This website is hosted on a Carbon neutral infrastructure. This website is hosted on a company which complies to standard ISO 27001:2005 for Information Security Management Systems.
lees de ervaringen

Citalopram

Depressie - antidepressiva SSRI
Toon/Verberg Farmacotherapeutisch Kompas
Citalopram
Geef mening

Wordt gebruikt bij:
  • Depressie (229 meningen)
  • Angst & paniekstoornis (83 meningen)
  • Angststoornis (76 meningen)
  • ...

Pagina 1 van 7

25-05-2015
Vrouw, 62 jaar

Citalopram (citalopram)

Heb nu citalopram een paar maanden gebruikt van het merk centrafarm naar tevredenheid. Nu had ik vorige week nieuwe citalopram bestelt en krijg ik ze van het merk actavis. Vanmorgen daar de eerste tablet van ingenomen en heb vandaag allemaal rare bijwerkingen zoals hoofdpijn, duizeligheid en zelfs weer helemaal zenuwachtig. Zijn er meer mensen die overgestapt zijn naar een[lees meer...] ander merk die daar bijwerkingen van hebben ondervonden? Hoor het graag! Vriendelijke groet, Julia
19-05-2015
Man, 49 jaar

Citalopram (citalopram)

Jaren lang last van veel angst, spanning en paniek. Kalmeringsmiddelen hielpen mij redelijk goed, maar anti-depressiva gaven me erge bijwerkingen meteen in het begin, zoals nog meer angst. Daardoor was ik dus bang geworden om ooit nog aan anti-depressiva te gaan beginnen, hoewel ik wist dat ik door zou moeten zetten en dat het mogelijk kon helpen. In 2011 kwam ik in een pe[lees meer...]riode van abnormale spanning, de hele dag en nacht door. Ik slikte de maximale dosering kalmeringsmiddelen (Alprazolam), maar het hielp onvoldoende. Ik was toen ook wat somber/depressief. Heb me toen vrijwillig laten opnemen, en ben onder begeleiding begonnen met de druppelvorm van Citalopram (Cipramil), in een heel lage dosis (omdat ik zo bang was voor de bijwerkingen ging de arts hier mee akkoord). De druppels gaven bij mij binnen twee dagen verbetering. Ik voelde me weer rustiger worden. De dosis werd verhoogd, langzaam aan tot aan de 20 mg. Angstaanvallen namen af, werden minder heftig, zetten minder door. Ik kon langzaam maar zeker weer mijn werk hervatten (re-integreren). Later overgestapt op Citalopram tabletten 20 mg. Het medicijn heeft me veel goeds gegeven, al is mijn seksleven wat rustiger geworden, maar is zeker nog mogelijk. Bijwerkingen: Slaperigheid, vooral als ik vrij ben dan slaap ik meer dan normaal, en dat gaat ten koste van andere activiteiten. Minder seksuele activiteit. Momenteel ineens wat meer onrust en terugkomende angst. Zit te denken om met de arts te overleggen te gaan naar 30 mg, aangezien mij dat destijds ook was aangeraden.
15-05-2015
Man, 34 jaar

Citalopram (citalopram)

Na een periode van twee jaar besloten te accepteren dat ik geconfronteerd was met het fenomeen depressie. Voor de start van de medicatie elke twee weken een gesprek met een psycholoog. Daarbij werd gevraagd mijn stemming een cijfer van 0 tot 10 te geven....Dit was vaak niet beter dan een 3 of 4. Sinds het starten met citalopram is mijn stemming gemiddeld 6/7 en soms e[lees meer...]en 8 of 9. Het enige nadeel wat ik er van ondervind is dat mijn libido en sex leven dramatisch is achteruit gegaan. Onder de streep wegen de voordelen tegen het nadeel op.
03-05-2015
Vrouw, 33 jaar

Chronische depressie

Februari gestart ivm jarenlange terugkerende depressies. Afgelopen jaren verschillende psychologische behandelingen ondergaan met onvoldoende effect. Uiteindelijk was er niks meer te behandelen. Mijn leven was goed en toch was ik depressief. Ondanks mijn weerstand gestart met medicatie en ik wilde dat ik tien jaar geleden had gedaan. Binnen 4 weken was ik een ander mens en[lees meer...] 8 weken later zijn al mijn klachten geheel verdwenen. Ik geniet en heb zin in het leven. Mijn emoties zijn veel stabieler en ik ben wie ik altijd al hebben willen zijn. Aan de start wel bijwerkingen gehad, maar deze hebben mij niet belemmerd in mijn functioneren. Momenteel alleen last van vermoeidheid en jeuk.
01-05-2015
Vrouw, 22 jaar

Citalopram (citalopram)

Ik liep al 2 jaar rond met een angststoornis. Ik ging niet meer naar buiten en sloot mezelf compleet op. Elke dag angst de hele dag door. Hartkloppingen, hoge hartslag, zweten, duizelig, misselijk, gekke pijntjes, slappe benen en armen. En ga zo maar door.. Zo bang dat het mijn hart was. Toen eindelijk de stap durven nemen om naar de huisarts te gaan. Citalopram gekregen. [lees meer...]De eerste week opgebouwd met 5 mg. Daarna overgestapt op 10mg en nu nog steeds dagelijks. Ben een heel ander mens geworden. Had ik dit maar eerder gedaan. Bijna alle klachten zijn weg. Zeer af en toe speelt het nog even op. Maar ik mag niet meer klagen. Ik raad het iedereen aan. Qua bijwerkingen ben ik soms wat moe en vergeetachtig. En in rust soms wat schokkige spieren... Valt prima mee te leven!
30-04-2015
Vrouw, 26 jaar

Citalopram (citalopram)

Lang moeten wennen aan deze medicatie. De bijwerkingen aan het begin waren heel naar. Alles in het bijwerkingslijstje had ik last van. De eerste dagen van gebruik doodziek op bed gelegen. Uiteindelijk zijn bijna alle bijwerkingen weg gegaan. Dit heeft wel bijna een jaar geduurd. Gewichtstoename en laag libido is wel gebleven. Ik ben nu aan het afbouwen en zit nu op 30 m[lees meer...]g. Mijn libido is hierdoor wel toegenomen. Ook ervaar ik mijn emoties wat heftiger. Over het algemeen wel erg tevreden, maar mijn doel is om uiteindelijk zonder citalopram te kunnen leven.
29-04-2015
Vrouw, 66 jaar

Citalopram (citalopram)

Veel angst vanaf de kindertijd door allerlei oorzaken, misschien aangeboren, genetisch bepaald, of gevoed door traumatische gebeurtenissen. Jongste in een groot gezin en gevoelig voor alle prikkels van de omgeving die onrust veroorzaakten. Tijdens mijn werkzame leven hield ik me op de been en door stressvolle momenten met kalmeringstabletten, waaraan ik verslaafd raak[lees meer...]te, net als aan de alcohol om enigszins ontspanning te voelen. Daarna heb ik intensieve therapie gevolgd en ben bij de AA gegaan om van de alcohol af te komen. Tot er weer iets heel ingrijpends in mijn familie gebeurde, waardoor ik het gevoel had, ik moet aan een structurele vorm van medicijnen. Een psychiater heeft me toen begeleid met het opbouwen van de dagelijkse dosis citalopram in te gaan nemen. Eerst via druppels, cipramil, elke dag een druppel meer, waarbij ik aan het einde paniek en huilbuien had, maar toch doorgezet, en toen overgestapt op tabletten van 20 mg. Dat ging ineens goed. Ik voelde me veel prettiger en stabieler dan ik me kon herinneren dat ik ooit was geweest. Ik slik het nu vijf jaar, en drink er ook wel een glaasje wijn bij. Maar nooit excessief zoals het vroeger wel kon voorkomen. Toch denk ik er weleens over om te stoppen met de medicijnen, omdat mijn sexuele leven zo goed als niet meer bestaat. Maar als ik weer terugdenk aan die ellende en chaotische toestanden voordat ik met citalopram begon, voel ik me nu veel gelukkiger en blijer met alles om heen dan ooit tevoren. Dus voorlopig laat ik het maar zo. Veel succes voor diegene die het nog moeilijk heeft met het zoeken naar de juiste medicijn, of wel of niet doe. Ieder mens en lichaam is anders, dus voel vooral zelf en neem je eigen ervaringen serieus!
26-04-2015
Vrouw, 55 jaar

Citalopram (citalopram)

Erg tevreden dus Ik was levensmoe en voel me nu weer zoals het moet! Heb er weer zin in, onderneem meer. Doe wat ik kan want ben beperkt en chronisch pijn. Vrijwilligers werk en datheeft ook weer een positief effect! Mijn dochter gebruikt het ook maar is er wel beroerd van in het begin!
volgende > >>
Pagina 1 van 7

Thyrax Duotab (659) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Amoxicilline (345) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (330) - Anticonceptie - eenfase

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik
en maak kans op een Tony's Chocolonely
reep!

Als je meer wilt weten over Tony's Chocolonely, klik dan hier.

Tony's Chocolonely