categorie

Anticonceptie - overig

Anticonceptie

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Anticonceptie - overig

29-07-2021 | Vrouw | 56
levonorgestrel
Ik ben 56 jaar en volgens de gynaecoloog zit ik in de overgang maar heb hele heftige menstruatie. Ik heb de Mirena laten plaatsen omdat mijn menstruatie periode soms 10 dagen of langer was en ook veel en hevig bloedverlies. 17 juni de Mirena laten plaatsen dit koste weinig moeite. vanaf dag 2 6 weken aan een stuk door zware bloedingen om gek van te worden. Ik nam ook med[lees meer...]icatie in tegen hevige bloedingen.Mirena eruit gehaald omdat ik dit niet had verwacht. Menstruatie heeft ruim 2 maanden daarna nog geduurd. Mirene valt mij tegen helaas zal ik geen andere anticonceptie gebruiken en mijn overgang uitzitten.

Norlevo

28-07-2021 | Vrouw | 30
levonorgestrel oraal
Onveilig sex gehad 5 dagen voor ovulatie maar omdat mijn cyclus varieert van 28 tot 31 dagen wist ik niet precies wanneer mijn echte ovulatie zou zijn. Voor de zekerheid map gebruikt. Zelfde nacht buikpijn en steken (ik was bang dat dit mijn eisprong was omdat ik dit altiid voel). In de 2 weken na map kreeg ik pijn in de borsten,opgezwollen buik en was ik zeeer emotion[lees meer...]eeel ..huilen en ruzie maken. Ik werd niet ongesteld en heb paar dagen afgewacht . Na 10 dagen overtijd zwangerschapstest gedaan en niet zwanger dit was een opluchting. Ik dacht dat ik zwanger was door al deze symptomen. Nu 2 maanden later eerste menstruatie ik heb 1 cyclus overgeslagen. Nu direct aan de anticonceptie. Misschien was deze pil overbodig geweest maar het heeft gewerkt. Ik zou het niet nog een keer gebruiken omdat ik lang met een opgezwollen buik liep,onzekerheid en emotioneel. Het gebruik is bij iedereen heel anders maar dit was mijn ervaring.

26-07-2021 | Vrouw | 22
Menstruatiepijn
Ik heb de prikpil op 28 juni laten zetten. 1 weekje terug begon ik krampen te krijgen, maar nog niet ongesteld en slik hiertegen naproxen. Weet iemand of deze krampen ooit weggaan?

23-07-2021 | Vrouw | 22
levonorgestrel
Ik heb 11 maanden geleden mijn spiraal laten zetten en na lang twijfelen toch naar de huisarts geweest, mijn klachten voorgelegd en sinds vanochtend is het eruit. Afijn, ik ben 22 en heb geen kinderen. Ik nam het spiraaltje omdat ik dacht dat het het proberen waard was, ik door latex opdroog (niet leuk voor het seksleven en mn partner) en omdat ik pilmoe was. Inzet[lees meer...]ten koste behoorlijk wat moeite, bij een huisarts in opleiding gedaan (achteraf gezien, niet zo handig, omdat mijn bekken iets gekanteld liggen en ze nog niet zo veel ervarjng gehad), dat duurde 15 a 20 mij, er moest iemand worden bijgehaald (verder geen moeite mee, ben vrij gemakkelijk wat dit soort dingen betreft). Deed onwijs veel pijn, hevige krampen, toen het erin gjng en zat. Kon amper naar heus komen, ik was met de bus en een stuk lopend) dus terug strompelen met mijn hand op mn onderbuik. Veel paracetemol genomen, hielp weinig. 2 weken ongeveer gebloed en sindsdien grotendeels ellende. Niet alles, maar wel een hoop. Ik startte een nieuwe opleiding en had al genoeg stress van mezelf maar door het spiraaltje leek het me allemaal veel heftiger te raken, en ik kreeg overspanningsklachten van de combi spiraal+studie die al snel richting een burnout leken te gaan. Ik heb al diagnoses voor een dysthyme stoornis en ADD, en hoewel ik na mijn therapie veel motivatie had om mijn studie te doen (zelfs in corona tijd!) lukte er weinig. cijfers wel okay, maar een hoofd vol watten; veelal wazig, geen concentratie, ketting roken door de stress en ga zo maar door. Na 5-6 maanden had ik ook een cyste op mn eierstok gekregen. Op dat moment was ik ook erg bezig met mijn fysio, maar door de pijn lukte het een aantal weken niet. Mijn menstruatie ging ook gewoon door en waar deze op de pil 3-5 dagen duurde, leek het nu elke keer langer te duren met minimaal 5-7 dagen ongesteld, in de wenperiode kon het wel uitschieten naar 14 dagen met een paar dagen geen bloed en dan weer wel. Na een aantal maanden zo te hebben rondgelopen werd ik steeds meer gek van mezelf. Waar ik eerst zo goed mee had leren omgaan in therapie, hielp niet meer. Ook mijn vriend en moeder merkte verschillende dingen in mij op, waarvan ik zelf niet zeker weet of het nu het spiraaltje was, de stress van school of allebei. De reden waarom hij er nu dan echt is uitgehaald, is omdat ik al twee weken nergens ben met mn hoofd, als een kip zonder kop. Ik ben al niet zo handig maar nu laat ik bijna alles wel vallen, ik was futloos, moedeloos en kon nergens rusten. Ik sliep ook niet geweldig. Vanochtend er uit gehaald, ik hoop dat de waas snel optrekt. Ik ga waarschijnlijk weer terug aan de pil wanneer ik ongesteld wordt. Nu maar wachten op de crash :\ maarja, dat heb ik er zeker voor over als ik me dan weer gedeeltelijk normaal kan voelen.

Implanon (hormoonimplantaat)

23-07-2021 | Vrouw | 22
etonogestrel
Ik heb de keuze gemaakt om het staafje te zetten na 7 jaar aan de pil te hebben gezeten. Dit heb ik gedaan op vrijdag 16-07-2021. Het hele weekend + maandag ging het prima. Tot ik dinsdag wakker werd; de plek was ontstoken. Ik ben gelijk naar de huisarts gegaan en die heeft mij antibiotica voor geschreven. De volgende dag was de omvang van het gebied van de ontsteking v[lees meer...]erdubbeld en was het enorm dik. Die middag is het kleine wondje ook open gesprongen, en wat eruit kwam zal ik jullie besparen... Ik heb de HA direct gebeld en moest gelijk langs komen. Ik had een andere HA omdat mijn huidige met vakantie was. Ze keek 1x en ze zei; Je moet nu met spoed naar het ziekenhuis, hij moet er per direct uit. Ik helemaal in paniek onderweg naar het ZH... Moesten ze via een echo kijken waar het staafje zich bevond omdat die niet meer te voelen was door de zwelling. Na hem gelokaliseerd te hebben, hebben ze mijn hele linkerarm verdoofd en een incisie van 4cm gemaakt... Uiteindelijk dat rot ding eruit gekregen en nu herstellen. Voor mij nooit meer. Disclaimer: Elke arts die er naar het gekeken heeft zegt nog nooit zo iets gezien te hebben. Er zijn verder ook geen verhalen als dit online te vinden, dus ik ben waarschijnlijk weer eens de eerste.... Twijfel niet om hem zelf te zetten! Veel vriendinnen van mij hebben hem ook een die zijn er helemaal tevreden mee. Ik heb alleen weer pech :)

22-07-2021 | Vrouw | 29
levonorgestrel
Na lang gebruik van Mycrogynon 50 was ik toe aan wat anders. Ik wilde niet weer aan de pil dus koos ik voor een spiraal. Op internet had ik mijn onderzoek gedaan waardoor ik op Kyleena ben uitgekomen. Het zetten was geen pretje en pijn had ik dan ook zeker. In het begin had ik meer en vaker last van ongesteldheid en steken. Na een half jaar merkte ik dat dat minder werd ma[lees meer...]ar kreeg ik meer puistjes zowel in mijn gezicht, rug en borst er voor terug. Ook dat mijn haar eerder vet wordt. Waar ik voorheen 1 a 2 keer in de week mijn haar waste is het nu om de dag of soms iedere dag geworden. De bovenkant ziet er dan vooral vet uit. Daarnaast ben ik niet altijd even scherp wat ik daarvoor niet had. Alsof je niet meteen doorhebt wat er om je heen gebeurt en je hersenen niet alles snel kunnen verwerken. Heel frustrerend. Dit heb ik eerder ergens gelezen, mevrouw had de spiraal eruit laten halen en vervolgens nergens meer last van. Nu een jaar verder ben ik toch aan het nadenken om de spiraal te laten verwijderen maar ben nog in dubio wat dan de vervanger gaat worden.

22-07-2021 | Vrouw | 20
Onregelmatige menstruatiecyclus
Ik begon met anticonceptie toen ik 15 was. In had heel erg last van acne en de huisarts zei tegen mij dat de pil zou kunnen helpen, ik ben toen begonnen met de pil, in het begin ging alles goed. Totdat ik hem heel vaak vergat in te nemen, was soms wel 2x in de maand ongesteld ... Ik ben toen veder gaan kijken en kwam toen uit op de prikpil, het leek mij wel handig aangezie[lees meer...]n je die bijna niet vergeten kan om te halen om de 3 maanden. Na een paar maanden kreeg ik last van veel witte afscheiding, kreeg last van hoofdpijn en kwam 10 kilo aan .. Ik merkte dat ik steeds minder zin had in seks en vroeg mij steeds af waar dat vandaan kwam. Ik moest vaak zin maken om te beginnen, maar als ik eenmaal bezig was voelde het zoals altijd, gewoon fijn en voelde me om mn gemak. Ondanks dat ik al 5 jaar met mijn vriend ga, voelt het niet prettig dat ik mijn vriend zo een onzeker gevoel geef, we hebben vaak gesprekken erover om met de prikpil te stoppen. In de eerste twee jaar van onze relatie ging alles goed (toen ik de gewone pil slikte) maar toen ik aan de prikpil begon, hadden we vaak discussies. Was ik het ene moment heel vrolijk en het andere moment super chagrijnig en boos om eigenlijk helemaal niks, wat natuurlijk ook niet echt een goede invloed heeft op onze relatie. Ik heb vaak last van buikpijn, krijg vaak zomaar hoofdpijnaanvallen en voel me niet mezelf. Let alsjeblieft goed op jullie zelf, want als je opzoekt wat er allemaal in de prikpil zit zie je hoe schadelijk het is. De huisarts zou je dit nooit vertellen. 2 maanden geleden heb ik mn laatste prikpil gehaald en ga hem ook niet meer halen. Ik hoop dat jullie meiden jullie zelf goed laten informeren en er goed over nadenken!!

21-07-2021 | Vrouw | 27
Onregelmatige menstruatiecyclus
de dokter vond het bij me passen. Ik kamp met borderline en psychische klachten. Psycholoog afgerond want het ging super. Tot de prikpil… -Negatieve gedachtes - twijfelen aan relatie door laag libido -paniekaanvallen -zenuwachtig Kortom verschrikkelijk. Iemand die kampt met paniekaanvallen en bps, raad ik het af want helaas spuiten ze 3 maanden aan hormonen in[lees meer...]. Ik wil weer gelukkig worden en de oude dus ik denk dat dit de eerste en de laatste prik is 😂 Iemand ervaringen er mee dat op het begin deze klachten ook hevig waren maar je er uiteindelijk doorheen komt ?

21-07-2021 | Vrouw | 25
levonorgestrel
Na lang wikken en wegen gekozen voor een spiraal. De kyleena had mijn voorkeur omdat hier zo min mogelijk hormonen in zitten. Ik heb hem nu ruim een jaar en mijn menstruatie wordt steeds minder. De hoeveelheid bloedingen maar ook hoe lang het aanhoudt. Het inbrengen is mij erg mee gevallen, kon mijzelf goed ontspannen waardoor dit ook makkelijk verliep.

19-07-2021 | Vrouw | 21
levonorgestrel
Besloten om de kyleena te nemen omdat het een kleine spiraal is die wel effectief is. Inbrengen was ontzettend pijnlijk, van tevoren wel paracetamol genomen al maar alsnog heel pijnlijk. Die avond en de dagen erna veel krampen, partner hielp met douchen omdat bukken zelfs niet ging. Afin, na een tijdje ging de ergste pijn weg. Maar toch bleef ik een aantal keer per w[lees meer...]eek krampen behouden, soms licht en soms zo heftig dat ik alleen op de bank kon liggen en wachten tot ze voorbij gingen. En een onregelmatige cyclus, waarbij het niet uitzonderlijk was om 10 dagen te bloeden. Ook had ik de eerste drie maanden na plaatsing last van depressieve gevoelens, wat ik aan de spiraal kon koppelen want het kwam op voor de 'menstruatie' en verdween vervolgens weer. Na 3 maanden gingen deze klachten wel weg. Na een jaar gebruik de spiraal laten verwijderen wat de beste keuze is geweest voor mij. Wil er wel bij zeggen dat mijn ervaring een van de extremere is denk ik, dit zal lang niet bij iedereen zo zijn.

15-07-2021 | Vrouw | 33
levonorgestrel
Vanaf mijn 16e slikte ik de pil, slikte vaak door of vergat deze in te nemen. Gestopt toen we een kindje wilden. Na twee miskramen, zwanger van onze oudste. Tussendoor weer aan de pil, maar alle meest gehoorde klachten waren er weer. Hierna de Mirena laten plaatsen, waar ik na een probleemloos jaar klachten als hooikoorts (heftig, het hele jaar door), schijnzwanger, humeu[lees meer...]rschommelingen, geen libido en nog een lijstje die ik ben vergeten. Er uit laten halen en was een heel ander mens! Na de derde kleine de Kyleena laten plaatsen. Nu na een jaar weer heftige hooikoorts en weer schijnzwanger. Snel er uit! De man is aan de beurt 🤦🏽‍♀️

Ballerine

12-07-2021 | Vrouw | 34
koperhoudend spiraal
Spiraal na mijn laatste zwangerschap laten zetten bij de huisarts, het zetten deed geen pijn tov eerdere koper spiralen en daarna ook geen last gehad. Elke maand gewoon ongesteld en bloed dan flink, 2e dag is echt het meeste en moet mezelf continu verschonen om niet door te lekken. Heb telkens paar dagen voordat ik ongesteld wordt een enorm gevoel van opgeblazen buik en vo[lees meer...]el me er niet fijn door. Daarnaast dagelijks veel last van slijmverlies. Ondanks dit allemaal is het wel fijn omdat er geen hormonen in zitten en ik me dus wel mezelf voel. Twijfel wel of ik hem nu na 1,5 jaar wil houden en niet voor het anticonceptie staafje wil gaan, beetje klaar met dat gedoe onderin…

Implanon (hormoonimplantaat)

12-07-2021 | Vrouw | 35
etonogestrel
9 maanden geleden laten zetten. Zeer onregelmatig bloedverlies tot non stop bloedverlies. Eerste ongesteldheid duurde een maand, vervolgens kwam het om de 1 a 2 weken weer terug en duurde dan ook 1,5 tot 2 weken. Momenteel verlies is al 16 weken bloed (afwisselende mate van verlies, van een paar druppel per dag tot bloedverlies van een normale menstruatie) en heb ik van d[lees meer...]e week een afspraak bij de gynaecoloog, waar ik hem waarschijnlijk laat verwijderen. Verder vind ik dat mijn emoties geremd worden met gebruik van deze anticonceptie. Dit kan ook komen vanwege het vele bloedverlies en ik daar dus ook minder goed door in mijn vel zit.

07-07-2021 | Vrouw | 43
levonorgestrel
Ik gebruik dit spiraal nu meer dan 10 jaar. Plaatsing en verwijdering ging steeds zonder problemen of noemenswaardige pijn of ongemak. Geen horrorverhaal hier ;-) Mijn eerste spiraal werd geplaatst 2 jaar na de zwangerschap en gaf nu en dan wat bloeding in de eerste maanden. Wel had ik last van moodswings die vooral door mijn partner werden opgemerkt. Na een klein jaar[lees meer...] is dit gestabiliseerd. Ik werd niet meer ongesteld, wat een enorme luxe is. Mijn tweede spiraal gaf nauwelijks tot geen bijwerkingen meer na plaatsing. Hoogstens heb je om de 3 à 4 maanden een klein beetje spotting, zelfs geen bloeding. Over het algemeen ben ik er heel erg tevreden over !

05-07-2021 | Vrouw | 26
medroxyprogesteron parenteraal
Ik snap niet waar alle negatieve reacties vandaan komen. Ik gebruik sinds mijn 14 de anticonceptiepil. Eerst de Diane en toen dat niet meer mocht nog 3 andere geprobeerd. Ik werd er neerslachtig van, laag libido en mega erge witte afscheiding elke dag. November kreeg ik te maken met een burnout. Ik was zielsgelukkig. Hierdoor heb ik ook besloten een andere anticonceptie te[lees meer...] willen. Apil mijn eerste prik gehad. Eerste 2 maanden onregelmatig ongesteld. Sinds een maand geen bloed verlies meer. Ik vind het fijn dat ik niet elke dag aan de pil hoeft te denken. Laat je niet afschrikken en probeer het eens 6 maanden. Alle anticonceptie hebben bijbewerkingen maar bij deze heb ik de minst erge.

01-07-2021 | Vrouw | 36
levonorgestrel
Ik heb voor heen 7 jaar lang mirena gebruikt. Daarvan had ik regelmatig last van stemmingswisselingen maar was ook wel regelmatig ongesteld. Na mijn derde bevalling heb ik kyleena gekozen. Ik heb het nu al bijna meer dan 1 jaar en ik moet zeggen dat ik me toch wel veel beter voel aangezien er wat minder hormonen in ziet dan die van mireena.

30-06-2021 | Vrouw | 25
levonorgestrel
De kyleena is mijn 2e spiraal. Ik heb voor mijn 2 kinderen een keer de mirena gehad, maar omdat de kyleena minder hormonen af geeft, dit keer hiervoor gekozen. Het plaatsen ervaar ik als rampzalig. Ik wordt gigantisch duizelig, maar als de spiraal is geplaatst is dat ook meteen voorbij. Gedurende de dag wat buikpijn maar dat is verder prima te doen. Ik heb de spiraal nu 4 [lees meer...]maanden en heb eigenlijk al 4 maanden van alles en nog wat. Constant bloedverlies, en enorme eczeem. Ik heb overal jeuk, van mn rug tot aan m’n ooglid. Nu hormoonzalf gekregen om te kijken of dit verbeterd. Ik wil nog even volhouden omdat ik met de mirena ook na een half jaar klachten vrij was, maar als dit niet het geval is zal ik toch de kyleena moeten laten verwijderen.

EllaOne

27-06-2021 | Vrouw | 23
ulipristalacetaat
Enkele uren na onbeschermde seks kwam ik erachter dat ik bijna zou moeten ovuleren, daarom EllaOne gehaald en direct ingenomen. Diezelfde avond kreeg ik hevige hoofdpijn, verder geen verschijnselen meer gehad. Wat de bijsluiter niet vermeld, is dat je (tot je weer ongesteld wordt) hierna nog verschijnselen kan krijgen die lijken op zwangerschap en dus erg stressvol kunnen[lees meer...] zijn. Ik ben 13 dagen na inname gelukkig ongesteld geworden, de pil heeft dus gewerkt. Maar ik had (meer dan anders) pijnlijke borsten, stemmingswisselingen, lichte bloedingen, hoofdpijn, erg veel afscheiding, veel buikpijnlijkheid. Ik meet ook mijn lichaamstemperatuur om te weten wanneer ik ovuleer (T is hoog na ovulatie). Mijn temperatuur bleef na de pil ook de hele tijd hoog, terwijl ik zelf een erg korte luteale fase heb van 7 dagen. Als je zwanger bent is je temperatuur ook hoger. Na de pil bleef mijn temperatuur gedurende 12 dagen dus ook hoog, waardoor ik me nog meer zorgen maakte. Ik schrijf deze review om hopelijk andere vrouwen gerust te kunnen stellen, ik heb erg veel stress gehad ook al heeft de pil zijn werk gedaan. In de bijsluiter staat dat je na 2-3 dagen geen bijwerkingen meer hebt, dit is dus niet waar!! Probeer je niet te veel zorgen te maken als je luteale fase anders dan anders verloopt, waarschijnlijk doet de pil zijn werk!

27-06-2021 | Vrouw | 24
medroxyprogesteron parenteraal
Ik ben in 2018 begonnen aan de prikpil. Ik heb de prikpil als kind al eens gehad alleen kreeg ik het dus echt veelste vroeg voor mijn lichaam, nu als volwassenen was het toch andere koek. 1x in de 3 maanden na de huisarts en veilig tegen zwangerschap! Wie wilt dat nou niet. Alleen in het begin van 2021 werd ik veel erg overwhelmed door bijwerkingen en ik wilde mijn licha[lees meer...]am even met rust laten even geen prikpil voor mij Zie hier de bijwerkingen : Hooftpijn Psychische klachten Vlak of heel agressief Spontane blauwe plekken Libido die laag is (vecht er tegen en vind je weg) Klein beetje aangekomen Zenuwachtig Hormonale acne (ga er mee na de huisarts tot je sirieus genomen word heb ik ook gedaan en me huid was zo zacht als baby billen) Eetlust werd beter! Vermoeid Ik ben niet zo zeer gestopt vanwege de bijwerkingen waar ik last van had en als je een goede vriend /man hebt laat je stimuleren tot je sex wel weer leuk vind het maakt het leven zo veel leuker als je alles samen kun doen! Ik ben tijdelijk gestopt met de prikpil om natuurlijk ongesteld te worden helaas werd het hem niet voor mijn aangezien onze libido best hoog is dus na 4 a 5 maanden ben ik toch weer terug gegaan op de prikpil alleen zit in midden in mijn stopweek en ben ik toch ongesteld geworden 😂 Laat je niet gek maken door alle reviews je kunt het altijd 1 prik (3maanden) uitproberen

25-06-2021 | Vrouw | 16
levonorgestrel
Ik was de pil helemaal zat omdat ik het aldoor vergeet en ik was mezelf niet meer. Nu heb ik net een spiraal laten plaatsen wat bij mij ontzettend veel pijn deed. Ik denk dat het bij iedere vrouw wel anders is, maar voor mij was het heel heftig. De behandeling was gelukkig wel snel. Je moet het er wel echt voor over hebben.

24-06-2021 | Vrouw | 37
levonorgestrel
Na lang getwijfeld te hebben toch de Kyleena laten zetten. Ik had gewoon geen zin meer in gedoe daar, na 2 zwangerschappen en uiteindelijk 2 keizersnedes. Ik heb hem bij m'n eigen verloskundige laten zetten. Dat was een hele goede zet. Het wordt ook vergoed door de verzekering als huisartsenzorg, en ze hebben gewoon veel meer ervaring. Bij de huisarts lukt een uitstrijk[lees meer...]je maken na 4 pogingen een keer, dus dat zag ik echt niet zitten. Het zetten was letterlijk in 2 minuten gedaan. Bij het plaatsen een heel klein beetje kramp in m'n buik. Maar niet eens noemenswaardig. Ik heb hem nu een maand en heb nog geen bloeding gehad. En de hormonen zorgen niet voor bijwerkingen die ik bij de pil (microgynon 30) wel had. Ik ben heel erg blij dat ik het toch heb gedaan. Maar ook ik hoor verschillende verhalen om me heen. Dus uiteindelijk weet je het nooit. Maar bij twijfel, zeg ik doen.

23-06-2021 | Vrouw | 25
levonorgestrel
Na 10 jaar anticonceptiepil en 1,5 jaar geen anticonceptie, toch besloten een hormoon spiraaltje te plaatsen. Na plaatsen last van menstruatie buikkramp dat aan bleef houden, een aantal dagen per week. Soms zelfs met uitstraling naar de bovenbenen. Wetende dat dit een half jaar aan kon houden, heb ik het aangekeken. Ook voelde ik me opgeblazen. Werd helaas niet minder en d[lees meer...]aardoor na een jaar besloten hem er uit te halen. Nu een dag later voelt mijn buik ‘zachter’ en minder gespannen. De kramp is verdwenen. Heeel blij dat dit achter de rug is. Had ik geen kramp gehad was dit een prima anticonceptie middel geweest. Helaas gewoon pech!

23-06-2021 | Vrouw | 38
levonorgestrel
Ik heb de Mirena spiraal laten plaatsen tijdens een overtijdsbehandeling. Van het plaatsen heb ik niks mee gekregen omdat dit onder een roesje gebeurt. Na de behandeling heb ik extreem veel pijn gehad. Pijn die vele malen erger is dan mijn menstruatiepijn met pijn scheuten naar de benen toe. De pijn in deze vorm heeft anderhalve week aangehouden. Ik heb deze anderhalve wee[lees meer...]k met maximale pijnstilling en in bed doorgebracht. Mijn vermoeden was dat dit door de behandeling kwam, maar toen de eerste menstruatieperiode aan zou moeten doen kwam deze pijn in dezelfde vorm terug. Ook tijdens de ovulatie had ik deze pijn. Ik was minimaal 50% van de maand in deze pijn. Ik heb na 2 maanden mijn huisarts verzocht om de spiraal te verwijderen. De huisarts gaf aan dat het verstandig was omdat mijn lichaam de spiraal aan het afstoten was. Na het verwijderen realiseerde ik mij dat ik eigenlijk continue een licht druk en pijn heb gehad en de spiraal voelde zitten. Ook heb ik in die periode veel meer hoofdpijn gehad dan ik normaal heb.

23-06-2021 | Vrouw | 29
medroxyprogesteron parenteraal
Direct na eerst prik niet meer ongesteld. Geen doorbraakbloedingen. Echter wel last van bijwerkingen. Toename van vaginale afscheiding, haaruitval, stemmingswisselingen. Na 4 prikken mee gestopt. In maart 2021 laatste prik gehad nog niet ongesteld geworden en nog steeds last van de bijwerkingen.

22-06-2021 | Vrouw | 26
levonorgestrel
Mijn menstruatie was al heel regelmatig en dat is het nog steeds, maar dan veel lichter. Heb nergens last van en hoef nergens aan te denken. Heerlijk die zorgeloosheid! Plaatsen was ongemakkelijk, maar niet pijnlijk.

19-06-2021 | Vrouw | 24
levonorgestrel
Nadat ik 8 jaar de pil slikte, wou ik een variant met minder hormonen en besloot op aanraden van mijn gynaecoloog de Kyleena spiraal te laten plaatsen. De plaatsing was pijnlijk, de krampen daarna hielden 3-4 dagen aan. Terug op controle bleek ik PCOS te hebben (al mijn hele leven). Nu 3 maanden na het plaatsen, heeft dit een groot effect op mijn lichaam. Ik ben enkele kil[lees meer...]o’s bijgekomen, haar op mijn hoofd valt plots meer uit als normaal, mijn lichaamsbeharing is toegenomen en ik heb terug last van acne. Ik ben 24, maar voel me terug als beginnende puber. Desondanks de neveneffecten, voel ik me mentaal wel beter. Maar door de zware neveneffecten, ga ik hem wel laten verwijderen. Ik raad dit dus absoluut niet aan voor vrouwen met PCOS.

Nuvaring

18-06-2021 | Vrouw | 27
ethinylestradiol / etonogestrel

Evra (pleister)

16-06-2021 | Vrouw | 20
ethinylestradiol/norelgestromin
Ik stapte van de gewone combinatiepil over op de Evra-pleister, omdat ik regelmatig vergat om de pil op hetzelfde tijdstip in te nemen. De pleister heeft dezelfde bijwerkingen als de combinatiepil. Er zijn bepaalde plekken waar je de pleister niet mag plakken, zoals je borsten bijvoorbeeld. Dit deed ik dus ook niet. Ik plakte 'm meestal op mijn arm of buik. De pleister lie[lees meer...]t daar na het verwijderen echter een heel rode geïrriteerde plek achter. Het duurde wel drie weken voor dit helemaal verdwenen was. Na een paar maanden gebruik had ik dus allemaal van die geïrriteerde plekken op mijn huid. Bovendien jeukte het heel erg op de plek waar de pleister zat. Dat vond ik een groot nadeel, dus ben ik weer terug gegaan naar de pil. Als je huid niet zo reageert als die van mij, is het denk ik een heel fijn alternatief voor de pil.

15-06-2021 | Vrouw | 20
levonorgestrel
In oktober 2020 heb ik mijn eerste spiraaltje laten plaatsen, na al sinds mijn 14e aan het rommelen te zijn geweest met verschillende anticonceptie. Uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat een anticonceptie met continue afgeving van hormonen het beste bij mij zou passen. Waarbij ik bij andere anticonceptie methodes enorm last van neerslachtigheid en stemmingswisselingen,[lees meer...] valt dat bij de Kyleena echt heel erg mee. Ik merk wel iets meer last van huilerigheid, maar het valt me echt mee. Het plaatsen (heb hem twee keer laten plaatsen) deed bij mij wel erg veel pijn. De eerste keer had ik ook langdurig last van krampen na het plaatsen, maar de tweede keer was het na 2 dagen over. Wel heb ik een raar soort pijn in mijn bovenbenen sinds dit spiraaltje. Ik heb deze bijwerking nog niet eerder gehoord bij iemand anders, dus ik heb een afspraak hiervoor gemaakt bij de huisarts. Al met al blijft een hormonale anticonceptie voor mij niet een fijne optie, maar de Kyleena spiraal is echt de beste optie wat mij betreft.

15-06-2021 | Vrouw | 31
levonorgestrel
Na jarenlang tobben met heftige menstruatieklachten en na mijn 2 kids besloten van de pil over te stappen op de mirena. Plaatsen vond ik goed te doen. Na het plaatsen een week of 6 bloedverlies maar dit was mij van tevoren verteld. Daarna nooit meer ongesteld geweest. Wat een verademing. Heb hem nu 3 jaar en ben er zeer tevreden mee.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (5455)
Anticonceptie - overig (3989)
Cholesterol (2993)
Depressie - antidepressiva overig (2825)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2500)
Pijn - morfine-achtigen (2299)
ADHD - psychostimulantia (2230)
Pijn (2079)
Verslavingsziekten (2063)
Bloeddruk - betablokkers (1747)
Maagzuur - protonpompremmers (1623)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1576)
Anticonceptie - eenfase (1451)
Angststoornissen (1285)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1242)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1203)
Depressie - antidepressiva TCA (1089)
Antibiotica - urineweginfectie (1029)