ziekte

Bestaat uit:
Cholesterol (315)   Atorvastatine en hoog cholesterol

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor hoog cholesterol

Naam Aantal ervaringen Effectiviteit Algehele tevredenheid
Acetylsalicylzuur Cardio / Neuro 1 4
Calci-Chew D3 1 4
Tolbutamide 1 4
Losec 1 5

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: hoog cholesterol

20-01-2017

Hoog cholesterol

Vele jaren gebruikt ivm hogere cholestorol en omdat in familie hart en vaatziekte voorkomt. Ik dacht dat mijn heup was versleten. Kon moeilijk lopen. Doordat de huisarts in juli 2016 per ongeluk op het bloed prik formulier alvleesklier aankruiste werd die functie geprikt. Zelfde dag stortte mijn wereld in. De waarde alvleesklier paste bij niet meer te behandelen kanker. Da[lees meer...]arna volgde een spoedtraject van onderzoeken. Bijwerking simvastatine is o.a alvleesklier ontsteking. Gestopt met dit middel. Na 5 maanden is de alvleesklier weer gezond. En 3 dagen na het stoppen namen ook mijn been en heupklachten af. Die zijn inmiddels helemaal verdwenen. Cholestorol nu 7 is hoog maar volgens mijn maag lever darm arts kan indien nodig een vaatspecialist een betere cholestorol verlager voorschrijven. Er zijn nieuwere middelen die geen bijwerking hebben.
17-01-2017

Hoog cholesterol

Wat een baggerzooi, enorme spierpijn na 2 maanden die alsmaar erger werd, uiteindelijk vermoedde men hartproblemen met spoed opname als gevolg, na diverse ecg en echo van hart gevolgd door radioactief onderzoek van het hart heeft men geen afwijking gevonden. hierna idem met andere statine achtige medicijnen.
14-01-2017

Hoog cholesterol

In mijn vakantie in het buitenland kreeg ik een gewrichtsontsteking in mijn grote teen. Met een effectief geneesmiddel dat ik van de huisarts voorgeschreven kreeg werkte prima helaas weet ik de naam van dat middel niet meer. Of dit een voorloper is van mijn volgende pijnklachten als gevolg van het dagelijks gebruik van Simvastatine 20 mg is de huisarts die stage liep niet [lees meer...]bekend. Hij verwees mij eerst een bezoek te brengen aan de therapeut die op haar beurt mij doorverwees naar een podotherapeut. Met een scanapparaat stelde zij vast dat de gewrichten aan mijn voorvoeten ernstig zijn ontstoken. Haar advies was om een afspraak te maken met een orthopeed. Zijn bevinding was dat de orthopedische schoenen er goed uitzag behalve de steunzolen bijgesteld moest worden. Met de verwijsbrief van de orthopeed heeft de orthopedische schoenmaker aanpassingen gedaan op mijn steunzolen. Denkende dat mijn pijnklachten hierdoor verlichting geeft, namen de pijnklachten alleen maar toe. Van spierpijn aan de beide zijkanten van mijn benen tot ferme krampen en steken in mijn onderrug ter hoogte van mijn onderrug. Vooral als ik 's morgens uit bed stap. Daarnaast voel ik alsof ik op dikke kussentjes loop. Ik sta instabiel en bij het staan en lopen doet het nog eens pijn. Hierdoor ben ik een paar keer van mijn fiets gevallen. Toen ik mijn probleem met een kennis besprak - die toevallig met hetzelfde probleem liep - zei hij om de huisarts te raadplegen. Mijn huisarts schreef 15 dagen atorvastatine cf 20 mg voor. Blijven de klachten moet ik terug komen. Dan volgt een bloedonderzoek om te zien welke maatregelen genomen moet worden.
10-01-2017

Hoog cholesterol

naarmate de tijd verstreek kreeg ik steeds meer lichamelijke klachten. Krampen in handen en voeten en kuiten, spierpijn in armen en benen en heup, slecht inslaap komen, maagzuur naar inname van simvastatine. Libido ging hollend achteruit, onderhuidse bloeduitstortingen bij lichte stootjes. slecht concentratie vermogen, sterk afnemen van spierkracht. Ben nu 8 weken ges[lees meer...]topt en de lichamelijke klachten zijn zo goed als verdwenen. Overlegd met de huisarts, dit kan niet de bedoeling zijn van dit medicijn. Ga dit "medicijn?" Simvastatine dan ook nooit meer slikken. Ik let op wat ik nu eet zomin mogelijk verzadigd vet. Wel noten, mager kip vlees, en veel groenten, 3x per dag fruit, volkorenbrood enz (schijf van 5).
10-01-2017

Hoog cholesterol

na eerst simvastatine gebruikt te hebben en veel klachten over naar de crestor. van de crestor zoveel klachten van spier-gewrichtspijn dat ik de trap niet meer op en af kon en alles uit mijn handen liet vallen omdat ik geen kracht meer in mijn vingers had en mijn vingers bijna niet meer kon buigen. de dokter dacht aan spierreuma. van een buurman gehoord dat hij deze klac[lees meer...]hten van de crestor had en was gestopt en na 2 maanden geen verschijnselen meer had. hierop ben ik ook gestopt met de crestor en na 4 weken waren mijn klachten bijna verdwenen. in september waren de waardes 6.8 en nu vandaag zonder crestor gebruik 5.6. ga voorlopig verder zonder medicijn voor het cholesterol.
09-01-2017

Hoog cholesterol

Na enige tijd (2 weken) gestopt te zijn met simvastatine waren alle klachten weg. Wandeling gedaan van 100 km binnen 20 uur was geen probleem. Na deze wandeling, 1 week later, ben ik atorvastatine gaan gebruiken. Binnen een week weer dezelfde klachten als met simvastatine. Dus weer maar naar de huisarts.
09-01-2017

Hoog cholesterol

Dit is de eerste statine die ik gebruik. mijn normale leven wordt (achteraf gezien) totaal ontwricht. Per toeval kwam ik er achter dat dit door het gebruik van statine's komt. Ik houd van wandelingen, vooral lange afstandswandelingen, maar met gebruik van statines ben ik daar zeer in beperkt. Ik stop met statine gebruik en zie wel waar ik eindig, maar eerst op doktersadvi[lees meer...]es een andere proberen. Na ongeveer 3 dagen stoppen is mijn leven totaal anders, dan zie ik ook alles weer positiever, alle klachten weg.
08-01-2017

Hoog cholesterol

Atorvastatine: werkt bij mij beter dan Simvastatine
08-01-2017

Hoog cholesterol

Simvastatine eerst 20 mg, met heel weinig bijwerkingen. Moest overstappen naar 40 mg, dit gaf spierpijn (leidend tot blessures bij sporten) en stramheid. Heb nu atorvastatine 40 mg: geen bijwerkingen
02-01-2017

Hoog cholesterol

ik gebruik al 2 jaar simvastine en had al een jaar last van spierpijn in benen. Heb dit niet samengelinkt met gebruik medicijn, totdat ik naar 80 mg moest van mijn huisarts ivm cholesterol wat niet beter werd. Ik gebruikte week simvastine 80 mg en kon bijna niet meer lopen van de spierpijn in benen. Kreeg pijn in nek, schouders en onderrug. Ben toen gaan googlen en kwam ik[lees meer...] op deze site. Ben per direct gestopt met dit middel en heb huisarts ingelicht dat ik ander middel wil. Heb nog steeds spierpijn in kuiten en onderrug. Is wel iets minder geworden inmiddels.
01-01-2017

Hoog cholesterol

In juni 2016 liet ik een bloedtest doen op aanraden van mijn huisarts, het idee was gewoon om eens te kijken hoe mijn algemene gezondheid was en hoe mijn bloedwaarden eruit zagen. Hieruit bleek dat mijn cholesterol behoorlijk hoog was, m.n. de 'slechte' (LDL) cholesterolwaarden waren te hoog. Ik ben toen op dwingend advies van mijn huisarts begonnen met Crestor 10 Mg. In e[lees meer...]erste instantie geen bijwerkingen, en mijn cholesterolniveau was netjes gedaald toen ik in oktober weer getest werd. Maar geleidelijk, en dit ging zo geleidelijk dat ik het eerst nauwelijks merkte, werden mijn spieren steeds stijver en pijnlijker. Ik had moeite om de trap op te lopen (ons huis heeft veel trappen) en zag op tegen een kleine wandeling. Het was een gevoel alsof ik de 10 km had gelopen iedere dag, terwijl ik nauwelijks meer liep! Uiteindelijk weer naar de huisarts, en hij zei onmiddellijk 'dat zijn bijwerkingen van de Crestor', en stelde voor om maar eens een maand te stoppen - uiteindelijk is besloten dat ik 3 maanden zal stoppen - en te kijken of het dan beter werd. En inderdaad gaat het heel geleidelijk steeds beter, heb voor het eerst zonder pijn een flinke wandeling gemaakt. Ik ben nog steeds stijver dan ik voor die tijd was, maar heb er vertrouwen in dat ik na verloop van tijd echt weer helemaal de oude zal zijn. Inmiddels heb ik het nodige onderzoek gedaan op het internet, en ben erachter gekomen dat: - statines gevaarlijke middelen zijn, die na jarenlang gebruik een verhoogd risico geven op o.a. diabetes en (bij vrouwen) borstkanker; - ze bijna altijd onnodig worden voorgeschreven - de enige gevallen voor wie het misschien zin heeft zijn mannen van boven de 50 die een geschiedenis hebben van hartproblemen - de relatie tussen hoge cholesterolwaarden en hart- en vaatziekten onzeker is - het helemaal niet slecht is om hoge cholesterolwaarden te hebben (óók w.b. de LDL) Conclusie: ik neem nooit meer een statine (of ander cholesterolverlagend middel). Mijn huisarts weet dit alleen nog niet...
28-12-2016

Hoog cholesterol

door een hoog cholesterol gehalte eerst simvastatine, kreeg spierpijn, toen over op atorvastatine spierpijn nooit opgelost. Er werd eind 2014 darmkanker geconstateerd, begin 2015 chemokuren en april 2015 1e herseninfarct. Na herstel van dit infarct volledig rijbewijs in nov. 2015. weer 2e hersen infarct in mei 2016. cholesterol normaal niveau. Herstel gaat goed, alleen d[lees meer...]oor spierpijn nog niet volledig hersteld. Ik ben thans op zoek naar alternatief voor de fysio, omdat zij niets aan de pijn kunnen doen. de artsen vermoeden dat 2e infarct is veroorzaakt door chemo tabletten. Ondanks het vermoeden blijf ik toch maar de atorvastatine gebruiken en de spierpijn voor lief nemen.
12-12-2016

Hoog cholesterol

Mag van mijn cardioloog geen cholesterolverlagers meer nemen, ivm de ernstige bijwerkingen: leverproblemen, spierafbraak, aangetaste longen, nog steeds spierpijnen die nooit meer overgaan.
28-11-2016

Hoog cholesterol

Geen bijwerkingen van de Simvastatine, maar mijn cholesterol is niet genoeg gedaald. Ezetrol erbij om het cholesterol verder te verlagen, is nu 8.4.
23-11-2016

Hoog cholesterol

De slechtste medicijn die ik ook ooit heb gebruikt. Ik kan niet lopen ik kan niet slapen ik kan niks. Ik werd bijna een handicap. De fabriek van deze medicijn moet zo snel mogelijk dicht. Ik wil nog liever een hartaanval dan deze medicijn te gebruiken

Bezalip (bezafibraat)

Hoog cholesterol

Ik merkte na 1 maand gebruik dat ik toename van sombere gevoelens had. Het begon met sterke vermoeidheid, in de ochtend al tegen de dag opzien en met een negatieve bril naar de wereld kijken. Van naturen ben ik positief ingesteld en heb zin in het leven. Na 4 maanden ben ik met dit middel gestopt. Daarna rode gist gaan gebruiken, hielp helemaal niets, de triglyceriden en c[lees meer...]holesterol waren weer sterk verhoogd. Op advies van de praktijkondersteuner toch weer begonnen met een andere statine, nl. Pravastatine, ook 10 Mg. Na 1 maand weer dezelfde klachten. Na 2 maanden gestopt. Na overleg van de huisarts met een internist heb ik Bezalip retard gekregen. Nu geen bijwerkingen en mijn waarden allemaal weer laag en gezond. Ik ben er heel blij mee.

spierpijn, krampen, slecht slapen
31-10-2016

Hoog cholesterol

Na het plaatsen van een stent moest mijn cholesterol drastisch naar beneden. De 40mg tabletten hielpen zeer goed maar de bijwerkingen waren ernstig, spierpijnen in ledematen, verminderde beweeglijkheid, winderigheid, maagklachten. Na 15 september 2016 ben ik overgeschakeld naar 20mg. De bijwerkingen zijn weg en het cholesterolniveau is aanvaardbaar.
27-10-2016

Hoog cholesterol

bijwerking: spierverkrampingen in erge mate te vergelijken met epileptie. Ik ben overgeschakeld naar rode rijst en dit werkt heel goed volgens opvolgende bloedtesten.
17-10-2016

Hoog cholesterol

N.a.v. halfjaarlijks bloedonderzoek in verband met mijn iets te hoge bloeddruk, bleek dat nu voor het eerst mijn LDL- cholestorol te hoog was. (3,7 en mag niet hoger dan 3,5 zijn; volgens mij kon ik dat makkelijk zelf verlagen d.m.v. aanpassing voedsel, maar daar zag de huisarts helaas geen heil in). Ik kreeg direct het advies om Simvastatine te gaan slikken, ondanks tege[lees meer...]nwerpingen van mij dat ik ook eerst Becelboter i.p.v. roomboter kon gaan gebruiken dagelijks, geen saucijzenbroodjes meer nuttigen e.d. Dit alles zou mij niet helpen aldus de huisarts; ik kon dan maar 10% het getal naar beneden krijgen. Ik baalde stevig, want ik slik al 2 medicijnen per dag tegen mijn hoge bloeddruk: Ramipril en Hydrochloorthyazide (alleen de naám al...). Ik capituleerde en ben met frisse tegenzin aan deze capsule begonnen 's avonds voor het slapen gaan (aanbevolen). Vanaf inname direct al merkte ik dat ik slaapproblemen ging krijgen. En dit terwijl ik sinds een jaar gepensioneerd ben en dus eindelijk mijn nachtrust kon krijgen die ik in het hectische onderwijswereldje van 41 jaar lang nooit kon ervaren! Het werd mét de dag erger en het resulteerde erin dat ik na 2 weken een nacht had waarin ik dus totaal niét kon slapen! Elk uur zag ik voorbij komen! Ik werd er radeloos van! Was dit nou wat ik verkoos boven een iets verhoogde cholestorol? Moet dit ten koste hiervan gaan? Ik was al begonnen met de Becel en liet saucijzenbroodjes na een uur wandelen met de hond in het bos staan (dagelijks). Ik besloot rigoreus te stoppen met dit vreselijke middel! Las ook in de bijsluiter dat slapeloosheid een voorkomend effect kon zijn. Via een vriendin en na me ingelezen te hebben op internet ben ik overgegaan op rode rijst gisttabletten: 15 euro per potje en er zitten er 60 in! Dit heb ik er graag voor over en vooralsnog merk ik géén bijwerkingen! Ik kan het iedereen afraden Simvastatine te gebruiken dus.
13-10-2016

Zocor (simvastatine)
Hoog cholesterol

Kreeg eerst zocor voorgeschreven, ging allemaal heel goed. Toen gingen de verzekeringen en de apothekers gek doen, toen kreeg ik simvastatines van zandas van de apotheek omdat die goedkoper waren en hetzelfde. Daar werd ik zo beroerd van en de arts heeft er toen een medische noodzaak van gemaakt en krijg nu alleen nog maar zocor.
12-10-2016

Hoog cholesterol

Van alle statines erg veel last: slapeloosheid, ernstige pijn, stemmingswisselingen etc. Dit zou de zwakste statine zijn en dan ook nog maar 10mg (normaal kreeg ik meteen de hoogste dosering), maar statines zijn echt troep. Besloten dat ik liever het risico neem op korter leven dan een slecht leven, ook omdat ik al aandoeningen heb aan o.a. spieren. Statines breken je spie[lees meer...]ren af. Dit was de eerste waarbij ik niet kon plassen.
11-10-2016

11-10-2016

Hoog cholesterol

Eerst Simvastatine kon haast niet meer lopen en pijnen. Toen Pravastatine. Nu met Atorvastatine ook nog steeds klachten, maar van de drie kwaden is deze het "minst" kwaad. Waarschijnlijk ben ik niet Statine bestendig, maar wat nu. Heb ook rode rijst geprobeerd, maar geen resultaat. Ik gebruik ook Q10 met de pillen.
10-10-2016

Hoog cholesterol

Door de enorme verontrustende vochtophopingen in beide benen en voeten, moest ik onmiddelijk met de Atorvastine stoppen van de internist. Ik kreeg toen Crestor voorgeschreven.
10-10-2016

Hoog cholesterol

Zo'n 10 jaar geleden bleek ik na vele jaren, met vele onderzoeken o.a heparine, in de lipide-poli van het Erasmus Medisch Centrum, resistent te zijn voor alle cholesterol en trycliceriden medicijnen. Helaas heb ik een lange geschiedenis van medische kwalen opgebouwd die veelal erfelijk blijken te zijn, een daarvan is een buik-anarysma met ernstige aderverkalking. De vaatch[lees meer...]irurg schreef mij Simvastatine 40 mg voor, ondanks mijn uitleg over de aangetoonde resistentie, adviseerde hij mij met klem deze toch in te nemen. Ik heb in overleg met mijn internist, waar ik al vele jaren onder behandeling ben, besloten de Simvastatine 40 mg in te gaan nemen. Na 2 maanden was de uitslag bedroevend, mijn hoge cholesterol waarden waren amper iets gezakt, en de bijwerkingen waren zeer verontrustend. Ik kreeg vervolgens Atorvastine 40 mg voorgeschreven, na 6 weken was de uitslag de zelfde als die van de Simvastatine 40 mg en de bijwerkingen nog heviger, mijn voeten en onderbenen waren zo dik dat ik onmiddelijk met de Simvastatine 40 mg moest stoppen. We vroegen ons allebij af of het nog zin had om nog iets anders te proberen, we kwamen uit op Crestor, te beginnen met 5 mg. Had ik het maar nooit gedaan, de bijwerkingen hiervan kreeg ik al gelijk na de eerste inname. Ik slik het nu 3 weken en heb besloten er mee te stoppen omwille de bijwerkingen zoals, Spierpijn beide benen, Onder rugpijn, Druk op de ogen, Vochtophoping in beide benen en voeten had al een aantal jaren neuropatie, Nachtmerries, Hoge druk op ogen, Vermoeidheid, Gevoel van zwakte, Lusteloos, Slechte concentratie, Duizelig, Hoofdpijn met steken, Suikerspiegel omhoog [ik heb diabetes 2 en spuit insuline] Moeite met ademen en misschien zit er nog wel veel meer narigheid aan te komen. Ik slik veel medicijnen op een dag en ook nog eens 3 soorten puffen voor mijn longen. Ben ook nog onder controle van een longkanker 2 jaar geleden. Mogelijk is de combinatie van al die medicijnen ook debet aan al die bijwerkingen. Echter kies ik er voor een draagzamer leven te hebben, en als dat wat levensjaren minder oplevert, dan is dat maar zo. Ook mijn partner, waarmee ik al bijna 52 jaar mee ben getrouwd, deelt deze mening en steunt mij hier in.
09-10-2016

Hoog cholesterol

werkelijk verschrikkelijk middel, na 2 weken zo goed als niet slapen ben ik gestopt,en ik ga nu weer over op rode rijst capsules tot ik bij de huisarts ben geweest. Dit slik ik nooit meer, en kan het iedereen ontraden.
06-10-2016

Hoog cholesterol

Ik heb dit gelezen en ga er gelijk mee stoppen, dat verklaard een hoop van mijn klachten en de hel waar ik de afgelopen jaren doorheen ben gegaan. Mijn bijwerkingen: diarree, spierkrampen, vermoeid, krampen in kuiten, misselijk, last van darmen, vocht vasthouden. Zeer zwaar geshokt.
29-09-2016

Hoog cholesterol

Vernauwing van kransslagaders door cholesterol, na plaatsen van 3 stents, verplicht te nemen door hartspecialist! Weet niet of ik bijwerkingen heb.....neem verschillende medicijnen na plaatsing stents! Voel me min of meer goed! Ik weet niet of ik me beter of slechter zou voelen zonder!

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (1579)
Depressie (1284)
Angst & paniekstoornis (1083)
Hoge bloeddruk (872)
Zenuwpijn (435)
Trage schildklier (434)
Astma (367)
Angststoornis (336)

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!