categorie

Depressie - antidepressiva SSRI

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Depressie - antidepressiva SSRI

18-06-2019

17-06-2019

Chronische depressie

Ik gebruik de medicatie sinds eind januari. Eerste weken erg vermoeid geweest en enorm last van slapeloosheid gehad. Eerste dagen ook erg onrustig geweest, veel hoofdpijn gehad en soort duizelingen waardoor auto rijden echt niet ging. Na een week waren deze verschijnselen over en had ik nergens geen last van. De eerste week ook ondanks de bijwerkingen nog goed doorgekomen.[lees meer...] Wel bleef de slapeloosheid wat aanhouden en sliep ik erg slecht (werd 3a4x per nacht wakker) en dit wel 1,5 maand lang. Ook heb ik de eerste week qua stemming een overdreven goede week gehad, daarna schommelde de stemming nog meer als voorheen. Na 8 seken leek het wat te stabiliseren tot ik weer enorm terug viel en suïcidale gedachten kreeg. Mijn gevoel zei dat het niet klopte en heb dit met de huisarts besproken, in overleg met haar ben Ik toen opgehoogd naar 30 mg. Nogsteeds zegt mijn gevoel dat het absoluut niet klopt, sinds 30 mg slaap ik beter maar de stemming is erg laag, stabiel, maar ik heb geen goede dagen meer. In gesprek met psychiater maar krijg geen duidelijkheid hier over... ik heb geen vertrouwen meer in dit middel en ben geneigd te gaan afbouwen.
14-06-2019

Zoloft (sertraline)

Zeer positief over zoloft. Aan het begin wel flink bijwerkingen gehad.. maar na 6 weken zeker een positief resultaat! Het is echt doorzetten.
14-06-2019

Lexapro (escitalopram)

Ik heb eindelijk de knoop door gehakt, een gesprek met de huisarts tijde ertoe at ik openhartig kwam te spreken over paniekaanvallen en depressieve periodes. Ik ben nu in mijn 6de week, Ik heb al redelijk wat bijwerkingen gehad; niet kunnen slapen tot 4/5 uur, trillende handen, verhoogd hartritme... Is er iemand die dit leest die kan zeggen dat het beter zal worden [lees meer...]met tijd? Alvast tot hoors! love
13-06-2019

Postnatale depressie

Ondanks mijn zeer heftige angst voor antidepressiva tijdens mijn postnatale depressie toch gestart na 5 maanden postpartum. Ik kon het zelf niet meer aan. De eerste week ernstige toename van paniekaanvallen maar dit was te verwachten en goed te onderdrukken met oxazepam. Omdat ik oorsuizen heb gekregen gewisseld naar fluoxetine maar hierdoor werden de klachten niet minde[lees meer...]r maar juist erger. Bij fluoxetine ook erg vlak. Met citalopram ben ik niet vlak, Ik ben mezelf. Ik sta sterker in mijn schoenen en kan weer naar buiten, autorijden en tv kijken. Ik ben zeer dankbaar voor dit middel. Bij iedereen werkt het verschillend, na talloze keren recensies lezen over bijwerkingen werd de angst alleen maar groter dit middel te starten. 1 ding is zeker, als je het niet probeert weet je het niet, wisselen kan altijd en stoppen ook. De oorsuizen zijn wisselend. Ik kan er mee leven, gezien wat ik er voor terug krijg. Stress is ook een factor voor oorsuizen. Ik wil de vrouwen meegeven na de bevalling: hou vol, het komt goed en het is tijdelijk ook al lijkt het niet zo. Ik doe mindfulness en mediteren ernaast. Let goed op rust momenten en vooral luisteren naar je lichaam. Zo komen geest en lichaam weer in balans. Sterkte bij het maken van je keuze.
13-06-2019

Sipralexa (escitalopram)

Na 3 jaar deze pil te nemen, heb ik sinds 1 maand besloten te stoppen hiermee. Ik ben 12 kg aangekomen, en had geen sexleven meer... Ondertussen komt het gevoel eindelijk terug! Ook de emoties komen terug, maar ik probeer deze onder controle te houden. In het begin was ik zeer draaierig.. Ik voel me niet ongelukkig en denk dat het me eindelijk zal lukken zonder!
12-06-2019

Citalopram (citalopram)

2 jaar terug ging het niet zo goed met mij. Ik had veel stress op mijn werk, mijn vader begon te dementeren en mijn schoonvader was ernstig ziek en is uiteindelijk aan kanker (na een ziekbed van een jaar) overleden. Ik kreeg dus heel veel op mijn bordje. Ik was ontzettend gespannen, maar ging steeds maar weer door. Ik luisterde niet naar mijn lichaam. Enkele weken na de do[lees meer...]od van mijn schoonvader gingen mijn man en ik een weekje naar Ibiza. De dag voordat we vertrokken verslikte ik me bij het avondeten in een stuk schnitzel. Daarbij kreeg ik enkele ademteugen lang geen adem meer en dacht ik dat mijn laatste uur geslagen was. Er ging op dat moment heel veel door mijn hoofd. Gelukkig schoot het stuk vlees los en kwam naar buiten. Hierdoor kon ik weer adem halen. De volgende dag vertrokken we op vakantie en de eerste avond at ik een kipschotel. Op het moment dat ik de kip zag (wat grotere stukjes), dacht ik dat ik daar in kon stikken. Vanaf dat moment begon ik problemen te krijgen met eten, het lukte steeds minder goed om te eten. Ook begon ik steeds minder goed te slapen. Gelukkig waren we maar een week op Ibiza. Toen we terug kwamen, heb ik de hele nacht niet kunnen slapen. Ik had geen idee wat er met me aan de hand was. Ik stond stijf van de spanning. De volgende dag ben ik naar de huisarts gegaan, die mij oxazepam voorschreef. Daarnaast kreeg ik gelijk na haar consult een consult bij de GGZ ondersteuner. Zij hielp mij met cognitieve gedragstherapie. De oxazepam hielp mij om een klein beetje te slapen, maar tekort. De volgende week ben ik overgegaan op lorazepam, samen met temazepam. De lorazepam hielp mij om een uur of 4 te slapen. Op een pil temazepam sliep ik maar 2 uurtjes. Ik heb ongeveer 2 maanden lorazepam geslikt, maar vanwege de verslavende werking, waardoor je een steeds hogere dosis nodig hebt, moest ik over op iets anders. Ik sliep nog steeds slecht. De huisarts adviseerde mij citalopram, waar ik nogal een weerstand tegen had. Ik aan de antidepressiva? Dat had ik nooit gedacht, ik ben best een evenwichtig persoon, dacht ik zelf... Maar ik had geen keuze. Ik ben begonnen met 2 avonden 5 mg. Ik slikte het voor het naar bed gaan in de hoop dat ik zo zo min mogelijk bijwerkingen zou krijgen. Dat ging goed. Daarna overgegaan op 10 mg. Toen keerde de angst voor het eten en drinken (welke ik nog steeds had) in hevigere mate terug. Maar toch doorgezet (was wel even moeilijk) en dit trok na een paar weken weer weg. Ook last van duizeligheid 's ochtends bij opstaan. Daarna verder gegaan naar 20 mg. Dezelfde bijwerkingen. Ik heb anderhalf jaar 20 mg geslikt. Ik had in het begin cognitieve therapie, dat hielp mij tot op zekere hoogte. Daarna ben ik bij een coach terechtgekomen, die mij heeft geleerd weer te luisteren naar mijn lichaam. Ik heb mijn baan uiteindelijk opgezegd. Dat was onvermijdelijk. Dit tezamen met de citalopram zorgde ervoor dat ik weer redelijk goed kan slapen. Zonder de citalopram was ik hier niet uitgekomen. Soms heb je geen keuze. Ik heb gelukkig niet veel bijwerkingen gehad. Nu ben ik aan het afbouwen. Ik zit inmiddels op 10 mg en ben bezig met 5. Helaas zijn de kleinste tabletten 10 mg, waardoor het moeilijk is om 5 mg te doseren. Slechte zaak dat dit door de farmaceutische industrie niet gemaakt wordt. Ik ben heel rustig aan het afbouwen. Van 20 mg ben ik naar 15 gegaan (in een keer). Ik had waarschijnlijk beter nog een paar weken kunnen wisselen tussen 20 en 15. Er kwam weer wat angst terug voor het drinken. Maar dit verdween ook weer na een paar weken. Na ongeveer 8 weken op 15 mg, van 15 naar 10 mg gegaan, ook in een keer. Weer wat terugkeer van de angst, maar eveneens verdween dit weer. Na weer een week of 8, nu aan het wisselen met 5 mg, dus 2 avonden 10mg, daarna 1 avond 5 mg, weer 2 avonden 10 mg, 1 avond 5 mg. Nu inmiddels op 10 om 5 elke avond. Dit gaat best goed. Na een week ga ik over op 2x5 en 1 x 10, dan 3x 5 om 1x 10 en dan op helemaal 5 en zo bouw ik ook af naar 0. Ik weet zeker dat ik van de citalopram af kom. Ik heb steeds hele goede begeleiding van mijn huisarts gehad. Ik heb wel de problemen in mijn leven aangepakt en weet nu dat ik veel beter naar mijn lichaam moet luisteren. Ik heb inmiddels een nieuwe baan die beter bij me past. Als ik erop terugkijk had ik niet zonder citalopram gekund en de bijwerkingen waren te doen. Ik hoop dat mijn verhaal jou kan helpen met de beslissing om citalopram wel of niet te gaan gebruiken. Veel sterkte!

Fluoxetine (fluoxetine)

Na 2 weken gestopt met dit middel ivm ernstige bijwerkingen. Heel erg moe, afgevlakt, tot niks om staat en erg misselijk en buikpijn.

Depressief

Van mijn 15e tot mijn 22e dit medicijn gebruikt. Begonnen ivm angst- en depressieve klachten. Paar gesprekken met psycholoog gehad en dit middel toen van de huisarts gehad. Door dit medicijn had ik veel minder last van sociale angst en voelde ik me rustiger en sliep ik beter. Evengoed soms met periodes nog neerslachtig. Toen ik ging afbouwen merkte ik pas hoeveel het [lees meer...]middel eigenlijk deed. Angsten kwamen terug, depressief, slapeloosheid. Daarintegen merkte ik ook dat ik helemaal niet gevoelloos ben zoals ik dacht, maar juist hooggevoelig! Ik neem prikkels zeer intens waar nu maar ook in positieve zin. Ook blijkt dat paroxetine veel invloed had op mijn seksleven. Nu kan ik weer makkelijk en intens klaarkomen en daar ben ik heel blij mee. Ook dacht ik met de paroxetine altijd dat ik geen humor had, bleek echter door de afvlakking te komen want nu vind ik dingen wel weer grappig. Hierna allerlei medicijnen gebruikt in de hoop dat die minder bijwerkingen hadden. Weinig angsten meer, maar met periodes nog wel depressief, stemmingswisselingen en extreem gevoelig voor prikkels waardoor zonder medicijnen ook geen optie is. Lamotrigine lijkt nu goed te werken, ik zit nog in de opbouwfase. Daarnaast ook een halve lorazepam ivm slaapproblemen.
08-06-2019

Sertraline (sertraline)

Inmiddels slik ik zo’n 8 maanden Sertraline op aanraden van mijn psych. Voor mijn angstklachten. De angstklachten kwamen door een aantal moeilijke en levensbepalende gebeurtenissen. Hierdoor ben ik mijn zelfvertrouwen kwijt geraakt en werd ik depressief. Door de depressie kon ik niet meer zien dat het leven zinvol was en kon ik alleen maar huilen en me afsluiten voor d[lees meer...]e buiten wereld. De startfase van zo’n 8 wk waren behoorlijk pittig door de bijwerkingen! Maar na de eerste week voelde ik al dat de mist gedeeltelijk optrok. Hierdoor kan ik me weer openstellen voor mijn omgeving. Dit is zo’n opluchting! Ik ben zo blij dat ik heb doorgezet, ondanks de pittige bijwerkingen. Naar zo’n 5 mnd van inname werd er een ijzertekort bij mij vastgesteld. Hierdoor begon ik met ijzertabletten. Deze zorgde ervoor dat de bijwerkingen weer toenamen. De dag nadat ik de laatste dosis van de ijzertabletten had ingenomen verdwenen ook de bijwerkingen van de Sertraline. Voor de toekomst moet ik er zelf alert op zijn dat als een andere arts dat mijn psych. medicatie voorschrijft ik zorg dat de wisselwerking ook bij die arts bekend wordt.
07-06-2019

Escitalopram (escitalopram)

Eerste maanden drama daar voelde ik me beter.Heb nog wel is een aanval maar niet zo erg als voor medicatie gebruik.
07-06-2019

Paroxetine (paroxetine)

Al jaren slaap ik slecht, heb onrust in mijn lijf en geest omdat ik moeilijk met problematiek om kan gaan. Nu met paroxetine slaap ik beter en ervaar ik amper nog gepieker en onrust. Ik gebruik nog wel magnesium olie voor het slapen gaan omdat ik rusteloze benen ervaar. Dat helpt goed. Ik zit nu op 40 mg maar ik denk dat dit te hoog is. Met 30mg voelde ik me beter dus ter[lees meer...]ug naar de huisarts maar weer.

Citalopram (citalopram)

De eerste week bijwerkingen gehad maar sinds de 2e week voelde ik me iedere dag beter. Meer energie, betere nachtrust en de negatieve vibe is weg en heeft plaats gemaakt voor een positieve vibe.

Citalopram (citalopram)

In het begin van het gebruiken heel veel bijwerkingen ervaren, en ook de gekste bijwerkingen. Nu ben ik 8 weken onderweg en het leek goed te gaan maar heb ook nu weer een dip, alsof het medicijn niets doet. Alle vervelende klachten die ik had voor dat ik starten met citalopram komen weer een beetje terug.... niet zo heftig maar ik voel het wel, en dan komt ook dat piekeren[lees meer...] weer terug. Weet dus ook niet goed of dit nu een sein is dat ik toch moet ophogen ofdat het og iets is waar ik door heen moet....vind het zo lastig!

Fluoxetine (fluoxetine)

Ik heb drie jaar een depressie gehad, met opnames etc. Fluoxetine werd mij gegeven in de psychiatrie in combinatie met cognigtieve gedragstherapie, psycho-motorische therapie en systeemtherapie. We begonnen de eerste week met 5mg, de week daarna 10 mg en zo door naar de 20mg. Dit heeft mij erg geholpen over mijn depressie te komen. Wat betreft de bijwerkingen. Bij start[lees meer...] eigenlijk nergens last van. Echter gebruik ik het nu 1 jaar en ben sinds een half jaar stabiel en heb ik nu wel last van lage bloeddruk, vooral s'nachts, interesseverlies in anderen (wat mij eerlijk gezegd niet veel boeit, aangezien ik mij altijd zorgen maakte om anderen) en soms duizeligheid/black-outs. Naar mijn mening is het gebruik van dit medicijn het zeker waard geweest voor mij. Op het moment is dit een steuntje in de rug voor mij en ik weeg de voordelen zwaarder dan de nadelen! Als iemand nog vragen heeft, beantwoord ik deze graag .
05-06-2019

Paroxetine (paroxetine)

Super fijn, paniek en angststoornis zijn verdwenen
04-06-2019

Fluoxetine (fluoxetine)

1ste twee uur na inname gelijk rustig, daarna een week door een chemische hel met amper kunnen leven en functioneren. Om psychisch van te worden, per direct gestopt na 6 dagen, de week heb ik geeneens vol gehouden.
04-06-2019

Citalopram (citalopram)

Ik hen een vraag. Ik slik het nu bijna 3 maanden het ging goed nu heb ik sinds een week dat ik weer heel druk in men hoofs ben en onrustig. Ik weet dat het kan dat je ups en downs hebt maar ik hoor graag ervaringen. Van mensen die dit misschien ook ervaren hebben en wat hun gedaan hebben.

Chronische depressie

Gebruik 8 jaar citalopram 20 mg. Geen bijwerkingen en nu al 8 jaar rust in mijn hoofd. Familiair belast, en 3 keer zeer langdurig depressief geweest. Dat wil ik nooit meer meemaken. Had ik dit medicijn maar 40 jaar eerder gehad. Tevreden.

Citalopram (citalopram)

Bij mij ging de opbouwdosis van 10 Mg helaas fout. Ik kreeg kenmerken van het serotoninesyndroom. Alsof ik een overdosis XTC had genomen. Heel heftige spierspasmes in mijn benen, tandenknarsen, spiertrekkingen in handen en armen. Het gevoel dat ik steeds ergens in moest knijpen. Koorts. Misselijk met kokhalsneigingen. Hoofdpijn. Geen eetlust. Grote onrust. Slechte coördina[lees meer...]tie. Liep tegen kozijnen aan en stootte glazen om. Een vork met eten in mijn mond doen was een opgave. Wazig zien. Suf en traag door de spasmes heen. Koud. Moe. Paniekaanvallen werden nog veel erger. In overleg met de nightcare per direct gestopt met dit medicijn. Waarschijnlijk ook geen serotonine medicatie meer geschikt voor mij. Ik hoop nu snel bij een psycholoog terecht te kunnen om zonder medicatie mijn angst/paniekaanvallen en burn-out te kunnen behandelen. Ik ken genoeg andere mensen die dit medicijn zonder problemen kunnen slikken. Ik ben helaas een zeldzame pechvogel die er niet tegen blijkt te kunnen.

Overspannen/burn-out

Voorgeschreven gekregen ivm angstklachten en somberheidsklachten door een burn-out. Begonnen met 5 Mg en opgebouwd tot 20 Mg (deze dosis blijf ik slikken). Het klopt dat de eerste 2/3 weken de klachten die je al hebt zeker worden verergerd, na 3 weken begin je langzaam verschil te merken en gaan de medicijnen aanslaan. Angst/paniek gevoelens zijn zeer sterk verminderd. E[lees meer...]veneens de somberheidsklachten. Probeer door te zetten in de beginfase; de bijwerkingen gaan echt over!
30-05-2019

Fluoxetine (fluoxetine)

Fluoxetine is o.a voorgeschreven voor een angststoornis. Na goed onderzoek te hebben gedaan en te hebben overlegd met psychiater zijn we met dit middel gestart (20mg). Ik heb eerder andere antidepressiva gehad (goede ervaring)dus wist een beetje wat me te wachten stond. Vond het toch wel eng om het middel in te nemen. Eerste dag helemaal niks gemerkt, alleen in de nacht w[lees meer...]erd ik om 4 u klaarwakker. De tweede dag merkte ik beetje 'high' was. Is moeilijk te beschrijven..wazig zien, ontstabiel,duizelig achtig gevoel maar was te doen. Wel goed in slaap komen maar weer om 4 u klaarwakker. Derde en vierde dag eigenlijk hetzelfde maar nu kreeg met ik met vlagen brandend maagzuur oprispingen en gewrichtspijn en droomde ik heel vreemd. Ook durfde ik niet meer alleen naar buiten want als ik moest praten kreeg ik meteen een paniekaanval. Was ook erg onrustig. De vijfde dag van inname werd ik wakker. Moest direct naar het toilet en had extreme honger. Heb me wat gegeten maar kon weer direct naar het toilet gaan. Het koude zweet brak me uit, buikpijn, tintelingen in tong en ging bijna out. In bed gaan liggen om tot rust te komen. Denk dat angst ook zeker eern rol heeft meegespeeld. Had hele koude voeten en handen maar continue koud zweet. Met huisartsenpost gebeld en in overleg meteen gestopt met de fluoxetine. Helaas wist ik vantevoren niet dat de halfwaardetijd lang is en het niet meteen uit het lichaam verdwijnt. Heb ondertussen al 5 dagen geen fluoxetine meer genomen maar merk nog steeds dat het niet uit mn lichaam is. Ben nog altijd zo 'high', val moeilijk in slaap en droom vreemd, heb wel honger maar geen zin om te eten en blijf het liefste in bed. Psychiater had dit nog nooit meegemaakt. Wat een troep..was ik maar nooit begonnen ermee. Ik hoop dat het snel uit mijn lichaam is..
29-05-2019

Fluoxetine (fluoxetine)

2 jaar ingenomen, heeft mij absoluut geholpen. I.o.m. Huisarts nu aan het afbouwen. Van 20 naar 10mg. Na 2 weken tintelingen in m’n benen, dit was na 1 week over. Nu veel hoofdpijn, misselijk met momenten, zwetend wakker worden, niet kunnen werken. Hopelijk wordt dit snel minder.. meer ervaringen bij het afbouwen (ontwenningsverschijnselen)?

Fevarin (fluvoxamine)

Ik slikte de laatste maanden van vorig jaar verschillende antipsychotica voor mijn dwanggedachten en handelingen en licht psychotisch lijkende klachten. Daar kreeg ik alleen maar heftige bijwerkingen van die me bijna het leven kostte. Uiteindelijk gelukkig mee gestopt en vervolgens slikte ik alleen enkele maanden Fluvoxamine gecombineerd met Mirtazepine en sinds 2 maanden [lees meer...]alleen nog maar Fluvoxamine. Nadat ik gestopt was met die rot antipsychotica ging het stukken beter met me! Het schommelt wel behoorlijk. Voel weer heel veel dingen waar ik erg blij om ben. Maar gevoelens zijn wel nog vaak tegenstrijdig wat wel best logisch te verklaren is. Hoedanook ben ik allang blij dat het weer wat beter met me gaat en weer een beetje zin in het leven heb en soms weer kan genieten en lachen. In die periode dat ik al die antipsychotica slikte vooral door de Latuda voelde ik erg depressief, voelde gewoon alleen nog maar negativiteit en ook agressie. En kreeg vervolgens ook nog eens spierspasmes en ademhalingsproblemen die mijn hulpverleners zwaar onderschatte... Daarnaast twee maanden opgenomen in die periode wat ook niet fijn is tussen al die psychotische mensen.

Lexapro (escitalopram)

Werkte voor mij helemaal niet. Alleen maar bijwerkingen.

Citalopram (citalopram)

had last van piekerstoornis/gegeneraliseerde angsstoornis en depressie . het leek ook of mijn ogen met dichtbij lezen erg achteruit gingen, maar nu een paar maanden later, betwijfel ik of dat echt zo was. Ook had ik zeer veel last van zweetaanvallen en voelde me erg duizelig , alsof ik dronken was, zeker de eerste paar dagen. Na een week werd het wel wat minder. Het medici[lees meer...]jn had (nog) geen enkel effect, vanwege de bijwerkingen ben ik er mee gestopt.

Sertraline (sertraline)

Ik had erg last van een piekerstoornis , straatangst en een depressie. Ik had al twee andere antidepressiva geprobeerd, maar de eerst had extreme bijwerkingen, en het tweede middel had nauwelijks effect. ook bij de Sertaline merkte ik bij 50 mg geen enkel effect, dus ik geloofde er niet meer in. Mijn dokter stelde voor om het toch te proberen en na ongeveer een week 100 [lees meer...]mg geslikt te hebben merkte ik een zeer duidelijk effect, ik ging gewoon weer naar buiten zonder enige angst, ben niet meer zo onzeker/warrig, heb weer zin om dingen om te ondernemen en voel me zo ongeveer weer de oude. Mijn leven is van een hel weer veranderd in mijn oude leven. Ik heb geen bijwerkingen gehad, maar wel wat vaker hoofdpijn/migraine maar ik betwijfel of dat door de Sertaline komt, ik denk eigenlijk van niet. Ik zou zeker aanraden om het te proberen, want ik voel me echt stukken beter, ik had het niet verwacht, dus ik ben blij!

Sertraline (sertraline)

Sinds het gebruik van deze medicatie zijn de paniekaanvallen afgenomen en in sterkte verminderd. Ik durf weer veel meer uit huis en dingen te ondernemen. Ik krijg mezelf met de juiste technieken sneller rustig. De angststoornis (emetofobie/overgeefangst) is nog steeds aanwezig en zal dat altijd blijven. Qua stemming zijn de suicidale gedachten ook aanzienlijk afgenomen. He[lees meer...]el af en toe nog aanwezig. Qua bijwerkingen is gewichtstoename vervelend maar dat is een kwestie van goed opletten wat je eet. Het hebben van gasvorming en stink scheten is wat vervelender. Ik voel me opgeblazen en daardoor ook wat onzekerder over mijn lichaam. Binnenkort naar de huisarts om te kijken wat ik tegen het opgeblazen gevoel kan doen.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (4661)
Anticonceptie - overig (3446)
Cholesterol (2719)
Depressie - antidepressiva overig (2514)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2151)
Pijn - morfine-achtigen (2054)
Pijn (1855)
Verslavingsziekten (1767)
ADHD - psychostimulantia (1726)
Bloeddruk - betablokkers (1558)
Maagzuur - protonpompremmers (1480)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1423)
Anticonceptie - eenfase (1279)
Angststoornissen (1063)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1042)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1023)
Depressie - antidepressiva TCA (968)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (903)