ziekte

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor anticonceptie / zwangerschapspreventie

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: anticonceptie / zwangerschapspreventie

24-05-2020

Depo-Provera '150' (prikpil) (medroxyprogesteron parenteraal)

Dag iedereen, Ik ben 22 jaar en om niet zwanger te raken en mijn vervelende menstruaties te vermijden begon ik in december 2019 met de prikpil. In Februari 2020 moest ik mijn tweede prikje halen maar ik had een aantal ernstige veranderingen, let op! - aangekomen, van altijd 55kg woog ik ineens 61 kg. Paste geen 1 broek meer en alle favoriete kleding kon eigenlijk weg. [lees meer...] - Van iemand die een hele hoge libido had, veranderde ik in een alien die niet eens wilde kussen. Het was verschrikkelijk. - Ondanks dat ik de prikpil maar 1x gebruikt heb en geen tweede prik meer heb gehad is mijn ongesteldheid pas eind april gestart. Sinds eind april tot vandaag ben ik officieel 4 weken lang nonstop ongesteld. Althans, paar dagen terug was ik 1 dag niet aan het vloeien maar de volgende dag was het heftiger dan de afgelopen weken, en nu week 4 ziet het er niet eens rood uit maar pikzwart bloed. Ik heb sinds dat ik weer ben begonnen met vloeien veel last van hoofdpijn en buikpijn. Daarnaast heb ik geen etenslust meer en eet 1 keer per dag, slapen is ook al een groot probleem de afgelopen weken. Dus als conclusie, wil je geen kinderen dan is de prikpil goed. Maar ik had liever een kind gehad dan al deze vreselijke bijwerkingen die ik heb gehad door één shot prikpil. Geloof me, dit allemaal wil je echt niet meemaken. Neem liever de normale pil of zoals mij een voordeel verpakking van Durex.
23-05-2020

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Geen menstruatie meer, gewichtsverlies en verder geen bijwerkingen. Top ding. Heb nu voor de 4e keer.
22-05-2020

Depo-Provera '150' (prikpil) (medroxyprogesteron parenteraal)

6 maanden gebruikt als soort van testperiode voor de implanon, vreselijke ervaring. Werd een emotioneel wrak en was ongelooflijk onzeker, waar ik voorheen nooit last van heb gehad. Ook krompen mijn borsten met bijna twee cupmaten. Na gestopt te zijn met de pil, ging alles terug naar normaal, lag dus sowieso aan de prikpil. Voor mij nooit meer.
20-05-2020

T-Safe (koperhoudend spiraal)

Na jaren aan de pil te zijn geweest een paar jaar geleden de overstap naar deze hormoonvrije anticonceptie. Achteraf had ik dit veel eerder moeten doen! Wat een verademing, geen ellende meer in je lijf en de wereld in een keer een stuk zonniger zonder al die hormonen! Het zetten was onangenaam, maar dat is het zeker allemaal waard geweest voor mij. De eerste normale c[lees meer...]yclus deed bij mij een jaar op zich wachten en ik kreeg last van acne, hiervoor ben ik destijds meermaals naar huisarts en gynaecoloog geweest. Het bleek dat ik post pil syndrome in een erge variant had en dat dit dus niet lag aan de spiraal. Na dat jaar is alles gelukkig normaal gweorden en heb ik mijn eigen gave huid weer terug en een zeer regelmatige cyclus. Ik zou het iedereen aanraden om over te stappen op een koperspiraal!
19-05-2020

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Ik heb echt alleen maar klachten gehad! Ik heb begin vorig jaar september de implanon laten zetten. Dit omdat mijn dokter zei het is echt een fijne methode. De eerste 2 maanden geen last gehad. Daarna begon de ellende, 6 weken last gehad van spotting dus beetje bloed verlies of bruine afscheiding. Na die 6 weken had ik 6 weken borsten die echt heel veel pijn deden! P[lees meer...]lus ik merkte dat ik super slecht sliep veel dromen en heel veel honger. Ik dacht dan ook ik ben zwanger, dit was niet zo! Daarna de laatste twee maanden depressief, bloed verlies borsten die pijn doen en je hoeft maar een suikerkoreltje te laten vallen en ik was al georiënteerd. Ik heb de huisarts Gebeld om het ding er uit te laten halen! Afgelopen vrijdag is dit gebeurt, Het was geen pretje want hij zat vast en me dokter moest der best doen om hem er voorzichtig uit te laten halen! De hele dag op vrijdag was ik beetje suf nou prima, Zaterdag ongesteld niet een beetje maar voelde me zo veel beter niet depressief en me vriend zei al wat ben jij vrolijk en gezellig wat een verschil! Tot vandaag nog wel veel bloedverlies ongesteld maar ik slaap beter en ben een fijner persoon! Ik zeg bij twijfel haal het ding er uit. Succes dames
17-05-2020

Trigynon (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Een tijd gebruikt zonder bijwerkingen. Na ongeveer een jaar kwamen de klachten, die ik gedurende lange tijd niet linkte aan deze pil. Bijna iedere nacht misselijk wakker worden en vervolgens overgeven. Soms ook gedurende de dag een weeïg gevoel in de maag. Toen het kwartje gevallen was dat het wel eens te maken kon hebben met deze pil, direct overgestapt naar een andere pi[lees meer...]l. Sindsdien nergens meer last van. Voor mij nooit weer Trigynon!
16-05-2020

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Vorig jaar mei heb ik de implanon laten zetten. Ik heb daarvoor ruim 2 maanden de mini pil gebruikt, om te kijken of ik wel goed zou reageren op het type hormoon (Ik kon niet tegen de normale pil). De mini pil beviel super en ik durfde het aan om de implanon te laten zetten. Ik ben na een half jaar 1x een beetje ongesteld geweest, maar verder niet. Verder ook geen bijwerki[lees meer...]ngen of ergens last van. Wel raad ik het erg aan om eerst de mini pil te gebruiken , dan weet je zekerder dat je lichaam hier goed op reageert!
12-05-2020

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Staafje is opzich een hele makkelijke oplossing voor als je regelmatig je pil vergeet te nemen of als je bij de andere middelen je maandstonden nog doorkrijgt. De dag dat ik mijn staafje had laten steken had ik het eerste uurtje geen pijn alleen tintelingen, maar naarmate hij er langer inzat en ik mijn arm wou bewegen deed het enorm veel pijn. De dag die volgde was nie[lees meer...]t veel beter alles er rond zag paars zelfs bijna zwart de plakker mocht eraf en ik kon geen trui of iets op die plek verdragen dit schuurde enorm en deed egt veel pijn. Voor de toekomstige meisjes/vrouwen die denken nou nu heb ik egt veel pijn het wordt beter maar ik heb er toch een weekje last van gehad.
12-05-2020

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Sinds de switch vorig jaar juni naar de anticonceptie pil met het merk Focus, aanhoudend extreem haarverlies waardoor nu de helft van mijn haar verloren met zichtbare hoofdhuid, de huisarts heeft onderzoeken ingezet en kwam zelf tot de conclusie dat het aan dit merk van de pil kon liggen, nu acuut gestopt en een halfjaar eens niets gebruiken en kijken waar dit toe leidt
11-05-2020

Mirena (levonorgestrel)

heb 3 jaar de Mirena spiraal gehad , terwijl bij intake gesprek gezegd is dat het minimaal 5 jaar werkzaam was . inbrenging niks van gemerkt , was onder verdoving , erna 1 maand zwaar gebloed , na 2 jaar kwamen er al tussentijdse bloedingen , waarvan de laatste heel heftig . toen had ik het gevoel dat mijn lichaam hem kwijt wilde , wat een pijn , leek wel of ik bevalling w[lees meer...]eeën had . hij is eruit gehaald , deed geen pijn . in die 3 jaar 8 kilo aangekomen , een "watten"hoofd , depressief , PMSklachten , onverklare pijn aan linkerzijde van mijn onderlichaam , nu de spiraal eruit is, is de pijn daar ook veel minder !! ik ben benieuwd hoe nu mijn menstruatie gaat zijn .maar in ieder geval geen Spiraal meer . ik ga voor Moeder Natuur .
10-05-2020

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Staafje geplaatst nov. 2018. Verdovingsprik prikt redelijk, enkele dagen een pijnlijke arm, maar dat was het. Nu enkele maanden geleden, stel ik vast dat mijn staafje 'gebroken' is. Ik bel met het bedrijf, zij zeggen: vervangen. Ik ga dus langs bij de gynaecoloog, hij zegt: kan geen kwaad. Staafje blijft zitten. Intussen krijg ik steeds ernstigere acne op mijn ge[lees meer...]zicht, rug en borst. Medicatie hiervoor helpt quasi niets. Deze week liet ik mijn staafje verwijderen. Terug diezelfde prik om te verdoven, maar het staafje bleek vergroeid. Was een heel pijnlijke ervaring. Hechting van 4 draadjes.
09-05-2020

Kyleena (levonorgestrel)

Afschuwelijk, nooit meer! Heb nu twee jaar de Kyleena. Deze week gaat hij er uit. Zetten was pijnloos en geen napijn, maar daarna hels. Elke maand het gevoel alsof mijn lichaam het ding er uit wil werken. Mijn depressieve en opgejaagde periodes worden tot de menstruatie begint, steeds langer. Eerst een of twee dagen daarvoor, nu bijna de week na mijn menstruatie weer. Eige[lees meer...]nlijk voel ik me maar 1 week geestelijk goed. Ik scheer me een ongeluk. Heb veel buikkrampen, bruinverlies en steken in mijn buik. Puisten om mijn billen en voorhoofd. Onverklaarbaar veel rugpijn. Ben tussendoor voor een echo geweest, alles leek goed. Nou, het maakt mij niet uit of hij goed zit, hij gaat er uit.
08-05-2020

Microgynon '30' (ethinylestradiol / levonorgestrel)

Eerder gebruikte ik Microgynon 20. Na m'n zwangerschap schreef m'n gynaecoloog echter Noranelle voor. De generische variant werd Levorichter 30 (wat gelijk is aan Microgynon 30). Ik voelde me gedurende die periode erg neerslachtig en kreeg bovendien acne. Nieuwe gynaecoloog schreef me onlangs Desorelle 20 (150/20) voor. Ik voel me terug mezelf (die golven van neerslacht[lees meer...]igheid en negatieve emoties zijn gelukkig voorbij).

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

25 september 2019, toen heb ik mijn implanon laten plaatsen. Dit na aanraden van mijn huisarts. Het plaatsen zelf ging gemakkelijk en redelijk pijn vrij. De echte problemen kwamen pas de dag erna. Ik werd ongesteld maar met zo’n heftige buikpijn dat ik gek werd. De huisarts meteen gebeld en die zei wacht het even af. Dit heb ik gedaan, klachten gingen weg maar ongesteldhe[lees meer...]id bleef. Na een maand ongesteld toch de huisarts gebeld en mocht ik langskomen. Ik kreeg te horen dat ze dit wel heel vreemd vond en graag wilde dat ik langs de gynaecoloog ging voor een inwendig onderzoek. Dit stond eind december gepland, echter halverwege november opgebeld dat ik er vaart achter wilde hebben omdat het bloeden niet stopte. Eind november kon ik terecht en na het onderzoek werd mij verteld dat er niks mis was. Terug naar de huisarts dus en toen de pil extra voorgeschreven gekregen. Hiermee stopte mijn bloeding eindelijk. Voor 2 weken. Het kwam terug net zo heftig als de vorige keer en hield weer 1,5 maand stand. Daarna eindelijk even niet ongesteld maar toen kreeg ik stemmingswisselingen, emoties die ik nooit eerder voelde en was ik zo prikkelbaar dat niemand bij me in de buurt durfde te komen. Dit is niet hoe ik ben, het depressieve gevoel hangt dagelijks als een soort donderwolk boven mij en ik word er zwaar ongelukkig van. Nu was mijn laatste ongesteldheid 2 weken geleden en zojuist weer ongesteld geworden. Ik heb het gevoel dat ik mentaal nog aan het herstellen ben van de vorige menstruatie en zit dus echt niet op weer zo’n periode te wachten... morgen dus dan toch maar de huisarts bellen en melden dat hij er echt uit moet nu, ondanks dat ik telkens van het kastje naar de muur wordt gestuurd en zij hem eigenlijk niet willen verwijderen. Ben toch bijna in staat om zelf hem eruit te halen :O.... wat een ellende

Kyleena (levonorgestrel)

Voor 1,5 jaar heb ik de kyleena met grote tevredenheid gebruikt. De plaatsing was niet prettig maar zeker ook niet verschrikkelijk en was zo gedaan. Vervolgens voor 3 tot 5 maanden licht bloedverlies gehad, denk hierbij aan hoogstens een inlegkruisje gebruiken of ermee leven dat een onderbroek soms een vlekje heeft. Ik merkte af en toe nog hormoonschommelingen, maar vele[lees meer...] malen minder dan voorheen (met een natuurlijke cyclus). Al met al tevreden. Helaas had ik de grote pech dat ik alsnog zwanger ben geworden. Deze kon, door de kylena, zich niet vestigen in mijn baarmoeder waardoor deze in één van mijn eileiders is gaan groeien. Zonder dat ik dat wist. Op een dag hierdoor hele heftige buikpijn gekregen vanwege de inwendige bloedingen door het openscheuren van de eileider. Met spoed geopereerd en leef nu verder met één eileider minder. Geen van de artsen had dit ooit eerder meegemaakt bij een goed geplaatste spiraal. Maar het is dus mogelijk. Er zit een klein risico aan maar verder altijd heel tevreden geweest.

T-Safe (koperhoudend spiraal)

Sinds februari geswitcht van mirena naar koper, ivm aanhoudende problemen mbt de mirena. Sinds de koper erin zit, weer een normale cyclus, welliswaar iets heftigere bloeding, maar gewoon normaal zoals zonder ac. Blij dat ik de overstap heb gemaakt

Mirena (levonorgestrel)

December 2018 mirena laten zetten, zetten viel mee, week gebloed, toen een week niet, en daarna 4 maanden aan 1 stuk. Sindsdien elke maand 2 weken lang ongesteld, 2 weken vrij, 2 weken ongesteld, enz. Depressieve gevoelens, tot suïcidaal aan toe. Flinke bekkenpijn, heupklachten en onderrug. Heel emotioneel, opvliegerig tot het agressieve toe. Ook de borstvoeding liep er [lees meer...]zwaar op terug. Begin februari 2020 toch de overstap gemaakt naar koperspiraal, en mijn klachten verdwenen als sneeuw voor de zon. Nu weer nette cyclus van 5 dagen ongesteld en 3,5week niets, geen lichamelijke pijnen meer en ook niet extra gebloed naar het zetten. Voor mij werkte de mirena dus totaal niet zoals ik had gehoopt, en ben superblij dat hij eruit is!
02-05-2020

Ballerine (koperhoudend spiraal)

Ik heb 10 jaar gesjoemeld met anticonceptie omdat hormonen niet werkten en de condoom in een relatie te weinig intimiteit gaf. vijf jaar geleden een spiraal laten plaatsen die na een maand uitgestoten bleek te zijn door mijn lijf, dit was toen een mirenaspriaal. Plaatsing was toen al heel moeilijk en de ervaren gynaecoloog had er heel wat moeite mee. Nu gekozen voor hormoo[lees meer...]nvrij (omdat ik last heb van angsten en die verergeren door hormonen) en omdat de ballerine een organische vorm heeft en mogelijk minder kans op uitstoot zou geven. Ik heb een hele heftige eerste ongesteldheid gehad na het plaatsen van de ballerine. Mijn menstruatie kwam een week te vroeg en in belandde in het ziekenhuis met bloedstolsels en een halve liter bloedverlies. De gynaecoloog zei daar dat het wel eens voorkomt en ik bloedstollingsmedicatie kon slikken om deze periode te overbruggen omdat sommige vrouwen eroverheen kwamen en het daarna goed kon gaan en je er dan wel 5 jaar plezier van hebt. Ik heb maar doorgebeten en ben nu echt ontzettend blij, ik heb geen angsten en stress rondom zwangerschap, geen tussentijdse bloedingen, mijn menstruatie is wel wat langer en meer bloed maar echt goed te doen, ze zijn ook niet pijnlijker en ik heb het idee dat mijn lijf eindelijk iets accepteert dat een zwangerschap tegen gaat. De weg erheen kan soms lang en moeizaam zijn maar zet door als de specialist je zegt dat er ook grote positieve kansen zijn!
01-05-2020

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Na een abortus toch besloten om aan de pil te gaan. Ik lees hier alleen maar negatieve verhalen. Deze pil is makkelijk om in te nemen alleen heb ik het idee dat mijn piekergedrag en neerslachtigheid te linken is aan deze pil. Ik durf geen spiraal omdat ik de plaatsing en horror verhalen te eng vind. Iemand anders nog positieve ervaringen met deze pil ?
30-04-2020

Cerazette (minipil) (desogestrel)

De enige anticonceptiepil waarbij ik amper bijwerkingen heb. De merkloze varianten waren geen pretje.. Cerazette bevalt mij heel goed. De enige bijwerking die ik ervaar is dat ik meer ben gaan zweten. Gelukkig is daar makkelijk iets aan te doen.
29-04-2020

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (ethinylestradiol/levonorgestrel)

Vrijen met een condoom is fijn. Maar ongewenste zwangerschap niet. Met mirena spiraal doet het vrijen pijn en verdwijnt het libido. Met de pil allerlei vervelende bijwerkingen. Ik ga toch maar over op ovulatie planning, voor het zingen de kerk uit, condooms en een Ella pil om de zoveel tijd. Want deze bijwerkingen lijken wel erger dan het krijgen van een ongepland kind. Ma[lees meer...]nnen! Weet waar je aan begint voor gij u bezint.
24-04-2020

Kyleena (levonorgestrel)

Ik vond het heel vervelend om elke dag op gezette tijden de pil te moeten nemen; wat dat betreft is een spiraal ideaal. Maar de bijwerkingen zijn bij mij heftig; ik heb sinds ik hem heb last gehad van vlagen van (onverklaarbare) hevige pijnscheuten rondom m'n baarmoeder. Ik heb het een jaar vol gehouden in de hoop dat het zou verminderen, maar dat is niet gebeurd. De pijn [lees meer...]trekt zelfs naar m'n benen en voeten en lijkt op zenuwpijn. Het zijn 'steken' die een paar keer per week voorkomen en veel heftiger zijn dan reguliere menstruatiepijn. Verder heb ik ook een vrij duidelijke relatie ontdekt met toegenomen acne. Hij gaat er binnenkort eindelijk uit.
23-04-2020

Mirena (levonorgestrel)

Na 15jaar de pil te hebben gebruikt was ik er niet meer tevreden er over . Dus heb vanochtend een mirena spiraal laten plaatsen. Was super zenuwachtig. Maar het viel reuze mee deed geen pijn vond ik. Was even vervelend. De dokter had me wel naproxen voorgeschreven en advies om 1uur van te voren in te nemen. En heb al 2 kindjes dus de baarmoedermond heeft al wat moeten door[lees meer...]staan misschien dat dat scheelt. Nu heb ik wel last alsof ik ongesteld moet worden. Voor de rest niks op aan te merken tot nu toe. Hopelijk blijft het de komende 5 jaar zo.
17-04-2020

12-04-2020

Mirena (levonorgestrel)

Ik ben zeer tevreden met de mirena spiraal. Ik heb hem nu 3 maanden. Het plaatsen heb ik ervaren als 'even vervelend', maar dat was met een paar minuten voorbij. Ik heb de eerste 2 weken lichte kramp gevoeld, maar dat voelde ik alleen in ruststand. Nu voel ik er helemaal niks meer van. Wel heb ik een week na het plaatsen een hevige menstruatie gehad, die 2,5 week duurde. [lees meer...](normaalgesproken stelde mijn menstruatie niks voor, dit was enorm!) Maar dit bleek eenmalig. Want ik ben niet meer ongesteld geweest sindsdien. Ook geen last van stemmingswisselingen zoals ik eerder in reviews wel eens las. Ik vind het ideaal. Ik slikte voor ik kinderen kreeg de pil, maar ik vond het veel gedoe. Nu hoef ik er 5 jaar niet aan te denken. En mooie bijkomstigheid dat ik geen menstruaties meer heb. Ik heb de koperspiraal nog overwogen, vanwege de reden dat daar geen hormonen in zitten. Maar de mogelijk (zwaardere) menstruaties hebben me toch voor de mirena doen besluiten. Het beval minder hormonen dan de pil of prikpil, dus ik vond het 't proberen waard. Ik lees gemengde reviews en ik heb er daardoor destijds ook wel even over getwijfeld. Maar mij bevalt het erg goed dus ik dacht, ik laat even een positief bericht achter!
11-04-2020

Nuvaring (ethinylestradiol / etonogestrel)

Nuvaring is ideaal voor mensen die de pil vergeten. Ik heb dit product jaren lang gebruikt en al die jaren heb ik last van mijn darmen gehad. Nu ben ik 4 maanden gestopt en ik heb nergens last meer van!! Mijn libido werd minder tijdens het gebruik en ik had sterke hoofdpijn rondom de menstruatie. Ik ben sws gevoelig voor hormonen. Ooit de mirena spiraal gehad maar daar [lees meer...]werd ik depressief van. Nuvaring ook zo n gevoel maar minder. Al met al ben ik blij dat er vanaf ben.
09-04-2020

Mirena (levonorgestrel)

Heb de mirena nu 7 maand. Met 2 maand begon de ellende. Ik had in 1x last van een sterk ruikende afscheiding. Wat bleek, ik had een bacteriële vaginose. (Verstoring vd zuurgraad in de vagina) Ik kreeg hiervoor een antibiotica kuurtje en welgeteld een week later kwam de geur weer opzetten. Nu inmiddels 5 maand verder, meerdere kuurtjes verder en het probleem komt continu te[lees meer...]rug. Heb voor de mirena hier nooit last van gehad, dus dat ding moet eruit. Helaas is dit nu niet mogelijk ivm het Corona virus. De huisartsen praktijk behandeld alleen dringende zaken, wat begrijpelijk is. Helaas dus nog een paar maand uitzitten.
30-03-2020

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

ik heb mijn staafje in december gezet 2019 en ben in 1 maand 9 kilo bijgekomen :O en januari nog eens 3 kilo en in februari/ maart nogmaals 1 kilo erbij vindt het echt niet leuk ga het laten verwijderen ben er klaar mee ik heb zelf ook last van angststoornis en dat is door dit staafje verdubbelt :( en heb steeds buikpijn elke week omdat ik niet ongesteld meer[lees meer...] word ik vind het echt een drama staafje weg ermee !!! raad het echt niet aan :( voel me ook erg depri erdoor dat is mijn mening
30-03-2020

Cerazette (minipil) (desogestrel)

Ik ben de cerazette gaan nemen, omdat ik anticonceptie wolde met zo min mogelijk hormonen. Ik slik hem nu een jaar en op een verlaagd libido na heb ik geen bijwerkingen. In het begin werd ik nog ongesteld, dit werd in de loop van de tijd steeds minder tot dat deze helemaal weg bleef. Voor mij is dit echt de perfecte anticonceptie, vrijwel geen bijwerkingen en niet meer ong[lees meer...]esteld.
29-03-2020

Kyleena (levonorgestrel)

Ik heb het kyleena spiraaltje nu net een week. Het plaatsen deed pijn, maar was te verdragen. Ik had hiervoor ook niets ingenomen dus het viel goed mee. Ik heb het spiraaltje laten plaatsen op de vierde dag van m'n menstruatie en deze is nu nog steeds niet gestopt. Normaal duurt deze maar 5 dagen. Ook heb ik nog steeds last van bruinverlies en hevige krampen. Is dit he[lees meer...]rkenbaar?

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2337)
Depressie (1895)
Angst & paniekstoornis (1795)
Hoge bloeddruk (1336)
Acne/puistjes (944)