categorie

Depressie - antidepressiva SSRI

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Depressie - antidepressiva SSRI

22-04-2019

Citalopram (citalopram)

Na 2, 5 jaar twijfelen over medicijnen, nu eindelijk de knoop doorgehakt en wat ben ik blij dat ik gestart ben met citalopram! Na mijn bevalling had ik allerlei klachten en ben bij de psycholoog terechtgekomen. Daar bleek ik een gegeneraliseerde angststoornis te hebben. Na vele sessies bij de psycholoog (meta)cognitieve gedragstherapie) leek het iets beter te gaan , ook i[lees meer...]n combi met yoga en mindfullness. Ondanks alle inzet bleef ik dat nerveuze gevoel houden stemmingswisselingen en na een lange vakantie toch maar naar de huisarts gegaan. Begin april gestart met 10 mg en de eerste week was een drama, want was extreem emotioneel, moe , onrustige benen , slecht slapen en wat meer angstig. Na 1, 5 week kan ik zeggen ; ik geniet weer van alles! Ik voel me de persoon die ik graag wil zijn, meer ontspannen en laat zaken makkelijker van me afglijden. Soms is de angstgedachte er wel maar er volgt geen lichamelijke reactie . Wel ben ik blij dat ik toch eerst de therapie heb gehad zodat mijn gedachten toch wat meer geordend zijn en ik beter weet hoe zaken anders te buigen. Maar de medicijnen geven het allerlaatste zetje wat ik enorm nodig had. Voor alle mensen die twijfelen en soortgelijke klachten hebben, probeer het! Als ik , angsthaas als ik was voor inname medicijnen, het kan kan jij het ook. Betere kwaliteit van leven en daar gaat het toch om!
21-04-2019

Sipralexa (escitalopram)
Dwangstoornis

Sinds twee jaar heb ik een dwangstoornis ('pure O') met de meest vreselijke ego dystone gedachten die door mijn hoofd spoken en waardoor je paniekaanvallen ontwikkelt. Op aanraden huisarts en psychiater gestart met sipralexa (10mg). Dit lijkt de hinder zeer goed te beperken, al blijft het altijd een beetje een vraagteken of het nu net dat pilletje is of dat ik er gewoon me[lees meer...]ntaal weer beter voor sta? Maar gezien ik er geen bijwerkingen van heb, lijkt het me niet onoverkomelijk om één pilletje per dag te nemen. Mijn psychiater raadde me overigens wel aan de dosis te verhogen omdat men bij dwang tot wel 40mg per dag voorschrijft en omdat dit zou kunnen zorgen dat ik er volledig van afkom. Ik twijfel nu nog of ik tot 20mg zou verhogen. Overigens van de 10mg geen klachten, geen bijwerkingen en lijkt z'n werk te doen.
19-04-2019

Fluoxetine (fluoxetine)

Ik heb al mijn hele leven angsten en paniek, ik wou geen medicatie nemen uit schrik voor de bijwerkingen. Ik gebruik kruiden en magnesium en probeer te sporten en gezond te leven. Maar ik heb nu toch besloten om iets te nemen omdat ik soms depressieve gevoelens heb en omdat een angststoornis zo uitputtend is. En het is te vroeg om al te merken of het echt helpt, maar i[lees meer...]k ben blij dat de bijwerkingen goed te verdragen zijn(, ik neem nu 5 dagen 10 mg) en ik ben gaan werken en het ging. Alleen minder goed slapen en afwisselend wat onrust en moe, maar zeker niet fel, terwijl ik sterk reageer op medicatie. Dit is mijn ervaring tot nu toe, IK was echt heel bang om iets te nemen en nu valt het goed mee.
19-04-2019

Fluvoxamine (fluvoxamine)

Gebruik het medicijn voor mijn angststoornis. Ik was uiteraard huiverig aangezien de eerste week vaak omschreven wordt als 'de hel'. De bijwerkingen die ik had waren vooral pijnlijk verkrampte spieren, hoofdpijn, slapeloosheid en een koortsig gevoel een uur na inname. Na ongeveer 1,5 week gebruik verdween het meeste van deze bijwerkingen. Alleen de pijnlijke spieren bl[lees meer...]ijft. Waardoor ik vooral 's avond veel pijn in mijn lichaam heb. Vooral nek en rug lijken dan muurvast te zitten. Ik slik het 's ochtends want als ik het 's avonds doe dan slaap ik niet. Het medicijn moet nu ongeveer gaan werken tegen mijn klachten en mijn dosis wordt over 2 weken verhoogt naar 100mg. Ik ga het wel zien.

Escitalopram (escitalopram)

Ik heb lang getwijfeld om eraan te beginnen. Achteraf had ik het veel eerder moeten doen. Ik gebruik 5 mg, lage dosering, maar het geeft me meer rust in mijn hoofd. Ik maak me niet zo snel meer druk. Waar ik eerder bang was voor spinnen😉, heb ik dat nu niet meer. Verder ben ik misschien wat nonchalanter geworden. Ik heb het ook gebruikt tijdens de zwangerschap. Mi[lees meer...]jn dochter moest daarom 24 uur in het ziekenhuis verblijven. Ze heeft er geen last van gehad. Aan stoppen met lexapri denk ik niet. Ik wil voorlopig nog een onderhoudsdosering blijven slikken.

Cipramil (citalopram)

Het helpt me om het dagelijks leven op normale wijze te beleven zonder disproportionele angst voor basale zaken en ik voel me vele malen minder bedreigd door de normale tegenslagen in het dagelijks leven. Een fantastische hulp tbv stabiliteit en weerbaarheid.

Psychische klachten

16-04-2019

Citalopram (citalopram)

ik slik citalopram al jaren wegens mijn depressie en paniek en angststoornis. ik heb het in paar jaar afgebouwd van 30 mg naar 10 mg heel af en toe als is een lichte terugval krijgt van me depressie ga ik naar 20 mg citalopram. ik ben blij dat deze medicijnen mij kan helpen om elke dag normaal te kunnen leven.
16-04-2019

Prozac (fluoxetine)

Na een moeilijke periode begonnen om angsten te onderdrukken.
15-04-2019

Citalopram (citalopram)

Gebruik dit nu ong 10 maanden tegen paniekaanvallen vanwege mijn tinnitus En ben hierover heel tevreden
15-04-2019

Citalopram (citalopram)

5 weken geleden gestartet 10 mg. Nu een week op 15 mg. Meer langst van angsten en paniek. Daardoor somberder en er geen gat meer in zien..Ik probeer het vol te houden om het te slikken omdat het me eerder ook heeft geholpen. Maar ik maak me zorgen over hoelang de bijwerkingen nog zullen duren.
14-04-2019

Sertraline (sertraline)

Ik slik sinds een aantal weken Sertraline en het werkt absoluut goed tegen de klachten omtrent een depressie. Het enige nadeel is dat ik zeer ernstige huiduitslag heb gekregen. Over het hele lichaam verspreid een soort kleine wondjes en droge, schilferige plekken en kringen. Zijn er toevallig andere mensen die tijdens het slikken van Sertraline deze huiduitslag hebben gekr[lees meer...]egen?
14-04-2019

Fluoxetine (fluoxetine)

een aantal jaar lang had ik zo nu en dan last van angsten. soms piekten het zodanig dat ik niet eens meer durfde te douchen boodschappen doen of de hond uitlaten . afgelopen winter kwam het tot een dusdanig niveua dat ik heb besloten na overleg van de huisarts om fluoxetine te gaan proberen . ik schrijf deze resentie omdat ik in die tijd dagelijks bezig ben geweest naar he[lees meer...]t zoeken van positieve verhalen over dit medicijn . dit om mezelf ervan te kunnen overtuigen dat ik vol moest houden en het echt beter ging worden . jammer genoeg was het flink zoeken naar positieve verhalen . zelf ben ik van mening dat mensen pas ergens gaan klagen als er iets niet goed is en dat dat de reden is dat er weinig positiefs te vinden is hier over . darom schrijf ik nu dit verhaal in de hoop dat mensen die nu op een diepte punt zitten dit verhaal tegen komen . in de eerste periode dat je ik dit medicijn gebruikte werd het een stuk erger . en dan bedoel ik de angsten , hartkloppingen , schrikreacties op de normaalste dingen . ik moest mijn ouders bellen om boodschappen te doen ik was bang voor de buurvrouw die goedenavond zei en voordat ik mezelf zover had gekregen om met mijn hond naar buiten te gaan was ik anderhalf uur verder . constant lopen draaien zweten geen kant op kunnen met jezelf . houd daar rekening mee mocht je dit willen proberen . na een week of 5 a 6 had ik ineens de kracht om het opzij te zetten en vanaf daar werd het aleen maar beter . ben nu ongeveer een week of 10 verder en heb echt helemaal nergens last meer van . de angsten zijn weg de paniek is weg en kan me een heel stuk beter concentreren . ook cominuceren gaat een stuk beter kan nu heel goed en duidelijk uitleggen wat ik probeer te vertellen aan iemand . boodschappen doen gaat vanzelf maak met veel mensen een praatje onbekenden zijn niet eng meer voel me echt super goed . persoonlijk had ik dit jaren geleden al moeten doen . dus voor degene die een positieve feedback zoekt op een diepte punt er is wat aan te doen bespreek het met je huisarts . zelf heb ik veel houvast gevonden op internet ✌🏻✌🏻
09-04-2019

Escitalopram (escitalopram)

Ik vertel hier als echtgenoot , mijn vrouw is deze medicatie beginnen nemen na voorschrift door de huisarts en na een lange periode van allerlei issues. Mijn echtgenote worstelde al erg lang met allerlei angsten : claustrofobie, gesprek aangaan met mensen, bellen naar onbekenden, stotteren (als kind maar ook later moeilijk om uit woorden te geraken), schrik voor rijden in [lees meer...]het donker, om alleen te zijn... allerlei zaken waar je nog met enige moeite 'omheen' kan zeilen in het dagelijkse leven. Daarnaast ook een laag libido, depressieve episodes, laag zelfbeeld en in de jaren voor het nemen van deze medicatie ook een veel te hoog alcoholgebruik, net over de rand van alcoholisme. Best wel wat dus, maar sinds juli nam ze dus deze medicatie en werd opgevolgd door een psycholoog en huisarts. In de eerste maanden was er een milde verbetering op het gebied van angsten en ze voelde zich absoluut wat zelfzekerder. Echter na een maand of 3 viel op dat er eigenlijk fundamenteel niets veranderde. Angsten bleven, en ze werd zo mogelijk nog afweziger en afstandelijker, nog meer in zichzelf gekeerd. Emotioneel was ze afgevlakt naar mij als partner en naar de kinderen. Wat erger is, ze kwam in contact met een lotgenoot (oude jeugdvriend) met gelijkaardige achtergrond en vond er een soulmate in. Wat ze voorheen nooit gedaan zou hebben, deed ze nu wel : ze ging vreemd. Helemaal tegen haar karakter in, en zonder dat er grote ruzies of issues waren geweest. Intussen zijn we 6 maanden verder en die buitenechtelijke relatie is zoals verwacht voorbij, ze is beginnen beseffen dat de medicatie voor haar niet goed was. Ze is na advies van psychiater gestopt met de medicatie, en intussen keren de oude zachtere gevoelens wel terug. Maar de effecten op ons huwelijk waren desastreus en de echtscheiding zal moeilijk te vermijden zijn. Op internet lees je heel wat over deze medicatie, dat het relatie killers zijn en ik kan dat alleen maar volmondig beamen. Deze medicatie verandert jouw persoonlijkheid op manieren die je niet kan voorstellen. 3 weken na het stoppen met nemen van deze medicatie zie je de oude persoon (weliswaar met angsten) stilaan terugkeren, inclusief de spijt over wat er allemaal gebeurd is. Was het enkel de medicatie, dat kan je nooit helemaal zeker weten, maar ik ben alvast overtuigd dat dit rotzooi voor haar was. Dus beste mensen... vertrouw niet blindelings op deze medicatie, laat het bij voorkeur ook niet door de huisarts voorschrijven, ook al is het goed bedoeld. Ga ook zeker langs bij een psychiater en laat een correcte diagnose stellen. In het geval van mijn vrouw heeft het meer kwaad dan goed gedaan. Je denkt, het zal wel meevallen de effecten, maar onderschat het niet, je loopt het risico een andere persoon te worden en zeker niet altijd een betere versie van jezelf... Ik zie veel meer heil in therapie en begeleiding op alternatieve manieren, als je ervoor open staat. Helpt dat niet, kan je nog de toevlucht zoeken in deze medicatie,maar steeds onder close begeleiding.
08-04-2019

07-04-2019

Lexapro (escitalopram)

06-04-2019

Escitalopram (escitalopram)

Ik ben na een struggeling van 4 maanden met hevige angst en paniekaanvallen en depressiviteit op aanraden van mijn huisarts begonnen met escitalopram, ik had het middel sinds half januari al in huis maar ik durfde er niet aan te beginnen omdat ik bang was dat de bijwerkingen alles alleen nog maar erger zou maken. Na een goed gesprek met mn huisarts beginnen met een lage d[lees meer...]osis van 5 mg 1 week lang, ik had wel wat bijwerkingen maar niet dat het me hevig belemmerden in mijn dagelijkse doen zoals mn werk. Nu ben ik sinds afgelopen donderdag begonnen met 10 mg, ook hierbij zijn de bijwerkingen goed te doen. Ik neem als ik nu eeg zenuwachtig wordt een halve oxacepam en dan begin ik minn dag helemaal goed. Ik merkte na 2 dagen al een verschil namelijk: rustiger en relaxter en mijn angst en paniekaanvallen zijn nu al met de helft afgenomen en mijn depressieve gevoelen zijn sinds een week al helemaal weg. Ik vindt het ongelovelijk wat dit middel doet met je! Ik ben er heel positief over en raad het zeker aan!
05-04-2019

Depressief

Na jaren van somberheid, gesprekken met psychologen zonder resultaat, de huisarts gevraagd om medicijnen. Ik ben zeer tevreden met mijn dosis paroxetine. Eerst wel gewichtstoename gemerkt, maar dat is er nu weer af. Voorlopig heb ik geen behoefte om te stoppen met mijn medicijnen.
05-04-2019

Sipralexa (escitalopram)

Kreeg tegen angst en paniekaanvallen eerst Tranxène 5 mg (3 à 4 per dag) waar ik zeer goed mee was. Dan heeft dokter eens Sipralexa en andere SSRI's mij doen proberen waar ik echt niet goed mee was. Mijn angst en paniekaanvallen namen juist toe. Daarnaast geeft dit ook veel bijwerkingen al bij 10 mg zoals erectiestoornissen, laatttijdige ejaculatie, vermoeidheid, apathie, [lees meer...]misselijkheid, zweten, etc.. Heb nadien terug Tranxène 5 mg gekregen dus 3-4 keer per dag en dit is voor angst echt het beste. 5 mg Tranxène is beter dan 10 mg in één dosis, wat teveel vermoeid en geen bijkomende werking tegen angst geeft. Tranxène is ook beter dan andere benzo's zoals diazepam/Valium die zelfs bij lage dosis teveel vermoeien tegenover het effect tegen angst dat je krijgt. Neem Tranxène 5 mg al 20 jaar en deze blijft veruit het beste. Je zal wel je dokter moeten overtuigen want ze schrijven steeds moeilijker benzo's voor terwijl SSRI's zoals Sipralexa even verslavend zijn blijkt uit diverse studies.
04-04-2019

Borderline persoonlijkheidsstoornis

Tijdens mijn 2e zwangerschap werd ik begeleid door de pop poli en mocht ik dit medicijn gebruiken om niet depressief te raken wat tijdens de 1e zwangerschap wel was gebeurt. Door deze medicatie heb ik een goede zwangerschap gehad en raakte ik niet in een postenale depressie. Toen het een tijd goed ging na de geboorte ben ik begonnen met afbouwen omdat ze op het werk aanga[lees meer...]ven dat ik niet geconcentreerd en vlak was. Het afbouwen is verschrikkelijk. Na elke 25 Mg afbouw werd ik verschrikkelijk ziek, maar toen alles was afgebouwd voelde ik ineens weer van alles, ik werd helder. Depressief ben ik nooit meer geweest daarna, een verstoord emotieleven, leegte en dissociatie zijn er weer voor teruggekomen. Naast alert en vrolijk kunnen zijn.
04-04-2019

Chronische depressie

Ik slik al ruim 15 jaar sertraline in wisselende hoeveel heden . Paar keer geprobeerd af te bouwen, werd weer depressief, dus weer opgehoogd . ik begon met 50mg per dag , toen 100 mg. 150 mg en nu zit ik inmiddels op 200 mg per dag. Ik heb veel zweetaanvallen , krampen op de borst , veel eetlust (snoepen) ook heb ik diabetiche 2 waar ik medicijnen voor inneem. Ik h[lees meer...]eb een hormoonpil Annastrazol, i.v.m. dat ik 2 jaar geleden borstkanker hebt gehad, . Bloeddruk verlagers en cholestazol tablet. En overgewicht inmiddels. Nu denk ik vaak met een aantal bijwerkingen, komt het nu van de Sertraline?
03-04-2019

Paroxetine (paroxetine)

Paroxetine heeft me echt geholpen dankzij god ben ik er vanaf mijn angsten en ik wil ook zeggen mensen nooit stoppen met u medicijnen zonder dokter advies
02-04-2019

Overspannen/burn-out

Vijf jaar geleden een burn out gehad. Ging laatste jaren goed met me dus ging in afbouwen. Dat ging niet goed. In overleg met arts weer begonnen met 10 nu. Nu vijf weken maar voel me nog erg onzeker en onrustig. Hoop dat dit nog over gaat. Weet van de eerste keer dat het even duurt maar het is heel klote om je nu weer zo slecht te voelen.
01-04-2019

Paroxetine (paroxetine)

Ben in oktober begonnen met 10 Mg. Inmiddels sinds 2 weken zit ik op 40 Mg. Nog steeds paniek aanvallen. Klopt t dat wanneer je verhoogd ook weer bijwerkingen krijgt en dat t pas weer na 4 weken gaat werken? Wie heeft t antwoord of dezelfde ervaring? Ik ben een beetje ten einde raad🙁
01-04-2019

Escitalopram (escitalopram)

Sinds 3 maanden gestart met lexapro (escitalopram) ivm angst, paniek klachten, deze kwamen voort uit te lange overbelasting. Eerst therapie en alternatieven geprobeerd maar uiteindelijk toch besloten om met medicatie te starten. De angst om hier wellicht nooit meer vanaf te komen heeft me hier in eerste instantie van weerhouden. Daarnaast diverse lichamelijke klachten erva[lees meer...]ren door de spanning. Hiermee wil ik iedereen die twijfelt mijn goede ervaringen delen met dit medicijn, iets wat ik enkele maanden geleden niet had gedacht te schrijven. Ik ben gestart met 5 mg lexapro de eerste week, daarna 10 mg. Ik heb de eerste dag wat bijwerkingen gehad of verergering van klachten. Die ene dag zijn tot nu toe de enige bijwerkingen die ik heb ervaren. Ik voel me veel meer ontspannen, angst en paniek is weg en is meer een soort zenuwachtig gevoel geworden wat zeker te handelen is. Daarnaast slaap ik langzaam beter, wordt ik vrolijker wakker en kan zeker alle prikkels beter aan zoals muziek, gezelschap, televisie etc. Ik ben uiteindelijk nog opgehoogd naar 15 mg, hierbij ook geen bijwerkingen gehad. De angst om hier mee te beginnen was ongegrond. Ik leef gezond en medicatie paste daar niet bij, althans, zo dacht ik. Nu zie ik dat het mij echt helpt mijn normale leven weer op te pakken. Qua afvlakking van emoties voel ik niet echt verschil, wat je wel eens leest. Kortom, twijfel je om met deze medicatie te starten, heel begrijpelijk want dat deed ik ook. Ik zie nu echter wat het voor me doet en ben daar heel erg blij mee.
31-03-2019

Postnatale depressie

Iemand bekend met oorsuizen bij gebruik van citalopram? Werkt goed alleen de tinnitus is erg vervelend.
31-03-2019

Lexapro (escitalopram)

Na 30 jaar Fevarin/Fluvoxamine te hebben gebruikt bleek dit niet meer te werken. Direct van 150 mg Fluvoxamine over op 10 mg Escitolapram.. Al enkele dagen ervaar ik behoorlijke spierspanning in nek en schouders wat erg vervelend is. Zijn er meer gebruikers die dit in de opstart hebben bemerkt? Verder voel ik mij wel iets rustiger en ben ik niet meer elke ochtend, zoal[lees meer...]s voor het gebruik, misselijk. Maar die spierspanning is echt irritant. Zou het fijn vinden als ik zou horen dat dit mogelijk een bijwerking is tijdens de opstart en dat dit mogelijk op termijn verdwijnt. Heb ingevuld matig effectief maar realiseer dat het gebruik nog maar 7 dagen is.

Paroxetine (paroxetine)

Paroxetine heeft mij in het begin wel geholpen. Omdat Ik mijn leven goed op orde heb en ik geen last meer heb van depressies en paniekaanvallen heb ik- in overleg met huisarts eerst langzaam afgebouwd en ben ik uiteindelijk gestopt met paroxetine. De effecten waren verschrikkelijk, vooral ná het weglaten van de laatste 5 mg: opeens voelde ik me weer heftig in een depress[lees meer...]ie afglijden. De huisarts heeft het hier dat ik kennelijk een onderhoudsdosis nodig heb omdat mijn lichaam inmiddels verslaafd is. Het zou kunnen dat ik zonder medicatie verder kan, maar dan moet ik wel eerst een akelige afkickperiode door. Middel inmiddels ernstiger dan de kwaal.

Sertraline (sertraline)

Niet alleen toen ik ermee startte maar ook elke keer dat de dosis werd opgehoogd had ik erg veel last van de bijwerkingen zoals trillen, een opgefokt gevoel, slapeloosheid, dromen die zo echt leken dat ik soms de realiteit niet duidelijk had, maagklachten, geen zin meer in seks en als dat wel het geval is dan lukt het niet... Ook ben ik de eerste keer dat ik na de start v[lees meer...]an de Sertraline een glas alcohol had gedronken vreselijk over de nek gegaan - was twee dagen alleen maar misselijk.

Paroxetine (paroxetine)

Na 7 jaar ‘gevochten’ te hebben tegen een angst- en paniekstoornis, was 2 jaar geleden de koek op. Ik belande in een burn-out en moest zowel lichamelijk als geestelijk herstellen. Ondertussen alles geprobeerd om zo goed mogelijk te herstellen: therapie, rust nemen, sporten etc. Echter sinds vorige maand een enorme terugval gehad. Hierbij besloten om dan toch maar aan d[lees meer...]e medicatie te gaan (was ik absoluut geen voorstander van) en de arts heeft me daarop paroxerine voorgeschreven. Wat een verschil zeg, hier had ik eerder aan moeten beginnen. Al na een geruime week voel ik als het ware dat de storm in mijn hoofd is gaan liggen. Het wordt waarschijnlijk alleen maar beter aangezien het middel nog tijd nodig heeft om volledig te werken. Wel geloof ik dat alleen medicatie geen oplossing is voor het onderliggende probleem, vandaar dat ik ook therapie ga volgen. Maar de medicatie kan absoluut wel mijn brug zijn om het probleem te overwinnen en een stabiele basis te leggen. 10 mg is overigens een lage dosering en ik ervaar naast vermoeidheid en hoofdpijn weinig bijwerkingen.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (4585)
Anticonceptie - overig (3404)
Cholesterol (2673)
Depressie - antidepressiva overig (2478)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2118)
Pijn - morfine-achtigen (2022)
Pijn (1837)
Verslavingsziekten (1741)
ADHD - psychostimulantia (1704)
Bloeddruk - betablokkers (1540)
Maagzuur - protonpompremmers (1469)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1422)
Anticonceptie - eenfase (1260)
Angststoornissen (1043)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1036)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1000)
Depressie - antidepressiva TCA (951)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (895)

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!