categorie

Depressie - antidepressiva SSRI

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Depressie - antidepressiva SSRI

17-09-2019

Escitalopram (escitalopram)

Hallo, Ik zit sinds 2 maanden thuis met een depressie/burn-out. Ben in behandeling bij de haptonoom. Gister weer bij de huisarts geweest en die stelde voor om Escitalopram 10mg te gaan gebruiken, zodat mijn angsten, ('s nachts) veel piekeren, stress, enz, enz, minder worden. Ik ben toevallig op deze site terechtgekomen en ik schrik enorm van de reacties die ik hier l[lees meer...]ees over het gebruik van dit middel. Nu was ik na het lezen van de bijsluiter al een beetje aan het twijfelen, maar ik word niet vrolijk van de reacties hier. Wat zijn ze ontzettend heftig, pfff, wat een ellende. Weet niet goed wat ik er mee moet, wel of niet starten? Ben ook totaal niet bekend met medicijngebruik, ben wel via mijn werk van veel op de hoogte. (werk in de zorg) Graag zou ik jullie reacties tegemoet zien, zodat ik deze kan "gebruiken" bij het afwegen wat ik zal gaan doen. Alvast bedankt en veel sterkte allemaal. Ps: bij stap 2 moet ik mijn mening invullen, maar die klopt niet, omdat ik er nog niet mee gestart ben.
16-09-2019

Chronische depressie

Doet zijn werk, de eerste twee weken veel last van bijwerkingen, later trokken die allemaal weg. Ik heb er nu nog voornamelijk last van als ik ze vergeet. Verwacht geen gigantisch verschil, maar wanneer ik kijk in het grote plaatje, is mijn gevoel wel heel erg verbeterd sinds het begin van de medicatie. Lichtelijk afgevlakt, maar niet heel erg.
15-09-2019

Seroxat (paroxetine)

15-09-2019

Citalopram (citalopram)

Ik ben begonnen met Citalopram vanwege piekeren. Het werkte goed na 9 weken kreeg ik opeens heel veel klachten. Klachten die ik niet had voor dat ik met dit medicijn begon. Ernstige angst en depressie klachten en rare angstige senaties door mijn lichaam. Ik had in die 9 weken opgebouwd van 10 naar 30 mg. Ik ben nu aan het afbouwen maar de klachten gaan niet weg. Heeft iema[lees meer...]nd dit ook meegemaakt? Ben radeloos!

Escitalopram (escitalopram)

Ik had al verschillende medicijnen geprobeerd toen ik esitalopram kreeg voorgeschreven 10mg ... veel te veel ..ik was helemaal suf en dat was iets wat is juist niet wilde ik heb twee kinderen en wil gewoon volt meekunnen over de dag .. zelf gekozen voor vijf Mg en slik deze savonds zodat de piek van sufheid snachts is en ik er overdag fijn en gezellig bijloop! Voor mij [lees meer...]geeft esitalopram net even t vleugje /stofje dat ik mis van mezelf dat mijn depressie/angst aanvallen vermindert .. ben er erg blij mee ! Ik zal dit dan ook blijven slikken !

Paroxetine (paroxetine)

Ik gebruik het middel inmiddels 19 jaar (perioden van 20 mg per dag, perioden van 15 mg per dag en perioden van 10 mg per dag) en ik wil nooit meer zonder! De eerste weken toen ik begon had ik wel behoorlijk wat bijwerkingen (soort “wagenziek” gevoel, duizelig, etc.), maar het effect na een aantal weken is geweldig. Eindelijk rust in mijn lijf! Het enige nadeel vind [lees meer...]ik dat je er een paar kilo (in mijn geval ongeveer 4 kilo) van aankomt en dat ik veel vergeetachtiger ben geworden. Heb om de laatste reden een paar keer geprobeerd het af te bouwen naar 0, maar dan komt het vreselijke gevoel dat ik meer dan 10 jaar in mijn lijf heb gehad weer terug. De bijwerkingen wegen niet op tegen de voordelen, dus weer begonnen en ga geen pogingen meer nemen om af te bouwen naar 0. Zit nu alweer een hele tijd op 15 mg per dag (1,5 tablet van 10 mg) en ben zeer tevreden. Ook gewoon blijven gebruiken tijdens mijn 2 zwangerschappen en 2 mooie gezonde kinderen gekregen. Na de geboortes wel nog 2 dagen in het ziekenhuis verbleven, zodat de kinderen konden worden geobserveerd, maar niets aan het handje. Ook beide kinderen een paar maanden borstvoeding gegeven. Ging prima. Mijn vader en 2 zussen gebruiken het ook al jarenlang, met dezelfde positieve ervaringen.

Lexapro (escitalopram)

2 jaar geleden begon voor mij de ellende.. ik had paniekaanvallen.. Na een tijdje heb ik toch besloten er medicatie voor te willen, ik was nooit bang voor medicatie.. Toen kreeg ik clomipramine voorgeschreven en werd alleen maar erger!! Was mezelf niet, doodsbang.. durfde niks.. kon niet meer slapen echt een hel. Natuurlijk mee gestopt maar de hevige angstklachten die[lees meer...] ik daarvan had gekregen bleven.. van alles geprobeerd.. antipsychotica , pammetjes.. maar niks hielp. Toen ben ik zelf opzoek gegaan en begon aan de mirtazapine die ik eerder gehad heb. Dat hielp meteen slapen! Maar niet met de angst. Toen kreeg ik eeb nieuwe psychiater en die zei dat ik nooit zulke sterke medicatie als clomipramine had mogen hebben ivm het sterke reageren in het verleden op het kleine zusje amitriptiline.. Dus ik kreeg lexapro.. begon met 3 druppen. Bijwerkingen waren in het begin vervelend, maar niet te vergelijken met clomipramine..(waar ik ptss van heb opgelopen) Ik slik nu ongeveer een jaar Lexapro. Geen paniekaanvallen meer . .. minder angst! Ben nu nog aan het ophogen, dus mijn tip als je gevoelig bent doe het rustig aan op je eigen tempo. Voel me nog vaak nerveus en onrustig.. maar ik heb geen paniekaanvallen meer.. Nu word ik behandeld voor de ptss doormiddel van emdr. Maar de paniekaanvallen zijn weg! Voel soms wel eens de sensaties, maar valt niet meer in paniek! Echt een verademing. Ben er nog lang niet, maar dankzij Lexapro heb ik het gevoel dat ik weer een kans krijg.. een beginnetje. Ik kom weer buiten en zelfs alleen!!( wel in de buurt) maar toch.. alleen!! Nooit verwacht dat ik dat ooit weer zou kunnen! Ben je gevoelig? Is dit echt een aanrader! Je kunt rustig opbouwen doormiddel van druppen, zelf kreeg ik er lorazepam bij om de bijwerkingen draagbaarder te maken ivm het verleden met clomipramine.. Succes iedereen!!
12-09-2019

Escitalopram (escitalopram)

Vanwege grote angst en lichte depressie, dit medicijn voorgeschreven gekregen. Angst is na een aantal weken wel grotendeels weg, maar voel me ook afgevlakt. Belangrijkste probleem was echter dat ik vanaf 10 mg last kreeg van continu negatieve gedachtes over de mensen die ik op straat zag. Heel vervelend. Ook verdween mijn libido bijna geheel. Het medicijn helpt wel tegen [lees meer...]angst, maar ik vind de bijwerkingen onacceptabel en nu na een jaar stap ik over op een ander middel om te kijken of dat beter te verdragen is.
12-09-2019

Fluoxetine (fluoxetine)
Chronische depressie

Geen goede ervaring mee. In het begin wel maar na paar weken heel veel bijwerkingen. Nergens geen zin in of geinteresseerd geen eetlust gewichtsverlies. Nog depressiever geen conditie meer.suicidale gedachten geheugen gaat erg achteruit. En nog veel meer bijwerkingen in mijn geval. Ik ben nu accuut gestopt al werd het afgeraden. Na gebruik van meer dan 15 jaar. En[lees meer...] moet heel eerlij zeggen dat ik deze troep nooit meer wil. Ik heb me sinds mensenheugenis niet meer zo geweldig goed gevoeld . Geen depressie meer eetlust enorm lichaamsgewicht neemt toe was 25 kilo afgevallen. Gelukkig weer bijna terug, enorme eetlust. Mijn levenslust was helemaal verdwenen en zat de hele dag van in de ochtend tot in de avond op de bank en maar roken achter elkaar. Mijn leven is weer helemaal terug ben gelukkiger dan ooit,sinds ik ben gestopt. Dit telt voor mij en zegt dan ook niets over een anders die dit medicijn gebruikthe.
11-09-2019

Sipralexa (escitalopram)

Ik heb deze medicijnen gekregen van de psychiater. Ik had echt wel veel bijwerking en de pijnlijke borsten vanwege het prolactine gehalte dat verhoogt was, heeft me doen besluiten om ermee te stoppen. Ik ben overgestapt naar homeopathische middelen met de nodige therapie Ik heb het maar een maand en een half genomen en ben blij dat ik niet meer neem want voelde me niet e[lees meer...]cht veel beter. Slapen was echt wel een probleem en het libido zakt volledig weg en het gevoel ook.

Paroxetine (paroxetine)

Heel veel last van faal angst en paniek, sociale angst, snel hartkloppingen. Na een week voelde ik al enorme verbetering. Veel minder stress in mijn lijf. Geen bijwerkingen. Wel meer eetlust. Maar niet veel aangekomen. Hooguit 2 kg. Geen hartkloppingen meer. Geen schrikreacties. Veel zelfverzekerder. En me minder druk maken om wat anderen denken. Een hele opluchting.

Citalopram (citalopram)

Ik ben begonnen met 20mg, wat eerst prima werkte, maar toen door gewenning ben ik omhoog gegaan naar 30mg. Helpt bij mij zeker bij mijn stemmingsklachten (hoewel ik ook in therapie ben, dus dan is het altijd een combinatie).

Cipramil (citalopram)

Omdat ik allergisch ben voor hulpstoffen tabletten druppels gekregen. Na 20 minuten helder in hoofd maar bijwerkingen startten ook meteen. Darmen lieten alles los, voelde het zelf niet altijd. Eerste 3 dagen erg misselijk en gevoel een marionet te zijn omdat ledematen eigen leven leden. Avond van de 3e dag wegzakken, verward, huid branderig, luchtbellengevoel door hele lij[lees meer...]f, benauwdheid, gevoel alsof keel dichtkneep. Op de HAP extra antihistamine gekregen en moest acuut stoppen. Ook na stoppen nog paar dagen lijf van slag. In overleg met psychiater de antidepressivatest aangevraagd. Nu wachten op die uitslag en hopen op een medicijn waar ik niet zo heftig op reageer.
06-09-2019

Citalopram (citalopram)

Bij mij lijkt niets te helpen,slik al jaren oxazeoam,citalopram,mirtazapine en quetiapine!sinds enkele mnd.citalopram verhoogd van 20 naar 30 mg.,maar mijn angsten en paniekaanvallen worden steeds groter,ben er elke dag doodziek van en kan nog nauwelijks de deur uit,en woon alleen

Escitalopram (escitalopram)

Ik gebruik nu al 1,5 jaar escitalopram vanwege angst en paniekstoornis en ik ben erg tevreden. Het helpt ontzettend goed. Het enige nadeel is dat ik krachtverlies heb gekregen. Qua bijwerkingen was ik de eerste 3 weken zo high als een kanarie maar verder niks ernstigs.

Sertraline (sertraline)

Escitalopram (escitalopram)

Dit middel voorgeschreven gekregen voor depressie/angst. Gestart met 5mg, over 10 mg tot nu 15 mg. Helse opstart: verhoogde angst, enorme misselijkheid, geen eetlust, braken en dit gedurende zeker 4-5 weken. Tijdelijk 7 weken Xanax retard 0,5 mg bijgenomen. Nu na ruim 3 maanden kan ik eindelijk zeggen dat mijn angsten weg zijn en de innerlijke rust teruggekeerd is. Ook[lees meer...] alle hevige bijwerkingen van in het begin zijn zo goed als verdwenen nu het middel is ingewerkt. Achteraf bekeken was het de moeilijke opstart waard, maar het was behoorlijk doorbijten en dag per dag proberen doorkomen.
03-09-2019

Lexapro (escitalopram)

Nu 1 week aan de escitalopram (lexapro) ivm angst en paniek, ik heb het medicijn in druppelvorm om het langzaam op te bouwen, zit nu op de helft 5mg gaan naar 10mg, tot nu toe eigenlijk geen bijwerkingen gehad. Ik was ontzettend bang om het te nemen ivm nare bijwerkingen maar het valt me (tot nu toe) eigenlijk hartstikke mee, ik merk gedurende de dag dat me stemming iets [lees meer...]schommelt sinds een dag of 3 maar dat is te verwaarlozen. Ik hoop dat ik in deze flow blijf gedurende de opbouwfase, en als het dan ook nog uit eindelijk zijn werk gaat doen ben ik helemaal happy.
02-09-2019

Paroxetine (paroxetine)

Paroxetine hielp in het begin vrij goed, het bracht me erg tot rust. Na bijna 2 jaar gebruiken voelde ik me neerslachtig worden omdat ik geen goede emoties meer kon ervaren, alles werd wat gewoontjes... bovendien kreeg ik fel last van tintelende, pijne benen net voor het slapen gaan. Hiervoor kreeg ik medicatie. De medicatie hielp in het begin maar als snel werd mijn pijn [lees meer...]'resistent' tegen de medicatie. Na 2 jaar na de stopzetting van Paroxetine kom ik erachter dat dit medicijn het rusteloze benensyndroom fel kan versterken. Nooit neem ik deze medicatie nog.
01-09-2019

Zoloft (sertraline)

Na jarenlang met een angst en paniekstoornis te hebben geleefd en 9 verschillende medicijnen geprobeerd te hebben kreeg ik Zoloft voorgeschreven, dit middel heeft me mijn leven terug gegeven 💪 echt alle angst en paniek klachten zijn verdwenen 💪 ik heb weer een heerlijk leven 👌 Thanx Zoloft 👍
01-09-2019

Cipramil (citalopram)

Depressie door verschillende oorzaken, voor jullie niet relevant. Na in name cipramil had ik na enkele dagen al resultaat. Na enkele jaren werkte het naar mijn inziens niet meer. Uit mijn eigen cold turkey afgekickt, daarna voelde ik mij weer als herboren.

Brintellix (vortioxetine)

Na heel wat ssri's te hebben geprobeerd deze als laatste mogelijkheid gekregen van de dokter . Werkt voor geen meter bij mij . De angstaanvallen zijn er nog steeds . Van de andere ssri's die ik nam werd ik moe maar van deze niet . Echter is de jeuk een vervelende bijwerking . Volgende maand terug naar dokter .

Citalopram (citalopram)

Eerste 4 werken verergerde mijn angst en paniek klachten. Maar daar staan SSRI’s om bekend, al blijft het heel vervelend en lastig. Begonnen, naast therapie om te herstellen van een burn out. Voelde mij na een week of 4/5 beter, al weet ik niet of dit door het herstellen kwam of de citalopram. Naar mijn idee heeft het wel enigszins geholpen, maar uiteindelijk overgest[lees meer...]apt naar paroxetine; welke beter schijnt te helpen bij angst en paniek.

Paroxetine (paroxetine)

Vorige week van citalopram 20mg (sloeg niet goed aan) overgestapt naar 20mg paroxetine. Oorspronkelijk medio april met citalopram begonnen ivm een burn-out waardoor angst/paniek ontstond. Omdat ik al gewend was aan een SSRI hoefde ik niet af en op te bouwen. Lichte bijwerkingen; erg moe, beetje wazig en soms misselijk. Verder niet. Liever wat bijwerkingen dan de hele[lees meer...] dag angst/paniek/geen eetlust vd stress. Voel me wel al veel meer ontspannen en relax. Een bekende van mij slikt al 5 jaar 10Mg paroxetine en is daar zeer tevreden mee. Geswitcht omdat ik een terugval kreeg en mijn klachten op geen enkele manier werden gedempt.

Chronische depressie

Sinds ongeveer 15 jaar ben ik aan de slag met chronische depressie klachten. Verschillende alternatieve behandelingen hebben wel wat geholpen maar altijd weer terugval. Serotonine heb ik 5 maanden gebruikt, minder piekeren (fijn) en ook minder diepte in mijn gevoel (niet per se fijn), maar hielp niet blijvend (weer flinke terugval). Venlafaxine 10 weken, hielp wel, maar ik[lees meer...] kreeg flinke slaapproblemen en ik kreeg diagnose bipolair II, contraindicatie. Van de escitalopram merkte ik eigenlijk weinig. Wel een soort verandering in smaak, steeds een vieze smaak in mijn mond, en eetlust (geen). Ook ben ik 4 a 5 kg aangekomen, weet niet of dat door de e kwam of door het lusteloze bankhangen door de terugval in combi met hitte en zomervakantie van de kinderen = gebrek aan structuur. Ook sliep ik de 2e helft van de nacht heel licht, vaak wakker om 5u, 6u, 7u, soms begon die estafette al eerder. De laatste weken heb ik de dubbele dosering genomen, nog steeds geen werking. Nu ruim een week gestopt, geen noemenswaardige onttrekkingsverschijnselen. Wel hoofdpijn, misselijk, heel moe vanaf na de middag, hoewel mijn stemming wat is verbeterd door start school deze week, dat lucht op (ik krijg nu onderzoek naar onderliggende persoonlijkheidstrekken en mogelijk autisme, op eigen aangeven, ik ben een vrouw bij vrouwen is autisme ondergediagnosticeerd). Ook ervaar ik weer meer emoties (flinke huilbui en ruzie hoort daar ook bij maar vind ik minder erg dan lusteloze "niets") en begin ik weer te dromen, voelt ook als goed, verwerken en voelen van emoties in plaats van onder een putdeksel. Gisteren lag ik rond 17.00 voor pampus op de bank, te wachten tot de dag voorbij was, ik mocht eten koken en naar bed, toen ik een soort kramp in mijn hartstreek voelde. Toch mijn bloeddruk maar eens gemeten: 180/100. Wel echt te hoog. Vanmorgen vroeg weer gemeten: zelfde. Geen idee of er samenhang met het medicijn is (probeer Internet en deze ervaringen daarop te doorzoeken, maar nog niet gelukt), maandag toch maar met de huisarts bellen. Bij beide kinderen heb ik pre eclampsie gehad, zwangerschapsvergiftiging, gaat ook met hoge bloeddruk gepaard. Heeft iemand anders ervaringen met veranderde bloeddruk en (stoppen met) dit medicijn? Reageer ajb, dan krijg ik bericht. Dank =)
28-08-2019

Escitalopram (escitalopram)

Dit medicijn bezorgde me hevige hoofdpijn vanaf de middag waardoor ik niet meer kon functioneren. Daarbovenop was ik enorm misselijk en duizelig. Ging maar niet over. Dit medicijn past niet bij mij. Wel al veel succes verhalen gehoord van anderen.
27-08-2019

Fluoxetine (fluoxetine)

Vandaag is de 12de dag dat ik dit medicijn gebruik. Voorheen heb ik fluoxetine ongeveer een jaar gebruikt en heb ik er heel veel baat bij gehad. Omdat mijn angststoornis weer zeer aanwezig werd, gepaard met paniekaanvallen, heeft de dokter mij dit medicijn voorgeschreven. Ik durfde het bijna niet te gebruiken, aangezien ze al duidde op dat de eerste 2 weken mijn klachten e[lees meer...]rger konden worden. Inmiddels weet ik niet meer wat ik met mezelf aanmoet. Ik heb paniekaanvallen van uren lang en ben op dat moment het besef van de realiteit kwijt, ik zit alleen maar in mijn hoofd. Ik gebruik oxazepam om mijn lichaam af en toe wat rust te geven. Al 3 kilo afgevallen en ik krijg niks binnen. Geen honger, niks. Ik heb geen idee hoe ik deze dagen door moet komen en ben heel afhankelijk van de mensen in mijn omgeving. Zometeen een afspraak bij de dokter om aan te geven dat dit niet langer meer zo gaat..
25-08-2019

Posttraumatische stressstoornis (PTSS)

4 jaar aan de medicatie gezeten. De ene keer 10 mg op toppunt 40 mg citalopram. In mei gestopt ivm nieuw werk. Eerste 2 weken heel zwaar gehad echt afkicken daarna super veel energie en goed slapen. Na 4 weken ging het langzaam achteruit. Laat van spierspanning, stijve kaken heel veel angst om alles om mij heen en weer nacht merries. Binnen 3 weken compleet afgegleden naar[lees meer...] niks kunnen angst huilbuien en boosheid. Sinds 8 dagen weer begonnen met 10 mg. Wat een hel zeg! Moet er door heen elke dag contact met huis arts. Zo angstig dat ik niet alleen durf te zijn. Mijn netwerk heeft het zwaar en gun ze dit echt niet. Na 5 dagen wel eindelijk door kunnen slapen en langzaam meer trek en minder misselijk, wel veel last van hartkloppingen en vooral s ochtends paniek en huilbuien. Nog steeds erger negatieve gedachten. Toch hoop ik dat het aanslaat zoals de jaren ervoor. Toen lukte mij het wel met moeite om 20 uur per week te werken. Heel regelmatig leven hielp mij om het vol te houden. Geloven dat andere voor mij klaar staan en ik voor hun. Ik adviseer echt goed contact te houden met mensen om je heen als je begint. Je weet nooit hoe je er op reageert. Ik heb trouwens chronische ptss al vanaf mijn 18de.
24-08-2019

Aanhoudende depressie
24-08-2019

Borderline persoonlijkheidsstoornis

Therapie alleen was (jammer genoeg) niet voldoende om mij te helpen. Ik bleef last hebben van stemmingswisselingen en een opgejaagd gevoel. Toen mijn partner zei dat hij niet langer meer met mij kon samenleven in deze toestand, heb ik aan de bel getrokken bij mijn psychotherapeut. Er werd direct een afspraak bij de psychiater geregeld. Citalopram werd voorgeschreven. Ik be[lees meer...]n altijd huiverig geweest tegenover medicatie en nam de tabletten dan ook met tegenzin voor het slapengaan in. De eerste paar weken werd ik misselijk wakker, maar dit was te doen. Na 2 maanden werkte het medicijn optimaal en waren de bijwerkingen verdwenen. Wat een wereld van verschil! Mijn kwaliteit van leven is aanzienlijk verbeterd en ik kan weer genieten. Ook mijn partner is zeer te spreken over de vooruitgang. Spijt dat ik jaren lang medicatie geweigerd heb!

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (4776)
Anticonceptie - overig (3503)
Cholesterol (2761)
Depressie - antidepressiva overig (2561)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2183)
Pijn - morfine-achtigen (2084)
Pijn (1888)
Verslavingsziekten (1797)
ADHD - psychostimulantia (1793)
Bloeddruk - betablokkers (1574)
Maagzuur - protonpompremmers (1493)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1427)
Anticonceptie - eenfase (1310)
Angststoornissen (1110)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1056)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1054)
Depressie - antidepressiva TCA (980)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (915)