ervaringen per categorie

Depressie - antidepressiva SSRI

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Depressie - antidepressiva SSRI

Paroxetine (paroxetine)

Ik had ernstige angst en paniekaanvallen. Bijvoorbeeld; met autorijden in de file staan. in de stad langs hoge gebouwen lopen. waar veel mensen aanwezig zijn. alleen zijn. als er iets plotseling op je af komt. voor de dood. Ik gebruik het medicijn (Paroxetine 20 mg.) nu vanaf het jaar 2000. Al mijn angst en paniekaanvallen zijn totaal verdwenen, ik gebruik 1 tablet per dag[lees meer...], terwijl het maximale gebruik 3 tabletten per dag is. Ik ben 1 maal gestopt met het medicijn voor de duur van 7 maanden, na die 7 maanden kwamen de aanvallen weer terug. toen heb ik samen met de huisarts besloten om niet meer te stoppen, ik neem tot heden nog steeds 1 tablet per dag. Ik voel mij perfect, ik kan alles weer doen, ik rij auto, motor, heb nergens geen last meer van. P/s; tot slot, als je het medicijn voor de eerste keer gebruikt worden de angstgevoelens erger, na 4 tot 6 weken voel je pas de werking ervan, in die weken kreeg ik zelfmoordneigingen en ik moest er zonder begeleiding doorheen zien te komen, achteraf gezien vond ik dat een hele kwalijke zaak. Goede raad: gebruik je het voor de eerste keer, vraag begeleiding. Mensen die hetzelfde probleem hebben, wens ik veel sterkte en genezing toe en het belangrijkste: god bless!

Autisme

het helpt mij zeer goed tegen angstige gedachten tijdens rustmomenten. bv als ik op bed lig of veel alleen thuis zit. het zorgt ervoor dat ik mindar mensschuw ben geworden.
21-02-2017

Citalopram (citalopram)

Enorme jeuk volgens mij door de citalopram. Hiervoor 8 jaar paroxetine, veel te snel afgebouwd. In september naast Quetiapine (inmiddels gestopt) Citalopram gekregen, startdosis 20mg. Ik had t gevoel in de fik te staan en kon niet meer stil liggen in bed, dus niet meer slapen. Nu nog slechts 5 mg ,op eigen houtje afgebouwd van 10 naar 5. Hoop snel te stoppen. Als ik tot ru[lees meer...]st kom of gewoon wil genieten, voel ik een branderig laagje in mn hele romp lijkt een soort jeuk. Weet niet of t van de citalopram komt of nog steeds ontwenning is van de 8 jaar paroxetine die ik veel te snel heb afgebouwd. Ik wil van de AD af. Nu CGT en Mindfulness, daar wil ik t mee doen. Iemand zelfde ervaring?
21-02-2017

Lexapro (escitalopram)

Ik slik nu als sinds enige tijd (4/5 jaar) Lexapro. In het begin kreeg ik continue een generieke versie hiervan. Dat leverde constant hoofdpijn op stemmingswisselingen en wazigheid in mijn hoofd. Met veel moeite heb ik het origineel verkregen via de apotheek, de specialist en later de huisarts schreven het wel voor alleen de apotheker bepaalde nog. Nu met het origineel heb[lees meer...] ik geen last meer van deze symptonen, alleen wel last van: beroerd voelen altijd (elke dag), lichte obstipatie, overgewicht (vreetbuien). Dit viel me eerder nooit op omdat ik meer last had van de andere klachten. Oja en ik ben altijd moe. Kan de hele dag wel slapen en s nachts wakker paar x per nacht naar de wc. Tegen mijn angsten/depressie helpt het en wil al een tijdje afbouwen. Maar dat durf ik nog niet.
19-02-2017

Paroxetine (paroxetine)

ik slik het nu bijna 8 weken, en dacht dat ik me wel beter voelde, maar na 3 dagen, een terugslag. Word wakker en meteen tegen alles opzien, last van mijn maag. Toch zegt de huisarts, doorgaan. Moet ik de dosis verhogen naar 30 mg. ik ben ten einde raad. Wie heeft er ook ervaringen, dat het een hele tijd duurt, voor dat het werkt? En is het normaal dat je een terugslag kri[lees meer...]jgt?
19-02-2017

Citalopram (citalopram)

Eerste twee weken waren zwaar. Waarschijnlijk ook omdat ik eindelijk de keuze voor AD had gemaakt en het zo nodig had dat het leven wat lichter zou zijn. Na die eerste twee zware weken werd ik me tijdens autorijden ineens bewust van de wereld om me heen. Ik zag weer alles, echt zien in plaats van het depressieve staren. Toen pas voelde ik hoe er constant een filmpje angst [lees meer...]over alles heen had gelegen. Het overal tegenop zien was al een stuk verminderd. Na 5 weken merkte ik ook effect op stemming. Mijn omgeving merkte het ook op. Nu, een klein jaar later, ben ik aan het afbouwen. Factoren die een negatief effect hebben op mijn stemming heb ik met behulp van AD kunnen veranderen (oa ander werk, andere woonomgeving). Mijn veerkracht heb ik terug. De bijwerkingen van AD wegen wat mij betreft niet op tegen de effecten. Zeker kun je je ook rot voelen over teveel gewicht maar dat is niks vergeleken met het psychisch lijden waar ik mee te maken had. Het zijn mijn 'levenslust'-kilo's die ik met heel veel liefde meetil. Met heel veel liefde, want ik kan weer liefde voelen!
16-02-2017

Fevarin (fluvoxamine)
Agorafobie

Voorgeschreven gekregen voor agorafobie gepaard gaande met angst en paniek stoornissen. Na een hele lange tijd van alles geprobeerd te hebben, is dit eigenlijk tot nu toe het beste medicijn wat enigzins helpt.
12-02-2017

Sertraline (sertraline)

Escitalopram (escitalopram)

Ik heb jaren aan de citalopram gezeten. Dat ging zo goed dat de huisarts graag wilde dat ik ging proberen af te bouwen. Tussentijd gaf ik aan dat het niet goed ging met mij. Moest even doorzetten was toen als reactie. Uiteindelijk daardoor later 1.5 jaar thuis gezeten, kwam de deur niet meer uit. Daarna verschillende soorten geprobeerd, maar niks hielp echt. Weer terug naa[lees meer...]r de citalopram, werkte helaas ook niet meer bij mij, omdat ik er helemaal vanaf ben geweest, ben ik er helaas immuun voor geworden. Sindskort nu aan de escitalopram. Gisteren, ook al zit ik er echt nog maar kort aan, voor het eerst weer eens zelf in mn eentje ondernomen om in t dorp te gaan shoppen.. dit had ik in hele lange tijd al niet meer alleen gedaan, dus best trots op mezelf en toch een teken dat het de juiste richting op gaat. heb wel in begin enorme angsten en vloog me echt aan en bang voor wat zou gebeuren, zweetaanvallen, etc. hoop echt dat de escitalopram voor mij wel gaat werken na aantal jaren zoeken wat bij mij past. ik zit nu op 10 mg en eerst even aan kijken hoe dat verder verloopt.

Paroxetine (paroxetine)

Omdat ik van kind af aan al deal met depressies mocht ik op mijn 18e beginnen aan Paroxetine. Niet geheel zonder risico's. Inmiddels ben ik cold turkey gestopt met dit medicijn. Ik slikte 20 mg op een dag en na meerdere afkickpogingen omdat de bijwerkingen mij bijna heftiger werden dan zonder medicijnen. Zoals tijdelijke onvruchtbaarheid (meerdere malen niet ongesteld gewe[lees meer...]est) dat hoort niet als je 19,20 jaar oud bent. De medicijnen sloegen na 4 weken aan. Na 4 weken vreselijk ziek te zijn geweest. Ik voelde mij voor het eerst in mijn leven goed, gelukkig en in staat om dingen te ondernemen. Dit werd op een gegeven moment zo heftig dat ik een totaal ander persoon was. Waar ik normaal hooguit 1 x in de week iets kon ondernemen , deed ik meerdere afspraken op een dag plannen. Moe? Dat werd ik allang niet meer. Ik ging door en door tot dat het mij teveel werd en de klachten kwamen van de medicijnen. Mijn depressie leek weer door mijn paroxetine heen te komen. Ik besloot om te stoppen, afbouwen was het plan. Dit mislukte 2 x omdat de afkickverschijnselen verschrikkelijk waren. Ik ben cold turkey gestopt en ben meerdere malen flauw gevallen. Maar ik ben maar al te blij dat ik van deze rot medicijnen af ben! Ik heb inmiddels leren leven met het feit dat ik waarschijnlijk nooit echt gelukkig ga zijn. Nu 2 maanden van de medicijnen af. Heb ik nog steeds afkickverschijnselen waaronder enorme paniekaanvallen. De belemmert mijn dagelijkse leven nu. Ga naar je arts/psycholoog/psychiater als je wilt afkicken en doe het niet zelf!! En denk ajb 10 x na om met deze medicijnen te starten.
08-02-2017

Prozac (fluoxetine)

na heel veel verschillende medicijnen te hebben gebruikt (cymbalta, anafranil, depakine enz) lijkt de prozac in combinatie met Zyprexa goed te werken. Godzijdank. Het was de laatste optie wb medicatie- daarna kwam ECT in beeld.
07-02-2017

Escitalopram (escitalopram)

Na meerdere miskramen kreeg ik een depressie en had ik zware angsten. Ik wilde het altijd zonder medicatie proberen te overwinnen tot ik een zware paniekaanval kreeg en niet meer kon bewegen. Ik moest eerst beginnen met 5 mg. Na wat uitproberen tussen een inname 's morgens of 's avonds bleef ik het 's ochtends innemen. In het begin had ik een droge mond,misselijkheid,zwete[lees meer...]n en lichtjes diarree. Dat vond ik nog niet zo erg. Maar ik heb me de eerste 3 weken veel depressiever gevoeld met zelfmoord gedachten. Volgens mijn huisarts ging je je eerst veel slechter voelen vooraleer je beterschap voelde. Wat heb ik afgezien. Maar ik bleef de medicatie nemen want ik geloofde erin. Ik neem het nu 6 weken en ik begin me echt goed te voelen. Ik ben zo blij dat ik heb doorgezet.
04-02-2017

Fluvoxamine (fluvoxamine)

Ik slik dit medicijn tegen depressie/angst/dwang. Ik slik 100 mg per dag. Heb dit in 2004 een jaar geslikt en in twee weken afgebouwd. Is goed gegaan. Daarna in 2009 tot juni 2016 geslikt en in 4 mnd afgebouwd. Na 3 weken stoppen kwamen de klachten in alle hevigheid terug en ben ik weer gaan opbouwen tot 100 mg. Eerst 25 mg, toen 50 mg (arts wilde dit om te kijken of ik me[lees meer...]t minder toekon).Toen ik weer op 100 mg zat werden de heftige dips vrij snel minder diep maar angst was er nog. Nu na 7 weken merk ik dat de angst ook verdwenen is en daarmee de dwang ook een stuk minder (ik heb alleen gedachten geen handelingen). Voor mij maakt dit medicijn een wereld van verschil en heb behalve bij opbouw geen last van bijwerkingen. In het begin en bij verhogen wel last van bijwerkingen. Maagklachten, kokhalzen maar dit verdween na een week. Toename angst is moeilijk te zeggen aangezien dit ook 1 vd redenen is dat ik het slik
03-02-2017

Citalopram (citalopram)

Na op een nacht in 2014 een enorme angststoornis gehad te hebben (voor die tijd mankeerde ik niets!) werd ik langzaamaan depressief. Heb na een bezoek aan de huisarts Venlafaxine 75mg voorgeschreven gekregen en was het de bedoeling dit op te bouwen naar minstens 150 mg. Zelfs de helft van 75 mg kon ik niet verdragen en had zeer veel en heftige bijwerkingen. Uiteindelijk na[lees meer...] wat uitprobeersels terecht gekomen bij de psychiater. Ik was zeer gevoelig voor bijwerkingen en kreeg in eerste instantie Citalopram Actavis in druppelvorm voorgeschreven. Dan kon ik langzamer opbouwen om daarna over te stappen op pillen. Dit was voor mij een redelijk succes en kon ik redelijk functioneren. Ook heb ik via de GGD een cursus Mindfullness training gevolgd die mij bij het herstelproces zeer geholpen heeft. Ik voel me al 2 jaar goed tot zeer goed en wil nu van het medicijn af. In overleg met de Psychiater doe ik dit ook langzaam en gebruik nu een pilletje van 10 gram aangevuld met 4 druppels (is 18mg bij elkaar) Dit heb ik de afgelopen 2 weken gedaan en voel mij nog steeds goed. Nu heb ik weer een druppel minder en zit nu dus op 16 mg en doe dit ook weer 2 weken. Zo hoop ik op een zeer langzame manier af te bouwen tot nul. Ik zal mijn best doen om mijn verloop van tijd tot tijd te melden. Misschien nuttig voor anderen.
02-02-2017

Escitalopram (escitalopram)

Ik heb dit medecijn gedurende 2 maanden genomen, voor wat betreft de behandelingen van mijn angsten (piekeren na een jaar behandeling van mijn vrouw voor borstkanker) en ook wel depressie. Het heeft hiermee zeker geholpen, maar na 2 maanden waren alle bijwerkingen (diarree, braakneigingen, duizeligheid, verstoorde eetlust (meestal geen, soms heel veel), slecht slapen, v[lees meer...]ermoeidheid) nog altijd even hard aanwezig, zelfs al nam ik toen nog steeds de halve (5mg) dosis, omdat bij de volledige dosis deze nog erger waren. Wat voor nut heeft het om je beter in het hoofd te voelen als je je steeds ziek voelt door de medicatie ? De bijwerkingen waren nog zelfs erger met het generisch product (TEVA), iets minder met het merkproduct (sipralexa). Na 2 maanden heeft de huisarts mij Fluoxetine voorgeschreven, dit is echt een verademing, eigenlijk geen noemenswaardige bijwerken (beetje duizelig de eerste dagen maar dit was snel weg, was na 2 maanden op escitalopram nog veel duizeliger met halve dosis). De Fluoxetine is misschien net iets minder efficient voor de behandeling van mijn klachten, maar dit is nog te vroeg om te zeggen na 2 weken gebruik. Een paar dagen was de moraal misschien iets minder door de overschakeling maar zeker te doen. Mijn vrouw neemt al jaren Escitalopram zonder al deze bijwerkingen, dus ik zal misschien een uitzondering zijn.
31-01-2017

Escitalopram (escitalopram)

Beste... Heeft er al iemand oorsuizingen gekregen als bijwerking? Ik neem nu nog maar 6 halvekes en na 2 halvekes heb ik precies in me hoofdgestoken dat ik oorsuizingen heb.. maar ik ben niet zeker of het van die ecitalopram komt.. Groetjes
31-01-2017

Paroxetine (paroxetine)

Stopte in maart met medicatie, zonder af te bouwen. In mei kreeg ik last van slapeloosheid en lichte pijn in de onderbuik. In juni verergerde de buikpijn en werd ik steeds misselijk. In de maand erna werden de buikpijn en misselijkheid enorm hevig. Ik kon absoluut niet meer functioneren. Daarna weer paroxetine genomen, na ruim 1,5 week verdwenen de klachten.
30-01-2017

Fluoxetine (fluoxetine)

Werkt perfect, had mezelf weer teruggevonden. Meer energie, gedachtes konden nu eindelijk bijgedraaid worden. In combinatie met therapie werkt het perfect alleen de bijwerkingen bij mij waren te erg. Woedeaanvallen vooral op verbaal niveau. Verder nog steeds onmogelijk om in slaap te vallen binnen 3 uur na het in bed gaan, wel heel de dag moe. Nu sinds een paar weken niets[lees meer...] meer ingenomen, werking is weg maar bijwerkingen zijn er nog steeds. Oftewel voor degene die geen last heeft van de bijwerkingen is het een perfect middel

Citalopram (citalopram)

Sinds mijn vijftiende af en aan depressief geweest, sinds september 2013 in die mate dat ik via de huisarts en later psychiater Citalopram voorgeschreven kreeg. Ooit begonnen met 10mg en nu uiteindelijk beland op 40mg. Ik durf me niet te wegen maar weet dat ik twee kledingmaten gegroeid ben. Daarnaast ernstig vermoeid, concentratieproblemen en 'wazig', tot op het punt dat [lees meer...]mijn werkgever mij een 'zombie' noemde en heeft gedreigd met ontslag als ik mijn werk niet beter ga doen. Nog steeds depressief en bij tijd en wijlen suïcidaal, maar ik durf niet te denken hoe erg het was geweest als ik dit middel niet had gekregen. Voel het meteen als ik het vergeet in te nemen. Geen ideaal middel, maar zonder was ik er niet meer geweest.

Escitalopram (escitalopram)

Ik weet niet wat te zeggen. Ik heb angst die mijn leven kleiner is geworden elke dag vervelende combinaties licht gevoel in mijn hoofd en angstgevoelens, alsof ik niet echt in mijn lichaam leef. Iets wat ik niet kan begrijpen. Ik heb alle onderzoeken gedaan waar artsen niets terug vinden. Altijd ben ik positief, vanwaar het komt weet ik niet. Is er iemand die ook dezelfde[lees meer...] klachten heeft?

ADD

Het spul helpt wel maar heeft bij mij ook veel bijwerkingen. Zoals erg veel zweten, gewichtstoename van 35kg, elke week een aantal dagen hoofdpijn (voorheen nooit), afwijkende leverwaarden, laag libido, veel vaker diarree en elke nacht wel een paar keer wakker dus veel slaap te kort. Voor je hoofd werkt het prima maar voor de rest van je lijf absoluut niet.
27-01-2017

Escitalopram (escitalopram)

Mijn bijwerkingen van dit middel zijn vervelend. Ik heb vaker aangegeven dat het middel Escitalopram weinig of niets voor me deed. Na een ernstig voorval acuut overgestapt op een ander middel waarvan het effect tot nu toe iets beter lijkt te zijn. Bij die overgang een rustgevend middel gebruikt.
27-01-2017

Citalopram (citalopram)

Ik gebruik citalopram voor mijn angst. Ik ben begonnen met 10mg in de eerste week, bijwerkingen waren redelijk te doen, erg moe/duf, stijven kaken, diarree, misselijk, somber gevoel. Het hielp echter na 2 dagen al enorm tegen mijn angsten! Week 2 overgegaan op 20mg, helaas leverde dit enorme klachten op, alle klachten die ik al had 3 maal zo heftig hierbij kwam ook de bi[lees meer...]jwerkingen slapeloosheid,huilbuien, depressie , rusteloze benen en armen, en een enorme drang aan suïcidale gedachten. Dit duurde al met al 2 weken hierna nam het langzaam af (ik kan oprecht zeggen , dat waren de ergste 2 weken uit mijn leven, met name de suïcidale gedachten en huilbuien). Na 4 weken begon ik eindelijk weer mezelf te worden exclusief de angst die op de voorgrond lag dan natuurlijk, want wat helpt de medicatie daar goed voor! Momenteel zit ik in week 5/6 en heb ik buiten de slapeloosheid, pijnlijke kaken en bewegelijke benen nergens meer last van. Wat je ook doet mensen: Houd vol alsjeblieft, stop er niet mee tot week 5/6 en blijf jezelf eraan herinneren dat de heftigheid van je klachten een bijwerking is! Heel veel succes allemaal, en geniet van alles wat dit medicijn je meegeeft na de bijwerkingen hel, het is het absoluut waard!
26-01-2017

Moeheid

Lieve mensen. Ik ben een jonge dame van 26, die altijd vol energie was en vrolijk. Ben nu ongeveer zo 2,5 jaar ziek. Met enorme vermoeidheidsklachten, ik ben dagelijks dan ook echt niet vooruit te branden. Mijn lichaam is niet in staat om veel dingen te kunnen doen. Heb allerlei verschillende onderzoeken gehad en heel breedt bloed geprikt dat was allemaal goed. 'Maar to[lees meer...]ch ben ik zo vermoeid dat ik dagelijks niet eens kan functioneren. Sinds kort bent op de advies van mijn psychiater aan Citalopram begonnen, in de hoop dat het mijn vermoeidheidsklachten weg gaat nemen en mij meer energie gaat geven. Ik ben begonnen met de dosering van 4 Mg, echt super laag dus. Ben nu ongeveer zo 4 weken bezig. Ik moet eerlijk zeggen dat het me hartstikke zwaar bevalt. Ik slaap er wel heerlijk van. 'Maar s'ochtends mijn bed uitkomen dat lukt me echt totaal niet. Na 3 uurtjes bezig zijn op een dag ben ik al zo uitgeput dat mijn benen geen ene kracht meer hebben om te kunnen staan. Ik moet dan ook echt liggen of zitten. Het vervelenste vind ik eraan. Dat ik zulke zware benen ervan krijg. En ik voel van die vermoeidheidsklachten tintelingen in mijn benen en knieën. Net of mijn spieren totaal geen kracht hebben. Wazig zien en zware hoofd, heb ik ook veel last van. Ik ben echt heel erg vermoeid, vermoeider dan voorheen voordat ik aan de medicatie begon. En ook heel erg vergeetachtig, beetje zombieachtig en dromerig. Daarbij neemt het mijn libido en orgasme ook weg. Wie herkent dit ook? Ik wil zo graag van mijn vermoeidheid af.
26-01-2017

Fluoxetine (fluoxetine)

Depressief, niet vooruit te branden. Onrust, verder veranderde niks aan mijn situatie vandaar overgestapt op Citalopram.

Citalopram (citalopram)

Zat niet lekker in mijn vel en was niet vooruit te branden. Gewicht hoger dan voor gebruik, ongeveer 5 kg.

Brintellix (vortioxetine)

Medicijn gekregen vanwege vermoeidheid en depressiviteit. Begin was ik een beetje misselijk, maar niet echt vervelend. Opgebouwd uiteindelijk van 5 naar 15 mg. Soms heb ik het gevoel dat het prima helpt en andere keren ook helemaal niet. Ik kan pas iets zinnigs erover zeggen als ik uiteindelijk gestopt ben denk ik. Wel in toenemende mate last van obstipatie. zeker vanaf de[lees meer...] verhoging van 10 naar 15 mg kwam ik in een kansloze situatie waarbij ik hulp nodig had de verstopping op te lossen. Ik heb het gevoel dat ik minder reactievermogen heb bij autorijden. Ik word nu vaker verrast dan vroeger.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (3753)
Anticonceptie - overig (2909)
Cholesterol (2284)
Depressie - antidepressiva overig (2126)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (1711)
Pijn - morfine-achtigen (1604)
Pijn (1537)
ADHD - psychostimulantia (1442)
Verslavingsziekten (1408)
Maagzuur - protonpompremmers (1305)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1233)
Bloeddruk - betablokkers (1137)
Anticonceptie - eenfase (1061)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (885)
Migraine (847)
Angststoornissen (817)
Depressie - antidepressiva TCA (806)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (787)

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!