This website is hosted on a Carbon neutral infrastructure.

dossiers

Geef mening

Stoppen met roken

Wat doet roken met je lichaam?

In tabaksrook zitten veel stoffen, ongeveer 4.000. Van veertig van deze stoffen kun je kanker krijgen. Dat noemen we ‘kankerverwekkend’. Eén stof, nicotine, heeft een sterk verslavend effect. Nicotine geeft een plezierig gevoel in de hersenen. Dit plezierige gevoel zorgt voor een verlangen naar een nieuwe dosis nicotine. Ook het lichaam raakt gewend aan een bepaalde hoeveelheid nicotine in het bloed. Door de afbraak van nicotine krijgt het lichaam elke keer behoefte aan een nieuwe dosis nicotine. Deze twee processen zorgen ervoor dat de roker afhankelijk wordt van sigaretten en verslaafd raakt.

Verslaving

Roken is een verslaving. Nicotine zorgt voor de verslaving. Je ademt nicotine in door je longen. Dan gaat de nicotine met het bloed naar je hersenen. Dat gaat heel snel. Als je een trekje neemt, is de nicotine binnen 10 seconden in de hersenen. Daar zorgt de nicotine voor een speciaal effect. Na het roken van een sigaret is de nicotine snel weer weg. Je krijgt na een tijdje weer trek in een nieuwe sigaret. Hoe lang dat duurt? Dat hangt af van hoeveel sigaretten je meestal per dag rookt. Het maakt ook uit hoe je de sigaretten over de dag verdeelt. Je merkt het bij de dingen die je elke dag doet. Ook dan krijg je zin in roken. Je vindt het moeilijk om die dingen te doen zonder te roken. Roken hoort voor jou bij je leven. Dat hoort allemaal bij de verslaving.

Giftige stoffen

Er zijn drie heel bekende stoffen in rook. Dat zijn nicotine, koolmonoxide en teer.

• Nicotine laat het hart sneller kloppen. Nicotine zorgt voor een hogere bloeddruk en schade aan de binnenkant van de bloedvaten. Door nicotine worden bloedvaten nauwer. Nicotine maakt je verslaafd. De stof komt snel in de hersenen. Al in 10 seconden. Nicotine zorgt dat je steeds weer zin hebt in roken.
  • Koolmonoxide zorgt voor een slechtere conditie. Koolmonoxide zit in het bloed in plaats van zuurstof. Het bloed brengt minder zuurstof door het lichaam, als je rookt. Je bent dan sneller moe bij sporten of traplopen.
  • Teer veroorzaakt de rokershoest. In de longen zitten trilhaartjes. Deze trilhaartjes houden de longen schoon. Als je rookt, worden de trilhaartjes vastgeplakt. De trilhaartjes werken nietmeer goed. Je moet dan vaak hoesten om het vuil uit de longen weg te krijgen.

Hart- en vaatziekten

Als iemand rookt, gaat de rook eerst naar de longen. Daar komen een heleboel stoffen uit de rook in het bloed terecht, waaronder nicotine en koolmonoxide. Deze twee stoffen hebben een erg slechte invloed op het hart en de vaten. Jaarlijks gaan er ruim 5000 mensen dood aan hart- en vaatziekten die ze hebben gekregen door het roken. Er zijn verschillende hart- en vaatziekten:

Nicotine zorgt ervoor dat de bloedvaten nauwer worden. Nicotine zorgt ook voor een hogere bloeddruk. Roken als de bloeddruk al te hoog is, is een extra nadeel voor de bloedvaten. Medicijnen tegen hoge bloeddruk werken namelijk minder goed als je rookt.

Veranderingen in de bloedvaten

Nicotine zorgt ervoor dat de binnenkant van de bloedvaten wordt beschadigd. De binnenkant van de bloedvaten wordt ruw. Het lichaam reageert hierop hetzelfde als bij wondjes: er worden korstjes gemaakt. Langzaam raakt het bloedvat verstopt: het bloed kan er niet meer goed door. Dit heet atherosclerose.

Pijn op de borst

Het hart is een spier. Een spier heeft zuurstof nodig om te kunnen werken. Als de hartspier minder zuurstof krijgt, zorgt dat voor pijn op de borst. De pijn op de borst wordt erger door roken. Nicotine zorgt ervoor dat het hart sneller gaat kloppen. Koolmonoxide zorgt dat er minder zuurstof in het bloed zit.

Hartaanval

Bij een hartaanval krijgt het hart geen zuurstof meer. Dat komt doordat de bloedvaten die zuurstof naar het hart brengen, zijn verstopt. Rokers hebben twee maal meer kans op een hartaanval.

Beroerte

Rokers krijgen vaker een beroerte dan mensen die niet roken. Dat komt door hoge bloeddruk en veranderingen aan de bloedvaten. Er zijn twee soorten beroerte: een hersenbloeding en een herseninfarct. Bij een hersenbloeding gaat een bloedvat in de hersenen stuk. Bij een herseninfarct zorgt een bloedprop voor een afsluiting van een bloedvat in de hersenen.

Etalagebenen

Mensen met ‘etalagebenen’ krijgen pijn bij een klein stukje lopen. Ze moeten dan even stilstaan tot de pijn weggaat. Deze mensen lopen alsof ze etalages bekijken. De pijn in de benen komt door veranderingen in de bloedvaten. Mensen die roken hebben vaker last van veranderingen in de bloedvaten.

Wat doet stoppen met je lichaam?

Als je stopt met roken, adem je geen rook meer in. Dat is goed voor je lichaam. Je krijgt geen kankerverwekkende stoffen meer binnen. Met sommige delen van je lichaam gaat het dan snel beter. Voor andere delen duurt het wat langer. Je krijgt ook geen nicotine meer in je lichaam. Het lichaam gaat ontwennen. Het ontwennen kan korte tijd vervelende gevoelens geven. Je hebt geleerd dat nicotine een plezierig gevoel geeft, daardoor blijf je enige tijd wel zin houden in roken. Deze behoefte zal in het begin sterk zijn, maar op lange termijn zal het verlangen steeds minder worden.

Algemeen

Als je stopt met roken, gaat het meteen beter met je lichaam. Sommige verbeteringen gebeuren heel snel. Andere hebben meer tijd nodig. Je zult je snel lekkerder voelen en op de langere termijn heb je minder kans om ziek te worden of om dood te gaan door roken.

• Twintig minuten na het stoppen worden de hartslag en bloeddruk weer normaal.
  • Na acht uur is de hoeveelheid nicotine en koolmonoxide de helft minder. De hoeveelheid zuurstof in het bloed is weer normaal.
  • Na twee dagen is er geen nicotine meer in het lichaam.
  • Na twee dagen is het smaak- en reukvermogen aanzienlijk verbeterd.
  • Tussen de twee en 12 weken verbetert de bloedcirculatie in het lichaam.

Hart

Je hart heeft er veel voordeel bij als je stopt met roken. Je hart zal meer zuurstofrijk bloed krijgen en kunnen rondpompen, waardoor je een betere conditie krijgt.

• Na één dag stoppen daalt de kans op een hartaanval al, en na een jaar heb je de helft minder kans op een hartinfarct.
  • Stoppen met roken geeft je een beter vooruitzicht op herstel na een hartinfarct.
  • Na een jaar is er 50% minder kans op herhaling van het infarct.
  • Na een jaar is er 40% minder kans op overlijden.
  • Na 15 jaar heeft de stopper een vergelijkbaar risico op een hartaanval als iemand die nooit heeft gerookt.

Longen

Ben je gestopt met roken, dan beginnen je longen aan de grote schoonmaak. Je krijgt meer lucht en kunt makkelijker ademen.

• Na één dag is alle koolmonoxide uit het lichaam. Het zuurstofgehalte van het bloed verbetert. Vooral mensen met ernstig COPD kunnen dit goed merken. Zij kunnen zich na het stoppen met roken makkelijker inspannen dan eerst.
  • Na één dag beginnen de longen met het opruimen van slijm en andere resten van het roken.
  • Na een paar dagen gaat het ademhalen gemakkelijker, je krijgt meer energie.
  • Tussen de drie en negen maanden verminderen klachten als hoesten, piepen en benauwdheid. De achteruitgang van de longfunctie stopt en kan licht verbeteren.
  • Na tien jaar daalt het risico op longkanker met de helft vergeleken bij mensen die blijven roken.

Last van stoppen

De helft van de mensen krijgt last als ze stoppen met roken. Dat is een goed teken: je lichaam maakt zich vrij van nicotine. Een vervelend gevoel, dat wel, maar het gaat voorbij. Binnen twee à drie dagen is alle nicotine uit je lichaam. Het duurt wat langer voordat het niet meer gewoon is om een sigaret te pakken. Ongeveer twee maanden. Als je stopt, kan dit met je gebeuren:

• Je krijgt zin om te roken.
  • Je wordt snel boos.
  • Je bent niet zo scherp als normaal.
  • Je bent onrustig.
  • Je voelt je niet goed.

We noemen dit ook wel ontwenningsverschijnselen.

Bijna alle stoppers worden wat zwaarder. Sommigen 2,5 kilo, anderen 6 kilo. Hoe dat komt? De maag en darmen van rokers werken sneller door het roken. Als je stopt, dan gaat dat terug naar normaal. Er zijn stoppers die meer dan 6 kilo erbij krijgen. Dat komt doordat ze iets anders willen in plaats van roken. Eten of snoep meestal.

Hulp bij stoppen

Stoppen met roken is moeilijk voor de meeste rokers. De kans dat stoppen lukt, is veel groter wanneer je hulp krijgt. Er is veel keus. Sinds 1 januari 2011 wordt begeleiding bij stoppen met roken vergoed vanuit de basisverzekering. Je zorgverzekeraar sluit hiervoor contracten met organisaties/personen die begeleiding aanbieden in de vorm van een stoppen-met-roken programma. De zorgverzekeraars kunnen voorwaarden stellen aan de vergoeding. Een aantal zorgverzekeraars stelt als voorwaarde een verwijzing door de huisarts.
Bij sommige zorgverzekeraars valt de begeleiding onder het wettelijk verplicht eigen risico. Voor 2011 bedraagt dit minimaal (afhankelijk van je polis) € 170,-. Als je dit bedrag nog niet opgemaakt heeft aan andere zorg, dan zal het resterende bedrag bij je in rekening gebracht worden door de zorgverzekeraar. Je kunt bij je zorgverzekeraar informeren waar je terecht kunt voor een stoppen-met-roken programma en welke voorwaarden er gelden. In combinatie met de begeleiding worden ook nicotinevervangers en medicijnen voor stoppen met roken vergoed. De zorgverzekeraar kan ook hieraan voorwaarden verbinden. Bijvoorbeeld via welke apotheek de middelen besteld moeten worden. De medicijnen kunnen alleen voorgeschreven worden door een arts. Omdat de medicijnen en nicotinevervangers alleen vergoed worden in combinatie met een stoppen-met-rokenprogramma, kan de zorgverzekeraar of apotheek vragen om een stoppen-met-rokenverklaring. Dat is een bewijs dat je daadwerkelijk een stoppen-met-rokenprogramma volgt. Voor meer informatie over de voorwaarden van vergoeding van nicotinevervangers en medicijnen verwijzen we je naar je zorgverzekeraar.

Bron: Stivoro.nl

30-07-2015
Vrouw, 45 jaar

Stoppen met roken

Ben met Champix, nog steeds een niet-roker. Had niet gedacht, dat het zou gaan werken. Maar ben nu al 7 jaar van het roken af.
30-07-2015
Man, 37 jaar

Stoppen met roken

Sinds een week bezig met het slikken van de tabletten. Geen bijwerkingen tot nu toe. Gister tot mijn verbazing maar 2 sigaretten gehad. Vandaag tijdens de rookpauze maar een paar trekjes en daarna maar weer uit. Collega's keken even vreemd maar denken er ook over na om te stoppen met Champix...ze willen mij eerst even afwachten. Stopdatum gesteld op 6 augustus a.s.! Zo nu [lees meer...]en dan wel wat een onrustig gevoel, dit los ik op door even wat anders te doen. Op het werk moet ik de pauze momenten anders invullen, normaal was dat naar het rookhok moet nu iets anders worden dus. Zie er naar uit mijn laatste sigaret gerookt te hebben!!!!
29-07-2015
Man, 47 jaar

COPD

Ondanks mijn bijwerkingen (slapeloosheid, onrustige benen, snel boos en bizarre dromen) is dit een echte wondermiddel. Ik ben nu 30dgn rookloos, ik rookte ongeveer 10/15 sigaretten p/d en ik blowde ook in de avond 2 a 3 jointjes per dag, 7dagen per week, dus kan je nagaan. De bijwerkingen gaan echt wel weg het is ff doorzetten. Ik ben zo trots dat ik niet meer rook en blow[lees meer...].. je heb meer lucht en je huid is schoner en... geen stank meer in en rond je huis. Je ziet ook hoe weinig mensen eigenlijk roken. Beste beginners, heel veel sukses het is de moeite waard.
25-07-2015
Man, 28 jaar

Stoppen met roken

Ik ben vandaag begonnen aan het starterspakket van champix. Deze morgen rond 11 u het eerste pilletje ingenomen en heb een vreemde smaak wanneer ik rook (nu is het 20u00). Normaalgezien rook ik ongeveer 60 sigaretten per dag (L&M). Vandaag heb vreemdgenoeg nog maar 5 sigaretten gerookt, de laatste zelfs maar half opgerookt. Benieuwd wat het de verdere dagen oplevert, maar [lees meer...]geloof er wel in. Na 15 jaar roken wordt het dringend tijd om weer gezond te gaan ademen.
20-07-2015
Man, 65 jaar

Rookverslaving

Cursus gevolg stoppen met roken, na 2 weken aan de champix begonnen en na week 3 gestopt met roken, de groep was met 12 personen, inmiddels roken er weer 6. Ik ben nog steeds rookvrij en begin er niet meer aan, ik heb geen ontwenningsverschijnselen gehad, een nadeel ik ben 5 kilo aangekomen, maar die zijn er al weer af, verder is mijn smaak en reukvermogen toegenomen, maar[lees meer...] je moet het wel zelf willen.
19-07-2015
Vrouw, 54 jaar

Stoppen met roken

Geweldig middel, al tijdens 4e dag van inname gestopt. Nu 2 weken verder, geen behoefte meer aan roken. Weinig bijwerkingen en vreemde dromen, welke vaak grappig zijn, maar wel erg vreemd. Beetje misselijk na inname, maar dat is binnen 15 minuten verdwenen.
18-07-2015
Man, 56 jaar

Stoppen met roken

Roker. Van mijn 14de tot mijn 50ste gerookt, zwaar. Op het einde rookte ik 5/6 pakjes shag in de week. Mezelf in een andere mindsetting geplaatst (dit heeft een aantal jaren geduurd). Bij huisarts, via rook- Stivoro consulente. Begonnen met Champix en counseling (gesprekjes). Advies was om 10 weken Champix te gebruiken. De combinatie bewustwording, overtuiging, coaching [lees meer...]en pilletje werkte prima. Na 6 weken gestopt met Champix. Nu 6 jaar rookvrij. Af en toe nog steeds zin in een peukje. Maar die seconde van gedachte is te weerstaan. Wel van 83 naar 97 kg gegroeid (allemaal spieren, goed verpakt). Achteraf vond ik het stoppen eenvoudig makkelijk, want ik zag er als een berg tegen op. En voor U. Succes, het kan, makkelijk 😜
14-07-2015
Man, 48 jaar

Stoppen met roken

Ja, Champix is echt een wondermiddel, alleen de bijwerkingen zijn bij mij extreem.. levensechte dromen, onrustige benen 's nachts en het ergst slapeloze nachten, maar ik ben na 30 jaar roken en blowen gestopt en dat is erg prettig (weg stank en scheelt in geld) ik ben van 2xp/d naar 1xp/d gegaan, omdat ik heel laat pas inslaap, en mijn humeur wordt daar niet beter van, en [lees meer...]toch, ondanks de bijwerkingen, wil ik het zeker volhouden, een leven zonder peuken. Oja en veel honger maar ach gewoon veel bewegen. Ik wens de gebruikers van Champix heel veel sukses!
09-07-2015
Vrouw, 34 jaar

Stoppen met roken

Fantastisch middel. Ik was een kettingroker. Bijna anderhalf pakje per dag! Nu 10 dagen rookvrij en eigenlijk zonder moeite. Ben er steeds minder mee bezig. In het begin nerveus opgejaagd gevoel als ik het tablet in nam. Na een week was dat over. Mijn stoelgang stagneerde de eerste 4 dagen en na 5 dagen kwam het weer langzaam op gang. Had ik bij mijn eerste stoppoging ook,[lees meer...] toen gebruikte ik niets. Verder ben ik heel erg moe. Dat is een punt die erg vervelend is. Ik rust/slaap nu bijna 11 a 12 uur per dag in plaats van de gebruikelijke 8 uur. Een aanrader tegen misselijkheid: tijdens het eten de tablet innemen! Zorg dat je eet direct na het innemen. Dat gaat de misselijkheid tegen. Depressieve klachten heb ik totaal niet, wel heftig dromen maar dat vind ik juist interessant en niet storend. Ik vindt het een absolute aanrader om te stoppen met roken. Kwaaltjes krijg je sowieso, is logisch als je je lichaam al jaren vervuilt en ineens stop je daarmee. Laat dat je niet weerhouden!
29-06-2015
Vrouw, 23 jaar

Stoppen met roken

Wegens stoppen met roken heeft de specialist dit voorgeschreven. Eerste 3 weken nergens last van gehad, maar naarmate de tijd werd ik ernstig depressief en dat werd alsmaar erger. Ondanks nog doorgegaan tot mijn moeder zag dat ik suicidaal werd van dit middel. Heeft het per direct door de wc gespoeld. Ben blij dat ik er vanaf ben. Voel me weer vrolijk en actief! Wel weer b[lees meer...]egonnen met roken. Maar liever dat dan zelfmoordneigingen!!
23-06-2015
Vrouw, 57 jaar

Rookverslaving

Na jarenlang incidenteel roker al een tijd op pakje per dag. Huisarts stelde medicatie voor ism gesprekjes. In het begin veel lucide dromen, darmklachten en nerveus. Doorgezet en klachten verdwenen. Vrij snel was trek te behappen. Inmiddels 5 maanden rookvrij en heel blij.
17-06-2015
Man, 41 jaar

Stoppen met roken

Had geen enkel effect, zowel nadelig als voordelig. Leek wel een placebo. Idem dito met Zyban. Het enige middel dat de beste steun geeft om te proberen stoppen met roken zijn de grote zuigtabletten van Nicorette (kan me vergissen van merk. Niet de kleine tabletjes, de grote. Al de rest van middelen had bij mij geen effect. Ga zeker niet voor die dure alternatieve behandeli[lees meer...]ngen, zoals een laserbehandeling! Pure geldafzetterij!
07-06-2015
Vrouw, 46 jaar

Nortrilen (nortriptyline)
Chronische depressie

Geen enkel medicijn hielp mij van mijn chronische depressie en pijn in mijn borst af. Nortrilen wel, maar alleen bij een hoge dosis. Ik slik 150, dat is eigenlijk te weinig, maar bij meer vlak ik af. Ik ben meer dan 20 kilo aangekomen, heb bij lichte spanning al een hele droge mond, zweet erg. Ik wil nu toch stoppen omdat ik alsmaar dikker word. Ik heb een vraag: Hoe lang[lees meer...] duurt het voor je stofwisseling weer normaal is?
04-06-2015
Man, 34 jaar

Stoppen met roken

Ik gebruik chapix nu een goede maand en ben nu 3 weken rookvrij :) ik herken de klachten als misselijk zijn maar wanneer je eerst eet voordat je het medicijn inneemt dan is de misselijkheid een stuk minder. Ik ben heel blij om eindelijk te zijn gestopt met roken. Het is zoveel beter voor je lichaam. Wanneer je wilt stoppen met roken moet je dit medicijn echt proberen, ik v[lees meer...]ind de bijwerkingen heel erg meevallen maar dat is voor iedereen natuurlijk anders.
02-06-2015
Man, 54 jaar

Stoppen met roken

Na ruim 40 jaar dagelijks een pakje shag te hebben gerookt ben ik nu al probleemloos 8 dagen rookvrij. Samen met mijn vriendin zijn wij dinsdags na de pinksteren gestopt, dat was de 13e dag van de kuur. Ik zag er verschrikkelijk tegenop en heb tot en met maandagavond 12 uur stevig doorgedampt en was verschrikkelijk bang voor de volgende dag. Dit was achteraf absoluut ni[lees meer...]et nodig, het stoppen ging bijna vanzelf en van bijwerkingen heb ik hoegenaamd geen last gehad. Voor mijn gevoel een wondermiddel wat ik veel eerder had moeten ontdekken.
31-05-2015
Vrouw, 60 jaar

Nortrilen (nortriptyline)

voor mij werkt dit middel voor 3 dingen: post-virale zenuwpijnen aan mijn hoofd , slapeloosheid en depressie. Ik gebruik het nu al 5 jaar en kan niet zonder. Ben er tot 3 uur 's middags moe van en heb droge slijmvliezen, maar zonder nortrilen kan ik niet is gebleken, want heb het wel eens afgebouwd, maar dan komen klachten verhevigd terug. Ik gebruik 100mg per/dag. Is veel[lees meer...], maar specialist adviseerde me zelfs 150mg en ik denk dat ik hier binnenkort op overga.

Terug naar het begin van de pagina

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik
en maak kans op een Tony's Chocolonely
reep!

Als je meer wilt weten over Tony's Chocolonely, klik dan hier.

Tony's Chocolonely