DNA

Weetjes, Genen, Vragen en Nieuws

Koffie

Er is een enzym dat voor 95% verantwoordelijk is voor de afbraak van cafeïne. Komt uit onze test dat u een langzame variant heeft van dit enzym dan weet u nu beter waarom u nog zo lang wakker ligt na een kop koffie.

Cholesterolverlagers

Bij lagere activiteit van bepaalde enzymen kunnen statines (simvastatine, ...) te langzaam uit het lichaam verwijderd worden. Dan stapelt het medicijn zich op en dat kan stevige bijwerkingen verklaren. Neem de resultaten dus mee naar uw arts.

Operaties

Bij mensen met inactieve varianten van het BCHE gen kunnen spierverslappers, die in noodsituaties (operaties) gebruikt worden, te lang aanhouden waardoor zelfstandig ademen pas later mogelijk is. Een dosisaanpassing lost dit op.

Bloedstolling

Met deze test wordt bepaald hoe uw bloedstolling wordt aangestuurd. Misschien duurt wondheling bij u wel ietsje langer? Dan heeft u op latere leeftijd misschien ook minder snel ontstolling nodig bij preventie van bloedpropjes?

Welke genen worden precies getest?

Onze farmacogenetische test controleert de volgende genen: ABCB1, BCHE, COMT, CYP1A2, CYP2B6, CYP2C9, CYP2C19, CYP2D6, CYP2E1, CYP3A4, CYP3A5, DPYD, F2, F5, HLA-B*1502, IL28B, MTHFR, OPRM1, SLCO1B1, TPMT, UGT1A1 en VKORC1.

Veelgestelde vragen

Lees meer over onze DNA-test hier!

In het nieuws

Patiënt reviews over de DNA test