ISO 27001

ziekte

Mirena spiraal

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor anticonceptie / zwangerschapspreventie

Naam Aantal ervaringen Effectiviteit Algehele tevredenheid
Clomid 1 4
Livial 1 4
Gracial 1 5
Neocon 1 4

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: anticonceptie / zwangerschapspreventie

24-04-2017

Microgynon '50' (ethinylestradiol / levonorgestrel)

ik gebruik nu sinds 2007 microgynon 50. Vanaf ik met de pil begin heb ik vooral last van netelroos op handen en zijkant vingers, nog iemand hier last van? komt het doordat deze pil te zwaar is?
23-04-2017

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

In verband met borstvoeding had ik niet veel keuze qua anticonceptie. Spiraal zie ik niet zitten en ik ben na 20 jaar de pil slikken wel klaar voor wat anders. Ik kwam uit op de Implanon. Ideaal. 1x laten zetten en 3 jaar geen omkijken naar! Vorig jaar april heb ik 'm laten zetten. Tot februari heb ik nergens last van gehad. Hooguit 1 aan 2x een beetje rommelig zoals ik h[lees meer...]et noem. In februari ben ik begonnen met afvallen en vanaf dat moment begon de ellende. Eerst een weekje ongesteld, daarna een weekje niks en vervolgens weer een week ongesteld. Dat ging zo door tot 3 weken geleden... Sindsdien ben ik alleen nog maar ongesteld geweest en dan heb ik het niet over een klein beetje ongesteld! In eerste instantie dacht ik dat het met het afvallen te maken had, maar als ik de verhalen hier lees, lijkt het "normaal" te zijn. Nou een betere anticonceptie kan je niet hebben. Ik heb nu totaal geen zin en ben toch alleen maar ongesteld... Misschien toch maar ff contact opnemen met mijn huisarts aangezien het me energie vreet waardoor ik moe ben, hoofdpijn heb en niet vooruit te branden ben...
22-04-2017

T-Safe (koperhoudend spiraal)

Ik heb de T-safe inmiddels zo'n vijf jaar geleden laten zetten, nadat ik Mirena had gebruikt waarbij ik klachten had gekregen. Het sprak me aan dat de T-safe een koperspiraal is zonder hormonen. Laat de natuur maar zijn werk doen! Het inbrengen heb ik laten doen bij de CASA-kliniek, want mijn huisarts had nog geen ervaring met de T-safe. Het spiraal werd ingebracht met ee[lees meer...]n eendenbek. Het viel heel erg mee en was zo gepiept. Het eerste half jaar had ik last van bijwerkingen, opgeblazen gevoel, heftige steken in mijn buik/weeënpijn, acne, soms rugpijn, soms rillingen. Maar ik had al gelezen dat dat erbij kan horen. Dus dat nam ik voor lief. Mijn menstruatie was altijd al heftig en lang (7 dagen), dus daar was ik al aan gewend. Dat was nu niet anders. Waar ik wel elke maand tijdens de natuurlijke bloeding vooral last van heb is het opgeblazen gevoel aan de onderkant. Mijn broek zit dan echt strakker tijdens die week. Maar goed, als dat alles is, kan ik hier wel 10 jaar mee leven dacht ik. Want het is heel relaxed dat je er 10 jaar geen omkijken naar hebt. Maar de laatste 1,5 jaar heb ik steeds vaker kast van acute steken in mijn buik, vergelijkbaar met weeën. Dit is soms tijdens mijn ongesteldheid, maar vaak ook juist de week ervoor en/of de week erna. Ik heb een echo laten maken om te kijken of de spiraal nog wel op zijn plek zat, maar dat is het geval. Voor mij is die weeënpijn zo irritant en pijnlijk, dat ik heb besloten de T-safe binnenkort te laten verwijderen. Ik ga nu maar weer over op anticonceptie met hormonen, maar dan het hormoonstaafje. Kijken of dat bevalt. Ieder lichaam is tenslotte anders.
21-04-2017

Multiload Cu (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Altijd effectief geweest; goed beschermd tegen zwangerschap. Het zetten was zeer pijnlijk. Na ongeveer een jaar kreeg ik steeds meer last van de spiraal; menstruaties die 10 dagen duren met erg veel rugpijn en extreem veel bloedverlies, waardoor ik ook wel eens bijna flauw viel (ik heb al een lage bloeddruk). Dus doet wat het moet doen, maar ook veel ongewenste bijwerkinge[lees meer...]n. Voordat ik ongesteld moet worden krijg ik ook een sombere stemming en puistjes. Als ik opnieuw mocht kiezen zou ik dit niet nogmaals doen.
21-04-2017

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Gewichtstoename van 7.2 kg in 6 weken tijd. Bizar, zelfde eetpatroon. Continu moe. Eerste weken pijn in arm. 1e 3 weken continu ongesteld. Stemmingswisselingen (heftig). Vet haar en haaruitval. Libido sterk verminderd. Eruit halen is niet iets dat je wil. Eerst komt arts met advies dan ander hormoon te gaan geven erbij.. om de implanon te temperen. Ik liet het eruit halen[lees meer...]. Eerst verdovingsprik. Daarna snijden ze in je arm. Ze waren een half uur bezig. Blij dat ie eruit is. Ik raad dit middel iedereen af. Krijg je bijwerkingen, kun je niet gewoon stoppen zoals met de pil. Meer mensen hebben deze bijwerkingen dat de organisatie doet geloven. Voor mij: Nooit weer!
19-04-2017

Mirena (levonorgestrel)

8 maanden geleden mijn spiraaltje laten plaatsen, dit na 10 jaar de pil te hebben gehad. De pil werkte voor mij niet meer goed. Slikte 2 strips en en dan een stopweek, op een gegeven moment werd ik gewoon ongesteld tijdens de inname van de 1e strip. En vaak veel krampen en migraine tijdens ongesteldheid. Daarom gekozen voor de Mirenaspiraal. Plaatsen was geen pleziertje,[lees meer...] maar wel te doen. Scheelt veel als je pijnstillers vooraf inneemt. Vooral het vastgrijpen van de baarmoeder om te meten deed bij mij veel pijn. Dit was gelukkig maar een paar seconden. Na het zetten was ik wel een beetje flauw, heb 10 minuten moeten zitten. Na een uur begonnen de hevige krampen, volgens sommige te vergelijken met weeën. Dit heeft bij mij 2 uur geduurd, daarna was deze pijn weg. 3 maanden lang dagelijks bloedverlies gehad, van zeer licht, tot normale bloedingen. Zeer vervelend maar ik dacht ik blijf volhouden, sowieso 6 maanden. Na die 3 maanden nog 2 bloedingen gehad van 6 dagen, niet regelmatige cyclus. In februari mijn laatste ongesteldheid gehad, niet echt zo te noemen, maar te zwaar voor een inlegkruisje. Bijwerkingen: Tijdens het gebruik van de pil had ik last van migraine, deze is echter wel verminderd. En mijn hormonale acne is ook verbeterd. Mijn huid heeft er de afgelopen 10 jaar nog nooit zo goed uit gezien. Qua emoties ben ik minder vlak, ben vrolijker, maar kan ook gemakkelijk huilen om een zielige film/ docu. Libido is toegenomen, deze was er namelijk haast niet tijdens het gebruik van de pil. Over het algemeen genomen ben ik zeer tevreden, ondanks de eerste 3 maanden. Maar als de werking hoe die nu is zo blijft voor de komende 5 jaar, kan ik het alleen maar aanraden. Het scheelt dat er niet meer dagelijks aan gedacht noet worden om de pil in te nemen. En al helemaal fijn dat ik niet meer ongesteld word.
19-04-2017

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Na veel pijn bij het 2de spiraaltje (eersten nooit klachten gehad) overgegaan op de implanon, ik dacht lekker makkelijk, hoef ik 3 jaar nergens aan te denken. helaas liep dit even anders. veel pijn ervaren na het zetten. nu 2 maanden niet vloeien, een maand lang gevloeid en een hormonen kuur ernaast moeten doen om dit te laten stoppen. het scheen te werken tot ik anderhalv[lees meer...]e maand geleden weer begon met nonstop vloeien. 2 weken geleden heeft de huisarts geprobeerd om het staafje er uit te halen. mislukte poging, van narigheid is die wond ook nog gaan ontsteken. met een echo ontdekt dat het staafje zich in de spier bevond. vandaag operatie gehad om hem te laten verwijderen. blij dat het er uit is, maar ik weet niet wat ik met mezelf aan moet van de pijn. ik was naast het vloeien ook erg emotioneel instabiel. nu even helemaal geen hormonen en het lijf het lijf laten zijn.
18-04-2017

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

In 2013 heb ik een implanon laten plaatsen bij mijn huisarts. Het inbrengen van het staafje was vrij pijnloos omdat ik van te voren een verdovend zaalfje heb op gebracht. Eerste twee jaar bleven de bloedingen weg. Ook de menstruatiepijn was weg. Toen ik mijn derde jaar inging begonnen de bloedingen steeds heviger te worden. Ik kon voor 2 weken lang ongesteld blijven (geluk[lees meer...]kig bleef de pijn weg) op een gegeven moment werd ik om de twee weken ongesteld voor een periode van 2 weken. Toen weer om de week ongesteld (bloedingen duurden niet al te lang, maar kwamen om de korte tijd weer terug) door het gebrek aan tijd en steeds heen en weer reizen naar het buitenland heb ik mijn implanon 3 maanden na de verloopdatum eruit gehaald. Dat ging ook moeizaam, eerst 40 min bij de huisarts gelegen die het implanon maar niet wegkreeg en toen uiteindelijk doorgestuurd naar de eerste hulp waarbij de arts nog een half uur aan t kloten was met mijn arm. Mijn lichaam heeft een vlies gecreëerd rond het staafje waardoor de arts geen grip had.. Daarbij kreeg ik wel een plaatselijke verdoving, waardoor de behandeling nog mee viel qua pijn. Binnen een kalender maand was mijn ongesteldheid weer op de normale orde alleen zijn de pijnen ondraagelijk. Ik wist dat het te maken had met het adaptatie van het hormonengang in mijn lichaam alleen zijn we bijna een jaar verder en de pijn vermindert niet. Aan anticonceptie ga ik liever niet meer beginnen, omdat ik nu een duidelijke verschil heb gemerkt tussen de bloedingen en daadwerkelijk de menstruatie. Ook ben ik in de periode dat ik het implantaat heb gehad heel erg veel somber geweest en zelfs zwaar depressief. Dat was na een tijdje vermindert alleen toen de tijd was ik er niet van bewust dat dat de oorzaak kon zijn. Natuurlijk reageren mensen er verschillend op en kan het zo zijn dat je de tijd van je leven gaat krijgen net als ik de eerste twee jaar van het gebruik. Het is wel echt een aanrader om je arts te raadplegen als je ongewenste bijwerkingen verkrijgt.
17-04-2017

Mirena (levonorgestrel)

Na een buitenbaarmoederlijke zwangerschap bij een koperspiraal, overgestapt op Mirena, nu de tweede keer, na een bewuste zwangerschap. Hoewel het erg fijn is om amper ongesteld te worden heb ik sterk het gevoel dat het mijn "persoonlijkheid" beïnvloed. Ik ben veel angstiger en emotioneler. Ook herken ik mezelf niet in soms explosieve reacties op situaties. Al met al erg ve[lees meer...]rvelend. Ook is mijn libido zeer laag. En al een aantal jaar last van hartkloppingen waarvan ik nu uitvind dat dat een bijwerking kan zijn van de mirena. Ik overweeg serieus om de Mirena te laten verwijderen.
12-04-2017

Multiload Cu (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Heel fijn ding, 2 jaar gehad. Laat je asjeblieft niet bang maken door mensen online die zeggen dat het inbrengen ontzettend pijnlijk was! Als je je druk maakt spant je baarmoedermond zich aan wat het plaatsen vervelend kan maken. Als je relaxed bent en je ontspant valt alles mee: het voelde voor mij als een iets heftigere menstruatiekramp, niets onoverkomelijks. Toen ik hi[lees meer...]erna horrorverhalen heb gelezen op het internet over het eruit halen van het spiraaltje was het eruit halen ook vele malen vervelender dan het inbrengen. Mijn advies: laat je niet gek maken, laat het doen bij een arts waar je je op je gemak voelt. De reden dat ik dit bericht plaats is ook omdat ik zo veel meer negatieve verhalen lees dan positieve, ik vind dit spiraaltje het ideale alternatief voor vrouwen die niet tegen hormonale anticonceptie kunnen. Hierna redelijk lang (3wk) last gehad van bloedingen, hierna is dit gestopt en niet meer teruggekomen. Hele regelmatige ongesteldheid gehad voor 2 jaar, wel wat pijnlijker en langer dan voorheen. Nooit zwanger geworden met het spiraaltje en nooit last gehad van iets. Wel was het spiraaltje heel soms te voelen tijdens gemeenschap. Voor de rest eigenlijk nooit door gehad dat 'ie er zat. Top dus.
12-04-2017

Ethinylestradiol/gestodeen Tabletten (ethinylestradiol/gestodeen)

11-04-2017

Flexi-T (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Ik haat het om een van de personen op het internet te zijn met een horrorverhaal, maar ik wil het toch even kwijt. Ik heb de flexi-T 1.5 jaar effectief in gebruik gehad. Inzetten was geen probleem, weinig pijn ervaren. Twee maanden geleden echter, was ik een week over tijd (terwijl ik altijd regelmatig ongesteld was). Ik was misselijk en moe, en je raad het al... zwanger. [lees meer...]Bij nader onderzoek in een abortuskliniek bleek het spiraal er nog in te zitten, niet eens heel erg verplaatst. Waarschijnlijk zat ik in de 0.01% met pech, dus dit wil niet zeggen dat het ding niet effectief is. Het is echter wel jammer dat ik hierdoor de heerlijke ervaring van een abortus mocht meemaken (geen aanrader). Ik ga nu over op de T-safe en hoop bij god dat dit wel gaat werken...
05-04-2017

Depo-Provera '150' (prikpil) (medroxyprogesteron parenteraal)

Vanwege tussentijdse bloedingen over gestapt op de prikpil op aanraden van de huisarts. In Augustus de eerste prik toegediend gekregen. De eerste 2 maanden geen last van bijwerkingen gehad maar in oktober kreeg ik de eerste bloeding die 3 weken duurde. Daarnaast was ik zeer vermoeid, duizelig en krachteloosheid. Vervolgens kreeg in December weer een bloeding die 5 weken du[lees meer...]urde waarna ik een week wat minder menstrueerde. Na die week begon ik weer hevig te vloeien. Dit heeft 12 weken geduurd. Ik ben hiermee naar de huisarts gegaan en was meteen gestopt de prikpil en een 10 daagse kuur (chemische curretage) mee gekregen om het bloeden te stoppen. Voor mij nooit weer de prikpil.
05-04-2017

Mirena (levonorgestrel)

Ik heb mirena bijna 4 jaar geleden laten plaatsen omdat ik de pil beu was. Het plaatsen zelf deed heel erg veel pijn bij mij (geen kinderen) en heb de hele dag buikpijn gehad en veel geslapen, maar het is het helemaal waard. Ik heb al die tijd geen menstruatie gehad tot vorige maand, ineens krampen en paar dagen bloed verlies. Ik merk nu dat ik wel weer 'last' krijg van me[lees meer...]nstruatie klachten (eetbuien, humeur schommelingen, (onder)buikpijn) heb huisarts gebeld en waarschijnlijk neemt de werking van spiraaltje af bij mij. Bij iedereen werkt het anders maar ik zou het zeker adviseren!
04-04-2017

Mirena (levonorgestrel)

Ik heb 9 jaar de pil gehad. Toen 5,5 jaar de spiraal. Nu weer 1,5 week de Pil Yasmine. Ervaring van de 5,5 jaar Mirena Spiraal: Ik ben nooit zwanger geworden en deed het dagelijks onveilig. Werd 3 dagen heeeel licht ongesteld, maar zo weinig hoogstens 3 druppels per dag. Ook heb ik het idee dat het libido en de emotionele staat beter is dan met een pil. Vaginale gevoelighe[lees meer...]den zoals schimmelinfecties/ blaasontstekingen zijn minder dan bij gebruik van de pil, toen vaker blaasontsteking en schimmel infecties, bij spiraal nooit meer (kan toeval zijn). Energielevel is beter dan bij gebruik pil. Als ik niet enorme acne had nu en dat wel eens zou kunnen komen van de spiraal dat ik dus bij de 1 tot 10% van de gebruikers hoor, had ik nu nog steeds de spiraal gehad. 3 dingen die belangrijk zijn. 1. Vergeet nooit bij het plaatsen of verwisselen 1,5 uur van te voren 2 goeie pijnstillers te nemen. 2. Je bent zelf verantwoordelijk hem elk 5 jaar te wisselen doe die iets eerder anders werkt hij dus niet! 3. 1 tot 10 % van de gebruikers wat ik dus best veel vind krijg enorme last van acne. En dit is niet meteen de volgende dag maar duurt maanden voordat je het merkt dus remember krijg je acne het zou van de spiraal Mirena kunnen zijn. Ik heb de spiraal 4,5 jaar gehad vervolgens verwisseld (vergeten pijnstillers te nemen (niet te doen)) en toen werd mijn acne nog erger en ik wist maar niet waardoor het kwam. Na de wissel van de spiraal en het nog erger worden, heb ik nu de spiraal er uit laten halen, terwijl hij er nog maar een half jaar in zat, maar ik ben nu een week overgestapt op de Yasmine pil. Ik wist niet dat er zoveel mensen last hadden van de spiraal met acne, ergens hoop ik dat ik daar 1 van ben anders ligt het nog ergens anders aan en ben ik verder van huis ;)
03-04-2017

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Op 12 oktober 2016 heb ik het Implanon door mijn gynaecologe laten plaatsen omdat ik al een tijdje een vaste relatie had en omwille van intolerantie geen pil kon verdragen. Condooms zijn vrij duur om continu een doos van te kopen dus besloot ik om het implantaat te laten inbrengen in de linkerbovenarm. Ik heb in het begin mijn maandstonden nog doorgekregen, maar in januari[lees meer...] bleven deze uit. Nu krijg ik ze om de 2 maanden. Ik ben niet echt aangekomen, maar ik heb wel heel veel last val haaruitval en vooral stemmingswisselingen. De stemmingswisselingen zijn zelfs zo extreem dat ik de ene moment erg vriendelijk kan zijn en de andere moment, van de ene op de andere seconde, helemaal kan omslaan. Mijn vriend die herkent me soms niet meer en begint zelfs alsmaar minder en minder begrip te tonen omdat hij gewoon niet snapt dat zoiets kan. Als je van nature uit al een vrij emotioneel persoon bent, raad ik je aan om ERG voorzichtig te zijn met het implantaat. Het is tricky waneer het op hormonen aankomt. Voor de rest doet het prima zijn werk, je bent 3 jaar safe en ook écht safe. Het inbrengen is pijnloos (is bij mij door de gynaecologe gedaan) en de verwijdering tja... Dat zie ik dan wel. Nu en dan voel ik het implantaat wel eens zitten, maar een storende factor is het zeker niet, ik vind het zelf handig om te weten dat het nog steeds op zijn plek zit.
02-04-2017

Mirena (levonorgestrel)

Heb mijn mirena nu een halfjaar, bij het plaatsen wel pijn gehad, een hele irritante pijn, gelukkig van korte duur (15sec ongv) In het begin goede hoop, aangezien ik hiervoor een koperspiraal had. Beviel ook goed, alleen bleek dat deze bij mij niet goed zat, toen overgestapt naar mirena, om te proberen eigenlijk. De eerste keer ongesteld verschrikkelijke pijn gehad, kon ni[lees meer...]et liggen of zitten. De eerste 3 maanden zijn wennen zeggen ze, dus deze sowieso uitgezeten ermee. Maar mijn onregelmatige bloedingen bleven (nu nog). Dit is dus mijn bijwerking, ontzettend vervelend. Ik had voorheen een hele regelmatige cyclus. Ik loop elke dag met tampons in en ga de deur niet uit zonder, want als ik ook maar iets voel is het vaak bloed. Buikpijn heb ik een paar keer per week, kort. Ik kan nooit inschatten wanneer ik ongesteld zal gaan worden.
31-03-2017

Mirena (levonorgestrel)

Bij het plaatsen had de huisarts al verteld dat er in het begin extra bloedingen kunnen komen tot wel een half jaar lang. Maar dat niet iedereen dat heeft. Ik helaas wel. Daarna gelukkig wel iets minder vaak. Ik ben vaker ongesteld maar dan wel weer minder heftig. Vervelendste bijwerking, maar ik weet niet zeker of het door de Mirena komt is dat ik me sinds de plaatsing ve[lees meer...]el somberder en chagrijniger voel. Dat gevoel wat je wel eens kan hebben als je ongesteld moet worden maar dan vrijwel elke dag... Ik ga hem laten verwijderen en dan zal ik nogmaals een reactie achterlaten. Mocht ik weer helemaal opknappen, dan lag het echt aan de Mirena. Zo niet, dan is het toeval geweest en is er wellicht iets anders met me aan de hand.
30-03-2017

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Ik ben ondertussen al aan mijn 2de implantaat toe, en ben er zeer tevreden over, want ben niet zwanger geraakt! Het kan wel vervelend zijn dat mijn bloedingen soms langer of korter duren en wat onregelmatig zijn, maar dat is een klein ongemak in vergelijking met elke dag de zorgen van pilletjes te nemen etc. Ik had geen andere bijwerkingen, ben bv. niet verdikt, heb geen a[lees meer...]cné gekregen of hoofdpijn. De plaatsing en verwijdering doet ook helemaal geen pijn want het is onder plaatselijke verdoving.
28-03-2017

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Ik heb niet echt getwijfeld om de implanon te laten zetten want ik zit in een lange vaste relatie en was de pil grondig beu.. Maar ik was er toch wel wat bang voor, bij sommige mensen zijn de bijwerkingen niet min. Ik heb het nu van november 2016, en ik moet zeggen dat ik er toch tevreden van ben! In de eerste maand moest mijn lichaam wel aanpassen en ben ik redelijk[lees meer...] ziek geweest. Sinds toen heb ik nog 1 keer mijn maandstonden gehad en daarna niets meer, mijn haar valt wel meer uit (gelukkig kan ik er wel een paar missen) en ik heb soms last van mijn hormonen en word ik sneller emotioneel. Maar ik ben dus best tevreden en zou het zeker aanraden!
27-03-2017

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Ik ben net begonnen met deze pil vanwege erge buikpijn tijdens de ongesteldheid. Sinds ik hem slik heb ik ernstige buikpijn, voel ik me erg slap en heb weinig tot geen eetlust.. Ik heb geen idee of de bijwerkingen al zo snel kunnen komen, ik heb geen idee waar het anders vandaan moet komen.
24-03-2017

Mirena (levonorgestrel)

Anderhalf jaar geleden de mirena laten plaatsen. Natuurlijk geen pretje, maar wel te doen (na 3 kinderen). De eerste 3 maanden constant aan het bloeden geweest. Wilde hem bijna weer laten verwijderen maar toch nog doorgezet. Het bloeden werd minder en werd ongeveer iedere maand ongesteld, soms veel/weinig of lang/kort maar op zich best tevreden. Had een hoopje dat het bloe[lees meer...]den minder lang zou duren en zelfs zou verdwijnen maar dat niet. Kwam netjes iedere maand terug. Tot het laatste half jaar. Veel heftigere bloedingen en meestal ook 2 weken lang. En de laatste maanden begon het ook onregelmatig te worden. 16 dagen ongesteld en dan 10 dagen niet en dan weer 2 weken. Om gek van te worden. Ik heb hem nu dus toch weer verwijderd. En terug naar de pil.
23-03-2017

Norlevo (levonorgestrel oraal)

Na al die verhalen op internet was ik bang om de morning after pil in te nemen, aangezien mijn lichaam sterk reageert op medicijnen e.d. Echter heb ik hem nu 5 dagen geleden ingenomen en nog geen seconde last gehad van kwaaltjes. Over de effectiviteit kan ik nog niets zeggen, maar ik denk dat het wel goed zit.
22-03-2017

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Na ongeveer 7 jaar een heftige combinatiepil hebben gebruikt is dit echt een opluchting. De pil zorgde er voor dat ik om alles wel kon huilen, kon schreeuwen of compleet door het lint kon gaan. Oftewel, ik had mijn emoties niet onder controle. Daarbij vond ik het heel lastig dat ik er elke dag aan moest denken om hem te nemen en voelde ik me enorm opgeblazen. Ik heb mijn i[lees meer...]mplanon op 14 maart 2016 laten zetten. De eerst 4 maanden bijwerkingen gehad zoals haaruitval en wat kilo's aangekomen. Het haaruitval was zo erg dat ik regelmatig aan mijn vriend heb gevraagd of hij ook kale plekken zag op mijn hoofd.. Dit was gelukkig niet zo. Na die 4 maanden nergens meer last van. Nu wel elke maand á om de maand 1 dag ongesteld maar dat is zo weinig dat je aan een inlegkruisje genoeg hebt. Als dit zo positief blijft laat ik nog een 2e zetten over 2 jaar.
19-03-2017

Mirena (levonorgestrel)

Ik heb 2 weken terug een spiraaltje laten plaatsen. De plaatsing zelf voelde alsof iemand je hard kneep, deed een minuutje pijn maar dat was het dan ook. De week na de plaatsing had ik last van bloedverlies en buikpijn, maar niet zozeer dat het me echt belemmerde in het dagelijks leven. Nu heb ik sinds 3 dagen heel hevige krampen, geen buikkrampen zoals bij een menstruatie[lees meer...], maar een pijn die ik nog nooit eerder heb gevoeld, "baarmoederpijn". Echt verschrikkelijk. Gisteren lag ik 6 uur lang te huilen in bed, ik kan niet meer uit de voeten zo. Ik heb met mijn gynaecoloog gebeld, mijn lichaam wilt het spiraaltje misschien uitdrijven waardoor het niet meer op zijn plek zit en het daarom ook zo pijn doet. Mijn zus had er na de buikpijn de eerste dagen na de plaatsing geen last meer van. Denk er dus aan dat je lichaam het spiraaltje niet altijd zomaar accepteert en dat je er serieus last van kan hebben!
18-03-2017

Mirena (levonorgestrel)

Ook ik ben zeer tevreden. Was pil moe na 26 jaar. Hou zeker de dag van inzetten vrij, heb hoge pijngrens en kreeg van tevoren 500 mg naproxen dus had niet verwacht dat ik wat zou voelen, nou dat deed flink zeer, net een wee alleen dan van buiten naar binnen, kon nog rustig blijven liggen maar ben toch flauw gevallen op weg naar de assistente. Een hele week buikpijn gehad w[lees meer...]aarbij ik niet kon bukken, langzaam zakt dit weg en na een zeer lichte ongesteldheid ben ik zeer tevreden. Voel me veel beter met minder hormonen, heb ook veel meer zin, heb spijt van dat ik niet eerder een spiraal heb genomen.
17-03-2017

Yasmin (ethinylestradiol/drospirenon)

Al op mijn 15e ben ik begonnen met het slikken van de pil. Omdat ik veel last had van puistjes ben ik eerst begonnen met de Diane pil en na een jaar ben ik op aanraden van de huisarts overgestapt op de Yasmin pil omdat deze lichter zou zijn. De Yasmin pil heb ik jarenlang geslikt zonder noemenswaardige bijwerkingen. Na ongeveer 5 jaar begon ik echter veel last te krijgen v[lees meer...]an vaginale schimmelinfecties. Deze werden elke keer behandeld met schimmeldodende middelen en dan was ik er even vanaf, maar binnen de kortste keren was de schimmelinfectie weer terug. Er ging geen maand voorbij zonder (soms meermaals) een schimmelinfectie. Mijn libido werd ook erg laag en ik had geregeld last van duizelingen. Ik ben heel vaak bij de huisarts geweest met deze klachten en daar kreeg ik te horen dat veel vrouwen er helaas last van hebben en dat ik de anti-schimmelmedicatie maar gewoon preventief moest gebruiken. De vele schimmelinfecties hebben mijn seksleven ook erg beïnvloeden en hebben uiteindelijk ook geresulteerd in veel pijnklachten tijdens het vrijen (vaginisme). Uiteindelijk ben ik bij de bekkenbodemspecialist terecht gekomen om deze problemen op te lossen. Na jaren aanklungelen was ik het spuugzat en heb ik samen met mijn partner besloten om te stoppen met de pil, ondanks dat we nog geen kinderwens hadden. De huisarts vond het niet nodig, want deze was van mening dat de pil niet de veroorzaker kon zijn van al mijn klachten. Ik was echter inmiddels wanhopig en wilde alles wel proberen. En jawel, na een paar maanden gestopt te zijn met de pil werden de schimmelinfecties minder! Wat was ik blij. Helaas heeft mijn eerste natuurlijke menstruatie wel enorm lang op zich laten wachten (meer dan 10 maanden). Mijn hormonale huishouding lag enorm overhoop. Inmiddels ben ik 1,5 jaar verder en zijn mijn menstruaties terug, maar heb ik wel een hele lange cyclus, waar ik dat voordat ik de pil slikte nooit had. De schimmelinfecties zijn bijna helemaal verdwenen en ik heb mijn libido terug. Wat een verschil.De pil heeft mijn hormoonhuishouding dus enorm in de war geschopt, had ik dat maar eerder geweten. Een grote frustratie die ik heb is dat veel (huis)artsen de bijwerkingen die een pil kan geven wegwuiven (ik ben destijds bij verschillende geweest). Elk lichaam is anders, en hormonen kunnen van GROTE invloed zijn op je gezondheid. Alle bijwerkingen zijn voor mij het gemak van het niet zwanger raken niet waard geweest. Inmiddels gebruik ik een natuurlijk anticonceptiemiddel en hier ben ik dolgelukkig mee. Een temperatuurmeter die je vruchtbare dagen berekend, en dus aangeeft op welke dagen je onbeschermd kunt vrijen als je niet zwanger wil worden (of juist ideaal andersom, als je wel zwanger wil worden). Voor mij is deze oplossing ideaal, omdat ik een vaste partner heb.
16-03-2017

Depo-Provera '150' (prikpil) (medroxyprogesteron parenteraal)

Ik ben nu al ruim 5 jaar aan de prikpil en ik vind het nog steeds een super fijn middel. Ik las alle verhalen hier op deze site en zag dat er bijna geen verhalen zijn over mensen die dit middel langdurig gebruiken. Ik heb in het begin bijwerkingen ervaren en ben toen wat aangekomen, mijn menstruatie is na mijn eerste spuit al helemaal gestopt en ik ervaar dit als zeer pret[lees meer...]tig. Voor de rest heb ik nu een goed gewicht en leerde ik na een tijdje leven met de bijwerkingen. Ook heb ik soms last van een opgeblazen gevoel, maar ik merkte dat je dit ook goed kan reguleren door op je voeding te letten, sporten en ook bepaalde supplementen innemen zoals: CLA. Ik ben zeer tevreden hier over en ben van plan dit middel nog langere tijd te gebruiken.
08-03-2017

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Ben dit gaan gebruiken i.v.m. heftige ongesteldheid en pms klachten. Heb al maanden vage klachten, misselijkheid, duizelig, lenzen die ik niet meer kan dragen en haar verlies. Mijn arts wist er niet waar mijn klachten vandaan kwamen, tot ik de bijsluiter op Internet gevonden had en het mee nam naar haar. Ben dan ook direct gestopt en krijg mijn oude pil weer. Die ik e[lees meer...]erder slikte en niet deze goedkopere variant.
06-03-2017

Mirena (levonorgestrel)

5jr de anticonceptiepil geslikt. Na enige jaren traden er maandelijks candida (vaginale schimmelinfecties) bij mij op. Daarom 2.5jr geleden over gegaan op de Mirena spiraal. Beviel me in het begin prima, na 10 maanden buikpijn en via doorverwijzing van huisarts naar gynacoloog cyste ontdekt op mijn eierstok van 7cm. Dit tot 3x toe. Mogelijk veroorzaakt door de Mirena van[lees meer...]wege hormoon schommeling. Verder geen klachten ervaren. In het begin 2 maanden lang gevloeid, dat was wel even frustrerend. Daarna nog maar 2x een doorbraakbloeding in 2.5jr gehad. Geen menstruatie meer verder. Geen gewichtstoename. Vanwege de buikpijnklachten heb ik besloten de Mirena deze week te laten verwijderen en over te gaan op andere anticonceptie. Zit zelf aan de cerazette (minipil) te denken. Een anticonceptiemiddel zonder oestrogeen. Oestrogeen kan namelijk zorgen voor glucoseophoping in het slijmvlies en daardoor schimmelvorming. Echter ook onzeker over de schommeling van hormonen bij de cerazette die weer voor cystes kunnen vormen. Tijd voor een goed gesprek met de huisarts. Ben radeloos op het moment....

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (1641)
Depressie (1351)
Angst & paniekstoornis (1133)
Hoge bloeddruk (921)
Zenuwpijn (459)
Depressiviteit (448)
Astma (382)
Angststoornis (359)

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!