categorie

Depressie - antidepressiva overig

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Depressie - antidepressiva overig

20-02-2024 | Vrouw | 26

Bijwerkingen

eetbuien levendige dromen

Sinds kort ben ik begonnen met mirtazipine ivm slecht slapen en niet door kunnen slapen. Ik gebruik 1/4 dit werkt voor mij het beste. Wel zijn mijn eetbuien na inname ontzettend toegenomen en wil ik alles eten wat ongezond is hierdoor ben ik ook aangekomen ( voor mij niet vervelend gezien dit altijd een ding is geweest en ik graag ook wilde aankomen ) ik moest gaan experim[lees meer...]enteren met het tablet nu heb ik al meerdere keren een half tablet geprobeerd. Hierbij ga ik heel levendig dromen en kan ik echt ontzettend lang slapen soms wel 12/14 uur. Ik ervaar dat niet als prettig de volgendedag word ik heel moe en versuft wakker. 1/4 werkt perfect voor mij ik kan eindelijk weer doorslapen. Maar zoals vele recencies hier op het forum ben ik gelukkig niet de enigste die toegenomen eetlust ervaart

13-02-2024 | Vrouw | 39

Bijwerkingen

agressie gewichtstoename

Ja, herkenbaar. Ik wilde je wijzen op Taperingsstrips via de Regenboogapotheek. Dan kun je in heel kleine stapjes afbouwen. Dankzij dit zit ik nu op 0,1 (!) mg. Dat ene stapje naar 0 moet ik nog maken, ik reageer heftig op medicatie, jij waarschijnlijk ook als je zo veel last hebt van afbouwen… aangezien je al op 2 mg zit zou je de regenboogapotheek kunnen vragen om een ‘[lees meer...]stabiliseringstraject’ van 2 mg bestaande uit allemaal pilletjes van 0,1 mg per stuk. Zo kun je zelf er steeds 1 pilletje af halen, bijv per week of 2 weken (heb ik gedaan). Mocht dit bericht onduidelijk zijn zou ik je aanraden de regenboogapotheek in Bavel te bellen, ze hebben met mij toen heel goed meegedacht. Succes met het afbouwen.

04-02-2024 | Vrouw | 60
venlafaxine
Na jaren vele andere anti- depressiva te hebben geprobeerd met veel bijwerkingen, aantal jaren geleden op initiatief van mijn psychiater overgestapt naar Venlafaxine.. Opgebouwd naar 300 mg maar kreeg teveel bijwerkingen. Op eigen initiatief afgebouwd naar 75 mg. Was beter te verdragen maar kreeg veel suïcidale neigingen met poginge. Het ging weer slechter dus kreeg ik naa[lees meer...]st de Venlafaxine 150 mg buproprion. Omdat ik weigerde Lithium of Olanzapine te nemen ( wens van mijn psychiater maar ik ben niet psychotisch, noch bipolair) werd besloten mijn dosis buproprion te verhogen. In enkele weken tijd werd ik heel ziek( koorts, rillingen, overgeven, heftige hoofdpijn, hele hoge bloeddruk en vooral continue spierschokken ( hypoclonus). Ik sliep en at en functioneerde totaal niet meer. Mijn arts zei dat ik het serotonine syndroom had en onmiddellijk moest stoppen met de AD. Het werd daardoor ook beter maar toen kreeg ik ontwenningsverschijnselen ( suicidale ideatie, koud- warm, huilerig, zeer depressief., prikkelbaar, geen eetlust etc). Ik wist dat plotseling stoppen met Venlafaxine sterke onttrekingsverschijnselen kon veroorzaken maar besloot door te zetten, liever dit dan de ellende van het serotonine syndroom. Daar is mijn psychiater niet mee eens, ze wil dat ik weer Venlafaxine 75 mg ga gebruiken. Ze ontkent nu ook dat ik het serotonine syndroom had ( in tegenstelling tot haar eerdere bewering) . Mijn vertrouwen in de ggz is hierdoor helemaal verdwenen. Heb gebroken met alle contact met ggz en psychiaters. Ben nu, na paar weken, nog steeds ziek e, ben kilo’s afgevallen, sluit me in huis op zodat ik niemand iets aan doe. Ik hoop dat dit snel overgaat en ik neem nooit meer anti- depressiva in. Advies: luister naar je lijf, niet naar psychiaters/ artsen. Niemand weet hoe die medicijnen werken, alleen dat je er behoorlijk ziek van kan worden. Jammer dat ik niet jaren geleden gestopt ben. Die rotzooi heeft mij mijn baan gekost, mijn leven geruïneerd en mijn vertrouwen in de medische wereld een flinke deuk opgedaan

01-02-2024 | Vrouw | 60
mirtazapine
Na 20 jaar eindelijk een middel waar ik heerlijk op inslaap. Niet uren nog wakker zijn. Word nog wel wakker ‘s nachts maar val weer in slaap daarna. Helaas wel kilo’s aangekomen, meer eetlust en name ook snoepen! Dat is jammer maar slapen is wel heel fijn nu :)

01-02-2024 | Vrouw | 50
venlafaxine
Na 6 maanden gebruik en goede ervaring, wou ik proberen te stoppen. Maar zelfs na 5 weken lukte het niet, ik was er kapot van. Ik had een paniekaanval en belandde op spoed. Ik moest opnieuw beginnen.... Ik vraag mij ook af of ik ooit zal kunnen stoppen???

28-01-2024 | Vrouw | 53
mirtazapine
Ik ben nu 5 weken gestopt met Mirtazapine. De eerste 2 weken alles ok. Maar vanaf week 3: veel pijn in de onderbenen, jeuk over hele lichaam, hele dagen misselijk....en dat duurt nu al 3 weken. Tegen een uur of 6 s avonds ga ik mij beter voelen en heb ik nog een paar normale uurtjes. Ik heb al vaak gedacht: ik neem het middel terug in want het werkte wel. Alleen de sterke [lees meer...]gewichts toename is een grote struikelblok. Dus ook ik ben nog steeds in dubio.

27-01-2024 | Vrouw | 44
venlafaxine
Sinds 4 weken slik ik wederom Venlafaxine (ik startte hier voor het eerst mee 4 jaar geleden, en vanaf toen 3x geprobeerd te stoppen). Het stoppen, zorgvuldig en langzaam bleek toch niet te werken, er kwamen terugvallen in angst en depressieve klachten. Nu gestart van 37,5 naar 187,5mg. Ik wacht nog op het effect. Géén bijwerkingen gelukkig. Vorige keren duurde het ook 8/9[lees meer...] weken voor het effect goed merkbaar werd. Ik ben benieuwd of dit herkenbaar is, dat het een langere tijd duurt dan staat beschreven..

27-01-2024 | Vrouw | 38
mirtazapine
Ik gebruik sinds 10 dagen 7,5 mg mirtazapine. Voorgeschreven door mijn psychiater. Enige bijwerkingen die ik heb zijn abnormale dromen en toegenomen eetlust. Niet bepaald fijn met mijn overgewicht. Op advies moest ik beginnen met 7,5 mg aangezien ik erg gevoelig reageer op bijwerkingen. Over een week word het opgehoogd naar 15 mg . 7,5 mg is gewoon te weinig. [lees meer...] De startdosis is ook 15 mg. Dus dan zal het wel iets moeten gaan doen qua werking. Ik hoop dat het slapen over 3 weken beter gaat!

27-01-2024 | Vrouw | 38
mirtazapine
Ik heb enorm last van piekeren en de laatste jaar last van slapeloosheid. Ik had eerst Zoloft maar vanwege de heftige bijwerkingen en ik ook erg gevoelig ben voor bijwerkingen, hiermee gestopt. Met mijn psychiater contact gehad en hij heeft mij Mirtazapine 7,5 mg voorgeschreven omdat ik anders bij een te hoge dosering weer meer last van bijwerkingen kan krijgen. [lees meer...]Ik zit nu 10 dagen op de Mirtazapine. Echt enorm veel last van abnormale dromen en wat toegenomen eetlust. Niet zo fijn met mijn overgewicht. Ik zelf weet wel zeker dat 7,5 te weinig is om beter te slapen, omdat 15 mg officieel de start dosering is. Ik moet het nu nog een week in nemen en dan word het opgehoogd naar 15 mg. Ik ga ervanuit dat het dan wel helpt. Hopelijk zijn de abnormale dromen minder. Opzich niet een vervelende bijwerking, als het slapen maar goed gaat zal mij al enorm veel helpen.

25-01-2024 | Man | 62
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Slechte ervaring met dit medicijn. Zou helpen tegen ptss maar kreeg weer veel nachtnerries. Dus ipv hulp is het een vijand gebleken dit medicijn

24-01-2024 | Vrouw | 63
mirtazapine
Eerste gebruik ging goed, tweede en opeenvolgende nachten erge nachtmerries.

21-01-2024 | Vrouw | 62
venlafaxine
Hallo,ik neem sinds 8 dagen Venlafaxine 37,5 mg..voor angst ,paniek en hyperventilatie met gefladder waar ik blijf in hangen nu..Vind het best heftig en vooral de onrust in de buik en slappe benen waar ik met opsta lijken veel heftiger te zijn nu,veel rare sensaties in mijn lichaam en dat geeft weer angst.Normaal zou ik binnen een paar dagen moeten ophogen naar 75 mg maar [lees meer...]ik zie er erg tegenop op dit moment..Herkent iemand zich hiermee,hoelang duurt het voor die heftige sensaties afnemen..

11-01-2024 | Vrouw | 70
mirtazapine
Sinds ik mirtazapine gebruik is mijn gewicht gestaag omlaag gegaan.(15 kilo in 7 jaar) Medisch ben ik helemaal binnenste buiten gekeerd en zijn er geen afwijkingen gevonden. Gewichtsafname staat niet vermeld als bijwerking en wordt bij navraag ook onwaarschijnlijk geacht. Ik ben daar niet zo zeker van!

04-01-2024 | Vrouw | 52
Overgang
Helpt mij enorm bij somberheid klachten als gevolg bij de overgang. Voelt echt alsof ik weer meer mezelf ben.

03-01-2024 | Vrouw | 50
mirtazapine
Ik neem nu een week emergon maar ondervind nog geen effect. Gaat het nog werken? Zijn er mensen die een positief effect hebben en hoelang heeft het geduurd?

26-12-2023 | Vrouw | 52
Postnatale depressie
Ik ben zeer tevreden ovemijn medicatie

Duloxetine

24-12-2023 | Vrouw | 50
ADHD
Na afgelopen jaar de diagnose te hebben gekregen voor ADHD/ADD ben ik begonnen met duloxetine en ik kan zeggen dat mijn hoofd nog nooit zo rustig is geweest. Ik vind het zo heerlijk, heb gewoon mijn leven weer terug. Ik slik het nu 3 maanden en heb helaas de laatste 3 dagen slecht geslapen. Hoop niet dat deze trend wordt voorgezet, want ik sliep eigenlijk weer super goed. [lees meer...]Zit nl ook in de overgang en die veroorzaakte al enorme slaapproblemen.

24-12-2023 | Vrouw | 35
mirtazapine
Het werkt heel goed tegen slaapproblemen. Mijn slaapproblemen zijn ontstaan na een burn out. Je hebt niet steeds meer nodig om hetzelfde effect te hebben zoals bij slaapmiddelen. Ik gebruik het 1 of twee keer per week. Ook bv nadat een nacht slecht heb geslapen gebruik ik het en heb ik het achter de hand.

16-12-2023 | Man | 58
mirtazapine
Na maanden nachten achter elkaar niet slapen en allerlei slaapmiddelen gebruikt die kort werkten en me daarna nog verder van mezelf vandaan brachten en ik ondertussen angst en paniek heb ontwikkeld. Aan dit alles gingen 7 keer verhuizen binnen een jaar door omstandigheden vooraf. Dit door scheiding uit een zeer toxische relatie van bijna 30 jaar. Afgelopen maart kreeg ik M[lees meer...]irtazapine 7,5 mg voorgeschreven om weer te kunnen slapen en de hoeveelheid oxazepam af te bouwen. Het slapen werd daardoor weer hersteld. En ik zit momenteel op een lagere dosering oxazepam maar nog steeds teveel en te lang. Voor de angst en paniek heb ik 20 mg Fluoxetine voorgeschreven gekregen ook in de hoop de oxazepam te verminderen. De Fluoxetine gebruik ik nu 3 maanden en de paniek is enigszins onder controle maar nog steeds in combinatie met de oxazepam. Zodra ik minder oxazepam neem krijg ik heel veel lichamelijke klachten en voel me zeer onrustig en gespannen. Ook neem ik de oxazepam in na de MIrtazapine anders kom in niet in slaap. Wel voor de nacht heb ik die kunnen afbouwen van 3,5 oxazepam 10 mg naar 2 oxazepam 10 mg. Overdag zit ik op ongeveer 2 oxazepam soms wat meer. Probleem daarmee is dat de werking steeds korter wordt.

12-12-2023 | Vrouw | 37
mirtazapine
Ik lees hier veel over mirtazepine als slaapmiddel, maar als nare bijwerking veel aankomen en veel eetlust.Er zijn 2 andere middelen die ook goed werken als slaapmiddel en niet deze bijwerking hebben: quetiapine en promethazine. Ikzelf gebruik al 8 jaar quetiapine 25 mg/12.5 mg als slaapmiddel en dit werkt nog steeds prima, en in deze lichte dosis geen bijwerkingen zoals a[lees meer...]ankomen. Quetiapine is een antipsychotica met offlabel in lage dosis slaapmedicijn(antihistamine werking zorgt voor slaap), prometazine is een antihistamine. Beide middel werken top als slaapmiddel, niet verslavend en vanwege de lage dosis geen bijwerkingen. Proberen waard ipv mirtazepine!

04-12-2023 | Man | 58
mirtazapine
Begonnen met 15mg. Gelezen dat onder de 30 mg vooral de sederende werking overheerst dus in overleg met de arts de dosering verhoogd naar 30. Vanaf 30mg gaat het middel de antidpressieve werking krijgen. Nu echter moet ik na 4 weken weer oxazepam gebruiken om rustig te worden, iets waar ik bij 15 mg geen behoefte meer aan had. Ik ga weer terug naar 22,5mg (1½ tablet). Moc[lees meer...]ht dit afdoende blijken dan hou ik 22,5 aan, anders na 2 weken terug naar 15mg. Liever ben ik duf van Mirtazapine dan van oxazepam omdat de laatste verslavend is en daar pas ik voor. Ik heb mijn huisarts overigens als meerdere malen gevraagd om een ander medicijn van Mitrazapine. Als arts is hij hier terughoudend in omdat ik echt eerst 6 weken moet doorzetten alvorens te gaan wisselen met medicatie aangezien dit dan weer onnodig onrust gaat geven. Iets wat je met een depressie nu net niet wil natuurlijk

27-11-2023 | Man | 52
venlafaxine
Na mijn herseninfarct zag ik het niet meer zitten en sessies bij de psycholoog hielpen niet. Ik ben toen begonnen met 37,5 mg Venlafaxine wat de opstartdosis is. De eerste twee weken waren enorm zwaar, want de depressie, slapeloosheid, zweten etc. werd erger maar daar was ik voor gewaarschuwd. Daar moet je wel echt even doorheen en vergt doorzettingsvermogen. Daarna ging h[lees meer...]et opeens stukken beter. Er was geen reden om de dosis verder te verhogen hoewel 75 mg eigenlijk normaal is. Ik kan vrijwel alles weer doen. Wel moet ik oppassen met mijn gewicht want ik heb meer eetlust.

24-11-2023 | Vrouw | 49
mirtazapine
Ik heb gisteren 30mg gekregen voor ernstige slapeloosheid. Ik gebruikte 10 jaar Lorazepam maar nadat wederom het merk was veranderd deed het niets meer. Maar 30mg van deze is teveel. Ik heb na 12uur mijzelf moeten dwingen mijn bed uit te komen en ik kan niet normaal functioneren. Ik ga het vannacht met een kwart (7,5) proberen.

23-11-2023 | Vrouw | 16
venlafaxine
Ik slikte eerst 2 jaar fluoxetine en toen ben ik overgestapt naar Venlafaxine doordat mijn depressie en angststoornis erger was geworden.

Cymbalta

21-11-2023 | Man | 45
Dysthymie
Jarenlang gebruikt maar eigenlijk zonder effect. Ik ga nu switchen naar citalopram. Hopelijk gaat dat werken voor mij.

11-11-2023 | Vrouw | 69
venlafaxine
Ik gebruik Venlafaxine 77mg al 15 jaar voor mijn depressie na mijn scheiding , nu ben ik overgegaan op 33.5mg de eerste week was een hel maar nu na 3 maand voel ik mij goed, volledig stoppen raad de dokter mij niet aan

10-11-2023 | Vrouw | 51
Hoofdpijn
Ik neem al enkele jaren venlafaxine en wil afbouwen maar het lukt me niet , ik neem van het merk EG . Er zitten 3 bolletjes in de capsule ik zit nu op 2 bolletjes , zou er iemand weten welke merken capsules heeft met kleinere bolletjes zodat ik trager kan afbouwen? Alvast bedankt voor jullie reacties

04-11-2023 | Vrouw | 62
mirtazapine
7 jaar geleden Mirtazapine gekregen na sterfgeval bij geen eetlust meer. Huisarts heeft niet gezegd dat dir anti deprasiva was. Hij zei neem dit pilletje en je zal vlug terug kunnen eten. En inderdaad was wonderpilletje voor mij. Na een aantal maanden ben ik gestopt (nog steeds niet wetende dat dit antidepresiva was) maar al vlug was ik enorm misselijk en ben ik zo terug[lees meer...] begonne tot 1/4 tabletje dit heb ik dus met ups en downs 7 jaar genomen. Nu ben ik bij andzere huisarts en die heeft samen met mij afbouwplan opgesteld. De eerste poging ben ik tot 2 mg keraakt maar toen weer enorm misselijk , en ben toen terug 7.5mg gaan gebruiken. De klachten waren snel over. Nu sinsd enkele maanden terug aan t afbouwen en zit nu terug op 2 mg en weer enorm misselijk, maar deze keer wil ik echt volhouden. Heeft iemand soortgelijke ervaring dat geeft misschien moed. Wou dat ik hier nooit aan begonnen was zo moeilijk om ervan af te komen.

30-10-2023 | Vrouw | 29
venlafaxine
Vorig jaar november werd ik onverwachts overvallen door paniekklachten: hartkloppingen, nerveus gevoel op m’n borstkast en buik. Het gevolg hiervan was dat ik onwijs ging piekeren (ik ben altijd al een denker geweest). Mijn lichaam geeft een nood signaal af dus er iets wat niet goed gaat. Ik raakte in de ziektewet. Begonnen met therapie bij de psycholoog, yoga, energet[lees meer...]ische sessies, acupunctuur, massage etc. Dit gaf allemaal wel wat verbetering maar ik voelde mij nog steeds niet mezelf en ik bleef last houden van pieker gedachtes. Uiteindelijk gesprek bij de huisarts gemaakt voor het starten van eventuele medicijnen. Uiteindelijk besloten om te starten met medicatie. Ik vond dit onwijs spannend want de meeste ervaringen zijn niet positief en van de bijwerkingen wie die direct bang van. Maar ben onwijs blij dat ik deze stap heb genomen!! Eerste paar dagen last gehad van een droge mond en een wattig hoofd. Verder geen bijwerkingen. Na 3 weken merkte dat de medicatie begon te werken. Wat is er een last van mijn schouders gevallen. Mijn lichaam voelt ontspannen aan (= geen angstreactie) en mijn pieker gedachtes zijn meer naar de achtergrond gegaan. Ookal vind ik dat je niet zomaar aan medicatie moet beginnen, ben ik erg blij dat ik deze stap heb genomen.

Duloxetine

28-10-2023 | Vrouw | 68
Chronische depressie
Ik gebruik deze medicatie nu 3 weken na afbouw van citalopram en neem dit bewust s'ochtends in, in de avond wordt ik er te levendig van.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (6298)
Anticonceptie - overig (4462)
Cholesterol (3270)
Depressie - antidepressiva overig (3099)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2856)
ADHD - psychostimulantia (2522)
Pijn - morfine-achtigen (2513)
Verslavingsziekten (2293)
Pijn (2251)
Bloeddruk - betablokkers (1909)
Maagzuur - protonpompremmers (1773)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1693)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1661)
Anticonceptie - eenfase (1580)
Angststoornissen (1564)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1441)
Antibiotica - urineweginfectie (1263)
Depressie - antidepressiva TCA (1224)