ervaringen per categorie

Anticonceptie - overig

Anticonceptie

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Anticonceptie - overig

22-03-2017

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Na ongeveer 7 jaar een heftige combinatiepil hebben gebruikt is dit echt een opluchting. De pil zorgde er voor dat ik om alles wel kon huilen, kon schreeuwen of compleet door het lint kon gaan. Oftewel, ik had mijn emoties niet onder controle. Daarbij vond ik het heel lastig dat ik er elke dag aan moest denken om hem te nemen en voelde ik me enorm opgeblazen. Ik heb mijn i[lees meer...]mplanon op 14 maart 2016 laten zetten. De eerst 4 maanden bijwerkingen gehad zoals haaruitval en wat kilo's aangekomen. Het haaruitval was zo erg dat ik regelmatig aan mijn vriend heb gevraagd of hij ook kale plekken zag op mijn hoofd.. Dit was gelukkig niet zo. Na die 4 maanden nergens meer last van. Nu wel elke maand á om de maand 1 dag ongesteld maar dat is zo weinig dat je aan een inlegkruisje genoeg hebt. Als dit zo positief blijft laat ik nog een 2e zetten over 2 jaar.
19-03-2017

Mirena (levonorgestrel)

Ik heb 2 weken terug een spiraaltje laten plaatsen. De plaatsing zelf voelde alsof iemand je hard kneep, deed een minuutje pijn maar dat was het dan ook. De week na de plaatsing had ik last van bloedverlies en buikpijn, maar niet zozeer dat het me echt belemmerde in het dagelijks leven. Nu heb ik sinds 3 dagen heel hevige krampen, geen buikkrampen zoals bij een menstruatie[lees meer...], maar een pijn die ik nog nooit eerder heb gevoeld, "baarmoederpijn". Echt verschrikkelijk. Gisteren lag ik 6 uur lang te huilen in bed, ik kan niet meer uit de voeten zo. Ik heb met mijn gynaecoloog gebeld, mijn lichaam wilt het spiraaltje misschien uitdrijven waardoor het niet meer op zijn plek zit en het daarom ook zo pijn doet. Mijn zus had er na de buikpijn de eerste dagen na de plaatsing geen last meer van. Denk er dus aan dat je lichaam het spiraaltje niet altijd zomaar accepteert en dat je er serieus last van kan hebben!
18-03-2017

Menstruatiepijn

Ik had veel last van mijn menstruatie. Ik kon door klachten (tijdens eisprong, voor menstruatie, tijdens menstruatie) vaak niet werken. Ik heb een tijdje de pil gebruikt, maar werd hier erg neerslachtig van en had altijd buikpijn. Na het plaatsen van de inplanon ben ik eerst een maand niet ongesteld geweest, toen anderhalve maand heel licht en nu onregelmatig. Soms eens pe[lees meer...]r maand en soms zit er iets langer tussen. Ik heb minder klachten van de menstruatie zowel psychisch als lichamelijk en kan gewoon werken. Nadeel Is dat ik wel aangekomen ben.
18-03-2017

Mirena (levonorgestrel)

Ook ik ben zeer tevreden. Was pil moe na 26 jaar. Hou zeker de dag van inzetten vrij, heb hoge pijngrens en kreeg van tevoren 500 mg naproxen dus had niet verwacht dat ik wat zou voelen, nou dat deed flink zeer, net een wee alleen dan van buiten naar binnen, kon nog rustig blijven liggen maar ben toch flauw gevallen op weg naar de assistente. Een hele week buikpijn gehad w[lees meer...]aarbij ik niet kon bukken, langzaam zakt dit weg en na een zeer lichte ongesteldheid ben ik zeer tevreden. Voel me veel beter met minder hormonen, heb ook veel meer zin, heb spijt van dat ik niet eerder een spiraal heb genomen.
16-03-2017

Depo-Provera '150' (prikpil) (medroxyprogesteron parenteraal)

Ik ben nu al ruim 5 jaar aan de prikpil en ik vind het nog steeds een super fijn middel. Ik las alle verhalen hier op deze site en zag dat er bijna geen verhalen zijn over mensen die dit middel langdurig gebruiken. Ik heb in het begin bijwerkingen ervaren en ben toen wat aangekomen, mijn menstruatie is na mijn eerste spuit al helemaal gestopt en ik ervaar dit als zeer pret[lees meer...]tig. Voor de rest heb ik nu een goed gewicht en leerde ik na een tijdje leven met de bijwerkingen. Ook heb ik soms last van een opgeblazen gevoel, maar ik merkte dat je dit ook goed kan reguleren door op je voeding te letten, sporten en ook bepaalde supplementen innemen zoals: CLA. Ik ben zeer tevreden hier over en ben van plan dit middel nog langere tijd te gebruiken.
13-03-2017

Mirena (levonorgestrel)

Mensen laat je niet gek maken door alle verhalen iedereen reageert anders. Na jaren microgynon gebruik kreeg ik veel last van bijwerkingen o.a het verdwijnen van mijn libido, en ik ben pas 27 jaar. Op advies vd huisarts de mirena laten plaatsen. Het was best pijnlijk, heb nog geen kinderen. De huisarts had assistentie nodig om mij vast te houden, omdat het zoveel pijn deed[lees meer...]. Dezelfde dag had ik het gevoel alsof ik weëen had, al weet ik dus niet eens hoe dat moet voelen. Ik heb over de vloer gerold vd pijn thuis maar dit hield ongeveer 4/5 uur aan. Al met al is het het echt waard geweest. Nog maar 2 x licht bloedverlies gehad in 5 maanden tijd. In het begin veel hartkloppingen en een soort lichte paniekaanvallen. Laat je niet gek maken hierdoor bij mij is dit helemaal verdwenen, je hormonen hebben tijd nodig om hun balans terug te vinden! Ik ben er nu hartstikke blij mee en ben zelfs iets afgevallen wat ik niet erg vind en voel me veel meer met energie en... mijn libido is terug gekomen na ong 3 maanden :)
06-03-2017

Mirena (levonorgestrel)

5jr de anticonceptiepil geslikt. Na enige jaren traden er maandelijks candida (vaginale schimmelinfecties) bij mij op. Daarom 2.5jr geleden over gegaan op de Mirena spiraal. Beviel me in het begin prima, na 10 maanden buikpijn en via doorverwijzing van huisarts naar gynacoloog cyste ontdekt op mijn eierstok van 7cm. Dit tot 3x toe. Mogelijk veroorzaakt door de Mirena van[lees meer...]wege hormoon schommeling. Verder geen klachten ervaren. In het begin 2 maanden lang gevloeid, dat was wel even frustrerend. Daarna nog maar 2x een doorbraakbloeding in 2.5jr gehad. Geen menstruatie meer verder. Geen gewichtstoename. Vanwege de buikpijnklachten heb ik besloten de Mirena deze week te laten verwijderen en over te gaan op andere anticonceptie. Zit zelf aan de cerazette (minipil) te denken. Een anticonceptiemiddel zonder oestrogeen. Oestrogeen kan namelijk zorgen voor glucoseophoping in het slijmvlies en daardoor schimmelvorming. Echter ook onzeker over de schommeling van hormonen bij de cerazette die weer voor cystes kunnen vormen. Tijd voor een goed gesprek met de huisarts. Ben radeloos op het moment....
06-03-2017

Mirena (levonorgestrel)

Mijn klachten: migraine, buikpijnen, gespannen borsten, huidpigment storing, pab IV, Restless legs, gewrichtsontstekingen. Nadat ik in nu bijna 15 jaar drie mirena's heb, vraag ik mij af of dat al deze verschijnselen door het gebruik van de mirena komen. Ik heb vorig jaar voor het eerst de bijsluiter gelezen...
03-03-2017

Premenstrueel syndroom (PMS)

Ik heb een beetje met tegenzin voor de spiraal gekozen. Van de pil en andere hormonen ga ik onwijs spugen. Nu bijna jaar geen anticonceptie middel gehad te hebben en elke maand zo erg leeg te lopen dat ik niet eens de deur uit kan 2 dagen en moe en duizelig ben van het vele verlies hiervoor gekozen. En ook omdat ik al een jaar in het ziekenhuis loop voor extreme moeheid [lees meer...]en ze willen kijken of het hiermee beter word. Het inbrengen deed echt zeer bij mij, 3 gemene naalden die in me staken leken het wel. Daarna een halve bevalling gehad, pufte me gek en kon niet meer rechtop lopen van de weeën. Ik heb echt vette pech dat ik er zo heftig op reageer. Het is nu 2 weken geleden en na 5 dagen werden de krampen minder. Tot nu toe kleine bloedingen met wat krampen erbij. Elke dag word ik wakker met veel rugpijn en ik ben ook behoorlijk negatief geworden en heb een kort lontje. Ik heb er nog geen positieve dingen uit kunnen halen maar ik geef het de tijd tot 3 maanden, daarna moet ik me top voelen volgens de gynaecoloog. Afwachten dus maar... ben wel blij dat er ook vrouwen zijn met positieve verhalen want ik vroeg me al of waarom deze dingen bestaan ;)
02-03-2017

Abnormaal vaginaal bloedverlies

In augustus 2016 is mijn implanon geplaatst door de huisarts. Ik vloeide soms weken achter elkaar. Ik had goede hoop dat het zou verdwijnen met de implanon. Ik heb al heel veel ellende gehad en er is weinig waarbij ik niet vloei. Ook het mirena spiraal was een ramp en alleen de 3 fasen pil werkte bij mij. 8 weken vloeien was heel normaal. Doordat ik 2 keer een afwijkend u[lees meer...]itstrijkje had kwam ik bij de gynaecoloog terecht. In overleg met de gynaecoloog een novasure behandeling ondergaan op 12 december. Tijdens de operatie zou ook mijn implanon verwijderd worden. Een sneetje in mijn bovenarm, maar de implanon was verdwenen. De maandag er op naar de chirurg en naar de röntgen. De implanon gevonden, maar vervolgens bleek dat hij operatief moest worden verwijderd onder algehele narcose. Dat is vanmorgen gebeurd. Nog een sneetje erbij in mijn arm. Ik ben vanaf augustus 8 kilo aangekomen en nu wel tot de conclusie gekomen dat ik niets meer in mijn lijf wil wat er niet in hoort....De novasure kan ik iedereen aanraden. Tot op de dag van vandaag niet meer ongesteld geweest...
01-03-2017

Onregelmatige menstruatiecyclus

Nadat ik dit spiraaltje op aanraden van de gynaecoloog heb gekregen ben ik mij alleen slechter gaan voelen. Vanaf plaatsing constant bloeden en compleet doorgedraaid. Zit momenteel aan de rustgevende middelen via de huisarts, die dit nog nooit in deze mate heeft meegemaakt. Ik kan alleen nog maar huilen en zie niks meer zitten. Zit nu als een gedrogeerde zombie thuis, want[lees meer...] werken is niet eens mogelijk. Wat een rotzooi! Dit ding gaat er zo snel mogelijk uit!!
01-03-2017

Mirena (levonorgestrel)

Dat de ervaringen met de Mirena enorm uiteenlopen wist ik al, ik twijfelde al jaren over het wel of niet zetten, toch leek het me prettig om niet meer ongesteld te zijn. De eerste keer bij de huisarts laten zetten maar dat lukte niet (ze kreeg mijn baarmoeder niet geopend) dus door naar het ziekenhuis, daar lukte het plaatsen ook niet (te pijnlijk) dus de volgende stap was[lees meer...] met verdoving, maar ook dat lukte helaas niet dus uiteindelijk met een roesje laten zetten, niets gemerkt van het plaatsen, ideaal! Helaas kwamen al snel de bijwerkingen, veel pijn in mijn buik en rug, een opgezette buik en acne. Ook werd ik na een dag of drie ongesteld en ben dit gebleven tot nu (6 weken verder). Ik ben inmiddels 2.5 kg aangekomen en heb regelmatig last van acne. Ook heb ik een hele vervelende pijn in mijn rechterheup, lijkt een uitstraling vanuit mijn rug. Ook merk ik dat ik de laatste tijd onrustig ben, schrikkerig en angstiger (niet fijn als je al een verleden hebt met angsten). Al met al ben ik klaar met de Mirena, ik laat hem er eind van deze week uithalen. Ik vind de bijwerkingen niet opwegen tegen het comfort wat ik misschien over enkele maanden zal ervaren (niet meer ongesteld zijn?). Geen hormonen meer voor mij. Maar ik hoor ook hele positieve ervaringen dus het is echt heel persoonlijk met dit anticonceptiemiddel.
22-02-2017

Mirena (levonorgestrel)

Na jaren aan de Microgynon te hebben gezeten, leek me dit idiaal. Wegens wisseldiensten was het soms best lastig om de pil ongeveer rond dezelfde tijd te nemen en was ik veel van huis. Het spiraaltje is door de gynaecoloog met veel moeite geplaatst. Het plaatsen zelf duurde ruim een uur, waarbij ze 11 keer gemeten heeft en 3 inwendige echo's wegens een kleine baarmoeder. E[lees meer...]rg pijnlijk en ik begon steeds meer bloed te verliezen. Ben niet flauwgevallen tijdens het inbrengen (met enige moeite), maar naderhand gedurende de dag 3x flauwgevallen. Een hele lijst met bijwerkingen gekregen, maar de gynaecoloog adviseerde hem te laten zitten omdat de bijwerkingen met 3 a 5 maanden konden verminderen of zelfs verdwijnen. Met net 5 maanden moest hij er met spoed in het ziekenhuis uitgehaald worden, omdat er een ontsteking was ontstaan. Ik zag eruit alsof ik in verwachting was. Voor mij dus nooit meer. Heb wel ook vele positieve ervaringen gehoord en elk lichaam reageert anders, maar helaas heb ik een flinke lijst aan bijwerkingen gehad: misselijkheid, depressie, afvallen, acne, vaginale schimmelinfectie, geen libido, moodswings, opgezette buik met krampen.
21-02-2017

Multiload Cu (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Met inzetten was het meten even gevoelig, daarna het zetten van het spiraal zelf niet meer gevoeld en nagenoeg geen napijn gehad. Diezelfde week ook weer intiem geweest met mijn vriend zonder pijntjes of iets dergelijks. Net mijn eerste menstruatie achter de rug en ik had wel weer wat meer bloedverlies dan met de pil, maar ja het is nu weer zoals een natuurlijke menstr[lees meer...]uatie hoort te zijn. Heb een avondje buikkrampen gehad, maar niet zo heftig dat ik ervoor moest gaan zitten. Ben erg blij met de hormoonvrije anticonceptie, voel me weer meer mezelf worden zonder die troep in mijn lijf.
19-02-2017

Mirena (levonorgestrel)

In mei 2015 bevallen van een tweeling en 6 weken erna een spiraal laten zetten. Ik ben bekend met een paniekstoornis in het verleden. Na ongeveer 7 maanden kreeg ik last van paniek klachten en mn angsten van t verleden kwamen terug. Ik ben toen via google op allemaal negatieve ervaringen van de mirena terecht gekomen. Waaronder vooral angst en paniekklachten. Die zouden ve[lees meer...]roorzaakt worden door de mirena. Ik wilde de mirena dus per direct eruit. Ondertussen had ik al hulp gezocht bij een psycholoog voor mijn klachten. Nu een jaar later.. een jaar lang hormoon vrij te zijn geweest en therapie te hebben gehad heb ik nog steeds last van paniekklachten. Niet zo erg meer.. maar ze zijn er wel soms. Achteraf bleek ik een burnout te hebben waar deze klachten allemaal bij horen. De mirena heeft er nu in mijn ogen dus niks mee te maken gehad. Ik ben gewoon erg gevoelig voor paniekklachten. In stress situaties zal ik daar last van blijven houden. Ik denk dus ook niet dat angst en paniek klachten worden veroorzaakt door de mirena. Ik heb hem vorige week weer terug laten plaatsen en ben er nu al blij mee. Mijn menstruatie stopte bijna meteen en kijk erg uit naar 5 jaar geen menstruatie.
18-02-2017

Cerazette (minipil) (desogestrel)

Begin Januari begonnen met deze pil, mijn laatste 'hoop'. Ik kan totaal niet tegen te veel hormonen in mijn lichaam, had van elke soort pil onwijs veel stemmingswisselingen. deze pil is de laatste die ik probeer voordat ik over ga op een koperspiraal. Ben hem 1 avond vergeten te slikken, en sindsdien ben ik al zo'n 5 weken lang echt ontzettend ongesteld. Ik word er gek van[lees meer...]! Verder geen bijwerkingen gemerkt, ben vrij veel afgevallen zelfs. Alleen zo lang ongesteld zijn is echt een drama.
18-02-2017

Mirena (levonorgestrel)

Helaas had mijn huisarts mijn geschiedenis met ernstige depressies niet serieus genomen (wat in de bijsluiter vermeld staat als een mogelijke reden om het middel niet te gebruiken) en daarna ook niet mijn klachten dat ik erg depressief werd vlak nadat ik de Mirena had gekregen. Mij werd steeds verteld dat het waarschijnlijk met verloop van de tijd wel zou wegtrekken deze k[lees meer...]lachten, zoals ook het dagelijks bloedverlies. Ondanks dat ik bijna elke maand weer vroeg of het niet verstandiger was er mee te stoppen, werd mij steeds tot de achtste maand verzocht door te gaan. Ik was na die acht maanden enorm depressief geraakt en had nog steeds last van veel onregelmatig bloedverlies. Voor vrouwen met een geschiedenis van (ernstige) depressies is extreme voorzichtigheid verstandig. Daarnaast had mijn huisarts veel moeite met het juist inbrengen en moest ik door complicaties naar het ziekenhuis om o.a. een echo te laten maken of het wel goed zat na haar vele pogingen. Dus een ervaren arts of gynaecoloog is geen overbodige luxe. Ik raad iedereen met depressieve klachten en gevoeligheid voor hormonen deze manier van anticonceptie af.
17-02-2017

Flexi-T (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

De pil was niet meer ideaal voor mij als anticonceptie. Ik kreeg doorbraakbloedingen en was daardoor drie weken van de vier per maand ongesteld. Ook ben ik er nu achter dat de pil veel invloed had op mijn stemmingen. Ik voelde me zeker 2 keer per week rot (verdrietig, ellendig, etc.) en ik wist niet waardoor, nu is dit teruggebracht naar 1 keer per maand. Ik denk dat dit t[lees meer...]e maken had met de hormonen van de pil ... (die ik wel vanaf mijn 14de heb geslikt, dus een groot deel van mijn leven hebben bepaald). Allereerst heb ik het spiraaltje laten inbrengen bij de huisarts. Ik raad iedereen dit af. De hele behandeling duurde een uur, ze konden mijn baarmoeder niet vinden en was erg ongemakkelijk en pijnlijk. Uiteindelijk bleek bij controle 5 weken later door de gynaecoloog (echo) dat hij ook nog eens niet goed zat, dus de hele handel moest eruit. Toen het spiraaltje laten plaatsen door gynaecoloog. Ik stond binnen tien minuten buiten en dat raad ik iedereen aan. Ik had twee feminax genomen en twee paracetamol vanwege de horrorpraktijken bij de huisarts en daar was ik erg blij mee, want het doet goed zeer. Het schijnt minder zeer te doen als je al kinderen hebt gehad, maar daar weet ik dus niets van. Van bijwerkingen van het spiraaltje heb ik weinig last. Ik ben blij met mijn 'normale' cyclus en gemoedstoestand zonder de hormonen van de pil. Geen last tijdens seks. Soms nog wat kramp, maar dat schijnt minder te worden.
16-02-2017

Mirena (levonorgestrel)

Gisteren de mirena laten zetten. Verschillende verhalen gehoord over het laten zetten, maar de conclusie is dat elk individu hier erg verschillend op reageert. Het laten opmeten van de baarmoeder en laten zetten van de spiraal is zeer pijnlijk indien je nog geen kinderen hebt gehad, maar doordat dit een korte pijn is, ben je het snel vergeten. Tegen verwachting in een heft[lees meer...]ige reactie van mijn lichaam gehad na het laten zetten. Normaal val ik nooit flauw en heb ik een hoge pijngrens, maar mijn lichaam nam het over door de erge nakrampen die ik had. Erg misselijk, heet, zware benen en was er niet helemaal meer bij (tegen flauwvallen aan). Meteen naproxen ingenomen en gaan liggen en toen hielden de steken op. Hierna geen steken of klachten gehad, dus nu erg tevreden en achteraf vind ik het waard. 1 uur pijnlijden voor 5 jaar lijkt me fair. Maar schrik niet van de reactie die je lichaam kan geven. Ook het bloedverlies werd meteen minder.
12-02-2017

Multiload Cu (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Ongeveer 3 maanden geleden heb ik een koperspiraaltje laten plaatsen. Ik wilde al langere tijd van hormonale anticonceptie, en alle bijwerkingen hiervan, af. Door verhalen van vriendinnen was ik best bang geworden voor de plaatsing, maar dit viel uiteindelijk reuze mee. Ik had een vriendelijke arts die duidelijk vertelde wat ze deed. Alleen tijdens het meten van de baarm[lees meer...]oeder voelde ik pijn die vergelijkbaar is met menstruatiekramp. Na het zetten had ik verwacht dat ik niet veel zou kunnen doen maar ook dit viel hartstikke mee. Ik heb af en toe nog last gehad van krampen maar niet noemenswaardig. Nu 3 maanden verder ook tijdens de menstruatie geen erge pijn gehad. Al met al ben ik erg blij met het koperspiraaltje, geen hormonen meer voor mij!
10-02-2017

Nuvaring (ethinylestradiol / etonogestrel)

Ik gebruik nu ongeveer een half jaar terug de nuvaring. Ik heb deze voordien ook reeds gebruikt, maar na een jaar of 4 gestopt omdat ik veel bijwerkingen kreeg. Overgestapt op Yasminelle, deze was super in het begin... weer een jaar of 4 verder, enorm veel bijwerkingen. Overgestapt op Zoely en reeds meteen enorm veel bijwerkingen. Heel depressief, jaloers, heel hevige maa[lees meer...]ndstonden met bloedklonters enz...Zo erg dat ik dacht dat ik wel ziek moest zijn. Na onderzoek bleek er niets aan de hand. Mijn gyne gaf me de raad om ten minste een half jaar te ontpillen. Dit was een supertijd. Ik voelde me opgewekt, libido heel hoog, enkel mijn maandstonden duurden ongeveer 10 tot 14 dagen elke maand... maar ze waren wel heel regelmatig. Aangezien we een lange reis gepland hadden, wou ik terug aan de pil. Mijn dokter schreef me de nuvaring voor, omdat dit toch de minste klachten geeft. Nu een half jaar later is mijn libido 0. Heb ik veel hoofdpijn, soms heel overvloedige maandstonden, en buikpijn. Ook heb ik last van nachtelijk zweten. Zijn er nog vrouwen die hier last van hebben?
09-02-2017

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Hoi ik heb de impanon vanaf 31 januari. Ik heb sinds 3 dagen doorbraak bloeding. Enkel bij het afvegen. Ik heb wel bijna een week last van hoofdpijn. Constant koud en pijnlijke borsten. Hebben meer mensen hier last van gehad in het begin? Gaat dit gauw over? Grtjs
09-02-2017

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Hallo, ik gebruik de implanon sinds 2002, dit betekend mijn 5de implanon al en sinds mijn éérste implanon heb ik niets meer van de ongemakken die de vrouw zich kan inbeelden die zich voordoet bij de maandelijkse rituelen. Ik kan mij geen andere anticonceptie inbeelden die zo praktisch is.
08-02-2017

Mirena (levonorgestrel)

Sinds vandaag heb ik een spiraaltje. Van te voren had ik vanalles opgezocht op internet; wat het is, wat het doet, maar belangrijker: of het pijn doet. Ik had verschillende verhalen gehoord, mensen waren flauwgevallen of hadden nog nooit zo'n erge pijn gehad. Mijn dokter vertelde me al dat ik niet alleen maar naar die negatieve verhalen moest kijken (die er vol van staan [lees meer...]op internet), maar dat ik het gewoon op me af moest laten komen. Dus dat deed ik ook. Vandaag was de dag dat het spiraaltje gezet werd en ik ging vrij nuchter, niet zo zenuwachtig, naar de dokter. Ik moest een half uur van te voren ook nog 2 pijnstillers nemen, soort naproxen ofzoiets. Dit was ook zodat de baarmoeder er wat relaxed bij lag. Bij het zetten wordt er eerst een eendenbek in je geplaatst. En dan gaan ze eerst de diepte van de baarmoeder opmeten. Omdat het opmeten tot aan de baarmoederwand komt, kan dit pijnlijk zijn. Dat was het ook wel. Je kan het vergelijken met een steek wanneer je ongesteld bent, maar dan wat erger. Ik vond het niet supererg, aangezien dit maar 2/3 seconden duurde. De eerste pijn was zo voorbij. Mijn baarmoeder was 8cm diep dus wist de dokter hoe ver het spiraaltje er in moest. Ook bij het zetten komt het spiraaltje tegen de baarmoederwand aan en dit doet dus ook weer pijn. Of ja, pijn. Het is gewoon een naar gevoel. Net zoals een steek in de buik, ook weer 2/3 seconden lang. Ik merkte wel dat de pijn iets deed met me, maar omdat ik nog even rustig was blijven liggen ben ik niet flauwgevallen of wat dan ook. Het was ook echt binnen 5 minuten gebeurt, echt supersnel. De dokter zei ook dat ik me goed had ontspannen, dus dat ik zeker een goeie tip! Conclusie: het opmeten en zetten doet een beetje pijn/een naar gevoel. Maar ik heb er absoluut geen spijt van tot nu toe. Het is maar 5 minuutjes liggen, waar je uiteindelijk 5 jaar(!) profijt van hebt. Als dat niet de moeite waard is....
07-02-2017

Depo-Provera '150' (prikpil) (medroxyprogesteron parenteraal)

Na een half jaar getobt te hebben met de gewone pil met álle ongemakken van dien (gigantische stemmingswisselingen, angsten, migraine weer terug na jaren, pijn in mijn buik en rug, alleen maar willen slapen, oftewel: ik was echt mezelf niet), stelde mijn huisarts na veel afwegen de prikpil voor. Ik ben ontzettend bang voor naalden, maar aangezien mijn hoofd een gatenkaas i[lees meer...]s, klonk dit wel als dé oplossing. Na twijfelen toch maar gedaan. Het prikken vind ik persoonlijk echt een verschrikking, maar het is voor het goede doel en dan heb je er drie maanden geen omkijken meer naar! Ik zit nu halverwege de tweede prikpil, bijna toe aan de derde. Sinds de eerste prikpil nergens last van gehad, ik ben echt heel erg opgelucht! Wel aan het einde van de eerste spuit drie weken ongesteld geweest, maar heel licht en zonder enig ongemak. De derde spuit ga ik een weekje eerder prikken in de hoop dat het ongesteld zijn dus wat korter is. Op de korte termijn ben ik al heel blij, hopen dat dit in de toekomst ook zo blijft :)
05-02-2017

Mirena (levonorgestrel)

Hoi, Ik wil toch graag even mijn verhaal kwijt. Ik heb 3 weken geleden ondanks de horror verhalen toch de spiraal laten zetten. (Mirena, met hormoon). Mijn lichaam kon niet meer tegen de pil, dus ik had weinig keus. Het zetten zelf, was pijnlijk. Ik heb het bij de huisarts laten doen. Ook ben ik flauwgevallen tijdens het zetten. Maar zoals het op internet beschreven staat [lees meer...]is erg overdreven. Je kan het tijdens en na het zetten vergelijken met hele heftige ongesteldheid krampen. Uiteraard is het geen pretje, maar het was te doen. De dag zelf en de dagen erna veel krampen gehad. Maar absoluut geen spoor van bloed. Krampen bleven aanhouden, en ook een erg opgezwollen gevoel in de buik. Verder extreme hoofdpijn, buikpijn, benauwd, pijnlijke borsten (het leek wel steen). Dit heeft 3 weken lang aangehouden tot dat ik afgelopen vrijdag mezelf eraan herinnerde dat ik er beter van zou gaan worden. Mensen om me heen zeiden geef het wat tijd de pijn word minder etc, Maar mijn besluit stond vast. Ik ga hem eruit laten halen, want ik ga niet nog langer met pijn lopen. Dus inmiddels is hij eruit. Krampen zijn weg en ben gelijk ongesteld. Voor mij nooit meer een spiraal. Het idee al dat het in me buik zit vind ik niet fijn. Met dit verhaal wil ik zeggen: Je hoeft het niet te laten, omdat het zetten of verwijderen erg pijnlijk is. Het is zeker uit te houden. Maar de klachten die ik heb gehad, is ook niet bij iedereen. Elk mens verschilt.
05-02-2017

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Het helpt heb een zwangerschapstest gedaan en daar stond dat ik niet zwanger was dus het werkt, toch blijf ik er onzeker over gebruik dus altijd een condoom! Ik zweet s'nachts maar ik weet niet of dat door het implanon komt of door de fluoxitine.
03-02-2017

Mirena (levonorgestrel)

Ik heb de Mirena nu voor de 3e keer. Ideaal: nooit meer ongesteld. Het inbrengen doet bij mij heel veel pijn helaas. Maar toch heb ik het er voor over. Nooit meer zwanger worden en niet meer ongesteld.
31-01-2017

Flexi-T (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Vanmiddag mijn Flexi-T 300 laten plaatsen bij de huisarts. In eerste instantie wilde ik een Gynefix, maar de dokter zei me dat de Flexi-T ook prima is, en iets makkelijker te verkrijgen en plaatsen is. Zodoende.. Ik maakte me wel wat zorgen aangezien ik de laatste keer vlak na het plaatsen van de Mirena spiraal flauw ben gevallen van de napijn. Ik ben vantevoren dan ook m[lees meer...]ijn medicijnkist ingedoken en heb 1 x 10 mg Oxazepam en 1500 mg Paracetamol genomen, ongeveer een uur voor de ingreep. Bij aankomst stelde de huisarts me gerust en zei me dat ze de "spiraalkoningin" is. Ik moest wel lachen, ze brak het ijs. Nadat ik me half had uitgekleed vroeg ze me plaats te nemen op een bedje. Ze zei me mijn benen te spreiden, en mijn billen te ontspannen. Ze bracht een warme eendenbek bij me in, die ze vastzette. Vervolgens prepareerde ze de boel met jodium. Erg comfortabel lag ik er niet bij, maar tot zover was het nog te doen. De volgende stap was het opmeten van mijn baarmoeder. Ze bracht een staafje in, dit zorgde voor een krampje en een prikkende pijn van binnen. Ze legde mijn baarmoeder recht (whatever dat inhield), dit was echt mega pijnlijk en kort daarna schoof ze de spiraal naar binnen. Het voelde als een inwendige stomp in mijn buik. Branderig, drukkend en gespannen. Prettig is anders, maar het was uiteindelijk binnen een kwartier gepiept. Ik was een beetje duizelig maar na een halfuurtje alweer fris genoeg om op de fiets naar het station te rijden. Gedurende de rest van de dag heb ik nog wat krampjes mogen ervaren, met bloedverlies valt het alles mee. Tip: neem een vriendin mee! :) en neem wat ontspannende middelen vantevoren;)
31-01-2017

Cerazette (minipil) (desogestrel)

Na 8 jaar zonder enige bijwerkingen op combinatiepil, heb ik cerazette voorgeschreven gekregen wegens een verhoogde bloeddruk. (Nieuwe dokter wegens verhuis naar ander land). Heb deze voor een totaal van 6,5 maanden ingenomen en ben er dan mee gestopt wegens de vele bijwerking. Gedurende deze maanden geen enkele bloeding gehad, last van acne, gewichtstoename terwijl mijn e[lees meer...]etgewoonten dezelfde waren gebleven (+7kg in de eerste maand, en nog enkele kg bij de maanden erop), mood swings, kort lontje, heel emotioneel, depressief, geen libido, ik voelde mezelf echt niet meer. Na enkele maanden ben in naar de dokter geweest vanwege de symptomen, voor de gewichtstoename hebben ze bloedtesten gedaan waar dan niets is uit gekomen, ze vroegen mij om het nog even langer de tijd te geven. Uiteindelijk gestopt want ik voelde me zo slecht. Nu 4 jaar gestopt met cerazette en de extra kilo's ben ik nog steeds niet kwijt en ook mijn cyclussen zijn nooit meer dezelfde geweest. Heb het gevoel dat het mijn lichaam helemaal op zijn kop gezet heeft.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (3789)
Anticonceptie - overig (2921)
Cholesterol (2293)
Depressie - antidepressiva overig (2137)
Epilepsie (1913)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (1723)
Pijn - morfine-achtigen (1617)
Pijn (1551)
ADHD - psychostimulantia (1453)
Verslavingsziekten (1417)
Maagzuur - protonpompremmers (1314)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1261)
Bloeddruk - betablokkers (1142)
Anticonceptie - eenfase (1070)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (887)
Migraine (851)
Angststoornissen (825)
Depressie - antidepressiva TCA (810)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (794)

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!