categorie

Psychose / schizofrenie - antipsychotica

Schizofrenie en Psychose

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Psychose / schizofrenie - antipsychotica

16-05-2022 | Vrouw | 66
quetiapine
van een vrolijke vrouw nu een angstig vogeltje heb de 12.5 mg in 7 weken afgebouwd en afgelopen 8 mei gestopt, denk dat het nog even duurt voordat de afkickverschijnselen afnemen, is ook te hopen want dit is geen leven, durf bijna de deur niet meer uit, moet soms naar de winkel maar is een drama, dit medicijn moet niet voorgeschreven worden voor slapeloosh[lees meer...]eid daar is het niet voor bedoeld. ben een heel ander persoon geworden mijn kinderen herkennen me niet meer heb 3 kleinkids maar was niet in staat on naar hun verjaardagen te gaan kan geen mensen om me heen verdragen door die duizeligheid en vreselijk naar gevoel in hoofd en ook nog last van brom in mijn oren gekregen waar ik ook gek van wordt. elk mens is anders maar voor mij is het een complete nachtmerrie hoop dat het snel beter wordt, slapen is ook drama meestal plafond staren.

Priadel

13-05-2022 | Vrouw | 52
lithium
Ik ben ook aan het afbouwen. In totaal 13 kg aangekomen. Ik beweeg veel, zwem, wandel. Er gaat geen kg af Afgelopen jaar toch 6 kg eraf. En mijn schildklier geeft problemen. Daarom wil ik ook stoppen.

Xeplion

12-05-2022 | Man | 37
paliperidon
Schizoaffectieve stoornis
Ik voel er geen kloten van en neem een injectie 1 keer in de maand en boel me kip lekker. Ik slaap goed. Ik verdik bijna niet andere midicatie verzwaar je die niet en hep niks van bijwerkingen en is veel gemakkelijker ik moet Nie elke dag medicatie nemen 1 keer in de maand een spuit van 100 mg en ben er van af

Dogmatil

05-05-2022 | Vrouw | 57
sulpiride
Psychose
Ik neem dit medicijn reeds 4dagen, sulpride 50mg, stress op de maag, dat helpt bij mij niet

30-04-2022 | Vrouw | 70
Onrust
Na afbouwen van jarenlang seroxat gebruik werd ik na drie maanden geconfronteerd met het niet meer spontaan in slaap vallen. De psychiater gaf mij quetiapine 6.25 mg wat me wel hielp met het in slaap vallen, maar mij ook een heel duf hoofd gaf. Ben mezelf gaan uitputten om weer spontaan in slaap te vallen. Dat is me gelukt. In het begin met zo’n uur of vier, vijf. Na e[lees meer...]en aantal maanden slaap ik nu 7 a 8 uur. Ben er erg gelukkig mee . Zonder medicatie in slaap te vallen was een enorme vooruitgang in het dagelijks leven. Ik moet wel meteen als ik de slaap voel aankomen , mijn bed in duiken. Als ik te lang wacht blijf ik wakker. Maar ja, als dat alles is. Heb het er graag voor over. Helaas merk ik wel dat mijn hersens veranderd zijn door jarenlang gebruik van seroxat. Gevaarlijk middel!

Acemap

25-04-2022 | Vrouw | 45
penfluridol
Ik heb nodig

23-04-2022 | Man | 25
Onrust
Wegens ptss en een angststoornis deze medicatid gekregen 12.5 mg dit werkt super als ik naar bed ga slaap ik vrij snel en als ik wakker word duurt het ook maar 5 minuten voor ik weer inslaap wat voorheen wel anderhalf uur kon duren dus een super middel alleen het vele honger hebben en aankomen is wat minder maarja niet slapen word je ook geen beter mens van

22-04-2022 | Man | 63
aripiprazol
door een onbekend middel kreeg men de indruk, dat ik op dat moment niet mezelf was. Men besloot toen maar om abillify toe te dienen,zonder dat men wist wat ik mankeerde;ik wist hetzelf n.l. ook niet zozeer wat ik had gedronken;ik vermoed een soort GHB.i.i.g. ik verbaasde mij over de snelheid waarbij dit middel werd toegediend en het feit dat het later werd overgenomen door[lees meer...] de rechtelijke macht,dmv een verlenging van de ""behandeling"".Nu ben ik in de situatie;dat ik voor 12 mnd. abillify krijg toegediend,zonder dat ik de noodzaak ervan in zie!Hoe kom ik ervan af????

Zyprexa

18-04-2022 | Man | 38
olanzapine
Psychose
Zyprexa wordt altijd als eerste opgestart in de psychiatrie en dan achteraf word bekeken met psychiater en hoofdverpleegkundige om om te switchen of niet. Slikklachten en opgehoopt gele slijmen in de keelholte vooral in de nacht om verstikking te krijgen. Maar overdag was ik terug de oude gezonde geest. Jammer voor die slijmen in de keel,.dus kreeg ik achteraf seroquel met[lees meer...] directe afgifte.

18-04-2022 | Man | 38
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Hersenziekte kan je seroquel gebruiken wat een ct of mri scan niet kan zien van een hersenziekte. Trombose onderbeen... .

13-04-2022 | Vrouw | 34
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Vanwege mijn PTSS en stemmingsproblematiek sliep ik slecht. Na meerdere keren korte perioden met benzodiazepinen geprobeerd te hebben zonder blijvend effect, kreeg ik Quetiapine voorgeschreven. De dosering van 25mg was eerst teveel, dus terug naar 12,5. Vervolgens werkte dat niet meer dus naar 25 mg. Dat ging een tijd goed, maar schoot gaandeweg tekort dus verhoogd naa[lees meer...]r 37,5. Inslapen ging beter, nachtmerries waren stukken minder, alleen doorslapen was een probleem. Daarvoor mirtazapine opgestart. Dat werkte wel maar kwam enorm veel aan, dus na een jaar mee gestopt. Die kilo's verdwenen toen ook vlot. De Quetiapine bleek zijn werk goed te doen, doorslapen ging ook beter. Ik had vrijheid om zelf, binnen bepaalde marges, mijn dosering aan te passen naar behoefte, maar die wisseling bleek juist funest voor mijn emotionele gemoedstoestand. Een klein jaar geleden is de dosering van 37,5 mg quetiapine vastgezet en dat ging goed. Ik sliep redelijk, kwam niet meer aan en functioneerde overdag redelijk naar omstandigheden. Nu begonnen met afbouwen in kleine stapjes van 6,25mg per maand. Heel voorzichtig en rustig omdat ik juist van de wisselingen instabiel werd. Beter heel geleidelijk in kleine stapjes afbouwen, dan te snel en weer moeten ophogen is het idee. Het trillen in het begin vond ik heel naar, maar ik vraag me af of het echt het middel was of de spanning die er eindelijk uit kwam of dat het een gevolg van was de vermoeidheid na maanden/jaren extreem slecht slapen wat zich nu ik eindelijk wat rust kreeg, geuit heeft. Ben in totaal 8 kilo aangekomen, maar was ervoor 5 kilo afgevallen dus nu 3 kilo meer dan voorheen. Voor mij acceptabel. Hoewel ik eerst heel sceptisch was over dit middel, want ik ga toch geen antipsychotica slikken en vanwege alle bijwerkingen en nare ervaringen die ik gelezen had,ben ik er nu wel heel tevreden over. Het heeft mij de nachtrust gegeven die ik nodig had om mijn therapieën aan te kunnen gaan, gevoelens te kunnen doorwerken en inzichten op te kunnen doen. Wel denk ik dat het heel belangrijk is, zoals met veel middelen, om korte lijntjes met de arts/psychiater te hebben, zodat je niet te snel ophoogt of verlaagt. Ook worden mijn bloedwaarden regelmatig gecheckt.

12-04-2022 | Man | 26
Psychose
Heb een eenmalige psychose gehad en zit nu vast aan een Zorgmachtiging. Ik kan zo niet leven ik kan absoluut niet stil zitten, ik moet meer dan 10uur per dag lopen. Mijn ogen bewegen steeds dus ik kan niks leuks kijken (alsof dat al niet mogelijk was doordat ik niet meer stil kon zitten) ik ben stijf en ook beef ik ook eens. Dit is echt VRE-SE-LIJK ik ben bang dat dit nog [lees meer...]jaren gaat duren voordat de Zorgmachtiging beindigd word. Ik heb echt alles gelezen over de Zorgmachtiging en denk dat het om het ernstig nadeel gaat. Momenteel ben ik bezig om het ernstig nadeel weg te schrappen door te werken en altijd met familie en vrienden te zijn. (Mijn ernstige nadelen zijn zelf verwaarlozing en maatschappelijk teloorgang) ik ben WOEST aangezien ik alleen een Zorgmachtiging heb gekregen omdat ik een eenmalige psychose heb gehad en aan het vasten was voor God. De enige uitweg die ik zie is zelfmoord maar ik ben bang als het niet lukt.. Wat een pijn..

Acemap

11-04-2022 | Man | 42
penfluridol
Psychose
Om een reden gek geworden, weet zelf ook niet waarom. Het medicijn hielp daartegen. Als ik ermee stopte kwamen de klachten terug. Toch was ik na ca. 1 jaar weer ok. Ik gebruik het medicijn nu al 8 maanden niet meer. Voel me weer als vroeger maar met een hoop herinneringen aan gekke dingen die ik dacht en deed.

Olanzapine

01-04-2022 | Vrouw | 32
olanzapine
In het begin nergens last van maar na een tijdje was ik een compleet ander mens. Mens? Was eigenlijk nog weinig menselijks aan.. zwaar depressief, kon niks meer zelf, elke dag voor me uit staren, lukte me niet meer in de was te doen, me te wassen überhaupt, boodschappen te doen.. Wat een bocht! Ik zat zelfs uit te zoeken hoe euthanasie werkte.. De zwager van een vriendin v[lees meer...]an mij had dezelfde medicijnen als mij. Met de nadruk op HAD, God hebbe zijn ziel.. Helaas heeft is hij er, ma herhaaldelijk proberen, in geslaagd zichzelf van het leven te beroven.. Dus ook namens hem.. doe het niet! Ik heb persoonlijk geen goed woord over voor deze zogenaamde medicatie. HET IS ZOOI! BEZINT EER GIJ BEGINT! En mocht je dit nu lezen en denken, hey ik voel me ook zwaar down en heb er allemaal geen zin meer in.. dat komt onderandere omdat die rotzooi de aanmaak van dopamine in je hersenen remt of platlegt.. ga in dat geval alsjeblieft in gesprek met je arts over het stoppen hiermee want het leven is echt te mooi om eruit te stappen.. ook al zul je dat op dit moment even niet kunnen zien.. trust me, been there to.. of zoals ik het zeg to hell and back again.

24-03-2022 | Vrouw | 56
Bipolaire stoornis
Op latere leeftijd pas de diagnose bipolaire stoornis type 2 gekregen. Kreeg na een hele moeilijke periode zo'n 3 jaar geleden een manie, viel snel heel veel af, at niet kon niet slapen enz. Stemmingswisselingen. Werd gelukkig goed begeleid na gebruik van een antidepressiva werd het heviger. Daarom alle3n nog qtp. Slik normaal 200mg, door vervelende gebeurtenissen die ve[lees meer...]el stress veroorzaakten tijdelijk opgehoogd naar 300. Ik heb er geen problemen mee. Functioneer goed. Geen heftige pieken en dalen meer godzijdank

24-03-2022 | Man | 65
quetiapine
Een lagere dosering dan als middel tegen een psychose, in deze dosis werkt het rustgevend ,neemt angst aanvallen grotendeels weg ,bij een veel hogere dosering zeer veel bijwerkingen, volledig in de war, waanvoorstellingen,

24-03-2022 | Man | 65
quetiapine
Afschuwelijk medicijn. Zeer ernstige bijwerkingen, totaal geen effect, verergering van bestaande klachten.

22-03-2022 | Man | 37
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Ik ken seroquel als geen ander. Deze werkt door dopamine - en serotoninereceptoren te reguleren. Ik heb jarenlang 300 mg seroquel XR genomen voor bipolaire stoornis wat er eigenlijk geen was of is. Het is altijd Borderline geweest maar de psychiater heeft dit nooit herkend omdat ze zo niet meer werken. Ze plakken geen diagnoses meer op mensen. Altijd spanning en onrust, i[lees meer...]dentiteitsverlies , woedeaanvallen, splitsen van persoonlijkheid. Maw deze constante onrust werd perfect gecounterd door lithium en dan 300mg. Als je dan gaat afbouwen met seroquel nr 50mg komt alles bloot te liggen. Voor de aandoening is het een goed medicament mr dit zijn regelrechte trauma’s voor mensen met angststoornissen en/of borderline (emotieregulatiestoornis) . Ik wens alle mensen die het mentaal moeilijk hebben veel kracht en hoop toe!!!

12-03-2022 | Man | 29
Onrust
Was erg onrustig geworden door emotionele leed en dwang. De eerste keer dat ik het nam, haalde het mijn onrust en dwang goed weg. Wel heel veel geslapen en uiteindelijk ook van 79 kilo naar 80 gegaan. Later begon het steeds minder te werken maar dit kwam ook door middelengebruik. Over het algemeen best wel tevreden geweest en het heeft me door een vervelende periode geholp[lees meer...]en. Na het stoppen weer wat afgevallen.

06-03-2022 | Vrouw | 33
Psychose
Zeer ernstige bijwerkingen gehad van dit medicijn, effectief tegen acute psychose. Na toediening kon ik de eerste dagen niet lopen, hierna stijve spieren. Menstruatie bleef uit, gewicht nam toe, erg moe, duizelig en coördinatie problemen, denken vertraagd, cognitieve problemen, gedragsverandering en apathie. Van een energieke extraverte jonge vrouw, was ik na toedienen van[lees meer...] dit medicijn opeens stil, teruggetrokken en apathisch. Kon alleen maar stil voor mij uit staren. Mijn omgeving herkende mij niet meer. Had geen emoties meer, totaal afgevlakt. Ook geen energie of motivatie om maar iets te ondernemen. Nu vernam ik van de hulpverlening dat dit mogelijk negatieve symtomen waren, echter na afbouw en stoppen met dit medicijn verdwenen al mijn klachten als sneeuw voor de zon. Ik ben weer volledig mijzelf. Wel heb ik mij jarenlang beperkt gevoelt.

01-03-2022 | Vrouw | 27
Onrust
Gekregen van de psychiater als een tijdelijk middel om wat meer rust te krijgen, in afwachtig van het psychologisch onderzoek. Medicatie gekregen om wat beter door te slapen. Ga binnenkort verhuizen, icm met corona en de lockdown waar ik in zat vanwege werk ( horeca ) merkte ik dat ik heel veel stress en angst opgebouwd had. En sliep max 5 /6 uur en werd heel gestressed wa[lees meer...]kker. Medicatie helpt goed tegen slapen, ik ben geen voorstander van medicatie maar ik slaap er wel prima op. Nadelen vind ik, is dat ik tot het einde van de middag wel wat suffer ben. Een droge mond, in de ochtend wat wazig ben en chagerijnig en vrijwel hele dag wat moe. Angstoornis is natuurlijk niet gelijk weg. Daar moet je grotendeels ook zelf aan werken. Alleen het dempt snachts wel het piekeren. Oxazepam en lorazepam heb ik in het verleden ook wel gebruikt. En je kan het eigenlijk wel een beetje vergelijken, althans dat is hoe ik het ervaar. Iedereen ervaart het natuurlijk anders!

01-03-2022 | Man | 29
Psychische klachten
De dromen zijn weg. Dat helpt mij enorm.

01-03-2022 | Vrouw | 45
quetiapine
Afgelopen zomer ook 2 maanden Quetiapine 50 mg geslikt, vanwege slapeloosheid door een overspannenheid met veel angst. Toen heeft het goed geholpen (8 uur slaap per nacht) had ik weinig last van bijwerkingen en na 2 maanden afgebouwd. Half januari opnieuw met dit middel gestart en een hele andere, zeer negatieve ervaring. Twee weken lang last gehad van enorm zweetaanvall[lees meer...]en en paniek s nachts en overdag enorm somber. Slapen doe ik er veel minder goed op dan afgelopen zomer. Raar toch dat een zelfde middel zo verschillend kan uitpakken in gebruik.

Nozinan

01-03-2022 | Man | 38
levomepromazine
Vanwege een blokkering aan mijn C1 atlas heb ik slapeloosheid. Van dit product heb ik moeite met opstaan en ben de hele morgen suf.

Haldol

27-02-2022 | Man | 50
haloperidol
Psychose
Ik gebruik het tegen psychotische stoornis en de onrust en angst die daarbij komen. De drukt en storm in mijn hoofd. Ik zit dus niet in een psychose. het helpt mijn hoofd rustiger te krijgen en de angst te minderen, ik denk minder en minder dieper door en dat helpt te voorkomen dat ik doordraai qua angstige gedachten en dergelijke. Het maakt ook iets slaperiger, het is[lees meer...] licht sederend, maar natuurlijk dosisafhankelijk. Ik lees wel eens dat mensen het verafschuwen en er voor waarschuwen, maar denk maar eens na over hoe erg een psychose hebben is, dat wil je te allen tijde voorkomen. Ik ervaar nauwelijks bijwerking, af en toe lichte stijfheid in de kaken, maar ik krijg akineton erbij tegen de bewegingsonrust. Ik zal het zeker niet afraden of aanraden, het is zo persoonsgebonden. Ga niet af op wat je op internet leest, dus gebruik ook mijn verhaal niet als reden om het wel of niet te doen. Overleg met een goede arts, probeer het en schrijf alle bijwerkingen op en weeg dat op tegen de nadelen. verder kan je altijd nog besluiten om af te bouwen en / of te stoppen. sterkte iedereen!

24-02-2022 | Man | 16
Onrust
ik sliep heel slecht en had stress , ik had veel nachtmerries waar ik van wakkerschrok en niet meer door kon slapen door dit medicijn krijg ik geen nachtmerries meer en wordt ik heel ontspannen wakker , echt een lifesafer !!

Haldol

22-02-2022 | Vrouw | 30
haloperidol
Bipolaire stoornis
Na zoveel negatieve ervaringen wil ik laten weten dat er ook mensen zijn die er wel baat bij hebben en weinig last hebben van bijwerkingen :-).

20-02-2022 | Vrouw | 38

Dipiperon

19-02-2022 | Man | 31
pipamperon
ADHD
In het begin gaf het me de energie en de zin om dingen te doen. Het was geweldig. Sinds ik verhoogd ben naar twee begon dit gevoel langzaam weg te trekken. Weer geen energie en geen zin om op te staan. Ben weer verlaagd naar 1 pil maar dit hielp niet. Terug naar twee. Nog altijd geen energie, alleen meer vermoeidheid. Het heeft me geholpen. Vind het alleen raar dat het gee[lees meer...]n effect meer heeft en me alleen meer moe maakt.

Xeplion

15-02-2022 | Man | 24
paliperidon
Psychose
Dit is een vreselijk medicijn. Ik wil niemand ontmoedigen, maar na drie maanden na de laatste injectie kan ik nog steeds niet goed sociaal functioneren. Alles komt langzamerhand terug, maar het is een tergend lange weg. Ik heb nog steeds niet mijn eigen persoon terug. Neem het als het kan niet en kies voor een ander antipsychoticum. Het is namelijk vreselijk, hoe lang xepl[lees meer...]ion in je lichaam blijft zitten, hoe langzaam het eruit gaat. Ik vind het onbegrijpelijk dat dit middel gebruikt wordt... Het maakt je kapot. Toch wil ik tegen eenieder die dit gebruikt willen zeggen (alles gaat terugkomen)... Ik deel je pijn!

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (5656)
Anticonceptie - overig (4158)
Cholesterol (3066)
Depressie - antidepressiva overig (2900)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2602)
Pijn - morfine-achtigen (2372)
ADHD - psychostimulantia (2325)
Pijn (2133)
Verslavingsziekten (2126)
Bloeddruk - betablokkers (1800)
Maagzuur - protonpompremmers (1673)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1604)
Anticonceptie - eenfase (1483)
Angststoornissen (1353)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1314)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1305)
Depressie - antidepressiva TCA (1138)
Antibiotica - urineweginfectie (1108)