categorie

Psychose / schizofrenie - antipsychotica

Schizofrenie en Psychose

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Psychose / schizofrenie - antipsychotica

18-02-2020

Stress

Ik heb deze medicatie voorgeschreven gekregen omdat ik constant zat te piekeren vanwege hoog stressniveau. Ik gebruik het nu een week. Vier maal per dag 25 Mg. Ik ben compleet van de wereld door het medicijn. Het lijkt wel of ik stoned ben. Ik ben duizelig, heel erg wazig, praat soms met dubbele tong. Ik onthoud niets meer, zelfs niet op hele korte termijn. Ik heb weinig t[lees meer...]ot geen rem op lust tot eten. Kortom mijn gehele leven staat stil. Ik voel geen behoefte om naar buiten te gaan en kan niets afspreken omdat normaal gesprek met anderen niet echt gaat. Ik kan alleen slapen of tv kijken en soms lukt lezen me. Ik heb de psychiater al aangegeven dat ik wil stoppen hiermee. Hij vindt het voor mij een goed middel omdat het mijn denken stillegt en snel werkt. Ik vind het een heel naar middel .
15-02-2020

Aripiprazol (aripiprazol)

door buren conflict in de problemen met de woning gekomen waardoor de gemeente een rm heef aangevraagd voor mij omdat mij niet geloofd werd. zonder verder onderzoek heef de psychiater mij de medicijnen voorgeschreven op zeggen van de gemeente . de medicijnen krijg ik dus onder dwang. hoe ik ook wat zeg over de bijwerkingen ze doen net of ze het nog nooit gehoord hebbe[lees meer...]n. dit vindt ik arts onwaardig. zelf heb ik het gevoel dat ik gewoon geremd wordt om te leven kan geen auto meer rijden kom dus in een isolement terecht. lichamelijk ga ik achteruit maar dat interreseert ze niet de pillen blijven in hun ogen belangrijk. ik moet nu stoppen met schrijven omdat de spieren weer tegen sputteren, sorry voor de typ fouten.
07-02-2020

Cisordinol (zuclopentixol)
Psychose

slik wel iets tegen de bijwerkingen ik sk 8mg akineton je kunt artanne ook nemen ik raad tremlex af want dat is ook teggen de bijwerkingen maar je voelt je zo strak je raakt er verward van hele grote ogen lijkt op speed maar naar pilletje
06-02-2020

Schizofrenie

Ik slik sinds 10 jaar dit middel, 800 mg per dag. ik gebruik de xr voor de onderhoudsdosis en de gewone seroquel voor als ik me niet goed voel. Het echte rottige aan dit middel middel vind ik dat je geen eet rem hebt en daardoor flink dik wordt. Verder doe ik het er goed op.
05-02-2020

Risperidon (risperidon)
ADHD

Ik zal iets over mijn zelf vertellen ik ben 22 jaar werkzaam geweest bij ggz en ik was behandelaar met mensen die slechte ervaringen hadden met dit medicijn. Ik ben via via aan dit middel gekomen om uit te proberen wat het effect heeft op dit medicijn. De gevolgen waren zo erg dat ik een tijdje opgenomen Ben geweest omdat ik mijn zelf niet meer ben. Gevolg baan kw[lees meer...]ijt en een digagnose voor de rest van mijn leven autisme en mcdd met adhd. Mijn leven is complete veranderd doordat ik een steekproef met dit middel deed.
31-01-2020

Xeplion (paliperidon)
Schizofrenie

ik heb adhd maar ggnet heeft mij schiezofreen verklaart omdat ik mensen op afstand hoor en met ze praat ik krijg xeplion omdat ik daar rustig van moet worden maar met die bijwerkingen wordt ik iedere keer hartstikke wild.ik heb geen ene reet aan dit medicijn want de stemmen gaan niet weg ik wordt niet rustig en heb alleen last van de bijwerkingen,de stemmen gaan niet weg w[lees meer...]ant ik ben niet schizofreen ben maar heb goede oren heb,dan heb ik ook nog 's een waardeloze psichiater die allang door had moeten hebben dat ik adhd heb en niet schizofreen ik heb wel psichische problemen omdat ik sexueel misbruikt ben voor deze behandeling heb ik 15 jaar op moeten wachten en krijg ik t eindelijk wordt mijn psycholoog die me emdr terapie moet geven ziek en breekt hij zijn elleboog als hier iets van waar is.waarom behandelt mijn psychiater me zo omdat hij van iemand heeft gehoord dat ik hem verkracht heb waar geen zak van waar is misbruikt door X, X die iedereen voorliegt over dat ik hem verkracht en worden behandelt door psychiater waarvan 1 van die j's ook wel voor X zal staan.uit eindelijk nog maar 1 ding xeplion is geen goed medicijn kijk maar naar de %ten van de tevredenheid en o ja gevaarlijk met tromboses in de familie mijn moeder had trombose en mijn vader en broer hebben allebij een herseninfarct gehad dat is toch ook een trombose een bloedpropje dat de aders verstopt maar dan in de hersenen andere medicijnen die ik hiervoor heb gehad ,risperdahl en ace map hebben ook geen enkel effect gehad op de stemmen, mvg,
27-01-2020

Zypadhera (olanzapine)
Syndroom van Gilles de la Tourette

Ik heb na jaren "5" gebruik van zyprexa 20 mg "olanzipine" een dwangstoornis ontwikkeld. het lijkt het meest op een dwangmatige OCD gedachtengang. die gedachten lijken buiten mijn controle te staan, waardoor het brein overal en nergens is. Nu met zypadhera, lijkt het de gedachten te dempen, kan nog niet echt bijwerkingen benoemen, want ik gebuik pas kort depot is voo[lees meer...]r 1 maand en ik krijg 2x een depot 305mg per maand. Wel bijwerking vlak na injectie gehad duizelig, toen meteen in de kliniek de bloedruk laten testen. en mijn onderdruk was 60, normaal was deze altijd 80. Dus vandaar moet je dus 3 uur in de kliniek ter observatie verblijven ter controle Ook weer toename in eetlust. en afvlakking gevoelsleven. ook hart palpitaties
27-01-2020

Quetiapine (quetiapine)

ben Quetiapine gaan gebruiken op advies van de psycholoog. Sinds dien een goede nachtrust, 25 is voor mij echter veel te veel. ik gebruik een kwart tablet per nacht, ideaal om de nacht zonder slapeloosheid door te komen. wordt wel gewoon in de nacht wakker als mijn dochter naar de wc wil, maar slaap daarna makkelijk weer door.

Seroquel (quetiapine)

25mg voorgeschreven gekregen na een crisisopname vanwege extreme angst. Ik gebruik het in combinatie met sertraline, met name om goed te slapen 's nachts omdat ik vanwege de angst slecht en onrustig sliep. Van nature ben ik een piekeraar en doemdenker, en de seroquel zet dit piekeren echt voor het grootste gedeelte uit. Slapen gaat perfect, een half uurtje na inname slaat [lees meer...]de slaperigheid toe en ik slaap goed door. Ik heb geen moeite om de volgende ochtend weer op te staan en heb overdag geen last van dufheid. In combinatie met intensieve therapie gaat het nu zo goed dat ik dit medicijn mag gaan afbouwen. Een prachtig hulpmiddel als het even niet gaat!

Zyprexa (olanzapine)
Onrust

Hielp niet.

Risperdal (risperidon)
Onrust

De tweede keer dat ik Risperdal neem, in het begin erg vermoeid, maar wel rustig. Helpt nu iets minder, want merk dat ik nog vrij snel/veel overspoeld wordt. Meer dan 10 kg dikker geworden, weet niet of dit het wel waard is. Heb ook al Abilify en Zyprexa geprobeerd.
18-01-2020

Invega (paliperidon)

Dit middel kreeg ik voorgeschreven tijdens mijn depressie omdat ik wantrouwen had naar mijn familie toe. Ik heb het bijna 1.5 jaar geslikt. Ik werd er apathisch door en mijn gevoelens zijn weg. Dit vind ik verschrikkelijk. Ik ben normaal een persoon die vroliik is en geniet van het leven. Als ik dit geweten had had ik dit middel nooit geslikt. Sinds een week of 3 ben ik ge[lees meer...]stopt. Ik heb er flinke buikpijn van en pijn in mijn hoofd.ook voel ik nog steeds niets qua emoties heb het gevoel dat die nog steeds onderdrukt zijn en vraag mij af wanneer die terug komen.
17-01-2020

ADD

Toen ik slecht sliep en anorexia kreeg kreeg ik dit middel. Eerst 400 mg. Was zombie. Later 250 mg. Nooit gecontroleerd ea. 20 jaar gebruikt. Veel hartritme stoornissen en slaapapneu met lange ademstops. Per toeval omdat ik naar Amerika ging kwam ik er achter dat het daar verboden is ivm risico's. Je zou er 30 jaar korter van leven. Zo geschrokken dus accuut gestopt. Had i[lees meer...]k het maar eerder gedaan. Geen hart problemen of ademstops meer. Voel me veel beter nu.
15-01-2020

Quetiapine (quetiapine)

Voorgeschreven door de psychiater omdat ik veel pieker in bed en moeite heb met slapen. Dit middel helpt goed voor het inslapen. Begonnen met 25mg, na een paar weken opgehoogd naar 50mg. Slaap hier fijn op en heb geen last van bijwerkingen de dag erna. In het begin alleen een beetje suffig 's ochtends. Als ik soms erg onrustig word overdag neem ik 25mg extra in. Werkt fij[lees meer...]n voor mij. Juiste dosering is wel belangrijk; bij een te hoge dosering word je extra suf de dag erna.
12-01-2020

Schizoaffectieve stoornis

Ik gebruik Haloperidol 1mg. Tegen snelle overprikkeldheid en slaapproblemen. Ik neem dit icm 450mg Clozapine en 1mg Lorazepam. Haloperidol werkt goed in lage dosering. Niet zozeer antipsychotisch (daar heb ik Clozapine voor) maar wel tegen angst / onrust en snelle overprikkeling. Drukte in je hoofd. Ik ben tevreden over deze combinatie. Bijwerkingen heb ik niet.
12-01-2020

Autisme

Ik heb autisme, al mijn hele leven. Daarbij komt ook veel angst en paniek kijken, met name als de dag vordert. Ik woon alleen, maar zodra er mensen om mij heen zijn heb ik veel last van angst en paniek, mijn andere diagnose is dan ook sociale fobie. Ook had ik door mijn autisme en veel gepest zijn veel last van achterdocht, als onbekende mensen op straat lachen of ook m[lees meer...]aar het woord autisme(of grapjes maken over aparte mensen) had ik contstant het gevoel dat ze het over mij hadden. Ik kan ook niet te lang buiten blijven, ik ga even naar de winkel en vlucht dan naar huis, waar ik thuis met gigantische hoofdpijn en stress kom. Ik moet dan altijd even slapen, anders lukte het huishouden en/ of koken niet meer. Ik stond anders echt onder hoogspanning. Ik heb dit al mijn hele leven, zeker wel vanaf mijn 12e. En heb ook en diagnose autisme. Ik vind het heel gezellig met andere mensen te zijn, en heb ook hele goede contacten met familie, maar het is vaak erg moeilijk om te communiceren en het kost mij heel veel energie, ik ben vaak doodmoe als ik even naar de winkel ben geweest bijv. Vroeger moest ik na school ook altijd even liggen van de hoofdpijn. Op den duur werd de overprikkeldheid aan het einde van de dag zo erg dat ik niet meer in slaap kon vallen en meerdere keren per nacht wakker werd, ik had ook erg depressieve en suicide gedachten omdat ik veel meegemaakt heb in mijn leven naast het feit dat ik autisme heb. Ik was altijd fel tegen medicijnen net als mijn ouders. Snap ik wel, medicijnen kunnen nadelig zijn voor de ontwikkeling van een kind. Tot ik de huisarts een keer uitgebreid sprak, dat ik het zat was, om altijd maar overspannen te raken van normale activititeiten. Ook wilde ik weer gewoon kunnen slapen. Die middag gebeurde er een klein wonder, ik nam quetiapine 50 mg en ik voelde hoe mijn lichaam een stukje lichter werd, er viel een last van mij af, ik vergeet dit nooit meer, alsof deze overprikkeldheid van mijn autisme compleet verdween. Op den duur bleek 50 mg niet genoeg en heb ik 100 gekregen, vlak voor het slapengaan. Ik was zo overdonderd van het feit dat mijn leven ooit nog zo rustig en prettig kon worden, ik kon goed naar een ander luisteren en rustig op een ander reageren, bijvoorbeeld in de winkel, wat normaal nooit lukte door autisme. Ik ben ben erg blij geweest met de serequel, alleen schrok ik heel erg want ik kwam 2 kg per week aan, terwijl ik juist graag sport, alles op de fiets doe, een heel huishouden run enzovoort. Ik eet veel groenten en fruit. Uiteindelijk ben ik 15 kg aangekomen en paste mijn kleding niet meer. Ik ging in de weken van het gebruik wel naar de sportschool kracht training, maar toch bleef ik aankomen. Ik vind dit oneerlijk want vroeger viel ik hier juist heel snel van af. Na wat eigen wetenschappelijk onderzoek op internet over gewichtstoename en antipsychotica kwam ik tabellen tegen, die aangaven welke antipsychotica waarschijnlijk het minste gewichtstoename zou geven. Ik ben van surinaamse afkomst en mijn bmi is nu na de gewichtstoename van 15 kg, 31, dat was voor mij ook een argument om over te stappen naar een andere antipsychotica. Wij hebben veel suikerziekte in de familie. Ik heb dit wetenschappelijk overzicht, met gewichtstoename i.c.m. antipsychotica uitgeprint en meegenomen naar mijn psychiater. Ik heb gevraagd om over te stappen op aripiprazol. Ik heb dit nu een paar dagen(ik begin met 2.5 mg en misschien komen we op 5 mg) en kan nog niet beoordelen of dit even goed werkt als de serequel. Ik ga weer proberen 3x per week te sporten (kracht training) in combinatie met een eiwitrijk dieet. Ik hoop dat het nu wel werkt, want met serequel was afvallen bijna onmogelijk. Ik vind dat psychiaters het beste een middel moeten voorschrijven met de minste gewichtstoename, er zijn veel onderzoeken hiernaar gedaan.... Dus mijn advies is: als je serequel voorgeschreven krijgt, probeer eerst kritisch te zijn naar de dokter waarom je geen andere antipsychotica krijgt, misschien word je straks wel 15 kg zwaarder? Ik ken heel veel mensen, die wel 10-20 kg zijn aangekomen door antipsychotica, ik vind echt dat hier meer aandacht voor moet zijn. Anders ben je nog verder van huis. Ik hoop dat je wat hebt gehad aan mijn review. Fijne dag,
09-01-2020

Aripiprazol (aripiprazol)
Psychische klachten

Ik gebruik 5mg aripiprazol tegen mijn achterdocht en gedachtes die zich aan me opdringen met alle emoties zoals boosheid en verdriet erbij. Sinds ik de medicijnen gebruik heb ik weinig tot geen last meer van achterdocht (laat makkelijker los) en gedachten dringen zich niet meer aan me op, de emoties boosheid en verdriet die ik erbij voelde, zijn helemaal verdwenen. Geen ge[lees meer...]fronsde wenkbrauwen meer tijdens het nadenken over situaties.. ben er tevreden mee. Eerste week wel bijwerkingen gehad zoals extreem moe zijn en stijve benen, heb de dosis daarna verlaagd van 10mg naar 5mg en nu gaat het goed.
08-01-2020

07-01-2020

Risperdal (risperidon)
ADHD

risperdal geeft verstoring van de seksuele hormonen

Cisordinol (zuclopentixol)
Autisme

Idee was om mijn hoofd rustiger te krijgen, maar dat sloeg bij lage dosering al sterk door in een continue versuft gevoeld de hele dag.

Olanzapine (olanzapine)
Autisme

Gaf enige rust in mijn hoofd. Geen effect op het slapen, ook niet met het incidenteel verdubbelen van de dosering.

Autisme

Doet niets om het slapen te verbeteren. Eerste periode maakte het mijn hoofd iets rustiger, maar na verloop van tijd werkte het meer blokkerend dan helpend.

Autisme

Ik slaap al jaren zeer slecht tot niet. Dit middel zou moeten helpen bij slapen. Helaas doet het dat niet tot nauwelijks. Ook door de bijwerking van spierstijfheid, waardoor ik mij dwangmatig ga rekken en strekken en mijn ledematen beweeg terwijl ik eigenlijk zou moeten slapen qua gevoel op dat moment. Ook wakker worden is doffe ellende, dat kost heel veel tijd.

Quetiapine (quetiapine)

Ik kreeg dit voor geschreven voor milde depressieve klachten. Ik merk tot nu toe weinig verschil met voorheen. Wat ik echter wel merk is dat ik erg vervelende bijwerkingen ervaar, zoals voortdurend trillende oogleden, als ik s'ochtends wakker word (ik nam ze voor het slapen in), ik een soort van roes ervaar en dat ik erg veel hoofdpijn heb. Ook werd ik juist door het geb[lees meer...]ruik van Quetiapine heel erg emotioneel en zijn mijn klachten zelfs toegenomen. Ik ben dus maar op eigen houtje gestopt en ik merk dat ik me een stuk beter voelde dan toen ik ze nog wel gebruikte! Kortom, geen aanrader dus (niet voor mij tenminste). Ze zijn wel fijn om in te nemen aangezien het pilletje erg klein is.
04-01-2020

Quetiapine (quetiapine)

Slapen zul je, maar dit spul legt je zo stil dat je de volgende dag, hoe hard je ook probeert, niet in je normale doen komt en productief kunt zijn. Hels is het, al meerdere malen over de rooie gegaan van ergernis zo remmend is de werking.
04-01-2020

Priadel (lithium)
Bipolaire stoornis

Alles goed, maar de PRIJS is 100% duurder geworden (klopt dat?)

Fluanxol (flupentixol)
Psychose

als het depot uitgewerkt raakt, na 3 weken komt mijn gevoel iets terug en voel ik hoe rot ik me al die tijd 24 uur lang gevoeld heb. de laatste paar dagen voel je je iets beter en slaapt dieper en natuurlijker. je mist ook daardoor het contact met anderen, voelt dat niet en je mist daardoor ook je geloof, bidden is als een machine die bid, geen contact met God. natuurlijk[lees meer...]e middelen zijn iets een tegenhanger waar door je iets meer leeft en je iets minder rot voelt. ze veroorzaken geen psychose. ga op zoek en probeer uit. bv ginklo biobla helpt bij mij een beetje tegen dat niet voelen en dat rotgevoel, vooral de laatste week merk ik effect. blijf gelukkig wel helder in mijn hoofd, geen rare gedachten. als het vaak misgaat doordat je in 1 keer gestopt ben en langzaam afbouwen van het depot wel gaat, geloven artsen en behandelaren niet meer in overgroeien of volledig herstel. dat maakt mij wanhopig en depressief. de medicijnen veroorzaken (nu) mijn psychische problemen, klachten. dat klinkt misschien raar. maar de oorzaak van indertijd waardoor mijn psychose ontstond, pesten heb ik overwonnen, maar in 1 keer stoppen geeft als afkikckverschijnsel, ontrekkingsverschijnsel nu de pscychose. dus bouw alsjeblieft langzaam af. (in maanden).

Quetiapine (quetiapine)

Wat een drama dit middel. Veel meer nachtmerries en slechter slapen dan zonder medicatie. Bekaf en somber de volgende dag. Slechts 1 nacht geprobeerd. Nu tevreden over alprazolam ondanks de afhankelijkheid.

Olanzapine (olanzapine)

Wordt snel erg somber en depressief als ik dit middel gebruik, hoe langer hoe erger. Enkele dagen na het starten dacht ik de hele dag na over dat het beter zou zijn dat ik er niet meer zou zijn. Psychiater zei dat het "normaal was in deze fase van de behandeling" maar met andere middelen heb ik dit niet. Ook erg afgevlakt qua gevoelens, droge mond, verstopte neus. Sliep we[lees meer...]l goed. 2,5 mg deed praktisch niets voor de slaap. Uiteindelijk uitgekomen bij alprazolam wat het fijnste werkt, maar wel verslaving in de hand kan werken. Oké voor mij omdat ik niet verslavingsgevoelig ben maar afbouwen na 2 jaar gebruik gaat maar erg langzaam.
23-12-2019

Psychische klachten

Ik had deze medicijn geschreven gekregen bij psychose door het blowen het helpt wel maar veel vervelende bijwerkingen zoals sufheid, moeilijk bewegen , vermoeidheid. Ik zou het wel gebruiken maar niet te lang als je klachten stoppen zou gelijk ook met de medicijn stoppen zelf ben ik ermee gestopt en voelde me goed terwijl de arts zei dat ik het een lange tijd zou moeten ge[lees meer...]bruiken nu heb ik nergens last meer van en slik ik het niet meer gaat goed

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (4945)
Anticonceptie - overig (3633)
Cholesterol (2834)
Depressie - antidepressiva overig (2647)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2251)
Pijn - morfine-achtigen (2140)
ADHD - psychostimulantia (1960)
Pijn (1933)
Verslavingsziekten (1863)
Bloeddruk - betablokkers (1625)
Maagzuur - protonpompremmers (1527)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1475)
Anticonceptie - eenfase (1348)
Angststoornissen (1160)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1105)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1084)
Depressie - antidepressiva TCA (1021)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (934)