This website is hosted on a Carbon neutral infrastructure. This website is hosted on a company which complies to standard ISO 27001:2005 for Information Security Management Systems.
lees de ervaringen

Venlafaxine

Depressie - antidepressiva overig
Toon/Verberg Farmacotherapeutisch Kompas
Antidepressivum Venlafaxine
Geef mening

Wordt gebruikt bij:
  • Depressie (200 meningen)
  • Angst & paniekstoornis (64 meningen)
  • Angststoornis (62 meningen)
  • ...

Man, 55 jaar

19-02-2015
Vrouw, 33 jaar

Venlafaxine (venlafaxine)

Na jarenlang niet lekker in m'n vel te hebben gezeten bij de psycholoog terechtgekomen. Hij dacht dat antidepressiva mij kon helpen, dus daar heb ik mee ingestemd. Eerst begonnen met 37,5 Mg en erg veel bijwerkingen gehad. Vooral heel erg koud gehad en het gevoel alsof je griep kreeg, na een week of 3 waren de bijwerkingen voorbij en ik vernam al verbetering van de depre[lees meer...]ssieve klachten. Alleen als ik nu een keer 1 vergeet dan ben ik de volgende dag een wrak. Maar verder prima ervaring!
16-02-2015
Vrouw, 38 jaar

Chronische depressie

Nadat 14 jaar geleden mijn eerste depressie opzette heb ik vele soorten tabletten geslikt bv serexat,prozac enz,na een jaar of 3 toen besloten om te stoppen zondr afbouwen,NOOIT DOEN.Hierdoor heb ik dus nog 11 jaar in een depressie gezeten waarvan ik mezelf altijd een gimlach voor hield en altijd maar zei dat het goedging,maar van binnen ging ik kapot.Januari 2014 kon ik n[lees meer...]iet meer en gestart met Cymbalta,dit leek enigzins te helpen,maar na een half jaar zakte ik helemaal terug naar af.Nu een half jaar aan de venlafaxine en heb me in die 14 jaar nog nooit zo gelukkig gevoeld en er is rust in mijn hoofd.Ik geniet van het leven.Ik ben gestart met 37,5 mg,maar zit nu inmiddels op 150 mg. Ik heb totaal geen last gehad vd bijwerking,zelfs niet van gewichts toename,terwijl ik daar heel gevoelig voor ben. Ik ben iig blij dat mijn arts het mij heeft voorgeschreven
04-02-2015
Vrouw, 30 jaar

Venlafaxine (venlafaxine)

In november 2014 ben ik ingestort na een lange tijd van stress, depressieve klachten en angsten (achteraf gezien). Mijn huisarts heeft me gelukkig doorverwezen naar een psycholoog, waar ik een intakegesprek heb gehad en een uitgebreide test om te bepalen waar mijn klachten zich bevinden. Mijn psycholoog vertelde me dat antidepressiva vaak goed helpen voor de combinatie van[lees meer...] sterke lusteloosheid en ook heftige angstgevoelens (naast duidelijk depressieve klachten) waar ik last van had. Ik schrok hiervan. Vervolgens ben ik met mensen gaan praten en heb er goed over nagedacht. Na een gesprek met mijn huisarts, die normaal gesproken liever geen medicijnen voorschrijft, maar die in dit geval zeker de voordelen zag voor mij, heb ik de beslissing genomen om met venlafaxine te beginnen. Daarnaast hebben we overigens ook mijn bloed laten testen op lichamelijke problemen die de sterke lusteloosheid kunnen veroorzaken (omdat ik ca. 10 jaar vegetariër ben). Hieruit bleek gelukkig dat ik me geen zorgen hoef te maken over mijn voedingspatroon. Ik heb weinig (ernstige) bijwerkingen gehad van venlafaxine, ik realiseer me dat ik daar erg veel geluk mee heb gehad. De meeste bijwerkingen had ik in de eerste drie weken. Na twee weken werd de dosis verhoogd. Wat me opviel was de opvolging van bijwerkingen. Het begon met misselijkheid en slecht slapen (2-3 dagen), nachtelijk zweten (1-2 keer), 1 dag een droge mond (dit vond ik echt de ergste bijwerking) ongeveer een week last van trillen/verhoogde spierspanning, duizeligheid (zo nu en dan). Al met al viel het behoorlijk mee. En het fijnste is dat deze bijwerkingen gewoon over gingen na 2-3 weken. Wat in zekere zin ook prettig was, was dat ze niet allemaal tegelijk kwamen, maar na elkaar. Overigens heb ik wel gemerkt dat het echt noodzakelijk is om dit medicijn regelmatig te nemen. Toen ik het een keer 's avonds vergeten was, had ik een onrustige nacht en werd ik drie keer wakker uit een nachtmerrie. Nu de positieve bijwerkingen. In combinatie met de gesprekken met de psycholoog (ik ervoer het echt als een opluchting om samen met iemand aan mijn problemen te werken) voelde ik me al snel beter. Zo nu en dan nog mindere dagen en een keer een weekje een terugval, maar in het algemeen gaat het nu (februari 2015) een stuk beter dan (eind) 2014. Daarnaast merkte ik al snel dat mijn angsten een stuk minder zijn. Met oudjaar (ik ben bang voor vuurwerk) kon ik gewoon naar buiten kijken door het raam zonder bij elke knal een angstgevoel te hebben. Hierdoor merkte ik ook hoe (abnormaal) vaak ik angst voel(de). In het begin was het erg wennen omdat je geconfronteerd wordt met een situatie waarin je altijd angst ervoer, en ineens merk je op dat het gevoel afwezig is (de gedachten daaromheen zijn er natuurlijk wel). Met de psycholoog tackel ik die gedachten en emoties. Wat heerlijk om die angstgevoelens niet te hebben! Voor mij is dit een cadeautje aan mezelf. Ik ben dingen gaan doen die ik eerder nooit durfde, ik ga wandelen, met mensen afspreken en ik voel me dan fijn en op mijn gemak, ik praat meer met mijn vriend en met vrienden over wat er in me omgaat. Dit zijn allemaal positieve gevolgen voor mij. Al snel vroeg ik me af of de medicijnen niet te sterk waren omdat ik helemaal geen angst meer leek te voelen. Dit was gelukkig niet zo, ik heb alweer een aantal keer angst gevoeld, maar een stuk minder heftig en minder lang dan vroeger. Ik ben wel bang dat ik nooit meer van venlafaxine af kom. Het is heerlijk om net dat steuntje te hebben waardoor het leven ietsje makkelijker wordt. Waar ik me nu op richt is de volgende gedachte: ik ontwikkel met hulp van de psycholoog nu meer zelfvertrouwen en middelen om beter om te kunnen gaan met situaties die voor mij moeilijk zijn en waardoor ik angst ervaar of waardoor ik depressieve gevoelens krijg. Als ik stop met de pillen, gaan de angstgevoelens natuurlijk terugkomen, maar dan kan ik er beter mee om gaan. Ik ben aan het leren om die gevoelens en gedachten die de angst of depressie veroorzaken, te analyseren d.m.v. cognitieve therapie. Dit zijn mijn ervaringen van bijna drie maanden gebruik van venlafaxine. Ik zou iedereen willen aanraden om nooit zomaar te beginnen aan antidepressiva. Ik geloof dat therapie op de langere termijn effectiever is. Het kan wel, zoals bij mij, helpen om je de nodige energie en positiviteit te geven waardoor je wat makkelijker kan werken aan jezelf. Zoals ik al zei, zie ik het echt als een cadeautje aan mezelf!
03-02-2015
Vrouw, 50 jaar

Chronische depressie

mijn leven lang depressief geweest, niets hielp. met 41 jaar voor het eerst een antidepressiva geslikt, paroxetine. er ging letterlijk een wereld voor me open. zes jaar geslikt, wel veel bijwerkingen, slaperigheid, gapen, veel willen eten. toen werkten ze niet meer goed. gestopt en drie jaar lang intensieve psychotherapie gehad. dit heeft veel problemen opgelost, maar niet[lees meer...] de chronische depressie. na advies van kennissen die dit medicijn al heel lang slikten en er zeer tevreden over waren begonnen met venlafaxine. de werking was minder heftig maar uiteindelijk wel prima en geen bijwerkingen. alleen tijdens de opbouwperiode. wat duizelig en misselijk. na inname eerste capsule al direct verbetering van de onrust. kon weer slapen. als ik deze verhalen lees krijg ik de indruk dat de medicijnen heel verschillend werken per persoon en dat je even moet zoeken naar het juiste medicijn. natuurlijk is pillen slikken niet leuk en misschien slecht voor je gezondheid op de lange duur, maar als je worstelt met een chronische depressie is het een verademing dat je ook nog kwaliteit van leven kunt hebben. zonder medicijnen geloof ik niet dat ik er nu nog in leven geweest zou zijn.
31-01-2015
Vrouw, 36 jaar

Venlafaxine (venlafaxine)

Sins 2006 gebruik ik efexor 300 Mg per dag en ik vraag me af of het nog verstandig is om het te blijven te gebruiken. De artsen helpen me hier niet in. Ik merk dat ik afresief ben geworden sins een paar maanden. Inslaap komen lukt ook niet altijd. Kan de hele nacht wakker zijn ook al ben ik moe en dan slaap ik eindelijk kan ik me bed niet uit. Droom heel veel en zweet ook [lees meer...]veel in me slaap. Voel me ook altijd moe. Kan ook heel onredelijk reageren. En achteraf vraag ik me af hoe heb ik zo kunnen reageren. Altijd een droge mond en keel. Me gewicht is ook toegenomen. Altijd zin in zoetigheid Ik zoek hulp maar weet niet in welke hoek.
25-01-2015
Vrouw, 28 jaar

Venlafaxine (venlafaxine)

Ik heb twee jaar lang Venlafaxine geslikt. Depressieve en angstklachten waren heel snel volledig verdwenen. Ik heb 4 x 37,5 geslikt, maar het grootste deel van de tijd 37,5. Doordat de klachten weg waren, wilde ik er vrij snel weer vanaf. Paar keer geprobeerd en paar keer mislukt. De laatste keer heb ik extreem langzaam afgebouwd door balletjes te tellen. Als ik dit niet m[lees meer...]et de balletjes had kunnen doen, was het me nooit gelukt om te stoppen. Ik ben bij stoppen van 1 hele pil namelijk niet normaal ziek geworden, koorts, overgeven, ik kon helemaal niks meer. Na het stoppen hele moeilijke tijd gehad. Ik werd extreem depressief, maar anders dan de depressie die ik kende. Ik voelde dat dit niet van mezelf was. Maar ik ben gestopt gebleven en uiteindelijk weer redelijk mezelf geworden. Helaas zijn me oude klachten afgelopen maanden weer teruggekomen en ben dus weer gestart met een nieuwe AD Wellbutrin.
13-01-2015
Man, 50 jaar

Venlafaxine (venlafaxine)

Venlafaxine heeft mij geholpen mijn hypergevoeligheid te dempen waardoor er ruimte ontstond voor nieuwe ervaringen. Ik zat in die tijd erg vast in "mijn kind zijn" (ook wel "Mini-Me" genoemd). Hierdoor voelde ik mij niet begrepen door mijn omgeving en visa versa. Met dit antidepressivum kreeg ik meer interesse in andere muziek en veranderde mijn contact met de mensen om [lees meer...]mij heen. Ik werd vrolijker en een aangenamer mens. Nadelen waren: Accuut geen interesse meer in het krijgen van een orgasme. Hier kreeg ik helse hoofdpijn van. Deze verandering ging gelukkig niet ten koste van mijn libido, deze veranderde in behoefte naar andere sex. Een ander nadeel is: overmatig transpireren bij geringe inspanning, alsof ik geen conditie heb. Geen alcohol meer. Na 3 glazen wijn voel ik mij 3 of 4 dagen later depressief. Een soort uitgestelde kater en dat heeft echt even geduurd voordat ik dit door had. Nadat ik met yoga ben begonnen is mijn leven echt veranderd. Ik ben beter gaan luisteren naar mijn lichaam en geest. En daarmee heb ik veranderingen in mijn leven aangebracht. Psychotherapie heeft mij geholpen en helpt mij nog steeds trauma's te verwerken die zo nu en dan toch weer opkomen. Ik heb 2 keer geprobeerd af te bouwen: De eerste keer nadat ik opnieuw verliefd was geworden. In een programma van 3 weken van 150 naar 0 mg, gegeven door de huisarts, leidde naar een flinke depressie inclusief pleinvrees en verlangen naar de dood. Tijdens de Cold Turkey, thuis op de bank, gebeld met de huisarts en besloten direct weer 150 mg in te nemen. Zes weken later durfde ik weer naar buiten. De 2e keer, 5 jaar na de 1e poging, pakte ik het anders aan: In de capsule van Bluefish zitten er 12 bolletjes in de capsule van 150 mg. Elke dag nam ik daar 1 bolletje uit. En de 2e maand 2 bolltjes etc. Na 3 maanden was er een kwart af. Door opkomende hoofdpijn die bleef hangen ondanks de Paracetamol ben ik niet verder gegaan dan -37,5 mg. Na 5 maanden, in november / december, voelde ik dat ik weer aan het wegglijden was en heb besloten de dosis weer te verhogen naar 150 mg. En dat heb ik maar geaccepteerd. Voor mij zijn de nadelige bijwerkingen acceptabel wetende dat ik beter funktioneer met dan zonder deze medicijnen.
volgende > >>
Pagina 1 van 7

Thyrax Duotab (604) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Amoxicilline (332) - Antibiotica - penicillines breedspectrum
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (315) - Anticonceptie - eenfase

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik
en maak kans op een Tony's Chocolonely
reep!

Als je meer wilt weten over Tony's Chocolonely, klik dan hier.

meamedica