dossiers
Geef mening

Hooikoorts

Hooikoorts is een allergische reactie. Wat is een allergie?

Een allergie komt voort uit een overgevoelige reactie van het afweersysteem van het lichaam op onschadelijke stoffen, zoals stuifmeel, huidschilfers van dieren, huisstofmijt en schimmels. De stoffen die een allergische reactie uitlokken bevatten altijd een soort eiwit en worden allergenen genoemd. Een allergie voor deze ‘allergenen’ geeft klachten van neusverstopping, niezen, snotteren, tranende ogen en jeuk aan ogen, neus en keel. Neusklachten als gevolg van irriterende (chemische) stoffen, zoals tabaksrook of verflucht, worden niet veroorzaakt door allergie. Iedereen kan in meer of mindere mate last hebben van deze stoffen.

In de periode eind mei tot augustus, bij mooi, droog weer, als de bomen en grassen gaan bloeien kan je last van hooikoorts krijgen. Hooikoorts is één van de meest voorkomende allergieën.

Wat is hooikoorts?

Aan het eind van de vorige eeuw werd ontdekt dat de klachten van allergie voornamelijk voorkwamen aan het einde van de zomer, tijdens het hooien. De ziekte werd daarom "hooikoorts" genoemd. Maar hooikoorts wordt niet veroorzaakt door hooi, maar door stuifmeel van bloeiend gras of pollen. Hooikoorts is dus een overgevoeligheidsreactie van je lichaam op dit stuifmeel van sommige grassen, planten en bomen, die in bloei staan. Dit stuifmeel, ook wel pollen genaamd, zweeft in de lucht en wordt vervolgens ingeademd.

Wat gebeurt er nu bij hooikoorts?

De binnenzijde van de neus is bekleed met slijmvlies. Dit slijmvlies zit vol met klieren, die slijm kunnen produceren en met bloedvaten. Normaal wordt er precies genoeg slijm gemaakt om de neus prettig nat te houden. In normale situaties werkt het slijm in de neus als een beschermende laag tegen bacteriën en virussen. Wanneer nu een overgevoeligheid voor pollen bestaat, bindt dit allergeen zich aan antistoffen (zoals Immunoglobuline E) die aan cellen in het neusslijmvlies gebonden zijn. De binding van allergeen aan deze antistoffen stimuleert de cel waardoor bepaalde stoffen vrijkomen, zoals histamine. Deze stoffen verwijden kleine bloedvaatjes. en dit heeft de verschijnselen van allergie, zoals een jeukende neus, niezen en neusverstopping tot gevolg. Als er te veel slijm in de neus wordt aangemaakt veroorzaakt dit snotteren. Een verdikking van het neusslijmvlies veroorzaakt een neusverstopping. Deze slijmvliesverdikking ontstaat als de bloedvaten in het neusslijmvlies tijdelijk bloed vasthouden en hierdoor toenemen in dikte. De antistoffen tegen pollen worden niet alleen in de neus gevormd, maar ook in de ogen. Ook hier komt dezelfde stof vrij (histamine), waardoor jeukende, tranende en branderige ogen ontstaan.

De klachten bij hooikoorts

Neus:
Jeuk, pijn, niezen, neusloop (helder, later vaak gekleurd), verstopping
Mond, keel, oren:
Jeuk, pijn en soms zwelling van de slijm vliezen met drukgevoel
Longen:
Hoesten, piepende ademhaling (astma en/of bronchitis) gepaard gaande met een gevoel van benauwdheid
Ogen:
Jeuk, pijn en brandend gevoel, tranenvloed, roodheid van het oogwit, zwelling van het oogvlies en oogleden en soms irritatie
Huid:
Jeuk, roodheid en zwelling (netelroos), ontstaan en toenemen van huiduitslag
Algemeen:
Moeheid, hoofdpijn, lusteloosheid

Wanneer krijg je last van hooikoorts?

Overgevoeligheid voor bepaalde stoffen kan spontaan ontstaan; je hoeft hier nooit eerder last van hooikoorts voor hebben gehad. Met name het stuifmeel van gras (graspollen) leidt tot allergische reacties, maar ook boompollen kunnen tot hooikoortsklachten leiden. Net als bloemen en planten, verspreidt gras zich door het wegwaaien van graszaad. Je krijgt vaak last van hooikoorts op warme, winderige dagen dan kunnen er miljoenen pollen in de lucht zweven. Bij regen spoelen de pollen weer uit de lucht en heb je minder last van hooikoorts. Als de pollen op het neusslijmvlies, de oogbollen of in de luchtwegen terecht komen, reageert je afweersysteem en kun je last van hooikoortsklachten krijgen.

Pollenkalender:

hooikoorts: pollenkalender

Welke medicijnen worden gebruikt?

Medicijnen tegen allergie worden verdeeld in beschermende middelen, die continu gebruikt moeten worden en medicijnen die gebruikt worden als er reeds klachten van allergie zijn. De beschermende middelen zijn meestal corticosteroïdenbevattende neusnevels. Vooral bij klachten van neusverstopping helpen deze medicijnen het best. Antihistaminica helpen snel als er al klachten zijn. Deze medicijnen kunnen gegeven worden als tablet, als neusspray of als oogdruppels/zalf. Bij minder heftige klachten kunnen ook cromoglicaat-bevattende neusspray of oogdruppels worden gebruikt. Hyposensibilisatie, een prikkuur met allergeen, wordt voornamelijk toegepast bij allergie voor pollen; soms ook voor huisstofmijt en katten. Hyposensibilisatie vergt 3 tot 5 jaar waarbij meestal 1 x per 4 tot 6 weken een prik moet worden gegeven. Hyposensibilisatie vermindert de gevoeligheid voor het betreffende allergeen, waardoor de allergische reactie minder hevig wordt.Daarnaast zou sublinguale immunotherapie (allergeen in druppelvorm onder de tong) een effectief middel zou kunnen zijn.

Adviezen

Houdt in perioden dat er veel pollen in de lucht zijn, ramen en deuren zoveel mogelijk dicht (openen bij voorkeur met regenachtig weer). Ga als u veel last heeft niet te veel naar buiten. Vooral 's ochtends vroeg, op warme zonnige dagen, zijn er veel pollen in de lucht. Om oogklachten zoveel mogelijk te voorkomen is het dragen van een zonnebril op echte hooikoortsdagen aan te bevelen. Wrijf bovendien zo min mogelijk in de ogen; wrijven zal de hooikoortsklachten alleen maar verergeren! Probeer tevens een regelmatig leven te leiden met gezonde voeding en goed slapen, dit komt je weerstand ten goede. Daarnaast moet je proberen het contact met andere prikkels (temperatuurwisselingen, afkoeling, tocht, chemicaliën zoals chloor en ammoniak, parfums, tabaksrook, enz.) zoveel mogelijk te vermijden.

Promethazine Dragees / Stroop / Injecties

23-09-2022 | Vrouw | 35
promethazine
Ik slik promethazine zo nu en dan een paar maanden achter elkaar in periodes dat ik me erg angstig en onrustig voel. Werkt bij mij prima, alleen ik krijg er wel trek van in de uren dat het werkt. Dikker word ik er gelukkig niet van. Ik zie veel mensen zeggen dat ze ‘afkickverschijnselen’ zouden ervaren. Dat is onmogelijk. Dat zit echt tussen de oren. Als je stopt, kri[lees meer...]jg je wel weer het probleem waartegen je het bent gaan slikken. Ik stop er altijd mee als ik weer wat beter in m’n vel zit. Daar merk ik niets van.

Levocetirizine

20-09-2022 | Vrouw | 32
Huisstofallergie
Geen last meer van huisstofmijt maar door de extreme en vele bijwerkingen stop ik met dit medicijn. Wat een troep.

Tavegil

03-09-2022 | Man | 53
clemastine
* stof allergie en aanraking van bv hooi, stro stuifmeel meestal is 2 pillen genoeg. * aanraking van bemeste tuinaarde extreem 6 pillen * Voedsel allergie in mindere mate bij nootmuskaat (oa speculaas) Palm olie, pittige kruiden, pinda's of pinda kaas. 2 tot 4 pillen * Voedsel allergie extreem: schaaldieren 6 pillen * Planten allergie extreem o.a. Hedra, Amerikaanse se[lees meer...]ring 6 pillen Tavegil werkt altijd goed en heb er geen bijwerkingen van dus ook niet slaperig of duf etc. Er is nog een zwaarder middel wat ik ook gebruikt heb dat is Hydroxyzini 25mg maar ik vind Tavegil beter werken ik gebruik het al 16jaar

31-08-2022 | Vrouw | 68
Allergie
Heb sinds maanden histamineproblemen, kan veel niet meer eten. Eerste pil ging goed, 2e ook, derde dag was vreselijk na lunch, ik weet niet of ik nog een derde neem.

15-08-2022 | Man | 63
Allergie
Ernstige hartritmestoornissen binnen een uur na eerste inname. Deze hartritme stoornis was continu aanwezig en voelde aan als gejaagd, onprettig en vermoeiend. De stoornis stopte binnen 24 uur Hartslag tussen 160 en 200 per minuut. Gevaarlijk medicijn. Zeer voorzichtig.

Polaramine

21-07-2022 | Vrouw | 24
dexchloorfeniramine
Hooikoorts
Na jaren gigantische hooikoorts te hebben en er helaas geen medicijn meer wordt voorgeschreven omdat alles geprobeerd is… las ik hier geweldige meningen over dit medicijn. En terecht het werkt bij mij super goed en ik heb geen klachten meer. Geweldig! Ik raad het zeker aan om te proberen.

14-07-2022 | Vrouw | 15

Xyzal

03-07-2022 | Vrouw | 62
Hooikoorts
Het medicijn helpt wel maar de bijwerkingen waren de reden dat ik ben gestopt met xyzal.

Rupatadine

cetirizine
Werkt goed!

11-06-2022 | Vrouw | 65
Allergie
Warmte Urticaria ook in de winter .Prikt jeukt vooral halsstreek met rood witte vlekken en zwelling .Ik neem nu drie maanden deze medicatie maar met weinig effect.Wel hoofdpijn en aan rechterkant pijnlijke steken naast de maag.

Tavegil

06-06-2022 | Vrouw | 39
clemastine
Allergie
Toegediend door ambulance middels injectie na een allergische reactie. Ik had direct na het toedienen al vermoeidheidsklachten, en voelde me onder invloed maar deze klachten werden minder na een aantal uren en wat slaap. Anderhalve dag later werd ik ineens en totaal onverwacht opnieuw onwel. Extreem moe, wazig, versuft, warrig. Doodeng vond ik het.

Levocetirizine

05-06-2022 | Vrouw | 41
Hooikoorts
Helaas wordt ik hoe zo moe van dat ik constant het liefste zou gaan slapen. Het middel werkt verder wel beter dan Fexofenadine.

05-06-2022 | Vrouw | 41
Hooikoorts
Als m’n hele leven hooikoorts en vorig jaar drie weken m’n keel dicht gehad dus toch maar weer aan de medicijnen. Helaas lijkt dit middel niet te helpen. Ik nies me suf en moet nergens met m’n handen aankomen. Daarnaast loop ik deze hele dag met een in de verte aanwezige hoofdpijn terwijl ik nooit hoofdpijn heb. Geen succes dus helaas. Helaas ook al Levocetirizine gehad ma[lees meer...]ar daar werd ik extreem moe van helaas.

03-06-2022 | Vrouw | 43
Hooikoorts
Ben het gaan gebruiken yiken omdat ik van middelen zo moe wordt... Hier dus niet van... Helaas tijdens de zomervakantie helemaal onder de uitslag... Zonneallergie.. Vreselijk jeuk, niks hielp... Bij de dokter geweest, moest maar een allergietablet slikken... Dat deed ik toch al.... Toch maar weer over op de ceterizine.... Dit hielp wel maar heeft zeker een half jaar geduur[lees meer...]t voor mijn huis weer helemaal goed was...

03-06-2022 | Vrouw | 52
Hooikoorts
Totaal geen verbetering, heel de dag een jeukend gezicht, dus ogen ,oren, neus voorhoofd. Eigelijk alles...heb het al 35 jaar, hooikoorts
Terug naar het begin van de pagina