ISO 27001

ziekte

Mirena spiraal

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor anticonceptie / zwangerschapspreventie

Naam Aantal ervaringen Effectiviteit Algehele tevredenheid
Clomid 1 4
Livial 1 4
Gracial 1 5
Neocon 1 4

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: anticonceptie / zwangerschapspreventie

15-01-2018

Mirena (levonorgestrel)

Ik dacht dat dit een uitkomst was. Maar dat viel tegen. Ik heb ruim een half jaar bloedverlies gehad en buikkrampen. Daarna bleef de pijn na de sex. Mijn vriend kwam tegen het spiraal aan en kreeg daar ook pijn van. Ik had buikpijn na de sex. Van vrienden hoorde ik dat zei ook het spiraal voelde tijdens de sex.
11-01-2018

Cerazette (minipil) (desogestrel)

Zeven maanden na bevalling begonnen met deze pil, omdat ik nog borstvoeding geef en daar nog mee wil doorgaan. Al na amper een week merkte ik dat ik een heel ander persoon werd. Voelde me ineens vaak geprikkeld, boos, snel geërgerd, labiel. Dit terwijl ik me maandenlang super heb gevoeld zonder hormonen. Ook kreeg ik last van zweetaanvallen (moest ineens weer een deodorant[lees meer...] neer zetten op mijn werkplek, laatste keer dat die nodig was was tijdens mijn zwangerschap) en had ik het 's nachts soms zo warm dat ik mijn pyjama uit moest doen. (Dit terwijl de verwarming terug gaat naar 16 graden). Ik ga zo snel mogelijk weer stoppen.
11-01-2018

08-01-2018

Depo-Provera '150' (prikpil) (medroxyprogesteron parenteraal)

Nervositeit, snel geïrriteerd en gestresst gevoel, down voelen, en druk op borstkas merk ik heel geleidelijk op. Hij is extra veilig want zin in sex heb ik niet meer nu. Ik ben nu 12 weken verder en ga geen nieuwe prik zetten. Ik wilde deze vorm opnieuw proberen als preventie zwangerschap na het krijgen van 2 kinderen. Daarvoor heb ik de prikpil ook gebruikt een jaar of 4 [lees meer...]wegens het gemak en omdat ik slecht tegen oestrogeen kan. Destijds was ik niet zo bewust van de bijwerkingen en nu wel na jaren een natuurlijke cyclus gehad te hebben. Ik schrik best van de bijwerkingen en wil niet aan dit soort dingen wennen lichamelijk. Ik ga niks meer toedienen aan mijn lijf, en ga voor registratie cyclus via een app en condooms. We overwegen sterilisatie bij mijn man omdat we geen kinderwens meer hebben.
02-01-2018

Mirena (levonorgestrel)

Beste lezers, ik ben een 21 jaar en eigenlijk totaal geen type die een verhaal of reactie achterlaat op sites of forums, maar door wat ik de afgelopen tijd hebt meegemaakt heb ik er toch voor gekozen om mijn verhaal op te schrijven. Aan de ene kant om eventueel andere hierdoor te kunnen helpen die zich hierin herkennen en aan de andere kant om misschien door andere te wor[lees meer...]den geholpen door een reactie. Hierbij mijn verhaal, afgelopen jaar heb ik in februari een mirena spiraal laten plaatsen. Ik was gestopt met de pil omdat (volgens mij) die de rede was voor de paniekaanvallen die ik dat jaar kreeg toen ik hem slikte. Mijn moeder heeft altijd veel baat gehad bij de mirena en het voordeel dat je daardoor ook nog eens niet meer ongesteld werd zorgde ervoor dat ik voor deze spiraal koos. Het plaatsen ging goed en ook de maanden erna voelde ik mij een stuk beter dan toen ik de pil slikte, soms nog wel een kleine paniekaanval maar daar hielt het dan wel bij op. Tot in oktober... ik merkte dat ik na een klein griepje ineens niet echt meer de oude was. Ik voelde mij erg dromerig en mijn emoties waren vrij vlak, ik kon niet écht meer genieten van bepaalde momenten waar ik normaal juist heel erg bij stil kon staan, ook last van een soort dissociatie gevoel. Daarnaast kreeg ik last van hoofdpijn boven mijn wenkbrauwen/slaap, pijn in mijn rug en schouders. Na 3 weken werd ik ook ineens extreem vermoeid en had ik het gevoel dat ik pfeiffer had, maar na bloedprikken bleek op dat gebied niets aan de hand te zijn. Met als klap op de vuurpijn kreeg ik steeds meer last van hyperventilatie en op kerstavond een erge paniekaanval. Na die avond kwam er een onrust in mijn lichaam die niet meer weg ging. De zenuwen raasde door mijn lichaam en voor mijn gevoel moest ik elk moment een live tv programma presenteren voor 10000 man. Ik wist niet wat het kon veroorzaken en was bang voor een burnout, maar dat op 21 jarige leeftijd en met totaal geen gespannen of druk jaar achter de rug deed me dat toch twijfelen. Mijn ouders zijn gaan googelen en kwamen op een gegeven moment de horror verhalen over de mirena te lezen. Ineens vielen de puzzelstukjes voor hun gevoel op zijn plaats omdat zoveel klachten overeen kwamen. Die dag erna heb ik mijn spiraal laten verwijderen en nu is het afwachten wat dit gaat doen. Hoe ik me heb gevoeld afgelopen tijd was echt een hel, ik ben zo’n totaal ander mens normaal gesproken. Ik hoop zo onwijs erg dat de verwijdering van mijn spiraal wat gaat betekenen want dit gevoel maakt mij zo onzeker. Verder ben ik meerdere keren langs de huisarts geweest die ook niet echt een duidelijke oorzaak weet te benoemen, door bloedprikken hebben we zo veel mogelijk uitgesloten. Ik hoop dat mensen die zich hierin herkennen misschien mij hun verhaal kunnen laten horen! X
29-12-2017

Mirena (levonorgestrel)

Op 9 maart 2017 spiraaltje laten plaatsen omdat ik, na jarenlang anticonceptie gebruik, af wilde zijn van de maandelijkse ongesteldheid. De plaatsing van het spiraaltje was niet prettig, na de plaatsing had ik namelijk erge pijnscheuten in mijn onderbuik, deze ware n te vergelijken met heftige menstruatiekrampen. Ik dacht uiteindelijk aan het resultaat, met hopelijk ee[lees meer...]n aantal jaren geen omkijken meer naar een of ander vorm van anticonceptie. Helaas begon de ellende na circa 3/4 maanden. Mijn hele bovenrug zat onder de dikke onderhuidse ontstekingen. Omdat het toen zomer was en ik een vrij bleke huid had dacht ik dat het kwam door de zonnebrand (zonnebrand kan de poriën in de huid verstoppen) Na een aantal weken begonnen de onderhuidse ontstekingen ook op mijn hals, nek en kin te voorschijn te komen. Ook hier dacht ik in eerste instantie aan de reinigingsproducten die ik, in die tijd, voor mijn huid gebruikte. Mijn hele nek en kin zat onder de dikke ontstekingen en en ontstonden steeds meer gele dikke puisten en deze zijn ook nog eens zeer pijnlijk! Dokter gaf aan dat dit inderdaad een bijwerking zou kunnen zijn van de mirena spiraal. Op advies van de dokter met de benzolperioxide crème in de weer gegaan, helaas zonder resultaat. Inmiddels bij de dermatoloog en hier heb ik een crème en antibiotica gekregen. De kuur is inmiddels achter de rug. De grootste onstekingen zijn weg, maar ik ben nog altijd niet acne vrij. Plus ik heb inmiddels een vaginale schimmel gekregen van de antibiotica kuur. Het enige voordeel is dat ik niet ongesteld werd, maar alle nadelen wegen écht niet op tegen dit 'kleine' voordeel. Nooit meer een mirena voor mij!
27-12-2017

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Ik ben overgestapt naar de Implanon omdat ik niet tegen de pil kon. Ik werd telkens misselijk en moest soms overgeven na 5 verschillende pillen hebben gebruikt werd ik het zat en ging ik over na de Implanon. Dit beviel mij de eerste maanden heel erg, ik merkte wel altijd dat ik erg veel last had van moodswings, dan ben ik blij, dan ben ik verdrietig, dan ben ik boos. Ik be[lees meer...]n soms een half jaar niet ongesteld dan opeens twee dagen en maand niet dan opeens 10 dagen wel. Het is erg afwisselend. Ik ben laatste halfjaar aangekomen maar komt eerder door mezelf omdat ik gestopt bent met hockeyen. Ik ben tevreden want ik kan de pil niet gebruiken, maar als ik de keus had koos ik wel voor de pil omdat ik meer van structuur houd. Ik heb mij nooit echt verdiept in alternatieve anticoncepties omdat mijn moeder doktersassistent is van de gynaecologe en vond dat deze anticonceptie het best bij mij past. Ik heb wel meer haaruitval. Ik ga als deze 3 jaar om zijn (zit nu 1,5) wel weer de pil proberen en anders weer terug naar de Implanon. Ik ben wel tevreden maar vind het jammer dat ik mijn gevoelens niet in bedwang kan houden en dat het erg onregelmatig is.
25-12-2017

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Ik ben op mijn 16e begonnen met de pil. Nooit klachten gehad, alles ging goed. Op mijn 21e hiermee gestopt omdat ik toch geen vriendje had, en vond het onnodig om hormonen in mijn lichaam te stoppen zonder reden. Toch begin dit jaar weer gestart ivm geslachtsgemeenschap. Ik voelde mij na 2 weken minder vrolijk, had nergens zin in en vond alles stom en negatief. Ik zat niet[lees meer...] lekker in mijn vel en vond het leven niks aan. Ook was ik heel kattig tegen mensen om mij heen en kreeg ik huilbuien zonder reden. Ik had geen zin meer in seks en had vaker hoofdpijn. Ik ben hiermee naar de huisarts gegaan en overgestapt op de orginele Microgynon 20. De klachten werden iets minder, maar gingen zeker niet weg. Nu heb ik besloten om er helemaal mee te stoppen en ben ik mezelf weer..
23-12-2017

Evra (pleister) (ethinylestradiol/norelgestromin)

Ik maak al ongeveer 5 jaar gebruik van de evra pleister en ik heb er nooit echt problemen mee gehad. Op het begin was het even uitvogelen wat de beste plek was om hem te plakken, maar voor mij werkt op mijn onderbeen toch het beste! Het enige waar ik wat problemen mee heb is dat ik doorbloedingen heb als ik mijn stopweek probeer over te slaan, verder bijna geen last!
22-12-2017

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Op advies van de huisarts slik ik deze pil 3 maanden aan één met 1 stop week ertussen. Geen last van bijwerkingen en mijn acné is verminderd. Alleen in de stopweek vlamt dit op. Geen last van bijwerking.
21-12-2017

Zoely (estradiol / nomegestrol)

Perfecte pil voor mij! Eerst andere pil gehad, maar hier werd ik heel emotioneel en chagerijnig van. Deze pil door de huisarts geadviseerd en nooit meer klachten gehad. Het enige nadeel is dat iedereen er anders op reageert. Mijn zus heeft deze ook en zij wordt niet ongesteld en ik wel, waardoor je wat onzeker wordt over de werking, maar tot nu toe werkt het nog prima. Ver[lees meer...]der geen emotie schommelingen meer en geen last van bijwerkingen. Ik kan deze pil echt aan iedereen aanbevelen. Wordt niet volledig vergoed door je zorgverzekering, maar dit zou je dan even moeten navragen bij de zorgverzekeraar. Je moet hem elke dag innemen en dat is voor mij de enige reden om misschien ooit te veranderen van anticonceptie, maar qua werking/bijwerkingen is dit een hele goede pil en zeker een goede oplossing voor vrouwen die snel last krijgen van hormonen/emoties.
18-12-2017

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

De prikpil maakte mij zeer onstabiel/depressief, daarom over op de gewone pil. Ik kreeg deze goedkope versie voorgeschreven. Zonder dat ik wist van de slechte verhalen, merkte ik dat ik na twee weken enorm pijnlijke opgezette borsten kreeg. Elke dag last van misselijkheid. Het gevoel alsof je een kater hebt. Extreem veel slapen, moe zijn, knikkebollen. En die hoofdpijn is [lees meer...]tevens ondraaglijk. De huisarts opgebeld en die zei heel luchtig dat dat wel vaker voorkwam en dat ik beter even de 'echte' versie kon proberen (Microngynon 30) voordat ik overstapte op een andere pil. Heb vandaag de echte gehaald en ik hoop dat dat mijn klachten wegneemt. Wat een klote pil dit..
16-12-2017

Mirena (levonorgestrel)

- inbrengen pijnlijk - bij mij hield het niet meer op met bloeden, bijna elke dag ongesteld terwijl ik nooit ergens last van heb gehad - ik kreeg een hele slechte huid - geen succes, na 4 maanden verwijderd
14-12-2017

Nuvaring (ethinylestradiol / etonogestrel)

Nou ik heb dus ooit dee pil geslikt alleen werkt dat gewoon niet voor mij ik vergat het en was soms 3x per maand ongesteld. Plus van de pil die ik slikte(geen idee welke) kreeg ik erg last van puistjes. Toch wilde ik een anti conceptie middel en vond de nuvaring. Gelijk met de huis arts overlegt en die vond prikpil beter alleen was ik eigenwijs want prikpil vond ik gewoon[lees meer...] eng. Ik die nuva ring geruiken. En dat vond ik heel relaxt. Het is net iets anders als een tampon maar je went er aan. Alleen werd ik wel depri de eerste paar maanden maar na een tijde werd ik weer mezelf. Ik zie veel negatieve reacties op de nuva ring maar ik vind hem geweldig 1x per 3 weken verwissel je hem en je libido zou er laag van worden maar daar heb ik nog geen last van gehad. Het enige nadeel is dat ik wat vaker jeuk heb daar beneden. Erg vervelend maar zoek daar nu een oplossing voor. Verder vind ik het zekker een aanrader P.s je maakt je vriend of bed partner dr ook blij mee ;)
14-12-2017

Mirena (levonorgestrel)

Voor de 2e keer het mirena spiraal gebruikt. Het enige waar het goed voor is geweest is dat ik niet zwanger ben geweest tijdens het gebruik. Voor de 2e na ongeveer een jaar alleen maar last van hormonale klachten. NOOIT MEER!
07-12-2017

Desogestrel (desogestrel)

Door veel bijwerkingen van de ‘normale’ pil werd ik op deze pil gewezen door een vriendin. Sinds die tijd geen migraine meer gehad en niet ongesteld geweest. Dus voor zover super. Alleen soms lastig dat je de pil op dezelfde tijd moet innemen. Ik heb een wekker gezet zodat ik het niet vergeet.
05-12-2017

Ethinylestradiol/Drospirenon (ethinylestradiol/drospirenon)

Risico factor factor V van leiden vandaar de bloedverdunners, maar tevens het probleem van twee maal in de maand ongesteld zijn omdat dit nu eenmaal geregeld wordt door dit medicijn. Op aanraden van nieuwe arts gestopt met dit medicijn. Geen hoofdpijnen meer gebruik van pijnstillers daarvoor duidelijk gedaald. Hopen op dat periode of regelmatig wordt of i.v.m. overgang ein[lees meer...]delijk verdwijnt. Na stoppen van de pil ook gestopt met de bloedverdunners. En de ongemakkelijke droge ogen zijn nu ook weg. Gelukkig de eerste maanden niet twee maal per maand periode.
04-12-2017

Cerazette (minipil) (desogestrel)

Ik slikte bijna 1 maand de minipil. Na 2 weken werd het voor mij een ramp. Mijn borsten deden ontzettend veel pijn, mijn buik was opgezwollen en ik kreeg last van krampen (vergelijkbaar met menstruatiekrampen). Ik was niet zwanger. Rond eind week 2 begon in heftige stemmingswisselingen te krijgen. Ik begreep niet wat er aan de hand was met mij. Ik voelde me zeer ongelukkig[lees meer...] en was gevoelig voor alles en iedereen. Het ene moment was ik vrolijk en 10 minuten later kon ik echt huilen! Ik begon me depri te voelen. De klapper kwam toen ik na een maand op de weegschaal ging staan en zag dat ik 2 kilo was bijgekomen. Ik ben een sportieve vrouw die veel sport en gezond eet. Na die 2 kilo heb ik die pil nooit meer aangeraakt.
04-12-2017

Zoely (estradiol / nomegestrol)

Afgelopen 1,5 jaar aan het expirimenteren geweest met de pil. Ik had steeds bijwerkingen zoals depressie en geen libido meer. Elke keer geswitched, totdat mijn huisarts mij Zoely adviseerde, om nog 1x te proberen. Dat ongeveer 3 maanden gedaan en toen weer afgehaakt. Had ik misschien niet moeten doen en had ik nog last van die andere pillen. Toen brak de zomer weer aan, [lees meer...]en ben ik in juni 2017 weer begonnen met de Zoely, met de intentie om even de zomervakantie door te komen en dan weer te stoppen. Ik heb trouwens altijd ook hele zware menstruatie, zware buikkrampen etc. Dus stiekem miste ik de pil wel een beetje. Eenmaal 2 maanden verder, beviel het mij eigenlijk wel, beter als de keer ervoor, zowel kwa depressie als libido. Nu 6 maanden verder, moet ik zeggen dat mijn libido toch weer wat minder is, ook last van droogheid, moet wel echt glijmiddel gebruiken om het aangenaam te maken. Kwa depressie helemaal geen last, voel me echt goed. Ben wel 5 kilo aangekomen, weet niet 100% zeker of dat door de pil komt of door de laatste tijd veel te hebben gesnoept. De laatste keer dat ik ongesteld was, was het heeel weinig, kon nog net een mini tampon gebruiken. En ik zou nu eigenlijk ongesteld moeten zijn, maar niet geworden, wel krampjes, het gevoel "alsof" ik ongesteld ben, maar geen druppeltje! Over het algemeen dus verder ik tevreden. Slik liever niets, maarja bevalt me stiekem toch wel goed !! dus DIKKE aanrader.
02-12-2017

Mirena (levonorgestrel)

ik heb de spiraal al 13 jaar in nooit wat gemerkt tot 2 jaar terug paniekaanval benauwdheidsklachten druk op de borst moet hem er nog uit laten halen heb steeds stress gevoelens in de buik hoorde in de media ervan
28-11-2017

Mirena (levonorgestrel)

Aangezien het proces geleidelijk ging vielen de bijwerkingen niet direct op. Echter, ik kreeg een erg vette huid, erg vet haar (moest het echt elke dag tot 1,5 dag wassen), veel acne met onderhuidse ontstekingen. Daar had ik wel al wat last van, maar de spiraal heeft dit flink verergerd. Nu ik enige tijd gestopt ben met de spiraal zijn de symptomen over.
27-11-2017

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Sinds ik deze pil gebruik (plm. 2 jaar), heb ik regelmatig last van doorbraakbloedingen en buikpijnen en ben ik chronisch moe (ik ben een dertiger!) , voel me emotioneel afgevlakt en heb nooit zo sterk GEEN behoefte aan sex gehad als nu. Ik schrok van de vele andere vrouwen die dit blijkbaar ook zo ervaren en ga acuut stoppen met deze pil. Ik dacht al die tijd dat het puur[lees meer...] aan stress lag! Dit alles nooit zo gehad met microgynon, maar die ging uit het zorgpakket. Fijn dat we zelf mogen kiezen welke rommel we in ons lijf stoppen, met die zorgkosten die we hebben.
26-11-2017

Nuvaring (ethinylestradiol / etonogestrel)

Lokaal aangebrachte hormonen ipv door het gehele lichaam met de inname van een pilletje. Scheelt stukken in de ellende die er van af komt.
26-11-2017

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Weiger deze pil alsjeblieft, het is één brok ellende. Stemmingswisselingen, hoofdpijn en paniekaanvallen, die met de tijd steeds heftiger worden. Mijn relatie ging er bijna aan onderdoor, ik kreeg zéér nare bijna dwangmatige gedachten en had last van doorbraakbloedingen. Zonder pil, en nu met nuvaring (welke lokaal de hormonen afgeeft ipv door het gehele lichaam) is mijn l[lees meer...]even een stuk rustiger en mijn relatie een stuk gezonder.
25-11-2017

Mirena (levonorgestrel)

Doe het niet alsjeblieft. Als je hier aan het lezen bent om te besluiten of het wat voor jou is, dan wil ik je graag meegeven dat alle negatieve verhalen die je ziet, er zijn om goede redenen. De Mirena is een totale hoax. Het is fijn dat er mensen zijn die hem vrolijk jaren kunnen dragen zonder ongemak. Maar dat is voor mij en heel veel anderen niet zo geweest. Ik b[lees meer...]en doorgaans kalm en realistisch en bovendien pas 20 jaar oud. Met de Mirena in had ik voor het eerst van mijn leven een paniekaanval, was ik zeer onrustig, irrationeel onzeker en nerveus over triviale dingen. Deze onderzoeker aan het Eramus MC kan je vertellen waarom: https://www.erasmusmc.nl/perskamer/archief/2017/6286899/ De hormonen in Mirena maken je stressgevoeliger. De lobby rondom Bayer en de hoeveelheid geld die medici hiermee verdienen, maken dat sommige artsen zullen blijven ontkennen dat jouw symptomen ook maar iets met Mirena te hebben, tot op zulke ernstigheid aan toe dat vrouwen antidepressiva worden voorgeschreven en er een angststoornis bij ze wordt vastgesteld. Dit soort walgelijkheden zijn gangbaar in de farmaceutische wereld en vrouwen zijn hier al decennia het voornaamste slachtoffer van. Dit is nog maar een aspect van wat Mirena kan aanrichten. Ikzelf heb een vermindering in mijn libido ervaren, had buitenproportionele menstruaties met dagenlang hevig vloeien en krampen tot in mijn dijen aan toe. Daarbij lag mijn hartslag constant een stuk hoger en voelde ik me vaak gejaagd en ongemakkelijk zonder reden. Ik weet dat hier voor veel andere vrouwen vaak ook nog eens haarverlies en andere narigheid bovenop komt. Over dit alles wordt vaak maar gedaan alsof het normaal is. Bij mij is Mirena er nu na zo'n 5 maanden uit en voel ik me meteen rustiger en weer meer mezelf. Al kan het zomaar zijn dat het nog een hele poos duurt voordat alle hormonen weer gestabiliseerd zijn. In conclusie: als jij de Mirena wilt proberen, neem het dan niet licht op. Het mag dan een kuttig klein plastic dingetje zijn, de repercussies voor jouw lijf en geest kunnen enorm zijn, en je nog een hele tijd achtervolgen. Laat je niets wijsmaken door een dokter die volhoudt dat het allemaal wel meevalt en vraag jezelf af hoe hormoongevoelig jij bent. Het is verdomme 2017 en nog steeds zijn we niet baas in eigen buik. Luister naar je lijf en niets anders. Ga jullie allen goed!
23-11-2017

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Ik schrijf nooit mijn verhaal online, maar dit wil ik wel delen. Wat een slecht product is dit. Gedurende drie maanden slikken continue bloedingen/ongesteld. Voelde me totaal niet mezelf. Had nergens zin in, voelde me neerslachtig. Voelde me continu ziek en pakte alles wat heerste mee. Leek wel of mijn hele immuunsysteem in de war was.
16-11-2017

Mirena (levonorgestrel)

Ik was al een tijdje aan het twijfelen om een spiraaltje te laten zetten. Om mij heen hoorde ik veel positieve verhalen, maar op internet was dat zeker niet het geval. Ik heb het spiraaltje door een gynacoloog in het ziekenhuis laten zetten tijdens mijn menstruatie. Het zetten van het spiraaltje zelf was 2 keer een seconde of 10 pijnlijk. De dag zelf had ik erna last [lees meer...]van een wat zeurende buikpijn. De volgende dag was dit al veel minder. Dit is allebei prima te verhelpen met ibuprofen of paracetamol. 2 tot 3 weken erna nog licht bloedverlies (spotting). Nadat dit voorbij was nooit meer ongesteld geweest en/of buikkrampen gehad. Ideaal!

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Mijn zin in sex, fysieke betrekingen (de reden van het gebtuik van dit product zeg maar) ging naar frosty -2. Als ik erover sprak met vriendinen dan bleken die hetzelfde probleem. Dus geen zin meer in betrekkingen, zeer snel na inplanting en ik kwam van een vrij hoog libido eigenlijk. Heb moeten operatief laten verwijderen, was te diep gezet en was niet meer te vinden toen[lees meer...] het eruit mocht.

Mirena (levonorgestrel)

Eind 2015 een mirenaspiraal laten plaatsen. De ingreep zelf was snel en pijnloos, maar ik kreeg al snel last van hele vervelende bijwerkingen zoals hartkloppingen, en het gevoel flauw te gaan vallen (dit is ook 1 keer echt gebeurd). De symptomen gingen vaak gepaard met een gevoel van angst, omdat ik niet wist wat er met me aan de hand was. De klachten werden steeds heviger[lees meer...], en ik ben ongeveer een jaar na de plaatsing naar de dokter gegaan. Ik kreeg kalmeringsmiddelen voorgeschreven. De effecten hiervan waren natuurlijk niet stuctureel, en ik begon langzaamaan te vermoeden dat het bijwerkingen zouden kunnen zijn van de mirena. Volgens mijn dokter was dit vrijwel onmogelijk (niet alles geloven wat er op internet staat). Tegen zijn advies in toch mijn spiraal eruit laten halen, en de vervelende bijwerkingen waren binnen een paar weken verdwenen. Na ruim een jaar zoeken was dit echt een enorme opluchting voor mij. De stelligheid waarmee mijn dokter zei dat mijn klachten niet konden liggen aan mijn spiraaltje vind ik verbazingwekkend. De klachten die ik had heb ik voor en na de spiraal nooit meer gehad, dat lijkt mij niet toevallig. Ik raad de mirenaspiraal nier perse af, ik ken ook vrouwen die hem jarenlang gebruiken en nergens last van hebben. En hoewel ik zelf nog wel ongesteld bleef worden tijdens de mirena had ik daar veel minder last van dan nu ik de koperspiraal gebruik. Ik denk wel dat het goed is om alert te blijven op bijwerkingen, de verhalen die ik op internet las hebben mij in ieder geval gesterkt in het besluit om mijn spiraal eruit te halen :).

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Een paar jaar geleden (5 jaar) had ik dezelfde pil, maar dan 30. Nu slik ik de 20. Maar goed, vijf jaar geleden zat ik totaal niet goed in m’n vel. Voornamelijk m’n enthousiasme kwijt en continue moe. Huisarts kon niks vinden, dus besloot m’n moeder dat ik tijdelijk moest stoppen. De bijwerkingen waren al snel verdwenen. Uiteindelijk wilde ik toch gewoon graag weer de [lees meer...]pil. De dokter schreef me de 20 voor. Nu ook alweer een jaar of twee gok ik. Maar ik ben mezelf niet. Geen fut in leuke activiteiten, moe (slaap 10 - 12 uur per nacht), geen zin in seks en vaak stemmingswisselingen. Vandaag (15/11/2017) besluit ik te gaan stoppen, in de hoop dat ik snel weer mezelf ben.

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (1792)
Depressie (1498)
Angst & paniekstoornis (1285)
Hoge bloeddruk (1017)
ADD (497)
Depressiviteit (469)
Astma (415)
Angststoornis (404)

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!