This website is hosted on a Carbon neutral infrastructure.

lees de ervaringen

Citalopram

Depressie - antidepressiva SSRI
Toon/Verberg Farmacotherapeutisch Kompas
Citalopram
Geef mening

Wordt gebruikt bij:
  • Depressie (239 meningen)
  • Angst & paniekstoornis (87 meningen)
  • Angststoornis (76 meningen)
  • ...

552 meningen
volgende > >>
Pagina 1 van 7

Stemmingswisselingen

Allereerst via huisarts paroxetine gekregen, 's avonds ingenomen en werd midden in de nacht in paniek wakker. Draaierig en symptomen vergelijkbaar met zware voedselvergiftiging en onderweg naar toilet zakte ik door mijn benen. Volgende dag meteen huisarts gebeld dat ik een ander soort AD wilde. Assistente gaf aan dat dit "normaal" was en ik vol moest houden. Na erg aandrin[lees meer...]gen van mijn kant kreeg ik vervolgens citalopram. Voor de zekerheid ditmaal in de ochtend ingenomen. Eerste weken vooral erg moe, veel slapen en suf. Heb het veranderd naar 's avonds innemen en ging toen prima! Heb het 3 jaar gebruikt en het heeft mij erg geholpen om emotioneel stabieler te worden. Ik ben nu bezig langzaam af te bouwen, omdat ik de bijwerkingen toch wel erg zat ben. De ergste vind ik het verminderd libido ofwel afwezigheid van. Daarnaast ben ik vergeetachtiger geworden. Op het moment zit ik nog op 5mg. Ik wacht nu steeds tot ik een aantal weken mij weer echt goed voel voordat ik de volgende stap neem. Volgens het schema van apotheek/huisarts kon ik in 2stappen van 20 naar 10 en dan naar 0. Van 20 naar 10mg ging prima. Dit heb ik een aantal maanden vol gehouden, totdat ik klaar was voor de volgende stap. Ik wilde voor zekerheid toch een tussenstap van 5mg doen. Na 3 dagen op 5 dacht ik, ik voel me goed ik ga gewoon stoppen! Na een paar dagen voelde ik mij toch beroerd, griepverschijnselen en geen concentratie. Twijfelde of ik door moest zetten of niet. Omdat ik ook werk en in deze staat dat niet zou gaan, toen 7,5 mg gaan slikken en voelde mij na 2 dagen alweer beter. En nu dus al een paar weken op 5 mg. Na elke vermindering ben ik de eerste weken prikkelbaar, humeurig en down. Ook heb ik een aantal keer dagenlang hoofdpijn gehad terwijl ik daar normaal nooit last van heb. Het afbouwen gaat niet zo makkelijk en soepel als ik had verwacht, maar het zal me lukken! Gelukkig steunt mijn partner mij hierin, dat helpt enorm! Het zal wellicht per persoon verschillen, maar in mijn geval is langzaam afbouwen en goed naar mijn lichaam luisteren tot nu toe het beste geweest. Conclusie: het heeft mij goed geholpen, maar het stoppen valt tegen!

Citalopram (citalopram)

Ooit in 2010 begonnen met het slikken van Citalopram.. 20 miligram. er ging een wereld voor mij open ik ervaarde prikkels en zingeving die ik nooit eerder gekend had. Het leek ook alsof iedereen mij ineens zag staan. Gaandeweg de afgelopen jaren heb ik veel geschommeld op en af van de medicatie, Ik had namelijk niet echt fysieke klachten dus ik dacht het gaat gewoon goed[lees meer...]. Maar het blijkt dat ik regelmatig de plank mis sloeg de dipjes werden getransformeerd in heftige buien waarin ik niet kan stoppen met denken. alsof er een baksteen aan mij hangt. ik pieker me suf over een lichaamsdeel van mezelf, nooit zo intens last van gehad. Afin nu weer beginnen met medicatie 10 miligram. Ik heb weinig eetlust, droge mond, veel intense buien,, van denken ik zit opgesloten in het leven met dit vreselijke lichaamsdeel wara iedereen naar staart. maar anderzijds hoop ik gewoon weer mn oude ik te vinden..... mn fixatie en obsessie en depressie alleen maar tot stand gekoemn vanwege een afwijzing.. hoop gewoon dat ik snel weer beter word .. mn gevoelens en emoties zijn te hevig waardoor ik niet neutraal kan nadenken..
Vrouw, 33 jaar

Postnatale depressie

Na de geboorte van mijn zoon Thijs kwam ik gevangen te zitten in mijn hoofd. Wat ik ook probeerde om positief te blijven en er uit te komen, niks hielp. De huisarts heeft toen citalopram voorgeschreven. Ik ben daar erg tevreden over. Natuurlijk wilde ik het liever oplossen zonder medicatie maar dat ging niet. Toen ik begon met het innemen van de pillen leek ik in eerste in[lees meer...]stantie een beetje high (draaierig, zwalkend gevoel), ook last van droge mond en vreemde dromen. Naar een kleine week waren alle bijwerkingen bij mij verdwenen en na ongeveer twee weken ging het al een stuk beter met me. Ik neem het pilletje elke avond voor het slapen gaan zodat ik er geen last van heb. Ik heb net dat zetje nodig om me te helpen met mijn postnatale depressie. Over een maand of wat ga ik afbouwen. Tot nu toe gaat het super. Maar heb wel vaak gedacht of dat echt was of dat dat door het pilletje kwam. We zullen zien na het afbouwen. Dus na wat bijwerkingen een prima middel voor mij.
11-08-2015
Vrouw, 21 jaar

Citalopram (citalopram)

ik had al jaren last van depressies, en dacht het altijd zelf op te kunnen lossen maar nu ik weer last er van kreeg en daar steeds meer angsten bij kreeg, dacht ik dat het misschien tot beter was dat ik medicatie zou gaan slikken. de 1e paar weken constant twijfelen en angst over vanalles en nog wat, maar toch doorgegaan. 2 x ziek ervan geweest, en ongeveer 2 weken geen z[lees meer...]in in seks, maar nu ben ik helemaal weer mezelf (vrolijk, meer energie , weer zin in seks, durf meer te zeggen enz. ) dus ik ben heel erg blij dat ik deze keuze heb gemaakt! ben ook blij dat ik al bij zo'n lage dosering best veel effect heb. ik heb me in lange tijd niet zo goed gevoeld : )
24-07-2015
Vrouw, 22 jaar

Citalopram (citalopram)

Op internet zijn veelal slechte reacties te vinden over antidepressiva. Mede hierdoor was ik erg bang om te beginnen met dit middel. Toch ben ik begonnen en ik kan wel vertellen dat ik gehoopt had dat ik er eerder aan begonnen was. Dit middel geeft mijn zo'n ongelooflijke rust in mijn lijf en leven. Toen ik begon, wist ik niet wat mij te wachten stond. Ik wist niet wat ik [lees meer...]moest of hoorde te voelen.. Je merkt het na een tijd van gebruik vanzelf. Het zijn echt letterlijk zalige momenten. Momenten waarop ik wist, normaal zou ik nu steil achterover gevallen zijn, gebeurde dat nu niet. Ik kon nog wél verdrietig/boos worden en bepaalde dingen konden mij nog steeds raken, maar ik voelde het "extreme" gewoon wegzakken. Nu gebruik ik het al ongeveer 5 maanden en voorlopig stop ik er niet mee. Ik heb mijn leven weer herpakt, daar waar het al die tijd stil gelegen heeft omdat ik het simpelweg gewoon niet kon/trok. Mijn zin in het leven is weer helemaal terug, terwijl dat voorheen zo goed als weg was. Wat betreft emoties. Veel mensen zeggen dat ze 'emotieloos' worden van antidepressiva. Zo ervaar ik dat totaal niet. Ik kan alles voelen, maar dan alleen in normale mate. Emoties horen nu eenmaal bij het leven, maar mijn top van die vreselijke ijsberg is er nu in ieder geval af. Ik heb zo erg getwijfeld om te beginnen met dit middel, maar had met mezelf afgesproken om het een paar weken aan te kijken. Als het niet goed zou voelen, zou ik er mee stoppen. Maar ik voelde me gelukkig beter! stuuukken beter! Bijwerkingen, zijn ontzettend laag geweest. Eerste paar dagen had ik een iets wat onrustig gevoel in mijn benen en kwam wat lastiger in slaap. Dit had ik ook toen ik van 20 mg naar 30 mg ging. Geef het wat tijd, je lichaam heeft een paar dagen nodig om er aan te wennen. Ik ben dik tevreden over dit product.
21-07-2015
Vrouw, 63 jaar

Citalopram (citalopram)

Gebruik citalopram nu ruim 'n 1,5 jaar en ben nu al langzamer aan 't afbouwen en 't lukt al aardig. De eerste weken om de dag 'n pil en daarna 1 pil na 2 dagen in 2 weken. Nu zit ik op 1 pil om de 3 dagen ook voor 2 weken en daarna 1 pil om de 4 dagen voor 2 weken en daarna stop ik dan helemaal. Eénmaal anti-depressiva wordt voorgeschreven, is er helemaal geen na-controle [lees meer...]meer.. Gesprekken ook helemaal niet. Je wordt aan je lot overgelaten als men ooit depressief is/bent geweest...
20-07-2015
Vrouw, 34 jaar

Postnatale depressie

Na een tijd straling te hebben gebruikt, was ik die g aanbouwen, want het ging echt goed. Inmiddels had ik ook een mirena spiraal, maar die trok me een depressie angst in na 3 maanden dat ik met de setraline afgebouwd en gestopt. Mirena is eruit en tot ging gelijk snel beter. Maar inmiddels wel met citalopram begonnen. Samen met oxazepam ging het snel beter. Na een p[lees meer...]aar weken 1 ox afgebouwd, 4 naar 3 nadat de mirena eruit was. Dat ging goed. Dokter adviseerde naar de 20 mg citalopram te gaan, Dat ging goed, weer geen echte bijwerkingen, beetje dizzy en hoofdpijn. Maar na ander halve week merkteken dat het steeds slechter ging en ik weer alle symptomen had, angst etc, bleek de 20 mg te hoog. nu op 10 mg gaat t weer goed. laatste twee weken met de oxazepam aanhet afbouwen. 3 naar 2, maarbleek te snel te gaan. Nu even komende twee weken op de 2,5 oxazepam blijven. Maar eerlijk gezegt vraag ik me af, wanneer weetje dat je geen citalopram meer nodig hebt? Omdat ik bij de 20 mg weer ging stuiteren, hopelijk gebeurd dat niet als de 10 mg ook ooit te veel blijkt te zijn. iemand hier ervaring mee? Opzich moet eerst maar van de ox af, maar ik ben toch heel erg benieuwd. groetjes
volgende > >>
Pagina 1 van 7

Thyrax Duotab (676) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Amoxicilline (355) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (338) - Anticonceptie - eenfase

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik
en maak kans op een Tony's Chocolonely
reep!

Als je meer wilt weten over Tony's Chocolonely, klik dan hier.

Tony's Chocolonely