dossiers
Geef mening

Hooikoorts

Hooikoorts is een allergische reactie. Wat is een allergie?

Een allergie komt voort uit een overgevoelige reactie van het afweersysteem van het lichaam op onschadelijke stoffen, zoals stuifmeel, huidschilfers van dieren, huisstofmijt en schimmels. De stoffen die een allergische reactie uitlokken bevatten altijd een soort eiwit en worden allergenen genoemd. Een allergie voor deze ‘allergenen’ geeft klachten van neusverstopping, niezen, snotteren, tranende ogen en jeuk aan ogen, neus en keel. Neusklachten als gevolg van irriterende (chemische) stoffen, zoals tabaksrook of verflucht, worden niet veroorzaakt door allergie. Iedereen kan in meer of mindere mate last hebben van deze stoffen.

In de periode eind mei tot augustus, bij mooi, droog weer, als de bomen en grassen gaan bloeien kan je last van hooikoorts krijgen. Hooikoorts is één van de meest voorkomende allergieën.

Wat is hooikoorts?

Aan het eind van de vorige eeuw werd ontdekt dat de klachten van allergie voornamelijk voorkwamen aan het einde van de zomer, tijdens het hooien. De ziekte werd daarom "hooikoorts" genoemd. Maar hooikoorts wordt niet veroorzaakt door hooi, maar door stuifmeel van bloeiend gras of pollen. Hooikoorts is dus een overgevoeligheidsreactie van je lichaam op dit stuifmeel van sommige grassen, planten en bomen, die in bloei staan. Dit stuifmeel, ook wel pollen genaamd, zweeft in de lucht en wordt vervolgens ingeademd.

Wat gebeurt er nu bij hooikoorts?

De binnenzijde van de neus is bekleed met slijmvlies. Dit slijmvlies zit vol met klieren, die slijm kunnen produceren en met bloedvaten. Normaal wordt er precies genoeg slijm gemaakt om de neus prettig nat te houden. In normale situaties werkt het slijm in de neus als een beschermende laag tegen bacteriën en virussen. Wanneer nu een overgevoeligheid voor pollen bestaat, bindt dit allergeen zich aan antistoffen (zoals Immunoglobuline E) die aan cellen in het neusslijmvlies gebonden zijn. De binding van allergeen aan deze antistoffen stimuleert de cel waardoor bepaalde stoffen vrijkomen, zoals histamine. Deze stoffen verwijden kleine bloedvaatjes. en dit heeft de verschijnselen van allergie, zoals een jeukende neus, niezen en neusverstopping tot gevolg. Als er te veel slijm in de neus wordt aangemaakt veroorzaakt dit snotteren. Een verdikking van het neusslijmvlies veroorzaakt een neusverstopping. Deze slijmvliesverdikking ontstaat als de bloedvaten in het neusslijmvlies tijdelijk bloed vasthouden en hierdoor toenemen in dikte. De antistoffen tegen pollen worden niet alleen in de neus gevormd, maar ook in de ogen. Ook hier komt dezelfde stof vrij (histamine), waardoor jeukende, tranende en branderige ogen ontstaan.

De klachten bij hooikoorts

Neus:
Jeuk, pijn, niezen, neusloop (helder, later vaak gekleurd), verstopping
Mond, keel, oren:
Jeuk, pijn en soms zwelling van de slijm vliezen met drukgevoel
Longen:
Hoesten, piepende ademhaling (astma en/of bronchitis) gepaard gaande met een gevoel van benauwdheid
Ogen:
Jeuk, pijn en brandend gevoel, tranenvloed, roodheid van het oogwit, zwelling van het oogvlies en oogleden en soms irritatie
Huid:
Jeuk, roodheid en zwelling (netelroos), ontstaan en toenemen van huiduitslag
Algemeen:
Moeheid, hoofdpijn, lusteloosheid

Wanneer krijg je last van hooikoorts?

Overgevoeligheid voor bepaalde stoffen kan spontaan ontstaan; je hoeft hier nooit eerder last van hooikoorts voor hebben gehad. Met name het stuifmeel van gras (graspollen) leidt tot allergische reacties, maar ook boompollen kunnen tot hooikoortsklachten leiden. Net als bloemen en planten, verspreidt gras zich door het wegwaaien van graszaad. Je krijgt vaak last van hooikoorts op warme, winderige dagen dan kunnen er miljoenen pollen in de lucht zweven. Bij regen spoelen de pollen weer uit de lucht en heb je minder last van hooikoorts. Als de pollen op het neusslijmvlies, de oogbollen of in de luchtwegen terecht komen, reageert je afweersysteem en kun je last van hooikoortsklachten krijgen.

Pollenkalender:

hooikoorts: pollenkalender

Welke medicijnen worden gebruikt?

Medicijnen tegen allergie worden verdeeld in beschermende middelen, die continu gebruikt moeten worden en medicijnen die gebruikt worden als er reeds klachten van allergie zijn. De beschermende middelen zijn meestal corticosteroïdenbevattende neusnevels. Vooral bij klachten van neusverstopping helpen deze medicijnen het best. Antihistaminica helpen snel als er al klachten zijn. Deze medicijnen kunnen gegeven worden als tablet, als neusspray of als oogdruppels/zalf. Bij minder heftige klachten kunnen ook cromoglicaat-bevattende neusspray of oogdruppels worden gebruikt. Hyposensibilisatie, een prikkuur met allergeen, wordt voornamelijk toegepast bij allergie voor pollen; soms ook voor huisstofmijt en katten. Hyposensibilisatie vergt 3 tot 5 jaar waarbij meestal 1 x per 4 tot 6 weken een prik moet worden gegeven. Hyposensibilisatie vermindert de gevoeligheid voor het betreffende allergeen, waardoor de allergische reactie minder hevig wordt.Daarnaast zou sublinguale immunotherapie (allergeen in druppelvorm onder de tong) een effectief middel zou kunnen zijn.

Adviezen

Houdt in perioden dat er veel pollen in de lucht zijn, ramen en deuren zoveel mogelijk dicht (openen bij voorkeur met regenachtig weer). Ga als u veel last heeft niet te veel naar buiten. Vooral 's ochtends vroeg, op warme zonnige dagen, zijn er veel pollen in de lucht. Om oogklachten zoveel mogelijk te voorkomen is het dragen van een zonnebril op echte hooikoortsdagen aan te bevelen. Wrijf bovendien zo min mogelijk in de ogen; wrijven zal de hooikoortsklachten alleen maar verergeren! Probeer tevens een regelmatig leven te leiden met gezonde voeding en goed slapen, dit komt je weerstand ten goede. Daarnaast moet je proberen het contact met andere prikkels (temperatuurwisselingen, afkoeling, tocht, chemicaliën zoals chloor en ammoniak, parfums, tabaksrook, enz.) zoveel mogelijk te vermijden.

05-02-2020

Fexofenadine (fexofenadine)
Netelroos

Op het eind zal ik u een andere middelen adviseren. Sinds 2/3 jaar doorlopend last van Netelroos. Jeukende bultjes die snel komen opzetten, vaak in het centrum van de bult wit gekleurd en rondom de rand rood van kleur. De bulten kunnen samen groeien tot grotere oppervlakten en zo hele eilanden vormen over het lichaam. Vaak op de rug, armen of benen, soms ook in het gezicht[lees meer...] met als gevolg opgezwollen lippen en oogleden. In het ergste geval kan de keel opzwellen, neem dit serieus want dit kan levensbedreigend zijn. Het middel Fexofenadine werkt snel. Wanneer de klachten zich voluit manifesteren zijn deze na het innemen van een half tablet binnen het uur weg. Ik heb dit middel nu zo'n 3 maanden in gebruik en merk dat mijn lichaam er steeds slechter op reageert. Wellicht is het inwendige emmertje vol en beginnen de ernstige bijwerkingen nu beter zichtbaar te worden. Ik had altijd al last van hoofdpijn en vermoeidheid met deze pillen, zeker wanneer je het gebruikt op een lege maag valt het heel zwaar. Heb niet gemerkt dat dit minder wordt na verloop van tijd, zoals bij andere medicatie vaak wel het geval is. Inmiddels merk ik dat ik door dit gebruik kortademig wordt, last krijg van hartkloppingen, een onregelmatige hartslag en druk op de borst. Dit met een half tablet van 180mg per dag, een dosering die ik mezelf heb voorgeschreven waar de huisarts zelfs dagelijks een heel tablet adviseerde. Mijn advies zou zijn nooit teveel van dit middel tegelijk te nemen. Ik gebruikte voorheen een natuurlijk anti-histamine die goed werkte, maar helaas is die vrij prijzig en wordt niet vergoed omdat het natuurlijk is. Dit middel heet Scutellariae en is bijvoorbeeld bij de vitamin store te verkrijgen. De producent is Solger. Dit middel werkte voor mij in het begin uitstekend en heeft geen enkele bijwerking. Vermoedelijk bouwt het lichaam een tollerantie op voor het middel, want het werd na een half jaar minder effectief. Zodoende bij Fexofenadine uitgekomen middels de huisarts. Morgen echter terug naar de huisarts om de klachten te bespreken. Voor de echt wanhopigen onder ons die lijden aan deze ziekte, er bestaan injecties die het immuunsysteem platleggen. Die haalt u dan 1x per 4 weken. Dit zorgt ervoor dat de histamine in uw lichaam geen kans krijgt zich overal te verspreiden en jeuk of bulten geeft. U kunt dit opzoeken onder de naam: Omalizumab (Xolair). Ik zou iedereen op het hart willen drukken te beginnen met natuurlijke middelen wanneer u deze klachten heeft. Fexofendine is duidelijk zware synthetische troep voor kortstondig gebruik. Ondanks dat de bijsluiter dit niet vermeld wil ik iedereen dringend adviseren dit niet lang te gebruiken.
03-02-2020

Desloratadine (desloratadine)
Allergie

Ik heb jarenlang Telfast gebruikt voor mijn allergische klachten, maar dat deed de laatste jaren niet veel meer. Vervolgens via de huisarts Desloratadine gekregen, wat volgens hem het beste middel op de markt was. Ik merkte echter geen verbetering van mijn klachten, terwijl ik bijna dagelijks met zware hoofdpijn wakker werd. Deze liet zich niet verdrijven met paracetamol [lees meer...]en hield de hele dag aan. Sinds ik gestopt ben met Desloratadine, heb ik nog nauwelijks hoofdpijn gehad.
24-12-2019

Levocetirizine (levocetirizine)
Allergie

Ik neem dit medicijn preventief om ervoor te zorgen dat ik geen erge reactie krijg op muggenbeten. Ook heb ik andere allergische reacties (nasale drip), die dit verlichten. Ik nam dit zonder er bij stil te staan gedurende een half jaar. Wat mij onlangs is opgevallen hoe vermoeid ik ben. Zeker als ik dit medicijn in de ochtend neem. Hoeveel ik ook slaap, nooit ben ik uitg[lees meer...]erust. Ik dacht na wat reacties te lezen op het internet van gelijkaardige gevallen om er mee te stoppen. Een slimme beslissing want 2 dagen later voel ik mij al veel wakkerder en neem ik er de allergische reacties bij als ik tenminste wakkerder ben. Ik ga het enkel nog nemen nadat ik een muggenbeet krijg.
02-12-2019

Levocetirizine (levocetirizine)
Allergie

Ik heb een allergie voor “Histamine”, ik had dagelijks hevige diaree na het eten van bepaalde voedingstoffen en brandende buikkrampen, na het eerste pil niks meer!!! meer energie , goed gevoel, voel me blij en geen diaree meer !! Ik ben super gelukkig met dit pilletje , na het nemen van het pil ben ik wel super moe !! Maar dan slaap ik goed 🤗
26-11-2019

Tavegil (clemastine)
Artritis psoriatica

19-11-2019

Emesafene (meclozine/pyridoxine)
Misselijkheid

Sinds de 6e week van mijn zwangerschap erg misselijk de hele dag door. Nu deze tabletten en veel minder misselijk. Ik lig nog steeds de hele dag, maar het is beter te doen en ik slaap er lekker door waardoor de tijd wat sneller gaat. Hopelijk worden de bijwerkingen van de vermoeidheid snel minder.
11-11-2019

Cetirizine Tabletten (cetirizine)
Allergie

Ik ben allergisch voor pollen, huisstofmijt en slik dit al jaren. Alleen ik heb de afgelopen dagen geprobeerd te stoppen, maar dan krijg ik enorme jeuk wat ondragelijk is. Alsof het van binnen uit komt, nu toch maar weer begonnen en hopelijk trekt de jeuk snel weg. Mocht u gevoelig zijn voor dit soort klachten, begin dan niet aan deze pil!
02-11-2019

Desloratadine (desloratadine)
Allergische reactie

Ik heb elke 3 dagen als ik mijn desolaratadine niet slik een reactie in mijn huid. Waarschijnlijk dermografisme. Jeuk die niet stopt en ik krab mijn hele huid kapot. deze pilletjes houden dat volledig tegen en heb geen bijwerkingen. Ik ben gelukkig
28-10-2019

Cetirizine Tabletten (cetirizine)
Allergische reactie

Vanwege een crème waar ik een allergische reactie op kreeg, heb ik cetrizine ingenomen. De reactie zou binnen het eerste uur moeten afnemen. Helaas bleek dit weinig tot geen effect hebben. Mijn huid bleef vurig en warm, daarnaast bleven de aangetaste plekken opgezwollen. Wel merkte ik dat ik hoofdpijn kreeg door het middel.
19-10-2019

Emesafene (meclozine/pyridoxine)
Zwangerschap

Ik was zwanger van een tweeling en al vanaf week 6 misselijk. Bij week 8 was ik mijzelf aan het opeten omdat ik helemaal niks kon binnen houden, nog geen water of cracker. Gestart met 3x dgs dit als zetpil waarbij ik merkte wanneer de pil uitwerkt en ik misselijk werd met overgeven. Drie dagen langs 3 stuks gebruikt en toen afgebouwd naar 2, een in de nacht als ik wakker [lees meer...]werd en een voor het avondeten (extra geur en dus extra misselijk). Met die twee was het te doen. Nu probeer ik over te gaan op 1 stuks. Ik ben wel moe, maar dit heeft ook te maken met de ziekenhuis opname en het punt waar ik vandaan kwam. Energie neemt wel toe naarmate ik afbouw met het medicijn.
08-10-2019

Fenistil (dimetindeen)
Zonneallergie

Zonneblaasjes op mijn neus , ingesmeerd met fenistil en Bepanthol gemixt op aanraden van een apotheker in Griekenland .Binnen 3 dagen was het helemaal weg ik ben blij . Dus in griekenland ook te verkrijgen .
24-09-2019

Promethazine Dragees / Stroop / Injecties (promethazine)

Middel van een psychiater voorgeschreven gekregen om te slapen. Veel spanning door benzo afbouw. Na inname voelde ik niets 2de nacht weer niets, helaas dis niet geslapen en een probleem erbij. Wel had ik spiertrekkingen waardoor ik zeker niet kon slapen, kriebel in keel en niezen. Hele volgende dag raar in mijn hoofd. Dus stop ik ermee en hoop dat de spierspanning en tr[lees meer...]ekkingen verdwijnen.
21-09-2019

Promethazine Dragees / Stroop / Injecties (promethazine)
Allergische reactie

Ik gebruik dit middel al jaren tegen overgangsverschijnselen s nachts. En het helpt heel goed. Door dit middel krijg ik s nachts geen hartkloppingen en zweetaanvallen en slaap ik beter door. Wel reageert het op mijn slijmvliezen van neus en keel. Word ik bijna altijd met volle neus wakker en moet in de ochtend veel niezen. Ook slijm in keel, dat soms wel eerder lijdt tot[lees meer...] een keelontsteking. Dat laatste lijkt erger te worden en is voor mij een reden om te stoppen. Als ik dit wel eens doe komen de andere klachten al meteen de eerstvolgende dag terug. Van het niet door kunnen slapen wordt ik uitgeput en somber. Dit middel heeft heel erg goed geholpen. Maar nog liever een middel , zonder deze bijwerkingen .
13-09-2019

Aerius (desloratadine)
Allergische reactie

Krijg hier gelukkig nog de originele Aerius. Bij het gebruik van diversen andere merken is er door de hulpstoffen die men gebruikt het al een paar keer fout gegaan. Zeker als men als hulpstof E110 in de tabletten heeft zitten roept het bij mij astma aanvallen op
10-09-2019

Fexofenadine (fexofenadine)
Jeuk

Al jaren enorme jeukaanvallen en niet zomaar een beetje, ik bedoel dan extreem en op mijn hele lichaam. Eerst levocetirizine gehad, maar daar werd ik heel moe van. Sinds ik 2x daags fexofenadine 120 mg slik, gaat het fantastisch en heb ik totaal geen jeuk. Ik lees hier zojuist een verhaal waar ik mezelf enorm in herken. Vanwege de levertijd (week 46 pas weer!) noodgedwonge[lees meer...]n over moeten stappen naar 1x daags 180 mg. Jammer, maar helaas.. In de ochtend een jeukaanval, kortom, met 1 tablet kom ik de dag niet door. In overleg met de apotheek mogen de tabletten gebroken worden en slik ik in de ochtend 1x 180 mg en voor het slapen gaan een halfje, dus 90 mg. Tot op heden werkt dit voor mij prima, maar ik hoop snel weer over te kunnen naar het vertrouwde recept, 2x 120mg. Ik vraag mij af waar de leveringproblemen ineens vandaan komen. Komt het door de aankomende Brexit? Want Engeland is enorm aan het hamsteren of is er een ander probleem? Verder is het vreemd dat Mylan en Ratiopharm beiden met hetzelfde probleem kampen.
31-08-2019

Zyrtec (cetirizine)
Allergie

Raar maar waar, het helpt tegen allergie, maar ik gebruik 1 pilletje in het weekend. Dan kan ik tenminste lang slapen, dus 8 tot 9 uur. Unicum voor mij. Maar wel de volgende dag wat moeier dan normaal. Verder helpt het bij mij wel tegen de allergie.
Terug naar het begin van de pagina