categorie

Depressie - antidepressiva overig

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Depressie - antidepressiva overig

11-06-2024 | Man | 56

07-06-2024 | Man | 66
mirtazapine
Ook bij mij begon het met corona. Aansluitend stress en depressiviteit. Volgens een homeopaat was het een vorm van long-covid. Blijkbaar ben ik niet de enige met dit beeld. Bijwerkingen die ik met mirtazapine heb ervaren: in het begin wat duizelig. Daarom mag je de eerste week niet auto rijden. Na een week was dit verdwenen. Verder lichte gewrichtspijn in wijsvinger en rec[lees meer...]hterheup. Dit verdween na een maand. Verder geen bijwerkingen tijdens het gebruik. Ook tijdens het gebruik was ik niet geheel verlost van stress en depressiviteit. Het was wel veel minder. De nawerkingen zijn erger dan de bijwerkingen: soms wat depressiviteit of stress, maar ook geregeld niet fit en in elk geval slaapproblemen.

06-06-2024 | Vrouw | 54

maagzuur

Gebruik het middel tegen gewrichtspijnen, botpijnen en spierpijnen na behandelingen voor hormonale borstkanker. Werkt ook goed tegen overgangsklachten. Helpt opvliegers flink te verminderen Enige bijwerking die ik ervaar is maagzuur. Hiervoor gebruik ik maagzuurremmers. Tevreden over de werking waar ik het voor gebruik.

05-06-2024 | Vrouw | 75

versuft

medicatie word opgehoogd tot 30mg. ben bezig het op tehogen, gebruik nu 1,5 tabl. Word binnen enkele dagen 1x30mg. ben behoorlijk suf. Slapen wil nog niet

01-06-2024 | Vrouw | 64
mirtazapine
Helpt geweldig maar weinig nodig: ik snij de tablet in 4 stukjes Slaapplomenen sinds de overgang dus al meer dan 15 jaar steeds na 4 uur snachts wakker worden en bijna niet meer slapen. Zeer vermoeiend. Dit medicijn van de huisarts gekregen. Bijwerking slaperigheid. Nou geweldig, ben begonnen met 1/8 e tabletje omdat ik geen andere bijwerkingen wilde, nu al een jaar op 1/[lees meer...]4 tablet ( dus 3.25 mg ) om 22.30 voor t slapengaan. Ik slaap nu hele nachten door 8 uur. Als ik snachts even naar de wc ga voel ik me niet gedrogeerd. Dit is net t zetje dat ik nodig heb om snachts niet meer te piekeren. En geen bijwerkingen!

29-05-2024 | Vrouw | 29

Bijwerkingen

afwezig voelen Gewichtstoename emotionele afvlakking toename van zelfmoordgedachten migraine

3 jaar gebruikt. Start nu met de tweede keer verlagen van 225 mg naar 150 mg. De eerste poging was een hel, crisis dwang opname. 60 kg gegroeid door dit middel. Nu vandaag start 2de poging van snri naar ssri. Langzaam tempo, per stap minimaal 4cweken.

25-05-2024 | Vrouw | 31

Bijwerkingen

toename van zelfmoordgedachten hartkloppingen constipatie

Het fijne aan dit medicijn vond ik dat ik eerst nauwelijks bijwerkingen had. In het begin kreeg ik wat hartkloppingen na het innemen, maar na een paar dagen was dat voorbij. Verder had ik last van verstopping, terwijl ik altijd een hele stabiele stoelgang had. Psyllium vezels gebruiken hielp wat daarbij. Maar met dat als enige bijwerking, was ik vooralsnog heel blij met di[lees meer...]t medicijn. Echter werkte het nog niet in lage dosering, mijn depressieve klachten namen toe. Dus ging ik langzaam opbouwen tot 150mg. Bij elke opbouw kreeg ik meer en concretere suïcidale gedachten. Hoewel ik daar rustig onder was en niet naar handelde, is dit wel een zorgelijke bijwerking. Daarom ben ik nu aan het afbouwen en starten met een ander medicijn.

22-05-2024 | Man | 66

gebrek aan energie slapeloosheid

Overspannenheid/burnout zorgde voor depressiviteit, stress en slapeloze nachten. Eerst heeft de huisarts maagzuurremmers en daarna oxazepam voorgeschreven. Toen dat niet het gewenst effect gaf en slapeloze nachten niet verdwenen heeft de huisarts mirtazapine 15 mg voorgeschreven. Dit heb ik 2 jaar gebruikt. Eerst 1 per dag, later ook 2 en ook 3 tabletten per dag. Ondanks d[lees meer...]e mirtazapine af en toe toch depressief en stress. Sliep sindsdien wel goed. Het afbouwen van mirtazapine valt niet mee. Het voorgeschreven afbouwschema werkte bij mij niet. Ging veel te snel. De laatste maanden slikte ik er 1 per dag. Daarna 14 dagen ½ per dag. Daarna ½ per 2 dagen. Van mirtazapine wordt gezegd dat het niet verslavend is. Mijn ervaring is anders. Direct na het stoppen kreeg ik slaapproblemen. Gedurende 3 weken heb ik daarvoor elke avond 1 oxazepam genomen. Een week na het stoppen met mirtazapine soms niet lekker, beroerd, niet fit. Na te zijn gestopt met de oxazepam kan ik wel inslapen, maar word erg vroeg wakker. Al met al gaat het langzaam de goede kant op. Maar mirtazapine niet verslavend? Nou, wel dus!

Cymbalta

19-05-2024 | Vrouw | 43

misselijkheid acute hoofdpijn braken

Ik heb de ziekte Primaire Progressieve MS en gebruik al een aantal jaren tramadol capsules 50 mg, 3 maal daags en baclofen 10 mg, 3 maal daags. Dit is erg weinig met mijn ziekte, voor mij werkt dit prima daarom zit ik ook al jaren op een lage dezelfde dosis. Maar van mijn huisarts moet ik dit medicijn nemen en mijn tramadol afbouwen. Echt wat een rommel is dit, het lijk[lees meer...]t wel zware harddrugs waar je van gaat trippen en alleen maar overgeven en dagen zwaar ziek geweest. Ik neem dit medicijn nooit meer, heb al lyrica, amytriline,oxycodon en baclofen gebruikt maar ik vind dit medicijn echt heel gevaarlijk. Ook de combinatie van de tramadol en baclofen met dit medicijn is echt onverantwoordelijk.

18-05-2024 | Vrouw | 55
Chronische depressie

Bijwerkingen

wazig in het hoofd wazig zien dubbel zicht oog flits problemen maagproblemen geen honger

Na 5j vechten tegen depressie (en niets willen innemen daarvoor) 5 dagen geleden dan toch bezweken voor het advies mijn arts nav een zeer ernstige mentale crash. Ik weet dat het té vroeg is om dit medicijn correct te beoordelen op effectiviteit maar ik moet er helaas al terug mee ophouden: draaierig, lichtflitsen zien, misselijk worden van tv kijken, maagpijn. Het helpt wé[lees meer...]l tegen spierpijnen heb ik de indruk maar ik ga er niet mee verder

18-05-2024 | Man | 37

Bijwerkingen

vermoeidheid versuft verminderd libido droge mond zweten gebrek aan emoties

Ik begon met Venlafaxine omdat ik veel last had van triggers en prikkels uit mijn verleden. Mijn jeugd was traumatisch, beide ouders waren alcoholisten. Mijn vader ontwikkelde Korsakov en mijn moeder leed aan psychoses en levercirrose. Hoewel ik nooit voorstander was van medicatie om prikkels te onderdrukken, besloot ik na vele bezoeken aan de psycholoog en EMDR toch Venla[lees meer...]faxine te proberen om de scherpe randen van mijn gevoelens af te halen. Het medicijn werkte bijzonder goed voor mij. Ik gebruikte de laagste dosering (37,5 mg) en binnen een week voelde ik al verlichting. De prikkels waren er nog wel, maar ze vervlogen snel. Na anderhalf jaar besloot ik te stoppen met de medicatie. De ontwenningsverschijnselen waren behoorlijk heftig. Omdat ik de laagste dosering gebruikte, besloot ik in overleg met mijn huisarts om cold turkey te stoppen. De tweede, derde en vierde dag waren bijzonder zwaar. Ik had last van veel zweten, rusteloosheid, diarree en constante "schokjes" in mijn lichaam, alsof ik voortdurend lichte elektrische schokken kreeg. Kortom, het medicijn werkte heel goed voor mij en ik heb er veel baat bij gehad, maar de ontwenningsverschijnselen zijn moordend. En dat terwijl ik slechts de laagste dosering gebruikte.

14-05-2024 | Vrouw | 51

gewichtstoename

Slapeloosheid, wat begon in oktober '23 met slecht in en doorslapen. Vanaf december sloeg ik hele nachten over. Temazepam, Lorazepam...het deed weinig tot niks. Maar gewoon doorgaan met werken totdat het lichtje uiteindelijk echt uitging in februari en ik helemaal overstuur aan het bureau van de huisarts zat die me de diagnose 'burn out ' gaf. Die slapeloosheid was "maar" [lees meer...]onderdeel van... Ik slik vanaf die tijd Mirtazapine 15 mg. Elke avond een halfje. Het heeft bij mij wel even geduurd voordat het wat deed. Inmiddels heb ik weer veel slaap in kunnen halen en ga ik vanaf vandaag kijken of ik zonder medicatie kan slapen. Ik heb dit wel in overleg met mijn huisarts gedaan. Ik mag ten alle tijden stoppen. Ik heb op 7 kg gewichtstoename in korte tijd (!) na geen bijwerkingen opgemerkt.

13-05-2024 | Vrouw | 32
Overspannen/burn-out

verminderd libido gewichtstoename

Ik gebruik Mirtazapine iets minder dan 2 jaar, 15 mg per dag. ik neem de pil voor het slapen gaan. In eerste instantie was ik 5 kg aangekomen maar inmiddels ben ik dat weer kwijt en zelfs bezig met afvallen waardoor ik maar liefst 9 kg ben afgevallen. het is dus wel mogelijk om (met veel zelfdiscipline) niet aan te komen en zelfs af te vallen. Ik moet wel toegeven: het is [lees meer...]niet makkelijk. Ik heb veel meer trek dan normaal, het is lastig om mezelf in te houden en niet te eten. Daar komt (naar mijn mening) voornamelijk de gewichtstoename door waar iedereen het over heeft: toegenomen hongergevoel. Heel vervelend, maar heb je flinke zelfdiscipline, dan is het wel te doen. Ik vind de voordelen in mijn geval opwegen tegen het verhoogde hongergevoel. Ik ben mirtazapine primair gaan slikken vanwege langdurige, zeer ernstige slaapproblemen. Secundair vanwege angst/obsessieve klachten en stemming. Dit is allemaal gekomen vanwege een zware en lange burnout (2.5 jaar) waar ik gelukkig nu uit ben, mede dankzij de mirtazapinie. Maar jemig, wat een godengeschenk als je weer kan slapen zeg... Ik vond de 5 kg die ik aankwam destijds niet eens erg omdat het geschenk van goed kunnen slapen zo ontzettend veel zwaarder woog. Het is maar net hoe diep je zit, wat je ervoor over hebt om weer goed te kunnen slapen. Ik merk overigens ook dat ik veel minder ben gaan piekeren en me minder gestresst voel. Dit komt deels door het medicijn en ik denk ook een groot deel doordat ik weer goed slaap. Als je niet goed slaapt ben je immers veel humeuriger/angstiger/depressiever. Ik ben heeeel dankbaar dat mirtazapine bestaat :) Dus heb je ernstige insomnia en wordt je gillend gek hiervan? Dan is dit echt een aanrader.

Efexor

11-05-2024 | Man | 32

duizeligheid gewichtstoename veranderde stoelgang

Mianserine

11-05-2024 | Man | 32
mianserine

07-05-2024 | Vrouw | 38

verhoogd cholesterol gewichtstoename

Dit is het enige medicijn dat helpt bij mijn slaapstoornis. Het effect is ongelooflijk goed. Mijn stemming verbeterde ook (maar dat kan ook komen doordag ik eindelijk sliep). Helaas ben ik wel in een jaar twintig kilo aangekomen en werd mijn cholesterol zelfs te hoog. Een kilo of tien heb ik wel voor mijn slaap over, maar omdat het aankomen niet leek te stoppen en mijn gez[lees meer...]ondheid in gevaar kwam heb ik helaas moeten afbouwen. Het aankomen kwam niet door meer eten, zoals je vaak leest. Ik ben heel bewust omgegaan met voedsel. Ook bleef ik goed bewegen. Na het stoppen met de mirtazapine viel ik vanzelf weer af.

23-04-2024 | Man | 21

zelfmoord

na het ophogen van de medicatie heeft mijn zoon van 21 suicide gepleegd

21-04-2024 | Vrouw | 38

verstoorde slaap misselijkheid hartklopping

Ik leef al jarenet angst. Nu heb ik de medicatie in beging erg moe en misselijk. 1x zware hardklopingen gehad wat meerg bang maakte. Gelukkig doorgezet. Nu 2,5 week veder en voel me al aardig beter in me vel. Geen stemmetjes meer in me hoofd.

21-04-2024 | Man | 62

koud nachtelijk zweten lusteloos

Na de zelfmoord van mn moeder, ben ik in een burnout geraakt. Veel overwerken, stress etc. na enkele bezoeken bij de psycholoog conconstateerd dat er in mn jeugd veel misgegaan is (hier min of meer achter gekomen door EMDR nav de afscheidsbrief van mn moeder). Daarna volgde een klote tijd, scheiding, mn baas had zn bedrijf verkocht etc. Dus aan de mirtazapine, eerst 30[lees meer...] mg, daarna uitkomend op 60 mg. En om te slapen THC- olie. Na 3 jaar gebruik, en op afraden van iedereen (achteraf) cold turkey gestopt. Dus van 60 mg mirtazapine en een flesje THC olie naar NUL. Geen fijne tijd maar na een week of 5 a 6 begon ik me beter te voelen. Niet genezen maar de dikke deken die over mn gevoel leek te liggen leek verdwenen. Daarna enkele weken een euforisch gevoel. Dat overigens na enkeke weken verdween. Ben nog steeds patient, met zn moeilijke periodes. Voor het slapen soms een temazapammetje en een druppeltje thc-olie. Maar ik werk volledig, mn kinderen die bij mij wonen zien me beter worden en ik kan weer functioneren. Heb het idee dat de mirtazapine me goed geholpen heeft op mn diepste punt (lusteloos, zweetaanvallen, geen kracht, oververmoeid etc). Maar ook dat het stoppen met het medicijn me vooruit geholoen heeft. Hoewel ik tevreden ben over het stoppen raad ik eenieder dat ALLEEN te doen in overleg met je behandelaar, de donkere gedachten bij dit proces zijn gitzwart. Mijn psycholoog had zeer regelmatig kontakt met me inzake suicidaliteit Wat mij geholpen heeft in mijn herstel zijn de teksten van Lukas Graham (purple album) en het boek van Pete Walker over CPTSS. En bezig zijn met het ontspannen van je hersenen, ik mediteer regelmatig op een eenvoudige manier. Gewoon ontspannen liggen op bed en focussen op het niets en je zintuigen zo open mogelijk maken. Mediatie en hersentraining maken mn COMPLEXE PTSS dragelijker .. ......misschien kom ik er ooit vanaf, maar medicijnen ? Voorlopig niet mijn keuze meer

Trazodon

15-04-2024 | Vrouw | 29
trazodon
Oops ik neem 2ng lormetazepam en 100mg trazodone en ik slaap nog ni. Is nu 1u30 geleden ingenomen

12-04-2024 | Vrouw | 71
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Heb er heel veel baat bij. Geen enkele bijwerking. Haalt de scherpe kantjes eraf. Zelf ben ik heel blij met dit medicijn

10-04-2024 | Vrouw | 22

overgewicht vermoeidheid

Ik heb al sinds mijn tienerjaren al last van depressieve gevoelens. Voor mijn 18e wilde ik niet aan medicatie beginnen, omdat mijn hersenen nog in ontwikkeling zijn. Op mijn 20e maakte ik veel mee, waardoor slapen niet goed ging en mijn hoofd alleen maar vol was. Mirtazapine kreeg ik voorgeschreven en het hielp direct. Ik kon fantastisch slapen en piekerde niet meer. H[lees meer...]et enige nadeel is dat ik 14 kilo aankwam in 7 maanden. Ik kreeg geen waarschuwingen over gewichtstoename. Tot op de dag vanaf vandaag gebruik ik het nog, maar halveer ik. Ik ben aan het afbouwen. Het afvallen wilt totaal niet. Ik ben nog geen gram afgevallen, terwijl ik fanatiek sport en gezond eet. Iemand tips?

04-04-2024 | Vrouw | 40
venlafaxine
Ik slik dit medicijn het jaar 7-1- 2015 Ik zat op andere medicijnen 25 stuks per dag De arts waar ik mee te krijgen kreeg schrok zo erg dat ik moest stoppen in 1 x alle tabletten en zijn we gelijk gestart met venlafaxine en ik ben weer de ouwe ik en ik mag niet afbouwen maar er komt ook geen verhoogde medicijn dit zal ik me rest van me leven blijven slikken. ik vind h[lees meer...]et goed als het me helpt om elke dag uit bed te komen en de dag te starten is het oke en heb wel eens een slechtere dag wie niet maar ik ben het ook weer kwijt en dan sta ik weer op. En ik ga de dag weer lekker weer aan

01-04-2024 | Man | 26

gespannen gestrest agressie

Mijn ervaring met Mirtazipine is redelijk tot matig. Ik gebruik dit in combinatie met Escitalopram 10mg. Aangezien ik al veelste lang kamp met extremen sombere gevoelens en angst. Ik heb afgelopen jaren wel flink wat op m’n bordje gekregen maar ook in m’n jeugd al vaker Escitalopram 10 mg moeten slikken ivm veel last van stress/angst en sombere gevoelens. Ik ben benieuwd[lees meer...] of er meer mensen zijn die combinatie AD slikken en hoe hun ervaringen zijn. Laat even een berichtje achter ook als het combinatie is met ander AD. Bedankt!

29-03-2024 | Vrouw | 63

opgewonden

Neem ook symbalta 60 mg, ik weet dus niet waarvan de opgejaagdheid komt. Slaap is ook ver te zoeken!

Cymbalta

28-03-2024 | Vrouw | 63

gestrest gespannen

In 2019 een zware depressie gekregen na een zeer stresserende periode. Bij Psychiater sipralexa10 mg en Remergon 45mg voorgeschreven gekregen. Na een half jaar van afzien klaarde de depressie op. Na een paar maanden zeer goed( te goed ) te zijn geweest naar psychiater gegaan en op zijn aanraden remergon heel traag afgebouwd. Een paar maanden later opnieuw depressief gewoon[lees meer...] ineens in éen dag. Remergon terug verhoogd en het heeft lang geduurd voor ik verbetering voelde. Ondertussen de sypralexa vervangen door symbalta 60 mg. Mijn depressieve gevoelens zijn weg maar ik barst vd opgejaagdheid, het lijkt wel of ik speed neem. Ga nu heel stapsgewijs de symbalta afbouwen. De remergom blijf ik nemen. Ik hoop dat ik mij dan rustiger ga voelen. Zelfs mijn grootste vijanden gun ik geen depressie.

26-03-2024 | Vrouw | 52
duloxetine
Even een positief bericht voor mensen die twijfelen, ik slik nu 8 dagen en heb nog geen bijwerkingen gehad maar over de werking kan ik nog niks ervaren na 8 dagen. Ik slik het voor nervositeit en neerslachtigheid/sombere gedachtes.

26-03-2024 | Vrouw | 42
venlafaxine
Door burn-out angststoornis opgelopen of andersom dat kan ook natuurlijk. Na lange zoektocht ( laat ik je de details besparen) goede hulp gevonden ondersteund door venlafaxine. Nu slik ik het al meer dan 2 jaar en wordt het langzaam tijd om af te bouwen. In deze periode geen bijwerkingen gehad ik vond het prettig om deze pillen te slikken ter ondersteuning. Opbouw was wel [lees meer...]beroerd. Geen idee hoeveel het echt gedaan geeft want volgens mij hielp de juiste begeleiding het meest

23-03-2024 | Man | 41
Onrust

lusteloos

De eerste indruk van dit middel is verbluffend! De ernstige slaapangst kondigt zich al in oktober/november 2004. Na een augustmaand vreselijke kiespijn te hebben gehad kon ik de slaap niet meer vatten. Tijdens Eén nacht kiespijn was ik als de dood dat ik nooit meer kon slapen: De gevolgen een vernietigende obsessieve angst om niet meer te kunnen slapen. [lees meer...] Ik werd er hellemaal krankzinnig van omdat de hele dag dwangmatig bezig was voor het bang zijn om niet te kunnen slapen. Deze nachtmerrie werd ook werkelijk, ik kon dan ook niet meer slapen: Dagen lang achter elkaar niet. Ik begon zelfs een beetje raar te worden en had woede-uitbarstingen gekregen. Daarna ben ik direct naar de huisarts gegaan voor medicijnen tegen deze dwangneurose-slaapangst! Hij schreef mij dit middel voor! En het werkte met de eerste dosis al verbluffend. De zoete tabletjes met sinasappel smaak [wat ik ook wel Ranja tabletten noemde] was een begin dosis van 15mg. Onder het merknaam Remeron! Na een paar weken mij rust hellemaal gevonden te hebben gehad omdat ik eindelijk goed kon slapen. Daarna zakte de moed naar beneden, en weer heb ik een afspraak gemaakt voor een hogere dosis. Daarna ben ik overgegaan naar 30mg en ja hoor, even later 45 mg. En toen was plotseling de slaapangst verdwenen en ik kon heel goed slapen. Wat ik wel merkte is dat ik ietsjes was aangekomen. Ik was een jongen van 75kg maar in een jaar was ik al ruim 89 a 90 kilo zwaar geworden. Maar dat onderdrukte de pret absoluut niet. Ik was er blij en het plukte de vruchten van de boom en was eindelijk gelukkig met mijn leven. Maar vanaf augustus 2007 ging het hellemaal niet meer goed met mij. Ik had een ander angst gekregen [Emetofobie] waardoor ik de hele dag kotsmisselijk voelde van angst. Deze angst werd ook veroorzaakt door het feit dat ik enorm gespannen was om uit mijn ouderlijk huis te vertrekken. Want ik ging namelijk voor het eerst op mijzelf wonen waardoor mijn leven heel indrukwekkend werd gesierd. Het was de eerste stap naar een zelfstandig leven. De oude angsten stook de kop weer op en die was ik niet zomaar bestrijden. Dit middel werkte niet tegen de braakangst helaas. Ik moest ook andere medicatie slikken om weer met beide benen op de grond te komen! Wat er tussengeschoven was is het feit dat ik gegeneraliseerde angststoornissen heb die ik nu nog steeds moeilijk de baas ben! Zins dien ben ik twijfelachtiger geworden over de werking van dit middel ter, wel er wel een normale slaapritme wordt aangeboden en ik genoodzaakt ben om eerder naar bed toe te gaan en er eerder uit te komen. Althans dat is de bedoeling, normaal gesproken. Maar door mijn angststoornis [een flink pakket inclusief Autisme] lukt het niet om op tijd uit bed te komen. Zeker ook door mijn autisme ben ik vaak overprikkeld en vindt ik de rust in de nacht, bovendien ben ik standaard een nachtuil! De gevolgen zijn voor mij slopend. Te vroeg naar bed en de hele dag zeker tot een uur of 13:00 in mijn bed liggen omdat ik gewoon een gevoel heb van zinloosheid. Bovendien sta ik onverschillig tegen het leven. Er is ook een dualiteit ontstaat tussen mijn lichaam en geest heb ik het idee! Dit middel kan niet gecombineerd worden met mijn andere medicatie. Het andere middel heb ik nu veel meer baat bij. Nu is dit middel zinloos geworden en veroorzaakt het samen met de andere middel een slopende lusteloosheid die mijn leven heel vaak overdonderd. Ik kamp met een lusteloosheid, vermoeidheid, onrustige benen, en dik vet over gewicht. Ben nu ook rond de 89 a 90 kilo zwaar. Ooit heeft die middel prachtig geholpen. Nu ik over ben gegaan naar Risperidon is de pret er wel vanaf. Tijd om te stoppen, of een vervanger te zoeken die geen lusteloosheid veroorzaakt.

22-03-2024 | Vrouw | 75
mirtazapine
iki heb heel erge depressie gehad, Kreeg mirtazapine, Depressie wel onder controle maar niet weg. Ik neem voor slapen 15mg. Slaap slecht. Wel veel meer eten.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (6379)
Anticonceptie - overig (4504)
Cholesterol (3305)
Depressie - antidepressiva overig (3136)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2875)
ADHD - psychostimulantia (2554)
Pijn - morfine-achtigen (2521)
Verslavingsziekten (2318)
Pijn (2264)
Bloeddruk - betablokkers (1932)
Maagzuur - protonpompremmers (1785)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1741)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1668)
Anticonceptie - eenfase (1606)
Angststoornissen (1577)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1453)
Antibiotica - urineweginfectie (1287)
Depressie - antidepressiva TCA (1249)