dossiers

Geef mening

Stoppen met roken

Wat doet roken met je lichaam?

In tabaksrook zitten veel stoffen, ongeveer 4.000. Van veertig van deze stoffen kun je kanker krijgen. Dat noemen we ‘kankerverwekkend’. Eén stof, nicotine, heeft een sterk verslavend effect. Nicotine geeft een plezierig gevoel in de hersenen. Dit plezierige gevoel zorgt voor een verlangen naar een nieuwe dosis nicotine. Ook het lichaam raakt gewend aan een bepaalde hoeveelheid nicotine in het bloed. Door de afbraak van nicotine krijgt het lichaam elke keer behoefte aan een nieuwe dosis nicotine. Deze twee processen zorgen ervoor dat de roker afhankelijk wordt van sigaretten en verslaafd raakt.

Verslaving

Roken is een verslaving. Nicotine zorgt voor de verslaving. Je ademt nicotine in door je longen. Dan gaat de nicotine met het bloed naar je hersenen. Dat gaat heel snel. Als je een trekje neemt, is de nicotine binnen 10 seconden in de hersenen. Daar zorgt de nicotine voor een speciaal effect. Na het roken van een sigaret is de nicotine snel weer weg. Je krijgt na een tijdje weer trek in een nieuwe sigaret. Hoe lang dat duurt? Dat hangt af van hoeveel sigaretten je meestal per dag rookt. Het maakt ook uit hoe je de sigaretten over de dag verdeelt. Je merkt het bij de dingen die je elke dag doet. Ook dan krijg je zin in roken. Je vindt het moeilijk om die dingen te doen zonder te roken. Roken hoort voor jou bij je leven. Dat hoort allemaal bij de verslaving.

Giftige stoffen

Er zijn drie heel bekende stoffen in rook. Dat zijn nicotine, koolmonoxide en teer.

• Nicotine laat het hart sneller kloppen. Nicotine zorgt voor een hogere bloeddruk en schade aan de binnenkant van de bloedvaten. Door nicotine worden bloedvaten nauwer. Nicotine maakt je verslaafd. De stof komt snel in de hersenen. Al in 10 seconden. Nicotine zorgt dat je steeds weer zin hebt in roken.
  • Koolmonoxide zorgt voor een slechtere conditie. Koolmonoxide zit in het bloed in plaats van zuurstof. Het bloed brengt minder zuurstof door het lichaam, als je rookt. Je bent dan sneller moe bij sporten of traplopen.
  • Teer veroorzaakt de rokershoest. In de longen zitten trilhaartjes. Deze trilhaartjes houden de longen schoon. Als je rookt, worden de trilhaartjes vastgeplakt. De trilhaartjes werken nietmeer goed. Je moet dan vaak hoesten om het vuil uit de longen weg te krijgen.

Hart- en vaatziekten

Als iemand rookt, gaat de rook eerst naar de longen. Daar komen een heleboel stoffen uit de rook in het bloed terecht, waaronder nicotine en koolmonoxide. Deze twee stoffen hebben een erg slechte invloed op het hart en de vaten. Jaarlijks gaan er ruim 5000 mensen dood aan hart- en vaatziekten die ze hebben gekregen door het roken. Er zijn verschillende hart- en vaatziekten:

Nicotine zorgt ervoor dat de bloedvaten nauwer worden. Nicotine zorgt ook voor een hogere bloeddruk. Roken als de bloeddruk al te hoog is, is een extra nadeel voor de bloedvaten. Medicijnen tegen hoge bloeddruk werken namelijk minder goed als je rookt.

Veranderingen in de bloedvaten

Nicotine zorgt ervoor dat de binnenkant van de bloedvaten wordt beschadigd. De binnenkant van de bloedvaten wordt ruw. Het lichaam reageert hierop hetzelfde als bij wondjes: er worden korstjes gemaakt. Langzaam raakt het bloedvat verstopt: het bloed kan er niet meer goed door. Dit heet atherosclerose.

Pijn op de borst

Het hart is een spier. Een spier heeft zuurstof nodig om te kunnen werken. Als de hartspier minder zuurstof krijgt, zorgt dat voor pijn op de borst. De pijn op de borst wordt erger door roken. Nicotine zorgt ervoor dat het hart sneller gaat kloppen. Koolmonoxide zorgt dat er minder zuurstof in het bloed zit.

Hartaanval

Bij een hartaanval krijgt het hart geen zuurstof meer. Dat komt doordat de bloedvaten die zuurstof naar het hart brengen, zijn verstopt. Rokers hebben twee maal meer kans op een hartaanval.

Beroerte

Rokers krijgen vaker een beroerte dan mensen die niet roken. Dat komt door hoge bloeddruk en veranderingen aan de bloedvaten. Er zijn twee soorten beroerte: een hersenbloeding en een herseninfarct. Bij een hersenbloeding gaat een bloedvat in de hersenen stuk. Bij een herseninfarct zorgt een bloedprop voor een afsluiting van een bloedvat in de hersenen.

Etalagebenen

Mensen met ‘etalagebenen’ krijgen pijn bij een klein stukje lopen. Ze moeten dan even stilstaan tot de pijn weggaat. Deze mensen lopen alsof ze etalages bekijken. De pijn in de benen komt door veranderingen in de bloedvaten. Mensen die roken hebben vaker last van veranderingen in de bloedvaten.

Wat doet stoppen met je lichaam?

Als je stopt met roken, adem je geen rook meer in. Dat is goed voor je lichaam. Je krijgt geen kankerverwekkende stoffen meer binnen. Met sommige delen van je lichaam gaat het dan snel beter. Voor andere delen duurt het wat langer. Je krijgt ook geen nicotine meer in je lichaam. Het lichaam gaat ontwennen. Het ontwennen kan korte tijd vervelende gevoelens geven. Je hebt geleerd dat nicotine een plezierig gevoel geeft, daardoor blijf je enige tijd wel zin houden in roken. Deze behoefte zal in het begin sterk zijn, maar op lange termijn zal het verlangen steeds minder worden.

Algemeen

Als je stopt met roken, gaat het meteen beter met je lichaam. Sommige verbeteringen gebeuren heel snel. Andere hebben meer tijd nodig. Je zult je snel lekkerder voelen en op de langere termijn heb je minder kans om ziek te worden of om dood te gaan door roken.

• Twintig minuten na het stoppen worden de hartslag en bloeddruk weer normaal.
  • Na acht uur is de hoeveelheid nicotine en koolmonoxide de helft minder. De hoeveelheid zuurstof in het bloed is weer normaal.
  • Na twee dagen is er geen nicotine meer in het lichaam.
  • Na twee dagen is het smaak- en reukvermogen aanzienlijk verbeterd.
  • Tussen de twee en 12 weken verbetert de bloedcirculatie in het lichaam.

Hart

Je hart heeft er veel voordeel bij als je stopt met roken. Je hart zal meer zuurstofrijk bloed krijgen en kunnen rondpompen, waardoor je een betere conditie krijgt.

• Na één dag stoppen daalt de kans op een hartaanval al, en na een jaar heb je de helft minder kans op een hartinfarct.
  • Stoppen met roken geeft je een beter vooruitzicht op herstel na een hartinfarct.
  • Na een jaar is er 50% minder kans op herhaling van het infarct.
  • Na een jaar is er 40% minder kans op overlijden.
  • Na 15 jaar heeft de stopper een vergelijkbaar risico op een hartaanval als iemand die nooit heeft gerookt.

Longen

Ben je gestopt met roken, dan beginnen je longen aan de grote schoonmaak. Je krijgt meer lucht en kunt makkelijker ademen.

• Na één dag is alle koolmonoxide uit het lichaam. Het zuurstofgehalte van het bloed verbetert. Vooral mensen met ernstig COPD kunnen dit goed merken. Zij kunnen zich na het stoppen met roken makkelijker inspannen dan eerst.
  • Na één dag beginnen de longen met het opruimen van slijm en andere resten van het roken.
  • Na een paar dagen gaat het ademhalen gemakkelijker, je krijgt meer energie.
  • Tussen de drie en negen maanden verminderen klachten als hoesten, piepen en benauwdheid. De achteruitgang van de longfunctie stopt en kan licht verbeteren.
  • Na tien jaar daalt het risico op longkanker met de helft vergeleken bij mensen die blijven roken.

Last van stoppen

De helft van de mensen krijgt last als ze stoppen met roken. Dat is een goed teken: je lichaam maakt zich vrij van nicotine. Een vervelend gevoel, dat wel, maar het gaat voorbij. Binnen twee à drie dagen is alle nicotine uit je lichaam. Het duurt wat langer voordat het niet meer gewoon is om een sigaret te pakken. Ongeveer twee maanden. Als je stopt, kan dit met je gebeuren:

• Je krijgt zin om te roken.
  • Je wordt snel boos.
  • Je bent niet zo scherp als normaal.
  • Je bent onrustig.
  • Je voelt je niet goed.

We noemen dit ook wel ontwenningsverschijnselen.

Bijna alle stoppers worden wat zwaarder. Sommigen 2,5 kilo, anderen 6 kilo. Hoe dat komt? De maag en darmen van rokers werken sneller door het roken. Als je stopt, dan gaat dat terug naar normaal. Er zijn stoppers die meer dan 6 kilo erbij krijgen. Dat komt doordat ze iets anders willen in plaats van roken. Eten of snoep meestal.

Hulp bij stoppen

Stoppen met roken is moeilijk voor de meeste rokers. De kans dat stoppen lukt, is veel groter wanneer je hulp krijgt. Er is veel keus. Sinds 1 januari 2011 wordt begeleiding bij stoppen met roken vergoed vanuit de basisverzekering. Je zorgverzekeraar sluit hiervoor contracten met organisaties/personen die begeleiding aanbieden in de vorm van een stoppen-met-roken programma. De zorgverzekeraars kunnen voorwaarden stellen aan de vergoeding. Een aantal zorgverzekeraars stelt als voorwaarde een verwijzing door de huisarts.
Bij sommige zorgverzekeraars valt de begeleiding onder het wettelijk verplicht eigen risico. Voor 2011 bedraagt dit minimaal (afhankelijk van je polis) € 170,-. Als je dit bedrag nog niet opgemaakt heeft aan andere zorg, dan zal het resterende bedrag bij je in rekening gebracht worden door de zorgverzekeraar. Je kunt bij je zorgverzekeraar informeren waar je terecht kunt voor een stoppen-met-roken programma en welke voorwaarden er gelden. In combinatie met de begeleiding worden ook nicotinevervangers en medicijnen voor stoppen met roken vergoed. De zorgverzekeraar kan ook hieraan voorwaarden verbinden. Bijvoorbeeld via welke apotheek de middelen besteld moeten worden. De medicijnen kunnen alleen voorgeschreven worden door een arts. Omdat de medicijnen en nicotinevervangers alleen vergoed worden in combinatie met een stoppen-met-rokenprogramma, kan de zorgverzekeraar of apotheek vragen om een stoppen-met-rokenverklaring. Dat is een bewijs dat je daadwerkelijk een stoppen-met-rokenprogramma volgt. Voor meer informatie over de voorwaarden van vergoeding van nicotinevervangers en medicijnen verwijzen we je naar je zorgverzekeraar.

Bron: Stivoro.nl

16-04-2014
Vrouw (56)

Tevredenheid over:
Ben nu 1 jaar rookvrij met Champix. Tijdens het gebruik in het begin wel last van rare dromen gehad. Al in de 1e week na 3 dagen bijna geen behoefte meer. Met name reukvermogen wel 300% verbeterd, vind de geur op afstand al smerig. Voor mij een TOPMIDDEL!.
29-03-2014
Vrouw (51)

Tevredenheid over:
Na 36 jaar intensief gerookt te hebben, wel diverse pogingen gedaan maar nooit gelukt, ben ik nu 2,5 jaar van het roken af en taal er ook helemaal niet naar. Helaas is mijn man weer begonnen doordat hij veel pijnklachten heeft en het roken hem daarbij steunt/ontspant. Hij rookt netjes buiten, heb er geen last van. In begin met het gebruik was ik wel misselijk en had een[lees meer...] opgeblazen gevoel, ook hele vreemde en rare dromen waar ik erg om moest lachen. Ik had er helemaal geen moeite mee en heb Champix gebruikt tot na de bruiloft van onze dochter. Ik wist dat er veel rokers zouden zijn en dat leek me moeilijk maar ook dat kon ik weerstaan. Zat zelfs met 4 dames aan tafel die allen rookten en pakjes sigaretten voor mijn neus lagen. En ik ben er vanaf gebleven en nog steeds! Ben blij dat Champix hieraan mee heeft gewerkt, de eerste weken waren zwaar maar dat was meer om de gewoonte te doorbreken. Het is echt de moeite waard, ik moest stoppen vanwege mijn gezondheid, hartproblemen en mijn hart ben ik toch wel zuinig op. Heb een pacemaker en Bètablokkers maar verder ben ik rookvrij en gezond ! Inmiddels ben ik wel 30 kg gegroeid maar niet door het eten (alles smaakt wel beter) maar de combinatie stoppen met roken en de overgang. Dat gaat niet samen bij mij. Maar beter wat kilo's erbij dan al die troep in mijn lijf!
27-03-2014
Man (61)
Algehele tevredenheid: 1

Tevredenheid over:
totaal geen effect. trouwens, de meeste stoppers roken weer binnen een jaar!
25-03-2014
Vrouw (49)

Tevredenheid over:
ik ben nu bijna 2,5 jaar gestopt mede door champix , ik ben begonnen volgens het boekje 10 dagen door roken maar je merkt al snel dat de zin in een sigaret verdwijnt, na 20 dagen heb ik een vervelende bijwerking of reactie gehad, en wil dit hier heel graag vertellen, om andere te waarschuwen, ik heb naast champix ook ibuprofen genomen en werd wakker met rode vlekken, netel[lees meer...]roos bleek laten van top tot teen, 3 dagen van de wereld geweest,en voorgoed genezen van roken. maar wat ik voelde , meemaakte, prednison gehad enz, dus mensen kijk uit met andere medicatie!!!!!
23-03-2014

Tevredenheid over:
Ik en mijn man hebben samen beslist om te stoppen met roken! We zijn begonnen met champix op 8 maart 2014 en op deze moment al 4 dagen rookvrij! Alles gaat heel goed, de zin naar een sigaret is al volledig weg, het is momenteel enkel de gewoonte die ik moet doorbreken! Maar voor de rest gaat het super goed! Als er iemand gerookt heeft en die komt terug binnen stinkt het g[lees meer...]ewoon enorm! Echt naar het degoutante toe, en nu maar pas beseffen dat ik enkele dagen geleden ook nog zo stonk! Het enigste wat ik als bijwerking heb en het eerste is misschien ook wel mijn eigen fout, als ik 's morgens mijn eerste dosis neem ben ik 10 min later zo misselijk als een krab! Als ik dan iets eet, gaat de misselijkheid wel direct over! Misschien best toch eens iets eten voor ik het neem, want 's avonds heb ik er geen last van! En af en toe krijg ik hoofdpijn! Maar voor de rest voel ik me al veel beter dat ik gestopt ben!
21-03-2014
Vrouw (42)

Tevredenheid over:
Ik ben tevreden over dit middel. De enige lastige bijwerking die ik heb is de misselijkheid. Verder wat dromen en een opgeblazen buik, maar dat heb ik er ECHT voor over! Jammer ook dat ik de medicatie moet betalen (eigen risico!), longziekten behandelen kost nog veel meer voor de verzekeringen! Maar ja, roken kost ook geld. Ik ben iig heel blij dat ik deze stap heb gezet!
12-03-2014
Vrouw (24)

Tevredenheid over:
De eerste week ben ik blijven roken zonder bijwerkingen of minder zin in een sigaret. De tweede week begon mijn zin in een sigaret ernstig af te nemen en rookte ik aar een halve sigaret per dag meer. Na twee weken half heb ik s'avonds ontdekt dat ik geen enkele sigaret gerookt had (ik had ook geen bij mij!) nu ben ik 4 dagen gestopt en ben erg trots op mezelf. Heb wel veel[lees meer...] last van hoofdpijn en na de inname van Champix wat misselijk maar dat gaat over. Ik heb ook een verstopte neus en soms wat humeurig (komt ook doordat ik in de verhuis zit enzo) maar toch ben ik al 4 dagen rookvrij en ik had nooit gedacht dit te kunnen/willen. Ikhoop alleen dat na mijn behandeling ik het ook zal volhouden maar ik zie het allesinds zitten want nu zijn het al de 4 mooiste en vrijste dagen van mijn leven. Nooit meer denken aan die stinkstokken of een briqe moeten zoeken. Ik raad het iedereen aan om te proberen!!
26-02-2014
Man (55)

Tevredenheid over:
Ik ben nu 6 weken gestopt met roken , gaat heel goed. Ik heb alleen als ik de pil te laat inneem hele rare dromen. Ik neem de pillen vlak na de maaltijd in. Ben een beetje zweverig maar verder wat een wereld middel!! Ik rookte ruim een pakje sigaretten per dag en na 8 dagen niks meer. Denk er nog wel eens aan maar dat is zo weg. Ben drie keer per week gaan sporten en g[lees meer...]a maandag beginnen met gezonder te eten.
26-02-2014
Vrouw (55)

Tevredenheid over:
Ik ben 10-2-2014 gestopt met roken. Daarvoor 2 weken champix ingenomen. In begin wel een beetje misselijk, maar verder gaat het heel goed. Ik heb wel last van een brok in mijn keel, oprispingen en maagzuur. Heeft iemand hier ervaring mee en wat is hier aan te doen? Verder gaat het goed. Ik ben met mijn 16de niet-rokendag bezig. Echt fijn.... en dat na 44 jaar roken!
21-02-2014

Tevredenheid over:
Ben al bezig met de 4 de dag met Champix gaat al redelijk goed minder zin in een sigaret nu hopen dat het werkt om helemaal te stoppen met roken achter bijna 17 jaar ! Bijwerking is echt irritant hevige hoofdpijnen , misselijkheid , voor de rest val het best wel goed mee
17-02-2014

Nortrilen (nortriptyline)

Tevredenheid over:
Beste Allemaal, Sinds een week begonnen met nortrilen en tot nu toe bevalt het prima. Hiervoor paroxetine en citalopram geprobeerd, maar dat was hel qua bijwerkingen. Heb alleen voor jullie wel een vraagje, zijn jullie veel aangekomen door dit middel? Ik weet dat het een wat verouderd middel is, maar omdat ik van de rest zoveel bijw had is dit ideaal tenzij jullie nog [lees meer...]andere tips hebben van medicijnen.
13-02-2014
Vrouw (25)

Tevredenheid over:
ik heb geprobeerd met de champix te stoppen, vroegtijdig ermee gestopt omdat ik er ontzettend misselijk van werd en niks meer binnen hield. de zin om te roken verdween na een paar dagen, maar omdat de misselijkheid en braken te overheersend werd er dus mee gestopt, met het gevolg na 3 maanden weer begonnen met roken
12-02-2014
Vrouw (66)

Tevredenheid over:
20 december 2013 ben ik met Champix begonnen en de 29 e zonder veel problemen gestopt met roken. Tegelijk las ik in het boek De opluchting van Jan Geurtz. Heb 54 jaar gerookt en de laatste jaren wel 2 pakjes per dag. Het is voor mij een " wonder" dat ik er van af ben. Had nooit gedacht dat dit zou lukken...Nu de laatste dagen kreeg ik veel last van de bijwerkingen zoals ho[lees meer...]ofdpijn, pijn in gewrichten, levendige (nare) dromen enz. De huisarts vertelde me dat ik gewoon zomaar kon stoppen met Champix maar dat het gevaar er in zit dat de zucht naar een sigaret terugkomt. Ik heb toen in overleg met hem besloten om er nog maar 1 per dag te nemen, 's morgens. Ik heb nog een verpakking voor 14 dagen en maak deze op.
10-02-2014
Vrouw (52)

Tevredenheid over:
Ik ben 21-01-2014 gestopt met roken met behulp van Champix. Heb ondanks de Champix nog regelmatig trek in een sigaret, merk wel dat de trek nu minder gaat worden. Heb wel erg veel bijwerkingen van de Champix, na innemen bij het voornamelijk avondeten word ik ontiegelijk naar en lijkt dan of ik ga flauwvallen. Ik krijg hierna zo'n erg dikke buik alsof het lijkt of ik [lees meer...]negen maanden zwanger ben. Ik heb hierna erg last van winderigheid. Ook slaap ik slecht en als ik slaap word ik wakker van mijn eigen geschreeuw van de nachtmerries. Toch ga ik ervoor, wil nooit meer roken en het benauwd hebben, zoals in het verleden met COPD GOLD 2 .
10-02-2014
Vrouw (19)

Tevredenheid over:
Ben nu voor het eerst begonnen. Kwam er een tijdje geleden achter dat ik de ziekte van crohn had en wilde niet vaker in het ziekenhuis liggen, dus besloot, stop ermee want zo vraag je erom! De eeerste dag ging niet echt goed.. nam het in en binnen 5 minuten werd ik zo misselijk dat ik het niet meer binnen kon houden.. ik weet niet of dat normaal is... At expres wat lichts [lees meer...]van te voren maar helaas.. hopelijk gaat het aankomende dagen beter.
04-02-2014
Vrouw (64)

Nortrilen (nortriptyline)

Tevredenheid over:
Ik ben al 3/4 jaar depressief en kom daarvoor regelmatig bij mijn huisarts. ik ben begonnen met 2xdaags 10 milligram . Mijn arts heeft bloed laten prikken en blijkt dat mijn bloedspiegel érg laag was. langzaam is de nortrilen opgehoogd. Ik zit sinds vandaag op 150mg in 2 doses van 75mg Ik heb een erg droge mond wat erg vervelend is vooral snachts. Ik transpireer ook veel[lees meer...] meer als voorheen. ik ben ook afgevallen door minder eetlust. Ook slaap ik nog niet goed..vaak wakker en veel dromen dus overdag vermoeid door slaaptekort. Mijn stemming wisselt heel sterk. kan van bijna vrolijk in huilen uitbarsten. Maar ben nu benieuwd of ik met deze dosering wel langzaam wat in een betere stemming kom.

Terug naar het begin van de pagina