Ervaringen met Citalopram

citalopram

droge mond verminderde eetlust hoofdpijn vermoeidheid constipatie trillingen angst misselijkheid verminderd libido depersonalisatie

Chronische depressie (64 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (27 meningen)
Psychische klachten (12 meningen)
Postnatale depressie (12 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (10 meningen)
Sociale fobie (5 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

24-07-2024 | Vrouw | 26

constipatie winderigheid diarree

Ik heb een vraagje, ik had de eerste week van slikken enorm last van diarree elke ochtend meerdere malen waterig. Na een week werd dit wat minder maar nog steeds is de ontlasting vaak veel en niet hard. Ook heb ik afwisselend weer heel erg last van opgeblazen gevoel borrelende darmen en winderigheid. Soort van obstipatie gevoel. Ik slik de medicatie nu 6 weken en alhoewel [lees meer...]het de angst klachten relatief onder controle houd. Vraag ik me toch af of er meerdere zijn met deze klachten en of ze ook minder worden, zo ja na hoelang? Ik vind de maag darm klachten nu vervelender worden en overweeg wat te doen

23-07-2024 | Vrouw | 25
citalopram (20mg)

vermoeidheid brok in de keel hoofdpijn

Zonder reden kreeg ik een depressie. Ik had een somber, verdrietig gevoel van binnen wat steeds erger werd. Niet meer kunnen genieten van dingen, onzeker worden en huilbuien elke dag, gewoon niet meer mezelf zijn. Op een gegeven moment duurde het te lang en ben ik naar de huisarts gegaan. Begonnen met 10mg waardoor ik al geen huilbuien meer had. Daarna verhoogd naar 20mg. [lees meer...]Weinig last van bijwerkingen gehad. Alleen heel moe zijn en brok in mn keel. Het gaat nu weer helemaal goed met mij. Ik heb nergens meer last van en ben helemaal mezelf weer. Ik raad het zeker aan!!

11-07-2024 | Vrouw | 24
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)

depersonalisatie droge mond

Ik heb 6 maanden 20 mg geslikt. Bij 10 mg merkte ik dat ik minder angst had bij mezelf uitspreken, dat ik meer durfde te zeggen, ook persoonlijke dingen die ik moeilijk vind. Na een maand ben ik naar 20 mg gegaan. Ik ben door dit medicijn mezelf kwijt geraakt. Ik kon niet meer bij mijn eigen gevoel komen, had hypomanische momenten en voelde niet meer wie ik was en mijn emp[lees meer...]athie verdween deels. Dit alles met allerlei gevolgen van dien.. Na 6 maanden ben ik zelfstandig naar 10 mg gegaan en na een week is mijn empathie terug, heb ik weel een 'zelfgevoel', heb ik mijn vrolijkheid weer beter onder controle en voel me veel en veel en veel beter. Ik denk dat ik wellicht op een te hoge dosering zat, maar ik vind het kwalijk dat ik 4 maanden geleden niet mocht afbouwen, ondanks de sociale gevolgen die het medicijn voor mij hadden. Dat is het lastige aan dit medicijn: als de dosering niet bevalt maar je het gaat slecht met je, kan je niet afbouwen/stoppen (volgens mij huisarts). Pas alsjeblieft op met citalopram en kijk goed naar de dosering die je slikt. Ik zit nu op 10 mg en dit lijkt voor mij wel de juiste dosering.

08-07-2024 | Man | 60
Chronische depressie

droge mond

Werkt perfect. In het verleden onterecht gediagnostiseerd met adhd maar blijk al 20 jaar depressief te zijn met angsstoornis. Duurt even al vorens het werkt maar ik gebruikt het al 10 jaar en het gaat voor 80% beter. Ben zeer tevreden

07-07-2024 | Vrouw | 48

misselijkheid

Ik twijfel om te beginnen! Hoe gaat het nu met jou?

06-07-2024 | Man | 62

verlies van libido

18-06-2024 | Vrouw | 35
citalopram (40mg)
Chronische depressie

verminderde eetlust verminderd libido verstoorde slaap

Ik wil graag met een positieve ervaring komen voor de mensne die twijfelen om te starten of net gestart zijn en last hebben van de heftigheid van de start. Mij hebben de positieve ervaringen echt door de zware opstart getrokken, want deze was bij mij echt niet fijn. Door ptts, chronische depressie , angststoornissen was het leven voor mij al heel zwaar , chronisch uitgeput[lees meer...] en daarnaast overleed mijn moeder vorig jaar juni plotseling, mijn beste vriendin en mijn wereld stond stil. Dit is nog steeds zo, maar met behulp van de citalopram kwam ik langzaam aan weer buiten na maandenlang met de gordijnen dicht te hebben gezeten en en elke avond een fles wijn naar binnen goot. Sociale gesprekken gaan vloeiender , nog steeds niet m’n sterkste kant maar het zorgt niet meer voor zoveel stress. Piekeren is ronduit minder geworden , dat merk ik het meeste. Pieker gedachtes verdwijnen snel , in plaats van uren lang over 1 onderwerp na te lopen denken. Opstarten was alleen mogelijk met kalmerende middelen, anders had ik het niet volgehouden. In overleg met de huisarts nu toch van 30 naar 40 gegaan omdat ik voelde net dat ene zetje nog nodig te hebben. Het is zo jammer dat het taboe zo groot is , terwijl het je leven zoveel draaglijker kan maken. En de daarbij horende emoties blijven niet weg, ik voel mezelf ook niet vlakker. In het begin wel een lager libido, nog steeds niet wat het was maar dat neem ik echt voor lief. Voor iedereen die begint , heeeeel veel succes en hopelijk hebben jullie iets aan mijn ervaring. Negatieve bijwerkingen ; in het begin toename depressie en angst, ik heb minder eetlust ( kan ook de depressie zijn) minder libido, lichter slapen en sneller transpireren. Maar alles in een acceptabele mate.. wat ik wél vervelend vind is dat ik moelijk kan huilen , om mijn moeder bijvoorbeeld . Maar voor nu was dit nodig , omdat ik er anders waarschijnlijk niet meer zou zijn… wie weet lukt het me ooit zonder , en anders blijf ik graag doorslikken.

18-06-2024 | Vrouw | 38

droge mond zweten

Sinds 2 maanden slik ik citalopram. Ben begonnen met 10mg en sinds 2 weken 20mg. Ik moet zeggen, het medicijn doet wonderen. Het piekeren en de voortdurende adrenalinescheuten door mijn lijf zijn echt geminimaliseerd en beperkt zich tot acute zaken. Ik kan weer ontspannen en focussen waardoor ik wat meer lucht krijg om meer aan te kunnen. Mijn partner zegt ook wel: ik heb [lees meer...]mijn vrouw weer terug. En zo voelt het ook. Bijwerkingen vielen alles mee. Ik word er slaperig van dus neem het rond 20.00 dan kan ik tegen 22.30 lekker slapen. Ik zweet meer en soms heb ik een soort opvliegerachtig gevoel. En soms een droge mond. Dit alles weegt niet op tegen de positieve werking. Ben er ontzettend blij mee, dit had ik jaren eerder moeten doen.

15-06-2024 | Man | 49
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)

overgevoelig voor geluid moeite met ademhalen trillingen ongerustheid

Inwendig trillen komt me bekend voor , niemand ziet t jij voelt het wel , dat maakt je weer onrustig enz, dat is een bijwerking, niets medisch Ik heb regelmatig last van niet door kunnen ademen ( blijft handen ) beetje hyperventilatie. Hele dag naar adem happen , heel irritant.

12-06-2024 | Vrouw | 35
citalopram (30mg)

verminderd libido

Ik ben erg tevreden over dit medicijn. Vanwege mijn angst en paniekklachten eerst langzaam opgebouwd met druppels. Nu slik ik 30mg per dag. De angst neemt niet compleet af door dit medicijn, maar geeft wel net dat zetje wat je nodig hebt om over je angsten heen te komen. Dit uiteraard in combinatie met therapie. Na 1 jaar Citalopram in combinatie met therapie en zelf veel [lees meer...]oefenen ben ik eindelijk van mijn angstklachten af. Ik zou dit medicijn dan ook zeker aanraden. De enige bijwerking die ik had is een verlaagd libido.

08-06-2024 | Vrouw | 34
Overspannen/burn-out

overgevoelig voor de zon angst orgasme problemen constipatie

Positief verhaal! Over de inzet van medicatie. Ik hoop dat andere iets aan dit verhaal hebben, omdat er voornamelijk veel horror verhalen te lezen zijn, wat totaal niet helpend is voor de situatie waar je in zit. Ik maakte screenshots van de Positieve verhalen , om te lezen als ik weer de drang had op zoek te gaan naar oplossingen op het internet. Stel Ook gerust je vrag[lees meer...]en na het lezen van mijn verhaal. December 2023 belande ik in de ziektewet, na het ervaren van een paniekaanval, hyperventilatie, druk op de borst, slapeloosheid —> alle signalen van een burn out. Na 6 weken dacht ik, ik ben d’r weer ik ga weer naar het werk voor een bakkie koffie. Eind januari kreeg ik daar de klacht van oorsuizen bij, vreselijk! Ik kon zo weinig prikkels ervaren dat ik continu een piep in mijn oor niet kon handelen. Ik kreeg er vele spanningsklachten bij, spanning in de buik, paniekaanvallen etc. Ik dacht echt arbeidsongeschikt te raken , alsof mij leven voorbij was, kon weken alleen maar huilen en piekeren en kon niet inzien hoe dit toch ooit goed zou moeten komen. De dagen duurde eindeloos lang, ook het moeten wachten op intake bij de psycholoog . Ik gebruikte slaapmedicatie en oxazepam voor overdag, nog een angst erbij.. want ik had al zoveel verhalen op het internet gelezen over het risico van afhankelijk. 9 april 2024 toch de stap gewaagd te beginnen met citalopram , ik vond het vreselijk eng, maar zag geen andere uitweg. Ik bouwde heel langzaam op naar 10mg , de bijwerkingen vond ik vreselijke, het is wat mensen zeggen, je moet er echt doorheen. De paniekaanvallen stopte al wel echt na 2 weken. Op het moment dat ik me beter ging voelen op advies h.a verder opgebouwd naar 20mg, opnieuw had ik 2 moeilijke weken. Maar er is licht aan het einde van de tunnel! Ik zit nu in mijn 9e week van citalopram en mijn herstel gaat nog steeds in een stijgende lijn! Eindelijk voel ik mij mezelf weer, veeeel minder spanningsklachten en kan ook veel beter met prikkels overweg (zoals geluid, mijn gehoor is echt mijn zwakke plek tijdens mij burn out) ik kon niet meerdere gesprekken tegelijk volgen, de tv moest altijd zachter, en ook een rouwmoedige terras vond ik ondraaglijk. Dit alles is echt beter aan het worden! Ik heb het vertrouwen weer terug dat ik weer kan herstellen en zeker niet meer de angst om arbeidsongeschikt te raken. Het enige wat ik nog doe en vervelend is zijn mijn kaken op Elkaar klemmen (hiervoor bitje laten maken) het krijgen van orgasme is erg moeizaam en helaas is het suizen van mijn oren nog steeds aan de gang. Ik kan het alleen beter “dragen” soms ben ik me er ook even niet van bewust . Ik kan weer vooruit plannen, leuke dingen doen en weer geniet momenten ervaren Ik heb de oxazepam niet meer nodig en slaap nu ook steeds meer nachten zonder de slaapmedicatie zodat ik daar uiteindelijk ook mee ga stoppen ( gebruik dat vooral vanwege die toeter oren, ik heb een slaapband met speakers maar nog is het lastig het geluid te negeren)

07-06-2024 | Vrouw | 47
citalopram (4)

vermoeidheid slaperigheid gebrek aan energie

Ik heb sinds 2 juni het medicijn Citalopram druppels 4 mg en ik heb elke dag twee druppels en sinds dat ik het gebruik ben was ik al in de paar minuten doodmoe en suf en duf en mijn ogen vallen zo wat dicht en ik wil de hele dag slapen en ik heb helemaal geen energie dus ik slaap overdag de hele dag in 's nachts kan ik ook nog in slapen en ik vind het niet leuk ik vind het[lees meer...] een hot medicijn en ik word er heel verdrietig van en ik ben mezelf niet meer Met vriendelijke groet Sylvia

05-06-2024 | Vrouw | 39

gebrek aan eetlust slapeloosheid

Al jaren last van angst en paniek met o.a autorijden. Na een lange tijd van veel stress en spanning op een avond ineens erge paniek aanvallen. Oxazepam genomen en daardoor zakte gelukkig de paniek. Volgende dag erg veel spanning en de paniek kwam met golven over me heen en wilde niet meer weg gaan. Die week veel op oxazepam geleefd. Ben toen naar de huisarts gegaan en gevr[lees meer...]aagd om citalopram. Heb het 15 jaar geleden ook 2 jaar geslikt ivm depressie en paniek aanvallen. Toen gestopt en ging goed. Huisarts heeft het voorgeschreven. Eerste 2 weken met de oxazepam die ik 3x per dag 10 mg slikte waren pittige weken, angst nam toe en geen eetlust. Ben bij elkaar in die weken 8kg kwijt geraakt! Wist dat ik er even doorheen moest. Maar na 4 weken ging het zoveel beter met me! Geen last meer van paniek en ben erg blij dat ik er mee begonnen ben. Ben wel op therapie gegaan om te leren omgaan met paniek mocht het terug komen .

30-05-2024 | Vrouw | 43

10-05-2024 | Vrouw | 30
Overmatig zweten

Nacht zweet

Ik slik nu 1.5 jaar citalopram. Zijn er meerdere die last hebben van nacht zweten ? Ik word soms wakker echt drijfnat

27-04-2024 | Vrouw | 55

lichte duizeligheid

Door een paar zware jaren (o.a. overlijden vader en ziekte en overlijden moeder) en vervolgens de overgang raakte ik in depressie, gecombineerd met constante spanning in mijn lijf, slecht slapen en nare gedachten/beelden die steeds op popten. Hormoonpillen helpen tegen opvliegers maar verder doet het niets. Vandaar citalopram. Ik heb zo'n 8 weken moeten wachten totdat er[lees meer...] positief resultaat kwam maar het is het meer dan waard. Ik herken mezelf weer en klim vanuit het dal weer omhoog. Nog wel wat spanning en steeds te vroeg wakker maar daar werk ik aan.

Thyrax Duotab (876) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (629) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (604) - Antibiotica - penicillines breedspectrum