This website is hosted on a Carbon neutral infrastructure. This website is hosted on a company which complies to standard ISO 27001:2005 for Information Security Management Systems.
dossiers

Geef mening

Stoppen met roken

Wat doet roken met je lichaam?

In tabaksrook zitten veel stoffen, ongeveer 4.000. Van veertig van deze stoffen kun je kanker krijgen. Dat noemen we ‘kankerverwekkend’. Eén stof, nicotine, heeft een sterk verslavend effect. Nicotine geeft een plezierig gevoel in de hersenen. Dit plezierige gevoel zorgt voor een verlangen naar een nieuwe dosis nicotine. Ook het lichaam raakt gewend aan een bepaalde hoeveelheid nicotine in het bloed. Door de afbraak van nicotine krijgt het lichaam elke keer behoefte aan een nieuwe dosis nicotine. Deze twee processen zorgen ervoor dat de roker afhankelijk wordt van sigaretten en verslaafd raakt.

Verslaving

Roken is een verslaving. Nicotine zorgt voor de verslaving. Je ademt nicotine in door je longen. Dan gaat de nicotine met het bloed naar je hersenen. Dat gaat heel snel. Als je een trekje neemt, is de nicotine binnen 10 seconden in de hersenen. Daar zorgt de nicotine voor een speciaal effect. Na het roken van een sigaret is de nicotine snel weer weg. Je krijgt na een tijdje weer trek in een nieuwe sigaret. Hoe lang dat duurt? Dat hangt af van hoeveel sigaretten je meestal per dag rookt. Het maakt ook uit hoe je de sigaretten over de dag verdeelt. Je merkt het bij de dingen die je elke dag doet. Ook dan krijg je zin in roken. Je vindt het moeilijk om die dingen te doen zonder te roken. Roken hoort voor jou bij je leven. Dat hoort allemaal bij de verslaving.

Giftige stoffen

Er zijn drie heel bekende stoffen in rook. Dat zijn nicotine, koolmonoxide en teer.

• Nicotine laat het hart sneller kloppen. Nicotine zorgt voor een hogere bloeddruk en schade aan de binnenkant van de bloedvaten. Door nicotine worden bloedvaten nauwer. Nicotine maakt je verslaafd. De stof komt snel in de hersenen. Al in 10 seconden. Nicotine zorgt dat je steeds weer zin hebt in roken.
  • Koolmonoxide zorgt voor een slechtere conditie. Koolmonoxide zit in het bloed in plaats van zuurstof. Het bloed brengt minder zuurstof door het lichaam, als je rookt. Je bent dan sneller moe bij sporten of traplopen.
  • Teer veroorzaakt de rokershoest. In de longen zitten trilhaartjes. Deze trilhaartjes houden de longen schoon. Als je rookt, worden de trilhaartjes vastgeplakt. De trilhaartjes werken nietmeer goed. Je moet dan vaak hoesten om het vuil uit de longen weg te krijgen.

Hart- en vaatziekten

Als iemand rookt, gaat de rook eerst naar de longen. Daar komen een heleboel stoffen uit de rook in het bloed terecht, waaronder nicotine en koolmonoxide. Deze twee stoffen hebben een erg slechte invloed op het hart en de vaten. Jaarlijks gaan er ruim 5000 mensen dood aan hart- en vaatziekten die ze hebben gekregen door het roken. Er zijn verschillende hart- en vaatziekten:

Nicotine zorgt ervoor dat de bloedvaten nauwer worden. Nicotine zorgt ook voor een hogere bloeddruk. Roken als de bloeddruk al te hoog is, is een extra nadeel voor de bloedvaten. Medicijnen tegen hoge bloeddruk werken namelijk minder goed als je rookt.

Veranderingen in de bloedvaten

Nicotine zorgt ervoor dat de binnenkant van de bloedvaten wordt beschadigd. De binnenkant van de bloedvaten wordt ruw. Het lichaam reageert hierop hetzelfde als bij wondjes: er worden korstjes gemaakt. Langzaam raakt het bloedvat verstopt: het bloed kan er niet meer goed door. Dit heet atherosclerose.

Pijn op de borst

Het hart is een spier. Een spier heeft zuurstof nodig om te kunnen werken. Als de hartspier minder zuurstof krijgt, zorgt dat voor pijn op de borst. De pijn op de borst wordt erger door roken. Nicotine zorgt ervoor dat het hart sneller gaat kloppen. Koolmonoxide zorgt dat er minder zuurstof in het bloed zit.

Hartaanval

Bij een hartaanval krijgt het hart geen zuurstof meer. Dat komt doordat de bloedvaten die zuurstof naar het hart brengen, zijn verstopt. Rokers hebben twee maal meer kans op een hartaanval.

Beroerte

Rokers krijgen vaker een beroerte dan mensen die niet roken. Dat komt door hoge bloeddruk en veranderingen aan de bloedvaten. Er zijn twee soorten beroerte: een hersenbloeding en een herseninfarct. Bij een hersenbloeding gaat een bloedvat in de hersenen stuk. Bij een herseninfarct zorgt een bloedprop voor een afsluiting van een bloedvat in de hersenen.

Etalagebenen

Mensen met ‘etalagebenen’ krijgen pijn bij een klein stukje lopen. Ze moeten dan even stilstaan tot de pijn weggaat. Deze mensen lopen alsof ze etalages bekijken. De pijn in de benen komt door veranderingen in de bloedvaten. Mensen die roken hebben vaker last van veranderingen in de bloedvaten.

Wat doet stoppen met je lichaam?

Als je stopt met roken, adem je geen rook meer in. Dat is goed voor je lichaam. Je krijgt geen kankerverwekkende stoffen meer binnen. Met sommige delen van je lichaam gaat het dan snel beter. Voor andere delen duurt het wat langer. Je krijgt ook geen nicotine meer in je lichaam. Het lichaam gaat ontwennen. Het ontwennen kan korte tijd vervelende gevoelens geven. Je hebt geleerd dat nicotine een plezierig gevoel geeft, daardoor blijf je enige tijd wel zin houden in roken. Deze behoefte zal in het begin sterk zijn, maar op lange termijn zal het verlangen steeds minder worden.

Algemeen

Als je stopt met roken, gaat het meteen beter met je lichaam. Sommige verbeteringen gebeuren heel snel. Andere hebben meer tijd nodig. Je zult je snel lekkerder voelen en op de langere termijn heb je minder kans om ziek te worden of om dood te gaan door roken.

• Twintig minuten na het stoppen worden de hartslag en bloeddruk weer normaal.
  • Na acht uur is de hoeveelheid nicotine en koolmonoxide de helft minder. De hoeveelheid zuurstof in het bloed is weer normaal.
  • Na twee dagen is er geen nicotine meer in het lichaam.
  • Na twee dagen is het smaak- en reukvermogen aanzienlijk verbeterd.
  • Tussen de twee en 12 weken verbetert de bloedcirculatie in het lichaam.

Hart

Je hart heeft er veel voordeel bij als je stopt met roken. Je hart zal meer zuurstofrijk bloed krijgen en kunnen rondpompen, waardoor je een betere conditie krijgt.

• Na één dag stoppen daalt de kans op een hartaanval al, en na een jaar heb je de helft minder kans op een hartinfarct.
  • Stoppen met roken geeft je een beter vooruitzicht op herstel na een hartinfarct.
  • Na een jaar is er 50% minder kans op herhaling van het infarct.
  • Na een jaar is er 40% minder kans op overlijden.
  • Na 15 jaar heeft de stopper een vergelijkbaar risico op een hartaanval als iemand die nooit heeft gerookt.

Longen

Ben je gestopt met roken, dan beginnen je longen aan de grote schoonmaak. Je krijgt meer lucht en kunt makkelijker ademen.

• Na één dag is alle koolmonoxide uit het lichaam. Het zuurstofgehalte van het bloed verbetert. Vooral mensen met ernstig COPD kunnen dit goed merken. Zij kunnen zich na het stoppen met roken makkelijker inspannen dan eerst.
  • Na één dag beginnen de longen met het opruimen van slijm en andere resten van het roken.
  • Na een paar dagen gaat het ademhalen gemakkelijker, je krijgt meer energie.
  • Tussen de drie en negen maanden verminderen klachten als hoesten, piepen en benauwdheid. De achteruitgang van de longfunctie stopt en kan licht verbeteren.
  • Na tien jaar daalt het risico op longkanker met de helft vergeleken bij mensen die blijven roken.

Last van stoppen

De helft van de mensen krijgt last als ze stoppen met roken. Dat is een goed teken: je lichaam maakt zich vrij van nicotine. Een vervelend gevoel, dat wel, maar het gaat voorbij. Binnen twee à drie dagen is alle nicotine uit je lichaam. Het duurt wat langer voordat het niet meer gewoon is om een sigaret te pakken. Ongeveer twee maanden. Als je stopt, kan dit met je gebeuren:

• Je krijgt zin om te roken.
  • Je wordt snel boos.
  • Je bent niet zo scherp als normaal.
  • Je bent onrustig.
  • Je voelt je niet goed.

We noemen dit ook wel ontwenningsverschijnselen.

Bijna alle stoppers worden wat zwaarder. Sommigen 2,5 kilo, anderen 6 kilo. Hoe dat komt? De maag en darmen van rokers werken sneller door het roken. Als je stopt, dan gaat dat terug naar normaal. Er zijn stoppers die meer dan 6 kilo erbij krijgen. Dat komt doordat ze iets anders willen in plaats van roken. Eten of snoep meestal.

Hulp bij stoppen

Stoppen met roken is moeilijk voor de meeste rokers. De kans dat stoppen lukt, is veel groter wanneer je hulp krijgt. Er is veel keus. Sinds 1 januari 2011 wordt begeleiding bij stoppen met roken vergoed vanuit de basisverzekering. Je zorgverzekeraar sluit hiervoor contracten met organisaties/personen die begeleiding aanbieden in de vorm van een stoppen-met-roken programma. De zorgverzekeraars kunnen voorwaarden stellen aan de vergoeding. Een aantal zorgverzekeraars stelt als voorwaarde een verwijzing door de huisarts.
Bij sommige zorgverzekeraars valt de begeleiding onder het wettelijk verplicht eigen risico. Voor 2011 bedraagt dit minimaal (afhankelijk van je polis) € 170,-. Als je dit bedrag nog niet opgemaakt heeft aan andere zorg, dan zal het resterende bedrag bij je in rekening gebracht worden door de zorgverzekeraar. Je kunt bij je zorgverzekeraar informeren waar je terecht kunt voor een stoppen-met-roken programma en welke voorwaarden er gelden. In combinatie met de begeleiding worden ook nicotinevervangers en medicijnen voor stoppen met roken vergoed. De zorgverzekeraar kan ook hieraan voorwaarden verbinden. Bijvoorbeeld via welke apotheek de middelen besteld moeten worden. De medicijnen kunnen alleen voorgeschreven worden door een arts. Omdat de medicijnen en nicotinevervangers alleen vergoed worden in combinatie met een stoppen-met-rokenprogramma, kan de zorgverzekeraar of apotheek vragen om een stoppen-met-rokenverklaring. Dat is een bewijs dat je daadwerkelijk een stoppen-met-rokenprogramma volgt. Voor meer informatie over de voorwaarden van vergoeding van nicotinevervangers en medicijnen verwijzen we je naar je zorgverzekeraar.

Bron: Stivoro.nl

01-03-2015
Man, 57 jaar

Rookverslaving

Ben nu ca 4 jaar gestopt met roken dmv champix..ben wel 32 kilo aangekomen en psoriasis is ook op komen zetten. Vind rokers nu vies ruiken en het kan me niks schelen als er in m'n buurt word gerookt.. Wereldspul, die champix.
18-02-2015
Vrouw, 44 jaar

Chronische depressie

In 2002 zeer goed opgeknapt met Nortrilen na een heel zware depressie met opname van 5 maanden. Daarna toch helaas weer een aantal maal een depressie gehad en de laatste 2 jaar eigenlijk chronisch depressief/angst/paniekaanvallen, ondanks de Nortrilen. Ik overweeg nu overstap naar Prozac. Bijwerkingen verder, chronische obstipatie, gewichtstoename, vermoeidheid, trillen, [lees meer...]paniek die erger wordt
15-02-2015
Vrouw, 45 jaar

Stoppen met roken

Mijn vrouw heeft Champix gebruikt om van het roken af te komen. De eerst twee weken ging goed, alhoewel ze niet minder ging roken. In de derde week brak de hel los. Ze was voor niemand in ons gezin meer te harden. Boosheid, heel snel op haar teentjes getrapt, achterdochtig. Angststoornissen en nergens meer zin in, terwijl zij juist normaal het tegenover gesteld is. Uiteind[lees meer...]elijk hebben mijn dochter en ik vriendelijk doch zeer dringend gevraagd te stoppen met Champix, vanwege de bijwerkingen en na twee dagen werd mijn vrouw weer de vrouw die ik kende. Aangezien ze toch wilde stoppen met roken, hebben we na veel zoeken een ander middel gevonden, Tabex! Wat een wereldspul is dat. Ja je moet meerdere keren per dag een klein tabletje innemen, maar het doet precies hetzelfde als Champix, maar dan zonder de bijwerkingen!
14-02-2015
Vrouw, 52 jaar

14-02-2015
Vrouw, 37 jaar

Bijholteontsteking

Al 3 dagen gestopt met roken door Champix, de eerste 2 dagen misselijk maar toch volgehouden. Dag 10 van mijn starterspak een serieuze voorhoofdsholte ontsteking, waardoor ik al 3 dagen op de zetel lig. Snot, hoofdpijn & keelpijn, wel geen zin om te roken, dat is het voordeel. Net cirrus voorgeschreven gekregen en onmiddellijk een verlichting . Ik krijg terug adem en de[lees meer...] hoofdpijn trekt langzaam weg. Ga nog even verder met Champix , in de hoop dat dit ook een tijdelijke bijwerking is.
10-02-2015
Man, 41 jaar

Depressief

Ik raad iedereen aan om geen champix te gebruiken! Ik ben nu wel van het roken af maar heb er een zware depressie ervoor teruggekregen,
10-02-2015
Vrouw, 55 jaar

Nortrilen (nortriptyline)

Van de venlafaxine overgegaan op escitalopram, dit werkte totaal niet, van de escitalopram was ik heel erg misselijk. De GGZ arts heeft me toen nortrilen voorgeschreven. Dit middel gebruik ik nu twee en een halve week en ben bezig op te bouwen, van 50 mg nu naar 75 mg. Ik voel helaas nog geen verbetering, wel bijwerkingen. Ik word trillend wakker, angst en nerveusiteit en [lees meer...]een kurkdroge mond. Ik voel me wanhopig. Ben nu in totaal al 8 maanden bezig, waar is het einde vraag ik me af.
03-02-2015
Vrouw, 33 jaar

Stoppen met roken

Voor mij werkt Champix echt wel natuurlijk moet je wel willen stoppen!! Het enige wat ik nu ervaar is dat ik midden in de nacht wakker word en mij al uitgeslapen voel meestal rond 4 uur. Maar je dan denk ik joepi ik kan nog drie uren blijven liggen :-). Ik zou het zeker andere mensen aanraden.
01-02-2015
Man, 44 jaar

Stoppen met roken

Ik heb met name last van bijwerkingen in de zin van "dromen". Zowel overdag als 's nachts: het zijn dromen die verre van realistisch zijn. Volgens de therapeut komt dat door Champix, hebben meer mensen dat? Enne, in de eerste dagen na gebruik ben ik 100% meer gaan roken, dat is na enkele dagen weer "normaal". Ook heb ik meer last van vervelende hartkloppingen. Die[lees meer...] had ik amper maar kennelijk heeft het middel invloed op andere medicatie.
30-01-2015
Man, 67 jaar

Stoppen met roken

Ik ben 1 nov. 2014 na 53 jaar roken (15,20sig.per dag) gestopt met behulp van Champix. Ik ben nu 3 maanden rookvrij, en nu 1 week zonder Champix. Ik heb 12 weken 2x daags een tablet geslikt en denk dat het wel een ondersteuning is geweest bij het stoppen met roken. Wel heb ik wat bijwerkingen gehad, zoals dromen, midden in de nacht wakker worden en dan niet meer in slaap [lees meer...]kunnen komen. En een gevoel van een volle maag, en darmkrampen. Ik ben 6 kg in die drie maanden aangekomen. Dat is op zich niet zo erg maar wel dat het alleen op mijn buik zit. Zijn er mensen die ook last van darmkrampen hebben?? en is er een oplossing voor?
Man, 57 jaar

Stoppen met roken

Sinds ik gestopt ben met roken, bijna 25 dagen, kan ik zeggen dat het werkt. Ik rookte al 45 jaar dus werdt het weleens tijd om te stoppen. Na de startverpakking gebruik ik nu 1 maal per dag een 1 mg tablet. Bijwerkingen: slaperig, stoelgang, smaakverandering (ik lust geen mayonaise meer, het lijkt wel azijn). De behoefte naar een sigaret verdwijnt niet helemaal, maar is d[lees meer...]raagzaam. Een leuk hulpmiddel voor het stoppen is de app mijn laatste sigaret (zoek anders op quit smoking voor andere apps). Deze app geeft wat ondersteuning bij het stoppen. Ik raad iedereen aan om de gehele kuur te doen (12 weken). Je hebt een hele hoop te winnen en niets te verliezen!! Sterkte met definitief stoppen met roken!
Vrouw, 49 jaar

Fibromyalgie

Ik gebruik het middel nu 2 maand en heb veel last van gewichtstoename, overmatig transpireren en concentratieproblemen. De gewichtstoename is sterk uitgesproken. De eerste maand geen last maar nu tijdens de 2de maand 1 kg per maand erbij. Ik denk eraan dit te stoppen en te zien of de bijwerkingen inderdaad verdwijnen.
Man, 33 jaar

Stoppen met roken

Ik ben op 20 december begonnen met Champix. De eerste 7 dagen de pillen ingenomen en gewoon blijven verder roken. Ik merkte hier al dat ik een stuk minder rookte, maar dat de zin om te roken nog zeker wel aanwezig was. Op de 8ste dag (27 december) ben ik dan gestopt met roken. Nu, een maand later, nog steeds niet gerookt en dit gaat bijzonder goed. Elke dag heb ik n[lees meer...]og wel een 3-tal momenten dat de zin om te roken de kop opsteekt, maar dit duurt +/- 20 minuten en is dan weer volledig weg. Ik verschiet er echt van dat dit product zo goed werkt. Ik rookte 25 sigaretten per dag, en dit zo'n 16 jaar lang. De enige bijwerkingen die ik heb van Champix zijn dat ik sneller geërgerd ben en heel af en toe dat ik last heb van m'n maag (dit duurt maar een minuut of 2, maar ben dan echt "kots"misselijk). Maar van wat ik al gelezen heb, zijn de bijwerkingen bij anderen heftiger dan bij mij. Indien je echt wil stoppen met roken, raad ik iedereen dit product zeker aan! Mvg, Jan
25-01-2015
Vrouw, 36 jaar

Stoppen met roken

Geweldig medicijn om te stoppen met roken. Ik ben op de 8e dag gestopt en Champix hielp mij zeker om van de sigaret af te blijven. Het medicijn had echter bij mij ook een vervelende bijwerking. Tijdens de afbouwfase raakte ik in een psychose. In eerste instantie heb ik er nooit bij stil gestaan dat dit door de champix veroorzaakt zou kunnen worden.Tijdens de psychose[lees meer...] ben ik weer gaan roken. Dat was het enige wat rust bracht. Een half jaar na de psychose ben ik weer gestopt met roken. Wederom met behulp van Champix en wederom ging het enorm simpel. Echter bij het afbouwen van de champix raakte ik weer in een psychose. De psychiater heeft daarna de link met champix gelegd. Wederom in de psychose periode begonnen met roken. Ik zeker stoppen met roken. Maar niet meer met behulp van champix. Heet heeft me meer gekost dan mij lief is. Mijn baan, mijn relatie en mijn eigenwaarde. Kortom nooit weer champix.
21-01-2015
Man, 53 jaar

Chronische depressie

Dit medicijn heeft mijn leven verwoest! door de veel te hoge dosis, voorgeschreven door een GGZ basisarts steeg mijn bloeddruk tot meer dan 225, kreeg ik ernstige plasproblemen, oorsuizen en daardoor werd mijn depressie verergerd! Door ingrijpen van mijn huisarts, is dit medicijn afgebouwd. Nu na ruim 2 jaar heb ik nog steeds last van oorsuizen en plasproblemen,veroorzaa[lees meer...]kt door de Nortrilen.. dus voor mij mag dit rotmedicijn snel van de markt verdwijnen!
20-01-2015
Man, 59 jaar

Verkoudheid

Heb meer dan 30 jaar gerookt en ben in 2000 overgegaan van 3/4 zware shag op filtersigaretten. Veel last van verkoudgeid en loopneus etc en was er helemaal klaar mee. Ben naar de arts gegaan voor een antibiotica tegen de ontstekeningen en een hulpmiddel om te stoppen met roken. Hij schreef me champix voor. Het gebruik van het middel is vrij eenvoudig . De eerste 10 dagen[lees meer...] heb ik nog gewoon geroookt en ben toen gestopt met roken. Had daarna ook geen enkele behoefte meer aan een sigaret en kon zelfs bij het tanken de shop uit lopen zonder sigaretten mee te nemen. (Iets wat bij eerdere pogingen om te stoppen onmogelijk was) Ook was ik in staat om in gezelschap waarbij gerookt werd een aangeboden sigaret af te wijzen wat in het verleden schier onmogelijk was. De totale kuur is 12 weken maar ik ben er na tien weken mee gestopt. Heb wel last van de bijwerkingen gehad. Slaperigheid, onrustig maar ook braakneigingen en misselijkheid. Ik nam 's ochtends de tablet pas in na 3 boterhammen te hebben gegeten. Laatste weken veel last gehad van neusverkoudheid en vieze smaak in de vaak droge mond. UiIteindelijk heeft het middel me goed geholpen en heb ik me verwonderd over de korte tijd waarin je kunt merken dat je meer lucht hebt en beter door de neus kunt ademen. Als je sommige bijwerkingen voor lief neemt is het zeker een aanrader en het heeft mij in ieder geval goed geholpen maar je moet het zelf ook willen !!

Terug naar het begin van de pagina

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik
en maak kans op een Tony's Chocolonely
reep!

Als je meer wilt weten over Tony's Chocolonely, klik dan hier.

meamedica