ISO 27001

dossiers

Geef mening

Stoppen met roken

Wat doet roken met je lichaam?

In tabaksrook zitten veel stoffen, ongeveer 4.000. Van veertig van deze stoffen kun je kanker krijgen. Dat noemen we ‘kankerverwekkend’. Eén stof, nicotine, heeft een sterk verslavend effect. Nicotine geeft een plezierig gevoel in de hersenen. Dit plezierige gevoel zorgt voor een verlangen naar een nieuwe dosis nicotine. Ook het lichaam raakt gewend aan een bepaalde hoeveelheid nicotine in het bloed. Door de afbraak van nicotine krijgt het lichaam elke keer behoefte aan een nieuwe dosis nicotine. Deze twee processen zorgen ervoor dat de roker afhankelijk wordt van sigaretten en verslaafd raakt.

Verslaving

Roken is een verslaving. Nicotine zorgt voor de verslaving. Je ademt nicotine in door je longen. Dan gaat de nicotine met het bloed naar je hersenen. Dat gaat heel snel. Als je een trekje neemt, is de nicotine binnen 10 seconden in de hersenen. Daar zorgt de nicotine voor een speciaal effect. Na het roken van een sigaret is de nicotine snel weer weg. Je krijgt na een tijdje weer trek in een nieuwe sigaret. Hoe lang dat duurt? Dat hangt af van hoeveel sigaretten je meestal per dag rookt. Het maakt ook uit hoe je de sigaretten over de dag verdeelt. Je merkt het bij de dingen die je elke dag doet. Ook dan krijg je zin in roken. Je vindt het moeilijk om die dingen te doen zonder te roken. Roken hoort voor jou bij je leven. Dat hoort allemaal bij de verslaving.

Giftige stoffen

Er zijn drie heel bekende stoffen in rook. Dat zijn nicotine, koolmonoxide en teer.

• Nicotine laat het hart sneller kloppen. Nicotine zorgt voor een hogere bloeddruk en schade aan de binnenkant van de bloedvaten. Door nicotine worden bloedvaten nauwer. Nicotine maakt je verslaafd. De stof komt snel in de hersenen. Al in 10 seconden. Nicotine zorgt dat je steeds weer zin hebt in roken.
  • Koolmonoxide zorgt voor een slechtere conditie. Koolmonoxide zit in het bloed in plaats van zuurstof. Het bloed brengt minder zuurstof door het lichaam, als je rookt. Je bent dan sneller moe bij sporten of traplopen.
  • Teer veroorzaakt de rokershoest. In de longen zitten trilhaartjes. Deze trilhaartjes houden de longen schoon. Als je rookt, worden de trilhaartjes vastgeplakt. De trilhaartjes werken nietmeer goed. Je moet dan vaak hoesten om het vuil uit de longen weg te krijgen.

Hart- en vaatziekten

Als iemand rookt, gaat de rook eerst naar de longen. Daar komen een heleboel stoffen uit de rook in het bloed terecht, waaronder nicotine en koolmonoxide. Deze twee stoffen hebben een erg slechte invloed op het hart en de vaten. Jaarlijks gaan er ruim 5000 mensen dood aan hart- en vaatziekten die ze hebben gekregen door het roken. Er zijn verschillende hart- en vaatziekten:

Nicotine zorgt ervoor dat de bloedvaten nauwer worden. Nicotine zorgt ook voor een hogere bloeddruk. Roken als de bloeddruk al te hoog is, is een extra nadeel voor de bloedvaten. Medicijnen tegen hoge bloeddruk werken namelijk minder goed als je rookt.

Veranderingen in de bloedvaten

Nicotine zorgt ervoor dat de binnenkant van de bloedvaten wordt beschadigd. De binnenkant van de bloedvaten wordt ruw. Het lichaam reageert hierop hetzelfde als bij wondjes: er worden korstjes gemaakt. Langzaam raakt het bloedvat verstopt: het bloed kan er niet meer goed door. Dit heet atherosclerose.

Pijn op de borst

Het hart is een spier. Een spier heeft zuurstof nodig om te kunnen werken. Als de hartspier minder zuurstof krijgt, zorgt dat voor pijn op de borst. De pijn op de borst wordt erger door roken. Nicotine zorgt ervoor dat het hart sneller gaat kloppen. Koolmonoxide zorgt dat er minder zuurstof in het bloed zit.

Hartaanval

Bij een hartaanval krijgt het hart geen zuurstof meer. Dat komt doordat de bloedvaten die zuurstof naar het hart brengen, zijn verstopt. Rokers hebben twee maal meer kans op een hartaanval.

Beroerte

Rokers krijgen vaker een beroerte dan mensen die niet roken. Dat komt door hoge bloeddruk en veranderingen aan de bloedvaten. Er zijn twee soorten beroerte: een hersenbloeding en een herseninfarct. Bij een hersenbloeding gaat een bloedvat in de hersenen stuk. Bij een herseninfarct zorgt een bloedprop voor een afsluiting van een bloedvat in de hersenen.

Etalagebenen

Mensen met ‘etalagebenen’ krijgen pijn bij een klein stukje lopen. Ze moeten dan even stilstaan tot de pijn weggaat. Deze mensen lopen alsof ze etalages bekijken. De pijn in de benen komt door veranderingen in de bloedvaten. Mensen die roken hebben vaker last van veranderingen in de bloedvaten.

Wat doet stoppen met je lichaam?

Als je stopt met roken, adem je geen rook meer in. Dat is goed voor je lichaam. Je krijgt geen kankerverwekkende stoffen meer binnen. Met sommige delen van je lichaam gaat het dan snel beter. Voor andere delen duurt het wat langer. Je krijgt ook geen nicotine meer in je lichaam. Het lichaam gaat ontwennen. Het ontwennen kan korte tijd vervelende gevoelens geven. Je hebt geleerd dat nicotine een plezierig gevoel geeft, daardoor blijf je enige tijd wel zin houden in roken. Deze behoefte zal in het begin sterk zijn, maar op lange termijn zal het verlangen steeds minder worden.

Algemeen

Als je stopt met roken, gaat het meteen beter met je lichaam. Sommige verbeteringen gebeuren heel snel. Andere hebben meer tijd nodig. Je zult je snel lekkerder voelen en op de langere termijn heb je minder kans om ziek te worden of om dood te gaan door roken.

• Twintig minuten na het stoppen worden de hartslag en bloeddruk weer normaal.
  • Na acht uur is de hoeveelheid nicotine en koolmonoxide de helft minder. De hoeveelheid zuurstof in het bloed is weer normaal.
  • Na twee dagen is er geen nicotine meer in het lichaam.
  • Na twee dagen is het smaak- en reukvermogen aanzienlijk verbeterd.
  • Tussen de twee en 12 weken verbetert de bloedcirculatie in het lichaam.

Hart

Je hart heeft er veel voordeel bij als je stopt met roken. Je hart zal meer zuurstofrijk bloed krijgen en kunnen rondpompen, waardoor je een betere conditie krijgt.

• Na één dag stoppen daalt de kans op een hartaanval al, en na een jaar heb je de helft minder kans op een hartinfarct.
  • Stoppen met roken geeft je een beter vooruitzicht op herstel na een hartinfarct.
  • Na een jaar is er 50% minder kans op herhaling van het infarct.
  • Na een jaar is er 40% minder kans op overlijden.
  • Na 15 jaar heeft de stopper een vergelijkbaar risico op een hartaanval als iemand die nooit heeft gerookt.

Longen

Ben je gestopt met roken, dan beginnen je longen aan de grote schoonmaak. Je krijgt meer lucht en kunt makkelijker ademen.

• Na één dag is alle koolmonoxide uit het lichaam. Het zuurstofgehalte van het bloed verbetert. Vooral mensen met ernstig COPD kunnen dit goed merken. Zij kunnen zich na het stoppen met roken makkelijker inspannen dan eerst.
  • Na één dag beginnen de longen met het opruimen van slijm en andere resten van het roken.
  • Na een paar dagen gaat het ademhalen gemakkelijker, je krijgt meer energie.
  • Tussen de drie en negen maanden verminderen klachten als hoesten, piepen en benauwdheid. De achteruitgang van de longfunctie stopt en kan licht verbeteren.
  • Na tien jaar daalt het risico op longkanker met de helft vergeleken bij mensen die blijven roken.

Last van stoppen

De helft van de mensen krijgt last als ze stoppen met roken. Dat is een goed teken: je lichaam maakt zich vrij van nicotine. Een vervelend gevoel, dat wel, maar het gaat voorbij. Binnen twee à drie dagen is alle nicotine uit je lichaam. Het duurt wat langer voordat het niet meer gewoon is om een sigaret te pakken. Ongeveer twee maanden. Als je stopt, kan dit met je gebeuren:

• Je krijgt zin om te roken.
  • Je wordt snel boos.
  • Je bent niet zo scherp als normaal.
  • Je bent onrustig.
  • Je voelt je niet goed.

We noemen dit ook wel ontwenningsverschijnselen.

Bijna alle stoppers worden wat zwaarder. Sommigen 2,5 kilo, anderen 6 kilo. Hoe dat komt? De maag en darmen van rokers werken sneller door het roken. Als je stopt, dan gaat dat terug naar normaal. Er zijn stoppers die meer dan 6 kilo erbij krijgen. Dat komt doordat ze iets anders willen in plaats van roken. Eten of snoep meestal.

Hulp bij stoppen

Stoppen met roken is moeilijk voor de meeste rokers. De kans dat stoppen lukt, is veel groter wanneer je hulp krijgt. Er is veel keus. Sinds 1 januari 2011 wordt begeleiding bij stoppen met roken vergoed vanuit de basisverzekering. Je zorgverzekeraar sluit hiervoor contracten met organisaties/personen die begeleiding aanbieden in de vorm van een stoppen-met-roken programma. De zorgverzekeraars kunnen voorwaarden stellen aan de vergoeding. Een aantal zorgverzekeraars stelt als voorwaarde een verwijzing door de huisarts. Bij sommige zorgverzekeraars valt de begeleiding onder het wettelijk verplicht eigen risico. Voor 2011 bedraagt dit minimaal (afhankelijk van je polis) € 170,-. Als je dit bedrag nog niet opgemaakt heeft aan andere zorg, dan zal het resterende bedrag bij je in rekening gebracht worden door de zorgverzekeraar. Je kunt bij je zorgverzekeraar informeren waar je terecht kunt voor een stoppen-met-roken programma en welke voorwaarden er gelden. In combinatie met de begeleiding worden ook nicotinevervangers en medicijnen voor stoppen met roken vergoed. De zorgverzekeraar kan ook hieraan voorwaarden verbinden. Bijvoorbeeld via welke apotheek de middelen besteld moeten worden. De medicijnen kunnen alleen voorgeschreven worden door een arts. Omdat de medicijnen en nicotinevervangers alleen vergoed worden in combinatie met een stoppen-met-rokenprogramma, kan de zorgverzekeraar of apotheek vragen om een stoppen-met-rokenverklaring. Dat is een bewijs dat je daadwerkelijk een stoppen-met-rokenprogramma volgt. Voor meer informatie over de voorwaarden van vergoeding van nicotinevervangers en medicijnen verwijzen we je naar je zorgverzekeraar.

Bron: Stivoro.nl

23-11-2017

Nortrilen (nortriptyline)
Complex Regionaal Pijnsyndroom (CRPS)

Meniscus rechts binnenzijde verwijderd (1980), Heupprothese Links en rechts (1993 en 2000), Geperforeerde appendicitis (1993), Hemicollectomie (1993). 5 interventies voor obstructies dunne en dikke darm - intense vergroeiingen (vanaf 1993 tot heden). Ongeval met kettingzaag - nervus medianus gedeeltelijk weggerukt. Ontwikkeling van "Südeck-atropie "- CRPS II definitief 20[lees meer...]05. Werking van verteringsstelsel wordt meer en meer verstoord en ontlasting blijkt onmogelijk - Plaatsing van Ileostoma (2017). De dikke darm moet verwijderd worden (2018). Hartproblemen, een deel krijgt te weinig zuurstof en ... (2018). Bij deze kroniek behoort een gedurig aangepaste medicatie, die uiteraard oplossingen aanbood, maar tevens ook vergezeld ging met nevenwerkingen, die soms ook mede de oorzaak waren van verdere problemen.
20-11-2017

Polyneuropathie

Kon niet meer slapen door brand/prikkels in mijn buik/rug/benen. Dit medicijn helpt goed daartegen. Probleem drukkende pijn op de borst (angina pectoris) met 2 tabletjes onder de tong sliep ik zo. Geen geschikt medicijn voor hartpatiënten.
20-11-2017

Stoppen met roken

ik slik champix nu bijna 10 weken en ben 7 weken rookvrij, in t begin heel even misselijk maar dat gaat snel over. Na 5 weken ben ik begonnen met de halve dosering, omdat ik niet kon slapen van de opvliegers, maar dat is nu opgelost, ben blij dat ik van t roken af ben! ik begin er ook nooit meer aan, ik vind champix toppie!
19-11-2017

Stoppen met roken

Ik slik sinds drie week Champix en heb nu al zonder enige moeite 10 dagen niet meer gerookt. Ik rookte al meer dan 30 jaar en op het eind zo'n twee pakjes zware shag in de week. De eerste twee dagen na mijn stopdatum toch wel wat moeite gehad maar daarna ging het prima. Alleen na een week al drie kilo gegroeid, misschien ook wel door het snoepen van laurier drop waardoor j[lees meer...]e natuurlijk vocht vasthoud. Hier dan ook maar mee gestopt. Nu lees je vooral veel reakties over het starten met Champix maar heel weinig over het beeindigen van de kuur. Hoe voel je je dan en heb je nog bijwerkingen of verschijnselen? Tot nu toe kan ik het iedereen aanraden. Je moet er natuurlijk wel 100% achter staan.
17-11-2017

Stoppen met roken

Ondanks de bijwerkingen van de medicatie (moe, slecht slapen) zet ik door. Het is toch te triest voor woorden dat ik nog steeds niet ben gestopt met roken? Zou wel willen dat er ook meteen iets in de medicatie zit wat er voor zorgt dat ik minder zin heb in eten. Ik kom wel aan en dat is niet fijn voor iemand die al moet oppassen met wat ze eet.
15-11-2017

Rookverslaving

Ben dit op aanraken van de huisarts dit gaan gebruiken en bleek zeer effectief. Heb geen bijwerkingen gehad en het stoppen is bijna makkelijk te noemen. Het neemt werkelijk de trek in een sigaret weg.
13-11-2017

Stoppen met roken

Na diverse pogingen om te stoppen met roken (waarvan enkele langer dan 3 mnd), toch weer telkens begonnen. Nu wil ik heel graag helemaal stoppen en dit is mijn laatste redmiddel. Via een collega had ik vernomen dat deze pil echt werkt en het klopt. Ik ben na de 8e dag gestopt, maar had al vanaf de 4e dag weinig zin om een sigaret helemaal op te roken. Het werden halve. Op [lees meer...]de 8e dag om 23.55 u mijn allerlaatste sigaret gerookt, vond het vies, maar het ging om het principe :-). Wel last van wat bijwerkingen gehad. Na inname soms misselijk. Tip: eet eerst iets, dan valt het (minder) slecht. 1e week last gehad van paar keer hartkloppingen en hele actieve/ diepe dromen. Inmiddels zit ik in mijn 4e week en heb soms last van misselijkheid, maar dat neem ik voor lief. Inmiddels kan ik buiten bij vrienden staan die roken, zonder dat ik de behoefte heb. Eerlijk is eerlijk, het blijft lekker ruiken, maar ik heb totaal niet de drang om er 1 aan te steken. Deze pil is echt de aanrader voor iedereen die echt volledig wil stoppen! Veel succes!
09-11-2017

Stoppen met roken

Ik gebruikte champix om van het roken af te komen en daar raakte ik helemaal van over de rooie en wilde zelfmoord plegen, toen heb ik nortilen gekregen, ben er heel blij mee.
07-11-2017

Stoppen met roken

Ik ben maar met champix begonnen na vele verhalen te hebben aangehoord en gelezen. Nou ik kan zeggen een wondermiddel, ik rookte 1 pakje shag per dag en al 26 jaar lang en met de 8ste dag van inname geen belang en geen zin meer in een sigaret. Ik ga niet meer roken, nooit meer wat voel ik me goed. Heb heus wel gedachtes naar een sigaret maar champix helpt me deze snel te [lees meer...]vergeten!!!! Top spul en die misselijkheid na inname van de tablet neem ik voor lief... Kom ik tenminste niet aan hahaha
05-11-2017

Nortrilen (nortriptyline)

Bij mij helpt geen enkele antidepressiva.De depressies blijven op visite komen welk medicijn ik ook gebruik. Nortrilen zou volgens mijn specialist "het" middel zijn. Voor mij is het bagger. Het enige dat werkt bij anti-depressiva zijn de bijwerkingen, dus ook bij Nortrilen. Wat voor mij, maar ik denk ook voor anderen, geldt dat je nooit werkelijk kan vaststellen of de klac[lees meer...]hten werkelijk door het medicijn veroorzaakt worden. De enige optie om daar achter te komen is te stoppen met het medicijn, maar dat houdt ook weer risico's in. Ik slik ze eigenlijk alleen maar omdat ik dan het idee heb nog iets aan mijn depressies te doen. Bestaat er wel een werkend antidepressiva middel?
04-11-2017

Chronische depressie

01-11-2017

Stoppen met roken

In maart 2013 gestopt met roken, enkele weken nicotinepleisters gebruikt en vervolgens ongeveer 3 maand Champix. Ik vind tabaksgeur nog steeds aangenaam ruiken, toch voel ik geen behoefte meer nog te roken. Ik heb sindsdien een enkele keer (nadat ik ruim 2 jaar was gestopt!) een trekje genomen van een sigaret omdat ik benieuwd was of ik het uberhaupt nog lekker zou v[lees meer...]inden. Het doet mij gewoon niks meer, ik vind het zelfs vies om te proeven. Of dit enkel een direct resultaat is van champix durf ik niet te zeggen, toch heeft het mij absoluut geholpen om mijn zin in roken weg te nemen. Wat mij betreft is het die +/- € 300,00 zeker waard geweest. Daarvoor al enkele stoppogingen gedaan met alleen nicotine kauwgom en pleisters, na een paar weken nam het effect hiervan af. Toen ik Champix gebruikte had ik hier geen last meer van. Daarnaast ook goede motiverende coaching gehad van een praktijkbegeleider bij de huisarts, deze heeft Champix op mijn verzoek voorgeschreven. Voor de tijd had ik mij via internet ingelezen over Champix. Ik zou het i.c.m. coaching via huisarts gaan gebruiken. Inmiddels 4,5 jaar gestopt, daarvoor zo'n 16 jaar gerookt, laatste 10 jaar een pakje sigaretten per dag.
29-10-2017

Stoppen met roken

Ik heb online informatie gevonden over Champix en het medicijn besteld. De ervaringen hiermee lopen uiteen, maar voor mij was het een prima manier om te stoppen metroken. Aanrader!
26-10-2017

Stoppen met roken

Mijn moeder wou verschrikkelijk graag stoppen, maar het lukte haar niet. Ik had van iemand gehoord over champix, hoe goed dat werkte en heb het haar aangeraden. Zij is er nu al bijna een half jaar vanaf, Fantastisch!! Zelfs haar longarts had het niet verwacht dat het haar gelijk de eerste zou lukken, ik ben zo trots op haar. Nu ben ik er ook mee begonnen, nog maar net 1 da[lees meer...]g hoor maar ben vol goede moed. Ik heb een zoontje van 6 waar ik alleen voor zorg en ik hoop dat nog heel lang te mogen, kunnen doen. Ik heb al diabetes, slechte longen en nieren, dus om te stoppen zou voor mij nog zoveel op leveren en is zo de moeite waard. Ik ben trots op iedereen die na zoveel jaar het toch gelukt is om er mee te stoppen....topppers. Nu ik nog... Gr. Inge
26-10-2017

Stoppen met roken

na van alles geprobeerd te hebben; pleisters, accupunctuur, allen carr methode (3x zelfs), kauwgom, wilskracht - dit in combinatie met pleisters onder begeleiding van de huisarts en verpleegkundige. Het gaf rust en maakte de trek een stuk minder. Ik ben nu bijna 2 jaar gestopt en weet dat ik nooit, maar dan ook nooit meer een sigaret moet opsteken want dan ga ik metee[lees meer...]n weer voor de bijl. Het is geen wondermiddel, maar wel het laatste redmiddel als niets anders helpt
19-10-2017

Stoppen met roken

Proberen. Ik voel het verschil afname van trek. Dat neemt niet weg dat de zin in de 'gewoonte ' afgenomen is. Het helpt om je te beheersen. Ik ben benieuwd hoe het zal voelen op langere termijn. Wil nl zsm stoppen met champix ivm nachtmerries en slapeloosheid (altijd al problematisch). Succes gewenst voor wie straks gaat starten: roken werkt onsuccesvol voor een lang en [lees meer...]gelukkig leven. Ik hoop deze verslaving te overwinnen!

Terug naar het begin van de pagina

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!