lees de ervaringen

Toon/Verberg Farmacotherapeutisch Kompas
Antidepressivum Venlafaxine
Geef mening

Wordt gebruikt bij:
  • Depressie (226 meningen)
  • Angst & paniekstoornis (82 meningen)
  • Angststoornis (66 meningen)
  • ...

volgende > >>
Pagina 1 van 7

03-02-2016

Borderline persoonlijkheidsstoornis

Van alle antidepressiva voldoet Venlafaxine mij het beste, gebruik het al jaren, eerst in hogere dosering, 225 mg, daarbij wordt gevoel/emotie erg afgevlakt, nu sinds 4 jaar afgebouwd naar een dosering van 37,5 mg en dat gaat prima, ben minder depressief door de jaren heen en dit blijft voorlopig mijn onderhoudsdosis, door het afbouwen komen gevoelens en emoties weer naar [lees meer...]voren en daar moet je wel mee om leren gaan in het begin, het laten bestaan en accepteren is erg belangrijk als je van een hoge dosis af bouwt. Bijwerkingen zijn in lagere dosis minder effectief en zoals blauwe plekken en jeuk op huid neem ik op de koop toe, alles beter dan weer depressief zijn....
03-02-2016

Venlafaxine (venlafaxine)

ik ben begonnen met Venlafaxine op aanraden van de huisarts, maar omdat er bij de lagere dosering nog geen effect was, werd ik doorgestuurd naar de psychiater. Die mocht een hogere dosis voorschrijven. De dosis is uiteindelijk verhoogd naar 375 mg, maar ik begon steeds meer een druk te voelen in mijn hoofd en had ook vaak hoofdpijn. Toen bleek dat mijn bloeddruk erg hoog [lees meer...]was en dit een bijwerking kon zijn van de Venlafaxine, raadde mijn psychiater aan om meteen te gaan afbouwen en bloeddrukverlagende medicatie erbij te gaan slikken. Omdat ik van Venlafaxine nog geen resultaat had, vond ik dit ook geen probleem. Helaas heb ik daarna nog verschillende andere anti-depressiva uitgeprobeerd, maar tot nu toe nog met geen resultaat en ook bij de meeste andere ging mijn bloeddruk weer omhoog. Ben wel erg teleurgesteld en weet niet goed wat ik nu moet. Heb ook al veel gesprekken gehad met psychologen en had toch gehoopt dat medicijnen me zouden kunnen helpen, dus vind het nu best lastig hoe ik nu verder moet.
02-02-2016

Overspannen/burn-out

Ik ben destijds in mei 2003 op aanraden van mijn psycholoog, gestart met 75 mg efexor. (medicijn is enkele jaren geleden verandert in venlafaxine met dezelfde werkzame stof als efexor). Qua bijwerkingen is het mij erg meegevallen, alleen in het begin wat misselijk en hoofdpijn. Wat veel vervelender was/is, is de afname van zin in sex. Natuurlijk zal de situatie daar oo[lees meer...]k zeker mee te maken hebben maar het medicijn versterkt dit zeker nog. Dit wordt ook vaak als bijwerking gemeld. Door het medicijn wordt ook je gevoel wat afgezwakt, alles komt niet meer zo binnen en het interesseert je allemaal niet zo. Maar dat was in mijn geval dus ook de bedoeling. Het medicijn is een tijdje verhoogd geweest naar 150 mg. Dit maakte het leven voor mij wat draaglijker want ik zat op dat moment erg diep in de put en wist niet omhoog te komen. Later is het weer verlaagd naar 75 mg. Het medicijn heeft mij echt wel geholpen maar een medicijn kan NOOIT de gesprekken met een psycholoog of psycho-therapeut vervangen. Die gesprekken hebben mij langzamerhand weer omhoog geholpen en pas sinds eind 2013 heb ik geen gesprekken meer. Ik zal nooit meer zo worden als ik was, kan ook mijn werk niet meer doen en dat is heel erg moeilijk geweest om te accepteren. Ik heb jaren terug al eens willen stoppen met de medicijnen maar dat lukte toen niet. Nu ben ik weer aan het afbouwen, natuurlijk in overleg met de huisarts. Ik heb aangegeven dat ik heel langzaam wil afbouwen. Dit ivm met de afkickverschijnselen maar ook omdat ik mezelf zo rustig mogelijk wil laten wennen aan het minderen en geen terugval wil riskeren. Ik zit nu op 37,5 mg en verder verlagen heb ik 1 maand geprobeerd (juli 2013) maar daarna uitgesteld, ook weer in overleg met de huisarts. De bijwerkingen waren heftig en ik had het idee dat ik niet alleen mijn lichaam maar vooral ook mezelf , beter een tijdje kon laten wennen aan de verlaging van 75 naar 37,5 mg. Dat is nu een half jaar geleden dus ik ben van plan om dit toch de komende maanden weer eens te proberen. Mijn advies: ** Begin niet te snel aan antidepressiva maar als het echt niet anders kan, dan kan het je echt wel helpen. Maar ALTIJD samen met gesprekken, dat blijft het belangrijkste. Antidepressiva kunnen je situatie verlichten maar niet verbeteren, dat kan alleen met therapie!!! ** Stop zsm weer met de antidepressiva. Soms is dat echt niet mogelijk maar hoe langer je doorgaat, hoe moeilijker het afbouwen ook zal zijn denk ik. ** Bouw rustig af zodat jijzelf en je lichaam de tijd krijgt om aan het afbouwen te wennen. En blijf daarbij alert op je eigen situatie en gevoel zodat je niet weer terugvalt. Want dan kun je beter nog doorgaan met je medicijn. Ik ben op de volgende manier gaan afbouwen: Week 1-2-3: 1 dag per week 37,5 mg bv donderdag, de andere dagen gewoon 75mg. Week 4-5-6: 2 dagen per week 37,5 mg, bv dinsdag en donderdag, de andere dagen 75 mg Week 7-8-9: 3 dagen per week 37,5 mg, bv dinsdag en donderdag en zaterdag, de ander dagen 75 mg Zo verder tot je tenslotte alle dagen 37,5 mg gebruikt. Daarna bepaal je zelf wanneer je verder gaat met afbouwen en dat gebeurt dan ook weer op dezelfde manier, dus steeds 3 weken dezelfde hoeveelheid. Gaat dit moeilijk dan zou ik gewoon meer dan 3 weken dezelfde hoeveelheid blijven gebruiken hoewel ik wel denk dat de overgang van 75 naar 37,5 makkelijker is qua afkickverschijnselen dan van 37,5 naar 0 mg. Maar hier heb ik dus nog geen ervaring mee en misschien is dat ook voor ieder anders. Ik wil het wel proberen want: * wat doet het medicijn nog voor mij? * Hoe voel ik me zonder medicijn? Hoe voel ik me dan? Wie ben ik dan? * Ieder medicijn wat niet nodig is, is er 1 teveel.
02-02-2016

Chronische depressie

na 15 jaar geleden te zijn begonnen met 20 mg paroxetine merkte ik dat dit middel na een aantal jaar niet goed zijn werk meer deed, na bezoek aan psychiater werd mij venlafaxine voorgeschreven, eerst 150 mg en na een jaar 225 mg, dit werkt tot op de dag van vandaag naar mijn mening goed ondanks de bekende bijwerkingen van antidepressiva, wel combinner ik de venlafaxine met[lees meer...] tranxene 3* daags 10 mg.
26-01-2016

Chronische depressie

In augustus 2004 ben ik gestart met Efexor. Ten eerste omdat noch Prozac noch Cipramil voldoende effect sorteerden. Ten tweede omdat ik zo zwaar depressief was dat ze me alles hadden mogen geven om me beter te voelen. Elke verbetering, oh zo klein, voelde 'goed' aan. Goed is tussen aanhalingstekens geschreven, want 'goed' is zeer relatief. Lees het als: (iets) beter dan[lees meer...] heel erg slecht. Ik heb wel last van bijwerkingen gehad die ik me echter niet exact meer herinner en voor lief nam, omdat mijn zware depressie iets afzwakte. Toch bleef ik depressief. Dosis dus diverse malen verhoogd in overleg met de psychiater. Ik ben dus niet op eigen houtje aan het rommelen geweest. Uiteindelijk zat ik op 450 mg, voelde me als een zombie, had totaal geen energie. Na elke verhoging werd na enige tijd bloed geprikt om de hoeveelheid werkzame stof te bepalen. Deze bleef onder de maat net als bij Prozac en Cipramil. Met Cipramil zat ik op een geven moment zelfs tegen de toxische grens aan, terwijl de werkzame stof zwaar onder de maat was. Er ging een lampje branden bij mijn psychiater...... Wederom bloed geprikt en wat bleek? Ik ben erfelijk belast met het gen CYP2D6; een gen dat bepaalde medicatie versneld afbreekt waaronder Prozac, Cipramil en Efexor. Nu begreep ik waarom ik, naast medicatie en therapie, geen vat kon krijgen op mijn depressies. Hoe frustrerend. In kleine stapjes van 37,5 mg Efexor (per 4 weken) afgebouwd van 450 mg naar 112,5 mg. Verder durfde ik niet te gaan uit angst voor weer een zware depressie. Ik heb jaren doorgesukkeld op deze 112,5 mg wetende dat ik iets slikte dat niet optimaal werkte. In oktober 2015 ben ik begonnen met Champix om stoppen met roken makkelijker te maken. Na een dag of wat dacht ik: "Ik voel me wat prettiger", maar schoof dat weg onder de noemen: "Ik zal wel een wat beter dag hebben". Dit prettige gevoel bleef echter, werd sterker. Ik wist niet wat me over kwam, ging me steeds 'normaler' voelen al wist ik eigenlijk niet meer wat normaal was. Ik had meer plezier in dingen en vooral: meer energie. Die lamlendige moeheid verdween langzamerhand. Ken je dat? Zo moe zijn dat je niet de puf meer hebt om je af te drogen na het douchen, je tanden te poetsen. Op een rare manier treedt er ook op dit punt een soort van gewenning op, omdat ik na al die jaren geen vergelijkingsmateriaal meer had van 'voor' en 'na'. Met Champix gebeurde dat dus wel en ineens realiseerde ik me hoe depressief ik al die jaren eigenlijk nog ben geweest. Aan de ene kant een heel trieste balans. Het voelt als verloren, weggegooide jaren. Aan de andere kant ben ik ook blij. Het is allemaal heel dubbel. Na enige tijd besloten Efexor af te bouwen naar uiteindelijk 0. Ik zit nu middenin de ontwenningsverschijnselen en die zijn niet lollig. Ik weet echter dat ze van voorbijgaande aard zijn, er geen onderliggende depressie is en dus hou ik vol. Naast de lichamelijke ontwenningsverschijnselen zit ik ook in een emotionele roller coaster. Een soort van rouwproces lijkt het wel van "Wat ooit had kunnen zijn, maar nooit is geworden". Gemiste kansen die nooit meer voor komen op divers gebied, o.a. werk. Het gevoel dat het verleden me op dit moment even inhaalt. Helaas is echtgenoot af en toe de pineut. Ik kan ploffen om niets, huilen om niets. Ik weet dat ook dit weer over gaat en dat het me gaat lukken om handjes en voetjes te geven. En hoe het gaat met (niet/minder) roken? Super. Ik ben na ontelbaar veel jaren kettingroker af en op zich is dat al een hele prestatie én iets dat ik zelf niet had verwacht ooit nog te bereiken. Ik realiseer me nu sinds enige tijd hoeveel sigaretten ik gedachteloos gerookt heb: achter de computer, voor de tv, in de auto. Ik ben gaan beseffen dat roken meer een maffe gewoonte was. Al met al staat er gemiddeld 3 maanden voor om te stoppen met roken. Ik weet niet of ik dit ga redden gezien mijn Efexor gevecht, maar dat boeit me ook niet zo. Ik kan niet alles tegelijk en op dit moment ligt mijn prioriteit bij Efexor en mijn protesterende lichaam en geest. Doel van het opschrijven van mijn ervaringen is mede om mensen er op te wijzen dat iemands lichaam over een genetisch mankement kan beschikken waardoor bepaalde medicatie niet of niet goed werkt. In mijn geval is dat dus het gen CYP2D6. Had ik deze informatie eerder gehad dan had het mij heel veel leed en verloren jaren bespaard. Ik wens iedereen die lijdt aan depressies heel veel kracht en sterkte toe. Het is bijna volksziekte nummer 1 en zit helaas nog steeds in de taboesfeer. Ook aan mijn buitenkant is zo goed als niets te zien en ik ben een kei in het verbergen van emoties, gevoelens. Ik weet het: ik zou dit niet moeten doen, maar het is mijn overlevingsstrategie sinds mijn jeugd en heel moeilijk af te leren. Misschien dat er nu een stukje van deze overlevingsstrategie afbrokkelt. Misschien dat ik het nu minder nodig ga hebben. Ik hoop het van harte voor mezelf en mijn directe omgeving.
19-01-2016

Venlafaxine (venlafaxine)

Hallo, Het lijkt me toch goed om hier een positieve ervaring op te schrijven. Hoewel het heel persoonlijk is, heb ik toch het idee dat je het medicijn pas echt kan beoordelen als je het een tijd lang hebt genomen. En bij mij heeft het uiteindelijk (na even doorzetten) ontzettend veel verschil gemaakt! Waar ik last van had was een klassieke paniekstoornis: ik durfde niet go[lees meer...]ed in treinen, voor groepen mensen praten, vergaderen en niet weg kunnen etc. Ik heb eerst EDMR geprobeerd, wat na heel lang een positief effect had. Maar door een terugval weer bij af. Het was zo erg dat ik helemaal niet meer kon slapen als ik een week later iets 'spannends' moest doen! Na lang twijfelen toch maar gekozen voor AD. Eerst kreeg ik Citalopram: geen succes voor mij, ik werd er heel actief van, waardoor ik al helemaal niet meer kon slapen. Daarna aan de Mirtazipine: slapen ging nu wel, maar ik voelde me ook wel compleet suf de hele tijd. Uiteindelijk kwam de dokter met Venlafaxine aanzetten. Daar was ik heel erg huiverig voor, omdat een vriendin van me daar ook aan is en had gezegd: daar kom je nooit meer vanaf. Ook natuurlijk vele negatieve ervaringen op internet gelezen. Wat mij - na lang wikken en wegen - toch overtuigde, was het feit dat mijn leven zo beheerst werd door de angst, dat ik wel iets moest proberen. Dus er toch maar aangegaan. En daar heb ik geen spijt van! De eerste week was wel even doorzetten. Wakker worden met hartkloppingen, alle alarmbellen gaan af in je lijf! Dit moet je echter niet als een al te groot obstakel zien: het hoort bij de gewenningsfase, en het is heel vervelend, maar deze bijwerkingen gaan - als het goed is - weg. Slapen ging ook moeilijk. Daarvoor ben ik aan de pammetjes gegaan. Ik was erg bang daarvoor - je wilt natuurlijk niet een verslaving bovenop de problemen die je al hebt! - maar als overbruggingsmiddel is het eigenlijk gewoon prima. Het blijft 'troep' en je moet ermee uitkijken, maar zolang je dit doet, kan het geen kwaad. Daarnaast wat minder vervelende bijwerking, zoals droge mond (genoeg drinken, lippenbalsem). Ik ben nu ongeveer een half jaar aan de Venlafaxine, de allerlaagste dosis. Heb trouwens bewust hierop aangestuurd: de dokter wilde het eigenlijk al verhogen, maar ik dacht eerst nog even kijken hoe dit werkt. Deze dosis werkt prima. Amper angsten meer, hoewel ik soms toch nog wel zenuwachtig ben of een klein beetje angstig. Maar niet meer levensbeheersend, en dat is waar ik voor ging. Ik kan ook eindelijk weer genieten van dingen, zonder een onbestemd gevoel (gedachtes als: waarom voel ik me eigenlijk rot, terwijl ik lekker op een terrasje zit? Oja, omdat ik over een week 15 minuten in de trein moet zitten!). Ik heb nu nog maar een paar bijwerkingen. Soms een raar gevoel, alsof een ledemaat slaapt of een tinteling in de zenuw. Kan geen kwaad volgens de dokter, en ik voel het ook maar een paar keer per week. Alcohol was tot voor kort ook lastig: heel gevoelig en daarna slecht kunnen slapen. Dit is inmiddels ook aan de beterende hand. En: ik was eerst echt een koukleum, nu heb ik het gewoon nooit meer koud! Daar hoort ook meer zweten bij dan vroeger. Ik ervaar dit alles niet als heel vervelend: het weegt er tegen op. Sommige mensen zeggen dat AD 'chemische troep' is. Bedenk dan wel dat je hersens ook gewoon uit chemische deeltjes bestaat, en dat deze gewoon soms - al zijn ze natuurlijk - van slag kunnen raken. De balans is verstoord, en als daarvoor een oplossing is in de vorm van een chemisch goedje, wat is daar op tegen? Misschien niet het meest gezonde, maar als het helpt om je levenskwaliteit zo enorm te verbeteren, dan is dat het misschien wel waard. Ik ben wel van plan overigens om er over een half jaar mee te stoppen. Tips die ik kan meegeven: - Doe alles in samenspraak met je huisarts, zorg ook dat je een goede huisarts hebt. Vertrouw je zijn advies niet, vraag om een second opinion bij een psychiater (en overweeg om een andere huisarts te nemen!). - Luister naar je lichaam, maar besef tegelijkertijd ook dat de eerste bijwerkingen, hoe heftig ook, horen bij de gewenningsfase en dat deze na een paar weken alweer verdwijnen. - Als je, zoals ik, bang bent hoe je van Venlafaxine (of andere AD) moet afkomen, dan heb ik goed nieuws. De Nederlandse stichting Cinderella heeft onlangs afbouwpillen ontwikkeld.
09-01-2016

Venlafaxine (venlafaxine)

Heb dit medicijn gekregen voor me depressie/angst. Na maanden twijfelen toch geprobeerd en dacht dat ik dood ging. Eerste paar uur voel je niets in principe, ik had maar een 75mg tablet, helaas kwamen de bijwerkingen al snel. Begon met hoofdpijn, licht in de hoofd, duizeligheid, wat enkele tijd verder werd versterkt door geen trek meer (kreeg amper pannekoeken weg en moest[lees meer...] bijna overgeven), heel erg pijn in de rug alsof je 5 dagen in de bouw voor het eerst hebt gewerkt, vaak gapen, pijn in de bovenbuik en versnelde/verstoord hartritme. Slapen lukte lastig, echter na 4u al wakker, klaar wakker gevoel alsof ik ff een huis ging verbouwen! Zieke hoofdpijn (voorhoofd) en een kaak die aanvoelt alsof je van badr hari er langs heb gekregen, kon niet meer slapen helemaal kapot. Naar de dokter gegaan, volgende ochtend er meteen mee gestopt. wat een troep zooi zeg stond te trillen op mijn benen, gevoel alsof me tanden uit me bek vielen en alsof ik me nog nooit zo naar in mijn leven had gevoeld. Heeft in totaal 2 dagen na die ochtend dus 3 dagen na inname totaal geduurd voordat ik weer me "normaal" voelde. Fijn als iedereen je ompraat om troep te nemen met een te hoge hoeveelheid, ik vertrouwde op mijn dokter helaas als die meneer me 150MG of hoger had voor geschreven had ik dit verhaal niet na kunnen vertellen. Ik raad iedereen aan om goed te onderzoeken hoeveel je weegt en wat je kan hebben want 75mg was voor mij te veel met een 70/71kg gewicht. Ook probeer liever op te bouwen vanaf 20mg of de helft 37.5 simpeler en je went sneller en makkelijker aan het medicijn. Ipv meteen hogere dosis te nemen.
06-01-2016

Venlafaxine (venlafaxine)

Venlafaxine heeft mij er bovenop gehaald. Ben erg diep geweest en nog niet helemaal genezen. Elke dag is een gevecht met jezelf om te overleven. Nu ben ik zover dat ik terug plezier beleef aan de kleine dingen. Ik hoop dat het nu verder de goeie kant opgaat. Ik heb wel een heel vervelende bijwerking van het medicijn. Ik zweet enorm. Hopen maar dat dit nog over gaat.
volgende > >>
Pagina 1 van 7

Thyrax Duotab (705) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Amoxicilline (362) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (353) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (323) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Cymbalta (271) - Depressie - antidepressiva overig
Seroxat (256) - Depressie - antidepressiva SSRI

Deel jouw ervaringen over
medicijngebruik en maak kans op
het boek de POWER Patiënt!

Hoe word je sneller beter?
Hoe krijg je de best passende behandeling?
Hoe krijg je minder last van bij-effecten?
Lees het in dit boek!

Als je meer wilt weten over dit boek, klik dan hier.

de Power Patiënt

Geschreven door Wil Konings.