Citalopram

citalopram

Postnatale depressie (11 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (7 meningen)
Psychische klachten (3 meningen)

Citalopram

Arjen Walstra (26-04-2013)

15-09-2019

Citalopram (citalopram)

Ik ben begonnen met Citalopram vanwege piekeren. Het werkte goed na 9 weken kreeg ik opeens heel veel klachten. Klachten die ik niet had voor dat ik met dit medicijn begon. Ernstige angst en depressie klachten en rare angstige senaties door mijn lichaam. Ik had in die 9 weken opgebouwd van 10 naar 30 mg. Ik ben nu aan het afbouwen maar de klachten gaan niet weg. Heeft iema[lees meer...]nd dit ook meegemaakt? Ben radeloos!
09-09-2019

Citalopram (citalopram)

Ik ben begonnen met 20mg, wat eerst prima werkte, maar toen door gewenning ben ik omhoog gegaan naar 30mg. Helpt bij mij zeker bij mijn stemmingsklachten (hoewel ik ook in therapie ben, dus dan is het altijd een combinatie).
06-09-2019

Citalopram (citalopram)

Bij mij lijkt niets te helpen,slik al jaren oxazeoam,citalopram,mirtazapine en quetiapine!sinds enkele mnd.citalopram verhoogd van 20 naar 30 mg.,maar mijn angsten en paniekaanvallen worden steeds groter,ben er elke dag doodziek van en kan nog nauwelijks de deur uit,en woon alleen
31-08-2019

Citalopram (citalopram)

Eerste 4 werken verergerde mijn angst en paniek klachten. Maar daar staan SSRI’s om bekend, al blijft het heel vervelend en lastig. Begonnen, naast therapie om te herstellen van een burn out. Voelde mij na een week of 4/5 beter, al weet ik niet of dit door het herstellen kwam of de citalopram. Naar mijn idee heeft het wel enigszins geholpen, maar uiteindelijk overgest[lees meer...]apt naar paroxetine; welke beter schijnt te helpen bij angst en paniek.
25-08-2019

Posttraumatische stressstoornis (PTSS)

4 jaar aan de medicatie gezeten. De ene keer 10 mg op toppunt 40 mg citalopram. In mei gestopt ivm nieuw werk. Eerste 2 weken heel zwaar gehad echt afkicken daarna super veel energie en goed slapen. Na 4 weken ging het langzaam achteruit. Laat van spierspanning, stijve kaken heel veel angst om alles om mij heen en weer nacht merries. Binnen 3 weken compleet afgegleden naar[lees meer...] niks kunnen angst huilbuien en boosheid. Sinds 8 dagen weer begonnen met 10 mg. Wat een hel zeg! Moet er door heen elke dag contact met huis arts. Zo angstig dat ik niet alleen durf te zijn. Mijn netwerk heeft het zwaar en gun ze dit echt niet. Na 5 dagen wel eindelijk door kunnen slapen en langzaam meer trek en minder misselijk, wel veel last van hartkloppingen en vooral s ochtends paniek en huilbuien. Nog steeds erger negatieve gedachten. Toch hoop ik dat het aanslaat zoals de jaren ervoor. Toen lukte mij het wel met moeite om 20 uur per week te werken. Heel regelmatig leven hielp mij om het vol te houden. Geloven dat andere voor mij klaar staan en ik voor hun. Ik adviseer echt goed contact te houden met mensen om je heen als je begint. Je weet nooit hoe je er op reageert. Ik heb trouwens chronische ptss al vanaf mijn 18de.
24-08-2019

Aanhoudende depressie
24-08-2019

Borderline persoonlijkheidsstoornis

Therapie alleen was (jammer genoeg) niet voldoende om mij te helpen. Ik bleef last hebben van stemmingswisselingen en een opgejaagd gevoel. Toen mijn partner zei dat hij niet langer meer met mij kon samenleven in deze toestand, heb ik aan de bel getrokken bij mijn psychotherapeut. Er werd direct een afspraak bij de psychiater geregeld. Citalopram werd voorgeschreven. Ik be[lees meer...]n altijd huiverig geweest tegenover medicatie en nam de tabletten dan ook met tegenzin voor het slapengaan in. De eerste paar weken werd ik misselijk wakker, maar dit was te doen. Na 2 maanden werkte het medicijn optimaal en waren de bijwerkingen verdwenen. Wat een wereld van verschil! Mijn kwaliteit van leven is aanzienlijk verbeterd en ik kan weer genieten. Ook mijn partner is zeer te spreken over de vooruitgang. Spijt dat ik jaren lang medicatie geweigerd heb!
10-08-2019

Chronische depressie

Citalopram werkte goed maar ik kreeg haaruitval waardoor ik besloot over te stappen naar wellbutrin 150mg.
09-08-2019

Citalopram (citalopram)

Lieve mensen, oh wat heb ik geworsteld met mezelf, met mn somberte en mn angsten. Dit had ik nooit (nooit!). Ik ben een sportieve, super gezonde vrouw met zeer goede baan. En toch ging t mis, wrsl getriggerd door relatiebreuk. Ik werd steeds somberder en tot in de middag kwam er niks uit mn handen. Het werd steeds erger. Ik hsb alles geprobeerd, me auf gewandeld, yoga, goe[lees meer...]ie therapie, Ayurveda, en alles wat op spiritueel gebied maar mogelijk is. Pillen heb ik driekwart jaar tegengehouden. Tot ik soms niet meer wist hoe ik t einde van de dag zou halen. Ik ging overstag. Eerst nog eigenwijs met een halve dosis (10 mg), dat hielp niks. En op de 3e dag van de 20 mg dosis: bam! Mn leven terug. Echt waar. En met mezelf afgesproken om dit een half jaar de kans te geven. Ik kreeg er weer zin in, pakte mezelf op, ben weer gaan werken, ontmoette een grote liefde en kon weer stralen! Kan nog steeds niet geloven dat t zo werkt en wat t voor me heeft betekend. Na een half jaar heb ik een paar weken weer de halve dosering geslikt en nu ben ik sinds een maandje zonder en dat gaat goed. Wel ben ik in de tussentijd heel goed voor mezelf blijven zorgen. Dus goed eten, veel bewegen en goeie therapie. Ik zie het niet als wondermiddel, maar wel net als dat zetje of duwtje dat je jezelf soms niet meer kunt geven!
08-08-2019

Citalopram (citalopram)

Ben nu bijna 4 weken geleden gestart met AD. In de eerste 3/4 dagen voelde ik me een positieve versufte zombie, heerlijk dat ik geen angsten meer had en niet meer piekerde. Ik kon zeker niet autorijden. Daarna werd ik helderder en merkte ik dat over het algemeen angsten wat meer naar de achtergrond verdwenen en ik gedachten veel beter kon loslaten, wat het piekeren dus o[lees meer...]ok stopte. Al met al 2-3 grotere dips gehad in deze periode, waarin de lichamelijke onrust en angsten zeker toenamen. Maar ik merkte dat deze perioden zeker van kortere duur zijn. De dips zijn heviger maar korter. Ik herstel sneller wat mijn vertrouwen doet toenemen in het leven. De huisarts zei dat dit normaal was in het begin (2-4/5 weken). Al met al ben ik denk ik goed op weg om de eerste periode te doorstaan en ben ik blij dat ik hiermee gestart ben.
27-07-2019

Citalopram (citalopram)

ik heb een vraagje ik heb last van een angststoornis en nu sinds kort last van somberheid, ik vond het heel erg akelig omdat ik altijd positief ben geweest, nu nog steeds wil zo graag genieten maar die gedachten is zo eng dat ik bang ben dat ik mezelf iets aan zou doen.. terwijl ik dacht echt niet wil!! Weet iemand wat dit betekend ? En waardoor het komt ik slik sinds twe[lees meer...]e dagen 10mg citalopram
24-07-2019

Postnatale depressie

Ik ben 2,5 week geleden gestopt na dit middel 3 jaar te hebben gebruikt. Bij het starten ervan had ik erg veel last van bijwerkingen en bij het stoppen ervan, voel ik mij precies weer voordat ik begon. Ik heb enorme duizelingen dus ik weet dat het nog de ontwenningsverschijnselen zijn, maar als ik kijk naar de halfwaarde tijd zou het al na 7,5 dag uit mijn lijf moeten zijn[lees meer...]. Dit is echter niet het geval. Ik ben enorm prikkelbaar en mijn werk (wat een enorme verantwoordelijkheid met zich meebrengt) kan ik nog wel uitoefenen, maar ik moet mij enorm goed concentreren en focussen. Mijn kinderen en mijn man hebben het te voortduren met het korte lontje wat ik nu heb. Ik wil dat het stopt en ik vraag mij af hoe lang dit kan duren. Ik lees hier alleen maar over opbouwen, maar niets over stoppen. Ik ben aan de ene kant erg blij dat ik die duizelingen nog heb, want dan weet ik dat de agitatie en de intense verdriet welke er zomaar ineens opgeroepen kan worden, nog steeds komen van het ontwennen, maar hoe lang??? Hoe lang kan dit duren? Het maakt me moedeloos, angstig, verdrietig... Ik heb heel lang op 4 mg gezeten omdat ik door omstandigheden niet af kon bouwen en daar voelde ik mij heel goed bij. Ik kon de wereld aan, ik was blij, vrolijk en dit is zo’n marginale dosis dat het haast een placebo effect is. Ik weet dat ik het niet meer nodig heb, maar alsnog maakt mij, het hebben van dezelfde klachten welke ik van te voren had, het angstig, terwijl ik met volle 200% kan zeggen dat ik het echt niet meer nodig heb. Maar ik wil mij gewoon niet meer zo voelen. Heeft iemand ervaring met afbouwen en hoe lang het duurde voor je je weer een normaal mens voelde??
22-07-2019

Citalopram (citalopram)

Slik nu 8 jaar dit middel, nadat ik na darm kanker behandeling mijn leven niet meer goed op de rit kreeg. Sinds anderhalf jaar veel buikpijn. Opgeblazen gevoel, veel winden en oprispingen en pijn. Onderzoeken wezen niets uit. Ik ben nu geminderd naar 5 mg met idee helemaal af te bouwen om te zien of de buikpijnen gevolg zijn van escitalopram. Tot nu toe geen effect. Ik w[lees meer...]eet nu niet meer wat te doen.
19-07-2019

Citalopram (citalopram)

Ik heb 3 weken afgezien als een hond, zo ziek, fysiek en mentaal, ben ik nog nooit geweest. Een dag precair door, gelukkig heeft iemand ingegrepen. De medicatie was dus niet goed voor mij. De dokter was vergeten zeggen dat als men zich lamlendiger voelde na 3-tal dagen, ik terug moest komen. Ik heb de volle 3 weken uitgedaan en hij was versteld. Heel veel mensen zijn hierm[lees meer...]ee gebaat, ik dus niet. Ik kan dus geen middelen verdragen met SSRI of SNRI er in. Eindelijk na 7 maand een goed middel gevonden: Remergon (basis van dopamine). Dit was mijn redding. Besluit: wacht niet te lang om, als het slechter gaat na inname van nieuwe medicatie, de dokter te contacteren. Niet elk middel is goed voor iedereen.
11-07-2019

Citalopram (citalopram)

Door de overgang weer in paniekaanvallen terecht gekomen 20 jaar fevarin gebruikt maar deed niks meer nu met opbouw 30 mg citalopram Meer paniekaanvallen en zo.n last van maag en darmen krampen heb een prikkelbare darm nu 8 dagen op 30 gaan die krampen nog over
04-07-2019

Citalopram (citalopram)

Ik had last van angst en depressie en hoopte dat Citalopram me daarmee zou gaan helpen. Het medicijn leek eerst aan te slaan, maar ik had wel concentratieproblemen en kon geen orgasme meer krijgen. Later werd ik erg onrustig en niet meer mezelf, ik bleek uiteindelijk hypomaan, manisch en licht psychotisch geweest te zijn en uiteindelijk heb ik daardoor veel problemen in mi[lees meer...]jn leven gekregen. Dit schijnt voor te komen bij Citalopram, met name als je daar aanleg voor hebt. Voordeel is wel dat ik nu weet dat ik bipolair ben en Lithium me helpt.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (509) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (478) - Antibiotica - penicillines breedspectrum