dossiers

Geef mening

Stoppen met roken

Wat doet roken met je lichaam?

In tabaksrook zitten veel stoffen, ongeveer 4.000. Van veertig van deze stoffen kun je kanker krijgen. Dat noemen we ‘kankerverwekkend’. Eén stof, nicotine, heeft een sterk verslavend effect. Nicotine geeft een plezierig gevoel in de hersenen. Dit plezierige gevoel zorgt voor een verlangen naar een nieuwe dosis nicotine. Ook het lichaam raakt gewend aan een bepaalde hoeveelheid nicotine in het bloed. Door de afbraak van nicotine krijgt het lichaam elke keer behoefte aan een nieuwe dosis nicotine. Deze twee processen zorgen ervoor dat de roker afhankelijk wordt van sigaretten en verslaafd raakt.

Verslaving

Roken is een verslaving. Nicotine zorgt voor de verslaving. Je ademt nicotine in door je longen. Dan gaat de nicotine met het bloed naar je hersenen. Dat gaat heel snel. Als je een trekje neemt, is de nicotine binnen 10 seconden in de hersenen. Daar zorgt de nicotine voor een speciaal effect. Na het roken van een sigaret is de nicotine snel weer weg. Je krijgt na een tijdje weer trek in een nieuwe sigaret. Hoe lang dat duurt? Dat hangt af van hoeveel sigaretten je meestal per dag rookt. Het maakt ook uit hoe je de sigaretten over de dag verdeelt. Je merkt het bij de dingen die je elke dag doet. Ook dan krijg je zin in roken. Je vindt het moeilijk om die dingen te doen zonder te roken. Roken hoort voor jou bij je leven. Dat hoort allemaal bij de verslaving.

Giftige stoffen

Er zijn drie heel bekende stoffen in rook. Dat zijn nicotine, koolmonoxide en teer.

• Nicotine laat het hart sneller kloppen. Nicotine zorgt voor een hogere bloeddruk en schade aan de binnenkant van de bloedvaten. Door nicotine worden bloedvaten nauwer. Nicotine maakt je verslaafd. De stof komt snel in de hersenen. Al in 10 seconden. Nicotine zorgt dat je steeds weer zin hebt in roken.
  • Koolmonoxide zorgt voor een slechtere conditie. Koolmonoxide zit in het bloed in plaats van zuurstof. Het bloed brengt minder zuurstof door het lichaam, als je rookt. Je bent dan sneller moe bij sporten of traplopen.
  • Teer veroorzaakt de rokershoest. In de longen zitten trilhaartjes. Deze trilhaartjes houden de longen schoon. Als je rookt, worden de trilhaartjes vastgeplakt. De trilhaartjes werken nietmeer goed. Je moet dan vaak hoesten om het vuil uit de longen weg te krijgen.

Hart- en vaatziekten

Als iemand rookt, gaat de rook eerst naar de longen. Daar komen een heleboel stoffen uit de rook in het bloed terecht, waaronder nicotine en koolmonoxide. Deze twee stoffen hebben een erg slechte invloed op het hart en de vaten. Jaarlijks gaan er ruim 5000 mensen dood aan hart- en vaatziekten die ze hebben gekregen door het roken. Er zijn verschillende hart- en vaatziekten:

Nicotine zorgt ervoor dat de bloedvaten nauwer worden. Nicotine zorgt ook voor een hogere bloeddruk. Roken als de bloeddruk al te hoog is, is een extra nadeel voor de bloedvaten. Medicijnen tegen hoge bloeddruk werken namelijk minder goed als je rookt.

Veranderingen in de bloedvaten

Nicotine zorgt ervoor dat de binnenkant van de bloedvaten wordt beschadigd. De binnenkant van de bloedvaten wordt ruw. Het lichaam reageert hierop hetzelfde als bij wondjes: er worden korstjes gemaakt. Langzaam raakt het bloedvat verstopt: het bloed kan er niet meer goed door. Dit heet atherosclerose.

Pijn op de borst

Het hart is een spier. Een spier heeft zuurstof nodig om te kunnen werken. Als de hartspier minder zuurstof krijgt, zorgt dat voor pijn op de borst. De pijn op de borst wordt erger door roken. Nicotine zorgt ervoor dat het hart sneller gaat kloppen. Koolmonoxide zorgt dat er minder zuurstof in het bloed zit.

Hartaanval

Bij een hartaanval krijgt het hart geen zuurstof meer. Dat komt doordat de bloedvaten die zuurstof naar het hart brengen, zijn verstopt. Rokers hebben twee maal meer kans op een hartaanval.

Beroerte

Rokers krijgen vaker een beroerte dan mensen die niet roken. Dat komt door hoge bloeddruk en veranderingen aan de bloedvaten. Er zijn twee soorten beroerte: een hersenbloeding en een herseninfarct. Bij een hersenbloeding gaat een bloedvat in de hersenen stuk. Bij een herseninfarct zorgt een bloedprop voor een afsluiting van een bloedvat in de hersenen.

Etalagebenen

Mensen met ‘etalagebenen’ krijgen pijn bij een klein stukje lopen. Ze moeten dan even stilstaan tot de pijn weggaat. Deze mensen lopen alsof ze etalages bekijken. De pijn in de benen komt door veranderingen in de bloedvaten. Mensen die roken hebben vaker last van veranderingen in de bloedvaten.

Wat doet stoppen met je lichaam?

Als je stopt met roken, adem je geen rook meer in. Dat is goed voor je lichaam. Je krijgt geen kankerverwekkende stoffen meer binnen. Met sommige delen van je lichaam gaat het dan snel beter. Voor andere delen duurt het wat langer. Je krijgt ook geen nicotine meer in je lichaam. Het lichaam gaat ontwennen. Het ontwennen kan korte tijd vervelende gevoelens geven. Je hebt geleerd dat nicotine een plezierig gevoel geeft, daardoor blijf je enige tijd wel zin houden in roken. Deze behoefte zal in het begin sterk zijn, maar op lange termijn zal het verlangen steeds minder worden.

Algemeen

Als je stopt met roken, gaat het meteen beter met je lichaam. Sommige verbeteringen gebeuren heel snel. Andere hebben meer tijd nodig. Je zult je snel lekkerder voelen en op de langere termijn heb je minder kans om ziek te worden of om dood te gaan door roken.

• Twintig minuten na het stoppen worden de hartslag en bloeddruk weer normaal.
  • Na acht uur is de hoeveelheid nicotine en koolmonoxide de helft minder. De hoeveelheid zuurstof in het bloed is weer normaal.
  • Na twee dagen is er geen nicotine meer in het lichaam.
  • Na twee dagen is het smaak- en reukvermogen aanzienlijk verbeterd.
  • Tussen de twee en 12 weken verbetert de bloedcirculatie in het lichaam.

Hart

Je hart heeft er veel voordeel bij als je stopt met roken. Je hart zal meer zuurstofrijk bloed krijgen en kunnen rondpompen, waardoor je een betere conditie krijgt.

• Na één dag stoppen daalt de kans op een hartaanval al, en na een jaar heb je de helft minder kans op een hartinfarct.
  • Stoppen met roken geeft je een beter vooruitzicht op herstel na een hartinfarct.
  • Na een jaar is er 50% minder kans op herhaling van het infarct.
  • Na een jaar is er 40% minder kans op overlijden.
  • Na 15 jaar heeft de stopper een vergelijkbaar risico op een hartaanval als iemand die nooit heeft gerookt.

Longen

Ben je gestopt met roken, dan beginnen je longen aan de grote schoonmaak. Je krijgt meer lucht en kunt makkelijker ademen.

• Na één dag is alle koolmonoxide uit het lichaam. Het zuurstofgehalte van het bloed verbetert. Vooral mensen met ernstig COPD kunnen dit goed merken. Zij kunnen zich na het stoppen met roken makkelijker inspannen dan eerst.
  • Na één dag beginnen de longen met het opruimen van slijm en andere resten van het roken.
  • Na een paar dagen gaat het ademhalen gemakkelijker, je krijgt meer energie.
  • Tussen de drie en negen maanden verminderen klachten als hoesten, piepen en benauwdheid. De achteruitgang van de longfunctie stopt en kan licht verbeteren.
  • Na tien jaar daalt het risico op longkanker met de helft vergeleken bij mensen die blijven roken.

Last van stoppen

De helft van de mensen krijgt last als ze stoppen met roken. Dat is een goed teken: je lichaam maakt zich vrij van nicotine. Een vervelend gevoel, dat wel, maar het gaat voorbij. Binnen twee à drie dagen is alle nicotine uit je lichaam. Het duurt wat langer voordat het niet meer gewoon is om een sigaret te pakken. Ongeveer twee maanden. Als je stopt, kan dit met je gebeuren:

• Je krijgt zin om te roken.
  • Je wordt snel boos.
  • Je bent niet zo scherp als normaal.
  • Je bent onrustig.
  • Je voelt je niet goed.

We noemen dit ook wel ontwenningsverschijnselen.

Bijna alle stoppers worden wat zwaarder. Sommigen 2,5 kilo, anderen 6 kilo. Hoe dat komt? De maag en darmen van rokers werken sneller door het roken. Als je stopt, dan gaat dat terug naar normaal. Er zijn stoppers die meer dan 6 kilo erbij krijgen. Dat komt doordat ze iets anders willen in plaats van roken. Eten of snoep meestal.

Hulp bij stoppen

Stoppen met roken is moeilijk voor de meeste rokers. De kans dat stoppen lukt, is veel groter wanneer je hulp krijgt. Er is veel keus. Sinds 1 januari 2011 wordt begeleiding bij stoppen met roken vergoed vanuit de basisverzekering. Je zorgverzekeraar sluit hiervoor contracten met organisaties/personen die begeleiding aanbieden in de vorm van een stoppen-met-roken programma. De zorgverzekeraars kunnen voorwaarden stellen aan de vergoeding. Een aantal zorgverzekeraars stelt als voorwaarde een verwijzing door de huisarts.
Bij sommige zorgverzekeraars valt de begeleiding onder het wettelijk verplicht eigen risico. Voor 2011 bedraagt dit minimaal (afhankelijk van je polis) € 170,-. Als je dit bedrag nog niet opgemaakt heeft aan andere zorg, dan zal het resterende bedrag bij je in rekening gebracht worden door de zorgverzekeraar. Je kunt bij je zorgverzekeraar informeren waar je terecht kunt voor een stoppen-met-roken programma en welke voorwaarden er gelden. In combinatie met de begeleiding worden ook nicotinevervangers en medicijnen voor stoppen met roken vergoed. De zorgverzekeraar kan ook hieraan voorwaarden verbinden. Bijvoorbeeld via welke apotheek de middelen besteld moeten worden. De medicijnen kunnen alleen voorgeschreven worden door een arts. Omdat de medicijnen en nicotinevervangers alleen vergoed worden in combinatie met een stoppen-met-rokenprogramma, kan de zorgverzekeraar of apotheek vragen om een stoppen-met-rokenverklaring. Dat is een bewijs dat je daadwerkelijk een stoppen-met-rokenprogramma volgt. Voor meer informatie over de voorwaarden van vergoeding van nicotinevervangers en medicijnen verwijzen we je naar je zorgverzekeraar.

Bron: Stivoro.nl

13-05-2016

Nicorette (nicotine)

03-05-2016

Stoppen met roken

Ik rookte al 40 jaar. Nu al 8 weken gestopt! Nooit mezelf als een niet-roker gezien. Ik ben nog elke dag verbaasd dat het me gelukt is.
21-04-2016

NiQuitin (nicotine)
Stoppen met roken

Ik gebruik al ruim 2 jaar de Niquitin. Ik ben blij dat ik niet meer rook, maar lijk wel weer verslaafd aan de zuigtabletten. Ik heb een behoefte die ik niet met snoep of alcohol wil stillen, dus neem ik een zuigtablet. En die werkt prima. Buiten een droge mond geen bijwerkingen heeft. ik moet nog een manier zien te vinden de behoefte te compenseren.
14-04-2016

Bronchitis

op aanraden van specialist ben ik bij een tabakoloog geweest en heeft me in enkele weken tijd heel veel goede raad gegeven, en ben ik geleidelijk verminderd met roken. Op 21 maart 1016 heb ik dan beslist om volledig te stoppen met roken. Tot op heden nog geen enkel probleem ermee gehad, en dank zij CHAMPIX heb ik echt geen zin meer in een sigaret. Had ik dit eerder geweten[lees meer...] was ik al veel vroeger gestopt met roken. Maar je moet natuurlijk ook goed gemotiveerd zijn natuurlijk om te stoppen met roken.
06-04-2016

Nortrilen (nortriptyline)

Heb nog wel hoofdpijn maar minder intensief. De pijn is te verdragen.
28-03-2016

Stoppen met roken

Nu in de vierde week met 2x daags 1 mg Champix en telefonische hulp via de huisarts, voor als ik behoefte heb aan een gesprek. Het helpt wel dat je je kunt uiten tegenover iemand die in een ver verleden heeft gerookt en weet wat je doormaakt. De hevige hunkering naar nicotine had ik al na een week niet meer, alleen voelde ik daarna nog 's morgens en in periodes van stress[lees meer...] trek in een sigaret. Ook een paar keer nam de trek toe toen ik alcohol had gedronken in een rokerige omgeving. Toen heb ik er twee gerookt. Dat zijn dus situaties die je beter kunt vermijden. Heb om de hunkering voorbij te laten gaan al veel meer dan vroeger gesnoept, fruit gegeten, zoethout gekauwd, enz. Hou dit in de hand, want je krijgt anders het gevoel dat je een snoepverslaving kweekt. Indien mogelijk maak ik een wandelingetje, ga afwassen of iets anders doen wat me afleidt, als het maar niet stress oplevert. Misselijkheid na inname van de Champix-pil kan ik vrij goed tegengaan door voldoende te eten rond de inname. De drukke dromen neem ik maar voor lief, hoewel ik er soms wakker door wordt. Inslapen gaat dan wel weer moeilijker. Ik gebruik valeriaandruppels en soms gewoon een beker warme melk om beter te slapen. Ik merk dat mijn emoties gemakkelijker en heviger opborrelen, geen idee wat precies de oorzaak is. De Champix of het feit dat er geen nicotine meer in mijn hersens komt? Ik laat het gebeuren, het hoort erbij. Ook is het zo dat bekend eten, drinken, enz. anders is gaan smaken en ruiken nu ik Champix gebruik. Tabaksrook ruik ik het beste van alles, maar het roept geen verlangen en ook geen afkeer op. Nog niet. Helaas rookt mijn vriend nog, dus af en toe pak ik uit gewoonte een sigaret van hem beet, maar ik heb er na enkele trekjes alweer genoeg van. Het is echt niet meer dan een vastgeroeste gewoonte, maar wel eentje die je de hele dag hebt. Dat maakt het zo moeilijk om ermee te kappen. Ik hoop dat ik de knop helemaal om krijg en dat mijn vriend ook de moed kan vatten om te stoppen.
23-03-2016

Stoppen met roken

Op aanraden van de longspecialist ben ik al 6 weken met een rookstop via de kliniek (tabakoloog). Vind het een echte aanrader om stoppen met roken stap voor stap. Heb met vele positieve ingesteldheid mijn laatste sigaret gerookt zondagavond 20/03/2016 om 23h45. Met behulp van Champix ( gestart op 12/03/2016) ben ik verrast over de gemakkelijkheidsgraad dat ik ermee gestopt[lees meer...] ben. Het is natuurlijk nog maar een begin, maar ben ervan overtuigd dat het me zal lukken om na meer dan 40 jaar te roken om er eindelijk een definitief punt achter te zetten en rookvrij te blijven.
04-03-2016

Stoppen met roken

Na 30 jaar roken ben ik op 7 januari gestopt met roken en op 30 december begonnen aan champix. Na de verhoging (2x 1mg) keerde ik in mezelf. Hierna heb ik de dosering gehalveerd. Dit hielp niet. Ik had de zelfde symptomen: afwezig en in mezelf. Op 22 februari in een burn out terecht gekomen. Deze burn out is door de champix versterkt. Het staat haaks op alle positieve verh[lees meer...]alen.
27-02-2016

22-02-2016

Stoppen met roken

na 35 jaar roken was ik er eindelijk aan toe om te stoppen met roken. dit dan wel met ondersteuning van champix. In de 1e week champix nog wel wat gerookt, gemiddeld 2 per dag, maar het smaakte me al heel snel niet meer en had ik ook geen zin meer in een sigaret. na een paar dagen helemaal gestopt en tot nu toe weinig tot geen behoefte om te roken. Het is wel zo dat ik ove[lees meer...]rweeg met de champix te stoppen, omdat ik me zo vaag in mijn hoofd voel. volgens mijn vriend kijk ik geregeld zeer vaag en verdwaasd van me af.
15-02-2016

ADD

Ik heb ADD. Het is op mijn 45de gediagnostiseerd. Daarvoor had ik hele tijd angst en depressieklachten. Ik gebruik nu Methylfenidaat en nortrilen samen. Ik heb eerst jarenlang efexor gebruikt. Ik heb er geen baat van gehad. Na de diagnose ADD en methylfenidaat worden mijn depressieklachten %60 procent verminderd. Maar, ik had nog angstklachten en schuldgevoelens. Ik heb ci[lees meer...]pramil en welbutrin uitgeprobeerd. Ik had bijna geen libido van cipramil. Van welbutrin kreeg ik geen effect. Ik gebruik nu al twee weken nortrilen (nortriptyline). Ik voel me af en toe gelukkig en tevreden. Ik ervaar weer fijne rust momenten die ik al jaren gemist heb. Ik ben al 10 dagen bezig en voel al hele positieve gevoelens. Ik ben zeer benieuwd hoe ik me over 4 weken zal voelen. Ik zal het hier ook melden.
08-02-2016

Stoppen met roken

na 30 jaar roken ongeveer 3 pakjes shag in de week besloten te gaan stoppen. Hoe orgineel... 1 januari begonnen met de champix en als stopdatum 12 jan. ben alleen een dag eerder gestopt met roken.. het wonder is geschied, ik ben tot nu toe van het roken af, een kleine 4 weken al.. ik moet zeggen het viel mij reuze mee, de pillen doen hun werk uitstekend!! en natuurlijk mij[lees meer...]n wilskracht ook, want laat ik eerlijk zijn naar mijzelf toe, soms smacht ik nog wel eens naar een sigaret.. ik heb zelf besloten om een week geleden te stoppen met de pillen aangezien ik er wel heel erg misselijk van werd en soms kokhalsend boven de wcpot hing.. dus de kuur is niet helemaal afgemaakt.. al met al ben ik zeer trots op mijzelf en een beetje op de champix natuurlijk, zonder pillen was ik na 2 dagen al een emotioneel wrak geweest die ondertussen alweer een shaggie aan het rollen was.. Hulde aan mijzelf!!!!!!
03-02-2016

Overspannen/burn-out

Ik zat met zelfmoordneigingen van medicijnen, Champix om van het roken af te komen, nou dat heb ik geweten. Ik zal het nooit iemand aanraden, heb er al vaker rare dingen over gehoord. Ik rook nu nog steeds, maar minder en het gaat heel goed met deze medicijnen, ben met 7 per dag begonnen en zit nu op 4, denk niet dat dit nog veranderd, ik heb eens met 3 geprobeerd, maar da[lees meer...]t ging niet. Wanneer ik met deze medicijnen ben begonnen weet ik niet meer, het zal ong: een jaar of 5 zijn. Ik ben er in ieder geval heel tevreden over. Ik heb ze voorgeschreven gekregen van de arts van het riagg.
03-02-2016

Stoppen met roken

Ik rookte vanaf mijn 16. Nu met Champix gestopt. Geen last van bijwerkingen en andere mensen die nog wel roken. Ik sta er van te kijken hoe redelijk gemakkelijk ik kon stoppen met roken.
02-02-2016

Chronische depressie

Helpt niet afdoende, depressie verschillende keren teruggekeerd. Nu ook Manie erbij. Alternatief Lithium vind ik wel heel erg veel bijwerkingen hebben en tast de schildklier aan.
01-02-2016

Stoppen met roken

Ik ben pas op mijn 29e begonnen met roken en heb dit altijd ervaren als het enige waarvan ik spijt heb in mijn leven. Na 22 jaar gerookt te hebben, ben ik op 11 januari begonnen met de pillen en twee weken later gestopt. Vandaag dus precies een week rookvrij. Ik heb geen bijwerkingen ervaren. Niet in de bijsluiter, maar op de sticker op de verpakking stond, pas op met alco[lees meer...]hol en dit moet je niet negeren. Afgelopen zaterdag iets te diep in het glaasje gekeken en dat heb ik de volgende ochtend ervaren (was niet prettig). Tot nu toe ben ik superblij met Champix. Champix haalt de scherpe kantjes van de ontwenningsverschijnselen weg. Ik heb dus wel de afgelopen week een aantal keren trek in een sigaret gehad, maar heb er niet aan toegegeven en dat was vrij eenvoudig. Ik ben van plan om de kuur af te maken en dat is nog een kleine drie weken. Wat mij betreft is Champix een aanrader.

Terug naar het begin van de pagina

Verwen jezelf of een ander met de
verzorgingsproducten van The Body Shop.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik
en maak kans op een cadeaubon t.w.v. €35!

Als je meer wilt weten over The Body Shop, klik dan hier.

The Body Shop