ISO 27001

ziekte

Mirena spiraal

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor anticonceptie / zwangerschapspreventie

Naam Aantal ervaringen Effectiviteit Algehele tevredenheid
Clomid 1 4
Livial 1 4
Gracial 1 5
Neocon 1 4

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: anticonceptie / zwangerschapspreventie

09-12-2018

Microgynon '20' (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Ik heb 5 jaar de pil geslikt. Het fijne vond ik dat ik zelf kon bepalen wanneer ik ongesteld werd. Bijvoorbeeld met vakanties en zwemmen. In die 5 jaar ben ik 2x de pil vergeten te slikken, maar gelukkig was dit uiteindelijk geen ramp en is er niks gebeurd. Let wel goed op in welke week je je pil vergeten bent en neem anders direct contact op met je huisarts! Toch merkte i[lees meer...]k dat ik flink in gewicht was aangekomen, meer pieken en dalen had in mijn stemming en flinke eetbuien had. Natuurlijk zijn dit soort dingen altijd een combinatie van factoren, maar ook door andere meiden in mijn omgeving die een spiraaltje hadden werd ik nieuwsgierig om over te stappen. Dat heb ik gedaan en ik heb vooral minder pieken en dalen in mijn stemmingen. Ik vond de pil ook prima, maar je moet er gewoon vaak aan denken. En daarbij krijg je meer hormonen in je lichaam. Al met al gaat het er mij vooral om dat ik beschermd ben tegen zwangerschap, de andere dingen zoals minder hormonen zijn mooi meegenomen!
09-12-2018

Kyleena (levonorgestrel)

Ik gebruik de Kyleena spiraal nu ruim een jaar. Het zetten hiervan was pijnlijk, maar dat was een heel kort moment dus voor mij zeker de komende 5 jaar waard. De rest van de dag wat kramp gehad, alsof ik erg ongesteld was. De kramp kwam in de weken er na nog weleens terug, daarna geen last meer van gehad. Ik heb nu iedere maand gedurende 3 dagen wat bloedverlies, maar stel[lees meer...]t eigenlijk niet zoveel voor. Ik merk dat ik minder stemmingswisselingen en eetbuien heb nu ik een spiraaltje heb ipv de pil. Mijn vriend voelde het spiraaltje of draadje in het begin wel zitten bij mij. Daar moesten we beiden aan wennen. Maar over het algemeen een positieve ervaring met het spiraaltje.
07-12-2018

Mirena (levonorgestrel)

Ik heb vandaag mijn mirena spiraal laten plaatsen. Eigenlijk wist ik niet zo goed wat te verwachten. Het was niet geheel pijnvrij, maar het is me heel erg meegevallen. Eerst ontsmette ze me van buiten, daarna eendebek erin en van binnen ontsmetten. Daar voelde ik allemaal niks van. Toen zette ze een klem op de baarmoeder, dat vond ik het meest pijnlijke stukje. [lees meer...]Ontspannen helpt! Als de klem er maar eenmaal op zit, wordt de pijn snel minder. Het voelt niet geweldig, maar het is maar 5 min ofzo. Toen baarmoeder meten, paar steekjes. Spiraal plaatsen heb ik niets van gevoeld en als die klem losgaat is alleen maar fijn, haha. Rest van de dag eigenlijk geen klachten gehad, alleen wat bloedverlies. Ik vond het echt zooo meevallen! Maar ik heb dan ook al 2 bevallingen meegemaakt, dan is dit peanuts.
07-12-2018

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Doordat de vorige pil niet meer voorhanden was kreeg ik deze pil. Nu naar maanden deze pil geslikt te hebben moet ik toch mijn conclusie kwijt. Neem een andere pil. Veel kilo’s bijgekomen met hetzelfde eetpatroon als van te voren. Stemmingswisselingen zijn dagelijks erger aan het worden. Te veel hormonen in deze pil. Ik ben zelfs midden in de maand gestopt omdat ik er geno[lees meer...]eg van had en het gaat me nu stukken beter. Denk goed na voordat je aan deze variant van pil begint
06-12-2018

Mirena (levonorgestrel)

Mirena gaan gebruiken omdat ik ieder half jaar van pil moest wisselen omdat mijn lichaam het afstootte. Het zetten is hel. Maar gelukkig maar een vijf minuten hel. Daarna soms een paar dagen even niet lekker en dan weer vijf jaar zorgeloos. Geweldig! Grootste deel zonder menstruatie door het leven, af en toe een klein beetje bloedverlies maar meestal helemaal niets. En da[lees meer...]t al 13 jaar :-)

Kyleena (levonorgestrel)

Nou ik heb ook de stap gezet om met de pil te stoppen en een Kyleena spiraal daarvoor in de plaats te nemen. Pil slikte ik al sinds mijn 14de ongeveer dus heb dat zeker 9 jaar gedaan - laatste paar jaren heb ik de pil constant doorgeslikt ivm hevige hoofdpijn tijdens menstruatie. Ik wilde alleen van de hormonen af en zo kwam de Kyleena spiraal ter sprake. Veel gelezen onli[lees meer...]ne voordat ik echt de definitieve afspraak ging maken. Ik heb hem trouwens volledig gratis laten zetten bij de GGD - voor risico groepen (o.a. Meiden onder de 25 jaar) is dit allemaal(soa test, spiraal zelf en het laten zetten) gedekt. Mijn huisarts kon hem namelijk niet zetten en het laten zetten in een ziekenhuis betaalde mijn verzekering niet. Het zetten deed pijn! Niet verwacht - wel op voorbereid. Zoals ik zei: ik heb veel gelezen, maar de ervaringen die ik las hadden het over een heftige menstruatiekramp. Nou bij mij voelde het letterlijk alsof iemand m’n baarmoeder vasthield tussen 2 scherpe nagels en trok - wat ze dus ook letterlijk doen zodat je baarmoeder niet terug trekt wanneer ze de spiraal erin zetten. Dit was dus zo heavy dat ik bijna flauw viel haha! Ik werd wazig, lage bloeddruk en zo’n vissenkom situatie was er. Toen hielp de assistent me met ademhalen en toen ging het na 5 min wel weer goed. Ook wil ik erbij vermelden dat ik de pil heb doorgeslikt tot de dag dat ik de spiraal liet zetten, dit werd mij aangeraden. Dus ik was niet ongesteld tijdens het zetten - dit jan misschien de pijn verergeren? Maar daar kan ik niet over oordelen. De dag ervoor en 2 uur voor het plaatsen ibu profen genomen(volgens mij 600mg). Na het zetten had ik een zeurderige pijn, maar nog niet hevig. Ik ben gewoon gelijk door naar mijn les gegaan, dit was een les van 4 uur dus heb die gwn uitgezeten tot het eind en toen een uur naar huis gereisd met OV. Af en toe kreeg ik een hevige kramp, duurde max 10 seconden en dan was het weer weg. Volgende dag thuis gebleven omdat ik toen wel echt constant hevige krampen kreeg waarbij ik echt de hele dag op de bank heb gezeten met een warme kruik. De hevige krampen stopte 2 dagen na het zetten. Kort daarna veel bloedverlies alsof ik gewoon ongesteld was + de bijbehorende krampen maar niet super hevig etc. Nu inmiddels bijna 3 weken later en het bloeden is volledig gestopt na 2,5 week ongeveer. Heb ook al seks gehad - geen pijn en voelde ook niks (vriend ook niet). Ik wacht eigenlijk nu gewoon af op de eerstvolgende controle afspraak. Ik lees veel over gewichtstoename, vind wel dat je voorzichtig moet zijn voordat je zoiets concludeert aangezien er meer factoren bijkomen kijken dan alleen de spiraal. Ik sport 5x per week en eet bewust dus ik ben tot nu toe niks aangekomen - maar ik ga het wel in de gaten houden aangezien ik hem pas 3 weken heb ;). Verder eigenlijk alleen een opgeblazen buik/gevoel. Ik werd normaal gesproken in de ochtend altijd wakker met een platte buik en nu is dat niet zo. Maar dat is iets waar ik niet heel erg mee zit. Ik wilde deze ervaring delen omdat ik er zelf veel aan heb gehad toen ik hierover ging beslissen. Verder is het denk ik een kwestie van afwachten, het kan 3-6 maanden duren voordat je lichaam gewend is geraakt aan de spiraal dus dat ga ik nu gewoon doen.

Microgynon '20' (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Ik ben erg tevreden over de Microgynon 20. Ik heb bijna geen bijwerkingen, behalve dat ik veel last heb van doorbraakbloedingen en spotting. Daarom ga ik overstappen op de Microgynon 30. Verder prima pil voor mij.

Mirena (levonorgestrel)

Omdat ik PCOS heb en na jaren hormonen voor fertiliteit niet meer tegen de pil kon heb ik op advies van de gynaecoloog de Mirena spiraal laten zetten. Het zetten was even kort pijnlijk maar het is zo snel voorbij. Ik dacht omdat ik toch niet ongesteld wordt uit mij zelf dat ik na het plaatsen dan ook geen bloedingen zou hebben. Helaas heb ik de eerste 10 maanden dagelij[lees meer...]ks bloedingen gehad! De gynaecoloog zei je kan het nog even aankijken of wij halen hem eruit. Ik wilde het toch een kans geven. Uit eindelijk stopte de bloedingen en leek het goed te gaan tot 6 maanden later toen werd ik opeens weer heftig ongesteld en bleven de bloedingen aanhouden. Ook heb ik ongeveer 1x in de maand flinke hoofdpijn een paar dagen komt dat door de Mirina geen idee??? bloeding stopte maar begon 2 weken later weer. Huisarts schreef mij medicatie voor omdat slijmvlies dun was en dat de bloedingen veroorzaakte. 1 week bloedingen gestopt..... ik voelde mij er steeds ongelukkiger mee en uit eindelijk na bijna 2 jaar besloten hem eruit te halen. Nu afwachten hoe het gaat lopen maar de Mirena is voor mij niet geschikt de huisarts zei ook jij reageert de heftig op die hormonen.
30-11-2018

Depo-Provera '150' (prikpil) (medroxyprogesteron parenteraal)

Ik koos voor de prikpil omdat de orale pil niet goed word opgenomen bij een maagverkleining. Ik kon kiezen uit prikpil of spiraal..... Omdat nare verhalen hoorde van de spiraal, koos ik voor de prikpil. Ik heb er spijt van. Ik voel mij beroerd sinds ik dat ding heb ingespoten gekregen.....3 dagen geleden..... Ik hoop dat het beter word, want 3 maanden mij zo voelen zou[lees meer...] echt een hel zijn.
29-11-2018

Mirena (levonorgestrel)

Vanwege onregelmatige werkdagen en het vaak vergeten van de pil op advies van de huisarts overgestapt op mirena. De eerste dagen flinke krampen in m'n buik, maar daarna leek het beter te gaan. Tijdens m'n eerste menstruatie kwamen de krampen in hevigere vorm terug. Zo hevig dat het uitstraalde naar mijn rug en bovenbenen. Ik had zelfs momenten dat ik moeite had met staan. [lees meer...]Na de eerste menstruatie begon ik ook meer en onregelmatiger te bloeden, met daarbij die hevige krampen. Na 3 maanden terug naar de huisarts, maar die zei dat ik het nog langer aan moest zien. Inmiddels had ik ook enorm last van stemmingswisselingen en zat ik voor mijn gevoel diep in de put. Na 6 maanden kreeg ik opeens hele hevige pijn. Diezelfde dag lag de mirena in de toiletpot. Blijkbaar was mijn lichaam al ruim 6 maanden bezig dat ding er uit te werken. Ik ben blij dat ik er vanaf ben!
27-11-2018

Nuvaring (ethinylestradiol / etonogestrel)

Verloren op het toilet zonder het door te hebben (het is dat ik erop ging staan bij het verlaten van het toilet). Labiel/ emotioneel tegen het depressieve aan. Enorme hoofdpijn tijdens de stopweek. Nonstop opgeblazen gevoel in buik alsof ik continu ongesteld moest worden. Mijn humeur voor mezelf en anderen, bizar wat voor een effect de Nuvaring op mij heeft gehad, vo[lees meer...]or mij NOOIT meer. Absolute afrader!
25-11-2018

Kyleena (levonorgestrel)

Ik heb de Kyleena nu 24 weken en heb gedurende deze weken meer dagen bloed/bruin verlies gehad dan dat ik niets verloor. Ook neemt de kramp/rugpijn toe tijdens deze dagen. Momenteel “valt het mee”, 2 weken ongesteld en dan 3 weken niks (dat was echt geweldig), waarna ik nu alweer een week hevige krampen in buik en onderin mijn rug pijn en bloed/bruin verlies ervaar. Ik zit[lees meer...] echt in dubio of ik dit voort wil zetten.
23-11-2018

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Wát een troep! Ik zit nu meer dan een jaar in therapie voor een angst- en paniekstoornis na een trauma, maar ik had het idee dat ik allang over dat trauma heen was. In die tijd ook van pil geswitched. Ik de afgelopen jaren ontzettend angstig geweest. Heftige paniek- en angstaanvallen. Durfde niet meer op drukke plekken te komen, alles was me te veel en durfde niet goed om [lees meer...]mij heen te kijen. Ontzettend down, depressief en in mijzelf gekeerd. Ik had geen humor weer en was ontzettend vlak in mijn emoties. Terwijl ik van mijzelf een heel vrolijk, nuchter mens ben die lekker sarcastisch kan zijn. Ik was mezelf helemaal kwijt. Prikkels kon ik niet handelen en daarnaast ook veel lichamelijke klachten zoals duizelig, mega licht in mn hoofd, gevoel dat ik flauwviel en vaak kortademig. Ik dacht echt dat ik gek werd en dat dit nooit meer goed zou komen. Nu ben ik 1,5 week uit nood geswichted van pil omdat mijne niet meer leverbaar was. En wat denk je? Ik voel me duizend keer beter! Kwam het dus allemaal door die klote pil. Mijn psycholoog had me al meerdere malen voorgesteld om anti depressiva te gaan slikken tegen de angst, maar ik had al niet het idee dat dat de oplossing was. Bleek de pil de oorzaak te zijn. Wat een troep is dit.
23-11-2018

Nuvaring (ethinylestradiol / etonogestrel)

Ik gebruik de nuvaring nu voor de 2e maand na jarenlang de pil gebruikt te hebben wilde ik niet elke dag meer bezig zijn met anticonceptie. Ik ervaar veel klachten tijdens het 'ovulatiemoment' en start menstruatie. Bij de ovulatie ben ik erg misselijk, rugpijn, buikpijn en voel ik me heel raar, hart klopt anders. Bij menstruatie heb ik hoofdpijn aanvullen zodanig dat ik[lees meer...] er misselijk van wordt.
20-11-2018

Kyleena (levonorgestrel)

Mijn ervaring met de Kylena hormoonspiraal: dit is de nieuwste kleinste versie van hormoonspiraal, met minste hoeveelheid hormoon (19mg totaal, in vergelijking tot Myrena van 52mg is dit heel weinig = prettig!) Heb hem nu sinds eind augustus, dus 3 maanden, en kan nu wel zeggen dat het een enorme vooruitgang is vergeleken met de pil die ik jaren heb geslikt. Pluspunten: [lees meer...]+ mijn emoties zijn zeer stabiel. Geen gekke schommelingen meer, of opeens heel emotioneel/jaloers/bang/etc zijn. (Hier was sprake van tijdens pilgebruik). Gewoon mezelf en chill all the time. + (Al 3 maanden) niet meer ongesteld geweest. Ook niet zwanger haha, ik heb laatst nog getest voor de zekerheid. + Nauwelijks buikkrampen meer, want geen menstruatie meer. + Huid is egaler. Minder uitbarstingen van huge pukkels. De minpunten waren vooral in het begin, het laten inbrengen van de spiraal was zeer pijnlijk en naar gevoel. Deze pijn voelt als een wee zegmaar, die 3 dagen aanhoudt😂👍🏽 En ik heb 1 maand lang elke dag gebloed nadat hij was gezet. Maar daarna hield dit op. En de pijn was na 3 dagen ook zo goed als weg. Nu kan ik zeggen dat het de pijn echt waard is want heb er nu al zoveel profijt van en hoef nooit meer aan anti conceptie te denken! De spiraal haal ik eruit als ik kinderen wil. :-) hij is tot 5 jaar goed!
20-11-2018

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Wat een nachtmerrie!! Het begon als een feestje, ik was 2 weken niet ongesteld en vertelde iedereen doodleuk dat ik de komende 3 jaar lekker niet meer ongesteld zou gaan zijn. Maar het tegendeel bleek. Na die twee weken kreeg ik mega hevige bloedingen met heftige rug en buikpijnen. Ook werd ik ineens meegesleurt in een paar heftige depressieve paar maanden. Zeer neerslach[lees meer...]tig en elke dag ongesteld. Ook voelde ik dat ding vaak steken in mijn arm. Mijn vriend wilde hem er het liefst uit rukken, maar ik wilde doorzetten, wie weet kwam het nog wel een keertje goed. Maar toch besloten om dat ronding eruit te laten halen. 180 euro lichter. En een vreselijke ervaring rijker. Voel me veel beter nu. Stik jaloers op de mensen die hier tegen kunnen, maar dit voor mij nooit meer.
17-11-2018

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Super gemakkelijk. 3 jaar lang niet meer hoeven denken aan de pil. Ik wordt echt te gemakkelijk zwanger. 1 x zwanger geraakt na de buikgriep en gebruik van de pil. 1 keer na 1 x pil vergeten, gemeenschap gehad.... volgende dag een morning-afterpil gehaald.... en toch zwanger! Dus vond dit een ideaale oplossing. Werkt goed tegen zwangerschap. Maar..... ik was altijd super g[lees meer...]oed gereguleerd ongesteld.... gewoon natuurlijk.... maar sinds ik de implanon heb ben ik onregelmatig, soms ben ik 2 maanden niet ongesteld, dan 2 weken achter elkaar... dan 3 maanden niet, dan wat spotting, of ik ben gewoon 5 weken achter elkaar ongesteld.... alles kan. Toch weegt het gebruiksgemak voor de ongemakken. Tuurlijk, als je continu ongesteld bent dan werkt dat inderdaad ontzettend goed tegen het voorkomen van een zwangerschap, je sexleven is totaal dood dan.....
16-11-2018

Mirena (levonorgestrel)

Ik heb gisteren de Mirena laten zetten. Door alle horrorverhalen zag ik er erg tegenop, maar al met al viel het mee. Van tevoren had ik 500mg naproxen en 1000mg paracetamol genomen. Eerst wordt er een eendenbek ingebracht, wat ik zelf totaal geen probleem vindt; niet onprettig zolang je maar ontspant. Vervolgens wordt je baarmoedermond vastgepakt met een haak; dit was wel [lees meer...]echt een hevige pijnscheut en ik kreeg direct daarna een soort hevige 'ongesteldheidskramp'. Dan wordt de baarmoeder opgemeten met een stalen staafje dat in je baarmoeder wordt gebracht; onprettig gevoel, en een flinke pijnscheut als dat staafje tegen de achterkant van je baarmoedermond duwt. Dit was voor mij het pijnlijkste moment, maar dat duurde dus maar een paar seconden. Het plaatsen van de mirena zelf was vervolgens eigenlijk helemaal niet pijnlijk, ik denk dat dat meetding mijn baarmoedermond al een beetje had opgerekt. Ik heb na afloop een half uurtje kramp gehad, zoals bij een hevige ongesteldheid. Rest van de dag nergens last van, hoogstens een licht zeurend gevoel in mijn onderbuik. Ik had nog wel 2 dagen bloedverlies. Heerlijk idee dat ik nu 5 jaar lang nergens meer aan hoef te denken wat anticonceptie betreft! Dat half uurtje pijn/ongemak weegt daar niet tegenop :).
15-11-2018

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Op 8/5/18 heb ik een implanon laten inbrengen. Nadat het spiraal twee keer bij mij is mislukt( verschoven). Eerste maand na het inbrengen van het implanon had ik geen menstruatie. In juni begon ik elke veel bloedverlies te krijgen. Ik dacht het zou ophouden maar het hield niet op. Elke dag was in ongesteld. Toen de gyneacoloog gebeld en die gaf aan dat het normaal is. En [lees meer...]dat als het niet over is in 5 maanden dat ik terug moet komen. Dus vandaag ga ik het verwijderen. Want 6 maanden ongesteld is wel heel erg
13-11-2018

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Wat een verschrikkelijk ellende dit, ik had het precies 1 jaar toen het net geplaats was had ik de eerste 3 maanden zeer weinig menstruatie. Na drie maanden begon de ellende tussen de 3 tot 7 weken hevig bloedverlies tijdens mijn menstruatie. Ik keek dit even aan, want ik dacht hoort erbij, maar merkte ook veel last van hoofdpijn, stemmingswisselingen, neerslachtigheid en [lees meer...]gewichtstoename. Dus gisteren meteen laten verwijderen wat een opluchting en dit dus nooit meer.
11-11-2018

Depo-Provera '150' (prikpil) (medroxyprogesteron parenteraal)

Ik ben erg blij met de prikpil. Je moet wel geduld hebben. Het eerste jaar menstrueerde ik extreem onreglematig. Soms menstrueerde ik wel 3 weken achter elkaar, stopte het een paar dagen en vervolgens begon het menstrueren weer. Erg frustrerend. Ik heb vaak op het punt gestaan om te stoppen, maar ik heb doorgezet. Na een jaar deed hij eindelijk wat hij moet doen. Ik menstr[lees meer...]ueer niet meer, ik hoef er maar 1 x in de 3 maanden aan te denken en ik heb geen last van bijwerkingen. Ideaal dus!
09-11-2018

Mirena (levonorgestrel)

5 jaar geleden, na twee gezonde kindjes te hebben gekregen en na het horen van vele positieve ervaringen van anderen over de Mirena, heb ik voor het eerst gekozen voor de Mirena spiraal. Destijds laten plaatsen door mijn gynaecoloog. Het plaatsen is even pijnlijk maar op zich zo klaar. Maar... toen begon de ellende. Ik had constant buikpijn en bloedde non-stop. De eerste w[lees meer...]eken dacht ik nog dat ik maar wat geduld moest hebben en dat het vast over zou gaan. Maar het bleef maandenlang aanhouden. Heel af en toe zat er eens een dag of een weekje tussen dat ik geen bloedingen had, of even geen buik- of rugpijn, maar dat was dan echt een uitzondering. Ik merkte ook dat ik me steeds somberder/depressief ging voelen en ik had ineens ook vaak hoofdpijn. Let op; ik ben normaal gesproken echt niet kleinzerig en heb eigenlijk nooit last van buikpijn/hoofdpijn/rugpijn. Vooral ook het bloeden vond ik gewoon echt irritant. Ook voor je sexleven is dat niet echt boost... Uiteindelijk heb ik het spiraaltje na 10 maanden laten verwijderen want ik kon er echt niet meer tegen. Volgens de gynaecoloog viel ik helaas onder “1 op de zoveel vrouwen” die niet goed reageert op de mirena. Maar dat betekent niet dat bij een volgende poging het weer zo fout zou gaan. Fast forward 5 jaar later waarin ik toch weer een poging heb gewaagd, en na 3 weken word ik alweer gillend gek! Het is nu vrijdagavond en ik heb net huilend met mijn man besloten dat ik maandagochtend direct de huisarts ga bellen om de mirena weer te laten verwijderen! Het is de afgelopen 3 weken alleen maar een grote depressieve bedoening geweest. Verschrikkelijke buikpijn en non-stop bloeden als een rund. Dit voelt gewoon niet goed. Mijn lichaam geeft duidelijk aan dat ze dit lichaamsvreemde voorwerp niet in zich wil hebben. Voor veel vrouwen is dit een uitkomst, maar voor mij helaas niet.
09-11-2018

Depo-Provera '150' (prikpil) (medroxyprogesteron parenteraal)

Ik gebruik de prikpil al vanaf mijn 16e omdat ik de normale pil niet binnen kon houden. Erg fijn dat het 1 keer jn de 3 maanden is want daardoor is het moeilijk te vergeten voor mij. Helaas ben ik wel over de 15 kilo aangekomen door meer eetlust! Ik woog 57 kilo en nu wel 74! Ook heb ik last van zenuwen, moodswings etc. Maar een ding heeft het wel opgelost! Dat ik niet mee[lees meer...]r ongesteld wordt sinds juli 2016. Hele verademing.
08-11-2018

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Hoi iedereen, ik schrijf normaal nooit zoiets maar ik wil mensen waarschuwen voor de conceptiepil van het merk AUROBINDO, jaren lang heb ik de anticonceptiepil van het merk mylan gebruikt en nooit problemen gehad, nu moest ik vanwege leveringsproblemen overstappen naar het merk aurobindo. Er zitten zogenaamd precies dezelfde stoffen in maar ik kreeg enorm bijwerkingen, bui[lees meer...]kpijn/hoofdpijn/neerslachtig ik kon niet slapen en als allerergste ik kreeg grote rode jeukende bulten zo groot als 2 euro munten over mijn lichaam. Als je mylan met aurobindo vergelijkt staat bij aurobindo in de bijsluiter dat het netelroos/galbulten kan veroorzaken terwijl dit bij mylan nergens bij de bijwerkingen staat. Ik naar de apotheek en huisarts gebeld en ben gister gestopt met deze pil. Je raad het: alle bijwerrking zijn weg/ voor 80 procent weg. Nu maar over op de prikpil. Helaas maar deze pil werkt dus echt niet. Wat een ellende. Ik ben 19 jaar en slikte de pil voor mijn hevige menstruatie, implanon kost honderden euro’s en spiraaltje wil ik niet. Hopen dat de prikpil mij wel helpt. Volg je onderbuikgevoel dames als deze nieuwe pil niet fijn voelt!
07-11-2018

Kyleena (levonorgestrel)

Sinds anderhalve maand heb ik het Kyleena spiraaltje. Toen ik hem liet zetten deed dat best wel veel pijn en ik ben er dezelfde dag nog goed ziek van geweest. Verder een paar dagen ernstige krampen wat voelde als menstruatie krampen maar dan nog ietsjes erger. Voorheen heb ik geen goeie ervaring gehad met de pil. Ik werd er depressief van en kreeg er veel puistjes door. Mi[lees meer...]jn huisarts adviseerde daarom om een spiraal met zo weinig mogelijke hormonen te nemen. Het leek wel te goed om waar te zijn. Verder heb ik sinds ik het Kyleena spiraaltje heb steeds meer lichamelijke en geestelijke klachten. Ik voelde mij de eerste twee weken goed. Ik merkte dat ik meer puistjes kreeg en een vettigere huid, maar ik dacht dat ik er even doorheen moest gaan. Sinds 4 weken zit ik niet goed in mijn vel en heb ik het gevoel alsof ik elk moment wel kan huilen. De laatste dagen is alles alleen maar erger geworden. Ik heb sinds kort ernstige slaap problemen waarvan slaapverlammingen met hallucinaties. Dood eng. Ik raad aan meisjes die graag van hun pil afwillen doordat zij niet goed tegen hormonen kunnen zeker NIET de Kyleena aan. Ik zou gaan voor een anticonceptie ZONDER hormonen.
06-11-2018

Kyleena (levonorgestrel)

Ik moet zeggen dat ik voor de ingreep bij de gynaecoloog onwijs zenuwachtig was. Nadat ik een aantal recenties had gelezen over hoe pijnlijk zij het ervaren hadden ging ik met zwetende handen de behandelkamer in bij mijn gynaecoloog. Uiteindelijk heb ik van de verdoving in mijn baarmoedermond letterlijk niets gevoeld. Ondanks dat ik hier heel erg op gefocust was vanwege [lees meer...]mijn naaldenfobie. Het plaatsen van de Kyleena spiraal zelf viel mij ook alles mee. De baarmoeder zelf kan niet verdoofd worden waardoor je voor 5 seconden even het gevoel heb alsof er veel druk op komt te staan, maar dat is zo weer voorbij. Omdat het Kyleena spiraaltje ook relatief veel kleiner is heb ik na de plaatsing ook geen buikkrampen ervaren. Wel nog wat flink bloedverlies van de verdoving en de spiraal zelf! Naar mijn ervaring was het ondanks bij zenuwen zeker geen afrader. Laat je vooral niet beïnvloeden door alle horrorverhalen, maar probeer er (hoe moeilijk dat ook kan zijn) neutraal in te stappen!
04-11-2018

T-Safe (koperhoudend spiraal)

Ik dacht t-safe koperspiraal is het antwoord voor een hormoonvrij anti-conceptiemiddel . Helaas niet voor mij. Ik ben blij voor de vrouwen die er wel goed op reageren, want iedereen is anders. Toch wil ik graag ook mijn ervaring delen. Na eerst aan de pil te zijn geweest(+/- 7 jaar) wilde ik iets anders. Dat werd de mirena spiraal ideaal want je word niet meer ongestel[lees meer...]d. (Ook dit was voor mij achteraf niet geschikt) Toentertijd was ik mij minder bewust van de bijwerkingen en dacht dat dat bij mijn persoontje hoorde. (Opvliegerig, vlak, jojo qua gewicht, depressies) Ik was 27 en was het zat ik wilde wel eens weten hoe het zou zijn als alles natuurlijk was zonder hormonen.  Ik heb mijn mirena laten verwijderen en heb zo 3 jaar heerlijk zonder zorgen een fijne tijd gehad. Ik heb in dat opzicht mazzel dat ik een vrij regelmatige cyclus heb. Ik kreeg een nieuwe relatie. We waren nog niet toe aan kinderen en tja klooien met een condoom... dat kan ook makkelijker dachten wij... Eerst de pil geprobeerd dat was een hel ik was mezelf niet meer. Ik kwam binnen 1 week 5 kilo aan paste mijn broeken niet meer ik schoot even terug naar mijn tijd als puber. Zo onrustig en druk in mijn hoofd. Zo snel afgeleid en ik zag en hoorde alles om mij heen. Dodelijk vermoeiend. Mijn vriend herkende mij niet meer. Je STOPT NU met die pil. Na veel zoeken hebben we besloten om voor de t-safe te gaan hormoon vrij en weinig bijwerkingen. Tenminste dat dacht ik. Op Nederlandse sites staan er weinig tot geen verhalen van bijwerkingen. Excuus als ik niet goed heb gezocht , Ik heb ze niet gevonden. Enfin, de ingreep was niet fijn. Wat een ramp 20 minuten op die bank gelegen met helse pijn. Na dat hele circus zakte het spiraaltje eruit binnen een week. Dus weer voor een 2de gegaan. Nu door een andere arts laten doen en het was binnen 2 minuten gebeurd. Deze keer bleef hij wel zitten. Na een paar maanden begon zich een patroon te ontplooien. 2 weken chill niks aan de hand. Ik was wel wat vlakker qua emoties maar verder wel oke. Na die 2 weken begon het. Dag 1t/m 14 niks. Dag 15 begon ik te stralen was ik mooi en voelde mij super. Dag 16 en 17 begon ik op te zetten vocht vasthouden dikke vingers mijn buik en romp werd 5 cm breder mijn armen werden dikker en je zag putjes in mijn benen die normaal veeeel minder zichtbaar zijn. En mijn gezicht.. alsof ik zwanger was dikke wangetjes een dikke neus veel dikker dan normaal. Ik groeide bijna 5 kilo. Ik was ook continu moe. Dag 18 ongelooflijk pijnlijke opgezette borsten. Je kan ze niet aanraken ze zijn super gespannen. mijn normale bh's zijn dan echt te klein ze groeien dik een maat misschien wel 2. Dag 19 t/m 21 heb ik afscheiding begint licht bruin en word steeds donkerder. Dag 19 krijg ik ook altijd hevige pijn in mijn buik als ik geen aleve feminax neem kan ik niet lopen of mijn bed uit. Gewone paracetamol helpen niet. Ik heb dan ook Last van opvliegers en t vocht blijft zich ophopen in mijn lijf. Maar dan ook echt overal. Dan eindelijk op dag 22 word ik ongesteld. En dat duurt dan 4 dagen (heel heftig) je lekt door alles heen. 3 dagen wat minder. En dan ben ik 2 weken normaal en dan begint alles weer opnieuw. Mijn relatie leid hier verschrikkelijk onder. Want ik ben dan 2 weken normaal maar mijn libido is geheel weg, ben vlak en afstandelijk. Mijn levensvreugde is geheel weg. Deze week.gaat het spiraal eruit. Lieve vrouwen. Denk goed na en luister naar je lichaam laat je niks aanpraten door artsen  jij voelt je lichaam het beste aan. Dit is mijn ervaring het wil. Ik ben blij voor de vrouwen die er geen last van hebben maar doe alsjeblieft eerst goed onderzoek.voordat je iets in je lijf stopt het kan een hoop ellende schelen.

T-Safe (koperhoudend spiraal)

twee moeten plaatsen omdat de eerste keer niet goed was gezet. Na de 2e keer bleek deze wel goed te zitten. Plaatsen kan wel pijnlijk zijn, maar huisarts kan ook een pijnstiller voorschrijven (aanrader!). Pijn gaat gelukkig naar een aantal uur weer weg. Belangrijk om niet te gaan liggen want dit kan pijnlijk zijn. Ik merkte dat lopen en/of fietsen goed hielp tegen de kramp[lees meer...]en (vergelijkbaar met menstruatiekrampen) Eerste menstruatie kan pijnlijker zijn dan normaal, maar gemerkt dat dit na een tijdje overgaat. Na een aantal maanden last van een onprettige/stinkende afscheiding. Dit schijnt volgens zowel de huisarts and gynaecoloog normaal te zijn. Dit is alleen iets voor en na de menstruatie. Ik ben blij dat ik nooit hormonale anticonceptie heb gebruikt. Voor mij is dit de meeste "natuurlijke" optie. Geen hormoonschommeling, gewichtstoename etc.

Kyleena (levonorgestrel)

Als eerst wil ik zeggen dat ik heel onzeker over de overstap van pil naar spiraal ben geweest. Ik kreeg de Kyleena voorgesteld ivm de mindere hormonen en het kleiner formaat wat hij heeft. Het spiraal werd op mijn 3e menstruatie dag gezet. Het plaatsen heb ik ervaren als zeer pijnlijk en ik ben niet kleinzerig (maar goed, dit beleeft echt iedereen anders) . Ik diezelfd[lees meer...]e dag nog aardig wat zeurende buikpijn gehad (wat met pijnstilling onder controle te houden was) en de dagen daarna af en toe een hele lichte kramp. (Nu, 3,5 week verder): Ik merk dat ik sinds ik de Kyleena heb beter in mijn vel zit, minder moe ben en minder pieker (het valt mij nu pas op hoe heftig ik dus eigenlijk op de hormonen van de pil reageerde). Ik kan tot nu toe eigenlijk wel zeggen dat ik (nog) niets van de bijwerkingen merk. Het enige jammere (maar dat is ook bij ieder anders) is dat ik al vanaf het plaatsen non-stop aan het bloeden ben (meer dan alleen spotting). Al met al, als het bloeden snel wegtrekt, ben ik tevreden met de keuze om over te stappen naar de Kyleena!

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Sinds twee/drie weken voel ik mij erg moe, zou ik de hele dag kunnen slapen. Ook voel ik mij lusteloos, duizelig, stemmingswisselingen, soms hoofdpijn. Overigens ben ik twee maanden geleden bevallen en dacht ik dat het daardoor kwam. Maar de eerste weken had ik nergens last van. En toen bedacht ik mij dat ik drie weken geleden ben begonnen met deze pil en is het toen eigen[lees meer...]lijk begonnen. Dit is een andere pil dan ik eerst had een deze werd mij voorgeschreven door de apotheker. Na mij eerste bevalling was ik ook weer begonnen met de pil (had ik nog mijn oude pil) en had ik nergens last van. Maandag moest ik eigenlijk weer beginnne aan een nieuwe strip maar ik ga deze niet slikken en kijken of het aan de pil ligt.

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2003)
Depressie (1664)
Angst & paniekstoornis (1438)
Hoge bloeddruk (1133)
ADD (543)
Depressiviteit (517)
Astma (458)
Angststoornis (447)

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!