categorie

Depressie - antidepressiva SSRI

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Depressie - antidepressiva SSRI

18-02-2020

Fluvoxamine (fluvoxamine)
Depressief

Iemand ervaring met afbouwen/stoppen? Kwamen de depressieve gevoelens terug? Of alleen ontwenningsverschijnselen? Ik slik ze 25 jaar minimale dosering. Na burnout begin dit dit opgehoogd naar 150mg. Ik wil nu weer graag afbouwen naar50mg of helemaal niets. Graag uw ervaring m.b.t. afbouwen. Alvast bedankt
17-02-2020

Onregelmatige menstruatiecyclus

Werk goed bij angstklachten Wie heeft er ook last van uitblijvende menstruaties
17-02-2020

Stress

Vanwege (jeugd)trauma's en veel stressvolle gebeurtenissen sta ik altijd onder hoogspanning. Als iemand iets naars tegen me zegt kan ik me heel erg slecht voelen. Ik heb moeite met assertief zijn. De afgelopen 2 jaar gaat slapen steeds slechter. Ik zit nu een tijdje thuis door een burn out. Hierdoor kwam mijn piekerstoornis tot uiting. Na erge stress kan ik zo extreem piek[lees meer...]eren, dat ik er gek van word. Ik ben heel voorzichtig begonnen met werken, omdat ik het ook als afleiding zie tegen het piekeren. 2 weken geleden ben ik gestart met een mindfullness cursus. Ik start binnenkort met cognitieve gedragstherapie en heb via de psychiater vorige week Citalopram voorgeschreven gekregen. Dit heb ik nu 2 dagen geslikt. 1 x daags 10 mg in de ochtend. Volgende week opbouwen naar 20mg. Ik voel me enorm een zombie. Ik ben heel erg duizelig, ben flauwgevallen, zie wazig, heb een gortdroge mond en erg moe. Ook ben ik met de fiets gevallen. Het voelt niet goed dat ik hier aan ben begonnen. Ik heb een jong kindje en kan niet eens voor haar zorgen zo. Ik zit in een dubio en vraag me af of een antidepressiva de oplossing is...
16-02-2020

Fluoxetine (fluoxetine)

Na ruim 20 jaar gestopt met fluoxetine omdat het ontzettend goed ging. Helaas ging ik na twee maanden volledig onderuit. Constante paniek en angst. Dus weer begonnen met fluoxetine. Ga nu de derde week in. Eerste twee weken waren hel. Heb er nu oxzazepam bij . Eerst twee keer per dag. Nu drie maal per dag 10mg zo nodig. Helaas is t dan ook nodig. Hopelijk slaat de fluoxe[lees meer...]tine snel aan. Het lijkt eind middag en avond al wat beter te gaan. De ochtenden zijn nog hel. Pak bij het wakker worden meteen een oxzazepam om de ergste paniek te onderdrukken. Het nadeel van angst en paniek is dat het ook bij mij fysiek veel invloed heeft.
15-02-2020

Cipramil (citalopram)

Het is alweer een tijdje geleden dat ik over mijn avontuur met Citalopram (in mijn geval Cipramil druppels) schreef. Ik begon met dit medicijn in april 2018. Op 9 februari nam ik mijn laatste druppel in. Nadat ik langzaam had opgebouwd, druppel voor druppel tot een max. van 3 druppels (=7.5 mg) per dag bleek dat deze dosis te sterke lichamelijke bijwerkingen gaf. Ik be[lees meer...]n toen weer langzaam teruggegaan naar 2 druppels (5mg). Op deze sterkte ben ik gebleven tot mei 2019. Daarna afgebouwd tot 1 druppel (2.5 mg). Op deze sterkte ben ik nog een half jaar gebleven. Met andere steun, zoals psychologische, meditatie, veel beweging ben ik weer uit het dal gekropen waarin ik door mijn angsten terecht gekomen was. Mijn huisarts had het altijd over een “snufje” als ze keek naar de inname en dacht dan ook (net als ik) dat volledig stoppen zonder ontwenningsverschijnselen zou gaan. Voordat ik volledig stopte heb ik nog 1 druppel om de dag ingenomen gedurende 2 weken. Groot was dan ook mijn verbazing dat ik me afgelopen dinsdag behoorlijk gammel begon te voelen. In eerste instantie dacht ik aan de griep, maar dan in wat mildere vorm. Mijn maag en darmen raakten overstuur, eetlust verdween, een droge mond en een brok in mijn keel, spierpijn. Het" licht" ging aan in de nacht van woensdag op donderdag. Heftige, levendige dromen, hot flushes alsof ik weer in de overgang zat. Toen het “licht” eenmaal aan was, kon ik ook het paniekerige gevoel plaatsen en rustig ademen. Hier was ik al een keer geweest en dit waren dus ontwenningsverschijnselen. Niks ernstigs aan de hand. De volgende dag ben ik aan het Googlen geslagen om hierover meer te weten te komen. Inderdaad, na het stoppen of verlagen van de dosis kunnen deze verschijnselen binnen 1 tot 6 dagen naar voren komen. Ze kunnen 1 tot 3 weken aanhouden, afhankelijk van de duur van inname en het middel. En of je nu een “snufje” in nam maakt niet uit, hooguit zijn de verschijnselen minder ernstig van aard. Het is tenslotte allemaal maatwerk. Het ene lichaam is het andere niet. Ik las veel over “tapering” bij het afbouwen van anti-depressiva. Het is een methode ontwikkeld in Nederland. Niet echt succes verzekerd, maar het succes percentage is behoorlijk groot. Helaas, zoals zo vaak het geval is, schijnen de zorgverzekeraars zich behoudend op te stellen door deze afbouw methode niet te vergoeden. Zij verwijzen naar de Zorgautoriteit, die vervolgens wijst naar het Ministerie, dat vervolgens verwijst naar de richtlijnen van het NHG en de GGZ. Uiteraard is de methode niet verboden, maar je moet hem zelf betalen. Inmiddels zit ik zelf op dag 7, de laatste twee nachten weer goed geslapen, de maag en darmen lijken zich een beetje te settelen. Mentaal heb ik tot nu toe weinig gemerkt, geen irrationele angsten. Wat dat betreft hebben meditatie en therapie de nodige zoden aan de dijk gezet. Ik ben nog steeds blij dat ik bijna 2 jaar geleden de stap gezet heb om ook medicatie hulp in te roepen. De medicatie heeft me de tijd gegeven om mijn zenuwgestel tot rust te brengen en zo dus tot rust te komen. Het is natuurlijk wel zuur dat je je intens akelig voelt, medicatie inneemt waar je je ook nog eens weken rot van voelt totdat het effect heeft. Als het uiteindelijk goed voelt en je af kunt gaan bouwen, word je ook nog eens geconfronteerd met ontwenningsverschijnselen die soms zo ernstig kunnen zijn dat je onmiddellijk weer naar je laatste dosis grijpt.
15-02-2020

Sipralexa (escitalopram)
Borderline persoonlijkheidsstoornis

Ik neem Sipralexa 20mg omwille van borderline diagnose. Ik heb in verleden als feester xtc genomen en als ik dit neem heb ik eigenlijk precies dat gevoel. Het pept me helemaal op. Ik ratel maar door over vanalles ect. Ik zie niemand zoiets gelijkaardig hebben meegemaakt maar ik post het dus wel even. Weet eigenlijk niet goed of ik er nu blij mee ben of niet
14-02-2020

Fluoxetine (fluoxetine)

Na een paar heftige gebeurtenissen gestart met 20 mg, geen bijwerkingen en voel me heerlijk; geen gepieker meer. Veel gelijkmatiger, was ik maar 25 jr eerder gestart
13-02-2020

Posttraumatische stressstoornis (PTSS)

man, 56 jr: Chronisch tekortkomend Serotonine nivo. Combinatie van Sertraline en psycholoog met EMDR therapie sessie hebben mij zo goed als genezen van mijn angsten en depressies. Zit nu op afbouw 75 mg . Binnenkort door naar 50 mg. Deze hoeveelheid zal ik levenslang moeten blijven slikken om in balans te blijven. Het leven ziet er weer een stuk zonniger en fijner uit vo[lees meer...]or mij. Zeer goede ervaring met dit medicijn. Aan te raden voor jou en anderen.

Escitalopram (escitalopram)

Na een jaar alle alternatieven geprobeerd te hebben om niet aan de medicatie te gaan, toch weer begonnen. Was erg bang voor bijwerkingen, ik verdraag medicatie niet goed. Breek het ook langzamer af volgens een bloedtest. Daarom in overleg met psychiater druppels gaan opbouwen tot 5 mg. Wat een verademing, wel bijwerkingen gehad elke eerste en tweede dag, maar het was te do[lees meer...]en. Het nachtzweten werd snel minder. Heb een wat minder libido, maar daar is wel een oplossing voor te vinden. Ik heb minder eetlust, maar dat vind ik niet erg. Ik had na een zware burn-out vervolgens een ernstige depressie met angst en paniekklachten, en vitale lichaamsfuncties waren verstoord. Ik kan weer slapen, eten en de zware donkere deken trekt nu na een paar weken langzaam weg. Ik kan luchtiger naar dingen kijken en weer meer lachen. Ik kijk weer een beetje uit naar dingen en vind dingen weer leuk. Ik hoop dat de 5 mg genoeg is voor mij en ben voornemens het lang te blijven gebruiken als het me goed af gaat. Ik heb sinds mijn jeugd recidiverende depressies en ben er helemaal klaar mee. Liever een pilletje en een leuke vrouw, mama, collega en vriendin zijn, dan zonder pilletje elke dag die zware black dog mee zeulen op mijn schouders met het gevoel dat ik mijn leven niet aan kan. Ik wil graag nog een keer zwanger worden en ben hier ook voor naar de POP poli geweest voor advies mbt medicatie en zwanger worden. Dit medicijn kan volgens de richtlijn veilig gebruikt worden tijdens de zwangerschap. Een zwangere mama met een onbehandelde ernstige depressie zoals de mijne was is schadelijker voor de ongeboren baby.

Fluoxetine (fluoxetine)

Ik heb al jarenlang last van eetstoornissen, met depressies als oorzaak/gevolg. Ben al zo’n 6 jaar bijna non stop in behandeling: van klinische opnames, tot deeltijd behandelingen, tot ambulante therapie. Helaas blijf ik elke keer terugvallen en daarom na jaren besloten om toch aan de antidepressiva te gaan. Ik wilde dit absoluut niet, hoorde altijd alleen maar horrorverha[lees meer...]len en het voelde voor mij als falen. Ik zag echter zelf ook in dat ik niet veel keuze meer had. Ben begonnen met 10mg en heb alleen een beetje hoofdpijn gehad en verminderde eetlust (geen misselijkheid). Na 10 weken opgebouwd naar 20mg, geen bijwerkingen. Ik was bang dat mijn emoties afgevlakt zouden worden maar dat is totaal niet het geval, ik heb minder heftige dalen maar mijn pieken zijn er nog steeds. Verder voel ik me nog altijd mezelf, iets waar ik ook heel bang voor was. Al met al is het voor mij dus een effectief middel, ik merk amper verschil met hoe ik eerder was behalve dus dat ik minder heftige negatieve emoties heb. Nog altijd geen bijwerkingen. Heel blij dat ik na 6 jaar eindelijk de stap heb durven zetten!

11-02-2020

Lexapro (escitalopram)

Was angstig maar niet depressief. Tijdens de opbouw kwam er ook depressieve klachten bij. Bij de laatste ophogingkwam er een zwarte wolk met diepe sombere gedachtes. De psychiater ontkent dat het door het medicijn komt. Maar het is bekend dat dit kan. Black box warning USA. Ben nu afgebouwd maar ben nog steeds depressief. Wie heeft er hier ervaring mee. Zit nu wee[lees meer...]r op Setraline maar deze voldeed niet meer. Best beangstigend En het vertrouwen in mijn behandelaar is niet groot. Zei zegt u denkt u depressief. Merkwaardig voor mij.
10-02-2020

Obsessieve-compulsieve stoornis

Bij vergeten van de inname krijg ik heftige ontwenningsverschijnselen. Verder zouden bijwerkingen kunnen zijn moeilijker tot orgasme komen, minder goed kunnen multitasken dan voorheen.
07-02-2020

Sipralexa (escitalopram)

06-02-2020

Lexapro (escitalopram)

Altijd heb ik antidepressiva als een zwaktebod gezien. Flink zijn, doorgaan, niet klagen. Ik los dit zelf wel op, met hulp van psycholoog/coach. Maar ik ken mezelf inmiddels van haver tot gort; weet precies waar mijn klachten hun oorsprong vinden. Maar met deze wetenschap en gesprekken werd het niet beter en ik was ‘uitgepraat’. Uiteindelijk kostten angst en somberheid mi[lees meer...]j zoveel energie dat ik toch de stap gewaagd heb. Eng; want medicatie innemen betekent: controle loslaten. Hoe zal het zijn? Word ik anders? Welke bijwerkingen zal ik krijgen? Zou het wel helpen? Nu, 6 weken verder, kan ik zeggen: wat een verschil! Ik sta lichter in het leven, pieker minder, ben minder angstig, kan minder tegen dingen opzien, minder kort lontje, en, last but not least: ik slaap al weken super en dat is nog nooit vertoond! De eerste week was wat pittig; dat zal ik niet ontkennen. Toch wel wat meer angst en paniek. Nu is dat over, en voel ik me prima. Onwennig nog, kan het haast niet geloven dat ik me ‘gewoon goed’ voel! En dat zonder enige bijwerkingen. Ik ga voorlopig zo door; 5mg is voor mij mooi zat. Ik ben erg tevreden!
06-02-2020

Sertraline (sertraline)

Tja, sorry bij mij werkte het niet. Wel last van een raar gevoel in mijn hoofd. Ik kan het niet beschrijven.
05-02-2020

Fluoxetine (fluoxetine)

Na een aantal jaar heftige tegenslagen in het leven te hebben gehad kreeg ik last van angst, chronische slapeloosheid en terugkerende depressies. Medicijnen is iets waar ik liever niet naar grijp, maar na vier jaar aanrommelen, therapie en steeds verder wegzakken in depressies met meerdere paniekaanvallen per dag, besloot ik dat het zo niet langer kon. Naar de huisarts sta[lees meer...]ppen voor antidepressiva was de beste keuze die ik ooit gemaakt heb. De eerste vijf weken waren wel erg zwaar: de klachten werden flink uitvergroot en ik kon zonder oxazepam niet functioneren. Zonder sliep ik niet, ik had nachtmerries, continue angst- en paniekgevoelens en vroeg me af waar ik in hemelsnaam aan begonnen was. Na vijf weken ben ik in overleg met mijn huisarts van 20 naar 30 mg per dag gegaan en ben ik zelfstandig in een weekend gestopt met oxazepam, waar ik inmiddels behoorlijk gewend aan was geraakt. Het was even doorbijten, maar vanaf de zesde week ging het al vrij rap steeds beter. Ik wist niet wat me overkwam: ik werd in een paar maanden tijd weer mijn oude zelf. Ik gebruik fluoxetine nu bijna een jaar. Ik slaap goed (wel levendigere dromen dan eerst), ben rustig in normale omstandigheden, werk weer zonder problemen vier dagen per week, ben gelukkig en durf weer plannen te maken en vooruit te kijken in mijn leven. Het enige waar ik niet zo blij mee ben is het overmatig transpireren, maar hey: liever af en toe een zweetplek op de rug dan met angst op de bank!
03-02-2020

Fluoxetine (fluoxetine)

ik slik sinds 5 maanden fluoxetine 20 mg samen met omeprazol 40 mg maar ik heb een kwartier ongeveer na het slikken pijn in mijn maag,heeft iemand daar ervaring mee ik wil eigenlijk nu wel stoppen met de fluoxetine

Sertraline (sertraline)

Niet slikken, het is heel makkelijk geschreven door de huisarts. Zoek aub andere alternatief dan de medicijn aub . Juist na het stoppen kreeg ik 1 en al problemen

Escitalopram (escitalopram)

Na een hele tijd niet lekker in m’n vel te hebben gezeten, toch de keuze gemaakt om medicatie te proberen. Begonnen met 10mg 2 maanden lang; merkte weinig verschil. Eerste dag een beetje misselijk geweest, verder voornamelijk een hongergevoel de hele dag door. Verder weinig bijwerkingen; had het erger verwacht vanwege recensies. Hier heb ik niet aan toegegeven, hongergevoe[lees meer...]l is inmiddels ook verdwenen. Toch wel een paar kilo aangekomen erdoor (zelfs met een gezond eetschema), dus nu kijken wat sporten uithaalt. 15mg gebruik ik nu een week en heb het idee dat dit me nu al beter helpt. Minder angst en sombere gevoelens, meer energie voor en zin in dingen. Advies: hou vol en doe wat goed voelt. Besprek het met je psychiater; bij iedereen werkt het weer een beetje anders!
27-01-2020

Citalopram (citalopram)

In begin pittige bijwerkingen als heftige griepverschijnselen. Na 4-5 weken ging er een nieuwe wereld open. Zeker 2 jaar me een ander mens gevoeld. Nu 6 jaar later en verschillende doseringen verder lijkt de dosering van 20 mg, welke eerst zo positief werkte, nu wel een placebo. Hogere doseringen zorgen bij mij voor totale afvlakking. Afbouwen tot 0 nooit gelukt omdat het [lees meer...]licht dan uit gaat. Positief is dat je deze medicatie mag gebruiken tijdens zwangerschap en borstvoeding!. Laat je niks anders wijsmaken en laat je verwijzen naar de POP- poli bij zwangerschap of zwangerschapswens!!. Had mij een hoop narigheid bespaard.
26-01-2020

Citalopram (citalopram)

Ik heb in 2004 een burn-out gehad en daar kwam mijn paniekstoornis tot uiting. Na een halfjaar gestart met Alprazolam en Efexor (75mg en later 187.5mg). Het beschermde de angst een beetje en ik kon na 2 jaar thuiszitten weer aan het werk, maar hield eigenlijk altijd flink wat paniekaanvallen over. In 2010 een generiek merk van Efexor (origineel) gekregen, Venlafaxine e[lees meer...]n deze deed helemaal niets. Ik was binnen 3 weken helemaal terug bij af en lag weer trillend en huilend op de bank. Terug naar het Merk Efexor en het ging stapje voor stapje beter. In 2017 merkte ik dat het eigenlijk niet echt meer hielp. Zat ik eerst op 50% werking van het middel, dan was het nu nog geen 20%. Terug naar de psychiater en begin 2018 kon ik overstappen op Citalopram. Dit heb ik een jaar geslikt, maar bij mij had het helaas de uitwerking dat ik er somber en zelfs bij een hogere dosering zwaar depressief van werd. De angst was wel beschermd!! Dus ik had bijna geen paniekaanvallen meer, wel sensaties in mijn lijf, maar ze schoten nooit door naar mijn hoofd, echt al een heel stuk beter dan de Efexor!! Omdat ik zwaar depressief werd (soms komt het voor dat iemand hier niet goed op reageert), weer naar de psychiater en ik ben nu aan het afbouwen om over te slappen op Clomipramine, nog 7 dagen afbouwen, dan kan ik gaan starten. Heel benieuwd!
25-01-2020

Sertraline (sertraline)

Ik werd zomaar overvallen door paniekaanvallen, kon niet meer normaal functioneren. Na enkele dagen merkte ik al verschil en tot heden voel ik dr aanval komen maar deze zakt weer even snel weg
25-01-2020

24-01-2020

Prozac (fluoxetine)
Manisch-depressieve stoornis

Ik ben 61 en loop eigenlijk al mijn hele leven te tobben met mijn gezondheid, als jonge meid was ik vaak heel depri, ben verslaafd geweest aan harddrugs en alcohol, ben er allang vanaf maar wil luchtiger leven. ik wil plezier hebben in mijn leven daarom slik ik prozac maar ben nu al een maand heel misselijk en eigenlijk vrag ik me af ofdat het over gaat wie kan me dat zegg[lees meer...]en?
23-01-2020

Citalopram (citalopram)

Ik heb jaren met van die vage angsten gelopen die maar niet weg wilde. Ik loop bij een goede psygoloog en we besloten toch maar eens een "proef" te doen met dit medicijn. De eerste 14 dagen had ik last van wat bijwerkingen. Op den duur was ik verrast door mezelf dat ik dingen weer durfde. Vooral mijn gevoel uitspreken ging een stuk makkelijker. Ik heb jaren mijn mond gehou[lees meer...]den tegen gefrustreerde werkgevers en diverse banen opgezegt uit woede. Nu is het soms even wennen als ik mijzelf uitspreek naar andere, maar het is zo fijn. Ook het eeuwig piekeren is haast voorbij. Relativeren gaat weer makkelijker. Mijn partner zei laatst.. Ik merk geen verschil hoor! Dus qua karakter ben ik niet veranderd. Intern is mijn hele gemoedstoestand veel rustiger. Ik ben begonnen met 20mg. Ik vindt het prima zo. Ik blijf er wel bij dat medicijnen niet altijd een oplossing zijn. Ook uit vorige / negatieve ervaringen met andere anti depressie middelen. Maar deze doet zijn werk!
21-01-2020

Citalopram (citalopram)

Na 10 jaar allerlei therapieen gevolgd te hebben en geen verandering in mijn angsten. Besloten naar een paniekaanval die zo hevig was, aan de medicatie te gaan. Nooit gewild overigens. Was met name angstig om een ander persoon te worden in negatieve zin. Met de 10mg had ik de meeste bijwerkingen op dit moment zit ik op 30mg. Mijn angst gedachtes, zijn zeker voor 90% afgeno[lees meer...]men! Durf zoveel dingen alleen, die ik nooit durfde. Ik kan negatieve reacties ook eindelijk laten gaan, wat een opluchting. Ik had dit jaren eerder moeten doen! Inderdaad je moet even door de eerste weken heen, maar dat was het absoluut waard! Ik schrijf nooit mijn ervaring maar ben zo positief en gun dit een ander ook.
18-01-2020

Paroxetine (paroxetine)

Ik ben 59 jaar en heb dit medicijn in 2003 gekregen na een tweede depressie met veel spanning. Om een volgende depressie te voorkomen heb ik het 16 jaar met 20 mg gebruikt en was er erg blij mee. Ik werd een ander mens. Ik durfde meer, niet meer piekeren. Goed slapen. Geen angsten en paniek meer. Ik kon ineens de hele wereld over rijzen. Dus 16 jaar veel steun aan gehad[lees meer...]. In 2019 veranderde ik van werkgever. Ik dacht mij kan niets gebeuren, ik voel me super en ik heb paroxetine. Helaas kreeg ik een derde depressie. Ik werd extreem somber. De dosis paroxetine is eerst verhoogd naar 30mg, maar dat had geen effect. Toen naar 40 mg maar helaas ook geen effect. Na nu een jaar 40mg ben ik nog regelmatig erg somber en heb nu ook last gekregen van enorme spanningen. Die zijn zo erg dat ik niet meer naar de winkel kon om boodschappen te doen. Moet nu helaas oxazepam gebruiken om de dag door te komen. Paroxetine 20mg heeft mij 16 jaar een heerlijk leven gegeven. Maar nu helpt zelf een dubbele dosis niet meer. De huisarts wil de 40mg niet verhogen omdat volgens haar dat ook niet zal helpen. Volgens haar is paroxetine nu niet de oplossing voor mij. Jammer omdat het mij jaren goed geholpen heeft.
17-01-2020

Sertraline (sertraline)

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (4942)
Anticonceptie - overig (3630)
Cholesterol (2832)
Depressie - antidepressiva overig (2646)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2250)
Pijn - morfine-achtigen (2139)
ADHD - psychostimulantia (1959)
Pijn (1929)
Verslavingsziekten (1862)
Bloeddruk - betablokkers (1624)
Maagzuur - protonpompremmers (1526)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1473)
Anticonceptie - eenfase (1348)
Angststoornissen (1158)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1103)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1083)
Depressie - antidepressiva TCA (1021)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (934)