ISO 27001

ervaringen per categorie

Anticonceptie - overig

Anticonceptie

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Anticonceptie - overig

23-10-2017

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Ik heb iets te lang gyne-fix gehad. Ik liet het maar in me omdat ik veilig wilde vrijen. Ik kan niet tegen elke vorm van hormonen. Ik dacht dat deze koperspiraal me een oplossing zou bieden. Maar ik heb heel veel last gehad. Ik bloedde soms een hele cyclus door en niet een paar druppeltjes. Vanaf het moment dat de spiraal uit mijn lichaam was kreeg ik een normale cyclus va[lees meer...]n 3 tot 5 dagen. Dat was een hele opluchting. Ik weet nu hoe ik mezelf kan beschermen. Door als vrouw geen dingen meer in me te laten plaatsen maar door mijn lichaam te leren kennen en weten wanneer ik zwanger kan worden en wanneer niet. Ik weet dat dit een groot taboe is. Maar de vrouw is al zonkant onderdrukt. Komaan! Waarom? Waarom zou ik me kapot laten maken door dingen in me te laten perforeren of pillen te slikken. Ik heb echt afgezien van deze koperspiraal en ik weet dat men dat niet graag hoort. Maar zelfs een condoom is fijner dan iets in mijn lichaam dat me deed bloeden de hele maand door. Ik dacht echt dat er iets aan de hand was met me. Gelukkig ben ik kern gezond en heb ik seks al 2 jaar op een veilige manier doordat ik mijn lichaam ken en ook met condoom op de vruchtbare dagen. Je laat je zoveel aanpraten als vrouw. Als mannen iets moeten laten perforeren in hun geslacht, how maar! Eens kijken of mannen hier wel voor open staan. Ik zeg wat voor mij werkt. En ook voor mijn zus trouwens. Zij had ook lang deze spiraal maar was blij als ze verlost was. Dit is geen pleidooi voor feministen, of ook wel. Bekijk het zelf maar. Maar laat je nooit tot iets dwingen. Je bent altijd met 2 als het om seks gaat. Mij heeft het doen afzien. Seks werd er niet leuker op. Daarnaast had ik ook een paar jaar de pil gebruikt en ook Nuva-ring. Dat is al helemaaal niet om naar huis te schrijven. Hoeveel ellende kan een vrouw verdragen. En dat de patriarchale wereld waar de man een beetje onzichtbaar maar voor sommigen heel zichtbaar met de scepter zwaait!
22-10-2017

Mirena (levonorgestrel)

Ik ging naar de huisarts voor een koperspiraal, omdat ik geen hormonen meer in mijn lijf wilde, maar mij werd geadviseerd om de mirena te proberen, want veel minder hormonen en hormonen komen alleen in baarmoeder, dus geen bijwerkingen. Bovendien zou ik minder of niet ongesteld zijn en allerbelangrijkst het zou veel veiliger zijn dan de koperspiraal. Voor wat betreft het v[lees meer...]erhaal dat de hormonen alleen in de baarmoeder komen, de grootste onzin ooit verkocht! Mijn hartkloppingen zijn terug, zware migraine aanvallen waarbij ik misselijk ben en alleen nog maar kan liggen (nooit gehad), mijn acne is terug, voel me met monenten neerslachtig, verlaagd libido. Dus laat jullie niet wijsmaken dat er geen hormonen in je bloed komen!
21-10-2017

Norlevo (levonorgestrel oraal)

Na onveilige gemeenschap gehad te hebben rond mijn eisprong, heb ik deze MAP genomen. De eerste dagen geen last van bijwerkingen gehad. Na een week kreeg ik een vervelende bloeding met veel krampen waarna ik ook veel bloedstolsels verloor. Voor de zekerheid vandaag een zwangerschapstest gedaan die gelukkig negatief bleek. De pil heeft gelukkig zijn werk gedaan! Ik ben zeer[lees meer...] tevreden. De bloeding was heel naar, maar ik besef me goed dat ik gebruik heb gemaakt van een noodmiddel en dat dergelijke bijwerkingen er dan bijhoren.
20-10-2017

Abnormaal vaginaal bloedverlies

Ik zoek al tien jaar naar een oplossing voor menorragie. Helaas is dit een geval van pech of de situatie is zo dat ik gevoelig ben voor hormonen; verschillende anticonceptie geprobeerd. De artsen bedoelen het goed, alleen je zit snel in de richting: spelen met hormonen. Komt er ooit een alternatief? Luister goed naar je lichaam en intuïtie, kies wat het beste is voor jouw[lees meer...] lichaam. Het inbrengen kan pijnlijk zijn (ik denk vooral voor vrouwen die geen kinderen hebben gebaard zoals ik). Het is dan namelijk niet zo soepel nog. Je kunt ook gevoelig zijn voor deze pijnprikjes. Ik heb drie pijn momenten gehad. Door de baarmoedermond gaan, het opmeten en het plaatsen. Neem die dag rust ivm krampen. De dag erna ging het goed. Daarna kreeg ik hoofdpijn (is voor de duur van een week normaal). Daarna pijn en steken in de onderbuik richting de benen, vermoeidheid en misselijk en kwam er een infectie. Ik heb de spiraal na een week weg laten halen. Ik herstel nu met antibiotica en dieet. Spiraal: geschikt als voorbehoedsmiddel, minder geschikt voor vrouwen die geen kind(eren) hebben gebaard en minder geschikt voor vrouwen die gevoelig zijn voor anticonceptiepillen/spiraal/ring.
19-10-2017

Depo-Provera '150' (prikpil) (medroxyprogesteron parenteraal)

Ik heb zoooooveeelll hoofdpijn! Nog nooit heb ik dit gehad!!!!! Op sommige dagen is het echt super erg :(:( Wie heeft hier nog meer zo last van hoofdpijn??

Mirena (levonorgestrel)

Heb de mirena laten plaatsen bij de huisarts (heb nog geen kinderen gehad) en na de vele horrorverhalen op internet was ik toch aardig gespannen. Dit was nergens voor nodig. Ik voelde dat er wat gebeurde, maar dit zou ik echt niet omschrijven als pijn. Ik kreeg een soort menstruatiekramp die maximaal 5 seconde duurde. Daarna nog wel licht in mijn hoofd en misselijk, nog ee[lees meer...]n half uurtje blijven liggen. Thuis nog rustig aan gedaan en na 3 uurtjes was de buikpijn weg en was er niks meer aan de hand. Ik heb voor het plaatsen 2 paracetamol geslikt een uur van tevoren. Na 1 dag ook zo goed als gestopt met bloeden (nu nog maar een paar druppels per dag). Ik ben dus tot nu toe zeer tevreden over de mirena en wil graag mijn positieve verhaal delen voor iedereen die (net zoals ik) bang werd door het lezen van alle horrorverhalen.
14-10-2017

Multiload Cu (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Na eerder een verkeerd geplaatste mirena te hebben gehad met ontzettend veel klachten toch na een aantal jaar over laten halen om het nog een kans te geven. Nu gekozen voor koper, omdat ik zoveel last had van de hormonen tijdens de pil. Dit keer geplaatst door een ervaren plaatser, de eigen huisarts ipv gyn in opleiding. Ibuprofen ingenomen en tijdens menstruatie laten z[lees meer...]etten. Plaatsen was pijnlijk en moest een keer opnieuw omdat het niet lukte (lastige baarmoeder), maar by far niet zo pijnlijk als bij mijn eerdere mirena. Viel reuze mee. Na plaatsen wat kramp gehad, als een flinke menstruatie. Ik heb deze meer dan een jaar gehad zonder klachten. Voelde me prima, geen klachten bij seks, geen buikpijn, eigen (onregelmatige) menstruatie cyclus welk voor mij veel gunstiger was dan met de pil. Menstruaties waren wat heviger, maar niet veel verschil en duurde ook niet langer. Wel krampen (had ik normaal nooit) en dan voelde ik het spiraaltje erg zitten. Laatste paar weken ineens continue het gevoel dat ik ongesteld was, menstruatiepijn en krampen en continue het spiraaltje voelen. Bang dat hij was uitgezakt, dus laten controleren bij de huisarts, daarna bij de echoscopiste en vervolgens de gynaecoloog. Hij zat goed, de pijn kon niet daarvan komen. Na zo'n 11 weken totaal was ik er klaar mee, ik herkende het en ik wist wel beter. Tegen advies in eruit laten halen, direct mn klachten weg. Nog steeds niet duidelijk waardoor het komt, misschien kan ik er gewoon niet goed tegen. Al met al, voordat de drama begon, was ik er wel tevreden over. Enkel wat (verwachtte) bijwerkingen tijdens de menstruatie. Had de intensie om hem 5 jaar te laten zitten... zou hem ip wel aanraden, maar trek wel aan de bel als je klachten krijgt en vertrouw op je eigen gevoel.

Mirena (levonorgestrel)

Veel soorten orale anticonceptie geprobeerd, slechts een soort dat redelijk "werkte". Veel last van bijwerkingen, o.a. in combinatie met bestaande psychische klachten en heftige menstruaties. Uiteindelijk uitgekomen op Mirena ivm laagste dosering hormonen, 5 jaar niet naar om hoeven kijken en contra-indicaties voor andere soorten anticonceptie (zoals pleisters of prikpil).[lees meer...] Mirena tijdens de menstruatie laten zetten in het ziekenhuis. 2 Ibuprofen ingenomen van te voren. Plaatsen was bij mij extreem pijnlijk, alles werd zwart en ging zo goed als knock-out. Wsl mede doordat ik nog geen kinderen heb gebaard en omdat mijn baarmoeder lastig ligt voor het plaatsen van spiraaltjes. Na plaatsen 2 dagen niet kunnen lopen, zakte telkens door mijn benen heen, het werd zwart en had enorme golvende krampen waarvan ik moest overgeven. Uiteindelijk 17 weken continue heftig gebloed (spiraaltje zat bij controle "goed", en bloedverlies kon tot 6mnd aanhouden aldus meerdere artsen). Nergens gehoor. Ik heb hem uiteindelijk 1,5 jaar gehad, durfde hem niet te laten verwijderen. Al die tijd enorme buikpijn en krampen, bij bukken en tillen voelde ik het spiraaltje steken, bij seks ging het bloeden en deed het een beetje zeer en in mijn linkerbeen had ik telkens zenuwpijn. Menstruaties waren pijnlijk, maar niet veel heftiger dan normaal. Uiteindelijk bij de huisarts omdat het niet meer te doen was. Ik zag er enorm tegenop, maar van het eruit halen heb ik helemaal NIETS gevoeld. Het spiraaltje bleek ondanks controle verkeerd te zijn geplaatst (in de baarmoedermond), daarna direct klachtenvrij. Enkel zenuwpijn in mijn linkerbeen is nooit meer over gegaan. Bijzonder dat ik er nooit zwanger mee geworden ben.
11-10-2017

Flexi-T (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Na mirena overgegaan op deze koperspiraal. Plaatsen was een eitje, maar heb dan ook al wel 2 zwangerschappen met een natuurlijke bevalling achter de rug. Misschien na plaatsen iets licht krampen gehad en wat onregelmatig bloedverlies, maar dit stabiliseerde al snel. Het eerste half jaar wat lange menstruaties en ook heftig. het dragen van maandverband en tampon was een noo[lees meer...]dzaak. Ik had geen klachten zoals buikpijn tijdens mijn menstruatie wat ik wel gewend ben. Na een half jaar waren het 2 tot 3 dagen wat zwaarder bloedverlies en dan was het vaak al klaar weer. Verder voelde ik niets. Wel voel ik mijn eisprong nu en heb dan wat last van mijn rug. Mijn libido is weer natuurlijk, wat met hormoon anticonceptie zwaar onderdrukt leek. Ja ik ben tevreden! Reden van overgaan naar de koperspiraal: Met de mirena ervaarde ik neerslachtigheid en een libido ver onder nul. En ook helaas niet meer wegtrekkende melasma (zwangerschapsmasker) na mijn 2e zwangerschap. De vlekken zijn nu stabiel en lijken lichter, ook volgens mijn huidtherapeut.
11-10-2017

Mirena (levonorgestrel)

Na mijn 2e zwangerschap en natuurlijke bevalling een mirena laten zetten. Het plaatsen was zo gebeurd, heb er werkelijk niets van gevoeld. Dat viel me alles mee na vele horrorverhalen! Paar maanden last van licht en onregelmatig bloedverlies gehad waarna het stabiliseerde. Wel bleef ik een menstruatie houden maar zeer licht. Tijdens mijn 1e zwangerschap wel last gehad van [lees meer...]hyperpigmentatie/zwangerschapsmasker wat na de bevalling vrij snel weg trok. Tijdens de 2e zwangerschap weer maar dit is helaas niet weggetrokken. Omdat dit hormonaal is ben ik gaan zoeken naar de relatie hierin met de hormonen in de mirena. Helaas heeft het hormoon levonorgestrel hierin een stimulerende werking. Wanneer je er gevoelig voor bent en via bepaalde hormonen kunstmatig inneemt blijkt het dus vaak niet meer weg te trekken. Naast deze klacht voelde ik me ook neerslachtiger worden ondanks de lente en was mijn libido ver onder de nul.... Reden om hem te verwijderen. Ik ben overgegaan op een koperspiraal en ondanks dat de menstruatie wat heftiger is voel ik me hier goed bij en worden de vlekken niet ernstiger en zelfs lichter wat zelfs mijn huidtherapeut opvalt.
10-10-2017

Kyleena (levonorgestrel)

Heb Kyleena nu bijna 5 maanden en ben er heel tevreden over. Helemaal geen negatieve bijwerkingen gehad. Na wat licht bloedverlies in de eerste week, heb ik geen maandstonden meer gehad. De plaatsing was een beetje pijnlijk, maar de pijn trok bij mij heel snel weg.
04-10-2017

Depo-Provera '150' (prikpil) (medroxyprogesteron parenteraal)

Ik kreeg de eerste prik op mijn 17e, en heb hem tot mijn 21e geslikt. Nooit geweten hoe de 'normale' staat van mijn lichaam was en ben er dus als experiment mee gestopt. Sinds ik hem gebruik is mijn libido langzaam aan gezakt naar niks en ben ik 30 kilo 'rijker'. Hiervoor had ik hier nooit problemen mee. Recentelijk pas deze gebeurtenissen kunnen koppelen aan de pil. Voo[lees meer...]r de rest was ik zeer tevreden. Eens in de 3 maanden een prik en geen omkijken meer naar. Niet meer ongesteld (ik had altijd een hevige vloei en enorme buikpijnen) en ik heb nooit een intense klap gehad van de hormonen, alles ging heel geleidelijk. Ben nu 3 maanden gestopt en wacht nog af hoe mijn lijf zonder pil is. Wellicht dat die effecten niet eens te maken hebben met de prikpil.
03-10-2017

Abnormaal vaginaal bloedverlies

Ik ben zeker niet tevreden over de mirena, heb m nu 1.5 jaar en ben praktisch om de week ongesteld, ben er helemaal klaar mee.
03-10-2017

Mirena (levonorgestrel)

Na mijn zwangerschappen leek het plaatsen van een spiraal de oplossing, ik kon geen anticonceptiepil verdragen, daar kreeg ik migraine van. Zolang hij erin zat, had ik last van flink bloedverlies, meer dan drie maanden. Vreselijk. Ik was helemaal zwak. Op controle bij gynaecoloog kreeg ik te horen dat alles er prima uitzag en dat ik gewoon wat geduld moest hebben. Toen ik [lees meer...]voor de zoveelste keer terug ging naar de huisarts, stelde hij voor om de mirena spiraal te verwijderen. Zodra de spiraal eruit was, stopte het bloedverlies en ging ik opknappen. Voor mij nooit meer.
26-09-2017

Overgang

Mocht je geen behoeft hebben aan een hele tekst, ik heb vermoedelijk een te kleine baarmoeder, waardoor een Mirena geen goed plan was. Jaren geleden een koperspiraal geprobeerd. Behalve dat ik bijna flauwviel na het inbrengen, bleef ik krampen en bloeden 2 weken per maand. Na een half jaar er uit gehaald. Ondanks dit verhaal werd mij toch de Mirena aangeraden ivm met o[lees meer...]vergangsklachten door de huisarts. Omdat ik meerdere vriendinnen ken met geweldige verhalen, bijna niet meer ongesteld, geen omkijken naar, toch maar besloten voor een 2e poging. Dit was immers toch een andere spiraal. Vanwege de eerdere ervaring gevraagd om dit bij de gynaecoloog in te brengen. Achteraf had ik dat beter niet kunnen doen, ik heb een hele fijne huisarts en ik belande in het lopende band werk van een te drukke gynaecologie afdeling in het ziekenhuis. Er werd vooral niet naar mijn eerdere ervaringen geluisterd en op geacteerd (Diakonessenziekenhuis Utrecht). De inbreng: eerst volgt er een meting van de baarmoeder, dit deed zo zeer, ondanks 3x Aleve Feminax in mijn lijf, dat ik huilend op de tafel lag. Dat is me nog nooit eerder overkomen, huilen van pijn. Dat ze vrouwen dit aandoen zonder verdoving, snap ik echt niet. Ik heb geen kinderen, dat schijnt nog pijnlijker te zijn, maar ook daar zijn wisselende verhalen over. Toen in overleg, doorgaan of niet, verdoving of niet. Heel naar was dat, lig je daar, helemaal van de kaart, moest ik nog zo'n beslissing maken. Voor verdoving gekozen (minder erg dan bij de tandarts;). Men had mij niet gezegd dat ik ongesteld moest zijn, jammer want dat had wat pijn gescheeld. Ik wilde dit niet, want ik vond dat gênant. Direct een verdoving had ook enorm gescheeld, zeker met mijn geschiedenis. Daar is het nooit over gegaan, ik wist niet eens dat dit een optie was. De verdoving heeft als bijwerking dat je even wat hartkloppingen krijgt, viel erg mee en dat vond ik het risico wel waard. De assistente vertelde dat ongeveer 5% vd vrouwen erg veel last heeft met inbrengen, tot alles laten lopen aan toe. Ik ben er daar helaas 1 van. Houd je vast aan de 5%! na mijn horror verhaal. De krampen en buikpijn bleven aanhouden na de inbreng. De eerste maand heel erg, daarna minder maar het bleef. Laag libido (met pil geen last van), wel een gelijkmatiger humeur (ook fijn). Na 8 mnd terug naar de huisarts, die concludeerde dat het er uit moest. Oorzaak is mogelijk dat ik een TE KLEINE BAARMOEDER heb, als de darmen er op drukken, krijg ik kramp. En het kan ook zijn, dat de baarmoeder het vreemde ding daar, niet accepteert. Gebeld met ziekenhuis, helaas hadden ze niet genoteerd wat de meting vd baarmoeder precies was. Ik weet niet meer wat het aantal cm moest zijn, de huisarts vertelde het. Ik dacht tussen de 5 en 9 cm. Kortom, ik ga de overgang maar gewoon aan, geen toestanden meer aan mijn lijf. Bedenk dat als je de Mirena gebruikt voor de overgang, het om de 3 jaar moet vervangen ipv om de 5 jaar. Twee maal er uit halen was trouwens een eitje.
25-09-2017

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Ik heb voor de implanon gekozen omdat het zeer gebruiksvriendelijk is. Je kunt het niet vergeten en beschermt heel goed. Het heeft zeker zijn werk gedaan. Ik ben weinig ongesteld geweest, das was fijn. Ik merkte echter steeds meer klachten. Depressie, droge vagina, laag libido, af en toe langere perioden van spotting. Waarschijnlijk ook een drogere huid en eczeem (maar d[lees meer...]at moet de tijd nog uitwijzen). Ik was echt mezelf niet meer; minder sociaal, angstiger, laag zelfbeeld, niet meer opgewonden raken, niet meer enthousiast raken voor dingen. Ik heb het een maand geleden eruit laten halen omdat de nadelen niet meer opwogen tegen de voordelen. We hebben nu ook voldoende geld om evt een kind te krijgen. Nu over op natuurlijke anticonceptie methodes.
25-09-2017

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Sinds 2012 gebruik al de implanon. De eerste heb ik er na 1.5 jaar uitlaten halen door de hormoon overvloed en ik was totaal niet te genieten. Besloten om in okt 2014 de inplanon opnieuw te plaatsen met als reden dat ik ziek werd van andere anticonceptie. Ik ben nu 3 jaar verder en hij wordt morgen 26/09/17 verwijderd. Mijn ervaringen tot nu zijn: Als bijwerking is mijn [lees meer...]Libido echt ergens onder het vriespunt beland en nu heb ik nog geen vriend/man dus niet heel erg. Maar in de tijd dat ik wel een vriend had was het niet erg fijn. Omdat ik voor de implanon er van kon genieten. Ik ben echt een hormoonbom, stemmingswisselingen van hier tot Tokio... het is niet te geloven.. ik kan zo uit mn slof schieten maar ook in eens in een hoekje duiken en niemand meer willen zien.. of Janken tot ik er bij neer val om echt werkelijkwaar helemaal niks.. dit ben ik niet zelf.. Het zwaarder worden is nog een twijfelkwestie.. de HA in Oss zei van wel.. de HA in Andijk zei van niet.. Zou ik hem een derde keer laten plaatsen? Geen idee.. Hij gaat eruit.. en ondanks ik in een nieuwe relatie ga stappen wil ik mijn lichaam rust geven.. is dat iets. Je lichaam rust geven na 3 jaar hormoonovervloed?
21-09-2017

Mirena (levonorgestrel)

Heb de mirena nu 3 maanden en ben zeer tevreden, bijna niet ongesteld, plaatsen is niet leuk en een keer migraine/hoofdpijn gehad, maar daarna heb je er veel plezier van.
18-09-2017

Mirena (levonorgestrel)

Spiraal plaatsen was pijnlijk. Na plaatsen direct een kramp gevoel (deze was te overzien). Eerste nacht heftige krampen die ieder uur erger werden. Sterkere pijnstilling voorgeschreven gekregen, deze werkte niet/nauwelijks. Nog een dag later zo een hevige krampen/pijn dat mijn lichaam hier heftig op reageerde (bleek achteraf de verkeerde ademhaling door de pijn geweest te[lees meer...] zijn) door heftig te tintelen en krampen in mijn armen en benen. Die dag nog een extra zware pijnstiller erbij gekregen. Drie pijnstillers kregen de pijn niet lang genoeg onder controle. Weer een dag later, het ziekenhuis moeten bellen, en is de spiraal er met direct uitgehaald. 1 minuut na verwijdering waren de heftige krampen direct verdwenen. Arts gaf aan dat dit een op de zoveel vrouwen kan voorkomen doordat de baarmoeder het spiraaltje niet accepteert en het als lichaamsvreemd blijft zien. Helaas.. voor mij geen mirena meer! Maar, ik hoor vele dames om mij heen die er erg over te spreken zijn.
18-09-2017

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Ik heb in februari 2017 een Implanon laten zetten. Ik ben tot nu toe 1 keer ongesteld geweest dus dat is wel heel fijn. Verder heb ik wel veel last van puistjes en slaap ik slecht. Ik ben de hele dagen zo moe dat ik soms wel 12 uur lang slaap, maar wel heel vaak wakker word. Ook heb ik het idee dat ik weer paniekaanvallen en hyperventilatie krijg wat ik hiervoor nooit mee[lees meer...]r heb gehad maar sinds de Implanon heb ik ze weer. Ook ben ik 7 kilo aangekomen ondanks dat ik een zwaar beroep heb (verpleeghuis) en 2 x per week sport. Het enige voordeel is dus dat ik helemaal niet meer ongesteld word, maar ik weet niet of ik de inplanon wel wil houden ivm de andere bijwerkingen.
16-09-2017

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Na de gewone pil te hebben geslikt (een depressieve tijd en veel nare dingen verder) besloten te stoppen met de pil. Toen een jaar ontpild, ik wilde uiteindelijk toch een alternatieve manier van conceptie in plaats van alleen een condoom. Toen kwam ik toevallig achter de implanon en ik ben er erg tevreden mee! Ik heb weinig tot geen last bijwerkingen en ben minder vaak ong[lees meer...]esteld. Voorgeschreven door de huisarts en geplaatst door een gynaecoloog. Je kunt hem in principe niet vergeten, als je moet overgeven etc. ben je nog steeds beschermt, je krijgt een veel lagere en geleidelijke hormoon afgifte en er hoeft ook niemand in je baarmoeder te zitten om het te plaatsen , wat bij een spiraal wel het geval is.. Je krijgt een verdoving, het staafje wordt in je arm geschoten en klaar voor de komende 3 jaar! Ik heb hem nu 8 maanden en ik vind het ideaal!( Voor mij dan in ieder geval..)
15-09-2017

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Ik ben over het algemeen tevreden over de Gynefix. Ik zal mijn ervaring hieronder delen: Allereerst de pijnstilling. Ik heb vooraf een paracetamol (of ibuprofen, ik weet het niet helemaal zeker meer) en twee naproxen (Aleve Feminax) genomen. Een vrij grote hoeveelheid, omdat mijn baarmoeder nog wat pijnlijk was van de vorige poging. Ten tweede vooraf aan de plaatsin[lees meer...]g: voordat ik in aanmerking kwam met de Gynefix, heb ik twee pogingen gedaan om een T-safe koperspiraal te laten zetten. Beide keren was dit mislukt. De eerste keer was bij de huisarts en huisarts in opleiding. Achteraf zijn zij nooit door mijn baarmoedermond gegaan. Mijn baarmoeder loopt namelijk iets omhoog in een bocht. Zij zijn tegen de wand van de bocht gaan zitten en hebben gedacht dat dit het einde van mijn baarmoeder was (ik zou zodoende een baarmoeder hebben van 4,5 cm, normaal gesproken is een baarmoeder tussen de 6 en 11 cm). Deze poging mislukte. De tweede poging was bij de gynaecoloog. Zij had mijn baarmoeder opgemeten en ik zat tussen de 6 en 6,5. Alsnog vrij klein, maar prima. Helaas mislukte deze poging ook, omdat de koperspiraal niet door mijn baarmoederwond paste. Ik zou terugkomen om de Gynefix te laten plaatsen, omdat deze iets smaller schijnt te zijn. Vervolgens de plaatsing. Ik was bijna niet meer ongesteld, omdat ik mijn tweede poging eerder in mijn ongesteldheid heb gehad. Mijn gynaecoloog maakte vooraf een echo. Dit was prima en voelt niet naar. Vervolgens ging de eendenbek en daarna de baarmoederklem erin. Dit vond ik beide niet pijnlijk (bij alle drie de pogingen om een spiraal te laten zetten niet). Vervolgens ging ze door mijn baarmoedermond. Dit vond ik vreselijk pijn doen en schreeuwde het uit. Ze had mij vooraf verteld dat ik een hele smalle baarmoedermond heb en dat mijn baarmoeder iets aan de kleine kant is. Vandaar waarschijnlijk mijn pijn. Ik had een verpleegster naast mij die ik helemaal fijn heb geknepen. Doordat ik zoveel last had, besloot de gynaecoloog zo snel mogelijk te werken en meteen de Gynefix te 'schieten'. Ik vond dit niet normaal veel pijn doen. Mijn baarmoeder trok volledig samen en het was een heel naar gevoel. Ik was nog niet eens bijgekomen van het gevoel van de baarmoedermond, laat staan toen deze pijn er nog bovenop kwam. Toen hij eenmaal gezet was, ebde dit gevoel snel weg. Heel fijn dat mijn gynaecoloog zo snel werkte, omdat de pijn dan in een keer heftig is, maar wel in een keer samen is. Nadat de pijn volledig was weggezakt, maakte ze een echo. Hij zat perfect, gelukkig! Ik moest rustig op staan, omdat er kans is dat je flauwvalt. Hier had ik geen last van en ben rustig op mijn fiets naar huis gefietst. Ten vierde mijn ervaring vlak na de plaatsing. Op de dag zelf had ik vrij veel last. Nu was dit niet enorme pijn, ik denk te vergelijken met hevige menstruatiepijn. Echter, ik heb hier normaal gesproken nooit last van, dus dit was een vervelend gevoel. Ik deed die dag rustig aan en heb veel geslapen (logisch met zoveel pijnstillers haha en na zoveel pijn). Ik heb ongeveer twee weken de spiraal voor mijn gevoel gevoeld. Niet per se de spiraal, maar de plek waar hij was gezet. Het voelde twee weken lang alsof ik ongesteld was, terwijl ik dat maar een paar dagen lichtjes ben geweest. Ik zat al aan het eind van mijn ongesteldheid, maar deze duurde iets langer door de spiraal. Daarnaast kon ik voor mijn gevoel exact de plek aanwijzen waar de spiraal zou moeten zitten. Ik voelde daar continu een stipje dat iets gevoeliger was. Geen idee of dat daadwerkelijk die plaats is geweest. Ik heb verder geen pijnstilling oid geslikt (doe ik nooit, behalve dan voor de plaatsing van mijn spiraal). Ik heb een paar weken rustig aan gedaan en gelet op dat ik geen zware dingen tilde. Ten vijfde iets langer na de plaatsing: na vijf weken kreeg ik een controle echo. Nog steeds zat de spiraal perfect. Echter, ik merkte wel dat ik veel slijmverlies had en mijn ongesteldheid ineens om de twee weken kwam. Dit vond ik vervelend. Ik was een half jaar pilvrij en in dat half jaar was ik heel regelmatig, licht en kort ongesteld (eigenlijk precies zoals ik ook ongesteld was tijdens mijn pil). Ik was vroeger ongeveer 5 dagen ongesteld: dag 1 heel lichtjes, dag 2 iets erger, dag 3 hetzelfde, dag 4 minder, dag 5 heel lichtjes, dag 6 niets. Dit vond ik prima. Ik voelde dat ik ongesteld moest worden, maar had verder nergens last van (geen pijn, geen eetbuien, geen moodswings, etc.). Ik merkte alleen dat ik een paar puistjes kreeg tijdens mijn ongesteldheid (ik ben 23 jaar). Nu werd ik dus ineens om de twee weken ongesteld en het was veel heftiger. Ik bloedde meer, had veel slijmverlies (alsof mijn baarmoeder even moest reinigen) en meer krampen. Mijn gynaecoloog vertelde dat de Gynefix normaal gesproken geen invloed uitoefent op je menstruatie. Ik moest het nog even aankijken, misschien dat het beter zou worden. Ten zesde mijn ervaring langere tijd na plaatsing: inmiddels is het bijna drie maanden en vier menstruaties later (de vijfde moet een dezer dagen komen). Mijn menstruatie is nog steeds iets heftiger dan voorheen: ik heb meer krampen, iets heftiger bloedverlies (zeker op dag 2, dan moet ik echt mijn tampon op tijd verwisselen. Dit had ik nooit), eetbuien voordat ik ongesteld moet worden, meer puistjes voor menstruatie en meer slijmverlies. Nog steeds mag ik in mijn handen knijpen hoe weinig last ik heb van mijn menstruatie. Maar, hij is wel veranderd. Natuurlijk kan ik nog niet veel zeggen, omdat het nog maar drie maanden geleden is en ik nog steeds veranderingen merkt. Zo moet mijn ongesteldheid de 18e komen en merk ik vandaag (de 15e) dat hij er snel aankomt. Dat is ongeveer volgens mijn normale cyclus. Vorige maand was dit nog niet zo en kwam mijn menstruatie te vroeg. Mijn lichaam is dus nog niet helemaal normaal, maar is nog in proces. Algemene beoordeling: over het algemeen ben ik tevreden. De plaatsing vond ik vreselijk pijnlijk en raad ik niemand aan, maar ik denk dat ik een extreem geval ben (zeker omdat ik twee andere pogingen heb gedaan die mislukt zijn en dat mijn baarmoeder nog iets pijnlijker was door de andere poging). Mijn menstruatie is tot nu toe wel veranderd in negatieve zin en nog niet volledig regelmatig. Echter, ik merk aan mijn lichaam dat hij nog bezig is, dus ik geef het nog wat langer de tijd. Ik ben blij dat ik geen hormonen meer binnen krijg en dat ik beschermt ben tegen zwangerschappen. Ik vind het lastig om te zeggen of ik deze spiraal aanraad. Voor mij de voordelen en nadelen op een rijtje: Voordelen: - Menstruatie verandert normaal gesproken niet (bij mij tot nu toe wel, maar ik heb nog hoop); - Geen hormonen Nadelen: - Pijnlijke plaatsing; - De spiraal wordt geprikt in de baarmoeder. Dit vind ik een naar idee. De T-safe 'hangt' in de baarmoeder en maakt nergens een wondje. Dat lijkt mij beter, maar ik weet hier te weinig van af. Ik heb geen ervaring met andere spiralen, dus daar kan ik niets over zeggen. Ik ben tevreden, maar er zitten voor mij voor nu nog wel wat haken en ogen aan.
13-09-2017

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Gekozen voor implanon omdat een spiraal tot twee keer toe niet bleef zitten en ik de pil wel eens vergeet. Het liefst zou ik zonder hormonen willen, maar koperspiraal werkte niet (viel uit na twee weken) en plaatsen van Mirena ging niet goed. Plaatsen van implanon ging prima, had wel extra verdoving nodig en wat blauwe plekken, maar verder geen last van. Heb eerst twee maa[lees meer...]nden de werkzame stof in pilvorm gebruikt om te kijken hoe het beviel. Die periode niet ongesteld geweest. Voelde me sterk en goed! Geen last van bijwerkingen. Daarna laten plaatsen en de eerste drie maanden waren heerlijk. Nauwelijks ongesteld geweest. Daarna begon de ellende. Soms tot 14 dagen aaneengesloten hevig bloeden, de paar dagen daarvoor echt zeer pijnlijke borsten en buikpijn. Als ik niet bloedde dan had ik wel last van veel en ruikende afscheiding, echt niet prettig wanneer je net een nieuwe relatie hebt. Daarnaast heel veel last van stemmingswisselingen. Soms nergens zin in, zelfs niet in sex. Ik laat hem binnenkort verwijderen, ben er helemaal klaar mee.
11-09-2017

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Na inbrengen van de het implantaat (de eerste dag rondgelopen met 2 implantaten) binnen 1 week last gekregen van bijwerkingen. De bijwerkingen zijn: haarverlies; neerslachtigheid; depressie; suïcidale gedachten; emotionele labiliteit; puistjes; acne; gewichtsverlies; geïrriteerdheid; gewrichtspijn; rugpijn; gevoelige en pijnlijke borsten; duizeligheid; zenuwachtigheid; min[lees meer...]der eetlust; griepachtige verschijnselen; vermoeidheid; pijn op de inbrengplaats; huidreactie op de inbrengplaats; jeuk; huiduitslag; slapeloosheid; slaperigheid; diarree; koorts; keelpijn/keelontsteking. Na het lezen van de bijwerkingen viel alles een beetje op zijn plaats. Ik had al jaren last van paniekaanvallen, maar had hier al een lange tijd geen last meer van. Door de verstoring in mijn hormonen kwamen de angstgevoelens en de paniek terug in ongekende proportie. Zo erg dat ik er suïcidale gedachten van kreeg, welke ik nooit eerder heb gehad. Ik ben genetisch belast met depressieve stoornissen, en heb reeds eerder (bij andere medicatie) de psychische bijwerkingen gehad. Voor mensen die hier gevoelig voor zijn adviseer ik het sowieso niet om staafje te laten plaatsen, maar ik zou het risico op die psychische klachten niet willen lopen.
08-09-2017

Mirena (levonorgestrel)

Sinds mijn 10e tot mijn 22e heb ik de anticonceptiepil geslikt (lang verhaal). Vanaf mijn 19e begon ik de pil steeds vaker te vergeten en toen ik rond mijn 21e een vaste vriend kreeg, werd dit toch wel een probleem. Daarom gekozen voor de Mirena. Wat een geweldig ding! Het is enorm persoonsafhankelijk hoe je er op reageert. Het zetten was even niet zo leuk, maar ik kan m[lees meer...]e ergere dingen voorstellen. 1 uur van te voren een naprox slikken heeft er bij mij voor gezorgd dat ik binnen 10 minuten weer helder op de benen stond. Die dag wel krampen gehad. Maar kom op: wat verwacht je.. er wordt even iets in je lichaam gepropt wat er van nature niet hoort, natuurlijk reageert je lijf daar op!! Een hele week geen last gehad. Toen tijdens een wandeling even een afgrijselijk kramp. Het leek echt even alsof mijn lijf het spiraaltje eruit probeerde te duwen. Dit duurde hooguit een paar minuutjes en toen was het over. Na een half jaar pas weer klachten gehad. Veel krampen en ik voelde de draadjes niet meer. Even een echoscopietje gemaakt maar alles was in orde. Vreemd genoeg daarna ook geen bijzondere klachten meer gehad. Ik heb hem 4 jaar gehad (volgende week gaat ie eruit). Reden voor het verwijderen is dat ik steeds na het sporten toch weer krampen kreeg en ik pijn begon te krijgen tijdens en na de seks en er daarom steeds minder zin in had. Of dit laatste aan de spiraal ligt, dat weten we nog niet dus ik wil dan ook benadrukken dat dit echt iets persoonlijks is. De kans dat dit bij anderen gebeurt, acht ik vrij klein. Ondanks dat ik af en toe krampen had (en daardoor niet meer hardloop), heb ik echt grote voordelen ondervonden aan het spiraaltje. Lees: ik ben ruim 3,5 niet meer ongesteld geweest en ik heb 4 jaar nergens aan hoeven denken. Ideaal!! Nogmaals: hoe het ding werkt verschilt enorm per persoon!! Probeer het eerst uit voordat je je laat leiden door alle horrorverhalen.
07-09-2017

Mirena (levonorgestrel)

25 jaar geleden een longembolie gehad als bijwerking van de Marvelon. Hierdoor is mijn leven toch wel wat veranderd. De Marvelon geslikt ivm zeer heftige menstruatie klachten. Omdat ik geen hormonen meer mocht slikken werd mij de Mirena voorgesteld om te plaatsen. Dit als anticonceptie en menstruatieklachten vermindering. Daarvoor deed het zijn werk prima. Echter ik kree[lees meer...]g te maken met de ene blaasontsteking na de andere. Ook de ene kuur na de andere. Er werd niets gevonden en kwam op een onderhoudsdosering antibiotica te staan. Door toeval bij de gynaecoloog terecht gekomen. Was zeer verbaasd na mijn voorgeschiedenis dat ik de Mirena had gekregen. Dus op zijn advies hem laten verwijderen. Bijkomstig voordeel daarvan was ook dat mijn blaasontsteking acuut over was. Het krijgen van een chronische blaasontsteking door de Mirena was toen niet bekend en was niet mogelijk. Ik was in ieder geval blij dat hij eruit was. Als anticonceptie bleef mij niets meer over dan het geknoei met condooms etc. Dus besloten om er voor te gaan om kinderen te krijgen en me later laten steriliseren.
05-09-2017

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Ik heb een vraag, ik heb nu sinds 29 januari het inplanon buisje in mijn arm. Ik ben daarna af en toe ongesteld geweest, maar nu ben ik het al 3 maanden lang vol time. Moet ik hier mee naar de huisarts ? Ik lees veel dingen van meiden die dit ook hebben, maar het is vreselijk irritant. Ik weet niet zo goed wat ik hier mee aan moet.
04-09-2017

Mirena (levonorgestrel)

Na 5 jaar tevreden hebben rondgelopen met mijn mirena, moest hij in mei vervangen worden. Het vervangen deed echt ontzettend veel pijn. Krampen nog 2 a 3 dagen gehad. Na een maand of 2 kreeg ik last van somberheid en onverklaarbare migraines, erger dan ik normaal gesproken had. Kortgeleden hoorde ik dat de mirena tegenwoordig een nieuwe stof bevat die dit veroorzaakt. [lees meer...]Heb hem 31 augustus laten verwijderen, mijn hoofdpijnen en een gedeelte van de somberheid is verdwenen. Ga nooit meer een mirena nemen!
30-08-2017

Flexi-T (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)
Abnormaal vaginaal bloedverlies

Ik ben normaal van alles lezen op internet maar ik heb nog nooit mijn verhaal ergens op gezet. Ik was 17 en wou een spiraal, ik heb een mirena laten zetten en die heb ik twee jaar gehad. Ik stapte over naar de koperspiraal. Afspraak bij de dokter gemaakt en gelijk de mirena eruit en de koperspiraal erin. Het zetten was een drama, ze heeft het 3 keer opnieuw moeten doen omd[lees meer...]at het meetstaafje te breed was. De eerste dagen heel erg veel last van gehad. Nu weer twee jaar later heb ik minimaal 1 keer per week weeachtige pijn gehad in mijn buik. De pijn werd zo ondraaglijk. Heb er zelfs aan zitten denken om hem er zelf maar uit te halen. Het enige wat er tegen helpt is naproxen. Nu 4 jaar tobben en niet wetende wat ik moest doen ga ik toch overstappen naar de prikpil. Het maakt me niks meer uit al kom ik 30 kilo aan, tegen deze pijn kan ik niet meer tegen. Ik kan niet wachten tot die eruit is.
30-08-2017

Mirena (levonorgestrel)

Nadat een vriendin mij van dit product op de hoogte stelde, ben ik naar de huisarts gegaan en heb daar geen moment spijt van gehad. Totdat ik het Mirena spiraaltje ingebracht kreeg, slikte ik Marvelon. Dit deed ik niet alleen om niet zwanger te worden, maar mijn menstruatie was altijd heftig en er was geen pijl op te trekken. Om de 6 tot 12 weken. En als het dan losbarstt[lees meer...]e, barstte het ook echt los. Nadat ik het Mirena spiraaltje ben gaan gebruiken, ben ik volgens mij niet meer ongesteld geweest. Een feest dus, zeker wanneer je al 2 fantastische kinderen hebt. Ik kende geen enkele bijwerking en ook het inbrengen en verwijderen leverde geen enkel probleem op. Kortom, super blij. Wat ik me wel realiseer, is dat dit niet voor iedereen zal gelden. Niet elk lichaam is hetzelfde en reageert hetzelfde.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (4019)
Anticonceptie - overig (3039)
Cholesterol (2400)
Depressie - antidepressiva overig (2210)
Epilepsie (2002)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (1822)
Pijn - morfine-achtigen (1747)
Pijn (1643)
ADHD - psychostimulantia (1538)
Verslavingsziekten (1499)
Bloeddruk - betablokkers (1409)
Maagzuur - protonpompremmers (1376)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1344)
Anticonceptie - eenfase (1117)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (931)
Angststoornissen (886)
Depressie - antidepressiva TCA (846)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (820)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (779)

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!