ISO 27001

ervaringen per categorie

Depressie - antidepressiva SSRI

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Depressie - antidepressiva SSRI

12-08-2018

Overspannen/burn-out

Gebruik nu 3 maanden dit medicijn. Eerste nacht zeer angstig. Eerste twee weken zeer slecht gevoeld alles werd erger. Totaal geen energie. Na de twee weken ben ik een maand stabiel geweest en minder bijwerkingen. Nu 3 maanden verder ban ik zo blij dat ik heb doorgezet, voor me weer super en slaap weer hele nachten door en heb weer veel zin in het leven. Kort om voor iede[lees meer...]reen die twijfelt, gewoon aan beginnen en doorzetten
11-08-2018

Sertraline (sertraline)

Ik gebruik sertraline ivm depressieve klachten/angst t.g.v. Combinatie van postnatale klachten, overspannen, erfelijke component (angst/depressie), karakter (hoge eisen) en slaapgebrek. Gestart met 3x pw runningtherapy, is zeer effectief maar werkte voor mijn alleen op korte termijn. Steeds weer terugval. dus gestart met sertraline. Na 2 mnd merkte ik verschil: meer stabil[lees meer...]iteit in emoties, minder somber, zelfbeeld werd beter, minder irreele angsten. Al snel daarna werd ik weer vlak en moe (geestelijk en soms ook lichamelijk), weinig levenslust of plezier, niet kunnen genieten van dingen die wel het genieten waard zijn. En dat terwijl ik echt in een ideale huisje boompje beestje situatie verkeer. Ook nog steeds geheugenproblemen, cognitief wat traagheid. Dufheid lijkt iets minder nu ik het s avonds slik ipv s ochtends. De somberheid en stressgevoeligheid zijn wel volledig weg. Emoties (positief en negatief) voel ik minimaal. Ik vind die vlakheid en dufheid helemaal niks, zo kan ik niet toewerken naar wie ik was. Ik voel me afgestompt. Volgende week start ik met psychotherapie.
11-08-2018

Sertraline (sertraline)

4 weken geleden begonnen met sertraline. Sinds die tijd alleen maar misselijk en geen eetlust meer. In totaal al 5.5 kilo afgevallen. Voel me suf en slaap erg slecht. Gisteren contact opgenomen met de huisarts en deze adviseerde om te stoppen. De bijwerkingen duren te lang. Volgende week een afspraak om te kijken voor een ander medicijn, maar zie hier als een berg tegenop.[lees meer...] Bij mij werkt het helaas niet. In het verleden paroxetine gebruikt, hier na 1.5 jaar mee gestopt omdat ik er erg moe van was overdag en niet mijn bed uit kon komen. Ervaarde dit als erg vervelend, vooral ivm een zwaar beroep.
10-08-2018

Cipramil (citalopram)

Al een paar keer eerder heb ik mijn ervaringen gemeld. Ik ben nu in week 18 en voel me goed. De juiste dosis blijkt voor mij 3 druppels Cipramil per dag. Ik heb langzaam opgebouwd nadat bleek dat zelfs 10 mg te hoog was. Druppeltje voor druppeltje. Ik ben jarenlang in analyse geweest na een burn out. Dat heeft veel opgeleverd, maar de angst voor de angst bleef, nam in feit[lees meer...]e toe. Een paar maanden geleden liep de emmer over en heb ik hulp gezocht via de "chemische" weg. Inmiddels was ik ook begonnen met gedragstherapie: Acceptance en Commitment Therapy (ACT). Mediteren doe ik dagelijks. Op één of andere manier begon alles op z'n plek te vallen. Ik voelde de werking van de Cipramil zo rond week 6. Een subtiele verandering. Daarna ging het steeds beter. Het werd helder in mijn hoofd en dat werkte positief door in de therapie. De mindfulness meditaties kregen een andere dimensie. Ik heb nog een keer een paar dagen 4 druppels = 10 mg geprobeerd, maar toen begon het rillen en beven weer. Onmiddellijk terug naar 3 druppels. De halfwaarde van citalopram is 38 uur. Je bouwt dus letterlijk op. Op mijn leeftijd met een lager metabolisme is het nog langer. Vandaar ook dat voor 65+ de hoogste dosis 20 mg is. Ik heb al wekenlang geen oxazepam meer gebruikt, ook niet het halfje 's-avonds om te slapen. Hoewel ik niet zal schromen om in te nemen als het nodig mocht zijn. Rust en goed slapen zijn van "levensbelang". Het grootste wonder is de acceptatie van wat is. Jarenlang geprobeerd om van die inherente angst "af te komen". Hij is er. Ik heb hem gratis, kosteloos voor niks meegekregen bij mijn geboorte. Net zoals mijn hooggevoeligheid. En nu zweeft hij zowaar op de achtergrond. Een mens is nooit te oud om te leren. Over een paar maanden begin ik aan de afbouw, druppeltje voor druppeltje. Ik weet niet of ik dit mag aanraden op deze site, of het als reclame wordt gezien. Enfin, dan halen ze het er wel uit. Ik heb veel gehad aan de "talks" van de grondlegger (met anderen) van ACT, de klinisch psycholoog Steven Hayes, zelf een lijder aan "Anxiety and Panic Disorder in recovery". YouTube heeft ze allemaal. Toen ik hiermee begon heb ik me een ongeluk gezocht naar positieve meldingen over SSRI’s zoals Cipramil. Naast alle "horror" verhalen, wilde ik ook een positieve tegenhanger kwijt.
10-08-2018

Posttraumatische stressstoornis (PTSS)

Toen de huisarts ina overleg met de psycholoog voorstelde om een antidepressivum te gaan slikken om me te helpen wat meer rust en vertrouwen te krijgen schrok ik een beetje. Ik heb het wel gedaan, omdat ze allebei zeiden dat ik het nodig had en dat het me echt kon gaan helpen. Ik vond het wel heel spannend om mijn eerste tablet te slikken. Ik was bang voor wat er zou gebe[lees meer...]uren. Zou ik veranderen? Wat zouden de bijwerkingen zijn? Ik ben blijk dat het mij ia voorgeschreven! Ik voel me rustiger, heb veel meer vetrouwen, ben minder prikkelbaar, heb niet zo snel angst en ben minder onzeker.

Seroxat (paroxetine)
Chronische depressie

Had als kind een depressie die nooit gediagnoseerd is.In die tijd was er veel taboe rond angsten,depressie en zeker het innemen van medicatie in mijn milieu.Heb na lang twijfelen toch de stap gezet om medicatie te nemen en ben pas beginnen leven na de inname van een kleine dosis Seroxat.Was toen +-35.,Dit is mijn redding geweest ook al is het voor gans mijn leven.Ik krijg [lees meer...]soms wel kleine terugvallen maar die zijn verwaarloosbaar en met de nodige relativiteit van voorbijjgaande aard.

Cipramil (citalopram)

Ik gebruik Cipramil nu zo'n 5 weken maar voel er nog niks van. Daarnaast gebruik ik nog andere medicijnen, zoals bv lorazapam voor de rust, 2 x daags 2.5 mg. Als ik deze inneem ben ik gedurende 2 a 3 uur wel rustig. Ik worstel met deze angststoornis sinds oktober 2017. Tot op heden geen verbetering en ik kan wel zeggen dat deze angststoornis mij behoorlijk in de macht h[lees meer...]eeft. Durf niet naar de winkel of op visitie of andere leuke dingen. Het is dus een gegeneraliseerde angststoornis waar ik op vele fronten angst heb. Wanneer begint de cipramil te werken? Mij is verteld na zo'n 6 weken. Sinds ik het middel gebruik zijn de angsten alleen maar toegenomen. Ook pieker ik erg veel wat weer in relatie staat met de angst. Men noemt het wel een piekerstoornis. Vaak is het piekeren om het piekeren en de angst voor de angst. Wie herkent dit en kan mij waardevolle tips geven. Voorts heb ik ook een cognitieve gedragstherapie die ik nu een week of 10 volg maar ook hier merk ik nog niks van.

Chronische depressie

Na al een aantal andere soorten medicijnen geprobeerd te hebben, ben ik mijn vertrouwen in antidepressiva verloren. Ik heb venlafaxine geprobeerd, maar de opbouwperiode was te heftig, vervolgens heb ik wellbutrin geprobeerd, sertraline en escitalopram. Helaas zonder veel resultaat. Al heb ik wel escitalopram een aantal jaren gebruikt, omdat ik het idee had dat het wel iets[lees meer...] deed. Toch kwam ik tijdens gebruik van escitalopram toch regelmatig in een diep dal. Vorige zomer ben ik afgegleden naar het diepste dal dat ik heb gekend. Ik lag hele dagen op bed te piekeren en verwaarloosde mijzelf en mijn huis. Ik kwam alleen nog mijn bed af voor mijn werk. Mijn omgeving greep in zo kwam ik bij een psychiater terecht. Hij had vaker vrouwen gezien met mijn problematiek en schreef me fluoxetine voor. Het heeft even geduurd, maar dit medicijn heeft mij erg goed geholpen en ik denk dat ik hier ook niet meer mee wil stoppen. Echter zijn de bijwerkingen wel erg vervelend. Ik heb eerder maagproblemen of misselijkheid en ik heb een seksuele stoornis gekregen. Dat is als jonge vrouw wel erg frustrerend. Ik hoop dat in de toekomst er wat op kan worden gevonden om deze bijwerkingen te verminderen.
08-08-2018

Paroxetine (paroxetine)

ik ben al bijne 2 jaar depressief gebruik daar voor o.a 10 miligram paroxetine eerst 20 maar ik ben aan het af bouwen want ik heb het gevoel dat het niets helpt ik ben somber en kan niet genieten ook ben ik zeer afgevlakt en daar wordt ik echt verdrietig van zijn er meer mensen die deze klachten herkennen.
08-08-2018

Paroxetine (paroxetine)

Ik ben een vrouw van 21 jaar en ben ongeveer 3 weken geleden paroxetine beginnen innemen door mijn angststoornis. Op het internet lees je vaak nogal horrorverhalen over dit medicijn dus ik was zeer bang voor de bijwerkingen, maar dat viel verbazingwekkend mee. In de eerste week had ik erg last van knarstanden, slaperigheid (nam zeker elke dag een dutje) en duizeligheid. De[lees meer...]ze duizeligheid soms zo erg dat ik m’n bed niet uitkon! Daarnaast had ik erg last van slapeloosheid. Ondanks ik zo moe was werd ik elke nacht meerdere keren wakker en kon het wel uren duren voor ik terug in slaap viel. Normaal slaap ik goed door dus dit was vreemd voor mij. Vandaag, ong drie weken na ik het medicijn voor het eerst innam, heb ik voor de eerste keer kunnen doorslapen. Dit was dus wel de ergste bijwerking voor mij, maar als ik alle andere verhalen lees valt dit dus echt welgoed mee :) . Daarnaast had ik de eerste 2 weken last van verhoogde angst. Ik kon het huis haast niet uit omdat ik zoveel angst had! Maar nu in de derde week is dat voorbij. Een paar dagen geleden ben ik van 10mg naar 20mg overgestapt en ik voel nu al het verschil. Ik merk nu dat ik minder angst heb van dingen waar ik vroeger enorm over zat te piekeren en enorme angst van had. Ik raad dit medicijn echt aan voor mensen die niet meer weten wat te doen. Neem je leven terug. :)

Prozac (fluoxetine)
Depressief

7 jaar geslikt; redenen depressie en over gevoeligheid in begin begon ik al wat apathisch te worden merkte ik, ook als iemand me probeerde te kwetsen deed het me niks terwijl ik een heel erg sensitief persoon was (heel huilerig). kwetste ook vaak familie leden zonder dat ik dat wou maar kon gewoon niet zo inleven door dat mijn emoties werden afgevlakt. voelde me ne[lees meer...]t een zombie en dit heeft 7 jaar geduurd totdat ik ervan af wilde. -vermoeidheid, geen motivatie, elke dag moe ook al sliep ik genoeg altijd dutjes doen ook al was ik zo jong, voelde me letterlijk dood. -boos, hele erge agressie problemen, vooral inwendig dat ik mezelf in de weg zat en niet kon uitten waardoor ik dus dingen kapot kraste. ik uitte het nooit op mensen uit maar voelde me net een lopende tijd bom. (wel chaggerijnig vaak) afbouwen was moeilijk, was heel chaggerijnig (wat ik normaal toch al was) en moodswings waren er ook nog dus dat maakte geen verschil. duurde zo'n 8 maanden totdat prozac en alles uit mijn lichaam was. in die tussen tijd had ik last van irritatie, heel fel gedrag. leerde mezelf kennen in de tussen tijd want ik had groeps therapie dus afbouwen hielp daarmee. (vooral praten over emoties en begrepen voelen hielp)

Citalopram (citalopram)

meer info: slikte prozac zo'n 7 jaar, daarna afgebouwd door advies van psychiater. prozac afgebouwd terwijl ik citalopram slikte. verder met citalopram; kreeg dit medicijn voorgeschreven rond 2016 voor mijn stemmingswisselingen, nare gedachtes; dit werkte juist tegenover, voelde me angstiger, heel erg bekeken altijd. ook erg agressief, mijn moeder herkende me niet,[lees meer...] ik was zo pessimistisch en kon mensen niet luchten. suicidale gedachtes, hele erge gedachtes over andere ook dat ik gewoon bang werd als ik in de trein moest stappen dat ik misschien ook tekeer zou gaan tegen iemand omdat ik zo veel boosheid voelde constant. onmiddelijk psychiater gebeld en meteen afgebouwd, stoppen van dit medicijn was makkelijk voor mijn gevoel. slik nu geen medicatie meer omdat ik het gehad heb met de nare bijwerkingen en vermoeidheid en het gaat stukken beter, voel me fit en beter zonder pillen, therapie helpt heel erg hier bij. ik raad therapie heel erg aan! ik slikte dus medicijnen maar praatte nooit echt over wat er speelde, dus praten helpt enorm (met of zonder medicatie, maar ben liever zonder).

Sertraline (sertraline)

9-2017 begonnen met 50mg Sertraline. Ik neem het nu bijna een jaar. Hiervoor Jaren Seroxat genomen, niet aan 1 stuk door maar telkens een jaar en dan weer een half jaar stoppen en dan weer terug,enz Even kort waarom: Ik voelde mij erg goed met Seroxat, angsten waren onder controle, geen humeurschommelingen maar wel aangekomen in gewicht en 0 libido. Elke 2 maand ofzo kw[lees meer...]am er maar weer een kilootje bij en het was er niet af te krijgen zonder heel veel moeite. Uiteindelijk opgeteld na al die jaren was ik 10 kilo dikker. Toen ik dus weer eens stopte met Seroxat 2-2017 (na een jaar gebruik) voelde ik me eigenlijk supergoed in het begin. Ik had veel meer energie, libido terug, minder honger, humeur was goed, belangrijkste was natuurlijk dat mijn sociale angsten onder controle waren. Tot na ongeveer 5 maanden.. weet nog altijd niet goed wat er toen gebeurde. Ik had ineens een breekpunt toen ik naar een feestje ging van vrienden. Het waren eigenlijk allemaal mensen die socially awkward waren dus ik zou me goed hebben moeten voelen daartussen, maar dat deed ik niet en daar werd ik heel down van. Daarna werd het alleen maar slechter met me. Ik had nergens geen zin meer in, lag in de zetel, zelfs dingen die ik normaal leuk vond boeide me niet meer. Huilbuien kreeg ik zomaar ineens voor geen reden. Tot op het punt dat ik zelfs begon te denken aan dat ik het niet erg zou vinden om dood te gaan. Ik had me nog noooit zo gevoeld! Dit voelde echt als een depressie en dat was nooit de reden waarvoor ik medicatie slikte. Maar ik besefte wel dat er iets aan de hand was en dat ik terug moest beginnen met medicatie. Ik wilde geen Seroxat meer want ik was in de periode dat ik stopte 8 kg kwijt en wilde die niet meer aankomen. Toen heb ik dus Sertraline voorgeschreven gekregen en na 2 weken voelde ik me weer goed, ik kon niet geloven dat ik me 2 weken daarvoor zo slecht voelde dat ik dood wou! In mijn 2 e week vertrok ik juist met mijn partner op een (avontuurlijke) reis en dat was fantastisch. Die reis stond al maanden vast en ik keek daar enorm naar uit maar toen ik me zo down voelde kon me dat ook niet meer boeien, ik wilde niet meer gaan, ik wilde gewoon niet meer leven. Sertraline heeft echt mijn leven gered! En ook niet belangrijk ik heb geen enkele bijwerkingen! Wel de gebruikelijke opstartdingetjes zoals misselijk,zweten, geen honger, maar dat is na een weekje alweer voorbij. Ik was zo bang om weer dik te worden maar neem het nu bijna een jaar en niks erbij. Sociale angsten zijn wel meer aanwezig dan Seroxat. Maar dat neem ik er graag bij zonder alle andere bijwerkingen!

Paroxetine (paroxetine)

Ben wel zeker 30 kilo aan gekomen sinds ik dit medicijn gebruikt, maar ik kan op moment niet zonder. hellaas want wil graag mijn kilo's weer kwijt.

Seroxat (paroxetine)
Dwangstoornis

start seroxat 2000.mijn leven werd terug leefbaar .ik werd niet meer geleeft door mijn dwang en de vermoeiende controles. soms heb ik wel een lichte terugval en neem ik mirtazapine bij.
31-07-2018

Escitalopram (escitalopram)

Tijdens de eerste twee periodes van depressie die ik heb gekend slikte ik escitalopram. Ik had veel last van bijwerkingen bij het starten, en het afbouwen was vreselijk (gelukkig ontdekte ik de tweede keer dat er een druppelvorm van 1 mg bestond, ik heb de 15 mg in 15 weken afgebouwd). Tijdens de derde depressieve episode werkte de escitalopram niet meer. Ik was bang voor [lees meer...]problemen bij het switchen naar Venlafaxine, maar ik heb daar helemaal niets van gemerkt. Na twee weken merkte ik een positief effect van de Venlafaxine.
30-07-2018

Sertraline (sertraline)

Na allerlei klachten door mijn angst/paniekstoornis ben ik gestart met Sertraline. Heel langzaam opgebouwd, omdat ik vrij veel bijwerkingen ervaar bij inname medicijnen. Het viel niet mee de eerste weken, wat was ik soms ellendig, ik dacht dat het nooit echt zou helpen. De ergste klachten waren wel afgevlakt maar ik was zo wazig en onwerkelijk in mijn hoofd. Dit was hoort [lees meer...]waarschijnlijk ook bij de angststoornis maar kan verergeren door de medicijnen. De bijwerkingen werden na 8 weken steeds minder en na 3 maanden kon ik zeggen dat de medicijnen echt gaan helpen. Ik durfde weer overal naar toe, had geen paniekaanvallen meer en was ook meer opgewekt. Daarom kan dit medicijn je echt helpen om van de angst af te komen zeker ook in combinatie met therapie wat ik er ook bij doe, dit is echt nodig. 100% klachten vrij zul je misschien nooit worden, maar dat is bij geen mens. Dus zet door met de inname van dit medicijn, het kan lang duren, maar het helpt echt! Ik heb ook veel de ervaringen van anderen gelezen en dat gaf me ook weer een stimulans om door te gaan!
29-07-2018

Chronische depressie

Hoi allemaal Ben deze week begonnen met Duloxetine Heb veel bijwerkingen helaas. Nu weet ik wel uit ervaring dat dat de eerste tijd zo is, maar voel me echt belabberd en gestressed. Misselijk, totaal geen eetlust meer ( daarvoor ook al moeilijk eten maar nu nog erger) Slapen is een ramp, had al Lorazepam voor het slapen. Maar nu overdag nodig om een beetje rustig te [lees meer...]blijven. Vraag me af of het een het ander niet versterkt ? Heeft hier iemand ervaring mee ? Lees vrij weinig hier over slechte eetlust, zijn er meer mensen die deze bijwerking hebben ? Zou graag antwoorden willen krijgen op deze vragen. Ik weet dat het inwerken een hel is, maar ook dat het weer beter zal gaan Wens iedereen heel veel sucses en sterkte met het herstel.
25-07-2018

Citalopram (citalopram)

Wegens een depressie en ernstige gedachten die erbij kwamen begonnen met de citalopram. Qua bijwerkingen viel het me erg mee. Ik heb alleen nog last van hevig transpireren maar daar valt mee te leven. De depressie is wat afgezwakt, het medicijn neemt de scherpe kanten ervan af. Als ik terug kijk op een zware periode kan ik zeggen dat dit medicijn mijn leven heeft gere[lees meer...]d.

Chronische depressie

Ik slik nu al meer dan 20 jaar Fluoxetine en heb er heel veel baat bij. Ik worstelde al sinds mijn 14e met een chronische depressie en boulimia en anorexia. Diverse psychotherapie gedaan, ook alternatieve therapien. Uiteindelijk van de huisarts Prozac voorgeschreven gekregen. Dat heeft mijn leven enorm veranderd. ik had weer zin in de dag en ik hoorde weer vogels fluiten[lees meer...] en zag weer de kleine dingen in de natuur en om me heen. Na een jaar of 10 gebruik liep mijn relatie stuk en kreeg in een terugval (depessie, mezelf pijn doen). In therapie gegaan en psycholoog vermoedde bijwerking van zelfmoord-gevaar. Overgestapt op anafranil. Dat ging redelijk maar ik voelde me niet mezelf zoals ik voor de terugval was en had ook weer veel meer last van mijn eetstoornis. Na een jaar weer terug naar Prozac. Officieel moet je het een opbouwen en het ander afbouwen maar daar werd ik zo ziek van dat ik na eerste afbouw gewoon geswitched ben. Ik ben geen arts en raadt niemand aan om dit zomaar te doen, maar bij mij ging het dat goed. Sindsdien slik ik al weer meer dan 10 jaar Fluoxetine en als het aan mij ligt ga ik er ook nooit meer mee stoppen. Mensen met een ernstige / chronische depressie die geen medicatie nemen snap ik niet. Voor alle niet-psychische klachten vind iedereen het normaal dat je medicatie of medische hulpmiddelen gebruikt. Als therapie niet helpt en je komt er niet vanzelf uit, stop met koppig zijn en als je het advies krijgt van de arts, gebruik medicatie. Het leven kan namelijk echt leuk zijn en het is zone als je dat mis loopt.

Paroxetine (paroxetine)

Van 2004 tot 2018 heb ik paroxetine geslikt. Na mijn heftige burnout had ik een angst- en paniek stoornis opgebouwd. Aanvankelijk heb ik de dosering opgebouwd tot 40 mg per dag. Ik had weinig bijverschijnselen. Wel werd ik 10kg zwaarder en het duurde bij het vrijen langer voordat ik klaar kwam. Dat vond ik wel leuk. Na een paar jaar heb ik in 2 stappen afgebouwd tot 20 mg [lees meer...]per dag. Hierbij had ik weinig bijwerkingen. Oude klachten kwamen tijdelijk wat meer naar voren. In 2015 had ik een zeldzame bijwerking die bij mannen kan voorkomen: Gynaecomastie (1 borstklier werd groter). Die is operatief verwijdert. (zie: https://www.ge-bu.nl/artikel/ssris-en-gynaecomastie). Dat was natuurlijk nogal ongewenst. In 2015 ben ik naar 10 mg per dag afgebouwd. Ook daarbij ondervond ik weinig bijverschijnselen. In 2016 wilde ik helemaal stoppen, maar dat beviel niet. Oude klachten van angst en paniek waren weer wat terug. Ik was waarschijnlijk te snel gestopt (van 10mg direkt naar 5mg per dag en na een paar weken naar 0). In 2017 ben ik begonnen met heel geleidelijk aan afbouwen. Steeds heb ik, met een aantal weken tussentijd, de dosis gehalveerd. De pilletjes sneed ik met een mesje in steeds kleiner stukjes). Toen die stukjes echt heel klein werden ben ik die om de andere dag gaan innemen. En toen met 2 dagen er tussen. Veel last van bijwerkingen had ik niet tijdens dat afbouwen. Nu slik ik sinds een half jaar niets meer. Ik ben weer 10kg lichter geworden in dat halve jaar en klaarkomen gaat weer vlot (ook wel weer prettig want op mijn leeftijd (58) kwam van uitstel soms afstel..). Kortom: er zijn bijwerkingen tijdens het gebruik. Die gaan weer weg wanneer er niets meer wordt ingenomen. Ik heb er veel baat bij gehad. Misschien dat ik het weer ga gebruiken wanneer ik mij in de toekomst slechter ga voelen. Maar... het zijn geen snoepjes.

Chronische depressie

Ik had wel geaccepteerd dat ik soms hoofdpijn kreeg en dat ik al snel begon te zweten. Maar nu ik andere medicijnen heb ben ik toch wel erg blij dat dat niet meer is.

Chronische depressie

Veel minder bijwerking dan ik had van de fluoxetine.
16-07-2018

Escitalopram (escitalopram)

Ik heb zeven jaar last van paniek gehad maar in het afgelopen jaar zijn mijn klachten zo ver verergerd dat ik niet meer kon eten, slapen of überhaupt het huis uit kon zonder misselijk te worden. Bij mij slaat mijn paniek op mijn maag en word ik misselijk en moet ik overgeven of naar de wc. Het was in een korte tijd zo erg geworden dat ik niet meer kon functioneren. Toen[lees meer...] ben ik naar de dokter geweest en heb me door laten verwijzen naar een psychiater die me deze medicatie, in combinatie met oxazepam, heeft voorgeschreven. De eerste week was niet leuk. Ik was duizelig, lusteloos, emotieloos, moe en had helemaal geen eetlust. Het duurde bij mij echter maar een week en merkte direct na de week voorbij was dat ik me beter voelde. Nu, een maand later, kan ik weer naar buiten, ik kan weer eten (ook buiten de deur, wat hiervoor heel veel spanning opleverde), ik kan weer afspreken met vrienden en ik kan weer werken en naar school. Kortom, dit medicijn heeft me mijn (sociale) leven weer terug gegeven. Ik merk overigens niets meer van dat ik afgevlakte emoties heb, en ben nog net zo emotioneel als voordat ik begon met de pillen.
15-07-2018

Paroxetine (paroxetine)

Ik durfde het medicijn eigenlijk niet te gaan gebruiken door de horrorverhalen op internet en omdat ik nogal anti-medicijnen ben. Naar aanleiding van advies van de huisarts heb ik besloten het toch te gaan doen. De eerste weken ben ik extreem moe geweest en voelde ik me niet veel beter. Maar na 4 weken begon ik echt minder paniekerig te worden en een stuk rustiger in mijn [lees meer...]hoofd. Ik ben er erg blij mee. Ik heb voor mezelf maximaal 1 jaar gezegd en ga dan in hele kleine stapjes afbouwen(of eerder natuurlijk!!). Als je echt in de knoop zit en angstig bent en het even niet aankan zou ik het zeker aanraden. Laat je niet gek maken door extreme recensies. En nog een advies, zorg dat je voldoende beweegt als je niet lekker in je vel zit. Ik weet dat het moeilijk is om die stap te zetten maar het helpt mij echt. Sterkte!!
12-07-2018

Lexapro (escitalopram)

Voor sommige zal het perfect werken ik ben ermee gestopt omdat mijn oren helemaal dicht zaten en doof werd en dat vind ik een minder fijn gevoel en daarom wilde ik niet hoger gaan dan 15 Mg was bang dat me oren zo bleven of erger werd. Verder heeft t me wel dusdanig geholpen.
12-07-2018

Sertraline (sertraline)

Hallo allemaal, ik ben nog maar net begonnne met de medicijnen maar wil wel even wat achterlaten! Ik gebruikte al 4 jaar lexapro en het nadeel daar van was dichte oren en ik bleef stil staan, ik gebruikte 15 Mg. Dus de beslissing genomen om over te stappen! Wat me zo bang maakte.. en ik ging natuurlijk hier kijken naar ervaringen! Wat me nog banger maakte! Angstig voor een[lees meer...] angst pilletje, eigenlijk wil je zo graag hulp en dat het weggaat maar door die hel wil niemand. Ik kreeg advies van de dokter om gelijk met 50 Mg te beginnen en las hier van begin met 25 Mg bouw het langzaam op! Nou dat heb ik gedaan, ik neem ze altijd voor het slapen gaan. Ik nam ze en ik flipte de pan uit ik voelde hem letterlijk branden in me buik! En werd zo angstig van ik kan nog altijd me vinger in me keel steken en uitspugen of van zit het al in me bloed!! Naja allemaa dingen wat je gek maakt! Ik werd wakker en er was niks aam de hand ik voelde geen verschil! Waarschijnlijk omdat mijn lichaam er aan gewend is dus ik maakte me zorgen om niks maar toch dat stemmetje van ja dit is dag 1, dus dag 2 ingenomen en flipte een beetje en werd wakker weer geen verschil! Eigenlijk ben ik dus de bijwerkingen zelf aan het opwekken en verzinnen. Maar stiekem voel ik me al aardig goed en normaal! Ik heb wel soms lichte paniek wat ik zelf oproep omdat ik ben begonnen in me vakantie dus hen alle tijd om te denken en te piekeren. Maar de paniek is niet zoals altijd normaal slaat hij door en denk ik echt help! Nu voel ik meer van oh jee en voel me zenuwachtig alsof je in de achtbaan zit en vlinders en dan neemt t weer af! Ik kan nog niet zeggen van wauw het werkt want ben sinds afgelopen dinsdag begonnen! Maar wil wel zeggen begin ermee elk lichaam reageert anders en stel het niet uit! Ik ben vaker veranderd van medicijnen en ik heb er eigenlijk nooit last van alleen last van me gedachtes van wat als .. ik zat ook met deze pillen zolang te rekken! Omdat je al die ervaringen leest wat je bang maakt! En de goede verhalen geven je wel kracht! Met afbouwen heb ik ook stap voor stap gedaan van 15mg naar 10 Mg en toen 10 dagen daarop en toen naar 5 Mg en toen 10 dagen daarop en toen Bannink setraline 25mg. Sommige mensen laten een reactie achter die nog nooit een pik hebben genomen en ik weet van vroeger dan krijg je pure hel en word het 100 x erger, maar als je al slikt dan is je lichaam en geest eraan gewend het moet alleen aanslaan en ben benieuwd waneer het bij mij is :)) normaal duurt het 10 dagen ongeveer dus afwachten nu .. en mensen laat je niet gek maken
11-07-2018

Lexapro (escitalopram)

Ik heb sinds 2006 last van angst en paniek aanvallen. Sinds ik lexapro (eerder citalopram gebruikt) gebruik zijn de angst en paniek aanvallen onder controle. Op mijn sombere stemming merk ik geen effect. Wel ben ik flink aangekomen in gewicht en voel ik mij vlak in mijn emoties. Mijn libido is heel erg laag wat mogelijk ook een bijwerking van de lexapro is
11-07-2018

Paroxetine (paroxetine)

Middel heeft goed geholpen. Maar de bijwerkingen werden steeds dominanter. Ik raad het middel wel af, omdat het heel moeilijk is om ermee te stoppen. Ik ben nu 3 1/2 maanden bezig met een afbouwtraject. De afbouwverschijnselen zijn heel erg. Ik heb me nog nooit zo slecht gevoeld in mijn leven.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (4313)
Anticonceptie - overig (3213)
Cholesterol (2555)
Depressie - antidepressiva overig (2348)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (1967)
Pijn - morfine-achtigen (1902)
Pijn (1747)
ADHD - psychostimulantia (1632)
Verslavingsziekten (1625)
Bloeddruk - betablokkers (1480)
Maagzuur - protonpompremmers (1433)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1396)
Anticonceptie - eenfase (1202)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (989)
Angststoornissen (969)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (915)
Depressie - antidepressiva TCA (902)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (863)

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!