categorie

Psychose / schizofrenie - antipsychotica

Schizofrenie en Psychose

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Psychose / schizofrenie - antipsychotica

11-05-2021 | Vrouw | 48
Ziekte van Menière
Ik nam eerst, en dit al vele vele jaren (meer dan 10), 200mg sulpiride + 6 x 16mg betahistine (op aanraden van de NKO arts). Dit is nu 400mg sulpiride en geen betahistine meer (plotse bijwerkingen/diarree). Het kon niet anders. Er moets iets worden ingenomen tegen de duizelingen. Eigenlijk bevalt me dit stukken beter. De draaiduizelingen zijn véél beter onder controle en i[lees meer...]k heb geen "wazig" hoofd meer bij het snel draaien van het hoofd, wat vaak toch nog voorkwam.

Anatensol

10-05-2021 | Man | 64
flufenazine
Psychische klachten
Ik heb dit middel zo'n 35 geleden ingespoten (depot, geen idee welke dosering) gehad , en ik werd voelde me als een zombie. Al zeggen de doktoren tegen mij dat het niet kan, sommige van de bijwerkingen heb ik af en toe (wel in afnemende mate) nog steeds last van (slecht kunnen urineren, zwaaien met de benen als ik stil zit).

08-05-2021 | Vrouw | 26
Bipolaire stoornis
Ik ben vorig jaar voor het eerst in een manie beland, met daarop volgend een zware depressie. Ik ben uit de depressie gekomen door de quetiapine. De quiteapine heeft mij geholpen met het slapen, de emotieschommelingen zijn afgenomen. Aan het begin van het gebruik voelde ik mij heel erg versuft, en alsof ik 'niet leefde' ik ervaarde alles alsof ik vanaf een afstand meekeek.[lees meer...] Na 1 week waren deze klachten verdwenen en ervaarde ik meer rust in mijn hoofd en lichaam. Het enige nadeel is een erg droge mond wanneer ik wakker word.

Risperidon

07-05-2021 | Man | 32
Psychische klachten
Hallo Ik ben een man van 32 jaar oud. Door wiet blowen werd ik na 8 jaar paranoide en was mijn agitatie level verhoogd en ben hierdoor in een rm beland van 6 maanden Tegen mijn wil in. Ze hebben mij risperidon injecties voorgeschreven tegen mijn wil in voor 9 maanden lang. Vanaf het begin had ik enorm veel last van de bijwerkingen die late permanent zijn geblev[lees meer...]en. Ik heb dit op tijd aangegeven maar ze hebben de dosering later nog eens verhoogd en zijn hiermee 9 maanden doorgegaan voordat ze ermee stopte. Zo had ik in het begin het gevoel dat ik doodging en voelde mijn hoofd imploderen ik had enorm veel last van mijn seksuele kant en draaide alleen maar door. Had seks nodig en wist niet waarom dit getriggerd werd. Waarschijnlijk werd dit deel in mijn hersenen aangetast. Later zijn er permanente bijwerkingen gebleven zoals van mijn seksuele kant mijn gevoel levenslust en onrust. Ik kan geen zaadlozing meer krijgen en kom dus niet echt meer klaar. Dit heeft enorm veel impact op mij. Mijn gevoel is naar de klote ik voel me erg ijzig krijg snel kippevel en is het alsof me zenuwstelsel gedempt en geprikkeld is. Het is niet te omschrijven hoe ik me voel zo klote. Ik had dit zelf nooit gelooft als ik het niet was geweest. Ik voel me erg num en ben tegelijk erg onrustig. Me levenslust is weg en kan ik alleen nog het noodzakelijke doen en zelfs dat valt erg zwaar. Thuis zitten in mijn eigen bubbel is het enige waar ik me staande hou. Elke dag is een hel. Dit terwijl ik vroeger veel levenslust had veel sporte en me goed voelde gelukkig in het dagelijks leven. Dit is nu totaal weg en word mijn leven overheerst door een klote gevoel die dus moeilijk te omschrijven is. Ijzig. Het is alsof me brein op bepaalde delen kapot is gegaan. Ik heb zelf op internet rondgekeken en heb vooral in amerika verschillende mensen gezien met permanente schade maar erg uitlopend. Hier in de ervaringen kan ik ook niet veel mensen zien die dit ervaren vooral niet zoals ik het ervaar. Ook al wens ik dit niemand toe hoop ik wel een lotgenoot te vinden. Dit omdat mijn omgeving ook erg veel onbegrip heeft en niet begrijpt wat ik meemaak en voel. Ik zou het zelf ook niet geloven. Ik krijg het ze niet uitgelegt en ze pushen me om dingen te doen terwijl het klote gevoel ijzig enorm overheerst en het niet mogelijk is om iets te doen. Dit is mijn ervaring bedankt voor het lezen en heb je soortgelijk iets meegemaak hoop ik dat je hierop reageerd. Groet B.

04-05-2021 | Man | 65
Onrust
Vanwege mijn onrust en druggebruik in het verleden, ik ben zelf ruim 15jr geleden gestopt met H. verder gebruikte ik niets, krijg ik nu 25 mg seroquel voor geschreven. Ik kan er redelijk op slapen maar moet s'ochtends ook een tablet innemen, dat stoort mij. Ondanks dat dit een lage dosis is ervaar ik het als hinderlijk, ik heb geen interesses meer, kan me nog steeds erg o[lees meer...]pwinden over wantoestanden om me heen maar het ontbreekt mij aan elk initiatief. Ik heb het gevoel dat voor mij belangrijke delen van mijn hersenactivitijt worden onderdrukt zonder de werkelijke oorzaak aan te pakken. Ik ben nog in gesprek met de arts maar haar enige reactie was dat ik maar een paar moest overslaan, dan zou het wel weer gaan werken. De dame in kwestie is de helft van mijn leeftijd en ik denk dat ze mij totaal niet begrijpt. Leg dat maar eens uit aan een B verpleegkundige. je wordt meteen weer als junk aangemerkt, ik heb nooit gerelateerd gedrag vertoont, maar daar gaan ze vanuit. Oh en je zal wel oxycontin oid. willen. Misschien als ik hard genoeg tegen deze muur loop kan ik eindelijk mijn rust vinden. De perfect pil is zo'n 500 euro boven mijn budget. En dan nog moet je maar hopen dat je niet wordt opgelicht. Misschien stap ik wel op de trein naar nergens. Lullig voor de Machinist! etc, enz, ennogveelmeer.

03-05-2021 | Vrouw | 41
Psychose
Ik ben er niet heel tevreden over maar het is voor de medicatie met de minst erge bijwerkingen.

Dipiperon

26-04-2021 | Man | 29
pipamperon
Onrust
De pillen hebben mijn ontwikkeling tegengehouden in de puberteit voor 5-6 jaar lang. Ik ben nu gestopt. Ik heb ze 5 jaar lang geslikt. Mentaal loop ik nu 5 jaar achter, dan normale leeftijdsgenoten. De pillen zijn net zo slecht als blowen, drinken, game of andere verslavingen. Het verzacht de pijn alleen maar, maar het lost niks op. Stress en onrust hebben een reden e[lees meer...]n moeten verwerkt worden. in mijn geval moest ik gezonder gaan leven. Gezond eten en heel veel sporten, maar daar komen ze bij de GGZ niet mee. Ze geven me gewoon die pillen waardoor ik 5 jaar niks deed met mijn leven. Dat had ik zelf niet door, omdat ik in een soort zombie werd veranderd. Ik ging langzaam praten. Ik had 10 uur slaap nodig per dag etc.. Er was weinig motivatie om iets te doen met mijn leven, omdat ik minder stress had. Ik waardeer het stress mechanisme nu van het lichaam. Het heeft een reden en het zet mij juist toe tot dingen ondernemen. De agressie aanvallen heb ik nu onder controle door een ijsbad te nemen. Ik heb ook zo leren huilen samen dankzij ademhalingsoefeningen van Wim Hof methode. Ik raad iedereen aan om een natuurlijk alternatief te zoeken voor je mentale problemen, want die pillen nemen een hap uit je leven weg. Achteraf nadat je bent gestopt krijg je vervolgens weer extra stress, omdat je alles moet inhalen wat je al die jaren hebt gemist. Het is voor mij een moeilijk proces geweest. Ze mogen van mij die psychofarmaca opsluiten. Wat een rot industrie. Het had allemaal niet zo gehoeven als ik vanaf het begin af aan al was wezen sporten in plaats dat psychiaters die pillen geven. Het gaat steeds beter met mij, maar die pillen hebben wel een kreukel gegeven wat waarschijnlijk nooit glad te strijken valt.

26-04-2021 | Vrouw | 35
quetiapine
Omdat ik vanwege PMDD soms last heb van slapeloosheid heb ik dit voorgeschreven gekregen. Dit schijnt niet verslavend te zijn, namelijk. Ik merk dat ik heel slecht reageer op dit medicijn. Ik word er heel erg duf van en daarnaast ook erg somber en nergens toe in staat. Dit effect houdt ongeveer 16 tot 18 uur aan, zelfs bij de laagste dosering mogelijk. Dit doet het hele[lees meer...] effect van een nacht goed doorslapen weer teniet. Daarnaast heb ik ook last van droge mond en droge ogen als ik dit medicijn heb gebruikt. Ik zou het dus zeker niet aanraden als je het voorgeschreven krijgt bij PMDD.

24-04-2021 | Vrouw | 57
quetiapine
Heb lange tijd slaapproblemen. Wel inslapen maar na uurtje wakker en niet meer in slaap komen. Allerlei medicijnen geprobeerd, met angst voor verslaving. Nu 10 dagen quetiapine 25 Mg geslikt. En heb 10 dagen goed geslapen. Wel ooit wakker maar na toiletbezoekje weer meteen in slaap. Wat een wondertablet. Geen bijwerkingen gehad. Ik ben er super blij mee. Heb nu een nacht[lees meer...] niet ingenomen en lig weer meteen wakker. Dus voor mij duidelijk een prima oplossing. Quetiapine 25 Mg is mijn wondermiddel.

Zyprexa

17-04-2021 | Vrouw | 52
olanzapine
Depressief
Ik gebruik al 25 jaar seroxat in. Begin dit jaar raakte ik echter ernstig depressief in combinatie met burnout. Ik kreeg zyprexa 5mg erbij om te kunnen slapen en ter ondersteuning. Het helpt me goed. Net als anderen heb ik meer eetbehoefte. Dat vind ik niet zo erg . Waar ik wel heel veel last van heb is een hele droge mond en keel en extreem droge huid en handen. Wat ik er[lees meer...] ook op smeer het helpt niet. Het voelt alsof ik van binnen uitdroogt. Komt dit door zyprexa en gaat dit over?

16-04-2021 | Vrouw | 85
quetiapine
Mijn moeder gebruikte dit elke avond omdat ze regelmatig erg slecht sliep. Sindsdien bijna elke maand een kleine epileptische aanval. Ook dan 2 nachten per week geheel niet slapen s nachts. Daarom gestopt. Nu gebruiken we het alleen als we verwachten dat ze slecht zal slapen. Bevalt prima. Dus meerwaarde om het elke dag te stukken was er niet. Ik heb het idee dat ze de d[lees meer...]ag erna ook beter in haar vel zit. Vrolijker. Nu al 4 maanden geen aanval gehad. Toeval? Staat wel als bijwerking.

16-04-2021 | Man | 40
Schizofrenie
5 jaar genomen en nu macheerd het niet meer voort slapen . (....) (red. Mijnmedicijn.nl:Let op: deze mening is aangepast)

Dipiperon

16-04-2021 | Vrouw | 50
pipamperon
ik heb deze medicatie gekregen van het metrum jot dat als ik trek krijg om te gebruiken drugs dan moet een piltje innemen zegt hij maar ik vind de pillien te zwaar ik heb vandaag mijn eten laten aanbranden omdat ik in slaap ben gevallen

15-04-2021 | Vrouw | 58
quetiapine
Hoi, Ik kreeg deze medicatie vanwege slapeloosheid. Begon met 50mg seroquel dat was te zwaar dus overgestapt naar quetiapine 12.5 mg. 3 voor de nacht. Vreselijk! Ik ben in een nachtmerrie belandt. Mijn hersenen werken niet meer. Ik kan mijzelf niet meer aankleden. En bijna niet lopen. Nu staat er op het potje *stemmingen *??? Nou die heb ik nu wel ja. Ze zouden verb[lees meer...]oden moeten worden. Deze medicatie is absoluut niet voor angst/slaapstoornis. Altijd bezig geweest. Creatief en veel humor. Alles is weg. Ben al bijna twee jaar een zombie. Totaal geen energie meer. Ik kom niet eens normaal onder de douche. Mensen pas OP! Artsen schrijven liever geen pammetje voor dat is gevaarlijk nee dit is GEVAARLIJK!! Antipsychotica worden niet aanbevolen voor de behandeling van angststoornissen, vanwege de kans op ernstige bijwerkingen als extrapiramidale stoornissen en metabool syndroom. Voor de keuze van de juiste standaardbehandeling zie Angststoornissen. Soort hypo's. Duizelig, verhoogde bloeddruk, verward, flauwte, agressie, nachtmerries, hoofdpijn. Gefragmenteerd slapen, rusteloos, moe, darmklachten.

15-04-2021 | Man | 46
quetiapine
Ik ben in 2015 begonnen ermee na vaststelling adhd en depressie met angst en inbeeldingen Na diverse andere medicatie wat te licht was toen begonnen met 50mg voor slapen , nu zit ik op 450 mg wel dus verdeeld over de dag Slapen is super , wel vast en 12uur lang zoniet dus bv 8uur en dan wakker moeten worden , ben ik niet te genieten , voordeel is weg angst en verdoven [lees meer...]depressie plus goed slapen ....nadeel ..plus 15kg hele dag sloom en daardoor arbeidsongeschikt Maar na 40jaar met adhd en alcohol daardoor flink is dit me meer waard dan alternatief en dat zou zelfmoord zijn

13-04-2021 | Vrouw | 40
quetiapine
Onrust in mijn hoofd. Vandaar gestart met QTP. Ik word er nog depressiever van. Slapen gaat goed maar ben de volgende dag té moe om te werken of huishouden te doen. Geen optie voor werkend mens in is mijn mening.

Orap

07-04-2021 | Vrouw | 39
pimozide
Psychose
De eerste 8 jaar werkte het prima, daarna werd ik vaak slaperig. Heb nog wel soms last van angsten en soms lichte wanen, maar geen visuele of auditieve hallucinaties meer gehad. Ik zou er graag mee stoppen maar werd toen ernstig depressief, terwijl ik daar voorheen nooit last van heb gehad. Dus ben ik het blijven slikken.

04-04-2021 | Vrouw | 40
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Ooit 3 keer 200mg genomen...op 2 weken 10kg bij. Absuurd gewoon. Nu met overdag 1 keer 50mg en 100mg voor slapen lijkt het doenbaar. Maatje 36 heb ik al lang niet meer door al men medicatie gebruik. Mr deze 'vreetbuien' OMG. Abnormaal !!! Erger dan tijdens men zwangerschappen ( Vergelijk het met een eeuwig durende 'boefkick' )

04-04-2021 | Vrouw | 39
quetiapine
Vooral echte 'eetaanvallen' Zoals ik nog nooit meegemaakt had. Dit was bij dagdosis van 400mg. Nu bij 100 vr slapen & 50mg overdag is het te controleren.

04-04-2021 | Vrouw | 31
quetiapine
Doordat ik door een angststoornis crash kan ik niet meer slapen. Quetiapine helpt goed om te slapen. Ik gebruik het alleen in tijden van crisis. Pas wel op met dit gebruik. Het dempt natuurlijk voorkomende stoffen in de hersenen vooral dopamine en serotonine, deze zijn verantwoordelijk voor je stemming. Ik ben mezelf kwijt geraakt hierdoor. Ik ben er licht depressief van g[lees meer...]eworden. Gebruik nu citalopram voor mijn angststoornis maar ook om de serotonine een boost te geven. Hoop snel mezelf weer terug te vinden. Mijn advies is gebruik het alleen als je echt niet anders kunt. Ik heb 1 maand 25 gebruikt en daarna 2 maanden 12,5. Nu ben ik er mee gestopt en het slapen gaat weer goed.

Risperidon

03-04-2021 | Man | 32
Psychose
Psychose gehad en gebruik dit middel om dit te voorkomen, eerst een tijd haloperidol gehad maar werd hier erg moe van. Nu al jaren tevreden met risperidon het helpt mij en geeft rust maar ik wordt er niet moe van. Ik hoop nooit meer psychose te hebben want mijn psychoses hebben zeer erge gevolgen gehad.

02-04-2021 | Vrouw | 50
sulpiride
Als ik afbouw kan ik niet slapen

Risperdal

01-04-2021 | Vrouw | 51
risperidon
Kreeg dit middel voor slapeloosheid maar slaap nog steeds onvast en zit nu nog meer te piekeren over alles. Sinds ik te kampen kreeg met de menopauze ben ik erg gespannen, kan geen rust meer in mijn lijf krijgen waardoor het moeilijk lukt om te slapen. Lig vaak uren wakker en te draaien in mijn bed. Met luidruchtige buren word ik dan ook nog wakker waarna het slapen geheel[lees meer...] niet meer lukt. Mijn huisarts schrijft steeds van die hersenmanipulators voor maar ik wil enkel iets om te kunnen slapen want ik kan niet meer. Nooit lijk ik serieus genomen te worden, pas na thuiskomst en het lezen van de bijsluiter zie ik dat ik weer iets als een antipsychotica voorgeschreven kreeg. Van deze word ik dan wel niet suf en duf als een zombie overdag maar ben nu non stop aan het piekeren en zie nu wellicht echt dingen die niet zo zijn. Heb het idee dat mensen overdreven vriendelijk tegen me doen dat ze fake tegen me zijn. Als of ze denken dat ik ze niet niet allemaal op een rijtje heb maar erg hun best doen om dat niet te laten blijken... Voel me door iedereen in de maling genomen! Is dit een Psychose????? Dit heb ik normaal niet hoor, proberen slapen gaat nu nog slechter want moet steeds maar te diep door denken over alles en dan zie je steeds meer spoken ook.... iemand raad of dit idd in psychose leven is en ik beter kan stoppen? Nu dag 8 met deze pillen, de dosis verhogen omdat het schijnbaar moest helpen als slaapmiddel weet ik zo net nog niet want het hielp me tot nu niet daar mee.

01-04-2021 | Man | 34
Overspannen/burn-out
Pas alsjeblieft op met medicatie als quetiapine. Quetiapine wordt in lage dosis off label voorgeschreven bij slapeloosheid. Ik zie het werkelijk als misdaad dat dit wordt gedaan. Quetiapine zorgt ervoor dat jouw dopaminereceptoren worden geblokkeerd. Dopamine, juist het stofje dat nodig is om ergens je schouders onder te zetten, motivatie te vinden en nog enigzins fijne ge[lees meer...]voelens te kunnen ervaren worden geëlimineerd. Door dit middel kwam ik van de regen in de drup terecht en kwam ik van een overspannen in een suïcidale situatie terecht. Ik voelde niks meer voor mijn geliefde waardoor de angst overheerste dat ik daarmee moest stoppen. Ik had geen energie meer om het “juiste” te doen voor mijn herstel. Heb waanideeën gekregen over de meest vreemde onderwerpen. Direct bij het minderen kwam er weer meer kracht terug om echt te werken aan mijn probleem zonder gemanipuleerd te worden door deze rotzooi. Het maakt je echt een ander mens, met andere gedachtes en andere overtuigingen. Pas aub op!

31-03-2021 | Vrouw | 36
Onrust
Nou, ik ga gelijk hiermee stoppen. Ik ben gewoon wie ik ben, en geloof niet meer in al die rare medicatie. Ik kan wat drukker zijn, is conformistisch niet altijd gewenst en ik kan ook stemmingswisselingen hebben, rapid cycling. En de context waarin ik geboren ben is, 3 weken voor het overlijden van mijn vader. En met alle bijkomende problematiek van de lege beker. Zo [lees meer...]noem ik het, dus gewoon gevoelig voor pijn van anderen, en onbekende tegenstanders. En ik kan stemmingen gewoon zeer goed aanvoelen. Tja, en weetje je moet gewoon leren, dat jij alleen niet verantwoordelijk ben voor de hele wereld. En ook die onzin van artsen niet geloven. Die verdienen aan bijv. Aan mijn pijn! Ik kan piekeren, maar met qeutiapine, ben ik dus een soort van zombie. Ik heb normaal heel veel fantasie voor het schrijven van de beste Novels. Nou, dan maar wat angsten zo nu en dan. Kan beter een joint roken, zo nu en dan.. en het ging een keer een tijdje niet goed met mij maar dat had met de contekst te maken. Niet alleen met mij. Maar ik hoef niet 18 uur per dag te slapen en te dromen. Het onderbewuste, helemaal levendig mee te maken. Want normaal heb ik dat helemaal niet zo sterk. Zonder pille. Lijkt wel alsof heel mijn hoofd onder watte zit!

29-03-2021 | Vrouw | 25
quetiapine
Vanwege een hersenkneuzing zeer depressieve gedachtes ontwikkeld. Voorheen zeer actief in het leven, 32u in de week werk en breed sociaal netwerk. Sinds anderhalve maand kan ik helemaal niks meer vanwege paniek aanvallen en het aankunnen van weinig prikkels (door de hersenschudding) in overleg met psychiater quetiapine 25MG gestart. Sindsdien zo duizelig dat ik al meerdere[lees meer...] malen ben flauw gevallen. Ik kon voorheen makkelijk een rondje lopen, nu voelt het alsof ik nog geen 50 meter kan lopen en ik ben al buiten adem en gigantisch duizelig en spierpijn. Ik voel mij vooral erg zwak. Op mijn gemoedstoestand werkt het goed, geen suïcidale gedachtes meer maar lichamelijk voel ik mij zeer beperkt. Ik slik het nu een week, ik weet niet goed wat ik moet doen. Psychiater geeft aan dat dit bijwerkingen zijn, die naar mate van tijd verdwijnen.

24-03-2021 | Vrouw | 19
Onrust
Hoi ! Ik gebruik quetapine 25 mg. Ik moet 3 op een dag slikken. Ik word er niet perse kalmerend van maar meer heel erg moe. Pas ook op als je het gebruikt want je gaat hele erge gewicht toename tegenmoet door de heftige hongergevoelena die aan blijven houden!

21-03-2021 | Vrouw | 52
quetiapine
Ik gebruik het nu 2 jr en mij bevalt het uitstekend. Ik gebruik het tegen slapeloosheid en het werkt perfect. Ik gebruik het een paar dagen per week en dan slaap ik stukken beter dan zonder. Zonder slaap ik slecht of niet. In het begin een beetje last van duizeligheid en het gevoel dat ik een heftig feest had gehad. Nu eigenlijk geen bijwerkingen meer. Ik vraag me dan ook [lees meer...]af of deze nog gaan komen door langdurig gebruik. Ik ben verder niet bekend met psychische aandoeningen of klachten. Ook zijn ze volgens mij niet verslavend. Omdat slapeloosheid op de lange duur ernstige effecten heeft was ik wel benieuwd of het gebruik van dit medicijn dit ook heeft en of het tegen elkaar opweegt.

Abilify

17-03-2021 | Vrouw | 43
aripiprazol
Bipolaire stoornis
Ik heb 5 jaar geleden een eenmalige psychose gehad. Daarna veel stemmingswisseling vooral depressies. Sinds april 2019 2x 500 mg depakine Chrome. Ontzettend aangekomen 20 kilo afgevlakt en nog steeds maandelijkse schommelingen door pms (Pre Menstruatie Syndroom).Nu de depakine af aan het bouwen en begonnen met abelify buiten de misselijkheid en de obstipatie weinig klachte[lees meer...]n. Dus positief tot nog toe.

16-03-2021 | Vrouw | 25
quetiapine
Ik heb dit maar kort geslikt omdat ik het gevoel had dat ik niet meer kon slikken en dat ik stikte in mijn eigen speeksel. Ik raakte continu in paniek! na overleg met mijn psychiater gelijk gestopt. Wat was dit medicijn heftig zeg... nooit meer!

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (5386)
Anticonceptie - overig (3945)
Cholesterol (2963)
Depressie - antidepressiva overig (2806)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2471)
Pijn - morfine-achtigen (2275)
ADHD - psychostimulantia (2191)
Pijn (2059)
Verslavingsziekten (2036)
Bloeddruk - betablokkers (1731)
Maagzuur - protonpompremmers (1609)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1557)
Anticonceptie - eenfase (1438)
Angststoornissen (1271)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1229)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1192)
Depressie - antidepressiva TCA (1079)
Antibiotica - urineweginfectie (1005)