ziekte

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor anticonceptie / zwangerschapspreventie

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: anticonceptie / zwangerschapspreventie

22-02-2020

Mirena (levonorgestrel)

Gisteren de mirena laten plaatsen. Wat deed dat pijn zeg! Een reden voor mij om niet nog een keer een mirena te laten plaatsen. Veel buik krampen en lusteloosheid. Als dit zo blijft dan gaat hij er heel snel weer uit.
20-02-2020

Kyleena (levonorgestrel)

Het zetten was echt geen pretje, maar de periode daarna absoluut wel! De scherpe pijn nam gelukkig na een paar uur af en sindsdien heb ik geen klachten of bijwerkingen gehad. Nóg een bijkomend voordeel is dat ik niet meer ongesteld word. Het is dat ik het draadje kan voelen als ik enige moeite doe, anders zou ik amper geloven dat het spiraaltje in mijn lichaam zit. Ik merk[lees meer...] er namelijk helemaal niets van. Op en top tevreden dus!
18-02-2020

Mirena (levonorgestrel)

Oke, dus ik heb 1,5 jaar aan de pil gezeten, en ik had het gevoel dat ik er mentaal niet lekker op ging dus anderhalve week geleden heb ik een mirena spiraal laten zetten, met gevolg als dat ik nu inclusief mijn ongesteldheid al 2 weken bloed, mijn buik is zo opgezet ik lijk wel zwanger, de buikkrampen zijn niet te doen en houden me van mijn werk, en rugpijn.. Kan iemand m[lees meer...]ij vertellen of dit over gaat? Ik voel me ineens na de eerste 4 dagen al zo dik, terwijl ik eigenlijk altijd alles kan eten en ik kom nog geen grammetje aan... HELP me
18-02-2020

Ballerine (koperhoudend spiraal)

Ik had vandaag Ballerine koperspiraal laten plaatsen omdat ik van de pil af bent. En ook van die hormonen af wilt zijn. Ballerine is vrijwel nieuw in 2019 uitgebracht. Hij is erg klein 15mm. Ik moest de koperspiraal meenemen naar de ziekenhuis toe. 1 uur van tevoren had ik wel 2 paracetamols ingenomen. Maar tijdens het zetten deed gruwelijk veel pijn! Het was een hel dat i[lees meer...]n ieder geval. Niet dat ik vrouwen bang wilt maken maar het is gewoon de waarheid. En wees op voorbereid. Ik werd daarna duizelig, misselijk en zelfs bijna flauwgevallen. De arts bood me aan om te gaan liggen. Ongeveer na een 1 uur ging het weer beter. Ik heb wel nog krampen en voel hem zitten. Over paar dagen gaat het vast voorbij. Ik ben benieuwd hoe beschermd hij tegen zwangerschap is.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Ik werd vrijwel direct depressief. Kwam m'n bed nouwelijks uit. Zin in seks was compleet verdwenen. In de stopweek was het er weer. Duurde een paar weken tot ik het verband legde. Kreeg paniek aanvallen om niets. Ben op werk naar huis gestuurd omdat ik totaal labiel was. Toen ik stopte was ik naa een week weer helemaal de oude. Het was een verschil als Dag en nacht.
17-02-2020

Nuvaring (ethinylestradiol / etonogestrel)

Ik reageer erg heftig op hormonen. Ben daar zelf achter gekomen door te experimenteren met alles van Mirena spiraal toto koper spiraal tot pil en nu de nuva ring. Dit was mijn laatste hoop. Eerdere twee maanden waren ideaal. Nergens last van. In de 3e maand begonnen mijn lusteloze buien weer, nergens zin in. Niet eens meer kunnen herinneren waarom ik iets leuk vond. Depres[lees meer...]sieve buien. Begon bijna te denken aan een Burnout, maar kende dit in veel sterkere maten van de pil. Paniek sluimert konstant over de oppervlakte. Ben nu gestopt, binnen enkele dagen keerde mijn rust en stabiliteit weer terug.
16-02-2020

Flexi-T (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Ik heb de spiraal inmiddels al een maand. Hier en daar wat steekjes gehad. Plaatsing ging ookwel goed was even doorzetten Nu mijn eerste menstruatie ook wel wat buikpijn gehad, maar dit was nog wel te onderdrukken. Op de controle zat hij goed ik twijfelde door die rare steekjes dus ging eerder, had gewoon te maken met de cyclus Ik heb voor het eerst een menstruatie cu[lees meer...]p weer gebruikt even ermee gewacht, het ging goed totdat ik na het eruit halen plots mega erge buikpijn kreeg na de 3de keer snachts Waar dat aan lag is me niet helemaal duidelijk geworden, ik was ook erg onrustig die nacht. Maar ik had zon pijn "dat ik gauw aleve had ingenomen, en ik voelde de drukkende pijn wegtrekken. Spiraal gecheckt of hij niet uit gestoten was , ik voelde alleen het touwtje geen*** hard stukje pfff Verder vandaag geen buikpijn meer gehad niet zo erg meer als toen ik in bed lag. Ik had nog narillingen ervan na die aanval. Verloskundige adviseerde even om de cup niet te gebruiken tijdig, maar ik durf dit niet meer, ik kneep de cup ook in het vacuum te verbreken nog steeds een raadsel of de pijn hier van kwam Ik merkte ook dat mijn vagina vanbinnen erg soepel was daarom kon ik de touwtjes dus voelen wat normaal niet was. Als dat ding gewoon netjes blijft zitten en zijn taken doet ben ik hoe dan ook erg blij, en raad ik de flexi T zeker aan, ik heb er eentje met wat meer koper.
16-02-2020

Nuvaring (ethinylestradiol / etonogestrel)

Jarenlang de nuvaring gebruikt zonder bijwerkingen. Ideaal voor iemand die regelmatig de pil vergat. Helaas recent diepe veneuze trombose gekregen waarbij de nuvaring als hoofdoorzaak wordt aangewezen.
14-02-2020

Mirena (levonorgestrel)

Mirena spiraal laten zetten vanwege het gebruiksgemak en lagere dosis hormonen (ik heb trombose gehad en gevoelig voor hormonen). De plaatsing zelf was een beetje vervelend, maar niet extreem pijnlijk. Helaas vrij snel na het plaatsen van het spiraaltje acute psychische klachten gekregen, extreme buikpijn, eierstokpijn, lage rugpijn en continue bloeden. Na drie weken was d[lees meer...]e depressiviteit zo extreem dat ik eerder terug ben gevlogen van vakantie en de huisarts heeft besloten de spiraal er per direct uit te halen.
13-02-2020

Kyleena (levonorgestrel)

Begonnen met de Yasmin pil tegen acné. Van de Yasmin overgegaan naar een zwaardere pil (microgynon 50) gegaan omdat ik doorbraakbloedingen kreeg. Die pil hielp niet, dus overgegaan naar de Kyleena. Niet meer ongesteld geweest, eerste maand een hele schone huid. Maar niks bleek minder waar helaas. Nu bijna 6 maand verder, last van overbeharing, haren groeien sneller en er g[lees meer...]roeien haren op plekken waarvan ik niet wist dat het kon. Ook is mijn acné vreselijk toegenomen, vooral op de wangen/kaaklijn. Nu Differin can de dokter gekregen tegen de acné. Ik geef het nog een paar maanden de tijd, anders ga ik de Yasmin weer slikken. (Terwijl ik juist zo blij was van de hormonen af te zijn.. grr).
13-02-2020

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Bij mij zit het staafje er nu nog geen 2 maanden in en hij is kwijt. Dat lees je goed. Kwijt. Ik had gelezen dat het staafje wel eens verplaatst in geval van gewichtstoename. Ik ben 48/50 kilo en dat was ik ook toen hij werd geplaatst. Mijn huisarts was zelfs verbaasd toen ik zei dat ik het staafje niet meer voelde. Ik ben 19 jaar en het staafje kan tot 5 jaar werken. Dit [lees meer...]betekend dus dat ik tot mijn 24e kans heb onvruchtbaar te zijn. Nu is dat misschien nog geen probleem want ik denk dat ik rond mijn 25e kinderen wil. Maar stel dit gebeurt bij iemand van hogere leeftijd. Dan kan ik me voorstellen dat het een kinderwens kan verpesten. Ik weet dat dit zeldzaam is, maar ik heb nergens gelezen dat dit mogelijk was dus ik vind het toch fijn om dit ergens te melden zodat andere dames alle risico's kennen voor ze dit nemen. Daarbij had ik de eerste week een schimmelinfectie die heel minderprettig was ( deze stond wel in de bijwerkingen). En ik verlies onregelmatig bloed. Daarmee bedoel ik. De afgelopen maanden bijna elke dag een paar uurtjes heel licht ongesteld.
12-02-2020

Flexi-T (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Ik heb voor een koper spiraaltje gekozen omdat ik na 4 jaar de pil slikken helemaal van de hormonen af wilde zijn. Ik had veel verschillende pillen geprobeerd en telkens had ik problemen met mijn emoties. Bij de laatste pil voelde ik mij echt vreselijk zonder rede. Mijn huisarts had veel ervaring met het plaatsen. Ik heb op aanraden van de huisarts pijnstilling genomen[lees meer...] maar ik heb niet het idee dat het hielp met de pijn. Die was namelijk echt naar. De eerste dag had ik er ook heel veel last van dus houd er rekening mee dat je de rest van de dag in bed wil liggen. De pijn zakt na een dag wel langzaam weg en na een aantal dagen was die over. Na het plaatsen (op de vierde dag van mijn menstruatie) was ik binnen 20 dagen alweer ongesteld. Die menstruatie duurde lang (8 dagen) en was veel heviger dan normaal. Maar hierna heb ik direct een regelmatige cyclus van 28 dagen gekregen. Ik heb de pil 4 jaar gebruikt en merkte heel veel verschil toen ik stopte. Ik werd veel vrolijker, was bewuster van alles om mij heen, mijn libido werd enorm hoog en het is heerlijk om nooit meer gestresst te zijn om die pil. Mijn menstruaties zijn wel een stuk heftiger. Ik gebruik een menstruatiecup die ik eerst twee keer per dag leegmaakte, met het koperspiraaltje zit die op de twee heftigste dagen soms wel 3 of 4 keer helemaal vol. Ook heb ik wat meer pijn. De menstruaties zijn wel korter: 4 dagen ipv 6. Ik heb de koperspiraal nu iets langer dan een jaar. Het duurde wel even tot ik niet meer wakker schrok omdat ik dacht dat ik mijn pil was vergeten. Nu geniet ik vooral wanneer anderen erover beginnen en ik kan vertellen dat ik nergens aan hoef te denken! Mijn libido is na ongeveer een half jaar gelukkig weer normaal. Ik kan met 100% zekerheid zeggen dat ik liever wat extra pijn heb tijdens mijn menstruatie (plus de pijn van het zetten die ik ook niet zomaar meer zal vergeten) dan dat ik mij ooit weer zo wil voelen als tijdens het slikken van de pil. Ik kan het koperspiraaltje dus zeker aanraden als je anticonceptie zonder hormonen wil proberen.
08-02-2020

Kyleena (levonorgestrel)

Hoi hoi! Ik (40) heb maandag op de 4e dag van mijn menstruatie mij eerste (kyleena) Spiraaltje laten zetten. Ik wilde in eerste instantie een koper Spiraaltje, maar hij zei dat ze die bijna nooit meer zetten. Tevens vertelde ik dat ik vroeger echt mega bloedde, en ik wel twijfelde of dat dan weer terug kon komen. Want een pr jaar terug raadde een gynocoloog hierom[lees meer...] een sterilisatie af wat ik toen wilde. Al met al op aanraden van deze dok die er 1 x in de week is bij mijn huisararts, gekozen voor de kyleena. Door de minste hormonen erin, want daar wil ik eigenlijk van af. Het plaatsen op zich viel me mee, tuurlijk het was af en toe wel ff raar en naar/gevoelig. Oja, alleen in 't begin was 't even een dingetje omdat hij mijn baarmoedermond niet goed kon vinden. Schijnbaar ligt ook mijn baarmoeder wat naar achter gekanteld. Toen hij klaar was, kwam ik omhoog En toen voelde ik me ineens ff tegen een flauwte aanhangen haha Dus hij zo, voel je je goed? Dan mag je je wel weer aankleden hoor. Ik: eh Nou ik ga nog even weer liggen hoor hihi… Uiteindelijk trok 't wel wat weg. Toen aangekleed, en nog ff bij de assistente blijven zitten met een glas water. Ik was nl zelf met de auto… Nadien heb ik eigenlijk niet echt meer gebloed (net als bij 't zetten) en nu nog steeds alleen een heel licht kleurtje heel soms in mijn witte vloed. En alleen soms een beetje 't gevoel dat er een tampon niet helemaal goed in zit. Dus ook alle klachten tot nu toe vallen mij heel erg mee! Oh, ik voel BTW geen touwtjes zitten… Ook ik heb dit de volgende dag ff gecheckt… (hoop wel dat ze er nog ergens goed zitten, maar anders zien we dat wel over 6 wk bij de controle) Ik ben dus gewoon heel blij ermee :grinning::grinning::grinning: Kortom, ik hoop dat 't de komende jaren zo goed blijft, dan zet ik er wel weer 1. En naja na die zal ik wel in de overgang komen zo 'n beetje. Liefs Karin.
08-02-2020

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

16 december 2019 heb ik een implanon laten plaatsen. Ik heb een maagverkleining gehad en was al langere tijd gestopt met anticonceptie omdat ik de hormonen uit mijn lijf wilde hebben. Daar ben ik emotioneel gezien erg van opgeknapt. Eerst een hormoonspiraal geprobeerd in 2019, omdat na mijn maagverkleining mijn hormoonhuishouding compleet op de schop lag. De spiraal was ee[lees meer...]n drama. 7 maanden geprobeerd, maar ik had gewoon spontane weeën wekelijks. Toen maanden niets en in december de implanon laten plaatsen. Ik ben nu al 3 x ongesteld geweest in deze twee maanden en nu 3 weken achter elkaar ongesteld, gepaard met krampen, onderrug pijn, hoofdpijn en ik merk dat de hormonen mijn stemming niet veel goed doen. Daarnaast merk ik dat ik meer wil eten. Ik heb de implanon nog geen 2 maanden maar gezien mijn ervaring met de spiraal trek ik het niet om het staafje nog maanden te dragen en te proberen. Ik overweeg om hem te laten verwijderen. De bloedingen maken het mij mentaal zwaar en de klachten erbij doen er nog een schepje bovenop. Daarnaast wordt ik er echt niet vrolijk van dat ik geneigd ben meer te snoepen terwijl ik juist al zoveel ben afgevallen. Ook mijn emoties heb ik soms niet in de hand. Helaas weer €150,- de prullenbak in.
06-02-2020

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Ik gebruik al sinds mijn 14e de pil, dus al 12 jaar, altijd de stediril 30 gehad tot een jaar of 5 geleden. Met de stediril ging het altijd prima. Daarna een wirwar aan merken gekregen, had het idee dat mijn huid iets beter op de ene dan op de andere reageerde en ook wel eens wat andere "vage" klachten gehad, maar omdat ik de pil al zo lang gebruik kan ik het er niet direc[lees meer...]t aan linken. Inmiddels ben ik sinds 2 maanden overgestapt op het merk "focus", maar daar krijg ik, en dit heb ik in al die jaren nog nooit gehad, vroegtijdige bloedinkjes van. Als ik stop met de pil, weet ik precies dat er een X aantal dagen tussen het stoppen en de menstruatie zit. Nu krijg ik 1 of 2 dagen na het stoppen al kleine bloedinkjes. Erg vervelend vooral. Daarnaast doet mijn huid het er ook nietl ekker op, veel oneffenheden.
05-02-2020

Kyleena (levonorgestrel)

Hier een positieve review! Na jarenlang de Marvelon pil te hebben geslikt toch maar de overstap gemaakt naar de kyleena spiraal. Door alle negatieve reviews twee jaar gewacht omdat ik het niet aan durfde. Had ik het maar eerder gedaan. Mijn hormonen gingen elke keer alle kanten op door de pil en ik werd extreem vermoeid en had hoofdpijn. Precies een week geleden de kyleen[lees meer...]a laten zetten bij de huisarts. Ik ben 22 en heb geen kinderen. Normaal heb ik ontzettend veel pijn tijdens mijn ongesteldheid dus ik dacht dat het weer raak zou zijn bij het zetten van mijn spiraal. Ik heb zo weinig "pijn" ervaren vergeleken met mijn ongesteldheidskrampen. Het vastpakken en opmeten van de baarmoeder deden geen pijn. Na het uitklappen van de spiraal iets van krampen gevoeld, maar die zijn niet noemenswaardig te voelen. Mijn spiraal werd te vroeg losgelaten waardoor hij meteen verwijderd moest worden en in de middag weer opnieuw geplaatst. Hier weer hetzelfde verhaal: geen pijn. Af en toe een krampje de dagen erna maar dat was het dan ook wel. Nu per dag een druppeltje bloedverlies dus dat zal met de weken ook wel verdwijnen. Mijn soepele plaatsing van het spiraal komt waarschijnlijk omdat ik tijdens het zetten zo relaxed was. Ook al ging ik met trillende handjes heen, mijn dokter stelde mij zo op mn gemak. Dus tip: laat hem plaatsen bij een dokter/gynocoloog waar je vetrouwd mee bent. En laat je niet meeslepen door alle negatieve reacties. De personen die positief zijn over de kyleena schrijven vaak geen reviews. Sinds een paar dagen heb ik minder hoofdpijn, meer energie en geen gekke hormoonschommelingen meer. Dus ik ben tevreden!
02-02-2020

Microgynon '30' (ethinylestradiol / levonorgestrel)

Ik heb alle soorten anticonceptie wel gehad. Ook deze meerdere periodes. Uiteindelijk werd me wel heel goed duidelijk dat ik vooral bij het gebruik van deze pil veel last kreeg van heftige stemmingswisselingen

Kyleena (levonorgestrel)

Hallo, Ik heb even een vraag. Ik krijg dinsdag mijn eerste spiraaltje geplaatst. De kyleena. Nu heb ik zo 'n 25 jaar de pil gebruikt. Vorige week de laatste strip gehad. Zijn er vrouwen met een gelijknamige overstap? Dan ben ik heel erg benieuwd naar jullie ervaringen qua de bijwerkingen.. Op zich ga ik dus naar beneden wbt de hormonen. Is 't dan ook z[lees meer...]o dat de bijwerkingen juist meevallen? Of door de combi met 't ontpillen et nog best kans daarop? Groetjes Karin. (ik heb geen kinderen, en vind 't dus best spannend 😎)

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Ik slik nu Ong een jaar de pil. Eerst slikte ik een zwaardere variant van deze pil maar dat was hopeloos. Ik was een emotionele achtbaan en mijn borsten deden veel zeer. Nu een halfjaar met lichtere variant gestart en dit werkt het best. Nog wel zeker emotionele periodes en ik link dit zeker hieraan. Ik heb geen doorbraak bloedingen en verder geen gezondheidsproblemen h[lees meer...]ier door gehad
31-01-2020

Mirena (levonorgestrel)

ik heb zoveel klachten maar tot kort gelden nooit de link gelegd met de mirena. totdat ik bij de huisarts ben ingestort mijn verhaal heb gedaan en aangegeven dat ik dacht dat het iets hormonaals is waarom ik me zo voel, ik kon er niet precies de vinger op leggen maar er klopte iets niet, waarom voelde ik me toch zo opgejaagd en gestresst en paniekerig. ik begon de laatste[lees meer...] tijd zelfs te hyperventileren. in de afgelopen jaren heb ik verschillende artsen bezocht voor een cyste in mijn kaakholte die moest worden verwijderd, voor een vergroeide teennagel die moest worden verwijderd, bij de dermatoloog voor eczeem, bij de orthopeed voor mijn gewrichtpijnen en nergens kwam er ooit iets uit, je denkt dat je gek wordt, zoveel klachten en er wordt niets gevonden naar therapeut gestuurd maar geen verbetering. Haaruitval heel vergeetachtig zijn. Ik ben 44 en heb 11 jaar de Mirena gehad en al die tijd mezelf niet mezelf gevoeld maar nooit aan kunnen wijzen waar het aan ligt tot nu en wat ben ik geschrokken van de klachten die vrouwen dankzij de mirena ervaren. ik zat tegen een burnout aan.. de laatste weken had ik ook onverklaarbare huilbuien. Terwijl ik geen redenen heb om ongelukkig te zijn en dat ben ik ook niet weet ik diep van binnen maar waarom voelt het dan vaak wel zo? Gisteren was de dag hoop ik die het verschil gaat maken, ik heb de mirena laten verwijderen en het is net of de mist in mijn hoofd al is opgetrokken ik ben heel benieuwd of deze verbetering zich door zal zetten. voor mij nooit geen hormonen meer.

Flexi-T (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Even wat positief geluid na een korte geleden plaatsing Het zetten was pijnlijk maar te doen tanden op elkaar, daarna 2 tot 3 dagen pijntjes gehad meer zeur pijnen dan echt vreselijke weeen. De rust goed genomen is heel belangrijk en geen gemeenschap. Ook wat licht bloedverlies gehad wegens het wondje van het zetten, wat nu minderd. Ik was een pilgebruiker en wilde e[lees meer...]ens overstappen naar zonder hormonen. Nu wachten op de echte menstruatie en hopen dat hij er niet uitvalt. Tot nu toe blij.

Flexi-T (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Even een positief verhaal.. Laten plaatsen, meevallertje tot nu toe. Plaatsen was even op de tanden bijten, maar erna rustig aan gedaan 3 tot 4 dagen rusten. Geen gemeenschap gehad wegens steken en krampen 2 /3 dagen lang, licht bloedverlies door het zetten Wegens het wondje. Het lijkt nu te minderen, ook is de buikpijn weg. Ik was pil gebruikster en had het voor[lees meer...]deel dat mijn stop week voor het zetten geweest is niet heel veel gebloed, en ook geen zware krampen tot nu toe. Nu wachten op mijn echte menstruatie. En hoe deze gaat zijn met dit spiraaltje spannend En hopen dat hij blijft zitten over 6 weken controle

Evra (pleister) (ethinylestradiol/norelgestromin)

Gebruik dit anticonceptie middel sinds mijn 15 jaar omdat ik moeite had met pillen slikken (dus nu +/- 9 jaar). Ideaal!
26-01-2020

Mirena (levonorgestrel)

Al sinds dat ik 17 ben (2014) een mirena. 1e beviel goed. Ik vond het heerlijk niet meer ongesteld te zijn en dat ik nergens aan hoefde te denken. Wel vond ik de pukkels op mijn rug, borst en gezicht vervelend, maar ik dacht dat het mogelijk ook nog aan de leeftijd zou kunnen liggen. Afgelopen jaar (2019) de oude, uitgewerkte spiraal, eruit en meteen een nieuwe laten zette[lees meer...]n. Ik heb hem nu een goede maand en ik merk aan mijzelf dat ik me onprettig voel. Ik merk ineens een mega groot verschil in mijn stemming bij de oude spiraal en de nieuwe spiraal door een hogere dosis hormonen. Libido is totaal weg en soms zelfs zo erg dat ik aan mijn vriend, de liefste ooit, ga twijfelen en continue mijzelf afvraag of ik een goede keuze maak om bij hem te blijven, terwijl ik diep van binnen weet dat dit wel zo is en de hormonen een loopje met me nemen. Ik wil er vanaf.. maar wat wordt het alternatief.. maar eens een afspraak inplannen bij de huisarts binnenkort..

T-Safe (koperhoudend spiraal)

Prima anticonceptie, op de plaatsing na maar de reden hiervoor wordt hieronder duidelijk. Na verloop van tijd voelde ik het spiraal vaak zitten, soort irritatie (moeilijk te omschrijven gevoel)? Ook had ik pijnstillers nodig bij de menstruatie en ik vroeg mij af of dit niet beter kon. Mijn klachten lagen dus niet aan T-safe spiraal maar aan het feit (kwam ik later achte[lees meer...]r bij een verloskundige) dat ik een kleine baarmoeder heb. Die is maar 2,1 cm breed, dus iedere traditionele spiraal (wat ik gekscherend een anker noem), past eigenlijk niet goed in mij baarmoeder! Alternatieven die hormoon bevatten zijn voor mij nooit meer een optie (om meerdere redenen). Ik heb het spiraal eruit laten halen en ben overgegaan op de Ballerine. Deze schijnt nog maar net (april 2019) te bestaan in Nederland.

Ballerine (koperhoudend spiraal)

Ik gebruik sinds juni 2019 de Ballerine koperspiraal en ik ben er erg blij mee. Het plaatsen van een spiraal doet bij mij altijd gruwelijk pijn, ongeacht het spiraal. Maar bij de Ballerine plaatsing ebde de pijn direct na plaatsing weg, waar ik bij de andere spiraal een week krom op de bank heb gelegen onder een dekentje. Voor een koperspiraal geeft de Ballerine bij [lees meer...]mij weinig extra klachten, ik ben nu 1 dag langer ongesteld dan normaal. Ik kan de menstruatieperiodes nu ook goed zonder pijnstillers ondergaan, dat lukte bij mijn vorige koperspiraal niet. Hormonale anticonceptie vermijd ik omdat dat aan de haal gaat met wie ik 'ben'. Alle andere spiralen geven klachten omdat ze te groot voor mijn baarmoeder (blijkt maar 2,1 cm breed), maar de Ballerine is dus kleiner en slim vormgegeven waardoor ik de spiraal bijna niet meer voel. Voor mij nu de beste uitkomst. Ik kan het alle vrouwen aanbevelen die: 1. hun 'traditionele' spiraal steeds voelen zitten en voor anticonceptiegemak willen blijven gaan. 2. hormonen bewust vermijden en het daarbij niet erg vinden om iets langer ongesteld te zijn dan normaal

Norlevo (levonorgestrel oraal)

Ik nam het maandag, het is donderdag en ik heb sinds maandag buikkrampen, ik kon vandaag amper uit bed komen omdat het teveel pijn doet als ik sta. Normaal gesproken kan ik wel wat hebben maar dit doet écht pijn.
22-01-2020

Kyleena (levonorgestrel)

Hallo hoe bevalt de spiraal inmiddels?
22-01-2020

Ballerine (koperhoudend spiraal)

Sinds 3 maanden de Ballerine spiraal na ong 14 jaar pil geslikt te hebben. Zetten dit even pijn, geen kinderen gehad, maar was zo voorbij. Eerste menstruatie was heftig, maar dit wordt steeds minder. Fijne anticonceptie zonder hormonen.

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2287)
Depressie (1871)
Angst & paniekstoornis (1736)
Hoge bloeddruk (1305)
Acne/puistjes (920)