categorie

Depressie - antidepressiva SSRI

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Depressie - antidepressiva SSRI

Sipralexa

06-08-2020 | Man | 71
escitalopram
Het verlies van mijn man bracht me elke dag emotionele ontladingen en verloor ik soms mezelf. Sedert ik deze medicatie neem heb ik nog niet een keer gehuild wat waarschijnlijk ook niet goed is. Ik hoop als ik hiermee stop dat ik de weerbots niet krijg. Ik ben wel veel meer gelaten in alles. Er is presies een emoknopje in mijn hoofd uitgezet.

Fluoxetine

06-08-2020 | Vrouw | 67
fluoxetine
Het heeft mij geholpen de zin van het leven weer te zien,alleen ben ik 10 kilo gegroeid en daar baal ik een beetje van.

05-08-2020 | Vrouw | 67
citalopram
Deze vergat ik steeds,en dat schijnt bij fluoxetine wat minder erg te zijn.

Fluoxetine

05-08-2020 | Vrouw | 67
fluoxetine
De Huisarts zei dat je juist afviel door dit medicijn, ik ben 10 kilo gegroeid.

Fluvoxamine

05-08-2020 | Man | 50
fluvoxamine
Of het medicijn helpt tegen mijn klachten depresief, angst, overprikkelbaar kan niet zeggen, heb niet zo'n verschil ervaren zoals je dat bijvoorbeeld wel merkt bij lorazepam. niet overdreven angstig depresief of paniekerig geweest. ik voelde wel een leegheid. wat erg beangstigend is waren de hete voeten alsof ik de voeten in een badje water met een temparatuur van 42[lees meer...] graden had. En het verergerde met de warme temparatuur buiten. Ik kon hier niet van slapen en werd hier erg angstig en paniekerig door. smaakbeleving veranderede ook dit is ook de reden waarom ik ben gestopt met deze medicatie.

03-08-2020 | Man | 46
citalopram
Wie heeft ook oorsuizen gekregen door dit middel ? Is het nog weg gegaan? Ik heb heftige oorsuis gekregen wat niet wegging na stoppen. Het begon op de 2e dag bij opbouw en werd onacceptabel luid bij ophogen de dagen erna. 1 week gebruikt en gestopt maar het is na 6 weken stoppen niet minder. Het is verschrikkelijk, o.a. slapen lukt amper door de herrie in mijn hoofd hoor h[lees meer...]et dag en nacht en overal. Mijn oren zijn in orde de KNO arts kon niks vinden en begreep het ook niet. Behalve dat hersens overprikkeld zouden kunnen zijn. Nog nooit dit eerder gehad of problemen met mijn oren. Wie tinnitus (oorsuis/piep) niet kent het is verschrikkelijk en begrijp dat sommige mensen het dak afspringen uit wanhoop. Ik wou dat ik dit middel nooit heb geprobeerd. Over de bijwerking is ook niks bekend behalve dat 1 a 10% er last van krijgt. Het is verschrikkelijk om te hebben pas op. Stop direct!

03-08-2020 | Vrouw | 48
sertraline
Sinds september lijd ik aan een depressie (met angststoornis). Eerst andere anitdepressiva (Sipralexa) genomen, maar na 4 dagen ben ik moeten stoppen omdat ik een zware allergie kreeg. Daarna heb ik geen medicatie meer gekregen omdat ik waarschijnlijk ook hier allergische reacties zou op hebben. Omdat mijn vitale depressie en angstaanvallen enkel erger werden en consultati[lees meer...]es bij de psycholoog weinig vooruitgang boekten, ben ik doorverwezen naar een psychiater die me Serlain voorgeschreven heeft. Ondertussen neem ik 3 maanden Serlain (Sertraline). Ik ben begonnen met 4 dagen 25mg om zo op te bouwen tot 50 mg. De eerste 3 weken in combinatie met slaapmedicatie. Zelf heb ik gelukkig weinig bijwerkingen. Enkel dat ik overdag meer vermoeid ben, sneller en meer transpireer en dat ik vooral ’s nachts last heb van tintelingen in mijn linker arm en mijn linker been. Heeft iemand dit ook? Ik ben nooit misselijk geweest. De eerste weken voelde ik weinig verschil. Na 5 weken Serlain te nemen (en ondertussen minder slaappillen) ben ik rustiger geworden. Ik slaap de meeste nachten al wat beter (heb wel veel rare dromen) en mijn angst- en paniekaanvallen, hartkloppingen, ... zijn verminderd. Mijn gemoedstoestand is nog steeds niet optimaal, maar mijn echtgenoot merkt verbetering aan mijn reacties. Ik relativeer meer, wat positief is. Ik blijf zeker doorzetten om zo snel mogelijk weer de ‘oude’ te zijn.

03-08-2020 | Vrouw | 37
paroxetine
Ik was ook depressief 2 jaar terug. Maar ik heb Jezus aangenomen in mijn leven en Hij heeft mij genezen van mijn depressie 🙏🏻

Lexapro

02-08-2020 | Man | 46

01-08-2020 | Vrouw | 35

01-08-2020 | Vrouw | 58
citalopram
Eind april kreeg ik te horen dat mijn grote liefde mijn man uitgezaaide darmkanker heeft. Ik raakte in shock en ik een angst stoornis. Nog nooit gehad. Eerst via de huisarts oxazepan, maar dat was niet genoeg. Toen gestart met citalopram druppel 1 per dag en per week opgehoogd. Nou ik kreeg zoveel angst en paniekaanvallen door de bijwerkingen niet normaal er kwam ee[lees meer...]n team thuis bij mij met psychiater ik moest meer oxazepan nemen. Toen kreeg ik na 3 weken een gesprek met een psychiater en hij gaf mij Lorazepam 1 voor de nacht en overdag 3 stuks, dit was te veel ik kon mijn ogen niet openhouden. Nu alleen in de ochtend 1 halve en voor het naar bed gaan 1 hele. Dit was de verlossing echt waar. Ik raad iedereen aan die met angst en paniekaanvallen kamp en citaprolam krijgt de eerste weken erbij lorazepam te nemen. De angst is meteen weg en je voelt je weer mens. Nu werkt de citalopram eindelijk goed dus ik ben nu aan het afbouwen met lorazepam en moet vanavond voor het eerst voor het slapen gaan olanzapine nemen 2.5 mg ipv lorazepam. Dit is mijn verhaal, ik kan nu ook veel beter omgaan met de ziekte van mijn man.

31-07-2020 | Man | 69
Chronische depressie
Paroxetine heeft mij lang geholpen. Dit heb ik zeker 15 jaar genomen. Tijdens de voorbije 40 jaren heb ik bijna alle SSRI's gebruikt. Niet alleen voor depressie maar ook voor angsten en fobies. Mijn psychiater heeft me altijd goed geholpen. De dokter is echter op zijn 75 met pensioen gegaan. Sindsdien ben ik echt het noorden kwijt. voor het moment volg ik nu EMDR. Maar[lees meer...] na 5 sessies geen verbetering. Het enige medicijn dat ik nog niet genomen heb is Prozac. Na mijn pensioen in 2010 ging nog alles redelijk goed. Maar nu ben ik echt in het zwarte gat gevallen. de voornaamste oorzaak is de coronacrisis en de verveling. De huisarts heeft gezegd dat ik sociale contacten moet opnemen en een bezigheid zoeken. Maar ik slaag er niet in. Ondertussen heb ik een voorraad voorschriften van paroxetine, valium en bromazepam. Bovendien drink ik nu ( stiekem) meer alcohol. Eigenlijk ben ik ten einde raad. De moed zakt me in de schoenen.Kan iemand raad geven

31-07-2020 | Vrouw | 29
sertraline
Begonnen met dit medicijn 7 jaar geleden ivm postnatale depressie. Die tijd heeft het medicijn me gered. Slikte 7 jaar 50mg. Een aantal maanden geleden afgebouwd en uiteindelijk gestop. Helaas na een paar maanden een heftige terugval, veel piekeren en angstaanvallen die ik daarvoor nooit gekend heb. Ik stop nooit meerna deze terugval! Nu alweer 5 weken begonnen maar h[lees meer...]elaas had de 50mg te weinig effect, nu sinds maandag begonnen met 100mg. Weer veel onrust, diarree ect. Kan dit komen doordat ik weer ben gaan ophogen? Ondertussen gebruik ik ook oxazepam om de inwerkingstijd van de setraline te overbruggen. 3x daags 10mg Nu afwachten of het voldoende gaat werken. Ik weet dat het veel tijd nodig heeft (helaas) Nog meer mensen die methet ophogen weer klachten kregen? Liefs

31-07-2020 | Vrouw | 40
citalopram
Ik gebruik citalopram 10 Mg nu vier weken. Ik merkte al vrij snel meer innerlijke rust en minder uitschieters in angstgevoelens. Ik ben een hypochonder. Helaas heb ik nog steeds last van bijwerkingen. Ik zou graag weten wie ook laat heeft van tintelingen in benen en soms een doof gevoel op verschillende plaatsen op de huid.

31-07-2020 | Vrouw | 50

Sipralexa

31-07-2020 | Man | 60

29-07-2020 | Man | 69
citalopram
In 2014 diagnose autisme gekregen, naar de psychiater om te werken aan daarmee samenhangende klachten. Toen dat opklaarde ter sprake gebracht dat ik mijn leven lang al last heb van "ochtend depressie". Door de huisarts citalopram geadviseerd gekregen, opbouwend 10, 20, 30, 40mg dagelijks. 40mg zou de uiteindelijke dagdosis zijn, maar bij 20mg verdwenen mijn klachten al. Ha[lees meer...]lf jaar op 20mg gezeten, daarna io huisarts afgebouwd naar 10mg dagelijks. Klachten kwamen niet terug, lichte ontwenningsverschijnselen gedurende ongeveer 2 weken. Sindsdien, 2016, op 10mg blijven zitten. Voel me er prima bij, klachten blijven weg, al merk ik het wel wanneer ik meer dan 1 dag oversla. Ik heb een herhaalrecept voor breekbare 20mg tabletten, die ik doormidden breek naar 10mg. Recept is nooit aangepast, ik doe er enkel twee langer mee dan voorheen. Voor mij, met lichte depressieve klachten, werkt dit middel in lage dosis prima.

29-07-2020 | Vrouw | 50
escitalopram
9 weken geleden begonnen met 5 mg, de week erna naar 10mg. Na 4 weken had ik eindelijk enkele goede dagen. daarna verhoogd naar 15 mg. Bijwerkingen namen toe en inmiddels ben ik erg moedeloos terwijl ik zoveel hoop had dat dit medicijn aan zou slaan. Dat ik eindelijk weer een beetje kon functioneren als moeder, vrouw .. als mens. Het lijkt inderdaad alsof het alleen maar [lees meer...]erger wordt. de paniek en angst, niks durven. Ik ben heel bang om opnieuw te moeten beginnen met een ander medicijn, IK had even de hoop dat de bijwerkingen een goed teken waren , dat het zou gaan werken. as vrijdag overleg met mijn psychiater over hoe nu verder... ik ben zo verdrietig, ik wil zo graag weer een beetje sterker zijn om er te kunnen zijn voor mijn kinderen. Ik durf niet eens naar mijn zieke moeder, die alzheimer heeft en de momenten die we nog hebben zijn zo kostbaar. Zou een verhoging na 9 weken nog zin hebben? IK gebruik ook oxazepam en methylfenidaat. ook omdat ik heftige tinnitus heb. Iemand ervaring hiermee? sterkte allemaal , grada

28-07-2020 | Man | 15

27-07-2020 | Vrouw | 18
Chronische depressie
Na uitblijven van effect bij fluoxetine, over gestapt op citalopram. Meerdere keren de dosis veranderd, maar het heeft mij helaas nooit geholpen. Overigens ook geen bijwerkingen gehad.

25-07-2020 | Vrouw | 50
paroxetine
Is er iemand die van vloeibaar overgestapt is naar een vaste tablet van 10 milligram. Vind dit doodeng

24-07-2020 | Man | 52
sertraline
Heb last van paniekaanvallen, is 3 jaar geleden begonnen op de snelweg met autorijden. Wist niet wat me overkwam, of ik dood ging... Eerst andere medicijnen gebruikt maar naar 3 jaar overgestapt naar Sertaline... Ik hoop dat dit gaat werken omdat ik alleen maar per fiets naar mijn werk kan een verder niets onderneem door de angsten. Wie heeft hier ervaring mee?

24-07-2020 | Vrouw | 26
Chronische depressie
Ik ben een vrouw van 26 jaar oud. Gebruik op advies van de psychiater Escitalopram 10 mg, nu een aantal maanden wegens een chronische depressie. De werking vind ik tegenvallen, de extreme somberheid is ietsje minder maar dit weegt voor mij niet op tegen de bijwekingen die ik ervaar. Voor mij helaas geen "wonderpil". In het begin waren de bijwerkingen zeer vervelend, de hel[lees meer...]e dag door zweten en 's nachts drijf nat van het zweet. Hoofdpijn en dufheid/moeheid waren ook sterk aanwezig. Dit nam na +/- 8 weken wel af. Echter heb ik nog steeds "zweetaanvallen" en een orgasme krijgen is voor mij niet meer mogelijk door dit medicijn. Kortom, ik ga verder zoeken samen met de psychiater.

23-07-2020 | Vrouw | 28
paroxetine
Gestart ivm depressie en veel angstklachten. Na 4 tot 5 weken voelbaar resultaat. Is echt een hele opluchting. Het is een stuk rustiger in mijn hoofd, mijn stemming is beter en de angstklachten zijn vele malen minder. De bijwerkingen zijn voor mij verwaarloosbaar en verdwenen binnen 2 weken. Paroxetine werkt voor mij dus erg goed!

22-07-2020 | Vrouw | 63
Chronische depressie
Het duurde bij mij ongeveer 3 maanden voordat het goed ging werken. Ik slik 10 mg. En ga niet hoger. De eerste weken waren de bijwerkingen vreselijk. Na ongeveer acht weken had ik geen paniekaanvallen meer en ging me langzaam beterder voelen. Na 3 maanden ging ik meer goede dagen krijgen als slechte dagen. Ik slik het nu 2 jaar en ik voel me heel goed erbij. Ik heb wel [lees meer...]geleerd geduld te moeten hebben want soms is het uitzichtloos. Maar bij slaat het aan.

21-07-2020 | Vrouw | 52
citalopram
Hoi allemaal ben nu 13 weken aan de citalopram de eerste weken veel bijwerkingen worden nu wel minder en heb ook betere dagen maar ook nog slechte en soms ook nog heftige bijwerkingen herkent iemand dit dat het wat langere tijd duurt ik durf ook niet op te hogen naar 20mg omdat ik nog steeds zoveel bijwerkingen heb aub is er iemand die dat ook langere tijd heeft gehad en e[lees meer...]r toch baat bij heeft gehad weet het nu ook niet meer liefs mij xx

20-07-2020 | Man | 42
escitalopram
Ik slik dit medicijn nu al jaren , als ik 20 mg neem dan is alles helemaal relaxed en maak ik me nergens meer druk om.Echter kan ik mijn sexleven ook wel vaarwel zeggen omdat het gevoel rond mijn genitalien helemaal weg is en ik geen orgasme kan krijgen. Ook merk ik als ik 20 mg neem dat ik mezelf niet kan binden , emotioneel aan een persoon in een relatie , het doet me g[lees meer...]ewoon niets wat ik zeer vervelend vind omdat ik vrijgezel ben en al wat dates heb gehad maar ik loop nu tegen deze problemen aan. Nu ben ik zelf met Ketamine gaan experimenteren en neem dat nu dus 2 keer per week een heel klein beetje , daarmee houd ik het vol om 10 mg te nemen waardoor ik dus wel een sexleven kan hebben en het leven weer voel en geen last heb van deressie en angst. Ik snap dat dit niet the way to go is maar op een gegeven moment dan heb ik ook geen zin meer om telkens bij de dokter aan te moeten kloppen.

20-07-2020 | Man | 37
citalopram
Ik slik nu bijna 3 weken 1x per dag 10 mg. De eerste paar dagen hoofdpijn gehad en misselijk. Dit is nu over alleen ben zo ontzettend moe. Als ik s ochtends op sta en dan even met de honden ga lopen moet ik weer even gaan slapen. Dan ga ik paar uurtjes werken en weer hetzelfde. Kost me ook echt moeite om wat te doen vanwege de vermoeidheid. Is dit iets wat nog over gaat? V[lees meer...]erder merk ik nog weinig effect van de medicatie maar dit kon wel 6 weken duren zei me arts.

19-07-2020 | Man | 31
escitalopram
Dit medicijn begonnen na aanraden van psychiater nadat ik heel erg angst had ontwikkeld om buiten de deur te komen. Dat was absoluut geen leven meer. Ik lul niet als ik zeg dat deze pil mij binnen letterlijk binnen 1 en 2 dagen een erg groot verschil gaven. Langzaam opgebouwd naar de huidige dosering en angst verdween als sneeuw voor de zon. Ik ondernam weer dingen en kon[lees meer...] al snel van die kleine overwinningen halen. Bijvoorbeeld auto rijden op snelweg , op een druk plein komen etc. Ook vond ik dit medicijn kinderspel kwa bijwerkingen van bijvoorbeeld de reeks antidepressiva die ik heb genomen toen ik rond de 20 zat. Moet toen wel zeggen dat antidepressiva toen altijd de klachten eerst dusdanig versterkten dat ik actief weleens aan zelfdoding dacht. Denk dat het bij jongeren altijd oppassen is met deze medicijnen. Al mijn pammetjes af kunnen bouwen door dit middel. Helaas kwam naar 2 jaar een einde aan de werkzaamheid door dit middel. Na de Corona crisis, overlijden moeder en een weedje wat erg slecht viel kon ik niet meer slapen en schommelt mijn stemming continu heen en weer. En er schiet een depressie doorheen. Misschien ben ik wel 2 jaar in een manische periode geweest, dit is lastig te beoordelen. Moet wel zeggen dat ik waarschijnlijk onderliggende klachten heb (bipolaire stoornis, bpd) waardoor mijn stemming alle kanten op vliegt. Dus nu begonnen met quatiapine voor de nacht in de hoop de onrust in mijn hoofd weg te nemen. Angsten zijn helaas weer terug.

18-07-2020 | Man | 27
escitalopram
Slik Escitalopram ondertussen alweer 7 jaar, en het werkt goed. Gebruik het tegen chronische depressie, en om mijn angst/ paniekstoornis te verminderen. De angst/ paniekstoornis verdwijnen er niet door, maar muren worden drempels en het maakt het makkelijker om iets te ondernemen. De depressie is wel weg met de medicatie. Zodra ik het probeer af te bouwen komt de depressi[lees meer...]e echter weer terug, dus zal ze moeten blijven slikken. Ben over het algemeen erg tevreden over het medicijn, het doet wat het moet doen. Een van de nadelen diet ik ondervind aan de medicatie is gewichtstoename. Ben in de afgelopen 7 jaar ongeveer 35 kilo aangekomen, ben van maat 34 naar maat 40 gegaan. Stoppen met een medicijn dat werkt ten behoeve van het gewicht vind ik het niet waard. Dan maar wat spekkig. Een ander nadeel is dat het niet alleen de uithalen in de stemming omlaag weghaalt (depressie), maar ook die omhoog (vrolijkheid, euforie). Het is niet zo dat je niks meer voelt of ervaart, of vrolijkheid niet meer 'herkent', maar de invloed ervan op de stemming is minder intens.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (5107)
Anticonceptie - overig (3740)
Cholesterol (2888)
Depressie - antidepressiva overig (2712)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2331)
Pijn - morfine-achtigen (2189)
ADHD - psychostimulantia (2060)
Pijn (1980)
Verslavingsziekten (1934)
Bloeddruk - betablokkers (1672)
Maagzuur - protonpompremmers (1560)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1513)
Anticonceptie - eenfase (1385)
Angststoornissen (1207)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1149)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1126)
Depressie - antidepressiva TCA (1039)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (955)