dossiers
Geef mening

Op vakantie met medicijnen

Benodigd papierwerk

Voordat u de koffer pakt en voor korte of langere tijd vertrekt is het handig om na te denken over uw medicijngebruik op vakantie en het vervoer ervan tijdens de reis en op bestemming.

Het is altijd verstandig om de medicijnen in de originele verpakkingen te laten en waar de sticker van de apotheek met uw naam en het gebruik van het medicijn nog op zit. Daarnaast is het handig om een medicijnpaspoort mee te nemen op vakantie waar uw medicijngebruik overzichtelijk in staat weergegeven. (Voor wat verdere reizen is het zelfs handig een Europees Medisch Paspoort te regelen aangezien dat in 11 Europese talen is opgesteld). Een medicijnpaspoort is nooit een geldig reisdocument.

Sommige medicijnen vallen onder de Opiumwet. Het gaat dan onder andere om:

• sterke pijnstillers met bijvoorbeeld morfine;
  • ADHD-medicatie zoals Ritalin of Concerta (methylfenidaat);
  • medicinale cannabis
Wanneer u dergelijke medicijnen op vakantie mee wilt nemen heeft u voor vakanties in Schengenlanden een zogenaamde Schengenverklaring nodig. In de Schengenverklaring staat dat u de medicijnen meeneemt voor eigen gebruik. Uw arts moet de verklaring ondertekenen, waarna de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) de verklaring waarmerkt.

Een Schengenverklaring is geldig voor een periode van 30 dagen. Voor een reis langer dan 30 dagen zijn dus 2 of meer Schengenverklaringen nodig.

Onderstaande landen zijn Schengenlanden:
Finland Luxemburg Spanje
Frankrijk Malta Tsjechië
Griekenland Noorwegen Zweden
Hongarije Oostenrijk Zwitserland

Wilt u deze medicijnen meenemen naar een land buiten het Schengengebied, dan moet u daarvoor toestemming vragen bij de ambassade of het consulaat van het land waar u heen gaat. Houd rekening met de behandeltijd van uw aanvraag. Neemt u medicijnen die vallen onder de Opiumwet mee op reis zonder de juiste papieren, dan riskeert u strenge straffen.

Op vakantie met het vliegtuig

Pak uw medicijnen en contactlensbenodigdheden in de handbagage, want in het bagageruim van het vliegtuig kan het vriezen. Draag medicijnen liever niet direct op het lichaam, bijvoorbeeld in een broekzak, want dat kan te warm zijn.

Sinds 6 november 2006 gelden nieuwe richtlijnen voor handbagage. Vloeistoffen en gels mogen alleen nog worden meegenomen in verpakkingen van maximaal 100 ml. Deze verpakkingen moeten worden verpakt in een doorzichtige plastic zak die niet groter is dan 1 liter. Vloeibare medicijnen mogen wel worden meegenomen in hoeveelheden groter dan 100 ml. Wel moet dan aantoonbaar zijn dat de medicijnen op naam staan. Bijvoorbeeld door een verklaring van de arts of apotheek.

Alle medicijnen koel bewaren

In de auto, caravan of tent kan het erg warm worden, zodat zetpillen zacht worden, crèmes en oogdruppels bederven en de houdbaarheid van andere medicijnen achteruit kan gaan. Voor medicijnen die ook thuis koel moeten worden bewaard, bijvoorbeeld insuline en zetpillen, biedt een koel-etui of een koelbox uitkomst.

Verbanddoos

Reist u per auto of per vliegtuig, dan hoort in uw reisbagage een verbanddoos. In een aantal landen is dit wettelijk verplicht in de auto. Volgens informatie van de ANWB is dat in Europa het geval in: België, Duitsland, Hongarije, Kroatië, Oostenrijk, Slovenië, Slowakije, Tsjechië, Turkije. Er zijn complete verbanddozen te koop; u kunt ook zelf een doos samenstellen of onderdelen los kopen.

Reisapotheek

Vooral aan denken

Het is vaak moeilijk om in het buitenland dezelfde medicijnen te krijgen.

• Neem daarom voldoende medicatie mee voor de gehele vakantieperiode.
  • Controleer voor vertrek de uiterste houdbaarheidsdatum van uw medicijnen.
  • Bewaar deze zoveel mogelijk op een koele, donkere plek.
  • Neem een extra recept mee!

Checklist

• Medicijnpaspoort
  • Eventueel Schengenverklaring of goedkeuring van de ambassade/consulaat
  • Voldoende voorraad medicijnen (incl naalden voor toediening)
  • Anticonceptiepil (extra strip) / Condooms
  • Pleisters, tape, steriele gazen, verband, verbandhechters, watten, zwachtels, mitella, likdoornpleisters, zwaluwstaartjes.
  • Schaar, pincet, naald, tekenbeet-setje,
  • thermometer (geen kwikthermometer i.v.m. breuk)
  • Pijnstillers ((kinder)paracetamol, ibuprufen, oid)
  • Middel tegen reisziekte (cyclizine)
  • Wonddesinfectie (Betadine, Calendulaspray)
  • Middel tegen diarree (loperamide, ORS, Norit)
  • Laxeermiddel tegen verstopping (lactulose, bisacodyl)
  • Maagtabletten (Rennies)
  • Middelen (creme) tegen huidaandoeningen en muggenbeten (Nestosyl, Azaron)
  • Slaap- en eventueel anti-jetlagmiddel
  • Lippencreme (Labello, Blistex)
  • Koortslipcreme (indien bekend hiermee)
  • Oogdruppels en/of oordruppels (Otalgan)
  • Neusspray (xylometazoline)
  • Keeltabletten (Strepsils, Trachitol)
  • Ontsmettingsdoekjes
  • Talkpoeder
  • Voetverzorging (Dermacure, Gehwol)
  • Zonnebrandcreme / aftersuncreme
  • Contactlensbenodigdheden / Reservebril / Oordopjes
NB: eventueel ook insectenafweermiddel met DEET (diëthyltoluamide) en klamboe, medicijnen tegen malaria (afhankelijk van bestemming), drinkwaterdesinfectiemiddel of waterfilter.

Uitleg Diarree

Reizigersdiarree gaat meestal vanzelf weer over binnen 3 tot 5 dagen.
Het grootste probleem bij diarree is de kans op uitdroging, vooral bij kleine kinderen en ouderen. Drink verdeeld over de dag minstens 1.5 liter (kinderen 1 liter). Water, thee, vruchtensap (geen grote hoeveelheden appelsap), heldere soep of rijstewater. In heel warme landen heeft u nog meer vocht nodig. Het beste middel tegen uitdroging is orale rehydratievloeistof (ORS). Dit is verkrijgbaar als poeder dat moet worden aangemaakt met (schoon) leidingwater of mineraalwater zonder koolzuur.

Wanneer naar de huisarts?

• Bij veelvuldige waterdunne diarree bij kinderen en volwassen: na 3 dagen.
  • Ouderen boven de 70 na 1 dag.
  • Kinderen onder de 2 jaar binnen 1 dag.
  • Ga ook naar de dokter als de patiënt aanhoudend braakt, koorts heeft en bijna niets drinkt.

Wie niet wil wachten tot de diarree vanzelf over gaat, kan loperamide nemen; geschikt voor volwassenen en kinderen vanaf 8 jaar. Niet gebruiken bij koorts of als er bloed in de ontlasting zit. Niet langer dan 2 dagen achtereen gebruiken.

Uitleg Reisziekte

Reisziekte komt het meest voor bij twee tot tienjarigen. Bent u binnen 4 uur op de bestemming, kies dan cyclizine. Duurt de reis langer, neem dan onderweg nog een keer cyclizine of neem een iets langer werkend middel: meclozine of cinnarizine.

Deze middelen kunnen slaperigheid of sufheid als bijwerking hebben. Ze zijn dus niet aan te raden voor iemand die gaat rijden.

Inhoud verbanddoos

• Wondpleisters (per stuk verpakt)
  • Blarenpleisters
  • Steriele gaasjes
  • Rolletje hechtpleister of kleefpleister
  • Snelverband
  • Fixatiewindsel (hydrofiel)
  • Elastische zwachtel (bij verstuikingen)
  • Verbandklemmetjes
  • Mitella
  • Zwaluwstaartjes

31-05-2020

Zwangerschap

Wat een verademing om niet meer zo misselijk te zijn! Nu wel zeer vermoeid, maar dat vind ik persoonlijk beter dan die misselijkheid. Ik heb last van een droge mond, waarna ik ging kijken of dit een bijwerking kon zijn. Dit staat onder ‘zelden’. Ook heb ik krachtverlies in mijn armen en benen. Dit moet ik nog terug koppelen naar mijn HA.
31-05-2020

Loperamide (loperamide)
Darmproblemen - diarree

Ik heb veel baat bij dit medicijn. Ik gebruik het nu een lange tijd. Ik kan niet meer zonder. Neem het 1 dag niet in.... en de volgende dag ben ik aan de diarree. Ik neem het alleen niet in als ik ziek ben. Dan moet mijn lichaam worden 'gereinigd'. Ik zorg wel dat ik genoeg in huis heb. Ik neem het altijd mee als de deur uit ga. Evenals een fles(je) met water.
24-03-2020

Verkoudheid

Ik heb dit gekocht vanwege zwangerschapsverkoudheid. Hierdoor zit mn neus dicht zodra ik ga liggen. Van dit middel gaat mn neus open als ik slaap, maar overdag voel ik me juist snotterig (na dag 1 al, ik heb het 4 dagen gebruikt en moest hierna al "afkicken"). Dan maar een dichte neus in de nacht en 10x wakker worden omdat mn mond zo droog is door het door mn mond ademen. [lees meer...]Liever dan deze rommel.
24-03-2020

Paracetamol (paracetamol)

Door inname verminderen effecten van hoofdpijn (migraine) zodat ik kan slapen in een donkere kamer om zo door de aanval heen te komen. Hierdoor blijf ik nog steeds misselijk, braken en verlies een volledige dag. Bij sumatriptan moet ik even door de eerste 2u maar kan wel aan de slag en heb nog zeker 3/4 van de dag een behoorlijk normale dag.
05-03-2020

Zwangerschap

Dit is mijn 2e zwangerschap, heb mijn eerste zwangerschap geen last gehad van misselijkheid maar bij deze begon het na 5 weken. Ik moest niet overgeven, maar was zo beroerd dat ik er depressief van werd. Ik kreeg in de eerste instantie suprimal, deze werkten al prima. Hoorde later dat Emesafene vergoed werd en dit in principe hetzelfde is. Eerst 2 per dag, later 1 per dag [lees meer...]en nu neem ik er af en toe eentje als ik me niet lekker voel. In principe is het makkelijk in te nemen, hij werkt alleen pas laat (na een uur/anderhalf). Ik voelde me na 2 dagen helemaal weer prima, was alleen behoorlijk duf. Maar liever duf dan depri..
01-03-2020

Misselijkheid

Vanaf 6 weken zwangerschap was ik continue misselijk. Ik kon nog wel eten binnenhouden maar het maakte me wanhopig en ik kon niet langer meer voor mijn kinderen zorgen en werken. Na één telefoontje met de huisarts kreeg ik Emesafene tabletten voorgeschreven. Ik begon met 1 tablet in de avond, maar al snel opgehoogd naar 1,5 tablet (ze zijn deelbaar) en toen naar 2 per 24u.[lees meer...] Wat een uitkomst! Ik voelde me meteen een ander mens. Op sommige momenten nog wel enige misselijkheid maar goed te doen. Dit is mijn vierde zwangerschap en ik had nog nooit gehoord van Emesafene. Ik begrijp niet waarom dit medicijn niet veel vaker wordt geadviseerd aan vrouwen met zwangerschapsmisselijkheid. Wat wordt er nog veel onnodig geploeterd. Dit medicijn kan zo veel verlichting geven, is veilig in gebruik en de bijwerkingen vielen bij mij enorm mee. Soms werd ik er wat suf van, maar dit kan ook ‘gewoon’ door de zwangerschap zijn gekomen.
01-03-2020

Bisacodyl (bisacodyl)
Voorbereiding coloscopie / endoscopie

Voorlaatste avond voor darmonderzoek om 22.00 2 tabletten ingenomen volgens voorschrift.Om 1.00 en 4.30 wat dunnere ontlasting gehad ,overdag nog 1x.dunne ontlasting. ‘s-nachts gewoon geslapen, geen buikkrampen, voor mij in ieder geval een prima medicijn
17-02-2020

15-02-2020

Verkoudheid

Last van een enorme verkoudheid. Deze spay werkt wel per direct waar door ik vrij kan ademen. De bijwerkingen die ik er van hem zijn heel veel niezen, waterige ogen, Hoofdpijn, spontane prikkels in me keel en vreselijke jeuk bij jukbenen voorhoofd en kaak. ( in de bijholtes) Na ruim 8 uur was de jeuk pas verdwenen . Ik ben weer overstapt naar de zoutoplossing heb lie[lees meer...]ver minder lucht dan die vreselijke jeuk!
22-01-2020

Liesbreuk

dat helpte mij dus niet voor mijn liesbreuk netje, waarvan de dokter het nu zij dat het zenuwpijn is, heb een pikuur gekregen in de zenuwen van de lies, maar dat deed nog meer pijn! nu neem ik die tramadol/paracetamol eg en dat blijkt voorlopig te werken, juist jammer dat ik er erg mottig van ben, maar pijn is zo goed of weg voorlopig
17-01-2020

Middenoorontsteking

Mijn neus gaat door deze spray direct open, al heeft het niet mijn oorontsteking verholpen. Alleen de bijwerkingen zijn vervelend; hartkloppingen en slecht slapen.
03-12-2019

Bisacodyl (bisacodyl)
Obstipatie

Na het avondeten begon ik een vervelende pijn in mijn onderbuik te krijgen, waarvan ik dacht dat het diarree was aangezien ik PDS (Prikkelbare Darm Syndroom) heb en ik vaker pijn in mijn buik krijg na het avondeten. Het was een eentonige pijn in mijn onderbuik die maar aanhield, met af en toe een opkomende kramp tussendoor en veel winderigheid. Ik had een paar dagen hiervo[lees meer...]or al obstipatie met één keer diarree tussendoor, maar omdat de wc bezoek niet hielp en de pijn niet wegging gokte ik dat ik verstopt was. Mijn schoonmoeder raadde mij daardoor twee van haar pillen aan die zij kreeg wegens obstipatie door haar morfine pleisters. Ik nam daar twee van rond een uur of 10 - half 11 en de pijn begon wat te zakken erdoor. Rond kwart voor 3 s'nachts in bed begon ik uiteindelijk kramp in de vorm van wc spoed te krijgen, waardoor ik eindelijk mijzelf kon verlossen. Ik had waterige diarree en ook veel valse lucht, maar het hielp wel om de pijn weg te krijgen. Waarschijnlijk was het toch verstopping, of misschien de valse lucht wat dwars zat. Mijn maag knort nu nog wel een beetje en er zal vast misschien nog een tweede en derde wc bezoek bij komen, maar tot nu toe voel ik me heel goed en tevreden over het medicijn. Heb geen andere bijwerkingen gehad en voel me prima. Hopelijk kan ik nu even een paar uurtjes slapen.
26-11-2019

Xylometazoline Neusdruppels/Neusspray (xylometazoline)

Mijn neus zit potdicht, waardoor ik niet goed kan ademhalen. Zodra ik slik of praat trekt mijn gehemelte, oren en alles wat daar in de buurt zit helemaal vacuüm. Daardoor 2 dagen geen slaap gehad, geen rust en veel last van oorpijn. Door het puur door mijn mond ademen zijn mijn lippen ook kapot gegaan, wat pijnlijk is. Omdat ik aan het herstellen ben van een flinke he[lees meer...]rsenschudding en een drukke peuter rond heb lopen in huis, kan ik dit er nu dus absoluut niet bij hebben... Om deze reden gebruik ik deze neusspray ( huismerk etos) in de ochtend en in de avond ( 1 spray per neusgat). Het werkt extreem goed en lang. Ik gebruik het nu 4 dagen en denk dat vandaag of morgen de laatste dag zal zijn... ( hopelijk) De bijwerkingen zijn naar; het werkt waarschijnlijk te goed ( deze bijwerkingen staan overigens netjes vermeld in de gebruiksaanwijzing zie ik net, ook onder het kopje komt niet vaak/ zelden voor.. dus misschien heb ik gewoon dikke pech) Het geeft meer hoofdpijn en veel vermoeidheid en vermoeide ogen. Ik moet erg vaak niezen en zodra spray gebruikt is voel je het prikken en branden in je neus ( je voelt gewoon dat het agressief spul is). Het is zo agressief dat ik gemerkt heb dat het mijn neusschot kapot maakt. Het is dunner en er zit zelfs een gaatje in nu! Gelukkig heb ik gemerkt dat verse aloe vera het weer wat steviger maakt en het gaatje ook al iets verkleind...dus waarschijnlijk komt het wel weer goed..., maar het geeft zeker aan hoe agressief dit middel is... Ik gebruik het nu dan ook alleen omdat het echt niet te doen is nu anders. .. Misschien ben ik er ook wel gevoeliger voor dan anderen... Maar ik zou wel zeggen wees voorzichtig hiermee...
24-11-2019

Verkoudheid

Het is net alsof het teveel werkt. Kort na gebruik geen verstopte neus meer, maar wel heel vervelend gevoel in de neus en veel niezen. Superfijn om even niet verkouden te zijn en goed te slapen. 2 x gebruikt. Eens voor het slapengaan en eens in de ochtend, maar nu al 3 dagen beetje pijnlijk trekkend of tikkend gevoel in de neus en veel niezen. Ik gebruik het niet nog eens.
19-11-2019

Misselijkheid

Sinds de 6e week van mijn zwangerschap erg misselijk de hele dag door. Nu deze tabletten en veel minder misselijk. Ik lig nog steeds de hele dag, maar het is beter te doen en ik slaap er lekker door waardoor de tijd wat sneller gaat. Hopelijk worden de bijwerkingen van de vermoeidheid snel minder.
13-11-2019

Loperamide (loperamide)
PDS (prikkelbare darmsyndroom)

Helpt mij ontzettend goed! 1 capsule van 2mg in de ochtend en ik ben vrijwel verzekerd van geen enkele klacht de hele dag. Mag het dagelijks nemen van de huisarts maar doe dat niet, omdat ik veel verhalen hoor van mensen die er langzaam een tolerantie voor opbouwen. Bijwerkingen zijn minimaal, soms een beetje opgeblazen gevoel wat lichte krampen kan geven.
Terug naar het begin van de pagina