ISO 27001

ervaringen per categorie

Depressie - antidepressiva overig

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Depressie - antidepressiva overig

22-11-2017

Sint Janskruid (hypericum)

Had lang en heftig last van depressie maar wilde alleen in uiterste nood aan de AD. Sint Janskruid leek me het proberen waard en het werkte fantastisch! Resultaat na een week of 4 gebruiken. Eerst begonnen met Kruidvat, maar dat werkte helemaal niet bij mij. Uiteindelijk met Dr Vogel verdergegaan en het effect was snel merkbaar. In overleg met specialist naar 5 tabletten p[lees meer...]er dag gegaan en de klachten zijn verdwenen. Ik blijf het voorlopig nog gebruiken en ga op termijn rustig afbouwen. Echt een aanrader. Probeer dit eerst voordat je met AD aan de gang gaat!

Mirtazapine (mirtazapine)

Ik gebruik nu een half jaar Mirtazapine omdat ik erg leed aan slapeloosheid. Uiteindelijk kreeg ik een burn-out met paniekaanvallen en totaal geen energie meer. Door gebruik van dit middel kan ik eindelijk weer slapen en voel mezelf weer langzaam mens worden. In de eerste week viel het erg zwaar doordat ik suïcidale gevoelens kreeg en levendige dromen maar gelukkig was di[lees meer...]t snel voorbij. Overdag ben ik uitgeruster.

Venlafaxine (venlafaxine)

Na een dag kap ik er mee. Wat een afschuwelijk ervaring!! Na één inname, heb ik niet geslapen, niet gegeten, rillingen, oorsuizen, angstaanvallen kwamen nog veel erger en de hele nacht door, nog steeds psychotisch.

Overspannen/burn-out

Als kind was ik al vaak depressief, dat werd toen nooit opgemerkt. Dat ik hooggevoelig was voor alles wat gebeurde en wat anderen voelden kwam in 2004 pas aan het licht. Wat was mijn leven moeilijk en pijnlijk en beladen met zware migraine. In 2004 was ik dan ook helemaal murw en opgebrand. Na enige andere soorten antidepressiva geprobeerd te hebben via de huisarts, we[lees meer...]rd uiteindelijk door een psychiater Venlafaxine voorgeschreven en de zin in het leven kwam terug. Voor hooggevoelige mensen is dit middel zo perfect, als de juiste dosering is gevonden. Sindsdien minder angstig voor alles wat met leven te maken heeft. Sterker in het leven staan. Uiteindelijk heb ik de dosering geminderd van 150 naar 75 mg. 1x p.dag. Heb nog getracht helemaal naar 0 te gaan, maar ik merkte dat ik dan terug viel in levensmoe zijn. Dus ben ik op deze, volgens de huisarts, kleine dosis gebleven, maar voor mij maakt dit het verschil tussen er willen zijn en er niet meer willen zijn. De psychiater heeft destijds erbij bepaald dat ik er nooit mee moest stoppen. Ik ben hem nu nog dankbaar voor zijn interventie en het juiste medicijn.
18-11-2017

Dwangstoornis

ik gebruik dit middel al 2 jaar. echt gaan de klachten niet meteen over. ik denk als een ondersteuning in het proces een hulpmiddel en geen oplossing. kijk naar je manier van leven, wat zijn valkuilen en kun je bepaalde negatieve patronen in je leven doorbreken. ik krijg soms weer dwanggedachten, maar kijk meer wat ik teveel doe in mijn leven en ik weer wat meer innerlijk[lees meer...]e rust kan vinden. venlafaxine kan je hierbij ondersteunen. Zonder alle componenten te bekijken blijf je mogelijk hangen in je valkuilen. medicijn tevreden al weet ik nooit hoe het zou zijn als ik zou stoppen. dan kun je pas echt verschillen meten.
16-11-2017

Venlafaxine (venlafaxine)

Ik slikte 1 capsule van 75 Mg en 1 van 37,5. Het wennen aan het middel is dramatisch, je bent doodziek en tot niets in staat. Het afbouwen is nog erger. Doordat het capsules zijn in maar een paar doseringen kan je niet geleidelijk afbouwen. Het enige wat je hieraan kan doen is de capsules open maken en de bolletjes die erin zitten tellen en afwegen. Dit is niet zonder risi[lees meer...]co's en wordt afgeraden door artsen. Het alternatief is je weken hondsberoerd voelen. Ook werd er door de apotheek elke keer van een andere fabrikant geleverd, dit kostte elke keer een paar dagen om te wennen met vervelende klachten. Alternatief was zelf betalen volgens de apotheek.
12-11-2017

Venlafaxine (venlafaxine)

Gebruik het voor een angststoornis en terugkerende depressies. Aanvankelijk was de dosering van 75mg precies goed, maar ik gebruik het nu ongeveer 5 jaar en ik heb het idee dat de dosering iets hoger zou moeten zijn. Of dit gewenning is of de veranderde leefomstandigheden zou ik niet zo kunnen zeggen. De laatste 4 a 5 jaar ben ik fors in gewicht toegenomen en ik heb het i[lees meer...]dee dat dit door het middel komt. Af en toe vergeet ik wel eens een dosering en heb dan de volgende dag direct een erg licht en duizelend gevoel in mijn hoofd. Sinds het begin dat ik dit gebruik het libido van een diepvrieskip. Werkt erg goed voor mijn stemmingen, maar de bijwerkingen vind ik iets te heftig.
10-11-2017

Postnatale depressie

Na geboorte van mijn dochter een postnatale depressie gehad. Na maanden zoeken naar de juiste medicatie en dosering is er door de psychiater gekozen voor Venafaxine. Dosering langzaamaan opgehoogd en eindelijk na 9,5 maand zijn mijn stemming en gedachtes stabiel en kan ik eindelijk genieten!
09-11-2017

Postnatale depressie

Ik heb nooit last gehad van depressies. Wel had ik af en toe angstklachten, maar daar kon ik op een gegeven moment goed mee omgaan. Tot na mijn bevalling. Ik kreeg toen rare klachten. Kon niet meer tegen drukte, kon niet meer werken, concentratieproblemen, somber etc. 1,5 jaar lang heb ik van alles geprobeerd. Therapie, massage, stamceltherapie, rust, hardlopen...niets hie[lees meer...]lp echt. Tot de huisarts antidepressiva voorstelde. Ik begon met citalopram. Dit was voor mij helemaal niets. Ik kreeg enorme paniekklachten. Toen dacht ik, dit nooit weer. De huisarts schreef toen Venlafaxine voor. Ik haalde de medicijnen op, maar dacht; ik neem die zooi niet. Toch na een aantal weken zonder verbetering besloot ik het nog 1 keer te proberen en nam Venlafaxine. De volgende dag had ik meteen meer energie. Maar de dagen daarop werd ik juist heel moe en duf. En toen na een aantal dagen merkte ik verbetering. In mijn stemming, ik had weer zin om dingen te doen, wilde weer aan het werk. Het is ongelofelijk wat voor fantastisch effect dit geneesmiddel op mij heeft! Hopelijk zet dit door want heb het gevoel dat het de goede kant opgaat.
09-11-2017

Cymbalta (duloxetine)
Fibromyalgie

Ik kreeg het voorgeschreven ivm pijn van fibromyalgie. Hiervoor heeft het wel een tijd geholpen. Nu eindelijk afgebouwd. Daar heb ik hele vervelende bijwerkingen van die nog steeds niet over zijn. Een harde zoem/ruis/suis in mijn hoofd en gevoel van electrische schokken door mijn hoofd. Vooral het geluid is erg storend. Ik heb nog hoop dat het weggaat of minder wordt.
08-11-2017

Sint Janskruid (hypericum)

Het werkte na een uur van inname, was een ander mens (kon alles relativeren, dingen konden mij minder schelen, was positiever,...). Had wel veel bijwerkingen... Draaierig, stoned, angstig, alsof ik in een droom leefde ben er dan ook mee gestopt na 2 dagen... Had dan 2 dagen extreem depressieve gevoelens en ben terug zoals daarvoor. Ik nam 1x450. Ik geloof wel dat het kan [lees meer...]werken voor mensen...
07-11-2017

Venlafaxine (venlafaxine)

Ik ben super tevreden..ben nu ongeveer 2 maanden bezig opgebouwd vanaf 37.5 en na 2 weken 75 en weer na 2 weken 150mg dit nu ongeveer 5 tot 8 weken en dan kijken of er n verhoging nodig is. In het begin was een superervaring het werd stil in mijn hoofd wat een genot als je altijd piekert. Ik had door de stoornis last van spanning links op de borst en arm en de maag en darm[lees meer...]en op 75 mg was dat helemaal weg, wat een genot! Na jaren zo geleefd te hebben. Enige bijwerking wat ik heb is droge ogen en wat minder plassen, maar ik voel mij top! Wel merk je nog dat je wat moe bent maar ey als dat alles is.. ik was super angstig om ze te slikken dat doet n angststoornis nu eenmaal. maar als ik de bijwerkingen lees, dan denk ik sja die klachten had ik grotendeels door mijn angststoornis dus... Voor iedereen die er bang voor is, vertrouw de arts, praat over je gedachten voor en tijdens het slikken. ik moet nu tijdens het opbouwen om de 2 weken naar de dokter en dat is heel fijn even je verhaal doen. Mijn angststoornis heb ik al vanaf mijn 4e, natuurlijk pas op latere leeftijd bekend/ontdekt geworden. Cognitieve therapie gehad, maar de spanning in mijn lijf bleef... Nadat ik toch maar eens naar de dokter ben gegaan voor die klacht borst arm en mijn verhaal deed, stelde ze voor om venlafaxine te slikken. En nu pas jaren later was ik er klaar voor om medicijnen te nemen. Ik ben nu 43 en deze vriendjes (medicijnen) blijven nu lekker de rest van mijn leven bij mij. Oja ik werd sowieso 's nachts vaker wakker tijdens de opbouwdagen, naar meer ongeveer 5 dagen merkte ik dat ik 's avonds zo fit was dat ik ook wat minder sliep, maar zonder piekeren! Begonnen rond 12 u 's middags te slikken en juist door zo fit 's nachts te zijn naar de ochtend gegaan door iedere dag een half uur eerder te slikken. Succes, stuur mij gerust een bericht als je steun wilt tijdens het opbouwen.
05-11-2017

Venlafaxine (venlafaxine)

Na een lange poos van depressieve gevoelens werd dit middel voorgeschreven ook al had ik vele andere klachten die niet serieus werden genomen. Zoals kouwelijk en traagheid en vreselijke vermoeidheid. Uiteindelijk zelf gestopt zonder toestemming van de arts, naar een andere specialist gegaan en toen bleek mijn schildklier niet te werken. Thyrax 0,125 gekregen en binnen enke[lees meer...]le maanden opgeknapt. Helaas moest ik vanwege de niet verkrijgbaarheid van Thyrax overstappen op Levothyroxine waarna de problemen opnieuw begonnen en ik ineens een te snel werkende schildklier had die niet meer stabiel werd. Nu weer terug op Thyrax naar tevredenheid. Geen last van depressie meer. Het afbouwen van de Venlafaxine heb ik ineens gedaan, niet in kleine stappen, het heeft zeker een jaar geduurd voordat alle onttrekkingsverschijnselen weg waren. Dat was een heftige tijd maar alles beter dan de bijwerkingen (stroomgevoel door mijn hoofd, hoofdpijn, moe, slapeloosheid, duizeligheid).
02-11-2017

Cymbalta (duloxetine)

Ik gebruik cymbalta (voorgeschreven door neuroloog) voor chronische zenuwpijnen. Ik ben blij, het haalt de scherpte van de pijn af, zodat deze draaglijker is. De eerste paar weken wat suffig en moe.
31-10-2017

Venlafaxine (venlafaxine)

Al sinds mijn 17e heb ik last van depressies. Voorheen gebruikte ik andere medicatie, maar sinds 4 jaar gebruik ik Venlafaxine. Dit helpt mij, naast therapie, erg goed. Ik ga wel iets afbouwen, maar blijf op en onderhoudsdosis, omdat ik niet nog een keer wil terugvallen.
17-10-2017

Venlafaxine (venlafaxine)

Na in januari gestopt te zijn met Venlafaxine 37,5 mg. Kwam mijn somberheid, piekeren en drukte in mijn hoofd weer terug. Ik ben gestopt omdat ik Ayuasca ging doen en dat niet samen mag antidepressiva. Ik heb dit jaar heel veel dingen gedaan die "goed" sporten, stoppen met roken gezond eten enz. Toch kwam de depressie steeds weer om de hoek. Ik zit nu 1.5 week op huidige d[lees meer...]osering van 112.5. Na 1 dag die dosering te hebben geslikt, voelde ik me ongeveer een week weer chill. Heel moe wat ik verklaarde door al het gepieker de afgelopen tijd. Ik was er echt van overtuigd dat de medicatie goed was aangeslagen. Nu sinds zondag weer helemaal para. Ben onwijs bang dat de meds niet gaan werken, slik ze nu 5.5 week. Any feedback please. Slapen gaat wel beter.
16-10-2017

Chronische depressie

>25 jaar Lithium gebruikt, afgebouwd maar depressie kwam terug. Overgegaan naar Escitalopram. Na 2 crisissituaties overgestapt naar Venlafaxine. Heb nog wel last van enige terugval.
09-10-2017

Venlafaxine (venlafaxine)

Het helpt tegen zelfdestructief denken, maar stoppen doet de klachten meteen terug laten komen.... maar in vergelijking met: Efexor 75 mg (nu Venlafaxine 75 mg), Alprazolam, Paroxetine (werkte altijd goed bij mij maar stoppen en daarna gebruiken leek het erop dat ik een toxilogische reactie kreeg (een type psoriasis...niet 100% want dat weten we alleen als ik weer met par[lees meer...]oxetine zou beginnen). Fluoxetine...dit was de vervanger voor paroxetine na mijn huidklachten. Moet ik zeggen dat na al die jaren pillen slikken, Venlafaxine 150 mg me echt het idee geeft dat het werkzaam is.
07-10-2017

Overspannen/burn-out

Te lang moeten wachten op diagnose burn-out en adequaat behandeltraject ... ondertussen chronische slapeloosheid ontwikkeld: neerwaartse spiraal. Geen keus: voorstel van huisarts ingegaan of antidepressivum effect zou hebben. Zeer veel klachten bij opstarten medicijnen, minstens twee weken als een zombie in bed gelegen. Gelukkig was de uitkomst dat ik eindelijk weer beter [lees meer...]ging slapen na de (vreselijke) stabilisatieperiode. Dus daar was ik heel dankbaar voor! Afbouwen doe ik in kleine stapjes met behulp van de Regenboog apotheek die zich sterk maakt voor een geleidelijke afbouw. Nog altijd onttrekkingsverschijnselen maar dragelijk zodat ik normaal kan functioneren. Pas op met Venlafaxine en afbouwen, de halfwaardetijd is snel bereikt. lees er meer over!! Het is godsgeklaagd dat de reguliere apotheken nog altijd niet voorzien in een geleidelijke afbouw en verzekeringsmaatschappijen de kosten niet vergoeden terwijl er zoveel mis kan gaan met antidepressiva. Gelukkig begint de noodzaak van wetenschappelijk onderzoek hiernaar door te dringen. Ik hoop dat in de nabije toekomst een geleidelijke afbouw (en opbouw) niet alleen meer voor de rijke mensen mogelijk is. Want het beleid rond antidepressiva is bar slecht in en in triest!! Terwijl antidepressivum zeker een noodzakelijk en effectief middel kan zijn mits dit verantwoord gedoseerd kan worden!
05-10-2017

Venlafaxine (venlafaxine)

Venlafaxine bleek voor mij een wondermiddel te zijn. Ik kreeg het in eerste instantie voorgeschreven door de GGZ maar mijn toestand is sindsdien zo verbeterd dat de behandeling daar is beëindigd en ik de Venlafaxine nu verstrekt krijg via de huisarts. Ik mag er niet mee stoppen want dan komen de klachten die best ernstig waren weer snel terug. Als ik dit middel vijftig jaa[lees meer...]r geleden had gekregen had ik een veel gemakkelijker leven gehad.
02-10-2017

Venlafaxine (venlafaxine)

werkt bij mij goed. Geen bijwerkingen. neem ze met avond eten. tevreden hier mee.
30-09-2017

Venlafaxine (venlafaxine)

Venlafaxine is voor mij een wondermiddel gebleken. Een keer geprobeerd af te bouwen maar dat was geen succes. Ik ben door Venlafaxine een heel ander mens geworden. Had ik dit maar vijftig jaar geleden gekregen dan had ik een veel aangenamer leven gehad.
25-09-2017

Dwangstoornis

In 2014/2015 had ik een stevige angststoornis met depressie. Ik heb Mirtazipine gebruikt om te slapen en tegen de angst. Dit hielp redelijk. Ik ben wel tevreden. Samen met een Oxacepam werkt het heel goed om te slapen en rustig te voelen. Wel blijven sporten, want dan maak ik endorfines aan.
25-09-2017

Postnatale depressie

Ik gebruik sinds 6 weken mirtazapine in combinatie met lamotrigine en lorazepam, maar ben nu al 7 kilo aangekomen. In slaap komen gaat beter, maar wakker worden morgens is lastig. Het helpt redelijk tegen depressie, maar tegen angst doet het niet veel. Totaal geen zin meer in lichamelijk contact op elk gebied.
22-09-2017

Chronische depressie

Zware depressie, maar ondanks dat ik ook levetiracetam (=anti-epilepticum) in maximale dosering slik, is gekozen voor mirtazapine voor de nacht omdat het ook als zeer zwaar slaapmiddel werkt.
22-09-2017

Venlafaxine (venlafaxine)

Venlafaxine werkt prima tegen angststoornissen, deze verdwenen na opbouw naar 75mg onder begeleiding van huisarts. Twee keer geprobeerd te stoppen, maar de laagste dosis van 37,5mg is eigenlijk niet laag genoeg en een tussenstap van 15-20mg zou wenselijk zijn aangezien de ontwenningsverschijnselen echt heel heftig zijn. De afweging is dan ook of de baten de uiteindelijke o[lees meer...]ntwenningsverschijnselen waard zijn!?
17-09-2017

Mirtazapine (mirtazapine)

Ik gebruik dit medicijn i.c.m. quetiapine sinds het begin van 2017. Toen ik hiermee startte, nam mijn gewicht erg toe en kreeg ik (nog meer) last van levendige dromen hoewel ik beter sliep. In de eerste weken dat ik het medicijn gebruikte had ik erg last van suïcidale gedachten. Dit nam langzamerhand af. Hierna voelde ik mijn stemming drastisch verbeteren. Ik gebruik het n[lees meer...]u meer dan een halfjaar en ben tevreden over de werking hoewel ik binnenkort een hogere dosis ga slikken omdat het positieve effect af lijkt te nemen.
12-09-2017

Efexor (venlafaxine)

Eerste paar maanden enig effect, omdat ik minder voelde. Dus ik had minder angst. (Denk achteraf placebo zelfde effect had gehad, omdat ik heb gesmeekt om deze medicijnen omdat ik t angstig leven na veel therapie, opname van 10 maanden, niet onder controle had). Huisarts heeft t na enkele maanden standaard voorgeschreven tot op heden. Diverse pogingen ondernomen om te sto[lees meer...]ppen, maar zware suïcide gevoelens gekregen. Eerste poging was ik zwanger en slikte ik seroxat 7 jaar. Huisarts wilde dat ik per direkt stopte en ik wilde me met mijn zwangere buik van de trap naar beneden springen. Zwaar emotioneel via genealoog naar psychiater en ik moest weer per direkt beginnen. Na bevalling over gestapt op efexor. Dit zou een veel beter middel zijn aldus de psychiater. Postnatale depressie gekregen. Later nog diverse pogingen genomen met hetzelfde resultaat. Deze keer met langzame afbouw, dramatisch ook verlopen. Na 16 jaar antidepressiva zelf afgebouwd met elke maand 7,5 gram eraf van 150 naar 75 mg. Toen kon t niet meer verder. Weer enorme emoties van overdreven lollig tot zwaar verdrietig en depressief, suïcidaal, misselijk, andere smaak, brain shocks, tintelingen vooral in gezicht en hoge ademhaling. Antroposofische psychiater vertelde mij dat ie denkt dat ik er nooit meer vanaf kom. Te moeilijk de laatste grammetjes afbouwen. In combi met avena sativa nog poging gewaagd zonder succes. Nu na 20 jaar gebruik gebeurt t mij regelmatig dat ik te laat ben met ophalen nieuw recept. Na 1 dag niet slikken beginnen al bovenstaande klachten.
08-09-2017

Mirtazapine (mirtazapine)

Ik gebruik Mirtazapine nog niet zo lang, maar kan u vertellen dat het gewicht wel omhoog schiet. Verder weinig bijwerking tot nu toe en ben wel te spreken over hoe het middel verder werkt. Kan wat beter slapen en ben er rustiger door geworden.
08-09-2017

Efexor (venlafaxine)
Depressief

De bijwerkingen waren vooral in het begin behandeling het ergst, ik heb er over na gedacht te stoppen, ook omdat het in het begin geen effect leek te hebben. Ongeveer na twee weken kwam bij mij een opgewekt gevoel tevoorschijn. Daarna voelde ik mij langzaam aan beter, maar dat gevoel bleef niet lang, dus moest de dosering omhoog. Dat ging zo door tot ik op een dosering van[lees meer...] 350 mg zat. Het leek goed te gaan maar wat ik zelf eerst niet in de gaten had was; dat mijn persoonlijkheid compleet veranderd was. Ik was veranderd van een stil en beduusd persoon naar een onverschillig iemand die alles maar zij wat ie dacht. Vooral die onverschilligheid heeft voor veel problemen gezorgd. Problemen op mijn werk, problemen thuis, het maakte mij allemaal niets meer uit. Was ik op dat moment suïcidaal geweest, dan had ik vast een poging gedaan. Maar ik wil dit medicijn niet helemaal afkraken. Als ik nu op die tijd terug kijk, moet ik toch zeggen dat ik toen meer grip op mijn gevoelens en emoties, die normaal ver weg gestopt zijn, had. Ook al leek ik voor de buiten wereld behoorlijk afgevlakt

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (4050)
Anticonceptie - overig (3062)
Cholesterol (2410)
Depressie - antidepressiva overig (2224)
Epilepsie (2024)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (1836)
Pijn - morfine-achtigen (1763)
Pijn (1660)
ADHD - psychostimulantia (1549)
Verslavingsziekten (1513)
Bloeddruk - betablokkers (1416)
Maagzuur - protonpompremmers (1380)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1362)
Anticonceptie - eenfase (1132)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (935)
Angststoornissen (897)
Depressie - antidepressiva TCA (858)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (825)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (787)

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!