ISO 27001

ervaringen per categorie

Depressie - antidepressiva overig

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Depressie - antidepressiva overig

16-02-2018

Duloxetine (duloxetine)

1 e week met starten en week met verhogen veel last van misselijkheid en hoofdpijn. Lusteloos
13-02-2018

Venlafaxine (venlafaxine)

Nog geen ervaring ga jet voor het eetst gebruiken.
12-02-2018

Mirtazapine (mirtazapine)

Kan iemand me meer vertellen over dit middel. Ik gebruik het nu bijna een week 7.5 Mg per dag. Ik heb alleen maar heel veel last van de bijwerkingen. Suf. Droge mond. Duizelig. Gevoelloos in armen en benen. Ik kan amper functioneren overdag. Ik slaap er ook nog niet beter van. Kan iemand me vertellen of die bijwerkingen minder worden? Hoe lang dat duurt ongeveer. Enz? I[lees meer...]k ben op dit moment aan het overwegen ermee te stoppen.
11-02-2018

Venlafaxine (venlafaxine)

Dit medicijn heeft mij veel geholpen de Afgelopen 1,5 jaar het was wel een zware start , nu gaat heel goed met me .ik kan nu Met 18.75 Mg afbouwen en dan over 7 weken nog een met 18,75 Langsaam afbouwen samen met de specialist Dan zitten op 187,25
07-02-2018

Cymbalta (duloxetine)

ik heb deze gekregen na de bevalling van mijn zoontje die met 26 weken levenloos is geboren heb geprobeerd te stoppen ermee maar helaas dan val ik weer in die diepe put ondanks de vervelnde bijwerkingen dat ik kilo`s ben aan gekomen blijf ik ze toch slikken
07-02-2018

Duloxetine (duloxetine)

langdurige depressies door allerlei gebeurtenissen in mijn leven veel verdriet en tegenslagen
05-02-2018

Mirtazapine (mirtazapine)

Ik kreeg dit medicijn voorgeschreven voor mijn angst/depressie. Dit is voor mij de eerste keer dat ik een antidepressiva slik. Ik slik nu een week 30mg Mirtazapine. en heb geen tot nauwelijks bijwerkingen. Ik ben alleen een tikje trager in mijn reactievermogen, maar dat is prima te doen. (Hoop wel dat dat verdwijnt als ik weer aan het werk kan). Ik merk nu de eerste w[lees meer...]eek voorbij is al een verandering. In mijn hoofd voel ik me kalm en tevreden. Voorheen was het continu malen en piekeren. Ik voel me stabieler en minder emotioneel. Slapen gaat ook lekker op Mirtazapine. Ik doe mijn ogen dicht en val na 10 minuten in slaap. Heerlijk! Ik vind het helemaal prima zo. Dit blijf ik gebruiken.
28-01-2018

Venlafaxine (venlafaxine)

Ik had al jaren last van een angst stoornis en hyperventilatie voordat ik aan dit medicijn begon. Bij het begin kreeg ik meer last van de klachten. Je denkt dat het nergens naar toe gaat maar gelukkig na een week of vier gaat het beter. Ik ben na deze periode van de 37,5 mg naar 75mg gegaan en dit gaf ook enige terugval. Hierna werkte het medicijn bij mijn goed en heb[lees meer...] ik al jaren een te overziene angst. Een paar jaar geleden ben ik een half jaar gestopt. Na het afkicken (week of 3) kwamen de klachten weer helemaal terug. Na zes maanden ben ik weer gestart met de medicijnen. Ik Ben inmiddels 57 jaar en mijn kwaliteit van leven met deze medicijnen heeft een ruime voldoende. Angst ligt altijd op de loer maar beheerst mijn leven niet meer.
27-01-2018

Mirtazapine (mirtazapine)

Ik gebruik nu al ongeveer een half jaar mirtazapine. De dosering is langzaam opgebouwd van 7,5 Mg per dag in het begin naar 30 Mg per dag nu. Het middel werd in eerste instantie niet voorgeschreven tegen mijn angst- en paniekstoornis, maar het bleek wel behoorlijk effectief tegen dat probleem. Mirtazapine laat mijn angsten niet meer uitmonden in paniekaanvallen. Ik voel no[lees meer...]g steeds geregeld wel flink aanwezige angst, maar ik heb geen paniekaanvallen meer. Een mooie bijkomstigheid is dat ik door de mirtazapine geen zolpidem meer nodig heb om goed te kunnen slapen. Vanaf dag 1 dat ik mirtazapine gebruik zijn de slaapmiddelen de deur uit gegaan. Het middel heeft bij mij helaas twee vervelende bijwerkingen, namelijk een toename in eetlust en gewicht (5 Kg) en grote vermoeidheid overdag. Tegen die eerste bijwerking ga ik nu mijn dieet aanpassen en tegen de vermoeidheid krijg ik nu modafinil. De bijwerking van de vermoeidheid is nu gelukkig verdwenen door de modafinil. Aangezien ik al diverse antidepressiva geprobeerd heb, wilde ik niet weer stoppen met een middel - dat wel degelijk werkt - en ik vond modafinil erbij nemen een minder kwaad. De psychiater was dat gelukkig met me eens. Ik gebruik mirtazapine 30 Mg overigens in combinatie met 450 Mg moclobemide per dag. Ook al voordat ik de moclobemide erbij nam werkte mirtazapine tegen de angst, dus het ligt niet (alleen) aan de moclobemide dat ik er nu minder last van heb. Ondanks dat de combinatie van moclobemide met andere antidepressiva niet aangeraden wordt heb ik nog nooit tekenen ervaren van het serotoninesyndroom. Daar had ik ook geen last van toen ik een combinatie van mirtazapine en escitalopram gebruikte. In tegenstelling tot wat het geval was bij het starten van paroxetine en escitalopram in het verleden - ik gebruik beide nu niet meer - ervoer ik bij mirtazapine geen extreme onrust tijdens het starten in de eerste week. De werking was er wel zo goed als meteen. Al met al is de werking van mirtazapine goed en de bijwerkingen zijn hoogstens vervelend maar niet per se meteen gevaarlijk.
23-01-2018

Venlafaxine (venlafaxine)

Ik had eerst Citalopram en die verloor zijn werking plotseling. Dit zorgde voor ernstige klachten. De Venlafaxine heeft me weer op de been geholpen. Wel zie ik er tegen op om af te bouwen, omdat 80% van de werking in de laagste dosis van 37,5 mg zit. Omdat het capsules zijn met balletjes is zelf een afbouw regelen die je lichaam kan hanteren heel lastig. Ik weet nog niet h[lees meer...]oe ik dit ga doen. Een optie is dit via Cinderella.org te doen. De enige die je kan helpen met afbouwen is de regenboog apotheek. Voor de rest doet iedereen niets om mensen te helpen hier weer van af te komen, met alle gevolgen voor de receptoren in je hersenen die langzaam maar zeker kapot gaan.
22-01-2018

Mirtazapine (mirtazapine)

Graag wil ik anderen helpen met mijn ervaringen met mirtazapine. Ik had bijna een burnout en sliep zeer slecht tot bijna niet en raakte in een visueuze cirkel, want ik werd moeier en moeier en kon niet meer tegen de druk van de dag. Mijn huisarts adviseerde me Mirtazapine, 10 mg. Een bijwerking van dit antidepressivum zou zijn, dat je er goed van zou slapen. Dat klopte i[lees meer...]n mijn geval en heeft me erg geholpen. Maar............................................................. nadat ik na een jaar zeg maar hersteld was, kon ik er moeilijk van afkomen en ik was zeer, zeer moe overdag. Ik kon bijna niet meer rechtop blijven zitten en was lusteloos. Ook ging mijn geheugen achteruit. Heel voorzichtig ben ik minder gaan gebruiken door er per maand een kwart van het pilletje af te breken en ik voelde me na volledig afkicken weer heerlijk helder en alert. Wees je hiervan bewust. Kortom: Prima lapmiddel om kortstondig iets aan slaapprobleem te doen, maar de loomheid is op den duur ook erg naar en daarnaast kreeg ik zeer veel eetlust en bleef maar eten en dat is nu ook genormaliseerd. Ik hoop, dat deze info een hulp vormt bij de keuze, dit medicijn wel of niet te gebruiken.
19-01-2018

Venlafaxine (venlafaxine)

Ik ben rond mijn 18 de depressief geworden en met maatschappelijk werk moest het over gaan... Dit hielp totaal niet! Toen doorgestuurd naar dijk en duin en daar met behulp van psycholoog en psychiater van was wel snel duidelijk dat het genetische aanleg had en dat ik met medicijnen prima mijzelf kon redden. Verschillende medicatie gebruikt, opzoek naar de medicatie die he[lees meer...]t best bij mij zou passen. Na ups en downs wisseling van medicatie kwam ik op sertraline, dit ging prima tot ik zwanger werd en moest switchen van medicatie omdat toen met dit medicijn en zwangerschap weinig bekend was. Dus werd ik door verwezen naar een psychiater in het ziekenhuis die meer ervaring had met zwangerschap en medicatie gebuikt depressie. De psychiater in het ziekenhuis heeft mij begeleid bij het overgaan op venlafaxine en begeleid tijdens mijn 2 zwangerschappen en dit ging prima! Inmiddels 2 kinderen en wat jaren verder ga ik nu stoppen bij de psychiater in het ziekenhuis en gaat mijn huisarts de begeleiding van mijn medicatie overnemen. De reden omdat de zorg verzekeraar het niet meer vergoed om naar de psychiater te gaan. Het ziekenhuis valt wel onder de verzekering alleen niet het stukje psychiatrie. Ik kan alleen zeggen schandalig eerst de medicatie niet meer vergoed en nu dit ook niet meer, het is belachelijk!
17-01-2018

gebruik al 3 weken en nog steeds last van slapeloosheid
13-01-2018

Venlafaxine (venlafaxine)

Op advies huisarts ivm angst door burn out dit middel voorgeschreven gekregen. Aanvankelijk 37,5 mg per dag-ivm noodzakelijk contact met autistische zus (mijn moeder heeft alzheimer en omdat mijn zus en ik beiden voor haar zorgen is contact noodzaak ) en hooggevoeligheid de dosering opgehoogd naar 2x daags 37,5 mg. Ik slik daarbij op advies van arts-acupuncturist nog l-[lees meer...]theanine. Ik voel mij goed, geen last van bijwerkingen - heb het gevoel zekerder te zijn en ik kan sneller over mijn angst heen stappen als ik ergens tegenop zie. Heb besloten het de rest van mijn leven te blijven slikken - aangezien ik ook erfelijk belast ben ivm een psychotische vader. Ik vind het niet erg om dit middel te gebruiken; ik zie het zo: door allerlei oorzaken mis ik een stofje in mijn hersenen / ik kom tekort - en dit middel vult dat aan. Hetzelfde als iemand die ijzer tekort komt. Ik loop daarnaast nog bij een (hapto)therapeut
11-01-2018

10-01-2018

Mirtazapine (mirtazapine)

Dit middels is in een dosis van 3,75 mg voorgeschreven, ter bevordering van de slaap. Ik gebruik hiernaast 50 mg Sertraline (AD). Ik slaap beter met dit middel erbij, maar merk wel dat 's ochtends minder goed wakker word en meestal gedurende de dag nog wat suf ben. Dat verschilt van dag tot dag en komt wellicht ook door de dosering; de tablet dient in vieren te worden gede[lees meer...]eld om tot 3,75 mg te komen, en dat werkt niet heel precies. Maar het kan ook zijn dat ik wat gevoeliger op de medicatie reageer. Ik ben duidelijk vlakker geworden in mijn stemming. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik dit een positieve ontwikkeling vind. Trekgevoel is vreselijk, ben ook al een paar kilo aangekomen die er niet meer afgaan. Maar dat vind ik niet heel bezwaarlijk.
09-01-2018

Chronische depressie

Ik slik nu al ongeveer 18 jaar dit medicijn, voor recidieve depressie. De werking is prima. De bijwerkingen worden me teveel. Ik heb een jaar of 5 geleden geprobeerd te stoppen, vreselijke ervaring wist niet hoe snel weer terug te beginnen. Nu een week of 3 geleden naar huisarts gegaan om te praten over afbouwen. De bijwerking extreem zweten, begon me zo tegen te staan dat[lees meer...] ik eigenlijk wilde stoppen. Na kleine activiteit, bv 5 minuten stofzuigen lopen de druppels al van mijn gezicht, zo ook bij boodschappen doen, kleding passen, dansen of als ik me druk maak omdat ik haast heb ofzo. Mensen vragen of het buiten zo hard regent ?? Als ik dus na een feestje ofzo ga, loop ik bunnen een half uur voor schandaal omdat mijn haar dan echt kleddernat is en ik de druppels op mijn gezicht niet bij kan hoyden met droogdeppen. Thuis loop ik bijna altijd met een theedoek in mijn nek om me af te kunnen drogen. Ik ben al jaren single en zou het leuk vinden weer iemand te leren kennen maar als ik uitga zie ik er binnen de korste keren niet meer uit. Afbouwen met 1 dag 75mg en andere dag 37,5mg zo voor een maand, na minder dan 3 weken stond ik alweer bij de huisarts. Het lukt me niet, ik ben zo snel geirriteerd en prikkelbaar dat ik mezelf nu al geen leuk mens meer vind.....en onredelijk reageer op andere mensen. Aldus met huisarts besloten nu 2 weken terug te gaan naar 75mg per dag en dan afbouwen met deze en tegelijkertijd opbouwen met mirtazapine, maar daar heb ik dus net op deze site de ervaringen van andere mensen over gezlezen en die hebben het over de bijwerking honger en gewichtstoename....maar ik ben net 20 kilo afgevallen en heb nu dus schrik om er mee te beginnen. Weet nu even niet welke kant op te moeten.....of ik blijf en zweet me de rest van mijn leven een ongeluk....of ik stap over en word weer dik, dat wil ik ook niet. Iemand die mij kan helpen ALSJEBLIEFT.......??
06-01-2018

Mirtazapine (mirtazapine)

Ik heb deze tabletjes een korte periode gebruikt, maar ben overgestapt op Citalopram omdat ik teveel bijwerkingen had. De eerste dagen gebruikte ik 15 mg, maar hiervan werd ik zo suf dat ik nauwelijks mezelf was op het werk. Ook enorm veel moeite om uit bed te komen en op te starten. Daarna de tabletjes gehalveerd en de positieve werking was wel vrij snel merkbaar, maar bl[lees meer...]eef me te suf en slaperig voelen om normaal te functioneren.
05-01-2018

Venlafaxine (venlafaxine)

Ik gebruik venlafaxine nu ongeveer 4 jaar. Begonnen met 75 Mg inmiddels opgebouwd tot 150 Mg. Het helpt mij erg goed en durf weer veel meer. Maar ik heb een vraag; Voor heen gebruikte ik veel oxazepam. Ik wil daar zo graag vanaf, maar dat wil maar niet lukken.. Zijn er meer mensen die het ook erbij gebruiken?
04-01-2018

Venlafaxine (venlafaxine)

Ik heb jaren geleden dit middel Effexor/ Venlafaxine 2 x daags eerst 75 mg per keer en momenteel afgebouwd tot 2 x 37,5 per dag. Het helpt me erg goed. Ik kan weer positief en blij leven...als ik het minder komt de depressie direkt terug.
03-01-2018

Venlafaxine (venlafaxine)

Starten met deze medicijnen is alsof je de hel instapt. Eerste 2 weken alle mogelijke bijwerkingen die in de bijsluiter staan en nog een paar extra, na deze 2 weken prima medicatie, buiten dat slapen bijna onmogelijk lijkt te worden geen bijwerkingen meer ! Na een maand of 3 toch besloten te stoppen met de medicijnen omdat zoveel weken achter elkaar met zo weinig slaap mi[lees meer...]j toch wel erg opbreekt en mijn stemming ook niet veel goed doet. Stoppen dan maar..... welcome back in hell ! Wat een troep, zo verslaafd dat je lichaam is in zo een korte tijd ! Ik kan veel hebben ook bijwerkingen, maar dit is ongeloofelijk. Ik raad niemand aan dit medicijn te gaan gebruiken ivm de vele bijwerkingen, en voor de koppige mensen onder ons... succes en have fun met opbouwen en afbouwen.
02-01-2018

Trazolan (trazodon)

Werkt heel erg goed, geen stemmings wisselingen meer, ik slaap goed. En weer Meer zin in het Leven
02-01-2018

Fibromyalgie

Dit medicijn jarenlang gebruikt voor o.a. depressiviteit en fibromyalgie. Vanaf begin december de medicijnen gestopt, maar nu veel last van de bijwerkingen: Duizelig, veel spierpijn, maag/darm klachten en ben emotioneel zeer zwak zijn.
30-12-2017

Venlafaxine (venlafaxine)

Sinds 2012 ben ik door mijn arts aan dit middel gezet, dit wegens mijn ontwikkelde panieketoornis en angstaanvallen. Ik ben zeer ontevreden over dit medicijn. Ik had er geen baad bij, en ben op 250mg gestart. Ik werd suïcidaal, voelde me altijd vlak of ellendig, ik was nooit een keer blij. Nadat ik afgelopen week bij een nieuwe dokter mijn klachten had voorgelegd, gaan[lees meer...] we samen verder afbouwen. Ik ben op 37,5 Mg blijven steken, verder afbouwen lukt niet, dus ga nu afbouwen door taperingstrips op maat, dit zodat ik niet duizelig en misselijk wordt. Want als ik 1 dag dit middel oversla, wordt ik meteen duizelig en zweverig, alsof ik niet in m’n eigen lichaam zit, heel erg naar. Ik ben dus blij dat mijn njeuwe huisarts mijn klachten serieus neemt, en met mij de beste oplossing zoekt.
30-12-2017

Mirtazapine (mirtazapine)

Ik gebruik het vanaf mei/juni. De effecten zijn klein, ik ben enkel wat stabieler geworden. Ik heb veel last van een bijwerking die mijn ernstige depressie in de hand werkt. Namelijk het constante hongergevoel en gewichtstoename van maar liefst 20kilo. Van mijn mooie figuur is niets over en afvallen lukt al helemaal niet. Ik zit gewoon nooit vol.
27-12-2017

Venlafaxine (venlafaxine)

Ik heb voor Venlafaxine 3 andere vormen van anti-depressiva genomen, maar dit is de eerste die mij echt helpt. Ik ben opgenomen geweest, dus dat zal ook wel zijn pluspunten hebben gehad, maar ik ben nu afhankelijk van de pillen. Ik vind het wel een eng idee dat ik zonder de pillen zo terug val, maar op dit moment houdt het me staande. Het enige ernstige nadeel vind ik[lees meer...] dat, wanneer ik ook maar 1 dag Venlafixe vergeet te nemen, ik de dag daarop onwijs duizelig ben en echt ziek in bed lig, omdat ik me zo rot voel. Ik voel me dan alsof ik zweef op een hele vervelende manier, ben afwezig en heel erg duizelig. Het is dus echt van belang wanneer u Venlafaxine neemt u echt niet uw pillen vergeet en elke dag goed slikt.
22-12-2017

Overspannen/burn-out

ik gebruikte tot vorig jaar altijd mirtazapinedrank (remeron). Als slaapmiddel, in lage dosis. Vorig jaar stopte de fabriek met de productie en moest ik dus een tablet gaan gebruiken. De drank kon ik altijd precies afmeten met een spuitje (met een druppelaar kan het ook). Maar met die pil was het elke keer gokken. Als ik teveel dan nam had ik last van onverschillige stem[lees meer...]ming, en als ik te weinig nam sliep ik slecht. Vreselijk! Maar nu heeft mijn apotheek toch een oplossing bedacht: de drank wordt speciaal bereid in een apotheek (Pharmaline GMP Bereidingsapotheek staat op het flesje). Ik kan het weer precies afmeten, slaap weer goed, ben veel opgewekter, ben er kortom helemaal gelukkig mee.
21-12-2017

Venlafaxine (venlafaxine)

Ik wou dat ik nooit aan dit medicijn begonnen was..al 8 jaar verder en stoppen kan k niet! Bij 1x vergeten wordt ik duizelig en kan ik niet normaal functioneren..het voelt dan als een soort duizeling en tinteling en als je bv je hoofd draait dan komt je hoofd er later achteraan voor je gevoel..iig lastig uit te leggen. Nu 3 pogingen gehad om te stoppen maar tevergeefs..d[lees meer...]an is t voor mij niet mogelijk om normaal naar werk te gaan want je bent de hele dag duizelig en prilkelbaar..na 14 dagen vol te hebben gehouden chaggerijnig kon ik t niet meer..mn omgeving had last van me..ik zet mn baan op t spel dadelijk.. ik kon al huilen van een aflevering GTST bij wijze van! En nu zit ik alweer 2 jaar nonstop aan de 75 mg..stabiel emotioneel maar het voelt ook emotieloos aan de andere kant...want echt vrolijk wordt je ook niet meer..ik leef op een automatische piloot..is dit dan wat ik wil?? NEE ik wil ook van t leven genieten en weer meer "voelen" maar ja zonder de medicijnen word het voelen in heftig voelen of niks voelen..dan kies ik toch maar voor de balans...en dus levenslang aan deze troep..
21-12-2017

Cymbalta (duloxetine)

Ik heb Cymbalta de afgelopen 3-4 jaar gebruikt voor depressie. Mijn arts vertelde me dat ik kon stoppen met het nemen van deze medicijnen cold-turkey toen ik nog slechts 30 mg per dag nam (ik kwam van 120mg per dag). Ik stopte 2 december en ga nu zo'n 2-3 weken door de ontwenningsverschijnselen. Ontwenningsverschijnselen: Duizeligheid, licht gevoel in het hoofd, duiz[lees meer...]eligheid, gevoel van flauwvallen hoofdpijn Angst, prikkelbaarheid, vijandigheid Misselijkheid, diarree, spijsverteringsklachten Trillen, handen schudden, zenuwtrekken, willekeurige beenbewegingen Vermoeidheid Visuele storingen Nachtmerries Constant huilbuien dagen achtereen
20-12-2017

Venlafaxine (venlafaxine)

Heb altijd 75 Mg gebruikt maar ben in een maand tijd van 225 naar 300 gegaan En sinds 2 weken snijd ik in mijn pols en been Volgens mij is dit een reactie op de hoge dosering, Maar de huisarts zegt dat hij daar nog nooit van heeft gehoort Maar ik heb het gelezen,klopt dat.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (4128)
Anticonceptie - overig (3108)
Cholesterol (2476)
Depressie - antidepressiva overig (2268)
Epilepsie (2063)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (1873)
Pijn - morfine-achtigen (1813)
Pijn (1698)
ADHD - psychostimulantia (1576)
Verslavingsziekten (1559)
Bloeddruk - betablokkers (1444)
Maagzuur - protonpompremmers (1404)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1374)
Anticonceptie - eenfase (1158)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (956)
Angststoornissen (925)
Depressie - antidepressiva TCA (873)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (847)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (819)

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!