categorie

Anticonceptie - overig

Anticonceptie

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Anticonceptie - overig

17-06-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Mijn Kyleena zit er bijna een jaar. Het plaatsen was een hel, ik heb dan wel 2 kinderen maar jeetje ik dacht dat ik door de grond ging. (Er voor een myrena gehad) Maar ik merk dat ik heel erg last van moodswings heb de week voor en de week van de ongesteldheid. Nou heb ik alwel sneller last van puistjes, dus nu word het wel versterkt. En ik krijg steeds meer last van migra[lees meer...]ine aanvallen. Eerst was het wel eens in de ongesteldheid week, daarna week van te voren al en inmiddels maakt het niet meer uit welke week het is. De ongesteldheid is er vaak iets, dat komt ook wel door omdat ik altijd extreem ongesteld ben zonder anticonceptie dat is ook 1 van de redenen dat ik hormoonsoiraal heb, daarnaast ik wil voor nu nog niet weer zwanger raken. Maar eigenlijk zou ik gewoon volledig van de hormonen af willen.
15-06-2019

Depo-Provera '150' (prikpil) (medroxyprogesteron parenteraal)

Heeft iemand last van stolsel en soms hevig bloedverlies na gebruik van de prikpil?
14-06-2019

Cerazette (minipil) (desogestrel)

Nu inmiddels 8 weken aan deze pil. Ik heb heel veel soorten anticonceptie gehad en helaas is dit het ook niet voor mij. Ik heb last van Acne (kleine puistjes en bultjes) op mn rug, armen en gezicht, ben echt heel moe dagelijks, heb doorbraakbloedingen elke twee weken voor een paar dagen, alsof ik ongesteld ben. Ik heb heel veel stress en paniekaanvallen. En erop letten d[lees meer...]at je elke avond hetzelfde tijdstip de pil inneemt. Ik ga terug naar de Evra pleister, deze beviel mij iets beter.
11-06-2019

Mirena (levonorgestrel)

1e keer verkeerd gezet. Zat in baarmoederwand. 9 maanden gebloed, heel veel pijn, en ineens hield de pijn en het bloeden op. Reden:spiraal ongemerkt verloren en ik was 2 maanden zwanger van een tweeling. 2e keer goed gezet, vrijwel pijnloos. 3 jaar ipv 6 jaar ivm mijn super vruchtbaarheid. Direct vervangen. Door een struikeling viel ik met mijn buik op het handvat van mij[lees meer...]n dochters fietsje dat op de grond lag. Na 3 dagen had ik erg veel pijn en kramp en toen ik naar het toilet ging, zag ik tussen een aantal flinke bloedstolsels, mijn spiraaltje in de pot liggen. We wilden eind van dat jaar het spiraaltje laten verwijderen om voor een vierde kindje te gaan. Maar dit gebeurde begin augustus. Voor zo'n korte tijd een nieuwe laten plaatsen vonden we onzin, en we besloten het aan moeder natuur over te laten. De eerste eisprong(en) na het verlies van het spiraaltje was het direct raak. En bij 9 weken zagen we dat het ook goed raak was ook. Er waren 3 hartjes te zien. Helaas was in week 13 één hartje en kindje niet meer te zien. Maar de andere 2 deden het uitstekend! Bij 19 weken gingen we voor een 3d en 4d echo, om onze tweeling te zien. We zagen direct ons 1e prachtige dochtertje, duimpje in haar mond, navelstreng vastpakkend, de hik, en een goede hartslag. Op zoek naar baby 2.. En daar was ze.. Levenloos, kleiner dan de gezonde baby. Er zat geen vruchtwater om haar heen. Toen het tijd was dat ze zelf vruchtwater aan moest gaan maken, kon dat niet. Het arme zieltje bleek géén niertjes te hebben. Dus wat begon als een drieling, een eeneiige tweeling en 1 tweeeige, eindigde in de geboorte van mijn dochtertje. Het was een feest toen zij gezond geboren werd. Maar in je achterhoofd blijft het altijd sluimeren. Wat als ze alle 3 waren geboren. Het gekke is dat zij al heel jong, amper 2,5 Jr oud, zei dat ze een engeltjes broertje en zusje had. En dat die engeltjes broer en zus altijd alles mooi schilderden voor haar en onze familie. Niemand had haar ooit verteld dat ze bij aanvang van de zwangerschap nog een zusje had die rond 17 a 18 weken gestorven was in mijn buik, en al helemaal niet dat ze in week 13 een broertje verloren heeft. Wij wisten het geslacht niet eens. Dat was veel te vroeg. Maar nu inmiddels 13 jaar, zegt ze dat ze nog steeds af en toe bij haar zijn.. Dat ze ze voelt, hoort, en ziet.. Heel bijzonder.. Nu na 2 lisexcisies, is mijn baarmoedermond nogal gehavend, dus noodgedwongen tijdelijk aan de pil. Microgynon 50 2x per dag. Maar wat een ramp. Constant doorbraakbloedingen, menstruatiekrampen ook bijna continu, pijn in mijn onderrug, te laag hb, flauwvallen. Constant moe. Zal blij zijn als de baarmoedermond zijn oude vorm weer wat meer terug krijgt, dan gaat er gelijk weer een Mirena spiraal in!
11-06-2019

Cerazette (minipil) (desogestrel)

Ik gebruikte de Cerazette ruim een jaar, in het begin waren de bloedingen zeer hevig, daarna wisselde het heel erg. Maar wat ik vooral negatief vind is dat ik mezelf niet meer herken. Het libido is werkelijk tot ver onder het nulpunt gedaald, ik voelde mij continue opgejaagd en had het idee dat alles op mij aankwam. We zijn een gezin van 5 en voor de kinderen doe ik [lees meer...]alles omdat ze echt van mij zijn. Maar voor m’n man is/was het gevoel ook echt naar nul gedaald. Nu ik 3 maanden ben gestopt met de minipil vraag ik mij af wat mij heeft bezielt. Het gevoel komt weer terug, het gestress voelt minder en het libido komt weer op gang. Voor mij dus nooit meer deze pil. De zware menstruatie neem ik voorlopig maar weer even voor lief.
09-06-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Eerste 3 maanden heel veel last van de hormonen, zeer depressief gevoel die 3 maanden. Na een jaar zelden nog menstruatie maar die is dan wel zeer pijnlijk. De pijn uit zich in buik naar heup en door naar mijn hele been. Verder geen last van andere bijwerkingen.
07-06-2019

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Ik zie mijn keuze voor de implanon als weloverwogen maar het heeft me flink teleurgesteld. Voordat ik de implanon had, slikte ik de pil waar ik veel bijwerkingen van ervoer. De implanon is zeer betrouwbaar en het eenmalig, toch vrij snel, laten zetten om vervolgens 3 jaar lang niet over anticonceptie te hoeven nadenken, sprak mij aan. Echter, na 2 weken begon het bloeden. [lees meer...]Ik heb in totaal 6 maanden met hinderlijk bloedverlies rondgelopen. De huisarts adviseerde me om het aan te kijken maar uiteindelijk heeft hij het toch vroegtijdig laten weghalen vanwege het aanhoudende bloedverlies. Ik wil iedereen sterk adviseren dat dit een frequente bijwerking is van de implanon en dat je voorbereid moet wezen op een eventuele teleurstelling. Overleg dit daarom goed met je arts.
05-06-2019

Mirena (levonorgestrel)

Ik heb jaren aan de pil gezeten maar hier was ik op een gegeven moment echt klaar mee. Ik wilde graag anticonceptie met minder hormonen en al snel kwam ik uit bij de mirena spiraal. Het zetten was erg pijnlijk, ik voelde me hier helemaal niet lekker bij en viel bijna flauw. Daarna ging het gelukkig wel weer, maar dit was geen pretje. Ik heb nog enkele dagen/weken last geh[lees meer...]ad van veel krampen in mijn buik, je merkt dat je lichaam echt aan het 'voorwerp' moet wennen. Sinds het laten zetten ben ik niet meer ongesteld geworden, dus dat is super. Echter kreeg ik na een paar maanden last van vervelende bijwerkingen, waaronder enorm veel acne (gezicht / armen / rug) zoals dit vaak gebeurd bij een mirena. Ook werd mijn libido steeds lager, mijn haar steeds doffer en dunner en kreeg ik last van angst / paniek aanvallen (vaak zonder reden, voel mij enorm gestrest op een of andere manier). Daarnaast heb ik wel nog steeds elke maand een paar dagen last van krampen en gespannen borsten in ergere mate dan normaal. Ik kan nu een verband leggen dat dit komt door het spiraaltje en overweeg hem er uit te laten halen, wat een troep die hormonen. Enige hoogtepunt is dat ik sinds de spiraal - 10 kg kwijt ben.
04-06-2019

Onregelmatige menstruatiecyclus

03-06-2019

Implanon (hormoonimplantaat) (etonogestrel)

Ik ben in december 2018 begonnen met het gebruik van het staafje. Ik ben toen maarliefst 4 maanden ongesteld geweest en maart 2019 stopte dit eindelijk. Sinds dien ben ik nog 4 keer kort ongesteld geweest. Ik vind die onregelmatige menstruatie wel echt vreselijk. ik wordt er super chagrijnig van.
02-06-2019

Depo-Provera '150' (prikpil) (medroxyprogesteron parenteraal)

Ik ben super tevreden over het gebruik van de De provera injectie. Gebruik het nu 2 jaar, echt ideaal ! Eens in de 12 weken laat ik de prik zetten. Geen last van bijwerkingen en meteen geen menstruatie meer.
30-05-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Ik heb sinds maart mijn spiraal laten zetten en ik ben er in het algemeen best tevreden over. Hier voorheen had ik de pil, maar hierdoor gingen mijn emoties echt alle kanten op door de hoeveelheid hormonen en ik vergat de pil ook nog weleens. Kyleena leek mij dus een perfecte oplossing vanwege de lage dosering hormonen. Nou vond ik het laten zetten van het spiraal echt v[lees meer...]erschrikkelijk. Maar, ik moet er dan ook wel bij vertellen dat ik 17 ben en ook nog nooit kinderen heb gehad. Ik vond vooral het vastpakken van de baarmoedermond echt verschrikkelijk. Maar hoe snel als die pijn kwam, zo snel was hij ook weer weg toen ze klaar waren. Ik was niet duizelig en heb lekker chill met mijn vriend die avond een film gekeken. ‘s Nachts en de volgende dag wel hevige krampen gehad. Verder heb ik aardig lang gevloeid, circa zo’n 6 weken. Nu begint mijn cyclus weer aardig normaal te raken maar ik heb wel last van spotting af en toe. Mijn emoties zijn echter weer normaal en van de draadjes heb je na 2 weken ook geen last meer.
30-05-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Jaren aan de pil geweest en wilde hier graag vanaf ivm de hoeveelheid hormonen. Twee jaar geleden een mirena spiraal laten plaatsen bij de huisarts, helaas is dat niet fijn afgelopen en heb ik deze na een maand verwijdert omdat ik niets kon van de pijn. Het kon zijn dat me lichaam er niet tegen kon, of dat de huisarts hem niet goed had geplaatst.. Begin dit jaar samen met [lees meer...]de huisarts besloten om voor een Kyleena spiraal te gaan, deze zou ik echter bij de gynaecoloog laten plaatsen dit keer omdat hij dan gecheckt wordt met een echo. De spiraal is een maand geleden geplaatst, bij de Gyn- en het zetten was niet ‘fijn’ maar zo gebeurd en voelde me onwijs op mijn gemak gesteld. Sinds het zetten af en toe buikkrampjes en heel af en toe lichtjes bloedverlies, deze bijwerkingen zouden langzaam minder moeten worden. Ben tot nu toe ontzettend blij met deze spiraal. Iedere spiraal en elk lichaam is anders, laat je daarom niet afschrikken door horror verhalen maar laat je goed informeren door een huisarts en gynaecoloog!

Abnormaal vaginaal bloedverlies

Heb de Mirena 4jaar. Mijn eerste. Plaatsen was vervelend vanwege de eendenbek, het opmeten en het plaatsen vh spiraaltje. Doe een inlegkruisje of maandverband aan voor vocht slijm of n beetje bloedverlies na plaatsing. De eerste maand ofzo af en toe een paar druppels bloedverlies gehad. Ongeveer 3 keer ongesteld geweest nog in afnemende mate. Daarna paar maanden niets. Dan[lees meer...] weer eens ongesteld maar niet helderrood maar bruinkleurig. Sorry voor de details maar misschien helpt het iemand die dat ook heeft dat je niet de enige bent die dat heeft. De eerste maanden ook last gehad van krampen, voelen dat je niet lekker rechtop kunt staan, spanning in je buik. Maar na een paar maanden ging dat over en geen last van stemmingverandering. Geen probleem met seks of gevoelens die negatief zijn tov ervan. Blij dat ik niet meer ongesteld ben want daarvoor was ik altijd bijna ziek ervan. Ik viel dan die paar dagen ongesteld zijn, bijna flauw en had géén kracht om nog iets te doen. Mijn energie was gewoon weg. Ik trok wit weg. Ik ben erg positief over het spiraaltje. Ik heb geen ervaring met andere soorten zoals de Kyleena waar schijnbaar minder hormonen inzitten en kleiner is van formaat. Misschien dat ik dat doe in overleg met de huisarts over 1jr wanneer de nieuwe geplaatst wordt. Ik ben benieuwd wat het Mirena of Kyleena spiraaltje kan betekenen voor als je in de overgang komt. Hopenlijk werkt het dan ook nog goed zodat je niet meer ongesteld wordt.

Kyleena (levonorgestrel)

Hallo meiden! (of jongens die nieuwschierug zijn) Even een positieve ervaring met de kyleena. Ik slikte altijd de pil. maar werd daar zo somber door. Geen seks drive en kwam er van aan. De kyleena bevat heel weinig hormonen wat mij enthousiast maakte. Ik heb hem 2 uur geleden laten zetten. Vond het heel eng door alle horror verhalen. Heb het gewoon bij de huisarts laten ze[lees meer...]tten. Eerst de eendenbek. Helemaal niet erg. toen werd er een tang op je baarmoeder mond gezet. Dat was wel een prikje maar kan het niet pijn noemen. Toen het opmeten. Nou dat had ik niet eens door! En bij het zetten van het spiraal zelf had ik een krampje als met je menstruatie, maar ook dat mag geen naam hebben en is echt niet erg. Ik was echt aan het stressen, maar girls. No worries :) Wel is elk lichaam anders en kan ik niet voor andere spreken. Maar voor mij wat het echt te doen! Nu wel nog krampjes zoals de menstruatie, maar ach 5 jaar rust heb ik ervoor over ;) Maar over bijwerkingen kan ik natuurlijk nu nog niks zeggen. houd jullie op de hoogte!

Evra (pleister) (ethinylestradiol/norelgestromin)

Ik kan niet tegen de pil en de prikpil wordt mij afgeraden. Ik word ontzettend oververmoeid en regelmatig misselijk. Daarnaast krijg ik vaak vreetbuien, terwijl ik dat eigenlijk nooit heb...
27-05-2019

Mirena (levonorgestrel)

Na de geboorte van mijn zoon in 2005 heb ik de Mirena laten plaatsen omdat ik te jong werd bevonden voor sterilisatie. Enige voordeel van de Mirena was voor mij dat ik na het plaatsen van de Mirena geen menstruaties meer kreeg. Naast alle bijwerkingen die ik hierboven heb genoemd bleef ik met regelmaat last houden van terugkerende klachten waaronder blaasontsteking en schi[lees meer...]mmelinfecties. Nu allerlei onderzoekende gaande naar eventuele andere ontstekingen
26-05-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Ik ben heel tevreden over de Kyleena! Voor mijn zwangerschap heb ik de Mirena-spiraal gebruikt, maar die heb ik na 3 maanden weer laten verwijderen vanwege de bijwerkingen. Na vrijwel alles geprobeerd te hebben in de afgelopen jaren (van zware tot lichte pillen, vaginale ring of prikpil.. ://) kwam de Kyleena op de markt. Omdat deze spiraal heel weinig hormonen afgeeft e[lees meer...]n kleiner is besloot ik het te proberen. Want een spiraal is makkelijker dan de pil die je kunt vergeten of die niet goed werkt als je ziek bent. Het zetten heb ik niet gevoeld en het laten verwijderen ook niet. Met de Mirena was dat wel anders. Tijdens het gebruik heb ik mijn normale menstruatie-dagen gehad, maar veel lichter. Tijdens vrijen merk je er niks van. Eigenlijk heb ik helemaal geen klachten over de spiraal. De eerste weken wel wat buikpijn en wat hoofdpijn, maar dat is voorbij gegaan. Ik zou de spiraal echt van harte aanraden!
26-05-2019

24-05-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Om te laten weten dat het ook heel goed kan gaan, wil ik mijn positieve ervaring delen met de Kyleena spiraal. Ik heb altijd de anticonceptiepil (microgynon 20) gebruikt zonder bijwerkingen te ervaren. Omdat ik hem soms vergat, besloot ik over te gaan op een spiraal. De kleinere Kyleena met minder hormonen dan de Mirena sprak mij aan. Het plaatsen zelf (bij de huisarts) de[lees meer...]ed wel even pijn, maar gelukkig was het snel voorbij. Vooraf heb ik 1000mg paracetamol en 400mg ibuprofen ingenomen. Dezelfde dag heb ik nog baarmoederkrampen gehad (ik heb deze dag in bed gelegen), maar de volgende dag had ik nergens last van. De eerste 1-2 weken heb ik nog wat afscheiding en licht bloedverlies gehad, maar sindsdien heb ik geen menstruatie meer gehad. Ik was 1-2 weken na het plaatsen van de Kyleena zonder reden met vlagen extreem emotioneel met spontane huilbuien, maar het is moeilijk te zeggen of dit een direct verband met elkaar had. Dit heb ik daarna niet meer gehad. Sinds ik overgestapt ben van de anticonceptiepil naar een spiraal heb ik een hoger libido en kan ik meer genieten van seksuele intimiteit. Een opvallende bijkomstigheid die, naar mijn mening, veel te weinig besproken wordt. Hoewel dit aspect in eerste instantie voor mij geen reden was om de spiraal te nemen, merk ik nu pas hoeveel verandering er heeft plaats gevonden. Bij mij rest nu natuurlijk de vraag of de anticonceptiepil gedurende 8 jaar mijn libido heeft onderdrukt. Ik ben zeer tevreden met de Kyleena.
22-05-2019

Evra (pleister) (ethinylestradiol/norelgestromin)

Ik vind het ten eerste belachelijk dat de pleister niet in verschillende kleuren komt. Ik heb zelf een donkere huidskleur en zo'n grote vierkante pleister ziet er niet uit. De plekken waarop de pleister geplakt kan worden vind ik niet ideaal, omdat je bij het aan/uittrekken van kleding de pleister eraf kan trekken. Zodra je hem eraf trekt of hij los slaat zeggen ze dat je [lees meer...]een nieuwe moet plakken. Lekker dan 2 pleisters in een week. Die krengen zijn nog met 30ct verhoogd, want je krijgt maar 3 stuks voor 17,35. Ik plak ze dus nu op mijn bil, maar een mooi aanzicht is dat ook niet.. Verder raak ik na 3/4 dagen nadat ik de pleister heb geplakt hartstikke vermoeid. Ik ben gewoon KAPOT! En ik kan er niets aan doen... plus ik word regelmatig misselijk/voel me er niet lekker door vlak nadat ik een nieuwe pleister plak. Dit komt door de hormonen die je elke x opnieuw toevoegd. Ik kan slecht tegen de pil en al helemaal tegen de prikpil, dus ik moet het denk ik maar doen met deze klachten.. en als ik er echt niet meer tegen kan word het helaas een spiraal, wat ik niet wil! Ook merk ik dat ik oppeens cravings krijg in zoetigheid en lekkernij. Ik zou de pleister wel aanraden, want iedereen reageert er anders op. Dat vermoeidheid en niet lekker voelen is gewoon heel kut.. soms is het echt extreem. Als de pleister iets kleiner was en ook in het (donker)bruin voorkwam was het minder erg geweest.
21-05-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Zetten geen last van gehad. Eventjes gevoeld, maar niet pijnlijk. Twee weken daarna wat kramp, dat werd snel minder. Na vier maanden begonnen de eerste klachten. Continue spotting, 3 dagen op, dan weer 2 dagen af enz. Tegen menstruatieperiode extreme krampen in rug en buik, in die periode ook twee á drie dagen depressieve gevoelens. Heb soms het idee, eens even goed ongest[lees meer...]eld worden en dan is de spotting over. Maar het blijft voortkabbelen met spotting. Twee keer bacteriële vaginose gehad, daarvoor nog nooit. Op de dagen dat ik geen last heb vind ik het heerlijk! Daaromheen geen stemmingswisselingen, alleen spotting. Ben niets aangekomen, ook geen toename van honger of puistjes. Inmiddels heb ik heb nu bijna een jaar.
20-05-2019

Dementie

Ik heb voor de prikpil gekozen omdat ik onregelmatig werk en ik de pil weleens vergat. In het begin bij de eerste prik had alleen wat spierpijn van het zetten ervan. Even later kreeg ik een aanval waar bij ik een soort menstruatie klachten had maar dan heviger qua pijn, ik kreeg het ook warm en daarna heel koud en ik begon behoorlijk te zweten. Ik ben ook 1 keer flauwgeval[lees meer...]len. Deze aanvallen heb ik bij elkaar 3 keer gehad tussen door naar de huisarts geweest die dacht aan eventuele allergie maar getest dit was niet zo. De aanvallen die ik eerst had waren 1 malig iedere keer. Maar later kwamen ze iedere dag waardoor ik mij ziek heb moeten melden. Even later door dat ik de pijn niet meer trok toch snel allerlei onderzoeken laten doen en ook een echo. Dit was allemaal goed. Dus het enige wat de gynaecoloog mij kon adviseren was de pil erbij te gaan slikken omdat ik waarschijnlijk niet tegen die hormoon kon en de pil was een combinatie die zou mijn baarmoeder rustig moeten houden. Dit hielp gelukkig wel. Nu 3 maanden verder vanaf de laatste keer prikken en gestopt met beide ik was binnen 5 dagen weer ongesteld maar dit komt waarschijnlijk door de pil. Nu wil ik even geen hormonen in mijn lichaam. En mijn lichaam zijn eigen werking laten doen. Na deze dingen kies ik in ieder geval nooit meer voor de prikpil
19-05-2019

Gynefix (koperhoudend spiraaltje) (koperhoudend spiraal)

Sinds de Gynefix (2.5 jaar geleden geplaatsd) heb ik een zéér hevige menstruatie elke maand. Veel bloedverlies en veel krampen. Ik meld mij elke maand 1-2 dagen ziek. Verder lukt het mij sinds de plaatsing niet meer om vochtig te worden tijdens de seks. In het begin voelde mijn man de spiraal zitten (hij is groot geschapen) maar dat is later aangepast door de gynacoloog. H[lees meer...]et laten zetten is zeer pijnlijk, hou daar ook rekening mee. Echter is de Gynefix het voor mij wel waard, omdat ik niet tegen hormoonhoudende pillen kan en de condooms op een gegeven moment ook zat was. Maar denk er dus goed over na voordat je hier aan begint. De bijwerkingen zijn niet onoverkomelijk, maar wel erg vervelend.
15-05-2019

Menstruatiepijn

Ik heb ongeveer 3 maanden geleden de Kyleena laten zetten. Na jarenlang de pil gebruikt te hebben waar ik niet goed op reageerde (tussentijds bloedverlies, hevige menstruaties, krampen vermoeidheid etc) hoopte ik dat de Kyleena spiraal waar veel minder hormonen in zitten dan in het zusje Mirena en de anticonceptiepil die ik gebruikte voor mij misschien wel eens de oplossin[lees meer...]g kon zijn. Het zetten zelf vond ik niet echt pijn doen, Ik voelde een beetje ongemak maar dat was alles. Helaas heb ik sindsdien elke dag last van bloedverlies, buikkrampen , vermoeidheid, en voel ik me op momenten echt ziek. Was twee weken geleden bij de ha om de spiraal te laten verwijderen, zo klaar ermee was ik om me zo te voelen. Heb in overleg eerst een echo laten maken en de spiraal zit goed, het kan nog wel even duren zeggen ze misschien zelfs wel een half jaar tot een jaar maar daarna heb je er profijt van.. Ik weet niet of ik zo lang wil wachten.
14-05-2019

Mirena (levonorgestrel)

Voor het plaatsen van de Mirena heb ik bijna een jaar de pil geslikt. Ik merkte na een tijd dat ik enorme stemmingswisselingen kreeg. Ik moest elke dag huilen en voelde me mentaal heel slecht. Heel lang getwijfeld over alle mogelijke alternatieven en de Mirena laten zetten. Ik las veel horrorverhalen, over bijwerkingen maar ook over toename van depressieve gevoelens. Na h[lees meer...]et plaatsen helemaal geen problemen ervaren. Het plaatsen was zo gebeurd en deed helemaal niet zo veel pijn. Ik heb geen last meer gehad van stemmingswisselingen en ben heel blij dat ik van de pil af ben. Ik zou iedereen die problemen heeft met stemmingswisselingen bij het slikken van de pil aanraden om alternatieven te proberen. Het werkt natuurlijk bij iedereen anders, maar voor mij werkt de mirena enorm goed. Heb overigens de eerste 1,5/2 maanden last gehad van spotting, maar dat is daarna over gegaan.
13-05-2019

Depo-Provera '150' (prikpil) (medroxyprogesteron parenteraal)

10 jaar lang tevreden met de prikpil. Elke 12 weken een injectie. Dan 2 dagen moe en emotioneel maar verder niets. Zelden tot nooit ongesteld. Fantastisch. Tot het moment dat we zwanger wilden worden. Ik ben nu al ruim een jaar aan het afkicken. Bijna 85% van mijn cyclus ongesteld. Of ik een cyclus heb weet ik dus ook niet. Als ik het over mocht doen zou ik toch weer [lees meer...]voor de prikpil kiezen. Maar dan 2 jaar voor ik aan kinderen zou willen beginnen stoppen met de prikpil en tijdelijk voor het condoom gaan. Ik hoop snel een normale cyclus te kunnen krijgen een zwanger te kunnen raken. We gaan het zien. :D
12-05-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Vaak worden alleen negatieve ervaringen gedeeld omdat je als het goed gaat niet meer gaat googlen en dus ook geen reactie achterlaat. Toen ik informatie zocht over kyleena had ik graag ook wat meer succesverhalen gelezen om mijn twijfels weg te nemen, dus plaats ik mijn positieve ervaring met kyleena om hopelijk iemand anders te kunnen helpen met de keuze. Na jaren pil[lees meer...]gebruik en steeds weer meer bijwerkingen (eerst Microgynon 30 en daarna merkloze variant) was ik twee jaar geleden helemaal klaar hiermee. Een spiraal leek een goede oplossing, het werd mirena omdat kyleena toen nog net niet verkrijgbaar was. Dit was vreselijk en na 6 weken is deze verwijderd. Nooit meer dacht ik en heb na een tijdje zonder anticonceptie weer een recept gekregen voor Microgynon. Net als eerder werder hier in de loop van de tijd de bijwerkingen juist meer. En voelde me ook weer minder mezelf, alsof overal een filter over heen gaat en al het negatieve wordt versterkt. Een beetje ten einde raad uiteindelijk toch een afspraak gemaakt om de kyleena te proberen. Het plaatsen is niet fijn, maar het is zo snel gebeurd, niet iets om je echt druk om te maken. (tip: ontspan zo goed mogelijk en focus op je ademhaling) Ik heb een halfuurtje een zeurderig gevoel gehad in mn buik, maar daarna nergens meer last van gehad, geen buikpijn, geen hoofdpijn, geen bloedverlies. Ik voel me weer meer mezelf, zonder filters, minder gestrest en angstig, de kyleena bevat ook t.o.v. de mirena of de pil zoveel minder hormonen, erg fijn. Het is nooit een probleem geweest voor mij om dagelijks de pil te slikken maar vind het wel een groot pluspunt dat ik daar nu niet meer aan hoef te denken. Tot nu toe ben ik alleen nog maar positief! Iedereen is anders, maar ook elk spiraaltje kan anders uitpakken blijkt maar weer. Laat je niet afschrikken door negatieve verhalen, als het wat voor je is is dat heel fijn, als het niks blijkt kan een spiraaltje ook heel snel weer verwijderd worden, loop vooral niet te lang door met vervelende klachten.
11-05-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Voor de mensen die heel erg bang zijn om de Kyleena te zetten, hier even een positief verhaaltje. Ik ben 19 jaar en heb deze spiraal twee dagen geleden bij de gyneacoloog laten zetten. Ik was er ontzettend bang voor door al die “horror” verhalen die op het internet te vinden zijn. Het zetten is bij mij zo ontzettend mee gevallen. Natuurlijk is het geen fijn gevoel, ik vo[lees meer...]elde even wat steken in mijn onderbuik, maar nog geen 15 seconde later zat hij er al in en was de pijn al weer weg. Ik heb daarna op dag zelf nog af en toe wat buik krampjes gevoelt maar op dag 2 was dat al weer voorbij. Ook het bloeden is vrijwel gelijk de zelfde avond opgehouden. Ik menstrueer normaal heel heftig. Natuurlijk weet ik nog niet hoe het verder zal gaan maar ik ben er tot nu toe tevreden mee en ik wilde hier even wat mensen mee geruststellen!
10-05-2019

Kyleena (levonorgestrel)

Jarenlang de pil geslikt, hier kreeg ik erge hoofdpijn en maagzuur van, ook was de pil makkelijk te vergeten met mijn onregelmatige werk tijden, daarom voor het spiraaltje gekozen. In Januari heb ik de Kyleena laten plaatsen bij de huisarts. Dit was voor mij goed te doen ondanks de zenuwen die ik hiervoor had. Voor het plaatsen pijnstillers ingenomen (paracetamol en ibrupr[lees meer...]ofen). Tijdens het plaatsen even pijn gehad (3 flinke steken) toen de Kyleena in de baarmoeder werd geplaatst maar verder viel het erg mee. Dezelfde dag en de dag erna wel een vervelend gevoel gehad maar geen pijn. De eerste drie weken wel last gehad van spotting. Na drie weken nog een keer ongesteld geweest en daarna nauwelijks meer. Wat ik persoonlijk erg fijn vind! Een nadeel voor mij is de onrustige huid wat ik gekregen heb. Desondanks erg blij met de Kyleena! De hoofdpijn die ik elke maand had tijdens het slikken van de pil is ook erg verminderd

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (4661)
Anticonceptie - overig (3446)
Cholesterol (2719)
Depressie - antidepressiva overig (2514)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2151)
Pijn - morfine-achtigen (2054)
Pijn (1855)
Verslavingsziekten (1767)
ADHD - psychostimulantia (1726)
Bloeddruk - betablokkers (1558)
Maagzuur - protonpompremmers (1480)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1423)
Anticonceptie - eenfase (1279)
Angststoornissen (1063)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1042)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1023)
Depressie - antidepressiva TCA (968)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (903)