ISO 27001

dossiers

Geef mening

Stoppen met roken

Wat doet roken met je lichaam?

In tabaksrook zitten veel stoffen, ongeveer 4.000. Van veertig van deze stoffen kun je kanker krijgen. Dat noemen we ‘kankerverwekkend’. Eén stof, nicotine, heeft een sterk verslavend effect. Nicotine geeft een plezierig gevoel in de hersenen. Dit plezierige gevoel zorgt voor een verlangen naar een nieuwe dosis nicotine. Ook het lichaam raakt gewend aan een bepaalde hoeveelheid nicotine in het bloed. Door de afbraak van nicotine krijgt het lichaam elke keer behoefte aan een nieuwe dosis nicotine. Deze twee processen zorgen ervoor dat de roker afhankelijk wordt van sigaretten en verslaafd raakt.

Verslaving

Roken is een verslaving. Nicotine zorgt voor de verslaving. Je ademt nicotine in door je longen. Dan gaat de nicotine met het bloed naar je hersenen. Dat gaat heel snel. Als je een trekje neemt, is de nicotine binnen 10 seconden in de hersenen. Daar zorgt de nicotine voor een speciaal effect. Na het roken van een sigaret is de nicotine snel weer weg. Je krijgt na een tijdje weer trek in een nieuwe sigaret. Hoe lang dat duurt? Dat hangt af van hoeveel sigaretten je meestal per dag rookt. Het maakt ook uit hoe je de sigaretten over de dag verdeelt. Je merkt het bij de dingen die je elke dag doet. Ook dan krijg je zin in roken. Je vindt het moeilijk om die dingen te doen zonder te roken. Roken hoort voor jou bij je leven. Dat hoort allemaal bij de verslaving.

Giftige stoffen

Er zijn drie heel bekende stoffen in rook. Dat zijn nicotine, koolmonoxide en teer.

• Nicotine laat het hart sneller kloppen. Nicotine zorgt voor een hogere bloeddruk en schade aan de binnenkant van de bloedvaten. Door nicotine worden bloedvaten nauwer. Nicotine maakt je verslaafd. De stof komt snel in de hersenen. Al in 10 seconden. Nicotine zorgt dat je steeds weer zin hebt in roken.
  • Koolmonoxide zorgt voor een slechtere conditie. Koolmonoxide zit in het bloed in plaats van zuurstof. Het bloed brengt minder zuurstof door het lichaam, als je rookt. Je bent dan sneller moe bij sporten of traplopen.
  • Teer veroorzaakt de rokershoest. In de longen zitten trilhaartjes. Deze trilhaartjes houden de longen schoon. Als je rookt, worden de trilhaartjes vastgeplakt. De trilhaartjes werken nietmeer goed. Je moet dan vaak hoesten om het vuil uit de longen weg te krijgen.

Hart- en vaatziekten

Als iemand rookt, gaat de rook eerst naar de longen. Daar komen een heleboel stoffen uit de rook in het bloed terecht, waaronder nicotine en koolmonoxide. Deze twee stoffen hebben een erg slechte invloed op het hart en de vaten. Jaarlijks gaan er ruim 5000 mensen dood aan hart- en vaatziekten die ze hebben gekregen door het roken. Er zijn verschillende hart- en vaatziekten:

Nicotine zorgt ervoor dat de bloedvaten nauwer worden. Nicotine zorgt ook voor een hogere bloeddruk. Roken als de bloeddruk al te hoog is, is een extra nadeel voor de bloedvaten. Medicijnen tegen hoge bloeddruk werken namelijk minder goed als je rookt.

Veranderingen in de bloedvaten

Nicotine zorgt ervoor dat de binnenkant van de bloedvaten wordt beschadigd. De binnenkant van de bloedvaten wordt ruw. Het lichaam reageert hierop hetzelfde als bij wondjes: er worden korstjes gemaakt. Langzaam raakt het bloedvat verstopt: het bloed kan er niet meer goed door. Dit heet atherosclerose.

Pijn op de borst

Het hart is een spier. Een spier heeft zuurstof nodig om te kunnen werken. Als de hartspier minder zuurstof krijgt, zorgt dat voor pijn op de borst. De pijn op de borst wordt erger door roken. Nicotine zorgt ervoor dat het hart sneller gaat kloppen. Koolmonoxide zorgt dat er minder zuurstof in het bloed zit.

Hartaanval

Bij een hartaanval krijgt het hart geen zuurstof meer. Dat komt doordat de bloedvaten die zuurstof naar het hart brengen, zijn verstopt. Rokers hebben twee maal meer kans op een hartaanval.

Beroerte

Rokers krijgen vaker een beroerte dan mensen die niet roken. Dat komt door hoge bloeddruk en veranderingen aan de bloedvaten. Er zijn twee soorten beroerte: een hersenbloeding en een herseninfarct. Bij een hersenbloeding gaat een bloedvat in de hersenen stuk. Bij een herseninfarct zorgt een bloedprop voor een afsluiting van een bloedvat in de hersenen.

Etalagebenen

Mensen met ‘etalagebenen’ krijgen pijn bij een klein stukje lopen. Ze moeten dan even stilstaan tot de pijn weggaat. Deze mensen lopen alsof ze etalages bekijken. De pijn in de benen komt door veranderingen in de bloedvaten. Mensen die roken hebben vaker last van veranderingen in de bloedvaten.

Wat doet stoppen met je lichaam?

Als je stopt met roken, adem je geen rook meer in. Dat is goed voor je lichaam. Je krijgt geen kankerverwekkende stoffen meer binnen. Met sommige delen van je lichaam gaat het dan snel beter. Voor andere delen duurt het wat langer. Je krijgt ook geen nicotine meer in je lichaam. Het lichaam gaat ontwennen. Het ontwennen kan korte tijd vervelende gevoelens geven. Je hebt geleerd dat nicotine een plezierig gevoel geeft, daardoor blijf je enige tijd wel zin houden in roken. Deze behoefte zal in het begin sterk zijn, maar op lange termijn zal het verlangen steeds minder worden.

Algemeen

Als je stopt met roken, gaat het meteen beter met je lichaam. Sommige verbeteringen gebeuren heel snel. Andere hebben meer tijd nodig. Je zult je snel lekkerder voelen en op de langere termijn heb je minder kans om ziek te worden of om dood te gaan door roken.

• Twintig minuten na het stoppen worden de hartslag en bloeddruk weer normaal.
  • Na acht uur is de hoeveelheid nicotine en koolmonoxide de helft minder. De hoeveelheid zuurstof in het bloed is weer normaal.
  • Na twee dagen is er geen nicotine meer in het lichaam.
  • Na twee dagen is het smaak- en reukvermogen aanzienlijk verbeterd.
  • Tussen de twee en 12 weken verbetert de bloedcirculatie in het lichaam.

Hart

Je hart heeft er veel voordeel bij als je stopt met roken. Je hart zal meer zuurstofrijk bloed krijgen en kunnen rondpompen, waardoor je een betere conditie krijgt.

• Na één dag stoppen daalt de kans op een hartaanval al, en na een jaar heb je de helft minder kans op een hartinfarct.
  • Stoppen met roken geeft je een beter vooruitzicht op herstel na een hartinfarct.
  • Na een jaar is er 50% minder kans op herhaling van het infarct.
  • Na een jaar is er 40% minder kans op overlijden.
  • Na 15 jaar heeft de stopper een vergelijkbaar risico op een hartaanval als iemand die nooit heeft gerookt.

Longen

Ben je gestopt met roken, dan beginnen je longen aan de grote schoonmaak. Je krijgt meer lucht en kunt makkelijker ademen.

• Na één dag is alle koolmonoxide uit het lichaam. Het zuurstofgehalte van het bloed verbetert. Vooral mensen met ernstig COPD kunnen dit goed merken. Zij kunnen zich na het stoppen met roken makkelijker inspannen dan eerst.
  • Na één dag beginnen de longen met het opruimen van slijm en andere resten van het roken.
  • Na een paar dagen gaat het ademhalen gemakkelijker, je krijgt meer energie.
  • Tussen de drie en negen maanden verminderen klachten als hoesten, piepen en benauwdheid. De achteruitgang van de longfunctie stopt en kan licht verbeteren.
  • Na tien jaar daalt het risico op longkanker met de helft vergeleken bij mensen die blijven roken.

Last van stoppen

De helft van de mensen krijgt last als ze stoppen met roken. Dat is een goed teken: je lichaam maakt zich vrij van nicotine. Een vervelend gevoel, dat wel, maar het gaat voorbij. Binnen twee à drie dagen is alle nicotine uit je lichaam. Het duurt wat langer voordat het niet meer gewoon is om een sigaret te pakken. Ongeveer twee maanden. Als je stopt, kan dit met je gebeuren:

• Je krijgt zin om te roken.
  • Je wordt snel boos.
  • Je bent niet zo scherp als normaal.
  • Je bent onrustig.
  • Je voelt je niet goed.

We noemen dit ook wel ontwenningsverschijnselen.

Bijna alle stoppers worden wat zwaarder. Sommigen 2,5 kilo, anderen 6 kilo. Hoe dat komt? De maag en darmen van rokers werken sneller door het roken. Als je stopt, dan gaat dat terug naar normaal. Er zijn stoppers die meer dan 6 kilo erbij krijgen. Dat komt doordat ze iets anders willen in plaats van roken. Eten of snoep meestal.

Hulp bij stoppen

Stoppen met roken is moeilijk voor de meeste rokers. De kans dat stoppen lukt, is veel groter wanneer je hulp krijgt. Er is veel keus. Sinds 1 januari 2011 wordt begeleiding bij stoppen met roken vergoed vanuit de basisverzekering. Je zorgverzekeraar sluit hiervoor contracten met organisaties/personen die begeleiding aanbieden in de vorm van een stoppen-met-roken programma. De zorgverzekeraars kunnen voorwaarden stellen aan de vergoeding. Een aantal zorgverzekeraars stelt als voorwaarde een verwijzing door de huisarts. Bij sommige zorgverzekeraars valt de begeleiding onder het wettelijk verplicht eigen risico. Voor 2011 bedraagt dit minimaal (afhankelijk van je polis) € 170,-. Als je dit bedrag nog niet opgemaakt heeft aan andere zorg, dan zal het resterende bedrag bij je in rekening gebracht worden door de zorgverzekeraar. Je kunt bij je zorgverzekeraar informeren waar je terecht kunt voor een stoppen-met-roken programma en welke voorwaarden er gelden. In combinatie met de begeleiding worden ook nicotinevervangers en medicijnen voor stoppen met roken vergoed. De zorgverzekeraar kan ook hieraan voorwaarden verbinden. Bijvoorbeeld via welke apotheek de middelen besteld moeten worden. De medicijnen kunnen alleen voorgeschreven worden door een arts. Omdat de medicijnen en nicotinevervangers alleen vergoed worden in combinatie met een stoppen-met-rokenprogramma, kan de zorgverzekeraar of apotheek vragen om een stoppen-met-rokenverklaring. Dat is een bewijs dat je daadwerkelijk een stoppen-met-rokenprogramma volgt. Voor meer informatie over de voorwaarden van vergoeding van nicotinevervangers en medicijnen verwijzen we je naar je zorgverzekeraar.

Bron: Stivoro.nl

20-09-2017

Nortrilen (nortriptyline)

20 september 2017 Ben in februari 2017 begonnen met het slikken van nortrilene 50 mg en is toen in een paar weken verhoogt naar 200mg en al vanaf het begin van gebruik begon de ellende had geen eetlust meer ging vreselijk zweten klammen handen hele lichaam jeuk en ben toen 15 kilo afgevallen maar dit zou vanzelf overgaan werd gezegd dat neem je dan aan maar het werd ste[lees meer...]eds erger en uiteindelijk de nortrilene afgebouwd in overleg met behandelaar en volgens de voor schriften en dan zouden de klachten vanzelf verdwijnen maar de ellende bleef En werdt steeds erger het is nu september en ben begin september afgevoerd naar het ziekenhuis ondervoed uitgedroogd ben inmiddels vanaf dat ik met de nortrilene ben begonnen 45 kilo afgevallen en kan helemaal niets meer kan al maanden niet meer eten en drinken zit 24 per dag aan de zondenvoeding is er iemand die deze ervaring ook heeft
15-09-2017

Stoppen met roken

Na precies 1 week van het gebruik van champix gestopt met roken. De eerst week was ik best misselijk maar het was te overzien. Na de laatste verhoging van de dosis ( van 1 naar 2 mg per dag ) werden de bijwerkingen heftiger. overgeven, slecht zicht, duizeligheid, slecht slapen ( meerdere keren per nacht wakker). Net de huisarts er over gebeld en nu de dosis weer terug van [lees meer...]2 mg naar 1 mg per dag. Bijwerkingen zijn dus bij mij erg heftig, maar ben al wel een week gestopt met roken.
14-09-2017

Stoppen met roken

Ben 29 juni volgens voorschrift begonnen, 1 juli definitief gestopt, tot laatste sigaret bleef het me smaken! Na enkele weken, in overleg met HA, naar 2 x 0,5 mg per dag, nu aan het afbouwen, soms hunkering, maar is duidelijk de gewoonte van 45 jaar zo een 25 sigaretten per dag, dus het is wennen om een ex- roker te zijn! Op wat misselijk zijn in ochtend na inname (eerst i[lees meer...]ets eten, dat helpt) en in het begin heftige dromen, was na twee weken voorbij, geen bijwerkingen! Dus ben nu een tevreden ex-roker!
09-09-2017

Stoppen met roken

Na 10 dagen gebruik van Champix gestopt met roken. Onvoorstelbaar hoe makkelijk. Op eigen kracht al twee keer eerder gestopt met roken, maar wat een hel was dat zeg. Kostte bijna mijn huwelijk! Nu met Champix geen drang naar nicotine. Wel naar de gewoonte, dit moet slijten. In de eerste week last van doorslaapproblemen gehad. Nu nog veel dromen, ze zijn altijd erotisch[lees meer...]! Bijzonder spul dat Champix zeg.
05-09-2017

Nortrilen (nortriptyline)

Aanvankelijk slikte ik er twee per dag nu eenmaal 1 tablet. Ik heb expres afgebouwd, omdat het de depressie niet tegenhield en wel maakte dat ik lomer werd zeker in verband met de lithium die ik slik. (Eerst 500mg nu terug gebracht tot 300 mg). Het "leuke" van antidepressiva is dat ze averechts werken op de adviezen die een depressieveling krijgt. Men zegt ga naar buiten,[lees meer...] ga wandelen, ga uit bed enz.enz. Antidepressiva maakt middels de bijwerking dat dit soort zaken gewoon NIET lukken.
29-08-2017

Stoppen met roken

Ik rookte als sinds 2010 minstens 20 sigarettten per dag. Wou altijd stoppen, cold turkey stoppen lukte een paar dagen, en daarna kreeg ik vervelende bijverschijnselen, humeurig, griepverschijnselen. Ik had al het een en ander gehoord en gelezen over champix, de knoop doorgehakt en naar de dokter geweest. Resultaat? Zie hier : na 1 week de kuur opbouwen met 2 x 0,5 mg. S[lees meer...]maakte mijn laatste sigaret op dag 11 zeer vies. Weggegegooid, en sindsdien nog steeds rookvrij. halleluja!! En het gaat zeer goed, zeer lichte bijverschijnselen, mooie dromen, je smaak is terug, huis rookvrij, en financieel en vooral voor je gezondheid goed. Inmiddels zit ik al in mijn derde week, geen behoefte aan roken en lekker in je vel zitten. Champrix is een aanrader!!!
29-08-2017

Stoppen met roken

Ik gebruik het sinds afgelopen vrijdag en ik merk geen misselijkheid of iets maar ik voel me heel erg down en soms depressief daarnaast droom ik veel en slaap ik slecht. Elke dag voel ik weer de bijwerkingen meer te voelen. Ik merk wel dat ik steeds minder trek heb in een sigaret. Dus wel effectief. Ik wil zo graag stoppen dat ik de bijwerkingen wel accepteer als ik maar s[lees meer...]top. Ik ga vrijdag ook stoppen met roken, dus ben benieuwd.
28-08-2017

26-08-2017

Stoppen met roken

Ik rook al 15 jaar, heb van alles geprobeerd en ben nu champix tegen gekomen. De eerste 3 dagen rookte ik nog, maar nu op dag 6 gooi ik de sigaret al weg na 2 hijsjes. Ik rookte een pakje per 3 dagen, maar vond het moeilijk om mijn gewoonte te doorbreken. Soms nog wel last om een sigaret aan te steken na het avondeten.. over 2 dagen ga ik naar 2mg per dag. Heb weinig tot g[lees meer...]een bijwerkingen. Na het verhogen van de dosering een beetje licht in mijn hoofd geweest maar thats it. Kan het nog steeds niet geloven dat ik echt ga stoppen met roken en dit dankzij champix!
24-08-2017

Stoppen met roken

Ik slik nu ongeveer 3 weken champix en het is effectief. De eerste week last gehad van misselijkheid na in de innames, maar dit trok wel weg na een half uur ongeveer. Neem het niet in op een lege maag, want daar krijg je enorme maagkrampen van. Naast het gebruik heb ik wel last gekregen van obstipatie, maar dit kunnen ook ontwenningsverschijnselen zijn net zoals verminder[lees meer...]de stemming. Ik raad het zeker aan.
22-08-2017

NiQuitin (nicotine)
Stoppen met roken

Ik heb al eens eerder deze pleister gebruikt om te stoppen, toen was ik eigenlijk met gemak 1,5 jaar gestopt! Helaas door een mindere gebeurtenis in mijn leven weer begonnen maar nu pakken we de draad weer op. Alleen was ik even vergeten hoe erg die dromen worden wanneer je aan de pleisters begint. Normaal droom je iets en dan snel weer vergeten maar nu de hele nacht door [lees meer...]dromen. En de raarste dromen. Verder geen bijwerkingen.
17-08-2017

Stoppen met roken

Voor mij een top middel! Werkt goed, nu 3 weken gestopt en weinig trek gehad. Een paar acceptabele bijwerkingen gehad die niet opwegen tegen ontwenningsverschijnselen! Overigens wel na 2 weken de dosering gehalveerd omdat het zo goed ging en ik oververmoeid raakte van het slechte slapen. Gaat prima.
16-08-2017

Stoppen met roken

Hallo, Na jaren gerookt te hebben had ik er genoeg van, maar wat ik ook deed het lukte me niet alleen. Tot mijn man zei kom we stoppen samen. Wij samen naar de huisarts en kregen we champix, omdat mijn huid de pleisters afstoot. En ik kan zeggen we zijn er vanaf ;) En het genot van niet roken zal ik echt niet meer de verkeerde weg in slaan.
12-08-2017

Nortrilen (nortriptyline)

Droge mond, soms niet uit woorden komen, slecht slapen, trillen.
01-08-2017

Stoppen met roken

Wilde na 50 jaar gewoon stoppen met roken. Rookte op het laatst 3 á 4 pakjes zware Van Nelle per week. Met Champix gewoon gestopt, geen enkel probleem. Nu al weer 10 dagen zonder gebruik van Champix !! Nog steeds geen behoefte om te roken!!
29-07-2017

Stoppen met roken

Terug naar het begin van de pagina

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!