categorie

Depressie - antidepressiva overig

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Depressie - antidepressiva overig

28-11-2020 | Vrouw | 40
mirtazapine
Voorgeschreven gekregen voor slapeloosheid gecombineerd met een lichte angststoornis door die slapeloosheid. De eerste twee dagen hielp het nauwelijks. Na de eerste dagen slaap ik weer, niet als een blok, maar wel zoals ik sliep voor de slaapstoornis. Van soms een goede nacht, ben ik nu naar soms een slechte nacht gegaan. Het maakt het verschil voor mij. De angsten word[lees meer...]en gedempt en zijn er nu ook minder, stapje voor stapje. Nauwelijks bijwerkingen, soms wat suf in de ochtend, trekt snel weg. Af en toe beweegt mijn been wat in rust. Hooguit 5 x per dag. Geen hongergevoel. Ik hoop dat het zo blijft. Tot nu toe een lifesaver voor mij. Probeer het eerst rustig en geef het de tijd. Ik gun het iedereen.

28-11-2020 | Man | 42
mirtazapine
15 jaar geleden gebruikte ik géén enkele medicatie. Tot ik slaapproblemen kreeg. Naar de huisarts, begonnen met mirtazapine 15-30 en nu 45. Ik merkte dat ik zonder deze pil ook niet meer kon slapen. Af en toe verschillende drugs genomen recreatief. Met voornamelijk XTC kwamen de problemen. In combo met mirtazapine angst/paniek aanvallen. Tegen angst bijkomend duloxetine/Cy[lees meer...]mbalta 60 Mg gekregen. In het begin werkte dit goed, tot ik er opeens enorm nerveus en zenuwachtig van werd. Volgens de dokter kon dit niet dus... Angsten bleven, ook na staken druggebruik. Heb dan nog verschillende andere soorten medicatie gekregen met gruwelijke bijwerkingen. Van escilatopram/syprilexa kreeg ik aanvallen van dystonie. Enorm ongecontroleerd schokken en beven. Echt leuk. Van bepaalde neuroleptica kreeg ik acathisie. Een constante staat van ondraaglijke rusteloosheid. Ik heb redelijk lang vast gezeten in de gevangenis, en daar kregen we géén benzo's, enkel anti-psychotica die mij geen meter verder helpt aangezien ik nooit psychotisch ben geweest. Na vrijlating gevangenis, heroïne gaan gebruiken en alcohol tegen de angsten. De mirtazapine is de enige constante al 15 jaar dus vraag ik me af of dat verantwoordelijk is voor de angst/paniek. Ik heb me 2 maanden geleden laten opnemen in de psychiatrie dubbeldiagnose. Ik krijg nu naast mirtazapine en Efexor ook 4mg Subuxone en 3 maal daags 1mg rivotril. Ik heb me nog nooit zo goed en rustig gevoeld als nu. Drang tot gebruik en alcohol is zo goed als verdwenen. Ik ben me er terdege van bewust dat rivotril verslavend is, maar de minpunten zijn voor mij van ondergeschikt belang als dat medicijn mijn levenskwaliteit sterk verbeterd. Ik reageer soms verkeerd en paradoxaal op bepaalde geneesmiddelen en het zijn altijd negatieve en slechte bijwerkingen. Kijk uit met zéér langdurig SSRI of andere antidepressiva te gebruiken. Dit verandert de hersenverbindingen en structuur, en kan permanente schade geven. Zie boven bij 'Dystonie' door escilatopram. Slechts enkelen hebben hier last van, er zijn veel mensen die goed reageren op escilatopram en er zich wel goed bij voelen. Psychiatrie is geen exacte wetenschap, de ene arts zegt dit, de andere arts weer een andere diagnose, zo blijven we bezig. Ik plak enkel echt vast aan de mirtazapine! Zonder kan ik niet meer slapen, en ik heb nog geen goed alternatief gevonden.

Cymbalta

27-11-2020 | Vrouw | 39
duloxetine
Cymbalta voorgeschreven gekregen nadat Sertraline niet het gewenste effect had. Nu na 5 weken gebruik krijg ik plots last van ernstige hoofdpijn tot zelfs migraineaanvallen. Iemand enig idee of dit al of niet een tijdelijke bijwerking is? I

25-11-2020 | Vrouw | 42
mirtazapine
Na 9 jaar Amitriptyline 30mg te hebben gebruikt, kreeg ik dit jaar uit het niets paniekaanvallen. Mijn vader is 11 jaar geleden onverwacht overleden toen ik 6 maanden in verwachting was, 2 jaar na zijn overlijden zijn de slaapproblemen begonnen. Destijds gaf de huisarts mij Amitriptyline 30mg en oxazepam 10mg om bij te tanken omdat ik 3 maanden amper geslapen had. N[lees meer...]a een half jaar gebruik van oxazepam was ik afgevlakt geraakt. Afgebouwd met de oxazepam, en zopiclon 7,5mg gekregen. Toen óók bloed na laten kijken, ik had een b11 en een b12 tekort. Ik was heel nerveus en wist niet waardoor, totdat mijn b11 en b12 weer op peil was. Langzaam voelde ik mij weer opknappen. Tot afgelopen januari opeens een paniekaanval. Ik wist eerst niet wat het was, een nare vlaag van nervositeit trok door heel mijn lijf, misselijk, mijn hart ging als een malle tekeer, ik kon zelfs niet meer slikken, alles in mijn lijf sprong op slot. Ik ademde via de buik om hyperventilatie te voorkomen. Soms duurden ze 5 minuten, maar ook weleens 2 uur, op en af. Ik werd er gek van, alhoewel ik gewoon nog de deur uit ging en mij niet liet belemmeren door paniekaanvallen. Uiteindelijk ten einde raad heb ik mijn huisarts gebeld en gevraagd of ze iets wist tegen rust en paniekaanvallen. Ze stelde Mirtazapine 30mg voor, opgebouwd van 15mg ipv Amitriptyline. Dus Amitriptyline weg, Mirtazapine genomen. In het begin, de eerste 3-4 weken had ik continu trek, de eerste 2 nachten sliep ik 8 uur aan één stuk, maar daarna niet meer. Ik neem nog steeds zopiclon erbij. Ik slik nu zo'n 4 maanden Mirtazapine, ik heb sindsdien geen paniekaanval meer gehad! Het maakt voor het slapen gaan wat meer rust in mijn hoofd.

21-11-2020 | Man | 38
Overspannen/burn-out
Flink overspannen geworden, na 10 jaren van depressie. Ik sliep zeer slecht Ervaarde overdag veel stress in mijn lichaam. Werken ging haast niet meer. 6 week geleden begonnen, met 7.5 mg mirtazapine Dit bracht wat meer rust overdag en functioneer beter ook slaap ik beter, eerste 2week wat bijwerkingen, nu 6 week later zijn deze stukken minder geworden, alhoewel ze er [lees meer...]nog wel zijn. Maar dat is niet erg in vergelijking met de klachten die ik had. Ik ben nog niet aangekomen, misschien komt dat ook omdat ik nog werk 32u, en ben blijven sporten 3x per week. Je krijgt wel trek van deze medicatie, maar slecht of gezond snacken is en blijft toch een eigen keus. Nadelen zijn: sochens suf, lichte darmproblemen, droge mond, afvlakking van gevoel. -naast deze medicatie gebruik is al jaren citalopram 20mg, prima combi. Voor als je het flink te pakken hebt, (mijn ervaring) Hopelijk heeft iemand wat aan deze info . Keep up!

18-11-2020 | Vrouw | 71
venlafaxine
Ik ben achteraf gezien chronisch depressief. Bovendien altijd gespannen. Na stoppen met citalopram kwamen na een week of 5 enorme paniekaanvallen opzetten. Ik wist niet waar ik het zoeken moest. Toen op voorschrift huisarts Sertraline, ook psychotherapie. Niets baatte. Daarna psychiater, hogere dosis Sertraline. Ook dat hielp niet. Dit afgebouwd en over op Efexor 37,5 daar[lees meer...]na 75mg. Het hielp maar nog niet genoeg. Zit nu 2 weken op 150 mg en ik voel me bijna 'normaal'. Heerlijk! Hoop dat het zo blijft. Het helpt jammer genoeg niet tegen de pijn agv poly-artrose. Hoger durf ik niet want het kan het cholesterolgehalte verhogen op termijn en ik heb al verkalkte kransslagaderen. Maar ik ben met dit resultaat ook al blij. Ik heb het merk Efexor, betaal het zelf, want ik wil constant hetzelfde medicijn binnen krijgen.

Sint Janskruid

17-11-2020 | Vrouw | 20
hypericum
Hoi, ik dacht laat ik eens een verrijking wezen aan de reviews. Vanwege vermoedelijke chronische depressiviteit; ben gediagnosticeerd met dysthymie en add is ook niet heel erg fijn ofzo, dacht ik, laat ik eens dit spul gebruiken. Vermoedelijk mis gediagnosticeerd met dythymie, onlangs ontdekt dat bipolariteit sterk in de familie zit, maar goed. Dagelijks last van leegte, n[lees meer...]iet meer de heftige gevoelens die ik ervaarde in m’n tiener tijd. Vind beide vervelend want zou wel eens willen janken en nog in staat zijn om iets te voelen. Nog geen anti depressiva voorgeschreven, dus ik dacht laat ik dit eens even proberen. Eerste dag ging goed, zit nu op m’n 5e dag. Ik neem per keer 600mg. Ik voel al een aanzienlijke verbetering. Ik doe weer m’n vaat, de scherpe randjes van m’n leegte zijn verminderd. Natuurlijk voel je bij een AD een sterke verandering maar ik zou zeggen dat ik dit best goed vind werken. Als je AD een 9 zou geven, zou ik dit een 6,8 geven. Weet niet hoe mensen bijwerkingen krijgen, klinkt als aanstelleritus. Ben benieuwd naar de volgende weken, ik heb er veel baat bij :) ik combineer het met ginkgo biloba, valeriaan en omega 3 vis pilletjes. Aanrader voor wie sceptisch is en het zelf wilt ervaren. Dag gelukzoekertjes.

13-11-2020 | Vrouw | 17
mirtazapine
Jaa , ik ben 17 en had die medicijn genomen ... in de klas voelde ik me zo slecht... de arts schreef mij die pil om te kunnen aankomen , ik heb een beetje ondergewicht dus wou echt aan komen . Als je hem inneemt zorg dan ervoor dat je altijd eten bij je hebt waar dan ook, ik ben in de klas bijna flauw gevallen 😂 ik heb uiteindelijk 7 kg bij gekregen ...

Duloxetine

12-11-2020 | Vrouw | 36
duloxetine
Voorgeschreven gekregen i.v.m. een angst & paniekstoornis en zenuwpijn door CRPS in mijn rechterbeen. De medicijnen sloegen bij mij na 2 dagen al aan en gaven me al veel meer rust, al merk je wel dat er een buffer opgebouwd moet worden om 24 p/d te werken. De pijn in mijn been nam ook binnen 3 dagen af. De eerste 2 weken wel veel last van bijwerkingen gehad en daar ook ec[lees meer...]ht naar van geweest. Gelukkig was de misselijkheid goed te bestrijden met een maagbeschermer. Ondertussen 2 pogingen ondernomen om dit medicijn af te bouwen; om er uiteindelijk mee te stoppen. Dit is alleen tot nu nog onmogelijk gebleken en ik krijg dan te maken met gigantische terugvallen.

Trazolan

11-11-2020 | Vrouw | 18
trazodon

Duloxetine

01-11-2020 | Vrouw | 49
duloxetine
Ik geniet weer dankzij dit middel in combinatie met psychotherapie

01-11-2020 | Man | 51
mirtazapine
Ik ben 4 maand geleden begonnen met dit medicijn, was helemaal de weg kwijt en sliep nauwelijks meer. In het begin sliep ik meteen weer door en begon op te knappen. Het vervelende is dat het ten koste gaat van je libido, dit is totaal weg. Verder heel weinig emoties en energie. Verschrikkelijk. Geprobeerd de 15 mg af te bouwen, zat na 2 week op 7,5 mg. Toen werd ik erg dep[lees meer...]ressief en ben maar weer 15 mg gaan nemen.

Trazolan

01-11-2020 | Man | 59
trazodon
Ik was altijd al een slechte slaper, echter laatste paar maanden werd het erger tot ongeveer 3 uur per nacht. Ik werd hierdoor ook depressief/neerslachtig met pieken maar vooral diepe dalen. Direct na start met Trazolan VEEL betere nachten, ongeveer 7-8 uur zonder problemen, prettig dromen. Wel eerste 10 dagen veel bijwerkingen zoals extreem droge mond, droge ogen, darmver[lees meer...]stopping, niet kunnen ejaculeren maar wel seksueel opgewonden, sufheid tot in de middag. Dit alles werd langzaam beter na ongeveer 7-10 dagen. Mijn gemoedstoestand is vlakker geworden, geen diepe dalen van depressie, maar ook geen euforische momenten. Eigenlijk wel prettig, over heel veel dingen maak ik me totaal niet meer druk, of interesseren me simpelweg niet. Misschien betekent dit dat ik niet meer helemaal 'ben wie ik was', maar ik ervaar het als prettig. Doordat alcoholgebruik verboden is, kom ik erachter dat ik dat eigenlijk niet echt mis, dus prettig neveneffect.

31-10-2020 | Vrouw | 54
Overgang
Depressie,maar het was hormonaal,

Sint Janskruid

29-10-2020 | Vrouw | 22
hypericum

29-10-2020 | Vrouw | 64
venlafaxine
Al tientalen jaren gebruik ik dit middel en ik ben vaak overgestapt, maar kom altijd weer hier bij terug, omdat dit het beste helpt voor mij. Mijn psychiater vertelde dat het afbouwen in het begin goed gaat, maar...... De laatste 37,5 mg zijn heel moeilijk! Hij raadt aan lege capsules te bestellen op internet en daar de helft in te doen om zo heel langzaam af te bouwen. Z[lees meer...]elf bouw ik niet meer af, ik heb nauwelijks bijwerkingen en het middel is voor mij gewoon het beste.

26-10-2020 | Vrouw | 61
Overspannen/burn-out
Ik stortte in op mijn werk begon te wenen en dit duurde 1 dag lang het stopte niet. Iets meer dan 4 maanden heb ik thuis gezeten en ik was op 2 maanden tijd 10 kilo vermagerd In het begin was ik zéér moe en was alles mij te veel geworden. Door de medicatie was ook mijn libido verminderd. Na 2 maanden zei mijn huisarts je moet iets doen om je te ontspannen dus besloot ik y[lees meer...]oga te volgen niet in een sporthal of turnzaal maar in een gezellige ruimte typisch yoga stijl. De eerste maand dacht ik wat zit ik hier te doen die oefeningen en meditatie doen mij niets, ik sprak erover met de yogadocent en ze zei doe maar rustig op jouw tempo en je zie wel wat er komt. De rust kwam na 2 maanden, ik begon mij te ontspannen k wist niet meer wat dat wás dit was een zalig gevoel. Door de yoga voel ik mij goed nu pas ik meer meditatie toe. Ik besloot na meer dan +- 12 jaar te stoppen met het slikken van medicatie. Ik had al 2X op eigen initiatief proberen af te bouwen maar dit mislukte iedere keer. Mijn pensioen naderde en ik wilde stoppen met de medicatie omdat de stress en de deadlines van mijn werk zou wegvallen. Ik weet van de vorige keren dat dit niet gemakkelijk zal zijn en dat ik moet oppassen voor driftige buien 't was toen 1 keer voorgevallen en ik was nadien zo erg geschrokken dat ik dacht was ik dit en toen nam ik maar terug mijn medicatie uit schrik. Samen en onder begeleiding van mijn huisarts hebben wij een plan voor ogen dat het wel móet lukken dit in 1 jaar af te bouwen. Deze keer wou ik er de tijd voor nemen op mijn eigen tempo want ontwenningsverschijnselen zijn er zoals angst, onrust, slaapproblemen, snel geïrriteerd. Nu zijn we 2020 en ben ik 2,5 jaar gestopt met de medicatie. Dit jaar was niet gemakkelijk wij hébben een sterfgeval en andere familiale veranderingen meegemaakt wat mij véél stress gaf en dan heb ik wél gedacht het is te hopen dat ik dit volhoudt. Door zelf thuis extra yogameditatie te doen is het mij gelukt dit onder controle te houden. Ik wil niet meer terug naar de medicatie want mijn lichaam is béter zonder. Neveneffecten heb je altijd met medicatie wat men ook beweert en ik wilde niet gans mijn leven vast zitten aan Effexor / Venlafacine. Natuurlijk spreek ik voor mijzelf en dat is vóór ieder persoon verschillend. Ik heb soms nog wel ééns stress maar ik heb het onder controle. Ontspannen is moeilijk maar door yoga en volharding ben ik blij dat ik ervan af ben. Ik wens iederéén het beste en ik hoop dat u iets heeft gehad aan mijn verhaal.

19-10-2020 | Vrouw | 37
venlafaxine
Ik heb Venlafaxine 150 mg een half jaar geslikt en zag erg op tegen het afbouwen, maar heb daar een hele positieve ervaring mee. Van 150 naar 112,5 naar 75 naar 37,5 weinig problemen gehad, alleen steeds de eerste week een wat brak gevoel. Dat laatste stuk, van 37,5 mg naar 0 is het spannendst, dat heb ik met taperingstrips van de Regenboogapotheek gedaan, dat kun je zo g[lees meer...]oogelen. Dan bouw je heel langzaam af, in 3 maanden, elke dag een klein stapje. Ik heb weinig last gehad van onttrekkingsverschijnselen, alleen wat vermoeidheid. Nu ben ik er helemaal vanaf en mis ik het ook niet meer. Het middel heeft me geholpen in een lastige tijd, en ik las er toen heftige reviews over, maar met de taperingstrips is afbouwen dus echt goed te doen. Hopelijk stelt het je wat gerust om dat te lezen.

17-10-2020 | Man | 66
mirtazapine
ik slik dit middel naast cognitieve therapie. in het begin dagelijks maar nu de therapie lijkt te helpen één tot twee keer per week. als ik tegen negen uur 's avonds toch spanning voel neem ik er één in. dan word ik dus al voor het slapen rustig. ik heb nu geen hallucinaties mee en ook de pijn aan mijn rug is weg.

12-10-2020 | Man | 47
venlafaxine
Efexor (Venlafaxine), beste Antidepressivum tot nu toe gevonden. Opgelet: Hoge dosering werkt NIET beter. Werkt verslaving lichtjes in de hand, Ernstige slaapproblemen, Redelijk gespannen en gestresseerd, niet geschikt voor gebruik met lithium, indien er extreme hoogtes en extreme laagtes zijn zeker niet gebruiken (wekt het zelfs nog meer in de hand) Bijna alle producten [lees meer...]gebruikt (merk of generiek) Meestal veel toename van gewicht... (tot 128Kg gewogen, nu 69Kg) Negatieve eigenschap van Efexor(Venlafaxine ) is niet tot extreem weinig slapen. Doch depressie is een hele tijd verdwenen (ongeveer 1 jaar) Meerdere keren poging tot zelfmoord gedaan, wat nu niet eens meer in mijn hoofd komt. Heel sterke TCA gebruikt waaronder Redomex(Amitripiline) wat vroeger beste was(225mg/dag). Door overdosering van Redomex in coma-beland. Daarna gebruik van Trazodone (600mg/dag), Prozac (60mg/dag), Prothiaden (225mg/dag), Anafranil (150mg/dag), Cipramil (40mg/dag), Escitalopram(50mg/dag), Paroxetine (60mg/dag), Serlain (200mg/dag), Wellbutrin (300mg/dag), Lerivon (120mg/dag), Aurorix (750mg/dag), Dixeran (100mg/dag), Ludiomil (100mg/dag). Hierboven alle genoemde anti-depressiva geslikt met dagelijkse vermelde dosis (Niet in juiste volgorde). Meestal in combinatie met neuroleptica (anti-psychotica). Soms 2 anti-depressiva samen gebruikt (voornamelijk trazodone met andere specialiteit). Nierfunctie is momenteel redelijk goed. Problemen gehad met: overgewicht, incontinentie, slaperigheid, angst, agressie, seksuele stoornissen, psychose. Momenteel geen neuroleptica, normaal gewicht, depressie onder controle, normale seksuele beleving, geen psychotich gevoel of schizofrenie, enkel ernstig slaapprobleem wat niet onder controle te brengen is met benzo's (ook niet in hoge dosis), Epileptisch insult is ontstaan door zware fout psychiater (Haldol 45mg/dag samen met Copixol 100mg/dag) zwaarlijvigheid (BMI>40) gecombineerd met Valtran 300mg(Opiaat) gevallen (3dagen bewusteloos gelegen op de grond met ernstige tijdelijke Rhabdomyolyse verschijnselen opgetreden: CK>25000 en blijvende lichamelijke letsels in één hand(geen beweging mogelijk), onderarm(greffe) en schouder(volledige prothese). Doch de moed niet laten zakken, er is leven, er is hoop.

07-10-2020 | Vrouw | 51
venlafaxine
Helpt heel goed. Ben heel tevreden. Er is veel onzin online te vinden over depressies. En over anti depressieve. Mensen sporen je aan te stoppen. Een psychiater heeft mij eens vertelt dat als je stopt, dat medicijn de volgende keer minder goed werkt. Dat klopte. Eerst slikte ik citalopram. Daarna gestopt. Daarna weer depressie. Daarna werkte het niet meer. Venlafaxine [lees meer...]werkt goed. Door verhuizing paar keer gewisseld van huisarts. Telkens vroegen ze mij, wil je niet afbouwen. Vragen huisartsen toch ook niet bij medicijnen voor suikerziekte, of hartproblemen? Gebruik het al 13 jaar. Ben super tevreden.

29-09-2020 | Vrouw | 40
mirtazapine
Sinds mijn scheiding starte sliep ik tussen de 6 a 7 uur. Meestal minder. Ik barste echter van de energie en ging maar door. Soms vroeg/vraag ik me af of dit het nieuwe normaal is. Ik ben echter niet happy met mijn huis, mijn werk, mijn nieiwe relatie. Toen de laatste eindigde storten ik in. Huilbuien en paniek. Ik weet niet mee wat ik moet doen. Mirthazepine zorgde e[lees meer...]rvoor dat ik op slecht dagen 7 uur haalde tot 9 uur slaap. Ik ervaar rust in mijn hoofd en praat mezelf niet meer naar beneden. Ik zit nu op een week, maar voel me weer een beetje normaal. Nog steeds energiek, maar mijn gedachten gaan nu 50km/h ipv 120km/h

28-09-2020 | Vrouw | 54
mirtazapine
Mirtazapine heeft wel mijn zenuwpijn verlicht. Maar een half jaar verder is de werking verminderd en ben ik 17 (!!) kilo aangekomen, zonder dat ik veel meer ben gaan eten of minder ben gaan bewegen! Ik ben zó niet blij met dit middel en geen arts die van deze bijwerkingen iets weet...?!

26-09-2020 | Man | 30
venlafaxine
Sinds een jaar of 10 gebruik ik Venlafaxine Retard in verschillende sterktes. Momenteel zit ik op 75mg, maar ik wil eigenlijk het liefst helemaal van de medicatie af. Ik heb niet meer het gevoel dat de medicatie werkt en heb eigenlijk alleen nog maar last van bijwerkingen zoals chronische vermoeidheid. Nu ben ik inmiddels bij de huisarts en een psychiater geweest om afb[lees meer...]ouwpogingen te doen, maar elke keer zijn de afkickverschijnselen te heftig om door te gaan. Nu las ik dat er een speciale afbouwkit beschikbaar is, maar deze is maar via één apotheek te verkrijgen en deze wordt vaak niet vergoed door zorgverzekeraars. Op een Amerikaans forum kwam ik echter een verhaal tegen van iemand die de capsules zelf opengemaakt had en daar elke keer een grotere hoeveelheid uit nam om zo af te bouwen. Nu heb ik hetzelfde gedaan en ik tel ongeveer 300 kleine bolletjes in elke capsule. Als ik met 5mg per dag zou afbouwen, komt dat dus op 20 bolletjes per keer. Op dag 1 zou ik er dan 20 af kunnen halen, op dag 2 40 enzovoort. De capsules zijn zeer gemakkelijk open te maken en weer te sluiten. Hopen dat dit werkt. Het is eigenlijk triest dat het moet, maar de apothekers laten ons in de steek.

26-09-2020 | Man | 59
mirtazapine
Gestart in november 2019 ivm depressieve klachten na een kanker behandeling. Daarom ook gestopt met alcohol ivm de onwenselijke combinatie om beiden te gebruiken. Gebruik werd gestart en opgebouwd naar 37.5 mg per dag. Na 2 a 3 weken begonnen de bijwerkingen. Lopen ging slechter, conditie weg. Na 2 maanden begon ik effect te merken, opgewekt en ik had weer zin in dingen.[lees meer...] Beter slapen. Echter de bijwerkingen sloegen ook toe. Ik kreeg zo een beetje alle ellende die in de bijsluiter staat. Gewichts toename, vocht in de enkels, vermoeidheid, geen conditie meer gewrichtspijn. Zo een beetje alle bijwerkingen had ik. Het was de hele gebruiks periode dat ik daar last van had. Meer last van de bijwerkingen als van het bedoelde effect. In augustus 2020 begonnen met de afbouw. Na 6 weken stond ik weer op 0. Een verademing. Mijn gewicht ging iets omlaag, vocht uit de enkels, tintelingen zijn weg, spierpijn weg, ik loop makkelijker en mijn conditie begint weer op te bouwen. Dus het heeft zijn werk gedaan in het begin dat ik het gebruikte. Ben blij dat ik er vanaf ben.

21-09-2020 | Vrouw | 28
venlafaxine
Ik heb Venlafaxine nu zo’n jaar gebruikt, na al heel veel veel andere SSRI’s gebruikt te hebben. Wat een drama! Net als bij de andere medicijnen bleef ik steeds het gevoel houden van “Is dit het nu?”. Zo bleven we het verhogen en afwachten tot ik bij het hoogst aantal mg dat uitgeschreven wordt. Mijn situatie was destijds ook erg onstabiel (financieel, corona) en dat zorg[lees meer...]de ervoor dat het lastig te was om in te schatten of het werkte. Tijdens deze periode ben ik familie verloren en ik was zo ongelooflijk afgevlakt dat ik daar vrijwel niks bij voelde. Het kwam pas enkele maanden echt aan. Dit soort situaties voelen erg onprettig, je weet dat je verdrietig bent, maar je kan er niet bij. Inmiddels een goede 2,5 mnd gestopt met dit middel. Ik wilde van de SSRI’s af na al zo lang proberen. Bupropion is wat ik nu voorgeschreven krijg. In de eerste instantie was het de bedoeling om dit combineren met Venlafaxine, maar ik had heel sterk het gevoel dat de Venla het nieuwe medicijn aan het tegenwerken was. Wat in deze fase het meest storende was, was dat ik voor geen meter meer zag! Mijn ogen konden simpelweg niet focussen. Lezen was onmogelijk, mijn telefoon kon ik niet beantwoorden, koken ging niet.. En dit heeft zeker zo’n 3 maanden geduurd! Kan je vertellen; dat waren saaie maanden! Ik hoopte natuurlijk dat dit zou verbeteren en in overleg met de psych besloten we het ook steeds kansen te geven. Tot ik het echt spuug en spuug zat was. Ik wilde mijn leven terug, al betekende dat in dit geval mijn doorgaande depressieve leven. Als ik maar weer iets kon zien! Ik belde de arts en hij zei zelf direct: “Ok dat kan de bedoeling echt niet meer zijn! Laten we afbouwen.”. Inmiddels ben ik volledig afgebouwd. Het afbouwen was intens.. Ik voelde en zag er uit als een junk! Ik was lijkwit, had continue kippenvel, koude rillingen, ik trilde en het zweet liep van mijn hoofd en lijf af. Met mijn ervaring zou ik dit medicijn niemand aanraden. De opbouw is ellendig, het altijd koortsige gevoel en andere vreselijke bijwerkingen. Je voelt je alles behalve gezond en mijn energie verdween in plaats van dat het toenam. Afbouwen was nog een flinke gradatie erger. Ze symptomen waren hetzelfde, maar duurde veel langer. Ook kon in tijdens het afbouwen maar nauwelijks de trap op lopen zonder om te vallen. Je voelt je lichaam zo onprettig, zo zwak. Er zat echt geen enkele procent van energie in. Inmiddels zijn de ergste klachten weg. Mijn ogen zijn nog steeds niet optimaal, maar zijn wel veel verbeterd. Wat heel vervelend is en echt lang blijft hangen is het rare, duizelige gevoel in het hoofd. Het voelt een beetje als stroomschokken. Ik hoor er in mijn hoofd ook een geluid bij.. tsssch wanneer het gebeurt en wanneer dat klaar is lijkt alles even te tollen, alsof het evenwichtsorgaan op hol is. En wat betreft het geluid.. Het zijn geen oorsuizingen, die heb ik namelijk ook al veel gehad en zijn heel anders. Tot nu toe lijkt de Bupropion (300mg) goed aan te slaan zonder al die andere troep. Meer energie en een stuk optimistischer! Ik gebruik overigens ook Quentiapine, maar nu veel minder dan destijds. Ik hoop vreselijk veel dat dit het medicijn is voor mij. Ik heb zo lang gevochten.. en ben er eigenlijk te moe voor.

20-09-2020 | Vrouw | 44
mirtazapine
Eerst citalopram geprobeerd daar veel bijwerkingen van waardoor ik mij nog steeds rot en vermoeid voelde toen naar de mirtazapine maar daar kom ik van aan en heb ruim een uur last van tintelende benen

15-09-2020 | Vrouw | 44
venlafaxine
Ik kreeg dit medicijn voor mijn depressie en het werd niet beter, dus nogmaals opgehoogd naar 225mg! Ik ben maar 1.62 en weeg 59 kilo! Ik heb sindsdien totaal geen emoties meer, alles voelt alsof er een schild voorzit. Ik heb geen buikgevoel meer. Functioneer wel. Ik heb de oorzaak van mijn depressie aangepakt, maar nu ben ik somber vanwege het feit dat ik niks voel en het[lees meer...] niks doet tegen angst. Ik heb dmv meditatie etc mijn angst onder controle gekregen, niet door medicatie. Ik ben nou aan het afbouwen, dat gaat heel langzaam. De eerste 75mg in 2 stappen van 37,5 , maar dat heb ik geweten! Nu de andere stappen middels taperingsstrips, hopelijk lukt het me er vanaf te komen. Mijn leven stelt niks meer voor op dit moment, niemand die iets aan me merkt als ik het niet zeg, maar mijn gevoel en emoties zijn compleet verdoofd! Alsof je een robot bent! Zelfs muziek en films of een boek raakt me niet meer en ik was echt een heel gevoelig mens, HSP zelfs. Mensen begin er niet aan, het is echt de hel en je komt er heel moeilijk vanaf en het duurt heel lang! Ik zal laten weten hier hoe het me vergaan is, duim voor me!

15-09-2020 | Vrouw | 67
mirtazapine
Ik ben langzaam gestart met dit medicijn. Het viel in het begin wel mee. Ik kon vanaf dag 1 goed slapen en daar was ik erg blij mee. Gewichtstoename en gewrichtspijn nam ik op de koop toe. Ik ben nu een half jaar verder en het slapen gaat ook al weer wat moeilijker en ik dat dat ik het aankomen op den dUur wel onder de knie zou krijgen maar dat is niet zo. Ook gewrichtspij[lees meer...]n wordt naar mijn idee steeds erger. Ik kies er nu wel voor on dit middel nog een poosje te slikken maar ik hoop toch dat ik tzt er mee stoppen mag.

15-09-2020 | Vrouw | 41
venlafaxine
In het begin er moeten wennen, maar voel ik me veel rustiger. Mijn cortisolgehalte zakte niet voldoende, dit gaat veel nu veel beter. Emotieel vind ik mezelf wat vlakker, kan emoties ook moeilijk uiten. Het grootste nadeel vind ik persoonlijk de toename van mn lichaamsgewicht. En dat afvallen haast niet mogelijk is.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (5232)
Anticonceptie - overig (3810)
Cholesterol (2916)
Depressie - antidepressiva overig (2755)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2389)
Pijn - morfine-achtigen (2227)
ADHD - psychostimulantia (2106)
Pijn (2014)
Verslavingsziekten (1980)
Bloeddruk - betablokkers (1704)
Maagzuur - protonpompremmers (1580)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1531)
Anticonceptie - eenfase (1405)
Angststoornissen (1240)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1179)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1155)
Depressie - antidepressiva TCA (1052)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (975)