categorie

Depressie - antidepressiva SSRI

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Depressie - antidepressiva SSRI

22-06-2022 | Vrouw | 48
paroxetine
Van happy pil naar hell pil. Ik heb het medicijn 2,5 jaar genomen en ben gestart ivm depressie en angst. Na 2 weken begon ik al positieve werking te voelen: eindelijk rust in mijn lijf. Wel ben ik 2 dagen goed ziek geweest van de bijwerkingen, daarna ging het vlot beter. Alles ging beter met deze happy pil, geen irraties meer, kon zelfs mijn werk beter aan dan ooit. Maar.[lees meer...].. ik kwam steeds meer aan. In 2,5 jaar 15 kilo, ik ben nog nooit zo zwaar geweest. Omdat ik me goed voelde, ben ik gaan afbouwen (geleidelijk met 1mg per week) . Dat kon met de suspensie van Seroxat. Maar wat een heftige bijwerkingen! En het werd nog erger naar mate de dosis kleiner werd. Ik wist dat afbouwen een uitdaging is, daarmee houd ik me geestelijk op de been. Maar ik kon echt niks meer hebben zo boos en zulke nare gedachten. Ik ben er nu 4 weken vanaf maar normaal is het nogsteeds niet. Bij vlagen (die ik aan voel komen) verander ik in een totaal onredelijk persoon, ben boos, apathisch en huil. Partoxine heeft me geholpen, maar om er vanaf te komen moet je door een hel. En dat... wordt er niet bijverteld.

Fluoxetine

22-06-2022 | Vrouw | 30
fluoxetine
Autisme
Sinds een half jaar neem ik deze medicatie voor het helpen/tegengaan van mijn kenmerken van autisme (enorme onrust, hele dag blijven nadenken over alles, depressieve gedachten etc). Begonnen met 10 mg, na een maand opgehoogd naar 20 mg en 3 maanden hierna van 20 mg naar 40 mg gegaan. De lage dosering en lange periode van evaluatie heeft mij erg geholpen met het uitzoeken w[lees meer...]at de medicatie nou precies met mij doet. Hierdoor erachter gekomen dat deze huidige dosering voor mij goed werkt. Ik kan beter omgaan met tegenslagen, ben minder snel onrustig bij (voor mij) moeilijke situaties, ik pieker minder (maar kan het nog wel), meer overzicht in mijn hoofd, minder eetbuien doordat ik minder eetlust heb en kan dromen vaker onthouden (wat soms best grappig is). Qua nadelen van fluoxetine is dat het lang duurt voordat het begint te werken en je in begin ook meer bijwerkingen hebt wat voor mij betekende dat ik elke dag hoofdpijn had. Bijwerkingen waar ik nog steeds last van heb zijn kaakklemmen, slecht inslapen en minder zin in sex. Deze nadelen wegen voor mij niet op tegen de vele voordelen. Voorlopig blijf ik deze medicatie innemen. Ik had veel hoofdpijn, - Meer dromen (onthouden), - Minder kunnen slapen.

20-06-2022 | Man | 62
paroxetine
Paroxetine gekregen van psychiater wegens gegeneraliseerde angststoornis, werkte redelijk goed met 10 mg maar wegens de vervelende bijwerking werd mij aangeraden om over te stappen naar Brintellix 5mg

Brintellix

20-06-2022 | Man | 62
vortioxetine
na 2 weken gebruik, nog steeds erg levendige dromen die mij de ganse dag bijblijven, dikwijls wakker schieten en dan weer een andere droom, zo heel de nacht door...verder geen bijwerkingen, ik gebruikte hiervoor paroxetine en heb het gevoel dat dit effectiever was tegen angstaanvallen...ik ga het nog enkele weken verder zetten en dan beslissen om te switchen of niet.

20-06-2022 | Vrouw | 38
citalopram
Ik slikte nooit medicatie. Toen ik in een depressie belandde was voor mij de stap best groot om dit te gaan slikken. Uiteindelijk toch gedaan, gezien de ernst van de depressie. De eerste dagen voelden wat vreemd, gejaagd, grote pupillen. Maar al vrij snel zakten deze bijwerkingen. Ik voelde me snel rustiger worden, minder angstig, sliep beter en mn stemming verbeterde. [lees meer...]Ik ben naar 30 mg gegaan. Ik slik dit nu ruim een half jaar en wil met m'n huisarts gaan overleggen wanneer en hoe dit af te bouwen. Dit vind ik nog wel spannend.

18-06-2022 | Man | 81
sertraline
Na zeker 6 andere antidepressie middelen sloeg sertraline tot mijn grote opluchting eindelijk aan en heb ik er al jaren heel veel baat bij.

17-06-2022 | Vrouw | 49
sertraline
Ik slik dit middel sinds 2006 voor mij werkt het goed . Het is zoeken naar juiste dosering . Al een aantal keer geprobeerd om af te bouwen . Maar dat ga ik niet meer doen !

14-06-2022 | Vrouw | 22
citalopram
Hoi! Weer een berichtje van degene die het verhaal heeft geschreven. Inmiddels zit ik op 7 weken en gaat het helaas nog niet echt veel beter.. ik ga dus ergens de komende dagen de huisarts bellen voor ophogen. Het dagelijks leven is pittig en ik leef zo in mijn hoofd wat me erg angstig maakt. Hopelijk dat het uiteindelijk gaat werken. Hoe is het met jullie?

13-06-2022 | Vrouw | 34
sertraline
Heeft er iemand ook tand pijn en veel spanning in het gezicht en hoofdpijn bij sertraline ik gebruik maar 25 mg nu een maand groetjes

11-06-2022 | Vrouw | 48
Overspannen/burn-out
2 jaar geleden uitgevallen met een burnout en daar bovenop een depressie. Ik wist echt niet war er met mij gebeurde! Eerst lorazepam gekregen om weer te kunnen slapen. Echter mocht ik geen autorijden. Dus over op mitrazipine, maar daar werd ik meer depressief van. Op aanraden van de psychiater gestart met qeutiapine om te kunnen slapen. Dat werkte perfect. Echter mijn d[lees meer...]epressieve klachten bleven aanwezig. Dus na verloop toch 10 mg citalopram genomen. Later opgehoogd naar 15mg. De start was pittig! Ik dacht echt dat ik nooit meer beter zou worden! Toch ging het langzaam beter en kon ik re integreren op mijn werk. Dat ging in kleine stapjes. In januari zat ik weer op 25 uur. Het ging steeds beter. Mijn energie was weer terug. (Dacht ik) Half maart kreeg ik corona en ik kon mijn vermoeidheid daar niet aan linken. Ik dacht dus een terugval in mijn herstel....echter kwam hierdoor mijn werk op het spel te staan en had mijn werkgever het plan om mijn contract te beëindigen. Dus pats een klap er bovenop. Weer voelde ik mij weer depri en had ik weer gedachtes "het komt nooit meer goed!" Op aanraden van de huisarts is de citalopram nu toch opgehoogd naar 20 mg. Dit slik ik nu 5 dagen. Ik heb nog steeds met vlagen rare gedachtes. Net of ik niets meer van het normale leven snap. Beetje onwerkelijk af en toe. Hierdoor zonder ik mij weer meer af. Hopelijk gaat 20 mg mij helpen. Verder heb ik vanwege mijn angst om nooit meer beter te worden nu een anti depressieve test laten doen. Ik wacht nog op de uitslag. Dan kom ik er ook achter of citalopram het juiste middel voor mij is en welke dosering ik nodig heb. Hoop niet dat ik over moet stappen....niet te doen met angst voor medicatie.

Lexapro

09-06-2022 | Vrouw | 62
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Heb 6,5 jaar Lexapro genomen 10mg P dag Dat was nodig nadat ik te horen had gekregen dat ik na na 3jaar bij mijn Psycholoog te horen kreeg dat ik in een Depressie zou belanden. Vwg Trauma’s uit mijn Verleden die ik weg stopte al ruim 30 jaar. In 2017 nov ben ik begonnen met afbouwen omdat het voor mij niks meer toevoegde feb 2018 volledig gestopt . Totaal geen bijwerk[lees meer...]ingen gehad. Ik stond er ook 150% achtervom te stoppen nu al 4,5jaar zonder voel mij prima.

Lexapro

09-06-2022 | Man | 39
escitalopram
Zeer nerveus,angstaanvallen, alles geprobeerd van therapieen. Ik sliep slecht dus nam slaappillen. Nu neem ik nog enkel dit pilletje. En ik ben rustig(er)

08-06-2022 | Vrouw | 21
citalopram
Al een aantal jaar heb ik last van een angststoornis. Ik voelde me nooit lekker. Veel onrust, vaak zenuwachtig en altijd rare klachten waar de dokter geen verklaring voor kon vinden. Alles geprobeerd zoals psychologen, ademhaling therapie, accupuntuur enzovoort. Tot er een dag kwam dat ik het niet meer aan kon. Ik ben nu 4 maanden erg duizelig en word er gek van. Ik [lees meer...]zit vandaag op dag 3 van de citalopram en ben gelijk begonnen op 20 mg. Het leek even goed te gaan maar ik voel me verschrikkelijk en heel verdrietig nu. Ook de duizeligheid lijkt erger te worden. Iemand tips, of herkent iemand dit?

03-06-2022 | Man | 58
paroxetine
Had in vroege adolescentie last van depressie en obsessieve dwanggedachten. Paroxetine i.c.m. therapie heeft dit goeddeels verholpen. Nu na 24 jaar gebruik van 15mg per dag getracht te stoppen met paroxetine. Afbouwprogramma met vloeibare paroxetine. Iedere 2 weken 1 ml minderen dat overeenkomt met een halve milligram paroxetine. Tot aan ongeveer 5 milligram ging het go[lees meer...]ed. Daarna bij verdere mindering steeds meer klachten, depressieve gevoelens en dwanggedachten. Nu in samenspraak met huisarts besloten toch te blijven gebruiken. Start met 10 mg per dag. Ondanks andere verhalen kan ik zeggen dat paroxetine bij mij zeer goed werkt en mijn leven de moeite waard maakt. Zonder blijkt dus geen optie.

02-06-2022 | Vrouw | 68
Overspannen/burn-out
Ik slik op aanraden van mijn huisarts nu bijna 6 weken Sertraline 50mg. Ik ben niet meer zo erg depressief, maar verder doet het weinig met me behalve erg trillen en nerveus en nergens zin in hebben. Zes kilo afgevallen. Valt me zo tegen. Ik slaap ook slecht, dus ik gebruik er ook nog temazepam bij Lorezepam en nog slaap ik slecht. Ik heb in het verleden ooit paroxetine g[lees meer...]ehad en de bijwerking vind ook erg pittig in het begin , maar na een weken ( weet helaas niet meer hoeveel weken) werd ik weer helemaal de oude. Zo fijn! Na een paar maandjes elke week een heel klein stukje van de pil afgehaald met een scherp mesje en totaal geen problemen gehad met afbouwen. Had ik er nu ook maar weer voor gekozen.. 😖

01-06-2022 | Vrouw | 61
paroxetine
Ik gebruik 1x per dag 20 mg Paroxcetine. De bijwerkingen die ik ervan heb zijn: Zwaarder geworden, en ik transpireer heel erg.

Brintellix

01-06-2022 | Vrouw | 44
vortioxetine
Door burn out een gegenaliseerde angststoornis opgelopen. Na eerst venlafaxine te hebben gebruikt na lichamelijke klachten overgestapt op duloxetine. Ook deze medicatie was lichamelijk een probleem. Nu sinds een jaar brintellix. Ondanks ik rustiger in mijn hoofd ben, geeft deze medicatie mij niet het steuntje in de rug wat met name duloxetine wel gaf. Ik merk ook dat ik ve[lees meer...]el neerslachtiger ben geworden. Ook de nachtmerries elke nacht zijn erg frustrerend en zorgen dat ik de dag al met achterstand begin. Ik heb dan ook besloten deze medicatie af te gaan bouwen en het maar weer eens zelf te gaan proberen. (Uiteraard in overleg al hoewel ik vind dat je erg op jezelf bent aangewezen binnen de ggz)

31-05-2022 | Vrouw | 70
sertraline
Sinds mei 2016 slik ik sertraline tegen depressie, ging eerst best goed maar heb het idee dat het steeds minder doe maar wil niet nog meer verhogen! Misschien andere ssri pr oberen!

27-05-2022 | Vrouw | 45
citalopram
Ik gebruik al jaren citalopram. Heb veel pogingen gedaan om het af te bouwen, maar kreeg steeds weer een terugval. Ik ben 10 kilo aangekomen. Hebben jullie tips om weer een stabiel gewicht te krijgen. Het werkt voor mij echt goed, geen angst, of sombere gevoelens meer. Tijdens het opbouwen wel meer sombere momenten gehad.

25-05-2022 | Man | 41
Chronische depressie
Mijn ervaring met dit middel is erg positief. Ik ben nu bijna vier maanden onderweg, en sinds een maand voel ik langzaam verbetering. Levenslust, positiviteit, goed slapen, veeeeel minder piekeren. In het begin een aantal flinke bijwerkingen, volhouden is het devies. Bij sommige mensen duurt het gewoon lang, terwijl je gewoon snel resultaat wil. Maar wow, wat een verbeter[lees meer...]ing. Ik ben geworden wie ik al was, maar dan zonder negatieve gedachten en somberheid. Ik had het veel en veel eerder moeten doen, maar was angstig door alle spookverhalen. Voor mij is het echt zo fijn!

Cipramil

25-05-2022 | Vrouw | 81
Depressief
Moe, duizelig, geen trek in wat dan ook.slaap veel,spierpijn

19-05-2022 | Man | 54
sertraline
Dit is de 2de keer dat ik het gebruik na mijn CVA. De vorige keer ongeveer anderhalf jaar en heeft het me na een aantal weken geholpen om me beter te voelen. Daarom afgebouwd en gestopt in de hoop dat ik het ook zonder kon, maar na een aantal maanden weer meer depressieve gedachten en daarom in overleg 4 weken geleden weer begonnen. Nu veel spanning en lusteloosheid wat m[lees meer...]e erg bezig houdt. Momenteel soms ook zenuwachtig, wat ik niet goed kan plaatsen, waar dit vandaan komt. Vandaag weer overleg met huisarts, hoe nu verder. Is gevoelsmatig behoorlijk afzien en hoop snel op verbetering.

Escitalopram

16-05-2022 | Vrouw | 30
escitalopram
Ik gebruik het al 6 jaar ik de begin heb ik geen matige bijwerkingen gehad en ben ik gestopt een tijdje dat ik zwanger was ging prima na mijn bevalling heb ik een postnatale depressie gehad ben ik weer begonnen maar nu heb ik heel veel trillingen en beven als ik wakker word vooral in me hoofd dat is nieuw dat had ik voor mijn bevalling niet nou ben ik benieuwd of het door[lees meer...] de medicatie komt ik gebruik nu 10 ml ben benieuwd of jullie dat ook herkennen??

16-05-2022 | Vrouw | 33
sertraline
Het werkte niet voor mij. Van 25, naar 50, naar 100mg opgebouwd. Ging telkens eventjes goed en daarna ineens veel slechter. Mijn perspectief verdween, ik werd veel passiever en voelde helemaal niets meer. Wel mega paniekaanvallen, geen geluksgevoelens. En de suicidale gedachten namen toe. Uiteindelijk Quetiapine 25mg 2x pd erbij gekregen en daarmee waren de nare gedachten [lees meer...]in 1 klap weg. Inmiddels 2 weken afgebouwd naar 0 en ik voel me eindelijk weer mezelf. De Quetiapine houd me stabiel en ik kan daarnaast eindelijk weer genieten van de mooie dingen. Ben ook weer actiever wat fijn is aangezien ik 15kg was aangekomen in de tussentijd.

15-05-2022 | Vrouw | 29
sertraline
Zit nu bijna 3 weken aan de sertraline (waarvan de eerste week op 50mg). Merk nog helemaal niets van effect. Wel voel ik me somberder dan ooit en heb ik een continu gespannen gevoel alsof ik zenuwachtig ben. Is dit normaal of past deze anti depressiva gewoon niet bij mij?

14-05-2022 | Man | 26
paroxetine
Hallo, ik gebruik het ookal 6 weken en heb het zelfde probleem waar ik ook ben snelle hartkloppingen ik had het gevraagd aan mijn behandelaar en toen zei die dat ik goed moet eten voordat je paroxetine inneemt je maag moet goed vol zijn als je dit 1 week lang doet dan zul je het verschil over een week merken dus goed eten en als je een dieet volgt gewoon een weekje stoppen[lees meer...] met je dieet en goed eten

11-05-2022 | Vrouw | 46
paroxetine
Ik weet niet of ik nu bij Ferry en Carla uitkom? Maar ik wilde even tegen Carla zeggen, dat ik alprazolam al 22 jaar gebruik en ben niet verslaafd.. ik ben er een poosje af geweest, maar de angst en onrust kwam terug. ik gebruik 1 x 0,25mg 's ochtends en vh slapen gaan 2 tabl. Verder heb ik ook 22 jaar Paroxetine gebruikt, maar wilde andere meds uit proberen.. nu na 2 ja[lees meer...]ar wil ik toch terug naar de paroxetine, want het is alleen maar ellende. Morgen kan ik ze weer ophalen en ben erg benieuwd of t weer aanslaat. Succes allebei en de rest die dit leest!

10-05-2022 | Man | 26
paroxetine
Ik gebruik paroxetine al 6 weken geen ernstige bijwerkingen heeft mij goed geholpen heb geen angst en paniek meer maar ik heb last van snelle hartkloppingen het maakt niet uit waar ik ben en ik wil weten of dit wel overgaat of moet ik me arts raadplegen om te overstappen naar een andere medicijn om geen hartkloppingen te krijgen

10-05-2022 | Vrouw | 68
paroxetine
Het helpt heel goed binnen een paar dagen. Inslapen blijft moeilijk,slik het al enkele jaren met tussenpozen afbouwen. Bij werkingen niet heel hinderlijk

08-05-2022 | Vrouw | 22
citalopram
14 dagen geleden gestart met 20mg i.v.m. de hele dag dwangmatig denken en piekeren over het piekeren. De hele dag oplossingen willen zoeken voor mijn gevoel en ik kreeg maar geen rust, kon geen boek lezen of tv kijken. Continu bewust van mijn gedachten en als mijn gedachten over iets ‘normaals’ gingen had ik daarna van: hè waar dacht je dan net aan? Ik werd en moe, paniek[lees meer...]erig en angstig van. Ik kreeg angst om de controle over m’n mond te verliezen en er was niks meer van mij over. Mede omdat ik nog maanden op de specialistische GGZ moet wachten besloten om met SSRI te starten. De eerste dag mega misselijk en hoofdpijn, ook diarree en verminderde eetlust. Na 2 dagen namen de lichamelijke klachten voor een groot deel af en voelde ik weer meer rust; ik kon een film kijken en mij focussen op een gesprek. Ik voelde alsof er mist in mijn hoofd was, maar dat vond ik heerlijk na die paniekerige maanden. Echter sinds een week (ongeveer op dag 8 van citalopram) opeens intrusies/gewelddadige dwanggedachten, gezien ik zo met mijn gedachten bezig ben schrok ik hiervan en ben ik hier weer angstiger van geworden. Nu is dit na een aantal dagen minder omdat ik hier tips voor heb opgezocht op internet. Echter voel ik mij dus wel opeens veel somberder dan eerder, ben de hele dag bezig met depressieve gevoel en voel onrust. Wil graag plezier beleven en voel dat niet. Ik voel me dus eigenlijk depressiever dan eerder. Dat continu bewust van gedachten en piekeren daarover is stukken minder. Maar je zo somber voelen is ook niks. Zijn er mensen die dit herkennen? Willen jullie je ervaringen met mij delen? Morgen spreek ik de huisarts om alles te evalueren. Ik ben bang dat ik nooit meer uit deze negatieve spiraal kom.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (5680)
Anticonceptie - overig (4183)
Cholesterol (3079)
Depressie - antidepressiva overig (2916)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2619)
Pijn - morfine-achtigen (2382)
ADHD - psychostimulantia (2342)
Pijn (2141)
Verslavingsziekten (2137)
Bloeddruk - betablokkers (1809)
Maagzuur - protonpompremmers (1675)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1611)
Anticonceptie - eenfase (1492)
Angststoornissen (1374)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1346)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1315)
Depressie - antidepressiva TCA (1147)
Antibiotica - urineweginfectie (1118)