Venlafaxine

venlafaxine

Postnatale depressie (6 meningen)
Dysthymie (3 meningen)
Overgang (2 meningen)
Zenuwpijn (1 mening)

Antidepressivum Venlafaxine

Arjen Walstra (26-04-2013)

13-10-2019

Venlafaxine (venlafaxine)

na lang wikken en wegen ben ik vijf jaar geleden toch maar (weer) aan de anti depressiva gegaan. Eerder, in 1999, gebruikte ik ook anti depressiva naar aanleiding van hevige burn out verschijnselen. Na de eerste twee weken Venlafaxine in een lage dosering, constateerde ik zelf dat dit middel niet geschikt was voor mij. Helaas dacht mijn huisarts daar anders over en advisee[lees meer...]rde mij door te gaan. Ik wist niet wat ik ermee aanmoest, depressief zijn is ook geen feest (en ik kende mezelf niet anders als depressief), dus vertrouwde ik mijn huisarts. In de afgelopen vijf jaar is de dosering verhoogd en weer verlaagd (afgestemd met een psychiater), ook al was mijn vraag duidelijk: help mij van deze medicijnen af! Ok, nu heb ik dus zelf de beslissing genomen af te bouwen. Ik heb mijn huisarts ervan op de hoogte gebracht en ga periodiek naar hem toe om te vertellen hoe het gaat (met mij). Ik maak de capsule open, haal de drie pilletjes eruit en hak een pilletje in tweeën. Afbouwen als volgt: 3, 2,5, 2, 1. 1 is wat ik nu gebruik, dat is dus een derde van 37,5mg. Ik heb me nog nooit zo goed en fit gevoeld. wat ik er wel bij vermeld is dat ik diepgaand zelfonderzoek naar mijn gevoelens heb gedaan en dat ik tot bepaalde inzichten ben gekomen. Ik denk dat dat van groot belang is om goed af te kunnen bouwen. De ad onderdrukt je woede/verdriet en dat is precies wat je WEL moet willen voelen. dat heb ik gedaan en voel me nu echt veel beter. Ik zeg niet dat ik nooit meer een rotdag heb, maar ik kan nu met mijn gevoelens omgaan...voelen dus!
06-10-2019

Venlafaxine (venlafaxine)

Neem dit medicijn al 17 jaar (75mg), ben heel tevreden, heb lichte bijwerkingen, soms een droge mond, in het begin van inname enorm zweten, beetje moe, hoge cholesterol, sinds een 8 a 10 jaar is de gewichtstoename maar 5kg, maar ben, ondanks nog steeds de verhoogde eetlust, streng beginnen letten op mijn voeding, doe je dit niet, dan kom je naast de gebruikelijke bijwerkin[lees meer...]g met gemak 10 kg of meer aan. Vaak afgebouwd en gestopt, maar ben genetisch belast en de psychische klachten kwamen daardoor gewoon weer terug. Voel me veel beter, de dagelijkse confrontatie met psychisch gerelateerde euvels zal altijd een beetje blijven, maar ik kan het, dankzij deze pil+ eigen zelfbewustzijn, een betere plaats geven in mijn leven. Neem het tesamen met Lambipol 200mg (stemmings stabilisator, bipolaire stoornis)
03-10-2019

Venlafaxine (venlafaxine)

Heb geen last meer van angst en paniekaanvallen. Wel heb ik nog depressieve klachten. Ik ben begonnen op 37,5 mg ongeveer 4 maanden geleden. En stapsgewijs opgebouwd naar 150mg, deze slik ik nu 2 weken. Bij elke verhoging erg veel last van veel bijwerkingen. Hoe langer ik de verhoging dan gebruik hoe minder het word. De levendige dromen vind ik het vervelendste, omdat er s[lees meer...]oms ook rot dromen tussen zitten. Ben een stuk rustiger geworden dankzij de medicatie.
01-10-2019

Venlafaxine (venlafaxine)

Ik gebruik dit medicijn nu voor het eerst , en zit in de tweede week van ophoging naar 75 Mg . Ik weet niet of dit bij de bijwerkingen hoort, maar tril erg zeker in de ochtend als ik wakker wordt. Heeft iemand hier ervaring mee? Merk wel voor mijn andere klachten lichte verbetering. Ik slik ook lorezapam van 1 Mg over de hele dag. Dat helpt mij wel.
05-09-2019

Venlafaxine (venlafaxine)

Dit medicijn zes jaar geslikt en onlangs gestopt. In het begin had ik veel last van de gebruikelijke bijwerkingen en nu ik ben gestopt komen deze bijwerkingen dubbel en dwars terug. Ik wil erop attenderen dat de meeste wanneer ze langer dan vijf jaar geleden dit middel slikt, dan is stoppen erg moeilijk. Slagingspercentage is maar 44%. Bezint eer gij begint.
04-09-2019

Venlafaxine (venlafaxine)

Deze medicatie werkte na 3 weken ongeveer optimaal, ik ben erg tevreden, het werkt niet perfect maar wel zeer goed dus ik ben over het algemeen heel tevreden. Ik merk dat als ik een avond wat wijntjes drink ik dit de volgende dag enorm merk. dit en ook slaaptekort hebben veel invloed op de bijwerkingen van de medicatie, zo voel ik me de dag na het drinken vaak slecht, also[lees meer...]f de medicatie dan niet werkt met vaak veel onrust en een paniekaanval als resultaat. Hierdoor heb ik mijn lifestyle aangepast en sindsdien gaat het beter.
02-09-2019

Venlafaxine (venlafaxine)

Sinds 2015 neem ik al antidepressiva. Van 2015 tot 2017 nam ik Paroxetine 30mg, sinds 2017 tot nu Venlafaxine met verhoging naar 225mg. Ik heb sinds 2015 al last van het rusteloze benensyndroom (RLS). Uit onderzoek blijkt dat zowel Paroxetine als Venlafaxine RLS fel vetsterkt. Ik heb meer last van RLS bij Venlafaxine en bovendien heb ik bij elke dosisverhoging last van sla[lees meer...]approblemen.
28-08-2019

Autisme

Deed niets voor mijn autisme en chronische depressie. Kwam veel aan in gewicht. Al met al wogen de nadelen zwaarder dan de voordelen.
23-08-2019

Venlafaxine (venlafaxine)

Lang geleden dit medicijn voorgeschreven gekregen voor angsten, spanningen en paniek. Heel lang op de laagste dosis gezeten van 37,5 en 2 keer opgehoogd naar 75. Bij opbouw heftige bijwerkingen en bij afbouw heftige ontwenningsverschijnselen. Vraag me af of het medicijn nog doet wat het moet doen omdat ik eigenlijk alleen maar last vd bijwerkingen heb. Bij 75 mg waren di[lees meer...]e heftig, maar zit nu al sinds maart weer op 37,5 en nog steeds last. Van de klachten krijg ik juist weer meer angst, slechte concentratie en Prikkelbaar. Wil nu gaan afbouwen met taperingstrips. Iemand ervaring mee? En weet iemand bij welke verzekering dit (deels) vergoed wordt. 5 jaar geleden heb ik zelf zitten klooien met afbouwen en dat ging toen mis. Hoop op een reactie, want zie tegen afbouwen op, maar zo kan het ook niet verder.
17-08-2019

Venlafaxine (venlafaxine)

ik heb de hoogste dosis moeten nemen in het begin omdat ik erge angst had en depressie. Het heeft nooit afdoend gewerkt, ook niet bij de dosis van 225mg, wel tegen de pijn. Elke stap in de afbouw - ik neem nu nog 75 mg- was een hel, ik wou euthanasie toen. Ik wou dat ik dit medicijn nooit had genomen en hoop dat ik er ooit nog vanaf geraak.
14-08-2019

Dysthymie

Ik gebruik al 5 jaar venlafaxine. Ik begon met 37,5 mg, bouwde op naar 75 mg, toen naar 112,5 mg, verder omhoog naar 150 en uiteindelijk helemaal naar de 225 mg. Hier 2 jaar stabiel op gezeten, uit huis gegaan en begonnen met afbouwen, ik was immers niet meer depressief of angstig. Eenmaal op 75 mg kwam alles terug. 3 maanden aan huis gekluisterd gezeten tot ik besloot wee[lees meer...]r naar de huisarts te gaan. Toen hebben we de dosering weer verhoogd naar 150 mg en daar ben ik nu al weer 2 jaar gelukkig mee zonder dat ik ooit nog wil afbouwen. De bijwerkingen zijn vervelend maar ik kan er mee leven. Ik ben 40 kilo aangekomen in +-4 jaar en zweet bijzonder veel in mijn gezicht. Ik kan absoluut geen dosering missen, dan word ik doodziek van de lichamelijke afkickverschijnselen.
08-08-2019

Chronische depressie

Ik gebruik Venlafaxine sinds 1997. Na 3 maanden effectief. Vervolgens ongeveer 10 jaar vrij van depressie bij een dosis van 75mgr. Venlafaxine Retard. In die periode wel flink in gewicht toegenomen van 60 naar 80 kg, later terug naar 74 kg. Nu stabiel. Na 11 jaar opnieuw depressie, toen ik behandeling kreeg met een gel, als suppletie voor gebrek testosteron. Gel gestopt, e[lees meer...]n depressie verdween na twee weken (2008). Half jaar later opnieuw poging gel, met hetzelfde effect, dwz. weer depressie-aanval. Stoppen met gel deed in de loop van twee weken de depressie weer verdwijnen. De daarop volgende jaren (2009-2010-2011), steeds in augustus/september een nieuwe depressie-aanval. Die duurde steeds enkele maanden. Al die tijd bleef de dosering 75 mgr. De bijwerking 'transpireren', met té warm gevoel, en met opvliegers welke ik nauwelijks had ervaren tot dan toe, begon nu op te spelen. Het transpireren was zó heftig, dat ik mijn werk als tandarts moest opgeven. In overleg met een psychiater beloot ik de Venlafaxine te vervangen door Citalopram (2011). Dat ging ruim anderhalf jaar goed. Het zweten verdween. En gewicht nam af. Toen ik een griep opliep (april 2013), werd ik snel in een nieuwe depressie getrokken. (Hormonale balans op zijn kop?) Ambulante psychiatrische hulp, gevolgd door twee maanden ziekenhuisopname (PAAZ), gedurende welke met verschillende antidepressiva werd 'geëxperimenteerd'. Ik denk aan met name Nortryptyline, een middel uit de klassieke TCA-reeks van antidepressiva. Allemaal zonder succes. Eind 2013 in overleg met de psychiater van het ziekenhuis terug naar Venlafaxine, eerst in de ooit vertrouwde dosis van 75 mgr, en na zes weken verdubbeld tot 150 mgr. In april 2014 kwam ik eindelijk uit deze depressie-episode. In april 2015 besloot ik om terug te gaan naar 112,5 mgr. per dag. Ik wil de niet afhankelijk blijven van dit middel. Weer een jaar later, april 2016, besloot ik verder af te bouwen. Dat deed ik hééééél langzaam, nl. door elke twee dagen steeds een korreltje extra uit de capsule te verwijderen. (Een psychiater in Amerika, met wie ik online in contact was, had mij laten weten dat ik 4-5 jaar moest nemen voor het afbouwen.) Het afbouwen ging goed, totdat ik in april 2019 nog maar een dagelijkse dosis van ongeveer 30 mgr. Venlafaxine slikte. Geen depressie, geen bijwerkingen. In april 2019 werd ik geveld door longontsteking, longembolieën, en pleuritis. Opname in het ziekenhuis voor 8 dagen. In de loop van deze periode voelde ik dat er een nieuwe aanval van depressie zou komen. (Ik moet erbij zeggen dat de opname heel emotioneel was door de aanwezigheid van een zwaar zieke mede-patiënt op mijn kamer, die nauwelijks nog lucht had, en zwaar leed. Hij stierf door sedatie met hoge doses morfine. Dit greep mij erg aan!) Na ontslag uit het ziekenhuis kreeg ik onmiddellijk nog te maken met ernstige darminfectie. Ik besloot om terug te gaan naar een dagdosis van 75 mgr. Venlafaxine, in de hoop een depressie-terugval te kunnen voor komen. Dat lukte niet. Een hevige depressie-aanval kwam terug na een week op 75 mgr. In overleg met de huisarts onmiddellijk naar 150 mgr. gegaan. Dat was de dosis die ik begin 2014 had geslikt, na ontslag van de PAAZ, en welke ik in de jaren daarna succesvol, korreltje voor korreltje, had weten af te bouwen tot ongeveer 30 mgr. Door snel en reeds preventief op te hogen, kwam ik deze keer na vijf dagen uit de depressie (half mei 2019). Zo snel had ik nog nooit meegemaakt. In de loop van juni 2019 kreeg ik toch te maken met verschijnselen van angstgevoelens, en hevige opvliegers. Ik schatte met mijn eigen medische achtergrond, belezenheid op het terrein van antidepressiva en de werking ervan, in dat ik niet opnieuw in een depressie aan het geraken was, maar dat de 150mgr. dosis te hoog was. Dit deelde ik met de psychiater die ik had geconsulteerd, en met Wendela, de contactpersoon van deze website MijnMedicijn. Ik heb op eigen houtje de dosis verlaagd naar 112,5 mgr. Toen verdwenen de angstgevoelens en opvliegers grotendeels. Maar nog niet helemaal. Vorige week kreeg ik de uitslag van een bloedspiegelbepaling voor Venlafaxine, en deze bleek midden in een breed referentietraject te liggen. Dus de boodschap van de psychiater was: laat die 112,5 mgr. zo blijven. Maar voor mij was deze uitslag (de bloedspiegel) juist een reden om verantwoord terug te gaan naar 75 mgr. En dat heb ik sinds afgelopen vijf dagen inderdaad gedaan. Ik ben mij ervan bewust dat ik in de loop van 22 jaar zóveel te weten ben gekomen over de pressie, en antidepressiva, in het bijzonder over Venlafaxine, dat ik de bovengenoemde stappen heb durven zetten zonder eerst de psychiater te informeren. Dat geldt nadrukkelijk niet voor elke andere patiënt. En de lezer van mijn verhaal mag er dus niet de gedachte aan ontlenen dat hij of zij dat zelf ook zo kan aanpakken. Trouwens, elke stap koppel ik vervolgens steeds terug naar huisarts en/of psychiater. Op de dag dat ik dit schrijf heb ik hoogstens bij opstaan nog enkele lichte onrustgevoelens. Ik blijf dus waakzaam. Ik realiseer me dat stress en infecties van het lichaam nieuwe aanvallen van depressie kunnen triggeren.
07-08-2019

Paniekaanvallen

In januari dit jaar naar de huisarts voor paniekaanvallen. Dit middel gekregen, veel bijwerkingen tijdens het opbouwen. Uiteindelijk werkte het minimaal en kwamen de klachten terug: dosering opgehoogd tot 75 mg. Dit gaf ernstige bijwerkingen: bewustzijn verliezen, duizeligheid en hoofdpijn. Besloten terug te gaan naar de oude dosering en nu volledig cold turkey gestopt. Te[lees meer...]gen alle adviezen in, maar was niet meer vol te houden! Was een flinke hel om doorheen te gaan, maar gelukkig gaat het nu de betere kant op. Vreselijk middel wat meer kwaad dan goed doet! Advies: ga hardlopen of andere sport, doe leuke dingen, maar blijf weg van de anti-despressiva (heb eerder paroxetine gebruikt, wat ook niet beviel)! Herkende mezelf op een gegeven moment gewoon niet meer!
28-07-2019

Venlafaxine (venlafaxine)

mijn verhaal komt exact overeen met die van de vrouw van 49 jr.ook ik had dezelfde ellende als zij.en ook ik heb de behandeling stopgezet en dat na 1 pil van 37,5 mg.ik ben benieuwd hoe het nu met haar gaat.
23-07-2019

Venlafaxine (venlafaxine)

Al sinds mijn 18e slik ik deze antidepressiva. Volgens de dokter en psycholoog moest het gaan helpen na 6 weken maar dat deed het niet en ik begon me al zorgen te maken. Gelukkig (pas) na 8 weken sloeg het toch aan en zag ik weer licht in de duisternis! Het is jaren goed gegaan zolang ik het blijf slikken... afbouwen is voor mij geen optie is gebleken. Wel heb ik een kinde[lees meer...]rwens en in overleg met een psychiater, kinderarts en verloskundige mocht ik mijn dosis blijven slikken aangezien ik al jaren stabiel ben op deze dosis en het niet al teveel kwaad kan dit medicijn tijdens de zwangerschap te slikken. Eenmaal zwanger namen de hormonen het over en wist ik niet meer waar ik het zoeken moest... de paniek en depressie kwam in alle hevigheid weer terug. Ik ben dit 6 weken geleden gaan opbouwen tot 112,5 in overleg en voel me gelukkig weer mezelf! Ik wist absoluut niet dat ik dit mocht opbouwen en heb me weken rot gevoeld... de artsen hebben me uitgelegd dat de dosis best wat omhoog mocht omdat ik op het moment door de zwangerschap ook meer bloed heb en de werking dus kan veranderen. Ik ben blij dat dit middel dus “weer” voor mij werkt en met de juiste hulp ik me weer goed voel. De bijwerkingen zijn wel heel vervelend met name de nachtmerries en de duizeligheid maar na een week of 2 zijn die gelukkig weer weg en is het een kwestie van doorzetten.
19-07-2019

Venlafaxine (venlafaxine)

Chronische depressie sedert ca. 18e jaar. Laatste 20 jaar gebruik ik deze medicatie. Hiervoor in 2000 2 maanden 2x per week tweezijdige Electro Consulvie Therapie gehad. Grbruik hiernaast 1x p/d 50mg Quitiapine.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (512) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (482) - Antibiotica - penicillines breedspectrum