dossiers
Geef mening

Op vakantie met medicijnen

Benodigd papierwerk

Voordat u de koffer pakt en voor korte of langere tijd vertrekt is het handig om na te denken over uw medicijngebruik op vakantie en het vervoer ervan tijdens de reis en op bestemming.

Het is altijd verstandig om de medicijnen in de originele verpakkingen te laten en waar de sticker van de apotheek met uw naam en het gebruik van het medicijn nog op zit. Daarnaast is het handig om een medicijnpaspoort mee te nemen op vakantie waar uw medicijngebruik overzichtelijk in staat weergegeven. (Voor wat verdere reizen is het zelfs handig een Europees Medisch Paspoort te regelen aangezien dat in 11 Europese talen is opgesteld). Een medicijnpaspoort is nooit een geldig reisdocument.

Sommige medicijnen vallen onder de Opiumwet. Het gaat dan onder andere om:

• sterke pijnstillers met bijvoorbeeld morfine;
  • ADHD-medicatie zoals Ritalin of Concerta (methylfenidaat);
  • medicinale cannabis
Wanneer u dergelijke medicijnen op vakantie mee wilt nemen heeft u voor vakanties in Schengenlanden een zogenaamde Schengenverklaring nodig. In de Schengenverklaring staat dat u de medicijnen meeneemt voor eigen gebruik. Uw arts moet de verklaring ondertekenen, waarna de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) de verklaring waarmerkt.

Een Schengenverklaring is geldig voor een periode van 30 dagen. Voor een reis langer dan 30 dagen zijn dus 2 of meer Schengenverklaringen nodig.

Onderstaande landen zijn Schengenlanden:
Finland Luxemburg Spanje
Frankrijk Malta Tsjechië
Griekenland Noorwegen Zweden
Hongarije Oostenrijk Zwitserland

Wilt u deze medicijnen meenemen naar een land buiten het Schengengebied, dan moet u daarvoor toestemming vragen bij de ambassade of het consulaat van het land waar u heen gaat. Houd rekening met de behandeltijd van uw aanvraag. Neemt u medicijnen die vallen onder de Opiumwet mee op reis zonder de juiste papieren, dan riskeert u strenge straffen.

Op vakantie met het vliegtuig

Pak uw medicijnen en contactlensbenodigdheden in de handbagage, want in het bagageruim van het vliegtuig kan het vriezen. Draag medicijnen liever niet direct op het lichaam, bijvoorbeeld in een broekzak, want dat kan te warm zijn.

Sinds 6 november 2006 gelden nieuwe richtlijnen voor handbagage. Vloeistoffen en gels mogen alleen nog worden meegenomen in verpakkingen van maximaal 100 ml. Deze verpakkingen moeten worden verpakt in een doorzichtige plastic zak die niet groter is dan 1 liter. Vloeibare medicijnen mogen wel worden meegenomen in hoeveelheden groter dan 100 ml. Wel moet dan aantoonbaar zijn dat de medicijnen op naam staan. Bijvoorbeeld door een verklaring van de arts of apotheek.

Alle medicijnen koel bewaren

In de auto, caravan of tent kan het erg warm worden, zodat zetpillen zacht worden, crèmes en oogdruppels bederven en de houdbaarheid van andere medicijnen achteruit kan gaan. Voor medicijnen die ook thuis koel moeten worden bewaard, bijvoorbeeld insuline en zetpillen, biedt een koel-etui of een koelbox uitkomst.

Verbanddoos

Reist u per auto of per vliegtuig, dan hoort in uw reisbagage een verbanddoos. In een aantal landen is dit wettelijk verplicht in de auto. Volgens informatie van de ANWB is dat in Europa het geval in: België, Duitsland, Hongarije, Kroatië, Oostenrijk, Slovenië, Slowakije, Tsjechië, Turkije. Er zijn complete verbanddozen te koop; u kunt ook zelf een doos samenstellen of onderdelen los kopen.

Reisapotheek

Vooral aan denken

Het is vaak moeilijk om in het buitenland dezelfde medicijnen te krijgen.

• Neem daarom voldoende medicatie mee voor de gehele vakantieperiode.
  • Controleer voor vertrek de uiterste houdbaarheidsdatum van uw medicijnen.
  • Bewaar deze zoveel mogelijk op een koele, donkere plek.
  • Neem een extra recept mee!

Checklist

• Medicijnpaspoort
  • Eventueel Schengenverklaring of goedkeuring van de ambassade/consulaat
  • Voldoende voorraad medicijnen (incl naalden voor toediening)
  • Anticonceptiepil (extra strip) / Condooms
  • Pleisters, tape, steriele gazen, verband, verbandhechters, watten, zwachtels, mitella, likdoornpleisters, zwaluwstaartjes.
  • Schaar, pincet, naald, tekenbeet-setje,
  • thermometer (geen kwikthermometer i.v.m. breuk)
  • Pijnstillers ((kinder)paracetamol, ibuprufen, oid)
  • Middel tegen reisziekte (cyclizine)
  • Wonddesinfectie (Betadine, Calendulaspray)
  • Middel tegen diarree (loperamide, ORS, Norit)
  • Laxeermiddel tegen verstopping (lactulose, bisacodyl)
  • Maagtabletten (Rennies)
  • Middelen (creme) tegen huidaandoeningen en muggenbeten (Nestosyl, Azaron)
  • Slaap- en eventueel anti-jetlagmiddel
  • Lippencreme (Labello, Blistex)
  • Koortslipcreme (indien bekend hiermee)
  • Oogdruppels en/of oordruppels (Otalgan)
  • Neusspray (xylometazoline)
  • Keeltabletten (Strepsils, Trachitol)
  • Ontsmettingsdoekjes
  • Talkpoeder
  • Voetverzorging (Dermacure, Gehwol)
  • Zonnebrandcreme / aftersuncreme
  • Contactlensbenodigdheden / Reservebril / Oordopjes
NB: eventueel ook insectenafweermiddel met DEET (diëthyltoluamide) en klamboe, medicijnen tegen malaria (afhankelijk van bestemming), drinkwaterdesinfectiemiddel of waterfilter.

Uitleg Diarree

Reizigersdiarree gaat meestal vanzelf weer over binnen 3 tot 5 dagen.
Het grootste probleem bij diarree is de kans op uitdroging, vooral bij kleine kinderen en ouderen. Drink verdeeld over de dag minstens 1.5 liter (kinderen 1 liter). Water, thee, vruchtensap (geen grote hoeveelheden appelsap), heldere soep of rijstewater. In heel warme landen heeft u nog meer vocht nodig. Het beste middel tegen uitdroging is orale rehydratievloeistof (ORS). Dit is verkrijgbaar als poeder dat moet worden aangemaakt met (schoon) leidingwater of mineraalwater zonder koolzuur.

Wanneer naar de huisarts?

• Bij veelvuldige waterdunne diarree bij kinderen en volwassen: na 3 dagen.
  • Ouderen boven de 70 na 1 dag.
  • Kinderen onder de 2 jaar binnen 1 dag.
  • Ga ook naar de dokter als de patiënt aanhoudend braakt, koorts heeft en bijna niets drinkt.

Wie niet wil wachten tot de diarree vanzelf over gaat, kan loperamide nemen; geschikt voor volwassenen en kinderen vanaf 8 jaar. Niet gebruiken bij koorts of als er bloed in de ontlasting zit. Niet langer dan 2 dagen achtereen gebruiken.

Uitleg Reisziekte

Reisziekte komt het meest voor bij twee tot tienjarigen. Bent u binnen 4 uur op de bestemming, kies dan cyclizine. Duurt de reis langer, neem dan onderweg nog een keer cyclizine of neem een iets langer werkend middel: meclozine of cinnarizine.

Deze middelen kunnen slaperigheid of sufheid als bijwerking hebben. Ze zijn dus niet aan te raden voor iemand die gaat rijden.

Inhoud verbanddoos

• Wondpleisters (per stuk verpakt)
  • Blarenpleisters
  • Steriele gaasjes
  • Rolletje hechtpleister of kleefpleister
  • Snelverband
  • Fixatiewindsel (hydrofiel)
  • Elastische zwachtel (bij verstuikingen)
  • Verbandklemmetjes
  • Mitella
  • Zwaluwstaartjes

28-07-2022 | Man | 56
Darmproblemen - verstopping
Na 5 dagen de zet pil hebben in gezet. Kwam het goed los Geen bij werkingen.

27-07-2022 | Vrouw | 44
Obstipatie
Werkte onvoldoende overgestapt op constella

21-06-2022 | Vrouw | 19
Darmproblemen - verstopping
nadat ik de verhalen hier had gelezen was ik zelf bang om het te gebruiken, eigenlijk heb ik er vrij weinig last van gehad, een beetje kramp smorgens maar daarna is alles er wel uit. dit is mijn 2e verpakking wat ik gebruik in 2 jaar

Domperidon Tabletten

16-06-2022 | Vrouw | 22
domperidon
Misselijkheid
Ik heb al meer dan een jaar enorm last van misselijkheid, druk op de maag en soms kokhalzen. Domperidon gebruik ik nu een maand of 9 (diagnose heb ik nogsteeds niet…) ik slik domperidon niet elke dag. Ik doe met 30 tabletjes ongeveer 6 tot 8 weken. Ondanks dat dit middel als gevaarlijk bestempeld word, kan ik gewoon echt niet zonder. Als je een tablet inneemt geeft dit sne[lees meer...]l verlichting, meestal binnen 20 minuten. Overgeven/kokhalzen en maagpijn verminderen heel erg bij inname. Wel merk ik nu in het langer gebruik dat ik wat meer last krijg van hartkloppingen en dat het middel steeds iets minder goed lijkt te werken. Waar ik eerst aan 1 tablet genoeg had, neem ik er nu soms 2 op een dag. Lijkt dus op gewenning…

Xylometazoline Neusdruppels/Neusspray

13-05-2022 | Man | 70
xylometazoline
Met en xylometazoline neusspray 0,1 mg/ml in een 2% zout oplossing kan ik een verstopte neus 's nachts verhelpen. Omdat xylometazoline op termijn minder effectief is en ook nog verslavend werkt heb ik met vele middelen geprobeerd om dit te voorkomen. Bij mij werkt een 4 % zout oplossing een beetje en xylometazoline neusspray 1 mg/ml, goed. Als alternatief voor de 1mg/ml[lees meer...] xylometazoline heb ik de concentratie met een factor 10 verlaagd naar 0,1 mg/ml. Verassenderwijs gaf deze zeer lage concentratie voor mij al voldoende verlichting. Om de oplossing te conserveren heb ik vervolgens zout toegevoegd. Een 2% zout oplossing is goed en een 4% zout oplossing is ook goed maar iets minder prettig. De oplossing begint te werken na 15-30 minuten. Na bijna nachtelijksgebruik gedurende 6 maanden is de 0,1 mg/ml xylometazoline in een 2% zoutoplossing nog steeds effectief. De sterk verdunde xylometazoline lijkt dus ook nog te werken met minder bijwerkingen. Uit een 10 ml flesje met 1 mg/ml xylometazoline haal ik 1 ml met een 1 ml spuitje. De 1 ml gaat in een 10 ml leeg oud spray flesje en vul ik aan met een zout oplossing (2,2 gram in 100 ml) tot 10 ml. Zo heb ik een 0,1 mg/ml xylometazoline in 2% zout oplossing. Het keukenzout dat ik gebruik is Jodium vrij omdat het Jodium zout wat irritaties geeft. Jodiumvrij zout is bij de supermarkt te verkrijgen.

04-05-2022 | Vrouw | 45
Voorbereiding (slok-)darmonderzoek
Als darmvoorbereiding moest ik twee dagen voor de colonoscopie om 22.00 twee tabletten Bisacodyl nemen. De dag erna en de ochtend van het onderzoek ook nog 2 liter Moviprep en 2 liter heldere drank. De nacht op inname van Bisacodyl heb ik de ergste darmkrampen in mijn leven meegemaakt, ik heb van 02.00 tot 08.00 huilend en schreeuwend van pijn op het toilet gezeten. Alsof[lees meer...] mijn darmen werden fijn geknepen en uit elkaar getrokken. Ik had zo'n verschrikkelijke pijn. En ik ben pijn gewend, ben bekend met ondermeer zenuwpijn, endometriose, reumatische ontstekingspijn en ziekte van Crohn pijn. Onbegrijpelijk waarom ik deze marteling moest ondergaan. Ik heb eerder colonoscopiën ondergaan en altijd was Moviprep voldoende. Ik ben een 45-jarige vrouw van 65 kilo zwaar die al jaren veganist is dus wat de arts verwachtte in mijn darmen en daarom dit middel uit de hel voorschreef geen idee maar het is een verschrikking.

09-04-2022 | Vrouw | 51
Obstipatie
Na al 10 jaar last van extreem chronische obstipatie te hebben(totaal geen aandrang, ik ga rustig 2 maanden niet als ik er niets aan doe, al lijk ik dna inmiddels hoogzwanger en laten we het over de buikpijn maar niet hebben) Gebruik ik nu 1x per week een stuk of 10 tabletten(soms meer), ik neem ze de avond ervoor in, word vervolgens na een uurtje al misselijk, soms midden[lees meer...] in de nacht al spugen , rillingen, het gevoel van jezelf een flinke buikgriep te hebben bezorgt Als ik geluk heb gaat het medicijn de volgende dag rond de namiddag werken en kan ik mijn darmen l+gedeeltelijk) legen, De buikkrampen en het ziek voelen kunnen nog aanhouden tot de dag erna , andere medicijnen ook al geprobeerd , dit is nog het "gebruiksvriendelijkste "

Loperamide

12-03-2022 | Vrouw | 23
loperamide
PDS (prikkelbare darmsyndroom)
Door PDS vaak last van diarree, zowel Imodium (instant) als 'wit merk' werken goed, maar Imodium is toch wat makkelijker in gebruik en werkt ook sneller. Ik koop ze allebei zodat ik nooit zonder kan vallen. Geen last van bijwerkingen

16-02-2022 | Vrouw | 54
Duizeligheid
Voorgeschreven gekregen tegen draaiduizeligheid (dppd). Na de tweede tablet overdag werd ik enorm suf. Na contact met apotheker overgegaan op 1 tablet voor het slapengaan. Daar kreeg ik na de tweede nacht hartkloppingen van, die een aantal uur aanhielden. Dus gestopt met deze medicijnen en overgestapt op betahistine, dat wel helpt zonder bijwerkingen.

08-02-2022 | Vrouw | 22
Darmproblemen - verstopping
Ik heb dit middel gebruikt omdat ik door medicijngebruik niet naar de wc kon. Nam om 21:00 2x5mg, en werd een uur later wakker van enorme misselijkheid en een tinteling over mijn hele lichaam. Ik kon er vrij weinig aan doen, dus weer gaan slapen. Een uur later weer wakker geworden door enorme buikkramp en weer tintelingen door mijn hele lichaam. Vervolgens een half uur o[lees meer...]p de wc gezeten met enorme buikpijn en zweetaanvallen. Werke wel, maar als ik dit geweten had dan had ik eerst andere dingen uitgeprobeerd.

03-02-2022 | Vrouw | 23
Darmproblemen - verstopping
Last van verstopping dus ik dacht probeer dit eens, van Kruidvat. Na 1,5 uur kreeg ik erge steken in mijn buik en werd ik misselijk. Ook kreeg ik hartkloppingen. Na 3 uur kreeg ik aandrang en er kwam een hele boel waterdunne ontlasting. Na de tijd wat opgelucht maar bleef vreemd gevoel in mn buik houden. Gedurende dag bleef de diarree aanhouden. Het werkt dus wel om je dar[lees meer...]men leeg te maken alleen de bijwerkingen zijn niet mals.

Xylometazoline Neusdruppels/Neusspray

27-01-2022 | Vrouw | 39
xylometazoline
Oorsuizen
Voor mijn oorpijn met daarbij pulserende oorzuizen kreeg ik dit middel voorgeschreven. Er is niet bij verteld dat het mogelijk een probleem op zou leveren in combinatie met antidepressiva. Het lijkt erop dat het niet te combineren is. Ik heb een extreme hoofdpijn, bijna migraineachtig. Duizeligheid, niet kunnen functioneren. Ook een hele droge mond. Heeft ook niets geholp[lees meer...]en tegen de pulserende tinnitus. Ik stop hiermee.

03-01-2022 | Vrouw | 47
Duizeligheid
Al 12 jaar last van duizeligheidsaanvallen, deze pillen helpen de duizeligheid goed te verminderen

28-11-2021 | Vrouw | 48
Voorbereiding (slok-)darmonderzoek
In de avond om 22.00 uur twee tabletjes ingenomen en daarna gaan slapen. Ik werd rond 4.00 uur wakker met wat lichte buikkrampen en er kwam (waterdunne) ontlasting. Dit heeft zich ongeveer om het uur herhaald (in totaal 5 keer). Nu nog beginnen met laxeren vandaag om 18.00 uur met Eziclen (al twee keer eerder gebruikt). Bisacodyl is voor mij een prima middel.

24-11-2021 | Man | 30
Darmproblemen - verstopping
4 dagen niet kunnen gaan zonder aandrang en zonder duidelijke reden met vervelende buikpijn. Dit medicijn heeft mij enorm goed geholpen. Deze werkt zoals aan gegeven en na 6 uur begon mn buik enorm te werken. Rond 2 u snacht wakker geworden omdat het zover was. Het voelt wat aan als diarree hebben in het begin inclusief krampen maar dat nam ik er graag bij. Dit pr[lees meer...]oduct werkt dus heel goed, ik zou niet meer als 2 pakken en er voor zorgen dat je de komende 10 uren na het nemen van de pillen niks te doen hebt.. want de werking is duidelijk.

25-10-2021 | Vrouw | 14
Reisziekte
Ik heb reisziekte en de vorige keer had ik er zoveel last van dat ik moest overgeven. Nu had ik gelezen dat cinnarizine een goede hulp was. Heb het ingenomen en in de auto heb ik er vrij weinig last meer van (misschien af en toe als je er teveel aan denkt). Echt een aanrader!
Terug naar het begin van de pagina