ISO 27001

ervaringen per categorie

Psychose / schizofrenie - antipsychotica

Schizofrenie en Psychose

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Psychose / schizofrenie - antipsychotica

23-04-2018

Risperdal (risperidon)
Psychose

Gebruik dit middel al meer dan 14 jaar zonder al te veel problemen.Ik gebruik 1 mg dit is net genoeg om nog te kunnen werken maar eigenlijk is het te weinig.Maar wanneer ik meer dan 1 mg neem kan ik niet meer werken. Ik werk 20 uur pw dat is wat ik aankan. Nu na 14 jr kan ik niet goed meer plassen. Krijg geen signaal dat ik moet gaan plassen liep 2 dgn rond zonder te pl[lees meer...]assen.Gister medicijn niet ingenomen en dat heeft effect ik kan weer plassen.
17-04-2018

Depressief

17-04-2018

Invega (paliperidon)
Bipolaire stoornis

Vanaf 5-8- 2014 t/m 15 -1-2017 heb ik Invega voorgeschreven gekregen(i.p.v Risperdal). Ik ben destijds begonnen met 6 mg,maar al snel moest de dosis verlaagd worden naar 1mg per dag,maar uiteindelijk werkte het middel niet meer,en is vanaf 15-1-2017 gestaakt. En nu gebruik ik Lithium-carbonaat(1200 mg per dag),en dat is al vanaf 2002 zo,en verder niets erbij qua medicatie[lees meer...].
16-04-2018

Xeplion (paliperidon)
Traumatisch hersenletsel

14-04-2018

Priadel (lithium)
Chronische depressie

Autistisch Bipolair kwam niet meer uit depressie, litium hielp uiteindelijk maar naar mij mening niet genoeg.
14-04-2018

Dogmatil (sulpiride)
Maagklachten

[tekst verwijderd, koop/verkoop van medicijnen is op deze site niet toegestaan]
10-04-2018

Perfenazine (perfenazine)

Op mijn 18de ben ik gedwongen opgenomen geweest in een psychiatrisch ziekenhuis ter observatie gedurende 3 weken. Daarna volgde geen begeleiding. Op mij 22ste heb ik een stressvolle relatie gehad met een getrouwde vrouw. Vanaf toen trad katatonie op. Het uit zich in het moeilijk kunnen bewegen en kwam door een intern conflict. Dat had met de relatie te maken. Op mij 28ste [lees meer...]was de katatonie nog niet over. Toen heb ik hulp gezocht en heeft de psychiater perfenazine voorgeschreven. Mijn bewegen (en paten) verloopt sindsdien soepel. Belangrijk is de dosis zo laag mogelijk te houden. Anders is een middel nodig tegen de extrapyrimidale bijwerking oftewel rusteloosheid en niet stil kunnen zitten. Akineton heet dat middel.
08-04-2018

Aripiprazol (aripiprazol)
Autisme

Aripriprazol hielp bij mij niet om rust te krijgen in mijn hoofd. Terwijl dat seroquel wel lukte. Daarintegen had Aripriprazol geen bijwerkingen en seroquel veel.
08-04-2018

Autisme

Ik gebruik Seroquel (200 mg) voor chaos veroorzaakt door autisme en ptss. Het helpt me orde te krijgen in mijn hoofd en ik kan beter presteren sinds ik dit gebruik. Heb alleen wel veel last van de bijwerkingen dus mijn psychiater en ik hebben afgesproken dat ik tussen de 100 mg en 200 mg mag kiezen wat ik gebruik. Als het wat slechter gaat 200 mg en als het wat beter gaat[lees meer...] 100 mg. Dit is zeer bijzonder bij dit medicijn, maar het is wel de enige AP die mij helpt.
07-04-2018

Haloperidol (haloperidol)
Psychose

Na een aantal soorten medicatie voor psychotische klachten te hebben geprobeerd was Haldol eindelijk passend voor mij. In combinatie met andere medicatie ben ik wel aangekomen maar waren mijn klachten al snel 100% weg! Meer dan waard wat mij betreft. Exacte start en eind datum weet ik niet maar nu een aantal maanden gestopt met het gebruik van de haldol en dat gaat goed.[lees meer...]
05-04-2018

Dogmatil (sulpiride)
Vertraagde maaglediging

In 2012 kreeg ik dogmatil voorgeschreven voor een vertraagde maagledeging. Alle andere medicaties gaven mij bijwerkingen die immens storend waren in mijn dagelijks leven. Dogmatil was de enige medicatie die mij een normaal leven kon geven zonder klachten van misselijkheid en opgeblazen gevoel. Echter blijven mijn maandstonden wel uit, geef ik melk af en zit mijn libido op [lees meer...]een heel laag pitje.
04-04-2018

Quetiapine (quetiapine)

Na een aantal weken grote problemen te hebben gehad met slapen en ‘s nachts waanideeën te hebben gehad door een praktijkondersteuner 25 mg voorgeschreven gekregen. Heerlijk om weer te kunnen slapen! Na een tijd kreeg ik de waanideeën overdag en kreeg ik ook de XR 50 mg. voorgeschreven. Het heeft maanden geduurd voor ik van de bijwerkingen af was, maar het gebruik bevalt me[lees meer...] nog steeds prima. Na en tijdens sporten wel snel en veel spierpijn en over het algemeen minder spierkracht, maar dat neem ik voor lief. Ik ben een stuk rustiger, kan me overdag tijdens het werk beter concentreren en slaap prima. Fijn dat de scherpe kanten er af zijn.
25-03-2018

Zyprexa (olanzapine)
Psychose

Ik begon met 5 mg zyprexa olanzepine. Dat ging beter als met de cisirdinol depot. Deed meer en kon weer dingen doen zoals de kamer opruimen en therapie volgen. Na 2 weken 10 mg zyprexa ook zuigtablet. Werd ik heel moe. Zwaar in mijn hoofd lusteloos. Nergens zin meer in. Afgelakt gevoelens van mijn emoties dat had ik met de depot ook erg last van. Beetje depressief maar [lees meer...]praat er maar hier niet over anders zou ik antidepresiva krijgen erbij. En daar wordt ik nog depressiefer van. Het heeft geen goed effect als ik hem opzuig in korte tijd voel ik me doof in het hoofd. Kan toch nooit normaal zijn dit?? En maandag krijg ik nog 5 mg zyprexa erbij nah dan ben ik echt een kassplantje. Hoop dat dit niet doorgaat.. Ik moet die zooi niet kan er slecht tegen..
23-03-2018

Olanzapine (olanzapine)
Schizofrenie

Veel bezig geweest met het zoeken naar de juiste dosering. kwam tot de conclusie dat ik het beste af was met de eerste iname olanzapine 15mg in de ochtend en dan pas weer de avond de volgene dag. zo kwam ik erachter dat ik meer levendigheid en opgewektheid kon ervaren wat ik vervelend vond bij elke dag 15 mg was dus dat leven in een cocoon. dus misschien is het een aanrad[lees meer...]er voor een van jullie die ontvreden is over zijn toestand.
20-03-2018

Nozinan (levomepromazine)

Ik ben op verzoek van mijn psychiater gestopt met nozinan, hij gaf aan dat het een verouderd middel was, ben overgegaan in mirtazapine bijna een jaar. loop veel met levens beeiniging. Zie nergens nog het plezier van het in ik heb een lieve man en lieve kinderen en kleinkinderen, maar die wonen nog al ver weg wel in Nerderland. Ook mijn emoties zijn erg vervlakt. ben als ki[lees meer...]nd misbruikt door mijn vader, kwam er achter toen ik rond de 40 was, gebruik ook Venlafaxine. Loop nachten over de vloer door dat ik niet in slaap kan komen, pieker veel, heb in een bepaalde periode doel bewust te veel medicijnen geslikt. Heb mijn man en de kinderen belooft dit niet meer te doen. Ben vaak depresief. zou het helpen om toch weer over te gaan op Nozinan in overleg met mijn specialist.
20-03-2018

Abilify (aripiprazol)
Psychose

14-09-1964 geb als zoon van viervoudig nederlands kampioen 800mtr wegwedstrijd atleet 110 km /wk pols 40. Ik had geen verkering en gemeenschap tot ik 29 jr was wel vasectomie , nu uroloog. Toen plassen pissen is geworden is het gezeik begonnen. Ik kreeg abillify, werd weggestuurd bij de huisarts dit was in 1995, liep bij de ggz in jan 1996dat was veel praten. In feb '96[lees meer...] kreeg ik abillify, 21jaar later zijn mijn eGFR 31 en gamma-GT 114. UMC Groningen psychoses afdeling, zo erg dat ik niet meer kan trainen en me eigen veters niet kan strikken bukken oh man... je voelt je kloten en hebt niet eens je handen in je zak. Ik heb toen Orap geprobeerd orap als vervanger, maar ben spier spanning vrij en gister 19-03-2018 bericht dat iedereen anti psychotica krijgt dus helemaal klaar mee.
18-03-2018

Semap (penfluridol)
Psychose

...(Redactie MijnMedicijn: review ging niet over ervaring met het medicijn)
17-03-2018

Risperidon (risperidon)
Drugsverslaving

Ik slik het medicijn omdat ze dachten dat ik depressief was. Dit kwam echter door mijn drugsgebruik (cannabis) en totaal niet door iets anders. Ik ben hiervoor naar een afkickklieniek geweest en daarna bleek al heel snel dat ik alleenmaar depressief wordt als ik het medicijn slik. Ik ben mezelf niet meer. De hyperactiviteit is er vanaf door dit medicijn. Ik ga zo snel moge[lees meer...]lijk stoppen en denk er aan om dit binnen een week te doen aangezien ik niet zo'n hoge dosis slik. Ik ben er echt klaar mee ik wil namelijk weer druk zijn hoe gek het ook klinkt. Het medicijn onderdrukt mijn emoties terwijl ik het medicijn eigenlijk nooit nodig had. Er is namelijk een diagnose gesteld terwijl ik onder invloed was en dat had (zegt de psychiater) nooit mogen gebeuren. Hopelijk ben ik er weer snel bovenop. Ook heeft het medicijn niets gedaan voor mij toen ik door de drugs zo "depressief" was. Helaas. Hopelijk kunnen andere beter herstellen dan ik met dit middel.
15-03-2018

Quetiapine (quetiapine)

De pillen zijn erg klein en makkelijk in te slikken. Heb ze iets langer dan een maand geleden gekregen tegen slaapproblemen. Werd vaak al na een halfuurtje moe, en na een uur viel ik echt in slaap. Effectief, en ik heb ook geen last meer gehad van nachtmerries. Alleen vind ik het nog heel moeilijk om op te staan in de ochtend. Bijna elke dag te laat op school hierdoor. Wan[lees meer...]neer ik bijvoorbeeld om 11 uur in slaap val, lukt het me ook echt niet om voor 9 uur op te staan. Betekent dus dat als ik om 7 uur wil opstaan, ik al om 9 uur moet slapen, wat erg onhandig is aangezien ik 's avonds nog dingen moet afmaken. Ook heb ik sinds het gebruik van deze medicijnen veel meer een eetlust dan hiervoor. Ben binnen een maand bijna 3 kilo zwaarder geworden. Verder voel ik me de hele ochtend vaak nog erg suf, en voel ik me pas echt ''wakker'' in de middag. Toen ik dit bij de psychiater had vermeld, werd gezegd dat het bijwerkingen van de eerste paar weken zouden kunnen zijn, maar ik gebruik ze nu ruim een maand, en ik denk dat ik er toch mee wil stoppen.

Haldol (haloperidol)

Cisordinol (zuclopentixol)
Psychose

Had veel bewegingsdrang kon niet meer stil zitten of liggen

Seroquel (quetiapine)

Ik ben vanaf december twee keer opgenomen geweest op een crisisafdeling, met heftige angst en trauma klachten. Arts stelde het in het begin al voor om seroquel te gaan gebruiken maar ik durfde niet vanwege alle spookverhalen op internet. Uiteindelijk ook nog zo verschrikkelijk depressief geworden, gevaarlijk depressief.... dat ik 2 dagen geleden besloten hebben om te begi[lees meer...]nnen met vijfentwintig mg voor de nacht. Ik gebruik ook nu iets meer dan 2 maanden oxazepam. Ik heb mijn slaapprobleem geprobeerd te verhelpen met mindfulness, etc. Echter dat was niet afdoende, ik heb naast de oxazepam ook extra valium voor de nacht geprobeerd en temazepam. Beide werkte niet. De seroquel geeft mij nu minimaal 7 uur slaap per nacht in plaats van 3 tot vier uur, dan ga ik er uit om even te plassen en duik er weer in en slaap/sukkel ik tot half 8 door. Ik was heel bang voor de bijwerkingen, ik ervaar buiten een beetje slaperigheid geen enge bijwerkingen. Geen droge mond , geen hongergevoel, wel een beetje klungeliger. Het geeft ietsje meer rust in het koppie. In de ochtend een beetje slaperig maar lang niet zo eng als dat ik dacht dat het zou voelen. Ik wil binnenkort weer even reageren omdat ik niet vind dat je na twee dagen al iets nuttigs kunt melden. Echter, de eerste nacht dat ik het moest gaan slikken dacht ik dat ik er de volgende dag niet meer zou zijn....Zo heftig is mijn angststoornis wel te noemen... Wellicht dat we de overstap gaan maken naar vijftig mg seroquel XR met vertraagde afgifte, dat stelde mijn psychiater gelijk voor maar ik wilde eerst de lichtste variant proberen om te zien wat de bijwerkingen zouden zijn. Ik wilde dit hier graag even kwijt om mensen met ernstige trauma, angst en depressie mijn ervaring na 2 nachten gebruik te vertellen. Het is je eigen keuze om het wel of niet te nemen natuurlijk maar de spookverhalen van internet hebben mij er heel lang van weerhouden om het te gaan nemen, wellicht kan ik iemand met dezelfde klachten die het overweegt te gaan nemen hier een beetje gerust mee stellen... Ik ervaar tot nu toe alleen een beetje slaperigheid in de ochtend.... En mijn oorspronkelijke klachten worden gedempt, ze zijn er op de achtergrond zeker nog wel maar dan veel meer gedempt....Dat moet met een of twee weekjes ook verminderen heb ik begrepen...Laten we het hopen. Ik hoop binnenkort weer even reageren. Vrijdagochtend heb ik gesprek met de afdelingsarts van de acute dagbehandeling waar ik nu mee bezig ben om te kijken wat we gaan doen met deze medicatie. Of we de XR variant 50mg gaan starten etc.
13-03-2018

Dipiperon (pipamperon)
ADHD

12-03-2018

Lithiumcarbonaat (lithium)
Bipolaire stoornis

Vreselijk middel. Ziek van geweest, leeg gevoel en kon mezelf niet meer terugvinden. Ik kwam 3kg per week aan, en uiteindelijk 21kg in de 3 maanden dat ik het gebruikte. Heb in 3 weken afgebouwd, dat ging prima. Sinds het gebruik ben ik chronisch duizelig maar niet 100% zeker of dat ermee te maken heeft.
12-03-2018

Invega (paliperidon)
Psychose

Men vertelde mij dat ik verward zou zijn, kon al niet meer uit woorden komen door alle stress en wanhoop van mijn klachten. Men wilde niet luisteren naar mij of mijn verhaal/medische geschiedenis, weigerde contact op te nemen met andere specialismen en hield eigen contact met andere artsen tegen en zorgde voor weer vertraging in mijn behandeling die ik wel nodig heb ipv ge[lees meer...]dumpt te worden in de GGZ door mijn omgeving en de macht die de GGZ tentoon spreidt en tussendoor het ook onmogelijk maakte om behandeling te mogen krijgen voor mijn andere lichamelijke klachten die allemaal bij de neuroloog horen, zoals de hersentumor in mijn hoofd die langzaam groeit en geen GGZ diagnose beslaat maar zeker voor psychische problemen zorgt. De houding van GGZ en hun dwang en drang om mij dan nog aan te merken bij weigeren van Invega als dat ik lastig en vervelend zou zijn en geen ziekte inzicht zou hebben is ook erg grof te noemen wanneer ik al een hele tijd weet dat ik dat in mijn hoofd heb groeien en er Ctscans gemaakt zijn en MRI scans waar het duidelijk zichtbaar op is. Het middel Invega is mij erg slecht bevallen vooral in de tijd dat ik zorg nodig had van een specialist en het etiket GGZ en anti psychotica hier niet echt een goede binnenkomer weer zijn. Naast dat mensen mijn gedrag uitleggen als verward of anders maar zij leven niet met de gedachte dat er een tumor aan het groeien is in de schedel die nergens heen kan, de prognose, gevolgen en hun eigen kortzichtigheid. Ik ben voorstander van anti psychotica en medicatie trouw, zeker bij GGZ patienten waar ik nog verder wil gaan om de maatschappij tegen hen te beschermen en dat de omgeving mij serieus had genomgen met mijn vage klachten en gedrag en niet naar de slachtbank van het GGZ slachthuis te brengen, slopender dan een hersentumor die groeit en realistisch is.
06-03-2018

Seroquel (quetiapine)

Ik heb al mijn hele leven moeite met inslapen. periodes met nachten van 2-3 uur waren echt geen uitzondering. Toen ik volwassen werd kreeg ik daarvoor zolpidem, dat ik periodiek gebruikte, wat goed ging. Toen werd ik vader én kreeg ik de kans om een fantastische job aan te nemen. Bij zorgden voor een onregelmatig leven , waardoor het slaapprobleem escaleerde. Een psychia[lees meer...]ter schreef mij 100-150 mg seroquel voor. Sindsdien is mijn leven helemaal veranderd. Ik combinatie met goede slaapgewoonten en een lekker glas 's avonds heb ik doorgaans geen grote problemen meer. Gaat het toch nog eens een tijdje fout, dan kan ik nog terugvallen op een benzo als aanvulling, maar dat is steeds zeldzamer. Ik moet goed op mijn gewicht letten, ik kom makkelijker bij dan voorheen en afvallen is ook wat lastiger. Daarnaast is mijn ochtendpols wat verhoogd, dat kan wel eens vervelend zijn, maar is onderzocht en niet problematisch. De bijwerkingen van mijn slapeloosheid waren vele en vele malen erger. Game changer voor mij.
05-03-2018

Onrust

Gebruik het nu ongeveer 3 maanden 2x50mg. Voorgeschreven omdat ik mezelf voor het eerst in me leven niet in de hand had. Plusjes: Amper nare flashbacks van vroeger, makkelijk in slaap vallen(piekeren verdwenen), niet teveel bij dingen nadenken. Minnetjes: Vaak droge smoel, niet echt een gevoel dat ik nog leef(geestelijk). Heftig dromen gebeurd ook welleens wat i[lees meer...]k soms wel als fijn ervaar, omdat het ook leuke dingen kunnen zijn.
04-03-2018

Risperdal (risperidon)
Autisme

vanwege autisme en dat ik meer rust in mijn leven nodig had. zodat ik minder ging piekeren. heeft het me erg geholpen het haalden echt de scherpe randjes overal van af. ben er ook maar 1 kg van bijgekomen. ik slikte eerst 1 mg nu nog maar 0,5
02-03-2018

Seroquel (quetiapine)

Ik kom wat laat met mijn verhaal maar wil het nu toch kwijt omdat het nogal een heftige ervaring is geweest, en ik altijd met het idee heb gelopen om dit toch nog een keer te vertellen. Ik kreeg destijds dit middel van de psychiater voorgeschreven. Hij zei nog ga maar niet al die bijsluiters lezen, dit medicijn kan met een kleine hoeveelheid een gunstige werking hebben op[lees meer...] de depressie. Ik had nog geen ervaring met medicatie. Ik weet nog zeer goed wat er gebeurde op de dag dat ik de tablet Seroquel innam. Mijn hartslag ging plotseling enorm omhoog. Ten gevolge hiervan moest ik steeds blijven lopen. Ik liep te ijsberen in mijn woonkamer. Alles kwam plotseling in een versnelling,dusdanig dat het hele levenstempo om mij heen als zeer traag over kwam. Ik besloot naar buiten te gaan om daar verder te wandelen en besloot om dan maar wat boodschappen te halen. Onderweg snel wandelend naar de supermarkt bemerkte ik visueel iets heel raars. Het leek of de natuurlijke afstand tussen mijn ogen en de grond, al wandelend plotseling was gehalveerd. Met andere woorden alsof mijn ogen ter hoogte van de afstand van mijn navel naar de grond keken in plaats van mijn normale afstand van hoofd naar de grond. Een zeer bevreemdende ervaring. Ik heb wel eens ooit voor de grap de bril van een ander opgedaan en dan kun je ook van dat soort rare visuele effecten hebben. In de supermarkt bemerkte ik plotseling een ongekende grote honger. Ik had het gevoel alsof ik de hele supermarkt wel op kon eten zoveel trek had ik in een keer. Na het afrekenen bleef ik nog even staan lezen op de advertenties en flyers en aankondigingen die daar op de muur hingen. Er stond een heel verhaal op een A 4 getypt. Hier bemerkte ik dat ik in 1 oogopslag als zijnde een fotografische print de volledige tekst, zonder de afzonderlijke zinnen gelezen te hebben had gelezen en begrepen. Heel opmerkelijk was dat. Dat is handig dacht ik nog, wat een tijdsbesparing.Maar ook dat mijn besef van de dingen veel sneller was dan de mensen om mij heen. Ik liep naar huis met een heel rap tempo mijn snel kloppende hart stuwde mijn lichaam in een versneld lopen, ik kon gewoon niet meer anders dan snel lopen .Ik vond het al met al een zeer beangstigende ervaring met een impact op verschillende gebieden die ik nooit had verwacht en vroeg me af hoe lang dit zou duren voor het uitgewerkt was. Ik heb meteen besloten dat deze ene tablet Seroquel voor mij meteen de laatste was. Ik heb de boodschappen thuis neergezet en de resterende tabletten gepakt en ben er linea recta mee naar de apotheek gelopen en heb ze weer ingeleverd en gemeld dat wat er met mij gebeurde echt niet normaal was. En dat ik dit nooit meer wilde slikken. Er kwam die middag een vriendin op bezoek en ik heb haar hierover verteld, het ijsberen en het moeten lopen en de versnelde hartslag hebben nog uren geduurd. Af en toe komt deze ervaring weer bij me omhoog. Ik heb zelfs af en toe wel eens gegoogled om te kijken of er ook andere mensen dit soort bijwerkingen hadden meteen bij de eerste tablet. Ik kon eerlijk gezegd op dat moment amper geloven hoe het mogelijk was dat andere mensen nergens last van hadden. En bij mij een heel scala. Ik ben nog heel lang huiverig geweest voor allerlei medicijnen, omdat de angst behoorlijk was aangewakkerd . Dat 1 pilletje dit allemaal teweeg kon brengen, had ik nooit van te voren verwacht. Ik weet nu wel heel zeker dat mijn lichamelijk systeem zeer gevoelig is. En dat het ontzettend veel triggerde in mijn hersenen en lichaam. Ik heb anderhalf jaar later pas weer een ander medicijn aangedurfd. Dat was toen Citalopram voor de depressie. En ook voor dat medicijn zal ik nog een beoordeling geven op deze site. Er was destijds ook iemand in mijn therapiegroep voor wie seroquel een uitkomst was. Zij slikte het wegens Borderline. De precieze dosering weet ik niet meer, ik weet wel dat mijn psychiater had gezegd dat het een lage dosering was vandaar dat ik hier 50 mg heb ingevuld omdat je hier wel perse iets in moet vullen
02-03-2018

Bipolaire stoornis

Tot nu toe het beste medicijn voor mijn bipolaire stoornis. Ik heb andere medicijnen geprobeerd waaronder lythium en haldol deze hadden erg veel vervelende bijwerkingen voor mij.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (4209)
Anticonceptie - overig (3154)
Cholesterol (2508)
Depressie - antidepressiva overig (2301)
Epilepsie (2093)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (1912)
Pijn - morfine-achtigen (1855)
Pijn (1718)
ADHD - psychostimulantia (1596)
Verslavingsziekten (1593)
Bloeddruk - betablokkers (1463)
Maagzuur - protonpompremmers (1417)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1387)
Anticonceptie - eenfase (1173)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (974)
Angststoornissen (946)
Depressie - antidepressiva TCA (886)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (858)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (854)

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!