lees de ervaringen

Bijwerkingen
Pagina 1 van 7

21-01-2017

Venlafaxine (venlafaxine)

Angst- paniek en dwangstoornis met wanen. Aangezien mijn huidige paniekaanval dusdanig heftig was, leek ik de eerste uren goed te reageren. De volgende dag had ik het gevoel alsof ik totaal buiten mezelf stond, waarna ik in de badkamer, in een gigantische huilbui uit wanhoop op de grond viel. Had last van hartkloppingen, hoofdpijn, visuele problemen (mijn luie oog begon m[lees meer...]ee te werken), lichte hallucinaties (lichten zien en vreemde vormgeving van objecten; af en toe liepen deuren scheef). Hierdoor namen mijn angst en paniekklachten toe en durfde de eerste dagen de deur niet uit. Erg veel korte slaapmomenten en concentratieverlies, waardoor ik me slecht kon concentreren op bijvoorbeeld de tv. Droge mond en piep in de oren. Obsessief gedrag is in de eerste weken erg sterk toegenomen. Na 1 week gebruik werd ik wanhopig en kreeg volgens anderen bepaalde wanen, en suïcidale gedachten. Deze suïcidale gedachten zijn inmiddels wat milder geworden, maar kwamen bijna tot uitvoering. De bijwerkingen lijken af te nemen. Heb minder last van een droge mond, geen hallucinaties meer, en durf weer naar mijn werk en soms ook naar vrienden toe of zo. Dwangmatig gedrag blijft licht aanwezig, maar is verminderd. Heb nog altijd wat druk op mijn rechter oog en een piep in de oren en levendige dromen. Ik slaap inmiddels wel door in de nacht. Al mijn gehele leven ben ik bang dat me iets overkomen zal. In de vorm van ziekte of dat ik alleen achter zal blijven. Hiervoor ontwikkelde ik een dwanggedrag, een controle gedrag. Al erg veel therapieën gehad en andere vormen van bewustwording, maar telkens kwamen vooral paniek en dwangklachten terug. Al een aantal jaren geleden stelde een van mijn therapeuten voor om medicatie te gaan gebruiken (ambulante begeleider thuis). Ik moest hier niets van hebben, omdat ik altijd op eigen krachten door bewustwording van mijn klachten af leek te komen. Helaas sloeg in november van vorig jaar de alarmklok. Mijn lijf leek me in de steek te laten toen ik pijn op de borst kreeg, waarna bij de huisarts ook een afwijkend ECG werd herkent. In het ziekenhuis was alles in orde, maar voor mij leek er geen einde te komen aan mijn paniek en dwanggedachten. ik was er van overtuigd dat er iets mis was en heel mijn lichaam deed dat ook doen voorkomen. Ik durfde de deur niet meer uit, want was telkens bang om dood neer te vallen. Uiteindelijk kon ik het niet meer aan en werd ook licht suïcidaal. De huisarts gaf me Oxazepam en Venlafaxine. Ik was totaal de weg kwijt en in paniek dus ik nam het aan. Omdat ik op dat moment ook voor een deel onder toezicht stond, nam iemand anders het medicatiegebruik in acht. Mijn onderbuikgevoel zei me dat het misschien wel eens de stomste keuze uit mijn leven zou kunnen worden en wilde op het allerlaatste moment niet beginnen aan de medicatie. Toch begon ik eraan, omdat ik geen uitweg meer wist en ik was kapot. Nog altijd ben ik bang dat deze medicijnen mijn lichaam kapot zullen maken. Zeker omdat ik al een hersenbeschadiging heb opgelopen tijdens mijn geboorte. Deze gedachte maken mij soms nog wanhopig.
09-01-2017

Venlafaxine (venlafaxine)

Na meerdere gesprekken met de huisarts over mijn neerslachtigheid is dit medicijn voorgeschreven i.c.m. een verwijzing naar een psycholoog. Startdosering was 37,5 mg die binnen twee weken werd opgebouwd naar 75mg. De eerste dagen vooral last van misselijkheid en een zwaar hoofd. De eerste maand(en) daarnaast de zogeheten 'brainzaps', waarbij het lijkt alsof er even kort ee[lees meer...]n soort kortsluiting in het hoofd optreedt. Hierdoor ook last van concentratieproblemen en een algeheel gevoel niet helemaal aanwezig te zijn. Zelfde bij een vergeten dosis. Qua effectiviteit niet het idee dat het medicijn iets aan de emoties of neerslachtigheid veranderde. Het algehele afvlakken van emoties heb ik niet zo ervaren (t.o.z. van de situatie zonder medicijnen). Door de bovengenoemde bijwerkingen het stoppen met het medicijn jarenlang uitgesteld ondanks onvoldoende effect. Uiteindelijk na ruim 5 jaar gebruik afgebouwd naar 37,5 mg. Omdat dit heel moeizaam ging nog een jaar op deze dosering gezeten. Daarna om de dag genomen en vervolgens twee dagen. Bovenstaande bijwerkingen waren toen het ergst. Toen toch in overleg gegaan met de huisarts, die aangaf dat ik de ontwenning blokkeerde door na twee dagen weer een pil te nemen. Na dit gesprek ben ik abrupt (cold turkey) gestopt. Dit viel erg tegen, de bijwerkingen hielden veel langer aan dat verwacht. Pas na een week of 6 geen last meer. Wanneer je van plan bent dit middel af te bouwen, raad ik aan dit te doen in overleg met de huisarts of psycholoog, in een periode met weinig (sociale) verplichtingen. Zeker de eerste twee weken is het afkicken eigenlijk niet te combineren met (bijv) een 40-urige werkweek. Al met al ben ik heel blij dat ik geen venlafaxine meer gebruik. Bij het afkicken werd me duidelijk hoe heftig dit medicijn is, terwijl ik toch een 'lage' dosering gebruikte. Uiteindelijk heeft het stoppen met de anticonceptiepil pas geleid tot het verdwijnen van de negatieve sluier en had ik gewild dat ik dit had geprobeerd voor ik met venlafaxine begon.
07-01-2017

Venlafaxine (venlafaxine)

In 2015 ben ik gestart met venlafaxine op aanraden van mijn psycholoog. Ik liep daar al enige tijd en ben ook meerdere keren opnieuw begonnen met therapie, dat helpt maar er bleef een soort vermoeiende somberheid op de achtergrond aanwezig. Toen ik begon met de medicatie voelde ik mij al heel snel opgeklaard. Wel wat bijwerkingen als misselijkheid en draaierig in het be[lees meer...]gin. Na een tijdje begon ik te merken dat ik me echt heel goed voelde, alles draaide om mij. Ik kreeg een enorme onverschilligheid over mij heen. (Iets wat echt niet bij mij past). Mijn partner vond het super in het begin, eindelijk koos ik voor mijzelf en liet de sombere gedachte achter mij. Maar het werd erger... Het leek wel of ik een soort karakterverandering aan het ondergaan was. Als er nu discussies thuis waren maakte het me allemaal niet meer zoveel uit, ik voelde er niets van! Ik wil niet in detail treden maar ik heb echt heel veel spijt van dingen die ik in die periode heb gedaan. Ik weet niet of meerdere mensen dit soort dingen herkennen maar ik vind het doodenge medicatie. Ik zou bijna zeggen dat het mensen gewetenloos kan maken. Nu ben ik gestopt i.o.m. de huisarts en heb afgebouwd met taperingstrips. Ik ben een maand verder en het is echt doorbijten. Ik heb veel hoofdpijn en wordt mij er langzaam maar pijnlijk van bewust hoe ik mij afgelopen anderhalf jaar heb gedragen. Depressie is minder maar niet weg... Ik weet nog niet helemaal hoe maar wil hier zeker mee aan de gang. Maar durf geen medicatie meer te nemen.
06-01-2017

Chronische depressie

Dit middel is voor mij effectief. Het haalt de top van de emoties af en nam de depressie weg waardoor ik in rust met therapeuten kon werken aan de oorzaak van de depressie Nadeel is na jaren gebruik : -weinig libido - sterk afgevlakte emoties -letterlijk niet kunnen huilen
04-01-2017

Venlafaxine (venlafaxine)

Ben seroxat gaan nemen in 1999 en dat tot 2009. Er waren geen bijwerkingen. Maar de werkzaamheid nam af en ben dan overgestapt op sipralexa. Van de ene dag op de andere.De sipralexa heb ik 3 maanden genomen, maar dat deed gewoon niets. Op aanraden van de psychiater ben ik daar mee gestopt en heb 3 maanden niets genomen. Dan besliste hij om toch de seroxat opnieuw op te sta[lees meer...]rten en van 20 naar 30mg te gaan. Dat lukte en heb dat dan terug een drietal jaren genomen. Dan moest ik afbouwen en overstappen naar venlafaxine 150mg. Ik moet zeggen dat het goed werkt en bijna geen bijwerkingen heb. Na langdurig gebruik krijg je sexuele stoornissen(o.a. impotentie)die mogelijk onomkeerbaar zijn. Ik heb de meeste ssri's gebruikt, maar het juiste middel voor iemand vinden is altijd een zoektocht.
30-12-2016

Venlafaxine (venlafaxine)

Gekregen voor een postnatale depressie in 2004. Toen opgebouwd naar 150mg en nu al ongeveer 12 jaar op 37.5mg. Wel al vaker willen stoppen vandaar de afbouw. Nooit lukte het door de bijverschijnselen om helemaal te stoppen. Nu toch weer 4 dagen cold turkey gestopt omdat ik het zat was om dit te blijven slikken. Nu zie ik ook op de diverse sites dat ik bij voorgaande pogin[lees meer...]gen gewoon afkick verschijnselen had waardoor ik iedere keer toch weer gestart ben met de laagste dosering. Dit wil ik absoluut niet meer maar wat een ellende, vooral duizeligheid, misselijkheid en een watten gevoel in mijn hoofd. Hoop dat dit snel over is!
29-12-2016

Venlafaxine (venlafaxine)

Ik heb dit medicijn maar kort gebruikt. Ik kreeg het voorgeschreven door mijn behandelend arts ter vervanging van de citalopram die ik 7 jaar had gebruikt omdat ik hier geen baat meer bij had. De venlaflaxine leek mijn stemming korte tijd positief te beïnvloeden, de bijwerkingen waren echter ernstig. Begin oktober 2016 moest ik acuut met deze medicatie stoppen omdat de [lees meer...]depressie weer in alle heftigheid terugkwam. Ik ben toen cold turkey gestopt met innemen zodat ik kon beginnen met het middel nortilen. De afkickverschijnselen waren zeer heftig en langdurig (zeker 2 weken). Ik voelde me dronken en misselijk, kon nauwelijks slaap vatten en kon mijn gedachten niet ordenen. Ik hoop iets dergelijks nooit meer mee te maken.
11-12-2016

Venlafaxine (venlafaxine)

Wat een HEL! Ik had totaal geen ervaring met het slikken van medicijnen behalve paracetamol. Nadat is ik dit medicijn voor geschreven had gekregen voor mijn angst en paniek, besloot de psycho om met een lage dosis te binnen. Ik had zoals afgesproken na het ontbijt deze ingenomen, daarna ging het helemaal mis. Ik stond helemaal straks. Ik kon alleen nog maar met grote [lees meer...]ogen kijken en had een fake lach op mijn gezicht. Na een paar uur (11 uur) ben ik in slaap gevallen en met 2 tussen poses tot 8 uur de volgende dag doorgeslapen. Ik was heel misselijk en totaal van de wereld. Ik heb gelijk de psycho gebeld die mij het medicijn had voorgeschreven, en mocht absoluut niet weer 1 nemen. Hij besloot om een dna onderzoek te doen naar mijn lever, wat blijkt: mijn lever verwerkt een bepaald stof die in meerder medicijnen zit niet. CYP2b6, het had voor mij slecht kunnen aflopen, voor mij was dit al een overdosis waar mijn lichaam zich geen raad mee weet. Ik raad iedereen aan die net begint met dit soort medicatie om eerst een onderzoek te doen naar de allergieën van het lever! Inmiddels heb ik escitalopram vloeibaar, wat super goed bevalt!
Pagina 1 van 7

Mirena (1937) - Anticonceptie - overig
Thyrax Duotab (779) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Amoxicilline (398) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (390) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (334) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Cymbalta (291) - Depressie - antidepressiva overig

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!