dossiers
Geef mening

Stoppen met roken

Wat doet roken met je lichaam?

In tabaksrook zitten veel stoffen, ongeveer 4.000. Van veertig van deze stoffen kun je kanker krijgen. Dat noemen we ‘kankerverwekkend’. Eén stof, nicotine, heeft een sterk verslavend effect. Nicotine geeft een plezierig gevoel in de hersenen. Dit plezierige gevoel zorgt voor een verlangen naar een nieuwe dosis nicotine. Ook het lichaam raakt gewend aan een bepaalde hoeveelheid nicotine in het bloed. Door de afbraak van nicotine krijgt het lichaam elke keer behoefte aan een nieuwe dosis nicotine. Deze twee processen zorgen ervoor dat de roker afhankelijk wordt van sigaretten en verslaafd raakt.

Verslaving

Roken is een verslaving. Nicotine zorgt voor de verslaving. Je ademt nicotine in door je longen. Dan gaat de nicotine met het bloed naar je hersenen. Dat gaat heel snel. Als je een trekje neemt, is de nicotine binnen 10 seconden in de hersenen. Daar zorgt de nicotine voor een speciaal effect. Na het roken van een sigaret is de nicotine snel weer weg. Je krijgt na een tijdje weer trek in een nieuwe sigaret. Hoe lang dat duurt? Dat hangt af van hoeveel sigaretten je meestal per dag rookt. Het maakt ook uit hoe je de sigaretten over de dag verdeelt. Je merkt het bij de dingen die je elke dag doet. Ook dan krijg je zin in roken. Je vindt het moeilijk om die dingen te doen zonder te roken. Roken hoort voor jou bij je leven. Dat hoort allemaal bij de verslaving.

Giftige stoffen

Er zijn drie heel bekende stoffen in rook. Dat zijn nicotine, koolmonoxide en teer.

• Nicotine laat het hart sneller kloppen. Nicotine zorgt voor een hogere bloeddruk en schade aan de binnenkant van de bloedvaten. Door nicotine worden bloedvaten nauwer. Nicotine maakt je verslaafd. De stof komt snel in de hersenen. Al in 10 seconden. Nicotine zorgt dat je steeds weer zin hebt in roken.
  • Koolmonoxide zorgt voor een slechtere conditie. Koolmonoxide zit in het bloed in plaats van zuurstof. Het bloed brengt minder zuurstof door het lichaam, als je rookt. Je bent dan sneller moe bij sporten of traplopen.
  • Teer veroorzaakt de rokershoest. In de longen zitten trilhaartjes. Deze trilhaartjes houden de longen schoon. Als je rookt, worden de trilhaartjes vastgeplakt. De trilhaartjes werken nietmeer goed. Je moet dan vaak hoesten om het vuil uit de longen weg te krijgen.

Hart- en vaatziekten

Als iemand rookt, gaat de rook eerst naar de longen. Daar komen een heleboel stoffen uit de rook in het bloed terecht, waaronder nicotine en koolmonoxide. Deze twee stoffen hebben een erg slechte invloed op het hart en de vaten. Jaarlijks gaan er ruim 5000 mensen dood aan hart- en vaatziekten die ze hebben gekregen door het roken. Er zijn verschillende hart- en vaatziekten:

Nicotine zorgt ervoor dat de bloedvaten nauwer worden. Nicotine zorgt ook voor een hogere bloeddruk. Roken als de bloeddruk al te hoog is, is een extra nadeel voor de bloedvaten. Medicijnen tegen hoge bloeddruk werken namelijk minder goed als je rookt.

Veranderingen in de bloedvaten

Nicotine zorgt ervoor dat de binnenkant van de bloedvaten wordt beschadigd. De binnenkant van de bloedvaten wordt ruw. Het lichaam reageert hierop hetzelfde als bij wondjes: er worden korstjes gemaakt. Langzaam raakt het bloedvat verstopt: het bloed kan er niet meer goed door. Dit heet atherosclerose.

Pijn op de borst

Het hart is een spier. Een spier heeft zuurstof nodig om te kunnen werken. Als de hartspier minder zuurstof krijgt, zorgt dat voor pijn op de borst. De pijn op de borst wordt erger door roken. Nicotine zorgt ervoor dat het hart sneller gaat kloppen. Koolmonoxide zorgt dat er minder zuurstof in het bloed zit.

Hartaanval

Bij een hartaanval krijgt het hart geen zuurstof meer. Dat komt doordat de bloedvaten die zuurstof naar het hart brengen, zijn verstopt. Rokers hebben twee maal meer kans op een hartaanval.

Beroerte

Rokers krijgen vaker een beroerte dan mensen die niet roken. Dat komt door hoge bloeddruk en veranderingen aan de bloedvaten. Er zijn twee soorten beroerte: een hersenbloeding en een herseninfarct. Bij een hersenbloeding gaat een bloedvat in de hersenen stuk. Bij een herseninfarct zorgt een bloedprop voor een afsluiting van een bloedvat in de hersenen.

Etalagebenen

Mensen met ‘etalagebenen’ krijgen pijn bij een klein stukje lopen. Ze moeten dan even stilstaan tot de pijn weggaat. Deze mensen lopen alsof ze etalages bekijken. De pijn in de benen komt door veranderingen in de bloedvaten. Mensen die roken hebben vaker last van veranderingen in de bloedvaten.

Wat doet stoppen met je lichaam?

Als je stopt met roken, adem je geen rook meer in. Dat is goed voor je lichaam. Je krijgt geen kankerverwekkende stoffen meer binnen. Met sommige delen van je lichaam gaat het dan snel beter. Voor andere delen duurt het wat langer. Je krijgt ook geen nicotine meer in je lichaam. Het lichaam gaat ontwennen. Het ontwennen kan korte tijd vervelende gevoelens geven. Je hebt geleerd dat nicotine een plezierig gevoel geeft, daardoor blijf je enige tijd wel zin houden in roken. Deze behoefte zal in het begin sterk zijn, maar op lange termijn zal het verlangen steeds minder worden.

Algemeen

Als je stopt met roken, gaat het meteen beter met je lichaam. Sommige verbeteringen gebeuren heel snel. Andere hebben meer tijd nodig. Je zult je snel lekkerder voelen en op de langere termijn heb je minder kans om ziek te worden of om dood te gaan door roken.

• Twintig minuten na het stoppen worden de hartslag en bloeddruk weer normaal.
  • Na acht uur is de hoeveelheid nicotine en koolmonoxide de helft minder. De hoeveelheid zuurstof in het bloed is weer normaal.
  • Na twee dagen is er geen nicotine meer in het lichaam.
  • Na twee dagen is het smaak- en reukvermogen aanzienlijk verbeterd.
  • Tussen de twee en 12 weken verbetert de bloedcirculatie in het lichaam.

Hart

Je hart heeft er veel voordeel bij als je stopt met roken. Je hart zal meer zuurstofrijk bloed krijgen en kunnen rondpompen, waardoor je een betere conditie krijgt.

• Na één dag stoppen daalt de kans op een hartaanval al, en na een jaar heb je de helft minder kans op een hartinfarct.
  • Stoppen met roken geeft je een beter vooruitzicht op herstel na een hartinfarct.
  • Na een jaar is er 50% minder kans op herhaling van het infarct.
  • Na een jaar is er 40% minder kans op overlijden.
  • Na 15 jaar heeft de stopper een vergelijkbaar risico op een hartaanval als iemand die nooit heeft gerookt.

Longen

Ben je gestopt met roken, dan beginnen je longen aan de grote schoonmaak. Je krijgt meer lucht en kunt makkelijker ademen.

• Na één dag is alle koolmonoxide uit het lichaam. Het zuurstofgehalte van het bloed verbetert. Vooral mensen met ernstig COPD kunnen dit goed merken. Zij kunnen zich na het stoppen met roken makkelijker inspannen dan eerst.
  • Na één dag beginnen de longen met het opruimen van slijm en andere resten van het roken.
  • Na een paar dagen gaat het ademhalen gemakkelijker, je krijgt meer energie.
  • Tussen de drie en negen maanden verminderen klachten als hoesten, piepen en benauwdheid. De achteruitgang van de longfunctie stopt en kan licht verbeteren.
  • Na tien jaar daalt het risico op longkanker met de helft vergeleken bij mensen die blijven roken.

Last van stoppen

De helft van de mensen krijgt last als ze stoppen met roken. Dat is een goed teken: je lichaam maakt zich vrij van nicotine. Een vervelend gevoel, dat wel, maar het gaat voorbij. Binnen twee à drie dagen is alle nicotine uit je lichaam. Het duurt wat langer voordat het niet meer gewoon is om een sigaret te pakken. Ongeveer twee maanden. Als je stopt, kan dit met je gebeuren:

• Je krijgt zin om te roken.
  • Je wordt snel boos.
  • Je bent niet zo scherp als normaal.
  • Je bent onrustig.
  • Je voelt je niet goed.

We noemen dit ook wel ontwenningsverschijnselen.

Bijna alle stoppers worden wat zwaarder. Sommigen 2,5 kilo, anderen 6 kilo. Hoe dat komt? De maag en darmen van rokers werken sneller door het roken. Als je stopt, dan gaat dat terug naar normaal. Er zijn stoppers die meer dan 6 kilo erbij krijgen. Dat komt doordat ze iets anders willen in plaats van roken. Eten of snoep meestal.

Hulp bij stoppen

Stoppen met roken is moeilijk voor de meeste rokers. De kans dat stoppen lukt, is veel groter wanneer je hulp krijgt. Er is veel keus. Sinds 1 januari 2011 wordt begeleiding bij stoppen met roken vergoed vanuit de basisverzekering. Je zorgverzekeraar sluit hiervoor contracten met organisaties/personen die begeleiding aanbieden in de vorm van een stoppen-met-roken programma. De zorgverzekeraars kunnen voorwaarden stellen aan de vergoeding. Een aantal zorgverzekeraars stelt als voorwaarde een verwijzing door de huisarts. Bij sommige zorgverzekeraars valt de begeleiding onder het wettelijk verplicht eigen risico. Voor 2011 bedraagt dit minimaal (afhankelijk van je polis) € 170,-. Als je dit bedrag nog niet opgemaakt heeft aan andere zorg, dan zal het resterende bedrag bij je in rekening gebracht worden door de zorgverzekeraar. Je kunt bij je zorgverzekeraar informeren waar je terecht kunt voor een stoppen-met-roken programma en welke voorwaarden er gelden. In combinatie met de begeleiding worden ook nicotinevervangers en medicijnen voor stoppen met roken vergoed. De zorgverzekeraar kan ook hieraan voorwaarden verbinden. Bijvoorbeeld via welke apotheek de middelen besteld moeten worden. De medicijnen kunnen alleen voorgeschreven worden door een arts. Omdat de medicijnen en nicotinevervangers alleen vergoed worden in combinatie met een stoppen-met-rokenprogramma, kan de zorgverzekeraar of apotheek vragen om een stoppen-met-rokenverklaring. Dat is een bewijs dat je daadwerkelijk een stoppen-met-rokenprogramma volgt. Voor meer informatie over de voorwaarden van vergoeding van nicotinevervangers en medicijnen verwijzen we je naar je zorgverzekeraar.

Bron: Stivoro.nl

15-08-2022 | Man | 57
Stoppen met roken
Hielp bijzonder goed om de fysieke ontwenningsverschijnselen tegen te gaan, maar had voor mij te veel bijwerkingen Rode irritatie plekken op de huid met veel jeuk en dat bleef dagen door gaan, soms tot 2 weken per plek waar een pleister gezeten had. Huid werd ook droog en schilferig en zwol op Na 6 weken over naar stap 2 van de pleisters, 14 mg, maar geen verbetering. P[lees meer...]aar dagen later gestopt. Pleisters bleven ook zeer slecht zitten.

11-08-2022 | Man | 60
Stoppen met roken
Het nadeel is dat je verslaafd blijft aan nicotine. Dus naderhand ben ik weer gaan roken.

Champix

11-08-2022 | Man | 60
varenicline
Stoppen met roken
Inmiddels al 3 jaar gestopt, het was voor mij een "wondemiddel". De eerste paar weken rook je ook met 2 pillen. Daarna smaakt de sigaret niet meer, en maak je de kuur van 3 maanden af. Hierna ben je niet meer verslaafd aan nicotine. Wel grappige dromen.

08-08-2022 | Vrouw | 77
nortriptyline
In 2016 had ik ernstige depressie. Onder beheer van psychiater gestopt met citalopram, gestart met Nortrilen 125 mg per dag. Vanaf dat moment, april 2016, kreeg ik "vervelende" benen, zoals ik omschreef. Klachten breidden zich uit. Nu, 2022, na vele consulten bij neuroloog, reumatoloog, orthopeed, haptonoom, psycholoog, osteopaat nog steeds ernstig beperkt in mobiliteit.[lees meer...] Geen afwijkingen gevonden die oorzaak van klacht zouden kunnen zijn. Klachten voornamelijk in de ochtend, uitlopend naar middag ca.15 uur. Daarna minder last. Ik wijt de klachten aan Nortrilen hoewel dit door de diverse specialisten werd tegengesproken. Heb ik ook gemeld bij Lareb. Ik ben er soms moedeloos van. Ik ben tot 2016 erg actief geweest, wandelen, fietsen, met huishouden in de weer. Nu niets meer van dat alles. Vaatwasser leegruimen, douchen, wat opruimen kost mij héél erg veel moeite. Heb gelukkig fijne huishoudelijke hulp voor de echt zware klusjes. Een ding heb ik niet gelukkig en dat is pijn.

Zyban

06-08-2022 | Vrouw | 37
bupropion
Stoppen met roken
Zeer slechte ervaringen mee. Voorgeschreven gekregen via ZoHealthy, dit naam kunnen ze ook beter schrappen. Na een vragenlijstje kreeg ik de pillen thuisgestuurd via een coach. Eerste paar dagen gingen redelijk daarna begon ik last te krijgen van krampen en trillingen. Tweede week was een hel, ongelooflijk nerveuse trekjes die ik normaal niet had en autorijden ging gewoon[lees meer...] niet meer. Op mijn werk enorm prikkelbaar en begon slecht te slapen en vreemde gedachtes te ontwikkelen. Mijn huisarts verwees mij door naar mijn coach maar die wist er niet 1-2-3 raad mee, ik vraag mij af of deze mensen wel een medische opleiding hebben gehad. Uiteindelijk bij de weekendarts terechtgekomen die behoorlijk schrok en mij direct heeft geholpen en aangeraden heeft te stoppen. Via haar moest ik vernemen dat het middel eigenlijk een anti-depressivum is en dat er heel veel bijwerkingen gemeld worden. Als ik dit allemaal had geweten was ik er nooit aan begonnen. Nu 2 maanden verder slaap ik nog steeds slecht, autorijden kan wel weer maar de vreemde gedachtes die ik nooit had steken af en toe de kop op. Inmiddels gestopt met Niquitin en veel doorzettingsvermogen.

Champix

04-08-2022 | Vrouw | 48
varenicline
Stoppen met roken
Wonderpillen! Ben na 2 weken helemaal van het roken af! Bijwerkingen zijn verwaarloosbaar, moe, droge mond en gekke dromen.

26-07-2022 | Vrouw | 56
Stoppen met roken
Al 40 jaar een roker, laatste jaren een zware roker. Ik was het zat, last van mijn longen, hoesten, kortademig enz. dus aan de pleisters want cold turkey voel je je 3 dagen super beroerd en had ik geen trek in. In 2020 ook succesvol en zonder enige moeite d.m.v. NiQuitin gestopt tot er iets heftigs gebeurde en ik na horten en stoten weer begon met roken. Nu dan weer gest[lees meer...]opt met pleisters. Ik had eerst Nicotinelle, maar daar kreeg ik onverdraaglijke jeuk & uitslag van en trok zelfs een keer mijn huid kapot ermee wat 2 weken duurde eer het genezen was. Hier met Niquitin geen last van. Voordeel van Nicotinelle is dat je die er af kunt halen en terug plakken, met NiQuitin gaat dat niet. Ze blijven prima zitten bij mij. TIP VOOR MENSEN: Ik plak ze altijd op mijn bil, de dag erna op de andere bil, dag daarna wat hoger of lager dan de vorige keer. Hier zit relatief veel vet voorbij op je armen en geeft geen enkele last.Niet plakken waar de huid dunner is (binnenarm of been en zeker niet op de buik. Dichtbij hart lijkt me ook niet handig). TIP2: 's nachts er af halen anders slaap je voor geen meter. En je rookt tenslotte 's nachts ook niet. Het helpt perfect, mits je de gewoonteverslaving de baas kunt blijven. Ik had binnen 1 week al meer lucht, vieze smaak 's ochtends is heel snel weg, hoesten wordt ook al snel minder (niet maanden, maar dagen). Na 2 maanden stoppen op een workshop "OHM" chanten, normaal kon ik dat maar heel kort. Nu was iedereen al uitgechant en ik had nog lucht over! IK, die zo'n zware roker was!! Dat was zo'n heerlijk gevoel! En niet meer piepen, hijgend op de fiets etc. Echt verbaasd hoe snel mijn longen zich herstelden. Top dat deze pleisters er zijn. Zeer tevreden. Ik ga er nu dan ook weer voor.

29-06-2022 | Man | 59
Lage rugpijn
Sinds ik Notrilen gebruik, was het mijn vrouw opgevallen dat ik snel boos en geïrriteerd ben. Ik vraag mij af of dat een bijwerking van Notrilen is?

11-06-2022 | Vrouw | 53
Stoppen met roken
Sinds ik ze gebruik maagpijn,wordt er wakker van s,nachts

20-05-2022 | Man | 68
nortriptyline
Mijn vader is misschien door dit medicijn overleden. Hij leefde altijd gezond, dronk niet, rookte niet, had geen overgewicht, bewoog veel en zag er 10 jaar jonger uit dan zijn kalenderleeftijd. Na het bereiken van zijn pensioenleeftijd raakte hij depressief. Hij kreeg 150 mg van dit medicijn per dag. Na TIA's, twee keer een CVA werd er nog steeds 150 mg per dag gegeven[lees meer...] terwijl hij in een ziekenhuisbed lag. Ik had twee keer gevraagd aan een verpleegkundige en arts of dit wel juist was: zo'n hoge dosering van dit medicijn terwijl hij aan het herstellen was van een CVA. Er werd gezegd dat dit geen kwaad kon. Niet veel later is hij overleden. Hierna nog een gesprek gehad met een groep artsen en verpleegkundigen. In de bijsluiter stond in hoofdletters dat dit medicijn niet gebruikt mag worden bij hart- en vaataandoeningen. Toen ik vroeg of er een verband kon zijn tussen zijn overlijden en het gebruik van Nortrilen en de tekst in de bijsluiter, werd er gezegd dat daar geen samenhang voor bestaat zonder verdere uitleg of toelichting. Nu, vele jaren later, vraag ik me nog steeds af of hij onnodig is gestorven. Het medicijn kan je bloeddruk en hartslag sterk verhogen. Ik vermoed dat hier een medische fout is begaan en dat hij nu nog had geleefd als er destijds beter opgelet was.

29-04-2022 | Vrouw | 47
Stoppen met roken
Vol enthousiasme begonnen want ik wilde stoppen met roken. De eerste twee dagen was ik moe, afwezig, vlak maar was het goed te doen. Na 2 dagen zat mijn nek, hals en gezicht onder de rode bulten en vlekken. Die avond maar niet genomen en de ochtend erna werd ik wakker en was alles knalrood en brandend. Mijn hele gezicht, hoofdhuid, borst en rug zaten onder de rode jeukende[lees meer...] vlekken. Helaas voor mij dus niet te doen. Wat een ellende!

19-04-2022 | Vrouw | 56
Stoppen met roken
Werkt supergoed. Ik had geen behoefte aan roken. Was vaak zelfs vergeten dat ik gestopt was met roken

Zyban

19-04-2022 | Man | 50
bupropion
Stoppen met roken
35 jaar gerookt en begon diverse lichamelijke klachten te vertonen. Reuma, longproblemen en verstopte ader lies. Alle artsen adviseerden stoppen met roken. Eerder diverse pogingen maar niks werkte. Via internet zyban tegen gekomen en veel gelezen. Naar de huisarts en praktijkondersteuner gesproken. Zyban besteld en volgens deze ondersteuner zou het 2 weken duren voordat ze[lees meer...] binnen waren en dus afspraak gemaakt over 2 weken. Medicijnen kwamen echter 2 dagen later met uitgebreid gebruiksaanwijzing. 6 dagen 1 pil ingenomen en dat ging goed. Rustig in mijn hoofd, koffie smaakte niet meer zo lekker en sigaretten waren net lucht. Na 6 dagen overgegaan op 2 tabletten. Dezelfde dag waren mijn sigaretten op en wilde ze ook niet meer kopen. Drie dagen daarna begonnen de bijwerkingen. Angststoornissen, depressief, geen zin meer in het leven, neerslachtig en meest vervelende slapeloosheid. Het leek wel of ik een propeller in mijn hoofd had. Gelijk gestopt met dit medicijn. Heb nu 8 dagen niet gerookt en ook geen zin. Hoop het vol te houden. Het werkt wel maar bijwerkingen zijn ondraaglijk.

01-04-2022 | Vrouw | 74
nortriptyline
Ruim vier weken geleden gestart met Nortriptyline 1 x daags 10 mg. Werd al na een paar weken minder angstig, maar ik merk dat het nu minder goed werkt. Naar de huisarts en ben nu sinds gister op 1 x daags 20 mg. Heb m.i. weinig last van bijwerkingen alleen (afgelopen nacht weer heel erg) word ik wakker en mijn hele lichaam lijkt in brand te staan. Als ik opsta is dat sne[lees meer...]l weer over, maar terug in bed komt het weer opzetten. Ook wel een wat snelle hartslag (als ik me nerveus voel bijvoorbeeld 108). Herkent iemand dit?

30-03-2022 | Vrouw | 50
nortriptyline
Snel uit mijn depressie met dit middel. Voelde me er erg goed bij. Snel afgebouwd na 50 daarna 25. Werd er wel beetje manisch van

27-03-2022 | Vrouw | 21
Stoppen met roken
Ik ben heel erg tevreden over de nicotine pleisters, hiervoor 3 stoppogingen gedaan en ik kon het gewoon niet hoe graag ik ook wilde. Ik had echt last van afkickverschijnselen, met de pleisters heb ik geen last van afkickverschijnselen. Het is nu de mentale verslaving, maar ik kan nu makkelijk nee zeggen als iemand mij een sigaret aanbied war voorheen gewoon echt niet lukt[lees meer...]e. Wel heb ik last sinds de pleisters van de meest rare dromen en jeukt hij de eerste 30 minuten na opplakken, maar die neem ik dan maar voor lief! Ik ben blij wat eindelijk is het me gelukt om te stoppen met roken!
Terug naar het begin van de pagina