venlafaxine

Postnatale depressie (7 meningen)
Dysthymie (3 meningen)
Overgang (2 meningen)

21-09-2020 | Vrouw | 28
venlafaxine (375mg)
Ik heb Venlafaxine nu zo’n jaar gebruikt, na al heel veel veel andere SSRI’s gebruikt te hebben. Wat een drama! Net als bij de andere medicijnen bleef ik steeds het gevoel houden van “Is dit het nu?”. Zo bleven we het verhogen en afwachten tot ik bij het hoogst aantal mg dat uitgeschreven wordt. Mijn situatie was destijds ook erg onstabiel (financieel, corona) en dat zorg[lees meer...]de ervoor dat het lastig te was om in te schatten of het werkte. Tijdens deze periode ben ik familie verloren en ik was zo ongelooflijk afgevlakt dat ik daar vrijwel niks bij voelde. Het kwam pas enkele maanden echt aan. Dit soort situaties voelen erg onprettig, je weet dat je verdrietig bent, maar je kan er niet bij. Inmiddels een goede 2,5 mnd gestopt met dit middel. Ik wilde van de SSRI’s af na al zo lang proberen. Bupropion is wat ik nu voorgeschreven krijg. In de eerste instantie was het de bedoeling om dit combineren met Venlafaxine, maar ik had heel sterk het gevoel dat de Venla het nieuwe medicijn aan het tegenwerken was. Wat in deze fase het meest storende was, was dat ik voor geen meter meer zag! Mijn ogen konden simpelweg niet focussen. Lezen was onmogelijk, mijn telefoon kon ik niet beantwoorden, koken ging niet.. En dit heeft zeker zo’n 3 maanden geduurd! Kan je vertellen; dat waren saaie maanden! Ik hoopte natuurlijk dat dit zou verbeteren en in overleg met de psych besloten we het ook steeds kansen te geven. Tot ik het echt spuug en spuug zat was. Ik wilde mijn leven terug, al betekende dat in dit geval mijn doorgaande depressieve leven. Als ik maar weer iets kon zien! Ik belde de arts en hij zei zelf direct: “Ok dat kan de bedoeling echt niet meer zijn! Laten we afbouwen.”. Inmiddels ben ik volledig afgebouwd. Het afbouwen was intens.. Ik voelde en zag er uit als een junk! Ik was lijkwit, had continue kippenvel, koude rillingen, ik trilde en het zweet liep van mijn hoofd en lijf af. Met mijn ervaring zou ik dit medicijn niemand aanraden. De opbouw is ellendig, het altijd koortsige gevoel en andere vreselijke bijwerkingen. Je voelt je alles behalve gezond en mijn energie verdween in plaats van dat het toenam. Afbouwen was nog een flinke gradatie erger. Ze symptomen waren hetzelfde, maar duurde veel langer. Ook kon in tijdens het afbouwen maar nauwelijks de trap op lopen zonder om te vallen. Je voelt je lichaam zo onprettig, zo zwak. Er zat echt geen enkele procent van energie in. Inmiddels zijn de ergste klachten weg. Mijn ogen zijn nog steeds niet optimaal, maar zijn wel veel verbeterd. Wat heel vervelend is en echt lang blijft hangen is het rare, duizelige gevoel in het hoofd. Het voelt een beetje als stroomschokken. Ik hoor er in mijn hoofd ook een geluid bij.. tsssch wanneer het gebeurt en wanneer dat klaar is lijkt alles even te tollen, alsof het evenwichtsorgaan op hol is. En wat betreft het geluid.. Het zijn geen oorsuizingen, die heb ik namelijk ook al veel gehad en zijn heel anders. Tot nu toe lijkt de Bupropion (300mg) goed aan te slaan zonder al die andere troep. Meer energie en een stuk optimistischer! Ik gebruik overigens ook Quentiapine, maar nu veel minder dan destijds. Ik hoop vreselijk veel dat dit het medicijn is voor mij. Ik heb zo lang gevochten.. en ben er eigenlijk te moe voor.

15-09-2020 | Vrouw | 44
venlafaxine (150mg)
Ik kreeg dit medicijn voor mijn depressie en het werd niet beter, dus nogmaals opgehoogd naar 225mg! Ik ben maar 1.62 en weeg 59 kilo! Ik heb sindsdien totaal geen emoties meer, alles voelt alsof er een schild voorzit. Ik heb geen buikgevoel meer. Functioneer wel. Ik heb de oorzaak van mijn depressie aangepakt, maar nu ben ik somber vanwege het feit dat ik niks voel en het[lees meer...] niks doet tegen angst. Ik heb dmv meditatie etc mijn angst onder controle gekregen, niet door medicatie. Ik ben nou aan het afbouwen, dat gaat heel langzaam. De eerste 75mg in 2 stappen van 37,5 , maar dat heb ik geweten! Nu de andere stappen middels taperingsstrips, hopelijk lukt het me er vanaf te komen. Mijn leven stelt niks meer voor op dit moment, niemand die iets aan me merkt als ik het niet zeg, maar mijn gevoel en emoties zijn compleet verdoofd! Alsof je een robot bent! Zelfs muziek en films of een boek raakt me niet meer en ik was echt een heel gevoelig mens, HSP zelfs. Mensen begin er niet aan, het is echt de hel en je komt er heel moeilijk vanaf en het duurt heel lang! Ik zal laten weten hier hoe het me vergaan is, duim voor me!

15-09-2020 | Vrouw | 41
venlafaxine (75mg)
In het begin er moeten wennen, maar voel ik me veel rustiger. Mijn cortisolgehalte zakte niet voldoende, dit gaat veel nu veel beter. Emotieel vind ik mezelf wat vlakker, kan emoties ook moeilijk uiten. Het grootste nadeel vind ik persoonlijk de toename van mn lichaamsgewicht. En dat afvallen haast niet mogelijk is.

08-09-2020 | Vrouw | 52
venlafaxine (37,5mg)
Stop met dit middel,en ga weer leven voelen de zon en kleuren zien alles word afgevlakt en als je wilt stoppen word je gek.Ben met taperingsstrip gestopt Apotheek maakt deze.Heb venlafaxine 9 jaar.gebruikt.Helaas niet t juiste medicijn voor mij.

20-08-2020 | Vrouw | 40
Chronische depressie
Venlafaxine maakt je onverschillig, het bouwt een muur om je heen waardoor niets je kan raken. Ik kan niet meer wenen, terwijl ik vroeger veel verdriet had. Het nadeel is dat ik ook niet meer de slappe lach kan hebben, die had ik vroeger ook vaak. Ik had vooral last van stemmingswisselingen, en door trauma's in het verleden voelde ik me vaak depressief en piekerde ik overm[lees meer...]atig. Als ik alcohol dronk voelde ik me beter, maar op de duur dronk ik meer en meer. Venlafaxine geeft me niet datzelfde gevoel van alcohol maar het geeft me wel rust. Ik heb het ook op doktersadvies genomen tijdens mijn zwangerschap, door het bedrog van mijn toenmalige partner. Dit heeft geen nadelige invloed gehad op de baby.

05-08-2020 | Man | 50
venlafaxine (225mg)
ik kreeg weer depressieve klachten waardoor ik meer lorazepam ging gebruiken. ook was ik erg nieuwschierig wat een andere depresieva voor me zou kunnen betekenen. hellaas heb ik maar 4 weken de nieuwe medicatie gebruikt (fluvoxaminemaleaat mylan) omdat ik heel veel last kreeg van gloeiend hete voeten, terwijl ze koud aanvoelden. nu weer op naar een andere mecidatie.

28-07-2020 | Vrouw | 81
venlafaxine (150mg)
hele zware paniek aan vallen en onrust ik heb nu weer een leven.

09-07-2020 | Man | 56
venlafaxine (75mg)
Wat niet op de bijsluiter staat, is dat als je een keer een dosis dit kan leiden tot heftige ontrekkingsverschijnselen. In mijn situatie 1x een dosis vergeten in te nemen, zonder dat ik mij hiervan bewust was. Deze dag ontzettend duizelig, licht in mijn hoofd, buikpijn, angstig, geagiteerd, weeig gevoel etc. Wist niet wat er aan de hand was en dacht dat de klachten weer [lees meer...]vol terug waren, met als gevolg terugtrekgedrag en afzondering. Pas bij het innemen van de volgende dosis kwam ik erachter, dat ik een dosis was vergeten, omdat strip op was. De volgende dag alles weer OK. Toen gaan googlen en artikel gevonden van Peter Groot (wetenschappelijk onderzoeker), waarin dit verschijnsel wordt beschreven. Schijnt vrij vaak voor te komen, zonder dat artsen en/of patiënten hiervan op de hoogte zijn. Bizar. Hij pleit ook voor een meer gematigde afbouw dan gangbaar is. Google Peter Groot en venlafaxine, en je vindt diverse wetenschappelijke artikelen met informatie die je niet leest op de bijsluiter of hoort van je apotheker, arts etc., maar je wel de gevolgen van ervaart als dit niet bekend is bij jou.

06-07-2020 | Vrouw | 47
venlafaxine (300mg)
dit medicijn helpt evt. alleen in hoge doseringen, 300 mg. per dag. Ik heb het ruim 20 jaar geslikt. Het werkt indirect op de dwangneurose doordat je een muur opbouwt waardoor je minder prikkels ervaart. Het heeft heel vervelende bijwerkingen. Ik heb diabetes en een bipolaire stoornis ontwikkelt door de hoogte van de dagelijkse dosering. Afbouwen is een ramp. Dit kun je he[lees meer...]t beste doen via taperingsstrips verkrijgbaar bij de regenboog apotheek in Brabant Tilburg. wordt niet vergoed. Ik zit nu op 150mg, maar ik ga door met afbouwen tot 0! Achteraf gezien had ik deze medicatie nooit willen slikken. Ik heb er veel ellende mee beleeft.

24-06-2020 | Vrouw | 48
venlafaxine (37,5mg)
Ik ben het beginnen nemen vanwege depressieve gevoelens gevolge det zenuwpijnen in beide polsen waardoor ik dikwijls weken aan een stuk mezelf amper kon verzorgen. Na 2 weken venlafaxine voor de eerste keer in 7 jaar opeens Pijnvrij, alsof ze opeens een knop omzetten. Bijwerkingen puh, no prob dan hoor! Ik heb het toen 6 maanden gepakt met als effect bijna 1 jaar pijnvrij,[lees meer...] en toen opeens klikte de knop terug om terug vol pijn. En als hij zo onverwacht terug is, echt nog moeilijker mee te leven. Je weet dat zonder ook kan. Dan terug een jaar Venlafaxine (zelfde bijwerkingen) met het idee misschien eens te stoppen na 1 jaar of 2. Toen onverwacht gestopt omdat ik geopereerd moest worden vlak voor de kaap van 1 jaar. Ondertussen 9 jaar pijnvrij! Af en toe een ietsje gevoelerige polsen maar peanuts qua pijn en nog steeds werkbaar, bruikbaar.

18-06-2020 | Vrouw | 21
venlafaxine (75mg)
112,5 mg, nu last van oorsuizen. Iemand ervaring? Gaat dit over?

17-06-2020 | Vrouw | 50
venlafaxine (225mg)
Goedemiddag, Ik heb 15 jaar lang goed gefunctioneerd op 150 mg venlafaxine. Nu komen de klachten van nare gedachten weer terug. Vorig jaar opgehoogd plus 37,5 mg. Niks geholpen. Nu weer plus 37,5 mg. Slik totaal nu 225 mg. Ben in de eerste week van ophogen naar 225 mg maar het valt me tegen. Ook omdat het ‘maar’ 37,5 mg is. Is venlafaxine nog wel het medicijn voor mij? Wi[lees meer...]e kan mij helpen?

16-06-2020 | Man | 60
venlafaxine (150mg)
Ik mis een stofje in m’n hersenen waardoor ik levenslang Venlafaxine nodig heb. Gaat probleemloos. Maar als het niet van Sandoz is dan gaat het fout. Dan word ik beroerd in m’n hoofd en krijg ik depressieve gedachten. Voor mij moet het van Sandoz zijn. En dat is niet psychisch. Ik heb zonder te weten een maand Venlafaxine geslikt van een ander merk en dat ging niet goed. O[lees meer...]vergeschakeld op Sandoz en na een week ging het weer gewoon goed.

11-06-2020 | Vrouw | 24
venlafaxine (150mg)
Ik was begonnen op voorschrift van de huisarts met citalopram. Ik ben na 2 maanden noodgedwongen gestopt wegens verschrikkelijke bijwerkingen . Daarna overgestapt naar venlafaxine 37,5 en 3 dagen later al naar 75 mg. Ik heb letterlijk geen bijwerkingen gehad en het leek net een wondermiddel op het moment zelf. Ik kon weer slapen, had geen paniek weer en was over het algeme[lees meer...]en rustig. Het sloeg ook direct aan bij mij en heb dus niet een aantal weken moeten slikken totdat ik effect merkte. Alleen heeft alles een nadeel, en ook dus venlafaxine. Want ik ben er wel erg van aangekomen, namelijk tegen de 20 kilo aan in iets langer dan een half jaar. Dus nu weer besloten om volledig te stoppen met antidepressiva.

31-05-2020 | Vrouw | 26
venlafaxine (225mg)
Helpt goed tegen somberheid, suicidale gedachtes zijn sterk verminderd en ik voel mij veel sterker in mijn schoenen staan. Wel veel bijwerkingen en dat is echt vervelend. Heb 225mg en 75mg = 300mg, het werkt dan ook als SNRI.

24-05-2020 | Vrouw | 28
Postnatale depressie
Venlafaxine werkte bij mij enkel op een hoge dosering van 225 mg. Deze dosering gaf mij erg veel bijwerkingen. De vervelendste bijwerking was het nachtelijk zweten, dit werd naarmate het medicijn opgehoogd werd erger waardoor ik ook overdag hier veel last van had. Daarnaast werd ik er erg vermoeid van en kon ik niet meer werken. Ook voelde ik mij afwezig. Tot slot had ik h[lees meer...]ele onrustige / nare dromen en werd ik dus niet uitgerust wakker. Daarnaast had het ook wel degelijk een positief effect, want de postnatale depressie was weg, maar de bijwerkingen waren me te heftig, waardoor het mij heeft doen besluiten over te stappen naar een ander medicijn. Eerst Sertraline, voor de duur van twee weken, want ik had onuitstaanbare hoofdpijn. Vervolgens de stap gemaakt naar Brintellix, dit werkt erg goed en de bijwerkingen zijn te accepteren.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (549) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (503) - Antibiotica - penicillines breedspectrum