dossiers
Geef mening

Hooikoorts

Hooikoorts is een allergische reactie. Wat is een allergie?

Een allergie komt voort uit een overgevoelige reactie van het afweersysteem van het lichaam op onschadelijke stoffen, zoals stuifmeel, huidschilfers van dieren, huisstofmijt en schimmels. De stoffen die een allergische reactie uitlokken bevatten altijd een soort eiwit en worden allergenen genoemd. Een allergie voor deze ‘allergenen’ geeft klachten van neusverstopping, niezen, snotteren, tranende ogen en jeuk aan ogen, neus en keel. Neusklachten als gevolg van irriterende (chemische) stoffen, zoals tabaksrook of verflucht, worden niet veroorzaakt door allergie. Iedereen kan in meer of mindere mate last hebben van deze stoffen.

In de periode eind mei tot augustus, bij mooi, droog weer, als de bomen en grassen gaan bloeien kan je last van hooikoorts krijgen. Hooikoorts is één van de meest voorkomende allergieën.

Wat is hooikoorts?

Aan het eind van de vorige eeuw werd ontdekt dat de klachten van allergie voornamelijk voorkwamen aan het einde van de zomer, tijdens het hooien. De ziekte werd daarom "hooikoorts" genoemd. Maar hooikoorts wordt niet veroorzaakt door hooi, maar door stuifmeel van bloeiend gras of pollen. Hooikoorts is dus een overgevoeligheidsreactie van je lichaam op dit stuifmeel van sommige grassen, planten en bomen, die in bloei staan. Dit stuifmeel, ook wel pollen genaamd, zweeft in de lucht en wordt vervolgens ingeademd.

Wat gebeurt er nu bij hooikoorts?

De binnenzijde van de neus is bekleed met slijmvlies. Dit slijmvlies zit vol met klieren, die slijm kunnen produceren en met bloedvaten. Normaal wordt er precies genoeg slijm gemaakt om de neus prettig nat te houden. In normale situaties werkt het slijm in de neus als een beschermende laag tegen bacteriën en virussen. Wanneer nu een overgevoeligheid voor pollen bestaat, bindt dit allergeen zich aan antistoffen (zoals Immunoglobuline E) die aan cellen in het neusslijmvlies gebonden zijn. De binding van allergeen aan deze antistoffen stimuleert de cel waardoor bepaalde stoffen vrijkomen, zoals histamine. Deze stoffen verwijden kleine bloedvaatjes. en dit heeft de verschijnselen van allergie, zoals een jeukende neus, niezen en neusverstopping tot gevolg. Als er te veel slijm in de neus wordt aangemaakt veroorzaakt dit snotteren. Een verdikking van het neusslijmvlies veroorzaakt een neusverstopping. Deze slijmvliesverdikking ontstaat als de bloedvaten in het neusslijmvlies tijdelijk bloed vasthouden en hierdoor toenemen in dikte. De antistoffen tegen pollen worden niet alleen in de neus gevormd, maar ook in de ogen. Ook hier komt dezelfde stof vrij (histamine), waardoor jeukende, tranende en branderige ogen ontstaan.

De klachten bij hooikoorts

Neus:
Jeuk, pijn, niezen, neusloop (helder, later vaak gekleurd), verstopping
Mond, keel, oren:
Jeuk, pijn en soms zwelling van de slijm vliezen met drukgevoel
Longen:
Hoesten, piepende ademhaling (astma en/of bronchitis) gepaard gaande met een gevoel van benauwdheid
Ogen:
Jeuk, pijn en brandend gevoel, tranenvloed, roodheid van het oogwit, zwelling van het oogvlies en oogleden en soms irritatie
Huid:
Jeuk, roodheid en zwelling (netelroos), ontstaan en toenemen van huiduitslag
Algemeen:
Moeheid, hoofdpijn, lusteloosheid

Wanneer krijg je last van hooikoorts?

Overgevoeligheid voor bepaalde stoffen kan spontaan ontstaan; je hoeft hier nooit eerder last van hooikoorts voor hebben gehad. Met name het stuifmeel van gras (graspollen) leidt tot allergische reacties, maar ook boompollen kunnen tot hooikoortsklachten leiden. Net als bloemen en planten, verspreidt gras zich door het wegwaaien van graszaad. Je krijgt vaak last van hooikoorts op warme, winderige dagen dan kunnen er miljoenen pollen in de lucht zweven. Bij regen spoelen de pollen weer uit de lucht en heb je minder last van hooikoorts. Als de pollen op het neusslijmvlies, de oogbollen of in de luchtwegen terecht komen, reageert je afweersysteem en kun je last van hooikoortsklachten krijgen.

Pollenkalender:

hooikoorts: pollenkalender

Welke medicijnen worden gebruikt?

Medicijnen tegen allergie worden verdeeld in beschermende middelen, die continu gebruikt moeten worden en medicijnen die gebruikt worden als er reeds klachten van allergie zijn. De beschermende middelen zijn meestal corticosteroïdenbevattende neusnevels. Vooral bij klachten van neusverstopping helpen deze medicijnen het best. Antihistaminica helpen snel als er al klachten zijn. Deze medicijnen kunnen gegeven worden als tablet, als neusspray of als oogdruppels/zalf. Bij minder heftige klachten kunnen ook cromoglicaat-bevattende neusspray of oogdruppels worden gebruikt. Hyposensibilisatie, een prikkuur met allergeen, wordt voornamelijk toegepast bij allergie voor pollen; soms ook voor huisstofmijt en katten. Hyposensibilisatie vergt 3 tot 5 jaar waarbij meestal 1 x per 4 tot 6 weken een prik moet worden gegeven. Hyposensibilisatie vermindert de gevoeligheid voor het betreffende allergeen, waardoor de allergische reactie minder hevig wordt.Daarnaast zou sublinguale immunotherapie (allergeen in druppelvorm onder de tong) een effectief middel zou kunnen zijn.

Adviezen

Houdt in perioden dat er veel pollen in de lucht zijn, ramen en deuren zoveel mogelijk dicht (openen bij voorkeur met regenachtig weer). Ga als u veel last heeft niet te veel naar buiten. Vooral 's ochtends vroeg, op warme zonnige dagen, zijn er veel pollen in de lucht. Om oogklachten zoveel mogelijk te voorkomen is het dragen van een zonnebril op echte hooikoortsdagen aan te bevelen. Wrijf bovendien zo min mogelijk in de ogen; wrijven zal de hooikoortsklachten alleen maar verergeren! Probeer tevens een regelmatig leven te leiden met gezonde voeding en goed slapen, dit komt je weerstand ten goede. Daarnaast moet je proberen het contact met andere prikkels (temperatuurwisselingen, afkoeling, tocht, chemicaliën zoals chloor en ammoniak, parfums, tabaksrook, enz.) zoveel mogelijk te vermijden.

Reactine

30-03-2024 | Vrouw | 72
Hooikoorts

misselijkheid lichte duizeligheid slaperigheid vermoeidheid

Ik voelde mij erg beroerd door de reactine. De volgende dag begon al met behoorlijke vermoeidheid en slaperigheid. De vierde dag kwam daar nog misselijkheid bij en lichte duizeligheid (één keer). Toen ik de bijwerkingen ging lezen werd mij duidelijk dat ik daar dus last van heb en ben direct gestopt. Vreselijk dit.

Fexofenadine

09-03-2024 | Vrouw | 47
fexofenadine

heesheid droge neus

Begin in maart al met slikken van de fexofenadine. Om dan een soort spiegel op te bouwen. Heb door ervaring gemerkt dat het middel dan het beste werkt als je het elke dag slikt. .Begin dan met elke avond 1 tablet. Kreeg dit ook als advies, dit om je lichaam aan het middel te laten wennen en op deze manier zo min mogelijk last te krijgen van bijwerkingen. Als de hooikoorts[lees meer...] tijd dan echt begint en voor mij rond mei op zijn hevigst wordt slik ik s'morgens en s'avonds 1 tablet, en dit werkt voor mij top !!

07-02-2024 | Vrouw | 70
desloratadine
De eerste dag prima geslapen de tweede nacht slecht geslapen zweten by omdraaien in bed duizelig

Fenistil

04-02-2024 | Vrouw | 74
dimetindeen

02-01-2024 | Vrouw | 64
Netelroos
In een woord GEWELDIG geholpen bij heftige netelroos, die na allerlei medicatie maar niet over ging. Voorgeschreven door dermatoloog.

Promethazine Dragees / Stroop / Injecties

21-11-2023 | Vrouw | 50
promethazine
Dit helpt me om mijn hoofd tot rust te brengen in slaap te komen en door te slapen. 25 mg dragee was voor mij een te hoge dosering waardoor ik de volgende ochtend na 8 uur slapen minder helder en alert was. Gezien er geen lagere dosering is en je niet mag halveren overgestapt op de stroop. Een half uur voor het slapen 12,5 ml dit werkt voor mij perfect slaap als een ro[lees meer...]os en ben bij het ontwaken helder en uitgerust. Er zou volgens informatie geen verslavend effect optreden. Ik heb in het verleden benzo's gebruikt deze zijn echter wel verslavend.

Mizollen

12-08-2023 | Vrouw | 71
mizolastine
Jeuk
1 tablet zou de hele dag werken. Ik gebruik er 2 maal daags 1 en heb altijd jeuk. Ook het feit dat het erg lang duurt voor het begint te werken vervelend.

Rupatadine

04-08-2023 | Vrouw | 46
rupatadine
Netelroos
Bij de hoge dosering van 2x2 pillen ervaar ik binnen een dag enorme vermoeidheid en malaise. Voel me er door geveld, ziek. Bij gebruik van 1 pil per dag heb ik deze bijwerkingen niet. Werking: ja het dempt de netelroos wel.

01-08-2023 | Vrouw | 33
Netelroos
Heftige netelroos , deze pillen helpen nauwelijks. Ik ben op vakantie en ik dacht dat ik depressief aan het worden was of niet goed ben in het hoofd. Ik voel Me heel naar, neerslachtig, duizelig vooral na het eten savonds als ik net die pil heb ingenomen. Ik dacht dat ik te weinig water dronk, maar 2,5/3 liter lijkt me voldoende. Ik stop er gelijk mee .. wist niet dat [lees meer...]het een bijwerking van de pillen kon zijn! Maar wat ik hier lees

23-07-2023 | Vrouw | 41
desloratadine
Draagt zeker bij aan beter verdragen van voedsel. In de eerste 4 a 5 uren na gebruik komt een zeurende hoofdpijn opzetten en een wat neerslachtig gevoel. En soms wat misselijkheid. Ik slaap langer als ik dit gebruik maar ben toch meer vermoeid. Ik gebruik het nu 2 weken, wellicht treedt dus nog meer gewenning op.

10-07-2023 | Man | 42
Hooikoorts
Ik had dezelfde klachten maar ben cetirizine blijven slikken omdat het hielp bij ergere klachten qua hooikoorts en jeuk en mijn slaapkwalitiet flink verbeterde (stop ik dan ga ik erg heftig dromen, waardoor ik ook weer moe en suf wakker word) Wel heb ik gemerkt dat wanneer ik 's morgens beweeg (10km hometrainer) en extra Magnesium en Vitamine B12 neem ik geen suf/moehei[lees meer...]d klachten meer heb gedurende de dag.

22-06-2023 | Vrouw | 41
Hooikoorts
Ik heb deze pillen vaker genomen tegen hooikoorts. Echter de laatste 2x dat ik deze pillen nam kreeg ik een enorme reactie. Binnen een uur was mijn hartslag veel hoger, hyperventilatie, misselijk, buikpijn, diaree, agitatie, verwardheid, zweten. Ik heb een volle dag met paniekaanvallen gezeten, hoge hartslag en het kwam en ging. Na lang zoeken kwam ik erachter dat er een[lees meer...] stofje inzit die paniekaanvallen kan veroorzaken! Hoe is het mogelijk dat deze pillen zomaar zonder recept bij de drogist te koop zijn?! Dit zou veel beter in de bijsluiter gemeld moeten worden! Wat een ellende deze pillen! Nooit meer! En nu maar wachten tot het is uitgewerkt, slapen lukt niet met al die klachten

18-06-2023 | Vrouw | 32
Hooikoorts
Van de huisarts gekregen voor de hooikoorts, doet maar weinig.

Levocetirizine

17-06-2023 | Vrouw | 17
levocetirizine
Netelroos
Zolang ik mij kan herinneren heb ik netelroos, de diagnose duurde erg lang. Na veel dokter bezocht te hebben heb ik eindelijk een behandeling gekregen, de verwachting was dat het na 6 maanden over zou zijn. Niets is minder waar helaas ik ben al 6 jaar in behandeling en heb de ziekte al ongeveer 8/9 jaar. Ik ben nu 17 dus het duurt allemaal wel lang. Het begon met 1 pilletj[lees meer...]e levocetirizine, het moest steeds verhoogd worden omdat het niet genoeg werkte, ik heb daarnaast ook nog andere dingen geprobeerd zoals montelukast. Dit zorgde voor vervelende bijwerkingen en geen resultaat. Daarna kon ik beginnen aan Xolair injecties elke vier weken twee prikken. Deze krijg ik nu ruim 3 jaar. Dit werkte ook niet voldoende dus ik slik nu 3 levocetirizine per dag met daarnaast 2 famotidine tabletten per dag en uiteraard de injecties. Nogsteeds blijft het terug komen en kan ik daardoor niet afbouwen met de medicatie.

Fexofenadine

14-06-2023 | Man | 43
fexofenadine
Hooikoorts
Beloofd heel veel maar ben echt zeer ontevreden. Heb de pillen en de neusspray geprobeerd. Bij mij hebben beide producten totaal geen effect. Ik ben in staat om terug te stappen naar het kruidvat huismerk. Zeer jammer want dit is weggegooid geld.

09-06-2023 | Vrouw | 62
cetirizine
Ik gebruik het omdat ik erg allergisch ben voor insectensteken zoals muggen en horzels en daar enorme zwellingen en jeuk van krijg, met als gevolg kapot krabben en beschadigde en soms zelfs geïnfecteerde huid. In vakanties neem ik het in zodra ik geprikt wordt. Jeuk en zwelling zijn dan lang zo erg niet, dus ik heb het altijd bij me.
Terug naar het begin van de pagina