categorie

Depressie - antidepressiva SSRI

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Depressie - antidepressiva SSRI

Lexapro

20-01-2021 | Man | 38
Chronische depressie
Zijn er onder jullie d8 last hebben van spier en gewrichtspijn als bijwerking van dit medicijn?

20-01-2021 | Vrouw | 36
fluoxetine
Zijn er onder jullie die gewrichtsklachten of spierpijn hebben als bijwerking van de fluoxetine? Ik hoor graag jullie ervaring.

20-01-2021 | Vrouw | 35
citalopram
Ik heb al sinds een half jaar paniekaanvallen .Gebruikt het al 2 weken kan niet alleen naar winkel . Het versterk mij paniek aanvallen ben ook claustrofobisch geworden. Ben heel erg emotioneel. Iemand die meer moed wil geven, want ik wil het al opgeven.

18-01-2021 | Vrouw | 30
citalopram
Ik ben sinds twee dagen begonnen met 10mg best wel bijwerkingen herkent iemand dat Maagzuur/misselijk/weinig eetlust en moe Ik slik het voor mij paniekaanvallen en paniekstoornis Moet ik ermee stoppen of doorzetten

17-01-2021 | Man | 67
werkt perfect

13-01-2021 | Man | 40
Chronische depressie
SInds 3 maanden gebruik ik citalopram. De stress die ik lichamelijk voelde door de depressie, is helemaal weg, in m'n hoofd blijft het vooralsnog wel spoken. Vooral de eerste dagen veel last gehad van de bijwerkingen, daarna werd het snel minder en nu weinig tot geen last van de bijwerkingen. Af en toe wat vergeetachtig, afwezig, onverschillig. Het haalt voor mij de 'scher[lees meer...]pe randjes' van de depressie af zodat ik enigszins kan functioneren en de dagen door kan komen. Ik wist niet wat ik ervan kon verwachten, gebruik verder geen enkel medicijn (zelfs geen pijnstillers). Het feit dat het de stress van mijn gedachten op mijn lichaam weg heeft gehaald, betekent voor mij dat het zeker wel helpt in het herstel/onder controle houden van de depressie.

13-01-2021 | Vrouw | 54
escitalopram
Jarenlang had ik angst en paniek aanvallen veroorzaakt door hsp en trauma. Met alleen psychologische hulp kwam ik er niet en kreeg toen citalopram voorgeschreven, opgebouwd met druppels. Geen bijwerkingen in de eerste weken, die kwamen er later beetje bij beetje bij. Veel gewichtstoename, moeilijk afvallen, vermoeidheid, verlaagde libido. Daar tegenover staat wel dat ik[lees meer...] weer naar buiten ga, en de snelweg weer oprij! Wil voorlopig niet meer zonder!

Paroxetine

13-01-2021 | Vrouw | 65
Depressief
Ik gebruik het nu net weer, na een poging om te stoppen. Hetgeen mislukte. Ik zit nu in de opbouwfase, daar moet je even doorheen. Maar 1 ding..ik ga niet meer zonder. Het stofje mis ik gewoon, als ik het niet neem. De een heeft insuline nodig voor diabetes, ik heb dit nodig. Heb het nu wel geaccepteerd.

12-01-2021 | Vrouw | 32
Overspannen/burn-out
Sinds vorig jaar mei begonnen met sertraline opbouw met 12.5 mg. Naar 50 mg. Ik merkte te weinig resultaat en daarom in overleg met psychiater opgebouwd richting 100 mg. Omdat ik PMS klachten heb toch besloten om de medicatie nogmaals op te gaan hogen van 100 mg. Naar 150 mg. Op dit moment zit ik 1 week op 112.5 mg ben van plan om morgen naar 125 mg. Te gaan. Al merk [lees meer...]ik op dit moment dat ik last heb van de volgende bijwerkingen: extreem vermoeid, nachtzweten, sombere buien, prikkelbaar, piekeren. Dus misschien blijf ik nog wel een week langer op 112.5 mg voordat ik verder op ga bouwen. We zullen zien!

11-01-2021 | Man | 51
escitalopram
Ik slik dit medicijn nu ongeveer 10 jaar. Altijd 10 mg. Het helpt goed tegen angst en paniek maar doet weinig voor depressie. Dit beaamde mijn huisarts ook. Heb het destijds gekregen voor angst en paniek en daar werkt het goed voor. Bijwerkingen zijn aankomen in gewicht en de hele dag duf en weinig energie. Libido ook wat minder. Heb al geprobeerd een keer af te bouwen maa[lees meer...]r is niet gelukt. Ik slik het nog een tijdje door.

11-01-2021 | Vrouw | 21
fluoxetine
Ik heb dit medicijn 4 jaar geleden eerder geslikt met goed effect. In het begin ontzettend veel bijwerkingen. Ik kreeg ontzettende angst en sterkere emotionele gevoelens. Ook kreeg ik last van dwangneurose?? Heel apart. Toch doorgezet. Na een paar weken begon ik me al beter te voelen. Toen ik zwanger werd was ik gestopt. Nu 4 dagen geleden weer begonnen omdat ik na me be[lees meer...]valling weer in een depressie ben beland. Ik was heel bang voor de bijwerkingen die ik weer zou krijgen maar... ik heb NERGENS last van. Behalve dat ik wat meer droom dan. Slaap ook prima. Nu wachten tot ze aanslaan....

06-01-2021 | Man | 25
citalopram
Slik het nu 5 dagen en merk dat ik al iets rustiger aan het worden ben. Ben het gaan slikken omdat ik continue spanninghoofdpijn kreeg door het piekeren en vast zetten van spanning in het lichaam, ook veel angst aanvallen gehad. 2 goede weken en dan weer 2 slechte weken. Deed veel ontspanning oefeningen maar toch bleef de hoofdpijn. Hoop dat dit medicijn me even rust geef[lees meer...] zodat ik kan herstellen, en er dan weer mee kan stoppen!

05-01-2021 | Vrouw | 36
citalopram
Ik slik al 8 jaar citalopram en vind het een fijn medicijn. Angsten zijn helaas nog niet weg maar ik ben iets evenwichtiger en met 10 mg heb ik weinig bijwerkingen. Laatst 15 mg geprobeerd 4 wkn lang maar daarvan had ik te veel bijwerkingen. Hele dag slaperig en honger en auto rijden lukte me niet. Ook kreeg ik rusteloze benen en droge mond werd erger. Ik hou het dus [lees meer...]gewoon bij 10 mg.

Paroxetine

05-01-2021 | Vrouw | 52
Premenstrueel syndroom (PMS)
9 jaar geleden gekregen van de gynaecoloog voor PMS klachten, en nu helpt het me door de overgang heen. Na wat stoppogingen, en verschillende adviezen van artsen. Nog steeds op 20 mg. Ik wil mijn leven weer terug en het zelf opknappen, omdat de menstruatie niet meer in mijn leven is. En ik de veranderingen in mijn lichaam door het product als heel hinderlijk ervaar. Ook [lees meer...]het gebruik luistert erg nauw, dus ook het eventuele afbouwen. Door vervelende omstandigheden, had ik 2x een maand tijd geen toegang tot het middel. en ben heel ziek geweest. Waardoor het besef dat je gewoon een legale junkie bent, wel heel duidelijk is geworden. Ik weet wel dat mijn afhankelijkheid van paroxetine voornamelijk lichamelijk is geworden, dus is ben ik nog meer gemotiveerd om te stoppen. Ik wil mijn lichaam terug. Mijn ervaring met stoppen is helaas niet zo goed.

02-01-2021 | Vrouw | 21
citalopram
Ik slik nu 6 weken de citalopram 20mg. Ik gebruik dit medicijn ivm chronische pijn, ( PDS ) heb hierdoor de afgelopen 4 jaar hevige angst en paniek stoornis door gekregen. Lang in het ziekenhuis gelopen omdat ze eerst dachten dat het ziekte van crohn was maar was het uiteindelijk niet, daarna samen met mijn MDL arts en psycholoog/psychiater begonnne met antidepressiva. He[lees meer...]b eerst 2 weken de 10 mg gebruikt, onwijze hartkloppingen gehad, pols was in rust 160 en heel de dag draaide alles. Toen begonnen met ophogen naar 20 mg, heb nog nooit zo veel paniek gehad, zoveel verkeerde gedachtes, niet meer weten hoe en of ik het allemaal wel wil, zo ben ik niet, herkende mezelf niet meer, nu na 3/4 weken zijn die extreme paniek gedachtes verminderd en is het weer hoe het altijd was, slik het nu 6 weken, zou de dosering te laag zijn of moet ik het nog afwachten ? Mocht iemand zich herkennen in dit verhaal hoor ik het graag!!

02-01-2021 | Vrouw | 30
Overspannen/burn-out
Na een zware burnout begonnen met gebruiken. Ik gebruik nu 2 jaar 75mg. Het gaat inmiddels al een stuk beter ! Echter sinds vorige week een flinke terugval gekregen, waardoor mijn medicatie nu is opgehoogd naar 100mg. Nu nog erg veel last van bijwerkingen; misselijkheid, prikkelbare darmen en eerder angstgevoel echter ik weet dat het gaat helpen, zoals eerder ! Het heeft a[lees meer...]lleen zeker twee weken inwerktijd nodig ! Nu nog afstrepen dus. PS. Ik ben juist afgevallen en slanker geworden door deze medicatie!

02-01-2021 | Vrouw | 56
fluoxetine
Ik slik de fluoxetine ruim 2 jaar naar een depressie. Ging gelukkig goed met mijn .Tot de verandering van fabrikant .Omdat het tijdelijk niet te verkrijgen was kreeg ik een Duits fluoxetine. Ben echt 5 weken echt beroerd geweest.Toen werd mijn geadviseerd om over te stappen met de Fluoxetine met minder hulpstoffen nu 3 weken bezig.Het gaat nog niet echt beter.pff

02-01-2021 | Vrouw | 34
citalopram
Ben eerst begonnen met 10 mg maar toen dit niet voldoende hielp, overgestapt naar 20. Waar ik bij de 10mg nauwelijks bijwerkingen had, was dit bij de 20mg wel meer te merken. Alleen waar ik het meest bang voor was, het toenemen van angst klachten de eerste paar weken dat gebeurde bij mij gelukkig helemaal niet! Al na een week voelde ik duidelijk verbetering in positieve zi[lees meer...]n. Wat een uitkomst dit medicijn. Het angst gevoel (alsof ik in een achtbaan zit) is bij mij gewoon weg, daarvoor in de plaats voel ik wel dat het er had moeten zijn op sommige momenten. Maar het begint dan wat te rommelen in mijn maag , wel een vervelend gevoel maar langggg niet zo vervelend als het gevoel van hyperventilatie of angst. Dit medicijn heeft echt een groot deel van mijn leven terug gegeven. Ik hoop dmv gesprekken bij de psycholoog en uiteraard de tijd te nemen om goed uit te rusten etc, uiteindelijk van mijn angst klachten en burn out af te zijn.

02-01-2021 | Man | 60
citalopram
Ik neem citalopram reeds enkele jaren 4 jaar reeds. Ik heb daarbij een perfekt middel gevonden om positief en met zeer weinig angsten door het leven te gaan. Ik kan veel zaken negeren en beter relativeren etc...

Sipralexa

30-12-2020 | Man | 21
escitalopram
De medicatie doet goed zijn werk alleen zijn er wat bijwerkingen zoals erectie problemen en geen emotie meer kan uiten over het algemeen ben ik zeer tevreden over de medicatie

Sipralexa

28-12-2020 | Vrouw | 40

28-12-2020 | Vrouw | 39
ADD
Ik heb dit medicijn jaren tegen angst en paniekaanvallen gebruikt zonder klachten. Ik voelde me juist relaxed. Ik was in staat om te leven. Maar zins een jaar heb ik last van bijwerkingen. Ik dacht eerst dat ik reuma had, zoveel pijn in de handen en voeten. Stramheid. Vermoeidheid. Maar volgens de huisarts is het een bijwerking van de escitalopram. Dus tot mijn spijt mo[lees meer...]et ik er af. Ik voel me door de lichamelijke klachten ook niet meer lekker in mijn hoofd. Spanning, slechte concentratie, angst. Zijn er meer mensen die ook zo last van spierpijn hebben? Ik voel me wel 20 jaar ouder.

28-12-2020 | Vrouw | 35
sertraline
Ik heb deze medicatie gekregen omdat ik nu 9 jaar een paniekstoornis heb en nog geen juiste medicatie ervoor heb gehad. Met 25 mg begonnen en na 2 weken opgehoogd naar 50 mg. Eerste week alleen erg misselijk na de 2de week veel last van depersonalisatie. En eigenlijk is dit alles niet weggegaan. Heb het nu 8 weken geslikt en lijkt alsof mijn klachten alleen maar zijn vere[lees meer...]rgerd. Vanaf vanavond ga ik (in overleg psych) afbouwen naar 25 mg. Kijken hoe dat gaat. Ik had oxazepam erbij maar hielp niet voldoende en vanaf morgen ipv oxazepam de Alprazolam. 2x 0.5 per dag en 1x 0.25 per dag. Hopelijk helpt me dit want ga door een hel. Mensen ervaringen met afbouwen vanaf 50 mg?

27-12-2020 | Vrouw | 33
citalopram
Ik moet op aanraden van de psycholoog en dokter starten met citalopram 10 mg maar ik ben heel bang om er mee te starten en vooral voor de bijwerkingen Ik zit er echt door heen om het te nemen ik durf het gewoon weg niet, wat kan ik doen? Ik vind het zo eng ik heb ze thuis liggen maar durf de stap niet te zetten om er mee te beginnen ik heb 3 jongen kinderen vandaar ben i[lees meer...]k bang voor de bijwerkingen mijn klachten zijn heel nerveus angst depressie drang klachten door vroeger toen ik 15 was door een jointje te roken zijn deze klachten gekomen

Seroxat

26-12-2020 | Vrouw | 56
Hyperventilatie
Chronische hyperventilatie . Enigste dat helpt voor mij .

25-12-2020 | Vrouw | 75
escitalopram
Ik neem 10mg sinds september maar zie nog geen merkelijk verschil. Loop soms hypernerveus rond. Inslapen gaat niet altijd goed

22-12-2020 | Vrouw | 34
citalopram
In 2010 ben ik ooit begonnen met het middel. Nadat ik een joint had gerookt die totaal verkeerd was gevallen kreeg ik last van enorme paniek en angstaanvallen. Er was een kanaal geopend die ik nooit eerder had gekend. Overigens tref ik geen totale blaam aan de cannabis alleen. ik had mn hele leven al last van psyische klachten altijd enorm sensitief geweest en nog steeds[lees meer...] . en ik hoopte dat hoe jong en naiefik ook was dat het zou bijdragen aan kalmering.. ik kreeg in plaats daarvan dus een bad trip. vervolgens moest ik in therapie er was een angststoornis geconstateerd. ik herinne rmij nog als de dag van gister ik begon met de druppels citalopram de bijwerkingen waren hel op aarde. misselijkheid , angstaanvallen, veel afgevallen. tot ik overstapte naar medicatie. de eerste 2 a 3 jaar heb ik zeker op een roze wolk gelopen. maar het effect was ook gewoon weg. als ik het vergat merkte ik niets. en mijn depressive klachten keerden terug na een aantal jaar 5 jaar lang bij een psychiater gezeten toen daarna in groepstherapie. constatering is persoonlijkheidsproblematiek. echter heeft deze therapie mij meer inzich gegeven het zorg dargen voor mijn emotionele pijn blijft een levensklus . ik ben nu al gestopt sinds 2016 met citalopram cold turkey ging prima . maar sinds 2019 zit ik zit nu in een situatie waarbij ik veel stress ervaar door een gebeurtenis ben ik mijn huis als onveulig gaan zien ( er was geen geweldsdelict het ging aan een mankement maar ik ben mijnvetrouwen verlloren in het huis en nare relatie met de huisbaas en zoals je weet is het vinden van een ander huis extreem moeilijk ben ook werkloos ( dus ik kan die hoeveelheid nu niet aan)voel. het triggert slapeloosheid. ben op en moe. ik zie mij zelf niet uit deze stress periode ontsnappen . . citalopram was toen voor mij het juiste middel in 2010 . momenteel wel in gesprekstherapie ik word nu emotioneel instabiel door slaap tekort citalopram heeft juist versterkende bijwerking rondom slapeloosheid van de zomer had ik het weer geprobeerd maar ben er dus mee gestopt.. ook accuut.. het maakt mij verder niet uit ik had altijd al last van emotionele buien en spanningen.. . ik heb er zeer zeker baat bij gehad ik was even wat dikker maar dat kon ik er af sporten..

19-12-2020 | Vrouw | 33
Postnatale depressie
Ik had veel last van een heel veel piekeren, een gespannen gevoel, overgeven, diaree en niets kunnen eten van de spanning. Zag het leven zomer in en trok de zorg voor mijn dochtertje moeilijk erbij. Ik moest mezelf elke ochtend weer bij elkaar rapen. Bij de psycholoog er achter gekomen dat ik een (postnatale) depressie heb. Ik twijfelde enorm om AD citalopram te gebruiken[lees meer...] omdat ik de bijwerkingen last van iedereen en me dat erg tegen hield. Maar me nog veel erger voelen dan dat ik me al voelde kon haast niet dacht ik, dus toch gaan innemen. De eerste 1,5 week was erg zwaar en ja het was misschien nog wel zwaarder dan dat ik het al had. Maar heb nu eindelijk rust in me hoofd, kan weer genieten van de dingen om mij heen en nog meer van me dochtertje. Ik ben heel blij dat ik dit ben gaan slikken, zo heel af en toe heb ik nog wel een mindere dag maar nooit meer zo erg als dat het eerst was. Zet hem op en hou vol!! Het komt echt goed en je bent niet de enige!

19-12-2020 | Vrouw | 37
Chronische depressie
De reden dat ik deze medicatie slik is omdat ik als HSP veel last heb van mijn emoties. De eerste 2 weken had ik bijwerkingen zoals veel moe zijn en gapen. Verder 9 dagen hoofdpijn gehad. Bij een keer vergeten dosis ook erg zware hoofdpijn gehad. Voel me nu best goed. Ik kan ook nog genieten, maar dat hele intense is overal nu vanaf. Niet meer zo primair reageren, alle[lees meer...]s zwaar opvatten, explosief boos of enorme huilbuien. Het leven is aangenamer, maar nog steeds geen makkie. Ik hoop dat ik mijn dosis in de toekomst niet hoef te verhogen. Zet 'm op mensen!

Zoloft

19-12-2020 | Vrouw | 24
sertraline
Alleen de eerste maand klanten gehad zoals oorsuizen en slaperigheid. Mijn angstklachten zijn extreem verminderd. Ik gebruik het nu 5 jaar en zou niet anders willen.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (5285)
Anticonceptie - overig (3847)
Cholesterol (2928)
Depressie - antidepressiva overig (2775)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2415)
Pijn - morfine-achtigen (2235)
ADHD - psychostimulantia (2127)
Pijn (2027)
Verslavingsziekten (1996)
Bloeddruk - betablokkers (1714)
Maagzuur - protonpompremmers (1587)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1539)
Anticonceptie - eenfase (1416)
Angststoornissen (1249)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1188)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1166)
Depressie - antidepressiva TCA (1062)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (980)