Bestaat uit:
Cholesterol (446)   Atorvastatine en hoog cholesterol

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor hoog cholesterol

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: hoog cholesterol

22-10-2024 | Vrouw | 58

Spierstijfheid

Naast hoge bloeddruk nu ook te hoog cholesterol. Maar liefst 9.0. Mijn gewicht is prima, geen hoog BMI, niet roken en/of drinken. Helaas erfelijk belast. Eerst begonnen met 20 Mg, cholesterol verlaagd naar 5.9. Sinds 2 maanden dosis verhoogd naar 40 Mg. Binnenkort bloed prikken tbv resultaat. Nagenoeg GEEN bijwerkingen. Hoogstens beetje stijfheid in knieën maar dat is[lees meer...] te doen.

Simvastatine

15-10-2024 | Vrouw | 63
simvastatine
Hoog cholesterol

moeite met lopen vergeetachtigheid duizeligheid

Anderhalf jaar geleden begonnen met simvastatine. In het begin nergens geen last van gehad, maar naar mate ik dit medicijn slikte begonnen heel langzaamaan problemen te komen. Ik kreeg last van zwabber benen, dit merkte ik op doordat ik moeite kreeg met lopen. Mijn kinderen gaven aan dat ik dingen ging vergeten, waar ik weinig tot geen last van had en ik kreeg last van dui[lees meer...]zelingen. Na overleg met de huisarts ben ik nu gestopt met de medicatie. Dit voor een half jaar om te kijken hoe het met het cholesterolgehalte gaat. Ik moet bekennen dat de klachten weg zijn. De duizeligheid ging ook gepaard met een oorontsteking, maar sinds ik het medicijn niet meer slikt is dit ook zo goed als over. Zonder de simvastatine voel ik me veel beter.

08-10-2024 | Man | 67

overal spierpijn

Eigenlijk zijn al die statine rotzooi. Welke ik ook gebruik heb overal pijn. Vooral in de nacht.

07-10-2024 | Vrouw | 77

wazig in het hoofd

Nu ongeveer een jaar dat ik praeluent 300 ml spuit. Zeker heb ik gezondheidsklachten, maar waar ze vandaan komen weet ik niet. Ik mis nl. een aantal genen waardoor ik veel medicatie niet verdraag. Dus wat is wijsheid . Geheugen is een gatenkaas, spieren doen het ook niet zo goed meer ondanks dat ik 2 keer per week fysio heb. ?????

06-10-2024 | Vrouw | 55

kuit pijn spierpijn

Even ik het kort. Ik ben een vrouw van 55. 1,59 meter groot en woog 47,5 kilo. Ik heb dit medicijn gekregen (samen met ascal een bloedverdunner) om mijn ldl cholesterol waarden naar beneden te krijgen. Ik moet mijn ldl waarden liefst onder de 2,5 krijgen. Ik had eerst simvastatine maar ben daar na 1 week al mee gestopt vanwege erge spierpijn. Ik sport elke dag met een hal[lees meer...]f uur (5 kilometer) roeien. Toen heb ik mijn voeding compleet omgegooid! Ik eet nu al vanaf 24 augustus van dit jaar géén verzadigde vetten of transvetten. En geen geraffineerde suikers. Ik rook al jaren niet meer. En drink ook al jaren geen koffie meer. Evenals alcohol. Ik hou mijn voeding bij in een app dat ik wel (zoveel als mogelijk is) aan mijn koolhydraten, eiwitten én goede vetten te komen per etmaal. Zo heb ik geprobeerd om mijn ldl waarden met voeding naar beneden te krijgen. Omdat dat niet ging lukken, lees ldl van 3,1 heb ik nu rosuvastatine gekregen. Deze slik ik nu 3 dagen. Ik kan nu al nog nauwelijks de trap op lopen zo’n pijn heb ik in mijn benen. Ik moet mezelf naar boven trekken. En dat terwijl ik nog maar 44,8 kilo weeg. Ik overweeg serieus om te stoppen dit kán toch niet normaal zijn? Iemand meer een soortgelijke ervaring?

Crestor

16-09-2024 | Vrouw | 53
Hoog cholesterol

spierpijn pijn in de benen bij lopen

16-09-2024 | Vrouw | 70
Hoog cholesterol

schouder spierpijn spierkrampen 's nachts polyneuropathie achteruitgang in geheugen of andere denkvaardigheden acute hoofdpijn misselijkheid

eerst 75 ml spuit om de andere week Praluent, matige spierpijnen, verhoogd tot 150 ml praluent om de andere week, enorme pijnen in gans mijn lichaam, misselijk, hoofdpijn en korte termijngeheugen om zeep.

Ayadont

15-09-2024 | Vrouw | 68
rosuvastatine / ezetimibe

Pravastatine

06-09-2024 | Man | 64
pravastatine

reumatische pijnen

De vraag is echter of mijn cholersterol dat normaal 6 is en ldl 4 nu echt problematisch gaat worden en opweegt tegen de pijn in de handen en het lijf

05-09-2024 | Man | 49
Hoog cholesterol

rugspierpijn vinger(s) doet pijn moeite met slapen elleboog pijn liesgevoeligheid voorkant van de knie doet pijn

Sinds mei 2024 gebruik Repatha en dacht aanvankelijk dat dit goed ging. Maar vanaf juli blijkt nu steeds meer last van spier en gewrichtspijn. Ik ben juist van de statines afgestapt wegens veel pijnklachten maar de repatha is minstens zo erg. Voel me een oud, stijf en steeds meer pijnen zeurend mens (49). Wat is het alternatief? Iemand ervaring? Ik heb een erfelijke aanl[lees meer...]eg hoog cholesterol en heb alle statines gehad.

22-08-2024 | Man | 67
Hoog cholesterol

depressief chronische vermoeidheid achteruitgang in geheugen of andere denkvaardigheden kuitspierkramp spierspasmen in arm of been aan één kant

De simpele vraag is echter waarom mijn lichaam het aanmaakt en waarom je zoveel bijwerking van dit middel en statines krijgt. Gelukkig is er een kentering over cholesterol en het gebruik van statines gaande.

18-08-2024 | Man | 63
Hoog cholesterol

gewichtstoename arm heeft geen spierspanning

Van vele soorten pillen kreeg ik te veel bijwerkingen zoals spierpijn. Deze is aanzienlijk minder en acceptabel. Alleen in half jaar tijd 10kg aangekomen terwijl meer sport en nog gezonder eet. Dus voor mij vervelende bijwerking en vraagprijs af of die gewichtstoename een keer stopt. Anders ga ik toch echt stoppen met dit medicijn

16-08-2024 | Vrouw | 74

spierpijn

Na 2 jaar gebruik repatha begonnen de spier en gewrichtspijnen. Nu een half jaar verder zijn de pijnen niet meer te doen. Bij elke beweging maar ook in de nacht in bed ernstige pijn. Ook krachtverlies en heb geen kwaliteit van leven meer. Inmiddels depressief en eetlust weg en val enorm af en verzwak. Stoppen met repatha al een paar keer aangekaart maar ik heb geen keus w[lees meer...]ordt gezegd. Heb 2x CVA gehad en 3e is groot risico als ik stop. Van 3 verschillende statines kreeg ik ernstige onderhuidse spierbloedingen daarom repatha. Ik word steeds meer invalide van dit medicijn kan nog maar kleine stukjes met een stok lopen. Ik was voorheen best actief en genoot van het leven.

05-08-2024 | Man | 61
Hoog cholesterol
Veel spierpijn bij statines, diverse soorten geprobeerd, rosuvastatin 80 mg i.c.m. Repatha en spironolacton zorgen voor een beheersbare cholesterolniveau en lagere tensie

Ezetimib

21-07-2024 | Man | 63
ezetimibe

kortademigheid opgeblazen buik

Ben met instemming van mijn Cardioloog een paar weken met het middel gestopt. Een paar weken werden een paar maanden. Sinds vandaag weer mee gestart met dat middel en meteen alles wat ik kwijt was aan bijwerkingen weer gekregen: enorm opgeblazen gevoel in de buik en benauwdheid in de hart en longstreek. Mijn Cardioloog was op de hoogte van mijn klachten en gaf toen aan: al[lees meer...]s je al klachten hebt, zou ik een tijdje met Ezetimibe stoppen. Dat had natuurlijk goed geholpen, maar om dit te testen vandaag weer genomen waar ik spijt van heb. Het is nu voor mij heel duidelijk, Ezetimibe is voor mij ellendig spul. Ben wel blij dat ik daarachter gekomen ben. Achtergrond: ik heb een licht vernauwde hartklep ( mee geboren ) en in december 2020 een hartinfarct gehad waarvoor een stent geplaatst is. Ik heb een medische achtergrond. Statines zijn voor mij een drama, Ezetimibe ook. Ik gebruik Rephata, maagtabletten, Acetyl cardio en bloeddrukverlagers. Ik doe tegenwoordig zittend werk.

16-07-2024 | Vrouw | 58
Hoog cholesterol

tintelingen en prikkeling in vinger(s) zenuwpijnen blauwe plekken algemene zwakte overal spierpijn

Ik startte met het medicijn op 06/02/2024 en na een week kreeg ik bovenstaande bijwerkingen. Ik kon me in mijn bed amper nog omdraaien, kon geen kracht meer in mijn vingers zetten, ik was doodop en zwak. Ik relateerde het niet met het medicijn maar met een reactie op mijn stresserende verhuis van 02/02/2024. Toen ik echter ook einde maart blauwe plekken kreeg op mijn beide[lees meer...] onderarmen en mijn armen amper nog kon opheffen, heb ik de dokter gecontacteerd die me aanraadde de inname meteen te stoppen. Ondertussen zijn we 16/07/2024 en tintelen mijn wijsvinger en duim nog steeds, voelen verdoofd aan en als ik er kracht mee wil zetten, voelt het als een elektrische schokje. Ik hoop dat de zenuwen zich nog mogen herstellen.

Lipanthyl

15-07-2024 | Vrouw | 65
fenofibraat

been doet pijn

Ik neem deze pillen nog niet lang maar krijg nu pijn in mijn rechterbeen (de kuiten) dit straalt door tot aan mijn teen, zowel als ik stilzit of een flinke wandeling doe, ik ga nog even volhouden en eventueel van die speciale reiskous n dragen want dit is het enige nadeel dat ik ondervind anders is deze meditatie best te verdragen

14-07-2024 | Vrouw | 56
Hoog cholesterol

spierpijn in benen en rug misselijkheid buikspierpijn

Erfelijke cholesterol, vorig jaar stent geplaatst in de kransslagader. Cholesterol moest verder omlaag. Hogere dosering dat gaf veel spierpijn. Overgestapt op andere medicijnen atorvastitine en enzetabine ook niet t gewenste resultaat en weer spierpijn. Over op spuiten met rephata. Dacht dat dit goed ging maar nu heb ik steeds veel pijn in me benen. Dacht dat t kwam van d[lees meer...]e verhuizing ,klussen, sjouwen traplopen. Maar nu ga ik toch erg twijfelen. Veel meer pijn in beide benen. Ook vlagen van misselijkheid, opvliegers, hoofdpijn Is t de overgang of wordt t nog erger versterkt. Spuit vanaf mei 2024. Ik weet niet wat moet doen. Voel me een oud mens . Heeft iemand ideeën of tips.

20-06-2024 | Man | 39

vermoeidheid neerslachtig voelen spierpijn

Na het gebruik van Rosuvastatine en Simvastatine welke niet bevielen wegens bijwerkingen heeft de arts Atorvastatine voorgeschreven. Ator is de ergste van allemaal, ik heb me tijdens het gebruik zeer slecht gevoeld. Brandend spierpijn in kuiten en voeten alsof ik de hele dag erop heb gestaan, soms zo erg vermoeid dat ik niets meer kon, maar vooral neerslachtig voelen. Na [lees meer...]het staken ging het al gauw stukken beter.

20-06-2024 | Man | 62
Hoog cholesterol
Ik gebruik nu twee jaar dit medicijn. Mijn LDL is gedaald van ongeveer 4,3 naar 1,6, dus een spectaculaire verbetering. Nadeel: ik moet ieder jaar een nieuw recept zien te regelen bij het ziekenhuis.

Acenocoumarol

19-06-2024 | Vrouw | 48
acenocoumarol
Hoog cholesterol

neerslachtig voelen agressieve gedachten agressie naar mezelf

Ik werd erg neerslachtig van dit medicijn

19-06-2024 | Vrouw | 48
Hoog cholesterol
LDL is nog niet eerder zo hoog, voel me er verder mentaal wel goed bij

Pravastatine

16-06-2024 | Vrouw | 59
pravastatine
Hoog cholesterol

maagzuur misselijkheid speekselvloed tintelingen of prikkeling in de voet tintelingen en prikkeling in vinger(s)

Meteen een uur na eerste inname. Veel speeksel, misselijk, maagzuur, tintelingen gezicht vingers voeten. Heel naar

16-06-2024 | Man | 53
Hoog cholesterol
Aan het begin veel bijwerkingen. Na 4 weken namen de bijwerkingen af. Gebruik nu 12 weken en alleen na injecteren een dag wat lichte bijwerkingen zoals kortademig,lichte spierpijn en een warm gevoel.

13-06-2024 | Vrouw | 66
Hoog cholesterol

spierpijn branderig gevoel in spieren pijn in dijbeen

5 jaar geleden moest er volledig onverwacht na een preventief onderzoek een stent geplaatst worden in een hartslagader. Stress zou de oorzaak geweest zijn. Tot dan had de huisdokter mij steeds gezegd dat mijn cholesterol goed was, ik had vooral ‘goede’ cholesterol en heel weinig slechte. Toch schreef de cardioloog mij meteen dagelijks 20 mg Atorvastatine voor. Ik nam de[lees meer...]ze medicatie ongeveer 2 jaar zonder problemen. Toen zei de cardioloog dat 40 mg Atorvastatine nodig was omdat de limieten betreffende cholesterol verstrengd waren voor hartpatiënten. Vorig jaar veranderde ze de medicatie nog eens. Het werd nu Atozet dat 40 mg Atorvastatine bevat + 10 mg Ezetimibe. Sinds ongeveer 5 weken heb ik nu vreselijke pijn in mijn linker bovenbeen, vooral ook aan de aanhechting van het been aan de romp en weinig of geen kracht in de linker voet. Ik stap zeer moeilijk en met veel pijn. Ben verplicht Ibuprofen te nemen om ‘s nachts wat te kunnen slapen. Bij het in en uit de auto stappen lijkt het alsof mijn been van mijn romp gescheurd wordt. Ik realiseer mij nu dat ik al veel langere tijd steeds ‘stijver’ werd, maar dat ik daar niet bij nadacht zolang ik niet echt pijn voelde. Ik heb mijn huisarts gezegd dat ik zeker 2 maanden stop met de Atorvastatine, bij de cardioloog heb ik pas binnen 2 maanden een afspraak kunnen krijgen. Ik probeer te relativeren maar dit is echt het ergste dat ik ooit meemaakte. Ik denk dat ik geen statines meer zal nemen. Ik mag er niet aan denken dat mijn toestand zo zou blijven.

13-06-2024 | Vrouw | 64
Hoog cholesterol

hoofdpijn haaruitval onwel worden buikpijn

Helaas heb ik een ander merk atorvastatine gekregen . Vooral over de aanhoudende hoofdpijn en plotselinge haaruitval maak ik mij ernstige zorgen.

12-06-2024 | Vrouw | 59
Hoog cholesterol

schouder spierpijn rugspierpijn maagzuur duizeligheid hoofdpijn darm/maag van streek

Tijd gestopt. Vanwege bijwerkingen. Nu cholesterol weer hoog. Gisteravond weer begonnen met 15 mg. Ongelooflijk maar waar de dag erna weer alle bijwerkingen zoals hierboven geschreven. Zie er erg tegenop om mij lange tijd weer zo te voelen. Na jarenlang geslikt te hebben, jarenlang pijn in mijn lijf

06-06-2024 | Vrouw | 48
Hoog cholesterol

gezwollen tong gezwollen lippen acne-achtige uitslag in één gebied opgezwollen gezicht duizeligheid bij het opstaan vermoeidheid

Na de eerste injectie , week erna snachts wakker van jeuk en bulten overal lichaam, was effe schrikken, allergie pillen genomen, toen nam de jeuk af, 2 dagen erna opgezwollen lippen, tong, jeuk branderig gevoel in de mond alsof ze al je tanden hadden getrokken, pijn en jeuk tong brandend, weer dosis verhoogd allergie pillen werkte niet, weer huisartsen post en cortisoine[lees meer...] prik gehad plus extra dosis tavegyl , zwelling nam af na paar uur, 2 dagen erna weer hetzelfde 1e hulp geweest adrenaline spuit gehad, werkte ook niet, plus tavegyl en dexamethason 2x per dag, toen nam het weer af, nu over het hoogte punt heen ,duurd gewoon paar weken voordat die repatha totaal uit je lichaam is, iedere nacht nog pijn tong brandend gevoel, maar we wachten af, neem nog steeds de tavegyl en de dexamethason 2x perdag totdat alle klachten verdwijnen maar ben er bijna , wel helemaal vermoeid en die allergie pillen maken je een zombie zijn erg sterk en vloert je gewoon, voor mij geen cholesterol verlagers meer, maar rode rijst tabletten en viscapsules ,

05-06-2024 | Man | 58
Hoog cholesterol

elleboog pijn voorkant van de knie doet pijn spierpijn

Ik heb last van pijn bij de spieren van knieeen en ellebogen. En algemeen gewone spierpijn in mijn benen. Niet fijn maar kan alles nog doen. Ik gebruik de injectie en cholesterol pillen Atorvastatine 40 MG en ezetimibe 10mg. De injectie gebruik ik vanaf begin april 2024. Voor heen had ik een LDL van 2,6. Sinds de injecties LDL 0,5. Voordat ik de injecties nam had i[lees meer...]k al spierpijn/ vermoeide spieren en zwaardere spierpijn bij ellebogen /knieen omliggende spieren. Eerst dacht ik dat het door het 3x in de week sporten kwam. Maar na een pauze van 2 weken vakantie bleef de spierpijn aanhouden. De cardioloog is bezig om de statines/ medicijngebruik te wijzigen. Ik hoop dat ik van de spierpijn afkomt. Maar over algemeen. Ik kan alles doen. Veel bewegen, sporten en overal zin in. Ik heb 5 by-passen gehad (eigenlijk 6 zijn) in december 2023 en voor de operatie was ik zeker minimaal 10 jaar maar constant moe, nergens zin in en bankzitten en overgewicht. Terwijl ik voorheen 6 dagen per week sportte. Ik vind dat ik de kwaliteit van leven weer terug is. Ik hoop dat het ook op langere termijn geen bijwerkingen aankomen. Maar als het zo mag blijven dan vind ik het ook goed.

31-05-2024 | Vrouw | 67

moeite met slapen

Het eerste jaar spierpijn hoofdpijn krampen en na het 1e jaar begonnen de problemen te komen met slapen ,eerst vaak wakker en daarna gewoon niet meer kunnen slapen .