categorie

Anticonceptie - overig

Anticonceptie

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Anticonceptie - overig

27-01-2023 | Vrouw | 35
etonogestrel
Verschrikkelijk! Hele hormoonhuishouding in de war, sterkte stemmingswisselingen gekregen en last van acne gekregen.

24-01-2023 | Vrouw | 36
levonorgestrel
Na 3 snelle zwangerschappen achter elkaar wilde ik graag even rust voor mijn lijf. Ik heb de spiraal 3 maanden na de zwangerschap laten plaatsen en heb serieus 3,5 maand nonstop gebloed. Sindsdien heb ik veel negatieve gedachten en gevoelens weinig geduld, zijn mijn man en ik nog maar zelden intiem en heb ik vaak steken in mijn onderbuik. Ook heb ik een onregelmatige me[lees meer...]nstruatie waardoor ik soms de angst heb dat ik toch zwanger ben. Al met al, geen pretje en ik denk er over om het na een jaar van ellende te laten verwijderen.

22-01-2023 | Vrouw | 24
levonorgestrel
Ik was erg zenuwachtig voor het zetten van de Kyleena. Pijnstilling ingenomen voor de zekerheid. Het opmeten deed geen zeer, de plaatsing was een vervelend gevoel wat 10 seconde duurde en viel uiteindelijk reuze mee (eens een positief verhaal ;) ) Daarna was het klaar en had ik geen klachten van buikpijn en kon gewoon verder met de dagelijkse bezigheden. Ik heb de spir[lees meer...]aal nu al langer dan 2 jaar en ben nog steeds erg tevreden. Weinig klachten en geen bijwerkingen.

22-01-2023 | Vrouw | 39
Endometriose
Na 1,5 jaar gebruik van de minipil heb ik vaginale droogheid gekregen. Erg vervelend. Haaruitval tevens na een jaar en echt geen zin in seks (ook te maken met de droogheid). Hier staat tegenover dat ik geen lichamelijke pijn meer heb (borsten, buikpijn, en klachten endometriose (!)). Tevens nagenoeg geen migraine meer.

20-01-2023 | Vrouw | 31
Menstruatiepijn
Aan alle (jonge) vrouwen die die dit zien, aub lees! Artsen in Amerika raden de prikpil nu alleen nog maar aan voor maximaal 2 jr gebruik. Mocht je wel jong zijn, moet je zorgen dat je extra supplementen slikt (vitamine D en calcium). Ik wist dit niet. Hier mijn verhaal: Mega heftige, pijnlijke en onregelmatige menstruaties. Vanaf 14e aan de pil, na 2 jaar proberen en[lees meer...] wisselen overgestapt op prikpil. Eerste jaar bleef ik klachten/doorbraak bloedingen houden dus ik kreeg de injectie elke 8 weken. Nooit geen problemen gehad, was super blij met niet ongesteld zijn en heb geen kinderwens. Wel heb ik sinds pubertijd gestruggled met angsten en depressie, wat op mijn 27e resulteerde in een burn out. Ik zit inmiddels 4,5 jaar thuis waarbij ik geen voortgang leek te boeken. Nadat ik wat informatie tegen kwam over de bijwerkingen van de prikpil, en vooral dat ik supplementen had moeten slikken tegen botontkalking, besloot ik te stoppen. Ik heb me nog nooit beter gevoeld! Angsten zijn veeeel minder, ik voel m’n eigen emoties eindelijk weer (ik werd altijd ijs konijn genoemd), depressie is nu veel meer naar de achtergrond. M’n haar valt niet meer uit, ik heb minder last van allergische reacties, m’n libido is hoog. Ik begon zo vroeg met de (prik)pil (16/14) waardoor ik helemaal niet wist wie ik was zonder hormonen. De kinderwens is er nog steeds niet, dus nu in het proces van sterilisatie. Mocht je nog twijfelen, zoek vooral op Amerikaanse literatuur over de depo provera.

Nuvaring

20-01-2023 | Vrouw | 26
ethinylestradiol / etonogestrel
Vorig jaar ben ik gestopt met de pil, omdat ik er heel veel door ben aangekomen en veel last van hoofdpijn had. Op aanraden van een vriendin voor de nuvaring gekozen. Zij was er heel positief over: geen bijwerkingen en makkelijk in te brengen. Helaas was deze enthousiasme snel over, omdat het voor mij nogal moeilijk was om hem goed in te brengen. Een applicator kon ik nerg[lees meer...]ens krijgen, dus uiteindelijk opgelost met een tampon applicator. Bijwerkingen kreeg ik en veel ook. Ik wist niet wat me overkwam! Ik kreeg last van depressieve gevoelens, misselijkheid en buikpijn, heftige migraine aanvallen, bizar veel afscheiding en schimmelinfecties. Ik zit in een hele fijne periode van mijn leven, maar toch voelde ik me heel erg depressief. Ik had nergens zin meer in. Het leek net alsof mijn lichaam niet bij mij hoorde, het was heel gek. De bijwerkingen kwamen ook niet een voor een, maar allemaal tegelijk. Ik wilde echt nog wel doorzetten, maar ik trok het niet meer.

19-01-2023 | Vrouw | 30
Plaatsen spiraal
Omdat ik geen hormonen meer mag, van een hormoonspiraal naar koperspiraal gegaan. Vanaf de eerste maand was het drama! Ik bloed 10-12 dagen lang, waarvan 6-7 heel heftig. Ik heb veel buikkrampen die doorwerken naar mijn darmen met alle drama van dien, rugpijn en andere klachten die ik voorheen nooit had (ook niet voor hormoonspiraal). Ik heb bloedarmoede gekregen en ik kan[lees meer...] mijn bloedwaarden moeilijk stabiel houden door de hevige menstruaties. Mijn afscheiding is continu veel, hele maand door en ik heb super veel steken (als messen) in mijn baarmoeder bij onverwachte bewegingen, zoals omdraaien in bed of niezen. Een jaar aangekeken en toen kwam het moment dat hij er toch echt uitging. Ik kon ineens weer niezen zonder angstvallig mijn hele lijf aan te spannen. Mijn cyclus is weer rustig en ik bloed weer normaal (4 dagen op een 24 dagen cyclus). Darmklachten zijn als sneeuw voor de zon verdwenen, net als mijn vermoeidheid! Hoewel het voor sommigen een uitvinding is, heb ik gemerkt dat mijn lijf deze koperspiraal niet leuk vond. Voor mij geen polonaise meer!

19-01-2023 | Vrouw | 25
levonorgestrel
Na ellende met de prikpil, normale pil en nuvaring toch besloten toen ik 20 was over te gaan op de mirena spiraal door de vele hormoongerelateerde klachten van andere anti conceptie. Dit zou een van de laatste mogelijkheden zijn met een lage afgifte van hormonen. Helaas is het bijna 5 jaar lang ellende geweest. Veel stemmingswisselingen, depressieve gevoelens, pijn bij[lees meer...] vrijen, MEER haargroei en een heel laag libido. Vermoedens dat de spiraal niet goed zat besloten hem eruit te laten halen en een nieuwe te laten plaatsen. Maar de klachten bleven helaas aanhouden. Mijn laatste optie hormoonloos zou een koper spiraal zijn en afgelopen week heb ik de hormoonspiraal laten wisselen voor de koperspiraal. Het meerdere bloedverlies en meer buikkrampen heb ik er 100% voor over, voor mij nooit meer hormonen. Als je lichaam niet heftig reageert op hormonen is het een fijne optie voor anticonceptie maar het blijft altijd belangrijk te luisteren naar je lichaam.

T-Safe

17-01-2023 | Vrouw | 26
koperhoudend spiraal
In 2020 had ik een koperspiraal. Ik had elke maand voordat ik ongesteld werd vaginale schimmel. Ik ben toen naar de dokter geweest. En ik zei dat ik denk dat het door mijn spiraal kwam. Waardoor zij zei dat dit niet mogelijk was. Uiteindelijk heb ik hem eruit laten halen en was deze klacht weg!! Ik heb nu sinds november 2022 weer een koperspiraal. Ik had zowiezo altijd [lees meer...]al pijn bij mijn eisprong. Maar nooit last van mijn menstruatie. Nu ik de koperspiraal heb, heb ik extreme buikpijn bij mijn eisprong. En bij mijn menstruatie!! Is gewoon bijna niet meer uit te houden. Ik wil niet om de zoveel weken aan de pijnstilling zitten. Als je bij je eisprong en menstruatie zo een pijn hebt. Dan zijn dat nog best veel dagen in de maand! Ik twijfel om hem eruit te laten halen. Maar ik weet niet wat ik dan ga gebruiken. Ik kan niet tegen de pil. En ik vond het zo fijn dat ik zonder hormonen iets had. En dat ik gewoon ongesteld word! Het zetten deed ook echt extreem pijn.

16-01-2023 | Vrouw | 28
medroxyprogesteron parenteraal
In Juli 2022 gestart met de prikpil. De eerste 2 weken na de prik zijn een hell voor mij. Ik herken mijzelf totaal niet terug. Ook de weegschaal laat mij schrikken na elke nieuwe prik. In een half jaar 9 kilo aangekomen! Libido is tot onder het nulpunt gedaald. Ik ken mensen die niets anders willen dan de prikpil maar bij mij is het helaas geen succes. Overgestapt sinds gi[lees meer...]steren op de minipil hopen op meer succes..

15-01-2023 | Vrouw | 40
levonorgestrel
Na het plaatsen van de mirena, had ik non stop bruine afscheiding, daarnaast eczeem over mijn hele romp, en bovenbenen.

13-01-2023 | Vrouw | 24
koperhoudend spiraal
Heb eerst een hormoonspiraal gehad (Mirena) maar was ontevreden (dacht dat ik chronisch depressief was, bleek gewoon door de spiraal te komen). Ben erg blij met de koperspiraal. Ik voel me weer mijzelf. Ongesteldheid is na een halfjaar van 9 dagen weer teruggegaan naar 4 dagen. M'n bloodflow is heftiger: ik gebruik ongeveer 3 supertampons op een dag, en moet 's ochtends[lees meer...] altijd retesnel naar t toilet hobbelen omdat ik anders bij opstaan heel m'n bed onderbloed. Daarbij heb ik enorm last van krampen, voor en tijdens de ongesteldheid. Ik word er benauwd en gedesoriënteerd van en heb het gevoel dat ik flauwval. Praten of ergens op focussen lukt dan niet. Effectief is ie echter zeker, geen gemiep met hormonen. Ben verder erg blij. Prettig is het niet, maar in mijn ervaring van alle mogelijke anticonceptie degene met de minste bijwerkingen en moeite tegenover niet-zwanger-kunnen-worden.

12-01-2023 | Vrouw | 40
levonorgestrel
Door aanhoudende buikpijn en helaas een infectie is de Mirena spiraal verwijderd. Inspuiting Antibiotica gekregen Nu 2 weken antibiotica via orale inname. Al heel snel kreeg ik zware buikpijn, pijn bij het plassen en een hele zware menstruatie!!!! Ik heb helaas de pech dat ik heel heftig heb gereageerd. Voor mij nooit meer een Spiraal.

08-01-2023 | Vrouw | 35
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Vanwege adenomyose heel veel en heel lang bloedverlies elke maand. Tel daarbij op vreselijke buikpijn en rugpijn en de ellende was compleet. De prikpil is hier echt een uitkomst. Ik ben al jaren niet meer ongesteld! Zo blij mee. Ook tussendoor zonder problemen na het stoppen snel mijn cyclus terug en gemakkelijk zwanger geworden van alle 4 mijn kinderen.

07-01-2023 | Vrouw | 21
medroxyprogesteron parenteraal
Ik ben een tijdje geleden gestopt na een aantal jaar de pil slikken. Toch voelde ik mij niet beschermd en een condoom is soms een "spelbreker". Na lang nadenken, Googlen, gesprekken voeren met mijn vriend en mijn huisarts, koos ik voor de prikpil (in de hoop daar veel gemak van te hebben). Uiteraard wordt je gewaarschuwd voor bijwerkingen en ook zodra je stopt, maar met de[lees meer...] pil had ik direct regelmatige cyclussen en ik heb er nooit problemen mee gehad, ik dacht dus ach dat zal wel loslopen. Niet dus...... Het startte direct met haaruitval, opgeblazen buik en een menstruatie van 14 dagen. Helaas bleef het hier niet bij.. seks met mijn vriend was niet meer mogelijk het deed pijn, echt pijn, ik had onwijs last van droogheid waar geen glijmiddel tegenop kon. Ik heb meteen besloten het te laten bij de 1e prikpil en nooit meer hormonen te gebruiken. De datum dat ik had moeten herhalen was halverwege november, ik zit dus in de uitwerk periode. Ik heb mega last van onregelmatig (licht) bloedverlies (van helderrood tot donkerbruin), het varieert van 14 dagen tot 3 dagen niet en dan weer 5 dagen wel etc.. Het enige voordeel is dat de pijn bijna weg is en mijn haar komt weer op sterkte. Ook na een orgasme heb ik direct bloedverlies.. Als dit van 1 prik 3-6 maanden gaat duren voordat mijn cyclus weer normaal wordt, dan zie ik het somber in. Binnenkort een telefonische afspraak met de HA, voor nu hopen dat ik hier snel vanaf ben. Ik ken mijn lichaam zo niet en voor mij NOOIT geen hormonen meer.

06-01-2023 | Vrouw | 31
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Ik heb dit medicijn gekregen nadat ik door behandelingen aan tumoren in mijn baarmoederhals en endometriose, geen herkenbare cyclus meer heb. Ik ben door deze klachten begonnen met de combinatie pil, dit maakte het alleen maar erger. In plaats van het verminderen van de bloedingen, verloor ik in een kalenderjaar 358 van de 365 dagen (veel) bloed. Ik bleek slecht op hormon[lees meer...]en te reageren. Overgestapt sinds een paar weken op dit middel, op aandringen van mijn behandelaar, terwijl de vorige behandelaar zei dat ik nooit meer hormonen mocht gebruiken. Bijwerkingen: Iedere dag (veel) bloedverlies, hevige pijn in onderbuik, misselijk, spugen, diarree, zere borsten, migraine, depressief, en ik word zwaarder. Ik moest het 2 maanden proberen, ik hoop dat die snel voorbij zijn. Wat een hel.

05-01-2023 | Man | 30
levonorgestrel
Eerste keer laten plaatsen. En ik dacht dit nooit weer. Na twee bevallingen toch weer gekozen voor de mirena. Het viel me 100% mee niks van gevoeld. Dag zelf lichte kramp. Dagen erna ook heel licht niet storend. Net als de vorige keer vind ik hem prima nu die zit. Geen bijwerkingen.

EllaOne

01-01-2023 | Vrouw | 23
ulipristalacetaat
Voordat ik EllaOne nam was ik best wel bang voor de bijwerkingen, zowel direct na gebruik als op langere termijn. Er zijn online genoeg negatieve ervaringen te vinden die mij een beetje afschrikten. Ik ben na gebruik zelf juist heel erg tevreden met deze morning after pil, en zou ‘m zeker aanraden. De pil heb ik ongeveer 18 uur na onbeschermde seks ingenomen, en ik heb wei[lees meer...]nig tot geen klachten gehad. Het enige wat ik merkte was dat mijn maag de dagen erna een tikkeltje overstuur was, maar dat kan ook met iets anders te maken hebben. De weken erna was ik misschien wel iets emotioneler dan normaal, maar niet zo erg dat ik er echt last van heb gehad. Ik wilde nog even afwachten of ik ook daadwerkelijk ongesteld werd, en mijn menstruatie is zojuist gestart, ongeveer op schema met mijn normale cyclus. Erg tevreden dus!

30-12-2022 | Vrouw | 34
levonorgestrel
Het plaatsen was geen pretje maar achteraf gezien viel het mee. Ivm veel bekkenpijn (dysfunctie van het si gewricht) en baarmoeder- en blaasverzakking was het advies van de gynaecoloog om de mirena te plaatsen. Ik heb lang nagedacht (Ruim negen maanden na de bevalling van ons tweede kindje) ivm de borstvoeding maar vooral omdat ik erg vatbaar ben voor hormonen (mentaal). D[lees meer...]it duidelijk besproken en het was kiezen tussen twee kwaden: bijwerkingen kans op depressie en migraines vs geen spiraal en heftige menstruaties met veel verzakkingsklachten en pijn. Ik heb de spiraal nu bijna 4 maanden (ivm aandringen vd gynaecoloog) en ik ga hem laten verwijderen. Verzakkingsklachten bestaan nog, migraine gaat wel enigszins beter maar ik ben erg depressief en ongeduldig, dat merkt het gezin ook. Benieuwd wat het met mijn mentale toestand doet na verwijderen. Door de Mirena ook de borstvoeding gestopt en kilo’s bijgekomen. Overigens vind ik het schandalig dat zowel huisartsen als gynaecoloog aangeeft dat het er niet van kan komen omdat de spiraal lokaal werkt?! Dat gaf mij het gevoel dat het tussen de oren zit.

T-Safe

26-12-2022 | Vrouw | 34
koperhoudend spiraal
5 weken geleden voor de tweede keer een koperspiraal laten zetten, aangezien ik niet tegen hormonen kan en de condooms ook wel zat was. Een aantal dagen na het zetten begon een zeurende pijn in mijn heupgewrichten en uitstraling naar mijn benen. Ineens herinnerde ik de pijn van een aantal jaar geleden. Toen had ik mijn eerste koperspiraal. Nooit die pijn gelinkt aan de spi[lees meer...]raal. Nu dus wel na een paar jaar zonder spiraal te hebben geleefd. Bizar! Ook erg koude voeten door de pijn. Ik ben afgelopen weken ook veel verkouden geweest en keelpijn/opgezette klieren. Ook dit was zonder koperspiraal veel minder. Doet het wat met de weerstand? Verder een helse eerste menstruatie achter de rug. Dit wordt vast beter maar voor mij is het duidelijk dat dit niet meer de juiste anticonceptie is. Ik vermoed ook dat koper iets met je hormonen doet. Voel me angstiger en vermoeider . Ik ga nu voor een pessarium. Ik schrijf nooit een review maar wil vrouwen waarschuwen. Mocht je geen hormonen willen denk dan niet gelijk aan een koperspiraal!! Je hebt maar 1 lichaam, wees er zuinig op! Lees je goed in met de zoekwoorden: iud experiences. Copper toxic.

18-12-2022 | Vrouw | 27
levonorgestrel
Na jarenlange zoektocht heb ik eindelijk anticonceptie gevonden die bij mij past! De reden waarom ik anticonceptie gebruik is voornamelijk voor de pijn die mijn menstruatie teweegbrengt. Ik ben vanaf mijn 13e al aan de pil, mede door die reden. Maar aangezien mijn pil op een gegeven moment niet meer vergoed werd, werd ik op een andere pil gezet. Toen begon voor mij de [lees meer...]ellende. Ik heb hierdoor verschillende pillen geprobeerd, maar bij geen enkele pil voelde ik mij mezelf. O.a. werden mijn emoties onderdrukt, was mijn libido ver te zoeken. Voorheen moest ik niks van spiraaltjes weten, want ik had mezelf overtuigd dat wat niet in je lichaam zit er ook niet in hoort. Totdat ik door verschillende vriendinnen verhalen hoorde. Misschien was dit dan toch de oplossing. Inmiddels heb ik +/- 3 maanden de spiraal. Plaatsen was mij persoonlijk best pijnlijk, ondanks mijn - al zeg ik het zelf- hoge pijngrens. Maar dit is echt voor iedereen anders! Laat dit dus niet leidend zijn. Tip: breng iemand mee! Zeker als je voor een eerste keer gaat, autorijden is echt geen pretje wanneer je pijn hebt. De rest van de dag heb ik geleefd op paracetamol en ibuprofen en een warme kruik op de bank. Ik heb gezocht op het internet wat ik hier tegen kon doen, maar dit zijn de enige dingen die ik toen tegenkwam. Na een goede nacht rust, was de pijn als sneeuw voor de zon verdwenen! Ik heb die week hier en daar wat krampjes gehad maar dat viel opzich mee. Ik heb in de eerste week/twee weken ook wat last gehad van uitslag. Opzich niet per se iets waar je je druk om hoeft te maken, omdat het te maken heeft met de hormoon schommeling die het lichaam ervaart wanneer je veranderd van bijv anticonceptie. Mocht je langer last hebben van uitslag of het toch niet zeker weten, altijd de HA bellen! Mijn menstruatie was de eerste keer normaal, en daarna is hij uitgebleven. Voor mij ideaal. Ook had ik in mijn eerste maand wat meer last van acne, maar dat is nu zo goed als weg. Mocht je nou twijfelen of een spiraal iets voor jou is, bespreek dit met je arts, of mensen die je kent die al wel een spiraal hebben. Het hoeft niet altijd slecht uit te pakken! En mocht het je niet bevallen, is de spiraal ook zo weer te verwijderen. Ik wou dat ik het eerder had gedaan! Groetjes, Een tevreden vrouw

12-12-2022 | Vrouw | 20
koperhoudend spiraal
Ik zat eerst aan de pil maar vond het niet fijn zo veel hormonen te slikken, dus ben geswitcht naar een spiraal. Ik heb zo lang getwijfeld tussen de hormoonspiraal en de koperspiraal! De koperspiraal heeft als voordeel dat er geen hormonen uit vrijkomen maar kan ook voor hevige krampen en lange, heftige menstruaties zorgen, wordt er gezegd. Uiteindelijk toch voor de ko[lees meer...]perspiraal gekozen en ik ben er blij mee. Mijn menstruatie is niet langer geworden (eerst 4 dagen, nu ook 4 dagen), wel duidelijk meer bloedverlies. Het plaatsen van de spiraal lukte de eerste keer niet, want ik was al aan het eind van mijn menstruatie (beste middenin). Deed toen ook erg veel pijn. De tweede keer lukte het meteen, en nauwelijks pijn. Je moet maar net geluk hebben. Na het plaatsen vreselijk veel krampen gehad, erg ziek geweest die eerste week. Elke dag misselijk van de onderbuik tot aan mijn keel, hevige buikpijn, diarree, was geen pretje. Nu nog steeds elke maand hevige krampen, golven van misselijkheid soms, maar alleen rond de eerste dag van mijn menstruatie. Ik ben regelmatig ongesteld en maar een paar dagen lang en dat is al vanaf het begin zo geweest eigenlijk. Al met al ben ik tevreden. 1 à 2 dagen per maand voel ik me bagger maar geen hormonen dus hoera

07-12-2022 | Vrouw | 29
levonorgestrel
plaatsing was erg pijnlijk en lange tijd (drie maanden) nog pijn en bloedingen gehad. Nu na een half jaar geen menstruatie meer (dat is wel positief). Af en toe krampen en gezwollen borsten, maar werkt nu naar behoren. Achteraf zou ik het echter niet nog een keer doen.

EllaOne

07-12-2022 | Vrouw | 32
ulipristalacetaat
Onbeschermde seks gehad rond tijdstip eisprong. Had eerder al Norlevo genomen maar omwille van het tijdstip raadde apotheker mij iets sterker aan, de EllaOne dus. Moment inname geen bijwerkingen maar 2 weken later bleek ik zwanger. Emotionele rollercoaster - abortus of houden - uiteindelijk toch gekozen om voor de baby te gaan en na de shock wel blij ermee...tot ik een wee[lees meer...]k later een miskraam kreeg. Deze kwam door de pil. In de bijsluiter staat dat je je "menstruatie" soms tot 8 dagen later kan krijgen maar dit komt eigenlijk neer op een abortus want je eicel is effectief bevrucht maar door de werking van de pil wordt deze toch afgestoten. Is best heftig als je erover nadenkt.

06-12-2022 | Vrouw | 26
levonorgestrel
Na lang de pil te hebben geslikt toch iets anders geprobeerd. NOOIT MEER! Een week na het plaatsen veel bloedverlies en enorme buikkrampen ( toen ik de pil slikte en tijdens een stop van de pil nooit krampen gehad). Dokter gaf aan dat dit 3 tot 6 maanden kon duren, daarna zou mijn lichaam gewend zijn. Na 1,5 maand veel bloedverlies en om de week heftige buikkrampen toch ma[lees meer...]ar de spiraal laten checken. Die zat helemaal prima maar ze zagen wel iets geks aan 1 eierstok. Elke diagnose kwam voorbij waar je totaal niet aan zou denken. Na nog een aantal keer een check te hebben gehad en een antibiotica kuur verder bleek het een ontsteking te zijn door de spiraal. Heb de spiraal meteen eruit laten halen en weer terug bij de pil, nergens last meer van!

05-12-2022 | Vrouw | 23
Menstruatiepijn
1 jaar geleden de implanon laten zetten. Ik was super bang omdat ik er ook horror verhalen over had gehoord maar ik had toch zoiets van ik zet door en ga het gewoon proberen. Het eerste jaar verliep eigenlijk prima! Was wel onregelmatig ongesteld en soms wel 2 weken maargoed dat vond ik nog niet zo erg als hij erna weer weg was en het staafje wel gewoon werkt. Mijn sekslev[lees meer...]en kreeg echt wel een boost door geen condooms meer te hoeven gebruiken ( voelde me niet helemaal safe bij de pil ). Maar sinds een half jaar loop ik wel tegen een depressie aan en heb ik soms het gevoel dat ik echt nergens meer zin in heb. Nu ben ik daar sowieso gevoeliger voor maar nu ben ik dus ook al opeens 6 weken non stop ongesteld waardoor ik steeds meer begin te twijfelen aan het staafje. Ben ik door de hormonen zo depressief en ongelukkig geworden? Ik ga iniedergeval na deze week de dokter bellen en zoeken voor een oplossing want ik word er nogal ellendig van...

04-12-2022 | Vrouw | 36
desogestrel
Door deze pil ben ik emotioneel stabieler. Geen plotselinge huilbuien meer. Ik kan makkelijker afstand nemen van kleine vervelende gebeurtenissen. Ik word niet meer ongesteld. Geen pijn meer in mijn borsten. Al met al jammer dat ik niet eerder overgestapt ben.

03-12-2022 | Vrouw | 24
levonorgestrel
Heb nu ongeveer 1,5 jaar geleden het Kyleena spiraal laten zetten omdat ik wou kijken of dit een groot verschil zou geven met de anticonceptiepillen die ik al 6 jaar innam (had hierbij een beetje last van gewichtstoename en af en toe sombere gemoedsrust, maar al bij al wel oké). Plaatsing was tijdens mijn ongesteldheid, pijnlijk maar erg kort, de gynaecoloog in het ziekenh[lees meer...]uis deed dit heel goed. In de dagen erna af en toe harde krampen gehad maar voor de rest viel het mee. Voordelen: ik hoefde er niet meer aan te denken, menstruatie is veel minder hard dan voordien, geen rechtstreekse negatieve mentale impact en merkbare verhoging in libido doorheen maandelijkse cyclus.. Na 5 maanden begon ik echter veel last te krijgen van acne op mijn gezicht en versnelde haargroei, waar ik voorheen nooit problemen mee had gehad. Na een jaar kreeg ik ook plots terug maandelijks (of meerdere keren per maand) bloedingen, soms heel onverwacht. Ik twijfel momenteel om het er te laten uithalen en opnieuw met de pil te beginnen, want de bijwerkingen hebben negatieve invloed op mijn zelfvertrouwen.

01-12-2022 | Vrouw | 30
Premenstrueel syndroom (PMS)
Elke maand 2 weken voorafgaand aan menstruatie last van enorme angst, onwerkelijk gevoel, droge ogen, en 2 slechte nachten…pil en minipil geprobeerd, helaas. Nu na 2 jaar te zijn gestopt, toch weer aan de prikpil. En het gaat veel beter! 2 jaar geleden na stoppen extreem veel last van angsten, droge ogen en onwerkelijk gevoel. Lijkt er dus op dat ik niet zonder deze hoevee[lees meer...]lheid hormonen kan. Daarnaast werkt het goed voor mijn endometriose, welke ik in zo’n mate heb dat er een operatie volgt. Tevreden dus! Doe zelf geen advies, want het is zó persoonsafhankelijk!!

29-11-2022 | Vrouw | 29
etonogestrel
Ik had een implanon laten zetten, omdat ik erg slecht was met het bijhouden van het dagelijks slikken van de pil en het veiliger voelde. het idee om een spiraaltje te laten zetten vond ik erg angstig dus dit was "the next best thing". De eerste 3 jaar dat ik dit had was ik SUPER tevreden, ik had helemaal geen ongesteldheid en er was vrij weinig aan de hand. Wel had ik toe[lees meer...]n der tijd veel last van schommelende depressieve fases. Ik gooide dit altijd op trauma's en liep er ook voor bij een psycholoog. Nadat ik de tweede keer de implanon had laten zetten ging het echt heel hard neerwaarts. Ik kreeg ineens last van constant bloed verlies, verloor bijna alle behoefte aan seks, mijn gewicht nam ineens heel erg toe en mijn huid was heel onrustig en pukkelig. En de emotie schommelingen werden steeds erger en intenser. ik heb dit toen een jaar aangekeken en was er helemaal klaar mee. Er werd me toen aangeraden om naast de implanon de pil erbij te slikken dit hielp vooral tegen het bloedverlies. Maar ook daar was ik al snel klaar mee. ik heb na 2 jaar de implanon laten verwijderen en heb daarna mijn lichaam zich in een half jaar zoveel zien opknappen! Ik wordt wel heftiger ongesteld en de pms is ook erger maar ik zit zoveel beter in mijn vel! de kilo's vlogen er ineens vanaf, de pukkels verdwenen, en ik heb zoveel meer energie en zit zoveel beter in mijn vel! binnenkort ga ik een hormoonvrij spiraaltje laten zetten geen hormonen meer voor mij! helemaal klaar mee! :)

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (5881)
Anticonceptie - overig (4309)
Cholesterol (3141)
Depressie - antidepressiva overig (2970)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2715)
Pijn - morfine-achtigen (2442)
ADHD - psychostimulantia (2407)
Verslavingsziekten (2197)
Pijn (2183)
Bloeddruk - betablokkers (1841)
Maagzuur - protonpompremmers (1705)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1632)
Anticonceptie - eenfase (1516)
Angststoornissen (1465)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1450)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1355)
Depressie - antidepressiva TCA (1178)
Antibiotica - urineweginfectie (1167)