ISO 27001

ervaringen per categorie

Psychose / schizofrenie - antipsychotica

Schizofrenie en Psychose

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Psychose / schizofrenie - antipsychotica

24-09-2018

Lithiumcarbonaat (lithium)
Clusterhoofdpijn

tegen clusterhoofdpijn
23-09-2018

Bipolaire stoornis

Ik ben hsp en had in november veel te maken met wantrouwen en angsten. Ik ben pas in december erachter gekomen dat mijn klachten, regelmatige depressiviteit en dergelijke te maken had met het feit dat ik hsp ben al heel mijn leven. En door familiale omstandigheden last van de wantrouwen.
22-09-2018

Seroquel (quetiapine)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)

Ik slik nu ruim 2 jaar seroquel 50 Mg voor het slapen . Door mijn ptss veel nachtmerries vandaar dat mijn psychiater mij dit middel had voorgeschreven . Begonnen met 25 Mg maar na verloop van tijd moest ik steeds meer nemen . Ik hou niet van medicatie dus ik ben zelf gaan minderen wel in overleg met psychiater vandaar nu nog 50 Mg voor de nacht . De medicatie doet op zich [lees meer...]wel zijn werk . Na een half uurtje begin ik slaperig te worden en val als een blok in slaap aks ik in bed ga liggen . In de twee jaar ben ik sinds ik de medicatie gebruik lichaamlijk achteruit gegaan . Zware burn-out gehad 2 keer meer lichaamlijk kwam door de ptss zeiden ze . Nu twee jaar verder met goede behandelingen voel ik me helemaal niet goed . Ik word met de dag zwakker , veel last van mijn spieren , licht in mijn hoofd met draaiduizeligheid tintelingen in handen en voeten . Nu is mijn vraag herkent iemand dit !!! Ik lees wel veel slechte dingen over seroquel ( dat het gevaarlijk is en dat het je nieren en lever aan kan tasten enzo en beangstigd mij op deze manier wel . Heeft iemand hier ervaring mee of herkent mijn verhaal ??
19-09-2018

Semap (penfluridol)
Psychose

Door omstandigheden en factoren in mijn leven kreeg ik een psychose als die jaren ervoor gingen die zonder behandeling voorbij omdat ik erg ziek was lichamelijk en na een ongeluk, ook veroorzaakt door de voorgeschreven medicaties in ziekenhuis, operaties en infecties. Ik heb een intoxicatie gehad en erna kreeg ik allerlei soorten anti psychotica, die ik al vanuit opvoed[lees meer...]ing en opgroeien kende, maar niet zozeer wist wat die pillen waren of inhielden. Ik had wel opgemerkt dat er met aantal mensen in de omgeving het beter ging als zij de pillen namen, en wat ik kwijt ben door de behandelingen wat morfine een troep is, neem ik nu Semap, omdat ik ook weet dat half Nederland boven de 65 jaar dit gaat krijgen toegediend in zorgtehuis of thuis door zorg. Naast de schade van wat men elkaar aandoet, niks van zorg voor elkaar over heeft is het geaccepteerd ook inmiddels dat mensen pillen slikken nodig hebben ook al worden ze moe, herstel is niet voor iedereen weggelegd, net als een gelukkig leven ook niet, ik ben er goed mee te leven en functioneren, zonder kinderen want ik ga met de genensoep daar niet aan beginnen of de mensen die nog vrijheid blijheid wensen onder de patienten die beweren het wel zelf te genezen want het is een psychiatrisch ziektebeeld en kan onder veel noemers vallen maar vanzelf genezen nee dat zit er niet of ooit nog in.
15-09-2018

Zyprexa (olanzapine)

bekend met depressiviteit, stress stoornissen, onrust en slecht slapen
09-09-2018

Priadel (lithium)
Stemmingswisselingen

Priadel helpt mij al jaren heel stabiel te blijven. Dosis is verminderd. Soms jeukende huid. Gewichtstoename ondanks stoppen met frisdrank. Verminderde lustgevoelens.
04-09-2018

Psychose

04-09-2018

Lithiumcarbonaat (lithium)

Heel lang geleden heb ik het in nog hogere dosis geslikt en stapte eerst over op valproïnezuur, maar dat maakte een soort zombie van me. Nu CBD-olie en dat houdt me veel beter in balans.
27-08-2018

Risperdal Consta (risperidon)
Bipolaire stoornis

wat een k.... spul. merk er helemaal niks van. ze zeiden je hebt stemmen in je hoofd maar die heb ik niet alles wat ik hoor en zie gebeurd echt.
24-08-2018

Quetiapine (quetiapine)

Jarenlange steeds slechtere slaap. Soms maar 2 uur per nacht. Door rusteloosheid in burn-out helemaal kon ik uiteindelijk helemaal niet meer slapen. Wist niet dat oxazepam daar uiteindelijk juist slechte invloed op had. Nu quetiapine 25 Mg gekregen en afbouwen oxazepam. Na aanvankelijk twee drukke nachten met veel dromen bij de start met quetiapine nu eindelijk heerlijk sl[lees meer...]apen. Wat een verademing!! Waarom wisten we dit niet eerder. Geen dufheid en kater nadien. Duurt ruim uur voordat het werkt. Maar heerlijke rust in mijn lijf en hoofd. Ik voel me na een paar nachten slaap eindelijk weer mensch...
24-08-2018

Quetiapine (quetiapine)

Begon 6 maanden geleden met deze medicatie, eerst 25mg, dat 3 dagen geprobeerd, kon eindelijk slapen na 4 maanden niet geslapen te hebben . Toen overgestapt naar 50mg met verlengde afgifte, kon gelijk 8 uur per nacht slapen. Zat ook nog aan de Oxazepam, ben later naar ochtend 50mg xr en avonds 50mg xr gegaan en zit nu op avond 100mg xr en sochtends 50mg xr. De oxazepam afg[lees meer...]ebouwd van 20mg naar 0mg, blij dat ik daar vanaf ben, bah wat een troep! Iedere opbouw van Quetiapine is in het begin vervelend, hou daar rekening mee en gun het de tijd!!!!! De eerste 2 weken worden je symptomen erger lijkt het wel. Het lijkt wel hoe erger de symptomen tijden opstarten of verhoging hoe beter de medicatie uiteindelijk gaat werken, weet niet of dat zo is maar voelde wel zo. Na ongeveer 2 a 3 weken begint het zijn werk te doen, en hoe moeilijk de eerste 2 weken ook zijn hou vol! Ik heb geen bijwerkingen, tenminste niet dat ik weet. In het begin last van nachtmerries maar die nemen ook af. Als ik snachts er uit moet om te plassen dan ben ik zo suf dat ik mijn bed weer in duik en rustig weer doorslaap tot een uur of 9 a 10. Quetiapine heeft mijn leven gered, ik kon niet slapen zonder vanwege heftige angst. Nu slaap ik weer en ook genoeg, alleen dat is al levensreddend want van niet kunnen slapen word je ook knettergek. Advies: lees mijn bericht en niet de negatieve, ik zat op een acute dagopvang en daar slikte meer dan de helft deze medicatie en allemaal naar tevredenheid. Door de spookverhalen op internet wilde niemand met deze medicatie beginnen, en achteraf zeggen we allemaal : levensreddende medicatie... De positieve verhalen dringen minder goed tot je door als je in crisis verkeerd , begin anders rustig en bouw het langzaam op. Ik heb nu echt geen bijwerkingen, niet eens een droge mond, geen gewichtstoename niks.... En ik deed het in mijn broek toen ik de eerste pil nam, niks aan het handje. Tip: drink elke dag minimaal 1,5 liter water en stop met caffeine.
23-08-2018

Schizofrenie

Het is best een goed medicijn, alleen kunnen de injecties ongelooflijk veel pijn doen een paar dagen. Ik ga nu aanvragen of ik over op zuigtabletten mag want m'n arm is helemaal lam van de pijn als ik wil draaien. Heb al een klacht ingediend maar hielp niks. Oh ja, het is niet altijd zo geweest, het is iets van het laatste jaar en gebruik het al 6 jaar.
22-08-2018

Olanzapine (olanzapine)

Hallo, ik slik al bijna 4 jaar Olanzapine. Begonnen met 2,5 mg tegen angstgevoelens en piekeren tijdens een heftige depressie. 10 kg aangekomen en toen naar een halve gegaan van 1,25 mg. Gewicht gestabiliseerd. Op een gegeven moment naar een kwart gegaan van 0,625 mg. Voelde een beetje een terugval maar was te doen. Toen om de dag een kwart genomen voor 3 weken en toen ges[lees meer...]topt. Na 2 weken weer last van spanning op m'n borst en angstgevoelens. Ook huilbui af en toe. Zit ook in mijn overgang en weet dus niet wie, wat, waar door komt! Ben toch weer begonnen met dat kwartje innemen en voelde me na 2 dagen weer prettiger in mijn vel. Ben ik te snel gestopt met dat kwartje? Moet dit nog langzamer? Heeft iemand hier ervaring mee? Graag respons.
20-08-2018

Autisme

Voor mijn prikkelgevoeligheid krijg ik Zyprexa (Olanzapine). Medicijn werkt goed, maar er zitten ook vervelende bijwerkingen aan. Bijwerkingen: Enorme gewichtstoename, droge mond, plasproblemen, vergeetachtig, afgevlakte gevoelens.
18-08-2018

Risperidon (risperidon)
Borderline persoonlijkheidsstoornis

Ik werd er totaal een ander persoon van.
18-08-2018

Olanzapine (olanzapine)

Door dit medicijn ben ik volledig afgevlakt qua gevoelsleven. Emoties komen weliswaar minder heftig binnen, maar dit geldt tegelijk ook voor geluksgevoelens. Ik heb dit middel voorgeschreven gekregen nadat ik een heftige psychose kreeg. Daarnaast heb ik een lichte vorm van Autisme en ben ik soms Psychotisch. Maar ik leefde mijn leven eerst zonder medicatie, totdat ik een p[lees meer...]aar maanden terug mijn eerste heftige psychose kreeg. Mijn directe omgeving en de psychiater vonden dat het tijd werd voor medicatie. Er werd mij verteld dat Olanzapine zowel voor mijn Autisme als voor de psychotische klachten zou werken. Nou moet ik zeggen dat het medicijn inderdaad wel werkt. Maar de bijwerkingen zijn niet mis! Ik lees ook een hoop positieve ervaringen hier, van met name mensen met autisme, waardoor ik kan concluderen dat het voor elk mens anders werkt. De bijwerkingen die ik ervaar: Enorm aangekomen (15 kg in 2 maanden tijd) droge mond, droge ogen, hou meer vocht vast, vaker plassen, snacht’s opstaan om telkens te plassen, vreemde dromen (nachtmerries) depressieve gevoelens die je uit het niets overvallen, negatieve automatische gedachten die alle kanten op schieten, levenloze gevoelens alsof mijn levenslust mij verlaten heeft. Geen inspiratie of motivatie om dingen te ondernemen, kortom een aantal akelige bijwerkingen dus. Voor de Olanzapine had ik hier geen last van allemaal. Getracht te stoppen, maar dit lijkt onmogelijk. Kreeg ineens zoveel prikkels binnen dat ik letterlijk gek werd! Bij een lagere dosering kwamen de psychotische klachten weer terug. Ondanks dat het medicijn wel werkt, heb ik er echt spijt van dat ik eraan begonnen ben en mij heb laten overhalen. Het voelt gewoon alsof ik niet meer mij zelf ben, alsof mijn ‘ware ik’ compleet weg is. Daarom wil ik adviseren om er goed over na te denken alvorens je gaat starten met dit medicijn. Uiteraard is geen mens het zelfde en werkt het voor iedereen anders. Maar als er een mogelijkheid is om het zonder medicatie te doen, zou ik die optie zeker goed bekijken hoe zwaar de klachten soms ook kunnen zijn. Hoop dat ik hiermee anderen een beetje heb kunnen helpen. Mvg S.
17-08-2018

Seroquel (quetiapine)
Bipolaire stoornis

Zijn er mensen die 800 mg gebruiken per dag. Ik gebruik dit middel nu twee jaar. Gevarieerd tussen 600 en 800 mg. Na iname onwijs veel last van hartkloppingen en ademhalings problemen. Afgelopen twee jaar 2 keer opgenomen geweest in een psy gesloten afdeling. Mijn klachten zijn verergerd. Heeft iemand deze ervaring ook?
14-08-2018

Olanzapine (olanzapine)

Ik heb het een tijdje gebruikt en heb het gelijk verlaagd Voelde me alsof ik buiten mezelf was Alsof ik steeds achter mezelf aan liep, heel vreemd Toen ik een lagere dosis had sliep ik goed was vaak al voor tien uur moe Dus als je slaap problemen hebt...
13-08-2018

Impromen (broomperidol)
Schizofrenie

Het was teveel. Plots in een injectie in mijn dijbeen. Door 'n verpleegster van de Caterina Ziekenhuis in Eindhoven. Was 4 maanden heel erg erg ziek.
11-08-2018

Priadel (lithium)
Bipolaire stoornis

Ik slik nu bijna 4 maanden Priadel. In het begin had ik het gevoel dat het weinig deed, maar nu ik wat verder ben en terugkijk merk ik dat het zeker beter gaat. Ik heb geen depressieve en manische episoden meer gehad. Ik ben absoluut niet vlak, maar de extremen zijn er wel vanaf. Het scheelt ook dat ik probeer stress te vermijden, want dat blijft wel een trigger voor mij.[lees meer...] Ik voel me goed en mijn partner geeft aan dat het echt een verademing is. Voorheen wist hij niet wat te verwachten als hij thuiskwam uit het werk en dat heeft hij nu helemaal niet meer.
11-08-2018

Quetiapine (quetiapine)

Na vele jaren erg slecht slapen heb ik eindelijk een medicijn gekregen dat werkt. Ik slaap redelijk makkelijk in nu en wordt nog wel wakker in de nacht maar slaap dan ook weer in. Ik ben er erg blij mee, mijn kwaliteit van leven is zoveel beter. Ik heb weer energie om dingen te ondernemen en ben niet meer de hele dag doodmoe.
10-08-2018

Posttraumatische stressstoornis (PTSS)

Ben altijd al een slechte slaper geweest , als kind al. Heb in het verre verleden wel eens een paar keer een korte periode benzo 's gebruikt maar zonder resultaat. Helaas in mijn werk een aantal keer een trauma opgelopen en daardoor PTSS symptomen, nog slechter slapen, nachtmerries, piekeren en met periodes gevoelsafvlakking wat naar een depressie neigde. Ik werk ze[lees meer...]lf in de psychiatrie en zag veel patiënten baat hebben bij dit middel. Toen ik zelf uiteindelijk een burn out kreeg heb ik mijn behandelaar gevraagd dit medicijn voor te schrijven. In het begin was ik de gehele dag suffig, wat ik toen prettig vond omdat de box van Pandora was open gegaan en er heel veel prikkels gedempt werden. Na een paar weken voelde ik mij overdag helderder. 'S nachts sliep ik door. En ik sliep makkelijk in omdat het piekeren geblokkeerd wordt door vermoeidheid. Geen nachtmerries meer en geen hyperventilatie. Als ik al wakker word dan is dat maar een paar minuten. S morgens ben ik niet moe of suf en voel mij energieker dan ik mij ooit gevoeld heb. Kortom voor mij een van de beste behandeling mij op medisch gebied ooit heeft geholpen. Ik gebruik het als slaapmiddel. Ik heb ervaren dat ik Door het gebruik een langere periode om de slapen in 24uur moet inplannen. Hierdoor slaap ik zeer goed en word ook niet suf wakker.
08-08-2018

Autisme

Wanneer ik overprikkelt raak, dan kan ik wat psychotische klachten ontwikkelen. Olanzapine helpt om dit tegen te gaan, zodat ik beter kan functioneren in het dagelijkse leven. Eerst gestart met 5 mg daarna verhoogd naar 10 mg. Tien milligram was te hoog, toen is de dosering weer verlaagd naar 7,5 mg. Dit werkt voor mij het beste. Op vijf milligram merkte ik al gauw dat het[lees meer...] effect minder was en op tien werd ik te suf waardoor ik nergens zin meer in had. Het medicijn werkt goed, echter heb ik wel sterk het idee dat ik hier heel mijn leven aan vast zit. Eenmaal eraan begonnen en met de gewenning kom je er niet zomaar vanaf. Verder qua bijwerkingen ben ik wel behoorlijk aangekomen. Dat zit me soms wel dwars, maar door te sporten probeer ik het een beetje in de hand te houden.
07-08-2018

Risperdal (risperidon)
Psychische klachten

Ik gebruikte dit middel tegen hallucinaties, psychoses etc. Hierdoor kon ik een stuk beter slapen en het werkte naar mijn idee ook echt tegen de angsten etc. Echter sliep ik ineens véél meer, was bijna altijd moe, altijd sloom en nóóit energiek meer. Ik voelde me niet meer mezelf, erg weinig emoties. Ook ben ik enorm aangekomen en kreeg ik ineens een erge vorm van[lees meer...] acné. Ben na iets meer dan een halfjaar gestopt met de medicatie. Pas na 1 heel jaar was de acné weer volkomen weg. Heb nu echter nog wel littekens ervan. 3 maanden na gestopt te zijn werd mijn huid zichtbaar beter. De eerste maand na het stoppen werder mijn psychotische klachten echter erger dan voor ik begon aan de medicijnen. Maar daarna ging het langzaam terug naar normaal. De gewichtstoename heb ik nog steeds erg moeite mee. Ik was altijd dun, nu schommelt mijn gewicht steeds tussen de 51 en de 46. Gelukkig geen 53 kilo meer. Dat klinkt misschien heel weinig, maar het is een enorm duidelijk en zichtbaar verschil met 46 kilo. Tijdens het gebruik van deze medicijnen kreeg ik het idee dat mijn lichaam opnieuw door de puberteit ging, maar nu véél heftiger. Er veranderde van alles aan mijn lichaam, in slechte zin. Ook werd mijn menstruatie ineens erg verstoord, soms 3 maanden niks, dan bijvoorbeeld ineens 2 weken lang. Ik gebruikte geen enkele vorm van anticonceptie. Dus daar kon het niet aan liggen.
04-08-2018

Autisme

Kreeg 1 maand geleden een psychose, hierdoor moest ik opgenomen worden in een psychiatrisch-kliniek. Op de afdeling schreef de psychiater het middel ‘ Haldol ’ voor. Dit werkte compleet averechts bij mij en zat vol met bijwerkingen. Kreeg er een dikke kop van en werd er ook soms duizelig van. Toen ik mijn ovrede uite over het middel, stelde de psychiater ‘ Zyprexa (Olanzap[lees meer...]ine) ‘ voor. In het het begin dacht ik, wat voor verschil zal dit nou weer uitmaken ze zijn allemaal het zelfde volgens mij. Nou dat heb ik gemerkt! Gestart met Olanzapine 5 mg en daarna verhoogd naar 10 mg, omdat tien net effe wat effectiever was. Weinig bijwerkingen behalve een toename van eetlust en dus ook aankomen. Al met al ben ik aardig tevreden, het werkt echt en los van het feit dat het me (psychose) vrij laat, merk ik dat het ook goed werkt voor mijn autisme. Kan beter met alle daagse zaken omgaan, veel minder prikkels en stress. Ik heb wel het geluk dat ik regelmatig sport, maar heb wel gemerkt dat je door dit medicijn zwaarder wordt. Door het sporten heb ik dit gedeelte onder controle. Dus kan ik Olanzapine anderen aanraden? Ik zou zeggen probeer het, veel beter dan Haldol in ieder geval ! Ik kan hiermee wel leven zeg maar..
01-08-2018

Fluanxol (flupentixol)

Ik neem fluanxol voor depressie, angst- en paniek. Normaal ben ik heel gevoelig voor bijwerkingen, maar bij dit medicijn valt het goed mee. Na inname ben ik wel moe. Ook meer zin in eten, waardoor mijn gewicht wat is toegenomen. Mentaal gaat het wel beter. Ik voel me minder neerslachtig en ben rustiger.
01-08-2018

Autisme

Olanzapine 5 mg. Helpt goed om prikkels te dempen. Kom ook sneller in slaap.
30-07-2018

Autisme

Werkt goed om de symptomen te onderdrukken. Je komt wel snel aan.
28-07-2018

ADHD

Ben minder druk in mijn hoofd en krijg veel minder prikkels binnen. Mijn stemming is ook stabieler, dus het bevalt goed.
28-07-2018

Autisme

angst en autistische klachten. medicijn werkt wel aardig. heb geen last meer van slapeloosheid. bijwerking: enorme gewichtstoename en een suf afgvlakt gevoel. verder doet het medicijn wat het doen moet.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (4370)
Anticonceptie - overig (3241)
Cholesterol (2572)
Depressie - antidepressiva overig (2367)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (1985)
Pijn - morfine-achtigen (1934)
Pijn (1761)
Verslavingsziekten (1653)
ADHD - psychostimulantia (1644)
Bloeddruk - betablokkers (1493)
Maagzuur - protonpompremmers (1439)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1403)
Anticonceptie - eenfase (1215)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (995)
Angststoornissen (980)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (927)
Depressie - antidepressiva TCA (913)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (869)

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!