categorie

Depressie - antidepressiva SSRI

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Depressie - antidepressiva SSRI

26-01-2023 | Vrouw | 25
sertraline
Ik neem sinds twee jaar AD. Eerst een jaar ecitalopram maar gestopt wegens te veel bijwerkingen (zweten, nachtmerries en gewichtstoename). Een jaar geleden overgeschakeld naar sertraline. Mentaal zeer tevreden over dit middel, ben lang niet meer zo gelukkig geweest. Echter ervaar ik bijwerkingen: ik heb zo goed als geen zin meer in seks en ik ben flink wat kilo’s bijgekome[lees meer...]n. Op twee jaar tijd 20kg zwaarder…

26-01-2023 | Vrouw | 70
escitalopram
Heeft er iemand als bijwerking heel erge warmteopwellingen en branderig gevoel?

Seroxat

25-01-2023 | Vrouw | 37
paroxetine
Met Seroxat heb ik een jaar als een zombie op de divan gelegen. Ik zou het iig 1 jaar hebben moeten slikken. Op de laatste dag van dat jaar ben ik er meteen mee gestopt. Mijn probleem bleek een groot gebrek aan de vitamine B12 te zijn. Ik leed aan degeneratie van mijn centrale zenuwstelsel. Helaas ben ik hier zelf achter moeten komen in 2010, tien jaar later. Voordat[lees meer...] je dit soort medicijnen gaat slikken, doe een compleet bloedonderzoek. Laat je niet zomaar overtuigen om meteen aan de medicijnen te gaan. Eerst de diagnose stellen. Hou er rekening mee dat de officiele minimum referentiewaarde van B12 te laag is!

21-01-2023 | Vrouw | 27
Overspannen/burn-out
Na een jaar door een zware burn-out te zwoegen, ben ik begonnen aan een microdosis (1 mg, in druppelvorm) escitalopram. Wat een wereld van verschil! Ik heb naast mijn burn-out al mijn hele leven ADHD en het “grappige” is dat ik het daar niet voor ben gaan gebruiken, maar óók verbetering in mijn ADHD symptomen merk. Echt een win-win dus. In principe is het de bedoeling dat [lees meer...]ik die ene druppel per dag niet meer neem als ik uit mijn burn-out ben gekomen, maar ik zou hier mijn hele leven aan willen blijven…

21-01-2023 | Vrouw | 55
Overspannen/burn-out
Dit middel heb ik gebruikt bij mijn 1e burnout. Het leek toen goed te werken, want kon weer slapen. Ik ben weer gaan werken daarna. Bleef wel wat vaag in m'n hoofd en wat vlak in gevoel. Reden af te bouwen en te stoppen na twee jaar gebruik. Daarna zeer ernstige onttrekkingsverschijnselen; zweten, paniekaanvallen, maar ook de burnout klachten in alle hevigheid terug. Tweed[lees meer...]e burnout het gevolg. Ik denk dat dit medicijn ervoor heeft gezorgd dat ik niet voelde hoe moe ik nog was tijdens mijn eerste burnout. Zou het dus zeker niet aanraden bij een burnout. Ik ben niet goed herstelt van de burnout, had rust moeten nemen ipv deze medicatie die het contact met het lichaam nog verder verminderen.

Seroxat

19-01-2023 | Man | 49
paroxetine
Slik de paroxetine/seroxat vanaf mijn 19de en ben nu bijna 49. Ik had in het begin echt wel bijwerkingen maar van korte duur. Ook een keer gestopt maar toen waren de paniekaanvallen zo ernstig geworden niet meteen maar na ongeveer half jaar dat ik weer begonnen ben en wederom binnen een week weer voelde ik mij stukken beter. Toch lijkt het resultaat steeds minder te worden[lees meer...] en heb ook vele andere anti depresiva geprobeerd maar dat was hel. Kom toch steeds terug op paroxetine/seroxat. Slapeloosheid is wel heel erg en ik slik 1mg xanax voor het slapen gaan in combinatie met 50 mg quatapine/serequel en 5 mg melatonine. Deze combi heb ik echt nodig om te kunnen slapen. Eigenlijk wil ik van de medicijnen af en op de natuurlijke serotonine over genaamd 5Htp maar mag niet in combinatie met anti depresiva ivm het gevaarlijke serotonine syndroom. Toch afspraak bij de huisarts gemaakt om dit te bespreken. Mijn wens is toch dat ik een serotonine tekort heb die op een natuurlijke manier op te lossen is zodat ik al mijn medicijnen achterwege kan laten. Ik hoop dat er mensen zijn die ervaring hebben of hebben gehad met 5htp. Ik ben veel aangekomen wel 40 kilo maar dat vind ik minder erg dan jezelf zo beroerd voelen dat je niet meer wilt leven. Dit jaar 17 kilo op eigen kracht afgevallen. Ik zal goed moeten nadenken of ik wil afbouwen, stoppen om het te proberen maar ik merk dat artsen er niet echt happig op zijn omdat het denk ik ook onbekend terrein is en erg moeijke situaties . Natuur arts stond er niet echt open voor waarschijnlijk omdat ik nu redelijk stabiel ben en het een erg ingewikkeld traject is.

19-01-2023 | Vrouw | 27
citalopram
Toen ik begon met de medicatie heb ik veel op deze site gezeten. Ik twijfelde of ik wel moest doorgaan wegens de toename van de klachten in het begin. Toch door gezet en erg blij mee. Ik heb jaren last gehad van depressieve klachten en angst klachten. Na de corona tijd is dit alleen maar toegenomen en kwam ik niet meer uit de vicieuze cirkel van angst. Ik wilde nooit aan m[lees meer...]edicatie beginnen maar het ging niet langer zo. De bijwerkingen zijn, zoals te lezen bij de andere reviews, niet mals. Laten we eerlijk zijn de eerste weken zijn gewoon niet leuk. Ik hield mij vast aan de gedachte dat het de medicatie is en het altijd weer over gaat. Bij mij ging het na 2 weken al een stuk beter en na 4 weken voelde ik me weer mezelf. Ik voelde me meer mezelf dan dat ik me jaren heb gevoeld. Mijn angst stond niet meer voorop maar IK stond voorop, ik kon weer dingen voelen die ik jaren niet heb gevoeld. Ik had meer rust en ben gelukkiger. Het is geen wondermiddel waardoor ik nu huppelend door het leven ga maar het haalt de scherpe randjes van mijn emoties af. Het leven heeft nog steeds ups en downs maar deze zijn nu te hanteren en ik schiet er niet meer in door. Het lukt me nu ook om de dingen toe te passen die ik heb geleerd in therapie en dit is effect. Zo lukt het me nu wel om negatieve gedachten om te buigen met positieve gedachten en kan daardoor zelf meer rust creëren. Voorheen had dit nooit effect. Al met al ben ik er erg blij mee, ik kan nu weer het leven aanpakken en genieten.

17-01-2023 | Man | 52
citalopram
Al jaren bekend met angst en paniekaanvallen. Al veel geprobeerd om dit op te lossen maar niks hielp (emdr, etc). De angsten en paniekaanvallen werden steeds extremer en beheersten mijn leven. Het was niet meer te doen. Mijn vrouw dacht ik licht automatisch zou kunnen zijn. Dit moest onderzocht worden maar eerst moesten de angsten onderdrukt worden. Dus op advies naar de h[lees meer...]uisarts en gestart met 10 mg citalopram. Ik kreeg er oxzazepam bij om de bijwerkingen (nog meer angst). Ik zat meteen aan het plafond. Kon niet meer functioneren, niet meer werken en zat alleen maar vast in angst en paniek. Na 2 weken toch maar opgehoogd na 20 mg omdat er geen effect was. Nou dat ging volledig mis. Mijn vrouw kon mij niet meer alleen laten. Ik hing volledig óp haar en was zo extreem bang en in paniek. 4 weken later slikte ik 5 oxzazepam per dag, was ik verward en eindigde ik op de spoedpoli vd ggz. Compleet kapot. Daar werdt al gauw duidelijk dat ik idd licht autisme heb en een angst/paniekstoornis. Het schijnt dat mensen met autisme niet tegen antidepressiva kunnen. Nu moet ik opnieuw door de hel vd afbouw. Ik ben een 5 maanden verder en zit nu op 6mg . Ik heb er nog steeds veel last van en ben erg onzeker geworden door deze negatieve ervaringen. Dus als er sprake is van autisme of een vermoeden: gebruik dit middel niet!

15-01-2023 | Vrouw | 61
Chronische depressie
Voor mij fantastisch medicijn. Ben 23 jaar zwaar depressief geweest. Gebruikte toen ander medicijn. Deze werkte dus niet. Nu 2 jaar sertraline 100 mg. Ben niet meer depressief. Wel andere problemen zoals slecht geheugen, slechte concentratie enz. Liever dit dan depressief. Het voelt voor mij als een wonder na 23 jaar geen leven.

14-01-2023 | Vrouw | 28
sertraline
Ik ben 28 jaar , vanaf mijn 19de had ik last van prikkelbaarheid, met de tijd warem mijn angsten verergerd. Ik was geen voorstander om anti depressiva te gebruiken maar de laatste jaren had ik uitweg meer gevonden . Uiteindelijk ben ik met Setraline begonnen eerste weken waren de bijwerkingen zeer ernstig , ik heb weken lang niet kunnen slapen , eten , mijn angsten waren g[lees meer...]roter geworden , ik had verschillende keren mijn dokter gecontacteerd hij had mij aangeraden om nog efkes volhouden , nu gebruik ik setraline al 10 maanden super tevreden !

14-01-2023 | Vrouw | 42
escitalopram
ik gebruik het nu 5 weken en ben zo blij dat ik het gedaan heb. zelfs jammer dat ik hier niet 20jr geleden mee begonnen ben. zag altijd tegenop medicatie, maar het is een verademing. na 2 weken voelde ik al resultaat. geen bijwerkingen gehad, behalve droge mond, savonds wat minder moe, maar slaap prima. ik pieker niet meer. voorheen kon ik zolang op 1 onderwerp door [lees meer...]blijven hameren, dat is niet meer aan de orde. ben veel vrolijker, ben aan het zingen. kriebels in mijn buik, ik heb weer zin in het leven! was heel bang voor de bijwerkingen, maar bij mij is het te verwaarlozen!

12-01-2023 | Vrouw | 40
citalopram
Als ik 15 jaar geleden had geweten dat Citalopram mij zo zou helpen mijn angsten onder controle te krijgen was ik er veel eerder mee gestart. De bijwerkingen zijn niet zo fijn: 'Minder energie, laag libido en vaker hoofdpijn' maar de paniekaanvallen verdwenen bij mij best wel snel. Dankzij Citalopram heb ik m'n leven weer terug. Ik ben een jaar gestopt maar merk dat mijn [lees meer...]angsten langzaam weer terug beginnen te keren dus ik denk dat ik toch weer ga starten.

12-01-2023 | Vrouw | 57
sertraline
Tijdens mijn BO kreeg ik last van piekeren en onverklaarbare angsten. Op advies van de psychiater geprobeerde de dosis venlafaxine op te hogen, zonder enig resultaat. Uiteindelijk de venlafaxine afgebouwd. In november begonnen met sertraline 50 mg. In 7 weken tijd zijn de klachten alleen maar verergerd. Ik ben totaal niet meer mezelf. Psychiater denkt dat de dosis te la[lees meer...]ag is en stelt 100 mg voor. Heb het een aantal dagen geprobeerd, maar voel me er ontzettend slecht onder. De klachten verergeren alleen maar. Herkent iemand dat sertraline alleen maar de klachten verergert?

09-01-2023 | Vrouw | 36
citalopram
Na 20 jaar ernstige depressie PTss Eindelijk een arts die door alle shit heen mij zag en mij behandelde als mens en keek wat ik nodig was op uit een visuele cirkel te komen En mij de hulpmiddelen gaf die nodig waren om er uit te komen. Nu 6 maand later 40mg citalopram Zie ik alles om mij heen helder Ik zie weer wat er om mij heen gebeurt Er heeft 20 jaar iets zw[lees meer...]aars en donkers over mij heen gelegen. Dat ben ik nu kwijt Af en toe heb ik zeker nog wel een dag een er tussen zitten dat het even allemaal wat donkerder is Maar die dagen ga ik in met de wetenschap dat ik dit kan en dat het heel snel weer voorbij zal gaan. Ik heb geen last van bijwerkingen Alleen maar positief. Ik hoop dat dit zo zal blijven met dit medicijn Maar zo niet ik heb geleerd dat het anders kan en herken dit ook Hierdoor zal ik ook weten dat ik op tijd aan de bel moet trekken.

09-01-2023 | Vrouw | 20
sertraline
Ik slik sertraline nu al ongeveer twee jaar. Het is mij opgevallen dat ik erg veel ben aangekomen sinds dien, en dat ik echt geen energie meer heb. Mijn angsten en depressie zijn amper afgenomen. Ik ben een tijdje aan het afbouwen geweest om te stoppen met sertraline, maar ik werd hier alleen chronisch misselijk en beroerd van. Ik heb spijt dat ik eraan ben begonnen, maa[lees meer...]r ik hoop dat het anderen wel goeds brengt.

08-01-2023 | Vrouw | 25
citalopram
Met enorm veel angst begonnen aan de medicatie. 10mg gestart en vrijwel direct bijwerkingen; meer angst, somber en lichamelijke klachten waaronder buikpijn en meer zweten. Na twee weken naar 20 mg en toen geen bijwerkingen tot week 8. Weer meer paniek, somberheid en angst. Ik had weinig vertrouwen in het middel, het leek hopeloos. Vanaf week 10 begon ik veranderingen te me[lees meer...]rken. Angst neemt af, kan weer slapen en blijf minder hangen in negatieve gedachtes. De mindere dagen blijven nog wel, maar dat hoort ook bij het leven. Ik ben in ieder geval blij dat ik de stap heb gezet. Zet dan ook even door en lees niet te veel op internet, dat geeft ook angst. Het kan even duren voordat je iets merkt en je moet jezelf door eerste periode heenslepen, maar daarna komt het goed.

07-01-2023 | Vrouw | 23
Psychische klachten
Ik gebruikte bijna 2 maanden 10mg en nu sinds een paar dagen 20 mg. Ik had de eerste paar weken wel last van bijwerkingen zoals moeheid maar merkte van de 10 mg na 2 weken al een positief effect en werd steeds vrolijker, was eigenlijk niet meer echt somber geweest en had onder andere ook meer energie. Maar sinds ik ben opgehoogd naar 20 mg merk ik dat ik me ontzettend somb[lees meer...]er voel, heb geen energie meer en kan me niet concentreren. Is dit normaal?

06-01-2023 | Man | 54
citalopram
Hallo dat is nu een goede. Dat probleem heb ik dus ook eigenwijs en geen medicijnen ondertussen,zo wat geheel aan de grond huis niet uit, verdwaald in eigen gedachten enz vraag me even af? Is er een mogelijkheid tot in contact komen met een goed advies evt gesprek, persoonlijk?? Mag dat mogelijk zijn hoor ik het graag mvg ...anoniempje

05-01-2023 | Vrouw | 62
citalopram
Opgebouwd tot 30 mg citalopram en kreeg al vrij snel vervelende bijwerkingen, in het begin van de eerste weken veel angst gevoelens hypochonder gedrag en uren wakker liggen s’nachts veel pijn in mijn lijf vooral nek schouders en stijfheid na 4 a5 weken werd de angst minder maar de pijn erger ik wacht nog paar weken af anders ga ik misschien een andere antidepressiva gebrui[lees meer...]ken

04-01-2023 | Vrouw | 56
sertraline
Vanaf 20 september, via Parnassia gekregen, eerst opgebouwd met druppels Zoloft, toen over naar tabletten 25 mg, drie dagen later 50, drie dagen later 75 en drie dagen later 100 mg. Toen kreeg ik teveel bijwerkingen dus terug naar 75. Daar zit ik nu een kleine 12 weken op, maar merk nog niks, wel nog steeds bijwerkingen. Vandaag plots een ander merk gekregen (eerst altijd[lees meer...] Sun, nu plots TEVA), ik durf niet te nemen, maar misschien is die wel beter voor mij, ga ik er eindelijk wat van merken..... iemand ervaring mee?

04-01-2023 | Vrouw | 55
Postnatale depressie
Gebruik nu bijna 19 jaar sertraline. Eerst 50 mg, dat ging redelijk. Later is het opgehoogd, naar 75, 100 en uiteindelijk naar 125 mg. Heb chronische migraine ontwikkeld. Het afbouwen van het medicijn lukt mij moeilijk,. Ik heb in het laatste jaar afgebouwd naar 75 mg. Veel last van onttrekkingsverschijnselen. Mijn hoofd is “kapot” en ik voel mij sinds 10 jaar nooit een da[lees meer...]g goed. Toch hoop ik na de afbouw (nog een lange weg te gaan) op te knappen.

02-01-2023 | Vrouw | 55
citalopram
Veel vrouwen hebben klachten zoals angsten paniek en ook somber … Vaak wordt de overgang vergeten . Ik slik Femoston en angsten en paniek zijn stuk minder . Mis blijkbaar stofje in hersenen

02-01-2023 | Vrouw | 36
citalopram
Meer dan 10 jaar slik ik al citalopram voor angst en depressie. Het middel heeft mijn leven echt zoveel beter gemaakt. Ik durfde 3 jaar lang de deur niet uit en had last van paniekaanvallen en depressie. Was lang eigenwijs en wilde niets slikken. Uiteindelijk toch citalopram gaan gebruiken en na een paar weken ging dat werken. Ik ben weer gelukkig, durf de deur weer uit. G[lees meer...]een zombie en heb in al die jaren nog wel eens angst of korte depressie gehad maar veel beter te doen. Ik heb me erbij neergelegd dat ik waarschijnlijk voor altijd dit nodig heb, maar mijn leven is hierdoor echt weer de moeite waard. Wilde graag na al die jaren mijn positieve ervaringen delen omdat ik weet dat wanneer je depri bent en reviews leest, mensen vaak alleen hun negatieve ervaringen delen. Maar bij mij werkt het na al die jaren nog steeds heel goed!

01-01-2023 | Vrouw | 40
Premenstrueel syndroom (PMS)
Heb al lang allerlei vage klachten. Moe, vaak ziek, angstgevoelens en werd nu ook zeer prikkelbaar 3 weken van mijn cyclus. Het was haast niet te doen met mijzelf en mijn gezin. Ik was heel sceptisch over AD. Heb paroxetine ooit geslikt en daar werd ik alleen maar erg moe van. Ook nog citalopram maar daar werd ik onwel van. Na veel wikken en wegen toch begonnen met 25 mg.[lees meer...] Na een maand 50 mg en na 2 maand 75 mg. In het begin werd alles erger, prikkelbaarheid, angst. Ik had dat ook hier gelezen en kreeg van mn huisarts oxazepam 3x of een half tablet en dan was het goed op te vangen. Verder werd ik wat vergeetachtig en duf. Maar duf ben ik wel vaker. Na 6 weken op 50 mg voelde ik me echt ineens beter. De angst is weg, de prikkelbaarheid is een stuk minder, nog niet helemaal weg. Maar ik voel me ook weer gelukkig. Kan weer genieten van dingen en besef dat ik dit heel lang niet gehad heb. En ben heel dankbaar met dit medicijn. Hoop dat het goed blijft werken en anders probeer ik nog op te bouwen. Houd moed er zijn echt middelen die dus wel werken. Ik pieker ook minder en maak me minder druk om wat mensen van me vinden. In het begin nog last van maagpijn, dan nam ik 1 of 2 x per dag een pantazol. Nu niet meer nodig. Verder droge ogen.

31-12-2022 | Vrouw | 39
Chronische depressie
Ik hoop dat mensen willen reageren als ze zich herkennen in mijn ervaringen met sertraline. Half oktober 2022 ben ik begonnen met deze medicatie ivm langdurige depressieve klachten en veel angst. Omdat ik bang was voor versterking van de angst, medicatie langzaam opgebouwd. Begonnen met 12,5 mg, na paar weken naar 25 mg, later naar 50 mg. Had weinig last van bijwerkingen, [lees meer...]wel wat trillerig, meer geeuwen, intensere dromen en sneller moe (kon goed en lang slapen), maar dat was prima te overzien. Vanaf half november zit ik op 75 mg en toen begon de ellende. Ik kreeg een paar dagen later last van hevige diarree en buikkrampen. Eerst handjevol keren per dag, later wel 10x per dag en uiteindelijk zelfs wel 15x per dag. Eerst alleen 's ochtends, later ook 's middags en uiteindelijk de hele dag door, zelf 's nachts meerdere keren! Gekmakend. De krampen waren zo ernstig dat ik dacht dat er iets heel erg mis was in mijn lijf. Ontlastingonderzoek laten doen, daar kwam niets uit (géén virus, géén bacterie, géén parasiet). De huisarts gooit het op stress. Want volgens haar (en ook volgens de apotheker) kunnen mijn darmklachten geen bijwerking van de sertraline zijn, omdat ik dan vanaf dat ik startte met de medicatie er last van had moeten hebben (en niet pas op het moment dat ik naar 75 mg ging). Sinds half december zit ik op 100 mg. Ik heb nog steeds last van die krampen en diarree, maar kan het nu onder controle houden door loperamide te gebruiken, eens in de 3 dagen. Ik merk het meteen wanneer ik weer loperamide moet nemen, want dan komen die hevige diarree en krampen weer terug. Ik denk zelf dat het door de sertraline komt. Heb nu al bijna 6 weken last van die buikklachten en vraag me af hoe lang het nog zo door moet gaan. Binnenkort weer naar de huisarts, dan maar eens overleggen. Ik zou het jammer vinden om te stoppen met sertraline, want heb het idee dat ik er echt iets aan heb. Mijn stemming is verbeterd en de angst is minder. Maar ja, als die buikklachten blijven is het geen doen. Ik ben erg benieuwd of er mensen zijn met soortgelijke ervaringen. Die dus last kregen van diarree/krampen nadat ze de dosering van sertraline hebben opgehoogd.

Paroxetine

31-12-2022 | Vrouw | 48
paroxetine
Hallo, Vanwege angst en paniek van de huisarts dit gekregen. Nu 2 weken bezig met 10 mg per dag en ik voel me zo slap als een vaatdoek. Ben suf, slap, weinig eetlust. Kan iemand mij vertellen of dit blijft of overgaat? Het maakt me wel rustiger, maar ik kan zoals ik me nu viel amper normaal functioneren.

Paroxetine

30-12-2022 | Vrouw | 52
paroxetine
Mijn paniekaanvallen heb ik zo goed als niet meer maar ben toch nog beetje angstig. Mijn seksleven is tot niks gereduceerd en heb weinig tot geen lol meer in me leven.

29-12-2022 | Vrouw | 49
escitalopram
Ik heb jaren last gehad van wat ze zeiden: hypochondrie Om de haverklap zat ik bij de huisarts en ik werd steeds angstiger. Ook voor vliegen, in een lift gaan, alleen op straat lopen, mijn mening geven, vertrouwen op mezelf en anderen, steken in mn hoofd, duizelingen, hartkloppingen, het ene na het andere lichamelijke onderzoek nav vage klachten. Het was op een gegeven m[lees meer...]oment genoeg. En toen ik na vier weken gebruik van Escitalopram al lichte veranderingen opmerkte kreeg ik weer hoop. Hoop op een normaal leven. Nu tien jaar later kan ik zeggen dat het een wondermiddel is en ik wil echt niet meer zonder. Afbouwen hoeft voor mij niet. Ik heb geen bijwerkingen en voel me er erg goed bij.

28-12-2022 | Vrouw | 29

28-12-2022 | Vrouw | 34
ADD

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (5881)
Anticonceptie - overig (4309)
Cholesterol (3141)
Depressie - antidepressiva overig (2970)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2715)
Pijn - morfine-achtigen (2442)
ADHD - psychostimulantia (2407)
Verslavingsziekten (2197)
Pijn (2183)
Bloeddruk - betablokkers (1841)
Maagzuur - protonpompremmers (1705)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1632)
Anticonceptie - eenfase (1516)
Angststoornissen (1465)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1450)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1355)
Depressie - antidepressiva TCA (1178)
Antibiotica - urineweginfectie (1167)