Ervaringen met Metformine

metformine

Diabetes type 2 (353 meningen)
Diabetes type 1 (158 meningen)
Prediabetes (5 meningen)

Gliclazide (74 meningen)

Bojan Nikolik (15-08-2015)

06-02-2024 | Vrouw | 52
Diabetes type 2
In de eerste maanden had ik er diarree van maar na enige tijd is dat voorbij gegaan en heb ergeen last meer van

26-01-2024 | Man | 80

19-01-2024 | Vrouw | 59
Diabetes type 2
Rotmiddel. En wat ze je er over vertellen klopt niet. De bijwerkingen gaan helemaal niet over na twee weken, ook niet na zes weken, integendeel. Ze gaan alleen maar over als je minder van het middel inneemt. Pas toen ik de dosering halveerde ging het beter. Het helpt ook beslist niet om het tijdens het eten in te nemen. Dan ligt namelijk mijn maaltijd binnen Een uur weer [lees meer...]in de wc. Dat kan echt niet gezond zijn. Ik heb trouwens het doosje niet bij de hand dus ik weet ook niet wie de fabrikant is.

02-01-2024 | Vrouw | 77
Diabetes type 2
Voel me niet prettig bij dit medicijn. Ben gestopt. Geen spierpijn, misselijk heid vermoeidheid meer. Ga praten met mijn arts. Kreeg dit medicijn zonder dat men weet of mijn nieren goed werken.

12-12-2023 | Vrouw | 59
Diabetes type 2
nooit meer vaste ontlasting, bijna dagelijks diarree en buik- en darmkrampen, soms wel 10x per achter elkaar naar toilet moeten, regelmatig zeer vies ruikende winden en boeren, droge ogen, wazig zicht, vocht vasthouden, onderbroken slaap (wel 5-8 keer per nacht wakker en na een toiletbezoek slecht weer kunnen inslapen) en mede daardoor nooit uitgerust wakker worden, stram,[lees meer...] krakende gewrichten, gewrichtspijn, zenuwpijn, pijn in botten, zeer warme tintelende benen en voeten, zeer warme onderbuik na eten, verstoord temperatuurcentrum (beleving van warmte en kou verstoord), veel meer last van luchtwegen en allergieën. 10 jaar gebruikt heel veel bijwerkingen, werd steeds erger. veel bijwerkingen zonder dat ik doorhad dat het van dit medicijn kwam Ik heb dit uitgebreid getest in samenspraak met de arts, gestopt en na een periode weer begonnen. Klachten stopten toen ik gene metformine nam, en begonnen weer zodra ik het weer nam. Ik gebruikte het de laatste jaren op advies van mijn arts al om de dag, omdat ik dagelijks niet verdroeg.

04-11-2023 | Vrouw | 25
Afslanken - overgewicht
Voor afslanken-overgewicht geen resultaat gehad. 0,2kg in 4 weken. Niet waard ivm ernstige bijwerkingen.

01-10-2023 | Vrouw | 65
Diabetes type 2
Na al deze deze ervaringen : niet meer kunnen eten ,pikkende ogen, prikkelende huid,warmteopwellingen met roodheid in hals en gezicht .was donderdag beginnen nemen 1tablet 850 en dag erna kon ik niet meer eten ik kreeg verschijnselen waarvan ik voor de inname niets van had .was naar de dokter gegaan vanwege buikpijn en bloed getrokken .had ik dit niet gedaan dan had ik ni[lees meer...]et geweten dat mijn suiker te hoog was. Uit zorg heb ik dan zaterdag de huisdokterwachtpost gebelt die zegde direct te stoppen ze zei zelfs dat mijn bloedwaarde best eerst met een aangepaste leefstijl kon veranderen en dat de dosis best hoog was van 850 mg metformine. Ik wil dit niet meer innemen en ga nu in overleg met de dokter.

11-09-2023 | Man | 53
Diabetes type 2
Eerst jarenlang gebruikt wegens 'lichte' diabetes II. Voor mijn gevoel heeft het nooit gewerkt. Nu ik 10 jaar later, al twee jaar insuline gebruik, moet ik toch die rommel nog nemen, maar ben er sinds kort mee gestopt. Toen ik net insuline spoot, dacht ik dat ik metformine en gliclazide mocht weglaten. Is veel werk, want heb nog meer medicijnen en gebruik ook veel suppleme[lees meer...]nten. Als ik voor twee weken medicijnen klaarmaak, ben ik twee uur intensief bezig. Nu sinds kort dus nog eentje per dag. Nog niet lang genoeg om er iets over te kunnen zeggen, hoewel mijn buik wel wat minder rommelt. / Als het ruim 10 jaar terug al niet hielp, waarom zou het dan nu wel helpen? Ik zie hier berichten over afvallen, maar ik kom alleen maar aan van middelen die helpen tegen DM II. Nu even afwachten en kijken of mijn bloedsuikerspiegel niet teveel stijgt. (die is na 2 jaar insulinegebruik nog niet laag genoeg, nog net binnen de 'diabetesgrenzen' (iets hoger dan bij mensen die geen diabetes hebben. Nuchter kom ik nog weg met 5,5-9 en overdag 11-17, ondanks 5 metformine, 4 gliclazide en 40 eh insuline (langwerkend). Ik had liever die afvalpil gehad (ben de naam even kwijt), maar mijn BMI was slechts 1 punt 'te laag'. 29 i.p.v. 30, pff.

18-08-2023 | Vrouw | 56
metformine (1000mg)
Diabetes type 2
Een jaar of 12 diabeet type 2, metformine voorgeschreven hoe meer de tijd verstreek werd ook de sterkte steeds aangepast. Altijd darmproblemen buikpijn en diarree en de laatste periode ook duizelingen. Gevraagd aan Diabeetvpk om Ozempic dat zou voor mij 2 vliegen in 1 klap zijn (waardes op orde en enkele kilo's kwijt raken) Die kon ze mij niet geven omdat mijn BMI te l[lees meer...]aag was voor het geëiste van het ziekenfonds (nou ja zeg) dus stelde ze voor om 10 mg Forxiga te gaan slikken, we gaan het erbij proberen en als het zou werken dan kan de sterkte van de Metf naar beneden...maar als ik daar de bijwerkingen (schimmel) van lees wordt ik al niet vrolijk

11-08-2023 | Vrouw | 28
metformine (500mg)
3 jaar geleden gestart met metformine. Reden: preventief bij quietiapine gebruik, doel voorkomen metabole stoornis. Na vermoeden onverklaarbare pijnen, staking metformine. Ineens heel veel bijwerkingen. Preventief voorgeschreven door psychiater, niet gestoeld op enig wetenschappelijk bewezen onderzoek. Juist prediabeet geworden. 😑

21-04-2023 | Man | 45
Diabetes type 2
2 maanden geleden gestopt met roken, hierdoor 10 kg aangekomen en toen begon het gezeur...niet oke voelen, suiker checken..ja hoor hoge waardes, begin deze week aan de metformine begonnen 1 x daags 500 mg, du de molen in om eens drstisch af te vallen!

19-03-2023 | Man | 69
Diabetes type 2
Sinds 16 jaar bekend met DM2. Eerste 10 jaar geen medicatie, maar veel sporten en vermijden van overgewicht. Ging prima. Daarna toch verslechtering. Ondanks gezond gewicht. Eerst 1x 500 mg. Metformine, toen 2 dd en nu 3 dd. Weinig resultaat. Vaak diarree, vooral in de ochtend. Metformine belemmert de terug resorptie van gal en andere spijsverterings sappen in het laatste d[lees meer...]eel van de dunne darm. In de dikke darm wordt daardoor de terug resorptie van vocht beperkt, waardoor frequent dunne ontlasting ontstaat, soms met buikpijn. Voor mij een waardeloos medicament met veel onaangename neveneffecten en nauwelijks effect op de glucose spiegel in het bloed. Gebruik nu naast de Metformine ook 60 mg. Gliclazide per dag. Dat helpt beter. Maar het blijft tobben….

30-12-2022 | Man | 61
Diabetes type 2
Invm mijn overgewicht en hoge zuiker geen bijwerkingen.en ben nu op dieet.gaat goed.

27-09-2022 | Man | 57
metformine (1000mg)
Diabetes type 2
Al zeker 1 jaar lang. Heel veel bijwerkingen.

08-08-2022 | Vrouw | 52
Diabetes type 2
Het beperkt me echt in mijn dagelijks leven zoveel buikpijn en diaree en misselijkheid. Helpt ook niet als ik het na het eten in neem.

07-07-2022 | Vrouw | 37
Diabetes type 2
Niet zo lekker medicijn. Gebruikte het met glicazide. Ben vanwege zwangerschapswens overgegaan op insuline.