dossiers

Geef mening

Stoppen met roken

Wat doet roken met je lichaam?

In tabaksrook zitten veel stoffen, ongeveer 4.000. Van veertig van deze stoffen kun je kanker krijgen. Dat noemen we ‘kankerverwekkend’. Eén stof, nicotine, heeft een sterk verslavend effect. Nicotine geeft een plezierig gevoel in de hersenen. Dit plezierige gevoel zorgt voor een verlangen naar een nieuwe dosis nicotine. Ook het lichaam raakt gewend aan een bepaalde hoeveelheid nicotine in het bloed. Door de afbraak van nicotine krijgt het lichaam elke keer behoefte aan een nieuwe dosis nicotine. Deze twee processen zorgen ervoor dat de roker afhankelijk wordt van sigaretten en verslaafd raakt.

Verslaving

Roken is een verslaving. Nicotine zorgt voor de verslaving. Je ademt nicotine in door je longen. Dan gaat de nicotine met het bloed naar je hersenen. Dat gaat heel snel. Als je een trekje neemt, is de nicotine binnen 10 seconden in de hersenen. Daar zorgt de nicotine voor een speciaal effect. Na het roken van een sigaret is de nicotine snel weer weg. Je krijgt na een tijdje weer trek in een nieuwe sigaret. Hoe lang dat duurt? Dat hangt af van hoeveel sigaretten je meestal per dag rookt. Het maakt ook uit hoe je de sigaretten over de dag verdeelt. Je merkt het bij de dingen die je elke dag doet. Ook dan krijg je zin in roken. Je vindt het moeilijk om die dingen te doen zonder te roken. Roken hoort voor jou bij je leven. Dat hoort allemaal bij de verslaving.

Giftige stoffen

Er zijn drie heel bekende stoffen in rook. Dat zijn nicotine, koolmonoxide en teer.

• Nicotine laat het hart sneller kloppen. Nicotine zorgt voor een hogere bloeddruk en schade aan de binnenkant van de bloedvaten. Door nicotine worden bloedvaten nauwer. Nicotine maakt je verslaafd. De stof komt snel in de hersenen. Al in 10 seconden. Nicotine zorgt dat je steeds weer zin hebt in roken.
  • Koolmonoxide zorgt voor een slechtere conditie. Koolmonoxide zit in het bloed in plaats van zuurstof. Het bloed brengt minder zuurstof door het lichaam, als je rookt. Je bent dan sneller moe bij sporten of traplopen.
  • Teer veroorzaakt de rokershoest. In de longen zitten trilhaartjes. Deze trilhaartjes houden de longen schoon. Als je rookt, worden de trilhaartjes vastgeplakt. De trilhaartjes werken nietmeer goed. Je moet dan vaak hoesten om het vuil uit de longen weg te krijgen.

Hart- en vaatziekten

Als iemand rookt, gaat de rook eerst naar de longen. Daar komen een heleboel stoffen uit de rook in het bloed terecht, waaronder nicotine en koolmonoxide. Deze twee stoffen hebben een erg slechte invloed op het hart en de vaten. Jaarlijks gaan er ruim 5000 mensen dood aan hart- en vaatziekten die ze hebben gekregen door het roken. Er zijn verschillende hart- en vaatziekten:

Nicotine zorgt ervoor dat de bloedvaten nauwer worden. Nicotine zorgt ook voor een hogere bloeddruk. Roken als de bloeddruk al te hoog is, is een extra nadeel voor de bloedvaten. Medicijnen tegen hoge bloeddruk werken namelijk minder goed als je rookt.

Veranderingen in de bloedvaten

Nicotine zorgt ervoor dat de binnenkant van de bloedvaten wordt beschadigd. De binnenkant van de bloedvaten wordt ruw. Het lichaam reageert hierop hetzelfde als bij wondjes: er worden korstjes gemaakt. Langzaam raakt het bloedvat verstopt: het bloed kan er niet meer goed door. Dit heet atherosclerose.

Pijn op de borst

Het hart is een spier. Een spier heeft zuurstof nodig om te kunnen werken. Als de hartspier minder zuurstof krijgt, zorgt dat voor pijn op de borst. De pijn op de borst wordt erger door roken. Nicotine zorgt ervoor dat het hart sneller gaat kloppen. Koolmonoxide zorgt dat er minder zuurstof in het bloed zit.

Hartaanval

Bij een hartaanval krijgt het hart geen zuurstof meer. Dat komt doordat de bloedvaten die zuurstof naar het hart brengen, zijn verstopt. Rokers hebben twee maal meer kans op een hartaanval.

Beroerte

Rokers krijgen vaker een beroerte dan mensen die niet roken. Dat komt door hoge bloeddruk en veranderingen aan de bloedvaten. Er zijn twee soorten beroerte: een hersenbloeding en een herseninfarct. Bij een hersenbloeding gaat een bloedvat in de hersenen stuk. Bij een herseninfarct zorgt een bloedprop voor een afsluiting van een bloedvat in de hersenen.

Etalagebenen

Mensen met ‘etalagebenen’ krijgen pijn bij een klein stukje lopen. Ze moeten dan even stilstaan tot de pijn weggaat. Deze mensen lopen alsof ze etalages bekijken. De pijn in de benen komt door veranderingen in de bloedvaten. Mensen die roken hebben vaker last van veranderingen in de bloedvaten.

Wat doet stoppen met je lichaam?

Als je stopt met roken, adem je geen rook meer in. Dat is goed voor je lichaam. Je krijgt geen kankerverwekkende stoffen meer binnen. Met sommige delen van je lichaam gaat het dan snel beter. Voor andere delen duurt het wat langer. Je krijgt ook geen nicotine meer in je lichaam. Het lichaam gaat ontwennen. Het ontwennen kan korte tijd vervelende gevoelens geven. Je hebt geleerd dat nicotine een plezierig gevoel geeft, daardoor blijf je enige tijd wel zin houden in roken. Deze behoefte zal in het begin sterk zijn, maar op lange termijn zal het verlangen steeds minder worden.

Algemeen

Als je stopt met roken, gaat het meteen beter met je lichaam. Sommige verbeteringen gebeuren heel snel. Andere hebben meer tijd nodig. Je zult je snel lekkerder voelen en op de langere termijn heb je minder kans om ziek te worden of om dood te gaan door roken.

• Twintig minuten na het stoppen worden de hartslag en bloeddruk weer normaal.
  • Na acht uur is de hoeveelheid nicotine en koolmonoxide de helft minder. De hoeveelheid zuurstof in het bloed is weer normaal.
  • Na twee dagen is er geen nicotine meer in het lichaam.
  • Na twee dagen is het smaak- en reukvermogen aanzienlijk verbeterd.
  • Tussen de twee en 12 weken verbetert de bloedcirculatie in het lichaam.

Hart

Je hart heeft er veel voordeel bij als je stopt met roken. Je hart zal meer zuurstofrijk bloed krijgen en kunnen rondpompen, waardoor je een betere conditie krijgt.

• Na één dag stoppen daalt de kans op een hartaanval al, en na een jaar heb je de helft minder kans op een hartinfarct.
  • Stoppen met roken geeft je een beter vooruitzicht op herstel na een hartinfarct.
  • Na een jaar is er 50% minder kans op herhaling van het infarct.
  • Na een jaar is er 40% minder kans op overlijden.
  • Na 15 jaar heeft de stopper een vergelijkbaar risico op een hartaanval als iemand die nooit heeft gerookt.

Longen

Ben je gestopt met roken, dan beginnen je longen aan de grote schoonmaak. Je krijgt meer lucht en kunt makkelijker ademen.

• Na één dag is alle koolmonoxide uit het lichaam. Het zuurstofgehalte van het bloed verbetert. Vooral mensen met ernstig COPD kunnen dit goed merken. Zij kunnen zich na het stoppen met roken makkelijker inspannen dan eerst.
  • Na één dag beginnen de longen met het opruimen van slijm en andere resten van het roken.
  • Na een paar dagen gaat het ademhalen gemakkelijker, je krijgt meer energie.
  • Tussen de drie en negen maanden verminderen klachten als hoesten, piepen en benauwdheid. De achteruitgang van de longfunctie stopt en kan licht verbeteren.
  • Na tien jaar daalt het risico op longkanker met de helft vergeleken bij mensen die blijven roken.

Last van stoppen

De helft van de mensen krijgt last als ze stoppen met roken. Dat is een goed teken: je lichaam maakt zich vrij van nicotine. Een vervelend gevoel, dat wel, maar het gaat voorbij. Binnen twee à drie dagen is alle nicotine uit je lichaam. Het duurt wat langer voordat het niet meer gewoon is om een sigaret te pakken. Ongeveer twee maanden. Als je stopt, kan dit met je gebeuren:

• Je krijgt zin om te roken.
  • Je wordt snel boos.
  • Je bent niet zo scherp als normaal.
  • Je bent onrustig.
  • Je voelt je niet goed.

We noemen dit ook wel ontwenningsverschijnselen.

Bijna alle stoppers worden wat zwaarder. Sommigen 2,5 kilo, anderen 6 kilo. Hoe dat komt? De maag en darmen van rokers werken sneller door het roken. Als je stopt, dan gaat dat terug naar normaal. Er zijn stoppers die meer dan 6 kilo erbij krijgen. Dat komt doordat ze iets anders willen in plaats van roken. Eten of snoep meestal.

Hulp bij stoppen

Stoppen met roken is moeilijk voor de meeste rokers. De kans dat stoppen lukt, is veel groter wanneer je hulp krijgt. Er is veel keus. Sinds 1 januari 2011 wordt begeleiding bij stoppen met roken vergoed vanuit de basisverzekering. Je zorgverzekeraar sluit hiervoor contracten met organisaties/personen die begeleiding aanbieden in de vorm van een stoppen-met-roken programma. De zorgverzekeraars kunnen voorwaarden stellen aan de vergoeding. Een aantal zorgverzekeraars stelt als voorwaarde een verwijzing door de huisarts.
Bij sommige zorgverzekeraars valt de begeleiding onder het wettelijk verplicht eigen risico. Voor 2011 bedraagt dit minimaal (afhankelijk van je polis) € 170,-. Als je dit bedrag nog niet opgemaakt heeft aan andere zorg, dan zal het resterende bedrag bij je in rekening gebracht worden door de zorgverzekeraar. Je kunt bij je zorgverzekeraar informeren waar je terecht kunt voor een stoppen-met-roken programma en welke voorwaarden er gelden. In combinatie met de begeleiding worden ook nicotinevervangers en medicijnen voor stoppen met roken vergoed. De zorgverzekeraar kan ook hieraan voorwaarden verbinden. Bijvoorbeeld via welke apotheek de middelen besteld moeten worden. De medicijnen kunnen alleen voorgeschreven worden door een arts. Omdat de medicijnen en nicotinevervangers alleen vergoed worden in combinatie met een stoppen-met-rokenprogramma, kan de zorgverzekeraar of apotheek vragen om een stoppen-met-rokenverklaring. Dat is een bewijs dat je daadwerkelijk een stoppen-met-rokenprogramma volgt. Voor meer informatie over de voorwaarden van vergoeding van nicotinevervangers en medicijnen verwijzen we je naar je zorgverzekeraar.

Bron: Stivoro.nl

25-03-2017

Stoppen met roken

Ik ben hier zeer positief over omdat ik totaal geen behoefte meer heb aan roken en zit weer goed in me vel ook al heb ik zeer trieste ervaringen gehad ben ik aldoende al mijn verslavingen kwijt. (Alcohol, roke, drugs, veel te veel suiker, vieze kant en klaar maaltijden en voel me weer kiplekker wat ook wel eens mocht na meer dan 20 jaar van problemen. Alle angst is weg ik [lees meer...]heb gewoon te veel gezien en meegemaakt en dat geeft mij een bijna oneindig gevoel en stemt me zeer gelukkig.
24-03-2017

Champix (varenicline)

Maar aan roken denk ik niet! Door de vele bijwerkingen i.o.m. de arts en apotheker om mijn dosis te halveren naar een half milligram.
22-03-2017

Stoppen met roken

Ik heb sinds ik het neem veel last van puistjes. M'n hele gezicht zit onder. Nogal vervelend maar het is het waard!! Dadelijk heb ik weer een egale en bovendien frisse, rookvrije huid!!!
19-03-2017

Stoppen met roken

Ik begrijp mensen niet die klagen over de bijwerkingen, ik denk dat de bijwerkingen van roken op de duur veel erger zijn. Kon uit mezelf echt niet stoppen met roken, nadat ik champix ben gaan gebruiken na acht dagen al gestopt. Voel me echt herboren, ben veel actiever, mijn smaak komt weer terug. Ik zou het iedereen aanraden en neem die paar bijwerkingen maar voor lief. De[lees meer...] bijwerkingen van roken zijn op den duur vele malen erger.
13-03-2017

Stoppen met roken

Sinds ik Champix gebruikte, was het roken niet lekker meer. In de 2e week ook daadwerkelijk gestopt. Ik heb na het stoppen met roken in een zwakke bui toch een sigaret aangestoken, maar na 2 trekjes weggegooid omdat het zo smerig was. Werkt super! Ik heb geen last van dromen of neerslachtigheid gehad. wel bleef gedurende het gebruik mijn menstruatie uit. Na stoppen geen b[lees meer...]ehoefte meer aan een sigaret gehad.
10-03-2017

Stoppen met roken

Na ruim 20 jaar af en aan roken en stoppen, naar de huisarts gegaan omdat het niet lukte te stoppen. Had een zetje nodig in de vorm van praktijkondersteunende en Champix. Slik het van meet af aan volgens halve dosering omdat ik me snel duizelig voelde en wat misselijk. Tweemaal daags 0,5 ging goed en nu sinds een week 1 keer 0,5 na de lunch. Ben erg blij want zie resultaat[lees meer...] in huid, haar en conditie. Niet aangekomen omdat ik geen drang voelde te snoepen of alcohol te drinken. Bijwerkingen zijn te doen en slaap uitstekend. Bij aanvang wat levendige dromen. Nog een paar weken verder afbouwen en dan ook geen champix meer. Voel me bevrijd en wil nooit meer roken. Ben begonnen met stoppen juist op een stressvol moment.
09-03-2017

Stoppen met roken

heel angstig voor zo'n beetje alles, dingen zien die andere niet zien. woede uitbarstingen die nergens op slaan. veel last van mijn maag, kortom buikklachten en ik werd gek in mijn kop. daarnaast een niet te lessen dorst en overgeven.
01-03-2017

Stoppen met roken

Omdat in wilde stoppen met roken en mij dit niet lukte zonder hulpmiddelen, ben ik naar de huisarts gegaan en heb ik dit probleem voorgelegd. Mijn huisarts was niet zo'n voorstander van medicatie om te stoppen met roken. Toch wilde ik dit graag proberen en heeft hij dit uiteindelijk toch voorgeschreven. De Nortilen moet in een aantal dagen worden opgebouwd tot 75mg per[lees meer...] dag. Al vanaf de eerste dag merkte ik dat mijn trek in een sigaret aanzienlijk minder was en kon zo het roken ook geleidelijk afbouwen. Wel had ik ernstig speekseltekort, waarvoor ik ook speciale gel heb gebruikt om mijn gebit te beschermen. Ik dacht, het gaat me lukken... Na 1,5 week begon ik mij steeds slechter en slechter te voelen, zeer depressief! (Voor het gebruik had ik nergens last van) Dit gevoel werd zelfs zo erg dat ik het leven niet meer zag zitten en zelf suicidale gedachten kreeg. Op aandringen van mijn partner ben ik direct gestopt met het gebruik van Nortilen en sinds deze troep uit mijn lichaam is, voel ik mij weer goed! (Helaas rook ik nog steeds :-( ) Voor mij geen medicatie meer!
26-02-2017

Nicotinell (nicotine)
Stoppen met roken

Gaat naar mijn mening gemakkelijk met je gewoontes afleren en afleiding zoeken.
24-02-2017

Nortrilen (nortriptyline)

Ben vandaag naar de huisarts geweest en ze heeft me anti-depressieva voorgeschreven... Nortrilen die heel veel bijwerkingen heeft...Weet nog niet of er zou aan beginnen... Heb erge last van druk op de anus door 'n matje dat ooit is geplaatst... Voor mij hoeft 't leven niet meer als men niet meer kan slapen... Die nortrilen pillen versterken nu zelfs die extreme gedacht[lees meer...]en... Kan nu met niemand overleggen wat ik 't beste kan doen...
23-02-2017

Stoppen met roken

ben man van nu 63 jaar. heb 50 jaar gerookt pakje shag per dag, ook ook in varkensstal gewerkt, stof en ammmoniak. heb 3 jaar geleden champix gebruikt en rook nu 3 jaar niet meer. geen probleem gehad. Inmiddels mijn vrouw ook zover gekregen, rookt nu ook al 1 jaar niet meer. Dus iedereen kan dat, als je zolang gerookt hebt en kunt stoppen, dan kan iedereen dat. Het is een [lees meer...]prachtig medicijn, wel kuur afmaken anders lukt het niet. succes allemaal. will en bep.
17-02-2017

Stoppen met roken

Ik heb 30 jaar flink gerookt. 30 a 40 sigaretten per dag waren geen uitzondering. In September 2016 ben ik naar de huisarts gegaan en heb een Champix kuur gekregen. Deze heb ik twee weken geslikt en sind 19 Oktober 2016 heb ik geen sigaret meer aangeraakt. Vind het vies en smerig en inmiddels zonde van de moeite die ik erin gestoken heb. Ben ik gelukkiger, nee. Ik besef he[lees meer...]el goed dat ik een roker ben en altijd zal blijven. Alleen kan ik sinds 19 Oktober zeggen dat ik geen sigaret meer hoef te roken. Stop met roken. De waarheid is heel simpel. Als ik kan stoppen, kan iedereen stoppen met roken. Ik heb elk smoesje gebruikt. Maar smoesjes gelden niet meer. Iedereen kan stoppen. Punt uit.
17-02-2017

Stoppen met roken

Ik ben 4 juli 2015 gestopt en nu nog steeds na 19 maanden geen behoefte meer om te roken. De enige bijwerking waren de bizarre dromen. Hierdoor al na 3 weken gestopt met Champix. Verder kan ik het iedereen aanraden. Mijn huid zit 75% zonder rookrimpels, die zijn echt weg!! En dan € 250 per maand overhouden is ook een feestje.
13-02-2017

Aderverkalking

Blij dat ik het geslikt heb en een super fantastische coach gehad! De trek in een sigaret is er niet meer!!! de gewoonte misschien wel. Ik kan het iedereen aanraden. Enige bijwerking was levendig dromen en een beetje misselijk.
08-02-2017

Stoppen met roken

na verschillende pogingen die mislukte met hulp van de praktijkondersteuner van de huisarts champix gaan gebruiken en verbaasd over het positieve effect. binnen een week compleet gestopt met roken.
03-02-2017

Stoppen met roken

Het heeft mij niet geholpen. Ben al 3 weken bezig, maar merk totaal geen verschil. Je de hele dag anders voelen. Tevens jeuk / uitslag. Medicijn tegen deze uitslag gehad. Dat werkt.

Terug naar het begin van de pagina

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!