This website is hosted on a Carbon neutral infrastructure.

dossiers

Geef mening

Stoppen met roken

Wat doet roken met je lichaam?

In tabaksrook zitten veel stoffen, ongeveer 4.000. Van veertig van deze stoffen kun je kanker krijgen. Dat noemen we ‘kankerverwekkend’. Eén stof, nicotine, heeft een sterk verslavend effect. Nicotine geeft een plezierig gevoel in de hersenen. Dit plezierige gevoel zorgt voor een verlangen naar een nieuwe dosis nicotine. Ook het lichaam raakt gewend aan een bepaalde hoeveelheid nicotine in het bloed. Door de afbraak van nicotine krijgt het lichaam elke keer behoefte aan een nieuwe dosis nicotine. Deze twee processen zorgen ervoor dat de roker afhankelijk wordt van sigaretten en verslaafd raakt.

Verslaving

Roken is een verslaving. Nicotine zorgt voor de verslaving. Je ademt nicotine in door je longen. Dan gaat de nicotine met het bloed naar je hersenen. Dat gaat heel snel. Als je een trekje neemt, is de nicotine binnen 10 seconden in de hersenen. Daar zorgt de nicotine voor een speciaal effect. Na het roken van een sigaret is de nicotine snel weer weg. Je krijgt na een tijdje weer trek in een nieuwe sigaret. Hoe lang dat duurt? Dat hangt af van hoeveel sigaretten je meestal per dag rookt. Het maakt ook uit hoe je de sigaretten over de dag verdeelt. Je merkt het bij de dingen die je elke dag doet. Ook dan krijg je zin in roken. Je vindt het moeilijk om die dingen te doen zonder te roken. Roken hoort voor jou bij je leven. Dat hoort allemaal bij de verslaving.

Giftige stoffen

Er zijn drie heel bekende stoffen in rook. Dat zijn nicotine, koolmonoxide en teer.

• Nicotine laat het hart sneller kloppen. Nicotine zorgt voor een hogere bloeddruk en schade aan de binnenkant van de bloedvaten. Door nicotine worden bloedvaten nauwer. Nicotine maakt je verslaafd. De stof komt snel in de hersenen. Al in 10 seconden. Nicotine zorgt dat je steeds weer zin hebt in roken.
  • Koolmonoxide zorgt voor een slechtere conditie. Koolmonoxide zit in het bloed in plaats van zuurstof. Het bloed brengt minder zuurstof door het lichaam, als je rookt. Je bent dan sneller moe bij sporten of traplopen.
  • Teer veroorzaakt de rokershoest. In de longen zitten trilhaartjes. Deze trilhaartjes houden de longen schoon. Als je rookt, worden de trilhaartjes vastgeplakt. De trilhaartjes werken nietmeer goed. Je moet dan vaak hoesten om het vuil uit de longen weg te krijgen.

Hart- en vaatziekten

Als iemand rookt, gaat de rook eerst naar de longen. Daar komen een heleboel stoffen uit de rook in het bloed terecht, waaronder nicotine en koolmonoxide. Deze twee stoffen hebben een erg slechte invloed op het hart en de vaten. Jaarlijks gaan er ruim 5000 mensen dood aan hart- en vaatziekten die ze hebben gekregen door het roken. Er zijn verschillende hart- en vaatziekten:

Nicotine zorgt ervoor dat de bloedvaten nauwer worden. Nicotine zorgt ook voor een hogere bloeddruk. Roken als de bloeddruk al te hoog is, is een extra nadeel voor de bloedvaten. Medicijnen tegen hoge bloeddruk werken namelijk minder goed als je rookt.

Veranderingen in de bloedvaten

Nicotine zorgt ervoor dat de binnenkant van de bloedvaten wordt beschadigd. De binnenkant van de bloedvaten wordt ruw. Het lichaam reageert hierop hetzelfde als bij wondjes: er worden korstjes gemaakt. Langzaam raakt het bloedvat verstopt: het bloed kan er niet meer goed door. Dit heet atherosclerose.

Pijn op de borst

Het hart is een spier. Een spier heeft zuurstof nodig om te kunnen werken. Als de hartspier minder zuurstof krijgt, zorgt dat voor pijn op de borst. De pijn op de borst wordt erger door roken. Nicotine zorgt ervoor dat het hart sneller gaat kloppen. Koolmonoxide zorgt dat er minder zuurstof in het bloed zit.

Hartaanval

Bij een hartaanval krijgt het hart geen zuurstof meer. Dat komt doordat de bloedvaten die zuurstof naar het hart brengen, zijn verstopt. Rokers hebben twee maal meer kans op een hartaanval.

Beroerte

Rokers krijgen vaker een beroerte dan mensen die niet roken. Dat komt door hoge bloeddruk en veranderingen aan de bloedvaten. Er zijn twee soorten beroerte: een hersenbloeding en een herseninfarct. Bij een hersenbloeding gaat een bloedvat in de hersenen stuk. Bij een herseninfarct zorgt een bloedprop voor een afsluiting van een bloedvat in de hersenen.

Etalagebenen

Mensen met ‘etalagebenen’ krijgen pijn bij een klein stukje lopen. Ze moeten dan even stilstaan tot de pijn weggaat. Deze mensen lopen alsof ze etalages bekijken. De pijn in de benen komt door veranderingen in de bloedvaten. Mensen die roken hebben vaker last van veranderingen in de bloedvaten.

Wat doet stoppen met je lichaam?

Als je stopt met roken, adem je geen rook meer in. Dat is goed voor je lichaam. Je krijgt geen kankerverwekkende stoffen meer binnen. Met sommige delen van je lichaam gaat het dan snel beter. Voor andere delen duurt het wat langer. Je krijgt ook geen nicotine meer in je lichaam. Het lichaam gaat ontwennen. Het ontwennen kan korte tijd vervelende gevoelens geven. Je hebt geleerd dat nicotine een plezierig gevoel geeft, daardoor blijf je enige tijd wel zin houden in roken. Deze behoefte zal in het begin sterk zijn, maar op lange termijn zal het verlangen steeds minder worden.

Algemeen

Als je stopt met roken, gaat het meteen beter met je lichaam. Sommige verbeteringen gebeuren heel snel. Andere hebben meer tijd nodig. Je zult je snel lekkerder voelen en op de langere termijn heb je minder kans om ziek te worden of om dood te gaan door roken.

• Twintig minuten na het stoppen worden de hartslag en bloeddruk weer normaal.
  • Na acht uur is de hoeveelheid nicotine en koolmonoxide de helft minder. De hoeveelheid zuurstof in het bloed is weer normaal.
  • Na twee dagen is er geen nicotine meer in het lichaam.
  • Na twee dagen is het smaak- en reukvermogen aanzienlijk verbeterd.
  • Tussen de twee en 12 weken verbetert de bloedcirculatie in het lichaam.

Hart

Je hart heeft er veel voordeel bij als je stopt met roken. Je hart zal meer zuurstofrijk bloed krijgen en kunnen rondpompen, waardoor je een betere conditie krijgt.

• Na één dag stoppen daalt de kans op een hartaanval al, en na een jaar heb je de helft minder kans op een hartinfarct.
  • Stoppen met roken geeft je een beter vooruitzicht op herstel na een hartinfarct.
  • Na een jaar is er 50% minder kans op herhaling van het infarct.
  • Na een jaar is er 40% minder kans op overlijden.
  • Na 15 jaar heeft de stopper een vergelijkbaar risico op een hartaanval als iemand die nooit heeft gerookt.

Longen

Ben je gestopt met roken, dan beginnen je longen aan de grote schoonmaak. Je krijgt meer lucht en kunt makkelijker ademen.

• Na één dag is alle koolmonoxide uit het lichaam. Het zuurstofgehalte van het bloed verbetert. Vooral mensen met ernstig COPD kunnen dit goed merken. Zij kunnen zich na het stoppen met roken makkelijker inspannen dan eerst.
  • Na één dag beginnen de longen met het opruimen van slijm en andere resten van het roken.
  • Na een paar dagen gaat het ademhalen gemakkelijker, je krijgt meer energie.
  • Tussen de drie en negen maanden verminderen klachten als hoesten, piepen en benauwdheid. De achteruitgang van de longfunctie stopt en kan licht verbeteren.
  • Na tien jaar daalt het risico op longkanker met de helft vergeleken bij mensen die blijven roken.

Last van stoppen

De helft van de mensen krijgt last als ze stoppen met roken. Dat is een goed teken: je lichaam maakt zich vrij van nicotine. Een vervelend gevoel, dat wel, maar het gaat voorbij. Binnen twee à drie dagen is alle nicotine uit je lichaam. Het duurt wat langer voordat het niet meer gewoon is om een sigaret te pakken. Ongeveer twee maanden. Als je stopt, kan dit met je gebeuren:

• Je krijgt zin om te roken.
  • Je wordt snel boos.
  • Je bent niet zo scherp als normaal.
  • Je bent onrustig.
  • Je voelt je niet goed.

We noemen dit ook wel ontwenningsverschijnselen.

Bijna alle stoppers worden wat zwaarder. Sommigen 2,5 kilo, anderen 6 kilo. Hoe dat komt? De maag en darmen van rokers werken sneller door het roken. Als je stopt, dan gaat dat terug naar normaal. Er zijn stoppers die meer dan 6 kilo erbij krijgen. Dat komt doordat ze iets anders willen in plaats van roken. Eten of snoep meestal.

Hulp bij stoppen

Stoppen met roken is moeilijk voor de meeste rokers. De kans dat stoppen lukt, is veel groter wanneer je hulp krijgt. Er is veel keus. Sinds 1 januari 2011 wordt begeleiding bij stoppen met roken vergoed vanuit de basisverzekering. Je zorgverzekeraar sluit hiervoor contracten met organisaties/personen die begeleiding aanbieden in de vorm van een stoppen-met-roken programma. De zorgverzekeraars kunnen voorwaarden stellen aan de vergoeding. Een aantal zorgverzekeraars stelt als voorwaarde een verwijzing door de huisarts.
Bij sommige zorgverzekeraars valt de begeleiding onder het wettelijk verplicht eigen risico. Voor 2011 bedraagt dit minimaal (afhankelijk van je polis) € 170,-. Als je dit bedrag nog niet opgemaakt heeft aan andere zorg, dan zal het resterende bedrag bij je in rekening gebracht worden door de zorgverzekeraar. Je kunt bij je zorgverzekeraar informeren waar je terecht kunt voor een stoppen-met-roken programma en welke voorwaarden er gelden. In combinatie met de begeleiding worden ook nicotinevervangers en medicijnen voor stoppen met roken vergoed. De zorgverzekeraar kan ook hieraan voorwaarden verbinden. Bijvoorbeeld via welke apotheek de middelen besteld moeten worden. De medicijnen kunnen alleen voorgeschreven worden door een arts. Omdat de medicijnen en nicotinevervangers alleen vergoed worden in combinatie met een stoppen-met-rokenprogramma, kan de zorgverzekeraar of apotheek vragen om een stoppen-met-rokenverklaring. Dat is een bewijs dat je daadwerkelijk een stoppen-met-rokenprogramma volgt. Voor meer informatie over de voorwaarden van vergoeding van nicotinevervangers en medicijnen verwijzen we je naar je zorgverzekeraar.

Bron: Stivoro.nl

27-08-2015
Man, 34 jaar

Stoppen met roken

ben nu aan het laatste pakje Champix toe voor het afronden van de hele kuur. Echter twijfel ik toch sterk of ik dit wel moet doen, niet omdat het niet werkt of zo, het werkt super maar meer vanwege de bijwerkingen en de gevolgen hiervan. misselijkheid, ontlasting, zweetaanvallen, ontstekkingen, angst aanvallen, somber/depressief denk gedrag, slapeloosheid, sneller gëeirite[lees meer...]erd. Vooral de geestelijke klachten en gedrag veranderingen maak ik me zorgen over. de lichamelijke klachten neem ik op de koop toe. Ga toch eens contact opnemen met de huisarts, wat en hoe.
26-08-2015
Vrouw, 45 jaar

Stoppen met roken

Ben nu in de 3e stopweek en ondanks dat ik niet echt gemotiveerd was om te stoppen (vanwege de zoveelste poging al) is mijn ervaring met Champix heel positief! Stoppen ging makkelijk, zelfs in de 1e week al geen behoefte meer om te roken terwijl het wel mocht. Neem 2x per dag 1 mg in tijdens het eten, in de avond en in de ochtend, en ervaar geen bijwerkingen, behalve dat[lees meer...] het lijkt alsof ik wat meer energie heb en ook wat meer moeite om in slaap te komen en net als bijna iedereen zeer levendige dromen heb. Er zijn wel momenten dat ik nog steeds de behoefte voel om te roken, maar die gaan vanzelf weer over, ik hoop wel dat dat gevoel helemaal verdwijnt want ik vind het best fijn om niet meer te roken!
24-08-2015
Vrouw, 54 jaar

Stoppen met roken

Ben er nu 14 dagen met bezig en het werkt fantastisch. Wat fijn is dat je in het begin nog kunt roken, en door de inname van het medicijn wordt het eigenlijk al langzaam afgebouwd, je begint automatisch steeds minder te roken. Dus op de dag dat je besloten hebt om te stoppen gaat het eigenlijk automatisch. Zo ervaar ik het tot nu toe.
21-08-2015
Man, 43 jaar

NiQuitin (nicotine)
Stoppen met roken

Na 23 jaar roken ben ik gestopt met behulp van Niquitin pleisters. Ik ben gestopt onder begeleiding van de praktijkondersteuner van mijn huisarts. Ik begon met de middelste sterkte: 14 mg, omdat ik ongeveer 12 sigaretten per dag rookte. Na vier weken heb ik afgebouwd naar 7 mg. en twee weken daarna ben ik helemaal gestopt. Ik ben nu bijna 12 weken gestopt met roken en ik d[lees meer...]urf te zeggen dat het geslaagd is. Ik voel geen behoefte meer en een enkele keer even een momentje, maar dat gaat vanzelf voorbij. De pleisters hebben mij goed geholpen bij het afleren van de gewoonte. Doordat je wel nicotine gebruikt zijn de lichamelijke afkickeffecten hanteerbaar. Let wel op: pleisters zijn geen wondermiddelen, dus ook met pleisters heb je last van afkickverschijnselen. Je geest en je lichaam hunkeren naar sigaretten. Je moet zelf willen stoppen met roken, want anders heeft het geen zin. Dit duurt een paar dagen en daarna wordt het hanteerbaar. Toen ik van 14 mg naar 7 mg ging toen had hier ook weer last van, maar het was wel makkelijker vanwege de eerdere ervaringen. Toen ik stopte met de pleisters wederom afkickverschijnselen, maar na ongeveer een week was dat ook voorbij. Ik heb goede ervaringen met deze pleisters. De enige nadelen: huidirritatie (jeuk en rode uitslag) en de pleisters laten snel los. Voor de rest heb ik geen nadelen ervaren. Ik wil de pleisters daarom wel aanbevelen, met de kanttekening dat je volledig achter je stoppoging moet staan. Dat is het belangrijkste, want de pleister is slechts een hulpmiddel. Succes.
20-08-2015
Vrouw, 69 jaar

Stoppen met roken

Heb 55 jaar gerookt en vanwege operatie aan etalagebenen nu maar besloten om te stoppen met roken. Champix voorgeschreven gekregen van dokter en ik ben nu een week gestopt. Geweldig medicijn, nergens last van, hoop dat dit zo blijft, soms wat moeilijke momentjes, maar zijn ook zo weer weg....Vind Champix een echte aanrader!!!
20-08-2015
Vrouw, 38 jaar

Stoppen met roken

Ik ben nog maar net gestopt met roken dmv Champix maar ik heb echt zo goed als geen ongemakken. Ik voel me nog steeds goed in m'n vel, heb wat rare maar best grappige dromen. Tot de laatste dag heb ik een pakje sigaretten gerookt en ze bleven lekker smaken. Ik voel nu een pak minder de gejaagdheid en de druk op m'n borstkas die ik wel voelde als ik vroeger een paar keer be[lees meer...]n gestopt zonder hulpmiddel. Dus tot nu toe lijkt het allemaal heel goed te verlopen. Ik hoop van harte dat het zo blijft.
11-08-2015
Man, 67 jaar

Stoppen met roken

Op grond van de toelichting van mijn huisarts rekende ik er op dat de sigaret minder zou smaken en de behoefte zou afnemen. Ik heb daar weinig van gemerkt. De sigaret smaakte misschien was scherper dan gewoonlijk en de behoefte nam niet echt af. Wel werd ik met de dag somberder. Ik had echt helemaal nergens meer zin in (behalve een sigaret). Na een aantal dagen min of me[lees meer...]er apathisch op de bank te hebben gezeten ben ik gestopt met de inname. Heerlijk, weer normaal fit. Alleen, nu rook ik nog en ben 100 euro armer.
10-08-2015
Vrouw, 25 jaar

Stoppen met roken

Roken, ik wilde graag van deze slechte gewoonte af. Pleisters waren het niet, en ook cold-turkey faalde ik. 4 weken geleden met de pillen begonnen en nu 3 weken gestopt. Voor mij is Champix echt een goede steun. Tuurlijk heb ik zo mijn moeilijke momenten, maar het is nu ontzettend veel beter vol te houden en heb ook het gevoel dat ik het nu kan! Ik word niet misselijk van[lees meer...] de tabletten en neem ze tijdens de maaltijd. Omdat ik hartkloppingen als vervelende bijwerking kreeg, ben ik terug gegaan van 2x1mg naar 1x1mg. Sindsdien zijn de hartkloppingen weg. Opmerkelijke tweede bijwerking; dromen, heel veel en vooral hele rare dromen. Het is wat vreemd, maar als dit de enige bijwerking is vind ik het prima, kan er ook wel om lachen.
05-08-2015
Man, 41 jaar

Stoppen met roken

Ik vond champix een regelrechte hel. Misselijk, overgeven, enge dromen, onrust, agressie, maar boven depressief en suïcidaal. Niemand herkende me meer en op het laatst sloeg ik bijvoorbeeld mijn eigen handen stuk tegen het plafond van de auto. Uiteindelijk zelf gestopt nadat ik serieus overwoog me voor bus 300 te werpen.
03-08-2015
Man, 50 jaar

Stoppen met roken

Ik ben een beginnende stopper, heb op dit moment nog wel last van een gejaagd gevoel in me lichaam. Maar hier kom ik ook wel overheen, heb verder geen enkele last van de andere bijwerkingen die veel mensen opnoemen. Rookte een pakje shag per dag, op dag 8 van innamen van de pillen ben ik gestopt mef roken. Dus nu 3 dagen rook ik al niet meer. Sybran hielp bij mij niet , i[lees meer...]k rookte gewoon verder stoppen lukte maar niet. Maar champix kan ik iedereen aanraden werkt super dit, en ja er zit ook een deel wilskracht bij. Want je moet het zelf willen,stoppen met roken. Wens iedereen heel veel succes met stoppen, kop op je kan het.
30-07-2015
Vrouw, 45 jaar

Stoppen met roken

Ben met Champix, nog steeds een niet-roker. Had niet gedacht, dat het zou gaan werken. Maar ben nu al 7 jaar van het roken af.
30-07-2015
Man, 37 jaar

Stoppen met roken

Sinds een week bezig met het slikken van de tabletten. Geen bijwerkingen tot nu toe. Gister tot mijn verbazing maar 2 sigaretten gehad. Vandaag tijdens de rookpauze maar een paar trekjes en daarna maar weer uit. Collega's keken even vreemd maar denken er ook over na om te stoppen met Champix...ze willen mij eerst even afwachten. Stopdatum gesteld op 6 augustus a.s.! Zo nu [lees meer...]en dan wel wat een onrustig gevoel, dit los ik op door even wat anders te doen. Op het werk moet ik de pauze momenten anders invullen, normaal was dat naar het rookhok moet nu iets anders worden dus. Zie er naar uit mijn laatste sigaret gerookt te hebben!!!!
29-07-2015
Man, 47 jaar

COPD

Ondanks mijn bijwerkingen (slapeloosheid, onrustige benen, snel boos en bizarre dromen) is dit een echte wondermiddel. Ik ben nu 30dgn rookloos, ik rookte ongeveer 10/15 sigaretten p/d en ik blowde ook in de avond 2 a 3 jointjes per dag, 7dagen per week, dus kan je nagaan. De bijwerkingen gaan echt wel weg het is ff doorzetten. Ik ben zo trots dat ik niet meer rook en blow[lees meer...].. je heb meer lucht en je huid is schoner en... geen stank meer in en rond je huis. Je ziet ook hoe weinig mensen eigenlijk roken. Beste beginners, heel veel sukses het is de moeite waard.
25-07-2015
Man, 28 jaar

Stoppen met roken

Ik ben vandaag begonnen aan het starterspakket van champix. Deze morgen rond 11 u het eerste pilletje ingenomen en heb een vreemde smaak wanneer ik rook (nu is het 20u00). Normaalgezien rook ik ongeveer 60 sigaretten per dag (L&M). Vandaag heb vreemdgenoeg nog maar 5 sigaretten gerookt, de laatste zelfs maar half opgerookt. Benieuwd wat het de verdere dagen oplevert, maar [lees meer...]geloof er wel in. Na 15 jaar roken wordt het dringend tijd om weer gezond te gaan ademen.
20-07-2015
Man, 65 jaar

Rookverslaving

Cursus gevolg stoppen met roken, na 2 weken aan de champix begonnen en na week 3 gestopt met roken, de groep was met 12 personen, inmiddels roken er weer 6. Ik ben nog steeds rookvrij en begin er niet meer aan, ik heb geen ontwenningsverschijnselen gehad, een nadeel ik ben 5 kilo aangekomen, maar die zijn er al weer af, verder is mijn smaak en reukvermogen toegenomen, maar[lees meer...] je moet het wel zelf willen.
19-07-2015
Vrouw, 54 jaar

Stoppen met roken

Geweldig middel, al tijdens 4e dag van inname gestopt. Nu 2 weken verder, geen behoefte meer aan roken. Weinig bijwerkingen en vreemde dromen, welke vaak grappig zijn, maar wel erg vreemd. Beetje misselijk na inname, maar dat is binnen 15 minuten verdwenen.

Terug naar het begin van de pagina

Deel jouw ervaringen over medicijngebruik
en maak kans op een Tony's Chocolonely
reep!

Als je meer wilt weten over Tony's Chocolonely, klik dan hier.

Tony's Chocolonely