ziekte

Mirena spiraal

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor anticonceptie / zwangerschapspreventie

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: anticonceptie / zwangerschapspreventie

20-08-2019

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Inmiddels ben ik aan mijn 3e staafje. Ik had altijd veel last van mijn menstruatie, dat is nu nagenoeg weg! Ik word slechts 1 à 2 keer per jaar lichtelijk ongesteld. De rest van de tijd niets. Wel zit dit 3e staafje vrij diep in mijn arm, en kan ik me voorstellen dat het verwijderen een gedoe wordt. Bij het 2e staafje duurde dit ook al bijna 30 minuten.
19-08-2019

Mirena (levonorgestrel)

Hallo, Ik lees hier heel veel horror verhalen. Mijn ervaring; Mijn spiraaltje heb ik donderdag laten plaatsen. Na bijna 1,5 jaar geen spiraal te hebben gehad. 2 maanden geleden ben ik gestopt met de pil werd er echt niet goed van! En van De prikpil kwam ik letterlijk van aan! Ja het is even een rot gevoel Ja ik heb even een gil gegeven, Ja je hebt e[lees meer...]en aantal dagjes wellicht last alsof je menstruatie heftig is! Mijn buikje is nog een beetje opgezet. Ja . Je denkt bij iedere scheet het valt eruit! Nee, ik kon heel moeilijk ontspannen! Maar goed dat ben ik! Kruik! Paracetamols! Maar oh my god, wat ben ik blij dat het er weer in zit. En ja je zal een paar daagjes een rot humeur hebben Maar goed, de vorige heeft er 3 jaar lang in gezeten zonder problemen. Alleen mijn lichaam dacht na 3 jaar “ nu is het tijd om ongesteld te worden””! Ik heb zelf verder alleen puistjes gehad maar , na 1 maand of 2 gingen die ook weg en een ramp was het niet! Dokters hebben daar ook wondermiddelen voor! Groetjes! Naomi
17-08-2019

Mirena (levonorgestrel)

Mijn Mirena spiraal heb ik door de huisarts laten doen. De plaatsing ging goed, ik was erg opgelucht dat er geen pijn deed. Na ongeveer 1 uur kreeg ik super heftige lage rugpijn ter hoogte van de bekken. Ik ging dood van de pijn. Zelfs met 2 paracetamol ging die pijn niet weg. Ik kon door die pijn niet lopen en gewoon iets van de grond pakken , oprappen deed veel pijn ach[lees meer...]ter in de lage rug. Aankomende maanden kreeg ik veel last van depressieve buien, dus veel huilen en down zijn ( daarvoor was ik niet iemand die snel ging huilen) of had ik een kort lontje en was zeer snel geïrriteerd. Ik zat emotioneel , maar ook lichamelijk niet lekker. Mijn menstruaties waren niet meer zo rood ( zoals voorheen), maar bruin en zeer donker van kleur. Ik had erg veel last van dikke bruine afscheiding. Mijn pijn aan de lage rug (ergens aan de achterkant) ging door. Ongeveer gedurende 5dagen in de maand , had ik geen pijn en geen last van depressiviteit. De overige 25dagen waren een hel. Zo ging dat enkelen maanden door en door info op google te verzamelen over Mirena plaatsing , legde ik de link dat die Mirena zou kunnen zijn die voor die ellende zorgde in mijn lichaam. Na ongeveer 7 maanden haalde ik gelukkig die Mirena uit. Mijn lichaam had zeker 1 jaar nodig om te herstellen van die bijwerkingen. Nu heb ik goede menstruatie , geen pijn meer aan mn lage rug thv bekken en geen huilbuien cq depressiviteit. Ik ben blij dat ik die Mirena uit mijn lichaam heb gehaald. Voor mij nooit meer die spiraal of een andere spiraal.
17-08-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Sinds dat de Kyleena bij mij is geplaatst ben ik zeer veel afgevallen, ondanks dat ik goed en gezond eet. Ook heb ik erg veel last gekregen van depressie, lusteloosheid, een vette huid en dus puistjes, maar mijn huid is tegelijkertijd ook weer erg droog... Het gewichtsverlies en de depressie vallen mij wel het zwaarst en ik wil de Kyleena dus ook weer laten verwijderen[lees meer...]. Het liefst stap ik weer over op de pil, ondanks dat deze migraine bij mij veroorzaakt, dat heb ik liever eens in de zoveel tijd dan alle bijwerkingen die ik nu heb...
14-08-2019

Microgynon '30' (ethinylestradiol / levonorgestrel)

Ik heb deze pil bijna 20 jaar geslikt en had geen idee dat de klachten die ik had werden veroorzaakt door deze pil. Dankzij een bezoek aan de hormoonspecialist werd mij duidelijk dat deze pil zeer ongeschikt voor mij is, gezien mijn hoge bloeddruk, hoofdpijn, menstruele migraine en inmiddels bereikte leeftijd van 35 jaar. Door een slechte huisarts was mij dit niet eerder b[lees meer...]ekend gemaakt. Na het stoppen van deze pil en overstappen naar de minipil op advies van de hormoonspecialist was mijn bloeddruk binnen 1,5 maand gezakt van 145 naar 115 en de menstruele migraine heb ik tot op heden niet meer gehad. De dokter wilde al betablokkers voorschrijven, de hormoonspecialist zei: 'het is logischer om de veroorzaker van de hoge bloeddruk weg te nemen.' Ik hoef deze pil nooit meer! Een hoge bloeddruk kan leiden tot hart- en vaatziekten!
14-08-2019

Cerazette (minipil) (desogestrel)

Geswitcht op aanraden van de hormoonspecialist van de combinatiepil naar de minipil ivm hoge bloeddruk en menstruele migraine door de combinatiepil. De eerste 3,5 maand moest ik erg wennen en was het echt even doorzetten, maar nu ben ik heel tevreden. Ik heb 20 jaar de combinatiepil geslikt dus mijn lichaam moest echt even wennen aan deze pil. Ik kreeg veel last van puistj[lees meer...]es, ook op mijn decolleté, schouders en rug. Mijn huid werd ook veel vetter. Mijn borsten waren 3,5 maand erg pijnlijk. Af en toe hoofdpijn. In de eerste maand een paar dagen erg labiel en emotioneel. Nu geen menstruele migraine meer, bloeddruk is verlaagd, bijna niet meer ongesteld, geen pijnlijke borsten meer. Tot nu toe erg tevreden. Enige minpuntjes: ik moet de vetheid van mijn huid meer onder controle houden met producten, het innemen van deze pil komt nauwer qua tijdstip dan de combinatiepil.
13-08-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Na jarenlang aan de anticonceptiepil en vervolgens na mijn 2 zwangerschappen de kyleena laten plaatsen. De eerste 5 maanden wel bijna iedere dag spotting gehad en na 6 maanden was dit over. Ik heb de spiraal nu bijna een jaar en ik heb nu alleen nog bloedverlies wanneer ik eigenlijk mijn menstruatie zou hebben, het verschil is wel dat dit met een inlegkruisje op te vangen [lees meer...]is, dus nauwelijks bloedverlies voor een dag of 3 maximaal. De anticonceptiepil gaf mij toch vaak depressieve gevoelens ik merkte dit pas op toen ik een tijd stopte met de pil, hoe ik mij tijdens de pil en zonder de pil voelde was een wereld van verschill en en had totaal geen zin meer in seks met de pil (microgynon 30), nu met de spiraal voel ik mij bijna helemaal hetzelfde als de periode dat ik geen pil slikte. De zin in seks is gewoon prima en geen depressieve gevoelens.
13-08-2019

Microgynon '50' (ethinylestradiol / levonorgestrel)

Aan deze pil gegaan nadat ik bij de Yasmin pil doorbraakbloedingen kreeg. Heb hierna een aantal andere pillen geprobeerd (Cilest en Microgynon 30) om te kijken of daarmee de doorbraakbloedingen zouden stoppen. Deze hadden geen effect, waardoor de arts me Microgynon 50 aanraadde. Nu na meer dan 3 maanden slikken last van acne, gewichtstoename en enorme stemmingswisselingen.[lees meer...] Ook zijn de doorbraakbloedingen niet weg (wel iets minder). Voor mij wordt het helaas weer wat anders, want voor mij werkt deze pil niet.
12-08-2019

Microgynon '50' (ethinylestradiol / levonorgestrel)

Eerst gestart met ElisaMylan 30. Toen ik mijn pil probeerde door te nemen kreeg ik last van doorbraak bloedingen. Dan maar overgestapt op Microgynon 50. Nu gebruik ik deze pil alreeds drie maanden en ook ik ervaar vervelende bijwerkingen. Sinds ik deze pil neem ben ik enorm (zonder overdrijven) ongelukkig. Vroeger was ik al bij al een gelukkig persoon dat kon genieten van [lees meer...]de kleine dingen, hier kan ik alleen nog maar van dromen nu. Ik kreeg al regelmatig de opmerking van mijn omgeving dat ik tegenwoordig vrij tot zeer ‘down’ ben, en dit klopt. Ik ben mezelf niet meer. Naast deze emotionele bijwerking ervaar ik ook een ander, licht vervelend, probleem. Mijn libido ligt namelijk ongelofelijk laag. Toen ik nog geen pil slikte was dit volledig anders, ik had altijd wel zin. Ik vind het sneu voor mijn partner, maar ik moet hem dagelijks teleurstellen met: Sorry, heb vandaag écht geen zin. Enkel in mijn stopweek (wanneer ik dus geen pil neem) ervaar ik mijn normale libido van vroeger terug. Als laatst bespreek ik graag de vitale bijwerkingen. Sinds ik Microgynon slik heb ik regelmatig last van maag- en darmproblemen. Mezelf misselijk en vermoeid voelen is voor mij een dagelijkse routine geworden. Diarree en buikkrampen komen er af en toe ook bij kijken. Nu, ondanks de nare bijwerkingen moet ik meegeven dat de eigenlijke werking van de Microgynon 50 pil wél enorm effectief is. Wanneer ik de pil doorneem heb ik letterlijk nooit een tussenbloeding/doorbraakbloeding. Mijn ongesteldheid duurt ook minder lang en is veel minder hevig. Wél heb ik sinds de Microgynon last van heftige buikkrampen tijdens mijn ongesteldheid (enkel op dag 1, soms dag 2). Ik raad deze pil ergens wél aan.. ze is zeer effectief. En de bijwerkingen? Daar wen je wel aan. Prettige dag nog iedereen!
11-08-2019

Flexi-T (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Veel bijwerkingen (Vermoeidheid, haarverlies, gewichtstoename. ) die niet officieel genoemd worden. Zoek op Iud copper intoxity wanneer je meer over dit onderwerp wilt weten...
11-08-2019

Depo-Provera '150' (prikpil) (medroxyprogesteron parenteraal)

Ik ben een paar jaar geleden met de prikpil begonnen, nadat ik door tekort aan ijzer laag Hb kreeg. Mijn arts stelde voor eens te kijken of het hielp om geen menstruatie meer te krijgen. Daarom met Depo Provera begonnen. Ben nu 47 jr en krijg om de 4 mnd een injectie. Heb geen bijwerkingen, ben er ook niet van aangekomen. Heb nog wel eens in de 3 mnd een klein beetje mens[lees meer...]truatie, met heel weinig bloedverlies. Hb is tegenwoordig precies boven de ondergrens. Het enige lastige vind ik dat ik elke keer voor een afspraak moet bellen , wat ik steevast vergeet en dat ik elke keer om een nieuw recept moet vragen. Vraag me wel af hoe het gaat als ik ermee wil stoppen, ben nu 47 jr en wil nu eigenlijk weleens van al die troep af.... neem aan dat ik niet zwanger mee kan worden. Iemand van boven de 45 ervaring met stoppen van prikpil?
10-08-2019

Depo-Provera '150' (prikpil) (medroxyprogesteron parenteraal)

Maanden aan 1 stuk bloeden. Veel bloed stolsel. Hevige buikpijn en steken. Naar gynaecoloog geweest na bijna een jaar afzien. Moest ommiddellijk stoppen en geen nieuwe halen. Reageer enorm slecht erop.
09-08-2019

Ethinylestradiol/Drospirenon (ethinylestradiol/drospirenon)

Elke ochtend neem ik mijn pil. Ik word daarna erg lusteloos en heb weinig energie. Na 6 uur is dit op zijn ergst, heb ik een zeer kort lontje en kan ik weinig hebben. Soms ben ik misselijk en de meeste middagen moet ik op bed liggen en voel ik me vreselijk. Ik schrik van de depressieve gevoelens en de bijwerkingen die deze pil bij mij opwekken. Volgende week bel ik mijn hu[lees meer...]isarts om te overleggen of ik direct weer kan stoppen, tenzij dit weekend het verbeterd.
04-08-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Omdat ik verschillende pillen heb geprobeerd, maar hierbij toch telkens bijwerkingen ervaarde zoals ; Sombere gevoelens, buikpijn en misselijkheid ervoor gekozen om een spiraal te laten zetten. Omdat de klyena nog minder hormonen bevat, hiervoor gekozen. Het plaatsen is pijnlijk maar het zetten duurt niet lang. De gyneacoloog heeft het bij mij gezet en was binnen 5 minu[lees meer...]ten klaar. Na het zetten nog 2 dagen wat licht bloedverlies en na 3 weken ook soort ‘mini’ ongesteld, maar verder geen bloedverlies meer gehad. Top, natuurlijk. Ook zijn mijn sombere gevoelens en buikpijn verdwenen. Eigenlijk helemaal geen last van de bijwerkingen van de klyeena. Soms wat lichte onderbuikkrampen maar dat is dan ook het enige. Misschien leuk om te vertellen dat mijn libido ook omhoog is gegaan. Als je dus niet goed tegen de ‘extra’ hormonen kan is deze spiraal een goede oplossing. Bij verdere vragen kunnen deze gesteld worden!
04-08-2019

T-Safe (koperhoudend spiraal)

Het plaatsen was bij mij zeer pijnlijk. De pijn heeft zeker nog een week aangehouden, zonder pijnstilling was het niet te doen en met pijnstilling was de pijn ook zeker niet weg. Na een week nam de pijn af en voelde ik het spiraaltje voor mijn gevoel nog wel zitten maar dit was niet meer pijnlijk. Tot mijn eerste menstruatie, een paar dagen voor de menstruatie begon kwam d[lees meer...]e stekende pijn weer terug. En tijdens de menstruatie had ik enorm veel bloedverlies. In plaats van dat ik een paar uur met een maandverbandje kon doen kon ik nu om de 30 minuten een nieuwe indoen en voelde het ook erg zwaar (dus vol met bloed) aan. Ik had voor dit spiraal een Gynefix en daar had ik nog nooit problemen mee gehad. Ik wacht de 3 maanden even af, omdat er wordt gezegd dat de klachten van tijdelijke aard zijn. Maar mocht dit langer aanhouden gaat het spiraaltje er heel snel weer uit en kies ik weer voor de Gynefix.
03-08-2019

Ethinylestradiol/Drospirenon (ethinylestradiol/drospirenon)

Ik gebruik de pil pas een week en ik zit erover na te denken om er gewoon mee te stoppen. Ik ben gevallen tijdens het rennen omdat mijn benen gewoon veels te zwaar aanvoelen en ik ben mezelf niet meer. Ik ben mega moe en ik heb erg last van stemmingswisselingen en benauwdheid. Dit is echt troep!!!
03-08-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Ik moet eerlijk zeggen dat het plaatsen van de kylena mij wel een beetje tegen viel. Nu moet ik ook toegeven dat ik niet echt voorbereid was op pijn. Vooral het moment dat mijn baarmoeder mond werd 'vastgepakt' vond ik erg pijnlijk. Daar werd ik ook wat duizelig van. Verder viel het alles mee. De dag zelf had ik daarna niet veel pijn maar voelde mijn baarmoeder wel wat be[lees meer...]urs om het zo maar uit te drukken. De dagen na de plaatsing was het wat gevoelig maar zeker niet pijnlijk. Helaas had ik de pech dat na een week ik enorm veel pijn kreeg. Zowel in mijn buik als in mijn rug. Het voelde als zware menstruatie pijn. Nu ben ik vrij hard voor mijzelf en dacht ik dat het vanzelf wel over zou gaan. Na 3 dagen heeft mijn partner mij toch naar de dokter gestuurd. Daar kon ik 2 dagen later een echo laten maken. De spiraal zat nog op zijn plek maar mijn lijft probeerde om deze er uit te krijgen. De zo genoemde afstotingsverschijnselen blijkbaar liep ik al 3 dagen rond met lichte weeën omdat mijn lijf de spiraal er uit wilde krijgen. Op advies van de dokter heb ik een week lang een hoge dosis pijnstillers geslikt in de hoop dat mijn lichaam zou kalmeren. Gelukkig gebeurde dit ook. Hierna heb ik niks anders dan plezier gehad van mijn spiraal. Na verloop van tijd bleef mijn menstruatie helemaal weg wat ik eerlijk gezegd heerlijk vind! De reden dat ik de spiraal maar zo kort heb laten zitten is omdat we nu toch gaan proberen een kindje te krijgen! Ik zou het iedereen aanraden. En het advies mee geven. Heb je klachten ga dan meteen naar de dokter en wacht niet zoals ik 3 dagen.
01-08-2019

Mirena (levonorgestrel)

Mijn partner heeft een Mirena spiraaltje laten plaatsen bij de huisarts. Direct daarna stekende pijn in de buik. In het ziekenhuis bleek dat dit spiraaltje de baarmoederwand heeft doorboord. Vervolgens moest ze twee weken wachten voordat dit in het ziekenhuis verwijderd kon worden. Een goede gynaecoloog heeft het met een operatie met narcose uit haar buik gehaald. Daarna n[lees meer...]og een keer met een hevige bloeding met ambulance naar het ziekenhuis gegaan, gelukkig waren we er op tijd bij en heeft mijn goede gynaecoloog haar gered. Nooit meer een Mirena spiraaltje ! Producent Bayer doet niets. Product is levens gevaarlijk en zou verboden moeten worden.
29-07-2019

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

(..)
28-07-2019

Mirena (levonorgestrel)

Toen ik 20 was en geen kinderen had gebaard kreeg ik mijn eerste mirena. Het plaatsen viel best tegen. Ik stond bij de balie na het plaatsen en viel zowat flauw. Daarna begon de buikpijn. Deze duurde maanden. Het bloedverlies was bij mij ook niet orettig. Ik heb 9 maanden contstant last gehad van spotting dus werd daar gek van. Op mijn 37e op aanraden van mijn gynacoloo[lees meer...]g wederom een mirena gezet. Dit om mijn bloedverlies onder controle re houden aangezien mijn HB hierdoor steeds te laag werd. Na 3 maanden zouden we bepalen of het werkte. Hij werd meteen geplaatst zonder dat ik vooraf pijnstillers heb gekregen rn moet zeggen dat het zetten niet erg pijnlijk was dus ik was helemaal blij verrast. De buikpijn die ik de vorige keer wel had bleef uit. Wel kreeg ik meteen bloedverlies. Er kwamen ook steeds stolsels bij. Na 5 dagen na plaatsing kreeg ik vreselijke nekpijn. Mijn bloedverlies was steeds erg wisselend. Als ik menstrueerde hield dit 2 weken aan, paar dagen rust en dan bv weer spotting. Ik begon me gejaagd en neerslachtig te voelen. Ook werd ik steeds sneller en vaker boos. Na het vrijen kreeg ik ook extra bloedverlies. Na 3 maanden samen met gynacoloog besloten dat dit niet ging en dat ik nooit meer aan de hormonen mag dus meteen verwijdert. Heb namelijk met pil ook veel klachten qua bloedverlies. Ik vroeg meteen verlies ik straks weer meteen bloed? Nee hoor zei de gynacoloog. Na een dag begon het bloedverlies. Vreselijk en dat heeft een week aangehouden. Ik dacht nu zijn we klaar met die troep. Maar nee hoor 5 dagen erna heb ik net zo'n zware bloedverlies gehad als na een bevalling. Gewoon 1 superplus tampon en 3 maandverbanden tegelijk en dan nog hield dit de boel niet tegen en dit 1.5 week lang. Vreselijk! Voor mij dus nooit meer!!!
24-07-2019

23-07-2019

Kyleena (levonorgestrel)

3 maanden na bevalling van mijn 1e kindje, heb ik de Kyleena laten plaatsen bij de huisarts. Zag er erg tegenop door alle enge verhalen, maar ik heb nergens last van gehad bij het plaatsen. Voorheen altijd de pil geslikt, maar toch wel vaak migraine, waardoor ik de Kyleena wilde proberen. Want een condoom is ook niet alles. Een evt bijkomend voordeel is dat de menstruaties[lees meer...] sterk verminderen of zelfs uitblijven. Helaas heb ik nu 6 weken na plaatsing nog steeds dagelijks (licht) bloed verlies, wat wel tot de nodige ergenissen leidt. Ik hoop dat dit snel voorbij is. Heb sinds de bevalling eerst wel weer genoeg bloed verloren ;]
23-07-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Van alle anticoncepties die ik heb gebruikt is de Kyleena de de minst kwade van het stel, maar daar is alles mee gezegd. Ik ben niet depressief of aangekomen (de pil), heb geen pijn tijdens de sex (alle andere spiraaltjes), heb geen constante bloederige afscheiding (koperspiraaltjes T-safe en gynefix) en ik heb mijn cyclus nog (niet met de mirena). Waar ik last van heb:[lees meer...] ik zit minder in mijn lichaam en meer in mijn hoofd wat resulteert in meer piekeren en een verlaagd libido. Ook ervaar ik minder fysieke geilheid en genot (orgasme is verminderd). Daarnaast is mijn lichaamsbeharing flink toegenomen, is de huid van mijn wangen onregelmatiger en heb ik meer mee-eters. Ik kan niet wachten tot er een toegankelijke mannelijke anticonceptie op de markt komt.
22-07-2019

T-Safe (koperhoudend spiraal)

In maart 2018 heb ik het koperspiraal T-Safe laten plaatsen. De eerste maanden had ik erg veel klachten rond mijn menstruatie, de menstruatie was erg hevig en ik had ook lichamelijke klachten, zoals buikpijn en rugpijn. De pijn die ik voelde was het beste te vergelijken met weeën. Omdat ik op de hoogte was gebracht dat dit kon gebeuren heb ik het maar genomen zoals het kwa[lees meer...]m in de hoop dat het snel beter zou gaan. In juli 2018 ben ik naar de huisarts gegaan, omdat ik regelmatig erg veel pijn had in mijn onderrug aan de linkerzijde. Ook buiten de menstruatie om. De diagnose was dat ik last had van mijn SI gewricht. Ik kreeg diclofenac voorgeschreven, aangezien ik met vakantie ging en wanneer het aan zou houden adviseerde ze fysiotherapie. Ik heb de huisarts gevraagd of de pijn samen kon hangen met het koperspiraal, zij achtte dit zéér onwaarschijnlijk. Ook een andere huisarts (binnen onze kennissenkring) vroeg ik of mijn pijn samen kon hangen met het koperspiraal en ook zijn antwoord was dat dit zéér onwaarschijnlijk was. Na de vakantie begonnen met fysiotherapie, na vier behandelingen doorverwezen naar een fysiotherapie gespecialiseerd in bekkeninstabiliteit, omdat zij wellicht iets meer kon doen. De eerste vier behandelingen gaven namelijk geen verlichting. Na drie behandelingen bij de fysiotherapeut gespecialiseerd in bekkeninstabiliteit kreeg ik alleen maar meer pijn en ben ik ermee gestopt. Het was inmiddels januari 2019. Vanaf dat moment ben ik in de gaten gaan houden wanneer ik de meeste pijn had. Gedurende de maand had ik soms een paar dagen geen last, maar rond mijn eisprong en gedurende mijn menstruatie was de pijn zo hevig dat ik pijnstillers nam. De pijn was zo hevig dat de pijnstillers lang in moesten werken wilde ik verlichting voelen. Vaak ging ik op bed liggen, enorm vaak heb ik tegen mijn kinderen gezegd dat mama even niet kon spelen, omdat ik moest gaan liggen. Een autorit was ook niet te doen, na 10 minuten kreeg ik al pijn. Ook op mijn werk stonden de tranen me af en toe in de ogen. Steeds vaker bekroop mij het gevoel dat de pijn veroorzaakt werd door het koperspiraal. Iets dat ik vanaf het begin af aan al had gedacht. Een maand geleden het besluit genomen om het spiraal te laten verwijderen en vanaf het moment dat het spiraal eruit is heb ik géén rugpijn meer gehad. Mijn leven is er direct een stuk beter op geworden. Het is heerlijk om geen pijn meer te hebben. Mijn advies is dat je je gevoel moet volgen wanneer je klachten hebt na het laten plaatsen van een spiraal. Geef het wel de kans, maar ik had het spiraal er eigenlijk al 10 maanden eerder uit moeten laten halen, dat had me een hoop pijn en ellende bespaart. Mijn spiraal was overigens geplaatst in het ziekenhuis door een gynaecoloog en zat bij controle ook helemaal goed!
21-07-2019

Flexi-T (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Na twee jaar bleek ik bij de 0,1% te horen die zwanger is geworden door de spiraal heen. Plaatsen is goed gegaan, nacontrole was goed, geen bijwerkingen, toevallig een paar maanden voor de zwangerschap een echo gehad voor mijn nieren waarop ook de spiraal te zien was (perfecte ligging). Ineens raakte ik niet meer ongesteld. Drie weken zwanger. Verder nooit klachten gehad.[lees meer...]
21-07-2019

Ethinylestradiol/Drospirenon (ethinylestradiol/drospirenon)

Sinds een paar maanden heb ik deze pil van het merk Teva gekregen van de apotheek. Het zou dezelfde samenstelling moeten zijn, maar mijn huid lijkt erg veranderd. Heel vettige neus en kin en meer pukkeltjes. Verder geen opvallende bijwerkingen. Jarenlang Yasmin en Sandoz gebruikt, zelfde product, andere merknaam.
19-07-2019

Mirena (levonorgestrel)

Spiraal zorgde voor ernstige bijwerkingen, penetreerde de baarmoederwand en moest operatief verwijderd worden. Bijwerkingen, meer dan drie jaar; regelmatig buikkrampen, regelmatig moeten plassen, regelmatig bloedverlies, geen energie, continu gejaagd gevoel etc.
18-07-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Ik heb na 1,5 de spiraal laten verwijderen en ik ga terug de NuvaRing gebruiken. Bij het plaatsen en verwijderen ben ik flauwgevallen. Na het plaatsen heb ik 2 weken in bed gelegen vanwege de pijn en andere bijwerkingen. Nadien nog maanden last van gehad. Uiteindelijk waren de bloedingen gestopt en ging het een periode beter. De laatste maand had ik terug ernstige bijwerki[lees meer...]ngen, extreme baarmoeder krampen, bloedingen, flauwvallen etc. Spijtig genoeg uiteindelijk gewoon laten verwijderen.
15-07-2019

Microgynon '50' (ethinylestradiol / levonorgestrel)

Na jaren te zoeken naar een pil waarbij ik geen doorbraakbloedingen kreeg eindelijk gevonden! Een aantal weken flink last gehad in het begin (vooral steken in de borsten, moodswings...) maar daarna zeer tevreden! Nu een maand gestopt met de pil... enorm last van het ontpillen, maar eindelijk een normaal libido (daarvoor enorm laag) en minder afgevlakte emoties. Ik w[lees meer...]as redelijk tevreden over deze pil!
15-07-2019

T-Safe (koperhoudend spiraal)

Ik heb gekozen voor een koperspiraal vanwege een eerdere ervaring met een zware depressie tijdens het gebruik van de anticonceptiepil. Door deze mogelijke correlatie voelde ik weinig voor hormonen. Daarnaast vond ik de cijfers belangrijk en heb ik mezelf laten overtuigen door het relatief lage aantal zwangerschappen op jaarbasis tijdens het gebruik van dit anticonceptiemid[lees meer...]del (bron: NHG standaard anticonceptie). Het inbrengen van de spiraal was voor mij niet heel spannend. De huisarts was superssympathiek en het was maar op één moment even flink pijnlijk (minuutje doorbijten). Het eerste uurtje na plaatsing viel me reuze mee, maar de 24 uur erna had ik veel last van krampen. Ik zou dus wel aanraden om voor het huisartsbezoek alvast voldoende paracetemol, NSAID's, voedsel, en een warme kruik in huis te hebben, zodat je de bank in die tijd niet meer af hoeft. De eerste twee menstruaties na plaatsing waren pijnlijk en zwaar (2× 2 dagen thuis vanwege hevig bloedverlies), menstruatie 3 en 4 waren op te lossen met een paar enkele maandverbandjes. Menstruatie 4 was de hel (de lichte vloei van nr. 3 en 4 werd ruimschoots gecompenseerd met de uitstoot van hele lappen baarmoederwand tegelijk), maar nummer 5 en 6 waren prima. Mijn menstruaties laten tegenwoordig iets langer op zich wachten en vaak gaat er een aantal dagen licht (bruin) bloedverlies aan de menstruaties vooraf. Dit eerste vind vooral mijn partner onprettig, het laatste schijnt redelijk normaal te zijn. Veel belangrijker: de spiraal zit netjes op zijn plaats en doet zijn werk goed. Wat mij betreft is dit anticonceptiemiddel de moeite dubbel en dwars waard. Dit zal echter verschillen per persoon. Als je blij bent met je huidige anticonceptie en je deze feilloos goed gebruikt zou ik niet direct aanraden om over te stappen: de ervaringen met het spiraaltje verschillen, net als bij de pil, per persoon en je neemt dus wel een risico door over te stappen.

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2169)
Depressie (1781)
Angst & paniekstoornis (1615)
Hoge bloeddruk (1244)
Acne/puistjes (853)