categorie

Psychose / schizofrenie - antipsychotica

Schizofrenie en Psychose

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Psychose / schizofrenie - antipsychotica

Cisordinol

01-03-2021 | Vrouw | 30
zuclopentixol
Nervositeit
Geen goeie ervaring. Hielp niet. Begonnen met pilletjes maar gaf meer bijwerkingen. Injecties iets beter. Mijn nervositeit en agitatie bleef.

Leponex

01-03-2021 | Vrouw | 30
clozapine
Nervositeit
Ik kreeg leponex om kalmer te zijn. Het was vreselijk. Ik verzwaarde in 2 maand bijna 30 kilo. Het speeksel liep uit mijn mond. Voortdurend doodmoe. De afbouw liep ook vreselijk enorme zweetbuien onder andere. Later bleek ook dat mijn lever en schildklier waarden niet meer ok waren. Gelukkig na medicatie is dit weer goed gekomen. Je moet ook maandelijks bloed laten nemen a[lees meer...]ls je leponex neemt. Nu al een jaar gestopt. Gemakkelijk terug op gewicht. Ik voel me weer 'levend' en zou niemand aanraden dit te nemen. Het legt je lam en om bv agressie te vermijden zijn er echt betere oplossingen. Indien een andere reden houd de dosis dan zo laag mogelijk en goed in samenspraak met arts.

28-02-2021 | Vrouw | 43
Onrust
Het middel werd off label voorgeschreven voor nachtmerries, naast nog 11 andere middelen. Ik bleek een genafwijking te hebben waardoor ik dit middel niet kon afbreken en ik een medicatievergiftiging heb opgelopen.

Acemap

25-02-2021 | Man | 39
penfluridol
Psychose
Omdat ik regelmatig psychoses had heb ik gekozen voor medicatie met weinig bijwerkingen en viel mijn keuze op acemap, ik kreeg een lage dosering en dat beviel me goed. Nu ben ik gedwongen opgenomen en wilde men mijn medicatie aanpassen, uiteindelijk is besloten om geheel tegen voorschriften twee keer per week 20mg voor te schrijven en dat heb ik gedurende 5 maanden geslik[lees meer...]t, nu heb ik suikerziekte en ik kan niet uitsluiten dat de medicatie daar invloed op heeft gehad. Volgens mijn behandelaar is dat niet het geval. Het liefst zou ik stoppen met deze medicatie maar ik word ertoe gedwongen het te blijven gebruiken.

Zyprexa

25-02-2021 | Vrouw | 40
Psychose
Na een stressgerelateerde psychose (een jaar geleden) verschillenden medicaties genomen: quetiapine, invega, abilify en zyprexa. Invega heeft me uit de psychose gehaald. Ik kreeg hiervan te veel bijwerkingen: moeilijk stappen, beven, moeilijk schrijven,... Daarna in overleg met psychiater abilify en zyprexa geprobeerd. Ook deze medicatie gaf me te veel bijwerkingen. Ik had[lees meer...] het gevoel dat ik mezelf niet meer kon zijn. Ik kon niet meer van het leven genieten en maakte geen plezier meer. Mijn levenskwaliteit daalde enorm. Ik voelde me een kasplant worden. Mensen zagen rondom mij dat ik leed onder de medicatie: weinig betrokkenheid, wazige blik, stil,... In overleg met de psychiater mag ik ondertussen stoppen met de medicatie omdat ik de psychose wel rationeel kan bekijken nu en zeker op tijd zou ingrijpen bij een herval. Sindsdien gaat het mentaal stukken beter met me en kan ik terug van het leven genieten. Ik raad dus aan om te blijven opkomen voor jezelf indien je te veel last hebt van de bijwerkingen van de medicatie.

19-02-2021 | Man | 42
quetiapine
Ik heb de pillen ook net gekregen van de apotheek maar wat ik lees durf ik ze nog niet te vatten weet even niet wat ik moet doen !!!

18-02-2021 | Vrouw | 50
quetiapine
Jaren slecht slapen, vaak wakker worden....allerhande middelen geprobeerd maar door verslavend effect weer gestopt. Allerhande oefeningen gedaan mbt slapen etc. Door jaren van slapeloosheid een burn out gekregen in combinatie met een gegeneraliseerde angststoornis met beheersbare waangedachten. gestart met citalopram en quitiapine 25 Mg. voor de nacht. Bij aanvang hef[lees meer...]tige lichamelijke reactie...angst....onrust. Na paar dagen is dit gevoel weg en slaap ik er rustig op in en slaap door. als ik wakker wordt kan ik gelijk weer inslapen. De onrust en angst en piekeren in de nacht waardoor ik gespannen in bed lag is weg. Het middel is niet verslavend. Ik ben er dus heel erg blij mee. Ik ben eindelijk bij aan het komen...

14-02-2021 | Man | 61
quetiapine
2 1/2 maand geleden voorgeschreven door psychiater (GGZ Crisisteam) na 5 weken gegeneraliseerde angststoornis. Totaal verkeerd voorgelicht over hoe dit medicijn te gebruiken. Ik kon vrij kiezen tussen 25, 50, 75 of 100 mg. Hun woorden. In het begin werkte de sterk sedative kan ervan, waardoor ik gewoon knock-out raakte. Met de weken verdwijnt dit. Meestal sliep ik wel in,[lees meer...] maar nu ik op 12.5 mg zit werkt het niet meer, sterker nog, ik kan niet meer slapen (insomnia). Het is je reinste troep en stoppen is ook moeilijk. Bovendien versterkt het de Tinitus die ik al had. GGZ had niet verteld dat je een bloedspiegel moet opbouwen voor een juiste dosis, dus de vrij keus is onzin en gevaarlijk zelfs. Quetiapine is wordt "Offlabel" voorgeschreven als slaapmiddel, maar is nooit bewezen dat dit ook zo werkt.

11-02-2021 | Man | 67
quetiapine
Wat een ongelooflijk gevaarlijk medicijn, Na inname wordt je wel slaperig maar na een week dosis verhoogt naar 50 mg. Volgende dag voelde mij niet goed, hoofd was totaal in de war, het beste was om zelfmoord te plegen zo kreeg ik de gedachte. Na contact opname met de psychiater moest ik gewoon doorgaan met inname, doodziek en vreselijk vermoeid heb ik het toch 1,5 jaar [lees meer...]ingenomen met als resultaat een vreselijke tinnitus, trillingen zij gebleven en vaak algeheel ziek gevoel. Afkicken van 50 miligram zou niet moeilijk moeten zijn. Ga het maar eens proberen dan piep je wel anders, vreselijk veel afkickverschijnselen, huil buien en slapeloosheid, de zenuwen gieren door je lijf je hartslag is totaal van streek en komt niet tot rust. Nooit meer van deze medicijnen en ik pleit ervoor om ze te verbieden. Ze duwen je naar de rand van de afgrond. Doe het niet en laat je niet overhalen door een psychiater. Pillen poesers dat zijn ze en het ergste is dat ze niet naar je luisteren. Nu een jaar na laatste inname nog steeds dezelfde verschijnselen als bij het gebruik. Volgens de artsen kan het een beschadiging zijn aan het centrale zenuwstelsel door gebruik van quetiapine en slaapmiddelen, wat een oplossing lijkt is eigenlijk een ramp, neem het aub nooit het heeft vreselijke gevolgen en je geneest er niet van.

Dogmatil

09-02-2021 | Vrouw | 48
sulpiride
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Ik denk dat Sulpiride een goed geneesmiddel is om te nemen tijdens een acute periode van onrust/stress/angst om even een vicieuze cirkel te doorbreken (was bij mij zo). Ik heb het middel een zestal maanden genomen. Aanvankelijk 150 mg per dag dan langzaamaan afgebouwd via 100 mg en 50 mg en nu sinds 3 dagen op nul. Geen afkickverschijnselen gehad, de dosis was ook niet zo [lees meer...]hoog. Het middel heeft een fysieke impact op je energie. Ik lees dat sommige mensen geen neveneffecten voelen, andere wel. Er is duidelijk ook een verschil tussen man en vrouw.

Haldol

06-02-2021 | Vrouw | 42
haloperidol
Psychose
Ik heb in de twee jaar dat ik haldol gebruik al veel onrust gehad. Na een jaar had ik een vervelende knipper. Die trok weer weg. Na twee jaar zag mijn nieuwe psychiater dat ik gezichtstrekkingen had. Die heb ik al heel lang. Hij schreef me artane voor. Daar had ik steeds meer van nodig om het schudden te onderdrukken. Nu hebben ze me op lithium gezet en de haldol gestopt. [lees meer...]De artane heb ik ook gestopt. Het schudden en draaien en knikken met mijn hoofd is heel heftig. Het is heel veel heftiger geworden en nog niet gestopt nu ik haldol gestopt heb.

05-02-2021 | Vrouw | 23
quetiapine
Ik kreeg dit medicijn voorgeschreven omdat ik Niet kon slapen door onrust. Ik lag veel te piekeren. Ik slik 1x 25 mg een uur voor het slapen gaan. Merk steeds minder van die slaperigheid en het duf worden. De eerste paar keren merkte ik het heftiger. Ondanks dat het niet eng is ofzo. Nu merk ik steeds minder van de bijwerkingen. Ik val er sneller mee in slaap. Ik heb nu s[lees meer...]inds een aantal weken een lichte vorm van tinnitus. Daardoor merkte ik dat ik weer angstig was vooral in de nachten en niet kon slapen. Nu slik ik 1x de 25mg weer en gaat het slapen weer goed. Nog steeds weinig last van bijwerkingen. Ik merk als ik in de nacht wakker wordt dat mijn lichaam gewoon niet in staat meer is om te vechten. Iets wat ik wel deed. Ik draai nu gewoon om en mijn lichaam laat me toe te rusten en weer in slaap te vallen. Dus dat is voor de nachten erg fijn. De dagen kom ik prima door. De tinnitus is bij mij goed te maskeren. Het geeft me nu meer rust nu ik dit slik voor de nachten. Ik snap wel dat je me waarschijnlijk niet wakker kan bellen snachts voor noodgevallen. Want je bent toch een beetje rozig en je reactie neemt wat af. Maar over het algemeen ben ik erg tevreden. Ik sta smorgens niet moe op maar ben redelijk uitgerust en kan dan ook wel gewoon autorijden. Ik wil binnenkort wel gaan kijken of ik naar 12.5 mg kan gaan en kan gaan afbouwen. Ik was eigenlijk voor corona altijd een goede slaper dus wil uiteindelijk het weer zelf doen. Maar dat gaat me wel lukken als de corona voorbij is en ik weer kan werken en weer mijn ding kan gaan doen. Voor nu prima en heb ik rust. Zou het middel wel aanraden.

Camcolit

04-02-2021 | Vrouw | 33
lithium
Bipolaire stoornis
Hallo, ik gebruik nu al enkele jaren Camcolit in combinatie met Amisulpride. Ik ben blij want ik heb geen manische of depressieve perioden meer. Maar ik heb wel lastige bijwerkingen zoals vergeetachtigheid en vermoeidheid. Ik merk dat ik op mijn werk (zorg) regelmatig iets vergeet en dat ik snel moe ben. Een lang gesprek vind ik uitputtend en ik heb het moeilijk om lange f[lees meer...]ocus te houden. Mensen zeggen me ook dat ik soms "afdwaal" in een gesprek . Zijn er nog mensen met deze vervelende bijwerkingen?

Invega

04-02-2021 | Man | 34
paliperidon
Schizoaffectieve stoornis
Na niet goed gereageerd te hebben op de olanzapine (bleef psychotische klachten krijgen ondanks flinke sedatieklachten), paliperidon voorgeschreven gekregen. Psychotische klachten zijn sinds de injecties niet meer teruggekomen en voel me goed op gevoelsvlak. Enige nadeel is dat deze medicatie de prolactine verhoogt, wat vaak sexuele bijwerkingen geeft als geen libido, erec[lees meer...]tiestoornis en soms pijnlijk orgasme. Dit is weer op te lossen door Abilfy (in lage dosering) naast de paliperidon te gebruiken, aangezien dit de prolactine verlaagt. Deze combinatie stelt mij weer in staat een gelukkig leven te leiden. Voor de geïnteresseerden wat achtergrondinfo over waarom Abilify naast de (prolactineverhogende) paliperidon in te zetten: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18308789/

31-01-2021 | Vrouw | 60
quetiapine
Ik heb sinds een paar weken heel veel last van haaruitval, heeft iemand daar ook last van...? Ik wil graag dingen kunnen uitsluiten, sinds 3 maanden schildklier verwijderd, Euthyrox gaan gebruiken, en sinds 6 weken quetiapine, vlak na mijn operatie ook nog eens Covid-19 gehad, dus mijn lijf heeft nogal wat klappen gehad, ik wil graag begrijpen waar de haaruitval vandaan ko[lees meer...]mt , en hoe lang het duurt voordat het stabiliseert, iemand ervaring...?

29-01-2021 | Vrouw | 33
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Ik gebruik dit middel nu een week, op aanraden van mijn psychiater. Na járen met depressies, concentratie- en angstklachten, periodieke woede-aanvallen en een soort post-traumatische stress geworsteld te hebben, is vorig jaar eindelijk de juiste diagnose gesteld: borderline. Men dacht daarvóór dat het gewoon om depressies en/of ADHD ging. Daarom toentertijd gestart met dex[lees meer...]amfetamine, later Elvanse, tijdelijk aangevuld met Xanax. Na het uitblijven van een gewenst effect overgestapt op Wellbutrin (Buproprion). Dit antidepressivum werkt redelijk goed bij mij, in die zin dat ik duidelijk merk dat het slechter gaat zónder. Omdat ik in (groeps)therapie wil voor mijn persoonlijkheidsstoornis en ik mijn boosheid niet altijd goed kan beheersen, ben ik met Quetiapine begonnen. Eerst 12,5 mg, 2x daags, daarna ‘naar behoefte meer’ om de therapeutische dosis uit te vogelen. Ik merk dat ik er baat bij heb om 25 mg in te nemen op het moment dat ik me een beetje gespannen ga voelen. Zo kan ik 4x daags 25 mg innemen. Hierdoor kom ik de dag niet ‘overkokend’ door, zonder daarbij erg suf te worden (wat ik bij pammetjes wel word). Ik hoop dat dit effect aanhoud en ik snel verder geholpen kan worden (ik sta al 10 maanden op een wachtlijst..). Ik kom graag in contact met mensen die ook Wellbutrin en/of Quetiapine gebruiken voor hun BPS.

Haldol

28-01-2021 | Vrouw | 92
haloperidol
kan moeilijk verwoorden het is mijn moeder van 92 dat dit medicijn krijgt voor dementie

25-01-2021 | Man | 47
quetiapine
Ik heb inmiddels een weg gevonden die voor mij goed te doen is en hieronder vertel ik hoe dit is gegaan zodat iemand er misschien ook baat bij kan hebben. Ik ben begonnen met de gewone quetiapine tabletten van 12,5 mg 3 maal daags. Deze werken ongeveer 6 uur en dat was te merken ook. ±2 uur na inname word ik zo moe dat ik graag naar bed zou gaan en 4 uur daarna merkte[lees meer...] ik dat de werking begon af te nemen met als gevolg dat mijn gevoelens telkens op en neer gingen. Dit was voor mij geen doen en daarom ben ik op zoek gegaan naar een alternatief. Deze heb ik voor mij gevonden in de Quetiapine 50mg retard met verlengde afgifte. Ik ben begonnen met 2 tabletten per dag maar was erg moe overdag. Vervolgens ben ik overgegaan naar 1 tablet per dag. De klachten bleven weg en de vermoeidheid overdag ook. Deze tabletten werken 24 uur. Ook deze hebben op mij het effect dat ik na ±2 uur moe wordt en daarom neem ik ze 's avonds in om ±19.30 uur in om vervolgens tussen 21.30 en 22.30 uur naar bed te gaan en heerlijk te slapen. Nadeel bij mij is dat ik 's ochtends nog moe ben maar met 10 uur slaap per nacht lukt het prima. Mijn ervaring is dat een lagere dosering een beter effect heeft met minder bijwerkingen. En het duurt ±2 weken voordat je het resultaat merkt dus heb geduld. Bovenstaande zijn mijn persoonlijke ervaringen die natuurlijk niet bij iedereen gelijk zijn.

Priadel

24-01-2021 | Vrouw | 71
lithium
Hoofdpijn
Vorig jaar Januari word ik wakker met hoofdpijn. Rondom 2.00en in de ochtend rondom 4.00. Mijn huisarts heeft mij doorgestuurd naar de neuroloog. Kreeg van de neuroloog medicijnen. Deze werkte helaas niet. Nog een paar keer andere gehad. Werkte ook niet. Afgelopen januari een MRI scan van mijn hoofd gemaakt. Uitslag was gelukkig goed. Twijfelde daar ook niet aan. Heb nu [lees meer...]medicijn van 400 mg. gekregen Priadel. Dezen moet ik 3x 400 mg. innemen een uur voor het slapen gaan. Door deze medicijnen moet ik mijn bloedspiegel 2x in de week laten controleren. Vroeger had ik als kind al iedere dag hoofdpijn. Nu heb ik overdag geen hoofdpijn zoals vroeger maar nu in. de nachtelijke uren. Volgens mij heeft de nachtelijke hoofdpijn te maken met mijn snurken. Heb dat gezegd tegen mijn neuroloog. Maar dat schijnt niet zo te zijn. Hoe kom ik ervan af. Wil met Prikdel stoppen.

22-01-2021 | Vrouw | 49
quetiapine
Na veel slapeloosheid,lees 1 uur per nacht, in een pittige depressie terecht gekomen. Bij en psychiater in behandeling die dit middel voorschreef. Ik heb er heel veel baat bij en slaap heerlijk. Een uurtje of 7 en ik word uitgerust wakker. Ik ben blij dat ik ook eindelijk weer beter functioneer overdag.

Abilify

20-01-2021 | Vrouw | 50
aripiprazol
Manisch-depressieve stoornis
Het heeft me geholpen voor manische depressie neemt het piekeren weg en angst en kon me beter concentreren en huilen is gestopt voel me goed met abelify 5mg het beste medicijn tot hier toe.ben tevreden.

19-01-2021 | Vrouw | 35
quetiapine
Troep! Depressieve gedachtes, gedachtes over zelfdoding, angsten en paniekaanvallen. Vreselijk! 2x geprobeerd nu. Na een aantal keren tóch weer te hebben geprobeerd ben ik er 100% van overtuigd dat dit allemaal do okr Seroquel komt. Zodra ik stop met dat spul knap ik zienderogen weer op. Nooit weer die troep!

Xeplion

17-01-2021 | Man | 29
paliperidon
Schizofrenie
Plotseling neer vallen na langdurige gebruik heel erge slapeloosheid pas op met dit medicijn Xeplion is uit je lichaam na 6-9 maanden, hoewel verreweg het meeste al na drie maanden dus al je klachten heb wees er op tijd bij

10-01-2021 | Vrouw | 31
quetiapine
Het heb adhd en ik ben specifiek NIET gediagnosticeerd op autisme, maar constant overprikkeld. Aan het einde van een avond hard werken zo overprikkeld dat ik een totale live DVD, concert, verhaal of sprookje van begin tot eind op elk detail uit mijn hoofd kende en dit in luid volume in mijn hoofd afspeelde/door dreunde als ik probeerde te slapen. Alles was teveel en alles [lees meer...]overdonderde me. Ritalin hielp me overdag gefocust te blijven, maar 's nachts gingen alle bellen in mijn hoofd keihard af, Ritalin gaf mij geen slaap. Dan klonken er dus de eerder vermelde gehele concerten en films in mijn hoofd. Door de quetiapine gedurende een jaar ca 5 kilo aangekomen, maar dat is het helemaal waard,omdat ik eerder door de Ritalin CA 15 kg was afgevallen. Ik slaap nu ca 7.5u per nacht dankzij quetiapine 2x25mg. Eindelijk niet meer totale musicals in mijn hoofd die me wakker houden omdat ik eigenlijk nog de hele dag aan het verwerken ben.

Risperidon

08-01-2021 | Vrouw | 44
risperidon
Vroeger nam ik gedurende een aantal jaar Risperidone. Jammergenoeg was ik te koppig om in depressieve periodes de dosis wat te verhogen en kwam ik na al die jaren voor het eerst weer in contact met een psychiater en die raadde me toch een opname aan. Psychoanalyse met als gevolg dat de risperidone werd op nul gezet, als kon aangepakt worden door psychotherapie. Na mijn opn[lees meer...]ame ging ik opneiuw aan het werk. Na zes maanden opnieuw gecrasht met als gevolg bij andere psychiater en opname en start quetiapine. Dit dus nooit meer, na afbouw van die rotzooi ga ik terug als voorheen mijn risperidone innemen, lage dosis en bij aankomende depressie tijdelijk verhogen.

08-01-2021 | Vrouw | 44
quetiapine
Kreeg eerst 50 mg toegediend van psychiater en ging de week erop in dagtherapie gaan. Werd dus opname door de vele bijwerkingen. Na 1 dag opname werd het verhoogd naar 100 mg. Die bijwerkingen zijn niet te doen, heb dus in overleg met huisarts en psycholoog beslist om daar weg te gaan en met huisarts de afbouw te doen op 1 voorwaarde dat ik niet alleen zou zijn. Ondertss s[lees meer...]inds drie dagen op 25 mg. Nog steeds heel veel bijwerkingen. Duizeligheid, hoofdpijn, wazig, spierspasmen en vooral hele dag als een zombie en kom tot niets. Durf dus ook niet alleen buiten waardoor ik dus ook niet kan gaan wandelen met mijn hond die voor mij als deugdoende word ervaren. Slaap met de afbouw wel weer minder goed maar kan me nu even niet schelen wil vooral weer wat kunnen functioneren. De eerste afbouw van 50 mg was heel raar net alsof ze uren aan het opereren waren in mijn hersenen en ik alles voelde. Nu nog 1 verlangen en dat is dat ik volledig van dat spul af ben en dat het volledig uit mijn lichaam is. NOOIT meer die ROTZOOI.

Zypadhera

06-01-2021 | Man | 38
Psychose
Ik zou alleen adviseren om deze medicatie voor maximaal 8 weken te gebruiken. Ik heb het medicijn meer dan 1 jaar onder dwang gebruikt. Het was vreselijk. Gelukkig ben ik er af gekomen.

06-01-2021 | Vrouw | 42
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Het hielp een tijd goed om in te kunnen slapen. Nu sinds een paar maanden niet meer. Dosis is verhoogd, maar nog steeds geen effect.

Zyprexa

05-01-2021 | Man | 21
olanzapine
Nooit mee beginnen.. zwaar verslaafd eraan en als ik ze neem slaap ik tot 18u, mijn leven is momenteel niks meer waard door deze chemische nest, kan geen job behouden, laat staan de fit vinden om op te staan

02-01-2021 | Man | 28
quetiapine
Ik heb dit middel voorgeschreven gekregen nadat temazepam niet meer voldoende werkte als inslaper. Het piekeren probeerde ik op te lossen d.m.v alcohol, dit ging ten kosten van de kwaliteit van slaap en het is natuurlijk ongezond. Quetiapine werkt tot nu toe zeer goed als inslaper, bijwerkingen die ik ervaar zijn veel en realistisch dromen (wat overigens geen probleem is[lees meer...]) en het door willen slapen zodra mijn wekker gaat, met dit middel kan ik makkelijk 10 tot 12 uur slapen zonder wekker. tot nu toe is dit een goede oplossing, alleen jammer dat kort slapen geen optie is met dit middel.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (5321)
Anticonceptie - overig (3881)
Cholesterol (2938)
Depressie - antidepressiva overig (2785)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2435)
Pijn - morfine-achtigen (2251)
ADHD - psychostimulantia (2153)
Pijn (2037)
Verslavingsziekten (2007)
Bloeddruk - betablokkers (1717)
Maagzuur - protonpompremmers (1591)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1544)
Anticonceptie - eenfase (1418)
Angststoornissen (1258)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1196)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1179)
Depressie - antidepressiva TCA (1066)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (984)