ziekte

Mirena spiraal

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor anticonceptie / zwangerschapspreventie

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: anticonceptie / zwangerschapspreventie

22-04-2019

Depo-Provera '150' (prikpil) (medroxyprogesteron parenteraal)

Na heftige menstruaties en het feit dat de pil bij mij niet voldoende werkt, overgestapt op prikpil. 10 kilo aangekomen, dat was niet prettig. Deze kilo's gaan er ook met geen mogelijkheid af. Opvallend is dat ik na zetten, de eerste weken echt heel vermoeid ben. Libido is ergens onder de grond begraven. Al met al is dit de laatste keer dat ik het gebruik, na jaren. De voo[lees meer...]rdelen wegen niet op tegen de nadelen. Wat betreft gebruiksgemak, ja het is handig, maar ik heb 2 dagen spierpijn in mn bil haha. En, het is inmiddels 2x voorgekomen dat de spuit niet werkte dus 2x 2 prikken. Auw.
16-04-2019

Depo-Provera '150' (prikpil) (medroxyprogesteron parenteraal)

Ik ben in 2014 begonnen met de prikpil omdat naast een spiraal geen enkele anticonceptie werkt in combinatie met mijn medicatie. Met het hormonale spiraaltje had ik veel last van mijn rug en tussentijdse bloedingen. Daarom deze naar 1,5 jaar verwijderd. Vanaf het moment dat ik de prikpil gebruik nooit geen bloedingen meer gehad en ook geen last van bijwerkingen. Jammer[lees meer...] dat ik het niet eerder geweten had.
14-04-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Ik had na het proberen van meerdere anticonceptiepillen ,in overleg met de huisarts besloten een Kyleena spiraal te laten zetten. Na het plaatsen (bij de gynaecoloog) had ik vrijwel geen klachten, krampen vielen mee en geen bloedverlies. De klachten kwamen pas na een aantal maanden. Ik heb nooit een compleet zuivere huid gehad , maar ik kreeg nu pijnlijke acne rond mij[lees meer...]n mond en kaaklijn. Tot het punt dat praten zelfs pijnlijk was. Ook kreeg ik haargroei op mijn kin en onderbuik, iets dat ik nooit eerder had. Na +/- een anderhalf jaar toch de spiraal laten verwijderen , nu 3 maanden geleden. Ik hoop dat ik nog van de haargroei af kom, de acne is afgenomen na het verwijderen. Opzich een fijne spiraal , maar wat de huisarts mij heeft verteld over een spiraal met minimale hormonen en dus minimaal bijwerkingen .. Zo heb ik het niet ervaren.
10-04-2019

Depo-Provera '150' (prikpil) (medroxyprogesteron parenteraal)

Gestart met de prikpil in de hoop op den duur niet meer ongesteld te worden... in het begin wel een periode van 9 weken gehad dat ik niet ongesteld werd en in t begin voelde ik me prima! Ik dacht..hèhè eindelijk, ik heb t ideaalmiddel gevonden...maar helaas, begonnen toch daarna de problemen.. veel doorbraakbloedingkjes..een dag niet, dan weer wel..tot het punt dat het el[lees meer...]ke dag werd. Maar t was wel erg weinig dus ik dacht bij mezelf, ik moet volhouden, t wordt echt wel beter. Soms was het tussendoor weer een weekje rustig en dan begon t weer.. en dan heb ik het nog niet eens gehad over de uitbraak van puisten die het bij mij teweeg bracht en ongewenst haargroei, grr. Ik ben nu een half jaar op pad en inmiddels alweer weken ongesteld (Maar nu ook best veel! Het stopt rond 20:00 en begint sochtends om 07:30 vrolijk opnieuw) En buikpijn... De maat is vol.. iom mijn huisarts vandaag begonnen met het slikken van de pil in de hoop dat mijn lichaam weer tot rust komt... Andere optie is afwachten en volhouden maar ik trek t geestelijk helaas ook niet meer.. Erg jammer en teleurstellend dat t niet werkte bij mij, t leek zo ideaal.. Sommigen zijn nooit meer ongesteld na de eerste prik, maar er zijn zoveel verschillende ervaringen.. voor mij is t nu klaar..
09-04-2019

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Zeer ontevreden over de implanon. Mijn gewicht nam enorm toe, depressieve gevoelens en emotioneel labiel. Geen aanrader. Inzetten deed wel geen pijn.
09-04-2019

Microgynon '20' (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Ik heb altijd de Diane pil geslikt en daar ben ik een tijdje geleden mee gestopt omdat ik wilde weten hoe ik me zou voelen als ik geen hormonen meer binnen kreeg. Wauw, dat was de beste keuze ooit. Ik ben 3 maanden pil loos geweest en dat was heerlijk, maar omdat ik nog niet zwanger wilde worden ben ik overgestapt naar de Microgynon 20, een ‘lichte’ pil. Helaas zijn alle b[lees meer...]ijwerkingen die ik van het gebruik van de Diane pil ook had terug gekomen, zo niet heftiger. Ik slik de Microgynon 20 nu een maand en ik heb de hele maand last gehad van spotting elke dag en doorbraakbloedingen. Ook heb ik sinds het gebruik enorme haaruitval, dagelijks buikpijn/ opgeblazen gevoel, misselijkheid, vermoeidheid, neerslachtigheid, enorme stemmingswisselingen en depressieve klachten. Ook merkte ik al snel dat ik in gewicht aankwam. Ik maak de strip nog af en stap dan waarschijnlijk over naar een koperspiraaltje. Voor mij nooit meer de pil.
08-04-2019

Kyleena (levonorgestrel)

3 maanden na keizersnede laten plaatsen bij huisarts, stelde echt niks voor en had nergens last van. Was zo gepiept. Smiddags en volgende dag kreeg ik hoofdpijn en wat menstruatieachtige krampen. Daarna over. 2 weken wat spotting gehad en daarna niks meer. Ben meteen al niet meer ongesteld geworden! Hulde! Kyleena bevat superweinig hormonen en merk er dan ook niks van [lees meer...]terwijl ik andere anticonceptie niet kan hebben vanwege erge stemmingswisselingen. Ben heel tevreden en het plaatsen stelt echt niks voor!!
08-04-2019

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen! Ik zocht al lang naar het ideale anticonceptie middel. Ik wilde graag van de pil af en ik had verwacht dat de Implanon minder bijwerkingen zou hebben. Het begon goed: snel gezet en nergens last van. Na ongeveer een maand begon mijn menstruatie en deze heeft een halfjaar aangehouden. Heel frustrerend en vermoeiend. Maar ik voelde[lees meer...] me geestelijk ook steeds slechter. Neerslachtig, vreselijk onzeker en labiel, constant aan mezelf twijfelen, niet kunnen stoppen met huilen, zeuren bij mijn vriend. Ik ben van mezelf een vrolijk, sterk persoon. Maar ik herkende mezelf niet meer. Ik wilde alleen nog maar comfortabele kleding dragen omdat ik me lelijk voelde in alles wat ik daarvoor droeg. Ik ben zelfs psychische hulp gaan zoeken omdat ik niet wist wat er aan me mankeerde. Ineens viel het kwartje en ik weet nu dat het door de hormonen komt. Niets voor mij! Vrijdag is hij eruit gegaan en ik ben zo benieuwd hoe snel ik weer de oude ben! Ik ben benieuwd hoe anderen, die hem hebben laten verwijderen, dit hebben ervaren! Hopelijk duurt het niet lang :)
03-04-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Ik wilde niet meer aan de pil, maar ook niet zonder anticonceptie. Heb voor de Kyleena gekozen omdat er minder werkende stoffen in zouden zitten, maar zwangerschappen voorkomt. Het zetten was erg pijnlijk. De eerste week was er eigenlijk niets aan de hand, maar daarna begonnen de hevige pijnsteken in mijn onderbuik die elke dag plaatsvonden in de daaropvolgende twee maande[lees meer...]n. Op een gegeven moment gebeurde het om de dag en toen hield het eindelijk op. Ik slikte in die tijd elke dag 1 of 2 paracetamol om de pijn verdragelijker te maken. Als ik geen paracetamol innam, verkrampte mijn hele lichaam even tijdens zo'n steek. Daarnaast bleef ik die twee maanden ook middelmatig ongesteld. Tegenwoordige is de menstruatie iets regelmatiger, maar heb ik nog wel last van spotting. De menstruatie kondigt zich altijd aan met een dag pijnsteken in de onderbuik en daarna is het goed. Ook ruik ik anders en daar moet ik nog steeds aan wennen. Ik had in het begin veel last van jeugdpuistjes, maar dat is minder geworden. Al met al weet ik niet of ik tevreden ben. Ik ben nog niet zwanger geworden, dus in zoverre doet het zijn ding.
02-04-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Sinds 8 maart de kyleena laten plaatsen op aanraden van mijn huisarts op de 3e dag van mijn menstruatie. De avond ervoor 2 tabletten naproxen ingenomen en 1 uur van te voren nog een keer naproxen en 2 paracetamol. Ik ga er niet om liegen, het plaatsen doet pijn! Maar mijn huisarts hielp mij hier goed doorheen. Goed blijven ademen en kreeg een hete pittezak op mijn onder[lees meer...]buik. Voornamelijk het vastpakken van de baarmoederhals en het opmeten van de baarmoeder was erg gevoelig. Hierna naar huis gegaan en het ging redelijk goed. Na ongeveer 1 uur kreeg ik hele erge steken in mijn onderbuik. Dit hield zo'n 2 a 3 uur aan. Geen 1 pijnstiller hielp. Als ik het een cijfer moet geven was het een 9 op een schaal van 10. Gelukkig na deze paar uren werd het minder. Verder de dag niks gedaan en de dag daarna ook niet. Steken waren nog wel aanwezig maar meer als een menstruatie buikpijn. Nu inmiddels bijna 4 weken verder en nog last van spotting. Ook heb ik nog af en toe last van steken/krampen in mijn onderbuik. Voornamelijk bij het inspannen. Ik weet niet hoe tevreden ik ben aangezien het nu "pas" 4 weken geleden is en je het ongeveer 6 weken moet geven voor genezing. Wel hoop ik dat de spotting zsm stopt en ook de krampen mogen van mij wel verdwijnen.

Kyleena (levonorgestrel)

Ik heb mijn Kyleena spiraal nu een jaar. Het plaatsten was totaal geen probleem, alleen de heftige buiksteken dagen later was wat vervelender. Ik heb zeker 3 maanden last gehad van intense buikpijn rond mijn menstruatie. Ik nam 2 paracetamol en 1 ibuprofen elke 3 uur, en dat verdoofde de pijn een beetje. Ik heb over het algemeen niet zo snel pijn, maar dit leek elke keer w[lees meer...]el een mini bevalling (nooit echt bevallen, dus ik gok ook maar wat :D). Nu 11 maanden later heb ik zeker elke maand het idee dat ik eventueel zwanger ben, wat echt heel vervelend is. De buikpijn is weg, maar ik ben nog steeds onregelmatig ongesteld dus wachten op mijn menstruatie is steeds weer spannend (soms 2 weken lang ongesteld en soms 3 dagen). Ik heb last van de standaard zwangerschapsverschijnselen. Natuurlijk doe ik steeds een test, en die is dan negatief. Ik durf niet het zekere voor het onzekere te nemen. Ondanks het feit dat de spiraal voor 5 jaar geldig is, zou ik vrouwen adviseren om voor de Mirena te kiezen. Het hormoon level is iets hoger, wat je dus wat meer vertrouwen geeft in de werkzaamheid.

Kyleena (levonorgestrel)

In Mei 2018 een Kyleena laten zetten omdat de pil mij niet goed meer beviel. Na veel vloeien en buikpijn op en af in het begin het maar voor lief genomen want ik had hem ook nog maar kort. De klachten bleven aanhouden en in December heb ik een 10daagse promovera kuur gehad in de hoop dat dat meer rust zou geven. Dit ging een tijdje goed tot eind Februari 2019, weer terug b[lees meer...]ij af, dagelijks vloeien, menstruatiekrampen, misselijk. En dan bedoel ik geen lichte krampen maar echt krampen waarbij ik op de bank lig omdat ik niets kan en pijnstilling bij moet innemen om het dragelijk te maken. Vandaag eindelijk naar het ziekenhuis geweest om te checken of het spiraaltje wel goed zat en er viel niks geks te zien, spiraaltje lag goed. Vrijdag weer naar mijn eigen huisarts om te bespreken hoe of wat, nou als het aan mij ligt gaat hij er per direct uit!!
01-04-2019

YAZ 24+4 (ethinylestradiol / drospirenon)

Ik gebruik deze pil nog niet zo lang (lees; anderhalve week) echter, tot nu toe bevalt hij erg goed en daarom wil ik mijn mening ook met jullie delen. Ik was nml erg tegen hormonen (extra) en had daarom een koperspiraal. Alleen door de toenemende PMS/PMDD klachten en het niet kunnen reguleren van mijn menstruatie (zou handig zijn in de zomer met vakantie ed) ben ik op zoek[lees meer...] gegaan naar een ander anticonceptie middel. Sterilisatie vind ik toch wat te heftig voor mijn leeftijd nu (31 jr). Op diverse sites kwam ik tegen dat Yaz wetenschappelijk bewezen was tegen PMS/PMDD klachten. Tevens had ik hier ook een paar recente positieve ervaringen gelezen en daarom besloten het te gaan proberen. Tot nu toe ben ik erg tevreden! Ik ben vrolijk, positief, libido is goed!, en ik heb niet het gevoel zoals anders ... druk/negatief gevoel in mijn hoofd, wazig als mist , mopperig of het gevoel soort van ‘gevangen’ te zijn... wat ik vele jaren terug wel had met anticonceptie met hormonen, alleen toen had ik geen last van PMS klachten... omgekeerde wereld... die klachten voelde ik dan al binnen 2 weken... dat was niet fijn.... maar tot nu toe dus erg tevreden, ook al gebruik ik het nog maar kort...
29-03-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Dag allemaal, Ik ben een jonge meid van net 20 jaar. Al een tijdje zat ik na te denken over een spiraal maar na alle nare verhalen over verschrikkelijk veel pijn bij het zetten en gevolgen etc. durfde ik hem amper meer te zetten. Uiteindelijk heeft mijn spiraal dus ongeveer een halfjaar in mijn la gelegen. Toen ik toch maar de dokter belde voor een afspraak zette [lees meer...]ik hem metteen 2 dagen na het bellen zodat ik er zo weinig mogelijk over na kon denken. Eenmaal in de wachtkamer heb ik ongeveer 5 x gedacht, ok ik ga naar huis; ik doe het niet. Toch gaan liggen, Voor degene die precies willen weten hoe zoiets in zijn werk gaat; Je gaat liggen op een stoel/bank met je benen gespreid, vervolgens word er een eendenbek ingebracht; de dokter maakt het van binnen iets schoon met een doekje en vervolgens word je baarmoeder opgemeten waarna het spiraaltje gezet kan worden. Dit klinkt allemaal erg naar ( vond ik ) maar ik zal je zeggen, ik lag en binnen een minuut zei de dokter dat ik me aan kon kleden. Ik wist niet eens dat hij er al in zat... Letterlijk bij een haar uit mijn hoofd trekken voel ik meer dan dit. Als jij dit leest en je wilt hem zetten maar je vind het net als mij ook een naar idee, echt maak je geen zorgen. Gewoon goed ontspannen en door ademen, misschien oortjes in doen voor afleiding? Conclusie: ik heb er geen spijt van en zou er zeker niet tegen op zien om hem over 5 jaar weer te moeten zetten. Mijn afspraak was om half 10, 10 uur stond ik weer op mijn werk. Niets aan de hand. Tipje is wel even ibuprofen innemen uurtje voordat je gaat, dit zei mijn dokter tegen mij. Verder lichte krampjes gehad de dag erna wat je kan vergelijken met ongesteld zijn ( ben je natuurlijk op dat moment ook nog deels ) Niet focussen op alle negatieve verhalen en er gewoon vanuit gaan dat het goed komt! Buitendat, houd ook in je achterhoofd dat het 2 minuten werk is dus mocht het pijnlijk zijn is dat voor korte duur!
29-03-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Ik ben 23 jaar en nooit eerder bevallen (omdat dit het minder pijnlijk zou maken). 100 horrorverhalen en informatie gelezen te hebben die er te vinden waren, heb ik vandaag het kyleena spiraaltje laten plaatsen. De afspraak was om 14u smiddags. Die avond ervoor om 22:00, de ochtend van de afspraak om 6:00 en om 13:15 heb ik naproxen ingenomen (misschien iets te veel va[lees meer...]n het goede met een allergische reactie tussendoor (huiduitslag met jeuk), maar ik wilde goede pijnstilling omdat ik zo zenuwachtig was). Ik heb hem laten plaatsen bij de huisarts. Ik was bang door de verhalen over huisartsen welke niet gespecialiseerd genoeg zijn of dit niet zo vaak doen als de gynaecoloog en dus het plaatsen pijnlijker maken. Onzin! Hij legde alles goed uit, stelde mij op mn gemak, gaf tijdens het plaatsen aan dat ik het goed deed of wanneer ik diep in en uit mocht ademen etc. Heel geruststellend, snel én zo goed als pijnvrij. Ik weet niet of het de naproxen was, het feit dat ik goed bleef ademen, mn spieren ontspande, de 2e dag van mn menstruatie, maar het plaatsen was niet pijnlijk te noemen. Dit was overigens ook de eerste keer dat er een eendenbek werd geplaatst, dus stel je mijn zenuwen voor bij het plaatsen van een spiraaltje. Eendenbek is een ongemakkelijk gevoel, maar doet zeker geen pijn. Even schoonmaken en soort van jodium erop en daarna werd de baarmoedermond vastgepakt met een soort tangetje. Ik gaf aan dat ik graag wilde hoesten toen dit gebeurde omdat ik had gelezen dat dit minder zeer zou doen. Hij gaf zelf aan dat vrouwen dit het meest vervelend vinden. Hij telde tot 3, ik flink hoesten en ik voelde een kleine, scherpe prik. Niet pijnlijk, alleen ongemakkelijk. Dit gevoel was snel weer voorbij en daarna had ik er geen last van gedurende de tijd dat deze werd gebruikt. Daarna werd de baarmoeder opgemeten, dit was weer ongemakkelijk en ik zei één keer iets van oei of auw. Toen ik dit zei was het ongemakkelijke gevoel alweer verdwenen. Opnieuw niet pijnlijk. Ik vroeg zelfs nog of het al in de baarmoederhals zat en hij zei ja. Ik was verrast! Ik werd eraan herinnerd goed en diep te blijven ademen en dat is wat ik deed. Vooral goed blijven ontspannen en geen spieren aanspannen. Dit opmeten was zo gedaan en ik voelde wel wat, maar zeker geen pijn! Daarna werd de kyleena geplaatst, dit gevoel was te vergelijken met het opmeten van de baarmoeder. Vervelend maar niet pijnlijk. Weer goed ademen en voor ik het wist zat het erin. Van het "uitklappen" van de kyleena voelde ik niks. Daarna de draadjes geknipt en werd de eendenbek eruit gehaald. Even schoon poetsen en klaar! Ik was zo verbaasd door de snelheid, gemakkelijkheid en het gebrek aan pijn (zo zal ik het maar noemen) dat ik als grapje vroeg of het er wel in zat. Laat je dus niet afschrikken! Het plaatsen is nu zo'n 2 uur geleden. 1 krampje gevoeld maar verder geen last gehad. Even afwachten wat het doet als de naproxen is uitgewerkt. Voor nu lig ik alsnog even te relaxen en doe ik het rustig aan, omdat het toch wel een "ingreep" is. Ik hoop dat ik andere meiden/vrouwen geruststel. Wat het nu gaat doen is nog afwachten, maar ik heb er al het vertrouwen in!
28-03-2019

Nuvaring (ethinylestradiol / etonogestrel)

Ik heb de nuvaring 1,5 jaar gebruikt. De eerste paar maanden weinig aan de hand behalve wat hoofdpijn. Na een paar maanden kreeg ik af en toe een aanval van misselijkheid, qua gevoel vergelijkbaar met voedselvergiftigibg maar zonder overgeven. Deze aanvallen bleven komen tot ik na een jaar nuvaring bijna continu een misselijk gevoel had met veel maagpijn. Geen dokter heeft[lees meer...] de link met de nuvaring gelegd. Na vele kilos te zijn afgevallen en vele onderzoeken zonder resultaat heb ik de ring eruit gegooid. Binnen twee dagen voelde ik mij herboren.

Mirena (levonorgestrel)

In juni 2017 heb ik onder een roesje de Mirena bij de gynaecoloog laten plaatsen. In het begin veel buikkrampen gehad wat toch enige maanden bij inspanning aanhield. Sinds 5 maanden last van stemmingswisselingen, huilbuien en veel hinder van acne. Op sommige momenten herken ik mezelf niet meer. Besloten om Mirena toch te laten verwijderen.

Cerazette (minipil) (desogestrel)

Ik kreeg Lueva, hetzelfde als Cerazette na overgevoelig te reageren op de combinatiepil, en het proberen van het hormoonspiraaltje Kyleena. Op alles reageerde ik niet goed. Nu met de minipil heb ik zware hoofdpijn de hele dag en vaak migraine aanvallen met misselijkheid. 6maanden proberen moet ik van mn gyn. Bloedingen zijn onregelmatig en langdurig.
27-03-2019

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Eind maart 2018 heb ik mijn Implanon laten plaatsen door de huisarts. Ik heb de eerste week veel pijn aan mijn arm gehad (kon niet eens een glas water vasthouden) dus ben ik terug gegaan met als antwoord dat er misschien een zenuw is geraakt maar dat dat vanzelf wel weggaat. Na een week was alles weer prima en de eerste paar maanden was ik erg tevreden en nergens last van [lees meer...](ook niet ongesteld). Na 3/4 maanden ben ik voor het eerst heel licht ongesteld geworden en was na een weekje weer weg. De maanden erna werd ik steeds vaker en langer ongesteld tot op een gegeven moment ik 3 weken ongesteld was (wel heel licht maar alsnog vervelend), 1 week niet en dan weer 3 weken ongesteld. In Januari 2019 ben ik terug naar de huisarts gegaan die mij een hormoontherapie heeft gegeven voor twee weken om mijn lichaam de kans te geven om weer een normale cyclus aan te nemen. Na twee weken ging het bloeden weer vrolijk verder, dus weer terug gegaan. Bij de huisarts heb ik aangegeven dat ik er klaar mee was en de Implanon eruit wil laten halen dus daarvoor een afspraak gemaakt. Tijdens de afspraak kon zowel de huisarts als de doktersassistente mijn Implanon niet meer vinden dus is er een echo ingepland. 19 Maart 2019 heb ik echo gehad en ze hebben hem meteen gevonden, wel 3mm onder mijn huid. Ze hebben hem afgetekend en de dag erna ben ik naar de huisarts gegaan die een incisie heeft gemaakt, wat voelde als 10 min gevoeld, en er niet uitgekregen omdat de Implanon te diep zit. Hechtingen erin en afspraak gemaakt bij de chirurgie afdeling in het ziekenhuis. Ook die hebben hem er nog inlaten zitten omdat de echo een week oud was en niet blind in mijn arm wilden gaan snijden. Vandaag laat ik de hechtingen eruit halen en wacht tot mijn volgende afspraak in het ziekenhuis voor echo en operatie... Ik denk dat de Implanon voor heel veel mensen wel werkt hoor! Voor mij helaas niet.
25-03-2019

Kyleena (levonorgestrel)

3 weken terug de Kyleena laten plaatsen. Geen Mirena, want in de Kyleena zitten nog minder hormonen en dat was volgens mijn huisarts een goede keuze. Het zetten is mij 100% meegevallen. Ik ben wel ruim een dag van tevoren begonnen met het slikken van naproxen om een spiegel op te bouwen. Dit heeft goed geholpen, want zowel de eendenbek als het vastpakken van de baarmoederm[lees meer...]ond met de tang en het porren om door de baarmoedermond heen te gaan heb ik niet of nauwelijks gevoeld. Enkel het moment dat ze letterlijk in mijn baarmoeder zaten (opmeten en plaatsen) waren even flink naar, best venijnig. Dit duurt hooguit 10 seconden, daarna is die pijn weer weg. Amper last gehad, slechts 1,5 dag wat kramp en 1,5 week om de dag wat bloedverlies (roze, soms rood, is net aan een minitampon waard). Ik merk wel dat mijn buik flink is gezwollen en ik nog niet echt ben afgevallen sinds ik gestopt ben met de pil (net 2 maanden). Ook mijn acné is erger geworden, maar ik hoop dat mijn lichaam even van slag is van het eerst stoppen met de pil en nu een nieuwe spiraal. Ik gok dat mijn hormonen overhoop liggen en weer hun werk moeten doen. Tot nu toe ben ik wel zeer tevreden, ik denk er niet aan, ik voel het niet, mijn vriend voelt de draadjes niet, hooguit dus wat last van mijn buik!
25-03-2019

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Ik heb mijn Gynefix 5 jaar geleden laten plaatsten en over twee maanden zal ik hem laten vervangen door een nieuwe. Ik koos voor een koperspiraal omdat ik geen fan ben van hormonen. Ik heb ook nooit de pil genomen. De plaatsing was zeer pijnlijk, maar de pijn duurde slechts 5 seconden en daarna ben je 5 jaar gerust. Mijn menstruaties zijn iets heviger geworden dan voordie[lees meer...]n. Eerst menstrueerde ik slechts 3 dagen lang terwijl dat er nu gemiddeld 6 dagen zijn. Maar al bij al valt dat dus nog heel goed mee. Mijn partner voelt de gynefix soms tijdens de seks in bepaalde posities, maar meestal niet. Ik ben zeer tevreden van deze hormoonvrije methode voor anticonceptie. Ik heb geen enkele bijwerkingen ondervonden. Het is een zeer aangename spiraal. Het is natuurlijk wel een nadeel dat je nog steeds je menstruaties hebt, in tegenstelling tot een hormonenspiraal, maar dit neem ik er graag bij aangezien die hormonen dan weer verscheidene andere bijwerkingen hebben.
23-03-2019

Depo-Provera '150' (prikpil) (medroxyprogesteron parenteraal)

Drama ook de pil de mirena. En de koperen spiraal alles is slecht
21-03-2019

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Nooit zal ik meer dit anticonceptiemiddel gebruiken. Wat een vreselijke weken zijn het geweest. 6 dagen pil geslikt, gestopt en pas 2 weken erna weer enigzins normaal voelen. Wat een troep zeg.
20-03-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Ik vond het prettig nergens aan te hoeven denken maar kreeg steeds vaker stemmingswisselingen, zat niet lekker in mijn vel en had geen zin in seks. Seks deed vaak zeer in onderbuik, ik kreeg makkelijk vaginale schimmel, werd moeilijk nat tijdens de seks. Veel ongemak.
20-03-2019

T-Safe (koperhoudend spiraal)

Ik heb de t safe nu twee jaar en het inbrengen was een hel terwijl ik twee bevallingen heb gehad. Het deed heel veel pijn en alleen al daarom zou ik er nooit meer voor kiezen. De eerste acht maanden had ik veel mensteuatiekrampen die doortrokken in bovenbenen en rug, nu heb ik dat niet meer. Weinig tot geen pijn meer. Het bloedverlies is heftig. Ik liep er een ijzertekort [lees meer...]door op. De menstruatie neemt enkele dagen een aanloopje met ene beetje bloedverlies waarna het heviger wordt, echter zonder stolsels, mooi helder rood. Dan duurt de menstruatie minstens 10 dagen tegen 5 zonder spiraal. Denk je dart je er na 7 dagen vanaf bent, en dan begint het vrolijk weer. Ik vind dat heel vervelend. Denk erover om het ding te laten verwijderen. Ik raad het niemand aan!
16-03-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Na 11 jaar de pil overgestapt op Kyleena en dat had ik veel eerder moeten doen! Weg van hormoonschommelingen (waar ik veel last van had) en niet meer ongesteld! Ook de acne is een stuk minder! Ik ben wel een paar kilo afgevallen (heb al ondergewicht dus dat is in mijn geval niet zo fijn). Ik heb voor Kyleena gekozen omdat ik nog nooit zwanger ben geweest en dit spiraaltje [lees meer...]kleiner is. Het plaatsen was geen pretje, die eendenbek vond ik geen enkel probleem, het vastpakken van de baarmoedermond is ongemakkelijk, het opmeten van mijn baarmoeder en het plaatsen zelf was twee keer 3 tellen erg gemeen, maar ik had mijn vriend bij me en een hele lieve huisarts die zei dat het volkomen normaal was wat ik voelde. Dus dat was allemaal goed te doen. De uren na de plaatsing kreeg ik zoveel buikkrampen dat ik misselijk werd (erger dan ongesteld zijn) maar ik heb toen nog twee paracetamol gepakt (voorafgaand had ik Zaldiar geslikt, dat is combi van paracetamol en tramadol) en toen was het allemaal goed te doen. Ik heb nog ongeveer een week af en toe krampen gehad (alsof je ongesteld bent) en spotting. Drie weken na de plaatsing was ik 2 dagen een soort van ongesteld, meer dan spotting, maar ik had geen tampons ofzo nodig. Inlegkruisje was genoeg. Nu ruim 3 maanden later nog één keer een paar druppels bloed verloren en that’s it! Geen menstruatiepijn, geen tampons enz meer nodig (scheelt geld!!) echt super blij mee! Ik kan de draadjes zelf goed voelen en mijn vriend heeft tot nu toe één keer iets gemerkt tijdens de seks, maar dat ligt dan ook aan het standje lijkt me🙈 Al met al, raad ik Kyleena dus erg aan!
13-03-2019

Kyleena (levonorgestrel)

In oktober 2018 heb ik de kyleena spiraal laten zetten. Hiervoor slikte ik al 5 jaar de pil en wilde ik graag iets anders proberen na alle verhalen over dat de pil veel hormonen bevatte. Het laten plaatsen van de pil vond ik geen fijne ervaring, het deed veel pijn en heb daarna nog een week lang buikpijn gehad. Vervolgens ben ik drie weken lang ongesteld geweest. Nu heb ik[lees meer...] de spiraal 4 maanden en moet ik zeggen dat mijn menstruatie langer is geworden dan met de pil. Ik ben nu vaak langer dan een week ongesteld terwijl ik met de pil max. 5 dagen ongesteld was. Ook kreeg ik na één a twee maanden hee erg last van acne, over mijn gezicht, borst en rug. Ik vind dit super vervelend en zit nu zelfs aan een 6 week durende antibiotica kuur. Mijn huisarts gaf zelfs aan om weer de pil te proberen om te kijken of de acne dan weg gaat. Ook heb ik sinds de spiraal ineens last van hoofdroos wat ik nog nooit gehad heb ik mijn leven. Ik las dat dit ook kan komen door de hormonen. Ik ben dus over het algemeen niet tevreden met de spiraal omdat ik te veel vervelende bijwerkingen heb gekregen. Mocht de acne na een tijd niet weggaan overweeg ook zeker om weer terug te gaan naar de pil. Super jammer want had toch wel gehoopt dat de spiraal iets voor mij zou zijn ivm de gebruiksvriendelijkheid.
10-03-2019

Mirena (levonorgestrel)

Deze week voor de derde keer de Mirena spiraal laten plaatsen in het ziekenhuis. Mijn algehele ervaring is heel positief. Ik word niet meer ongesteld en kamp niet meer maandelijks met zoveel pijnen en bloedverlies. Ik dank de uitvinder op mijn knieën. Helaas is het plaatsen wat minder fijn. Tien jaar geleden voor het eerst, voelde ik er eigenlijk niks van. 5 jaar geleden, [lees meer...]deed het helaas erg zeer en heb ik weken na pijnen gehad in mijn buik. En wederom deze week weer erge buikpijn. Inspanning is te pijnlijk. Ik heb ben nooit zwanger geweest. Het plaatsen kan dus heel onprettig zijn, maar de rest van de 5 jaar, heb ik 0,0 klachten. Dat lijkt het mij zeker waard.
09-03-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Afgelopen donderdag laten plaatsen. 1uur van te voren 2 pcm en 1 brufen genomen. Plaatsten was voor mij totaal niet pijnlijk, klein beetje on gemakkelijk gevoel maar dat is denk ik normaal. Ik heb wel al 1 kindje dus misschien dat dat wel verschil maakt met vrouwen die (nog) geen kindje hebben gehad. Na het zetten 2 dagen wat bloed verloren dat is nu ook over. Hopel[lees meer...]ijk blijft het zo soepel gaan. Over 3 maanden zal ik nog eens een reactie plaatsen.
09-03-2019

Flexi-T (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Ik slikte sinds mijn 18e de meest gebruikte anticonceptiepil en was na bijna 10 jaar gebruik al een tijdje aan het twijfelen of ik hier nog langer mee door wilde gaan. Wil ik nog wel hormonen? Weet ik nog wel wie ik ben? Hoeveel bijwerkingen heb ik eigenlijk? Ik vond het fijn aan de pil dat ik mijn menstruatie kon regelen, maar buiten dat kon ik eigenlijk geen pluspunt mee[lees meer...]r bedenken. Uiteindelijk op internet gezocht naar alternatieven en eigenlijk kwam ik alleen op deze uit omdat ik van de hormonen af wilde (en condooms niet betrouwbaar genoeg vind). Wel allemaal spannend en misschien zelfs eng. Me toen laten voorlichten bij de huisarts en een gynaecologisch onderzoekje gehad (aangezien ik daar ook geen ervaring mee had). Dat viel me mee en ik wilde het wel doen. De huisarts had goede ervaringen met de Flexi-T dus bestelde die voor mij en toen was het zover; de afspraak was gemaakt bij de huisarts (gelukkig kon het daar). Ik had een Aleve Feminax genomen, maar dat heeft denk ik niet echt geholpen. Het plaatsen deed akelig pijn. Het was echt even op mijn tanden bijten. De huisarts zei dat ik wel goed kon ontspannen en dat er geen moeilijkheden waren. Ze begeleidde me wat met ademhalingsoefeningen. De haak waarmee ze je baarmoedermond open houden voelt akelig en het inbrengen van het spiraaltje ook. Toch zijn het maar korte momenten en binnen een paar minuten is het al klaar. Als dan alles weer los en eruit is, lucht dat erg op en verdwijnt de pijn nagenoeg meteen. Ik bleef nog eventjes liggen voor de eventuele duizeligheid, maar stond na een paar minuten ook alweer buiten en ben zelfs nog meteen boodschappen gaan doen. Ik heb een week lang gedacht: godzijdank is dit één keer per 5 jaar, maar inmiddels ben ik een maand verder en ben ik die gedachte kwijt. Leuk is anders, maar het is te overzien. De eerste dagen bloedde ik vanwege de ingreep en had ik ook wat buikkrampen. Voelde niet echt anders dan ongesteld zijn. De krampen namen geleidelijk af gedurende de eerste dagen. Daarna waren ze weg. Het bloeden bleef aanhouden, maar niet zo veel dat je maandverband nodig hebt. Ook werd dit steeds meer roze, toen bruin en uiteindelijk was het na 3 weken wel weg. Best irritant, maar wel een bekende bijwerking in het begin, dus ik zat er niet mee. Ondertussen voelde ik bijna nooit wat. Soms ineens weer wat krampjes, of een steekje in mijn onderbuik, maar niets wat echt vervelend was. Afgelopen week leek het allemaal alweer normaal. Ik begon me af te vragen of ik ongesteld zou worden. Het was inmiddels 4 weken geleden toen ik voor het laatst ongesteld was. Ik las dat het na het stoppen met de pil soms erg lang kan duren voor je weer je normale cyclus hebt. Dat vond ik niet zo'n prettig idee, want je hebt dan niet die 'check' of je zwanger bent. Maar na iets meer dan een maand werd ik toch ongesteld. Voor wat ik me nog kan herinneren van voor de pil, bloed ik gewoon normaal en heb ik normale krampen (of zelfs minder dan voorheen). Ik bloed wel meer dan met de pil, maar dat is niet raar. Ik heb ook nog een menstruatiecup en dat werkt prima samen tot dusver. Ik kan nog niet heel veel zeggen misschien, maar na een maand ben ik eigenlijk wel aardig tevreden! Hopelijk blijft het zo. Over 2 weken heb ik mijn verplichte controle weer bij de huisarts om te checken of hij nog steeds goed zit. Verder heb ik het idee dat ik me minder vlak/vaag voel sinds een paar weken, alsof 'de mist is opgetrokken'. Ik heb het gevoel dat ik vrolijker ben en alles meer meemaak en er nog meer van kan genieten. Maar wie weet zit dat tussen mijn oren... of het waren die stomme hormonen ;) Dat is nog afwachten! Ik zou het in elk geval tot nu toe zeker aanraden.

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2082)
Depressie (1713)
Angst & paniekstoornis (1514)
Hoge bloeddruk (1187)
ADD (568)
Depressiviteit (526)
Angststoornis (476)
Astma (472)

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!