categorie

Depressie - antidepressiva SSRI

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Depressie - antidepressiva SSRI

Seroxat

21-09-2022 | Vrouw | 72
paroxetine
Slik deze medicatie al zo’n 25 jaar. Helpt heel goed. Ben wel 10 kilo aangekomen, die ik er niet af krijg, maar ach. Vervelender: Nauwelijks nog sexuele lustgevoelens en geen orgasmes meer. Geprobeerd langzaam af te bouwen maar kreeg zoefzoef scheuten door mijn hoofd, eng! Liever weer gewoon gelukkig mét medicatie. Kreeg op een gegeven moment paroxetine, want seroxat we[lees meer...]rd niet meer vergoed. Was precies hetzelfde volgens de apotheek-assistente. Prima dan. Maar ik werd slechter en slechter… Heb toen via huisarts weer seroxat voorgeschreven gekregen en ik werd toen weer mijn vrolijke zelf! Ben verhuisd en nieuwe apotheek wilde het alleen verstrekken als ik eerst paroxetine probeerde (protocol of zo). Die wilde ik niet nog eens, dus betaal de seroxat nu zelf.

20-09-2022 | Vrouw | 61
Chronische depressie
Rond 1995 hen ik paroxetine Seroxat gekregen en deze beviel me prima! Later had ik een paar jaar niet gebruikt deze AD, en later weer. Van ander merk eerste 6 weken waren vreselijk, ik kon niet uit bed door alle klachten, niet normaal, met Seroxat was dat niet. Nu ik gebruik ong. 20 jaar lang merk Sandoz en dat gaat goed behalve dat na all die jaren heb ik geen stemmingwis[lees meer...]selingen,maar verder ben ik totaal gevoelloos, moe, heb ik nergens zin in. Ooit gehad andere goedkopere dan Sandoz merken, 1 van hun was als placebo, na 3 dagen trillingen, trillingen, benauwdheid, duizeligheid, stijve nek, maar arts vond dat het onzin is, terwijl andere mensen hadden het zelfde ervaren, nog ander merk tabletten waren niet omhuld waardoor ik kreeg droge poeder in mijn luchtpijp, deed ontzettend pijn, prikte enorm! Toch wil mijn zorgverzekeraar Sandoz niet vergoeden dus ik betal zelf. Ik zou graag willen stoppen, misschien zou ik meer leven krijgen, maar ik ben bang dat ik weer stemwisselingen krijg :( . Ik heb eerder geprobeerd andere AD 4-5 verschillende maar ik had veel bijwerkingen of ze werkte niet.

20-09-2022 | Vrouw | 23
citalopram
Hoi, Hoe gaat het nu met je? Ik ben 14 september gestart. Heb op dit moment geen bijwerkingen. Morgen naar de huisarts om te kijken om te verhogen. Groetjes Dorina

16-09-2022 | Vrouw | 48
citalopram
Tijdens een depressie gestart met citalopram. Opgebouwd van 10 mg naar 20 mg. Eerst even bijwerkingen. Maar nu heel tevreden over het resultaat. 3 maanden later weer volledig aan het werk met veel plezier en voel me relaxed.

16-09-2022 | Vrouw | 22
citalopram
Ik ben net 3 dagen begonnen. Ik heb sinds november 2021 last van angst en paniekaanvallen. Afgelopen woensdag ben ik begonnen ik nam om 08:30 de eerste pil in. Om 10:45 was ik zo misselijk dat ik kokhalzend boven de wc hing. Daarna leek het net alsof ik drugs op had. Droge mond, trillende kaak, hoofdpijn. Helaas zijn dit bijwerkingen die erbij horen. Ik heb even alles stil[lees meer...] gelegd, school en werk en ben bij mijn ouders gaan zitten tot dat de eerste twee weken over zijn. Vaak gaat het dan een stuk beter! Dus ik kan niet wachten totdat de klachten voorbij zijn en ik kan kijken of de medicijnen aanslaan.

15-09-2022 | Vrouw | 25
Buikpijn
Chronische buikklachten door PDS. Het werkte goed, maar ik kreeg ook last van paniekaanvallen, gewichtstoename en verhoogde prikkelgevoeligheid.

15-09-2022 | Man | 23
paroxetine
Na twee jaar verschillende aanhoudende angst- en paniek aanvallen gehad te hebben ben ik begonnen met dit middel. Gelijk met 20mg. Leek de eerste 4 dagen goed te gaan. Voelde me vooral suf maar geen paniek. Na dag 4 werd dit middel voor mij verschrikkelijk. Ik had hele bizarre angsten en kwam hier bijna niet uit. Ook sliep ik s nachts niet. Ook werd ik er erg depressief va[lees meer...]n, wat ik voor de start van paroxetine nooit had. Ook met oxazepam verminderden de bijwerkingen niet. Dit is voor mij duidelijk niet het middel. Nu afgebouwd zonder problemen omdat ik het nog maar kort slikte. Nu overgestapt op citalopram, wat veel meer effect voor mij geeft met minder bijwerkingen.

14-09-2022 | Man | 25
citalopram
Sinds augustus heeft een psychiater me aanbevolen om te switchen van Paroxetine naar Citalopram. Ik had best wat vooruitgang geboekt met mijn angsten maar ze vond dat Citalopram een betere oplossing zou zijn. De eerste weken vielen eigenlijk goed mee qua afbouw, echter zit ik nu in de derde week waarin ik enkel 20mg citalopram neem en ik ervaar continu vervelende maag-darm[lees meer...]klachten. De stoelgang is niet zoals het hoort, ik voel me heel soms misselijk en ook de vertering lijkt niet meer zoals voorheen. Dat werkt natuurlijk ook in op mijn angstklachten, het geeft me haast het gevoel dat ik er nooit meer van zal afgeraken. Heeft iemand hier ook ervaringen mee gehad? Sowieso zal ik het bespreken met mijn dokter maar het lijkt me boeiend om eens te horen of anderen dit ook ervaren.

Brintellix

14-09-2022 | Vrouw | 42
vortioxetine
Psychische klachten
Ik had 7 jaar paroxetine geslikt. Jaar gelden werd ADHD geconstateerd. Ik dacht na 6 mnd mytylfenidaat, ik kan dan wel de paroxetine langzaam afbouwen. 10 mg in 3 mand afgebouwd. Is niet goed gegaan. Angst gevoelens kwamen terug. Psychiater wilde een ander middel Brintellix voorschrijven. Snap ik en ging ermee akkoord. In drie weken tijd naar 15 mg. Eerste twee weken nog g[lees meer...]een effect en wel de bijwerkingen. Derde week leek goed te gaan. Na 5 dgn 15mg ging het mis. Angst, negatieve gedachten, onrust, enorme misselijk, geen eetlust en veel afvallen. Van 15mg naar 20mg gegaan in de hoop dat dat zou werken. Niet dus. Na 3 weken 20mg zijn we nu aan het afbouwen. Ik wil terug naar de paroxetine. Dat heeft bij mijn geholpen en dat heeft mijn gezin en ikzelf nu nodig. Ik vind het afbouwen en zometeen opbouwen wel enorm spannend en een hel qua klachten.

14-09-2022 | Man | 38
citalopram
Na 19 jaar Citalopram nu aan het afbouwen om te stoppen. Ik heb het als een goed middel ervaren tegen angstklachten. Hierbij moet ik wel vermelden dat ik ook periodes heb gehad waarbij ik Oxazepam moest slikken (bijvoorbeeld vakanties etc). Dit waren uitzonderingen. Nu van 40 mg afgebouwd naar 5 en einde maand stoppen.

13-09-2022 | Vrouw | 27
paroxetine
Dit medicijn voorgeschreven gekregen ivm mijn depressie in combinatie met angsten. 3 jaar lang, elke dag 20 MG geslikt. In de eerste weken worden je depressieve klachten erger, dit is heel vervelend maar geleidelijk wordt dit minder. Ik heb zeker effect ervaren van de paroxetine. Nu 3 jaar verder, ben ik begonnen met afbouwen. Van 20 mg naar 10mg. Dit bracht weer depre[lees meer...]ssieve klachten, maar wetende dat dit weg zou gaan, ben ik door gegaan met afbouwen. Verdere klachten waren, duizeligheid bij beweging en moeilijk in slaap komen. Ook dit verdween weer. Hierna kreeg ik de paroxetine in de vloeibare variant. Deze was eerst een tijd niet leverbaar. Daarna in stapjes van 2 MG verlaagd. Dit was goed te doen!! Af en toe een mindere dag, maar ook hier wetende dat dit over gaat. Duizeligheid is er wel geweest. Ik lees altijd veel negatieve verhalen over het gebruik van anti depressiva en het afbouwen. Maar ik ben ervan overtuigd dat dit je uit een diep dal haalt en je daarna zelf weer de kracht hebt om er mee te stoppen!!!!!!!

11-09-2022 | Vrouw | 52
Chronische depressie
Ik kamp al 24 jaar met depressie en kan het niet accepteren. Heb sinds 2 jaar citolopram. Eigenlijk vraag ik me af,hoe moet je je voelen met een anti depressiva? Wat is het e doel van werking? Moet je je er goed mee gaan voelen???? Hiervoor heb ik een andere medicatie gehad fluorexetine. Hier hield ik op een gegeven moment vocht vast en ging niet meer naar de toilet T[lees meer...]oen over gestapt naar Prozac en na leverings problemen naar citalopram

10-09-2022 | Man | 46
escitalopram
Gebruikte eerst ander medicijn. Daar was ik mee gestopt. Na echtscheiding belandde ik in neerwaartse spiraal. Huisarts stelde voor om lexapro te proberen. Dat beviel héél erg goed. Ik kreeg meteen wind in de zeilen en maakte snel grote stappen. Daarom zeer tevreden. Nu na een paar jaar denk ik pas aan afbouwen.

06-09-2022 | Vrouw | 38
Bipolaire stoornis
Hallo medegebruikers... Ik; vrouw van 38. Altijd 73 kilo gewogen, na start 5mg nu 10 mg. Inmiddels 85 kilo. Heftige tremor, niet in staat om auto te rijden, supervergeetachtig vermoeid en "wattig" hoofd. Geen fijn medicijn hoewel mijn stemming iets aan de beterende hand is. Ingezet voor pittige depressie. Na maanden nu pas iets beter te pas. Echter de gewichtstoename ma[lees meer...]akt me weer depressiever. Hiernaast gebruik ik nog lithium. Wordt er doodmoe van met al die bijwerkingen en kan met moeite mijn gezin draaiende houden. Hoop maar op verbetering. Eet gezond en beweeg voldoende, kom toch steeds meer aan. Voor mijn werk moet ik er gewoon goed uitzien, nu durf ik niet eens met mijn kinderen naar het zwembad omdat ik me moddervet voel. Super opgeblazen buik. Afgelopen weekend vroeg iemand mij zelfs of hij me mocht feliciteren met mijn zwangerschap?! Zucht...

05-09-2022 | Vrouw | 35
Psychische klachten
Moeder van 3 jonge kinderen. Altijd bezig, werken in de zorg, huishouden alles. Groot sociaal leven, eigenlijk niks te klagen. En toch, elke dag onrust! Slecht slapen, continu allert, schrikken van kleine geluidjes, uitgeput raken na een bezoekje, vaak smiddags moeten slapen, rood hoofd krijgen als ik in de picture stond, continu gejaagd en adrenaline voelen, overprikkel[lees meer...]d etc. Van de buitenkant niks te zien, van binnen ging ik als een flipperkast tekeer. Reden?? Na tallen boeken, therapieën etc te hebben gelezen/ bezocht (hoogsensitief? Adhd? Add? ) knoop door gehakt en naar de dokter. Aan de medicatie, poeh dan moet ik wel erg diep zijn gezakt.. Toch geprobeerd met steun van de huisarts. Begonnen met 5 mg, langzaam opgebouwd. En mensen, wat ben ik blij!!! Ik ben mezelf weer, na al die jaren!!! Ik heb veel meer energie, kan weer met mensen praten zonder uitgeput te zijn, ik krijg geen rood hoofd meer (wauwwww!!!!), ik ben vrolijk, voel geen adrenaline meer en zit echt goed in mijn vel. Nauwelijks last gehad van bijwerkingen. Wel veel gapen, droge mond en minder emotioneel. In het begin vond ik het gek om te ervaren. Ik raak toch niet afgevlakt? Maar nee, ik besef me nu dat alles veel te veel bij me binnen kwam. Ik ben de beste versie van mezelf geworden! Soms heb ik er nog wel eens een dagje tussen dat ik op de één of andere reden toch weer spanning op voel komen, maar dit kan dan ook weer weg zakken, dit lukte me eerst echt niet. Ik raak ook niet meer in paniek van zo'n dagje want ik weet dat het weer over gaat. Kortom; geweldige medicatie voor mij! Ik hoop dat dit verhaal mensen steunt, die twijfelen eraan te beginnen. Ik maak het ook met zoveel mogelijk mensen bespreekbaar, zodat het taboe rondom "antidepressiva" eindelijk eens wordt doorbroken.

02-09-2022 | Man | 24
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
In het begin veel bijwerkingen gehad. Toename angst (angst voor de angst) en prikkelbaarheid. Ook last van maagklachten. Laatste bijwerking is dat ik erg moest wennen dat mijn focus toe nam en dat je niet alles meer waarneemt door het medicijn. In het begin maakte mij dat angstig maar na een aantal weken nam het effect van het medicijn toe. Het positieve effect is dat ik v[lees meer...]eel minder last heb van prikkels en dat ik me ook beter kan focussen. Daarnaast ook veel minder last van piekeren waardoor ik veel beter slaap. Bijwerkingen zijn vervelend. Maar zet zeker door. Ik heb op dit forum ook vaak gekeken. Maar heb goed volgehouden met resultaat. Het helpt zeker, als je veel last hebt van bijwerkingen, om dit bespreekbaar te maken en om mensen om praktische hulp te vragen. Om de bijwerkingen te verminderen slikte ik 3 maal per dag 10 mg oxazepam. Is nog steeds wel nodig om met eten het medicijn in te nemen. Goed overleggen met je behandelaar of je hem in de ochtend of avond in neemt. Aanrader om dit medicijn te nemen als een PTSS hebt en autisme. Ik heb mijn leven weer terug!

Brintellix

30-08-2022 | Vrouw | 57
vortioxetine
Psychische klachten
Heb sinds de overgang erg last van een kort lontje en gejaagdheid. Nooit zo geweest want ben altijd een erg rustig persoon. Heb 2 jaar escitalopram 15mg gebruikt en ging goed(ik was weer mezelf) Nu brintellix geprobeerd en de eerste dag geen bijverschijnselen maar de tweede dag zat ik te stuiteren van de paniekaanvallen de een na de ander kreeg ik voor mn kiezen. Dag d[lees meer...]aarna kwam ook constant zweten erbij kijken en niet slapen. Dit heb ik 5 dagen volgehouden en ben toen weer op escitalopram overgegaan en voel me weer goed. Ik kan best wat hebben en gelukkig kon ik de paniekaanvallen zelf goed opvangen maar dit was geen pretje. Ik kreeg ook een soort negatieve energie die niet bij mij past.

30-08-2022 | Vrouw | 45
citalopram
Begonnen met citalopram omdat ik na long covid ineens depressief werd en extreme overprikkeling en brainfog kreeg . De bijwerkingen zijn erg heftig. Begonnen met 10mg en 6 weken me heel erg naar gevoeld. Nan8 weken opgehoogd naar 15 mg..Weer heel veel bijwerkingen, nu dus in de 6e week na ophogen en de bijwerkingen nemen nog niet heel veel af. Ik vraag menaf ok dit nog weg[lees meer...] gaat trekken. Ben niet mezelf, veel angst, somber en voel rare sensaties zoals tintelingen ,opvliegers een soort hitte op mijn borst.

28-08-2022 | Vrouw | 62
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Hallo, een vraag; Benieuwd of er mensen zijn met positieve ervaringen mbt afvallen tijdens het gebruik van paroxetine. DANK! Inge

Sipralexa

28-08-2022 | Vrouw | 23
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Een jaar en half geleden heb ik de medicatie Sipralexa op aanraden van de psychiater beginnen innemen, aangezien er posttraumatische stressstoornis werd vastgesteld. Het duurde enkele weken tegen dat de medicatie begon te werken. Tijdens het gebruik van de medicatie, kon ik vaststellen dat dit echt mijn problemen verhielp en was ik daar ook heel tevreden mee. Na een jaar h[lees meer...]eb ik besloten om af te bouwen met de medicatie onder begeleiding van de huisarts. Van 10mg 4 weken naar 5mg gegaan en dan 3 weken 5mg een dag wel en een dag niet. Momenteel heb ik enorm veel last van de bijwerkingen: gewoon niet kunnen slapen, tintelingen in de benen, gewichtstoename, koppijn, draaierig,.. De medicatie Sipralexa is heel effectief. Maar de bewerkingen die bij het afbouwen komen zijn verschrikkelijk..

22-08-2022 | Vrouw | 39
citalopram
Voor angst ongeveer een jaar gebruikt. Sinds het overlijden van mijn vader (longkanker) was ik bang om ook kanker te krijgen. Daar ben ik nu vanaf gelukkig maaaaar, 20 kilo aangekomen en nog steeds totaal geen libido. Helemaal weg! Dat vind ik heel erg en mijn relatie lijdt eronder.

22-08-2022 | Vrouw | 25
citalopram
In Maart 2019 begon ik paniek aanvallen te krijgen, heb altijd gedacht dat ik er zelf wel bovenop zou komen. Langs praktijkondersteuners geweest etc. Tijdje onderdrukt maar na steeds terug slagen werd het weer erger. Vooral de angst steeds weer. Na een heftige gebeurtenis thuis ben ik heel angstig geworden.. uiteindelijk beetje tegen mij principe in samen met de dokter bes[lees meer...]loten om toch medicijnen te gaan slikken omdat ik nu wist dat ik er niet zelf uit ging komen.. nu 3 dagen lang 20mg citalopram geslikt, ik weet dat de eerste week/weken de bijwerkingen heftig kunnen worden.. en had hier ook vrijwel meteen last van! Wat bizar zeg ik heb ook oxazepam gekregen voor als het heel heftig werd. Dit wil ik liever niet nemen! Heeft iemand tips over hoe je jezelf rustig hield de eerste week?

20-08-2022 | Vrouw | 30
citalopram
Na drie jaar kwakkelen met aan het einde van die drie jaar een heftige depressie op advies van de huisarts begonnen met citalopram. Na 1,5 maand merkte ik al iets verlichting en na 3/4 maanden veel verbetering. Dingen die ik voor de citalopram geleerd had in therapie kon ik door de citalopram beter begrijpen en toepassen in mijn leven, alsof alles op zijn plek begon te val[lees meer...]len. Ik heb het gevoel dat ik meer vanaf een afstandje naar dingen kan kijken en wat makkelijker dingen los kan laten. Hierdoor slaat therapie veel beter aan. Ik kan me nog wel eens druk maken om iets maar ik kan het veel sneller loslaten. Hiervoor kon ik mij vaak moeilijk zetten tot dingen en dit geeft net een extra zetje. Het opbouwen was niet zo prettig. Heel veel moe en misselijk. Nu gebruik ik het 1,5 jaar. Ik heb nog onrustige nachten en meer trek in zoet. Maar voordelen wegen zeker zwaarder dan de bijwerkingen.

Cipramil

20-08-2022 | Vrouw | 77
citalopram
3 maanden geleden begonnen na een zware periode in mijn leven. Eerst maag en darm stoornissen, maar vooral het wakker worden na onrustige nachten vind ik ellendig.Ik denk dat ik ga afbouwen want ik voel mij ellendiger dan voordien

19-08-2022 | Man | 37
sertraline
Ik loop sinds mijn pubertijd rond met angstklachten en depressie. Eigenlijk wist ik niet beter, ik dacht dat het normaal was. Aan de andere kant heb ik, met grote tussenpozen, diverse behandelingen en medicatie gekregen. Alles werkte wel iets maar het resultaat was niet bevredigend. Gevolg is dat ik meerdere keren met burnout/depressie klachten ziek thuis kwam te zitten. [lees meer...]De laatste keer is afgelopen december, ik had toen serieuze zelfmoord plannen, omdat ik ook geen hoop meer zag in een nieuwe behandeling. Vanwege mijn gezin heb ik toch besloten om het nog één kans te geven. Ik gebruik nu sinds 4 maanden Sertraline. De afgelopen twee maanden heb ik genoten van het leven zoals ik niet gewend ben! Ik herken mezelf niet meer. Ik heb energie, doe veel, neem initiatief en voel me angstvrij. Daardoor kom ik ook beter voor mezelf op. Ik had ook last van piekeren, dwangmatige handelingen en besluiteloosheid. Het is allemaal grotendeels weg. In de opstartfase had ik minder eetlust en een zenuwachtig gevoel in mijn buik. Dit is na enkele weken verdwenen. Mijn libido is wel wat gezakt maar het klaarkomen gaat wat moeizamer waardoor we langer plezier hebben.

19-08-2022 | Vrouw | 48
sertraline
Ik neem dit nu 7 weken en merk beterschap, maar het gaat langzaam. Ook de bijwerkingen zijn persistent aanwezig. Op zich is het een goeie medicatie, ik hoop dat de bijwerkingen verdwijnen: Borstkas voelt gespannen. ook op slokdarm een druk, weinig honger, vaak duizelig . Ik startte op 25, dan snel in stapjes van 25 verhoogd naar 100, en nu 125.

19-08-2022 | Vrouw | 38

18-08-2022 | Vrouw | 21

18-08-2022 | Vrouw | 45
sertraline
Aan het begin veel last gehad van bijwerkingen zoals beschreven. Angst werd erger, veel hartkloppingen. Niet in slaap kunnen komen. Geen eetlust en droge mond. Het was niet prettig. Maar doorgezet en na 6 weken verdween het meeste. Na 6 maanden soms nog wat lastig in slaap vallen. Maar meestal lukt dit wel. Je emoties ervaar je iets minder. Maar ik gebruik maar 50 mg. Ad[lees meer...]em ruikt niet fris. En zweten. Soms nog hartkloppingen en lage bloeddruk. Al met al voel ik me prima. En helpt dit middel prima tegen angst. (Acute paniekstoornis) Ga wel snel weer stoppen als t mag.

18-08-2022 | Vrouw | 31
citalopram
Zelf heb ik een half jaar getwijfeld om hier aan te beginnen, en heel vaak hier gelezen over ervaringen van anderen. Ik heb (met een verleden met veel angstklachten) na een burnout veel last gekregen van paniekaanvallen en sombere gevoelens. Maar antidepressiva vond ik zo heftig klinken dat ik er niet aan wilde beginnen, maar ik heb het toch gedaan en deel daarom mijn erva[lees meer...]ring. Ik ben langzaam opgebouwd met druppels, 1 mg per 3/7 dagen verhogen. Je hebt altijd zelf de keuze om dat op die manier te doen. Het duurt dan iets langer voor het effect optimaal is maar de bijwerkingen zijn dan veel minder, dus is je angst vooral de bijwerkingen vraag dan om druppels. Ik heb uiteraard bijwerkingen gehad maar deze waren echt prima te overzien en belangrijk om te weten is dat heel veel bijwerkingen alleen in de begin periode zijn. Laat je niet afschrikken van de vele bijwerking verhalen, de meeste bijwerkingen verdwijnen aantal weken nadat je op de streefdosering zit. Ik had de eerst weken wisselend last van maagpijn (dit was niet continu aanwezig beetje golvend). Soms had ik last van wat toegenomen angst, maar ook dat viel erg mee. Mocht je daar last van hebben kan je er oxazepam naast gebruiken, dat helpt. In het begin voelde ik me na iedere verhoging een dag of aantal dagen wat opgefokt en onrustig (alsof je teveel koffie op hebt), voor mij hielp het om dan te gaan sporten en gelukkig ging het ook altijd weer weg. Ook oxazepam kan hiervoor helpen mocht je er echt last van hebben. Libido is misschien iets minder geworden, maar laten we eerlijk zijn als je je erg slecht voelt is die ook niet hoog. In het begin had ik wat problemen met klaarkomen tijdens seks maar dit is nu ook helemaal weg en gaat gewoon weer. 0 seksuele problemen dus! Daarnaast zweten ik veel in de nacht maar ook dat is nu voorbij. Het enige wat ik nu nog heb ik wisselend last van maag en darm klachten. Het belangrijkste! Ik ben ontzettend blij dat ik er aan ben begonnen want voor mij wegen de positieve effecten veel zwaarder dan de bijwerkingen. Mijn angsten zijn veel minder geworden en ik heb weer meer vertrouwen in mezelf gekregen ook om dingen gewoon weer te gaan proberen. Ik voel me optimistischer, misschien lastig te omschrijven maar de doem-gedachten zijn veel minder. Ik ben continu veel optimistischer en maak me minder druk om dingen. Ik had zelf niet eens door hoe erg ik aan het doemdenken was, tot het opeens weg was en dat voelde erg bevrijdend. Ik voel me rustiger en slaap ook prima. Realiseer je ook dat sommige mensen gewoon van nature minder serotonine aanmaken (bijvoorbeeld mensen met AD(H)D) dus dat het niet gek is dat je hier extra van nodig hebt. Net zoals mensen met suikerziekte, die maken van nature te weinig insuline aan en hebben daar dus extra van nodig. Zo is het ook met mensen die eventueel (tijdelijk) te weinig serotonine aanmaken, die hebben daar dus soms extra van nodig. Ik ben altijd een druk, vrolijk en levensgenietend persoon geweest (los van mijn overmatige angsten die soms opspeelde) maar het kan bij iedereen gebeuren dat je door angst, paniekaanvallen, traumatische ervaring of burnout in een put komt waar je zelf niet meer uit komt. Help jezelf dan. Naast medicatie heb ik ook een psycholoog die ik iedere week zie, ik raad absoluut aan om dat ook te doen om jezelf weer sterker te maken en eventueel ook weer een keer te kunnen stoppen met de medicatie. Ik slik dit nu 5 maanden en ben daar nog niet, maar weet ook dat afbouwen dus ook langzaam met druppels kan.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (5765)
Anticonceptie - overig (4233)
Cholesterol (3103)
Depressie - antidepressiva overig (2936)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2669)
Pijn - morfine-achtigen (2410)
ADHD - psychostimulantia (2369)
Verslavingsziekten (2165)
Pijn (2157)
Bloeddruk - betablokkers (1821)
Maagzuur - protonpompremmers (1686)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1622)
Anticonceptie - eenfase (1504)
Angststoornissen (1412)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1409)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1338)
Depressie - antidepressiva TCA (1162)
Antibiotica - urineweginfectie (1134)