Citalopram

citalopram

Postnatale depressie (11 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (8 meningen)
Psychische klachten (3 meningen)

19-03-2020

Citalopram (citalopram)

Ik slik dit medicijn nu 12 jaar en ben inmiddels aan het afbouwen omdat het al jaren niets meer voor me doet. Toen ik startte met het medicijn trok de mist uit mijn hoofd, ik had weer motivatie en sliep weer normaal. Het was heel fijn. Maar deze effectiviteit verdween bij mij gaandeweg. Volgens de arts zou er geen gewenning optreden zoals als bij slaaptabletten. Hogere dos[lees meer...]ering had bij mij geen effect en wilde ik ook niet. Afbouwen is heel lastig, en moet geleidelijk gaan. Er onstaan erg vervelende bijwerkingen, duizelig etc, je kan lastig functioneren. Mensen let op met antidepressiva alsjeblieft, een wonderpil bestaat niet, en dit medicijn was voor mij althans geen structurele oplossing. Probeer eerst te kijken naar je leefstijl en je gedachten. Continu negatieve gedachten over jezelf zijn ziekmakers. Sporten en mentale ontspanning, lezen helpt mij heel erg te ontspannen, (fysieke) offline bezigheden.. Minder met caffeine en alcohol.
18-03-2020

Chronische depressie

Geeft weinig bijwerking en presteert optimaal. Gebruik het al tien jaren.
18-03-2020

Posttraumatische stressstoornis (PTSS)

Het middel werkt voor mijn gevoel maar net iets beter dan de last die ik vind door de bijwerkingen. Ik kan weer redelijk deelnemen aan de maatschappij dankzij dit middel. Nadelen; Ik kan niet meer zo goed nieuwe dingen aanleren sinds ik dit middel gebruik. Ik heb altijd honger zelfs als ik vol zit en aan de andere kant is mijn emotie te veel afgezwakt om mij genoe[lees meer...]g te motiveren om eten te laten staan. In de avond wakker, smorgens moe, slecht slapen etc.
10-03-2020

Citalopram (citalopram)

Heb dit medicijn gekregen na dat Venlafaxine na 5 jaar geen optimale werking meer had. Kreeg 30 mg en na 3 weken merkte ik verschil in positieve zin. Wel 1 vervelende bijwerking, en dat is zeer moe zijn en weinig energie. Dat beïnvloed wel de werking want energie te weinig heeft een negatieve werking op je dagelijks leven.
07-03-2020

Hypochondrie

Sinds 4 weken weer gestart met Citalopram 20mg na een korte overstap naar Sertraline. Bijwerkingen in het begin zijn vervelend maar te doen. Na de 3e week kreeg ik echter last van een soort duizeligheid. Licht gevoel in mijn hoofd en tijdens mijn werk achter de computer steeds het gevoel dat ik val. Herkent iemand dit? Alvast bedankt voor de reactie.
04-03-2020

Citalopram (citalopram)

Hej hallo, Ik heb nu sinds 2 jaar last van een ernstige angststoornis.. na een tijdje ben ik clomipramine gaan gebruiken, heb dit een jaar gebruikt maar zonder echt goed resultaat.. nu sinds 4 weken begonnen met het opbouwen van citalopram. In die tijd toch wel wat goede dagen gehad, het ging wat op en af.. nu sinds een paar dagen is het erger dan ooit! Heftige angstaan[lees meer...]vallen, ik wil niks en durf niks.. is dat normaal? Zou het nu niet ongeveer een beetje gestabiliseerd zijn? Ben een beetje ten einde raad.. wil zo graag weer de persoon worden die ik was of in ieder geval weer iets van het leven genieten.. Hoop dat hier iemand is met soortgelijke ervaring? Lieve groetjes
01-03-2020

Citalopram (citalopram)

Had veel last van angststoornissen (hypochondrie). Was bijna niet meer leefbaar , mijn leven werd overheerst. Ik heb antidepressiva jaren afgehouden daar ik er niet in geloofde bij angststoornissen. Uiteindelijk op aanraden van huisarts toch begonnen met “snufje” zoals hij dat noemde, kreeg 10 mg. Na een week merkte ik al verschil, ongelooflijk hoe zo n klein pilletje je[lees meer...] angstgevoelens kan laten verdwijnen, vind t nog steeds een wonder. Ben niet aangekomen. Voel me nog net zo vrolijk, enige is dat ik minder snel huil, bijna niet meer, ik voel wel het verdriet maar tranen komen vrijwel niet. Slik na 5 jaar nog steeds 10 mg.
17-02-2020

Onregelmatige menstruatiecyclus

Werk goed bij angstklachten Wie heeft er ook last van uitblijvende menstruaties
17-02-2020

Stress

Vanwege (jeugd)trauma's en veel stressvolle gebeurtenissen sta ik altijd onder hoogspanning. Als iemand iets naars tegen me zegt kan ik me heel erg slecht voelen. Ik heb moeite met assertief zijn. De afgelopen 2 jaar gaat slapen steeds slechter. Ik zit nu een tijdje thuis door een burn out. Hierdoor kwam mijn piekerstoornis tot uiting. Na erge stress kan ik zo extreem piek[lees meer...]eren, dat ik er gek van word. Ik ben heel voorzichtig begonnen met werken, omdat ik het ook als afleiding zie tegen het piekeren. 2 weken geleden ben ik gestart met een mindfullness cursus. Ik start binnenkort met cognitieve gedragstherapie en heb via de psychiater vorige week Citalopram voorgeschreven gekregen. Dit heb ik nu 2 dagen geslikt. 1 x daags 10 mg in de ochtend. Volgende week opbouwen naar 20mg. Ik voel me enorm een zombie. Ik ben heel erg duizelig, ben flauwgevallen, zie wazig, heb een gortdroge mond en erg moe. Ook ben ik met de fiets gevallen. Het voelt niet goed dat ik hier aan ben begonnen. Ik heb een jong kindje en kan niet eens voor haar zorgen zo. Ik zit in een dubio en vraag me af of een antidepressiva de oplossing is...
12-02-2020

10-02-2020

Obsessieve-compulsieve stoornis

Bij vergeten van de inname krijg ik heftige ontwenningsverschijnselen. Verder zouden bijwerkingen kunnen zijn moeilijker tot orgasme komen, minder goed kunnen multitasken dan voorheen.
27-01-2020

Citalopram (citalopram)

In begin pittige bijwerkingen als heftige griepverschijnselen. Na 4-5 weken ging er een nieuwe wereld open. Zeker 2 jaar me een ander mens gevoeld. Nu 6 jaar later en verschillende doseringen verder lijkt de dosering van 20 mg, welke eerst zo positief werkte, nu wel een placebo. Hogere doseringen zorgen bij mij voor totale afvlakking. Afbouwen tot 0 nooit gelukt omdat het [lees meer...]licht dan uit gaat. Positief is dat je deze medicatie mag gebruiken tijdens zwangerschap en borstvoeding!. Laat je niks anders wijsmaken en laat je verwijzen naar de POP- poli bij zwangerschap of zwangerschapswens!!. Had mij een hoop narigheid bespaard.
26-01-2020

Citalopram (citalopram)

Ik heb in 2004 een burn-out gehad en daar kwam mijn paniekstoornis tot uiting. Na een halfjaar gestart met Alprazolam en Efexor (75mg en later 187.5mg). Het beschermde de angst een beetje en ik kon na 2 jaar thuiszitten weer aan het werk, maar hield eigenlijk altijd flink wat paniekaanvallen over. In 2010 een generiek merk van Efexor (origineel) gekregen, Venlafaxine e[lees meer...]n deze deed helemaal niets. Ik was binnen 3 weken helemaal terug bij af en lag weer trillend en huilend op de bank. Terug naar het Merk Efexor en het ging stapje voor stapje beter. In 2017 merkte ik dat het eigenlijk niet echt meer hielp. Zat ik eerst op 50% werking van het middel, dan was het nu nog geen 20%. Terug naar de psychiater en begin 2018 kon ik overstappen op Citalopram. Dit heb ik een jaar geslikt, maar bij mij had het helaas de uitwerking dat ik er somber en zelfs bij een hogere dosering zwaar depressief van werd. De angst was wel beschermd!! Dus ik had bijna geen paniekaanvallen meer, wel sensaties in mijn lijf, maar ze schoten nooit door naar mijn hoofd, echt al een heel stuk beter dan de Efexor!! Omdat ik zwaar depressief werd (soms komt het voor dat iemand hier niet goed op reageert), weer naar de psychiater en ik ben nu aan het afbouwen om over te slappen op Clomipramine, nog 7 dagen afbouwen, dan kan ik gaan starten. Heel benieuwd!
23-01-2020

Citalopram (citalopram)

Ik heb jaren met van die vage angsten gelopen die maar niet weg wilde. Ik loop bij een goede psygoloog en we besloten toch maar eens een "proef" te doen met dit medicijn. De eerste 14 dagen had ik last van wat bijwerkingen. Op den duur was ik verrast door mezelf dat ik dingen weer durfde. Vooral mijn gevoel uitspreken ging een stuk makkelijker. Ik heb jaren mijn mond gehou[lees meer...]den tegen gefrustreerde werkgevers en diverse banen opgezegt uit woede. Nu is het soms even wennen als ik mijzelf uitspreek naar andere, maar het is zo fijn. Ook het eeuwig piekeren is haast voorbij. Relativeren gaat weer makkelijker. Mijn partner zei laatst.. Ik merk geen verschil hoor! Dus qua karakter ben ik niet veranderd. Intern is mijn hele gemoedstoestand veel rustiger. Ik ben begonnen met 20mg. Ik vindt het prima zo. Ik blijf er wel bij dat medicijnen niet altijd een oplossing zijn. Ook uit vorige / negatieve ervaringen met andere anti depressie middelen. Maar deze doet zijn werk!
21-01-2020

Citalopram (citalopram)

Na 10 jaar allerlei therapieen gevolgd te hebben en geen verandering in mijn angsten. Besloten naar een paniekaanval die zo hevig was, aan de medicatie te gaan. Nooit gewild overigens. Was met name angstig om een ander persoon te worden in negatieve zin. Met de 10mg had ik de meeste bijwerkingen op dit moment zit ik op 30mg. Mijn angst gedachtes, zijn zeker voor 90% afgeno[lees meer...]men! Durf zoveel dingen alleen, die ik nooit durfde. Ik kan negatieve reacties ook eindelijk laten gaan, wat een opluchting. Ik had dit jaren eerder moeten doen! Inderdaad je moet even door de eerste weken heen, maar dat was het absoluut waard! Ik schrijf nooit mijn ervaring maar ben zo positief en gun dit een ander ook.
16-01-2020

Overspannen/burn-out

Nu 1 week op 10 mg citalopram. 3 jaar geleden burnout gehad maar altijd blijven vechten om er bovenop te komen. Nu voor het eerst aan de ad vanwege depressie/overspannen/angsten. Bijwerkingen vooral misselijk en hele droge mond. Weinig eetlust, onrust en moe/suf. Heel af en toe krijg ik een soort "opvliegers". Lees overal dat je de eerste dagen, 2 weken het meeste last heb[lees meer...]t van de bijwerkingen. Vind het soms zelfs een beetje eng hoe ik me voel. Hoe weet ik dat ik de juiste dosering heb?!? Binnenkort start ik tevens met psychologische begeleiding. Hoop dat ik me snel stabieler ga voelen!!

Thyrax Duotab (847) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (534) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (494) - Antibiotica - penicillines breedspectrum