dossiers
Geef mening

Op vakantie met medicijnen

Benodigd papierwerk

Voordat u de koffer pakt en voor korte of langere tijd vertrekt is het handig om na te denken over uw medicijngebruik op vakantie en het vervoer ervan tijdens de reis en op bestemming.

Het is altijd verstandig om de medicijnen in de originele verpakkingen te laten en waar de sticker van de apotheek met uw naam en het gebruik van het medicijn nog op zit. Daarnaast is het handig om een medicijnpaspoort mee te nemen op vakantie waar uw medicijngebruik overzichtelijk in staat weergegeven. (Voor wat verdere reizen is het zelfs handig een Europees Medisch Paspoort te regelen aangezien dat in 11 Europese talen is opgesteld). Een medicijnpaspoort is nooit een geldig reisdocument.

Sommige medicijnen vallen onder de Opiumwet. Het gaat dan onder andere om:

• sterke pijnstillers met bijvoorbeeld morfine;
  • ADHD-medicatie zoals Ritalin of Concerta (methylfenidaat);
  • medicinale cannabis
Wanneer u dergelijke medicijnen op vakantie mee wilt nemen heeft u voor vakanties in Schengenlanden een zogenaamde Schengenverklaring nodig. In de Schengenverklaring staat dat u de medicijnen meeneemt voor eigen gebruik. Uw arts moet de verklaring ondertekenen, waarna de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) de verklaring waarmerkt.

Een Schengenverklaring is geldig voor een periode van 30 dagen. Voor een reis langer dan 30 dagen zijn dus 2 of meer Schengenverklaringen nodig.

Onderstaande landen zijn Schengenlanden:
Finland Luxemburg Spanje
Frankrijk Malta Tsjechië
Griekenland Noorwegen Zweden
Hongarije Oostenrijk Zwitserland

Wilt u deze medicijnen meenemen naar een land buiten het Schengengebied, dan moet u daarvoor toestemming vragen bij de ambassade of het consulaat van het land waar u heen gaat. Houd rekening met de behandeltijd van uw aanvraag. Neemt u medicijnen die vallen onder de Opiumwet mee op reis zonder de juiste papieren, dan riskeert u strenge straffen.

Op vakantie met het vliegtuig

Pak uw medicijnen en contactlensbenodigdheden in de handbagage, want in het bagageruim van het vliegtuig kan het vriezen. Draag medicijnen liever niet direct op het lichaam, bijvoorbeeld in een broekzak, want dat kan te warm zijn.

Sinds 6 november 2006 gelden nieuwe richtlijnen voor handbagage. Vloeistoffen en gels mogen alleen nog worden meegenomen in verpakkingen van maximaal 100 ml. Deze verpakkingen moeten worden verpakt in een doorzichtige plastic zak die niet groter is dan 1 liter. Vloeibare medicijnen mogen wel worden meegenomen in hoeveelheden groter dan 100 ml. Wel moet dan aantoonbaar zijn dat de medicijnen op naam staan. Bijvoorbeeld door een verklaring van de arts of apotheek.

Alle medicijnen koel bewaren

In de auto, caravan of tent kan het erg warm worden, zodat zetpillen zacht worden, crèmes en oogdruppels bederven en de houdbaarheid van andere medicijnen achteruit kan gaan. Voor medicijnen die ook thuis koel moeten worden bewaard, bijvoorbeeld insuline en zetpillen, biedt een koel-etui of een koelbox uitkomst.

Verbanddoos

Reist u per auto of per vliegtuig, dan hoort in uw reisbagage een verbanddoos. In een aantal landen is dit wettelijk verplicht in de auto. Volgens informatie van de ANWB is dat in Europa het geval in: België, Duitsland, Hongarije, Kroatië, Oostenrijk, Slovenië, Slowakije, Tsjechië, Turkije. Er zijn complete verbanddozen te koop; u kunt ook zelf een doos samenstellen of onderdelen los kopen.

Reisapotheek

Vooral aan denken

Het is vaak moeilijk om in het buitenland dezelfde medicijnen te krijgen.

• Neem daarom voldoende medicatie mee voor de gehele vakantieperiode.
  • Controleer voor vertrek de uiterste houdbaarheidsdatum van uw medicijnen.
  • Bewaar deze zoveel mogelijk op een koele, donkere plek.
  • Neem een extra recept mee!

Checklist

• Medicijnpaspoort
  • Eventueel Schengenverklaring of goedkeuring van de ambassade/consulaat
  • Voldoende voorraad medicijnen (incl naalden voor toediening)
  • Anticonceptiepil (extra strip) / Condooms
  • Pleisters, tape, steriele gazen, verband, verbandhechters, watten, zwachtels, mitella, likdoornpleisters, zwaluwstaartjes.
  • Schaar, pincet, naald, tekenbeet-setje,
  • thermometer (geen kwikthermometer i.v.m. breuk)
  • Pijnstillers ((kinder)paracetamol, ibuprufen, oid)
  • Middel tegen reisziekte (cyclizine)
  • Wonddesinfectie (Betadine, Calendulaspray)
  • Middel tegen diarree (loperamide, ORS, Norit)
  • Laxeermiddel tegen verstopping (lactulose, bisacodyl)
  • Maagtabletten (Rennies)
  • Middelen (creme) tegen huidaandoeningen en muggenbeten (Nestosyl, Azaron)
  • Slaap- en eventueel anti-jetlagmiddel
  • Lippencreme (Labello, Blistex)
  • Koortslipcreme (indien bekend hiermee)
  • Oogdruppels en/of oordruppels (Otalgan)
  • Neusspray (xylometazoline)
  • Keeltabletten (Strepsils, Trachitol)
  • Ontsmettingsdoekjes
  • Talkpoeder
  • Voetverzorging (Dermacure, Gehwol)
  • Zonnebrandcreme / aftersuncreme
  • Contactlensbenodigdheden / Reservebril / Oordopjes
NB: eventueel ook insectenafweermiddel met DEET (diëthyltoluamide) en klamboe, medicijnen tegen malaria (afhankelijk van bestemming), drinkwaterdesinfectiemiddel of waterfilter.

Uitleg Diarree

Reizigersdiarree gaat meestal vanzelf weer over binnen 3 tot 5 dagen.
Het grootste probleem bij diarree is de kans op uitdroging, vooral bij kleine kinderen en ouderen. Drink verdeeld over de dag minstens 1.5 liter (kinderen 1 liter). Water, thee, vruchtensap (geen grote hoeveelheden appelsap), heldere soep of rijstewater. In heel warme landen heeft u nog meer vocht nodig. Het beste middel tegen uitdroging is orale rehydratievloeistof (ORS). Dit is verkrijgbaar als poeder dat moet worden aangemaakt met (schoon) leidingwater of mineraalwater zonder koolzuur.

Wanneer naar de huisarts?

• Bij veelvuldige waterdunne diarree bij kinderen en volwassen: na 3 dagen.
  • Ouderen boven de 70 na 1 dag.
  • Kinderen onder de 2 jaar binnen 1 dag.
  • Ga ook naar de dokter als de patiënt aanhoudend braakt, koorts heeft en bijna niets drinkt.

Wie niet wil wachten tot de diarree vanzelf over gaat, kan loperamide nemen; geschikt voor volwassenen en kinderen vanaf 8 jaar. Niet gebruiken bij koorts of als er bloed in de ontlasting zit. Niet langer dan 2 dagen achtereen gebruiken.

Uitleg Reisziekte

Reisziekte komt het meest voor bij twee tot tienjarigen. Bent u binnen 4 uur op de bestemming, kies dan cyclizine. Duurt de reis langer, neem dan onderweg nog een keer cyclizine of neem een iets langer werkend middel: meclozine of cinnarizine.

Deze middelen kunnen slaperigheid of sufheid als bijwerking hebben. Ze zijn dus niet aan te raden voor iemand die gaat rijden.

Inhoud verbanddoos

• Wondpleisters (per stuk verpakt)
  • Blarenpleisters
  • Steriele gaasjes
  • Rolletje hechtpleister of kleefpleister
  • Snelverband
  • Fixatiewindsel (hydrofiel)
  • Elastische zwachtel (bij verstuikingen)
  • Verbandklemmetjes
  • Zwaluwstaartjes

14-04-2024 | Vrouw | 22
Darmproblemen - verstopping

buikpijn misselijkheid

Ik heb dit middel gekocht bij de trekpleister omdat ik al 3 dagen last had van verstopping en buikpijn.. savonds 2 tabletjes van 5 mg genomen (om 23:30) rond 4:00 begon ik wakker te worden van enorm veel kramp en ben ik naar het toilet gegaan toen kwam er waterdunnre ontlasting uit maar niet alles ik kreeg zweetaanvallen op het toilet en had t gevoel “het niet meer aan te [lees meer...]kunnen” zoveel pijn toen ben ik met superveel buikpijn maar weer naar bed gegaan en om 9:30 sochtends werd ik wakker en ben ik nog 4x apart naar het toilet gegaan en alles kwam er waterdun uit dus al bij al doet het zeker wat het moet doen maar ik ga de volgende keer voor iets anders want de pijn die je hier van krijgt is niet normaal

Xylometazoline Neusdruppels/Neusspray

26-11-2023 | Vrouw | 35
xylometazoline
Verkoudheid
Verschrikkelijk. Voorgeschreven door arts vanwege vocht achter het trommelvlies. Op advies moest ik dit 3 x daags gebruiken. Kreeg veel bijwerkingen zoals zeer kort adem, snelle hartslag, en slapeloosheid. Zal dit middel nooit meer gebruiken. Op een zaterdag ermee gestart, gelukkig dinsdag mee gestopt, zag toen pas het verband met dit middel. Kijk hier mee uit, het [lees meer...]is zo makkelijk te krijgen. Hartkloppingen zijn nog met regelmaat aanwezig

22-10-2023 | Vrouw | 18
Voorbereiding (slok-)darmonderzoek
Ik heb om 22.00 uur 2 mini pilletjes ingenomen, na een paar uur al last gekregen van darmkrampen. Midden in de nacht rond 04:00 uur wakker geworden door misselijkheid, maar geen braken. Rond 07:00 uur in de ochtend kreeg ik ontlasting, wel waterdun. Gepaard met duizeligheid en overgeven. Het kwam er letterlijk uit 2 kanten uit 😂. Heb wel n uur op de wc gezeten omdat het g[lees meer...]ewoon zo erg was. Het is wel troep maar het doet wat het moet doen.

Paracetamol

26-08-2023 | Vrouw | 64
paracetamol
Koorts
Via infuus ziekenhuis paracetamol omdat ik van pillen altijd misselijk werd en overgeven. Ook van infuus misselijk maar niet overgeven, druk op het oor, overvol gevoel in buik, boeren. Dit heb ik elke keer bij toediening.

Loperamide

30-07-2023 | Vrouw | 62
loperamide
Darmproblemen - diarree
Na galblaas verwijdering galzuurdiarree, Imodium en psyllium samen hielpen niet, toen Questran, na een half jaar vet weggetrokken uit mijn lijf hierdoor, schijnt de werkimg van de lever om te gooien, gestopt ermee, toen alleen Imodium, na half jaar weer aankomen in gewicht en wat vet er weer bij, de hel lijkt over te gaan. Had ook allerlei voedselintoleranties ontwikkeld h[lees meer...]ierdoor, gebruik ik nu Flurazepam voor, van andere medicijnen alleen maar meer diarree, kan weer veel meer soorten eten eten, dus kijk aub uit met Questran, ik werd graatmager hierdoor, ging er bijna aan onderdoor

Loperamide

28-07-2023 | Vrouw | 64
loperamide
Endeldarmkanker
Gebruik dit nu ongeveer anderhalf jaar nadat LAR syndroom bij mij geconstateerd werd. Het helpt mij goed tegen winderigheid en ik hoef niet meer 15 a 20 keer per dag naar toilet, maar heb enorm veel last van bijwerkingen. Misschien komt dat ook door mijn lage bloeddruk. Heb veel last van hypotensie, waarbij ik extreem draaierig word en misselijk. Bij de darmkrampen moet ik[lees meer...] soms nog steeds 5 keer in een uur naar toilet. Door mijn droge mond drink ik veel water. Ben wel blij dat het helpt als ik moet werken, dan gebruik ik er ‘s ochtends en ‘s avonds 1 voor de maaltijd. Op mijn vrije dagen gebruik ik er 1 per dag.

13-07-2023 | Vrouw | 19
Misselijkheid
Domperidon tijdelijk gekregen voor misselijkheid. Had bijna geen effect op de misselijkheid. Na eerste keer nemen erge hoofdpijn gekregen, angstig gevoel, hartkloppingen, benauwdheid en heel moe. Hoofdpijn ging daarna weg maar de andere bijwerkingen niet en nog steeds heel misselijk dus gestopt.

10-07-2023 | Vrouw | 23
Misselijkheid
Ik heb een autoimmuunziekte van mijn maag en ook last van veel maagpijn/misselijkheid. Daarbij ook pds. Dit medicijn zo’n 1,5 jaar gelden gekregen voor zo nodig gebruik in goed overleg met arts. Ook al lees je vaak veel over nare bijwerkingen, ik heb na al die tijd nog weinig last. Ene keer gebruik ik weken niet en dsn weer paar dagen achter elkaar. Medicijn werkt bij mij [lees meer...]snel (binnen 15/20 minuten na inname). Het is nog altijd even effectief en ben erg tevreden.

Xylometazoline Neusdruppels/Neusspray

01-07-2023 | Man | 29
xylometazoline
Verschrikkelijk spul. Heeft mijn kwaliteit van leven drastisch veranderd. Heb hierdoor tuba aperta gekregen. Dit houdt in het (continu) horen van de ademhaling, hartslag alsmede het hebben van een extra luide, vervormde stem die je in je hoofd hoort nagalmen.

22-04-2023 | Vrouw | 40
Darmproblemen - verstopping
Kruidvat eigen merk. Vreselijk veel buik en rugpijn en overgeven en flauwvallen. Het beste is om proberen alles er uit te spugen.

29-01-2023 | Vrouw | 24
Misselijkheid
Door pds vaak misselijk of buiklast. Een klein halfuurtje na inname merk je een duidelijk verschil. Gemakkelijk in te nemen als instanttablet. Weinig bijwerkingen

11-01-2023 | Vrouw | 28
Misselijkheid
Misselijkheid door de zwangerschap. Al vanaf week 3 veel aan het overgeven, in week 8 al begonnen met de Emesafene (2x daags zetpil) Het haalde de scherpe randjes er vanaf maar bleef misselijk en spugen. (-7kilo) Na 2x ziekenhuis opname met vochtinfuus, op moeten hogen naar 4x daags. Momenteel een week vrij zonder spugen. Dus dacht ga afbouwen naar 3x daags. 2 dagen ge[lees meer...]probeerd, meteen weer veel kokhalzen en het gevoel hebben continue te moeten spugen. Ben inmiddels 15 weken + 4, maar ik kan echt nog niet zonder. Nog steeds vaak gevoel van misselijk zijn, maar niet meer hoeven kokhalzen en spugen. Wel sinds gebruik erg vermoeid. En na ophoging van de medicatie helemaal geen energie meer om dingen te doen.

08-01-2023 | Vrouw | 31
Misselijkheid
Heel de dag zeeziek gevoel door zwangerschap. Eerste zwangerschap emesafene geprobeerd maar weinig effect. Nu tweede zwangerschap weer geprobeerd en gelukkig toch een effect! Aan te reden om dus opnieuw te proberen! Als huisarts de pillen niet mee wil geven kan je zonder recept suprimal kopen. Heeft dezelfde werkzame stoffen op een vitamine na.

07-01-2023 | Vrouw | 27
Obstipatie
Nooit meer! Ik had al een tijdje last van onstipatie en heb dus een pil genomen van de kruidvat eigen merk laxeermiddel. Ik heb zo een heftige buikpijn gehad dat ik heb overgegeven en dat ik meerdere malen ben flauwgevallen. Ik kon niets meer dan alleen liggen. Heb mij nooit zo ellendig gevoeld. Voor mij nooit meer, troep.

12-12-2022 | Vrouw | 32
Zwangerschap
Omdat ik zo kotsmisselijk ben de hele dag door , va week 6, deze voorgeschreven gekregen. Het helpt ietsjes, maar niet heel veel helaas! Helaas zijn er geen andere opties verkrijgbaar naast dit, aldus mijn assistente. Dus wanneer je er erg last van hebt, probeer het gewoon! Als het bij jou wel werkt dan ben je zoooo blij!

08-12-2022 | Vrouw | 41
Voorbereiding (slok-)darmonderzoek
Prima te doen. Voorbereiding darmonderzoek. 18.00’uur 2 pillen ingenomen. Rond 2.00 uur in de nacht naar de wc. Lichte krampen maar prima te doen. In de ochtend ook nog aantal keer geweest. Deed wat het moest doen.
Terug naar het begin van de pagina