ISO 27001

ervaringen per categorie

Depressie - antidepressiva SSRI

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Depressie - antidepressiva SSRI

21-06-2017

Paroxetine (paroxetine)

Veel last met beginnen met paroxetine. Angsten, onrust, huilen, niet alleen kunnen zijn, alle klachten verergerde de eerste 8 weken. Daarna veel gewisseld van dosering. Tussen de 10 en 40 mg. Ondanks de paroxetine regelmatig een terugval. In 2011 op advies psychiater in 1 keer gestopt van 30 mg naar 0. Dit is een vreselijke ervaring geweest. Ben een jaar uit mijn geheugen[lees meer...] kwijt. Uiteindelijk weer begonnen met paroxetine. Nu ruim een jaar onder behandeling bij een andere psychiater(vrouw). Overgestapt op de welbutrin. Nadat deze goed ingewerkt was en ik me er heel goed bij voelde, langzaam de paroxetine gaan afbouwen. De laatste 10 mg met vloeibare substantie. Nu sinds 4 weken helemaal gestopt. Wel veel last van rebound verschijnselen. Voor mij wel te doen. Nooit meer terug naar de paroxetine. Heftig medicijn, heel erg moeilijk van af te komen.
20-06-2017

Dwangstoornis

Valt tegen qua werkzaamheid. De bijwerkingen zijn in het dagelijks functioneren niet merkbaar. Op hoge dosering (200 mg) had ik wel meer last van pieptoon in de oren voor het slapen gaan en de eerste 3 maanden had ik behoorlijk last van rusteloze benen en enkels. Tegen de dwanggedachten (intrusive gedachten) doet het bij mij niet zo veel (nog steeds veel last van), in teg[lees meer...]enstelling tot de voorgaande 2 ssri's (die helaas op na een paar jaar waren gestopt met werken). Mijn huisarts stelt zich erg afwachtend op, maar inmiddels gebruik ik het 6 maanden en vind ik het wel tijd voor iets anders.
19-06-2017

Escitalopram (escitalopram)

Vreselijke medicatie voor mij! Zombie, totaal afgevlakt, niks kon me schelen, binnen no time 15 kilo aangekomen, drang naar zoetigheid, geen libido.
19-06-2017

Citalopram (citalopram)

De reden dat ik dit medicijn gebruik is mijn angst en paniekstoornis. Hier heb ik last van sinds 2002. Zonder medicatie ga ik veel vermijden dit medicijn werkt voor mij als goede ondersteuning.
18-06-2017

Paroxetine (paroxetine)

De arts is gestart met 10mg als opstartdosis en al na een paar dagen ging het stukken beter. Sneller dan verwacht dus. Wel erg duf en soms afwezig in het begin maar na twee weken gingen "de gordijnen" weer open. Zo voelde het. Ik slaap weer goed en door. Neem makkelijker meer rust. Niet meer emotioneel om alles met steeds maar huilbuien. Kan tegenslagen beter aan. Geen d[lees meer...]wang meer om alles maar Nu te doen en af te maken. Kortom. Het is wat ik nodig had. Tja...moeilijk klaarkomen is natuurlijk niet leuk maar het gaat zoveel beter met me dat ik het dat toch waard vind. Gelukkig merk ik hier de laatste week wel een verbetering in dus dit zal vast wel goed komen. Dit is dus een positieve review want er is veel narigheid geschreven over dit middel. Het is bij ons een familiair probleem. Blijkbaar kom ik net dat kleine beetje serotonine te kort.
14-06-2017

Paroxetine (paroxetine)

Ik was zo huiverig om met antidepressiva te beginnen, maar wat ben ik nu blij. Na een jarenlange puzzeltocht van wat mij mankeerde, humeur schommelingen, mijn omgeving die op de tenen liep omdat ik vaak met rust gelaten wilde worden, altijd piekeren en me minder voelen heb ik nu mijn leven terug. Het is alsof ik in Lourdes ben geweest. Ik heb geen bijwerkingen gehad tijden[lees meer...]s de opbouw en voel me stabiel, mijn hoofd loopt niet meer over. Het is ongelooflijk, en na de vele negatieve reacties die ik over paroxetine lees wil ik hier uitjubelen dat het voor mij echt een geweldig pilletje is.
14-06-2017

Paroxetine (paroxetine)

Helpt goed voor mijn depressie. De opbouwfase was vervelend vanwege de bijwerkingen die erg heftig waren (moeilijke stoelgang, transpireren, soms wat duizelig / licht in hoofd, gewichtstoename, doorslapen moeilijk). Na een aantal weken ging ik vooruit en namen de bijwerkingen af. Sommige zijn gebleven. Ze zijn soms vervelend, maar niet meer dan dat. Je leert ermee leven en[lees meer...] het alternatief is erger. Heb wel moeite om mijn balans te vinden, maar dat heeft tijd nodig. Om beter te slapen gebruik melatonine en dat helpt.

Citalopram (citalopram)

Heb dit medicijn voor geschreven gekregen van de psychiater. Weet tot nu toe niet waarom? Ben er vanaf de eerste dag al tegen geweest. Heb in principe geen depressief inslag, ben wel eens zwaar op de hand. Moet je dan medicijnen innemen? Heb mij van de 100% maar 20% lekker gevoeld, tijdens het gebruik van dit medicijn. Dit medicijn heeft voor mij totaal geen effect gehad. [lees meer...]Ben nu aan het afbouwen van het medicijn van 20 mg, 15 en nu op het moment 10 mg. Valt niet mee. Krijg ongewenste bijwerkingen van een gevoel in mijn maag wat zich uit in beklemmend en angstig gevoel na inname, sinds ik aan het afbouwen ben.

Chronische depressie

Doordat ik ontzettend zelfbewust ben in het contact met anderen, bloos ik vrij snel. Toen ik citalopram nam werd dit nog veel erger. Op dat moment had ik een extra baantje in de horeca, en na een aantal weken met veel schaamtelijke momenten van een tomatenhoofd ben ik direct gestopt met dit baantje, en overgestapt naar een andere antidepressiva.

Chronische depressie

Op school en thuis had ik al veel geleerd over psychische problemen, maar van een dysthyme stoornis had ik nog niet gehoord. Totdat ik onderzoek liet doen om te achterhalen waar ik nou steeds last van heb, en wat ik kan uitsluiten. De zoektocht naar passende medicatie leek me vreselijk, en ik was eigenlijk al blij dat ik bij de derde SSRI het gevoel had dat ik er baat bij [lees meer...]had zonder teveel bijwerkingen te ervaren. Ik heb een keer geprobeerd af te bouwen, maar toen het slecht ging op mn werk was ik genoodzaakt terug te gaan naar de volledige dosis. De volgende poging waag ik pas als ik meer zekerheid heb in mijn werksituatie.

Seroxat (paroxetine)
Posttraumatische stress-stoornis

Het bleek dat ik niet alleen een depressie had maar ook neiging tot dwangstoornis.

Fevarin (fluvoxamine)
Posttraumatische stress-stoornis

Na een hele tijd te worstelen met een winterdepressie bleek dat ik een familiaire aangelegde depressie heb. Later is de diagnose PTTS gesteld en neem Fevarin.
08-06-2017

Sociale fobie

Ik heb Escitalopram voorgeschreven gekregen voor een sociale fobie. Ik ben heel rustig begonnen met opbouwen met druppels. Ik zit nu een aantal dagen op 1 druppel en kan dus nog niet echt iets zeggen over de effectiviteit. Wel merk ik van 1 druppel wat lichte bijwerkingen, lichte hoofdpijn, na inname een beetje duf/duizelig, spanning op mijn gezicht, vooral kaken. Maar[lees meer...] wat ik een vervelende bijwerking vind is dat het mijn hartslag vertraagd van normaal rond de 78 naar 65. Dit is een bijwerking die zelden voorkomt lees ik in de bijsluiter, heeft iemand anders hier wellicht ook last van gehad? Ik durf hierdoor eigenlijk nauwelijks op te hogen.
08-06-2017

Sertraline (sertraline)

Ik ben in 2015 begonnen met Sertraline wegens Depressie en een hevige angst- & paniekstoornis. Aan het begin waren de bijwerkingen wat irritant, zo had ik kramp in mijn buik en was ik wat misselijk, hoofdpijn e.d.. Dit trok al snel weer weg, na 2-4 weken was er niks meer van te merken! Het medicijn begon enorm te helpen vanaf 1-2 maanden na de eerste pil genomen te hebben.[lees meer...] Ik kon aan het begin niet het huis uit (ik viel letterlijk flauw van de paniekaanvallen als ik richting het eind van de straat kwam), en na 1-2 maanden lukte het me al om de stad even in te gaan en dergelijke! Ik ben nu bijna 2 jaar verder en ik kan makkelijk een trein/tram/auto instappen en kan de stad uit en dergelijke. Natuurlijk zorgt het er niet magisch voor dat je de volgende dag op eens alles kan, en duurt het wel even, maar zonder dit medicijn weet ik niet of ik er nu nog zou zijn. Nu ben ik gelukkig en kan ik steeds meer, ik zou het zeer zeker aanraden!! Enig minpuntje: ik heb soms nog wel dat het een beetje zwaar op de maag valt, dus hier slik ik Omeprazol voor. Werkt perfect!
06-06-2017

Citalopram (citalopram)

Hoi ik ben vandaag terug geweest huisarts ivm angst en hyperventilatie ondanks de citalopram... Nog steeds angstig en niet slapen.. Moest er mee stoppen en heb andere medicijnen gekregen. Dus hopelijk helpen deze wel. Net wat jij schrijft kan ook overgang zijn. Bij mij is er op geprikt en zit ook idd in overgang... En ik was ook vrij jong dus kan altijd. Succes.
05-06-2017

Paroxetine (paroxetine)

Goed middel tegen depressie, maar ik beveel het gebruik niet aan. Neem beter een natuurlijk middel zoals: sint janskruid! Mij is ooit verteld er niet mee te beginnen (paroxetine). Maar er werd mij geen reden gegeven. Als ik toen had geweten wat ik nu weet dan had ik dit middel niet geslikt. Na lang gebruik (ik slik het nu al 12 jaar, 30mg) stompen je gevoelens af, ook ve[lees meer...]rminderd het je geheugen. Afbouwen geeft ook zoveel narigheid. Als je te snel afbouwt dan gaat heel je zenuwstelsel kapot.
04-06-2017

Citalopram (citalopram)

Ik slik nu sinds 15 maart citalopram. Ik ben begonnen met 10 mg en moest al vrij snel omhoog naar 30 mg. Ik kreeg superveel nare bijwerkingen. Mijn paniekaanvallen leken alleen maar erger te worden en ik kreeg zelfmoordgedachten. De artsen hebben daarom mijn dosis weer iets verlaagd naar 25 mg. Dat leek even iets beter te gaan maar ik heb nu weer last van suïcidale gedacht[lees meer...]en en paniek aanvallen. Ik vraag me af of iemand anders hier ook ervaring mee heeft? En of het normaal is dat het zo lang kan duren...
01-06-2017

Sertraline (sertraline)

Ik gebruik dit medicijn pas 2 en halve maand, ik ben hier aan begonnen omdat ik erg veel last ondervond van heftige emoties. Wat voor de meeste een vervelende bijwerking is, is iets wat ik nodig had. Hiernaast ook last van depressie, ik heb geen erge slechte buien meer gehad sinds ik dit gebruik. Sinds ik dit medicijn slik voel ik me eindelijk weer een 'normaal' mens [lees meer...] Qua emoties, ben is het zeker iets afgevlakt, al moet ik zeggen dat ik nog steeds ontzettend enthousiast en vrolijk kan zijn, maar het is zeker wel minder. De negatieve emoties zijn er ook nog steeds maar minder heftig waardoor ik niet helemaal in de emotie 'verdwijn'. Ik ben in plaats van aangekomen juist 2/3 kilo afgevallen sinds ik dit gebruik maar dit komt denk ik doordat ik me beter voel en minder eet uit verdriet/stress eet.

Escitalopram (escitalopram)

Persoonlijk voor mij ongeschikt! Ik was enkel duf en passief. En ik werd in 1 maand 5 kilo zwaarder!

Fluvoxamine (fluvoxamine)

Meerdere middelen gebruikt. Dit werkte vrij snel al. Paar paniekaanvallen, daarna niet meer. Even wat heftig na 3 weken en daarna alsof het licht ineens aan ging! Ik kan nog somber zijn, maar dat heel zware is gelukkig weg.

Brintellix (vortioxetine)

Ik gebruik het nu twee weken, vanwege depressie, angst en adhd. Enige bijwerkingen zijn zweten, misselijk en moe. Ik ben geen gram aangekomen en libido is normaal. Het druppelen gaat traag en lastig maar lukt wel. Ik voel me prima, wat rustiger en meer ontspannen. Gebruik bijna geen ritalin meer omdat mijn hoofd rustiger is. Was voorbereid op een vreselijke inwerk peri[lees meer...]ode, maar het valt me alleszins mee en het lijkt al effectief te zijn.
25-05-2017

Sertraline (sertraline)

Sinds september gebruik ik sertraline voor angst klachten. Als kind had ik ook al angstklachten dit mede door genen en "verkeerde"opvoeding. Ik ben ook gediagnosticeerd op ADHD dus behoorlijk sensitief. Lang verhaal kort, had een rustige portiek totdat er junks en een schizofreen die ook verslaafd is in de portiek kwamen wonen. Weg met de rust. Dit werd mij allemaal te[lees meer...] veel en zo kreeg ik angstaanvallen en hyperventilatie. Ik ben er vanaf kleins af aan al bekend mee dus wist wat het was en hoe ik er mee om moest gaan alleen lukte het me niet meer uit mezelf. Ik had medicijnen nodig. Aan het begin 3 x per dag oxazepam nodig gehad, dit is gebruikelijk hoorde ik. Had het erg moeilijk, ik vond het lastig dat ik een pil nodig had om me "normaal/ beter" te voelen. Mij daarbij neergelegd en dat ging in principe prima. Ben er niet verslaafd aan geraakt. Ik zat in het begin op 25, week later 50 en nog later 75. Uiteindelijk weer terug gegaan naar 50 omdat de psychiater dacht dat ik door de dosering bijwerkingen kreeg. Hartkloppingen gejaagd gevoel, maar dit kon natuurlijk ook komen omdat het nog steeds niet helemaal goed zat natuurlijk. Nu zijn we 8 maanden verder maar ben nog steeds niet angstvrij. Psychiater zegt toch maar weer 75 proberen en andere mensen zeiden dit ook al. Nog steeds niet gedaan. Ik heb af en toe nog steeds angstaanvallen, vandaag ook weer dus 0,5 miligram oxazepam genomen en dan gaat het wel weer. Ik voel me dan op zo'n moment heel leeg en ik kan het niet anders noemen dan dat ik in een zwart gat val. Heb het gevoel dat ik moet huilen en het donkere gevoel wat ik even heb is zowat ondraaglijk. Ik ben bang dat ik er ooit in blijf hangen. Als dat zo is komt het niet goed. Herkennen meer mensen dit gevoel of hebben meer mensen dit?
24-05-2017

Citalopram (citalopram)

Na 24 jaar seroxat te hebben gebruikt, ben ik te snel gaan afbouwen. Nu gebruik ik 10 mg seroxat en 10 mg citalopram. Heeft iemand ervaring met een combinatie van deze middelen? Volgens de huisarts is het mogelijk om dit te gebruiken. Wou eerst helemaal van de seroxat af, maar dat is toch wel erg moeilijk. De citalopram werkt wel erg goed. Ik ben er nog niet. Misschien dat[lees meer...] de citalopram nog iets verhoogd moet worden. Eerst deze twee weken doorkomen, zit nu op anderhalve week.
23-05-2017

23-05-2017

Paroxetine (paroxetine)

Na een moeilijke periode behandeling met paroxetine ingezet. Bij mij hielp het al na een week, ik voelde me verlicht en dat ging steeds beter. Niemand geloofde me, maar de huisarts zei dat dat wel degelijk kon wanneer het goed aansloeg. Het leven werd gemoedelijker, maakte me niet zo druk meer om van alles. Ik voelde me niet afgestomp. Wel meer transpireren. Een bijwerki[lees meer...]ng zijn de levendige dromen. Die had ik idd; elke nacht ging ik naar de bios en had wel prettige dromen, veel in het verleden en gesprekken met mensen die er niet meer zijn. Het afkicken vond ik wel erg vervelend. Huisarts had dat beter moeten voorlichten. Ik wilde niet te lang; na 14 maanden af gaan bouwen. Voor mij heeft het heel goed gewerkt, maar precies zo lang als nodig genomen. Wel elke maand naar de huisarts om even te horen hoe het ging en dat was wel prettig. Na half jaar niet meer gedaan want het ging heel goed.

Escitalopram (escitalopram)

Ik ben nu na jaren zeer tevreden over het gebruik, ik ervaar geen bijwerkingen, ben niet aangekomen en geniet van het leven. Echter ervaar ik momenteel veel gewrichtsklachten. Mijn huisarts wil dit nader onderzoeken en legt evt. ook de link met mijn medicijn.. Ik lees hierover niets bij andere gebruikers... Mijn huisarts zou het onwaarschijnlijk vinden dat mijn medicijnge[lees meer...]bruik de oorzaak van mijn ferme klachten zou zijn, maar kan het ook nog niet uitsluiten... Ik ben eigenlijk van plan om gewoon door te gaan met mijn medicijn omdat ik me er psychisch zo goed door voel. graag hoor ik reacties.

Bipolaire stoornis

voor een ernstige depressie met wanen kreeg ik door de psycholoog paroxetine voorgeschreven. het was toen nog niet bekend dat ik bi-polair was. het hielp heel goed en snel tegen de depressie, maar er waren veel bijwerkingen zoals gewichtstoename en slaperigheid. als je depressief bent, neem je die bijwerkingen voor lief want niets is erger dan een depressie. maar na 6 jaar[lees meer...] werkte het niet meer. toen kreeg ik advies van een psychiater om de dosis flink te verhogen. ik vond dat niet verantwoord en ben toen zelf gestopt. de depressies kwamen snel weer terug.

Paroxetine (paroxetine)

Was vaak draaierig en viel bijna flauw, durfde nauwelijks meer naar buiten. Na psychotherapie en Paroxetine gaat het zoveel beter.
20-05-2017

Citalopram (citalopram)

Ik heb 3 weken 10 Mg geslikt in de derde week merkte ik dat de bijwerkingen iets minder heftig werden. Slik nu sinds 4 dagen 20 Mg en voel me weer terug bij af. 's morgens bij het wakker worden misselijk en kokhalzen, beetje trillerig en onrustig. Nu met de 20 Mg soms weer achter mijn adem zitten en een zwaar gevoel op mijn borst. Veel last van een strakke hals en keel. [lees meer...]Last van mijn darmen en lusteloos, nergens zin in. Slik er 1 a 2 keer per dag oxazepam bij. Voel me in de loop van de dag wel beter worden. Ik vind dit medicijn best heftig maar lees overal dat je moet doorzetten en dat het de moeite waard is. Daar gaan we daar maar vanuit.
18-05-2017

Brintellix (vortioxetine)
Chronische depressie

Gestart met 5 mg. Brintellix, samen met afbouwen Seroxat (paroxetine). Na twee weken van 5 naar 10 mg. De bijwerkingen werden steeds erger, met name misselijkheid en erge jeuk: tot mezelf openkrabben toe. Na overleg met psychiater mag ik gelukkig gaan stoppen, hij vermoedt overgevoeligheid voor dit middel.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (3886)
Anticonceptie - overig (2973)
Cholesterol (2340)
Depressie - antidepressiva overig (2171)
Epilepsie (1963)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (1770)
Pijn - morfine-achtigen (1677)
Pijn (1594)
ADHD - psychostimulantia (1497)
Verslavingsziekten (1448)
Maagzuur - protonpompremmers (1339)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1316)
Bloeddruk - betablokkers (1172)
Anticonceptie - eenfase (1089)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (901)
Migraine (860)
Angststoornissen (844)
Depressie - antidepressiva TCA (822)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (807)

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!