Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor anticonceptie / zwangerschapspreventie

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: anticonceptie / zwangerschapspreventie

14-03-2024 | Vrouw | 45
levonorgestrel
Hoi, ik heb de kylena spiraal 2 werk terug laten verwijderen. 3 dagen later kreeg ik een heel klein beetje spotting, na 3 dagen stopte dat, en 5 dagen later weer een beetje verkleirde witten vloed, dit was ook iets dikker.. maar tevens na 3 dagen weer over ☺ Nu heb ik wel sinds t verwijderen een mega opgezetten buik, (verder geen klachten). Hebben meer dames last[lees meer...] gekregen van de opgezetten buik? (lijkt wel of ik zwanger ben 🤣) En zoja, wanneer nam dat weer af? Ik ben juist na t verwijderen minder en gezonder gaan eten, om de verandering van mijn hormonen een beetje goed op te kunnen vangen ofzo, mocht dat werken.. Dus aan mijn eetpatroon kan t niet liggen.. 🤔

14-03-2024 | Vrouw | 24

langdurige menstruatie

Ik zit nu in mijn 3e jaar van mijn implanon. Hiervoor slikte ik de pil, dit deed ik al vanaf 15. In het laatste jaar dat ik de pil slikte kreeg ik last van heftige migraine en hitte aanvallen. Ik koos voor de implanon omdat hier minder hormonen in zitten maar hij wel goed beschermt. het eerste 21, 5jaar was ik regelmatig ongesteld en soms niet. Verder ervaar ik geen klacht[lees meer...]en. het afgelopen jaar is echter hells. ik ben soms 3 maanden aan een stuk ongesteld en dan slecht 4 dagen niet voor het weer begint, Hierdoor heb ik last van ijzer te kort. Ik ben van mening dat het een goede optie is maar het niet voor iedereen werkt. Mijn vriendinnen die hem ook hebben kampen echter met hetzelfde probleem. Erg veel en lang ongesteld zijn.

12-03-2024 | Vrouw | 29
etonogestrel

spotting of bloeding tussen menstruaties

Ik heb altijd een koperspiraaltje gehad maar door mijn hevige menstruatie werdt mij de implanon aangeraden. Ik heb deze nu 3 jaar. De eerste paar maanden wat last van spotting maar nu al minstens 2 jaar niet ongesteld geworden en geen nare bijwerkingen gehad. Enige nadeel is dat ie bij mij nu een half jaar voor hij eruit moet al minder is gaan werken, en ik dit alleen merk[lees meer...]te doordat ik opeens weer volledig ongesteld wordt. Dat maakt het voor mij een een minder vertrouwd product.

11-03-2024 | Vrouw | 25

borst doet pijn gewichtstoename

Ik heb na een abortus deze pil gekregen. Slik hem nu een paar maand. Eerder gebruikte ik jaren de prikpil (10 jaar). Ik merkte dat mijn borsten groter worden door deze pil en af en toe ook pijn in mijn linkerborst. Pms klachten heb ik minder door deze pil, had daar extreem last van. Depressie, angst etc. Dat is nu minder. Wel ben ik een hoop aangekomen door deze pil. Hopel[lees meer...]ijk trekt dat nog bij. En misschien stap ik weer over op de prikpil.

Depo-Provera '150' (prikpil)

05-03-2024 | Vrouw | 27
medroxyprogesteron parenteraal

zware menstruatie verlies van libido kan geen orgasme hebben puistjes

Ik heb eerder een review geplaatst over een maand/5 weken lang bloeden en toen nam ik oestrogeen en het stopte na een paar dagen. Ik heb besloten om niet een tweede prikpil te nemen, want straks zou ik weer bloeden en de prikpil zorgt bij lang gebruik voor botontkalking. En verder heb ik veel meer puistjes dan normaal, een puist gaat gewoon niet weg na 3 maanden. Ook heb i[lees meer...]k nog minder zin in seks dan normaal: geen een keer in afgelopen 2 maanden. De troep van de prikpil is pas tot na een jaar of meer uit je lichaam dus ik ben bang dat ik hier nog 9 maanden aan vastzit. Ik ga later weer de pil slikken, als ik weer zin heb in seks. ADVIES: BEGIN NOOIT AAN DE PRIKPIL!

04-03-2024 | Vrouw | 33

depressief chronische vermoeidheid

Extreme vermoeidheid/uitputting, depressieve klachten. Na 2 mnd gebruik gestopt en klachten verdwenen na 3 weken

28-02-2024 | Vrouw | 23

migraine bloedverlies acne

Ik heb nu zo'n 4 maanden het staafje in mijn arm. Ik heb 4 jaar geleden de kyleena spiraal laten zetten, die vond ik vrij prettig, bijna tot geen menstruatie. Maar wel veel last van hoofdpijn/migraine. Doordat ik de laatste paar maanden erg veel last kreeg van dagelijkse buikpijn, heb ik het spiraaltje laten verwijderen en ben ik overgestapt op de Implanon, omdat ik daar h[lees meer...]ele goede verhalen over had gehoord/gelezen. Mijn buikpijn was direct verdwenen. De eerste twee manden heb ik de implanon als zeer positief ervaren, omdat ik niet meer ongesteld werd. Nu ben ik al sinds begin januari 2024 ongesteld, zonder onderbrekingen. Daarnaast heb ik een veel lager libido, voel ik mij energieloos en ongemotiveerd en heb ik het gevoel dat ik aankom in gewicht. Ik heb nu pilletjes gekregen die de bloeding moeten stoppen, hoop dat dat gaat werken. Als ik dit allemaal had geweten van te voren had ik hem denk ik niet laten plaatsen...

26-02-2024 | Vrouw | 40
etonogestrel

somber voelen opgeblazen gevoel zware menstruatie

Ik heb er geen fijne ervaring mee. De eerste weken keek ik het aan en dacht dat ik er gewoon doorheen moest. Echter werden de klachten steeds erger. Ik kwam aan, kreeg acne, menstruatie bleef aanhouden. Ik heb hem eruit laten halen na een maand. Dat ging overigens niet makkelijk. Het staafje was zo erg ingenesteld, het heeft een paar sneetjes, geduw en getrek gekost voor d[lees meer...]at ding er eindelijk uit kon. Nooit meer.

Desogestrel

23-02-2024 | Vrouw | 30
desogestrel

stemmingswisselingen misselijkheid vermoeidheid

Eerste week was even wennen. Misselijk, stemmingswisselingen en vermoeid. Maar naarmate de tijd vordert merk ik dat deze klachten minder worden gelukkig. Aan iedereen: probeer even door te zetten en niet na een week al te stoppen. Goed slapen en gezond eten helpt al veel om de meeste bijwerkingen wat te verminderen. Ik ben tevreden. Slikte hiervoor de combinatiepil en dat [lees meer...]was echt horror. Bivenstaande bijwerkingen x10. Dus ja tevreden voor nu!

23-02-2024 | Vrouw | 29

buikkrampen

Vandaag voor de 2de keer mijn kyleena laten plaatsen. Heel veel angsten gehad voor de pijn, ik heb een zeer lage pijngrens dus ik heb best wel veel pijn gehad. Het zetten duurt mss max 3 tot 5 minuten.. geen prettig gevoel, eventjes blijven liggen op de behandeltafel(last van zweetaanval) maar na 5min was de pijn weg aan trekken. Ik had ervoor een pijnstiller genomen geen [lees meer...]idee of dit helpt. Nu na een halfuurtje terug thuis op bed gaan liggen en de krampen zijn weg aan trekken. De krampen zijn zoals je maandstonden maar dragelijk. De pijn was het waard! 5jaar safe en aan niks denken. Laat je dus niet afschrikken door de horror verhalen want het duurt echt maar paar minuutjes.. mijn ervaring is dus wel best cava.. succes allemaal! 🍀

Mirena

22-02-2024 | Vrouw | 35
levonorgestrel

neerslachtig voelen buikkrampen stekend gevoel in de onderbuik

Dit was zo anders dan verwacht nadat ik het advies van de arts kreeg om de Mirena te laten zetten. Totaal niet wat er in de ‘reclame’ folders staat. Ik voelde me echt belabberd en ik kon m duidelijk voelen. De arts die hem plaatste was zeker ervaren en heeft de plaatsing ook gecontroleerd, en ik had ook al twee kinderen gebaard. Desondanks een drama en dus ook na een paar [lees meer...]maanden weer laten verwijderen.

YAZ 24+4

16-02-2024 | Vrouw | 29
ethinylestradiol / drospirenon

urineweginfectie blaasontsteking migraine

ik nam eerst zoely en was heel tevreden. ik ben verhuisd naar het buitenland en helaas is zoely hier niet beschikbaar vandaar de overstap naar yaz. de eerste maanden waren goed, soms wel uitblijven van menstruatie. ik neem deze nu 2.5 jaar en de laatste 4-5 maanden heb ik continue last van blaasontstekingen en urineweg infecties. de infecties starten telkens naar het eind[lees meer...]e toe van de tweede week in de strip. heeft er nog iemand ervaring met urineweg infecties bij het nemen van deze pil ? recent krijg ik ook vaker migraine

16-02-2024 | Vrouw | 38
etonogestrel

overgewicht acute hoofdpijn onregelmatige menstruatie duizeligheid

Ik begon met de pil maar ik was mezelf niet, kort lontje, humeurig en somber. Toen ben ik over gegaan naar spiraaltje, werkte super tot mijn 3e keer plaatsing, ik had verschijnselen van verkeerde plaatsing, druk op de darmen en dagelijks buikpijn. Ik ben over gegaan naar inplanon. Ik had een aantal dagen last van stijve arm en erge duizeligheid, gelukkig trok dit weg. Hel[lees meer...]aas was ik wat kilo's aangekomen en heb ik regelmatig hoofdpijn. Af en toe verschuift mijn menstruatie anderhalf week later. Ik ben met moeite wel afgevallen. Vergeleken met andere anti conseptie is het zeker de moeite waard omdat in brengen veel malen prettiger is dan spiraaltje en kwa gemoedstoestand doet het me ook goed.

Cerazette (minipil)

14-02-2024 | Vrouw | 25
desogestrel

acne

Ik was overgestapt na 9 jaar de combinatiepil te hebben gebruikt (zonder bijwerkingen) omdat ik minder hormonen in mijn lijf wilde. Ik heb de minipil 3 maanden geprobeerd en het is echt de hel geweest qua bijwerkingen. Ik was alleen in de eerste week van het gebruik ongesteld geworden, maar ik heb extreme stemmingswisselingen gehad, veel huilen zonder aanleiding etc. Daarn[lees meer...]aast heb ik extreme acne gekregen, dit heb ik niet eens in de puberteit gehad. Het begon op mijn gezicht maar zat later ook op de borst. Ik stop ermee en raad het absoluut af

06-02-2024 | Vrouw | 23
etonogestrel
Ik heb nu ongeveer anderhalf jaar een implanon. Een lange tijd geen bijwerkingen gehad en zeer tevreden. Sinds 1,5 maand heb ik ineens heel erg last van puisten rondom mijn kin en nek en ik heb het gevoel dat dat door de inplanon komt omdat ik op internet lees dat deze puisten op deze plek voornamelijk door hormonen komen. Ik vind het alleen raar dat dat na 1 jaar ineens k[lees meer...]an ontstaan daarom twijfel ik of het door de implanon komt, heeft iemand anders dezelfde soort klachten (gehad)?

05-02-2024 | Vrouw | 22
ethinylestradiol/levonorgestrel
Wil toch mijn ervaring delen om aan te geven dat het ook wel goed kan gaan met de pil. Ik zit sinds mijn 16e aan de pil als anticonceptie. Daarvoor had ik elke pms-week ontzettend last van depressieve klachten en andere stemmingsklachten, door de pil is dat compleet weggegaan. Ik voel me over het algemeen emotioneel stabieler. Ook heb ik het altijd al erg vervelend gevonde[lees meer...]n om elke maand te menstrueren, nu slik ik de pil om de maand door waardoor ik maar zo'n 6 keer per jaar ongesteld ben. Wat een verlichting! Ik heb nu controle over mijn cyclus ipv mijn cyclus controle over mij. Als je vergeetachtig bent zoals ik: leg de pilstrip op je telefoon als je gaat slapen, dan pak je hem gelijk in de ochtend zodra je je wekker probeert uit te doen. De enige bijwerking waar ik (merkbaar) last van heb is een zwakke maag, katers zijn niet zo goed te verduren sindsdien, maar kan ook komen doordat ik ouder ben geworden. Ook ergens weer een voordeel, want ik drink daardoor minder op een avond. Ik weet dat ik in de minderheid ben, de pil moet echt bij je passen, maar ik ben erg tevreden!

02-02-2024 | Vrouw | 28
etonogestrel
Al vrij snel begon mijn menstruatie, deze eindigt altijd na 6 dagen maar hierna hield ik 2/3 weken last van bloedingen. Soms 2x per maand mijn menstruatie. Na 5 maanden de implanon laten verwijderen

31-01-2024 | Vrouw | 20
etonogestrel
3 dagen na het zetten begon de ellende. Erg misselijk, rillen, zweten maar vooral last van een extreem versnelde hartslag. Na 1 week het ding erweer uitgehaald maar van de versnelde hartslag ben ik na 1.5 maand nog steeds niet af. Van de andere klachten gelukkig wel. Ik raad het niet aan.

EllaOne

31-01-2024 | Vrouw | 46
ulipristalacetaat
Onbeschermde sex gehad door gescheurd condoom en door mijn onregelmatige en erg lange cyclus enige paniek, omdat ik niet weet wanneer mijn ovulatie is. Dag erna (15u later) ella one ingenomen en gelijk flink misselijk en buikpijn. Nu 3 dagen later nog steeds veel klachten. Huisarts garandeerde mij dat deze pil genoeg moet zijn, maar ben nog steeds niet gerustgesteld. Heb o[lees meer...]ok nog gisteren en eergisteren 2 rennies gehad en las dat dit de werking ook nog kan verminderen dus ben nu helemaal een wrak. Mijn vorige cyclus duurde 45 dagen dus moet nog erg lang wachten tot ik zeker weet of het geholpen heeft een ik niet zwanger ben.

Ballerine

30-01-2024 | Vrouw | 36
koperhoudend spiraal
Ik heb de ballerine nu bijna 4 jaar en vond het wel eens tijd voor een review. Destijds waren er weinig reviews, waar ik juist zo naar opzoek was! Ik heb de ballerine laten plaatsen bij de verloskundige na mijn tweede zwangerschap. Ik heb 17 jaar de pil geslikt en wilde af van de hormonen. Gezien de vorm van de ballerine was ik meteen enthousiat. Het plaatsen verliep voor [lees meer...]mij heel pijnloos. Daarna echt wel last gehad. Onregelmatige bloedingen en buikpijn etc. Dit heeft echt wel een aantal weken aangehouden maar toen ineens werd het rustig en leek mijn lichaam het spiraaltje te accepteren. Ik ben gewoon netjes 5 dagen ongesteld. Soms ruikt mijn afscheiding een beetje naar koper. Verder is alles helemaal oke en normaal. Ik zou willen adviseren om het de kans te geven. Wacht minimaal drie tot zes maanden om echt te kunnen oordelen of dit was voor je is!

28-01-2024 | Vrouw | 31
levonorgestrel
overgestapt van microgynon 30 naar kyleena vanwege minder hormonen. Ik heb eerder een spiraaltje laten zetten en nee leuk is het niet ik was veel te gespannen (weer) en daardoor doet het zetten meer pijn als nodig is. Wel is het zo gebeurd. Mijn bijwerkingen zijn acne (hoort erbij) en contactbloedingen en krampen maar dit is allemaal puur wennen van mijn lichaam aan het[lees meer...] spiraal. Het mooiste is dat ik me mentaal 1000 keer beter voel dan met al die hormonen van de pil, ik kan veel meer hebben.. ben rustiger en gelukkiger en energieker. Bijkomend voordeel is ook mijn gewicht wat stabiel blijft, kom bijna niks meer aan zonder op mijn eten te letten en heb veel minder eetdrang, even wennen allemaal maar ik ben blij met de kyleena!

25-01-2024 | Vrouw | 24
etonogestrel
Ongeveer 7 jaar (vanaf mijn 17de) de "normale" pil gebruikt. Een aantal jaar gelden kwam er steeds meer in het nieuws/ op social media over het gebruik van de pil en depressieve gevoelens/ laag libido. Omdat het zo makkelijk in gebruik is en je ook je ongesteldheid kan regelen wilde ik er toch niet mee stoppen. Nu ongeveer driekwart jaar geleden gestopt met de pil en oh ik[lees meer...] voelde me opeens een heel ander persoon. In het begin juist veel mood swings, maar op een goede manier, ik had het gevoel dat ik weer mijzelf was en vooral mijn libido was zo anders dan wat ik gewend was. Ik heb 3 maanden de pil niet geslikt en omdat ik een relatie kreeg wilde ik toch weer een anticonceptiemiddel gaan gebruiken. Toen het staafje laten plaatsen. Ik had last van erge hoofdpijn de eerste paar dagen en ik moest ook weer voor de eerste keer sinds lange tijd om "niks" huilen. Ik merkte dat mijn energie veranderde en vooral op het gebied van seks. Ik heb hem 2 maanden laten verwijderen en vervolgens begonnen met de nuva ring. De nuva ring vind ik nu wel prettiger maar na het inbrengen kreeg ik ook weer ontzettende last van hoofdpijn en buikpijn. Nu opzich wel prima, maar ik ga toch stoppen met al die hormonen, omdat ik het gevoel heb dat dat bij mij veel invloed heeft op hoe ik ben als persoon. Achteraf heb ik ook spijt dat ik toch weer was begonnen met anticonceptie.

Qlaira

25-01-2024 | Vrouw | 46
estradiol / dienogest
Ik (46 jr) slik de pil zo'n 4 jaar. Sinds nov '23 hoge hartslag, hartkloppingen en opgejaagt en onrustig gevoel in mijn lijf. Via h.a ecg gehad en bloed geprikt op schildklier. Daar kwam niks uit, klachten bleven. Voorstel h.a om voor 3 dagen een holter te dragen. Gevraagd of de klachten vanuit de pil konden komen. Die kans was 001%, aldus de h.a. Uit de holter is nik[lees meer...]s gekomen. Weer gevraagt of het aan de pil lag. Voorstel h.a was om, als proef, 3 maanden te stoppen met de pil en te kijken wat er gebeurt. Na 2 weken stoppen waren de klachten veel minder geworden. Iedere dag ben ik blij dat ik gestopt ben met de pil.

Depo-Provera '150' (prikpil)

23-01-2024 | Vrouw | 23
medroxyprogesteron parenteraal
3 prikken verder en nergens last van! Menstruatie blijft ook weg. Totaal geen bijwerkingen. Was bang dat ik weer last van krijgen van acne, dit had ik namelijk wel met de pil. Had na de eerste prik wat doorbraak bloedingen, maar niet meer dan een paar druppels en geheel zonder krampen. Dat ik aan de pil zat had ik wel last van acne en wat neerslachtigheid, maar dat lijkt e[lees meer...]igenlijk helemaal prima te gaan met de prikpil. Wilde in eerste instantie een spiraal, maar mijn huisarts informeerde me dat de prikpil dezelfde hormonen bevatte en dat als dit me niet beviel, dat de spiraal me ook niet blij zou maken. Scheelde me dus geld en het zetten van de spiraal, waar ik ook wel een beetje tegen op keek.

19-01-2024 | Vrouw | 18
etonogestrel
Ik heb last van heel vaak een opgeblazen buik en lang bloedverlies. Na ong. 8 maanden begint het iets meer “normaal” te worden.

T-Safe

16-01-2024 | Vrouw | 36
koperhoudend spiraal
Ik heb sinds mijn 16e de pil geslikt en vanaf 21 jaar verschillende pillen geprobeerd ivm bijwerkingen. Ook een mirenaspiraal die ik na 2 jaar heb laten verwijderen ivm doorbraakbloedingen en buikpijn. Met de pil had ik elke maand een schimmelinfectie. Sinds 2 jaar heb ik de T Safe. Ik ben zeer tevreden. Mijn menstruatie is 6 dagen, waarvan 1 dag hevige bloeding waarna [lees meer...]het afbouwd. Ik heb menstruatiekrampen in de eerste 2 dagen. Het steekt wat meer dan vroeger denk ik. En het trekt naar mijn onderrug. Maar het is goed te dragen. Soms neem ik een paracetamol snachts om te slapen. Ik heb geen schimmelinfecties meer (die ik wel had op hormonale anticonceptie). Ik voel me levendiger zonder hormonen, zowel ups als downs. Orgasmes zijn makkelijker en intenser. Ik heb advies van een hormooncoach gevraagd om pms te verminderen. Het plaatsen van de t safe heb ik op eigen verzoek bij een gynecoloog gedaan met lokale verdoving. Kosten vond ik erg meevallen. Echo daarna als check. Ik ben flauwgevallen, terwijl de pijn meeviel. Ik kan het plaatsen bij een gynecoloog aanraden.

Nuvaring

15-01-2024 | Vrouw | 22
ethinylestradiol / etonogestrel
Ik gebruik nu 2 maanden de Nuvaring ring. Ik heb hiervoor eerst 3,5 jaar de pil geslikt, maar ben daar toen mee gestopt vanwege bijwerkingen zoals depressie klachten. Hierna heb ik zo’n 2 jaar geen hormonale anticonceptie gebruikt. Recent ben ik opnieuw gestart met medicatie slikken voor mij ADHD, hierbij is bij vrouwen de hormonale cyclus van grote invloed op de werking v[lees meer...]an medicatie. Zonder hormonale anticonceptie werkte mijn ADHD medicatie (Dexamfetamine/lisdexamfetamine) per cyclus zo’n 1,5 week heel goed, en dan vervolgens 2,5 week niet zoals gewenst. Ik ben daarom in overleg gestart met de Nuvaring omdat deze mijn hormoon spiegel gedurende 3 weken zo goed als gelijk houd, en ik dus maar 1 week (tijdens mijn bloeding) verminderde werking van mijn ADHD medicatie ervaar dankzij de Nuvaring. Verder heb ik tijdens de 1e maand van gebruik van de Nuvaring wel last gehad van een schimmelinfectie, wat ik voor gebruik van de Nuvaring nooit eerder gehad heb, maar was hier gelukkig snel weer vanaf. Verder heb ik in mijn stopweek extreem last van vermoeidheid, vooral de eerste dagen. Voor mij heb ik zo veel baad bij de voordelen van de Nuvaring dat de bijwerkingen goed te overzien zijn.

T-Safe

14-01-2024 | Vrouw | 34
koperhoudend spiraal
Plaatsten deed totaal geen pijn even 2 keer een steek en klaar. Zoveel horror verhalen🤣 vind bloedprikken en hoofdpijn nog erger. Wel na het plaatsen die dag wee achtig krampen dat was wel even vervelend maar ben blij dat ik m heb.

14-01-2024 | Vrouw | 26
etonogestrel
Ik heb 21 december mijn implanon laten zetten. Ik had altijd last van acne, mijn gezicht is nu abnormaal glad. Geen onzuiverheden, komt dit door de implanon, want dan ben ik wel erg tevreden. Verder heb ik wel veel jeuk op de plek waar de implanon is geplaatst. En ervaar ik hoofdpijn, en is mijn libido erg laag. Ik heb af en toe een bloeding. Ik had altijd last van een lag[lees meer...]e bmi maar eet nu alles wat los en vast zit, ben in 1 maand 1 kilo aangekomen.. ik ga het een tijdje aankijken

14-01-2024 | Vrouw | 36