dossiers

Geef mening

Stoppen met roken

Wat doet roken met je lichaam?

In tabaksrook zitten veel stoffen, ongeveer 4.000. Van veertig van deze stoffen kun je kanker krijgen. Dat noemen we ‘kankerverwekkend’. Eén stof, nicotine, heeft een sterk verslavend effect. Nicotine geeft een plezierig gevoel in de hersenen. Dit plezierige gevoel zorgt voor een verlangen naar een nieuwe dosis nicotine. Ook het lichaam raakt gewend aan een bepaalde hoeveelheid nicotine in het bloed. Door de afbraak van nicotine krijgt het lichaam elke keer behoefte aan een nieuwe dosis nicotine. Deze twee processen zorgen ervoor dat de roker afhankelijk wordt van sigaretten en verslaafd raakt.

Verslaving

Roken is een verslaving. Nicotine zorgt voor de verslaving. Je ademt nicotine in door je longen. Dan gaat de nicotine met het bloed naar je hersenen. Dat gaat heel snel. Als je een trekje neemt, is de nicotine binnen 10 seconden in de hersenen. Daar zorgt de nicotine voor een speciaal effect. Na het roken van een sigaret is de nicotine snel weer weg. Je krijgt na een tijdje weer trek in een nieuwe sigaret. Hoe lang dat duurt? Dat hangt af van hoeveel sigaretten je meestal per dag rookt. Het maakt ook uit hoe je de sigaretten over de dag verdeelt. Je merkt het bij de dingen die je elke dag doet. Ook dan krijg je zin in roken. Je vindt het moeilijk om die dingen te doen zonder te roken. Roken hoort voor jou bij je leven. Dat hoort allemaal bij de verslaving.

Giftige stoffen

Er zijn drie heel bekende stoffen in rook. Dat zijn nicotine, koolmonoxide en teer.

• Nicotine laat het hart sneller kloppen. Nicotine zorgt voor een hogere bloeddruk en schade aan de binnenkant van de bloedvaten. Door nicotine worden bloedvaten nauwer. Nicotine maakt je verslaafd. De stof komt snel in de hersenen. Al in 10 seconden. Nicotine zorgt dat je steeds weer zin hebt in roken.
  • Koolmonoxide zorgt voor een slechtere conditie. Koolmonoxide zit in het bloed in plaats van zuurstof. Het bloed brengt minder zuurstof door het lichaam, als je rookt. Je bent dan sneller moe bij sporten of traplopen.
  • Teer veroorzaakt de rokershoest. In de longen zitten trilhaartjes. Deze trilhaartjes houden de longen schoon. Als je rookt, worden de trilhaartjes vastgeplakt. De trilhaartjes werken nietmeer goed. Je moet dan vaak hoesten om het vuil uit de longen weg te krijgen.

Hart- en vaatziekten

Als iemand rookt, gaat de rook eerst naar de longen. Daar komen een heleboel stoffen uit de rook in het bloed terecht, waaronder nicotine en koolmonoxide. Deze twee stoffen hebben een erg slechte invloed op het hart en de vaten. Jaarlijks gaan er ruim 5000 mensen dood aan hart- en vaatziekten die ze hebben gekregen door het roken. Er zijn verschillende hart- en vaatziekten:

Nicotine zorgt ervoor dat de bloedvaten nauwer worden. Nicotine zorgt ook voor een hogere bloeddruk. Roken als de bloeddruk al te hoog is, is een extra nadeel voor de bloedvaten. Medicijnen tegen hoge bloeddruk werken namelijk minder goed als je rookt.

Veranderingen in de bloedvaten

Nicotine zorgt ervoor dat de binnenkant van de bloedvaten wordt beschadigd. De binnenkant van de bloedvaten wordt ruw. Het lichaam reageert hierop hetzelfde als bij wondjes: er worden korstjes gemaakt. Langzaam raakt het bloedvat verstopt: het bloed kan er niet meer goed door. Dit heet atherosclerose.

Pijn op de borst

Het hart is een spier. Een spier heeft zuurstof nodig om te kunnen werken. Als de hartspier minder zuurstof krijgt, zorgt dat voor pijn op de borst. De pijn op de borst wordt erger door roken. Nicotine zorgt ervoor dat het hart sneller gaat kloppen. Koolmonoxide zorgt dat er minder zuurstof in het bloed zit.

Hartaanval

Bij een hartaanval krijgt het hart geen zuurstof meer. Dat komt doordat de bloedvaten die zuurstof naar het hart brengen, zijn verstopt. Rokers hebben twee maal meer kans op een hartaanval.

Beroerte

Rokers krijgen vaker een beroerte dan mensen die niet roken. Dat komt door hoge bloeddruk en veranderingen aan de bloedvaten. Er zijn twee soorten beroerte: een hersenbloeding en een herseninfarct. Bij een hersenbloeding gaat een bloedvat in de hersenen stuk. Bij een herseninfarct zorgt een bloedprop voor een afsluiting van een bloedvat in de hersenen.

Etalagebenen

Mensen met ‘etalagebenen’ krijgen pijn bij een klein stukje lopen. Ze moeten dan even stilstaan tot de pijn weggaat. Deze mensen lopen alsof ze etalages bekijken. De pijn in de benen komt door veranderingen in de bloedvaten. Mensen die roken hebben vaker last van veranderingen in de bloedvaten.

Wat doet stoppen met je lichaam?

Als je stopt met roken, adem je geen rook meer in. Dat is goed voor je lichaam. Je krijgt geen kankerverwekkende stoffen meer binnen. Met sommige delen van je lichaam gaat het dan snel beter. Voor andere delen duurt het wat langer. Je krijgt ook geen nicotine meer in je lichaam. Het lichaam gaat ontwennen. Het ontwennen kan korte tijd vervelende gevoelens geven. Je hebt geleerd dat nicotine een plezierig gevoel geeft, daardoor blijf je enige tijd wel zin houden in roken. Deze behoefte zal in het begin sterk zijn, maar op lange termijn zal het verlangen steeds minder worden.

Algemeen

Als je stopt met roken, gaat het meteen beter met je lichaam. Sommige verbeteringen gebeuren heel snel. Andere hebben meer tijd nodig. Je zult je snel lekkerder voelen en op de langere termijn heb je minder kans om ziek te worden of om dood te gaan door roken.

• Twintig minuten na het stoppen worden de hartslag en bloeddruk weer normaal.
  • Na acht uur is de hoeveelheid nicotine en koolmonoxide de helft minder. De hoeveelheid zuurstof in het bloed is weer normaal.
  • Na twee dagen is er geen nicotine meer in het lichaam.
  • Na twee dagen is het smaak- en reukvermogen aanzienlijk verbeterd.
  • Tussen de twee en 12 weken verbetert de bloedcirculatie in het lichaam.

Hart

Je hart heeft er veel voordeel bij als je stopt met roken. Je hart zal meer zuurstofrijk bloed krijgen en kunnen rondpompen, waardoor je een betere conditie krijgt.

• Na één dag stoppen daalt de kans op een hartaanval al, en na een jaar heb je de helft minder kans op een hartinfarct.
  • Stoppen met roken geeft je een beter vooruitzicht op herstel na een hartinfarct.
  • Na een jaar is er 50% minder kans op herhaling van het infarct.
  • Na een jaar is er 40% minder kans op overlijden.
  • Na 15 jaar heeft de stopper een vergelijkbaar risico op een hartaanval als iemand die nooit heeft gerookt.

Longen

Ben je gestopt met roken, dan beginnen je longen aan de grote schoonmaak. Je krijgt meer lucht en kunt makkelijker ademen.

• Na één dag is alle koolmonoxide uit het lichaam. Het zuurstofgehalte van het bloed verbetert. Vooral mensen met ernstig COPD kunnen dit goed merken. Zij kunnen zich na het stoppen met roken makkelijker inspannen dan eerst.
  • Na één dag beginnen de longen met het opruimen van slijm en andere resten van het roken.
  • Na een paar dagen gaat het ademhalen gemakkelijker, je krijgt meer energie.
  • Tussen de drie en negen maanden verminderen klachten als hoesten, piepen en benauwdheid. De achteruitgang van de longfunctie stopt en kan licht verbeteren.
  • Na tien jaar daalt het risico op longkanker met de helft vergeleken bij mensen die blijven roken.

Last van stoppen

De helft van de mensen krijgt last als ze stoppen met roken. Dat is een goed teken: je lichaam maakt zich vrij van nicotine. Een vervelend gevoel, dat wel, maar het gaat voorbij. Binnen twee à drie dagen is alle nicotine uit je lichaam. Het duurt wat langer voordat het niet meer gewoon is om een sigaret te pakken. Ongeveer twee maanden. Als je stopt, kan dit met je gebeuren:

• Je krijgt zin om te roken.
  • Je wordt snel boos.
  • Je bent niet zo scherp als normaal.
  • Je bent onrustig.
  • Je voelt je niet goed.

We noemen dit ook wel ontwenningsverschijnselen.

Bijna alle stoppers worden wat zwaarder. Sommigen 2,5 kilo, anderen 6 kilo. Hoe dat komt? De maag en darmen van rokers werken sneller door het roken. Als je stopt, dan gaat dat terug naar normaal. Er zijn stoppers die meer dan 6 kilo erbij krijgen. Dat komt doordat ze iets anders willen in plaats van roken. Eten of snoep meestal.

Hulp bij stoppen

Stoppen met roken is moeilijk voor de meeste rokers. De kans dat stoppen lukt, is veel groter wanneer je hulp krijgt. Er is veel keus. Sinds 1 januari 2011 wordt begeleiding bij stoppen met roken vergoed vanuit de basisverzekering. Je zorgverzekeraar sluit hiervoor contracten met organisaties/personen die begeleiding aanbieden in de vorm van een stoppen-met-roken programma. De zorgverzekeraars kunnen voorwaarden stellen aan de vergoeding. Een aantal zorgverzekeraars stelt als voorwaarde een verwijzing door de huisarts.
Bij sommige zorgverzekeraars valt de begeleiding onder het wettelijk verplicht eigen risico. Voor 2011 bedraagt dit minimaal (afhankelijk van je polis) € 170,-. Als je dit bedrag nog niet opgemaakt heeft aan andere zorg, dan zal het resterende bedrag bij je in rekening gebracht worden door de zorgverzekeraar. Je kunt bij je zorgverzekeraar informeren waar je terecht kunt voor een stoppen-met-roken programma en welke voorwaarden er gelden. In combinatie met de begeleiding worden ook nicotinevervangers en medicijnen voor stoppen met roken vergoed. De zorgverzekeraar kan ook hieraan voorwaarden verbinden. Bijvoorbeeld via welke apotheek de middelen besteld moeten worden. De medicijnen kunnen alleen voorgeschreven worden door een arts. Omdat de medicijnen en nicotinevervangers alleen vergoed worden in combinatie met een stoppen-met-rokenprogramma, kan de zorgverzekeraar of apotheek vragen om een stoppen-met-rokenverklaring. Dat is een bewijs dat je daadwerkelijk een stoppen-met-rokenprogramma volgt. Voor meer informatie over de voorwaarden van vergoeding van nicotinevervangers en medicijnen verwijzen we je naar je zorgverzekeraar.

Bron: Stivoro.nl

08-02-2016

Stoppen met roken

na 30 jaar roken ongeveer 3 pakjes shag in de week besloten te gaan stoppen. Hoe orgineel... 1 januari begonnen met de champix en als stopdatum 12 jan. ben alleen een dag eerder gestopt met roken.. het wonder is geschied, ik ben tot nu toe van het roken af, een kleine 4 weken al.. ik moet zeggen het viel mij reuze mee, de pillen doen hun werk uitstekend!! en natuurlijk mij[lees meer...]n wilskracht ook, want laat ik eerlijk zijn naar mijzelf toe, soms smacht ik nog wel eens naar een sigaret.. ik heb zelf besloten om een week geleden te stoppen met de pillen aangezien ik er wel heel erg misselijk van werd en soms kokhalsend boven de wcpot hing.. dus de kuur is niet helemaal afgemaakt.. al met al ben ik zeer trots op mijzelf en een beetje op de champix natuurlijk, zonder pillen was ik na 2 dagen al een emotioneel wrak geweest die ondertussen alweer een shaggie aan het rollen was.. Hulde aan mijzelf!!!!!!
03-02-2016

Overspannen/burn-out

Ik zat met zelfmoordneigingen van medicijnen, Champix om van het roken af te komen, nou dat heb ik geweten. Ik zal het nooit iemand aanraden, heb er al vaker rare dingen over gehoord. Ik rook nu nog steeds, maar minder en het gaat heel goed met deze medicijnen, ben met 7 per dag begonnen en zit nu op 4, denk niet dat dit nog veranderd, ik heb eens met 3 geprobeerd, maar da[lees meer...]t ging niet. Wanneer ik met deze medicijnen ben begonnen weet ik niet meer, het zal ong: een jaar of 5 zijn. Ik ben er in ieder geval heel tevreden over. Ik heb ze voorgeschreven gekregen van de arts van het riagg.
03-02-2016

Stoppen met roken

Ik rookte vanaf mijn 16. Nu met Champix gestopt. Geen last van bijwerkingen en andere mensen die nog wel roken. Ik sta er van te kijken hoe redelijk gemakkelijk ik kon stoppen met roken.
02-02-2016

Chronische depressie

Helpt niet afdoende, depressie verschillende keren teruggekeerd. Nu ook Manie erbij. Alternatief Lithium vind ik wel heel erg veel bijwerkingen hebben en tast de schildklier aan.
01-02-2016

Stoppen met roken

Ik ben pas op mijn 29e begonnen met roken en heb dit altijd ervaren als het enige waarvan ik spijt heb in mijn leven. Na 22 jaar gerookt te hebben, ben ik op 11 januari begonnen met de pillen en twee weken later gestopt. Vandaag dus precies een week rookvrij. Ik heb geen bijwerkingen ervaren. Niet in de bijsluiter, maar op de sticker op de verpakking stond, pas op met alco[lees meer...]hol en dit moet je niet negeren. Afgelopen zaterdag iets te diep in het glaasje gekeken en dat heb ik de volgende ochtend ervaren (was niet prettig). Tot nu toe ben ik superblij met Champix. Champix haalt de scherpe kantjes van de ontwenningsverschijnselen weg. Ik heb dus wel de afgelopen week een aantal keren trek in een sigaret gehad, maar heb er niet aan toegegeven en dat was vrij eenvoudig. Ik ben van plan om de kuur af te maken en dat is nog een kleine drie weken. Wat mij betreft is Champix een aanrader.
26-01-2016

Rookverslaving

Champix heeft me absoluut van het roken afgeholpen. Wat dat betreft is het een wondermiddel. Ik ben alleen na 8 weken moeten stoppen ivm steeds erger wordende huiduitslag. Inmiddels 2 maanden rookvrij, maar nog niet van de huiduitslag af. Helaas.
21-01-2016

Stoppen met roken

Roker van mijn 17 jaar, 25 sigaretten/dag, op mijn 69ste beslist ermee te stoppen. na 2 weken reeds was de drang verdwenen. ben nu 8 weken ver en neem nog tot de 12de week 2*1mg/dag. Geen bijwerkingen ondervonden! Alleen wat meer dromen. Een aanrader, als je er tenminste mee wil stoppen.
16-01-2016

Stoppen met roken

op 1 april aanstaande ben ik 8 jaar geleden gestopt met roken, op eigen kosten kocht ik champix. Vooral het internetprogramma wart er bij hoorde "liferewards"heeft me erg geholpen. Ik heb langzaam afgebouwd omdat ik 1 1/2 pakje per dag rookte en dat gedurende 32 jaar. nog steeds rookvij!
10-01-2016

NiQuitin (nicotine)
Stoppen met roken

Bijna 5 maanden geleden besloot ik te stoppen met roken. Het kostte teveel geld en vond het tijd om te stoppen. Mijn vriend heeft mij erg gestimuleerd, ik denk dat het erg helpt dat mensen om je heen achter je keuze staan. De nicotinepleisters heb ik veel langer gebruikt dan op de verpakking stond. Alle periodes in principe dubbel zo lang, omdat ik zeker wist dat ik een la[lees meer...]ngere tijd nodig had om af te bouwen. De stap van de zware (24 mg) naar de middelste (14 mg) was even heel zwaar. Na 1 keer een sigaret geprobeerd te hebben werd ik er naar (misselijk, duizelig). Daarna heb ik niet tot nauwelijks nog zin in een sigaret. Ik ben heel blij dat ik deze pleisters heb geprobeerd. Nu ben ik inmiddels bijna 5 maanden gestopt waarvan ik ongeveer 1 maand geen pleisters meer gebruik. Als ondersteuning is een stoppen met roken app ook erg fijn. Quit buddy heet dat. Heel veel succes voor de andere stoppers. Mij lukt het zelfs ook!
10-01-2016

Stoppen met roken

Twee weken geleden ben ik gestart met de Champix, al eerder heb ik zelf zonder hulpmiddelen pogingen gedaan om te stoppen met roken, maar dit heeft niets uitgehaald. Met Champix is het heel anders. De eerste week heb ik door gerookt, maar na een dag was dit al meer dan de helft minder dan normaal. Nu ben ik een week helemaal gestopt en het gaat hartstikke goed. De behoefte[lees meer...] om te roken is helemaal weg. In de eerste week heb ik last gehad van een aantal bijwerkingen; hoofdpijn, rare dromen en een droge mond. Dit heeft maar heel kort geduurd en was goed te doen. Ik kan iedereen Champix aanraden, het helpt enorm en geeft het vertrouwen dat het deze keer zeker lukt om te stoppen!
06-01-2016

Stoppen met roken

Ik heb 35 jaar gerookt. ging eigenlijk voor nicotinepleisters, maar apotheker adviseerde mij deze pillen, maar dan moest ik ook echt wel stoppen met roken. Ik ben de pillen gaan nemen en de behoefte om te roken verdween compleet. ik heb de kuur niet meer afgemaakt, maar heb ondertussen al ruim 2 maanden geen sigaret meer aangeraakt. dus het heeft wel gewerkt.
05-01-2016

Nortrilen (nortriptyline)

hallo, ik heb al verschillende medicijnen gebruikt. zo wel voor een depressie als voor psychoses. ik ben begonnen met sertraline 50 mg. deze werkte altijd prima, totdat ik voor de tweede keer een postpartum depressie kreeg. toen is sertraline zelfs opgehoogd naar 100 mg, maar dit hielp helaas niet. venlafaxine voorgeschreven gekregen, maar deed helemaal niks. dan maar op [lees meer...]advies van de huisarts weer naar de psycholoog. helpt nog steeds niet echt. nu gebruik ik sinds een week of twee nortrilen 100mg, maar voel me wel zo raar. ene dag heel vrolijk en het kan zo omslaan naar heel erg neerslachtig. nog erger dan ik gewend ben. ik heb een kort lontje en ben angstig, daarvoor pak ik dan lorazepam, wat ik eigenlijk niet wil, want daar ben ik aan verslaafd geweest, maar goed het is een noodoplossing. Nu ik al die positieve dingen hier lees over sertraline, heb ik sterk de neiging om weer over te stappen, maar hoeveel mg zou dat verstandig zijn?
29-12-2015

Stoppen met roken

Voor mij is Champix een absoluut wondermiddel. Ik zou het wel van de daken naar iedere roker willen schreeuwen! Het lukt ECHT met champix! Ik ben (pas) 4 weken gestopt maar al menig onsuccesvolle pogingen achter de rug. Meestal rookte ik alweer op de zelfde dag als dat ik 'gestopt' was. Stoppen met roken maakte mij zo nerveus, de gedachten aan een sigaret was alles omvatte[lees meer...]nd. Champix neemt dit gevoel voor een groot gedeelte weg. Ik heb nauwelijks angsten, nervositeit, zenuwen of rusteloosheid ervaren. Eigenlijk ben ik er deze 4 weken fluitend doorgekomen. Natuurlijk wilde ik dit maal ook echt stoppen maar champix heeft mij enorm geholpen! Ik ga nooit meer roken, nooit meer die zenuwen van geen sigaretten bij me, geen tijd of plek om te roken. Nooit meer zielig onder een afdakje, nooit meer stinken. Nooit meer een euro uitgeven aan vergif, nooit meer een slecht voorbeeld zijn voor mijn kinderen.
21-12-2015

COPD

op 29 juni ben ik gestopt met roken. Heerlijk om een niet roker te zijn. Als ik wel eens mensen zie roken tijdens hun pauze, dan denk ik wat een stumpers.. dat ik ook was, Champix een wondermiddel.
18-12-2015

Stoppen met roken

Na 25 jaar gerookt te hebben kwam ik op het punt dat ik het echt zat was. Ik heb voorheen al van alles geprobeerd, zoals pleisters en nicotine pufjes. Helaas viel ik elke keer terug omdat ik het echt ontzettend moeilijk had. Het probleem met deze hulpmiddelen is dat je toch nog steeds nicotine binnen krijgt en houdt je dus enigszins verslaafd. Dus wanneer je hiermee ophoud[lees meer...]t begin je eigenlijk weer op nul waardoor het zo zwaar wordt dat de verleiding toch weer te groot is. Vaak denk je dan van: ach die ene kan wel en voordat je het weet ben je weer aan het roken. Terug bij af.... Via de huisarts kwam ik in contact met een longarts die me Champix voorstelde. Champix geeft geen nicotine, maar maakt dezelfde dopamine aan die je gewend bent wanneer je een sigaretje rookt. Een sigaret maakt een roker blij, dat blije gevoel willen we houden waardoor we weer een sigaret roken. Champix houdt de dopamine op peil waardoor het veel makkelijker wordt. Mijn laatste sigaret heb ik op 4 oktober 2015 gerookt en ik ben nu echt zo blij dat ik zover ben gekomen. In het begin is het echt wel zwaar, maar geloof me, het wordt steeds makkelijker. Ik startte met twee pillen op een dag, maar kreeg er heftige dromen van en sliep onrustig. Dus na drie weken hield ik het bij 1 pil per dag, dat werkt net zo goed en ik sliep een stuk beter. De "rookmomenten" verdwenen en ik voelde me steeds trotser worden. Het grappige is dat ik de nicotine vanaf moment één totaal niet gemist heb, omdat de dopamine op peil bleef. Ook de verleidingen, zoals feestjes of een nacht lang zuipen in de stad, heb ik doorstaan. Ik zit nu op een half pilletje per dag en hoop over een maand er helemaal mee gestopt te zijn. Echt ik meen het, wanneer je echt wil, is Champix een uitstekende hulp om te stoppen. Ik voel me fijn en had dit veel eerder moeten doen. Succes iedereen.
14-12-2015

Stoppen met roken

Sinds mn 11de al een verstokte roker. Heb heeel veel gerookt in mijn leven. Niet alleen sigaretten 2 pakjes per dag op een bepaald punt, maar ook dagelijks fors gebruik van wiet. De wiet in augustus cold turkey aan de kant gegooid, waarna ik automatisch weer meer sigaretten ging roken. Zeker 30 per dag. Gestart met champix na veel informatie te hebben gelezen op 12 nov.[lees meer...] Was best bang voor de vele bijwerkingen die ik had gehoord. Maar naast hoofdpijn en dromen zelf geen gekke dingen kunnen bemerken. De eerste 3 dagen ging ik meer roken. Wat voor mij een teken was dat de pillen aansloegen, want mn hoofd schreeuwde om nicotine terwijl ik gewoon rookte. Dit was een hele aparte ervaring. Mijn stopdatum was 23 november en voor die tijd al paar dagen na mijn eerste sigaret tot laat in de middag geoefend met het niet roken en merkte dat dit me heel goed afging. Daardoor kreeg ik voldoende zelfvertrouwen om de 22e al mn sigaretten door te breken en niet meer aan te raken. Eerste stopweek was niet makkelijk. Je moet wel zelf de knop nog omgooien dat je niet meer wilt roken. Maar de cravings zijn goed door te komen, doordat champix de zucht naar nicotine in de hersenen blokkeert. Nu al 3 weken rookvrij en de knop is om. Voor mij geen sigaretten meer! De kuur afmaken en klaar ben ik ermee! Superspulletje dat Champix!

Terug naar het begin van de pagina

Deel jouw ervaringen over
medicijngebruik en maak kans op
het boek de POWER Patiënt!

Hoe word je sneller beter?
Hoe krijg je de best passende behandeling?
Hoe krijg je minder last van bij-effecten?
Lees het in dit boek!

Als je meer wilt weten over dit boek, klik dan hier.

de Power Patiënt

Geschreven door Wil Konings.