ISO 27001

Bijwerkingen
Pagina 1 van 7

23-09-2018

Citalopram (citalopram)

Ik ben in september 2017 voor de tweede keer gestart met Citalopram wegens depressieve klachten. Daarvoor had ik het medicijn al eens een jaar geslikt. De eerste 2 / 3 weken zijn niet prettig, maar dat wordt vooraf ook vermeld. Bijwerkingen toen voornamelijk wazige denkbeelden, nog ergere depressie en angstklachten. Na de beginperiode stabiliseerde mijn stemming zich en we[lees meer...]rd ik rustiger. Ik heb nog wel eens last van depressieve perioden, maar in veel mindere mate dan voorheen. Het enige nadeel vind ik, dat wanneer ik het pilletje inneem, ik een uur of 2 daarna echt moe wordt. Dat is fijn wanneer je wil slapen, maar minder prettig wanneer je nog een feest hebt of iets dergelijks. Daarnaast zie ik vrij wazig 2/3 uur na inname. Autorijden is dan dus iets lastiger.

Overspannen/burn-out

Middel werkte zeer goed, ik was weer rustig. Ik merkte er zelf niet veel van (was gewoon en niet meer down maar dat besef je je pas later). Ik kreeg alleen ontzettend veel last van haar uitval dus overgestapt op efexor wat totaal geen effect heeft en ik weer erg depressief ben. Ik zou dit middel zo weer nemen ondanks de haar uitval

Posttraumatische stressstoornis (PTSS)

Als startmedicatie gebruikt in een ziekteproces sinds 1979.
18-09-2018

Overspannen/burn-out

Oktober 2017 ben ik begonnen met Citalopram nadat ik 2 maanden klachten had van een burn-out. Hierbij was ik erg labiel en had ik 4 paniek aanvallen per dag. In deze periode heb ik ook een angststoornis ontwikkeld. De eerste weken na het starten van dit medicijn waren verschrikkelijk. Door een inschattingsfout van de huisarts ben ik gelijk begonnen met 20mg. Mijn klachten[lees meer...] vertienvoudigde. Ik ben toen thuis komen te zitten en heb op de rand van een opname in de paaz gestaan . Achteraf gezien had ik moeten beginnen met 5mg en dit moeten opbouwen. Ik kreeg hierbij veel hoofdpijn, misselijk, duizeligheid, anorexie: geen honger en dorst meer. Ik viel 11kg af de eerste maand. Na 8 weken namen deze klachten af. Nu een naar later ben ik erg tevreden over dit medicijn. Ik was bang voor een afvlakking van mijn emoties en dit is bij mij absoluut niet het geval. Ook was ik bang veel aan te komen en ook dit is niet gebeurd. Ik heb nauwelijks meer paniekaanvallen. Wel ben ik zo nu en dan nog ‘onrustig’ na te veel inspanning/prikkels. Voorlopig slik ik dit medicijn nog, maar hier ben ik tevreden mee.
11-09-2018

Citalopram (citalopram)

Ik voel me veel beter zonder anti - depressiva dan met, ik heb vanalles genomen en werd steeds zieker. Ik ben absoluut niet genezen, mensen zoals ik met een aanleg voor depressie genezen nooit, je moet er steeds rekening mee houden. Opkroppen is zeer slecht vandaar mijn psycholoog.
04-09-2018

Citalopram (citalopram)

Ik zit nu in de opbouw periode van het middel. Bij mij werkt het middel vrij direct. Eerst savonds genomen, later in de ochtend ivm moeite met doorslapen. Het middel zorgt voor een rustig en lui gevoel. Iets dat ik een flinke tijd niet meer ervaren had sinds de aanloop en tijdens m'n burn out. Eerste paar dagen een beetje wollig in m'n hoofd maar dit trekt weg net als het [lees meer...]onbestemde gevoel in m'n maag en slokdarm. Negatieve gedachten komen bijna niet meer en als ze al komen dan blijft het bij een gedachtenloopje in plaats van een neerwaardse spriaal. Over het algemeen ervaar ik een blij en tevreden gevoel. Ben iets trager in m'n reactie maar niet vervelend. Na +/- 20 uur raakt het middel nu iets uitgewerkt en heb je een nieuwe dosis nodig (in de opbouw). Ik ben benieuwd hoe dit middel op de lange duur gaat werken. Een van de bijwerkingen is dat het middel flink m'n orgasme onderdrukt tijdens het vrijen. M'n uithoudingsvermogen tussen de lakens is nog nooit zo groot geweest. Dit kan voor beide partijen voor en nadelen hebben :)
03-09-2018

Citalopram (citalopram)

Omdat ik veel (positieve) reacties heb gelezen om de eerste weken door te komen, wil ik zelf ook graag wat schrijven voor mensen die er net mee beginnen. Naast erge paniekaanvallen heb ik ook depressieve klachten. Ik was ontzettend bang om er mee te beginnen vooral voor de bijwerkingen, lang uitgesteld en uiteindelijk toch maar ingenomen. De eerste 3 weken heb ik last geh[lees meer...]ad van bijwerkingen, ze waren op de voorgrond maar ze waren wel te handelen. Ik had last van hoofdpijn, Paresthesieen, depressieve gevoelens, duizeligheid, vermoeidheid, raar dromen en paniekaanvallen. Ik heb in deze weken wel benzodiapines (oxazepam) geslikt tegen de paniekaanvallen die ik kreeg en dat werkte prima. Na 2.5 week merkte ik dat de bijwerkingen steeds meer af namen en Ik kon niet wachten tot het eindelijk ging werken. Bij 4 weken (wanneer het zou kunnen beginnen te werken) was ik er wel klaar mee.. voor mijn gevoel deed het niets en slikte ik het voor niets. Nu slik ik het bijna 6 weken en ik begin mij echt sinds een paar dagen beter te voelen.. Dit had ik niet verwacht.. Ik durf weer meer te ondernemen wat ook bijdraagt aan herstel. Ook voelen de "normale" dingen weer normaal in plaats van een grote uitdaging zoals douchen, koken, hond uitlaten, visite ontvangen en huishouden. Ik ben er nog niet maar dit medicijn heeft mij tot nu toe wel een stapje verder de goede richting op gebracht. Het is even door de zure appel heen bijten de eerste weken en als het zo blijft zoals ik het nu sinds een paar dagen ervaar is dat het zeker waard en wat ik al zei, de bijwerkingen zijn echt te handelen ze zijn nu bijna allemaal voorbij. Als ik dit durf te slikken, durf jij het ook. Tip: plan de eerste weken niet te veel gekke dingen, kijk hoe je je voelt en beslis dan of je gaat of niet. Wees lief voor jezelf en zorg indien mogelijk dat er iemand voor je is die jouw steunt. Hopelijk heeft iemand iets aan mijn ervaring. Heel erg veel succes!
Pagina 1 van 7

Mirena (2071) - Anticonceptie - overig
Thyrax Duotab (836) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (464) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (452) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Amoxicilline / Clavulaanzuur (367) - Antibiotica - penicillines breedspectrum

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!