ISO 27001

ervaringen per categorie

Psychose / schizofrenie - antipsychotica

Schizofrenie en Psychose

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Psychose / schizofrenie - antipsychotica

22-08-2017

Solian (amisulpride)

Ben verleden jaar tijdens een burn out met paniekaanvallen en zelfmoordgedachten op voorschrift van mijn psychiater Solian beginnen nemen, voelde me na enkele dagen al veel beter, angst en zelfmoordgedachten onder controle. Dit jaar drie maanden na de afbouw terug moeten beginnen te nemen zelfmoord gedachten en onrust waren terug, nu na vier weken terug Solian voel ik me v[lees meer...]eel beter. Bijwerking: positief, meer energie en ik bijt meer van me af, minder peikeren, durf zeggen waar het op staat! Negatief: kilo's bijgekomen.
20-08-2017

Psychische klachten

Ik heb Quetiapine voorgeschreven gekregen, omdat ik psychisch in de war was/leek. De psychiater twijfelde eraan of ik wel echt psychotisch was, zo vertelde ze mij. Maar de psychiater had het gevoel dat er íets moest gebeuren en daarom heb ik anti-psychotica toegediend gekregen. In het begin was het volgens mij een ander middel, omdat ik toen weigerde om zelf iets te slikke[lees meer...]n. Later werd het Quetiapine (wat ook wel Seroquel heet.. dat is de merknaam). Een andere psychiater, die mij nauwelijks kende, raadde mij bij het afsluiten van de 'behandeling' bij een GGZ-instelling aan om dit medicijn nog zeker 5 jaar te slikken. Dit vond ik een zeer twijfelachtige gang van zaken.. ik ben op het moment nergens in behandeling, en heb op eigen houtje de dosering wat verlaagd.. ik slik de Quetiapine nu eigenlijk vooral vanwege de bijwerking dat ik er goed door slaap. Anders zou ik heel slecht slapen. Dit vind ik zelf eerlijk gezegd niet echt kloppen en ik zou er eigenlijk mee moeten stoppen, vind ik zelf. Ik heb zelf een medische achtergrond dus ik kennis van farmacologie en doe niet zomaar wat. Mijn functioneren sinds het begin van de medicatie is wel ontzettend vooruitgegaan.. daar moet ik eerlijk over zijn.. maar of dat alleen aan de Quetiapine heeft gelegen of aan andere omstandigheden (aandacht en steun) weet ik niet zo goed.
20-08-2017

Abilify (aripiprazol)

13-08-2017

Zyprexa (olanzapine)
Schizoaffectieve stoornis

Eet gezond en blijf bewegen. Ik had veel last van vreetbuien en meer moeite met bewegen. Het hielp mij wel uit mijn manie
13-08-2017

Schizoaffectieve stoornis

Dit middel werkt prima voor mij. Ik gebruik 3 keer op een dag, de snelwerkende variant met de volgende dosering: 2 keer 100mg en voor het slapen gaan 150mg. Samen met het middel sertraline 50mg heb ik mijn schizo affectieve stoornis goed onder controle. Mede dankzij deze medicatie heb ik de draad in me leven weer op weten te pakken. Let wel op: het gevoel van verzadiging k[lees meer...]an door het middel seroquel verminderen, waardoor je snel meer kan gaan eten. Ik adviseer iedereen dan ook voldoende te bewegen en gezond te eten.

Nozinan (levomepromazine)

Nozinan is een volledig niet verslavende slaappil, die ook nog super goedkoop is. Ik kan Nozinan wel niet nemen in de week daar ik me telkens zou overslapen op een werkdag. Ik gebruik het enkel in het weekend, en uitslapen doe ik, je bent echt fit als je wakker komt na gebruik van Nozinan.

Borderline persoonlijkheidsstoornis

Voor ik Solian nam gebruikte ik onder andere Seroquel. Seroquel maakte mij echter incontinent. Met Solian ben ik het beste af.

Solian (amisulpride)
Borderline persoonlijkheidsstoornis

Om mijn borderline tegen te gaan ben ik gestart met dagelijks neuroleptica. Echter hebben deze medicijnen zware bijwerkingen en ben gestrand bij het middel Solian. Solian is zeer effectief tegen borderline.
08-08-2017

Borderline persoonlijkheidsstoornis

Ik neem dit medicijn al verschillende jaren. Het heeft mij zeer veel voordelen gegeven maar ook enkele nadelen. Ik ben zeer veel bijgekomen van dit geneesmiddel en ben er nu verslaafd aan. Ik heb over de jaren mijn dosis wel heel erg kunnen afbouwen, maar stoppen zit er voor mij niet in.
07-08-2017

Camcolit (lithium)
Manisch-depressieve stoornis

03-08-2017

Xeplion (paliperidon)

niet normaal nadenken over eventuele gevolgen, de hele tijd
02-08-2017

Olanzapine (olanzapine)
Psychose

Ik heb dit middel gekregen omdat ik op mn 19e een psychose kreeg. Het werkte voor mij erg goed, maar niet alles ging er mee weg hoor. Ik kwam er ook nog eens 40 kilo van aan, terwijl ik heel weinig at en erg lette ook op wat ik at. Wat ik altijd al deed. Ik heb in het verleden anorexia gehad en moest aansterken, maar dit vond ik niet leuk. 40 kilo!! In 3 maanden tijd. Lij[lees meer...]kt mij niet gezond. Nu ben ik genezen bijna van de eetstoornis en ben aan het afbouwen. Zit nu op 2,5 dus dat gaat mooi. Mn gewicht gaat ook langzaam om laag.
29-07-2017

Seroquel (quetiapine)

Vele middelen gebruikt, maar dit is het enige middel waar ik tevreden over ben. Ik gebruikte voor kort 25mg, maar dan piekte het middel het eerste uur waardoor ik redelijk last had van sedatie, niet handig met 2 kleintjes. Nu heb ik 50mg vertraagde afgifte. Ik kan het innemen en blijf fit, maar de hele gedachtenstroom in mijn hoofd kalmeert. Ik heb een ontwijkende persoo[lees meer...]nlijkheidsstoornis met een gegeneraliseerde angststoornis. Dit uit zich in depressies, piekeren, obsessief gedrag mbt voeding (bepaalde voedingstoffen niet willen/ kunnen eten). Dankzij de seroquel stopt het piekeren, waardoor de angst minder wordt. Ik kan hierdoor beter slapen, word fitter wakker en voel me energieker. Dit alles terwijl ik wel gewoon tot 2x in de nacht op kan staan om mijn zoon te voeden (kunstmatige voeding) in heldere geest. Het stoppen met seroquel vereist 3 nachten wakker liggen, maar het is dus echt te doen. Als je echt wilt stoppen (zoals ik tot 2x toe omdat ik zwanger wilde raken zonder het gebruik van medicatie) dan kan het. Bijwerkingen; droge mond na inname. Zakt na 4 uren ongeveer.
29-07-2017

Clozapine (clozapine)
Psychose

Na een psychose vrijwel meteen Clozapine voorgeschreven gekregen en de keuze voor eventueel Lorazepam. In het begin een verhoogde dosis en na twee keer de combinatie met Lorazepam ben ik met die combinatie gestopt (dat was voor mij één grote waas, zwart gat). Uiteindelijk overgegaan op 200 mg voor 's avonds. Na 2,5 jaar ongeveer ben ik gaan afbouwen, alleen kreeg een klein[lees meer...]e terugval en ben ik voor nog 1,5 jaar verder gegaan met Clozapine. Het per dag houden bij drie maaltijden en (eventueel) 2 à 3 tussendoortjes, gezond, was een hele opgave. Alsnog dik 30 kilo aangekomen door vooral vochtvasthouden en geen verzadigingsgevoel. Ik voelde mij de hele dag door duf en onscherp. Mijn energielevel daalde dramatisch. Binnen no-time uitgeput en ik kon ook sporten wat ik wilde. Na inname van het medicijn voelde ik mij na een half uur eerst heel erg duf en vervolgens dronken, om daarna dik een uur klaarwakker te zijn. Daarna viel ik als een blok in slaap en had hele rare dromen. Ik kon makkelijk 12-14 uur slapen en kon dan moeilijk wakker worden. Andere bijwerking: veel overmatig speeksel, kussen was bij het wakker worden helemaal doorweekt, vertraagde spijsvertering, verstopping en overmatig zweten. Voor de periode dat ik het heb gebruikt was het effectief. Sinds een periode gebruik ik het medicijn niet meer. Ik merk dat alle bijwerkingen af zijn genomen en dat dit ook erg snel is gegaan. Daarnaast heb ik geen psychotische verschijnselen en voel ik mij ook weer als vanouds. Voor die ene psychose hielp het. Wanneer je meerdere psychoses hebt gehad, weet ik niet of de effectiviteit van dit medicijn behouden blijft. Door alle bijwerkingen voor mij geen Clozapine meer.
26-07-2017

Clozapine (clozapine)

Krijg Clozapine 200mg in combinatie met Lorazepam. Voel me sinds jaren na verschillende antipsychotica te hebben gebruikt eindelijk aan de beterende hand: veel helderder en nauwlijks tot geen last meer van psychotische verschijnselen. Angsten worden ook steeds minder alleen helaas blijven de stemmen aanwezig echter raakt het me wat minder of laat ik ze makkelijker varen en[lees meer...] ik trek ze steeds meer in twijfel. Vind Clozapine de eetste uren na inname wel vervelend, alsof ik stom dronken ben maar dat kan ook komen door dat ik het middel pas een kleine 2 maanden gebruik en dat deze bijwerking van zelf minder wordt. Verder begrijp ik niet waarom artsen mensen vaak pas na ellen lange narigheid, zo als ik, Clozapine voor schrijven want je moet alleen elke week even bloed prikken, thats it! Baal daar van want tot nu toe is dit middel een verademing in tegen stelling tot welk ander middel ook. Ik kan iedereen aan raden Clozapine op tafel te gooien want baat het niet, schaad het niet! Toch?
25-07-2017

Dipiperon (pipamperon)
PDD-NOS

ik heb ook pdd-nos. en kon ook geen contact maken met andere kinderen. Nu lukt het wel, maar nog wel moeizaam. Maar het lukt. En moest ook vroeger die dipiperon slikken van mijn 4e tot mijn 7e jaar. Had heel weinig effect, maar moest het toch doen. En toen kwam ik op een andere school en toen had ik ze niet meer nodig. En werd uit mij zelf rustiger en ze zeggen dat ik de r[lees meer...]ustigste puber was. Maar leuk dat wij dezelfde problemen hadden of hebben.
25-07-2017

Tinnitus

Heb dit middel met Esctalopram voorgeschreven gekregen door mijn psychiater. Ik heb namelijk veel klachten van een zeer hinderlijke piep in mijn oren, tinnitus. Kom slecht in slaap, onrust in mijn kop, een gevoel alsof ik in een achtbaan zit. Met deze mecicatie slaap ik wel goed op, maar ben overdags gesloopt. Mijn vrouw is opgenomen geworden voor lange tijd en moest[lees meer...] ik kiezen. Of slecht slapen en gewoon vermoeid zijn of deze medicatie slikken en overdags gesloopt zijn, omdat ik moet rijden en nu ook het huishouden erbij moet doen. Ik slik ze dus nu niet en ga met psychiater overleggen voor iet anders.
20-07-2017

Aripiprazol (aripiprazol)
Onrust

Ik heb 2 jaar lang 5 mg gebruikt. Ik was daarvan zo moe dat ik naar de 2,5 mg ben gegaan en 4 weken later naar de 1,25 mg. Ik voel me nu weer een stuk fitter. En ik kan mezelf weer beter uiten met emotie's. Ik ga proberen helemaal af te bouwen. Ik heb gelukkig geen last van afkickverschijnselen.
20-07-2017

Camcolit (lithium)
Bipolaire stoornis

Na jarenlang ernstig depressief geweest te zijn zonder enig effect verschillende medicijnen genomen. Uiteindelijk een hypomanie met nadien terug depressief. Starten van Lithium zorgde zonder veel nevenwerkingen voor 100% herstel. Nu al 6 jaar volledig vrij van depressiviteit. Neem nog steeds Lithium. Enkel een paar kilo's bijgekomen en bij vermoeidheid een nauwelijks zicht[lees meer...]bare tremor.
19-07-2017

Quetiapine (quetiapine)

In combinatie met 10 Mg diazepam zijn er nu nachten waarin ik kan slapen!!
18-07-2017

Quetiapine (quetiapine)

Het is een a typisch antipsychoticum, terwijl ik depressief ben geraakt door mijn steeds zwakker wordende lichaam door verschillende ziektes en stress. Het heeft veel bijwerkingen en werkt ondermeer op mijn spijsvertering en spierstelsel. Natuurlijk doet het ook een en ander met de hersenen. In combinatie met een cortisoide voel ik me steeds zieker en zwakker worden.
17-07-2017

Olanzapine (olanzapine)
Psychose

Ik krijg dit middel: 20 mg toen ik werd opgenomen na een psychose te hebben gehad/ met manische episode. Het heeft me geholpen om weer te kunnen slapen/- tot rust te komen met gedachten. Ik ben in 3 maanden tijdens opname wel 16kg aangekomen.. door veel eetlust. Het middel vlakt heel erg af. Nu eindelijk zo ver afgebouwd tot 2,5 mg waar ik vandaag mee van start ga. Ik raad[lees meer...] mensen aan om alternatieve geneesmiddelen zoals wietolie, lavendel, evt sint.janskruid (bij depressie, let op: niet bij bipolaire stoornis). Het afbouwen gaat heel langzaam en door de bijwerkingen raad ik het mensen af dit middel (en ook andere medicijnen: antipsychoticum en antidepressiva) te gebruiken. Het is en blijft chemisch en slecht voor de gezondheid. Ik ben lang boos geweest dat ik dit gedwongen moest innemen van de psychiater maar het middel heeft mij enigszins wel geholpen in een manische episode. Toch blijf ik tegen.
16-07-2017

Drugsverslaving

Ik gebruik dit middel voor een detox van cannabis, naar advies van de verslavingsarts. Het tempert de onrust die je lichaam veroorzaakt dat snakt naar het middel. Nadeel is dat ik me nu onder invloed voel van dit middel (Duizeligheid, sterretjes zien, dubbele tong praten). Alles gaat trager, het lijkt alsof ik onder water zwem en ben niet alert.
15-07-2017

Seroquel (quetiapine)

Wegens een burn out/depressie kon ik niet meer slapen. De huisarts schreef dit voor. Het werkt goed, maar inmiddels zit ik op 25 mg (nam eerst de helft). Hoewel ik diep slaap word ik ontzettend duf en moe wakker. Zonder kan ik niet inslapen. Ik ben bang dat ik straks niet meer zonder kan.
13-07-2017

Quetiapine (quetiapine)

Stop ermee. ... Nooit meer. Ben op 3 maanden 14 kg bijgekomen en s nachts wakker worden en ontzettend veel behoefte aan suiker. Nooit een suiker freak geweest, nu extreem.
12-07-2017

Seroquel (quetiapine)

Werkt bij PTSS, depressie en slaapklachten. Doet wat het moet doen, in mijn geval geen bijwerkingen. Moet waarschijnlijk nog wel opgehoogd worden.
08-07-2017

08-07-2017

Haldol (haloperidol)
Psychose

Ik had heel veel bijwerkingen die op de langere termijn blijvend konden worden
07-07-2017

Abilify (aripiprazol)
Manisch-depressieve stoornis

Ik ben zeer stabiel sinds ik ingesteld ben op Abilify
07-07-2017

Seroquel (quetiapine)

Sinds mijn 17e heb ik steeds meer last van slaapproblemen, vooral moeite met inslapen. Ik blijk aan verlaat slaapfase syndroom te lijden icm ADHD. quetiapine werkt voor mij doordat het de continue gedachtstroom in m'n hoofd vermindert waardoor ik makkelijker inslaap. Heb ook een tijd zopiclon gebruikt maar daar ging m'n geheugen sterk van achteruit en het werkte verslaven[lees meer...]d. Voor mij werkt dit beter dan benzodiazepines.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (3951)
Anticonceptie - overig (3007)
Cholesterol (2371)
Depressie - antidepressiva overig (2189)
Epilepsie (1982)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (1802)
Pijn - morfine-achtigen (1708)
Pijn (1620)
ADHD - psychostimulantia (1517)
Verslavingsziekten (1470)
Maagzuur - protonpompremmers (1358)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1331)
Bloeddruk - betablokkers (1182)
Anticonceptie - eenfase (1102)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (915)
Migraine (873)
Angststoornissen (867)
Depressie - antidepressiva TCA (834)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (816)

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!