Ervaringen met Simvastatine

simvastatine

Adviezen farmacogenetisch testen

G-standaard, KNMP, 01-01-2022

Hoog cholesterol (742 meningen)
Diabetes type 2 (53 meningen)
Diabetes type 1 (15 meningen)
Diabetes type 3 (1 mening)

Cholesterolverlagers - nieuwe richtlijn

W Wessels - mijnmedicijn.nl (03-09-2019)

15-01-2024 | Vrouw | 54
Hoog cholesterol
Deze medicatie had op mijn cholesterolgehalte geen enkele effect en de enige " optie" van de behandelende arts was keer op keer de dosis verhogen. Omdat de bijwerkingen zoveel ( negatieve) impact hadden op mijn leven ben ik op eigen initiatief overgestapt op het gebruik van rode gist en tot mijn verbazing en die van de behandelaar had dit direct een positief effect op mijn[lees meer...] cholesterolgehalte en ik ervoor geen bijwerkingen!

16-12-2023 | Man | 60
Hoog cholesterol
Voldoende effect op cholesterol. Na vele jaren gebruik spierpijn in vooral de handen. Daarom overgestapt op ander medicijn.

29-11-2023 | Vrouw | 61
simvastatine (10mg)
Hoog cholesterol
Ik kreeg vreselijke krampen in mn kuiten en benen-in vingers en handen. En ik had behoorlijk last van het kortetermijn geheugen, tot grote ergernis van sommige vrienden

08-11-2023 | Vrouw | 59
Hoog cholesterol
Omdat het in de familie zit (erfelijk hoog cholesterol) al 20 jaar aan de staties. Begonnen met 10 mg en van lieverlede naar 40 mg gegaan. Tot nu toe eigenlijk niet veel bijwerkingen. Heel af en toe wat kramp in mijn tenen. Vorig jaar vanwege een vreselijke ziekenhuis ervaring ptss opgelopen. Dit begon met hartkloppingen , hiervoor Bisoprolol 2,5mg gekregen voor de hart[lees meer...]kloppingen en therapie, emdr en act voor de ptss. Nu na een jaar nog steeds af en toe hartkloppingen. De huisarts en psycholoog zeggen dat het door de stres komt. Misschien toch van de slimvastatine? Maar ik durf er niet mee te stoppen.

17-09-2023 | Man | 47

28-08-2023 | Vrouw | 47
Hartinfarct
Na een hartinfarct en 3 hartstilstanden een statine ( 3 verschillende) gekregen. Kon niet meer lopen van de pijn in m'n rug, benen en voeten. Ondraaglijke pijn. Na 2 Jr via de Internist Praluent voorgeschreven..een injectie. Icm Ezetimibe. Daarna nergens meer last van. Niet 1 x heeft de cardioloog dit aangekaart. Lijkt wel of ze aandelen in de statines hebben. Het [lees meer...]is echt troep dit medicijn.

24-08-2023 | Vrouw | 72
Hoog cholesterol
Had een hoog cholestorol gehalte in mijn bloed, dat jaarlijks gecontroleerd wordt omdat ik ook Losartan tegen hoge bloeddruk slikte. Moest Simvastatine maar gaan gebruiken. Direct ging mijn cholestorolgehalte omlaag, merkte ik aan een volgende bloedafname. Echter, toen ik op een morgen een kwartier lang hevige hartkloppingen kreeg diréct ná het innemen van de Simvastatine[lees meer...], ben ik abrupt gestopt met dit middel. Ik weet de hartkloppingen aan de inname van dit medicijn. De eerstvolgende bloedafname gaf aan dat mijn cholestorol meteen weer gestegen was, dus drong de huisarts aan om tóch maar weer te beginnen met de Simvastatine. Desnoods een half tabletje. Hier ben ik dan ook maar weer mee begonnen, met een half tabletje p.d. Ben op mijn hoede nu voor hartkloppingen, temeer daar hartproblemen in mijn directe familie voorkomen (vader en zus) Denk dat ik op aanraden van huisarts in de toekomst toch wel weer een heel pilletje zal moeten gaan innemen..... Slik nu (augustus 2023) sinds 1 maand een halve pil weer, nadat ik zo'n 4 mnd. gestopt was.

11-07-2023 | Man | 59
Cholesterol
Simvastite en atovastatine gebruikt. Ging gepaard met hevige spierpijnen. Tot niet meer kunnen traplopen aan toe. Ik ben er achter dat als je 1 statine niet verdraagt dit ook dit bij alle statines zo is. In al deze middelen zit de stof Lacton. Het is een nutteloze stof voor de kwaal, maar veroorzaakt de hevige bijwerkingen. E.e.a. Is terug te vinden inde publicatie van het[lees meer...] Radboud Nijmegen uit 2015! Dit ook voorgelegd aan de huisarts. Deze was hier niet van op de hoogte. Ik ben meer en beter op mijn voeding gaan letten. Inmiddels 14 kg afgevallen. Cholesterol hiermee weer op pijl gebracht. Advies huisarts: gezonde leefstijl is beter dan medicijnen, tenzij echt nodig.

03-07-2023 | Man | 72
Diabetes type 2

16-06-2023 | Man | 63
TIA
Mijn cholesterol is prima, maar dit voorgeschreven door arts, heel veel ongemak er door gekregen overweeg te stoppen, maakt meer kapot dan dat het helpt

09-05-2023 | Man | 34
Gebruik nu al 5 jaar geen bijwerkingen en cholesterol blijf laag

03-05-2023 | Vrouw | 71
Hoog cholesterol
deze heb ik gekregen na mijn zocor tabletten, die zijn uit de handel genomen. nu al aantal jaren simvastatine. de hartkatherisatie was niet helemaal goed en nu moet ik atorvastatine gaan gebruiken, deze hebben nog meer bijwerkingen echter, doch de cardioloog vindt de atorvastatine het beste voor mij. 24 per dag zware hoofdpijnen, heel veel spierpijnen etc is niet te doe[lees meer...]n. heb gesprek met de cardioloog er over gehad , maar nu begint de simvastatine ook al met dezelfde klachten. ze zeggen geen statines meer na je 70 ste jaar en ook geen amlopine,maar dat is bij mij beiden. ik sta volledig in contact met mijn cardioloog welke medicatie nu met al die andere medicijnen nu bij mij passen

10-04-2023 | Man | 75

07-04-2023 | Vrouw | 70
simvastatine (40mg)
Na een operatie wegens vaatvernauwing dit medicijn circa 5 jaar geleden voorgeschreven gekregen, samen met bloedverdunners. Sinds 4 maanden heel erge spierpijn en stekende krampen in mijn linkerbeen, waarbij ik het uit gil van de pijn. Lopen is zelfs met een stok onmogelijk. 24 uur per dag pijn. Echografie heeft een scheurtje gezien, waarna ik in het circuit van sportarts[lees meer...] en sportfysiotherapeut beland ben. Geen enkele verbetering. Ben op eigen initiatief na googlen gisteren met Simvastatine gestopt. Ben benieuwd; huisarts noch orthopeed noch sportarts heeft de link gelegd. Ik ben ten einde raad.

31-03-2023 | Man | 82
simvastatine (10mg)
In 2010 kreeg ik een hartaanval en ben naar het ziekenhuis gebracht, alwaar een cardioloog mij simvastatine voorschreef. Uw cholesterol is weliswaar niet zo hoog, maar ga het toch maar gebruiken. Wat heb ik daar een spijt van gehad, ik kan nu haast niet meer normaal lopen en ben mijn balans, evenwicht kwijt, ik val vaak en kan niet verder dan 200 meter lopen want dan ben[lees meer...] ik gewoon "OP" terwijl ik eerder gewoon mee kon in het leven, dat is nu over. Na enige jaren dit medicijn geslikt te hebben, las ik in de bijsluiter dat er ook Polyneuropatie als bijwerking zou kunnen opreden. Toen ik met een van mijn benen begon te slepen en ik een klapvoet kreeg ben ik gestopt met de inname. Bedankt cardioloog.

19-03-2023 | Vrouw | 41
Hoog cholesterol
Was wat huiverig voor dit medicijn omdat het bekend staat om zijn vele bijwerkingen. Besloot het toch een kans te geven en ik heb echt geen bijwerkingen ondanks ik het al een jaar gebruik.