ISO 27001

ervaringen per categorie

Depressie - antidepressiva SSRI

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Depressie - antidepressiva SSRI

13-02-2019

Escitalopram (escitalopram)

het hielp goed om rustig te worden
13-02-2019

Brintellix (vortioxetine)
Chronische depressie

Ik merk geen verandering, ik blijf in de depressie hangen.
10-02-2019

Paniekaanvallen

Aantal dagen na het starten leek het erop dat de rust wat terugkeerde en ik mij wat beter ging voelen. Volgens psychiater helemaal het gewenste effect. Sinds 4 dagen veel huilbuien en somberheid. (Toen ook menstruatie begonnen na een miskraam) Afgelopen 2 dagen ontzettend gejaagd en veel paniek. Gelukkig heb ik nog oxazepam en neem ik nu 2 of 3 x pd 0.5 Mg, dat helpt me wa[lees meer...]t rustiger te worden en weer te relativeren. Aankomende week weer gesprek met psychiater, plan was om evt nog wat te verhogen. Zijn er mensen die dit herkennen? Dat het eerst beter leek te gaan maar angsten en onrust nog erger terugkomen??
08-02-2019

Fluvoxamine (fluvoxamine)

Last van OCD en depressieve klachten. Op een gegeven moment heel erg somber met zelfs suicidegedachten. Voor mij een wondermiddel, want in lage dosering (ik reageer heel sterk op medicatie) is na een paar maanden de somberheid geheel weg en ben ik zelfs heel blij. Angsten zijn ook verminderd en dwanghandelingen ook. Ik baal alleen enorm van de seksuele bijwerkingen, waar[lees meer...]door ik de dosering iets ga verlagen
05-02-2019

Escitalopram (escitalopram)

Ik slik nu ongeveer 4 jaar escitalopram, het duurde even voordat ik de juiste medicatie had gevonden die goed bij me paste, afgezien van wat trillende handen zijn de bijwerkingen beperkt.

ADHD

Geeft geen bepaalde rust van de ADHD zonder datje je persoonlijkheid kwijt raakt en in een zombie veranderd. Wel belangrijk is hem niet te vergeten want na 2x merk je echt dat je oude ik terug komt.

Fluvoxamine (fluvoxamine)

Tegen angst en paniek helpt fluvoxamine erg goed. Tegen depressie wat minder.

Overspannen/burn-out

Na overspannen te zijn geraakt en in constante stress gezeten te hebben kon ik niet meer slapen en raakte ik steeds uitgeputter en voelde me steeds slechter waardoor ik uiteindelijk in een zware depressie bellande. Door de huisarts dit medicijn voorgeschreven omdat het mij zelf niet meer lukte hier uit te komen. Eerste weken waren heel erg zwaar, een hel. Depressie vererge[lees meer...]rde en durfde niet meer alleen te zijn. Ook andere nare bijwerkingen zoals hoofdpijn en duizelig. Na 4 weken opgehoogd van 50 naar 75 Mg en nu, na 6 weken, zijn mijn gedachten rustig, voel ik me veel positiever, slaap uitstekend en doe weer veel leuke dingen. Nog niet waar het moet zijn maar het geeft me een duwtje in de rug. Geef het vooral de tijd en blijf doorzetten! Ik ben tot nu toe tevreden over dit medicijn!

Posttraumatische stressstoornis (PTSS)

Bijna enkel slechte ervaringen in leven sinds 3e jaar, zelfs wanneer geluksmoment leek te hebben en vertrouwen terugkwam in leven zijn deze kapot gemaakt. Bij een zoveelste samenloop van dit keer lichamelijk verval, werkloos, schulden, sterfte en eenzaamheid (vooral omdat alleen eenzaamheid in dit geval deels mijn keuze was) controle over lichaam verloren om vervolgens tri[lees meer...]llend en stotterend inelkaar te zakken. Anderhalf jaar later nog steeds last hiervan bij sterke momenten (vreemde aanspreken, praten over gevoel, boos worden, mastruberen, erg lekker eten etc.)
03-02-2019

Citalopram (citalopram)

Vanaf mijn 12 de jaar geworsteld met laag zelfbeeld en depressies. Rond mijn vijftigste jaar begonnen met Citalopram. Na 10 dagen inname voelde ik me al zoveel beter dat ik dacht: "Nu ben ik degene die ik wil zijn". Toch geregeld geprobeerd met stoppen vanwege de persberichten over placebo effect en mogelijke bijwerkingen van antidepressiva. heel langzaam geminde[lees meer...]rd iedere keer over een periode van 3 maanden. En daarna steeds terugkeer van negatieve gdachten en depressieve gevoelens. Nu blijf ik het slikken voor de rest van mijn leven.
01-02-2019

Sertraline (sertraline)

Ik moest beginnen met 50 mg in het begin was het wennen en vooral de bijwerkingen wat er bij komen kijken was iets moeilijker dan ik verwacht had. Maar met een steunende omgeving en een moeder die zelf 150 mg slikt is het makkelijk. vervolgens moest ik naar 100 mg dat is nu nog steeds aan het inwerken het heeft ongeveer 4/6 weken de tijd nodig voordat je je normaal gaat vo[lees meer...]elen voor zover dat kan. schrik niet van de bijwerkingen en als je iets onbetrouwbaar vindt bel dan voor de zekerheid een huisarts of een ervaren persoon uit je omgeving. ik ben zelf heel blij dat ik het neem want ik ben een stuk rustiger geworden in mijn hoofd. de persoon die dit leest en denkt och dit is onzin nee zonder dit was ik echt een saai en verdrietig persoon en nu beetje bij beetje wordt ik vrolijker.
01-02-2019

Brintellix (vortioxetine)
Chronische depressie

Ben nog aan het opbouwen naar 20mg. Zit nu op 10mg. Gelukkig (nog ) geen misselijkheid of jeuk,maar wel enorm gejaagd en nerveus na inname. Hopelijk verdwijnt dat weer. Verder nog geen gunstig effect waargenomen,maar dat komt misschien nog. Ik reageer eigenlijk nergens op,behalve efexor,maar dat heeft te veel bijwerkingen.
31-01-2019

ADHD

Het helpt bij mijn depressies. Ik kom blijkbaar een of ander stofje tekort wat mijn stemming reguleert
31-01-2019

Citalopram (citalopram)

Hoi ik neem al 24 jaar antidepressivia citolapram heb het hier altijd zo super op gedaan , maar het laatste jaar voel ik bijna niets meer voor niemand duuuus heel weinig gevoelens , weer wat meer depressief . Mijn libio is ook erg veranderd totaal geen zin meer , kan het zijn dat deze antidepressiva niet meer zijn werk doet ???
30-01-2019

Depressief

28-01-2019

Escitalopram (escitalopram)

Ik heb in t verleden verschillende anti depressiva geprobeerd, maar dat had nooit effect. Toen ik in t verleden stopte met Escitalopram, was t net in die week dat ik juist een positief effect ervoer, op sociaal gebied. Ik had toen veel minder angst en was sociaal spontaner. Dat was fijn. Nu na een aantal jaren dit medicijn opnieuw gebruikt om te kijken of dat effect weer o[lees meer...]ptrad. Helaas was dat niet t geval. Wel was mijn angst en depriheid een stuk minder en ging t op mn werk een stuk beter. Maar helaas had ik ook last van bijwerkingen. Bijwerkingen: Verminderd libido. Al snel na t beginnen met Escitalopram merkte ik dat alles me niet meer raakt. Ik sta er neutraal in, dat is erg vervelend. Na afbouwen ( 5 weken op 0mg) was dit nog niet veranderd ten positieve. Zweten. De eerste paar maanden zweette ik veel in bed. Later is dat verdwenen. Negatieve gedachtes. Op 10mg ervoer ik veel negatieve gedachtes over mensen als ik op straat liep. Erg vervelend. Ging weg toen ik naar 5mg was afgebouwd. Positieve effect is wel dat de angst en het piekeren minder zijn. Praktisch gezien lukte mn werk een stuk beter, en dat is ook de reden dat ik toch weer begonnen ben met Escitalopram. Het helpt me om te concentreren en niet zo in de depriheid te blijven hangen.
28-01-2019

27-01-2019

Paroxetine (paroxetine)

Na een jaar extreem zenuwachtig te zijn geweest (ik kon de deur niet meer uit, kon niet meer eten enz), op aanraden van de psychiater begonnen met paroxetine. Na een week of 5 voelde ik me ontzettend veel beter! Na een maand of 3 besloten de dosis te verhogen naar 30mg, en met een paar weken voelde ik me nóg beter. Er zijn inderdaad bijwerkingen, maar deze vallen in het [lees meer...]niets vergeleken met de kwaliteit van leven die ik ervoor terug heb gekregen! De kwaal is vele, vele, vele malen erger dan het middel!
27-01-2019

Paroxetine (paroxetine)

Voor de derde keer gestart. Eerdere keren bij opbouw weinig last van bijwerkingen. Deze keer veel bijwerkingen en duurde 3 maanden voor t medicijn aansloeg. Ben met 10 Mg begonnen en zit nu op 30 Mg. Voel me elke dag n stukje beter. Slapen is nog steeds erg onrustig. Gebruik 3 Mg melatonine op advies van de psychiater. Ga nooit meer stoppen met dit medicijn!!!
26-01-2019

Zoloft (sertraline)
Dwangstoornis

Vreselijk, ik sliep alleen maar de hele dag ik kon niet wakker blijven, en als ik dat wel was had ik nog meer angsten als voorheen. Vreselijk ik wilde dood, mijn angsten (dwanggedachtes) werden nog erger. Ik heb add en daardoor heb ik last van een angststoornis (dwanggedachtes) hopelijk komt er ooit een wonder medicijn tegen add en de daardoor bijbehorende angsten
25-01-2019

Escitalopram (escitalopram)

het werkt voor mij. leven gedurende gebruik is stabiel. wil nu afbouwen. vraag advies aan huisarts

Citalopram (citalopram)

Ik gebruik dit medicijn nu denk 7 a 8 jaar. Ben begonnen met 20 mg mr in de jaren steeds verhoogd. Heeft t altijd goed gedaan maar laatste 2 jaar merkte ik steeds vaker dat het minder werkte waardoor ik terugvallen kreeg. Nu bij de psychiater voor t eerst geweest en krijg een ander medicijn die wat beter is toegepast op mijn klachten (vrnl dwang en angst). Nu ga ik eerst [lees meer...]mn huidige dosis iets afbouwen en vervangen door een ander medicijn. iemand hier ook ervaring mee?

Fluoxetine (fluoxetine)
Bipolaire stoornis

Fluoxetine geruikte ik voor mijn depresieve episoden in mijn bipolaire stoornis. Het heeft geen effect gehad.

Bipolaire stoornis

Sertraline gebruik ik voor de depressieve episoden van mijn bipolaire stoornis. Het heeft bij mijn niet echt geholpen om mijn stemming te verbeteren, maar het heeft wel de angst iets minder gemaakt.

Escitalopram (escitalopram)

2 jaar geleden ben ik voor 2 maanden en 3 weken uitgevallen op het werk. de maanden ervoor sliep ik nauwelijks, had ik vaak paniekaanvallen, piekerde heel veel, had het gevoel dat ik nooit aan de verwachtingen voldeed. Daarbij werd ik ook depressiever met de dagen, tot op een zeker dag dat ik op het werk achter mijn PC zat en in tranen uitbarstte en zelf de simpelste hand[lees meer...]eling niet meer lukte. Ben toen op aanraden van de huisarts begonnen met 10 mg escitalopram en zo opgebouwd naar 20 mg. Heb er ook nog cognitieve gedragstherapie mee gecombineerd. De medicatie werkte super goed! rond week 7 sloeg het helemaal in en voelde ik mij zeer gelukkig. Ik merkte ook dat de piekergedachten verdwenen, alsook de angstklachten. Ben toen ook gaan afbouwen na 9 maanden en heb daar nooit last van gehad. Nu 2 jaar later zit ik in de zelfde situatie.wel in minder ergere vorm, omdat ik sneller heb gereageerd op mijn symptomen. Ik ben begonnen aan 1O MG en zal dat wss houden op deze dosis. Momenteel zit ik in mijn week 5, de depressieve klachten zijn verdwenen, heb wel nog lichte angstklachten. Maar die zullen met de weken ook verdwijnen. Ik ben ook begonnen met EMDR therapie voor mijn faalangst en eigenwaarde op te krikken. veel sterkte allemaal!

Escitalopram (escitalopram)

10MG. De eerste 3 weken behoorlijke toenemende angst en paniekklachten maar met tijdelijk alprazolam is het opzich vol te houden, na 3 weken namen langzaam de klachten weer af en begon ik me elke dag iets beter te voelen. Nu na 2 maand ben ik uit mijn burn out en kan ik weer normaal functioneren. Ook had ik in het begin last van obstipatie en weinig zin in seks, dit is inm[lees meer...]iddels ook weer helemaal normaal

Sipralexa (escitalopram)

Ik neem deze medicijnen al bijna 2 weken maar voel mij erdoor moe .en verhoogde hartslag..en heb de indruk dat ik erdoor dikker van wordt ......

Zoloft (sertraline)

Al 17 jaar vecht ik met depressies en pleinvrees, echter altijd zonder medicatie doorgegaan. Ik ben niet zo fan van medicatie in het algemeen omdat ik geen controle erop heb wat er in mijn lichaam gebeurd. Echter ging het echt niet meer en wil ik nog genieten voor de rest van mijn leven met mijn vriendin en toekomstige kindjes. Ben eind vorig jaar begonnen met Cital[lees meer...]opram echter kreeg ik daar enorme angst aanvallen van dat ik daar snel weer vanaf gehaald ben (ik had nog nooit een angst aanval gehad voordat ik hiermee begon). Daarna begonnen met Zoloft (Setraline). Tot heden voel ik mij een stuk beter en is mijn gevoel naar de wereld om mij heen een stuk beter, mensen merken dit ook aan mij en ik kan meer genieten van dingen, echter heb ik wel enorm last van 2 bijwerkingen. Ik heb constant een stijve mond / kaken wat afentoe hoofdpijn oplevert. Ik zit alleen nog te stoeien met de juiste dosering. Als ik een halve tablet neem heb ik minder last van de bijwerkingen maar voel ik mij ook minder " vrolijk" en bij een hele is het andersom. Over het algemeen kan ik het medicijn wel aanraden voor depressies.

Postnatale depressie

Heb dit middel lang geleden gebruikt na een postnatale depressie,waarna er een relatie breuk volgde. Was voor mijn gevoel alles kwijt( huis,vrienden,baan,vrijheid,relatie...)Zat met een kind waar ik niks mee had,en was verder alles kwijt. Lang verhaal kort; ik werd suicidaal. Op een brug gestaan,en in polsen gesneden. Crisisdienst van (toen RPC) (..) gehad. Paroxetine gekr[lees meer...]egen. Hielp wel. Maar wil adviseren niet zomaar stoppen! Heb dat wel gedaan,en mijn auto Total loss gereden ( per ongeluk) wat je denkt is niet hoe je lichaam reageert . Die samenwerking klopt niet meer.Dus voorzichtig daarmee.
21-01-2019

Escitalopram (escitalopram)

Eind december ben ik gestart met 5mg Escitalopram Accord wegens depressie met angst- en paniekklachten. Na 1 week opgehoogd naar 10mg en drie weken later naar 15mg. In de eerste weken heb ik last gehad van lichte bijwerkingen. Angstklachten namen iets toe, verder wat last van misselijkheid en lichte verstopping. Na twee weken op 10mg begon ik de werking te merken. De angst[lees meer...]klachten verdwenen en mijn stemming verbetert geleidelijk.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (4508)
Anticonceptie - overig (3354)
Cholesterol (2645)
Depressie - antidepressiva overig (2436)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2069)
Pijn - morfine-achtigen (1993)
Pijn (1810)
Verslavingsziekten (1709)
ADHD - psychostimulantia (1684)
Bloeddruk - betablokkers (1528)
Maagzuur - protonpompremmers (1461)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1419)
Anticonceptie - eenfase (1247)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1028)
Angststoornissen (1017)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (975)
Depressie - antidepressiva TCA (938)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (888)

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!