ISO 27001

dossiers

Geef mening

Stoppen met roken

Wat doet roken met je lichaam?

In tabaksrook zitten veel stoffen, ongeveer 4.000. Van veertig van deze stoffen kun je kanker krijgen. Dat noemen we ‘kankerverwekkend’. Eén stof, nicotine, heeft een sterk verslavend effect. Nicotine geeft een plezierig gevoel in de hersenen. Dit plezierige gevoel zorgt voor een verlangen naar een nieuwe dosis nicotine. Ook het lichaam raakt gewend aan een bepaalde hoeveelheid nicotine in het bloed. Door de afbraak van nicotine krijgt het lichaam elke keer behoefte aan een nieuwe dosis nicotine. Deze twee processen zorgen ervoor dat de roker afhankelijk wordt van sigaretten en verslaafd raakt.

Verslaving

Roken is een verslaving. Nicotine zorgt voor de verslaving. Je ademt nicotine in door je longen. Dan gaat de nicotine met het bloed naar je hersenen. Dat gaat heel snel. Als je een trekje neemt, is de nicotine binnen 10 seconden in de hersenen. Daar zorgt de nicotine voor een speciaal effect. Na het roken van een sigaret is de nicotine snel weer weg. Je krijgt na een tijdje weer trek in een nieuwe sigaret. Hoe lang dat duurt? Dat hangt af van hoeveel sigaretten je meestal per dag rookt. Het maakt ook uit hoe je de sigaretten over de dag verdeelt. Je merkt het bij de dingen die je elke dag doet. Ook dan krijg je zin in roken. Je vindt het moeilijk om die dingen te doen zonder te roken. Roken hoort voor jou bij je leven. Dat hoort allemaal bij de verslaving.

Giftige stoffen

Er zijn drie heel bekende stoffen in rook. Dat zijn nicotine, koolmonoxide en teer.

• Nicotine laat het hart sneller kloppen. Nicotine zorgt voor een hogere bloeddruk en schade aan de binnenkant van de bloedvaten. Door nicotine worden bloedvaten nauwer. Nicotine maakt je verslaafd. De stof komt snel in de hersenen. Al in 10 seconden. Nicotine zorgt dat je steeds weer zin hebt in roken.
  • Koolmonoxide zorgt voor een slechtere conditie. Koolmonoxide zit in het bloed in plaats van zuurstof. Het bloed brengt minder zuurstof door het lichaam, als je rookt. Je bent dan sneller moe bij sporten of traplopen.
  • Teer veroorzaakt de rokershoest. In de longen zitten trilhaartjes. Deze trilhaartjes houden de longen schoon. Als je rookt, worden de trilhaartjes vastgeplakt. De trilhaartjes werken nietmeer goed. Je moet dan vaak hoesten om het vuil uit de longen weg te krijgen.

Hart- en vaatziekten

Als iemand rookt, gaat de rook eerst naar de longen. Daar komen een heleboel stoffen uit de rook in het bloed terecht, waaronder nicotine en koolmonoxide. Deze twee stoffen hebben een erg slechte invloed op het hart en de vaten. Jaarlijks gaan er ruim 5000 mensen dood aan hart- en vaatziekten die ze hebben gekregen door het roken. Er zijn verschillende hart- en vaatziekten:

Nicotine zorgt ervoor dat de bloedvaten nauwer worden. Nicotine zorgt ook voor een hogere bloeddruk. Roken als de bloeddruk al te hoog is, is een extra nadeel voor de bloedvaten. Medicijnen tegen hoge bloeddruk werken namelijk minder goed als je rookt.

Veranderingen in de bloedvaten

Nicotine zorgt ervoor dat de binnenkant van de bloedvaten wordt beschadigd. De binnenkant van de bloedvaten wordt ruw. Het lichaam reageert hierop hetzelfde als bij wondjes: er worden korstjes gemaakt. Langzaam raakt het bloedvat verstopt: het bloed kan er niet meer goed door. Dit heet atherosclerose.

Pijn op de borst

Het hart is een spier. Een spier heeft zuurstof nodig om te kunnen werken. Als de hartspier minder zuurstof krijgt, zorgt dat voor pijn op de borst. De pijn op de borst wordt erger door roken. Nicotine zorgt ervoor dat het hart sneller gaat kloppen. Koolmonoxide zorgt dat er minder zuurstof in het bloed zit.

Hartaanval

Bij een hartaanval krijgt het hart geen zuurstof meer. Dat komt doordat de bloedvaten die zuurstof naar het hart brengen, zijn verstopt. Rokers hebben twee maal meer kans op een hartaanval.

Beroerte

Rokers krijgen vaker een beroerte dan mensen die niet roken. Dat komt door hoge bloeddruk en veranderingen aan de bloedvaten. Er zijn twee soorten beroerte: een hersenbloeding en een herseninfarct. Bij een hersenbloeding gaat een bloedvat in de hersenen stuk. Bij een herseninfarct zorgt een bloedprop voor een afsluiting van een bloedvat in de hersenen.

Etalagebenen

Mensen met ‘etalagebenen’ krijgen pijn bij een klein stukje lopen. Ze moeten dan even stilstaan tot de pijn weggaat. Deze mensen lopen alsof ze etalages bekijken. De pijn in de benen komt door veranderingen in de bloedvaten. Mensen die roken hebben vaker last van veranderingen in de bloedvaten.

Wat doet stoppen met je lichaam?

Als je stopt met roken, adem je geen rook meer in. Dat is goed voor je lichaam. Je krijgt geen kankerverwekkende stoffen meer binnen. Met sommige delen van je lichaam gaat het dan snel beter. Voor andere delen duurt het wat langer. Je krijgt ook geen nicotine meer in je lichaam. Het lichaam gaat ontwennen. Het ontwennen kan korte tijd vervelende gevoelens geven. Je hebt geleerd dat nicotine een plezierig gevoel geeft, daardoor blijf je enige tijd wel zin houden in roken. Deze behoefte zal in het begin sterk zijn, maar op lange termijn zal het verlangen steeds minder worden.

Algemeen

Als je stopt met roken, gaat het meteen beter met je lichaam. Sommige verbeteringen gebeuren heel snel. Andere hebben meer tijd nodig. Je zult je snel lekkerder voelen en op de langere termijn heb je minder kans om ziek te worden of om dood te gaan door roken.

• Twintig minuten na het stoppen worden de hartslag en bloeddruk weer normaal.
  • Na acht uur is de hoeveelheid nicotine en koolmonoxide de helft minder. De hoeveelheid zuurstof in het bloed is weer normaal.
  • Na twee dagen is er geen nicotine meer in het lichaam.
  • Na twee dagen is het smaak- en reukvermogen aanzienlijk verbeterd.
  • Tussen de twee en 12 weken verbetert de bloedcirculatie in het lichaam.

Hart

Je hart heeft er veel voordeel bij als je stopt met roken. Je hart zal meer zuurstofrijk bloed krijgen en kunnen rondpompen, waardoor je een betere conditie krijgt.

• Na één dag stoppen daalt de kans op een hartaanval al, en na een jaar heb je de helft minder kans op een hartinfarct.
  • Stoppen met roken geeft je een beter vooruitzicht op herstel na een hartinfarct.
  • Na een jaar is er 50% minder kans op herhaling van het infarct.
  • Na een jaar is er 40% minder kans op overlijden.
  • Na 15 jaar heeft de stopper een vergelijkbaar risico op een hartaanval als iemand die nooit heeft gerookt.

Longen

Ben je gestopt met roken, dan beginnen je longen aan de grote schoonmaak. Je krijgt meer lucht en kunt makkelijker ademen.

• Na één dag is alle koolmonoxide uit het lichaam. Het zuurstofgehalte van het bloed verbetert. Vooral mensen met ernstig COPD kunnen dit goed merken. Zij kunnen zich na het stoppen met roken makkelijker inspannen dan eerst.
  • Na één dag beginnen de longen met het opruimen van slijm en andere resten van het roken.
  • Na een paar dagen gaat het ademhalen gemakkelijker, je krijgt meer energie.
  • Tussen de drie en negen maanden verminderen klachten als hoesten, piepen en benauwdheid. De achteruitgang van de longfunctie stopt en kan licht verbeteren.
  • Na tien jaar daalt het risico op longkanker met de helft vergeleken bij mensen die blijven roken.

Last van stoppen

De helft van de mensen krijgt last als ze stoppen met roken. Dat is een goed teken: je lichaam maakt zich vrij van nicotine. Een vervelend gevoel, dat wel, maar het gaat voorbij. Binnen twee à drie dagen is alle nicotine uit je lichaam. Het duurt wat langer voordat het niet meer gewoon is om een sigaret te pakken. Ongeveer twee maanden. Als je stopt, kan dit met je gebeuren:

• Je krijgt zin om te roken.
  • Je wordt snel boos.
  • Je bent niet zo scherp als normaal.
  • Je bent onrustig.
  • Je voelt je niet goed.

We noemen dit ook wel ontwenningsverschijnselen.

Bijna alle stoppers worden wat zwaarder. Sommigen 2,5 kilo, anderen 6 kilo. Hoe dat komt? De maag en darmen van rokers werken sneller door het roken. Als je stopt, dan gaat dat terug naar normaal. Er zijn stoppers die meer dan 6 kilo erbij krijgen. Dat komt doordat ze iets anders willen in plaats van roken. Eten of snoep meestal.

Hulp bij stoppen

Stoppen met roken is moeilijk voor de meeste rokers. De kans dat stoppen lukt, is veel groter wanneer je hulp krijgt. Er is veel keus. Sinds 1 januari 2011 wordt begeleiding bij stoppen met roken vergoed vanuit de basisverzekering. Je zorgverzekeraar sluit hiervoor contracten met organisaties/personen die begeleiding aanbieden in de vorm van een stoppen-met-roken programma. De zorgverzekeraars kunnen voorwaarden stellen aan de vergoeding. Een aantal zorgverzekeraars stelt als voorwaarde een verwijzing door de huisarts. Bij sommige zorgverzekeraars valt de begeleiding onder het wettelijk verplicht eigen risico. Voor 2011 bedraagt dit minimaal (afhankelijk van je polis) € 170,-. Als je dit bedrag nog niet opgemaakt heeft aan andere zorg, dan zal het resterende bedrag bij je in rekening gebracht worden door de zorgverzekeraar. Je kunt bij je zorgverzekeraar informeren waar je terecht kunt voor een stoppen-met-roken programma en welke voorwaarden er gelden. In combinatie met de begeleiding worden ook nicotinevervangers en medicijnen voor stoppen met roken vergoed. De zorgverzekeraar kan ook hieraan voorwaarden verbinden. Bijvoorbeeld via welke apotheek de middelen besteld moeten worden. De medicijnen kunnen alleen voorgeschreven worden door een arts. Omdat de medicijnen en nicotinevervangers alleen vergoed worden in combinatie met een stoppen-met-rokenprogramma, kan de zorgverzekeraar of apotheek vragen om een stoppen-met-rokenverklaring. Dat is een bewijs dat je daadwerkelijk een stoppen-met-rokenprogramma volgt. Voor meer informatie over de voorwaarden van vergoeding van nicotinevervangers en medicijnen verwijzen we je naar je zorgverzekeraar.

Bron: Stivoro.nl

18-06-2018

Stoppen met roken

Medicatie hielp erg goed bij mijn ouders (allebei 30+ jaar gerookt) en toen wilde ik het ook uitproberen. Ben gestopt met roken inmiddels maar kreeg na de verhoging onwijze last van hallucinaties tijdens de nacht. Zeer ernstige beelden van dat mijn hart stil stond en dat ik dood ging. Ben naar de HA gegaan, zij vertelde dat slechts 2% van de gebruikers deze symptomen ervar[lees meer...]en en dat zij deze zelf ook heeft gehad. Ben toen gelijk gestopt op haar advies en sinds dien gaat het prima. Het heeft zijn werk gedaan maar de bijwerkingen waren erg eng.
18-06-2018

Stoppen met roken

Mijn tweede poging, ging allemaal prima hoor, maar ben zo stom geweest. Dus nog een keer. Ik lees over de bijwerkingen, tip, neem eerst een boterham en dergelijke met een paracetamol, en daarna de champix, scheelt een berg hoofdpijn. En nachtmerries ook btw, het is een antidepressiva, tip is ook om vooral voor het slapen lekker iets te gaan lezen of kijken wat je al bekend[lees meer...] is, niet teveel spanningen, je verwerkt in je dromen wat je die dag hebt meegemaakt, je hersenen rebooten zichzelf, dus zorg even dat het rebooten dus aangenaam is. Door juist iets te lezen wat fijn afloopt, en niet teveel spanningen oproept geef je die bovenkamer een fijn begin van de nacht. Succes allemaal. En ja, de volgende keer als ik weer eens een enorme knal krijg, ik ga wel wat anders doen, Kefir (...) maak ik smooty's mee, en ijsjes van, heel gezond voor je, heb je ook gelijk wat te doen, en mocht je tegen zo en "grr" momentje aanlopen, dan heb je iets om te drinken of te eten wat nog eens heel goed voor maag en darmen is, Kefir is pure antibiotica, zie je maag als je motor van jezelf, als je er suiker in smijt loopt die niet, goede prut is goed functioneren. Succes allemaal. :-)
12-06-2018

Stoppen met roken

30 mei begonnen en sinds 9 juni echt gestopt. Het is net of je in het begin wilt uitproberen wat de werking is van het middel. Het gevecht tegen de champix o.i.d. Na de vijfde dag smaakten de sigaretten niet meer maar toch bleef ik het proberen. Na inname van de 1mg soms een lichte misselijkheid. Daarnaast in de avond vermoeid en meer slapen dan normaal. Al met al zeer tev[lees meer...]reden. Ik had nooit verwacht dat het zo makkelijk zou gaan!
05-06-2018

Champix (varenicline)

Hallo allemaal, Wat ik me heel erg af vraag is: Ik heb 12 weken aan de champix gezeten, ik slikte anderhalf per dag, moest stoppen van wegen luchtwegen infectie die niet meer weg gaat als je niet stopt met roken. De bijwerkingen waren wel te doen net zo als vele mensen wat misselijk en duizelig maar dat trok binnen half uur weer weg. Het stoppen met roken verliep voor[lees meer...] de rest ook best goed. Maar nu, ik ben gaan afbouwen van ander half per dag naar 2 keer een halve per dag en dat een week lang. Na een week ben ik over gegaan naar een halve per dag en dat ook een week geslikt en toen gestopt. Het viel me op in de eerste week van afbouwen dat ik 1 dag in eens heel broert werd. Van uit me nek stroomde er een warmte naar me hoofd, ik werd heel duizelig en kreeg een heel naar gevoel in me hoofd heel warm , ik beschrijf het als een adreline angst of je iets heel engs mee maakt het gevoel of je de wereld gaat verlaten. Maar oké na dat het weg getrokken was geen last meer van gehad. 2de week van afbouwen weer 1 keer het zelfde gehad weer het zelfde gevoel net of je de wereld gaat verlaten. Voor de rest er niet aan gedacht of het misschien een afkick gevoel is. De week van stoppen, ben op dinsdag 29 mei gestopt. en op woensdag ging het wel, op donderdag voelden ik me iets raarder in me lichaam en vrijdag ging het mis. Voel me de hele dag zwaar beroerd heb zware angstaanvallen heb echt het gevoel of dat ik helemaal gek word. Me hele lichaam staakt helemaal en op dat moment kan ik me zelf niet meer bij elkaar pakken en word echt heel naar en gek in me hoofd. Krijg hele zware tril aan vallen om dat me lichaam zich heel erg onprettig voelt. Word kort aamdemig en krijg hyperventilatie aanvallen. Ik ben in het weekend al bij de huisartsenpost geweest om dat ik het niet meer aan kon kreeg zelfs het gevoel dat ik niet meer wou leven. Maar dan staan ze voor een raadsel om dat ze geen verstand hebben van champix en niet weten of je daar zulke afkickverschijnselen van kan krijgen. Ocsesepam mee naar huis gehad. Wou ik niet slikken wou niet weer chemisch rommel in me lichaam. Maandag naar me eigen huis arts geweest, zij denkt dat ik wel degelijk afkickverschijnselen heb van de champix. Ik slik ook al 19 jaar een antidepressiva van wegen borderline. Heb dus dubbel antidepressiva gehad om dat champix ook een antidepressiva is. Dus nu in eens weer minder antidepressiva in me lichaam en de reseptetoren die niet meer gevult worden. Al met al ik ben zwaar aan het afkicken en de aanvallen zijn heel zwaar en heel heftig. Ik zit nu toch aan de ocsesepam om dat ik er zelf niet door heen kom. Wil eigenlijk gewoon weer roken om dat dan waarscheinlijk de klachten weg trekken. Maar ben al 3 maanden gestopt dus zou erg zonden zijn. Ik vraag me dus af of er meer mensen zijn die nare en heftige afkickverschijnselen hebben. Lees het alleen maar van mensen die tijdens het gebruik klachten hebben. Maar niet na het stoppen. Vriendelijke groet Cin.
05-06-2018

Champix (varenicline)

WENDELA/ WIL JE DEZE MENING VERWIJDEREN/ IS DUBBEL / BEDANKT - CHRISTINE //////////////////////////////////////////////////// Hallo allemaal, Wat ik me heel erg af vraag is: Ik heb 12 weken aan de champix gezeten, ik slikte anderhalf per dag, moest stoppen van wegen luchtwegen infectie die niet meer weg gaat als je niet stopt met roken. De bijwerkingen waren wel t[lees meer...]e doen net zo als vele mensen wat misselijk en duizelig maar dat trok binnen half uur weer weg. Het stoppen met roken verliep voor de rest ook best goed. Maar nu, ik ben gaan afbouwen van ander half per dag naar 2 keer een halve per dag en dat een week lang. Na een week ben ik over gegaan naar een halve per dag en dat ook een week geslikt en toen gestopt. Het viel me op in de eerste week van afbouwen dat ik 1 dag in eens heel broert werd. Van uit me nek stroomde er een warmte naar me hoofd, ik werd heel duizelig en kreeg een heel naar gevoel in me hoofd heel warm , ik beschrijf het als een adreline angst of je iets heel engs mee maakt het gevoel of je de wereld gaat verlaten. Maar oké na dat het weg getrokken was geen last meer van gehad. 2de week van afbouwen weer 1 keer het zelfde gehad weer het zelfde gevoel net of je de wereld gaat verlaten. Voor de rest er niet aan gedacht of het misschien een afkick gevoel is. De week van stoppen, ben op dinsdag 29 mei gestopt. en op woensdag ging het wel, op donderdag voelden ik me iets raarder in me lichaam en vrijdag ging het mis. Voel me de hele dag zwaar beroerd heb zware angstaanvallen heb echt het gevoel of dat ik helemaal gek word. Me hele lichaam staakt helemaal en op dat moment kan ik me zelf niet meer bij elkaar pakken en word echt heel naar en gek in me hoofd. Krijg hele zware tril aan vallen om dat me lichaam zich heel erg onprettig voelt. Word kort aamdemig en krijg hyperventilatie aanvallen. Ik ben in het weekend al bij de huisartsenpost geweest om dat ik het niet meer aan kon kreeg zelfs het gevoel dat ik niet meer wou leven. Maar dan staan ze voor een raadsel om dat ze geen verstand hebben van champix en niet weten of je daar zulke afkickverschijnselen van kan krijgen. Ocsesepam mee naar huis gehad. Wou ik niet slikken wou niet weer chemisch rommel in me lichaam. Maandag naar me eigen huis arts geweest, zij denkt dat ik wel degelijk afkickverschijnselen heb van de champix. Ik slik ook al 19 jaar een antidepressiva van wegen borderline. Heb dus dubbel antidepressiva gehad om dat champix ook een antidepressiva is. Dus nu in eens weer minder antidepressiva in me lichaam en de reseptetoren die niet meer gevult worden. Al met al ik ben zwaar aan het afkicken en de aanvallen zijn heel zwaar en heel heftig. Ik zit nu toch aan de ocsesepam om dat ik er zelf niet door heen kom. Wil eigenlijk gewoon weer roken om dat dan waarscheinlijk de klachten weg trekken. Maar ben al 3 maanden gestopt dus zou erg zonden zijn. Ik vraag me dus af of er meer mensen zijn die nare en heftige afkickverschijnselen hebben. Lees het alleen maar van mensen die tijdens het gebruik klachten hebben. Maar niet na het stoppen. Vriendelijke groet Cin.
03-06-2018

Stoppen met roken

Achteraf gezien na ruim 7 weken niet roken zijn alleen de eerste 3 dagen lastig de rommel zit in je lichaam en alles schreeuwt momenten om nicotine en de gewoonte. Niets te doen.. Lekker sigaretje. Wacht ik rook niet meer en gewoon met iets anders doorgaan. Of champix me geholpen heeft weet ik niet. Tis een mentaal spel. De rommel kan het niet inmiddels niet meer zijn dus[lees meer...] gewoon een mindfuck met gewoonte.. Van iedereen om me heen hoor ik gat gaat nog jaren duren voor dat over is.. oké dan is dat maar zo maar elke dag en maand dat ik niet rook ben ik blij want achteraf gezien is roken alleen maar stress en ellende. Voor ditems spel heb ik dan ook geen pillen nodig en ben dan sinds een paar dagen gestopt met gebruiken of het slim is merk ik over een paar dagen dan wel wanneer die rommel uit me lijf is.. motivatie is toch wel de kracht!
19-05-2018

15-05-2018

Nortrilen (nortriptyline)

Sinds voorjaar 2012 een depressie. In december 2015 begonnen met combi nortrilen/sertraline/mirtazapine. Toen in 5 maanden 30 kilo aangekomen. De sertraline en mirtazapine zijn toen gestopt omdat het aankomen niet stopte. Nortrilen was de eerste TCA die ik slikte. Werkte van alle anti depressiva's het best tegen de suicidale gedachtes al viel ik daarin ook regelmatig [lees meer...]weer terug en al snel zat ik op 100mg en maximaal therapeutische bloedspiegel. Nog lithium en lamotrigine erbij geprobeerd de en na ruim 2 jaar besloten te stoppen. Op mijn verzoek in 1 week van 100-0 mg gegaan. dat ging goed zonder gekke afkickverschijnselen (alleen 2 dagen matige hoofdpijn) maar omdat ik toen toch al in een terugval zat was m'n stemming al ver te zoeken en kan ik niet oordelen wat het effect daar op was. of het bv nog veel slechter werd) Wat opvallend was, was dat m'n evenwicht weer helemaal normaal werd en het trillen stopte in de periode dat ik zonder anti depressiva zat, tussen de nortrilen en de mao remmer die ik nu slik en dat ik in 6 weken 10 kilo afviel. Vind het lastig om te zeggen hoe werkzaam het is en hoe ik de bijwerkingen vond. denk dat je de werking en bijwerking gewoon tegen elkaar af moet wegen. Qua werking gedeeltelijk tevreden. het leek soms wel wat te doen maar hield geen stand of hielp te weinig. Qua bijwerkingen merk ik pas na het stoppen hoeveel last ik er van had. op het moment zelf valt het niet zo op behalve dat slechte evenwicht en aankomen. Tegen het aankomen slikte ik ritalin. met 3x20 tot 30 mg per dag hield ik mijn gewicht constant. Op momenten dat ik periodes zonder ritalin deed kwam ik gelijk weer 0,5-1kg per week aan.
12-05-2018

Nortrilen (nortriptyline)

Gekregen voor zenuwpijn na gordelroos; geen enkel effect gemerkt, alleen vervelende bijwerkingen; na 5 dagen gestopt. Toch meer effect van medicatie uit de andere hoek
10-05-2018

Stoppen met roken

het wekte wel maar de bijwerking zijn heel verveelt heb het gevoel dat ik flauw kan vallen en ben misselijk
05-05-2018

COPD

Wát een paardenmiddel! Werd er compleet gestoord van, en kreeg zelfs moord neigingen naar andere mensen toe. M'n eetlust nam af, terwijl ik al ernstig ondergewicht heb. Oké, de zin naar een sigaret nam wel iets af, en het smaakte ook niet echt lekker meer, maar zolang je er met je gevoel niet voor de volle 100% achter staat, neem het dan niet! Ik raad het dan ook nieman[lees meer...]d aan.
30-04-2018

Stoppen met roken

Eindelijk had ik het idee en gevoel "klaar te zijn" met roken. Ik had eerder niet echt pogingen gedaan om te stoppen. Met de reden ik er echt voor wilde gaan had ik in mijn beleving wel "iets" nodig dat me erbij zou gaan helpen. In samenspraak met de huisarts en een coach is het "iets" Champix geworden als hulpmiddel. Ook meer omdat ik in mijn vriendenkring alleen maar goe[lees meer...]de verhalen had ontvangen. Vanaf dag 1 dat ik ben gestopt met roken ben ik ervan overtuigd dat Champix dit voor een héél groot gedeelte voor zijn rekening heeft genomen echter hebben de (heftige) bijwerkingen van het medicijn ervoor gezorgd dat ik hierdoor eerst ben gaan halveren met de Champix (c.a. 1.5 week geleden) en afgelopen woensdag er in zijn geheel mee ben gestopt. Een boel bijwerkingen zijn verdwenen maar een aantal blijven jammer genoeg nog aanhouden: vergeetachtig, afgevlakt, libido zakt naar het nulpunt en op bepaalde tijden depressief. Ik hoop dat ook deze binnenkort zijn verdwenen waarbij in zijn totaliteit "het doel" is bereikt. De behoefte van roken lijkt "bijna" verdwenen waardoor ik mijn doelstelling heb aangevuld met "niet meer roken" maar ook "nooit meer Champix.
27-04-2018

Stoppen met roken

Verschrikkelijke pijn in mijn maag van gekregen. Lag kermend van de pijn op de badkamer tegels hopend op verlichting. Naderhand had ik liever de pijn van een bevalling weer gehad. Die was daadwerkelijk beter te behapstukken. Mijn man had ook gebruikt en was er wel tevreden over.
25-04-2018

24-04-2018

Chronische depressie

Noratriptaline is de naam, vond ik niet in de opties.... zware antidepressivum, gekregen omdat mijn depressie ernstig lang aanhield...maar direct al bijwerkingen waarbij mn klachten verergerd werden. Direct gestopt na 10 dagen en begonnen met een lichtere genaamd Venlafaxine, begonnen met 75 mg, is nu 300 mg.
22-04-2018

Chronische depressie

Terug naar het begin van de pagina

Geniet van nieuwe muziek, apps, boeken en meer.

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik en maak kans
op een cadeaukaart voor de
Google Playstore of de Appstore
t.w.v. 15 euro!