dossiers
Geef mening

Diabetes mellitus (Suikerziekte)

Heeft u diabetes, dan heeft u te veel glucose in uw bloed. Bij diabetes is er sprake van herhaaldelijk verhoogde bloedglucosewaarden (hyperglykemie).
Om diabetes te begrijpen, is het belangrijk om eerst meer te weten over het normale proces waarbij voedsel wordt afgebroken en door het lichaam gebruikt wordt voor energie. Verschillende dingen gebeuren wanneer het voedsel wordt verteerd:
  • Wanneer je eet zet het lichaam alle koolhydraten, suikers en zetmeel om in glucose. Glucose is een bron van brandstof voor alle cellen in het lichaam.
  • Een orgaan genaamd de alvleesklier maakt insuline aan. De rol van insuline is om glucose te verplaatsen uit de bloedstroom naar de spieren en vet-en levercellen, waar het kan worden gebruikt als brandstof.

Insuline is dus een hormoon dat geproduceerd wordt door de alvleesklier en die insuline zorgt ervoor dat de hoeveelheid glucose in het bloed constant blijft.
Bij iemand mét diabetes wordt er te weinig of geen insuline meer aangemaakt. Hierdoor wordt er geen glucose opgenomen in het lichaam en blijft er te veel glucose in het bloed.

Diabetes kan worden veroorzaakt door:
  • te weinig insuline: de alvleesklier maakt niet genoeg insuline aan en/of
  • insulineresistentie: de spieren en vet-en levercellen reageren niet normaal op insuline

Bloedglucosewaarden
Normaalgesproken schommelt het bloedsuikergehalte (bloedglucose) zo tussen de 4,0 en de 8,0 mmol/l.
Wanneer er middels laboratoriumonderzoek bloedglucosewaarden zijn bepaald (of een vingerprik waarbij de meter zelf omrekent naar laboratoriumwaarden) dan geldt:

Nuchter Niet nuchter
Normaal onder de 6,1 mmol/l onder de 7,8 mmol/l
Voorfase diabetes tussen 6,1 en 6,9 mmol/l
Diabetes boven de 6,9 mmol/l boven de 11 mmol/l

Verschillende typen diabetes:
Type 1 diabetes wordt meestal gediagnosticeerd bij kinderen en jonge volwassenen, en was voorheen bekend als jeugddiabetes. Bij type 1 diabetes is het lichaam plotseling niet meer in staat insuline te produceren.
Slechts 5-10% van de mensen met diabetes hebben deze vorm van de ziekte. Bij deze vorm van suikerziekte is het noodzakelijk om insuline toe te dienen. Met de hulp van insuline therapie en andere behandelingen, kunnen zelfs jonge kinderen met diabetes type 1 leren om hun conditie te beheren en een lang, gezond en gelukkig leven te hebben.

Type 2 diabetes komt veel vaker voor dan type 1. Het komt meestal voor op volwassen leeftijd, maar tegenwoordig worden ook jongeren steeds vaker gediagnosticeerd met dit type diabetes. De alvleesklier maakt niet genoeg insuline aan om de bloedsuikerspiegel normaal te houden, vaak omdat het lichaam als het ware steeds minder gevoelig is geworden voor insuline. Veel mensen met diabetes type 2 weten niet dat ze het hebben, terwijl het een ernstige aandoening betreft. Type 2 diabetes komt steeds vaker voor als gevolg van het toenemende overgewicht en gebrek aan lichaamsbeweging.

Zwangerschapsdiabetes is een hoge bloedsuikerspiegel die op enig moment tijdens de zwangerschap ontwikkelt bij een vrouw die niet eerder bekend is met diabetes. Vrouwen met zwangerschapsdiabetes lopen een verhoogd risico op type 2 diabetes en hart-en vaatziekten op latere leeftijd.

Risicofactoren voor type 2 diabetes zijn:
  • Ouder dan 45 jaar
  • Een ouder, broer of zus met diabetes
  • Zwangerschapsdiabetes of het baren van een baby van meer dan 9 pond
  • Hartziekte
  • Hoog cholesterolgehalte in het bloed
  • Zwaarlijvigheid
  • Niet genoeg beweging krijgen
  • Polycysteus ovarium syndroom (bij vrouwen)
  • Al bestaande verminderde glucosetolerantie
  • Sommige etnische groepen (met name Afro-Amerikanen, Indianen, Aziaten)

Diabetes wordt vaak niet herkend, omdat veel van de symptomen zo onschuldig lijken. Recente studies geven aan dat de vroege opsporing van diabetes en de behandeling ervan de kans op het ontwikkelen van complicaties rondom diabetes kan verlagen.
Uw huisarts kan de diagnose diabetes vrij snel vaststellen door een druppel bloed uit uw vinger te nemen. Via een bloedglucosemeter bepaalt hij vervolgens hoe hoog uw glucosespiegel is. Is die hoger dan 11 mmol/l (millimol per liter), dan wordt de test herhaald. Bij de tweede test mag u acht uur van te voren niet eten of drinken. Is de glucosewaarde bij die tweede meting hoger dan 6,0 mmol/l, dan is er sprake van diabetes.

Symptomen

• Frequente infecties
  • Wazig zien
  • Wondjes / blauwe plekken die traag genezen
  • Tintelingen / gevoelloosheid in de handen / voeten
  • Terugkerende huid, tandvlees of blaasontsteking

Behandeling

Zelfmanagment
In normale omstandigheden kan de bloedsuikerspiegel variëren. Door onderstaande leefregels in acht te nemen kan de bloedsuikerspiegel worden beïnvloed.
  • regelmatig sporten
  • een evenwichtige voeding
  • niet roken
  • alcohol of frisdrank met mate
  • genoeg water drinken.

Laat uw bloedsuikerspiegel op gezette tijden controleren door uw behandelend arts. Daarnaast kan u zelf thuis gebruik maken van bloedglucosemeters Op deze manier kunt u controle houden over uw bloedsuikerspiegel.

Behandeling met medicijnen
Bij type 1 diabetes is voldoende beweging en een evenwichtig voedingspatroon natuurlijk belangrijk. Daarnaast wordt voor de behandeling van diabetes type 1 gebruik gemaakt van insulines. Deze insulines kunnen met behulp van een insulinepen (een klein injectiesysteempje), een insulinepomp of een inhalator toegediend worden. Om de bloedsuiker goed te kunnen regelen, zijn er verschillende soorten insulines. Zo is er insuline die snel in het bloed wordt opgenomen en die snel zijn werk doet. Deze insuline spuit je voor het eten in, zodat de bloedsuikerpiek na een maaltijd wordt opgevangen. Ook bestaan er insulines die langzaam worden opgenomen, die worden een tot twee keer per dag ingespoten zodat er continu een beetje bloedsuiker kan worden opgenomen in het lichaam.
Welke insulines geschikt zijn, is per persoon verschillend. Dit hangt vooral af van het gewicht, de voeding en de hoeveelheid en soort beweging.
Bij type 2 diabetes is gewichtsafname, een dieet en lichaamsbeweging zeer belangrijk. Gewichtsvermindering en lichaamsbeweging verhogen gevoeligheid voor insuline, waardoor de bloedsuiker beter gecontroleerd kan worden.
Wanneer deze methoden falen om de bloedsuikerspiegel te verlagen, kunnen pillen of tabletten ingezet worden. Als deze orale diabetesmiddelen onvoldoende in staat zijn de glucosespiegel in het bloed te verlagen is behandeling met insuline aangewezen.

Insulines
Er wordt onderscheid gemaakt in:
  • kort werkende insulines omvatten de producten met gewoon insuline erin of met insuline lispro, insuline ‘aspart’ of insuline glulisine
  • middellang werkende insulines bevatten isofaan insuline en kunnen gecombineerd worden met gewoon insuline, met insuline lispro of met insuline ‘aspart’
  • lang werkende insulines kunnen insuline detemir of insuline glargine bevatten.
Mix insulines bevatten een mengsel van kort en middellang werkende insulines

Tabletten voor diabetes
Er zijn vier groepen orale middelen voor de behandeling van type 2 diabetes.
  1. De eerste groep zijn medicamenten, die de afgifte van insuline door de alvleesklier bevorderen. Deze middelen stimuleren speciale receptoren ('vangarmpjes') op de buitenkant van de beta-cellen van de alvleesklier, die insuline produceren, en bevorderen op deze wijze de afgifte van insuline.
  2. Van de tweede groep van orale middelen is metformine het bekendst. Metformine remt de overmatige afgifte van glucose door de lever. Hierdoor daalt de bloedglucose en neemt de insulinegevoeligheid toe. En omdat metformine de glucoseafgifte remt van de lever bestaat er geen verhoogde kans op een hypo. De insulineafgifte wordt immers niet gestimuleerd. Het heeft een gunstig effect op de regulatie van de diabetes en vermindert de kans op complicaties.
  3. De derde groep orale middelen vertraagt de opname van glucose uit de darmen. Acarbose is hier onderdeel van. Dit middel remt een aantal enzymen, die koolhydraten afbreken in de darmen. Daardoor worden de koolhydraten, die we eten, minder snel afgebroken, komt er minder snel glucose vrij en wordt de glucose ook minder snel in het bloed opgenomen. In de praktijk wordt dit middel weinig gebruikt.
  4. De vierde groep is een nieuwe klasse van middelen, de zogenaamde thiazolidinediones (kortweg: TZD's). Ze worden ook wel insuline sensitizers genoemd omdat ze de insulineresistentie, de ongevoeligheid van de weefsels voor insuline, verminderen. De TZD's zorgen ervoor, dat via een ingewikkeld werkingsmechanisme vetten sneller naar de vetcellen getransporteerd worden. Tegelijkertijd wordt de gevoeligheid voor insuline verbeterd.

Hypo en Hyper
De bloedsuikerspiegel schommelt in de ideale situatie tussen de 4 en 8 mmol/l. De behandeling van diabetes is erop gericht om dit te bereiken. Van alles heeft invloed op de bloedsuiker: eten, drinken, sporten, stress en emoties, een griepje.
Daardoor kan het voorkomen dat tijdens de behandeling van diabetes u plotseling last kunt krijgen van een te lage of te hoge bloedsuikerspiegel. Te laag heet hypoglykemie (hypo), te hoog heet hyperglykemie (hyper).
Een enkele keer een hypo of een hyper hebben is niet erg. Gebeurt dat vaak, dan moet wellicht de behandeling worden aangepast.

Kenmerken Hypo
Onder de 4 mmol/l is er sprake van een hypoglykemie (een hypo).
Kenmerken van een hypo zijn:
  • hoofdpijn
  • zweten
  • trillen
  • duizeligheid
  • ongeconcentreerd zijn
  • moe
  • plotseling wisselend humeur
  • hongerig
Met druivensuiker, limonade met veel suiker en daarna een boterham brengt u het bloedsuikergehalte weer omhoog. Is iemand bewusteloos, dan kan glucose of glucagon worden ingespoten. Glucagon doet het tegenovergestelde van insuline, het zorgt ervoor dat de bloedsuiker omhoog gaat.

Kenmerken Hyper
Boven de 10 mmol/l is er sprake van een hyperglykemie (een hyper).
Kenmerken van een hyper zijn:
  • veel plassen
  • veel dorst hebben en houden
  • vermoeidheid
  • mogelijk plotselinge extreme humeurigheid
  • gevoel van algehele malaise
Het lichaam wil het teveel aan suiker in het bloed kwijtraken. Veel blijven drinken (maar niets zoets!) helpt daarbij.

27-04-2024 | Vrouw | 35
Afslanken - overgewicht

onverschilligheid vermoeidheid constipatie traagheid duizeligheid

Zit nog in de opbouwfase. Ben nu een week bezig. Was erg huiverig voor flinke bijwerkingen maar vind het tot nu toe reuze meevallen. De eerste twee dagen last van vermoeidheid, wat trager in denken/doen, gevoel van onverschilligheid (al schieten ze een kanon naast me af, het zal allemaal wel) en soms wat lichte duizeligheid. De hele week een gevoel van super vol zitten en [lees meer...]daardoor geen zin om te eten. Ik kan me voorstellen dat sommige mensen dit kunnen ervaren als misselijkheid maar zo zou ik het niet willen noemen. Zo heftig was het niet. Eerder het gevoel alsof je een uur daarvoor heel veel en vet gegeten hebt en dus nog overvol zit. Van maag-darm klachten is nauwelijks sprake geweest. Een keer of twee een moeilijke stoelgang gehad. Heb wel gemerkt dat wanneer ik at, ik vooral trek had in lichte en gezonde dingen zonder dat ik daar moeite voor hoefde te doen. Het ging als vanzelf. Ik heb wel een keer iets gegeten dat wat vetter was en daarna heb ik wel een gevoel van misselijkheid ervaren. Vanwege het gebrek aan eetlust werd ik niet enthousiast bij het idee om de dosis te verhogen. Vandaag was het zover: dosis verhoogd, weer een paar uur een super vol gevoel en heel even licht duizelig maar daarna voelde ik me vrij snel weer normaal/prettig. Ik merk duidelijk gewenning aan het medicijn. Tot nu toe ben ik erg tevreden. 8 dagen geleden begonnen bij 71 kilo (in 2022 afgevallen van BMI 35 naar 23 maar was als gevolg van stress weer aangekomen tot aan een BMI 27). Na een week gebruik weeg ik nu 67,5 kilo. Nog 9,5 te gaan maar heb er alle vertrouwen in dat dit helemaal goed gaat komen. Let op: ik heb eerder een Allurion maagballon gehad en daarbij een leefstijlprogramma gevolgd. Ik raad het mensen af Saxenda te gebruiken zonder een leefstijlprogramma te volgen of te hebben gevolgd. Doordat je zo verzadigd bent hoef ik geen moeite te doen om me te beheersen als het om eten gaat. Daardoor loop je denk ik meer risico dat je jezelf niet aan kunt leren om te stoppen met eten wanneer je verzadigd bent. En uiteindelijk moet je het zonder medicijn zelf doen. Het is dat ik in het leefstijlprogramma echt een ‘reset’ heb gehad waardoor ik weet wat mijn valkuilen zijn en wat ik moet doen maar ik denk in alle eerlijkheid niet dat ik blijvend op gewicht zou kunnen blijven na Saxenda als ik eerder geen leefstijlprogramma had gevolgd. Hierbij spreek ik wel als iemand die jarenlang obesitas heeft gehad en aangezien dit eigenlijk een chronische ziekte is vind ik het wel zo eerlijk dit aan te geven. Ik geloof wel echt dat je na Saxenda op eigen kracht op gewicht kunt blijven. Je bent zelf verantwoordelijk voor de keuzes die je maakt. Het simpelweg stoppen met Saxenda hoeft niet te betekenen dat je ook aankomt.

26-04-2024 | Man | 63
Diabetes type 2
Vandaag de tweede prik gezet (0,25 mg.). Merk er nog nauwelijks iets van. Alleen is mijn ontlasting is wat vochtiger en zachter. Ik begrijp dat het nog te vroeg is om een echte mening te hebben dus zal ik later een update geven.

Gliclazide

24-04-2024 | Vrouw | 63
gliclazide

Eelt voeten hoofdpijn

Het middel doet voorlopig niets. Ban van 30mg naar 60 en nu naar 90 mg gegaan. Hoofdpijn wordt erger. Nog steeds nuchter boven de 10 Bij de eerste keer kreeg ik bulten op mijn benen en ernstig eelt op mijn voeten. Ik had nooit eelt op mijn voeten maar nu is het ernstig en het doet zeer.

23-04-2024 | Man | 44

misselijkheid

Ik gebruik dit medicijn nu bijna 2 jaar . Ruim 30 kilo afgevallen. Ik merk nu dat het niet meer werkt . Ook weer wat aangekomen . Tijdje gestopt en toen weer begonnen maar het werkt niet meer

22-04-2024 | Vrouw | 36

buikpijn

22-04-2024 | Vrouw | 36

buikklachten darm/maag van streek

Aangezien ik veel lees over nare bijwerkingen en ik de kosten niet vergoed krijg, zou ik dit middel eerst op een lage dosering willen uitproberen. Heeft iemand een paar peen voor mij ter overname? /////RED mijn medicijn.nl: wij herinneren u eraan dat wij volgens onze richtlijnen het ruilen of kopen van medicijnen niet faciliteren. De wet verbiedt ons dit te doen. Aan d[lees meer...]e andere kant geven wij geen persoonlijke gegevens door, wat de reden ook is, alles wordt geanonimiseerd.////

Forxiga

19-04-2024 | Man | 85
dapagliflozine
Diabetes type 2

penis is rood haaruitval gewichtsverlies droge huid dorstig hongerig

Ik heb een maand in het ziekenhuis gelegen vanwege galstenen in de galwegen van de lever, een streptokokken ontsteking in de lever en op de aorta hartklep. Ik gebruikte in het ziekenhuis dezelfde medicijnen als thuis, onder andere metformine vanwege diabetes type 2. Toen ik uit het ziekenhuis ontslagen werd stond er plotseling een ander medicijn op de medicijnlijst namelij[lees meer...]k Forxiga. Thuisgekomen ben ik dit medicijn gaan gebruiken en ontdekte ik de eerder genoemde bijwerkingen. De arts ondersteuner kende het middel en zei dat het erg goed was tegen te hoge bloedsuiker, maar dat er wel bijwerkingen waren onder andere aan het geslachtsorgaan (vanwege zoete urine).

13-04-2024 | Vrouw | 50

maagzuur

Ben 1.61 woog 86,5kg. Jan 2024 begonnen met 0,25 mg na 1 maand 1kg afgevallen. Merkte nog niet veel. Feb begonnen met 0,50 mg nog eens 2 kg kwijt. Ging prima geen bijwerkingen. In maart begonnen met 1mg nog eens 3,5kg kwijt. Met 1 mg voelde ik pas dat ik echt minder eetlust heb. Bijwerkingen savonds in bed oprispingen mr dan ga ik op linkerzij liggen dat helpt en rond mens[lees meer...]truatie toch weer meer hongergevoel. Ben na 3,5 maand 6,5 kg kwijt. Gaat langzaam maar is beter zo. Voel mij nu al fitter en niet zo opgeblazen. Ben zeer tevreden. Ik was sceptisch omdat ik al van jongs af aan maagproblemen heb maar bijwerkingen vallen reuze mee! Ik ga nog even door.

08-04-2024 | Man | 71
Suikerziekte (type 2)
geen honger gevoel meer en suiker waarde super gebruikte 3 x novonorm 1 x jardiance nu 1 x novonorm 1 x jardiance

04-04-2024 | Vrouw | 67
Makkelijk in gebruik

Rybelsus

04-04-2024 | Vrouw | 67

bittere smaak metaalachtige smaak

Vanwege tekort aan Ozempic over moeten stappen. Het tablet heeft een bittere smaak en je mag een halfuur na innemen niets eten of drinken. Lastig , maar mijn suiker is wel beter dan met Ozempic

Competact

01-04-2024 | Man | 54
pioglitazon / metformine

droge mond

Ik nam 3x850 mg perdag en voelde me goed ermee, jammer dat mijn suiker toen aan 7,4 stond en ik Osempic 0,25 erbij moest nemen in het begin deed osempic zijn werk suikerghalte stond na 2jaar perfeck en ik viel 25 kilo af , maar osempic nevenwerkingen zijn hard en ik heb een maand alles moeten stoppen en voelde me weer goed maar natuurlijk met suikerziekte moet je weer iets[lees meer...] nemen en we hebben beslist Osempic 025 weer op te starten . Ik verwittig jullie alle nevenwerkingen zijn terug zelf erger , Metformine 850 alleen was buiten een droge mond zeer goed maar ik ben nu terug begonnen met Osempic ik voel veel nevenwerkingen en ben depri

01-04-2024 | Man | 54

acute diarree buikgeluid buikkrampen

Ik gebruik dit produckt al bijna 2jaar en ben ongeveer 25@30 Kilo afgevallen . Maar ik denk eraan om te stoppen ik heb last van mijn maag , darmen , en acute diaree . Ik mag stellen de pijn die je ondergaat door bijwerkkingen is een deel van mijn leven . Ik geef al aan ikndenk van te stoppen omdat je geen gewicht verlies meer hebt na 2 , mijn suiker staat nu wel goed 5,[lees meer...]7 maar die bijwerkingen zijn mijn leven gaan lijden . Natuurlijk moet ik naar de dokter luisteren en volgen hem komt het beter maar ik vraag het me af !!!

Rybelsus

30-03-2024 | Vrouw | 52

misselijkheid

Kon niet tegen andere medicatie en de insuline deed niks Ben hier heel blij mee in het begin 2 weken misselijk bij 3 mg en toen na 7 mg en weer 2 weken misselijk. De diabetes verpleegkundige zei houd vol de bijwerkingen gaan over. Ze zei ook dat heel veel patiënten er niet tegen konden. Gelukkig heb ik mazzel. Inmiddels 7 kg lichter en mijn waardes zijn weer goed

28-03-2024 | Man | 62
Afslanken - overgewicht
Gebruik nu 1,5 jaar Saxenda ben in het eerste half jaar 14 kg afgevallen. Ging prima tot dat ik in een dip kwam overlijden van mijn partner , heb vanaf die tijd een wat onregelmatiger eet / drink patroon en ook niet altijd gezond er op na gehouden. Heb wel elke dag Saxenda geïnjecteerd maar het werkt niet meer. Kan gewoon weer blijven eten en krijg geen stop signalen. Oo[lees meer...]k inmiddels weer 7 kg zwaarder geworden. (Nog 7 over) Kan ik bv een maand stoppen en dan weer opnieuw starten met Saxenda? Hoor graag of iemand dezelfde ervaring heeft en hoe op te lossen. Met vriendelijke groet, Henk

Forxiga

26-03-2024 | Vrouw | 77
dapagliflozine
Chronische nierziekte
Na een maand forxiga 10 mg gebruikt te hebben zijn mijn nierwaardens gezakt van 26 naar 20 is niet goed .direct met medicijn gestopt
Terug naar het begin van de pagina