categorie

Depressie - antidepressiva overig

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Depressie - antidepressiva overig

23-08-2019

Venlafaxine (venlafaxine)

Lang geleden dit medicijn voorgeschreven gekregen voor angsten, spanningen en paniek. Heel lang op de laagste dosis gezeten van 37,5 en 2 keer opgehoogd naar 75. Bij opbouw heftige bijwerkingen en bij afbouw heftige ontwenningsverschijnselen. Vraag me af of het medicijn nog doet wat het moet doen omdat ik eigenlijk alleen maar last vd bijwerkingen heb. Bij 75 mg waren di[lees meer...]e heftig, maar zit nu al sinds maart weer op 37,5 en nog steeds last. Van de klachten krijg ik juist weer meer angst, slechte concentratie en Prikkelbaar. Wil nu gaan afbouwen met taperingstrips. Iemand ervaring mee? En weet iemand bij welke verzekering dit (deels) vergoed wordt. 5 jaar geleden heb ik zelf zitten klooien met afbouwen en dat ging toen mis. Hoop op een reactie, want zie tegen afbouwen op, maar zo kan het ook niet verder.
18-08-2019

Trazodon (trazodon)

Ik slaap al enkele jaren slecht. De dokter schreef me dit voor omdat dit niet verslavend werkt. Na enkele weken sliep ik terug door. Je hebt er wel een droge mond door en in het begin een hongergevoel.
17-08-2019

Efexor (venlafaxine)

Ik neemde 2 jaar effexor excell in begin 75mg na een jaar 150mg.Het geeft rusgevend maar bij mij ik moest ELKE DAG een dutje doen van 2 tot 3 uur in n amiddag .Ik had ook hart kloppingen smorgens als ik wakker wier.Ik ben gestopt en probeer een andere therapie.
17-08-2019

Venlafaxine (venlafaxine)

ik heb de hoogste dosis moeten nemen in het begin omdat ik erge angst had en depressie. Het heeft nooit afdoend gewerkt, ook niet bij de dosis van 225mg, wel tegen de pijn. Elke stap in de afbouw - ik neem nu nog 75 mg- was een hel, ik wou euthanasie toen. Ik wou dat ik dit medicijn nooit had genomen en hoop dat ik er ooit nog vanaf geraak.
14-08-2019

Dysthymie

Ik gebruik al 5 jaar venlafaxine. Ik begon met 37,5 mg, bouwde op naar 75 mg, toen naar 112,5 mg, verder omhoog naar 150 en uiteindelijk helemaal naar de 225 mg. Hier 2 jaar stabiel op gezeten, uit huis gegaan en begonnen met afbouwen, ik was immers niet meer depressief of angstig. Eenmaal op 75 mg kwam alles terug. 3 maanden aan huis gekluisterd gezeten tot ik besloot wee[lees meer...]r naar de huisarts te gaan. Toen hebben we de dosering weer verhoogd naar 150 mg en daar ben ik nu al weer 2 jaar gelukkig mee zonder dat ik ooit nog wil afbouwen. De bijwerkingen zijn vervelend maar ik kan er mee leven. Ik ben 40 kilo aangekomen in +-4 jaar en zweet bijzonder veel in mijn gezicht. Ik kan absoluut geen dosering missen, dan word ik doodziek van de lichamelijke afkickverschijnselen.
14-08-2019

Efexor (venlafaxine)

Hallo. Ik neem al 2 jaar sipralexa en ik zou vanaf morgen moeten overschakelen naar efexor 150mg maar ik heb enorme schrik ivm bijwerkingen. Iemand die deze overstap ook gemaakt heeft
08-08-2019

Chronische depressie

Ik gebruik Venlafaxine sinds 1997. Na 3 maanden effectief. Vervolgens ongeveer 10 jaar vrij van depressie bij een dosis van 75mgr. Venlafaxine Retard. In die periode wel flink in gewicht toegenomen van 60 naar 80 kg, later terug naar 74 kg. Nu stabiel. Na 11 jaar opnieuw depressie, toen ik behandeling kreeg met een gel, als suppletie voor gebrek testosteron. Gel gestopt, e[lees meer...]n depressie verdween na twee weken (2008). Half jaar later opnieuw poging gel, met hetzelfde effect, dwz. weer depressie-aanval. Stoppen met gel deed in de loop van twee weken de depressie weer verdwijnen. De daarop volgende jaren (2009-2010-2011), steeds in augustus/september een nieuwe depressie-aanval. Die duurde steeds enkele maanden. Al die tijd bleef de dosering 75 mgr. De bijwerking 'transpireren', met té warm gevoel, en met opvliegers welke ik nauwelijks had ervaren tot dan toe, begon nu op te spelen. Het transpireren was zó heftig, dat ik mijn werk als tandarts moest opgeven. In overleg met een psychiater beloot ik de Venlafaxine te vervangen door Citalopram (2011). Dat ging ruim anderhalf jaar goed. Het zweten verdween. En gewicht nam af. Toen ik een griep opliep (april 2013), werd ik snel in een nieuwe depressie getrokken. (Hormonale balans op zijn kop?) Ambulante psychiatrische hulp, gevolgd door twee maanden ziekenhuisopname (PAAZ), gedurende welke met verschillende antidepressiva werd 'geëxperimenteerd'. Ik denk aan met name Nortryptyline, een middel uit de klassieke TCA-reeks van antidepressiva. Allemaal zonder succes. Eind 2013 in overleg met de psychiater van het ziekenhuis terug naar Venlafaxine, eerst in de ooit vertrouwde dosis van 75 mgr, en na zes weken verdubbeld tot 150 mgr. In april 2014 kwam ik eindelijk uit deze depressie-episode. In april 2015 besloot ik om terug te gaan naar 112,5 mgr. per dag. Ik wil de niet afhankelijk blijven van dit middel. Weer een jaar later, april 2016, besloot ik verder af te bouwen. Dat deed ik hééééél langzaam, nl. door elke twee dagen steeds een korreltje extra uit de capsule te verwijderen. (Een psychiater in Amerika, met wie ik online in contact was, had mij laten weten dat ik 4-5 jaar moest nemen voor het afbouwen.) Het afbouwen ging goed, totdat ik in april 2019 nog maar een dagelijkse dosis van ongeveer 30 mgr. Venlafaxine slikte. Geen depressie, geen bijwerkingen. In april 2019 werd ik geveld door longontsteking, longembolieën, en pleuritis. Opname in het ziekenhuis voor 8 dagen. In de loop van deze periode voelde ik dat er een nieuwe aanval van depressie zou komen. (Ik moet erbij zeggen dat de opname heel emotioneel was door de aanwezigheid van een zwaar zieke mede-patiënt op mijn kamer, die nauwelijks nog lucht had, en zwaar leed. Hij stierf door sedatie met hoge doses morfine. Dit greep mij erg aan!) Na ontslag uit het ziekenhuis kreeg ik onmiddellijk nog te maken met ernstige darminfectie. Ik besloot om terug te gaan naar een dagdosis van 75 mgr. Venlafaxine, in de hoop een depressie-terugval te kunnen voor komen. Dat lukte niet. Een hevige depressie-aanval kwam terug na een week op 75 mgr. In overleg met de huisarts onmiddellijk naar 150 mgr. gegaan. Dat was de dosis die ik begin 2014 had geslikt, na ontslag van de PAAZ, en welke ik in de jaren daarna succesvol, korreltje voor korreltje, had weten af te bouwen tot ongeveer 30 mgr. Door snel en reeds preventief op te hogen, kwam ik deze keer na vijf dagen uit de depressie (half mei 2019). Zo snel had ik nog nooit meegemaakt. In de loop van juni 2019 kreeg ik toch te maken met verschijnselen van angstgevoelens, en hevige opvliegers. Ik schatte met mijn eigen medische achtergrond, belezenheid op het terrein van antidepressiva en de werking ervan, in dat ik niet opnieuw in een depressie aan het geraken was, maar dat de 150mgr. dosis te hoog was. Dit deelde ik met de psychiater die ik had geconsulteerd, en met Wendela, de contactpersoon van deze website MijnMedicijn. Ik heb op eigen houtje de dosis verlaagd naar 112,5 mgr. Toen verdwenen de angstgevoelens en opvliegers grotendeels. Maar nog niet helemaal. Vorige week kreeg ik de uitslag van een bloedspiegelbepaling voor Venlafaxine, en deze bleek midden in een breed referentietraject te liggen. Dus de boodschap van de psychiater was: laat die 112,5 mgr. zo blijven. Maar voor mij was deze uitslag (de bloedspiegel) juist een reden om verantwoord terug te gaan naar 75 mgr. En dat heb ik sinds afgelopen vijf dagen inderdaad gedaan. Ik ben mij ervan bewust dat ik in de loop van 22 jaar zóveel te weten ben gekomen over de pressie, en antidepressiva, in het bijzonder over Venlafaxine, dat ik de bovengenoemde stappen heb durven zetten zonder eerst de psychiater te informeren. Dat geldt nadrukkelijk niet voor elke andere patiënt. En de lezer van mijn verhaal mag er dus niet de gedachte aan ontlenen dat hij of zij dat zelf ook zo kan aanpakken. Trouwens, elke stap koppel ik vervolgens steeds terug naar huisarts en/of psychiater. Op de dag dat ik dit schrijf heb ik hoogstens bij opstaan nog enkele lichte onrustgevoelens. Ik blijf dus waakzaam. Ik realiseer me dat stress en infecties van het lichaam nieuwe aanvallen van depressie kunnen triggeren.
07-08-2019

Paniekaanvallen

In januari dit jaar naar de huisarts voor paniekaanvallen. Dit middel gekregen, veel bijwerkingen tijdens het opbouwen. Uiteindelijk werkte het minimaal en kwamen de klachten terug: dosering opgehoogd tot 75 mg. Dit gaf ernstige bijwerkingen: bewustzijn verliezen, duizeligheid en hoofdpijn. Besloten terug te gaan naar de oude dosering en nu volledig cold turkey gestopt. Te[lees meer...]gen alle adviezen in, maar was niet meer vol te houden! Was een flinke hel om doorheen te gaan, maar gelukkig gaat het nu de betere kant op. Vreselijk middel wat meer kwaad dan goed doet! Advies: ga hardlopen of andere sport, doe leuke dingen, maar blijf weg van de anti-despressiva (heb eerder paroxetine gebruikt, wat ook niet beviel)! Herkende mezelf op een gegeven moment gewoon niet meer!
06-08-2019

Mirtazapine (mirtazapine)

Zoals vermeld in een eerdere anonieme bijdrage: "Ik kom hier nog wel eens om te kijken hoe het andere mensen vergaat met het gebruik van Mirtazapine. Vooral omdat het mij zo vreemd, zeg maar gerust verkeerd gevallen is. Toen ik in 2013 een crisis leek te hebben wat door de huisarts als depressie werd aangemerkt kreeg ik Sertraline voorgeschreven wat mij in de eerste nacht [lees meer...]na gebruik een onverklaarbare epileptische aanval leek te veroorzaken incl 112 assistentie. Ik was na 2 dagen van gebruik een fysiek en mentaal een wrak en moest direct stoppen met het gebruik ervan. Een gevolg van dit korte gebruik was evenwel een totaal niet meer kunnen slapen. Na twee weken 2 uur slaap per nacht kwam ik bij de crisis-ggz terecht die mij 15mg mirtazapine voorschreven voor slaap. Ik sliep / lag na de eerste pil 11 uur in een soort coma. Dit effect zwakte na een week af maar meer dan een koortsdromen tot het middaguur werd het slapen niet meer. Kort samengevat heb ik het 1,5 jaar (+1 jaar afbouw) gebruikt waarbij ik last kreeg van: desorientatie, paniekaanvallen, pleinvrees, overgevoeligheid voor licht, zenuwpijnen ledematen, 18 kilo gewichtsVERLIES (!), vertigo, suicidaal van het niet kunnen functioneren, kleine hallucinaties van een paar secondes, rusteloze benen, niet stil kunnen zitten want gevoel 20 espressos op te hebben, droge ogen (plakkende oogleden snachts) en mond. Toen ik zelf moest besluiten (want Psych gaf geen draad) om af te bouwen verdwenen de meeste klachten waaronder de pijn met name, in een paar maanden. Toen ik begin 2016 mijn laatste mini dosering nam, heeft het nu achteraf bezien nog een jaar geduurd om van deze symptomen af te komen. Ik loop nu bij een trauma therapeut om van de rest af te komen. Het verbaast mij best wel dat sommige mensen wel varen bij mirtazapine."
06-08-2019

Mirtazapine (mirtazapine)

door te veel bijwerkingen ben ik gestopt met mirtazepine ik had te veel last van duizeligheid misselijkheid eetbuien
04-08-2019

Mirtazapine (mirtazapine)

Ik gebruik sinds 4 dagen 7,5 Mg mirtazapine van het merk Aurobindo. De tabletjes zijn 15 Mg en die breek ik door zodat ik de dosering langzaam opbouw. Omdat ik door heftige overgangsklachten mij erg gejaagd en zenuwachtig voel zit ik nachten op de bank. Omdat ik bijna niet meer slaap kreeg ik ernstige vermoeidheids klachten. Heb wel oxazepam om wat rustiger te worden maa[lees meer...]r daar heb ik er steeds meer van nodig. Daar raak je echt aan verslaafd en dat wil ik niet. Om te slapen gebruik ik af en toe zolpidemtartraat. Dit is een slaappil waar je ook verslaafd aan raakt. Daarom heb ik nu de mirtazapine via de huisarts gekregen. Ik voel mij zeker rustiger maar ik kan niet meer normaal functioneren. Om 20.00 uur neem ik het tabletje in en om 23.00 uur ga ik naar bed. Ik raak dan binnen 1 uur in diepe slaap en krijg dan rara dromen. De eerste dag dat ik ze gebruikte heb ik vanaf 23.00 uur tot de volgende dag 17.00 uur geslapen. Ik kon echt niet wakker worden. Het voelde of ik onder narcose was geweest en niet kon wakker worden. Ik zit nu voor de 4e dag op de bank te hangen. Ik ben heel licht in mijn hoofd en doodmoe. Ik heb nergens zin in en wil het liefst alleen maar slapen. Ik ga het toch proberen door te zetten. Het schijnt dat het ongeveer 2 weken kan duren voordat de bijwerkingen verminderen. Wie heeft er ervaring mee?
01-08-2019

Mirtazapine (mirtazapine)

Heel fijn als slaapmiddel, maar als antidepressiva had het geen effect op mijn stemming. De niet te onderdrukken vreetbuien zorgden voor een gewichtstoename van 5 kg in een half jaar. Ik ben er mee gestopt, omdat ik een antidepressiva wilde nemen die me op zijn minst bij mijn stemming zou helpen.
01-08-2019

Chronische depressie

Mirtazapine werkt goed bij slapeloosheid. Maar waar ik het voor heb voorgeschreven gekregen, chronische depressie, doet het helemaal niets. Depressie blijft manifest. Enorme vermoeidheid overdag. Gevoelens van leegte.

Cymbalta (duloxetine)

Het duurde even voor het begon te werken, een maand ongeveer maar ik zat dan ook erg diep op dat moment. Ondertussen neem ik het een 5 jaar en was er erg blij mee. Heb onlangs afgebouwd, héééél traag en op het einde zelfs met pilletjes van 10mg (door de apotheek laten maken). jammer genoeg net dan tegenslag gekregen en aangezien mijn draagkracht nog te laag was, toch teru[lees meer...]g moeten beginnen met cymbalta. De symptomen bij het opstarten en afbouwen zijn een hel, maar het werkt wel degelijk, ook tegen pijn hielp het wat.

Trazolan (trazodon)

ik neem 1 trazolan samen met de loramezapan en slaag goed door meestal na 3 uurtje slaap word je weer wakker en neem van elks nog 1 ' slaap goed

Efexor (venlafaxine)

Ik heb tot drie keer toe venlafaxine voorgeschreven gekregen. Ik kan niet zeggen dat ik door de venlafaxine beter werd. In totaal ben ik bijna 40 kilo aangekomen, mijn zicht is zo veel slechter geworden om maar eens een paar bijwerkingen te noemen. Op één na, hebben alle psychiaters die mij ooit hebben behandeld, geen echte aandacht aan mij besteed. Sinds drie jaar heb ik [lees meer...]de diagnose ASS gekregen. Niet dat de psychiaters nu beter zijn gaan nadenken of ik wel of niet door moet gaan met slikken of dat ik andersoortige behandelingen moest krijgen. Vorig jaar heb ik een psychiater gevraagd (na 8 maanden wachttijd) mij mee te helpen met stoppen. Ze wilde het aanvaankelijk niet aan, maar ik wil eigenlijk die pillen niet meer gebruiken. Ik weet dat mijn verhaal alleen op mij slaat en op niemand anders, dus ik raad niemand wat aan. Voor mij geldt dit: wees sterk, geloof niet in 90% van de behandelaars want ze geven geen haar om jezelf bent je beste behandelaar. Makkelijker zal het nooit worden. Maak er het beste van. Maak je zelf niet afhankelijk van GGZ-mensen die eigenlijk geen interesse in je hebben. Ik ben halverwege de afbouw. Soms is het niet gemakkelijk, maar ik zet het door. Het voelt goed om voor mijzelf te vechten. Het kan niet kloppen dat je jarenlang medicijnen gebruikt zonder dat artsen zich afvragen of je die nog steeds nodig hebt. Als patiënt moet je de artsen aansturen. Dat is misschien wat ze willen zodat ze geen verantwoordelijheid hoeven te nemen. Het is schandalig.
29-07-2019

Maagklachten

Specialist schreef dit voor om m'n maag -en darmklachten te verbeteren (veel gewicht verloren na ziekte enz). De gewichtstoename vind ik niet erg, maar het blijvende hongerig gevoel vind ik vervelend omdat ik me soms heel de dag door volprop om geen flauwte te krijgen. Nog iemand hier ervaring mee? Over het algemeen vind ben ik tevreden over het medicijn.
29-07-2019

Mirtazapine (mirtazapine)

Ik werd er slaperig van, dus nam ik ‘s avonds voor het slapengaan in. Verder was ik erg tevreden over dit medicijn. Omdat mirtazapine niet meer voldeed tegen mijn aanhoudende depressie, ben ik overgestapt op vortioxetine/brintellix. Daar heb ik, tot op heden, zeer goede ervaringen mee.
28-07-2019

Venlafaxine (venlafaxine)

mijn verhaal komt exact overeen met die van de vrouw van 49 jr.ook ik had dezelfde ellende als zij.en ook ik heb de behandeling stopgezet en dat na 1 pil van 37,5 mg.ik ben benieuwd hoe het nu met haar gaat.
23-07-2019

Venlafaxine (venlafaxine)

Al sinds mijn 18e slik ik deze antidepressiva. Volgens de dokter en psycholoog moest het gaan helpen na 6 weken maar dat deed het niet en ik begon me al zorgen te maken. Gelukkig (pas) na 8 weken sloeg het toch aan en zag ik weer licht in de duisternis! Het is jaren goed gegaan zolang ik het blijf slikken... afbouwen is voor mij geen optie is gebleken. Wel heb ik een kinde[lees meer...]rwens en in overleg met een psychiater, kinderarts en verloskundige mocht ik mijn dosis blijven slikken aangezien ik al jaren stabiel ben op deze dosis en het niet al teveel kwaad kan dit medicijn tijdens de zwangerschap te slikken. Eenmaal zwanger namen de hormonen het over en wist ik niet meer waar ik het zoeken moest... de paniek en depressie kwam in alle hevigheid weer terug. Ik ben dit 6 weken geleden gaan opbouwen tot 112,5 in overleg en voel me gelukkig weer mezelf! Ik wist absoluut niet dat ik dit mocht opbouwen en heb me weken rot gevoeld... de artsen hebben me uitgelegd dat de dosis best wat omhoog mocht omdat ik op het moment door de zwangerschap ook meer bloed heb en de werking dus kan veranderen. Ik ben blij dat dit middel dus “weer” voor mij werkt en met de juiste hulp ik me weer goed voel. De bijwerkingen zijn wel heel vervelend met name de nachtmerries en de duizeligheid maar na een week of 2 zijn die gelukkig weer weg en is het een kwestie van doorzetten.
19-07-2019

Venlafaxine (venlafaxine)

Chronische depressie sedert ca. 18e jaar. Laatste 20 jaar gebruik ik deze medicatie. Hiervoor in 2000 2 maanden 2x per week tweezijdige Electro Consulvie Therapie gehad. Grbruik hiernaast 1x p/d 50mg Quitiapine.
19-07-2019

Venlafaxine (venlafaxine)

Gebruik i.v.m. winterdepressie waarbij 'huis- tuin- en keukenmiddelen' (gezond eten, naar buiten, bewegen, vitamine D slikken, extra licht etc.) niet meer hielpen. Na ca. 4 weken gebruik was ik er heel blij mee en heeft het me echt naar het voorjaar geholpen. Toen ik af wilde bouwen begon echter de ellende. Ik werd elke keer fysiek ziek. Het is nu bijna augustus en vreemd [lees meer...]genoeg slik ik nog steeds medicijnen tegen een winterdepressie.
18-07-2019

Mirtazapine (mirtazapine)

Ik moet het helaas ook (weer) gebruiken. Helpt wel maar ik kom na 1 week alweer aan. Dat was in het verleden ook zo, en dat vind ik een ernstige bijwerking. Voor de rest geen bijwerkingen, alleen de eerste dag hoofdpijn.
17-07-2019

Posttraumatische stressstoornis (PTSS)

Gebruik dit voor men slaapproblemen. na heel veel andere medicatie eindelijk effect. ik slaap direct in en slaap ook door. ben enkel als ik wakker word enkele uren super suf. 1 nadeel ik ben hier afhankelijk van geworden. Met arts overlegd voor mindere dosis en dan gaat het weer van kwaad naar erger.
15-07-2019

Duloxetine (duloxetine)
Aangezichtspijn

Ik heb mijn hevige schokken in het gezicht nu onder controle. Dus kiezen, wangen, lippen en neus zijn nagenoeg schokvrij. De zenuwknoop levert mij nog wel pijn op, maar is te doen. Wel raak ik en mijn omgeving gefrustreerd door dat ik dingen verkeerd versta of afwezig ben.
10-07-2019

Mirtazapine (mirtazapine)

ik heb 25 jaar venlafaxine geslikt na een hele lange tijd met hulp van spygoloog was ik er af het was een hel . na 2 . maanden nog steeds heb ik Mertazipine voor geschreven gekregen 15 mg ik slaap er goed op alleen weer zo vreselijk nerveus overdag iemand hier ervaring mee ?
06-07-2019

Mirtazapine (mirtazapine)

Ik neig naar impulsiviteit als ik dit middel niet neem. Mijn gedachten hierover maken me neerslachtig. Verder helpt t me goed bij slapeloosheid. Negatieve bijwerkingen zijn: droge mond tijdens het slapen, lichte gewichtstoename en vermoeidheid overdag. Dit is niet een wondermiddel tegen depressieve gedachten, wel een middel dat helpt relativeren en het helpt bij een goe[lees meer...]d slaapritme. Dit voorkomt bij mij dat de depressie de overhand neemt. Depressieve gedachten heb ik in therapie leren relativeren/counteren. Een goede combi van pillen en copingstetchnieken (leef je leven, schematherapie) kunnen helpen voorkomen dat je doorschiet in het negatieve. Ik heb wel moeten accepteren dat ik soms somber. In het verleden heb ik het gecombineerd met citalopram. 7,5mg mirtazipine 30 mg citalopram. Dat werkte wel goed tegen de depressieve klachten ten gevolge van medicatie.
05-07-2019

Venlafaxine (venlafaxine)

Na geruime tijd rond te hebben gelopen met angst en paniekstoornissen en het leven niet meer leuk te vinden werd door de huisarts Venlafaxine 75 mg voorgeschreven. Ik heb dit eenmalig ingenomen en ben door een hel gegaan. Voor het slapen gaan in genomen en na 3 uur wakker geworden met opvliegers. Deze opvliegers hielden continue aan met daarnaast huidpijn/tintelingen van [lees meer...]de zenuwen in mijn gehele lijf. Ook kon ik de toilet niet verlaten daar ik continu moest plassen. Advies ingewonnen bij de huisartsenpost hoe nu verder. Moest een oxzacepam 10 mg innemen om de bijwerkingen te kunnen verdragen maar mocht vooral niet stoppen met inname van de medicatie. Ben echter wel gestopt omdat ik gewoon niet meer durfde. Heb nog een week lang last van bovenstaande klachten gehad. Loop nu nog steeds met angst en panikestoornissen rond maar huisarts wil mij niet meer helpen met medicatie. Weet even niet meer hoe ik nu verder door het leven moet.
02-07-2019

Duloxetine (duloxetine)
Chronische depressie

Zou het medicijn ondanks dat wel helpt niet meer nemen door capsules afbouwen vreselijk
01-07-2019

Venlafaxine (venlafaxine)

Ivm een depressie dit middel een jaar gebruikt. Gestart met 75mg. Na 2 weken opgehoogd naar 112,5 mg per dag. Veel last van bijwerkingen gehad bij het opbouwen. Duizelingen, slaapproblemen, beroerd voelen. Zelfs kreeg ik er suïcidale gedachten van. Toen weer overgegaan naar 75 mg per dag. Ikzelf merkte niks geen verbetering. Mijn omgeving vond mij wat kalmer. De bijwerking[lees meer...]en bleven, amper orgasmes krijgen, Duizelingen, transpireren en nachtmerries. Ruim 10 maanden de 75 mg doorgeslikt op advies van mijn arts. Overstappen op een ander middel durfde ik niet. Dit voorjaar afgebouwd naar 37,5 mg. De stap van 75 mg naar 37,5 mg was redelijk te doen. Vooral de eerste week voelde ik mij vaak een 'zombie'. De 37,5 mg ongeveer 6 weken geslikt. Op advies van mijn psychiater kon ik direct stoppen met Venlafaxine, dus van 37,5 mg naar ineens 0 mg. Ik heb mij nog nooit zo ziek gevoeld. Ik kon niet meer normaal functioneren. Het was een hel. Na 2 dagen weer begonnen met de 37,5 mg . Mijn behandelaar wou mij overzetten naar een ander middel. Dit heb ik geweigerd ivm weer evt. Heftige ontwenningsverschijnselen. Normaal en verantwoord afbouwen met dit middel lijkt bijna onmogelijk. Op advies van mijn apotheek moest ik bij het afbouwen maar "korrels tellen". Meer konden ze niet voor mij betekenen. Volgens mijn behandelaar is Venlafaxine een van de moeilijkste Antidepressiva om af te bouwen. Na enig zoekwerk heb ik afgebouwd via een zogenaamde Taperingsstrip van de Regenboog apotheek. In 28 dagen ben ik volledig gestopt zonder enige bijwerkingen.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (4745)
Anticonceptie - overig (3494)
Cholesterol (2744)
Depressie - antidepressiva overig (2550)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2174)
Pijn - morfine-achtigen (2078)
Pijn (1881)
Verslavingsziekten (1789)
ADHD - psychostimulantia (1769)
Bloeddruk - betablokkers (1571)
Maagzuur - protonpompremmers (1490)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1426)
Anticonceptie - eenfase (1300)
Angststoornissen (1098)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1053)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1045)
Depressie - antidepressiva TCA (978)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (912)