-12-2019

Overspannen/burn-out

Ik verdraag dit geneesmiddel door hele lage dosis te nemen als drank .Dus maar 0,2 ml per keer. Alles beter dan de verslavende oxazepam.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (4924)
Anticonceptie - overig (3606)
Cholesterol (2825)
Depressie - antidepressiva overig (2633)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2244)
Pijn - morfine-achtigen (2134)
ADHD - psychostimulantia (1940)
Pijn (1922)
Verslavingsziekten (1852)
Bloeddruk - betablokkers (1614)
Maagzuur - protonpompremmers (1522)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1463)
Anticonceptie - eenfase (1341)
Angststoornissen (1152)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1096)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1075)
Depressie - antidepressiva TCA (1015)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (929)