ISO 27001

ervaringen per categorie

Depressie - antidepressiva SSRI

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Depressie - antidepressiva SSRI

23-10-2017

Citalopram (citalopram)

Wie heeft goede ervaringen met citalopram? En de bijwerkingen

Citalopram (citalopram)

Sinds 2 maanden citalopram met in begin heel veel bijwerkingen. Daarna vond er een afvlakking plaats. Nu na 2 maanden zijn de angst en paniekaanvallen zeker nog niet verdwenen. Ik gebruik trouwens 20 mg. Denk nu gaat het goed en dan weer terugval. Nu lees ik vaak dat men er oxazepam o.i.d. naast gebruikt. Mijn vraag aan jullie: helpt dit naast de citalopram en stoppen jul[lees meer...]lie de oxazepam na een tijd citalopram te gebruiken?

Citalopram (citalopram)

Al vanaf kind aanleg voor depressie. Zit helaas in de familie, na geboorte van mijn laatste kind begonnen met amitriptyline. Dit was voor mij niet helemaal het goede medicijn, ik werd er erg moe en suf door. Uiteindelijk overgestapt naar Citalopram 10 mg. In het begin werd ik erg onrustig en angstig, hiervoor oxazepam gekregen. Verdere bijwerkingen: aankomen, wat trager me[lees meer...]t denken, soms wat afgevlakt in stemming, concentratie lijkt ook wat minder. ik gebruik momenteel maar 0.5 mg, maar bij een terugval slik ik 10 mg. Het werkt bij mij erg goed.

Paroxetine (paroxetine)

Ik heb sinds een aantal jaar door traumatische ervaringen last van paniek- en angststoornissen. Diverse behandelingen gehad bij psychologen, waaronder ook EMDR-therapie en cognitieve gedragstherapie ondanks alles, bleef ik erg last van houden van de paniekaanvallen en angsten, zo erg dat ik alleen maar nog naar mijn werk en naar de supermarkt durfde maar verder dan dat dur[lees meer...]fde ik niet. Mijn wereld werd ontzettend klein, durfde verder nergens meer naar toe. Met de dokter en psycholoog tot het besluit gekomen om toch te starten met anti-depressiva. Ondanks dat ik er heel erg op tegen was en het niet aan durfde, omdat je altijd van die ontzettend negatieve en enge verhalen hoort over het gebruik van anti-depressiva. Maar ik ben blij dat ik er aan ben begonnen. Eerst gestart met 10 mg, had wel last dat mijn angsten in het begin werden versterkt, had veel last van hoofdpijn, misselijkheid en opvliegers. Na 3 weken voelde ik me beter en in de 4e week voelde ik me zo vrolijk, voelde ik me rustiger en kon ik me zoveel beter concentreren. Maar qua angsten en paniekaanvallen werd het nog niet echt minder, maar dat had de dokter ook al wel verwacht. Daarna opgebouwd naar 15 mg, maar voelde niet echt verandering met 10 mg. Sinds afgelopen donderdag ben ik gestart met 20 mg, heb nu wel iets of last van bijwerkingen, maar die zijn eigenlijk wel te verwaarlozen. Wil aan iedereen meegeven die bang is om te starten met anti-depressiva en net als ik heel bang was om daar aan te beginnen, maar het echt nodig heeft: Wees niet bang! Je wordt heel goed begeleid door de dokter en psycholoog en je voelt je echt niet raar of dat je gevoelens ontzettend worden afgevlakt. Ik voel me zelfs veel vrolijker na al die jaren zonder medicijnen. Succes allemaal!
21-10-2017

Zoloft (sertraline)

Slik het nu 4 weken en verdraag het redelijk. Het enige wat ik heel vervelend vind, is het oorsuizen, dat is in de 2 week begonnen en duurt nu al 2 weken. Volgens huisarts moet het lichaam aan de stof wennen, en wordt het minder. Zijn er misschien andere mensen hier die hier ervaring mee hebben? Of het medicijn voor mijn angsten helpen weet ik nog niet.
21-10-2017

Citalopram (citalopram)

Hallo, Sinds dik een half regelmatig angst en paniek mn in de auto / verplaatsen. Veel piekeren snel geïrriteerd en zéér onrustig in lijf en lede. Ook erg vermoeid, kon met gemak 10 uur aaneengesloten slapen. Uiteindelijk citalopram 10 Mg voorgeschreven gekregen, ben gestart op 15-09-2017. Opbouw was niet prettig. Eerste 3 a 4 weken versterking van de klachten mn angst en[lees meer...] paniek. Daarnaast hyperventilatie, kort lontje, stemmingswisselingen, enorm moe, onrust... Kan niet alleen zijn dat maakt me erg onrustig. Bijwerkingen als onrustig gevoel, rusteloze fysiek, verergerde angst en paniek soms voor 1 a 1,5 uur per dag, hoge ademhaling had ik al door hyperventilatie neemt zeker niet af, wazig zien, op gezette tijden doodmoe, niet door kunnen slapen uren wakker in bed, nacht zweten. Nu voor ongeveer 1 week heb ik het idee dat het stabiliseert en zijn werking gaat doen. Ik voel me na 5 weken gebruik een stuk stabieler, rustiger, ondernemender. Dus je dient idd even door te zetten! In de tussentijd ook nog een uitgebreid bloedonderzoek laten doen bij een internist. Uitslag een B12 die erg laag in de norm zit. Advies van de internist en huisarts om B12 injecties te laten toedienen. Dit gedaan en ik vind dat het beter met me gaat ben stabieler en minder vermoeid. Ik ben in 2012 geopereerd aan een diverticulitis (Ontstoken dikke darm). Er is toen een stuk dikke darm verwijderd. Mijn dikke darm blijft kwetsbaar, in de dikke darm wordt de B12 opgenomen en de B12 zorgt voor de opname van serotonine. Nu krijg ik beide toegediend en lijkt het beter te gaan. Is er iemand met de combinatie B12 / Serotonine?
19-10-2017

Escitalopram (escitalopram)

Ik heb 2 jaar geleden n crash in mn hoofd zullen we maar zeggen meegemaakt. 5 nachten niet geslapen. Alles ontregeld dus en gevaarlijk. Zo heftig waren mn paniek aanvallen. Tijdens opname clomipramine gebruikt. Nou veeĺ te veel bijwerkingen. Dus psych en ik besloten een andere te gebruiken. Escitalopram. 10mg. Therapeutische dosering. For life. Ik ben gaan opbloeien. Mijn [lees meer...]lichaam en geest werken weer samen. Ik ben vrolijk. Ik sport weer. Ik kom geen gram aan en alleen de 1e weken last van bijwerkingen maar omdat ik de clomi afbouwde en de escitaopram opbouwde viel t goed op te vangen met lorazepam. Ik heb nog nooit zo'n mooi gewicht gehad. 71kg en 183cm ik. Dus bmi is super. Ik speel weer gitaar. Ik zing. Kan van mn kids en man genieten. In bed ook beter. Tja. Voor mij n wondermiddel. Wel heb ik er cognitieve therapie bij gehad die ik elke dag nog toepas. Want alleen medicatie bereik je niet t gene wat je voor ogen hebt
17-10-2017

Citalopram (citalopram)

Ik heb wat input nodig. ben mn medicatie weer beetje terug ah opbouwen nu ongeveer 1.5 week, maar voel mij heel onrustig... veel meer angst en dwang... kan moeilijk relativeren en zie alles moeilijk en lastig. Zeker de ochtenden zijn moeilijk, het wakker worden en opstarten. Kom dit nog goed? wil weer rust.
16-10-2017

Citalopram (citalopram)

Ik slik nu 7 jaar antidepressiva. Ik begon op mijn 20ste met amitriptiline, ging toen over Citalopram, vervolgens op Lexapro/Escitalopram en slik nu al weer een paar jaar Citalopram. Over het algemeen heb ik vooral gebrek aan energie, en slaap dan ook lang (liefst minstens 10 uur). Ook gebrek aan focus, concentratie. Over het algemeen ben ik dan ook matig tevreden. Omdat i[lees meer...]k erge last had van misselijkheid, een half het nemen van het het medicijn, ben ik overgestapt naar het merk Accord. Dit bevalt mij veel beter. Het was niet mijn bedoeling dit zo'n lange tijd te slikken, maar zolang ik studeerde durfde ik niet te stoppen (tegelijkertijd heeft mijn studie vermoedelijk veel langer geduurd vanwege de bijwerkingen). Aangezien mijn studie nu eindelijk afgerond is, wil ik heel graag afbouwen. Mocht het zonder niet gaan dan kan ik daar mee leven, maar ik heb me de afgelopen veel afgevraagd hoe ik zou zijn zonder de pillen. Dit wil ik graag te weten komen. Eigenlijk vind ik het heel erg dat ik deze fase van mijn leven deze pillen heb geslikt. Steeds dacht ik dat het nog maar even zou duren voordat ik afgestudeerd zou zijn, maar het heeft toch langer geduurt dan ik van tevoren had gedacht.
16-10-2017

Lexapro (escitalopram)

Lexapro (escitalopram)
Chronische depressie

Dit medicijn 10 jaar gebruikt. Verhoudingsgewijs weinig bijwerkingen, alleen wat moeilijker klaarkomen en wat gewicht toename. Na 10 jaar begonnen mijn suïcidale gedachtes er weer doorheen te komen, toen er mee gestopt

Brintellix (vortioxetine)
Chronische depressie

De eerste maand leek het iets te doen maar dit zakte weer weg. Toen opgehoogd naar 15mg, dit ging ook even goed maar toen kreeg ik veel last van duizeligheid en continu een trippend gevoel. Als ik mijn hoofd draai heeft mijn zicht een halve seconde nodig om bij te stellen

Citalopram (citalopram)

Ik doe ook maar mijn verhaal in de hoop dat ik wat hulp krijg. Ik slik ze nu 3 weken, iig ik heb eerst 2 weken 20 mg geslikt. En daarna opgehoogd naar 30 mg. En dat neem ik nu 3 weken. Ik voel nog steeds niet echt dat het helpt. Mijn angstklachten zijn wel weg. Maar alleen mijn gedachtes die ik altijd heb, heb ik nog steeds af en toe. Ik ben snel geirriteerd. Ik hoop dat d[lees meer...]it snel over gaat. Want ik wil me snel lekker voelen. Wanneer voelden jullie je echt weer goed? Grtjes

Sertraline (sertraline)

Gebruik het al lang. Ik ben geheel van mijn angsten verlost.
13-10-2017

Citalopram (citalopram)

ikzelf heb veel gehad aan ervaringen van mensen, vooral de positieve ervaringen hielden mij op de been dus ik vind dat ik dan ook mijn verhaal moet zetten op deze site. Na een heftige periode van burn-out, gevolgd door een verschrikkelijke depressie heb ik uiteindelijk dit medicijn voorgeschreven gekregen van mijn psychiater. De officiële diagnose was een gegeneraliseerde[lees meer...] angststoornis en daardoor een burn-out en depressie. In het begin gebeurde er niet veel maar na een maand of 2 op 20mg merkte ik dat ik rustiger werd en minder ging malen, daarna is de dosis uiteindelijk uitgekomen op 40 mg. Daarnaast heb ik diverse therapieën gevolgd bij GGZ en die combinatie heeft er voor gezorgd dat ik mij nu echt veel beter voel. Mijn angststoornis is onder controle maar nooit weg! Dat is niet haalbaar maar dat hoeft ook niet, als de scherpe kanten er maar af zijn.
12-10-2017

Paroxetine (paroxetine)

Ik gebruik dit middel tegen een angststoornis en heb tot 3 keer een poging gedaan om te stoppen, echter door de vele bijwerkingen en het terugkeren van mijn angststoornis ben ik steeds weer herstart. Ik slikte altijd 20 mg en heb het laatste jaar vanwege een lichte depressie 30 mg per dag geslikt, nu ben ik weer aan het afbouwen naar 20 mg. Dit gaat weer met de nodige bij[lees meer...]werkingen zoals tintelingen gepaard maar ik weet nu uit ervaring dat dit tijdelijk is (plm. 6 tot 12 weken). Ik blijf nu de rest van mijn leven op 20 mg, ik heb veel baat bij dit medicijn. Wel ben ik 10 kg zwaarder erdoor, maar liever dat dan de rest van mijn leven als een angstig vogeltje leven!
11-10-2017

Seroxat (paroxetine)
Afslanken - overgewicht

De sufheid en tal van bijwerkingen, waaronder gewichtstoename van 10 kg van Abilify 10 mg worden door de voorgeschreven seroxat van 10 mg gecompenseerd. Ik ben veel actiever dan voorheen. Bijwerkingen heb ik tot nu toe niet ervaren.

Zoloft (sertraline)

Gebruik het nu 2 weken bijwerkingen vallen mee, alleen veel last van oorsuizen. Hoop dat dit overgaat,om gek van te worden. Kan nog niet zeggen of dit werkt voor mijn angststoornis.

Paroxetine (paroxetine)

Door kwijtraken van mijn werk en een al eerdere keer depressief geweest te zijn, kreeg ik tijdens mijn vakantie een hyperventilatieaanval. Ik zat op Rhodos en wilde eigenlijk direct naar huis. Dat kon natuurlijk niet en ben de rest van de vakantie op 3 valiums per dag doorgekomen. Toendertijd slikte ik, omdat ik al eerder 10 mg paroxetine per dag slikte en dag had afgebouw[lees meer...]d naar 2,5 mg per dag. Dus 2,5 mg paroxetine en dag is tijden goed gegaan. Het was een soort van ondersteunende dosis. Na het voorval tijdens de vakantie ging het niet goed met mij en ben met behulp van mijn psychiater weer gaan opbouwen tot 20 mg. Ik hield nog wat angst gevoelens en pijnpunten die mij toch ik de war brachten en kreeg nog lyrica voorgeschreven. Hiervan slik ik nog eens 225mg ‘s morgens en ‘s avonds en dat gaat samen redelijk goed. Ik hoop toch weer eens zover te komen om beide middelen weer af te bouwen. Ik ben ook 14 kg aangekomen en mijn libido is 0,0 niks. Maar het is kiezen of delen.

Citalopram (citalopram)

Sinds maart ben ik begonnen met 10mg Citalopram na bezoek aan de psychiater vanwege angst- en paniekklachten. Ik durfde niet zoveel meer te ondernemen en zat mezelf wat in de weg. Veel klachten zijn ontstaan in het verleden door niet goed erover te praten en deze gebeurtenissen te verwerken. Na een aantal weken 10mg te hebben geslikt mocht ik door naar 15mg. In deze we[lees meer...]ken voelde ik me onwijs goed. Ik durfde weer dingen te ondernemen en kon beter met tegenslagen overweg. Dit alles was van korte duur, want na een paar weken 'geluk' belande ik weer in die donkere periode. Soms dacht ik dat dit kwam omdat ik bijna ongesteld moest gaan worden. Ook voordat ik Citalopram gebruikte had ik last van moodswings voor de menstruatie. De psychiater had mij wel verzekerd dat dit medicijn hierbij zou helpen. Na dit aan te hebben gekaart bij de psychiater stelde hij voor om over te gaan naar 20mg. Ook toen merkte ik niet veel verandering. Wel kreeg ik veel nachtmerries, die soms zo heftig waren dat ik 's ochtends moest bijkomen en verwerken wat ik had gedroomd. Weer enkele weken later zei de psychiater dat ik over moest naar 30mg. Dit was ongeveer in juni/juli van 2017. Toen begon al helemaal de ellende. Wat ik er wel bij moet zeggen is dat ik in het begin expres de bijsluiter niet heb gelezen, zodat ik objectief kon beoordelen of ik last zou krijgen van het gebruik. Bij het gebruik van 30mg kreeg ik veel vage klachten waar ik geen vinger op kon leggen. De nachtmerries bleven, er kwamen veel buikkrampen bij (ik heb PDS) met spontane diarree of gewoon dagen geen stoelgang. Veel plassen, ook 's nachts, waar ik voorheen nooit problemen mee heb gehad. Daarnaast waren er de gedachtes en de paniek. Het is nooit stil in mijn hoofd geweest en bij alles dacht ik verder door. Over het hoe en wat, altijd zoekend naar een antwoord. Ik heb thuis 2 ontzettend lieve katten, maar de gedachte om naar school te gaan en zij buiten te laten trok ik niet. Ik zag ze dan aangereden aan de kant van de weg liggen of erger; half verlamd kruipend over straat, miauwend om hulp. Het is verschrikkelijk en het houdt niet op. Het zweten werd ook extreem. Bij lichte lichamelijke inspanning liepen de druppels over mijn rug. Ook 's nachts had ik hier veel last van, soms in combinatie met nachtmerries. Na dit te hebben gemeld bij de psychiater stelde hij voor, vooral vanwege het zweten, om af te bouwen en te stoppen. Dit klonk echt geweldig, maar meteen kwamen de gedachten terug. Het ging nog steeds niet goed met mijn studie, omdat het opnemen van lesstof zo moeilijk voor me werd en ik wilde graag de medicatie omdat ik hoopte dat dat me meer zou ondersteunen tijdens de studie. Ook kon ik nog niet goed met feedback omgaan, omdat ik meteen dacht dat mensen dit expres deden om het mij moeilijk te maken. Ook merk ik dat mijn taalgebruik ontzettend keldert. Ik maak veel spelfouten, terwijl ik voorheen heel goed was in het toepassen van de Nederlandse taal. Het is net of ik een soort dyslexie heb ontwikkeld. Ik zit nu weer op 10mg, maar kan er weinig van zeggen omdat ik hier nog maar een week mee ben begonnen. De klachten zijn nog hetzelfde. Ik hoop zo dat als ik gestopt ben alles weer wat bijtrekt, maar voor nu ben ik blij dat ik mijn ervaringen heb kunnen delen.
09-10-2017

Paroxetine (paroxetine)

Mijn eerste gebruik van paroxetine kenden geen problemen. Echter ik was cold turkey gestopt en na ongeveer 1 jaar ben ik het weer gaan gebruiken. daarna kreeg ik last van vlekken overal op mijn lichaam beginnend op de onderbenen en en onderarmen. Het smeren van diverse cortisonen zalfjes hielp niet en we hebben biopten laten nemen. Volgens Dermatoloog ging het om een pso[lees meer...]riasis soort. Ik ben toen overgestapt naar fluoxetine en voor mijn huid aandoening kreeg ik een prednison kuur... Dit hielp, sindsdien zijn de klachten niet terug gekomen. We weten dus niet of de huidaandoening ook echt door paroxetine werd veroorzaakt. Maar volgens Dermatoloog is het mogelijk dat lichaam na 1e gebruik en verkeerde afbouw anti-stoffen gaat aanmaken als reactie op nieuw gebruik.

Citalopram (citalopram)

begin van dit jaar van 30 nr 40 mg gegaan na een intense stressvolle periode. Na een half jaar waar het heel goed ging ben ik gaan afbouwen. Van 40 nr 35 een maand, van 35 nr 30 een maand en toen naar 25. Bij de eerste week van 25 echter kreeg ik weer veel last van onrust. Ging meer in mn hoofd zitten en had meer last van gedachten. Nu ben ik sinds een paar dagen weer nr 3[lees meer...]0 mg gegaan, mr voel mij nog niet fijn. Voel mij onrustig. Hopelijk gaat dit weer over ook. Of is 30 dan toch te weinig. Lastig.

Brintellix (vortioxetine)
Psychische klachten

Na verschillende medicatie geprobeerd te hebben voor ADD en angst/depressie klachten (diagnose zit ergens in de buurt van ADD, PDD-NOS, vooral heel veel last van prikkels, geen energie, moeite met concentreren, heel vol hoofd, extreem conflict vermijdend, regelmatig dood willen, etc.) maar vooral bijwerkingen hebben ervaren, geen enkel ook maar vagelijk succes, ben ik lang[lees meer...] vrij van medicatie geweest. Tot mijn behandelaar met dit relatief nieuwe middel aan kwam, of ik dit wilde proberen... Het klonk hoopgevend, en ik sta graag open voor nieuwe dingen, dus zo ben ik begonnen op 5mg. Het was de vraag waar het op zou aanslaan, daar het zowel voor angstproblematiek als concentratiestoornissen zou werken. Na enkele weken merkte ik dat de stoorzender in mijn hoofd die elke keer in paniek doorschiet over mijn eigen waardeloosheid en messen in mijn hoofd en ik moet dood en nek doorsnijden en... weg. Het was er niet meer. Iets dat ik altijd als mezelf had beschouwd was stil. Heerlijke opluchting. Ook heb ik het idee dat het een lichte invloed heeft op mijn algehele stabiliteit en angstreacties. Het leven is heus niet spontaan makkelijk en ontrafeld, maar wel een stukje lichter. Zelfs na een enkele keer teveel drinken stort ik niet meer in, heerlijk. Nog steeds ervaar ik regelmatig misselijkheid na inname, maar dat is binnen een uur over en weegt wat mij betreft veel minder zwaar dan de voordelen. Verder ben ik een kleine 10 kg aangekomen die er bijna niet af wil, maar ook dat valt nog te doen. De bijzonder intense dromen zijn wel afgezwakt, gelukkig. Onlangs heb ik door een buikgriep-achtige episode even geen medicatie binnengehouden en had al vrij vlot weer last van verwarde en duistere gedachten. Na een tablet kon ik ze eigenlijk al bijna niet meer voorstellen. Veel rustiger. Een echte aanrader voor mensen die met de typische medicatie niets opschieten en toch nog iets willen proberen.

Citalopram (citalopram)

Heb hier veel baat bij, durf nu de straat op.
06-10-2017

Escitalopram (escitalopram)

Twee weken nadat ik begon met het slikken van escitalopram (destijds 10mg) werd ik op een dag wakker en had voor het eerst in m'n leven een soort van gelukkig gevoel. Ik ben toen een maand lang intens opgewekt, vrolijk en energiek geweest, bijna op het manische af (ik werd ook erg roekeloos). Mijn omgeving merkte dit ook; ik kreeg veel positieve opmerkingen als "je ziet er[lees meer...] goed uit, je straalt iets uit". Na een maand werd het minder extreem, maar ik voelde me nog steeds goed, had vrijwel geen last meer van paniekaanvallen en suïcidale gedachten en ik was een stuk socialer. Depressieve gevoelens waren niet volledig weg, maar wel veel minder heftig en ik kon er beter mee dealen. Na ongeveer een jaar begonnen deze positieve effecten helaas te verdwijnen; de depressieve gevoelens zijn weer heftig en ik ben eigenlijk weer terug bij af. Verhoging naar 20mg had geen effect. Ik heb daarom met de psychiater besproken dat ik binnenkort ga overstappen naar welbutrin. Behalve mijn "manische" periode in het begin heb ik eigenlijk niet veel gemerkt van bijwerkingen. Ik kan soms niet klaarkomen, maar mijn libido is verder nog prima dus dat is verder geen probleem.
06-10-2017

Postnatale depressie

Beste lotgenoten, In 2008 na een doodgeboorte halverwege zwangerschap en daaropvolgende post natale depressie aan paroxetine begonnen op aanraden huisarts. Heeft me destijds geholpen, maar had veel eerder moeten afbouwen toen klachten wegwaren. Begin dit jaar begonnen met afbouwen (zat dus 9 jaar op 20 mg per dag) van paroxetine. Zelf afgebouwd van 20-15-10mg in vier maan[lees meer...]den tijd. Ik had nog nooit van taperingstrips gehoord, dus vandaar deze manier. Had onttrekkingsverschijnselen die lastig waren, maar kon er redelijk mee omgaan. ‘Brain zaps’, spierpijnen, zwaar vermoeid, verminderde concentratie etc. Toen ik eenmaal bij de 10 mg was werd het moeilijker en ben ik me gaan verdiepen en vond ik de info over taperingstrips. Via mijn huisarts terecht gekomen bij Regenboogapotheek en begonnen met taperingstrips waarmee ik 2 mg per 28 dgn zou gaan afbouwen (dus 10-8-6-4-2-0). Het werd steeds zwaarder; veel afkickverschijnselen. Toch doorgaan, doorbijten….was immers nu al zover gekomen. Afgelopen augustus zat ik dan eindelijk op 2 mg, maar eigenlijk voelde ik me al weken slecht (diarree, raar slapen, pijn in lijf, totaal gebrek aan concentratie, wisselende stemmingen etc.). Op een gegeven moment was het zo erg dat ik strak stond van de angst en zelfs rare gedachten kreeg (“nee, ik wil niet van het balkon springen bijv.”). In paniek huisarts gebeld die concludeerde dat ik in een zware rebound zat en  voorstelde dat ik stabiliseerde op 2 mg….weer doorbijten…al zover gekomen immers. Ik heb me in die weken daarna af en aan heel slecht gevoeld, soms weer wat beter. Echter ging vorige week weer “het licht uit”….complete spanning, angst om alles te verliezen, gek te worden….de maat was vol….ik trok het niet meer. Via de huisartsenpost (het was een zondag) wat oxazepams gekregen. Volgende dag naar huisarts die voorstelde om weer terug te gaan naar 4 mg (zo nodig 6 mg), daar op te stabiliseren, dan over te gaan naar de vloeibare paroxetine, daar aan wennen (toch net iets andere samenstelling, kan weer effect op hebben) en dan nog langzamer per druppeltje gaan afbouwen. Heb me diezelfde dag op mijn werk ziek gemeld, wat niet echt makkelijk was omdat ik alleenstaande moeder ben met zzp-baan…dus niet werken is ook geen geld (heb helaas geen spaarpotje)….maar goed, ben iig blij dat er nu een plan is. Afgelopen dagen dus weer teruggegaan naar 4 mg en oxazepam om de dag door te komen, kan bijna nix, boodschappen doen en korte wandeling bos is het hoogst haalbare. Nog steeds angsten….heb het gevoel (wishfull thinking??) dat nu na 4/5 dagen de opgehoogde parox weer begint aan te slaan, doordat ik me af en toe weer een kwartiertje normaal voel. Die angstgevoelens zijn echt verschrikkelijk…al 3 kilo afgevallen in 4 dagen. Wie heeft dit ook meegemaakt? (dus vlak voor de “finish”crashen en weer omhoog moeten). Ik snak naar bemoedigende woorden en hoop zo dat ik op de goede weg ben. Ik wens iedereen alle kracht toe om ad-vrij te worden! vr gr Iris

Paroxetine (paroxetine)

ik gebruikte al bijna 2 jaar oxazepam voor angst en hyperventilatie, daarmee moest ik nooit aan beginnen. Zeer verslavend, ik wilde eerst geen antidepressiva gebruiken. Na 2 jaar werkte oxazepam bij mij niet meer, ik kreeg alles erger terug! Lag bijna 1 maand op de bank, wilde niks meer eten of iets doen, bijna. De hele dag hyperventileren ,was depressief geworden. Toen [lees meer...]ben ik begonnen met Paroxetine de eerste 2 weken kleine bijwerkingen gehad, want ik had heel langzaam opgebouwd, begon met een halve tablet 5 mg nu zit ik op de 20 mg per dag en dit is genoeg voor mij. Geloof me de bijwerkingen gaan snel over het is het waard want daarna ga je je beter voelen. Alles is gelukkig weg bij mij ik geniet weer van mijn leven. Ik ben de oxazepam aan het afbouwen gaat goed. Want de antidepressiva helpt beter.

Citalopram (citalopram)

sinds 2.5 maand ben ik ah afbouwen van 40 mg, ik wil nr 20 mg. Nu zit ik op 25 mg. Ik bouw per maand 5 mg af. Van 40 naar 35 en van 35 naar 30 ging prima. Wel wat lichamelijke bijwerkingen mr niet noemenswaardig. Van 30 nr 25 echter voel ik wel toename van onrust, meer emoties, meer gedachten waar ik in blijf hangen... Herkennen mensen dit? of wat zijn de ervaringen? Doorg[lees meer...]aan met afbouwen? Zijn dit ontwenningsverschijnselen?

Citalopram (citalopram)

Ik ben begonnen met Citalopram i.v.m. een paniekstoornis die ik recent ontwikkelde. Op advies van m'n huisarts begonnen met 20mg per dag. Bij het innemen van het medicijn was ik niet voorbereid op de bijwerkingen. Bij mij is het totaal geëscaleerd. De eerste 4 dagen waten echt hel. Ik ben heel onrustig, heel dwangmatig, licht suïcidaal en depressief geweest. Ik kreeg geen[lees meer...] hap door m'n keel en viel binnen een week 4 kilo af. Nu begin ik rustig aan op te knappen. Wat mij heel erg heeft geholpen is oxazepam 3x daags en Neuroston (homeopatische). het lezen van ervaringen van anderen heeft me ook op de been gehouden. Ook voor mensen die dit lezen: het begin kan echt heel akelig zijn maar daar moet je doorheen. Daarna wordt het echt beter! Ik vond het prettig dat er iemand bij me was en een kleine wandeling doet je echt goed.
04-10-2017

Fluvoxamine (fluvoxamine)
Obsessieve-compulsieve stoornis

Ik kamp al mijn hele leven met dwangmatig nadenken over dingen die ik eng vind, voornamelijk voortkomend uit mijn traumatische jeugd. Heb voor deze trauma's verschillende therapieën gehad, tot ik eens een trigger had met een gebeurtenis en er iets in me knapte waardoor de OCD mijn leven overnam. Ik kamp met een PTSS, OCD en Depressie. Allen erg geschikt voor antidepressiva[lees meer...] (SSRI). Ik wou hier nooit aan omdat ik het rommel vind, ik ben hier deels op terug gekomen, want het kan wel effectief zijn. Icm dag therapieën in het AMC voor OCD heb ik leren omgaan met OCD. De medicatie helpt het angstgevoel te neutraliseren, OCD komt voort uit angst en daar controle op willen hebben. Het helpt mij zeker dit probleem beter aan te kunnen, echter niet klaar kunnen komen (alsnog beter dan geen erectie zoals ik had met lexapro) is vrij frustrerend, zeker op je 25e. Daarbij heb ik de kenmerkende bijwerkingen voor een SSRI, moe! Veel vermoeid, alsof er een constante helm over mn hoofd zit. Ben verder niet echt afgevlakt in mijn emoties, maar merk wel dat ik iets stabieler in 't leven sta. Ik mag twee jaar na mijn dag behandeling in het AMC starten met afbouwen, ik hoop dat het op 100 mg nog steeds effectief is met minder bijwerkingen. LET OP! je moet dit wel consistent slikken, ik heb het eens 1,5 niet kunnen slikken omdat ze op waren. Ik kreeg toen enorm vage afkickverschijnselen.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (4019)
Anticonceptie - overig (3039)
Cholesterol (2400)
Depressie - antidepressiva overig (2210)
Epilepsie (2002)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (1822)
Pijn - morfine-achtigen (1747)
Pijn (1643)
ADHD - psychostimulantia (1538)
Verslavingsziekten (1499)
Bloeddruk - betablokkers (1409)
Maagzuur - protonpompremmers (1376)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1344)
Anticonceptie - eenfase (1117)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (931)
Angststoornissen (886)
Depressie - antidepressiva TCA (846)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (820)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (779)

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!