This website is hosted on a Carbon neutral infrastructure. This website is hosted on a company which complies to standard ISO 27001:2005 for Information Security Management Systems.
dossiers

Geef mening

Stoppen met roken

Wat doet roken met je lichaam?

In tabaksrook zitten veel stoffen, ongeveer 4.000. Van veertig van deze stoffen kun je kanker krijgen. Dat noemen we ‘kankerverwekkend’. Eén stof, nicotine, heeft een sterk verslavend effect. Nicotine geeft een plezierig gevoel in de hersenen. Dit plezierige gevoel zorgt voor een verlangen naar een nieuwe dosis nicotine. Ook het lichaam raakt gewend aan een bepaalde hoeveelheid nicotine in het bloed. Door de afbraak van nicotine krijgt het lichaam elke keer behoefte aan een nieuwe dosis nicotine. Deze twee processen zorgen ervoor dat de roker afhankelijk wordt van sigaretten en verslaafd raakt.

Verslaving

Roken is een verslaving. Nicotine zorgt voor de verslaving. Je ademt nicotine in door je longen. Dan gaat de nicotine met het bloed naar je hersenen. Dat gaat heel snel. Als je een trekje neemt, is de nicotine binnen 10 seconden in de hersenen. Daar zorgt de nicotine voor een speciaal effect. Na het roken van een sigaret is de nicotine snel weer weg. Je krijgt na een tijdje weer trek in een nieuwe sigaret. Hoe lang dat duurt? Dat hangt af van hoeveel sigaretten je meestal per dag rookt. Het maakt ook uit hoe je de sigaretten over de dag verdeelt. Je merkt het bij de dingen die je elke dag doet. Ook dan krijg je zin in roken. Je vindt het moeilijk om die dingen te doen zonder te roken. Roken hoort voor jou bij je leven. Dat hoort allemaal bij de verslaving.

Giftige stoffen

Er zijn drie heel bekende stoffen in rook. Dat zijn nicotine, koolmonoxide en teer.

• Nicotine laat het hart sneller kloppen. Nicotine zorgt voor een hogere bloeddruk en schade aan de binnenkant van de bloedvaten. Door nicotine worden bloedvaten nauwer. Nicotine maakt je verslaafd. De stof komt snel in de hersenen. Al in 10 seconden. Nicotine zorgt dat je steeds weer zin hebt in roken.
  • Koolmonoxide zorgt voor een slechtere conditie. Koolmonoxide zit in het bloed in plaats van zuurstof. Het bloed brengt minder zuurstof door het lichaam, als je rookt. Je bent dan sneller moe bij sporten of traplopen.
  • Teer veroorzaakt de rokershoest. In de longen zitten trilhaartjes. Deze trilhaartjes houden de longen schoon. Als je rookt, worden de trilhaartjes vastgeplakt. De trilhaartjes werken nietmeer goed. Je moet dan vaak hoesten om het vuil uit de longen weg te krijgen.

Hart- en vaatziekten

Als iemand rookt, gaat de rook eerst naar de longen. Daar komen een heleboel stoffen uit de rook in het bloed terecht, waaronder nicotine en koolmonoxide. Deze twee stoffen hebben een erg slechte invloed op het hart en de vaten. Jaarlijks gaan er ruim 5000 mensen dood aan hart- en vaatziekten die ze hebben gekregen door het roken. Er zijn verschillende hart- en vaatziekten:

Nicotine zorgt ervoor dat de bloedvaten nauwer worden. Nicotine zorgt ook voor een hogere bloeddruk. Roken als de bloeddruk al te hoog is, is een extra nadeel voor de bloedvaten. Medicijnen tegen hoge bloeddruk werken namelijk minder goed als je rookt.

Veranderingen in de bloedvaten

Nicotine zorgt ervoor dat de binnenkant van de bloedvaten wordt beschadigd. De binnenkant van de bloedvaten wordt ruw. Het lichaam reageert hierop hetzelfde als bij wondjes: er worden korstjes gemaakt. Langzaam raakt het bloedvat verstopt: het bloed kan er niet meer goed door. Dit heet atherosclerose.

Pijn op de borst

Het hart is een spier. Een spier heeft zuurstof nodig om te kunnen werken. Als de hartspier minder zuurstof krijgt, zorgt dat voor pijn op de borst. De pijn op de borst wordt erger door roken. Nicotine zorgt ervoor dat het hart sneller gaat kloppen. Koolmonoxide zorgt dat er minder zuurstof in het bloed zit.

Hartaanval

Bij een hartaanval krijgt het hart geen zuurstof meer. Dat komt doordat de bloedvaten die zuurstof naar het hart brengen, zijn verstopt. Rokers hebben twee maal meer kans op een hartaanval.

Beroerte

Rokers krijgen vaker een beroerte dan mensen die niet roken. Dat komt door hoge bloeddruk en veranderingen aan de bloedvaten. Er zijn twee soorten beroerte: een hersenbloeding en een herseninfarct. Bij een hersenbloeding gaat een bloedvat in de hersenen stuk. Bij een herseninfarct zorgt een bloedprop voor een afsluiting van een bloedvat in de hersenen.

Etalagebenen

Mensen met ‘etalagebenen’ krijgen pijn bij een klein stukje lopen. Ze moeten dan even stilstaan tot de pijn weggaat. Deze mensen lopen alsof ze etalages bekijken. De pijn in de benen komt door veranderingen in de bloedvaten. Mensen die roken hebben vaker last van veranderingen in de bloedvaten.

Wat doet stoppen met je lichaam?

Als je stopt met roken, adem je geen rook meer in. Dat is goed voor je lichaam. Je krijgt geen kankerverwekkende stoffen meer binnen. Met sommige delen van je lichaam gaat het dan snel beter. Voor andere delen duurt het wat langer. Je krijgt ook geen nicotine meer in je lichaam. Het lichaam gaat ontwennen. Het ontwennen kan korte tijd vervelende gevoelens geven. Je hebt geleerd dat nicotine een plezierig gevoel geeft, daardoor blijf je enige tijd wel zin houden in roken. Deze behoefte zal in het begin sterk zijn, maar op lange termijn zal het verlangen steeds minder worden.

Algemeen

Als je stopt met roken, gaat het meteen beter met je lichaam. Sommige verbeteringen gebeuren heel snel. Andere hebben meer tijd nodig. Je zult je snel lekkerder voelen en op de langere termijn heb je minder kans om ziek te worden of om dood te gaan door roken.

• Twintig minuten na het stoppen worden de hartslag en bloeddruk weer normaal.
  • Na acht uur is de hoeveelheid nicotine en koolmonoxide de helft minder. De hoeveelheid zuurstof in het bloed is weer normaal.
  • Na twee dagen is er geen nicotine meer in het lichaam.
  • Na twee dagen is het smaak- en reukvermogen aanzienlijk verbeterd.
  • Tussen de twee en 12 weken verbetert de bloedcirculatie in het lichaam.

Hart

Je hart heeft er veel voordeel bij als je stopt met roken. Je hart zal meer zuurstofrijk bloed krijgen en kunnen rondpompen, waardoor je een betere conditie krijgt.

• Na één dag stoppen daalt de kans op een hartaanval al, en na een jaar heb je de helft minder kans op een hartinfarct.
  • Stoppen met roken geeft je een beter vooruitzicht op herstel na een hartinfarct.
  • Na een jaar is er 50% minder kans op herhaling van het infarct.
  • Na een jaar is er 40% minder kans op overlijden.
  • Na 15 jaar heeft de stopper een vergelijkbaar risico op een hartaanval als iemand die nooit heeft gerookt.

Longen

Ben je gestopt met roken, dan beginnen je longen aan de grote schoonmaak. Je krijgt meer lucht en kunt makkelijker ademen.

• Na één dag is alle koolmonoxide uit het lichaam. Het zuurstofgehalte van het bloed verbetert. Vooral mensen met ernstig COPD kunnen dit goed merken. Zij kunnen zich na het stoppen met roken makkelijker inspannen dan eerst.
  • Na één dag beginnen de longen met het opruimen van slijm en andere resten van het roken.
  • Na een paar dagen gaat het ademhalen gemakkelijker, je krijgt meer energie.
  • Tussen de drie en negen maanden verminderen klachten als hoesten, piepen en benauwdheid. De achteruitgang van de longfunctie stopt en kan licht verbeteren.
  • Na tien jaar daalt het risico op longkanker met de helft vergeleken bij mensen die blijven roken.

Last van stoppen

De helft van de mensen krijgt last als ze stoppen met roken. Dat is een goed teken: je lichaam maakt zich vrij van nicotine. Een vervelend gevoel, dat wel, maar het gaat voorbij. Binnen twee à drie dagen is alle nicotine uit je lichaam. Het duurt wat langer voordat het niet meer gewoon is om een sigaret te pakken. Ongeveer twee maanden. Als je stopt, kan dit met je gebeuren:

• Je krijgt zin om te roken.
  • Je wordt snel boos.
  • Je bent niet zo scherp als normaal.
  • Je bent onrustig.
  • Je voelt je niet goed.

We noemen dit ook wel ontwenningsverschijnselen.

Bijna alle stoppers worden wat zwaarder. Sommigen 2,5 kilo, anderen 6 kilo. Hoe dat komt? De maag en darmen van rokers werken sneller door het roken. Als je stopt, dan gaat dat terug naar normaal. Er zijn stoppers die meer dan 6 kilo erbij krijgen. Dat komt doordat ze iets anders willen in plaats van roken. Eten of snoep meestal.

Hulp bij stoppen

Stoppen met roken is moeilijk voor de meeste rokers. De kans dat stoppen lukt, is veel groter wanneer je hulp krijgt. Er is veel keus. Sinds 1 januari 2011 wordt begeleiding bij stoppen met roken vergoed vanuit de basisverzekering. Je zorgverzekeraar sluit hiervoor contracten met organisaties/personen die begeleiding aanbieden in de vorm van een stoppen-met-roken programma. De zorgverzekeraars kunnen voorwaarden stellen aan de vergoeding. Een aantal zorgverzekeraars stelt als voorwaarde een verwijzing door de huisarts.
Bij sommige zorgverzekeraars valt de begeleiding onder het wettelijk verplicht eigen risico. Voor 2011 bedraagt dit minimaal (afhankelijk van je polis) € 170,-. Als je dit bedrag nog niet opgemaakt heeft aan andere zorg, dan zal het resterende bedrag bij je in rekening gebracht worden door de zorgverzekeraar. Je kunt bij je zorgverzekeraar informeren waar je terecht kunt voor een stoppen-met-roken programma en welke voorwaarden er gelden. In combinatie met de begeleiding worden ook nicotinevervangers en medicijnen voor stoppen met roken vergoed. De zorgverzekeraar kan ook hieraan voorwaarden verbinden. Bijvoorbeeld via welke apotheek de middelen besteld moeten worden. De medicijnen kunnen alleen voorgeschreven worden door een arts. Omdat de medicijnen en nicotinevervangers alleen vergoed worden in combinatie met een stoppen-met-rokenprogramma, kan de zorgverzekeraar of apotheek vragen om een stoppen-met-rokenverklaring. Dat is een bewijs dat je daadwerkelijk een stoppen-met-rokenprogramma volgt. Voor meer informatie over de voorwaarden van vergoeding van nicotinevervangers en medicijnen verwijzen we je naar je zorgverzekeraar.

Bron: Stivoro.nl

29-06-2015
Vrouw, 23 jaar

Stoppen met roken

Wegens stoppen met roken heeft de specialist dit voorgeschreven. Eerste 3 weken nergens last van gehad, maar naarmate de tijd werd ik ernstig depressief en dat werd alsmaar erger. Ondanks nog doorgegaan tot mijn moeder zag dat ik suicidaal werd van dit middel. Heeft het per direct door de wc gespoeld. Ben blij dat ik er vanaf ben. Voel me weer vrolijk en actief! Wel weer b[lees meer...]egonnen met roken. Maar liever dat dan zelfmoordneigingen!!
23-06-2015
Vrouw, 57 jaar

Rookverslaving

Na jarenlang incidenteel roker al een tijd op pakje per dag. Huisarts stelde medicatie voor ism gesprekjes. In het begin veel lucide dromen, darmklachten en nerveus. Doorgezet en klachten verdwenen. Vrij snel was trek te behappen. Inmiddels 5 maanden rookvrij en heel blij.
17-06-2015
Man, 41 jaar

Stoppen met roken

Had geen enkel effect, zowel nadelig als voordelig. Leek wel een placebo. Idem dito met Zyban. Het enige middel dat de beste steun geeft om te proberen stoppen met roken zijn de grote zuigtabletten van Nicorette (kan me vergissen van merk. Niet de kleine tabletjes, de grote. Al de rest van middelen had bij mij geen effect. Ga zeker niet voor die dure alternatieve behandeli[lees meer...]ngen, zoals een laserbehandeling! Pure geldafzetterij!
07-06-2015
Vrouw, 46 jaar

Chronische depressie

Geen enkel medicijn hielp mij van mijn chronische depressie en pijn in mijn borst af. Nortrilen wel, maar alleen bij een hoge dosis. Ik slik 150, dat is eigenlijk te weinig, maar bij meer vlak ik af. Ik ben meer dan 20 kilo aangekomen, heb bij lichte spanning al een hele droge mond, zweet erg. Ik wil nu toch stoppen omdat ik alsmaar dikker word. Ik heb een vraag: Hoe lang[lees meer...] duurt het voor je stofwisseling weer normaal is?
04-06-2015
Man, 34 jaar

Stoppen met roken

Ik gebruik chapix nu een goede maand en ben nu 3 weken rookvrij :) ik herken de klachten als misselijk zijn maar wanneer je eerst eet voordat je het medicijn inneemt dan is de misselijkheid een stuk minder. Ik ben heel blij om eindelijk te zijn gestopt met roken. Het is zoveel beter voor je lichaam. Wanneer je wilt stoppen met roken moet je dit medicijn echt proberen, ik v[lees meer...]ind de bijwerkingen heel erg meevallen maar dat is voor iedereen natuurlijk anders.
02-06-2015
Man, 54 jaar

Stoppen met roken

Na ruim 40 jaar dagelijks een pakje shag te hebben gerookt ben ik nu al probleemloos 8 dagen rookvrij. Samen met mijn vriendin zijn wij dinsdags na de pinksteren gestopt, dat was de 13e dag van de kuur. Ik zag er verschrikkelijk tegenop en heb tot en met maandagavond 12 uur stevig doorgedampt en was verschrikkelijk bang voor de volgende dag. Dit was achteraf absoluut ni[lees meer...]et nodig, het stoppen ging bijna vanzelf en van bijwerkingen heb ik hoegenaamd geen last gehad. Voor mijn gevoel een wondermiddel wat ik veel eerder had moeten ontdekken.
31-05-2015
Vrouw, 60 jaar

Nortrilen (nortriptyline)

voor mij werkt dit middel voor 3 dingen: post-virale zenuwpijnen aan mijn hoofd , slapeloosheid en depressie. Ik gebruik het nu al 5 jaar en kan niet zonder. Ben er tot 3 uur 's middags moe van en heb droge slijmvliezen, maar zonder nortrilen kan ik niet is gebleken, want heb het wel eens afgebouwd, maar dan komen klachten verhevigd terug. Ik gebruik 100mg per/dag. Is veel[lees meer...], maar specialist adviseerde me zelfs 150mg en ik denk dat ik hier binnenkort op overga.
27-05-2015
Vrouw, 55 jaar

Stoppen met roken

Na 40 jaar roken (20 p/d) dan toch willen stoppen. De stopdatum vastgesteld op de 10e dag van het Champix gebruiken. Dat lukte toch nog niet. Nog 6 dagen gerookt, ondertussen wel flink afgebouwd tot uiteindelijk 2 sigaretten op de laatste dag. Maar nu inmiddels 15 dagen rookvrij! Met het startpakket begonnen waardoor je opbouwt van 1x 0,5mg naar 2x 1,0mg per dag. Als bijw[lees meer...]erkingen kreeg ik last van een vreemde metaalachtige smaak en onrustig slapen. Ik heb de dosering dan ook teruggebracht tot 1x 1,0mg en 1x 0,5mg waardoor ik weer normaal slaap en de bijsmaak hanteerbaar is. Voor zover er momenten zijn dat er een behoefte aan roken is, besef ik dat die behoefte alleen tussen de oren zit en het gevolg zijn van automatisch handelen. Even beseffen dat je niet meer rookt en nog geen minuut later is het over. Laat de champix de komende 3 maanden zijn werk maar doen, dan zal dat automatisme wel gesleten zijn en kan ik verder als niet-roker door het leven.
09-05-2015
Man, 62 jaar

Stoppen met roken

Was gemotiveerd te stoppen met roken. Was stevige roker: slof sigaretten en 2 dozen sigaren per week. Zag op tegen gewichtstoename en stemmingswisselingen. Gewicht is wat toegenomen, maar verder is het mij tot op heden bijzonder meegevallen: een aanrader dus.
05-05-2015
Man, 25 jaar

Rookverslaving

Champix. Circa 6 weken geleden begonnen. Omdat ik mijn 10 jarig rook ritueel zat was. De eerste week nauwelijks tot niet bijwerkingen ervaren. De dag dat ik stopte dag 10, ging het bijzonder gemakkelijk. Ook al voelde het heel erg vreemd om mijn asbak zo pardoes de prullenbak in te gooien. Dit middel werkt, maar wees ervan bewust dat dit niet een "paracetamol" i[lees meer...]s. Het is zwaar en heftig middel. Weet niet precies wat het zoal doet in de hersenen maar meer dan alleen blokkeren van nicotine. Zoals bij elk medicijn staat er een waarschuwing betreft Alcohol. Bij dit medicijn deze waarschuwing ZEER SERIEUS nemen. Ik deed dat niet en het was een hel van een nacht zeer onaangename ervaring was dat nog nooit zo beroerd misselijk afschuwelijk gevoel gehad.
05-05-2015
Man, 34 jaar

NiQuitin (nicotine)
Stoppen met roken

Ik gebruik nu 2 weken de niquitine pleisters en ben tevreden over het resultaat. Ik heb sinds de start niet meer gerookt, maar heb wel last van enkele bijwerkingen. Als ik de pleister plak gaat de spier waar ik hem op plak zeer doen en mn huid word rood na een half uur verdwijnen deze symptomen weer. Ik begon met 21mg maar die waren te heftig en knip i.o.m de huisarts de p[lees meer...]leisters nu doormidden. De pleisters blijven niet makkelijk plakken maar nu ik ze afplak met fixomull stretch is dit geen probleem meer (kun je bij apotheek krijgen via huisarts) kan er zelfs mee baden zonder dat de plijster los laat. Volgende week stap ik over op 7mg de laatste stap en hoop nu van het roken af te zijn. Ookal doet het wat pijn en zijn er bijwerkingen die paar weekjes heb ik er voor over om van mn jaren lange verslaving af te komen. Ik hoop dat degene die dit leest het ook gaat lukken.
03-05-2015
Vrouw, 40 jaar

Rookverslaving

Vanaf 1 april gebruik in Champix. Rustig opgebouwd, volgens de informatie in de verpakking. In het begin na de ochtend-inname, een misselijk gevoel. 's avonds na het eten geen klachten. De bijwerkingen in de bijsluiter zullen er ongetwijfeld zijn geweest, maar daar heb ik geen hinder van ondervonden. Hooguit het slecht slapen. In de 1e week minder gaan roken. Vanaf dag 8 [lees meer...]was de stopdatum. Helaas nog 2x de fout in gegaan door er toch nog eentje te roken, of 1 hijsje te nemen. Dat waren onbewaakte momenten en een routine die iedereen wel herken. Nu waakzaam blijven en alles komt goed. Gewichtstoename: tja, je stofwisseling verandert. Als je daarnaast je best doet om te gaan bewegen, geen suikerhoudende dranken/ eten, dan valt de gewichtstoename ook wel mee. Kortom: Geweldig spul!!!! Had ik eerder moeten doen.
02-05-2015
Man, 30 jaar

NiQuitin (nicotine)
Rookverslaving

Let op dat dit geen wondermiddel is. Een rookverslaving is tweeledig: er is een nicotineverslaving én een gewoonteverslaving. Door de pleister wordt in de nicotineverslaving voorzien, waardoor het makkelijker wordt om ‘nee’ te zeggen. Op deze manier wordt in het eerste stadium de gewoonteverslaving afgeleerd en vervolgens de nicotineverslaving geleidelijk afgebouwd. De beh[lees meer...]oefte naar een sigaret houdt bij mij aan, maar is makkelijker te negeren. Een praktisch probleem ondervind ik in de kleefkracht: de pleister laat redelijk makkelijk los. Ik gebruik sporttape of leukoplast om dit op te lossen. De bijwerkingen zijn bij mij onschuldig. Direct na het aanbrengen jeukt de plek vreselijk en wordt lichtroze. Na een klein uur is dit verdwenen. Gedurende de dag heb ik af en toe last van maagzuur, dit is niet heel erg. Wat ongemakkelijk zijn de drukkende pijnscheuten in vooral mijn armen. Deze houden een paar minuten aan, zijn niet vreselijk, maar ook zeker niet prettig. Over het algemeen ben ik zeer tevreden: zonder de pleisters was deze stoppoging zeker mislukt. Als ik hem wat later dan normaal aanbreng, merk ik dat ik de drang naar een sigaret veel moeilijker (lees: niet) kan onderdrukken.
01-05-2015
Man, 55 jaar

Rookverslaving

Na 38 jaar gerookt te hebben ben ik na 1 week slikken van de 0,5 mg Champix gestopt met roken en de 8e dag overgegaan op 2 x 1 mg tabeletjes. Ben nu 1 week volledig gestopt met roken en dit gaat wonderbaarlijk goed. Tot nu toe alleen last van winderigheid, een vol gevoel( maar wel trek) en wat suffig.Daar ik al een slechte slaper was valt het vroeg wakker zijn bij mij ni[lees meer...]et op en lijkt het of ik wat kortademig ben geworden. Ik ga er van uit dat als het kuurtje is afgelopen alles weer goed komt en de nadelen niet opkunnen tegen de voordelen:) Succes aan de mede stoppers.
28-04-2015
Man, 53 jaar

Rookverslaving

Na 35 jaar en een aanloop periode van twee weken gestopt met roken. De geest moet er af en toe nog aan wennen maar lichamelijk geen enkel probleem, in tegendeel, voel me nu al stukken beter (5 dagen gestopt).
24-04-2015
Man, 59 jaar

Chronische depressie

Na jaren gebruik van SSRI antidepressiva zoals Paroxetine, Mirtazapine ed kwam ik terecht na alsmaar zwaardere aanhoudende depressie bij de depressiepoli van het EMC, waar een TCA aanbevolen werd; zeer snel waren de depressies verdwenen, ook bij flinke tegenslag of zwaardere, aangrijpende gebeurtenissen in het leven zoals een sterfgeval van geliefd persoon ed.

Terug naar het begin van de pagina

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik
en maak kans op een Tony's Chocolonely
reep!

Als je meer wilt weten over Tony's Chocolonely, klik dan hier.

Tony's Chocolonely