dossiers
Geef mening

Diabetes mellitus (Suikerziekte)

Heeft u diabetes, dan heeft u te veel glucose in uw bloed. Bij diabetes is er sprake van herhaaldelijk verhoogde bloedglucosewaarden (hyperglykemie).
Om diabetes te begrijpen, is het belangrijk om eerst meer te weten over het normale proces waarbij voedsel wordt afgebroken en door het lichaam gebruikt wordt voor energie. Verschillende dingen gebeuren wanneer het voedsel wordt verteerd:
  • Wanneer je eet zet het lichaam alle koolhydraten, suikers en zetmeel om in glucose. Glucose is een bron van brandstof voor alle cellen in het lichaam.
  • Een orgaan genaamd de alvleesklier maakt insuline aan. De rol van insuline is om glucose te verplaatsen uit de bloedstroom naar de spieren en vet-en levercellen, waar het kan worden gebruikt als brandstof.

Insuline is dus een hormoon dat geproduceerd wordt door de alvleesklier en die insuline zorgt ervoor dat de hoeveelheid glucose in het bloed constant blijft.
Bij iemand mét diabetes wordt er te weinig of geen insuline meer aangemaakt. Hierdoor wordt er geen glucose opgenomen in het lichaam en blijft er te veel glucose in het bloed.

Diabetes kan worden veroorzaakt door:
  • te weinig insuline: de alvleesklier maakt niet genoeg insuline aan en/of
  • insulineresistentie: de spieren en vet-en levercellen reageren niet normaal op insuline

Bloedglucosewaarden
Normaalgesproken schommelt het bloedsuikergehalte (bloedglucose) zo tussen de 4,0 en de 8,0 mmol/l.
Wanneer er middels laboratoriumonderzoek bloedglucosewaarden zijn bepaald (of een vingerprik waarbij de meter zelf omrekent naar laboratoriumwaarden) dan geldt:

Nuchter Niet nuchter
Normaal onder de 6,1 mmol/l onder de 7,8 mmol/l
Voorfase diabetes tussen 6,1 en 6,9 mmol/l
Diabetes boven de 6,9 mmol/l boven de 11 mmol/l

Verschillende typen diabetes:
Type 1 diabetes wordt meestal gediagnosticeerd bij kinderen en jonge volwassenen, en was voorheen bekend als jeugddiabetes. Bij type 1 diabetes is het lichaam plotseling niet meer in staat insuline te produceren.
Slechts 5-10% van de mensen met diabetes hebben deze vorm van de ziekte. Bij deze vorm van suikerziekte is het noodzakelijk om insuline toe te dienen. Met de hulp van insuline therapie en andere behandelingen, kunnen zelfs jonge kinderen met diabetes type 1 leren om hun conditie te beheren en een lang, gezond en gelukkig leven te hebben.

Type 2 diabetes komt veel vaker voor dan type 1. Het komt meestal voor op volwassen leeftijd, maar tegenwoordig worden ook jongeren steeds vaker gediagnosticeerd met dit type diabetes. De alvleesklier maakt niet genoeg insuline aan om de bloedsuikerspiegel normaal te houden, vaak omdat het lichaam als het ware steeds minder gevoelig is geworden voor insuline. Veel mensen met diabetes type 2 weten niet dat ze het hebben, terwijl het een ernstige aandoening betreft. Type 2 diabetes komt steeds vaker voor als gevolg van het toenemende overgewicht en gebrek aan lichaamsbeweging.

Zwangerschapsdiabetes is een hoge bloedsuikerspiegel die op enig moment tijdens de zwangerschap ontwikkelt bij een vrouw die niet eerder bekend is met diabetes. Vrouwen met zwangerschapsdiabetes lopen een verhoogd risico op type 2 diabetes en hart-en vaatziekten op latere leeftijd.

Risicofactoren voor type 2 diabetes zijn:
  • Ouder dan 45 jaar
  • Een ouder, broer of zus met diabetes
  • Zwangerschapsdiabetes of het baren van een baby van meer dan 9 pond
  • Hartziekte
  • Hoog cholesterolgehalte in het bloed
  • Zwaarlijvigheid
  • Niet genoeg beweging krijgen
  • Polycysteus ovarium syndroom (bij vrouwen)
  • Al bestaande verminderde glucosetolerantie
  • Sommige etnische groepen (met name Afro-Amerikanen, Indianen, Aziaten)

Diabetes wordt vaak niet herkend, omdat veel van de symptomen zo onschuldig lijken. Recente studies geven aan dat de vroege opsporing van diabetes en de behandeling ervan de kans op het ontwikkelen van complicaties rondom diabetes kan verlagen.
Uw huisarts kan de diagnose diabetes vrij snel vaststellen door een druppel bloed uit uw vinger te nemen. Via een bloedglucosemeter bepaalt hij vervolgens hoe hoog uw glucosespiegel is. Is die hoger dan 11 mmol/l (millimol per liter), dan wordt de test herhaald. Bij de tweede test mag u acht uur van te voren niet eten of drinken. Is de glucosewaarde bij die tweede meting hoger dan 6,0 mmol/l, dan is er sprake van diabetes.

Symptomen

• Frequente infecties
  • Wazig zien
  • Wondjes / blauwe plekken die traag genezen
  • Tintelingen / gevoelloosheid in de handen / voeten
  • Terugkerende huid, tandvlees of blaasontsteking

Behandeling

Zelfmanagment
In normale omstandigheden kan de bloedsuikerspiegel variëren. Door onderstaande leefregels in acht te nemen kan de bloedsuikerspiegel worden beïnvloed.
  • regelmatig sporten
  • een evenwichtige voeding
  • niet roken
  • alcohol of frisdrank met mate
  • genoeg water drinken.

Laat uw bloedsuikerspiegel op gezette tijden controleren door uw behandelend arts. Daarnaast kan u zelf thuis gebruik maken van bloedglucosemeters Op deze manier kunt u controle houden over uw bloedsuikerspiegel.

Behandeling met medicijnen
Bij type 1 diabetes is voldoende beweging en een evenwichtig voedingspatroon natuurlijk belangrijk. Daarnaast wordt voor de behandeling van diabetes type 1 gebruik gemaakt van insulines. Deze insulines kunnen met behulp van een insulinepen (een klein injectiesysteempje), een insulinepomp of een inhalator toegediend worden. Om de bloedsuiker goed te kunnen regelen, zijn er verschillende soorten insulines. Zo is er insuline die snel in het bloed wordt opgenomen en die snel zijn werk doet. Deze insuline spuit je voor het eten in, zodat de bloedsuikerpiek na een maaltijd wordt opgevangen. Ook bestaan er insulines die langzaam worden opgenomen, die worden een tot twee keer per dag ingespoten zodat er continu een beetje bloedsuiker kan worden opgenomen in het lichaam.
Welke insulines geschikt zijn, is per persoon verschillend. Dit hangt vooral af van het gewicht, de voeding en de hoeveelheid en soort beweging.
Bij type 2 diabetes is gewichtsafname, een dieet en lichaamsbeweging zeer belangrijk. Gewichtsvermindering en lichaamsbeweging verhogen gevoeligheid voor insuline, waardoor de bloedsuiker beter gecontroleerd kan worden.
Wanneer deze methoden falen om de bloedsuikerspiegel te verlagen, kunnen pillen of tabletten ingezet worden. Als deze orale diabetesmiddelen onvoldoende in staat zijn de glucosespiegel in het bloed te verlagen is behandeling met insuline aangewezen.

Insulines
Er wordt onderscheid gemaakt in:
  • kort werkende insulines omvatten de producten met gewoon insuline erin of met insuline lispro, insuline ‘aspart’ of insuline glulisine
  • middellang werkende insulines bevatten isofaan insuline en kunnen gecombineerd worden met gewoon insuline, met insuline lispro of met insuline ‘aspart’
  • lang werkende insulines kunnen insuline detemir of insuline glargine bevatten.
Mix insulines bevatten een mengsel van kort en middellang werkende insulines

Tabletten voor diabetes
Er zijn vier groepen orale middelen voor de behandeling van type 2 diabetes.
  1. De eerste groep zijn medicamenten, die de afgifte van insuline door de alvleesklier bevorderen. Deze middelen stimuleren speciale receptoren ('vangarmpjes') op de buitenkant van de beta-cellen van de alvleesklier, die insuline produceren, en bevorderen op deze wijze de afgifte van insuline.
  2. Van de tweede groep van orale middelen is metformine het bekendst. Metformine remt de overmatige afgifte van glucose door de lever. Hierdoor daalt de bloedglucose en neemt de insulinegevoeligheid toe. En omdat metformine de glucoseafgifte remt van de lever bestaat er geen verhoogde kans op een hypo. De insulineafgifte wordt immers niet gestimuleerd. Het heeft een gunstig effect op de regulatie van de diabetes en vermindert de kans op complicaties.
  3. De derde groep orale middelen vertraagt de opname van glucose uit de darmen. Acarbose is hier onderdeel van. Dit middel remt een aantal enzymen, die koolhydraten afbreken in de darmen. Daardoor worden de koolhydraten, die we eten, minder snel afgebroken, komt er minder snel glucose vrij en wordt de glucose ook minder snel in het bloed opgenomen. In de praktijk wordt dit middel weinig gebruikt.
  4. De vierde groep is een nieuwe klasse van middelen, de zogenaamde thiazolidinediones (kortweg: TZD's). Ze worden ook wel insuline sensitizers genoemd omdat ze de insulineresistentie, de ongevoeligheid van de weefsels voor insuline, verminderen. De TZD's zorgen ervoor, dat via een ingewikkeld werkingsmechanisme vetten sneller naar de vetcellen getransporteerd worden. Tegelijkertijd wordt de gevoeligheid voor insuline verbeterd.

Hypo en Hyper
De bloedsuikerspiegel schommelt in de ideale situatie tussen de 4 en 8 mmol/l. De behandeling van diabetes is erop gericht om dit te bereiken. Van alles heeft invloed op de bloedsuiker: eten, drinken, sporten, stress en emoties, een griepje.
Daardoor kan het voorkomen dat tijdens de behandeling van diabetes u plotseling last kunt krijgen van een te lage of te hoge bloedsuikerspiegel. Te laag heet hypoglykemie (hypo), te hoog heet hyperglykemie (hyper).
Een enkele keer een hypo of een hyper hebben is niet erg. Gebeurt dat vaak, dan moet wellicht de behandeling worden aangepast.

Kenmerken Hypo
Onder de 4 mmol/l is er sprake van een hypoglykemie (een hypo).
Kenmerken van een hypo zijn:
  • hoofdpijn
  • zweten
  • trillen
  • duizeligheid
  • ongeconcentreerd zijn
  • moe
  • plotseling wisselend humeur
  • hongerig
Met druivensuiker, limonade met veel suiker en daarna een boterham brengt u het bloedsuikergehalte weer omhoog. Is iemand bewusteloos, dan kan glucose of glucagon worden ingespoten. Glucagon doet het tegenovergestelde van insuline, het zorgt ervoor dat de bloedsuiker omhoog gaat.

Kenmerken Hyper
Boven de 10 mmol/l is er sprake van een hyperglykemie (een hyper).
Kenmerken van een hyper zijn:
  • veel plassen
  • veel dorst hebben en houden
  • vermoeidheid
  • mogelijk plotselinge extreme humeurigheid
  • gevoel van algehele malaise
Het lichaam wil het teveel aan suiker in het bloed kwijtraken. Veel blijven drinken (maar niets zoets!) helpt daarbij.

Metformine

27-09-2022 | Man | 57
metformine
Diabetes type 2
Al zeker 1 jaar lang. Heel veel bijwerkingen.

Jardiance

27-09-2022 | Man | 79
empagliflozine
Diabetes type 2
Ik gebruik dit middel vanaf januari ‘22 Eerste maanden veel plassen en een paar keer een schimmelinfectie gehad. Mijn bloedwaarden zijn super vooruit gegaan en ik voel me fit. Meer zin in bewegen, wat geresulteerd heeft in 15 kg verlies. PS mijn cardioloog was aangenaam verrast door de start met Jardiance

27-09-2022 | Vrouw | 60
Diabetes type 2
Omdat dit medicijn ook gebruikt wordt door mensen die alleen willen afvallen, hebben mensen zoals ik nu geen medicatie meer. Graag op een andere manier paar kilo afvallen zodat wij diabetes patiënten niet zonder komen te zitten

24-09-2022 | Vrouw | 42
Afslanken - overgewicht
Kan iemand me vertellen of het gewicht terug komt na het stoppen van ozempic aub?

22-09-2022 | Vrouw | 43
semaglutide
Eergisteren begonnen met Ozempic 0,25 , Ik neem al pantomed, dus van de maag niets last Het is natuurlijk heel vroeg om mijn bevindingen neer te zetten. Wat ik wel al kan zeggen is dat ik geen hongergevoel heb, een volle maag vanaf ik iets kleins eet en de drang /zin naar zoet wel weg is . Wel een droge mond . Vermoeidheid is er sowieso want heb cvs en fibro ... I[lees meer...]k evalueer na ren maandje nog eens hoe ik me voel en mijn bevindingen. Tot nu toe dus geen last van bijwerkingen

18-09-2022 | Vrouw | 27
Afslanken - overgewicht
Hey allemaal. Ik nam ozzmpic inspuitingen zon 2 maanden en was al 5KG kwijt! Nu ben ik 3 weken geleden gestopt omdat alle spuiten een half jaar niet meer verkrijgbaar zijn. Nu ben ik overgestapt op Rybelsus in tablet vorm, het bevat dezelfe stoffen als de spuit. Ik merk nu toch wel dat de werking van de spuit beter gaat. Ik ben ook 2 weken op vakantie geweest en ben een go[lees meer...]ede 2 kg aangekomen :(… Breng ozempic dan echt een jojo effect als je stopt?

14-09-2022 | Vrouw | 53
Artrose - gewrichtsaandoening
Na de bevalling van mijn dochter 25 jaar terug heb ik mij nooit weer de oude gevoeld. Intensief sporten, volgen van diëten niets hielp. Ik was ervan overtuigd dat ik hormonaal uit balans was. Ik had geen verzadigd gevoel waardoor ik "over" ging eten. Inzichtelijk zag ik dat ik veel voedsel tot mij nam maar ik had nooit het volle gevoel. Na het zien van het middel Saxenda[lees meer...] ben ik mij gaan inlezen. Het gebruik, resultaat maar vooral de herkenning heeft mij doen besluiten om te gaan starten in overleg met mijn huisarts. De tranen die ik destijds uit frustratie heb gehuild zijn ingewisseld in tranen van geluk. Ik voel mij verzadigd en dat geeft een zeer goed gevoel. In 5 weken ben ik 9 kg afgevallen en dit is nog maar het begin. Zeker ben ik ziek geweest in het begin en had veel bijwerkingen maar ik zet door en voel mij langzaam al iets beter. Voor mij een nieuwe weg naar je goed voelen.

14-09-2022 | Vrouw | 62
Diabetes type 2
Bloedsuikerwaarden zijn gedaald van 7,8 naar 6,2. Gewichtsverlies van 13 kg, op 6 maanden.

13-09-2022 | Vrouw | 33
Afslanken - overgewicht
Ik ben een jongevrouw die een overgewicht had. Heb het 3 maand genomen en 10kilo eraf. Ik wil het verder nemen maar helaas wilt dokter niet meer voorschrijven wegens te kort voor de diabetes patienten. Zijn er mensen die het thuis hebben die ik kan overkopen? Ik heb nog een overgewicht maar wegens te kort niet meer in aanmerking volgens huisarts. Heel jammer maar ben h[lees meer...]opeloos opzoek nog naar enkele maandjes om mijn mooie streefdoel gewicht te behalen. /////////////Let op: deze mening is aangepast, persoonlijke verwijzingen zijn verwijderd). (Red: in de gebruiksvoorwaarden staat dat er geen 'handel in medicijnen' gedreven mag worden op mijnmedicijn. Medicijngebruik dient via een voorschrijvend arts plaats te vinden en aflevering van medicatie via een geregistreerde apotheek.) ///////////////

12-09-2022 | Man | 68
Diabetes type 2
Door mijn diabetes 2 heb ik wat overgewicht en mijn POH sprak met lovende woorden over het gebruik van Ozempic. Ik wilde het wel proberen, echter na enige weken ga ik hiermee stoppen. Ik moest heel frequent meerder keren naar het toilet ( diarree ), ook in de nachtelijke uren. Mijn privé leven ging op de schop, menige afspraken moet verzetten.. Ik durfde nauwelijks nog bui[lees meer...]ten te komen daar ik dicht bij de toilet wilde zijn, er zijn momenten geweest dat ik geen controle meer had over mijn ontlasting, met alle nare gevolgen. Dus ik ben gestopt met deze medicatie, en wil nog altijd baas zijn over mijn eigen lichaam.. En inderdaad je valt er wel wat vanaf.. maar de manier waarop hoeft van mij niet.

Abasaglar

11-09-2022 | Vrouw | 70
insuline glargine
Diabetes type 2
Heb me sinds het gebruik van Abasaglar niet meer zo goed gevoeld ...omdat ik ook Fibromyalgie heb...had ik altijd al veel pijn....maar door de insuline is het erger geworden . Soms het gevoel dat je in brand staat . Jeuk ... Spuitplekken voel je vaak de hele dag nog. Pen weigert heel vaak...

09-09-2022 | Man | 68
Diabetes type 2
De eerste twee weken geen probleem, daarna begint het met buikkrampen hard na de wc hollen. Het is net geen diarree maar desalniettemin vervelende bijwerkingen. Het middel wordt voorgeschreven bij diabetes en wat overgewicht, het voedsel wordt vlotter verwerkt door het lichaam, waardoor je dus op lange termijn gaat afvallen. Effectief ..ja - vervelend ook ja, dus ik ga [lees meer...]er mee stoppen. Deze rotzooi ga ik dus niet meer spuiten.

08-09-2022 | Man | 69
Afslanken - overgewicht
Bij gewicht van 133 kg naar huisarts gegaan met verzoek om Saxenda voor te schrijven. Ik had overgewicht met artrose en slaapapneu. Begonnen in juni met het opbouwschema. Aanvankelijk veel bijwerkingen, maar viel wel veel af. Nu in september in totaal 20 kg afgevallen. Goede begeleiding van huisarts en POH. Start volgende week met GLI.

Trulicity

02-09-2022 | Vrouw | 63
dulaglutide
Diabetes type 2
Heb 10 j metformax genomen , na die 10 j begonnen de problemen met de diaree . Moest ermee stoppen , nadien nog andere medicatie maar had ook diaree daarvan . Uiteindelijk trulicity 0,750 beginnen nemen . Eerste weken hevige diaree en maagpijnen . Nadien wat beterschap . Hielp niet genoeg meer en moest 1,5 mg nemen . Hevige hevige diaree waardoor ik niet meer buiten kon ko[lees meer...]men en gekluisterd was en ben aan mijn wc . Ik neem nu nog steeds trulicity 1,5 mg maar de diaree is niet veel verbeterd waardoor ik nu minstens 3 x per week imodium neem om toch naar de winkel te kunnen . Moet ik een hele dag weg dan neem ik de dag voor imodium en de dag zelf nog . Ik heb daar gewoon geen controle over mijn diaree . Zijn er nog mensen die zoveel last hebben of ben ik de enige met zoveel problemen ? Ik word er moedeloos van en moet steeds rekening houden met diaree , rommelen en maagkrampen . . Wat kan ik doen , en kan het kwaad dat ik regelmatig imodium neem ? Graag tips aub want dit is geen leven …..

02-09-2022 | Vrouw | 46
Afslanken - overgewicht
Ook hier moeite met wat nu te eten Ik ga 14 september naar de diëtist voor hulp bij mijn eetschema. Eerst kon ik amper 600 cal binnenkrijgen. En in de zomer er toch wat doorheen gegeten. Dus nu kan ik weer normaler eten, met meer eetmomenten op een dag zonder misselijk te worden. Ik ben nu 18 kilo kwijt (waarvan 14 met saxenda in drie maanden), maar ook hier moeite met h[lees meer...]et eten. Op dit moment ervaar ik veel vermoeidheid.

Abasaglar

31-08-2022 | Man | 67
insuline glargine
Diabetes type 1
Door verzekeraar overgezet van eerdere Lantus; deze pennen liepen ook niet altijd probleemloos, maar was goed mee te leven. Abasaglar-pennen lopen horterig/ schieten vaak per klik' 2 of 3 kliks verder en lopen bijna standaard vast, heb momenteel een exemplaar waarmee ik na een paar dagen ben gestopt. Afwachten maar, hoe de volgende pen injecteert! Ergens in de gebruiksaa[lees meer...]nwijzing wordt wel aangegeven dat je bij haperen rustig door moet drukken, maar geregeld loopt-ie echt vast! Is ook niet te verhelpen door enig heen en weer draaien en dan op resterend aantal weer in te brengen. Echt waardeloos dat deze pen niet inmiddels is vervangen; Novorapid-pennen van Novo Nordisk bijv. lopen echt probleemloos, en zoals eerder gemeld, Lantus ook veel beter.
Terug naar het begin van de pagina