ISO 27001

ervaringen per categorie

Depressie - antidepressiva SSRI

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Depressie - antidepressiva SSRI

25-04-2017

Fluoxetine (fluoxetine)

Nu bijna 3 maanden gebruik ik Fluoxetine i.p.v. Escitalopram, in het begin was vooral het bijna niet aanwezig zijn van bijwerkingen bij Fluoxetine een hele verademing. Het is zeker mijn indruk dat dit medecijn minder krachtig is in het hoofd, waardoor de angsten misschien iets meer nog aanwezig zijn na 3 maanden, maar ik ben liever geen zombie die alles vergeet zoals met[lees meer...] de vorige medicatie. Ik voel me nu na 3 maanden heel goed, kan mijn leven (en blijkbaar depressie) nu veel beter in de hand houden. Het feit dat ik nu terug werk op een heel tof werk heeft er zeker ook iets mee te maken, maar ik kan daar ook een stuk assertiever zijn (zonder onaangenaam te zijn) wat de motivatie zeker tegoed komt. Zeer positief dus, ik denk niet dat ik snel zal overwegen om hiermee te stoppen, daar ik ook de indruk heb om mijn onbezorgd hoofd van 20 jaar oud terug gevonden te hebben. Ik slaag er nu ook in om bijna nooit meer alcohol te gebruiken tijdens de werkweek. Enige nadeel nu nog is veel slapen (10 uur tijdens week,12 uur in weekend), maar gelukkig kan ik mijn dagindeling hierop aanpassen.
23-04-2017

Paroxetine (paroxetine)

op zich een redelijk goed middel, mits korte gebruiksduur en lage doseringen, bij langdurig gebruik en hoge dosering heeft het de nare eigenschap om je extreem depressief te maken. In het begin ging het redelijk tot de psychiater dit verhoogde ondanks mijn waarschuwing dat ik al eerder ervaring mee had tot 20mg en dat de bijwerkingen waren dat ik depressiever werd. Na de v[lees meer...]erhoging naar 30mg ging het een paar maanden goed tot ik ineens ernstig depressief werd en ik een zelfmoordpoging had gedaan, welke gelukkig was misgegaan en ik in het ziekenhuis lag met veel breuken. Daarna heeft de psychiater dit middel gestopt en kreeg ik een andere psychiater en andere antidepressiva en antipsychotica. De fabrikant weet ik niet meer precies, maar lijkt mij geen verschil uit te maken aangezien het hetzelfde stofje is dat er in zit als ook de dosering bij iedere fabrikant het zelfde is.
22-04-2017

Sertraline (sertraline)

Werd 's morgens vroeg (rond 5 uur) meestal wat trillerig wakker. Rare gedachten/dromen. Laatste half jaar werd het erger, echt dagelijks. Op 12/4/17 naar de huisarts en die vond dat deze symptomen bij een gegeneraliseerde angststoornis horen. Sertraline voorgeschreven gekregen. Direct een pil ingenomen. Een uur later hoofdpijn, misselijk en moe. Heb 24 uur in bed gelegen z[lees meer...]onder eten. 2 Na de tweede pil op 13/4 weer beroerd en idem na de derde op 14/4. Ben direct gestopt en was opdat moment 2 kilo lichter. Ik lees wel dat je moet doorzetten en dat het daarna beter wordt, maar kom op zeg. Ik weiger troep te slikken waar je eerst hondsberoerd van wordt. En daarna? Doorslikken de rest van je leven? Afbouwen en dan weer klachten? Googelend kwam ik bij de Alpha Stim uit. Toevallig stond er zo'n apparaatje te koop op Marktplaats voor minder dan de helft van de aanschafprijs, dus de gok gewaagd. Dinsdag 18/4 begonnen met 2x daags ('s morgens om 8 uur bij het ontbijt en 's avonds een uur voor het slapengaan, telkens 20 minuten per keer). Sliep de eerste nacht al dieper. Had nog wel wat trillen en rare gedachten bij het ontwaken om 5 uur, maar wel minder heftig. Nu op 22/4 kan ik zeggen dat mijn klachten met minimaal 50% zijn verminderd. Voel me nog wel wat down bij het ontwaken en wordt nog wel wat vroeger wakker dan gewenst, maar het trillen is over en ook de rare gedachten/dromen. Ging vaak 's middags nog even een dutje doen, maar voel me nu zoveel alerter en fitter overdag dat dat niet meer hoeft. Vreemd dat zo weinig hoort over deze therapie (m.u.v. de GGZ). Aan antidepressiva wordt waarschijnlijk meer verdiend.
21-04-2017

Citalopram (citalopram)

Sinds 3 maart gebruik ik citalopram. Hoewel er de eerste week wat bijwerkingen waren, zoals verergering van klachten, duizeligheid en hoofdpijn, zijn die na een week of 2-3 weggetrokken. Uiteindelijk voel ik mij stukken beter en ik zou dus zeker aanraden deze medicatie te proberen om te zien of het goed aanslaat.
20-04-2017

20-04-2017

Fluoxetine (fluoxetine)

Ik gebruik nu langer dan een jaar Fluoxetine ivm depressie. Ik heb het afgelopen jaar 40mg (2 capsules) per dag gebruikt. Het heeft me door een zware tijd heen geholpen. Ik ben nu in de periode gekomen dat ik wil gaan afbouwen. Ben nu gehalveerd naar 20mg maar ik merk heel erg dat ik terug aan het vallen ben. Ik heb weer angsten, voel me waardeloos, ben snel van slag en be[lees meer...]n snel geirriteerd en boos. Kortom ik heb mijn emoties etc niet meer onder controle. Ik weet niet goed wat ik hier mee aan moet.
19-04-2017

Citalopram (citalopram)

Het middel was effectief doch voelde lichamelijke niet ok. Ik ben bij mijn psychiater om andere medicatie gegaan.
19-04-2017

Citalopram (citalopram)

Citalopram had voor mij geen effect, maar ook weinig bijwerkingen. Antidepressiva hebben op elke persoon een ander effect, dus laat je niet tegenhouden om het te proberen, want veel mensen zullen er wel goed geholpen mee zijn. Als je geen goed effect hebt, heb geen schrik om je arts erover aan te spreken en wat verschillende zaken uit te proberen!!
18-04-2017

Citalopram (citalopram)

Heb hier een paar weken terug mijn eerste ervaringen gepost over dit rot medicijn. Toen ik juist naar de overgang naar 20mg was gegaan. Ik had enorm veel spanningsklachten, paniekaanvallen, visuele klachten... Ik zit nu op 5 weken, merkte een paar dagen verschil in mijn stemming (alles leek te beteren), toch kan ik zelfs niet paar uren naar buiten of mijn lichaam begeeft h[lees meer...]et 's avonds bijna. Dit medicijn heb ik dus ook moeten beginnen nemen in een periode van extreme oververmoeidheid. Het heeft mijn lichaam helemaal kapot gemaakt. Ik zie nog steeds dubbel of wazig, zie vlekken, iemand die dit ook heeft gehad? Ben het middel gaan slikken wegens heftige hyperventilatie aanvallen en een paniekstoornis. Heb ondertussen de paniekaanvallen onder controle (voelt alsof ze niet meer door komen), maar ben zo verschrikkelijk vermoeid en kan gewoon niets van dagelijkse activiteiten nog aan. Dit weekend nog in de spoed belandt omdat ik dacht een hartaanval te hebben door de druk op men borst en ademtekort (was niets mis met me, bloed genomen en ben perfect in orde zeggen de dokters) waarom voel ik me dan zo? Al die lichamelijke klachten zijn niet meer normaal. Voel me precies aftakelen. Vooral die visuele stoornissen die gebleven zijn boezemen me angst in, ga donderdag naar de neuroloog en zien wat er eventueel mis kan zijn. Ben het allemaal zo beu, al 2 maanden zo'n strijd op zo'n jonge leeftijd...
17-04-2017

Escitalopram (escitalopram)

Ik gebruik dit medicijn nu bijna 5 maanden en ik ben er erg tevreden over. In het begin veel extra angstaanvallen gehad maar in combinatie met oxazepam duurde dat gelukkig maar twee weekjes. Ik ben de eerste week met 5 begonnen en daarna naar mijn huidige dosis van 10. De bijwerkingen die ik heb of heb gehad zijn de volgende: Extra heftige angst: na twee weken over. Prikk[lees meer...]elend gevoel in mijn hoofd: na een paar dagen over (deed geen pijn maar was wel opmerkelijk). Vaker poepen: nog steeds (voorheen 1x per dag en nu 2 of 3 keer). Meer honger: door mijn angst at ik eerst vrijwel niets en was ik ook veel afgevallen. Door de escitalopram wel veel honger gekregen en dus ook aangekomen. De eerste maanden leek het wel alsof mijn hersens ook niet doorhadden dat ik genoeg had gegeten, dus bleef ik maar dooreten. Nu heb ik het zelf beter in de hand dus ben ik weer stabiel in mijn gewicht, maar dit is wel een valkuil. Je komt niet aan door het medicijn zelf maar bij mij veranderde dus mijn hongergevoel. Overigens wel blij mee want ik at daarvoor echt te weinig. Verminderd libido: ik had sowieso al een tijd geen zin vanwege de angst dus psychisch veranderde niet zoveel maar fysiek zeker wel. Mijn vagina was volledig ongevoelig. Het aanraken gaf dezelfde sensatie als het aanraken van bijvoorbeeld je elleboog. Totaal geen seksuele prikkels. Dit vond ik eerst niet zo erg maar op een gegeven moment wil je toch wel weer seks met je partner en klaarkomen. Heel langzaam kwam het gevoel weer terug. Ik denk na een maand of drie. Inmiddels kan ik weer een orgasme hebben, maar het is nog niet zoals het eerst was. Wel goede hoop dat het weer helemaal normaal wordt, het gaat alleen langzaam. Alcohol: staat nergens dat je in het begin eigenlijk immuun voor alcohol wordt. Met Kerst en oudejaarsavond veel gedronken, maar ik merkte niets terwijl ik een hoeveelheid op had waar ik normaliter echt dronken van zou moeten zijn. Heel apart. Inmiddels heeft alcohol wel weer het reguliere effect op mij. Ergens denk ik overigens dat dit effect een correlatie heeft met het libido maar dat weet ik niet zeker, ik ben immers geen arts 😊. Autorijden: heb me braaf gehouden aan twee weken niet autorijden. Merkte zelf wel dat ik iets minder alert was dus vond autorijden geen goed idee. Daarna ging het allemaal prima. Levendige dromen: deze worden alleen maar meer. Ik heb altijd al heel levendige en fantasierijke dromen, maar nu is het echt losgebarsten. Ik vind het niet heel vervelend maar het is wel opvallend. Zweten: tja, is van begin tot nu hetzelfde. Ik ben normaal totaal geen zweter maar nu ben ik vooral 's nachts vaak zeiknat. Vervelend. Niet meer koud hebben: ik ben normaliter een koukleum, maar nu heb ik het niet meer koud. Ook niet heel warm ofzo, maar dat je gewoon thuisbent en niet doorhebt dat de kachel nog op vijftien graden staat. Of lekker in het zonnetje in de tuin zit met korte mouwen en dat het twaalf graden is. Ik vind deze bijwerking eigenlijk heel fijn. Slapen en wakker worden: ik val veel makkelijker in slaap en ben gelijk wakker als ik wakker wordt. Voorheen met wakker worden ging het allemaal met weer je omdraaien, opnieuw in slaap vallen, moeilijk echt wakker te zijn. Nu ben ik meteen wakker, soms wel heel vroeg (als ik in het weekend om half 6 wakker wordt kan ik niet meer verder slapen). Dit vind ik ook heel fijn aangezien ik niet moe ben. De angst en depressie zelf. Ik heb een GAS met depressie en de escitalopram werkt voor mij heel goed. Ik pieker en maal niet meer. Dit gebeurde al na twee weken. Mijn hersens kunnen het gewoon niet meer, althans zo voelt het. Angst komt soms maar duurt heel kort en is dan ook te verklaren. De innerlijke rust die dit geeft icm mijn therapie (schematherapie en haptotherapie) hebben me heel veel verder gebracht. Ik heb zeker het gevoel dat ik hieruit kom. Fijn want ik zag het op een gegeven moment echt niet meer zitten. Ik ben niet heel vlak en onverschillig geworden maar wel stabieler.
14-04-2017

Fluoxetine (fluoxetine)

depressiviteit & angststoornissen. Begonnen met seroxat (combi xanax & intensieve cognitieve gedragstherapie). Hele gemoedstoestand is overall wat matter en vlakker geen behoefte meer / enkele zin in sex.

Paroxetine (paroxetine)

Nu redelijk tevreden met het effect van de paroxetine. Moeilijk in te schatten natuurlijk, sinds er zoveel factoren meespelen aan je gemoedstoestand. Van 10 in 4 maanden opgebouwd naar 40, volgens de huisarts de juiste dosis voor mijn klachten; zijnde paniekaanvallen, constante hartkloppingen/gestresst gevoel, angsten en depressieve gevoelens. Het gewenningsproces was vers[lees meer...]chrikkelijk. De paniekaanvallen namen toe en werd er heel onrustig, maar emotioneel vlak van. Droge mond, verkrampte kaken, maar ook vlakke gevoel verdwenen bij langduriger gebruik. Ik kreeg het gevoel van meer stabiliteit en meer ruimte voor mezelf. Mijn klachten zijn niet verdwenen maar ik heb het gevoel meer controle te hebben. Tips voor als je het gaat gebruiken: kijk goed of het je suf of juist wakkerder maakt en pas je inname moment hier op aan (ochtend/avond). Hogere dosis heeft op mij een heel ander effect gekregen, dus bespreek dit ook met je huisarts als je twijfelt. En, geef niet op in je gewenningsproces! Ik heb gedacht "dit kan niet goed zijn, dit maakt het alleen maar erger", en dat was ook even zo, maar ben nu heel, heel blij dat ik heb doorgezet.

Citalopram (citalopram)

Ik ben vanaf januari gestart met Citalopram op aanraden van een vriendin. Ik heb een bewogen jaar achter de rug, verliezen van mijn vader, zware therapie gehad.. behalve dat ik qua handelen en emoties wel verbeterde.. bleef de depressie ( die al vanaf pubertijd altijd onder alle afleiding door bleef bestaan) mij achtervolgen. Het gebruik van medicatie heb ik heel lang uitg[lees meer...]esteld.. ik had dat toch niet nodig? Na huilbuien, paniekaanvallen en sociaal niet meer normaal te kunnen functioneren ben ik er maar mee gestart. Ik begon met 10 Mg de eerste week. Ik was af en toe misselijk en dizzy. Niet heel erg. Tweede week met 20 Mg gestart.. ik moest super veel gapen en moe. Daardoor sliep ik wel heel goed en ik voelde me een stuk rustiger. Alleen qua gevoel voelde ik me afgevlakt. Huilen lukte bijna niet meer en als ik iets aan het doen was voelde ik er niet zoveel bij. Soms toch nog paniekaanvallen en vooral nergens zin in.. nu toch maar overstappen naar paroxetine.

Lexapro (escitalopram)

De bijwerkingen in het begin waren vrij heftig. Emoties die al enorm schommelde, voelde nog heftiger aan. Daarna leek alles wat rustiger, gevoelloos. Echter ging ik gevoelens uiten op een destructieve manier d.m.v. suïcidale gedachten en automutilatie. Als ik er op terug kijk waren de gevoelens dus eigenlijk nog aanwezig en wist ik er niet meer mee om te gaan. Ik denk niet[lees meer...] perse dat de medicatie ervoor zorgde dat ik zo destructief werd, maar het hielp zeker niet! Therapie echter wel... veel praten en voelen helpt. Ik zeg niet dat ik nu heel gelukkig ben, maar ik heb wel veel narigheid eindelijk kunnen delen en een plek gegeven. Ook heb ik veel geleerd, hoe ik met mijn gevoelens en gedachte kan omgaan. Terugkomend op de medicatie... Ik denk niet dat het de oplossing voor mij is! (Hoe graag ik het ook zou willen.)

Seroxat (paroxetine)

Voorafgaand aan dit medicijn had ik een angststoornis waarmee ik zo goed en kwaad als het ging leefde en zelfs werkte. Toch wilde ik verbetering en kreeg Seroxat. Vanaf de eerste dosis nam de angst in alle hevigheid toe. Het prikkelde mijn zenuwstelsel enorm. Werken was niet mogelijk. Ik lag letterlijk te kreunen in bed. Ik dacht dat ik gek werd. Ik kan me voorstellen dat[lees meer...] er ongelukken kunnen gebeuren als mensen deze intense prikkeling doormaken, denk aan zelfmoord en gezinsdrama's. Oxazepam erbij gaf weinig verlichting. Dit was duidelijk niet mijn eigen angst, maar de inwerking van de Seroxat. Er werd mij geadviseerd te blijven slikken zodat ik er aan zou wennen. Dat klopte. Na 2 weken verbeterde de klachten en kon ik gaan werken aan herstel. Dwz ademhalingstherapie en oefenen in voorheen spannende situaties. Ik merkte dat de paniekaanvallen geblokkeerd werden dus begon mijn lichaam te vertrouwen. Ik nam mijn leven weer terug en er ging weer een nieuwe gelukkige wereld voor mij open. Er was mij verteld dat mijn lichaam door de jarenlange angsstoornis een serotonine tekort had gekregen. Ik moest Seroxat minimaal 6 maanden blijven slikken. Na een paar jaar had ik de behoefte om af te bouwen. Ik had tenslotte inmiddels het opgebrande stofje weer kunnen aanvullen. Toen het afbouwen niet lukte werd er gezegd dat ik dan waarschijnlijk van nature te weinig serotonine zou aanmaken. Let wel, het waren enkel aannames. Ik werd vergeleken met een suikerpatient die levenslang insuline nodig zou hebben. Die hypothese is inmiddels achterhaald en was destijds een commercieel verhaal wat artsen onwetend klakkeloos hebben overgenomen van de fabrikant. Mijn ervaring met 20 jaar Paroxetine-Seroxat is: je wordt er wel degelijk afhankelijk van. Niet in de zin van dat je steeds meer nodig hebt om hetzelfde effect te houden. Begrijp me niet verkeerd. Het is maar net welke definitie je aan verslavend geeft. Maar er ontstaan ernstige onttrekkingsverschijnselen bij het afbouwen. Mijn huisarts noemde de afbouwdosering een homeopatische dosis. Dat kon niet voelbaar zijn. Allemaal theorie. Ik heb zelf 20 jaar ervaring met op- en afbouwen en ik weet zelf wat ik voel gebeuren in mijn hoofd. De professionals hebben het zelf nooit gebruikt. Er zijn inmiddels wetenschappelijke studies met gezonde vrijwilligers die dit middel getest hebben en angst- en depressieklachten meldden bij het afbouwen. Dan kun je onttrekkingsverschijnselen niet langer afdoen met de conclusie dat je onderliggende ziekte weer terug is gekomen. Het verschil is moeilijk te duiden. Hier zou veel meer studie naar gedaan moeten worden. Afbouwen moet met stapjes van 10 procent. Pas na 6 tot 8 weken stabiliteit weer een stapje omlaag. Afkickklinieken zijn nodig met de juiste kennis en begeleiding. Onder de 10 mg hebben sommigen zelfs stapjes van 5 procent nodig. Hoe lager je komt des te langzamer de afbouw. Mensen die de suspensie gebruiken van 2 mg per ml ervaren sterke afkickverschijnselen als ze van 1 ml naar 0,5 ml gedaald zijn. Logisch want dat is een stap van 50 procent. Maar de meeste huisartsen hangen nog steeds liever hun eigen theorie aan dan dat ze luisteren naar de mensen die jarenlange gebruikservaring hebben. Mijn leven zit in rustig vaarwater. Ik heb geen stressbaan meer dus ik ben weer aan het minderen op mijn eigen langzame manier. Het is een meerjarenplan want ik wil dat het slaagt. Na een jaar op 10 mg zit ik nu op 9 mg. So far so good. Af en toe wat brainzaps en adrenaline bij het opstaan. Vivid dreams en wennen aan allerlei gevoelens die jarenlang zijn afgestompt. Ik doe cardiotraining op de sportschool bij wijze van running therapie. Yoga en meditatie. Verder neem ik magnesium L-threonate en visolie en de supplementen van dewegterug. Totzover de angsstoornis. Ik bleef maar te maken houden met verstrooidheid en burn-outs dus heb ik op mijn 30e ook de diagnose AD(H)D gekregen. De angst en verstrooidheid werden hieruit verklaard door een gespecialiseerde psychiater. Ik belandde in de WAO en kreeg Ritalin en jaren later dexamphetamine om uit te proberen. Telkens dacht ik het lek boven te hebben. Maar deze middelen bleken erger dan de kwaal. Je raadt het al. Angst kwam in alle hevigheid terug dus was ik weer terug bij af. Van de Seroxat werd ik moe, dik, behoefte aan suiker, behoefte aan zout, slaperig, niet wakker kunnen worden bij het opstaan, geen sexdrive, geen orgasme (gelukkig ook geen paniekaanvallen). Die laatste twee voelen letterlijk in je hoofd als tegenovergestelde. Beide extreme ontladingen in je hoofd, die je langzaam voelt opkomen, niet kunt tegenhouden en wat ook weer wegebt. Het orgasme voelt uiteraard euforisch en ontspannend. En een paniekaanval voelt unheimisch, terror en uitputtend alsof je een beroerte krijgt. Enfin, beide werden geblokkeerd door de Seroxat. Moet je dit allemaal willen als je 20 bent. Als je een paniekstoornis hebt ga je voor een leefbaar leven en vind je de bijwerkingen minder belangrijk. Maar als je vervolgens levenslang moet slikken wens je dat er destijds meer gefocust werd op de oorzaak in de hersenen. Serotonine verhaal was niet helemaal duidelijk maar het werd wel massaal gepromoot. Laten we nu 20 verder openstaan en leren van de gebruikerservaringen en niet langer die vergelijking trekken met insuline. Hersenen zijn plastisch en kunnen herstellen. Dit medicijn heeft wijzigingen aangebracht in het functioneren van mijn hersenen en het vergt tijd om weer de natuurlijke staat terug te krijgen. Ik ben benieuwd of er dan nog steeds een angsstoornis is. Mijn advies is: zoek eerst uit of je wel voelde Magnesium kunt opnemen en zorg voor voldoende sport en meditatie.

Zoloft (sertraline)
Bipolaire stoornis

Zie mijn verhaal bij: escitalopram. Daar staan ook mijn ervaringen met zoloft. Voor mij werken ze allebei even goed. Ik ben destijds overgestapt van zoloft naar escitalopram ivm de bijwerkingen en het feit dat ik toch regelmatig nog depressief werd. Maar bij escotalopram heb ik precies dezelfde bijwerkingen en ook nog regelmatig terug valletjes.

Bipolaire stoornis

Ik gebruik nu enkele jaren escitalopram, nadat ik vanaf 2002 tm 2012 sertraline gebruikte. Ik heb escitalopram in zijn orginele merkvorm als wel generiek van verschillende fabrikanten gebruikt. Voor mij merkte ik geen verschil. Het werkt iha goed, ik heb in principe plezier in mn leven, ben veel minder overgevoelig (vroeger huilde ik om bijna alles, zowel van droefheid al[lees meer...]s van ontroering), veel minder angstig, evenwichtiger. Samen met 300mg valproaat. De ondraagljjke depressies komen nog wel voor maar zijn met een week over door tijdelijke ophoging medikatie. Het positieve aspect van die overgevoeligheid, nl zeer ontroerd kunnen raken van muziek, mooie woorden, natuur etc mis ik weleens, maar ik heb er zoveel voor teruggekregen. De ernstigste bijwerking van escitalopram (en sertraline) is voor mij het gebrek aan libido. Een orgasme zit er niet meer in. Zodra ik 2 dagen mn medicatie oversla, is het libido weer terug. Vroeger smokkelde ik daar wel mee, maar dan vond ik dat verdwijnen weer zo jammer. je raakt er op den duur aan gewend. Verdere bijwerkingen: meer slaap nodig, geheugen werkt minder goed. Sinds ik helemaal gestopt ben met het gebruiken van suiker is mn geheugen, concentratie etc verbeterd. Lange tijd had ik woordvindproblemen en kon slecht 2 dingen tegelijk doen, bv iets simpels als koffie zetten en luisteren of praten ging helemaal mis. Al met al is mijn levenskwaliteit enorm verbeterd. Enkele malen per jaar val ik terug in depressie: een tijdelijke verhoging naar 30mg volstaat. Na de ophoging ben ik dan meestal na een week weer ok. Na een paar weken bouw ik dan weer af. Ik heb al jaren goed contact met psychiater en kan nu ophogen en afbouwen op eigen gezag of in overleg via mail of telefoon. Dat is heel prettig (gevoel v controle, geen wachttijden en toch de veiligheid van deskundige).

Citalopram (citalopram)

Werkt goed tegen mijn angststoornissen en depressie. In tegenstelling tot paroxetine en venlafaxine heeft citalopram bij mij geen invloed op libido en vertraagd orgasme (venlafaxine). Wel lichte gewichtstoename en veelvuldig moeten plassen.

Citalopram (citalopram)

Ik gebruik dit al 5 weken, en merk al verbeteringen. Ik voel me weer mezelf en denk niet meer zo negatief. 6 maanden geleden heb ik enkele nachten paniekaanvallen gehad voor de eerste keer en me hart ging toen een nacht paar uur door en moest dus met spoed naar de doktersposten. Heb toen paar weekjes oxazepam gebruikt en dat hielp goed, samen met metroprolol om mijn hart r[lees meer...]ustig te houden. Het ging 2 weekjes goed, maar helaas en jammer was ik vergeten mijn metroprolol in te nemen en ik werd weer wakker met een ernstige paniekaanval. Hier enkele maanden mee zitten vechten totdat de dokter besloot mij citalopram voor te schrijven. 10mg ging goed, geen enkele bijwerkingen, maar toen ik naar 20mg ging toen kwamen de ellendes. Ik werd toen 's nachts wakker met extreem snelle hartslag en mijn borst begon ijskoud te voelen of branderig kan ik niet goed uitleggen. Je kreeg het gevoel alsof je letterlijk dood ging, maar het hield op na 15min en ben gelijk naar de huisarts geweest. Het bleek dus een bijwerking te zijn, want mijn moeder had precies hetzelfde als mij maar die slikt een andere anti-depressiva. Maar een week later, toen begon ik te voelen dat ze werkten! ik voelde me mezelf weer en was weer blij en vrolijk. Alleen het slapen gaan gaat nog niet goed, ik slaap soms maar 3-4 uurtjes maar zonder dat ik met hartkloppingen wakker word. Onder het wandelen voel ik me ook goed, ik let niet meer zo naar me hartritme, want die voelde ik altijd en daardoor werd ik steeds angstig als ik voelde dat die snel ging. Mocht iemand dit lezen die er mee moet beginnen, word niet bang door mijn verhaal of ga twijfelen, ze zijn het waard dus blijf gewoon volhouden!! Het zijn tenslotte bijwerkingen en ze zijn absoluut niet levens bedreigend. Maar uiteraard het verschilt per persoon, er zijn ook veel meer soorten anti-depressivas die miss beter werken dan citalopram.

Seroxat (paroxetine)
Depressief

10-04-2017

Paroxetine (paroxetine)

Ik zou het iedereen afraden, probeer depressie op andere manieren te bestrijden. Ik vind het troep en maakt je afhankelijk en komt er bijna niet van af. woedeaanvallen gehad, versterkt door dit "medicijn". Slapeloosheid werd op termijn erger, waardoor slaapmedicatie noodzakelijk werd. Andere bijwerkingen: hoofdpijn, afvlakken van emoties, seksueel minder actief, slechte e[lees meer...]rectie, angst. Werkelijk onderliggende probleem werd niet aangepakt door paroxetine.
10-04-2017

Escitalopram (escitalopram)

Al jaren gebruik ik anti-depressiva, wat veel te gemakkelijk is voorgeschreven door huisartsen in verleden. De bijwerkingen zijn ernstig, altijd gespannen gevoel, nooit rust, slaapproblemen, met name sexueel een probleem.
08-04-2017

Citalopram (citalopram)

Moeilijk aan te geven, ik word nl depri door alles wat achter mij ligt en hoe het verder moet. Op goede momenten ben ik niet depressief en denk ik niet aan nare dingen, maar zodra ik paniek voel opkomen, komen de negatieve gevoelens ook naar boven. Heb van Citalopram veel bijwerkingen: onrust, gespannenheid, wazig zien, maag/darmklachten en pijn/druk, regelmatig tegen pani[lees meer...]ekaanval aan, is wel minder geworden, maar werd later weer erger, als ik iets moest, waar je veel van jezelf verwacht, misschien te veel? Met gebruik van Seresta z.n. naast Citalopram kon ik het redelijk opvangen. Na 6 weken kleine verbetering, maar niet over naar huis te schrijven. Soms hele goede dagen ertussen, maar ook weer terugval. Sommige mensen voelen zich een ander mens na 6 weken, maar dat kan ik nog niet zeggen. Verkeerd medicijn, meer geduld hebben, of iets anders proberen? Wie weet het? Wat is de maximale duur is dat je kunt zeggen dat het moet helpen?
06-04-2017

Obsessieve-compulsieve stoornis

Vanaf okt. 2010 gebruikte ik 40mg citalopram op advies van de psychiater wegens onrust en angsten gepaard gaande met dwanghandelingen en gedachten. De eerste jaren had ik veel baat bij dit medicijn, knapte zienderogen op, was vrolijk en stond positiever in het leven, zonder veel bijwerkingen, alleen in het begin als je lichaam moet wennen aan dit medicijn, wat normaal is[lees meer...]. maar na mijn pensioen in april 2014, dacht ik dat nu het moment was om af te bouwen, maar deze poging hield ik niet lang vol, maar de laatste 2 jaar kreeg ik ontzettend veel last van bijwerkingen, zoals nachtzweten, nare dromen, droge mond, huiduitslag en duizeligheid. Had het gevoel, dat ik nu echt een overdosis had, omdat mijn leven in rustiger vaarwater is gekomen, wandel iedere dag gemiddeld 2 uur per dag met mijn hond, die mij rust en plezier brengt, werkt positief op het gemoed van de mens. Om die redenen ben ik sinds begin feb. 2017 weer begonnen met afbouwen, de eerste maand van 40 naar 30mg, merkte nog geen verschil, nu zit ik sinds 4 weken op 20mg. met ontwenningsverschijnselen, zoals concentratieproblemen, licht gevoel in mijn hoofd, slecht slapen en wazig zien, gelukkig duurde dit maar een aantal dagen. Nu voel ik me rustiger en niet meer zo opgefokt en druk in mijn hoofd. Blijf nu voorlopig op 20 mgr., totdat ik misschien helemaal ga stoppen na 1 of 2 jaar.
06-04-2017

Citalopram (citalopram)

Ik heb drie jaar anti depressiva geslikt. Citalopram vanwege een paniek en angst stoornis nadat ik twee keer geopereerd ben. Deze is daarna niet meer overgegaan en leefde steeds geïsoleerder. Nu sinds 4 weken helemaal mee gestopt na een paar helse weken afbouwen. Wat een drama. Ik heb me serieus nog nooit zo ziek en ellendig gevoeld. Nu heb ik sinds gisteren weer enorme gr[lees meer...]iepsverschijnselen en heb 't gevoel dat dit nog van het afkicken is. Is dit normaal na drie weken goed gevoeld te hebben? Meer mensen met ervaringen? Mijn tip voor mensen... Probeer het eerst op te lossen zonder medicatie want ik voelde een paar weken terug pas echt wat anti depressiva is. Het is voor mij een aanslag op lichaam en geest!
05-04-2017

Sertraline (sertraline)

Eind november stortte ik net zo onverwacht als compleet in; de ene paniekaanval na de andere. Na een aantal weken trok ik dit niet meer een gestart met Sertraline. Eerst 1 week 25mg, daarna 50mg en nog steeds. Bijwerkingen opbouw: spuugmisselijk. Verder niets noemenswaardigs. Ging na een dikke week over. Bijwerkingen lange termijn: eerste maanden nachtmerries (go[lees meer...]ed te relativeren omdat ze bij de bijwerkingen horen), zijn nu weg. Nu nog over: nachtzweten. Echt alleen s'nachts. Irritant, maar acceptabel wat mij betreft. Effect: al weet ik niet 100% zeker wat de medicatie is, wat mijn eigen groei of rustigere omstandigheden... Ik voel me beter dan ik me in jaren heb gevoeld (inclusief ruime periode voor mijn "crash" waarin ik dacht dat het prima met me ging)! Geen paniekklachten meer, veeeeeeel minder piekeren, vrolijker, rustiger, zelfverzekerder. Soms, als ik lees wat de "afkickverschijnselen" zijn, denk ik wel eens 'was ik er maar nooit aan begonnen'. En je kunt je ook afvragen in hoeverre je alleen symptomen bestrijdt. Aan de andere kant: het kan dus ook heel veel voor je betekenen. En dat is het echt wel waard als je op de bodem van een punt zit met geen idee hoe je eruit moet komen en 0,0 kracht meer hebt om te klimmen, omdat je al uitgeput bent... Als ik advies zou moeten geven: gaat het echt niet meer? Doen! Kun je het (nog) aan het eerst met therapie te proberen? Dan eerst dat doen.
05-04-2017

Paroxetine (paroxetine)

Ik slik een halve tablet omdat ik een hele niet kan verdragen. De eerste acht weken last slapeloosheid, daarna verder af en toe bij stoten van een knie of iets gauw blauw en onrustige benen. Maar geeft me wel net steuntje dat nodig heb om de dag door te komen. In grote ruimtes met vele mensen krijg ik paniek, gaan van te voren al over denken wat er allemaal kan gebeuren, [lees meer...]wat niet zo is. Het is goed als je met psycholoog praat, zodat je weet wat je wat doen ingeval van paniek. Ik heb ook een man die rustig is, waar de rust over je heen kan gaan. Het overal goed om altijd tegen jezelf te zeggen, het gaat goed, ga genieten.
04-04-2017

Sipralexa (escitalopram)

Hoi. Mijn naam is Sara en ik ben 22 jaar. Een jaar geleden kreeg ik last van een progressieve angststoornis. Ik nam een half jaar Sipralexa, 15 mg. In samenspraak met mijn arts ben ik nu gestopt. Ik ging van 15mg naar 10mg. Na een maand 10mg ging ik naar een maand 5mg. Nu ben ik 5 dagen gestopt. Ik heb wel heel wat last van ontwenningsverschijnselen. Heel zweverig en gek g[lees meer...]evoel in mijn hoofd als ik snelle bewegingen maak en luide geluiden hoor. Het afbouwen op zich is wel goed verlopen. Telkens als ik verminderde had ik een licht gevoel in mijn hoofd, maar na enkele dagen ging dit over. Deze periode, niets meer innemen, is het meest lastig. Volgende week heb ik terug een afspraak bij de dokter. Hopelijk ben ik dan af van dat eigenaardig gevoel. Het gaat veel beter met me nu.
04-04-2017

Escitalopram (escitalopram)

Ik ben een man, geboren in mei 1939. Tot begin augustus 2016 ben ik altijd kerngezond geweest. Kwam vrijwel nooit bij de huisarts. Gebruikte nooit medicijnen. "een depressie? Dat zal mij niet gebeuren", zei ik altijd. "Een psycholoog? Nee hoor. Ik ben toch zeker niet gek?" Maar plotseling zat ik in augustus 2016 wél in een depressie, kwam ik in een complete hel terecht en [lees meer...]wilde eigenlijk alleen maar doodgaan. Mijn vrouw belde en maakte een afspraak. Mijn huisarts stond op van zijn stoel, kwam naast mij zitten, sloeg zijn arm om mijn schouder en zei: "Ik ga jou helpen om er vanaf te komen". Dat deed mij goed en gaf mij vertrouwen en weer een beetje hoop. Ernstige bijwerkingen gedurende 7 weken na de eerste inname Escitalopram (eerst 5, toen 10 en tenslotte 15mg). Ik heb alle bijwerkingen in de bijsluiter wel zo ongeveer gehad die een man kan krijgen. Lusteloosheid, hoofdpijn, oorpijn, duizeligheid, evenwichtsproblemen, zweten, slapeloosheid, gewichtsverlies, trillende handen, RLS verschijnselen, tintelende huid, libido uitval, wazig zien, geheugenachteruitgang, huilbuien, suïcidale neigingen. Ik werd er letterlijk doodziek van en wilde stoppen met inname van de Escitalopram. Mijn huisarts drukte mij op het hart dat ik er NIET mee moest stoppen, maar geduld moest hebben tot de bijwerkingen verdwenen waren en de pil zijn werk zou doen. Ik vertrouw hem en ben dus doorgegaan met inname. Ik voel mij nu weer prima. Ook zijn advies om vooral, naast Escitalopram, een GZ-psycholoog in te schakelen, helpt mij goed. Vooral de bij mijn psycholoog aangeleerde Cognitieve Gedragstherapie heeft enorme waarde. De kennis daarvan zorgt dat ik straks veel sterker in mijn schoenen sta als ik Escitalopram heb afgebouwd. Mijn welgemeende ervaringsadvies: Iedereen reageert verschillend op medicijnen. Je bent nu labiel. Laat je niet in de war brengen door (goedbedoelde) persoonlijke negatieve ervaringen van patiënten op internet. Dat maakt je onzeker en kan je beslissingen laten nemen die voor jouzelf nadelig kunnen zijn. Een arts heeft er jarenlang voor gestudeerd en kan de samenhang van jouw individuele probleem in de breedte en de diepte veel beter overzien. Daar is zijn advies op gebaseerd. Vertrouw daarop en je zult, net als ik, na een tijdje weer helemaal de "oude" worden (ook al heb je de neiging om daar op dit moment helemaal niets van te geloven). Sterkte en beterschap!

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (3825)
Anticonceptie - overig (2946)
Cholesterol (2319)
Depressie - antidepressiva overig (2155)
Epilepsie (1934)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (1745)
Pijn - morfine-achtigen (1648)
Pijn (1569)
ADHD - psychostimulantia (1468)
Verslavingsziekten (1431)
Maagzuur - protonpompremmers (1326)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1289)
Bloeddruk - betablokkers (1157)
Anticonceptie - eenfase (1075)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (891)
Migraine (852)
Angststoornissen (832)
Depressie - antidepressiva TCA (814)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (799)

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!