ISO 27001

dossiers

Geef mening

Op vakantie met medicijnen

Benodigd papierwerk

Voordat u de koffer pakt en voor korte of langere tijd vertrekt is het handig om na te denken over uw medicijngebruik op vakantie en het vervoer ervan tijdens de reis en op bestemming.

Het is altijd verstandig om de medicijnen in de originele verpakkingen te laten en waar de sticker van de apotheek met uw naam en het gebruik van het medicijn nog op zit. Daarnaast is het handig om een medicijnpaspoort mee te nemen op vakantie waar uw medicijngebruik overzichtelijk in staat weergegeven. (Voor wat verdere reizen is het zelfs handig een Europees Medisch Paspoort te regelen aangezien dat in 11 Europese talen is opgesteld). Een medicijnpaspoort is nooit een geldig reisdocument.

Sommige medicijnen vallen onder de Opiumwet. Het gaat dan onder andere om:

• sterke pijnstillers met bijvoorbeeld morfine;
  • ADHD-medicatie zoals Ritalin of Concerta (methylfenidaat);
  • medicinale cannabis
Wanneer u dergelijke medicijnen op vakantie mee wilt nemen heeft u voor vakanties in Schengenlanden een zogenaamde Schengenverklaring nodig. In de Schengenverklaring staat dat u de medicijnen meeneemt voor eigen gebruik. Uw arts moet de verklaring ondertekenen, waarna de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) de verklaring waarmerkt.

Een Schengenverklaring is geldig voor een periode van 30 dagen. Voor een reis langer dan 30 dagen zijn dus 2 of meer Schengenverklaringen nodig.

Onderstaande landen zijn Schengenlanden:
Finland Luxemburg Spanje
Frankrijk Malta Tsjechië
Griekenland Noorwegen Zweden
Hongarije Oostenrijk Zwitserland

Wilt u deze medicijnen meenemen naar een land buiten het Schengengebied, dan moet u daarvoor toestemming vragen bij de ambassade of het consulaat van het land waar u heen gaat. Houd rekening met de behandeltijd van uw aanvraag. Neemt u medicijnen die vallen onder de Opiumwet mee op reis zonder de juiste papieren, dan riskeert u strenge straffen.

Op vakantie met het vliegtuig

Pak uw medicijnen en contactlensbenodigdheden in de handbagage, want in het bagageruim van het vliegtuig kan het vriezen. Draag medicijnen liever niet direct op het lichaam, bijvoorbeeld in een broekzak, want dat kan te warm zijn.

Sinds 6 november 2006 gelden nieuwe richtlijnen voor handbagage. Vloeistoffen en gels mogen alleen nog worden meegenomen in verpakkingen van maximaal 100 ml. Deze verpakkingen moeten worden verpakt in een doorzichtige plastic zak die niet groter is dan 1 liter. Vloeibare medicijnen mogen wel worden meegenomen in hoeveelheden groter dan 100 ml. Wel moet dan aantoonbaar zijn dat de medicijnen op naam staan. Bijvoorbeeld door een verklaring van de arts of apotheek.

Alle medicijnen koel bewaren

In de auto, caravan of tent kan het erg warm worden, zodat zetpillen zacht worden, crèmes en oogdruppels bederven en de houdbaarheid van andere medicijnen achteruit kan gaan. Voor medicijnen die ook thuis koel moeten worden bewaard, bijvoorbeeld insuline en zetpillen, biedt een koel-etui of een koelbox uitkomst.

Verbanddoos

Reist u per auto of per vliegtuig, dan hoort in uw reisbagage een verbanddoos. In een aantal landen is dit wettelijk verplicht in de auto. Volgens informatie van de ANWB is dat in Europa het geval in: België, Duitsland, Hongarije, Kroatië, Oostenrijk, Slovenië, Slowakije, Tsjechië, Turkije. Er zijn complete verbanddozen te koop; u kunt ook zelf een doos samenstellen of onderdelen los kopen.

Reisapotheek

Vooral aan denken

Het is vaak moeilijk om in het buitenland dezelfde medicijnen te krijgen.

• Neem daarom voldoende medicatie mee voor de gehele vakantieperiode.
  • Controleer voor vertrek de uiterste houdbaarheidsdatum van uw medicijnen.
  • Bewaar deze zoveel mogelijk op een koele, donkere plek.
  • Neem een extra recept mee!

Checklist

• Medicijnpaspoort
  • Eventueel Schengenverklaring of goedkeuring van de ambassade/consulaat
  • Voldoende voorraad medicijnen (incl naalden voor toediening)
  • Anticonceptiepil (extra strip) / Condooms
  • Pleisters, tape, steriele gazen, verband, verbandhechters, watten, zwachtels, mitella, likdoornpleisters, zwaluwstaartjes.
  • Schaar, pincet, naald, tekenbeet-setje,
  • thermometer (geen kwikthermometer i.v.m. breuk)
  • Pijnstillers ((kinder)paracetamol, ibuprufen, oid)
  • Middel tegen reisziekte (cyclizine)
  • Wonddesinfectie (Betadine, Calendulaspray)
  • Middel tegen diarree (loperamide, ORS, Norit)
  • Laxeermiddel tegen verstopping (lactulose, bisacodyl)
  • Maagtabletten (Rennies)
  • Middelen (creme) tegen huidaandoeningen en muggenbeten (Nestosyl, Azaron)
  • Slaap- en eventueel anti-jetlagmiddel
  • Lippencreme (Labello, Blistex)
  • Koortslipcreme (indien bekend hiermee)
  • Oogdruppels en/of oordruppels (Otalgan)
  • Neusspray (xylometazoline)
  • Keeltabletten (Strepsils, Trachitol)
  • Ontsmettingsdoekjes
  • Talkpoeder
  • Voetverzorging (Dermacure, Gehwol)
  • Zonnebrandcreme / aftersuncreme
  • Contactlensbenodigdheden / Reservebril / Oordopjes
NB: eventueel ook insectenafweermiddel met DEET (diëthyltoluamide) en klamboe, medicijnen tegen malaria (afhankelijk van bestemming), drinkwaterdesinfectiemiddel of waterfilter.

Uitleg Diarree

Reizigersdiarree gaat meestal vanzelf weer over binnen 3 tot 5 dagen.
Het grootste probleem bij diarree is de kans op uitdroging, vooral bij kleine kinderen en ouderen. Drink verdeeld over de dag minstens 1.5 liter (kinderen 1 liter). Water, thee, vruchtensap (geen grote hoeveelheden appelsap), heldere soep of rijstewater. In heel warme landen heeft u nog meer vocht nodig. Het beste middel tegen uitdroging is orale rehydratievloeistof (ORS). Dit is verkrijgbaar als poeder dat moet worden aangemaakt met (schoon) leidingwater of mineraalwater zonder koolzuur.

Wanneer naar de huisarts?

• Bij veelvuldige waterdunne diarree bij kinderen en volwassen: na 3 dagen.
  • Ouderen boven de 70 na 1 dag.
  • Kinderen onder de 2 jaar binnen 1 dag.
  • Ga ook naar de dokter als de patiënt aanhoudend braakt, koorts heeft en bijna niets drinkt.

Wie niet wil wachten tot de diarree vanzelf over gaat, kan loperamide nemen; geschikt voor volwassenen en kinderen vanaf 8 jaar. Niet gebruiken bij koorts of als er bloed in de ontlasting zit. Niet langer dan 2 dagen achtereen gebruiken.

Uitleg Reisziekte

Reisziekte komt het meest voor bij twee tot tienjarigen. Bent u binnen 4 uur op de bestemming, kies dan cyclizine. Duurt de reis langer, neem dan onderweg nog een keer cyclizine of neem een iets langer werkend middel: meclozine of cinnarizine.

Deze middelen kunnen slaperigheid of sufheid als bijwerking hebben. Ze zijn dus niet aan te raden voor iemand die gaat rijden.

Inhoud verbanddoos

• Wondpleisters (per stuk verpakt)
  • Blarenpleisters
  • Steriele gaasjes
  • Rolletje hechtpleister of kleefpleister
  • Snelverband
  • Fixatiewindsel (hydrofiel)
  • Elastische zwachtel (bij verstuikingen)
  • Verbandklemmetjes
  • Zwaluwstaartjes

06-12-2018

Cinnarizine (cinnarizine)
Evenwichtsstoornis

Ivm evenwichtsstoornis dit middel gekocht. Duizeligheid en misselijkheid gelijk voorbij. Ik word er wel suf van, maar slaap ook veel beter met dit middel.
05-12-2018

Voorbereiding (slok-)darmonderzoek

Morgen krijg ik een darmonderzoek. Heb ter voorbereiding gisteravond om 22.00 uur 2 pilletjes Bisacodyl moeten slikken. Heb de bijsluiter gelezen, en wist wat me eventueel te wachten kon staan. Het enige beetje vervelende gevoel was dat ik kon merken dat mijn darmen gestimuleerd werden. Het was alsof ik de peristaltiek voelde, wat me een heel klein beetje misselijk maakt[lees meer...]e, maar al met al redelijk geslapen. Pas vanmorgen om 5.30 kwam de eerste ontlasting, en gedurende de ochtend nog een keer of 4 een klein beetje. Kortom geen noemenswaardig probleem met dit medicijn ondervonden.
28-11-2018

Hoofdpijn

Ik word erg suf en duizelig van paracetamol. Vooral wanneer ik er twee gebruik, dat doe ik soms bij erge hoofdpijn. Als ik daarna even ga liggen lukt het haast niet om wakker te worden. Als ik op mijn werk ben voel ik me suf en duizelig en reageer ik slechter op mijn omgeving. Hebben meer mensen hier ervaring mee?
27-11-2018

Voorbereiding coloscopie / endoscopie

Ivm coloscopie savonds om 22.00 2 tabletten ingenomen met 3 glazen water. Om 23.00 naar bed gegaan , heerlijk geslapen! Smorgens om 9.00 eerste wat dunne ontlasting. Geen nare krampen, voor mij prima te doen.
05-11-2018

Darmproblemen - verstopping

Ik krijg colonscopie, darmen moeten schoon zijn. Maar de 4 tabletjes bisacodyl hebben niets geholpen. nu nog prep drinken zien of dit helpt.
30-10-2018

Darmproblemen - verstopping

Een laxeermiddel voorgeschreven gekregen i.v.m. morfinesulfaat gebruik, bijwerking is obstipatie. In het begin Lactulose gebruikt dat wad geen succes, werd er misselijk van en effectief was het al met al niet. Uitgekomen op Bisacodyl. In het begin 1 dd 1 later om de dag 1 extra of gebruik van Dulco druppels ernaast, laatst genoemde helaas uit de handel. Inmiddels zit ik op[lees meer...] 2 dd 1. Bijwerkingen zijn er in vergelijking met de ervaringen hier nauwelijks. Af en toe ervaar ik buikpijn en diarree al hangt dat ook deels samen met wat ik eet.
25-10-2018

Dikkedarmkanker

na al die horrorververhalen met angst die tabletjes ingenomen gelukkig geen buikkrampen geen bloedverlies geen enkele bijverschijnselen alleen in de dunne en vaak naar de wc zodat mijn darmen schoon werden
18-10-2018

Paracetamol/ Codeine (paracetamol / codeine)
Griep

Paracetamol op dag 1, dag 5 en dag 6. Tussendoor paracetamol zonder coffeine, dit werkte significant pijn en koorts verlagend. Zowel op dag 5 als dag 6 ervaarde ik genoemde bijwerkingen. De 2 maal vermeed ik de coffeine al, maar glipte er toch 1 in, omdat er niet op de strip stond vermeld dat er coffeine bij zat. (Ik weet het dus ook niet 100% zeker! maar zo ervaardei k he[lees meer...]t en het zo wel de "missende tabletten met coffeine verklaren). Ca 30 minuten na inname paracetamol met coffeine, schoot mijn hartriteme omhoog en trad de koorts weer in. Op schaal van licht vervelend naar erg vervelend/niet. En qua pijn van geen naar niet kunnen ontspannen, spierpijn in de onderrug. Ik ervaarde tevens kramp in mijn linkerteen, en heb direct vitamientjes geslikt. Toch was mijn eet regime ondanks de griep redelijk gezond/normaal. Ik heb enkel in bed gelegen en ben momenteel zwaar teleurgested dat de griep die weg leek te ebben, nu tot 2x terugvloedt. C'est ca. Maar de bijwerkingen volgens de bijsluiter zouden moeten meevallen, zeker wanneer verwent koffie drinker (muv deze week). Ik vraag me af of de koortsverhogende effecten te maken kunnen hebben met de coffeine, want zo ervaarde ik het abosolutt. Of dit normaal is en of ik uit de buurt moet blijven van coffeine vanaf nu. Ohja, hoe kom je het afremmen, want het duurt tot tussen 4-6 uur voordat de golven van koorts wegzakken. Bedankt.
17-10-2018

Voorbereiding (slok-)darmonderzoek

Wat een verschrikkelijk medicijn! Na alle horrorverhalen te hebben gelezen was ik op het ergste voorbereid, en dat is maar goed ook. 4 uur na het innemen enorme buikkrampen in combinatie met extreme misselijkheid. Kon de wc amper halen. Was alleen thuis en daardoor behoorlijk in paniek. Flauwgevallen door de pijn. Daarna werd kramp langzaamaan minder, maar bleef zeker nog [lees meer...]een aantal uur aanhouden. Ik gebruik deze pil nooit meer, wat een verschrikking! Zorg dus dat je nooit alleen thuis bent als je ze hebt ingenomen.
24-09-2018

Aambeien en vaatscheurtjes

Ik heb zelf heel erg hoofdpijn, maar nu ik 2 keer per dag deze paracetemollen inneem, heb ik het niet meer.
21-08-2018

Voorbereiding (slok-)darmonderzoek

Moest dit de dag ervoor om 13.00 uur innemen ter voorbereiding van een darmonderzoek. Ik kreeg wat buikkrampen en rond 20.30 uur pas diarree. Om 19.00 uur moest ik ook picoprep oplossing drinken, dus ik weet niet wat is gaan laxeren. Maar van de Bisacodyl weinig gemerkt.
09-08-2018

Darmproblemen - verstopping

Van de dokter macrogol gekregen voor verstopping maar dit werkte bij mij té goed, vervolgens psylliumvezels wat niet werkte. Nog steeds last van verstopping en wilde opnieuw bij de huisarts een herhaalrecept voor de macrogol hebben. Vandaag zijn we namelijk op vakantie en liever iets te vaak naar de wc dan pijn en opgenlazen door een verstopping. Huisarts helaas geslot[lees meer...]en en kon niet tijdig dat medicijn halen. Dan maar voor een keer laxeertabletten van de drogist. 1 keer en nooit weer. Ik werd wat duidelig in mijn hoofd, misselijk en een brak gevoel. Bah wat naar.. troep dit spul... en mensen pas alsjeblieft op met het regelmatig nemen van dit middel want van deze laxeermiddelen kun je afhankelijk worden, ga dan liever naar de huisarts voor ander spul wat je langdurig kam gebruiken.
02-07-2018

Voorbereiding coloscopie / endoscopie

Zondagavond moest ik om 22:00 de twee tabletten innemen nou zo gezegd zo gedaan. En om Half11 lekker naar bed gegaan. Half 1 wakker geworden met giga buikkrampen kon amper lopen naar de wc. Daar kwam de flinke diaree. Tot behoorlijk bloedverlies. De krampen werden zo heftig dat Ik bijna niet meer kon spreken zonder Mn lippen te laten trillen. Mn benen waren elastiekj[lees meer...]es en t zweet brak me uit. Wat een buikkrampen niet normaal! Ben na een tijdje onder de douche gaan zitten met de hete straal op Mn buik want het was niet te harden. Toen de huisartsenpost gebeld. Maar na 1,5 uur was de pijn Zo goed als weg en hoefde ik niet meer naar de wc. En heb ik kunnen slapen soms wakker met buikkrampen. Maar de ochtend zelf best beroerd wakker geworden...dus hoop dat ik dit pillen nooit meer hoeft te nemen..#misselijk. Vanavond de volgende ellende de movirep.
25-06-2018

Cinnarizine (cinnarizine)
Reisziekte

Nooit maar dan ook nooit meer! Ik zou een rondje varen en omdat ik last heb van draaiduizeligheid heb ik een uur voor de tocht een pilletje genomen. Na een half uur brak het zweet me uit, kreeg ik ontzettende buikpijn en diarree en moest ik twee keer spugen. Ik werd erg misselijk en licht in mijn hoofd tot op het punt dat ik bijna ben flauw gevallen. Voor mij is dit ge[lees meer...]en aanrader helaas. Het boottochtje ging helaas ook niet meer door want ik voelde me hartstikke beroerd!
08-06-2018

Xylometazoline Neusdruppels/Neusspray (xylometazoline)
Verkoudheid

28-04-2018

Griep

Werkt hartstikke goed, nooit problemen of bijwerkingen gehad. Toedieningsvorm is een beetje onhandig en vooral erg smerig (doe het altijd in een beker en laat het dan in water oplossen). Gebruik het altijd voor hoofdpijn of griep. Daarentegen werkt Ibuprofen voor mij niet en geeft het geen verlichting van de klachten. Voor mij Paracetamol van de Kruidvat dus!
Terug naar het begin van de pagina

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!