ervaringen per categorie

Anticonceptie - overig

Anticonceptie

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Anticonceptie - overig

22-02-2017

Mirena (levonorgestrel)

Na jaren aan de Microgynon te hebben gezeten, leek me dit idiaal. Wegens wisseldiensten was het soms best lastig om de pil ongeveer rond dezelfde tijd te nemen en was ik veel van huis. Het spiraaltje is door de gynaecoloog met veel moeite geplaatst. Het plaatsen zelf duurde ruim een uur, waarbij ze 11 keer gemeten heeft en 3 inwendige echo's wegens een kleine baarmoeder. E[lees meer...]rg pijnlijk en ik begon steeds meer bloed te verliezen. Ben niet flauwgevallen tijdens het inbrengen (met enige moeite), maar naderhand gedurende de dag 3x flauwgevallen. Een hele lijst met bijwerkingen gekregen, maar de gynaecoloog adviseerde hem te laten zitten omdat de bijwerkingen met 3 a 5 maanden konden verminderen of zelfs verdwijnen. Met net 5 maanden moest hij er met spoed in het ziekenhuis uitgehaald worden, omdat er een ontsteking was ontstaan. Ik zag eruit alsof ik in verwachting was. Voor mij dus nooit meer. Heb wel ook vele positieve ervaringen gehoord en elk lichaam reageert anders, maar helaas heb ik een flinke lijst aan bijwerkingen gehad: misselijkheid, depressie, afvallen, acne, vaginale schimmelinfectie, geen libido, moodswings, opgezette buik met krampen.
21-02-2017

Multiload Cu (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Met inzetten was het meten even gevoelig, daarna het zetten van het spiraal zelf niet meer gevoeld en nagenoeg geen napijn gehad. Diezelfde week ook weer intiem geweest met mijn vriend zonder pijntjes of iets dergelijks. Net mijn eerste menstruatie achter de rug en ik had wel weer wat meer bloedverlies dan met de pil, maar ja het is nu weer zoals een natuurlijke menstr[lees meer...]uatie hoort te zijn. Heb een avondje buikkrampen gehad, maar niet zo heftig dat ik ervoor moest gaan zitten. Ben erg blij met de hormoonvrije anticonceptie, voel me weer meer mezelf worden zonder die troep in mijn lijf.
19-02-2017

Mirena (levonorgestrel)

In mei 2015 bevallen van een tweeling en 6 weken erna een spiraal laten zetten. Ik ben bekend met een paniekstoornis in het verleden. Na ongeveer 7 maanden kreeg ik last van paniek klachten en mn angsten van t verleden kwamen terug. Ik ben toen via google op allemaal negatieve ervaringen van de mirena terecht gekomen. Waaronder vooral angst en paniekklachten. Die zouden ve[lees meer...]roorzaakt worden door de mirena. Ik wilde de mirena dus per direct eruit. Ondertussen had ik al hulp gezocht bij een psycholoog voor mijn klachten. Nu een jaar later.. een jaar lang hormoon vrij te zijn geweest en therapie te hebben gehad heb ik nog steeds last van paniekklachten. Niet zo erg meer.. maar ze zijn er wel soms. Achteraf bleek ik een burnout te hebben waar deze klachten allemaal bij horen. De mirena heeft er nu in mijn ogen dus niks mee te maken gehad. Ik ben gewoon erg gevoelig voor paniekklachten. In stress situaties zal ik daar last van blijven houden. Ik denk dus ook niet dat angst en paniek klachten worden veroorzaakt door de mirena. Ik heb hem vorige week weer terug laten plaatsen en ben er nu al blij mee. Mijn menstruatie stopte bijna meteen en kijk erg uit naar 5 jaar geen menstruatie.
18-02-2017

Cerazette (minipil) (desogestrel)

Begin Januari begonnen met deze pil, mijn laatste 'hoop'. Ik kan totaal niet tegen te veel hormonen in mijn lichaam, had van elke soort pil onwijs veel stemmingswisselingen. deze pil is de laatste die ik probeer voordat ik over ga op een koperspiraal. Ben hem 1 avond vergeten te slikken, en sindsdien ben ik al zo'n 5 weken lang echt ontzettend ongesteld. Ik word er gek van[lees meer...]! Verder geen bijwerkingen gemerkt, ben vrij veel afgevallen zelfs. Alleen zo lang ongesteld zijn is echt een drama.
18-02-2017

Mirena (levonorgestrel)

Helaas had mijn huisarts mijn geschiedenis met ernstige depressies niet serieus genomen (wat in de bijsluiter vermeld staat als een mogelijke reden om het middel niet te gebruiken) en daarna ook niet mijn klachten dat ik erg depressief werd vlak nadat ik de Mirena had gekregen. Mij werd steeds verteld dat het waarschijnlijk met verloop van de tijd wel zou wegtrekken deze k[lees meer...]lachten, zoals ook het dagelijks bloedverlies. Ondanks dat ik bijna elke maand weer vroeg of het niet verstandiger was er mee te stoppen, werd mij steeds tot de achtste maand verzocht door te gaan. Ik was na die acht maanden enorm depressief geraakt en had nog steeds last van veel onregelmatig bloedverlies. Voor vrouwen met een geschiedenis van (ernstige) depressies is extreme voorzichtigheid verstandig. Daarnaast had mijn huisarts veel moeite met het juist inbrengen en moest ik door complicaties naar het ziekenhuis om o.a. een echo te laten maken of het wel goed zat na haar vele pogingen. Dus een ervaren arts of gynaecoloog is geen overbodige luxe. Ik raad iedereen met depressieve klachten en gevoeligheid voor hormonen deze manier van anticonceptie af.
17-02-2017

Flexi-T (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

De pil was niet meer ideaal voor mij als anticonceptie. Ik kreeg doorbraakbloedingen en was daardoor drie weken van de vier per maand ongesteld. Ook ben ik er nu achter dat de pil veel invloed had op mijn stemmingen. Ik voelde me zeker 2 keer per week rot (verdrietig, ellendig, etc.) en ik wist niet waardoor, nu is dit teruggebracht naar 1 keer per maand. Ik denk dat dit t[lees meer...]e maken had met de hormonen van de pil ... (die ik wel vanaf mijn 14de heb geslikt, dus een groot deel van mijn leven hebben bepaald). Allereerst heb ik het spiraaltje laten inbrengen bij de huisarts. Ik raad iedereen dit af. De hele behandeling duurde een uur, ze konden mijn baarmoeder niet vinden en was erg ongemakkelijk en pijnlijk. Uiteindelijk bleek bij controle 5 weken later door de gynaecoloog (echo) dat hij ook nog eens niet goed zat, dus de hele handel moest eruit. Toen het spiraaltje laten plaatsen door gynaecoloog. Ik stond binnen tien minuten buiten en dat raad ik iedereen aan. Ik had twee feminax genomen en twee paracetamol vanwege de horrorpraktijken bij de huisarts en daar was ik erg blij mee, want het doet goed zeer. Het schijnt minder zeer te doen als je al kinderen hebt gehad, maar daar weet ik dus niets van. Van bijwerkingen van het spiraaltje heb ik weinig last. Ik ben blij met mijn 'normale' cyclus en gemoedstoestand zonder de hormonen van de pil. Geen last tijdens seks. Soms nog wat kramp, maar dat schijnt minder te worden.
16-02-2017

Mirena (levonorgestrel)

Gisteren de mirena laten zetten. Verschillende verhalen gehoord over het laten zetten, maar de conclusie is dat elk individu hier erg verschillend op reageert. Het laten opmeten van de baarmoeder en laten zetten van de spiraal is zeer pijnlijk indien je nog geen kinderen hebt gehad, maar doordat dit een korte pijn is, ben je het snel vergeten. Tegen verwachting in een heft[lees meer...]ige reactie van mijn lichaam gehad na het laten zetten. Normaal val ik nooit flauw en heb ik een hoge pijngrens, maar mijn lichaam nam het over door de erge nakrampen die ik had. Erg misselijk, heet, zware benen en was er niet helemaal meer bij (tegen flauwvallen aan). Meteen naproxen ingenomen en gaan liggen en toen hielden de steken op. Hierna geen steken of klachten gehad, dus nu erg tevreden en achteraf vind ik het waard. 1 uur pijnlijden voor 5 jaar lijkt me fair. Maar schrik niet van de reactie die je lichaam kan geven. Ook het bloedverlies werd meteen minder.
12-02-2017

Multiload Cu (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Ongeveer 3 maanden geleden heb ik een koperspiraaltje laten plaatsen. Ik wilde al langere tijd van hormonale anticonceptie, en alle bijwerkingen hiervan, af. Door verhalen van vriendinnen was ik best bang geworden voor de plaatsing, maar dit viel uiteindelijk reuze mee. Ik had een vriendelijke arts die duidelijk vertelde wat ze deed. Alleen tijdens het meten van de baarm[lees meer...]oeder voelde ik pijn die vergelijkbaar is met menstruatiekramp. Na het zetten had ik verwacht dat ik niet veel zou kunnen doen maar ook dit viel hartstikke mee. Ik heb af en toe nog last gehad van krampen maar niet noemenswaardig. Nu 3 maanden verder ook tijdens de menstruatie geen erge pijn gehad. Al met al ben ik erg blij met het koperspiraaltje, geen hormonen meer voor mij!
10-02-2017

Nuvaring (ethinylestradiol / etonogestrel)

Ik gebruik nu ongeveer een half jaar terug de nuvaring. Ik heb deze voordien ook reeds gebruikt, maar na een jaar of 4 gestopt omdat ik veel bijwerkingen kreeg. Overgestapt op Yasminelle, deze was super in het begin... weer een jaar of 4 verder, enorm veel bijwerkingen. Overgestapt op Zoely en reeds meteen enorm veel bijwerkingen. Heel depressief, jaloers, heel hevige maa[lees meer...]ndstonden met bloedklonters enz...Zo erg dat ik dacht dat ik wel ziek moest zijn. Na onderzoek bleek er niets aan de hand. Mijn gyne gaf me de raad om ten minste een half jaar te ontpillen. Dit was een supertijd. Ik voelde me opgewekt, libido heel hoog, enkel mijn maandstonden duurden ongeveer 10 tot 14 dagen elke maand... maar ze waren wel heel regelmatig. Aangezien we een lange reis gepland hadden, wou ik terug aan de pil. Mijn dokter schreef me de nuvaring voor, omdat dit toch de minste klachten geeft. Nu een half jaar later is mijn libido 0. Heb ik veel hoofdpijn, soms heel overvloedige maandstonden, en buikpijn. Ook heb ik last van nachtelijk zweten. Zijn er nog vrouwen die hier last van hebben?
09-02-2017

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Hoi ik heb de impanon vanaf 31 januari. Ik heb sinds 3 dagen doorbraak bloeding. Enkel bij het afvegen. Ik heb wel bijna een week last van hoofdpijn. Constant koud en pijnlijke borsten. Hebben meer mensen hier last van gehad in het begin? Gaat dit gauw over? Grtjs
09-02-2017

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Hallo, ik gebruik de implanon sinds 2002, dit betekend mijn 5de implanon al en sinds mijn éérste implanon heb ik niets meer van de ongemakken die de vrouw zich kan inbeelden die zich voordoet bij de maandelijkse rituelen. Ik kan mij geen andere anticonceptie inbeelden die zo praktisch is.
08-02-2017

Mirena (levonorgestrel)

Sinds vandaag heb ik een spiraaltje. Van te voren had ik vanalles opgezocht op internet; wat het is, wat het doet, maar belangrijker: of het pijn doet. Ik had verschillende verhalen gehoord, mensen waren flauwgevallen of hadden nog nooit zo'n erge pijn gehad. Mijn dokter vertelde me al dat ik niet alleen maar naar die negatieve verhalen moest kijken (die er vol van staan [lees meer...]op internet), maar dat ik het gewoon op me af moest laten komen. Dus dat deed ik ook. Vandaag was de dag dat het spiraaltje gezet werd en ik ging vrij nuchter, niet zo zenuwachtig, naar de dokter. Ik moest een half uur van te voren ook nog 2 pijnstillers nemen, soort naproxen ofzoiets. Dit was ook zodat de baarmoeder er wat relaxed bij lag. Bij het zetten wordt er eerst een eendenbek in je geplaatst. En dan gaan ze eerst de diepte van de baarmoeder opmeten. Omdat het opmeten tot aan de baarmoederwand komt, kan dit pijnlijk zijn. Dat was het ook wel. Je kan het vergelijken met een steek wanneer je ongesteld bent, maar dan wat erger. Ik vond het niet supererg, aangezien dit maar 2/3 seconden duurde. De eerste pijn was zo voorbij. Mijn baarmoeder was 8cm diep dus wist de dokter hoe ver het spiraaltje er in moest. Ook bij het zetten komt het spiraaltje tegen de baarmoederwand aan en dit doet dus ook weer pijn. Of ja, pijn. Het is gewoon een naar gevoel. Net zoals een steek in de buik, ook weer 2/3 seconden lang. Ik merkte wel dat de pijn iets deed met me, maar omdat ik nog even rustig was blijven liggen ben ik niet flauwgevallen of wat dan ook. Het was ook echt binnen 5 minuten gebeurt, echt supersnel. De dokter zei ook dat ik me goed had ontspannen, dus dat ik zeker een goeie tip! Conclusie: het opmeten en zetten doet een beetje pijn/een naar gevoel. Maar ik heb er absoluut geen spijt van tot nu toe. Het is maar 5 minuutjes liggen, waar je uiteindelijk 5 jaar(!) profijt van hebt. Als dat niet de moeite waard is....
07-02-2017

Depo-Provera '150' (prikpil) (medroxyprogesteron parenteraal)

Na een half jaar getobt te hebben met de gewone pil met álle ongemakken van dien (gigantische stemmingswisselingen, angsten, migraine weer terug na jaren, pijn in mijn buik en rug, alleen maar willen slapen, oftewel: ik was echt mezelf niet), stelde mijn huisarts na veel afwegen de prikpil voor. Ik ben ontzettend bang voor naalden, maar aangezien mijn hoofd een gatenkaas i[lees meer...]s, klonk dit wel als dé oplossing. Na twijfelen toch maar gedaan. Het prikken vind ik persoonlijk echt een verschrikking, maar het is voor het goede doel en dan heb je er drie maanden geen omkijken meer naar! Ik zit nu halverwege de tweede prikpil, bijna toe aan de derde. Sinds de eerste prikpil nergens last van gehad, ik ben echt heel erg opgelucht! Wel aan het einde van de eerste spuit drie weken ongesteld geweest, maar heel licht en zonder enig ongemak. De derde spuit ga ik een weekje eerder prikken in de hoop dat het ongesteld zijn dus wat korter is. Op de korte termijn ben ik al heel blij, hopen dat dit in de toekomst ook zo blijft :)
05-02-2017

Mirena (levonorgestrel)

Hoi, Ik wil toch graag even mijn verhaal kwijt. Ik heb 3 weken geleden ondanks de horror verhalen toch de spiraal laten zetten. (Mirena, met hormoon). Mijn lichaam kon niet meer tegen de pil, dus ik had weinig keus. Het zetten zelf, was pijnlijk. Ik heb het bij de huisarts laten doen. Ook ben ik flauwgevallen tijdens het zetten. Maar zoals het op internet beschreven staat [lees meer...]is erg overdreven. Je kan het tijdens en na het zetten vergelijken met hele heftige ongesteldheid krampen. Uiteraard is het geen pretje, maar het was te doen. De dag zelf en de dagen erna veel krampen gehad. Maar absoluut geen spoor van bloed. Krampen bleven aanhouden, en ook een erg opgezwollen gevoel in de buik. Verder extreme hoofdpijn, buikpijn, benauwd, pijnlijke borsten (het leek wel steen). Dit heeft 3 weken lang aangehouden tot dat ik afgelopen vrijdag mezelf eraan herinnerde dat ik er beter van zou gaan worden. Mensen om me heen zeiden geef het wat tijd de pijn word minder etc, Maar mijn besluit stond vast. Ik ga hem eruit laten halen, want ik ga niet nog langer met pijn lopen. Dus inmiddels is hij eruit. Krampen zijn weg en ben gelijk ongesteld. Voor mij nooit meer een spiraal. Het idee al dat het in me buik zit vind ik niet fijn. Met dit verhaal wil ik zeggen: Je hoeft het niet te laten, omdat het zetten of verwijderen erg pijnlijk is. Het is zeker uit te houden. Maar de klachten die ik heb gehad, is ook niet bij iedereen. Elk mens verschilt.
05-02-2017

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Het helpt heb een zwangerschapstest gedaan en daar stond dat ik niet zwanger was dus het werkt, toch blijf ik er onzeker over gebruik dus altijd een condoom! Ik zweet s'nachts maar ik weet niet of dat door het implanon komt of door de fluoxitine.
03-02-2017

Mirena (levonorgestrel)

Ik heb de Mirena nu voor de 3e keer. Ideaal: nooit meer ongesteld. Het inbrengen doet bij mij heel veel pijn helaas. Maar toch heb ik het er voor over. Nooit meer zwanger worden en niet meer ongesteld.
31-01-2017

Flexi-T (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Vanmiddag mijn Flexi-T 300 laten plaatsen bij de huisarts. In eerste instantie wilde ik een Gynefix, maar de dokter zei me dat de Flexi-T ook prima is, en iets makkelijker te verkrijgen en plaatsen is. Zodoende.. Ik maakte me wel wat zorgen aangezien ik de laatste keer vlak na het plaatsen van de Mirena spiraal flauw ben gevallen van de napijn. Ik ben vantevoren dan ook m[lees meer...]ijn medicijnkist ingedoken en heb 1 x 10 mg Oxazepam en 1500 mg Paracetamol genomen, ongeveer een uur voor de ingreep. Bij aankomst stelde de huisarts me gerust en zei me dat ze de "spiraalkoningin" is. Ik moest wel lachen, ze brak het ijs. Nadat ik me half had uitgekleed vroeg ze me plaats te nemen op een bedje. Ze zei me mijn benen te spreiden, en mijn billen te ontspannen. Ze bracht een warme eendenbek bij me in, die ze vastzette. Vervolgens prepareerde ze de boel met jodium. Erg comfortabel lag ik er niet bij, maar tot zover was het nog te doen. De volgende stap was het opmeten van mijn baarmoeder. Ze bracht een staafje in, dit zorgde voor een krampje en een prikkende pijn van binnen. Ze legde mijn baarmoeder recht (whatever dat inhield), dit was echt mega pijnlijk en kort daarna schoof ze de spiraal naar binnen. Het voelde als een inwendige stomp in mijn buik. Branderig, drukkend en gespannen. Prettig is anders, maar het was uiteindelijk binnen een kwartier gepiept. Ik was een beetje duizelig maar na een halfuurtje alweer fris genoeg om op de fiets naar het station te rijden. Gedurende de rest van de dag heb ik nog wat krampjes mogen ervaren, met bloedverlies valt het alles mee. Tip: neem een vriendin mee! :) en neem wat ontspannende middelen vantevoren;)
31-01-2017

Cerazette (minipil) (desogestrel)

Na 8 jaar zonder enige bijwerkingen op combinatiepil, heb ik cerazette voorgeschreven gekregen wegens een verhoogde bloeddruk. (Nieuwe dokter wegens verhuis naar ander land). Heb deze voor een totaal van 6,5 maanden ingenomen en ben er dan mee gestopt wegens de vele bijwerking. Gedurende deze maanden geen enkele bloeding gehad, last van acne, gewichtstoename terwijl mijn e[lees meer...]etgewoonten dezelfde waren gebleven (+7kg in de eerste maand, en nog enkele kg bij de maanden erop), mood swings, kort lontje, heel emotioneel, depressief, geen libido, ik voelde mezelf echt niet meer. Na enkele maanden ben in naar de dokter geweest vanwege de symptomen, voor de gewichtstoename hebben ze bloedtesten gedaan waar dan niets is uit gekomen, ze vroegen mij om het nog even langer de tijd te geven. Uiteindelijk gestopt want ik voelde me zo slecht. Nu 4 jaar gestopt met cerazette en de extra kilo's ben ik nog steeds niet kwijt en ook mijn cyclussen zijn nooit meer dezelfde geweest. Heb het gevoel dat het mijn lichaam helemaal op zijn kop gezet heeft.
28-01-2017

EllaOne (ulipristalacetaat)

Zonder recept verkrijgbaar bij drogist en makkelijk in te nemen. Zelf zo goed als geen bijwerkingen gehad. Lichte buikkrampen na een dag, naar weet niet of dit daadwerkelijk dit het medicijn komt.
27-01-2017

Endometriose

Pilmoe en endometriose speelde teveel op, maar ivm schot in de baarmoeder zou de mirena eerst niet plaatsbaar zijn. Weer aangekaart bij de huisarts, naar de gynaecoloog verwezen en met meten, echo en op de tanden bijten, toch geplaatst, hetzij met moeite, maar bevallen doet veel langer pijn, nu 5 weken geleden..Eerst wat wenverschijnselen , misselijk en krampen een dag o[lees meer...]f 5, en een paar weken pijnlijke borsten en nog lang dagelijks bloedverlies. Had ik met de zwangerschappen ook 3 maanden Ik weet dat ik het de tijd moet geven, heb minder last vd endometriose, niet meer op pijnstillers leven de halve maand geef mijn lichaam een maand of 5 de tijd om te wennen.
27-01-2017

Cerazette (minipil) (desogestrel)

Voor mijn zwangerschap gebruikte ik jaren de Microgynon 30, gestopt met de pil en raakte snel zwanger. 6 weken na de bevalling begonnen met de enige pil die te gebruiken is i.c.m. borstvoeding. Bevalt prima! wordt ook niet meer ongesteld omdat de pil doorgeslikt wordt. Wel werd aangeraden om de pil elke dag op hetzelfde tijdstip in te nemen, dit is nog wel eens lastig. Ik [lees meer...]denk dat ik deze pil ook na de borstvoeding zal blijven gebruiken.
23-01-2017

Mirena (levonorgestrel)

Ik heb een gekantelde baarmoeder dus het plaatsen was wat pijnlijk ondanks gebruik van dicloflinac. Al vrij snel bleef mijn menstruatie uit! Nergens last van gehad héérlijk! Dit jaar moet ik hem weer vervangen en daar zie ik wel een beetje tegenop, maar ik heb er zoveel profijt van dat het me dat allemaal waard is!

Mirena (levonorgestrel)

Heb een mirena spiraal laten steken, Nu hevige pijn in mijn buik en rechterbeen. Ik kan het niet meer aan, moest ik dit geweten hebben, ik was er nooit aan begonnen! Morgen zal ik bellen om het te laten verwijderen. Nooit wil ik nog zo'n ding!

Cerazette (minipil) (desogestrel)

Ik slik sinds oktober 2016 de Actavis Minipil met Desogestrel en het bevalt me erg goed. In het verleden heb ik onder andere microginon 30 geslikt en een aantal andere anticonceptiepillen, daarvan kreeg ik last van moodswings en/of doorbraakbloeding gedurende de hele maand. Van de Minipil ervaar ik nauwelijks bijwerkingen, vooral geen moodswings/neerslachtigheid meer en da[lees meer...]t was voor mij het grootste probleem. Ik ben nog steeds regelmatig 'ongesteld' alleen in lichtere mate, ookal slik je deze pil achter elkaar door zonder stopweek. Het schijnt dat je iets minder goed beschermd bent door deze pil dan met combinatiepillen maar het gaat hierbij om een aantal tienden van een procent, dus wanneer de pil correct genomen wordt (elke dag, zelfde tijdstip) is er niks aan de hand. Conclusie: zeer tevreden. Als ik dan toch hormonale anticonceptie moet gebruiken, dan de Minipil! Niet iedereen reageert hetzelfde op de pil dus zeker de moeite waard om deze daarom te proberen.

Mirena (levonorgestrel)

Na de geboorte van onze 2e zoon in 2014 een mirena spiraaltje laten plaatsen. Het plaatsen viel me alles mee. Na het plaatsen wat krampen in de buik en licht bloedverlies maar de dag erna was dat alweer voorbij. Uit gebruiksaanwijzing bleek dat je wat bloedverlies kon hebben. In de begin periode had ik dat ook. Maar naarmate ik het spiraaltje langer had, kreeg ik toch elke[lees meer...] keer een menstruatie. En in het begin waren dat hevige menstruaties. Balen, want ik dacht geen pil meer slikken en van de menstruaties af. Ja niet dus ik val precies bij de zoveel % die nog wel ongesteld wordt. De ene keer is het bijna niks en niet te vergelijken met een menstruatie en de andere keer is het een normale menstruatie. Ook een nadeel is dat ik ook niet altijd merk wanneer het is. Soms heb ik krampen in mijn buik en dan denk ik ja daar hebben we het weer en dan niks en andere keer nergens last van en dan komt het juist. Mocht dit spiraaltje er met de tijd uit gaan dan weet ik niet of ik er weer voor zou kiezen. Dit spiraaltje is door de huisarts geplaatst en heb vorig jaar nog inwendig onderzoek gehad omdat de draadjes niet voelbaar meer waren en we dachten dat misschien raak was. Maar inwendig onderzoek wees uit dat hij juist perfect op zijn plaats zat en er niks kon gebeuren. Alles was dus in orde.
21-01-2017

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Ik ben begonnen met de implanon omdat ik geen zin had/mezelf niet vertrouwde met de pil, gezien het leven van een student. Een spiraal kon bij mij niet, omdat ik een te nauwe baarmoedermond hiervoor had volgens de gynaecoloog. De eerste maanden ging alles goed. Het zetten van de implanon was heel gemakkelijk. Na een klein half jaar was ik opeens 1 keer in de 10 dagen/2 wek[lees meer...]en ongesteld. Dit bleef ik volhouden totdat ik de implanon er eergisteren uit heb laten halen door mijn gynaecoloog. Dit was niet de enige bijwerking waar ik last van had. Ook ben ik best wat kilo's aangekomen. Deze kilo's zijn er vervolgens ook moeilijk af te sporten. De laatste bijwerkingen waren mijn hevige stemmingswisselingen. Ik maakte het laatste jaar ruzie en drama om iets waar ik normaal mijn schouders over zou ophalen. Hiervan schrok ik het meest. Hoewel ik niet geheel mijn stemmingswisselingen hieraan kan wijten en het misschien ook wel door andere factoren komt, vond ik het toch een verontrustende combinatie van bijwerkingen zo alles bij elkaar. Ik ben sinds 2 dagen overgestapt op de (lichte) pil. Hoop dat dit minder bijwerkingen geeft. Ik denk dat de implanon niet per se slecht of goed is, maar wel heel erg persoonsafhankelijk is. Iedereen reageert anders op anticonceptie, zo ook ik.
21-01-2017

T-Safe (koperhoudend spiraal)

In tijden dat ik niet bewust leefde en ging voor ultiem comfort (bijna nooit meer ongesteld) gebruikte ik bijna 10 jaar de pil en daarna 2,5 jaar een Implanon. Op een zeker moment, tijdens een 'doorbraakbloeding', schoot er een doemscenario door mijn hoofd. Die luidde: 'Wie zegt mij nu dat dit bloed een doorbraakbloeding is? Misschien is er vanalles kapot van binnen...' Ik[lees meer...] had het laatste jaar van de Implanon ook ineens vreemde verschijnselen als migraine en oogmigraine. Ik liet een uitstrijkje maken en bleek een PAP2 te hebben. Gelukkig niet ernstig, maar ik werd mij ervan bewust dat ik graag mijn eigen lichaam weer in de gaten wil houden. Iedere maand ongesteld worden geeft mij het vertrouwen dat mijn lichaam functioneert en dat het bloed menstruatiebloed is. De plaatsing deed gruwelijk pijn maar ik had alles ervoor over om mijn lichaam weer in balans te brengen. Na de plaatsing heb ik nog vier-vijf dagen als een garnaaltje op de bank gelegen. Daarna was ik weer normaal en werd zelfs beter dan dat. Inmiddels heb ik de T-safe vier jaar en ik neem de oer-menstruaties voor lief. Mijn lichaam draait volledig op eigen kracht zonder externe/ hormonale toedieningen. Precies zoals de natuur het bedoeld heeft!
19-01-2017

Cerazette (minipil) (desogestrel)

Na jaren verschillende anticonceptie geprobeerd heeft mijn vriend de knoop doorgehakt en vasectomie laten uitvoeren zodat ik lekker kon stoppen met anticonceptie. Toen begon de hel pas, heb me meer dan een jaar slecht gevoeld, vreselijke PMS, hyperventilatie, angstaanvallen en op het randje van depressie. Nu sinds 2 maand cerazette aan het nemen en ik voel me weer mezelf[lees meer...]! Ik ben niet meer depri, heb terug zin in het leven. Totaal geen bijwerkingen. Maandstonden zijn nog even regelmatig als ervoor, weliswaar iets minder. Ik zie hier alleen maar akelige ervaringen staan, maar er zijn ook goeie ervaringen. Niet iedereen reageert hetzelfde. Blijven proberen tot je de pil gevonden hebt die bij je past.
18-01-2017

Norlevo (levonorgestrel oraal)

Na een leuk avondje de dag erna toch maar voor de zekerheid gehaald, sinds dat ik de pil niet slik en ik niet meer zeker wist of we nou een condom gebruikt hadden of niet ( jaa het was ene van zo'n avonden haha..) binnen 12 uur geslikt en daarna iets gedaan wat je dus absoluut niet moet doen, verhalen gezocht op het internet. Ik heb mezelf echt helemaal gek gemaakt, van bi[lees meer...]jwerkingen tot toch zwanger zijn etc etc. Ik heb totaal geen bijwerkingen gehad en nadat ik er eigenlijk al van vertuigd was dat ik zwanger was, 1 dag later dan normaal ongesteld geworden. Op internet zijn meestal overwegend negatieve recenties te vinden, van de overwegende positieve ervaringen zie je helaas minder... maar vooral niet te druk maken dus!
17-01-2017

Depo-Provera '150' (prikpil) (medroxyprogesteron parenteraal)

Ik heb 3de november mn eerste injectie gekregen. In begin geen klachten na een tijd kreeg ik veel acne. Op mn nek, borst en rug. Bijkomende klachten bloedingen die meer dan 2 weken per maand duren. Pijnlijke vagina, extreme vermoeidheid, misselijkheid, spierpijn en mn zin in sex is ver te zoeken. Dit was mn eerste en laatste injectie.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (3753)
Anticonceptie - overig (2909)
Cholesterol (2284)
Depressie - antidepressiva overig (2126)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (1711)
Pijn - morfine-achtigen (1604)
Pijn (1537)
ADHD - psychostimulantia (1442)
Verslavingsziekten (1408)
Maagzuur - protonpompremmers (1305)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1233)
Bloeddruk - betablokkers (1137)
Anticonceptie - eenfase (1061)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (885)
Migraine (847)
Angststoornissen (817)
Depressie - antidepressiva TCA (806)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (787)

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!