Ervaringen met Venlafaxine

venlafaxine

verhoogde hoeveelheid zweten hallucinaties hyperactiviteit misselijkheid slapeloosheid angst verminderd libido apathie gewichtstoename

Chronische depressie (53 meningen)
Postnatale depressie (9 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (8 meningen)
Sociale fobie (7 meningen)
Overgang (3 meningen)
Dysthymie (3 meningen)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

15-03-2024 | Vrouw | 23
venlafaxine (75mg)

angst slapeloosheid misselijkheid hyperactiviteit hallucinaties

Gestart met venlafaxine voor angst&paniek klachten. Nog nooit zoiets meegemaakt. Ik kreeg last van slapeloosheid, enorme hyperactiviteit, achterdocht, extreme angst en akoestische hallucinaties terwijl ik nooit eerder psychotische waarnemingen heb gehad. Ik kon niks meer eten, ik was de hele dag kotsmisselijk en viel daarom veel af. Voor mij persoonlijk een nare en angsti[lees meer...]ge ervaring, nooit meer dit middel voor mij!!

03-03-2024 | Vrouw | 42
venlafaxine (75mg)

verhoogde hoeveelheid zweten apathie verminderd libido gewichtstoename

Gekregen na paniekaanvallen en zware depressie. Na 17 jaar gestopt met dit middel, in de eerste plaats voorgeschreven door de psychiater, daarna verder door de huisarts. Ik kreeg een nieuwe huisarts die niet wist wat hij het had toen ik zei dat ik dit al 17 jaar nam! Ik heb een bipolaire stoornis en had enkel een stemmingsstabilisator nodig en niet meer dan dat. Die had i[lees meer...]k al, Lambipol, heb deze tijdelijk verhoogd om ontwenning tegen te gaan en dat lukte, op 3 weken was ik Venlafaxinevrij zonder enig afkickverschijnsel, Lambipol hield mijn hersenen mooi op orde. Bijwerkingen van Venlafaxine waren libidoverlies, apathie, gewichtsverandering, onrust, zweten. Bye bye, never again!

04-02-2024 | Vrouw | 60
venlafaxine (150mg)
Na jaren vele andere anti- depressiva te hebben geprobeerd met veel bijwerkingen, aantal jaren geleden op initiatief van mijn psychiater overgestapt naar Venlafaxine.. Opgebouwd naar 300 mg maar kreeg teveel bijwerkingen. Op eigen initiatief afgebouwd naar 75 mg. Was beter te verdragen maar kreeg veel suïcidale neigingen met poginge. Het ging weer slechter dus kreeg ik naa[lees meer...]st de Venlafaxine 150 mg buproprion. Omdat ik weigerde Lithium of Olanzapine te nemen ( wens van mijn psychiater maar ik ben niet psychotisch, noch bipolair) werd besloten mijn dosis buproprion te verhogen. In enkele weken tijd werd ik heel ziek( koorts, rillingen, overgeven, heftige hoofdpijn, hele hoge bloeddruk en vooral continue spierschokken ( hypoclonus). Ik sliep en at en functioneerde totaal niet meer. Mijn arts zei dat ik het serotonine syndroom had en onmiddellijk moest stoppen met de AD. Het werd daardoor ook beter maar toen kreeg ik ontwenningsverschijnselen ( suicidale ideatie, koud- warm, huilerig, zeer depressief., prikkelbaar, geen eetlust etc). Ik wist dat plotseling stoppen met Venlafaxine sterke onttrekingsverschijnselen kon veroorzaken maar besloot door te zetten, liever dit dan de ellende van het serotonine syndroom. Daar is mijn psychiater niet mee eens, ze wil dat ik weer Venlafaxine 75 mg ga gebruiken. Ze ontkent nu ook dat ik het serotonine syndroom had ( in tegenstelling tot haar eerdere bewering) . Mijn vertrouwen in de ggz is hierdoor helemaal verdwenen. Heb gebroken met alle contact met ggz en psychiaters. Ben nu, na paar weken, nog steeds ziek e, ben kilo’s afgevallen, sluit me in huis op zodat ik niemand iets aan doe. Ik hoop dat dit snel overgaat en ik neem nooit meer anti- depressiva in. Advies: luister naar je lijf, niet naar psychiaters/ artsen. Niemand weet hoe die medicijnen werken, alleen dat je er behoorlijk ziek van kan worden. Jammer dat ik niet jaren geleden gestopt ben. Die rotzooi heeft mij mijn baan gekost, mijn leven geruïneerd en mijn vertrouwen in de medische wereld een flinke deuk opgedaan

01-02-2024 | Vrouw | 50
venlafaxine (37,5mg)
Na 6 maanden gebruik en goede ervaring, wou ik proberen te stoppen. Maar zelfs na 5 weken lukte het niet, ik was er kapot van. Ik had een paniekaanval en belandde op spoed. Ik moest opnieuw beginnen.... Ik vraag mij ook af of ik ooit zal kunnen stoppen???

27-01-2024 | Vrouw | 44
venlafaxine (150mg)
Sinds 4 weken slik ik wederom Venlafaxine (ik startte hier voor het eerst mee 4 jaar geleden, en vanaf toen 3x geprobeerd te stoppen). Het stoppen, zorgvuldig en langzaam bleek toch niet te werken, er kwamen terugvallen in angst en depressieve klachten. Nu gestart van 37,5 naar 187,5mg. Ik wacht nog op het effect. Géén bijwerkingen gelukkig. Vorige keren duurde het ook 8/9[lees meer...] weken voor het effect goed merkbaar werd. Ik ben benieuwd of dit herkenbaar is, dat het een langere tijd duurt dan staat beschreven..

21-01-2024 | Vrouw | 62
venlafaxine (37,5mg)
Hallo,ik neem sinds 8 dagen Venlafaxine 37,5 mg..voor angst ,paniek en hyperventilatie met gefladder waar ik blijf in hangen nu..Vind het best heftig en vooral de onrust in de buik en slappe benen waar ik met opsta lijken veel heftiger te zijn nu,veel rare sensaties in mijn lichaam en dat geeft weer angst.Normaal zou ik binnen een paar dagen moeten ophogen naar 75 mg maar [lees meer...]ik zie er erg tegenop op dit moment..Herkent iemand zich hiermee,hoelang duurt het voor die heftige sensaties afnemen..

04-01-2024 | Vrouw | 52
Overgang
Helpt mij enorm bij somberheid klachten als gevolg bij de overgang. Voelt echt alsof ik weer meer mezelf ben.

27-11-2023 | Man | 52
venlafaxine (37,5mg)
Na mijn herseninfarct zag ik het niet meer zitten en sessies bij de psycholoog hielpen niet. Ik ben toen begonnen met 37,5 mg Venlafaxine wat de opstartdosis is. De eerste twee weken waren enorm zwaar, want de depressie, slapeloosheid, zweten etc. werd erger maar daar was ik voor gewaarschuwd. Daar moet je wel echt even doorheen en vergt doorzettingsvermogen. Daarna ging h[lees meer...]et opeens stukken beter. Er was geen reden om de dosis verder te verhogen hoewel 75 mg eigenlijk normaal is. Ik kan vrijwel alles weer doen. Wel moet ik oppassen met mijn gewicht want ik heb meer eetlust.

23-11-2023 | Vrouw | 16
venlafaxine (75mg)
Ik slikte eerst 2 jaar fluoxetine en toen ben ik overgestapt naar Venlafaxine doordat mijn depressie en angststoornis erger was geworden.

11-11-2023 | Vrouw | 69
venlafaxine (37,5mg)
Ik gebruik Venlafaxine 77mg al 15 jaar voor mijn depressie na mijn scheiding , nu ben ik overgegaan op 33.5mg de eerste week was een hel maar nu na 3 maand voel ik mij goed, volledig stoppen raad de dokter mij niet aan

10-11-2023 | Vrouw | 51
Hoofdpijn
Ik neem al enkele jaren venlafaxine en wil afbouwen maar het lukt me niet , ik neem van het merk EG . Er zitten 3 bolletjes in de capsule ik zit nu op 2 bolletjes , zou er iemand weten welke merken capsules heeft met kleinere bolletjes zodat ik trager kan afbouwen? Alvast bedankt voor jullie reacties

30-10-2023 | Vrouw | 29
venlafaxine (37,5mg)
Vorig jaar november werd ik onverwachts overvallen door paniekklachten: hartkloppingen, nerveus gevoel op m’n borstkast en buik. Het gevolg hiervan was dat ik onwijs ging piekeren (ik ben altijd al een denker geweest). Mijn lichaam geeft een nood signaal af dus er iets wat niet goed gaat. Ik raakte in de ziektewet. Begonnen met therapie bij de psycholoog, yoga, energet[lees meer...]ische sessies, acupunctuur, massage etc. Dit gaf allemaal wel wat verbetering maar ik voelde mij nog steeds niet mezelf en ik bleef last houden van pieker gedachtes. Uiteindelijk gesprek bij de huisarts gemaakt voor het starten van eventuele medicijnen. Uiteindelijk besloten om te starten met medicatie. Ik vond dit onwijs spannend want de meeste ervaringen zijn niet positief en van de bijwerkingen wie die direct bang van. Maar ben onwijs blij dat ik deze stap heb genomen!! Eerste paar dagen last gehad van een droge mond en een wattig hoofd. Verder geen bijwerkingen. Na 3 weken merkte dat de medicatie begon te werken. Wat is er een last van mijn schouders gevallen. Mijn lichaam voelt ontspannen aan (= geen angstreactie) en mijn pieker gedachtes zijn meer naar de achtergrond gegaan. Ookal vind ik dat je niet zomaar aan medicatie moet beginnen, ben ik erg blij dat ik deze stap heb genomen.

27-10-2023 | Man | 48
venlafaxine (75mg)
Ik ben in mei dit jaar uiteindelijk afgebouwd van felavaxine 75 mg. Afbouw in 3 maanden, Afbouw gestart in maart met de eerste verlaging. Ik heb felavaxine 20 jaar gebruikt, in eerste instantie voor depressieve klachten. De eerste twee maanden voelde ik mij eigenlijk goed, meer gevoel ect. Maar vanaf september had ik last van lichamelijke klachten, maagpijn, geen eetlust e[lees meer...]n stress. Vier weken geleden ineens een enorme paniekaanval, zelfs met ambulance naar het ziekenhuis. Toen nog twee dagen gewerkt, maar kreeg steeds meer paniekaanvallen. Soms de hele dag door. Daarop valium gekregen, gaat beter, nog maar 1 paniekaanval per dag. Medisch is alles in orde, rationeel is het fijn om te weten, was nl ook veel afgevallen in drie weken. Kan het zijn dat je na 20 jaar velafaxine, ondanks dat je het destijds niet om die reden ben gestart, je toch paniekaanvallen kunt krijgen? Ik twijfel om weer op te bouwen, wil eigenlijk de oorzaak aanpakken en het niet wegdrukken. Maar valium is ook maar tijdelijk een oplossing. Het op en afbouwen was voor mij heel zwaar. Als het moet, dan start ik weer, maar is na stoppen dit een vaak gehoord verloop. Zou niet willen dat ik "voor niks" weer opbouw, terwijl dit een op zich zelf staand probleem is. Wie herkend dit? Het ging eerst een aantal maanden goed, nu twijfel om weer te beginnen op advies van de huisarts.

22-10-2023 | Vrouw | 44
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Het hielp niet tegen depressie .Ik voelde me er niet goed onder en kreeg nachtmerries, zweten . Ik besloot voorzichtig wat af te bouwen na een succesvolle rtms behandeling. Kreeg extreme verschijnselen, angsten 24/7, zoiets nog nooit meegemaakt, , ben na een half jaar creperen opgenomen. Niks niet 'terugval' , het was dat spul. En de GGZ wisten ze natuurlijk weer van[lees meer...] niets. Enige oplossing: nog meer andere pillen erin. ( Ook weer afgebouwd) . Het was traumatisch en heeft mijn leven verstoord. Angstgevoelens zijn sindsdien een rol gaan spelen i mijn leven. .

13-10-2023 | Man | 52
venlafaxine (37,5mg)
Erg tevreden over dit medicijn. Ik zag het op een gegeven moment echt niet meer zitten maar nu voel ik me goed zonder een vlak gevoel. Ik kan dus echt nog genieten van leuke dingen en ben ook nog wel eens wat down, maar dat heeft iedereen en dat is dan om een duidelijke reden. Het opbouwen is geen pretje, ik zie er dus wel op tegen op het ooit weer eens te moeten afbouwen.[lees meer...] Ik heb gelukkig een lage dosering. Wel wat bijgekomen, dit is denk ik wel een aandachtspunt bij dit medicijn.

09-10-2023 | Man | 70
venlafaxine (150mg)
Het was een paar maanden proberen tot de juiste dosering en daarna was het effectief het grootste nadeel vind ik wel het lange slapen's ochtends, de grootste moeite om Helder wakker te worden.