ISO 27001

ervaringen per categorie

Depressie - antidepressiva SSRI

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Depressie - antidepressiva SSRI

08-12-2018

Paroxetine (paroxetine)

begon met 20mg per dag 2 weken ziek geweest toch door gezet, in de jaren dossering verhoogd nu 4 jaar 60 mg perdag o de symptomen van me Borderline wat te minimaliseren ben al jaren tevreden over deze medicijnen
08-12-2018

Escitalopram (escitalopram)

Al jaren last van een gegeneraliseerde angststoornis, paniekaanvallen die komen en gaan en depressieve periodes. Hiervoor al meerdere jaren cognitieve gedragstherapie gehad, dit hielp redelijk om beter met de angst om te leren gaan, maar de klachten bleven aanwezig. Door een gebeurtenis kwam ik echter weer in een dal terecht, wat ervoor zorgde dat ik niet meer kon function[lees meer...]eren. Angst en paniek speelden heel erg op en enorm last van depressieve gevoelens. Gezien de klachten elke keer recidiveerden in overleg met huisarts en psycholoog besloten toch te gaan starten met escitalopram 10 mg. Dit was mij al jaren geleden aangeraden, maar ik wilde dit destijds absoluut niet. Besloten dit medicijn toch een kans te geven en wat ben ik blij dat ik dit gedaan heb. De bijwerkingen waren wel vervelend; misselijkheid, geen eetlust, toename van angst- en depressieve klachten. Deze bijwerkingen verdwenen ongeveer na 1-2 weken. Tevens kampte ik met extreme slapeloosheid. Ik ben daarom de medicatie in de ochtend gaan slikken, maar dit had aanvankelijk geen effect. Heb de eerste twee weken nauwelijks geslapen, tevens veel last van bizarre dromen / nachtmerries. Na 4 weken kwam hier langzaam verbetering in en na 6 weken sliep ik voor mij doen weer normaal. Op dit moment heb ik nagenoeg geen bijwerkingen, misschien ben ik sneller vermoeid, maar dit heb ik altijd al gehad. De escitalopram drukt als het ware mijn angst- en downgevoelens naar de achtergrond. Ik kan beter relativeren, ben minder gespannen en de chaos in mijn hoofd aan negatieve gedachten en angsten over de toekomst is enorm verminderd. Enorm blij dat ik dus begonnen ben!

Citalopram (citalopram)

Na 18 jaar paroxetine te hebben geslikt over gegaan op een andere antidepressiva Dit omdat de werking niet veel meer deed Nu sinds een week begonnen met 10 Mg citalopran Vreselijke bijwerkingen in de vorm van angst en depressie.

Citalopram (citalopram)

Ik heb het middel voorgeschreven gekregen in mijn depressie. De bijwerkingen zijn in het begin van die middel absurd. Ik had last van wanen zag en hoorde dingen die er niet waren. Ook een verschrikkelijke buikpijn . Zélf wilde ik toen stoppen maar op advies van de specialist doorgegaan. En idd waren de bijwerkingen later weg. Het enorme voordeel bij dit middel is dat het[lees meer...] mijn stemmingen laag houd. Heb geen extreme uitbarstingen meer. Daarnaast zijn mijn sterke emoties verminderd. Helaas ben ik wel heel vlak geworden. Lijk mij nergens meer om te interesseren. Niks doet er meer toe. Zo voel ik mij soms wel eens een robot.

Sertraline (sertraline)

Alhoewel Sertraline mij toch wel heeft geholpen om mijn pieken van onrust en neerslachtigheid af te vlakken. Had ik hier misschien vroeger mee moeten stoppen. Ik ben nooit zo toegenomen in gewicht dan tijdens te behandeling. hierdoor heb ik striemen (huid littekens) ontwikkeld ter hoogte van mijn bibs. Als muzikant had ik geen verbinding meer met mijn instrument en was[lees meer...] onmogelijk om de muziek nog aan te voelen. Sociale interacties konden mij niet meer boeien. Een hele goede grap leek voor mij zeer stom. Ik voelde er niks meer bij. In het uitgaansleven had ik amper nog verbinding met mensen en kon ik niet meer het andere geslacht aantrekken. Het libido zakte maar bij toch seksuele contacten kon ik na een veel langere opwarming toch een erectie krijgen die harder was dan zonder medicatie. Die deed echter meestal veel pijn. De ejaculatie werd door de medicatie uitgesteld waardoor ik met veel moeite nog kon klaarkomen.
05-12-2018

Escitalopram (escitalopram)

Ik gebruik het medicijn na herhaaldelijke episodes van angst. Deze angstgevoelens worden bij mij gecreeerd door overprikkelikking bii autisme. De eerste 2 weken was ik vreselijk bang, huilde aan 1 stuk en dacht dat het nooit meer goed zou komen met mij. Maar door de juiste begeleiding, lieve mensen om mij heen en de Escitalopram ben ik nu helemaal oké. Vooralsnog geen b[lees meer...]ijwerkingen, maar heb net als een eerdere ervaringsdeskundige onverklaarbare hoofdpijn / nekpijn.
03-12-2018

Fluoxetine (fluoxetine)

Na 14 jaar depressief te zijn uiteindelijk besloten om met anti-depressiva te starten. Na diverse SSRI's uitgeprobeerd te hebben bleek Prozac, voor mij, het middel zonder bijwerkingen en zeer effectief. Ik ben 3 keer (ongeveer een jaar) gestopt geweest maar de depressie kwam altijd weer terug. Besloten het maar de rest van mijn leven te slikken. Helaas merk ik wel dat de [lees meer...]werking minder is dan in het begin.
30-11-2018

Chronische depressie

29-11-2018

Lexapro (escitalopram)

In 2016 ben ik begonnen met de originele lexapro. Eerst voorzichtig opgebouwd van 5 naar 20mg. Daar 6 weken over gedaan. Eerst 5mg 2 weken toen 1 week 10mg daarna 15mg voor 2 weken en toen 20mg. De arts vertelde mij dat je dit medicijn niet moest vergeten en nooit extra moest innemen. De eerste 2 wkn werdt de angst veel erger, maar dat zei de arts tegen mij maar na de 2 we[lees meer...]ken was het een verademing. Helaas een jaartje ltr maar voorzichtig terug naar 5 mg vanwege erectie probleem. Bij de 5 was dit voorbij maar de angst kwam weer terug. Terug naar de dokter en rade mij aan terug naar 15 te gaan. Dus 1 week 10 en toen 15mg. Daar zit ik nu nog steeds aan, maar helaas de erectie probleem is gebleven. Dus ik heb er nog een pil bij om toch een erectie te krijgen. En heb daar geen spijt van. Je erectie met deze pil is uitstekend. Maar voor iedereen zijn bijwerkingen verschillend. Maar ik raad u aan om rustig op te bouwen met deze pillen. En vraag naar de originele Lexapro. De goedkopere zijn niet zo goed als de originele.
28-11-2018

Seroxat (paroxetine)

ik gebruik ze al van 2001 heb verschillende keren geprobeerd af te bouwen de laatste keer in2017 heel langzaammet begeleiding van de huisarts ging 10 maanden goed toen ging het fout moest direkt terug naar 30 mg 10 dagen later was ik weer in orde
27-11-2018

Vermoeidheid

26-11-2018

Agorafobie

Hallo, ik gebruik sinds 9 oktober Ecitalopram 10mg, in het verleden ook gebruikt, deze zomer afgebouwd en sinds oktober terug angstig geworden omwille ik een nacht weer niet kon slapen en bleef maar angstig ervan dus dokter zei dat ik terug moest beginnen met 10mg maar sinds kort ben ik omhoog gegaan naar 15mg... nu neem ik vier dagen 15mg en vndg kreeg ik precies weer een[lees meer...] lichte angst, is dat normaal dat dat nu gebeurd of zit het gewoon tussen me oren.. ? Iemand ervaring met verhoging en de eventuele bijwerkingen? Of zijn die er niet?
26-11-2018

Fluvoxamine (fluvoxamine)

Depressie en angsten. Jaren lang. Is minder nu. Bijwerking is dat ik dikker ben geworden. Mogelijk door passieve houding mede door medicatie. Overall redelijk tevreden want de ernstige dalen en suïcidale momenten zijn zterk verminderd en daarmee draaglijk. Maar dysthymia blijft. Zal ook niet verholpen worden.
21-11-2018

Posttraumatische stressstoornis (PTSS)

Lijdt helaas aan de beroepsziekte PTSS en na flink wat sessies bij een psycholoog kwamen we op een dood spoor. Zij adviseerde om ssri's te gaan gebruiken om mij van de volgende klachten af te helpen: Slapeloosheid, nachtzweten, herbelevingen, angsten, schrikkerig, emotioneel, kort voor de kar en sporadisch een gevoel van...ik neem afscheid. Huisarts heeft het voorgeschreve[lees meer...]n en ik merkte letterlijk na twee weken verbetering. Slapen gaat iets beter maar is nog niet overtuigend. Ik voel me wel een stuk rustiger want het gejaagde in mijn lichaam is weg. Nu is het tijd om door te stappen naar 100mg. Niet van Sansoz maar van Aurobindo. Niet gevraagd om een ander merk, maar kennelijk vind de apotheek dit prima. We wachten af.. Oja, voor de mannen!! libido is minder dan 0
20-11-2018

Stress

-beter slapen...echter overdag opstartproblemen s' avonds vermoeidheid
20-11-2018

Fluoxetine (fluoxetine)

Na een vreselijke opbouw periode van het merk Mylan ben ik overgegaan naar Fluoxetine, maar dan specifiek van de maker Actavis wat nu Aurobindo is. Ook al schijnt dit een niet zo 'moderne' zoals ze dit in vaktermen noemen, antidepressiva, zweer ik erbij. Dit is de tweede keer dat ik dit inneem en ik ben nu al 4 jaar stabiel en dat terwijl ik tussendoor een herseninfarc[lees meer...]t heb gehad, NIET gerelateerd aan de medicatie. Apothekers zeggen wel dat het verschil in fabrikant niet uit moet maken want de bestanddelen zijn hetzelfde maar ervaring heeft mij geleerd dat dit wel degelijk uitmaakt. Mijn arts heeft dan ook aangegeven dat ik dit merk alleen maar mag hebben uit medische noodzaak. Dus voel je het anders, dit zit niet in je hoofd. Volg je gevoel en blijf bij 1 merk.

Citalopram (citalopram)

Vanwege hevige depressieve verschijnselen en angst kreeg ik citalopram voorgeschreven. Omdat ik het in het verleden al eens had gebruikt, wist ik van de bijwerkingen in het begin en heb ik het heel rustig opgebouwd. Tevens Oxazepam bijgeslikt om de bijwerkingen wat te verzachten. Desondanks toch nog wel wat last van bijwerkingen, maar inmiddels ben ik een paar weken verder[lees meer...] en begin ik me een ander mens te voelen. ‘s Ochtends is het nog even lastig om op te starten, maar... Ik functioneer weer! Ik ben erg blij dat dit middel er is.

Paroxetine (paroxetine)

Voor mij was het een rotmiddel, ik baal dat ik het tien jaar lang heb geslikt! Het hield depressies niet tegen. De bijwerkingen waren wel erg vervelend. Zo kon ik bijvoorbeeld geen orgasme meer bereiken. Nog vervelender was dat ik elke ochtend wakker werd met het gevoel alsof ik een flinke kater had. Ik had 's nachts heel onrustige/ nare dromen en zweette mijn bed kledder[lees meer...]nad (echt kleddernat, niet gewoon vochtig!) Afbouwen was heel, heel moeilijk. Ik wist eerst niet dat depressieve gevoelens deel konden uitmaken van de onttrekkingsverschijnselen, waardoor ik een aantal afbouwpogingen gestaakt heb (zonde!) Dit zijn de onttrekkingsverschijnselen die ik kreeg tijdens (langzaam) afbouwen: Suïcidale gedachten (die had ik daarvoor niet), zweten, misselijk, tintelingen, hoofdpijn, 'electrisch' gevoel in hoofd... Bij elk stapje terug kreeg ik dit en deze klachten hielden een paar dagen tot twee weken aan. Gelukkig heb ik doorgezet en ben ik van die troep af.

Paroxetine (paroxetine)

Gestart met Paroxetine om een angststoornis met paniekaanvallen te beteugelen. Daar heeft het erg goed voor gewerkt. Wel veel last gehad van bijwerkingen in de beginperiode. Onlangs heb ik moet afbouwen en stoppen om over te gaan op een ander medicijn en dat was echt vreselijk. Afbouwen van dit middel is een ramp, ik ben ongelooflijk suïcidaal geworden, agressief ook.
18-11-2018

Fevarin (fluvoxamine)

Hielp zeer lange tijd goed tegen depressie, angsten sociale vooral, bij presenteren etc, wist toen nog niet van mijn autisme. Hielp mij noaal te functioneren. Gebruikt tijdens zwangerschap maar wel dosering toen tijdelijk zo ver mogelijk verlaagd
17-11-2018

Brintellix (vortioxetine)

al ruime tijd last van paniek aanvallen, dit vrij nieuwe medicijn gekregen.. nu, nergens meer last van. rustig in mijn hoofd, durf meer op sociaal nivo en sta positiever in het leven. ik ervaar het als een demper, ben een vrij gevoelig persoon.. veel last van prikkels etc wat mij betreft, een prima oplossing
17-11-2018

Citalopram (citalopram)

Na een periode van 6 maanden slapeloosheid en daarover piekeren toch maar begonnen met citalopram. Het middel deed eigenlijk niet zoveel. Het piekeren werd misschien iets minder maar of dat nou placebo of "echt" was weet ik niet zo goed. Ik sliep er nog slechter van en had continu een gevoel alsof ik een kilo zoute popcorn had gegeten (druk op de bloedvaten ofzo). Verde[lees meer...]r geen gekke bijwerkingen behalve de eerste avond na de 20mg. Toen was ik extreem ontspannen en euforisch. 's avonds mediteer ik altijd en ik kon die avond zonder moeite 20 minuten mijn aandacht bij de ademhaling houden terwijl ik normaal gesproken na een halve minuut afdwaal naar allerlei andere gedachten. Ik vond dit heel bijzonder en werd er een beetje wantrouwig van. Nooit cocaine gehad maar ik vermoed dat dit dat gevoel een beetje was. Na een slapeloze nacht verdween het weer. Dus eigenlijk heeft het medicijn 1 avond van de 6 weken echt gewerkt. Ik heb het nu dus 6 weken gebruikt en ben sinds maandag gestopt. Merkt dat ik nu weer subtiele dingen opmerk (zoals wind bij een openslaande kamerdeur) en in de auto weer aan het zingen bent. Kortom: dit medicijn heeft mij niet gebracht wat ik wilde en ik ga nu verder met therapie en meditatie. Ik wens iedereen heel veel succes in de zoektocht naar rust, geluk et cetera!!!
16-11-2018

Lexapro (escitalopram)
Overspannen/burn-out

Sinds 5 weken gebruik ik Escitalopram (huismerk apotheek) ivm spanningsklachten, piekeren en somberheid. In combinatie met quetiapine tegen slapeloosheid. De eerste 2 weken waren niet zo fijn, piekeren was zwaar en ik had last van ochtendmisselijkheid. Na 2 a 3 weken begon ik effect te merken. Het is minder zwaar in mijn hoofd, ik krijg meer energie en mijn stemming wordt [lees meer...]beter. Ik heb wel terugval en de ene dag is de andere niet dus de klachten zijn niet meteen compleet over. Heeft ook tijd nodig. Overigens let ik wel op een regelmatig slaapritme, gezond eten, nauwelijks alcohol en veel bewegen, iedere dag maak ik een wandeling door het bos. Ik heb het eerst zelf proberen op te lossen maar aangezien de overspannenheid terugkwam na een jaar toch gekozen voor medicatie om er bovenop te komen.
15-11-2018

Escitalopram (escitalopram)

Burn-out , chronische hyperventilatie. Door deze medicatie kan ik terug functioneren in een proffesionele omgeving.
15-11-2018

Fluoxetine (fluoxetine)

Na 20 jaar gestopt met fluoxetine, ik dacht alles wel Op de rit te hebben. Helaas na een half jaar zonder fluoxetie een gigantische terugval! Nu weer begonnen met fluoxetine. Man man, wat ga je de eerste weken toch door een hel! Gelukkig krijg ik nu ook xanax om de extra paniekaanvallen op te kunnen vangen.
14-11-2018

Citalopram (citalopram)

Na een heftige periode kreeg ik een burn-out. Na een aantal maanden zakte ik weg in een depressie ondanks dat ik therapie had. Ik dacht dat ik er zelf wel uit kon komen zonder medicatie. Ik durfde en wilde niet aan de medicijnen vanwege eerdere ervaring met AD jaren geleden. Uiteindelijk was ik het vechten moe en kwam geen stap verder. Raakte zelfs dieper in een “zwart[lees meer...] gat”. Toch maar aan de AD. De eerste 3 maanden heb ik 15 Mg escitalopram geslikt maar deze hadden weinig effect en de dosis verhogen mocht niet. Ik was ontzettend teleurgesteld. Toen ben ik overgestapt naar 20 mg Citalopram en na 3 weken opgebouwd naar 40 mg. Ben nu 8 weken verder en zo blij dat ik toch de keuze heb gemaakt om AD te nemen. Ik heb weer zin in het leven en zie weer een toekomst waaraan ik kan werken. De bijwerkingen vielen achteraf mee, ik ervaarde ze als vervelend maar niet heel heftig. Ik was onrustig en had een opgejaagd gevoel. Kreeg hiervoor oxazepam en ben deze nu aan het afbouwen. Bij de opstart zag ik ook wazig en had last van obstipatie. Ik hoop dat mijn verhaal iemand kan helpen die het ook moeilijk vindt om de keus te maken om met AD te starten.
13-11-2018

Sertraline (sertraline)

Ik ben na jaren kwakkelen en laatste jaar structureel oxazepamgebruik na aandringen overstag gegaan. En het heeft mij gered! Ik zit al op een minimale inname van oxazepam en afbouwen gaat redelijk makkelijk. Ik voel me wel wat moe en veel gapen maar verder voel ik me sinds jaren weer een beetje mezelf! Ik ben heel blij met dit medicijn en alle horrorscenario’s die ik in mi[lees meer...]jn hoofd had zijn niet uitgekomen.
11-11-2018

Overspannen/burn-out

In mijn 2e burn-out kwam ik in een depressie. Gestart met sertraline 50mg per dag. Voelt geweldig. Stimulans positieve gevoelens. Ik ben vergeetachtiger maar dit is te wijten aan de 2e burn-out. Ik heb gewichtstoename van 20%. Geprobeerd te stoppen. Dat was verschrikkelijk. Libido is 0.
08-11-2018

Premenstrueel syndroom (PMS)

Dit medicament is mijn lifesaver. Ik heb (zonder fluox) last van ernstige opvliegendheid vanaf mijn eisprong tot net na MS. Dankzij fluoxetine vlieg ik niet meer uit en ben ik veel rustiger. Heb het 2j genomen, ben dan gestopt omdat nieuwe psych het 'vergif' vond. Nu een jaar zonder, en beslist om terug te beginnen. Nu nog geen week bezig en ik heb mijn geduld niet 1x[lees meer...] verloren.. ❤😍
07-11-2018

Escitalopram (escitalopram)

Zeer effectief medicijn tegen paniek klachten. Dit medicijn kan weliswaar zorgen voor vermoeitheidsklachten en een aantal andere bijwerkingen zoals hoofdpijn en misselijkheid (vooral in het begin). Maar dit moet dan maar voor lief worden genomen.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (4440)
Anticonceptie - overig (3298)
Cholesterol (2606)
Depressie - antidepressiva overig (2402)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2023)
Pijn - morfine-achtigen (1963)
Pijn (1786)
Verslavingsziekten (1680)
ADHD - psychostimulantia (1660)
Bloeddruk - betablokkers (1511)
Maagzuur - protonpompremmers (1455)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1412)
Anticonceptie - eenfase (1232)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1007)
Angststoornissen (996)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (948)
Depressie - antidepressiva TCA (923)
Antibiotica - penicillines breedspectrum (880)

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!