dossiers
Geef mening

Op vakantie met medicijnen

Benodigd papierwerk

Voordat u de koffer pakt en voor korte of langere tijd vertrekt is het handig om na te denken over uw medicijngebruik op vakantie en het vervoer ervan tijdens de reis en op bestemming.

Het is altijd verstandig om de medicijnen in de originele verpakkingen te laten en waar de sticker van de apotheek met uw naam en het gebruik van het medicijn nog op zit. Daarnaast is het handig om een medicijnpaspoort mee te nemen op vakantie waar uw medicijngebruik overzichtelijk in staat weergegeven. (Voor wat verdere reizen is het zelfs handig een Europees Medisch Paspoort te regelen aangezien dat in 11 Europese talen is opgesteld). Een medicijnpaspoort is nooit een geldig reisdocument.

Sommige medicijnen vallen onder de Opiumwet. Het gaat dan onder andere om:

• sterke pijnstillers met bijvoorbeeld morfine;
  • ADHD-medicatie zoals Ritalin of Concerta (methylfenidaat);
  • medicinale cannabis
Wanneer u dergelijke medicijnen op vakantie mee wilt nemen heeft u voor vakanties in Schengenlanden een zogenaamde Schengenverklaring nodig. In de Schengenverklaring staat dat u de medicijnen meeneemt voor eigen gebruik. Uw arts moet de verklaring ondertekenen, waarna de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) de verklaring waarmerkt.

Een Schengenverklaring is geldig voor een periode van 30 dagen. Voor een reis langer dan 30 dagen zijn dus 2 of meer Schengenverklaringen nodig.

Onderstaande landen zijn Schengenlanden:
Finland Luxemburg Spanje
Frankrijk Malta Tsjechië
Griekenland Noorwegen Zweden
Hongarije Oostenrijk Zwitserland

Wilt u deze medicijnen meenemen naar een land buiten het Schengengebied, dan moet u daarvoor toestemming vragen bij de ambassade of het consulaat van het land waar u heen gaat. Houd rekening met de behandeltijd van uw aanvraag. Neemt u medicijnen die vallen onder de Opiumwet mee op reis zonder de juiste papieren, dan riskeert u strenge straffen.

Op vakantie met het vliegtuig

Pak uw medicijnen en contactlensbenodigdheden in de handbagage, want in het bagageruim van het vliegtuig kan het vriezen. Draag medicijnen liever niet direct op het lichaam, bijvoorbeeld in een broekzak, want dat kan te warm zijn.

Sinds 6 november 2006 gelden nieuwe richtlijnen voor handbagage. Vloeistoffen en gels mogen alleen nog worden meegenomen in verpakkingen van maximaal 100 ml. Deze verpakkingen moeten worden verpakt in een doorzichtige plastic zak die niet groter is dan 1 liter. Vloeibare medicijnen mogen wel worden meegenomen in hoeveelheden groter dan 100 ml. Wel moet dan aantoonbaar zijn dat de medicijnen op naam staan. Bijvoorbeeld door een verklaring van de arts of apotheek.

Alle medicijnen koel bewaren

In de auto, caravan of tent kan het erg warm worden, zodat zetpillen zacht worden, crèmes en oogdruppels bederven en de houdbaarheid van andere medicijnen achteruit kan gaan. Voor medicijnen die ook thuis koel moeten worden bewaard, bijvoorbeeld insuline en zetpillen, biedt een koel-etui of een koelbox uitkomst.

Verbanddoos

Reist u per auto of per vliegtuig, dan hoort in uw reisbagage een verbanddoos. In een aantal landen is dit wettelijk verplicht in de auto. Volgens informatie van de ANWB is dat in Europa het geval in: België, Duitsland, Hongarije, Kroatië, Oostenrijk, Slovenië, Slowakije, Tsjechië, Turkije. Er zijn complete verbanddozen te koop; u kunt ook zelf een doos samenstellen of onderdelen los kopen.

Reisapotheek

Vooral aan denken

Het is vaak moeilijk om in het buitenland dezelfde medicijnen te krijgen.

• Neem daarom voldoende medicatie mee voor de gehele vakantieperiode.
  • Controleer voor vertrek de uiterste houdbaarheidsdatum van uw medicijnen.
  • Bewaar deze zoveel mogelijk op een koele, donkere plek.
  • Neem een extra recept mee!

Checklist

• Medicijnpaspoort
  • Eventueel Schengenverklaring of goedkeuring van de ambassade/consulaat
  • Voldoende voorraad medicijnen (incl naalden voor toediening)
  • Anticonceptiepil (extra strip) / Condooms
  • Pleisters, tape, steriele gazen, verband, verbandhechters, watten, zwachtels, mitella, likdoornpleisters, zwaluwstaartjes.
  • Schaar, pincet, naald, tekenbeet-setje,
  • thermometer (geen kwikthermometer i.v.m. breuk)
  • Pijnstillers ((kinder)paracetamol, ibuprufen, oid)
  • Middel tegen reisziekte (cyclizine)
  • Wonddesinfectie (Betadine, Calendulaspray)
  • Middel tegen diarree (loperamide, ORS, Norit)
  • Laxeermiddel tegen verstopping (lactulose, bisacodyl)
  • Maagtabletten (Rennies)
  • Middelen (creme) tegen huidaandoeningen en muggenbeten (Nestosyl, Azaron)
  • Slaap- en eventueel anti-jetlagmiddel
  • Lippencreme (Labello, Blistex)
  • Koortslipcreme (indien bekend hiermee)
  • Oogdruppels en/of oordruppels (Otalgan)
  • Neusspray (xylometazoline)
  • Keeltabletten (Strepsils, Trachitol)
  • Ontsmettingsdoekjes
  • Talkpoeder
  • Voetverzorging (Dermacure, Gehwol)
  • Zonnebrandcreme / aftersuncreme
  • Contactlensbenodigdheden / Reservebril / Oordopjes
NB: eventueel ook insectenafweermiddel met DEET (diëthyltoluamide) en klamboe, medicijnen tegen malaria (afhankelijk van bestemming), drinkwaterdesinfectiemiddel of waterfilter.

Uitleg Diarree

Reizigersdiarree gaat meestal vanzelf weer over binnen 3 tot 5 dagen.
Het grootste probleem bij diarree is de kans op uitdroging, vooral bij kleine kinderen en ouderen. Drink verdeeld over de dag minstens 1.5 liter (kinderen 1 liter). Water, thee, vruchtensap (geen grote hoeveelheden appelsap), heldere soep of rijstewater. In heel warme landen heeft u nog meer vocht nodig. Het beste middel tegen uitdroging is orale rehydratievloeistof (ORS). Dit is verkrijgbaar als poeder dat moet worden aangemaakt met (schoon) leidingwater of mineraalwater zonder koolzuur.

Wanneer naar de huisarts?

• Bij veelvuldige waterdunne diarree bij kinderen en volwassen: na 3 dagen.
  • Ouderen boven de 70 na 1 dag.
  • Kinderen onder de 2 jaar binnen 1 dag.
  • Ga ook naar de dokter als de patiënt aanhoudend braakt, koorts heeft en bijna niets drinkt.

Wie niet wil wachten tot de diarree vanzelf over gaat, kan loperamide nemen; geschikt voor volwassenen en kinderen vanaf 8 jaar. Niet gebruiken bij koorts of als er bloed in de ontlasting zit. Niet langer dan 2 dagen achtereen gebruiken.

Uitleg Reisziekte

Reisziekte komt het meest voor bij twee tot tienjarigen. Bent u binnen 4 uur op de bestemming, kies dan cyclizine. Duurt de reis langer, neem dan onderweg nog een keer cyclizine of neem een iets langer werkend middel: meclozine of cinnarizine.

Deze middelen kunnen slaperigheid of sufheid als bijwerking hebben. Ze zijn dus niet aan te raden voor iemand die gaat rijden.

Inhoud verbanddoos

• Wondpleisters (per stuk verpakt)
  • Blarenpleisters
  • Steriele gaasjes
  • Rolletje hechtpleister of kleefpleister
  • Snelverband
  • Fixatiewindsel (hydrofiel)
  • Elastische zwachtel (bij verstuikingen)
  • Verbandklemmetjes
  • Zwaluwstaartjes

13-11-2019

Loperamide (loperamide)
PDS (prikkelbare darmsyndroom)

Helpt mij ontzettend goed! 1 capsule van 2mg in de ochtend en ik ben vrijwel verzekerd van geen enkele klacht de hele dag. Mag het dagelijks nemen van de huisarts maar doe dat niet, omdat ik veel verhalen hoor van mensen die er langzaam een tolerantie voor opbouwen. Bijwerkingen zijn minimaal, soms een beetje opgeblazen gevoel wat lichte krampen kan geven.
19-10-2019

Emesafene (meclozine/pyridoxine)
Zwangerschap

Ik was zwanger van een tweeling en al vanaf week 6 misselijk. Bij week 8 was ik mijzelf aan het opeten omdat ik helemaal niks kon binnen houden, nog geen water of cracker. Gestart met 3x dgs dit als zetpil waarbij ik merkte wanneer de pil uitwerkt en ik misselijk werd met overgeven. Drie dagen langs 3 stuks gebruikt en toen afgebouwd naar 2, een in de nacht als ik wakker [lees meer...]werd en een voor het avondeten (extra geur en dus extra misselijk). Met die twee was het te doen. Nu probeer ik over te gaan op 1 stuks. Ik ben wel moe, maar dit heeft ook te maken met de ziekenhuis opname en het punt waar ik vandaan kwam. Energie neemt wel toe naarmate ik afbouw met het medicijn.
19-10-2019

Darmproblemen - verstopping

WENDELA / KAN DE LEEFTIJD GECORRIGEERD WORDEN ? MISSCHIEN IN 17 ? BEDANKT - CHRISTINE //////////////////////////Ik heb gekozen voor dit tabletje omdat ik de zakjes poeder genaamd macro nog wat .. met de elektrolyten niet meer kon slikken door een trauma in mijn jeugd. Dus ik heb om 11 u savonds een pilletje genomen met een half glas water. Werd om +/- 2 uur snachts wakke[lees meer...]r en rende naar de wc . Ik was super misselijk en had erg veel buikkrampen (heviger dan ongesteldheids krampen) , daar 20 min gezeten en daarna kon ik niet verder slapen dus ben na 15 min weer gegaan en t kwam er gewoon uitlopen als water. Benen zaten te rillen als een gek en wist even niet meer wat ik er mee aan moest. Gelukkig gaat nu alles beter! Alleen dit is een verschrikkelijk tabletje dus ik raad zeker aannom naar de huisarts te gaan en te vragen naar de macrogen elektrolyten poederzakjes voor op te lossen in water.
16-10-2019

Voorbereiding coloscopie / endoscopie

Ik nam dit medicijn sceptisch in daar ik van verschillende mensen had gehoord dat het niets deed voor hen. Het duurde dan ook ongeveer 9 uur voor dit medicijn begon te werken, maar toen het eenmaal werkte, heb ik het geweten ook. Eerst intense buikkrampen gevolgd door meerdere toiletbezoeken. Zorg wel goed dat je zouten goed op peil blijven, dit was bij mij niet het geval [lees meer...]waardoor ik me onwel voelde. Na 2 mokken heldere bouillon ging het wel weer redelijk.
31-08-2019

Cinnarizine (cinnarizine)
Duizeligheid

Onze dochter van 16 kampt al jaren met klachten van duizeligheid en in het ziekenhuis niets gevonden. Ook in het alternatieve circuit geen verbetering gemerkt. Nu cinnarizine, 1x per dag en soms 2x per dag. Dan gaat het redelijk goed. Enigste wat helpt na heel lang zoeken....
25-08-2019

Obstipatie

Snachts om 1 uur 1 pil ingenomen en rond 12 uur smiddags lukte me het eindelijk om na 2 weken naar het toilet te gaan. Ander pillen, clima's en zakjes werken niet bij mij. Ik heb verder nergens last van gehad. Ik was alleen maar opgelucht. Producent: sanofi aventis
20-08-2019

PDS (prikkelbare darmsyndroom)

Makkelijk in te nemen, na vele laxeermiddelen geprobeerd te hebben is bisacodyl het meest effectief.
07-08-2019

Obstipatie

Ik had sinds 5 dagen klachten aan mijn buik. Zelf kwam ik erachter dat het om obstipatie ging. Na veel wandelen, veel drinken en vezelrijke voeding wist ik niet meer wat ik moest doen. Advies gevraagd bij kruidvat en daar een clisma en laxeertabletjes gehaald. De clisma haalde nauwelijks wat uit dus ik besloot rond 10.00 uur een laxeertabletje in te nemen. Ze zouden na 10 [lees meer...]uur werken, dus dat zou dan rond 20.00 uur zijn. Dat werkte ook nauwelijks, dus ik besloot om nog een laxeertabletje te nemen voor het slapengaan. Dat was rond een uur of 22.00. Om 03.30 uur wakker geworden met hevige buikkrampen. Tussen een kramp door naar het toilet in de badkamer gegaan. Ik ben op het toilet gaan zitten waar ik weer hevige krampen kreeg. Toen op de grond wakker geworden, met een blauwe wenkbrauw. Niks op het toilet gedaan blijkbaar en flauwgevallen. Ik kon nauwelijks overeind komen en heb me op het badkleed gesleept. De buikkrampen werden steeds heviger, dus heel hard geschreeuwd om hulp. Gelukkig werden mijn ouders wakker. Uiteindelijk kwam de ontlasting op gang, gevolgd door heel erg veel diarree, tussendoor heel erg veel braken en super veel zweten. Tot slot rillingen over mijn hele lichaam, ook klappertanden. Nu is het bijna 12.00 uur en nog steeds “lichte buikkrampen”, als ik het vergelijk met vannacht. Ik weet niet of het middel me zo doodziek liet voelen of dat het een onderliggende oorzaak had. Ik dacht oprecht dat ik dood ging toen ik zoveel steken en krampen in mijn buik ervaarde, het was echt niet normaal. Ik hoop dat het snel weer beter gaat. In de toekomst zou ik eerst langs een huisarts gaan, voordat ik zelf een laxeerpil inneem.
06-08-2019

Darmontsteking

Super veel last van de bijwerkingen gehad, 22:00 uur 2 pilletjes ingenomen en om 00:00 uur ongeveer begon de pijn. Heb er zelfs van moeten huilen zoveel buikkrampen en buikpijn had ik .
24-07-2019

Domperidon Tabletten (domperidon)
Misselijkheid

Prima medicijn. Heb het 2 maanden geslikt, in eerste instantie voor misselijkheid bij het starten van gebruik van antidepressiva. Maar ik merkte dat het ook hielp tegen maagklachten die ik al had, dus bleef het slikken. Gestopt omdat er een risico is op hartritme stoornissen in combinatie met antidepressiva.
12-07-2019

Paracetamol (paracetamol)

Na het stoppen met de paracetamol merkte ik: Het deed niks voor de pijn Ik kreeg weer energie en was niet meer zo duf. Ineens was ik weer in het huishouden bezig en kon ik fietsen. Heb nog geen klachten gehad waarbij paracetamol wel helpt. Ik slik ze zonder codeïne
03-07-2019

Mogen leven
22-06-2019

Xylometazoline Neusdruppels/Neusspray (xylometazoline)
Verkoudheid

Toen ik verkouden werd eerst aantal dagen zoutoplossing geprobeerd. Dat hielp niet. Deze spray klaart vrijwel direct je verstopte neus. Ik heb alleen heel erg last van de bijwerking en slaap al dagen niet. Ga er dus mee stoppen.
24-05-2019

Xylometazoline Neusdruppels/Neusspray (xylometazoline)
Verkoudheid

Door verkoudheid holtes in mijn gezicht ontstoken. Neus zelf niet dicht. Deze neusspray gaf mij zo'n erge hoofdpijn dat ik niet meer kon functioneren (vergelijkbaar met migraine).
15-05-2019

13-05-2019

Emesafene (meclozine/pyridoxine)
Zwangerschap

Ik was zwanger van een tweeling en continue misselijk. 3x per dag een zetpil hielp de ergste randjes er vanaf halen maar het is nooit 'over' geweest bij gebruik hiervan. Werking bij mij ongeveer 6 1/2 uur per zetpil, daarna nog 1,5u bikkelen totdat de volgende mocht. Vanaf week 16 van ene op de andere dag niet meer misselijk en ben uiteraard gestopt.
Terug naar het begin van de pagina