dossiers
Geef mening

Hooikoorts

Hooikoorts is een allergische reactie. Wat is een allergie?

Een allergie komt voort uit een overgevoelige reactie van het afweersysteem van het lichaam op onschadelijke stoffen, zoals stuifmeel, huidschilfers van dieren, huisstofmijt en schimmels. De stoffen die een allergische reactie uitlokken bevatten altijd een soort eiwit en worden allergenen genoemd. Een allergie voor deze ‘allergenen’ geeft klachten van neusverstopping, niezen, snotteren, tranende ogen en jeuk aan ogen, neus en keel. Neusklachten als gevolg van irriterende (chemische) stoffen, zoals tabaksrook of verflucht, worden niet veroorzaakt door allergie. Iedereen kan in meer of mindere mate last hebben van deze stoffen.

In de periode eind mei tot augustus, bij mooi, droog weer, als de bomen en grassen gaan bloeien kan je last van hooikoorts krijgen. Hooikoorts is één van de meest voorkomende allergieën.

Wat is hooikoorts?

Aan het eind van de vorige eeuw werd ontdekt dat de klachten van allergie voornamelijk voorkwamen aan het einde van de zomer, tijdens het hooien. De ziekte werd daarom "hooikoorts" genoemd. Maar hooikoorts wordt niet veroorzaakt door hooi, maar door stuifmeel van bloeiend gras of pollen. Hooikoorts is dus een overgevoeligheidsreactie van je lichaam op dit stuifmeel van sommige grassen, planten en bomen, die in bloei staan. Dit stuifmeel, ook wel pollen genaamd, zweeft in de lucht en wordt vervolgens ingeademd.

Wat gebeurt er nu bij hooikoorts?

De binnenzijde van de neus is bekleed met slijmvlies. Dit slijmvlies zit vol met klieren, die slijm kunnen produceren en met bloedvaten. Normaal wordt er precies genoeg slijm gemaakt om de neus prettig nat te houden. In normale situaties werkt het slijm in de neus als een beschermende laag tegen bacteriën en virussen. Wanneer nu een overgevoeligheid voor pollen bestaat, bindt dit allergeen zich aan antistoffen (zoals Immunoglobuline E) die aan cellen in het neusslijmvlies gebonden zijn. De binding van allergeen aan deze antistoffen stimuleert de cel waardoor bepaalde stoffen vrijkomen, zoals histamine. Deze stoffen verwijden kleine bloedvaatjes. en dit heeft de verschijnselen van allergie, zoals een jeukende neus, niezen en neusverstopping tot gevolg. Als er te veel slijm in de neus wordt aangemaakt veroorzaakt dit snotteren. Een verdikking van het neusslijmvlies veroorzaakt een neusverstopping. Deze slijmvliesverdikking ontstaat als de bloedvaten in het neusslijmvlies tijdelijk bloed vasthouden en hierdoor toenemen in dikte. De antistoffen tegen pollen worden niet alleen in de neus gevormd, maar ook in de ogen. Ook hier komt dezelfde stof vrij (histamine), waardoor jeukende, tranende en branderige ogen ontstaan.

De klachten bij hooikoorts

Neus:
Jeuk, pijn, niezen, neusloop (helder, later vaak gekleurd), verstopping
Mond, keel, oren:
Jeuk, pijn en soms zwelling van de slijm vliezen met drukgevoel
Longen:
Hoesten, piepende ademhaling (astma en/of bronchitis) gepaard gaande met een gevoel van benauwdheid
Ogen:
Jeuk, pijn en brandend gevoel, tranenvloed, roodheid van het oogwit, zwelling van het oogvlies en oogleden en soms irritatie
Huid:
Jeuk, roodheid en zwelling (netelroos), ontstaan en toenemen van huiduitslag
Algemeen:
Moeheid, hoofdpijn, lusteloosheid

Wanneer krijg je last van hooikoorts?

Overgevoeligheid voor bepaalde stoffen kan spontaan ontstaan; je hoeft hier nooit eerder last van hooikoorts voor hebben gehad. Met name het stuifmeel van gras (graspollen) leidt tot allergische reacties, maar ook boompollen kunnen tot hooikoortsklachten leiden. Net als bloemen en planten, verspreidt gras zich door het wegwaaien van graszaad. Je krijgt vaak last van hooikoorts op warme, winderige dagen dan kunnen er miljoenen pollen in de lucht zweven. Bij regen spoelen de pollen weer uit de lucht en heb je minder last van hooikoorts. Als de pollen op het neusslijmvlies, de oogbollen of in de luchtwegen terecht komen, reageert je afweersysteem en kun je last van hooikoortsklachten krijgen.

Pollenkalender:

hooikoorts: pollenkalender

Welke medicijnen worden gebruikt?

Medicijnen tegen allergie worden verdeeld in beschermende middelen, die continu gebruikt moeten worden en medicijnen die gebruikt worden als er reeds klachten van allergie zijn. De beschermende middelen zijn meestal corticosteroïdenbevattende neusnevels. Vooral bij klachten van neusverstopping helpen deze medicijnen het best. Antihistaminica helpen snel als er al klachten zijn. Deze medicijnen kunnen gegeven worden als tablet, als neusspray of als oogdruppels/zalf. Bij minder heftige klachten kunnen ook cromoglicaat-bevattende neusspray of oogdruppels worden gebruikt. Hyposensibilisatie, een prikkuur met allergeen, wordt voornamelijk toegepast bij allergie voor pollen; soms ook voor huisstofmijt en katten. Hyposensibilisatie vergt 3 tot 5 jaar waarbij meestal 1 x per 4 tot 6 weken een prik moet worden gegeven. Hyposensibilisatie vermindert de gevoeligheid voor het betreffende allergeen, waardoor de allergische reactie minder hevig wordt.Daarnaast zou sublinguale immunotherapie (allergeen in druppelvorm onder de tong) een effectief middel zou kunnen zijn.

Adviezen

Houdt in perioden dat er veel pollen in de lucht zijn, ramen en deuren zoveel mogelijk dicht (openen bij voorkeur met regenachtig weer). Ga als u veel last heeft niet te veel naar buiten. Vooral 's ochtends vroeg, op warme zonnige dagen, zijn er veel pollen in de lucht. Om oogklachten zoveel mogelijk te voorkomen is het dragen van een zonnebril op echte hooikoortsdagen aan te bevelen. Wrijf bovendien zo min mogelijk in de ogen; wrijven zal de hooikoortsklachten alleen maar verergeren! Probeer tevens een regelmatig leven te leiden met gezonde voeding en goed slapen, dit komt je weerstand ten goede. Daarnaast moet je proberen het contact met andere prikkels (temperatuurwisselingen, afkoeling, tocht, chemicaliën zoals chloor en ammoniak, parfums, tabaksrook, enz.) zoveel mogelijk te vermijden.

11-11-2019

Allergie

Ik ben allergisch voor pollen, huisstofmijt en slik dit al jaren. Alleen ik heb de afgelopen dagen geprobeerd te stoppen, maar dan krijg ik enorme jeuk wat ondragelijk is. Alsof het van binnen uit komt, nu toch maar weer begonnen en hopelijk trekt de jeuk snel weg. Mocht u gevoelig zijn voor dit soort klachten, begin dan niet aan deze pil!
02-11-2019

Allergische reactie

Ik heb elke 3 dagen als ik mijn desolaratadine niet slik een reactie in mijn huid. Waarschijnlijk dermografisme. Jeuk die niet stopt en ik krab mijn hele huid kapot. deze pilletjes houden dat volledig tegen en heb geen bijwerkingen. Ik ben gelukkig
28-10-2019

Allergische reactie

Vanwege een crème waar ik een allergische reactie op kreeg, heb ik cetrizine ingenomen. De reactie zou binnen het eerste uur moeten afnemen. Helaas bleek dit weinig tot geen effect hebben. Mijn huid bleef vurig en warm, daarnaast bleven de aangetaste plekken opgezwollen. Wel merkte ik dat ik hoofdpijn kreeg door het middel.
19-10-2019

Emesafene (meclozine/pyridoxine)
Zwangerschap

Ik was zwanger van een tweeling en al vanaf week 6 misselijk. Bij week 8 was ik mijzelf aan het opeten omdat ik helemaal niks kon binnen houden, nog geen water of cracker. Gestart met 3x dgs dit als zetpil waarbij ik merkte wanneer de pil uitwerkt en ik misselijk werd met overgeven. Drie dagen langs 3 stuks gebruikt en toen afgebouwd naar 2, een in de nacht als ik wakker [lees meer...]werd en een voor het avondeten (extra geur en dus extra misselijk). Met die twee was het te doen. Nu probeer ik over te gaan op 1 stuks. Ik ben wel moe, maar dit heeft ook te maken met de ziekenhuis opname en het punt waar ik vandaan kwam. Energie neemt wel toe naarmate ik afbouw met het medicijn.
08-10-2019

Fenistil (dimetindeen)
Zonneallergie

Zonneblaasjes op mijn neus , ingesmeerd met fenistil en Bepanthol gemixt op aanraden van een apotheker in Griekenland .Binnen 3 dagen was het helemaal weg ik ben blij . Dus in griekenland ook te verkrijgen .
24-09-2019

Promethazine Dragees / Stroop / Injecties (promethazine)

Middel van een psychiater voorgeschreven gekregen om te slapen. Veel spanning door benzo afbouw. Na inname voelde ik niets 2de nacht weer niets, helaas dis niet geslapen en een probleem erbij. Wel had ik spiertrekkingen waardoor ik zeker niet kon slapen, kriebel in keel en niezen. Hele volgende dag raar in mijn hoofd. Dus stop ik ermee en hoop dat de spierspanning en tr[lees meer...]ekkingen verdwijnen.
21-09-2019

Promethazine Dragees / Stroop / Injecties (promethazine)
Allergische reactie

Ik gebruik dit middel al jaren tegen overgangsverschijnselen s nachts. En het helpt heel goed. Door dit middel krijg ik s nachts geen hartkloppingen en zweetaanvallen en slaap ik beter door. Wel reageert het op mijn slijmvliezen van neus en keel. Word ik bijna altijd met volle neus wakker en moet in de ochtend veel niezen. Ook slijm in keel, dat soms wel eerder lijdt tot[lees meer...] een keelontsteking. Dat laatste lijkt erger te worden en is voor mij een reden om te stoppen. Als ik dit wel eens doe komen de andere klachten al meteen de eerstvolgende dag terug. Van het niet door kunnen slapen wordt ik uitgeput en somber. Dit middel heeft heel erg goed geholpen. Maar nog liever een middel , zonder deze bijwerkingen .
13-09-2019

Aerius (desloratadine)
Allergische reactie

Krijg hier gelukkig nog de originele Aerius. Bij het gebruik van diversen andere merken is er door de hulpstoffen die men gebruikt het al een paar keer fout gegaan. Zeker als men als hulpstof E110 in de tabletten heeft zitten roept het bij mij astma aanvallen op
10-09-2019

Fexofenadine (fexofenadine)
Jeuk

Al jaren enorme jeukaanvallen en niet zomaar een beetje, ik bedoel dan extreem en op mijn hele lichaam. Eerst levocetirizine gehad, maar daar werd ik heel moe van. Sinds ik 2x daags fexofenadine 120 mg slik, gaat het fantastisch en heb ik totaal geen jeuk. Ik lees hier zojuist een verhaal waar ik mezelf enorm in herken. Vanwege de levertijd (week 46 pas weer!) noodgedwonge[lees meer...]n over moeten stappen naar 1x daags 180 mg. Jammer, maar helaas.. In de ochtend een jeukaanval, kortom, met 1 tablet kom ik de dag niet door. In overleg met de apotheek mogen de tabletten gebroken worden en slik ik in de ochtend 1x 180 mg en voor het slapen gaan een halfje, dus 90 mg. Tot op heden werkt dit voor mij prima, maar ik hoop snel weer over te kunnen naar het vertrouwde recept, 2x 120mg. Ik vraag mij af waar de leveringproblemen ineens vandaan komen. Komt het door de aankomende Brexit? Want Engeland is enorm aan het hamsteren of is er een ander probleem? Verder is het vreemd dat Mylan en Ratiopharm beiden met hetzelfde probleem kampen.
31-08-2019

Zyrtec (cetirizine)
Allergie

Raar maar waar, het helpt tegen allergie, maar ik gebruik 1 pilletje in het weekend. Dan kan ik tenminste lang slapen, dus 8 tot 9 uur. Unicum voor mij. Maar wel de volgende dag wat moeier dan normaal. Verder helpt het bij mij wel tegen de allergie.
30-08-2019

Allergie

Zweten, contact met kleding allergie bij warmte; huiduitslag tot gevolg. Wel nu meer hoofdpijn en last van oorsuizen. oorzakelijk verband weet ik natuurlijk niet. ik stop nu wel met het medicijn.
20-08-2019

Semprex (acrivastine)
Allergie

Ik heb zelf last van netelroos & hooikoorts (hele jaar door), heb hiervoor tabletten gekregen die na 6 maanden geen effect meer had op mijn allergie. Hierna overgegaan naar Semprex, wat ik dagelijks 3x per dag moest gaan gebruiken. Er is zelfs een tijd geweest dat ik de dosering moest verhogen naar 5x per dag van mijn arts. Dat heeft niet zo lang geduurd, ben het daarna oo[lees meer...]k gaan afbouwen naar 2x per dag. Ik gebruik het middels al meer dan 5 jaar. Echter ben ik afgelopen jaar na mijn vakantie erachter gekomen wat voor bijwerkingen Semprex heeft. Als dagelijkse gebruiker, zal je natuurlijk niet zoveel van de bijwerkingen merken. Maar als je gedurende tijd stopt en dan weer begint, dan zie je wat het verschil is. Ik zelf heb enorme last gehad van haaruitval en hartkloppingen.
17-08-2019

Fenistil (dimetindeen)

Muggen, steekgespuis, en horenaar... Is te verkrijgen (GELUKKIG!!!!) In Italië. Benen en armen lekgestoken, gek van de jeuk... Ideaal, ook toen ik in mijn been door een horenaar gestoken werd. Leek wel in brand te staan... Ideaal... Schijnt in Duitsland en België, ook nog te verkrijgen te zijn..
06-08-2019

Hooikoorts

3 jaar geleden gestart tijdens hooikoortsseizoenen met cetirizine, met succes Tussendoor stoppen als hooikoortseizoen voorbij was, leverde geen problemen op Na 3 jaar overgestapt naar homeopatische oogdruppels en gestopt met cetirizine 2 dgn na stoppen kreeg ik jeuk over het gehele lichaam zonder uitslag Collega kwam met bijwerking jeuk na staken cetirizine Na inname [lees meer...]10mg tabler, verdween de jeuk binnen 2 uur Korte tijd weer doorgebruikt, daarna wederom gestopt En weer na 2/3 dgn flinke jeuk Neem nu bij toename jeuk 1 tablet in en probeer het zo steeds langer uit te stellen tot ik er hopelijk helemaal mee kan stoppen Zit nu gemiddeld 6dgn tussen
31-07-2019

Tavegil (clemastine)
Allergische reactie

Ben gestoken en reageer nogal heftig mn hele kuit is rood/paars gezwollen.... jeukt niet minder door deze pillen Ben alleen maar suf door deze tabletjes .... niet handig met kinderen..... had ze nooit aangenomen als ik dat van te voren wist lag gister al om 20:30 te slapen op de bank niet normaal nooit meer deze pillen voor mij
29-07-2019

Desloratadine (desloratadine)

Ben allergisch voor muggen en helaas waren er een paar in mijn kamer gekomen, terwijl de klamboe open was... Lek geprikt en gek van de jeuk. Even was desloratadine nemen en de jeuk was héél erg verminderd na ongeveer 1 uur. Wondermiddel. Ik slik het alleen als ik last heb van de muggenallergie
Terug naar het begin van de pagina