ISO 27001

ziekte

Mirena spiraal

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor anticonceptie / zwangerschapspreventie

Naam Aantal ervaringen Effectiviteit Algehele tevredenheid
Clomid 1 4
Livial 1 4
Gracial 1 5
Neocon 1 4

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: anticonceptie / zwangerschapspreventie

23-10-2017

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Ik heb iets te lang gyne-fix gehad. Ik liet het maar in me omdat ik veilig wilde vrijen. Ik kan niet tegen elke vorm van hormonen. Ik dacht dat deze koperspiraal me een oplossing zou bieden. Maar ik heb heel veel last gehad. Ik bloedde soms een hele cyclus door en niet een paar druppeltjes. Vanaf het moment dat de spiraal uit mijn lichaam was kreeg ik een normale cyclus va[lees meer...]n 3 tot 5 dagen. Dat was een hele opluchting. Ik weet nu hoe ik mezelf kan beschermen. Door als vrouw geen dingen meer in me te laten plaatsen maar door mijn lichaam te leren kennen en weten wanneer ik zwanger kan worden en wanneer niet. Ik weet dat dit een groot taboe is. Maar de vrouw is al zonkant onderdrukt. Komaan! Waarom? Waarom zou ik me kapot laten maken door dingen in me te laten perforeren of pillen te slikken. Ik heb echt afgezien van deze koperspiraal en ik weet dat men dat niet graag hoort. Maar zelfs een condoom is fijner dan iets in mijn lichaam dat me deed bloeden de hele maand door. Ik dacht echt dat er iets aan de hand was met me. Gelukkig ben ik kern gezond en heb ik seks al 2 jaar op een veilige manier doordat ik mijn lichaam ken en ook met condoom op de vruchtbare dagen. Je laat je zoveel aanpraten als vrouw. Als mannen iets moeten laten perforeren in hun geslacht, how maar! Eens kijken of mannen hier wel voor open staan. Ik zeg wat voor mij werkt. En ook voor mijn zus trouwens. Zij had ook lang deze spiraal maar was blij als ze verlost was. Dit is geen pleidooi voor feministen, of ook wel. Bekijk het zelf maar. Maar laat je nooit tot iets dwingen. Je bent altijd met 2 als het om seks gaat. Mij heeft het doen afzien. Seks werd er niet leuker op. Daarnaast had ik ook een paar jaar de pil gebruikt en ook Nuva-ring. Dat is al helemaaal niet om naar huis te schrijven. Hoeveel ellende kan een vrouw verdragen. En dat de patriarchale wereld waar de man een beetje onzichtbaar maar voor sommigen heel zichtbaar met de scepter zwaait!
23-10-2017

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Zeer tevreden na 6 maanden slikken. Geen bijwerkingen gemerkt, tot mijn opluchting. Ik raad deze pil aan!
22-10-2017

Mirena (levonorgestrel)

Ik ging naar de huisarts voor een koperspiraal, omdat ik geen hormonen meer in mijn lijf wilde, maar mij werd geadviseerd om de mirena te proberen, want veel minder hormonen en hormonen komen alleen in baarmoeder, dus geen bijwerkingen. Bovendien zou ik minder of niet ongesteld zijn en allerbelangrijkst het zou veel veiliger zijn dan de koperspiraal. Voor wat betreft het v[lees meer...]erhaal dat de hormonen alleen in de baarmoeder komen, de grootste onzin ooit verkocht! Mijn hartkloppingen zijn terug, zware migraine aanvallen waarbij ik misselijk ben en alleen nog maar kan liggen (nooit gehad), mijn acne is terug, voel me met monenten neerslachtig, verlaagd libido. Dus laat jullie niet wijsmaken dat er geen hormonen in je bloed komen!
21-10-2017

Norlevo (levonorgestrel oraal)

Na onveilige gemeenschap gehad te hebben rond mijn eisprong, heb ik deze MAP genomen. De eerste dagen geen last van bijwerkingen gehad. Na een week kreeg ik een vervelende bloeding met veel krampen waarna ik ook veel bloedstolsels verloor. Voor de zekerheid vandaag een zwangerschapstest gedaan die gelukkig negatief bleek. De pil heeft gelukkig zijn werk gedaan! Ik ben zeer[lees meer...] tevreden. De bloeding was heel naar, maar ik besef me goed dat ik gebruik heb gemaakt van een noodmiddel en dat dergelijke bijwerkingen er dan bijhoren.
20-10-2017

Microgynon '30' (ethinylestradiol / levonorgestrel)

2 maanden deze pil gebruikt. Voelde me er in eerste instantie goed bij, werd ook wat stabieler en geen last van ernstige bijwerkingen. Maar mijn huid! 2 maanden later en ik lijk wel een 16 jarige puber onder de acne. Ik vind het verschrikkelijk, want heb normaal best een gladde huid zonder al te veel puistjes. Nu heb ik gewoon rode vlekken in mijn gezicht en zit onder de p[lees meer...]uisten... Sinds deze week dus overgestapt op de Yasmin, en hoop dat mijn huid snel weer de oude is.
19-10-2017

Depo-Provera '150' (prikpil) (medroxyprogesteron parenteraal)

Ik heb zoooooveeelll hoofdpijn! Nog nooit heb ik dit gehad!!!!! Op sommige dagen is het echt super erg :(:( Wie heeft hier nog meer zo last van hoofdpijn??
17-10-2017

Microgynon '50' (ethinylestradiol / levonorgestrel)

Ik gebruik al 4 jaar microgynon 30, daarvan kreeg ik doorbraakbloedingen. Van de huisarts kreeg ik microgynon 50, na een paar dagen werd ik gek vanmezelf. Ik ben altijd vrolijk, dat was met deze pil ver te zoeken. Ik piekerde over alles, ik vond niets meer leuk, het ene moment was ik een beetje blij en het andere moment was ik helemaal niet blij met mezelf of met mn leven.[lees meer...] Ik ben maar snel gestopt, nu ga ik microgynon 30 weer proberen. Als dat niet werkt ga ik een alternatief zoeken.
16-10-2017

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Wat een verschrikking! Ik gebruik deze pil nu ongeveer 1,5 jaar en sindsdien ben ik ongelukkig, afgevlakt en chagrijnig. Daarvoor heb ik enige jaren geen pil geslikt en heb qua schommelingen in gevoelens nauwelijks iets gemerkt. Voor, tijdens en na de menstruatie in deze periode ging alles prima. Sinds ik deze pil slik ben ik eigelijk de hele dag hartstikke chagrijnig, [lees meer...]vermoeid en depri. Ik kwam er pas achter toen ik afgelopen donderdag wakker werd met angstaanvallen, hyperventilatie, paniekaanvallen, huilbuien en algehele afvlakking. Wat bleek, ik ben vier dagen voor mij stopweek gestopt met de pil en het leek wel of ik een piek aan PMS had. Ik denk dat het gebruik van deze troep mijn hormoonhuishouding zodanig in de war heeft gemaakt, dat dit uiteindelijk het resultaat is. In de afgelopen maanden heb ik eerder last gehad van angstige en paniekerige gevoelens voor mijn menstruatie. Voor diegene die aan de pil willen, bespreek het goed met je arts welke pil je gaat gebruiken. En gezien niet alleen mij, maar ook vele andere negatieve reacties over deze pil, raad ik het iedereen af!

Mirena (levonorgestrel)

Heb de mirena laten plaatsen bij de huisarts (heb nog geen kinderen gehad) en na de vele horrorverhalen op internet was ik toch aardig gespannen. Dit was nergens voor nodig. Ik voelde dat er wat gebeurde, maar dit zou ik echt niet omschrijven als pijn. Ik kreeg een soort menstruatiekramp die maximaal 5 seconde duurde. Daarna nog wel licht in mijn hoofd en misselijk, nog ee[lees meer...]n half uurtje blijven liggen. Thuis nog rustig aan gedaan en na 3 uurtjes was de buikpijn weg en was er niks meer aan de hand. Ik heb voor het plaatsen 2 paracetamol geslikt een uur van tevoren. Na 1 dag ook zo goed als gestopt met bloeden (nu nog maar een paar druppels per dag). Ik ben dus tot nu toe zeer tevreden over de mirena en wil graag mijn positieve verhaal delen voor iedereen die (net zoals ik) bang werd door het lezen van alle horrorverhalen.
14-10-2017

Multiload Cu (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Na eerder een verkeerd geplaatste mirena te hebben gehad met ontzettend veel klachten toch na een aantal jaar over laten halen om het nog een kans te geven. Nu gekozen voor koper, omdat ik zoveel last had van de hormonen tijdens de pil. Dit keer geplaatst door een ervaren plaatser, de eigen huisarts ipv gyn in opleiding. Ibuprofen ingenomen en tijdens menstruatie laten z[lees meer...]etten. Plaatsen was pijnlijk en moest een keer opnieuw omdat het niet lukte (lastige baarmoeder), maar by far niet zo pijnlijk als bij mijn eerdere mirena. Viel reuze mee. Na plaatsen wat kramp gehad, als een flinke menstruatie. Ik heb deze meer dan een jaar gehad zonder klachten. Voelde me prima, geen klachten bij seks, geen buikpijn, eigen (onregelmatige) menstruatie cyclus welk voor mij veel gunstiger was dan met de pil. Menstruaties waren wat heviger, maar niet veel verschil en duurde ook niet langer. Wel krampen (had ik normaal nooit) en dan voelde ik het spiraaltje erg zitten. Laatste paar weken ineens continue het gevoel dat ik ongesteld was, menstruatiepijn en krampen en continue het spiraaltje voelen. Bang dat hij was uitgezakt, dus laten controleren bij de huisarts, daarna bij de echoscopiste en vervolgens de gynaecoloog. Hij zat goed, de pijn kon niet daarvan komen. Na zo'n 11 weken totaal was ik er klaar mee, ik herkende het en ik wist wel beter. Tegen advies in eruit laten halen, direct mn klachten weg. Nog steeds niet duidelijk waardoor het komt, misschien kan ik er gewoon niet goed tegen. Al met al, voordat de drama begon, was ik er wel tevreden over. Enkel wat (verwachtte) bijwerkingen tijdens de menstruatie. Had de intensie om hem 5 jaar te laten zitten... zou hem ip wel aanraden, maar trek wel aan de bel als je klachten krijgt en vertrouw op je eigen gevoel.

Mirena (levonorgestrel)

Veel soorten orale anticonceptie geprobeerd, slechts een soort dat redelijk "werkte". Veel last van bijwerkingen, o.a. in combinatie met bestaande psychische klachten en heftige menstruaties. Uiteindelijk uitgekomen op Mirena ivm laagste dosering hormonen, 5 jaar niet naar om hoeven kijken en contra-indicaties voor andere soorten anticonceptie (zoals pleisters of prikpil).[lees meer...] Mirena tijdens de menstruatie laten zetten in het ziekenhuis. 2 Ibuprofen ingenomen van te voren. Plaatsen was bij mij extreem pijnlijk, alles werd zwart en ging zo goed als knock-out. Wsl mede doordat ik nog geen kinderen heb gebaard en omdat mijn baarmoeder lastig ligt voor het plaatsen van spiraaltjes. Na plaatsen 2 dagen niet kunnen lopen, zakte telkens door mijn benen heen, het werd zwart en had enorme golvende krampen waarvan ik moest overgeven. Uiteindelijk 17 weken continue heftig gebloed (spiraaltje zat bij controle "goed", en bloedverlies kon tot 6mnd aanhouden aldus meerdere artsen). Nergens gehoor. Ik heb hem uiteindelijk 1,5 jaar gehad, durfde hem niet te laten verwijderen. Al die tijd enorme buikpijn en krampen, bij bukken en tillen voelde ik het spiraaltje steken, bij seks ging het bloeden en deed het een beetje zeer en in mijn linkerbeen had ik telkens zenuwpijn. Menstruaties waren pijnlijk, maar niet veel heftiger dan normaal. Uiteindelijk bij de huisarts omdat het niet meer te doen was. Ik zag er enorm tegenop, maar van het eruit halen heb ik helemaal NIETS gevoeld. Het spiraaltje bleek ondanks controle verkeerd te zijn geplaatst (in de baarmoedermond), daarna direct klachtenvrij. Enkel zenuwpijn in mijn linkerbeen is nooit meer over gegaan. Bijzonder dat ik er nooit zwanger mee geworden ben.
12-10-2017

Lovette (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Ik ben tevreden met de Lovette anticonceptiepil en daarom wil ik dit delen. Ik heb erg veel moeite met anticonceptiepillen met hormonen erin en was daarom altijd beetje 'anti' de pil. Ik heb jaren geleden de Yasmin een tijdje geslikt, maar daar werd ik echt heel emotioneel en onzeker van. Na flink wat onderzoek kwam ik uit bij de Lovette pil die maar weinig hormonen bevat.[lees meer...] Tuurlijk blijft het troep, maar ik heb helemaal geen last van deze pil. Let op dat je het merkpreperaat meekrijgt, want die nep variant bevat hele andere hulpstoffen. Ik kon daar niet tegen. Gewoon vragen bij apotheek en dan komt het vast goed. In het begin kreeg ik iets meer pukkeltjes op mijn voorhoofd en nek, waar ik nooit last van heb. Maar deze verdwenen een paar dagen later als sneeuw voor de zon. Ook had ik de eerste dagen lichte opvliegers, maar na 2 dagen verdween dit. Zelfde geld voor spotting na mijn menstruatie bij begin van de eerste strip, ook dit duurde zo'n 3 dagen en toen was het helemaal weg. Als je een pil zoekt die weinig tot geen bijwerkingen heeft, probeer deze eens. Uiteraard is ieder lichaam anders en geef niet meteen op na 1 strip, soms moet je lichaam wennen.
11-10-2017

Flexi-T (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Na mirena overgegaan op deze koperspiraal. Plaatsen was een eitje, maar heb dan ook al wel 2 zwangerschappen met een natuurlijke bevalling achter de rug. Misschien na plaatsen iets licht krampen gehad en wat onregelmatig bloedverlies, maar dit stabiliseerde al snel. Het eerste half jaar wat lange menstruaties en ook heftig. het dragen van maandverband en tampon was een noo[lees meer...]dzaak. Ik had geen klachten zoals buikpijn tijdens mijn menstruatie wat ik wel gewend ben. Na een half jaar waren het 2 tot 3 dagen wat zwaarder bloedverlies en dan was het vaak al klaar weer. Verder voelde ik niets. Wel voel ik mijn eisprong nu en heb dan wat last van mijn rug. Mijn libido is weer natuurlijk, wat met hormoon anticonceptie zwaar onderdrukt leek. Ja ik ben tevreden! Reden van overgaan naar de koperspiraal: Met de mirena ervaarde ik neerslachtigheid en een libido ver onder nul. En ook helaas niet meer wegtrekkende melasma (zwangerschapsmasker) na mijn 2e zwangerschap. De vlekken zijn nu stabiel en lijken lichter, ook volgens mijn huidtherapeut.
11-10-2017

Mirena (levonorgestrel)

Na mijn 2e zwangerschap en natuurlijke bevalling een mirena laten zetten. Het plaatsen was zo gebeurd, heb er werkelijk niets van gevoeld. Dat viel me alles mee na vele horrorverhalen! Paar maanden last van licht en onregelmatig bloedverlies gehad waarna het stabiliseerde. Wel bleef ik een menstruatie houden maar zeer licht. Tijdens mijn 1e zwangerschap wel last gehad van [lees meer...]hyperpigmentatie/zwangerschapsmasker wat na de bevalling vrij snel weg trok. Tijdens de 2e zwangerschap weer maar dit is helaas niet weggetrokken. Omdat dit hormonaal is ben ik gaan zoeken naar de relatie hierin met de hormonen in de mirena. Helaas heeft het hormoon levonorgestrel hierin een stimulerende werking. Wanneer je er gevoelig voor bent en via bepaalde hormonen kunstmatig inneemt blijkt het dus vaak niet meer weg te trekken. Naast deze klacht voelde ik me ook neerslachtiger worden ondanks de lente en was mijn libido ver onder de nul.... Reden om hem te verwijderen. Ik ben overgegaan op een koperspiraal en ondanks dat de menstruatie wat heftiger is voel ik me hier goed bij en worden de vlekken niet ernstiger en zelfs lichter wat zelfs mijn huidtherapeut opvalt.
10-10-2017

Kyleena (levonorgestrel)

Heb Kyleena nu bijna 5 maanden en ben er heel tevreden over. Helemaal geen negatieve bijwerkingen gehad. Na wat licht bloedverlies in de eerste week, heb ik geen maandstonden meer gehad. De plaatsing was een beetje pijnlijk, maar de pijn trok bij mij heel snel weg.
04-10-2017

Depo-Provera '150' (prikpil) (medroxyprogesteron parenteraal)

Ik kreeg de eerste prik op mijn 17e, en heb hem tot mijn 21e geslikt. Nooit geweten hoe de 'normale' staat van mijn lichaam was en ben er dus als experiment mee gestopt. Sinds ik hem gebruik is mijn libido langzaam aan gezakt naar niks en ben ik 30 kilo 'rijker'. Hiervoor had ik hier nooit problemen mee. Recentelijk pas deze gebeurtenissen kunnen koppelen aan de pil. Voo[lees meer...]r de rest was ik zeer tevreden. Eens in de 3 maanden een prik en geen omkijken meer naar. Niet meer ongesteld (ik had altijd een hevige vloei en enorme buikpijnen) en ik heb nooit een intense klap gehad van de hormonen, alles ging heel geleidelijk. Ben nu 3 maanden gestopt en wacht nog af hoe mijn lijf zonder pil is. Wellicht dat die effecten niet eens te maken hebben met de prikpil.
04-10-2017

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Rot medicatie! Enige reden dat ik hem slik en blijf slikken is als anticonceptie. Echter vermindert dit sterk mijn levenskwaliteit en geeft mij geen moedergevoelens. Vlakt mijn gevoelens af en maakt me depressief. Huisarts wil geen koperen spiraal inbrengen.
03-10-2017

Mirena (levonorgestrel)

Na mijn zwangerschappen leek het plaatsen van een spiraal de oplossing, ik kon geen anticonceptiepil verdragen, daar kreeg ik migraine van. Zolang hij erin zat, had ik last van flink bloedverlies, meer dan drie maanden. Vreselijk. Ik was helemaal zwak. Op controle bij gynaecoloog kreeg ik te horen dat alles er prima uitzag en dat ik gewoon wat geduld moest hebben. Toen ik [lees meer...]voor de zoveelste keer terug ging naar de huisarts, stelde hij voor om de mirena spiraal te verwijderen. Zodra de spiraal eruit was, stopte het bloedverlies en ging ik opknappen. Voor mij nooit meer.
25-09-2017

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Ik heb voor de implanon gekozen omdat het zeer gebruiksvriendelijk is. Je kunt het niet vergeten en beschermt heel goed. Het heeft zeker zijn werk gedaan. Ik ben weinig ongesteld geweest, das was fijn. Ik merkte echter steeds meer klachten. Depressie, droge vagina, laag libido, af en toe langere perioden van spotting. Waarschijnlijk ook een drogere huid en eczeem (maar d[lees meer...]at moet de tijd nog uitwijzen). Ik was echt mezelf niet meer; minder sociaal, angstiger, laag zelfbeeld, niet meer opgewonden raken, niet meer enthousiast raken voor dingen. Ik heb het een maand geleden eruit laten halen omdat de nadelen niet meer opwogen tegen de voordelen. We hebben nu ook voldoende geld om evt een kind te krijgen. Nu over op natuurlijke anticonceptie methodes.
25-09-2017

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Sinds 2012 gebruik al de implanon. De eerste heb ik er na 1.5 jaar uitlaten halen door de hormoon overvloed en ik was totaal niet te genieten. Besloten om in okt 2014 de inplanon opnieuw te plaatsen met als reden dat ik ziek werd van andere anticonceptie. Ik ben nu 3 jaar verder en hij wordt morgen 26/09/17 verwijderd. Mijn ervaringen tot nu zijn: Als bijwerking is mijn [lees meer...]Libido echt ergens onder het vriespunt beland en nu heb ik nog geen vriend/man dus niet heel erg. Maar in de tijd dat ik wel een vriend had was het niet erg fijn. Omdat ik voor de implanon er van kon genieten. Ik ben echt een hormoonbom, stemmingswisselingen van hier tot Tokio... het is niet te geloven.. ik kan zo uit mn slof schieten maar ook in eens in een hoekje duiken en niemand meer willen zien.. of Janken tot ik er bij neer val om echt werkelijkwaar helemaal niks.. dit ben ik niet zelf.. Het zwaarder worden is nog een twijfelkwestie.. de HA in Oss zei van wel.. de HA in Andijk zei van niet.. Zou ik hem een derde keer laten plaatsen? Geen idee.. Hij gaat eruit.. en ondanks ik in een nieuwe relatie ga stappen wil ik mijn lichaam rust geven.. is dat iets. Je lichaam rust geven na 3 jaar hormoonovervloed?
23-09-2017

Microgynon '50' (ethinylestradiol / levonorgestrel)

Ik kreeg deze nadat ik 2x door een lichtere pil heen zwanger ben geraakt. 1e x dacht ik dat het aan mij lag,keer vergeten,diarree gehad ofzo. 2e x zwanger wist ik het zeker,pil te licht. Dus kreeg van de huisarts deze pil. Al vrij snel kreeg ik heftige stemmingswisselingen maar zelden vrolijk. Tussen depressief en neutraal humeur in. Veel huilen,nergens zin in,alleen maa[lees meer...]r negatieve gedachten,vaak boos en geïrriteerd. Na een strip direct gestopt. Wij stappen over op condooms, spoedig steriliseren. Ons gezin is toch compleet. Ongelooflijk wat een rommel je allemaal slikt. En pas op met eem.(te) lichte pil,ik was 2x zwanger ondanks goed gebruik. Dat was de Ethinylestradiol/desogestrel 0,03/0,15
21-09-2017

Microgynon '50' (ethinylestradiol / levonorgestrel)

Slecht!!! Heb mega dikke hoofdpijn . Nog nooit zo erg gehad. Slik gewoon ibuprofen of diclofenac zo erg. Buikpijn. Zeer erge stemmingswisselingen. Nee nooit doen. Ik ga maandag naar mijn HA spiraal aan vragen.
21-09-2017

Mirena (levonorgestrel)

Heb de mirena nu 3 maanden en ben zeer tevreden, bijna niet ongesteld, plaatsen is niet leuk en een keer migraine/hoofdpijn gehad, maar daarna heb je er veel plezier van.
18-09-2017

Mirena (levonorgestrel)

Spiraal plaatsen was pijnlijk. Na plaatsen direct een kramp gevoel (deze was te overzien). Eerste nacht heftige krampen die ieder uur erger werden. Sterkere pijnstilling voorgeschreven gekregen, deze werkte niet/nauwelijks. Nog een dag later zo een hevige krampen/pijn dat mijn lichaam hier heftig op reageerde (bleek achteraf de verkeerde ademhaling door de pijn geweest te[lees meer...] zijn) door heftig te tintelen en krampen in mijn armen en benen. Die dag nog een extra zware pijnstiller erbij gekregen. Drie pijnstillers kregen de pijn niet lang genoeg onder controle. Weer een dag later, het ziekenhuis moeten bellen, en is de spiraal er met direct uitgehaald. 1 minuut na verwijdering waren de heftige krampen direct verdwenen. Arts gaf aan dat dit een op de zoveel vrouwen kan voorkomen doordat de baarmoeder het spiraaltje niet accepteert en het als lichaamsvreemd blijft zien. Helaas.. voor mij geen mirena meer! Maar, ik hoor vele dames om mij heen die er erg over te spreken zijn.
18-09-2017

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Ik heb in februari 2017 een Implanon laten zetten. Ik ben tot nu toe 1 keer ongesteld geweest dus dat is wel heel fijn. Verder heb ik wel veel last van puistjes en slaap ik slecht. Ik ben de hele dagen zo moe dat ik soms wel 12 uur lang slaap, maar wel heel vaak wakker word. Ook heb ik het idee dat ik weer paniekaanvallen en hyperventilatie krijg wat ik hiervoor nooit mee[lees meer...]r heb gehad maar sinds de Implanon heb ik ze weer. Ook ben ik 7 kilo aangekomen ondanks dat ik een zwaar beroep heb (verpleeghuis) en 2 x per week sport. Het enige voordeel is dus dat ik helemaal niet meer ongesteld word, maar ik weet niet of ik de inplanon wel wil houden ivm de andere bijwerkingen.
16-09-2017

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Na de gewone pil te hebben geslikt (een depressieve tijd en veel nare dingen verder) besloten te stoppen met de pil. Toen een jaar ontpild, ik wilde uiteindelijk toch een alternatieve manier van conceptie in plaats van alleen een condoom. Toen kwam ik toevallig achter de implanon en ik ben er erg tevreden mee! Ik heb weinig tot geen last bijwerkingen en ben minder vaak ong[lees meer...]esteld. Voorgeschreven door de huisarts en geplaatst door een gynaecoloog. Je kunt hem in principe niet vergeten, als je moet overgeven etc. ben je nog steeds beschermt, je krijgt een veel lagere en geleidelijke hormoon afgifte en er hoeft ook niemand in je baarmoeder te zitten om het te plaatsen , wat bij een spiraal wel het geval is.. Je krijgt een verdoving, het staafje wordt in je arm geschoten en klaar voor de komende 3 jaar! Ik heb hem nu 8 maanden en ik vind het ideaal!( Voor mij dan in ieder geval..)
15-09-2017

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Ik ben over het algemeen tevreden over de Gynefix. Ik zal mijn ervaring hieronder delen: Allereerst de pijnstilling. Ik heb vooraf een paracetamol (of ibuprofen, ik weet het niet helemaal zeker meer) en twee naproxen (Aleve Feminax) genomen. Een vrij grote hoeveelheid, omdat mijn baarmoeder nog wat pijnlijk was van de vorige poging. Ten tweede vooraf aan de plaatsin[lees meer...]g: voordat ik in aanmerking kwam met de Gynefix, heb ik twee pogingen gedaan om een T-safe koperspiraal te laten zetten. Beide keren was dit mislukt. De eerste keer was bij de huisarts en huisarts in opleiding. Achteraf zijn zij nooit door mijn baarmoedermond gegaan. Mijn baarmoeder loopt namelijk iets omhoog in een bocht. Zij zijn tegen de wand van de bocht gaan zitten en hebben gedacht dat dit het einde van mijn baarmoeder was (ik zou zodoende een baarmoeder hebben van 4,5 cm, normaal gesproken is een baarmoeder tussen de 6 en 11 cm). Deze poging mislukte. De tweede poging was bij de gynaecoloog. Zij had mijn baarmoeder opgemeten en ik zat tussen de 6 en 6,5. Alsnog vrij klein, maar prima. Helaas mislukte deze poging ook, omdat de koperspiraal niet door mijn baarmoederwond paste. Ik zou terugkomen om de Gynefix te laten plaatsen, omdat deze iets smaller schijnt te zijn. Vervolgens de plaatsing. Ik was bijna niet meer ongesteld, omdat ik mijn tweede poging eerder in mijn ongesteldheid heb gehad. Mijn gynaecoloog maakte vooraf een echo. Dit was prima en voelt niet naar. Vervolgens ging de eendenbek en daarna de baarmoederklem erin. Dit vond ik beide niet pijnlijk (bij alle drie de pogingen om een spiraal te laten zetten niet). Vervolgens ging ze door mijn baarmoedermond. Dit vond ik vreselijk pijn doen en schreeuwde het uit. Ze had mij vooraf verteld dat ik een hele smalle baarmoedermond heb en dat mijn baarmoeder iets aan de kleine kant is. Vandaar waarschijnlijk mijn pijn. Ik had een verpleegster naast mij die ik helemaal fijn heb geknepen. Doordat ik zoveel last had, besloot de gynaecoloog zo snel mogelijk te werken en meteen de Gynefix te 'schieten'. Ik vond dit niet normaal veel pijn doen. Mijn baarmoeder trok volledig samen en het was een heel naar gevoel. Ik was nog niet eens bijgekomen van het gevoel van de baarmoedermond, laat staan toen deze pijn er nog bovenop kwam. Toen hij eenmaal gezet was, ebde dit gevoel snel weg. Heel fijn dat mijn gynaecoloog zo snel werkte, omdat de pijn dan in een keer heftig is, maar wel in een keer samen is. Nadat de pijn volledig was weggezakt, maakte ze een echo. Hij zat perfect, gelukkig! Ik moest rustig op staan, omdat er kans is dat je flauwvalt. Hier had ik geen last van en ben rustig op mijn fiets naar huis gefietst. Ten vierde mijn ervaring vlak na de plaatsing. Op de dag zelf had ik vrij veel last. Nu was dit niet enorme pijn, ik denk te vergelijken met hevige menstruatiepijn. Echter, ik heb hier normaal gesproken nooit last van, dus dit was een vervelend gevoel. Ik deed die dag rustig aan en heb veel geslapen (logisch met zoveel pijnstillers haha en na zoveel pijn). Ik heb ongeveer twee weken de spiraal voor mijn gevoel gevoeld. Niet per se de spiraal, maar de plek waar hij was gezet. Het voelde twee weken lang alsof ik ongesteld was, terwijl ik dat maar een paar dagen lichtjes ben geweest. Ik zat al aan het eind van mijn ongesteldheid, maar deze duurde iets langer door de spiraal. Daarnaast kon ik voor mijn gevoel exact de plek aanwijzen waar de spiraal zou moeten zitten. Ik voelde daar continu een stipje dat iets gevoeliger was. Geen idee of dat daadwerkelijk die plaats is geweest. Ik heb verder geen pijnstilling oid geslikt (doe ik nooit, behalve dan voor de plaatsing van mijn spiraal). Ik heb een paar weken rustig aan gedaan en gelet op dat ik geen zware dingen tilde. Ten vijfde iets langer na de plaatsing: na vijf weken kreeg ik een controle echo. Nog steeds zat de spiraal perfect. Echter, ik merkte wel dat ik veel slijmverlies had en mijn ongesteldheid ineens om de twee weken kwam. Dit vond ik vervelend. Ik was een half jaar pilvrij en in dat half jaar was ik heel regelmatig, licht en kort ongesteld (eigenlijk precies zoals ik ook ongesteld was tijdens mijn pil). Ik was vroeger ongeveer 5 dagen ongesteld: dag 1 heel lichtjes, dag 2 iets erger, dag 3 hetzelfde, dag 4 minder, dag 5 heel lichtjes, dag 6 niets. Dit vond ik prima. Ik voelde dat ik ongesteld moest worden, maar had verder nergens last van (geen pijn, geen eetbuien, geen moodswings, etc.). Ik merkte alleen dat ik een paar puistjes kreeg tijdens mijn ongesteldheid (ik ben 23 jaar). Nu werd ik dus ineens om de twee weken ongesteld en het was veel heftiger. Ik bloedde meer, had veel slijmverlies (alsof mijn baarmoeder even moest reinigen) en meer krampen. Mijn gynaecoloog vertelde dat de Gynefix normaal gesproken geen invloed uitoefent op je menstruatie. Ik moest het nog even aankijken, misschien dat het beter zou worden. Ten zesde mijn ervaring langere tijd na plaatsing: inmiddels is het bijna drie maanden en vier menstruaties later (de vijfde moet een dezer dagen komen). Mijn menstruatie is nog steeds iets heftiger dan voorheen: ik heb meer krampen, iets heftiger bloedverlies (zeker op dag 2, dan moet ik echt mijn tampon op tijd verwisselen. Dit had ik nooit), eetbuien voordat ik ongesteld moet worden, meer puistjes voor menstruatie en meer slijmverlies. Nog steeds mag ik in mijn handen knijpen hoe weinig last ik heb van mijn menstruatie. Maar, hij is wel veranderd. Natuurlijk kan ik nog niet veel zeggen, omdat het nog maar drie maanden geleden is en ik nog steeds veranderingen merkt. Zo moet mijn ongesteldheid de 18e komen en merk ik vandaag (de 15e) dat hij er snel aankomt. Dat is ongeveer volgens mijn normale cyclus. Vorige maand was dit nog niet zo en kwam mijn menstruatie te vroeg. Mijn lichaam is dus nog niet helemaal normaal, maar is nog in proces. Algemene beoordeling: over het algemeen ben ik tevreden. De plaatsing vond ik vreselijk pijnlijk en raad ik niemand aan, maar ik denk dat ik een extreem geval ben (zeker omdat ik twee andere pogingen heb gedaan die mislukt zijn en dat mijn baarmoeder nog iets pijnlijker was door de andere poging). Mijn menstruatie is tot nu toe wel veranderd in negatieve zin en nog niet volledig regelmatig. Echter, ik merk aan mijn lichaam dat hij nog bezig is, dus ik geef het nog wat langer de tijd. Ik ben blij dat ik geen hormonen meer binnen krijg en dat ik beschermt ben tegen zwangerschappen. Ik vind het lastig om te zeggen of ik deze spiraal aanraad. Voor mij de voordelen en nadelen op een rijtje: Voordelen: - Menstruatie verandert normaal gesproken niet (bij mij tot nu toe wel, maar ik heb nog hoop); - Geen hormonen Nadelen: - Pijnlijke plaatsing; - De spiraal wordt geprikt in de baarmoeder. Dit vind ik een naar idee. De T-safe 'hangt' in de baarmoeder en maakt nergens een wondje. Dat lijkt mij beter, maar ik weet hier te weinig van af. Ik heb geen ervaring met andere spiralen, dus daar kan ik niets over zeggen. Ik ben tevreden, maar er zitten voor mij voor nu nog wel wat haken en ogen aan.
15-09-2017

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Ik heb deze pil ongeveer 19 jaar ingenomen en raad hem af. Ik heb nooit in de gaten gehad dat de klachten die ik had, te wijten waren aan de anticonceptiepil. Hoofdpijn/migraine, depressiviteit (down gevoel), pijnlijke/opgezwollen borsten, hyperventilatie, duizelingen, stemmingswisselingen, gewichtstoename, opgeblazen gevoel, paniek aanvallen en moe. Sinds ik gestopt ben m[lees meer...]et deze anticonceptie ben ik een ander mens. Heb geen ene klacht meer... Natuurlijk is ieder mens anders en reageert ieder lichaam anders op een anticonceptie. Maar ik wil als tip geven als je één van de bijwerkingen zoals ik aangaf ondervind, gelijk stoppen en iets anders nemen.
13-09-2017

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Gekozen voor implanon omdat een spiraal tot twee keer toe niet bleef zitten en ik de pil wel eens vergeet. Het liefst zou ik zonder hormonen willen, maar koperspiraal werkte niet (viel uit na twee weken) en plaatsen van Mirena ging niet goed. Plaatsen van implanon ging prima, had wel extra verdoving nodig en wat blauwe plekken, maar verder geen last van. Heb eerst twee maa[lees meer...]nden de werkzame stof in pilvorm gebruikt om te kijken hoe het beviel. Die periode niet ongesteld geweest. Voelde me sterk en goed! Geen last van bijwerkingen. Daarna laten plaatsen en de eerste drie maanden waren heerlijk. Nauwelijks ongesteld geweest. Daarna begon de ellende. Soms tot 14 dagen aaneengesloten hevig bloeden, de paar dagen daarvoor echt zeer pijnlijke borsten en buikpijn. Als ik niet bloedde dan had ik wel last van veel en ruikende afscheiding, echt niet prettig wanneer je net een nieuwe relatie hebt. Daarnaast heel veel last van stemmingswisselingen. Soms nergens zin in, zelfs niet in sex. Ik laat hem binnenkort verwijderen, ben er helemaal klaar mee.
11-09-2017

Yasmin (ethinylestradiol/drospirenon)

Ik gebruikte de goedkope versie van Yasmin, ethinylestradiol drospirenon. Ik voelde me minder gelukkig door het gebruik van deze pil. Ik heb 'm ook jaren geslikt. Het laatste jaar kreeg ik last van extreme haaruitval, de uitslag van een biopt door een dermatoloog bevestigde dit ook. Ik ben 2 maanden geleden gestopt met deze pil en ben intussen van 400 haren naar 40 haren ([lees meer...]verlies per dag) gegaan. Nooit zal ik deze pil nog slikken, voor mij is het vergif.

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (1737)
Depressie (1447)
Angst & paniekstoornis (1228)
Hoge bloeddruk (990)
ADD (489)
Depressiviteit (459)
Astma (401)
Angststoornis (392)

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!