ISO 27001

ervaringen per categorie

Depressie - antidepressiva SSRI

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Depressie - antidepressiva SSRI

Citalopram (citalopram)

Slik deze pillen nu al bijna 3 jaar en ben er zeer tevreden over. Ben met citalopram begonnen omdat ik kampte ket een ernstige depressie, een angststoornis, dwanghandelingen en automutilatie. Deze pillen hebben mij enorm geholpen hier weer bovenop te komen. Echt een aanrader. Heb wel last van bijwerkingen, zoals moeier zijn dan ik vroeger was. Maar ik vind dit het zeker wa[lees meer...]ard.

Escitalopram (escitalopram)

De eerste dagen veel bijwerkingen ervaren. Een zeer opgejaagd gevoel, overmatig zweten, rusteloze benen, concentratieproblemen...Zijn allemaal weggegaan behalve het rusteloos gevoel Effectiviteit is goed. Heeft me geholpen om uit te put te geraken

Escitalopram (escitalopram)

Ik was regelmatig somber door gebrek aan contacten en veel tegenslagen die ik in mijn leven mee maakte. Mijn huisarts schreef mij Escitalopram voor ik moest het maar een tijdje gaan gebruiken dan voelde ik mij vast een stuk beter. Waar ik na lange tijd achterkwam is dat het mijn hele leven ging veranderen en niet in positieve zin. Hij schreef mij 20 mg voor waar ik eerst w[lees meer...]el goed op reageerde tot de bijwerkingen kwamen. Ik slik ze nu 14 jaar. Doordat het mij totaal veranderde als mens besloot ik af te bouwen in kleine stapjes van een het minderen van een halve per zes week. Nu een jaar verder voel ik mij pas beter. Ik was zo warrig en wazig door die pillen en had regelmatig last van depressieve buien als gevolg van tegenslagen. Heel graag wil ik er helemaal vanaf aangezien de bijwerkingen erg heftig zijn en niet over gaan. Mn verwardheid en onrust is iets af genomen de overige bijwerkingen niet. Deze medicijnen hebben mijn leven compleet verwoest. Ik wil heel graag stoppen maar ben tijdens het af bouwen een jaar lang door een hel gegaan. Ik vind het zorgwekkend dat anti depressiva zo snel en makkelijk worden voor geschreven. Huisartsen en psychologen hebben geen idee wat ze met je leven kunnen doen. Ik moet leren leven met de heftige bijwerkingen. Verder af bouwen zie ik gewoonweg niet zitten omdat ik dit een jaar lang als heel heftig heb ervaren. Ik ben boos op mijn huisarts die voor mijn gevoel mijn leven heeft afgenomen. Ik had beter moeten weten en deze medicatie nooit aan moeten nemen. Laat dit een les zijn voor vele mensen die lijden aan depressie of sombere gedachten. Zoek hulp praat erover maar laat je geen troep aan smeren. Mvg Matthea

Escitalopram (escitalopram)

Opstart was de hel. Angsten, trillen, niet kunnen eten, misselijk, onrustig, dit medicijn heeft me behoorlijk ziek gemaakt in het begin. Ik voelde me slechter dan door depressie en het was behoorlijk doorbijten. Schijnt normaal te zijn. Pas na 6-tal weken enig effect. Blijvende bijwerkingen=minder eetlust, plezier van eten is wat weg. Sexueel minder gevoel. Slaap is [lees meer...]wel beter. Humeur stabiel, lach heel gemakkelijk. Angsten niet volledig weg. Ik schik dit middel wel na overleg met huisarts rustig af te bouwen.
18-04-2018

Lexapro (escitalopram)

Ik schrijf een review omdat ik in het verleden ook zo getwijfeld heb wb medicijngebruik. Ik wilde dit niet heel veel therapie gevolgd en danging het even beter..ook medicatie erbij en dan na 2 jaar weer afbouwen .. gaat her een tijd lang goed tot er weer een trigger is en je terugblik ag bent .. ik heb nu de beslissing genomen dat ik een medicijn nodig heb. Ik functioneer [lees meer...]weer normaal kan het leven weer aan zonder gekke angsten en nog belangrijker ik geniet! Mijn grote nadeel is dat ik altijd heelslank was ennu 15 kg ben aangekomen maar ondanks dat dat mij zeer doet weegt t niet op tov de voordelen. Tip: bouw heel langzaam op bv met druppels
17-04-2018

Citalopram (citalopram)

Door citalopram was ik heel vrolijk, ik noemde het altijd happy pills, de ontwenningsverschijnselen als ik er eens 1 vergat in te nemen waren ook niet enorm vervelend. Maar doordat het niks deed tegen mijn angsten moest ik helaas overstapen naar Venlafaxine, die werkt heel goed moet ik zeggen tegen angstaanvallen. Alleen kan je bij dit medicijn geen enkel pilletje perong[lees meer...]eluk vergeten want je word de volgende dag als je je ogen opent gelijk gestraft. De ontwenningsverschijnselen zijn ENORM.
16-04-2018

Citalopram (citalopram)

Ik slik nu 7 maanden Esitalopram 15mg. En ik ben zeer tevreden over de werking van dit medicijn. De eerste 2-3 maanden enorm veel bijwerkingen gehad, zoals benauwdheid, hoofdpijn, raar licht gevoel in mijn hoofd, druk op mijn hoofd, vermoeidheid en een zwevend angstig gevoel. Maar toen dit over was had ik weer betere kwaliteit van leven! Ik heb totaal geen angst meer, en[lees meer...] dingen waar ik me heel druk om kon maken laat ik nu links liggen. Ik heb weer rust in mijn hoofd, en ik kan weer lachen. Ik heb weer een normaal gevoel, na een half jaar lang in angst te hebben gezeten. Ik blijf deze medicatie nog een jaar slikken om volledig te kunnen herstellen.
16-04-2018

Sertraline (sertraline)

Ik slik sinds 23 februari (vandaag is het 16 april) dit middel voor mijn sociale angststoornis. De eerste drie dagen ben ik begonnen met 25mg en daarna ben ik overgegaan op 50mg dit deed echter helemaal niet behalve mij vermoeid maken. Toen op 3 april begonnen met 100mg slikken wat me erg angstig maakte maar verder niets deed, en nu sinds 14 april 150mg. Nog geen positieve[lees meer...] effecten gehad jammer genoeg, ik had veel goede dingen gehoord maar bij mij doet het niets. Ik zit nu nog maar 2 dagen op 150mg dus ik hoop dat dat iets zal doen.
15-04-2018

Citalopram (citalopram)

Ik slik dit medicijn nu meer dan een jaar. Ik had eerst angstgevoelens (bang dat dingen mis zouden gaan. Veel willen controleren) en ook depressiviteit. Door Citalopram is dit nu leefbaar. Compleet weg is het niet maar heel erg veel beter. Daarnaast volg ik therapie overigens. Bijwerken als misselijk etc etc heb ik neit gehad. Dit komt wellicht door de manier waarop ik [lees meer...]gestart ben met de inname. Ik had gehoord dat je het beter kon opbouwen. Dit staat volgens mij niet in de bijsluiter. Maar ik ben begonnen met de tabletten in 4 te breken en eerst 5 dagen een kwart tablet in te nemen (5mg dus). Toen een paar dagen een halve tablet. En zo opgebouwd in een week of 2 tot ik op 1 hele tablet van 20mg zat. Ik moet zeggen dat ik deze manier iedereen kan aanraden. Je lichaam krijgt zo meer tijd om er aan te wennen.
14-04-2018

Posttraumatische stress-stoornis

Werkte steeds heel kort

Escitalopram (escitalopram)

zware depressie > na 6 weken kwam ik uit de donkere wolk, nu anderhalf jaar later herstel ik nog steeds verder. Het heeft mijn leven gered.

Chronische depressie

Sertraline is bij voorgeschreven voor een terugkerende depressie die nogal heftig was. In combinatie met het bezoek aan een Psygoloog heeft het mij wel geholpen. Nu al vier jaar in deze combinatie gaat het goed met mij. Ik ben blij met sertraline

Overspannen/burn-out

Na ruim een half jaar nauwelijks slapen tijdens een burnout, eindelijk weer langzamerhand leren slapen met dit middel. Werkte na een week of zes. Aan het begin stevige bijwerkingen, daarna niet meer.

Paroxetine (paroxetine)

Aanvankelijk geleidelijke gewichtstoename, later ging dat veel sneller Gewichtstoename leidde tot fysieke problemen

Citalopram (citalopram)

Langere tijd paroxetine gebruikt, maar kreeg ineens problemen met gewichtstoename (+10-20 kilo) In overleg met huisarts gestart met citalopram, maar nu, na 8-9 maanden weer snelle gewichtstoename en veel last van opvliegers
12-04-2018

Fluoxetine (fluoxetine)

Ik ben in april begonnen met de medicatie gelijk al bijwerkingen; vermoeidheid, duizelig, aankomen in gewicht. Naar mate van tijd kreeg ik wel een oppepper maar op een manier dat niets mij interesseerde heel vreemd, ben 15kg aangekomen terwijl niks is veranderd in mijn eetlust vreselijk tot op heden niet vanaf kunnen krijgen lijkt net alsof de kilo’s zijn geplakt aan mij! [lees meer...]Advies; NIET DOEN!!
11-04-2018

Overspannen/burn-out

Dit spul werkt.....Een zegen voor mensen met een B.O.... Eindelijk slaap...... rare dromen......
10-04-2018

Borderline persoonlijkheidsstoornis

Ik slik nu pas 2 maanden sertraline in verband met mijn borderline persoonlijkheidsstoornis en de daarbij komende klachten zoals depressie, angst en stemmingswisselingen. Ik ben begonnen met 25mg per dag en slik nu sinds 3 weken 50mg per dag. Ik heb echter niet het idee dat ik er veel van merk. Wel heb ik het idee dat mijn positieve emoties worden versterkt, maar als ik me[lees meer...] eenmaal rot voel, voel ik me nog even slecht als voorheen. Ook ervaar ik mijn woede-uitbarstingen en paniekaanvallen meer als een psychose, ik vraag me derhalve af of ik niet beter antipsychotica voorgeschreven dien te krijgen.
10-04-2018

Escitalopram (escitalopram)

Na Paroxetine overgestapt op Escitalopram. Het leek net of er een deken van me af werd gehaald. Met Paroxetine totaal geen libido, met Escitalopram is dit helemaal terug van weg geweest. (partner blij!) Ook veel minder suf en alerter. Concentreren gaat beter en ik kom makkelijker m,n bed uit 's morgens. Tijdens overstappen geen bijwerkingen ondervonden. Ik ben erg blij dat[lees meer...] m,n huisarts dit heeft voorgeschreven.
09-04-2018

Seroxat (paroxetine)
Depressief

Ik was/ben tegen medicijngebruik. Uiteindelijk overstag. Dit was mijn reddingsboei die me rust bracht na en tijdens heftige tijden. Nadeel was dat ik bij 2 stoppogingen ernstige terugviel. Geswitched na ca. 10 jaar naar serotonine. Minder bijwerkingen.
08-04-2018

Sertraline (sertraline)

Ik heb een depressieve stemmingsstoornis en daarvoor Sertraline voorgeschreven gekregen. Het werkte alleen niet bij mijn depressie. Mijn depressies bleven even erg. Naast een depressie heb ik ook PTSS, en toen ik Sertraline wilde afbouwen kwam mijn PTSS weer erg naar voren. Hup, toen maar weer naar de 100 mg en mijn PTSS is weer gematigd. Het helpt alleen bij mijn ptss en [lees meer...]niet bij mijn depressie
08-04-2018

Fluoxetine (fluoxetine)

Ik slikte Sint Janskruid maar wilde toch iets anders. Bij huisarts langsgeweest. Zij gaf mij deze medicatie. Aanvankelijk ging het goed maar later werd ik zwaarder ipv lichter. Ook werd ik heel misselijk van dit medicijn. Had lichte depressie maar dit medicijn is een andere merknaam als Prozac. Veel te zwaar voor mij. Slik weer Sint Janskruid en voel mij weer stukken beter[lees meer...]. Weet wel dat ik moet stoppen als er andere medicijnen bij gebruikt gaan worden.

Postnatale depressie

Na allerhande natuurlijke alternatieven en therapie geprobeerd te hebben door mijn arts overtuigd om met Sertraline te starten omdat ik niet zelf uit mijn postnatale depressie geraakte na meer dan 3 maanden. Heel wat vooroordelen over antidepressiva en schrik voor de bijwerkingen ervan maar toch gestart omdat ik simpelweg geen andere oplossing meer zag. 1 week 25mg genomen[lees meer...] en daarna dosis verhoogd naar 50mg zoals afgestemd met mijn arts. 5 dagen afgezien. Heel diep gezeten, ik voelde me slechter dan voor de medicijnen. Na die 5 dagen is de hemel beetje bij beetje opgeklaard. Ik had vooral last van erge slaapproblemen en die werden altijd maar beter waardoor mijn algemene gemoedstoestand ook steeds beter werd. 2 weken na de mijn eerste gebruik voelde ik me al een ander mens en ik ben beetje bij beetje uit mijn dal geklauterd. Ik heb het medicijn uiteindelijk 1j en 3 maanden genomen. De eerste maanden gecombineerd met therapie want dat geeft nog altijd de beste resultaten. Na een jaar gebruik mocht ik afbouwen en dit heb ik op 3 maanden succesvol kunnen doen (geen problemen ervaren). Los van de eerste 5 dagen heb ik zo goed als geen bijwerkingen gehad. Ik ben er wel veel door vermagerd (6-7kg onder mijn normaal gewicht) en had last van een laag libido maar meer niet. Het was een grote stap voor mij om een antidepressivum te gebruiken maar het heeft me enorm geholpen. Er wordt heel veel slechts over geschreven en soms terecht want het wordt vaak te snel voorgeschreven. Echter deze medicijnen bestaan voor een reden en in bepaalde gevallen helpen ze enorm en kunnen ze een uitweg zijn. Voor mij was dit sowieso het geval. Ik was voor ik startte heel erg op zoek naar positieve ervaringen, ik hoop dat de mijne er eentje kan zijn voor mensen die op een bepaald moment diep zitten en schrik hebben om de stap te zetten.

Fluoxetine (fluoxetine)

Voorgeschreven voor meerdere klachten waaronder paniek, angst en depressie. Begonnen met 20mg om naar de 40mg op te bouwen. Jaren 40mg geslikt en op een piek moment zelfs 60mg. Nu na 4 jaar afgebouwd en sinds een week gestopt. Bijwerking die ik zeker heb ervaren is gewichtstoename. Wel is goed om te weten dat ik ook andere medicatie gebruikte die dit als bijwerking[lees meer...] heeft. Wel werkte het middel goed. Zo goed dat ik mij weinig zorgen maakte over de gewichtstoename. Je gelukkig en positief voelen is die extra kilo’s meer dan waard. Andere bijwerking is maagklachten. Ik gebruikte deze medicatie in combinatie met een maagbeschermer.

Chronische depressie

De afgelopen vier jaar had ik last van een steeds terugkomende milde depressie. Ondanks behandeling bij een goede psycholoog bleef de depressie terugkeren. In het vierde jaar besloot ik dat het anders moest en ben ik in overleg met psycholoog en huisarts Sertraline gaan gebruiken. Opbouwen Ik gebruik sertraline in druppelvorm, zodat ik precies kan doseren. Tijdens he[lees meer...]t opbouwen was ik soms misselijk, versterkte mijn angst soms en had ik minder eetlust. Werking Het medicijn begon na 4/5 weken echt te werken. Ik zit nu in mijn 6e week en ik voel me misschien wel beter dan ik me ooit heb gevoelt. Wat ik nu leer over omgaan met gevoelens en situaties kan ik veel beter toepassen. Ik ben positiever en niet meer somber.

Citalopram (citalopram)

3 jaar geleden na ernstige paniekaanvallen gestart. na een moeizame start klachten vrij. Vorig jaar afgebouwd. Recent opnieuw klachten dus weer beginnen. Wat een drama de bijwerkingen. Met name mijn concentratie!! Kan bijna niet werken. Opstarten in de ochtend is ook niet makkelijk. Duurt een uur voordat ik een beetje op gang ben. Ik weet dat het goed komt dus zet door. [lees meer...]Wie heeft er nog meer zulke concentratie problemen en hoe ga je daar mee om

Citalopram (citalopram)

Ik heb een paar keer een langdurige burn-out gehad waardoor ik allerlei angsten heb ontwikkelt . Ik durfde zelfs niet aan de medicatie.... Maar ik moest, als ik nog een beetje een kwaliteit van leven wilde hebben. Mijn vader gebruikt ook Citalopram en hem beviel dit erg goed. Het leek me goed om daarmee te starten... de eerste weken was ik vooral misselijk en afwezig. Auto[lees meer...]rijden kon, maar het is een wonder dat ik geen ongeluk heb gehad! Na zo,n drie weken was dit over, en na ongeveer 4 weken vernam ik dat ik minder bang werd. En na 6-8 weken werkte het middel optimaal. Mijn leven werd weer superfijn, ik duurde overal weer naar toe en kon weer ontspannen. Na ongeveer een jaar ben ik er weer mee gestopt . Afbouwen was geen probleem, ik gebruikte maar 10 Mg. Ik heb dan ook geen reacties gehad die vervelend waren. Tot twee jaar geleden gebruikte ik het vooral in de winter. Zo,n vijf maanden per jaar. Nadelen? Jazeker, ik had de vreselijkste dromen met veel zweten, maar die was ik kwijt zodra ik wakker werd. Mijn libido was gezakt tot nul. Maar ik had duidelijk minder remmingen dus daar vind je dan ook weer een weg in. Mijn verbranding ging ook duidelijk langzamer, ik kwam een paar kilo aan en had soms last van verstopping. Toch wogen de nadelen niet op tegen de voordelen. En ik zou nu dolgraag weer Citalopram gebruiken Maar ik ben in de overgang en kreeg een soort hoofdsuizen bij het opstarten van dit middel, en daar werd ik zo bang van dat er weer mee gestopt ben. Dus ik,denk dat dit middel goed werkt , maar wellicht niet tijdens de overgang en hoop dat er na de menopauze weer mee kan beginnen!

Seroxat (paroxetine)

Na het innemen ben ik gaan verbeteren,maar ik heb de indruk dat daar gewichtstoename door krijg,ben ik de enige?

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (4208)
Anticonceptie - overig (3154)
Cholesterol (2508)
Depressie - antidepressiva overig (2301)
Epilepsie (2093)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (1912)
Pijn - morfine-achtigen (1854)
Pijn (1718)
ADHD - psychostimulantia (1596)
Verslavingsziekten (1592)
Bloeddruk - betablokkers (1463)
Maagzuur - protonpompremmers (1417)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1387)
Anticonceptie - eenfase (1173)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (974)
Angststoornissen (945)
Depressie - antidepressiva TCA (885)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (858)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (854)

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!