ziekte

Bestaat uit:
Cholesterol (429)   Atorvastatine en hoog cholesterol

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor hoog cholesterol

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: hoog cholesterol

14-08-2022 | Man | 63
Hoog cholesterol
Na atorvastine, deze gekregen van de cardioloog maar het is net zo'n rotzooi als de statines in het algemeen

07-08-2022 | Vrouw | 65
Hoog cholesterol
Sinds anderhalf jaar gebruik ik repatha 1 x per maand daarna is het oorsuizen aan de linkerkant begonnen. Ik last bij de review dat er meerdere mensen hier last van hebben Dit gaf mijn een helder ogenblik het beheerst je leven het gesuis ,en angsten daarom besloten om met de cva arts dit te gaan bespreken. Ik dacht zelf dat het aan de bloedverdunners lag hier ook a[lees meer...]ndere voor gekregen . En vandaag de injectie repatha gezet nu weer heel de dag gesuis in het hoofd

Atorvastatine

05-08-2022 | Vrouw | 82
atorvastatine
Hoog cholesterol
Na symvastatine met heel veel bijwerkingen overgestapt naar atorvastatine.Nu een jaar gebruikt . Na een halfjaar veel pijn in heupen en billen ,wordt er heup slijtage ontdekt. Heb ik geaksepteerd maar de spierpijn bleef hevig toen gestopt met medicijn en na 4 dagen kon ik weer redelijk lopen en voelde ik me stukken beter.

30-07-2022 | Man | 72
Hoog cholesterol
Heb veel statines geprobeerd allerlei vervelende bijwerken. Cardioloog zij gebruik Repatha weinig bijwerking. Meeste bijwerkingen volgens cardioloog dagje na prikken niet zo lekker. Na 6 maanden Repatha met ezetimibe gebruik kon ik mijn rechter been met veel pijn niet meer gebruiken. Toen 3 maanden gestopt en de en het rechter been herstelde zich weer. Daarna weer ges[lees meer...]tart en nu last van mijn heup aan de linkerkant en en kan mij moeilijk bukken en pijn in mijn linker been. Na 6 maanden nu zonder ezitimibe ( deze bewaard) weer gestopt. Heup pijn is over maar ben nog steeds stram.Pijn in mijn linker been is veel minder. Weet nog niet of ik verder ga met Repatha. Kwaliteit van leven is heel belangrijk Heb op de Lareb site gekeken daar komen deze klachten nauwelijks voor. Wat ik wel vreemd vind

22-07-2022 | Vrouw | 63
Hoog cholesterol
Eerste spuit geen probleem. Tweede spuit dag er na hartklachten en algehele malaise. Derde spuit overal pijn en doodmoe. In de ochtend kan ik iets doen, daarna alleen nog slapen. Contact opgenomen met cardioloog. Dat kwam Niet van de Repatha, die had ik net gekregen om deze klachten te voorkomen. Ik heb in het verleden statines gebruikt. Gisteren de vierde spuit hé weer p[lees meer...]ijn door mijn hele lichaam. Ben toen eens gaan googelen en zie dat er meer mensen zijn met die klachten. Hoezo bijna geen bijwerkingen

Ezetrol

19-07-2022 | Vrouw | 50
Hoog cholesterol
Erfelijk hoog cholesterol. Ben fibromyalgie patiënt, en door deze medicatie wordt mijn pijn versterkt .

17-07-2022 | Vrouw | 63
Hoog cholesterol
Wanneer doe je het goed? Sinds ik repatha spuit kreeg ik heupklachten en waarschijnlijk krijg ik nu een nieuwe heup. Ik ben twee maanden gestopt met de repatha maar de heup werd niet beter. Het nadeel is dat je diverse artsen hebt, de cardioloog kijkt naar mijn dichte aders door te hoge cholesterol en de orthopeed ziet de ontzettende pijn in mijn heup dus adviseert een [lees meer...]nieuwe heup. Ik heb meer klachten maar denk steeds dat het aan mijn leeftijd ligt maar slik helaas ook veel medicatie en zet verschillende spuiten (GLP en repatha). Krijgen we de reacties/opmerkingen hier trouwens te zien? Ben benieuwd wat anderen doen!

Pravastatine

12-07-2022 | Man | 74
pravastatine
Hoog cholesterol
Wakker worden door ernstige spierkrampen in de kuiten is geen pretje!

10-07-2022 | Vrouw | 64
Hoog cholesterol
Lees hier nu zoveel over bijwerkingen dat ik mij afvraag of ik wel door moet blijven gaan met slikken. Poos gestopt toen was het weer te hoog. Watiswijsheid. .

07-07-2022 | Man | 49
Hoog cholesterol
De bijwerkingen wegen niet op tegen de voordelen voor mij en worden na langer gebruik steeds ernstiger . Na besluit om ipv. 1x per 2 weken 140ml te prikken, en ik ziek werd binnen 2 dagen elke keer weer. Adresseerde de arts 1 x per maand 420ml. Na de 3 x prikken ben ik meer dan een week ziek geworden en mijn zicht is nog steeds verslechterd. En extreem moe. En stramme spie[lees meer...]ren . Kortademigheid en algeheel beroerd. Tot 10 dagen toe. Ook darm problemen.

03-07-2022 | Vrouw | 72

19-06-2022 | Man | 65
Hoog cholesterol
De bijwerkingen: "spierscheuring kuiten, kramp in ledematen, haaruitval, dove tintelingen in handen en voeten, spierpijn, gewrichtspijn in knieën, problemen met geheugen, opgezwollen pijnlijke buik, zuurbranden, constipatie, veel winden laten. " zijn na een aantal dagen geen simvastatine innemen* verdwenen. En als de Britse autoriteiten in 2012 de dosering maximaliser[lees meer...]en tot 20mg waarom dan toch 40mg in Nederland? En waarom dan 60mg van je huisarts opgelegd krijgen anno 2021? *Tot tweemaal toe heb ik geen tabletten gehad wegens vakantie en net te weinig tabletten en telkens na een dag tot twee dagen geen klachten meer en je fantastisch voelen. Hier moet echt wat aan gedaan worden. Ik weet het met 29 miljard omzet voor de farmacie dit niet gemakkelijk zal gebeuren!

15-06-2022 | Man | 70
Hoog cholesterol
Na enige tijd Simvastatine te hebben gebruikt, kreeg ik vreselijke last van mijn rug. Op een gegeven moment kon ik niet meer opstaan van de bank of van het bed. Bij de huisarts werd me aangeraden om pijnstillers te gebruiken en naar de fysio te gaan. De pijnstillers hielpen zo lang ik ze gebruikte. De fysio was echter geen echt succes, omdat de oorzaak in de pillen blee[lees meer...]k te zitten. Dat was me duidelijk omdat ik in de periode 2007 tot 2015 ook verschillende merken statines had gebruikt. Daar was ik (zonder overleg met de huisarts) mee gestopt, omdat ik ook toen veel last van mijn rug had. In de jaren 2015 t/m 2020 heb ik geen enkele keer last van mijn rug gehad.....

15-06-2022 | Man | 70
Hoog cholesterol
De cardioloog vertelde me dat Ezetimibe niet de vele bijwerkingen heeft die ik van statines had, of in ieder geval veel minder. Na redelijk korte tijd, kreeg ik echter heel veel last van mijn rechter arm, zodra ik me maar enigszins inspande. Dat kon gewoon een rustige wandeling zijn, maar ook als ik (wat ik iedere morgen 15 minuten doe) op mijn steps-apparaat stond. Ook[lees meer...] werd ik enigszins kortademig en ging ik vreselijk transpireren bij inspanningen. In overleg met de arts, ben ik toen gestart met Plantensterolen en om de week daar de Ezetimibe naast. Mijn cholesterol liep wel wat op, maar niet extreem. In de weken dat ik de Ezetimibe gebruik, heb ik helaas de bekende bijverschijnselen nog. Ik weet daardoor ook heel zeker dat ze veroorzaakt worden door de Ezetimibe. In de weken dat ik het niet gebruik, is mijn kwaliteit van leven heel veel beter.

05-06-2022 | Man | 71
Hoog cholesterol
Repatha en bijwerkingen?? Zeer zeker zal Repatha bijwerkingen geven echter? Ook verlaagt het aanzienlijk het Cholesterol. WIE/WAT DEFINIEERT dit voor 100%? De Cardioloog zegt van niet? De Reumatoloog denkt van niet? de Longarts vermoed het? De KNO Arts vermoed het niet? De Huisarts laat het aan de specialist over. De mensen op dit forum wijten het veelal aan dit medicij[lees meer...]n. Alle bijwerkingen zoals gemeld alhier komen voor, echter ook bij andere medicijnen ik herken ze ALLEMAAL. Heb er ook vreselijk last van. U zult het zelf moeten uitproberen indien Arts het verantwoord vind. Zelf slik ik nog 7 verschillende medicijnen en 1x per week 15mg Methotrexaat ivm. Artrose. Eveneens 2 verschillende Luchtweg verwijderaars. Vergeet niet de 4 Corona prikken, Griepprik, Pneumokokkenprik . Alle te slikken medicijnen ben ik onafhankelijk van elkaar voor maanden gestopt om te testen waar bijwerkingen vandaan kwamen resultaat NIHIL. Van elk medicijn krijg je ergens in je lijf bijwerkingen. Leeftijd gebonden aard/ernst van de aandoening enz. Ben nog Niet gestopt met Repatha maar zal ook dit gaan doen.

02-06-2022 | Vrouw | 65
Hoog cholesterol
Kan niet tegen statines. Daarom overgegaan op Repatha . Na een tijd kreeg ik bijverschijnselen: spier- en gewrichtspijn, lage rugpijn , krachtsverlies. Sporten en lopen ging moeizaam. Verstopte neus Griepgevoel . Ik ben 3 maanden gestopt en de klachten verdwenen. Moest toch weer gaan gebruiken en nu na 3 maanden komen de klachten weer terug. Word er depri van.

30-05-2022 | Vrouw | 56
Hoog cholesterol
Ik gebruik praluent en simvastatine maar ben er mee gestopt.Heb erge rugklachten ,pijn in lijf ,altijd die zeurderige spier en gewrichtspijn door 1 pilletje

28-05-2022 | Vrouw | 75
Hoog cholesterol
Jaren geleden wel migraine gehad. De laatste jaren helemaal niet meer, en nu na drie maanden gebruik rosuvastatine 6 x in twee weken. Je durft nergens meer heen. Het komt ineens opzetten. Ben gestopt maar huisarts wil dat ik doorga. Eet altijd al de gezonde dingen.

27-05-2022 | Vrouw | 52
Hoog cholesterol
Alle statines werkten niet. Teveel bijwerkingen en zo erg dat ik bij de cardioloog liep wegens hartritme stoornissen. Nieuw wondermiddel: repatha. Nou ik lijk wel 90 geworden! Al mijn gewrichten zijn pijnlijk en stijf. Allemaal. Kan amper mn handen open doen na een paraplu vast gehouden te hebben. Mn heupen..pff kan er niet meer op liggen. Stijve nek..echt alles doet pijn.[lees meer...] Neem t niet meer. Die pil die erbij moet..nou nam ik vanaf t begin al niet want dat was absoluut onzin zei internist al fluisterend. Deal met de farmaceuten onderling. Waanzin. Ik heb zo'n spijt. Hoop dat mijn lichaam gaat herstellen. Kan wel janken.

Praluent

20-05-2022 | Man | 70
alirocumab
Hoog cholesterol
Net als met7 verschillende statines geeft Praluent dezelfde bijwerkingen. Na half jaar stoppen, verdween mijn huiduitslag die ik 15, tijdens gebruik statines heb gehad.

15-05-2022 | Man | 75
Hoog cholesterol
Hallo, mijn man heeft ook diabetes en zijn nieren werken niet goed en zijn cholesterol is niet te hoog maar ze willen dat zo laag mogelijk hebben. Mijn man gebruikt dit medicijn eerst 5 mg. en dat ging goed, maar zijn chloresterol moest toch nog meer naar beneden en nu gebruikt hij 10 mg sind 4 maanden maar hij krijgt nu tintelende vingers. Wat nu te doen.

13-05-2022 | Vrouw | 71
Hoog cholesterol
SInds ik dit middel slikken moet (cholestorolgehalte te hoog) heb ik last van slapeloosheid. Elke dag om half 5 wakker worden en niet meer kunnen inslapen is funest voor mij, nu na 8 maanden elke dag! Ik ben mantelzorger voor mijn man en dit kost me mijn nachtrust dus. Het staat in de bijsluiter dat slapeloosheid voor kan komen; ik val dus in de prijzen. Wél is mijn chol[lees meer...]estorolgehalte omlaag gebracht, maar tegen welke prijs?? Ik overweeg dan ook maar te stoppen en op een andere manier mijn cholestorol naar beneden te gaan krijgen (vis, minder chips etc.)

Crestor

26-04-2022 | Man | 61
Hoog cholesterol
Mijn vriend werd langzaam erg down en had veel spierpijn, voornamelijk in zijn benen. Ook nauwelijks eetlust en werd steeds stiller en vond werkelijk niets meer leuk. Ik werd er erg bezorgd over. Normaal zingt hij de hele dag maar t leek n kaarsje dat langzaam uit ging. Ook lichamelijk contact vond hij niet meer fijn. In overleg met huisarts gestopt en heel langzaam zi[lees meer...]e ik hem weer opleven. Niet te geloven en na precies een week gestopt te zijn was en is hij weer de oude. Even was ik bang voor een enge aandoening maar het lag dus echt aan de rosuvastine

12-04-2022 | Man | 66
Hoog cholesterol
4 jaar geleden begonnen met Simvastatine 20 mg dagelijks. Ik nam om het jaar bloed af om cholesterol waardes te testen. Waardes waren wel iets verbeter, maar niet 100%. Wel kreeg ik na 1 jaar gebruik, last van duizeligheid, uitslag op de huid en zelf mijn libido zakte behoorlijk. Motorrijden kon ik niet, vanwege een misselijk gevoel. Totdat ik in sept. 2019 flauwv[lees meer...]iel en met ambulance naar ziekenhuis gebracht moest worden. Daar konden ze niks vinden. Ik heb me toen van a-z laten onderzoeken, cardioloog, huidspecialist, uroloog etc. En veel onderzoeken en rekeningen later geen afdoende antwoord. Tot ik plots stopte met simvastatine te nemen. Tot begin 2020 mijn cholerstol waarde toch nog te hoog waren, ben ik op verzoek arts overgestapt op Ezetimide. Ik voelde me direct een stuk fitter en alerter en de bijwerkingen zijn allemaal verdwenen . In febr. 2022 heb ik mijn bloed onderzocht en nu zijn mijn cholesterol waardes 100% gezakt . Twee cholerstol remmers, maar met 2 totaal verschillende werkingen op mijn lijf.

Praluent

11-04-2022 | Man | 53
alirocumab
Hoog cholesterol
2019 1 keer gebruikt en al gelijk bijwerkingen zoals omschreven . Na1 keer gelijk gestopt. 2022 toch maar weer geprobeerd en gelijk weer dezelfde bijwerkingen als in 2019 . Nu nooit meer .

08-04-2022 | Vrouw | 57
Hoog cholesterol
Ik wil dit alleen delen omdat ik mijn bijwerking er niet bij zie staan. Naast de “gewone Bijwerkingen zoals hoofdpijn, hardlijvig en spierpijn slaap ik al een hele lange tijd heel slecht. In slaap vallen gaat prima maar na 2 a 3 uur slaap altijd wakker en dan ook wakker voor zo’ n 2 tot 4 uur. Elke nacht dus haal het ook niet in. Erg vermoeiend en niet bedacht dat het aan [lees meer...]de Ezetimibe kon liggen. Dacht dat het aan de overgang lag en zie het nergens als bijwerking. Nu gestopt sinds een week en ik slaap weer! Ik kan het bijna niet geloven. Hopelijk help ik hier anderen mee om ook wakker te worden! (Figuurlijk dan)

Atorvastatine

26-03-2022 | Man | 45
atorvastatine
Hoog cholesterol
Statines veroorzaken vaak spierpijn. Bij mij gebeurde dit met een lage doses van 20mg/dag en was de pijn zo hevig bij het hart dat het leidde tot opname op de ICU. Nadat ik stopte met de statine waren alle klachten binnen 48 volledig verdwenen. De eerste klachten ontstonden c.a. 12 dagen na eerste inname. Heb dezelfde klachten ook ervaren met Simvastatine.

26-03-2022 | Man | 45
Hoog cholesterol
Nadat ik allergisch bleek te zijn voor Statines, heeft de cardioloog Repatha voorgeschreven. Gebruik het nu 4 maanden en ervaar geen bijwerkingen. Het toedienen is eenvoudig middels een injectiepen die eenmalig gebruikt kan worden. Levering in Nederland wordt verzorgt door 1 apotheek en ondanks dat zij aan huis komen leveren, verloopt het maken van afspraken hieromt[lees meer...]rent soms moeizaam. Het kost je dus wel wat moeite om de levering goed ingeregeld te krijgen. De begeleiding voor de toediening is dan weer uitstekend geregeld. Aardige medewerkers die de tijd nemen voor je en eventueel ook de levering kunnen organiseren.

22-03-2022 | Man | 66
Hoog cholesterol
vreselijk veel bijwerkingen spierpijn verwardheid duizeligheid, stijfheid. Te veel om op te noemen en hierbij is het middel veel ernstiger dan de kwaal. Gestopt en nooit meer statines, beter met goed dieet en naar een homeopatisch arts. Vreselijk

21-03-2022 | Vrouw | 52
Hoog cholesterol
Deze nu 1 maand aan het gebruiken . Cholesterol nog hoog . En veel last van bijwerkingen . Die met de dag erger worden . Spierpijn krachtverlies veel zweten snachts . Sport 3 x p week maar mijn kracht is nog maar de helft . Vandaag naar assistente huisarts geweest en advies te stoppen ermee . Voel me net iemand van 80 terwijl ik 52 ben .

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2788)
Angst & paniekstoornis (2244)
Depressie (2242)
Hoge bloeddruk (1601)