dossiers
Geef mening

Hooikoorts

Hooikoorts is een allergische reactie. Wat is een allergie?

Een allergie komt voort uit een overgevoelige reactie van het afweersysteem van het lichaam op onschadelijke stoffen, zoals stuifmeel, huidschilfers van dieren, huisstofmijt en schimmels. De stoffen die een allergische reactie uitlokken bevatten altijd een soort eiwit en worden allergenen genoemd. Een allergie voor deze ‘allergenen’ geeft klachten van neusverstopping, niezen, snotteren, tranende ogen en jeuk aan ogen, neus en keel. Neusklachten als gevolg van irriterende (chemische) stoffen, zoals tabaksrook of verflucht, worden niet veroorzaakt door allergie. Iedereen kan in meer of mindere mate last hebben van deze stoffen.

In de periode eind mei tot augustus, bij mooi, droog weer, als de bomen en grassen gaan bloeien kan je last van hooikoorts krijgen. Hooikoorts is één van de meest voorkomende allergieën.

Wat is hooikoorts?

Aan het eind van de vorige eeuw werd ontdekt dat de klachten van allergie voornamelijk voorkwamen aan het einde van de zomer, tijdens het hooien. De ziekte werd daarom "hooikoorts" genoemd. Maar hooikoorts wordt niet veroorzaakt door hooi, maar door stuifmeel van bloeiend gras of pollen. Hooikoorts is dus een overgevoeligheidsreactie van je lichaam op dit stuifmeel van sommige grassen, planten en bomen, die in bloei staan. Dit stuifmeel, ook wel pollen genaamd, zweeft in de lucht en wordt vervolgens ingeademd.

Wat gebeurt er nu bij hooikoorts?

De binnenzijde van de neus is bekleed met slijmvlies. Dit slijmvlies zit vol met klieren, die slijm kunnen produceren en met bloedvaten. Normaal wordt er precies genoeg slijm gemaakt om de neus prettig nat te houden. In normale situaties werkt het slijm in de neus als een beschermende laag tegen bacteriën en virussen. Wanneer nu een overgevoeligheid voor pollen bestaat, bindt dit allergeen zich aan antistoffen (zoals Immunoglobuline E) die aan cellen in het neusslijmvlies gebonden zijn. De binding van allergeen aan deze antistoffen stimuleert de cel waardoor bepaalde stoffen vrijkomen, zoals histamine. Deze stoffen verwijden kleine bloedvaatjes. en dit heeft de verschijnselen van allergie, zoals een jeukende neus, niezen en neusverstopping tot gevolg. Als er te veel slijm in de neus wordt aangemaakt veroorzaakt dit snotteren. Een verdikking van het neusslijmvlies veroorzaakt een neusverstopping. Deze slijmvliesverdikking ontstaat als de bloedvaten in het neusslijmvlies tijdelijk bloed vasthouden en hierdoor toenemen in dikte. De antistoffen tegen pollen worden niet alleen in de neus gevormd, maar ook in de ogen. Ook hier komt dezelfde stof vrij (histamine), waardoor jeukende, tranende en branderige ogen ontstaan.

De klachten bij hooikoorts

Neus:
Jeuk, pijn, niezen, neusloop (helder, later vaak gekleurd), verstopping
Mond, keel, oren:
Jeuk, pijn en soms zwelling van de slijm vliezen met drukgevoel
Longen:
Hoesten, piepende ademhaling (astma en/of bronchitis) gepaard gaande met een gevoel van benauwdheid
Ogen:
Jeuk, pijn en brandend gevoel, tranenvloed, roodheid van het oogwit, zwelling van het oogvlies en oogleden en soms irritatie
Huid:
Jeuk, roodheid en zwelling (netelroos), ontstaan en toenemen van huiduitslag
Algemeen:
Moeheid, hoofdpijn, lusteloosheid

Wanneer krijg je last van hooikoorts?

Overgevoeligheid voor bepaalde stoffen kan spontaan ontstaan; je hoeft hier nooit eerder last van hooikoorts voor hebben gehad. Met name het stuifmeel van gras (graspollen) leidt tot allergische reacties, maar ook boompollen kunnen tot hooikoortsklachten leiden. Net als bloemen en planten, verspreidt gras zich door het wegwaaien van graszaad. Je krijgt vaak last van hooikoorts op warme, winderige dagen dan kunnen er miljoenen pollen in de lucht zweven. Bij regen spoelen de pollen weer uit de lucht en heb je minder last van hooikoorts. Als de pollen op het neusslijmvlies, de oogbollen of in de luchtwegen terecht komen, reageert je afweersysteem en kun je last van hooikoortsklachten krijgen.

Pollenkalender:

hooikoorts: pollenkalender

Welke medicijnen worden gebruikt?

Medicijnen tegen allergie worden verdeeld in beschermende middelen, die continu gebruikt moeten worden en medicijnen die gebruikt worden als er reeds klachten van allergie zijn. De beschermende middelen zijn meestal corticosteroïdenbevattende neusnevels. Vooral bij klachten van neusverstopping helpen deze medicijnen het best. Antihistaminica helpen snel als er al klachten zijn. Deze medicijnen kunnen gegeven worden als tablet, als neusspray of als oogdruppels/zalf. Bij minder heftige klachten kunnen ook cromoglicaat-bevattende neusspray of oogdruppels worden gebruikt. Hyposensibilisatie, een prikkuur met allergeen, wordt voornamelijk toegepast bij allergie voor pollen; soms ook voor huisstofmijt en katten. Hyposensibilisatie vergt 3 tot 5 jaar waarbij meestal 1 x per 4 tot 6 weken een prik moet worden gegeven. Hyposensibilisatie vermindert de gevoeligheid voor het betreffende allergeen, waardoor de allergische reactie minder hevig wordt.Daarnaast zou sublinguale immunotherapie (allergeen in druppelvorm onder de tong) een effectief middel zou kunnen zijn.

Adviezen

Houdt in perioden dat er veel pollen in de lucht zijn, ramen en deuren zoveel mogelijk dicht (openen bij voorkeur met regenachtig weer). Ga als u veel last heeft niet te veel naar buiten. Vooral 's ochtends vroeg, op warme zonnige dagen, zijn er veel pollen in de lucht. Om oogklachten zoveel mogelijk te voorkomen is het dragen van een zonnebril op echte hooikoortsdagen aan te bevelen. Wrijf bovendien zo min mogelijk in de ogen; wrijven zal de hooikoortsklachten alleen maar verergeren! Probeer tevens een regelmatig leven te leiden met gezonde voeding en goed slapen, dit komt je weerstand ten goede. Daarnaast moet je proberen het contact met andere prikkels (temperatuurwisselingen, afkoeling, tocht, chemicaliën zoals chloor en ammoniak, parfums, tabaksrook, enz.) zoveel mogelijk te vermijden.

Loratadine Stroop/Tabletten

22-04-2022 | Man | 38
loratadine
Hooikoorts
Dit medicijn neem ik nooit weer. Het werkt zeer matig tegen hooikoortsklachten. Zeer moeilijk inslapen en zeer intens dromen, vaak wakker worden. De dromen staan 3 dagen later nog op m'n netvlies, vreselijk. Zwaar vermoeid door slaaptekort.

Tavegil

22-04-2022 | Man | 73
clemastine
Jeuk

21-04-2022 | Vrouw | 41
Overspannen/burn-out
Zo'n 11 jaar geleden raakte ik burn-out. Ik zat erg diep. Elk jaar herstel ik nog in hele kleine stapjes. Ik denk dat ik nu halverwege mijn herstel ben, ik weet het niet precies. Ik gebruik promethazine om suf te zijn in de nacht. Ik slaap ongeveer 1 à 2 uur langer door dit medicijn. Voor de burn-out sliep ik 8 uur per nacht als een blok. Sinds de burn-out slaap ik zeer ko[lees meer...]rt. In het begin van de burn-out sliep ik maar 2 tot 4 uur. Daarna lukte slapen niet meer. Mijn gedachten zijn dan erg actief en een uit knop om niet te denken is niet te vinden. Ook niet door mijn dagen zo prikkelloos te maken en tijdens de nacht een couplet van een liedje te herhalen terwijl ik op mijn ademhaling let. Andere slaapmedicatie helpt niet goed. Mijn spieren zijn dan wel ontspannen, maar mijn gedachten zijn nog hyperactief. Daarnaast is promethazine niet verslavend en andere slaapmedicatie kan dat wel zijn. Ik gebruik promethazine nu 11 jaar en elk jaar kan ik er net iets langer door slapen. 7 jaar geleden was ik weer in staat om 8 uur per week te werken en sinds 3 jaar werk ik 16 uur per week. Ik probeer maar 2 privé afspraken per week te plannen om een zo rustig mogelijk leven te hebben, want een zo prikkelloos leven helpt me beter slapen. Verder probeer ik aan beweging te doen. Als ik overprikkeld ben helpt een uur rustig wandelen voor t slapen gaan goed. Ik slaap met promethazine nu zo'n 6 à 7 uur op. Ik heb geen andere bijwerkingen. Ik kan me overdag goed concentreren en heb echt nergens last van. Stress kan ik alleen nog niet goed aan en dit probeer ik dan ook te vermijden. Kort geleden was ik 3 achtereen volgende nachten met de promethazine gestopt in de hoop dat ik net zo goed bleef slapen, maar ik ging elke dag drastisch achteruit en de vierde dag was ik tot niets meer in staat. Hiervan schrok ik erg. Ze zeggen dat je in één keer kunt stoppen met deze medicatie, maar dan heb je opnieuw hetzelfde probleem als waar je begon met het slikken van deze medicatie, namelijk de oorzaak van het slaapprobleem. Ik hoop dat ik in de toekomst dusdanig herstel van de burn-out klachten, dat mijn gedachten rustig zijn in de nacht en ik mijn gedachten uit kan zetten. Dan ga ik een nieuwe poging wagen om af te bouwen en dan vanuit een afbouwschema. Gelukkig voorziet mijn huisarts nog steeds in de medicatie. Ik ben erg dankbaar dat deze medicatie bestaat.

Polaramine

Polaramine

16-02-2022 | Vrouw | 52
dexchloorfeniramine
Hooikoorts
Goed product! Ik lees dat dit middel niet meer verkrijgbaar is, maar ik heb het zojuist nog besteld bij een Franse apotheek. Wel was er een maximum van twee doosjes, maar beter iets dan niets. Dan bestel ik gewoon wat vaker

08-02-2022 | Vrouw | 34
promethazine
Heeft 's nachts een nadelig effect op mijn spieren. Benen worden onrustig en het jeukt van binnenuit. Iets waar je niets aan kunt doen behalve het uitzitten totdat het medicijn is uitgewerkt, waardoor ik wakker blijf. Mijn brein voelt verlamd/lui om voldoende in te ademen. Ik moet er moeite voor doen maar snachts kost dit extra energie omdat je lichaam in een rust toestand[lees meer...] terecht wil komen. Verder geeft het rond deze tijd geen prettig gevoel in mijn hoofd. Ik gebruik het door deze ervaring liever niet meer. Product is 1x overdag en 1x voor het slapen gaan gebruikt. Bij oxazepam heb ik soortgelijke klachten ervaren.

Tavegil

07-02-2022 | Vrouw | 67
clemastine
Hooikoorts
Vroeger nam ik op aanraden van iemand die dezelfde hooikoortservaring had als ik, het medicament Dexa- Tavegil. Enkel in het buitenland verkrijgbaar. Dus nam ik hiervan 1 tablet per dag gedurende 4 à 5 maanden per jaar, te beginnen in maart. Dan is dat stilaan overal in de EU uit de handel genomen. Dus ben ik jaren geleden overgeschakeld op 1x Tavegil/dag.Zelfde bijwerking[lees meer...], maar helaas toch wel minder effectief. Dit jaar ga ik overschakelen naar 2 tabletten per dag en afwachten of de hooikoorts mindert, er een bijwerking bijkomt,... En dan de inname weer aanpassen.

Cetirizine Tabletten

22-01-2022 | Vrouw | 44
Sinusitis
Was wat bang van de bijwerkingen in de bijsluiter maar viel in mijn geval goed mee. Wel wat vermoeider dan voordien maar te doen.

Reactine

28-12-2021 | Vrouw | 39
Netelroos
Ik had over mijn hele lichaam extreme jeuk en huiduitslag door een Netelroos aanval. Nog nooit eerder gehad en vermoedelijk een allergische reactie. Het was niet meer uit te houden en heb toen een half tabletje Reactine ingenomen. Binnen een uur trok het geleidelijk aan helemaal weg en knapte ik weer helemaal op. Ik was enorm opgelucht en heb geen last van bijwerkingen ge[lees meer...]had. De Netelroos is niet meer teruggekomen en heb niet meer bij hoeven te slikken.

Desloratadine

19-12-2021 | Man | 56
Huisstofallergie
Ik was heel erg veel verkouden, loopneus hoesten en helemaal schraal onder me neus, en kreeg altijd de griep ,heb me toen laten testen op het ziekenhuis. uit de test bleek dat ik huismijt had de hoogste gehalte -5 ik was voor veel stofjes vat baar,ze schreven toen het medicijn arius voor ,1 tablet per dag.en ik heb nergens geen last meer van,geen griep ,niet meer verkoude[lees meer...]n,o ja bijna vergeten ,had het een week niet in genomen ,Ik kreeg uitslag op mijn lichaam allemaal van die rode bultjes bleek van bosvlooien te zijn ,daar kreeg ik de uitslag van,heb meteen weer mijn tablet ingenomen ik was er in een paar dagen van af.ik slik het al 15 jaar heb er veel baat bij.ben heel blij met dit medicijn.

Cetirizine Tabletten

07-12-2021 | Vrouw | 33
Huisstofallergie
Ik heb het bijna een jaar gebruikt. Geen last meer van allergie en geen bijwerkingen. Nu probeer ik te stoppen. Dit veroorzaakt nauwelijks de symptomen die ik eerst had door huisstofmijt allergie. Maar nu krijg ik wel last van jeuk over heel mijn lijf. Als ik dan toch weer een pilletje slik, verdwijnt de jeuk weer. Nu kijk ik of ik het medicijn rustig af kan bouwen.

Rupatadine

10-11-2021 | Vrouw | 66
rupatadine
Allergische reactie

Allerfre

10-11-2021 | Vrouw | 39
loratadine
Allergie
Ik ben allergisch voor onze honden en ik heb huisstofmijt allergie. Gister gebruikte ik Aerius en mijn keelpijn en verstopte neus verdwenen al snel. Merkte wel wat hartkloppingen maar vandaag neem ik het weer in en kijk ik of ik hetzelfde ervaar. Anders ga ik weer terug naar allerfre.

Aerius

10-11-2021 | Vrouw | 39
Allergie
Hoi allemaal, Aerius is nog gewoon verkrijgbaar. Heb gister nog een doosje opgehaald bij de apotheek Benu. Ik moest er wel specifiek om vragen en toen hebben ze het 2 dagen geleden besteld.

07-11-2021 | Vrouw | 34
promethazine
Na verschillende middelen te hebben geprobeerd slik ik ongeveer een 1,5 promethazine. Dit is omdat zowel problemen met inslapen als doorslapen heb. Door de promethazine val ik ongeveer binnen een uur een slaap, waar ik zonder ongeveer 3/4 over doe. Helaas begin ik negatieve ervaringen te krijgen. Hele dag weinig energie, slechte concentratie, lage libido en negatieve inv[lees meer...]loed op mijn mentale gesteldheid. Ik was altijd erg sociaal maar daar is nu niks meer van over, ook was ik altijd erg adrem en gevat maar ook daar is niks van over gebleven. Ik mis de oude ik! En heb daarom besloten te stoppen met de Promethazine om te kijken of dat verschil maakt.
Terug naar het begin van de pagina