categorie

Anticonceptie - overig

Anticonceptie

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Anticonceptie - overig

12-05-2021 | Vrouw | 18
medroxyprogesteron parenteraal
ik heb de prikpil ongeveer 4 keer gehad, na de eerste keer merkte ik al dat mijn menstruatie langer werd. Hoopvol ben ik doorgegaan met de prikpil, ik had namelijk gelezen dat het enige tijd kon duren voordat je verschil zou merken. Na de tweede prik ben ik 6 maanden lang ongesteld geweest, ik heb dit aangegeven bij de dokter en ik kreeg pillen om het te stoppen. Met nog m[lees meer...]aar een klein beetje hoop heb ik de 4e prik laten zetten, ik had voor mezelf besloten dat ik zou stoppen als het die keer niet zou werken. En dat is ook gebeurd, op dit moment ben ik alweer 2 maanden ongesteld en heb ik met de dokter besloten dat ik ga stoppen. Naast het lange menstrueren heb ik ook last van continu een opgezette buik, dit heeft mij mede doen beslissen om met de prikpil te stoppen.

11-05-2021 | Vrouw | 25
levonorgestrel
Ik heb de Kyleena genomen na de pil en nuvaring te hebben gehad, ik wilde namelijk graag af van de vele hormonen omdat ik mij daardoor afgevlakt ging voelen. Hoewel ik hem vandaag heb laten plaatsen, wil ik in ieder geval zeggen dat het plaatsen goed te doen was. Het waren een paar scherpe ongesteldheidssteken en het was vervelend, maar ik vond het zeker niet ondraaglijk z[lees meer...]oals ik in sommige reacties lees. Kortom, laat je hier niet door afschrikken! Online worden relatief vaker slechte ervaringen gedeeld dan goede. Aldus, aanrader, zeker door de weinige hormonen!

11-05-2021 | Vrouw | 27
koperhoudend spiraal
Ik heb de ballerine laten plaatsen, omdat ik na 10 jaar af wilde van anti conceptie met hormonen. Al snel na plaatsing kwam naar voren dat deze spiraal uit zou zakken en vrouwen hem kwijt raakten. Vanaf toen toch ook maar een condoom gebruikt, en dat was maar goed ook. Daarbij ook last van veel en hevig bloedverlies. Na 6 maanden besloten om te laten verwijderen, konden ze[lees meer...] hem niet meer vinden. Hij is inderdaad uitgezakt en is zo niet veilig. Verwezen naar de gynaecoloog. Krijgt hem er ook niet uit. Nu word ik opgenomen op de dagbehandeling en gaan ze proberen hem onder een roesje eruit te halen.. Conclusie: niet aan deze spiraal beginnen!!!

09-05-2021 | Vrouw | 29
medroxyprogesteron parenteraal
Op mijn 14e begonnen met de prikpil, wat een droom om niet meer ongesteld worden. Na de 2e prik ben ik 15 jaar lang niet meer ongesteld geweest. Heb heerlijk genoten van seks zonder condoom. Maar nooit bij de bijwerkingen stil gestaan. Vandaag erachter gekomen wat voor bijwerkingen er zijn. Nu snap ik eindelijk waarom ik altijd zo ontzettend onzeker ben, vaak zenuwachtig e[lees meer...]n onrustig ben, ontzettend acne heb en vettig haar. Chagrijnig en ook een hele tijd depressief geweest. Dat waren dus waarschijnlijk de bijwerkingen. Ik ga nu stoppen met de prikpil en ben erg benieuwd hoe ik me over een paar maanden voel, ik laat het jullie weten.

09-05-2021 | Vrouw | 27
levonorgestrel
Vorige week maandag mijn koperspiraal laten vervangen door een mirena vanwege ernstige bloedingen. Sinds die tijd toename van nervositeit en angst. Zo erg dat ik dit weekend volledig in paniek raakte en niet meer alleen durfde te zijn. Kon bijna alleen maar huilen en was zeer emotioneel. Morgen huisarts bellen om hem te laten verwijderen. Vreselijk dit!

Desogestrel

05-05-2021 | Vrouw | 23
desogestrel
Ik slik deze pil inmiddels 4 maanden met de hoop dat mijn menstruatie zou uit blijven. Hormonaal is hij heel licht, dus qua stemmingswisselingen en depressief voelen geen last van gehad. Maar ik wordt om de 2 weken ongesteld voor een week lang! Ik hoop dat dit gaat afnemen, zo niet dan stap ik over naar een andere pil.

05-05-2021 | Vrouw | 16
etonogestrel
Het werlt heel fijn alleen zelf ervaar ik nogal wat bloedverlies

05-05-2021 | Vrouw | 32
levonorgestrel
Geen bijwerkingen gehad, alleen voelde het wel zitten tijdens geslachtsgemeenschap. Dat kon pijnlijk zijn .

03-05-2021 | Vrouw | 41
Endometriose
Met deze pil gestart ivm endometriose (een aandoening waarbij endometriose brandhaarden in mijn buikholte en in en rondom mijn eierstokken zit, vaak herkenbaar aan pijnlijke menstruaties maar ook pijn op andere momenten in de cyclus - iets wat iedereen met zware krampen, zoals veel reviewers hier, eens zouden kunnen googelen). Al vrij snel dagelijks wat hoofdpijn, maar n[lees meer...]ooit erg genoeg om paracetamol te nemen. Na ong. 2 weken doorbraakbloedingen (meestal bruin, slechts 1x rood). Geen grotere borsten zoals bij andere pillen. Verder geen andere bijwerkingen zoals neerslachtigheid, haaruitval, acne of laag libido. Ik heb bij andere anticonceptie ook nooit echt bijwerkingen gehad.

03-05-2021 | Vrouw | 50
desogestrel
Wegens constante buikpijn en ciste en dik baarmoederslijmvlies op aanraden vd gynaecoloog gestart met deze minipil. Eerste 3 maanden constant menstruatie, minder dan ervoor. Ciste na 6 maanden weg en menstruatie ook,en geen buikpijn meer. Nu ongeveer na 9 maanden weer bruin bloedverlies en veel buikpijn en pijnlijke borsten. Ook veel kg bijgekomen. Misschien er toch mee[lees meer...] stoppen?

03-05-2021 | Vrouw | 23
desogestrel
Ik heb deze pil zes maanden geslikt. Klachten op gebied van humeur etcetera had ik niet. Wel zijn er de laatste tijd andere klachten op zijn plaats gevallen. Ik kreeg last van acne op mijn haarlijn, en bij mijn borsten extreem jeukerige plekjes (bruin, schilferig). Omdat ik hoorde dat de onregelmatigheid in de ongesteldheid na ongeveer 3 maanden zou moeten verdwijnen heb i[lees meer...]k door gebeten. Enkel nu , na zes maanden, heb ik nooit een periode van niet-ongesteld zijn gehad langer dan 2 weken, en zijn mijn bloedingen heviger geworden en langduriger. Het komt erop neer dat ik elke maand langer bloed, dan niet. Dit zijn echter wel bekende klachten, had gehoopt dat ik bij het gelukkig overgrote deel hoorde die helemaal niet meer ongesteld wordt, want wat was ik blij om nog maar zo weinig hormonen te gebruiken. Dus de zoektocht naar het perfecte anticonceptiemiddel gaat door, helaas...

02-05-2021 | Vrouw | 43
etonogestrel
Dun slijmvlies in baarmoeder, daardoor regelmatig contact bloedingen. In het begin een heel jaar niet o gesteld, nu soms heel erg la g (twee weken) achter elkaar, zij het met zeer licht bloedverlies

30-04-2021 | Vrouw | 32
levonorgestrel
Na de zwangerschap van m'n tweede kind wilde ik een spiraal proberen om te kijken hoe dat zou werken. Het plaatsen was ongemakkelijk, maar daar was ik op voorbereid. Echt pijnlijk vond ik het niet, maar lekker is anders. Eenmaal geplaatst vond ik het een gek idee iets in me te hebben. De eerste weken leek het goed te gaan, maar werd al snel emotioneler. Ik moest snel huile[lees meer...]n om dingen die me raakte en begon ook weer vaker te piekeren. Dat piekeren sloeg op een gegeven moment om naar angstige gedachten. De week voor de nacontrole werd ik niet fit. Ik had het koud of ik zweette verschrikkelijk veel. Vooral snachts. In de ochtend werd ik moe wakker. Nu bleek m'n hartslag in rust al boven de 100 te zijn. Door deze klachten heb ik besloten de Mirena er uit te laten halen.

26-04-2021 | Vrouw | 20
levonorgestrel
Ik heb al bijna elke anticonceptie geprobeerd. Van de pil, minipil, Nuvaring tot Implanon. Allemaal tevergeefs. Op mijn 15e begon ik met het slikken van de pil, maar hierdoor kreeg ik al gauw pijn aan mijn scheenbenen en kreeg ik onverklaarbare knobbels. Echo laten maken, maar hier was niets op te zien. Dus overgestapt naar de minipil. Minipil geslikt tot mijn 19e, maar wo[lees meer...]u om gebruiksgemak iets anders. (Had ook meer afscheiding door de pil, waardoor ik bijna niets voelde tijdens het vrijen). Pil = uitgesloten Daarna een Implanon laten zetten, maar die heb ik na 6 maanden laten verwijderen. ERGSTE ERVARING OOIT! Van de Implanon kreeg ik paniekaanvallen, hartkloppingen, slapeloze nachten, 6 maanden lang zeer pijnlijke borsten (waren ook 2 cupmaten groter), 3 weken lang ongesteld etc etc... het werd zo heftig dat ik dacht dat ik dood ging. Na de Implanon heb ik de Nuvaring geprobeerd, maar werd hier heel duizelig van en vond het qua gebruik niet fijn. Het idee dat ik 2 hormonen in mijn lijf stak maakte me ook weer bang. Uiteindelijk heb ik 6 maanden niets gebruikt van anticonceptie en toen ging het 100x beter. Ik heb een relatie van 2 jaar dus ik wou wel extra beschermd blijven. Om deze reden heb ik de Kyleena 3 maanden geleden laten plaatsen. Het plaatsen doet pijn, maar de volgende dag had ik al geen last meer. Mijn maandstonden duren langer (ong 2 weken), maar dat lijkt me logisch aangezien je lichaam moet wennen aan een vreemd object. Ik heb gelukkig geen paniekaanvallen of hartkloppingen meer en mijn borsten doen alleen pijn als ik mijn regels krijg. Wel heb ik soms last van erge buikpijn en krampen, soms zo fel dat zitten en draaien in bed ENORM veel pijn doet! Als laatste heb ik nog 1 vervelende bijwerking die niemand blijkt te hebben: ik heb sinds mijn spiraaltje vreemde tintelingen en precies een verlamd gevoel aan mijn perifere zenuwstelsel. Het is altijd aan de linkerkant en straalt vanaf mijn schouderblad uit tot aan mijn arm. Soms verlies ik kracht in mijn arm. Laat een reactie achter als je deze bijwerking ook heeft. (Of iemand die je kent) Ik vind het heel vreemd dat ik deze bijwerking niet terugvind, het is ook begonnen toen ik het spiraaltje heb laten plaatsen.

25-04-2021 | Vrouw | 25
koperhoudend spiraal
In juli laten plaatsen; zeer pijnlijk en lang gebloed. Ik kwam van de pil af, stoppen met hormonen heeft me veel opgeleverd (afgevallen, beter in mn vel, hoger libido). Meteen een regelmatige cyclus, alleen erg veel pijn erbij. Ook regelmatig vaginale infecties. Op een gegegeven moment begon ik ook intermenstruele bloedingen te krijgen. Ik had continu kamp en bloedde 3 wek[lees meer...]en per maand. Hierdoor had ik continu maandverband nodig en het bloeden maakte me onzeker. Vanwege kamp en bloeden toch de spiraal laten verwijderen (op de dag van het verwijderen bloedde ik al 3 weken en 4 dagen). Ik raad hem echt niet aan! Mijn huisarts denkt dat het vele bloeden kwam omdat mijn baarmoeder zich niet helemaal kan samenknijpen omdat er een bewegend voorwerp in zit, andere spiraaltjes zijn plat en blijven op hun plek. Dit kan ook de kramp verklaren. Mijn huisarts gaat deze nooit meer plaatsen.

23-04-2021 | Vrouw | 23
levonorgestrel
Na jaren de pil te nemen ben ik overgeschakeld naar Kyleena spiraaltje omdat ik het beu was om elke dag een pil te nemen en de dosis in hormonen groter is. Het plaatsen viel best goed mee bij mij! Had me op het ergste voorbereid, maar eigenlijk maar letterlijk 2 seconden last gehad. Nu zijn we 5 weken verder en wil ik het laten verwijderen. Ik heb elke dag ontzettend vee[lees meer...]l pijn, die pijn komt telkens in weeën waar ik echt van begin te puffen en roepen soms als het héél intens is. Ik kan heel veel pijn verdragen, maar word nu de laatste 3 weken elke nacht meermaals wakker van de pijn. Volgens de gynaecoloog zit alles op zijn plaats en is er niks mis. Ik vind het super jammer dat ik het nu al laat weghalen, maar de pijn die ik elke dag voel weegt niet op tegen de voordelen.

20-04-2021 | Vrouw | 28
desogestrel
Aangezien ik een verhoogd kans heb op trombose moest ik stoppen met mijn pil die ik als jaren slikte (helaas). Toen overgestapt op de kylena spiraal, dat was echt een ramp.. heb mezelf nog nooit zo ellendig gevoeld, na een aantal paar maanden toch laten verwijderen. (opluchting) Nu sinds 3 weken geleden begonnen met de Cerazette.. ik voel mezelf wel gewoon prima, alleen[lees meer...] ik ben begonnen met slikken op mijn laatste menstruatie dag, maar ben nu 3 inmiddels weken later nog steeds ongesteld, ik heb hier eigenlijk geen zin in en vraag mezelf af hoelang dit blijft aanhouden? Want ik lees verhalen dat mensen maanden ongesteld zijn? iemand hier ervaring mee? :(

19-04-2021 | Vrouw | 21
levonorgestrel
Sinds mei 2020 het kyleena spiraaltje. Plaatsen was niet prettig, maar wel te doen om erna 5 jaar vanaf te zijn. Elk lichaam reageert anders dus het is het proberen waard. Nadat ik het spiraaltje geplaatst had had ik erge buikpijnen. Dit is na 3 maanden weggetrokken. Nu merkte ik dat ik continue wanneer ik gemeenschap had, blaasontsteking kreeg. Minimaal 10 keer in een jaa[lees meer...]r nu al. Dit is de reden dat ik het eruit laat halen. De menstruatie is wel een heel stuk minder geworden wat ik als pluspunt ervaarde. Ik heb er een fijne tijd aan beleefd van ‘n jaar, maar de blaasontstekingen maakte mij zo angstig dat ik het nu niet meer wil.

19-04-2021 | Vrouw | 29
koperhoudend spiraal
In juli Ballerine spiraal gezet. Direct regelmatige cyclus. Wel veel heftigere menstruatie, maar dat is bekend bij een koperspiraal. Wat ik het meest storend vind is het enorme slijmverlies, de hele maand door. In verband met het afraden van de Ballerine spiraal door het NVOG, KNOV en NHG (zie Radar) en mijn bijwerkingen besloten om de Ballerine te laten verwijderen.

19-04-2021 | Vrouw | 23
Acne/puistjes
In december 2020 de kyleena spiraal laten plaatsen bij de huisarts, dit was erg pijnlijk. Tot 4 weken daarna erg veel buikkrampen gehad, maar daarna geen last meer van gehad. Voorheen had ik een implanon, maar door het vele spotten (bloedverlies) de implanon laten verwijderen in maart 2020. Tussen maart en december geen anticonceptie gebruikt. Sinds ik de kyleena spiraal h[lees meer...]eb, heb ik ontzettend veel last van puistjes en acne in mijn gezicht. Ik heb heel mijn jeugd geen last hiervan gehad en baal hier ontzettend van. Ik weet niet 100% zeker of het door de spiraal komt, maar dit zou bijna een reden zijn voor mij om de spiraal te laten verwijderen en toch te kiezen voor een andere anticonceptie.

17-04-2021 | Vrouw | 25
etonogestrel
WAAROM: Ik heb voor Implanon gekozen omdat ik mezelf wilde beschermen tegen zwangerschap, maar moeite heb met het consequent innemen van medicijnen, en het een griezelig idee vind om een fysiek spiraaltje in mijn baarmoeder te hebben zitten. PLAATSING: Het plaatsen van het staafje was niet pijnlijk en duurde ongeveer vijf minuten. Alleen de spuit van de verdoving deed zee[lees meer...]r. Ik heb ongeveer twee week pijn rond het staafje gehad terwijl mijn weefsel heelde. Daarna heb ik er niks meer van gevoeld - alleen bij bloedprikken doet het zeer als de band erop drukt. WERKING: Ik heb de volle 3 jaar opgebruikt en ben niet zwanger geworden. Ook is mijn menstruatie - na een aantal maand heel licht en onregelmatig te zijn geweest - uiteindelijk helemaal gestopt. Toen mijn menstruatie licht was, had ik geen menstruatiepijn. Dat was een bijkomend voordeel. BIJWERKINGEN: Ik heb lichte maar vervelende hormonale acne op mijn gezicht, hals, nek, schouders en borst. Ik ben in korte tijd 10 kilo aangekomen maar dit stabiliseerde rond een nieuw gewicht en schoot niet ongecontroleerd ver omhoog. Ik maak me soms zorgen over langetermijneffecten op mijn vruchtbaarheid omdat ik niet meer ongesteld word. Daar is geen reden voor anders dan mijn eigen onzekerheid, maar dat gevoel is wel iets om rekening mee te houden. CONCLUSIE: Ik ben tevreden met dit anticonceptiemiddel. Het is heel makkelijk in gebruik, heeft relatief weinig bijwerkingen (vergeleken met de pil), en is effectief in zowel het voorkomen van zwangerschap als het verminderen van menstruatiepijn. PERSOONLIJK: Dit is de ervaring van Implanon in mijn lichaam. Ik heb mijn staafje tegelijkertijd met een vriendin laten plaatsen. Zij heeft het na twee week weer laten verwijderen omdat ze zeer zware bijwerkingen ervaarde. De bijwerkingen van het middel zijn dus helemaal persoonlijk. Hou daar rekening mee.

Norlevo

15-04-2021 | Vrouw | 22
levonorgestrel oraal
Ik heb binnen 72 uur de morning after pul geslikt en echt een paar dagen erna begon ik te bloeden en nu 7 dagen later nog steeds, nauw jaa bloeden het is echt bruin afscheiding met af en toe een paar druppels bloed. Daarnaast heb ik ook echt last van rommelende darmen heel vaak plassen en pijn aan mijn onderbuik. Ik voel me ook gewoon best opgeblazen ondanks ik 65 kilo we[lees meer...]eg. Ik heb trouwens seks gehad op mijn vruchtbare periode zover ik het weet namelijk 5 dagen na mijn onefsteldheid Weet iemand hier meer over ik ben bang dat het toch mis is gegaan is dit wel goed?

14-04-2021 | Vrouw | 21
levonorgestrel
Ben nu al bijna 2 weken aan het menstrueren met de mirena spiraal hoop dat dit minder word bij mijn volgende menstruatie . Plaatsing was pijnlijk maar ging wel! Normaal was ik 5 dagen ongesteld Ben nu met de mirena al bijna 2 weken ongesteld! Ik kijk het nog even aan ...

13-04-2021 | Vrouw | 25
Menstruatiepijn
Zo’n 5 jaar geleden begonnen met de prikpil, aangezien ik geen kinderwens heb en mijn menstruatie zeer dramatisch was. Eigenlijk meteen na de eerste prik, werd ik niet meer ongesteld. Ongelooflijk fijn hoe snel en betrouwbaar dit was. Echter heb ik de afgelopen jaren flink last van behoorlijk wat bijwerkingen/vage klachten. Ik heb vage rugpijn in m’n onderrug, waar geen [lees meer...]fysio, dokter of diëtist wat aan kan doen. Mijn haarkwaliteit is drastisch omlaag gegaan, het valt uit en groeit amper. Ik had ook van één op andere dag maag- en darmklachten (PDS-achtig, opgeblazen buik). Mijn huid en haar wordt laatste steeds sneller vet en heb snel pukkels, had dit vroeger nooit. Snel en vaak vermoeid, slaap slecht, sneller geprikkeld, vaginale ongemakken... Ik ben nog niet gestopt, maar ga om deze klachten de volgende injectie niet weer halen. Raad het ook zeker niet aan. Ik neem liever de dramatische menstruatie weer!

13-04-2021 | Vrouw | 30
koperhoudend spiraal
Ik heb de Ballerine nu 6 maanden. Waar ik tevreden over ben: - Geen hormonen - Word gewoon ongesteld en daardoor 'grip' en kennis over mijn cyclus/hormoonschommelingen - Geen condoom meer (zit in een vaste relatie) Bijwerkingen die ik vervelend vind: (voor iedereen is dit natuurlijk anders!!) - Soms ben ik heel heftig ongesteld --> minimaal 2 dagen lang zoveel blo[lees meer...]edverlies dat ik elk half uur (!!) mijn tampon moet wisselen, anders lek ik door. Hierdoor blijf ik thuis. - Wanneer ik dit heftige bloedverlies heb ben ik extreem moe, ik voel me gewoon uitgeput. Ongeveer een week voordat m'n menstruatie begint en dik een week na mn laatste bloeding dag. Ik denk omdat ik zoveel bloed heb verloren. Slik daardoor ijzerpillen. Conclusie: Ben over het algemeen tevreden. Maar ik hoop dat het bloedverlies minder wordt. Als dit niet zo is ga ik 'm laten verwijderen.

T-Safe

10-04-2021 | Vrouw | 50
koperhoudend spiraal
6 jaar de koperspiraal gehad. Kreeg begin december onbegrepen buikpijn die steeds heviger werd. Ik heb een paar maanden krom gelopen van de pijn en kon niet werken. Na 4 antibioticakuren (men dacht aan blaasontsteking) werd ik doorgestuurd naar een internist. Veel onderzoeken gehad en doorgestuurd naar gynaecoloog. Op eigen verzoek spiraal eruit laten halen. Op de echo [lees meer...]was te zien dat deze verkalkt was. Toen de gyn de spiraal eruit trok heb ik alles bij elkaar gevloekt. De pijn was niet te doen omdat de spiraal verkleefd zat in de baarmoederwand. Sindsdien zakt de pijn eindelijk af, heel langzaam maar zeker. Ik kan weer rechtop lopen. Ik ben iemand die altijd doorgaat ook als ik ziek ben maar deze pijn was onhoudbaar. Het is erg jammer dat ik hierover erg weinig op internet kan vinden. Misschien zijn er meer mensen met deze ervaring? Meestal geven spiraaltjes geen problemen maar het kan dus ook flink misgaan!

09-04-2021 | Man | 16
levonorgestrel
Ik heb 2 maanden geleden een Kyleena spiraaltje laten plaatsen. Het plaatsen deed erg veel zeer en moest er ook wel even van bij komen. Sindsdien elke dag last van spotting (doorbloedingen). Ik weet nog niet helemaal of de Kyleena spiraal echt iets voor mij is.

05-04-2021 | Vrouw | 29
Ongewenst zwanger met spiraal

T-Safe

03-04-2021 | Vrouw | 41
koperhoudend spiraal
Heb de t-safe laten plaatsen na een ongewenste zwangerschap, het leek het beste alternatief voor anticonceptie zonder hormonen. Heb de eerste 3 maanden dagelijks bloedverlies gehad, medicatie geslikt om een normale cyclus te krijgen, wat uiteindelijk werkte daarna normale cyclus met een forse menstruatie van gemiddeld 7 dagen veel bloedverlies. Veel moeheid en hoofdpijn [lees meer...]ervaren, Na 7 maanden gebruik volgde er een allergische huidreactie over mijn hele lichaam gepaard met heel veel jeuk. Daarop het spiraal laten verwijderen en de huidreactie verdween. Moeheid en hoofdpijn bleven aanhouden, lab laten prikken en bloedarmoede geconstateerd. Ben blij dat ik het spiraal heb laten verwijderen.

Evra (pleister)

02-04-2021 | Vrouw | 27
ethinylestradiol/norelgestromin
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Ik heb nu mijn 1e stopweek van de pleister en ik bloed nu al 3 weken heel heftig de dokter zegt na 2 maanden proberen word het al minder want het lichaam moet wennen. Ik heb best wel last van de bijwerkingen bvb gevoelige borsten en vaak hoofdpijn en misselijk in de ochtend.. Kort gezegt je bent schijnzwanger 😂 verschrikkelijk maarja nog maar even doorzetten

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (5383)
Anticonceptie - overig (3944)
Cholesterol (2961)
Depressie - antidepressiva overig (2806)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2471)
Pijn - morfine-achtigen (2275)
ADHD - psychostimulantia (2191)
Pijn (2059)
Verslavingsziekten (2036)
Bloeddruk - betablokkers (1731)
Maagzuur - protonpompremmers (1609)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1555)
Anticonceptie - eenfase (1437)
Angststoornissen (1271)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1228)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1192)
Depressie - antidepressiva TCA (1079)
Antibiotica - urineweginfectie (1005)