categorie

Psychose / schizofrenie - antipsychotica

Schizofrenie en Psychose

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Psychose / schizofrenie - antipsychotica

Lithiumcarbonaat

06-07-2020 | Vrouw | 47
lithium
Bipolaire stoornis
Ik heb na lang gebruik van een ander medicijn diabetes ontwikkelt en Lithium heeft op diabetes een negatieve uitwerking. de waarden zijn veel te hoog. dit geeft extreme moeheid, en een disfunctioneren. Lithium helpt wel goed voor de bipolaire stoornis. geeft meer rust in het hoofd en maakt rustiger. dit medicijn slik je voor lange tijd en om de drie maanden moet je bloedpr[lees meer...]ikken ter controle van de spiegel.

05-07-2020 | Vrouw | 66
quetiapine
In 2020 heb ik een psychose gekregen door hele slechte omstandigheden waarin ik zat. (een slechte echtenoot) Ben opgenomen geweest en kreeg 400 seroquel. Op dat moment had ik dat ook nodig al denk ik achteraf had de dosis toen veel lager gekund. Want ik was gruwelijk moe de ganse dag. Nadat ik bij mn ex weg was ging het een stuk beter met me en ging ik na een paar jaar ter[lees meer...]ug naar 300 (zonder support van de hulpverlening) Want eens een pschose altijd een psychose zonder te kijken naar de individuele patient en de omstandigheden van de patient. Alle patienten zijn hetzelfde en blijven dus voor altijd afhankelijk. Ze waren wel bereid die 300 voor te schrijven. Dat ging goed na afkickverschijnselen die ik uiteraard niet vertelde bij de hulpverlening, want dan zouden ze direct de boel weer willen verhogen had ik al begrepen. Het ging goed en na weer een paar jaar werd ik weer zo moe van dat spul en wilde weer omlaag. Weer zonder support toch gedaan en na afkick ging ook dat weer goed. Ik had veel bijwerkingen van de seroquel zoals zware vermoeiheid waar ik niet aan toegaf. Heel moeilijk plassen waarvoor ik naar de dokter ben geweest die me vertelde dat het kwam door verzakking. Moest dus naar zo´m vrouw waarbij ik oefeningen moest doen. Hielp geen zak. Kwam er sinds kort achter dat eht een bijwerking kan zijn van de seroquel. Raar dat een dokter niet kijkt naar wat je slikt een dan even naar de bijwerkingen kijkt. Zeker bang dat je dan niet meer wil slikken of niet slim genoeg. Na weer een paar jaar werd de vermoeiheid weer nog erger en ging ik terug naar 100 (zonder support) en al die keren ging het overdag beter met minder vermoeiheid. Sinds 2 jaar merk ik dat ik weer suffiger begin te worden overdag zei dat tegen de arts en hem gezegd dat het lijkt alsof het niet meer goed afbreekt. (ben intussen 66 jaar en en half. Kan niet was het antwoord en daar moet je het mee doen. Al die jaren veel diarree gehad ook naar de arts geweest en die gaf als advies: neem maar een pilletje tegen diarree. Doe ik zelf ook. En20 april 2020 had ik een vriend aan de lijn en zei ik ga weer ophangen ben weer benauwd. Hij zei je moet nou eens naar de huisarts, want dit heb je vaker. Ik dacht huisarts doet toch niks. Maar toch beloofd aan de vriend en gelukkig kreeg ik een andere arts vanwege corona, die de cardioloog had gebeld en ik moest direct naar het ziekenhuis. Volgende dag met zo;n naald door de aderen en de cardioloog en de verplegers riepen ineens: hebbes. Bleek de kransslagader bijna dicht. Kreeg astovastine en briligue mee. Na een maand kon ik bijna niet meer lopen van ellende en toen ik als over statines ben ik met medeweten van carcdioloog gestopt. Meteen ging het beter. Maar de bijwerkingen die ik al had van de seroquel werden versterkt door de briligue merkt ik. Het plassen gaat nog moeilijker dan voorheen. De atrose die ik in mn handen had is ook veel pijnlijker dan voorheen en toen ik zag dat seroquel een bloedprop kan veroorzaken (slikte het 20 jaar) dacht ik en nu nog lager en liefst ervan af. Dus naar 25 mg. Ging goed wel misselijk en hoofdpijn, maar verder geen rare gedachten en dat soort dingen. Dus nog lager, amar hoe doe je dat als er geen kleinere pillen zijn. Gehoord van een apotheker dat ik het tabletje in 100 ml water kan doen en aangezien ik 6 uur slaap op 6,25 mg neem ikdaarvan 25 ml in. Dat gaat prima en nu wacht ik af tot ik meer dan 6 uur ga slapen uit mezelf. Dan kan ik lager gaan. O de bijwerking van seroquel was ook een verstopte neus (opgezet neusslijm waar ik elke dag fluticasil moest nemen 2 keer per dag. Kwam er zelf achter dat een paar keer per week ook voldoende was En soms kan ik zelfs weken overslaan. Afhankelijk van het seizoen. De artrose van mijn handen was behoorlijk zei de reumatoloog en die leek verbaasd. Niemand in mijn familie heeft dat op een dergelijke manier als ik. Ook aderverkalking komt helemaal niet in de familie voor. Ik kan het niet bewijzen, maar ik vermoed aan zekerheid grenzend de seroquel. In Amerika mag het niet meer voorgeschreven worden. Verder heb ik het altijd en eeuwig bloedheet met dit medicijn. Het enige voordeel is dat ik bijna geen energiekosten heb, want meer dan 18 graden krijg ik het al stikbenauwd van de warmte. Als ik terugkijk denk ik: had een hel bij mn ex en de volgende hel is de zogenaamde hulpverlening waar ik tegen op moest boxen. Want zij weten precies wat je voelt en wat je nodig hebt. Schijnbaar kunnen patienten in hun ogen niets meer. Afhankelijk moet en zal je blijven en slikken tot stikken zal je. Zou er veel geld mee gemoeid zijn denk ik nu?

05-07-2020 | Vrouw | 66

03-07-2020 | Man | 30
Psychose
Na jaren drugmisbruik met vooral wiet en andere middelen wordt ik soms heel angstig en onzeker, hoor ik kwetsende stemmen en ben ik zeer snel achterdochtig. Dit belemmerde op d'n duur gans mijn leven en ik kon amper nog goed en langdurig functioneren. Na een paar gesprekken met een psychiater kreeg ik dit middel en eerst heb ik het geweigerd en ontkend maar uiteindelijk ha[lees meer...]d ik het echt wel nodig. Sindsdien zijn alle symptomen weg en verminderd, alsof het geluid gedempt is tot zo'n 10%. Hopelijk in de toekomst volledig weg. Liefst geen grotere dosis wil ik.

30-06-2020 | Man | 41
quetiapine
Na een halfjaar lang aan de opiaten te hebben gezeten doordat ik ernstige pijn had als gevolg van een tumor die mijn wervel had gebroken is mijn natuurlijk slaapritme klaarblijkelijk verstoord. Geen enkel middel hielp mij om te slapen en ik kreeg quetiapine voorgeschreven omdat het me suf zou maken. De eerste nachten sliep ik daadwerkelijk, maar voelde al snel een waas [lees meer...]over me heen komen en was overdag erg onrustig en zelfs angstig. Inslapen werd al snel moeilijker. Ik kreeg een oncontroleerbare drang om mijn ledematen te bewegen en dat leek wel een spasme. Ik ging vaak even in de woonkamer zitten 's nachts om maar niet in bed te blijven rollen, maar voelde me daar ook totaal niet meer op mijn gemak. Ik viel pas na uren ongemak in slaap en was de volgende ochtend niet in staat om mijn ogen open te krijgen en niet vooruit te branden. Uiteindelijk voelde ik mezelf een ander mens worden... Ik werd neerslachtig, kreeg sombere gedachten en reageerde gewoon niet als mijn partner tegen me begon te praten. Ook begon ik suïcidale gedachten te krijgen en dat had ik voorheen absoluut niet. Ik ben net hersteld van kanker en ben dankbaar dat ik mag leven. Ik ben ik overleg gestopt en binnen een dag heb ik het gevoel dat ik weer leef en voel me weer normaler. Het is voor mij echt onvoorstelbaar dat dit middel zoiets kan veroorzaken. Mijn hartslag was ook behoorlijk onrustig en na wat speurwerk op internet is het al snel duidelijk dat dit middel door de jaren heen toch al behoorlijk vaak in opspraak is geweest. Mijn tip is om echt kritisch te zijn als een arts het middel suggereert. Ook in lage doseringen.

28-06-2020 | Vrouw | 48
Onrust
Door overprikkeld zijn begin van de nacht piekeren,onrust. Om te slapen gebruik ik zopicolon 15mg, quetiapine 50mg kortwerkent, lorazepam 5mg. 22.30 naar bed sliep denk ik rond 23u. 3.30u alweer wakker. Nam da 2.5mg lorazepam. En was 6 u wakker en het piekeren begon weer. Sinds 3 dagen langwerkende quetiapine retard 50mg. Resultaat zelfde als kortwerkent. Ik denk zelf gebr[lees meer...]uik al maanden kortwerkunde quetiapine naar langwerkende dus zou nu beter moeten slapen met langwerkend.

Dipiperon

23-06-2020 | Man | 14
pipamperon

21-06-2020 | Vrouw | 40
Postnatale depressie
Na 6 weken stopte ik met borstvoeding ik kreeg hierdoor een huilbaby ?( niet wetend dat me kleine meisje koemelkallergie had ! arts en consultatiebureau zeiden gewoon een baby huilt soms ....Ja maar niet de hele dag ...hierdoor raakte ik in een postnale depressie .. kreeg mirtazapine en quetepine ..in het begin voelde ik me heel raar net een zombie maar na een paar wek[lees meer...]en sliep ik beter en werd ik rustiger . dus voor mij was dit een redmiddel ! achteraf had me dochtertje toch een koemelkallergie ...moeder instinct is dus altijd goed ;-)

Dogmatil

17-06-2020 | Man | 58
sulpiride
Ik voelde me steeds misselijk en steeds braakneigingen en moedeloosheid. Ik deed er niks aan en nam regelmatig dafalgan en andere. Niks hielp. Ik zegde toch op een keer het probleem bij de dokter met het idee dat hij dat toch niks zou voorschrijven. Hij schreef toch sulpiride voor in zeer kleine dosis. Ik laat ze bij de apotheek maken in kleine capsule van 50mg. Na en[lees meer...]kele dagen was mijn probleem voorbij! Ik voelde me terug super. Na lang gebruik, enkele jaren, stopte ik er mee maar 2 dagen later stak het zelfde probleem weer de kop op. Dus neem ik het nu altijd zegde wel in heel kleine dosis en ben blij dat ik van dat probleem af ben. De dokter zegde me dat wanneer je dit neemt in zulke kleine dosis is er heel zelden tot nooit geen probleem. Dus ik ben er zeer tevreden van. Grt Jean...

17-06-2020 | Man | 51
Psychose
Na een psychose van ong 3mnd kreeg ik dit middel,en samen met Mirtazepine en Truxal is alles gedempt. 400mg per dag aan Seroquel...stond op 900mg.

17-06-2020 | Vrouw | 61
aripiprazol
Ongeveer 12 jaar gebruikt In het begin wel fijn om minder te voelen en helpt wel tegen psychose Maar op de lange duur kwam ik erachter dat mijn koopziekte veel te doen had met gebruik van aripiprazol..slechte inpulsbeheersing. En enorme gewichtstoename...Op lange duur allerlei gezondheids problemen daardoor.. Ik ga nu voor derde keer poging doen om te stoppen. Ben een a[lees meer...]antal jaren geleden geminderd van 25 naar 7.5 mg. Nu de laatste loodjes nog... Hopelijk lukt het deze keer onder goede begeleiding.

16-06-2020 | Man | 54
Psychose
In februari 2009 werden de spanningen en de werkdruk mij teveel. Ik liep al jaren op mijn tenen maar toen barstte de bom. Geheel verward ben ik door passanten bij het GGZ afgeleverd, waar ik 3 flinke Haldol-injecties kreeg. Diagnose zware psychose. Later ging de dosis omlaag. Haldol is een paardenmiddel. Bij hogere doseringen sluit het je af van je gedachten en gevoelens[lees meer...], ik kon nergens meer van genieten en leefde op de automatische piloot. Vreselijk. IN die periode last van zware depressies gehad. De laatste 5 jaar heb ik "slechts" een onderhoudsdosering van 1,5 mg per dag, Gelukkig ben ik nu geheel afgekeurd en doe ik vrijwilligerswerk wat ik leuk vind. Van de lage haldol-dosering merk ik niet veel, ik kan weer van het leven genieten.

Dipiperon

15-06-2020 | Man | 15
pipamperon
Onrust

Olanzapine

15-06-2020 | Vrouw | 51
olanzapine
Dit is mijn paardemiddel. Als ik in een psychose glij gebruik ik olanzapine tijdelijk.

14-06-2020 | Vrouw | 21
Autisme
slik dit al sinds mijn 17e 1 keer per dag 2 tabletten van 400mg retard (langwerkend), in combinatie met topiramaat en fluoxetine. ben nu 21 en kan er niet mee stoppen momenteel. heb autisme, ptss en depressie. bijwerkingen die ik ervaar zijn dat ik vaak erg tril, soms ongecontroleerde bewegingen maak ik verlies soms n beetje mn balans als ik opsta. ik slik het nu al zo la[lees meer...]ng dat ik niet echt weet of ik er duf van wordt. het valt me op dat weinig mensen hier net als ik 800mg per dag ervan slikken.

10-06-2020 | Man | 33
aripiprazol
Omdat ik door Olanzapine de vreetziekte kreeg ben ik op advies van de psychiater geswitched naar Abilify ook wel Aripiprazol genoemd. Met Abilify is de constante honger voorbij. De effecten waar ik met deze medicatie last van heb zijn rugpijn, hoofdpijn en snel geïrriteerd. Dat neem ik maar voor lief omdat ik met Olanzapine 3 kilo groeide in 2 weken, deels door meer eten [lees meer...]maar ook deels doordat ik aankwam zonder dat ik er invloed op had. Heb een periode strak gegeten en toch bleef ik aankomen. Voor mij een topmedicijn, de effecten tegen angst zijn voor een groot deel voorbij en geen extra kilos er meer bij. Nu weer bezig met het ketogeen dieet om deze 3 kilo eraf te krijgen. Na veel zoeken op internet ben ik in contact gekomen met het keto dieet. Afgelopen jaar ben ik hier 30 kilo mee afgevallen. Dit toen in combinatie met Escitalopram 15 mg, 1 x dags. Voor meer info over keto en hoe dit te volgen heb ik de faq over keto gebruikt.

10-06-2020 | Man | 81
Psychose
Dit uiterst DESTRUCTIEVE middel veranderde mijn leven in een ware hel. Gelukkig kwam ik er vrij snel achter dat het dit middel een uiterst VERNIETIGENDE werking had op mijn lichaam en psyche. 80% van de fysieke en geestelijke bijwerkingen (zie bijsluiter) die je kunt krijgen heb ik letterlijk voor de kiezen gehad, en ik werd getransformeerd tot ZOMBIE. Na het bestuderen va[lees meer...]n de bijsluiter heb ik 1 vriendelijk doch zeer dringend advies aan iedereen die dit leest. NEEM HALDOL NOOIT IN!! Het maakt meer KAPOT dan dat het überhaupt goed kan doen. Bedankt voor het lezen en ik wens u kracht, liefde en wijsheid toe!

Haldol

08-06-2020 | Man | 40
haloperidol
Mijn broer heb ik door dit horror spulletje van een kern gezonde jonge kerel in 4 dagen tijd zien aftakelen in een compleet wrak . Hij begon opeens spastische armen en benen te krijgen en enorme pijn door heel zijn lichaam wat ie daarvoor nog nooit had gehad , niet om aan te zien verschrikkelijk . Ik snap werkelijk de dokters niet dit dit vergif ook maar durven voor te sch[lees meer...]rijven gewoonweg misdadig . Dit moet ala minuut verboden worden het is puur vergif rotzooi .

07-06-2020 | Vrouw | 49
quetiapine
Afgelopen augustus crashte ik, van de psychiater kreeg ik Seroquel. Mn emoties vlakte af, dus op dat gebied werkte het. Ik slik al meer dan 20 jaar medicatie, tegen paniek en depressie, maar dit is de grootste rotzooi die ik ooit gehad heb. Binnen een maand was ik 14 kg aangekomen en aan het einde van de rit 20 kg. Ineens ging ik van een bmi van 20 naar een van 26 en h[lees meer...]ad ik dus overgewicht. Ik probeer er nu al een paar maanden vanaf te komen en echt heel makkelijk gaat het niet. De hoeveelheid die ik moet pakken tegen paniek is heel hoog, daar is dit medicijn ook niet voor gemaakt. Ik ben nu van 500mg inmiddels afgebouwd naar 300 mg, in 2 weken. De seroquel wordt vervangen door Fluanxol een medicijn dat ik eerder had in een lagere dosering, waarbij ik geen last van bijwerkingen had. Psychiaters zijn eigenlijk niet kritisch genoeg naar dit medicijn, in Amerika is het zelfs verboden om de ernstige bijwerkingen. Overwicht heeft weer ernstige andere gevolgen, zoals diabetes en te hoog cholesterolgehalte. Ik schrijf eigenlijk nooit iets over mn medicijnen, maar het liefst waarschuw ik iedereen voor seroquel. Zoek naar een ander alternatief als dat mogelijk is.

04-06-2020 | Vrouw | 28
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Ik gebruik nu deze medicijn voor ongeveer 2 weken (kort), daarvoor gebruikte ik niks omdat ik eerst geen medicatie wou hebben ivm ik ook hooggevoelig ben. Dat kan ook averechts werken. Ik gebruik quetiapine voor mijn onrust/slapeloosheid en slik 12,5mg. Het werkt gelukkig wel en kan ik met wel nog beetje moeite in slaap vallen zonder dat ik loop te piekeren, af en toe ont[lees meer...]waak ik nog wel vanuit mijn diepe slaap maar daarna val ik gelijk weer in slaap (soms ook niet). Dit medicijn brengt voor mij wel echt verschil aangezien ik al sinds januari amper tot niet meer kon slapen of hele heftige dromen/nachtmerries had..

03-06-2020 | Vrouw | 28
quetiapine
Ik kreeg deze voor de onrust/ slapeloosheid. Het helpt voor geen meter en de bijwerkingen zijn heel heftig. Ik ben nu gelukkig aan het afbouwen maar daar ook veel last van. Misselijk, diarree, hartkloppingen, niet kunnen slapen. Ik zou dit spul nooit maar dan ook nooit aanraden. Ik werd hier veel zieker en angstiger van dan ik al was.

Dogmatil

31-05-2020 | Vrouw | 49
sulpiride
Neem dat voor te slapen.overdag enorme spierpijn.mijn gewrichten doen er pijn van

Risperidon

30-05-2020 | Vrouw | 28
risperidon
Ik kreeg dit medicijn omdat ik aangaf bij de psychiater niet goed sliep. Ik heb er geen dag beter door geslapen, en voelde me alleen maar ziek. Als ik aangaf aan de psychiater wat ik voor gevoel kreeg als ik te lang wakker lag na het innemen, of in de nacht naar de toilet moest, zei hij simpelweg dat hij de bijwerkingen niet eerder gehoord had en verhoogde zelfs de dosis.[lees meer...] Hij heeft nooit aangegeven waarom ik een antipsychotica kreeg als slaapmiddel, ik heb nooit psychotische klachten gehad. Als ik het middel nam en niet snel genoeg in slaap viel begon alles voor mijn ogen te draaien, en voelde het of ik mij in een wilde achtbaan, of een woeste zee bevond. Ook werd ik enorm misselijk en begon ik te trillen. Als ik wakker werd en naar het toilet wilde moest ik kruipend de trap op en af omdat ik niet op mijn benen kon staan. Daarnaast had ik meer last van mijn epilepsie, voelde ik bijna geen emoties, was ik elke ochtend doodmoe, en ben ik ruim 40 kilo aangekomen zonder dat mijn eetpatroon was veranderd. Ik ben nooit ‘behandeld’ voor mijn problemen, mijn bloed en alle dingen die bijgehouden moesten worden zijn niet een keer gecheckt voor of tijdens de pillen, en het heeft me heel wat jaar en verschillende instanties gekost voor ik iemand vond die zei dat ik mocht afbouwen. Omdat niemand begreep waarom ik de pillen had gekregen. Nu sinds een week gestopt, ik voel me beter dan ooit!

Haldol

26-05-2020 | Vrouw | 27
Psychose
Ik heb eigelijk een vraag. Ik gebruik 2.5 mg haldol voor mijn schizofrenie. En ik gebruikte 20 mg citalopram. Ik ben pas een week gestopt met citalopram. Ik ben hierdoor allebei denk ik 25 kilo aangekomen. Ik wil nu graag afvallen. Maar ik weet niet of die 2.5 mg dat ook tegenhoud. Ben ook gestopt met citalopram omdat dit dikmaakt. Maar ik weet niet in hoeverre de haldol [lees meer...]invloed heeft op mijn gewicht als het maar 2.5 mg is. Ik heb nu nog steeds heel veel trek in zoetigheden. Weet niet wanneer het over gaat. Hoop dat iemand mij hier antwoord op kan geven uit ervaring.

24-05-2020 | Vrouw | 31
Psychose
De artsen dachten dat ik een psychose, omdat ik erg veel angst ervoer. Ze stelden dit medicijn voor. Ik heb Haldol ongeveer een maand gebruikt. In het begin dempte het mijn angsten maar na een maand kreeg ik last van depressie, slaapproblemen, gewichtstoename, rusteloosheid en suïcidale gedachten. Mijn angsten waren weg maar de hel die ik in de slaap kreeg, is zeker niet d[lees meer...]e moeite waard. Ik nam Haldol in combinatie met Lorazepam (3x per dag). Lorazepam werkt goed en die blijf ik nemen maar Haldol heeft mijn leven in een hel veranderd. In het begin was het super maar na een maand kwam het omslagpunt. Ik ben zonder overleg met de artsen gestopt en Ik heb erg geen spijt van gehad! Pas op met dit medicijn.

Risperidon

24-05-2020 | Vrouw | 18
risperidon
Autisme
Ik gebruik risperidon 1mg nu ongeveer een half jaar. Het bevalt me goed. In de eerste weken een paar bijwerkingen zoals moe zijn, neerslachtig zijn, enorme honger. Dit verdween. Ik gebruik het voor autisme en ocd. Ik had hiervoor veel last van onrust. Door de risperidon is dit verdwenen. Ik ben heel tevreden met het medicijn. Werkt snel met weinig bewerkingen!

Olanzapine

23-05-2020 | Man | 38
olanzapine
Ik kreeg olanzapine voorgeschreven tegen angsten. Voor mij helpt het weinig. Ik merk geen afname van mijn angsten. Ik gebruik het nu 2 jaar en wil binnenkort gaan afbouwen.

Orap

20-05-2020 | Man | 20
pimozide

18-05-2020 | Man | 56
aripiprazol
Op de een of andere manier voorgeschreven maar leide tot zombie gedrag die nog duidelijker werd doordat tijdens het buiten fietsen jong en oud me voorbij fietste. Na veel moeite heb ik dit zogenaamde middel weten te stoppen. Na een paar dagen kon ik gelukkig weer hard en lang fietsen. Met plezier. Ook het zombie gedrag/gevoel verdween. Psychiater was niet blij dat ik gesto[lees meer...]pt was.....

18-05-2020 | Man | 56
aripiprazol
Op de een of andere manier is dit medicijn voorgeschreven zonder dat ik wist wat het was, waarom en waarvoor. Zonder dat je het best word je een zombie die niet meer weet dat ie leeft en liever dood wil. Op het moment dat ik fietste viel me op waarom in godsnaam jong en oud me voorbij fietste. Dit had ik nog nooit meegemaakt. Maar het werd duidelijk door de confrontatie me[lees meer...]t de zogenaamde normale wereld. Ben je "binnen" dan merk je het nauwelijks omdat bijna iedereen volgestopt word. Met veel moeite heb ik dit kunnen stoppen omdat er een andere invalpsychiater was. Na een paar dagen kon ik weer lekker lang en stevig fietsen. Gelukkig. Ook het zombie gevoel was weg. Hoe kan je in godsnaam deze rotzooi voorschrijven.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (5056)
Anticonceptie - overig (3714)
Cholesterol (2877)
Depressie - antidepressiva overig (2699)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2318)
Pijn - morfine-achtigen (2184)
ADHD - psychostimulantia (2041)
Pijn (1969)
Verslavingsziekten (1914)
Bloeddruk - betablokkers (1664)
Maagzuur - protonpompremmers (1552)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1504)
Anticonceptie - eenfase (1377)
Angststoornissen (1196)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1143)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1117)
Depressie - antidepressiva TCA (1036)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (950)