dossiers
Geef mening

Hooikoorts

Hooikoorts is een allergische reactie. Wat is een allergie?

Een allergie komt voort uit een overgevoelige reactie van het afweersysteem van het lichaam op onschadelijke stoffen, zoals stuifmeel, huidschilfers van dieren, huisstofmijt en schimmels. De stoffen die een allergische reactie uitlokken bevatten altijd een soort eiwit en worden allergenen genoemd. Een allergie voor deze ‘allergenen’ geeft klachten van neusverstopping, niezen, snotteren, tranende ogen en jeuk aan ogen, neus en keel. Neusklachten als gevolg van irriterende (chemische) stoffen, zoals tabaksrook of verflucht, worden niet veroorzaakt door allergie. Iedereen kan in meer of mindere mate last hebben van deze stoffen.

In de periode eind mei tot augustus, bij mooi, droog weer, als de bomen en grassen gaan bloeien kan je last van hooikoorts krijgen. Hooikoorts is één van de meest voorkomende allergieën.

Wat is hooikoorts?

Aan het eind van de vorige eeuw werd ontdekt dat de klachten van allergie voornamelijk voorkwamen aan het einde van de zomer, tijdens het hooien. De ziekte werd daarom "hooikoorts" genoemd. Maar hooikoorts wordt niet veroorzaakt door hooi, maar door stuifmeel van bloeiend gras of pollen. Hooikoorts is dus een overgevoeligheidsreactie van je lichaam op dit stuifmeel van sommige grassen, planten en bomen, die in bloei staan. Dit stuifmeel, ook wel pollen genaamd, zweeft in de lucht en wordt vervolgens ingeademd.

Wat gebeurt er nu bij hooikoorts?

De binnenzijde van de neus is bekleed met slijmvlies. Dit slijmvlies zit vol met klieren, die slijm kunnen produceren en met bloedvaten. Normaal wordt er precies genoeg slijm gemaakt om de neus prettig nat te houden. In normale situaties werkt het slijm in de neus als een beschermende laag tegen bacteriën en virussen. Wanneer nu een overgevoeligheid voor pollen bestaat, bindt dit allergeen zich aan antistoffen (zoals Immunoglobuline E) die aan cellen in het neusslijmvlies gebonden zijn. De binding van allergeen aan deze antistoffen stimuleert de cel waardoor bepaalde stoffen vrijkomen, zoals histamine. Deze stoffen verwijden kleine bloedvaatjes. en dit heeft de verschijnselen van allergie, zoals een jeukende neus, niezen en neusverstopping tot gevolg. Als er te veel slijm in de neus wordt aangemaakt veroorzaakt dit snotteren. Een verdikking van het neusslijmvlies veroorzaakt een neusverstopping. Deze slijmvliesverdikking ontstaat als de bloedvaten in het neusslijmvlies tijdelijk bloed vasthouden en hierdoor toenemen in dikte. De antistoffen tegen pollen worden niet alleen in de neus gevormd, maar ook in de ogen. Ook hier komt dezelfde stof vrij (histamine), waardoor jeukende, tranende en branderige ogen ontstaan.

De klachten bij hooikoorts

Neus:
Jeuk, pijn, niezen, neusloop (helder, later vaak gekleurd), verstopping
Mond, keel, oren:
Jeuk, pijn en soms zwelling van de slijm vliezen met drukgevoel
Longen:
Hoesten, piepende ademhaling (astma en/of bronchitis) gepaard gaande met een gevoel van benauwdheid
Ogen:
Jeuk, pijn en brandend gevoel, tranenvloed, roodheid van het oogwit, zwelling van het oogvlies en oogleden en soms irritatie
Huid:
Jeuk, roodheid en zwelling (netelroos), ontstaan en toenemen van huiduitslag
Algemeen:
Moeheid, hoofdpijn, lusteloosheid

Wanneer krijg je last van hooikoorts?

Overgevoeligheid voor bepaalde stoffen kan spontaan ontstaan; je hoeft hier nooit eerder last van hooikoorts voor hebben gehad. Met name het stuifmeel van gras (graspollen) leidt tot allergische reacties, maar ook boompollen kunnen tot hooikoortsklachten leiden. Net als bloemen en planten, verspreidt gras zich door het wegwaaien van graszaad. Je krijgt vaak last van hooikoorts op warme, winderige dagen dan kunnen er miljoenen pollen in de lucht zweven. Bij regen spoelen de pollen weer uit de lucht en heb je minder last van hooikoorts. Als de pollen op het neusslijmvlies, de oogbollen of in de luchtwegen terecht komen, reageert je afweersysteem en kun je last van hooikoortsklachten krijgen.

Pollenkalender:

hooikoorts: pollenkalender

Welke medicijnen worden gebruikt?

Medicijnen tegen allergie worden verdeeld in beschermende middelen, die continu gebruikt moeten worden en medicijnen die gebruikt worden als er reeds klachten van allergie zijn. De beschermende middelen zijn meestal corticosteroïdenbevattende neusnevels. Vooral bij klachten van neusverstopping helpen deze medicijnen het best. Antihistaminica helpen snel als er al klachten zijn. Deze medicijnen kunnen gegeven worden als tablet, als neusspray of als oogdruppels/zalf. Bij minder heftige klachten kunnen ook cromoglicaat-bevattende neusspray of oogdruppels worden gebruikt. Hyposensibilisatie, een prikkuur met allergeen, wordt voornamelijk toegepast bij allergie voor pollen; soms ook voor huisstofmijt en katten. Hyposensibilisatie vergt 3 tot 5 jaar waarbij meestal 1 x per 4 tot 6 weken een prik moet worden gegeven. Hyposensibilisatie vermindert de gevoeligheid voor het betreffende allergeen, waardoor de allergische reactie minder hevig wordt.Daarnaast zou sublinguale immunotherapie (allergeen in druppelvorm onder de tong) een effectief middel zou kunnen zijn.

Adviezen

Houdt in perioden dat er veel pollen in de lucht zijn, ramen en deuren zoveel mogelijk dicht (openen bij voorkeur met regenachtig weer). Ga als u veel last heeft niet te veel naar buiten. Vooral 's ochtends vroeg, op warme zonnige dagen, zijn er veel pollen in de lucht. Om oogklachten zoveel mogelijk te voorkomen is het dragen van een zonnebril op echte hooikoortsdagen aan te bevelen. Wrijf bovendien zo min mogelijk in de ogen; wrijven zal de hooikoortsklachten alleen maar verergeren! Probeer tevens een regelmatig leven te leiden met gezonde voeding en goed slapen, dit komt je weerstand ten goede. Daarnaast moet je proberen het contact met andere prikkels (temperatuurwisselingen, afkoeling, tocht, chemicaliën zoals chloor en ammoniak, parfums, tabaksrook, enz.) zoveel mogelijk te vermijden.

05-02-2023 | Vrouw | 30
promethazine
Deze tablet gekregen in Verband met dag en nacht “aan” staan en niet kan slapen. Deze ingenomen en voelde me super suf worden. Slapjes en raar dronken gevoel. Raar in me hoofd,wazig zien.Eerst dacht ik oh lekker eindelijk weer moeheid weer te voelen. Maar al voelde ik me zo moe! Het deed niks. Het bracht me juist in paniek en onrust en angst. Nare ervaring. 1 keer en no[lees meer...]oit weer!

Cetirizine Tabletten

31-01-2023 | Man | 72
cetirizine
Jeuk
Ik heb jeuk over vrijwel het gehele lichaam, maar op afwisselend meerdere plaatsen. Cetirizine heeft mij na ongeveer een dag goed geholpen en mij vooral mijn nachtrust teruggeven. Ik ben doorgestuurd naar een dermatoloog en ben een paar dagen voor het (tweede) consult gestopt met de medicatie. De jeuk was toen nog niet in belangrijke mate teruggekomen. Echter na een dag w[lees meer...]el en ik wacht nu af. Wanneer de situatie voortduurt maak ik opnieuw een afspraak met de dermatoloog.

Polaramine

23-01-2023 | Man | 55
dexchloorfeniramine
Allergie
heel veel last van zonnen exceem. Kreeg het mee bij een drogist in brazilie. Is er ook gewoon te koop zonder recept. had al jaren niet werkende zalfjes enz gehad. dit werkt echter perfect. vooral tegen de jeuk. kostprijs is iets van 5 euro per 20 tabletjes

Cetirizine Tabletten

16-01-2023 | Man | 39
cetirizine
Allergie
Het helpt alleen maar geneest niet. Heb het nu een jaar gebruikt. Elke dag s’avonds voor het naar bed gaan 1 tabletje en dan heb ik geen last meer van verkoudheidsklachten. Alleen waar ik dan last van heb is zwak, suf en moe zijn. Wat uiteindelijk leid tot lichtelijk depressief zijn. Nu na een jaar ben ik gestopt ook mede door de bijsluiter eens goed te lezen. Na drie dage[lees meer...]n komt de allergie weer terug en lig ik ziek op de bank. 50+ keer niezen op een dag is normaal. Ik weet niet wat beter is gewoon de natuur zijn werk te laten doen of een medicijn die het ene stopt maar het andere nadeel er voor terug krijgt. Dit alles heeft heel veel invloed op mijn werkleven. Elke maand ziek zijn vind geen werkgever leuk en als ik het inneem ben ik suf en moe en ongeconcentreerd. Dus het werkt van beide kanten niet in mijn voordeel.

Aerius

15-01-2023 | Vrouw | 74
desloratadine
Hooikoorts
Vanwege de bijwerkingen gebruik ik desloratadine alleen als de pollenallergie erger is dan de bijwerkingen en dat is als de berkenpollen losbarsten. Meestal gebruik ik het een week, dan zijn de bijwerkingen nog niet zo erg. Een week later is het uit mijn systeem en weet ik mijn pincode weer. Aan het begin van de netelroos begon ik met desloratadine, maar dat hielp niet. I[lees meer...]k ben toen overgestapt op fexofenadine.

11-01-2023 | Vrouw | 28
Misselijkheid
Misselijkheid door de zwangerschap. Al vanaf week 3 veel aan het overgeven, in week 8 al begonnen met de Emesafene (2x daags zetpil) Het haalde de scherpe randjes er vanaf maar bleef misselijk en spugen. (-7kilo) Na 2x ziekenhuis opname met vochtinfuus, op moeten hogen naar 4x daags. Momenteel een week vrij zonder spugen. Dus dacht ga afbouwen naar 3x daags. 2 dagen ge[lees meer...]probeerd, meteen weer veel kokhalzen en het gevoel hebben continue te moeten spugen. Ben inmiddels 15 weken + 4, maar ik kan echt nog niet zonder. Nog steeds vaak gevoel van misselijk zijn, maar niet meer hoeven kokhalzen en spugen. Wel sinds gebruik erg vermoeid. En na ophoging van de medicatie helemaal geen energie meer om dingen te doen.

08-01-2023 | Vrouw | 31
Misselijkheid
Heel de dag zeeziek gevoel door zwangerschap. Eerste zwangerschap emesafene geprobeerd maar weinig effect. Nu tweede zwangerschap weer geprobeerd en gelukkig toch een effect! Aan te reden om dus opnieuw te proberen! Als huisarts de pillen niet mee wil geven kan je zonder recept suprimal kopen. Heeft dezelfde werkzame stoffen op een vitamine na.

07-01-2023 | Vrouw | 27
Allergie
Ze hebben de gewenste werking wat allergie betreft. Maar ik word er zo suf van dat ik meteen 2 dagen oud ben. Zelf op dag 3, als ik eindelijk ontwaakt ben, heb ik nog last van afgenomen mobiliteit.

21-12-2022 | Vrouw | 29
promethazine
Ik kreeg dit middel voor het eerst toen ik in het crisiscentrum was opgenomen, in januari 2021. Ik kon slecht slapen en ze gaven me dit. Helaas gaven ze het vaak pas midden in de nacht, waardoor ik overdag erg suf was. Nu opnieuw voor slapeloosheid gekregen en ben er zoooo blij mee! Ik val sneller in slaap en wordt uitgerust wakker. Wel kost het me 's ochtends meer tijd om[lees meer...] echt wakker te worden en heb ik gedurende de dag wat vreetbuien, maar verder ben ik zo blij met dit medicijn! Ik neem het vaak alleen als ik behoefte heb aan een goede nacht slaap en daarvoor werkt het echt perfect. Hiervoor had ik Temazepam voorgeschreven gekregen, maar dat was een ramp. Ik ben zo gelukkig met de Promethazine! Ook heb ik het idee dat het me wat rustiger maakt, wat in deze periode heel fijn is. Ik kan Promethazine zeker aanraden!

12-12-2022 | Vrouw | 32
Zwangerschap
Omdat ik zo kotsmisselijk ben de hele dag door , va week 6, deze voorgeschreven gekregen. Het helpt ietsjes, maar niet heel veel helaas! Helaas zijn er geen andere opties verkrijgbaar naast dit, aldus mijn assistente. Dus wanneer je er erg last van hebt, probeer het gewoon! Als het bij jou wel werkt dan ben je zoooo blij!

Ebastine

24-11-2022 | Man | 57
ebastine
Allergie
Ivm met allergie voor huisstofmijt en een dierenallergie. Ben voor alsnog erg tevreden met ebastine. Hiervoor diverse allergie medicatie gehad. Begonnen met mizollen deze hebben mij jaren geholpen. Vervolgens Telfast 180 mg ook deze hebben mij jaren gediend. Daarna nog Arius en loratedine geprobeerd echter zonder resultaat. Mijn vorige medicijn was levocetirizine hier moes[lees meer...]t ik na een paar dagen mee stoppen ivm vreselijke bijwerkingen.

Rupatadine

14-11-2022 | Man | 70
rupatadine
heb allergie voor muggenbeet. in seizoen dagelijks een tablet en bij beet dermovate creme smeren

Levocetirizine

11-11-2022 | Man | 57
levocetirizine
Huisstofallergie
IK dacht na eerste dag het gaat wel echter werden de bijwerkingen zo heftig dat ik de huisarts gebeld heb voor een alternatief medicijn.

Aerius

08-11-2022 | Man | 57
desloratadine
Aerius hielp bij mij helaas niet.

Levocetirizine

08-11-2022 | Man | 57
levocetirizine
Heb al diverse anti allergie medicatie gebruikt. Ben begonnen met mizollen deze werkten perfect echter na 4 jaar niet meer. Vervolgens aan de telfast 180 mg na 3 jaar werkten deze ook niet meer. Als derde Arius deze deden weinig tot niks aan mijn klachten. Hetzelfde kan ik zeggen of loratedine en desloratedine . Ben nu erg blij dat ik weer iets heb wat werkt nl. levocetiri[lees meer...]zine.

Polaramine

22-10-2022 | Man | 70
dexchloorfeniramine
Onregelmatig heb ik jeuk, al bij lichte spanning (armen, benen, rug). Krabben helpt maar maakt soms huid stuk. Sinds polaramine heel moeilijk te krijgen is, heeft iemand het uit Spanje meegenomen aantal jaren geleden. Nu niet meer vrij te krijgen daar. Ik ben heel zuinig met rest wat ik nog heb. Heb diverse alternatieve middelen gebruikt: loratidine (vooral) en citrizine ([lees meer...]geen verschil met loratidine) . Helpt onvolledig. Ik vind dat echt een probleem! Polaramine een halve 2 mg tablet stukbijten helpt met een kwartier al: mijn huid wordt rustiger en ik slaap rustiger (anders onrustig door warmteontwikkeling tussen huid en matras wat jeuk op de rug veroorzaakt). Meestal neem ik het in: eind van de middag (eind werkdag), voor het slapen gaan als ik al jeuk heb - met een beker warme melk, wordt dan 's ochtends wakker met een volkomen rustige huid en voel mij dan ook echt uitgerust. Een heel enkele keer neem ik 1 mg overdag, dan volstrekt geen last van sufheid of iets dergelijks. Ik mis het erg en ben nog steeds op zoek naar hoe ik eraan kan komen.
Terug naar het begin van de pagina