categorie

Depressie - antidepressiva overig

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Depressie - antidepressiva overig

26-11-2022 | Vrouw | 34
mirtazapine
Na een maand niet slapen na een half tabletje heerlijk geslapen! geen enkele bijwerking! De moeite waard! Heb er maar een halve genomen! Eerst trazodone genomen maar daarvan veel bijwerkingen en veel wakker worden! Zalig ! Mijn herstel kan beginnen

23-11-2022 | Vrouw | 29
duloxetine
Ik ben geswitcht van Duloxetine naar Sertraline omdat de bijwerkingen steeds erger werden.

17-11-2022 | Man | 49
venlafaxine
Dikke troep dat venlafaxine . Nu op 150 mg maar nog steeds veel onrust en paniek gevoelens . En dat naar een half jaar gebruik

13-11-2022 | Man | 32
venlafaxine
Dit medicijn vlakt je gevoels te veel af, dat kan prettig zijn bij angsten en paniek maar op langer termijn heb ik gemerkt dat ik echt een gevoelloos persoon ben geworden. Er komt helemaal geen gevoel meer binnen, mijn empathie voor andere mensen is totaal verdwenen.(terwijl ik juist heel erg empathisch was)Ik kreeg een kind wat de mooiste periode voor mij en mijn partner [lees meer...]moest zijn; zelfs daar kon ik niet van genieten. Ik vind het voor mijn partner/familie ook erg vervelend dat dit medicijn zo een effect heeft gehad op mijn gevoel/medeleven. Ik ga binnenkort langzaam afbouwen en dan hopen dat er nog wat over is van die leuke gezellig jongen van vroeger van voor deze medicatie.

01-11-2022 | Man | 28
venlafaxine
Ik ben pas begonnen met dit medicijn 4 dagen nu Voor angst en paniek Het lijkt alsof me angsten erger worden hoor dit erbij voel constant zenuwachtig angstig Iemand ervaring hier mee

01-11-2022 | Vrouw | 57
ik ervaar hetzelfde helaas

25-10-2022 | Vrouw | 72
venlafaxine
Ik slik Venlafaxine al 20 jaar..één keer op eigen houtje gestopt...wat een grote ramp werd.. Op advies van huisarts nooit meer stoppen...wat ik ook echt niet doe ! Voor mij een heel fijn medicijn,zonder bijwerkingen.

23-10-2022 | Vrouw | 36
venlafaxine
Jaren terug paniek aanvallen gehad. Nu lang niet meer gehad, maar ik ben een (over)denker waardoor ik hiermee een beetje uit mijn hoofd blijf.

Trazodon

22-10-2022 | Man | 54
trazodon
Ben depressief door weggestopte traumatische ervaringen en stress op het werk. Slapeloosheid. Vicieuze cirkel waar ik niet uit kom. Dit middel helpt mij om in te slapen zonder piekeren. Ik slaap goed, maar ben wel meerdere keren per nacht wakker. Voel me beter, maar de oplossing zal toch echt uit mijzelf moeten komen.

Valdoxan

21-10-2022 | Vrouw | 60
agomelatine
Chronische depressie
Ik sliep wel beter door het medicijn, het had geen effect op mijn stemming. Mijn psychiater heeft verzuimd om regelmatig de leverwaardes te laten controleren en mij daar ook niet genoeg op gewezen (indien ik zelf verantwoordelijk zou zijn). Toen mijn bloed in verband met andere klachten werd gecontroleerd kwamen we er toevallig achter dat mijn leverwaarden 6x te hoog waren[lees meer...]. Toen wilde de psychiater, tegen de voorschriften in nog dat ik doorging, maar ik ben onmiddellijk gestopt met Valdoxan.

21-10-2022 | Vrouw | 64
mirtazapine
Voorgeschreven door huisarts ivm een al jarenlang bestaande slaapstoornis. Eerste keer ingenomen en gestart met 7,5 mg. Geen enkel effect. Opgehoogd naar 15 mg zoals geadviseerd. Hierna geen enkele minuut van de nacht nog kunnen slapen. Klaarwakker door de totale onrust in armen en benen, te beginnen bij één ledemaat en gedurende de nacht elkaar afwisselend. Ik ben veel g[lees meer...]ewend; functioneer overdag regelmatig op 3 à 4 uur slaap maar een dag werken zonder één minuut slaap is moordend. Bovendien zag ik dubbel. Al met al een beangstigend middel, ik neem dit nooit meer in en zal zeker een melding plaatsen bij Lareb.

17-10-2022 | Man | 52
Chronische depressie
In 2017 werd ik mirtazapine voorgeschreven voor een depressie. Ik moest met 15mg beginnen. Mijn depressie ging niet gepaard met angststoornissen, ik had zelfs nooit angststoornissen gehad. De dosis werd alsmaar verhoogd omdat ik angststoornissen kreeg en na 6 maanden nam ik 45mg. Ik sliep wel veel beter maar verder had ik geen voordelen. Na 2 jaar een dagelijkse dosis va[lees meer...]n dit vergif te nemen had ik de dokter gevraagd te stoppen. De dosis werd geleidelijk verlaagd. Bij elke velaging werden de angststoornissen veel erger. 6 weken na het volledig stoppen was het zo erg dat ik terug op dit medicijn werd gezet. Na 2 jaar ben ik zelf begonnen met een detox en 1 jaar later neem ik geen mirtazapine meer. Met elke vermindering in dosis had ik gedurende weken ernstige angststoornissen die gelijkelijk verbeterde maar nooit verdwenen. Ik heb nu nog steeds angststoornissen maar het is aanvaardbaar. Persoonlijk had ik veel liever met mijn depressie geleefd dan dit vergif te nemen. De detox was hel. Niet elke antidepressieva werk voor iedereen en mijn arts had mij zeker iets anders kunnen voorschrijven maar een medicijn waarvan één van de neveneffecten zelfmoord neiging is hoort niet in de apotheek.

05-10-2022 | Man | 30
venlafaxine
Venlafaxine gekregen na Citalopram 30mg. Citalopram werkte 5 jaar goed, totdat de coronacrisis en lockdown zorgde voor isolatie en ontregeling met als gevolg een nieuwe depressie door angsten. Venlafaxine opbouw eerste week 75mg smorgens en vanaf 2e week 150mg. Eerste weken waren een hel qua opbouwen. Extreme angsten, verergering klachten en suïcidale gedachten. Dit middel[lees meer...] 9 maanden gebruikt, geen positief effect gehad, wel veel last van bijwerkingen. Erg veel zweten, nachtzweten, geen libido, obstipatie en spierpijn/spanningen. Na 9 maanden afgebouwd en overgestapt op escitalopram 20mg. Venlafaxine afgebouwd in 12 dagen tijd van 150mg naar, 112,5mg, 75mg, 37,5mg naar 0mg. En de Escitalopram tegelijkertijd opgebouwd van 5mg, naar 10mg, 15mg en 20mg. Een volledige switch in 12 dagen. Geen tot weinig gemerkt van de switch. Alleen afname van bijwerkingen Venlafaxine en werking van Escitalopram. Positief dus. Voor mij nooit meer Venlafaxine, het heeft me echt 9 maanden van ellende gekost. Nu hopen dat de Escitalopram 20mg zijn werkzaamheid lang behoudt en dat de angsten/depressieve/suïcidale klachten lang wegblijven.

25-09-2022 | Man | 43
Chronische depressie
Helpt gewoon niet. Gebruik het nog steeds durf niet terug te gaan voor andere medicatie. Heb het gevoel dat geen enkel medicijn helpt tegen mijn depressie. En dat ik al sinds 1998 bezig ben depressie te behandelen, terwijl de psychiater zegt depressie is goed te behandelen. Gewoon onzin. Hij kan dat makkelijk zeggen vanuit zijn stoel. Ben nog steeds depressief ondanks 45 m[lees meer...]g alleen heel erg zwaar vermoeid, maar nog steeds erg depressief. En iedereen zegt dat ik met dit middel alleen maar makkelijker mijn bed uit zou moeten komen, terwijl ik enorme moeite heb om uit bed te komen, slaap bijzonder extreem veel. Zelfs op werk. Val zelfs midden op de dag op het werk in slaap. Durf niets meer te zeggen, uit angst nog zwaardere middelen te krijgen. Het enige wat gebeurt is dat ik zwaardere middelen krijg en ik nog vermoeider word. Betaal ik hier 150 euro per maand voor om nog moeilijker mijn bed uit te komen? Ben vaak geirriteerd, kan niets onthouden, extreme slaperigheid, zeer moeilijk uit bed komen voel me nog steeds moe, kan niets leren, wat precies de bedoeling is. Voel mijn leven aan me voorbij gaan en kan er niets meer van maken. Geen enkele mogelijkheid om er iets aangenaams van te maken. Alles is grijs, grauw en vlak en kleurloos.

25-09-2022 | Vrouw | 27
venlafaxine
Hey! Ik kon zelf sinds een aantal jaar geleden niet meer slapen door mijn tinitus, die ik kreeg door stress, overspannenheid en burn-out. Mijn psychiater schreef mij quetiapine 200mg voor om te slapen. Hier slaap ik prima mee. Meestal van 23.00 tot 7.00 uur (ik neem ze 21.30 uur in en ze werken vrij snel). Daarnaast slik in venlafaxine 225 mg en pregabeline 150mg, deze sli[lees meer...]k ik zodat ik niet helemaal gek wordt van mijn tinitus. Plus deze twee medicatie versterken de quetiapine en visa versa. Ik heb hier erg veel baad bij en voel mij stukken minder gestresst, vrolijker en meer uitgerust. Hopelijk hebben jullie er iets aan.

Cymbalta

21-09-2022 | Man | 39
Fibromyalgie
Cymbalta wordt steeds meer en meer voorgeschreven bij fibromyalgie. De bijwerkingen zijn milder en minder dan bij lyrica of amytriptyline. De laatste twee werken meer sederend en cymbalta meer opwekkend.

30-08-2022 | Man | 28
mirtazapine
Na vele soorten AD geprobeerd te hebben (clomipramine 75mg en escitalopram, venlafaxine, sertraline, alle drie op de hoogste dosering) voelde ik mij zo goed als uitbehandeld. Omdat de slapeloosheid zeer ernstige vormen begon aan te nemen, op eigen initiatief naar dit middel gevraagd bij de huisarts. Het middel sloeg direct aan doordat het mijn slaap vanaf de eerste dag ver[lees meer...]beterde. Omdat ik geen enkele bijwerkingen ervoer, het middel opgehoogd naar 30mg, waarna een duidelijk antidepressieve werking volgde. Helaas leek dit effect niet voor lange tijd aan te houden, waarna ik de dosering telkens met 15mg ophoogde, waarna ik weer enige verlichting ervoer. Nadat ik wederom een ernstige depressie kreeg na corona, heb ik zelfs een aantal maanden 90mg gebruikt. Na bloedonderzoek gehad te hebben bleek de spiegel zelfs bij 75mg nog aan de lage kant te zitten bij mij. Onderzoek naar leverenzymen gaf geen resultaat. Desondanks lijkt het medicijn erg goed te werken tegen piekeren en gegeneraliseerde angststoornis met geen enkele bijwerkingen. Het heeft ervoor gezorgd dat ik mijn HBO-studie heb kunnen afronden en nu voltijd aan het werk ben. Momenteel gebruik ik nog maar 15mg en ben daarnaast met amitriptyline 75mg begonnen.

30-08-2022 | Vrouw | 51
mirtazapine
Halve tablet tegen slapeloosheid, werkt zeer goed. Na 1,5 kreeg ik niet meer van arts. Drama, bijna niet slapen. Daarna heel langzaam afgebouwd. Zit nu op kwart pil.

Sint Janskruid

25-08-2022 | Vrouw | 32
hypericum
Sinds tienertijd heb ik op en af last van depressieve perioden, afhankelijk van gebeurtenissen in mijn leven. Sinds een paar maanden zit ik in een burn-out. Nu ik veel thuis zit merk ik dat de depressieve gevoelens weer terugkomen. Sporten is lastig vanwege mijn burn out, dit geeft te veel stress op het lichaam in dit stadium. Het is lastig om de balans in de dag te vinden[lees meer...] tussen rust en activiteit. Sombere gevoelens en negatieve gedachten bestrijden is dan extra lastig omdat je meer stil zit. Ik ben zelf geen voorstander van AD, maar zat er dit keer toch echt over na te denken. Toen kwam ik op het idee om SJK te proberen, ik had het ooit al thee al in huis gehaald maar nooit echt geprobeerd. Ik zit nu op dag 3 van gebruik. De eerste 2 dagen dronk ik 3 sterke koppen per dag. Gisteren overdag was ik erg duizelig en toen ik ging liggen werd ik wakker met een enorm snelle hartslag, nog nooit zo erg gehad. Ik schrok ervan en was bang voor een hartaanval. Na rustig ademhalen werd dit minder, maar de rest van de nacht wel trillerig gebleven. ik besefte me dat ik met een te hoge dosis gestart ben. Het heeft me niet laten afschrikken, vandaag terug gegaan naar 3 licht getrokken theekoppen van SJK. De reden dat ik doorga is omdat ik al een licht verschil begin te merken. Ik lach wat meer om filmpjes, ik sta tussendoor even op om wat te doen zonder hier erg over na te denken (voorheen kwam ik de bank niet af al probeerde ik mezelf te motiveren). Ik zie enorm uit naar de komende weken, aangezien het na 2 tot 4 weken pas echt zou beginnen te werken. Schrik niet van mijn bijwerkingen, ik zet het erbij om dat het belangrijk is om de dosis goed in te schatten en niet direct te stoppen bij een paar bijwerkingen. Daarbij slik ik geen andere medicatie die contra-effectief kunnen werken, ook geen anticonceptie etc. Over een paar weken een nieuwe update van mijn kant! :)

Hypericum

25-08-2022 | Vrouw | 32
sint janskruid

20-08-2022 | Vrouw | 36
venlafaxine
Na enkele jaren zeer gestresseerd rondgelopen te hebben, en op het einde ook zeer veel paniekaanvallen heb ik Venlafaxine 75 gekregen (eerst 2 weken opgebouwd met 37,5). Ik had geen bijwerkingen van het opbouwen, gewoon nog geen effect. Ik heb het moment gevoeld dat het plots begon te werken. Plots een gevoel van rust en ontspanning dat ik al in tijden niet meer had gevoel[lees meer...]d. Ik heb er 3 prima jaren mee gedaan en probeer nu al een half jaar zeer geleidelijk af te bouwen. Buiten 's nachts enorm zweten had ik geen bijwerkingen, buiten misschien iets minder emoties voelen dus het is wat dubbel om te stoppen. Mijn leven leek wel comfortabeler maar ik wil ook niet tot het einde van m'n dagen aan de medicijnen. Nu probeer ik na vele tussenstapjes de 37,5 om de 3 dagen (daarvoor om de 2 dagen) in te nemen maar na 2 weken voel ik me terug enorm gestresseerd en snel van m'n stuk gebracht. Ik had niet gedacht dat zo'n lage dosis nog iets deed maar blijkbaar toch wel. Ik ga nu terug ietsje opbouwen en hopen dat het later wel lukt om helemaal af te bouwen.

18-08-2022 | Vrouw | 32
venlafaxine
Ik slik al de helft van mijn leven 150 mg. Dit toen afgebouwd en gestopt, echter wegens toename migraine weer begonnen met 37,5 mg. En nu wordt ik opeens niet meer ongesteld. Hier is geen andere verklaring voor te vinden zoals zwangerschap, stress etc. Hebben meer mensen dit ervaren en zo ja, voor hoe lang? Ik heb namelijk een kinderwens dus baal hier nogal van.

12-08-2022 | Vrouw | 20
Chronische depressie
In gebruik voor depressie, angststoornis en chronische pijn. Qua depressie merk ik geen verschil, angst is iets minder geworden en de pijn is minder dan zonder medicatie. Werkzaamheid is prima maar had graag iets meer effect gezien.

07-08-2022 | Man | 33
Klopt idd libido verminderd en gewichtqtoename neem het al sinds 2016

Efexor

04-08-2022 | Vrouw | 68
venlafaxine
Een tekort aan Serotenine Ik ben wel tevreden over Venlavaxine ik gebruik 1xperdag 3x75mg + 1x37.5 mg en wat zo jammer is dat ik ontzetten!!!! transpireer bij het minste geringste!!

01-08-2022 | Vrouw | 21
venlafaxine
Depressieve klachten verminderen na 2 weken het enige nadeel is dat zodra ik deze medicatie vergeet te nemen mijn lichaam er heel gek op reageert ik begin me dan slap en duizelig te voelen maar ik krijg ook een soort vallend gevoel als ik mijn deze medicatie langer als 2 dagen niet neem moet ik naar het ziekenhuis van ellendigheid

28-07-2022 | Vrouw | 56
duloxetine
Ik heb duloxetine gekregen in een periode van depressie en angststoornissen. Het helpt enorm goed, ben er heel blij en tevreden mee.

27-07-2022 | Vrouw | 54
mirtazapine
De volgende dag uit bed met veel moeite, ik kan niet functioneren en ben erg suf, nul concentratie vermogen!

23-07-2022 | Vrouw | 30

22-07-2022 | Vrouw | 28
venlafaxine
Na op jonge leeftijd te kampen gekregen met zeer heftige angst en paniek stoornissen. Kwam een jaar niet buiten en had geen kwaliteit van leven meer. Uiteindelijk door huisarts laag begonnen en ik kreeg weer levenslust maar dat zakte weg en dan werd ik weer opgehoogd. Ondertussen een zombie en dood en dood ziek als ik wil afbouwen maar werken tegen mijn stoornissen doet[lees meer...] het ook niet meer dus een dubbel gevecht. Mocht iemand tips hebben héél graag! Het heeft de afgelopen jaren mijn leven zeer ernstig verpest.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (5817)
Anticonceptie - overig (4277)
Cholesterol (3119)
Depressie - antidepressiva overig (2950)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2697)
Pijn - morfine-achtigen (2425)
ADHD - psychostimulantia (2394)
Verslavingsziekten (2186)
Pijn (2169)
Bloeddruk - betablokkers (1830)
Maagzuur - protonpompremmers (1697)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1627)
Anticonceptie - eenfase (1510)
Angststoornissen (1439)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1434)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1348)
Depressie - antidepressiva TCA (1169)
Antibiotica - urineweginfectie (1149)