ervaringen per categorie

Depressie - antidepressiva SSRI

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Depressie - antidepressiva SSRI

23-03-2017

Sertraline (sertraline)

Na een half jaar psychosociale hulp wel enige verbetering mbt angstklachten maar het bleef een grote rol spelen in mijn leven. Op advies van psycholoog en arts Sertraline gaan gebruiken. Ik vond dit doodeng want de bijwerkingen die genoemd werden waren behoorlijk pittig. Maar ik besefte mij ook dat ik dat extra steuntje in de rug wel kon gebruiken. Met buikpijn begonnen aa[lees meer...]n de eerste tablet, ik moet wel zeggen dat het pas echt begon te werken na 8-10 weken. Bijwerkingen in het begin waren sufheid, iets toename van angst en paniek. Waar ik heel bang voor was waren de heftige dromen, hier heb ik geen last van gehad, omdat de dokter adviseerde de tablet dan in de ochtend te nemen. De eerste weken zijn redelijk zwaar, omdat de symptomen iets kunnen verergeren, maar als je weet dat dit erbij hoort kan je dit ook weer opvangen. Ik gebruik dit middel nu 4 maanden en ik merk zeker verbetering. Toch moet je het grootste gedeelte zelf doen, dit middel is zeer geschikt als steuntje in de rug. Ik ging weer goed slapen en de scherpe randjes gingen er vanaf. Piekeren nam ook af. Ik begon mij steeds vaker goed te voelen. Eerst was dit maar een uurtje per dag, nu heb ik dit hele dagen achter elkaar. Soms nog een rotdag maar die is goed op te vangen. Heb vooral tijdens mijn menstruatie last van hartkloppingen, maar de arts gaf aan dat dit echt onschuldig is. Hartkloppingen is dus het enige irritante wat ik tot nu toe ervaar. Voor iemand met angst en paniek klachten is dat niet heel handig, maar ik heb het er zeker voor over. Voor iedereen die net als ik, bang is om medicatie te slikken; zet even door, het is 't meer dan waard als je angstklachten afnemen! Ik kan nu weer genieten van de kleine dingen, die ik voorheen helemaal niet meer zag omdat angst mij opslokte! Voorlopig blijf ik dit gebruiken icm psychosociale hulp. Ik boek geweldige vooruitgang en hoop in 2017 nog af te kunnen bouwen. In een periode dat ik dit zeer hard nodig had heeft dit me uit een dal getrokken.
23-03-2017

Overspannen/burn-out

Ik ben nu sinds 1.5 week overgestapt van 30 mg naar 40 mg wegens overspannenheid. Maar het is echt heel zwaar. Alles lijk veel erger te worden. Paniekerig, opgejaagd, angstig en angst voor gedachten, rare gevoelens. Ik probeer te werken maar dat lukt niet of nauwelijks. Weet mij soms geen raad. Gebruik af en toe een halfje of kwartje oxazepam. Dat helpt redelijk. Ik vraag [lees meer...]mij af of t ooit nog goed gaat komen. Of ik ooit nog normaal kan functioneren. Kan moeilijk stil zitten voel een continue drang iets te 'moeten'. Iemand hier ervaring mee of ook soortgelijke ervaringen? Kan mij niet herinneren dat ik er zoveel last van heb gehad in t verleden.

Citalopram (citalopram)

Sinds 21 februari ben ik weer begonnen met het slikken van Citalopram. Ik slikte in de eerste week 10mg, maar ben daarna overgegaan op 20 mg. De bijwerkingen pittig. Ik voel me vaak verdrietig en heb al 3 weken last van geen eetlust, misselijkheid en sinds kort ook problemen met de ademhaling. Hierdoor ontstaat de angst dat het een burn-out is. Hoe lang duurt het gem[lees meer...]iddeld tot dat de bijwerkingen overgaan? Ik lees vaak 2 weken, maar ik ben inmiddels al 3 a 4 weken bezig.

Citalopram (citalopram)

Iedereen kende me als een vrolijk energiek meisje, genietend van het leven, goed functionerend op school... Toch zijn er bepaalde situaties in mijn leven ervoor gaan zorgen dat ik zeer veel stress had en bijna altijd gespannen stond (zonder dat ik hier echt van bewust was) en ben maar blijven doorvechten, zonder echt naar mijn lichaam te luisteren (dat stiekem smeekte om r[lees meer...]ust en ontspanning). Plots van de ene op de andere moment een zeer heftige paniek/hyperventilatie aanval gehad op de tram (nadien uiteraard op de spoed beland omdat ik dacht dat ik een hartaanval had en ging sterven). Hierna nog altijd niet goed van geweest, blijven piekeren van "hoe kan dit toch?" Verschillende lichamelijke tests laten doen ter geruststelling (alles, maar echt alles in mijn lichaam is inorde). En toch.... Die blijvende angst, die blijvende gedachten, hebben er allemaal voor gezorgd dat ik tot nu elke dag lichamelijke (paniek) klachten heb. Mijn geest heb ik nauwelijks nog onder controle, en mijn lichaam is niet meer in staat ontspannen te raken. Oververmoeid, rondlopend als een wit lijk, heb ik maar naar het advies van de dokter en mijn moeder (die dit zelf ook heeft meegemaakt), met veel tegenzin naar de Citalopram gegrepen. Ik wou het absoluut niet, had het veel vroeger moeten nemen nu ik erover nadenk. Ik heb mijn lichaam tot het uiterste gedreven en betaal nu de prijs. Ben nu aan het einde van mijn eerste week. In combinatie met Bromazepam 6 mg kan ik de bijwerkingen nog wel aan. Merk wel dat ze de laatste dagen echt heftiger zijn geworden. Mijn angsten zijn toegenomen, durf nog amper buiten (denk continu dat ik iets ga krijgen of doodvallen), enorme druk op men borst, steken in de hartstreek (allemaal door de spanning, er is niets met mijn hart, hopelijk, ......) Morgen normaal gezien de dosis verhogen, hopelijk wordt het niet nog 10 keer erger, ben helemaal op. Zie ook pas 7 april een psycholoog, ik doe een warme oproep naar jullie. Als er iemand zich geroepen voelt om me wat gerust te stellen, over eender wat, het mag altijd. Ik heb hier echt dagelijks behoefte aan, ben van nature een negatieve denker en mijn geest smeekt om de herhaling te horen "je gaat niet dood, het komt goed".... Als ik jullie allemaal een tip mag geven, neem op tijd de moment om voor jouw lichaam te zorgen, gun jezelf alle ontspanning die je nodig hebt, laat de angsten niet baas worden, want hier wil je niet in terecht komen.

Chronische depressie

Klachten worden erger Hartkloppingen en angst. Angst om alleen te zijn. Wil ermee stoppen. Slik ook nog andere medicijnen voor bloeddruk en het hart. Heb ook rode en paarse benen. Dit had ik al voordat ik met dit middel begon. Hopeloos als je de controle over je lichaam kwijt bent. ik probeer de antidepressiva op advies.

Brintellix (vortioxetine)
Chronische depressie

Ik kreeg brintellix voorgeschreven door mijn psychiater voor mijn depressieve klachten en posttraumatische stressstoornis. Zij vertelde dat ze veel cliënten had die hier goede ervaringen mee hadden en dat het een relatief nieuw medicijn is (pas sinds 2013 in Nederland). Eerste 3-6 weken was ik veel misselijk en veel last van m'n darmen (wat ik met andere medicatie hiervoor[lees meer...] niet had) en die periode was echt enorm zwaar maar na ongeveer een maand is het weg. Toen de malaise in maag en darmen eenmaal voorbij was, was het echt een wondermiddel; ik kan veel makkelijker ontspannen, negatieve gedachten beheersen mijn hele dag niet meer, kan veel makkelijker stoppen met malen, positief denken gaat makkelijker, kan beter denken in mogelijkheden ipv problemen en ben ook gewoon veel vrolijker. Ik kan en wil echt niet meer zonder.
21-03-2017

Paroxetine (paroxetine)

Ik heb paroxetine in 2008 gebruikt tot 2012. Het heeft me enorm geholpen totdat ik in 2010 een grote fout ben begaan door de zelfverzekerdheid en grenzenloosheid van paroxetine. Ik heb toen nog 2 jaar lang geslikt en daarna op aanraden van collegas iom de huisarts gestopt. Volgens de huisarts mocht ik van 5mg gelijk stoppen. Maar dat is dus in werkelijkheid niet waar. Je h[lees meer...]oort 5 mg ook af te bouwen door middel van druppels die nu verkrijgbaar zijn dankzij veel klachten van mensen die heel veel moeite hebben gehad bij het afbouwen. Ik heb heel veel last gehad bij het afbouwen. Mijn rug deed pijn waar de centrale zenuwen lopen. Ik had last van diarree en overgeven hele dag. En hele dag huilen. Ik had parkinsonachtige verschijnselen in mijn benen en armen. Ik voelde opeens waar ik ook aan moest wennen. Ik werd angstig, een gevoel wat ik al lang niet meer kende. Ik had liefdesverdriet wat heel lang heeft geduurd, maar dit verdriet werd door het stoppen nog erger dan het is. Daarom heb ik achteraf spijt dat ik ben gestopt. Ik had een andere moment moeten kiezen om te stoppen. Ik raad mensen daarom aan om niet te stoppen wanneer je je leven nog niet op een rijtje heb gezet. Ik heb echt enorm geleden van het afkicken en weer terug te gaan naar de realiteit wat ik liever niet had willen zien. Die emoties hebben me enorm versleten. Ondertussen kreeg ik alleen maar andere medicatie van de psychiater. Tryptizol, Nortrilen, Venlavaxine, alles werd alleen maar erger. Uiteindelijk na 4 jaar rommelen met medicijnen heb ik besloten om helemaal te stoppen met antidepressiva. Ik ben niet gelukkig, maar dat is ook een gevoel. Ik moet wennen om weer met mijn gevoelens om te gaan. Want met die pillen had ik teveel lef waardoor ik andere fouten ging maken, waardoor ik uiteindelijk met nog meer problemen zat en dus dieper in een depressie. Je moet alleen goed weten wanneer je gaat stoppen en dat heel langzaam doen. Paroxetine heeft me in mijn moeilijke tijden erg geholpen, maar als ik terugkijk zou ik het echt niemand aanraden, want er vanaf komen is echt een hel. Mijn gezicht leek van mijn schedel af te glijden door verdriet. Ik heb mij nog nooit zo ellendig gevoeld als nadat ik ben gestopt met die pillen. Ik heb daarna ook nog een zelfmoordpoging gedaan door heel veel slaappillen te slikken, maar dat is ook niet gelukt. Ik zou dit medicijn echt niet aanraden. Als je zwaar depressief ben en je komt er niet uit met praten sporten vitaminen, probeer dan andere middelen. In Duitsland schrijven dokters st janskruid voor depressies. Ik heb dat ook geprobeerd maar niet lang genoeg om er effect van te zien. Ik zou niet met deze pillen beginnen. Het heeft ook nog invloed op je kind als je ooit kinderen wil krijgen. Na donkere tijden komen vast betere tijden. Heb geduld en ga niet gelijk pillen slikken als het leven even niet meevalt. Probeer je probleem op te lossen door te praten. Ik heb persoonlijk niets aan mijn problemen gedaan terwijl het heel makkelijk was, ik hoefde maar een aangifte te doen en alles zou ophouden. Ipv daarvan ben ik steeds naar ggz en huisarts gegaan en nu voel ik me alleen maar erger door die pillen. Ik lijk net een junk die net is afgekickt met wallen onder mijn ogen van 4 jaar lang huilen. Ik zie er gelijk wat ouder uit.
20-03-2017

Overspannen/burn-out

Na bijna een half in een burn-out situatie te hebben gezeten, leek deze over te slaan in een depressie die psychisch alle energie en levenslust bij mij weg nam. De keren dat ik een huisarts bezocht in mijn leven, waren op één hand te tellen. Maar nu was er geen andere mogelijkheid en kreeg ik Sertraline mee om me te ondersteunen. Want, zo liet de huisarts mij eerlijk weten[lees meer...]: het heet dan een geneesmiddel, maar het geneest helemaal niets. Het is meer een pijnstiller die zowel positief als negatief neutraliseert. Vanaf dag 1 had ik het idee dat het hielp, maar dat kan ook een placebo-effect zijn. Nu vier week later heb ik wel het idee dat het meer structureel helpt, maar ik ben me er ook van bewust dat ik er nog niet ben. Ik ben wat rustiger en beschouwender. Mijn gedachten gaan er minder vaak "met mij vandoor" maar weg is het nog niet. Bijwerkingen vielen mee, af en toe hoofdpijn en mijn keel voelde heel dik. Verder wat trillen, en energieloos bij bijvoorbeeld sporten. Verder uitgestelde of geen ejaculatie bij seksueel contact, maar dat wordt nu al beter. Welke bijwerkingen ik niets over lees maar welke ik wel heb zijn veel maagzuurproblemen/oprisping en zoals dat wel eens voor komt bij een antibioticakuur; loslatend vel op vingertoppen en voeten. Inmiddels is die laatste weg, maagzuur blijft regelmatig terug komen. Meer mensen last van?
18-03-2017

Citalopram (citalopram)

Een week geleden begonnen van 30 mg naar 40 mg. Slikte jaren 30 mg maar door teveel aan stress was dat niet meer toereikend op dit moment. Miste net dat laatste stukje. Nu dus midden in de opbouwfase. Maar wat een hel!hoe lang gaat dit nog duren?? Al mijn latente en andere angsten worden enorm uitvergroot. Raak in paniek en kan mijn werk vrijwel even niet doen. Ben conti[lees meer...]nue aan het malen en piekeren. En 't voelt alsof ik totaal de controle kwijt ben. Het voelt ook alsof ik weer helemaal aan het begin staat. Symptomen waarvan ik dacht die gehad te hebben zijn nu in alle hevigheid weer terug. Ik schrik daarvan en word er somber van. Kom ik hier ooit nog vanaf?weet mijzelf soms geen raad....dan raak ik in paniek en wil ik vluchten, maar weet niet waarheen. Ik weet rationeel dat t hoogstwaarschijnlijk door de medicatie komt maar gevoelsmatig ben ik bang dat t nooit meer goed komt. En daardoor raak ik dan weer in paniek.
18-03-2017

Citalopram (citalopram)

Ik ben er al een hele tijd mee bezig. In het begin had ik wat bijwerkingen als bloedend tandvlees, maar dat is inmiddels te verwaarlozen. Mijn leven is veel vlakker geworden. Minder down en minder uitschieters. Waar ik nu achter ben is dat ik bijna altijd moe ben en niet uit m'n bed kan waardoor ik veel minder productief op m'n werk ben, en dat is niet fijn als je zelfs[lees meer...]tandig bent. m'n vraag is dan ook of er een middel is dat ik me weer fit ga voelen en weer werklust krijg.
17-03-2017

Sertraline (sertraline)

Ik had al 9 verschillende A.D. geprobeerd.....sommige werkten prima maar steeds waren te heftige bijwerkingen de reden dat ik moest stoppen. Toen van mijn arts sertraline voorgeschreven, een schot in de roos het werkt 100%. Géén paniek of angst meer! Ik durf alles weer! Minpuntje: gewichtstoename en verminderd libido.....

Paroxetine (paroxetine)

Vreselijk middel, een drama om aan te beginnen en een nog groter drama om op een normale manier mee te stoppen. Ik zal het middel niemand aanraden.

Citalopram (citalopram)

20 jaar geleden tijdens studie heftige depressieve periode gehad, deze is met krachtige medicijnen bestreden. Daarna leven opgepakt, getrouwd, twee kinderen, goeie baan. Achteraf gezien te laat in de gaten gehad dat het weer ging sluimeren, vooral in de donkere maanden, zomers ben ik een ander mens. Nu zijn de lichtere dagen een paar weken te laat gekomen... foute boel...[lees meer...]Daarbij speelt dat mijn vrouw het al veel langer in de gaten had en is het tot een emotionele uitbarsting gekomen. Zij beseft dat ze al meer dan 20 jaar met een depressieve man samenleeft en zegt nu ook dat we uit elkaar zijn gegroeid, niet meer genoeg van me houdt. Als je dan al niet depressief was zou je het wel worden. Na huisarts bezoek Citalopram 20mg gekregen, ben nu 8 dagen onderweg en begrijp nu wat mensen bedoelen met een hel van twee weken. Werkelijk alles wordt tig keer versterkt en heb nu al een paar x flinke paniekaanvallen gehad waar ik heel erg van ben geschrokken. Dacht gisteren dat het wel beter ging, stond aan de grond genageld in het stemburo, met knikkende knieen overleefd.

Sertraline (sertraline)

Vandaag week 3 aan de Sertraline 50 mg. (1/2 's morgens en 1/2 's avonds.). Is ietsje beter, maar voel me nog altijd zenuwachtig en soms raar in mijn hoofd (precies of ik leef in andere wereld, zeker eerste uren na inname). Is dit normaal of moet dat nog overgaan? Maak me er wel zorgen over. Eerste week 1/2 tabletje per dag en vanaf week 2 een heel. Eerste week misselijk e[lees meer...]n geen hongergevoel, maar dat is ondertussen over, maar dat zenuwachtig onrustig gevoel niet. Slapen lukt soms beter maar niet altijd. Nu moet ik er wel bijvertellen dat mijn vader reeds 2 weken in het ziekenhuis ligt en zijn toestand is niet goed dus dat zit ook weeral constant in mijn hoofd. Hoop dat het beter wordt en dat ik terug van het leven kan genieten. Iemand ervaring?

Citalopram (citalopram)

Ook hier even een positief verhaal! Sinds vier weken gebruik ik nu dit medicijn en ik ben super tevreden. Ik kan weer ademhalen en mezelf zijn! Twee weken bijwerkingen: diarree, misselijk, geen eetlust. Verdwenen als sneeuw voor de zon. Na drie weken merkbaar verschil en nu weer zin om dingen te ondernemen! Ik hoor mezelf weer giegelen! Ik heb er intensieve therapie bij[lees meer...]! Streven is natuurlijk wanneer het kan te stoppen met medicatie als ik m'n angst en paniekstoornis in de hand heb.
15-03-2017

Citalopram (citalopram)

Update van eerdere ervaring (7/3/17): Wil net als ik hier nu vaker lees, ook een positief geluid laten horen over het gebruik en ervaring met mijn medicatie. Het heeft mij enorm geholpen, het lezen van ervaringen. Alleen was het heel vaak negatief. Wat ik wel begrijp, dan wil je "klagen" Maar het kan ook anders :). Ik slik nu ruim een jaar Citalopram. Begonnen met 20, na 3[lees meer...] maanden 30 mg, en nu op eigen verzoek per eind December 2016 40 mg. Eerst dacht ik nog, is 40 niet wat veel? Maar ik mijn geval, was dit net wat ik miste bij 30 mg. De overstap naar meer, was heftig. Let daar dus op. Ik dacht, en de arts zei verder niets, het is meer, dus prima. Maar nee, ik viel helemaal terug. Wat dus wel klopt. Twee echt slechte 2 weken gehad. Maar zag gelukkig op internet al snel dat dit "normaal" is. Ben nu zeer tevreden. Ik gebruikte er al die tijd, Wel een lage dosis diazepam bij. 2x per dag een halve van 5mg. Soms niets, soms een halve. Het helpt echt. Want geen dag is hetzelfde. En ook Citalopram is geen wonder middel. Het terug kunnen vallen op diazepam is dan heel fijn. Ik kan Koffie en Rode wijn helemaal niet meer drinken. Erg jammer. Maar zodra ik daar aan begin, gaat het is. Hartkloppingen etc. Doe ik dus niet meer. Misschien een handige tip voor iemand hier. Thee gaat wel, maar dan alles wat groen is. En er is veel groen :) O, en witte wijn en champagne, geen enkel probleem ;) Dus geen paniek. Nu, maart 2017 is de diazepam niet meer nodig en voel ik mij eindelijk weer mijzelf. Ben zeker geen zombie, en kom ook geen kilo aan. Sterker nog, ik val er van af. Ben 1.93m en weeg nu 78 kilo. Ik vind het prima. Is ook mijn bouw. Ik had een heel vreemde dikke buik (vocht?) van de diazepam. Zeker in het begin toen mij 5x 5mg per dag was voorgeschreven. Dit was voordat ik zelf aan de bel trok en Citalopram had "gevonden" als oplossing. Hier gaat een lang verhaal aan vooraf, past niet allemaal hier. Maar dat ik depressief was, was duidelijk. Waar het door komt, weet ik ook. Dat is 20 jaar met een hoop "gedoe" zullen we maar zeggen. Het enige wat ik nu merk, en zou hier graag van iemand met die zelfde ervaring of kennis een tip van krijgen, is dat mijn ADHD sterker terug is dan ooit. Wat ik eigenlijk ook ben. Zou er graag methylfenidaat bij willen nemen. Heb daar goede dingen over gelezen. Ben namelijk behoorlijk onrustig en druk in mijn hoofd. Dit komt niet door citalopram. Dat weet ik zeker. Het is eigenlijk een signaal dat het goed met mij gaat. Denk ik. Hoor het graag! UPDATE: methylfenidaat gekregen van de huisarts na lang mailen en bellen (je moet er iets voor over hebben) Maar het is echt heel fijn. Gezien mijn bouw 10Mg pillen, en ik neem ze wanneer nodig. Het is nog even proberen. Maar het is heerlijk. Rust! Waar ik wel bij wil opmerken, ik kan er niet op werken. Laat mij daar maar "druk zijn". Dat is ook wie ik ben en mijn inspiratie. Maar als ik thuis kom na een drukke dag met veel indrukken, is het heerlijk om even een escape te hebben. Want dat is het voor mij echt. Wie slikt er naast Citalopram ook Methylfenidaat -lees: Is werkzame stof van Ritalin-. Wat ik ook nog wil delen, ik ben erg merkvast uit ervaring. Sandoz is het voor mij. Door toedoen van de verzekering een keer een ander "merk" moeten(!) nemen. Maar na mijn uitleg (lees: lange mail en mijn gezondheid) weer terug bij Sandos. Ook voor de methylfenidaat, is Sandoz mijn keuze. De Diazepam ik heb gebruikt en als backup altijd mee heb is van Aurobindo. Ook daarin zit echte verschil. Je moet er bijna medicijnen voor studeren - Daar sta ik dan met mijn marketing achtergrond- Maar kijk maar is naar de hulpstoffen. Die maken het verschil in opname in je lichaam. Geen mens is hetzelfde. Maar hoop hier wel een steun in de rug te kunnen zijn! Vragen? Lees het graag.
14-03-2017

Sertraline (sertraline)

Ik slik nu sinds 1,5 jaar Sertraline 50 mg. Hiervoor was ik een jaar medicijn vrij en daarvoor slikte ik clomipramine wat mij super heeft geholpen. Helaas kwam de depressie weer terug en sloeg de clomipramine niet meer aan waardoor ik over moest stappen op de Sertraline. Het medicijn sloeg redelijk snel aan en de bijwerkingen duurden niet heel lang. Ik merkte dat de medici[lees meer...]jnen wel hielpen maar dat mijn angst en depressieve gevoelens altijd ergens op de achtergrond bleven. Alsof ze om het hoekje stonden om elke keer als ik wat stress had of iets teveel gedaan had toe te slaan. Ik kreeg af en toe nog een klein dipje wat na een paar dagen weer over was. Ik dacht dit hoort er nu eenmaal bij. Todat de dipjes steeds vaker terugkwamen en steeds langer en steeds heftiger werden. Ik probeerde telkens een reden hiervoor te vinden, bijvoorbeeld stress of teveel hooi op mijn vork genomen. Maar op een gegeven moment waren mijn redenen op en nadat ik me al weken depressief en angstig voelde besloot ik naar de huisarts te gaan. Verhogen had ik zelf al geprobeerd naar 75mg. Dit leek maar een beetje te helpen en van 100mg werd ik alleen maar zieker. De huisarts heeft mij nu overgezet op een ander middel: citalopram 20 mg. Ik moet direct stoppen met de Sertraline en overgaan op dit middel. Ik moet zeggen dat ik mij met de Sertraline ook nooit zo goed/stabiel heb gevoeld als met de clomipramine. Ik hoop dus nu echt dat de citalopram wel goed aan gaat slaan en ik me weer wat stabieler mag gaan voelen.
11-03-2017

Sertraline (sertraline)

Sinds 2005, na jarenlang ellende van paniekaanvallen die ontstaan zijn door hyperventilatie, toch maar naar de huisarts gegaan. Kreeg Sertraline. Ging al snel beter en nooit ergens meer last van gehad. Nu ben ik pas bevallen en moest ik in de zwangerschap stoppen. Nu merkte ik vorige week dat het weer een beetje terug kwam en omdat ik het niet zover wilde laten komen als t[lees meer...]oen, ben ik weer begonnen met sertraline 50 mg, neem alleen een halve nu. Maar wat is het afzien. Gelijk mega angstgevoelens, brok in de keel, zweten, diarree, me echt rot voelen, ontzettend veel huilen enz enz. Ik zit er sterk aan te denken om te stoppen. Ik heb de huisarts gebeld en de apotheek, die zeiden dat ik echt door moest gaan en vol moet houden, maar het is bijna niet te doen. Ik probeer de dagelijkse dingen te doen en geniet ook van de kleine, maar de angst en rotgevoelens overschaduwen alles. Balen dit zeg en ontzettend spijt dat ik gestopt ben. Ben bang dat het nu niet meer goed komt en me altijd zo blijf voelen.
09-03-2017

Paroxetine (paroxetine)

Kreeg na een maand zelfmoordneigingen, hier gelijk mee gestopt
08-03-2017

Sertraline (sertraline)

Depressief geworden, dit middel gebruikt naast cognitieve gedragstherapie. Werkt goed, ook voor langere tijd (zelf bijna een jaar gebruikt). Bijwerkingen (hoofdpijn, moeheid, vervlakken emoties) gaan snel over.
08-03-2017

Citalopram (citalopram)

Hoi! Ik gebruik al jaren citalopram 30 mg. Daar kon ik absoluut prima mee leven. Door een aantal gebeurtenissen ben ik overspannen geraakt. Ik heb teveel gewerkt en wat dingen prive. In deze periode was mijn alcohol gebruik (alleen op zaterdag) ook forser dan normaal. Nu loop ik al tijdje met een heel onrustig, ansgtig en somber gevoel rond. Voor mijn gevoel wordt dat m[lees meer...]eer. Daarnaast heb ik dan soms weer hele goede momenten. Kan t zijn dat de balans van de medicatie weg is? Dat die weer in balans moet komen waardoor mijn klachten nu weer erger lijken te worden. Of moet ik op een hogere dosering gaan zitten? En zijn er mensen met soortgelijke ervaringen waarin t lijkt of de balans weg is? Graag hoor ik iets over.
07-03-2017

Fevarin (fluvoxamine)
Overspannen/burn-out

Fevarin: In de eerste week angst verhevigd, daarna langzaam minder. Ik gebruik dit medicijn al heel vele jaren maar had alleen de eerste weken bijwerkingen. Maar daarna geen meer, ook nog een voordeel voor mij: ik was niet meer zo'n perfectionist en dwangmatig.
07-03-2017

Citalopram (citalopram)

Wil net als ik hier nu vaker lees, ook een positief geluid laten horen over het gebruik van mijn medicatie. Ik slik nu ruim een jaar Citalopram. Begonnen met 20, na 3 maanden 30 MG, en nu op eigen verzoek per eind December 2016 40 mg. Eerst dacht ik nog, is 40 niet wat veel? Maar ik mijn geval, was dit net wat ik miste bij 30 mg. De overstap naar meer, was heftig. Let daar[lees meer...] dus op. Ik dacht, en de arts zei verder niets, het is meer, dus prima. Maar nee, ik viel helemaal terug. Zeer slechte 2 weken gehad. Maar zag gelukkig op internet dat dit "normaal" is. Ben nu zeer tevreden. Ik gebruikte er al die tijd, bij de lagere dosis, diazepam bij. 2x per dag een halve van 5mg. Niet veel, maar zonder was het niks. Nu, maart 2017 is de diazepam niet meer nodig en voel ik mij eindelijk weer mijzelf. Ben zeker geen zombie, en kom ook geen kilo aan. Sterker nog, ik val er van af. Ben 1.93m en weeg nu 78 kilo. Ik vind het prima. Is ook mijn bouw. Ik had een heel vreemde dikke buik (vocht?) van de diazepam. Zeker in het begin toen mij 5x 5mg per dag was voorgeschreven. Dit was voordat ik zelf aan de bel trok en Citalopram had "gevonden" als oplossing. Hier gaat een lang verhaal aan vooraf, past niet allemaal hier. Maar dat ik depressief was, was duidelijk. Waar het door komt, weet ik ook. Dat is 20 jaar met een hoop "gedoe" zullen we maar zeggen. Het enige wat ik nu merk, en zou hier graag van iemand met die zelfde ervaring of kennis een tip van krijgen, is dat mijn ADHD sterker terug is dan ooit. Wat ik eigenlijk ook ben. Zou er graag methylfenidaat bij willen nemen. Heb daar goede dingen over gelezen. Ben namelijk behoorlijk onrustig en druk in mijn hoofd. Dit komt niet door citalopram. Dat weet ik zeker. Het is eigenlijk een signaal dat het goed met mij gaat. Denk ik. Hoor het graag! Wie slikt er naast citalopram ook Ritalin (methylfenidaat)? Wat ik ook nog wil delen, ik ben erg merkvast uit ervaring. Sandoz is het voor mij. Door toedoen van de verzekering een ander "merk" moeten nemen. Maar na mijn uitleg, 30 mg kost bijna 4x zo veel (alleen Sandoz maakt 30MG), mag ik bij Sandoz blijven.
06-03-2017

Sertraline (sertraline)

Ik heb de eerste 2 weken een dosering van 25 mg gebruikt en nu gebruik ik sinds een week 50mg. Eerste 2 weken had ik nergens last van en leek het zelfs de paniek wat af te zwakken maar nu bij 50mg voel ik mij niet echt prettig en ik heb het gevoel weer terug bij af te zijn. Ik heb geen eetlust, ben vaak misselijk en voel mij soms heel raar en angstig, heel snel emotioneel[lees meer...]. Ik heb nog nooit in mijn eigen huis een paniekaanval gehad want het speelt zich bij mij voornamelijk op het sociale vlak af maar ik kan een paniekaanval zonder sociale druk echt niet uitsluiten. Bij wie werd het eerst veel erger voordat het echt beter ging?
05-03-2017

Paroxetine (paroxetine)

Na serieuze twijfels heb ik vanochtend toch maar het 2de pilletje genomen. Wat heb ik me gisteren na het 1ste pilletje miserabel gevoeld 😳. Kort na het innemen, voelde ik me mezelf niet meer, ik was er wel maar terwijl ook weer niet, gevoelloos, onrustig, opgejaagd met een paniekaanval tot gevolg (wat een hel) en heel veel dorst. De hele dag kon ik maar blijven doorgaan, [lees meer...]ik kon niet stil blijven zitten. Dit terwijl ik als alleenstaande mama met een kleintje van nog geen jaar normaal niet vooruit te krijgen ben. Toen het uiteindelijk tijd was om te slapen lukte me dit niet...hele reeksen van gedachten gingen door men hoofd...springend van het ene onbenullige naar het andere. Uiteindelijk maar een alprozolam genomen voor de rust in m'n hoofd terug te krijgen en zo wel in slaap kunnen geraken. Vanochtend dan een uur na het innemen van de paroxetine een alprozolam genomen om te bijwerkingen wat te onderdrukken. Alleen voel ik me buiten de constante honger en dorst net of ik leef heel de dag op speed, volgens een vriendin klink ik, praat ik en gedraag ik me ook zo...is dit wel normaal?

Citalopram (citalopram)

Heel vervelende 4 aanloopweken citolapram 40. Hoe lang moet ik dit nog vol houden. Voel me alleen maar misselijk en PDS prikkelbare darm syndroom alleen maar erger.

Chronische depressie

Ik heb acht jaar lang aan dit medicijn gezeten. Ik nam op het laatst 60 mg per dag en nog had ik zelfmoordgedachten! Ik werkte met moeite drie halve dagen per week. Ik begon on 8 uur en om 13 uur sleepte ik mezelf naar huis en sliep dan minimaal drie uur. Nu ben ik vorig jaar overgestapt naar Welbutrin. Het duurde ruim drie maanden voordat ik de Paroxetine helemaal had a[lees meer...]fgebouwd. Ik ben elke twee weken 10 mg omlaag gegaan. Alleen de eerste week niet lekker, totdat ik bij de laatste stap kwam; van 10 mg naar 0 mg. Een hele week heel erg ziek geweest. Misselijk, duizelig, overal pijn. Zelfs nachts was ik ziek. De dokter zei dat het waarschijnlijk een griepje was, maar ik wist zeker dat dat het echt niet was. Zo voelde een griepje nooit. Ik ben toen zelf weer begonnen met 10 mg, en binnen twee dagen kon ik weer rechtop zitten en voelde ik me weer bijna normaal. Daarna heb ik zelf afgebouwd in 10-7,5 - 5 - 2,5 - 1,25 - 0 stappen. En toen was ik niet heel erg ziek. Nog wel een beetje last van gehad, maar niet zo erg als die ene week. Nu ik alleen Welbutrin slik is alles veranderd. Ik werk nog steeds drie dagen, maar niet meer halve! En als ik rond een uur of vier na huis ga is het niet kruipend. De dagelijkse pijn die overal zat is ook 90% minder geworden. De zelfmoordgedachten zijn ook ingedimd, maar ik denk dat dat eerder door de EMDR komt. Paroxetine vind ik troep.
03-03-2017

Sertraline (sertraline)

Ik ben met 12,5 Mg begonnen voor mijn paniekstoornis. Omdat ik altijd heel heftig reageer op medicijnen met een zeer lage dosis begonnen en heel langzaam opgebouwd met intensieve begeleiding thuis, want ik durfde geen stap meer buiten te zetten. Na 6 weken zat ik op 75 Mg. Ik ben 8 weken lang door een regelrechte HEL met hoofdletters gegaan! De bijwerkingen waren bijna n[lees meer...]iet te doen, maar er werd mij constant verteld dat ik door moest bijten en dat dit juist een teken was dat de medicijnen aanslaan. Mijn paniek-en depressieklachten werden 100x zo erg dan dat ze waren voordat ik begon. Ik kon alleen nog maar in bed liggen en durfde amper naar de wc, zo gammel en beroerd en angstig was ik. Ik had vreselijke paniekaanvallen, was heel depressief, kon amper lopen, zwaar aan de diarree wekenlang, strakke kaken, hoofdpijn, duizelig, wankel, gammel, slecht slapen; ik geloof dat ik bijna alle bijwerkingen wel gehad heb. Na 8 weken ellende merkte ik eindelijk effect. De depressie was van de ene op de andere dag weg! Echt waar! En mijn angst begon af te nemen en ik durfde af en toe weer heel even naar buiten. Ik heb nog even opgehoogd naar 100 Mg maar toen werd de diarree en het slappe, wankele gevoel nog erger dus weer terug naar 75mg. Nu, bijna 5 maanden later, doe ik alle dagelijkse dingen weer. Maar op verjaardagen of andere drukke gelegenheden heb ik nog steeds last van angst. Binnenkort ga ik nog een keer proberen op te hogen naar 100mg. Ook omdat tegen mijn menstruatie de klachten toch weer de kop op steken. Weliswaar in mindere mate maar het is wel erg vervelend. Ik vond het opbouwen een verschrikking, maar ben toch blij dat ik heb doorgezet!
01-03-2017

Paroxetine (paroxetine)

Ik gebruik nu 3 weken paroxetine 20 mg aurobindo. Ik zweet veel ook soms misselijk en vooral onrustig en merk ook dat ik meer angst hebt. Heeft iemand mischien ervaring? wanneer het kan werken, hoeveel weken?

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (3789)
Anticonceptie - overig (2921)
Cholesterol (2293)
Depressie - antidepressiva overig (2137)
Epilepsie (1913)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (1723)
Pijn - morfine-achtigen (1617)
Pijn (1551)
ADHD - psychostimulantia (1453)
Verslavingsziekten (1417)
Maagzuur - protonpompremmers (1314)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1261)
Bloeddruk - betablokkers (1142)
Anticonceptie - eenfase (1070)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (887)
Migraine (851)
Angststoornissen (825)
Depressie - antidepressiva TCA (810)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (794)

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!