categorie

Depressie - antidepressiva SSRI

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Depressie - antidepressiva SSRI

10-04-2021 | Man | 60
sertraline
kon mijn werkzaamheden niet meer gestructureerd uit voeren. Op een moment helemaal niet meer . Partner negeren en erger. Groot zelf medelijden.

10-04-2021 | Vrouw | 41
sertraline
Ik neem het nu 6 jaar. Van 50mg/dag en intussen al 200mg/dag. Vandaag gestart met afbouwen dus maar 150 ipv 200 mg. Ik heb er genoeg van en al zeker van de afvlakking van mijn emoties. Ik wil terug blijdschap voelen, verdriet voelen enz..

09-04-2021 | Vrouw | 47
fluoxetine
Wie kan mij vertellen of de Fluoxetina Tecnigen net zo goed werkt als de "originele"? Kan dit in combinatie met Sedoxil innemen? Ik start vandaag met deze medicijnen en maak me zorgen. Vast hartelijk dank voor jullie hulp!

08-04-2021 | Vrouw | 36
citalopram
Met de jaren ben ik steeds angstiger geworden in sociaal contact, het piekeren nam toe, en ik vulde veel negatief in. Hierdoor werden situaties steeds groter in mij hoofd dan nodig was. Wat de angst versterkten. In samenspraak met de huisarts besloten om te starten met therapie en medicatie. Omdat ik huiverig was om te beginnen met medicatie, besloten eerst te starten met[lees meer...] therapie. Maar naar 4 sessies voelde ik me nog geen haar beter. Na het doorlezen van alle ervaringen op deze website, wikken en wegen, uiteindelijk besloten om te beginnen met Citalopram. En wat ben ik daar achteraf blij mee. Ik voel me weer me vroegere zelf. Vrolijk, luchtiger. Ergens ook confronterend om te merken hoe grote rol het speelde in mijn leven. Hoe veel en vaak ik piekerden, angstig en onzeker was. En gek dat zo’n klein pilletje het verschil kan maken. Qua bijwerkingen had ik de eerste week vooral hoofdpijn in de ochtend en was ik heel moe. Sliep veel. Oplossing was het moment van inname naar de avond te verplaatsen. Bijwerkingen zijn daarmee verholpen. Slik de medicatie nu 4 weken, merk al veel verschil. Het leven voelt weer makkelijker en minder een opgave. Ik wil hiermee niemand stimuleren om te ermee te beginnen. Het blijft altijd een eigen afweging. Maar wil een tegengeluid geven, omdat er ook veel negatieve reacties zijn die je kunnen weerhouden om het te proberen.

Brintellix

08-04-2021 | Man | 51
vortioxetine
Psychische klachten
Zojuist begonnen.

07-04-2021 | Vrouw | 57
citalopram
Vorig jaar veel last gekregen angststoornis. Kwam amper nog buiten, durfde niet meer te werken. Veel angst besmet te geraken vd corona. Na cognitieve therapie, die niet veel hielp, besloten deze medicatie te starten. Huisarts staat erachter. Wil van de zomer proberen af te bouwen. Het gaat nu heel erg goed, zeer goed medicijn.

07-04-2021 | Vrouw | 44
Overspannen/burn-out
Last van mijn kaken. Ik ga nu naar fysio omdat mijn kaakspieren op level 10 gespannen zijn. Helpt niet. Kan nog steeds niet slapen ook niet met dit erbij

05-04-2021 | Vrouw | 19
paroxetine
Ik kreeg dit voorgeschreven wegens mijn depressieve gedachten, bij de eerste weken dacht ik dat mijn lichaam moest wennen aan dit medicijn. Hoe langer ik het gebruikte des te heviger werd de vermoeidheid, ik kwam kilo's aan en de depressiviteit werd versterkt. Ik ben hier maar mee gestopt.

05-04-2021 | Man | 58
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Ik heb vanaf m’n 25ste zeer gewelddadige dromen die de dag erg beïnvloeden, net of ik daardoor in een soort geestelijk druk pak liep of een geestelijke dwangbuis. Zo’n 10 jaar geleden ben ik met een lichte doses (10 mg) citalopram begonnen en sindsdien heb ik een veel betere nachtrust met zeker 90% minder geweld en angst dromen Zodra ik een avond vergeet de pil in[lees meer...] te nemen is direct de ellende in de nacht weer daar. Hiermee bewijst het pilletje toch echt z’n werkzaamheid bij mij

03-04-2021 | Vrouw | 31
citalopram
Sinds 2017 heb ik een angststoornis die zich vooral uitte in de nacht. Daar ben ik na een jaar weer uitgekomen door veel therapie. In de jaren die volgden nog 2x een terugval gehad die best heftig zijn. Op advies van de dokter dit medicijn gaan gebruiken om er weer bovenop te komen en een volgende terugval te voorkomen. Ik was heel bang om er aan te beginnen, maar het is m[lees meer...]ij erg mee gevallen tot nu toe. Ik gebruik het nu bijna 2 weken en heb bijna geen bijwerkingen. Werd soms ietsjes angstiger maar niet extreem. Ik begin al wat verandering te merken in positieve zin. Huilbuien zijn al over die ik bijna elke dag had. Ook ben ik gestopt met medicatie om te slapen, dit gaat nu ook al goed. Ik ga dit doorzetten om nog meer mezelf te worden. Ik heb wel vertrouwen in dit medicijn!

31-03-2021 | Vrouw | 49
paroxetine
Na 11 jaar en diverse stoppogingen, in december getracht te stoppen mbv de taperingstrips. Dit ging prima, maar helaas, na 7 weken ‘clean’, en wat onrust in mijn leven, toch weer klachten: slapeloosheid, paniek, stress. Ik zal moeten accepteren dat ik stabieler functioneer met een onderhoudsdosis van 5 mg. Weer starten geeft ook altijd weer een week veel klachten, maar de[lees meer...] wetenschap dat het goed komt sleept me daar elke keer weer doorheen.

31-03-2021 | Vrouw | 67
fluoxetine
Sinds enige tijd ben ik na jààààààren gestopt met deze medicatie. Ik had geen last van bijwerkingen, maar nu ik gestopt ben heb ik steeds hoofdpijn !!! Kan ik ze dan niet beter terug nemen?

31-03-2021 | Vrouw | 43
citalopram
Ik snap de angst voor bijwerkingen heel goed. Ben je al begonnen? Ik ben nu 1 jaar burn-out en blijf steeds terugvallen krijgen, dus toch maar begonnen met dit medicijn. Heel eng omdat ik amper energie heb, laat staan om dit medicijn op te kunnen vangen. Ik slik nu 10 dagen, eerste 2 dagen 5 mg en daarna 10 mg. Bij 5 mg kreeg ik hoofdpijn en bij 10 mg op dag 3,4,5,6 een to[lees meer...]ename van angst en paniek, ook meer trillen, weinig energie en geen eetlust. Het voelt als een zware terugval van een burn-out. Na dag 6 verdwenen de bijwerkingen. Op dag 14 wil ik verhogen naar 20 mg, ook weer heel spannend, maar als het me gaat helpen om de angst wat te dempen om energie op te kunnen bouwen, dan is het het zeker waard.

31-03-2021 | Vrouw | 41
sertraline
Al enige jaren het gevoel overdag vast te lopen. Dingen niet meer kunnen relativeren, veel piekeren, heel veel beren op de weg zien. Vorig jaar juni de diagnose ziekte van Graves gekregen (auto-imuumziekte m.b.t. de schildklier), oorzaak waarschijnlijk langdurige stress in het lichaam. Afgelopen december zo gigantisch vast gelopen in de dagelijkse dingen (overdag) dat he[lees meer...]t voor mijzelf en mijn gezin niet meer houdbaar was. Via de huisarts 50 mg. sertraline voorgeschreven gekregen. Het werkte bij mij direct. Het is net alsof dit medicijn net het extra stofje bevat wat ik zelf tekort kom om 'normaal' te kunnen functioneren. Wat een verademing!! Dit had ik jaren eerder moeten weten. Het had mijzelf, mijn gezin en op mijn werk een hoop leed bespaard.

Zoloft

29-03-2021 | Vrouw | 59
sertraline
Ik was ooit begonnen met paroxetine maar na 3 dagen zo hondsberoerd en totale paniek toen meteen gestopt en meer dan 4 weken ziek van geweest. Kwam de dag door met 3 x oxazepam. Toen na een paar maanden op advies van psychiater begonnen met citalopram. Weer na 3 dagen te heftige reactie. Bloed laten prikken en een van de C-enzymen werkt niet bij mij. Dus toen weer gestopt [lees meer...]en in overleg met apotheker overgestapt naar sertraline. Had heel veel goede hoop maar na heel langzaam opbouwen met 2 druppels per dag 2 weken volgehouden op 25 mg maar werd echt per dag slechter. Mijn psych denkt dat ik met mijn enzym afwijking niet geschikt ben voor deze middelen. Ik ga weer afbouwen en proberen met Yoga, homeopatische middelen en veel praten mijn angsten onder controle te krijgen.

28-03-2021 | Vrouw | 36
citalopram
Neem deze troep niet! Ik vroeg nog na bij de dokter: kun je er tinnitus van krijgen? Ze zei: ik ken niemand. En ja hoor, na 3 dagen begon het en op dag 5 flink suizen en een piep. Meteen gestopt, ondanks het advies van 2 artsen om door te gaan. Geen dag spijt van gehad. Ik kreeg een paniekaanval doordat ik tinnitus kreeg! Ik bid voor een wonder dat het weggaat, maar bizar,[lees meer...] dit middel had ik noooooit mogen krijgen. Niemand niet. Regelrechte troep! Ik geloof meer in EMDR en goede coaching bij angsten. Na een EMDR sessie was m’n angst voor een komend gesprek bijna weg! Zo fijn! Geen troep meer voor mij, doe mij maar EMDR.

28-03-2021 | Vrouw | 33
escitalopram
5 maanden geleden begonnen na jaren bezoekjes bij een psycholoog en maar niet tot de kern van het probleem kunnen komen. Ik had de hele dag door stress, angst en zeer negatieve gedachten die door mijn hoofd gingen. Ik was al heel lang mezelf niet meer. Ik wist eigenlijk niet meer hoe ik voordat ik me zo voelde was als persoon. Toch toen besloten in de Corona tijd AD te nem[lees meer...]en. Was altijd heel anti medicatie maar ik zag dit als enige uitweg. Nu na 5 maanden voel ik me weer precies zoals ik me voelde toen ik jonger was, zonder alle problemen. Ik heb amper negatieve gedachten, en als ze er zijn, zijn ze veel minder aanwezig en vrijwel meteen weer weg. Ik slaap eindelijk weer goed. Dat heb ik zo lang niet gekund. Ik heel positief en veel vrienden en collega’s merken dat ik een stuk vrolijker ben. Al met al zeer tevreden! Wel tijdje zoeken naar juiste dosering en de eerst 3!!! Maanden waren voor mij geen pretje. Eerste maand opbouwen werden de klachten echt alleen maar erger. Maar heb volgehouden en uiteindelijk zeer blij dat ik dat gedaan heb. Dus mensen, geef het tijd!! Het heeft echt 8 weken geduurd voordat ik eindelijk dacht, het doet wat!

27-03-2021 | Vrouw | 28
citalopram
Ik heb mijn leven weer terug! Twee en een halfjaar geleden begonnen met dit medicijn. Ik kende al jaren angst, paniek en depressieve gevoelens. Ik begon met 10mg en na twee weken overgegaan naar 20mg. Ik vond het ontzettend eng om te beginnen met het medicijn, maar wat ben ik blij dat ik het wel gedaan heb. Ik heb mijn leven terug! De eerste week voelde ik me soms wat afwe[lees meer...]zig, maar na een week was dit volledig weg. Ik heb totaal geen last van bijwerkingen. Beste keuze uit mijn leven!

Escitaburg

24-03-2021 | Vrouw | 73
escitalopram
Daar ik mijndepressie al jarenlang heb en onder behandeling ben geweest bij spygiater geen oplossing , en er mee moet leven , door huisarts gezegd !

23-03-2021 | Man | 33
citalopram
Ik slik nu ruim 10 jaar citalopram. Eerst 20 mg toen 40 en nu 30. Het helpt goed tegen depressie. Angst ook behalve is erg stressvolle situaties. Vanwege toch wel veel bijwerkingen heb ik in 2016 geprobeert te stoppen en over te gaan naar een ander middel. Dit was de slechtste keuze die ik kon maken . Ook al deed ik het met hulp van de psychiater. Ik werd zwaar depress[lees meer...]ief en kon alleen maar huilen. Mijn vrouw liep bijna bij me weg. Ben toen toch weer begonnen en gelukkig ging het snel beter. De bijwerkingen toch voor lief proberen te nemen. Ergste voor mij is de spierverslapping en vaak last van zware benen. Ook vaak last van onrustige tintelende benen savonds. Vooral in bed. En zoals bekend van antisepressieva wordt je vlak kwa emoties. Niet meer depressief maar ook niet echt vrolijk. Als ik hard moet lachen krijg ik snel een zere kaak en nek. Maar als je echt deprie en angstig bent slik je dit liever dan je de hele dag naar voelen.

22-03-2021 | Vrouw | 33
citalopram
Ik heb jaren last gehad van somberheid en angstklachten en hier verschillende vormen van behandelingen voor gehad. Citalopram heeft mij geholpen van deze klachten af te komen. Binnen twee weken na het starten werd mijn stemming duidelijk beter en nam ook mijn angst af. Nu na twee jaar klachtenvrij te zijn geweest ben ik onlangs in rustig tempo gaan afbouwen. Dit ging [lees meer...]goed totdat ik volledig was gestopt. Binnen een aantal dagen kwamen mijn somberheid en angstklachten helaas weer terug. Sinds kort ben ik dan ook weer gestart, weliswaar met een lagere dosis (10 mg) en gaat het weer goed met me. Voor mij werkt Citalopram dus heel erg goed. Het enige nadeel vind ik de bijwerking libidoverlies. Daar heb ik helaas wel echt last van. Maar omdat dit medicijn mijn stemming zo veel beter maakt en ik hierdoor kan genieten van het leven neem ik deze bijwerking voor nu voor lief.

20-03-2021 | Vrouw | 46
citalopram
Ik heb ze nu al 3 dagen in huis maar durf ze niet te nemen. Ook bang voor de bijwerkingen.. ben herstellende van een burnout met angst klachten. Omdat ik alleen met mijn zoon woon ben ik huiverig om ze te nemen.. hij is toch van mij afhankelijk.

20-03-2021 | Man | 29
escitalopram
Zo'n jaar en drie maanden geleden kwam ik thuis te zitten met een burnout. Daarbij kreeg ik last van een pieker- en angststoornis, SOLK, erge hypochondrie en (uiteraard) klachten van somberheid. Ik ben altijd een vrij opgewekt, positief persoon geweest, maar toch werden de aanhoudende klachten me teveel. Recent ben ik begonnen met psychotherapie en in overleg met mijn ther[lees meer...]apeut ben ik nu begonnen met 5 mg escitalopram. Ik gebruik dit nu pas een weekje en het doet al wonderen voor me. Aan de ene kant ben ik geneigd dit te wijten aan het placebo-effect, maar aan de andere kant geloof ik dat bijna niet; zoveel beter gaat het. Angsten namen in de eerste 2 dagen wat toe, afgewisseld met juist kakenklemmende, euforische gevoelens. Nu, een week later, word ik uitgerust wakker, pieker ik een stuk minder, en lijk ik niet echt meer meegesleept te worden door negatieve gedachten. Ik vind het belangrijk deze ervaring hier te delen, omdat ik dus maar 5 mg gebruik, bijna geen bijwerkingen ervaar (mijn libido is eigenlijk alleen maar toegenomen door het ontbreken van die piekerstroom, ook geen enkele last van darmen of maag). Ik was erg huiverig om dit medicijn te gebruiken door ook wel vrij negatieve ervaringen die hier vermeld staan. Nu ben ik echt onwijs blij dat ik ben gestart. Ik ben ervan overtuigd dat ik met psychotherapie, nu mijn hoofd wat rustiger is, kan gaan werken aan structurele veranderingen in mijn manier van leven, coping en denkwijze over bepaalde dingen. Ik ga over een jaar samen met mijn therapeut afbouwen, als de rust volledig is wedergekeerd en ik anders met dingen om kan gaan. Dat heb ik al met haar afgesproken. Mocht je twijfelen: geef dit medicijn een kans. Het is voor mij een verbetering van 1000%.

19-03-2021 | Vrouw | 53
sertraline
Heb er helemaal niets aan gehad. Heb het een jaar geslikt, waarvan een aantal maanden 200 mg. Deed ook niks. Nu bezig met afbouwen. Merk geen verbetering/verslechtering in m,n stemming. Wel heel dizzy, moe en last van zweetaanvallen en dan weer de koude rillingen.

18-03-2021 | Vrouw | 52
paroxetine
sinds 4 weken gebruik ik 10 mg paroxetine. Daarnaast sport ik elke dat een uur wat de werking van het middel lijkt te versterken. Na 10 dagen begon het middel te werken en zakte de stress en angsten tot een te handelen niveau. Ik ben niet geheel klachten vrij maar de angsten en stress zijn zover gezakt dat ik weer normaal kan functioneren en serieus de oorzaken kan aanpa[lees meer...]kken. Bijwerkingen alleen de eerste week gehad, had van de HA oxazepam gekregen om de angsten te onderdrukken. Heeft goed geholpen en is nu niet meer nodig.

18-03-2021 | Man | 40
sertraline
Na een burnout, ben ik plotsdoof geworden langs één kant. Nu 2 jaar later is het gehoor voor 80% hersteld maar ik heb er een tinnitus aan over gehouden. Ik heb ook concentratieproblemen, en een afgenomen maar nog steeds aanwezige angststoornis. Al enkele keren geprobeerd te starten met antidepressiva maar ik hou de eerste weken nooit vol. Ik ben nu aan week 3 en besef da[lees meer...]t ik dit moet doorbijten als ik wil verbeteren. Ik hoop binnen enkele weken te kunnen posten dat ik er door ben.

15-03-2021 | Vrouw | 40

14-03-2021 | Man | 33
escitalopram
Het heeft mij ook veel geholpen om alle reviews te lezen daarom wil ik ook graag mijn ervaringen delen. Ik gebruik dit medicijn nu 3 weken en ik ben er heel erg blij mee omdat ik geen spanningen meer in mijn lichaam ervaar. Dingen interesseren me minder en ik heb veel meer rust in mijn hoofd omdat ik mij veel beter kan concentreren en mijn gedachten niet alle kanten o[lees meer...]p gaan. Ik slaap er ook beter op Bijwerkingen heb ik niet op 1 na en dat is voor een man van 33 wel een hele nare. Klaarkomen is bijna onmogelijk. Gelukkig geen probleem met het krijgen van een erectie maar op het laatste niveau komen voor een orgasme is niet te doen. Het is een bekende bijwerking toch lees ik er hier weinig over. Op internet heb ik er geen oplossing voor kunnen vinden behalve stoppen met het medicijn. Is er iemand die hier ervaring mee heeft en een oplossing heeft kunnen vinden ? Want ik vind het medicijn echt super alleen als deze bijwerking niet weggaat en dat gaat het vaak niet zal ik er toch mee moeten stoppen. Ik hoop dat ik hier iemand mee heb kunnen helpen en mocht je hetzelfde ervaren maak het bespreekbaar met je arts.

14-03-2021 | Vrouw | 70
fluoxetine
ben gestopt maar denk er ernstig over na om terug te nemen ik weet met mezelf geen blijf wenen even later gewoon altijd op en neer maar ik heb schrik dat ik nog meer rugpijn ga krijgen dan ik nu al heb en dat houd me tegen ik hoop dat het u kan helpen

11-03-2021 | Man | 42
paroxetine
hallo hier net hetzelfde, na 1 maand geen bijwerkingen noch beterschap ik zie dat jouw post dateert van november 2020, hoe gaat het nu? is het gebetert?

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (5354)
Anticonceptie - overig (3920)
Cholesterol (2950)
Depressie - antidepressiva overig (2797)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2455)
Pijn - morfine-achtigen (2264)
ADHD - psychostimulantia (2173)
Pijn (2051)
Verslavingsziekten (2024)
Bloeddruk - betablokkers (1722)
Maagzuur - protonpompremmers (1602)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1553)
Anticonceptie - eenfase (1428)
Angststoornissen (1268)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1210)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1188)
Depressie - antidepressiva TCA (1070)
Antibiotica - urineweginfectie (995)