dossiers
Geef mening

Mexicaanse Griep

Nieuwe Influenza A H1N1

Wat is het?
De Mexicaanse griep is een nieuw virus dat griep veroorzaakt. Het virus komt inmiddels in veel landen voor. In Nederland is de officiële naam Nieuwe Influenza A (H1N1) of Nieuwe Influenza.

De verschijnselen van de Mexicaanse griep lijken op gewone griep, waarbij het hoesten langer kan aanhouden, de overige klachten verdwijnen meestal na twee tot zeven dagen. Er kan longontsteking optreden, met ernstige ademhalingsproblemen. Door griep kunnen al bestaande ziekten verergeren of ontregeld raken. De gevolgen van de mexicaanse griep zijn niet anders of ernstiger dan die van gewone griep. Wel verwachten deskundigen dat erg veel mensen de mexicaanse griep zullen krijgen.

Wat zijn symptomen?
  • Koorts (38° C of hoger)
  • koude rillingen
  • hoofdpijn
  • spierpijn
  • moeheid
  • droge hoest
  • (diarree)

Hoe lang duurt het voordat ik ziek word?
De zogenaamde incubatietijd is de periode tussen het moment waarop je een virus binnenkrijgt tot aan het moment waarop je de eerste ziekteverschijnselen krijgt. Bij de mexicaanse griep is dat één tot zeven dagen na het binnenkrijgen van het virus.

Wat te doen als je denkt de mexicaanse griep te hebben?
Blijf thuis.
Neem rust.

Wanneer je verslechtering ten opzichte van een normale griep ziet of luchtwegklachten verslechteren, neem dan contact op met de huisarts.

Direct even met de huisarts bellen (dus niet afwachten) als:
  • je zwanger bent
  • het kind jonger dan 2 jaar is
  • je tot een risicogroep behoort (dus elk jaar de griepprik krijgt)

Wat zijn behandelingsmogelijkheden tijdens de ziekte?
Paracetamol werkt dan zowel koortsremmend als pijnstillend.
Andere pijnstiller (als er verder geen aandoeningen zijn die dit beperken).
Hoestdrank of ander verzachtend middel.

Virusremmers, zoals Tamiflu (oseltamivir) of Relenza (zanamivir).
Virusremmers zorgen ervoor dat mensen met een griep korter ziek zijn, minder complicaties krijgen en minder besmettelijk zijn voor anderen. Virusremmers werken het beste als je ermee begint binnen 48 uur na de eerste symptomen. Virusremmers worden door de huisarts voorgeschreven bij risicogroepen of bij (te verwachten) complicaties.

30-10-2020 | Man | 75
jaarlijks
Gedurende 10 jaar met succes gevaccineerd tegen de griep gevaccineerd. Voel totaal niets van de prik. Geen enkele pijn in mijn arm, in tegenstelling tot de Pneumo 23 vaccinatie. Vaccin is pas na 14 dagen effectief (antistoffen aanmaken) en werkt niet tegen elk rondwarend griepvirus. Meeste verhalen over griep door de prik zijn ofwel onzin of een andere griepvirus is[lees meer...] de veroorzaker, en die kans is de meeste jaren gering!

29-10-2020 | Vrouw | 67
jaarlijks
Ik werd eigenlijk meteen al niet lekker, maar de volgende dag was het bingo: hoge koorts, opgezette klieren in hals, hartkloppingen, duizelig, hoofdpijn, enz. Eigenlijk samen te vatten als een zware griep,. Dat was eens, maar nooit weer. Je kunt beter het risico van 1 eventueel op te lopen griepvirus voor lief nemen ipv het bombardement van 4 !!! zekere virussen tege[lees meer...]lijk in je lichaam laten spuiten.

Tamiflu

03-06-2019 | Vrouw | 37
oseltamivir
Griep
Vreselijk medicijnen , maanden ziek van geweest

15-10-2016 | Vrouw | 50
Griep
Kreeg 's avonds al griepverschijnselen, heb keelpijn, verstopte neus, vermoeidheidsklachten en pijn in holtes.

24-11-2015 | Vrouw | 59
jaarlijks
Ik haal elk jaar tot volle tevredenheid de griepspuit. Zelfs als het niet voor de juiste griep is, heb ik er toch nog baat bij. De ziekteverschijnselen zijn dan maar mild.

24-11-2015 | Vrouw | 73
Griep
drie dagen na de de inenting, kreeg ik hoofdpijn, koorts, keelpijn, neusverkoudheid en spierpijn, volgens mij had ik griep, ik ben ongeveer een week ziek geweest.

24-11-2015 | Vrouw | 64
Griep
Ben afgelopen jaar wel geschrokken dat de griepprik niet zou helpen, omdat er een verkeerde cocktail zou zijn gemaakt. Gelukkig heb ik geen griep gehad. Maar voor de zekerheid ivm met mijn leeftijd en diabetes, toch ook deze herfst de griepprik gehaald.

24-11-2015 | Man | 72
Griep
Ik krijg deze griepinjectie al sinds de invoering ervan, ik weet alleen niet meer wanneer dit was. Ik kreeg en krijg hem, omdat ik hartfalen en diabetes heb en dus de griep voor mij dodelijk. Ik heb op 15 jarige leeftijd (nu 72) de A-griep gehad en dat wens je echt niemand toe, maar ik was toen nog jong en sterk. Deze griep is me altijd bijgebleven omdat het zo'n enorme i[lees meer...]mpact had. Ik snap dan ook niet dat mensen deze prik niet nemen. Al die jaren dat ik deze griepprik krijg, heb ik hier nooit enige hinder van ondervonden. Zelfs geen stijve arm en de prik zelf is pijnloos door de zeer dunne naald. Ik kan dus alleen adviseren, Halen die prik.

24-11-2015 | Vrouw | 60
jaarlijks
zeer ernstige dubbele longontsteking door de griepprik.
Terug naar het begin van de pagina