ziekte

Bestaat uit:
Cholesterol (428)   Atorvastatine en hoog cholesterol

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor hoog cholesterol

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: hoog cholesterol

15-05-2022 | Man | 75
Hoog cholesterol
Hallo, mijn man heeft ook diabetes en zijn nieren werken niet goed en zijn cholesterol is niet te hoog maar ze willen dat zo laag mogelijk hebben. Mijn man gebruikt dit medicijn eerst 5 mg. en dat ging goed, maar zijn chloresterol moest toch nog meer naar beneden en nu gebruikt hij 10 mg sind 4 maanden maar hij krijgt nu tintelende vingers. Wat nu te doen.

13-05-2022 | Vrouw | 71
Hoog cholesterol
SInds ik dit middel slikken moet (cholestorolgehalte te hoog) heb ik last van slapeloosheid. Elke dag om half 5 wakker worden en niet meer kunnen inslapen is funest voor mij, nu na 8 maanden elke dag! Ik ben mantelzorger voor mijn man en dit kost me mijn nachtrust dus. Het staat in de bijsluiter dat slapeloosheid voor kan komen; ik val dus in de prijzen. Wél is mijn chol[lees meer...]estorolgehalte omlaag gebracht, maar tegen welke prijs?? Ik overweeg dan ook maar te stoppen en op een andere manier mijn cholestorol naar beneden te gaan krijgen (vis, minder chips etc.)

Crestor

26-04-2022 | Man | 61
Hoog cholesterol
Mijn vriend werd langzaam erg down en had veel spierpijn, voornamelijk in zijn benen. Ook nauwelijks eetlust en werd steeds stiller en vond werkelijk niets meer leuk. Ik werd er erg bezorgd over. Normaal zingt hij de hele dag maar t leek n kaarsje dat langzaam uit ging. Ook lichamelijk contact vond hij niet meer fijn. In overleg met huisarts gestopt en heel langzaam zi[lees meer...]e ik hem weer opleven. Niet te geloven en na precies een week gestopt te zijn was en is hij weer de oude. Even was ik bang voor een enge aandoening maar het lag dus echt aan de rosuvastine

12-04-2022 | Man | 66
Hoog cholesterol
4 jaar geleden begonnen met Simvastatine 20 mg dagelijks. Ik nam om het jaar bloed af om cholesterol waardes te testen. Waardes waren wel iets verbeter, maar niet 100%. Wel kreeg ik na 1 jaar gebruik, last van duizeligheid, uitslag op de huid en zelf mijn libido zakte behoorlijk. Motorrijden kon ik niet, vanwege een misselijk gevoel. Totdat ik in sept. 2019 flauwv[lees meer...]iel en met ambulance naar ziekenhuis gebracht moest worden. Daar konden ze niks vinden. Ik heb me toen van a-z laten onderzoeken, cardioloog, huidspecialist, uroloog etc. En veel onderzoeken en rekeningen later geen afdoende antwoord. Tot ik plots stopte met simvastatine te nemen. Tot begin 2020 mijn cholerstol waarde toch nog te hoog waren, ben ik op verzoek arts overgestapt op Ezetimide. Ik voelde me direct een stuk fitter en alerter en de bijwerkingen zijn allemaal verdwenen . In febr. 2022 heb ik mijn bloed onderzocht en nu zijn mijn cholesterol waardes 100% gezakt . Twee cholerstol remmers, maar met 2 totaal verschillende werkingen op mijn lijf.

Praluent

11-04-2022 | Man | 53
alirocumab
Hoog cholesterol
2019 1 keer gebruikt en al gelijk bijwerkingen zoals omschreven . Na1 keer gelijk gestopt. 2022 toch maar weer geprobeerd en gelijk weer dezelfde bijwerkingen als in 2019 . Nu nooit meer .

Ezetimib

08-04-2022 | Vrouw | 57
ezetimibe
Hoog cholesterol
Ik wil dit alleen delen omdat ik mijn bijwerking er niet bij zie staan. Naast de “gewone Bijwerkingen zoals hoofdpijn, hardlijvig en spierpijn slaap ik al een hele lange tijd heel slecht. In slaap vallen gaat prima maar na 2 a 3 uur slaap altijd wakker en dan ook wakker voor zo’ n 2 tot 4 uur. Elke nacht dus haal het ook niet in. Erg vermoeiend en niet bedacht dat het aan [lees meer...]de Ezetimibe kon liggen. Dacht dat het aan de overgang lag en zie het nergens als bijwerking. Nu gestopt sinds een week en ik slaap weer! Ik kan het bijna niet geloven. Hopelijk help ik hier anderen mee om ook wakker te worden! (Figuurlijk dan)

26-03-2022 | Man | 45
Hoog cholesterol
Statines veroorzaken vaak spierpijn. Bij mij gebeurde dit met een lage doses van 20mg/dag en was de pijn zo hevig bij het hart dat het leidde tot opname op de ICU. Nadat ik stopte met de statine waren alle klachten binnen 48 volledig verdwenen. De eerste klachten ontstonden c.a. 12 dagen na eerste inname. Heb dezelfde klachten ook ervaren met Simvastatine.

26-03-2022 | Man | 45
Hoog cholesterol
Nadat ik allergisch bleek te zijn voor Statines, heeft de cardioloog Repatha voorgeschreven. Gebruik het nu 4 maanden en ervaar geen bijwerkingen. Het toedienen is eenvoudig middels een injectiepen die eenmalig gebruikt kan worden. Levering in Nederland wordt verzorgt door 1 apotheek en ondanks dat zij aan huis komen leveren, verloopt het maken van afspraken hieromt[lees meer...]rent soms moeizaam. Het kost je dus wel wat moeite om de levering goed ingeregeld te krijgen. De begeleiding voor de toediening is dan weer uitstekend geregeld. Aardige medewerkers die de tijd nemen voor je en eventueel ook de levering kunnen organiseren.

22-03-2022 | Man | 66
Hoog cholesterol
vreselijk veel bijwerkingen spierpijn verwardheid duizeligheid, stijfheid. Te veel om op te noemen en hierbij is het middel veel ernstiger dan de kwaal. Gestopt en nooit meer statines, beter met goed dieet en naar een homeopatisch arts. Vreselijk

21-03-2022 | Vrouw | 52
Hoog cholesterol
Deze nu 1 maand aan het gebruiken . Cholesterol nog hoog . En veel last van bijwerkingen . Die met de dag erger worden . Spierpijn krachtverlies veel zweten snachts . Sport 3 x p week maar mijn kracht is nog maar de helft . Vandaag naar assistente huisarts geweest en advies te stoppen ermee . Voel me net iemand van 80 terwijl ik 52 ben .

21-03-2022 | Man | 66
Hoog cholesterol
Na een epileptische aanval onderzocht in het ziekenhuis, Scan, MRI, EEG, Hartecho, niet direct een oorzaak gevonden. Dan zal het wel het hoge cholesterol zijn. Na 6 weken atorvastatine 20 mg te hebben gebruikt lijk ik wel een man van 90 terwijl ik 66 ben. Ik kom nauwelijks nog vooruit ben doodop, pijn tussen de schouderbladen, pijn in de heupen, gewrichtspijn en pijn op d[lees meer...]e borst. Ik krijg nog liever dichtslippende aderen dan dat ik dit spul nog langer gebruik.

19-03-2022 | Man | 61
Hoog cholesterol
Ik gebruik dit medicijn vanwege Familiaire Hypercholesterolemie (FHC).

27-02-2022 | Vrouw | 62
Hoog cholesterol
dit medicijn heeft vervelende bijwerkingen

24-02-2022 | Man | 70
Hoog cholesterol
zeer effectief middel, helaas treden er na tijdje bijwerkingen op die niet gering zijn. Elke dag behoorlijke bloedneus, pittige hoofdpijn, band om hoofd. Keel die in brandstaat etc

13-02-2022 | Vrouw | 71
Hoog cholesterol
Moest dit middel (na lang aandringen van de dokter- ik heb het niet zo op medicijngebruik) gaan slikken in 2021. DIt omdat mijn cholesterolgehalte te hoog was. Ik had eerst maanden geprobeerd dit zelf omlaag te brengen, echter zonder resultaat. Neem het tabletje in tijdens het avondeten, met wat water. Geen bijwerkingen tot nu toe (februari 2022) Makkelijk in het gebr[lees meer...]uik. Heeft goed effect op de cholesterol! Deze is drastisch omlaag gegaan bij laatste meting!

02-02-2022 | Man | 70
Hoog cholesterol
na alle statines geprobeerd te hebben ten einde raad aan de spuit. cijfertjes daalden geweldig. kwaliteit van leven ook. Uit eigen beweging 1 x overgeslagen met spuiten en wat een verschil van leven... Vanmorgen ter controle weer gespoten, nu eind avond zijn de meeste bijwerkingen weer terug. Kwaliteit van leven is voor mij belangrijker dan de cholesterol waarden. De kans[lees meer...] dat ik de andere spuiten nog gebruik is nihil.

22-01-2022 | Man | 65
Hoog cholesterol
ik gestopt met dit middel en voel mij nu veel béter, het middel was zo slecht voor mij met te veel ernstige bijwerkingen zeer vermoeid zo benauwd en om te gaan slapen stikken hart kloppen, nu ik geen cholesterol medicijnen meer gebruikt voel ik me weer veel béter en slaap ik weer gewoon zonder alle klachten.

21-01-2022 | Vrouw | 58
Hoog cholesterol
Ik gebruik sinds 2016 repatha injectie geen bijwerkingen maar sinds 1 jaar begon ik soms dubbel te zien.. ben na 5 mnd naar een optrimist geweest, daar heb ik niks aan gehad .heb nu een afspraak voor een oogarts in het ziekenhuis half februari 2022 .ik zie nu alles dubbel de hele dag.... wie herkent dit ook...

15-01-2022 | Man | 65
Hoog cholesterol
In verband met erfelijk hoog cholesterol heb dit medicijn 2 jaar zonder problemen gebruikt. Was zeer effectief. Na 2 jaar ernstige bijwerkingen.Na 2 jaar probleemloos gebruik, griepsymptomen zonder koorts. Lag te rillen in bed met skiondergoed aan. Uit contact met de behandelaar bleek dat het een nieuwe bijwerking betrof waar meer patiënten tegenaan liepen. Gebruik nu sed[lees meer...]ert 1 jaar Rosuvastatine. De bijwerkingen zijn inmiddels in de bijsluiter opgenomen. Bij de introductie werd verteld dat dit moderne en dure medicijn weinig bijwerkingen zou geven. De praktijk lijkt helaas anders.

12-01-2022 | Man | 70
Hoog cholesterol
steeds meer last van gierende hoofdpijn, zere rug en opgeblazen, pijnlijke buik en brandende pijnlijke .

07-01-2022 | Vrouw | 54
Hoog cholesterol
Zeer zware bijwerkingen in mijn lies/heup/bekken.Zelfs bij de huisarts geweest en tramedol gekregen en waarschijnlijk een slijmbeurs ontsteking niet wetend dat het van de repatha afkwam. Was ook bij de fysio geweeest. Mijn zelfde verhaal werd bevestigd doordat iemand in mijn kennissen kring ook repatha ging injecteren en heeft maar 3 spuiten gebruikt kreeg de zelfde klac[lees meer...]hten. Dit was duidelijk voor mij nu 5 weken gestopt en hopen dat die rotzooi snel uit mijn lichaam is heb nog steeds last van de klachten hoelang het herstel gaat duren weet ik niet.

07-01-2022 | Vrouw | 71

07-01-2022 | Vrouw | 71
Hoog cholesterol
Mijn cholesterol was wat verhoogd..eerst actorvastatine, nu rosuvastatine. Bij die eerste spierpijn en me algeheel beroerd gevoeld. Ging na staken wel weer snel over, Rosuvastatie leek eerst beter, cholesterol ook mooi laag, maar na een goed 3 maanden toenemende spierpijn. Kan er niet meer van slapen. Heb ook het idee dat mijn spierkracht afneemt, kan geen deksel van [lees meer...]een pot afdraaien. Ook met fietsen merk ik verminderde kracht. Heel fijn dat je helemaal prima in je bloedwaarden zit, maar de prijs, beroerd voelen, is mij te hoog. Ik stop ermee…

01-01-2022 | Vrouw | 61
Hoog cholesterol
Op aanraden van huisarts na een tia dit middel gaan gebruiken. In het begin vielen de bijwerkingen mee. Nu na 6 maanden gebruik zeer ernstige klachten. Ben heel vaak duizelig, heb de hele dag spierpijn en hou vocht vast. Ga stoppen met die troep en overleggen wat te doen. Voel me zeer onzeker ben door die rotzooi echt een andere vrouw geworden. Zeer onzeker geworden. Schan[lees meer...]dalig dat dit voorgeschreven wordt.

29-12-2021 | Man | 68
Hoog cholesterol
Was te dik, de huisarts stuurde mij naar een diëtiste en liet mijn cholesterolwaarden en bloedsuikerspiegel controleren. Tevens het advies om te stoppen met vitamine B complex. Voelde een tinteling in mijn vingers en wilde stoppen met de simvastanine. De dokter rade mij aan niet te stoppen, toen kreeg ik ook last van een vreemd gevoel in mijn voeten. Het leek net of ik op [lees meer...]'n dik tapijt wandelde, ongeacht hoe hard de vloer was. Daarna raakte ik ook mijn kracht kwijt, kwam er te laat achter dat simvastanine de schuldige was. De dokter bleef volhouden dat het veroorzaakt was door de hoge bloedsuikerspiegel. Had nooit last gehad van epileptische aanvallen. Ben 3x wakker geworden op de IC, was dus onder behandeling van een neuroloog. De nadruk op 'was'. Ondanks de waarschuwingen van de huisarts en neuroloog ruim een halfjaar geleden gestopt met de anti-epileptica. Je vertrouwt de specialist, maar toen ik ook ataxie kreeg. Ging toch maar eens zoeken op het www, had ik dat maar eerder gedaan. Ik las op het www dat 'n tekort aan diverse vitamine B onder andere de volgende klachten veroorzaakt. Oorsuizen, zwakke nagels etc. helaas ook epileptische aanvallen. Misschien kan ik straks weer pianospelen, nu kan ik bijna niets meer met mijn vingers. Maar lopen gaat weer zonder rollator en tevens geen epilepsie of ataxie meer! U bent gewaarschuwd.

Crestor

26-12-2021 | Vrouw | 62
Hoog cholesterol
Ik neem toch 24 jaar medicatie voor cholesterol. Eerst begonnen met simvastatine, nadien rosuvastatine Crestor 20mg. Het is wel een feit dat de eerste maanden je met rosuvastatine spierpijn hebt, zeker de quadriceps bovenkant dijbeen, maar deze nevenwerking vermindert na een tijd. Nu vandaag heb ik daar nog nauwelijks last van. Maar beter een pilletje dan een hartinfarct, [lees meer...]of een andere vaatziekte. Wees blij dat er medicatie bestaat en die ervoor zorgen dat we langer leven.

25-12-2021 | Vrouw | 58
Hoog cholesterol
MIJN VRAAG IS OVER DE REPATHA INJECTIE IS ,IK SPUIT AL 6 JAAR GEEN BIJWERKINGEN MAAR SINDS EEN KLEIN JAAR ZIE IK ONTZETTEND DUBBEL. WIE HERKENT DIT OOK....

Zocor

24-12-2021 | Man | 59
Hoog cholesterol
Zie mij verhaal onder 'Repatha' wat dieper ingaat op de overgangsperiode.

24-12-2021 | Man | 59
Hoog cholesterol
Na 27 jaar ellende met statines overgestapt op Repatha. Aanvankelijk leek dit geen succes. Na enkele weken kwamen de klachten van de statines terug, soms in heviger mate. Opvallend was het ritme. Vier dagen na de injectie waren de bijwerkingen het sterkst. In de opvolgende dagen namen de klachten af. Doorgaans had ik één goed en één slechte week. Het begon na enige tij[lees meer...]d op te vallen dat de bijwerkingen steeds minder werden. Mijn ervaring met statines is (ik heb meermalen noodgedwongen moeten stoppen) dat het erg lang duurt voor de statines geen merkbare effecten hebben. Het lijkt alsof de Repatha de bijwerkingen van de statines uitvergroot (ook als deze al niet meer geslikt worden). Inmiddels ervaar ik vrijwel geen nadelen meer van de Repatha. Het laatste verschijnsel dat over is gebleven na ongeveer 20 injecties (40 weken) zijn kleine spiertrekkingen rond mijn ogen. Ook deze houden zich netjes aan 'het protocol': Vanaf dag vier en dan langzaam uitdovend. Daarbij wordt het elke veertien dagen minder. Ik ben niet van de ene op de andere dag overgeschakeld van statines naar Repatha. Daar zat ongeveer 2 maanden tussen wat misschien verklaart dat de bijwerkingen niet ondragelijk zijn geweest. Het lijkt een middel te zijn waarbij je even moet doorzetten. En als ik mij niet vergis zijn het feitelijk de bijwerkingen van statines die door de Repatha als het ware worden geactiveerd. Een en ander bij Lareb gemeld voorzien van meer data. Zijn ze blij mee. Ik raad graag iedereen aan zijn/haar bevindingen met Lareb te delen.

27-11-2021 | Vrouw | 70
Hoog cholesterol
Na 6 weken kreeg ik spierpijn, veel winden, krampaanvallen in mijn benen die extreem pijnlijk zijn, beetje misselijk en een licht gevoel in mijn hoofd. Dat laatste maakte mijn slechte evenwicht erger. Mijn cholesterol was Totaal 6.2, HDL 3.8 en LDL 4,1. Die zijn nu verlaagd en prima. Sinds een paar dagen ben ik gammel met bovenstaande klachten en voel me 90 maar ben pas [lees meer...]70. Na het lezen van meerdere ervaringen besloten er meteen mee te stoppen. Ik hoop nu dat de klachten snel verdwijnen.

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2744)
Depressie (2197)
Angst & paniekstoornis (2186)
Hoge bloeddruk (1570)
Blaasontsteking (1156)