ISO 27001

ervaringen per categorie

Psychose / schizofrenie - antipsychotica

Schizofrenie en Psychose

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Psychose / schizofrenie - antipsychotica

22-04-2017

Dogmatil (sulpiride)
Psychose

Ik heb nu 10 jaar lang Zyprexa gebruikt in doses variërend van 2,5mg tot 12,5mg. De laatste 2 jaar zit ik op 12,5mg, na een nieuwe psychose toen ik naar 2,5 mg was afgebouwd. Mijn psychiater wees me erop dat andere anti-psychotica nuttiger kunnen zijn ivm een ander/minder bijwerkingen profiel. Ik wilde dit wel proberen, maar verwachtte een groot verschil in anti psychotis[lees meer...]che werking. Het bleek dat ik me daar voor niets zorgen over maakte. Ik heb geen enkel verschil gemerkt tussen Zyprexa 12,5mg en Dogmatil 300mg qua anti psychotische werking. Ik merkte niet dat ik associatiever werd, of instabieler. Het was net alsof ik gewoon Zyprexa gebruikte. Dat is wel een groot pluspunt en geeft moed om andere medicatie te testen. Bij het opbouwen van Dogmatil merkte ik gelijk 2 bijwerkingen: mijn maag deed pijn na inname van de tabletten, en dat bleef ook zo. Was wel licht, maar wel continu aanwezig. En belangrijker, ik merkte een extra demping t.o.v. Zyprexa. Een deel van mijn gedachten werd steeds meer gedempt, en dat was erg frustrerend. Het voegde ook niets toe, ik merkte gewoon dat ik moeilijker kon denken. Hoe hoger de dosis was, hoe sterker dit effect en op 400mg werd ik er vrij depri van. Ivm maagklachten toch terug gegaan naar 300, maar uiteindelijk besloten om naar Zyprexa terug te gaan en later een ander middel te gaan proberen. Tijdens mijn overstap terug naar Zyprexa, merkte ik 2 dingen op: ik verloor mijn focus en kreeg weer meer eetlust. Dat had ik tijdens gebruik van Dogmatil niet door, maar zonder Zyprexa was ik gefocuster tijdens mijn werk en na 2 weken Dogmatil zonder Zyprexa merkte ik ook op dat ik niet de hele dag door koekjes aan t eten was. Het teveel aan hongergevoel dat Zyprexa veroorzaakt werd niet door Dogmatil ook in stand gehouden. Dat was een erg prettige ontdekking: blijkbaar zijn niet alle anti-psychotica erg dikmakend. Ook duidelijk merkbaar bij Zyprexa is dat ik gelijk suf werd toen ik t weer deels begon te nemen. Dogmatil is dus een interessant middel, maar ik had toch net iets teveel last van de bijwerkingen. Ook het idee dat het prolactine gehalte door dit medicijn erg toeneemt waardoor seksuele problemen kunnen ontstaan (waar ik geen last van had maar goed) en bij vrouwen het kan resulteren in het stoppen van menstruatie, maakt dat ik het middel niet heel erg kan aanraden. Echter, het is wel erg goed om te beseffen dat er andere anti-psychotica zijn die qua anti-psychotische werking niet onder doen voor Zyprexa en dat een middel met een beter bijwerkingen profiel dus wel mogelijk is. Winst dus.
22-04-2017

Onrust

Dag allen, Graag wil ik mijn mening kenbaar maken. Mijn ervaring met dit medicijn is ronduit slecht. Ik slik behoorlijk wat medicatie en heb in het verleden ook diverse AP's geslikt, maar deze spant toch echt de kroon qua vervelende bijwerkingen. Ik ga ze niet opnoemen want dit zijn er gewoonweg te veel, maar hartklachten, ademhalingsproblematiek en incontinentie waren aan[lees meer...] de orde. Het middel twee weken vol kunnen houden, en had het idee gewoonweg als een zombie door het leven te gaan. Wanneer voor een Antipsychoticum gekozen moet worden, is mijn advies om eerst te kijken naar Abilify (aripiprazol) of Risperidon. Ieder mens reageert er anders op, maar dit paardenmiddel gun ik niemand.
19-04-2017

Seroquel (quetiapine)

Door de toename van honger en omdat t een paardenmiddel is ben ik zelf nu na jaren van 200 naar 25mg gegaan
17-04-2017

Quetiapine (quetiapine)
Bipolaire stoornis

Ik heb sindskort quetiapine retard voor m'n bipolaire stoornis en ik ben er erg tevreden over. Ik slaap beter (dat vooral), maar ben ook in een veel beter humeur, ben weer helder in 't koppie (weet beter te relativeren) en ben weer actief. maar kan mezelf tegelijkertijd wel inhouden om niet meteen tig dingen tegelijk te doen. Enige (lichte) bijwerking die ik ervaar, is da[lees meer...]t ik een iets drogere mond heb. Maar door iets meer water drinken en ook beter op de gebitsverzorging te letten heb ik daar geen last van. Blij dat ik eindelijk een medicijn heb die werkt.
16-04-2017

Fluanxol (flupentixol)
Psychose

Ik heb om mijn 18e een psychose gehad. Sinds mijn psychose gebruik ik fluanxol. Sinds dat ik fluanxol gebruik zijn mijn psychotische klachten weg. Maar er zijn een paar bijwerkingen die ik vreselijk vind. Ik ben heel erg moe en ik eet ook heel veel. Het hongergevoel knaagt aan me. Verder kan ik amper actief bewegen, ik ben heel de dag moe. Ik vind het niet normaal dat ik [lees meer...]als jong volwassene niet kan functioneren. Ik lijk wel een bejaarde. Natuurlijk wil ik niet terug naar de psychose, maar ik wil ook niet dat ik mijn hele leven liefst in mijn bed blijf liggen. Ik wil weer kunnen functioneren. In het begin hadden de pillen een positief effect op me: Ik had geen psychotische klachten meer.. ik had zelf vertrouwen, ik was sportief, maar hoe vaker ik de fluanxol neem hoe minder ze worden en hoe negatiever ik het leven bekijk. Ik hoop dat iemand dezelfde ervaring met mij kan delen.
13-04-2017

Risperidon (risperidon)
Psychose

Stemmen in mijn hoofd gehad door teveel joints, en stress. Nu na een jaar afgebouwd. Gestopt maar helaas weer stemmen terug maar in mindere mate. Nu weer opnieuw risperidon, fijn medicijn. Wel wat gewicht erbij maar liever dat als dan een wrak rondlopen met complotten, stemmen en dergelijke in mijn hoofd. Een aanrader.
12-04-2017

Schizoaffectieve stoornis

Seroquel XR dus met verlengde afgifte bevalt vele malen beter dan de gewone. Ik slik nu 300mg XR in de ochtend en 300mg XR in de avond. Bij de gewone variant (Seroquel IR / Immediate Release) moest ik om het kwartier plassen. Nu ik de verlengde afgifte (Seroquel XR / eXtended Release) gebruik is deze bijwerking weg.
12-04-2017

Seroquel (quetiapine)

Ik gebruikte zeker een jaar seroquel 25 mg om te kunnen slapen. Ik geloof dat ik er 2 per dag nam (dat weet ik niet meer zeker). Ik had veel last van angsten en piekerde me rot. Van 25 mg werd ik rustig en kon ik zo in slaap vallen. Tijdens het gebruik had ik weinig last van bijwerkingen, tenzij ik het vergat in te nemen. Ik begon me licht te voelen in mijn hoofd en vooral[lees meer...] heel naar. Zwarte vlekken voor mijn ogen als ik te snel ging zitten of staan. Er was niet echt iets waarmee ik het kon vergelijken of hoe ik het anders kan beschrijven als dat het een beetje lijkt op bijna flauwvallen. Alleen het flauwvallen gebeurde niet. Het duurde even voordat ik wist dat het kwam, omdat ik seroquel +/- een uur later innam. Tijdens het afbouwen werd dit vele malen erger en kreeg ik soms tintelingen in mijn handen. Ik heb mij zeker nog een half jaar na de laatste pil naar gevoeld. Ondanks dat ik soms graag weer die rust zou ervaren die het middel mij gaf, lijkt het mij niet al te best voor het lichaam.
11-04-2017

Abilify (aripiprazol)

Veel last van waanideeën en angsten.. neem het nu inmiddels een maand en geen problemen meer mee. Voor mij werkt het prima zou geen ander meer willen. Het heeft me rust in men hoofd ben er tenslotte niks van bijgekomen. Het enige nadeel wat ik ervaar is onrust in men benen.
07-04-2017

Borderline persoonlijkheidsstoornis

Ik gebruik dit medicijn omdat mijn psychiater vond dat ik onwijs veel last had van stemmingswisselingen en impulsiviteit, ik had er ook erg last van en dacht om maar met Seroquel te beginnen. Ik slik 250 mg seroquel maar ik merk dat ik wel veel last heb van de bijwerkingen. Ik heb ook een onderliggende depressie en ik merk dat de extreme vermoeidheid en veel eetlust nog er[lees meer...]ger zijn geworden door Seroquel. Het medicijn werkt wel goed tegen mijn stemmingswisselingen en impulsiviteit, maar nu dat ik geen last heb van de stemmingswisselingen en dus geen pieken en dalen van mijn borderline stemmingswisselingen meer heb, ben ik nu wel constant down, ik slik al Escititalopram voor mijn depressie maar doordat de Seroquel werkt voel ik me nog depressiever. Het werkt een beetje tegen...
07-04-2017

Zyprexa (olanzapine)

Na eerst quetipine te hebben gebruikt waar ik vreselijk ziek van werd overgestapt op zyprexa, zit ik nu 2 weken op 5 mg. Hier voel niet ziek van, alleen wat moeite met plassen en meer trek in eten, opzich voor nu wel prettig want ben veel afgevallen door de quetipine. Maak mij wel een beetje zorgen want heb veel eetbuien gehad maar goed dat moet de komendetijd nog blijken.[lees meer...] Ervaar nu al veel rust in me hoofd, eindelijk na jaren!!!! Slaap er alleen niet beter op, hopelijk komt dat nog! Voor mij een prettig middel.
06-04-2017

Hyperventilatie

Ik ben gestart met seroquel xr maar dat hielp niet tegen mijn hyperventilatie. Ik kon mij niet rustig houden en kreeg allerlei bijwerkingen (Misselijkheid, draaierig, vermoeidheid, slapeloosheid, nachtmerries, overgeven). Ik viel 5 keer op een maand flauw.
06-04-2017

Dogmatil (sulpiride)
Hyperventilatie

Ik ben gestart op 200mg gecombineerd met 100 mg sertraline voor chronische hyperventilatie. Ik ben reeds afgebouwd naar 50 sertraline en 100 sulpiride aangezien de sulpiride een invloed heeft op mijn prolactine gehalte. Die staat enorm hoog. Ik probeer zwanger te worden, maar door die sulpiride heb ik meermaals geen eisprong en dus ook geen menstruatie. Ik heb het echter w[lees meer...]el nodig. Als ik het niet neem begin ik heel hard terug te beven en flauw te vallen van paniek. Ook krijg ik alle symptomen van zwangerschap noem het maar schijnzwanger door sulpiride. Af en toe diarree en spastische darmen. Misselijk. Maar qua hyperventilatie helpt het wel
05-04-2017

Priadel (lithium)
Stemmingswisselingen

Laatste paar dagen flink beroerd door bijwerkingen
03-04-2017

Haldol (haloperidol)

Dit middel kreeg ik voorgeschreven tijdens mijn opname voor paniek en angststoornis. Toen ik startte met automutileren kreeg ik haldol. Vlot na het gebruik ervan werd ik voor het eerst van mijn leven zo depressief dat ik suïcidale gedachten had. Wijdde dat nog niet aan het medicijn. Ik bleef maanden doorslikken en werd steeds vlakker, emotielozer. Ik zong niet meer, speeld[lees meer...]e niet meer en begon te merken dat ik problemen kreeg met nadenken en concentreren, niet meer normaal een gesprek kunnen voeren, libidoverlies, apathie, voelde geen liefde of geluk meer, niks meer willen ondernenen, enkel een complete zombie met somberheid en een trillend lichaam. Sinds 2 dagen ben ik gestopt en ik lijk nu al weer helderder te worden, hoop dat dat doorzet en ik alle nare bijwerkingen snel kwijt ben, het was geen leven met Haldol.
03-04-2017

Fluanxol (flupentixol)
Onrust

Ik gebruik nu bijna een jaar Flunxol 0,5 mg. Door de bijwerkingen (afvlakking en gewichtstoename) en doordat het goed met me gaat wil ik gaan stoppen. Heeft iemand hier ervaring mee?
02-04-2017

Semap (penfluridol)

Het legt je gedachtewereld plat. Ik kreeg er erge hoofdpijn van zodat ik moest gaan liggen. Het voelde alsof iemand mij met een plank op mijn kop had geslagen en het werkte drukkend pijnlijk op de oogboldruk. Waarschijnlijk kun je er op lange termijn ook nog glaucoom van krijgen. Het werkt wel voor weken. Het is een antipsychotica. Met de moderne antipsychotica hoef je g[lees meer...]een antiparkinsonmiddelenen te gebruiken tegen spierspasmen. De bijwerkingen zijn niet mis. Zo kun je er op lange termijn dikker van worden, en het lichaam kan meer vocht vast houden. Verder kun je er darmpoliepen van krijgen als bijwerkingen, en het metabolisme verandert. De bijwerkingen zijn niet mals.
01-04-2017

Seroquel (quetiapine)

Gebruik dit medicijn voor mijn angst en paniekstoornis. Gebruik 2 x daags 25mg. Het helpt mij goed, ik slaap er goed op maar blijf vaak nog een halve dag suf. Verder veel last van duizeligheid, wazig zien en een droge mond. Durf niet af te bouwen bang dat mijn angst weer in alle hevigheid terug komt.
30-03-2017

Abilify (aripiprazol)

Hallo allen, Ik heb gedurende een jaar Abilify in een dosering van 10 mg gebruikt. Daarvoor een jaar 2mg Risperidon, maar dit was voor een psychotische episode en de Abilify zou meer en beter helpen bij een depressie (naast het gebruik van een antidepressivum). Aanvankelijk dacht ik dat de bijwerkingen me alles meevielen. Ik word er nogal suf van dus neem het in de avond [lees meer...]in, maar ik heb het afgelopen jaar vele malen gehoord dat ik "watten in m'n hoofd heb zitten". Ik heb nooit gedacht dat Abilify hiervan de oorzaak was, maar eerder mijn ADD (hoewel ik hier wel voor behandeld word). Ik zal jullie eerlijk zeggen: Abilify vind ik echt rommel eerste klas. Dat merk ik nu ik de dosering gehalveerd heb naar 5mg. Dit is een grote stap maar het is ongelofelijk hoe veel meer gevoel ik terug krijg. Het gevoel meer te leven. Dit zal gepaard gaan met dalen, daar ben ik van overtuigd. Ik merk ook wat meer prikkels, maar dat betekent dus dat de Abilify in mijn geval echt heel erg dempend werkt. Wellicht voor sommigen nodig, maar het is een zwaar middel. Ongelofelijk dat ik lees dat sommigen hier juist meer energie van krijgen. Over enkele weken verlaag ik mijn dosering naar 2,5mg en we zullen zien hoe dat gaat. Bij vragen en/of opmerkingen hoor ik dit graag.
28-03-2017

Onrust

Ik heb een allergische reactie gehad en de ambulance is gekomen. Ik dacht dat ik dood ging. Het was zo akelig! Ik neem nooit meer deze medicijnen!
28-03-2017

Seroquel (quetiapine)

Het werkt wel om je hoofd rustig te houden en niet te blijven piekeren. Bijwerkingen: droge mond, suf wakker worden, maagpijn.
26-03-2017

Overspannen/burn-out

Met Abilify wordt er een stofje in mn hersenen aangevuld. Ik word er rustig, slanker en energieker van. In het begin voelde ik me vaak moe en slaperig, maar dit is minder geworden. Mijn lichaam is inmiddels gewend geraakt aan dit medicijn.
21-03-2017

Seroquel (quetiapine)

Seroquel heeft jaren goed geholpen om te kunnen slapen. Weet niet of er bijwerkingen zijn. Slikte eerst op PAAZ 50 mg om te kunnen slapen naast 'n snurker... Daarna thuis kreeg ik erge nachtmerries en slik nu al ruim 4 jaar 25 mgr voor het slapen gaan. Nu lijkt 't of 't spul niet meer werkt en slik nu ook Melatonine en slaap nu veel slechter door steeds druk op de anus d[lees meer...]oor 'n matje voor de endeldarmverzakking wat ooit werd geopereerd. Ben nu aan huis gebonden en kan nu niets meer ondernemen, omdat ik maar enkele uren kan slapen en uren daarna wakker blijf liggen... Wordt verwezen naar de pijnpoli. Hopelijk kunnen die me nog wel helpen. Anders hoef 't niet meer voor mij.
20-03-2017

Camcolit (lithium)
Bipolaire stoornis

Goed middel
20-03-2017

Seroquel (quetiapine)

Onze dochter (17 jr.) met autisme kreeg dit voorgeschreven voor angst en paniekgedachten voor het slapengaan. Het hielp behoorlijk goed, ook overdag was ze opgewekter en rustiger. Echter helaas moeten stoppen vanwege rusteloze benen ongeveer 1,5 uur na inname. Zo heftig dat het gewoon pijn deed. Helaas gaat het 2 weken na het stoppen met seroquel een stuk minder met haa[lees meer...]r, weer veel angst, paniek en labiel. Erg jammer dat ze moest stoppen, daar het blijkbaar meer deed als we vermoeden.
18-03-2017

Seroquel (quetiapine)

In het kort mijn advies: gebruik dit middel niet langdurig. Het maakt je lichaam kapot vind ik. Daar komt het op neer. Heb het vijf jaar gebruikt en al vanaf het begin had ik erge last van hartkloppingen en waarschijnlijk apneu. Overigens heb ik een geschiedenis met hartklachten (ritme stoornissen) en ik kreeg dit middel toch, ondanks dat in de bijsluiter staat dat het dan[lees meer...] afgeraden wordt. Goed: mijn verhaal. Ik kreeg de medicijnen na een mislukte relatie, om eventueel agressieve gevoelens te onderdrukken en om te stoppen met piekeren en beter te slapen. Daar hielp het zeer goed tegen: piekeren deed ik nog wel, maar mijn ex kon me gestolen worden. Prima toch. Ik was gewoon te moe om te piekeren en ondanks de sufheid in de ochtend en nadat ik mijn ochtend dosis genomen had ging het redelijk. Ik sliep goed, ben ook gestopt met drinken, ten eerste omdat ik niet dronken werd met seroquel en ten tweede omdat ik de roes eigenlijk niet meer nodig had. Seroquel was genoeg om te kunnen slapen. Lichte bijwerkingen waren in het begin duizeligheid, wazig zien, een beetje onvast lopen en neigen tot niets doen. Altijd dat lome gevoel in je maag, geen energie. Alleen zitten of liggen was fijn: actief zijn was vervelend. Inmiddels dus aan het afbouwen, omdat ik haast niets meer kan. En dat is letterlijk. Ik ben nu vijf jaar verder en ik kan niet meer lopen zonder rollator. Mijn evenwicht is weg, evenals de kracht in mijn benen. Ik ben zowat 25 kilo aangekomen en er blijft nog steeds gewicht bij komen: terwijl ik echt niet veel eet. Slikken gaat steeds moeilijker, 's nachts is mijn ademhaling zo slecht, dat het lijkt alsof er letterlijk een blokkade in mijn keel zit. Alsof je luchtpijp te nauw is. Je ademhaling wordt geleidelijk aan anders: om dat te voorkomen. Ook heb ik regelmatig een gespannen gevoel in het gebied rond mijn maag, trillen van de spieren aldaar en mijn buikspieren doen geregeld gewoon pijn. Sinds ik seroquel gebruik ben ik niet meer gewoon ontspannen geweest: er is altijd dat rusteloze gevoel, gepaard gaand met (hoe tegenstrijdig) apathie en lusteloosheid. Alsof je lichaam eigenlijk vecht tegen iets wat er niet in hoort. Verhoogde hartslag (120- 135) en het gevoel uitgeblust te raken daardoor. Ik ben het beu en ga er dus mee stoppen. In een maand tijd zou ik afgebouwd moeten zijn en ik bereid me al voor op alle indrukken en prikkels die ik dan waarschijnlijk weer wél zal ervaren. Maar eerlijk is eerlijk: alles beter dan dit. Kijk er mee uit. Slik het niet te lang als je klachten hebt, pik niets van de heren psychiaters. Het is jouw lichaam. Je geest kan dan misschien wel minder last hebben van weet ik het wat: je lichaam is net zo belangrijk. Kijk ook uit met de goedkopere versies, want die ikzelf bijvoorbeeld nu slik werkt maar de helft zo lang (retard 50MG) en is halverwege de dag al uitgewerkt. Met dank aan de ziekenfondsen met hun bezuinigingsdrang.
18-03-2017

Risperidon (risperidon)
Autisme

Dit werkt erg goed bij mensen met autisme er komt weer rust in mijn hoofd al gebruik ik een lage dosering 1 Mg toch werkt het goed. Krijg weer meer energie en ben minder snel moe
17-03-2017

Quetiapine (quetiapine)
Stemmingswisselingen

ik kreeg er zeer enge dromen van, was heel onrustig en bang. de dromen waren zo werkelijk dat ik erg bang wakker werd.
12-03-2017

Zyprexa (olanzapine)

In de lente van 2015 kreeg ik bij mijn bipolaire stoornis enorme angsten. Ik durfde mijn bed niet meer uit te komen, geen interesse meer in het leven, staarde van in mijn bed naar het plafond en hoopte dat ik geen foute dingen zou doen zoals zelfmoord. Toen kreeg ik van mijn psychiater Olanzapine 5mg, na 3 weken was ik een ander persoon maar nu 2 jaar verder ben ik 14 kg[lees meer...] bijgekomen en merk ook lichte borstvorming. Niet leuk voor een man van 44 jaar, een buik en borsten hebben. Onlangs gestopt gedurende 3 weken en 12 kg kwijt op die tijd maar de 4de week opnieuw angsten en onzekerheden. Zou graag alternatief vinden maar blijkbaar heel moeilijk met mijn bipolaire stoornis en angstpsychose.
11-03-2017

Seroquel (quetiapine)

Werkt na maanden van gebruik even goed als dag een. Na een uur slaap ineens in en binnen no-time val je als een baksteen in slaap. Zeer effectief, alleen heel veel koffie nodig om wakker te worden!

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (3826)
Anticonceptie - overig (2946)
Cholesterol (2320)
Depressie - antidepressiva overig (2158)
Epilepsie (1934)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (1745)
Pijn - morfine-achtigen (1648)
Pijn (1570)
ADHD - psychostimulantia (1468)
Verslavingsziekten (1431)
Maagzuur - protonpompremmers (1326)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1290)
Bloeddruk - betablokkers (1157)
Anticonceptie - eenfase (1075)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (891)
Migraine (853)
Angststoornissen (832)
Depressie - antidepressiva TCA (814)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (799)

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!