categorie

Depressie - antidepressiva SSRI

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Depressie - antidepressiva SSRI

16-03-2024 | Man | 51
sertraline

moeite met het bereiken van een orgasme

Na Fluoxetine, Duloxetine, Bupropion, Agomelatine, Fluvoxamine, Citalopram en Escitalopram zonder enig resultaat tegen depressie te hebben gebruikt, nu Sertraline geprobeerd. Op één bijwerking na geen enkel resultaat: vreselijk veel moeite met klaarkomen.

15-03-2024 | Vrouw | 46

misselijkheid

Sertraline langzaam opgebouwd, anders werden mijn klachten groter, in het verleden te snel opgebouwd, dus niet doen. Begin met 25 mg,na een week 50,wil je hoger, eerst 75mg en dan pas 100. Zo ook weer afbouwen.. zoeken naar de juiste mg. Eerste week 2 dagen diaree gehad. Voor je maag is het geen best spul, dus gebruik waar nodig een maagbeschermer. Ik ben door gaan prob[lees meer...]eren t/m 150 gram. Bij het opbouwen voelde ik me echt alsof ik net een glas wijn teveel ophad, moe en draaierig. Dat verdween. In de nacht erg zweten, ben daarom gaan minderen. Zit nu op 50 mg, dat is voor mij denk ik het beste. Paniekaanvallen zijn verdwenen. Ben rustiger, kan wat beter relativeren en slaap heel goed, elke nacht zeker 9 uur. Ik droom veel,maar geen nare dromen, eigenlijk alleen maar leuke. In de nacht zweten is nu gelukkig weg Mn maag is wel gevoelig. Dus daar moet ik rekening mee houden met wat ik eet. Ik ben daardoor 2 kg afgevallen. Het is geen wonderpil wat de ellende weg haalt,maar voor mij werkt het goed dat ik beter om kan gaan met ellende.

14-03-2024 | Man | 31
Overspannen/burn-out

beverigheid, traagheid, stijfheid en onvastheid verminderd libido ongerustheid moeite met slapen

Eerder citalopram gebruikt werd ik loom van, maar werkte wel erg goed tegen spanning. Nu escitalopram en merkte bij 5mg al meteen meer opgefoktheid, slecht slapen, wazig, trillerig etc. Bij citalopram niet gehad. Opbouwend naar 10mg bleven die klachten, toen naar 7.5mg gegaan en was ok. Libido wel helemaal verloren, en amper erectie kunnen krijgen. Maar verder wel OK, m[lees meer...]aar wel van plan om naar een TCA te switchen vanwege hevige PDS. 3 merken gehad in 5 maanden. Eerst sandoz, toen teva en toen accord. Bij accord begon de drama, libido weliswaar terug maar dat is het enige voordeel. Verder lijkt het alsof het totaal niet werkt. Alle heftige bijwerkingen die ik krijg bij het starten escitalopram, zijn terug. Naar apotheek gegaan, en krijg weer teva. Zal een update plaatsen of merkswitch inderdaad de oorzaak was.

11-03-2024 | Vrouw | 49
Sociale fobie
Citalopram heeft voor mij 100% geholpen. Ik heb een sociale angststoornis waar ik in bepaalde situaties best veel last van had. Nadat ik Citalopram ben gaan slikken (nu zo'n 4 jaar) krijg ik complimenten over mijn spontaniteit. Tevens wordt er gezegd "jij maakt toch makkelijk contact", iets wat ik me een aantal jaar geleden nooit voor had kunnen stellen. Wel heb ik direct [lees meer...]40 mg van mijn huisarts gekregen en hierdoor raakte ik mijn natuurlijke filter kwijt waardoor ik "losgeslagen" was. Zelf aangeven te willen minderen naar 30 mg. Dat is beter voor mij. In de nabije toekomst wil ik naar 20 mg. Maar helemaal zonder? De eerst komende jaren niet!

11-03-2024 | Vrouw | 59
escitalopram

geen honger kan geen slijm of slijm ophoesten angst rugpijn met uitstraling naar de benen trillingen

Ik gebruik het nu 2 dagen is eigenlijk te kort maar ben zo beroerd als een hond en overweeg te stoppen weet niet of dit het juiste middel voor mij is ze zeggen je moet het de kans geven .maar ik doe niks anders dan slapen tril als een rietje niet eten en ook mijn andere medicatie slik ik hier door niet.

03-03-2024 | Man | 31
Overspannen/burn-out

maagpijn chronische vermoeidheid kriebelige keel misselijkheid

02-03-2024 | Vrouw | 48
Premenstrueel syndroom (PMS)

versuft steken in het hoofd buikklachten

Extreme pmdd, helpt enorm om stemming te stabiliseren. Zou willen dat ik dit jaren eerder had ontdekt. Wat was mijn leven dan eenvoudiger geweest! Ik neem hem in de avond en slaap hierdoor beter dus dat ik er wat suf van word werkt juist in mijn voordeel. Voor deze klachten zoek eens op H3 netwerk.

02-03-2024 | Vrouw | 22

angst ongerustheid depersonalisatie

Hallo allemaal! Ik slik nu echt al een aantal maanden zeker sertraline. Op het begin had ik echt super veel last van bijwerkingen maar na een tijdje gingen ze weg en ik kan wel zeggen dat ik merk dat mijn angst zeker is afgenomen. Alleen nu zit ik met het volgende.. vorige week had ik echt een goede week ik voelde me eindelijk vrolijker, mezelf en was meer ondernemend maar[lees meer...] deze hele week is het totaal het tegenovergestelde en ben ik meer angstig en heb ik niet de neiging om activiteiten te doen en ben ik dus meer teruggetrokken ook omdat ik me zo voel. Mijn vraag is is dit normaal? Kan het zo zijn dat ondanks je al een langere tijd dit slikt je alsnog een week bijvoorbeeld rot voelt als het ware. Ik hoor het graag!

02-03-2024 | Vrouw | 65
citalopram
Sinds een aantal jaar gebruik ik nu citalopram. Spijt dat ik er niet eerder mee ben begonnen. Moeder, zus en tantes gebruikten het al langer. Ik heb me nog nooit zo goed gevoeld als deze laatdte jaren. Gewoon in de ochtend wakker worden zonder angst, geen slaapstoornissen meer en geen angst en paniekklachten meer. Voor mijn gevoel missen we in onze familie gewoon een sto[lees meer...]fje wat door citalopram wordt aangevuld nu. Jammer dat er zo’n taboe op ligt.

29-02-2024 | Vrouw | 38

paniekaanvallen angst verwardheid

Na 6 weken op 25mg hebben ze mij nu laten verhogen naar 50mg (dag 6). Ik heb enorme angsten en paniekaanvallen. Ook in de nacht. Zweten, druk op de borst, druk op mijn hoofd, echte paniek. Voor ik gestart was met de medicatie was ik nooit zo angstig. Nu raden ze me aan om vol te houden en temesta te nemen als het echt niet meer gaat. Zijn er mensen die kunnen laten weten [lees meer...]na een verhoging hoe lang ze last gehad hebben van extra angsten en paniek? Dit is bijna niet vol te houden.. Hebben jullie ervaring met temesta in combinatie met sertraline? Ik heb angst voor de combinatie.. Bedankt voor jullie tips, ik zou hier heel veel aan hebben, ik voel me niet genoeg gesteund door de huisarts en de psychiater is nog een lange wachttijd. Pas begin april. :-( Kan iemand me helpen met advies? Dank je!

25-02-2024 | Vrouw | 33
escitalopram
Mijn leven is 100% veranderd. Waar ik eerst nergens meer het nut van inzag, nergens van kon genieten en alles heel veel moeite koste.. loop ik nu lachend rond en geniet ik van iedere kleine zonnestraal en heerlijk rustig een boekje lezen op de bank. Ik voelde al effect na 2 weken en inmiddels 5 maanden later gaat het nog steeds iedere week beter. Voor mij is het ECHT ee[lees meer...]n wondermiddel. Twijfel je nog? Geef dit een kans!!

25-02-2024 | Vrouw | 67
Psychische klachten

beïnvloedt het centrale zenuwstelsel

Hallo ik lees dat er meer mensen zijn die van citrolapram erge klachten hebben. Ik begon met 10 mg en kreeg zo'n angstklachten dat ik dood wilde. Slikte Ook prednison en thyrax dacht eerst dat t daar aan lag maar nu ik met de prednison gestopt ben heb ik nog steeds zo'n vreselijk onrustig lichaam. Ben nu ook nog overgeschakeld op een ander merk daar mylan niet meer lever[lees meer...]baar is maar ook daar wordt t niet beter van de zenuwen blijven door mijn lijf gieren voel me niet meer mezelf Wie heeft er ook deze ervaringen met citrolapram

23-02-2024 | Vrouw | 43

dronken voelen

Ik slik al ruim 20jr antidepressiva. Gewoon omdat ik dat stofje mis. Het duurde even voordat ik accepteerde dat ik dit nodig had. Sertraline is de derde in zijn soort. Dit omdat sertraline de fijne bijkomstigheid heeft NIET veel aan te komen. Ik heb in 2020 een gastric bypass gehad. Dit houdt ook in dat de medicijnen niet/nauwelijks worden opgenomen in je maag. Dus ook d[lees meer...]e sertraline niet. Ik heb 4jr lang het goed gehad op een koord te dansen. Nooit heeft iemand mijn sertraline spiegel geprikt. Tot laatst. 3x is het inmiddels geprikt. Elke x 2 weken wachten op de uitslag. Mijn spiegel is alle 3 de keren te laag geweest. Conclusie, mijn lichaam neemt de sertraline niet meer op. Helaas moet ik over stappen naar een nieuwe antidepressiva.

Fluvoxamine

23-02-2024 | Vrouw | 44
fluvoxamine
Premenstrueel syndroom (PMS)
Voornamelijk voor mijn pms. Sterke stemmingswisselingen 2 weken per maand. Eerst fluoxetine geprobeerd. Daar werd ik erg moe en vlak van. Nu fluvoxamine sinds 4 weken, en het is fantastisch voor mij. Het leven is lichter, luchtiger, relaties lopen soepeler en ik lach veel meer. Nu kan ik ook zien wat een struggle het was voor mij . Het zware denken en vooral zware voelen.[lees meer...] Ik ben heel gevoelig en alles kwam altijd heel heftig binnen. Nu is het leven makkelijker en fijner.

Paroxetine

23-02-2024 | Vrouw | 42
paroxetine

tintelingen en prikkeling in vinger(s)

Ben met vloeibare suspensie aan het opbouwen. Meer mensen last van " stroom" sensaties in de handen? In t hoofd ken ik van vorige keren maar dit is nieuw voor mij

20-02-2024 | Vrouw | 38

angst

Ja zeker, ik zit nu voorbij week 5 aan 25mg en heb elke dag last gehad van paniekaanvallen en angsten. Zelf over heel kleine dingen. Nu heb ik de indruk dat het een beetje beter begint te gaan. Heb soms nog een piek maar niet zo heel de dag meer. Normaal moet ik nu ophogen naar 50mg maar heb schrik..

19-02-2024 | Vrouw | 32
citalopram

droge mond wazig in het hoofd

In 2020 kreeg ik helaas een postpartum depressie, na een hele tijd aanmodderen besloot ik vanwege angsten dat het niet langer kon. Ik ben hartpatiënt en antidepressiva is niet een makkelijke keuze, maar de cardioloog is ermee akkoord gegaan. Ik ben gestart met een lage dosis van 10mg en dit werkte al die tijd erg goed. Toen ik zwanger wilde worden van een tweede werd mij a[lees meer...]angeraden om te stoppen, helaas bleek al heel snel dat dit een slecht idee was. Daarom in overleg met alle artsen besloten weer te starten met 10mg, zelfs een tijdje op 15mg gezeten en zo mijn zwangerschap doorgekomen. Daarna bedacht ik dat het een goed idee was om te stoppen, vraag me niet waarom. Nu ik er op terug kijk kreeg ik in mei '23 een 6 maanden na het stoppen opnieuw klachten van depressiviteit, die klachten verergerden en gingen ook over in angsten. Hiernaast haatte ik mijn man ongeveer en werd ik extreem rusteloos, alsof ik continu niet meer thuis wilde zijn. De afgelopen maanden waren een hel. Op aanraden van mijn nieuwe huisarts weer gestart met citalopram, eerst met 5mg, en geloof me deze onderhoudsdosis doet al heel veel voor mij. Ik ben niet afgevlakt maar het leven is weer leuk, ik vind mijn man weer leuk, ik kan weer voor mijn kinderen zorgen en zie het leven weer positief. Voor iedereen die twijfelt, probeer te zoeken naar dat wat voor jou werkt. Ik heb in de begin periode steeds ongeveer 14 dagen bijwerkingen gehad en daarna namen deze snel af. Alleen een droge mond en bloedend tandvlees kwamen vaker terug.

Paroxetine

18-02-2024 | Vrouw | 42
paroxetine

doodsangst wazig in het hoofd gebrek aan eetlust

Voor de 3e x in 20 jaar toch weer opbouwen paroxetine. Ben heel gevoelig voor bijwerkingen dus per ml omhoog. Daardoor nu al 5 weken onderweg en nu op 6,5mg van de 10. Bijwerkingen veranderen maar nog steeds supervaag in m'n hoofd en paniekerig zonder oxazepam. Afleiding helpt goed! Bij thuis op de bank voel ik me t vaagst. Ik mocht wel wat kilo's kwijt maar mijn eetlust i[lees meer...]s nog steeds minimaal, ik eet wel en dan maar gezonder en voedzamer, en ontlasting is groenig ( daardoor denk ik meteen weer dat ik wat dodelijks onder de leden heb) van veel koffie en energiedrankjes nu naar 2 a 3 kopjes per dag. Ik kan niet wachten tot ik op de dosering van 10mg zit en me weer normaal ga voelen. Raar spul hoor. Meer mensen die met suspensie opbouwen en daardoor langduriger bijwerkingen hebben? (M.n. gewichtsverlies door weinig eetlust)

14-02-2024 | Vrouw | 33

paniekaanvallen

Hallo allemaal, Ik gebruik nu sinds 1 week setraline 25 mg voor mijn angst/paniek aanvallen. Momenteel neem ik de tablet in in de avond en word ik iedere ochtend wakker met een paniek aanval. Van de huisarts moet ik 3 weken lang 1 oxazepam slikken iedere ochtend tot de bijwerkingen minder worden.. Iemand ervaring met deze bijwerkingen zelfs met een lage dosis?

14-02-2024 | Vrouw | 38

angst buikklachten

Ik heb op 14/9 een infiltratie gehad voor een hernia. Het jaar voorafgaand op die infiltratie was een jaar vol extreme stress en zware tegenslagen. Door de infiltratie is de emmer precies overgelopen en ben ik extreem angstig geworden. De dag na de infiltratie had ik barstende hoofdpijn en die heeft 3 maand aangehouden. Na de hoofdpijn waren mijn armen aan de beurt. Ik had[lees meer...] plots brandende pijnen in beide armen. Door al de pijnen die ik niet kan plaatsen (dagelijks barstende hoofdpijn, continu brandende armen) ben ik in een extreme angst terecht gekomen. Angst om zeer ziek te worden. De neuroloog heeft me Sertraline voorgeschreven (25mg) en Lyrica (75mg). Morgen zit ik aan week 5 maar ik heb veel meer angsten en paniekaanvallen dan ik ooit gehad heb. Ik geraak zelf in paniek omdat ik niet weet wat ik moet eten. Het is vreselijk. Ik lees hier dat veel mensen meer angsten en paniek krijgen in het begin van het nemen van de medicatie. Ik zit aan week 5 morgen, moet dit dan niet beteren? Ik maak me hier zorgen om. De afspraak met de psychiater is nog even wachten door de lange wachttijden.. bedankt voor jullie feedback!

13-02-2024 | Vrouw | 21
Aortaklep aandoening

verminderde eetlust nerveus gevoel verwijde pupillen stijfheid kaak zelf verminking handen trillen of trillen tijdens het rusten

12-02-2024 | Vrouw | 34
citalopram

angst lichthoofdig koud zweet verminderde eetlust

Haii iedereen, Ik ben begonnen met medicatie ivm angst/depressie/inwendig trillen. Ik wil graag weten of er mensen zijn dezelfde klachten hebben als ik of zich hierin herkennen. Ik heb last van inwendige trillingenen (zie je niet van buiten) die zijn er continu, door mijn hele lijf. Prikkels komen harder binnen, geluiden, maar ook aanrakingen op bepaalde plekken v[lees meer...]oelen anders. Dit heb ik vooral gemerkt na de start van de Citalopram 10mg, maar ik kan niet terugvinden dat dit een bijwerking zou zijn. Ik heb ook continu wel angst, voor de dood bijvoorbeeld, maar ook; 'wat voelen we vandaag, word t erger' etc. De HA denkt echt alleen aan depressie/burn out en niks neurologisch. Over belast zenuwstelsel. Maar ik maak me er toch zorgen om. De eerste week met Citalopram was erg heftig, angsten werden versterkt en dacht echt dat het nooit meer goed zou komen. Dat lijkt nu minder, maar heb nog steeds angst. Angst voor het onbekende en de tintelingen, waarvan ik dan bang ben dat die nooit meer overgaan of dat ik een enge ziekte heb etc. Continu gefocust op wat ik voel. Is er wellicht iemand bij deze klachten bekend voorkomen? Groetjes, Thessa De eerste week van

12-02-2024 | Vrouw | 30
sertraline

angst wazig in het hoofd slapeloosheid droge mond zweten

Hi allemaal, graag deel ik met jullie mijn toch wel positieve ervaringen! Ook omdat ik vind dat hier soms heftige dingen geschreven worden die écht niet voor iedereen gelden. Ik heb al sinds mijn 20ste last van periodes van angst (of het zit op de achtergrond). Dit kan zich op allerlei piekeronderrwerpen vastbijten. Ben bewust dat dit vanuit hechting komt en veel aan mezel[lees meer...]f gewerkt (maar nog niet echt grondig mbv ggz). Vanaf aug (weer) door een enorme trigger door relatiestap in een hele vervelende en nare angst en paniekfase gekomen. Een tijdje heel eigenwijs geweest, het zelf willen oplossen, maar toch steeds slechter slapen en heeeeel veel angst en paniek. Echt vreselijk. Eind okt toch naar huisarts en besloten weer met sertraline te beginnen (14 november) en aangemeld voor traject specialistische ggz. Omdat ik niet zo goed wist wat nou t effect van de vorige x was (50 mg), ben ik in overleg met huisarts na 7 weken opgebouwd naar 75 en toen naar 100. Ik merkte wel dat het wat deed allemaal: het veranderde sowieso iets in de negatieve spiraal. Echter zat ik wel erg diep dus het duurde allemaal even. Bijwerkingen waren ook intens (maagdarmklachten, zweten, meer angst, droge mond, wattig hoofd). 100 mg was trouwens veel te hoog (steken rondom borst, echt niet meer zoveel voelen, niet mezelf voelen). Wel sliep ik al een tijd veel beter. Na 3 weken op 100mg samen met psychiater (via de specialistische ggz) besproken om weer naar 50 mg (1 week 75, en toen 50) te gaan. Dit bevalt nu weer veeeeeeel beter. Ik voel me vaker vrolijk en ontspannen! Er zijn weer veel meer gedachtenpaadjes mogelijk. Echter kreeg ik wel veel ontwenningsverschijnselen de 2 weken dat ik afbouwde. Vooral heeeel moe in de 2e week, weer meer angst en maagdarm klachten. Maar die begrijp ik en waren logisch. Merk nu dat ik er langzaam weer vertrouwen heb, in mijn eigen herstel en soms enge hoofd. Ondertussen hard met therapie aan de slag om bepaalde heftige emoties te verwerken, leren toelaten, enpatronen te doorbreken. En mijn lieve vriend is er nog <3. Ik denk/geloof dat bij veel angststoornissen eer ook hechtingsproblematiek achter zit (en binding/verlatingsangst). Dus een tip misschien voor jullie. Een andere tip: misschien is de Emotional freedom technique iets voor jullie: voor mij echt heaven on earth als ik overprikkeld ben. Daarnaast een andere tip: ga niet te snel omhoog, om daarna weer omlaag te gaan. Bij 50 mg zou ik zeker na 10/12 weken pas kijken wat het doet. En ook eerst naar 75 mg (ook al zegt de behandelaar dat stappen van 50 naar 100 normaler zijn). Ik was wel verbaasd dat mn huisarts zo makkelijk was en de psychiator zei: je zit veel te hoog. Veel succes allemaal en hou hoop, en vooral geduld! Laat je niet gek maken door je angstbrein die de eerste 2 maanden nog allerlei dingen roept en zekerheid wil. Maar probeer er nog even niet naar te luisteren. Het is zwaar maar er komt hoogstwss ligt aan de tunnel. En anders mer een ander medicijn en begeleiding vanuit de ggz :) Veel liefs

12-02-2024 | Vrouw | 28
Overspannen/burn-out
Besloten mijn ervaring te delen. De slechte ervaringen/verhalen hielden me eerder tegen escitalopram te starten, terwijl het me uiteindelijk geholpen heeft. Wel eerst op eigen kracht geprobeerd. Zware burn-out. Ik kon letterlijk niks meer, 8 kilo afgevallen. Ik kon de deur niet meer uit van de spanning en kon alleen maar huilen. Bijvoorbeeld bedrijfsartsen en artikelen [lees meer...]kunnen mooi praten met; je moet gewoon gaan wandelen en therapie. Fijn als dat lukt maar soms kan het gewoon niet anders. Uiteindelijk, omdat het echt niet anders meer ging toch besloten medicatie te starten. Eerst begonnen met Quetiapine 12,5 mg vanwege de bijwerkingen escitalopram. Langzaam opgebouwd tot 10 mg. 12 weken had het totaal zeker nodig voor je werkt. Toen Quatiapine langzaam afgebouwd. Nu alleen nog escitalopram. Natuurlijk is de burn-out niet hersteld en mag dit zijn tijd nog hebben met therapie. Maar ik kan de dagen weer doorkomen met rustige activiteiten in en om huis. Ik laat me adviseren door een goede acupuncturist om uiteindelijk te kunnen afbouwen in de toekomst als mn nier-energie weer voldoende is en heb hier goede hoop voor.

09-02-2024 | Vrouw | 51
sertraline
Al 12 jaar heb ik antidepressiva verschillende soorten tegen angststoornis paniekaanvallen 😰Vandaag begonnen met deze medicijnen Turlijk is weer spanning hoe word komende 2 week tot eerste controle.ik weet beter niet veel lezen op internet maar dat is idd moelijk .al jaar gehad quetiapine om slapen helaas werkt niet goed meer ik blijf denken nach kleine dingen word ik g[lees meer...]eïrriteerd.ik hoop deze medicijnen helpen mij weer normaal leven auto rijden werken slapen lachen ontspannen . vanmiddag ingenomen 25 mg van arts moet ik wel eerst oxezopam en quetiapine bij gebruiken en dan moet verschil zijn met slapen dan kan die quetiapine langzaam stoppen .ik geef toe lig nu op bed met stijfe kaak n onrustig gevoel eerst dacht ik he kan niet heb pas vandaag een ingnomen zo snel kan toch niet werken maar mss toch wel 🤔 .ik mis mijn leven met kids pakken auto rijden naar ander kant van nl mis slapen als normaal mens moe van werken .ik wens iedereen beterschap liefs edyta

09-02-2024 | Vrouw | 45
sertraline
Bij mij begon de sertraline pas na drie maanden te werken. Ik voelde vanaf toen geleidelijk beter. Sochtends nog wel angstig helaas. Maar het gaat sneller weg. Ook heb ik al een hele tijd geen paniekaanval gehad. Dus ik ben tevreden over dit medicijn. Het lost niet alles op. Maar de angst blijft onder een bepaald niveau en is dus beter hanteerbaar. Succes en sterkte voor[lees meer...] iedereen die met angst worstelt!

08-02-2024 | Vrouw | 24
citalopram
Hi mocht je dit lezen omdat je net begonnen bent met dit medicijn, raad ik je aan om te stoppen met te lezen van ervaringen. Dit deed ik ook en zo heb ik mijzelf gek/bang gemaakt omdat deze voornamelijk negatief zijn. Ik gebruik nu meer dan een half jaar citalopram voor angst en paniekaanvallen. Ik begon met 10 mg PCH. De eerste 2 weken waren ellendig. Bijwerkingen zoals m[lees meer...]isselijkheid, diarree, toegenomen angst en extreem moe. Ik heb meerdere keren gedacht om te stoppen omdat ik me verschrikkelijk voelde en doordat ik veel ervaringen heb gelezen bang was geworden dat ik bijwerkingen zou krijgen. Als je dit nu ervaart; weet dat dit weggaat en zet door! Na ongeveer 6 weken namen mijn paniekaanvallen af, ik kon weer werken en durfde naar buiten te gaan. Wel voelde ik me algemeen nog angstig/onrustig, vooral in de avond. Dit uiten zich in een innerlijk onrustig gevoel en trillen, af een toe een paniekaanval maar wel veel minder vaak. Na 3 maanden toch besloten om 20 mg te proberen, ik kreeg het merk sandoz. Ik kreeg weer last van bijwerkingen zoals trillen, misselijkheid en wat angstiger. Maar veel minder heftig dan de eerste keer. Na 3/4 weken merkte ik dat ik mij rustiger voelde en dat mijn innerlijk trillen weg was. Ik heb nu nog steeds weleens last van een lichtelijk angstig gevoel, maar dit is altijd wanneer ik alleen ben en dus de tijd heb om te piekeren/angstgedachtes te creëren, dit is een stukje om zelf aan te werken met therapie. Verder ben ik zeer tevreden met dit medicijn. Naast dat mijn paniekaanvallen verdwenen zijn , merk dat ik meer zelfvertrouwen heb gekregen op bijvoorbeeld werk en sociale situaties. Enige bijwerkingen die ik op dit moment heb zijn nachtzweten en dat ik was intenser en vaker droom, dit ervaar ik niet als extreem vervelend. Soms als ik ontspan heb ik last van spierschok in mijn been, maar dit had ik voor het medicijn ook al in bepaalde mate.

07-02-2024 | Vrouw | 57
sertraline
Mijn moeder heeft dit middel in 2018 gebruikt tegen depressie. Na enkele weken werd zij psychotisch en suïcidaal. Met de juiste zorg is ze er na 2 jaar psychoses, depressies en tijdens het afbouwen een manie weer bovenop gekomen. Na Kerstmis is ze weer begonnen met sertraline. 2 weken later heeft ze zelfmoord gepleegd, met een afscheidsbriefje en andere aantekeningen waaru[lees meer...]it duidelijk bleek dat ze weer psychotisch is geworden. Gebruik dit middel niet OF zorg dat je hier heel goede begeleiding bij hebt!

07-02-2024 | Man | 66
Chronische depressie
Met veel interesse de meningen van iedereen gelezen aangezien ik net gestart ben met 10mg. Als oudere man (66j) dit soort medicatie moeten nemen is een verhaal die dikwijls voorkomt. Alles begint achteruit te gaan en een pilletje zou de oplossing niet mogen zijn maar als de dokter het voorstelt zal het wel juist zijn zeker... Langs de ene kant ben ik relatief bang van de [lees meer...]bijwerkingen want ik wil geen mini zombie worden maar langs de andere kant is het misschien de oplossing om terug het leven een beetje rooskleuriger te zien. Jaaaaren geleden eens naar een psychiater geweest en volgens die heb ik wegens een tekort aan een bepaald stofje in de hersenen, een chronische depressie. Ten slotte wil ik nog zeggen dat ik blij ben om mijn verhaal eens te mogen doen hier want ik hou mijn "problemen" bewust verborgen voor iedereen.

06-02-2024 | Vrouw | 63
citalopram
Wees niet bang voor de bijwerkingen , het lijkt net of de klachten erger worden maar daar moet je echt doorheen , daarna zal je merken dat je gevoel gaat veranderen , je gedachten worden vlakker en je kan weer gaan genieten van je leven Ik gebruik dit middel al jaren en ben 1 keer gestopt maar toen viel ik weer terug , mijn huisarts gaf advies om het medicijn te blijven[lees meer...] slikken 10 mg en dat er veel mensen zijn die hun hele leven medicijnen moet slikken , mijn leven is verbeterd. Succes allemaal.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (6311)
Anticonceptie - overig (4470)
Cholesterol (3277)
Depressie - antidepressiva overig (3104)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2858)
ADHD - psychostimulantia (2530)
Pijn - morfine-achtigen (2516)
Verslavingsziekten (2299)
Pijn (2252)
Bloeddruk - betablokkers (1915)
Maagzuur - protonpompremmers (1778)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1702)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1662)
Anticonceptie - eenfase (1586)
Angststoornissen (1569)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1444)
Antibiotica - urineweginfectie (1266)
Depressie - antidepressiva TCA (1227)