ziekte

Mirena spiraal

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor anticonceptie / zwangerschapspreventie

Naam Aantal ervaringen Effectiviteit Algehele tevredenheid
Clomid 1 4
Livial 1 4
Gracial 1 5
Neocon 1 4

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: anticonceptie / zwangerschapspreventie

23-01-2017

Mirena (levonorgestrel)

Ik heb een gekantelde baarmoeder dus het plaatsen was wat pijnlijk ondanks gebruik van dicloflinac. Al vrij snel bleef mijn menstruatie uit! Nergens last van gehad héérlijk! Dit jaar moet ik hem weer vervangen en daar zie ik wel een beetje tegenop, maar ik heb er zoveel profijt van dat het me dat allemaal waard is!
22-01-2017

Cerazette (minipil) (desogestrel)

Ik slik sinds oktober 2016 de Actavis Minipil met Desogestrel en het bevalt me erg goed. In het verleden heb ik onder andere microginon 30 geslikt en een aantal andere anticonceptiepillen, daarvan kreeg ik last van moodswings en/of doorbraakbloeding gedurende de hele maand. Van de Minipil ervaar ik nauwelijks bijwerkingen, vooral geen moodswings/neerslachtigheid meer en da[lees meer...]t was voor mij het grootste probleem. Ik ben nog steeds regelmatig 'ongesteld' alleen in lichtere mate, ookal slik je deze pil achter elkaar door zonder stopweek. Het schijnt dat je iets minder goed beschermd bent door deze pil dan met combinatiepillen maar het gaat hierbij om een aantal tienden van een procent, dus wanneer de pil correct genomen wordt (elke dag, zelfde tijdstip) is er niks aan de hand. Conclusie: zeer tevreden. Als ik dan toch hormonale anticonceptie moet gebruiken, dan de Minipil! Niet iedereen reageert hetzelfde op de pil dus zeker de moeite waard om deze daarom te proberen.
22-01-2017

Mirena (levonorgestrel)

Na de geboorte van onze 2e zoon in 2014 een mirena spiraaltje laten plaatsen. Het plaatsen viel me alles mee. Na het plaatsen wat krampen in de buik en licht bloedverlies maar de dag erna was dat alweer voorbij. Uit gebruiksaanwijzing bleek dat je wat bloedverlies kon hebben. In de begin periode had ik dat ook. Maar naarmate ik het spiraaltje langer had, kreeg ik toch elke[lees meer...] keer een menstruatie. En in het begin waren dat hevige menstruaties. Balen, want ik dacht geen pil meer slikken en van de menstruaties af. Ja niet dus ik val precies bij de zoveel % die nog wel ongesteld wordt. De ene keer is het bijna niks en niet te vergelijken met een menstruatie en de andere keer is het een normale menstruatie. Ook een nadeel is dat ik ook niet altijd merk wanneer het is. Soms heb ik krampen in mijn buik en dan denk ik ja daar hebben we het weer en dan niks en andere keer nergens last van en dan komt het juist. Mocht dit spiraaltje er met de tijd uit gaan dan weet ik niet of ik er weer voor zou kiezen. Dit spiraaltje is door de huisarts geplaatst en heb vorig jaar nog inwendig onderzoek gehad omdat de draadjes niet voelbaar meer waren en we dachten dat misschien raak was. Maar inwendig onderzoek wees uit dat hij juist perfect op zijn plaats zat en er niks kon gebeuren. Alles was dus in orde.
21-01-2017

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Ik ben begonnen met de implanon omdat ik geen zin had/mezelf niet vertrouwde met de pil, gezien het leven van een student. Een spiraal kon bij mij niet, omdat ik een te nauwe baarmoedermond hiervoor had volgens de gynaecoloog. De eerste maanden ging alles goed. Het zetten van de implanon was heel gemakkelijk. Na een klein half jaar was ik opeens 1 keer in de 10 dagen/2 wek[lees meer...]en ongesteld. Dit bleef ik volhouden totdat ik de implanon er eergisteren uit heb laten halen door mijn gynaecoloog. Dit was niet de enige bijwerking waar ik last van had. Ook ben ik best wat kilo's aangekomen. Deze kilo's zijn er vervolgens ook moeilijk af te sporten. De laatste bijwerkingen waren mijn hevige stemmingswisselingen. Ik maakte het laatste jaar ruzie en drama om iets waar ik normaal mijn schouders over zou ophalen. Hiervan schrok ik het meest. Hoewel ik niet geheel mijn stemmingswisselingen hieraan kan wijten en het misschien ook wel door andere factoren komt, vond ik het toch een verontrustende combinatie van bijwerkingen zo alles bij elkaar. Ik ben sinds 2 dagen overgestapt op de (lichte) pil. Hoop dat dit minder bijwerkingen geeft. Ik denk dat de implanon niet per se slecht of goed is, maar wel heel erg persoonsafhankelijk is. Iedereen reageert anders op anticonceptie, zo ook ik.
21-01-2017

T-Safe (koperhoudend spiraal)

In tijden dat ik niet bewust leefde en ging voor ultiem comfort (bijna nooit meer ongesteld) gebruikte ik bijna 10 jaar de pil en daarna 2,5 jaar een Implanon. Op een zeker moment, tijdens een 'doorbraakbloeding', schoot er een doemscenario door mijn hoofd. Die luidde: 'Wie zegt mij nu dat dit bloed een doorbraakbloeding is? Misschien is er vanalles kapot van binnen...' Ik[lees meer...] had het laatste jaar van de Implanon ook ineens vreemde verschijnselen als migraine en oogmigraine. Ik liet een uitstrijkje maken en bleek een PAP2 te hebben. Gelukkig niet ernstig, maar ik werd mij ervan bewust dat ik graag mijn eigen lichaam weer in de gaten wil houden. Iedere maand ongesteld worden geeft mij het vertrouwen dat mijn lichaam functioneert en dat het bloed menstruatiebloed is. De plaatsing deed gruwelijk pijn maar ik had alles ervoor over om mijn lichaam weer in balans te brengen. Na de plaatsing heb ik nog vier-vijf dagen als een garnaaltje op de bank gelegen. Daarna was ik weer normaal en werd zelfs beter dan dat. Inmiddels heb ik de T-safe vier jaar en ik neem de oer-menstruaties voor lief. Mijn lichaam draait volledig op eigen kracht zonder externe/ hormonale toedieningen. Precies zoals de natuur het bedoeld heeft!
19-01-2017

Cerazette (minipil) (desogestrel)

Na jaren verschillende anticonceptie geprobeerd heeft mijn vriend de knoop doorgehakt en vasectomie laten uitvoeren zodat ik lekker kon stoppen met anticonceptie. Toen begon de hel pas, heb me meer dan een jaar slecht gevoeld, vreselijke PMS, hyperventilatie, angstaanvallen en op het randje van depressie. Nu sinds 2 maand cerazette aan het nemen en ik voel me weer mezelf[lees meer...]! Ik ben niet meer depri, heb terug zin in het leven. Totaal geen bijwerkingen. Maandstonden zijn nog even regelmatig als ervoor, weliswaar iets minder. Ik zie hier alleen maar akelige ervaringen staan, maar er zijn ook goeie ervaringen. Niet iedereen reageert hetzelfde. Blijven proberen tot je de pil gevonden hebt die bij je past.
18-01-2017

Norlevo (levonorgestrel oraal)

Na een leuk avondje de dag erna toch maar voor de zekerheid gehaald, sinds dat ik de pil niet slik en ik niet meer zeker wist of we nou een condom gebruikt hadden of niet ( jaa het was ene van zo'n avonden haha..) binnen 12 uur geslikt en daarna iets gedaan wat je dus absoluut niet moet doen, verhalen gezocht op het internet. Ik heb mezelf echt helemaal gek gemaakt, van bi[lees meer...]jwerkingen tot toch zwanger zijn etc etc. Ik heb totaal geen bijwerkingen gehad en nadat ik er eigenlijk al van vertuigd was dat ik zwanger was, 1 dag later dan normaal ongesteld geworden. Op internet zijn meestal overwegend negatieve recenties te vinden, van de overwegende positieve ervaringen zie je helaas minder... maar vooral niet te druk maken dus!
17-01-2017

Depo-Provera '150' (prikpil) (medroxyprogesteron parenteraal)

Ik heb 3de november mn eerste injectie gekregen. In begin geen klachten na een tijd kreeg ik veel acne. Op mn nek, borst en rug. Bijkomende klachten bloedingen die meer dan 2 weken per maand duren. Pijnlijke vagina, extreme vermoeidheid, misselijkheid, spierpijn en mn zin in sex is ver te zoeken. Dit was mn eerste en laatste injectie.
17-01-2017

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Na lang zoeken naar een goede anticonceptie, ben ik terecht gekomen bij de implanon. Het plaatsen was zo gepiept en ik zag hem gelijk zitten onder mijn huid. de eerste maanden was ik geregeld ongesteld en had ik spottingen. Dit was ook gezegd door de Gynaecoloog. Na 5 maanden is het bloeden gestopt en was ik netjes om de 4 weken ongesteld, soms een bruine afscheiding tus[lees meer...]sendoor. Ik heb tussendoor bijwerkingen gekregen zoals haaruitval, meer lichaamsbeharing (groeit echt als kool) na een jaar begon de hel.... Overdreven stemmingswisselingen en depressieve gevoelens in mijn lichaam, iets wat ik nog nooit meegemaakt had. Vervolgens begon ik weer te vloeien en dit is niet meer gestopt... ik was er klaar mee!! Dus vandaag de implanon laten verwijderen bij mijn huisarts. Na alle horrorverhalen over het verwijderen, kan ik je vertellen dat dit echt per persoon verschilt.. bij mij was hij er binnen 5 minuutjes uit! Ik raad de implanon aan tegen acne/puistjes en het gebruiksgemak.. maar houdt in je achterhoofd dat je veel kunt vloeien en dat er veel bijwerkingen kunnen optreden! Ik ga weer mooi aan de pil.

Nuvaring (ethinylestradiol / etonogestrel)

Toen ik zojuist hier de ervaringen van anderen las ging er ineens een wereld voor mij open. Al maanden ben ik zeer geïrriteerd en 'raken dingen me minder' dan ik zou willen, ik voel me heel 'oppervlakkig' over alles. Ook wordt mijn libido steeds lager en lager. Dat voelt heel vreemd, want ik heb wél zin om zin te hebben in seks... Ook heb ik steeds meer last van de ring ze[lees meer...]lf. Dit kan komen omdat ik, op advies van mijn neuroloog de ring niet 3 weken, maar 3 maanden achter elkaar gebruik (wel na elke 3 weken vervangen natuurlijk) omdat ik vaak rond mijn menstruatie zeer zware migraine aanvallen had. Nu haalde ik de ring er sowieso altijd uit tijdens de sex (in tegenstelling tot wat er wordt gezegd voel ik de ring dus echt WEL zitten tijdens de sex), maar ook dan was mijn baarmoedermond zeer gevoelig. Het voelde echt als een verademing elke keer als ik weer ongesteld werd en de ring mocht er weer een week uit. De laatste tijd krijg ik echter steeds meer last van deze klachten: lusteloosheid, laag libido, vlak, passief, geïrriteerd, gevoelige vagina/baarmoeder. Niet alleen de fysieke klachten, maar vooral de emotionele klachten worden steeds erger. Het is net alsof al mijn emoties worden afgevlakt, alsof ik geen grip meer heb op mijn eigen gevoelens. Ik voel me steeds lethargischer worden. Ik koos voor de Nuvaring omdat ik een anticonceptie wilde waar minder hormonen in zitten, omdat ik absoluut geen spiraaltje wil (het idee dat er iemand in mn baarmoeder gaat zitten wroeten vind ik echt walgelijk) en omdat ik condooms zeer onromantisch vind... Ik ben nu 31 en wil over niet te lange tijd aan kinderen beginnen. Ik ga nu dus maar voor 'natuurlijke' (lees: geen) anticonceptie. Even rust aan mijn lichaam en hoofd...
16-01-2017

Flexi-T (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Toen ik 16 was een koperspiraal laten plaatsen, omdat ik anticonceptie wilde gebruiken maar niet aan de pil mocht van mijn huisarts ivm bloedstollingsafwijking. Plaatsen was erg pijnlijk. Ik menstrueerde erger dan voorheen, maar het was nog wel te doen. Na 3 jaar zwanger geraakt met het spiraaltje. Ik was toen 19. Ik raad elk jong meisje af om een koperspiraal te nemen! Be[lees meer...]schermt niet genoeg als je erg vruchtbaar bent.

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Nadat ik bij de anticoncepties waarbij er een stopweek is (pil & nuvaring) telkens 3 dagen op bed lag met migraine door de schommelingen in mijn hormoonspiegel, was het tijd voor wat anders. Spiraaltje zag ik echt niet zitten en daarom in overleg met de huisarts gekozen voor de implanon. Het laten zetten was goed te doen, een weekje last gehad van een flinke paarsblauwe pl[lees meer...]ek die liever niet aangeraakt werd, maar daarna was het ook klaar. Zit nu na ruim 2 jaar nog steeds op de goede plek. Het meeste last had ik van de 15 kg die ik in 4 maanden tijd was aangekomen, dat voelde bepaald niet prettig. Gelukkig dit er, met veel moeite, wel weer afgekregen. Helaas moet ik nu beslissen hem er ruim een half jaar eerder uit te halen, omdat ik bijna continue een beetje oud bloed verlies en dat is natuurlijk niet echt prettig. Niet voor jezelf en niet voor je partner... Andere bijwerkingen heb ik nooit gehad van de implanon, geen stemmingswisselingen, geen veranderd libido. Alleen nu wat pijnlijke borsten, maar dat heeft zeer waarschijnlijk te maken met het bijna continue 'ongesteld' zijn. Elk lijf reageert natuurlijk anders, maar ik vind het nog steeds een aanrader om te proberen. Al zou ik als tip wel willen meegegeven: let in het begin meteen heel goed op je voeding, scheelt vast al de nodige kilo's!!
15-01-2017

Mirena (levonorgestrel)

De Mirena laten plaatsen 6 maanden na de geboorte van ons tweede kind. Plaatsen was erg pijnlijk, maar dat bleek te komen doordat m'n baarmoeder scheef ligt. Na controle echo in het ziekenhuis kreeg ik gelukkig te horen dat de mirena toch goed zat. Een jaar lang spotten gehad. Elke dag een druppel bloed. Daarna bleef m'n menstruatie helemaal uit. Erg fijn! 2,5 jaar na het [lees meer...]plaatsen begon ik weer ongesteld te worden. Aan het uitwerken? Ik ben eerder al eens zwanger geraakt met een koperspiraal die ik toen 3 jaar had. Omdat ik het niet vertrouw heb ik de mirena er vorige week uit laten halen. Niks gevoeld!! En 1 dag lichte bloeding gehad. Hopelijk binnenkort de derde op komst!
12-01-2017

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Gisteren mijn spiraal laten plaatsten bij het Rutgershuis in Arnhem. Het inbrengen werd door een vakkundige dame gedaan. Het was geen prettig gevoel uiteraard, maar het was zo voorbij. Na het plaatsen kwam er heel even wat kramp wat doortrok naar mijn rug, maar toen ik naar huis ging was dat eigenlijk al weg. Ben wel nog even 15 minuten na het plaatsen blijven liggen, ik w[lees meer...]as nogal duizelig, maar meer van de opgebouwde spanning die nu losliet denk ik. Ik weet niet hoe het verder gaat verlopen, maar het plaatsen viel me heel erg mee!
08-01-2017

Cilest (ethinylestradiol/norgestimaat)

Heb 15 jaar microgynon 30 geslikt. Nergens kast van gehad tot vorig jaar oktober. Stekende pijn rondom eileiders, het gevoel om dagelijks ongesteld te worden, buikpijn en pijnlijke borsten. In overleg met huisarts geswitcht van pil. Nu cilest. Slik de pil sinds 2 december. Heb als bijwerking pijnlijke en gespannen borsten.
05-01-2017

Mirena (levonorgestrel)

Kende alle horrorverhalen, maar heb er geen aandacht aan geschonken. Dit is mijn derde Mirena. Voor het krijgen van mijn dochter omdat ik toen nog niet zwanger wilde worden en wel eens de pil vergat. Na mijn zwangerschap zsm een nieuwe laten plaatsen. Dit maal door de gyneacoloog. Het is waar wat ze zeggen dat het na een zwangerschap geen of minder pijn doet. Na de eerste[lees meer...] ben ik echt wel een dag of 3 van slag geweest, maar bij de tweede...appeltje eitje. Vorig jaar nr 3 laten plaatsen, Wederom appeltje eitje. Alleen het nakijken van mijn eierstokken met die fijne inwendige echo deed ernstig veel pijn. Was arts in opleiding en heb hem weggestuurd. Laat maar, maar de gyneacoloog was zo klaar. Mijn ervaring met de Mirena is zeer positief. Ja je vlakt wat af en ja de eerste twee maanden kunnen vervelend zijn. Ik heb na twee maanden nog 2 maanden de pil erbij geslikt om bloeding te laten stoppen of te reguleren. Nu geen bloedingen meer en bijna geen pms maandelijks. Zou niet anders willen. Vergeet de horror verhalen en ga er gewoon voor. Het is het absoluut waard.
04-01-2017

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Vandaag heb ik in het ziekenhuis het Gynefix spiraaltje laten zetten. Ik heb hiervoor gekozen omdat ik niet tevreden ben over de pil. Ik vind het vervelend om elke dag de pil te moeten slikken, ik heb veel last van stemmingswisselingen en een heel laag libido. Om deze redenen ben ik op zoek gegaan naar een hormoon vrije vorm van anticonceptie. Uiteindelijk terecht gekomen [lees meer...]bij de Gynefix. Van te voren heb ik 2 paracetamol ingenomen en ik moet zeggen dat het plaatsen enorm is mee gevallen. De eendenbek vond ik vervelender dan het plaatsen van het buisje. Je voelt alleen een klein prikje en dan zit hij en ben je voor vijf jaar beschermd! Ik heb wel wat menstruatie achtige krampjes maar ik ben erg tevreden!
03-01-2017

Mirena (levonorgestrel)

Allemaal negatieve verhalen over de Mirena die je online tegenkomt en daardoor ook genoeg vrouwen die het niet aandurven! Vergeet niet dat slechte recensies veeeel vaker gedeeld worden dan goede recensies. Ik heb 7 jaar met super veel plezier de Mirena spiraal gehad! De eerste ruim 4 jaar en de tweede bijna 3 jaar. Het plaatsen doe je inderdaad niet voor je lol, maar pi[lees meer...]jn vind ik zelf ook overdreven. Ik was 21 toen ik de spiraal voor het eerst liet plaatsen en heb nog geen kinderen op de wereld gezet. De eendenbek is iets waar ik zelf geen last van heb, dus dat is misschien al een pluspuntje. Vervolgens vroeg de gynaecoloog mij om te kuchen/hoesten en op dat moment werd de spiraal geplaatst. Oké, eerlijk is eerlijk prettig is het niet, maar het is een hele korte aanwezig pijn die met seconden ook weer weggetrokken is. De dagen na het plaatsen had ik een beetje weeïge buikpijn/kramp maar ook niet heel erg en minimaal bloedverlies. Ik heb na het plaatsen in ruim 7 jaar tijd misschien 4 menstruaties gehad wat je meer als spotting kan zien dan echt een volledige menstruatie. Na ruim 4 jaar heb ik de spiraal laten verwisselen omdat ik toch al in het ziekenhuis moest zijn voor een onderzoek en ook voor het verwijderen van de spiraal geldt: "Het is niet prettig, maar ook niet pijnlijk." Zoals ik al zei, ben ik misschien wel een ideale kandidaat voor deze spiraal omdat ik er alle voordelen van heb gekend en zo goed als geen nadelen. Ik merkte dat ik gevoeliger werd voor wat mee-eters/puistjes in mn cyclus periode maar dat was wel gekoppeld aan voedsel (chocolade en in mijn geval appels). Nu na 7 jaar ben ik spiraalloos omdat ik ga proberen zwanger te worden. Na alle horrorverhalen online, was ik bang en gewapend voor meerdere weken bloedverlies en stolsels die ik zou gaan verliezen. Niets is minder waar, wederom weer een geluksvogel misschien, maar ik heb 1,5 week MAX wat last gehad van heeel licht (oud)bloedverlies. Dit was geen eens tamponwaardig en heb ik alleen de eerste dag wat last gehad van lichte buikkramp. Oké ik moet nog maar zien of ik ongesteld ga worden want het is pas 3 weken geleden dat mijn spiraal is verwijderd, maar vooralsnog voel ik me goed en heb ik helemaal nergens last van. Ik ben één van de grote voorstanders van de Mirena spiraal! Pijn is overdreven en ik heb er gewoon helemaal geen last van gehad. Ik ben zo goed als nooit meer ongesteld geworden (JEEJ!) en kan het iedereen aanraden! Niks geen verlaagde libido, maar dat is misschien iets wat je zelf wat extra moet op (laten) wekken ;-)
03-01-2017

Mirena (levonorgestrel)

Altijd de pil geslikt, maar toch zwanger geraakt. Na de bevalling hevige buikpijn en bloedverlies, stolsels en enregelmatige menstruatie en gekozen voor de Mirena. Het klonk geweldig, lichte pijn met het plaatsen en 5 jaar veilig en geen pilletje te vergeten. Maar dat bleek het niet. Het zetten was ondragelijk ( zelfs na een bevalling), 6 weken gevloeid en hevige buikk[lees meer...]rampen. Hier bleef het niet bij. Seks was niet meer mogelijk door pijn, ik heb steeds vaker hoofdpijn, stemmingswisselingen, somber, weinig energie, gewicht is flink toegenomen, en steeds vaker flinke darmklachten waaronder aanhoudende diarree en wee-achtige krampen door aanhoudende ontstekingen. Ook is de eisprong sinds de mirena erg pijnlijk. Ik heb nu anderhalf jaar de Mirena en ben van plan om hem binnenkort weer te verwijderen, bij de pil amper klachten gehad en nu ondraaglijke pijn en veel klachten. Voor mij nooit geen Mirena weer!

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Ik heb veel anticonceptie methoden geprobeerd, maar niks vond ik prettig. Eigenlijk ben ik op implanon gekomen omdat er voor mijn gevoel weinig goede alternatieven waren. Het plaatsen geen zonder problemen. Rekening gynaecoloog was overigens 902 euro! (Vergoed, mits je je eigen risico hebt gebruikt) 3 maanden heb ik nergens last van gehad en werd ik ook niet ongesteld.[lees meer...] Daarna is het juist andersom geworden; ik ben nu minstens eens per maand een week "ongesteld", dat wil zeggen continue doorbraakbloedingen. Zijn niet heel heftig maar natuurlijk erg vervelend. Ook ben ik in een jaar tijd 10 kilo aangekomen, heb ik vaak pijnlijke borsten en inmiddels ook last van nachtzweten. Het is niet officieel gelinkt aan de implanon, maar het is wel begonnen sinds ik 'm heb. Daarnaast is 'ie ook bij mij gaan 'zweven' in Mn arm en zal het verwijderen een drama gaan worden heeft de gynaecoloog me al toevertrouwd (ik was langs geweest ter controle of 'ie nog goed zat voor de werking) Al met al, hopelijk op korte termijn eruit en dan noooooit meer!!
02-01-2017

Flexi-T (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Ik heb een hele nare ervaring met het koperen spiraal die ik wil delen, het plaatsen ging allemaal prima, alleen voelde ik me drie weken na plaatsing anders. Ik kreeg last van angst en paniekaanvallen en voelde me heel machteloos in drukke ruimtes. Ook voelde ik me langzamer depressief voelen. Ik ben gaan googlen want het zat me niet lekker, ik las in het Engels (copper ui[lees meer...]d depression) duizenden verhalen dat ondanks de artsen zeggen dat het koper geen effect heeft op het lichaam dat dit wel degelijk zo is. Ik heb vervolgens een haar mineralen analyse laten doen want dit is niet aan te tonen in een normaal bloedonderzoek. Wat bleek? Mijn kopergehalte was 5x zo hoog als mijn normale waarde. Ik wil vrouwen waarschuwen luister naar je lichaam, en geloof niet alles wat de artsen zeggen. Het spiraal is nu twee weken eruit en ik voel me langzaam aan steeds beter. Het is dus degelijk mogelijk om een kopervergiftiging op te lopen maar dit hangt ook af hoe de rest van de waardes zitten (bv bij een te kort aan b12, is de kans groter) dus nogmaals ondanks dat er geen hormonen in zitten heeft koper zeker effect op je lichaam en dan met name op je geestelijke gezondheid.

Yasmin (ethinylestradiol/drospirenon)

Ik ben van de mirena spiraal overgeschakeld naar de yasmine pil en tot hiertoe tevreden. Ik heb jaren het spiraal gehad en ook jaren plezier van gehad tot ik bij de laatste spiraal veel vocht vast hield en dus flink aangekomen was. Deze laatste spiraal heb ik er dan na 1jr laten uithalen en de yasmine beginnen gebruiken. Weg vocht vasthouden, mijn oude lijf terug en qua ge[lees meer...]wicht terug naar normaal. Bijwerkingen: naar mijn regels toe hoofdpijn (spiraal geen hoofdpijn), gespannen borsten. In het algemaan ben ik zeer tevreden van de yasmine.
29-12-2016

Yasmin (ethinylestradiol/drospirenon)

Ik gebruik deze pil al jaren tot volle tevredenheid. In tegenstelling tot andere pillen die ik gebruik heb. Ik ben iets afgevallen. Menstruatie is een stuk lichter. Ik ben nu 47 en blijf deze pil zo lang als mag gebruiken. Mijn dochter van 21 gebruikt hem ook en heeft ook helemaal geen klachten.
29-12-2016

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Ik heb vijf jaar geleden voor het eerst een gynefix spiraaltje laten plaatsen. Heb in die vijf jaar tijd amper problemen gehad en was zeer tevreden. Onlangs moest ik de spiraal laten vervangen en heb toen weer voor de gynefix gekozen. Helaas is deze losgeraakt en eruit gevallen.. Toen weer een nieuwe geplaatst met het idee, dit zal vast niet nog een keer gebeuren. Helaas i[lees meer...]s ook de tweede keer het spiraaltje los geraakt en kon ik 'm zo uit mn vagina peuteren tijdens een wc bezoek. Het zetten is gebeurd in het ziekenhuis door een zeer ervaren arts dus daar kan het niet aan liggen. Misschien is mijn baarmoeder niet geschikt voor dit type spiraal? Voor mij in ieder geval geen gynefix meer..
28-12-2016

Nuvaring (ethinylestradiol / etonogestrel)

Heb de Nuvaring gekozen als experiment. Na tien jaar een Mirena spiraaltje was ik mijn acne zat en ben ik overgestapt naar de merkloze yaz. Prachtige huid maar helaas zo depri als een deur. Een lichtere variant maakte het iets beter maar niet genoeg. Op internet las ik dat depressieve gevoelens komen door schommelingen in het progesteron niveau, ik zou dus mogelijk gebaat [lees meer...]zijn bij een geleidelijke afgifte van hormonen. Zoals spiraal of Nuvaring! Zit met de Nuvaring inderdaad een stuk lekkerder in mijn vel! Huid is wat minder dan met de yaz, maar is nog steeds een stuk beter dan met het Mirena spiraaltje. Ik raad het iedereen aan! Voor seks haal ik hem eruit, vind ik zelf fijner.
28-12-2016

Nuvaring (ethinylestradiol / etonogestrel)

Vooreerst was ik heel erg tevreden van Nuvaring. Het is makkelijk, je hoeft er weinig aan te denken, ... Nu, al jaren heb ik pijnlijke seks en ik wist niet wat de reden was, tot voor kort. Nu dat ik gestopt ben en zwanger wil worden, ontdek ik dat mijn libido weer helemaal ok is en dat de pijn volledig weg is. Eens ik mama ben zal ik niet meer terugkeren naar Nuvaring e[lees meer...]n zoek ik een andere anticonceptie.
21-12-2016

Zoely (estradiol / nomegestrol)

Ik kan erg slecht tegen hormonen, maar hier heb ik 0 problemen mee. Erg fijn in gebruik, en op 3 keer na (in 21 maanden) niet meer ongesteld
21-12-2016

Mirena (levonorgestrel)

Na het lezen van een aantal verhalen was ik verbaasd. Ik heb afgelopen juni net mijn spiraal laten vervangen, toen had ik al 5 jaar 1 gehad. Ik heb geen kinderen, en gebruikte de pil, maar kon de Mirena gewoon door de huisarts laten plaatsen. En inderdaad, dit is ongeveer 3-5 minuutjes niet prettig. Ondanks dat mijn pijngrens hoog is, is het van belang om goed te ontspanne[lees meer...]n. Maar ook dan is het niet prettig. Daarna had ik alleen 's avonds krampen. De volgende dag was het weg. Bij mijn eerste spiraal bloedde/vloeide ik 3 maanden. Daarna slechts 1x per half jaar een klein beetje afscheiding. Dit heeft er toe geleid dat ik graag dat kleine beetje pijn bij plaatsing nogmaals onderging. Want tijdens 5 hele jaren heb ik er ongelooflijk profijt van. Na de 2e plaatsing weer 's avonds krampen en slechts de volgende dag een klein beetje vloeien. Daarna wederom niet tot nauwelijks afscheiding. Ik ben dus ontzettend blij met de Mirena en het werkt voor mij fantastisch. Grootste tip; probeer bij de plaatsing te ontspannen!
20-12-2016

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Met heel veel plezier deel ik mijn mening over de Gynefix. Na vier lange jaren heel ontevreden te zijn over de pil (Mercilon), vooral op vlak van mijn libido, ben ik terecht gekomen bij de bedenker en ontwikkelaar van de Gynefix zelf. Aangezien hij de ontwikkelaar is, vertrouwde ik de man voor 100% dat hij weet waar hij mee bezig is. Van vorige gynaecologen kreeg ik te hor[lees meer...]en dat een spiraal niet geschikt was voor vrouwen die nog geen kinderen hebben gehad en het onvruchtbaarheid kan veroorzaken (vandaar dat ik er vier jaar over gedaan heb, om 'hulp' te zoeken). 99,99% van de spiralen die Dr. Wildemeersch plaatst, zijn goed geplaatst (bij de overige 0,01% ligt de oorzaak van een bijwerking bij het hebben van een abnormale baarmoeder). Uiteraard lees je horrorverhalen over het plaatsen, maar deze lees je best niet. Iedereen reageert hier namelijk anders op. Ik moet toegeven dat ik heel zenuwachtig was door te veel van deze verhalen te lezen. Voor de plaatsing heb ik een pijnstiller (2u op voorhand) en 'baarmoederontspanner' (4u op voorhand) moeten nemen die op voorhand werden opgestuurd door de dokter. Na het bekijken van je baarmoeder met de gekende echo, zoals bij de jaarlijkse controle, plaatste de dokter een eendenbekje en moest hij de afstand meten. Doordat ik extra gespannen was heeft de dokter me extra verdoofd met een prikje in de baarmoeder/baarmoedermond. Bij het vasthechten van het spiraal zelf, moest ik even diep ademhalen en kreeg ik een venijnige prik te voelen. Dit duurt nog geen seconde. Al bij al duurde het plaatsen nog geen 10 minuten. Dit zou je dus zeker niet mogen tegenhouden want het valt echt goed mee wetende dat je voor vijf jaar safe bent en geen synthetische hormonen meer in je lichaam hebt. Je lichaam gaat terug zijn gezonde gang en kan herstellen (de pil verkalkt je aderen immers en kan leiden tot dementie op latere leeftijd). Na de plaatsing heb ik een 5-tal dagen wat menstruatieachtige krampen gehad en licht bloedverlies. Sinds de plaatsing heb ik twee keer mijn menstruatie gehad en kan zeggen dat ik wat meer bloedverlies ervaar, maar wel minder lang. Het bloedverlies stopt ook sneller definitief tegenover dat het beetje bij beetje afneemt. De menstruatiekrampen zijn aanzienlijk afgenomen. Ik hoef geen pijnstiller meer te nemen. Ik heb ook al mijn natuurlijke cyclus terug, namelijk 31 dagen. Voor iedereen die twijfelt een spiraal te nemen: kies voor een koperspiraal en kies voor de Gynefix! Voor alle duidelijkheid heb ik de Gynefix200, dat is met de 4 koperen hulsjes en dus voor vijf jaar.
20-12-2016

Mercilon (ethinylestradiol/desogestrel)

Net zoals elk meisje dat seksueel actief wordt, begon ik rond mijn 16de op aanraden van de gynaecoloog met Mercilon. Toen ik na een jaar terug op controle ging bij mijn arts voor het jaarlijks uitstrijkje, werd er mij gevraagd of ik enige bijwerkingen ondervond van het pilgebruik. In alle vertrouwen en met het gedacht dat een professional hier ervaring mee heeft, vertelde [lees meer...]ik dat ik merkte dat ik weinig zin in seks had gekregen. Voor ik de pil nam, had ik namelijk een gezonde dosis 'interesse en behoefte' aan seks en intimiteit. Als 17-jarige vond ik het niet normaal, hier totaal geen behoefte meer aan te hebben. Ondanks dat ik mijn vriend heel graag zag wou mijn lichaam niet mee. Opgewonden raken lukte mij niet meer, fantaseren interesseerde me langs gaan kanten. Je bent letterlijk een koelkast. Ik hoopte dan ook dat men gynaecoloog me een andere pil zou aanraden of een spiraal, maar in de plaats daarvan zei ze mij doodleuk dat ik maar wat meer 'passie' in mijn relatie moest steken. Van een professioneel antwoord gesproken! Toen ik vroeg achter een spiraal, vertelde ze mij 'dat ze dit niet doen bij vrouwen die nog geen kinderen hebben, want je kan er onvruchtbaar van worden'. Het spreekt voor zich dat ik niet bij de desbetreffende gynaecoloog bleef, maar bij de nieuwe durfde ik mijn 'libidoprobleem' niet te vernoemen. Het zal wel aan mij liggen dacht ik! Om een lang verhaal kort te maken: alhoewel het internet bomvol staat van de negatieve effecten van de pil op het libido van de vrouw, heb ik de pil 4 jaar blijven doornemen doordat ik dacht dat een spiraal niet geschikt was voor mij. Ik wou immers nog kinderen! Een vriendin vertelde me over de Gynefix, een koperspiraal dat een I-vorm heeft ipv de gewoonlijke T-vorm en dus minder bijwerkingen heeft een geen kans op vegroeiing. Heel het 'onvruchtbaarheids-verhaal' was volgens haar nonsens en ze raadde mij aan een afspraak te maken bij de medeontwikkelaar van de Gynefix (gynaecoloog gevestigd in België). Wat ben ik daar hartelijk onthaald! Na een uitgebreid gesprek en eindelijk erkenning van mijn libido-probleem was ik zó blij dat er een oplossing bestond. De dokter vertelde mij over het vele onderzoek dat gevoerd wordt naar de pil en zijn bijwerkingen ervan. Na een maand en een half de Gynefix te hebben, voel ik me veel beter. Eindelijk heb ik terug het gevoel dat ik 'gevoel' heb! Ik schrijf dit uitgebreid verhaal in de hoop dat meisjes en vrouwen die zich hier in herkennen niet bij de pakken blijven zitten en élke gynaecoloog afgaan tot ze geholpen worden! Baseer je niet op één iemands visie, geen enkele vrouw verdient het om haar seksualiteit niet optimaal te kunnen benutten!

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (1579)
Depressie (1279)
Angst & paniekstoornis (1083)
Hoge bloeddruk (872)
Zenuwpijn (435)
Trage schildklier (432)
Astma (367)
Angststoornis (335)

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!