categorie

Depressie - antidepressiva SSRI

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Depressie - antidepressiva SSRI

Lexapro

17-06-2021 | Vrouw | 35
escitalopram
Ik heb 10 jaar lang deze medicatie geslikt in het begin werkte hij wel ,Maar ik heb het gemerkt na langdurig gebruik went je lichaam aan deze stof en hij werkt niet meer,Helaas is afbouwen ook heel erg moeilijk,Dat wist ik zelf echt niet van te voren,Toen hij mij niet hiep en moest het afbouwen was het echt een Hel,Alleen maar slapen ,Braken ,Geen eetlust ben inmiddels 6,5[lees meer...] kilo afgevallen binnan 2 weken,Gelukkig heb ik nog 2 dagen en mag ik Overstappen naar andere medicijn,Nooit meet Lexapro voor mij😞

17-06-2021 | Vrouw | 35

16-06-2021 | Vrouw | 76

Lexapro

15-06-2021 | Vrouw | 35
escitalopram
Ik gebruik dit middel ruim 10 jaar altijd bij 15 mg gebleven omdat 20 mg niet veel hielp bij mij,Na jarenlang gebruiken Werkt hij niet meer en de Depressie is weer terug,Piekeren enz,Nu ben ik bezig met afbouwen wat een Hel is dat ben ruim 2 weken mee bezig eerst naar 10 mg en nu naar 5 mg Nooit eerder meegemaakt hoe zwaar het afbouwen is,Overleg met de huisarts ga ik vana[lees meer...]f maandag beginnen met seroxat 10 ,Ik hoop dat hij minder bijwerkingen heefd dan Lexapro want Afbouwen is vreselijk 😞

15-06-2021 | Vrouw | 52
Psychische klachten
Depressieve klachten, angstaanvallen en minderwaardige gevoelens gedurende 4 jaar. Samen met zelf hulp boeken en 9 sessies bij de psycholoog, ben nik gestart met brinte!!ix Binnen 2 weken voelde ik me aanzienlijk beter. Ik neem het nu zo'n 2 jaar. een aantal maanden geleden was ik beginnen verminderen en kreeg ik weer wat last van angstaanvallen en sombere gevoelens. [lees meer...]Kan ook komen door de pandemie moeheid. Ik ben weer de volledige dosis beginnen nemen. Maar ik ben blij dat ik het middel neem en hoop snel weer dat het aanslaat.

14-06-2021 | Vrouw | 30
citalopram
De eerste 2 weken had ik extreem veel last van paniekaanvallen door het starten van citalopram, ik was bijna met dit middel gestopt door de bijwerkingen maar na een aantal weken begon ik duidelijk verschil te merken en merk nu dat ik helemaal geen last meer heb van paniekaanvallen. Ook voel ik mij intens gelukkig, ook al was dit niet de reden dat ik gestart ben met het med[lees meer...]icijn. Voor mij is het echt een wereld van verschil. Stop vooral niet door de erge bijwerkingen maar zet je er doorheen, daarna ga je je een stuk beter voelen!

13-06-2021 | Vrouw | 61
citalopram
Steeds terugkerende depressies na stoppen antidepressiva. Laatste keer ingesteld op Citalopram omdat seroxat niet aansloeg. Opgehoogd tot 40 mg. Kon weer goed functioneren en werken. In 2017 herseninfarct. Geen oorzaak hiervoor gevonden, behalve verlengde QT tijd. Kan bloedklontjes veroorzaken. Dit is een bijwerking van Citalopram. Cardioloog wilde dat ik stopte met de Ci[lees meer...]talopram, maar onder begeleiding van psychiater afgebouwd tot 30 mg. Toen was de QT tijd weer normaal. Misschien dus iets om op te letten en te laten controleren voor mensen die hogere dosering Citalopram gebruiken! Helaas volledig afgekeurd na herseninfarct. Maar als ik gestopt was met de Citalopram, was ik ws niet meer geweest........

12-06-2021 | Man | 60
fluoxetine
Deze tabletten helpen mij enorm bij mijn chronische depressie, mijn gemoed toestand is na circa 8 weken gebruik enorm verbeterd en heb weer echt zin in het leven. De bijwerkingen welke vooral in het begin sterk aanwezig zijn worden na veerloop van tijd minder en verdwijnen soms helemaal.

11-06-2021 | Vrouw | 25
citalopram
Na een lange burnout en ptss, ook een depressie en angstklachten ontwikkelt. Na therapie waren de ergste randjes er vanaf, maar ik bleef na mijn behandeling toch vaak somber en angstig en vermeed situaties. Citalopram heeft me net het zetje gegeven om de dingen die nog eng zijn aan te gaan en het heeft mij mijn leven weer terug gegeven. Ik zit weer op 1/3 van mijn uren, ge[lees meer...]niet van de kleine dingen en voel me stabiel en kan goed met emoties of tegenslagen omgaan. Het was in het begin bij mij pittig met veel bijwerkingen, ook na de ophoging van mijn dosering. Maar daarna kwam ik na een aantal weken in rustig vaarwater en begon ik me weer op en top mezelf te voelen. Een flinke bittere pil om door heen te gaan (duizeligheid, misselijkheid, hoofdpijnen, gespannen kaken, gespannen spieren, trillende spieren, slapeloosheid, minder eetlust, nachtmerries, levendige dromen, intrusies, sterke onverklaarbare somberheid) maar als je hier doorheen bent (eerste 2 weken het ergst) dan neemt het af. Ik heb nu alleen nog dat ik meer zweet dan eerder en wat duizeligheid bij opstaan en inspanning. Het is het me allemaal dubbel en dwars waard geweest. Eindelijk kan ik dit nare, leerzame hoofdstuk achter me laten en weer gaan genieten van een nieuw leven.

07-06-2021 | Vrouw | 32
Chronische depressie

03-06-2021 | Vrouw | 51
paroxetine
ik heb de paroxitine zo n 25 jaar geleden voor geschreven gekregen voor een lichte depressie die ik had.dit medicijn heb mij heel goed geholpen.nadat ik door de jaren heen heel veel nieuwe ellende heb mee gemaakt met mijn toenmalige ex hij was een narcist en had een persoonlijkheidsstooris.waardoor hij mij en mijn dochter had gegijzeld.ik heb daar door een posttraumatisch[lees meer...]estressstoornis gekregen waardoor de paroxitine niet meer goed zijn werk deed.ik ben 4 weken geleden opgestart met mirtazapine maar wil mijn oude medicijnen weer terug,ik voel me dood ziekj met de nieuwe medicijnen door de vele bijwerkingen.

31-05-2021 | Vrouw | 17
sertraline
Eerst citalopram geprobeerd. Ik kreeg manische klachten en suĂŻcidale gedachtes namen flink toe. in overleg met de psychiater overgestapt naar sentraline. nu op 125mg en voel me een ander persoon. Blijf hoop hebben op je medicijnen en bedenk dat mensen eerder een reactie achterlaten als ze een negatieve ervaring hebben ipv een positieve. dit geeft een vertekend beeld. Ieder[lees meer...]een is anders en reageert anders op de medicatie. laat je niet bang maken maar wees kritisch en maak eventuele bedenkingen bespreekbaar met je hulpverlener!

Sipralexa

26-05-2021 | Vrouw | 28
escitalopram
Ik neem al enkele jaren sipralexa en ben er zeer tevreden van. Ik kan weer functioneren en heb veel minder last van constante angst en dat zelfs met een halve tablet per dag. Alleen het verlaagde libido is zeer vervelend, maar met een begripvolle partner en goede communicatie mag dit geen probleem zijn

26-05-2021 | Vrouw | 23
sertraline
Ik kreeg dit voorgeschreven van mijn nieuwe huisarts nadat ik iets meer dan een half jaar gestopt was met sipralexa. Ik ben bijna 4 dagen aan een stuk wakker geweest, verschrikkelijkste week van mijn leven. Uiteindelijk schreef de dokter weer sipralexa voor. Na Ă©Ă©n tablet te nemen kon ik meteen weer slapen. Nooit meer sertraline.

23-05-2021 | Vrouw | 38
paroxetine
Ik heb in 2006 paraxotine voorgeschreven gekregen. De eerste jaren hielp deze medicatie goed. Helaas in die 13 jaren enorm veel kilo's aangekomen. De laatste jaren ging het steeds slechter, met halverwege 2019 een enorm dieptepunt. Van daaruit weer terechtgekomen bij een psychiater en toen begon het afbouwen van paroxetine: een hel!! Toen ik eenmaal was afgekickt van [lees meer...]paraxotine begon het zoeken naar het juiste medicijn. Ik heb al best veel medicatie uitgeprobeerd in de tussentijd. Zoveel, dat ik niet meer weet welke allegaal. Maar ik reageerde absurd heftig op bijwerkingen. Daarna een dna onderzoek gehad en na de uitslag begonnen met welbutrin. Na een aantal weken op 300 mg te zitten voel ik nog steeds geen verbetering. Maar die verstoorde menstruatiecylcus maakt mij bloedonzeker en ik vraag mij af of die opzwepende hormonen wel goed zijn voor mijn depressie. Kortom: tijd om in gesprek te gaan met mijn psychiater

Zoloft

22-05-2021 | Vrouw | 28
sertraline
Door corona zette mijn angst door en op aanraden van de psycholoog bij de psychiater begonnen met sertraline. (ook even venlafaxine maar dat was echt heel naar!) Heftige eerste week gehad met veel bijwerkingen, maar ook vrolijk en opgewekt. Klachten als wazig zien, duizelig, misselijk, hoofdpijn etc. Overal stond dat je door moest bijten en inderdaad hrt knapte op. Even ge[lees meer...]zocht naar de dosering omdat ik nogal heftig reageerde. Uiteindelijk 40mg in drankvorm van zoloft omdat deze dosering anders nirt bestaat. Rustig. Opgebouwd vanaf 25mg. Slaapproblemen zijn afgenomen en naarmate de spiegel toenam (6 weken gebruik oid) voelde ik me steeds minder angstig en stabieler. Ben niet vlak geworden, maar ben ook niet. Meer constant meer bang. Heerlijk! Er waren zoveel dingen weer mogelijk. Helaas de langere termijn bijwerkingen wel gewichtstoename (4kg in 3 maanden), een libido van 0 en vermoeidheid overdag. Zodra het kan ga ik naar een lagere dosering of afbouwen.

21-05-2021 | Vrouw | 64
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Ik wilde er liever niet aan, maar had door de coronastress en een mislukte liefde zo weinig levenslust dat de huisarts heeft aangedrongen en daar heb ik haar later voor bedankt. Ik trek me alles véél te véél aan en de Citalopram haalt de scherpe randjes weg. Ik bulk van de levenslust en energie. Heb in mijn eentje mijn hele huis opgeknapt. Ik ben er erg blij mee. Het re[lees meer...]sultaat is zo prettig, dat ik een beetje hoofdpijn af en toe op de koop toe neem. Ik voelde me na een dag of 2 al heel prettig relaxed alsof ik een wijntje op had. Hahaha

21-05-2021 | Vrouw | 27
Chronische depressie
Erg dankbaar voor dit medicijn. Haalt de scherpe randjes van emoties af wat ik als erg positief ervaar. Minder angst. Sinds lange tijd weer zin om dingen te ondernemen. Slaap ook beter, maar dit wisselt erg per persoon heb ik gehoord. Heb wel geduld, het duurde ruim 4 maanden en juist doseren voordat ik goed effect merkte. De bijwerkingen zijn prima te doen, alles beter da[lees meer...]n paniek en depressie!

20-05-2021 | Vrouw | 17
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Ik begon dit medicijn te slikken voor mijn “ongespecificeerde stemmingsstoornis”, dit blijkt een zware depressie te zijn geweest. Ik heb ook Borderline, vermijdende persoonlijkheidsstoornis, ADHD, autisme en ik heb meerdere eetstoornissen gehad. Fluoxetine heeft voor mij de “scherpe randjes” van de depressie afgehaald. In het begin (eerste paar weken) had ik erg veel last [lees meer...]van duizeligheid, ik viel bijna flauw als ik opstond, maar dat ging vanzelf weer weg en nu heb ik geen bijwerkingen. Dit medicijn heeft mijn leven gered. Als je last hebt van bijwerkingen in het begin, wacht het even af. Bij mij zijn ze vanzelf weggegaan.

19-05-2021 | Vrouw | 57
vortioxetine
In 2019 voor t eerst Brintelix gebruikt na een 6 - tal andere AD die geen effect hadden. Na 3 maanden kwamen emoties weer terug en stond volop weer in t leven. Na 2 jaar depressie - vrij te zijn geweest nu weer een depressie, wel in mindere mate dan 2 jaar terug . Nu 1 week met Brintelix begonnen , licht misselijk, maar verdwijnt na 1 week. Hoop dat t weer zo aanslaat[lees meer...] als voorheen , We weten allen dat een depressie ‘ een hel op aarde is. Maar met Brintelix zie je echt!!! de zon weer schijnen. Warme groet, Lia

15-05-2021 | Man | 67
paroxetine
Ben de paroxetine zelf af gaan bouwen van 20 naar 10 mg. Gelijk van 20 naar 10 gaat niet. te veel bijwerkingen Heb met een vijltje om de paar weken wat meer er af gehaald .pil weegt 26 gr en heb er 2gr per 2wk afgehaald zit nu op 10 mg geen afkik verschijnselen.

Cipramil

12-05-2021 | Vrouw | 44
citalopram
Het middel werkt voor mij erg goed ondanks de minpunten. Opbouwen en afbouwen gaat moeizaam. 2 jaar gedaan over afbouwen en uiteindelijk 6 maanden gestopt. Daarna doorbraak angst, stemmingswisselingen gedurende de dag. Was geen aanleiding voor. Duidelijk een signaal van serotonine tekort. Opgebouwd naar 8 a 10mg. Ik heb er vrede mee. Ik ben stabiel, voel emoties maar binne[lees meer...]n een bandbreedte. Ik heb geen enorme pieken en dalen meer. Nadeel: gewichtstoename en libidoverlies. Hoe lager de doses hoe minder dat een rol speelt. Tip: luister naar je lichaam qua op/afbouwen.

Prozac

12-05-2021 | Vrouw | 19
Psychische klachten
Sinds januari dit jaar gebruik ik fluoxetine voor mijn boulimia, dwang en negatieve gedachtes en gevoelens. In het begin vond ik het weinig effect hebben en is de dosis na 1,5 maand van 20 naar 40 mg verhoogd. Een maand later begon ik echt het effect ervan te merken. Ik ben veel gelukkiger en heb weer zin in de dagen en het leven. De combinatie met alcohol is niet echt een[lees meer...] succes, je hebt namelijk niet door wanneer je teveel hebt en beter kan stoppen. Het kickt in Ă©Ă©n keer in en de hele avond is een zwart gat. Als student is dat wel een nadeel, maar ik zou er op dit moment niet mee willen stoppen, want voel me eindelijk weer goed!

12-05-2021 | Vrouw | 31
Hyperventilatie
Jaren lang last van lichamelijke klachten zoals druk op borst, licht in het hoofd. Voor mijn gevoel niks psychische. Toch maar verschillende soorten therapie geprobeerd. Niks hielp. Tot dat ik dit medicijn probeerde! Na een week of 8 begon ik echt verschil te merken. Nu ben ik 80 procent klachtenvrij. Ik slik nu 4 maanden.

10-05-2021 | Vrouw | 47
escitalopram
Voordat ik in zomer 2019 aan Nortriptyline begon andere antidepressiva gebruikt. Waaronder Escitalopram. Heel rustig opgebouwd, druppeltje voor druppel per week, bijwerkingen waren niet te harden. Helemaal gek werd ik ervan! Ik blijk niet goed te reageren op SSRI's. TCA blijkbaar wel, want bijna een jaar na de Escitalopram eindelijk uit mijn depressie gekomen door Nortrip[lees meer...]tyline.

08-05-2021 | Man | 45
paroxetine
Heeft me geholpen slik het nu al 18 jaar . Maar als het niet echt nodig is zal ik er niet aan beginnen probeer met je gevoelens om te gaan want gevoel is ook iets moois . Ik zou heel graag zonder willen maar denk dat ik er nooit meer vanaf kom .want ermee stoppen valt door de heftige bijwerkingen helaas echt niet mee

07-05-2021 | Vrouw | 34
escitalopram
Ik heb dit middel al zeker..10 jaar gebruikt. Na Zoloft en citalopram werkte deze voor mij het beste, ik zeg werkte want enige tijd betwijfel ik of het nog wel werkt tegen depressies. Maargoed, ik heb weinig bijwerkingen afgezien van slecht in slaap vallen en geen libido (yeeey...) echter recentelijk heb ik heel erg last van mijn maag. Misschien was het een combinatie va[lees meer...]n factoren, stress, slechte verhit vlees, en escitalopram maar mijn buik doet gewoon echt zeer. Een paar maanden geleden kreeg ik ineens instant buikpijn en kon ik niet rechtop lopen, het ging over en ik verweet het aan yoga. Nu is het terug . Let op als je maagklachten hebt of krijgt, het gaat snel.

06-05-2021 | Vrouw | 40
citalopram
Ik ben in 2007 volledig ingestort overlijden van mijn vader moeder die ernstig ziek werd en pas zelf moeder geworden, ik moest naar psychologen en psychiaters maar schoot ik niets mee op toen moest ik van mijn huisarts aan de antidepressiva ik dacht dat dit diazepam was maar dat weet ik niet zeker meer ik heb dit een maand geprobeerd en ben gelijk gestopt ik werd alleenga[lees meer...]anden neerslachtiger en had zelfs zelfmoordgedachtes en nam me zelf voor nooit meer zulke medicijnen te nemen. Na nog 2 psychologen en mezelf maar wijs maakte dat ik hetzelf op kon lossen ben ik toch vorig jaar naar mijn huisarts gestapt het ging echt niet meer maakte me overal druk om en kon niks hebben, ik wilde weer een leuke moeder worden en vrouw dus kreeg ik citalopram Ik vond het doodeng en stopte ook na 3 dagen omdat ik zo misselijk was maar de huisarts overtuigde mij dat dit echt na 2 weken over zou zijn en hij zeker wist dat ik er baat bij zou hebben dus toch doorgezet en nu een jaar later kan ik alleen maar zeggen dat ik zo blij ben voel me weer als vanouds!!! Ik ben wel 8 kilo aangekomen en heb soms oorsuizingen maar dit neem ik allemaal voor lief ik wil niet meer zonder!

05-05-2021 | Vrouw | 23
citalopram
Fijn medicijn, heeft goed geholpen afbouwen geen probleem. Alleen werkte deze voor mij niet 100% daarom besloot mijn psygiator om over te gaan op venlafaxine. Heb ik spijt van.

02-05-2021 | Vrouw | 40
ADD
Ik slik dit middel tegen angst en add. Ik heb het ook al jaren gebruikt. Maar zins 1,5 jaar heb ik erg last van spier en gewrichtspijn. Ik vroeg mij af of er meer mensen zijn die hier last van hebben. Ik vind het niet te doen. Wat doen jullie met deze bijwerkingen? Zijn er oefeningen waarmee de spierpijn vermindert?

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (5407)
Anticonceptie - overig (3962)
Cholesterol (2981)
Depressie - antidepressiva overig (2814)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2487)
Pijn - morfine-achtigen (2283)
ADHD - psychostimulantia (2207)
Pijn (2066)
Verslavingsziekten (2049)
Bloeddruk - betablokkers (1741)
Maagzuur - protonpompremmers (1612)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1568)
Anticonceptie - eenfase (1446)
Angststoornissen (1274)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1234)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1195)
Depressie - antidepressiva TCA (1083)
Antibiotica - urineweginfectie (1015)