dossiers

Geef mening

Stoppen met roken

Wat doet roken met je lichaam?

In tabaksrook zitten veel stoffen, ongeveer 4.000. Van veertig van deze stoffen kun je kanker krijgen. Dat noemen we ‘kankerverwekkend’. Eén stof, nicotine, heeft een sterk verslavend effect. Nicotine geeft een plezierig gevoel in de hersenen. Dit plezierige gevoel zorgt voor een verlangen naar een nieuwe dosis nicotine. Ook het lichaam raakt gewend aan een bepaalde hoeveelheid nicotine in het bloed. Door de afbraak van nicotine krijgt het lichaam elke keer behoefte aan een nieuwe dosis nicotine. Deze twee processen zorgen ervoor dat de roker afhankelijk wordt van sigaretten en verslaafd raakt.

Verslaving

Roken is een verslaving. Nicotine zorgt voor de verslaving. Je ademt nicotine in door je longen. Dan gaat de nicotine met het bloed naar je hersenen. Dat gaat heel snel. Als je een trekje neemt, is de nicotine binnen 10 seconden in de hersenen. Daar zorgt de nicotine voor een speciaal effect. Na het roken van een sigaret is de nicotine snel weer weg. Je krijgt na een tijdje weer trek in een nieuwe sigaret. Hoe lang dat duurt? Dat hangt af van hoeveel sigaretten je meestal per dag rookt. Het maakt ook uit hoe je de sigaretten over de dag verdeelt. Je merkt het bij de dingen die je elke dag doet. Ook dan krijg je zin in roken. Je vindt het moeilijk om die dingen te doen zonder te roken. Roken hoort voor jou bij je leven. Dat hoort allemaal bij de verslaving.

Giftige stoffen

Er zijn drie heel bekende stoffen in rook. Dat zijn nicotine, koolmonoxide en teer.

• Nicotine laat het hart sneller kloppen. Nicotine zorgt voor een hogere bloeddruk en schade aan de binnenkant van de bloedvaten. Door nicotine worden bloedvaten nauwer. Nicotine maakt je verslaafd. De stof komt snel in de hersenen. Al in 10 seconden. Nicotine zorgt dat je steeds weer zin hebt in roken.
  • Koolmonoxide zorgt voor een slechtere conditie. Koolmonoxide zit in het bloed in plaats van zuurstof. Het bloed brengt minder zuurstof door het lichaam, als je rookt. Je bent dan sneller moe bij sporten of traplopen.
  • Teer veroorzaakt de rokershoest. In de longen zitten trilhaartjes. Deze trilhaartjes houden de longen schoon. Als je rookt, worden de trilhaartjes vastgeplakt. De trilhaartjes werken nietmeer goed. Je moet dan vaak hoesten om het vuil uit de longen weg te krijgen.

Hart- en vaatziekten

Als iemand rookt, gaat de rook eerst naar de longen. Daar komen een heleboel stoffen uit de rook in het bloed terecht, waaronder nicotine en koolmonoxide. Deze twee stoffen hebben een erg slechte invloed op het hart en de vaten. Jaarlijks gaan er ruim 5000 mensen dood aan hart- en vaatziekten die ze hebben gekregen door het roken. Er zijn verschillende hart- en vaatziekten:

Nicotine zorgt ervoor dat de bloedvaten nauwer worden. Nicotine zorgt ook voor een hogere bloeddruk. Roken als de bloeddruk al te hoog is, is een extra nadeel voor de bloedvaten. Medicijnen tegen hoge bloeddruk werken namelijk minder goed als je rookt.

Veranderingen in de bloedvaten

Nicotine zorgt ervoor dat de binnenkant van de bloedvaten wordt beschadigd. De binnenkant van de bloedvaten wordt ruw. Het lichaam reageert hierop hetzelfde als bij wondjes: er worden korstjes gemaakt. Langzaam raakt het bloedvat verstopt: het bloed kan er niet meer goed door. Dit heet atherosclerose.

Pijn op de borst

Het hart is een spier. Een spier heeft zuurstof nodig om te kunnen werken. Als de hartspier minder zuurstof krijgt, zorgt dat voor pijn op de borst. De pijn op de borst wordt erger door roken. Nicotine zorgt ervoor dat het hart sneller gaat kloppen. Koolmonoxide zorgt dat er minder zuurstof in het bloed zit.

Hartaanval

Bij een hartaanval krijgt het hart geen zuurstof meer. Dat komt doordat de bloedvaten die zuurstof naar het hart brengen, zijn verstopt. Rokers hebben twee maal meer kans op een hartaanval.

Beroerte

Rokers krijgen vaker een beroerte dan mensen die niet roken. Dat komt door hoge bloeddruk en veranderingen aan de bloedvaten. Er zijn twee soorten beroerte: een hersenbloeding en een herseninfarct. Bij een hersenbloeding gaat een bloedvat in de hersenen stuk. Bij een herseninfarct zorgt een bloedprop voor een afsluiting van een bloedvat in de hersenen.

Etalagebenen

Mensen met ‘etalagebenen’ krijgen pijn bij een klein stukje lopen. Ze moeten dan even stilstaan tot de pijn weggaat. Deze mensen lopen alsof ze etalages bekijken. De pijn in de benen komt door veranderingen in de bloedvaten. Mensen die roken hebben vaker last van veranderingen in de bloedvaten.

Wat doet stoppen met je lichaam?

Als je stopt met roken, adem je geen rook meer in. Dat is goed voor je lichaam. Je krijgt geen kankerverwekkende stoffen meer binnen. Met sommige delen van je lichaam gaat het dan snel beter. Voor andere delen duurt het wat langer. Je krijgt ook geen nicotine meer in je lichaam. Het lichaam gaat ontwennen. Het ontwennen kan korte tijd vervelende gevoelens geven. Je hebt geleerd dat nicotine een plezierig gevoel geeft, daardoor blijf je enige tijd wel zin houden in roken. Deze behoefte zal in het begin sterk zijn, maar op lange termijn zal het verlangen steeds minder worden.

Algemeen

Als je stopt met roken, gaat het meteen beter met je lichaam. Sommige verbeteringen gebeuren heel snel. Andere hebben meer tijd nodig. Je zult je snel lekkerder voelen en op de langere termijn heb je minder kans om ziek te worden of om dood te gaan door roken.

• Twintig minuten na het stoppen worden de hartslag en bloeddruk weer normaal.
  • Na acht uur is de hoeveelheid nicotine en koolmonoxide de helft minder. De hoeveelheid zuurstof in het bloed is weer normaal.
  • Na twee dagen is er geen nicotine meer in het lichaam.
  • Na twee dagen is het smaak- en reukvermogen aanzienlijk verbeterd.
  • Tussen de twee en 12 weken verbetert de bloedcirculatie in het lichaam.

Hart

Je hart heeft er veel voordeel bij als je stopt met roken. Je hart zal meer zuurstofrijk bloed krijgen en kunnen rondpompen, waardoor je een betere conditie krijgt.

• Na één dag stoppen daalt de kans op een hartaanval al, en na een jaar heb je de helft minder kans op een hartinfarct.
  • Stoppen met roken geeft je een beter vooruitzicht op herstel na een hartinfarct.
  • Na een jaar is er 50% minder kans op herhaling van het infarct.
  • Na een jaar is er 40% minder kans op overlijden.
  • Na 15 jaar heeft de stopper een vergelijkbaar risico op een hartaanval als iemand die nooit heeft gerookt.

Longen

Ben je gestopt met roken, dan beginnen je longen aan de grote schoonmaak. Je krijgt meer lucht en kunt makkelijker ademen.

• Na één dag is alle koolmonoxide uit het lichaam. Het zuurstofgehalte van het bloed verbetert. Vooral mensen met ernstig COPD kunnen dit goed merken. Zij kunnen zich na het stoppen met roken makkelijker inspannen dan eerst.
  • Na één dag beginnen de longen met het opruimen van slijm en andere resten van het roken.
  • Na een paar dagen gaat het ademhalen gemakkelijker, je krijgt meer energie.
  • Tussen de drie en negen maanden verminderen klachten als hoesten, piepen en benauwdheid. De achteruitgang van de longfunctie stopt en kan licht verbeteren.
  • Na tien jaar daalt het risico op longkanker met de helft vergeleken bij mensen die blijven roken.

Last van stoppen

De helft van de mensen krijgt last als ze stoppen met roken. Dat is een goed teken: je lichaam maakt zich vrij van nicotine. Een vervelend gevoel, dat wel, maar het gaat voorbij. Binnen twee à drie dagen is alle nicotine uit je lichaam. Het duurt wat langer voordat het niet meer gewoon is om een sigaret te pakken. Ongeveer twee maanden. Als je stopt, kan dit met je gebeuren:

• Je krijgt zin om te roken.
  • Je wordt snel boos.
  • Je bent niet zo scherp als normaal.
  • Je bent onrustig.
  • Je voelt je niet goed.

We noemen dit ook wel ontwenningsverschijnselen.

Bijna alle stoppers worden wat zwaarder. Sommigen 2,5 kilo, anderen 6 kilo. Hoe dat komt? De maag en darmen van rokers werken sneller door het roken. Als je stopt, dan gaat dat terug naar normaal. Er zijn stoppers die meer dan 6 kilo erbij krijgen. Dat komt doordat ze iets anders willen in plaats van roken. Eten of snoep meestal.

Hulp bij stoppen

Stoppen met roken is moeilijk voor de meeste rokers. De kans dat stoppen lukt, is veel groter wanneer je hulp krijgt. Er is veel keus. Sinds 1 januari 2011 wordt begeleiding bij stoppen met roken vergoed vanuit de basisverzekering. Je zorgverzekeraar sluit hiervoor contracten met organisaties/personen die begeleiding aanbieden in de vorm van een stoppen-met-roken programma. De zorgverzekeraars kunnen voorwaarden stellen aan de vergoeding. Een aantal zorgverzekeraars stelt als voorwaarde een verwijzing door de huisarts.
Bij sommige zorgverzekeraars valt de begeleiding onder het wettelijk verplicht eigen risico. Voor 2011 bedraagt dit minimaal (afhankelijk van je polis) € 170,-. Als je dit bedrag nog niet opgemaakt heeft aan andere zorg, dan zal het resterende bedrag bij je in rekening gebracht worden door de zorgverzekeraar. Je kunt bij je zorgverzekeraar informeren waar je terecht kunt voor een stoppen-met-roken programma en welke voorwaarden er gelden. In combinatie met de begeleiding worden ook nicotinevervangers en medicijnen voor stoppen met roken vergoed. De zorgverzekeraar kan ook hieraan voorwaarden verbinden. Bijvoorbeeld via welke apotheek de middelen besteld moeten worden. De medicijnen kunnen alleen voorgeschreven worden door een arts. Omdat de medicijnen en nicotinevervangers alleen vergoed worden in combinatie met een stoppen-met-rokenprogramma, kan de zorgverzekeraar of apotheek vragen om een stoppen-met-rokenverklaring. Dat is een bewijs dat je daadwerkelijk een stoppen-met-rokenprogramma volgt. Voor meer informatie over de voorwaarden van vergoeding van nicotinevervangers en medicijnen verwijzen we je naar je zorgverzekeraar.

Bron: Stivoro.nl

13-09-2016

NiQuitin (nicotine)
Stoppen met roken

De niquitin pleisters werken erg goed, alleen ze blijven echt niet zitten. Het is me gelukt nu 6 weken niet te roken, maar het blijft moeilijk. Verder merk ik nog weinig vd voordelen van niet roken. Kan niet zeggen dat mijn eten beter smaakt, dat ik beter kan ademen etc. Eerder het tegenovergestelde. Mijn bloeddruk is sinds ik gestopt ben heel erg hoog. Maar blijf het nog [lees meer...]even volhouden misschien heeft het wat meer tijd nodig.
10-09-2016

Stoppen met roken

Na meer dan 40 jaar roken wel gestopt sinds gebruik. Wel een middel dat erg op je gevoel werkt. Voelt niet veilig, maar heeft wel de uitwerking die je wilt hebben. Ben hiermee begonnen omdat ik erg hoestte, dat was gelijk over. Dus dat effect was prima.
03-09-2016

Stoppen met roken

Ik ben een week geleden begonnen met champix. De huisarts vertelde me dat ze nog maar 1 iemand had meegemaakt die er depressief van werd.. nou laat mij nou de juist de 2e zijn. Ik merkte op de 4e dag dat ik minder zin had in roken. Het smaakte me niet lekker meer, maar helaas heb ik moeten stoppen omdat ik me er dus ook enorm depressief van ging voelen en dat merkte ik op [lees meer...]dag 3 vooral. Onzeker, ongemakkelijk gevoel en veel neiging tot huilen. Gister heb ik ook alleen maar gehuild en geprobeerd om niet in psniek te raken maar de 2e pil van de dag niet meer genomen. Had t graag vol willen houden, maar helaas werkt dit niet bij mij. Ik zou zeggen pas op, hou jezelf goed in de gaten en als je je minder gaat voelen, weet dan ook dat het niet beter word en dat je het beste kunt stoppen.
02-09-2016

Zyban (bupropion)
Stoppen met roken

Oke........hier komt een heel verhaal. Maar alsjeblieft neem even de tijd om het te lezen. Zoals 80% van de rokende Nederlanders wilde ik ook heel graag stoppen met roken. Kreeg last van een rokershoestje, af en toe ademhalingsproblemen...ik ben klaar met dat roken! Maar tja..ik had al wat falende stoppogingen achter de rug. Maar nu was ik zo stellig, nu wil ik er vanaf v[lees meer...]oordat het te laat is en ik nog meer klachten ga krijgen. Ik maakte een afspraak bij de huisarts en melde mij aan bij het Stoppen met Roken programma van de praktijk. De huisarts schreef mij ook Zyban voor, om mij de eerste paar weken op weg te helpen. Ik helemaal blij! NU gaat het mij lukken! Ik begon met Zyban op maandag 22 augustus (1 tablet per dag) Tijdens die eerste week voelde ik me wat suf en zag er in de loop van die week steeds meer opgeblazen uit en voelde mij nou niet echt top. Op donderdag 25 augustus waren mijn sigaretten op. Ik was zo gemotiveerd om te stoppen dat het tegen mijn gevoel inging om nog nieuwe sigaretten te kopen. Ik stopte dus! En het viel mij alles mee, of die pillen nu al echt werkten?? Maar goed, ik blijf ze toch maar gebruiken voor de zekerheid. Zondag 28 augustus, twee pillen per dag (volgens de bijsluiter) Maandagavond 29 augustus om half twaalf s'avonds op de bank; ik voelde mij helemaal niet goed worden...nijging tot flauwvallen, duizelig, ademhalingsproblemen, misselijk en heel angstig...ik ging naar bed, in de hoop dat ik door te liggen mij beter zou gaan voelen. Dat was helaas niet zo. Mijn man zei; dit gaat niet goed zo...we bellen de huisartsenpost (jeetje wat voelde ik mij afschuwelijk) In de hoop dat ze door de telefoon zouden zeggen, ga maar rustig slapen, komt door de Zyban, is morgen weer over...belde ik de huisartsenpost. Maar de arts in het ziekenhuis vertrouwde het helemaal niet. Hij wilde dus dat ik zo snel mogelijk naar het ziekenhuis kwam. Daar aangekomen, bloeddruk meten; veel te hoog. Hartslag te snel, hartfilm gemaakt; op het eerste gezicht niets bijzonders. Maar de arts wilde er zeker van zijn dat er geen hartinfarct al had plaats gevonden of zou kunnen plaatsvinden. (alle symptomen wezen namelijk op een hartinfarct). Er werd een ambulance gebeld, ik moest naar een ander ziekenhuis gebracht worden waar een Cardioloog en een Longarts aanwezig waren. Daar aangekomen werd ik de hartbewaking opgereden. Direct volgden allerlei onderzoeken en even later werd er nog bloed naar het lab gestuurd voor onderzoek (ze kunnen drie uur nadat er iets gebeurd zou kunnen zijn, alles zien aan het bloed) Na een uur kwamen de artsen met de uitslag....helemaal niets aan de hand, hart goed, longen goed, geen vaatvernauwing of bloedpropjes, geen trombose of iets wat in dergelijke richtingen zou kunnen wijzen. In de tijd dat mijn bloed naar het lab was hebben de artsen Zyban uitgezocht. En waardoor lag ik nu op de hartbewaking? Precies...de bijwerkingen van Zyban! Dus mijn advies; begin niet aan die troep! Ik wil geen rotzooi meer in mijn lijf en ook geen gif van sigaretten meer. TIP! Lees het boek ; Nederland STOPT! met ROKEN van Pauline Dekker / Wanda de Kanter. Echt een heel goed boek! De Zyban heb ik de volgende dag teruggebracht naar de apotheek. Ik kan het zonder medicijnen en samen met het Stoppen met Roken boek en mijn man als coach (hij heeft het boek ook gelezen om mij te kunnen begrijpen) gaat het mij lukken om gezond te leven en te genieten. Nu, vier dagen na het gebeurde, voel ik mij weer kiplekker!
01-09-2016

Stoppen met roken

Dit middel versterkt gevoelens. Als je blij bent dan ben je extra blij. Ben je ziek dan voel je jezelf nog slechter. Gebruik je hasj of weed, dit middel versterkt ook de kick. Het is dus oppassen als je depressief bent want dit middel verergert dat. Ik ben meneer Pfizer zeer dankbaar voor dit middel. 45 jaar roken en 40 sigaretten per dag en nu 5 jaar rookvrij. St[lees meer...]oppen was me nooit gelukt zonder dit middel. De bijwerkingen heb ik voor lief genomen en heb Champix ook maar 2 maanden gebruikt vanwege de bijwerkingen. Verder kon ik het zelf De dromen die ik had waren fantastisch. De desoriëntatie was minder. Vooral autorijdend en lopend was ik nog al is de weg kwijt. Fantastisch hulpmiddel.
29-08-2016

Stoppen met roken

In 2012 gestopt met roken dmw Champix en 2 jaar niet gerookt. Nu opnieuw een poging. Ondanks dat ik al op de hoogte was van de bijwerkingen, 4 jaar geleden ook al last, lijken ze nu veel erger. Zelfs innemen met een beetje eten helpt niet tegen de misselijkheid. Maar aangezien dat ik weet dat ik zo kan stoppen met roken gaan we stug door, de bijwerkingen verdwijnen wel wee[lees meer...]r als ik stop met de Champix.
19-08-2016

Nicotinell (nicotine)
Stoppen met roken

Voor mij niet ideale oplossing. Na dag vier zeer ernstige aanval van galbulten gekregen, eerst antyhystamine medicatie gehad van arts werkte niet. Nu prednison kuur, nooit meer nicotinel pleisters voor mij. Ggaan als ik beter ben voor de zuigtabletjes.
16-08-2016

Stoppen met roken

Via de huisarts Champix gekregen om na 28 jaar te stoppen met roken. Supermiddel, na 12 dagen laatste sigaret gerookt (werd ziek vd laatste peuk) en nu al bijna 3 mnd rookvrij. Rookte 20 tot 30 sigaretten per dag weg. In begin de opbouw gedaan, 3x 0.5 / 4 x 1.0 en daarna 2 x 1.0 , na een maandje terug gegaan naar dagelijks 1.0 en weer een maand later rustig afgebouwd naar[lees meer...] 4 x per week , 3 x per week en 2 x per week 1 tablet. Nu vergeet ik het vaak en ben nog steeds gestopt met roken. In mijn stopperiode ook nog 2 echt heftige stress momenten gehad, maar niet eenmaal het gevoel dat ik moest roken. Voor mij de juiste oplossing geweest om te stoppen met roken. Prijzig in aanschaf maar wat mij betreft 100% gerechtvaardigd gezien het resultaat. Nog 1 vol doosje over, ga die rustig opmaken met 2 maal per week 1 pil , zodat ik zeker weet dat de kuur 100% succesvol was. Huisarts meldde me dat een terugval mogelijk is na een kuur van 3 maanden, bij 6 maanden kuur meer zekerheid dat het roken voorgoed uit het systeem is.
15-08-2016

Rookverslaving

Na 40 jaren roken toch maar gestopt. Had nooit gedacht dat het zou lukken. Champix helpt echt! De drang naar een sigaret is veel minder. Vanaf het startpakket rookte ik nog maar 1/3de van het gewoonlijke aantal sigaretten. Al vrij snel minder slijmen en minder piepen. Dat motiveert wel! Nu 2 weken volledig gestopt. Alles verloopt naar wens. Af en toe even zin in een sig[lees meer...]aret maar dat gaat snel weer voorbij. Je moet natuurlijk ook willen stoppen als je eraan begint.
08-08-2016

COPD

De dokter zei, als je blijft roken krijg je copd, ik hoeste heel verschrikkelijk, vooral in avond en nacht. Sinds 6 juni slik ik champix, mijn hoest is helemaal weg, ik ben daar erg blij mee. Ik rook niet meer, heerlijk!
07-08-2016

Stoppen met roken

stoppen met roken helpt, maar er zijn veel en grote bijwerkingen: depressie, geirriteerd, kwaad, argwanend, overdadig slapen, geen eetlust, geen zin in iets, prikkelbaar.
05-08-2016

Stoppen met roken

Ik begrijp de vele positieve reacties op dit medicijn niet echt. Volgens mij is Champix een zwaar medicijn met vervelende bijwerkingen en ben abrupt gestopt hiermee, ook naar aanleiding van heftige verhalen op andere beoordelingssites. Ben bang dat er maar 1 manier is om te stoppen met roken: dwars door alle afkickverschijnselen.
30-07-2016

Stoppen met roken

Ik en mijn man hadden al enkele keren beslist om te stoppen zonder hulpmiddelen (zo'n 3-5 keer), maar geen enkele keer hebben we het langer volgehouden dan 1 week. Ik rook vanaf mijn 16 en mijn man van zijn 14 denk ik. Een collega van mijn man, die 2 pakjes per dag rookte, raadde ons champix aan, na een paar maanden van stress, verbouwingen,... zijn we er dan eindelijk aan[lees meer...] begonnen. We zijn nog maar drie dagen bezig en het werkt toch wel moet ik zeggen. Voor de champix rookte we gemiddeld 10-15 sigaretten per dag, soms meer. Nu op de derde dag nog maar 1 sigaret gerookt, gisteren 3. Het heeft wel enkele bijwerkingen, maar die nemen we er zeker bij. Hopelijk blijven de bijwerkingen niet erger als we beginnen met 2*1 mg ....
24-07-2016

Stoppen met roken

Op 20 juni 2016 gestopt met roken na 28 jaar ruim een pakje per dag. Ik slik zelf maar 1 x 1 mg per dag. Ivm bijwerkingen. Nu dus ruim 1 maand gestopt. Ga door tot 30 september. Dan stop ik met de Champix. Ik ben er blij mee. En de bijwerkingen neem ik maar voor lief. Die gaan weer over. Suc6 iedereen.
13-07-2016

Rookverslaving

11-07-2016

NiQuitin (nicotine)
Stoppen met roken

Dit jaar twee maanden nicotinepleisters van Niquitin gebruikt waarbij ik nu in mijn tweede fase zit van 1 maand (21MG). Door enorme stress van een pasgeborene die snachts nog steeds niet doorslaapt, heb ik helaas wel al een paar pakjes sigaretten gerookt tijdens de afgelopen week. Ik ga nu wel weer "opnieuw" starten, want ik merk enorm veel effect. De pleisters werken erg[lees meer...] goed en ik heb er nauwelijks behoefte tot roken door. Op mijn werk is het makkelijk, daar heb ik afleiding, maar thuis merk ik dat het toch wat moeilijker is. Momenten van verveling en drang naar een sigaret heb ik, ondanks de drukte thuis, toch een aantal keer s'avonds. Deze momenten vind ik erg moeilijk, maar meestal kom ik er snel doorheen door iets te gaan doen. Na twee weken niet roken voelde ik me echt een ander mens, beter in mn vel, meer energie, minder lichamelijke klachten, en mijn reukzintuigen herstelden snel. Ook sociaal contact in het algemeen lijkt makkelijk als je gestopt ben met roken. Ik had problemen bij het in slaap komen dagelijks die door te stoppen met roken geheel leken verdwenen. Daarnaast word ik door te stoppen een rustiger en toegankelijker persoon (het grootste deel van de tijd). Ik heb een grote motivatie om te stoppen, en deze pleister helpen me op dit moment erg goed. Ik hoop dat de stress iets minder wordt, ik heb me voorgenomen om op het volgende grote stressmoment een nicotinezuigtablet te nemen ipv een sigaret te roken. Ik denk dat dat zal helpen.

Terug naar het begin van de pagina