citalopram

Postnatale depressie (12 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (10 meningen)
Psychische klachten (5 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

08-08-2022 | Vrouw | 33
citalopram (20mg)
Ik gebruik dit middel nu 8 weken. Mag bijna ophogen tot 10 druppels per dag alleen ik merk nog niet een wereld van verschil. Zijn er mensen bij wie het wat langer duurde voordat het aansloeg? Begin de hoop een beetje te verliezen ...

25-07-2022 | Vrouw | 82
citalopram (10mg)
Ik was somber en vond het leven niet meer leuk. Zorgen om mijn zoon van 55 hij is verstandelijk gehandicapt. Te zware belasting. Ik ben weduwe, wel vriendinnen, maar geen familie

24-07-2022 | Vrouw | 38
citalopram (20mg)
Ik heb eigenlijk al zo lang ik me kan herinneren last van irreële angsten en nervositeit. Zonder duidelijke reden. Ik kon me buitenproportioneel druk maken om dingen waarvan dat helemaal niet nodig was. Zo erg dat ik verstrikt raakte in mijn eigen gedachten. Ca 5 maanden geleden begonnen met Citalopram, 4 weken 10 mg en daarna opgehoogd naar 20 mg. Ik merk zeker wel versc[lees meer...]hil. Kan me nog wel druk maken om dingen in het dagelijks leven, maar het blijft minder lang hangen. Het boeit minder en het is sneller weer m'n gedachten uit. Hierdoor is het wat rustiger in mijn hoofd. Je hoort wel eens dat antidepressiva afvlakken. Ik moet zeggen dat ik er niet vrolijker door ben geworden, maar hiervoor had ik vooral dieptepunten. Dan ben ik liever een vlakkere lijn, daar voel ik me gelukkiger bij. Ik heb wel veel last van onrustige benen en armen in de avond. Alsof ik ze constant moet bewegen. Zijn er meer die dat herkennen?

23-07-2022 | Vrouw | 25
Obsessieve-compulsieve stoornis
Ik ben een maand geleden begonnen met 10 mg Citalopram van Aurobindo, omdat ik al jaren kamp met een seks en liefdesverslaving en daarnaast dwanghandelingen heb. Er werd in mijn directe omgeving wel gelijk geconcludeerd dat ik helderder uit mijn ogen keek, ook had ik een euforisch gevoel de eerste week, maar ook afgewisseld met extreme vermoeidheid, veel slapen en moeite [lees meer...]met functioneren. In samenspraak met de huisarts is mijn dosis verhoogd naar 20 mg. Ik moet zeggen: De eerste dagen euforie en extreme opgewektheid, 's Ochtends wordt ik wakker met een gevoel: Yes, weer een nieuwe dag, iets wat ik jarenlang was verloren, maar naarmate ik inspanning heb verricht of mijn dagelijkse dingen heb gedaan, wordt ik extreem moe. Ik slaap heel veel, ik heb echt hel gevoel dat ik zoveel slaap moet inhalen. Ik trek makkelijk meer dan 8 uur slaap en ik slaap dan gerust 's Middags ook nog. Mijn dwanghandelingen zijn nu na 2 weken 20 mg al aanzienlijk minder. Ik kan mijn dag opstarten zonder 10x mijn handen te wassen. Wel heb ik nog steeds moeite om naast mijn werk, ook nog mijn leven, zoals het huishouden bijv. op orde te hebben, omdat ik nu het liefst altijd slaap. Enerzijds omdat mijn lichaam het nodig heeft, anderzijds: omdat ik weet na iedere slaap, weer een stap dichterbij mentale genezing. Ik droom veel, lucide dromen had ik altijd al, maar nu lijken de dromen nog levendiger. Wel heb ik regelmatig last van hoofdpijn, een zijde van het hoofd met uitstraling naar mijn oor aan de rechterkant, prikkende ogen, spanning in hals, misselijkheid, maar ik ben toch ook een spanningseter en hallucinaties. Vanwege mijn floaters die ik al mijn leven heb, kan ik evengoed dingen met mijn ogen dicht zien, maar mijn hallucinaties lijken nu heviger en als ik mijn ogen nu dicht doe, voelt het alsof ik mij in een andere wereld begeef. Pijn en steken in mijn borsten, hartkloppingen, trillende handen en een pijnlijke beknellende knoop in mijn maag heb ik soms, maar dat heb ik er allemaal voor over om weer een normaal leven te leiden en niet op zoek te zijn naar dingen die zover buiten mijzelf liggen. Ik kan emoties nu al veel beter handelen, mijn emotionele filter is weer terug en die was voorheen heel ver te zoeken. Ik ben in staat nu om mijn gedachten; bijvoorbeeld als ik aan een onbeantwoorde liefde denk, te verdringen en mijn seksuele gevoelens in toom te houden. Ik kan nu na één orgasme tevreden zijn, terwijl ik voorheen superveel moest doen van mijzelf maar nooit een tevreden gevoel had. Al met al ben ik nu al een ander mens en dan gebruik ik de 20 mg nog maar twee weken. Ja, ik ben hoopvol over de toekomst!

23-07-2022 | Vrouw | 38
Obsessieve-compulsieve stoornis
Samen met ADHD heb ik een dwangstoornis (dwanggedachtes) Ik ben op 2 maart 2022 met dit medicijn begonnen en had er een hard hoofd in, bang voor toename van angst of juist helemaal geen effect. Maar wat ben ik blij dat ik toch ben begonnen ik heb totaal geen bijwerkingen in het begin alleen iets meer zweten snachts en dromen maar echt minimaal. Ik ben zoooo blij met dit m[lees meer...]edicijn het heeft echt mijn leven positief veranderd ik leef weer, ik ben er weer, zit niet meer dagenlang te piekeren in mijn hoofd. Ik ben zeer dankbaar voor dit medicijn. Ik ben blij dat dit bestaat en het heeft mijn leven echt gered.

22-07-2022 | Vrouw | 46
citalopram (20mg)
Ik slik sinds 8 maanden Citalopram tegen depressie / burn-out. Ondanks dat het middel 6 weken nodig zou hebben als inwerkperiode merkte ik al na een paar dagen verbetering. Wel heb ik die eerste zes weken veel last gehad van bijwerkingen zoals misselijkheid etc. Maar die bijwerkingen verdwenen na verloop van tijd. Ik zal waarschijnlijk nog lang citalopram blijven slikken, [lees meer...]misschien zelfs de rest van mijn leven. Dit omdat ik erg gevoelig ben voor hormonale schommelingen en al een paar keer met depressie te maken heb gehad.

22-07-2022 | Man | 36
citalopram (40mg)
In het najaar van 2021 overgestapt van paroxetine naar Citalopram. Het oversteken naar Citalopram ging gemakkelijk, wat er in mg bij paroxetine eraf ging, dat ingenomen met Citalopram. Het ophogen geeft de eerste weken extreme toename van angst-paniekklachten. Dit had ik ook bij paroxetine. Later kreeg ik oxazepam erbij om het dragelijk te maken want het was een hel, die a[lees meer...]ngst en paniekklachten. Naar twee weken ongeveer wordt het rustiger in mijn hoofd. Het middel heeft niet de klachten kunnen opvangen, waardoor ik nog diazepam en oxazepam ernaar gebruik. Ik merk wel dat mijn libido zeer laag is bij het gebruik van Citalopram of paroxetine. Herkennen anderen dit ook? Ik hoop dat ik mijn angst- paniekstoornis onder controle ga krijgen.

21-07-2022 | Vrouw | 57
citalopram (20mg)
Je kunt Citalopram gedurende lange tijd gebruiken. Ik heb het advies gekregen niet meer te stoppen, omdat ik telkens na enige tijd weer terug val in depressieve stemming, weinig draagkracht, labiel, geen vrolijkheid meer te zien etc. Iedereen die mij kent ziet als het ware als ik weer ben gestopt. Door jeugdtrauma's is denk ik echt structureel iets veranderd in mijn hersen[lees meer...]en. Veel therapie gehad, op alle mogelijke manieren eraan gewerkt. Ik denk niet dat ik nog stop. Altijd deze lage dosis geslikt en altijd direct effect ervaren.

17-07-2022 | Vrouw | 34
citalopram (10mg)
Ik gebruik het al 5 weken maar nog geen effect. Heb ik meer geduld nodig? Of gaan ophogen?

15-07-2022 | Vrouw | 30
citalopram (30mg)
Ik heb jaren 20mg citalopram gebruikt. In eerste instantie wou ik absoluut dit zonder medicatie doen en uiteindelijk toch de medicatie genomen. De eerste weken waren inderdaad een hel, maar ik wist dat dit even doorzetten was en ik zat er toch al volledig door. Vermijdings gedrag, niet meer kunnen werken, geen leven meer hebben, niet alleen kunnen zijn, geen rust meer [lees meer...]vinden en zware paniek aanvallen. De medicatie heeft mij jaren geholpen. Ik denk ongeveer een 8jaar. Nu bevallen van 2de kindje, alles ging goed tot 3maand later inneens zwaar in een put gegaan. Volledig overprikkeld, elke prikkel was teveel, mijn lichaam flipte dan volledig, trillen geen gevoel meer van de werkelijkheid enz enz. Ik moet nu verhogen naar 30mg en aankijken en indien nodig nog verder verhogen naar 40mg. Ik neem hierbij nu ook xanax retard 0,5 2x per dag. Ik ben gisteren verhoogd en ik voel me nu al sinds vandaag heel somber, meer depressief gevoel terwijl hier eigenlijk geen sprake van was. Of dit al door 1 dag te verhogen komt dat weet ik niet. We zullen zien hoe het nu verder verloopt, maar momenteel voel ik me zo hulpeloos en hoop ik gewoon zo hard om terug beter te zijn. Heel vreemd dat mij dit jaren geholpen heeft en nu inneens plots zo extreem terug is. Ik hoop dat ik me nu zo somber en down voel van het verhogen. Misschien heeft iemand hiermee ervaring en dat me gerust kan stellen dat dit inderdaad daardoor kan komen en ik nu gewoon even moet doorzetten en me later terug beter ga voelen. Op dit moment zie je alles redelijk negatief.

13-07-2022 | Vrouw | 26
Bipolaire stoornis
Twee jaar geleden belanden ik in een pittige depressieve periode. Om niet alles te verliezen ben ik in een donkere periode begonnen aan dit middel. Opbouwen was pittig, maar toen ik na enkele weken me weer goed voelde dacht ik dat het middel werkte. Nu twee jaar later ben ik in een heftige episode beland en ben ik begonnen met een antipsychotica. Voel me nu zoveel beter e[lees meer...]n weet dat het voor mij niet goed was om dit middel te nemen. Nu ik ook terug kijk ben ik daarom ook niet tevreden met dit middel, het deed voor mij niks en triggerd episodes. Dit kan je natuurlijk niet van te voren voorzien (ik wist niet wat ik had), maar ik wil zeggen dat het helaas niet voor iedereen werkt.

06-07-2022 | Man | 46
citalopram (20mg)
Ik kreeg een heftige paniekaanval met dissociatie. Ik woon in Drenthe en moest voor het werk naar Amsterdam met de trein. Onderweg daar naartoe kreeg ik een zodanige aanval dat ik de trein uit ben gegaan. Dat bleek in Lelystad te zijn achteraf en ik ben in een winkel in een hoekje gaan zitten. Ik weet niet meer hoe en wat maar ik ben uiteindelijk door familie opgehaald. Na[lees meer...] praten en therapieën en andere medicatie, wat niet voldoende hielp, Citalopram geprobeerd. Sindsdien volledig klachtenvrij. Ik voel me bijna normaal ;) Kortom voor mij een life saver.

05-07-2022 | Man | 55
citalopram (20mg)
Ben nu in week 5 van gebruik citalopram vanwege aanhoudende depressieve gevoelens bij scheiding. Gestart gedurende 2,5 week 10 mg (geen effect), daarna opgehoogd naar 20 mg. Geen bijwerkingen gehad, lijkt nu enig effect op te treden in de zin van iets rustiger gevoel.

26-06-2022 | Vrouw | 36
citalopram (30mg)
Hoi, Voor de 3e keer in mijn leven een zware depressie gekregen begin april. Begonnen met temazepam, maar deze hielp mij te slapen. In mijn hoofd werd ik niet rustiger. Toen gelukkig citolapram gekregen. 10 mg eerst. Heftige paniekaanvallen, hartkloppingen, trillen, veel angst en grote pupillen. Dit was bij mij ongeveer 3 weken lang. Heftige weken waren het. Na 3 [lees meer...]weken gebruik van 10 mg kreeg ik ineens op een avond een koude prikkel in mijn achterhoofd. Dit zinde mij Wel:,) Onlangs was de 10 mg puur om eraan te wennen zei de h.a. Ik mocht gelukkig meer want 10 mg was niet genoeg voor mij. 20 mg...... 2 weken later.... mijn geest is nog lang niet genezen merk ik, maar het gevoel van de dagelijkse dingen kwam niet volledig terug, maar ik merkte dit met kleine dingetjes over de dag. toch voelde ik mij nog steeds net niet genoeg om dagelijks te kunnen functioneren,inmiddels mag ik 30 mg en hier voel ik me soms erg goed van. wel wetende dat het elke dag anders is hoe ik me kan voelen en de slechtere dagen voor lief moet nemen. Maar de citolapram helpt mij de lange wachttijden voor de psych. door. ik moet nog ruim 4 maanden wachten. gelukkig heb ik de citolapram die mijn angst onderdrukt. Wat ik wel een puntje vind zijn dat blij gevoel bij mij ook word onderdrukt, maar dit heb ik er voor over. Ik hoop dat ik gauw beter ben. en wens iedereen met een depressie heel veel sterkte Niet opgeven, hoe moeilijk dit is. Groetjes sjaan.

25-06-2022 | Vrouw | 42
citalopram (20mg)
Na psychologisch (her)onderzoek op mijn verzoek schreef de psychiater een medicijn voor die me wel hielp maar zo veel liet zweten dan ik na 5 minuten klusjes al kletsnat was van het zweet. Daarna kreek ik citalopram daarmee was het zweten niet weg maar wel minder snel extreem zweten. Qua doel van de medicatie werkte het prima , ik voelde me zekerder en minder angsten, her[lees meer...]ken sneller symptomen bij me. Ben nu 3,5 jaar verder en het zweten is extreem op warme dagen met hoge vochtigheid en benauwend. Ik kan dan tussen de 30-45 minuten wat doen en moet dan zeker 10-15 minuten afkoelen omdat ik zelfs licht in mijn hoofd wordt door het zweten, drink dan ook wel veel om het vocht aan te vullen . Ook merk ik dat ik de laatste paar weken/maanden sneller geïrriteerd ben en alles wat mensen zeggen of vertellen persoonlijk op vat. Zelfs als het niet over mij gaat. Ik lijk meer onzeker te worden. Ook ben ik in deze 3,5 jaar 15 kilo aangekomen en die kilo's willen er niet echt af. Grootste probleem is het zweten. Gewicht is vooral lastig en werk niet mee aan je eigenwaarde en positiviteit in je leven.

25-06-2022 | Vrouw | 42
Chronische depressie
Afgelopen jaar zag ik het niet meer zitten. Ik had het gevoel dat er niets positiefs in de toekomst voor mij zou gebeuren. Ik zat vast in mijn traumatische kindertijd. Ineens had ik geen meer zin in het leven zag alleen de negatieve kanten van het bestaan. Citalopram van 10 mg binnen twee weken opgebouwd naar 20 mg. Het sloeg bijna meteen aan. Ineens geen piekergedachten,[lees meer...] geen melodieën in mijn hoofd neuriën, rust en goede nachtslaap. Wel wat verhoging van de alat en aspat (leverwaardes). In het begin misselijk. 6 kg aangekomen. Na 10 maanden afgebouwd. Binnen 3 maanden waren de klachten terug. Ik zit nu op 10 mg voor vier weken en daarna moet ik kijken of ik alweer tot 20 mg wil /moet ophogen maar ik denk van wel. 10 mg is beetje te weinig ik voel me nog niet helemaal mezelf. Ik denk dat voor mij wordt het een verhaal van jaar of twee totdat ik alles voor mezelf op rij kan zetten. Heeft iemand een ervaring met langdurig gebruik van citalopram? Kan het meer dan twee jaar of chronisch worden gebruikt?

Amoxicilline (549) - Antibiotica - penicillines breedspectrum