categorie

Depressie - antidepressiva SSRI

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Depressie - antidepressiva SSRI

Paroxetine

21-01-2022 | Vrouw | 45

21-01-2022 | Vrouw | 45
escitalopram
Ik had last van een angst en paniekstoornis. 2 Burn-outs gehad. Na mijn 2e burn-out en therapie toch aan de medicijnen gegaan. Wat een rust in mijn hoofd heb ik ervaren zeg. Wat was dat een verademing. Na deze medicijnen ben ik me ook gaan richten op meditatie, in het nu zijn en een ademcoach. Ik heb totaal geen klachten meer. Ik ben nu aan het afbouwen. Merk daar ook niet[lees meer...]s van. Ik heb de volle vertrouwen er in. Ik ben blij dat ik dit heb gedaan. Het voelde eerst als falen (perfectionist) maar als ik er nu op terug kijk had ik veel eerder aan de medicijnen moeten gaan. Wat een rust in mijn hoofd heeft het gegeven. Ik ben wel van mening dat je naast de medicijnen ook aan jezelf aan de bak mag. Zoals zelfliefde, grenzen aan geven, niets meer moeten van jezelf, meditatie, etc.

Paroxetine

20-01-2022 | Vrouw | 25
paroxetine
Toch zeker 2 weken heel ziek geweest bij de eerste inname, daarna ging het steeds beter en op 5 weken voelde ik geen bijwerkingen meer. Helpt goed al voel ik wel minder emoties. Begonnen op aanraden van mijn huisarts na diagnose depressie

20-01-2022 | Vrouw | 34
sertraline
Sinds 13 dagen bezig met setraline. Ik heb in december een trauma gehad, waarna ik een week erna veel maagpijn kreeg en misselijk werd. Ik ging steeds meer klachten hierdoor ervaren. Ook viel ik af... Elke week naar de huisarts, bloedgeprikt etc. Arts geeft aan geen ontstekingen geen infecties. Alleen heb ik zelf het gevoel dat er wel iets mis is met me lijf. Ik[lees meer...] raakte steeds verder van deze wereld tot op een dag ik een brief heb geschreven naar me kinderen, dat het voor deze mama wel genoeg is. Omdat ik het gevoel had hier niet meer te hoeven zijn. Ik heb deze dag de arts gebeld, waarna we gestart zijn met setraline 50 mg. Ik heb me zo.n anderhalve week misselijk gevoeld, wat nu wel iets beter gaat. Maar blijft veel last houden van maagpijn. Ondanks de prantoprzol die ik slik. Gewicht blijft ik nog steeds afvallen. Ook kan ik 's nachts niet slapen en blijf ik maar draaien. Ik neem de medicatie in rond 17 uur. Iemand tips voor mij.? Of herkend iemand zich hier in?

Lexapro

18-01-2022 | Vrouw | 67
escitalopram
Ben met lexapro gestopt omdat het niet de werking had wat ik zou willen

17-01-2022 | Man | 61
citalopram
Ik ben nu 4 weken van de Citolapram 20mg af, maar ga mij weer heel rot voelen, agressief, slecht slapen, snauwen naar mijn vrouw, en geen concentratie. Morgen ga ik mijn arts bellen om te vragen of ik er weer mee kan beginnen. Ik voelde mij oke maar de sex was minder en dat vind ik nog steeds belangrijk. Heeft iemand hier ervaring mee

Seroxat

17-01-2022 | Vrouw | 61
Chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS)
Ik gebruikte het 8 jaar voor chronische vermoeidheid, a.d.v. bloedspuegel kwam ik op twee en halve tablet. Na een paar maanden heb ik me nog nooit zo goed gevoeld t.a.v. nervositeit. Wel was i heel moeaar dat wás ik al. Een jaar ma het stoppen kreeg ik ineens angsten. Weer aan begonnen maar ik kreeg iet de dosis van toentertijd. Al 10 jaar aan het zoeken naar ande[lees meer...]re anti depressieva en zónder. Uiteindelijk pas begonnen met seroxat en ik mag naar dezelfde dosis als eerder. Zijn angsten zijn verergerd nu na een week inname. Hopelijk gaat dat wegzakken

17-01-2022 | Vrouw | 31
sertraline
Ik kamp al jaren met een angst- en paniekstoornis en met zes maanden geleden gestart met sertraline op aanbeveling van de psychiater. De eerste vijf weken waren hels, de klachten verergerden. Maar nadien ging het beter, al merkte ik ook vrij snel dat 50 mg niet voldoende was. Dan naar 75 opgeschakeld. Het gaat duidelijk beter met mij. Ik heb merkelijk minder angst in soci[lees meer...]ale situaties, ook kan ik mijn overdreven angsten en obsessies veel beter de baas. Het heeft mij echt geholpen, ben enorm blij dat ik ermee gestart ben - lifesaver. Ik ben er tot hiertoe ook niet van verdikt, integendeel. Enige nadelen zijn soms zweten, heel levendige dromen, trager klaarkomen. Maar dat kan me niks schelen als ik weer een normaal leven kan leiden.

17-01-2022 | Vrouw | 51
sertraline
Depressie en angststoornissen. In het begin eerste weken misselijk, slecht slapen, onrust, diarree en na 3 weken een trillip. Trillip is weg. Ik gebruik 50 mg. Nam de pil voor het slapen maar snel overgestapt naar in de morgen ( de avond ervoor overgeslagen) en toen ging het slapen een stuk beter. Het is even doorzetten de eerste weken maar depressie en angststoornissen ve[lees meer...]el minder en voel mij een stuk normaler. Enige nadeel is bewegingsdrang van mijn voeten in de avond wanneer ik stil zit. Libido omlaag (orgasme is moeilijk) en gewichtstoename.

14-01-2022 | Man | 35
citalopram
Ongetwijfeld een goed medicijn, ik heb er hier veel over gelezen alvorens ik ermee begon. Maar al na 1 tablet van 10 mg kreeg ik een erectiestoornis. SSRI's staan hierom bekend, bleek later. Dat had ik dus niet gelezen, enkel veel positieve verhalen. Bent u nog jong en seksueel actief, pas dan goed op. Er zijn grote risico's. Ik kreeg ook na 1 tablet al direct een drog[lees meer...]e mond, high gevoel, tintelingen overal. Ik zal wel heel gevoelig zijn voor dit soort medicatie neem ik aan.

12-01-2022 | Vrouw | 57
citalopram
Sandoz is een duurder merk en sommige verzekeringen vergoeden dit merk daarom niet, alleen goedkopere variant. Zelf vraag ik bij de apotheek Sandoz aan omdat deze mij helpt. Moet het wel zelf betalen, dat heb ik er voor over.

11-01-2022 | Man | 32
sertraline
Mijn angsten en stemming werden duidelijk beter bij 75mg per dag. De eerste twee weken heb ik me wel erg slecht gevoeld. Bij inname in de ochtend leidde dit tot vermoeidheid overdag. Inname voor het slapen beviel beter en leidde tot goede nachtrust. Verder een verminderd libido gemerkt.

11-01-2022 | Vrouw | 36
citalopram
Jaren lang paroxetine geslikt. Na de zomer overstap gemaakt naar Citalopram omdat ik bij de paroxetine het gevoel had dat deze mij afvlakte. In oktober gevallen op werk ( angsten kwamen wat terug maar niet zo hevig. Heb altijd alles gedaan; kwam onder de mensen, reed auto, was zelfstandig, werkte 3 dagen, ben moeder) en dus in die periode ook overgestapt naar Citalopra[lees meer...]m . Sinds de overstap naar de Citalopram is alles vele malen erger geworden. Ik weet nu niet meer of dit ligt aan de citalopram of burn out verschijnselen. Gestart met 3 weken 10 mg geslikt, daarna opgehoogd naar 20 mg ( deze slik ik nu precies 3 weken) Ook bij de ophoging gingen de bijwerkingen niet weg. Hele heftige bijwerkingen. bij 10 mg: Maag/darmen, hoofdpijn, verminderde eetlust, hele dag angstig Bij ophoging naar 20 mg: chemisch angstig, heel somber geweest, dwanggedachten, slapeloosheid, hele dag piekeren, niets meer durven. ( Vooral de ochtenden zijn erg naar) Zie nog geen / weinig verbetering. Ja soms in de avond, omdat ik dan blij ben dat ik weer mag slapen. Nog steeds hoop ik dat het het middel aan gaat slaan. Maar ik ben steeds banger dat het voor mij niet werkt. Ik heb sinds gisteren temazepam voor het slapen. Daarnaast slik ik overdag 1 of 2x oxazepam 10 mg. Iemand die dit herkent? En die toch door heeft gezet, en de klachten minder werden? En uiteindelijk blij is door te hebben gezet? Ging het dan geleidelijk beter of in heel rap tempo? De ene zegt 4 weken dan moet het effect te zien zijn, de andere 6 weken. Iemand ervaring ? Ik heb bij ervaringen dus 'zeer ontevreden' ingevuld, omdat ik dat tot nu toe zo ervaar. Hoop dat er hier iemand mij een hart onder de riem kan steken.

Cipramil

08-01-2022 | Vrouw | 42
Overspannen/burn-out

Brintellix

07-01-2022 | Man | 46
vortioxetine
ADD
Het medicijn geeft een soort ruimte in je hoofd die ik nog niet eerder meegemaakt heb, dit zonder bijwerkingen. Ik gebruik het in combinatie met Methylfenidaat, het enige is dat ik de druppels gebruik voor de dosering en die zijn onuitsprekelijk verschrikkelijk qua smaak. Druppels zijn wat beter te doseren en de afgrijselijke smaak zorgt in ieder geval dat ik het om de ju[lees meer...]iste redenen inneem.

03-01-2022 | Vrouw | 43
Psychische klachten
Al sinds mn 18e last van een hele rits aan psychische ongemakken; hoge pieken met diepe dalen, angsten, heel intens voelen, veel piekeren en nare gedachten niet los kunnen laten enz. Vanalles geprobeerd aan therapie, neurofeedback, http5 en nog veel meer. Niks hielp langdurig. 2 jaar geleden in een burn out beland en toen ik daar niet goed uitkwam was ik het beu. Ik wilde [lees meer...]mn leven terug. Opgebouwd van 5 via 7.5 naar 10 in een paar weken tijd. Vanaf het moment dat ik het slikte had ik er al baat bij (sederend effect op mn zenuwstelsel). Dit is alleen maar beter geworden. Weinig bijwerkingen met opbouwen, ik was alleen wel wat meer kortaangebrand misschien de eerste weken, ik flapte er wel makkelijk vanalles uit. Nu, 2 maanden later, ben ik zo BLIJ dat ik dit ben gaan gebruiken. Het heeft me mn leven inderdaad teruggegeven. Zonder dat ik mezelf nu zo wezenlijk anders voel. Alles glijdt gewoon veel makkelijker van me af. Ik voel me veel minder kwetsbaar. Trek makkelijker mn mond open (omdat ik dus ook minder last heb van evt reacties daarop). Ik heb geen leeg getrokken gevoel meer en heb weer zin in dingen. Ben stabiel qua humeur (als mensen me vragen hoe gaat het antwoord ik eigenlijk altijd oprecht goed). Tuurlijk soms ups en downs maar ik denk gewoon zoals normale mensen dat voelen. Mn omgeving zegt je bent weer zoals je altijd was. Ik heb geen bijwerkingen, misschien een beetje rare dromen (never a dull moment). Dus mijn persoonlijke ervaring is heel positief!

Cipramil

01-01-2022 | Vrouw | 53

31-12-2021 | Man | 45
escitalopram
Depressie , PTSS, mishandeling in jeugd, verstoting van ouders. Ik neem het nu voor de 3de dag en idd , draaierig , enorm moe , niet echt geconcentreed meer afwezig, emotioneel , gevoel van schuld, ik kan wel hele dag wenen.

Zoloft

31-12-2021 | Man | 28
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Erg spannend om de stap te nemen maar geen spijt van. Vanwege paniekaanvallen en angst die mijn dagelijkse leven belemmerde genomen. Begon met 50mg eerste maanden last van bijwerkingen en had niet het idee dat het wat deed vervolgens naar 100 mg opgehoogd. Toen pas na minstens een maand kreeg ik het gevoel dat het wat deed en afname bijwerkingen. Minder angstig ik durf mee[lees meer...]r en minder paniek. Voor nu is het goed ik wil wel weer een keer proberen af te bouwen.

30-12-2021 | Man | 48
citalopram
Voor een half jaar terug begonnen met sertraline op aanraden van de psychiater, ben begonnen met 50 mg moest een week daarna op 75 en weer een week later op 100 mg . Heb daarna alleen maar nare bijwerkingen gehad .is haast niet vol te houden en dat 4 maanden lang .ik dacht nu ben ik het zat ga stoppen met deze zooi.vervolgens contact opgenomen met de psychiater en gevraagd[lees meer...] of er misschien iets anders is dat werkt .heb nu 20 mg citalopram ben in middels 4week verder maar wat een hel ben vaak erg onrustig angstig en duizelig is dit normaal of moet ik het nog een paar week de tijd geven .ik weet het zelf namelijk niet meer

26-12-2021 | Vrouw | 48
escitalopram
Ik heb deze medicatie denk 8 jaar gebruikt en in juni zelf gestopt omdat ik dacht dat ik zonder kon. Veel ontwenningsverschijnselen gehad. Veel angst weer gekregen ook door alles wat er gebeurt in de wereld met corona. Zo angstig en paniek weer en erge depressieve klachten weer dus besloten om weer deze medicatie te gaan nemen iom psychiater. Maandag begonnen met 1 druppel[lees meer...] en volgende dag met 2. Nu sinds gister last van bijwerkingen heel erg moe en voel soms ineens zoveel onrust in me lichaam en gaat me hart snel kloppen. Lijkt op soort ontwenningsverschijnselen herkent iemand dat?Neem nu sinds vandaag oxacepam even erbij om onrust in me lichaam kwijt te raken. Ik weet dat meestal week of 2 duurd en dat het in begin erger kan worden moet erdoor heen . Straks zal ik me beter gaan voelen en me angst en paniek net s voorheen weer bijna helemaal weg zijn en depressie ook stuk minder zijn.Horlang hadden jullie last van bijwerkinegn

25-12-2021 | Vrouw | 36
citalopram
In oktober uitgevallen op het werk. Te lang doorgelopen met long COVID en vanaf 18e jaar gegeneraliseerde angststoornis. (was veelal prima te handelen met paroxetine 20 mg). Voor de zomer (2021)besloten dat ik wilde afbouwen met de paroxetine. Naar 10 mg gegaan. Na de zomer wilde ik een keer een andere ssri proberen omdat ik het idee had dat ik afgevlakt raakte van Paro[lees meer...]xetine. 3,5 week terug gestart met citalopram 10 mg. Eerste week helemaal geen bijwerkingen. Tweede week hoofdpijn, misselijk, dunne ontlasting . 3 week enorm angstig. Voelt als een mega terugval. Hele dag gejaagd gevoel, warmte aanvallen, piekeren en de angst is bijna dwang geworden. (Continue hier zoeken of ik iets geruststellends kan vinden) Sinds 5 dagen opgehoogd naar 20 mg. Angst lijkt soms heel klein beetje minder, maar voel mij nu erg somber, bang; dat ik nooit meer de oude wordt. Heb mij nog nooit zo slecht gevoeld als nu. Iemand die dit herkent, door heeft gezet en gemerkt heeft dat het middel is gaan werken? Sinds 4 dagen slik ik af en toe een oxazepam. Heb niet het idee dat dit heel veel doet. Word er voornamelijk moe van. Normaliter ging ik mijn angsten vaak aan. Maar nu ik in deze overspoeling zit weet ik niet waar ik goed aan doe: rustig aan ( hopen dat het op een dag toch opklaart) of toch de angsten aangaan??

23-12-2021 | Man | 28
citalopram
Ik kreeg citalopram voorgeschreven voor angst, dwanggedachten, paniek en somberheid. Ik zit nu op 2 weken gebruik van 20mg citalopram. Bijwerkingen waren zo'n 3 uur na inname van de eerste pil gelijk intens aanwezig. Ik kreeg een onwerkelijk gevoel, chemische angst, spierspanning en misselijkheid. Veel ervaringen gelezen en tja, je moet er doorheen. De eerste 3 dagen waren[lees meer...] heftig, na een week waren de meeste bijwerkingen afgenomen. Oxazepam helpt in deze periode om er doorheen te komen. Nu 2 weken verder en kan nog niet veel zeggen over het positieve effect. Heb geen heftige paniek meer, soms nog wel angstig en somber. Wel continu oorsuizen/sneeuw in hoofd aanwezig. Ik zal over een aantal weken weer een update geven.

22-12-2021 | Man | 28
Overspannen/burn-out
Ik liep al 1,5 jaar met nek hoofd en schouderklachten en uiteindelijk kreeg ik in de auto in juli 2021 een zware paniekaanval. Ik had voorheen ook veel stress en toch wel heel wat meegemaakt in mijn leven. Sindsdien is mijn leven een echte hel, derealisatie, vermoeidheid, slecht slapen, continu gespannen en nerveus gevoel vaak zonder aanleiding. Eerst begonnen met therapie[lees meer...] alsook ademhalingscoaching maar nu 6 maanden later toch de stap gezet naar medicatie op aanraden van psychiater. Qua diagnose is het heel moeilijk om te stellen omdat het zowel aanleunt bij ptsd, burnout, chronische hyperventilatie, depressie, paniekstoornis,... Ik ben gestart op 10mg voor 1 week en dan nu bijna 4 weken op 20mg. Ik heb elke mogelijke bijwerking, toename van angst, paniek, uitgeput, depressieve vlagen (had ik nog niet), huilbuien,.. Is dit normaal? Kan iemand mij zeggen of het beter gaat worden en dit nog kan aanslaan? Ik heb al zoveel spijt gehad en ik weet niet hoe lang ik het nog volhoudt.

21-12-2021 | Vrouw | 51
Chronische depressie
Depressie en angsstoornissen. In het begin eerste weken misselijk, slecht slapen, onrust, diarree en na 3 weken een trillip. Ik gebruik 50 mg. Nam de pil voor het slapen maar snel overgestapt naar in de morgen en toen ging het slapen een stuk beter. Het is even doorzetten de eerste weken maar depressie is weg en voel mij een stuk normaler. Enige nadeel is bewegingsdrang [lees meer...]van mijn voeten in de avond wanneer ik stil zit. Tevens sinds kort pijn in mijn nek achter mijn rechteroor en voel een bobbel maar weet niet of dit met het dit medicijn te maken heeft.

20-12-2021 | Vrouw | 26
sertraline
Sinds een aantal maanden gebruik ik sertraline voor een angststoornis met compulsies en depressies. In de opbouwfase vervelende bijwerkingen zoals (hevige) maagpijn, misselijkheid, aanvallen van duizeligheid en angsten. Voor de angst was ik gewaarschuwd en ik kreeg oxazepam voorgeschreven. Dit is gelukkig maar twee keer nodig geweest. Ik merkte al vrij snel een verbetering[lees meer...] in de vermoeidheid n.a.v. de depressie waar ik toen in zat, en na een week of 2-3 kon ik al wat meer afstand nemen van de angsten en compulsies. Ik ben inmiddels emotioneel veel stabieler en over het geheel minder angstig en dwangmatig, mensen om me heen merken dit ook aan me! De stoornis is niet weg maar ik kan veel actiever deelnemen aan mijn therapieën en oefenen met de interventies die ik daar leer, wat veel hoop geeft voor de lange termijn. Ik merk dat het net het steuntje in de rug geeft dat ik nodig heb. De bijwerkingen die over zijn gebleven zijn dat ik soms moeilijk in slaap kom/slecht door slaap, dat ik heel levendig en vreemd droom (niet per sé nachtmerries) en libidoverlies. Om deze redenen wil ik op termijn wel weer proberen af te bouwen, maar als dit uiteindelijk niet lukt is het absoluut geen ramp. Blij dat ik er mee begonnen ben! Het past heel goed in mijn behandeling.

19-12-2021 | Man | 40
sertraline
Sinds 4 jaar chronische hyperventilatie met acute aanvallen. Neem sinds 5dagen een halve dosis sertaline als startdosis. Van dag 2 ernstige bijwerkingen, moeilijk vol te houden om de medi te blijven nemen. Proberen, zullen zien. Momenteel nog geen effect merkbaar.

14-12-2021 | Vrouw | 41
citalopram
Vanaf 30 mg was dit middel heel effectief. De lagere doseringen hielpen een 14 dagen door de sederende bijwerking. Ik voelde bij het starten met 30 mg ook voor het eerst als bijwerking toename van angst,in tegenstelling tot de lagere doseringen.Daaraan wist ik al dat het eindelijk inwerkte op het "angstcentrum." Na 14 dagen voelde ik het geleidelijk inwerken, en na 6 w[lees meer...]eken voelde ik me echt opknappen. Ik ben zo ontzettend dankbaar dat deze medicijnen bestaan! Ik kan weer leven en genieten!

03-12-2021 | Man | 45
citalopram
Helaas na een heftige long covid besmetting. Te lang doorgelopen en in in burn-out terechtgekomen. Hierdoor een angst en paniekstoornis opgebouwd. Op dokters advies aan de Citalopram gegaan. Slik nu een week 10 mg per dag. Maar heb helaas behoorlijk wat bijwerkingen. Voel me soms een soort van chemisch angstig. Slaap erg onrustig en ben duizelig afwezig en ligt in [lees meer...]het hoofd. Hoop dat de bijwerkingen snel over zijn. En ik profijt ga hebben van het medicijn.

02-12-2021 | Man | 20
citalopram
Net begonnen met citalopram te slikken voor een depressie, nog te vroeg om te zeggen of het werkt of niet, maar wel enige bijwerkingen die toch best vervelend zijn. Ik zal over een Paar maanden een update geven wat voor effect het heeft. Het verdoofd alleen heel erg mijn fijngevoeligheid, ookal is dat wat mij depresief maakt.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (5570)
Anticonceptie - overig (4099)
Cholesterol (3036)
Depressie - antidepressiva overig (2880)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2561)
Pijn - morfine-achtigen (2340)
ADHD - psychostimulantia (2283)
Pijn (2120)
Verslavingsziekten (2105)
Bloeddruk - betablokkers (1782)
Maagzuur - protonpompremmers (1660)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1594)
Anticonceptie - eenfase (1467)
Angststoornissen (1326)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1277)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1264)
Depressie - antidepressiva TCA (1121)
Antibiotica - urineweginfectie (1088)