ISO 27001

Bijwerkingen
Pagina 1 van 7

19-04-2017

Citalopram (citalopram)

Het middel was effectief doch voelde lichamelijke niet ok. Ik ben bij mijn psychiater om andere medicatie gegaan.
19-04-2017

Citalopram (citalopram)

Citalopram had voor mij geen effect, maar ook weinig bijwerkingen. Antidepressiva hebben op elke persoon een ander effect, dus laat je niet tegenhouden om het te proberen, want veel mensen zullen er wel goed geholpen mee zijn. Als je geen goed effect hebt, heb geen schrik om je arts erover aan te spreken en wat verschillende zaken uit te proberen!!
18-04-2017

Citalopram (citalopram)

Heb hier een paar weken terug mijn eerste ervaringen gepost over dit rot medicijn. Toen ik juist naar de overgang naar 20mg was gegaan. Ik had enorm veel spanningsklachten, paniekaanvallen, visuele klachten... Ik zit nu op 5 weken, merkte een paar dagen verschil in mijn stemming (alles leek te beteren), toch kan ik zelfs niet paar uren naar buiten of mijn lichaam begeeft h[lees meer...]et 's avonds bijna. Dit medicijn heb ik dus ook moeten beginnen nemen in een periode van extreme oververmoeidheid. Het heeft mijn lichaam helemaal kapot gemaakt. Ik zie nog steeds dubbel of wazig, zie vlekken, iemand die dit ook heeft gehad? Ben het middel gaan slikken wegens heftige hyperventilatie aanvallen en een paniekstoornis. Heb ondertussen de paniekaanvallen onder controle (voelt alsof ze niet meer door komen), maar ben zo verschrikkelijk vermoeid en kan gewoon niets van dagelijkse activiteiten nog aan. Dit weekend nog in de spoed belandt omdat ik dacht een hartaanval te hebben door de druk op men borst en ademtekort (was niets mis met me, bloed genomen en ben perfect in orde zeggen de dokters) waarom voel ik me dan zo? Al die lichamelijke klachten zijn niet meer normaal. Voel me precies aftakelen. Vooral die visuele stoornissen die gebleven zijn boezemen me angst in, ga donderdag naar de neuroloog en zien wat er eventueel mis kan zijn. Ben het allemaal zo beu, al 2 maanden zo'n strijd op zo'n jonge leeftijd...
13-04-2017

Citalopram (citalopram)

Ik ben vanaf januari gestart met Citalopram op aanraden van een vriendin. Ik heb een bewogen jaar achter de rug, verliezen van mijn vader, zware therapie gehad.. behalve dat ik qua handelen en emoties wel verbeterde.. bleef de depressie ( die al vanaf pubertijd altijd onder alle afleiding door bleef bestaan) mij achtervolgen. Het gebruik van medicatie heb ik heel lang uitg[lees meer...]esteld.. ik had dat toch niet nodig? Na huilbuien, paniekaanvallen en sociaal niet meer normaal te kunnen functioneren ben ik er maar mee gestart. Ik begon met 10 Mg de eerste week. Ik was af en toe misselijk en dizzy. Niet heel erg. Tweede week met 20 Mg gestart.. ik moest super veel gapen en moe. Daardoor sliep ik wel heel goed en ik voelde me een stuk rustiger. Alleen qua gevoel voelde ik me afgevlakt. Huilen lukte bijna niet meer en als ik iets aan het doen was voelde ik er niet zoveel bij. Soms toch nog paniekaanvallen en vooral nergens zin in.. nu toch maar overstappen naar paroxetine.
11-04-2017

Citalopram (citalopram)

Werkt goed tegen mijn angststoornissen en depressie. In tegenstelling tot paroxetine en venlafaxine heeft citalopram bij mij geen invloed op libido en vertraagd orgasme (venlafaxine). Wel lichte gewichtstoename en veelvuldig moeten plassen.
11-04-2017

Citalopram (citalopram)

Ik gebruik dit al 5 weken, en merk al verbeteringen. Ik voel me weer mezelf en denk niet meer zo negatief. 6 maanden geleden heb ik enkele nachten paniekaanvallen gehad voor de eerste keer en me hart ging toen een nacht paar uur door en moest dus met spoed naar de doktersposten. Heb toen paar weekjes oxazepam gebruikt en dat hielp goed, samen met metroprolol om mijn hart r[lees meer...]ustig te houden. Het ging 2 weekjes goed, maar helaas en jammer was ik vergeten mijn metroprolol in te nemen en ik werd weer wakker met een ernstige paniekaanval. Hier enkele maanden mee zitten vechten totdat de dokter besloot mij citalopram voor te schrijven. 10mg ging goed, geen enkele bijwerkingen, maar toen ik naar 20mg ging toen kwamen de ellendes. Ik werd toen 's nachts wakker met extreem snelle hartslag en mijn borst begon ijskoud te voelen of branderig kan ik niet goed uitleggen. Je kreeg het gevoel alsof je letterlijk dood ging, maar het hield op na 15min en ben gelijk naar de huisarts geweest. Het bleek dus een bijwerking te zijn, want mijn moeder had precies hetzelfde als mij maar die slikt een andere anti-depressiva. Maar een week later, toen begon ik te voelen dat ze werkten! ik voelde me mezelf weer en was weer blij en vrolijk. Alleen het slapen gaan gaat nog niet goed, ik slaap soms maar 3-4 uurtjes maar zonder dat ik met hartkloppingen wakker word. Onder het wandelen voel ik me ook goed, ik let niet meer zo naar me hartritme, want die voelde ik altijd en daardoor werd ik steeds angstig als ik voelde dat die snel ging. Mocht iemand dit lezen die er mee moet beginnen, word niet bang door mijn verhaal of ga twijfelen, ze zijn het waard dus blijf gewoon volhouden!! Het zijn tenslotte bijwerkingen en ze zijn absoluut niet levens bedreigend. Maar uiteraard het verschilt per persoon, er zijn ook veel meer soorten anti-depressivas die miss beter werken dan citalopram.
08-04-2017

Citalopram (citalopram)

Moeilijk aan te geven, ik word nl depri door alles wat achter mij ligt en hoe het verder moet. Op goede momenten ben ik niet depressief en denk ik niet aan nare dingen, maar zodra ik paniek voel opkomen, komen de negatieve gevoelens ook naar boven. Heb van Citalopram veel bijwerkingen: onrust, gespannenheid, wazig zien, maag/darmklachten en pijn/druk, regelmatig tegen pani[lees meer...]ekaanval aan, is wel minder geworden, maar werd later weer erger, als ik iets moest, waar je veel van jezelf verwacht, misschien te veel? Met gebruik van Seresta z.n. naast Citalopram kon ik het redelijk opvangen. Na 6 weken kleine verbetering, maar niet over naar huis te schrijven. Soms hele goede dagen ertussen, maar ook weer terugval. Sommige mensen voelen zich een ander mens na 6 weken, maar dat kan ik nog niet zeggen. Verkeerd medicijn, meer geduld hebben, of iets anders proberen? Wie weet het? Wat is de maximale duur is dat je kunt zeggen dat het moet helpen?
06-04-2017

Obsessieve-compulsieve stoornis

Vanaf okt. 2010 gebruikte ik 40mg citalopram op advies van de psychiater wegens onrust en angsten gepaard gaande met dwanghandelingen en gedachten. De eerste jaren had ik veel baat bij dit medicijn, knapte zienderogen op, was vrolijk en stond positiever in het leven, zonder veel bijwerkingen, alleen in het begin als je lichaam moet wennen aan dit medicijn, wat normaal is[lees meer...]. maar na mijn pensioen in april 2014, dacht ik dat nu het moment was om af te bouwen, maar deze poging hield ik niet lang vol, maar de laatste 2 jaar kreeg ik ontzettend veel last van bijwerkingen, zoals nachtzweten, nare dromen, droge mond, huiduitslag en duizeligheid. Had het gevoel, dat ik nu echt een overdosis had, omdat mijn leven in rustiger vaarwater is gekomen, wandel iedere dag gemiddeld 2 uur per dag met mijn hond, die mij rust en plezier brengt, werkt positief op het gemoed van de mens. Om die redenen ben ik sinds begin feb. 2017 weer begonnen met afbouwen, de eerste maand van 40 naar 30mg, merkte nog geen verschil, nu zit ik sinds 4 weken op 20mg. met ontwenningsverschijnselen, zoals concentratieproblemen, licht gevoel in mijn hoofd, slecht slapen en wazig zien, gelukkig duurde dit maar een aantal dagen. Nu voel ik me rustiger en niet meer zo opgefokt en druk in mijn hoofd. Blijf nu voorlopig op 20 mgr., totdat ik misschien helemaal ga stoppen na 1 of 2 jaar.
Pagina 1 van 7

Mirena (1965) - Anticonceptie - overig
Thyrax Duotab (795) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Amoxicilline (408) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (403) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (342) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Cymbalta (293) - Depressie - antidepressiva overig

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!