categorie

Depressie - antidepressiva SSRI

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Depressie - antidepressiva SSRI

23-09-2021 | Vrouw | 34
sertraline
Ik heb nu sinds 4 weken dit medicijn. Ik vind het vreselijk ben afwezig vergeet super veel heel moe en kan me tot bijna niks aanzetten. Wegens last van bijwerkingen is mij geadviseerd het in de avond in te nemen. Maar dan ben ik overdag hele dag moe en somber Ze zeggen dat je er doorheen moet maar ipv verbetering is het voor mij bijna niet te dragen en belemerd heel erg[lees meer...] in functioneren

23-09-2021 | Vrouw | 51
sertraline
Ik slik al jaren 75 mg sertraline en doe het het goed op. Het grote nadeel is dat er wisselwerking is met veel sterke pijnstillers. 2 weken geleden ben ik aan mijn voet geopereerd, ik had een ruggenprik gekregen en werd tijdens de operatie 2 keer heel erg naar, bij de 2e keer heb ik gevraagd om sedatie. Later hoorde ik dat ik constant aan het bewegen was. Thuis nam ik [lees meer...]de voorgeschreven naproxen en een tijdje later kreeg ik last van verkrampingen en begon ik spiertrekkingen te krijgen, werd vreselijk naar en hevig transpireren. Hier ben ik zo vreselijk van geschrokken want ik had totaal geen controle meer over mijn lichaam. Overleg gehad met mijn huisarts en mocht absoluut geen zware pijnstillers meer slikken omdat ik nu het serotoninesyndroom had wat dus erg gevaarlijk kan zijn. Het enige wat ik nog mocht was 4 x 2 paracetamol per dag waardoor ik de 1e dagen vreselijk veel pijn heb gehad. Ik had voor de operatie contact gehad met de apotheek over de pijnmedicatie die ik zou krijgen en gezegd dat er een gevaar is door de sertraline, ik kreeg te horen dat ik het maar moest proberen. Bij deze wil ik mensen dus waarschuwen. Ik was zo vreselijk bang toen mijn lichaam er zo op reageerde dat ik er nu nog steeds ( na 2 weken) van overstuur ben.

22-09-2021 | Man | 33
citalopram
Levensredder. Geen bijwerkingen, sterk effect. Gebruik dit middel nu twee jaar en zal er waarschijnlijk nooit mee stoppen.

21-09-2021 | Vrouw | 69
vortioxetine
Na jaren citalopram geslikt te hebben, waarvan ik vlak in m’n emoties was en iedere winter weer last kreeg van depressies . op advies van de psychiater ( waarheen ik door de huisarts was doorverwezen) gestart met bupropion 150 Mgr. Daar reageerde ik heel goed op, was energieker, opgewekter. Alleen had ik veel last van slapeloosheid. Daarom slikte ik zo af en toe een dormi[lees meer...]cum, wat het beste effect had. Na 8 mnd. Adviseerde de Psychiater om met 10 mg. Brintellix te starten. Dit had een goed effect, sliep veel beter! Na ongeveer 1maand kreeg ik een maagdarminfectie welke maar niet verbeterde. Via huisarts allerlei onderzoeken gehad waaronder een gastroscopie, omdat ik maar kotsmisselijk bleef, vooral de ochtenden, s’middags ging het wel weer. Verloor 5 kg.gewicht, omdat er somatisch geen reden voor was kreeg ik sterk het vermoeden dat het de brintellix zou kunnen zijn. In overleg met de psychiater ben ik weer terug gegaan naar bupropion, en zie daar de klachten verdwenen vrijwel direct! Helaas is de slapeloosheid problematiek ook weer terug, maar dat is goed te handelen. Ook moet ik erbij vermelden dat ik sinds 5 mnd. Dramatherapie heb, waar ik heel veel baat van heb.

19-09-2021 | Vrouw | 34
citalopram
Ik had een sociale angststoornis. Ik was altijd ongemakkelijk en zenuwachtig in sociale situaties. Vaak en veel zonder reden blozen en continue negatieve gedachtes. Gestart met 10mg omdat ik bijna niet meer kon. Meteen voelde ik me opgeklaard. En uiteindelijk met 20mg ben ik helemaal klachtenvrij! Ik had in de eerste week hele lichte bijwerkingen. Maar niet noemen[lees meer...]swaardig Ik durf weer mezelf te zijn en dat is goed genoeg. Ik zou iedereen aanraden die twijfelt om het te proberen. Het heeft de kwaliteit van leven ontzettend verbeterd!

17-09-2021 | Vrouw | 28
sertraline
Ik slik nu een aantal maanden sertraline, omdat ik langere tijd last had van enorme stemmingswisselingen en ik ben in een burn-out beland. Daarnaast heb ik meer dan 2 jaar al last van slaapproblemen. Ik was zelf altijd tegen antidepressiva, maar ik was er zo klaar mee om mij te voelen dus uiteindelijk wel begonnen. Eerst op 75 mg, vond de bijwerkingen in het begin erg verv[lees meer...]elend, maar daar moet je echt even doorheen. Inmiddels zit ik op 100 mg, omdat mijn stresslevel weer te hoog werd. Wat ik ervaar is dat ik eindelijk weer slaap, wat echt een verademing is (geen slaapmiddelen meer nodig) en ik pieker veel minder. Daarnaast had ik erg last van paniekaanvallen, wat ik nu niet meer heb en ik weer kan functioneren overdag. Ik heb wel bijwerkingen, mijn libido is compleet weg en ook het 'hoogtepunt' lukt mij niet meer, maar voor mij wegen er zoveel voordelen tegenover, dat ik dit accepteer. Mocht je al langer twijfelen, dan zou ik het je zeker aanraden om te beginnen! Soms heb je even een steuntje in de rug nodig, het haalt echt even de scherpe randen er vanaf.

Escitalopram

16-09-2021 | Man | 28
escitalopram
Late ADHD diagnose en door onwetendheid door initieel slechte opvolging ongezonde afhankelijkheid en veel te hoge dosis van rilatine. Helemaal uitgeput, klierkoorts gekregen en om de haverklap ziek. Mezelf helemaal verloren en daardoor de vriendin van men leven verloren. Zware depressie gekregen en onuitstaanbaar paniekaanvallen, hysterische woedeaanvallen en hypochondrie[lees meer...]. In het begin nogal averechts effect door AD. Als eenmaal goed begon te werken werd leven en gaan werken terug haalbaar. Neemt alle pijn zeker niet weg maar geeft me de mogelijkheid mijn leven terug op te bouwen en me gezonder te voelen.

13-09-2021 | Vrouw | 43
citalopram
Ik slik nu 6 maanden citolapram. Door een 2de burn-out kreeg ik angst, paniek en hyperventilatie aanvallen en nog veel meer lichamelijke klachten. Mijn lijf was helemaal van slag, totaal geen energie. Voor mijn burn-out had ik hier nooit last van. Maar door de angstaanvallen was het niet mogelijk om goed te herstellen. Koste heel veel energie. Na 1,5 burn-out toch gekozen[lees meer...] voor citalopram en daar ben ik nu zo blij mee. Ik begon met eerst 2 dagen 5 mg. Hier kreeg ik veel hoofdpijn van, daarna naar 10 mg, 2 weken. Deze 2 weken waren het zwaarst. Alle klachten werden versterkt, niet de hele dag, maar het kwam in golven. Deze 2 weken waren niet fijn. Ook kreeg ik kleine schokjes, wat je bij slapende kinderen wel eens ziet, als ze net in slaap vallen. Na 2 weken naar 20 mg gegaan, ik kreeg hier geen bijwerkingen van, de bijwerkingen namen zelfs af. Na 4 weken was ik al minder angstig en was het weer mogelijk om energie op te bouwen. De bijwerkingen waren ook na 4 weken over of soms nog heel even licht voelbaar. Ik voel me nu energieker en fitter, de onrust is uit mijn lijf. Uiteraard moet ik nog steeds oppassen en rustig aan doen, maar wat ben ik blij dat ik heb doorgezet. De pieken van de angst zijn gedempt. Ik heb 3 verschillende merken Gehad, de verzekering kiest blijkbaar de goedkoopste uit, maar dat maakt voor de werking gelukkig niets uit. Het is precies hetzelfde pilletje. Nu geen last meer van bijwerkingen en mijn klachten zijn allemaal verdwenen of heel erg afgenomen. Ik heb steeds meer energie. Ook ben ik wat mens betreft niets veranderd, nog net zo vrolijk als altijd. Het enige wat ik af en toe nog heb zijn onrustige benen vlak voordat ik ga slapen, een aanval van 10 minuten, maar hier was ik altijd al wel gevoelig voor. Ik loop nu ook ineens veel meer omdat ik ook meer energie heb, maar mijn benen zijn dat denk ik niet meer gewend en nog gauw vermoeid. Dus ik weet ook niet of het door de medicatie komt. Overigens prima mee te leven als dit het is. Wat mij betreft blijf ik het middel altijd slikken als het zo blijft. Ik kan weer functioneren en genieten van de dag. Ik schrijf mijn ervaring, omdat ik zelf heel bang was om antidepressiva te slikken en ik toen heel veel heb gehad aan de ervaringen van anderen.

09-09-2021 | Vrouw | 55
citalopram
Ik slik al 10. Jaar Citalopram. Begonnen met 10 mg en opgebouwd naar 40mg. Ik had hele erge angstklachten, paniekaanvallen en raakte daardoor in een depressie. Met deze medicijnen functioneer ik al 10 jaar normaal. Ooit afgebouwd naar 20 mg maar toen kreeg ik na een half jaarwedde klachten en toen eeer opgebouwd naar 40 mg. Echter, op dit moment heb ik ondanks dat het a[lees meer...]l jaren goed gaat sinds een week weer lichte paniek en stressklachten. Hoe kan dit nu terwijl ik medicijnen gebruik? Maak me daar echt zorgen over. Kan iemand mij daar iets over vertellen?

09-09-2021 | Vrouw | 49
citalopram
Het werkte niet meer de citalopram omdat het maar tot 40 mg gaat. Ik heb meer nodig of een ander soort antidepressia

09-09-2021 | Vrouw | 49
sertraline
Ik heb sinds vier maanden een burnout/depressie en ik heb eerst afgebouwd citalopram 40 mg en 2 augustus begonnen met 50 mg sertraline na drie weken geen resultaat. Verhoogd in 10 dagen naar 150 mg. Vanaf vorige week donderdag 150 mg en de dag erna veel angsten en depressief, hoofdpijn en misselijk en onrust. Hoofdpijn en misselijk is wel weg maar de andere zijn er nog. Om[lees meer...] gek van te worden vooral die nare gedachten. Heeft iemand hier ervaring mee

Zoloft

09-09-2021 | Vrouw | 16
Dwangstoornis
voor mij werkte dit niet, heel veel gewichtstoename

Prozac

09-09-2021 | Vrouw | 16
Dwangstoornis
+angststoornis+ sociale fobie+ depressie. Ik had 1 jaar lang sertraline maar dat ging helemaal verkeerd ik kwam 20 kg aan en hield veel vocht vast, bij dit heb ik dat helemaal niet. Het werkt goed, nou ja in het begin beter het begint nu wel iets minder te worden omdat ik al maanden op dezelfde hoeveelheid zit. Maar het werkt wel.

08-09-2021 | Vrouw | 43
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Eerst Escitaloprám gebruikt, na bijwerking aanmaak prolactine, overgestapt naar Sertraline. Ik was emotioneel verdoofd, was mezelf niet meer. Effectiviteit: nul. De bijwerkingen zijn te zwaar. Vooral nu na 10 dagen gestopt te zijn is het puur lijden door ontwenningsverschijnselen. Duizelig, lage bloeddruk, hartkloppingen, zware krampen in onderbuik, flatulentie en constipa[lees meer...]tie, maagklachten, overal spierpijn en nog steeds aanmaak prolactine, doch minder. Snel geagiteerd en gespannen. Nooit meer SSRI's!

Escitalopram

07-09-2021 | Vrouw | 28
escitalopram
Aug 2020 gediagnosticeerd met paniekstoornis en burnout. Cognitieve gedragstherapie gehad, maar in dec 2020 nog steeds veel angsten, snel van slag, kwetsbaar. Toen begonnen met 10 mg. Deed na een week al wonderen. Ik had geen paniekaanvallen meer en voelde me stukken rustiger. In feb 2021 naar 15 mg gegaan om helemaal geen angst meer te hebben. Sindsdien tot heden geen pan[lees meer...]iek en angst meer. Ook veel stabieler qua emoties. Lijk de wereld meer aan te kunnen. Kan ook weer fulltime werken en mijn leven leiden. Bijwerkingen: ‘s nachts veel zweten, lager libido.i Ik voel me heel fijn nu!

07-09-2021 | Man | 44
sertraline
Er een jaar over doen om er vanaf te komen. Sertraline reduceert je emoties (denken, voelen en handelen) tot een fractie van wie je bent. (Red. mijnmedicijn.nl: tekst ingekort tot persoonlijke ervaring)

04-09-2021 | Man | 44

04-09-2021 | Vrouw | 35
Psychische klachten
Ik nam Brintellix gedurende een aantal maanden om beter om te gaan met mijn borderline angsten (laag zelfbeeld, heftige verlatingsangst). Ik voelde na 24h al een verschil, al was ik de eerste weken erg misselijk. Ik heb geen bijwerkingen als ik brintellix tijdens de maaltijd neem. Ik had het gevoel dat de werking (op angst) toch vooral de eerste weken was, mss een placebo [lees meer...]effect? Heftige angstaanvallen voel ik nog steeds, maar zijn dankzij intensieve psychotherapie gefocust op borderline, alsook "tapping" erg verminderd in intensiteit na een halfjaar. Ik zal nu Brintellix afbouwen, en Xanax nemen voor mijn periodieke angstaanvallen.

04-09-2021 | Vrouw | 30
citalopram
2 weken geleden begonnen met 10 mg citalopram aurobindo. Bijwerkingen vielen mij erg mee vergeleken met paroxetine wat ik jaren geleden heb geprobeerd. Nu na 2 weken gaan verhogen naar 20 mg, helaas krijg ik meteen een andere fabrikant namelijk sandoz, dit ervaar ik wel als vervelend maar gelukkig geen verdere bijwerkingen ervaren tot nu toe. Ik verneem nog geen verbete[lees meer...]ring maar hopelijk komt dat snel.

03-09-2021 | Vrouw | 40
citalopram
Sinds een jaar gestart met Citalopram. Begonnen aan een dosis van 5mg gedurende enkele weken,vervolgens naar 10 mg opgebouwd en 3 maanden aangehouden,om vervolgens nogmaals op te hogen naar 15mg. Deze dosering leek perfect aan te slaan.Helaas na 6 maand gebruik kreeg ik uit het niets een zeer zware paniekaanval,en sindsdien aanhoudende hyperventilatie. Het lijkt wel of[lees meer...] dit middel de eerste weken/maanden goed werkt,en daarna zijn werking verminderd. Heeft nog iemand hier ervaring mee? Heeft het ophogen van de dosering nog zin in zo'n geval?

Fluoxetine

31-08-2021 | Vrouw | 37
fluoxetine
Ik had paniekaanvallen ervaren en wist me geen raad. In plaats van een goed gesprek kreeg ik van de huisarts pillen ook zonder hulp. Met het idee dat m’n angst en paniek gevoelens zouden verbeteren. Maar werd het tegendeel. Ik wil echt IEDEREEN afraden om ook maar aan pillen te beginnen. Depressie, angst, burn-out… het zijn labels voor mensen die ongelukkig zijn over hun s[lees meer...]ituatie, iets anders willen dan dat ze nu willen of doen, maar met een overtuiging leven dat iets niet kan, niet mag, ze niet goed genoeg zijn en ga zo maar door. Het zijn de innerlijke kindjes die hunkeren naar de liefde die ze niet hebben gekregen toen ze klein waren. Als een pil daarvoor het antwoord is in onze maatschappij dan is er iets fundamenteels mis. Want uiteindelijk draait het er om dat iemand zich niet gehoord, gevoeld of begrepen wordt. En dat doet pijn. Afsluiten en de pijn dan in je eentje dragen, niet weten waar je terecht kan voor echt een goed gesprek zonder label of indicatie waarmee je A. een persoon in een hokje plaatst en B. de persoon in gedachten zich met dat label en indicatie gaat identificeren met het bijbehorende gedrag. Want je wordt wat je denkt. Dus als iemand zegt dat je depressief bent dan wordt je dat. Ook als je het zelf denkt. De westerse wereld is maar fucked up en erop gericht om iemand maar zo snel mogelijk weer in het systeem te krijgen. Een systeem waar die persoon juist ziek van is geworden. Dus ga naar die kern van het probleem, geef geen pillen, maar een schouder om op te huilen en HEEL VEEL LIEFDE. AMEN.

Fluoxetine

29-08-2021 | Vrouw | 31
fluoxetine
Na lang wikken en wegen toch besloten om over te gaan op medicatie. Drie jaar geleden belande ik in een burnout waarna ik een angststoornis ontwikkelde. Ik heb heel lang (te lang) moeilijk gedaan over medicatie. Ik had namelijk ook angst voor medicatie.. maar ik merkte dat de angsten teveel invloed op mijn leven hadden. Zo kon ik bijvoorbeeld niet meer autorijden een had i[lees meer...]k de spanningsboog van een kleuter. Ik heb besloten het een kans te geven. Het begin vond ik eerlijk gezegd best pittig. M'n angsten namen toe en ik was heel erg moe. Ik heb de medicatie verplaatst naar de avond. Dat ging iets beter qua moeheid. De eerste 3 weken hadden dagen waarop ik het echt heel zwaar had, maar daarna merkte ik dat ik relaxter begon te worden. In overleg met de psychiater opgehoogd van 20 mg naar 30 mg. Weer een paar moeilijke dagen, maar daarna is mijn leven zoveel fijner geworden. Ik ben energieker, val af (door meer rust in m'n hoofd), ben opgewekter, helderder, nagenoeg niet meer angstig en gewoon een stuk gelukkiger en meer mezelf. Ik plaats dit bericht voor mensen die misschien nog twijfelen of het eng vinden om medicatie in te nemen. Mijn ervaring is ondanks de moeilijke start positief. Soms hebben de hersenen ondersteuning nodig om weer goed te kunnen functioneren. Je gaat iemand met een gebroken been ook niet vragen het eerst even zonder gips te proberen. Ik hoop dat jij je ook snel beter zult voelen

29-08-2021 | Vrouw | 60
citalopram
Eerst citalopram va het merk CF toen van het merk Sandos en nu de verzekering dit niet meer vergoed het merk Milan heeft iemand hier verschil in qua werking

29-08-2021 | Vrouw | 33
vortioxetine
Ik ben 2,5 week geleden gestart met 5 mg Brintellix. Ik had ongeveer twee weken last van meer angst en onrust. Op dag 16 kreeg ik opeens meer last van de depressie, heel passief en lamlendig. Na overleg met de psychiater toen opgehoogd naar 10 mg, dit gebruik ik nu 3 dagen. De eerste dag was ik heel blij en rustig, gister wat meer gespannen en vandaag ronduit angstig en o[lees meer...]nrustig. Ik weet dat dit er bij kan horen, maar ik vind de toename van psychische klachten wel pittig. Ik zal hier nog eens terugkomen voor het vervolg.

22-08-2021 | Vrouw | 58
paroxetine
Medicatie helpt prima voor mijn angst. Eerste 4 weken heel ziek geweest. Na 3 weken kreeg ik piepen in m’n oren. Naar de dokter geweest. Even afwachten. Nu naar 6 maanden nog steeds piepen. Soms hard en dan weer zachter. Hopelijk gaat t over want verder voel ik me prima met deze medicatie!

21-08-2021 | Man | 40
sertraline
Ik wou even mijn verhaal delen om mensen een riem onder het hart te steken, ik ben 2 jaar geleden in een diepe mentale put gevallen door chronische stress en overbelasting, alles geprobeerd.. yoga, sport, ontspanning, maar niks hielp mij erdoor en dan moet je jezelf niets gaan verwijten, en beseffen dat dit het enigste is die je nog kan helpen, en het is zeker geen cadeau [lees meer...]ook.. de eerste weken zijn heftiger nog dan dat het al was maar dan gaat de mist zachtjes over. Ik ben nu 5 maand verder en voel me prima, eerst 3 maanden 50 mg en nu al 2 maanden op 25mg. Ik ben terug mezelf geworden, ik kon niet meer onthouden of rekenen, verlangde nog enkel naar de avond toen ik met rust werd gelaten.. Dit medicijn heeft mij ongelooflijk geholpen en ik ben er zeer dankbaar voor.. en mij niet alleen, mijn gezin kan nu ook herademen..

18-08-2021 | Vrouw | 53
sertraline
Na drie weken 25 mg opgehoogd naar 50 mg. Nu na een week zijn de bijwerkingen zo ernstig dat ik overweeg om te stoppen. Het is niet te doen. Paniekaanvallen komen een hele dag continue. Ben er doodop van. 3 x 10 mg helpt ook helemaal niet genoeg. Slapen gaat heel slecht, krijg geen eten meer naar binnen en continue gespannen, beverig en trillerig. Enorm hoge hartslag cons[lees meer...]tant. Ik ga morgen praten met de huisarts. Ik had echt gehoopt om van mijn angst en paniek af te komen. Maar dit is gewoon een hel!!

18-08-2021 | Vrouw | 60
paroxetine
20 mg heeft mij 10 jaar geholpen daarna niet meer. Verhoogd naar 30 mg. Als ik gestrest ben van werk komt de depressie weer terug.

15-08-2021 | Man | 21
citalopram
Na 1 dag citalopram meteen gestopt. Kreeg erg last van maag-darm klachten die ervoor zorge dat er bloed bij mijn ontlasting kwam. Ook werd ik heel erg slapeloos van dit medicijn. Op de lange termijn weet ik niet wat het doet dus daar kan ik geen mening over hebben.

14-08-2021 | Vrouw | 38
sertraline
Met verbazing lees ik hoeveel mensen bepaalde klachten als angst en paniekaanvallen zeggen dat ze PTSS hebben. PTSS behelst vele malen meer dan angst en paniekaanvallen, PTSS is een getraumatiseerde ziekte veroorzaakt door vaak vroegkinderlijke misbruik en verwaarlozing/mishandeling en sommige veteranen en politieagenten krijgen een PTSS. Een angst en paniek stoornis[lees meer...] of soortgelijke klachten hebben door een eenmalige nare gebeurtenis is geen PTSS.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (5498)
Anticonceptie - overig (4025)
Cholesterol (3005)
Depressie - antidepressiva overig (2851)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2521)
Pijn - morfine-achtigen (2317)
ADHD - psychostimulantia (2246)
Pijn (2093)
Verslavingsziekten (2075)
Bloeddruk - betablokkers (1761)
Maagzuur - protonpompremmers (1641)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1581)
Anticonceptie - eenfase (1459)
Angststoornissen (1300)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1250)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1220)
Depressie - antidepressiva TCA (1102)
Antibiotica - urineweginfectie (1049)