categorie

Depressie - antidepressiva SSRI

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Depressie - antidepressiva SSRI

19-07-2019

Citalopram (citalopram)

Ik heb 3 weken afgezien als een hond, zo ziek, fysiek en mentaal, ben ik nog nooit geweest. Een dag precair door, gelukkig heeft iemand ingegrepen. De medicatie was dus niet goed voor mij. De dokter was vergeten zeggen dat als men zich lamlendiger voelde na 3-tal dagen, ik terug moest komen. Ik heb de volle 3 weken uitgedaan en hij was versteld. Heel veel mensen zijn hierm[lees meer...]ee gebaat, ik dus niet. Ik kan dus geen middelen verdragen met SSRI of SNRI er in. Eindelijk na 7 maand een goed middel gevonden: Remergon (basis van dopamine). Dit was mijn redding. Besluit: wacht niet te lang om, als het slechter gaat na inname van nieuwe medicatie, de dokter te contacteren. Niet elk middel is goed voor iedereen.
18-07-2019

Fluvoxamine (fluvoxamine)
Darmproblemen - verstopping

Ik kwam in 1980 in aanraking met fevarin voor mijn angsten en distymy ik slik ze nog steeds en. Dat doe ik 50mg smorgens en 50mg als ik ga slapen en ik leid bijna een normaal leven heb wel schommelingen maar dat hoort nu bij mij en ik kan er goed mee omgaan ik kan iet meer zonder fluvoxamine.
18-07-2019

Chronische depressie

Hele dag piekeren en somber
17-07-2019

Escitalopram (escitalopram)

Door zenuwinzinking angst en paniekaanvallen gekregen die de hele dag doorgingen, het middel is in de eerste 3 a 4 weken echt niet prettig (zacht uitgedrukt) dat is iets waar je doorheen moet en daarna merk je langzaam verschil als het goed aanslaat, en het is raadzaam om met een kleine dosis te beginnen en langzaam op te bouwen.
14-07-2019

11-07-2019

Fevarin (fluvoxamine)

11-07-2019

Citalopram (citalopram)

Door de overgang weer in paniekaanvallen terecht gekomen 20 jaar fevarin gebruikt maar deed niks meer nu met opbouw 30 mg citalopram Meer paniekaanvallen en zo.n last van maag en darmen krampen heb een prikkelbare darm nu 8 dagen op 30 gaan die krampen nog over

Sertraline (sertraline)
Anorexia

werkte totaal niet, na de inwerkperiode doorgebracht te hebben bij de crisisdienst werd het er niet beter op. ik werd er enorm somber verdrietig en levensmoe van.

Anorexia

Geslikt wegens zware depressie in combinatie met een eetstoornis. altijd doodmoe en na 1 jaar al 50 kg aangekomen omdat mijn braakreflex zo goed als weg was maar de eetbuien bleven. nu weer op zoek naar iets dat wel werkt. Hiervoor heb ik al sertraline, escitalopram (beide verschrikkelijk trouwens), en nu een TAC antidepressiva aan het proberen.

Escitalopram (escitalopram)

Had al eerder iets geschreven maar er reageert helemaal niemand, het helpt zo goed ervaringen te lezen van andere gebruikers.. bijna 2 weken bezig nu. Moedeloze vrouw hier.

Zoloft (sertraline)

Na 7 jaar leven in paniek en angst,toch besloten om aan de AD te gaan.met angst voor medicijnen hieraan begonnen,ben nu 4 weken bezig,begonnen met 25 nu,zit nu op 37,5 mg en het gaat elke dag beter.
09-07-2019

Paroxetine (paroxetine)

de uitzichtloze somberheid was weg, dat absoluut. maar ik was beslist niet meer mezelf. ik ging me onverantwoord en risicovol gedragen. ik zag eenvoudig het gevaar niet of bagatelliseerde de consequenties van mijn ondoordachte keuzes. dat ik bovendien enorm dik werd, interesseerde me geen biet. het gekke was dat ik zelf niet door had hoe ik veranderde. pas toen ik stopte[lees meer...] met innemen, besefte ik wat er was gebeurd en hoe groot de puinhoop was die daardoor was ontstaan. Xeroxat heeft me door een moeilijke periode gesleept, maar de prijs was hoog en niet alleen ik, maar vooral ook mijn kinderen hebben die moeten betalen. dat vind ik heel erg. het is inmiddels twintig jaar geleden. waarschijnlijk zou er nu meer controle en begeleiding zijn, vooral omdat er jonge kinderen bij betrokken waren. toch zou ik willen waarschuwen voor paroxetine, zoals het spulletje nu heet. het doet rare dingen met je hoofd.

Sipralexa (escitalopram)

Pak nu een dikke 6 maand sipralexa 10 mg nu merk ik dat mijn angst stillaan terug begint te komen en me wat down voel dus de ha heeft gezegt voor te verhogen naar 20 krijg je daarvan ook een bijwerkingen??

Escitalopram (escitalopram)

Ik heb dit middel gebruikt voor een paniekstoornis, maar daartegen helpt het vrijwel niet. Het middel zelf geeft GEEN bijwerkingen, maar bij het afbouwen kwam ik allerlei vreemde ontwenningsverschijnselen tegen. Vooral de 'brainzaps', maag- en darmklachten en duizeligheid zijn zeer vervelend. Nu voor de vierde keer aan het afbouwen, maar zeer geleidelijk. Ik bouw ongevee[lees meer...]r een milligram per een aantal dagen af, in de hoop er nu volledig vanaf te kunnen komen.

Posttraumatische stressstoornis (PTSS)

2 weken 10mg geslikt geen enkele bijwerkingen. Na 4 dagen verhoogd kreeg ik een soort allergische reactie maar dit was het niet zeggen dokters. Opvlammingen vanaf mijn borst tot mijn gezicht waarbij mijn keel dik werd. Mijn hart ongelofelijk snel ging en waardoor hier de ambulance met spoed moest komen. GEEN allergische reactie maar een bijwerkingen DENKEN ze. Niemand kan [lees meer...]een verklaring geven maar wel dat het met de paroxetine te maken heeft. Doodziek in bed gelegen 2 weken lang met allerlei extra medicijnen zoals prednison. Nog vele spoed bezoeken gehad. Nu gestopt sinds 4 dagen en last van ontwenningsverschijnselen. Verschrikkelijk hoe dit middel ineens kan omslaan. Voor mij nooit meer.

Posttraumatische stressstoornis (PTSS)

Ik wil graag mijn ervaringen delen omdat deze niet oké waren en mensen hiervoor kan waarschuwen wat er kan gebeuren als je dit medicijn neemt. Ik heb op advies van de huisarts 2 weken 10mg geslikt. Dit ging goed zonder enige bijwerking. Hoogstens wat vermoeid. Ook mijn psychische problemen waren zo goed als verholpen. Hierna 4 dagen verhoogd naar 20mg. Dit ging helemaal m[lees meer...]is na 4 dagen. Ineens kreeg ik een soort allergische reactie. Althans het gevoel ervan mijn hart ging zo ontzettend snel en mijn keel ging dichter en dichter zitten en ik kreeg continu een soort opvlamming. Zelfs met de ambulance opgehaald. Hier werd gezegd dat het geen allergische reactie is maar waarschijnlijk een bijwerking van de paroxtine. Daarna moest ik doorgaan met de 20mg zo bleven er spoed bezoeken komen en ging het alleen maar achteruit. Prednison moetten nemen en uiteindelijk na 6 dagen was het toch verstandiger om naar 10 te gaan. Toen werd het minder maar alles was nog steeds hevig aanwezig. 1 week 10mg geslikt en op advies gestopt met de paroxtine. Nu heb ik nog hevige ontwennings verschijnselen zoals duizelig misselijk afwezig totaal geen eetlust hevige hoofdpijn. In totaal dus 2 weken al in bed gelegen. Niks anders ging. Voor mij dus nooit meer een medicijn zoals dit. Dokters zijn er nog steeds niet uit wat het geweest kan zijn. De ene zegt dat een bijwerking te hevig is en dat het een allergische reactie moet zijn. Er is gewoon te weinig bekend over dit middel. Dus bij deze dit kan er gebeuren.

Fluoxetine (fluoxetine)

Het gaat gewoon niet goed vreselijke sombere gedachten. Aan de dood niet in de zin van zelfmoord maar van pfff hoelang moet ik nog leven. Mijn leven is een last geworden. Ik ben een blok aan mijn eigen been.
07-07-2019

Zoloft (sertraline)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)

Eerst begonnen met Citalopram, maar deed hier weinig op. Dit maanden lang geslikt. Daarna afgebouwd iom Psychiater. Hierna opgestart met Setraline 75mg (wel langzaam opbouwen). Bijwerkingen zoals Hoofdpijn, druk op het hoofd, druk op de borst, duizelig, misselijk, geen eetlust, diaree, warme zweterige handen, opvliegers snachts in bed. De meeste mensen stoppen met[lees meer...] het medicijnen omdat het veel bijwerkingen kan geven. Ook wordt dit medicijn te makkelijk gegeven aan mensen die eigenlijk helemaal niet diep in een depressie zitten en wordt dan al snel voorgeschreven door de huisarts. In mijn situatie, was ik suicidaal de eerste paar weken. Van Pschiater toen Setraline en Oxazepam voorgeschreven gekregen. Deze gedachten gingen door setraline snel weg. Na 6 a 8 weken begon mijn stemming te veranderen, naar echt goeie dagen. Nu na deze 8 a 10 weken, heeft de pschiater de dosis verhoogd naar 150mg. Bijwerkingen komen weeer iets terug. Kaakspieren zeer stijf, druk op het hoofd, vocht in het gezicht, aangezichtpijn, misselijkheid. Denk uiteindelijk dat het wel weer goed gaat. Ben niet zo'n piepert.
07-07-2019

Escitalopram (escitalopram)

Help. Sinds 12 dagen bezig met 10 Mg escitalapram😩 Eerder aan de paroxetine gezeten, wilde zo graag op Eige kracht verder door het leven. Het zit in de familie dus erfelijk helaas. Na een tijdje weer flink in een dip te zitten heb ik met de psychiater afgesproken om escitalapram 10 Mg te beginnen maar zit nu in een hel op aarde.. ook krijgen de kinderen volgende week vak[lees meer...]antie.. heb een zoon van 20 en een dichter van 8. Over 2 weken moet ik op vakantie naar Spanje maar wil niet en zie er zo tegen op, wat moet ik nou🙈
06-07-2019

Sertraline (sertraline)

Na een jaar sertraline 50mg kwamen mijn klachten in alle hevigheid terug , constante paniekaanvallen , angst.. gebruik nu sinds 8 dagen 100mg en begin verbetering te merken , de eerste dagen waren heel pittig met bijwerkingen en angst wat feller werd , maar tis een kwestie van doorzetten en je krijgt resultaat , ik ben er nog lang niet ,maar heb er hoop op dat het elke dag[lees meer...] een beetje beter gaat.
06-07-2019

Escitalopram (escitalopram)

Sinds twee jaar geleidelijke klachten ontwikkelt in de depressieve- en angsthoek. Verschillende vormen van therapie gevolgd o.a. cognitieve gedragstherapie en daarnaast ook schematherapie. Ook al meerdere AD geprobeerd. Momenteel ongeveer 9 weken bezig met escitalopram. Ik merk nog weinig van deze medicatie, terwijl mijn hoop hier wel op gevestigd was. De laatste weken heb[lees meer...] ik last van suïcidale gedachten en daarnaast somberheid. Een soort van tunnelvisie. Daarnaast merk ik dat ik een extreem negatieve gedachtengang heb. Telkens wanneer ik probeer positief te denken, schiet ik terug in negativiteit, alsof het een automatische reactie is. Ook heb ik vermoedens van AD(H)D en autisme, niet in klassieke mate, maar wel als onderliggend probleem. Moeite met het voelen van emoties en ook snel denken en in de negativiteit blijven hangen. Heeft iemand suggesties wat ik kan doen in deze situatie?
04-07-2019

Citalopram (citalopram)

Ik had last van angst en depressie en hoopte dat Citalopram me daarmee zou gaan helpen. Het medicijn leek eerst aan te slaan, maar ik had wel concentratieproblemen en kon geen orgasme meer krijgen. Later werd ik erg onrustig en niet meer mezelf, ik bleek uiteindelijk hypomaan, manisch en licht psychotisch geweest te zijn en uiteindelijk heb ik daardoor veel problemen in mi[lees meer...]jn leven gekregen. Dit schijnt voor te komen bij Citalopram, met name als je daar aanleg voor hebt. Voordeel is wel dat ik nu weet dat ik bipolair ben en Lithium me helpt.
04-07-2019

Fluoxetine (fluoxetine)

Ik nam Fluoxetine tegen depressie en angst, maar het na 2 weken gestopt omdat ik erg veel last had van bijwerkingen. Ik zweette 's nachts heel erg en had nachtmerrie, voelde me vervreemd en had anderzijds hypomane neigingen.
03-07-2019

Dwangstoornis

Bij mij is er iets fout gegaan maar door die ervaring weet ik nu hoe gevaarlijk dit middel is, iig bij verkeerd gebruik. Ik had een dwangstroornis, en een traumatische ervaring gehad. Was er slecht aan toe. De inval huisarts heeft me de antidepressiva voorgeschreven en zei welke wil je😳 Al een gekke vraag, maargoed verkeerde dosis voorgeschreven dus van de een op de ander[lees meer...]e dag met 20 Mg begonnen, had geen idee dat dat de hoogste dosis was. Dit is er in geklapt, ik had zelf niks meer in de gaten maar mijn hersenen waren volledig geblokkeerd als iemand al wat zei konden ze dat niet verwerken en liep het zweet langs mij heen. Ik was volledig in de war. En kon niks meer mijn hersenen werkten gewoon niet meer. Snapten niks meer konden geen enkele prikkel verwerken en waren heel erg in de war. Ik had eerst niet door dat het misschien niet goed was, ik dacht het is de opstartfase, maar toen bleek dat de dosis de einddosis was , de huisarts zei om de fout weg te moffelen oh dat doe ik wel vaker, gewoon doorgaan. Nog een keer gevraagd en gezegd is dat niet te hoog? Nee even doorbijten zei ze!! Het werd steeds erger. Ik kon niks meer, uiteindelijk heeft mijn moeder een afspraak gemaakt bij de huisarts en nog maar weer verteld hoe het ging. Toen zei ze dat ik dan maar beter kon stoppen, en gaf haar een afbouwschema mee. Opgelucht dacht ik nou als ik er dan vanaf ben wordt alles weer normaal. Maar ook het schema om af te bouwen was veel te snel, wat ik ook niet wist, dus was zo afgebouwd, en in plaats van beter werd het erger! Agressie, depressie, huilen, misselijk, ziek, hoofdpijn, duizelig, rillerig, hersenen in de knoop, soms niet goed bij bewustzijn kunnen komen bij wakker worden, hersenen in de knoop, gevoel flauw te vallen etc. etc. En alles wat er eerder al was bleef ook! Dus ernstig verward, geen enkele prikkel kunnen verwerken, niks snappen etc. Nu was ik helemaal de weg kwijt. En toen mijn moeder voor mij de huisarts belde of dit normaal was zei ze oh maar het middel is allang haar lichaam uit, dit zijn gewoon de onderliggende problemen, op zon kleinerend toontje. Nou ik weet wel dat dit niet de onderliggende problemen zijn, want dit heb ik nog nooit meegemaakt, na maanden wachtlijst eindelijk bij een psychiater die vertelde dat dit volledig aan de medicijnen lag en ik niet aan mijzelf hoefde te twijfelen, nou dat was wel heel even een opluchting eindelijk weten wat er is en erkenning, maar vervolgens sloeg de schrik me om het hart toen hij zei dat hij niet wist hoe lang dit gaat duren, kan wel maanden duren, inmiddels nu vanaf dat ik begonnen ben een half jaar verder en helemaal gestopt drie maanden, al een half jaar in deze hel, en deze hel kwam nog over de vorige heen!!!! De psychiater schrok van de hoge dosering in een keer, dat dat vaker gebeurd is onzin dat zegt de huisarts alleen maar om zich in te dekken. Ik zou zo graag willen weten of iemand dit herkend, overal op internet lees je alleen over problemen met en na afbouwen maar dit dubbele probleem, dus ook de opstart verkeerd lees ik nergens, ik hoop zo dat iemand er iets van ervaring mee heeft , want ik ben zo bang dat deze hersenbeschadiging niet meer hersteld en dat zou ik niet aankunnen meer. Elke dag is overleven. En omdat niemand ook de psychiaters ervaring hebben met het hoge opstart probleem weet ik niet of mijn hersenen kunnen herstellen van die klap. En enige hulp is er niet, kan niet meer praten zowat dus bij de psychiater kan ik niks en hij kan ook niks voor me doen, het is afwachten. Het is heel beangstigend, een soort opgesloten in jezelf met hersenen die niet meer werken , en bij bijv teveel prikkels gaan ‘razen’ waardoor alles door mijn hoofd loopt wat er gezegd is, heel verwarrend en eng. Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft en me kan helpen!!.....

Citalopram (citalopram)

Ik slik het nu een week en heb geen eetlust meer. Krijg geen hap door mijn keel. Weet iemand of dit zal blijven? Zijn er meer mensen die dit ervaren hebben en dat het snel wegtrok deze bij werking?

Citalopram (citalopram)

Sinds 2014 gebruik ik dit medicijn. Na opbouw van 10 naar 20 mg, slik ik sinds 2016 toch 30mg. Hierdoor minder schommelingen in emotieregulatie. Heb voldoende therapieën gehad om te leren leven ipv overleven. Voel me mijzelf zonder angst. Helaas wel nog depressieve periodes gehad. Wilde dec.2018 afbouwen van 30mg naar 25mg. Helaas niet gewenst effect. Blijf nu op 30mg[lees meer...]. Ben erg tevreden. Dat je bij opbouw en afbouw wat down voelt is normaal, daar moet je doorheen helaas. Niets aangekomen aan kg door gebruik van Citalopram. Dat was mijn grootste angst. Ik leef door dit medicijn. Misschien placebo effect, maar het werkt. Dat is belangrijkste!

Werkte niet

Chronische depressie

Pil van het merk Teva valt erg makkelijk uit elkaar en is daardoor niet fijn in gebruik. Ondanks dat en de bijwerkingen toch heel erg positief, toen ik eenmaal de juiste dosering had voelde ik me voor het eerst in mijn leven alsof het licht ging schijnen (en ik daarvoor altijd in het donker had geleefd). Onlangs 1 dag vergeten in te nemen en daardoor ernstige ontwenningsve[lees meer...]rschijnselen gekregen. Dat was uiteraard helemaal niet fijn.
01-07-2019

Seroxat (paroxetine)

door zware depressies en Angst en Paniek en dwangstoornis heb ik antidepressiva gekregen nu 40 mg per dag met name seroxat een andere paroxitine kan ik niet tegen, daar ging ik van achteruit. ik ben een paar keer bezig geweest met afbouwen, maar dat is een verschrikkelijke tijd geweest. ik bouw nu niet meer af en laat het nu zo. ik voel mij goed. alleen heb ik wel last v[lees meer...]an hard ruissen in m,n hoofd en oor. maar dat hoord erbij. ik kan zeg maar redelijk overal naar toe gaan alleen geen depressies meer, kan weer overal mee meepraten.alleen ben ik wel vergeetachtig door seroxat en heb moeite met gesprekken volgen en met horen. geen nare gedachten meer en kan redelijk goed slapen. ik kan weer genieten
30-06-2019

Dysthymie

Gestart met medicatie bij huisarts na lang (jaren) aanhoudende stemmingsklachten voortkomend uit persoonlijkheidsproblematiek en andere lichamelijke beperkingen. Bij start erg veel bijwerkingen: slapeloosheid, vermoeidheid, gapen, zweet handen, opgejaagd gevoel, tremors, slikproblemen, tandenknarsen, hyperactiviteit, suicidiale gedachten, extreem versterkt gevoel van le[lees meer...]egte en verminderd libido. Al deze bijwerkingen zijn na 1-2 weken weggetrokken. Aanvankelijk leek het de eerste 1-2 maanden beter te gaan, maar toch zijn de laatste 2 symptomen weer keihard terug gekomen. Daarmee zou netto het effect als minimaal beschrijven voor mij.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (4709)
Anticonceptie - overig (3467)
Cholesterol (2727)
Depressie - antidepressiva overig (2531)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2165)
Pijn - morfine-achtigen (2066)
Pijn (1871)
Verslavingsziekten (1775)
ADHD - psychostimulantia (1733)
Bloeddruk - betablokkers (1564)
Maagzuur - protonpompremmers (1485)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1424)
Anticonceptie - eenfase (1289)
Angststoornissen (1079)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1047)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1035)
Depressie - antidepressiva TCA (975)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (907)