categorie

Galstenen en lever

Vergelijk de ervaringen met medicijnen in de categorie

De laatste ervaringen in de categorie: Galstenen en lever

18-03-2024 | Vrouw | 47
ursodeoxycholzuur
Gebruik nu 1,5 jaar ivm verhoogde leverwaarden door PBC. Nauwelijks bijwerkingen, redelijk tot goede effectiviteit. Waardes zijn flink gedaald en dalen nog steeds verder naar bijna weer normaal! Wel heel bittere smaak maar daar valt wel mee te leven.

06-10-2023 | Vrouw | 64
Galstenen
mijn lever waarden waren jaren geleden heel hoog, die zijn nu wa stabielnu was mijnvraag wat is de levensduurtyd? mijn professer heeft eens gezegd dat je der oud mee kan worden ?maar zit met veel vragen iemand een link of forum

Ursofalk

31-12-2022 | Vrouw | 49
Leverziekte
Ik had tijdens mijn zwangerschap slechte leverwaarden gekregen .Het was zo erg dat ik mijn kind op 34 weken zwangerschap gestorven is.Daarna bleven mijn leverwaarden slecht en mocht niet meer zwanger worden van mijn leverspecialist.Ze wouden mij zelfs een levertransplantatie doen. Ik ben op eigen houtje naar leuven een prof opgezocht die mijn leven redde. Enkel dankzij u[lees meer...]rsofalk waren mijn leverwaarden.binnen 2weken volledig goed.Ik heb ook 2dochters ondertussen en heb goede zwangerschappen gehad .Moest bij elke zwangerschap terug ursofalk innemen en na bevalling stoppen.Is nu 19j geleden en ik raad deze pil iedereen aan die ze krijgt van dokter.Ik had wel geen gal meer waardoor deze pil hielp .Heb nu na 19j nog steeds heel goede leverwaarden.

14-12-2022 | Vrouw | 22
Primaire biliaire cirrose
Mijn galblaas er uit laten halen toen ik 16 was door ernstige galsteen aanvallen. Sindsdien waren mijn leverwaardes erg hoog (20x zo hoog als referentie) bleek ik PBC te hebben. Was erg vermoeid en kon eten lastig verdragen die periode. Nu 4 jaar 3 maal daags aan dit medicijn, na een jaar opbouwen en bijwerkingen begon het bij mij pas te helpen, leverwaardes blijven a[lees meer...]ltijd verhoogd maar stabiel, energie en eetlust volledig terug zoals vroeger.

13-06-2022 | Vrouw | 46
Galstenen
Ik ben pas sinds kort met dit medicijn begonnen. Ik hoop echt dat mij dit gaat helpen. In 2013 is mijn galblaas verwijderd, helaas met complicaties. Ik heb nu blijvende galletsel opgelopen. Mijn galwegen zijn per ongeluk doorgenomen waardoor ik erge vernauwingen heb en last van galstenen en koliekaanvallen. Inmiddels 10 ERCP's gehad met stents wissels. 2 jaar terug weer [lees meer...]opgenomen met galstenen en afgesloten galwegen, hele boel ontstoken. Vorig jaar tijdens de één na laatste ERCP een darmperforatie en gaatje in mijn galwegen opgelopen. Week AMC gelegen met duodenumsonde. Ik hoop dat dit medicijn werkt en dat de gal goed blijft stromen hierdoor en ik minder tot geen koliekaanvallen meer zal hebben. Ik zie het namelijk niet zitten om een roux-Y operatie te ondergaan (reconstructie van de galwegen), dat zie ik als mijn laatste redmiddel 🙏

12-05-2020 | Vrouw | 64
Galstenen
Een jaar terug Ursochol gaan gebruiken ivm grote galsteen.Maar ipv de diaree en plakkerige ontlasting die als bijwerking wordt vermeld op de bijsluiter,kreeg ik ernstige verstopping.Dus gestopt met het middel.Nu ruim een jaar later opnieuw een poging gedaan met Ursochol van een andere fabrikant en kreeg na een dag of 3 vreselijke buikkrampen en pijn in mijn rug ter hoogt[lees meer...]e van de gal en rechterschouderblad.De buikpijn was onverdraaglijk en ben nu weer gestopt.Ik lees dat sommige mensen die ervaring ook hebben gehad en de dosis toen hebben verlaagd en dat de krampen zijn verminderd.Ik durf gezien de pijn die ik heb ervaren met Ursochol de tabletten bijna niet meer in te nemen.Misschien dat ik na een week nogmaals een poging doe met een lagere dosis en mochten er dan weer zulke ernstige klachten optreden dan geef ik het op en stop ik er helemaal mee.

17-02-2020 | Man | 68

16-02-2020 | Vrouw | 36
ursodeoxycholzuur
In 2013 had ik 4 maanden last van diarree toen gestart met Pentasa en Ursochol.(toen is ook IBD/PSC geconstateerd). Daarna geen last meer gehad totdat ik 4 jaar later(2017) gestopt ben met Ursochol voor een kinderwens. Ze wisten namelijk niet wat Ursochol doet met tijdens de 1e fase van het ongeboren kind. 1 week later helaas zo ziek naar de 1e hulp, toen is de ellende be[lees meer...]gonnen, vernauwingen in mijn galwegen. In 2 1/2 maand tijd 5 ingrepen ondergaan(galblaasoperatie/stents geplaatst en verwijderd). Nu kan ik dus niet meer zonder ursochol is gebleken. Geen vernauwingen meer, wel andere dingen gehad. Ursochol is een soort berengal en zorgt ervoor dat je gal vloeibaarder wordt waardoor de kans afneemt dat je een verstopping in je galwegen krijgt veroorzaakt door gal.

17-04-2019 | Vrouw | 55
Primaire biliaire cirrose
Sinds het gebruik van deze medicatie is mijn lever weer in orde. Geen afwijkende leverwaarden meer. Ook geen bijwerkingen. Zeer tevreden.

25-05-2018 | Vrouw | 64
Primaire biliaire cirrose
sinds het gebruik is mijn lever stabiel

15-11-2017 | Vrouw | 16
Levercirrose
Ik was 15 jaar oud toen ik werd geholpen aan galstenen (operatie) toen na de operatie nog steeds last van aanvallen omdat de galwegen niet goed door stroomde ze waren vernauwd, half jaar aan de pillen 3x per dag en geen last meer ergens van (mijn leverwaarden waren ook abnormaal hoog ) nu met de pillen weer normaal.

17-08-2017 | Vrouw | 44
Galstenen
Ik heb vijf jaar met galstenen gelopen, koliekaanval na koliekaanval met tussenpozen. Na vijf jaar galblaas eruit laten halen (oktober 2016). Helaas nog veel galstenen in de galwegen en daardoor nog vier keer een ercp-ingreep gehad. Na de laatste ercp ingreep (mei 2017) ben ik begonnen met ursochol. Ik heb geen bijwerkingen gehad en als ik toch een minpunt moet opnoemen is[lees meer...] het dat ik de tabletten erg groot vind en ze soms blijven hangen. Maar met een beetje extra water is dat ook verholpen. Na de laatste ingreep geen pijnaanvallen meer gehad, dus ursochol lijkt goed aan te slaan.

Ursofalk

12-04-2017 | Vrouw | 67
Levercirrose
Ik ben erg positief over het middel. Mijn leverfuncties zijn gedaald naar bijna normaal.

08-01-2017 | Vrouw | 33
Galstenen
Hoi. Ik gebruik nu 1 week deze medicijnen en voel me er erg goed bij. Ik vraag me eigenlijk wel af wat jullie ervaringen zijn wat betreft dat de galstenen weg gaan. Hoe lang duurt dat ongeveer. En hoe kom je erachter dat de galstenen weg zijn. Moet eigenlijk een operatie maar daar zit ik niet echt op te wachten. Ik hoop zo dat deze medicijnen hun werk goed doen en dat ze z[lees meer...]o weggaan.

06-01-2017 | Vrouw | 63
ursodeoxycholzuur
Snelle vermindering van te hoge bloedwaarden van de lever. Ik verdraag beter paprika, komkommer en vetten. Ik heb mijn oude energie redelijk weer terug, vermoeidheid is na jaar over.

03-01-2017 | Vrouw | 56
Galstenen
M'n kolieken zijn weg !!!!!Ik heb/had weer galstenen. Vorig jaar ook, die zijn afgekomen met ursochol. Ze vergruizen totdat ze klein zijn en door de galbuis naar de darm kunnen doorschieten. Onvoorstelbaar. Ik stop nu niet meer. Een lage dosering werkt ook al super. 5 weken kolieken gehad, dacht dat ik doodging . Mensen met galstenen weten waar ik t over heb. Je kunt niet[lees meer...] meer denken, dag en nacht kwellen deze stenen je, totdat je uitgeput in t ziekenhuis ligt. Waar ze altijd héél graag de galblaas eruit willen halen. Maar n tig operaties wil ik nu geen gerommel meer in m'n buik. Dus nu weer Ursochol ! En ik blijf ze nu in lage dosering innemen, ter voorkoming van weer een hoop doffe ellende.

01-07-2016 | Vrouw | 56
Primaire biliaire cirrose
Pbc, gebruik dit medicijn sinds 2003 naar volle tevredenheid, waarbij vermeld mag worden dat leverfunctie sindsdien stabiel is.

15-05-2016 | Vrouw | 62
ursodeoxycholzuur
Primaire billiaire cirrose. Dit is een auto imuumziekte van de galwegen in de lever. Is niet te genezen, maar Ursochol kan het stabiel houden en werkt afremmend.

30-01-2016 | Vrouw | 62
Galstenen
Ik heb sludge in de galwegen; Sludge kun je vergelijken met gruis. Ik heb er al jaren last van van, maar heb halverwege vorig jaar pas actie genomen. Eerst echo, daarna MRI. Er is helaas weinig aan te doen. Sinds november slik ik Ursochol, 2 x 600 Mg. Na een maand kreeg ik huiduitslag met enorm veel jeuk. Omdat we met vakantie waren in Thailand heb ik dat geweten aan de vo[lees meer...]chtige warmte. Nu, eind januari, werd het me te gek en ben gaan Googelen omdat er weinig in de bijsluiter stond. En ja hoor: zeer zelden: huiduitslag, galbulten, veel jeuk en erg kortademig. Klopt allemaal! Ik ben dus onmiddellijk gestopt, conform advies internet.

05-12-2015 | Vrouw | 55
Galstenen
Na de helse ervaring een tijdje terug met ursochol, en daarna galkolieken ten top dagelijks 's nachts, totaal uitgeput, weer stenen verloren, ben ik nu begonnen met een véél lagere dosering verspreid over de dag. 3 x een halve tablet--dus 3x 150 mg-- opgelost in water tijdens t eten. Dit is een openbaring. Ik wil iedereen vertellen, die slecht reageert op hoge dosis urso[lees meer...]chol; verspreid deze pillen en ze doen goed hun werk. Gallijders hebben een veel te dikke galvloeistof, die snel in stenen omgezet kan worden. Of blokkades door klonters. Eenmaal 's avonds een hoge dosis is killing. Maar verspreiden over de dag werkt goed.

06-11-2015 | Vrouw | 61
Galstenen
Hevige pijn na galblaasoperatie bleek na drie ERCP dat er nog steeds dikke gal werd geproduceerd. Direct na het begin van deze medicatie minder pijn. Nu nog steeds deze medicatie en eigenlijk op een incident na pijnvrij.

24-09-2015 | Vrouw | 54
Galstenen
Zéér bittere pillen. Ingenomen , daarna vreselijke buikpijn gekregen. Mijn galblaas was net rustig een paar weken, de stenen zijn afgekomen met olijfolie , de leverflush. 5 stuks, zaten in mn stomazak. 1x2 en 1x3 Dit medicijn als onderhoud. Zo ziek ervan geworden................leek op koliekpijn, 3 uur lang. Ik stop met die troep. Dan maar iedere dag olijfolie.

25-08-2015 | Vrouw | 65
Galstenen
Ik heb 9 dagen ursochol geslikt en heb ernstige diarree en spier- en buikpijnen. Ben 4 dagen geleden gestopt en heb nog steeds buikpijn en diarree.

22-03-2015 | Vrouw | 75
Galstenen
Door obstructie van de galwegen eerst een ERCP gehad, na 6 weken is de galblaas verwijderd. Ik bleef klachten houden. Geen pijn, maar een niet te harde jeuk en vermoeidheid. Weer een ERCP, geen effect, daarna nog een. Galweg was schoon, maar vol met verdikte gal. Specialist schreef ursodeoxychol voor 2 tabletten, 600 mg. dus. Na een week merkte ik dat ik steeds vermoeider [lees meer...]werd, ik sleepte me ahw door de dag. In overleg met huisarts gestopt met ursod. de volgende dag al voelde ik mij fitter. maar ja ...., wat te doen? Ik ga na lezing van ervaringen op deze site, maar eens beginnen met 1 tablet per dag. Kijken welk effect het sorteert en dan proberen op te bouwen.

20-03-2015 | Vrouw | 60
ursodeoxycholzuur
enkele jaren geleden is de galblaas weggenomen door galstenen...daarna altijd terug pijn rechts onder de ribben..onderzoeken laten doen zonder resultaat...bloed laten nakijken en levertesten waren afwijkend...de dokter dacht dat er ergens een steentje was dat niet opgespoord kon worden daarom Ursochol nemen...s'morgens 1 tablet s'avonds 2 tabletten...met medicijnen nog mee[lees meer...]r pijn dan daarvoor...ik ben nu 2 weken bezig en hoop dat de pijnen overgaan

13-03-2015 | Vrouw | 43
Galstenen
Ik ben net een kleine week bezig met Ursochol maar tot op heden ervaar ik winderigheid, hevige pijnen in de bovenbuik die uitstralen naar de rug; lijkt bijna wel op een galkoliek. Er was 3 x 300 mg voorgeschreven, de eerste dag ging ik uit mijn dak 's nachts van de pijn, dus meteen gebeld met de apotheker/huisarts. Mocht naar 600 mg per dag, ook gezien mijn gewicht (zat m[lees meer...]et 900 mg toch wel aan de hoge kant). Maar ook 600 mg was niet te doen. Toen de dag erop terug naar 300 mg. Ook daarvan word ik 's nachts wakker van de pijn in de maag en rugstreek. Nu maar 150 mg per dag. Geen idee of dat iets in werking gaat zetten maar meer mg verdraag ik (nog) niet. Misschien moet ik het opbouwen, maar ik durf het tablet bijna niet meer in te nemen. Wat een heftige reacties, het medicijn werkt gewoon heel sterk bij mij. Wilde iedereen toch waarschuwen want er staan positieve verhalen hier over Ursochol met weinig bijwerkingen maar dat ervaar ik dan toch echt anders. Ik heb 1 (klein) galsteentje van 1 cm en aangezien ik niet in aanmerking kom voor een operatie (wegens te lichte klachten volgens de chirurg) ben ik verder gaan zoeken naar een oplossing. Want met galkolieken die ontstaan na te vet eten, daar ben ik klaar mee. Erg pijnlijk. Dus toen kwam ik met Ursochol in aanraking. Hoop dat het iets gaat doen, maar volgens de apotheek is de voorgeschreven hoeveelheid van 600 mg wel nodig om de galsteen te laten oplossen, met minder dan 600 mg is, aldus een lagere dosering, is het gewoon minder effectief, maar kennelijk niet onmogelijk. Ik ga stug door met 150 mg, de komende weken. En hoop dan langzaam naar 600 mg op te kunnen bouwen. Mocht dat niet lukken dan vermeld ik dat hier wederom.

07-10-2014 | Vrouw | 51
Galstenen
Na 4 maanden erachter dat ik galaanvallen had, echo gemaakt en daar waren enkele steentjes op te zien. De huisarts wilde gelijk doorverwijzen om te galblaas te verwijderen. Ik wilde eerst met medicijnen proberen. Gestart en na 3 maanden geen aanval meer gehad dat is nu ruim 3 jaar geleden, ik slikte 2 x per dag 450mg en nu nog 1 x per dag 450mg s avonds. Nagenoeg geen bij[lees meer...]werkingen gehad.

05-08-2013 | Man | 61
Galstenen
Na een aantal maagzuur / gal aanvallen bleek via een echo dat ik galstenen had. De dokter wilde direct mijn galblaas operatief laten verwijderen. Hier had ik geen zin in. Ben op internet gaan zoeken en ben zo op het medicijn Ursochol gestuit. De huisarts kende dit medicijn niet maar vond het prima dat ik het ging proberen. Ik slik nu 6 maanden twee tabletten van 450 mg per[lees meer...] dag en heb nergens meer last van. Vanaf het begin heb ik geen last gehad van bijwerkingen. In het begin voelde ik mijn galstenen nog wel af en toe, en had ik last van mijn rug en schouders, maar dat is nu ook helemaal over. Ik ben er van overtuigd dat dit te danken is aan de Ursochol tabletten. De dokter wil pas over nog een half jaar weer een echo maken om te kijken of de galstenen verdwenen zijn, maar daar ben ik eigenlijk wel van overtuigd. Ik adviseer iedereen om eerst deze tabletten te proberen; opereren kan altijd nog.

Categorieën met de meeste ervaringen

Depressie - antidepressiva SSRI (6337)
Anticonceptie - overig (4479)
Cholesterol (3283)
Depressie - antidepressiva overig (3117)
Psychose / schizofrenie - antipsychotica (2865)
ADHD - psychostimulantia (2536)
Pijn - morfine-achtigen (2518)
Verslavingsziekten (2308)
Pijn (2257)
Bloeddruk - betablokkers (1921)
Maagzuur - protonpompremmers (1781)
Diabetes (suikerziekte) - orale middelen (1714)
Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend) (1664)
Anticonceptie - eenfase (1593)
Angststoornissen (1574)
Bloed / stolling - thrombose (bloedstolsels) (1447)
Antibiotica - urineweginfectie (1276)
Depressie - antidepressiva TCA (1233)