citalopram

Postnatale depressie (12 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (8 meningen)
Psychische klachten (5 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

08-05-2022 | Vrouw | 22
citalopram (20mg)
14 dagen geleden gestart met 20mg i.v.m. de hele dag dwangmatig denken en piekeren over het piekeren. De hele dag oplossingen willen zoeken voor mijn gevoel en ik kreeg maar geen rust, kon geen boek lezen of tv kijken. Continu bewust van mijn gedachten en als mijn gedachten over iets ‘normaals’ gingen had ik daarna van: hè waar dacht je dan net aan? Ik werd en moe, paniek[lees meer...]erig en angstig van. Ik kreeg angst om de controle over m’n mond te verliezen en er was niks meer van mij over. Mede omdat ik nog maanden op de specialistische GGZ moet wachten besloten om met SSRI te starten. De eerste dag mega misselijk en hoofdpijn, ook diarree en verminderde eetlust. Na 2 dagen namen de lichamelijke klachten voor een groot deel af en voelde ik weer meer rust; ik kon een film kijken en mij focussen op een gesprek. Ik voelde alsof er mist in mijn hoofd was, maar dat vond ik heerlijk na die paniekerige maanden. Echter sinds een week (ongeveer op dag 8 van citalopram) opeens intrusies/gewelddadige dwanggedachten, gezien ik zo met mijn gedachten bezig ben schrok ik hiervan en ben ik hier weer angstiger van geworden. Nu is dit na een aantal dagen minder omdat ik hier tips voor heb opgezocht op internet. Echter voel ik mij dus wel opeens veel somberder dan eerder, ben de hele dag bezig met depressieve gevoel en voel onrust. Wil graag plezier beleven en voel dat niet. Ik voel me dus eigenlijk depressiever dan eerder. Dat continu bewust van gedachten en piekeren daarover is stukken minder. Maar je zo somber voelen is ook niks. Zijn er mensen die dit herkennen? Willen jullie je ervaringen met mij delen? Morgen spreek ik de huisarts om alles te evalueren. Ik ben bang dat ik nooit meer uit deze negatieve spiraal kom.

03-05-2022 | Vrouw | 20
citalopram (40mg)
Anderhalf jaar lang slikte ik Citalopram zonder enig resultaat. Zelf afgebouwd omdat niemand luisterde naar wat ik probeerde te zeggen. Na afbouwen (met druppels die ik nog had van het opbouwen) heb ik geen verschil gemerkt. Ik voelde me beter en veel meer mezelf. Citalopram had echt géén of zelfs negatief effect op mij!

28-04-2022 | Vrouw | 28
citalopram (15)
Hoi allemaal, Ik slik sinds vorig jaar oktober 10 mg aangezien een gegeneraliseerde angststoornis heb ontwikkeld na m'n burnout en therapie helaas niet afdoende werkte. Dit ging buitengewoon goed! Ik had nauwelijks bijwerkingen en kon weer fluitend door het leven. Echter heb ik sinds vorige week de dosering moeten verhogen naar 15mg van de arts gezien m'n paniekaanvalle[lees meer...]n ineens als donderslag bij helder hemel weer terugkwamen. De bijwerkingen die ik ervaar zijn ineens behoorlijk heftig. Ik ben met vlagen misselijk, heb een zwaar en wazig hoofd en ben voor mijn gevoel ook wat sloom. Daarnaast is de nervositeit ook toegenomen. Al met al niet echt een pretje dus! Meer mensen ervaring met bijwerkingen na het verhogen van de dosering? Ik weet dat ik er even doorheen moet maar is al fijn om even met lotgenoten te sparren.

24-04-2022 | Man | 45
citalopram (20mg)
Ik heb een week op 10mg Citalopram gezeten. Mijn piekeren en heel erg druk maken om kleine onbenullige dingen nam heel erg toe. Hoort dat erbij ? Ik ben nu sinds gisteren verhoogd naar 20mg. Heeft iemand ervaring of het goed gaat komen en ik er even doorheen moet?

17-04-2022 | Man | 53
citalopram (30mg)
Ik ben begonnen met 20 mg en na 1 mand is de dosis verhoogd naar 30 mg omdat het medicijn niet aansloeg. Nu ben ik weer een maand verder maar ik merk eigenlijk geen verbetering voor mijn depressies. Prozac hielp me vroeger wel (ongeveer 30 jaar geleden) dus ik ga dat maar is weer vragen aan mijn huisarts want van de Prozac werd ik echt vrolijk en zelfs stoppen met roken gi[lees meer...]ng daar toen erg gemakkelijk mee...

12-04-2022 | Vrouw | 24
citalopram (20mg)
Ik slik nu ongeveer een half jaar citalopram. In het begin kwam ik er niet van aan maar ben de afgelopen paar maanden 6 kg aangekomen terwijl ik juist een stuk minder ben gaan eten. Ik heb ook een tijdje olanzapine geslikt, waar gewichtstoename bij hoort, dus ik dacht dat het daaraan lag. Maar hier ben ik inmiddels al een maand mee gestopt en toch blijf ik aankomen. Dus ik[lees meer...] vraag me nu af of het aan de citalopram ligt of niet. Heeft iemand hier ook ervaring met aankomen door citalopram? Ik lees het nergens terug

12-04-2022 | Vrouw | 53
Chronische depressie
7 maart met 10 begonnen Op 23 maart opgehoogd naar 20 Nog steeds heftige bijwerkingen maar ik wil het zeker 4 tot 6 weken de kans geven Helaas weinig begeleiding hierbij Ik moet er doorheen Vooral de misselijkheid en onrust zijn dingen waardoor het leven niet fijn is Maar ik hoop dat dat verdwijnt Nu bang ik het op met Oxazepam

08-04-2022 | Vrouw | 62
citalopram (20mg)
Ik wil even ingaan op het merk Sandoz, deze is nog steeds verkrijgbaar. Aan de arts vragen of dit op het recept geschreven kan worden. Aangezien deze duurder is, zit dit merk niet meer in het ziekenfondspakket, dus moet nu zelf worden betaald.

03-04-2022 | Man | 58
Chronische depressie
Mijn man is fulltime docent, door oplopende werkdruk in combinatie met het moeilijke lesgeven in Corona-tijd uitgevallen met fikse burn-out. Gesprekken met psycholoog waren prima maar energie/weerbaarheid bleef erg laag. Na 10 maanden werd een onderliggende chronische depressie geconstateerd en werd Citalopram voorgeschreven. Eerste paar dagen erg duf overdag, daarom ging[lees meer...] hij het om 20:00 innemen. Resultaat: na 30 jaar slaapproblemen kon hij voor het eerst weer goed slapen en ook 's nachts doorslapen na toiletbezoek! De energie gaat vooruit door de goede nachtrust en hij voelt zich elke week beter. Voorzichtig aan kunnen beginnen met re-integreren. Volgt nog wel therapie om te dealen met persoonlijke eigenschappen die voor hem valkuilen vormen. Komen niet alleen door de depressie, maar ook door strenge opvoeding. Ongelooflijk dat dat na zoveel jaren nog van zoveel invloed kan zijn op iemand. Maar er gloort hoop! Na jarenlang nooit "boven de lijn" te kunnen komen, lukt dat nu wel. Hij heeft weer plezier in dingen en is soms zelfs tevreden over zichzelf, ziet het leven "lichter". Hij is altijd wars geweest van pilletjes innemen, maar wou nu zelf ook dat hij dit 30 jaar eerder had gedaan! Medicijnen innemen vond hij een soort "zwaktebod", komt ook voort uit zijn opvoeding. Gelukkig is hij nu helemaal "om" en heb ik mijn leuke man weer terug!

01-04-2022 | Vrouw | 65
Klachten worden erger. Vindt ik. Gebruik het pas 8weken

21-03-2022 | Vrouw | 23
citalopram (10mg)
Autisme
Ruim 2 jaar geleden ben ik begonnen met dit medicijn. Dit was om mij te helpen bij dwanggedachten en angst door ASS en mijn hoofd rustiger te maken. Heel eerlijk, de eerste twee weken waren echt goed shit. Ik was echt een hoopje niks en had vrij veel en heftigw bijwerkingen. Ik werd in de nacht in paniekaanvallen en zweet wakker. Ik was ook heel angstig. Na 2 weken ware[lees meer...]n vrijwel alle bijwerkingen weg en na een tijdje begon ik de werking te merken. Ik wil niet meer zonder! De rust in mijn hoofd is merkbaar, ik ben stabieler en minder snel van slag. Het is geen wereld van verschil, maar die 10 mg is perfect als steuntje in de rug. Het enige wat ik als blijvende bijwerking heb is dat ik heftiger droom. Maar geen nachtmerries, dus dat is prima!

07-03-2022 | Vrouw | 21
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Begonnen met 10 mg ik was immers gevoelig voor medicatie. Ben begonnen omdat ik heel veel paniekaanvallen had door ptss en een depressie had. Bij 10 mg merkte ik al dat ik hoofdpijn kreeg en dat ik nerveus werd. Er werd mij verteld naar 20 te gaan, mijn brein was immers kapot en medicatie was het enige wat zou werken en ik geloofde ze. Met ze doel ik op de psychiaters die [lees meer...]ik heb gezien en de huisarts. Uiteindelijk dus naar 30 gegaan vanwege de bijwerkingen. Ik werd extreem angstig en kreeg hoofdpijn maar de paniek was minder. De depressie was ook minder. Maar niks was het waard als ik zoveel angst ervaarde. Ik ben dus gaan afbouwen en heb hier 3 jaar over gedaan omdat dit geen middel is te vergelijken met andere antidepressiva. Dit middel is een hel. Afbouwen met dit middel is een vicieuze cirkel waar je niet uit komt. Ik kreeg paranoia, zo erg dat ik dacht dat ik dood zou gaan als ik de deur uit ging. Ik heb dit nooit eerder gehad en ben niet gek. Dit heeft citalopram veroorzaakt. Deze gedachte wordt ondersteund door meerdere psychiaters die mij hebben helpen afbouwen in de drie jaar. Citalopram is hetzelfde als cocaine verslaving volgens hen. Je wordt zwetend wakker, krijgt extreme dromen. Zulke heftige paniekaanvallen dat je getraumatiseerd wordt. Ik had gewild dat ik dit middel nooit had genomen want het heeft ZO veel schade aangericht. De “professionals” vertellen je niet hoeveel schade dit middel tebrengt en hoe moeilijk het afbouwen is. Ben nu 1 maand citalopram vrij en voel me fantastisch! Ik ben overgestapt naar paroxetine om te kunnen afbouwen en slik nu niks meer want ook paroxetine heeft zware nadelen. Alleen overstappen en dan afbouwen werkt beter voor de mensen die niet weten wat ze moeten doen. Mijn advies is om geen antidepressiva te nemen want het heeft alleen maar schade aangericht. Hier heb ik het over sertraline, fluoxetine, citalopram en paroxetine. Allemaal gehad. Allemaal vreselijk. Maar NIKS is zo erg als citalopram. Kilometers van weg blijven.

22-02-2022 | Vrouw | 23
citalopram (20mg)
Omdat ik al 3 jaar lang depressieve klachten heb en ik niet meer goed kon functioneren, koos ik uiteindelijk om te beginnen met antidepressiva. Ik begon met 10 mg en dit leek in eerste instantie goed te gaan. Daarna opgehoogd naar 20 mg. In eerste instantie ging ik weer meer dingen doen en kreeg ik te horen dat het beter ging. Maar ik werd steeds minder mezelf, dingen inte[lees meer...]resseerde me niet en ik ging me roekeloos gedragen. Ik werd bang, herkende mezelf niet meer en hoorde dit ook van andere. Ben abrupt gestopt, wat geen aanrader is, maar voor mij de enige optie. Die troep moet uit mijn lichaam. Liever depressief, maar wel heel af en toe happy, dan helemaal niks meer voelen. Dit is natuurlijk mijn ervaring en elk lichaam reageert anders.

22-02-2022 | Man | 52
citalopram (10mg)
Citalopram heeft mij zeker geholpen. In totaal heb ik het 1 jaar gebruikt. Ik had 1,5 jaar geleden al lang last van flinke angstige onrust met het gevoel dat ik daarover de controle verloor. Ben toen, op eigen verzoek en idee, begonnen met 10mg. Dat heeft mij heel goed geholpen om de rust weer terug te vinden. Echter na enige maanden merkte ik dat mijn libido vrijwel weg w[lees meer...]as en ik toch vaak niet meer de vrolijkheid bij bepaalde gebeurtenissen merkte die ik eerder wel had. Ben toen gestart met ashwagandha en bacopa samen (twee kruiden geneesmiddelen) en heb, na een jaar 10mg citalopram per dag, de citalopram afgebouwd. Ik deed dat door 1 tablet op te lossen in 5 ml water en dan nam ik vervolgens een week lang 4 ml daarvan in, in feite gebruik je dan 8 mg. Vervolgens bouwde ik telkens 2mg per week af. Ik gebruikte dan een 5ml spuitje (maar er bestaan ook citalopram druppels). De ashwagandha en bacopa hielpen mij zo goed dat ik uiteindelijk de citalopram zonder problemen geheel kon stoppen. Nu merk ik dat de vrolijkheid en libido weer geheel terug zijn en ik mij heel goed voel.

20-02-2022 | Vrouw | 50
citalopram (40mg)
Ik heb me 7 jaar na een zware burnout met hand en tand verzet tegen medicatie want ik wilde het op eigen kracht en met psycholoog voor elkaar krijgen. Maar de depressie was op een gegeven moment zo erg en de angst en paniekaanvallen zo ondragelijk, dat ik op een dag rennend naar de arts ben gegaan. Citalilopram werd langzaam opgebouwd tot ik op 40 mg zat en tranxene da[lees meer...]t hoog werd ingezet in het begin werd tegelijk afgebouwd. Het was een vreselijke zwaar half jaar ( maar dat was het anders zeker ook geweest), en toen begon het te stabiliseren. Het enige dat niet gelukt is, is de tranxene terug naar nul brengen. Die is op 3x 10 mg per dag gebleven. Nu al een jaar of 11. Ik ben naar absoluut geen leven hebben en ook erg lijden, gegaan naar een leven waarin steeds meer mogelijk werd. De wereld ging weer open . Ik vind het naar dat het nodig was, maar ik had echt geen keus en functioneer nu nog steeds maar beter. Ik vind het wel een enorme pré ondertussen gesprekken met een psycholoog te hebben. Ook op aanraden van de huisarts. Voor iedereen die in het begin niet weet hoe hij heet heeft... Blijf zoeken naar de juiste hoeveelheid en daarna wordt het leven na een tijd echt zóveel beter. Geef niet op. Bijwerkingen: het is moeilijk te zeggen omdat ik tegelijkertijd met een ander medicijn startte. Ik durf niet te zeggen welke bijwerking van welk middel kwam.

13-02-2022 | Vrouw | 32
citalopram (20mg)
Al een aantal jaartjes kamp ik met neurotische en paniekerige klachten. Het afgelopen jaar zijn deze zodanig heftig geworden dat ik meer het gevoel had van overleven ipv leven. Zowel huisarts als therapeut hebben al meerdere keren medicatie voorgesteld maar hier wilde ik absoluut niets van weten. Ik was ervan overtuigd dat ik dit zonder kon en was daarnaast erg angstig om [lees meer...]controle uit handen te geven. Want eenmaal gestart is het schijnbaar niet handig om te stoppen en is het een kwestie van doorzetten (las ik op internet). Wat heb ik de verhalen van iedereen hier vaak doorgelezen. Op zoek naar herkenning. Voor als je dit leest; je bent niet de enige. Sinds oktober 2021 slik ik Citalopram. Eerst 7 dagen 10mg en daarna 20mg. Ik ga bewust niets vertellen over de bijwerkingen die ik heb ervaren. Je weet gewoon niet hoe het valt bij je. De een heeft een erg lastige opbouw en de ander gaat er fluitend doorheen. Doorzetten, doorzetten, doorzetten !!! Ik heb zo vaak en lang gedacht dat ik geen “normaal functionerend” mens meer ging worden. Ik lag er zo van af… Maar geloof me ; er is licht aan het eind van de tunnel. Dit medicijn ondersteunt me heel goed, ik mis gewoon een stofje in mijn hoofd. Als het mij lukt, kun jij het ook. Succes en heel veel liefs!

Thyrax Duotab (867) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (585) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (433) - Antibiotica - penicillines breedspectrum