ISO 27001

ervaringen per categorie

Depressie - antidepressiva SSRI

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Depressie - antidepressiva SSRI

17-08-2017

Citalopram (citalopram)

Dit middel gebruikt bij angst en depressie. Eerste 2 weken waren even doorzetten en veel afleiding zoeken. Hier ook Oxazepam bij gebruikt. Na die 2 weken werkte het goed. Ik kon de dingen weer relativeren en was rustiger. Sinds begin dit jaar zwanger er daarom in maart mee gestopt. Kon er in 1 keer mee stoppen. Wel een paar dagen bijwerkingen gehad, duizeligheid en stemm[lees meer...]ingswisselingen. Maar dit was goed op te vangen. Geen klachten meer gehad sindsdien.
14-08-2017

Sipralexa (escitalopram)

Ik heb 12 jaar naar volle tevredenheid Efexor (75 Mg) gebruikt, waarvan de laatste 5 jaar aan minimumdosis (37.5 Mg). Wegens opeenstapeling van zware levensgebeurtenissen bleek die lage dosering niet meer te volstaan, en was ik volledig overspannen geraakt. Bij het ophogen van de Efexor bleek ik plots overgevoelig te reageren op dit medicijn, dus op aanraden van huisarts o[lees meer...]vergeschakeld op Sipralexa (10 Mg), omdat dit naar het schijnt veel milder is in bijwerkingen. Nu na 4weken gebruik kan ik inderdaad vaststellen dat de spanningsklachten aardig afgenomen zijn, zelfs in die mate dat ik tot helemaal niks meer kom. Zelfs gewoon nog maar uit mijn zetel proberen komen is al een hele opgave, dus zal het redelijk duidelijk zijn dat normaal functioneren redelijk moeilijk is. Je voelt letterlijk en figuurlijk verdoofd aan, dus inderdaad kan alles je veel minder schelen (dus minder spanningen...), met andere woorden ben ik momenteel dus van de regen in de drup terechtgekomen. Ik ga op zoek naar een ander medicijn want dit is het dus voor mij totaal niet.
13-08-2017

Escitalopram (escitalopram)

Ik ben begonnen in november nadat ik opeens hyperventilatie had. Geen stress maar wel gevoel of ik hartaanval kreeg. Ik durfde niet meer te fietsen (bochten moest ik lopen, kon niet een bocht nemen), autorijden lukte niet meer waardoor ik moest carpoolen om toch te werken (ben al die tijd wel blijven werken overigens), bang om naar winkels te gaan (AH bracht het huis). Rol[lees meer...]trappen en trappen naar beneden lukte niet meer (naar boven wel). Kreeg de pillen en duurde erg lang eer er resultaat was. Minimaal 8 weken en geen opbouw maar gelijk 10mg. De trappen lukken pas sinds kort weer (9 maanden later!), autorijden en fietsen en winkels lukken al heel lang weer. Het gaat weer goed. Ik wil afbouwen, niet omdat ik denk dat ik het zelf weer kan, dat gevoel heb ik wel, maar weet niet of dat het pilletje is of gewoon dat het goed gaat. Maar zie er tegenop om weer al die bijwerkingen te krijgen die ik heftig vond. Ik wil stoppen omdat ik het enorme zweten meer dan zat ben en ben de kilo's die ik aangekomen ben terwijl ik juist minder ben gaan eten! meer dan spuugzat. Ik zou nu bijna medicijn moeten hebben tegen minderwaardigheidscomplex doordat ik foto's lelijk vind doordat ik dikker ben geworden. Afijn, ik ga stoppen en wil dat doen met halfjes beginnen. Had 10mg en ga beginnen met 5 mg paar weken en dan naar 2.5 mg. Als jullie dat niet adviseren dan hoor ik het graag. Vrij nemen en autorijden moet ik kunnen blijven doen voor mijn werk dus ik moet even niet ontsporen. En wat mijn grote vraag is...ik sport elke dag (loop 10 km) val ik dan automatisch af doordat ik geen vocht vast hou...of moet ik dan wederom weer nog meer doen om weer normaal als vorig jaar te worden?
12-08-2017

Sipralexa (escitalopram)
Hyperventilatie

Hallo, Ik ben 27 jaar en ik neem deze rotzooi nu een 4-tal jaar ten gevolge van chronische hyperventilatie. Pas op, het heeft lang gewerkt om mijn angsten onder controle te krijgen, maar de bijwerkingen zijn een ander verhaal. Van gewichtstoename heb ik geen last gehad, maar wel van rusteloze benen 's nachts, op zijn minst erg frustrerend! 4 jaar lang heb ik dit gehad, om [lees meer...]gek van te worden!! Afgevlakte emoties, vermoeidheid, nachtelijk transpireren... Gezellig is anders. Het ergste vind ik de ontwenningsverschijnselen. Ik ben 2 weken cold turkey gegaan, omdat afbouwen NIET werkt bij mij.. Ik merk dat ik hier goed aan heb gedaan, maar de neveneffecten zijn beangstigend.. Ik heb voortdurend last van een duizelig gevoel en het is precies alsof ik elektronische schokken in mijn hoofd heb wanneer ik beweeg, plotse geluiden op vang e.d. Heel bizar! Mijn arts zegt dat dit normaal is maar ik hoop dat dit snel over gaat.. Een goeie tip aan iedereen: als het niet nodig is, neem het niet want het ik vind het een vergif.
11-08-2017

Miskraam

fluoextine heeft me heel erg geholpen. heb het maar een 6tal weken genomen, maar ben echt een stuk rustiger geworden, minder hoofdpijn, weer meer zin in het leven enz enz. Het heeft ook wel serieuze bijwerkingen zoals: weinig emoties, slecht slapen, droge mond, veel plassen en de eerste week paniekaanvallen, misselijk, overgeefgevoel. eerlijk gezegd heb nu men laatste pi[lees meer...]lletje genomen en ben echt bang voor ermee te moeten stoppen. Het heeft me echt enorm goed geholpen door deze moeilijke perioden, maar of zes weken genoeg was dat betwijfel ik.
08-08-2017

Paroxetine (paroxetine)

Zeer aparte medicatie maakt je agressief, maar ook down. Ik vind het in een woord troep.
06-08-2017

Overspannen/burn-out

Toen ik aan de ad begon kreeg ik lexapro voorgeschreven maar een aantal jaren geleden werd er door de apotheek doorgegeven dat ik geen lexapro meer zou krijgen, maar escitalopram. Dit is de werkzame stof en wordt door de verzekeraar vergoed. Na een tijd begon ik het erg warm te krijgen bij lichamelijke inspanning en weet dit aan het feit dat ik in de leeftijd was voor de o[lees meer...]vergang. In de jaren hierna is dit zo gebleven tot er iemand zei is dit niet van jou ad. Nu ik hierover nadenk is dit pas gekomen na de verandering. Is het mogelijk dat beide producten wel dezelfde werkzame stof hebben maar toch anders zijn? Voor de rest is het met mij prima alleen dat warm hebben/zijn is reuze vervelend aan het worden.
04-08-2017

Chronische depressie

ik ben heel tevreden over dit medicijn. Het werkt prima en de bijwerkingen (stemmingswisselingen en hoofdpijn) had ik alleen bij het aanwennen en als ik het een keer vergeet.
04-08-2017

Chronische depressie

Ik zou dit medicijn aan niemand aanraden die niet eerst alternatieven heeft geprobeerd. Ik gebruik nu Citalopram met weinig of geen bijwerkingen, maar heb nog steeds last van het prikkelbare darmsyndroom wat begon toen ik paroxetine ging slikken. Ook heb ik sindsdien last van overgewicht.
03-08-2017

Paroxetine (paroxetine)

Helaas hebben ze bij mij jaren te laat mijn angststoornis vastgelegd. Toen ik eenmaal het punt had bereikt dat ik niks meer kon, zelfs niet meer door mijn eigen huis lopen, was er geen andere uitweg meer dan Paroxetine proberen. Rustig begonnen en uiteindelijk op 40mg gekomen. De eerste weken waren een ware hel.. alles werd veel erger, maar nu na 3 jaar ben ik dankb[lees meer...]aar dat dit medicijn bestaat, het laat me weer leven. Natuurlijk heb ik nog steeds moeilijke momenten, maar zonder dit pilletje kon ik helemaal niks. Helaas wel 15 a 20 kilo aangekomen, en ik moet blijvend opletten vanwege de enorme vreetbuien. Verder merk ik weinig negatieve dingen.
02-08-2017

Onrust

De Sertraline (50mg) ben ik gaan slikken op advies van huisarts voor angst/onrust, veel piekeren veroorzaakt door spanningen, daarbij staken ook depressieve klachten de kop op. In de 1e week nam de onrust toe, depressieve gevoelens en gedachten werden heftiger, kon nauwelijks nog slapen. Ook veel darmklachten, opvliegers. Maar na ongeveer 3 weken begon het medicijn langzaa[lees meer...]m maar zeker te werken. Sliep steeds beter, werd een stuk rustiger in mijn hoofd. Na 2 maanden veel minder klachten. Medicijn helpt goed om wat beter te kunnen relativeren. Weinig bijwerkingen, na inname ('s avonds) alleen wat slaperig. Concentratie en stemming is verbeterd. Het heeft mij op tijd geholpen om niet in een depressie te belanden. Blijf het voorlopig nog slikken.
02-08-2017

Chronische depressie

Meermalen depressie gehad in mijn leven, ook leidend tot arbeidsverzuim en niet kunnen functioneren in een relatie. Bij de laatste (5e) voor het eerst paroxetine. Hierdoor voelde ik mij duidelijk beter en heb in ieder geval de laatste jaren van mijn werken leven met parttime werken kunnen afsluiten. Leidde niet tot volledig weer normaal kunnen functioneren, maar de schade [lees meer...]door eerdere depressies is nu eenmaal deels blijvend. Ik ben in het algemeen positief over het gebruik, alles is beter dan continu depressief zijn. Sinds maart dit jaar heb ik het gebruik geleidelijk afgebouwd, maar ik ben wel ovegestapt op st-Janskruid als vervanging. Geen last gehad van afkick verschijnselen, maar de depressieve symptomen komen weer deels terug. Ik slaap weer een normale hoeveelheid en houd een zee van tijd over om leuke dingen te doen, maar als de depressie doorzet, heb je daar niet zoveel aan. Ik weet nog niet, wat ik ga doen. Ik heb de beschikking over Oxazepam, wat ik spaarzaam gebruik als ik met mijn hoofd tegen de muur dreig te lopen, maar ik heb liever middelen waarvoor ik niet naar de huisarts hoef. Na zoveel jaren van depressie heb ik geen zin meer om weer te proberen aan een ander uit te leggen hoe dat voelt en om de boekjeswijsheid aan te horen.

Chronische depressie

Ik wil alleen doorgeven dat ik zonder problemen gestopt ben, inmiddels 4 maanden geleden. Als je wilt stoppen, laat je dan niet weerhouden door slechte ervaringen van anderen. De mensen die goed gestopt zijn (zoals ik) zullen waarschijnlijk minder geneigd zijn die ervaring te delen dan de mensen die slechte ervaringen met stoppen hebben.

Prozac (fluoxetine)

Tijdens een tweede episode van angst en paniekklachten begonnen met fluoxetine, die episode duurde al een (slopend) jaar waarbij ik matig resultaat behaalde op therapie. Ik ben erg blij dat ik de stap heb ondernomen om hieraan te beginnen, na 4 weken verschil merkbaar en na 2maanden optimaal resultaat. Ik piekerde veel minder, bleef minder lang stilstaan bij gebeurtenissen[lees meer...] en mijn gedachtes. De angst en paniek reduceerde zich tot goed mee te leven, de bijwerkingen zijn in het begin vervelend maar is zeker het resultaat waard. Voor iedereen die twijfelt of bang is om hiermee te starten:Dit is geen wondermiddel, maar als het leven zo zwaar is door depressie, angst en paniek en als therapie niet voldoende helpt, kan dit je leven weer leefbaar maken en is het het waard om het te proberen als de andere mogelijkheden zijn uitgeput. Sterkte!

Citalopram (citalopram)

Ik kreeg dit medicijn voorgeschreven voor een burn-put die doorgeslagen was naar een depressie. In het begin kreeg ik 10 Mg, werkte goed en vlakte gedachten af. 3e week opgehoopt naar 20 Mg.. Ik had de eerste 2 weken erge last van mijn maag en darmen, na de 3 weken over te gaan op 20 erge last van onverklaarbare blauwe plekken, geen daglicht kunnen verdragen, lichaam dat g[lees meer...]ing shaken en me kaak die door spierkrampen op slot blijft. Ook sinds het gebruik van dit medicijn erg pijnlijke borsten.
31-07-2017

Lexapro (escitalopram)

Ik heb de eerste weken heel veel last gehad van bijwerkingen, waar ik erg van schrok (aantal jaar terug sertraline gebruikt waar ik geen last had van bijwerkingen). Het voelde alsof ik niet helemaal op de wereld was in de eerste dagen. Daarnaast kon ik blij zijn dat mijn werk (bijbaantje) bijvoorbeeld gewoon was ingepland, anders zou ik het huis niet uit durven gaan. Ik mo[lees meer...]est ook gewoon naar school (hbo), maar hele dagen trok ik niet. Ik had veel meer last van negatieve gedachten en depressief gevoel. Ook had ik veel spanning in mijn kaken. Het was zeker geen pretje in het begin, ondanks dat ik rustig heb opgebouwd op aanraden van de psychiater (met behulp van druppels opgebouwd van 1 tot 10 mg). Na een aantal weken merkte ik toch wel verschil. Als ik dan toch een dipje had, was dat heel anders dan voorheen en kon ik er makkelijker weer uit komen. Ik voel me nu een stuk rustiger. Mijn (directe) omgeving ziet ook zeker verschil! Ik geloof nu ook zeker dat het medicijn beter werkt wanneer je meer last hebt van bijwerkingen en deze ook heftiger zijn... in vergelijking met sertraline heb ik hier veel meer baat bij!

Escitalopram (escitalopram)

Ik gebruik escitalopram al ongeveer 8 maanden. Ik moet zeggen de angst en paniek waren al snel weg. Ook de depressieve gevoelens waren weg. Echt nadenken over onnodige dingen deed ik bijna niet meer. Het leek echt een goed medicijn voor mij. Echter kreeg ik een aantal maanden wel echt een erg afgevlakt gevoel. Ik vind niks meer leuk, ik vind niks meer echt stom. Ik kan ne[lees meer...]rgens van genieten. Het houden van voel ik ook niet meer. Ik weet dat ik van mijn vriend, mijn moeder, familie houd.. maar ik voel het gewoon niet meer. Ook is mijn libido enorm laag. Ik heb nooit meer zin in seks. Ook ben ik 5 kilo bijgekomen in de tussentijd. Toen ik mijn medicatie 2 dagen was vergeten, kreeg ik al snel weer een paniek aanval. Dus ik ben ook weer bang om helemaal ermee te stoppen. Ik ga nou contact opnemen met mijn psychiater om te vragen of zij weet wat ik nou het beste kan doen.

Paroxetine (paroxetine)

Allicht zal dit middel wel geholpen hebben, maar geraak er maar eens van verlost ... Nu pas ontdekt dat het vanaf 10mg en minder, zelfs nog moeilijker wordt met het afbouwen. Deze medicatie is een hel wanneer je wil afbouwen. Iedereen kent de afkickverschijnselen wel: maag en darmen overhoop, zeer misselijk, snel geïrriteerd, sterk licht en lawaai wordt x10 ervaren, futlo[lees meer...]os, doodop. Ik sluit me bij Jan aan, de man van dit heel sterk geschreven stuk, o zo herkenbaar ... http://www.depressievereniging.nl/ ervaringen/ ervaringsverhalen/ medicatie/ ervaringsverhaal-medicatie-verslaving-en-afbouwen-van-seroxat/

Dysthymie

Kom uit familie met stemmingsstoornissen. Afgelopen jaren voelde ik me altijd prima in mijn vel tijdens studententijd. Sinds 1,5 jaar in meer of mindere mate forse somberheid, gespannenheid, sociale onzekerheid, continue piekeren en daardoor erg vermoeid. Leven werd steeds beperkter. Relaties / vriendschappen steeds moeizamer, voelde me steeds meer minderwaardig en gevoel [lees meer...]er niet meer toe te doen. Na langdurige psychotherapie, leefregels (sporten, rust, goed slapen) onvoldoende effect. Moedeloos na zoveelste acute depressie zonder enige aanleiding. Wilde nooit aan medicatie vanwege angst voor bijwerkingen, maar uiteindelijk wel ingezien dat het me wellicht kan helpen en er aan begonnen. Door psychiater voorgeschreven met goede voorlichting. Eerste week 10mg merkte ik niets van (geen werking maar ook geen bijwerking). Daarna omhoog naar 20mg en week lang erg gespannen, somber, vlak en heel vroeg in slaap vallen en gek / levendig dromen. Heb veel mensen in mijn omgeving op de hoogte gesteld en fijn om bij hun terecht te kunnen als ik me niet goed voelde. Nu sinds 3 dagen krijgt alles weer glans, negatieve gedachten zijn ver te zoeken en het voelt alsof mijn hele lichaam / geest eindelijk eens kan ontspannen na zeer lange tijd. Voel me juist nu veel meer (mijn oude) zelf dan tijdens de depressies. Ik ben verbaasd dat het al zo snel lijkt te werken, maar als dit het is, helpt het medicijn mij enorm. Komende weken zal blijken of dit zo blijft. Overigens blijf ik psychotherapie volgen en juist veel sporten, want ook dat helpt mij absoluut.
29-07-2017

Paroxetine (paroxetine)

Hels middel. Maakte alles erger en zelfs m'n migraine is beter te handelen dan de hoofdpijn die dit medicijn veroorzaakte
26-07-2017

Chronische depressie

Het enige wat dit medicijn doet is je continue durende negatieve gedachten spiraal, waar je in komt als je zwaar depressief bent en PTSS hebt voor de afgelopen 20 jaar, verstoren het beëindigd het niet. Maar dat is dan ook alles, wordt er niet vrolijker van, niet actiever van. De slechte gedachten kwamen na 2 maanden net zo hard weer terug ondanks gebruik. Geen aanrader om[lees meer...] te gebruiken.
26-07-2017

Borderline persoonlijkheidsstoornis

Al 11 maanden in een echte Borderline/Narcisme psychose staat na een hartaanval en verbroken relatie met een andere Narcist/Borderliner, maar dan een kwaadaardige variant. Maandenlang wachten op diagnose en behandeling. Nu meer behandelbaar dus ook medicijnen. Er werd gewaarschuwd voor de eerste 3 dagen .. nou, ik zou zeggen .. zorg voor eten in huis (hou je kind de kom[lees meer...]ende 3 weken bij je uit de buurt, ook vrouw en ex. Ga desnoods in een huisje op een park zitten en ga de deur niet uit. Je bent gewoon gevaarlijk op dat moment. Het duurde bij mij 2 dagen eerst heel agressief en daarna heel emotioneel. Dan 4 dagen dat je denkt .. he, he .. eindelijk begin ik mezelf weer te worden. Maar dan dag 7 en 8 .. een gigantische terugval, je herbeleeft alles weer, je bent weer aggressief en geen land mee te bezeilen. Intake voor een crisisplan loopt ook zodanig dat de verpleegkundige zich niet meer prettig voelt in de ruimte met jou. Toen ze doorhad dat ik in week 2 van de medicijnen zat, bedacht ze .. ach ja, dan kan je er ook niets aan doen. Daar staat ook ongeveer 2 a drie weken voor. Dus hou daar rekening mee. Succes, want ik denk dat het me uiteindelijk wel gaat helpen.
25-07-2017

Escitalopram (escitalopram)

Voor alle mensen die nogal bang worden van de bijwerkingen van dit medicijn, die mij in het begin ook redelijk bang hebben gemaakt. Het is heel simpel als je het nodig hebt om beter te worden, moet je die kans pakken. Ik slik het voor een angststoornis, depressie en burn-out (gekomen door de angstoornis die ik al 5 jaar had). Ik ben 23 en ik slik het nu 10 maanden, ik wa[lees meer...]s er slecht aan toe voordat ik begon, kon niet slapen, niet eten, constant misselijk van de angst en ik kon nauwelijks de deur uit (ik moest soms zelfs langst de snelweg stoppen omdat ik een angstaanval kreeg tijdens het rijden). De eerste 2 weken als je begint zijn idd geen pretje, ik heb zo een beetje alle bijwerkingen gehad die er maar waren wat mij toen 2 weken erg ziek heeft gemaakt, zorg dat je in die eerste 2 weken niet alleen bent en zoek steun bij anderen. Daarna voel je je stukken beter, ik heb de eerste dag na die 2 weken gewoon gehuild van blijdschap, ik was voor het eerst in 5 jaar niet meer bang. Het helpt gewoon! Ik mag nu gaan afbouwen en zit op 2,5 Mg. Gun het jezelf om deze stap te nemen, ja het is even vervelend maar met dit medicijn en de juiste therapie is dit wel de weg naar beter worden. Dus voor de mensen die nog moeten beginnen. Het helpt en de vervelende periode, daar kom je doorheen!
24-07-2017

Fluoxetine (fluoxetine)

Je moet even geduld hebben voordat het gaat werken, in mijn geval ruim 4 weken. Er komt weer ruimte tussen mijn gedachten en lichamelijke reactie(s). Heerlijk om weer controle terug te krijgen over mijn gedachten. Mijn emotie angst flink afgeflakt en geen paniekaanvallen meer. Beetje misselijk in het begin, vaker plassen en veel dromen maar niet vervelend. Ik heb ook[lees meer...] ADD en ervaar hierdoor meer rust en kan beter concentreren, 2 vliegen in 1 klap. Ik ben zeer tevreden.
23-07-2017

Paroxetine (paroxetine)

Ca 6 jaar paroxetine gebruikt, 1 x per dag 10 Mg, in het begin twee weken ziek alsof ik hoge koorts had en zweten als een nijlpaard in de volle zon. Daarna kon ik beter met mijn angsten omgaan en werd ik rustiger, op een gegeven moment en ik weet niet meer precies wanneer dat was in de laatste 6 jaar ben ik stukje bij beetje mijn persoonlijkheid verloren en werd ik erg sy[lees meer...]nisch en misschien zelfs een beetje narcistisch. Door deze persoonlijkheid die ik mezelf aanmat werd ik ook weer depri en ik kon niet meer met mezelf leven als het zo door zou gaan. Ik besloot om te stoppen met de paroxetine en bouwde dit een half jaar terug af met tot op heden nog steeds afkick verschijnselen. Ik heb nog steeds last van sociale angsten, maar ik ga liever aan mijn lichaam en geest werken op de natuurlijke manier door goede voeding en een gezonde manier van leven. Ik voel met de dag meer en meer mijn oude eigen ik terug komen en dat voelt heerlijk. Dit medicijn is in mijn ogen op de lange termijn destructief ipv opbouwend, en zou als je een angststoornis hebt niet langer dan een jaar gebruikt moeten worden, dat was sowieso in mijn geval beter geweest. Ik kijk met gemengde gevoelens terug op deze periode en weet niet of ik er nu beter van geworden ben. Ik denk dat ik meer baat zou hebben bij therapie dan deze medicijnen. Helaas kan ik deze jaren niet terug toveren, maar het voelt helaas alsof ik ze kwijt ben geraakt. Nu maar zien wat de toekomst brengt, maar ik hoop mezelf nooit meer zo kwijt te raken in ieder geval.
23-07-2017

Sertraline (sertraline)

Ik wil graag een positief tegenlicht geven op alle negatieve verhalen die er rondzweven op het internet. Ik zit gebruik nu ong 7 maanden Sertraline, Sandoz, 125 mg. Ik wilde natuurlijk liever niet aan de medicatie (zoals niemand dat graag wil), maar het was een kwestie van leven of dood. Mijn angststoornis/paniekstoornis/depressie (het was een hoop ellende) was zo erg [lees meer...]dat ik niet meer kon functioneren en het zorgde ervoor dat ik me zo ontzettend verschrikkelijk voelde dat ik op die manier niet meer wilde bestaan (ik wilde vooral heel graag beter worden, maar elke dag was er 1 teveel). Ik begon met 25 mg Sertraline (vrij laag), omdat de psychiater vermoedde dat ik nog wel eens gevoelig voor medicatie kon zijn (vanwege neurose omtrent bijwerkingen vooral). Om eerlijk te zijn vond ik de eerste paar weken echt een hel: ik werd nog 100 keer angstiger en ook heel depressief, er gebeurde rare dingen met mn zicht, duizeligheid, misselijkheid, hoofdpijn, heftige spierstuipen en ik heb zelfs een nacht geslaapwandeld (wat ik heel eng vond, omdat ik dat nog nooit had gehad). Elke pil voelde als puur vergif en ik wilde graag stoppen, maar mijn psychiater hamerde erop dat ik nog even door zou zetten, omdat het echt beter zou worden. Ik ben nu 7 maanden verder en eigenlijk al zo'n dikke 3 maanden wel echt stabiel. Omdat ik online veel had gelezen verwachtte ik dat de medicijnen na ong een maand wel echt aan zouden slaan en ik me meteen beter zou voelen. Ik merkte dat de bijwerkingen wel grotendeels weg waren na een maand (af en toe nog kleine spierstuipjes en mn libido is wat verminderd), en dat ik me met ups en downs wel beter voelde, maar dat het toen nog wel 2 maanden duurde voordat ik echt het gevoel had dat ik weer mezelf was. Inmiddels kan ik me haast niet meer voorstellen dat ik me 'slechts' een halfjaar geleden nog zooo ontzettend slecht voelde en dacht dat het nooit meer goed zou komen. Ik ben weer rustig aan het werk, ik lach weer met vrienden, ik ga weer op vakantie en vind het ook weer heerlijk om lekker een avondje niks te doen (eerder lukte 'alleen zijn' me echt helemaal niet). Ik was trouwens erg bang om heel erg aan te komen van de medicatie, maar dit lijkt ook heel erg mee te vallen. Ik heb wat extra vet op mn buik (normaal ging het daar eigenlijk nooit naartoe), maar voor de rest heb ik nog steeds hetzelfde figuur als daarvoor. Ik kan natuurlijk niet in de toekomst kijken, dus ik weet niet hoe het verder zal gaan. Maar ik ben - ondanks de zware start van de medicatie - toch erg blij dat ik die stap gezet heb, omdat het me uiteindelijk wel echt geholpen heeft om mijn leven weer op orde te krijgen en mijn systeem wat tijd en rust te geven om te herstellen. Conclusie: zware startfase van een paar weken, en het duurt even voordat het echt aanslaat, maar dan werkt het ook echt heel goed en vallen de bijwerkingen erg mee.
22-07-2017

Fluvoxamine (fluvoxamine)

Ik heb last van een depressie en een angst/paniekstoornis. Ik slikte al langere tijd 50 mg maar toen ik overspannen en depressief werd heeft de huisarts het verhoogd naar 100 mg en de psychiater later naar 150 mg per dag. Mijn klachten zijn niet over, maar de paniekaanvallen zijn gelukkig wel een stuk minder.
21-07-2017

Paroxetine (paroxetine)

Heeft goed geholpen. Voelde me zo goed dat ik dacht dat ik (na 17 jaar gebruik) zonder kon. Met taperingstrips geprobeerd af te bouwen. Na afbouw kwamen klachten meteen terug. Op advies psychiater opnieuw begonnen met medicatie, nu Citalopram omdat dat makkelijker af te bouwen zou zijn en een moderner middel zou zijn. Bijwerkingen: trillen, libidoverlies, sufheid, gewicht[lees meer...]stoename.
21-07-2017

Citalopram (citalopram)

Dit voorjaar Paroxetine 30 mg afgebouwd m.b.v. taperingstrips. Aan het eind van de afbouw heel beroerd (misselijk) en de depressieve klachten kwamen terug. 8 weken geleden begonnen met Citalopram. 7 weken erg misselijk geweest vanaf wakker worden tot ver in de middag. Niet kunnen eten en daardoor 7 kilo afgevallen. Ben nu sinds 5 dagen niet meer misselijk (wat een verademi[lees meer...]ng!) maar kan nog steeds moeilijk eten. Pijn bovenin mijn buik, kan geen bh meer om mijn borstkas verdragen. Voel me nog steeds lichamelijk niet goed maar geestelijk wel veel beter. Al word je van die klachten ook niet echt blij. Kan maar weinig doen. Wil een antidepressiva test aanvragen via huisarts bij medicatielab.nl want zij kunnen uitzoeken of mijn lichaam de stoffen wel of niet goed afbreekt en dan een advies geven. Kortom een hele zoektocht. Huisarts stelde voor om Citalopram af te bouwen van 20 naar 10 mg en dan te 'ritsen' naar Paroxetine, wat ik eerder heb gebruikt en goed werkte. Maar ik zie tegen die overstap op omdat ik dan opnieuw moet wennen met alle bijwerkingen die daarbij horen. Iemand ervaring hiermee?
20-07-2017

Bipolaire stoornis

Zeer veel seksuele nevenwerkingen (niet tot orgasme kunnen komen, geen zin in seks) en uiteindelijk een switch naar een hypomanie.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (3946)
Anticonceptie - overig (3002)
Cholesterol (2368)
Depressie - antidepressiva overig (2188)
Epilepsie (1982)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (1799)
Pijn - morfine-achtigen (1707)
Pijn (1618)
ADHD - psychostimulantia (1514)
Verslavingsziekten (1467)
Maagzuur - protonpompremmers (1357)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1329)
Bloeddruk - betablokkers (1180)
Anticonceptie - eenfase (1101)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (913)
Migraine (872)
Angststoornissen (865)
Depressie - antidepressiva TCA (833)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (816)

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!