Xylometazoline Neusdruppe...

xylometazoline

Verkoudheid (18 meningen)
Ademhalingsproblemen (2 meningen)

Avamys (99 meningen)
Fluticason neusspray (79 meningen)
Prevalin neusspray (75 meningen)
Nasonex (73 meningen)
Rhinocort (66 meningen)

06-04-2021 | Man | 17
Verkoudheid
Jaren geleden, ik vermoed zo'n 6 jaar, ben ik begonnen met het gebruik van Xylometazoline (neusspray). Ik wist toen nog niet dat het schadelijk was en wat de bijwerkingen waren. Langzaam begon ik me te beseffen dat normale mensen niet elke dag verkouden zijn, ik dus wel. Ook hoorde ik dat het gebruik van neusspray door de dokter geadviseerd wordt om maar 1 week te gebruike[lees meer...]n. Ik schrok hier toch wel van en ben er toen mee gestopt. Bij elke verkoudheid die daarna kwam begon ik toch weer. In Juli 2020 ben ik er echt helemaal mee gestopt omdat ik mijn verkoudheid van neusspray vaak verwarde met coronaklachten. Ik december kreeg ik corona, niet veel van gemerkt maar wel dat ik nog kwetsbaarder ben gebleven voor verkoudheid etc. Nu gebruik ik het weer een aantal weken en merk dat mijn keel schuurt en het gebruik op lange termijn echt pijn is gaan doen. Ik raad het dus echt zeker af om neusspray langer dan een aantal weken te gebruiken. Op lange termijn maakt het je enorm kwetsbaar voor elke virusje en maakt het je neusslijmvies kapot.

22-08-2020 | Vrouw | 46
Verkoudheid
Xylometazoline is een lifesaver tijdens verkoudheid. Als je neus helemaal dicht zit door een verkoudheid, helpt xylometazoline gewoon supergoed. Na een paar minuten voel je het slijm in de neusholten oplossen en kun je weer door je neus ademen. Ik gebruik altijd het eigen merk van het Kruidvat. Dat werkt fijner dan bijv. Otrivin. Wel is het zo dat ik altijd de kinderdo[lees meer...]sering koop (0,5 mg i.p.v. 1,0). Xylometazoline staat erom bekend averechts te kunnen gaan werken en daarom mag je het niet langer dan een week gebruiken. Mijn ervaring met de dosering voor volwassenen is dat deze bij mij al binnen die week averechts begint te werken, nog voordat de verkoudheid over is, en dan is het heel moeilijk om te stoppen met de neusspray. Maar... dat heb ik niet als ik de kinderdosering gebruik! Terwijl die voor mij verder net zo prima werkt. Bij de kinderdosering kan ik de neusspray een week gebruiken en in de loop van de week hoef ik steeds minder vaak te sprayen omdat de verkoudheid steeds minder wordt. Bij de dosering voor volwassenen daarentegen merk ik na een dag of vijf dat mijn slijmvliezen geïrriteerd beginnen te raken en dat ik juist steeds vaker op een dag moet blijven sprayen om weer lucht te krijgen. Op een gegeven moment is de verkoudheid dan over, maar kun je toch bijna niet meer zonder die neusspray omdat je neus evengoed toch nog verstopt is door de opgezwollen slijmvliezen. En zie daar een vicieuze cirkel waar bijna niet uit te komen is. Mijn tip voor hoe je hier toch uit kunt komen: voel welk neusgat het meest verstopt is en spray de neusspray een paar dagen alleen in dát neusgat. Het slijmvlies in het andere neusgat krijgt daardoor de kans om tot rust te komen en zal na een paar dagen steeds minder verstopt raken. Ondertussen kun je toch redelijk goed door je neus ademhalen via het neusgat waar je wel in sprayt, en ws. zul je door het neusgat waar je niet in sprayt steeds beter kunnen ademhalen. Na een dag of wat, als je door het met rust gelaten neusgat echt goed weer normaal kunt ademhalen, stop je helemaal met de neusspray. Het andere neusgat zal aanvankelijk flink verstopt zijn, maar ademen doe je dan door het andere neusgat. Zo kun je toch redelijk makkelijk helemaal stoppen met de neusspray.

23-07-2020 | Man | 65
Ademhalingsproblemen
Ik heb veel ervaring met de neusspray Xylometazoline . Wat ik toch wel regelmatig gebruikte. Iedere avond voor het slapen gaan 1 pufje in beide neusgaten. Werkt super! Maar wat ik aan bijwerkingen krijg is de laatste tijd wel erge last van kortademigheid, en versnelde hartslag. Dit meet ik, omdat ik een fervent kajakker ben, en daarbij de hartslagmeter van Polar gebruik [lees meer...]om de hartslag in de gaten te houden tijdens mijn tocht door/over de golven. De ene dag heb ik gewoon een goede hartslag (gemiddeld 125) met een max van 156. De andere dag heb ik als ik de haven uitvaar al hartslag 133, en op top 178. Tevens merk ik in de avond als ik in bed lig een onregelmatige hartslag, en kortademig. Probeer dan diep in te ademen en dat gaat heel moeilijk. Tevens voel ik de hartslag door mijn hele lichaam. Wat naar mate ik rustiger wordt afneemt. Mijn normale hartslag bij stilzitten of liggen lezen is soms 48 oplopend naar 68. Maar tegenwoordig bijvoorbeeld wanneer ik dit schrijf zit ik op 103 - 115. Niet echt in ruststand dus. Ik heb nu 1 nacht de spray niet gebruikt, maar de kortademigheid blijft. Maar heb wel het gevoel dat het ietsje minder geworden is.

24-03-2020 | Vrouw | 32
xylometazoline (0,25mg/ml)
Verkoudheid
Ik heb dit gekocht vanwege zwangerschapsverkoudheid. Hierdoor zit mn neus dicht zodra ik ga liggen. Van dit middel gaat mn neus open als ik slaap, maar overdag voel ik me juist snotterig (na dag 1 al, ik heb het 4 dagen gebruikt en moest hierna al "afkicken"). Dan maar een dichte neus in de nacht en 10x wakker worden omdat mn mond zo droog is door het door mn mond ademen. [lees meer...]Liever dan deze rommel.

15-02-2020 | Vrouw | 26
Verkoudheid
Last van een enorme verkoudheid. Deze spay werkt wel per direct waar door ik vrij kan ademen. De bijwerkingen die ik er van hem zijn heel veel niezen, waterige ogen, Hoofdpijn, spontane prikkels in me keel en vreselijke jeuk bij jukbenen voorhoofd en kaak. ( in de bijholtes) Na ruim 8 uur was de jeuk pas verdwenen . Ik ben weer overstapt naar de zoutoplossing heb lie[lees meer...]ver minder lucht dan die vreselijke jeuk!

17-01-2020 | Vrouw | 32
Middenoorontsteking
Mijn neus gaat door deze spray direct open, al heeft het niet mijn oorontsteking verholpen. Alleen de bijwerkingen zijn vervelend; hartkloppingen en slecht slapen.

26-11-2019 | Vrouw | 33
xylometazoline (1mg/ml)
Mijn neus zit potdicht, waardoor ik niet goed kan ademhalen. Zodra ik slik of praat trekt mijn gehemelte, oren en alles wat daar in de buurt zit helemaal vacuüm. Daardoor 2 dagen geen slaap gehad, geen rust en veel last van oorpijn. Door het puur door mijn mond ademen zijn mijn lippen ook kapot gegaan, wat pijnlijk is. Omdat ik aan het herstellen ben van een flinke he[lees meer...]rsenschudding en een drukke peuter rond heb lopen in huis, kan ik dit er nu dus absoluut niet bij hebben... Om deze reden gebruik ik deze neusspray ( huismerk etos) in de ochtend en in de avond ( 1 spray per neusgat). Het werkt extreem goed en lang. Ik gebruik het nu 4 dagen en denk dat vandaag of morgen de laatste dag zal zijn... ( hopelijk) De bijwerkingen zijn naar; het werkt waarschijnlijk te goed ( deze bijwerkingen staan overigens netjes vermeld in de gebruiksaanwijzing zie ik net, ook onder het kopje komt niet vaak/ zelden voor.. dus misschien heb ik gewoon dikke pech) Het geeft meer hoofdpijn en veel vermoeidheid en vermoeide ogen. Ik moet erg vaak niezen en zodra spray gebruikt is voel je het prikken en branden in je neus ( je voelt gewoon dat het agressief spul is). Het is zo agressief dat ik gemerkt heb dat het mijn neusschot kapot maakt. Het is dunner en er zit zelfs een gaatje in nu! Gelukkig heb ik gemerkt dat verse aloe vera het weer wat steviger maakt en het gaatje ook al iets verkleind...dus waarschijnlijk komt het wel weer goed..., maar het geeft zeker aan hoe agressief dit middel is... Ik gebruik het nu dan ook alleen omdat het echt niet te doen is nu anders. .. Misschien ben ik er ook wel gevoeliger voor dan anderen... Maar ik zou wel zeggen wees voorzichtig hiermee...

24-11-2019 | Vrouw | 38
Verkoudheid
Het is net alsof het teveel werkt. Kort na gebruik geen verstopte neus meer, maar wel heel vervelend gevoel in de neus en veel niezen. Superfijn om even niet verkouden te zijn en goed te slapen. 2 x gebruikt. Eens voor het slapengaan en eens in de ochtend, maar nu al 3 dagen beetje pijnlijk trekkend of tikkend gevoel in de neus en veel niezen. Ik gebruik het niet nog eens.

22-06-2019 | Vrouw | 34
Verkoudheid
Toen ik verkouden werd eerst aantal dagen zoutoplossing geprobeerd. Dat hielp niet. Deze spray klaart vrijwel direct je verstopte neus. Ik heb alleen heel erg last van de bijwerking en slaap al dagen niet. Ga er dus mee stoppen.

24-05-2019 | Vrouw | 22
Verkoudheid
Door verkoudheid holtes in mijn gezicht ontstoken. Neus zelf niet dicht. Deze neusspray gaf mij zo'n erge hoofdpijn dat ik niet meer kon functioneren (vergelijkbaar met migraine).

28-02-2019 | Man | 53
Griep
Middel werkt op zich goed maar heeft een wat vreemde ,bijna cocaine achtige werking op de zenuwen.hoge hartslag en onrust is bij mij aanwezig waardoor het toch wat minder betrouwbaar bij mij over komt.deze klachten vindt ik bij anderen terug op internet.

06-01-2019 | Vrouw | 51
xylometazoline (1mg/ml)
Mijn oren zaten al een 3tal weken dicht, met een heftige druk op mijn hoofd als gevolg. Tevens hevig verkouden en grieperig. Neusspray met xylometazoline gekocht en gelijk gebruikt. Dezelfde dag waren mijn oren weer open en was de druk van mijn hoofd af. Top ! Mag dit product max. 7dgn gebruiken. Geen bijwerkingen voor mij

08-06-2018 | Man | 28

18-12-2017 | Man | 21
Griep
Neus zat helemaal vast/vol. Kon niet meer ademhalen door mijn neus. Was erg verkouden/grieperig maar na dit middel gebruikt te hebben icm met neusspray met zoutoplossing geen last meer van een verstopte neus.

09-08-2017 | Man | 62
Ademhalingsproblemen
Enige jaren geleden gebruikte ik Otrivin vanwege mijn eeuwige neus verkoudheid. Ik kan gewoonweg niet slapen vanwege droge mond en kortademig. Dit alles omdat mijn neusgaten na het gaan liggen in bed, meteen beide dichtslippen. Reeds 3 keer geopereerd, maar steeds weinig tot geen resultaat. Nu na een paar jaar, laatste operatie 2009, ben ik weer eens Otrivin voor k[lees meer...]inderen gaan proberen. De eerste tijd ging het best goed, omdat het medicijn slechts 10% Xylometazoline bevat. Maar nu na een paar maanden gebruikt te hebben, komen de klachten. Eigenlijk merkte ik dat tijdens het kajakken, wat ik nogal fanatiek beoefen. Dat ik op mijn hartslagmeter de hartslag zag stijgen, van gemiddeld HR 109 naar nu gemiddeld HR 160. Gezien ik al 62 ben, is dat redelijk hoog. Soms tijdens een stevige kajaktocht (hoge golven) zie ik mijn HR stijgen naar soms 190. Ook werden de tochten vergezeld van zwaar vermoeid gevoel. Tinteling in mijn vingers en voeten. Dat heb ik nog nooit gehad, maar naar mijn idee is dit kort geleden opgetreden. Dus ben ik even gaan zoeken op het internet om te kijken of deze bijwerkingen ook bij andere mensen optreedt. Op deze site kwam ik vooral mensen tegen die wat bijwerkingen hadden zoals verslaafd gevoel. Daar kan ik mij ook wel in vinden. Maar het meest trekt mij de hartkloppingen omdat dit mijn ervaringen zijn. Ik ben sinds gisteren 08-08-2017 gestopt met het medicijn. En ga nu kijken of de hartkloppingen afnemen in de komende weken. Gr. Herman

13-06-2017 | Vrouw | 50
Bijholteontsteking
ik gebruik het merk van de etos, na een bezoek aan de huisarts werd duidelijk dat mijn bijholtes ontstoken waren en ik tegen een middenoorontsteking aan zit, advies dit te gebruiken. Mocht het oor gaan kloppen, het steekt zo nu en dan en ervaar druk bij de kaken en het linker oor, dan moet ik bij de huisarts terug komen. Tot nu toe gaat het goed met gebruiken, maar juich n[lees meer...]og niet te vroeg, het door de neus ademen gaat heel goed, maar de druk is er nog steeds bij oor en kaken, het is de 2e dag van gebruik, ik heb een virus te pakken en het is 13-06-2017!!!