citalopram

Postnatale depressie (12 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (10 meningen)
Psychische klachten (6 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

19-11-2022 | Vrouw | 26
citalopram (20mg)
Nog nooit in mijn leven zo gelukkig geweest. 2 jaar lang rond gelopen met angst en depressie klachten. Nu is er zoveel rust in mij. Ik voel me écht gelukkig. Mijn gezonde kant komt meer naar voren. Ik voel me sterk, veilig, rustig. De kleuren zijn zo mooi, ik geniet van leuke dingen doen en ik heb genoeg energie. Ik voel mij ook gelijkwaardiger in contact met ande[lees meer...]ren of bijvoorbeeld in een overleg. Ik kan heel goed relativeren nu en in het moment zijn. Soms kom ik iets moeilijker bij mijn verdriet. Ik besteed wel veel aandacht om echte verbinding te houden met mijzelf.

16-11-2022 | Vrouw | 22
citalopram (10mg)
Begonnen met citalopram wegens depressie, angst, adhd en pms klachten. Het werkt echt geweldig. Slik het nu ongeveer 1,5 maand, en voel mij echt een ander mens. Veel meer energie, minder stemmingswisselingen, vrolijk, minder angstig. De eerste weken had ik de standaard bijwerkingen zoals weinig eetlust, duizelig, misselijk en moe. Toen deze bijwerkingen minder werden,[lees meer...] begon de positieve werking. Ik was juist bang dat mijn eigen ‘sparkle’ ging verdwijnen, maar heb juist 100 keer meer ‘sparkle’ teruggekregen. Citalopram samen met teunisbloemolie werkt ook geweldig voor pms, eerder vanaf 10 dagen voor menstruatie klachten. Nu pas 1 dag voor menstruatie vermoeidheid, verder niet. Mocht je twijfelen, geef het een kans! Als dit medicijn goed werkt bij je, krijg je er zoveel voor terug! Inderdaad bepaalde gevoelens zoals woede en verdriet vlakken iets af, denk bijvoorbeeld aan huilen bij een film. Maar ik voel gewoon alle emoties nog, en juist de positieve emoties een stuk meer!

05-11-2022 | Man | 27
citalopram (20mg)
Hey allemaal. 6 weken geleden mijn eerste mening hier geplaatst. Zitten nu op 6 weken gebruik van Citalopram. 20mg momenteel voor 2 weken geloof ik. De voorgaande 4 weken langzaam opgebouwd met druppels. Uiteindelijk met druppels en een 10mg tablet tot 20mg gekomen. Bijwerkingen waren er maar niet zo ernstig als ik had verwacht. Dus laat je vooral niet bangma[lees meer...]ken. Ik heb een verminderde eetlust tot geen eetlust op t moment. Dus eten is wel een ding elke keer. Maar t zal vast overwaaien. En libidovermindering is een ding geweest de eerste 5 weken. Heb geen vriendin (gelukkig voor haar) maar heb in al die tijd amper interesse gehad in vrouwen of dingen op het internet. Voelde er niks bij als ik dat wel deed. Heel vreemd gevoel. Nu sinds een dag of 3 heb ik t idee dat het zijn werk begint te doen. Dingen waar ik vroeger over ging doemdenken en tot paniekaanvallen of spanning kwam zijn er nog wel maar, maar ze zijn niet meer zo beladen. Het is zo weg. Ik had bijvoorbeeld enorme angst om naar werk te gaan (lastig als zelfstandige), maar ben vandaag zonder moeite naar m'n opdracht gegaan en die met een positieve vibe afgesloten. Merk ook aan mezelf dat ik extravert ben soms. Normaliter ben ik een echte introvert haha. Idk hoe dat komt. Maar heb gewoon geen angst gehad op werk op geen enkel moment. Ik verbaasde mezelf zelfs dat ik alweer me diazepam moest innemen. Normaal leefde ik daar een beetje naar uit omdat ik me toch nerveus voelde steeds. Dat is dus verdwenen. Als de eetlust terugkomt en de libido op 80% ofzo dan ben ik tevreden en zal ik dit middel een lange periode gebruiken. Ik heb vroeger op jonge leeftijd (16 - 18) heel veel MDMA gebruikt. Toen zijn de klachten ook begonnen. Pas 10 jaar later besloten er iets met een ssri aan te doen en ben echt blij dat ik die stap genomen heb!!!

02-11-2022 | Vrouw | 22
citalopram (20mg)
Heey toppers, Wat gek dat ik nu een verhaal schrijf hier Terwel ik altijd hier keek voor verhalen die me gerust konden stellen. Ik ben denk ik de jongste hier die citalopram slikt ik ben 22 jaar oud, heb veel meegemaakt waardoor ik een heftige paniek aanval perioden heb gehad, ook deal ik al me hele leven met dwang gedachtes, ik ben van psycholoog naar psycholoog gegaan[lees meer...] maar niks hielp tot dat ik op advies van de huisarts citalopram ging gebruiken, ik vond het zo gek idee dat alles van een pilletje af hangde ik was altijd gewend om het zelf te doen maar na zoveel jaar in paniek te leven moest ik iets doen, ik vond het zo spanned hoe het mij af ging ik las veel verhalen over bijwerkingen die mensen ervaren zo ben ik begonnen met een dosis van 10 mg en toen opgehoogd naar 20 mg de eerste paar weken vond ik spanned want je moet het middel echt de tijd geven om te werken ik denk na ongeveer 8 weken deed het ze werking geen paniek aanvallen meer, ik Voelde me echt weer mezelf, het is zo gek hoe dat kan nu 1 jaar veder ben ik zoo gelukkig’ ik heb geen 1 bijwerking ik ben zo blij met dit middel!!!! Heel veel succes allemaal jullie kunnnen dit hou vol want na regen komt altijd zonnen schijn Liefst L

31-10-2022 | Vrouw | 36
citalopram (20mg)
velen hier zeiden je moet eerst even door de bijwerkingen heen. Na 6 weken was ik niet meer instaat om van de bank af te komen behalve om naar de wc te rennen. Wat voelde ik mij 2 dagen nadat ik gestopt ben een stuk beter. Heeft nog 3 weken geduurd voordat ik weer een beetje kon slapen.

19-10-2022 | Vrouw | 50
citalopram (20mg)
Sinds 13 september op advies van de huisarts begonnen met de cotalopram 10mg ik was heel.onrustig in me lichaam en ik herkende de klachten want in 2020 april had ik de zelfde klachten alleen te lang er mee door gelopen. 2 jaar later dus 2022 ben ik in februari gestopt daar voor afgebouwd na 10 mg en later 5 mg ging echt goed. Helaas dus in september weer de klachten. Ee[lees meer...]rst met 10 mg begonnen naar 2.5 week verhoogd naar de 20 mg ik neem het medicijn s'ochtends omdat ik dan s'avonds wel in slaap viel en anders was ik om het uur wakker als ik ze in de avond nam.Il vind de bijwerkingen echt niet makkelijk ben nu 37 dagen bezig maar moeilijke dagen gehad maar ik probeer positief te blijven alhoewel.er dagen zijn dat ik denk wat een klote dagen zeg. Neem.af en tor een 1/5 oxzezepan. Ik kijk er echt naar uit dat de bijwerking echt gaan minderen.

17-10-2022 | Man | 32
citalopram (30mg)
Hallo, ik heb al hele wat AD’s geprobeerd. Maar via St.Jansdal heb ik een DNA test gedaan(word vergoedt via huisarts). Blijkt dat ik trage lever enzymen heb. Gestart op 20mg, na 2 weken op 30 mg, nu na 8,5 op 30mg slaat het middel eindelijk aan. Ik verwacht dat het nog beter gaat werken. Ik heb deze site ook erg vaak bezocht, geef het de tijd.. bij mij duurde het bijna 3 m[lees meer...]aand dat het dus aanslaat. Ligt maar net aan je DNA. Veel sterkte en hou vol!! Het wordt echt beter!!

15-10-2022 | Man | 35
citalopram (10mg)
Ongeveer 4 weken geleden begonnen met dit medicijn vanwege een (mogelijke) depressie. Eerst Clomipramine geprobeerd, maar dat gaf nog meer bijwerkingen dan dit medicijn. Het geeft mij meer nadelige bijwerkingen dan dat het mijn depressie aanpakt. Ik zit bijna op 5 weken inname en ik merk dat ik overdag wel meer energie heb, maar dat de nachten een hel zijn. Het in slaap[lees meer...] komen lukt makkelijk, maar ik slaap maar 5 uur per nacht en als ik wakker wordt kan ik niet meer in slaap komen. Ook moet ik er tig keer uit s' nachts voor een korte plaspauze of dunne ontlasting. Mijn spieren maken af en toe ongecontroleerd een kleine beweging, dat ervaar ik als hinderlijk. Ik kijk het medicijn nog zo'n 1,5 week aan, want na 6 weken zou het in zijn volledigheid moeten werken. Stel, het werkt niet naar behoren, bouw ik het medicijn af. Het leven op dit moment geeft weinig kwaliteit.

12-10-2022 | Vrouw | 36
Psychische klachten
Ik had een kort lontje en kon dingen moeilijk los laten. Alles moest perfect en ik was de enige die dat kon, dacht ik. Nu een jaar verder voel ik me veel beter. Sinds het gebruik van Citalopram geen ruzie meer gehad met mijn man en ik ben veel relaxter en het leven is echt veel leuker. Alleen ik ben behoorlijk wat aangekomen in kilo's, ook nog best vermoeid. Ik kan gerust [lees meer...]elke dag een middagdutje doen. En vergeetachtig, waar ik normaal mensen na 1 keer ontmoet te hebben niet meer vergeet, herken ik mensen een dag later niet. Ik vergeet echt veel en dat zet me aan het twijfelen om te minderen. Iemand hier ervaring mee?

09-10-2022 | Man | 23
citalopram (20mg)
Na paroxetine geprobeerd te hebben (wat voor mij hel was qua bijwerkingen), overgestapt op citalopram. 1e 2/3 weken merkte ik er weinig van, wel wat bijwerkingen maar is goed te overzien met oxazepam. Nu inmiddels na 3 weken 10mg sinds 1.5 week op 20mg. Ik merk dat het steeds beter werkt. Ik ben veel minder onrustig, geen paniekaanvallen meer. Wel afgevlakt in alle emoties[lees meer...], dus ook de mooie emoties. Dit geeft een gek en surrealistische gevoelens. Dit zou moeten bijtrekken over een aantal weken dus ben erg benieuwd. Verder heb ik steeds iets meer energie en voel ik me over het algemeen langzaam iets beter. Geef de opstart een kans!

08-10-2022 | Vrouw | 46
citalopram (20mg)
Ik gebruik nu 2 jaar citalopram en ging er best goed op. Niet uitgelaten blij meer, maar ook niet meer de enorm sombere gevoelens en het korte lontje, alles werd afgevlakt en na ruim 30 jaar vond ik het een verademing. Behalve de dagelijkse en nachtelijke vreselijke zweet aanvallen en kilos erbij. Maar sinds augustus heb ik het idee dat het niet meer zo goed werkt. De [lees meer...]sombere buien komen weer terug, mijn korte lontje ook. Ik heb het gevoel dat het uitgewerkt is. Heeft iemand daar ervaring mee?

01-10-2022 | Man | 34
citalopram (10mg)
Ik ben dit middel gaan gebruiken nadat ik bijna 2 jaar lang liep 'aan te kloten' met een angst en paniekstoornis. Ik gebruikte al zo'n 1,5 jaar oxazepam (max. 1 tablet per dag) zo nu en dan. Heb toch besloten om op zwaardere medicijnen over te gaan. Na alle verhalen op internet gelezen te hebben enigzins bang voor de bijwerkingen geweest. Ik ben nu iets meer dan een wee[lees meer...]k onderweg, slik 10mg Citalopram. Van bijwerkingen amper sprake behoudens de eerste dagen een droge mond en een suf/gedrogeerd gevoel. Ik ben zelf van mening dat bijwerkingen voor 80% tussen de oren zitten, het valt dus allemaal reuze mee. Het middel lijkt na een week al aan te slaan; ben rustiger, pieker minder wat zorgt voor minder onrust en paniekaanvallen. Vanavond voor het eerst na een dag of 10 kunnen genieten van 2 flesjes bier; ook hiervoor lijkt de angst achteraf gezien ongegrond. Voor mensen die twijfelen (net als ik een half jaar lang) om dit middel te gebruiken, luister goed naar je lichaam en ben niet al te bang voor bijwerkingen.

01-10-2022 | Man | 26
citalopram (12mg)
Hallo, Nu sinds 1 week begonnen met Citalopram. Opbouwd met druppels. Nu op 12mg. Vind het gelukkig nog wel meevallen met de bijwerkingen, was echt zo nerveus toen ik t voor het eerst innam. Zit echt momenteel in een slechte fase qua angst en paniek. Nu toch de beslissing genomen om een ssri te proberen; in dit geval Citalopram. Bijwerkingen tot nu toe; geen eetl[lees meer...]ust, soort licht euforisch gevoel wat zich steeds afwisseld met nervositeit en lichamelijke onrust en volgens mij krijg ik er de hik van haha. Ik heb ervoor gekozen Diazepam ernaast te gebruiken voor een periode van enkele weken. Standaard 20mg, dit vanwege t constant in crisis raken puur door angst. Psych vond dit een goede keuze ernaast. Ik ga nog wel even updaten. Eerste week nu achter de rug, hopelijk wordt het niet erger.

27-09-2022 | Vrouw | 26
citalopram (10mg)
Een jaar lang getwijfeld om dit te nemen. Telkens durfde ik het niet en was ik bang om afgestompt te raken of van mijzelf verwijderd te raken. Al twee jaar lang vechten tegen angstklachten/ gedachten. Mijn hele leven al gevoelig hiervoor. Door de angst raakte ik ook somber. Nu 3 weken langzaam begonnen met 5 mg. En zit nu op 10mg. Ik heb bijna geen bijwerkingen gehad[lees meer...]. En ik ben zo dankbaar dat ik het nu toch gedaan heb! De angst wordt gedempt. Ik voel me sterker. Gedachten nemen minder de overhand. In de ochtend wordt ik heel ontspannen wakker. Ik voel me meer mijzelf zo. Ik krijg weer zin om dingen te ondernemen en vertrouwen dat ik het leven gewoon aan kan.

27-09-2022 | Man | 31
Overspannen/burn-out
Na ruim 4 jaar met pieken en dalen rondgelopen te hebben met (heftige) overspannen klachten waar ik maar niet vanaf kwam eind augustus toch maar het advies van de huisarts opgevolgd om te starten met Citalopram. Ik kwam er maar niet uit. Onafgebroken dwanggedachtes gedurende 2 jaar over van alles en nog wat, heftige spanning in de buik zo nu en dan, en dan het idee dat[lees meer...] je bijna hersteld bent om vervolgens uit het niets weer bij het begin te beginnen. Ik was er goed klaar mee. Heb verschillende interventies gehad, regulier en alternatief maar het werkte gewoon niet (afdoende). Sint Janskruid geprobeerd, visolie, magnesium , 5HTP en zo’n beetje alles aangegrepen om niet aan de antidepressiva te hoeven. Het was voor mij een uitgemaakte zaak dat ik zou beginnen als ik weer een terugval zou krijgen. Het zag er naar uit dat ik het op eigen kracht ging redden maar toen ineens terug bij af, althans zo voelde ik het. Ik ben nu 4 weken bezig en het voelt onwennig. Begonnen met 5 mg de eerste 2 weken. Ik voelde me toch knap ellendig dus wat was nou van de bijwerkingen, of wat heeft te maken met m’n terugval? Het enige wat ik waarnam was dat ik geen libido meer had de eerste paar dagen. Dit trok wel bij na een week ongeveer. Ik mag graag met mijn vrouw naar bed gaan en dit lukt weer heel aardig. Het is anders dan anders maar toch best heel goed mogelijk. Ondertussen voelde ik subtiele verbeteringen, maar nog niet echt een eureka moment. Hoe meer bijwerkingen, hoe beter het aanslaat zei de arts. Na 2 weken overleg met de huisarts, ik mocht ophogen naar 10 mg, hier zit ik vandaag net een week op en heb toch al best wat goede momenten gehad die ik al jaren niet meer had. Ik voel me nog wel wat onwerkelijk maar heb wel vertrouwen dat het middel aan zal slaan. De dosering moeten we maar afwachten. Ik zal proberen te updaten hoe het verder verloopt. Ik hou de pagina in de gaten.

27-09-2022 | Vrouw | 55
citalopram (20mg)
De bijwerkingen zijn vervelend: moeilijk inslapen en doorslapen, ik gebruik een warme trui en kruik om warm te blijven, dit helpt iets om beter te slapen. Ook voel ik me sommige dagen erg moe. Ik hoop op betere tijden na 6 weken ( nu 3 weken bezig) De bijwerkingen zijn echter wel te doen. De depressie vond ik erger. Ik slik het nu 3 weken, van 10 naar 20 mg opgebouwd. De [lees meer...]1e 2 dagen beetje high gevoel, daarna neutraler, zie alles niet meer zwart maar meer normaal. Ik wil nog verder verbeteren dus ik slik door, ik ben benieuwd hoe het na 6 weken is.

Thyrax Duotab (871) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (596) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (558) - Antibiotica - penicillines breedspectrum